Ik weet niet of uitgebreid(er) aankoopadvies vragen in dit topic handig zijn, maar kan het altijd nog verplaatsen.
Eigenlijk zie ik door de bomen het bos niet meer, heb de TS gelezen maar er zijn zoveel features om aan te denken, en als ik dan eindelijk weet wat ik wil, kan ik geen fiets vinden die het allemaal heeft.
Veel websites hebben matige filters, of gewoon te weinig keus, dus dat maakt het niet makkelijker om tot een "top 3" te komen. Plaatselijke fietsenzaak heeft nodig minder keus, dus ben bang dat ik dan naar een suboptimaal of veel te duur model gepusht wordt.
Daarnaast heb ik geen idee welk merk nu goed/betrouwbaar is, zeker nu ze bij bosjes omvallen, dus dan pak ik de oude wijsheden van mn moeder erbij, gazelle is altijd goed
Anyway, we zoeken twee fietsen.
1. dames/moederfiets, vooralsnog voor 1 kinderstoeltje, maar wie weet nog een tweede..
Waarschijnlijk zo'n 1000-1500km per jaar, meestal ritjes van 3-4km enkele reis (dorp, supermarkt, school), af en toe wat langer 15-20km enkele reis (familie, vrienden, strand), met de mogelijkheid om ook 50km te rijden zonder te laden (op standje turbo

)
Onderhoudsgemak en kwaliteit staan hoog op het wensenlijstje.
Ik kom dan bijvoorbeeld op de Gazelle Bloom C7/C310, zit richting limiet van het budget en ik mis eigenlijk nog wat wensen (tandriem en geveerde voorvork bijvoorbeeld). Of een Tenways AGO-T (had mn collega naar verwezen, goede bang for buck?)
2. herenfiets, misschien ook wel mogelijkheid tot 1 stoeltje, niet noodzakelijk.
Waarschijnlijk zo'n 500km per jaar (ja, inderdaad weinig), soms diezelfde 3-4km, maar in verhouding ook wat vaker de langere ritten.
Kwaliteit mag misschien wat minder zijn, en sta ook zeker open voor 2e hands.
Ik denk bv aan een cheapo Tenways CGO600, maar vraag me dan af of ik wel een beetje comfortabel kan touren. Anders bv een 2e hands Gazelle C5/C7/C8 variant, maar dan tast ik echt in het duister (ik filter alleen op merk en prijs

)
Ik zou het fijn vinden als de fietsen lang meegaan, zo hoog liggen onze standaarden ook weer niet.
De huidige damesfiets is al 15 jaar oud en nog zo goed als nieuw, al denk ik dat we de nieuwe fiets vaker gaan gebruiken, maar ik verwacht toch minimaal 10 jaar levensduur zonder gekke dingen, en eigenlijk mag ie ook wel weer 15+ jaar meegaan.
De huidige herenfiets kostte 20 jaar geleden 5 tientjes, maar ook hier is de verwachting dat we echt veel meer gaan fietsen, dus een upgrade mag wat kosten.