RoD schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 19:02:
[...]
Mijn vriendin heeft de Cortina. Ik vind de bouwkwaliteit niet goed voor de prijs die ze vragen. Er is al iets bij de voordrager afgebroken (wel provisorisch onder garantie hersteld), en bij de onderhoudsbeurt was er ook iets mis met de stuurstang wat gevaarlijk had kunnen worden (hele fijne gedachte voor een moederfiets).
Daarnaast vind ik hem... Lomp. Ik weet niet zo goed hoe ik het moet beschrijven. Van de Gazelle had ik een betere indruk, maar die was destijds slecht leverbaar.
Het is inderdaad de Cortina geworden, voornamelijk vanwege een goede aanbieding, niet omdat we ze echt vergeleken hebben.
Vooralsnog doet ie het de eerste 25km prima, de625Wh accu is nog niet leeg

Vrouw vond het wel raar dat er geen computertje bij zat standaard, al is de bediening echt meer dan prima, de snelheid zou wel fijn zijn om te weten.
Dit kan (samen met nog veel meer) ook met de flow app op de telefoon, moeten nog een houdertje kopen.
We zijn ook nog even op zoek naar een MIK HD achterzitje, die zijn 2e hands wel wat schaarser, dus dat wordt waarschijnlijk gewoon een nieuwe. Anders moet je weer een (easy) adapter monteren, ook zonde.
We hebben wel het idee dat meer kleuren stoeltjes niet zo heel lekker matchen met het Cortina groen, maar zeker nieuw komt dat qua keuze wel goed.
Daarnaast is het stuur erg breed, zal moederfiets eigen zijn ivm voorstoeltjes, maar we hebben dit niet vergeleken met de Gazelle. Darnaast is hij ook vrij zwaar, ik hoop op robuust ipv lomp
"Hij fietst wel fantastisch", vergeleken de oude niet elektrische fiets..
De tweede fiets is uiteindelijk een refurbished Cube Kathmandu geworden, 2024 model, 1000km gereden, met 750Wh accu. Eigenlijk alleen omdat de touring iets minder rechtop zitpositie had, voor de CX motor alleen zou ik het niet gekozen hebben, verder lijken ze redelijk identiek.
Inmiddels ook nog geen 50km gereden, wel 2x 15km woon-werk gewoon om eens te proberen.
Eerder, op basis van kleine stukjes, vond ik de turbo stand nog echt overkill, maar op de 15km stukken is het toch wel lekker (ik zal die eerdere post nog even rectificeren).
Ik moet zelf nog even wennen aan de derailleur versnellingen, soms schakel ik op ipv omlaag of andersom.
En op 1 versnelling loopt ie niet helemaal lekker, eens kijken of ik dat kan afstellen.
Tevens vind ik de ondersteuning behoorlijk abrupt afgeknepen worden, hij is bij versnellen nog enigszins vergeefs. Je kunt doorgaan tot 27+kmpu voordat ie echt ingrijp, maar dan voelt het ook echt als een rem.
Bij langzamer accelereren voel je bij 25km al wat weerstand opbouwen, daarbij vind ik het nog wat lastig om dicht daarbij te blijven zonder echt kracht te moeten gaan zetten, maar ik heb een aardige modus gevonden rond de 24kmpu, en dat is snel zat.
Wel wordt je dan voorbij gefietst door de urban arrows
Ook de remmen moet ik nog aan wennen, volgens mij zitten deze exact andersom dan ik gewend ben van scooters. Er is nogal wat werk aan het fietspad / de weg waar ik fiets, met genoeg laagjes zand, en samen met de hogere snelheid is een slippend voorwiel geen prettige ervaring...