"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.
Echt?jee_r schreef op maandag 3 april 2023 @ 18:53:
Hoe aan de zijkant wax aanbrengen?
Op dezelfde manier als je de boven en onderkant doet.
Maar ik zou niet waxen, gewoon wat dunne olie en dan afvegen met een vod.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Je hebt het over wax? Dat moet je regelmatig blijven aanbrengen en aan de zijkant even poetsen.jee_r schreef op maandag 3 april 2023 @ 17:36:
..Op de ketting is wax boven en onder... maar niet aan de zijkant.
Wacht je te lang dan slijt het laagje wax eraf en krijg je roest.
Als het weinig roest is dan met de vloeibare wax proberen eraf te krijgen door flink poetsen
Volgens mij heeft de fietsenmaker bij mij wel de kabel vanaf de motor vervangen. Hij gaf aan dat het beter was om de kabel te vervangen en daarom ben ik er niet zelf aan begonnen. Het heeft ook niet veel gekost om het te laten doen dus geen spijt dat ik er zelf niet aan begonnen ben.Josvdv schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:14:
Heb ik zelf gedaan bij mijn Dutch IDphantom.
Vervangen stelt niet veel voor, kabels naar motor en bediening zijn hetzelfde dus hoef je niet opnieuw door het frame te prutsen.
Heel tevreden met Nyon 2, groter display en echte navigatie.
Edit: Ik zie dat de nieuwe kabel nog in de doos van de Nyon zit, dus ze hebben achteraf dus toch de bestaande kabel gebruikt. Dan is de upgrade van Kiox naar Nyon 2 inderdaad een gemakkelijke zelf uit te voeren upgrade.
Heb alleen de oriëntatie later nog zelf aangepast zodat de steun niet naar voren maar naar achteren wijst, vind dat er wat mooier uit zien.
[ Voor 12% gewijzigd door Yosemite op 04-04-2023 22:06 ]
Zelden, het systeem gewicht is lager (kleren/fiets). En nog belangrijker; Racefietsen hebben dunne, gebutte (verjongd, sterke spaken worden dunner in het midden) spaken en die zijn veel sterker dan dikke ongebutte spaken. Ook zijn racewielen beter van kwaliteit; Beter afgewerkte spaakgaten bij de naaf en worden beter (strakker) gespaakt. Zeker handgemaakte wielen zijn nagenoeg onverwoestbaar, maar ook een goedkoop wiel is kwalitatief beter dan een lomp stadswiel. Dat merk je ook aan de positionering, een Nexus voornaaf kost 2/3 van een Shimano 105 naaf. Zo ook spaken, een onbutted spaak is al snel 33% goedkoper. Voor een individuele fiets is dat pinda's (30 cent per spaak, 10,- op een wiel),jimh307 schreef op zondag 2 april 2023 @ 21:05:
[...]
Dit is bizar. Hoe vaak zal spaakbreuk optreden met zulke pieken?
Wat je bij saga's over spaakbreuk ALTIJD leest is "Mijn FM heeft dikkere spaken gemonteerd en het gaat nog steeds stuk". Logisch, want spaken moeten vooral taai en flexibel zijn.
Omdat stadsfietsen eigenlijk per definitie slechte spaken en minder goed afgewerkte spaakgaten hebben gaan die dan ook vaker stuk
Met mijn Gazelle heb ik nog nooit spaakbreuk gehad en die heeft achter iets dikkere spaken dan het voorwiel. Afgezien van de dikte zal Gazelle misschien betere velgen gebruiken en zal mijn huidige FM wellicht beter de spaakspanning kunnen afstellen.
Butted zal zeker beter zijn en dat is wel logisch.
Ik chargeer een beetje, dikker is wel sterker, maar het is minder belangrijk dan (double) butted spaken.jimh307 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 17:15:
@roffeltjes Nu geloof ik je direct, maar waarom waren dikkere spaken bij mijn oude Qwic wel sterker? De originele spaken braken bij bosjes. Wellicht dat die FM niet goed kon spaken. Daar denk ik dan aan.
1.8 (straight) unbutted<2.0 (straight) unbutted<2.0/1.8/2.0 butted spoke<2.2/2.0/2.2 butted spoke
Alleen gebruiken de meeste standaard fietsenmakers niet zulke spaken. Daarom is spaakbreuk zelden een issue bij racefietsen en wel bij stadsfietsen. Dar geldt trouwens voor delfde redenen ook voor slagen in het wiel. Betere spaken en velgen winnen gewoon van wat je in een stadsfiets ziet. Daar kan je FM ook niet zomaar iets aan doen, je zit toch vast aan wat de fabrikant je levert.
En wat ook telt: De spaakbocht bij de naaf maakt enorm veel uit en is vaak een breekpunt. Als die bij een dikkere spaak beter past bij het naafgat is dat zeker sterker dan een dunnere spaak die niet lekker past.
.Met mijn Gazelle heb ik nog nooit spaakbreuk gehad en die heeft achter iets dikkere spaken dan het voorwiel. Afgezien van de dikte zal Gazelle misschien betere velgen gebruiken en zal mijn huidige FM wellicht beter de spaakspanning kunnen afstellen
Logisch, een achterwiel krijgt meer klappen. Maar ook dan is een verjongde spaak beter
Achterwielen hebben soms ook links en rechts andere diktes (aandrijf zijde), maar dan wordt het wel heel erg ingenieus (lees: zelden nodig)
Maar goed, checklist voor spaakbreuk:
- Spaakspanning
- Past de bocht bij de flens (rand op de naaf waar de spaakgaten in zitten)/ De bocht mag niet te krap zijn en het spaakgat mag niet te groot zijn. Je hebt nog wel creatievelingen die een te ruime spaakbocht fixen met tussen ringetjes (washers), maar daar geloof ik niet zo in. Een spaak moet gewoon passen.
En daarna moet je FM goed passende verjongde spaken gebruiken (Sapim of DT). Ik zelf zweer bij DT, maar Sapim is ook goed.
[ Voor 13% gewijzigd door roffeltjes op 04-04-2023 18:07 ]
Mijn vrouw en ik hebben de Lekker Jordaan GT nu een maandje of 2 en ze bevallen prima. Wij hebben de 500 Wh accu en ik ben 185cm lang en dat gaat goed. Ik heb er geen mandje op trouwens, mijn vrouw wel er zit een 85 watt midden motor op met snaar aandrijving. ik denk dat je in de war bent met de gewone Lekker Jordaan, daar zit de motor in het voorwiel. Maar die kost geen 3k maar net geen 2k.roffeltjes schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:54:
[...]
Dit soort claims is een dikke rode vlag en zie je elke keer weer bij die kekke merken
Gemiddelde vrouw is 165 en heeft een 28" fiets
Een kind van 135 heeft een 24" fiets
30cm verschil op één fiets is teveel, niet eens door de hoogte (dat is niet zo'n probleem), maar door de lengte.
Overigens zie ik weinig aantrekkelijk aan dat ding, vooral het idee van een krat voorop is een idee waar mensen die niets van fietsen snappen op vallen. Grofweg, een krat zorgt voor inconsistent rijgedrag... een volle krat zorgt voor traag sturen, dus wordt de fiets vaak met weinig naloop geleverd, wat weer tot nerveus karakter leidt als er weinig in de krat zit, vandaar dat kratfietsers vaak onrustig van links naar rechts gaan als ze fietsen. En dan spreek ik niet eens over hoe asociaal die dingen zijn in het gemiddelde fietsenrek.![]()
Als je bagage voorop wil, dan wil je lowriders.![]()
Ik zie dat ze hem ook nog durven uit te rusten met een 30nm front naaf met rotatiesensor, want stuurkarakter.... who cares?
Voor de rest wat vraagtekens bij de specs (wat is een premium schijfrem?) en het gewicht (met of zonder accu?).
Je moet het zelf weten, maar voor 3k kan je ook gewoon een goede fiets kopen bij een echte fietsenzaak ipv dit soort hipster gedoe.
(Sorry Big mood)
[...]
Sowieso is framebevestiging stabieler (ik heb beide systemen lange tijd gehad).
Betreft merken, elk A Merk heeft een damesfiets met MM, geintegreerde accu, belt en mogelijkheid tot voor en achter zitje. Ga naar de plaatselijk FM en kijk wat hij heeft....
Ja, dat is om de meter te ijken. Li-ion accu's zijn meteen klaar voor gebruik en behoeven géén inloopprocedure. Wel kan het zo zijn dat je de eerste paar keren de accu goed vol moet laden om de cellen onderling te ijken. Je FM heeft gelijk, maar de reden dat hij gelijk heeft ligt net even anders.neb0 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 21:16:
Tja, vandaag even in een fietsenwinkel. Verkoper beweerde dat een accu na een aantal keren pas de maximale capaciteit bereikt en dat ik daarna pas kon genieten van de maximale range. Ik zei er deze keer maar niets op maar het heeft toch niets te maken met capaciteit, het is toch gewoon een kwestie van ijken?
- De fiets is voorzien van een riemaandrijving. Bij het trappen, ook zonder ondersteuning, heb ik het idee dat er wat extra weerstand is die er niet zou moeten zijn. En als ik achteruit trap, voel ik een behoorlijke weerstand, veel meer dan ik van een fiets met Bosch motor en kettingaandrijving gewend ben. Is dit normaal? Is het de riem, de motor, of een combinatie van beide?
- Ik heb vanuit de verzekering een verplichting voor een extra slot. Nu heb ik 'm vast staan met een Abus ART2 slot van jaren oud, maar in de bepalingen van de verzekering staat dat ik de bon moet kunnen overleggen bij diefstal. Die bon heb ik al lang niet meer. Ik moet dus een nieuw ART2 slot.
Waar laten jullie zo'n kettingslot tijdens het fietsen? Om het zadel heen? Achterop? Op een andere plek? Ik wil de fiets niet te snel beschadigen
- Verder zoek ik nog naar een manier om de accu zo lang mogelijk goed te houden. Ik zie hier ook heel wat informatie daarover. Ik begrijp dat je hem niet te vol moet laden, maar ook zeker niet te leeg. Kan ik mijn fiets bij vrieskou gewoon in de schuur hebben staan, of kan de accu er beter altijd uit?
Kijk eens of je riem niet te strak staat. Er is ook een app van gates waarmee je via het geluid kan testen of je riem ongeveer goed staat. Beter iets te los dan veel te strak.
Een los kettingslot kan je best bewaren in een fietstas. Elke ander manier levert schade op.
Niet te veel stress over je batterij. Je fiets kan best in die schuur, alleen is laden van een te koude batterij slecht. Dat kan je dan beter binnen doen.
Best niet helemaal leeg rijden en dan dagen laten staan, maar ook dagen aan de lader laten hangen is noet goed. Ik ga laden onder de 40%, of ik laad vol een paar uur voor mijn volgende rit.
Als je alle dagen fietst, gewoon elke dag laden als je thuis komt. Het BmS van Bosch is prima voor een goede levensduur.
Allereerst gefeliciteerd! Ik heb dezelfde fiets (niet connect) en ben er na twee jaar nog steeds dik tevreden over.
Weerstand: terugtrappen gaat bij mij ook zwaarder dan je zou verwachten. Of dat vanuit de motor of de naaf is zou ik niet weten, maar het is ook niet echt problematisch. Laat je fietsenmaker wel even de riemspanning controleren. Die van mij was af fabriek veel te strak gespannen.
Kettingslot: zoals @Tommie12 al aangeeft: fietstas is de beste optie. Ook handig voor bijvoorbeeld een regenpak, etc.
Accu: ik doe niets noemenswaardigs met de accu. (ik ben recent begonnen met een testje om tot ca. 80% te laden). Tot nu toe heb ik mijn fiets altijd opgeladen in een onverwarmde schuur. Ik haal de accu nooit uit de fiets. Nu 2 jaar een ruim 12.000km verder nog geen merkbare degradatie.
Aha, ik ga dus maar eens kijken naar een losse fietstas. Die hang je toch gewoon aan de bagagedrager, lijkt me? Nog tips voor een redelijk waterdichte fietstas die er een beetje modern uitziet?Tommie12 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:48:
@koelkast
Kijk eens of je riem niet te strak staat. Er is ook een app van gates waarmee je via het geluid kan testen of je riem ongeveer goed staat. Beter iets te los dan veel te strak.
Een los kettingslot kan je best bewaren in een fietstas. Elke ander manier levert schade op.
Niet te veel stress over je batterij. Je fiets kan best in die schuur, alleen is laden van een te koude batterij slecht. Dat kan je dan beter binnen doen.
Best niet helemaal leeg rijden en dan dagen laten staan, maar ook dagen aan de lader laten hangen is noet goed. Ik ga laden onder de 40%, of ik laad vol een paar uur voor mijn volgende rit.
Als je alle dagen fietst, gewoon elke dag laden als je thuis komt. Het BmS van Bosch is prima voor een goede levensduur.
Dank voor je tips over de accu. Dit is mijn 4e ebike (fiets al bijna 12 jaar elektrisch). Laad je hem dan elke dag tot 100% op?
Ik ga eens checken of die riem goed gespannen is, mogelijk is dat het probleem (ik heb geen vergelijkingsmateriaal).dennisfr schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:01:
@koelkast :
Allereerst gefeliciteerd! Ik heb dezelfde fiets (niet connect) en ben er na twee jaar nog steeds dik tevreden over.
Weerstand: terugtrappen gaat bij mij ook zwaarder dan je zou verwachten. Of dat vanuit de motor of de naaf is zou ik niet weten, maar het is ook niet echt problematisch. Laat je fietsenmaker wel even de riemspanning controleren. Die van mij was af fabriek veel te strak gespannen.
Kettingslot: zoals @Tommie12 al aangeeft: fietstas is de beste optie. Ook handig voor bijvoorbeeld een regenpak, etc.
Accu: ik doe niets noemenswaardigs met de accu. (ik ben recent begonnen met een testje om tot ca. 80% te laden). Tot nu toe heb ik mijn fiets altijd opgeladen in een onverwarmde schuur. Ik haal de accu nooit uit de fiets. Nu 2 jaar een ruim 12.000km verder nog geen merkbare degradatie.
Hoe laad jij de accu tot 80%? Op basis van het opgenomen vermogen dat je meet met een power plug of zo?
Precies: Ik gebruik HomeWizard met een smartplug. Ik heb nu een configuratie die de smartplug uitschakelt zodra het opgenomen vermogen gedurende 30 minuten boven de 180 watt is, en dat lijkt het redelijk in de buurt te komen. (De accu was in ieder geval niet 100% opgeladen).koelkast schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:40:
[...]
Ik ga eens checken of die riem goed gespannen is, mogelijk is dat het probleem (ik heb geen vergelijkingsmateriaal).
Hoe laad jij de accu tot 80%? Op basis van het opgenomen vermogen dat je meet met een power plug of zo?
Ik fiets 80 kilometer op een acculading (2 dagen van 40 km/dag) en ik ben nog een beetje zoekende naar de optimale balans tussen op tijd stoppen met laden, en voldoende capaciteit overhouden om de afstand af te kunnen leggen.
Bij de eerste vlogen de trappers bij een tikje al enkele rondes achterwaarts.
Bij de tweede moet je het zelf in beweging houden.
Dus ja ook hier gaat het zwaarder/anders en ik neem aan dat het goed is want fiets is net voor een tussen beurt helemaal nagekeken en alles was prima.
Er staan in dit topic een paar voorbeeldenkoelkast schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:40:
[...]
de Peer in "Het grote elektrische fietsen topic deel 3"
Gizz in "Het grote elektrische fietsen topic deel 3"
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Ik neem aan dat je 380% en 310% bedoelt, en niet 380° en 310°.botn schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 13:01:
ondertussen toch de Canyon Precede:on 7 AL besteld, via een outlet deal op het model van 2022
https://www.canyon.com/nl...ar_2914_pv_rahmenfarbe=GD
Bosch Performance motor, Gates CDX riem, Enviolo trekking naaf (met 380° bereik ipv 310° bij bvb de Veloretti Ace), ...
3350€ voor XL model met 625Wh batterij incl verzending
Welkom bij de Gazelle Ultimate C8+ clubkoelkast schreef op donderdag 6 april 2023 @ 11:47:
Na wat advies o.a. hier en door de FM heb ik gekozen voor de Gazelle Ultimate C8+ Connect voor dagelijks woon-werkverkeer. Heerlijke fiets, als heb ik nog een aantal vragen:
- De fiets is voorzien van een riemaandrijving. Bij het trappen, ook zonder ondersteuning, heb ik het idee dat er wat extra weerstand is die er niet zou moeten zijn. En als ik achteruit trap, voel ik een behoorlijke weerstand, veel meer dan ik van een fiets met Bosch motor en kettingaandrijving gewend ben. Is dit normaal? Is het de riem, de motor, of een combinatie van beide?
- Ik heb vanuit de verzekering een verplichting voor een extra slot. Nu heb ik 'm vast staan met een Abus ART2 slot van jaren oud, maar in de bepalingen van de verzekering staat dat ik de bon moet kunnen overleggen bij diefstal. Die bon heb ik al lang niet meer. Ik moet dus een nieuw ART2 slot.
Waar laten jullie zo'n kettingslot tijdens het fietsen? Om het zadel heen? Achterop? Op een andere plek? Ik wil de fiets niet te snel beschadigen
- Verder zoek ik nog naar een manier om de accu zo lang mogelijk goed te houden. Ik zie hier ook heel wat informatie daarover. Ik begrijp dat je hem niet te vol moet laden, maar ook zeker niet te leeg. Kan ik mijn fiets bij vrieskou gewoon in de schuur hebben staan, of kan de accu er beter altijd uit?
Er zijn er nogal wat in dit topic en mij bevalt de fiets ook nog goed. Alleen wel wat last van piepende remmen in dit natte weer, maar hij rolt zijn kilometers prima af
De riem: deze mag inderdaad wat losser staan en apps om de toonhoogte te meten gebruik ik niet. Het truucje wat ik geleerd heb van mijn fietsenmaker is de riem in het midden van onder naar boven heen en weer te bewegen. De speling mag tot 3 cm zijn, zeker niet kleiner dan 2 cm en zeker niet groter dan 4 cm. Mijn riem staat goed en die hoor ik niet.
Weerstand: Bij mij gaat achteruit trappen ook best zwaar en dit is geen defect, maar dit hoort bij deze fiets. Als ik in de 5e versnelling de fiets achteruit rijdt hoor je 'klik, klik, klik' en dit is ook normaal.
De accu: Mijn vakgebied. Dat gedeeltelijk opladen doe ik niet. Ik laad hem altijd helemaal vol vlak voordat ik weg moet en ik rijd hem niet te leeg. Ik laad hem tijdig op. Ik merk ook nog geen degradatie. Dat gedeeltelijk opladen was belangrijker met de LCO en LMO chemie, maar met de huidige NCM chemie is dit minder belangrijk geworden. Het is nog steeds goed, maar minder voornaam.
Altijd in de turbo-stand fietsen is pijnlijker voor de accu en zeker als je hem dan ook leeg rijdt met de hoogste ondersteuning doe je de accu echt pijn. Als je gewoon goed omgaat met je accu gaat hij jaren mee zonder problemen. De sport-stand kan minder kwaad en deze cellen voelen zich het best bij tour-stand. Dit heeft te maken met de interne weerstand van deze cellen want die is hoog. Ze willen maar zoveel mogelijk wattuur in een kleine accu persen en dit heeft gevolgen. Voor een reguliere e-bike geen probleem, maar voor speed pedelecs wel een groot probleem. Waar merk je dit dan aan? Een te snel afnemende actieradius.
Zit er niet over in. Als jij je accu met beleid behandeld is er helemaal niets mis.
Ik wens je vele leuke kilometers met deze fiets want je hebt een degelijk premium model gekocht
Een zadeltas kan ook. Ik prop met gemak een 110cm Ivy chain in een ortlieb zadeltas, daar waar tassen met een rits het begeven (spanning en gewicht).
Voor achtertassen is het wat mij betreft Ortlieb of
Vaude. Ze zijn extreem duurzaam en waterdicht.
We zijn naar de lokale fietsenwinkel gegaan en hebben enkele testritten gedaan op bulls,Qwic en huyser. ( Had niet heel erg veel keuze qua merken ) wat voor ons trouwens verder ook geen probleem is.
Uiteindelijk willen we voor een huyser ultremo gaan.
Mede door een zwaardere middenmotor automatisch schakelen en een riem was dit een genot om op te fietsen.
Echter ben ik niet bekend in de fietswereld en wou ik eens polsen als iemand hier ook ervaringen mee heeft ?
Alles is welkom zowel positief als negatief.
Reden waarom ik twijfel is omdat de fiets denk ik niet heel erg veel gebruikt zal worden wat niet ten goede gaat van de batterij en ik verder ook niet weet hoeveel extra kosten (slijtage of onderhoud) extra aan te pas gaan komen.
Alvast bedankt
Nu snap ik wel dat Amsterdam daar iets aan wil doen.
Vorig jaar onder garantie een noeuwe motor gekregen, nu een nieuwe accu erin… ik denk dat ik em nog wel ff door kan blijven rijden zo
:strip_exif()/f/image/73boo4D3MKpyw6XggyysxULb.jpg?f=fotoalbum_large)
Nog wat statistieken na bijna 10 maanden:
- 10.000 km op de teller
- 18.000 Watt verbruikt, gemiddeld 1,8 W/km, 135Km actieradius per accu-lading (250W)
- Ruim 450 actieve fietsuren met een gemiddelde snelheid van +/- 22 km/u
- 75% gereden in de eco-stand, 14% in tour, 1% in turbo en 10% zonder ondersteuning.
Het enige wat ik miste op de fiets waren een aantal versnellingen voor het wat gemakkelijkere klimwerk, wegkomen vanuit stilstand of gewoon relaxed met een fijne trapfrequentie langzamer of sneller rijden dan 25 km/u zonder ondersteuning. Dus na een bezoek bij mijn dealer en een prettig gesprek heb ik gisteren de fiets ingeleverd en zijn grotere broer opgepikt: De Schindelhauer Arthur VI met C1.6 Pinion schakelbak.
Kan hier dezelfde range-extender gebruiken die ik al had en na een eerste rit van 60 km is dit een hele fijne vooruitgang, ook al was ik al zeer tevreden met de eerste.
[ Voor 3% gewijzigd door Chrasher op 09-04-2023 17:03 ]
PSN-id: Chrasher
[ Voor 6% gewijzigd door roffeltjes op 09-04-2023 17:41 ]
Ik kon het niet laten, en ben even gaan piepen.Chrasher schreef op zondag 9 april 2023 @ 16:21:
Mijn Schindelhauer Arthur I na een kleine 10 maanden en 10.000 km door weer en wind, regen, warmte en vrieskou, zonder ook maar een piepje, kraakje, roestplek, krasje of defect onderdeel. (behalve 1x een lekke band).....![]()
[Afbeelding]
Nog wat statistieken na bijna 10 maanden:
- 10.000 km op de teller
- 18.000 Watt verbruikt, gemiddeld 1,8 W/km, 135Km actieradius per accu-lading (250W)
- Ruim 450 actieve fietsuren met een gemiddelde snelheid van +/- 22 km/u
- 75% gereden in de eco-stand, 14% in tour, 1% in turbo en 10% zonder ondersteuning.
Het enige wat ik miste op de fiets waren een aantal versnellingen voor het wat gemakkelijkere klimwerk, wegkomen vanuit stilstand of gewoon relaxed met een fijne trapfrequentie langzamer of sneller rijden dan 25 km/u zonder ondersteuning. Dus na een bezoek bij mijn dealer en een prettig gesprek heb ik gisteren de fiets ingeleverd en zijn grotere broer opgepikt: De Schindelhauer Arthur VI met C1.6 Pinion schakelbak.![]()
[Afbeelding]
Kan hier dezelfde range-extender gebruiken die ik al had en na een eerste rit van 60 km is dit een hele fijne vooruitgang, ook al was ik al zeer tevreden met de eerste.Nu alleen nog wachten op de bagagedrager, die kon pas volgende maand geleverd worden.
Eigenlijk zijn die prijzen behoorlijk correct en niet zo overdreven als wat ik verwacht had.
Enig nadeel is het beperkt bereik met die 250 Wh batterij, dus een range extender vind ik dan nogal vazelfsprekend.
En wat me enorm mee valt (naast die A++ componenten) is dat het gewicht rond de 16 kg blijft. Dat is even veel als een slechte stadsfiets zonder motor….
Jij vindt 135 km een beperkt bereik? (met extender wordt dat ruim 200km! ) Die range extender had ik toen ook aangeschaft omdat ik verwachtte niet meer als 75-100 km te halen met die 250W (Zoals met mijn eerdere Rabeneick's). Maar schijn bedriegt blijkbaar want de actuele actieradius zonder die extender had ik absoluut niet verwacht. In de winterperiode haal ik nog steeds gemiddeld de 100km en s'zomers tik ik regelmatig de 150km of meer aan.Tommie12 schreef op zondag 9 april 2023 @ 19:48:
[...]
Enig nadeel is het beperkt bereik met die 250 Wh batterij, dus een range extender vind ik dan nogal vazelfsprekend.
Er zit geen krachtsensor op (alleen rotatie en trapfrequentie die toch natuurlijk aanvoelt) en je kan per ondersteuningsstand heel nauwkeurig je geprefereerde vermogen instellen. Bij mij staat die gemiddeld op 75% van het maximale per stand, waarbij de fiets zo licht fietst dat je de meeste tijd die 75% niet aanspreekt omdat je al op de 26 km/u zit. Ook vreet hij geen extra vermogen bij het wegrijden zoals dus met een krachtsensor gebeurt.
Voorbeeld: In de turbo stand trok mijn Rabeneick bij het krachtig wegrijden tot wel 15A uit de accu, de Schindelhauer zal nooit meer dan 8A leveren. (6A bij 75%)
Na wat orientatie in de winkel en lang wachten (de beste man bedruipt de winkel alleen en het was druk) ben ik uiteindelijk met een Victoria eTrekking 11.9 vertrokken https://www.victoria-bike....9-heren-28-diamant-2022/. :
:strip_exif()/f/image/FgUSW6xYrgy9lvtssiTE8Hf7.jpg?f=fotoalbum_large)
Rationeel gezien was Bosch CX met Enviolo en 625Wh tube accu helemaal niet nodig maar de prijs van de fiets kwam veel, veel lager uit dat ik dacht. Gezien de specs, het herenmodel, de kleur t.o.v. van de eTrekking 7.8 en het feit dat ik de fiets meteen kon meenemen maakte het op dat moment een no-brainer.
300 kilometer verder kan ik zeggen dat het echt een hele fijne forenzenfiets is zowel binnen als buiten bebouwde kom. De CX motor trekt er, weliswaar zoemend, goed aan, de riem is lekker stil en het is een hele solide fiets. Qua afwerking is het (mi) wel een heel 'functionele' fiets. Waar bij mijn Batavus Dinsdag alle draadjes en kabels mooi weggewerkt zijn, is dat bij de Victoria allemaal wat minder.
Wat kleine 'ergernissen/1e wereld problemen':
- Zoals ik hier al gelezen had, de Enviolo Trekking naaf trapt (vrij) zwaar zonder ondersteuning, je merkt ook dat de combinatie van de naaf+CX de actieradius beperkt ondanks de 625Wh accu.
- Terugschakelen naar een laag verzet is moeizamer als met een Alfine naaf, bij de laatste shift je snel naar 1 of 2 met je duim of wijsvinger. Bij de Enviolo moet je een beweging met je pols moet maken en dat kost net wat meer tijd.
- Het meegeleverde ringslot van CONTEC was helaas een duits model zonder ART2. Daarnaast is de sleutel is ook te verwijderen is wanneer de fiets niet op slot staat (normaal in Duitsland begrijp ik). Die is inmiddels vervangen door een AXA Victory.
- Het ontwerp van de afdekplaat van de accu vind ik zelf wat ondermaats. Er zit een spleet tussen de afdekplaat en het frame en ik vraag me af hoeveel water/zand langs af kan.
- Het verwijderen van de accu uit de onderkant van het frame is niet heel handig, maar doordat je ook via het poortje aan de zijkant kunt laden is dat niet zo heel vaak nodig.
Woow, dan wordt die wel een interessante fiets!Chrasher schreef op zondag 9 april 2023 @ 20:41:
[...]
Jij vindt 135 km een beperkt bereik? (met extender wordt dat ruim 200km! ) Die range extender had ik toen ook aangeschaft omdat ik verwachtte niet meer als 75-100 km te halen met die 250W (Zoals met mijn eerdere Rabeneick's). Maar schijn bedriegt blijkbaar want de actuele actieradius zonder die extender had ik absoluut niet verwacht. In de winterperiode haal ik nog steeds gemiddeld de 100km en s'zomers tik ik regelmatig de 150km of meer aan.![]()
Er zit geen krachtsensor op (alleen rotatie en trapfrequentie die toch natuurlijk aanvoelt) en je kan per ondersteuningsstand heel nauwkeurig je geprefereerde vermogen instellen. Bij mij staat die gemiddeld op 75% van het maximale per stand, waarbij de fiets zo licht fietst dat je de meeste tijd die 75% niet aanspreekt omdat je al op de 26 km/u zit. Ook vreet hij geen extra vermogen bij het wegrijden zoals dus met een krachtsensor gebeurt.
Voorbeeld: In de turbo stand trok mijn Rabeneick bij het krachtig wegrijden tot wel 15A uit de accu, de Schindelhauer zal nooit meer dan 8A leveren. (6A bij 75%)Je komt dan wel wat trager op snelheid, wat ik nu wat kan compenseren met de versnellingen.
100+ km met 250 Wh is echt goed, en ik begrijp dat het vooral komt door de technologie en het lage gewicht.
De prijs vind ik dan nog behoorlijk correct, zeker met die Pinion.
Hoe gaat deze fiets als je een degelijke helling moet nemen? Levert de motor dan genoeg kracht? En vind je de 6 versnellingen goed gespreid, en klein genoeg voor die zware hellingen?
Voor in de bergen zou ik die andere optie met de Pinion C1.9 XR aanraden, die heeft 9 versnellingen met een 568% bereik. De C1.6 heeft met de 6x een 295% bereik, maar hier in Nederland is dat meer dan voldoende. Ze hebben beide dezelfde stappen tussen de versnellingen, alleen de c1.6 mist de eerste 3 versnellingen van de 9XR (minder interne tandwielen en dus ook lichter).
De stapgrootte lijkt veel (24%), maar met de achterwielmotor is er niet echt behoefte aan kleinere stapjes.
Meer info kan je vinden op de Pinion site. (even naar beneden scrollen)
Of via de Gear Calculator site, waar ik de correcte tandwielverhoudingen en bandenmaat al heb ingevuld.
De bovenste waarden zijn voor de 6 speed, waarbij je alleen naar de laatste 6 versnellingen moet kijken. (er is helaas nog geen c1.6 in de database, maar de verhoudingen zijn verder exact gelijk aan de 9XR (minus 1,2 en 3). De onderste zijn de waarden voor de 9XR. Je kan zelf met de cadans spelen en dan de snelheden bekijken.
Als je bij een fiets met krachtsensor ook per ondersteuningsstand je geprefereerde vermogen kunt instellen, dan wordt die toch ook een stuk zuiniger - ook bij het wegrijden?Chrasher schreef op zondag 9 april 2023 @ 20:41:
[...]
Jij vindt 135 km een beperkt bereik? (met extender wordt dat ruim 200km! ) Die range extender had ik toen ook aangeschaft omdat ik verwachtte niet meer als 75-100 km te halen met die 250W (Zoals met mijn eerdere Rabeneick's). Maar schijn bedriegt blijkbaar want de actuele actieradius zonder die extender had ik absoluut niet verwacht. In de winterperiode haal ik nog steeds gemiddeld de 100km en s'zomers tik ik regelmatig de 150km of meer aan.![]()
Voorbeeld: In de turbo stand trok mijn Rabeneick bij het krachtig wegrijden tot wel 15A uit de accu, de Schindelhauer zal nooit meer dan 8A leveren. (6A bij 75%)Je komt dan wel wat trager op snelheid, wat ik nu wat kan compenseren met de versnellingen.
Op mijn fiets (achterwielmotor) werkt momenteel de krachtsensor niet (andere discussie, ook met de fietsenmaker...
Dat jouw fiets zonder krachtsensor energiezuiniger is dan een andere fiets mét, ligt denkt ik vooral aan het feit dat je gebruik hebt gemaakt van de mogelijkheid de energieafgifte in te perken. Zou diezelfde fiets óók nog eens een krachtsensor hebben gehad, dan zou die wel eens nóg zuiniger kunnen zijn geweest.
Doet overigens niks af aan het feit dat het gewoon prachtige fietsen zijn, dus hopelijk heb je ook met deze weer vele probleemloze kilometers!
Ja, die mogelijkheden tot instellen van het vermogen zal zeker meespelen in de actieradius. Maar natuurlijk ook de efficiëntie van de motor, gewicht en rolweerstand zullen ook een rol spelen. Als ik op 100% zou rijden in Eco, dan zal de actieradius behoorlijk inzakken.B64 schreef op maandag 10 april 2023 @ 20:54:
[...]
Dat jouw fiets zonder krachtsensor energiezuiniger is dan een andere fiets mét, ligt denkt ik vooral aan het feit dat je gebruik hebt gemaakt van de mogelijkheid de energieafgifte in te perken. Zou diezelfde fiets óók nog eens een krachtsensor hebben gehad, dan zou die wel eens nóg zuiniger kunnen zijn geweest.
Doet overigens niks af aan het feit dat het gewoon prachtige fietsen zijn, dus hopelijk heb je ook met deze weer vele probleemloze kilometers!
Het leuke is dat die 135 km geen lucky fietsdag met mooi weer was, maar het gemiddelde over alle 10.000 gereden km's.
Mahle heeft nu ook een motor met krachtsensor die instelbaar is (X20), maar die is nog maar in heel weinig fietsen te vinden. Helaas is er verder nog weinig informatie over te vinden. Desiknio heeft er 1 die nu als pre-order te bestellen is (wel bijna 1000 euro duurder). Ze hebben ook vergelijkbare fietsen met de X35, maar een hoop onderdelen zijn optioneel als je de specs doorleest. Bijv. ze worden standaard geleverd met een Gates CDN riem, voor een CDX moet je bijbetalen.
Ik ga ervan uit dat ik met deze fiets ook weer veel km's ga maken zonder problemen. (afkloppen).
Dank voor je tips! Ik denk dat mijn riem wat te strak staat, binnenkort maar eens terug. Voor mijn gevoel zit er net wat teveel weerstand op bij het trappen.jimh307 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 17:07:
[...]
Welkom bij de Gazelle Ultimate C8+ club![]()
Er zijn er nogal wat in dit topic en mij bevalt de fiets ook nog goed. Alleen wel wat last van piepende remmen in dit natte weer, maar hij rolt zijn kilometers prima af
De riem: deze mag inderdaad wat losser staan en apps om de toonhoogte te meten gebruik ik niet. Het truucje wat ik geleerd heb van mijn fietsenmaker is de riem in het midden van onder naar boven heen en weer te bewegen. De speling mag tot 3 cm zijn, zeker niet kleiner dan 2 cm en zeker niet groter dan 4 cm. Mijn riem staat goed en die hoor ik niet.
Weerstand: Bij mij gaat achteruit trappen ook best zwaar en dit is geen defect, maar dit hoort bij deze fiets. Als ik in de 5e versnelling de fiets achteruit rijdt hoor je 'klik, klik, klik' en dit is ook normaal.
De accu: Mijn vakgebied. Dat gedeeltelijk opladen doe ik niet. Ik laad hem altijd helemaal vol vlak voordat ik weg moet en ik rijd hem niet te leeg. Ik laad hem tijdig op. Ik merk ook nog geen degradatie. Dat gedeeltelijk opladen was belangrijker met de LCO en LMO chemie, maar met de huidige NCM chemie is dit minder belangrijk geworden. Het is nog steeds goed, maar minder voornaam.
Altijd in de turbo-stand fietsen is pijnlijker voor de accu en zeker als je hem dan ook leeg rijdt met de hoogste ondersteuning doe je de accu echt pijn. Als je gewoon goed omgaat met je accu gaat hij jaren mee zonder problemen. De sport-stand kan minder kwaad en deze cellen voelen zich het best bij tour-stand. Dit heeft te maken met de interne weerstand van deze cellen want die is hoog. Ze willen maar zoveel mogelijk wattuur in een kleine accu persen en dit heeft gevolgen. Voor een reguliere e-bike geen probleem, maar voor speed pedelecs wel een groot probleem. Waar merk je dit dan aan? Een te snel afnemende actieradius.
Zit er niet over in. Als jij je accu met beleid behandeld is er helemaal niets mis.
Ik wens je vele leuke kilometers met deze fiets want je hebt een degelijk premium model gekocht
Qua accu doe ik nu ook opladen voordat ik vertrek tot 100% (power plugje gaat om 3 uur in de nacht aan). Dat doe ik nu in de schuur, in de fiets, maar ik lees overal dat je een accu niet te koud moet laten worden, of juist niet bij kou moet laden. Dan zou ik hem bij 5 graden of minder uit de fiets willen halen en binnen moeten laden (vanuit de kou 1 uur wachten voor het laden). Nu niet zo'n probleem, maar in de winter wordt dat een ander verhaal.
Vind vooral de ergonomie zeer prettig. Ook rijdt de fiets stevig en stabiel en is hij krachtig met de Performance CX motor. Op heuvelachtig terrein met een Thule Chariot met twee kinderen erin merk ik niet eens dat er wat achter mijn fiets hangt. Qua specs lijkt het een erg goede fiets voor het geld (~3K).
Wat wel meteen opviel is dat het voorspatbord rammelt bij bepaalde snelheden en ondergronden. Dit al na de proefrit teruggekoppeld. Fietsenwinkel gaf aan het daarna verholpen te hebben waarna ik zonder dit te testen de fiets heb aangeschaft. Helaas al onderweg naar huis weer last van het gerammel. Alles zit goed aangedraaid en gemonteerd, het lijkt eerder een ontwerpfout omdat het kunststof spatbord zo dun is dat hij in het geheel gaat resoneren tijdens het rijden. De voorspatborden van andere fietsen in de winkel waren ook veel steviger.
Omdat de fietsenwinkel zelf aangaf alles al geprobeerd te hebben en ik verder geen reactie kreeg heb ik ook getracht Pegasus te bereiken. Dit blijkt onmogelijk, hebben alleen een algemeen mailadres maar daarop na twee weken geen reactie. Vandaag weer twee weken later weer met de fietsenwinkel gesproken en die gaan een nieuw spatbord bestellen in de hoop dat dit het probleem oplost. Als dat ook niet helpt dan kon ik mogelijk een kleine compensatie krijgen. De fiets omruilen kon niet meer omdat ik hem langer dan twee weken heb (ondanks dat ik het euvel al tijdens de proefrit heb aangekaart, maar ik wacht eerst het nieuwe spatbord maar af).
Hopelijk kunnen ze het oplossen, verder na de eerste 100KM erg blij met de fiets. Wel krijg ik bij de fietsenwinkel het gevoel dat Pegasus niet het makkelijkste merk voor ze is (qua onderdelen bestellen etc).
Mooie fiets!mrnn schreef op woensdag 12 april 2023 @ 15:33:
Na verschillende proefritten (oa Kalkhoff) en tips van dit forum heb ik de Pegasus Premio 10 Evo Lite gekocht.
Vind vooral de ergonomie zeer prettig. Ook rijdt de fiets stevig en stabiel en is hij krachtig met de Performance CX motor. Op heuvelachtig terrein met een Thule Chariot met twee kinderen erin merk ik niet eens dat er wat achter mijn fiets hangt. Qua specs lijkt het een erg goede fiets voor het geld (~3K).
Wat wel meteen opviel is dat het voorspatbord rammelt bij bepaalde snelheden en ondergronden. Dit al na de proefrit teruggekoppeld. Fietsenwinkel gaf aan het daarna verholpen te hebben waarna ik zonder dit te testen de fiets heb aangeschaft. Helaas al onderweg naar huis weer last van het gerammel. Alles zit goed aangedraaid en gemonteerd, het lijkt eerder een ontwerpfout omdat het kunststof spatbord zo dun is dat hij in het geheel gaat resoneren tijdens het rijden. De voorspatborden van andere fietsen in de winkel waren ook veel steviger.
Omdat de fietsenwinkel zelf aangaf alles al geprobeerd te hebben en ik verder geen reactie kreeg heb ik ook getracht Pegasus te bereiken. Dit blijkt onmogelijk, hebben alleen een algemeen mailadres maar daarop na twee weken geen reactie. Vandaag weer twee weken later weer met de fietsenwinkel gesproken en die gaan een nieuw spatbord bestellen in de hoop dat dit het probleem oplost. Als dat ook niet helpt dan kon ik mogelijk een kleine compensatie krijgen. De fiets omruilen kon niet meer omdat ik hem langer dan twee weken heb (ondanks dat ik het euvel al tijdens de proefrit heb aangekaart, maar ik wacht eerst het nieuwe spatbord maar af).
Hopelijk kunnen ze het oplossen, verder na de eerste 100KM erg blij met de fiets. Wel krijg ik bij de fietsenwinkel het gevoel dat Pegasus niet het makkelijkste merk voor ze is (qua onderdelen bestellen etc).
Je kunt proberen een klein elastiekje te pakken. Bijvoorbeeld van een beugel (ja echt, zo’n mond beugel elastiekje). Doe er 1 of 2 achter het kunststof deel dat in je spatbord zit en met een klemmetje het stangetje vasthoudt. Dus aan de buitenkant. Tussen het vierkantje en je spatbord.
Als dat niet werkt pak je een binnenband. Knip er een vierkant stuk uit iets smaller dan je spatbord. Knip er een vierkantje midden uit, te grote van het gat in je spatbord. Doe dit aan de binnenkant van je spatbord tussen het spatbord en de spatbordstang.
Zo komt de constructie stang > blokje > spatbord iets strakker te zitten.
Een nieuw spatbord bestellen is echt een oplossing van iemand die geen monteur is. Ze moeten het gewoon even oplossen voor je.
https://streamable.com/i5ta3m
Wat ik zag op het filmpje is een kwestie van resoneren. Dat je FM hier niet iets aan wil doen vind ik wel vreemd. Het is niet op te lossen door een elastiekje want dan gaat het net zo hard. Er moet een hard plaatje ingestoken worden.
Mijn vorige fiets had exact hetzelfde euvel en dat is opgelost door een hard plaatje te bevestigen bij de ophanging.
Nu zijn spatborden voor een fiets sowieso al gevoelig hiervoor, ook de aluminium varianten.
Nee, dit is iets anders dan ik aan dacht. Ik dacht aan trillen onderaan, wat ze vaak doen.mrnn schreef op woensdag 12 april 2023 @ 16:57:
@Foxhill dank voor je tips! Voor de zekerheid, het is het volledige spatbord dat trilt, hierbij een korte video. Is dat ook op basis waarvan je de oplossing voorstelde?
https://streamable.com/i5ta3m
Hoewel ik niet weet waar @jimh307 dat plaatje precies bedoeld ben ik met hem eens dat ze een dergelijke aanpassing moeten doen. Dit is typisch zo’n ding wat je als merkdealer na een paar keer kent van je fietsen en oplost. Daar ben je voor.
@Foxhill Ja dat zou ik ook denken. Ze nemen dit niet heel serieus. De landelijke klantenservice wel, het lokale filiaal niet echt. Heb hem daar lokaal gekocht overigens maar je kan de winkel zelf niet bellen.
@Roos79 ik weet niet hoe het kan maar op de video is het geluid van de motor harder dan in het echt. Hij is hoorbaar maar voor de bestuurder amper. Heb zelf ook proefritten op performance plus gemaakt en merkte daarin geen verschil.
“Landelijke klantenservice”, filiaal niet bereikbaar en een probleem afkopen. Wat voor keten is dit?mrnn schreef op woensdag 12 april 2023 @ 19:51:
@jimh307 Mijn fietspomp met drukmeter kan alleen op autoventiel en frans ventiel, niet op "normaal" fietsventiel. Dat gezegd hebbende voelt hij erg hard, veel harder dan 2 bar schat ik in.
@Foxhill Ja dat zou ik ook denken. Ze nemen dit niet heel serieus. De landelijke klantenservice wel, het lokale filiaal niet echt. Heb hem daar lokaal gekocht overigens maar je kan de winkel zelf niet bellen.
@Roos79 ik weet niet hoe het kan maar op de video is het veel harder dan in het echt. Hij is hoorbaar maar voor de bestuurder amper. Heb zelf ook proefritten op performance plus gemaakt en merkte daarin geen verschil.
Voor een volledig beeld zeg ik er dan wel graag bij dat de hulp in de winkel erg vriendelijk en ongedwongen/vrijblijvend was. Ik heb meerdere proefritten gemaakt waaronder een proefrit van meer dan een uur om de ergonomie goed te kunnen beoordelen. Het zijn geen afhaalpunten maar (ziet eruit als) echte fietsenwinkels. Ze waren in de werkplaats ook zeker welwillend het probleem op te lossen maar dat ging inderdaad (voor mijn gevoel) niet verder dan het aandraaien van de boutjes waarna het een beetje ophield.
Landelijke klantenservice is een voordeel en een nadeel. Ik heb liever de monteur aan de lijn. Voordeel van landelijk is dat die aan dossiervorming doen en toezien op opvolging. Of dat nodig zou moeten zijn is een andere discussie. Klantenservice ging ook niet akkoord met voorstel van de winkel om de servicebus aan huis (wachttijd een maand) langs te sturen om er nog maar eens naar te laten kijken. De klantenservice is goed bereikbaar maar reactie vanuit het filiaal laat vervolgens op zich wachten. Hier wel een opmerking over gemaakt en begrijp dat ze structureel onderbezet zijn. Op de website staan ook vacatures voor verkopers en monteurs voor het filiaal. Probleem van onze tijd denk ik....
Ander puntje van aandacht is de overdracht/instructies na aankoop. Alle info over het goed omgaan met de accu heb ik van dit forum, daar is in de winkel helemaal niets over gezegd.
Maar lang verhaal kort, het afkopen van het probleem sta ik niet voor open tenzij ik het heel makkelijk zelf kan verhelpen.
[ Voor 13% gewijzigd door mrnn op 13-04-2023 08:46 ]
Je spullen zo goedkoop mogelijk maar wel de service van een kleine fietsenwinkel die een stukje meer kost?
Dat vind ik een beetje hard. Hij heeft een leuke fiets gekocht bij een bedrijf dat hij voor de aankoop zag als een bedrijf met een goed netwerk van dealers met betrouwbare service. Hij loopt er nu tegenaan dat dat tegenvalt. Overigens nog niet op een niveau waar ik echt van schrik. Ik heb ooit een fiets bij Fietsenwinkel.nl gekocht en dat was een dramatische ervaring. Daar heb ik van geleerd, want het heeft me voldoende geld gekost. Maar ik was er destijds ook niet op uit om een fiets te kopen voor een prikkie, jouw dubbeltje op de eerste rang. De zaak voelde destijds goed, het servicenetwerk was fijnmazig en de eerste servicegevallen verliepen uitstekend. Totdat het een grote berg met paardenpoep werd, dat wel.Roos79 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 14:40:
@mrnn Jij wilt voor een dubbeltje op de eerste rang?
Je spullen zo goedkoop mogelijk maar wel de service van een kleine fietsenwinkel die een stukje meer kost?
Peace is not simply the absence of war.
Ik hoopte dat het aan de adapter lag dus, had ik een nieuwe oplader gekocht met het zelfde vermogen. Toen ik de nieuwe adapter in m'n accu deed begint de oplader aan te gaan, terwijl deze adapter ook niet in het stopcontact zat.
Ik kan hier niks over vinden en zou graag wat hulp bij willen.
@Roos79 Wauw wat een bizarre reactie zeg!Roos79 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 14:40:
@mrnn Jij wilt voor een dubbeltje op de eerste rang?
Ik wil helemaal niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Ik heb vooronderzoek gedaan en kwam op een aantal merken uit die ik wilde proberen waaronder Kalkhoff en Pegasus die goed bekend staan. Ik heb daarna op de website van deze merken gekeken waar de dichtstbijzijnde merkdealer zat. Dat bleek vlak bij mij te zijn, een fysieke fietsenwinkel in het centrum met de naam "Fietsvoordeelshop". Daar zat altijd al een fietsenwinkel, blijkbaar zijn ze overgenomen.
Daarna heb ik de zoekopdracht van dit topic gebruikt om te zoeken op fietsvoordeelshop en dat geeft alleen maar positieve reacties. Online zijn de reviews ook prima. Mijn ervaring zoals gedeeld is zowel met de fiets als de zaak ook positief. Uitzondering is dit rammeltje want nog niet netjes opgelost wordt. Wanneer tweakers daarop reageren tracht ik de fietsenwinkel te verdedigen. En dan wil ik voor een dubbeltje op de eerste rang zitten?
Weet jij zeker dat dit bij elkaar hoort? Ik zie namelijk 12v adapters, en dat zijn geen laders. Staat er verder nog info op de accu?drviggo schreef op donderdag 13 april 2023 @ 16:04:
Ik heb een probleem met mijn e-fatbike. Ik heb deze fiets 5 jaar geleden tweedehands gekocht. En hij heeft de afgelopen 2 jaar stilgestaan. Als ik nu de accu wil opladen dan begint de adapter aan te gaan en begint de adapter te roken terwijl de adapter niet in het stopcontact zit.
Ik hoopte dat het aan de adapter lag dus, had ik een nieuwe oplader gekocht met het zelfde vermogen. Toen ik de nieuwe adapter in m'n accu deed begint de oplader aan te gaan, terwijl deze adapter ook niet in het stopcontact zat.
[Afbeelding]
Bedankt!, Ik was overtuigd dat dit de goede oplader was. Maar de adapter die bij de accu hoort is net een slag groter.Birrel schreef op donderdag 13 april 2023 @ 16:21:
[...]
Weet jij zeker dat dit bij elkaar hoort? Ik zie namelijk 12v adapters, en dat zijn geen laders. Staat er verder nog info op de accu?
Ik heb nu wel de goede oplader er in
nogmaals bedankt
Zijn er recent nog mensen die de muto gekocht hebben? Wij hebben hem op 't oog als stadsfiets. Dus 3km naar de opvang en 5 km naar de stad met onze kleine van 1,5jr achterop. Begon wat te twijfelen door de felle kritiek op dit forum. Voor ons doel zal 't toch wel Ok zijn, lijkt me.PnD schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:13:
[...]
Kom net van de winkel vandaan en heb hem gekocht voor € 1200,-![]()
De eerder genoemde korting van € 200 euro, omdat ik hem ophaal in Nunspeet. Kon hem a.s. maandag al ophalen, maar wordt woe de 18e.
Nog tips waar op te letten qua evt. gebreken aan de fiets bij het ophalen?
Zie hem op de site gewoon nog voor € 1399 hoor.
Hoor graag ervaringen als mensen die willen delen🙏
Onze Gazelles komen ook bij fietsvoordeelshop vandaan, prima ervaring hoor.mrnn schreef op donderdag 13 april 2023 @ 16:05:
[...]
@Roos79 Wauw wat een bizarre reactie zeg!![]()
Ik wil helemaal niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Ik heb vooronderzoek gedaan en kwam op een aantal merken uit die ik wilde proberen waaronder Kalkhoff en Pegasus die goed bekend staan. Ik heb daarna op de website van deze merken gekeken waar de dichtstbijzijnde merkdealer zat. Dat bleek vlak bij mij te zijn, een fysieke fietsenwinkel in het centrum met de naam "Fietsvoordeelshop". Daar zat altijd al een fietsenwinkel, blijkbaar zijn ze overgenomen.
Daarna heb ik de zoekopdracht van dit topic gebruikt om te zoeken op fietsvoordeelshop en dat geeft alleen maar positieve reacties. Online zijn de reviews ook prima. Mijn ervaring zoals gedeeld is zowel met de fiets als de zaak ook positief. Uitzondering is dit rammeltje want nog niet netjes opgelost wordt. Wanneer tweakers daarop reageren tracht ik de fietsenwinkel te verdedigen. En dan wil ik voor een dubbeltje op de eerste rang zitten?
Denk dat het een franchise formule is.
[ Voor 5% gewijzigd door hijskraan op 13-04-2023 17:44 ]
In combinatie met de accu die wederom rammelt lijkt het qua geluid wel alsof ik op een of ander oud barrel fiets.
Heb er al eens wat silicone spray en WD40 op gespoten maar beide helpen niet echt. Is er een manier om van het piepen af te komen?
Heb je ergens een merknaam, een handleiding?drviggo schreef op donderdag 13 april 2023 @ 16:04:
Ik heb een probleem met mijn e-fatbike. Ik heb deze fiets 5 jaar geleden tweedehands gekocht. En hij heeft de afgelopen 2 jaar stilgestaan. Als ik nu de accu wil opladen dan begint de adapter aan te gaan en begint de adapter te roken terwijl de adapter niet in het stopcontact zit.
[Afbeelding]
Waar komt die fatbike vandaan?
De dingen die jij verwacht te krijgen zal je sneller bij een kleinere fietsenwinkel krijgen dan bij zo’n grote.
En ja je leest er goede dingen over maar ik lees ook dat wachttijden lang zijn
Heb nog eens zitten denken aan dat spatbord maar mist er geen onderdeel tussen waardoor het zo rammelt?
Je zou bijna zeggen dat er een soort (rubberen) moer ofzo mist.
@drviggo Heeft de accu twee jaar gelegen zonder er iets aan te doen?
Zit er überhaupt nog wat stroom/lading in de accu?
Ergens zou je bijna zeggen dat de accu diep ontladen is (extreem leeg)
Mijn verwachtingen voor de duidelijkheid:
- Een probleem met een nieuwe fiets (namelijk rammelend spatbord) oplossen wat al tijdens proefrit speelde
- Een korte overdracht bij de fiets waarbij iets verteld wordt over gewenst onderhoud en hoe ik met de accu moet omgaan
Maar wat je kan verwachten bij een winkel als die waar jij nu was geen idee.
Na wat zoeken op Google had ik van het afleveren niet veel verwacht en problemen oplossen na aflevering duurt lang is hetgeen wat ik lees.
Mijn verwachtingen zouden dus laag zijn bij zo’n winkel.
Je hebt een wel overwogen beslissing gemaakt en een goede fiets gekocht. Groot of klein maakt niet uit. Fietsvoordeelshop is wel een keten waar veel mis gaat. Dat kon jij van te voren niet weten. En laat het de pret van je prima fiets niet bederven.mrnn schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:05:
@Roos79 Goed om te weten. Ik heb met de beste bedoelingen gewoon de dichtstbijzijnde fietsenwinkel en tevens dealer gekozen. Als die dan ook nog eens goede reviews krijgt dan ga ik er niet vanuit dat ik hier geen enkele service mag verwachten. Pas later zag ik dat het naast lokale winkels ook een grote webshop is.
Mijn verwachtingen voor de duidelijkheid:Zijn dat verwachtingen die je alleen bij een kleine fietsenwinkel mag hebben en niet bij een keten?
- Een probleem met een nieuwe fiets (namelijk rammelend spatbord) oplossen wat al tijdens proefrit speelde
- Een korte overdracht bij de fiets waarbij iets verteld wordt over gewenst onderhoud en hoe ik met de accu moet omgaan
Extra tip: als je van het industrieterrein af rijdt is er een brug over de snelweg. Dan kun je testen hoe de fiets het doet heuvelop (goed!).
Mooie fiets, alles erop en eraan (licht, bagagedrager, verstelbaar stuur) heb m deze week getest.
Enige waar ik nog over twijfel, is motorgeluid. Die is stil, maar je hoort m wel.
Vergelijkbaar met de Tenways.
Het is lastig te vergelijken met mijn oude ebike waarvan de accu stuk is want die doet het dus niet meer :-P
Ik fiets door het bos en over de hei naar mijn werk waar echt geen ander geluid is dan de fiets en vogels en evt wind in de bomen.
Weet iemand of de specs mbt motorgeluid ergens te vinden zijn?
Ik vind alleen '<55db'
En de motor is zeker stiller dan 55db.
Ik weet weliswaar niet waar de specs te vinden zijn, maar alleen een getal van 55dB heeft geen enkele waarde als je niet weet hoe en op welke afstand dat gemeten moet worden.PomPomPom schreef op donderdag 13 april 2023 @ 23:02:
.....
Ik vind alleen '<55db'
Daarom kan je ook niet zeggen dat de motor "zeker stiller" is dan 55dB.
vb
Bij een motorfiets is dat bv gespecificeerd, dat er gemeten wordt in dBA (menselijke gehoorkromme) op 50cm van de uitlaat, het geluidsniveau neemt 6dBA af bij een verdubbeling van de meetafstand.
Met andere woorden als je op 2m afstand staat is het niveau al 12dBA lager dan de meetwaarde.
[ Voor 6% gewijzigd door elinx op 14-04-2023 01:59 ]
Zoals @elinx al zegt, is een decibelwaarde niet voldoende als je geen referentiepunt hebt.PomPomPom schreef op donderdag 13 april 2023 @ 23:02:
Enige waar ik nog over twijfel, is motorgeluid. Die is stil, maar je hoort m wel.
Het is lastig te vergelijken met mijn oude ebike waarvan de accu stuk is want die doet het dus niet meer :-P
Ik fiets door het bos en over de hei naar mijn werk waar echt geen ander geluid is dan de fiets en vogels en evt wind in de bomen.
Ik vind alleen '<55db'
Komt nog bij dat geluid erg persoonlijk is qua waarneming. Vaak worden de wat hogere 'gepitchte' geluiden als meer storend ervaren dan lagere frequenties terwijl het aantal decibels van de hogere frequentie generende motor best lager kan liggen. Specs van fabrikanten zijn sowieso lastig op waarheden te betrappen. Bekijk dit stukje (vanaf 9min:20s) eens: YouTube: How Loud Are E Bike Motors? | EMBN Investigates
Ik snap overigens helemaal wat je bedoelt, want ik heb hetzelfde. Een (mij) storend motorgeluid kan me irriteren (gaat het ontspannende idee van fietsen verloren).
[ Voor 5% gewijzigd door neb0 op 14-04-2023 02:59 ]
Dat er geen bagagedrager achter op zit verwonder ik mij al niet meer over. Dit is blijkbaar de trend bij design fietsen, maar ook geen verlichting meeleveren? Deze kan je dan als "optionele" accessoire er bij kopen. Aan de ene kant aardig om zo je fiets samen te stellen, maar dan vind ik wel dat de basis fiets altijd verlichting dient te hebben. Het blijven rare ontwikkelingen in mijn ogen.
Verder wel een van de leukere e-bikes, dat dan wel
just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied
Ik heb de iMove ook gereden en het motorgeluid is mij absoluut niet opgevallen. Het is zeker niet meer dan de Watt Brooklyn die ik in die tijd had. Die hoorde je ook maar de meeste mensen die meefietsten hadden niet eens door dat het een elektrische fiets was. Ik heb meestal meer last van het geluid van de wind en overig verkeer.PomPomPom schreef op donderdag 13 april 2023 @ 23:02:
Ik vind alleen '<55db'
Nog steeds tevreden mee en fiets er met max ondersteuning zo'n 25km mee op een acculading. Geen gekke dingen verder werkt allemaal prima.ziconl schreef op donderdag 13 april 2023 @ 17:16:
[...]
Zijn er recent nog mensen die de muto gekocht hebben? Wij hebben hem op 't oog als stadsfiets. Dus 3km naar de opvang en 5 km naar de stad met onze kleine van 1,5jr achterop. Begon wat te twijfelen door de felle kritiek op dit forum. Voor ons doel zal 't toch wel Ok zijn, lijkt me.
Hoor graag ervaringen als mensen die willen delen🙏
Denk dat als je voor het uiterlijk gaat het qua prijs/kwaliteit een prima aankoop is.
Je kan meer kwaliteit kopen voor de prijs, maar dan kom je op een accu aan de bagagedrager en standaard uiterlijk.
[ Voor 14% gewijzigd door PnD op 14-04-2023 08:51 ]
Geen dank, ik hoop dat jouw accu na 2 jaar nog werkt.drviggo schreef op donderdag 13 april 2023 @ 16:48:
[...]
Bedankt!, Ik was overtuigd dat dit de goede oplader was. Maar de adapter die bij de accu hoort is net een slag groter.
Ik heb nu wel de goede oplader er in.
nogmaals bedankt
Dank en wat een rabbitholeneb0 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 02:53:
[...]
Bekijk dit stukje (vanaf 9min:20s) eens: YouTube: How Loud Are E Bike Motors? | EMBN Investigates
Ik had ook niet door dat ebikes zo groot zijn in de USA, interessant.
Ik heb bijv. de volgende 3 fietsen gevonden, en ik neig naar de laatste:
https://www.lidl.nl/p/colorado-e-bike-arrow-28/p100361875
https://www.decathlon.nl/...00-e-grijs/_/R-p-X8608513
https://www.matrabike.nl/product/7308/vogue-basic-n3-468-wh
Nu begrijp ik dat een middenmotor het natuurlijkst aanvoelt. Echter worden de fietsen dan direct rond de 2500 - 3000 euro. Ik wil er hoofdzakelijk ritjes van 10-20 minuten maken. Naar de supermarkt, naar kennissen en vrienden. Dus ik heb niet echt het idee dat ik zoveel geld hoef uit te geven om er plezier van te hebben. Plus als ik echt zoiets heb van ik wil een betere kan ik het altijd verkopen en een duurdere halen. Heeft iemand ook ervaringen met wat goedkopere / budget elektrische fietsen?
Ik adviseer je in deze prijsklasse alleen naar gebruikt te kijken. Ik heb afgelopen week wéér een aantal fietsen in deze prijsklasse kapot binnen gekregen met maar een paar honderd kilometer op de teller. De ene had Blaupunkt electronica, de andere leek sprekend op die Lidl fiets maar dan zonder merknaam erop. Die was geloof ik ook in Duitsland bij de Lidl gekocht.sassymousasi schreef op zondag 16 april 2023 @ 09:59:
Hoi allen, ik ben ook van plan een elektrische fiets te kopen. Mijn budget is rond de 1000 euro. Wat raden jullie aan?
Nu begrijp ik dat een middenmotor het natuurlijkst aanvoelt. Echter worden de fietsen dan direct rond de 2500 - 3000 euro. Ik wil er hoofdzakelijk ritjes van 10-20 minuten maken. Naar de supermarkt, naar kennissen en vrienden. Dus ik heb niet echt het idee dat ik zoveel geld hoef uit te geven om er plezier van te hebben. Plus als ik echt zoiets heb van ik wil een betere kan ik het altijd verkopen en een duurdere halen. Heeft iemand ook ervaringen met wat goedkopere / budget elektrische fietsen?
Als je dan perse nieuw wilt in dit budget, koop dan bij de Decathlon. Die doen tenminste nog aan reparaties. Dan kan met een beetje geluk zo’n fiets misschien een paar duizend kilometer levensduur halen.
Fietsen uit deze prijsklasse leveren niets op als je ze later verkoopt. Een fiets met Bosch van €1000 houdt zolang die werkt wel wat waarde.
Niets gevonden: probeer de volgende fietsenwinkel.
Eens met hierboven.sassymousasi schreef op zondag 16 april 2023 @ 09:59:
Hoi allen, ik ben ook van plan een elektrische fiets te kopen. Mijn budget is rond de 1000 euro. Wat raden jullie aan?
De enige van die 3 die je een redelijke service kan geven is Decathlon. De rest is absoluut te mijden.
Een gewone fietsenmaker gaan hier waarschijnlijk niks kunnen doen als je een belangrijk probleem hebt.
Deze fietsen zijn gebouwd met de lichtste onderdelen, dus er zal wel eens iets kapot gaan.
Wat me bij de decathlon fiets wel positief verrast zijn de hydraulische schijfremmen.
Zoals hiervoor is aangegeven heeft Decatlon de beste aanbieding metsassymousasi schreef op zondag 16 april 2023 @ 09:59:
....
Ik heb bijv. de volgende 3 fietsen gevonden, en ik neig naar de laatste:....
Hydraulische schijfremmen, koppelsensor, service en beschikbare onderdelen.
De andere twee zou ik niet zo gauw overwegen, vanwege eerder genoemde redenen.
Met een paar spatborden en eventueel een bagagedrager heb je er een prima ebike aan voor je aangegeven gebruik.
Realiseer je wel dat het geen zware gewone stadsfiets is met een rechte zit, maar dat het een relatief lichte ebike is, met een sportieve zit.
Nou, mijn piepende remmen zijn verleden tijd.
Had mijn FM gebeld dat mijn achterrem weinig remkracht had en dat deze heel erg piepte. Uiteraard kon ik meteen langs komen. Dus fiets de lucht in en eerst de schijf gereinigd en er zat aanslag op de oude blokjes, dus nieuwe remblokken. Daarna ging mijn FM een proefronde rijden en de remmen inremmen. Toen zei ik dat mijn fiets ook last had van resonantie waarop de FM de riem strakker heeft gezet (niet te strak) en weg resonantie. Paar bakjes koffie later en 45 euro armer vind ik dit een hele nette prijs. De FM is zeker een goed half uur zoet geweest met mijn fiets en de achterrem remt weer als vanouds zonder een piepje. Ook ben ik blij dat de resonantie weg is. De voorrem is ook uitgelijnd, maar daarvan waren de remblokken nog prima. Nu zou er waarschijnlijk wat vet op de remschijf gekomen zijn door het inspuiten van de riem. Dit inspuiten is dan ook niet meer nodig. Vet vinden schijfremmen niet fijn, ook niet een heel klein beetje vet. Daarmee mijn lesje wel geleerd
Nu zal ik wel gematst zijn omdat hun ook hulp krijgen over accu's van mij.
In tegenstelling tot andere reacties is mijn ervaring best positief. Kijk goed welke componenten erop zitten (bv Shimano) en kijk naar het accuvermogen. Bafang motoren zijn prima en ook voorwielmotor is niet zo’n punt als je maar een beetje oplet. Niet vol vermogen erop bij nat wegdek in een bocht etc. En ja garantie 2 jaar sowiezo waarbij je wel de fiets een tijdje kwijt kunt zijn. De Colorado Arrow 4000+ km en rijdt prima. Die was in 2021 753,- incl bezorgen dus zo’n 19 ct per km en 31,- euro per maand mocht ie vandaag onherstelbaar kapot gaan (wat ik niet verwacht).sassymousasi schreef op zondag 16 april 2023 @ 09:59:
Kijkend naar je lijstje
Lidl
+ 486wh
+ 62Nm
+ shimano
Decathlon
- geen spatborden
- vage componenten
Matra
Grote - status faillissement doorstart? https://www.faillissement...l/zoeken.aspx?q=Matrabike
+ 468wh
- 3 versnellingen
[ Voor 7% gewijzigd door mv_ak op 16-04-2023 12:02 ]
Welke goedkoopste fietsen zouden jullie adviseren als "prima" fiets? Dan laat ik even de invulling van prima zoals jullie dat zien. Wat context, ik denk dat ik per dag gemiddeld 5km fiets.
@mv_ak
Thanks nuttige informatie! Jij hebt deze fiets dus aardig veel gebruikt?
[ Voor 15% gewijzigd door sassymousasi op 16-04-2023 15:32 ]
Ik heb vooral gezocht naar een goede fiets waar mijn lokale fm me mee kan helpen als het nodig is, en mijn budget was een pak ruimer.
Als de Decathlon niet te ver is, dan zou ik daar kopen. Die fiets voldoet zeker voor 5km per dag. Voor 5 km kan je ook een gewone fiets overwegen, dan koop je met 1000€ echt iets goed.
Wat ik nooit zou kopen, maar dan ook echt nooit is een Lidl fiets of een Van Moof.
Lidl is de ultieme dozenschuiver. Verkocht is verkocht, en daarna bij een garantiegeval is het : trek je plan, en met zo’n fiets met ultra goedkope componenten die specifiek zijn zal je lang moeten zoeken naar iemand die er iets aan wil doen. Van Moof is een voorbeeld van ‘veel beloven doet de zotten in vrede leven’. Onbetrouwbaar, en totaal miserabele service.
Hoewel Decathlon onderdelen vaak onder eigen merk verkocht worden, gaat het om OEM merk artikelen.
Decathlon is in Nederland niet zo groot als in bv Frankrijk of Italie, maar zij hebben wel een eigen disstributie en service centrum.
Lidl heeft een contract met een tussenpersoon die ebike levert en de service overneemt. (Prophete)
Het Duitse Prophete is pas geleden overgenomen ivm een faillisement door een investeerdersgroep uit Singapore en Matrabike heeft een doorstart gemaakt. Hoe beide van invloed zijn op service en garantie weet ik niet, maar ook dit wijst wederom nar Decathlon als beste keus.
Als ik ‘maar’ x km per dag lees denk ik direct: dat is dus heel vaak en ook bij verschillend weer. Wil je 10x per jaar 5km naar je vriend fietsen dan voldoet alles. Wil je naar je werk dan wil je echt al iets betrouwbaars. Al is het maar een klein stuk.sassymousasi schreef op zondag 16 april 2023 @ 15:32:
@Tommie12 @Chrasher @Foxhill @elinx
Welke goedkoopste fietsen zouden jullie adviseren als "prima" fiets? Dan laat ik even de invulling van prima zoals jullie dat zien. Wat context, ik denk dat ik per dag gemiddeld 5km fiets.
@mv_ak
Een fiets met Bafang van een winkel met werkplaats is het voordeligste dat ik zou aanraden. Een Cortina is bijvoorbeeld prima als het bij je verwachting past. Het prijsverschil naar de voordeligste Bosch/Shimano fiets vind ik dan echter wel de meerprijs waard.
Wil je minder uitgeven dan dat, kijk dan gewoon naar gebruikt.
Adviezen verschillen omdat de ene wat meer reparaties, zelf afstellen en defecten accepteerde dan de ander.
[ Voor 6% gewijzigd door Foxhill op 16-04-2023 17:04 ]
@sassymousasiFoxhill schreef op zondag 16 april 2023 @ 16:57:
.....
Adviezen verschillen omdat de ene wat meer reparaties, zelf afstellen en defecten accepteerde dan de ander.
Het is precies dit wat maakt welke ebike voor dat budget voor je geschikt is.
Ben je volledig afhankelijk van onderhoudsservice, dan is het zaak dat deze service dichtbij beschikbaar is.
Doe je alles zelf dan is de eenvoud mbt onderhoud en de beschikbaarheid van onderdelen van belang.
Daartussen zitten nog een aantal varianten, die bv betrekking hebben op de betrouwbaarheid en de noodzaak van snelle service, bv igv van forensen.
Welke variant op jouw van toepassing is weet alleen jij.
Ik had bepaalde dingen in m'n hoofd, maar kom toch weer telkens op wat anders uit.
Wat een gigantische keuze is er tegenwoordig ook
Ik kom telkens weer op een fiets uit van >€4000,- en dat voelt dan toch weer overkill voor die 45km/week die ik er mee ga fietsen.
De fietsen die me tot nu toe aanspreken zijn;
- Dutch ID Phantom S85
- Gazelle Ultimate C380
- Cube Kathmandu SLT750
- Cube Touring Hybrid Pro
Remblokken vervangen of een ketting smeren en een band vervangen… daat zit het probleem niet.elinx schreef op zondag 16 april 2023 @ 18:00:
[...]
@sassymousasi
Het is precies dit wat maakt welke ebike voor dat budget voor je geschikt is.
Ben je volledig afhankelijk van onderhoudsservice, dan is het zaak dat deze service dichtbij beschikbaar is.
Doe je alles zelf dan is de eenvoud mbt onderhoud en de beschikbaarheid van onderdelen van belang.
Daartussen zitten nog een aantal varianten, die bv betrekking hebben op de betrouwbaarheid en de noodzaak van snelle service, bv igv van forensen.
Welke variant op jouw van toepassing is weet alleen jij.
Als je last krijgt met de motor, BMS of display en je zit dan met een Lidl fiets, dan heb je miserie.
Niemand heeft daar onderdelen, testgereedschap of instructies voor behalve die ene partner waarvan je op geen enkele manier kan weten of ze de herstelling op een redelijke termijn klaar krijgen.
Schoolgaand kind, maar inderdaad behoorlijk gebruik.sassymousasi schreef op zondag 16 april 2023 @ 15:32:
@mv_ak
Ik vind zelf het voordeel van de Lidl dat ze merk-onderdelen op de fiets laten zetten, iets meer kwaliteit door de naam dan OEM waarvan je niet weet wat het is. Bijvoorbeeld Shimano Arcero schakelset, dan weet je ook welke ketting daarbij past als je moet vervangen.
Er bestaan geen niet-merk schakelsets in Nederland. Kettingen zijn universeel mits juiste breedte / aantal versnellingen (duurdere sets uitgezonderd).mv_ak schreef op zondag 16 april 2023 @ 22:16:
[...]
Schoolgaand kind, maar inderdaad behoorlijk gebruik.
Ik vind zelf het voordeel van de Lidl dat ze merk-onderdelen op de fiets laten zetten, iets meer kwaliteit door de naam dan OEM waarvan je niet weet wat het is. Bijvoorbeeld Shimano Arcero schakelset, dan weet je ook welke ketting daarbij past als je moet vervangen.
Omdat Acera bijna de minst kwalitatieve schakelset is die in Nederland verkrijgbaar is, lijkt me dat geen reden om een fiets aan te bevelen. Dat de fiets bij intensief gebruik heel blijft wel natuurlijk.
Lidl gebruikt juist voor de electronica géén merkdelen, waardoor je bijna nergens terecht kunt voor diagnose stellen of reparatie.
[ Voor 27% gewijzigd door Foxhill op 16-04-2023 23:38 ]
Wij zijn ons aan het voorbereiden op de aankoop van een nieuwe e-bike. Aangezien we een kleine hebben van +-8 maand, willen we een 'family' fiets kopen die de mogelijkheid bied om 1 kinderzitje voor en later +1 achter te monteren.
Verder is een vereiste: A-merk/componenten, stuurslot, dubbele standaard, min. 400w accu en leverbaar voor de zomer 2023. Bijv. de Gazelle Bloom is niet goed leverbaar en heeft ook een Shimano motor (wat weer minder is tov Bosch etc. - zo heeft ieder merk/model wel zijn voor- en nadelen lijkt het..)
Nu hebben we de volgende lijst samengesteld, die qua budget allemaal wel passen.
/f/image/vxlhGcou8xwfYq6N3Z5Cw1mH.png?f=fotoalbum_large)
Iemand dezelfde fietsen vergeleken en waar is toen de keuze naar uit gegaan? Waar moet ik nog meer op letten? Vergeet ik een merk/model in dit lijstje?
Thanks!
Ikzelf heb jaren een trek met Shimano steps gehad en echt nooit ook maar 1 probleem gehad.
En vooral verder veel fietsen uitproberen want wat op papier goed klinkt voor jouw kan in de praktijk anders bevallen
Kijk ook naar de houding en de afstand van zadel naar stuur met oog op zitjes ed dus.
[ Voor 96% gewijzigd door Roos79 op 17-04-2023 09:08 ]
In ieder geval een testrit maken!-Muncky- schreef op maandag 17 april 2023 @ 08:44:
Nu hebben we de volgende lijst samengesteld, die qua budget allemaal wel passen.
...
Waar moet ik nog meer op letten?
Thanks!
En kijk ook naar het gewicht. Ik heb een oudere fiets die ongeveer 27 kg weegt en dat is best vervelend als er ook nog boodschappen in zitten en je wilt de fiets uit het fietsenrek halen.
Deze was al in de aanbieding. Maar met code OUTLET10 nog eens 10% korting.
Deze kortingscode is online geldig tussen 17 april 2023, 09:30 CET en 20 april 2023, 09:30 CET
5km per dag, dus ritjes van 10 min o.i.d.? Dan zou ik inderdaad voor dat budget een goeie gewone fiets kopen, heb zelf net een nieuwe gazelle weekend gekocht voor 750 euro, mooi design en fietst heerlijk.sassymousasi schreef op zondag 16 april 2023 @ 15:32:
@Tommie12 @Chrasher @Foxhill @elinx
@mv_ak
Wil (of moet) je perse elektrisch, dan inderdaad een goede 2e hands zoeken. Ben vandaag weer met mn 2e hands spd pedelec op het werk, nieuwprijs 4000+, voor 1150 euro gekocht van een oudere heer die met pensioen ging
Ik wil wel graag een elektrische omdat ik mijn scooter weg doe en ik dus een beetje gemak wel lekker vindt. Vandaar dat ik ook met relatief weinig budget kom, want mijn afstanden zijn simpelweg heel erg klein.neb0 schreef op maandag 17 april 2023 @ 17:29:
@sassymousasi Voor die afstanden / weinig frequent gebruik zou ik een e-bike niet overwegen, tenzij je natuurlijk andere redenen hebt (fitheid etc.). De fiets staat best vaak stil en je moet de accu toch iets in de gaten houden wat betreft lading. Een e-bike, zeker een model met minder kwaliteitsonderdelen wat betreft het elektrische systeem, kan uiteraard eerder storingen geven. Met een 'gewone' fiets heb je al die 'zorg' (en mogelijke kosten na de garantieperiode) niet en die is altijd beschikbaar om op te rijden. Zoals al is gezegd kun je voor zo'n 1000,- tot 1200,- een prima fiets kopen met belt, interne versnellingsnaaf, goed frame, goede banden en afmontage.
Ok dank. Ik vermoed dus toch dat ik maar op MP ga kijken of langs de fietsenmaker.elinx schreef op zondag 16 april 2023 @ 16:45:
@sassymousasi Volgens mij heb ik al beargumenteerd waarom Decathlon de beste keus van het rijtje is.
Hoewel Decathlon onderdelen vaak onder eigen merk verkocht worden, gaat het om OEM merk artikelen.
Decathlon is in Nederland niet zo groot als in bv Frankrijk of Italie, maar zij hebben wel een eigen disstributie en service centrum.
Lidl heeft een contract met een tussenpersoon die ebike levert en de service overneemt. (Prophete)
Het Duitse Prophete is pas geleden overgenomen ivm een faillisement door een investeerdersgroep uit Singapore en Matrabike heeft een doorstart gemaakt. Hoe beide van invloed zijn op service en garantie weet ik niet, maar ook dit wijst wederom nar Decathlon als beste keus.
Het is dus vooral boodschappen doen en naar familie en vrienden. Dus hij wordt wel gebruikt, maar dan wel korte afstanden. Ja ik kijk ook meestal wel een beetje naar de tendens hier. Dit is een vrij die hard forum, dus misschien ben ik niet helemaal op zijn plaats, maar doe graag onderzoek voordat ik iets koop en jullie weten immers meer dan ik.Foxhill schreef op zondag 16 april 2023 @ 16:57:
[...]
Als ik ‘maar’ x km per dag lees denk ik direct: dat is dus heel vaak en ook bij verschillend weer. Wil je 10x per jaar 5km naar je vriend fietsen dan voldoet alles. Wil je naar je werk dan wil je echt al iets betrouwbaars. Al is het maar een klein stuk.
Een fiets met Bafang van een winkel met werkplaats is het voordeligste dat ik zou aanraden. Een Cortina is bijvoorbeeld prima als het bij je verwachting past. Het prijsverschil naar de voordeligste Bosch/Shimano fiets vind ik dan echter wel de meerprijs waard.
Wil je minder uitgeven dan dat, kijk dan gewoon naar gebruikt.
Gaat mij toch echt om trapondersteuning en als het kan gewoon heel relax fietsen. Ik wil niet zwetend bij de supermarkt aankomen of bij vrienden/familie._Anvil_ schreef op maandag 17 april 2023 @ 12:01:
[...]
5km per dag, dus ritjes van 10 min o.i.d.? Dan zou ik inderdaad voor dat budget een goeie gewone fiets kopen, heb zelf net een nieuwe gazelle weekend gekocht voor 750 euro, mooi design en fietst heerlijk.
Wil (of moet) je perse elektrisch, dan inderdaad een goede 2e hands zoeken. Ben vandaag weer met mn 2e hands spd pedelec op het werk, nieuwprijs 4000+, voor 1150 euro gekocht van een oudere heer die met pensioen ging
Dank allen nogmaals. Ik ga dus MP en fietsenmakers afspeuren naar iets leuks.
- ecommon family bafang (zelf)
- gazelle bloom (kennis)
- batavus extra cargo (kennis)
- Wat ik erg fijn vind is ook een transportrek, als je achterzitje hebt dan heb je anders geen ruimte voor bv schooltassen
- dr batavus extra cargo vond ik met de activeline wat tam, lijkt mij met de plus stuk beter.
- shimano is geen b keus, bafang wel. Vriend van me heeft activeline plus (ecommon) en shimano e6100 (bloom) en beide fietsen prima, shimano wat feller. Mijn eigen fiets heeft ook 6100 en ik vind het een fantastische motor
- let ook op de bagagedrager bevestiging. Bij mijn cortina is dat een zwevende drager wat afgebroken is met een kind erop… ik zou zelf eerder fiets kiezen met sterke drager bevestiging. Sowieso vind ik de bouwkwaliteit van de cortina wat tegenvallen
- accu voorop is chill met gewicht maar ook omdat het achertzitje vaak in de weg zit bij accu achterop (bij verwijderen/opladen etc) en je kind erg hoog zit
- schijfremmen is wel fijn, hydr velgremmen zijn wel prima maar slijten mega hard met al dat gewicht.
persoonlijk zou ik voor de bloom gaan of batavus extra cargo. Bloom is fijn omdat je ook wat extra ruimte hebt bij het stuur met kinderzitje. Uiteindelijk is het ook groot gedeelte persoonlijk dus gewoon testen
Als je vriendin klein genoeg is dan is die hier op voorraad https://www.12gobiking.nl...346=8085&349=8173&352=391
[ Voor 24% gewijzigd door laurens0619 op 17-04-2023 18:37 ]
CISSP! Drop your encryption keys!
Heeft iemand ervaring met zgn. "hybride" hydraulische schijfremmen?
Hierbij wordt de gesloten remcilinder met een gewone remkabel bediend.
Hierbij, itt volledig mechanische schijfremmen, is nastellen niet meer nodig en, itt volledig hydraulische schijfremmen, het bijvullen en ontluchten niet meer hoeft.
(Ze zitten oa op een M365 e-step)
[ Voor 23% gewijzigd door elinx op 17-04-2023 19:39 ]
Ik ken het niet. Als ik er op zoek zie ik het alleen voor racefietsen als ombouw (dus bij stuur niets aan passen). Daar is het dus niet omdat het beter is maar een soort tussenoplossing.elinx schreef op maandag 17 april 2023 @ 19:13:
Vraagje
Heeft iemand ervaring met zgn. "hybride" hydraulische schijfremmen?
Hierbij wordt de gesloten remcilinder met een gewone remkabel bediend.
Hierbij, itt volledig mechanische schijfremmen, is nastellen niet meer nodig en, itt volledig hydraulische schijfremmen, het bijvullen en ontluchten niet meer hoeft.
(Ze zitten oa op een M365 e-step)
[Afbeelding]
Klinkt juist alsof je de nadelen van beide hebt, of in ieder geval die van kabels houdt. Voordelen van hydraulisch zijn m.i. vooral meer kracht, nauwkeuriger doseren en geen rek. Die vervallen allemaal als je er weer een kabel aan knoopt.
Ik zou het wel eens willen voelen.
Waar komt je plaatje vandaan? Dat is wel een fiets, geen step.
Plaatje komt van Amazon, maar op Google zie je voornamelijk de E-step (zoek "Xtech HB100")Foxhill schreef op maandag 17 april 2023 @ 20:22:
......een soort tussenoplossing.
Klinkt juist alsof je de nadelen van beide hebt, of in ieder geval die van kabels houdt. Voordelen van hydraulisch zijn m.i. vooral meer kracht, nauwkeuriger doseren en geen rek. Die vervallen allemaal als je er weer een kabel aan knoopt.
Ik zou het wel eens willen voelen.
...
Het klopt dat het mbt tot ombouw van mechanisch naar hydraulisch is en dan voornamelijk om eerst te proberen voor de achterrem.
De montage is veel eenvoudiger dan een compleet hydraulish syteem, omdat je slechts de cilinder vervangt. Het klopt dat een kabel weliswaar meer rek heeft, maar remkracht is verder volledig hydraulisch en zelfstellend.
Ik had het nog nooit gezien en heb er dus geen ervaring mee en weet ook niet of bv Xtech de enige is, vandaar de vraag.
Ik kwam het advies tegen bij een vraag op een ander forum mbt vervangen van mechanische schijfremmen.
Namelijk op zoek naar een 9 pin stekker, dus male-snoertje-female, voor de motor in het voorwiel. Zonder pin in het midden. Zie plaatje.
Van een Qwic E-bike. Het lijkt van het merk Julet te zijn. En geen Bafang. Ook met google lens geprobeerd te zoeken maar niet gevonden. Zie plaatjes, scherp stellen was lastig.
Die met een pin in het midden is wel te vinden. Die had ik besteld, maar past niet.
Weet iemand wat voor afwijkende stekker dit is?
:strip_exif()/f/image/JuM960061IhnPNRrL3tLDIEc.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 0% gewijzigd door pentode op 17-04-2023 20:55 . Reden: aanvulling ]
De mens leert. De mensheid niet.
Dit is inderdaad een aparte connector (3+6 pennen) die ik ook niet zomaar herken.pentode schreef op maandag 17 april 2023 @ 20:53:
....
Namelijk op zoek naar een 9 pin stekker, dus male-snoertje-female, voor de motor in het voorwiel. Zonder pin in het midden. Zie plaatje.
Van een Qwic E-bike. ...
Weet iemand wat voor afwijkende stekker dit is?
..
Om welk merk motor/controller/display combi gaat het?
Als het OEM of merkloos is, dan wordt het een moeilijke zoektocht.
Het merk is Qwic High Torque E-bike motor. HLGG236V. Zo ook het display en het motor controller kastje.elinx schreef op maandag 17 april 2023 @ 22:27:
[...]
Dit is inderdaad een aparte connector (3+6 pennen) die ik ook niet zomaar herken.
Om welk merk motor/controller/display combi gaat het?
Als het OEM of merkloos is, dan wordt het een moeilijke zoektocht.
Wilde zonder de naaf uit elkaar, open te halen, meten of bijvoorbeeld een Hall sensor defect is. Of een van de fase lijnen. Want de kabel kan eventueel ook defect zijn. Als je de stekker helemaal los trekt gaat op het display een onderhoud icoontje oplichten. De fiets is al bij drie fietsenmakers geweest. Maar die komen er niet uit. Display en bediening doet 't. Rem en rotatie sensor bij het voorblad werkt.
Eventueel zet ik er een andere stekker op. En voor rond de vijftig euro een nieuw display met controller. Want dat is een set. Die horen bij elkaar. De accu erop aansluiten. Maar dan moet de motor het wel doen.
Grin Technologies Ltd is een goede website met onder andere uitleg over bekabeling en de diverse merken.
Maar ook daar deze stekker niet gevonden. Jammer dat het niet gestandaardiseerd is.
[ Voor 2% gewijzigd door pentode op 17-04-2023 23:02 . Reden: opmaak ]
OEM dus, onder de eigen vlag van Qwic. Dan is het niet zo eenvoudig, want idd, er bestaat geen standaard voor.pentode schreef op maandag 17 april 2023 @ 22:55:
[...]
Het merk is Qwic High Torque E-bike motor. HLGG236V. Zo ook het display en het motor controller kastje.
Wilde zonder de naaf uit elkaar, open te halen, meten of bijvoorbeeld een Hall sensor defect is. Of een van de fase lijnen. Want de kabel kan eventueel ook defect zijn. Als je de stekker helemaal los trekt gaat op het display een onderhoud icoontje oplichten. De fiets is al bij drie fietsenmakers geweest. Maar die komen er niet uit. Display en bediening doet 't. Rem en rotatie sensor bij het voorblad werkt.
Eventueel zet ik er een andere stekker op. En voor rond de vijftig euro een nieuw display met controller. Want dat is een set. Die horen bij elkaar. De accu erop aansluiten. Maar dan moet de motor het wel doen.
Grin Technologies Ltd is een goede website met onder andere uitleg over bekabeling en de diverse merken.
Maar ook daar deze stekker niet gevonden. Jammer dat het niet gestandaardiseerd is.
Uit je beschrijving begrijp ik dat er geen zichtbare beschadigingen zijn en probeer je dmv determinatie te kijken wat er stuk is. Dat is een dure manier als je niks op de plank hebt liggen.
Als een motor niet werkt kan het de controller, de motor, of vaker, een niet werkende sensor zijn
Ik vermoed in dit geval dat het gaat alleen een rotatiesensor en snelheidssensor en misschien een rem en/of schakelsensor. Omdat de motor niet start vermoed ik eerder dat de rotatiesensor of schakelsensor dan het probleem is of zoals je zelf aangeeft misschien een hallsensor. Zelden de connector of display. Als de sensoren goed zijn komt de controller in aanmerking.
Als deze open kan zou je dit meteen moeten ruiken en zien, omdat het om de motoraansturing gaat.
Een ander punt is de accubeveiliging. Soms is er een scheiding tussen stuurspanning en motorspanning.
Het display werkt dan, maar de accu geeft geen spanning voor de motor.
De connector lijkt trouwens enigszins op een Higo Z910, maar is het niet. Wel zouden de drie dikke pinnen verbonden zijn met de motorfasen, die zou je kunnen doormeten. Feitelijk geldt dit ook voor de hall sensors, maar die zijn moeilijker te traceren op de connector.
Je kan ook de motor openmaken om eea te bekijken en evt. door te meten.
Je kan evt proberen of via het Endless Sphere of het Duitse pedelec forum (links in OP) eea geïdentificeerd kan worden. Alleen zullen ze van Qwic nimmer gehoord hebben.
[ Voor 3% gewijzigd door elinx op 18-04-2023 00:03 ]
Op beide telefoons (1 iphone en 1 android) staat de ebike flow app met hetzelfde account ingelogd (je kunt je fiets maar aan 1 account koppelen)
Als ik de fiets wil gebruiken - en ik was niet de laatste gebruiker, moet ik mijn telefoon opnieuw pairen. Dit is vervelend maar geen ramp (auto's, speakers, etc kunnen eerder gekoppelde bluetooth apparaten wel onthouden en automatisch koppelen - waarom is dit voor Bosch zo moeilijk).
Als mijn vriendin weg wil (met haar iphone) krijgt ze het niet voor elkaar om bluetooth te koppelen als mijn telefoon als laatste verbonden was (ook als mijn telefoon niet in de buurt is, of als bluetooth uit staat). Het lukt alleen als de hele app verwijderd en opnieuw geinstalleerd wordt. Dit kan toch niet de bedoeling zijn! Iemand hier ervaring mee?
Er is geen onderhoud/service icoontje of error code zichtbaar op het display.
De walk-assist functie doet het ook niet. Dan druk je de plusknop op het display in. En dan gaat normaal gesproken het voorwiel draaien.
Eerst het wiel. Alles doormeten. En als die het doet dan de volgende onderdelen. Of het gehele display en motor management vervangen. Anders gaat er een hoop tijd in zitten.
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?
Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.
Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.
Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam