Toon posts:

Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 146 ... 155 Laatste
Acties:

• neb0
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 00:55
jimh307 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 20:48:
[...]
Daarna is eens per kwartaal volledig ontladen wel aan te raden. Dit is niet alleen voor die meter een gunst, maar zo kun je tijdig ontdekken of de accu niet slecht wordt. Mocht het dan krap worden dan weet je hoe je accu zich gedraagt.
Hartelijk dank @jimh307 en @elinx !

En met eens per kwartaal volledig ontladen bedoel je dan oprijden tot 0%? Of houd je een marge aan?

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:00
jimh307 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 22:00:
[...]

Die regel voor koude geld alleen voor het opladen. Ontladen bij koude heeft weinig slijtage tot gevolg.
Maar het verklaard wel waarom de capaciteit lager is bij koude.

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18:30
Humma Kavula schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 21:22:
Betreffende de accu, ik rock nog steeds een oude sparta ion welke gewoon altijd/ zoveel mogelijk aan de lader mag liggen, is beter voor de accu, hoe tegenstrijdig dat voor mij ook was.

39K kilometers, 11 jaar verder en de 500Wh doet het nog prima, tuurlijk haalt hij niet helemaal de maximale KM als nieuw maar niet ver er vanaf en geen gekke degradatie, kan gewoon tot 5%, verder durf ik niet :+

Zal hem binnenkort bij de beurt eens uit laten lezen, ben benieuwd hoeveel procent er nog "heel" is.
Ik heb niet zo veel verstand over accu’s als de heren hierboven, maar kan wel een paar dingen over de ION’s die altijd aan de lader moeten zeggen.

Het is een NiMH accu. Het systeem is slim en laadt niet steeds het laatste stukje opnieuw bij als je hem aan de lader laat hangen. De lader slaat zelfs wel eens aan om een stukje te ontladen. Dus omdat er van alles geregeld is gaat het normale advies voor laden hier niet op. Deze moet thuis altijd aan de lader.

Bij uitlezen kun je bij dit type niet goed zien hoeveel capaciteit je nog hebt. Leegtrekken en meten zoals bij andere accu’s kan met dit type niet. De ‘conditie’ zoals het % bij Sparta ION bij het uitlezen genoemd wordt staat bij accu’s met wat verlies in capaciteit nog op 100%. Staat er bij conditie minder dan 100% dan schiet het ook snel 10-30% lager en gaat de accu uitvallen tijdens gebruik. Het % is dus meer iets van ‘betrouwbaarheid cellen’ dan echt de rest capaciteit

Bij uitlezen aan de computer kun je wel precies zien hoeveel % de accu aan de lader stond, hoevaak hij te lang niet aan de lader stond, en hoevaak hij erg ver leeg getrokken is.

• elinx
Foxhill schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 22:45:
...
Het is een NiMH accu. Het systeem is slim en laadt niet steeds het laatste stukje opnieuw bij als je hem aan de lader laat hangen. De lader slaat zelfs wel eens aan om een stukje te ontladen. Dus omdat er van alles geregeld is gaat het normale advies voor laden hier niet op. Deze moet thuis altijd aan de lader.....
Dat bevestigd eea.
Een NiMh accu heeft een relatief hoge zelfontlading en is nagenoeg niet meer op te laden als deze compleet naar 0 is leeggetrokken. Een intelligente lader voorkomt dit als je de accu continu aan de lader legt.
Vandaar dat de exacte capaciteit niet bepaald kan worden.

Een dergelijke accu is niet te vergelijken met de nu gebruikte Li ion accu, waar zelfontlading nagenoeg ontbreekt.

[Voor 11% gewijzigd door elinx op 23-03-2023 23:05]

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20:45
elinx schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 22:55:
[...]
Dat bevestigd eea.
Een NiMh accu heeft een relatief hoge zelfontlading en is nagenoeg niet meer op te laden als deze compleet naar 0 is leeggetrokken. Een intelligente lader voorkomt dit als je de accu continu aan de lader legt.
Vandaar dat de exacte capaciteit niet bepaald kan worden.

Een dergelijke accu is niet te vergelijken met de nu gebruikte Li ion accu, waar zelfontlading nagenoeg ontbreekt.
En dit is exact de reden dat NiMH altijd aan de lader moet :)

• Foxhill
En als je dat netjes doet gaan die oude krengen soms verrassend lang mee. Ik zie er nu regelmatig een met 12 jaar.

Klopt het dat NiMH wel nog slechter tegen vrieskou kan? Ik heb het idee dat er elke winter juist wat oudere ION’s (verwarrende naam) kapot gaan wanneer het vriest.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03-06 17:54
In Amsterdam gaan gewone e-bikes een soortgelijke behandeling krijgen als Scooters:

- 20 kmpu: Je mag op elk fietspad
- 30 kmpu: Je moet met helm naar de rijbaan, behalve op gemengde fietspaden (Brommer/Scooter/Fietser of Scooter/Fietser)
- Controle via een app met telefoon op stuurhouder.

Mijn reactie:

1. Aangezien al mijn fietsen (op een stukje van 300 meter na) op gemengde fietspaden of rijbaan (=weg zonder fietspad) is wordt ik niet geraakt. Helm draag ik immers al. Als de soep zo heet wordt gegeten gaan we op die 300 meter dan maar 20kmpu rijden (suicide om daar de weg op te gaan).
2. Aanname: net als de Scooter regel is dit alleen binnen de ring.
3. Dit krijg je dus met al die fabrieks opgevoerde VM's en die Fatbikes. Die VM's kwamen er nog mee weg (ook al zijn het er veel meer) maar die fatbikes zie en hoor je van verre.
4. 20kmpu op het fietspad lijkt me lastig controleren, ook vraag ik me af hoe dat zit met een telefoon op het stuur, moet elke amsterdammer dan een stuurhouder kopen en die app installeren? Hoe weet hij of ik op het fietspad of de rijbaan zit? Zo nauwkeurig is GPS toch niet?
5. De scooter regel heeft een flink aantal mensen geraakt, deze regel gaat nog veel meer mensen raken. Simpelweg, het aantal en de leeftijd van de berijder wordt een serieus issue als je ze de weg opstuurt.
6. Ga ook een keer de grote gemengde fietspaden verbreden. De verkeersas langs de Wibautstraat heeft twee lullige fietspaden waarbij een zijde zelfs al ruim een jaar deels twee richting is vanwege werkzaamheden langs de Amstel. Sowieso zou je dit eigenlijk moeten combineren met een aantal goed ingerichte fiets verkeersaders, ook voor S-pedelecs en electrische scooters/brommers. Vernauwingen als de Berlage brug zijn serieuze uitdagingen. Trams, bussen, auto's en dan twee iele fietspaden zonder tussenliggende berm die stampvol zitten in de spits. Maar ja, oude stad en dus lastig, al geeft het wegpesten van de auto wel weer potentiele ruimte.

Mijn algemene gedachte? Tsja, gelijke monniken gelijke kappen. Toen we nog allemaal 25kmpu reden ging het wel, maar het begint weer te lijken op de taferelen toen de scooter door het fietsverkeer ploegde. Uiteraard had ik liever gezien: 25kmpu+helmplicht, maar dat ze de scooter regel uit de kast trekken snap ik wel.

We gaan het meemaken!

[Voor 16% gewijzigd door roffeltjes op 24-03-2023 09:17]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• jimh307
Foxhill schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 06:10:
En als je dat netjes doet gaan die oude krengen soms verrassend lang mee. Ik zie er nu regelmatig een met 12 jaar.

Klopt het dat NiMH wel nog slechter tegen vrieskou kan? Ik heb het idee dat er elke winter juist wat oudere ION’s (verwarrende naam) kapot gaan wanneer het vriest.
Dat klopt zeker. Rondom het vriespunt haal je nog niet de helft van de opgegeven capaciteit.
Dat kapot gaan in de winter kan zeker gebeuren als de fiets altijd aan de lader zit in een ruimte onder de nul graden.
Ze gaan lang mee. Het is ook een schone chemie die tegen snelle ontladingen kan, maar houd de fiets wel altijd uit de vorst. Doorgaans herken ik die modellen meteen door hun banaanachtige onderbuis. Nadeel is dat de cellen dan zeer snel afkoelen of opwarmen.

In mijn scheerapparaat zitten ook 2 NiMH cellen en die gaan al jaren mee zonder merkbaar verlies in capaciteit. Die cellen worden sneller dan 1 C ontladen.

Zijn ze eigenlijk beter dan Li-ion? Nee, li-ion kan meer energie vasthouden, ontlaad minder snel (zelfontlading) en je hebt veel minder cellen in serie nodig (1 li-ion cel is 3 NiMH cellen). Dit zijn goede voorbeelden. Als je dagelijks gaat commuten is NiMH niet echt geschikt. Dan zullen ze veel sneller slijten dan li-ion. Voor de oude besjes die lekker rustig bij mooi weer fietsen is NiMH wel geschikt.

• Amrit
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
roffeltjes schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 09:11:
In Amsterdam gaan gewone e-bikes een soortgelijke behandeling krijgen als Scooters:

- 30 kmpu: Je moet met helm naar de rijbaan, behalve op gemengde fietspaden (Brommer/Scooter/Fietser of Scooter/Fietser)

Mijn reactie:

1. Aangezien al mijn fietsen (op een stukje van 300 meter na) op gemengde fietspaden of rijbaan (=weg zonder fietspad) is wordt ik niet geraakt. Helm draag ik immers al. Als de soep zo heet wordt gegeten gaan we op die 300 meter dan maar 20kmpu rijden (suicide om daar de weg op te gaan).
3. Dit krijg je dus met al die fabrieks opgevoerde VM's en die Fatbikes. Die VM's kwamen er nog mee weg (ook al zijn het er veel meer) maar die fatbikes zie en hoor je van verre.
4. 20kmpu op het fietspad lijkt me lastig controleren, ook vraag ik me af hoe dat zit met een telefoon op het stuur, moet elke amsterdammer dan een stuurhouder kopen en die app installeren? Hoe weet hij of ik op het fietspad of de rijbaan zit? Zo nauwkeurig is GPS toch niet?
5. De scooter regel heeft een flink aantal mensen geraakt, deze regel gaat nog veel meer mensen raken. Simpelweg, het aantal en de leeftijd van de berijder wordt een serieus issue als je ze de weg opstuurt.
6. Ga ook een keer de grote gemengde fietspaden verbreden. De verkeersas langs de Wibautstraat heeft twee lullige fietspaden waarbij een zijde zelfs al ruim een jaar deels twee richting is vanwege werkzaamheden langs de Amstel. Sowieso zou je dit eigenlijk moeten combineren met een aantal goed ingerichte fiets verkeersaders, ook voor S-pedelecs en electrische scooters/brommers. Vernauwingen als de Berlage brug zijn serieuze uitdagingen. Trams, bussen, auto's en dan twee iele fietspaden zonder tussenliggende berm die stampvol zitten in de spits. Maar ja, oude stad en dus lastig, al geeft het wegpesten van de auto wel weer potentiele ruimte.

Mijn algemene gedachte? Tsja, gelijke monniken gelijke kappen. Toen we nog allemaal 25kmpu reden ging het wel, maar het begint weer te lijken op de taferelen toen de scooter door het fietsverkeer ploegde. Uiteraard had ik liever gezien: 25kmpu+helmplicht, maar dat ze de scooter regel uit de kast trekken snap ik wel.

We gaan het meemaken!
Heldere uiteenzetting, maar helemaal snappen doe ik het nog steeds niet echt 😅

De kern is toch dat je op een baan, voetpad, fietspad, snelweg, whatever, niet al te grote snelheidsverschillen wil hebben.

Volgens mij kan de landelijke overheid de verantwoordelijkheid tegen opvoeren ook beter terugleggen bij de producenten.

En hoe zit het met ouderwetse rollerbank test. Hoe vaak ik daar met m’n brommertje op heb gestaan. VanMoofs en Fatbikes pik je er ook zo uit.

Naiviteits-modus aan: Daar kan de gemeente politiek een plan voor maken, en budget voor vrijmaken aangezien het extra werk is. Of de gemeente gaat publiekelijk de prioriteiten aangeven, en dat de politie andere taken op een laag pitje kan zetten.

Oftewel, hier komt helemaal niets van terecht.

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:13

Mijn reactie:

We gaan het meemaken!
Het grote probleem van (met name) Amsterdam is dat men wel graag allerlei regeltjes implementeert die op papier een probleem oplossen, maar die regeltjes in de praktijk nauwelijks handhaaft zodat het probleem feitelijk niet opgelost wordt. Ik begrijp dat de gemeente bij de landelijke overheid aan het lobbyen is om die snelheidsbeperking mogelijk te maken. Als ze nou slim zijn dan lobbyen ze meteen even voor een algemeen verkoopverbod van fietsen die niet aan de wettelijke eisen voldoen, en van hulpmiddelen (opvoersetjes, apps) waarmee bestaande fietsen opgevoerd kunnen worden. Dat helpt toch aanzienlijk beter dan regeltjes implementeren waarvan iedereen weet dat ze niet gehandhaafd kunnen worden.

Op zich snap ik de wens om snelle fietsen (e-bikes, racefietsen etc) in 30-km-zones op de rijbaan te krijgen, maar persoonlijk vraag ik me af waarom je in een 30-km-zone überhaupt een vrijliggend fietspad zou hebben. Het lijkt me toch zinvol als de gemeente bij de invoering van die 30-km/u-regel ook inzet op het herinrichten van die wegen, dat helpt namelijk ook om die lagere snelheid van autoverkeer af te dwingen. Anders rijd je straks op je e-bike met 25 km/u tussen autoverkeer dat in de praktijk toch al gauw 35-45 km/u rijdt - 'succes' verzekerd. Aangezien het beleid van de gemeente Amsterdam er toch al op gericht is om autoverkeer steeds meer uit de (binnen)stad te weren, zullen fietspaden ook steeds minder hard nodig zijn.

In een hoop artikelen die ik over dit plan lees wordt door een heleboel mensen en organisaties met absurde cijfers gestrooid.
- De fietsersbond die beweert dat uit eigen metingen blijkt dat e-bikes gemiddeld (!) 13 km/u harder rijden dan gewone fietsen - de SWOV, die lijkt me een stuk objectiever, houdt het op een gemiddeld verschil van 3 km/u.
- Een toename van 50% in ongevallen met e-bikes, maar niemand die daarbij vertelt over welke periode dat is gemeten, en hoeveel het gebruik van e-bikes in die tijdspanne is toegenomen; sowieso is het een grove schatting, officiële registraties zijn er namelijk niet.

Ergernis over gedrag van weggebruikers (of dat nou om snelheid gaat, het gebrek daaraan of ander idioot gedrag) los je het best op met verkeerstoezicht, aka handhaving. Dat los je niet op met regeltjes. Maar ja, verkeerstoezicht kost geld, en dat heeft de gemeente Amsterdam er nou net weer niet voor over...

• elinx

....
We gaan het meemaken!
Ik heb begrepen dat in grote delen van Amsterdam tevens de 30km/h zone wordt ingevoerd.
Waarschijnlijk dat deze e-bike regel daaraan ten grondslag ligt, omdat daarmee het snelheidsverschil verkleind wordt. Als..... iedereen zich keurig aan de regels houdt mbt snelheid. ;)

Het pijnpunt is en blijft handhaving. De politie heeft er geen tijd voor en de gemeente kan niet meer doen dan waarschuwen voor te hard rijden. Camera controle werkt alleen met kentekens, dus voor e-bikes is een handmatige controle en evt aanhouding nodig, waar geen mensen voor beschikbaar zijn.

[Voor 22% gewijzigd door elinx op 24-03-2023 11:08]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Yosemite
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:32
Zoals ik op de vorige pagina ook al aangaf zijn er volgens de SWOV helemaal geen onderzoeken en cijfers dat het "grote" snelheidsverschil voor veel ongelukken zorgt. Volgens mij vooral veel onderbuik en afkeer van normale fietsers jegens elektrische fietsers. Na automobilistje pesten heeft Amsterdam een nieuwe groep gevonden om te gaan pesten.

Laat ze zoals B64 ook al aangeeft zorgen dat er dan iets gedaan wordt aan de verkoop van opgevoerde elektrische fietsen en opvoer setjes, want dit mag allemaal zolang je het maar niet op de openbare weg gebruikt. Terwijl natuurlijk iedereen weet dat ze juist daar gebruikt worden.

De media neemt ook alles klakkeloos over zonder zich zelf in de materie te verdiepen. Lees in verschillende artikelen ook dat elektrische fietsen niet harder dan 25 km/h mogen, terwijl de nuance er natuurlijk in zit dat ze geen ondersteuning mogen geven boven de 25 km/h.

Ook allemaal koppen met 20 km/h limiet voor elektrische fietsen, maar die limiet gaat dan natuurlijk voor alle fietsen gelden want zo ver ik weet is er volgens de wet geen verschil tussen een normale en een elektrische fiets. Je moet je dan ook op je niet elektrische fiets aan die limiet van 20 km/h houden. Wat wel bijzonder is want een snelheidsmeter is toch geen verplichting op een fiets.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• elinx
Yosemite schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 13:24:
... Wat wel bijzonder is want een snelheidsmeter is toch geen verplichting op een fiets.
Niet op een fiets, racefiets en e-bike. Daar is de smartphone app voor ;)
Die kan natuurlijk ook niet verplicht gesteld worden, want het hebben van een smartphone is ook niet verplicht.
Totaal onhoudbaar, wat bij eventuele aanhouding tot "welles-nietes" gedoe leidt. Bekeuren kan mi al helemaal niet.

Wat Amsterdam eigenlijk wil is dat e-bikes fabrieksmatig al op 20km/h worden gezet.
Ze weten zeker niks van de EU normering waar dit feitelijk al geregeld is, maar dan op 25km/h.

Echter zonder problemen zijn e-bikes te koop die af-fabriek al 30km/h plus rijden en zo niet dan zijn ook de zwarte kastjes te koop. Dit zijn mi de voertuigen die de meeste irritatie opwekken op het fietspad.
Daarom begin eerst eens bij het begin door werkelijk te handhaven bij de poort.

[Voor 31% gewijzigd door elinx op 24-03-2023 13:50]

• B64
elinx schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 13:44:
[...]
Die kan natuurlijk ook niet verplicht gesteld worden, want het hebben van een smartphone is ook niet verplicht.
Totaal onhoudbaar, wat bij eventuele aanhouding tot "welles-nietes" gedoe leidt. Bekeuren kan mi al helemaal niet.

Wat Amsterdam eigenlijk wil is dat e-bikes fabrieksmatig al op 20km/h worden gezet.
Ze weten zeker niks van de EU normering waar dit feitelijk al geregeld is, maar dan op 25km/h.

Echter zonder problemen zijn e-bikes te koop die af-fabriek al 30km/h plus rijden en zo niet dan zijn ook de zwarte kastjes te koop. Dit zijn mi de voertuigen die de meeste irritatie opwekken op het fietspad.
Sterker nog, smartphone-gebruik op de fiets is al een tijdje verboden. Dat gaat natuurlijk met name over handheld smartphone-gebruik, maar met je telefoon in je zak kun je je snelheid niet verifiëren. En of een stuurhouder nou zo fijn is voor je telefoon, op Amsterdamse tegel- en klinkerfietspaden in regen en weer-en-wind...

Wat irritatie op het fietspad opwekt, zijn weggebruikers die afwijken van het 'geijkte' patroon. Nu wijst iedereen met hele boze vingertjes naar e-bikes, maar wellicht is iedereen vergeten dat nog niet zo heel lang geleden de toeristen op huurfietsen de grootste ergernis opwekten, omdat ze zo langzaam reden. Ook hier is handhaving het toverwoord. Pik gericht de mensen eruit die asociaal/gevaarlijk gedrag vertonen.

In mijn optiek kunnen al die fietsers op het fietspad best met elkaar samenleven, mits iedereen gewoon rekening met elkaar houdt. Dus e-bikers met mensen op gewone fietsen, maar ook andersom, en onderling. Wat de overheid moet doen is ervoor zorgen dat er genoeg ruimte is voor het alsmaar groeiende aantal fietsers, en toezicht houden op een vloeiend verloop van de verkeersstromen. Dat kan best, ook in Amsterdam.

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:07
Uiteraard moeten we het samen doen.
Ik woon niet in Amsterdam maar in het provinciale Zwolle.
De ergernissen komen vooral voort uit de volle fietspaden. Hier in Zwolle zijn er verschillende fietspaden die zeker tijdens de pits best vol zitten.
Dit samen met het snelheidsverschil (niet de belangrijkste reden) en het gedrag van fietsers in het algemeen (een veel grotere oorzaak). veroorzaakt deze ergernissen.

• tcc90
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 30-03 09:46
Regels omtrent ebikes in amsterdam is een hele goede zaak.. maar niet eenvoudig.
Hoe de vanmoofs tegenwoordig voorbij scheuren is echt mega gevaarlijk.. maarja zo lang er geen handhaving is kun je alle regels verzinnen die je maar kunt bedenken.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:11
[...]

Idd, gewoon een actie om al die Van Moofs te controleren en de Cowboys die "untamed" zijn. Maar ja, ten eerste mag de politie niet direct een bepaald merk viseren (het zou een politieke rel worden, en dan is die tegen lokale ondernemers..), ten tweede is er nog geen manier om de snelheid van een fiets te testen op de rollen.

Dus handhaving... zelfs als ze dat willen zal niet lukken.
Wel kun je met een speedgun ergens gaan staan en daarnaa die mensen tegen houden.... maar ja, dat vraagt mannetjes, en veel mannetjes.

• Athome
Handhaving vraagt personeel.
Laat dat tegenwoordig een probleem zijn. Daarnaast heb ik het idee dat men in Nederland de handhaving zo veel mogelijk wil digitaliseren.
In dit geval: Flitspalen langs de fietspaden.
Minder personeel nodig en meer inkomsten. Win-Win.

Ik ben daar geen voorstander van. Laat dat duidelijk zijn.

• elinx
Athome schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 16:00:
....
In dit geval: Flitspalen langs de fietspaden.......
Maar..... hoe kan ik weten hoe hard ik ga? zonder display en zonder smartphone op mijn fiets

Het enige wat wel op die manier kan is e-bikes, want die horen begrensd te zijn op 25km/h
Echter daar is het ontbreken van een kenteken weer het probleem.
Daarom alleen al is het al niet mogelijk om te handhaven op 20km/h of welke snelheid dan ook zonder dat je staande gehouden wordt.

Of ..... je krijgt Chinese toestanden dat je een app moet hebben die je in de gaten houdt als je van het fietspad gebruik wilt maken.

[Voor 24% gewijzigd door elinx op 24-03-2023 16:19]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Geim
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-06 20:45
Thalaron schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 19:43:
[...]

Ja, maar je ziet het in principe alleen wanneer je er naar kijkt/weet waar het zit. De fietstassen trekken daarbij wat dat betreft voldoende aandacht.
Kon het niet hebben, alles losgehaald en een stukje krimpkous erover.

• Yosemite
Mocht er dan toch een limiet van 20 km/h voor alle fietsers komen, dan gaat dat toch helemaal niet werken.

Kijk eens naar de brommers. Die mogen op het fiets/bromfietspad binnen de bebouwde kom max 30 km/h, op het fiets/bromfietspad buiten de bebouwde kom max 40 km/h en op de rijbaan max 45 km/h (wat ook de maximum constructiesnelheid is).

Ik moet de eerste brommer nog tegenkomen die max 30 km/h op het fiets/bromfietspad binnen de bebouwde rijdt. De meeste rijden toch gewoon overal de maximale snelheid.

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

jimh307 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 22:00:
[...]

Die regel voor koude geld alleen voor het opladen. Ontladen bij koude heeft weinig slijtage tot gevolg.
Ah, dat verklaart ook weer wat.
Als de accu een tijd in vrieskou is geweest en ik wil hem gewoon binnen opladen dan doet ie dat niet.
Na een tijdje wel weer maar dat zal wel een beveiliging in de BMS zijn dan.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:16
Yosemite schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 18:08:
Mocht er dan toch een limiet van 20 km/h voor alle fietsers komen, dan gaat dat toch helemaal niet werken.

Kijk eens naar de brommers. Die mogen op het fiets/bromfietspad binnen de bebouwde kom max 30 km/h, op het fiets/bromfietspad buiten de bebouwde kom max 40 km/h en op de rijbaan max 45 km/h (wat ook de maximum constructiesnelheid is).

Ik moet de eerste brommer nog tegenkomen die max 30 km/h op het fiets/bromfietspad binnen de bebouwde rijdt. De meeste rijden toch gewoon overal de maximale snelheid.
Sterker nog, de meeste rijden eerder 60(+). Ik zat laatst op de motor en reed 55-60 waarbij een snorfiets mij over het fietspad inhaalde…

Ik merk dat ik mij meer en meer erger aan de enorme regeldrift die voornamelijk voelbaar is voor diegene die zich al reeds netjes gedragen. Iemand die op een Fatbike zit die 55KM/h gaat (evt. met gashendel) zal het een kont roesten wat wel of niet mag, in ieder geval zolang ze niet (aan)gepakt worden…
Geim schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 17:53:
[...]

Kon het niet hebben, alles losgehaald en een stukje krimpkous erover.
Goed idee! Leuk klusje voor de verloren uurtjes :)

[Voor 10% gewijzigd door Thalaron op 24-03-2023 19:13]

X-Box ID & PlayStation ID: Thalaron1985 / UnTapped: Thalaron (https://untp.beer/Q4OBy) / SolarEdge 18x Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp

• jimh307
Humma Kavula schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 18:08:
[...]

Ah, dat verklaart ook weer wat.
Als de accu een tijd in vrieskou is geweest en ik wil hem gewoon binnen opladen dan doet ie dat niet.
Na een tijdje wel weer maar dat zal wel een beveiliging in de BMS zijn dan.
Yep, het BMS heeft je accu beschermt. Laat de accu ook even acclimatiseren binnen eer je hem oplaad.

• Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:47
elinx schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 16:14:
[...]
Maar..... hoe kan ik weten hoe hard ik ga? zonder display en zonder smartphone op mijn fiets

Het enige wat wel op die manier kan is e-bikes, want die horen begrensd te zijn op 25km/h
Echter daar is het ontbreken van een kenteken weer het probleem.
Daarom alleen al is het al niet mogelijk om te handhaven op 20km/h of welke snelheid dan ook zonder dat je staande gehouden wordt.

Of ..... je krijgt Chinese toestanden dat je een app moet hebben die je in de gaten houdt als je van het fietspad gebruik wilt maken.
Ook die ebike kan gewoon harder dan 25 hoor (met de begrenzing intact), gewoon harder trappen, net als op die gewoone fiets.

Gamertag: FinrazielNL

• elinx
Finraziel schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 19:13:
...
Ook die ebike kan gewoon harder dan 25 hoor (met de begrenzing intact), gewoon harder trappen, net als op die gewoone fiets.
Dan val je onder hardfietsers, dus ben je ook in overtreding. We hebben het wel over mensen die zich aan de regels willen houden hé ;)

• roffeltjes
Amrit schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 10:25:
[...]
Volgens mij kan de landelijke overheid de verantwoordelijkheid tegen opvoeren ook beter terugleggen bij de producenten.
Gezien het Brommer/scooter fiasco weten we dat ze dat niet doen. Je mag gewoon spul de markt in trappen wat niet op de openbare weg mag, het zal Den Haag blijkbaar een rotzorg zijn. Het is natuurlijk compleet krankzinnig dat je opvoersetjes kan kopen bij de scooter specialist en dat dezelfde specialist scooters mag verkopen die af fabriek al te hard gaan. En dat herhaalt zich nu met de VM's en de fatbikes.

Vandaar dat ze in Amsterdam en andere grote steden dan maar het kanon hebben gepakt en de scooter onaantrekkelijk gemaakt. Hetzelfde dreigt nu met de ebike, de overlast groeit heel snel. Logisch dat geizen het succes in de strijd tegen de scooter nu ook weer de oplossing wordt de aantrekkingskracht grof aan te pakken.
B64 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 10:55:
[...]
Het grote probleem van (met name) Amsterdam is dat men wel graag allerlei regeltjes implementeert die op papier een probleem oplossen, maar die regeltjes in de praktijk nauwelijks handhaaft zodat het probleem feitelijk niet opgelost wordt.
Aangezien de scooter overlast dramatisch is gekelderd is in dit opzicht het omgekeerde war: Amsterdam heeft laten zien hoe effectief soortgelijke maatregelen zijn.
Het lijkt me toch zinvol als de gemeente bij de invoering van die 30-km/u-regel ook inzet op het herinrichten van die wegen, dat helpt namelijk ook om die lagere snelheid van autoverkeer af te dwingen
Absoluut eens, maar budget en fysieke realiteiten (oude stad) spelen wel een rol. Ik moet ook toegeven dat het verassend beter wordt. Ik ben als Amsterdammer meestal heel erg lacherig over Amsterdamse projecten (Stopera, N-Z lijn saga), maar ze pakken de herinirichting echt wel goed op. Onderstaande uiteraard niet overal, maar toch.

- Auto terugdringen lukt
- Snelheid terug dringen lukt
- Gemengde voetganger en fietszone achter CS is een groot succes. Je kan gewoonweg niet meer via een fietspad door de voetganger stroom heen ploegen
- Heel veel gratis bewaakt fietsenstallingen... hoe geweldig is dat!
- De fietsersbond die beweert dat uit eigen metingen blijkt dat e-bikes gemiddeld (!) 13 km/u harder rijden dan gewone fietsen - de SWOV, die lijkt me een stuk objectiever, houdt het op een gemiddeld verschil van 3 km/u.
Ik vrees toch dat op Amsterdamse fietspaden die 13kmpu beter klopt dan de 3 kmpu,
Ergernis over gedrag van weggebruikers (of dat nou om snelheid gaat, het gebrek daaraan of ander idioot gedrag) los je het best op met verkeerstoezicht, aka handhaving. Dat los je niet op met regeltjes. Maar ja, verkeerstoezicht kost geld, en dat heeft de gemeente Amsterdam er nou net weer niet voor over...
Los van het beperkte budget die de stad heeft ivm allerlei ellende (o.a. kades), zoals ik al zeg zijn ze het door inrichting al enorm aan het verbeteren en is het instellen van draconische regels ook heel erg effectief gebleken.

Dat betekent echt niet dat ik het compleet niet met je eens ben, maar als je het bekijkt vanuit het oogpunt van de wethouder snap ik deze helemaal:

1. Overlast is groot en groeit
2. Soortgelijke overlast hebben ze eerder met beperkt budget via draconische regels gestopt
3. Den Haag gaat echt niet de markt reguleren, stel je voor....

• roffeltjes
[...]
Amsterdam wil gewoon dat het probleem weg gaat en daar hebben ze een heel effectief plan tegen.

Als er geen Vm's of Fatbikes waren geweest was dit volgens mij ook niet gebeurt. Het is ook gewoon echt een probleem geworden. Ik stop altijd bij zebrapaden, maar ik ben echt de enige... laatst werd ik zelf ook bijna geschept omdat ik wandelend overstak. Brommers en scooters hoor je dan nog aankomen.

• roffeltjes
Yosemite schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 13:24:
Zoals ik op de vorige pagina ook al aangaf zijn er volgens de SWOV helemaal geen onderzoeken en cijfers dat het "grote" snelheidsverschil voor veel ongelukken zorgt. Volgens mij vooral veel onderbuik en afkeer van normale fietsers jegens elektrische fietsers. Na automobilistje pesten heeft Amsterdam een nieuwe groep gevonden om te gaan pesten.
Ik zou het heel graag met je eens zijn, maar ik ben al weken aan het testen op de wibautstraat of mensen stoppen als ik oversteek over het zebrapad. Ik kan je verklappen dat dit nooit gebeurd. En in dit opzicht is de drukte+snelheid dus ook echt een probleem geworden.

Ik denk dat als je eerlijk kijkt naar wat er nu op de fietspaden gebeurt in Amsterdam je wel moet ingrijpen voordat het echt mis gaat (eerlijk gezegd heb ik het gevoel dat ze al te laat zijn, het is overdag nu al niet meer prettig).

• B64
Finraziel schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 19:13:
[...]

elinx schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 20:08:
[...]
Dan val je onder hardfietsers, dus ben je ook in overtreding. We hebben het wel over mensen die zich aan de regels willen houden hé ;)
Nee dat is niet waar. Er bestaat geen wettelijke snelheidslimiet voor elektrische fietsen, net zomin als voor gewone fietsen. Alleen op woonerven wordt je geacht stapvoets te rijden. Een e-bike mag geen ondersteuning bieden boven de 25 km/u, dus harder fietsen moet volledig op spierkracht. En je zult je tov het overige (fiets)verkeer op een normale manier moeten gedragen, maar dat spreekt voor zich.

Het voorstel van de gemeente Amsterdam is dan wel dat als je harder wilt fietsen dan 20 km/u, je op de rijbaan moet gaan rijden, ongeacht of je op een gewone of op een elektrische fiets rijdt, met of zonder ondersteuning. Maar dan nog is er niemand die op het fietspad fietst in overtreding, want voor fietsers geldt geen maximum snelheid en dat blijft voorlopig ook zo.

[Voor 4% gewijzigd door B64 op 25-03-2023 16:59]

• Amrit
  • Niet online
@roffeltjes

Mooie uiteenzetting. Ben de regels aan het Googlen, ben slecht op de hoogte merk ik.

Dat van die scooters is ook wel opmerkelijk. Toen ik tiener was in de jaren 80 was tweetakt al achterhaald en ouderwets. Ik heb me er altijd over verbaast dat dat maar bleef bestaan. Nou heb ik zelf nog jaren lang een 2takt Yamaha DT250 cc motorfiets gehad. 2takt is leuk voor (hobby) motoren. Maar stik ouderwets.

Maar als ik het goed lees tot dusver zijn het de gemeentes die proberen er wat aan te doen, en schittert de centrale overheid door afwezigheid? :|

• elinx
B64 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 16:57:
...
Nee dat is niet waar. Er bestaat geen wettelijke snelheidslimiet voor elektrische fietsen,....
Volgens mij zijn we het helemaal eens met elkaar hoor.
Amrit schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 17:01:
......
Maar als ik het goed lees tot dusver zijn het de gemeentes die proberen er wat aan te doen, en schittert de centrale overheid door afwezigheid?
Daar lijkt het wel op en dat is jammer, want handhaving aan het begin van de keten is mi beter te reguleren. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen die de regels weten te omzeilen, maar nu ligt er geen enkele belemmering voor de reguliere verkoop en is de eindgebruiker volledig verantwoordelijk.

[Voor 51% gewijzigd door elinx op 25-03-2023 18:04]

• Tommie12
Begrenzen op 20 km/h zal niet werken, ebikes volgen de europese wetten en daar kan een stad niks aan veranderen…. Anders gaa Amsterdammers hun fietsen wel buiten de stad kopen.
En 20km/h handhaven is ook ondoenbaar.

Laat ze maar eens eerst iets doen aan fietsen die manifest de wet overtreden.
Als een fietsenfabrikant onvoldoende inspanning doet om tuning (via apps of Hardware) tegen te houden, dan verbied je de verkoop. Fietsen met gashendel, aan de ketting.
En fietsen die met 30-40 km/h zonder veel voorzichtigheid door de stad vliegen geef je een boete en bij de tweede betrapping gewoon inbeslagname… Dan stopt het wel.

• elinx
Tommie12 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 18:56:
Begrenzen op 20 km/h zal niet werken,.....
Handhaving bij de eindgebruiker is ondoenbaar, er mist gewoon mankracht en prioriteit bij de politie. Maar feitelijk zou de regel van alleen tot 20km/h op het fietspad wel effectief kunnen zijn. Zoals @roffeltjes al aangaf.
Naast het fietspad kan je gewoon de EU regels blijven aanhouden.

• Geim
elinx schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 19:52:
[...]
Handhaving bij de eindgebruiker is ondoenbaar, er mist gewoon mankracht en prioriteit bij de politie. Maar feitelijk zou de regel van alleen tot 20km/h op het fietspad wel effectief kunnen zijn.
Regel instellen zonder handhaving gaat niet werken. Denk je nu echt dat degene die nu al met 30+ over het fietspad knallen zich aan 20 km/h max gaan houden?
Scooter is een heel ander verhaal en niet te vergelijken, deze is gewoon verbannen van het fietspad.

Zelfde verhaal met vuurwerk, alles verbieden omdat er zoveel illegaal vuurwerk gebruikt wordt 8)7

• Vriend
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20:23
Handhaving is inderdaad niet te doen. Overigens begrijp ik wel dat de gemeente iets probeert te doen, in Amsterdam zijn die opgevoerde VanMoofs op het fietspad heel irritant.
Tommie12 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 18:56:
Fietsen met gashendel, aan de ketting.
Dit zijn de grootste ondingen. Ze zouden gewoon als elektrische scooters moeten tellen.

• B64
Vriend schreef op zondag 26 maart 2023 @ 09:38:

Dit zijn de grootste ondingen. Ze zouden gewoon als elektrische scooters moeten tellen.
Tsja, maar waarom zouden die importeurs en fabrikanten dat willen? Kost alleen maar geld (aanpassingen aan de fiets, typegoedkeuring) en klanten willenze niet vanwege de verzekeringspremie en helmplicht. Niets staat ze in de weg om die dingen te verkopen zoals ze zijn. De verantwoordelijkheid ligt volledig bij degene die ermee aan het verkeer deelneemt.

• mrnn
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:50
Na nodige onderzoek en tips van dit forum heb ik dit weekend mijn nieuwe fiets kunnen ophalen. Mijn vrouw heeft tegelijk die van haar binnengekregen.

Waar we nog erg benieuwd naar zijn is de diefstalgevoeligheid van de accu's. Mijn fiets heeft een Bosch Powertube in het frame, mijn vrouw een blok aan het frame vast. Beide met een sleutel los te koppelen.

Wat is de best practice qua meenemen van de accu, die dingen zijn nogal onhandig en zwaar. Woon in een medium formaat stad. Kan je normaal gesproken bij de supermarkt gewoon je accu laten zitten? Of bij een boswandeling waar hij onbeheerd aan de rand van het bos langs een paadje staat?

Moet natuurlijk zelf bepalen welk risico voor ons acceptabel is, maar kan het nu totaal niet inschatten. Als ik Google kom ik vooral op blogs van verzekeraars en bedrijven die accusloten verkopen, niet geheel onafhankelijk natuurlijk...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tommie12
B64 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 10:04:
[...]

Tsja, maar waarom zouden die importeurs en fabrikanten dat willen? Kost alleen maar geld (aanpassingen aan de fiets, typegoedkeuring) en klanten willenze niet vanwege de verzekeringspremie en helmplicht. Niets staat ze in de weg om die dingen te verkopen zoals ze zijn. De verantwoordelijkheid ligt volledig bij degene die ermee aan het verkeer deelneemt.
En daarom, als ze er een 10-20 tal uit het verkeer halen, en dan een paar artikels in de pers en sociale media dat die fietsen aangeslagen werden en er een boete van een paar honderd euro volgt, dan zakt die verkoop al in als een pudding.

• Tommie12
mrnn schreef op zondag 26 maart 2023 @ 10:17:
Na nodige onderzoek en tips van dit forum heb ik dit weekend mijn nieuwe fiets kunnen ophalen. Mijn vrouw heeft tegelijk die van haar binnengekregen.

Waar we nog erg benieuwd naar zijn is de diefstalgevoeligheid van de accu's. Mijn fiets heeft een Bosch Powertube in het frame, mijn vrouw een blok aan het frame vast. Beide met een sleutel los te koppelen.

Wat is de best practice qua meenemen van de accu, die dingen zijn nogal onhandig en zwaar. Woon in een medium formaat stad. Kan je normaal gesproken bij de supermarkt gewoon je accu laten zitten? Of bij een boswandeling waar hij onbeheerd aan de rand van het bos langs een paadje staat?

Moet natuurlijk zelf bepalen welk risico voor ons acceptabel is, maar kan het nu totaal niet inschatten. Als ik Google kom ik vooral op blogs van verzekeraars en bedrijven die accusloten verkopen, niet geheel onafhankelijk natuurlijk...
Ik doe niks speciaals. Fiets wel altijd met slot ergens aan vast maken.
Maar ik zou die daar nooit urenlang laten staan. Dat is bij mij meestal even winkel binnen en buiten, of een terrasje doen, en de fiets geparkeerd op een vrij drukke plaats.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Foxhill

Het risico hangt sterk af van waar je woont. Hier in het oosten had ik afgelopen week nog maar de eerste accu diefstal onder mijn klanten. In de randstad gebeurd het natuurlijk veel vaker.

Er wordt veel over accu diefstal geschreven. Daarbij vergeten veel gebruikers dat er veel meer fietsen worden gestolen dan accu’s. De sloten en verzekering voor je fiets zijn dus nog belangrijker.

De intube is niet met een wip van een schroevendraaier te verwijderen. Die powerpack bovenop de buis wel.

De accu altijd meenemen is niet praktisch. Soms kan wel. En soms een bewaakte stalling kan ook helpen.

[Voor 15% gewijzigd door Foxhill op 26-03-2023 11:49]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:06

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Amsterdam moet eens begrijpen dat Amsterdam echt een ander land is als Nederland. Die problematiek speelt misschien in Amsterdam (en zoals anderen ook al zeggen: dan moet je handhaven, zou fijn zijn dat de maximum snelheid op autosnelwegen overdag ook weer 130 wordt als iedereen 130 gaat rijden), maar niet in de rest van het land.

Je gaat eerst de regeltjes aanpassen zodat snorfietsen, die al niet harder dan 25 km/h mogen, op de weg moeten en de bestuurders een helm op moeten. En dan ga je zeuren dat er nog fietsen zijn die 25 km/h gaan.
Worden alle wegen dan voorzien van fietssuggestiestroken? Of is het dan vrijheid-blijheid (wat het sowieso is met fietsers, vooral in Amsterdam) en wordt je dus ook van je sokken gereden als je met de fiets op de rijbaan rijdt?

Amsterdam is van het padje af.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• mrnn
@Foxhill @Tommie12 beide fietsen zijn verzekerd en staan op slot met een Art2 bij voorkeur aan iets vast. Gaat met name om parkeren op drukke plekken in het centrum overdag of ergens overdag een drankje op terras inderdaad. Enige uitzondering is dat we regelmatig naar bos gaan en hij dan wel compleet afgelegen ergens staat. Voordeel is dat daar ook minder mensen met kwade bedoelingen aan het scouten zijn...

Dank voor de tips in ieder geval. Dan laat ik de accu's er gewoon op zitten is mijn conclusie.

Edit: zie nu in de voorwaarden van de verzekering dat de accu ook verzekerd is tegen diefstal dus dan al helemaal prima om hem te laten zitten.

[Voor 12% gewijzigd door mrnn op 26-03-2023 12:41]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• roffeltjes
Maasluip schreef op zondag 26 maart 2023 @ 11:59:
[...]
Amsterdam moet eens begrijpen dat Amsterdam echt een ander land is als Nederland. Die problematiek speelt misschien in Amsterdam (en zoals anderen ook al zeggen: dan moet je handhaven, zou fijn zijn dat de maximum snelheid op autosnelwegen overdag ook weer 130 wordt als iedereen 130 gaat rijden), maar niet in de rest van het land.
Ik snap deze reactie niet zo goed. Amsterdam maakt regels voor Amsterdam. Amsterdamse wethouders gaan echt niet op bezoek in Maassluis om daar op hoge toon te eisen dat Maassluis de Amsterdamse regels gaat volgen. Dat andere grote steden het voorbeeld van Amsterdam hebben gevolgd met de scooters geeft echter wel aan dat het in tegenstelling tot wat jij hier zegt het een veel groter probleem was.

En de reden dat men niet 130kmpu mag rijden heeft niets te maken met handhaving, maar met uitstoot. Het heeft ook verder geen enkele relatie met de problematiek in grote steden.
Je gaat eerst de regeltjes aanpassen zodat snorfietsen, die al niet harder dan 25 km/h mogen, op de weg moeten en de bestuurders een helm op moeten. En dan ga je zeuren dat er nog fietsen zijn die 25 km/h gaan.
Het probleem is de 30kmpu+. Omdat dat (net als bij de scooters) legaal mag worden verkocht en het veel overlast oplevert pakken ze het anders aan; onaantrekkelijk maken. Dat daarmee de 25kmpu scooter (haha) werd getroffen is jammer, maar men voelde dat men geen keus had (en daar ben ik het in het geval van de scooters mee eens).

En nu wordt inderdaad de 25kmpu fietser ook getroffen. Dat is vervelend, maar het volgt hetzelfde traject als de scooter. En dat werkte wel... het was een tijdje weer leefbaar op de fietspaden. Dat is het nu helaas al een tijdje niet meer en het wordt het laatste halfjaar merkbaar snel erger (en dan is het nog koud en nat ook, dat wordt in de lente echt superdruk).

Gelijke monniken, gelijke kappen, dus dit is geen vreemde actie vanuit de gemeenteraad.
Worden alle wegen dan voorzien van fietssuggestiestroken? Of is het dan vrijheid-blijheid (wat het sowieso is met fietsers, vooral in Amsterdam) en wordt je dus ook van je sokken gereden als je met de fiets op de rijbaan rijdt?
Het si naief om te denken dat de wethouders niet dondersgoed weten wat er gaat gebeuren.

Men gaat er (terecht) van uit dat ebikers net als scooterrijders geen helm op gaan doen en de rijbaan opgaan. Dus dat betekent dat veel mensen niet meer op de ebike door de stad gaan crossen.
Amsterdam is van het padje af.
Tenzij jij van een ongebruikte pot geld weet die Amsterdam weigert te gebruiken voor handhaving, of dat jij een manier weet om de regering in Den Haag te dwingen om iets te doen aan de legale verkoop van opgevoerde fietsen ben ik reuze benieuwd wat Amsterdam volgens jou dan wel moet doen.

Ik proef toch vooral veel woede tegen "stadjers", geen serieuze ideeen hoe het dan wel moet worden opgelost.

- Handhaving. Hoe dan? Meer belasting gaan heffen? Dan maar geen maatregelen voor onderwijs en de kades laten verzakken zodat er meer geld voor blauw op straat is?

[Voor 7% gewijzigd door roffeltjes op 26-03-2023 12:55]

• DeSluis
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-05 14:51
Hier -Roffa- wordt die accu op het frame regelmatig gestolen, ik hoor van de wijkagent dat die (vooral de 500 watt) worden gebruikt om hennepkwekerijen mee van stroom te voorzien, en dan een heleboel tegelijk, en ook een heleboel ergens anders opladen zodat het wat moeilijker wordt die kwekerijen te vinden.
Ik stop mijn accu altijd in een rugzak - je kunt het "opbouwmodel"ook gemakkelijk dragen omdat er een greep op zit, als ik een winkel in ga e.d. , zo ook het display, Wat er niet op zit kan je er ook niet -proberen- af te halen. En het is een hoop gedoe om het allemaal weer in orde te krijgen, schade aan je fiets, nieuwe accu allemaal ergernis.

• mrnn
@DeSluis Hopelijk is dat risico in Rotterdam wat groter dan hier. Ik zal het ook eens aan de agent vragen. Wel bizar dat ze dat voor plantages gebruiken zeg (en slim) :o

De fiets van mijn vrouw betreft een Radwagon, die opbouw accu heeft helaas geen handvat oid. En met 650 watt een behoorlijk groot/zwaar ding.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

roffeltjes schreef op zondag 26 maart 2023 @ 12:49:
[...]

Ik snap deze reactie niet zo goed. Amsterdam maakt regels voor Amsterdam.
Nou nee, niet echt. Doordat Amsterdam begon te klagen dat snorfietsers allemaal harder dan 25 reden is er nu een algemene helmplicht voor snorfietsers.
Ook voor die die maar 25 km/h rijden. En dan komt nu natuurlijk ook de analoog "maar e-bikes mogen ook 25 km/h, waarom gelden die regels daar dan niet voor?".

Een maximum snelheid van 20 km/h invoeren kan niet (ook niet alleen in Amsterdam) omdat daar geen wettelijk kader voor is. Amsterdam wil nu dat wettelijk kader. Waardoor alle e-bikes niet harder dan 20 km/h mogen.

Amsterdam heeft een probleem, Amsterdam wil niet handhaven, wil de overteders niet aanpakken, dan wil Amsterdam de regeltjes maar veranderen.
Het probleem ligt in Amsterdam, niet daarbuiten. Maar door de opstelling van Amsterdam mogen wij allemaal meegenieten van de problemen van Amsterdam.
Het probleem is de 30kmpu+.
E-bikes gaan geen 30+ km/h. Dat zijn speed-pedelecs, of illegaal omgebouwde fietsen en die mogen toch al niet op het fietspad.
Handhaaf daar dan op.
Handhaving. Hoe dan? Meer belasting gaan heffen? Dan maar geen maatregelen voor onderwijs en de kades laten verzakken zodat er meer geld voor blauw op straat is?
:F echt, :F
Dus we gaan maar niet handhaven omdat dat te duur is. Lekker alle overtredingen laten gaan.
Dat is toch te gek voor woorden?

[Voor 18% gewijzigd door Maasluip op 26-03-2023 14:48]

Open Source landkaart

Acties:
  • +1Henk 'm!

• B64
Maasluip schreef op zondag 26 maart 2023 @ 14:46:
[...]

Nou nee, niet echt. Doordat Amsterdam begon te klagen dat snorfietsers allemaal harder dan 25 reden is er nu een algemene helmplicht voor snorfietsers.
Dat is onjuist. Amsterdam zocht het meest de publiciteit, maar landelijk was er druk op politiek Den Haag om wat te doen - al was het alleen maar om de grote hoeveelheid snorfietsers dat met zwaar hersenletsel in het ziekenhuis belandde.
Ook voor die die maar 25 km/h rijden. En dan komt nu natuurlijk ook de analoog "maar e-bikes mogen ook 25 km/h, waarom gelden die regels daar dan niet voor?".

Een maximum snelheid van 20 km/h invoeren kan niet (ook niet alleen in Amsterdam) omdat daar geen wettelijk kader voor is. Amsterdam wil nu dat wettelijk kader. Waardoor alle e-bikes niet harder dan 20 km/h mogen.

Amsterdam heeft een probleem, Amsterdam wil niet handhaven, wil de overteders niet aanpakken, dan wil Amsterdam de regeltjes maar veranderen.
Het probleem ligt in Amsterdam, niet daarbuiten. Maar door de opstelling van Amsterdam mogen wij allemaal meegenieten van de problemen van Amsterdam.
Ook dat probleem bestaat landelijk. Amsterdam wil best handhaven, maar krijgt daar van de landelijke overheid niet de middelen voor. Net als iedere andere gemeente. Het verschil is dat Amsterdam relatief heel veel fietsers heeft, en het probleem dus ook veel groter is dan in verreweg de meeste andere dorpen en steden in Nederland.

Het enige dat Amsterdam wil is dat de wet zodanig wordt aangepast dat lokaal afwijkende regels toe te passen.

Niemand zegt dat je straks in Lutjebroek ook met je ebike de weg op moet, maar het feit dat dit in Lutjebroek niet nodig is hoeft dan toch ook niet te betekenen dat het in Amsterdam niet mag?

• Amrit
  • Niet online
[...]

..
- Handhaving. Hoe dan? Meer belasting gaan heffen? ..
Op een vakantie in Costa Rica met een huurtautootje reed ik een keer ergens te hard, echt max maar 10 Km/h te hard.

Boete: 750 dollar.

Daar zijn ze in Costa Rica draconisch mee, al kan het zijn dat de agent me over de hoogte al aan het flessen was, Vervolgens heb ik de agent omgekocht voor 100 dollar cash. Dat was natuurlijk ook de bedoeling. Overigens om dat moment een hele onplezierige en vrij bizarre ervaring. Dat zijn we hier echt niet meer gewend.

Ze zouden in NL de boetes ook drastisch kunnen verhogen. Rijden door rood, geen 280 euro (sowieso een aanfluiting qua hoogte). Maak daar gewoon 2.800,- euro van. Etc.

[Voor 3% gewijzigd door Amrit op 26-03-2023 17:20]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Athome
Vriend schreef op zondag 26 maart 2023 @ 09:38:

[...]

Dat zijn het in feite ook. Ze vallen niet onder e-bike of Speed-pedelec. Bij een e-bike of speed-pedelec mag de motor alleen ondersteunen als de trappers actief gebruikt worden.

• roffeltjes
Maasluip schreef op zondag 26 maart 2023 @ 14:46:
[...]
Behalve dat voordat dit gebeurde andere steden het voorbeeld van Amsterdam volgden.
dan komt nu natuurlijk ook de analoog "maar e-bikes mogen ook 25 km/h, waarom gelden die regels daar dan niet voor?".
Ja. Ik zie ook dat jjj worstelt met hier een goed antwoord op te geven. Het is ook precies het punt waarom ik (hoe vervelend het ook is) dit heel goed begrijp.
Behalve dat in werkelijkheid andere grote steden Amsterdam volgden en gaan volgen ;)
E-bikes gaan geen 30+ km/h. Dat zijn speed-pedelecs, of illegaal omgebouwde fietsen en die mogen toch al niet op het fietspad.
Handhaaf daar dan op.
Ik geloof dat ik je eens moet vertellen over het merk VM dat al bijna een decennium legaal fietsen verkoopt die harder gaan dan 25kmpu. Daar is niets omgebouwd aan. Een ander nieuwtje, een Fatbike hoef je ook niet om te bouwen, die gaat standaard ook harder.

Het zal je werkelijk verbijsteren, scooters gaan zonder opvoeren te hard. Ik weet het, soms is de wereld heel anders dan dat je denkt.
Dus we gaan maar niet handhaven omdat dat te duur is. Lekker alle overtredingen laten gaan.
Dat is toch te gek voor woorden?
Nogmaals, wat gaan ze niet doen? Kades laten verzakken? Toch maar niets doen aan het lerarentekort in de hoofdstad? Jij hebt duidelijk een grote pot met geld op het oog, dus vertel eens welke geldboom die domme wethouders aan het negeren zijn?

Verbieden van de verkoop van modellen die te hard gaan ligt nou weer net niet in hun invloedsfeer.

[Voor 6% gewijzigd door roffeltjes op 26-03-2023 18:43]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• roffeltjes
Amrit schreef op zondag 26 maart 2023 @ 17:15:
[...]

Ze zouden in NL de boetes ook drastisch kunnen verhogen. Rijden door rood, geen 280 euro (sowieso een aanfluiting qua hoogte). Maak daar gewoon 2.800,- euro van. Etc.
Dat werkt klasse justitie in de hand. Dan krijg je van die Amerikaanse toestanden dat een rijkaard voor een paar ton vrolijk weer opvrije voeten staat.

(Tijdelijk) Wegverbod is wat dat betreft al iets gelijker.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

roffeltjes schreef op zondag 26 maart 2023 @ 18:37:
[...]

Ik geloof dat ik je eens moet vertellen over het merk VM dat al bijna een decennium legaal fietsen verkoopt die harder gaan dan 25kmpu. Daar is niets omgebouwd aan. Een ander nieuwtje, een Fatbike hoef je ook niet om te bouwen, die gaat standaard ook harder.

Het zal je werkelijk verbijsteren, scooters gaan zonder opvoeren te hard. Ik weet het, soms is de wereld heel anders dan dat je denkt.
Dan verbied je de verkoop daarvan toch? Oh wacht, die mogen al niet zo verkocht worden.
Nogmaals, wat gaan ze niet doen? Kades laten verzakken? Toch maar niets doen aan het lerarentekort in de hoofdstad? Jij hebt duidelijk een grote pot met geld op het oog, dus vertel eens welke geldboom die domme wethouders aan het negeren zijn?
Als er zoveel overtredingen zijn dan kun je zo verschrikkelijk veel bekeuringen uitschrijven dat de handhaving zichzelf wel terugbetaalt.
Verbieden van de verkoop van modellen die te hard gaan ligt nou weer net niet in hun invloedsfeer.
Hoezo niet? Je kunt winkels die illegale spullen verkopen toch gewoon aanpakken? Als de supermarkt om de hoek pistolen gaat verkopen dan staat de politie daar gauw genoeg op de stoep.
Maar fietsen verkopen die illegaal zijn mag blijkbaar wel?

Open Source landkaart

• roffeltjes
Maasluip schreef op zondag 26 maart 2023 @ 19:34:
[...]
Dan verbied je de verkoop daarvan toch? Oh wacht, die mogen al niet zo verkocht worden.
1. VM mag dit al jaren zo verkopen, de regelgeving wijkt toch af van wat jij hier stelt. Opvoeren is niet illegaal, het gebruiken van een opgevoerd vervoermiddel wel. Overigens verkoopt de politie ook opgevoerde scooters die ze hebben ingenomen... crazy.
2. Jij wil dat Amsterdam op de een of andere manier een landelijk verbod afdwingt? Even los van het "hoe dan", strookt dat niet met je woede over Amsterdamse over-reach.

Alles wat jij voorstelt dat Amsterdam doet is niet in hun invloedsfeer. Dus de optie is niks doen totdat Den Haag iets doet (en we weten uit ervaring dat ze dat niet gaan doen) of iets doen waarvan ze weten dat het werkt.
Als er zoveel overtredingen zijn dan kun je zo verschrikkelijk veel bekeuringen uitschrijven dat de handhaving zichzelf wel terugbetaalt.
Voor zover ik weet mag een gemeente nog steeds geen verkeersboetes uitschrijven en gaan de opbrengsten niet naar de gemeente kas. Dit is al decennia een heet hangijzer en is een deel van het probleem (wat trouwens niet wil zeggen dat het zomaar een goed idee is gezien de perverse prikkel). Om deze nog wat scherper te stellen, politie wordt niet betaald door de gemeente, die moeten het doen met BOA's.

BOA's mogen geen verkeersboetes uitschrijven.

In de Beleidsregels BOA worden zes domeinen benoemd waarbinnen buitengewoon opsporingsambtenaren werkzaam kunnen zijn. Het gaat om de domeinen:

• openbare ruimte; (parkeren wel, verkeersovertredingen niet)
• milieu, welzijn en infrastructuur;
• onderwijs;
• openbaar vervoer;
• werk, inkomen en zorg; en
• generieke opsporing (een verzamel- of restcategorie).

Vandaar dat bij verkeerscontroles naast een stel BOA's er altijd een agent bij moet zijn.

De verantwoordelijkheid ligt dus weer niet bij de gemeente Amsterdam.
Hoezo niet? Je kunt winkels die illegale spullen verkopen toch gewoon aanpakken? Als de supermarkt om de hoek pistolen gaat verkopen dan staat de politie daar gauw genoeg op de stoep.
Maar fietsen verkopen die illegaal zijn mag blijkbaar wel?
Even los van de wetgeving die op dit punt zeer zeker niet zo duidelijk is, je snapt hopelijk dat dit geen Amsterdams probleem maar een landelijk probleem is? Het is niet zo dat in Amsterdam alleen fietsen rondrijden die in Amsterdam worden verkocht ;)

Wat jij wil roepen we allemaal, maar dat is een landelijk ding en het gaat (net als bij de scooters) vrijwel zeker niet gebeuren.

[Voor 31% gewijzigd door roffeltjes op 26-03-2023 20:42]

• Amrit
  • Niet online
roffeltjes schreef op zondag 26 maart 2023 @ 18:40:
[...]

Dat werkt klasse justitie in de hand. Dan krijg je van die Amerikaanse toestanden dat een rijkaard voor een paar ton vrolijk weer opvrije voeten staat.

(Tijdelijk) Wegverbod is wat dat betreft al iets gelijker.
Dat moeten we zeker niet willen inderdaad. Maar het kan ook op z’n Fins, waarbij de hoogte van een boete inkomensafhankelijk is:

‘.. in 2015, Finnish businessman Reima Kuisla was fined 54,000 euro for driving 22km/h over the 50km/h speed limit.‘

Anyhow, fijn dat er een A’dammer is die hier deze zaken eens op een rijtje zet.
(y)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• roffeltjes
Amrit schreef op zondag 26 maart 2023 @ 21:00:
[...]
Dat moeten we zeker niet willen inderdaad. Maar het kan ook op z’n Fins, waarbij de hoogte van een boete inkomensafhankelijk is:
Ze doen in Finland toch een heleboel dingen goed ;)

En wat mij betreft?

Ik stond te juichen toen ze scooters aanpakten want het was gewoon niet fijn. Los van dat het nu weer niet fijn aan het worden is probeer ik in dit soort situaties ook me in de schoenen van de gemeente te zetten.

- Moeten ze wat doen? Ik vrees van wel (hierover kunnen we wel degelijk discussiëren, maar gezien de reacties hier zien meerderen het probleem).
- Als ze wat moeten doen, wat kunnen ze doen?

Dat je dan uitkomt op het scooterplan is heel logisch. Dan kan ik wel gaan brullen, maar dat is hypocriet. Ook al rij ik met een helm en probeer ik bewust zo sociaal mogelijk te zijn... ik behoor nog steeds bij de groep die overlast bezorgd.

Ik zie ook veel liever dat de bron wordt aangepakt en dat de overtreders worden gepakt, maar ik wil zoveel... betekent niet dat ik het krijg.

Verder vind ik het wel heel makkelijk om alles wat de gemeente of overheid doet te bekritiseren terwijl ik ook wel weet dat het super lastige problemen zijn met honderden regels en belangengroepen. Ik ben het met ontzettend veel dingen oneens... maar ik weet ook dat vanwege ondoordacht en onuitvoerbaar wanbeleid Keizer Roffeltjes binnen een dag zou worden afgezet (met een rollend koppie erbij).

[Voor 6% gewijzigd door roffeltjes op 26-03-2023 21:21]

• Yosemite
En nu wordt inderdaad de 25kmpu fietser ook getroffen. Dat is vervelend, maar het volgt hetzelfde traject als de scooter. En dat werkte wel... het was een tijdje weer leefbaar op de fietspaden. Dat is het nu helaas al een tijdje niet meer en het wordt het laatste halfjaar merkbaar snel erger (en dan is het nog koud en nat ook, dat wordt in de lente echt superdruk).
Met als grote verschil dat de snorfiets een aparte categorie tweewielers is (L1e-A) en de normale elektrische fiets nog steeds vrijgesteld is van typegoedkeuring en voor de wet gewoon een fiets is.

Het kan dan toch alleen gaan om een maximumsnelheid voor alle fietsers, met en zonder trapondersteuning. Een maximum snelheid voor fietsers op het fietspad is dan met name wat er nieuw is, nu geldt die alleen voor brommers (en speed pedelecs) op bromfietspaden.

• Tommie12
@roffeltjes

Je stelt het nogal zwart-wit, en beschrijft het alsof Amsterdam helemaal niks zelf kan en mag regelen.

Ik ken de regels in NL onvoldoende, maar hier spreekt een burgemeester/wethouder wel regelmatig met het hoofd van de lokale politie om de prioriteiten vast te leggen. Dat lukt zelfs in de kleinste gemeentes.

Mij lijkt het dat een stad als Amsterdam toch genoeg mogelijkheden heeft om invloed uit te oefenen in Den Haag, en zeker bij politie. Een paar ongevallen wat meer benadrukken in de pers, de medeverantwoordelijkheid van politie door slechte handhaving benadrukken, en dan krijgt zo’n burgemeester toch wel iets in beweging zeker.

• roffeltjes
Tommie12 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 07:58:
@roffeltjes
Mij lijkt het dat een stad als Amsterdam toch genoeg mogelijkheden heeft om invloed uit te oefenen in Den Haag, en zeker bij politie.
Uiteraard. Niet voor niets dat agenten boa's bijstaan bij het naleven van gemeentelijke verordeningen. Amsterdam kan echt wel fors meebeslissen over de inzet van het politie personeel van Amstelland.

Maar het gaat in de reactie om de stukjes.

Politie/boetes/verbod

1. Bezoldiging (en uitbreiding) politiepersoneel.
2. Inzet geinde boetes
3. Verbod verkoop fietsen die harder gaan dan 25kmpu

Dat zijn problemen/oplossingsrichtingen die bestuurlijk buiten het domein van de gemeente vallen, terwijl de kritiek is dat Amsterdam daar niks mee doet.

Betreft invloed in Den Haag, dat is nou net waar mensen zich hier over opwinden... Want dat is uiteraard waar dit naar toe gaat (sterker nog, de wethouder zal waarschijnlijk al in gesprek zijn met Den Haag voordat ze dit soort uitspraken doet).

• zakkenjongen
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-06 23:19
Goedemorgen, na inmiddels zo'n 100 paginas van dit topic te hebben gelezen durf ik mijn vraag te stellen :+)

Ik ben bezig om een ebike uit te zoeken voor mijn woon-werkverkeer, 18km enkele reis grotendeels over een snelfietspad (Nijmegen - Arnhem).

Nu blijft mijn enige onzekerheid de keuze tussen riem en derailleur. Ik ben een niet ondersteunde Cube Hyde met belt en alfine naaf gewend (voor een afstand van 9km enkele reis), en in de 6 jaar bezit net wat te veel gezeik gehad dan verwacht (riem stuk, riem en tandwiel stuk, na reparatie direct weer stuk, slecht opgespannen door fietsenmaker etc).
Met derailleur he-le-maal geen ervaring of idee wat ik ermee moet. Lees alleen vaak dat voor robuustheid en vele consistente kilometers een belt toch de voorkeur geniet.

Bosch middenmotor en accu van 500+W met wat meer sportieve houding lijken me een goed idee voor de af te leggen afstand.
Nu neig ik naar een Cube Kathmandu vanwege de top specs binnen mijn budget van 3000-3500 euro, maar die heeft dan een derailleur.
Kan een beetje fietsleek fijn leven met derailleur na wat training in onderhoud? En ben ik daar dan elk weekend een uur aan kwijt?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tommie12
zakkenjongen schreef op maandag 27 maart 2023 @ 08:42:
Goedemorgen, na inmiddels zo'n 100 paginas van dit topic te hebben gelezen durf ik mijn vraag te stellen :+)

Ik ben bezig om een ebike uit te zoeken voor mijn woon-werkverkeer, 18km enkele reis grotendeels over een snelfietspad (Nijmegen - Arnhem).

Nu blijft mijn enige onzekerheid de keuze tussen riem en derailleur. Ik ben een niet ondersteunde Cube Hyde met belt en alfine naaf gewend (voor een afstand van 9km enkele reis), en in de 6 jaar bezit net wat te veel gezeik gehad dan verwacht (riem stuk, riem en tandwiel stuk, na reparatie direct weer stuk, slecht opgespannen door fietsenmaker etc).
Met derailleur he-le-maal geen ervaring of idee wat ik ermee moet. Lees alleen vaak dat voor robuustheid en vele consistente kilometers een belt toch de voorkeur geniet.

Bosch middenmotor en accu van 500+W met wat meer sportieve houding lijken me een goed idee voor de af te leggen afstand.
Nu neig ik naar een Cube Kathmandu vanwege de top specs binnen mijn budget van 3000-3500 euro, maar die heeft dan een derailleur.
Kan een beetje fietsleek fijn leven met derailleur na wat training in onderhoud? En ben ik daar dan elk weekend een uur aan kwijt?
Ik denk dat je een trauma hebt opgelopen aan een riem doordat je waarschijnlijk een minder robuuste CDN riem had die slecht geinstalleerd was. Normaal is een riem een pak zorgelozer.

Natuurlijk kan je dat traject doen met een derailleur als je de ketting goed in de gaten houdt en regelmatig reinigt en smeert.
1-2 keer per maand wat aandacht is dan een minimum, zeker in periodes dat het regent, want dan krijg je een pak meer vuil op je ketting en tandwielen. Minder aandacht kan ook, maar dan slijt het sneller en verlies je efficientie.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bla65
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 02-06 09:11

Ik herken die problemen met een riem ook niet, en heb al meerdere fietsen en > 20.000 met riem onder diverse omstandigheden gereden. Een derailleur is prima te onderhouden (doe ik ook zelf) maar zeker voor dagelijks gebruik wel wat meer werk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Grappig dit. Want mijn eBike met ketting en gesloten kettingkast wil ik juist vervangen voor een met een Belt. IMHO teveel gedoe een ketting voor dagelijks woon werk verkeer. Ik wil hem namelijk niet schoonspuiten na elke 100km of zelfs sneller (30km heen en terug voor mij).
Als ik dan naar de fiets van mijn vrouw kijk (Trek non-ebike met belt). Dan heeft dat veel minder onderhoud nodig. Het werkt, piept niet kraakt niet niks.
Mijn ketting mag ik ook elke maand of 2 opnieuw op spanning brengen omdat hij dan klappert in de kettingkast, dat probleem heb je niet met een derailleur.

Maar het schoonmaken van die ketting en dan weer netjes smeren... pff mij teveel gedoe.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• roffeltjes
@zakkenjongen derailleur is prima mee te leven. Na regen 1-2 drupjes olie (niet meer) en dan ben je al een heel eind qua onderhoud

Riem of ketting+naaf kan ook, dat is wat prettiger voor je broek (al kan je ook gewoon een nette broek meenemen, fiets ook fijner).

FWIW; ik ben heel tevreden met mijn Gates CDX riem.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• _Anvil_
  • Laatst online: 02-06 13:53

Is zo'n snelfietspad niet ideaal voor een speedpedelec? Zo doe ik mijn rit van 18km in 33 minuten namelijk.

• Yosemite
Ik rij pas anderhalf jaar op mijn elektrische fiets met riem (en Enviolo Automatiq naaf) en vind het nog steeds een verademing t.o.v. mijn vorige (niet elektrische) fiets met derailleur.

Gaat dan met name om het soepele en geruisloze schakelen en het kunnen schakelen bij stilstand. Hoe vaak het mij niet gebeurde dat ik vergat om terug te schakelen bij een verkeerslicht en dan weer met veel moeite weg kwam. In de basis een gebruikersfout, maar toch.

Laatst weer eens op een fiets met derailleur gereden en dat bevestigde dat ik de goede keuze had gemaakt. Gebeurde mij weer meerdere keren dat ik vergat terug te schakelen en als klap op de vuurpijl liep de ketting er ook nog af nadat ik weer in een te zwaar verzet wilde wegrijden.

• zakkenjongen
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-06 23:19
Dank voor alle reacties, ik zal straks eens kijken welke belt er op mijn fiets zit. Het lijkt er inderdaad op dat ik pech heb gehad als ik dit zo lees.

Een speed pedelec vind ik eerlijk gezegd te leip op de hoge snelheden, en als ik er maar 30 mee ga fietsen vind ik dat zonde van het geld want ze zijn immers een stuk duurder. Idee was om boven de ondersteuning te trappen en op rechte stukken rond 27-28km/u te rijden, dit lukt mij ook makkelijk op de eerder genoemde cube hyde.

Ik heb gelezen dat er diverse meningen zijn over welke naaf je met een belt ebike moet nemen; traploos lijkt me minder want ik wil controle houden en op de weg naar huis bewust wat meer arbeid leveren. Klopt het dat de meeste middenmoot fietsen een nexus naaf hebben? Ik heb mij eerder laten adviseren minimaal een alfine te nemen bij de belt, zo dus ook gedaan. Zie ik niet snel terug op de ebikes. Of is er de afgelopen jaren veel verbeterd?

En dan een nog riem fiets met 500-625W accu en >40nm motor vinden van een goed merk voor 3000-3500 euro, klinkt te mooi om waar te zijn :+

• Xavier
  • Niet online
zakkenjongen schreef op maandag 27 maart 2023 @ 09:57:
Dank voor alle reacties, ik zal straks eens kijken welke belt er op mijn fiets zit. Het lijkt er inderdaad op dat ik pech heb gehad als ik dit zo lees.

Een speed pedelec vind ik eerlijk gezegd te leip op de hoge snelheden, en als ik er maar 30 mee ga fietsen vind ik dat zonde van het geld want ze zijn immers een stuk duurder. Idee was om boven de ondersteuning te trappen en op rechte stukken rond 27-28km/u te rijden, dit lukt mij ook makkelijk op de eerder genoemde cube hyde.

Ik heb gelezen dat er diverse meningen zijn over welke naaf je met een belt ebike moet nemen; traploos lijkt me minder want ik wil controle houden en op de weg naar huis bewust wat meer arbeid leveren. Klopt het dat de meeste middenmoot fietsen een nexus naaf hebben? Ik heb mij eerder laten adviseren minimaal een alfine te nemen bij de belt, zo dus ook gedaan. Zie ik niet snel terug op de ebikes. Of is er de afgelopen jaren veel verbeterd?

En dan een nog riem fiets met 500-625W accu en >40nm motor vinden van een goed merk voor 3000-3500 euro, klinkt te mooi om waar te zijn :+
Ik zoek precies hetzelfde. Maar het is bijna onmogelijk. Afgelopen vrijdag deze fiets bekeken: https://www.trappers.cc/p...elhauer-heinrich-enviolo/
Tot ik het prijskaartje zag...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tommie12

De Nexus 8 en de Alfine 8 verschillen echt niet veel....
Wat je wel moet weten is dat die naven maar 50 Nm verdragen, en een goede fietsenbouwer zal het koppel van de motor dan ook wat beperken.
Met wat jij wil doen denk ik dat je wel plezier zal beleven aan een Nexus 8 met Belt en dan een Active line plus of Performance Line Bosch motor.
Succes bij de zoektocht!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• B64
Amrit schreef op zondag 26 maart 2023 @ 17:15:
[...]

Op een vakantie in Costa Rica met een huurtautootje reed ik een keer ergens te hard, echt max maar 10 Km/h te hard.

Boete: 750 dollar.

Daar zijn ze in Costa Rica draconisch mee, al kan het zijn dat de agent me over de hoogte al aan het flessen was, Vervolgens heb ik de agent omgekocht voor 100 dollar cash. Dat was natuurlijk ook de bedoeling. Overigens om dat moment een hele onplezierige en vrij bizarre ervaring. Dat zijn we hier echt niet meer gewend.

Oneens. Het enige dat helpt om verkeersgedrag te verbeteren is het vergroten van de pakkans. Ik ben er heilig van overtuigd dat als je overtreders regelmatig even aan de kant zet, dat meer effect heeft dan welke boete dan ook. Budgetair niet echt vol te houden natuurlijk, vandaar dat de overheid geldboetes uitdeelt. Maar ieder normaal mens baalt ervan als er weer zo'n paarse envelop in de brievenbus zit, dus op die manier werken boetes wel degelijk. De hoogte van de boete is eigenlijk niet zo heel relevant.

Uit je verhaal maak ik vooral op dat oom agent geld rook, want huurauto dus daar valt wat te verdienen. Wat is zo snel even Google, leer ik dat snelheidsboetes in Costa Rica idioot hoog zijn, maar dat er ook gevaarlijk hard gereden wordt door de plaatselijke bevolking. Met jouw verhaal erbij kan ik dus niet anders concluderen dan dat die formele boetebedragen vooral bedoeld zijn om verkeersagenten wat extra salaris te bezorgen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• B64
Xavier schreef op maandag 27 maart 2023 @ 08:59:
[...]

Grappig dit. Want mijn eBike met ketting en gesloten kettingkast wil ik juist vervangen voor een met een Belt. IMHO teveel gedoe een ketting voor dagelijks woon werk verkeer. Ik wil hem namelijk niet schoonspuiten na elke 100km of zelfs sneller (30km heen en terug voor mij).
Als ik dan naar de fiets van mijn vrouw kijk (Trek non-ebike met belt). Dan heeft dat veel minder onderhoud nodig. Het werkt, piept niet kraakt niet niks.
Mijn ketting mag ik ook elke maand of 2 opnieuw op spanning brengen omdat hij dan klappert in de kettingkast, dat probleem heb je niet met een derailleur.

Maar het schoonmaken van die ketting en dan weer netjes smeren... pff mij teveel gedoe.
Met een gesloten kettingkast heb je als 't goed is nauwelijks onderhoud, toch? Af en toe wat verse olie op de ketting, en heel af en toe inderdaad even spannen. Als je elke twee maanden je ketting moet spannen dan vraag ik me af of je er wel een goede ketting op hebt zitten.

• Tommie12
B64 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 10:53:
[...]

Met een gesloten kettingkast heb je als 't goed is nauwelijks onderhoud, toch? Af en toe wat verse olie op de ketting, en heel af en toe inderdaad even spannen. Als je elke twee maanden je ketting moet spannen dan vraag ik me af of je er wel een goede ketting op hebt zitten.
Hier verschil ik erg van mening.
Je denkt dat je niet veel moet doen, maar je kan er niet aan.
Als je achteraan een band moet vervangen, of je wil je ketting er af halen om te reinigen of te smeren of gewoon vervangen mag je dat hele drama uit elkaar halen en proberen in elkaar te steken...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:02

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Xavier schreef op maandag 27 maart 2023 @ 10:06:
[...]
Ik zoek precies hetzelfde. Maar het is bijna onmogelijk. Afgelopen vrijdag deze fiets bekeken: https://www.trappers.cc/p...elhauer-heinrich-enviolo/
Yep, dat prijskaartje is niet mis, maar deze fiets is wel gebouwd van eerste klas onderdelen met bijna perfecte afmontage en oog voor details. (Bijv. de remkabels lopen tot in de achter en voorvork) Rij nu zelf ook met een Schindelhauer (Athur) en met mijn 8 jaar ervaring met verschillende e-bikes in het "normale" prijssegment is het kwaliteitsverschil gigantisch. :)
Heb er nu al 10.000 km (weer en wind) op staan en in die periode geen tikje of rammeltje of los onderdeel gehad. Zelfs de originele remblokken zitten er nog op. Natuurlijk wel netjes de onderhoudsbeurten laten uitvoeren bij de dealer.
Mocht je het kunnen betalen of een regeling via je werk kunnen treffen zou ik het echt overwegen. Vergelijk de kwaliteit met een goede speedpedelec, maar dan gaat deze versie 25 km/u

PSN-id: Chrasher

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Xavier
  • Niet online
Tommie12 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 11:12:
[...]

Hier verschil ik erg van mening.
Je denkt dat je niet veel moet doen, maar je kan er niet aan.
Als je achteraan een band moet vervangen, of je wil je ketting er af halen om te reinigen of te smeren of gewoon vervangen mag je dat hele drama uit elkaar halen en proberen in elkaar te steken...
Dramatisch die kettingkast. Ik kan mijn ketting reinigen, smeren en de kast schoonmaken in dezelfde tijd om alleen die kast weer netjes in elkaar te krijgen.

En dat ik vaak de ketting mag spannen. Ik denk eerder dat het de krachten op de ketting zijn dat mijn achterwiel net wat naar voren gaat. Vaster krijgen lukt niet. Ach ik doe er al 5 jaar mee. Netzoals piepende remmen achter. Dat blijft een euvel.
Chrasher schreef op maandag 27 maart 2023 @ 11:15:
[...]

Yep, dat prijskaartje is niet mis, maar deze fiets is wel gebouwd van eerste klas onderdelen met bijna perfecte afmontage en oog voor details. (Bijv. de remkabels lopen tot in de achter en voorvork) Rij nu zelf ook met een Schindelhauer (Athur) en met mijn 8 jaar ervaring met verschillende e-bikes in het "normale" prijssegment is het kwaliteitsverschil gigantisch. :)
Heb er nu al 10.000 km (weer en wind) op staan en in die periode geen tikje of rammeltje of los onderdeel gehad. Zelfs de originele remblokken zitten er nog op. Natuurlijk wel netjes de onderhoudsbeurten laten uitvoeren bij de dealer.
Mocht je het kunnen betalen of een regeling via je werk kunnen treffen zou ik het echt overwegen. Vergelijk de kwaliteit met een goede speedpedelec, maar dan gaat deze versie 25 km/u
Het is echt een prachtfiets. Maar ga ik dat bij de supermarkt aan een nietje zetten met een ketting eromheen? Kans op lakschade is dan wel erg groot.

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:02

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Xavier schreef op maandag 27 maart 2023 @ 11:28:

Het is echt een prachtfiets. Maar ga ik dat bij de supermarkt aan een nietje zetten met een ketting eromheen? Kans op lakschade is dan wel erg groot.
Lakkwaliteit is een stuk beter dan de meeste andere fietsmerken, maar als boodschappenfiets zou ik het ook niet gebruiken. Zeker de eerste jaren niet.
Mijn "boodschappenfiets" zet ik altijd bij een stalling met toezicht en dan altijd los op de standaard met slot, dus niet in of tegen een fietsenrek/nietje.

PSN-id: Chrasher

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Over opvoeren (motoren > 250W) gaan we het hier dus niet hebben

[Voor 91% gewijzigd door Standeman op 27-03-2023 13:50]

• Tommie12
mv_ak schreef op maandag 27 maart 2023 @ 12:53:
Over opvoeren (motoren > 250W) gaan we het hier dus niet hebben
Zet er dan ineens bij dat die dingen totaal illegaal zijn gezien het vermogen ver boven de 250W zit.

[Voor 62% gewijzigd door Standeman op 27-03-2023 13:50]

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Tommie12 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 12:56:
[...]

Zet er dan ineens bij dat die dingen totaal illegaal zijn gezien het vermogen ver boven de 250W zit.
Dat wordt toch in de firmware geregeld, EU instelling? Zoals bv ook de max 25 Kmh instelling. En binnen EU officieel geleverd. Maar goed, ik weet het nog niet precies idd. En als het grijs gebied is dan mag de post weg, maar wordt ook aan begin van dit topic genoemd bij ombouw kits.

[Voor 11% gewijzigd door mv_ak op 27-03-2023 13:00]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• elinx
mv_ak schreef op maandag 27 maart 2023 @ 12:58:
[...]

Dat wordt toch in de firmware geregeld, EU instelling? Zoals bv ook de max 25 Kmh instelling. En binnen EU officieel geleverd. ...... wordt ook aan begin van dit topic genoemd bij ombouw kits.
Nee, 250W continu vermogen is hardware gerelateerd. (zeg maar de maat van de motor)
Het enige wat beperkt kan worden via de firmware is snelheid en het maximaal haalbare- of piekvermogen.

In de voorgaande berichten is duidelijk langsgekomen dat in Nederland er geen beperking is met aankoop van voertuigen die niet aan de EU regels voldoen en dat de verantwoordelijkheid bij de eindgebruiker ligt.
Dus wil je een garantie dat het voertuig echt aan de EU regels voldoet vraag dan om een certificaat, dat het voertuig voldoet aan EN15194:2017. Wordt dit niet gegeven ga er dan bij voorbaat vanuit dat het niet aan de regels voldoet,

[Voor 6% gewijzigd door elinx op 27-03-2023 18:02]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Xavier
  • Niet online

Deze vind ik net: https://www.specialized.c...06168?color=348395-206168

530Wh accu
50Nm motor

Geen idee hoe het eigen merk motor is van Specialized.

[edit] zoeken in het topic levert resultaat:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/74732304
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/74732416

[Voor 5% gewijzigd door Xavier op 27-03-2023 16:37]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• neb0
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 00:55
B64 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 10:53:
[...]

Ja heel af en toe een drupje aan smering.
Beetje afhankelijk van de kettingkast maar banden verwisselen vind ik gewoon goed te doen met zo'n kast.
Een goede kettingkast wordt naar mijn mening nogal underrated en een belt overrated (en e-bikes met belt zijn prijziger). Beltdrive, mooi hoor, en goede optie maar dat is een ketting ook. Beide hebben voor- en nadelen, beide.

[Voor 3% gewijzigd door neb0 op 27-03-2023 18:46]

• Amrit
  • Niet online
B64 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 10:39:
[...]

Oneens. Het enige dat helpt om verkeersgedrag te verbeteren is het vergroten van de pakkans. Ik ben er heilig van overtuigd dat als je overtreders regelmatig even aan de kant zet, dat meer effect heeft dan welke boete dan ook. Budgetair niet echt vol te houden natuurlijk, vandaar dat de overheid geldboetes uitdeelt. Maar ieder normaal mens baalt ervan als er weer zo'n paarse envelop in de brievenbus zit, dus op die manier werken boetes wel degelijk. De hoogte van de boete is eigenlijk niet zo heel relevant.

Uit je verhaal maak ik vooral op dat oom agent geld rook, want huurauto dus daar valt wat te verdienen. Wat is zo snel even Google, leer ik dat snelheidsboetes in Costa Rica idioot hoog zijn, maar dat er ook gevaarlijk hard gereden wordt door de plaatselijke bevolking. Met jouw verhaal erbij kan ik dus niet anders concluderen dan dat die formele boetebedragen vooral bedoeld zijn om verkeersagenten wat extra salaris te bezorgen.
Costa Rica is op zich heel goed te doen. Het leger hebben ze bv ooit afgeschaft na de zoveelste coup. Maar corruptie blijft een probleem, ook op hoog niveau.

Qua verkeer had ik niet de indruk dat er roekeloos wordt gereden, al is de Pan-America Highway wel berucht. Daar hebben we een stukje van gereden hoog de bergen in. En dat was wel even opletten.

Verder was het qua verkeer relaxter dan wat ik NL gewend ben. Maar mensen leven anders, de infra is ook niet te vergelijken. Je rijdt met de auto gewoon op de provinciale weg door de dorpjes heen waar mensen en kinderen op straat en open veranda’s leven. Klimaat is natuurlijk ook veel warmer. Allemaal véél relaxter dan hier. Maar dat geeft andere risico’s.

In die zin zal Finland een beter vergelijk zijn. Hoewel ook een totaal ander land en cultuur.

Maar goed, als de wetgeving het nog steeds over ‘Snorfiets’ 🤣 heeft, waar hebben we het dan nog over. Das toch niet serieus. Tijd voor een flinke update van wetgeving en definities.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:58

Wok

Dakloos...

Een dezer dagen mag ik mijn Gazelle Grenoble C5 HMB ophalen :)
- €3400
- Belt (CDX)
- Nexus 5
- Bosch Performance Line (75Nm)
- 500Wh accu

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hijskraan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:10
Wok schreef op maandag 27 maart 2023 @ 18:48:
[...]

Een dezer dagen mag ik mijn Gazelle Grenoble C5 HMB ophalen :)
- €3400
- Belt (CDX)
- Nexus 5
- Bosch Performance Line (75Nm)
- 500Wh accu
nette prijs :)

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:58

Wok

Dakloos...

Wel bij een 'dozenschuiver': klik. Heb de fiets echter wel proefgereden bij hun vestiging in Eindhoven. Ik zat eerst op koers voor de C8 (Nexus 8, Bosch Active Line Plus (50Nm), ketting, accu-upgrade naar 500Wh) voor ruim 3100, maar toen zag ik de C5 met riem er naast staan, dus ook daar ook nog even mee gereden (m.n. om te kijken of ik genoeg zou hebben aan die vijf versnellingen i.p.v. acht) en voor €250 upgraden naar riemaandrijving èn een krachtiger motor was voor mij een no-brainer (èn ik bleef nog steeds onder mijn absolute maximum van €3500). Mijn lokale FM kan me straks twee keer per jaar op bezoek verwachten voor het onderhoud (ik verwacht toch wel 5 à 6k km per jaar te gaan rijden - eigenlijk alles <= 25km enkele reis zo lang het niet met bakken uit de lucht komt zeiken :)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _Anvil_
  • Laatst online: 02-06 13:53
Xavier schreef op maandag 27 maart 2023 @ 10:06:
[...]

Hallo zeg! 5200 euro... Daar heb je inderdaad ook een Koga B20 speed pedelec voor... (of een pace B10 ebike)

Imho blijft dit soort power overkill als je niet harder dan 27km/h wilt fietsen en verder geen medische issues met fietsen hebt oid trouwens..

• Geim
Maar dan met netjes afgewerkte lasnaden een CX motor een bagagedrager en een slot.
Net even gekeken, schrik wel van de Koga prijzen. B10 vorig jaar bruto prijs €4500, nu €5200 (MY2021) Nieuw model (MY2013) kost al €5600

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tommie12
_Anvil_ schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 08:58:
[...]

Hallo zeg! 5200 euro... Daar heb je inderdaad ook een Koga B20 speed pedelec voor... (of een pace B10 ebike)

Imho blijft dit soort power overkill als je niet harder dan 27km/h wilt fietsen en verder geen medische issues met fietsen hebt oid trouwens..
Dan zou ik ook eens kijken naar een Velo de Ville. Die zijn ook prima afgewerkt, en je kan echt kiezen wat je zelf belangrijk vindt.

• hijskraan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:10
Wok schreef op maandag 27 maart 2023 @ 21:34:
[...]

Wel bij een 'dozenschuiver': klik. Heb de fiets echter wel proefgereden bij hun vestiging in Eindhoven. Ik zat eerst op koers voor de C8 (Nexus 8, Bosch Active Line Plus (50Nm), ketting, accu-upgrade naar 500Wh) voor ruim 3100, maar toen zag ik de C5 met riem er naast staan, dus ook daar ook nog even mee gereden (m.n. om te kijken of ik genoeg zou hebben aan die vijf versnellingen i.p.v. acht) en voor €250 upgraden naar riemaandrijving èn een krachtiger motor was voor mij een no-brainer (èn ik bleef nog steeds onder mijn absolute maximum van €3500). Mijn lokale FM kan me straks twee keer per jaar op bezoek verwachten voor het onderhoud (ik verwacht toch wel 5 à 6k km per jaar te gaan rijden - eigenlijk alles <= 25km enkele reis zo lang het niet met bakken uit de lucht komt zeiken :)
Daar hebben wij onze Orange C8 HMB ook vandaan, zij waren de enige die ze snel konden leveren :*)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wouda
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:48

Wouda

^C^C^C^C^C

Even een update over mij Stella Morena MDB FI. Op dit moment sta ik bij Stella Zaandam waar een zeer vakbekwaam persoon bezig is. Eindelijk word het probleem (doortrappen bij wegfietsen) serieus genomen en is er een oplossing in zicht. Na de enviolo even verwisseld te hebben met die van het showmodel, is het probleem verholpen. Bij nadere inspectie blijkt dat een tand van het tandwiel deels afgebroken is (zie foto). Nu hopen dat het vervangende onderdeel snel beschikbaar is.

Na 2x bij een monteur geweest te zijn, 2x de fiets naar Nunspeet gestuurd te hebben, een compleet nieuwe fiets krijgen en wederom 2x bij een monteur te zijn geweest, is er eindelijk een oplossing.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• einoj1
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:29
_Anvil_ schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 08:58:
[...]

Dan is het nieuwe Koga model, Vectro S30, véél eleganter en goedkoper, want vanaf € 4699 :)

https://www.koga.com/nl/e...ietsen/vectro-s30?frame=H

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-06 07:51
@Wouda Maar hoe kan dan 2 keer een tand afbreken?
Want met een nieuwe fiets is ook dat onderdeel nieuw neem ik aan?

• Geim

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Roos79 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 14:01:
@Wouda Maar hoe kan dan 2 keer een tand afbreken?
Want met een nieuwe fiets is ook dat onderdeel nieuw neem ik aan?
Productdefect? Slecht ontworpen? Slecht gemonteerd? Bedieningsfout?

Open Source landkaart

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tommie12
Wouda schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 13:16:
Even een update over mij Stella Morena MDB FI. Op dit moment sta ik bij Stella Zaandam waar een zeer vakbekwaam persoon bezig is. Eindelijk word het probleem (doortrappen bij wegfietsen) serieus genomen en is er een oplossing in zicht. Na de enviolo even verwisseld te hebben met die van het showmodel, is het probleem verholpen. Bij nadere inspectie blijkt dat een tand van het tandwiel deels afgebroken is (zie foto). Nu hopen dat het vervangende onderdeel snel beschikbaar is.

[Afbeelding]

Na 2x bij een monteur geweest te zijn, 2x de fiets naar Nunspeet gestuurd te hebben, een compleet nieuwe fiets krijgen en wederom 2x bij een monteur te zijn geweest, is er eindelijk een oplossing.
Dus die nieuwe fiets had ook dat probleem?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Simple mind
Wouda schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 13:16:
Bij nadere inspectie blijkt dat een tand van het tandwiel deels afgebroken is (zie foto). Nu hopen dat het vervangende onderdeel snel beschikbaar is.

[Afbeelding]

De afgebroken tand veroorzaakt het doortrappen niet. Onder de afdekkap (eenvoudig te verwijderen) zit de vrijloop: die is vrijwel zeker defect. https://www.youtube.com/watch?v=lihxGfgqy9Y
Ik heb dat ook gehad. 2 van de 3 veertjes die de pallen op hun plaats moeten drukken werkten niet meer. Heb ik al eerder aangegeven.
Dan trapt de fiets door en daarom is vrijwel zeker bij jou een stuk van het tandwiel afgebroken.
Omdat nu het hele wiel uitgewisseld is is het probleem ook opgelost.
Vreemd dat een monteur dat niet kan vinden.

• Bla65
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 02-06 09:11
Simple mind schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 15:08:
[...]

De afgebroken tand veroorzaakt het doortrappen niet. Onder de afdekkap (eenvoudig te verwijderen) zit de vrijloop: die is vrijwel zeker defect. Ik heb dat ook gehad. 2 van de 3 veertjes die de pallen op hun plaats moeten drukken werkten niet meer. Heb ik al eerder aangegeven.
Dan trapt de fiets door en daarom is vrijwel zeker bij jou een stuk van het tandwiel afgebroken.
Toeval: mijn nieuwe R&M had dit vanaf het begin al, naast wat speling op de naaf. Vorige week naar de FM gebracht die zei dat er niet aan de hand was en vanmorgen heb ik hem zelf laten horen wat er gebeurde. Ze zijn het nu weer aan het onderzoeken... Het ligt dus vooral aan de kwaliteit van de FM.

• Wouda
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:48

Wouda

^C^C^C^C^C

Simple mind schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 15:08:
[...]

De afgebroken tand veroorzaakt het doortrappen niet. Onder de afdekkap (eenvoudig te verwijderen) zit de vrijloop: die is vrijwel zeker defect. https://www.youtube.com/watch?v=lihxGfgqy9Y
Ik heb dat ook gehad. 2 van de 3 veertjes die de pallen op hun plaats moeten drukken werkten niet meer. Heb ik al eerder aangegeven.
Ik zie wat je bedoelt. In dit filmpje wordt uitgelegd hoe die te vervangen. https://support.enviolo.c...ervangen-van-de-vrijloop-

Nou heeft de monteur wel een nieuwe vrijloop besteld, dus dat moet goed komen. Zo niet, weten we waar we verder moeten kijken.

Overigens had deze monteur rechtstreeks contact met iemand van Enviolo, wat het troubleshooten voor hem wel makkelijker maakte. Ik neem aan dat Enviolo dit wel als mogelijke oorzaak heeft genoemd.

@Roos79 De nieuwe fiets had het vanaf dag 1. De oude voor zover ik mij kan herinneren ook. Geen idee wat er bij het assembleren gebeurd is, of dag het uit de fabriek al zwakke onderdelen waren, maar het is duidelijk een defect.

@Tommie12 yep, zelfs in Nunspeet opgehaald en getest. Eerste meter gaf al een harde knal. Kreeg toen een slap verhaal over dat ik te veel kracht zou zetten. Ze zouden mij naderhand nog mailen met documentatie waarin staat dat dit niet de bedoeling is. Nooit gehad…

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-06 07:51
@Wouda Ben benieuwd, blijft toch bijzonder steeds opnieuw hetzelfde probleem.

• Thalaron
  • Laatst online: 22:16
einoj1 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 13:31:
[...]

Dan is het nieuwe Koga model, Vectro S30, véél eleganter en goedkoper, want vanaf € 4699 :)

https://www.koga.com/nl/e...ietsen/vectro-s30?frame=H
Daar ging mijn 1e voorkeur ook naar uit, echter gezien ik daar dan nog lang op moest wachten (fietsenmaker had alleen damesmodellen in bestelling staan) én omdat ik de aanwezige B10 voor minder dan de Vectro S30 direct kon meenemen…

Maar de Vectro heeft zéker zijn charmes! Valt amper op dat het een e-bike is.

X-Box ID & PlayStation ID: Thalaron1985 / UnTapped: Thalaron (https://untp.beer/Q4OBy) / SolarEdge 18x Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp

Pagina: 1 ... 146 ... 155 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee