De drager in je link is geen MIK HD. Als iets MIK HD is staat er ook echt HD bij. En aan het maximale gewicht van 10kg kun je ook zien dat het geen HD is. MIK HD = 27kg toegelaten gewicht. Bovendien, een kind wil je niet op een bagagedrager met maar 1 bevestigingspunt.Finesse schreef op zondag 16 maart 2025 @ 20:45:
[...]
Over die extra stevige fietsstoeltjes heb ik gelezen, maar jij spreekt over tassen. Dus als ik het goed begrijp zijn die tassen steviger ofzo ... en blijkbaar is niet elke MIK drager een MIK HD drager ... allemaal nogal verwarrend.
Zo heb ik in een ander topic een vraag gesteld over MIK drager voor op zadelpen, deze kreeg ik als tip, maar over welke versie het gaat heb ik het raden naar.
Deze dus: https://www.bol.com/be/nl...t-zwart/9300000099141043/
Alle MIK accessoires passen op zowel MIK als MIK HD. De MIK HD accessoires (in praktijk kinderzitjes) passen alleen op MIK HD dragers. Ze hebben een slim vormpje gemaakt die de ene kant op compatible is, en de andere kan op niet. Daarom moet je alleen bij MIK HD accessoires opletten.
Als je geen MIK HD kinderzitje wilt is dit onbelangrijk. Als je wel een MIK HD kinderzitje wilt moet je een MIK HD drager nemen.
Disclaimer voor de tekst hieronder. Volgens ISO 11243:2023 kan een kind alleen op een 27kg drager. Zonder daar te diep op in te gaan: die regel heeft te maken met indekken en de norm zegt zelf al dat je dit kunt overschrijden. In praktijk monteerd elke fietsenwinkel zitjes op een 25kg drager die veilig op 3 punten aan het frame zit. Maar weet dat mijn tip tegen de norm in gaat.
Alternatief is een kinderzitje met een andere bevestiging op een MIK (zonder HD) drager. Zoals altijd gebeurde voor MIK HD een paar jaar terug geïntroduceerd is. Bijvoorbeeld de Bobike bagagedrager beugel. Of als je toch wilt wisselen met andere accessoires een zitje dat geklemd zit met een draaiknop, zoals Qibbel of bepaalde Bobike’s.