Toon posts:

Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 147 ... 155 Laatste
Acties:

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 04-06 10:07
Zou dan ook voor de Koga B10 gaan. Bij de Vectro S30 wordt de 85 Nm Shimano-motor begrenst tot 55 Nm. Dit alles om de Alfine naaf te beschermen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• zakkenjongen
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-06 23:19
Wok schreef op maandag 27 maart 2023 @ 18:48:
[...]
Een dezer dagen mag ik mijn Gazelle Grenoble C5 HMB ophalen :)
Update over mijn zoektocht.
Vandaag naar een grote fietszaak geweest (Lemmens Cuijk, vriend heeft hier goede ervaring mee en ze bieden fijne service van fiets altijd ophalen en brengen voor onderhoud). Daar een aantal fietsen/motoren/aandrijvingen geprobeerd.
- Cube Kathmandu met Shimano Deore derailleur en performance line 85nm motor
- een ouder vergelijkbaar Cube model met performance 65nm motor
- Gazelle Grenoble met CDX riem/Nexus 5 naaf en active line plus 50nm motor
- een Pegasus met Shimano ??? derailleur en active line 40nm motor

Geleerd:
- de performance motor is écht krachtig, eigenlijk wil ik na het berijden van de verschillende motoren sowieso een performance line motor. Je bent weliswaar begrensd, maar razendsnel op de 25 waar je daarna zelf gauw overheen kan trappen. Voelt precies als wat ik zoek voor de wat langere afstand. En 't voelt gewoon kicken!
- de active line motor voelt daarna een beetje mwoah. De 40nm Pegasus was een stuk minder fiets/andere prijscategorie, maar de motor voelde zoals die op de ebikes van mn schoonouders; saai/sloom.
- een nieuwe derailleur met 12 versnellingen geeft het gevoel van een 'normale' sportieve fiets. Ik hield met de Cubes met wat lichte wind in vrij gemakkelijk 28-29km/u vol; dat is eigenlijk precies wat ik zoek.
- de belt van de Gazelle was mega soepel, de hele fiets voelde uitstekend in elkaar gezet en maakt geen geluid; dit voelde het meest modern/futuristisch, maar ik vond het van de andere kant met 5 versnellingen best lastig om fijn te fietsen zonder de ondersteuning. Dit zou mijn keuze zijn als je van plan bent altijd ondersteund/max 25km/u te fietsen.

Al met al ben ik erg gecharmeerd van de Cube Kathmandu. Nu nog beslissen tussen de 3 opties; ze hebben een one, een pro en een exc. In de winkel steeds 200 euro duurder per stap omhoog in het model. De verkoopster gaf aan dat het in de afmontage zit, maar wat ik kan vinden zijn de remmen en aandrijving vrijwel identiek.. alleen een andere voorvork? En andere kleurtjes? Ik snap nog niet zo goed waarom ik 400 euro bij zou dokken voor ene andere voorvork, maar het knal oranje kleurtje van de exc 2023 sprak me enorm aan.. zijn hier Cube experts die mij wegwijs kunnen maken.

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20:45
Succes met je keuze, maar 1 ding:
Met een hoog koppel lever je wel in op actieradius. Die extra kracht moet ergens vandaan komen en dat is je accu. Dit kan best een behoorlijk verschil maken en kies dan ook voor een extra grote accu; mits mogelijk.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:24

de Peer

under peer review

jimh307 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 22:55:
Succes met je keuze, maar 1 ding:
Met een hoog koppel lever je wel in op actieradius. Die extra kracht moet ergens vandaan komen en dat is je accu. Dit kan best een behoorlijk verschil maken en kies dan ook voor een extra grote accu; mits mogelijk.
Hoe kan dat dan? Gaat er dan extra energie verloren als warmte?

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:00
de Peer schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 23:29:
[...]

Deels, want boven 250W zal de motortemperatuur oplopen. Het andere deel gaat op aan bewegingsenergie. Een hoog koppel vraagt meer motorvermogen, maar alleen als je dat hoge koppel ook aanspreekt. Dit gebeurd bv bij relatief snel optrekken en in de hoogste ondersteuningsstand en laag traptempo.
Zou je in de laagste stand zeer rustig optrekken met een hoog traptempo, dan zal dit minder zijn, maar gegeven het karakter van een krachtige motor zal dat moeilijker gaan.

[Voor 8% gewijzigd door elinx op 29-03-2023 01:15]

• neb0
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 00:55
@zakkenjongen Tussen de one, pro, en exc zitten geen enorme verschillen maar de onderdelen verschillen licht, zoals de verkoper al zei. Vaak ook de banden bijv.

Heb je de Cube Touring Hybrid 625 niet op het netvlies staan? De nieuwe Bosch smart performance line heeft 75 Nm. Dat lijkt me meer dan voldoende als je geen echt gekke dingen gaat doen. Ook een beetje zuiniger en stiller dan de CX denk ik.

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
zakkenjongen schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 21:03:
[...]

[...]

Vandaag naar een grote fietszaak geweest (Lemmens Cuijk, vriend heeft hier goede ervaring mee en ze bieden fijne service van fiets altijd ophalen en brengen voor onderhoud). Daar een aantal fietsen/motoren/aandrijvingen geprobeerd.

Geleerd:
- de performance motor is écht krachtig, eigenlijk wil ik na het berijden van de verschillende motoren sowieso een performance line motor. Je bent weliswaar begrensd, maar razendsnel op de 25 waar je daarna zelf gauw overheen kan trappen. Voelt precies als wat ik zoek voor de wat langere afstand. En 't voelt gewoon kicken!
- de active line motor voelt daarna een beetje mwoah. De 40nm Pegasus was een stuk minder fiets/andere prijscategorie, maar de motor voelde zoals die op de ebikes van mn schoonouders; saai/sloom.
- een nieuwe derailleur met 12 versnellingen geeft het gevoel van een 'normale' sportieve fiets. Ik hield met de Cubes met wat lichte wind in vrij gemakkelijk 28-29km/u vol; dat is eigenlijk precies wat ik zoek.
- de belt van de Gazelle was mega soepel, de hele fiets voelde uitstekend in elkaar gezet en maakt geen geluid; dit voelde het meest modern/futuristisch, maar ik vond het van de andere kant met 5 versnellingen best lastig om fijn te fietsen zonder de ondersteuning. Dit zou mijn keuze zijn als je van plan bent altijd ondersteund/max 25km/u te fietsen.

Al met al ben ik erg gecharmeerd van de Cube Kathmandu. Nu nog beslissen tussen de 3 opties; ze hebben een one, een pro en een exc. In de winkel steeds 200 euro duurder per stap omhoog in het model. De verkoopster gaf aan dat het in de afmontage zit, maar wat ik kan vinden zijn de remmen en aandrijving vrijwel identiek.. alleen een andere voorvork? En andere kleurtjes? Ik snap nog niet zo goed waarom ik 400 euro bij zou dokken voor ene andere voorvork, maar het knal oranje kleurtje van de exc 2023 sprak me enorm aan.. zijn hier Cube experts die mij wegwijs kunnen maken.
Super toevallig dit, want ik zit ook net naar de Kathmandu te kijken. Die heeft dan geen belt. Maar het lijkt met belt een bijna onmogelijke zoektocht te worden (naar dan ook een fiets naar mijn smaak).

Via de cube website kan je de PRO vs EXC vs ONE vergelijken.
Verschillen die mij opvallen:
- Andere voorvork (zie ik het nut niet van in, behalve als je een MTB trail af gaat...)
- De NON heeft een Bosch Intuvia display, de andere Bosch Kiox 300
- 10 vs 11 vs 12 tandwielen
- NON heeft een goedkopere bel.

Ik heb nu een 8 versnellingsnaaf en dat is meer dan voldoende. De laagste 2 gebruik ik niet. De 8 eigenlijk alleen omdat dat fijner trapt als hij tegen de 30 komt.

Deze vind ik ook wel mooi: https://www.mantel.com/cannondale-canvas-neo-1&spec[]=17269&spec[]=285

• Dusajivan
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 04-05 11:12
zakkenjongen schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 21:03:
[...]

[...]

Geleerd:

Ik heb sinds 17 maanden een pro met een accu van 625 Wh. Koppel 85 vind ik ook fijn, maar ik maak ook veel gebruik van de versnellingen. Optrekken op een redelijk groot tandwiel achter is mijn gewoonte.
Het bereik is voor mij voldoende, tochtjes van 100 tot 125 km. red ik wel op een volle accu. Ik vind het persoonlijk bijzonder fijn dat ik zo gauw op de 25 km zit. Ik kan je de Pro aanraden.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:11
[...]

Het is gewoon zo dat bij iedere acceleratie, je motor het merendeel voor zich neemt, en de fietser levert minder arbeid.
Het verschil zal je waarschijnlijk het meest zien in de stad of bij ritjes waar je continu stopt en start.

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:19

TTLCrazy

Listen to Frankie

Ik heb na mijn accu revisie (400Wh --> 480Wh) voor de tweede keer mijn accu leeg gereden. Ik kom op 65km bereik uit in de stand turbo. De accu was nog niet helemaal leeg, 1 blokje over. Dus wellicht had ik de 70km ook wel gehaald. Ik trap meestal rond de 27km/u op de teller. De motor levert dan bijna geen vermogen, 1 of 2 streepjes.

Ik ben er wel blij mee. Met deze fiets kan ik verder, nog een nieuwe achterband plaatsen dit jaar en hij is weer goed voor een tijdje :)

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied > Ajacied

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:33
Gizz schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 09:52:
[...]

Ik gebruik een slimme tussenstekker die kan schakelen en het verbruik meet. Ben begonnen met kijken naar het vermogen dat de lader trekt tijdens het laden en of ik daar een bepaald patroon in kon ontdekken. Dat bleek het geval:

[Afbeelding]

Het vermogen blijft heel lang constant en zakt daarna in. Het constante deel komt overeen met het laden t/m ongeveer 85% :)

De tussenstekker werkt samen met Home Assistant. Daarin heb ik geautomatiseerd dat hij de stekker uit moet schakelen als het verbruik minimaal 5 minuten constant is en daarna in begint te zakken. Op dat moment krijg ik ook een notificatie op mijn telefoon dat de fiets opgeladen is.

Het is een kwestie van 1x goed meten en de software goed instellen. Nu hoef ik alleen maar mijn fiets in de schuur te zetten, de oplaadkabel in te pluggen en op de knop van de tussenstekker te drukken om het laden te activeren. De rest gaat vanzelf.

Bij deze manier van aansturing maakt het ook niet uit of ik de fiets aan de lader hang met 20% of 60%, waar je wel tegenaan loopt met timers. Deze aanpak werkt altijd.

Het eindresultaat schommelt een beetje tussen de 83% en 87% lading, is mijn ervaring nu na twee weken. Voor mij nauwkeurig genoeg. Het gaat mij er niet om dat ik precies op 85% uit kom, maar dat het laden stopt zodra de lader gas terug begint te nemen: op dat moment kom je in het gebied dat de lader voorzichtiger moet zijn omdat de cellen vol beginnen te raken.
Om hier nog even op terug te komen: ik gebruik HomeWizard (met + abonnement) om mijn slimme meter uit te lezen en heb wat smartplugs om het vermogen van diverse apparaten te meten. Ik gebruik er nu één als tussenstekker voor mijn oplader. Het doel is om te stoppen met laden zodra de accu voor ca. 90% is opgeladen om de accu te sparen.

Ik heb in de app een scriptje samengesteld (dat is echt heel simpel), dat de smartplug uitschakelt zodra het opgenomen vermogen gedurende x tijd, onder y watt komt. Voor nu heb ik 10 minuten en 120 watt ingesteld, maar dat moet ik nog verder tweaken.

Het lijkt prima te werken tot zover. De lader neemt aanvankelijk 172 watt op, dat loopt gedurende twee uur geleidelijk op naar 190 watt en loopt dan vrij abrupt terug:

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Op zoek naar een fijne e-bike voor woon-werkverkeer in alle seizoenen + weer en wind, kom ik voor het volgende dilemma te staan:

riem + nexus 8 + bosch active line + OF
ketting + derailleur + bosch performance line

Combinatie van nexus 5 (kan meer koppel aan) en performance motor is er ook, maar is me echt te duur helaas.

Ik ben nu performance line + derailleur gewend, dus overgaan naar active line + voelt als een stapje terug. Maar ik ben een beetje zat van het onderhoud van het systeem, vooral na regen/sneeuw/zout. Tegelijk fiets ik vrijwel altijd op vlak terrein. Nog tips, behalve het gewoon te proberen in een zaak?

[Voor 3% gewijzigd door koelkast op 29-03-2023 13:49]

• Tommie12
koelkast schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 13:48:
Op zoek naar een fijne e-bike voor woon-werkverkeer in alle seizoenen + weer en wind, kom ik voor het volgende dilemma te staan:

riem + nexus 8 + bosch active line + OF
ketting + derailleur + bosch performance line

Combinatie van nexus 5 (kan meer koppel aan) en performance motor is er ook, maar is me echt te duur helaas.

Ik ben nu performance line + derailleur gewend, dus overgaan naar active line + voelt als een stapje terug. Maar ik ben een beetje zat van het onderhoud van het systeem, vooral na regen/sneeuw/zout. Tegelijk fiets ik vrijwel altijd op vlak terrein. Nog tips, behalve het gewoon te proberen in een zaak?
Tja, je schrijft het zelf, de riem staat zowat vast.

Ik zou dan nog wat rond zoeken, want soms stoot je op een koopje of een speciale aanbieding.

Tussen welke fietsen en merken twijfel je nu?
Ik weet niet of die Nexus 5 in combinatie met een Perfo motor overal zo veel duurder is...

• koelkast
  • Niet online
Tommie12 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 14:01:
[...]

Tja, je schrijft het zelf, de riem staat zowat vast.

Ik zou dan nog wat rond zoeken, want soms stoot je op een koopje of een speciale aanbieding.

Tussen welke fietsen en merken twijfel je nu?
Ik weet niet of die Nexus 5 in combinatie met een Perfo motor overal zo veel duurder is...
Ik twijfel tussen de gazelle ultimate 8+ en een cube kathmanfu hybrid one/pro. Grote voorkeur voor minder onderhoud, maar als iemand mij kan overtuigen opnieuw voor een derailleur te gaan...?

Cube, is dat een b merk en gazelle een a merk qua degelijkheid en afwerking?

Ik zit vast aan een specifieke fm omdat ik wegens diefstal een bijdrage van de verzekering ontvang, in natura. Anders had ik wel verder gekeken, maar dat kan nu dus helaas niet.

• Tommie12
koelkast schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 14:31:
[...]

Ik twijfel tussen de gazelle ultimate 8+ en een cube kathmanfu hybrid one/pro. Grote voorkeur voor minder onderhoud, maar als iemand mij kan overtuigen opnieuw voor een derailleur te gaan...?

Ik zit vast aan een specifieke fm omdat ik wegens diefstal een bijdrage van de verzekering ontvang, in natura. Anders had ik wel verder gekeken, maar dat kan nu dus helaas niet.
Niks mis met Cube en Gazelle, beide zijn goede merken, en kunnen een frame bouwen.

Ik ga echt niet proberen om je te overtuigen een derailleur te nemen (rij zelf met een riem), zeker als je tegen het onderhoud op ziet.

Ik zou wel eens met die Gazelle rijden, eens je op snelheid bent zal het verschil minimaal zijn. En je kan nog altijd in Sport of Turbo rijden. Het is trouwens de Active Line plus met 50Nm koppel tegenover een Performance Line met 65 Nm. Zo groot is dat verschil niet.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:24

de Peer

under peer review

dennisfr schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 10:48:
[...]

Om hier nog even op terug te komen: ik gebruik HomeWizard (met + abonnement) om mijn slimme meter uit te lezen en heb wat smartplugs om het vermogen van diverse apparaten te meten. Ik gebruik er nu één als tussenstekker voor mijn oplader. Het doel is om te stoppen met laden zodra de accu voor ca. 90% is opgeladen om de accu te sparen.

Ik heb in de app een scriptje samengesteld (dat is echt heel simpel), dat de smartplug uitschakelt zodra het opgenomen vermogen gedurende x tijd, onder y watt komt. Voor nu heb ik 10 minuten en 120 watt ingesteld, maar dat moet ik nog verder tweaken.

Het lijkt prima te werken tot zover. De lader neemt aanvankelijk 172 watt op, dat loopt gedurende twee uur geleidelijk op naar 190 watt en loopt dan vrij abrupt terug:

[Afbeelding]
Had ik vorig jaar ook al een keertje gepost hier. :)
En inderdaad het is een zeer betrouwbare manier om tot een bepaald percentage te laden.

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18:30
koelkast schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 14:31:
[...]

Dat mag waarschijnlijk ook bij andere ENRA dealers, als je winkel de schade/diefstal niet al heeft ingediend. Je fietsenwinkel kan ook vast andere merken leveren (doorgeleverd krijgen) als je echt niet vind wat je zoekt.

Je geeft eigenlijk zelf al aan dat je graag met riem wilt. Als het je om onderhoud te doen is, is ketting + naaf versnelling wel een logische stap tussen de derailleur en de riem in. Een derailleur is veel meer onderhoud dan een ketting met naafversnelling.

Deze fiets heeft al je wensen binnen budget: Victoria eTrekking 7.8.

• matje12345
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11-05 16:06
Als het goed is wordt volgende week mij Velo de Ville 6ty geleverd. Ben benieuwd. Wellicht ook een aantrekkelijke fiets voor een aantal mensen hier.

• jimh307
[...]

Bijna puur inderdaad. Motoren met een hoog koppel hebben 2 manieren om warm te lopen:
>Middenmotor kan een hoog koppel leveren doordat het versnellingssysteem achter de motor zit. Dan krijg je minder hitte want de motor kan zijn koppel kwijt. Dit is dan een heel kortstondige koppel omdat de motor vrijwel meteen in een goed toerental zit. De Bosch active line plus heeft intern een 1:15 overbrenging. Dus eenmaal de trappers rond gaat de motor 15 keer rond.
>Achterwielmotor moet heel hard duwen om op een redelijk toerental te komen. Deze motoren kunnen zeer heet worden en een goede afvoer van de warme is al snel noodzakelijk. Als je met een Stromer de Alpen beklimt kun je nog wel eens hitteproblemen tegenkomen die een middenmotor niet heeft (puur door toerental). Al deze warmte komt uit je accu en zo is het rendement ook een stuk lager. Dé redenen dat je per wattuur met een middenmotor verder kunt komen.

• jimh307
dennisfr schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 10:48:
[...]

[Afbeelding]
Die 'val' is de overgang van CC naar CV stage. Dan is de accu al zo goed als 100% vol en begint de verzadigingsfase.

• dennisfr
jimh307 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 16:28:
[...]

Die 'val' is de overgang van CC naar CV stage. Dan is de accu al zo goed als 100% vol en begint de verzadigingsfase.
Aha, dat is interessant. Dus op dat omslag punt is de accu al verder opgeladen dan ik eigenlijk zou willen? Of is dat juist het punt om te stoppen met laden?

Daarnaast: zoals je misschien in het grafiekje kunt zien, stijgt het opgenomen vermogen tijdens het laden ook nog (vrij lineair, met zo'n 10%). Enig idee wat daar de oorzaak van is? Opwarming van de accu of zo?

• jimh307
dennisfr schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 16:44:
[...]

Aha, dat is interessant. Dus op dat omslag punt is de accu al verder opgeladen dan ik eigenlijk zou willen? Of is dat juist het punt om te stoppen met laden?

Daarnaast: zoals je misschien in het grafiekje kunt zien, stijgt het opgenomen vermogen tijdens het laden ook nog (vrij lineair, met zo'n 10%). Enig idee wat daar de oorzaak van is? Opwarming van de accu of zo?
Bij de CC stage (constant current) loopt het voltage op naar de 4,2 volt per cel. Dan gaat de oplader over op (constant voltage) en kunnen de cellen met elkaar ijken en raken ze verzadigt. Wil je bij 90% stoppen dan moet je 'iets' voor de spanningsval stoppen. Dit komt best nauw en als je echt iets goed wilt doen voor je accu dan zou een andere lader beter zijn, maar die zijn erg duur en vereisen vaak een actief BMS hetgeen niet op je fiets zit.

Het probleem is dat de Bosch laders daar niet zijn voor ontworpen. Nu kun je er wat aan doen en dit is vrij eenvoudig:
De lader laad je accu op met 4 A. Om je accu te sparen is het de bedoeling dat deze stopt bij 4 volt per cel; ofwel bij 40 volt. Bij 40 volt en 4 A neemt je lader puur 160 watt op. Als je de timer instelt op 160 watt (de lader heeft altijd iets verlies) dan zit je op ongeveer netto 85% lading. Dan is je doel bereikt. :)

PS: Je kunt dit ook bereiken door het wattage te bekijken van de grafiek en daarvan 15% af te snoepen. Het zal even zoeken zijn, maar dan heb je ook wat :)

Zoiets dus:

Disclaimer: laad je accu iedere 5 a 10 cycli wel helemaal vol. Niet alleen voor het balanceren, maar ook om je meter te ijken.
Nee. Als het laden aanvangt zal de accu na mate van zijn lading richting de 30 volt zitten (10 x 3 volt = leeg, 10 x 4,2 volt = vol). In de CC stage (constant current) zal het voltage langzaam oplopen en als de 42 volt bereikt is is de accu vol en start het CV (constant voltage). Hierbij keldert de stroomvraag flink en begint de lader met het balanceren van de cellen. Doordat het voltage constant is.
Dus bij een lege accu is het laadwattage (30 x 4 A = 120 watt, en bij vol is dat 42 x 4 A = 168 watt). Daarom loopt de stroomvraag ook op. Nu heeft de lader en je meter verliezen en is de netto te vragen stroom ook groter. Het is wat puzzelwerk en hier heb je wat handvatten. ALs er iets is hoor ik het wel.

[Voor 30% gewijzigd door jimh307 op 29-03-2023 17:21. Reden: Afbeelding]

• dennisfr
jimh307 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 16:52:
[...]

Bij de CC stage (constant current) loopt het voltage op naar de 4,2 volt per cel. Dan gaat de oplader over op (constant voltage) en kunnen de cellen met elkaar ijken en raken ze verzadigt. Wil je bij 90% stoppen dan moet je 'iets' voor de spanningsval stoppen. Dit komt best nauw en als je echt iets goed wilt doen voor je accu dan zou een andere lader beter zijn, maar die zijn erg duur en vereisen vaak een actief BMS hetgeen niet op je fiets zit.

Het probleem is dat de Bosch laders daar niet zijn voor ontworpen. Nu kun je er wat aan doen en dit is vrij eenvoudig:
De lader laad je accu op met 4 A. Om je accu te sparen is het de bedoeling dat deze stopt bij 4 volt per cel; ofwel bij 40 volt. Bij 40 volt en 4 A neemt je lader puur 160 watt op. Als je de timer instelt op 160 watt (de lader heeft altijd iets verlies) dan zit je op ongeveer netto 85% lading. Dan is je doel bereikt. :)

PS: Je kunt dit ook bereiken door het wattage te bekijken van de grafiek en daarvan 15% af te snoepen. Het zal even zoeken zijn, maar dan heb je ook wat :)

Zoiets dus:[Afbeelding]

Disclaimer: laad je accu iedere 5 a 10 cycli wel helemaal vol. Niet alleen voor het balanceren, maar ook om je meter te ijken.

[...]

Nee. Als het laden aanvangt zal de accu na mate van zijn lading richting de 30 volt zitten (10 x 3 volt = leeg, 10 x 4,2 volt = vol). In de CC stage (constant current) zal het voltage langzaam oplopen en als de 42 volt bereikt is is de accu vol en start het CV (constant voltage). Hierbij keldert de stroomvraag flink en begint de lader met het balanceren van de cellen. Doordat het voltage constant is.
Dus bij een lege accu is het laadwattage (30 x 4 A = 120 watt, en bij vol is dat 42 x 4 A = 168 watt). Daarom loopt de stroomvraag ook op. Nu heeft de lader en je meter verliezen en is de netto te vragen stroom ook groter. Het is wat puzzelwerk en hier heb je wat handvatten. ALs er iets is hoor ik het wel.
Dank voor je heldere uitleg. Helaas kan ik bij HomeWizard de schakelpunten slechts per 20 watt instellen, en dat is dus niet nauwkeurig genoeg om accuraat te kunnen schakelen. Het door jou geel gemarkeerde punt ligt bij 185 watt. Hoger dus dan de theoretische waarde, maar aangezien een pc voeding ook zo’n 90% rendement heeft, zal dat voor een lader ook wel zoiets zijn. Ik zal eens iets proberen met uitschakelen bij 180 watt + 15 minuten o.i.d.

• jimh307
dennisfr schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 18:06:
[...]

Dank voor je heldere uitleg. Helaas kan ik bij HomeWizard de schakelpunten slechts per 20 watt instellen, en dat is dus niet nauwkeurig genoeg om accuraat te kunnen schakelen. Het door jou geel gemarkeerde punt ligt bij 185 watt. Hoger dus dan de theoretische waarde, maar aangezien een pc voeding ook zo’n 90% rendement heeft, zal dat voor een lader ook wel zoiets zijn. Ik zal eens iets proberen met uitschakelen bij 180 watt + 15 minuten o.i.d.
Het is een staaltje trial and error. Op ten duur vind je wel een sweet spot. :)

• neb0
Tommie12 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 14:38:
[...]

Het is trouwens de Active Line plus met 50Nm koppel tegenover een Performance Line met 65 Nm. Zo groot is dat verschil niet.
Niet helemaal volgens mij. De 2023 Cube Touring Hybrid heeft 75 Nm en de Kathmandu Hybrid 85 Nm maar beide het Bosch smart system.
Bij de Active line plus heb je naast het lagere koppel, dus ook geen smart features. Niet dat je dat per se nodig hebt maar het kan de keuze anders maken.
Met de Active line plus krijg ja daar uiteraard wel een stillere en zuinigere motor voor terug.

Afwegingen...

• Tommie12
neb0 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 19:20:
[...]

Niet helemaal volgens mij. De 2023 Cube Touring Hybrid heeft 75 Nm en de Kathmandu Hybrid 85 Nm maar beide het Bosch smart system.
Bij de Active line plus heb je naast het lagere koppel, dus ook geen smart features. Niet dat je dat per se nodig hebt maar het kan de keuze anders maken.
Met de Active line plus krijg ja daar uiteraard wel een stillere en zuinigere motor voor terug.

Afwegingen...
Ja, maar die fietsen met het Smart systeem zijn weer eens een paar honderd euro duurder. Ik denk dat dat niet de vraag was.

• neb0
Tommie12 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 20:43:
[...]

Ja, maar die fietsen met het Smart systeem zijn weer eens een paar honderd euro duurder. Ik denk dat dat niet de vraag was.
Ik reageerde puur m.b.t. de nieuwere motoren. Bij de genoemde Touring en Kathmandu Cubes is smart gewoon standaard in 2023. Je hebt geen keuze meer in oudere motoren.
Wil je dat niet dan moet je een 2022 model aanschaffen.

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:02
Afgelopen zaterdag met de vrouw wezen kijken voor twee elektrische fietsen bij Stella. Wil snel een fiets hebben dus kijken wat er mogelijk was. Beide snel gelaagd. De vrouw mooie mama fiets dus breder stuur en meer ruimte tussen het frame.

Zelf de Stella Morena gekocht. Proefrit was super! Accu was heerlijk, helemaal met de trap radius op 120. Verder mooie brede banden, verlichting en fietscomputer. Het was een model van vorig jaar dus kon de fiets gisteren ophalen. Fiets van de vrouw komt maandag dus dat is top.

Liep gisteren de winkel in. Accu was binnen gekomen. Kreeg de fiets echter niet mee. De accu was nog niet vrij gegeven in het systeem (Mendix) dus kon weer naar huis.

YouTube: Paarse krokodil - commercial OHRA

Zo voelde ik mij, heel bijzonder 😂. Ze waren bezig met een telling, zei de verkoper, heel vaag. Vandaag bellen naar de status.

[Voor 4% gewijzigd door Wackmack op 30-03-2023 08:08]

• Yosemite
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-06 14:32
Wackmack schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 08:05:
Zelf de Stella Morena gekocht. Proefrit was super! Accu was heerlijk, helemaal met de trap radius op 120. Verder mooie brede banden, verlichting en fietscomputer. Het was een model van vorig jaar dus kon de fiets gisteren ophalen.
Ik ben in mijn zoektocht ook bij Stella gaan kijken omdat ik een proefrit wilde maken op de Morena Premium MDB FI met Bosch Performance Line CX en Enviolo Automatiq.

In winkel 1 hadden ze de fiets niet, in winkel 2 de fiets wel maar geen (opgeladen) accu's en in winkel 3 hadden ze 'm maar met een accu waar een beetje sap in zat, waardoor het maar een hele korte proefrit werd en ik terug op beenkracht moest fietsen.

Vond 'm ook lekker fietsen en had 'm ondanks de matige winkelervaring wel willen kopen, maar de reden voor mij om 'm niet te kopen was uiteindelijk dat Stella aangaf dat er geen kinderzitje aan het frame of op de bagagedrager kon worden vastgemaakt.

• Wouda
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:48

Wouda

^C^C^C^C^C

Yosemite schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:58:
[...]
Vond 'm ook lekker fietsen en had 'm ondanks de matige winkelervaring wel willen kopen, maar de reden voor mij om 'm niet te kopen was uiteindelijk dat Stella aangaf dat er geen kinderzitje aan het frame of op de bagagedrager kon worden vastgemaakt.
Eerlijk gezegd had ik daar niet zo bij stilgestaan. Er zal toch wel een manier zijn om een kinderzitje te bevestigen? Misschien niet een die Stella verkoopt, maar wellicht is hier iemand die suggesties heeft.

Voor die van mijn vrouw hebben we gevraagd of er een ander stuur op de fiets kon. Monteur zei “nee” zonder ook maar enige blik te werpen. Toen zag ik dat er een maat op stond die overeenkwam met de maat van een ander stuur op een andere fiets in de winkel. Kostte €17,50 en levert mijn vrouw een stuk prettigere fietshouding op. Kortom, soms loont het om wat eigenwijs te zijn.

• Yosemite
@Wouda bij Stella waren ze heel stellig dat een zitje met zadelbuisbevestiging (ongeacht het merk) niet mocht en dat de bagagedrager niet genoeg draagvermogen had. Nog nagevraagd bij het hoofdkantoor.

Ik check net de Stella website en nu staat er bij "Achterzitje mogelijk i.c.m. framebeugel". Dus ik denk dat ik destijds verkeerd ben voorgelicht.

Had de gok natuurlijk kunnen nemen, want bij mijn vorige fiets heb ik gewoon de beugel aan het frame bevestigd zonder iets na te vragen en dat is altijd goed gegaan.

• elinx
Op één of andere manier maak ik op uit alle voorgaande berichten over Stella, dat er geen fietsenmaker lijkt te werken. Fietsenmaker in zin van "iemand met verstand van fietsen en fietstechniek" :?

• madmaxf1
  • Laatst online: 23:23
In ieder geval geen gemotiveerde door iets van een kleine moeite willen doen om een klant te helpen/adviseren.

• zakkenjongen
Ik vraag me af wat jullie/mensen in het algemeen beweegt om bij dergelijke ervaringen in de winkel dan toch een fiets aan te schaffen. Hoe moet dat ooit goed komen bij service? Of een reparatie? Dan kan de fiets nog zo mooi zijn, maar er is toch niks meer frustrerend dan incompetent personeel.

Ik heb zelf de knoop doorgehakt en met wat mazzel besteld.. de Cube Hybrid Touring Pro 2023, trapeze frame, 75nm motor/625w accu voor €3100 inclusief goed onderhoudspakket en ringslot :) hartelijk dank voor alle hulp! Ik mag 'm aanstaande dinsdag oppikken, kan niet wachten!!

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:06
Accu was heerlijk, helemaal met de trap radius op 120.
Wat versta jij onder "trap radius"???
120 omw per minuut trappen???

• Wackmack
zakkenjongen schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 11:59:
Ik vraag me af wat jullie/mensen in het algemeen beweegt om bij dergelijke ervaringen in de winkel dan toch een fiets aan te schaffen. Hoe moet dat ooit goed komen bij service? Of een reparatie? Dan kan de fiets nog zo mooi zijn, maar er is toch niks meer frustrerend dan incompetent personeel.

Ik heb zelf de knoop doorgehakt en met wat mazzel besteld.. de Cube Hybrid Touring Pro 2023, trapeze frame, 75nm motor/625w accu voor €3100 inclusief goed onderhoudspakket en ringslot :) hartelijk dank voor alle hulp! Ik mag 'm aanstaande dinsdag oppikken, kan niet wachten!!
Ik ben dus aan het wachten op de fiets. Denk voor €3300,- mooie prijs voor deze fiets.

Qua service, Tja wat ga ik nodig hebben. Fiets niet al te veel. Mocht ik na een week niks horen dan ga ik verder kijken.

Welke fiets zou een concurrent van de Stella premium zijn dus met automatisch schakelen, enz.

• Dusajivan
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 04-05 11:12

Mooie fiets hoor, zal je veel plezier van hebben denk ik. Lijkt veel op die van mij, alleen heb ik een hybrid Pro model 2022 met een iets zwaardere motor. en van dat onderhoudspakket zal je geen spijt hebben, heb ik ook. Ik heb nog 2 beurten van 50 euro te goed.
Nog veel plezier ermee ;)

• elinx
.... Ze waren bezig met een telling, zei de verkoper, heel vaag. .....
Stella heeft een overschot aan voorraad en heeft daarom de prijzen tijdelijk (soms sterk) verlaagd.
Zodra de telling uitwijst dat de voorraad voldoende geslonken is zullen waarschijnlijk de huidige acties stoppen.

[Voor 5% gewijzigd door elinx op 30-03-2023 12:28]

• elinx
madmaxf1 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 11:52:
.... een kleine moeite willen doen om een klant te helpen/adviseren.
Adviseren kan je alleen als je ook echt verstand van zaken hebt. Dat geldt zowel voor service personeel als verkopers.

• botn
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01-06 12:34
ondertussen toch de Canyon Precede:on 7 AL besteld, via een outlet deal op het model van 2022
https://www.canyon.com/nl...ar_2914_pv_rahmenfarbe=GD
Bosch Performance motor, Gates CDX riem, Enviolo trekking naaf (met 380° bereik ipv 310° bij bvb de Veloretti Ace), ...
3350€ voor XL model met 625Wh batterij incl verzending

PVOutput

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-06 07:51
Wackmack schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:19:
[...]

Ik ben dus aan het wachten op de fiets. Denk voor €3300,- mooie prijs voor deze fiets.
Denk dat de Cube kwalitatief beter zal zijn dat de stella.
Heb jij 3300 betaald voor de Stella?

Zag vandaag toevallig iemand op dezelfde fiets als ik nu heb.
En zaterdag gaat de mijne voor zijn eerste onderhoudsbeurt.
Heb tot op heden nog geen versnellingen gemist nu ik er 5 heb.
Ik vertel meestal vanuit 2 of 3 en fiets in de 4de versnelling op langere stukken.

[Voor 30% gewijzigd door Roos79 op 30-03-2023 13:11]

• Wackmack
Roos79 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 13:08:
[...]

Denk dat de Cube kwalitatief beter zal zijn dat de stella.
Heb jij 3300 betaald voor de Stella?

Zag vandaag toevallig iemand op dezelfde fiets als ik nu heb.
En zaterdag gaat de mijne voor zijn eerste onderhoudsbeurt.
Heb tot op heden nog geen versnellingen gemist nu ik er 5 heb.
Ik vertel meestal vanuit 2 of 3 en fiets in de 4de versnelling op langere stukken.
Welke cube heb jij? Ja, dat is de prijs.

Zo, dat is een hele mooie fiets en voor €3100,- oftewel mooie prijs.

[Voor 41% gewijzigd door Wackmack op 30-03-2023 13:23]

• Roos79
@Wackmack Veel geld voor een Stella….
De quote waarop jij reageert heeft een mooie cube voor minder besteld dan jij je Stella gekocht heb.

Ikzelf heb een flyer gotour 7.43 (sinds november ‘22) erg blij mee.

• Tommie12
botn schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 13:01:
ondertussen toch de Canyon Precede:on 7 AL besteld, via een outlet deal op het model van 2022
Bosch Performance motor, Gates CDX riem, Enviolo trekking naaf (met 380° bereik ipv 310° bij bvb de Veloretti Ace), ...
Dit is echt een héél goede aanbieding! Dergelijk pakket vind je nergens anders voor die prijs.

• Xavier
  • Niet online
botn schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 13:01:
Wauw! Mooie fiets en mooie prijs. Ik twijfel of ik hem nu niet ook bestel...

• Wackmack
Roos79 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 13:38:
@Wackmack Veel geld voor een Stella….
De quote waarop jij reageert heeft een mooie cube voor minder besteld dan jij je Stella gekocht heb.

Ikzelf heb een flyer gotour 7.43 (sinds november ‘22) erg blij mee.
Valt toch wel mee als je naar de specs kijkt?

Bosch Performance Line CX-motor brengt zijn uitbundige krachten (85 Nm) over via een stijlvolle en onderhoudsvrije Gates CDX beltdrive op het achterwiel.

Ga mij even verder inlezen op de Precede:ON 7, die ziet er heel mooi uit.

• neb0
@botn Zo! Mooie fiets die Precede:ON 7.

• Tommie12
De enige twijfel die ik heb bij de Canyon is de rijhouding. Het stuur staat vrij laag, en ik weet niet of het makkelijk hoger kan gezet worden als dat nodig is.

• Bla65
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 02-06 09:11
Tommie12 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 17:21:
De enige twijfel die ik heb bij de Canyon is de rijhouding. Het stuur staat vrij laag, en ik weet niet of het makkelijk hoger kan gezet worden als dat nodig is.
Zie mijn eerdere posts: het is vrij sportief maar dat kan je aanpassen.

• elinx
Tommie12 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 17:21:
...Het stuur staat vrij laag, en ik weet niet of het makkelijk hoger kan gezet worden als dat nodig is.
Eventueel een riser bar ipv het huidige stuur kan ook helpen.
Bij verhogen, op welke manier dan ook, ligt de beperking bij de kabellengte. Als deze niet lang genoeg zijn om de gewenste hoogte te bereiken, wordt het wat ingewikkelder.

edit:
zie nu op de foto's dat dit niet mogelijk is, omdat het stuur en voorbouw één geheel vormt.

[Voor 10% gewijzigd door elinx op 30-03-2023 23:32]

• Yosemite
Wackmack schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:19:
Welke fiets zou een concurrent van de Stella premium zijn dus met automatisch schakelen, enz.
Dutch ID Phantom en Shadow heb je ook met een Enviolo Trekking Automatiq versnelling en dezelfde Bosch motor, maar wel wat duurder.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Wackmack

Gisteren toch gelukkig gebeld voor de mooie Morena. Afhandeling ging snel en makkelijk. Fiets op de zaak kunnen zetten dus dat scheelt weer mooi.

Kom van een oude fiets van 15 jaar oud dus dit is een wereld van verschil. Wat een snelheid, zeker in het begin. Trap radius mooi op 120 en gaan! Heerlijk fietsen zo. Nu alleen nog een goed insteek slot kopen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:24

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Wackmack wat is een trap radius? De lengte van je trappers?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• koelkast
  • Niet online
Gisteren een mooie fiets met combinatie Brose 50Nm + Enviolo City (?) + riem gezien en geprobeerd. Mooie specialized.
En toch: de eerste 2 jaar heb je garantie, maar wat daarna? Stel er is iets mis, kan je met Brose en Enviolo dan bij elke FM terecht? Heb ik twijfel over. Brose staat bij @Foxhill in ieder geval niet zo best bekend "komt de werkplaats niet meer in". Zelf sleutelen aan een Enviolo naaf is al helemaal niet iets wat je zelf doet.
Ik wil mijn trouwe Winora met performance 65Nm met derailleur terug! Wat een fijn ding was dat, ondanks het onderhoud aan de derailleur...
De Gazelle die @jimh307 heeft lijkt me wel wat. Kwaliteit, degelijk, efficiënt, bekende onderdelen. Wel een beetje saai misschien, en behoorlijk prijzig.
Nexus 8 heeft mijn vrouw nu ook (in combinatie met Bafang MM op een Cortina, zeker fijn in de 5, ook zonder ondersteuning te doen Maar hij haakt wel af en toe wat en de motor met rotatiesensor :( is bepaald niet krachtig en (voor haar evenwel prima).

Een leuke Cube met een derailleur met een wat sterkere motor + grotere batterij vind ik nog een serieus alternatief. Dan maar wat onderhoud, cassette vervangen door andere verhoudingen is ook leuk. En allemaal direct drive :)

Keuzes, keuzes.
Bepaalde verzekeringen vragen bij een Gazelle vanwege de prijs wel een GPS of extra slot. Niet een enorm probleem, wel een aandachtspunt.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Foxhill
Gizz schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 08:56:
@Wackmack wat is een trap radius? De lengte van je trappers?
Ja, technisch gezien wel. @Wackmack bedoeld trap frequentie. Dat is het aantal omwentelingen per minuut. En of @Wackmack is een serieuze wielrenner geweest, of de naaf moet even gekalibreerd. 120 is veel.

• Foxhill
koelkast schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:21:
Gisteren een mooie fiets met combinatie Brose 50Nm + Enviolo City (?) + riem gezien en geprobeerd. Mooie specialized.
En toch: de eerste 2 jaar heb je garantie, maar wat daarna? Stel er is iets mis, kan je met Brose en Enviolo dan bij elke FM terecht? Heb ik twijfel over. Brose staat bij @Foxhill in ieder geval niet zo best bekend "komt de werkplaats niet meer in". Zelf sleutelen aan een Enviolo naaf is al helemaal niet iets wat je zelf doet.
Ik wil mijn trouwe Winora met performance 65Nm met derailleur terug! Wat een fijn ding was dat, ondanks het onderhoud aan de derailleur...
De Gazelle die @jimh307 heeft lijkt me wel wat. Kwaliteit, degelijk, efficiënt, bekende onderdelen. Wel een beetje saai misschien, en behoorlijk prijzig.
Nexus 8 heeft mijn vrouw nu ook (in combinatie met Bafang MM op een Cortina, zeker fijn in de 5, ook zonder ondersteuning te doen Maar hij haakt wel af en toe wat en de motor met rotatiesensor :( is bepaald niet krachtig en (voor haar evenwel prima).

Een leuke Cube met een derailleur met een wat sterkere motor + grotere batterij vind ik nog een serieus alternatief. Dan maar wat onderhoud, cassette vervangen door andere verhoudingen is ook leuk. En allemaal direct drive :)

Keuzes, keuzes.
Bepaalde verzekeringen vragen bij een Gazelle vanwege de prijs wel een GPS of extra slot. Niet een enorm probleem, wel een aandachtspunt.
De verzekering is niet merk afhankelijk, wel prijs afhankelijk. En steeds vaker ook dat niet meer: ENRA eist voor álle verzekeringen die vanaf morgen afgesloten worden een tweede slot.

Er zijn trouwens nog verzekeraars die bij het tweede slot ART eisen. Even opletten en een andere verzekeraar nemen als je niet in de randstad woont. Want dan wil je echt geen motor slot meezeulen.

Wat betreft de fiets kijk je nogal naar grote verschillen. Met proefrijden kun je dan wat gaan wegstrepen. Derailleur fietst het prettigst en is voordelig, als je regelmatig zelf onderhouden voorlief wilt nemen. De gewone ouderwetse ketting met naafversnelling is ondergewaardeerd. Eigenlijk gek dat de keuze vaak tussen twee uitersten gaat (derailleur <> riem) terwijl er een prima middenweg is (ketting+naafv.).

En die Brose kun je direct wegstrepen. Tenzij je leased en hem na 3 jaar wilt inleveren. Als je er gewoon 5+ jaar mee wilt fietsen krijg je gegarandeerd problemen.

[Voor 4% gewijzigd door Foxhill op 31-03-2023 11:49]

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:02

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Foxhill schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:43:
[...]

Ja, technisch gezien wel. @Wackmack bedoeld trap frequentie. Dat is het aantal omwentelingen per minuut. En of @Wackmack is een serieuze wielrenner geweest, of de naaf moet even gekalibreerd. 120 is veel.
Ja, 120 is eigenlijk onmogelijk zonder clip-ons. Op dat soort fietsen heb ik zelden of nooit iemand gezien die meer dan 90rpm trapt. Of mijn Yamaha display moet de verkeerde waardes weergeven.

[Voor 46% gewijzigd door Chrasher op 31-03-2023 11:54]

PSN-id: Chrasher

• KroeT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:08

KroeT

[...]

Ik schrok ook van 120 rpm. Ik fietste op de racefiets vaak met tussen de 95 en 100 rpm. Met clip-ons inderdaad, al is die frequentie ook zonder nog wel te doen.

Peace is not simply the absence of war.

• Simple mind
Zelf sleutelen aan een Enviolo naaf is al helemaal niet iets wat je zelf doet.
Er kán niet gesleuteld worden aan een Enviolo naaf (hermetisch gesloten zeg maar) dus dat valt mee.

• Xavier
  • Niet online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Persoonlijk zit ik te denk om deze te bestellen: https://www.canyon.com/nl..._2914_pv_rahmengroesse=XL
Lijkt mij een hele degelijk woon-werk fiets. Hufter proof met de kabels zo bij het stuur. En hij kan overdekt staan. Alleen bij aankomst ook alles in de WD-40 zetten? :D

Acties:
  • +2Henk 'm!

• elinx
Xavier schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:28:
...Alleen bij aankomst ook alles in de WD-40 zetten? ...
Het klassieke WD40 is een vochtverdrijver vet en roest oplosser. Dat gebruik je als het leed al geschied is.
Beter is mi om het niet zover te laten komen en alle roestgevoelige delen in te spuiten/wrijven met waxspray of siliconenspray, wat trouwens ook in de WD40 productenlijn zit.

Ter informatie:
Sinds kort is de openingspost aangepast en ook een hoofdstukje aan reinigen en onderhoud gericht

[Voor 29% gewijzigd door elinx op 31-03-2023 15:26]

• matje12345
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11-05 16:06
Foxhill schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:47:
[...]

De verzekering is niet merk afhankelijk, wel prijs afhankelijk. En steeds vaker ook dat niet meer: ENRA eist voor álle verzekeringen die vanaf morgen afgesloten worden een tweede slot.

Er zijn trouwens nog verzekeraars die bij het tweede slot ART eisen. Even opletten en een andere verzekeraar nemen als je niet in de randstad woont. Want dan wil je echt geen motor slot meezeulen.

Wat betreft de fiets kijk je nogal naar grote verschillen. Met proefrijden kun je dan wat gaan wegstrepen. Derailleur fietst het prettigst en is voordelig, als je regelmatig zelf onderhouden voorlief wilt nemen. De gewone ouderwetse ketting met naafversnelling is ondergewaardeerd. Eigenlijk gek dat de keuze vaak tussen twee uitersten gaat (derailleur <> riem) terwijl er een prima middenweg is (ketting+naafv.).

En die Brose kun je direct wegstrepen. Tenzij je leased en hem na 3 jaar wilt inleveren. Als je er gewoon 5+ jaar mee wilt fietsen krijg je gegarandeerd problemen.
Morgen kan ik mijn fiets ophalen. Ik heb nu een verzekering bij unive maar ga naar enra. Daar mag je ook een tweede abus slot met veiligheidslevel >5. Abus bordo lite vouwslot weegt zon 500 gram dat is goed te doen itt zon zwaar art2 slot.

• Roos79
Foxhill schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:43:
[...]

Ik was ook verbaasd want dan trap je je helemaal suf zou je denken…

• weebl15
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 00:53

Heb zelf sinds 2018 een fiets van Stella (technisch gezien twee, gestolen vorig jaar).

Ik heb op drie verschillende plekken wel eens service afspraken gehad (Houten, Utrecht, Woerden) en heb nog nooit te maken gehad met incompetent personeel. Bij de nieuwe fiets (na diefstal, verzekering) ook twee euvels gehad, een defect slot van de accu en defecte trapsensor (maandagmorgen model?). Beide problemen netjes verholpen onder garantie zonder gezeik.

Dus ik denk dat het een beetje afhangt welke vestiging je hebt of je daar goed geholpen wordt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:07
@Wackmack Als je inderdaad een cadans van 120 bedoeld, ontgaat mij het nut van een e-bike.
Bij een cadans van 120 doet de midden motor vrijwel niets meer. Je bent dan dus vooral op eigen kracht aan fietsen.

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:02

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Het enige dat ik mij nu kan voorstellen is dat de 120 rpm gebaseerd is op een soort gemiddelde snelheid waarmee de Enviolo naaf 1:1 het achterwiel van de fiets aandrijft. 120rpm met een 28 inch 40mm wiel zou dan neerkomen op een snelheid van16 km/u.
Bij een overbrenging van 22:50 (achtertandwiel/voortandwiel) zou je dan 52,8 rpm trappen bij 16 km/u en 79,2 rpm bij 24 km/u. Waarbij die 79.2 rpm mij een fijne ingestelde trapfrequentie lijkt.
Natuurlijk trap je dan geen 52,8 rpm bij 16 km/u, maar blijft op die 79,2 rpm omdat de naaf dit verder intern regelt. 120 Enviolo rpm's is dus voor die fiets een goede "Enviolo" instelwaarde. :)

Geen idee of dit zo is, kan ook toeval zijn hoor, maar die cijfers komen wel erg mooi uit. 8)7

[Voor 18% gewijzigd door Chrasher op 31-03-2023 19:49]

PSN-id: Chrasher

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Simple mind
Iedereen bedenkt en beredeneerd van alles maar @Wackmack heeft zelf nog steeds niet aangegeven wat hij nou bedoelt met "trap radius".

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Even weer een pluim naar mijn FM.

Vanmiddag bleken mijn achterrem blokjes versleten... Scheelde weinig of ik lag onder een auto.
Ja mijn fout, ik had de hydraulische rem al tot de max opgeschroefd, vergeten en ineens waren ze er niet meer in de regen.

Linea recta naar mijn FM, werd direct geholpen, € 25,- en 10 minuten verder zitten er voor en achter weer nieuwe blokjes op. Merk weet ik zo niet maar ze zijn Giant merkdealer en hebben geen troep op voorraad zeg maar.

Helaas vergeten te vragen om de accu uit te lezen maar goed, de beurt moet binnenkort toch weer.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Foxhill
Humma Kavula schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 21:06:
Even weer een pluim naar mijn FM.

Vanmiddag bleken mijn achterrem blokjes versleten... Scheelde weinig of ik lag onder een auto.
Ja mijn fout, ik had de hydraulische rem al tot de max opgeschroefd, vergeten en ineens waren ze er niet meer in de regen.

Linea recta naar mijn FM, werd direct geholpen, € 25,- en 10 minuten verder zitten er voor en achter weer nieuwe blokjes op. Merk weet ik zo niet maar ze zijn Giant merkdealer en hebben geen troep op voorraad zeg maar.

Helaas vergeten te vragen om de accu uit te lezen maar goed, de beurt moet binnenkort toch weer.
Netjes dat ze zo snel helpen en dat is best voordelig.

Merk is onbelangrijk bij remblokken. Elvedes, Contec, etc aftermarket spul is echt gelijkwaardig aan origineel Shimano of Magura. Er is wel keuze in de compound, maar dat zal je fietsenmaker al verstandig voor je kiezen of gelijk aan origineel laten. Dus geen reden om te twijfelen als je weinig voor je blokjes hebt betaald.

[Voor 3% gewijzigd door Foxhill op 31-03-2023 22:56]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 01:14
Simple mind schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 20:16:
Iedereen bedenkt en beredeneerd van alles maar @Wackmack heeft zelf nog steeds niet aangegeven wat hij nou bedoelt met "trap radius".
Ok my guess, aantal km op 1 acculading.

De Morena Premium MDB FI van Stella - actieradius 120 km, traploos aantal versnellingen Met een open kettingkast en traploos aantal versnellingen is deze elektrische fiets vooral voor diegene die lekkere toertochten wil maken. Het gewicht samen met de accu bedraagt 29,5 kg waarvan 3 kg voor de accu. De fiets heeft een adviesprijs van 3499 euro.

https://elektrischefietse...021/morena-premium-mdb-fi

[Voor 6% gewijzigd door mv_ak op 01-04-2023 08:02]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:07
Ook een goede interpretatie. Die wil ik ook wel geloven

Acties:
  • +8Henk 'm!

• Tommie12
Ik wil hier even de Topicstart terug onder de aandacht brengen.

@roffeltjes was de oorspronkelijke ‘eigenaar’, en sprak @elinx, @jimh307 en mezelf aan om de originele tekst wat op te frissen.
De laatste weken zijn er dan ook tal van aanpassingen en verbeteringen aangebracht.

Dikke aanrader dus om dat nog eens door te nemen, ons wat opbouwende kritiek te geven of correcties voor te stellen.

Veel leesplezier!

Acties:
  • +3Henk 'm!

• elinx
Tommie12 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 10:35:
....
De laatste weken zijn er dan ook tal van aanpassingen en verbeteringen aangebracht. ....
Om aan te haken bij voorgaand bericht
Vooral de hoeveelheid onderwerpen is uitgebreid na een inventarisatie van zaken die in het forum regelmatig aan bod komen.
De openingspost biedt nu bijna alles om de keus voor en het bezit van een ebike enigszins te vergemakkelijken.

"Bijna alles" want anders zou in dit topic geen vraag en antwoord meer nodig zijn. ;)
Het is verstandig om voor je een vraag gaat stellen eerst te kijken in de openingspost of daar misschien al het antwoord staat.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MrBanker
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 03-06 21:18
Dit weekend wil ik de knoop doorhakken. Op basis van de ervaringen en specs nijg ik naar naar;
Cube Kathmandu Hybrid Pro 2023, 750. Herenmodel.

Verwacht gebruik:
- in de zomer 45 kilometer per dag door de polder 2x pw woon werk verkeer.

- meenemen naar, en gebruiken tijdens, het jaarlijks overwinteren in het licht glooiende/ soms wat meer dan dat zuid Portugese landschap.

Een bonus zou zijn als er in de nabije toekomst de mogelijkheid is tot het plaatsen van een kinderzitje voorop. Dat werd mij niet geheel duidelijk.
Vraag: iemand die daar antwoord op heeft?

Vraag: ze hebben een 3- tal modellen 2023 in de Kathmandu lijn. De One, Pro en EXC. de verschillen zijn mij toch niet geheel duidelijk, wat zien jullie daarin?

Verder leek de Kathmandu lijn vooral wat zwaarder qua de touring lijn of mis ik belangrijke zaken?

• Tommie12
MrBanker schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 11:46:
Dit weekend wil ik de knoop doorhakken. Op basis van de ervaringen en specs nijg ik naar naar;

Verwacht gebruik:

- meenemen naar, en gebruiken tijdens, het jaarlijks overwinteren in het licht glooiende/ soms wat meer dan dat zuid Portugese landschap.

Een bonus zou zijn als er in de nabije toekomst de mogelijkheid is tot het plaatsen van een kinderzitje voorop. Dat werd mij niet geheel duidelijk.

Vraag: ze hebben een 3- tal modellen 2023 in de Kathmandu lijn. De One, Pro en EXC. de verschillen zijn mij toch niet geheel duidelijk, wat zien jullie daarin?

Verder leek de Kathmandu lijn vooral wat zwaarder qua de touring lijn of mis ik belangrijke zaken?
Ik heb ze even naast elkaar gezet. Alle 3 modellen met een derailleur, en het verschil zit voornamelijkin 10, 11 of 12 speed. Alle 3 met de performance CX en een grote batterij.
Dat is dus een persoonlijke keuze.

• elinx
Tommie12 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 12:01:
...Alle 3 modellen met een derailleur, en het verschil zit voornamelijkin 10, 11 of 12 speed. ....
Daarbij moet worden gezegd dat over het algemeen geldt, hoe meer versnellingen hoe smaller de ketting en misschien ook een ongunstiger kettinglijn in de uiterste versnellingen, waardoor met een krachtige motor de slijtage ongunstiger kan zijn voor de 12 versnellingen.
In hoeverre Cube daar maatregelen voor getroffen heeft weet ik niet.
Voordeel is dat de keus voor de juiste versnelling groter is in heuvelachtig gebied.

[Voor 7% gewijzigd door elinx op 01-04-2023 12:44]

• Yosemite
Athome schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 18:49:
@Wackmack Als je inderdaad een cadans van 120 bedoeld, ontgaat mij het nut van een e-bike.
Bij een cadans van 120 doet de midden motor vrijwel niets meer. Je bent dan dus vooral op eigen kracht aan fietsen.
Ik heb mijn Enviolo Automatiq net op 120 gezet (het maximum) en daar valt voor mij niet mee te fietsen. Heb ‘m zelf op 65 staan.

• Wackmack
Jullie hebben natuurlijk gelijk! Bedoelde natuurlijk trap frequentie 😂. Straks even mee spelen wat fijn fietsen.

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03-06 17:54
Wackmack schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 08:04:
Kom van een oude fiets van 15 jaar oud dus dit is een wereld van verschil. Wat een snelheid, zeker in het begin. Trap radius mooi op 120 en gaan! Heerlijk fietsen zo. Nu alleen nog een goed insteek slot kopen.
Dat is wel heel hoog qua cadans! Ben je wielrenner (geweest)?

1. Vermogen is vermogen, of je nu met 85 rpm (Bradley Wiggins) of 110 rpm (Lande Armstrong), 500 watt is 500 watt.
2. Wat meestal wel waar is (met uitzonderingen zoals Wiggins) is dat hoe hoger het vermogen, hoe hoger je (lichaam) je cadans wil hebben. Gewenning speelt hierin ook een enorme rol, ik reed als amateur pelotonvulling ook met 110 rpm rond ondanks dat ik niet zo heel veel vermogen had.

Het probleem zit hem in het tweede punt; met een ebike lever je zelf heel weinig vermogen, dus zit de meeste mensen rond de 70 RPM (educated guess). Zo kan ik op een racefiets zonder probleem veel hoger in mijn cadans dan op mijn e-bike (ik kan het wel, maar het voelt knudde).

De motor zou ongeacht de cadans evenveel vermogen moeten leveren en dat is (in ieder geval bij de Bosch) ook wel redelijk in orde. Met 120rpm geeft hij braaf nog steeds een dot power, alleen trap je daardoor redelijk in het luchtledige.

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:58

Wok

Dakloos...

Lekker dan! :(

Twee weken terug kreeg ik een mailtje dat mijn bestelde fiets (Gazelle Grenoble C5) was aangekomen en dat-ie rijklaar gemaakt zou worden. Ik zou opnieuw bericht krijgen als de fiets klaar zou staan. Vanmorgen maar eens even een telefoontje eraan gewaagd, want na twee weken radiostilte wil ik wel eens een update. Wat blijkt...?

De fiets is weliswaar gewoon afgeleverd bij de winkel, maar zónder accu! 8)7 Er is ook geen enkel zicht op wanneer de accu's wèl geleverd gaan worden... K*tzooi! }:|

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:55

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Voor de canyon kenners/eigenaren: kan je van de procede het stuur hoger zetten / maken?
Ik vond deze post: OmeRobbie in "Het grote elektrische fietsen topic deel 3" maar wellicht dat er ondertussen spacers oid zijn?

[Voor 47% gewijzigd door teacher op 01-04-2023 14:54]

Wise enough to play the fool

• Tommie12
roffeltjes schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 14:35:
[...]

1. Vermogen is vermogen, of je nu met 85 rpm (Bradley Wiggins) of 110 rpm (Lande Armstrong), 500 watt is 500 watt.
2. Wat meestal wel waar is (met uitzonderingen zoals Wiggins) is dat hoe hoger het vermogen, hoe hoger je (lichaam) je cadans wil hebben. Gewenning speelt hierin ook een enorme rol, ik reed als amateur pelotonvulling ook met 110 rpm rond ondanks dat ik niet zo heel veel vermogen had.

Het probleem zit hem in het tweede punt; met een ebike lever je zelf heel weinig vermogen, dus zit de meeste mensen rond de 70 RPM (educated guess). Zo kan ik op een racefiets zonder probleem veel hoger in mijn cadans dan op mijn e-bike (ik kan het wel, maar het voelt knudde).

De motor zou ongeacht de cadans evenveel vermogen moeten leveren en dat is (in ieder geval bij de Bosch) ook wel redelijk in orde. Met 120rpm geeft hij braaf nog steeds een dot power, alleen trap je daardoor redelijk in het luchtledige.
Hierop aanvullend:

Vermogen is koppel (in Nm) x Toerental (in radialen per s).
Wil je 500W leveren (en dat is veel meer dan wat een amateur of zondagfietser trapt) bij een lager toerental, dan zal je veel meer kracht op de trappers moeten zetten dan bij een hoger toerental.
Hoe hoger toerental je wil trappen, hoe meer interne weerstand in je benen en knieen als je neit goed getraind bent, dus meestal halen we dat niet en hebben we de indruk in het luchtledige te trappen. Dan kan je amper kracht leveren.
Maar ook de kracht die je kan leveren heeft een maximum. Zonder straps kan je niet meer dan je eigen gewicht op de trappers zetten, maar lang hou je dat toch niet vol.

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-06 07:25
Ik heb een Kalkhoff image move 5b. Op deze fietsen is de bagagedrager 9,5cm breed. Kent iemand een garagedrager verbreden zodat we er een fietsstoeltje op kunnen zetten. Veelal moet het minimaal 11,x cm breed zijn..

Iemand ervaring met Kalkhoff fietsen en fietsstoeltjes achter?

...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jimh307
roffeltjes schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 14:35:
[...]

Hierbij moet ik bekennen dat ik vrij laag in toeren zit op de trappers. Ik zit rond de 60rpm, maar ik probeer er wel wat op te letten en wat later te schakelen. Eerst schakelde ik bij 21 km/h al naar de 7 en nu houd ik hem in de 6 (geschat 75rpm bij 24 km/h). Ik moet natuurlijk wel opletten ivm artrose, maar een hoger toerental fietst wat lichter. Op de fysio heb ik wel eens de 110rpm aangetikt, maar dat is opletten dat je niet van de pedalen schiet. Grappig dat ik dit nu toevallig aan het bespreken ben met mijn fysiotherapeut. 8)
Ik fiets daar op 75 watt en als je op toeren moet komen gaat dat best zwaar, maar als je op je toeren zit gaat het best wel wat licht. Je verdeeld het vermogen dan over meerdere omwentelingen.

@Wok Dat is inderdaad flink zuur. Kijk het even aan of anders misschien een ander model waarbij wel een accu zit. Misschien (echt misschien) zijn alle tube-accu's van de zelfde capaciteit hetzelfde en hoef je alleen maar de cover over te zetten. Houd ons wel even op de hoogte.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• zakkenjongen
MrBanker schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 11:46:

Verwacht gebruik:

Als je een pagina terugbladert zul je zien dat ik precies dezelfde vraag / dilemma had!

De modellen verschillen minimaal in afmontage, de 2023 lijn verschilt volgens mij vooral qua motor (65/75 vs 85nm), accucapaciteit, kleurstelling en cassette. Al kun je ook een one kopen met 750w accu natuurlijk. Verder allemaal Shimano Deore (volgens mij was het vorige jaren zo dat de exc bv een Shimano XT set had).

Uiteindelijk gekozen voor de Cube Touring Hybrid Pro ipv een Kathmandu; om en nabij dezelfde specs en paar honderd euro goedkoper. Kan ik mooi steken in de verzekering, helm, regenpak. Dinsdag ophalen!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03-06 17:54
Tommie12 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 15:05:
[...]
Wil je 500W leveren (en dat is veel meer dan wat een amateur of zondagfietser trapt)
Mwah, de Amateur c-tjes zullen in de sprint echt wel 700 watt+ aantikken, zo niet meer (de A's gaan richting de 1200 watt).

Grote verschil met profs is niet eens het piekvermogen vooral hoe lang ze het volhouden.

Mits gang gemaakt door het peloton spurte ik ook met 60+ en dat was in de laagste categorie (en ik ben niet zo'n sprinter, meer een hardrijder). Peloton sprinten gaat onderling eigenlijk in slow-mo, snelheidsverschil is meestal niet zo groot,

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jimh307
roffeltjes schreef op zondag 2 april 2023 @ 18:14:
[...]

Mwah, de Amateur c-tjes zullen in de sprint echt wel 700 watt+ aantikken, zo niet meer (de A's gaan richting de 1200 watt).

Grote verschil met profs is niet eens het piekvermogen vooral hoe lang ze het volhouden.

Mits gang gemaakt door het peloton spurte ik ook met 60+ en dat was in de laagste categorie (en ik ben niet zo'n sprinter, meer een hardrijder). Peloton sprinten gaat onderling eigenlijk in slow-mo, snelheidsverschil is meestal niet zo groot,
Dit is bizar. Hoe vaak zal spaakbreuk optreden met zulke pieken?

Om te vergelijken: als ik op stand turbo fiets is dat nog maar 250 watt. Maar dan meerdere keren sterker en ik ervaar 250 watt al als sterk.

Je zult echt goed materiaal onder je kont willen hebben met zulke snelheden.

Saillant detail: Als ik echt door aan het fietsen ben dan ben ik ook één met de machine. Dat moet betrouwbaar zijn. Die krachten vergelijk ik met een speed pedelec en die gaan snel. Respect!

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Yosemite
Gisteren m'n fiets bij de fietsenmaker opgehaald. Het Bosch Kiox display is vervangen door een Bosch Nyon 2 display en m'n 80 Lux Busch + Müller IQ-XS koplamp door een 150 Lux Busch + Müller IQ-X koplamp.

Het duurde wat langer dan verwacht omdat ik me niet gerealiseerd had dat de koplamp bevestigd was aan de displayhouder van Bosch. Dit was geen standaard onderdeel in de doos en voor de Nyon moest daarom nog een aangepaste variant besteld worden.

Display is echt een stuk groter dan de Kiox. De navigatie werkt ook een stuk beter dan de basic navigatie op de Kiox. Je kan echt veel beter zien hoe je moet fietsen en je hoort een toon wanneer er een afslag komt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tommie12
roffeltjes schreef op zondag 2 april 2023 @ 18:14:
[...]

Ik had het eerder over lange tijd 500W leveren. Wat je een paar seconden kan aan houden is wat anders.
Wout Van Aert en Mathieu Vd Poel leveren die 500W gedurende langer tijd in de finale van een klassieker.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• madmaxf1
  • Laatst online: 23:23
@jimh307 250 watt is nominaal. Jouw motor zal waarschijnlijk tussen de 500 en 600 watt in piek leveren, slechts voor een korte duur.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Thalaron
  • Laatst online: 22:16
@Yosemite Netjes hoor! Ik moet zeggen dat ik niet snel ergens naartoe zal fietsen waar ik navigatie voor nodig heb. Mocht ik dat wél doen dan kan ik mijn iPhone op het stuur vastzetten (QuadLock), echter ben ik wel nieuwsgierig wat een dergelijke upgrade nu zou moeten kosten? Zal niet goedkoop zijn vermoed ik zo?

X-Box ID & PlayStation ID: Thalaron1985 / UnTapped: Thalaron (https://untp.beer/Q4OBy) / SolarEdge 18x Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp

Acties:
  • +1Henk 'm!

• elinx
jimh307 schreef op zondag 2 april 2023 @ 21:05:
...als ik op stand turbo fiets is dat nog maar 250 watt. Maar dan meerdere keren sterker en ik ervaar 250 watt al als sterk....
Dat zeg je waarschijnlijk omdat je een 250W motor hebt, maar als je in turbo even beetje kracht zet, (bv met een laag traptempo) is dit echt wel flink meer dan 250W.
Beschouw 250W continu als een theoretische waarde die feitelijk nimmer echt aangesproken wordt. Het is de waarde die het langste aangehouden kan worden zonder temperatuurstijging van de motor en is gerelateerd aan de omvang en het gewicht van de motor. In praktijk wissel je de vermogensvraag af.
Als je een Wattmeter zou hebben, of kan instellen op het display, zou je dit kunnen waarnemen.

[Voor 4% gewijzigd door elinx op 03-04-2023 10:23]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Yosemite
Thalaron schreef op zondag 2 april 2023 @ 22:42:
@Yosemite ben ik wel nieuwsgierig wat een dergelijke upgrade nu zou moeten kosten? Zal niet goedkoop zijn vermoed ik zo?
De Bosch Nyon 2 Upgrade Kit kost zo'n € 270 tot € 400 plus eventuele kosten voor de installatie. Wellicht dat m'n Bosch Kiox op Marktplaats nog wat oplevert dan wordt het per saldo nog wat minder.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jimh307
elinx schreef op zondag 2 april 2023 @ 23:58:
[...]

Dat zeg je waarschijnlijk omdat je een 250W motor hebt, maar als je in turbo even beetje kracht zet, (bv met een laag traptempo) is dit echt wel flink meer dan 250W.
Beschouw 250W continu als een theoretische waarde die feitelijk nimmer echt aangesproken wordt. Het is de waarde die het langste aangehouden kan worden zonder temperatuurstijging van de motor en is gerelateerd aan de omvang en het gewicht van de motor. In praktijk wissel je de vermogensvraag af.
Als je een Wattmeter zou hebben, of kan instellen op het display, zou je dit kunnen waarnemen.
Dat was gisteren nog het geval toen ik naar mijn ouders ging. Een deel heb ik op turbo gefietst en dan kom ik goed tegen de wind in. Dat het piekvermogen hoger kan liggen geloof ik meteen, maar als ik 20 km/h fiets op turbo dan is het vermogen continu hetzelfde (op snelheid dan) en vind ik de fiets best sterk. Alleen is mijn accu er niet zo blij mee want dan gaat het hard.

Neem de speed pedelec uitvoering van mijn fiets met dezelfde accu. Dan geven ze aan dat je 25 km kunt op
1 lading (op turbo dan). Die middenmotoren staan op 350 watt en dat houdt die fiets niet een heel uur vol, dus gaat er veel energie verloren (fors hoge peukertconstante). Een deel daarvan is ook een hoger piekvermogen, maar slechts een klein deel van de duur dat de accu flink energie moet leveren. Hier schieten de energiecellen flink tekort.
Ook bij speed pedelecs stoppen ze er energiecellen in en dat zou ik nooit doen. Powercellen houden minder energie vast per kilo, maar wel met een flink lager verlies. Met een nieuwe accu zal het nog mee kunnen vallen, maar als de accu al een paar jaar oud zou zijn dan loop je echt tegen een probleem aan.
Een Stromer-accu van 983 Wh zou met LiFePO4 cellen 10 kilo wegen, maar ook jaren later zal de actieradius nagenoeg hetzelfde blijven. Nee, ze stoppen er energiecellen in en vragen er de hoofdprijs voor.

Ik lever de cellen aan en ik lever wat ze vragen, maar optimaal is het allerminst.

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-06 13:53
jimh307 schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:58:
[...]

Ook bij speed pedelecs stoppen ze er energiecellen in en dat zou ik nooit doen. Powercellen houden minder energie vast per kilo, maar wel met een flink lager verlies. Met een nieuwe accu zal het nog mee kunnen vallen, maar als de accu al een paar jaar oud zou zijn dan loop je echt tegen een probleem aan.
Een Stromer-accu van 983 Wh zou met LiFePO4 cellen 10 kilo wegen, maar ook jaren later zal de actieradius nagenoeg hetzelfde blijven. Nee, ze stoppen er energiecellen in en vragen er de hoofdprijs voor.
Waarvan akte, mijn speed pedelec uit 2016 (Bosch perf motor en 400W accu) was met flinke tegenwind en kou niet eens in staat een rit van19km te halen (en dat gebruikte ik de turbo stand al flink spaarzamer), nu na accu revisie weer 26km bereik op turbo stand.

Een 2e hands Stromer begint steeds aantrekkelijker te klinken als opvolger zo ;)

[Voor 4% gewijzigd door _Anvil_ op 03-04-2023 12:14]

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:18
madmaxf1 schreef op zondag 2 april 2023 @ 22:33:
@jimh307 250 watt is nominaal. Jouw motor zal waarschijnlijk tussen de 500 en 600 watt in piek leveren, slechts voor een korte duur.
Maar dan hebben we het toch ook over de input, uiteindelijk kan de output wel slechts 250w zijn, volgens specificatie.
Met mijn ebike met 250w bafang motor destijds had ik ook zo'n display erop gemonteerd waarop je de wattage kon aflezen en dit kon inderdaad ook wel eens pieken naar zo'n 500 a 600w, maar bij constant doortrappen meer zo'n 325~.
Met een efficiëntie van ongeveer 80% komt dat dan weer overeen qua specificatie.

Maar erg goed is dit zover ik heb begrepen niet, om de moto te laten '' pieken ''.
Dat gaat dan zowel om (te) langzaam trappen waardoor de motor oververhit kan raken als ook van stilstand in de hoogste ondersteuning weg te rijden waardoor je de controller mogelijk flink overbelast.

📈 Voordelig, eenvoudig & gespreid beleggen in aandelen 💸

• Simple mind
Als je een Bosch systeem met Nyon display hebt kun je ook alles uitlezen: actuele koppel, max koppel, vermogen, trapfrequentie, Wh per km,
etc.

[Voor 4% gewijzigd door Simple mind op 03-04-2023 12:30]

• Josvdv
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-06 10:53
Yosemite schreef op zondag 2 april 2023 @ 21:32:
Gisteren m'n fiets bij de fietsenmaker opgehaald. Het Bosch Kiox display is vervangen door een Bosch Nyon 2 display
Heb ik zelf gedaan bij mijn Dutch IDphantom.
Vervangen stelt niet veel voor, kabels naar motor en bediening zijn hetzelfde dus hoef je niet opnieuw door het frame te prutsen.
Heel tevreden met Nyon 2, groter display en echte navigatie.

[Voor 9% gewijzigd door Josvdv op 03-04-2023 15:20]

• jee_r
  • Registratie: Januari 2021
Wat kan je best doen tegen roest aan de zijkant van je ketting?
Op de ketting is wax boven en onder... maar niet aan de zijkant.

• Tommie12
jee_r schreef op maandag 3 april 2023 @ 17:36:
Wat kan je best doen tegen roest aan de zijkant van je ketting?
Op de ketting is wax boven en onder... maar niet aan de zijkant.
Ketting eens goed poetsen, en dan terug smeren aan alle kanten.
Pagina: 1 ... 147 ... 155 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee