Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 218 ... 228 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:27
Mathy M schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 16:12:
[...]

De Crivit X.3 heeft zich aangekondigd. In Duitsland en België al te bestellen. Nu ook met derailleur. Ik ben benieuwd naar de reviews daarvan. Waar heb jij de X.2 nog kunnen kopen en voor welke prijs?
En hoe regelen ze de service?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-08 20:47
Tommie12 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 19:52:
[...]

En hoe regelen ze de service?
Ik geloof dat Minerva dat doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JSchut
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:37

JSchut

.....

JSchut schreef op maandag 3 maart 2025 @ 15:39:
Hier ook opzoek naar een elektrische fiets.

Waarvoor ga ik hem gebruiken
Voornamelijk va en naar het werk, kinderen naar school brengen. Allemaal afstandjes van minder dan 5km.
Soms eens een langere rit van een km of 15-20.

Liefst wil ik wel een comfortabele fiets. Ietswat sportief is ook prima.

Ik ben nogal van het meer dan nodig kopen. Ik wil dat proberen deze keer niet te doen. ;)

Wensen
  • Goede comfort
  • Een krachtige motor. In ieder geval geen slappe hap ivm tegenwind e.d.
  • Geintegreeerde accu
  • Genoeg bereik
  • Geen lawaai maker ;)
Budget
4000

Wat heb ik zelf gevonden
Mijn oog is nu gevallen op de Gazelle Grenoble C5 2025. Dit lijkt de fiets die overal aangeraden wordt.
Andere fietsen die ik tegen ben gekomen:
  • Giant AnyTour (e+1 of e+2)
  • CUBE Kathmandu Hybrid One 750 (Deze schijnt niet erg stil te zijn)
Zijn er nog andere fietsen die ik op de lijst moet zetten?
Zijn e nog goedkopere elektrische fietsen die niet veel onderdoen voor bovenstaande. Of lever je dan veel kwaliteit in? (Daar lijkt het wel op)

Edit: Zie veel over de Cube Kathmandu Hybrid Comfort Pro 800 in dit topic. Die ook maar eens bekijken.
Kleine update.

Gister een rondje gereden op 2 Cube fietsen:
  • Cube Kathmandu Hybrid Comfort Pro 800
  • Cube Supreme Hybrid Deluxe SLX 625
Rijden beide lekker. Wel een lichte voorkeur voor het model van de Kathmandu.

Echter bekruipt mij steeds meer het gevoel dat het mij de 4k niet waard is. Niet voor wat ik er mee doe. Wel zou ik graag een Cube willen.

Nieuw budget
3k max inclusief een extra slot voor de verzekering. Dus 2,8k voor de fiets ongeveer. Maar wat minder is natuurlijk beter ;)

Waar ik op zou willen besparen
  • Ketting ipv Riem
  • Vermogen mag best wat minder dan 85. 50 is zat denk ik. Wel graag een Bosch motor
  • 500/650 accu ipv 800
  • Andere kleine dingetjes anders is ook geen issue
Wat ik tot nu toe gevonden heb
  • Cube Supreme Hybrid Comfort One 500 (Valt af)
  • Cube Supreme Hybrid Comfort Pro 625 (Eigenlijk boven budget)
  • Cube Supreme Hybrid Deluxe One 625 Dames (Niet op voorraad bij lokale FM)
Verschil lijkt hem voornamelijk te zitten in een ketting, de accu en wat motor vermogen.
Maar het is wel een doolhof met al die namen. Ik zie eerlijk gezegd de bomen door het bos niet meer.

Wat zijn nou een beetje de beste Cube E-bikes voor rond de 2500-2800 euro? Of zal ik dan naar een ander merk moeten gaan kijken?

PSN jschut_82 | Xbox: JSchut82

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingo92
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:15
Wat mij bij het kiezen van de fiets geholpen heeft is om ook eens te gaan proefrijden bij de proefrijdcentra: Gazelle Experience Center en De Fietser. Daar hebben ze gewoon heel veel verschillende modellen staan en kan je dus eens rustig uitproberen wat voor type fiets bevalt. Ze verkopen daar niet, dus krijg je sowieso geen druk richting een bepaald model. Niet dat een goede fietsenhandel dat wel zou doen, maar toch :-)

Met die kennis ga je dan naar de lokale fietsenhandel, die kan vast een model wat ze hebben staan linken aan jouw ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-08 11:11

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Persoonlijk zou ik niet besparen op een riem. Het fietst veel aangenamer dan zo'n (rammelende) ketting die ook nog eens onderhoudsintensief is.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
Nyarlathotep schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 13:25:
Persoonlijk zou ik niet besparen op een riem. Het fietst veel aangenamer dan zo'n (rammelende) ketting die ook nog eens onderhoudsintensief is.
Als je ketting rammelt, dan is er iets mis. Het rijden met riem en ketting hoeft geen verschil te zijn. Het onderhoud is wel veel makkelijker voor een riem, maar niet noodzakelijk goedkoper.

Ben zelf wel voorstander van riem, maar je moet de argumenten correct houden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Flipswix
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 27-08 16:46
Vanochtend zijn hier de dames en herenversie van de Gazelle Chamonix C7 HMS binnengekomen. Besteld bij Knop Tweewielers voor zo'n €2200 per stuk. Als je goed zoekt kun je wellicht nog meer rond deze prijsklasse vinden, anders staan ze met een ING punten code voor €2500 en daarmee ook 5 jaar garantie bij Fietsvoordeelshop.nl. Het zijn werkelijk spiksplinternieuwe fietsen met het folie nog op alle toebehoren en 0 op de teller. Volgens mij wel modeljaar 2023/2024, dus een model wat niet meer in de lijn van 2025 zit.

Ik ben blij dat ik hiervoor ben gegaan in plaats van de Veloretti Ace 2 die zo'n 1100 euro per fiets duurder is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MrovEhpNitxlnbq6ixsXu1Bi6kM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MQ65BWCdW0wn9dcxqo5Pae8d.jpg?f=fotoalbum_large

Fiets rijdt echt super! Zelfs als de ondersteuning uit staat fietst het nog redelijk vergelijkbaar als een normale fiets. De Steps E6100 motor hoor je nauwelijks en de fietsen hebben een goede balans tussen comfort en sportiviteit. Ook zijn de fietsen goed afgemonteerd, geen rammeltje te horen. Het geheel voelt echt super solide aan. Zeker in vergelijking met de QWIC Premium I auto die ik als alternatief op het lijstje had staan, ligt deze fiets een stuk stabieler op de weg.

Enige puntjes: De zit van de fiets voelt wel wat hard aan. De vering pakt vooral de echt grote oneffenheden in het wegdek mee maar is verder redelijk stug maar niet oncomfortabel. De harde zit, zit hem vooral in het zadel vermoed ik. Die is wel erg stevig, dus wellicht vervang ik die binnenkort.
Daarnaast lijk ik het display van de fiets niet los te kunnen halen van het stuur. Onderaan bij het lipje die je normaal moet indrukken om de boel los te halen, zie ik wel een klein schroefje zitten. Wellicht is er dus een mogelijkheid om op die wijze de fietscomputer 'vast te zetten'?

Tot slot nog op zoek naar een ketting die goed weg te werken is. Enerzijds denk ik gewoon aan een insteekketting (wel zo handig, 1 sleutel), maar wil liever geen gerammel van een ketting onderweg horen. Dus dat wordt nog even zoeken. Al met al erg blij om de stap naar een E-bike te maken en heb nu al helemaal zin in de lente }:O .

[ Voor 7% gewijzigd door Flipswix op 05-03-2025 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSchut

JSchut

.....

Oemfoefoe schreef op maandag 3 maart 2025 @ 21:50:
[...]

[...]

Budget €4000,- voor een comfortabele fiets dat neigt naar sportief? Nou dan weet ik het wel hoor, getuige mijn post over mijn EXC 800 in dit topic. Deze fiets is na maandenlang vergelijken en proefrijden op meerdere fietsen voor mij de overduidelijke keuze geworden. De voornaamste redenen heb ik in mijn post benoemd.

Deze fiets checkt ook heel jouw wensenlijst af.

[...]

[...]

Ik ben zó tevreden over mijn fiets dat ik afgelopen woensdag een Cube Kathmandu Hybrid One 800 voor mijn vrouw heb gehaald.

[Afbeelding]

In de basis hetzelfde als de Pro 800, met het grote verschil het display. De Pro heeft het grote Kiox 500 display waarop ook de navigatie kan worden getoond, en de One heeft het vaste Purion 200 display. In het geval van mijn vrouw is dat makkelijker omdat het vast aan het stuur zit en dus niet verwijderbaar (kan ze 't ook niet verliezen :+). Verder kleine verschillen in de afmontage (10-speed in tegenstelling 11-speed) en de remmen.

Persoonlijk vind ik de Enviolo-naaf niet heel fijn fietsen, vandaar dat de comfortlijn bij ons afviel. En het verschil tussen 75Nm en 85Nm (nieuwe generatie motor) vind ik dermate groot dat het de investering rechtvaardigt. Ik begrijp dat dit alles subjectief is, maar zowel de One 800, Pro 800 en EXC 800 vallen sowieso binnen jouw budget. Je hebt best wat keuze in Cube dealers in en rondom Den Helder, dus ik zou zeggen ga even lekker proefrijden op verschillende modellen en laat je goed informeren. In mijn optiek kun je tussen deze modellen geen verkeerde keuze maken. Succes!
De fiets waar ik op gefiets heb had geen Kiox scherm maar een klein display aan de linker kant. Is dat dan de Cube Kathmandu Hybrid One? Ik was in de veronderstelling dat dat de Comfort Pro was.

Nevermind. Ik zie nu pas dat die een ketting heeft ipv riem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathy M
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 16:35
Darkz0rs schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 20:34:
[...]

Ik geloof dat Minerva dat doet.
Delta Sport Nederland.

II Daikin EHBX08EF9W en ERGA08EV II Enphase IQ8HC 5kWp PV zuid-west II Honda S2000 II BMW 330e G21

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• elinx
  • Laatst online: 19:21
Flipswix schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 14:26:
.... Gazelle Chamonix C7 HMS ....

Fiets rijdt echt super! .....

.....De zit van de fiets voelt wel wat hard aan. De vering pakt vooral de echt grote oneffenheden in het wegdek mee .....
Persoonlijk denk ik dat je met deze Gazelle de beste keus hebt gemaakt tov die voor Veloretti en Qwik.
Heel veel plezier ermee.

mbt zadel en vering.
Probeer eens enige tijd deze configuratie, voor je op zoek gaat naar alternatieven.
Een hard zadel lijkt oncomfortabel, maar geeft meestal op langere afstanden uiteindelijk minder klachten. Misschien dat de bandenspanning verlagen al genoeg is, want die is vaak aan de hoge kant.
Anders kun je nog een verende zadelpen overwegen en eventueel een ander zadel.
Zie daarvoor ook de TS: "vering, banden en zadel"

[ Voor 54% gewijzigd door elinx op 05-03-2025 19:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JSchut

JSchut

.....

Aangezien ik het toch lastig vind in het budget wat te vinden kijk ik nu naar de Cube Supreme Hybrid Comfort Pro 625.

Volgens mij ook een prima ebike. Tuurlijk niet zo top als de fiets die ik eerder bekeek (Kathmandu Hybrid Comfort Pro 800) maar dit voelt qua prijs wel wat beter. Morgen eens in het echt bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poesjuh
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 14:06
JSchut schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 22:39:
Aangezien ik het toch lastig vind in het budget wat te vinden kijk ik nu naar de Cube Supreme Hybrid Comfort Pro 625.

Volgens mij ook een prima ebike. Tuurlijk niet zo top als de fiets die ik eerder bekeek (Kathmandu Hybrid Comfort Pro 800) maar dit voelt qua prijs wel wat beter. Morgen eens in het echt bekijken.
Ik heb nu de Comfort Pro 800 maar heb ook de Pro 625 bekeken en even op gezeten. Prima fiets wat mij betreft. Weet niet zo goed meer wat precies de reden was dat ik voor de 800 ging :P Ik lease hem dus dat maakte het financiële plaatje wel wat anders in de keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Poesjuh schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 18:05:
140km verder met m’n cube en eerste gvd moment is daar. Enviolo versnelling kaduuk, vermoedelijk kabel door een onhandig persoon kapot getrokken met andere fiets in fietsenhok. 50 min naar huis gefietst in de aller lichtste versnelling. Morgen maar naar de winkel…
Los van dat dit vrijwel zeker menselijk toedoen is, bouw kwaliteit van Cube overtuigd me nog niet.
Ik denk er ook over om de kabels voorop met een tie-wrap of klemmetje wat meer bij elkaar te bundelen (Let er op dat ze vrij genoeg blijven zodat ze bij het sturen niet worden losgerukt). Ook omdat ik laatst met één van die kabels in een struik bleef hangen. Gelukkig had ik dat op tijd door. Kabels blijven een dingetje, al zijn ze op de rest van de fiets fraai weggewerkt.

Over de bouwkwaliteit van de fiets verder niets dan lof van mijn kant... Waar loop jij tegenaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poesjuh
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 14:06
Nyarlathotep schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 13:45:
[...]

Ik denk er ook over om de kabels voorop met een tie-wrap of klemmetje wat meer bij elkaar te bundelen (Let er op dat ze vrij genoeg blijven zodat ze bij het sturen niet worden losgerukt). Ook omdat ik laatst met één van die kabels in een struik bleef hangen. Gelukkig had ik dat op tijd door. Kabels blijven een dingetje, al zijn ze op de rest van de fiets fraai weggewerkt.

Over de bouwkwaliteit van de fiets verder niets dan lof van mijn kant... Waar loop jij tegenaan?
Onderhand is dit overigens gerepareerd, fiets staat klaar bij de winkel, morgen even met de bus die kant op om op te halen. Was nog wel mooi verhaal, hij werd opgehaald met een bergingswagen :P

Qua bouwkwaliteit vond/vind ik de bouten die je losdraait om het zadel hoger/lager te zetten wat middelmatig en ook het schroefje voorop bij het stuur is al vervangen.

Tie-wrap of iets van een kabelgootje zat ik ook over na te denken ja.

Overigens bevalt de fiets mij verder erg goed, wil alleen wel echt een ander zadel, deze is me te hard (of misschien té zacht waardoor ik "bottom out"? Ene persoon zegt kies zachter ander zegt juist kies harder, ben er nog niet over uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noodgang
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19:49
JSchut schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 22:39:

Die heb ik ook. Zeker een prima fiets, ik ben er blij mee :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JSchut

JSchut

.....

noodgang schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 14:39:
[...]

Die heb ik ook. Zeker een prima fiets, ik ben er blij mee :)
Vanochtend getest en heb hem gekocht. Zaterdag ophalen 🎉 (kon morgen al maar dan heb ik geen tijd helaas)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• momenol
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:53
Wij hebben de Lidl Crivit Urban E-Bike X.3 binnen voor review.
Als er vragen zijn, stel ze gerust :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gbZpg7jrQD8oPN_p1sqDhnO4AQs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HJkZhwkqNzwYTxKahdX7dTDZ.jpg?f=fotoalbum_large

Aankoopgids 2019 Tesla Model 3: https://www.ev-olution.be/2024/12/30/aankoopgids-tweedehands-tesla-model-3-2019

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
momenol schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 17:49:

[Afbeelding]
Kijk eens hoe ver je geraakt vanaf een volle batterij op een vlak parcours op de middenstand van ondersteuning.

En probeer de remmen eens goed uit aub.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:50
Nyarlathotep schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 13:25:
Zelf ben ik van mening dat bij een gesloten kettingkast een riem maar heel weinig voordelen heeft t.o.v een ketting. Beide zijn voor de eindgebruiker in principe dan onderhoudsvrij. Ervan uitgaande dat de fiets jaarlijks een beurtje krijgt bij de fietsenmaker.
Neem je de meerprijs van een riem dan ook nog mee. Dan is een riem eigenlijk niet meer goed te praten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:50
Flipswix schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 14:26:

Tot slot nog op zoek naar een ketting die goed weg te werken is. Enerzijds denk ik gewoon aan een insteekketting (wel zo handig, 1 sleutel), maar wil liever geen gerammel van een ketting onderweg horen. Dus dat wordt nog even zoeken. Al met al erg blij om de stap naar een E-bike te maken en heb nu al helemaal zin in de lente }:O .
Ik neem even aan dat je fiets verzekerd hebt. Kijk dan goed wat de voorwaarden voor de diefstal dekking is m.b.t een extra slot.
Zo'n insteekkabel lijkt inderdaad mooi. 1 sleutel 2 sloten maar dit is nu precies het zwakke punt. 1 slot open breken en 2 verbindingen liggen open. Met een losse ketting moet men er 2 open maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipswix
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 27-08 16:46
Athome schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 09:08:
[...]

Ik neem even aan dat je fiets verzekerd hebt. Kijk dan goed wat de voorwaarden voor de diefstal dekking is m.b.t een extra slot.
Zo'n insteekkabel lijkt inderdaad mooi. 1 sleutel 2 sloten maar dit is nu precies het zwakke punt. 1 slot open breken en 2 verbindingen liggen open. Met een losse ketting moet men er 2 open maken.
Ben een beetje gaan kijken.. Enra is aantrekkelijk als diefstalverzekering. Zo'n 286 euro in totaal om je fiets 5 jaar te verzekeren. Voorwaarde is inderdaad wel dat je een losstaand tweede slot gebruikt. Zelfs in je eigen schuur. Dat schrikt wel af. Met schadedekking kom je al gauw op een bedrag richting de 440 euro, maar of het nu zinvol is om je fiets tegen schade te dekken... Nooit echt onoverkomelijke schade gehad aan mijn eerdere fietsen.

Als alternatief kan ik via mijn tussenpersoon via NH1816 een fietsverzekering voor €6,9 (3 jaar volledige dekking bij diefstal, 4e jaar 75% 5e jaar 60%) of €8,7 (5 jaar volledige dekking bij diefstal). Totale kosten dan 414 of 522 euro voor diefstal, schade pechhulp. Nu heeft deze verzekering geen verplichting van een tweede slot voor fietsen onder de 2500 euro..

Ik neig dus richting die tweede..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 27-08 21:04
Flipswix schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 13:38:
[...]

Ben een beetje gaan kijken.. Enra is aantrekkelijk als diefstalverzekering. Zo'n 286 euro in totaal om je fiets 5 jaar te verzekeren. Voorwaarde is inderdaad wel dat je een losstaand tweede slot gebruikt. Zelfs in je eigen schuur. Dat schrikt wel af. Met schadedekking kom je al gauw op een bedrag richting de 440 euro, maar of het nu zinvol is om je fiets tegen schade te dekken... Nooit echt onoverkomelijke schade gehad aan mijn eerdere fietsen.

Als alternatief kan ik via mijn tussenpersoon via NH1816 een fietsverzekering voor €6,9 (3 jaar volledige dekking bij diefstal, 4e jaar 75% 5e jaar 60%) of €8,7 (5 jaar volledige dekking bij diefstal). Totale kosten dan 414 of 522 euro voor diefstal, schade pechhulp. Nu heeft deze verzekering geen verplichting van een tweede slot voor fietsen onder de 2500 euro..

Ik neig dus richting die tweede..
We weten allemaal dat verzekeringen liever niet uitkeren. ENRA is daar de grote uitzondering op. Ik kan niet genoeg benadrukken hoeveel beter je af bent als er wat gebeurd, als je voor ENRA gekozen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-08 13:13
Sinds begin dit jaar heeft mijn werkgever een hele interessante fiets leaseregeling. Tot een bedrag van €3000 mag ik een elektrische fiets uitkiezen en hoef alleen de bijtelling te betalen. Ik ben me al een beetje aan het verdiepen. maar €3000,- lijkt veel, maar de meeste fietsen zijn tegenwoordig flink duurder. Ik wil absoluut geen fiets met een accu onder de bagagedrager, verdere eisen die ik heb:
  • Een zo groot mogelijke actieradius
  • Ook als gewone fiets te gebruiken, bij bijv een lege accu
  • De Accu moet uit het frame te halen zijn om binnen op te laden
  • Ik wil de fiets na de leaseperiode overnemen. Het zou fijn zijn wanneer de accu reviseerbaar is.
  • Lage instap
Gezien het bedrag kom ik uiteindelijk op de Batavus Altura E-Go Power 2023

Maar, is dit het enige model dat aan mijn beperkte eisen voldoet. Van de week liep ik een fietsenwinkel binnen en die kwam ook met de Gazelle die aan deze eisen voldoet, maar ik on-line niet zo snel kon vinden. Is deze fiets een goede keuze of zijn er nog meer merken die een mogelijk alternatief zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JSchut

JSchut

.....

Ik twijfel een beetje over de verzekering. Er zijn eigenlijk twee opties:

1. Kingpolis
De FM is hier aangesloten en kan dit direct voor me regelen.
Voordeel: Makkelijk geregeld en als de fiets gestolen wordt kan dit mooi via de FM geregeld worden. Als ik het goed begrijp wordt de nieuwe fiets dan ook via deze FM geregeld. Ook betalen ze nog best wat uit als je na 5 jaar verzekerd blijft.

2. ENRA
Deze zal ik dan zelf online moeten aanvragen.
Voordeel: Goedkoper als ik meteen 5 jaar afneem. Bij diefstal doen ze minder moeilijk en storten ze de resterende premie terug. Volgens mij moet je na 5 jaar opnieuw verzekeren wat minder waarde van de fiets gaat zijn bij diefstal.

Verschil in prijs is zon 20 euro per jaar.

Vanmiddag ophalen. Dus zal de knoop vandaag moeten doorhakken.

Iemand eerder voor dit dillema gestaan tussen deze 2?

[ Voor 4% gewijzigd door JSchut op 08-03-2025 07:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice1066
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:55
JSchut schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 07:23:

1. Kingpolis
Voordeel: Makkelijk geregeld en als de fiets gestolen wordt kan dit mooi via de FM geregeld worden. Als ik het goed begrijp wordt de nieuwe fiets dan ook via deze FM geregeld. Ook betalen ze nog best wat uit als je na 5 jaar verzekerd blijft.

2. ENRA
Voordeel: Goedkoper als ik meteen 5 jaar afneem. Bij diefstal doen ze minder moeilijk en storten ze de resterende premie terug. Volgens mij moet je na 5 jaar opnieuw verzekeren wat minder waarde van de fiets gaat zijn bij diefstal.

Verschil in prijs is zon 20 euro per maand.

Bedoel je 20 euro per jaar misschien? Ik zit bij anwb met schade en diefstal voor rond de 6 euro nog wat. 3 jaar nieuw waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
JSchut schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 07:23:

1. Kingpolis

2. ENRA

Verschil in prijs is zon 20 euro per maand.

Vanmiddag ophalen. Dus zal de knoop vandaag moeten doorhakken.

Beide natura verzekeringen via de fietsenwinkel, daar zit je het beste kwa voorwaarden en uitkeren. Significant beter dan bij de ‘gewone’ verzekeraars. ENRA is iets royaler en vraagt minder lompe sloten. Als het prijsverschil maar €20 per jaar is daarom ENRA.

Als het prijsverschil inderdaad €20 per maand is (inmiddels duidelijk dat dit een foutje was) dan zeker Kingpolis. Die zijn ook goed.

[ Voor 5% gewijzigd door Foxhill op 08-03-2025 07:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSchut

JSchut

.....

Maurice1066 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 07:26:
[...]

Bedoel je 20 euro per jaar misschien? Ik zit bij anwb met schade en diefstal voor rond de 6 euro nog wat. 3 jaar nieuw waarde.
Klopt. Aangepast. Is nog vroeg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSchut

JSchut

.....

Foxhill schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 07:29:
[...]

Beide natura verzekeringen via de fietsenwinkel, daar zit je het beste kwa voorwaarden en uitkeren. Significant beter dan bij de ‘gewone’ verzekeraars. ENRA is iets royaler en vraagt minder lompe sloten. Als het prijsverschil maar €20 per jaar is daarom ENRA.

Als het prijsverschil inderdaad €20 per maand is (inmiddels duidelijk dat dit een foutje was) dan zeker Kingpolis. Die zijn ook goed.
Fietsenwinkel biedt enkel Kingpolis. ENRA zal ik zelf moeten regelen.

Qua 2de slot heb ik een ART2 slot.

[ Voor 3% gewijzigd door JSchut op 08-03-2025 07:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:06
roffeltjes schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 10:52:
[...]

Nee, wat er standaard omheen zit is (99.99% zeker) alleen de bevestigingsbeugel.

[Afbeelding]

Een booster is iets anders, dit komt er nog eens bovenop.

[Afbeelding]

En ja, je staande achtervorken worden uit elkaar gedrukt door de krachten, vandaar deze booster. Zoals ik zeg, bekend probleem, ik heb hier al meermaals over geadviseerd. Sowieso zal je remkracht enorm verbeteren metdeze boosters, ik zou ze altijd monteren, ook als hij niet piept ;)
Nog even als aanvulling hierop. Als ik het zo bekijk lijkt die beugel er al op te zitten aan de achterkant. Of zie ik het toch verkeerd?

Zie ook foto

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/knyl-SDdkl5w494SVKj15Xyb9mo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oxfWquj77Q5F4BNGlts4lFK4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ixZ4cz6FAv-ZAZJb1JKMZ02RwU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9M52OnWZ4U14zNjGD0OGmF28.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Foxhill
JSchut schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 07:37:
[...]

Fietsenwinkel biedt enkel Kingpolis. ENRA zal ik zelf moeten regelen.

Qua 2de slot heb ik een ART2 slot.
Bij je eigen winkel Kingpolis > ENRA.

Laat mij dit toelichten, en misschien ook een goede voor in de openingspost.

Natura verzekering via je eigen fietsenwinkel
  • Je fietsenwinkel bemiddeld voor je in geval van schade, jij hoeft niets te doen. Bij diefstal hoef je alleen aangifte te doen.
  • Je fietsenwinkel weer wat gedekt is en hoe je aangifte ingevuld moet zijn. Dit voorkomt afwijzingen.
  • Je valt niet tussen wal en schip. De verzekeraar neemt over wat de fietsenmaker beoordeeld, of ze stemmen het voor de reparatie af.
  • Je bent ‘in natura’ verzekerd. Dus als een reparatie niet meer mogelijk is krijg je een vervangende fiets.
  • Je zit wel vast aan een fiets. Je krijgt geen geld op je bankrekening.
  • Er is doorgaans geen afschrijving.
Grootste partij is ENRA, deze heeft ook wel de beste voorwaarden en track record (persoonlijke ervaring, mag dat hier nog?). Tweede grootste is Kingpolis. Eigenlijk wat je voorkeurs fietsenwinkel aanbiedt is doorgaans goed.

Gewone verzekering online of via je tussenpersoon
  • Je moet schades zelf melden.
  • Je moet zelf opletten of je aangifte goed is. Klinkt logisch, maar er staan nog wel eens verkeerde nummers op of de manier van afsluiten staat wel eens fout omschreven.
  • Je schiet reparaties zelf voor. De verzekeraar kan een schade afwijzen. Bijvoorbeeld omdat ze vinden dat de oorzaak niet gedekt is of omdat ze onterecht vinden dat het door garantie gedekt moet zijn. Voor context, ik zie dit ongeveer jaarlijks in mijn winkel gebeuren.
  • Omdat je niet verzekerd bent voor een werkende fiets kan het zijn dat je een reparatie vergoed krijgt die niet (meer) uitgevoerd kan. Denk aan een Stella display vergoed krijgen die niet meer bestaat.
  • Als je een uitkering krijgt ben je vrij om ermee te doen wat je wilt.
  • Er is bij best veel verzekeraars afschrijving.
Bekende partijen zijn NN, Univé, ANWB, je kent ze wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathy M
momenol schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 17:49:

[Afbeelding]
Of je op de lader of op de accu kan zien hoe vol de accu zit. Mogelijk is het dezelfde lader als de X.2 en dan kan dat dus niet.

II Daikin EHBX08EF9W en ERGA08EV II Enphase IQ8HC 5kWp PV zuid-west II Honda S2000 II BMW 330e G21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

pandit schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 16:28:
Sinds begin dit jaar heeft mijn werkgever een hele interessante fiets leaseregeling. Tot een bedrag van €3000 mag ik een elektrische fiets uitkiezen en hoef alleen de bijtelling te betalen. Ik ben me al een beetje aan het verdiepen. maar €3000,- lijkt veel, maar de meeste fietsen zijn tegenwoordig flink duurder. Ik wil absoluut geen fiets met een accu onder de bagagedrager, verdere eisen die ik heb:
  • Een zo groot mogelijke actieradius
  • Ook als gewone fiets te gebruiken, bij bijv een lege accu
  • De Accu moet uit het frame te halen zijn om binnen op te laden
  • Ik wil de fiets na de leaseperiode overnemen. Het zou fijn zijn wanneer de accu reviseerbaar is.
  • Lage instap
Gezien het bedrag kom ik uiteindelijk op de Batavus Altura E-Go Power 2023

Maar, is dit het enige model dat aan mijn beperkte eisen voldoet. Van de week liep ik een fietsenwinkel binnen en die kwam ook met de Gazelle die aan deze eisen voldoet, maar ik on-line niet zo snel kon vinden. Is deze fiets een goede keuze of zijn er nog meer merken die een mogelijk alternatief zijn?
Kun je niet zelf het verschil bijbetalen als je over die 3K gaat?
Want eigenlijk wordt het boven de 3K pas echt interessant met E-bikes. Niet dat je niets te kiezen hebt onder dat bedrag, in tegendeel. Maar als je b.v. de accu in het frame wil én deze moet ook een goede capaciteit hebben dan ga je al gauw richting de 3K+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-08 13:13
Nyarlathotep schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 16:10:
[...]

Kun je niet zelf het verschil bijbetalen als je over die 3K gaat?
Want eigenlijk wordt het boven de 3K pas echt interessant met E-bikes. Niet dat je niets te kiezen hebt onder dat bedrag, in tegendeel. Maar als je b.v. de accu in het frame wil én deze moet ook een goede capaciteit hebben dan ga je al gauw richting de 3K+
Nee dat heb ik opgezocht. Dat mag niet. Of je moet naar een speedpadilac gaan. Maar dat is een heel ander voertuig. Inderdaad heb je net boven 3000 euro leuke fietsen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• momenol
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:53
Mathy M schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 15:55:
[...]

Of je op de lader of op de accu kan zien hoe vol de accu zit. Mogelijk is het dezelfde lader als de X.2 en dan kan dat dus niet.
Op de lader kan je het niet zien, enkel een rood of groen lampje.
Op de batterij staat een knopje op, die 3 kleuren aangeeft voor hoeveel % hij opgeladen is.

Aankoopgids 2019 Tesla Model 3: https://www.ev-olution.be/2024/12/30/aankoopgids-tweedehands-tesla-model-3-2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OttiglioM
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 27-08 11:32
Oemfoefoe schreef op maandag 3 maart 2025 @ 21:50:
Ik ben zó tevreden over mijn fiets dat ik afgelopen woensdag een Cube Kathmandu Hybrid One 800 voor mijn vrouw heb gehaald.
Wij zijn ook zeer tevreden over deze modellen die we nu ruim een week in bezit hebben. Ideaal voor in het heuvelland. In de stad en op de nagenoeg vlakke trajecten blijven we onze spierfietsen gebruiken. Daar hebben we de ondersteuning niet echt nodig De "gewone" fietsen zijn wendbaarder en daarmee hebben we ook minder angst voor diefstal :) .

De 10 speed cassette biedt voldoende schakel mogelijkheden. De maximum stijging is hier op enkele korte trajecten tot zo'n 15% en dat gaat goed op het grootste achterblad. Het systeem schakelt best wel prettig met aanwijzingen vanuit het "gevoel" in de benen. Omtrent de actieradius moeten we langzamerhand gaan uitzoeken tot hoever we ongeveer kunnen komen.

Het klimmen met deze fietsen gaat dus erg goed. Zij het dat we zelf ook nog voldoende vermogen moeten leveren om vooruit te komen. En dat is een goede en gezonde zaak zaak :) .

Hieronder een twee ritjes uit de flow app historie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7MZEljifS8OgwpJoe42dUMfrcTU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/St0pwTO3SIOEqDRgqAIAe9vm.jpg?f=fotoalbum_large

Opvallend is dat de cadans in beide ritten 59 is. En het eigen vermogen ook nagenoeg identiek. Tenminste, ik neem aan dat hiermee het eigen ingebrachte vermogen bedoeld wordt en niet de combi met de motor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:31
pandit schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 18:10:
[...]

Nee dat heb ik opgezocht. Dat mag niet. Of je moet naar een speedpadilac gaan. Maar dat is een heel ander voertuig. Inderdaad heb je net boven 3000 euro leuke fietsen
Misschien kun je een deal sluiten met een FM en bij een fiets van bv €3300 verdelen over 2 facturen. Een factuur van €2999 voor de werkgever en een factuur van €301 die je zelf betaalt. Nadeel is dat een eventuele fietsverzekering ook maar €2999 uitkeert bij diefstal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathy M
momenol schreef op zondag 9 maart 2025 @ 12:06:
[...]

Op de lader kan je het niet zien, enkel een rood of groen lampje.
Op de batterij staat een knopje op, die 3 kleuren aangeeft voor hoeveel % hij opgeladen is.
Ah kijk! Toch verbetering. Bij mijn X.2 is dat niet het geval, en dat is redelijk onhandig omdat ik de accu (bijna) nooit tot 100% laadt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oemfoefoe
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:38

Oemfoefoe

'|°o\O/o°|'

elinx schreef op zondag 9 maart 2025 @ 23:46:
[...]
Ik weet niet op welke stand je nu zit.....
Ik rijd het fijnst in de 'Auto'-setting, adaptieve ondersteuning zeg maar. Maar zoals ik al zei, ik denk dat ik even mijn draai hierin moet vinden. Komt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sten123
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:00
Ik zit te kijken naar een nieuwe elektrische fiets rond de 2.5 t/m 4000 euro.

Hierop heb ik niet veel eisen maar wel handig zou ik vinden om 1a 2 kinderen te vervoeren liefst voor/achterop.
Nu vind ik de Cube een hele mooie fiets maar kan op die stang wel een kinderzitje voorop ?

Kan iemand mij dit vertellen,

of kan iemand mij een andere mooie fiets aanraden?
de afstand die ik maximaal toch ga fietsen is 40KM

[ Voor 14% gewijzigd door sten123 op 10-03-2025 11:22 ]

PSN: MisterxBee : PS5 Pro :Samsung Zfold6:Synology DS220+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Laatst online: 19:08
John767 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 10:53:
[...]

Nog even als aanvulling hierop. Als ik het zo bekijk lijkt die beugel er al op te zitten aan de achterkant. Of zie ik het toch verkeerd?
jep dat is hem. Dat is niet standaard, dus de FM heefft het blijkbaar al aangepast. Wellicht kan hij de beugel wat strakker zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
sten123 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 11:22:
Ik zit te kijken naar een nieuwe elektrische fiets rond de 2.5 t/m 4000 euro.

Hierop heb ik niet veel eisen maar wel handig zou ik vinden om 1a 2 kinderen te vervoeren liefst voor/achterop.
Nu vind ik de Cube een hele mooie fiets maar kan op die stang wel een kinderzitje voorop ?

Kan iemand mij dit vertellen,

of kan iemand mij een andere mooie fiets aanraden?
de afstand die ik maximaal toch ga fietsen is 40KM
Je budget loopt van instap (A merk) tot hogere middenklasse, dat maakt advies lastig.

Mijn advies is en blijft om bij de plaatselijke FM langs te gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
Tommie12 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 06:48:
[...]

Het enige wat je kan doen is de bandenmaar zo klein mogelijk in stellen, dan gaat je fiets denken dat je iets trager rijdt. Maar op je display stopt het nog altijd bij 25,5 km/h.
Dat doet bij Bosch vooral iets met de aangewezen snelheid en niets (of heel weinig?) met de ondersteuning. Bij Bosch snapten ze ook wel dat dat wel een hele makkelijke achterdeur zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice1066
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:55
roffeltjes schreef op maandag 10 maart 2025 @ 12:57:
[...]

Dat doet bij Bosch vooral iets met de aangewezen snelheid en niets (of heel weinig?) met de ondersteuning. Bij Bosch snapten ze ook wel dat dat wel een hele makkelijke achterdeur zou zijn.
Die ervaring heb ik ook. Instellingen voor omtrek loopt van 21xx mm to 2410 ongeveer uit mn hoofd, geprobeerd wat het doet omdat de afstand voor geen meter klopt. Ik werk blijkbaar sonds mm nieuwe fiets 15%verder weg...

Met gps snelheid gecheckt bij hige en lage instelling van wiel omtrek maar kon niet of nauwelijks iets van invloed ontdekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
De fietsenwinkel kan je maximum snelheid niet beïnvloeden. Het fietsmerk bepaald de software op de fiets. Je fietsenmaker kan een wijzigingsverzoek doen als er bijvoorbeeld een andere versnelling gemonteerd is. Fietsmerken werken echter terecht niet mee aan aanpassingen van deze aard. En dus zullen fietsenwinkels als ze al weten hoe dit in elkaar steekt, niet veel zin hebben dit bij het merk aan te vragen.

De bandengrootte die je zelf kunt instellen heeft alleen invloed op de snelheid en afstand die je scherm weergeeft. En die kun je alleen tot een bepaald % laten afwijken van de wielmaat die in de software bekend is.

De maximumsnelheid verschilt iets tussen merken. Iets van interpretatie of marges. Het valt me op dat Nederlandse merken over het algemeen iets lager of iets abrupter stoppen met helpen. Ik kan me voorstellen dat er in Nederland meer aandacht is geweest voor opvoeren dan in andere Europese landen. Ik weet dat het in Duitsland nauwelijks aan de orde is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
Foxhill schreef op maandag 10 maart 2025 @ 18:28:
..... Ik weet dat het in Duitsland nauwelijks aan de orde is.
Dat komt mi omdat de handhaving vooraf beter is geregeld, via de stVO en een verkoper mede aansprakelijk is bij letselschade als die een voertuig verkoopt wat daar niet aan voldoet.

Bovendien kiest men daar eerder voor een speedpedelec, als sneller gewenst is.

[ Voor 10% gewijzigd door elinx op 11-03-2025 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:16

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Oemfoefoe schreef op zondag 9 maart 2025 @ 21:29:
Ik heb een vraag voor de fietsenmakers onder ons:

Ik merk dat ik op mijn eigen ritme de ondersteuning uitrijd. Nu ga ik iets langzamer fietsen om in de ondersteuning te blijven. Voor het mooie zou de motor tot 27km/u moeten ondersteunen, die twee kilometer zullen voor mij persoonlijk nét het verschil maken. Nu weet ik dat er een afwijking van 10% wordt gedoogd. In theorie zou dat voor mij dan ideaal zijn.

Kan een fietsenmaker de software/firmware van een motor tweaken? Let op, ik vraag hier niet om illegale praktijken! Want ik weet heus wel dat er Speedbox Tuning op markt is en dat er andere foefjes zijn om de motor te foppen, maar daar heb ik geenszins interesse in. Het gaat mij echt om het tweaken dat gewoon wettelijk nog is toegestaan. Of is dit iets waar een fietsenmaker ver vandaan blijft?
Ik herken het probleem, ikzelf heb ook een Bosch en de ondersteuning stopt vrij abrupt net boven de 25 km/h. Mijn vrouw heeft een ander merk met een motor in het achterwiel. Deze fiets heeft een rotatiesensor en vind ik veel minder fijn rijden maar maar de ondersteuning wordt pas minder rond de 27 km/u en stopt veel minder abrupt wat weer veel fijner fietst als je zelf lekker doortrapt.

Met de GPS op je telefoon kun je een meting maken van wat je daadwerkelijke snelheid is. Want wat je op het display ziet is misschien ook niet helemaal accuraat. Er zijn ook speed controllers waarmee je zelf een maximum snelheid kan programmeren, als je die instelt tot maximaal 25 km/h + 10% op basis van je GPS meting valt het binnen de wettelijke normen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
Johnny schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:41:
..... Er zijn ook speed controllers waarmee je zelf een maximum snelheid kan programmeren, als je die instelt tot maximaal 25 km/h + 10% op basis van je GPS meting valt het binnen de wettelijke normen.
Niet helemaal dus.
De wettelijke norm houdt namelijk ook in dat de ondersteuningssnelheid door de berijder, niet gewijzigd kan worden boven 25km/h en 6km/h voor gashendel.
Via een dergelijk controller kan dit wel, waardoor de ebike misschien wel mbt deze ingestelde snelheid (25km/h+10%) binnen de gedooggrens valt, maar niet mbt op de extra controller die daarvoor nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny

Johnny

elinx schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 16:16:
[...]
Niet helemaal dus.
De wettelijke norm houdt namelijk ook in dat de ondersteuningssnelheid door de berijder, niet gewijzigd kan worden boven 25km/h en 6km/h voor gashendel.
Via een dergelijk controller kan dit wel, waardoor de ebike misschien wel mbt deze ingestelde snelheid (25km/h+10%) binnen de gedooggrens valt, maar niet mbt op de extra controller die daarvoor nodig is.
Degene die ik in mijn hoofd had moet je voor installatie via USB aan een Windows computer aansluiten met een speciaal programma instellen. Het is niet zo afgeschermd als de Bosch-systemen waarvoor je specialistische apparatuur moet hebben van de fabrikant maar niet iets wat je als berijder even ter plekke doet. Als je tijdens het rijden op wat knoppen moet drukken zoals je bij sommige Chinese importfietsen wel eens ziet is het een ander verhaal.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
Johnny schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 16:26:
...
Degene die ik in mijn hoofd had moet je voor installatie via USB aan een Windows computer aansluiten met een speciaal programma instellen.....
Ook dan is het niet toegestaan, maar kan niet voorspellen of je er last mee krijgt bij controle als een dergelijke controller wordt opgemerkt.

De letterlijke tekst in de norm EN15194 waar dit beschreven is:

4.2.17 Anti-tampering measure

4.2.17.1 General
Anti-tampering measures apply to tampering or modifications that general consumers carry out
concerning the control unit, drive unit or other parts of power assisting system by using commercially
available tools, equipment or parts.

4.2.17.2 Prevention of tampering of the motor
The following anti-tampering requirements shall be taken into account:

a) Anti-tampering relevant parameters indicated below shall only be accessible to the manufacturer
or authorized persons and changes of software configuration parameters require programming
tools that are not commercially available or security protected:
1) maximum speed with motor assistance (all systems),
2) parameters affecting the maximum vehicle speed limited by design,
3) maximum gear ratio (system with middle motors),
4) maximum motor power (all systems),
5) maximum speed of starting up assistance;
b) Assumable manipulations on the approval relevant configuration shall be prevented or
compensated by effective counter measures, i.e. plausibility logics to detect manipulations on
sensors;
c) Closed set of components (i.e. operation only with released battery);
d) Protection against opening of relevant components without traces (sealing)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Altijd leuk als je bij een conferentie bent en je ebike keurig in het zicht parkeert & hebt vastgetekend met een dik slot... om vervolgens je fiets aan te treffen zonder Kiox 300 display ;w Display zat gemonteerd in de 'vaste, niet-verwijderbare' modus, maar hij is er met geweld afgerukt. Nou, toch een goede 11 maanden plezier van gehad. Ja natuurlijk had ik beter moeten weten, maar het is gewoon jammer dat mooie spullen altijd geruïneerd worden.

Ik ga nu maar verder zonder Kiox display, zal de beugel er even af halen :+ Mocht ik er toch weer eentje kopen dan moet hij er dus altijd af gehaald worden. Weer een extra handeling. De volgende ebike wordt weer een onopvallend zwart model zonder toeters en bellen, deze Gazelle is een constant doelwit.

Er stond ook nog een ebike naast de mijne. Daar zag ik ook geen display meer op en zijn accu beschermkap lag op de grond. Kennelijk was er weer iemand op zoek naar gratis displays & Bosch accus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yQRr24d6QtQmxdMxLUYlA6FbXFY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8XEHVzY1PUZ6IzfuI10098qq.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:44

B64

elinx schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 16:42:
[...]
Ook dan is het niet toegestaan, maar kan niet voorspellen of je er last mee krijgt bij controle als een dergelijke controller wordt opgemerkt.

4.2.17.1 General
Anti-tampering measures apply to tampering or modifications that general consumers carry out
concerning the control unit, drive unit or other parts of power assisting system by using commercially

a) Anti-tampering relevant parameters indicated below shall only be accessible to the manufacturer
or authorized persons and changes of software configuration parameters require programming
b) Assumable manipulations on the approval relevant configuration shall be prevented or
compensated by effective counter measures, i.e. plausibility logics to detect manipulations on
sensors;
Ik had dat lijstje eerder gelezen, maar nu vallen die laatste twee punten mij ook op. Feitelijk betekent dat dat je dus formeel geen 3rd party accu mag monteren (kwam hier laatst langs voor Flyers meen ik) en eigenlijk ook dat accurevisie alleen toegestaan is bij een door de fabrikant goedgekeurd bedrijf. Dat vraagt in het kader van de duurzaamheid natuurlijk wel om een right-to-repair-wetgeving die een stuk verder gaat dan wat er nu op tafel ligt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
B64 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 18:17:
....
Ik had dat lijstje eerder gelezen, maar nu vallen die laatste twee punten mij ook op......
Als dit lijstje gezien hebt in de EN15194, dan weet je ook dat daar een normering instaat voor de gehele ebike incl. het mechanisch deel, zoals remmen en stuur ed.
Veelal heeft dit te maken met veiligheid.
Als bv een 36V accu vervangen kan worden door een 48V versie heeft dat gevolgen voor het maximale haalbare vermogen en de snelheid. Een zelfbouw accu heeft ook geen veiligheidskenmerken.
Dus op zich begrijp ik die regel, maar zoals geschreven lijkt het inderdaad wat kort door de bocht.

"Right to repair" hoeft mi niet in te houden dat je zelf bepaald hoe je dat doet, maar alleen dat het mogelijk moet zijn om ipv alleen de mogelijkheid tot vervangen, de accu te repareren bij een bedrijf dat het aanbiedt en die alleen cellen vervangt. De behuizing en BMS intact laat.
Dat kan in principe met iedere ebike accu. Over kosten, of gecertificeerd bedrijf, wordt niet gesproken.

[ Voor 7% gewijzigd door elinx op 11-03-2025 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny

Johnny

elinx schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 16:42:
[...]

4.2.17.1 General

sensors;
Wat hier staat is voornamelijk een lijst van definities voor fabrikanten. Ze moeten dus "anti-tampering" maatregelen inbouwen bij fietsen die ze in de EU leveren, maar dat betekent niet automatisch dat er ook een wet is in EU landen zoals Nederland die zegt dat een consument geen aanpassingen mag maken.

Voor zover ik weet mag je in Nederland wel je eigen (elektrische) fiets aanpassen (of bouwen) en daar de weg mee op als het voldoet aan de Nederlandse wet.

Maar ik kan me voorstellen dat als je een ongeluk veroorzaakt het en lastig verhaal wordt omdat je dan de schijn tegen je hebt en moet gaan bewijzen dat je fiets wel legaal is.

Wat wel bizar is dat in Nederland heel veel overduidelijk illegale fatbikes en elektrische steps worden verkocht die niet aan die norm voldoen en dat hier niks aan gedaan wordt vanuit de overheid. De minister concludeerde dat er geen onderscheid te maken was tussen fatbikes en andere electrische fietsen terwijl het probleem niet het feit dat er fatbikes rondrijden maar dat ze niet voldoen aan de Europese normen.

[ Voor 8% gewijzigd door Johnny op 12-03-2025 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Johnny schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:23:
[...]

Wat hier staat is voornamelijk een lijst van definities voor fabrikanten. Ze moeten dus "anti-tampering" maatregelen inbouwen bij fietsen die ze in de EU leveren, maar dat betekent niet automatisch dat er ook een wet is in EU landen zoals Nederland die zegt dat een consument geen aanpassingen mag maken.

Voor zover ik weet mag je in Nederland wel je eigen (elektrische) fiets aanpassen (of bouwen) en daar de weg mee op als het voldoet aan de Nederlandse wet.

Maar ik kan me voorstellen dat als je een ongeluk veroorzaakt het en lastig verhaal wordt omdat je dan de schijn tegen je hebt en moet gaan bewijzen dat je fiets wel legaal is.

Wat wel bizar is dat in Nederland heel veel overduidelijk illegale fatbikes en elektrische steps worden verkocht die niet aan die norm voldoen en dat hier niks aan gedaan wordt vanuit de overheid. De minister concludeerde dat er geen onderscheid te maken was tussen fatbikes en andere electrische fietsen terwijl het probleem niet het feit dat er fatbikes rondrijden maar dat ze niet voldoen aan de Europese normen.
Het is wel degelijk verboden om een voertuig te ‘bouwen’ die niet aan deze regels voldoet. Je brengt dan namelijk een voertuig de weg op. Er zit geen verschil tussen een motor op je skelter bouwen of de motor van een elektrische fiets aanpassen. In beide gevallen ben je als consument een voertuig op de weg aan het brengen. De fiets is dan namelijk niet meer het voertuig dat de fabrikant goed heeft laten keuren. En voor een voertuig de weg op breng en gelden deze regels.

Ik weet niet waarom je denkt dat de overheid niets tegen illegale steps en fatbikes onderneemt. De worden bij bosjes van de weg afgehaald en ze worden met grote aantallen bij importeurs of handelaars in beslag genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:40

TTLCrazy

Listen to Frankie

Foxhill schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:45:
[...]

Het is wel degelijk verboden om een voertuig te ‘bouwen’ die niet aan deze regels voldoet. Je brengt dan namelijk een voertuig de weg op. Er zit geen verschil tussen een motor op je skelter bouwen of de motor van een elektrische fiets aanpassen. In beide gevallen ben je als consument een voertuig op de weg aan het brengen. De fiets is dan namelijk niet meer het voertuig dat de fabrikant goed heeft laten keuren. En voor een voertuig de weg op breng en gelden deze regels.

Ik weet niet waarom je denkt dat de overheid niets tegen illegale steps en fatbikes onderneemt. De worden bij bosjes van de weg afgehaald en ze worden met grote aantallen bij importeurs of handelaars in beslag genomen.
Is het niet zo dat men mag bouwen wat men wil, dus een ebike opveoren, modificeren etc wat je wilt. Echter, zodra je er de weg mee op wil dat dus verboden is?

Het feit dat je in Nederland illegale ebikes ook nog steeds gewoon mag (ver)kopen is mij al jaren een doorn in het oog. Evenals Scooters die opgevoerd worden door de brommerzaak. "Ja, jongen, mooie scooter he, je mag er alleen niet mee op de openbare weg."

Kromme Nederlandse wetgeving en slechte handhaving door te weinig personeel is de oorzaak van al dit falen.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
[...]
Verschilt misschien per regio, maar hier zie ik dagelijks dezelfde kinderen naar school gaan op fatbikes met gashendel. Ook een bevriende politieagent vertelde dat 'ze' daar momenteel niks mee doen.

Van mij mogen ze overigens wel eens goedgekeurd worden, vooral de steps, gewoon snelheidslimiet en max gewicht ongeacht vorm van het voertuig, en dat wel handhaven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johnny

Johnny

[...]

Ik moet je dan toch vragen om een bron. Ik heb het proberen uit te zoeken maar kan nergens vinden dan EN15194 onderdeel is van de Nederlandse wet. Alle bronnen die ik kan vinden hebben het enkel over de randvoorwaarden maximaal ondersteunen tot 25 km/u en 250 watt motor enz. om te bepalen of iets legaal is.

Wat ik heb wel heb kunnen vinden is deze forum post uit 2021, die dat ook beweert maar dat kan natuurlijk ook verouderd zijn of gewoon niet waar zijn:
It depends on the country in question if they actually require EN15194 compliance for ebikes to be used on the road. For example the BeNeLux does not.
Dat baseer ik uit eigen observaties en berichten uit de media. Als ze daadwerkelijk met bosjes van de weg werden gehaald zouden er inmiddels geen fatbikes meer op de weg zijn en zou niemand ze willen kopen. Ondertussen zie ik ze overal waar ik ga. Nu kom ik inderdaad niet overal in Nederland, maar wel op verschillende plekken. Het is overduidelijk is dat het illegaal is omdat de benen van de berijder niet bewegen en er geen nummerplaat op zit.

[ Voor 6% gewijzigd door Johnny op 12-03-2025 11:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
Johnny schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:23:
.....

Wat hier staat is voornamelijk een lijst van definities voor fabrikanten.
..... niet automatisch dat er ook een wet is in EU landen zoals Nederland die zegt dat een consument geen aanpassingen mag maken......

Wat wel bizar is dat in Nederland heel veel overduidelijk illegale fatbikes en elektrische steps worden verkocht die niet aan die norm voldoen......
Op het moment dat je ebike bouwt, ben je een producent en moet je aan de regels voldoen als je deze ebike op de openbare weg wilt gebruiken.
Punt is wel dat je zowel producent als gebruiker kan zijn, wat voor verwarring kan zorgen. Dit omdat de producent bv wel toegang tot de software kan hebben en de gebruiker niet.

Ik begrijp niet wat je met "automatisch" bedoelt, maar de EU normering betreft de basis en een landelijke wet kan wel eea aanscherpen. Denk bv aan helmplicht ed.
In Duitsland doen ze dit bv mbv de stVO certificering en medeaansprakelijkheid voor verkopers van ebikes.
Dat laatste betekent dat ook een consument een zaak kan beginnen tegen een verkoper, wat mi leidt tot meer zelfregulering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
Johnny schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 11:29:
....

Wat ik heb wel heb kunnen vinden is deze forum post uit 2021, die dat ook beweert maar dat kan natuurlijk ook verouderd zijn of gewoon niet waar zijn:.....
De EN15194 heet als Nederlandse norm NEN-EN15194
In de 2017 versie zijn een aantal maatregelen aangescherpt en daarna zijn wijzigingen toegevoegd.
De laatste betreft NEN-EN15194:2017+A1:2023,
De norm betreft veel meer dan alleen het elektrisch systeem, maar de genoemde 250W, max. 25km/h en 6km/h voor gashendel zijn wel de belangrijkste onderscheidende kenmerken van een ebike (epac)
De gehele norm is gericht op veilig gebruik en betreft de complete fiets incl. mechanische onderdelen.

Hier wordt eea op rij gezet mbt tot NL wet en normering.

[ Voor 28% gewijzigd door elinx op 12-03-2025 12:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alex_79
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 20:12
stin00 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 17:01:
Altijd leuk als je bij een conferentie bent en je ebike keurig in het zicht parkeert & hebt vastgetekend met een dik slot... om vervolgens je fiets aan te treffen zonder Kiox 300 display ;w Display zat gemonteerd in de 'vaste, niet-verwijderbare' modus, maar hij is er met geweld afgerukt. Nou, toch een goede 11 maanden plezier van gehad. Ja natuurlijk had ik beter moeten weten, maar het is gewoon jammer dat mooie spullen altijd geruïneerd worden.

Ik ga nu maar verder zonder Kiox display, zal de beugel er even af halen :+ Mocht ik er toch weer eentje kopen dan moet hij er dus altijd af gehaald worden. Weer een extra handeling. De volgende ebike wordt weer een onopvallend zwart model zonder toeters en bellen, deze Gazelle is een constant doelwit.

Er stond ook nog een ebike naast de mijne. Daar zag ik ook geen display meer op en zijn accu beschermkap lag op de grond. Kennelijk was er weer iemand op zoek naar gratis displays & Bosch accus.

[Afbeelding]
ik kan sinds de laatste flow update mn telefoon als display gebruiken. ik had een minimalistisch intuvia scherm op mn fiets, maar die heb ik eraf gehaald. bij sp connect een klem gekocht om de telefoon in te zetten, werkt goed. ook op vakantie getest op een ebike van het hotel die je kon huren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny

Johnny

elinx schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 12:16:
[...]
Op het moment dat je ebike bouwt, ben je een producent en moet je aan de regels voldoen als je deze ebike op de openbare weg wilt gebruiken.
Ik denk dat daar de crux zit. Voor zover ik kan zien geldt de norm voor producenten en moet op het moment van levering een fiets de producent voldoen aan de EU norm.

In Nederland is het ook toegestaan allerlei zooi van buiten de EU te importeren. De importeur is dan zelf verantwoordelijk is voor certificering omdat de producent zich buiten de EU bevind. In de praktijk is er in Nederland beperkte aansprakelijkheid en handhaving is voor importeurs/verkopers die dingen verkopen die niet de weg op mogen.

De EU-norm EN15194 is in Nederland geïmplementeerd als NEN-EN15194. Dit is een norm voor Nederlandse producenten. De website van de NVWA zegt dat deze geldt als je fietsen op de markt brengt.

Als je in Nederland de weg op wil met een elektrische fiets dan moet deze voldoen aan wettelijke eisen. Alles wat ik tot nu toe heb gezien wijst er op dat dit los staat van de norm NEN-EN15194. De NVWA zegt dit ook:
Producten die aan de normen voldoen, voldoen meestal ook aan de wettelijke eisen.
Dit impliceert dus dat een fiets die je zelf aanpast/bouwt (en niet verkoopt) en niet voldoet aan de norm wel kan voldoen aan de wettelijke eisen. Een voorbeeld zijn oudere fietsen die geleverd zijn voor de huidige versie van de norm bestond, die mogen ook nog de weg op.
Ik begrijp niet wat je met "automatisch" bedoelt, maar de EU normering betreft de basis en een landelijke wet kan wel eea aanscherpen. Denk bv aan helmplicht ed.
Met "automatisch" bedoel ik dat het bestaan van een EU norm niet meteen betekent dat er direct een landelijke wet is die het gebruik van die norm verplicht. Er moet eerst een wet worden gemaakt, en dat gebeurt niet vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSchut

JSchut

.....

Eerste ritje gemaakt met de nieuwe fiets (Cube Supreme Hybrid Comfort Pro)

Fiets heerlijk. Twee minpuntjes waarvan er 1 zo te fixen is,

1. Ik glij steeds wat naar voren op het zadel. Dus die zal iets gekanteld moeten worden denk ik? Ook wat hard zadel dus misschien eens kijken naar wat anders als dit niet went.
2. Het schermpje (Kiox 500) zit scheef. Maar als ik alle filmpjes online zie is dat overal zo. Dus dat lijkt normaal. Zal wel wennen worden en dan zie je het niet meer denk ik.

Zo als dit (hij hangt dus wat naar rechts):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D_BHMjGGzgBiAj4JSpJATeufke8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/FpTKhuFZPRFdjlrJU29SBgFg.png?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door JSchut op 12-03-2025 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ladypurple
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 18:11
JSchut schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 13:55:

1. Ik glij steeds wat naar voren op het zadel. Dus die zal iets gekanteld moeten worden denk ik? Ook wat hard zadel dus misschien eens kijken naar wat anders als dit niet went.
2. Het schermpje (Kiox 500) zit scheef. Maar als ik alle filmpjes online zie is dat overal zo. Dus dat lijkt normaal. Zal wel wennen worden en dan zie je het niet meer denk ik.

[Afbeelding]
Punt 1. Afstand tot het stuur/ zadel te hoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Johnny schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 13:10:
[...]

Ik denk dat daar de crux zit. Voor zover ik kan zien geldt de norm voor producenten en moet op het moment van levering een fiets de producent voldoen aan de EU norm.

In Nederland is het ook toegestaan allerlei zooi van buiten de EU te importeren. De importeur is dan zelf verantwoordelijk is voor certificering omdat de producent zich buiten de EU bevind. In de praktijk is er in Nederland beperkte aansprakelijkheid en handhaving is voor importeurs/verkopers die dingen verkopen die niet de weg op mogen.

De EU-norm EN15194 is in Nederland geïmplementeerd als NEN-EN15194. Dit is een norm voor Nederlandse producenten. De website van de NVWA zegt dat deze geldt als je fietsen op de markt brengt.

Als je in Nederland de weg op wil met een elektrische fiets dan moet deze voldoen aan wettelijke eisen. Alles wat ik tot nu toe heb gezien wijst er op dat dit los staat van de norm NEN-EN15194. De NVWA zegt dit ook:

[...]

Dit impliceert dus dat een fiets die je zelf aanpast/bouwt (en niet verkoopt) en niet voldoet aan de norm wel kan voldoen aan de wettelijke eisen. Een voorbeeld zijn oudere fietsen die geleverd zijn voor de huidige versie van de norm bestond, die mogen ook nog de weg op.

[...]

Met "automatisch" bedoel ik dat het bestaan van een EU norm niet meteen betekent dat er direct een landelijke wet is die het gebruik van die norm verplicht. Er moet eerst een wet worden gemaakt, en dat gebeurt niet vanzelf.
Google even op “ILT fatbikes” voor handhaving.

Wat betreft voldoen aan normen, daar ben je op meerdere manier aan gebonden:

1. Je moet een CE markering aanbrengen. Door die aan te brengen verplicht je jezelf aan de Europese normen te voldoen.
2. Elektrische fietsen vallen onder de machinerichtlijn. Die verplicht je om een conformiteitsverklaring op te stellen. Die verplicht je om aan Europese normen te voldoen.
3. De machinerichtlijn waar elektrische fietsen onder vallen verwijst ook direct naar EPAC.

En de machinerichtlijn geldt ook voor zelf fabricage en heeft ook regels over aanpassingen.

Dus de fiets die op de weg is hoeft al dan niet aan minder regels te voldoen. Diegene die hem heeft gemaakt of aangepast moet er wel voor zorgen dat deze aan de geldende normen voldoet.

Natuurlijk wordt je niet aangehouden op basis van CE markeringen of normen. Als je fiets aan de basisregels voldoet heb je met de politie niets te doen. Maar als er iets gebeurd kun je wel verantwoordelijk zijn. En na ongelukken wordt er wel degelijk onderzocht. Bron: daar bestaan hele politie afdelingen en bedrijven voor. Bron 2: toen hier in het dorp een fiets aangereden is heeft de politie de fiets meegenomen voor onderzoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64

B64

Johnny schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 13:10:
[...]

[...]

[...]

Een fiets die op de weg gebruikt wordt zal moeten voldoen aan de wetgeving die voor die fiets geldt. Dus:

- verlichting conform voorschriften (als 't donker is)
- bel
- trapondersteuning tot 25 km/u (en niet door de gebruiker instelbaar op een hogere snelheid)
- loopondersteuning/gashendel tot 6 km/u (en niet door de gebruiker aanpasbaar op een hogere snelheid)
- maximum nominaal vermogen 250W
- maximum spanning van het electrische circuit 48 V
- veilige constructie van zowel mechanische als elektrische systemen

Jij als fietser bent verantwoordelijk voor de fiets waar je op rijdt, die moet aan de wettelijke eisen voldoen.
Formeel speelt de productiedatum van de fiets een rol in verhouding tot het ingaan van wettelijke eisen, maar de meest elementaire parameters (ondersteuningssnelheden en vermogen) staan al heel lang in onze wetboeken dus daar kom je niet zomaar onderuit.

En ja, je mag van alles importeren dat niet aan onze wetgeving voldoet, maar dan geldt nog steeds dat je ze niet mag gebruiken op de openbare weg. Want ook daarvoor geldt: jij als fietser bent er verantwoordelijk voor dat de fiets waarop je rijdt voldoet aan de wettelijke eisen.

Hoe de NVWA dingen verwoordt is IMHO ook niet heel relevant: de NVWA controleert fietsen die in Nederland op de markt worden gebracht. Als jij een fiets ombouwt tot e-bike met onderdelen die je uit het buitenland haalt, val je niet onder het toezicht van de NVWA - maar dan gelden de Europese richtlijn en de Nederlandse wetgeving uiteraard nog steeds voor jou. Want die gaan over de fiets, niet over de fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny

Johnny

B64 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 14:26:
[...]

Een fiets die op de weg gebruikt wordt zal moeten voldoen aan de wetgeving die voor die fiets geldt. Dus:

- verlichting conform voorschriften (als 't donker is)
- bel
- trapondersteuning tot 25 km/u (en niet door de gebruiker instelbaar op een hogere snelheid)
- loopondersteuning/gashendel tot 6 km/u (en niet door de gebruiker aanpasbaar op een hogere snelheid)
- maximum nominaal vermogen 250W
- maximum spanning van het electrische circuit 48 V
- veilige constructie van zowel mechanische als elektrische systemen

Jij als fietser bent verantwoordelijk voor de fiets waar je op rijdt, die moet aan de wettelijke eisen voldoen.
Formeel speelt de productiedatum van de fiets een rol in verhouding tot het ingaan van wettelijke eisen, maar de meest elementaire parameters (ondersteuningssnelheden en vermogen) staan al heel lang in onze wetboeken dus daar kom je niet zomaar onderuit.

En ja, je mag van alles importeren dat niet aan onze wetgeving voldoet, maar dan geldt nog steeds dat je ze niet mag gebruiken op de openbare weg. Want ook daarvoor geldt: jij als fietser bent er verantwoordelijk voor dat de fiets waarop je rijdt voldoet aan de wettelijke eisen.

Hoe de NVWA dingen verwoordt is IMHO ook niet heel relevant: de NVWA controleert fietsen die in Nederland op de markt worden gebracht. Als jij een fiets ombouwt tot e-bike met onderdelen die je uit het buitenland haalt, val je niet onder het toezicht van de NVWA - maar dan gelden de Europese richtlijn en de Nederlandse wetgeving uiteraard nog steeds voor jou. Want die gaan over de fiets, niet over de fabrikant.
Bedankt voor je reactie. Volgens mij zijn we het grotendeels met elkaar eens dat er wettelijke eisen zijn waar een fiets aan moet voldoen en de berijder daarvoor verantwoordelijk is.

Zoals ik het nu begrijp is de norm EN15194 is bedoeld voor fabrikanten zodat zij fietsen produceren voldoen aan EU Verordening 168/2013 zodat die verkocht mogen worden als voertuigen bedoeld zijn om op openbare wegen te rijden in Nederland.

Op deze pagina bij de rijksoverheid staan dezelfde wettelijke eisen, maar niks over NEN-EN15194.

Maar voor de verkoop wordt verwezen naar EU Verordening 168/2013:
Op het moment dat motorrijtuigen met 2 wielen te koop staan, moeten deze aan eisen voldoen. Welke eisen gelden hangt af van de technische kenmerken en het doel van het voertuig. Fabrikanten moeten zorgen dat motorrijtuigen met 2 wielen voldoen aan de EU Verordening 168/2013. Anders mogen ze niet worden verkocht. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) controleert Nederlandse verkopers van motorrijtuigen met 2 wielen. Verkopers die niet aan de eisen voldoen, kunnen een boete krijgen.
Alle bronnen van de overheid wijzen er op dat EU Verordening 168/2013 / NEN-EN15194 enkel voor de verkoop geldt.

Verkopers proberen soms hier onderuit komen door expliciet te vermelden dat hun producten niet bedoeld zijn voor gebruik op de openbare weg.

Maar ik raak steeds meer overtuigd van mijn punt dat er geen wet is die het verbied om bestaande elektrische fiets aan te passen en te gebruiken op de openbare weg als zolang de fiets voldoet aan de wettelijk eisen en dat EN15194 daar geen onderdeel van is in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Johnny schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 15:38:
[...]

Bedankt voor je reactie. Volgens mij zijn we het grotendeels met elkaar eens dat er wettelijke eisen zijn waar een fiets aan moet voldoen en de berijder daarvoor verantwoordelijk is.

Zoals ik het nu begrijp is de norm EN15194 is bedoeld voor fabrikanten zodat zij fietsen produceren voldoen aan EU Verordening 168/2013 zodat die verkocht mogen worden als voertuigen bedoeld zijn om op openbare wegen te rijden in Nederland.

Op deze pagina bij de rijksoverheid staan dezelfde wettelijke eisen, maar niks over NEN-EN15194.

[...]

Alle bronnen van de overheid wijzen er op dat EU Verordening 168/2013 / NEN-EN15194 enkel voor de verkoop geldt.

Verkopers proberen soms hier onderuit komen door expliciet te vermelden dat hun producten niet bedoeld zijn voor gebruik op de openbare weg.

Maar ik raak steeds meer overtuigd van mijn punt dat er geen wet is die het verbied om bestaande elektrische fiets aan te passen en te gebruiken op de openbare weg als zolang de fiets voldoet aan de wettelijk eisen en dat EN15194 daar geen onderdeel van is in Nederland.
Maar zodra je fiets sneller gaat dan 25 of een gashendel heeft zal je een verzekering nodig hebben, en dan wordt het gewoon moeilijk.
Onverzekerd rond rijden is nogal een stevige overtreding, en de gevolgen in geval van ongeval kunnen heel groot zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B64

B64

Johnny schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 15:38:
[...]

[...]

Zoals @Foxhill hierboven al aangaf, is de normering van EU-verordening NEN-EN15194 geharmoniseerd in de Machinerichtlijn. En de Machinerichtlijn stelt dat exploitanten als gevolg van wezenlijke verandering van een machine (in dit geval een fiets) fabrikant worden, waardoor de machine dus moet voldoen aan de EU-normering.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Johnny

Johnny

B64 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 16:20:
[...]

Zoals @Foxhill hierboven al aangaf, is de normering van EU-verordening NEN-EN15194 geharmoniseerd in de Machinerichtlijn. En de Machinerichtlijn stelt dat exploitanten als gevolg van wezenlijke verandering van een machine (in dit geval een fiets) fabrikant worden, waardoor de machine dus moet voldoen aan de EU-normering.
Aha, ik denk dat ik nu snap waarom praktisch onmogelijk om legaal een elektrische fiets aan te passen.

De machinerichtlijn stelt dat iemand die een machine aanpast fabrikant wordt, zelf als ze hem zelf in gebruik nemen, en niet verkopen.

EN15194 stelt dat fabrikanten "anti-tampering measures" moeten implementeren waardoor enkel zij zelf (of door hun "authorized persons") aanpassingen kunnen maken.

Dus als je zelf iets wil aanpassen/repareren moet je de "anti-tampering measures" van de fabrikant omzeilen maar daardoor wordt het een "wezenlijke" verandering waardoor je zelf de fabrikant wordt, waardoor je vervolgens verplicht wordt om zelf "anti-tampering measures" te implementeren die niet te breken zijn door de gebruiker die je zelf bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64

B64

Johnny schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 17:10:
[...]

Aha, ik denk dat ik nu snap waarom praktisch onmogelijk om legaal een elektrische fiets aan te passen.

De machinerichtlijn stelt dat iemand die een machine aanpast fabrikant wordt, zelf als ze hem zelf in gebruik nemen, en niet verkopen.

EN15194 stelt dat fabrikanten "anti-tampering measures" moeten implementeren waardoor enkel zij zelf (of door hun "authorized persons") aanpassingen kunnen maken.

Dus als je zelf iets wil aanpassen/repareren moet je de "anti-tampering measures" van de fabrikant omzeilen maar daardoor wordt het een "wezenlijke" verandering waardoor je zelf de fabrikant wordt, waardoor je vervolgens verplicht wordt om zelf "anti-tampering measures" te implementeren die niet te breken zijn door de gebruiker die je zelf bent.
Check. Met dien verstande uiteraard, dat die anti-tampering measures niet zullen worden gecontroleerd bij een reguliere politiecontrole. Als de fiets voldoet aan de technische eisen mbt ondersteuningssnelheid, vermogen en gashendel zal de politie niet zo snel verder onderzoek doen, hoewel ze bij twijfelgevallen de fiets in beslag kunnen nemen voor verder onderzoek. En de kans daarop is bij zelfbouwprojecten wel wat groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
....
Aha, ik denk dat ik nu snap waarom praktisch onmogelijk om legaal een elektrische fiets aan te passen. .
Pffff gelukkig ;)
Ik begon me al af te vragen wat nu exact je punt was mbt op de EU normering vs de NLwet.

Kleine nuance. Mi is legaal aanpassen wel mogelijk, maar illegaal aanpassen niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
B64 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 17:40:
..... Als de fiets voldoet aan de technische eisen mbt ondersteuningssnelheid, vermogen en gashendel zal de politie niet zo snel verder onderzoek doen, hoewel ze bij twijfelgevallen de fiets in beslag kunnen nemen voor verder onderzoek. En de kans daarop is bij zelfbouwprojecten wel wat groter.
On site kan bij een controle ook niet meer gedaan worden dan de veiligheidseisen controleren, de ondersteuningssnelheden meten en de gegevens op de motor mbt nominaal vermogen en accuspanning controleren. Op veel motoren is dit ingegraveerd. igv van een sticker zou er twijfel kunnen zijn.
Het opgegeven nominaal vermogen is ook bij nader onderzoek nagenoeg niet te bepalen.
Een verborgen schakelaar of niet geoorloofde display instelling wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oemfoefoe
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:38

Oemfoefoe

'|°o\O/o°|'

[Afbeelding]
Zo oordelend op je foto lijkt de oorzaak dat het voetje al de kromming van het stuur volgt. Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig wanneer je het voetje strak tegen de stuurpen monteert of dan het display weer recht staat, zoals bij mij geval is.

Afbeeldingslocatie: https://iili.io/3BJN0oG.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill

[Afbeelding]
1. De voorkant van je zadel een tandje/graad hoger zetten. De voorkant moet nét hoger staan dan de achterkant.

2. Het rubbertje in de klem loopt iets bol of laat in ieder geval wat verstellen toe. Even de 2,5mm (3mm?) inbus van de klem losdraaien, beetje wringen tot deze recht zit, en weer aandraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
[...]

Juist! Althans, ook zonder die anti-tampering-measures-paradox ben je dus al gebonden aan de machinerichtlijnen die je weer aan de EN15194 verplichten.

Dat is de theorie althans. Op straat zeker niet de praktijk. Maar zowel politie als verzekeraars werken er wel aan om dit ook praktijk te maken. En ILT doet datzelfde voor nieuwe fietsen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• roffeltjes
Ik denk niet direct aan de hoek, tenzij hij echt met de neus naar beneden staat gericht.

1. Als het zadel te hoog staat ga je naar voren schuiven om de afstand tussen zadel en trapper te verkorten.
2. Als het zadel te breed is zal je naar voren schuiven.

Sowieso verschillende zadels proberen tot het goed zit. Ik geloof niet in wennen. Als een zadel na 30 minuten niet lekker zit gaat hij ook na 100 uur niet lekker zitten. Zitvlees is wat mij betreft ouderwetse flauwekul uit de tijd van het leren zadel.

Dit ligt niet aan Cube of je FM, iedereen heeft een andere achterpartij... ik vervang altijd het zadel van een nieuwe fiets.

Wat bij mij (en veel anderen) heel goed werkt: Een MTB zadel. Dat zijn zadels waar je flink kilometers (uren kan maken).

Zoals hier wel vaker wordt gezegd, zachte zadels zijn niet ideaal omdat je erin wegzakt, wat meer wrijving oplevert.. Mijn beste zadel heeft uberhaupt geen vulling, zelfs als ik na een jaar weer op mijn racefiets stap zit het meteen goed en kan ik er vier uur mee rondpeddelen. Nu zou ik dat niet iedereen aanraden, maar het geeft wel aan dat vorm echt het allerbelangrijkste is in een fietszadel.

FWIW: ik ben een fan van SMP (erg duur en exotisch), Specialized (prijzig) en Ergon (Duur) zadels. Specialized en Ergon kan je nog wel afgeprijsd vinden. Maar er zijn wel meer goede merken.

Ik ben niet zo'n fan van SQLab (vraagtekens bij kwaliteit en ergonomie), maar er zijn mensen die erbij zweren.

[ Voor 8% gewijzigd door roffeltjes op 12-03-2025 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSchut

JSchut

.....

Foxhill schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 20:00:
[...]

1. De voorkant van je zadel een tandje/graad hoger zetten. De voorkant moet nét hoger staan dan de achterkant.

2. Het rubbertje in de klem loopt iets bol of laat in ieder geval wat verstellen toe. Even de 2,5mm (3mm?) inbus van de klem losdraaien, beetje wringen tot deze recht zit, en weer aandraaien.
Zal van het weekend eens kijken of dat me lukt.
Zou wel fijn zijn als dat lukt met dat scherm. Ik merk dat het me best wel stoort :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Ik twijfel een beetje tussen de Gazelle Bloom C7 en de C310 uitvoering.

Het verschil is de motor en de naaf:

C7 = Nexus 7 + Shimano E5000
C310 = Enviolo + Shimano EP5

Iemand ervaring met beide?

Mijn voorkeur zou een Nexus 8 + Active Line Plus + belt zijn. Maar dat soort fietsen met een rekje voor zijn er niet.

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Finesse
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Ik sleutel altijd aan een nieuwe fiets, m.a.w. ik zoek op gevoel naar de juiste houding, dit duurt een tijdje maar ik zit steeds weer goed op mijn fietsen. M.b.t. zadel keuze ... ik reed vroeger ook met zadel wat op de fiets werd aangeleverd, Dat waren meestal gel zadels. Maar had steeds problemen, o.a. zadelpijn, tot ik over ging naar een hard lederen zadel (Lepper) ... eens ingereden geen last meer.
Zo heb ik ook nu aan mijn nieuwe e-bike reeds het zadel vervangen, alsook stuur, o.a.Ergotec bar ends aan stuur gemonteerd. Komt op die manier helemaal goed betreffende zithouding/ algemeen gevoel op de fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
roffeltjes schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 20:21:
[...]
Sowieso verschillende zadels proberen tot het goed zit. Ik geloof niet in wennen. Als een zadel na 30 minuten niet lekker zit gaat hij ook na 100 uur niet lekker zitten. Zitvlees is wat mij betreft ouderwetse flauwekul uit de tijd van het leren zadel.
Lederen zadels zoals Lepper of Brooks zullen niet meteen goed aanvoelen, moeten worden ingereden.
Zitten dus niet goed na 30 minuten.
Na een tijdje inrijden gaat zo'n zadel zich zetten naar de vorm van het zitvlak.
Zo is het duidelijk te zien bij mijn zadels dat mijn zitbeen links duidelijk lager is gelegen dan rechts!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Nu online
mitsumark schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 23:23:
[...]

De zoektocht is aangekomen bij:
1. Cortina E-Common Family Integrated (DBE ActiveLine+ 2025) met 625Wh accu en 4A lader - nieuw
(alternatief is de Gazelle Bloom C7 HMS 2025, incl 630Wh iets goedkoper)
2. Cube Touring Hybrid Pro 625 - refurbished
(iets goedkoper alternatief is een Kalkhoff Entice 1.B Move)

Al mn wensen inwilligen is al gauw naar 2-3k duurder, dat wordt me wat te gortig en eerlijk gezegd is sowieso alles beter dan wat we nu hebben :)

Zijn er nog dingen die ik absoluut wel/niet moet doen, of gewoon bestelknop indrukken? :*)
Wat is het uiteindelijk geworden? Ben zelf ook naar beide fietsen aan het kijken.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Finesse schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 13:25:
[...]

Lederen zadels zoals Lepper of Brooks zullen niet meteen goed aanvoelen, moeten worden ingereden.
Zitten dus niet goed na 30 minuten.
Na een tijdje inrijden gaat zo'n zadel zich zetten naar de vorm van het zitvlak.
Zo is het duidelijk te zien bij mijn zadels dat mijn zitbeen links duidelijk lager is gelegen dan rechts!
Lepper is al jaren failliet.

Het probleem is verder dat Brooks tegenwoordig echt van hele slechte kwaliteit is, de verhalen van kapotte stelschroeven (nee, dat zijn mensen die weten dat je hem niet meteen moet uitdraaien) zijn legio. Ik kan het gewoon niemand aanraden.

Dan het probleem met regen bestendigheid van dit soort zadels meeneemt (niet ideaal voor de gemiddelde stadsfiets die toch buiten moet staan). Als je dan tot slot ziet dat je met een goed zadel niet uren pijn hoeft te lijden voor het inrijden is het verhaal voor leren zadels voor het gros van de gebruikers gewoon niet heel sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
Gelukkig heb ik een aantal lederen zadels in bezit van prima kwaliteit.
Liever een aantal uren inrijden dan jaren moeten zoeken naar een aangenaam zittend zadel (heb ik moeten ervaren).
(Inrijden is helemaal niet lijden zoals jij hier overdrijft).
M.b.t.problemen regen bestendigheid ... plastiek zakje erover en klaar, dus zo'n onoverkomelijk probleem is dat niet.
Lederen zadels, hier toevallig Lepper zadels waren (en zijn nog steeds) een redding voor mij!
En, geen nood, op marktplaats zijn nog wel mooie zadels van het merk te koop.

[ Voor 19% gewijzigd door Finesse op 14-03-2025 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Strider schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 18:04:
[...]

Wat is het uiteindelijk geworden? Ben zelf ook naar beide fietsen aan het kijken.
Mijn vriendin heeft de Cortina. Ik vind de bouwkwaliteit niet goed voor de prijs die ze vragen. Er is al iets bij de voordrager afgebroken (wel provisorisch onder garantie hersteld), en bij de onderhoudsbeurt was er ook iets mis met de stuurstang wat gevaarlijk had kunnen worden (hele fijne gedachte voor een moederfiets).

Daarnaast vind ik hem... Lomp. Ik weet niet zo goed hoe ik het moet beschrijven. Van de Gazelle had ik een betere indruk, maar die was destijds slecht leverbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:44
Strider schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 18:04:
[...]
RoD schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 19:02:
[...]
Mijn vriendin heeft de Cortina. Ik vind de bouwkwaliteit niet goed voor de prijs die ze vragen. Er is al iets bij de voordrager afgebroken (wel provisorisch onder garantie hersteld), en bij de onderhoudsbeurt was er ook iets mis met de stuurstang wat gevaarlijk had kunnen worden (hele fijne gedachte voor een moederfiets).

Daarnaast vind ik hem... Lomp. Ik weet niet zo goed hoe ik het moet beschrijven. Van de Gazelle had ik een betere indruk, maar die was destijds slecht leverbaar.
Het is inderdaad de Cortina geworden, voornamelijk vanwege een goede aanbieding, niet omdat we ze echt vergeleken hebben.
Vooralsnog doet ie het de eerste 25km prima, de625Wh accu is nog niet leeg :)
Vrouw vond het wel raar dat er geen computertje bij zat standaard, al is de bediening echt meer dan prima, de snelheid zou wel fijn zijn om te weten.
Dit kan (samen met nog veel meer) ook met de flow app op de telefoon, moeten nog een houdertje kopen.
We zijn ook nog even op zoek naar een MIK HD achterzitje, die zijn 2e hands wel wat schaarser, dus dat wordt waarschijnlijk gewoon een nieuwe. Anders moet je weer een (easy) adapter monteren, ook zonde.
We hebben wel het idee dat meer kleuren stoeltjes niet zo heel lekker matchen met het Cortina groen, maar zeker nieuw komt dat qua keuze wel goed.
Daarnaast is het stuur erg breed, zal moederfiets eigen zijn ivm voorstoeltjes, maar we hebben dit niet vergeleken met de Gazelle. Darnaast is hij ook vrij zwaar, ik hoop op robuust ipv lomp :D
"Hij fietst wel fantastisch", vergeleken de oude niet elektrische fiets..

De tweede fiets is uiteindelijk een refurbished Cube Kathmandu geworden, 2024 model, 1000km gereden, met 750Wh accu. Eigenlijk alleen omdat de touring iets minder rechtop zitpositie had, voor de CX motor alleen zou ik het niet gekozen hebben, verder lijken ze redelijk identiek.
Inmiddels ook nog geen 50km gereden, wel 2x 15km woon-werk gewoon om eens te proberen.
Eerder, op basis van kleine stukjes, vond ik de turbo stand nog echt overkill, maar op de 15km stukken is het toch wel lekker (ik zal die eerdere post nog even rectificeren).
Ik moet zelf nog even wennen aan de derailleur versnellingen, soms schakel ik op ipv omlaag of andersom.
En op 1 versnelling loopt ie niet helemaal lekker, eens kijken of ik dat kan afstellen.
Tevens vind ik de ondersteuning behoorlijk abrupt afgeknepen worden, hij is bij versnellen nog enigszins vergeefs. Je kunt doorgaan tot 27+kmpu voordat ie echt ingrijp, maar dan voelt het ook echt als een rem.
Bij langzamer accelereren voel je bij 25km al wat weerstand opbouwen, daarbij vind ik het nog wat lastig om dicht daarbij te blijven zonder echt kracht te moeten gaan zetten, maar ik heb een aardige modus gevonden rond de 24kmpu, en dat is snel zat.
Wel wordt je dan voorbij gefietst door de urban arrows :+
Ook de remmen moet ik nog aan wennen, volgens mij zitten deze exact andersom dan ik gewend ben van scooters. Er is nogal wat werk aan het fietspad / de weg waar ik fiets, met genoeg laagjes zand, en samen met de hogere snelheid is een slippend voorwiel geen prettige ervaring...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
mitsumark schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 21:46:

Vrouw vond het wel raar dat er geen computertje bij zat standaard, al is de bediening echt meer dan prima, de snelheid zou wel fijn zijn om te weten.
Vond ik ook vreemd, voor een fiets van die prijs.
We zijn ook nog even op zoek naar een MIK HD achterzitje, die zijn 2e hands wel wat schaarser, dus dat wordt waarschijnlijk gewoon een nieuwe. Anders moet je weer een (easy) adapter monteren, ook zonde.
Dat Mik HD zitje vind ik inderdaad ook heel makkelijk, en wij hebben ook een nieuwe moeten kopen, helaas is er wat dat betreft nog weinig aanbod. Maar al met al, een zitje achter en mandje voor die je er zo gemakkelijk af kan halen, dat is wel ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Nu online
Een hele andere vraag, geven winkels nog kortingspercentages op nieuwe ebikes. Of zijn de prijzen zoals op de webshops vast?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Strider schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 10:32:
Een hele andere vraag, geven winkels nog kortingspercentages op nieuwe ebikes. Of zijn de prijzen zoals op de webshops vast?
De meeste winkels hebben (grotendeels) adviesprijzen op hun website en overleggen graag een passende inruil, korting, gratis onderhoudsbeurt, extra garantie en/of gratis accessoires in de winkel. Niet alle 5 tegelijk.

Een minderheid die online meer aanwezig is communiceert de ‘voor’-prijs bij elke fiets op de website. Daar hoef je meestal ook geen extra’s te verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sten123
  • Laatst online: 20:00
Hier ook net op advies naar de Fietsenmaker geweest en gelijk een proefrit gemaakt op een CUBE 800.

Nou ik had maar 1 proefrit nodig wat is dit een geweldige fiets.

Nu wachten op de leverdatum.!

PSN: MisterxBee : PS5 Pro :Samsung Zfold6:Synology DS220+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-08 20:56
Wij gaan aankomende maanden 2 elektrische fietsen kopen, echter vraag ik mij af wat verstandig is qua stalling thuis. Onze huidige niet-elektrische fietsen staan nu buiten in de tuin op een stukje terras van 2x3m. We willen daar iets gaan bouwen om de elektrische fietsen tegen weer en wind te beschermen, maar ik vraag mij af wat handig is. Het stukje is omheind door een heg en een stuk bamboe, en de kant die open is staat ongeveer 120cm van het huis en is dus ook vrij beschut.

Zouden jullie een fietsenstalling thuis helemaal rondom dicht maken (met alleen de ingang open), of is een overkapping voldoende met open zijwanden? Ik twijfel een beetje door al die planten en groene aanslag en andere troep wat dan niet is afgeschermd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:37
TheJVH schreef op zondag 16 maart 2025 @ 00:44:
Wij gaan aankomende maanden 2 elektrische fietsen kopen, echter vraag ik mij af wat verstandig is qua stalling thuis. Onze huidige niet-elektrische fietsen staan nu buiten in de tuin op een stukje terras van 2x3m. We willen daar iets gaan bouwen om de elektrische fietsen tegen weer en wind te beschermen, maar ik vraag mij af wat handig is. Het stukje is omheind door een heg en een stuk bamboe, en de kant die open is staat ongeveer 120cm van het huis en is dus ook vrij beschut.

Zouden jullie een fietsenstalling thuis helemaal rondom dicht maken (met alleen de ingang open), of is een overkapping voldoende met open zijwanden? Ik twijfel een beetje door al die planten en groene aanslag en andere troep wat dan niet is afgeschermd.
Even los van de bebouwing er sowieso voor gaan zorgen dat je accu's binnen legt bij koude temperaturen. Daarnaast iets van elektra om te laden bij normale temperaturen is natuurlijk prettig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
@TheJVH
Luchtcirculatie is belangrijk, een "tochtje" is zeker niet mis.
Mijn E-bike staat in de zomer periode meestal buiten "onder dak"
Herfst /winter periode zet ik hem in de inkomhal.
Zowel bij vrij koude omstandigheden alsook vrij hoge temperaturen batterij liefst binnen bewaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
TheJVH schreef op zondag 16 maart 2025 @ 00:44:

Hier staan 2 elektrische fietsen buiten onder een overkapping van 2x3 meter. De overkapping is aan 2 kanten open waarbij er aan 1 open kant nog wel een redelijk grote struik staat die veel regen en wind tegenhoud.
De accu's laat ik altijd in de fiets, ook in de winter. Als de accu's bijna leeg zijn, haal ik ze uit de fiets en laat ze eerst een beetje op temperatuur komen binnen. Afhankelijk van hoe koud ze waren, duurt dat 1-4 uur. En daarna laad ik ze op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
Wat leesvoer aangaande bewaren/opbergen batterij:
https://www.hetzwartefiet...sche-fiets-bewaren-5-tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Finesse schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 19:02:
Gelukkig heb ik een aantal lederen zadels in bezit van prima kwaliteit.
Liever een aantal uren inrijden dan jaren moeten zoeken naar een aangenaam zittend zadel (heb ik moeten ervaren).
(Inrijden is helemaal niet lijden zoals jij hier overdrijft). .
Ik heb twee keer bloedende zitvlakken gezien van Brooks gebruikers gedurende toertochten. Dat was extreem en veel mensen waren er blij mee, maar dat is toch wel lijden te noemen.

Ik heb het lang geleden als wielrenner ook geprobeerd en ik vond het bepaald niet fijn, al heb ik gelukkig mijn zitvlak heel gehouden.

Het punt wat ik maak is dat je ook meteen een goed zadel kan vinden waar je bijvoorbeeld LBL mee kan rijden. Er zijn merken die bewezen goede zadels leveren zonder de nadelen van een lederen zadel.

Dat betekent wel zadels wisselen en proefrijden, maar ook een top lederen zadel van Gilles Berthoud is in verschillende maten en typen beschikbaar omdat een leden zadel ook maar heel beperkt aanpasbaar is.

Er is gewoon niet meer een heel sterk verhaal voor lederen zadels, te veel nadelen en te weinig voordelen. Dat het liefhebbers heeft is natuurlijk prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

Gisteren de Gazelle Ultimate C5 besteld bij de lokale fietsenwinkel. Gelijk mijn oude e-bike ingeruild. Kiox 500 ipv 300 erbij geleverd + 625Wh accu.

Nou nog een mooie MIK (HD) tas uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
Heb me al wat geïnformeerd betreffende het M I K systeem maar wat is er anders aan de HD versie t.o.v het zeg maar gewoon spul?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

Finesse schreef op zondag 16 maart 2025 @ 20:16:
Heb me al wat geïnformeerd betreffende het M I K systeem maar wat is er anders aan de HD versie t.o.v het zeg maar gewoon spul?
HD staat voor Heavy Duty en is gewoon wat steviger.

Van de site fiets-stoeltje.nl gelezen:
Het MIK HD (Heavy Duty) systeem is extra stevig gemaakt en heeft als eerste en enige fietsstoel montage systeem een TÜV goedkeuring gekregen en voldoet aan alle ISO-normen voor Fietsstoeltjes en Bagagedragers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
TTLCrazy schreef op zondag 16 maart 2025 @ 20:19:
[...]

HD staat voor Heavy Duty en is gewoon wat steviger.

Van de site fiets-stoeltje.nl gelezen:

[...]
Over die extra stevige fietsstoeltjes heb ik gelezen, maar jij spreekt over tassen. Dus als ik het goed begrijp zijn die tassen steviger ofzo ... en blijkbaar is niet elke MIK drager een MIK HD drager ... allemaal nogal verwarrend.
Zo heb ik in een ander topic een vraag gesteld over MIK drager voor op zadelpen, deze kreeg ik als tip, maar over welke versie het gaat heb ik het raden naar.
Deze dus: https://www.bol.com/be/nl...t-zwart/9300000099141043/

[ Voor 34% gewijzigd door Finesse op 16-03-2025 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Nu online
RoD schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 19:02:
[...]

Is dat de uitvoering met de accu in in het frame? Ik vind die niet perse lomp ogen. De voor en achterdrager van van de Gazelle Bloom vind ik mooier, maar het frame van de Cortina vind ik echt veel moderner dan die van de Bloom.
Ik vind het dan wel weer matig dat je bij de Cortina geen snelheid uit kunt lezen. En de kleurstellingen zijn vreemd, het is een mama fiets, waarom dan grijs en mosgroen. Onder welke steen leeft de designer daar. :)

Afbeeldingslocatie: https://fietsenconcurrent.nl/cdn/shop/files/E-CommonIntL50EclipsBlackDB7ActiveLinePlusMM_647c57bc-c28e-493c-8f03-8224121fbf5c.jpg?v=1717409240&width=1280

[ Voor 5% gewijzigd door Strider op 16-03-2025 21:28 ]

BlaBlaBla

Pagina: 1 ... 218 ... 228 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam