mysticwizard schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 20:26:
We zijn op zoek naar nieuwe E-bikes voor het gezin en we hebben ondertussen enkele verkooppunten bezocht in onze buurt.
Het doel is om de fietsen recreatief te gebruiken in het weekend, zeker niet voor woon/werk.
De fietsen moeten geschikt zijn om kindjes te vervoeren / een fietskar te trekken.
Ik heb een overzicht gemaakt van verschillende fietsen die de dealers me aanraden.
Welke types zouden jullie ons eerder aanraden en welke juist minder?
Ik vermoed dat een batterij van 500Wh voldoende zal zijn voor onze ritten - feit is dat de fiets vaak een pak duurder wordt als we gaan naar een batterij van 625Wh.
Zal 50Nm voldoende zijn voor het trekken van een fietskar?
Belangrijk om mee te geven is dat we de fietsen wellicht 95% van hun tijd zullen inzetten op vlak terrein.
Prijs/kwaliteit lijkt de Norta L530 (riem) prijs kwaliteit wel een goede deal...
Op vlak van uiterlijk is hij iets minder maar voor het prijsverschil nemen we dat er wel bij..
Nexus 5 speed versus Enviole op de L540 - is deze de meerprijs het hier waard?
Eventueel andere aanraders voor onze behoeftes?
[Afbeelding]
Ik zou graag nog even terugkomen op bovenstaande post.
We zijn namelijk op verschillende specs erg aan het twijfelen. Met name:
* Riem of ketting
* Batterij: 500Wh of 625Wh
* 50Nm versus 75Nm motor.
We zullen de fietsen enkel gebruiken voor recreatieve tochten in de buurt (Oost- West Vlaanderen / vrij vlak) en de fietsen zullen een kinderwagen moeten trekken.
We schatten in dat we vnl. tochten zullen maken van 60-80km en gezien we een fietskar (met 2 kindjes) zullen trekken zitten we in twijfel over de range van de 500Wh batterij. De 625Wh batterij is dan weer vnl. verkrijgbaar bij duurdere modellen.
De fietsen zullen waarschijnlijk amper in regenweer gebruikt worden en gaan goed onderhouden worden / jaarlijks dealer onderhoud.
Heeft een riem een meerwaarde? Indien niet en we gaan voor een ketting kunnen we het "betaalbaar" houden door bv. de Norta b3010 te kiezen of de Dutch ID S50; beiden met ketting en 625Wh batterij pack. De Norta heeft dan ook nog eens de 75Nm motor terwijl de Dutch ID het nog steeds met 50Nm moet doen. Qua afwerking staan deze natuurlijk ook op een iets hoger niveau dan de modellen in de lagere prijsklasse / alhoewel dat voor ons niet zo bijzonder belangrijk is.
Dan zitten we in de prijsklasse +/- 3.800€ - terwijl de modellen die we normaal op het oog hadden +/- €3.000 zijn - maar die hebben dan maar 500Wh en 50Nm motor.
Gezien het echt om recreatieve tochten gaat vermoed ik dat 50Nm voldoende zal zijn?
Een dealer wist ook te vertellen dat de Norta B3010 uitgerust is met de "nieuwe" Shimano Cues 9 speed en deze een pak duurzamer zouden zijn dan vorige generaties ketting en cassettes. Deze was er alvast vrij lovend over (toch in deze prijsklasse)?
Wat is jullie mening? Thx!
[
Voor 3% gewijzigd door
mysticwizard op 18-04-2025 19:38
]