Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 216 ... 228 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:15
Maurice1066 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 15:34:
..... op 13% stond. Dit doe ik op een tijdklok die een uur of 5 de tijd krijgt. En hij zit gewoon 100% vol. .....standaard lader. Zal dan wel 2A zijn...
Op de lader staat wat de laadstroom is. Dit zou je kunnen bekijken.
500/36=13,8Ah/2= 7 uur volledige lading. Met 4A zou dit 3,5uur zijn
.
De laad/ontlaadkarakteristiek is niet volledig lineair.
De accuspanning is alleen lineair tussen ca. 20% en 80%
Het hangt er daarom vanaf hoe de motorcontroller de resterende capaciteit berekent.
Als de berekening is gerelateerd aan de accuspanning dan is "13%" niet echt nauwkeurig en meer een indicatie van de laadconditie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fCdOPtPMsDE-s1ELjMxa9nr_uhE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8c3aANFhkeup1UIjjFZqEITa.png?f=user_large

mbt de tijdklok.
Omdat bij 2A de laadtijd eigenlijk langer is dan 5 uur betekent dit dat bij eerder afschakelen de BMS nimmer aan balanceren toekomt.
Bij een nieuwe accu zal je daar in het begin niets van merken, maar als je wat vaker laadt, is de kans er dat de celgroepen uiteen gaan lopen.

[ Voor 16% gewijzigd door elinx op 08-02-2025 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thefastturtle
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 18-08 20:51
Vandaag in Alkmaar geweest voor de Fidoo c11. Proef gereden maar ik twijfel nog. Eigenlijk alleen vanwege de mogelijke illegaliteit die jullie beschrijven. Is dit nou echt zo? De dealer had de gashendel gedeactiveerd. Is deze dan nog illegaal? De fiets is verder prima. Garantie. De dealer onderhoud deze etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Thefastturtle schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 18:11:
... Fidoo c11. Proef gereden maar ik twijfel nog...... vanwege de mogelijke illegaliteit ....
De Fiido C11 of Fiido C11Pro. Dat is wel een verschil
De C11 heeft een 500W motor. Het is onmogelijk om dit te wijzigen zonder de motor om te wisselen.
De C11Pro heeft een legale 250W en is bijna legaal mits......... de gashendel op 6km/h begrenst kan worden of afwezig is en de snelheid niet door de berijder boven 25km/h ingesteld kan worden en ipv een claxon een fietsbel heeft.

[ Voor 4% gewijzigd door elinx op 08-02-2025 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice1066
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13:52
elinx schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 16:50:
[...]
Op de lader staat wat de laadstroom is. Dit zou je kunnen bekijken.
500/36=13,8Ah/2= 7 uur volledige lading. Met 4A zou dit 3,5uur zijn
.
De laad/ontlaadkarakteristiek is niet volledig lineair.
De accuspanning is alleen lineair tussen ca. 20% en 80%
Het hangt er daarom vanaf hoe de motorcontroller de resterende capaciteit berekent.
Als de berekening is gerelateerd aan de accuspanning dan is "13%" niet echt nauwkeurig en meer een indicatie van de laadconditie.
[Afbeelding]

mbt de tijdklok.
Omdat bij 2A de laadtijd eigenlijk langer is dan 5 uur betekent dit dat bij eerder afschakelen de BMS nimmer aan balanceren toekomt.
Bij een nieuwe accu zal je daar in het begin niets van merken, maar als je wat vaker laadt, is de kans er dat de celgroepen uiteen gaan lopen.
Ff gekeken, is een 2A lader. Wel een beetje tegenvaller dat er geen indicatie op de lader zit. Mn simpele vorige fiets had een kader die rood was als hij lade en groen als hij klaar was na een uur of 4. Zal dan een wat zwaardere lader geweest zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:19
Ik weet niet of uitgebreid(er) aankoopadvies vragen in dit topic handig zijn, maar kan het altijd nog verplaatsen.
Eigenlijk zie ik door de bomen het bos niet meer, heb de TS gelezen maar er zijn zoveel features om aan te denken, en als ik dan eindelijk weet wat ik wil, kan ik geen fiets vinden die het allemaal heeft.
Veel websites hebben matige filters, of gewoon te weinig keus, dus dat maakt het niet makkelijker om tot een "top 3" te komen. Plaatselijke fietsenzaak heeft nodig minder keus, dus ben bang dat ik dan naar een suboptimaal of veel te duur model gepusht wordt.
Daarnaast heb ik geen idee welk merk nu goed/betrouwbaar is, zeker nu ze bij bosjes omvallen, dus dan pak ik de oude wijsheden van mn moeder erbij, gazelle is altijd goed :*)

Anyway, we zoeken twee fietsen.
1. dames/moederfiets, vooralsnog voor 1 kinderstoeltje, maar wie weet nog een tweede..
Waarschijnlijk zo'n 1000-1500km per jaar, meestal ritjes van 3-4km enkele reis (dorp, supermarkt, school), af en toe wat langer 15-20km enkele reis (familie, vrienden, strand), met de mogelijkheid om ook 50km te rijden zonder te laden (op standje turbo >:) )
Onderhoudsgemak en kwaliteit staan hoog op het wensenlijstje.
Ik kom dan bijvoorbeeld op de Gazelle Bloom C7/C310, zit richting limiet van het budget en ik mis eigenlijk nog wat wensen (tandriem en geveerde voorvork bijvoorbeeld). Of een Tenways AGO-T (had mn collega naar verwezen, goede bang for buck?)
2. herenfiets, misschien ook wel mogelijkheid tot 1 stoeltje, niet noodzakelijk.
Waarschijnlijk zo'n 500km per jaar (ja, inderdaad weinig), soms diezelfde 3-4km, maar in verhouding ook wat vaker de langere ritten.
Kwaliteit mag misschien wat minder zijn, en sta ook zeker open voor 2e hands.
Ik denk bv aan een cheapo Tenways CGO600, maar vraag me dan af of ik wel een beetje comfortabel kan touren. Anders bv een 2e hands Gazelle C5/C7/C8 variant, maar dan tast ik echt in het duister (ik filter alleen op merk en prijs :))

Ik zou het fijn vinden als de fietsen lang meegaan, zo hoog liggen onze standaarden ook weer niet.
De huidige damesfiets is al 15 jaar oud en nog zo goed als nieuw, al denk ik dat we de nieuwe fiets vaker gaan gebruiken, maar ik verwacht toch minimaal 10 jaar levensduur zonder gekke dingen, en eigenlijk mag ie ook wel weer 15+ jaar meegaan.
De huidige herenfiets kostte 20 jaar geleden 5 tientjes, maar ook hier is de verwachting dat we echt veel meer gaan fietsen, dus een upgrade mag wat kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• durian
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:56
Nyarlathotep schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 14:48:
[...]

Ik moet in de Flow app nog even de profielen instellen. Want standaard staan deze vier profielen op dezelfde standaardwaarden lijkt het, en is er dus geen verschil.
Wat je in de app kan instellen is relatief aan de basis-instelling van het profiel. Ze zijn wel degelijk anders. Een -5 ondersteuning op Eco gaat dan misschien van +60% van je input naar +40%, terwijl het op Turbo van 180% naar 140% gaat. Ik ken de precieze waardes niet, maar zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:55
Foutje.

[ Voor 98% gewijzigd door Andrehj op 09-02-2025 10:59 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeorgeBfast
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 28-08 21:53
[...].
De Enviolo traploze versnelling is wel even wennen. Het draaien gaat wat stroever, en soms is het even zoeken naar de juiste cadans maar dat zal gewenning zijn.
Voor de rest ook gewoon een prachtige fiets om te zien, en om op gezien te worden :P
Even wat foto's van de fiets die ik lekker veilig en warm in mijn hal kan zetten:
Prachtige fiets die Cube , alleen jammer van de Enviolo dat het geen Automatiq is . Dit is zo'n fijn systeem en heb je altijd de juist ingestelde cadans. Dat is handmatig niet zo fijn te regelen. Automatiq in combinatie met de sterke CX motor laat je bij de stoplichten overal wegflitsen. Dat werkt zo mooi.
Mijn volgende fietsen zijn waarschijnlijk ook van Cube maar dan wel met Automatiq. Wij hebben dat op beide fietsen , mijn fiets en die van mijn vrouw en ook beide CX motor en CDX riem en Kiox display.
Alleen een failliet merk.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/FzyW1Ds0/IMG-20240330-WA0003.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:40
GeorgeBfast schreef op zondag 9 februari 2025 @ 12:31:
Prachtige fiets die Cube , alleen jammer van de Enviolo dat het geen Automatiq is . Dit is zo'n fijn systeem en heb je altijd de juist ingestelde cadans. Dat is handmatig niet zo fijn te regelen. Automatiq in combinatie met de sterke CX motor laat je bij de stoplichten overal wegflitsen. Dat werkt zo mooi.
Mijn volgende fietsen zijn waarschijnlijk ook van Cube maar dan wel met Automatiq. Wij hebben dat op beide fietsen , mijn fiets en die van mijn vrouw en ook beide CX motor en CDX riem en Kiox display.
Alleen een failliet merk.

[Afbeelding]
Ja kan Automatiq altijd achteraf nog toevoegen zoals beschreven in een aantal posts terug, is dacht ik zelfs goedkoper dan de optie af fabriek bestellen. Bij Cube is de Automatiq meteen meer dan €1000,- duurder dan dezelfde fiets zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
mitsumark schreef op zondag 9 februari 2025 @ 00:04:
Ik weet niet of uitgebreid(er) aankoopadvies vragen in dit topic handig zijn, maar kan het altijd nog verplaatsen.
Eigenlijk zie ik door de bomen het bos niet meer, heb de TS gelezen maar er zijn zoveel features om aan te denken, en als ik dan eindelijk weet wat ik wil, kan ik geen fiets vinden die het allemaal heeft.
Veel websites hebben matige filters, of gewoon te weinig keus, dus dat maakt het niet makkelijker om tot een "top 3" te komen. Plaatselijke fietsenzaak heeft nodig minder keus, dus ben bang dat ik dan naar een suboptimaal of veel te duur model gepusht wordt.
Daarnaast heb ik geen idee welk merk nu goed/betrouwbaar is, zeker nu ze bij bosjes omvallen, dus dan pak ik de oude wijsheden van mn moeder erbij, gazelle is altijd goed :*)

Anyway, we zoeken twee fietsen.
1. dames/moederfiets, vooralsnog voor 1 kinderstoeltje, maar wie weet nog een tweede..
Waarschijnlijk zo'n 1000-1500km per jaar, meestal ritjes van 3-4km enkele reis (dorp, supermarkt, school), af en toe wat langer 15-20km enkele reis (familie, vrienden, strand), met de mogelijkheid om ook 50km te rijden zonder te laden (op standje turbo >:) )
Onderhoudsgemak en kwaliteit staan hoog op het wensenlijstje.
Ik kom dan bijvoorbeeld op de Gazelle Bloom C7/C310, zit richting limiet van het budget en ik mis eigenlijk nog wat wensen (tandriem en geveerde voorvork bijvoorbeeld). Of een Tenways AGO-T (had mn collega naar verwezen, goede bang for buck?)
2. herenfiets, misschien ook wel mogelijkheid tot 1 stoeltje, niet noodzakelijk.
Waarschijnlijk zo'n 500km per jaar (ja, inderdaad weinig), soms diezelfde 3-4km, maar in verhouding ook wat vaker de langere ritten.
Kwaliteit mag misschien wat minder zijn, en sta ook zeker open voor 2e hands.
Ik denk bv aan een cheapo Tenways CGO600, maar vraag me dan af of ik wel een beetje comfortabel kan touren. Anders bv een 2e hands Gazelle C5/C7/C8 variant, maar dan tast ik echt in het duister (ik filter alleen op merk en prijs :))

Ik zou het fijn vinden als de fietsen lang meegaan, zo hoog liggen onze standaarden ook weer niet.
De huidige damesfiets is al 15 jaar oud en nog zo goed als nieuw, al denk ik dat we de nieuwe fiets vaker gaan gebruiken, maar ik verwacht toch minimaal 10 jaar levensduur zonder gekke dingen, en eigenlijk mag ie ook wel weer 15+ jaar meegaan.
De huidige herenfiets kostte 20 jaar geleden 5 tientjes, maar ook hier is de verwachting dat we echt veel meer gaan fietsen, dus een upgrade mag wat kosten.
Er passeren hier genoeg mooie fietsopties de revue dacht ik.
Belangrijker is wat het budget is en wat je eisen zijn op gebied van aandrijving (riem/ketting), versnelling(snaaf), soort motor, accucapaciteit, remmen, etc..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
Tranquility schreef op zondag 9 februari 2025 @ 13:03:
[...]

Er passeren hier genoeg mooie fietsopties de revue dacht ik.
Belangrijker is wat het budget is en wat je eisen zijn op gebied van aandrijving (riem/ketting), versnelling(snaaf), soort motor, accucapaciteit, remmen, etc..
Het is lastig zoeken tussen 800 pagina's.
Tja, ik zou als richtlijn iets hebben als 4000 voor beide fietsen samen, dus bv 3000+1000.
Als het 5000 wordt ook geen ramp, maar zeker geen 5000 voor 1 fiets.

Ik neig naar riem vanwege aversie tegen onderhoud (plegen), maar aantal kilometers is ook weer niet zo hoog dat het een dealbreaker is.
Versnelling heb ik eigenlijk niet echt een mening over..
Middenmotor lijkt prettiger als ik de TS en familie/vrienden mag geloven, en dan liefst een goed merk (eerder Bosch dan Bafang).
Accucapaciteit is meer op basis van levensduur dan initiele bereik, ik verwacht ook na 5 of zelfs 10 jaar nog wel 50km op turbo stand te kunnen doen zonder de laatste paar % te moeten benutten. Ik zou zeggen minimaal 500Wh, met een pre voor 600+.
Schijfrem lijkt gangbaar tegenwoordig, maakt me verder niet zo heel veel uit denk ik..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
mitsumark schreef op zondag 9 februari 2025 @ 14:33:
[...]
Het is lastig zoeken tussen 800 pagina's.
Tja, ik zou als richtlijn iets hebben als 4000 voor beide fietsen samen, dus bv 3000+1000.
Als het 5000 wordt ook geen ramp, maar zeker geen 5000 voor 1 fiets.

Ik neig naar riem vanwege aversie tegen onderhoud (plegen), maar aantal kilometers is ook weer niet zo hoog dat het een dealbreaker is.
Versnelling heb ik eigenlijk niet echt een mening over..
Middenmotor lijkt prettiger als ik de TS en familie/vrienden mag geloven, en dan liefst een goed merk (eerder Bosch dan Bafang).
Accucapaciteit is meer op basis van levensduur dan initiele bereik, ik verwacht ook na 5 of zelfs 10 jaar nog wel 50km op turbo stand te kunnen doen zonder de laatste paar % te moeten benutten. Ik zou zeggen minimaal 500Wh, met een pre voor 600+.
Schijfrem lijkt gangbaar tegenwoordig, maakt me verder niet zo heel veel uit denk ik..
Voor dat budget kun je een hele leuke fiets kopen. Ikzelf heb er eentje in bestelling staan, een Cube Kathmandu Hybrid Comfort Pro 800, is dat niet wat voor je? Foto's staan hier een paar posts en pagina's terug.
Een paar weken geleden stond ik ook voor dezelfde keuze en budget en had een lijstje gemaakt met kandidaten. Ook die zijn een paar pagina's terug te vinden.Maar uiteindelijk is het de Cube geworden omdat die naar mijn mening het meeste waar biedt voor het geld en kwaliteitsonderdelen worden gebruikt zoals Shimano schijfremmen i.p.v. de goedkopere veelgebruikte Tektro remmen en een hele grote 800Wh accu. Afijn, in de laatste vijf pagina's kun je volgens mij een hoop info vinden om mee te starten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goerriaan
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 28-08 21:37
Tranquility schreef op zondag 9 februari 2025 @ 15:06:
[...]

Voor dat budget kun je een hele leuke fiets kopen. Ikzelf heb er eentje in bestelling staan, een Cube Kathmandu Hybrid Comfort Pro 800, is dat niet wat voor je? Foto's staan hier een paar posts en pagina's terug.
Een paar weken geleden stond ik ook voor dezelfde keuze en budget en had een lijstje gemaakt met kandidaten. Ook die zijn een paar pagina's terug te vinden.Maar uiteindelijk is het de Cube geworden omdat die naar mijn mening het meeste waar biedt voor het geld en kwaliteitsonderdelen worden gebruikt zoals Shimano schijfremmen i.p.v. de goedkopere veelgebruikte Tektro remmen en een hele grote 800Wh accu. Afijn, in de laatste vijf pagina's kun je volgens mij een hoop info vinden om mee te starten. :)
https://www.veloo.nl/coll...Cube&sort=price-ascending

Astu, als man een kalkhoff 5b en vrouw een cube 500 of als man een goekopere en kan je voor vrouwlief nog hoger segment/accu nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PietB51
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 14:07
Dit valt me nu pas op, wat is dat blokje onder t ventiel?
(Alleen achterwiel)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oMO24408RANZqYnga_s5d2aVI2I=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/pk3Njbey3TG6IvS2LGIrCjTI.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
PietB51 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:06:
Dit valt me nu pas op, wat is dat blokje onder t ventiel?
(Alleen achterwiel)[Afbeelding]
RIM magnet / velgmagneet, de rotatiesensor. Veel fietsen hebben een magneetje in de spaak zitten die het aantal omwentelingen meet. Bij sommige modellen zit deze bij het ventiel. Hiermee wordt dus onder andere de snelheid gemeten waarmee je fietst.

[ Voor 6% gewijzigd door stin00 op 10-02-2025 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PietB51
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 14:07
Bedankt voor de uitleg!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
stin00 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:07:
...
RIM magnet / velgmagneet, de rotatiesensor. ...
Een magneet bij het wiel (op een spaak, velg of ventiel) meet het aantal omwentelingen van het wiel tbv het bepalen van de snelheid.
De rotatiesensor daarentegen meet het aantal pedaalslagen en zit nabij de trapas en is soms gecombineerd met de eventueel aanwezige krachtsensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OttiglioM
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 27-08 11:32
Tommie12 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 08:43:
Regeneratief remmen op een fiets gaat nooit doorbreken, dat is te complex, en het levert ook gewoon niks op. Het zou ook alleen maar werken met een achterwielmotor, en die doe het niet goed in de bergen…. Net waar regeneratief remmen dan nog een heel klein beetje verschil kan maken.
Interessant. Ik heb gezocht naar specifieke info omtrent deze bewering maar kan dat niet goed vinden. Iemand anders handiger in het zoeken. Of iemand die de kennis paraat heeft?

Achtergrond: Ik ben bijna 70. Mijn vrouw 62. Veel en vaak gefietst. Mijn geheel op spierkracht aangedreven fietsen zijn altijd een probaat hulpmiddel gebleken in mijn niet aflatende strijd tegen opkomende diabetes2. Momenteel wonen we we in een heuvelachtig gebied in Piemonte/Italië. Een tocht met 300 tot 400 hoogtemeters daarin is nog net te doen met een klassieke fiets. Maar niet meer zo als vroeger. De ouderdom komt met gebreken en spiermassaverlies is daar één van. Voor de echt leuke tochten met meerdere malen heuvel op heuvel af zoeken we dus een ebike. En juist in ons gebied lijkt het regeneratief remmen een mooie aanvulling op het verhogen van de actieradius.

Het wonen hier kost maar een schijntje in vergelijking met NL. Dus er is ruimte voor een paar mooie fietsen. Mits het de meerprijs waard is. Iemand een suggestie? Of info?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:10
OttiglioM schreef op maandag 10 februari 2025 @ 16:36:
[...]

Interessant. Ik heb gezocht naar specifieke info omtrent deze bewering maar kan dat niet goed vinden. Iemand anders handiger in het zoeken. Of iemand die de kennis paraat heeft?

Achtergrond: Ik ben bijna 70. Mijn vrouw 62. Veel en vaak gefietst. Mijn geheel op spierkracht aangedreven fietsen zijn altijd een probaat hulpmiddel gebleken in mijn niet aflatende strijd tegen opkomende diabetes2. Momenteel wonen we we in een heuvelachtig gebied in Piemonte/Italië. Een tocht met 300 tot 400 hoogtemeters daarin is nog net te doen met een klassieke fiets. Maar niet meer zo als vroeger. De ouderdom komt met gebreken en spiermassaverlies is daar één van. Voor de echt leuke tochten met meerdere malen heuvel op heuvel af zoeken we dus een ebike. En juist in ons gebied lijkt het regeneratief remmen een mooie aanvulling op het verhogen van de actieradius.

Het wonen hier kost maar een schijntje in vergelijking met NL. Dus er is ruimte voor een paar mooie fietsen. Mits het de meerprijs waard is. Iemand een suggestie? Of info?
Leuk dat je mijn post nog hebt terug gevonden.

Je kan lang denken over die meerprijs... volgens mij is het gewoon niet op de markt te vinden.
Kies gewoon een fiets met een 750 Wh batterij, en gaan maar.
En omdat je in heuvelachtig gebied woont, neem een fiets met middenmotor met 65Nm of meer, en zorg voor voldoende kleine versnellingen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cheiron
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:49
Ik heb die vraag helemaal gemist, maar mijn Klever X Comfort regenereert energie als je bergje af gaat. De speedpedelecs doen dat ook bij remmen heb ik begrepen. Geen idee waarom ze dat voor de normale e-bike niet hebben geimplementeerd.

Geen idee of het wat voorstelt overigens omdat ik nooit in echt bergachtig gebied heb gefietst. Wel regelmatig het accupercentage omhoog zien gaan na een viaduct oid.

Flickr PSN ID= cheironnl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
cheiron schreef op maandag 10 februari 2025 @ 17:32:
Ik heb die vraag helemaal gemist, maar mijn Klever X Comfort regenereert energie als je bergje af gaat. De speedpedelecs doen dat ook bij remmen heb ik begrepen. Geen idee waarom ze dat voor de normale e-bike niet hebben geimplementeerd.

Geen idee of het wat voorstelt overigens omdat ik nooit in echt bergachtig gebied heb gefietst. Wel regelmatig het accupercentage omhoog zien gaan na een viaduct oid.
Prima, ik leer bij.
Op de site van Klever zie ik die niet meer. Ik dacht dat Klever enkel speed pedelecs maakte, en dus helm en verzekering vereist.
Zo’n speed is niet de beste keuze voor steile hellingen, zeker niet met achterwielmotoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neb0
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 26-08 17:32
Strategie Decathlon succesvol, maar ten koste van wat? ‘Ernstige menselijke en ecologische gevolgen’.

Het bedrijf (met wereldwijd 100.000 werknemers) raakte tot voor kort zelden in opspraak, totdat het Franse onderzoeksplatform Disclosure eind 2023 onthulde dat Decathlon zijn producten via-via nog steeds in Rusland verkoopt.

Er wordt volgens Disclosure ook gebruik gemaakt van bedrijven die verantwoordelijk worden gehouden voor grootscheepse ontbossing in Brazilië.

,,Schaarse lonen in Bangladesh, kinderarbeid en mensenhandel in China: de belangrijkste leveranciers van Decathlon nemen in Azië hun toevlucht tot verschillende vormen van moderne slavernij.’’

Nog verontrustender zijn beelden waarin het aan het werk zetten van Oeigoeren en Noord-Koreanen wordt aangeprezen, groepen die in China vaak onder dwang werken.

https://www.destentor.nl/...ische-gevolgen~a091eba39/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
OttiglioM schreef op maandag 10 februari 2025 @ 16:36:
....
Interessant... .... lijkt het regeneratief remmen een mooie aanvulling op het verhogen van de actieradius.....
Regeneratief remmen is redelijk eenvoudig met een flinke direct drive "gearless hubmotor".
Dit omdat die volledig uit spoelen bestaat, flink groot en zwaar is en even eenvoudig stroom kan opnemen als afgeven. Je ziet ze met name in een 1000W plus uitvoering op speedpedelecs.

Zodra er reductietandwielen bij komen kijken en het daadwerkelijke naafmotortje een stuk kleiner is heeft het meer nadelen dan voordelen. Bij een middenmotor wordt het zelfs nog ingewikkelder, omdat daar een overbrenging naar het achterwiel bij betrokken is (ketting/riem)
Bij remmen zorgt bv een vrijloopwiel in de naafmotor, dat het het wiel harder kan draaien dan de motor die dan weer door de controller afgekoppeld wordt (>25km/h). Ook zal warmte waarschijnlijk een flinke rol gaan spelen bij de relatief kleine motor tgv wrijving en als deze meer toeren draait dan berekend is, mbt de stroomsterkte.
Met wat moeite zal het best mogelijk zijn, Het vereist dat de vrijloop wordt vastgezet en een aangepaste controller, maar vraag je af wat het oplevert mbt het laden van de accu.

interessante discussie

[ Voor 40% gewijzigd door elinx op 11-02-2025 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
goerriaan schreef op maandag 10 februari 2025 @ 07:27:
[...]

https://www.veloo.nl/coll...Cube&sort=price-ascending

Astu, als man een kalkhoff 5b en vrouw een cube 500 of als man een goekopere en kan je voor vrouwlief nog hoger segment/accu nemen.
De kalkhoff's zijn niet (meer) beschikbaar, lijkt me wel een mooie fiets. Het lijkt er alleen op dat de bagagedragers niet zo robuust zijn, voor een eventueel kinderzitje.

Ik kom er net ook achter dat de damesfiets wens van dubbele (rechte) standaard ontbreekt (zit doorgaans wel standaard op een moederfiets), zijn die bv op de cube makkelijk te vervangen ?

[ Voor 8% gewijzigd door mitsumark op 10-02-2025 21:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OttiglioM
Tommie12 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 16:43:
[...]
Leuk dat je mijn post nog hebt terug gevonden.

En omdat je in heuvelachtig gebied woont, neem een fiets met middenmotor met 65Nm of meer, en zorg voor voldoende kleine versnellingen.
De zoekfunctie was vriendelijk, behulpzaam en overzichtelijk :)

Wat betreft regeneratief remmen: Duidelijk. Veel gedoe voor weinig tot geen winst. Bij een minder grote accu kan natuurlijk ook gekozen worden voor een range extender erbij. Dat maakt de modelkeuze een stuk groter.

Verder heb ik me nog eens ingelezen omtrent midden of achtermotor. De middenmoter heeft de beste papieren. Iedereen preekt natuurlijk het liefst voor eigen parochie maar ik kom nogal wat verdedigers van de achtermotor tegen. Ook voor gebruik in heuvelachtig gebied. Het zou "natuurlijker" fietsen. Het is ook maar de vraag hoeveel jezelf nog wilt trappen. Indien je de motor het hoofdwerk wilt laten doen dan zonder meer de middenmoter.

Mijn dank. Ook voor de andere bijdragers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
OttiglioM schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 12:28:
....

Verder heb ik me nog eens ingelezen omtrent midden of achtermotor. De middenmoter heeft de beste papieren. ...achtermotor......Het zou "natuurlijker" fietsen. Het is ook maar de vraag hoeveel jezelf nog wilt trappen. ....
"Natuurlijker" fietsen is alleen mogelijk als een krachtsensor aanwezig is, die jouw trapkracht versterkt.
Veel naafmotoren zijn als eenvoudig (voordelig) systeem opgezet met alleen een rotatiesensor.

De oudere exemplaren hadden wel een eenvoudige krachtsensor aan bovenzijde ketting of bij de achternaaf (TMM serie) op de achtervork, die regelmatig gecalibreerd moesten worden omdat de nulwaarde verliep..
Recente modellen met naafmotor hebben nu ook een krachtsensor op de trapas, wat veel directer werkt.

Bij EU middenmotoren is dat andersom. Slechts enkele versies (bv Bafang) hebben alleen een rotatiesensor. Bij de meeste exemplaren zit de krachtsensor op de trapas.
Bij de krachtige US middenmotoren ontbrak de krachtsensor meestal en wordt icm gashendel gebruikt. Misschien dat daarom de achternaafmotor als natuurlijker werd ervaren.

[ Voor 3% gewijzigd door elinx op 11-02-2025 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:56

B64

elinx schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 13:35:
[...]
"Natuurlijker" fietsen is alleen mogelijk als een krachtsensor aanwezig is, die jouw trapkracht versterkt.
Veel naafmotoren zijn als eenvoudig (voordelig) systeem opgezet met alleen een rotatiesensor.

De oudere exemplaren hadden wel een eenvoudige krachtsensor aan bovenzijde ketting of bij de achternaaf (TMM serie) op de achtervork, die regelmatig gecalibreerd moesten worden omdat de nulwaarde verliep..
Recente modellen met naafmotor hebben nu ook een krachtsensor op de trapas, wat veel directer werkt.

Bij EU middenmotoren is dat andersom. Slechts enkele versies (bv Bafang) hebben alleen een rotatiesensor. Bij de meeste exemplaren zit de krachtsensor op de trapas.
Bij de krachtige US middenmotoren ontbrak de krachtsensor meestal en wordt icm gashendel gebruikt. Misschien dat daarom de achternaafmotor als natuurlijker werd ervaren.
Er zijn inmiddels genoeg naafmotoren met trapkrachtsensor, en hoewel die nog niet zo 'natuurlijk' fietsen als fietsen met middenmotor, komt het een heel eind in de buurt. Alleen bij het wegrijden voel je een vertraging van een fractie van een seconde, omdat zo'n systeem de beweging iets later waarneemt. Ook als je stopt met trappen is er een fractie van een seconde totdat de ondersteuning stopt; dit alles is uiteraard sterk afhankelijk van de rekenkracht van de controller, maar wel iets om rekening mee te houden in het dagelijks verkeer.

Mijn fiets met achterwielmotor heeft de krachtsensor overigens in/aan de trapas gemonteerd - dat is geen recent model, 6 jaar geleden aangeschaft en toen was 't al een overjarig model...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
B64 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 16:26:
....
Er zijn inmiddels genoeg naafmotoren met trapkrachtsensor, en hoewel die nog niet zo 'natuurlijk' fietsen als fietsen met middenmotor, komt het een heel eind in de buurt..... geen recent model, 6 jaar geleden aangeschaft ......
Ik wilde vooral aangeven dat een krachtsensor bij een naafmotor niet altijd vanzelfsprekend is, terwijl dit bij nagenoeg alle (EU) middenmotoren wel het geval is.

Het klopt dat over het algemeen de achternaaf motoren van een trapkrachtsensor zijn voorzien.
Dat was vroeger het geval en dat is nu het geval. Dit omdat de krachtsensor niet in de trapas werd ingebouwd, maar de via een plaat bij de achtervork of via de bovenketting spanning.
Daarvoor waren achternaaf motoren ook meestal zware direct drive motoren.
De compacte naafmotoren met reductietandwielen werden met name bij voorwielaandrijving geplaatst, waarbij een krachtsensor niet gebruikelijk was. Er waren wel ebikes met voorwielmotor en krachtsensor (bv Giant Twist), maar ook dat betreft een plaat nabij de trapas.

Met de opkomst van middenmotoren met de krachtsensor op de trapas kwam ook de losse krachtsensor op de trapas op de markt, die nu meestal wordt toegepast icm een naafmotor. Deze krachtsensor heeft een groter en vaak nauwkeuriger meetbereik en geeft daardoor veel natuurlijker signaal. Het is wel aan de controllersoftware hoe dit uiteindelijk aanvoelt bij fietsen..

[ Voor 26% gewijzigd door elinx op 12-02-2025 10:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zybertweak
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-08 22:26
B64 schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 07:11:
[...]
Een simpele aanpassing zou zijn dat je met een SP best op het fietspad mag, als je je aan de daar geldende snelheidslimiet houdt. Wil je harder, dan ga je naar de rijbaan. Met zo'n aanpassing zouden veel mensen een SP hebben gekocht, en niet de opgevoerde e-bike die ze nu hebben.
Ik heb een SP en kan je vertellen dat dit dankzij de aangevraagde ontheffing voor de provincie Utrecht al zo is zolang ik op het fietspad niet harder rijd als 30km/h :) .

[ Voor 5% gewijzigd door Zybertweak op 11-02-2025 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Zybertweak schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 21:18:
[...]

Ik heb een SP en kan je vertellen dat dit dankzij de aangevraagde ontheffing voor de provincie Utrecht al zo is zolang ik op het fietspad niet harder rijd als 30km/h :) .
Hebben ze toch wat verbetert 5 jaar later :D

Ik heb zelf ook wel nagedacht over een SP en dan misschien bij mooi weer ook eens commuten (15+15km), maar mede door verplichtingen waar ik ook aan moet voldoen tijdens ritje naar het dorp of touren met het gezin toch van afgezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
mitsumark schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 22:01:
[...]
Hebben ze toch wat verbetert 5 jaar later :D

Ik heb zelf ook wel nagedacht over een SP en dan misschien bij mooi weer ook eens commuten (15+15km), maar mede door verplichtingen waar ik ook aan moet voldoen tijdens ritje naar het dorp of touren met het gezin toch van afgezien.
Ik vind vooral het verbod op gravelpaden en zo nogal lastig. In Duitsland handhaven ze dat nogal streng.
De regels dateren nog uit de tijd dat 45km/h betekende dat je met een stinkende bromfiets onderweg was...

Maar je moet eerlijk zijn, als het druk is met fietsers en e-bikes tot 25km/h en een paar onverlaten proberen daar met een SP tussendoor te gaan, dan geeft het al snel een onveilig gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Tommie12 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 08:37:
Maar je moet eerlijk zijn, als het druk is met fietsers en e-bikes tot 25km/h en een paar onverlaten proberen daar met een SP tussendoor te gaan, dan geeft het al snel een onveilig gevoel.
Druk is het doorgaans alleen binnen de bebouwde kom, dan is 30 niet zoveel harder dan 25 (wat ik overigens in veel verkeerssituaties ook al gevaarlijk hard vindt).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• OttiglioM
Tommie12 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 16:43:
[...]
Het is gelukt! 800Wh en 85Nm. Of de kleinste versnelling klein genoeg is zal de praktijk moeten uitwijzen. Het is de Cube Kathmandu ONE 800 geworden. Voor mijn vrouw de 1.9 kilo zwaardere EE/lage instap versie.

Eerlijk gezegd heb ik in de loop van het leven wel afgeleerd vele maanden met keuzestress rond te lopen en na afloop nog steeds het knagende gevoel te hebben misschien toch net niet de meest optimale keuze gemaakt te hebben... :) Mede dankzij het solide advies alhier kon ik dus snel de knoop doorhakken. De lokale Cube store zit hier op 30 km afstand. We waren meteen aan de beurt en ze namen alle tijd. Ons Italiaans is wat gebrekkig maar nog altijd beter dan hun Engels. Inclusief een korting 3250 per stuk. Indien we in waren voor Provo wit konden we de fietsen meteen mee nemen maar voor ons, grijze muizen, zou de zwart/grijze versie op 25 februari geleverd kunnen worden. Die paar weken kunnen we nog wel wachten. Ik houd jullie graag op de hoogte omtrent de bevindingen op de hellingen. En de actieradius. Daar was het vooral om te doen.

• Flipswix
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11:01
Wat een keuzestress..

Ik zit mij momenteel te orienteren op een ebike voor mij en mijn partner. Hoewel we bijv. een Veloretti Ace en Ivy supermooi vinden zijn die toch wat aan de prijs. Daarop kwam ik bij Qwic terecht. Ze hebben met de Premium i Auto een mooie fiets voor een redelijke prijs (zo'n 2200-2400 euro) Met een 540wh accu, Bafang m200 motor en een Enviolo Automatic naaf. Het ontwerp spreekt me ook erg aan.
https://fietsenstunt.nl/qwic-premium-i-auto-heren

Daar tegenover staat de oerdegelijke Gazelle Chamonix c7 HMS. Zo'n 500wh accu, Shimano Steps E6100 en een Nexus 7 naaf. Alles voor rond de 2500 euro.
https://www.fietsvoordeel...x-c7-hms-2024-grijs-heren

Nu weet ik niet waar ik goed aan doe. Qwic heeft een doorstart gemaakt maar was failliet gegaan, dus hoe betrouwbaar is die toko en daarmee de kwaliteit van de fietsen? En Bafang lijkt meer koppel te leveren en schijnt iets stiller te zijn dan de Shimano. Maar shimano klinkt mij, zeker icm Gazelle toch wat betrouwbaarder in de oren. Ook zijn de banden bij de Gazelle weer wat dikker.. Nu hoop ik lang te doen met de fietsen en heb ik geen zin in een fiets die snel is doorgeroest ofzo.

Hoe kijken jullie tegen deze twee fietsen aan? Ik neig zelf naar de Qwic, mede vanwege de enviolo naaf.

[ Voor 5% gewijzigd door Flipswix op 13-02-2025 01:35 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14:45
Flipswix schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 01:18:
Wat een keuzestress..

Ik zit mij momenteel te orienteren op een ebike voor mij en mijn partner. Hoewel we bijv. een Veloretti Ace en Ivy supermooi vinden zijn die toch wat aan de prijs. Daarop kwam ik bij Qwic terecht. Ze hebben met de Premium i Auto een mooie fiets voor een redelijke prijs (zo'n 2200-2400 euro) Met een 540wh accu, Bafang m200 motor en een Enviolo Automatic naaf. Het ontwerp spreekt me ook erg aan.

Daar tegenover staat de oerdegelijke Gazelle Chamonix c7 HMS. Zo'n 500wh accu, Shimano Steps E6100 en een Nexus 7 naaf. Alles voor rond de 2500 euro.

Nu weet ik niet waar ik goed aan doe. Qwic heeft een doorstart gemaakt maar was failliet gegaan, dus hoe betrouwbaar is die toko en daarmee de kwaliteit van de fietsen? En Bafang lijkt meer koppel te leveren en schijnt iets stiller te zijn dan de Shimano. Maar shimano klinkt mij, zeker icm Gazelle toch wat betrouwbaarder in de oren. Ook zijn de banden bij de Gazelle weer wat dikker.. Nu hoop ik lang te doen met de fietsen en heb ik geen zin in een fiets die snel is doorgeroest ofzo.

Hoe kijken jullie tegen deze twee fietsen aan? Ik neig zelf naar de Qwic, mede vanwege de enviolo naaf.
In dit geval vergeet die Enviolo naaf. Ga niet voor een Qwic.

De oude M200 motor is ruk. De vertegenwoordiger van Bafang zij mij zelf dat die ondermaats waren. En die ervaring heb ik ook in de werkplaats. Gelukkig heb ik die zelf nooit verkocht. De huidige Bafang M420 motor is veel beter. Dikke maar: die M420 is beter maar niet bij Qwic.

Bij Bafang mag de fietsfabrikant te veel zelf bepalen. Zelf eigen onderdelen aankoppelen en eigen software op de motor. En Qwic heeft dat zo verprutst dat de nieuwere M400 en M420 motoren bij hen ook kapot gaan.

Bovendien geeft Qwic geen garantie meer op oude fietsen. En Bafang rekent met leverdatum aan merk. Dus je hebt in praktijk géén fabrieksgarantie op deze overjarige fietsen die wél kapot gaan. Enkele Qwic staan nog bij lokale winkels waar je dan nog garantie kunt vragen. Veel zijn er al verhandeld en staan bij stunters die echt geen nieuwe motor voor je gaan betalen.

En ga even bij een lokale winkel kijken voor je bij die stunters een fiets koopt. Heb je later profijt van. Ik zie bij die Qwic modeljaar 2025 staan, daar begint de eerste leugen al.

Ik had precies diezelfde herenfiets uit een partij. Ik heb hem voor onder de duizend naar de handel weggedaan, omdat ik deze kwaliteit niet aan een klant wil verkopen. Dat zegt wel ongeveer genoeg.

[ Voor 6% gewijzigd door Foxhill op 13-02-2025 08:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rostvertol-Mil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-08 21:26
elinx schreef op maandag 10 februari 2025 @ 19:50:
[...]
Regeneratief remmen is redelijk eenvoudig met een flinke direct drive "gearless hubmotor".
Dit omdat die volledig uit spoelen bestaat, flink groot en zwaar is en even eenvoudig stroom kan opnemen als afgeven. Je ziet ze met name in een 1000W plus uitvoering op speedpedelecs.

Zodra er reductietandwielen bij komen kijken en het daadwerkelijke naafmotortje een stuk kleiner is heeft het meer nadelen dan voordelen. Bij een middenmotor wordt het zelfs nog ingewikkelder, omdat daar een overbrenging naar het achterwiel bij betrokken is (ketting/riem)
Bij remmen zorgt bv een vrijloopwiel in de naafmotor, dat het het wiel harder kan draaien dan de motor die dan weer door de controller afgekoppeld wordt (>25km/h). Ook zal warmte waarschijnlijk een flinke rol gaan spelen bij de relatief kleine motor tgv wrijving en als deze meer toeren draait dan berekend is, mbt de stroomsterkte.
Met wat moeite zal het best mogelijk zijn, Het vereist dat de vrijloop wordt vastgezet en een aangepaste controller, maar vraag je af wat het oplevert mbt het laden van de accu.

interessante discussie
M'n Tout-Terrain heeft een Neodrives "gearless hubmotor" in combinatie met een Pinion C bak. Deze kan inderdaad ook regeneratief remmen, dat doe je dan door de - knop ingedrukt te houden. Echt hard remmen is het zeker niet en er zit toch wel een reactietijd in. Voor het Nederlandse terrein en verkeer is het IMHO dan ook vooral een gimmick. In een bergachtige omgeving zou het interessant kunnen zijn, maar mijn gevoel zegt dat het moeten wel hele lange afdalingen zijn om een merkbaar verschil op te leveren.

Over de trapondersteuning ben ik overigens zeer te spreken, de motor heeft een geïntrigeerde krachtsensor en deze reageert echt prima.

dot.blaat

• PandoraBoy
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 28-08 15:37
Is er al iemand in geslaagd om de hartslagmeting van de Polar Pacer Pro te laten verschijnen op de display van een Bosch Kiox 6760?
De verbinding met Bluetooth lukt, ze connecteren maar ik zie niets verschijnen bij bpm op het display van de Kiox.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• B64

B64

Flipswix schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 01:18:
Wat een keuzestress..

Op de site van Qwic is terug te vinden dat die Premium I Auto werd geïntroduceerd in modeljaar 2021 (dus voor het faillissement) en dat ze momenteel geen fietsen in die modelserie hebben. Dan kan het dus geen 2025-fiets zijn zoals op die webshop staat vermeld (ze stunten dus niet alleen met prijzen... |:( )
Met dat in het achterhoofd, en de info van @Foxhill mbt betrouwbaarheid en fabrieksgarantie lijkt me dat dus een no-brainer. Zo groot is het prijsverschil met die Gazelle nou ook weer niet...

En de Gazelle staat dus bij een keten met fysieke winkels waar je evt een proefrit kunt maken, wat ik zeker zou doen als ik jou was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:39

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Gisteren mijn eerste ritje gemaakt op een fietspad met de nodige natte bladeren en blubber, en ik kan zeggen dat deze baggerflap zijn werk prima doet :)
In plaats van een hele rits blubber over mijn frame blijft dit nu beperkt tot de onderkant van de Bosch motor. En dit is simpel schoon te vegen. Ook mijn broek en schoenen blijven droog.
Dus ik kan deze flap aanraden (in ieder geval voor mijn Cube Kathmandu).

Mijn muziekcollectie op Discogs

• Kever69
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08-06 12:09
Ik wil binnenkort een ebike kopen.
Gebruik is een paar keer per week naar het station (5 km), boodschappen, wat korte ritjes in de buurt en bij mooi weer een toertochtje in het weekend.

Ik heb op een aantal fietsen van Gazelle en Cube gereden. Op basis hiervan heb ik de volgende shortlist gemaakt:

Cube Supreme Hybrid Comfort Pro modeljaar 2024 (2999 euro)
https://archiv.cube.eu/nl/2024/732132

Bosch Performance (smart) met 65 Nm en Nexus 8 naaf. Vraag is deze naaf inderdaad geschikt voor de Bosch Performance, zie deze combinatie niet bij andere merken.
Intuvia 100 scherm

Cube Supreme Hybrid Comfort Pro
https://www.cube.eu/cube-...o-625-grey-n-lunar/813210

Enviolo City naaf
Bosch Performance motor (smart) met 75 Nm
Nadeel (?) naaf is maar net geschikt voor de kracht van deze motor. Bij andere merken zie ik een Eviolo Trekking naaf.
Kiox 300 scherm

Gazelle Ultimate C8 (2024) 3299 euro
Bosch Activeline Plus (smart) motor en 500 accu
Voordeel, riem aandrijving
Nadeel monoshock voorvork en geen verende zadelpen.
Purion 200 scherm

Alle 3 de fietsen zijn verkrijgbaar bij een lokale fietsenmaker met 5 jaar garantie.

Ik weet dat de Gazelle een actievere zithouding heeft tov de Cubes. Heb op de Cube en de Gazelle een half uur gereden. Zowel de Cube als de Gazelle vind ik goed rijden, alleen aan de houding op de Gazelle moest ik even wennen, de Cube voelde direct vertrouwd.

Eerste opwelling is keuze voor een van de Cube omdat deze het goedkoopste zijn en de beste specificaties hebben. Wat mij doet twijfelen is of de Nexus 8 naaf en de Enviolo City naaf wel sterk genoeg zijn voor de Bosch Performance motor. Op de fiets met enviolo heb ik trouwens nog niet gereden.
De cubes zijn ook verkrijgbaar met een 500 accu, dan zijn ze 150 euro goedkoper.

Wat zijn jullie gedachten bij de Cube, of is de Gazelle een veiligere keus

• GeorgeBfast
Zijn beide niet slecht alleen bij Cube krijg je meer voor je geld.

• B64

B64

Kever69 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 16:39:
Ik wil binnenkort een ebike kopen.
Gebruik is een paar keer per week naar het station (5 km), boodschappen, wat korte ritjes in de buurt en bij mooi weer een toertochtje in het weekend.

Ik heb op een aantal fietsen van Gazelle en Cube gereden. Op basis hiervan heb ik de volgende shortlist gemaakt:

Cube Supreme Hybrid Comfort Pro modeljaar 2024 (2999 euro)
https://archiv.cube.eu/nl/2024/732132

Bosch Performance (smart) met 65 Nm en Nexus 8 naaf. Vraag is deze naaf inderdaad geschikt voor de Bosch Performance, zie deze combinatie niet bij andere merken.
Intuvia 100 scherm

Cube Supreme Hybrid Comfort Pro
https://www.cube.eu/cube-...o-625-grey-n-lunar/813210

Enviolo City naaf
Bosch Performance motor (smart) met 75 Nm
Nadeel (?) naaf is maar net geschikt voor de kracht van deze motor. Bij andere merken zie ik een Eviolo Trekking naaf.
Kiox 300 scherm

Gazelle Ultimate C8 (2024) 3299 euro
Bosch Activeline Plus (smart) motor en 500 accu
Voordeel, riem aandrijving
Nadeel monoshock voorvork en geen verende zadelpen.
Purion 200 scherm

Alle 3 de fietsen zijn verkrijgbaar bij een lokale fietsenmaker met 5 jaar garantie.

Ik weet dat de Gazelle een actievere zithouding heeft tov de Cubes. Heb op de Cube en de Gazelle een half uur gereden. Zowel de Cube als de Gazelle vind ik goed rijden, alleen aan de houding op de Gazelle moest ik even wennen, de Cube voelde direct vertrouwd.

Eerste opwelling is keuze voor een van de Cube omdat deze het goedkoopste zijn en de beste specificaties hebben. Wat mij doet twijfelen is of de Nexus 8 naaf en de Enviolo City naaf wel sterk genoeg zijn voor de Bosch Performance motor. Op de fiets met enviolo heb ik trouwens nog niet gereden.
De cubes zijn ook verkrijgbaar met een 500 accu, dan zijn ze 150 euro goedkoper.

Wat zijn jullie gedachten bij de Cube, of is de Gazelle een veiligere keus
Ik zou zeker een keer gaan proefrijden met de Eviolo, de meningen erover zijn ernstig verdeeld namelijk. Er zijn mensen die nooit meer zonder willen, en mensen die het helemaal niks vinden. Wellicht dat een proefrit (bij voorkeur een wat langere) je keuze makkelijker maakt.

De Enviolo en de Nexus 8 zijn sterk genoeg voor de betreffende motoren. Maar hou er wel rekening mee dat een Enviolo minder efficiënt is, er gaat dus meer energie verloren in de aandrijving. Niet iets wat je bij het fietsen direct merkt, maar het systeem zal wat meer energie verbruiken om dezelfde snelheden te rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Levee
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17-08 22:01
Mijn 2de hands Gazelle Ultimate C380 Elite is aangekomen. Kwam uit Duitsland via Rebike en was binnen 3 dagen bezorgd. So far so good. Schitterende fiets om te zien en minder dan 300 km gereden (bijna verdacht weinig). Op 1e oog was de enige schade wat lakschade op het achterspatbord en bagagedrager, prima op te lossen met een zwarte lakstiftje. Een groter probleem was echter dat de handbediening voor de ondersteuning niet werkte. Dit bleek te komen doordat de bevestigingsklem van het Bosch Intuvia scherm is afgebroken, waardoor hij niet altijd helemaal in de goede positie stond. Nieuwe bevestiging is 30 euro dus ook geen groot probleem, maar dit was niet aangeven door Rebike.

Echter... Ik voel vrijwal constant trillingen door de pedalen en soms het frame tijdens het fietsen. De trillingen zijn aanwezig bij alle ondersteuningsniveaus en lijken te komen vanuit de Bosch Performance Line motor, zijn ook deels aanwezig zonder ondersteuning. Ik lees hier ook dat de Schwalbe Energizer banden erge trillingen kunnen veroorzaken. Ben ik nou te kritisch als ik van een elektrische fiets verwacht dat de rit trillingloos is?

Ik heb mijn lesje in elk geval geleerd en koop de volgende keer van de lokale FM.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TfAWVyHYZgcSvLagsnm4kHStPPo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LkdLpp34iRK8AWfIiFGHjPyD.jpg?f=fotoalbum_large

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:58
Ik heb al 5 jaar dezelfde fiets mét in het begin exact dezelfde klacht: die Schwalbe Energizer Plus banden vervangen door Continental Urban Contact 50-622 en je weet niet waar je op rijdt....

• Levee
Simple mind schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 21:28:
Ik heb al 5 jaar dezelfde fiets mét in het begin exact dezelfde klacht: die Schwalbe Energizer Plus banden vervangen door Continental Urban Contact 50-622 en je weet niet waar je op rijdt....
Net weer een proefritje gemaakt en de vibraties lijken toch echt samen te gaan met ondersteuning van de motor, hoewel er ook lichte vibraties aanwezig zijn met de motor uit. Ik ben in dubio, want verder is het echt een voortreffelijke fiets.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Simple mind schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 21:28:
Ik heb Schwalbe Energizer Plus banden en merk daar niks van, rijdt perfect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:22
Levee schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 21:53:
[...]

Net weer een proefritje gemaakt en de vibraties lijken toch echt samen te gaan met ondersteuning van de motor, hoewel er ook lichte vibraties aanwezig zijn met de motor uit. Ik ben in dubio, want verder is het echt een voortreffelijke fiets.
Het kan ook van de riem(spanning) komen. Mijn Ultimate C8 had het ook. Ik weet dat het na de 1e onderhoudsbeurt al een stuk minder was omdat ze toen de riem op de juiste spanning hebben gezet. Misschien moet het ook allemaal een beetje inlopen. Bij mij is het weg, of valt het me niet meer op, maar ik ben inmiddels ook 25.000 km verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:23
[...]

Ik heb zojuist bij de winkel waar ik de fiets heb gekocht zonder problemen mijn 2A smart lader omgeruild voor een 4A exemplaar. Ik moest 40 euro bijbetalen.
Een no-brainer wat mij betreft; van 12 naar 6 uur voor een volle laadbeurt.

De eerste rondjes op de Cube bevallen mij tot nu toe uitstekend :)
Lekker snel optrekken, comfortabel fietsen. Met zo'n riem is de fiets ook lekker stil, en hoor je soms alleen de motor zoemen als deze wat vermogen levert.
Ik moet in de Flow app nog even de profielen instellen. Want standaard staan deze vier profielen op dezelfde standaardwaarden lijkt het, en is er dus geen verschil.
Het schermpje werkt fijn en is in het volle licht goed afleesbaar. Voor mij voldoet deze voor nu; een groter Kiox scherm ga ik niet nodig hebben.
De Enviolo traploze versnelling is wel even wennen. Het draaien gaat wat stroever, en soms is het even zoeken naar de juiste cadans maar dat zal gewenning zijn.
Voor de rest ook gewoon een prachtige fiets om te zien, en om op gezien te worden :P
Even wat foto's van de fiets die ik lekker veilig en warm in mijn hal kan zetten:

Fiets
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ik ben gisteren ook weze proef fietsen op deze Kathmandu, erg fijne fiets! Twee weken geleden op een Cube Editor gezeten, die vond ik nog wel een slag mooier eruitzien, maar te weinig instelbaar en te weinig vering (geen) om comfortabel genoeg te fietsen op wat langere afstanden. Ik neig er erg naar om ja te zeggen tegen de Cube Kathmandu, degene waar ik op fietste zou ik dan binnen enkele dagen mee kunnen nemen. Verder lijken ze zeer moeizaam leverbaar, dus het is wel een beetje nu of nooit / veel later. Heb jij in de afgelopen week wellicht nog andere ervaringen opgedaan dan je in gequote post meldde?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

jurjen_g schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 08:12:
[...]

Ik ben gisteren ook weze proef fietsen op deze Kathmandu, erg fijne fiets! Twee weken geleden op een Cube Editor gezeten, die vond ik nog wel een slag mooier eruitzien, maar te weinig instelbaar en te weinig vering (geen) om comfortabel genoeg te fietsen op wat langere afstanden. Ik neig er erg naar om ja te zeggen tegen de Cube Kathmandu, degene waar ik op fietste zou ik dan binnen enkele dagen mee kunnen nemen. Verder lijken ze zeer moeizaam leverbaar, dus het is wel een beetje nu of nooit / veel later. Heb jij in de afgelopen week wellicht nog andere ervaringen opgedaan dan je in gequote post meldde?
Vanwege werk en het koude weer is het nog steeds bij korte ritjes gebleven. Hopelijk ga ik dit weekend een wat langere rit maken, maar meer dan een km of 15-20 zal het niet worden.
Wel probeer ik de verschillende standen uit. Zo is de Eco stand wel echt zuinig, maar dan heb je ook minimale ondersteuning. En met mijn behoorlijk fitte 45 jaar is dit wellicht de stand die ik het meest moet ga gebruiken :P
Met de Auto+ stand zit je binnen no time op de 25 km/u en dat fietst wel erg prettig.

De bike lock/unlock via BT op je telefoon via de Flow app werkt ook zonder problemen.

De Enviolo schakeling is wel wennen, met de wat stroeve draaiknop aan het stuur. Maar deze reageert wel erg soepel en vlotjes, en zonder geluid. Ik zou dit wel even goed testen, en eventueel voor een meerprijs de Enviolo Automatiq overwegen.
Al lees ik her en der dat het goedkoper kan zijn om deze achteraf toe te voegen. Ik zie een soort kit online voor rond de 400 euro, en dan kun je het zelf doen. Geen idee of je voor die 400 euro dan ook klaar bent. Dit ga ik later nog eens uitzoeken (tenzij iemand hier het weet).

De fiets is erg stil. In de auto+ mnodus kun je de motor zachtjes horen zoemen. En dat is het ook wel. Geen rammelende ketting en derailleur. Wat dat betreft is een riem ipv een ketting wel een must vind ik zelf.
Ook is de fiets hierdoor behoorlijk onderhoudsvrij.

Ook de remmen zijn goed, zelfs bij nat weer. Ze kunnen na een regenbui wel wat geluid maken, maar dat blijft dan bij 1 of 2 keer omdat dan zowel remblok als remschijf vochtig zijn (denk ik).

Tot zo ver mijn beperkte ervaringen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zybertweak
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-08 22:26
[b]
Ik vind vooral de zware snorfiets brommers die met 35km/u op het fietspad rijden een probleem voor de veiligheid. Een SP is toch wel een stuk lichter en daardoor ook minder gevaarlijk mocht je ermee in botsing komen en ze staan veel sneller stil als er geremd moet worden. Op.paden waar brommers toegestaan zijn vind ik die ook veel gevaarlijker dan een SP. Brommers rijden vaak harder dan een SP, 50-60km/uur waarbij een SP meestal 35-max45 rijd. En ze kunnen ook weer vanwege het gewicht veel meer ellende veroorzaken dan een SP. Ze zouden een limiet op gewicht moeten instellen op het fietspad en dat bij wet vast moeten leggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitsumark
Zybertweak schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 10:05:
[...]

Ik vind vooral de zware snorfiets brommers die met 35km/u op het fietspad rijden een probleem voor de veiligheid. Een SP is toch wel een stuk lichter en daardoor ook minder gevaarlijk mocht je ermee in botsing komen en ze staan veel sneller stil als er geremd moet worden. Op.paden waar brommers toegestaan zijn vind ik die ook veel gevaarlijker dan een SP. Brommers rijden vaak harder dan een SP, 50-60km/uur waarbij een SP meestal 35-max45 rijd. En ze kunnen ook weer vanwege het gewicht veel meer ellende veroorzaken dan een SP. Ze zouden een limiet op gewicht moeten instellen op het fietspad en dat bij wet vast moeten leggen.
Volgens mij heeft het gewicht helemaal niet zoveel impact, ook niet op remweg, snelheid uiteraard wel.
Of het nu 80+30kg is of 80+70, net iets meer energie inderdaad.
Verschil tussen 30-35 en 50-60 kmpu is VEEL groter.
E=1/2*m*v^2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Levee schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 21:11:
Mijn 2de hands Gazelle Ultimate C380 Elite is aangekomen. Kwam uit Duitsland via Rebike en was binnen 3 dagen bezorgd. So far so good. Schitterende fiets om te zien en minder dan 300 km gereden (bijna verdacht weinig). Op 1e oog was de enige schade wat lakschade op het achterspatbord en bagagedrager, prima op te lossen met een zwarte lakstiftje. Een groter probleem was echter dat de handbediening voor de ondersteuning niet werkte. Dit bleek te komen doordat de bevestigingsklem van het Bosch Intuvia scherm is afgebroken, waardoor hij niet altijd helemaal in de goede positie stond. Nieuwe bevestiging is 30 euro dus ook geen groot probleem, maar dit was niet aangeven door Rebike.

Echter... Ik voel vrijwal constant trillingen door de pedalen en soms het frame tijdens het fietsen. De trillingen zijn aanwezig bij alle ondersteuningsniveaus en lijken te komen vanuit de Bosch Performance Line motor, zijn ook deels aanwezig zonder ondersteuning. Ik lees hier ook dat de Schwalbe Energizer banden erge trillingen kunnen veroorzaken. Ben ik nou te kritisch als ik van een elektrische fiets verwacht dat de rit trillingloos is?

Ik heb mijn lesje in elk geval geleerd en koop de volgende keer van de lokale FM.

[Afbeelding]
Waarom stel je de verkopende partij niet op de hoogte van de gebreken? Dan kun je ook die 30 euro claimen. Je hebt gewoon garantie lijkt mij.
Ik neem aan dat de fiets alsnog niet goedkoop was, dus een klacht is meer dan gegrond.
300km lijkt mij ook weinig, je kan eens kijken of dit getal een simpele optalsom is van de gereden ritten, óf echt het aantal km's dat je direct uit de motor uitleest. In mijn Bosch Flow app zie ik namelijk ook 2 verschillende getallen (en bij mij maar met 2km verschil).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Levee
Nog wat beter op gelet en de vibraties komen van de banden (in elk geval niet de motor). Je voelt ze alleen als je trapt omdat je dan kracht zet op het pedaal, daardoor dacht ik eerst dat ze vanuit de motor kwamen. Ik zal eerst wat kms op deze banden zetten en ze dan vervangen. :)
Nyarlathotep schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 14:21:
[...]

Waarom stel je de verkopende partij niet op de hoogte van de gebreken? Dan kun je ook die 30 euro claimen. Je hebt gewoon garantie lijkt mij.
Deze reparatie wordt inderdaad ook gewoon vergoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Levee schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 15:17:
Nog wat beter op gelet en de vibraties komen van de banden (in elk geval niet de motor). Je voelt ze alleen als je trapt omdat je dan kracht zet op het pedaal, daardoor dacht ik eerst dat ze vanuit de motor kwamen. Ik zal eerst wat kms op deze banden zetten en ze dan vervangen. :)

[...]

Deze reparatie wordt inderdaad ook gewoon vergoed.
Die vibratie heb ik al vanaf het begin met mijn Gazelle Ultimate en het kan in ieder geval geen kwaad. Hoog waarschijnlijk heeft het met de riemspanning te maken. Als ik de riem strak zet door flink vermogen erop te zetten fietst het glad. Het is ook een keuze. Door de riem goed strak te zetten slijten de lagers veel eerder, maar té los mag zeker niet. Als de riem doorslaat beschadig je hem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:40
Een riem zorgt voor iets onrust in de aandrijflijn. Een ketting is rustiger. Als je nog helemaal geen riem gewend bent, kan je dit in het begin merken.
Hetzelfde geldt voor de middenmotor. De veroorzaakt ook wat onrust in de aandrijving. Ook hier raak je aan gewend.
Zijn beide nieuw voor je, dan merk je het zeker wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XpanD
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Maakt/maakte de fiets bij jullie ook een licht krakend geluid? Heb zelf recent een tweedehands C380 HMB gekocht (bij een dealer), en heb daar ook een trilling bij hogere krachten/snelheden. Dit gaat bij mij wel gepaard met wat geluid, klinkt alsof het van het stuur komt. (of iets in die richting)

Moet er binnenkort maar een keer naar laten kijken, interessant om dit zo te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superlion
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18-08 22:43
Ik heb een vraag over de Nationale Fietsbon
Ik heb met een electrische fiets aangeschaft en ga deze met het fietsplan van mijn werkgever verrekenen
Bij de rijwielhandel waar ik de fiets heb gekocht zei men dat ik de Nationale Fietsbon via de werkgever kan krijgen
Vandaag bij mijn werkgever gevraagd en deze wist van niks, ze konden alleen de Fietsbon met het fietsplan verrekenen
Dus hoe en waar kan ik de Nationale Fietsbon kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mguzz
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:28
En de volgende leverancier in de rij is failliet: Brekr.

https://nieuwsfiets.nu/20...vraagt-faillissement-aan/

[ Voor 45% gewijzigd door mguzz op 14-02-2025 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:58
Levee schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 15:17:
Preciesi. Die Schwalbes zijn echt enorme lawaaimakers. Maar dat merk je pas als je ze vervangt. Ik dacht eerst ook: motor, riem, trapas, pedalen, hoort zo, etc.
Maar banden vervangen loste alles op. Ik zou niet wachten. En meteen 50 breed ipv 47. En áls ze leverbaar zijn: die Conti's monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 28-08 12:45
mitsumark schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 10:19:
[...]

Volgens mij heeft het gewicht helemaal niet zoveel impact, ook niet op remweg, snelheid uiteraard wel.
Of het nu 80+30kg is of 80+70, net iets meer energie inderdaad.
Verschil tussen 30-35 en 50-60 kmpu is VEEL groter.
E=1/2*m*v^2
De kinetische energie maakt niet uit, de impact van een botsing wordt bepaald door de kracht die uitgeoefend wordt in korte tijd. Kracht = massa x versnelling. Daarom spreekt men van delta V, als maat voor versnelling, namelijk de verandering van snelheid. Gewicht doet er wel toe, de impuls of klap die je krijgt na een botsing is massa x snelheid. Totale impuls blijft gelijk dus m1 x v1 = m2 x v2. Snelheid doet er ook toe maar niet kwadratisch enkel lineair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
mv_ak schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 10:37:
[...]

De kinetische energie maakt niet uit, de impact van een botsing wordt bepaald door de kracht die uitgeoefend wordt in korte tijd. Kracht = massa x versnelling. Daarom spreekt men van delta V, als maat voor versnelling, namelijk de verandering van snelheid. Gewicht doet er wel toe, de impuls of klap die je krijgt na een botsing is massa x snelheid. Totale impuls blijft gelijk dus m1 x v1 = m2 x v2. Snelheid doet er ook toe maar niet kwadratisch enkel lineair.
Je zet wel een paar formules bij elkaar, maar je interpreteert ze niet goed.

De kracht die je voelt bij een botsing is het belangrijkst, maar die komt net voort uit de energie die er op dat moment uitgewisseld wordt.
Daarom is de massa belangrijk, maar de snelheid (verschil) is dubbel zo belangrijk.

De impuls gebruik je om de wet van behoud van beweging te berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Levee
XpanD schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 16:28:
Maakt/maakte de fiets bij jullie ook een licht krakend geluid? Heb zelf recent een tweedehands C380 HMB gekocht (bij een dealer), en heb daar ook een trilling bij hogere krachten/snelheden. Dit gaat bij mij wel gepaard met wat geluid, klinkt alsof het van het stuur komt. (of iets in die richting)

Moet er binnenkort maar een keer naar laten kijken, interessant om dit zo te lezen.
Nee, fiets is helemaal stil (heerlijk).

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• jurjen_g
jurjen_g schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 08:12:
[...]

Ik ben gisteren ook weze proef fietsen op deze Kathmandu, erg fijne fiets!
...
Nou, knoop doorgehakt en kon hem gelijk meekrijgen. Tot mijn verrassing zat er een 4A lader bij, dat scheelt weer wat(t).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JLkBXSS3A6GIIO24WKkyCyRJXak=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LtSHbHkImis54FKoaVsmodHa.jpg?f=fotoalbum_large
Het is dus de Cube Kathmandu Hybrid Comfort Pro 2025, maatje 58 in de kleur Night/Chrome geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
mv_ak schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 10:37:
[...]

Klopt, bij een botsing is "vertraging" inderdaad ook een hele grote factor, zeker bij hoofdletsel, maar dat begint pas echt van belang te zijn wanneer de gewichtsverschillen nog veel groter zijn (bv bij fiets vs auto).
Ik denk niet dat het gewichtsverschil tussen een fiets van 30kg (+80kg berijder) of een snorbrommer van 70kg +80kg) het verschil gaat maken.
Daarnaast maakt het gewicht voor de remweg/afstand niks uit, snelheid wel.

[ Voor 22% gewijzigd door mitsumark op 15-02-2025 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Niet dat ik iets wil promoten, maar hoeveel van jullie fietsen wel eens met de SP gewoon op het fietspad (25kmpu), en dan misschien ook nog zonder helm?
Ik vraag me af of je daar echt vaak boetes voor gaat ontvangen. Het is dus niet de bedoeling om met 45 over het fietspad binnen de bebouwde kom te scheuren.
Ik zit er echt steeds meer aan te denken om een SP voor woon-werk te kopen, waarmee ik ook gewoon kan touren met het gezin, naar het dorp, of dochter naar school brengen (er mag vaak ook geen kinderzitje op).
Maar ik vertik het om er twee fietsen voor te moeten kopen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 13:58
mitsumark schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 15:57:
Niet dat ik iets wil promoten, maar hoeveel van jullie fietsen wel eens met de SP gewoon op het fietspad (25kmpu), en dan misschien ook nog zonder helm?
Ik vraag me af of je daar echt vaak boetes voor gaat ontvangen. Het is dus niet de bedoeling om met 45 over het fietspad binnen de bebouwde kom te scheuren.
Ik zit er echt steeds meer aan te denken om een SP voor woon-werk te kopen, waarmee ik ook gewoon kan touren met het gezin, naar het dorp, of dochter naar school brengen (er mag vaak ook geen kinderzitje op).
Maar ik vertik het om er twee fietsen voor te moeten kopen...
Is dit niet gewoon illegaal? Anders mag ik met de motor ook op het fietspad zonder helm als ik maar onder de 25 blijf?

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Vogels60 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 16:09:
[...]

Is dit niet gewoon illegaal? Anders mag ik met de motor ook op het fietspad zonder helm als ik maar onder de 25 blijf?
Ja, het zal illegaal zijn (ook met helm), al is een motor natuurlijk nog weer een hele andere categorie dan een "bromfiets".
Wat mij betreft ligt de morele grens ertussen, maar risico op een boete is er zeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 13:58
mitsumark schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 16:18:
[...]

Ja, het zal illegaal zijn (ook met helm), al is een motor natuurlijk nog weer een hele andere categorie dan een "bromfiets".
Wat mij betreft ligt de morele grens ertussen, maar risico op een boete is er zeker.
Ik denk dat als je betrokken raakt bij een ongeluk, ook al fietst er iemand tegen jou aan de rapen flink gaar zijn en je dus eigenlijk de kans op zo'n situatie niet wilt creëeren.

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeorgeBfast
jurjen_g schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 13:32:
[...]

Nou, knoop doorgehakt en kon hem gelijk meekrijgen. Tot mijn verrassing zat er een 4A lader bij, dat scheelt weer wat(t).

[Afbeelding]
Het is dus de Cube Kathmandu Hybrid Comfort Pro 2025, maatje 58 in de kleur Night/Chrome geworden.
Heel mooie fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Vogels60 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 16:23:
[...]

Ik denk dat als je betrokken raakt bij een ongeluk, ook al fietst er iemand tegen jou aan de rapen flink gaar zijn en je dus eigenlijk de kans op zo'n situatie niet wilt creëeren.
Goed punt, jammer, met een 25kmfiets is de commute 15 minuten langer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OttiglioM
2cvman schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 11:03:
[...]
Maar pas op, de Compact II/ X21 heeft smallere wielgoten dan de Uebler F24 versie.
Daar kwam ik achter omdat mijn Koga banden heeft van 62 mm breed, en die passen niet in de gootjes van de compact II.
Heb je een fiets met brede banden, ga sowieso dan voor de F24. Perfecte drager!!
Mijn dank. De F24 besteld bij Amazon Italië. 433,58. Gratis bezorgd komende dinsdag. Wordt onze 3e fietsendrager. Helaas niet kantelbaar.

Onze nog goed werkende Thule uit 2001 hebben we al zo gigantisch veel kilometers mee gemaakt (1 a 2x per jaar Italië - Nederland v.v.) dat ie wel eens ongemerkt metaalmoe zou kunnen zijn geworden. Bovendien kunnen we de specificaties niet (meer) vinden of deze het veel hogere gewicht van de E-bikes (samen 56,9kg) wel aankan. Dus die gaat veiligheidshalve maar naar het schroot.

We hebben ook nog een z.g.a.n. ProUser Diamant die op zich aan alle eisen voldoet behalve dan dat de wielgoten 5 mm te smal zijn. Nodig 55mm, beschikbaar 50mm. Dus die gebruiken we maar voor onze spierfietsen. Die we nog niet van plan zijn weg te doen. Er zijn hier ook nog wel volkomen vlakke ritjes te doen. Of in de stad. In Turijn of Milaan is het best wel leuk fietsen. Zeker met je eigen fiets. En die "gewone" fietsen worden daar misschien ook niet zo snel als roofgoed gezien. Ik heb al gelezen dat een accuslot voor een beetje dief eenvoudig te slopen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
XpanD schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 16:28:

Zou uit de afdekkap van de accu kunnen komen. Die is bij mijn C8 ooit door de fietsenmaker wat ingevet o.i.d. en toen was het verdwenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
jurjen_g schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 13:32:
[...]

[Afbeelding]
Mooi hoor, precies op dit model en kleur heb ik ook proefgereden, waar gekocht?

Bijzonder dat er standaard een 4A lader bij zat. Volgens mij wordt er toch een 2A lader standaard bijgeleverd.
Op een mailtje met mijn vraag aan de Fietsenwinkel of ik meteen een A4 lader kan krijgen i.p.v. de standaard A2 lader met bijbetaling zou de Fietsenwinkel dit doorzetten naar de "juiste afdeling" wat dat dan ook zijn mag.

Vrijdag werd ik door een vrouw gebeld met een voor mij onbekend nummer die van de Fietsenwinkel bleek te zijn, maar met een duidelijk buitenlands accent. Zij begon over de lader en had het over prijzen van meer dan 150 euro. Ik probeerde haar duidelijk te maken dat ik een 4A lader wilde i.p.v. de standaard 2A lader, maar geen 150 euro wilde bijbetalen. Ik vertelde haar ook dat de originele Bosch 4A lader op dit moment te koop is voor 88 euro en dat iemand via de Cube store maar 40 euro hoefde bij te betalen.

Daarop vertelde ze dat ze het weer bij "de afdeling" zou neerleggen en dat ze er op terug komen. Ik heb hier eerlijk gezegd niet zo veel vertrouwen is, maar als @jurjen_g een 4A lader standaard heeft gekregen is er wellicht hoop.. Anders koop ik er zelf wel eentje voor 88 euro en verkoop de 2A op Marktplaats.

Afijn, eerst moet de fiets maar eens geleverd gaan worden. De verwachte levering is week 14..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeorgeBfast
Tranquility schreef op zondag 16 februari 2025 @ 11:27:
[...]

Bijzonder dat er standaard een 4A lader bij zat. Volgens mij wordt er toch een 2A lader standaard bijgeleverd.

Daarop vertelde ze dat ze het weer bij "de afdeling" zou neerleggen en dat ze er op terug komen. Ik heb hier eerlijk gezegd niet zo veel vertrouwen is, maar als @jurjen_g een 4A lader standaard heeft gekregen is er wellicht hoop.. Ander koop ik er zelf wel eentje voor 88 euro en verkoop de 2A op Marktplaats.
Zo heb ik het ook gedaan , wij hadden 2 Stella's en de ene had een 4A Bosch lader en de mijne een 2 A Bosch lader. Bij Stella konden ze die niet ruilen voor een 4A. Toen heb ik er zelf eentje gevonden en gekocht op marktplaats en mijn 2 A lader daar verkocht. Koste me maar €20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
Tranquility schreef op zondag 16 februari 2025 @ 11:27:
[...]

Op een mailtje met mijn vraag aan de Fietsenwinkel of ik meteen een A4 lader kan krijgen i.p.v. de standaard A2 lader met bijbetaling zou de Fietsenwinkel dit doorzetten naar de "juiste afdeling" wat dat dan ook zijn mag.

Vrijdag werd ik door een vrouw gebeld met een voor mij onbekend nummer die van de Fietsenwinkel bleek te zijn, maar met een duidelijk buitenlands accent. Zij begon over de lader en had het over prijzen van meer dan 150 euro. Ik probeerde haar duidelijk te maken dat ik een 4A lader wilde i.p.v. de standaard 2A lader, maar geen 150 euro wilde bijbetalen. Ik vertelde haar ook dat de originele Bosch 4A lader op dit moment te koop is voor 88 euro en dat iemand via de Cube store maar 40 euro hoefde bij te betalen.

Daarop vertelde ze dat ze het weer bij "de afdeling" zou neerleggen en dat ze er op terug komen. Ik heb hier eerlijk gezegd niet zo veel vertrouwen is, maar als @jurjen_g een 4A lader standaard heeft gekregen is er wellicht hoop.. Ander koop ik er zelf wel eentje voor 88 euro en verkoop de 2A op Marktplaats.

Afijn, eerst moet de fiets maar eens geleverd gaan worden. De verwachte levering is week 14..
Ik heb hem besteld bij de lokale dealer, dus geen Cubestores of online winkel. Maar wellicht was het een foutje dat ze me per ongeluk de 4A meegaven... Ik ga er niet naar vragen als je het niet erg vind, straks moet ik hem weer inleveren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
jurjen_g schreef op zondag 16 februari 2025 @ 12:43:
Ik heb hem besteld bij de lokale dealer, dus geen Cubestores of online winkel. Maar wellicht was het een foutje dat ze me per ongeluk de 4A meegaven... Ik ga er niet naar vragen als je het niet erg vind, straks moet ik hem weer inleveren :P
Haha, nee ik geef je groot gelijk. Geen slapende honden wakker maken! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
GeorgeBfast schreef op zondag 16 februari 2025 @ 11:41:
Zo heb ik het ook gedaan , wij hadden 2 Stella's en de ene had een 4A Bosch lader en de mijne een 2 A Bosch lader. Bij Stella konden ze die niet ruilen voor een 4A. Toen heb ik er zelf eentje gevonden en gekocht op marktplaats en mijn 2 A lader daar verkocht. Koste me maar €20.
Zijn dat ook Smart laders? Op Marktplaats staan er weinig Smart laders en die er wel staan zijn bijna de nieuwprijs. Maar afijn, eerst meer eens afwachten welke lader er straks meegeleverd wordt. Zou wel zonde zijn om er nu alvast een te kopen en ik misschien net zo veel geluk heb als @jurjen_g en er een 4A lader bijkrijg,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
De (online) zoektocht weer opgepakt, voornamelijk eerst voor de moederfiets.
Echter, wanneer je specifiek zoekt naar moeder/mamafiets kom je al snel bij de Gazelle C7/C310 of Cortina family (integrated). Echter die hebben bv geen verende voorvork (minder sterk?) en geen verend zadel, al kun je dat wel weer upgraden.
https://www.12gobiking.nl...c2umxz0xnzm5nzewmdkzmta4/

Nu wordt hier natuurlijk vaak de Cube kathmandu aangeraden, maar die is misschien net wat minder geschikt als moederfiets? Al kun je bv de standaard wel vervangen voor een dubbele, stuurpen vastzetten kan weer niet?
Wat me vooral opvalt bij veel fietsen dat de bagagedrager niet aan de "zadelpen" vast zit, dus maar op 1 punt onderin, dat lijkt me niet geschikt voor een kind van 25kg achterop?

Vooralsnog vind ik het lastig om te bepalen wat ik echt wel wil, en wat perse niet?
Zijn alle fietsen tegenwoordig goed, of zit er echt heel veel verschil tussen een fiets van 2500 en van 4000 euro?
Of moet je daarvoor echt een uur proefrijden, in dat geval moet ik echt eerst tot een shortlist komen van bv 3 fietsen, op basis van?

[ Voor 14% gewijzigd door mitsumark op 16-02-2025 14:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
mitsumark schreef op zondag 16 februari 2025 @ 14:07:....... de bagagedrager niet aan de "zadelpen" vast zit, dus maar op 1 punt onderin, dat lijkt me niet geschikt voor een kind van 25kg achterop?
...
De bagagedrager zit niet altijd aan de zadelbuis, maar meestal vast aan de achtervork. Bij de huidige fietsen lijkt dat te ontbreken, maar dat is slechts optisch.
Parallel aan het achterspatbord loopt.de bevestiging naar de achtervork.
Dit is bv op de laatste afbeelding in dit bericht goed waar te nemen, omdat de framekleur afwijkt van de spatbordkleur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:13

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Sinds ik een half jaar geleden een niet elektrische Schindelhauer Friedrich heb aangeschaft en de Batavus Razer heb verkocht, had ik nog maar 1 elektrische fiets. De Schindelhauer Arthur met een extra externe accu en Pinion C1.12.
Helaas ben ik enkele weken geleden op mijn Arthur door een scooter aangereden die geen voorrang gaf :( met wat kleine maar vervelende schade tot gevolg. Meeste is gerepareerd (kromme achtervelg is nu met wat spaken spannen voorlopig weer rond). Nieuwe achtervelg wordt er binnenkort ingezet.

Natuurlijk krijg ik altijd een leenfiets mee, maar dan stap ik wel snel over op mijn tweede fiets. 20Km enkele reis rechtop zittend op een zacht zadel op de leenfiets is geen pretje met dit weer. Maar ik mis dan toch wel de ondersteuning, dus zat al weer te denken aan een tweede elektrische fiets zoals ik al jaren gehad heb. Nu wilde ik mijn Friedrich (Special edition) niet kwijt, dus heb ik hem laten "elektrificeren". :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KYkbBTjE9eKma2W5FYPTuug8bso=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vD4DMLcP31mQTE00hwh8xNO3.jpg?f=fotoalbum_large

Na lange overweging heb ik er een Pendix eDrive op laten zetten. Heb er nog maar 2 flinke ritjes mee gemaakt maar ben zeer positief verrast. 8) Motor is een Direct Drive (zonder interne tandwielen) en dus kompleet geruisloos. Hij heeft 3 standen die op zowel snelheid als koppel (Nm) ingesteld kunnen worden en krachtsensor bij de trapas lagers. Wilde eigenlijk de accu op de verticale buis hebben, maar de 500Wh accu paste net niet of ik moest een 300Wh accu nemen, ben toch voor de 500Wh gegaan. Fiets is ongeveer 5,5 - 6 kg zwaarder geworden met dit setje.

Als ik wat meer kilometers gemaakt heb hiermee met wat hogere temperaturen zal ik over een tijdje wat meer ervaringen delen.

PSN-id: Chrasher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Zojuist antwoord gehad van de Fietsenwinkel omtrent de 2A lader of ik die met bijbetaling kan omruilen voor een 4A lader als de fiets geleverd wordt.
Dat is niet mogelijk en ondanks dat ik aangaf (met link) dat ik hem elders voor €88,- kan kopen konden ze mij deze niet aanbieden en was daarmee de kous af. Ik kon hem wel bij hun bestellen voor € 139,95. Zo star als een eikenhouten deur dus.. |:(

Nou, dan regel ik het zelf wel.. :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64

B64

Tranquility schreef op maandag 17 februari 2025 @ 19:11:
Zojuist antwoord gehad van de Fietsenwinkel omtrent de 2A lader of ik die met bijbetaling kan omruilen voor een 4A lader als de fiets geleverd wordt.
Dat is niet mogelijk en ondanks dat ik aangaf (met link) dat ik hem elders voor €88,- kan kopen konden ze mij deze niet aanbieden en was daarmee de kous af. Ik kon hem wel bij hun bestellen voor € 139,95. Zo star als een eikenhouten deur dus.. |:(

Nou, dan regel ik het zelf wel.. :/
Nou is die webshop waar je naar linkt niet de meest koshere van Nederland, en zou het me niet verbazen als die lader uit grijze import of een faillissementspartij komt. Voor een lader prima natuurlijk, maar je kunt daarom niet verwachten dat iedere andere partij die prijs kan matchen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
B64 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 19:17:
Nou is die webshop waar je naar linkt niet de meest koshere van Nederland, en zou het me niet verbazen als die lader uit grijze import of een faillissementspartij komt. Voor een lader prima natuurlijk, maar je kunt daarom niet verwachten dat iedere andere partij die prijs kan matchen.
Ik heb nooit gevraagd om die prijs te matchen, alleen dat ik i.p.v. de 2A lader met bijbetaling een 4A lader wil hebben. Dat dit voor rond de €40,- bijbetaling kan bewijst de Cube Store die dit zonder probleem deed bij @Nyarlathotep. Die had de fiets daar toch vandaan dacht ik?

Ik heb trouwens online al vier winkels gevonden waar de 4A lader voor onder de €100,- te vinden is, dus is €88,- niet eens zo heel vreemd. Een meerprijs voor een 2A naar een 4A lader voor €40,- lijkt me dan ook gewoon redelijk aangezien een nieuwe 2A lader rond de €65,- kost. Of vraag ik hier iets heel onredelijks?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mitsumark
Misschien kopen zij de fiets incl 2A lader in, en hebben ze er daar nu al 20 van op de plank liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
Tranquility schreef op maandag 17 februari 2025 @ 22:02:
[...]

Ik heb nooit gevraagd om die prijs te matchen, alleen dat ik i.p.v. de 2A lader met bijbetaling een 4A lader wil hebben. Dat dit voor rond de €40,- bijbetaling kan bewijst de Cube Store die dit zonder probleem deed bij @Nyarlathotep. Die had de fiets daar toch vandaan dacht ik?

Ik heb trouwens online al vier winkels gevonden waar de 4A lader voor onder de €100,- te vinden is, dus is €88,- niet eens zo heel vreemd. Een meerprijs voor een 2A naar een 4A lader voor €40,- lijkt me dan ook gewoon redelijk aangezien een nieuwe 2A lader rond de €65,- kost. Of vraag ik hier iets heel onredelijks?
Dus de Cube store verzorgt een nette service. En de prijsstunter niet. Dat ligt in de lijn der verwachting.

Bovendien worden laders erg weinig vervangen. Dus de 2A lader blijft in de winkel over. Het prijsverschil bijbetalen betekend dan effectief dat de nieuwe lader onder inkoopprijs weg gaat of er in ieder geval nog een transactie zonder winst gebeurd voor ze hun geld terug hebben. Zo rekent een service gerichte winkel niet, een prijsvechter wel.

En ook de online prijs. Dat er websites zijn die bestaan van €10* op een lader verdienen wil niet zeggen dat winkels daar in mee willen gaan.

Dus wat je vraagt kan best ergens. Maar het is niet vreemd dat ze het afwijzen. En het past bij een prijsvechter dat de communicatie daarbij wat raar loopt en er geen andere oplossing geboden wordt.

Mijn tip: probeer het eerst eens met 2A. De meeste mensen gooien ‘s avonds de accu aan de lader en kijken er pas ‘s ochtends weer naar. Dan maakt laad snelheid niet uit. Als je er toch last van ondervind koop je er ergens eentje.

*bij wijze van spreken. Ik heb de inkoopprijs niet opgezocht. Bovendien kijk eens naar hun reviews.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
Chrasher schreef op zondag 16 februari 2025 @ 19:55:
Sinds ik een half jaar geleden een niet elektrische Schindelhauer Friedrich heb aangeschaft en de Batavus Razer heb verkocht, had ik nog maar 1 elektrische fiets. De Schindelhauer Arthur met een extra externe accu en Pinion C1.12.
Helaas ben ik enkele weken geleden op mijn Arthur door een scooter aangereden die geen voorrang gaf :( met wat kleine maar vervelende schade tot gevolg. Meeste is gerepareerd (kromme achtervelg is nu met wat spaken spannen voorlopig weer rond). Nieuwe achtervelg wordt er binnenkort ingezet.

Natuurlijk krijg ik altijd een leenfiets mee, maar dan stap ik wel snel over op mijn tweede fiets. 20Km enkele reis rechtop zittend op een zacht zadel op de leenfiets is geen pretje met dit weer. Maar ik mis dan toch wel de ondersteuning, dus zat al weer te denken aan een tweede elektrische fiets zoals ik al jaren gehad heb. Nu wilde ik mijn Friedrich (Special edition) niet kwijt, dus heb ik hem laten "elektrificeren". :)

[Afbeelding]

Na lange overweging heb ik er een Pendix eDrive op laten zetten. Heb er nog maar 2 flinke ritjes mee gemaakt maar ben zeer positief verrast. 8) Motor is een Direct Drive (zonder interne tandwielen) en dus kompleet geruisloos. Hij heeft 3 standen die op zowel snelheid als koppel (Nm) ingesteld kunnen worden en krachtsensor bij de trapas lagers. Wilde eigenlijk de accu op de verticale buis hebben, maar de 500Wh accu paste net niet of ik moest een 300Wh accu nemen, ben toch voor de 500Wh gegaan. Fiets is ongeveer 5,5 - 6 kg zwaarder geworden met dit setje.

Als ik wat meer kilometers gemaakt heb hiermee met wat hogere temperaturen zal ik over een tijdje wat meer ervaringen delen.
Gefeliciteerd met je aankoop. Die Pendix heb ik weleens ingeruild. Fiets erg goed. Ik vind de kosten en restwaarde t.o.v. een elektrische fiets wel een bezwaar. Maar als je zoals jij weet dat je met je fiets doorgaat is dit wel de beste opbouwset naar mijn mening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
Foxhill schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 06:05:
Dus de Cube store verzorgt een nette service. En de prijsstunter niet. Dat ligt in de lijn der verwachting.

Bovendien worden laders erg weinig vervangen. Dus de 2A lader blijft in de winkel over. Het prijsverschil bijbetalen betekend dan effectief dat de nieuwe lader onder inkoopprijs weg gaat of er in ieder geval nog een transactie zonder winst gebeurd voor ze hun geld terug hebben. Zo rekent een service gerichte winkel niet, een prijsvechter wel.

En ook de online prijs. Dat er websites zijn die bestaan van €10* op een lader verdienen wil niet zeggen dat winkels daar in mee willen gaan.

Dus wat je vraagt kan best ergens. Maar het is niet vreemd dat ze het afwijzen. En het past bij een prijsvechter dat de communicatie daarbij wat raar loopt en er geen andere oplossing geboden wordt.

Mijn tip: probeer het eerst eens met 2A. De meeste mensen gooien ‘s avonds de accu aan de lader en kijken er pas ‘s ochtends weer naar. Dan maakt laad snelheid niet uit. Als je er toch last van ondervind koop je er ergens eentje.

*bij wijze van spreken. Ik heb de inkoopprijs niet opgezocht. Bovendien kijk eens naar hun reviews.
Tja, ik koop daar wel een fiets van bijna 4000 euro en dan niet eens een voorstel doen voor het bij te betalen bedrag voor de 4A lader vind ik dan op zijn minst vreemd.
Maar goed, je suggestie is prima en ga ik het zeker eerst proberen met de 2A lader en kijk hoe dat gaat en zie dan wel weer. De prijzen van de 4A lader zullen altijd wel onder de 100 euro blijven dus dat kan altijd nog en Marktplaats loopt niet weg. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Tranquility op 18-02-2025 07:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:22
Tranquility schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 07:48:
[...]

Tja, ik koop daar wel een fiets van bijna 4000 euro en dan niet eens een voorstel doen voor het bij te betalen bedrag voor de 4A lader vind ik dan op zijn minst vreemd.
Maar goed, je suggestie is prima en ga ik het zeker eerst proberen met de 2A lader en kijk hoe dat gaat en zie dan wel weer. De prijzen van de 4A lader zullen altijd wel onder de 100 euro blijven dus dat kan altijd nog en Marktplaats loopt niet weg. ;)
Ik ben geen accu expert, maar ik meen hier wel eens te hebben gelezen dat langzamer laden ook beter is voor de levensduur van de accu. @jimh307 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
dennisfr schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 08:02:
Ik ben geen accu expert, maar ik meen hier wel eens te hebben gelezen dat langzamer laden ook beter is voor de levensduur van de accu. @jimh307 ?
Normaal gesproken klopt dit wel, zeker in geval bij EV’s omdat (DC) snelladen daar gepaard gaat met hele hoge stromen. Dit is niet echt te vergelijken met het verschil tussen 2A of 4A laden bij een fietsaccu wat in feite nog steeds niet echt snelladen is. Maar wellicht kan @jimh307 hier meer over vertellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
dennisfr schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 08:02:
[...]

Dat klopt. Het verschil is niet drastisch, maar wel merkbaar. Vooral als de accu koud opgeladen wordt. Met een 4A lader mag je niet laden beneden de 5-8 graden. Na een flinke vorst is de kern van je accu al onder nul graden en mag je absoluut niet laden. Ga je snel laden dan is het beter om de accu eerst een aantal uren binnen te laten acclimatiseren.

PS: als de accu echt heet gaat lopen bij het einde van het laadproces moet je langzamer gaan laden. Dit moment zal eerder komen naarmate de accu ouder gaat worden. Maar dat is niet iets om van wakker te liggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik heb met de 4A lader gisteren mijn Cube accu opgeladen en kan bevestigen dat deze niet of nauwelijks warm werd. Ik heb deze opgeladen van 60% naar 100%.
Mijn fiets staat overigens binnen in de hal, naast een radiator. En ik zal de fiets inderdaad nóóit laden als deze op een koude winterdag net van buiten komt. Dan mag ie eerst even opwarmen.
De lader werd wel warm, maar niet heet. Er is dus (voorlopig) niets om je druk over te maken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeorgeBfast
Foxhill schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 06:05:
[...]
t.

Ik weet niet of dat het juiste advies is.
Ik had juist daarom liever een 4A lader om niet 's nachts te hoeven laden maar dat ik hem bijvoorbeeld vroeg in de avond in kan steken en vlak voor slapen gaan weer uit kon trekken en dat hij dan weer vol is. Ik denk voor de veiligheid dat dit de beste manier is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
GeorgeBfast schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 12:46:
[...]

Ik weet niet of dat het juiste advies is.
Ik had juist daarom liever een 4A lader om niet 's nachts te hoeven laden maar dat ik hem bijvoorbeeld vroeg in de avond in kan steken en vlak voor slapen gaan weer uit kon trekken en dat hij dan weer vol is. Ik denk voor de veiligheid dat dit de beste manier is.
Je hebt helemaal gelijk. Mijn advies is niet om hem de hele nacht aan de lader te laten. Maar dat is wel de praktijk. Ik doe het zelf ook. Let wel, met originele en onbeschadigde accu’s. En in die praktijk is een snelle lader oninteressant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Foxhill schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 14:51:
[...]

Je hebt helemaal gelijk. Mijn advies is niet om hem de hele nacht aan de lader te laten. Maar dat is wel de praktijk. Ik doe het zelf ook. Let wel, met originele en onbeschadigde accu’s. En in die praktijk is een snelle lader oninteressant.
Hier geld de regel dat ik niet in de nacht laad. Zelf vind ik op 4A laden wel fijn want dan kun je er nog op wachten en weet je dat ie na een paar uur klaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
jimh307 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 15:54:
Hier geld de regel dat ik niet in de nacht laad. Zelf vind ik op 4A laden wel fijn want dan kun je er nog op wachten en weet je dat ie na een paar uur klaar is.
Inderdaad.

Met een 2A lader kun je ook minder makkelijk bepalen wanneer deze vol is, omdat het gewoon langer duurt en je nooit vanuit een lege situatie uit gaat. Als je een power tube accu los gaat laden zal er w.s. geen indicatie zijn wanneer het laden gereed is. Dan kan het zijn dat deze langer volgeladen staat dan nodig voordat je de fiets weer wilt gebruiken.

Ik heb er een hekel aan om een net geladen batterij langdurig vol weg te zetten. Met een 4A lader kun je makkelijker, want sneller, bepalen wanneer deze vol moet zijn vlak voor een rit en kun je er voor te kiezen om wat later te beginnen met laden voordat je de fiets wilt gaan gebruiken waardoor je de vol geladen batterij niet te lang hoeft weg te zetten.

Is er uberhaupt een laadindicatie aanwezig op het Bosch Smart systeem, dus op de accu zelf of op de lader? Op afbeeldingen van de power tube accu zie ik i.i.g. geen dispay o.i.d. Wellicht kun je wel de laadstatus zien als je de accu in de fiets laad via de Bosch Flow app?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Tranquility schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 16:22:
[...]

Inderdaad.

Met een 2A lader kun je ook minder makkelijk bepalen wanneer deze vol is, omdat het gewoon langer duurt en je nooit vanuit een lege situatie uit gaat. Als je een power tube accu los gaat laden zal er w.s. geen indicatie zijn wanneer het laden gereed is. Dan kan het zijn dat deze langer volgeladen staat dan nodig voordat je de fiets weer wilt gebruiken.

Ik heb er een hekel aan om een net geladen batterij langdurig vol weg te zetten. Met een 4A lader kun je makkelijker, want sneller, bepalen wanneer deze vol moet zijn vlak voor een rit en kun je er voor te kiezen om wat later te beginnen met laden voordat je de fiets wilt gaan gebruiken waardoor je de vol geladen batterij niet te lang hoeft weg te zetten.

Is er uberhaupt een laadindicatie aanwezig op het Bosch Smart systeem, dus op de accu zelf of op de lader? Op afbeeldingen van de power tube accu zie ik i.i.g. geen dispay o.i.d. Wellicht kun je wel de laadstatus zien als je de accu in de fiets laad via de Bosch Flow app?
Helemaal juist ;) Op mijn powertube zijn aan de onderkant 5 ledjes die je mooi kunt zien wanneer je aan het opladen bent. Te lang volhouden is idd niet bevorderlijk voor de levensduur ervan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
Tranquility schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 16:22:
[...]

Je kan idd op de batterij zien (als je die er uit haalt) of er nog geladen wordt en hoe veel blokjes (5) er al zijn.

Maar.. ik vind dat jullie er nogal angstig mee om gaan.
Een 500Wh batterij brengt je ongeveer 80km ver.
Als je 2000km per jaar doet, dan zijn dat amper 25 cycli, en dat is echt niks.
Een batterij zou makkelijk 1000 cycli moeten halen, dus je kan er wel wat mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OttiglioM
Tommie12 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 16:37:
[...]
Een batterij zou makkelijk 1000 cycli moeten halen, dus je kan er wel wat mee...
Goed dat er even nuchter naar gekeken wordt. Indien ik 100 dagen per jaar een een flink rondje fiets, hetgeen me als tamelijk frequent voorkomt, dan kan ik dus 10 jaar fietsen met deze accu/fiets combinatie. Tegen die tijd zit ik, bij leven, definitief achter de geraniums of er kan wel weer een nieuwe fiets vanaf :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Tommie12 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 16:37:
[...]

Je kan idd op de batterij zien (als je die er uit haalt) of er nog geladen wordt en hoe veel blokjes (5) er al zijn.

Maar.. ik vind dat jullie er nogal angstig mee om gaan.
Een 500Wh batterij brengt je ongeveer 80km ver.
Als je 2000km per jaar doet, dan zijn dat amper 25 cycli, en dat is echt niks.
Fair enough, maar wij Tweakers en commuters maken veel meer kilometers.

Ja, de chemie kan zeker 1000 maal herladen worden maar ten eerste haal je na 1000 keer laden géén 80 kilometer mee en ten tweede vind een accu het niet tof als je hem structureel tot op de bodem leegrijdt zoals jij suggereert.

Verder verouderd de accu zeker en veel mensen laten de accu de hele nacht aan de lader. Hetzelfde voor de accu van je telefoon en die gaan vaak zeker geen 6 jaar mee. Wat je opsomt is vrij basaal terwijl capaciteitderving en een verhoogde interne weerstand zich na enkele jaren zich zullen manifesteren of je hem nu 100 keer geladen hebt of 500 keer.

Ja, sorry, het is mijn werk en ik kan het niet mooier maken dan het is. Wel is het zeer bepalend of je de ondersteuning altijd vol open zet of zelf wat doet aan je conditie en de ondersteuning lager zet. Niet alleen in de actieradius scheelt dat, maar ook voor de levensduur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
jimh307 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 17:05:
[...]

Fair enough, maar wij Tweakers en commuters maken veel meer kilometers.

Ja, de chemie kan zeker 1000 maal herladen worden maar ten eerste haal je na 1000 keer laden géén 80 kilometer mee en ten tweede vind een accu het niet tof als je hem structureel tot op de bodem leegrijdt zoals jij suggereert.

Verder verouderd de accu zeker en veel mensen laten de accu de hele nacht aan de lader. Hetzelfde voor de accu van je telefoon en die gaan vaak zeker geen 6 jaar mee. Wat je opsomt is vrij basaal terwijl capaciteitderving en een verhoogde interne weerstand zich na enkele jaren zich zullen manifesteren of je hem nu 100 keer geladen hebt of 500 keer.

Ja, sorry, het is mijn werk en ik kan het niet mooier maken dan het is. Wel is het zeer bepalend of je de ondersteuning altijd vol open zet of zelf wat doet aan je conditie en de ondersteuning lager zet. Niet alleen in de actieradius scheelt dat, maar ook voor de levensduur.
Ik spreek je niet tegen.
Maar als je 2000km per jaar doet, dan is dat 40km per week, en meestal zal je laden tussen 70 en 100% of eens van 50 naar 100%, en enkel bij die lange rit ga je dieper.
Maar 1 cyclus is wel 2 keer laden van 50 naar 100%.

En ja, tijd speelt een rol in het verouderingsproces.
Nu... n=1, maar de oude Giant van mijn vrouw met een voorwielmotor en een 240 Wh batterij werkte nog prima voor 30-km toen die fiets 10 jaar oud was. Batterij hing soms 3 dagen aan de lader en is een paar keer heel diep gegaan. Wel deed die fiets geen 2000km per jaar.
Zo erg is het allemaal niet.
En laat ons eerlijk zijn, als je een fiets echt héél veel gebruikt (5000km+ per jaar), en je moet na 5 jaar eens een nieuwe accu kopen, dan heb je dat makkelijk uitgespaard aan benzine of bustickets.

Pagina: 1 ... 216 ... 228 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam