Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 217 ... 228 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
jimh307 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 11:24:
[...]

Dat klopt. Het verschil is niet drastisch, maar wel merkbaar. Vooral als de accu koud opgeladen wordt. Met een 4A lader mag je niet laden beneden de 5-8 graden. Na een flinke vorst is de kern van je accu al onder nul graden en mag je absoluut niet laden. Ga je snel laden dan is het beter om de accu eerst een aantal uren binnen te laten acclimatiseren.

PS: als de accu echt heet gaat lopen bij het einde van het laadproces moet je langzamer gaan laden. Dit moment zal eerder komen naarmate de accu ouder gaat worden. Maar dat is niet iets om van wakker te liggen ;)
Oeps net gekeken en ik blijk een 4A lader te hebben die bij m'n Bosch Powertube 625 kwam. Nooit geweten of naar gekeken. Fiets en accu staan altijd in onverwarmde schuur en ik laad hem meestal van 30% naar de 100% op. Gewoon de hele nacht aan de lader en de volgende dag eraf.

Het was afgelopen nacht wel érg koud en in de ochtend was de accu op 96%. Ik denk dat hij het koude opladen niet zo fijn vond.. zal niet goed voor de accu zijn geweest.

Vandaag en morgen maar even mee naar binnen nemen dan :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Oemfoefoe
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-08 18:38

Oemfoefoe

'|°o\O/o°|'

Zeau….tijd om mij ook even hier te melden.

Ik heb zo’n half jaar gewacht totdat de Cube Kathmandu Hybrid EXC 800 uitkwam en eindelijk kwam in januari het telefoontje dat ik het eerste exemplaar mocht komen ophalen. Een Kathmandu omdat ik nog weleens met mijn zoontje van de gebaande wegen afga. Een eMTB gaat helaas niet meer vanwege chronische rugklachten, dus dit was voor mij 'the next best thing'. Sowieso meer rechtop én offroaden zoals ik vroeger deed lukt mij nu al helemaal niet meer.

De keuze is specifiek gevallen op de EXC onder andere vanwege de Shimano XT afmontage. Ik heb proefgereden met een Kathmandu die was uitgerust met Cues, maar tussen het duwen op de schakelaar en dat de ketting daadwerkelijk van tandwiel is verspringt vond ik wat lang duren. Ik ga mij daar zeker aan storen. Shimano XT heeft zich inmiddels ruim 40 jaar kunnen evolueren tot wat het nu is, dus daar voelde ik mij goed bij.

Ondanks de grote kortingen op de ’24-modellen halverwege vorig jaar, is het een bewuste keuze geweest om te wachten op de ’25-modellen. Dit onder andere vanwege de 5e generatie Performance Line CX met z’n 85 Nm koppel en 800 Wh accu. Mijn filosofie hierin is beter overkill dan erom verlegen.
Ook Kiox 500 was een keuze vanwege het grote display.

Mijn Indiegogo avontuur met de Reevo daargelaten, is dit mijn eerste e-bike. De Reevo was zo ontzettend stug en vanwege het eerder genoemde zwakke rug, kon ik niet zonder klachten hierop fietsen. Na 13 kilometer is die fiets naar een mede-tweaker gegaan.

In eerste instantie vond ik het wel spannend om een fiets te vinden waarop ik het lang zal kunnen uithouden en in mijn beleving heb ik die nu gevonden. De 100mm veerweg van de voorvork maakt de fiets al comfortabel, maar vooral mijn eigen upgrade van de zadelpen heeft daaraan meegeholpen.
De met de fiets geleverde zadelpen is nogal stug, die doet in principe niets. Alleen bij extreme krachten veert deze iets in, ook in de meest slappe instelling. En de rebound is dermate stug dat het voor mij persoonlijk geen verschil maakt of de fiets wel of geen geveerde zadelpen heeft.
Ik heb het vervangen door de Kinekt XR van Cirrus Cycle. Het kost wat, maar het is mij nu al dubbel en dwars waard. Tot nu toe heb ik zonder rugklachten kunnen fietsen! Alsof ik op een wolkje rijd. :P Je kan het helemaal naar smaak en gewicht instellen. Aanrader!

Ik ben ook zeer positief verrast door de navigatie in de Bosch Flow app. Tot nu toe herkent het alle fietspaden en tussendoorstraatjes.

Het enige dat ik graag anders heb gezien is de matte kleur. De EXC 800 is er in twee kleuren, namelijk ‘lizard´n´juniper’ en ‘black´n´prism’. Die eerste kleur is mij te hip, dus bleef voor mij de matte zwarte kleur over. Helaas zie je er werkelijk alles op. Overal glimmende plekjes van vingers, vet, invloeden van buitenaf en andere producten. Het zijn geen glimmende vlekken van 'poetsende invloeden', als jullie begrijpen wat ik bedoel. Ik heb zelfs voorzichtig met remmenreiniger geprobeerd de vlekken te verwijderen, maar ook die krijgt het niet 100% weg. Ik ben al zoekende in de auto detailing wereld, maar wellicht heeft één van jullie een goede ervaring met een product die de lak weer kan matteren.

De voorrem begint nu wel herrie te maken bij bijna stilstand, maar inmiddels ben ik erachter dat het een veel voorkomend probleem is. De meest voorkomende oorzaak volgens het wereldwijde web is vervuiling op de blokken en schijf. Deze heb ik diep gereinigd, het is zeker een heel stuk minder, maar nog niet helemaal verdwenen.

Momenteel is er in dit topic een interessante discussie gaande:
Foxhill schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 14:51:
[...]

Mijn advies is niet om hem de hele nacht aan de lader te laten. Maar dat is wel de praktijk. Ik doe het zelf ook. Let wel, met originele en onbeschadigde accu’s. En in die praktijk is een snelle lader oninteressant.
Wellicht niet helemaal te vergelijken, maar mijn motorfiets en oldtimer heb ik de hele winter aan de druppellader hangen. Dit gaat al ruim 2 decennia goed. Ik heb Cube Store Vlaardingen gevraagd of de meegeleverde lader ook echte druppellader is en of de fiets te allen tijde aan de lader mag blijven hangen, en hij antwoordde daar positief op. Hier lees ik toch andere meningen. :?

Tenslotte moet uiteraard zoveel woorden worden ondersteund door een aantal foto’s. 8)

Afbeeldingslocatie: https://iili.io/2yXlMyx.jpg

Afbeeldingslocatie: https://iili.io/2yXlGvj.jpg

Afbeeldingslocatie: https://iili.io/2yXlEYb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denneke,,!
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 24-07 20:39
Ik heb een Koga met classic line motor met nieuw model display. Twee jaar terug tweede hands gekocht en ondertussen al veel vervangen. Hij is nu als nieuw alleen merk ik dat ik weinig bereik heb. De accu is aan vervanging toe.

Ook heb ik foutcode 103 in het scherm bij het inschakelen, volgens internet heeft dit met de verlichting te maken terwijl die het doen. De fietsenmaker krijgt geen verbinding met de motor als ze hem aankoppelen en dit lijkt daarmee te maken. De motor werkt zonder problemen.

De classic line accu (met vierkante stekker) is steeds moeilijker verkrijgbaar dus ik overweeg of om hem zelf te reviseren of om te kijken of ik de hele powerpack systeem kan monteren (bagagedrager accu).

Iemand tips of ervaringen?

Ik vind het zon zonde dat de fiets echt in top conditie is, de remmen en tandwielen idem dito en alleen doordat de motor oud is het steeds moeilijker wordt hier iets aan te vervangen. Ik heb ook het internet afgezocht naar elektromotoren met dezelfde ophangpunten of brackets om een nieuwe model te plaatsen maar helaas tevergeefs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 27-08 21:04
Denneke,,! schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 09:07:
Ik heb een Koga met classic line motor met nieuw model display. Twee jaar terug tweede hands gekocht en ondertussen al veel vervangen. Hij is nu als nieuw alleen merk ik dat ik weinig bereik heb. De accu is aan vervanging toe.

Ook heb ik foutcode 103 in het scherm bij het inschakelen, volgens internet heeft dit met de verlichting te maken terwijl die het doen. De fietsenmaker krijgt geen verbinding met de motor als ze hem aankoppelen en dit lijkt daarmee te maken. De motor werkt zonder problemen.

De classic line accu (met vierkante stekker) is steeds moeilijker verkrijgbaar dus ik overweeg of om hem zelf te reviseren of om te kijken of ik de hele powerpack systeem kan monteren (bagagedrager accu).

Iemand tips of ervaringen?

Ik vind het zon zonde dat de fiets echt in top conditie is, de remmen en tandwielen idem dito en alleen doordat de motor oud is het steeds moeilijker wordt hier iets aan te vervangen. Ik heb ook het internet afgezocht naar elektromotoren met dezelfde ophangpunten of brackets om een nieuwe model te plaatsen maar helaas tevergeefs.
Storing 103 en geen contact krijgen kunnen mogelijk een voorteken zijn dat de contacten op de printplaat van de motor niet meer lekker zijn. Dat valt wel eens samen. Dus overweeg hoeveel geld je er in wilt steken.

Het merk Ebike Vision maakt een goede accu die past op je Bosch Classic Line. Ook Bosch levert hem gewoon.

Revisie is goedkoper maar ook iets groter risico. Het is de vraag hoe goed (vocht) dicht ze hem maken, en hoe vochtvrij het al die jaren al is geweest. Want vocht bij de BMS is nog wel eens het probleem bij deze accu’s.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:49
Oemfoefoe schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 18:35:
......

Wellicht niet helemaal te vergelijken, maar mijn motorfiets en oldtimer heb ik de hele winter aan de druppellader hangen. Dit gaat al ruim 2 decennia goed. Ik heb Cube Store Vlaardingen gevraagd of de meegeleverde lader ook echte druppellader is en of de fiets te allen tijde aan de lader mag blijven hangen, en hij antwoordde daar positief op. Hier lees ik toch andere meningen....
De motorfiets heeft waarschijnlijk nog steeds een loodaccu waarbij druppelladen zelfs noodzakelijk is omdat de zelfontlading relatief groot is.
Een Lithium accu zoals een li-ion ebike accu, houdt zijn lading echter zeer goed, waardoor druppelladen niet nodig is en misschien zelfs nadelig kan zijn.
Trouwens, de Cube lader zal waarschijnlijk ook geen druppellader zijn, maar deze wordt gewoon uitgeschakeld als de accu vol is. Tja, dan kan de lader er gewoon aan blijven hangen, maar doet niks. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door elinx op 19-02-2025 10:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Denneke,,!
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 24-07 20:39
Foxhill schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:11:
[...]

Storing 103 en geen contact krijgen kunnen mogelijk een voorteken zijn dat de contacten op de printplaat van de motor niet meer lekker zijn. Dat valt wel eens samen. Dus overweeg hoeveel geld je er in wilt steken.

Het merk Ebike Vision maakt een goede accu die past op je Bosch Classic Line. Ook Bosch levert hem gewoon.

Revisie is goedkoper maar ook iets groter risico. Het is de vraag hoe goed (vocht) dicht ze hem maken, en hoe vochtvrij het al die jaren al is geweest. Want vocht bij de BMS is nog wel eens het probleem bij deze accu’s.
Ik heb de motor al eens vervangen met een tweede hands met precies dit probleem. Laatst heb ik een andere motor kunnen kopen voor twee tientjes waar alleen het tandwiel van kapot was. Het is nog een projectje om de goede printplaat van die te plaatsen in mijn oude motor in de hoop dat die dan weer loopt.

Bedankt voor de tip voor de accu, ik merk dat ik het moeilijk kan verkroppen dat ik deze fiets zou moeten afschrijven vanwege de motor in het licht van duurzaamheid.

[ Voor 7% gewijzigd door Denneke,,! op 19-02-2025 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OttiglioM
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 27-08 11:32
Oemfoefoe schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 18:35:
Ik ben ook zeer positief verrast door de navigatie in de Bosch Flow app. Tot nu toe herkent het alle fietspaden en tussendoorstraatjes.
Mooi. Ik wil me ook wel positief laten verrassen. Helaas heb ik niet al te veel kaas gegeten van smartphones. Met een vaste PC kan ik lezen en schrijven maar een smartphone.... Nu heb ik er wel een waar zo ongeveer heel mijn financiële hebben en houden op staat. Ik kan (en moet) me er mee redden maar ik ga er liever niet al te opzichtig mee over straat. Gejat in een moment van onoplettendheid of beschadigd of wat dan ook. Dus ik wil eigenlijk een "dedicated" smartphone aanschaffen. Voor op de fiets dus met verder niet al te veel belangrijke persoonlijke zaken er op.

Heeft iemand een suggestie voor een optimale keuze? De soc hoeft niet de snelste of modernste te zijn lijkt me. Het hoeft ook geen Apple te zijn. Een royaal, helder en contrastrijk scherm lijkt me belangrijk. Een grote accu juist weer niet. Omdat ie kan bijladen uit de hoofdaccu (800Wh). En een beetje regenbestendig misschien ook wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:58

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

OttiglioM schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 15:39:
[...]
Heeft iemand een suggestie voor een optimale keuze? De soc hoeft niet de snelste of modernste te zijn lijkt me. Het hoeft ook geen Apple te zijn. Een royaal, helder en contrastrijk scherm lijkt me belangrijk. Een grote accu juist weer niet. Omdat ie kan bijladen uit de hoofdaccu (800Wh). En een beetje regenbestendig misschien ook wel.
https://www.coolblue.nl/p...la-moto-g85-grijs-5g.html

Beste en eenvoudigste regenbestendigheid: plastic zakje bv van IKEA.

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_Blobby
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:54
OttiglioM schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 15:39:
[...]

Mooi. Ik wil me ook wel positief laten verrassen. Helaas heb ik niet al te veel kaas gegeten van smartphones. Met een vaste PC kan ik lezen en schrijven maar een smartphone.... Nu heb ik er wel een waar zo ongeveer heel mijn financiële hebben en houden op staat. Ik kan (en moet) me er mee redden maar ik ga er liever niet al te opzichtig mee over straat. Gejat in een moment van onoplettendheid of beschadigd of wat dan ook. Dus ik wil eigenlijk een "dedicated" smartphone aanschaffen. Voor op de fiets dus met verder niet al te veel belangrijke persoonlijke zaken er op.

Ik neem aan dat je weet dat je voor opladen via de hoofdaccu de Bosch SmartphoneGrip nodig hebt. Deze heeft als eisen:
**De ondersteunde afmetingen van de gebruikte smartphones incl. cameraopbouw en hoesje zijn als volgt: H: 6,8 – 13 mm, B: 67 – 88 mm, L: 123 – 175 mm. Geschikt voor smartphones tot een totaalgewicht van 276 g incl. hoesje. Flip covers en etui-hoesjes worden niet ondersteund.
En als je geen extra kabeltje wil gebruiken, dan moet je een toestel kiezen die draadloos kan opladen (dus niet de Motorola die gesuggereerd wordt).
Tip: zet in de Tweakers pricewatch een filter op draadloos, waterdicht en het formaat en je ziet alle geschikte toestellen.

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
Mr_Blobby schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:38:
[...]
Ik neem aan dat je weet dat je voor opladen via de hoofdaccu de Bosch SmartphoneGrip nodig hebt. Deze heeft als eisen:

[...]

En als je geen extra kabeltje wil gebruiken, dan moet je een toestel kiezen die draadloos kan opladen (dus niet de Motorola die gesuggereerd wordt).
Tip: zet in de Tweakers pricewatch een filter op draadloos, waterdicht en het formaat en je ziet alle geschikte toestellen.
En als je wel met snoer wilt laden moet je niet eender welke Android nemen. Ik weet er het fijne niet van, maar er zijn laadprotocollen en in het vrije ecosysteem van Android werken daardoor niet alle mobiels op de laadaansluitingen van Bosch. Dat was tenminste zo tot Bosch Smart. Bij Bosch Smart weet ik het nog niet. IPhone werkt altijd. Android moet je dan even testen of (laadprotocol) uitzoeken. Met draadloos zit je sowieso goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OttiglioM
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 27-08 11:32
Mr_Blobby schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:38:
Mijn dank. Heel nuttig! Het wordt dan de Motorola G75 Grijs. Binnen de maten. IP68 waterbestendig. 15w draadloos laden. En de 30 w snellader van mijn Moto g52 past er ook op. € 234,- bij Amazon.it

@Foxhill Bedankt voor de tip op draadloos. Lijkt me ook handiger indien je de smartphone even snel uit de houder wilt halen.

@PeepPeepPeep Het gaat een Motorola worden. Maar dan een G75.
offtopic:
Ik ben al een fan van Motorola sinds de MC 68000. Uiteindelijk ook geen overlever. Helaas. Prachtig programmeermodel. En van de telefoon rest alleen nog de merknaam.

• Finesse
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Het display van mijn e bike ging plots knipperen, geen ondersteuning meer.
Fietsenhandel in de buurt zegt dat de motor het begeven heeft en niet te herstellen is.
Erg vervelend allemaal, bosch levert geen onderdelen uit.
Iemand dit ook al gehad met een e bike?
BOSCH middenmotor "Performance CX", 36 V, 250 W
Fiets is van 18-08-2018, Conway E-Urban Tour.
https://www.greenfinder.de/e-bikes/mode ... 6e99c1a2ad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
Finesse schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 01:24:
Het display van mijn e bike ging plots knipperen, geen ondersteuning meer.
Fietsenhandel in de buurt zegt dat de motor het begeven heeft en niet te herstellen is.
Erg vervelend allemaal, bosch levert geen onderdelen uit.
Iemand dit ook al gehad met een e bike?
Fiets is van 18-08-2018, Conway E-Urban Tour.
https://www.greenfinder.de/e-bikes/mode ... 6e99c1a2ad
Dat kan zeker gebeuren. Alleen is de info in je post nogal summier om er iets van te zeggen. Dus kan met alleen deze info nog alles zijn.

Als er een foutmelding is gekomen kan die iets zeggen. Als de motor verdacht is moet een complete set andere onderdelen (accu, display, display houder, en accukabel) op de motor aangesloten worden. Als het probleem zich dan nog voordoet moet de motor vervangen.

Er worden inderdaad geen onderdelen van binnen in de motor geleverd. Mechanisch is een motor wel te repareren, elektronisch is de motor niet te repareren. Je kunt delen van een donormotor overzetten, maar dat kan om verschillende redenen ook wel eens mis gaan.

• trebstr
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 28-08 15:44
Dag allen,

Ik ben op zoek naar een nieuwe eBike en kwam uit bij de Cortina E-mozzo pro. Deze is nu voor 2300 euro te koop en qua specs voldoet ie grotendeels aan mijn wensen. Riem, geveerde voorvork, goede motor, rechtopzit, prima looks en de prijs is ook aantrekkelijk.

Ik heb er al even op gefietst en dat ging prima. Nou is mijn vergelijkingsmateriaal ook heel wat anders; een Cortina transportfiets,(ecomo) met voorwielmotor.
Enige aanpassing die ik mogelijk zou willen doen is een ander (meer gebogen) stuur en een geveerde zadelpen.

Maar zijn hier misschien anderen die deze fiets kunnen aan- of juist afraden? Of zijn er goede alternatieven?

O ja, ik rijd dagelijks 12km enkele reis woon-werk

Ik ben benieuwd. Alvast dank

• Finesse
  • Niet online
Foxhill schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 08:05:
[...]

Dat kan zeker gebeuren. Alleen is de info in je post nogal summier om er iets van te zeggen. Dus kan met alleen deze info nog alles zijn.

Als er een foutmelding is gekomen kan die iets zeggen. Als de motor verdacht is moet een complete set andere onderdelen (accu, display, display houder, en accukabel) op de motor aangesloten worden. Als het probleem zich dan nog voordoet moet de motor vervangen.

Er worden inderdaad geen onderdelen van binnen in de motor geleverd. Mechanisch is een motor wel te repareren, elektronisch is de motor niet te repareren. Je kunt delen van een donormotor overzetten, maar dat kan om verschillende redenen ook wel eens mis gaan.
Geen foutmelding, alleen knipperende display.

• elinx
Finesse schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 01:24:
Het display van mijn e bike ging plots knipperen, geen ondersteuning meer.......
....
Zoals @Foxhill aangeeft is deze informatie te minimaal om conclusies te trekken.
Een knipperend display kan net zo goed aangeven dat er een connectorprobleem is tgv vocht of losse of geoxideerde contacten.

Over het algemeen zal een defect aan de motor zich eerder aankondigen dmv geluid.
Daarentegen kan de motorcontroller er wel plots stilzwijgend mee ophouden.
Meestal verschijnen er ook dan in dat geval vooraf of daarna error codes op het display.

De controller stuurt de motor aan via sensorsignalen van de krachtsensor, de rotatiesensor, de snelheidssensor en de interne hallsensoren in de motor zelf.
9 van de 10x betreft het een sensor. Om daar achter te komen heb je wel wat technische vaardigheden nodig en inzicht in vervangende onderdelen, omdat Bosch deze niet los levert.

Een fietsenmaker heeft maar een beperkte mogelijkheid om reparaties aan een motorsysteem uit te voeren.
Eventueel kan een onafhankelijk Bosch revisie bedrijf misschien hulp bieden, maar ik weet niet hoever zij dat kunnen en willen.
Als de motor echt stuk is, dan is vervangen ook nog een mogelijkheid. Andere mogelijkheid is op zoek naar een donor ebike met schade, maar goede CX motor, of op zoek naar een andere ebike.

[ Voor 20% gewijzigd door elinx op 20-02-2025 13:08 ]

• Finesse
  • Niet online
trebstr schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 08:19:
Dag allen,
Ik ben op zoek naar een nieuwe eBike en kwam uit bij de Cortina E-mozzo pro. Deze is nu voor 2300 euro te koop en qua specs voldoet ie grotendeels aan mijn wensen. Riem, geveerde voorvork, goede motor, rechtopzit, prima looks en de prijs is ook aantrekkelijk.
Ik heb er al even op gefietst en dat ging prima. Nou is mijn vergelijkingsmateriaal ook heel wat anders; een Cortina transportfiets,(ecomo) met voorwielmotor.
Enige aanpassing die ik mogelijk zou willen doen is een ander (meer gebogen) stuur en een geveerde zadelpen.
Maar zijn hier misschien anderen die deze fiets kunnen aan- of juist afraden? Of zijn er goede alternatieven?
Gisteren kwam ik toevallig via het www deze tegen, ik ken het merk helemaal niet, ook veel onderdelen zijn nieuw voor me. Aankoop van een e-bike van kleinere merken houden natuurlijk ook wel een risico in.
https://roadrider.nl/comate-elite/
Ik heb mailcontact met ze, en ik moet zeggen dat dit erg vlot gaat en ik voel dat ze echt moeite willen doen om hun fietsen te presenteren (in België).
Ik zag nu plots ook dat er hier al een topic over is: Comate CT Elite & CT Cruiser
Succes met je zoektocht.

[ Voor 10% gewijzigd door Finesse op 20-02-2025 13:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
elinx schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:18:
[...]
Zoals @Foxhill aangeeft is deze informatie te minimaal om conclusies te trekken.
Een knipperend display kan net zo goed aangeven dat er een connectorprobleem is tgv vocht of losse of geoxideerde contacten.

Over het algemeen zal een defect aan de motor zich eerder aankondigen dmv geluid.
Daarentegen kan de motorcontroller er wel plots stilzwijgend mee ophouden.
Meestal verschijnen er ook dan in dat geval vooraf of daarna error codes op het display.

De controller stuurt de motor aan via sensorsignalen van de krachtsensor, de rotatiesensor, de snelheidssensor en de interne hallsensoren in de motor zelf.
9 van de 10x betreft het een sensor. Om daar achter te komen heb je wel wat technische vaardigheden nodig en inzicht in vervangende onderdelen, omdat Bosch deze niet los levert.

Een fietsenmaker heeft maar een beperkte mogelijkheid om reparaties aan een motorsysteem uit te voeren.
Eventueel kan een onafhankelijk Bosch revisie bedrijf misschien hulp bieden, maar ik weet niet hoever zij dat kunnen en willen.
Als de motor echt stuk is, dan is vervangen ook nog een mogelijkheid. Andere mogelijkheid is op zoek naar een donor ebike met schade, maar goede CX motor, of op zoek naar een andere ebike.
Bosch specifiek: als de motor het elektronisch niet meer doet is er meestal geen foutmelding en zeker geen geluid. Als het de koppelsensor is krijg je een foutmelding.

Dat revisie bedrijf (en elke andere) kunnen geen elektronische delen repareren. Hoogstens alle elektronica overzetten voor bijna de prijs van een nieuwe motor.

Ik zou je sterk afraden een nieuwe Bosch motor los te kopen zonder je fiets naar die winkel te brengen. Een motor bij Bosch bestellen kan alleen fietsspecifiek. Als een bedrijf motoren op voorraad heeft betekend dat twee dingen. 1. Er staat software op die niet bij jouw fiets hoort. Dat heeft vooral effect op je maximumsnelheid. Als je bijvoorbeeld maar 23km/u haalt vanwege andere verhoudingen is dat wel flink irritant. De procedure om software te wijzigen zit (terecht) zo in elkaar dat het niet gaat lukken. 2. De motor is bij Bosch bekend onder een ander framenummer en met andere aanschafdatum. Succes met eventuele garantie.

Een gebruikte Bosch motor is natuurlijk wat anders. Let dan goed op dat het niet om gestolen of defecte delen gaat. En je maximum snelheid kan ook fout gaan. Maar gebruikt is kwa prijs natuurlijk te overwegen.

• Foxhill
Finesse schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:14:
[...]

Geen foutmelding, alleen knipperende display.
Alle delen behalve motor aan (laten) sluiten. Alleen daarmee sluit je de motor uit.

• Finesse
  • Niet online
Voor de goede orde en duidelijkheid:
De fiets staat reeds een aantal dagen bij de fietsenmaker, het is hij die me heeft verteld over het feit dat de motor het heeft begeven. Weinig onderbouwing, dus ik weet niet hoe hij wat heeft vastgesteld, welke handelingen er zijn verricht enz ... Ik ben ook nog in onderhandeling met ze.

• elinx
Foxhill schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 15:59:
....
Bosch specifiek: als de motor het elektronisch niet meer doet is er meestal geen foutmelding en zeker geen geluid. Als het de koppelsensor is krijg je een foutmelding.....
Goed dat je enig voorbehoud aangeeft voor je aan een dergelijke klus gaat of laat beginnen.
Ik wilde alleen de eventuele mogelijkheden op een rij zetten, wat je in een dergelijk geval nog kan doen.

Met geluid duidde ik op een defect mechanisch onderdeel, zoals bv het reductietandwiel of andere.
Het hangt af wat er eventueel stuk kan gaan in de motorcontroller. Betreft het de uitgangsFETs, dan is er de kans dat foutmeldingen nog doorkomen. Een "knipperend" display kan mi van alles zijn.
Finesse schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 17:29:
.... Weinig onderbouwing, dus ik weet niet hoe hij wat heeft vastgesteld, .....
Je hebt gelijk dat je om enige onderbouwing vraagt.
Na zo een 6 jaar zou een motor het niet zomaar mogen begeven. Vooral niet als je eerder geen klachten had. Ik weet niet hoe eea geregeld is na de formele garantieperiode. Die ligt dan meestal bij de verkoper.

• Finesse
  • Niet online
Bedankt voor info!
De fietsverkoper is inmiddels gestopt met activiteiten.
De fm waar de fiets nu in afwachting staat heeft me het factuur gevraagd, na inzage kwam hij met de conclusie dat de garantie op motor ruim voorbij was en dat bij Bosch dan niets meer te regelen is. De fiets en de motor zijn 6,5 jaar oud.
Ik heb weinig hoop dat het via de fietshandel toch nog in orde zal komen.
Onderbouwing van het probleem zou spontaan moeten komen, pas na bewijs geloof ik wat ze me vertellen (of niet).

• elinx
Finesse schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 19:45:
....
De fietsverkoper is inmiddels gestopt met activiteiten.....
Dat is jammer, want in dat geval is de mogelijkheid van eventuele NL garantie op basis van te verwachten levensduur niet meer mogelijk.

In geval van 10 jaar zou je met 6,5 jaar tot zo een 65% van de materiaalkosten moeten dragen en het arbeidsloon, indien je kan bewijzen dat het niet aan jou heeft gelegen.

Deze berekening is uit de losse pols en beslist geen vaste regel.
Maar je kunt er wel enigszins mee bepalen wat anders je kosten waren geweest als NL garantie nog aan de orde was. Dus stel dat het bedrag van de motor €1000 is, dan betaal jij €650 en daarbovenop het arbeidsloon van uit en inbouwen en evt andere kosten. Dat wordt dan best een flink bedrag.
Wat je nog wel kunt proberen is coulance via Bosch. Maar grote kans dat dit niet zal gebeuren, gezien de reactie op de factuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
Vandaag spontaan een testfiets (cube) aangeboden gekregen van fietsmaker. Ik ben in de gelegenheid deze ruim 1 week te kunnen testen. Maar de fiets heeft ketting en voorvering ... ben daar geen voorstander van.
Ook even geïnformeerd over de schade van de motor, ik merk dat ik alles daarover moet vragen, geen spontane reacties van de verkoper. Het probleem met de motor is volgens hem van elektronische aard, echte onderbouwing hiervan kreeg ik niet te horen. Volgens hem was het aan uit knipperen van de display een bewijs hiervan.
Intussen ben ik toch aan't uitkijken voor wat anders, kwam een Canyon tegen op 2de hands, helaas was deze snel verkocht ... het ging over dit model:
https://www.canyon.com/nl-be/precede-on-7/50035704.html
Iemand ervaring mee?
Lijkt me een vrij complete fiets, belt drive, enviolo naaf, Bosch motor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
Finesse schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 21:39:
....
Het probleem met de motor is volgens hem van elektronische aard, echte onderbouwing hiervan kreeg ik niet te horen. Volgens hem was het aan uit knipperen van de display een bewijs hiervan.....
Als ik dit zo lees, lijkt het erop dat deze FM liever ebikes verkoopt dan repareert. Ik vind het nl. een bijzondere toelichting van zijn eerdere conclusie dat de motor defect is.
Het lijkt erop dat hij waarschijnlijk geen contact heeft gehad met Bosch en het eigenlijk ook niet weet.
In dat geval is het begrijpelijk dat hij nogal terughoudend is.

Of het moet je niks kunnen schelen en toch voor een andere ebike gaan, maar anders zou ik je adviseren om op zoek te gaan naar een ander die wat meer inzicht heeft en geeft mbt deze storing.

[ Voor 27% gewijzigd door elinx op 21-02-2025 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
elinx schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 22:35:
[...]
Als ik dit zo lees, lijkt het erop dat deze FM liever ebikes verkoopt dan repareert. Ik vind het nl. een bijzondere toelichting van zijn eerdere conclusie dat de motor defect is.
Het lijkt erop dat hij waarschijnlijk geen contact heeft gehad met Bosch en het eigenlijk ook niet weet.
In dat geval is het begrijpelijk dat hij nogal terughoudend is.
Laat het me zo zeggen, ze staan klaar en zijn vriendelijk.
Voor het overige heb ik de indruk dat ze nog nooit iemand gehad die over een reparatie vragen stelt, het lijkt erop dat ze dat dan ook niet nodig vinden om spontaan uitleg te geven. (En zoals al eerder vermeld is het antwoord op de vragen erg beknopt).
De cube die ik nu heb is best een goede fiets, maar ik had ze reeds kenbaar gemaakt dat ik een fiets met riem en naaf zou prefereren, dat heeft de cube niet.
Positief is dan weer wel dat ik voorlopig een fiets ter beschikking heb. (ben autovrij, de e bike is mijn gewoon vervoer en vrachtvervoer in één).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaVaMa
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-08 12:07
Ik heb nu al ruim 3 jaar een Qwic Premium I MN7 Diamond 59. Helaas is recentelijk de foutmelding 08. De De verkoper heeft tegen 25 euro een reparatie geprobeerd, echter was het probleem na 20 minuutjes fietsen weer terug.
Nu wil de verkoper 550 euro voor een nieuwe motor. Ik had wel de verwachting dat ie iets langer mee had mogen gaan dan 3 jaar en 3 maanden (en ongeveer 5000 km) en heb nu, na nog enkele keren te proberen of de verkoper te bewegen was tot enige tegemoetkoming, een klacht ingediend bij de geschillencommissie. Ik vind de fiets non-conform.

Nou gaat dit alles best wel even duren, en ergens jeukt het enorm om de motor een keertje zelf open te maken en te kijken of het niet gewoon een los kabeltje oid is intern. Ik vermoed sterk dat de enige 'reparatie' die de winkel heeft uitgevoerd is de error uitlezen, wellicht resetten oid, en de kabels onder de cover schoongemaakt. De echte hall sensor kabel intern hebben ze nooit iets mee gedaan.
Op internet kan ik vrij simpele filmpjes vinden over het model motor (Bafang M300). Moet mij ook wel lukken, echter schiet je er weinig mee op als toch de Hall sensor of de speed controller echt stuk is, dan moet ik toch die reserve onderdelen zien te scoren.
Los daarvan weet ik niet eens zeker of dat allemaal wel zou werken, ik heb geen diagnostische apparatuur en ik heb wel eens vernomen dat Qwic het qua firmware dicht heeft staan.

Heeft iemand met dit laatste wellicht ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:44
mitsumark schreef op zondag 9 februari 2025 @ 00:04:
Ik weet niet of uitgebreid(er) aankoopadvies vragen in dit topic handig zijn, maar kan het altijd nog verplaatsen.
Eigenlijk zie ik door de bomen het bos niet meer, heb de TS gelezen maar er zijn zoveel features om aan te denken, en als ik dan eindelijk weet wat ik wil, kan ik geen fiets vinden die het allemaal heeft.
Veel websites hebben matige filters, of gewoon te weinig keus, dus dat maakt het niet makkelijker om tot een "top 3" te komen. Plaatselijke fietsenzaak heeft nog minder keus, dus ben bang dat ik dan naar een suboptimaal of veel te duur model gepusht wordt.
Daarnaast heb ik geen idee welk merk nu goed/betrouwbaar is, zeker nu ze bij bosjes omvallen, dus dan pak ik de oude wijsheden van mn moeder erbij, gazelle is altijd goed :*)

Anyway, we zoeken twee fietsen.
1. dames/moederfiets, vooralsnog voor 1 kinderstoeltje, maar wie weet nog een tweede..
Waarschijnlijk zo'n 1000-1500km per jaar, meestal ritjes van 3-4km enkele reis (dorp, supermarkt, school), af en toe wat langer 15-20km enkele reis (familie, vrienden, strand), met de mogelijkheid om ook 50km te rijden zonder te laden (op standje turbo >:) )
Onderhoudsgemak en kwaliteit staan hoog op het wensenlijstje.
Ik kom dan bijvoorbeeld op de Gazelle Bloom C7/C310, zit richting limiet van het budget en ik mis eigenlijk nog wat wensen (tandriem en geveerde voorvork bijvoorbeeld). Of een Tenways AGO-T (had mn collega naar verwezen, goede bang for buck?)
2. herenfiets, misschien ook wel mogelijkheid tot 1 stoeltje, niet noodzakelijk.
Waarschijnlijk zo'n 500km per jaar (ja, inderdaad weinig), soms diezelfde 3-4km, maar in verhouding ook wat vaker de langere ritten.
Kwaliteit mag misschien wat minder zijn, en sta ook zeker open voor 2e hands.
Ik denk bv aan een cheapo Tenways CGO600, maar vraag me dan af of ik wel een beetje comfortabel kan touren. Anders bv een 2e hands Gazelle C5/C7/C8 variant, maar dan tast ik echt in het duister (ik filter alleen op merk en prijs :))

Ik zou het fijn vinden als de fietsen lang meegaan, zo hoog liggen onze standaarden ook weer niet.
De huidige damesfiets is al 15 jaar oud en nog zo goed als nieuw, al denk ik dat we de nieuwe fiets vaker gaan gebruiken, maar ik verwacht toch minimaal 10 jaar levensduur zonder gekke dingen, en eigenlijk mag ie ook wel weer 15+ jaar meegaan.
De huidige herenfiets kostte 20 jaar geleden 5 tientjes, maar ook hier is de verwachting dat we echt veel meer gaan fietsen, dus een upgrade mag wat kosten.
De zoektocht is aangekomen bij:
1. Cortina E-Common Family Integrated (DBE ActiveLine+ 2025) met 625Wh accu en 4A lader - nieuw
(alternatief is de Gazelle Bloom C7 HMS 2025, incl 630Wh iets goedkoper)
2. Cube Touring Hybrid Pro 625 - refurbished
(iets goedkoper alternatief is een Kalkhoff Entice 1.B Move)

Al mn wensen inwilligen is al gauw naar 2-3k duurder, dat wordt me wat te gortig en eerlijk gezegd is sowieso alles beter dan wat we nu hebben :)

Zijn er nog dingen die ik absoluut wel/niet moet doen, of gewoon bestelknop indrukken? :*)

[ Voor 3% gewijzigd door mitsumark op 21-02-2025 23:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
DaVaMa schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 22:51:
... de foutmelding 08. De De verkoper heeft tegen 25 euro een reparatie geprobeerd, echter was het probleem na 20 minuutjes fietsen weer terug..
Als de hall sensor zelf defect is zou de 08 melding mi onmiddellijk weer moeten verschijnen en niet pas na 20min. In de pdf instructie hebben ze het over corrosie en slechte aansluitingen. Daar zou ik dan eerst naar kijken.

Als het wel een hall sensor is, dan is een complete stator te koop, zodat je niet de losse hall sensoren hoeft te solderen. Iets wat natuurlijk ook mogelijk is en aanzienlijk goedkoper.

Zelf heb ik geen ervaring met dergelijke reparaties, maar wil je wijzen op de mogelijkheden die er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:29
Vandaag spontaan een testfiets (cube) aangeboden gekregen van fietsmaker. Ik ben in de gelegenheid deze ruim 1 week te kunnen testen. Maar de fiets heeft ketting en voorvering ... ben daar geen voorstander van.
Ook even geïnformeerd over de schade van de motor, ik merk dat ik alles daarover moet vragen, geen spontane reacties van de verkoper. Het probleem met de motor is volgens hem van elektronische aard, echte onderbouwing hiervan kreeg ik niet te horen. Volgens hem was het aan uit knipperen van de display een bewijs hiervan.
Intussen ben ik toch aan't uitkijken voor wat anders, kwam een Canyon tegen op 2de hands, helaas was deze snel verkocht ... het ging over dit model:
Iemand ervaring mee?
Die Canyon is zeker niet verkeerd, maar zit wel heel sportief en voorover gebogen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:56
Iemand ervaring mee?
Geen directe ervaring mee. Canyon levert deze volgens mij overigens niet meer, enkel nog de comfort variant met meer rechtop zit.

Pathlite:ON SUV is qua nieuw qua zit best vergelijkbaar. Wel wat verschillen in ontwerp keuzes anderszins.

Zelf vind ik Canyon qua design altijd wel mooie producten leveren. Ook voor wat betreft kwaliteit is de eigen ervaring prima. Enig minpunt met Canyon in mijn optiek is dat het aantal service punten vrij beperkt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
DaVaMa schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 22:51:
Ik heb nu al ruim 3 jaar een Qwic Premium I MN7 Diamond 59. Helaas is recentelijk de foutmelding 08. De De verkoper heeft tegen 25 euro een reparatie geprobeerd, echter was het probleem na 20 minuutjes fietsen weer terug.
Nu wil de verkoper 550 euro voor een nieuwe motor. Ik had wel de verwachting dat ie iets langer mee had mogen gaan dan 3 jaar en 3 maanden (en ongeveer 5000 km) en heb nu, na nog enkele keren te proberen of de verkoper te bewegen was tot enige tegemoetkoming, een klacht ingediend bij de geschillencommissie. Ik vind de fiets non-conform.

Nou gaat dit alles best wel even duren, en ergens jeukt het enorm om de motor een keertje zelf open te maken en te kijken of het niet gewoon een los kabeltje oid is intern. Ik vermoed sterk dat de enige 'reparatie' die de winkel heeft uitgevoerd is de error uitlezen, wellicht resetten oid, en de kabels onder de cover schoongemaakt. De echte hall sensor kabel intern hebben ze nooit iets mee gedaan.
Op internet kan ik vrij simpele filmpjes vinden over het model motor (Bafang M300). Moet mij ook wel lukken, echter schiet je er weinig mee op als toch de Hall sensor of de speed controller echt stuk is, dan moet ik toch die reserve onderdelen zien te scoren.
Los daarvan weet ik niet eens zeker of dat allemaal wel zou werken, ik heb geen diagnostische apparatuur en ik heb wel eens vernomen dat Qwic het qua firmware dicht heeft staan.

Heeft iemand met dit laatste wellicht ervaring?
Voor Bafang zijn inmiddels wel onderdelen en informatie te vinden voor binnen in de motor. Omdat er helaas ook wel veel defecten zijn, met name in de configuratie (software en onderdelen) zoals Qwic ze maakt.

De software is niet zo dicht, wel alleen door dealer uit te lezen, maar ook plug en play. Dat wil zeggen, een andere motor met software ingeladen werkt gewoon. Ik weet niet zeker of alle onderdelen in de motor ook plug en play zijn, maar ik geloof het wel.

Er is weinig verloren als je de motor zelf openmaakt. En als het niet lukt kun je alsnog een nieuwe motor kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
psychodude schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 11:39:
[...]

Geen directe ervaring mee. Canyon levert deze volgens mij overigens niet meer, enkel nog de comfort variant met meer rechtop zit.

Pathlite:ON SUV is qua nieuw qua zit best vergelijkbaar. Wel wat verschillen in ontwerp keuzes anderszins.

Zelf vind ik Canyon qua design altijd wel mooie producten leveren. Ook voor wat betreft kwaliteit is de eigen ervaring prima. Enig minpunt met Canyon in mijn optiek is dat het aantal service punten vrij beperkt is.
Hier een vijftal Canyon verkoop / service punten gevonden op zo'n 20 à 30 km van mijn woonplaats.
Wat betreft de Pathlite heb ik heel even gaan zoeken, verende voorvork en ketting ... dat is wat ik liever niet wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
Veel fiets voor het geld, of zie ik iets over het hoofd?
https://www.staterabikes....ormance-cx-625wh-30001563

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zit
  • Laatst online: 28-08 19:08

zit

Heb je ervaring met bestellen op die site vanuit Duitsland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zit
  • Laatst online: 28-08 19:08

zit

Ik ben opzoek naar een electrische fiets waar zowel achterop als voorop een kinderzitje kan. Een fietsenwinkel gaf aan dat alleen op speciale moederfietsen een kinderzitje voorop kan.

Kan haast niet voorstellen dat iedereen met een kinderzitje voorop een speciale moederfiets heeft, of is het echt af te raden om een kinderzitje voorop te nemen bij een normale fiets? De keuze van moederfietsen is een stuk beperkter en niet ideaal voor woon/werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
zit schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 18:39:
[...]
Heb je ervaring met bestellen op die site vanuit Duitsland?
Neen, jij misschien wel?
Het is me bij verder zoeken niet echt duidelijk of de fiets van de link een e bike is of toch een speed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-08 15:48
zit schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 18:42:
Ik ben opzoek naar een electrische fiets waar zowel achterop als voorop een kinderzitje kan. Een fietsenwinkel gaf aan dat alleen op speciale moederfietsen een kinderzitje voorop kan.

Kan haast niet voorstellen dat iedereen met een kinderzitje voorop een speciale moederfiets heeft, of is het echt af te raden om een kinderzitje voorop te nemen bij een normale fiets? De keuze van moederfietsen is een stuk beperkter en niet ideaal voor woon/werk.
T probleem zit m volgens mij in dat er geen stuurpen is (ivm compacte bouw) waardoor je nergens een stoeltje op komen bevestigen.
Met zoeken is er vast een uitzondering te vinden.

Overigens wil je wel dubbele standaard en je stuur vast kunnen zetten/zelf centrerend (als hij op de standaard staat). Dat heeft een moederfiets iig al wel.

Al eens aan een longtail gedacht?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maurice1066
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 23:18

Wij hebben een moederfiets, daar zat een constructie op de stuurpen om het stuur baar voren te verplaatsen en meteen siort van standaard bevestiging vior een kinderzitje. Was een sparta mambo als ik het goed heb van 10 jaar terug.... Nu die constructie er tussen uit en het is weer enigszins een normale fiets. Maar ondanks dat het een moeder fiets is, was het een slap drama ding met kinderen voorop en achterop en dan nog erger werd het met de buggy drager 7(8)7 . Was bijna gevaarlijk te noemen.

Kortom, als je een beetje stevige fiets heb met voldoende ruimte tussen stuur en zadel komt dat echt wel goed. Midden standaard was wel handig overigens.
Als ik het over moest doen dan geen "moederfiets". Gaat nergens over.

Succes met de keuze :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noodgang
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:05

Ik heb een Cube Supreme Hybrid en voorzitje gaat prima! Ruimte genoeg tijdens het fietsen. Ik heb wel een MTB bevestiging voor weinig ruimte voor het zitje geïnstalleerd, omdat je anders al snel minstens 1 cm aan spacerruimte moet hebben op de stuurpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickt35
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:26

De nieuwe Gazelle Cabby C380?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5-o-clock-shade
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:03

Ik heb zelf een Stella Fiore 'moederfiets' (ik spreek zelf liever over kindertransportfiets, LOL) hier kan prima een kinderzitje (t/m 2,5 jaar) voor en een stevug zitje achter (tot en met 10 jaar als je wilt!)

Voordeel van de fiets is extra ruimte om het voorzithe heen, een stuurslot en dubbele standaard en robuuste bouw. Vond het met mijn niet-electrische herenfiets altijd een beetje een risico van omvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaVaMa
elinx schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 00:49:
[...]
Als de hall sensor zelf defect is zou de 08 melding mi onmiddellijk weer moeten verschijnen en niet pas na 20min. In de pdf instructie hebben ze het over corrosie en slechte aansluitingen. Daar zou ik dan eerst naar kijken.

Als het wel een hall sensor is, dan is een complete stator te koop, zodat je niet de losse hall sensoren hoeft te solderen. Iets wat natuurlijk ook mogelijk is en aanzienlijk goedkoper.

Zelf heb ik geen ervaring met dergelijke reparaties, maar wil je wijzen op de mogelijkheden die er zijn.
Dankjewel, ik neig zelf ook naar een slecht contactje of los zittende kabel. Van wat ik begrepen heb van een hele hoop googlen is een 08 bij de motor die ik heb of een losse kabel, of een kapotte sensor, of een kapotte controller. Gezien het feit dat ie het nog 20 minuten gedaan heeft na een reset vermoed ik zelf toch dat het een slechte connectie is, wellicht de kabel maar misschien ook gewoon een slecht gesoldeerde sensor. Allebei zaken die ik zelf nog wel aandurf te repareren, maar dan moet ie wel helemaal open.

Ik had die stator zelf nog niet gevonden, iig niet voor die prijs, zou wel enorm veel schelen mocht ik het toch zelf moeten proberen en vervangen.
Foxhill schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 11:54:
[...]

Voor Bafang zijn inmiddels wel onderdelen en informatie te vinden voor binnen in de motor. Omdat er helaas ook wel veel defecten zijn, met name in de configuratie (software en onderdelen) zoals Qwic ze maakt.

De software is niet zo dicht, wel alleen door dealer uit te lezen, maar ook plug en play. Dat wil zeggen, een andere motor met software ingeladen werkt gewoon. Ik weet niet zeker of alle onderdelen in de motor ook plug en play zijn, maar ik geloof het wel.

Er is weinig verloren als je de motor zelf openmaakt. En als het niet lukt kun je alsnog een nieuwe motor kopen.
Ik twijfel dus heel erg over die software. Ik kan op internet eea vinden over een besst tool die hem uit zou moeten kunnen lezen geloof ik. Je kan hem daarmee ook instellen. Ik vraag me of hoe custom de firmware van Qwic is op die controller. Het jammere is dat die apparaatjes 160-170 euro kosten en dat is me nou net iets te veel om het ff uit te proberen.
Volgens mij is het enige in de motor waar iets van firmware op draait de controller. Maw, controller verwisselen en je hebt een heel nieuw/ander stukje software erop staan. Volgens mij zijn er ook echt wel genoeg andere controllers te vinden die zouden moeten werken met deze motor. Ik heb zelfs online al custom firmware gevonden maar weet niet of ik zo ver wil gaan, misschien als de motor echt al kapot is.

Voor nu wacht ik vooral even de geschillencommissie af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 28-08 12:45
Bes2 of 3 niet helemaal duidelijk. 3 is het nieuwe smart systeem, maar eigenlijk is 2 ook prima. Een Bes2 Met ketting is de richtprijs voor een CX met 500wh ca. 1600,- incl bezorging nieuw, dus iets meer voor riem en 625Wh en Kiosk lijkt me acceptabel. Zelf goede ervaring met Statera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
mv_ak schreef op zondag 23 februari 2025 @ 00:16:
[...]

Bes2 of 3 niet helemaal duidelijk. 3 is het nieuwe smart systeem, maar eigenlijk is 2 ook prima. Een Bes2 Met ketting is de richtprijs voor een CX met 500wh ca. 1600,- incl bezorging nieuw, dus iets meer voor riem en 625Wh en Kiosk lijkt me acceptabel. Zelf goede ervaring met Statera.
Sorry, maar deze moet ik ontcijferen ... Bes2 , Bes3 ? Bestelling?
Ik snap het niet echt ... zal aan mij liggen zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 28-08 12:45
Finesse schreef op zondag 23 februari 2025 @ 00:31:
[...]

Sorry, maar deze moet ik ontcijferen ... Bes2 , Bes3 ? Bestelling?
Ik snap het niet echt ... zal aan mij liggen zeker.
Oh eh, had me er wel wat in verdiept, bes2 is Bosch Ebike System 2, tot ong 2023 geleverd. Niet compatible met System 3. Dat is het nieuwe smart systeem met extra app’s zoals Flow. Batterij bij Bes2 gaat tot 625wh max. Bij bes3 750Wh en hoger.

Ik heb zelf op mijn Hercules 500Wh CX de bes2 intuvia display vervangen door een Cobi Hub, marktplaats ca 100,-, en dan ook smart. Integratie Komoot en Strava, 3D navigatie, je telefoon als dispay, Met name ook de data van het vermogen dat je zelf levert is interessant en wordt verzonden naar Strava.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
Duidelijk dat jij je er in hebt verdiept, zover ben ik nog niet gegaan. Wel zeer interessante info, waarvoor een Vlaamse merci!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
DaVaMa schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 22:10:
.... Ik kan op internet eea vinden over een besst tool die hem uit zou moeten kunnen lezen geloof ik. ....
... waar iets van firmware op draait de controller. Maw, controller verwisselen en je hebt een heel nieuw/ander stukje software erop staan. ....
Een nieuwe M300 controller kan altijd nog, maar heeft feitelijk niks te maken met de hall sensors.
De Besst tool is alleen nodig als de controller van een CanBus protocol is voorzien.
Zonder Bafang (dealer) account zijn er slechts beperkte mogelijkheden.

De Bafang M300 controller is zowel met Uart protocol als met CanBus protocol geleverd.
De Uart controller kan met de gratis Bafang programming tool worden uitgelezen.
Sinds kort is er ook de gratis OpenBafang tool wat beide protocollen ondersteunt.
Echter helaas ben je, voor Canbus communicatie, nog steeds op het dure Besst kastje aangewezen.
Met Uart is dit een stuk eenvoudiger en goedkoper.
Het display heeft een ronde voor Uart of enigszins driehoekige connector voor CanBus, beide groen van binnen. De displays zijn, ondanks zelfde typenummer, niet uitwisselbaar.

[ Voor 29% gewijzigd door elinx op 23-02-2025 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eenhoorntje
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 06:12
Gisteren op een E-MTB mogen fietsen,, dat fiets best wel ok (ik ben een aktieve fietser) Zijn hier meer tweakers die E-MTB'en. Zijn deze fietsen het hele jaar rond te gebruiken (lees in weer in wind)?

Een vriend gebruikt deze af en toe en kan mij dat helaas niet vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwinnn
  • Laatst online: 21:19
trebstr schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 08:19:
Dag allen,

Niet specifiek ervaringen met deze fiets, maar ik fiets nu inmiddels 4 jaar op een E-Mozzo het goedkopere broertje met gewone ketting en Steps 5000.

Bijna 12 duizend kilometer zonder problemen gefietst, enige klacht die ik heb is de lak die wat gevoelig is.

Maar goed voor een fiets van 1699 euro toen val ik daar niet over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trebstr
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 28-08 15:44
Gerwinnn schreef op zondag 23 februari 2025 @ 16:17:
[...]

Niet specifiek ervaringen met deze fiets, maar ik fiets nu inmiddels 4 jaar op een E-Mozzo het goedkopere broertje met gewone ketting en Steps 5000.

Bijna 12 duizend kilometer zonder problemen gefietst, enige klacht die ik heb is de lak die wat gevoelig is.

Maar goed voor een fiets van 1699 euro toen val ik daar niet over.
Dank voor je reactie. Ik kan verder ook weinig negatiefs vinden en heb zelf ook inmiddels 5 jaar ervaring met Cortina en dat bevalt eigenlijk prima. (Maar wel een hele andere fiets)

Ik zag ook nog een bsp musa s. Qua specs redelijk vergelijkbaar en zelfs een iets comfortabeler stuur lijkt me, maar die is wat minder goed beschikbaar en ook vaak wat duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaVaMa
elinx schreef op zondag 23 februari 2025 @ 12:30:
[...]
Een nieuwe M300 controller kan altijd nog, maar heeft feitelijk niks te maken met de hall sensors.
De Besst tool is alleen nodig als de controller van een CanBus protocol is voorzien.
Zonder Bafang (dealer) account zijn er slechts beperkte mogelijkheden.

De Bafang M300 controller is zowel met Uart protocol als met CanBus protocol geleverd.
De Uart controller kan met de gratis Bafang programming tool worden uitgelezen.
Sinds kort is er ook de gratis OpenBafang tool wat beide protocollen ondersteunt.
Echter helaas ben je, voor Canbus communicatie, nog steeds op het dure Besst kastje aangewezen.
Met Uart is dit een stuk eenvoudiger en goedkoper.
Het display heeft een ronde voor Uart of enigszins driehoekige connector voor CanBus, beide groen van binnen. De displays zijn, ondanks zelfde typenummer, niet uitwisselbaar.
Ik heb een canbus variant, volgens mij moet ik dan wel naar een uart controller kunnen gaan maar alleen als ik er dan ook een display bij koop?

Ik kom online nog wel het eea tegen aan open source software die hier langzaam ook eea mee moet kunnen. Wellicht dat ik die kant nog opga mocht het niet lopen zoals ik wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickt35
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:26
De oude Koga Tesla van mijn vrouw had het na 17 jaar begeven. Was echt een heerlijke fiets.
Nu overgestapt naar een Gazelle Grenoble C5 hbm 2025. 75nm motor en 600 Wh accu.
Uiteraard wil ik nu ook een electrische fiets.
Mijn oog is gevallen op de Gazelle Ultimate C5 2025. In mijn ogen dezelfde fiets als de Grenoble, maar dan een sportievere zit.
Hebben jullie eventueel andere aanraders rond dezelfde prijsklasse?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
DaVaMa schreef op zondag 23 februari 2025 @ 19:05:
.....
Ik heb een canbus variant, volgens mij moet ik dan wel naar een uart controller kunnen gaan maar alleen als ik er dan ook een display bij koop?
Ja, in dat geval moet je ook een Uart display met ronde connector aanschaffen.
DaVaMa schreef op zondag 23 februari 2025 @ 19:05:Ik kom online nog wel het eea tegen aan open source software die hier langzaam ook eea mee moet kunnen. .....
Als de hallsensor(en) in de stator kapot zijn zal een andere controller of OSF niet helpen.
Ik heb nog geen OSF gezien voor de M300, wel voor de BBSxx motoren met een specifieke controller versie. Dit gaat altijd om Uart.
Een ander opensource project betrof een ander merk controller, Vesc, ingebouwd in een M500.

[ Voor 4% gewijzigd door elinx op 23-02-2025 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
patrickt35 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 19:24:
De oude Koga Tesla van mijn vrouw had het na 17 jaar begeven. Was echt een heerlijke fiets.
Nu overgestapt naar een Gazelle Grenoble C5 hbm 2025. 75nm motor en 600 Wh accu.
Uiteraard wil ik nu ook een electrische fiets.
Mijn oog is gevallen op de Gazelle Ultimate C5 2025. In mijn ogen dezelfde fiets als de Grenoble, maar dan een sportievere zit.
Hebben jullie eventueel andere aanraders rond dezelfde prijsklasse?
Dan heb jij met die Gazelle wel een hele goede keuze. Ze zijn degelijk, betrouwbaar en sterk. Het comfort is met correcte bandenspanning goed. De mijne rammelt nergens over klinkers.

Hier: Gazelle Ultimate C8+ belt, 15000 km and counting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaVaMa
elinx schreef op zondag 23 februari 2025 @ 20:16:
[...]

Ja, in dat geval moet je ook een Uart display met ronde connector aanschaffen.

[...]
Als de hallsensor(en) in de stator kapot zijn zal een andere controller of OSF niet helpen.
Ik heb nog geen OSF gezien voor de M300, wel voor de BBSxx motoren met een specifieke controller versie. Dit gaat altijd om Uart.
Een ander opensource project betrof een ander merk controller, Vesc, ingebouwd in een M500.
Ik ga me later wel meer verdiepen in echt nieuwe controllers/custom firmware. Voor nu pas open maken en uberhaupt eens kijken als de geschillencommissie niet helpt. Ik durf hem nog even niet open te maken voor het geval een derde partij er naar moet kijken om een oordeel te vellen, wil voorkomen dat ik dan zelf iets verpest.

Ik heb een filmpje van Louis Rossman gevonden waarin ze een reparatie doen voor dezelfde foutmelding. Nou is dit een ander type motor, maar mocht zoiets het probleem zijn bij mij dan komt dat eventueel nog wel goed.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Ik heb zojuist besloten te stoppen met het geven van enig advies. Na lang nagedacht te hebben vind ik tweakers een forum waar je wordt beoordeeld hoe je reageert en niet om wie je bent. Informatie over mijn vakgebied zullen voort betaald wezen en de prijzen van li-ion cellen zijn de afgelopen maanden fors aangepast/gestegen en ik voel geen medelijden meer. Ik heb besloten de kant op te gaan zoals menig bedrijf dit betaamd; ik ga voor winst.
Ik post niet meer en als je informatie wilt over accu's kun je een zoekopdracht invoeren. Het schofterige van tweakers neem ik niet langer meer en sorry voor degene die goed wil, ik kies voor het kwaad en zal de prijzen marktconform toepassen. Ik ben altijd goedkoop geweest en nu niet meer. Dit heeft een hele dag werk gekost.

Waarom? Ik wil geld zien en ik wil niet achterblijven anno 2025. Mijn gedrag als goedheiligman die oeverloos adviezen gaf stopt dus per direct. Ook ben ik al 3 keer eerder een tijd weggeweest omdat het forum me flink tegenstond en nu is het dus definitief. Ik kom niet meer terug en ik ben niet meer degene die zachte prijzen of gratis informatie zal verschaffen.

Sorry voor degene die het goed bedoelde.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Foxhill
jimh307 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 22:22:
Ik heb zojuist besloten te stoppen met het geven van enig advies. Na lang nagedacht te hebben vind ik tweakers een forum waar je wordt beoordeeld hoe je reageert en niet om wie je bent. Informatie over mijn vakgebied zullen voort betaald wezen en de prijzen van li-ion cellen zijn de afgelopen maanden fors aangepast/gestegen en ik voel geen medelijden meer. Ik heb besloten de kant op te gaan zoals menig bedrijf dit betaamd; ik ga voor winst.
Ik post niet meer en als je informatie wilt over accu's kun je een zoekopdracht invoeren. Het schofterige van tweakers neem ik niet langer meer en sorry voor degene die goed wil, ik kies voor het kwaad en zal de prijzen marktconform toepassen. Ik ben altijd goedkoop geweest en nu niet meer. Dit heeft een hele dag werk gekost.

Waarom? Ik wil geld zien en ik wil niet achterblijven anno 2025. Mijn gedrag als goedheiligman die oeverloos adviezen gaf stopt dus per direct. Ook ben ik al 3 keer eerder een tijd weggeweest omdat het forum me flink tegenstond en nu is het dus definitief. Ik kom niet meer terug en ik ben niet meer degene die zachte prijzen of gratis informatie zal verschaffen.

Sorry voor degene die het goed bedoelde.
Jammer, maar ik kan me er in vinden. Expert advies wordt hier in twijfel getrokken op basis van niet altijd accurate internet informatie.

In mijn werkplaats kan ik met complete informatie snel een Bosch storing oplossen, en verdien ik er aan. Hier kan ik met net niet de juiste middelen een diagnose delen, en levert het alleen wederhoor op.

En als we iets afraden zijn er altijd mensen die (vaak op basis van N=1) zeggen dat we geen gelijk hebben. Daarvoor heb ik al lang geleden besloten niet meer op goedkope troep te reageren.

En hoewel hier veel liefhebbers van goede fietsen zijn, gaat het met name de laatste tijd erg over waar je maar het goedkoopste uit bent. Dan gaat de vakhandel (jij en ik) hier dus zitten adviseren aan mensen die de vakhandel mijden.

Ik krijg zelfs persoonlijke berichten of ik ze even van uitgebreid 1-op-1 aankoopadvies wil voorzien. Ga dan naar een winkel.

Met minder reageren en niet reageren op bepaalde onderwerpen heb ik er een weg in gevonden. Maar een tijdje niet reageren is net zo lekker rustig.

Succes met je bedrijf!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Jammer, maar ook wel herkenbaar. Om dezelfde reden meng ik mij hier op Tweakers nooit in de topics die gaan over fiscale zaken, ondernemen, etc. (mijn beroep). Je stuit alleen maar op betweters die alles in twijfel trekken. En zelf heb ik teveel de neiging om alle 'foute' informatie recht te trekken. Daar heb je een dagtaak aan, maar levert niets op.

Hoewel het niet echt een manier is van discussiëren (een beroep op autoriteit is één van de drogredenen), moeten we hier soms wat meer 'gewoon aannemen' van mensen die ergens hun beroep van hebben gemaakt.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenspin
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-08 15:52

Bananenspin

Omdat het kan

Helaas is mijn ebike gestolen (gelukkig verzekerd) dus nu een zoektocht naar een nieuwe.
Morgen ga ik op 3 fietsen rijden namelijk:

- Sparta c-Grid Fit 2025
- Gazelle Grenoble C8 HMB 2025
- Gazelle Ultimate C8+ HMB Belt

Budget is ong 2800 (maar alleen die eerste fiets valt daar nu onder).
Het liefst heb ik wel een belt maar dat is geen moet (daar is het budget net te laag voor denk ik?)
En ik ben redelijk lang (1.91) dus het moet ook lekker zitten.
Zijn er nog suggesties op deze fiets na?

HOI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:18
Jammer om te zien dat een aantal van de beste informatiebronnen van dit topic het leven zo zuur wordt gemaakt dat ze weggejaagd worden. :(

Ik heb zelf even een vraag waar ik met hulp van mijn fietsenmaker niet uitkom. Dat betekent misschien dat het niet kan wat ik wil, maar voor de zekerheid wil ik even kijken of hier iemand met een beter idee is.

Op onze Velo-de-ville (model 2022) hadden we tot voor kort fietstassen achterop. Maar de kleine is nu te zwaar om een voor-zitje te mogen gebruiken, dus de fietstassen zijn vervangen door een (gekregen) kinderzitje op de bagagedrager. Met het gewicht van het stoeltje plus kleine is er nog maar een paar kilo speling over tot de maximale belasting (25kg) van de bagagedrager (en die speling wordt alleen maar kleiner de komende tijd). Dat betekent dat ik nu een andere oplossing zoek om naast kind ook wat bagage te kunnen meenemen. Liefst voldoende draaggewicht om boodschappen te kunnen doen op de fiets, maar in ieder geval groot genoeg voor een tas met zooi om de kleine onderweg te kunnen verschonen en van eten en drinken te kunnen voorzien (want de kleine houdt wel van een fietstochtje door bos en hei, mits de catering op orde is).

Ik dacht logischerwijze meteen aan een kratje of drager voorop. Maar nu blijken zowel de voorvork als de wielas van de VdV niet 'standaard', waardoor reguliere oplossingen daarvoor niet lijken te passen. Ik heb 2 fietsenmakers om advies gevraagd, en die kwamen niet verder dan een klein mandje aan het stuur bevestigen, met maximaal 5kg draagvermogen. Dat lijkt me niet ideaal.

Andere overwogen optie: Bagagedrager vervangen door een versie met extra hoog draaggewicht en stoeltje vervangen door een versie met een design waarmee je tassen en stoeltje kunt combineren. Maar dat is nogal prijzig, en qua balans op de fiets ook niet fijn. Onze zitpositie is (met opzet) erg rechtop, wat van invloed is op die balans en zorgt dat een rugzak in het gezicht van de kleine komt en dus ook geen oplossing is.

Ik zie dat nieuwere VdV's bevestigingspunten op de voorvork hebben voor een rekje of mand, maar dat heeft de mijne dus niet (en lijkt niet backwards compatible).

Iemand een beter idee? Of moet ik toch voor een van de al gevonden opties kiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:58

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Anakha schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 15:49:
Jammer om te zien dat een aantal van de beste informatiebronnen van dit topic het leven zo zuur wordt gemaakt dat ze weggejaagd worden. :(

Ik heb zelf even een vraag waar ik met hulp van mijn fietsenmaker niet uitkom. Dat betekent misschien dat het niet kan wat ik wil, maar voor de zekerheid wil ik even kijken of hier iemand met een beter idee is.

Op onze Velo-de-ville (model 2022) hadden we tot voor kort fietstassen achterop. Maar de kleine is nu te zwaar om een voor-zitje te mogen gebruiken, dus de fietstassen zijn vervangen door een (gekregen) kinderzitje op de bagagedrager. Met het gewicht van het stoeltje plus kleine is er nog maar een paar kilo speling over tot de maximale belasting (25kg) van de bagagedrager (en die speling wordt alleen maar kleiner de komende tijd). Dat betekent dat ik nu een andere oplossing zoek om naast kind ook wat bagage te kunnen meenemen. Liefst voldoende draaggewicht om boodschappen te kunnen doen op de fiets, maar in ieder geval groot genoeg voor een tas met zooi om de kleine onderweg te kunnen verschonen en van eten en drinken te kunnen voorzien (want de kleine houdt wel van een fietstochtje door bos en hei, mits de catering op orde is).

Ik dacht logischerwijze meteen aan een kratje of drager voorop. Maar nu blijken zowel de voorvork als de wielas van de VdV niet 'standaard', waardoor reguliere oplossingen daarvoor niet lijken te passen. Ik heb 2 fietsenmakers om advies gevraagd, en die kwamen niet verder dan een klein mandje aan het stuur bevestigen, met maximaal 5kg draagvermogen. Dat lijkt me niet ideaal.

Andere overwogen optie: Bagagedrager vervangen door een versie met extra hoog draaggewicht en stoeltje vervangen door een versie met een design waarmee je tassen en stoeltje kunt combineren. Maar dat is nogal prijzig, en qua balans op de fiets ook niet fijn. Onze zitpositie is (met opzet) erg rechtop, wat van invloed is op die balans en zorgt dat een rugzak in het gezicht van de kleine komt en dus ook geen oplossing is.

Ik zie dat nieuwere VdV's bevestigingspunten op de voorvork hebben voor een rekje of mand, maar dat heeft de mijne dus niet (en lijkt niet backwards compatible).

Iemand een beter idee? Of moet ik toch voor een van de al gevonden opties kiezen?
Een fietskar?

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill

Ortlieb maakt tassen die aan een voorvork zonder bevestigingspunten gemonteerd kan.

De Ortlieb stuurtas zou ik gerust 6~7kg in durven doen.

Je kunt ook zoeken naar kleine tassen waar de bevestiging te verstellen is. Bij mijn vrouw haar fiets past er zo nét een setje Ortlieb Sportroller achter het Bobike zitje.

Dit kan natuurlijk ook prima met een ander merk. Bij dit merk weet ik toevallig goed wat ze hebben. Het blijft hoe dan ook passen en meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipswix
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 27-08 16:46
In een eerdere reactie gaf ik aan tussen een QWIC Premium i Auto en een Gazelle Chamonix C7 HMS te twijelen. Beide kan ik lokaal voor ca. €2200 kopen. Voordeel van de QWIC was de automatische versnellingsnaaf. Na beide fietsen te hebben geprobeerd, kwam ik er echter achter dat de QWIC kwalitatief echt een stuk minder goed aanvoelt dan de Gazelle. Daarmee is mijn voorkeur nu meer naar de Chamonix C7 HMS gegaan, ook vanwege de aantrekkelijke prijs van ca. 2200 euro.

Echter; de Gazelle had ik proefgereden bij fietsvoordeelshop.nl (https://www.fietsvoordeel...x-c7-hms-2024-grijs-heren). De fiets was wat stug geveerd, maar na wat research te hebben gedaan lijkt dit nog wat beter te kunnen worden afgesteld, verder een heerlijke fiets. Bij fietsvoordeelshop.nl stond echter ook de Veloretti Ace 2. Wat een prachtige fiets om te zien! En na hierop te hebben gefietst merkte ik dat deze ook erg fijn fietste, mede door de Enviolo Automaat. Dat zet me weer aan het twijfelen, mede vanwege het prijsverschil. (Veloretti €3300 vs €2200 voor de gazelle.)

Voor mij ligt dus de onderstaande afweging:

Gazelle Chamonix C7 HMS:
Prijs set dames en herenmodel: €4450 (incl. rijklaarmaken).
Afbeeldingslocatie: https://1886531642.rsc.cdn77.org/content/images/thumbs/0001252.png

Voordelen:
+ Vering in zadel en balhoofd.
+ Comfortabele zithouding.
+ Betrouwbare componenten (Shimano E6100 motor en accu).
+ Verstelbare stuurpen.

Nadelen:
- Minder strak ontwerp
- Minder functionaliteit het Steps E6100 systeem (geen app, zwart wit display).
- Zaken minder goed weggewerkt (scherm los, kabels en verlichting minder mooi weggewerkt).
- Shimano Nexus 7 naaf ipv automaat.

Veloretti Ace 2 en Ivy 2:
Prijs set Ace 2 en Ivy 2: €6600

Afbeeldingslocatie: https://d2yn9m4p3q9iyv.cloudfront.net/veloretti/2023/ace-two/thumbs/1000/2637c.webp

Voordelen:
+ Mooi ontwerp
+ Enviolo Automatiq fietste in de proefrit van 5 minuten heerlijk.
+ Tandriem ipv Ketting
+ Fietsonderdelen, kabels, lamp etc. mooi weggewerkt en dus wat meer hufterproof.
+ GPS Tracking

Nadelen:
- Prijsverschil van €2150 euro (Set Ivy 2 en Ace 2 = ca. €6600 euro zonder accessoires v.s. €4450)
- Componenten minder goed vervangbaar?
- Hoor dat de Bafang M200 motor soms wat problemen heeft.
- Minder comfortabel ivm ontbreken vering.

Nu zag ik dat de Ace 2 en Ivy 2 vier maanden geleden in de sale gingen en zo'n 2960 ipv 3300 kostten. Dat zou het prijsverschil met €680 verlagen naar €1470. Alsnog een flinke smak geld, maar iets minder pijnlijk.

Concluderend denk ik dat de Gazelle Chamonix C7 HMS set rationeel de beste keuze is om te maken. De fiets maakt gebruik van betrouwbare componenten en het prijsverschil is nu lokale fietsenmakers van de overjarige voorraad af moeten aanzienlijk. Toch blijft het knagen en vind ik het ontwerp van de Ace en Ivy 2 zo mooi dat ik de gok zou willen wagen om op nieuwe aanbiedingen voor de Ace en Ivy 2 te wachten. Ik verwacht dat de kritiek op de componenten van Veloretti vooral komt van een paar enthousiastelingen, terwijl ik denk dat het in de praktijk bij normaal gebruik allemaal wel prima zal zijn.

Hoe kijken jullie aan tegen deze afweging? Zou je zelf eerder voor de Gazelle of de Veloretti gaan? Vergeet ik nog zaken in mijn analyse?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• elinx
Flipswix schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 16:04:
... . Ik verwacht dat de kritiek op de componenten van Veloretti vooral komt van een paar enthousiastelingen, terwijl ik denk dat het in de praktijk bij normaal gebruik allemaal wel prima zal zijn.

Hoe kijken jullie aan tegen deze afweging?.....
Persoonlijk denk ik dat je de keus al gemaakt hebt en daarin slechts nog een onderbouwde bevesting zoekt.
Je hele redenatie is mi volledig gericht op je voorkeur voor de Veloretti.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
@Flipswix Ik ben absoluut geen enthousiasteling, maar gewoon een doorsnee fietser die er mee naar werk/vrienden gaat.

Heb de Veloretti Ace 1 gehad. Die werd geleverd met kapotte motor en was daarna 5 weken weg. Na reparatie fietste hij heel fijn: de Bafang M200 heeft genoeg power en de Automatiq is een verademing.

Helaas was na 1 jaar de bout van het zadel afgebroken.. tijdens het fietsen! Ik raakte hierdoor bijna een auto, kon net een ongeluk en zware valpartij voorkomen. Niet veel later begon de voorvork enorm irritant te tikken. Niet alleen af en toe, maar constant. Oplossen kostte veel tijd, klantenservice lastig/niet bereikbaar. Ik mocht naar een fietstenmaker voor montage nieuwe voorvork. Dit was prijzig (want voorrem drainen/vullen/ontluchten) en werd maar deels vergoed.

Daarna is m'n 'schaffer' remhendel afgebroken tijdens het fietsen. Dat bleek no-name Chinees spul te zijn. Verloor ook relatief snel druk. Dat is na veel gezeik ook vervangen voor Tektro spul door Veloretti. Fiets weer 2 weken kwijt, moest opgehaald worden met een vrachtauto. Vervolgens is m'n display nog gestorven door.. waterschade. Fiets kon niet meer aan. Stond altijd overdekt gestald, maar kennelijk tijdens het fietsen water in gekomen. Moest dat onderdeel weer zelf loshalen en opsturen, waarna ik een nieuwe kreeg. Helaas weer gedoe mee omdat ik de fiets niet kon toevoegen in de app. Niet veel later was de voorlamp overleden. Kreeg ik opgestuurd en kon ik weer zelf vervangen..

Uiteindelijk na 2.5 jaar de fiets verkocht. Ik heb Veloretti nog een kans gegeven en de Ace 2 gekocht. Deze kwam gelukkig met Shimano remmen die goed werkten, en verder redelijk veel gelijke onderdelen (accu, Automatiq, M200 motor, gates CDX belt etc).

Maar uit de doos was de voorste Gates beschermkap al verbogen. Er zat ook wat lakschade op de fiets. De motor had wat weinig power, er leek iets niet helemaal te kloppen.. alsof de krachtsensor niet goed werkte. Daarnaast kreeg ik na 1 week al bericht dat er een recall actie was voor het ingebouwde display - dat zit nu in het stuur(pen) ingebouwd als cockpit. De fiets moest dus alweer terug naar Veloretti voor display vervanging... ze wilden deze weer met vrachttransport laten ophalen.

Oh en wat ik echt not-done vond: de voorvork van de fiets had direct een tikkend geluid uit de doos. Ze hebben gewoon de brakke voorvorken van de Ace 1 hergebruikt in hun nieuwe model... ze hebben altijd gezegd dat het alleen maar een vervelend geluid is en het GEEN issue is voor de veiligheid ten tijde van de Ace 1. Nu bij de Ace 2 hebben ze aangegeven dat je de fiets retour kan sturen zodat de voorvork vervangen wordt. Nu raden ze het WEL af om ermee te fietsen. Zie ook deze Bright video (kon via google alleen deze tiktok video vinden.. geen andere bron helaas. Oh hier nog een geschreven artikel erover. In het Veloretti topic hier op Tweakers is ook te lezen dat deze reparaties en terugroepacties niet altijd netjes tijdig of kundig worden opgelost..

Ik heb hem dus retour afzender gestuurd en m'n geld terug gekregen. Het zijn mooie, strakke fietsen die echt fijn fietsen met automatiq. Helaas is de kwaliteitscontrole nog ondermaats en de klantenservice kan soms adequaat reageren, soms 3 weken nauwelijks reageren of opnemen. Ik heb een keer een week lang alleen maar voicemail bandje gekregen met 'het personeel krijgt momenteel een training, sorry we zijn niet'. Ik kreeg meer het gevoel dat iedereen even op vakantie was :+ Daarnaast vind ik het kwalijk dat sommige problemen gewoon niet waren opgelost in een nieuw model terwijl ze wel een flink hoger bedrag vragen.

Nu een Gazelle Ultimate en dat rijdt nu 1 jaar probleemloos. Werkt feilloos en makkelijk laten onderhouden door lokale partij (fietsvoordeelshop). Komt met 5 jaar garantie en gewoon geen gedoe meer. De fiets is niet perfect want ook hier zie ik een klein beetje roest op de remschijven ontstaan, maar ik merk wel dat de kwaliteit van de onderdelen stukken beter is.

Dus ja een Veloretti heeft z'n charmes en kan superfijn fietsen. Maar in Gazelle heb ik meer vertrouwen. Ik zou een Veloretti alleen overwegen als hij niet cruciaal is voor woon/werkverkeer en je een partnerstore vlakbij hebt. Maar zelfs dan moet je kunnen tegen trage reparaties en software beloftes die nooit waargemaakt worden.

Edit: beetje lang verhaal geworden. Ik was blij met de Veloretti hoor, maar het gezeik ermee nam veel blijdschap weg. Nu een wat minder spannende Gazelle, maar fietst top :+ Mis alleen soms de Automatiq nog. Oh en de Ace 1 was rond de €2300 en dat was een erg mooie deal. De Ace 2 is alweer €1000 duurder met eigenlijk geen upgrades..

[ Voor 21% gewijzigd door stin00 op 01-03-2025 22:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ingo92
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:07
In een eerdere reactie gaf ik aan tussen een QWIC Premium i Auto en een Gazelle Chamonix C7 HMS te twijelen. Beide kan ik lokaal voor ca. €2200 kopen. Voordeel van de QWIC was de automatische versnellingsnaaf. Na beide fietsen te hebben geprobeerd, kwam ik er echter achter dat de QWIC kwalitatief echt een stuk minder goed aanvoelt dan de Gazelle. Daarmee is mijn voorkeur nu meer naar de Chamonix C7 HMS gegaan, ook vanwege de aantrekkelijke prijs van ca. 2200 euro.

Echter; de Gazelle had ik proefgereden bij fietsvoordeelshop.nl (https://www.fietsvoordeel...x-c7-hms-2024-grijs-heren). De fiets was wat stug geveerd, maar na wat research te hebben gedaan lijkt dit nog wat beter te kunnen worden afgesteld, verder een heerlijke fiets. Bij fietsvoordeelshop.nl stond echter ook de Veloretti Ace 2. Wat een prachtige fiets om te zien! En na hierop te hebben gefietst merkte ik dat deze ook erg fijn fietste, mede door de Enviolo Automaat. Dat zet me weer aan het twijfelen, mede vanwege het prijsverschil. (Veloretti €3300 vs €2200 voor de gazelle.)

Voor mij ligt dus de onderstaande afweging:

Gazelle Chamonix C7 HMS:
Prijs set dames en herenmodel: €4450 (incl. rijklaarmaken).
[Afbeelding]

Voordelen:
+ Vering in zadel en balhoofd.
+ Comfortabele zithouding.
+ Betrouwbare componenten (Shimano E6100 motor en accu).
+ Verstelbare stuurpen.

Nadelen:
- Minder strak ontwerp
- Minder functionaliteit het Steps E6100 systeem (geen app, zwart wit display).
- Zaken minder goed weggewerkt (scherm los, kabels en verlichting minder mooi weggewerkt).
- Shimano Nexus 7 naaf ipv automaat.

Veloretti Ace 2 en Ivy 2:
Prijs set Ace 2 en Ivy 2: €6600

[Afbeelding]

Voordelen:
+ Mooi ontwerp
+ Enviolo Automatiq fietste in de proefrit van 5 minuten heerlijk.
+ Tandriem ipv Ketting
+ Fietsonderdelen, kabels, lamp etc. mooi weggewerkt en dus wat meer hufterproof.
+ GPS Tracking

Nadelen:
- Prijsverschil van €2150 euro (Set Ivy 2 en Ace 2 = ca. €6600 euro zonder accessoires v.s. €4450)
- Componenten minder goed vervangbaar?
- Hoor dat de Bafang M200 motor soms wat problemen heeft.
- Minder comfortabel ivm ontbreken vering.

Nu zag ik dat de Ace 2 en Ivy 2 vier maanden geleden in de sale gingen en zo'n 2960 ipv 3300 kostten. Dat zou het prijsverschil met €680 verlagen naar €1470. Alsnog een flinke smak geld, maar iets minder pijnlijk.

Concluderend denk ik dat de Gazelle Chamonix C7 HMS set rationeel de beste keuze is om te maken. De fiets maakt gebruik van betrouwbare componenten en het prijsverschil is nu lokale fietsenmakers van de overjarige voorraad af moeten aanzienlijk. Toch blijft het knagen en vind ik het ontwerp van de Ace en Ivy 2 zo mooi dat ik de gok zou willen wagen om op nieuwe aanbiedingen voor de Ace en Ivy 2 te wachten. Ik verwacht dat de kritiek op de componenten van Veloretti vooral komt van een paar enthousiastelingen, terwijl ik denk dat het in de praktijk bij normaal gebruik allemaal wel prima zal zijn.

Hoe kijken jullie aan tegen deze afweging? Zou je zelf eerder voor de Gazelle of de Veloretti gaan? Vergeet ik nog zaken in mijn analyse?
Allereerst, die prijzen voor de Gazelles doen een beetje pijn, de Chamonix C5 (herenmodel) en C7 (damesmodel) die hier staan hadden een iets ander kostenplaatje… Het zijn wel fantastische fietsen, we rijden er nu al ruim anderhalf jaar met veel plezier op rond. Even gefocust op de C7, het model waar jij naar kijkt, valt er niets af te dingen op de ‘goedkopere’ ketting en naafversnelling, geen kraakje of niets te horen als je de motor voluit aan het werk zet. Het display is onder alle omstandigheden goed af te lezen, ik mis geen kleurenweergave bij mijn snelheid en voor de navigatie hang ik toch mijn iPhone in de houder.
Zeker voor dit geld heb je met de Gazelles echt goede, betrouwbare fietsen. Disclaimer: ik heb natuurlijk geen ervaring met de Veloretti. Wel zou ik het kopen bij de lokale fietsenmaker als een groot pluspunt zien, die keer dat ik toch een raar tikje bij het trappen had kon ik gewoon binnenlopen en werd het direct opgelost (de motorbouten moesten blijkbaar iets extra vet hebben).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Laatst online: 21:01

Ik dacht logischerwijze meteen aan een kratje of drager voorop. Maar nu blijken zowel de voorvork als de wielas van de VdV niet 'standaard', waardoor reguliere oplossingen daarvoor niet lijken te passen.
De assen van VdV zijn (zoals 99% van de merken) absoluut standaard. Betreft de voorvork hebben ze twee types, de vaste met nokjes en verende voorvorken (en die zijn ook standaard).

Het probleem waar je waarschijnlijk tegenaan loopt is dat het een verende voorvrok is en die bieden (vrijwel) nooit een mogelijkheid tot het monteren van de drager. Dat ligt aan de constructie van de vork. Er zijn wel opties die zullen passen (Thule opzetdrager of, Zefal lowrider) maar het is niet zo goed voor je verende vork.

Opties:

1. Vaste voorvork van VdV laten monteren. Deze vork heeft een compenserende lengte zodat hij een Verende voorvork kan vervangen. Daar dan een Tubus Tara XL op laten monteren (Dit is mijn persoonlijke setup).
2. Thule of Zefal drager op je verende voorvork monteren. Ik ben geen fan en je kan garantie op je voorvork vergeten.
3. Fietskar (of voor je kind, of voor je bagage). Enerzijds kan je daarmee bizar veel meenemen, anderszijds is het wel een parkeerdingetje.

Verder onderschrijf ik het tassen advies van @Foxhill Ortlieb is gewoon goed. Tweede keus Vaude. Rollers van deze merken gaan al snel 15 jaar+ intensief gebruik mee. En met intensief gebruik bedoel ik mishandelen in de Kalahari woestijn, daar zijn ze namelijk voor bedoeld, al is een druk fietsenrek waarschijnlijk net zo heftig. Onze tassen gaan 20 jaar+ mee. Wel wat oorlogswonden, maar nog steeds bruikbaar.

Ik heb wel eens andere tassen gehad, maar die zijn op termijn veel duurder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
. Ik verwacht dat de kritiek op de componenten van Veloretti vooral komt van een paar enthousiastelingen, terwijl ik denk dat het in de praktijk bij normaal gebruik allemaal wel prima zal zijn.
Nee. Veloretti is nu PON, dus het zal gerust beter zijn, maar de kritiek op Veloretti was terecht en voorspelbaar. Het had niks te maken met muggenzifters of intensief gebruik. Zie ook het relaas van @stin00

Dan komt er nog bovenop dat je een risico neemt door voor een dozenschuiver te gaan. Gezien de bedragen die je overweegt uit te geven vind ik persoonlijk dit penny-wise, pound-foolish.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flipswix
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 27-08 16:46
@elinx @stin00 @ingo92 @roffeltjes
Gisteravond laat toch de knoop doorgehakt en besloten om voor de Gazelle Chamonix C7 HMS te gaan. Toch zo'n 2100 euro goedkoper voor de set en als ik zo jullie comments lees ook zeer degelijke fietsen. Kan niet wachten tot ze binnen zijn!

De FM waar ik uiteindelijk heb besteld bezorgt door heel NL, maar de website is vandaag vanwege 'zondagsrust' gesloten :+ . https://www.knoptweewiele...nstest-8717231345658.html Staan op deze site overigens nog meer goede deals!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Maar iets heel anders... Batavus gooit maar weer eens het roer om en is terug met "sportieve modellen". Het lijkt erop dat Accell het idee om Sparta en Batavus complementair te positioneren weer los heeft gelaten, want ik zie toch vooral veel overlap.

Moet me ook wel van het hart dat ik het bijzonder vind om Sparta als merk zonder sportief DNA hoger te plaatsen dan Batavus welke behoorlijk wat heeft gepresteerd op internationaal wielergebied (maar ik ben waarschijnlijk één van de weinigen die dat nog weet).

Dat nerdy gedoe terzijde, hier mijn arm-chair reacties.

-> De liner ego sport.

- Fijne prijs
- Een achterwiel motor van Mahle.
- Accu is klein, maar op een sportief model kan je nog wel een flink stuk komen omdat je veel minder luchtweerstand hebt. 80-150km geloof ik niet in. 50-80 wel.
- Thru Axle in het voorwiel, netjes.
- Nokjes voor dragers!
- Zwevende achterdrager... ik ben geen fan, maar zie het vorige punt: je kan altijd nog een gewone drager en spatborden erin zetten als het stuk gaat.
- Zithouding kort en heel sportief. Doet me sterk denken aan mijn oude Razer. Dit zijn hele kleine fietsjes en door de Ahead set kan het stuur niet makkelijk hoger. Ik ben een groot fan van deze zithouding, maar de meeste mensen vinden dit niks.

Ik ben fan, maar dit gaat slecht verkopen ;)

-> Razer Ego Exclusive.

Tsja.... leuk uiterlijk, maar een hele hoge voorkant, dus niet sportief (op zich prima, maar om het dan een sportieve flair te noemen is grappig). Heel veel niet standaard oplossingen (drager, spatborden, voorvork). Bosch Middenmotor is prima.

Ik ben geen fan, maar zal beter verkopen dan de Rider ;)

Verder, ik beoordleed vanaf de bank, dus neem dit met een korrel zout. Ik verwacht dat de fietsen goed tot heerlijk fietsen, Batavus had dat met de Razer namekijk heel erg goed en sowieso hebben de meeste fabrikanten dat nu wel door. Dat moet echt wel eerst getest worden.

Ik hoop als het mooi weer is een rondje op een van deze modellen te mogen rijden (even mijn Fm lief aan kijken).

[ Voor 13% gewijzigd door roffeltjes op 02-03-2025 12:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-08 17:46

Chrasher

Tevree met z'n PS5

roffeltjes schreef op zondag 2 maart 2025 @ 12:01:
-> De liner ego sport.

- Accu is klein, maar op een sportief model kan je nog wel een flink stuk komen omdat je veel minder luchtweerstand hebt. 80-150km geloof ik niet in. 50-80 wel.
Zoals je weet rij ik al jaren met de Mahle motor via verschilende Schindelhauers en ik kan beamen dat bij de "eco" ondersteuning (stand 1) je makkelijk de 100+ km kan halen. Wattage is in te stellen en ik rijd met een instelling van 60-70 Watt max. voor 80% van mijn ritten. Mijn gemiddelde actieradius is +/- 130km. En dit kan ik zeggen na ongeveer 27.000 km ervaring met deze motoren. :)

Natuurlijk ben ik niet de standaard e-bike rijder, want ik rij zelden of nooit in de hogere ondersteuningsstanden, maar het is altijd mogelijk om een extra externe accu aan te sluiten, waarbij je op zo',n 450Wh totaal komt.

PSN-id: Chrasher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online

B64

roffeltjes schreef op zondag 2 maart 2025 @ 12:01:
Maar iets heel anders... Batavus gooit maar weer eens het roer om en is terug met "sportieve modellen". Het lijkt erop dat Accell het idee om Sparta en Batavus complementair te positioneren weer los heeft gelaten, want ik zie toch vooral veel overlap.
Past wel in de nieuwe strategie van Accell om de afzonderlijke merken minder zelfstandigheid te bieden bij het ontwerpen van fietsen; met name frame-ontwerpen moeten door meer merken gedeeld worden, met differentiatie op kleurtjes en afmontage.
Moet me ook wel van het hart dat ik het bijzonder vind om Sparta als merk zonder sportief DNA hoger te plaatsen dan Batavus welke behoorlijk wat heeft gepresteerd op internationaal wielergebied (maar ik ben waarschijnlijk één van de weinigen die dat nog weet).

Dat nerdy gedoe terzijde, hier mijn arm-chair reacties.

-> De liner ego sport.

- Fijne prijs
- Thru Axle in het voorwiel, netjes.
- Nokjes voor dragers!
- Zwevende achterdrager... ik ben geen fan, maar zie het vorige punt: je kan altijd nog een gewone drager en spatborden erin zetten als het stuk gaat.
- Zithouding kort en heel sportief. Doet me sterk denken aan mijn oude Razer. Dit zijn hele kleine fietsjes en door de Ahead set kan het stuur niet makkelijk hoger. Ik ben een groot fan van deze zithouding, maar de meeste mensen vinden dit niks.

Ik ben fan, maar dit gaat slecht verkopen ;)

-> Razer Ego Exclusive.

Tsja.... leuk uiterlijk, maar een hele hoge voorkant, dus niet sportief (op zich prima, maar om het dan een sportieve flair te noemen is grappig). Heel veel niet standaard oplossingen (drager, spatborden, voorvork). Bosch Middenmotor is prima.

Ik ben geen fan, maar zal beter verkopen dan de Rider ;)

Verder, ik beoordleed vanaf de bank, dus neem dit met een korrel zout. Ik verwacht dat de fietsen goed tot heerlijk fietsen, Batavus had dat met de Razer namekijk heel erg goed en sowieso hebben de meeste fabrikanten dat nu wel door. Dat moet echt wel eerst getest worden.

Ik hoop als het mooi weer is een rondje op een van deze modellen te mogen rijden (even mijn Fm lief aan kijken).
Die Liner E-go is echt wel een toffe fiets voor een heel schappelijke prijs; ook een resultaat van de nieuwe Accell-strategie, want Winora heeft dit model al een paar jaar als .E-Flitzer. Jammer dat de accu niet uitneembaar is, voor mensen zonder verwamde berging mogelijk een dealbreker. En wel apart (zeker voor een Nederlands merk) dat er geen ringslot op zit, maar alleen een vouwslot - maar dat heeft waarschijnlijk te maken met de Winora-achtergrond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
B64 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 18:13:
[...]
Past wel in de nieuwe strategie van Accell om de afzonderlijke merken minder zelfstandigheid te bieden bij het ontwerpen van fietsen; met name frame-ontwerpen moeten door meer merken gedeeld worden, met differentiatie op kleurtjes en afmontage.
Ja, daar roep ik al jaren om. Duitse merken hebben maar een paar frametypes en talloze keuzes in afmontage, maakt het ook heel overzichtelijk. Ik vind trouwens dat Accel dit nog steeds niet goed doet voor de Nederlandse merken, maar dat terzijde.

Maar Accel had nou juist twee jaar geleden besloten de merken anders te positioneren... dus het zwalkt nogal 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torbs
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 06:37
Knip

[ Voor 99% gewijzigd door Notna op 03-03-2025 14:26 . Reden: Mist eigen inzet; wat heb je zelf al gevonden en waarom zijn die keuzes niet adequaat genoeg? ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
roffeltjes schreef op zondag 2 maart 2025 @ 18:16:
[...]

Ja, daar roep ik al jaren om. Duitse merken hebben maar een paar frametypes en talloze keuzes in afmontage, maakt het ook heel overzichtelijk. Ik vind trouwens dat Accel dit nog steeds niet goed doet voor de Nederlandse merken, maar dat terzijde.

Maar Accel had nou juist twee jaar geleden besloten de merken anders te positioneren... dus het zwalkt nogal 8)7
Gezien de verkoop de laatste 2 jaar zal druk op de kosten wel aan de basis van die veranderingen liggen.
Meer diverse fietsen allemaal gebaseerd op een paar frames zorgt voor veel flexibiliteit en lage kosten natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSchut
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-08 16:37

JSchut

.....

Hier ook opzoek naar een elektrische fiets.

Waarvoor ga ik hem gebruiken
Voornamelijk va en naar het werk, kinderen naar school brengen. Allemaal afstandjes van minder dan 5km.
Soms eens een langere rit van een km of 15-20.

Liefst wil ik wel een comfortabele fiets. Ietswat sportief is ook prima.

Ik ben nogal van het meer dan nodig kopen. Ik wil dat proberen deze keer niet te doen. ;)

Wensen
  • Goede comfort
  • Een krachtige motor. In ieder geval geen slappe hap ivm tegenwind e.d.
  • Geintegreeerde accu
  • Genoeg bereik
  • Geen lawaai maker ;)
Budget
4000

Wat heb ik zelf gevonden
Mijn oog is nu gevallen op de Gazelle Grenoble C5 2025. Dit lijkt de fiets die overal aangeraden wordt.
Andere fietsen die ik tegen ben gekomen:
  • Giant AnyTour (e+1 of e+2)
  • CUBE Kathmandu Hybrid One 750 (Deze schijnt niet erg stil te zijn)
Zijn er nog andere fietsen die ik op de lijst moet zetten?
Zijn e nog goedkopere elektrische fietsen die niet veel onderdoen voor bovenstaande. Of lever je dan veel kwaliteit in? (Daar lijkt het wel op)

Edit: Zie veel over de Cube Kathmandu Hybrid Comfort Pro 800 in dit topic. Die ook maar eens bekijken.

[ Voor 7% gewijzigd door JSchut op 03-03-2025 16:14 ]

PSN jschut_82 | Xbox: JSchut82

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
  • Laatst online: 21:04
Vandaag een crivit x 2 gehaald in een lidl vestiging. Was erg goedkoop. We gaan zien hoe hij bevalt. Na het lezen van alle tips hier waarvoor mijn dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:22
Misschien dat jullie nog mogelijkheden zien voor een probleem met de remmen van mijn fiets.

Heb een Gazelle Paris C7 HMB, met velgremmen, van 2,5 jaar oud en slechts ~1500km op de teller. Vanaf het begin maken deze enorme herrie zodra je even wat steviger afremt. De fietsenmaker heeft hiervoor dan ook andere remblokjes erop gezet, en de boel anders afgesteld. Alleen het geluid is niet leuk meer na een fietsritje van <30km. Je hoort het aan het eind van de straat ook, zo hard.

Schoonmaken van de velg en de blokjes helpt dan weer even, maar iets enthousiaster remmen, en je zit weer met die herrie. Durf bijna niet meer te remmen vanwege het geluid, en maakt fietsen ook zeker minder leuk. En dan ben ik nog een mooi weer fietser...

Ouders hebben en Pegasus fiets met dezelfde soort remmen, en die maken geen geluid. Toch heel apart.

Dit is al meerdere keren aangegeven bij de FM, meerdere keren "verholpen" of afgedaan met de melding "vaker schoonmaken". Maar moet dit dan echt al binnen iedere 30km?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oemfoefoe

Oemfoefoe

'|°o\O/o°|'

JSchut schreef op maandag 3 maart 2025 @ 15:39:
Liefst wil ik wel een comfortabele fiets. Ietswat sportief is ook prima.
Budget
4000
Budget €4000,- voor een comfortabele fiets dat neigt naar sportief? Nou dan weet ik het wel hoor, getuige mijn post over mijn EXC 800 in dit topic. Deze fiets is na maandenlang vergelijken en proefrijden op meerdere fietsen voor mij de overduidelijke keuze geworden. De voornaamste redenen heb ik in mijn post benoemd.

Deze fiets checkt ook heel jouw wensenlijst af.
Wensen
  • Goede comfort
  • Een krachtige motor. In ieder geval geen slappe hap ivm tegenwind e.d.
  • Geintegreeerde accu
  • Genoeg bereik
  • Geen lawaai maker ;)
Zie veel over de Cube Kathmandu Hybrid Comfort Pro 800 in dit topic. Die ook maar eens bekijken.
Ik ben zó tevreden over mijn fiets dat ik afgelopen woensdag een Cube Kathmandu Hybrid One 800 voor mijn vrouw heb gehaald.

Afbeeldingslocatie: https://iili.io/33YGwJ9.jpg

In de basis hetzelfde als de Pro 800, met het grote verschil het display. De Pro heeft het grote Kiox 500 display waarop ook de navigatie kan worden getoond, en de One heeft het vaste Purion 200 display. In het geval van mijn vrouw is dat makkelijker omdat het vast aan het stuur zit en dus niet verwijderbaar (kan ze 't ook niet verliezen :+). Verder kleine verschillen in de afmontage (10-speed in tegenstelling 11-speed) en de remmen.

Persoonlijk vind ik de Enviolo-naaf niet heel fijn fietsen, vandaar dat de comfortlijn bij ons afviel. En het verschil tussen 75Nm en 85Nm (nieuwe generatie motor) vind ik dermate groot dat het de investering rechtvaardigt. Ik begrijp dat dit alles subjectief is, maar zowel de One 800, Pro 800 en EXC 800 vallen sowieso binnen jouw budget. Je hebt best wat keuze in Cube dealers in en rondom Den Helder, dus ik zou zeggen ga even lekker proefrijden op verschillende modellen en laat je goed informeren. In mijn optiek kun je tussen deze modellen geen verkeerde keuze maken. Succes!

[ Voor 0% gewijzigd door Oemfoefoe op 03-03-2025 23:17 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSchut
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-08 16:37

JSchut

.....

Oemfoefoe schreef op maandag 3 maart 2025 @ 21:50:
[...]

[...]

Budget €4000,- voor een comfortabele fiets dat neigt naar sportief? Nou dan weet ik het wel hoor, getuige mijn post over mijn EXC 800 in dit topic. Deze fiets is na maandenlang vergelijken en proefrijden op meerdere fietsen voor mij de overduidelijke keuze geworden. De voornaamste redenen heb ik in mijn post benoemd.

Deze fiets checkt ook heel jouw wensenlijst af.

[...]

[...]

Ik ben zó tevreden over mijn fiets dat ik afgelopen woensdag een Cube Kathmandu Hybrid Comfort One 800 voor mijn vrouw heb gehaald.

[Afbeelding]

In de basis hetzelfde als de Pro 800, met het grote verschil het display. De Pro heeft het grote Kiox 500 display waarop ook de navigatie kan worden getoond, en de One heeft het vaste Purion 200 display. In het geval van mijn vrouw is dat makkelijker omdat het vast aan het stuur zit en dus niet verwijderbaar (kan ze 't ook niet verliezen :+). Verder kleine verschillen in de afmontage (10-speed in tegenstelling 11-speed) en de remmen.

Persoonlijk vind ik de Enviolo-naaf niet heel fijn fietsen, vandaar dat de comfortlijn bij ons afviel. En het verschil tussen 75Nm en 85Nm (nieuwe generatie motor) vind ik dermate groot dat het de investering rechtvaardigt. Ik begrijp dat dit alles subjectief is, maar zowel de One 800, Pro 800 en EXC 800 vallen sowieso binnen jouw budget. Je hebt best wat keuze in Cube dealers in en rondom Den Helder, dus ik zou zeggen ga even lekker proefrijden op verschillende modellen en laat je goed informeren. In mijn optiek kun je tussen deze modellen geen verkeerde keuze maken. Succes!
Thanks!

Ik ben helemaal niet thuis in bijvoorbeeld Enviolo vs Shimano.

De Cube Kathmandu Hybrid Comfort Pro 800 lijkt de nieuwste te zijn en heeft geen ketting maar een band.
Maar de EXC heeft dan weer een sterkere motor.

Nu lees is dat je met meer power beter Enviolo kunt hebben. Maar ik heb geen idee. :D

Van de week maar eens langs een winkel hier. Dan kan ik het zelf ervaren.

PSN jschut_82 | Xbox: JSchut82

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
JSchut schreef op maandag 3 maart 2025 @ 22:26:
[...]

Thanks!

Ik ben helemaal niet thuis in bijvoorbeeld Enviolo vs Shimano.

De Cube Kathmandu Hybrid Comfort Pro 800 lijkt de nieuwste te zijn en heeft geen ketting maar een band.

Nu lees is dat je met meer power beter Enviolo kunt hebben. Maar ik heb geen idee. :D

Van de week maar eens langs een winkel hier. Dan kan ik het zelf ervaren.
De Shimano 8 en 11 speed naven kunnen het koppel van de krachtigere motoren niet aan (max 50 Nm).
Dus met een Powerline of CX motor kies je beta voor de Enviolo, Shimano 5-speed of derailleur. Maar heb je een hekel aan onderhoud, dan wil je graag een riem en valt de derailleur af.
De rest is persoonlijke voorkeur. Cube levert wel een goede prijs kwaliteitsverhouding. Maar koop vooral niet te ver van huis en bij een goede lokale FM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oemfoefoe

Oemfoefoe

'|°o\O/o°|'

JSchut schreef op maandag 3 maart 2025 @ 22:26:
[...]
Naar mijn weten heeft de Pro 800 en de Comfort Pro 800 allebei de nieuwe 5e generatie Performance Line CX met 85Nm, net zoals de EXC dat heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:44
Ik heb niet met de nieuwe 85Nm gereden, en pas een paar km met de 75Nm, maar vind die laatste al dusdanig sterk dat ik de "rode" stand sowieso niet gebruik, en die eronder is eigenlijk ook al overbodig.
Op standje turbo zit je in no time op 25kmpu, en dan stopt de ondersteuning...
Zal misschien anders zijn op onverharde paden... dat heb ik (nog) niet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-08 18:27
Ik hoorde ergens op youtube dat de breedte van het stuur bij de kathmandu is aan te passen? klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oemfoefoe

Oemfoefoe

'|°o\O/o°|'

@rinkel De twee Kathmandu’s die ik heb, hebben niet echt een mogelijkheid om het stuur in de breedte in te stellen. De handvaten zitten vast met gripklemmen welke weer met een inbusboutje vastzitten. In theorie kun je deze losdraaien en de handvaten iets wijder zetten en weer vastdraaien, maar dat zou ik niet adviseren. Het lijkt mij niet dat het de veiligheid ten goede komt.

/edit:
Of doel jij specifiek op het onderstaand filmpje @1:23? Hoogstwaarschijnlijk bedoelt hij dat je bij een breed stuur de mogelijk hebt om deze permanent in te korten d.m.v. afzagen. In mijn optiek een beetje apart verkoopargument, maar goed....

[ Voor 31% gewijzigd door Oemfoefoe op 04-03-2025 02:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
Oemfoefoe schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 01:09:
@rinkel De twee Kathmandu’s die ik heb, hebben niet echt een mogelijkheid om het stuur in de breedte in te stellen. De handvaten zitten vast met gripklemmen welke weer met een inbusboutje vastzitten. In theorie kun je deze losdraaien en de handvaten iets wijder zetten en weer vastdraaien, maar dat zou ik niet adviseren. Het lijkt mij niet dat het de veiligheid ten goede komt.

/edit:
Of doel jij specifiek op het onderstaand filmpje @1:23? Hoogstwaarschijnlijk bedoelt hij dat je bij een breed stuur de mogelijk hebt om deze permanent in te korten d.m.v. afzagen. In mijn optiek een beetje apart verkoopargument, maar goed....

[YouTube: Cube Kathmandu Hybrid Comfort Pro - Review]
Handvatten breder monteren dan het stuur is kan niet. Sturen kunnen ingekort worden met een ijzerzaag of pijp snijder, en een vijl. Tenminste als er dan nog genoeg recht stuur overblijft voor de hendels, voor je bij de bocht bent.

Hij brengt het als verkoopargument inderdaad. Maar het is meer een tip/waarschuwing omdat het stuur breed is en niet iedereen dat fijn vind. Als ik een (kleinere) klant laat proefrijden op een erg breed stuur zeg ik ook vooraf ook even: “het is een breed stuur, weet dat die korter kan”. Zo versta ik hem dan maar.

[ Voor 11% gewijzigd door Foxhill op 04-03-2025 06:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
rinkel schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 00:16:
Ik hoorde ergens op youtube dat de breedte van het stuur bij de kathmandu is aan te passen? klopt dit?
Als de fiets geen totaal geïntegreerde kabels heeft, dan kan je ook een ander stuur laten plaatsen, dat zou geen dealbreaker mogen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-08 18:27
Ik bedoelde eigenlijk inkorten, maar dat zou dan een permanente ingreep zijn.
Wel vreemd dat die man op youtube dit zo zegt.

Maar dank voor de antwoorden, @Oemfoefoe , @Foxhill , @Tommie12 . Ik ga sowieso een proefrit maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Tommie12 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 15:25:
[...]

Gezien de verkoop de laatste 2 jaar zal druk op de kosten wel aan de basis van die veranderingen liggen.
Meer diverse fietsen allemaal gebaseerd op een paar frames zorgt voor veel flexibiliteit en lage kosten natuurlijk.
Ja, ik zou nog veel meer snoeien, met twee modellen ben je er. Stadsmodel en iets sportiever model.Dames 46-50-54, heren 54-58-62.

En dan deze afmontages:

Stadsmodel:
- Basis ( Bosch Active nexus5+ketting),
- Special (Bosch Active+Nexus5+ riem)
- Ultradeluxe (Bosch Performance Enviolo automatic+riem).

En dan wat differentiatie met betere verlichting en leren handvatten.

Je kan dan ook nog het VDV trucje uitvoeren door de hele range of met 28"met 50mm en 26.5"met 62mm banden en zo een "compleet nieuwe lijn" toveren.

Sportief:
Bosch Performance+Nexus 5+riem, wel spatborden, minimale dragers, vaste vork (liefs met nokjes, maar goed) 50mm banden.

Dan nog een goede bakfiets en een goede vouwfiets en je assortiment is imho rond...

Maar ja, ik ben geen marketing expert.

[ Voor 16% gewijzigd door roffeltjes op 04-03-2025 10:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Foxhill schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 06:47:
[...]

Handvatten breder monteren dan het stuur is kan niet. Sturen kunnen ingekort worden met een ijzerzaag of pijp snijder, en een vijl. Tenminste als er dan nog genoeg recht stuur overblijft voor de hendels, voor je bij de bocht bent.
En als aanvulling, Een stuur kost 2-3 tientjes. Dan nog wat arbeidsloon en klaar is Klara.

Als je dit direct bij de aanschaf nieuwe fiets doet is er een goede kans dat je FM alleen materiaal rekent (maar ook hij/zij moet brood verdienen).

Ik laat mijn fietskeuze nooit door een stuur, stuurpen of zadel bepalen. Een stuur laat ik eventueel als hij mij niet aan staat al voor de uitlevering vervangen (sweep, breedte), een stuurpen idem ditto (ik wil een vlakke pen, lengte 6-8cm) en een zadel vervang ik 100% zeker (maar doe ik zelf wel).

Een goede FM denkt gewoon mee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• roffeltjes
John767 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 21:47:
Misschien dat jullie nog mogelijkheden zien voor een probleem met de remmen van mijn fiets.
Brakeboosters monteren:

Deze link ter illustratie, kan ze ook bij je FM krijgen.

De oorzaak voor het geluid is dat je vork uit elkaar wordt gedrukt en dat levert resonantie op. Bekend probleem.

[ Voor 28% gewijzigd door roffeltjes op 04-03-2025 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John767
roffeltjes schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 10:49:
[...]

Brakeboosters monteren:

Deze link ter illustratie, geen idee of het goedkoper kan.

De oorzaak voor het geluid is dat je vork uit elkaar wordt gedrukt en dat levert resonantie op. Bekend probleem.
Bedankt voor het meedenken, maar zo'n beugel zit er standaard al omheen. Het betreft vooral de achterrem in dit geval.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• roffeltjes
John767 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 10:51:
[...]

Bedankt voor het meedenken, maar zo'n beugel zit er standaard al omheen. Het betreft vooral de achterrem in dit geval.
Nee, wat er standaard omheen zit is (99.99% zeker) alleen de bevestigingsbeugel.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.rosebikes.de/images/8300D4C97F7260FD6A29115EE45963C5.png?im=Resize=(2400%2C2400)

Een booster is iets anders, dit komt er nog eens bovenop.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.rosebikes.de/images/9C18EDFCB0EC7DA27FAE6DA7D34F2D6D.png?im=Resize=(2400%2C2400)

En ja, je staande achtervorken worden uit elkaar gedrukt door de krachten, vandaar deze booster. Zoals ik zeg, bekend probleem, ik heb hier al meermaals over geadviseerd. Sowieso zal je remkracht enorm verbeteren metdeze boosters, ik zou ze altijd monteren, ook als hij niet piept ;)

[ Voor 52% gewijzigd door roffeltjes op 04-03-2025 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
roffeltjes schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 10:30:
[...]

Ja, ik zou nog veel meer snoeien, met twee modellen ben je er. Stadsmodel en iets sportiever model.Dames 46-50-54, heren 54-58-62.

En dan deze afmontages:

Stadsmodel:
- Basis ( Bosch Active nexus5+ketting),
- Special (Bosch Active+Nexus5+ riem)
- Ultradeluxe (Bosch Performance Enviolo automatic+riem).

En dan wat differentiatie met betere verlichting en leren handvatten.

Je kan dan ook nog het VDV trucje uitvoeren door de hele range of met 28"met 50mm en 26.5"met 62mm banden en zo een "compleet nieuwe lijn" toveren.

Sportief:
Bosch Performance+Nexus 5+riem, wel spatborden, minimale dragers, vaste vork (liefs met nokjes, maar goed) 50mm banden.

Dan nog een goede bakfiets en een goede vouwfiets en je assortiment is imho rond...

Maar ja, ik ben geen marketing expert.
Je bent alvast goed begonnen. Als je dit zou combineren met wat marktonderzoek, en wat verkoopshistoriek, dan kan je wel een gamma uit bouwen.

Ik zie vooral een verschil tussen:

- fietsen die 'winkelklaar zijn', en dus op voorhand gebouwd worden en dan vanuit de showroom of webshop verkocht worden waarde fietsenmaker hooguit een ander zadel monteert of een zitje toe voegt.

- het VdV model, en dat laat je toe om veel meer keuze aan te bieden in de aandrijving, zadels, banden batterijen, kleuren etc. VdV gaat daar heel ver in, bijna zoals Mercedes en BMW met auto's doen, maar ik ken ook Norta waar je wat basisconfiguraties hebt, en je enkel de maat en kleur kiest bij bestelling en die ook op een 2-tal weken kunnen geleverd worden

Ik heb geen zicht op wat mensen die de winkel binnen lopen nu verwachten. Ik neig vooral naar het 2de model ergens tussen VdV en Norta, maar dan ook met redelijke prijzen.
Mogelijk zijn wij wat meer 'geengageerde' en 'geïnteresseerde" klanten en wil de meerderheid gewoon een fiets kiezen, en daar liefst direct mee naar huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeorgeBfast
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 21:53
mitsumark schreef op maandag 3 maart 2025 @ 23:31:
Ik heb niet met de nieuwe 85Nm gereden, en pas een paar km met de 75Nm, maar vind die laatste al dusdanig sterk dat ik de "rode" stand sowieso niet gebruik, en die eronder is eigenlijk ook al overbodig.
Op standje turbo zit je in no time op 25kmpu, en dan stopt de ondersteuning...
Zal misschien anders zijn op onverharde paden... dat heb ik (nog) niet gedaan.
De Bosch Performance Line CX heeft toch al vele jaren 85nm.
In ieder geval de Bes2 motoren. Mijn fiets heeft de Bosch CX Bes2 systeem en mijn vrouw CX Bes3 smart systeem. Ik merk geen krachtverschil. Je kunt de motor wel wat regelen in de verschillende standen met de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John767
roffeltjes schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 10:52:
[...]

Nee, wat er standaard omheen zit is (99.99% zeker) alleen de bevestigingsbeugel.

[Afbeelding]

Een booster is iets anders, dit komt er nog eens bovenop.

[Afbeelding]

En ja, je staande achtervorken worden uit elkaar gedrukt door de krachten, vandaar deze booster. Zoals ik zeg, bekend probleem, ik heb hier al meermaals over geadviseerd. Sowieso zal je remkracht enorm verbeteren metdeze boosters, ik zou ze altijd monteren, ook als hij niet piept ;)
Zal vanavond eens kijken wat er omheen zit, en anders mag de FM dit gaan oplossen. Heb niet voor niks 5 jaar garantie, en klaag al vanaf het begin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mathy M
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 07:05
Darkz0rs schreef op maandag 3 maart 2025 @ 21:05:
Vandaag een crivit x 2 gehaald in een lidl vestiging. Was erg goedkoop. We gaan zien hoe hij bevalt. Na het lezen van alle tips hier waarvoor mijn dank.
De Crivit X.3 heeft zich aangekondigd. In Duitsland en België al te bestellen. Nu ook met derailleur. Ik ben benieuwd naar de reviews daarvan. Waar heb jij de X.2 nog kunnen kopen en voor welke prijs?

II Daikin EHBX08EF9W en ERGA08EV II Enphase IQ8HC 5kWp PV zuid-west II Honda S2000 II BMW 330e G21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poesjuh
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 28-08 14:06
140km verder met m’n cube en eerste gvd moment is daar. Enviolo versnelling kaduuk, vermoedelijk kabel door een onhandig persoon kapot getrokken met andere fiets in fietsenhok. 50 min naar huis gefietst in de aller lichtste versnelling. Morgen maar naar de winkel…
Los van dat dit vrijwel zeker menselijk toedoen is, bouw kwaliteit van Cube overtuigd me nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkz0rs
  • Laatst online: 21:04
Mathy M schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 16:12:
[...]

De Crivit X.3 heeft zich aangekondigd. In Duitsland en België al te bestellen. Nu ook met derailleur. Ik ben benieuwd naar de reviews daarvan. Waar heb jij de X.2 nog kunnen kopen en voor welke prijs?
949 euro bij lidl in alkmaar. Gewoon prima prijs denk ik.
Pagina: 1 ... 217 ... 228 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam