Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 219 ... 228 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 27-08 21:04
Finesse schreef op zondag 16 maart 2025 @ 20:45:
[...]

Over die extra stevige fietsstoeltjes heb ik gelezen, maar jij spreekt over tassen. Dus als ik het goed begrijp zijn die tassen steviger ofzo ... en blijkbaar is niet elke MIK drager een MIK HD drager ... allemaal nogal verwarrend.
Zo heb ik in een ander topic een vraag gesteld over MIK drager voor op zadelpen, deze kreeg ik als tip, maar over welke versie het gaat heb ik het raden naar.
Deze dus: https://www.bol.com/be/nl...t-zwart/9300000099141043/
De drager in je link is geen MIK HD. Als iets MIK HD is staat er ook echt HD bij. En aan het maximale gewicht van 10kg kun je ook zien dat het geen HD is. MIK HD = 27kg toegelaten gewicht. Bovendien, een kind wil je niet op een bagagedrager met maar 1 bevestigingspunt.

Alle MIK accessoires passen op zowel MIK als MIK HD. De MIK HD accessoires (in praktijk kinderzitjes) passen alleen op MIK HD dragers. Ze hebben een slim vormpje gemaakt die de ene kant op compatible is, en de andere kan op niet. Daarom moet je alleen bij MIK HD accessoires opletten.

Als je geen MIK HD kinderzitje wilt is dit onbelangrijk. Als je wel een MIK HD kinderzitje wilt moet je een MIK HD drager nemen.

Disclaimer voor de tekst hieronder. Volgens ISO 11243:2023 kan een kind alleen op een 27kg drager. Zonder daar te diep op in te gaan: die regel heeft te maken met indekken en de norm zegt zelf al dat je dit kunt overschrijden. In praktijk monteerd elke fietsenwinkel zitjes op een 25kg drager die veilig op 3 punten aan het frame zit. Maar weet dat mijn tip tegen de norm in gaat.

Alternatief is een kinderzitje met een andere bevestiging op een MIK (zonder HD) drager. Zoals altijd gebeurde voor MIK HD een paar jaar terug geïntroduceerd is. Bijvoorbeeld de Bobike bagagedrager beugel. Of als je toch wilt wisselen met andere accessoires een zitje dat geklemd zit met een draaiknop, zoals Qibbel of bepaalde Bobike’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Strider schreef op zondag 16 maart 2025 @ 21:28:
[...]

Is dat de uitvoering met de accu in in het frame? Ik vind die niet perse lomp ogen. De voor en achterdrager van van de Gazelle Bloom vind ik mooier, maar het frame van de Cortina vind ik echt veel moderner dan die van de Bloom.
Ik vind het dan wel weer matig dat je bij de Cortina geen snelheid uit kunt lezen. En de kleurstellingen zijn vreemd, het is een mama fiets, waarom dan grijs en mosgroen. Onder welke steen leeft de designer daar. :)

[Afbeelding]
Ik vind hem lomp fietsen, het is niet zo dat ik hem er lomp uit vind zien. Hij rijdt een beetje als een vrachtwagen, misschien ook wel door het gebrek aan demping, en ik hoor ook steeds geluidjes, dingen die piepen, etc. En wat ik dus eerder al zei, bij de eerste onderhoudsbeurt kwamen al allerlei gebreken tevoorschijn. Andere details die me nu te binnen schieten zijn de ketting die en wat raar geluid maakte, de standaard die wat los zat en het klepje van de accu die van belachelijk dun plastic is.

Het was dus een totaalplaatje wat gewoon niet heel lekker was. Overigens ben ik waarschijnlijk iets te kritisch omdat mijn referentie mijn eigen elektrische fiets is en die heeft een krachtigere motor,riem en goeie demping. Natuurlijk niet echt een eerlijke vergelijking. Maar de fysieke gebreken vond ik voor dat geld echt niet kunnen.

Wat betreft de kleur vind ik de mosgroen (die hebben wij) in het echt overigens mooier dan op de foto's. Die is door mijn vriendin, die doorgaans alleen lichte kleuren accepteert, toch goedgekeurd :P

[ Voor 5% gewijzigd door RoD op 16-03-2025 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snarfl
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:25
Kun je de accu van je e-bike tijdens je fiets vakantie ook als power-bank gebruiken, spulletjes opladen enzo?
Ik zoek dus eigenlijk iets met aan de ene kant zo'n ingewikkelde Bosch fietsaccu stekker en aan de andere kant een usb ingang.
Mijn zoekactie mankeert een bondige vraagstelling.

Beter vriendelijk te zijn dan gelijk krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:52
RoD schreef op zondag 16 maart 2025 @ 23:13:
[...]

Ik vind hem lomp fietsen, het is niet zo dat ik hem er lomp uit vind zien. Hij rijdt een beetje als een vrachtwagen, misschien ook wel door het gebrek aan demping, en ik hoor ook steeds geluidjes, dingen die piepen, etc. En wat ik dus eerder al zei, bij de eerste onderhoudsbeurt kwamen al allerlei gebreken tevoorschijn. Andere details die me nu te binnen schieten zijn de ketting die en wat raar geluid maakte, de standaard die wat los zat en het klepje van de accu die van belachelijk dun plastic is.

Het was dus een totaalplaatje wat gewoon niet heel lekker was. Overigens ben ik waarschijnlijk iets te kritisch omdat mijn referentie mijn eigen elektrische fiets is en die heeft een krachtigere motor,riem en goeie demping. Natuurlijk niet echt een eerlijke vergelijking. Maar de fysieke gebreken vond ik voor dat geld echt niet kunnen.

Wat betreft de kleur vind ik de mosgroen (die hebben wij) in het echt overigens mooier dan op de foto's. Die is door mijn vriendin, die doorgaans alleen lichte kleuren accepteert, toch goedgekeurd :P
Ah jammer van die ervaring zeg. Het is ook echt jammer dat er zo weinig keus is in mama fietsen. Je hebt de nieuwe Cortina en een oude Bloom (model is echt al jaren oud). Om het vrachtwagen gevoel wat weg te halen wil ik wel een verende zadelpen monteren, dat zou wel wat moeten schelen.

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mguzz
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 26-08 22:53
snarfl schreef op zondag 16 maart 2025 @ 23:53:
Kun je de accu van je e-bike tijdens je fiets vakantie ook als power-bank gebruiken, spulletjes opladen enzo?
Ik zoek dus eigenlijk iets met aan de ene kant zo'n ingewikkelde Bosch fietsaccu stekker en aan de andere kant een usb ingang.
Mijn zoekactie mankeert een bondige vraagstelling.
Te gebruiken als powerbank wil ik het niet noemen maar ik laad mijn telefoon op via de bosch intuvia display dmv een speciale usb kabel. DIt houdt de batterij op hetzelfde niveau tijdens het navigeren.
Dus van echt snel opladen is geen sprake. Een kabel rechtstreeks in de accu ben ik nog nooit tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-08 08:03
RoD schreef op zondag 16 maart 2025 @ 23:13:
[...]

Dit geldt in zekere zin ook voor de Bloom. Ik wil geloven dat de Gazelle qua bouwkwaliteit een streepje voor heeft op de Cortina, maar ook daar geen vering. De enige demping die je hebt zit in de banden. Daardoor rijdt het wat bumpy en log. Ook heeft een damesmodel wat meer flex/zwabber in het frame. Ik heb zelf een Paris herenmodel, dat is een vrij basic fiets maar die rijdt al een stuk rustiger door de vering en het stijvere frame. Echter met een stel kids is zo'n moederfiets qua op en afstappen natuurlijk erg prettig. Alternatief tegenwoordig is een transportfiets (Gazelle Cabby idee), dan kun je 2 kids achterop kwijt als ze wat groter zijn.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Strider schreef op maandag 17 maart 2025 @ 09:55:
[...]

Ah jammer van die ervaring zeg. Het is ook echt jammer dat er zo weinig keus is in mama fietsen. Je hebt de nieuwe Cortina en een oude Bloom (model is echt al jaren oud). Om het vrachtwagen gevoel wat weg te halen wil ik wel een verende zadelpen monteren, dat zou wel wat moeten schelen.
Goed idee, daar ga ik ook eens even naar kijken.

En eens wat betreft de keuze. Weinig opties, voor een te hoge prijs (eigenlijk net als alle andere kind-gerelateerde dingen die je moet aanschaffen :X )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

NoepZor schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:37:
[...]

Dit geldt in zekere zin ook voor de Bloom. Ik wil geloven dat de Gazelle qua bouwkwaliteit een streepje voor heeft op de Cortina, maar ook daar geen vering. De enige demping die je hebt zit in de banden. Daardoor rijdt het wat bumpy en log. Ook heeft een damesmodel wat meer flex/zwabber in het frame. Ik heb zelf een Paris herenmodel, dat is een vrij basic fiets maar die rijdt al een stuk rustiger door de vering en het stijvere frame. Echter met een stel kids is zo'n moederfiets qua op en afstappen natuurlijk erg prettig. Alternatief tegenwoordig is een transportfiets (Gazelle Cabby idee), dan kun je 2 kids achterop kwijt als ze wat groter zijn.
Ja, eens, sportief zal het nooit worden. Maar wat je zegt, van de Bloom had ik een betere indruk als totaalplaatje. Ook daar geen garantie dat er geen gebreken optreden, natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-07 09:39
roffeltjes schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 20:21:
[...]

Ik denk niet direct aan de hoek, tenzij hij echt met de neus naar beneden staat gericht.

1. Als het zadel te hoog staat ga je naar voren schuiven om de afstand tussen zadel en trapper te verkorten.
2. Als het zadel te breed is zal je naar voren schuiven.

Sowieso verschillende zadels proberen tot het goed zit. Ik geloof niet in wennen. Als een zadel na 30 minuten niet lekker zit gaat hij ook na 100 uur niet lekker zitten. Zitvlees is wat mij betreft ouderwetse flauwekul uit de tijd van het leren zadel.

Dit ligt niet aan Cube of je FM, iedereen heeft een andere achterpartij... ik vervang altijd het zadel van een nieuwe fiets.

Wat bij mij (en veel anderen) heel goed werkt: Een MTB zadel. Dat zijn zadels waar je flink kilometers (uren kan maken).

Zoals hier wel vaker wordt gezegd, zachte zadels zijn niet ideaal omdat je erin wegzakt, wat meer wrijving oplevert.. Mijn beste zadel heeft uberhaupt geen vulling, zelfs als ik na een jaar weer op mijn racefiets stap zit het meteen goed en kan ik er vier uur mee rondpeddelen. Nu zou ik dat niet iedereen aanraden, maar het geeft wel aan dat vorm echt het allerbelangrijkste is in een fietszadel.

FWIW: ik ben een fan van SMP (erg duur en exotisch), Specialized (prijzig) en Ergon (Duur) zadels. Specialized en Ergon kan je nog wel afgeprijsd vinden. Maar er zijn wel meer goede merken.

Ik ben niet zo'n fan van SQLab (vraagtekens bij kwaliteit en ergonomie), maar er zijn mensen die erbij zweren.
San Marco Rolls zadel, niet te breed, geen gel, een voor mij perfect zadel.

never argue with a moderator, he will shut your account down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-07 09:39
roffeltjes schreef op zondag 16 maart 2025 @ 19:48:
[...]

Ik heb twee keer bloedende zitvlakken gezien van Brooks gebruikers gedurende toertochten. Dat was extreem en veel mensen waren er blij mee, maar dat is toch wel lijden te noemen.

Ik heb het lang geleden als wielrenner ook geprobeerd en ik vond het bepaald niet fijn, al heb ik gelukkig mijn zitvlak heel gehouden.

Het punt wat ik maak is dat je ook meteen een goed zadel kan vinden waar je bijvoorbeeld LBL mee kan rijden. Er zijn merken die bewezen goede zadels leveren zonder de nadelen van een lederen zadel.

Dat betekent wel zadels wisselen en proefrijden, maar ook een top lederen zadel van Gilles Berthoud is in verschillende maten en typen beschikbaar omdat een leden zadel ook maar heel beperkt aanpasbaar is.

Er is gewoon niet meer een heel sterk verhaal voor lederen zadels, te veel nadelen en te weinig voordelen. Dat het liefhebbers heeft is natuurlijk prima.
Ik heb hier nog een brooks lederen zadel liggen limited edition met Ti frame, Een keer mee gefiets NIET TE DOEN. :)
De truuk is om het goed in te vetten zodat het leer kan zetten.
https://www.brooksengland.com/en_uk/proofide.html

never argue with a moderator, he will shut your account down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
NoepZor schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:37:
[...]

Welke fiets heeft flex in het frame? Ik neem aan dat de Cortina family en de Bloom beide stijf zijn toch? Dus als je een kind achterop hebt en een krat voor, je geen flex voelt?

Ik had hiervoor een Kalkhoff Image en dat was 1 en al flex met een kind achterop.

Deze Jordaan Urban eBike ziet er ook wel leuk uit. Accu mooi geïntegreerd, belt drive. Jammer van de Bafang M200 configuratie en automatic 3-speed gearbox. Dit is het dus ook niet.
Afbeeldingslocatie: https://lekkerbikes.com/cdn/shop/files/JordaanUrban_EU_Black_Side_2400x2040_1.png

[ Voor 21% gewijzigd door Strider op 17-03-2025 15:01 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-08 20:21
@RoD En @NoepZor rustig rijgedrag heeft in principe te maken met de geometrie, niet met een verende vork en (tenzij het echt enorm flext) ook niet met stijfheid.

Zelfs stabiliteit met kinderzitjes heeft meer te maken met de geometrie dan de stijfheid (binnen redelijke grenzen). Met name lengte (hoe groter de wielbasis hoe stabieler en comforabeler) en naloop van het voorwiel bepalen in grote mate het rijgedrag.

Betreft vering, eerlijk gezegd haal je in Nederland je meeste profijt uit je banden, dus als het echt erg oncomfortabel is zou je kunnen kijken of je banden niet te hard zijn opgepompt.

Goedkope vering (eigenlijk defacto op stadsfietsen) is niet zo goed in kleine oneffenheden (gevoeligheid en snelheid), daar zijn banden veel beter in.

@RoD op zich zijn er veel fietsen waar je zitjes op kwijt kan buiten de mamafiets.

[ Voor 25% gewijzigd door roffeltjes op 18-03-2025 07:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zit
  • Laatst online: 27-08 19:12

zit

Hier ook uiteindelijk voor de nieuwe cortina mamafiets gegaan en vooralsnog erg tevreden. Nu nog een goed kettingslot, iemand tips of goede ervaring met iets? Want verder dan de Abus ivy 9220 kom ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
zit schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 21:14:
Hier ook uiteindelijk voor de nieuwe cortina mamafiets gegaan en vooralsnog erg tevreden. Nu nog een goed kettingslot, iemand tips of goede ervaring met iets? Want verder dan de Abus ivy 9220 kom ik niet.
Met de enviolo naaf? Mag ik vragen wat jij ervoor betaald hebt? :)
Merk dat de prijzen tussen winkels erg kunnen verschillen.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zit
  • Laatst online: 27-08 19:12

zit

Strider schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 21:31:
[...]

Met de enviolo naaf? Mag ik vragen wat jij ervoor betaald hebt? :)
Merk dat de prijzen tussen winkels erg kunnen verschillen.
Die met Enviolo en accu in het frame inderdaad. Was ongeveer 2400 inclusief inruil van een erg oude fiets. Daar is de prijs nu ook weer iets verhoogd zie ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migros
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:24

migros

Nooit meer een Samsung

snip, illegaal

[ Voor 96% gewijzigd door We Are Borg op 18-04-2025 19:47 ]

Leuk man gatheren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:07
Dus volledig illegaal...

[ Voor 38% gewijzigd door We Are Borg op 18-04-2025 19:47 ]

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
"Forrider" fietstassen, waardig alternatief voor de gerenommeerde fietstassen merken?
Iemand die ze gebruikt? https://forrider.de/?srsl...8Sc_NpPLF8K-01FXMjevQ2A64

[ Voor 24% gewijzigd door Finesse op 20-03-2025 00:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07:20

B64

Finesse schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 00:04:
"Forrider" fietstassen, waardig alternatief voor de gerenommeerde fietstassen merken?
Denk het niet, het sluitingsmechanisme ziet er minder waterdicht uit.

Bij die van Ortlieb en Vaude rol je de opening dicht en trek je vervolgens de zijkanten heel strak naar beneden. Bij deze vouw je eerst de zijkanten naar binnen, vervolgens rol je 'm op en hou je die rol op z'n plek met een riempje. Die rol zit dus een stuk minder strak, daar kan na een paar uur in de regen fietsen best wat water naar binnen komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remcooo87
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-08 22:39
Voor de liefhebbers:

De nieuwe Crivit Urbans X3 en Y3 zijn nu voor 1299 (riem) en 1399 (ketting, incl gratis levering) bij de Lidl! Scheelt toch 200€

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:27
migros schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 15:19:
.....
Je kunt simpel de begrenzer aan en uitzetten. .....
Vandaar ook de "mits" in mijn commentaar.

Deze instellingen horen niet aanwezig te zijn voor de berijder van de ebike.
Blijkbaar is dat wel het geval en voldoet de ebike daarom niet aan de EU normering en heb je kans dat bij een controle of ongeval dit een probleem kan opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex_79
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 16:00
Inmiddels heeft mn Moustache X Road er 6500 km op zitten, afgelopen week de derde onderhoudsbeurt. Meestal knoop ik routes van het knoopunten netwerk aan elkaar tot rondes van >60 km Ik probeer bij goed weer minstens een keer in de week naar mn werk in Eindhoven te fietsen (zoals vandaag dus) is ongeveer 40km enkele reis. Af en toe komt me wel eens een Pedelec voorbij met 37 maar dat vind ik te ver gaan, moet wel een beetje uitdaging in zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
Finesse schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 00:04:
Ja, ik heb ervaring. Nee, dit is geen waardig alternatief. Ze verkleuren binnen een jaar en de gesp gaat snel kapot.

Ortlieb is het origineel. Vaude is een waardig alternatief of een goede kopie, zo je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 25-08 22:02
Hallo aan alle "knappe electrische fiets koppen" !

Ik heb een gek probleem met een Stella fiets van nog geen jaar oud (heeft een extreem ruige bereidster en is al vaak voor reparaties geweest en ook veelvuldig gevallen).

Het probleem nu: de accu (3-polige lader) knippert rood op de 5 lampjes en fiets doet niks (ook geen beeld op het scherm, niks).

De lader knippert rood/groen en geeft dus ook storing. Lader van moeders doet hetzelfde en de accu van moeders werkt feilloos in dochters fiets. Dus fiets goed, beide laders ook.

Als ik bij de accu 20+ seconden het knopje indruk (sleep modus/winterslaap?) en dan paar seconden aan de lader leg (wake up?) , dan snel in de fiets doe dan gaat de fiets aan en blijft hij het doen TOT de fiets uitgaat na het fietsen (of wanneer ik kort de accu verwijder. Dan werkt weer niks. Herhaal ik dit dan werkt het weer zolang de fiets aanblijft. Fiets geeft 80% aan qua accu.

Wat is er loos met de accu, ben zelf wel wat handig. Is er iets simpels kapot/los? BVD!!

[ Voor 3% gewijzigd door meljor op 22-03-2025 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-08 11:11

Nyarlathotep

Crawling Chaos

meljor schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 15:01:
Hallo aan alle "knappe electrische fiets koppen" !

Ik heb een gek probleem met een Stella fiets van nog geen jaar oud (heeft een extreem ruige bereidster en is al vaak voor reparaties geweest en ook veelvuldig gevallen).

Het probleem nu: de accu (3-polige lader) knippert rood op de 5 lampjes en fiets doet niks (ook geen beeld op het scherm, niks).

De lader knippert rood/groen en geeft dus ook storing. Lader van moeders doet hetzelfde en de accu van moeders werkt feilloos in dochters fiets. Dus fiets goed, beide laders ook.

Als ik bij de accu 20+ seconden het knopje indruk (sleep modus/winterslaap?) en dan paar seconden aan de lader leg (wake up?) , dan snel in de fiets doe dan gaat de fiets aan en blijft hij het doen TOT de fiets uitgaat na het fietsen (of wanneer ik kort de accu verwijder. Dan werkt weer niks. Herhaal ik dit dan werkt het weer zolang de fiets aanblijft. Fiets geeft 80% aan qua accu.

Wat is er loos met de accu, ben zelf wel wat handig. Is er iets simpels kapot/los? BVD!!
Nog geen jaar oud? Gewoon naar de winkel en garantie claimen. Er is duidelijk iets mis met de accu.
En... Misschien een beetje voorzichtig doen met de fiets ;)

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 25-08 22:02
Nyarlathotep schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 20:52:
[...]

Nog geen jaar oud? Gewoon naar de winkel en garantie claimen. Er is duidelijk iets mis met de accu.
En... Misschien een beetje voorzichtig doen met de fiets ;)
Deze bonus dochter kan niet voorzichtig doen met fietsen :+

En Stella is niet meer.... geen garantie dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barfman
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:50
Stella is er toch nog steeds, dacht dat het bedrijf was overgenomen

System | Racing is in my Blood

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
Barfman schreef op zondag 23 maart 2025 @ 00:28:
Stella is er toch nog steeds, dacht dat het bedrijf was overgenomen
Het merk Stella is er nog steeds, maar dat wil niet zeggen dat het om hetzelfde bedrijf gaat.

Het heet nu Stella Next en het zou heel goed kunnen dat oude Stella garantieafspraken zijn vervallen.
Echter omdat ze zich wederom presenteren als Stella is het zeker het proberen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-08 11:11

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Het loont zeker om bij de verkopende partij te informeren inderdaad. Want dát is de partij die jou de fiets heeft verkocht. Met de fabrikant heb je normaliter niets te maken, maar nu met Stella is het een apart geval natuurlijk.

En anders kun je misschien een accu scoren op Marktplaats. Niet ideaal natuurlijk, maar het is een optie.

Overigens ben ik zelf op zoek naar 1 of misschien 2 fietstassen voor aan mijn nieuwe Cube. Het aanbod is best wel overweldigend.
De tassen moeten makkelijk afneembaar zijn (QuickLock systeem). Ze zullen voornamelijk gebruikt gaan worden voor boodschappen, en fietstochtjes. Het hoeft geen rugzak model te zijn. Liefst wel wat ruimer (maar niet enorm). Ik zat bij Ortlieb te kijken en ook daar zijn veel opties.
Zijn er Cube fietsers hier die tips hebben?

[ Voor 40% gewijzigd door Nyarlathotep op 23-03-2025 12:12 ]

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:31
Ik wil een Uebler fietsendrager kopen, maar ik twijfel of de standaard klemmen passen op onze fietsen. We hebben 2 damesmodellen: een Kalkhoff Image 3.B en een Image 7.B.

Afbeeldingslocatie: https://www.bikesland.nl/media/catalog/product/cache/8a062c8aba993023ec0e2671fadf48f7/s/c/schermopname_6-9-2024_165216_www.kalkhoff-bikes.com.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://cdn.fietsvoordeelshop.nl/eyJidWNrZXQiOiJmdnMtcHJvZHVjdGlvbiIsImtleSI6InVwbG9hZHNcL0thbGtob2ZmLWVsZWt0cmlzY2hlLWZpZXRzZW5cL0ltYWdlIDcuYiBleGNpdGUgKyAyMDIyXC9LYWxraG9mZi1JbWFnZTdCRXhjaXRlUGx1czIwMjItTGFnZUluc3RhcC1HcmV5TWF0LUthbGtob2ZmRWxla3RyaXNjaGVmaWV0c2VuMS5qcGciLCJlZGl0cyI6eyJyZXNpemUiOnsiZml0IjoiY29udGFpbiIsIndpZHRoIjoxMjgwLCJoZWlnaHQiOm51bGx9LCJqcGVnIjp7InF1YWxpdHkiOjkwfSwicG5nIjp7InF1YWxpdHkiOjkwfSwid2VicCI6eyJxdWFsaXR5Ijo5MH19fQ==

Het meeste gewicht zit bij de accu en zou daarom de fiets daar vast willen zetten. Maar daar zullen de klemmen nooit passen. De Image 7.B heeft een vreemde vorm buis (waar de zadelpen in gaat). Die is rechthoekig met 1 afgeronde kant. Ik vraag mij af of de klemmen passen. Nu heeft Uebler ander soort klemmen die wel passen. Maar deze kosten €85-€100 per stuk.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/348419/files/461176495/image.jpg

Nu kijk ik naar een Uebler F24 (€585). Maar als ik daar extra klemmen bij nodig heb, dan kan ik beter gelijk voor een I21 H60. De prijs is vergelijkbaar, maar dan heb je wel de optie van kantelen. Maar eigenlijk wil ik niet zo veel uitgeven. Ik verwacht nu dat ik het kantelen niet (veel) ga gebruiken, maar ik kan mij ook voorstellen dat het wel handig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

TTLCrazy

Listen to Frankie

Gisteren mijn nieuwe e-bike opgehaald met een Bosch BES3 systeem erop. Nou gaat het licht aan als ik de e-bike start en dat wil ik niet. Ik zie geen optie in de app of de Kiox 500, ik neem aan dat ik hiervoor naar mijn fietswinkel moet?

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:53
TTLCrazy schreef op zondag 23 maart 2025 @ 13:10:
Gisteren mijn nieuwe e-bike opgehaald met een Bosch BES3 systeem erop. Nou gaat het licht aan als ik de e-bike start en dat wil ik niet. Ik zie geen optie in de app of de Kiox 500, ik neem aan dat ik hiervoor naar mijn fietswinkel moet?
Hoezo wil je dat niet?
Ik heb mijn licht altijd aan :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Foxhill
L.N. schreef op zondag 23 maart 2025 @ 12:25:
Ik wil een Uebler fietsendrager kopen, maar ik twijfel of de standaard klemmen passen op onze fietsen. We hebben 2 damesmodellen: een Kalkhoff Image 3.B en een Image 7.B.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het meeste gewicht zit bij de accu en zou daarom de fiets daar vast willen zetten. Maar daar zullen de klemmen nooit passen. De Image 7.B heeft een vreemde vorm buis (waar de zadelpen in gaat). Die is rechthoekig met 1 afgeronde kant. Ik vraag mij af of de klemmen passen. Nu heeft Uebler ander soort klemmen die wel passen. Maar deze kosten €85-€100 per stuk.

[Afbeelding]

Nu kijk ik naar een Uebler F24 (€585). Maar als ik daar extra klemmen bij nodig heb, dan kan ik beter gelijk voor een I21 H60. De prijs is vergelijkbaar, maar dan heb je wel de optie van kantelen. Maar eigenlijk wil ik niet zo veel uitgeven. Ik verwacht nu dat ik het kantelen niet (veel) ga gebruiken, maar ik kan mij ook voorstellen dat het wel handig is.
De klemmen die jij hebt gevonden zijn niet hiervoor, maar voor andere doeleinden. Je moet de fietsen niet bij de accu vastzetten. Daar zal het nooit zo goed zitten en meer beschadigen. De klemmen moeten altijd op de zadelbuis (verticale stang onder het zadel).

De standaard klemmen van de F24 passen prima op de zadelbuis van jouw fiets. De accu’s haal je eruit tijdens vervoeren op de auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
@TTLCrazy
Je dealer kan dat in de Bosch Diagnostic tool op zijn pc wijzigen.

[ Voor 56% gewijzigd door Foxhill op 23-03-2025 14:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
Nyarlathotep schreef op zondag 23 maart 2025 @ 12:10:
Het loont zeker om bij de verkopende partij te informeren inderdaad. .....

En anders kun je misschien een accu scoren op Marktplaats. .......
Stella had een een eigen netwerk van verkopende partijen die allen failliet zijn gegaan dus de oorspronkelijk verkopende partij is er ook niet meer als de ebike bij een Stella verkoop en servicepunt was gekocht.
Natuurlijk kan het zijn dat na de doorstart dezelfde beheerder weer in de winkel staat, maar dat is dus formeel niet meer de verkopende partij.
meljor schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 15:01:
......

Wat is er loos met de accu, ben zelf wel wat handig. Is er iets simpels kapot/los? ....
Een andere accu zou ik nog niet zo snel voor gaan, ook niet van Marktplaats, zeker niet na een jaar en omdat na een omslachtige procedure alles wel werkend te krijgen is.

Wat er loos kan zijn, is niet zomaar te zeggen, maar omdat je aangeeft dat er nogal ruw mee omgegaan is lijkt me de kans groot dat het een slechte connector of soldeerverbinding is.
Eerst de hoofdverbinding met de ebike goed controleren en daarna open schroeven en alle verbindingen met een draadje goed bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ja dat moet de fietsenmaker doen met Bosch software. Ik heb ervoor gekozen om 'altijd aan' te laten aanpassen naar 'onthoud vorige status'. Ik vond altijd aan ook vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb de Uebler i21, en idd, je denkt dat je nooit moet kantelen, en toch gebeurt het me iedere keer dat er nog snel iets de koffer in moet…
Onze fietsen zien gelijkaardig uit, en ik bevestig 1 fiets aan de zadelbuis, en de tweede aan de bovenbuis.
Uiteraard staan ze allebei in andere richting, maar het lukt prima met de standaard beugels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:14
Vorig weekend is dus mijn witte Finez e-go gestolen, mocht dus afgelopen weekend weer een nieuwe uitkiezen maar is dus hetzelfde model met BES3 zo weer 300 euro duurder… gelukkig dat vrouwlief een harde onderhandelaar is en hebben we het voor dezelfde prijs als oude model (2020) mee kunnen krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Foxhill schreef op zondag 23 maart 2025 @ 13:38:
[...]

De klemmen die jij hebt gevonden zijn niet hiervoor, maar voor andere doeleinden. Je moet de fietsen niet bij de accu vastzetten. Daar zal het nooit zo goed zitten en meer beschadigen. De klemmen moeten altijd op de zadelbuis (verticale stang onder het zadel).

De standaard klemmen van de F24 passen prima op de zadelbuis van jouw fiets. De accu’s haal je eruit tijdens vervoeren op de auto.
Bedankt! Fijn om te weten dat de klemmen passen.
Tommie12 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 16:57:
[...]

Ik heb de Uebler i21, en idd, je denkt dat je nooit moet kantelen, en toch gebeurt het me iedere keer dat er nog snel iets de koffer in moet…
Onze fietsen zien gelijkaardig uit, en ik bevestig 1 fiets aan de zadelbuis, en de tweede aan de bovenbuis.
Uiteraard staan ze allebei in andere richting, maar het lukt prima met de standaard beugels.
Ik heb in Duitsland een Volkswagen Premium fietsdrager gekocht, omdat ik toch bang ben dat ik het kantelen mis. De Volkswagen Premium is een gerelabelde Uebler i21 en is vreemd genoeg goedkoper dan de I21. In totaal kost deze €641 (€580 drager, €40 verzendkosten en €21 Paypal/Credit Card). De verzendkosten zijn wel hoog, net als de Paypal kosten. Die laatste kun je voorkomen door het bedrag vooraf over te maken, maar ik heb hier gekozen voor de zekerheid van betalen via Credit Card/Paypal.

[ Voor 22% gewijzigd door L.N. op 23-03-2025 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-08 17:56

Christiano007

Ich bin der champion

L.N. schreef op zondag 23 maart 2025 @ 18:36:
[...]

Bedankt! Fijn om te weten dat de klemmen passen.

[...]

Ik heb in Duitsland een Volkswagen Premium fietsdrager gekocht, omdat ik toch bang ben dat ik het kantelen mis. De Volkswagen Premium is een gerelabelde Uebler i21 en is vreemd genoeg goedkoper dan de I21. In totaal kost deze €641 (€580 drager, €40 verzendkosten en €21 Paypal/Credit Card). De verzendkosten zijn wel hoog, net als de Paypal kosten. Die laatste kun je voorkomen door het bedrag vooraf over te maken, maar ik heb hier gekozen voor de zekerheid van betalen via Credit Card/Paypal.
Heb toevallig vorige week deze gekocht
https://banden.vandenbrug.nl/product/view?id=408

Is ook een Uebler maar dan 150 euro goedkoper.

Ter land, ter zee en in de kroeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
@Christiano007 @L.N.
De dragers die jullie aanhalen zijn niet hetzelfde. Volkswagen verkoopt de huidige Uebler voor bijna hetzelfde bedrag. De veel goedkopere Volkswagen fietsendragers zijn oude modellen van Uebler. Die oude modellen waren ook bij Uebler toen ongeveer dezelfde lagere prijs. Volkswagen verkoopt die (vele jaren) oude modellen nog, Uebler niet meer.

Er zijn een paar verbeteringen. Een lagere prijs zonder die verbeteringen is ook een prima keuze. Maar zeggen dat het goedkoper is, is appels met peren.

[ Voor 7% gewijzigd door Foxhill op 23-03-2025 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-08 17:56

Christiano007

Ich bin der champion

Foxhill schreef op zondag 23 maart 2025 @ 20:10:
@Christiano007 @L.N.
De dragers die jullie aanhalen zijn niet hetzelfde. Volkswagen verkoopt de huidige Uebler voor bijna hetzelfde bedrag. De veel goedkopere Volkswagen fietsendragers zijn oude modellen van Uebler. Die oude modellen waren ook bij Uebler toen ongeveer dezelfde lagere prijs. Volkswagen verkoopt die (vele jaren) oude modellen nog, Uebler niet meer.

Er zijn een paar verbeteringen. Een lagere prijs zonder die verbeteringen is ook een prima keuze. Maar zeggen dat het goedkoper is, is appels met peren.
Die ik gekocht heb moet gelijk zijn aan de Uebler X21 S

Ter land, ter zee en in de kroeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
@Foxhill Wat zijn de verschillen? De verkoper geeft aan dat het model de opvolger is van de Uebler i21-VW en als ik Google vind ik alleen maar posts die zeggen dat de Premium gelijk is aan de i21.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadooosh
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 27-08 20:15
Kan zijn dat ie ingesteld is op altijd. Verwacht zelf dat je dit wel kan veranderen als je hem via Bluetooth verbindt.
Als je de plus knop ingedrukt houdt gaat ie niet uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
L.N. schreef op zondag 23 maart 2025 @ 21:04:
@Foxhill Wat zijn de verschillen? De verkoper geeft aan dat het model de opvolger is van de Uebler i21-VW en als ik Google vind ik alleen maar posts die zeggen dat de Premium gelijk is aan de i21.
Die is inderdaad hetzelfde als ik het zo zie. Adviesprijs verschilt dan ook niet zo veel voor zover ik zie. Wel nu dus een aanbieding van.

Ik kende tot nu toe bij VW alleen de oude F24 met lange hendel die helemaal niet meer door Uebler gevoerd wordt, en de x21s met lange hendel die in praktijk niet meer door Uebler verkocht wordt. Die hadden beide ook minder afstand tussen de fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:24
Ik heb een paar maanden geleden de VW Compact II fietsendrager gekocht voor slechts €359,- tijdens een actie van een VW dealer. Dit is een wat ouder model van de Uebler, de X21 om precies te zijn, maar is een prima drager, zeker voor het geld. Ook gekozen vanwege de kantelfunctie.

Afbeeldingslocatie: https://slangenbeektweewielers.nl/image/cache/data/product/Uebler/X21%20S-1000x1000.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Tranquility op 24-03-2025 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Laatst online: 13:24
Christiano007 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 19:46:
Heb toevallig vorige week deze gekocht
https://banden.vandenbrug.nl/product/view?id=408

Is ook een Uebler maar dan 150 euro goedkoper.
Klopt, die heb ik ook gekocht, is een Uebler X21. Zie hierboven. Was destijds spotgoedkoop tijdens een actie van een VW dealer in het noorden des lands.

[ Voor 3% gewijzigd door Tranquility op 24-03-2025 09:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OttiglioM
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 27-08 11:32
Ik wil een Uebler fietsendrager kopen, maar ik twijfel of de standaard klemmen passen op onze fietsen.
Je hebt inmiddels al aardig wat info maar laat ik onze ervaring erbij zetten. De Uebler F24 is onze derde fietsendrager, gekocht omdat de bandengoten op de Diamant Pro User niet breed genoeg waren. Beschikbaar 50 op Diamant, benodigd 55 mm. De Uebler zou gaan tot 80mm. € 433 via amazon.it

In vergelijking met de voorgaande twee (waaronder een Thule) werkt deze Uebler het meest soepel. In het monteren op de trekhaak en met het plaatsen van de fietsen. In die zin dat we de fietsen het makkelijkst kunnen plaatsen zonder dat pedalen, sturen en zadels elkaar in de weg zitten. Uiteindelijk lukt dat ook wel op de andere dragers maar hoe makkelijker/sneller hoe beter. We gebruiken de drager nogal vaak. En halen deze er zekerheidshalve toch af indien we de drager niet gebruiken. Bang voor parkeerongelukken met anderen die de drager niet opmerken.

Een nadeel is dat de F24 niet kan kantelen. Wij verwachten dat een kantelbare versie alleen maar van voordeel is bij meerdaagse tochten. En dan is het maar de vraag of wij dan de ebikes meenemen i.p.v.de "gewone" fietsen. Er zit dan toch voor zo'n € 7000 aan waarde op je trekhaak. En die laat je gedurende de nacht niet ergens op een parkeerplaats staan. Dus dan ebikes afnemen en ergens binnen plaatsen. En gewone fietsen laten we 's nachts buiten staan op de trekhaak. Dat doen we al 25 jaar. En in hele ongure buurten komen we liever niet.

Bij kortere trajecten laten we accu's zitten. We zitten dan nog 3.5 kg onder de max. van 60 kg. En nog royaal onder de max. trekhaak specificatie. De Kathmandu's in situ op de Uebler:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qr5hDpHg-cqw6CAXOBseEhsybEE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ugK8ZaNdcbNA8FNrQGUUm4C0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciscus7000
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:24
Goedemiddag,

Even een hulp vraag.

Sinds vorige week kunnen we onze Pegasus ebike niet langer aanzetten via de button op de Bosch Purion display maar alleen nog door op de button op het Power Pack zelf te drukken.

Purion display springt dan overigens wel direct aan.

Uitzetten is hetzelfde verhaal.

Iemand enig idee wat de oorzaak en oplossing zou kunnen zijn?

Dank

Nb: mocht het ertoe doen, betreft een Active Line aandrijving

[ Voor 7% gewijzigd door Franciscus7000 op 24-03-2025 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-08 08:03
OttiglioM schreef op maandag 24 maart 2025 @ 11:03:
[...]
Een nadeel is dat de F24 niet kan kantelen. Wij verwachten dat een kantelbare versie alleen maar van voordeel is bij meerdaagse tochten.
Ik vind het erg prettig dat je nog "even snel" iets in of uit de kofferbak kunt doen. Ik heb zelf een Spinder Xplorer+ met bandjes ipv klemmen omdat ik er ook race/mtb mee vervoer. Ik heb de kantelfunctie op de meest random momenten gebruikt, dus niet perse "op een meerdaagse tocht". Het is zelfs al handig als je thuis bent en de fietsen er al op hebt maar toch nog iets in de auto wil leggen. Is het een must? Nee. Is het erg handig? Ja :)

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeorgeBfast
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 12:39
OttiglioM schreef op maandag 24 maart 2025 @ 11:03:
[...]
De Kathmandu's in situ op de Uebler:

[Afbeelding]
Wat hebben jullie toch mooie fietsen! Prachtig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Franciscus7000 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 17:13:
Goedemiddag,

Even een hulp vraag.

Sinds vorige week kunnen we onze Pegasus ebike niet langer aanzetten via de button op de Bosch Purion display maar alleen nog door op de button op het Power Pack zelf te drukken.

Dank

Er zal wel ergens een slecht contact zitten.
Ben je zeker dat die 'aan' knop nog werkt op je purion display?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamkaaz
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 25-08 09:51
Franciscus7000 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 17:13:
Goedemiddag,

Even een hulp vraag.

Dank

Het display zou eigenlijk door je accu moeten worden geladen tijdens het fietsen, maar wellicht is het interne accuutje toch leeg. Je kan je purion eens proberen op te laden met een usb kabeltje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OttiglioM
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 27-08 11:32
GeorgeBfast schreef op maandag 24 maart 2025 @ 20:38:
Wat hebben jullie toch mooie fietsen! Prachtig!
Eindelijk de erkenning waar we naar snakken :)

De foto is gemaakt op de ochtend van aflevering. Een kleine 3 weken nadat we een ingeving kregen op zoek te gaan naar een voor ons passende e-bike. Dankzij dit voortreffelijke topic konden we de nodige knopen snel doorhakken.

Persoonlijk vind ik onze spierfietsen slanker en mooier. En handelbaarder. Die blijven we zeker gebruiken voor de vlakke ritten en in de stad. Op de hellingen doen deze e-bikes het echter fantastisch. 800Wh. 85 nm en een uitstekende derailleur/cassette/schakelaar combinatie. Op de smallere wegen zijn de stijgingen tussen de 8 en 15%. Het blijft dan hard trappen met het hart bonkend in de keel. De snelheid kunnen we daarmee rond de 10km/u houden. Waarmee we het gevoel behouden ook vooruit te komen. En dat opent vele nieuwe perspectieven voor te maken routes. En bij afdalingen tot 15% zijn de 180 mm remschijven ook wel prettig.

OK. voor overwegend vlaklanders is mijn bijdrage mogelijk wat minder relevant. Hieronder onze langste route tot nu toe. Ik had aan het eind nog 45% accuvermogen over.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ATv2yXD0cljkJ8gw_xUsVEowW84=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Thp4wJvkfHJ4ouzkX1Ih9oEI.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gWyZ79kvpQ7FHUE8AWjgkMPJWvw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qBjQLs63xdk76kifu7kT3Ria.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samv5
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 27-08 09:22
[Afbeelding]

[/quote]

Wij hebben toevallig dezelfde fietsen met een Uebler I21.
IK heb toen ik de Kalkhoff fietsen kocht deze houders aangeschaft met een riem om de dikke kant van de fiets zonder de accu en dat werkt perfect, beter dan de klemhouders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
Mensen ervaring met een achterzitje op een Grenoble?

Bij ervaringen lees ik tegenstrijdige reviews.
Ene zegt past niet op electrische fietsen, de ander zegt weer wel.
En dit bij meerdere merken zitjes.

Urban Iki Junior
Qibble Junior 6+
Bobike One Junior
Polisport Guppy Junior

Een van die heeft denk ik de voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxke
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
NeutraleTeun schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 17:00:
Mensen ervaring met een achterzitje op een Grenoble?

Bij ervaringen lees ik tegenstrijdige reviews.
Ene zegt past niet op electrische fietsen, de ander zegt weer wel.
En dit bij meerdere merken zitjes.

Urban Iki Junior
Qibble Junior 6+
Bobike One Junior
Polisport Guppy Junior

Een van die heeft denk ik de voorkeur.
Daar zit toch een mik of mik hd achterdrager op? Daar zijn wel wat stoeltjes voor te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samn
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-06 11:33
Ik ben momenteel in de markt voor een nieuwe e-bike, tussen de 1800 en 2400 euro. Mijn vereisten zijn: redelijk bereik, goede service, betrouwbaar, hoog comfort (voorvorkvering) en kwaliteitsonderdelen. Liefst ook ietwat sportief uiterlijk en bruikbaar op verschillende terreinen.

Na enige tijd zoeken twijfel ik tussen:
- Tenways AGO X
- ROCKRIDER E ACTV 500

De Tenways heeft meer koppel en ziet er voor mij wat beter uit, maar is dan ook een pak duurder (2400 euro tov 2000 van de ROCKRIDER). Decathlon staat langs de andere kant bekend om een goede service en ik heb er 7,5% korting, waardoor ik maar 1850 zou betalen. De Tenways zou een bereik hebben van 100km, tegenover 150km bij de ROCKRIDER.

Ik heb er momenteel nog niet zo'n zicht op wat de betrouwbaarheid is van Tenways en hoe de service na verkoop is. Zoals ik begrepen heb, is het een Chinees merk. Ik had een Cowboy en ben niet te spreken over hun service, dus dit is wel een breekpunt.

Kunnen jullie wat advies geven of me in de juiste richting gidsen? Andere voorstellen zijn ook welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• killerbee1958
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:49
samn schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 08:12:
Ik ben momenteel in de markt voor een nieuwe e-bike, tussen de 1800 en 2400 euro. Mijn vereisten zijn: redelijk bereik, goede service, betrouwbaar, hoog comfort (voorvorkvering) en kwaliteitsonderdelen. Liefst ook ietwat sportief uiterlijk en bruikbaar op verschillende terreinen.

Na enige tijd zoeken twijfel ik tussen:
- Tenways AGO X
- ROCKRIDER E ACTV 500

De Tenways heeft meer koppel en ziet er voor mij wat beter uit, maar is dan ook een pak duurder (2400 euro tov 2000 van de ROCKRIDER). Decathlon staat langs de andere kant bekend om een goede service en ik heb er 7,5% korting, waardoor ik maar 1850 zou betalen. De Tenways zou een bereik hebben van 100km, tegenover 150km bij de ROCKRIDER.

Ik heb er momenteel nog niet zo'n zicht op wat de betrouwbaarheid is van Tenways en hoe de service na verkoop is. Zoals ik begrepen heb, is het een Chinees merk. Ik had een Cowboy en ben niet te spreken over hun service, dus dit is wel een breekpunt.

Kunnen jullie wat advies geven of me in de juiste richting gidsen? Andere voorstellen zijn ook welkom.
Als service echt zo belangrijk voor je is dan zou ik je adviseren op zoek te gaan naar een lokale FM en daar iets te kopen.
Uiteraard wel even, middels mond tot mond reclame of reviews, kijken of die lokale FM ook echt bekend staat om zijn/haar service.
Maar in het algemeen ben je beter af voor goede service bij een lokale FM dan bij een grote keten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
killerbee1958 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 09:14:
[...]

Als service echt zo belangrijk voor je is dan zou ik je adviseren op zoek te gaan naar een lokale FM en daar iets te kopen.
Uiteraard wel even, middels mond tot mond reclame of reviews, kijken of die lokale FM ook echt bekend staat om zijn/haar service.
Maar in het algemeen ben je beter af voor goede service bij een lokale FM dan bij een grote keten
Ik snap die opmerking, maar Decathlon is mogelijk de uitzondering. Je moet je fiets uiteraard tot daar krijgen, maar hun service is prima geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-08 22:31
roffeltjes schreef op maandag 10 maart 2025 @ 12:34:
[...]

jep dat is hem. Dat is niet standaard, dus de FM heefft het blijkbaar al aangepast. Wellicht kan hij de beugel wat strakker zetten.
Gisteren is de fiets voor onderhoud geweest, en dus dit probleem ook bekeken (voor de 4e keer). Maar toch voor het eigen terrein verlaten was alweer geluid. Om echt moe van te worden. En bij de FM binnen getest is er dan weer geen geluid. Lijkt een producteigenschap te zijn.

Als je dan je ongenoegen nogal benadrukt, dan heeft de FM er al snel genoeg van. Blijkbaar gaat het erom of je te hard of te zacht remt. Maar fietsplezier is in ieder geval weg.

Zal Gazelle maar eens bellen, en zien of zij er wat mee kunnen. Volgens de FM gebeurt er niets als zij bellen :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Even een update over de Gazelle Grenoble C5 HMB na 12.400km in iets meer dan twee jaar tijd. De fiets krijgt ongeveer 3x per jaar een beurt.

De riem lag er weer af bij hard trappen, bij het erop/erom leggen merkte ik een scheur op, dus een afspraak bij de FM gemaakt.

De (CDX) riem was dus versleten, maar ook het tandwiel voor en achter. En weer nieuwe remblokken + één schijf. Totale kosten, 700 euro inclusief arbeidsloon. Een behoorlijk bedrag, dus mocht iemand in de markt zijn voor een tweede hands, dat is een aandachtspunt om effe te checken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0pd7Vhtl7KW5LZYcP7juTE-pu5M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6fB2k1erIw70LAFX9ZYhWKRy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 72% gewijzigd door PD2JK op 27-03-2025 12:36 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12:44
PD2JK schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 12:32:
Even een update over de Gazelle Grenoble C5 HMB na 12.400km in iets meer dan twee jaar tijd. De fiets krijgt ongeveer 3x per jaar een beurt.

De riem lag er weer af bij hard trappen, bij het erop/erom leggen merkte ik een scheur op, dus een afspraak bij de FM gemaakt.

De (CDX) riem was dus versleten, maar ook het tandwiel voor en achter. En weer nieuwe remblokken + één schijf. Totale kosten, 700 euro inclusief arbeidsloon. Een behoorlijk bedrag, dus mocht iemand in de markt zijn voor een tweede hands, dat is een aandachtspunt om effe te checken.

[Afbeelding]
Zo, dat zijn flinke kosten na twee jaar. En ook wel een lage kilometerstand voor een versleten riem. Ik zit zelf inmiddels op het dubbele (25.000 km en 5 jaar). Mijn fiets gaat 1x per jaar voor onderhoud en mijn FM gaf in november aan dat de riem en tandwielen nog prima een jaartje mee kunnen. Best bizar dat daar zoveel verschil in kan zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:52
Als de riem er weer afloopt bij hard trappen: dan is er toch iets grondig mis met de afstelling. Ik heb inmiddels zo'n 18.000 km in 5 jaar afgelegd en zie nog geen reden om tot vervanging over te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
dennisfr schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 12:48:
[...]

Zo, dat zijn flinke kosten na twee jaar. En ook wel een lage kilometerstand voor een versleten riem. Ik zit zelf inmiddels op het dubbele (25.000 km en 5 jaar). Mijn fiets gaat 1x per jaar voor onderhoud en mijn FM gaf in november aan dat de riem en tandwielen nog prima een jaartje mee kunnen. Best bizar dat daar zoveel verschil in kan zitten.
Ik denk dat er veel aan ligt hoe dikwijls je de riem eens een sopje geeft, en zeker hoe dikwijls je in de regen rijdt.
Rijden in regenweer gooit veel meer zand en vuil op de riem, en als je dat er niet af haalt, dan blijven die zandkorrels je tandwielen 'opeten'.

En als je nog wat dieper gaat, dan blijkt een perfecte uitlijning ook nogal belangrijk, anders wordt de riem eenzijdig belast. En uiteraard, als een riem 'er af' loopt, dan is er echt iets mis met uitlijning of spanning, of er zit een slag op je voorste tandwiel.

[ Voor 7% gewijzigd door Tommie12 op 27-03-2025 13:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisfr
Tommie12 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 13:26:
[...]

Ik denk dat er veel aan ligt hoe dikwijls je de riem eens een sopje geeft, en zeker hoe dikwijls je in de regen rijdt.
Rijden in regenweer gooit veel meer zand en vuil op de riem, en als je dat er niet af haalt, dan blijven die zandkorrels je tandwielen 'opeten'.

En als je nog wat dieper gaat, dan blijkt een perfecte uitlijning ook nogal belangrijk, anders wordt de riem eenzijdig belast. En uiteraard, als een riem 'er af' loopt, dan is er echt iets mis met uitlijning of spanning, of er zit een slag op je voorste tandwiel.
Ik denk (uit eigen ervaring) juist het tegenovergestelde: mijn fiets gaat zomer en winter mee, ook als het regent. Het eerste sopje moet mijn riem nog krijgen. Heel af en toe veeg ik met een droge doek de buitenkant schoon als er veel zand en modder op zit. Van de getande kant ben ik (op advies van de FM) helemaal afgebleven in die vijf jaar.
Wat misschien wel helpt: ik fiets relatief lange afstanden (19km enkele reis) en hoef onderweg gemiddeld maar een keer of twee te stoppen voor verkeerslichten e.d. Mijn fiets is niet opgevoerd (ik suggereer niet dat dat bij @PD2JK wel zo is), en mijn motor staat altijd op de tourstand. De krachten op de aandrijflijn zijn daarmee een stuk minder hoog.

[ Voor 6% gewijzigd door dennisfr op 28-03-2025 06:10 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
12.400km in 2 jaar tijd met zo'n 3x per jaar een beurt. Dat betekent dus dat de fiets gemiddeld elke 2.000km bij de fietsenmaker staat.

Dan vind ik het schokkend dat een belt eraf vliegt door viezigheid, uitlijning en/of verkeerde spanning. CDX belt haalt maar de helft van z'n levensduur en daarnaast dus beide Gates sprockets versleten. Zelfs al een remschijf vervangen.

Ik vind het een wat forse reparatie voor een fiets die ogenschijnlijk vaak onderhouden wordt. Een Gates belt kan er toch nooit afvliegen als de FM de juiste spanning/uitlijning aanhoudt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
stin00 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 13:41:
12.400km in 2 jaar tijd met zo'n 3x per jaar een beurt. Dat betekent dus dat de fiets gemiddeld elke 2.000km bij de fietsenmaker staat.

Dan vind ik het schokkend dat een belt eraf vliegt door viezigheid, uitlijning en/of verkeerde spanning. CDX belt haalt maar de helft van z'n levensduur en daarnaast dus beide Gates sprockets versleten. Zelfs al een remschijf vervangen.

Ik vind het een wat forse reparatie voor een fiets die ogenschijnlijk vaak onderhouden wordt. Een Gates belt kan er toch nooit afvliegen als de FM de juiste spanning/uitlijning aanhoudt?
Daar ben ik het mee eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

@dennisfr De fiets is inderdaad niet opgevoerd, wel rijd ik altijd in de Turbo stand, maar trap zelf ook behoorlijk mee al zeg ik het zelf. Verder ook weer en wind, enkele reis 18km en vooral in de herfst/winter ziet de fiets er niet uit. Dan kan ik hem elke dag wel afspoelen met de tuinslang. (mag dit?)

De volgende fiets maar weer een dichte kettingkast? Of tijd voor een dichte riemkast. Gazelle leest u mee? ;)

[ Voor 15% gewijzigd door PD2JK op 27-03-2025 14:14 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
PD2JK schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 13:51:
@dennisfr De fiets is inderdaad niet opgevoerd, wel rijd ik altijd in de Turbo stand, maar trap zelf ook behoorlijk mee al zeg ik het zelf. Verder ook weer en wind, enkele reis 18km en vooral in de herfst/winter ziet de fiets er niet uit. Dan kan ik hem elke dag wel afspoelen met de tuinslang. (mag dit?)

De volgende fiets maar weer een dichte kettingkast? Of tijd voor een dichte riemkast. Gazelle leest u mee? ;)
Even wat water over de riem moet zeker kunnen.
Ik gebruik af en toe wat siliconenspray, dat is ook wat waterafstotend.

Maar, wat er met jouw fiets gebeurd is, dat is niet normaal. Een riem hoort er gewoon NOOIT af te lopen. En als een riem geknakt wordt, dan is die intern beschadigd.

Ik zou in elk geval nooit meer naar een kettingkast willen gaan.... Die ondingen open krijgen is een drama vind ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• L.N.
De fietsendrager is binnen. Even een snelle test gedaan (daarom zitten de accu's nog in de fiets, mist de nummerplaat en kunnen de trappers beter). De fietsendrager gaat er snel en handig op, maar is ingeklapt wel wat groter dan ik dacht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kOPuNqBng6QhSERMYrfqY-PS86k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xOqu1VHQ32KqK0YKSypFkX6W.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q6BH0IOZWEuuq0gGIdjRanCnxR4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7KpEBMgZD5MHVjvr2ewRWMci.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Foxhill
stin00 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 13:41:

Dit inderdaad.

Riem afspoelen of met een borstel afnemen wordt geadviseerd door Gates tijdens hun workshops, maar ik zie geen verschil terug in de werkplaats. Wel zie ik extreme slijtage bij te lage spanning of iets verkeerde uitlijning. Maar met zo regelmatig onderhoud is er dan toch iets mis?

@PD2JK vraag eens met welke tool ze je riemspanning controleren. Ik vind dat een fietswerkplaats een goede meter moet hebben voor de riem. Voelen is uit den boze, de Gates app met herz is leuk voor thuis.

En nadat alles gemonteerd is, misschien eens door een andere fietsenmaker even laten controleren. Hoewel niet iedereen er zin in heeft om over een ander zijn werk te oordelen zónder de slijtage te kunnen zien. Dus misschien nog even voordat ze eraan werken? Maarja, riemspanning is nu niet meer te controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Foxhill schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 22:17:
[...]

Dit inderdaad.

Riem afspoelen of met een borstel afnemen wordt geadviseerd door Gates tijdens hun workshops, maar ik zie geen verschil terug in de werkplaats. Wel zie ik extreme slijtage bij te lage spanning of iets verkeerde uitlijning. Maar met zo regelmatig onderhoud is er dan toch iets mis?

@PD2JK vraag eens met welke tool ze je riemspanning controleren. Ik vind dat een fietswerkplaats een goede meter moet hebben voor de riem. Voelen is uit den boze, de Gates app met herz is leuk voor thuis.

En nadat alles gemonteerd is, misschien eens door een andere fietsenmaker even laten controleren. Hoewel niet iedereen er zin in heeft om over een ander zijn werk te oordelen zónder de slijtage te kunnen zien. Dus misschien nog even voordat ze eraan werken? Maarja, riemspanning is nu niet meer te controleren.
Een te slap hangende riem kán gaan resoneren. Een riem moet vrij strak gespannen worden en dat kan de slijtage van lagers versnellen, maar fietst wel veel gladder. Dit is een overweging die je moet maken icm de wensen van de klant. Ze kunnen het blijkbaar hebben want de V-snaar van mijn auto staat goed strak en breekt niet (je kunt er gitaar op spelen) en is even breed als de riem op mijn e-bike, dus de riem kan het wel hebben. Mensen zijn vaak te bang om zo'n riem vrij strak te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:52
Ik heb zelf een simpele meter van Gates aangeschaft daarvoor. Je stelt die riem gewoon af op de waarde die Gates aangeeft. En dat is met een vrij kleine marge. Je gaat toch niet zelf experimerteren met zet hem maar wat strakker? Nastelllen is vlgs mijn ervaring sowieso bijna nooit nodig.
Perfect uitlijning is denk ik het allerbelangrijkst.
Een V-snaar van een auto is een heel andere soort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
Ik vraag mij dus af of de riem al die tijd te slap heeft gestaan.

Uitlijning is nog veel belangrijker. Maar dat zit bij elk fatsoenlijk merk normaal wel goed. Riemspanning doet niet elke winkel al goed.

Stomme is ook dat sommige Gates tools een ‘groen’ bereik hebben dat te ruim is. Bij sterke motoren of zware belastingen moet je aan de strakke kant van het groene bereik zitten.

@jimh307 resoneren is niet het probleem. Nog iets losser en de riem gaat wringen of zelfs overslaan. Als de riem overslaat gaat ie snel stuk.

Als ik lees dat @PD2JK de riem eraf had liggen, dan stond de riem extreem te los. De riem mag je er ook niet op leggen zoals bij een ketting trouwens. Riemen zijn extreem sterk, maar kunnen bepaalde dingen niet hebben.

[ Voor 32% gewijzigd door Foxhill op 28-03-2025 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Foxhill schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 09:25:

Als ik lees dat @PD2JK de riem eraf had liggen, dan stond de riem extreem te los. De riem mag je er ook niet op leggen zoals bij een ketting trouwens. Riemen zijn extreem sterk, maar kunnen bepaalde dingen niet hebben.
Dit dus, dat staat heel nadrukkelijk beschreven in de handleiding van Gates.
Als een riem moet opgelegd worden, dan moet het achterwiel naar voor, je legt de riem op de tandwielen en dan zet je de riem terug op spanning.

Er zijn wat ervaren riem gebruikers die liever met lage spanning rijden dan te hoge.
Vanaf 11:55 in deze video: YouTube: Belts Are Now BETTER Than Chains On Bicycles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Stel dat ik om de 1000km de riem moet laten checken bij de fietsenmaker, zou dat elke zeven á acht weken zijn. Zelf mag ik het niet, want lease.

Verder dus de gravel/zand-fietspaden vermijden en de riem goed schoonhouden. Ik vind het onderhoudsarme van een riem maar betrekkelijk dan... Verder ben ik wel tevreden hoor. ;)

Twee fietsen geleden had ik een Gazelle Chamonix C7, deze had ik een extra tandwiel om de ketting te spannen. Misschien een idee voor de riem? Nadeel is dat je nóg een component hebt om uit te lijnen...

[ Voor 6% gewijzigd door PD2JK op 28-03-2025 10:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dennisfr
PD2JK schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 10:14:
Stel dat ik om de 1000km de riem moet laten checken bij de fietsenmaker, zou dat elke zeven á acht weken zijn. Zelf mag ik het niet, want lease.

Verder dus de gravel/zand-fietspaden vermijden en de riem goed schoonhouden. Ik vind het onderhoudsarme van een riem maar betrekkelijk dan... Verder ben ik wel tevreden hoor. ;)
Dat zou ook niet nodig moeten zijn en is het ook niet. In mijn geval is de riem volledig onderhoudsvrij en dat al 5 jaar en 25k km. Ik vermijd geen zandwegen/fietspaden en ga door weer en wind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12

Twee fietsen geleden had ik een Gazelle Chamonix C7, deze had ik een extra tandwiel om de ketting te spannen. Misschien een idee voor de riem? Nadeel is dat je nóg een component hebt om uit te lijnen...
Die FM kan niet veel doen hoor. Eens uitgelijnd en op spanning gewoon niet aan komen, enkel wat proper houden.

Mijn fiets heeft enkel de 'gratis beurt' na 1000km gehad, en nadien niks meer dan een sopje en een spray.
En ja, ik heb het wiel er 2 keer uit gehad voor een lekke band, en om de banden te wisselen (was niet tevreden met de originele banden).

Die riem heeft nu 5000km en ziet er nog prima uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regenton 2.0
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:22
Vraag over keuze aantal versnellingen:

Mijn vrouw heeft een wat oudere elektrische Sparta fiets met 21 versnellingen.
Als we gaan touren hebben we deze altijd in "ECO" stand staan en de versnellingen niet zo zwaar.

Nu heb ik deze fiets een keer uit nood mee moeten nemen naar mijn werk 20KM enkele reis en dit is mij zo goed bevallen, dat ik ook de overstap wil maken om af en toe in de zomer op de fiets naar mijn werk te gaan.

De vraag:

Het is een lange weg met maar 3 of 4 stoplichten. Ik merk dat ik de fiets dan op "sport" zet en dan de versnellingen op zijn zwaarst. Weinig omwentelingen dus en op die manier kan ik tijden achter elkaar rustig doortrappen tot de continue max snelheid van 25.
Maar nu zie ik online veel fietsen met "maar" 7 of 8 versnellingen in de naaf.

De vraag in het kort:

Zijn de omwentelingen van de trappers met 21 versnellingen hetzelfde als die van 7 versnellingen wanneer deze beide in de zwaarste versnelling staan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:16

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Regenton 2.0 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 11:15:
Vraag over keuze aantal versnellingen:

Mijn vrouw heeft een wat oudere elektrische Sparta fiets met 21 versnellingen.
Als we gaan touren hebben we deze altijd in "ECO" stand staan en de versnellingen niet zo zwaar.

Nu heb ik deze fiets een keer uit nood mee moeten nemen naar mijn werk 20KM enkele reis en dit is mij zo goed bevallen, dat ik ook de overstap wil maken om af en toe in de zomer op de fiets naar mijn werk te gaan.

De vraag:

Het is een lange weg met maar 3 of 4 stoplichten. Ik merk dat ik de fiets dan op "sport" zet en dan de versnellingen op zijn zwaarst. Weinig omwentelingen dus en op die manier kan ik tijden achter elkaar rustig doortrappen tot de continue max snelheid van 25.
Maar nu zie ik online veel fietsen met "maar" 7 of 8 versnellingen in de naaf.

De vraag in het kort:

Zijn de omwentelingen van de trappers met 21 versnellingen hetzelfde als die van 7 versnellingen wanneer deze beide in de zwaarste versnelling staan?
21 versnellingen betekent dat je 3 tandwielen voor hebt en 7 achter. Dat betekent dat je 21 combinaties kan maken, maar daar tussen zit meestal wel overlap, en kleinste tandwielen voor en achter of groot/groot loopt je ketting zo scheef (cross chaining) dat je waarschijnlijk allerlei geluiden hoort. Je hebt dus niet echt 21 versnellingen tot je beschikking.

Als je versnellingen wilt vergelijken moet je de tanden tellen van tandwielen en die delen door elkaar om tot een ratio te komen.

De fietsen die je online zit met 7 of 8 hebben waarschijnlijk een Shimano Nexus Inter 7 of 8 versnellingsnaaf waarbij de tandwielen in de naaf zitten. Een compleet andere techniek. De consensus is dat de Shimano Nexus Inter 7 niet zo goed is, maar de Shimano Nexus Inter 8 staat bekend als uiterst betrouwbaar.

Als je het leuk vind om dat allemaal te berekenen kun je dat doen, maar ik denk dat het praktischer is om een plek te vinden waar je wat fietsen kan proefrijden.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Regenton 2.0 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 11:15:
Vraag over keuze aantal versnellingen:....
Zoals @Johnny al het verschil heeft uitgelegd tussen naaf en derailleur, wil ik aanvullen, dat er ook 9,10 of 11 versnellingen mogelijk met derailleur, die wel uniek zijn, omdat voorop slechts één tandwiel zit, ipv drie zoals bij 21 versnellingen.

Veel versnellingen is handig als je graag, liefst onder alle omstandigheden, met dezelfde (vaak relatief hoge) trapsnelheid wilt fietsen.
Als ik jou verhaal lees is dat bij jouw niet het geval, want je fietst graag in een laag traptempo en schakelt dus feitelijk niet (of minimaal), maar past de mate van elektrische ondersteuning aan.

[ Voor 3% gewijzigd door elinx op 28-03-2025 13:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:08
Vraagje hier:

Het linker power/reset knopje van mijn Bosch Intuvia display is eraf (vriend die de fiets geleend heeft is hem kwijtgeraakt) , meest simpele oplossing lijkt me om het knopje van een defecte af te halen.. de vraag is echter hoe kom ik daar aan? Op marktplaats staan er alleen werkende ;)

https://www.rohloff.de/fi.../e/csm_1_1_73e6a1b9a4.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.rohloff.de/fileadmin/_processed_/2/e/csm_1_1_73e6a1b9a4.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door _Anvil_ op 28-03-2025 13:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
_Anvil_ schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 13:35:
...
Het linker power/reset knopje van mijn Bosch Intuvia display is eraf .....hoe kom ik daar aan? Op marktplaats staan er alleen werkende .......
Je kan eventueel een "te koop gevraagd" advertentie op marktplaats plaatsen, voor een defect display.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• einoj1
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 28-03 13:42
Mijn Batavus Dinsdag heeft intussen ruim 28000 km. (4.5 jaar) De afgelopen tijd merkte ik dat de achterste schijfrem (Tektro) niet echt meer “bijt”, zodat je kan remmen tot het achterwiel blokkeert…

De remblokjes werden hiervan vroeger 2x vervangen bij de fietsenmaker.
De voorste remschijf “bijt” nog steeds, hoewel ik die niet zo frequent gebruik.

Bij nazicht van de achterste remblokjes, bleken deze voor zowat ¾ versleten te zijn, maar nergens tot op het metaal, dus monteerde ik zelf dezelfde nieuwe remblokken van Shimano (alleen de remklauw los gemaakt, niet het achterwiel met riem)
Nu remt de achterste schijf duidelijk beter, maar echt bijten (blokkeren achterwiel) kan nog steeds niet.

De schijven zijn niet krom en nergens een ingesleten rand

Wat kan hiervan de oorzaak zijn?
Ps
mijn riem is nog steeds de 1e en buiten 2x een gebroken zadel (+/- 90 kg), geen verdere problemen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
einoj1 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 13:42:
.... de achterste schijfrem (Tektro) niet echt meer “bijt”, zodat je kan remmen tot het achterwiel blokkeert…
.....
....
Lucht in de leiding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
einoj1 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 13:42:
Mijn Batavus Dinsdag heeft intussen ruim 28000 km. (4.5 jaar) De afgelopen tijd merkte ik dat de achterste schijfrem (Tektro) niet echt meer “bijt”, zodat je kan remmen tot het achterwiel blokkeert…

De remblokjes werden hiervan vroeger 2x vervangen bij de fietsenmaker.
De voorste remschijf “bijt” nog steeds, hoewel ik die niet zo frequent gebruik.

Bij nazicht van de achterste remblokjes, bleken deze voor zowat ¾ versleten te zijn, maar nergens tot op het metaal, dus monteerde ik zelf dezelfde nieuwe remblokken van Shimano (alleen de remklauw los gemaakt, niet het achterwiel met riem)
Nu remt de achterste schijf duidelijk beter, maar echt bijten (blokkeren achterwiel) kan nog steeds niet.

De schijven zijn niet krom en nergens een ingesleten rand

Ps
mijn riem is nog steeds de 1e en buiten 2x een gebroken zadel (+/- 90 kg), geen verdere problemen
In elk geval, dat is flink gefietst!
De belangrijkste stap heb je al genomen. Je kan nog eens proberen de schijf te ontvetten (in geval daar ooit vet is opgekomen), maar ik zou zeker de hydraulische olie eens vervangen en dus ontluchten.

Rem blokkeren achteraan zou heel simpel moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Simple mind schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 00:28:
Ik heb zelf een simpele meter van Gates aangeschaft daarvoor. Je stelt die riem gewoon af op de waarde die Gates aangeeft. En dat is met een vrij kleine marge. Je gaat toch niet zelf experimerteren met zet hem maar wat strakker? Nastelllen is vlgs mijn ervaring sowieso bijna nooit nodig.
Perfect uitlijning is denk ik het allerbelangrijkst.
Een V-snaar van een auto is een heel andere soort.
Ze hebben beide gemeen dat ze uit koolstofvezels bestaan. Een v-snaar in de auto krijgt nog wel veel meer voor zijn kiezen dan die op een fiets (dynamo, airco, waterpomp etc op één riem).

Fiets gaat as donderdag even naar de FM omdat mijn Nexus 8 naaf droog begint te lopen en ik de riem iets strakker wil hebben want die is wat los. Goed onderhoud is voor mij wel belangrijk. Gaat wel iets kosten, maar het plezier wat mijn Gazelle mij geeft is dat wel waard.

En @einoj1. Het zelfde probleem wat ik heb met mijn achterrem is te verhelpen door een volle kilometer de achterrem te laten slepen op hoogste ondersteuning en dan merk je al vlug dat de rem weer beter gaat werken al moet ik dit wel elke maand herhalen. Schijfremmen zijn eigenlijk gemaakt voor in de bergen. Ik rook de rem, dus die is goed heet geworden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
Vraagje hier:

Het linker power/reset knopje van mijn Bosch Intuvia display is eraf (vriend die de fiets geleend heeft is hem kwijtgeraakt) , meest simpele oplossing lijkt me om het knopje van een defecte af te halen.. de vraag is echter hoe kom ik daar aan? Op marktplaats staan er alleen werkende ;)

[Afbeelding]
Bij een fietsenwinkel binnenlopen en vragen om een display uit hun prullenbak?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Foxhill

Stel dat je om de 3000~5000 km of jaarlijks de fiets voor onderhoud brengt en lekker door alle zandpaden banjert (is dat woord Twents of Nederlands?) zonder ooit je riem schoon te maken. Dan moet je riem mits juiste uitlijning en spanning zo’n 18000~28000km mee gaan. Ik heb veel klanten die in deze categorie passen. En we hebben veel gravel hier in de Achterhoek en Twente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neb0
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 26-08 17:32
Tommie12 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 09:42:
[...]

Ik snap die opmerking, maar Decathlon is mogelijk de uitzondering. Je moet je fiets uiteraard tot daar krijgen, maar hun service is prima geregeld.
Misschien wel maar dat gaat wel ten koste van mensenlevens, natuur en milieu:

https://www.destentor.nl/...ische-gevolgen~a091eba39/

Decathlon (met wereldwijd 100.000 werknemers) raakte tot voor kort zelden in opspraak, totdat het Franse onderzoeksplatform Disclosure eind 2023 onthulde dat Decathlon zijn producten via-via nog steeds in Rusland verkoopt.

Er wordt volgens Disclosure ook gebruik gemaakt van bedrijven die verantwoordelijk worden gehouden voor grootscheepse ontbossing in Brazilië.

,,Schaarse lonen in Bangladesh, kinderarbeid en mensenhandel in China: de belangrijkste leveranciers van Decathlon nemen in Azië hun toevlucht tot verschillende vormen van moderne slavernij.’’

Nog verontrustender zijn beelden waarin het aan het werk zetten van Oeigoeren en Noord-Koreanen wordt aangeprezen, groepen die in China vaak onder dwang werken.

(En ja ook veel andere bedrijven houden er bedenkelijke praktijken op na, maar van Decathlon is dat onderzocht. Zolang men blijft kopen bij dit soort ondernemingen, verandert er nooit iets. Ook de consument heeft wat mij betreft een verantwoordelijkheid.)

[ Voor 36% gewijzigd door neb0 op 29-03-2025 03:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Wij twijfelen tussen de Cortina e-common family en de Gazelle Bloom.

Gazelle Bloom heeft een fijnere zit positie, het stuurt minder als een cruiser.
Cortina e-common heeft een vele betere afwerking en een modern frame.

Dus we zijn tot de conclusie gekomen dat als we voor de Cortina willen gaan, we het stuur en de stuurpen willen vervangen.
Een minder breed stuur --> 58cm. Eigenlijk gewoon het stuur van de Gazelle.
Een kortere stuurpen.

Nu ben ik aan het kijken welke stuurpen ik nodig heb, ik hoop eigenlijk dat ik alleen het bovenste gedeelte kan vervangen. Maar dan moet ik iets vinden wat kwa maatgeving exact gelijk is.
Iemand hier ervaring mee?
*Ik heb dit uiteraard ook aan de fietsenwinkel gevraagd, maar die hadden hier geen zin in.

Cortina stuur:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/FTMNY2K/Cortina-Stuur-1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/WpBYLDHF/20250328-134857.jpg

Gazelle stuur
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/9HkbBPkk/Gazella-Steer.jpg

Stuurpen waarvan ik het bovenste gedeelte wil demonteren en op de Cortina wil monteren. Geen idee of die maatvoeringen gelijk zijn.
Afbeeldingslocatie: https://adfnjoxprq.cloudimg.io/v7/_xlc_prod/media/91/b1/3d/1719006618/1e0a323c6ba8303ca8f5048a29bbf4c9.jpg?w=1280&force_format=webp

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knowitall64
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 31-03 08:29
Ik heb een nieuwe crivit urban ebike y3 gekocht en ik heb een vraag. Als ik de fiets aanzet dan is het licht standaard aan. Ik kan switchen tussen normaal licht en groot licht maar weet iemand of ik het licht overdag ook uit kan doen? Ik lees nergens of dat kan.

Alvast bedankt voor je reactie

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Foxhill
Strider schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 10:37:
*Ik heb dit uiteraard ook aan de fietsenwinkel gevraagd, maar die hadden hier geen zin in.
Daar ga je dan toch geen fiets kopen? Heeft hij later wel zin om de eerste beurt goed te doen en een garantiegeval af te wikkelen?

Wat je bedacht hebt kan niet. Je moet zoeken naar een stuurpen (met pen, dus geen ahead) met de juiste buisdikte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Finesse
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
@ Strider

Ik heb hier ongeveer dezelfde situatie, namelijk dat mijn nieuwe e bike standaard een sportieve zithouding heeft, en dat wil ik dus anders.
Mijn vorige e bike had voor mij de ideale zithouding.
ik heb deze dan ook opgemeten en deze maten gespiegeld naar de nieuwe fiets.
Gelukkig kom ik zo tot de vaststelling dat het stuur een 8 tal cm hoger moet komen, dus moet er een stuurverhoger op en klaar. Ik heb dus ook rekening gehouden met het feit dat ik mijn H Jones Bar ook over zal zetten van de oude naar de nieuwe bike.
Trouwens heb ik met al mijn fietsen ooit in bezit aanpassingen gedaan, bijna alles is mogelijk en tegenwoordig zijn de mogelijkheden quasi oneindig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Laatst online: 27-08 23:27
Weet iemand of er verschillen zijn in de betrouwbaarheid van de Urban Arrow en de Lovens Explorer?
Ik heb ik het topic van de Lovens toch wel wat minpunten gelezen (voorrem, vooras, zadel, stroef sturen). Voor de Urban Arrow is geen apart topic, dus het is lastig vergelijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kadooosh
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 27-08 20:15
Vraagje hier:

[Afbeelding]
Ik heb nog wel een stukke liggen, zal is kijken of die er makkelijk af gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
MWDKing schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 20:53:
Weet iemand of er verschillen zijn in de betrouwbaarheid van de Urban Arrow en de Lovens Explorer?
Ik heb ik het topic van de Lovens toch wel wat minpunten gelezen (voorrem, vooras, zadel, stroef sturen). Voor de Urban Arrow is geen apart topic, dus het is lastig vergelijken.
Voorrem is bij Lovens top. Remmen zijn wel eens een puntje van aandacht bij onderhoud, los van het merk. De vooras is bij beide merken een steekas die ingevet moet. Sturen gaat juist bij de Lovens beter.

Beide merken zijn de hoogste kwaliteit die je in bakfietsen gaat vinden. Val je geen buil aan. Bakfietsen worden nou eenmaal intensiever gebruikt en staan vaker buiten. De problemen die je leest komen waarschijnlijk vooral daarvan. Ga proefrijden en kies welke je fijner vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 16:19

breinonline

Are you afraid to be known?

Omdat mijn zoon volgend jaar naar de middelbare school moet (18km fitsen) orienteer ik me op een elektrische fiets en een fietsendrager (ik werk in de buurt dus als er wat bijzonders is kan ik hem en de fiets dan meenemen). Om met die laatste te beginnen: Uebler staat hier goed aangeschreven. Ik twijfel nog erg of ik voor de F14 moet gaan of meteen voor een I21.

Op Amazon.de las ik een I21 review waar ik graag wat ervaringsdeskundigenadvies op zou willen:
Auf dem ersten Bild sieht man die Abdeckung aus Kunststoff mit dem Schloss. Diese Abdeckung lässt sich in drei Sekunden entfernen. Sie rastet nur mit zwei winzigen Kunststoffnasen ein. Wenn das beim montierten Träger ebenso leicht geht, ist das Schloss ohnehin vollkommen nutzlos. Aber das habe ich noch nicht probiert.
Hoe makkelijk is de kunststof afdekking te verwijderen (en dus de drager), of is dit flauwekul?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Laatst online: 27-08 23:27
Foxhill schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 22:13:
[...]

Voorrem is bij Lovens top. Remmen zijn wel eens een puntje van aandacht bij onderhoud, los van het merk. De vooras is bij beide merken een steekas die ingevet moet. Sturen gaat juist bij de Lovens beter.

Beide merken zijn de hoogste kwaliteit die je in bakfietsen gaat vinden. Val je geen buil aan. Bakfietsen worden nou eenmaal intensiever gebruikt en staan vaker buiten. De problemen die je leest komen waarschijnlijk vooral daarvan. Ga proefrijden en kies welke je fijner vind.
Bedankt voor je reactie. Ik heb beide fietsen gereden, ken de verschillen en beiden rijden en remmen uitstekend. Waar het mij om gaat is de betrouwbaarheid in de praktijk. Van de Lovens heb ik dus een aantal bekende problemen gevonden. Van de Urban Arrow niet.
De fietsenmaker zei dat de stuurstang van de Urban Arrow makkelijker te onderhouden en fixen is dan de kabel besturing van de Lovens.

Zijn er nog meer verschillen op het gebied van betrouwbaarheid en onderhoud baarheid tussen de Lovens en Urban Arrow?
Pagina: 1 ... 219 ... 228 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam