Zeau….tijd om mij ook even hier te melden.
Ik heb zo’n half jaar gewacht totdat de Cube Kathmandu Hybrid EXC 800 uitkwam en eindelijk kwam in januari het telefoontje dat ik het eerste exemplaar mocht komen ophalen. Een Kathmandu omdat ik nog weleens met mijn zoontje van de gebaande wegen afga. Een eMTB gaat helaas niet meer vanwege chronische rugklachten, dus dit was voor mij 'the next best thing'. Sowieso meer rechtop én offroaden zoals ik vroeger deed lukt mij nu al helemaal niet meer.
De keuze is specifiek gevallen op de EXC onder andere vanwege de Shimano XT afmontage. Ik heb proefgereden met een Kathmandu die was uitgerust met Cues, maar tussen het duwen op de schakelaar en dat de ketting daadwerkelijk van tandwiel is verspringt vond ik wat lang duren. Ik ga mij daar zeker aan storen. Shimano XT heeft zich inmiddels ruim 40 jaar kunnen evolueren tot wat het nu is, dus daar voelde ik mij goed bij.
Ondanks de grote kortingen op de ’24-modellen halverwege vorig jaar, is het een bewuste keuze geweest om te wachten op de ’25-modellen. Dit onder andere vanwege de 5e generatie Performance Line CX met z’n 85 Nm koppel en 800 Wh accu. Mijn filosofie hierin is beter overkill dan erom verlegen.
Ook Kiox 500 was een keuze vanwege het grote display.
Mijn Indiegogo avontuur met de
Reevo daargelaten, is dit mijn eerste e-bike. De Reevo was zo ontzettend stug en vanwege het eerder genoemde zwakke rug, kon ik niet zonder klachten hierop fietsen. Na 13 kilometer is die fiets naar een mede-tweaker gegaan.
In eerste instantie vond ik het wel spannend om een fiets te vinden waarop ik het lang zal kunnen uithouden en in mijn beleving heb ik die nu gevonden. De 100mm veerweg van de voorvork maakt de fiets al comfortabel, maar vooral mijn eigen upgrade van de zadelpen heeft daaraan meegeholpen.
De met de fiets geleverde zadelpen is nogal stug, die doet in principe niets. Alleen bij extreme krachten veert deze iets in, ook in de meest slappe instelling. En de rebound is dermate stug dat het voor mij persoonlijk geen verschil maakt of de fiets wel of geen geveerde zadelpen heeft.
Ik heb het vervangen door de Kinekt XR van Cirrus Cycle. Het kost wat, maar het is mij nu al dubbel en dwars waard. Tot nu toe heb ik zonder rugklachten kunnen fietsen! Alsof ik op een wolkje rijd.

Je kan het helemaal naar smaak en gewicht instellen. Aanrader!
Ik ben ook zeer positief verrast door de navigatie in de Bosch Flow app. Tot nu toe herkent het alle fietspaden en tussendoorstraatjes.
Het enige dat ik graag anders heb gezien is de matte kleur. De EXC 800 is er in twee kleuren, namelijk ‘lizard´n´juniper’ en ‘black´n´prism’. Die eerste kleur is mij te hip, dus bleef voor mij de matte zwarte kleur over. Helaas zie je er werkelijk alles op. Overal glimmende plekjes van vingers, vet, invloeden van buitenaf en andere producten. Het zijn geen glimmende vlekken van 'poetsende invloeden', als jullie begrijpen wat ik bedoel. Ik heb zelfs voorzichtig met remmenreiniger geprobeerd de vlekken te verwijderen, maar ook die krijgt het niet 100% weg. Ik ben al zoekende in de auto detailing wereld, maar wellicht heeft één van jullie een goede ervaring met een product die de lak weer kan matteren.
De voorrem begint nu wel herrie te maken bij bijna stilstand, maar inmiddels ben ik erachter dat het een veel voorkomend probleem is. De meest voorkomende oorzaak volgens het wereldwijde web is vervuiling op de blokken en schijf. Deze heb ik diep gereinigd, het is zeker een heel stuk minder, maar nog niet helemaal verdwenen.
Momenteel is er in dit topic een interessante discussie gaande:
Foxhill schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 14:51:
[...]
Mijn advies is niet om hem de hele nacht aan de lader te laten. Maar dat is wel de praktijk. Ik doe het zelf ook. Let wel, met originele en onbeschadigde accu’s. En in die praktijk is een snelle lader oninteressant.
Wellicht niet helemaal te vergelijken, maar mijn motorfiets en oldtimer heb ik de hele winter aan de druppellader hangen. Dit gaat al ruim 2 decennia goed. Ik heb Cube Store Vlaardingen gevraagd of de meegeleverde lader ook echte druppellader is en of de fiets te allen tijde aan de lader mag blijven hangen, en hij antwoordde daar positief op. Hier lees ik toch andere meningen.
Tenslotte moet uiteraard zoveel woorden worden ondersteund door een aantal foto’s.