Ik ben op dit moment aan het kijken naar een elektrische fiets en kwam op dit topic uit (ik kom vaak op Tweakers uit voor hulp

). Dus ik ben hier informatie aan het inwinnen, maar ik dacht ik leg mijn situatie uit en ben benieuwd naar de meningen.
Ik zou graag een e-bike willen om vaker de fiets te pakken voor klusjes of ritjes met mijn vriendin.
Woon-werk verkeer ga ik er niet mee doen, gezien dat helaas geen optie is, dus het is puur hier in de buurt fietsen en wat langere ritjes maken (lees: max 30/35km enkele reis in uiterst geval). En om wat vaker de fiets te pakken/te bewegen als ik in de stad wat moet gaan doen. Ik woon in Zeeland, dus uitermate geschikt voor fietsen, maar dus geen grote steden en vooral "platteland" voor de wat langere ritjes.
Nu was ik begonnen bij Tenways, gezien de prijs/kwaliteit verhouding en ik lees dat dat wel goed zit vaak. Ik zat te kijken naar de Ago X, heb hier op proefgereden, prima fiets, niets meer niets minder. Echter de derailleur vraag ik me af of dat zo top is en is er geen service punt direct in de buurt (als in, op fietsafstand).
Toen ben ik gaan kijken naar een Veloretti Ace Two, ik houd van het design en technische snufjes, feit dat ze "standaard" onderdelen gebruiken (Bafang motor, enviolo automatische versnelling & shimano remmen) ben ik wel fan van, maar lees af en toe ook wat slechte verhalen, wat logisch is natuurlijk. Qua comfort zou ik dan wel een verende zadelpen erbij doen en evt een stuurverhoger (gezien ik 193cm ben).
Na een zoektocht hier in de buurt, kwam ik ook op andere merken, zoals de welbekende Riese & Müller, Kalkhoff e.d., erg mooie fietsen, maar wel weer een pak duurder (startend bij Tenways voor 2.2k, Veloretti voor 3k en nu al richting de 5/6k). Prachtige fietsen, maar wel veel duurder. Voor mij de 5/6k waarschijnlijk niet waard, gezien ik er alleen af en toe tochtjes mee zou doen, maar hij wel vaak stil staat. Tweedehands is wellicht aantrekkelijk, echter heb ik er nog geen gevonden of bij partijen waar ik nog niet enthousiast over ben.
Nu dus concreet mijn vraag, zijn er echte do's of don'ts die jullie op basis hiervan zouden adviseren?
Als in, "Fiets X met modificatie Y en dan ben je het mannetje" of andere adviezen