dank!kadooosh schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 22:08:
[...]
Ik heb nog wel een stukke liggen, zal is kijken of die er makkelijk af gaat.
Hoeveel waarde heeft een slot dat in een kunststofbehuizing zit?breinonline schreef op zondag 30 maart 2025 @ 07:34:
Omdat mijn zoon volgend jaar naar de middelbare school moet (18km fitsen) orienteer ik me op een elektrische fiets en een fietsendrager (ik werk in de buurt dus als er wat bijzonders is kan ik hem en de fiets dan meenemen). Om met die laatste te beginnen: Uebler staat hier goed aangeschreven. Ik twijfel nog erg of ik voor de F14 moet gaan of meteen voor een I21.
Op Amazon.de las ik een I21 review waar ik graag wat ervaringsdeskundigenadvies op zou willen:
[...]
Hoe makkelijk is de kunststof afdekking te verwijderen (en dus de drager), of is dit flauwekul?
Naar mijn mening beperkt. Kunststof zeker als het ouder wordt, breekt makkelijker.
De stang waarmee je het fietsframe met de fietsdrager verbindt, heeft ook een kunststofknop met een goedkoop slot erin. Daar kan je dezelfde vraag bij stellen. Alle fabrikanten gebruiken dit systeem.
Uebler maakt gewoon hele goede fietsdragers. Zou er niet te veel aandacht aan besteden.
Ik heb al jaren een I21 van Uebler, ik haal op de plaats van bestemming de drager eraf, gaat in een oogwenk bewijs van spreke. Super fietsendrager, zeker met de hulpstukken met riem in plaats van een klembreinonline schreef op zondag 30 maart 2025 @ 07:34:
Omdat mijn zoon volgend jaar naar de middelbare school moet (18km fitsen) orienteer ik me op een elektrische fiets en een fietsendrager (ik werk in de buurt dus als er wat bijzonders is kan ik hem en de fiets dan meenemen). Om met die laatste te beginnen: Uebler staat hier goed aangeschreven. Ik twijfel nog erg of ik voor de F14 moet gaan of meteen voor een I21.
Op Amazon.de las ik een I21 review waar ik graag wat ervaringsdeskundigenadvies op zou willen:
[...]
Hoe makkelijk is de kunststof afdekking te verwijderen (en dus de drager), of is dit flauwekul?
Voor de cortina family 2025 op zoek naar een zadelpen.
De eigenares vindt hem, vergeleken mijn kathmandu, niet zo relaxed rijden, en met kind achterop moeten de banden, in ieder geval achter, behoorlijk hard.
Nu heb je natuurlijk een zadelpen met gewoon een veer in de buis voor een paar tientjes, maar die worden eigenlijk overal afgeraden behalve bij de online stunter
Kom je dus bij een parallellogram, met rubber/elastomeer, of met een veer.
Ik heb echter geen idee wat nu de "beste" keus is, zonder gelijk 150+ euro uit te moeten geven, liever 50 dan 100.
Canecreek Thudbusters vallen dan wat mij betreft af omwille van de prijs.
Ik neig naar de "goedkoopste" parallellogram met rubber, dat zal wellicht al voldoende zijn?
Iets als een Suntour NCX lijkt aardig uit de tests te komen voor een nog redelijke prijs, alleen snel slijtage?
Ding wat misschien ook meespeelt, moet een beetje veilig zijn voor de kindervingertjes, dus als het al een parallellogram moet worden met veer, dan ten minste met een hoesje.
De eigenares vindt hem, vergeleken mijn kathmandu, niet zo relaxed rijden, en met kind achterop moeten de banden, in ieder geval achter, behoorlijk hard.
Nu heb je natuurlijk een zadelpen met gewoon een veer in de buis voor een paar tientjes, maar die worden eigenlijk overal afgeraden behalve bij de online stunter
Ik heb echter geen idee wat nu de "beste" keus is, zonder gelijk 150+ euro uit te moeten geven, liever 50 dan 100.
Ik neig naar de "goedkoopste" parallellogram met rubber, dat zal wellicht al voldoende zijn?
Iets als een Suntour NCX lijkt aardig uit de tests te komen voor een nog redelijke prijs, alleen snel slijtage?
Ding wat misschien ook meespeelt, moet een beetje veilig zijn voor de kindervingertjes, dus als het al een parallellogram moet worden met veer, dan ten minste met een hoesje.
[ Voor 3% gewijzigd door mitsumark op 30-03-2025 14:39 ]
Ik kan je geen goed advies geven omdat ik alleen ervaring heb met mijn Kinekt XR van Cirrus Cycle. Wat ik wel tijdens reviews tegenkwam is dat het rubber kan reageren op koude. In de winter kan het materiaal dat de schokken opvangt harder zijn dan bij warmer weer. Wellicht iets om mee te nemen in je besluit.mitsumark schreef op zondag 30 maart 2025 @ 14:09:
Hierbij mijn foto's, wellicht kun je zo het risico inschatten van het beknellingsgevaar.Ding wat misschien ook meespeelt, moet een beetje veilig zijn voor de kindervingertjes, dus als het al een parallellogram moet worden met veer, dan ten minste met een hoesje.
De kans dat het gaat passen op die manier is minimaal. Het scharnier is niet gestandaardiseerd dus kleine kans dat een ander merk gaat passen. De hele stuurpen vervangen is wel een optie, die heeft een standaard diameter. Let op er zijn wel verschillende standaarden. Dit lijkt een "quill" stuurpen en de stuurpen die er op wil zetten is een "a-head". Met zo'n adapter zou deze wel passen: https://www.rosebikes.nl/...788&product_shape=42&sf=1Strider schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 10:37:
Wij twijfelen tussen de Cortina e-common family en de Gazelle Bloom.
Gazelle Bloom heeft een fijnere zit positie, het stuurt minder als een cruiser.
Cortina e-common heeft een vele betere afwerking en een modern frame.
Dus we zijn tot de conclusie gekomen dat als we voor de Cortina willen gaan, we het stuur en de stuurpen willen vervangen.
Een minder breed stuur --> 58cm. Eigenlijk gewoon het stuur van de Gazelle.
Een kortere stuurpen.
Nu ben ik aan het kijken welke stuurpen ik nodig heb, ik hoop eigenlijk dat ik alleen het bovenste gedeelte kan vervangen. Maar dan moet ik iets vinden wat kwa maatgeving exact gelijk is.
Iemand hier ervaring mee?
*Ik heb dit uiteraard ook aan de fietsenwinkel gevraagd, maar die hadden hier geen zin in.
Cortina stuur:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Gazelle stuur
[Afbeelding]
Stuurpen waarvan ik het bovenste gedeelte wil demonteren en op de Cortina wil monteren. Geen idee of die maatvoeringen gelijk zijn.
[Afbeelding]
Voordat je probeert de stuurpen te vervangen zou ik eerst proberen hem wat anders af te stellen. In de foto stuurpen steekt nu best hoog bij de Cortina, en bij de Gazelle absurd hoog.
Het voordeel van deze lange stuurpennen is dat je wel heel veel kan aanpassen. Ik zou eerst de stuurpen veel verder de vork in duwen en dan met het scharnier het stuur naar boven/achter doen. Het stuur kun je ook inkorten met een ijzerzaag, sturen worden breed gemaakt omdat inkorten makkelijker is dan verlengen.
[ Voor 8% gewijzigd door Johnny op 31-03-2025 11:58 ]
Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.
Pendix gebruikers hier? Zag vandaag in de buurt een Roetz met Pendix. Ook nog fatsoenlijk te gebruiken zonder ondersteuning.
Ik heb gezocht op Tweakers maar niet het antwoord gevonden. Op mijn Gazelle Ultimate zit een Kiox 500. Ik wil hier mee navigeren i.c.m. de Komoot app. Ik heb de boel gesynchroniseerd en de gereden ritten komen ook netjes tevoorschijn in de Komoot app, hoewel met wat vertraging af en toe. Maar goed, het werkt.
Als ik echter een route maak in de Komoot app, en deze opsla als fietsroute en zeker weet dat dit ook in de omgeving zit van de (gratis) map van Komoot, verschijnt deze route niet in de Flow app.
Ik heb de Komoot app verbinding weg gehaald en weer op nieuw gesynced, een paar dagen gewacht, handmatig gesynced, niets van dit alles werkt. Ik was van pla om de wereldkaart aan te schaffen omdat de regio die ik nu heb, net te weinig is, maar als de boel niet werkt dan doe ik dat uiteraard niet.
Is er een truuk of handigheid die ik vergeet?
Als ik echter een route maak in de Komoot app, en deze opsla als fietsroute en zeker weet dat dit ook in de omgeving zit van de (gratis) map van Komoot, verschijnt deze route niet in de Flow app.
Ik heb de Komoot app verbinding weg gehaald en weer op nieuw gesynced, een paar dagen gewacht, handmatig gesynced, niets van dit alles werkt. Ik was van pla om de wereldkaart aan te schaffen omdat de regio die ik nu heb, net te weinig is, maar als de boel niet werkt dan doe ik dat uiteraard niet.
Is er een truuk of handigheid die ik vergeet?
just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied
Weet iemand hoe ik ritten kan deleten in de navigatie deel van de de Bosch Flow app
Wanneer ik in het navi deel naar zoeken ga krijg ik een hele lijst en die wil ik inkorten.
Wanneer ik in het navi deel naar zoeken ga krijg ik een hele lijst en die wil ik inkorten.
Misschien een (te?) algemene vraag hier, maar ik heb eens snel de laatste pagina's en de TS doorgelezen en zie niet direct iets relevant..
We willen onze reguliere fietsen inruilen voor een stel elektrische - We gebruiken de gewone fietsen eigenlijk nauwelijks nog, en als we een leuk tochtje willen maken lenen we eigenlijk altijd de elektrische fietsen van mijn ouders.
Enkel is het een wereld waar ik absoluut niet in thuis ben, en mijn interesse erin is vrij beperkt. Ik vermoed ik dat we gewoon hier in de straat bij een lokale winkel gaan aanschaffen naar advies en onderhoud toe. Dat lijkt mij een zeer serieuze man en ik heb ik al goede zaken gehoord over zijn service.
We willen overigens graag degelijk materiaal kopen waar we normaal gezien weinig problemen mee hopen te, dus niet top of the line, maar gewoon iets kwalitatief. We hopen zo rond de 3k per persoon uit te geven, dat mag iets meer zijn als daar reden toe is.
- Motor: Wij voorzien gewoon recreatief gebruik. In de lente en de zomer zo een tochtje van een kilometer of 50 ofzo in de omgeving. Gezien de omgeving wat glooiend is lijkt iets of wat koppel te hebben mij wel handig (minimaal 60 nm, ik gok dat dat ruim voldoende is, ik kom ook véél fietsen tegen met 75 nm, dat lijkt me wat veel maar wie weet handig als we toch wat langere tochtjes zouden doen).
Bosch lijkt me zowat de recurrente (kwalitatieve) motoren te bouwen? Die kom ik toch het vaaktste tegen in alle geval - Nog iets waar ik op moet letten (of een specifiek type dat te vermijden is?)
- Batterij: Ik lees dat de ondergrens tegenwoordig op zowat 500 Wh staat; lijkt me ook voldoende voor ons gebruik. 625/750 lijkt me niet nodig? Fietsen staan ook niet buiten in de winter dus de kou heeft net wat minder vat erop qua degradatie)
- Merk: Ik kom echt bizar veel merken tegen, is er iets waar je écht rekening mee houdt? Typisch zal dat eerder zijn wat te vermijden (als er al iets te vermijden valt). Ik neig zelf naar een Kalkhoff (kom ik vaak tegen, ook hier). De lokale fietsenboer heeft dat ook en die biedt ook veel Lapierre aan. Daarover vind ik hier weinig/niets, maar dat is blijkbaar een vrij bekend Frans merk (tot voor kort ook fietsenleverancier van Groupama-FDJ, dus ze zullen wel weten hoe je een fiets maakt zeker? Als ik dat merk zoek kom ik toch vrijwel enkel positieve zaken tegen)
We willen onze reguliere fietsen inruilen voor een stel elektrische - We gebruiken de gewone fietsen eigenlijk nauwelijks nog, en als we een leuk tochtje willen maken lenen we eigenlijk altijd de elektrische fietsen van mijn ouders.
Enkel is het een wereld waar ik absoluut niet in thuis ben, en mijn interesse erin is vrij beperkt. Ik vermoed ik dat we gewoon hier in de straat bij een lokale winkel gaan aanschaffen naar advies en onderhoud toe. Dat lijkt mij een zeer serieuze man en ik heb ik al goede zaken gehoord over zijn service.
We willen overigens graag degelijk materiaal kopen waar we normaal gezien weinig problemen mee hopen te, dus niet top of the line, maar gewoon iets kwalitatief. We hopen zo rond de 3k per persoon uit te geven, dat mag iets meer zijn als daar reden toe is.
- Motor: Wij voorzien gewoon recreatief gebruik. In de lente en de zomer zo een tochtje van een kilometer of 50 ofzo in de omgeving. Gezien de omgeving wat glooiend is lijkt iets of wat koppel te hebben mij wel handig (minimaal 60 nm, ik gok dat dat ruim voldoende is, ik kom ook véél fietsen tegen met 75 nm, dat lijkt me wat veel maar wie weet handig als we toch wat langere tochtjes zouden doen).
Bosch lijkt me zowat de recurrente (kwalitatieve) motoren te bouwen? Die kom ik toch het vaaktste tegen in alle geval - Nog iets waar ik op moet letten (of een specifiek type dat te vermijden is?)
- Batterij: Ik lees dat de ondergrens tegenwoordig op zowat 500 Wh staat; lijkt me ook voldoende voor ons gebruik. 625/750 lijkt me niet nodig? Fietsen staan ook niet buiten in de winter dus de kou heeft net wat minder vat erop qua degradatie)
- Merk: Ik kom echt bizar veel merken tegen, is er iets waar je écht rekening mee houdt? Typisch zal dat eerder zijn wat te vermijden (als er al iets te vermijden valt). Ik neig zelf naar een Kalkhoff (kom ik vaak tegen, ook hier). De lokale fietsenboer heeft dat ook en die biedt ook veel Lapierre aan. Daarover vind ik hier weinig/niets, maar dat is blijkbaar een vrij bekend Frans merk (tot voor kort ook fietsenleverancier van Groupama-FDJ, dus ze zullen wel weten hoe je een fiets maakt zeker? Als ik dat merk zoek kom ik toch vrijwel enkel positieve zaken tegen)
Jullie vriendelijkste zuiderbuur
Heb er pas 1 laten inbouwen op mijn huidige fiets. Zie mijn eerdere post. Zal er later een review over schrijven. Ben er nu km's mee aan het maken.eenhoorntje schreef op maandag 31 maart 2025 @ 12:56:
Pendix gebruikers hier? Zag vandaag in de buurt een Roetz met Pendix. Ook nog fatsoenlijk te gebruiken zonder ondersteuning.
PSN-id: Chrasher
ik ben toen ik me op mijn fiets ging oriënteren inderdaad gewoon naar de lokale fietsenmaker gegaan, mijn vader had al een Kalkhoff daar gekocht en in onderhoud, dus dat was redelijk makkelijk. Zijn advies, probeer zoveel mogelijk een fiets met standaard gangbare onderdelen te gebruiken, zodat iedere normale fietsenmaker er iets mee kan: Bosch motor, shimano onderdelen, suntour onderdelen. Merk maakt dan niet heel uit. Mijn fietsenmaker had op dat moment voorraad van Cube, Kalkhoff, Cortina, Huyser en Moustache.
Aangezien ik vroeger een batavus m prove heb gehad (mix tussen atb en tourfiets) ben ik voor een fiets gegaan die daar veel op leek, de Moustache X Road. Al heb ik wel ook een paar keer proefgereden op materiaal wat hij daar had staan om het verschil te merken. En ik merk dat ik liever een beetje voor over gebogen zit als rechtop. Wat batterij betreft, in die Moustache zat standaard idd een 500w batterij, maar hier bleek bij check een 650w exemplaar in te zitten, lucky (schijnt niet standaard te zijn geweest op dat moment)
Aangezien ik vroeger een batavus m prove heb gehad (mix tussen atb en tourfiets) ben ik voor een fiets gegaan die daar veel op leek, de Moustache X Road. Al heb ik wel ook een paar keer proefgereden op materiaal wat hij daar had staan om het verschil te merken. En ik merk dat ik liever een beetje voor over gebogen zit als rechtop. Wat batterij betreft, in die Moustache zat standaard idd een 500w batterij, maar hier bleek bij check een 650w exemplaar in te zitten, lucky (schijnt niet standaard te zijn geweest op dat moment)
[ Voor 16% gewijzigd door Alex_79 op 31-03-2025 16:36 ]
Ga naar die fietsenwinkel, en probeer maar eens met een paar modellen te rijden.Jebus4life schreef op maandag 31 maart 2025 @ 16:11:
Misschien een (te?) algemene vraag hier, maar ik heb eens snel de laatste pagina's en de TS doorgelezen en zie niet direct iets relevant..
Kalkhoff is een prima merk.
In jouw geval zou ik kijken naar:
- Nexus 5 naaf (of Enviolo)
- Bosch Active Plus of Performance - Shimano
- schijfremmen
- riem is altijd een plus want weinig onderhoud, maar dat wordt moeilijk voor 3000-3500€.
- Batterij van 500 is ruim voldoende, daar haal je echt wel 60-80km mee.
- fiets moet passen voor jou
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ok bedankt. Ben zelf klaar met alle foefjes en apps enzo. Gewoon ondersteuning, zonder poespasChrasher schreef op maandag 31 maart 2025 @ 16:26:
[...]
Heb er pas 1 laten inbouwen op mijn huidige fiets. Zie mijn eerdere post. Zal er later een review over schrijven. Ben er nu km's mee aan het maken.
Bedenk wel dat het enige verschil is dat deze set in(op)gebouwd kan worden. Verder werkt het grotendeels hetzelfde als iedere andere elektrische fiets met hier ook gewoon een app en eventuele foefjes. Tijdens het rijden heb je die niet nodig, maar vele andere e-bikes kunnen ook zonder.eenhoorntje schreef op maandag 31 maart 2025 @ 18:30:
[...]
Ok bedankt. Ben zelf klaar met alle foefjes en apps enzo. Gewoon ondersteuning, zonder poespas
Deze set heeft eigenlijk maar twee nadelen:
- Zonder ondersteuning voel je hem wel (ongeveer de weerstand van een belaste dynamo-hub in het voorwiel. Mijn andere e-bike met Mahle X35 achterwielmotor fietst lichter zonder ondersteuning.
- Het "na-ijlen"of "na-lopen" (vertraging) van de motor bij het stoppen met trappen, omdat deze motor direct de trapas aandrijft zonder een tussenoverbrenging zoals zo'n beetje alle andere middenmotoren. Hier moet je aan wennen en is te verwaarlozen bij lage ondersteuningen, maar als je hem in de hoogste stand hebt staan, kan dit soms zeer vervelend aanvoelen als je er even niet op bedacht bent.
PSN-id: Chrasher
Even een update op de Komoot vraag die ik eerder stelde: Komoot is recentelijk overgenomen en de sync optie met Flow werkt nu alleen nog maar als je een abonnement afsluit van €5,- per maand. De informatie hierover was nog niet goed te vinden voor mij.
Ik ga eens nadenken of ik dat ga doen of dat er nog betere oplossingen zijn. Jammer want ik ben wel te spreken verder over de Komoot app.
Ik ga eens nadenken of ik dat ga doen of dat er nog betere oplossingen zijn. Jammer want ik ben wel te spreken verder over de Komoot app.
En blijft het wel werken met een Garmin?TTLCrazy schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 06:59:
Even een update op de Komoot vraag die ik eerder stelde: Komoot is recentelijk overgenomen en de sync optie met Flow werkt nu alleen nog maar als je een abonnement afsluit van €5,- per maand. De informatie hierover was nog niet goed te vinden voor mij.
Ik ben ook heel tevreden over Komoot, en heb ooit die 30€ betaald, maar maandelijks iets betalen vind ik dan weer .... meh...
Weet je dat zeker? Ik dacht dat de sync optie zou blijven werken. Op dit moment werkt ie in elk geval nog wel op de Flow app op de smartphone (zojuist getest). Route opslaan in Komoot = zichtbaar in de flow app (Android). Komoot versie is van 21 maart, voor de zekerheid maar ff updates uitzetten dan.TTLCrazy schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 06:59:
@Tommie12 @jurjen_g
Ik heb begrepen dat als je in het verleden maps hebt gekocht het voorlopig blijft werken, maar geen garanties.
Hier is wat meer info te vinden:
https://www.dcrainmaker.c...s-this-wont-end-well.html
Ik heb begrepen dat als je in het verleden maps hebt gekocht het voorlopig blijft werken, maar geen garanties.
Als ik mijn Garmin niet meer kan gebruiken voor een route met Komoot, dan zal ik nooit geld betalen aan Komoot.TTLCrazy schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 09:40:
@Tommie12 @jurjen_g
Maandelijks betalen voor die functie vind ik een brug te ver voor mijn beperkt gebruik. Daarom ook dat ik die 30€ voor levenslang gebruik van alle kaarten een goede deal vond...
Nu besef ik ook wel dat levenslang een hol woord is, maar nog maar een abo ga ik echt niet doen.
Moet je bij Garmin betalen als je die gebruikt voor je routes? Mijn Garmin Edge Explorer begint wat ouder te worden en mogelijk vervang ik die wel.
Ah ja ik had wel het lifetime wereldkaart direct erbij gekocht, hopelijk is dat mijn geluk...TTLCrazy schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 09:40:
@Tommie12 @jurjen_g
ik heb de x3 en daar van kan ik het licht ook niet uit zetten, is volgens mij standaard bij de meeste e bikes tegenwoordig.knowitall64 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 13:38:
Ik heb een nieuwe crivit urban ebike y3 gekocht en ik heb een vraag. Als ik de fiets aanzet dan is het licht standaard aan. Ik kan switchen tussen normaal licht en groot licht maar weet iemand of ik het licht overdag ook uit kan doen? Ik lees nergens of dat kan.
Alvast bedankt voor je reactie
Smaken verschillen. Ik heb ook nog een Garmin Oregon 450t. Indertijd een uitkomst. Ik ben nog van de generatie die is opgegroeid met papieren (detail) kaarten. Waarop ik mijn wandel en fietsroutes bedenk. Navigeren met die Garmin was niet echt makkelijk. Een klein priegelig scherm, voor mij slecht leesbaar in het felle zonlicht. In de praktijk gebruikte ik de Garmin het meest om vast te stellen dat we niet verdwaald waren. Zodat we niet nog verder zouden verdwalen. Op elke route ging de papieren kaart toch mee om overzicht te behouden. Wat ook handig was het kunnen bekijken van de route achteraf op mijn PC. Zo heb ik een heel archief aan routes opgebouwdTommie12 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:00:
Als ik mijn Garmin niet meer kan gebruiken voor een route met Komoot,
Als vervanging heb ik een waterdichte contact oplaadbare smartphone gekocht. Met een BT sport headset erbij. Voor de kosten hoef je het niet te laten. 240 euro bij elkaar. (Mijn hoofd smartphone met belangrijke privé en financiële gegevens houd ik apart, daar wik ik geen risico mee lopen) Zon of geen zon, ik kan nu zonder van de fiets af te stappen de route blijven volgen. Zonder mijn leesbril op te moeten zetten.
Wat het navigeren betreft is er alsof er een nieuwe wereld voor me opengaat. Thuis kan ik rustig en makkelijk op mijn 32 inch scherm de route bedenken. Belangrijk is om de wegen met veel autoverkeer te kunnen mijden. Die wegen zijn geen pretje hier in Italië. Met komoot heb ik het idee voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten. Ik heb nu 8 routes van over de 50 km gereden en alle informatie klopt gewoon. In het bijzonder omtrent de niet verharde paden. Het gegeven dat we die accuraat kunnen inschatten en gebruiken geeft een enorme uitbreiding van de mogelijkheden tot het samenstellen van een route. En of we die geplande route ook fysiek kunnen halen. Met 50% accu (=400Wh) kunnen we ongeveer 1100 hoogtemeters maken. En bij consequent de tour+ stand voel ik dan ook echt mijn benen wel. Dus die accu geen we niet snel helemaal leeg rijden
Ik navigeer eigenlijk helemaal op komoot. De koppeling met de Bosch flow app gebruik ik niet. De flow app gebruik ik alleen als trackrecord van de eigen geleverde fysieke inspanning. Als 69 jarige moet ik mijn spieren aan het werk houden. Om verder verval te voorkomen.
Maar goed, de kosten. 30 euro is echt te verwaarlozen op het geheel van de kosten van de e-bikes. En ehh... 60 euro per jaar als abonnement is ook nog wel op te brengen. Mocht het zover komen.
route maken op je 32 inch beeldscherm gaat ook prima met Garmin Connect hoor, doe ik al jaren. Het gaat dan mbv googlemaps, Here maps of Openstreetmap en werkt prima!! En gratis
Komoot breekt zijn beloftes mogelijk, en dat wil ik niet belonen.OttiglioM schreef op woensdag 2 april 2025 @ 10:27:
[...]
Smaken verschillen. Ik heb ook nog een Garmin Oregon 450t. Indertijd een uitkomst. Ik ben nog van de generatie die is opgegroeid met papieren (detail) kaarten. Waarop ik mijn wandel en fietsroutes bedenk. Navigeren met die Garmin was niet echt makkelijk. Een klein priegelig scherm, voor mij slecht leesbaar in het felle zonlicht. In de praktijk gebruikte ik de Garmin het meest om vast te stellen dat we niet verdwaald waren. Zodat we niet nog verder zouden verdwalen. Op elke route ging de papieren kaart toch mee om overzicht te behouden. Wat ook handig was het kunnen bekijken van de route achteraf op mijn PC. Zo heb ik een heel archief aan routes opgebouwd
Als vervanging heb ik een waterdichte contact oplaadbare smartphone gekocht. Met een BT sport headset erbij. Voor de kosten hoef je het niet te laten. 240 euro bij elkaar. (Mijn hoofd smartphone met belangrijke privé en financiële gegevens houd ik apart, daar wik ik geen risico mee lopen) Zon of geen zon, ik kan nu zonder van de fiets af te stappen de route blijven volgen. Zonder mijn leesbril op te moeten zetten.
Wat het navigeren betreft is er alsof er een nieuwe wereld voor me opengaat. Thuis kan ik rustig en makkelijk op mijn 32 inch scherm de route bedenken. Belangrijk is om de wegen met veel autoverkeer te kunnen mijden. Die wegen zijn geen pretje hier in Italië. Met komoot heb ik het idee voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten. Ik heb nu 8 routes van over de 50 km gereden en alle informatie klopt gewoon. In het bijzonder omtrent de niet verharde paden. Het gegeven dat we die accuraat kunnen inschatten en gebruiken geeft een enorme uitbreiding van de mogelijkheden tot het samenstellen van een route. En of we die geplande route ook fysiek kunnen halen. Met 50% accu (=400Wh) kunnen we ongeveer 1100 hoogtemeters maken. En bij consequent de tour+ stand voel ik dan ook echt mijn benen wel. Dus die accu geen we niet snel helemaal leeg rijden
Ik navigeer eigenlijk helemaal op komoot. De koppeling met de Bosch flow app gebruik ik niet. De flow app gebruik ik alleen als trackrecord van de eigen geleverde fysieke inspanning. Als 69 jarige moet ik mijn spieren aan het werk houden. Om verder verval te voorkomen.
Maar goed, de kosten. 30 euro is echt te verwaarlozen op het geheel van de kosten van de e-bikes. En ehh... 60 euro per jaar als abonnement is ook nog wel op te brengen. Mocht het zover komen.
De app is prima en ook 30€ waard, maar ik ga er geen 5€ per maand voor betalen.
Wat de accuraatheid van gegevens betreft ben ik niet zo tevreden.
Ik heb in mijn buurt (en dat is tussen Antwerpen en Brussel) al meerdere paden gehad die afgesloten waren, onbereidbaar, en bij het wandelen zelfs een kniediep door het water moeten waden om de weg te kunnen volgen...
De trend dat bedrijven overgenomen worden en dan maar de tarieven omhoog gooien en vroegere beloftes breken vind ik laakbaar.
Als ze 5€ willen per maand, dan zullen ze echt moeten tonen dat ze dat waard zijn.
Na jaren op een 2e hands Sparta Emotion C3 te hebben gereden ben ik toe aan iets nieuws.
Ik had mijn zinnen gezet op de Tenways CGO800 Plus maar heb toch ook mijn twijfels over het merk omdat ik wel 10 jaar met de fiets wil doen. Ik lees veel verhalen over problemen met de fiets en onderdelen en ben bang dat ik na de 2 jaar garantie extra kosten moet gaan maken.
Ik heb in het verleden ook een Cube fiets gehad en kwam de Cube Touring Hybrid Pro 625.
In dat merk heb ik meer vertrouwen dat ik na 2 jaar nog lang vooruit kan.
Plus punten zijn:
- Betrouwbare bosch motor vs Tenways C9 (Bafang)
- Meer koppel 75Nm vs 45Nm
- Shimano Deore vs Claris
- accu 625Wh vs : 475,2 Wh
Nadeel is dat de Cube voor € 2500 te krijgen is en den Tenways voor € 1900.
Ik had mijn zinnen gezet op de Tenways CGO800 Plus maar heb toch ook mijn twijfels over het merk omdat ik wel 10 jaar met de fiets wil doen. Ik lees veel verhalen over problemen met de fiets en onderdelen en ben bang dat ik na de 2 jaar garantie extra kosten moet gaan maken.
Ik heb in het verleden ook een Cube fiets gehad en kwam de Cube Touring Hybrid Pro 625.
Plus punten zijn:
Ah, Bending Spoons... dat is geen goed nieuws voor Komoot-gebruikers vrees ik, maar nog minder goed nieuws voor het personeel van Komoot. Bending Spoons staat erom bekend dat ze al hun aquisities naar Italië halen; vorig jaar hebben ze WeTransfer overgenomen en 75% van het personeel in Nederland ontslagen. In het verleden hebben ze hetzelfde met Evernote gedaan.TTLCrazy schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 09:40:
@Tommie12 @jurjen_g
Je kunt er ook van uit gaan dat binnen een jaar de abonnementsstructuur wordt omgegooid. En qua functionaliteit... wie zal 't zeggen?
TTLCrazy schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 06:59:
:strip_exif()/f/image/GQ9Lo3SyDR3Fzqs2gRZnWc74.jpg?f=fotoalbum_large)
Het eerste jaar is trouwens €29,95 ipv €60/€5 per maand.
Hier staat toch precies wat ik ook vertel?L.N. schreef op woensdag 2 april 2025 @ 16:19:
[...]
[Afbeelding]
Het eerste jaar is trouwens €29,95 ipv €60/€5 per maand.
Ik zou niet twijfelen. 1900 euro is ook een hoop geld, en de kans is groot dat de fiets je niet bevalt.inTIMidate schreef op woensdag 2 april 2025 @ 12:19:
Na jaren op een 2e hands Sparta Emotion C3 te hebben gereden ben ik toe aan iets nieuws.
Plus punten zijn:
Leg 700 euro bij voor een niet Chinese fiets met kwaliteitsonderdelen en een hoop gemak. Zo groot is dat verschil dan ook niet meer
Dan nog vind ik de Cube heel competitief geprijsd, en de Tenways duur.inTIMidate schreef op woensdag 2 april 2025 @ 12:19:
Plus punten zijn:
10 jaar rijden mag met de Cube geen groot probleem zijn (met wat liefde voor ketting, tandwieltjes en remmen), voor de Tenways wordt dat een uitdaging.
Even mezelf quoten, lijstje inmiddels onderstaande 4.mitsumark schreef op zondag 30 maart 2025 @ 14:09:
Voor de cortina family 2025 op zoek naar een zadelpen.
XLC SP-S07, 60 euro
Satori Animaris, 80 euro
BBB Cycling BSP-41, 90 euro
Suntour SP12-NCX, 90 euro (incl veer en hoesje)
XLC lijkt 1 van de goedkopere acceptabele (geen telescoop), kun je ook direct bestellen met de juiste veer waardoor je die niet extra bij hoeft te bestellen.
De Satori wordt wel eens genoemd als goed alternatief voor de Suntour maar is niet zo goed leverbaar.
De BBB lijkt een aardige, al vind ik de veerconstructie wat raar, maar kan niet vinden of ie net zo goed is als de Suntour en is (momenteel) niet goedkoper.
De Suntour wordt alom geprezen, maar heeft eigenlijk 2-3cm teveel uitsteeklengte , net als de XLC en Satori overigens. Uitsteeklengte van de BBB kan ik echter zo snel niet vinden maar die lijkt optisch wel lager te kunnen.
Nog tips waarom 1 juist wel of juist niet?
Geen ervaring met die dingen, maar gezien er een kind achterop zit, wel goed opletten dat die dingen geen vingerknippertjes worden...mitsumark schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 10:28:
[...]
Even mezelf quoten, lijstje inmiddels onderstaande 4.
XLC SP-S07, 60 euro
Satori Animaris, 80 euro
BBB Cycling BSP-41, 90 euro
Suntour SP12-NCX, 90 euro (incl veer en hoesje)
XLC lijkt 1 van de goedkopere acceptabele (geen telescoop), kun je ook direct bestellen met de juiste veer waardoor je die niet extra bij hoeft te bestellen.
De Satori wordt wel eens genoemd als goed alternatief voor de Suntour maar is niet zo goed leverbaar.
De BBB lijkt een aardige, al vind ik de veerconstructie wat raar, maar kan niet vinden of ie net zo goed is als de Suntour en is (momenteel) niet goedkoper.
De Suntour wordt alom geprezen, maar heeft eigenlijk 2-3cm teveel uitsteeklengte , net als de XLC en Satori overigens. Uitsteeklengte van de BBB kan ik echter zo snel niet vinden maar die lijkt optisch wel lager te kunnen.
Nog tips waarom 1 juist wel of juist niet?
Heeft er iemand ervaring met een Simson Kettingslot? Ik heb voor de verzekering een ART2 kettingslot nodig en Simson is best betaalbaar.
BlaBlaBla
Nyarlathotep schreef op woensdag 2 april 2025 @ 22:27:
[...]
Ik zou niet twijfelen. 1900 euro is ook een hoop geld, en de kans is groot dat de fiets je niet bevalt.
Leg 700 euro bij voor een niet Chinese fiets met kwaliteitsonderdelen en een hoop gemak. Zo groot is dat verschil dan ook niet meer
Het is de Cube gewordenTommie12 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 09:51:
[...]
Dan nog vind ik de Cube heel competitief geprijsd, en de Tenways duur.
10 jaar rijden mag met de Cube geen groot probleem zijn (met wat liefde voor ketting, tandwieltjes en remmen), voor de Tenways wordt dat een uitdaging.
Ik heb donderdag ochtend een proefrit gedaan en laten reserveren, smiddags gekocht en vrijdag ochtend opgehaald. Ze hadden nog de juiste maat in de doos staan
Ik en mijn vrouw hebben beidene en Simson slot erbij en zijn er tevreden over. Overigens hadden we beide een top lock kettingslot besteld bij bol en kregen we de Simson opgestuurd. Los van het logo zijn de sloten identiek maar de prijs is ene paar euro minder: €30,92.
Aldus is deze naar de FM geweest. Ik kreeg een elektrische leenfiets mee om naar mijn werk ta gaan en ik had wat puntjes voor de FM. Zo is de naaf in een oliebadje geweest en is mijn riem wat strakker gezet. De naaf trapt weer lekker glad en het resoneren is zo goed als weg. Al met al duidelijk te merken dat de fiets in onderhoud is geweest.jimh307 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 17:49:
[...]
Fiets gaat as donderdag even naar de FM omdat mijn Nexus 8 naaf droog begint te lopen en ik de riem iets strakker wil hebben want die is wat los. Goed onderhoud is voor mij wel belangrijk. Gaat wel iets kosten, maar het plezier wat mijn Gazelle mij geeft is dat wel waard.
Na mijn werk weer naar de FM om mijn fiets op te halen en daar kwam de rekening aan. Ik dacht van, "die ga ik voelen". Nou niet dus. Slechts 27 euro
We hebben onze 2e auto de deur uit gedaan en zijn van plan om binnenkort een elektrische moederfiets aan te schaffen.
Op dit moment vooral twijfel tussen een Gazelle Bloom C7 en een Cortina E-Common Family. Gaan binnenkort een proefritje doen.
Zijn er Tweakers die ervaring hebben met beiden? Wellicht een andere optie die we over het hoofd zien? Budget 2000~3000 en zal voornamelijk gebruikt worden om de kinderen weg te brengen en af en toe een boodschapje.
Op dit moment vooral twijfel tussen een Gazelle Bloom C7 en een Cortina E-Common Family. Gaan binnenkort een proefritje doen.
Zijn er Tweakers die ervaring hebben met beiden? Wellicht een andere optie die we over het hoofd zien? Budget 2000~3000 en zal voornamelijk gebruikt worden om de kinderen weg te brengen en af en toe een boodschapje.
De kogel is door de kerk hier. Paar testritjes gaan maken en een Lapierre e-explorer 7.6 gekocht. Ik vond hem heerlijk fijn rijden dus de keuze was snel gemaakt.
Het is het model van vorig jaar en stond dus afgeprijsd tot 3k - Mijn vriendin heeft dezelfde maar dan het damesmodel gekocht (er was nog 1 hoog en 2 lage modellen).
85 NM, wel een Yamaha motor (maar daar maak ik me weinig zorgen over, Japanners maken meestal zéér degelijk spul) en een 625KW batterij.
Had hem online nog net wat scherper geprijst kunnen vinden, maar de lokale fietsenboer staat bekend voor zijn service en ligt letterlijk achter de hoek, dan steun ik hem liever dan een webshop. Bovendien gaat hij hem nog een onderhoud/check geven en dan pik ik hem de komende dagen op.
Vooral benieuwd of ik hem genoeg ga gebruiken om de aaschaf te verantwoorden...
Het is het model van vorig jaar en stond dus afgeprijsd tot 3k - Mijn vriendin heeft dezelfde maar dan het damesmodel gekocht (er was nog 1 hoog en 2 lage modellen).
85 NM, wel een Yamaha motor (maar daar maak ik me weinig zorgen over, Japanners maken meestal zéér degelijk spul) en een 625KW batterij.
Had hem online nog net wat scherper geprijst kunnen vinden, maar de lokale fietsenboer staat bekend voor zijn service en ligt letterlijk achter de hoek, dan steun ik hem liever dan een webshop. Bovendien gaat hij hem nog een onderhoud/check geven en dan pik ik hem de komende dagen op.
Vooral benieuwd of ik hem genoeg ga gebruiken om de aaschaf te verantwoorden...
Jullie vriendelijkste zuiderbuur
Ik heb dus de VW Premium fietsdrager gekocht en dacht dat dit een rebrande Uebler I21 Z90 was. Maar dat klopt dus niet. Bij de VW Premium klappen de achterlichten opzij, waardoor deze een stuk breder is dan de I21. De vorm van de achterlichten is ook anders.L.N. schreef op zondag 23 maart 2025 @ 21:04:
@Foxhill Wat zijn de verschillen? De verkoper geeft aan dat het model de opvolger is van de Uebler i21-VW en als ik Google vind ik alleen maar posts die zeggen dat de Premium gelijk is aan de i21.
Wij hebben ene Gazelle Bloom gehad (blauwe mama fiets). Was echt geen fijne fiets, de ondersteuning van de Shimano Steps monitor was veel te weinig. Fiets is zwaar en geen vering.danslo schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 21:50:
We hebben onze 2e auto de deur uit gedaan en zijn van plan om binnenkort een elektrische moederfiets aan te schaffen.
Wij hebben de Bloom C310 al een jaar na volle tevredenheid. De Enviolo is prettig en de Shimano Steps motor 60Nm is ook meer dan zat.danslo schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 21:50:
Uiteraard rijdt hij heel anders dan mijn 15kg wegende hybride fiets, maar dat weet je als je een moederfiets koopt. Hij is zeer degelijk en kinderen + boodschappen meenemen gaat perfect. Dus voor het doel waar hij voor gemaakt is een erg goede fiets!
4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19
Leuk internet of shit-verhaal: mijn Riese&Müller e-bike is vandaag niet bruikbaar omdat hun website stuk is (zie r-m.de).
Ik had 'm gisterenavond geparkeerd met het alarm ingeschakeld (zit in hun online service ding), aangezien ik in een appartement woon. En deze ochtend werkt de app gewoon helemaal niet om het alarm uit te zetten.
Blijkbaar zitten al hun online services in dezelfde stack waardoor alles tegelijkertijd down gaat.
Nergens informatie te vinden, dus ik heb ze uiteindelijk gewoon in Duitsland moeten opbellen om te vragen wat de situatie is. In theorie zou het nu snel opgelost moeten zijn, maar we zitten dus wel al met minstens meer dan 2u downtime waarin niemand met een Riese&Müller z'n alarm kan uitschakelen.
Zucht.
Ik had 'm gisterenavond geparkeerd met het alarm ingeschakeld (zit in hun online service ding), aangezien ik in een appartement woon. En deze ochtend werkt de app gewoon helemaal niet om het alarm uit te zetten.
Blijkbaar zitten al hun online services in dezelfde stack waardoor alles tegelijkertijd down gaat.
Nergens informatie te vinden, dus ik heb ze uiteindelijk gewoon in Duitsland moeten opbellen om te vragen wat de situatie is. In theorie zou het nu snel opgelost moeten zijn, maar we zitten dus wel al met minstens meer dan 2u downtime waarin niemand met een Riese&Müller z'n alarm kan uitschakelen.
Zucht.
Complete afhankelijkheid van werkend internet zal ik persoonlijk nimmer mee instemmen als er geen (beveiligde) offline backdoor is.
Bijzonder. Dus buiten Bosch om een slot zelf gehost zegmaar? Ik kan er op internet nog niets van vinden.AmbroosV schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 12:28:
Leuk internet of shit-verhaal: mijn Riese&Müller e-bike is vandaag niet bruikbaar omdat hun website stuk is (zie r-m.de).
Zucht.
Yep, hun "RX Chip". Een kleine module van een Europees bedrijf met eigen batterij, LTE en GPS etc. Ik kan de fabrikant even niet vinden maar die hebben een nette website.Foxhill schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 12:44:
[...]
Bijzonder. Dus buiten Bosch om een slot zelf gehost zegmaar? Ik kan er op internet nog niets van vinden.
Werkt altijd goed zolang je LTE hebt, maar vandaag dus niet

Net gevonden, het is een IoT-ding van Comodule: https://www.comodule.com/riesemuller
Vanmiddag bericht gehad van de Fietsenwinkel dat mijn bestelde Cube Kathmandu Hybrid Comfort Pro 800 wederom vertraagd is. Ik had deze besteld op 14 januari en zou een levertijd hebben van drie weken. Toen kreeg ik bericht dat de levering met zes weken was vertraagd naar week 14. Nu zijn daar weer 7(!) weken bijgekomen en is de verwachte levertijd nu week 21.
Ik heb de bestelling dus geannuleerd.
Ik ga dus weer op zoek...
Bizar... je hoort nergens dat er enorme tekorten zijn aan onderdelen.Tranquility schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 14:03:
Vanmiddag bericht gehad van de Fietsenwinkel dat mijn bestelde Cube Kathmandu Hybrid Comfort Pro 800 wederom vertraagd is. Ik had deze besteld op 14 januari en zou een levertijd hebben van drie weken. Toen kreeg ik bericht dat de levering met zes weken was vertraagd naar week 14. Nu zijn daar weer 7(!) weken bijgekomen en is de verwachte levertijd nu week 21.
Ofwel is het een probleem met 1 container uit China met frames of zo die van de boot gevallen is, ofwel heeft jouw fietsenwinkel een probleem met Cube (bv achterstallige betalingen) en krijgen ze niks geleverd.
Ik heb in februari een Cube Kathmandu gekocht in de winkel van Fietsenwinkel.nl en daar hadden ze hem op voorraad. Maar de medewerker vertelde wel dat Cube wat onbetrouwbaar is qua leverdata.Tommie12 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 14:41:
[...]
Bizar... je hoort nergens dat er enorme tekorten zijn aan onderdelen.
Ofwel is het een probleem met 1 container uit China met frames of zo die van de boot gevallen is, ofwel heeft jouw fietsenwinkel een probleem met Cube (bv achterstallige betalingen) en krijgen ze niks geleverd.
Ik kon hem (dezelfde Cube Kathmandu hybrid comfort pro 800) afgelopen maart ook na de proefrit direct meekrijgen van de lokale fietshandelaar. Maar ten tijde van proefrit reserveren anderhalve week eerder, waren toen in hun systeem volgens mij ook maar iets van 3 of 4 in heel NL beschikbaar. Ook zij zeiden dat Cube vaak in kleine batches fietsen binnenhaalt, waardoor elke batch vrij snel uitverkocht is en daardoor kans is op lang wachten als ie niet toevallig op voorraad is. En soms ook ineens helemaal niet meer als ze besluiten geen nieuwe batch te laten produceren. Dat is wel jammer aan Cube, maar wel zo veilig voor hun ivm risico op onverkoopbare voorraden nu de ontwikkelingen zo snel gaan in fietsenland.Hamkaaz schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 16:03:
[...]
Ik heb in februari een Cube Kathmandu gekocht in de winkel van Fietsenwinkel.nl en daar hadden ze hem op voorraad. Maar de medewerker vertelde wel dat Cube wat onbetrouwbaar is qua leverdata.
Als je je framemaat weet en eventuele accesoires dan is het wellicht de moeite waard om wat fietsenboeren in de regio te bellen en dan hopen dat één hem heeft staan?Tranquility schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 14:03:
Hilarisch, dank voor het delen. Dit geeft bij mij de doorslag om voor een fiets met Bosch alarm module te gaan ipv een R&M met RX. Verwacht eigenlijk wel dat Bosch dit beter voor elkaar heeft. Hoewel R&M dit (mag ik hopen) direct gaat ombouwen.AmbroosV schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 12:28:
Zucht.
Tsja, maar dit (en de verhalen hierboven) klinken bij mij toch echt alsof er bij Cube iets niet helemaal goed gaat hoor. Ja je kunt voorzichtig bestellen, maar als klanten vervolgens maanden na een bestelling nog steeds geen fiets hebben dan kost het ook gewoon omzet - en dat wil je als bedrijf ook niet.jurjen_g schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 16:49:
[...]
Ik kon hem (dezelfde Cube Kathmandu hybrid comfort pro 800) afgelopen maart ook na de proefrit direct meekrijgen van de lokale fietshandelaar. Maar ten tijde van proefrit reserveren anderhalve week eerder, waren toen in hun systeem volgens mij ook maar iets van 3 of 4 in heel NL beschikbaar. Ook zij zeiden dat Cube vaak in kleine batches fietsen binnenhaalt, waardoor elke batch vrij snel uitverkocht is en daardoor kans is op lang wachten als ie niet toevallig op voorraad is. En soms ook ineens helemaal niet meer als ze besluiten geen nieuwe batch te laten produceren. Dat is wel jammer aan Cube, maar wel zo veilig voor hun ivm risico op onverkoopbare voorraden nu de ontwikkelingen zo snel gaan in fietsenland.
Dat de één zo'n fiets zo'n beetje uit voorraad krijgt, en @Tranquility meer dan 4 maanden moet wachten kan aan een heleboel dingen liggen.
- het kan een supply chain issue zijn of een betalingsachterstand bj de fietsenmaker, zoals @Tommie12 suggereert
- het kan ook zijn dat Cube zelf met een cash-flow-probleem zit waardoor leveringen vertragen
- het kan (verkeerde) zuinigheid zijn
- beschikbare fietsen worden verkocht aan de handelaren die de minste korting hebben bedongen (

- er is een grote klant tussendoor komen fietsen die alle beschikbare voorraad afneemt

- dat alles kan ook nog eens bij die fietsenwinkel spelen... (maar als dit een algemeen Cube-probleem is dan is dat onwaarschijnlijk)
- en dan zijn er vast nog talloze scenario's waar ik niet aan gedacht heb...
Ik heb de SDK van Comodule even bekeken, ze kunnen in theorie perfect een manier toevoegen om het alarm uit te schakelen via BLE. We zien wel!Lo2 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 17:39:
[...]
Hilarisch, dank voor het delen. Dit geeft bij mij de doorslag om voor een fiets met Bosch alarm module te gaan ipv een R&M met RX. Verwacht eigenlijk wel dat Bosch dit beter voor elkaar heeft. Hoewel R&M dit (mag ik hopen) direct gaat ombouwen.
Dus als er even geen mobiel internet is, of een storing bij de fabrikant, doet je fiets het niet?AmbroosV schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 12:28:

Wie verzint zoiets?
Ik kan er echt met mijn verstand niet bij dat iemand met droge ogen zoiets kan verzinnen. Zelfs een Tesla kun je (v.z.i.w.) gewoon starten zonder dat ie een dataverbinding heeft.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Welkom in de moderne tijd van nu waarbij alles via het www gaat. Het is leuk bedacht en internet is zeer stabiel, maar foutloos is het niet. Een storing en dan zit je.Andrehj schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 19:57:
[...]
Dus als er even geen mobiel internet is, of een storing bij de fabrikant, doet je fiets het niet?![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Wie verzint zoiets?
Ik kan er echt met mijn verstand niet bij dat iemand met droge ogen zoiets kan verzinnen. Zelfs een Tesla kun je (v.z.i.w.) gewoon starten zonder dat ie een dataverbinding heeft.
*jimh307 zal nooit, en dan ook werkelijk helemaal nooit een vervoersmiddel kopen dat 'afhankelijk' is van internet
Heb al bij diverse lokale fietsenmakers gekeken maar die hebben geen enkele Cube staan. Probleem is dat deze fiets te nieuw is en nog nauwelijks is uitgeleverd. Ik snap ook niet waar Cube mee bezig is. Door niet te produceren/leveren raken ze klanten kwijt. Voor mij vervelend omdat ik echt mijn zinnen had gezet op de Kathmandu Hybrid Comfort Pro 800 met de grote accu. Er is gewoon bijna geen alternatief voor dit geld, zeker niet met dat model trapezium frame in combinatie met de rode kleur.Nyarlathotep schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 17:25:
Als je je framemaat weet en eventuele accesoires dan is het wellicht de moeite waard om wat fietsenboeren in de regio te bellen en dan hopen dat één hem heeft staan?
Ik heb nog een mail gestuurd naar de CUBE Store voor levertijden, zij hebben waarschijnlijk door kortere lijntjes accuratere informatie dan Fietsenwinkel.nl, dus ben benieuwd wat zij te melden hebben. Het kan zijn dat ze qua voorraad en levering hun eigen Stores voorrang geven op wederverkopers. Als dat meevalt, bestel ik de fiets daar.
Sinds kort maar mijn urban arrow tijdens het rijden een tikkend/kloppend geluid. Alsof er iets van metaal op en neer tikt. Moeilijk uit te leggen.. wat zou dit kunnen zijn?
Ik snap de frustratie... Die van mij komt ook rechtstreeks uit de winkel en het was de enige die zij hadden staan.Tranquility schreef op woensdag 9 april 2025 @ 08:33:
[...]
Heb al bij diverse lokale fietsenmakers gekeken maar die hebben geen enkele Cube staan. Probleem is dat deze fiets te nieuw is en nog nauwelijks is uitgeleverd. Ik snap ook niet waar Cube mee bezig is. Door niet te produceren/leveren raken ze klanten kwijt. Voor mij vervelend omdat ik echt mijn zinnen had gezet op de Kathmandu Hybrid Comfort Pro 800 met de grote accu. Er is gewoon bijna geen alternatief voor dit geld, zeker niet met dat model trapezium frame in combinatie met de rode kleur.
Ik heb nog een mail gestuurd naar de CUBE Store voor levertijden, zij hebben waarschijnlijk door kortere lijntjes accuratere informatie dan Fietsenwinkel.nl, dus ben benieuwd wat zij te melden hebben. Het kan zijn dat ze qua voorraad en levering hun eigen Stores voorrang geven op wederverkopers. Als dat meevalt, bestel ik de fiets daar.
Je kan ook in Duitsland kijken (het is immers een Duits merk). Via de site Idealo.de (kleur maakt voor zoeken niet uit) kun je zoeken; het is één van de zo niet de meest populaire Duitse prijsvergelijker.
Zo vind ik de fiets bij deze shop in een drietal maten.
@Tranquility Al gekeken bij Broekhuis, heeft 9 vestigingen.
https://eenbroekhuisfiets...t-pro-800-heren/#170=5768
Fietsenwinkel.nl is/was een ster in het verkopen van fietsen met een korte levertijd, die dan toch niet leverbaar bleken te zijn. Als alternatief kreeg je dan een soortgelijke fiets aangeboden van hun huismerk die wel leverbaar was. Ik weet niet of dat bij jou ook is gebeurd, maar destijds (2018) was het schering en inslag.Tranquility schreef op woensdag 9 april 2025 @ 08:33:
[...]
Heb al bij diverse lokale fietsenmakers gekeken maar die hebben geen enkele Cube staan. Probleem is dat deze fiets te nieuw is en nog nauwelijks is uitgeleverd. Ik snap ook niet waar Cube mee bezig is. Door niet te produceren/leveren raken ze klanten kwijt. Voor mij vervelend omdat ik echt mijn zinnen had gezet op de Kathmandu Hybrid Comfort Pro 800 met de grote accu. Er is gewoon bijna geen alternatief voor dit geld, zeker niet met dat model trapezium frame in combinatie met de rode kleur.
Tip: geef iets meer uit en bestel hem bij een lokale fietsenmaker.
denk dat je in de war bent met de X21? Maar de vw dragers zijn wel degelijk Uebler dragers.L.N. schreef op zondag 6 april 2025 @ 15:56:
[...]
Ik heb dus de VW Premium fietsdrager gekocht en dacht dat dit een rebrande Uebler I21 Z90 was. Maar dat klopt dus niet. Bij de VW Premium klappen de achterlichten opzij, waardoor deze een stuk breder is dan de I21. De vorm van de achterlichten is ook anders.
Ik sta op het punt om dezelfde aan te schaffen, vroeg me af of je misschien wat positieve en/of negatieve dingen hebt die je opgevallen zijn nu je hem een maandje hebt. En hoe de zithouding is bij dit nieuwe model.momenol schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 17:49:
Wij hebben de Lidl Crivit Urban E-Bike X.3 binnen voor review.
Als er vragen zijn, stel ze gerust![]()
[Afbeelding]
Zit zelf nog beetje te twijfelen tussen de ketting en de riem aandrijving.
Dank voor de suggestie, ze hebben alleen de kleine framematen in rood, alleen een 62cm (ik ben 190cm) zou op voorraad zijn in het zwart, maar heb graag de rode.mguzz schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:29:
Maar ik zal ze eens mailen, dat kan nooit kwaad.
Ik ga zeker eens langs een lokale fietsenmaker bij mij in de buurt vragen wat zij kunnen zeggen over levertijden van Cube fietsen.dennisfr schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:01:
Fietsenwinkel.nl is/was een ster in het verkopen van fietsen met een korte levertijd, die dan toch niet leverbaar bleken te zijn. Als alternatief kreeg je dan een soortgelijke fiets aangeboden van hun huismerk die wel leverbaar was. Ik weet niet of dat bij jou ook is gebeurd, maar destijds (2018) was het schering en inslag.
Tip: geef iets meer uit en bestel hem bij een lokale fietsenmaker.
Dank ook voor de suggestie maar ik koop toch liever een fiets in Nederland, maar in mijn framemaat 58 of 62 zijn ze er sowieso niet.Nyarlathotep schreef op woensdag 9 april 2025 @ 09:20:
Ik snap de frustratie... Die van mij komt ook rechtstreeks uit de winkel en het was de enige die zij hadden staan.
Je kan ook in Duitsland kijken (het is immers een Duits merk). Via de site Idealo.de (kleur maakt voor zoeken niet uit) kun je zoeken; het is één van de zo niet de meest populaire Duitse prijsvergelijker.
Zo vind ik de fiets bij deze shop in een drietal maten.
Ik weet niet of je uitsluitend bij een locale fietsenwinkel wilt kopen maar hier staat nog eentje op voorraad:mguzz schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:29:
https://www.zoevers.nl/pr...id-comfort-pro-800-heren/
Nee, de aansluiting op de trekhaak heeft geen hendel zoals de X21. Maar ik weet niet welk model het wel is.2cvman schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:02:
[...]
denk dat je in de war bent met de X21? Maar de vw dragers zijn wel degelijk Uebler dragers.
Niet voor dit topic, want niet elektrisch. Maar wilde het toch even kwijt: Ik heb net een nieuwe Brompton C-Line (vouwfiets) met 12 versnellingen gekocht ter vervanging van mijn 15-jarige Brompton (6 speed).
[ Voor 24% gewijzigd door L.N. op 09-04-2025 14:45 ]
Wij zijn er best positief over.Quazier schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:46:
[...]
Ik sta op het punt om dezelfde aan te schaffen, vroeg me af of je misschien wat positieve en/of negatieve dingen hebt die je opgevallen zijn nu je hem een maandje hebt. En hoe de zithouding is bij dit nieuwe model.
Zit zelf nog beetje te twijfelen tussen de ketting en de riem aandrijving.
We hebben nog een Tenways CGO009 staan die eigenlijk exacte dezelfde specificaties heeft.
Als we daarmee vergelijken is de Crivit een betere deal.
De zithouding is best rechtop, wat we wel positief vinden voor een stadsfiets.
Wij hebben de versie met riem.
Aankoopgids 2019 Tesla Model 3: https://www.ev-olution.be/2024/12/30/aankoopgids-tweedehands-tesla-model-3-2019
Ondertussen ook van de Cube Store bericht gehad en daar hetzelfde verhaal. Pas eind mei weer leverbaar. Maar ik heb niet echt vertrouwen meer in de leverbelofte van Cube.
Ben nu als alternatief de Kalkhoff Image 7.B Excite+ in de kleur Mustardyellow Matt aan het bekijken. Dat is een model uit 2023 en is bij een aantal winkels in de aanbieding en heeft ruwweg dezelfde specs als de CUBE Kathmandu Hybrid Comfort Pro 800. Iemand ervaring met deze fiets? Vind hem erg mooi, vooral in de gele kleur.
Ben nu als alternatief de Kalkhoff Image 7.B Excite+ in de kleur Mustardyellow Matt aan het bekijken. Dat is een model uit 2023 en is bij een aantal winkels in de aanbieding en heeft ruwweg dezelfde specs als de CUBE Kathmandu Hybrid Comfort Pro 800. Iemand ervaring met deze fiets? Vind hem erg mooi, vooral in de gele kleur.
Balen dat de cube niet door is gegaan, lijkt erop dat ik dan toch echt mazzel had met die van mij.Tranquility schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:26:
Ondertussen ook van de Cube Store bericht gehad en daar hetzelfde verhaal. Pas eind mei weer leverbaar. Maar ik heb niet echt vertrouwen meer in de leverbelofte van Cube.
Vraag me nu wel af of we voor mijn partner dan dezelfde kunnen bestellen, maar eens gaan vragen.
De Kalkhoff heb ik ook naar gekeken en rondje op gefietst, stond me bij dat ik hem niet lekker vond zitten maar waarom weet ik niet meer
Wanneer kunnen we de review verwachten?.momenol schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:29:
[...]
Wij zijn er best positief over.
We hebben nog een Tenways CGO009 staan die eigenlijk exacte dezelfde specificaties heeft.
Als we daarmee vergelijken is de Crivit een betere deal.
De zithouding is best rechtop, wat we wel positief vinden voor een stadsfiets.
Wij hebben de versie met riem.
In de loop van volgende week. Ik mag de link hier niet posten, dus je gaat moeten Googlen
Aankoopgids 2019 Tesla Model 3: https://www.ev-olution.be/2024/12/30/aankoopgids-tweedehands-tesla-model-3-2019
Dag
Vandaag de laatste update gedaan voor de Bosh Flow app ( versie 1.26.9 )
Na de installatie krijg ik een error 542006
Maw de eShift heeft een fout herkend
Mijn fiets heeft een automaat eviolo naaf
Weet iemand hoe ik dit probleem kan oplossen
Tijdens het rijden merk ik echter niets van deze fout
Alvast bedankt
Vandaag de laatste update gedaan voor de Bosh Flow app ( versie 1.26.9 )
Na de installatie krijg ik een error 542006
Maw de eShift heeft een fout herkend
Mijn fiets heeft een automaat eviolo naaf
Weet iemand hoe ik dit probleem kan oplossen
Tijdens het rijden merk ik echter niets van deze fout
Alvast bedankt
Ik heb de Image 7.B Excite+ (2023 of 2024 model). Wat wil je weten?Tranquility schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:26:
Ik heb deze , een erg mooie en fijne fiets.Tranquility schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:26:
:strip_exif()/f/image/WBs64WZL8tZLLMVAKYMEVp73.jpg?f=fotoalbum_large)
Vooral hoe de zitpositie is tegenover bijvoorbeeld de Cube Kathmandu. Zit je op de Image 7.B Excite+ meer voorovergebogen? En welke remmen zitten erop, Tektro of Shimano?L.N. schreef op donderdag 10 april 2025 @ 22:15:
Ik heb de Image 7.B Excite+ (2023 of 2024 model). Wat wil je weten?
Op plaatjes ziet de Kalkhoff Image 7.B Excite+ er langer uit met een langere wielbasis (vind mijn fietsendrager vast niet leuk).
[ Voor 5% gewijzigd door Tranquility op 11-04-2025 08:33 ]
Ziet er zeker erg mooi uit. Het voordeel van de herenuitvoering is dat de "ballenbuis" bijna net zo laag is als een mixed "trapezium" frame en ziet de fiets er daardoor erg sportief uit. En ik vind de gele kleur prachtig, net als het rood van de Cube Kathmandu. Qua specs lijken ze gelijkwaardig.samv5 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 07:43:
Ik heb deze , een erg mooie en fijne fiets.[Afbeelding]
Normaal zou de Kalkhof mij veel te duur zijn, maar het 2023/24 model is behoorlijk afgeprijsd, maar zijn er wel grote verschillen. Bij twee zaken kost hij €3899,- maar is mijn maat 58cm niet op voorraad. Een andere winkel heeft nog vijf exemplaren in maat 58, maar kost 'ie €4499,-. Een behoorlijk verschil dus. Wil graag onder de 4K blijven.
Welke remmen zitten er op? Tektro of Shimano?
@Tranquility De remmen zijn van Tektro en ze remmen zeer goed. Ik woon in Zuid-Limburg en daar zijn ze zeker meer dan sterk genoeg als ik met 45 km/u de berg af ga. Op de 7.B zit je wat meer voorover als op onze 3.B. Maar heel sportief is het niet. Ik weet niet hoe de houding zich verhoudt tot de Cube Kathmandu.
Ik heb de afstand tussen de assen gemeten en die is circa 123 cm. Hou er ook rekening mee dat het een zware fiets is. Ik denk niet dat mijn vriendin die alleen op de fietsdrager krijgt.
Ik heb de afstand tussen de assen gemeten en die is circa 123 cm. Hou er ook rekening mee dat het een zware fiets is. Ik denk niet dat mijn vriendin die alleen op de fietsdrager krijgt.
Het is uiteindelijk toch weer de Cube Kathmandu Hybrid Comfort Pro 800 geworden. 
Dankzij de tip van @mguzz heb ik er eentje in het oosten van het land gevonden die daadwerkelijk op voorraad stond in de gewenste framemaat 58 en de kleur rood.
Dit is echter wel een herenmodel en niet het trapezium frame. Door de sterk aflopende "ballenbuis" is deze ook best wel redelijk laag dus vind ik dat niet zo'n probleem. De fietsenmaker wist mij te vertellen dat er maar heel weinig uitvoeringen met het trapezium frame zijn gemaakt wat de reden is voor de slechte leverbaarheid.
Omdat ze toch wel een eind uit de buurt zitten kan de fiets verzonden worden voor €65,-. Ook kreeg ik netjes een melding dat er een miniscuul krasje zit op de bovenbuis die ze met een lakstift hadden bijgewerkt. Op de foto die ze me stuurde was het nauwelijks te zien. Ik krijg er dan ook wel een ART2 ringslot en vouwslot bij en ook een gratis upgrade naar een 4A lader. Nette deal dacht ik zo. Ze gaan de fiets voor me klaarmaken.
Dankzij de tip van @mguzz heb ik er eentje in het oosten van het land gevonden die daadwerkelijk op voorraad stond in de gewenste framemaat 58 en de kleur rood.
Dit is echter wel een herenmodel en niet het trapezium frame. Door de sterk aflopende "ballenbuis" is deze ook best wel redelijk laag dus vind ik dat niet zo'n probleem. De fietsenmaker wist mij te vertellen dat er maar heel weinig uitvoeringen met het trapezium frame zijn gemaakt wat de reden is voor de slechte leverbaarheid.
Omdat ze toch wel een eind uit de buurt zitten kan de fiets verzonden worden voor €65,-. Ook kreeg ik netjes een melding dat er een miniscuul krasje zit op de bovenbuis die ze met een lakstift hadden bijgewerkt. Op de foto die ze me stuurde was het nauwelijks te zien. Ik krijg er dan ook wel een ART2 ringslot en vouwslot bij en ook een gratis upgrade naar een 4A lader. Nette deal dacht ik zo. Ze gaan de fiets voor me klaarmaken.
Hallo,
Ik heb gister een Urban Arrow family bakfiets gekocht. Bij onze lokale fietsenwinkel stonden er een aantal refurbished voor een mooie prijs, dus we hebben hem direct meegenomen.
Echter valt het mij op dat wanneer ik fiets en harder fiets dan zo'n 14.5 km/u ik echt als een malle aan het trappen ben. Vergelijkbaar met hard fietsen op een normale fiets, maar dan in zijn lichtste versnelling. Ik trap me dus wezenloos.
Nu zit er wel een versnelling op, zo'n boogje die je kunt spannen, maar dit heeft geen enkel effect. Ja, niet gespannen fietst nog lichter...
Dit lijkt mij niet helemaal normaal. Kan iemand hier toevallig iets meer over delen hoe dit werkt? Of dat dit normaal is bij een Urban Arrow family.
Ik heb gister een Urban Arrow family bakfiets gekocht. Bij onze lokale fietsenwinkel stonden er een aantal refurbished voor een mooie prijs, dus we hebben hem direct meegenomen.
Echter valt het mij op dat wanneer ik fiets en harder fiets dan zo'n 14.5 km/u ik echt als een malle aan het trappen ben. Vergelijkbaar met hard fietsen op een normale fiets, maar dan in zijn lichtste versnelling. Ik trap me dus wezenloos.
Nu zit er wel een versnelling op, zo'n boogje die je kunt spannen, maar dit heeft geen enkel effect. Ja, niet gespannen fietst nog lichter...
Dit lijkt mij niet helemaal normaal. Kan iemand hier toevallig iets meer over delen hoe dit werkt? Of dat dit normaal is bij een Urban Arrow family.
Vrijwel zeker zijn dan de 2 kabels bij de Enviolonaaf verkeerd om gemonteerd. Boven en onder even omwisselen.
Klinkt makkelijk, maar kan ik dat zelf? Ik kan eigenlijk geen enkele handleiding vinden die dit omschrijft.Simple mind schreef op zondag 13 april 2025 @ 13:39:
Vrijwel zeker zijn dan de 2 kabels bij de Enviolonaaf verkeerd om gemonteerd. Boven en onder even omwisselen.
Gewoon terug gaan naar die lokale fietsenmaker waar je hem gekocht hebt? De fiets moet gewoon rijklaar opgeleverd worden zonder mankementen.. zeker een refurbished fiets, die moet goed nagekeken zijn.berries schreef op zondag 13 april 2025 @ 17:20:
[...]
Klinkt makkelijk, maar kan ik dat zelf? Ik kan eigenlijk geen enkele handleiding vinden die dit omschrijft.
Je koopt juist bij een lokale fietsenmaker voor de lokale service lijkt me
[ Voor 8% gewijzigd door stin00 op 13-04-2025 17:36 ]
Van de fietsenmaker in Nijmegen gehoord dat mijn nieuwe Cube Kathmandu Hybrid Comfort Pro 800 vrijdag voor mij klaar staat. Omdat ik die dag vrij ben heb ik besloten om de fiets toch op te halen i.p.v. te laten bezorgen. Kan e.e.a. meteen afgesteld worden qua zitpositie, e.d..
Zin in!
Zin in!
Vraagje.
Mijn fiets victoria E trekking 6.5 is defect. Fietsenmaker denkt dat de motor stuk is toen hij hem kwam halen. (Kan wel trappen maar het voortandwiel blijft staan) Nu kon hij niet zeggen hoelang dit zou gaan duren omdat de motor naar bosch opgestuurd moest worden. Iemand ervaring met de duur hiervan?
En is het niet wat snel? 1.5 jaar oud en 7000km op de teller. Nu gebruik ik hem als wijkverpleegkundige vaak voor korte stukjes, dus veel optrekken. Altijd op de turbo stand. En wanneer ik rond de 27km/h fiets gaat de motor op eco. Dus fiets ik op eigen kracht.
Mijn fiets victoria E trekking 6.5 is defect. Fietsenmaker denkt dat de motor stuk is toen hij hem kwam halen. (Kan wel trappen maar het voortandwiel blijft staan) Nu kon hij niet zeggen hoelang dit zou gaan duren omdat de motor naar bosch opgestuurd moest worden. Iemand ervaring met de duur hiervan?
En is het niet wat snel? 1.5 jaar oud en 7000km op de teller. Nu gebruik ik hem als wijkverpleegkundige vaak voor korte stukjes, dus veel optrekken. Altijd op de turbo stand. En wanneer ik rond de 27km/h fiets gaat de motor op eco. Dus fiets ik op eigen kracht.
Ja, het is wat snel. Dat is wat pech, maar daarvoor is er garantie. Zal met ongeveer 2 weken wel opgelost zijn. Je kunt een leenfiets vragen.vangoghnl schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 16:42:
Vraagje.
O dat val iets mee.Foxhill schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 17:12:
[...]
Ja, het is wat snel. Dat is wat pech, maar daarvoor is er garantie. Zal met ongeveer 2 weken wel opgelost zijn. Je kunt een leenfiets vragen.
Heb een electrische leenfiets gekregen. Een Union. Niet mijn ding maar prima voor nu.
Wat zijn de ervaringen met het alarm en GPS tracking van het Bosch Smart System (connect module)? Is het betrouwbaar genoeg om je dure fiets buiten neer te zetten? Met dubbel slot uiteraard.
We zijn op zoek naar nieuwe E-bikes voor het gezin en we hebben ondertussen enkele verkooppunten bezocht in onze buurt.
Het doel is om de fietsen recreatief te gebruiken in het weekend, zeker niet voor woon/werk.
De fietsen moeten geschikt zijn om kindjes te vervoeren / een fietskar te trekken.
Ik heb een overzicht gemaakt van verschillende fietsen die de dealers me aanraden.
Welke types zouden jullie ons eerder aanraden en welke juist minder?
Ik vermoed dat een batterij van 500Wh voldoende zal zijn voor onze ritten - feit is dat de fiets vaak een pak duurder wordt als we gaan naar een batterij van 625Wh.
Zal 50Nm voldoende zijn voor het trekken van een fietskar?
Belangrijk om mee te geven is dat we de fietsen wellicht 95% van hun tijd zullen inzetten op vlak terrein.
Prijs/kwaliteit lijkt de Norta L530 (riem) prijs kwaliteit wel een goede deal...
Op vlak van uiterlijk is hij iets minder maar voor het prijsverschil nemen we dat er wel bij..
Nexus 5 speed versus Enviole op de L540 - is deze de meerprijs het hier waard?
Eventueel andere aanraders voor onze behoeftes?
Het doel is om de fietsen recreatief te gebruiken in het weekend, zeker niet voor woon/werk.
De fietsen moeten geschikt zijn om kindjes te vervoeren / een fietskar te trekken.
Ik heb een overzicht gemaakt van verschillende fietsen die de dealers me aanraden.
Ik vermoed dat een batterij van 500Wh voldoende zal zijn voor onze ritten - feit is dat de fiets vaak een pak duurder wordt als we gaan naar een batterij van 625Wh.
Belangrijk om mee te geven is dat we de fietsen wellicht 95% van hun tijd zullen inzetten op vlak terrein.
Prijs/kwaliteit lijkt de Norta L530 (riem) prijs kwaliteit wel een goede deal...
Op vlak van uiterlijk is hij iets minder maar voor het prijsverschil nemen we dat er wel bij..
/f/image/RmA1pp4lA3i2HrBUaTmX3BrH.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door mysticwizard op 15-04-2025 22:00 ]
--
[ Voor 100% gewijzigd door vangoghnl op 15-04-2025 21:40 ]
[quote]Roos79 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 17:26:
@samv5 Welke tas heb je er op zitten?
Ziet er heel handig en fijn uit!
Tas van Newlooxs bij de fietsenmaker.
Fiets is nu omgebouwd naar een Enviolo Automatiq
@samv5 Welke tas heb je er op zitten?
Ziet er heel handig en fijn uit!
Tas van Newlooxs bij de fietsenmaker.
Fiets is nu omgebouwd naar een Enviolo Automatiq
Norta is een prima merk, en ze werken doorgaans met goede fietsenmakers.mysticwizard schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 20:26:
We zijn op zoek naar nieuwe E-bikes voor het gezin en we hebben ondertussen enkele verkooppunten bezocht in onze buurt.
[Afbeelding]
De specs van die fiets zijn prima, en met de riem heb je vrijwel geen onderhoud.
Enviolo is idd wat duurder, maar voor vlak terrein heb je die niet echt nodig. De 5 speed is gewoon heel robuust. Met een fietskar verwacht je ook geen buitengewone prestaties, dus die naaf zal prima doen wat je verwacht.
Onze review van de Crivit X.3 staat online, te vinden via Google
Ik ben wat rond aan het kijken naar een 2de hands electrisch fiets.
Soms zie ik behoorlijke km standen. Bij welke km stand wordt t een no-go volgens jullie?
Ik zag bijv een Cube met performance line motro met meer dan 25k km
Soms zie ik behoorlijke km standen. Bij welke km stand wordt t een no-go volgens jullie?
Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...
Altijd moeilijk om daar een grens op te zetten.Tacoos schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 12:19:
Ik ben wat rond aan het kijken naar een 2de hands electrisch fiets.
Maar ik vermoed dat er genoeg te vinden zijn met een lagere km stand.
Bij een hoge km stand moet de prijs er wel naar zijn.
Boven de 20k verwacht ik een nieuwe riem en tandwielen, of nieuwe ketting en tandwielen. De batterij zal dan wat capaciteit verloren hebben en de naaf kan ook wel eens ‘moe’ zijn.
Dat kan allemaal vervangen worden, maar het kost wel wat.
Ik onderhoud mijn fietsen grotendeels zelf, dus ketting+tandwielen vervangen of remblokken en schijven doe ik zelf. Ik hou er rekening mee dat de accu niet meer super is en dat er een revisie bij kan komen.Tommie12 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 12:48:
[...]
Altijd moeilijk om daar een grens op te zetten.
Maar ik vermoed dat er genoeg te vinden zijn met een lagere km stand.
Bij een hoge km stand moet de prijs er wel naar zijn.
Boven de 20k verwacht ik een nieuwe riem en tandwielen, of nieuwe ketting en tandwielen. De batterij zal dan wat capaciteit verloren hebben en de naaf kan ook wel eens ‘moe’ zijn.
Dat kan allemaal vervangen worden, maar het kost wel wat.
Meeste onzekerheid voor mij zit em in de motor, die heb ik nooit een in handen gehad en dat lijkt me een dure schade als die stuk gaat. Maar geen idee wat ik kwa levensduur van zo'n motor mag verwachten.
[ Voor 3% gewijzigd door Tacoos op 18-04-2025 14:18 ]
Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...
Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?
Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.
Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.
Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?
Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.
Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.
Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam