Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 222 ... 228 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4-legged-bird
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-07 13:52
@jimh307 je hebt gelijk. Ik heb een elektrische scooter gehad en wat jij zegt was precies de reden dat ik besloot naar een elektrische fiets te gaan kijken. Het werd dus bij toeval deze fatbike. En eerlijk is eerlijk: hij rijdt perfect, behalve dan het feit dat ik niet op het display kan vertrouwen (en dus bang ben dat ik met een halfvolle accu tóch stil kom te staan). Als ik zeker wist dat ik door kan rijden met ondersteuning als het display zegt dat de accu leeg is, maar als ik weet dat de accu NIET leeg is (kan ik ook zien aan de indicator op de accu zelf), dan vind ik het best. Maar ik krijg daar zó veel verschillende meningen over te horen.

They said it couldn't happen here.... And it didn't

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06:10
4-legged-bird schreef op zondag 11 mei 2025 @ 11:54:
@jimh307 je hebt gelijk. Ik heb een elektrische scooter gehad en wat jij zegt was precies de reden dat ik besloot naar een elektrische fiets te gaan kijken. Het werd dus bij toeval deze fatbike. En eerlijk is eerlijk: hij rijdt perfect, behalve dan het feit dat ik niet op het display kan vertrouwen (en dus bang ben dat ik met een halfvolle accu tóch stil kom te staan). Als ik zeker wist dat ik door kan rijden met ondersteuning als het display zegt dat de accu leeg is, maar als ik weet dat de accu NIET leeg is (kan ik ook zien aan de indicator op de accu zelf), dan vind ik het best. Maar ik krijg daar zó veel verschillende meningen over te horen.
Leer je fiets en de range van de accu kennen en vergeet de range of het percentage wat het display aangeeft. Ik haal in de winter 80 km en in de zomer 100km op een acculading. Gewoon iedere keer na het laden de (trip)kilometerstand resetten en je komt eigenlijk nooit voor verrassingen te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-08 23:27
CappieL schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 12:50:
Ook ENRA vereist een tracker i.v.m. de aanschafwaarde van de fiets, maar die @MWDKing noemt staat in de lijst met geaccepteerde trackers.

Bij Univé zou ik €377,- per jaar kwijt zijn voor het verzeker van de bakfiets en €300,- aan accessoires (eigen risico op diefstal is €100,-). Zie geen vereisten van extra sloten en trackers of postcodegebieden die ze niet verzekeren.
(Eigen risico kun je afkopen voor €20,- per jaar.)
ENRA kan je alleen via rijwielhandelaren afsluiten en waar ik de fiets gekocht hebt, werkt niet met hun samen. Ook berekenen kan niet online... Weet jij toevallig of ENRA goedkoper (tegen vergelijkbare voorwaarden) heeft als Kingpolis?

Ik deel meteen even mijn conclusies m.b.t. verzekeringen voor een Urban Arrow (UA) zodat een ander er ook wat aan heeft. Ik woon niet in een risico postcodegebied, heb een goedgekeurde tracker en een extra slot:
  • ANWB: verzekerd UA niet meer.
  • Kingpolis: 22,87 EUR/maand en 5% eigen risico (ca. 250 EUR). 5200 EUR gedekt voor 5 jaar.
  • ENRA: alleen via rijwielhandelaar af te sluiten. Geen premieberekening online. Mijn rijwielhandelaar biedt de verzekering niet aan.
  • Univé: 22,45 EUR/maand bij 250 EUR eigen risico. 4800 EUR (geen accessoires) gedekt eerste 3 jaar, jaar 4 75%, jaar 5 60%.
  • Laka: 18,61-19,45 EUR/maand bij 0 EUR eigen risico en zonder waardevermindering.
Laka is dus veruit het goedkoopste en heeft de ook nog beste voorwaarden. Heeft iemand ervaring met Laka?

[ Voor 35% gewijzigd door MWDKing op 11-05-2025 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brownyster
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:38
MWDKing schreef op zondag 11 mei 2025 @ 14:34:
[...]

ENRA kan je alleen via rijwielhandelaren afsluiten en waar ik de fiets gekocht hebt, werkt niet met hun samen. Ook berekenen kan niet online... Weet jij toevallig of ENRA goedkoper (tegen vergelijkbare voorwaarden) heeft als Kingpolis?

Ik deel meteen even mijn conclusies m.b.t. verzekeringen voor een Urban Arrow (UA) zodat een ander er ook wat aan heeft. Ik woon niet in een risico postcodegebied, heb een goedgekeurde tracker en een extra slot:
  • ANWB: verzekerd UA niet meer.
  • Kingpolis: 22,87 EUR/maand en 5% eigen risico (ca. 250 EUR). 5200 EUR gedekt voor 5 jaar.
  • ENRA: alleen via rijwielhandelaar af te sluiten. Geen premieberekening online. Mijn rijwielhandelaar biedt de verzekering niet aan.
  • Univé: 22,45 EUR/maand bij 250 EUR eigen risico. 4800 EUR (geen accessoires) gedekt eerste 3 jaar, jaar 4 75%, jaar 5 60%.
  • Laka: 18,61-19,45 EUR/maand bij 0 EUR eigen risico en zonder waardevermindering.
Laka is dus veruit het goedkoopste en heeft de ook nog beste voorwaarden. Heeft iemand ervaring met Laka?
Ik heb een jaar bij laka, dit was het eerste jaar gratis.

Daarna moest je betalen maar je weet vooraf niet wat de premie is. Dat is afhankelijk van aantal afgesloten verzekeringen en claims. Heb contact gehad en had gevraagd wat de premie is. Konden ze niet aangeven. Toen vroeg ik wat was het het afgelopen jaar.. konden ze niet aangeven. Toen was het mij wel duidelijk. Niet doen geef geen blanco cheque.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
brownyster schreef op zondag 11 mei 2025 @ 19:34:
[...]

Ik heb een jaar bij laka, dit was het eerste jaar gratis.

Daarna moest je betalen maar je weet vooraf niet wat de premie is. Dat is afhankelijk van aantal afgesloten verzekeringen en claims. Heb contact gehad en had gevraagd wat de premie is. Konden ze niet aangeven. Toen vroeg ik wat was het het afgelopen jaar.. konden ze niet aangeven. Toen was het mij wel duidelijk. Niet doen geef geen blanco cheque.
Ze geven een verwachte waarde aan en een max. Ik zal eens in de voorwaarde duiken of die max dan ook echt een max is. En of de verzekering maandelijks opzegbaar is, want dan is dat ook geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 27-08 21:04
MWDKing schreef op zondag 11 mei 2025 @ 14:34:
[...]

Jawel: https://enra.nl/verzekering-aanvragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brownyster
  • Laatst online: 22:38
MWDKing schreef op zondag 11 mei 2025 @ 19:52:
[...]

Ze geven een verwachte waarde aan en een max. Ik zal eens in de voorwaarde duiken of die max dan ook echt een max is. En of de verzekering maandelijks opzegbaar is, want dan is dat ook geen probleem.
Dat van mij speelde zich pakweg 1.5 jaar geleden af. Had ,e even gebeld.

Succes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWDKing
Nee toch niet.
Beste klant,

Wat fijn dat u uw nieuwe e-bike of elektrische bakfiets bij ons wilt verzekeren. Uw e-bike of elektrische bakfiets heeft een waarde van € 4.500 of meer en daarom zijn er aanvullende beveiligingseisen van toepassing. De Connected dekking die u hiervoor dient af te sluiten is helaas niet via onze website af te sluiten. Dit kan alleen via een bij ons aangesloten rijwielhandelaar.

Op deze pagina vindt u snel een bij ons aangesloten rijwielhandelaar bij u in de

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 28-08 05:43
Hetzelfde geldt trouwens voor ANWB, ook daar kun je (in het geval van een Urban Arrow) alleen via een rijwielhandelaar de verzekering aanvragen.

Jammer, want dit zijn wel de voordeligsten....Weet iemand of je bij een '3e partij' (een rijwielhandelaar waar je de fiets niet hebt gekocht) zo'n verzekering kan afsluiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marretje123
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 25-05 22:49
Al heel veel gelezen en toch nu nog een vraag van mijn kant.

Een jaar terug zijn wij gestart met onze fietsen zoektocht. Gereden op een Sparta automatiq, dat reed fijn, maar de kleur was niet wat we in gedachten hadden en geen herenmodel.
We dachten, we wachten op het nieuwe jaar, maar helaas niets aangepast aan aanbod.

Dan maar weer opnieuw. Meerdere fietsen getest: Rieser Muller, Sparta, uiteindelijk besloten, het gaat Kalkhoff worden. Nog even goed nadenken welk model, de automatiq waar we op hebben gefietst, waren we niet overtuigd, dan maar een enviolo naaf.

Totdat we zaterdag op een Dutch ID stuitte… De eerste fiets die meteen fijn was! We zijn eruit! Dutch ID Shadow 75S automatiq.

Nu ben ik aan het uitzoeken wat is er anders aan de Shadow model 2022 en de Shadow 2024. Behalve de kleur, iets met de remmen en de verlichting, kan ik het niet vinden.
Weet iemand dit hier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neb0
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 26-08 17:32
jimh307 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 18:59:
[...]

Rijd de accu elk kwartaal leeg en bekijk dan of de actieradius niet veel minder is dan de vorige keer.
Ik lees vaker over accu's leegrijden. Is 'leegrijden' dan totdat de motor uitvalt (laatste stukje dus volledig op beenkracht), rond de 20% of een andere waarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neb0
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 26-08 17:32
Marretje123 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 16:21:
De eerste fiets die meteen fijn was! We zijn eruit! Dutch ID Shadow 75S automatiq.

Nu ben ik aan het uitzoeken wat is er anders aan de Shadow model 2022 en de Shadow 2024. Behalve de kleur, iets met de remmen en de verlichting, kan ik het niet vinden.
Weet iemand dit hier?
Mooie fietsen. Als het een schowroommodel betreft, dan is de 500 of 625 Wh accu van het 2022 model normaalgesproken 2 jaar ouder.

De Bosch CX is een prima motor maar er is ook een nieuwe versie (o.a. stiller) die werkt met Bosch PT accu's van 600 en 800 (hogere energiedichtheid en lichter).
Op de website van Dutch ID zie ik overigens (nog) geen 2025 modellen met de nieuwe Bosch elektronica.

[ Voor 30% gewijzigd door neb0 op 12-05-2025 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Ah excuus. Ik pak in de winkel onze prijslijst, en ik weet dat je de prijzen online kunt zien. Ik wist niet dat dit alleen tot €4499 of €4500 gaat.

Als je een prijs en postcode geeft, noem ik een prijs. Kan ook per PB.

[ Voor 11% gewijzigd door Foxhill op 12-05-2025 18:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
goldmemberf1 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 14:21:
Hetzelfde geldt trouwens voor ANWB, ook daar kun je (in het geval van een Urban Arrow) alleen via een rijwielhandelaar de verzekering aanvragen.

Jammer, want dit zijn wel de voordeligsten....Weet iemand of je bij een '3e partij' (een rijwielhandelaar waar je de fiets niet hebt gekocht) zo'n verzekering kan afsluiten?
Ja. Een ENRA dealer kan ook een fiets die elders gekocht is verzekeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
neb0 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 17:53:
[...]

Ik lees vaker over accu's leegrijden. Is 'leegrijden' dan totdat de motor uitvalt (laatste stukje dus volledig op beenkracht), rond de 20% of een andere waarde?
Idd rijden totdat het systeem stopt en in verloop van de ontlading de resterende kilometers bijhouden. Zit je tegen leeg aan dan in de buurt van je huis fietsen. Dan de accu wel zo snel mogelijk weer opladen en geen dagen of weken laten staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Finesse
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Marretje123 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 16:21:

Totdat we zaterdag op een Dutch ID stuitte… De eerste fiets die meteen fijn was! We zijn eruit! Dutch ID Shadow 75S automatiq.

Weet iemand dit hier?
Dutch ID contacteren misschien ... simpel toch ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWDKing
Foxhill schreef op maandag 12 mei 2025 @ 18:35:
[...]

Ah excuus. Ik pak in de winkel onze prijslijst, en ik weet dat je de prijzen online kunt zien. Ik wist niet dat dit alleen tot €4499 of €4500 gaat.

Als je een prijs en postcode geeft, noem ik een prijs. Kan ook per PB.
Bedankt voor het aanbod. Ik heb inmiddels voor Laka gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:16

Mad-Matt

TheDoctor#2181

M'n vrouw is inmiddels ook om en we zijn dus opzoek naar 2 elektrische fietsen, we hebben niet veel eisen, maar 1 is toch wel erg lastig.

- middenmotor
- accu in frame
- geschikt voor kinderzitje achterop (en voorop)

Er zijn echt weinig fabrikanten die op het laatste antwoord geven, op 12gobiking geven ze het wel aan, maar op de site van de fabrikanten kan ik het vaak niet terug vinden. Blijkbaar zijn wij niet de primaire doelgroep :)

Ik weet dat het handig is om bij een fietsenwinkel langs te gaan, maar ik doe graag vooraf online onderzoek en dat is nu wel lastig.
Hebben jullie nog verdere tips om vooraf wat meer te weten te kunnen komen. (Ik ben zelf erg gecharmeerd van Cube, maar wat een rot website hebben die zeg)

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:00
Mad-Matt schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 09:05:
M'n vrouw is inmiddels ook om en we zijn dus opzoek naar 2 elektrische fietsen, we hebben niet veel eisen, maar 1 is toch wel erg lastig.

- middenmotor
- accu in frame

Er zijn echt weinig fabrikanten die op het laatste antwoord geven, op 12gobiking geven ze het wel aan, maar op de site van de fabrikanten kan ik het vaak niet terug vinden. Blijkbaar zijn wij niet de primaire doelgroep :)

Ik weet dat het handig is om bij een fietsenwinkel langs te gaan, maar ik doe graag vooraf online onderzoek en dat is nu wel lastig.
Hebben jullie nog verdere tips om vooraf wat meer te weten te kunnen komen. (Ik ben zelf erg gecharmeerd van Cube, maar wat een rot website hebben die zeg)
Als je achterdrager MIK compatibel is, dan kan er zeker een zitje op.
Mijn dochter heeft een Gazelle met MIK en op mijn Norta kan dat prima.

Voor een zitje aan de voorkant is het moeilijker dat uit te zoeken.
Nu.. als je 2 kinderen wil transporteren zou ik eerder kijken naar een 'long tail'.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Tommie12 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 09:29:
[...]

Als je achterdrager MIK compatibel is, dan kan er zeker een zitje op.
Mijn dochter heeft een Gazelle met MIK en op mijn Norta kan dat prima.

Voor een zitje aan de voorkant is het moeilijker dat uit te zoeken.
Nu.. als je 2 kinderen wil transporteren zou ik eerder kijken naar een 'long tail'.
Websites geven helaas zeer beperkte gegevens over de bagagedrager.

En het kinderzitje voor is straks voor onze jongste, maar die is er na een jaar ook weer uit en dan hebben we beide gewoon 1 kind achterop. (het gaat puur om recreatief samen fietsen, werk, kinderopvang etc. is te ver om op de fiets te gaan, dus 2 kinderen op 1 fiets is niet nodig)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-07 14:29

- middenmotor
- accu in frame

Die eisen moeten terecht komen op een dames-model e-bike? Mijn vrouw heeft een Gazelle Bloom C7 (2 kinderzitjes) en is daar zeer tevreden over. De accu zit OP het frame, maar niet IN het frame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

-Muncky- schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 09:33:
[...]

Die eisen moeten terecht komen op een dames-model e-bike? Mijn vrouw heeft een Gazelle Bloom C7 (2 kinderzitjes) en is daar zeer tevreden over. De accu zit OP het frame, maar niet IN het frame.
Dank, dat zijn handige ervaring tips. Op het frame is niet zo'n issue, onder de bagagedrager plus een kind achterop wordt hij wel erg "kont"zwaar

De lokale fietsenwinkel heeft ook QWIC fietsen, ik vind ze er mooi uitzien, maar wat zijn de ervaringen met Bafang motoren?

[ Voor 12% gewijzigd door Mad-Matt op 13-05-2025 10:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
Mad-Matt schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 09:38:
[...]

Dank, dat zijn handige ervaring tips. Op het frame is niet zo'n issue, onder de bagagedrager plus een kind achterop wordt hij wel erg "kont"zwaar

De lokale fietsenwinkel heeft ook QWIC fietsen, ik vind ze er mooi uitzien, maar wat zijn de ervaringen met Bafang motoren?
Tot het faillissement had Qwic iets niet in orde waardoor de Bafang motoren erg veel kapot gingen bij hen. Geruchten zeggen dat het aan de niet-Bafang accu lag, of aan Qwic zijn eigen software. We zullen het nooit weten. Feit is dat de openheid van Bafang bij Qwic verkeerd uitviel. Ik heb geen informatie over hoe het is voor fietsen die na de herstart geproduceerd zijn (of worden?).

Bafang bij andere merken is prima. Niet dezelfde betrouwbaarheid en levensduur als Shimano/Bosch/Yamaha/Panasonic. Afhankelijk van het merk wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Foxhill schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 13:36:
[...]

Tot het faillissement had Qwic iets niet in orde waardoor de Bafang motoren erg veel kapot gingen bij hen. Geruchten zeggen dat het aan de niet-Bafang accu lag, of aan Qwic zijn eigen software. We zullen het nooit weten. Feit is dat de openheid van Bafang bij Qwic verkeerd uitviel. Ik heb geen informatie over hoe het is voor fietsen die na de herstart geproduceerd zijn (of worden?).

Bafang bij andere merken is prima. Niet dezelfde betrouwbaarheid en levensduur als Shimano/Bosch/Yamaha/Panasonic. Afhankelijk van het merk wel goed.
Niet geweten dat QWIC failliet is geweest, ze worden nog steeds geproduceerd met Bafang motoren, dus er zal wel iets verbeterd zijn, Lijkt me sterk dat Bafang een slechte reputatie wil door een fietsenfabrikant. Maar goed, wel iets om na te vragen, hoe zit het met garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:49
Mad-Matt schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 13:53:
......Lijkt me sterk dat Bafang een slechte reputatie wil door een fietsenfabrikant. Maar goed, wel iets om na te vragen, hoe zit het met garantie.
Wat betreft garantie zal er geen echt probleem zijn, want die is wettelijk geregeld.
Ik neem echter aan dat het de bedoeling is dat er langer dan twee jaar van de ebike gebruik wordt gemaakt.
Hoe eea daarom is geregeld na de wettelijke garantieperiode lijkt me belangrijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Mad-Matt schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 13:53:
[...]

Niet geweten dat QWIC failliet is geweest, ze worden nog steeds geproduceerd met Bafang motoren, dus er zal wel iets verbeterd zijn, Lijkt me sterk dat Bafang een slechte reputatie wil door een fietsenfabrikant. Maar goed, wel iets om na te vragen, hoe zit het met garantie.
De fietsen op de Qwic website zijn dezelfde modellen met dezelfde accu’s. Ik zou er niet zomaar vanuit gaan dat het veranderd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-08 19:45
Na een hoop gezoek vorige week een nieuwe Fiets uitgezocht. Ik was eerst op zoek naar een Cube Kathmandu 800 2025 heren model maar die zijn nergens te krijgen. Uiteindelijk ben ik uit gekomen bij een Cube TOURING HYBRID PRO 625 model 2025 uitgekomen. En hopelijk kan ik hem vanmiddag ophalen. Het is toch altijd weer schrikken wat er allemaal nog overheen komt betreft sloten, Bosch telefoon grip, minder zitje enz. ;) maar ja daar was ik zelf bij natuurlijk. Maar wat mij vooral verbaasde is dat je de laatste tijd hoort over omvallende fietsfabrikanten die de fietsen aan de straat stenen niet kwijt kunnen, en andere fiets fabrikanten die niet kunnen leveren en compleet uitverkocht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo44
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-08 11:05
Beste Tweakers,

Begin April heb ik (na 9 jaar aanvalsvrij) een epileptische aanval in mijn slaap gehad waardoor ik een half jaar(!) niet mag autorijden.
In combinatie met mijn werk als Monteur Beveiligingsinstallaties is dit een groot probleem en is er alternatief werk voor mij geregeld. Dit bestaat (helaas) voornamelijk uit administratief werk op kantoor.
Hierdoor was ik ook genoodzaakt een fiets te kopen om zo op mijn werk te komen (±15km heen en weer terug), of als ik de trein pak ±12km in totaal.

Ik kwam online een leuke vouwfiets tegen voor een goede prijs en die heb ik gekocht. Het betreft een Vogue Easy City. Nu rijd ik hier een paar weken op rond en het bevalt prima.
Echter begon het mij op te vallen dat de motor af en toe hapert tijdens ondersteuning. Hij lijkt dan te stoppen en weer moeilijk opnieuw op gang te komen en stottert.
Dus ging ik online kijken of ik wat informatie kon vinden over de fiets mbt het merk motor en de accu.
Ik kan echter bijzonder weinig (inhoudelijke) informatie vinden en op de fiets kan ik alleen een tekst "8 Fun" vinden op de motor achter.

Is er hier iemand die meer over deze fiets weet? Dan hoor ik graag van één van jullie.
Groetjes Milo.

EDIT: Dank je wel @Tommie12. Wat ik er overigens niet bij verteld heb is, dat ik de fiets 2e hands over heb genomen voor minder dan de helft als aangegeven staat op de website.

[ Voor 8% gewijzigd door Milo44 op 14-05-2025 12:38 ]

I, a stranger and afraid in a world I never made...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Milo44 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 10:00:
Beste Tweakers,

Begin April heb ik (na 9 jaar aanvalsvrij) een epileptische aanval in mijn slaap gehad waardoor ik een half jaar(!) niet mag autorijden.
In combinatie met mijn werk als Monteur Beveiligingsinstallaties is dit een groot probleem en is er alternatief werk voor mij geregeld. Dit bestaat (helaas) voornamelijk uit administratief werk op kantoor.
Hierdoor was ik ook genoodzaakt een fiets te kopen om zo op mijn werk te komen (±15km heen en weer terug), of als ik de trein pak ±12km in totaal.

Ik kwam online een leuke vouwfiets tegen voor een goede prijs en die heb ik gekocht. Het betreft een Vogue Easy City. Nu rijd ik hier een paar weken op rond en het bevalt prima.
Echter begon het mij op te vallen dat de motor af en toe hapert tijdens ondersteuning. Hij lijkt dan te stoppen en weer moeilijk opnieuw op gang te komen en stottert.
Dus ging ik online kijken of ik wat informatie kon vinden over de fiets mbt het merk motor en de accu.
Ik kan echter bijzonder weinig (inhoudelijke) informatie vinden en op de fiets kan ik alleen een tekst "8 Fun" vinden op de motor achter.

Is er hier iemand die meer over deze fiets weet? Dan hoor ik graag van één van jullie.
Groetjes Milo.
Eerst en vooral, veel succes bij het herstel.

De fiets die je gekocht hebt is eigenlijk net te goedkoop om goed en robuust te zijn.
Ik ben er nogal zeker van dat het een chinese importfiets is die hier zonder veel poespas de markt op gegooid wordt. Aan de componenten zie je gewoon dat die allemaal 'bottom of the market' zijn. Het begint al bij de v-brakes.
Vermits de fiets maar een paar weken oud is, zou ik zelf niet gaan prutsen, maar garantie in roepen en eventueel zelfs je geld terug vragen.

Het enige wat je zelf kan doen (maar dan zonder de boel te demonteren) is kijken of alle connectoren goed vast zitten. Je probleem lijkt te duiden op een slecht contact, al is het zo niet te zeggen waar dat zit.

@Milo44
Als de fiets niet in garantie is, dan gewoon de contacten nalopen met WD40 of andere contactspray.
En als dat niet lukt... dan zal je je verlies moeten nemen of de verkoper terug aanspreken als dat geen particulier is...
Mogelijk vind je een fietsenmaker die de fiets voor jou wil nakijken, maar als die (electronische of speciale) onderdelen moet gaan kopen wordt dat waarschijnlijk einde verhaal wegens te duur of onvindbaar.

[ Voor 9% gewijzigd door Tommie12 op 14-05-2025 13:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-08 20:56
Skywalker27 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 09:50:
... Maar wat mij vooral verbaasde is dat je de laatste tijd hoort over omvallende fietsfabrikanten die de fietsen aan de straat stenen niet kwijt kunnen, en andere fiets fabrikanten die niet kunnen leveren en compleet uitverkocht zijn.
Het een sluit het ander niet uit natuurlijk. Het is mogelijk dat een fabrikant niet kan leveren omdat bepaalde onderdelen niet (op tijd) leverbaar zijn, maar ze ondertussen wel een lading frames hebben waarvoor is betaald en die verkocht moeten worden. Dan zijn ze uitverkocht, maar hebben ze lang niet zoveel verkocht als dat ze hadden gepland. De klant loopt dan naar de volgende fiets die wel leverbaar is (net zoals jij) waardoor ze dat frame wat ooit voor jou was bedoelt, niet meer kunnen slijten ;) .

Een fietsbouwer is ook afhankelijk van Shimano / Neviolo / Schwalbe / Bosch / etc voor onderdelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:55
TheJVH schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 12:50:
Het een sluit het ander niet uit natuurlijk. Het is mogelijk dat een fabrikant niet kan leveren omdat bepaalde onderdelen niet (op tijd) leverbaar zijn, maar ze ondertussen wel een lading frames hebben waarvoor is betaald en die verkocht moeten worden. Dan zijn ze uitverkocht, maar hebben ze lang niet zoveel verkocht als dat ze hadden gepland. De klant loopt dan naar de volgende fiets die wel leverbaar is (net zoals jij) waardoor ze dat frame wat ooit voor jou was bedoelt, niet meer kunnen slijten ;) .

Een fietsbouwer is ook afhankelijk van Shimano / Neviolo / Schwalbe / Bosch / etc voor onderdelen.
Nu is de Cube Kathmandu Comfort Pro 800 ook wel een hele goede aanbieding voor het geld gezien de kwaliteitsafmontage (o.a. Shimano schijfremmen, Suntour voorvork, grote 800Wh accu) en is er bijna geen vergelijkbare fiets voor dat geld te vinden en zijn ze dus erg populair wat je ziet aan de schaarste.

Ook wil Cube waarschijnlijk niet de fout maken te veel te produceren met het risico met te veel voorraad te blijven zitten. Dit is waarschijnlijk de hoofdoorzaak van de fietsenmerken die zijn omgevallen. Iets met te enthousiaste ambities..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Tranquility schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 13:21:
[...]

Nu is de Cube Kathmandu Comfort Pro 800 ook wel een hele goede aanbieding voor het geld gezien de kwaliteitsafmontage (o.a. Shimano schijfremmen, Suntour voorvork, grote 800Wh accu) en is er bijna geen vergelijkbare fiets voor dat geld te vinden en zijn ze dus erg populair wat je ziet aan de schaarste.

Ook wil Cube waarschijnlijk niet de fout maken te veel te produceren met het risico met te veel voorraad te blijven zitten. Dit is waarschijnlijk de hoofdoorzaak van de fietsenmerken die zijn omgevallen. Iets met te enthousiaste ambities..
Dat laatste dus, en combineer dat met de schrik die er bij iedereen in zit voor importheffingen en extreme marktschommelingen.
Cube is financieel ook niet de sterkste, en dus beperken ze de risico's en de tussenvoorraden.

En wat we niet kunnen inschatten is of ze al hun leveranciers op tijd betalen. Als een fietsfabrikant Shimano niet op tijd betaalt krijgen ze geen onderdelen meer...
Cashflow is een grote zorg in de hele sector.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AnthonyR
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08:18
Cube heeft alle Bike Totaals aangesloten als dealer per 1-1-25. Die moeten allemaal fietsen krijgen die via de importeur in Rotterdam besteld zijn. Alleen heeft Cube Duitsland voor NL niet de productie ineens verhoogd. Kathmandu 800 met riem is qua prijs/kwaliteit een toppertje, en vandaar is er niet aan te komen. Vraag groter dan de leveringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tryingtohack
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 11-07 20:57
Beste mensen,

Ik heb zo een Lidl (Prophete) fiets uit het jaar 2020. Bafang (01) middenmotor, 36V Blaupunkt accu. Bijna 6000km op gereden. Tot nu toe deed hij het prima.

Laatste tijd valt de ondersteuning af en toe uit. Geen error is te zien op het display. Even uitdoen, paar (5) minuten wachten en daarna doet hij het weer, Als ik ondersteuning 2 of 1 (van 5) instel, dan blijft hij gewoon werken.

Accu lijkt OK te zijn. Laadt prima op en houdt het vol, ook als ik de fiets een paar dagen niet gebruik.

Wat zou het kunnen zijn?

[ Voor 4% gewijzigd door tryingtohack op 14-05-2025 19:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
tryingtohack schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 19:24:
Beste mensen,

Ik heb zo een Lidl (Prophete) fiets uit het jaar 2000. Bijna 6000km op gereden. Tot nu toe deed hij het prima.

Laatste tijd valt de ondersteuning af en toe uit. Geen error is te zien op het display. Even uitdoen, paar (5) minuten wachten en daarna doet hij het weer, Als ik ondersteuning 2 of 1 (van 5) instel, dan blijft hij gewoon werken.

Accu lijkt OK te zijn. Laadt prima op en houdt het vol, ook als ik de fiets een paar dagen niet gebruik.

Wat zou het kunnen zijn?
Kan aan de accu liggen. Oude accu is hogere interne weerstand, en dan dan wordt die mogelijk iets te warm. Vooral het feit dat je niks merkt met lage ondersteuning doet me daar aan denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
Milo44 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 10:00:
.....

.....Vogue Easy City . ....
.... motor af en toe hapert tijdens ondersteuning. Hij lijkt dan te stoppen en weer moeilijk opnieuw op gang te komen en stottert.......alleen een tekst "8 Fun" vinden op de motor achter....
"8fun" is Bafang. Geen onbekende speler dus.
Dat betekent dat het elektrische systeem waarschijnlijk bestaat uit een een Bafang motor, controller en display.
Aangezien het systeem over het algemeen goed werkt,vermoed ik dat het haperen ligt aan een slecht werkende snelheidssensor of slechte verbinding in de bekabeling, van bv de connectoren.

Het meest eenvoudige is te controleren of de snelheidssensor goed werkt. De spaakmagneet wil weleens verdraaien waardoor het signaal niet altijd netjes is. Zonder snelheid sensor werkt een Bafang motor vaak niet.

Het volgende is om te starten met de connectoren één voor één loshalen en reinigen, bv met contactspray, de connectoren enkele keren los/vast zetten om de contacten inwendig weer een redelijke verbinding te laten maken.

Het totale elektrische systeem bestaat uit een controller, met daaraan vast de accu, de motor (fasen en hall sensoren), snelheidssensor, display, rotatiesensor en eventueel nog krachtsensor, remsensor, schakelsensor. Veel draadjes dus.
Ik vermoed dat de controller in de accubehuizing is weggewerkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
tryingtohack schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 19:24:
....
Laatste tijd valt de ondersteuning af en toe uit......Als ik ondersteuning 2 of 1 (van 5) instel, dan blijft hij gewoon werken.

Accu lijkt OK te zijn. Laadt prima op en houdt het vol, ....
Ik deel de mening van @Tommie12.
Wat aan de hand kan zijn is dat één celgroep binnen de accu tgv ouderdom of verkeerd laden volledig uit balans is geraakt en daardoor sneller als enige celgroep de minimum spanning bereikt waar de BMS ingrijpt en de motor uitschakelt.
Dat gebeurt eerder bij wat zwaardere belasting, vandaar dat bij lage ondersteuning dit minder snel optreedt.
Waarschijnlijk gebeurt dat uiteindelijk wel.
Als je dan in staat bent om de accuspanning te meten is de kans groot dat deze waarschijnlijk nog halfvol lijkt te zijn. Leeg is ca 31V, vol is ca 42V Met een slechte celgroep wordt of de 31V of 42V nimmer bereikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marretje123
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 25-05 22:49
Finesse schreef op maandag 12 mei 2025 @ 23:31:
[...]

Dutch ID contacteren misschien ... simpel toch ...
Done!

Het verschil tussen de Shadow S 2022 en de Shadow S+ 2024 zit in een aantal extra opties bij de S+.
Zo biedt de Shadow S+ de mogelijkheid om te kiezen voor ABS en een PowerMore-accu met een extra capaciteit van 250 Wh.

De remmen zijn bij beide modellen gelijk. Wel is het voorlicht bij de Shadow S+ anders: deze is uitgerust met een Büchel 80 Lux LED, terwijl de Shadow S een Busch & Müller Lumotec IQ-XS van 70 Lux heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennisfr
@tryingtohack aanvullend op @Tommie12 en @elinx: een slechte verbinding tussen batterij en motor(controller) kan deze symptomen ook veroorzaken. Bij de fiets (ook Bafang) van mijn zoon begon het ook met de symptomen die jij beschrijft en een vervangende accu loste het niet op (fiets is 7 jaar oud en heeft ruim 20.000 km gelopen dus ik dacht dat de accu gewoon versleten was).
Uiteindelijk bleek de aansluiting van de - draad in de slede waar je de accu in schuift slecht contact te maken. Ik heb deze opnieuw gesoldeerd en dat loste het probleem op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milo44
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-08 11:05
@elinx & @dennisfr Hartstikke bedankt voor de informatie, hier kan ik zeker wat mee en zal ik na mijn vakantie eens ff goed nalopen!
Ook fijn om te weten dat het dus gaat om een Bafang motor, dan kan ik wat gerichter zoeken naar informatie en/of eventuele oplossingen (y)

I, a stranger and afraid in a world I never made...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
Milo44 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 09:04:
... Bafang motor, dan kan ik wat gerichter zoeken naar informatie ...
Als het goed is staat er ook nog een nummer bij, voor nog meer specifieke informatie of vervangingsonderdelen. Zelfde geldt voor de controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-08 20:56
Binnenkort heb ik een nieuwe opdracht op 10km afstand en wil ik daarheen fietsen met een elektrische fiets. 3 dagen per week, dus in totaal zo'n 60km per week - met waarschijnlijk nog wel 10/20km per week aan andere ritten.

Bij de lokale fietsenmaker heb ik een proefrit gemaakt op twee fietsen, en daarbij kwam ik op het volgende wensenlijstje:
- Riem
- Traploze versnelling (heb ook met de Nexus 5 gereden, maar ik zal de 4 / 5 niet gebruiken want de cadans ligt dan te laag bij 25 km/u). Andere Nexus naven waren volgens de fietsenmaker geen goed idee want dan kwam je qua motor uit bij max 50nm.
- Bosch performance motor (ivm vakanties)
- Redelijk sportieve zit
- Redelijk grote accu - ik wil eigenlijk niet laden tussen die 3 dagen. Ik merkte dat ik waarschijnlijk wel vooral eco+ zal rijden

De FM had een Pegasus Ravenna EVO NV Belt 2024 als optie, en gaf aan dat die gewoon veel "bang for buck" levert. Alternatief is de Gazelle Ultimate C380 HMB 2025. Ik heb op dit moment een (niet-ebike) Cube Touring fiets die erg prettig fietst, maar de FM gaf aan dat hij slechte ervaringen had met levertijden van Cube mbt vervangende onderdelen. De Kalkhoff modellen zien er ook mooi uit maar zijn een stukje prijziger. Budget is rond de 4k.

Zijn er nog andere zaken waar ik op moet letten - die ik nu misschien over het hoofd zie? Er zit natuurlijk verschil in afwerking maar over het algemeen lijken de modellen enorm veel op elkaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-08 20:40

TTLCrazy

Listen to Frankie

TheJVH schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 12:34:
[...]
- Redelijk grote accu - ik wil eigenlijk niet laden tussen die 3 dagen. Ik merkte dat ik waarschijnlijk wel vooral eco+ zal rijden

[...]
Als je vnl op Eco+ rijdt heb je waarschijnlijk al genoeg aan een 400Wh accupakket. Op mijn Gazelle Ultimate zit een 625Wh accu en die verbuikt ongeveer 1% per km in de auto stand. Eco zal dus nog wat minder verbruiken.
- Riem
- Traploze versnelling (heb ook met de Nexus 5 gereden, maar ik zal de 4 / 5 niet gebruiken want de cadans ligt dan te laag bij 25 km/u). Andere Nexus naven waren volgens de fietsenmaker geen goed idee want dan kwam je qua motor uit bij max 50nm.
- Bosch performance motor (ivm vakanties)
- Redelijk sportieve zit
Ik rij zelf dus op een Ultimate C5 en dat is voor mij prima. Ik mis soms mijn "oude" 5e versnelling van een Nexus 8. Maar het is geen groot issue. Kwaliteit van de gazelle is verder prima, hoewel de accu er lastig uit is te halen. Maar ik laad nu in de lente/zomer toch in de fiets zelf dus geen issue.

Oh de C5 kan dus wel meer koppel hebben dan 50Nm, mijne heeft 75, een grote vooruitgang van de 40Nm waar ik vandaan kwam :) Maar mocht je die interessant vinden zou ik zeker eerst gaan proefrijden want het versnelling bereik kan tegenvallen.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:54
Ik wil graag een nieuwe fietsendrager voor op de trekhaak kopen voor 2 e-bikes.
Het gaat om de:
- Gazelle Grenoble C5 HMB 2024
- Gazelle Paris C7 Plus HMB

Ik lees in veel reviews waarbij het een probleem geeft bij een accu in het frame.
Ook zie ik veel negatieve reviews waarbij het 2 lage instap (dames) fietsen zijn.
Blijkbaar is het bij 1 dames en 1 heren fiets geen probleem. (iets omdat het lastig is te monteren?)

Waar zou ik bij aanschaf nu op moeten letten, want over deze 2 punten zie je niets bij de fietsendragers producten op de webshops.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
Rsport40 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 14:15:
Het gaat om de:

Ik lees in veel reviews waarbij het een probleem geeft bij een accu in het frame.
Ook zie ik veel negatieve reviews waarbij het 2 lage instap (dames) fietsen zijn.
Blijkbaar is het bij 1 dames en 1 heren fiets geen probleem. (iets omdat het lastig is te monteren?)

Waar zou ik bij aanschaf nu op moeten letten, want over deze 2 punten zie je niets bij de fietsendragers producten op de webshops.
Hier 2 fietsen met batterij in frame, en de Uebler i21 is prima. Beide beugels grijpen de zadelbuis.

Niet de goedkoopste… wel de beste denk ik.
Je kan ook de rebranded kopen bij VW voor iets minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• samv5
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 07:48
Rsport40 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 14:15:
Het gaat om de:

Ik heb de Uebler I21 met twee lage instapfietsen, maar wel de beugels met riemen en geen klemmen, werkt perfect, en zijn super stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-08 15:57

Tacoos

i am i

Wat zijn hier de ervaringen met senioren modellen fietsen?
Dan denk ik aan een lagere zit, een lagere instap en niet te zwaar.

Zelf vond ik bijv de Gazelle Easyflow. Die is niet goedkoop en oogt lomp.

Dan kwam ik modellen tegen als de Batavus Entree of Puch E comfort, maar die hebben een voorwielmotor en dat lijkt me verre van ideaal?

Bij de ANWB kwam tenslotte de Sketch Nestor goed uit de bus, maar dat is een beetje een vreemde eend in de bijt en niet overal te koop. Bovendien weet ik niets over de Motinova motor en of die een beetje fijn fietst en betrouwbaar is.

Mijn ouders lopen tegen de 80 en fietsen erg graag, ook omdat wandelen wat lastiger gaat.
Ik wil graag dat ze kunnen blijven fietsen want beweging houdt fit.

Nu hebben ze allebei een Gazelle Orange C8 uit ~2019 met Bosch Active Line plus motor en 500Wh accu. Vermogen en range zijn voldoende, wel vinden ze de fiets zwaar, zeker als ie ligt en rechtgezet moet worden en misschien ook wel om recht te houden.
Ze zijn allebei al een paar keer gevallen, meestal was dat bij een ongelijke ondergrond en kwam het voetje niet (op tijd) aan de grond....

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
Tacoos schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 18:20:
Wat zijn hier de ervaringen met senioren modellen fietsen?
Dan denk ik aan een lagere zit, een lagere instap en niet te zwaar.

Zelf vond ik bijv de Gazelle Easyflow. Die is niet goedkoop en oogt lomp.

Dan kwam ik modellen tegen als de Batavus Entree of Puch E comfort, maar die hebben een voorwielmotor en dat lijkt me verre van ideaal?

Bij de ANWB kwam tenslotte de Sketch Nestor goed uit de bus, maar dat is een beetje een vreemde eend in de bijt en niet overal te koop. Bovendien weet ik niets over de Motinova motor en of die een beetje fijn fietst en betrouwbaar is.

Mijn ouders lopen tegen de 80 en fietsen erg graag, ook omdat wandelen wat lastiger gaat.
Ik wil graag dat ze kunnen blijven fietsen want beweging houdt fit.

Nu hebben ze allebei een Gazelle Orange C8 uit ~2019 met Bosch Active Line plus motor en 500Wh accu. Vermogen en range zijn voldoende, wel vinden ze de fiets zwaar, zeker als ie ligt en rechtgezet moet worden en misschien ook wel om recht te houden.
Ze zijn allebei al een paar keer gevallen, meestal was dat bij een ongelijke ondergrond en kwam het voetje niet (op tijd) aan de grond....
Die Batavus Entree is complete troep. De controller gaat vaak kapot, de accu heeft een korte levensduur.

Die Gazelle is niet duur, maar voordelig. Die is namelijk heel erg goed voor het geld. Lomp is ie zeker niet. Laat ze er maar eens op proefrijden.

En dan is er nog Van Raam Balance. Niet de voordeligste. Wel de fiets waar mensen kwa opstap, balans, etc vaak het langste op door kunnen fietsen.

Het kan zijn dat je gemeente via WMO / PGB wat bijlegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:15
Foxhill schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 19:22:
[...]

Die Batavus Entree is complete troep. De controller gaat vaak kapot, de accu heeft een korte levensduur.

Die Gazelle is niet duur, maar voordelig. Die is namelijk heel erg goed voor het geld. Lomp is ie zeker niet. Laat ze er maar eens op proefrijden.

En dan is er nog Van Raam Balance. Niet de voordeligste. Wel de fiets waar mensen kwa opstap, balans, etc vaak het langste op door kunnen fietsen.

Ik zit net te kijken naar een Batavus Finez E-go Power Bes3, is dat ook complete troep?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
Arjantje72 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 22:18:
[...]

Ik zit net te kijken naar een Batavus Finez E-go Power Bes3, is dat ook complete troep?
Nee. Dat is Bosch. Die Batavus Entree is het emotion systeem van Accell.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:15
Foxhill schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 23:48:
[...]

Nee. Dat is Bosch. Die Batavus Entree is het emotion systeem van Accell.
Heeft een merk dan zo'n grote verschillen? dat vind ik apart.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:35
Helaas wel.
E-bike met een Bosch middenmotor systeem zijn veelal wat duurder dan andere systemen. Daar staat tegenover dat de afgelopen jaren heeft laten zien dat Bosch kwalitatief zijn zaakjes voor elkaar heeft. Met een Bosch E-bike koop je gewoon een bepaalde zekerheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Foxhill
Arjantje72 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 01:42:
[...]

Heeft een merk dan zo'n grote verschillen? dat vind ik apart.
Ja. En niet alles wat geen Bosch is, is slecht. Shimano, Panasonic, Yamaha, het eigen systeem van Van Raam zijn allemaal goed. Bafang zit er tussenin en wisselt per merk. Ansmann voorwielmotoren zijn bijvoorbeeld goedkoop maar best goed. Brose loopt geweldig maar heeft een korte levensduur.

Wat de Accell groep nog met dat emotion doet is mij een raadsel. Veel dealers willen het niet meer. Sommige dealers doen er alleen het model Entreee van omdat ze daar geen alternatief hebben. Het gaat gewoon geen 5 jaar probleemloos mee. Ik snap dat Accell iets in die prijsklasse wil aanbieden, maar pak dan een Bafang motor of iets vergelijkbaars.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-08 15:57

Tacoos

i am i

Foxhill schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 19:22:
[...]

Ok, maar dat heeft niks te maken met het feit dat er een voorwiel motor in zit, maar met de spcifieke hardware dus?
Er zijn wel meer modellen volgens dit concept, met die lage boog in de onderbuis, maar daardoor zal een middenmotor niet passen. Ik vond ze alleen met voorwielmotor, in het achterwiel zou toch ook moeten kunnen?
Ik heb begrepen dat je liever geen voorwielmotor wil in een fiets, ook collega's hebben daar slechte ervaringen mee?
Ik zal eens rondkijken of er in de buurt een fietsenwinkel is die er een heeft staan, de grootste in het dorp heeft em niet
Heeft de van Raam Balancewel een trapsensor? Dat werd me niet meteen duidelijk uit de specs.
Moet je daarvoor al een casus hebben bij de gemeente of kan je op basis van leeftijd al iets aanvragen?

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
Tacoos schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 10:30:
[...]

Ok, maar dat heeft niks te maken met het feit dat er een voorwiel motor in zit, maar met de spcifieke hardware dus?
Er zijn wel meer modellen volgens dit concept, met die lage boog in de onderbuis, maar daardoor zal een middenmotor niet passen. Ik vond ze alleen met voorwielmotor, in het achterwiel zou toch ook moeten kunnen?
Ik heb begrepen dat je liever geen voorwielmotor wil in een fiets, ook collega's hebben daar slechte ervaringen mee?

[...]

Ik zal eens rondkijken of er in de buurt een fietsenwinkel is die er een heeft staan, de grootste in het dorp heeft em niet

[...]

Heeft de van Raam Balancewel een trapsensor? Dat werd me niet meteen duidelijk uit de specs.

[...]

Moet je daarvoor al een casus hebben bij de gemeente of kan je op basis van leeftijd al iets aanvragen?
Voorwielmotor kan prima betrouwbaar gebouwd zijn. Zo ook bij Van Raam. Dat emotion systeem is gewoon matig. Meestal wordt voorwielmotor gebruikt vanwege budget en is het minder, maar die Van Raam is goed. Dat is hét merk voor aangepaste fietsen. En hun Balance is zo goed als je daar van mag verwachten.

Je hoeft geen casus of diagnose te hebben. Je kunt immers prima gezond in de levensfase terecht komen waar je minder mobiel wordt. In Nederland is het dan zo goed geregeld dat je vanuit de WMO hulpmiddelen kunt krijgen. Bijvoorbeeld een traplift of een scootmobiel. Je hebt dan de mogelijkheid om aan te geven dat je liever een PGB wilt. (Google het even allemaal.) Dan moet je waarschijnlijk zelf bijleggen, omdat de WMO alleen de goedkoopst mogelijke oplossing dekt (denk aan scootmobiel is goedkoper dan driewieler, of ook bruikleen). De gemeente kiest wat je toekomt. Je meld je hiervoor bij het WMO loket van jouw gemeente.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• swolthuis
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23-08 12:17
Op dit moment is de Lekker Amsterdam urban e-bike in de aanbieding van de Albert Heijn voor 2237,- euro.

Wat vinden jullie van deze fiets voor de prijs?

https://voordeelshop.ah.n...-e-bike-60-cm-wit/318404/

[ Voor 8% gewijzigd door swolthuis op 17-05-2025 21:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• elinx
Er is sinds kort een achterwielmotorset te koop met ingebouwde controller, krachtsensor en meegeleverde (kleine) bidon-accu.

Wat bijzonder is dat deze set zeer eenvoudig is in te bouwen, omdat slechts de motorkabel aan de accu aangesloten moet worden en de accu in de bidonhouder gestopt. Bovendien is ook nog een krachtsensor geïntegreerd. Iets dat bij een ombouwset met een naafmotor nog geen algemeen goed is,
(Bij elke andere naafmotor set betreft dit montage van de motor, losse krachtsensor, losse snelheidssensor, losse rotatiesensor, losse controller, display, accu en alle bijbehorende bekabeling.).

Wel moet nog een cassette voor een derailleur en een schijf voor schijfremmen op de motor worden gemonteerd,
Maar als dit laatste is gedaan, is het monteren net zo makkelijk als het wisselen van een achterwiel.

Vanwege de eenvoud is geen display meegeleverd met deze set, maar met de pro versie ervan is dit wel het geval, maar dat vergt wel iets meer werk vanwege de extra kabel en montage op het stuur, maar je hebt met het display wel meer mogelijkheden.

Over merk, kwaliteit en werking in gebruik kan ik niks zeggen, maar ik vond het wel het vermelden waard voor degenen die aan een redelijk eenvoudige conversie denken van hun huidige fiets.

[ Voor 13% gewijzigd door elinx op 18-05-2025 10:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
swolthuis schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 21:31:
Op dit moment is de Lekker Amsterdam urban e-bike in de aanbieding van de Albert Heijn voor 2237,- euro.

Wat vinden jullie van deze fiets voor de prijs?

https://voordeelshop.ah.n...-e-bike-60-cm-wit/318404/
Koop je fiets bij de fietsenmaker.
Ik vraag mijn fietsenmaker ook niet om een kilo appelen of tomaten.

Ben er niet naar gaan zoeken, maar hoe regelt AH de service?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:17
swolthuis schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 21:31:
En dan gaat de vakkenvuller jouw fiets onderhouden? 8)7

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:09
Tommie12 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 09:25:
[...]

Koop je fiets bij de fietsenmaker.
Ik vraag mijn fietsenmaker ook niet om een kilo appelen of tomaten.

Ben er niet naar gaan zoeken, maar hoe regelt AH de service?
Verkoop is door Lekker Bikes zelf (via het AH platform). Service loopt ook via de fabrikant, ze werken samen met enkele "partners" voor service: https://lekkerbikes.com/nl/pages/service-partner-network

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Rub147 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 10:37:
[...]

Verkoop is door Lekker Bikes zelf (via het AH platform). Service loopt ook via de fabrikant, ze werken samen met enkele "partners" voor service: https://lekkerbikes.com/nl/pages/service-partner-network
Heb je ook gelezen wat er op die pagina staat?

Je moet je eerst melden met je probleem, dan stuur Lekker je de onderdelen op en daarmee mag je naar een fietsenmaker in het lijstje.
Er zit er zelfs geen in bv dat havendorpje Rotterdam, dan mag je naar Gouda of Den Haag. En heel Zeeland kan terecht in Tilburg.
En nadien mag je de factuur zelf naar Lekker sturen…

Dat is dus een verzameling hopeloze fietsenmakers die gewoon wat werk willen doen en zelfs geen marge mogen nemen op de onderdelen.

Of Lekker denkt dat ze de service geregeld hebben…. Quod non.

[ Voor 21% gewijzigd door Tommie12 op 18-05-2025 16:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Tommie12 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 16:15:
[...]

Heb je ook gelezen wat er op die pagina staat?

Je moet je eerst melden met je probleem, dan stuur Lekker je de onderdelen op en daarmee mag je naar een fietsenmaker in het lijstje.
Er zit er zelfs geen in bv dat havendorpje Rotterdam, dan mag je naar Gouda of Den Haag. En heel Zeeland kan terecht in Tilburg.
En nadien mag je de factuur zelf naar Lekker sturen…

Dat is dus een verzameling hopeloze fietsenmakers die gewoon wat werk willen doen en zelfs geen marge mogen nemen op de onderdelen.

Of Lekker denkt dat ze de service geregeld hebben…. Quod non.
Dat is in de praktijk een matig concept inderdaad.

VanMoof had bijvoorbeeld ook enkele service punten hier in Groningen. Daar regende het klachten met custom onderdelen die nabesteld moesten worden met soms levertijden van 4 tot 8 weken. Fietsen stonden geregeld 2 maanden stil. De servicepunten van VM en Cowboy stopten ook geregeld omdat ze failliet gingen of de samenwerking beviel niet. Er viel geen drol mee te verdienen vanwege inderdaad geen marge op onderdelen.

Veloretti doet dat ook. Je kan een nieuwe fiets bij een partner laten afleveren en daar in elkaar laten zetten + onderhouden. Probleem met Veloretti, en Lekker, is dat ze beide maar één service partner hebben in heel Groningen.. als deze verdwijnt (wat nogal eens gebeurt) heb je ineens geen reparatiepunt meer. Als ooit je software of display of ander custom onderdeel naar de knoppen gaat zit je met gedoe.

Lekker heeft in Groningen de Kwik fit als partner.. die staan in de regio bekend als hele matige garage, laat staan dat ze aan ebikes gaan sleutelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
elinx schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 23:20:
Er is sinds kort een achterwielmotorset te koop met ingebouwde controller, krachtsensor en meegeleverde (kleine) bidon-accu.

Wat bijzonder is dat deze set zeer eenvoudig is in te bouwen, omdat slechts de motorkabel aan de accu aangesloten moet worden en de accu in de bidonhouder gestopt. Bovendien is ook nog een krachtsensor geïntegreerd. Iets dat bij een ombouwset met een naafmotor nog geen algemeen goed is,
(Bij elke andere naafmotor set betreft dit montage van de motor, losse krachtsensor, losse snelheidssensor, losse rotatiesensor, losse controller, display, accu en alle bijbehorende bekabeling.).

Wel moet nog een cassette voor een derailleur en een schijf voor schijfremmen op de motor worden gemonteerd,
Maar als dit laatste is gedaan, is het monteren net zo makkelijk als het wisselen van een achterwiel.

Vanwege de eenvoud is geen display meegeleverd met deze set, maar met de pro versie ervan is dit wel het geval, maar dat vergt wel iets meer werk vanwege de extra kabel en montage op het stuur, maar je hebt met het display wel meer mogelijkheden.

Over merk, kwaliteit en werking in gebruik kan ik niks zeggen, maar ik vond het wel het vermelden waard voor degenen die aan een redelijk eenvoudige conversie denken van hun huidige fiets.
Het kan er zeker goed uitzien en voor veel mensen is dit een haalbare/betaalbare oplossing, maar ik vraag me alleen af hoe de kwaliteit is van de accu (ik bedoel meer de inwendige afwerking). Over brandbeveiliging gesproken houd ik het bij kwaliteit :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
jimh307 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 19:02:
.... de kwaliteit is van de accu (ik bedoel meer de inwendige afwerking). ....
Helemaal zeker weet je dit natuurlijk nooit, maar als ik de accu afbeelding op de website bekijk lijkt daar mi wel over nagedacht. De Samsung cellen zijn in 2 groepen boven elkaar geplaatst tussen kunststof celhouders.
Dus niet zoals je soms ook ziet. de met tape aan elkaar gekoppelde cellen in krimpfolie.

mbt de motor en controller lijkt er een link te zijn naar Bafang, maar de enige onderbouwing die ik heb gezien betreft de gelijke display CAN-bus connector. (groen driehoekig)

[ Voor 27% gewijzigd door elinx op 18-05-2025 23:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
elinx schreef op zondag 18 mei 2025 @ 20:13:
[...]

Helemaal zeker weet je dit natuurlijk nooit, maar als ik de accu afbeelding op de website bekijk lijkt daar mi wel over nagedacht. De Samsung cellen zijn in 2 groepen boven elkaar geplaatst tussen kunststof celhouders.
Dus niet zoals je soms ook ziet. de kale aan elkaar gekoppelde cellen in krimpfolie.
Het is een onderbuikgevoel van mijn kant uit. Zelf zou ik niet rusten voordat ik zo'n accu zelf heb geïnspecteerd. Ik weet wel degelijk dat de ontbrandingskans mogelijk is verhoogt.

Wat is mijn visie? Er is bespaard en de vraag is op wat? Zo bedoel ik het dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meneermeneer
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 18-08 23:32
Ik wil binnenkort een fiets kopen vooral voor woon-werkverkeer (ong 12 km enkele reis) en twijffel tussen twee fietsen: de gazelle ultimate c8 en de gazelle ultimate c5.

Zijn er mensen die beiden hebben uitgeprobeerd naast elkaar? Ik ben vooral benieuwd naar ervaringen m.b.t. de verschillende voorvorken die ze hebben, en of de 75nm motor van de C5 merkbare voordelen heeft hier in het relatief vlakke nederland ten opzichte van de 50nm motor van de C8.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-08 20:40

TTLCrazy

Listen to Frankie

@meneermeneer Over de voorvorken kan ik niets zeggen, maar ik kan mij niet voorstellen dat je daar enig verschil opmerkt. Ik vind de mono shock er mooier uitzien persoonlijk, maar mijn Ultimate C5 heeft een dual shock en dat rijdt prima.

Ik kwam van een oude Batavus 40Nm C8 e-bike en het verschil met de 75Nm is aanzienlijk. Is ook logisch, want 2 generaties verder en 35Nm hoger. Via de fietsenmaker heb ik de ook de Kiox 300 vervangen voor een Kiox 500 zonder extra kosten. Dat net iets grotere display vind ik wel zo prettig.

Wat je zegt, in vlak Nederland heb je niet veel Nm nodig, maar een grotere motor betekent ook dat je meer koppel over wanneer je het nodig hebt en hij loopt wat minder vaak op zijn maximum, wat mijn inziens de levensduur verhoogt. Ik heb liever wat meer koppel over wat ik soms nodig heb, dan te weinig waar je steeds tegen aan hikt. Laat ik het zo zeggen, als ik zoveel geld uitgeef voor een fiets, heb ik liever teveel dan dat ik later denk: had ik toch maar wat meer genomen.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisfr
@meneermeneer : ik heb zelf een c8 van 4 jaar oud en met inmiddels 26k km op de teller. De c5 was er toen nog niet, dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal.
De monoshock van de c8 voldoet voor mij prima, en hetzelfde geldt voor de (50Nm) Active Line +, maar dat is wel subjectief: als je vooral 'Fatbike style' wilt cruisen zonder zelf al te veel kracht te zetten kun je misschien beter voor een Performance Line motor gaan. En voor de voorvork vering geldt ook dat het maar net is wat je ervan verwacht.
De Nexus 8 naaf voldoet prima, maar zoals bij velen is deze wel lastig af te stellen. Het is een hele tijd perfect geweest, maar ik schakel in de 4e versnelling af en toe mis. Daar werk ik dus een beetje omheen. Wellicht is dat met de Nexus 5 beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-08 13:51
Ik heb de hoop at iemand mij hier mee kan helpen.

De fotos laten een bosch performanceline CX motor zien Gen2 uit2019.

Wanneer je probeert te fietsen hoor je de motor lopen, maar de fiets komt niet vooruit.
Ik ging er gelijk vanuit dat de tandwielen versleten waren maar na openen van de motor lijken deze eigenlijk welin orde.

De motor geeft geen errorcodes ofzo aan, de motor heeft 16450km gelopen .

KAn het zijn dat er iets anders , een lager ofzo , versleten is waardoor de motor dit gedrag vertoont? Of is het toch het beste om de hele motor te reviseren? uiteraard zie ik daar tegenop, het kost nogal wat.

Mijn hoop is dat iemand herkent aan deze factoren wat er precies gebeuren zou moeten aan deze motor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3eHRbRY3znf0wstr895pYezqnMI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M9wHHNhH4y5WwIO1VCyStW0h.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lb8cY_7Bq298J-2MmLmeGVERfAI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7pSxnz4QLn5YTevfYDEE1oLB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s1hk9jFVO0lTHvtnUu7nzXw8ka8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E0OHJkExbL5SO2y7kdPLB5fz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TMyEmTqOLYX5YfJkMHx52rEWIAM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZJai3kg5NzvIDXxa3V7mysqV.jpg?f=fotoalbum_large

just because i rock, it doesn't mean i'm made of stone

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• elinx
roborobbie schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 09:24:
.....bosch performanceline CX motor zien Gen2 uit2019.

Wanneer je probeert te fietsen hoor je de motor lopen, maar de fiets komt niet vooruit.
.....
Als de motor loopt maar het kettingblad wordt niet aangedreven Is meestal het koppelingslager (clutch) de boosdoener.
Deze grijpt aan als de motor het overneemt van de fietskracht.
(Voor gen 2 lijkt dit de PLB00517 (en/of PLB00515) te zijn, te zien op je derde foto)

Dat kan je aan de buitenzijde van het lager niet zien. Waarschijnlijk zitten de palletjes vast. Dat kan gebeuren als er vuil of gehard vet tussen komt, of de pallen versleten of gebroken zijn.
Rommel tussen de pallen kan meestal schoongemaakt worden, maar anders moet het lager vervangen worden. (YT)

[ Voor 18% gewijzigd door elinx op 21-05-2025 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-08 13:51
Hartelijk dank. Ik ga eerst maar eens dat lager vervangen. Als ik hem draai lijkt ie de andere rixhting wel goed te locken, maar kan met mijn vingers natuurlijk niet zoveel kracht zetten.

Uit de manual ( 1na laatste linkje) lijkt eht alsof zelfs de printplaat eruit moet. Terwijl het lager welke jij bedoelde gewoon in de deksel van de motor zit. Is plb00517 nu degene welke in de deksel zit? En kan ik die makkelijk met een bearingpuller eruit trekken en vervangen, of heb ik echt een hydraulische pers nodig?

just because i rock, it doesn't mean i'm made of stone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tryingtohack
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 11-07 20:57
dennisfr schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 06:52:
@tryingtohack aanvullend op @Tommie12 en @elinx: een slechte verbinding tussen batterij en motor(controller) kan deze symptomen ook veroorzaken. Bij de fiets (ook Bafang) van mijn zoon begon het ook met de symptomen die jij beschrijft en een vervangende accu loste het niet op (fiets is 7 jaar oud en heeft ruim 20.000 km gelopen dus ik dacht dat de accu gewoon versleten was).
Uiteindelijk bleek de aansluiting van de - draad in de slede waar je de accu in schuift slecht contact te maken. Ik heb deze opnieuw gesoldeerd en dat loste het probleem op.
Ik heb de aansluitingen in de slede gecontroleerd. Deze waren gewoon goed. Ik heb de batterij volledig opgeladen (4 uur aan de lader). Spanning gaat niet hoger dan 41V. Dus waarschijnlijk defecte cellengroep. Besloten om de accu te laten reviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
roborobbie schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 14:04:
.... Ik ga eerst maar eens dat lager vervangen. .....
Het gaat om het grote tandwiel dat wordt aangedreven door de motor (dmv het kleine tandwiel) zoals je in jouw derde foto ziet. In beide tandwielen zit een koppelingslager.
In de voorlaatste link gaat het om stap 4 en 5.
"You will probably have to drift the main motor drive gear and clutch bearing assembly out of the motor cover. (Use a soft hammer or lump of wood between your hammer and the drive gear to avoid any damage.)
Press or knock the main motor bearing from the housing with a hammer and punch or similar."

Nergens sprake van een PCB, bearingpuller of pers Alleen een stuk hout en een "zachte"hamer.

Als je de YT link bekijkt, wordt va 5:35 aangegeven dat het lager in het kleine tandwiel in je derde foto tevens een koppelingslager (PLB00515) betreft. Dat mis ik in de beschrijving van de 3e link, maar zie het wel in de 1e.link.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xfQkeRdJsP1p9C6tLcNbBwbIjfc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/QiWkC5CjFaD5UU53480iVZhz.jpg?f=user_large

Trouwens als je met de vingers wel nog een blokkade voelt is er kans dat schoonmaken misschien ook lukt. Hoewel je kracht en snelheid van de motor niet kan benaderen, schoonmaken is gratis.

[ Voor 39% gewijzigd door elinx op 23-05-2025 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
tryingtohack schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 14:08:
.....Spanning gaat niet hoger dan 41V. Dus waarschijnlijk defecte cellengroep. ....
Ik deel je conclusie, maar heb je, ter bevestiging, ook gekeken enige tijd na het opladen?
Een goede accu verliest nl geen spanning, maar in jouw geval is de kans groot dat na korte tijd de accuspanning nog iets lager stabiliseert.

[ Voor 6% gewijzigd door elinx op 21-05-2025 16:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Laatst online: 08:24
meneermeneer schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 21:14:
Ik wil binnenkort een fiets kopen vooral voor woon-werkverkeer (ong 12 km enkele reis) en twijffel tussen twee fietsen: de gazelle ultimate c8 en de gazelle ultimate c5.

Zijn er mensen die beiden hebben uitgeprobeerd naast elkaar? Ik ben vooral benieuwd naar ervaringen m.b.t. de verschillende voorvorken die ze hebben, en of de 75nm motor van de C5 merkbare voordelen heeft hier in het relatief vlakke nederland ten opzichte van de 50nm motor van de C8.
Een monoshock is kwetsbaarder en bij vervanging heeft je fietsenmaker minder keuze.

Ik ben sowieso geen fan van merkloze voorvorken, maar een monoshock zou in echt vermijden. Geldt trouwens ook voor de feathershock van Koga, teveel ellende van gezien.

Het ziet er mooi uit, maar het heeft teveel nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Laatst online: 08:24

- middenmotor
- accu in frame

Ik heb ervaring met Yepp, wat toenertijd de beste zitjes waren (geen idee of dat nog zo is)

Achterop gaat met een Yepp met frame bevestiging sowieso meestal wel lukken. Dat is IMHO betrouwbaarder dan een achterdrager bevestiging omdat die met een paar kleine schroefjes vast zit. Ook is de mode van een plaat onder het spatbord om je drager op te monteren wat mij betreft hier ook een nadeel (omdat je het niet zelf makkelijk kan vastdraaien.

Voorop hangt het af van de stuurpen. Bij de moderne A-headset balhoofd/pen combis is dat wel iets wat je moet navragen bij je FM. Ook is een tapse stuurpen op dit punt wel een issue. Installatie is bij een klassieke pen heel simpel en kan je zelf doen. Bij een A-headset zou ik het door je FM laten doen omdat je bij installatie de spanning van je balhoofdlager afhaalt, Bovendien zit je met een Ahead set misschien ook met het vervangen van spacers, die heeft je FM in allerlei maten wel klaar liggen. Helaas zal het gros van de fietsen tegenwoordig wel een A-headset hebben :'(

@Foxhill ik vind het nog steeds bijzonder jammer dat de oude stijl balhoofden verdwijnenen van de gewone fiets, imho een achteruitgang voor de gebruiker. De verende voorvork speelt hier natuurlijk wel een rol in, want die komen van de MTB en zijn er (zeker in betere klasse) niet of nauwelijks met een klassieke balhoofdbuis. A-head is natuurlijk wel een prima oplossing voor een sportfiets, want daar wil je eigenlijk de pen zoveel mogelijk "slammen" en verstel je hem nooit meer en speelt gewicht een rol.

[ Voor 19% gewijzigd door roffeltjes op 23-05-2025 08:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
roffeltjes schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 08:22:
[...]
@Foxhill ik vind het nog steeds bijzonder jammer dat de oude stijl balhoofden verdwijnenen van de gewone fiets, imho een achteruitgang voor de gebruiker. De verende voorvork speelt hier natuurlijk wel een rol in, want die komen van de MTB en zijn er (zeker in betere klasse) niet of nauwelijks met een klassieke balhoofdbuis. A-head is natuurlijk wel een prima oplossing voor een sportfiets, want daar wil je eigenlijk de pen zoveel mogelijk "slammen" en verstel je hem nooit meer en speelt gewicht een rol.
Een a-head is stijver. Daarmee is wat mij betreft alles gezegd, want ik hou van een stijve fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-08 12:39

Nox

Noxiuz

Weet iemand een merk waar je kan shoppen voor een ebike zonder vering? Ik moet mijn ma helpen aan een nieuwe fiets, maar ieder merk duwt er van die rommel op voorop lijkt wel. Het werkt niet (want goedkope rommel aan vering, en meer dan genoeg prima asfalt) en na 2 jaar doet het sowieso niks meer want niemand die er ook maar een seconde aandacht aan geeft. Na 4 jaar is de vork helemaal vastgerot standaard.

Verdere wensen zijn écht goede schijfremmen (mijn fiets heeft shimano deore remmen, hele fijne remmen), belt en een goede naaf. Verder gewoon comfortabele zithouding, dus geen sportieve fietsen.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
Moet het een fiets zijn met lage instap?
Zithouding is meestal aan te passen, ik zie daar geen probleem.
Verder wil ik ook geen enkele vorm van vering op mijn fietsen. Maar inderdaad dat vergemakkelijkt de zoektocht zeker niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
Nox schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 16:29:
Weet iemand een merk waar je kan shoppen voor een ebike zonder vering? Ik moet mijn ma helpen aan een nieuwe fiets, maar ieder merk duwt er van die rommel op voorop lijkt wel. Het werkt niet (want goedkope rommel aan vering, en meer dan genoeg prima asfalt) en na 2 jaar doet het sowieso niks meer want niemand die er ook maar een seconde aandacht aan geeft. Na 4 jaar is de vork helemaal vastgerot standaard.

Verdere wensen zijn écht goede schijfremmen (mijn fiets heeft shimano deore remmen, hele fijne remmen), belt en een goede naaf. Verder gewoon comfortabele zithouding, dus geen sportieve fietsen.
Velo de Ville AEB voldoet aan al je wensen.

Bij andere merken hebben modellen met vaste voorvork vaak een sportieve zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07:09

Kalkhoff Image L Advance? Die heeft het voordeel dat deze licht is voor een e-bike.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12

Bij Velo-de Ville kan je op alle modellen kiezen voor een vaste vork.
Ik moet wel zeggen dat je het nogal zwart voorstelt. Mijn fiets met basisvork Suntour Nex E25 veert nog altijd. Dat is geen topvork, maar ze doet even veel als 5 jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Tommie12 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 06:40:
[...]

Bij Velo-de Ville kan je op alle modellen kiezen voor een vaste vork.
Ik moet wel zeggen dat je het nogal zwart voorstelt. Mijn fiets met basisvork Suntour Nex E25 veert nog altijd. Dat is geen topvork, maar ze doet even veel als 5 jaar geleden.
Ja, eens.

Als een vork vastroest na 2 jaar dan heeft die te veel slecht weer of zout gezien, en/of zijn de voorvorkpoten niet ingevet geweest. En een ‘standaard’ kwaliteit voorvork is dan ook vaak voor €125~225 wel te vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Foxhill schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 07:34:
[...]

Ja, eens.

Als een vork vastroest na 2 jaar dan heeft die te veel slecht weer of zout gezien, en/of zijn de voorvorkpoten niet ingevet geweest. En een ‘standaard’ kwaliteit voorvork is dan ook vaak voor €125~225 wel te vervangen.
Maar dat is dus 1. Zonde geld. 2 nodeloos zwaar en 3 zonde bij de aanschaf van de fiets, want ook toen kostte hij geld.

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Nox schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 19:13:
[...]

Maar dat is dus 1. Zonde geld. 2 nodeloos zwaar en 3 zonde bij de aanschaf van de fiets, want ook toen kostte hij geld.
Klopt. Als je geen verende voorvork wil is een niet-verende voorvork de betere keuze.

@Tommie12 nuanceren alleen het vastroesten in 2 jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:35
Ik snap @Nox wel
Mijn vrouw hebben allebei hetzelfde model fiets gehad met zo'n goedkope verende voorvork. We fietsen het hele jaar door. Na 2 jaar was de vork en al roest en volledig ingezakt. Het fietste ook slecht.
Dus ook voor ons. LIever geen verende voorvork dan zo'n goedkope matig werkende.

De huidige R&M heeft ook een verende voorvork maar dat is een totaal andere kwaliteit en doet het na 10.000 kilometer nog steeds goed. Lijkt overigens wel wat minder te worden. Dempingskarakter is wat veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Ik heb er ook wel twijfels voer bij mn Cube Kathmandu, hoe is dit nu het beste te voorkomen?
2x per jaar even stofdop omhoog en invetten? Zelfde voor de zadelpen?

[ Voor 8% gewijzigd door mitsumark op 29-05-2025 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Athome schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 10:32:
Ik snap @Nox wel
Mijn vrouw hebben allebei hetzelfde model fiets gehad met zo'n goedkope verende voorvork. We fietsen het hele jaar door. Na 2 jaar was de vork en al roest en volledig ingezakt. Het fietste ook slecht.
Dus ook voor ons. LIever geen verende voorvork dan zo'n goedkope matig werkende.

De huidige R&M heeft ook een verende voorvork maar dat is een totaal andere kwaliteit en doet het na 10.000 kilometer nog steeds goed. Lijkt overigens wel wat minder te worden. Dempingskarakter is wat veranderd.
De vork die in zo’n R&M zit is waarschijnlijk te servicen. Als je het zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
mitsumark schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 10:36:
Ik heb er ook wel twijfels voer bij mn Cube Kathmandu, hoe is dit nu het beste te voorkomen?
2x per jaar even stofdop omhoog en invetten? Zelfde voor de zadelpen?
Ja, dat. Als je met slecht weer en zout fietst veel vaker. In de zomer bijna niet nodig. Als de voorvorkpoot ruw wordt (corrosie) is de afdichting niet meer goed. En dan loopt er water je vork in. Dan roest ie van binnen en is ie snel stuk.

Eventueel kun je eenmalig een keer de voorvorkpoten eraf halen, schoonmaken en flink invetten. Bij goedkope voorvorken kan dat met de twee boutjes of moertjes onderaan. Wel even de rem eraf schroeven. Verder zijn ze niet te servicen.

Duurdere vorken zijn wel te servicen. Dat betekent dat de inserts/cartridges in de vorkpoten los verkrijgbaar zijn als nodig, en dat de afdichtingen vervangen kunnen worden. Maar bij de duurdere vorken is de afdichting ook veel beter, dus is het veel minder nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Ach, als die vork dan begeeft…. En ze is goedkoop, dan vervang je die toch gewoon.

https://www.bike-discount...very=5&__currency=1&gQT=2

Mijn fiets heeft waarschijnlijk zo’n vork, en ik zie daar na 5 jaar niks fout aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
Verende vorken zijn er gekomen bij het ontstaan van de mountain bike.
Bedoeling van mountainbiken is zoveel mogelijk oneffen onverharde paden te berijden.
Daar kan vering eventueel nuttig zijn.
Bij andere vormen van fietsen is het een ander verhaal, daar gaat men vaker fietspaden en / of goed berijdbare wegen gebruiken.
Hier is een verende vork e.d. helemaal niet nodig, zelfs op de (vaak minder goede) fietspaden en routes in België kan men lekker fietsen zonder dat commercieel onderdeel dat verende vorken e.d. zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
Finesse schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 13:28:
Verende vorken zijn er gekomen bij het ontstaan van de mountain bike.
Bedoeling van mountainbiken is zoveel mogelijk oneffen onverharde paden te berijden.
Daar kan vering eventueel nuttig zijn.
Bij andere vormen van fietsen is het een ander verhaal, daar gaat men vaker fietspaden en / of goed berijdbare wegen gebruiken.
Hier is een verende vork e.d. helemaal niet nodig, zelfs op de (vaak minder goede) fietspaden en routes in België kan men lekker fietsen zonder dat commercieel onderdeel dat verende vorken e.d. zijn.
Voor mij was het ook niet echt een eis maar toch: mijn oude e-bike heeft geen voorvering en mijn huidige heeft een hier vaak verguisde monoshock. Als ik mijn oude fiets eens meeneem en ik fiets over een klinkerweg dan merk ik echt wel het verschil; dat slaat toch veel harder door in je polsen.
Overigens, mijn huidige fiets is inmiddels ruim 4 jaar en 26k km verder en de voorvering werkt dus nog prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Tommie12 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 13:13:
Ach, als die vork dan begeeft…. En ze is goedkoop, dan vervang je die toch gewoon.

https://www.bike-discount...very=5&__currency=1&gQT=2

Mijn fiets heeft waarschijnlijk zo’n vork, en ik zie daar na 5 jaar niks fout aan.
Dat is wel een bizarre prijs. Deze week nog ongeveer dezelfde vork nodig gehad. Maar als je juiste type, de juiste diameter (had niet tapered nodig), goede wielas, juiste buis lengte en een enigszins passende kleur zoekt dan is zo’n vork normaal wel €125~225. Er zit veel verschil in. Ik denk vooral omdat de voorraad nogal wisselend is, zelfs bij Suntour zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onedayflyer682
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 28-08 16:19
Ik ben op zoek naar een wat hogere (stads)fiets (65cm) maar de markt (en beschikbare voorraad) is redelijk beperkt. Nu heb ik een shortlist met een aantal opties:
  • Batavus Finex E-go Power Exclusive BES3
  • Gazelle Ultimate C8+
  • Gazelle Ultimate C5 HMB
Zijn alle 3 redelijk vergelijkbaar qua uitrusting en opties met als grootste voordeel dat de Batavus nu een gratis accu upgrade heeft. Iemand voor een soortgelijke keuze gestaan met deze modellen en nog een afweging om mee te nemen in een keuze?

Heb op 2 van de 3 proefgereden maar door de beperkte beschikbaarheid niet naast elkaar kunnen vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Onedayflyer682 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 09:50:
Ik ben op zoek naar een wat hogere (stads)fiets (65cm) maar de markt (en beschikbare voorraad) is redelijk beperkt. Nu heb ik een shortlist met een aantal opties:
  • Batavus Finex E-go Power Exclusive BES3
  • Gazelle Ultimate C8+
  • Gazelle Ultimate C5 HMB
Zijn alle 3 redelijk vergelijkbaar qua uitrusting en opties met als grootste voordeel dat de Batavus nu een gratis accu upgrade heeft. Iemand voor een soortgelijke keuze gestaan met deze modellen en nog een afweging om mee te nemen in een keuze?

Heb op 2 van de 3 proefgereden maar door de beperkte beschikbaarheid niet naast elkaar kunnen vergelijken.
Aan de 65cm framehoogte te zien zul je lang zijn. Dit zijn alle drie korte modellen. Je mogelijkheden worden plots veel groter als je naar 60cm lange fietsen gaat kijken. Dus doorgaans buitenlandse merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
dennisfr schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 15:32:
[...]
Voor mij was het ook niet echt een eis maar toch: mijn oude e-bike heeft geen voorvering en mijn huidige heeft een hier vaak verguisde monoshock. Als ik mijn oude fiets eens meeneem en ik fiets over een klinkerweg dan merk ik echt wel het verschil; dat slaat toch veel harder door in je polsen.
Overigens, mijn huidige fiets is inmiddels ruim 4 jaar en 26k km verder en de voorvering werkt dus nog prima.
Een juiste houding zorgt voor minder last van gewrichten e.d.
Wielertoeristen laten zich vaak uitvoerig meten en kopen een fiets met de juiste geometrie. Dit voorkomt veel last van bepaalde delen van het lichaam.
Zij rijden kilometers lang over (fiets)paden met klinkers, kaseien enz.
Ik heb er nog geen één gezien met vering op de fiets ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Finesse schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 23:38:
[...]

Wielertoeristen laten zich vaak uitvoerig meten en kopen een fiets met de juiste geometrie. Dit voorkomt veel last van bepaalde delen van het lichaam.
Ik heb er ook geen één gezien met een ebike. Kennelijk twee totaal verschillende markten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
Finesse schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 23:38:
[...]

Wie heeft gezegd dat ik last heb van mijn gewrichten? Dat oneffenheden in het wegdek meer worden doorgegeven aan het stuur (en dus aan de polsen) op een fiets zonder voorvering dan op één met, lijkt me logisch toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creo
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 28-08 20:16

Ik heb vanwege dezelfde eis deze op mijn wensenlijst staan: https://www.koga.com/nl/elektrische-fietsen/e-f3-6-0?frame=L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Die heeft ook vering, eentje die nogal berucht is. Ik heb de ongemotoriseerde versie daarom laten staan.

Pagina: 1 ... 222 ... 228 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam