Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 215 ... 228 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-08 11:40
Foxhill schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 16:09:
Ja. En ik wil juist derailleur. En heb bij naafversnelling voor mijzelf liever ketting dan riem.

Daarom meer dan een octiljoen verschillende configuraties (alle kleuren en keuzes) bij Velo de Ville.

En daarom hebben wij soms hebben wij soms adviesgesprekken van 1x0,5 uur, maar ook soms 2x1,5uur voor iemand een fiets aanschaft. En die laatste vind ik vaak leuk.
Grappig dat je avatar dan een riem laat zien.. :D
Ik kan dus maar beter niet bij jou in de winkel komen om me een ketting of derailleur aan te laten praten.. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 29-08 19:28
Tranquility schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 20:59:
[...]

Grappig dat je avatar dan een riem laat zien.. :D
Ik kan dus maar beter niet bij jou in de winkel komen om me een ketting of derailleur aan te laten praten.. ;)
Nee dat zeg je verkeerd. Ik adviseer wat voor mensen het beste is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Levee
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17-08 22:01
Vandaag bij Fietsenwinkel.nl in Rotterdam de BSP Titan proefgereden. Bij deze mijn bevindingen mochten ze van pas komen voor mensen in de toekomst.

De rollerbrakes waren prima naar mijn mening. De achterrem was niet erg sterk, maar gecombineerd met de voorrem (die wel het wiel kon blokkeren) kon ik echt snel tot stilstand komen vanaf 27 km/u. Alles op een vlakke asfaltweg. De ondersteuning van de Shimano E6100 vond ik even prettig als een Bosch Activeline, maar de Shimano maakt wel een duidelijk maar niet storend geluid bij het accelereren. De voor- en achterlampen waren van Spanninga en eenvoudig te vervangen. Comfortabel zadel van Selle Royal. De spatborden waren van dun plastic en deden af aan de verder degelijke bouwkwaliteit. De middenstandaard was ik geen fan van. Het grootste probleem vond ik de lastige wijze van accu verwijderen, waarvoor het stuur gedraaid moet worden. Bottom line was ik echt onder de indruk van de kwaliteit die de fiets leverde voor de prijs (1600 euro) en ik zou iedereen met een kleiner budget die een degelijke e-bike zoekt aanraden om naar de Titan te kijken. Ik heb hem uiteindelijk niet gekocht vanwege de acculocatie, bouwkwaliteit van de spatborden, middenstandaard, gebrek aan bagagedrager, en omdat Fietsenwinkel.nl geen servicepartners in de buurt van mij had. Was toch bezorgd dat fietsenmakers zo'n onbekende en aparte fiets niet wilden aannemen.

Wat ik uiteindelijk wel heb gekocht is een refurbished Gazelle Ultimate C380 HMB Elite met 500 km op de teller voor 2200 euro met 2 jaar garantie.

[ Voor 8% gewijzigd door Levee op 30-01-2025 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-08 13:40
Tommie12 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 16:59:
[...]

Die fatbikes zijn of waren populair omdat ze zo spotgoedkoop waren.
Dat is de enige reden. Is wel belangrijk.

Andere redenen.
- Eenvoudig op te voeren. Samen met de lage prijs de belangrijkste redenen
- Fietsen is niet meer nodig. Je trappers moeten rond gaan maar je hoeft niet te fietsen. Een zeer comfortabele bijkomstigheid.

Zag gisteren toevallig een fatbike fietsen die de accu lag had (gok ik). Was op eigen kracht aan fietsen. Er zat totaal geen snelheid meer in. Als die persoon 15 km/u haalde was het al veel denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08 12:34
Wij hebben een electrische fiets die kraakt als je kracht op de trappers zet.
Heeft iemand een idee hoe je dit kraken van de trapas oplost?
Wellicht een probleem met de motor ophanging waardoor het plastic tegen het frame kraakt.

Het is een Sparta C-grid Fit M7Tb - 2021 van net geen jaar oud.

YouTube: 20250131 165812

[ Voor 19% gewijzigd door Woodski op 01-02-2025 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Woodski schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 09:28:
Wij hebben een electrische fiets die kraakt als je kracht op de trappers zet.
Heeft iemand een idee hoe je dit kraken van de trapas oplost?
Wellicht een probleem met de motor ophanging waardoor het plastic tegen het frame kraakt.

Het is een Sparta C-grid Fit M7Tb - 2021 van net geen jaar oud.

YouTube: 20250131 165812
Waarschijnlijk de bevestigingsbouten van de motor. Maar kan nog in de cranks zitten. Kwestie van alles er even af en weer erop. Als de fiets een jaar oud is zou de winkel waar je hem gekocht hebt dat bij een betaalde onderhoudsbeurt er wel even gratis bij moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dusty83
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 18-08 21:43
Iemand enig idee hoe de afgeslankte vorm bij stella eruit gaat zien? Mijn fiets, die nu 1,5 jaar oud is, is al sinds november stuk en ik kan nergens terecht. Zit zelf in Den haag en hoop dus niet dat ze in maart alleen in nunspeet een afdeling hebben. Vind het overigens schandalig dat ze hier helemaal niks over zeggen. Ik zit al maanden zonder fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:38

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Tranquility schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 17:51:
Vanmiddag naar een fietsenwinkel geweest in Alkmaar waar ze de CUBE Kathmandu Hybrid Comfort Pro 800 hadden staan. Dit was een mat zwarte herenuitvoering, maar kon tijdens de proefrit toch een goede indruk krijgen van de fiets. En wat fietst deze lekker, net zo lekker als de eerder gereden Sparta a-Shine en wellicht nog iets strakker. De CUBE biedt voor het geld zoveel meer dan de andere bekende fietsen in dezelfde prijsklasse dat het gewoon een no-brainer is. Bijvoorbeeld de luchtgeveerde voorvork, de Shimano hydraulische remmen i.p.v. de goedkopere Tektro en niet te vergeten de enorme 800Wh accu. Hier komt geen enkel ander merk bij in de buurt voor dit geld.

Plus de keuze uit prachtig rood. De fietsenwinkel had toevallig net een rood exemplaar voor een klant binnengekregen dus kon die even goed bekijken. Een prachtig afgewerkt frame in een diep metallic rode kleur, echt heel fraai. Een klein nadeeltje is dat hij standaard zonder slot wordt geleverd en met het Purion 200 display, maar er kan tegen een meerprijs van €150,- ook een Kiox 300 op worden gezet. Hier twijfel ik nog over, want het Purion display is ook een kleurendisplay en biedt ook alle informatie maar is alleen wel een stuk kleiner. Maar met de upgrade naar een Kiox 300 display is de fiets nog steeds zeer gunstig geprijsd. Het trapezium frame formaat vind ik erg mooi. Ik wilde een lage instap, maar de gewone "dames"fietsen met één buis zien er toch wat oubollig en minder sportief uit en die tweede verlaagde "ballen"buis zorgt toch voor wat meer srtijfheid en is de hoofdbuis ook iets dunner. Precies in verhouding naar mijn idee. Dit gaat hem hoogstwaarschijnlijk dus worden:

[Afbeelding]
Ik ben net ook wezen proefrijden op deze fiets. Wat een heerlijke fiets is dit!
Na het meten van mijn beenlengte kwam ik op framemaat 56 uit, maar in de winkel hier stond alleen de 58. Deze 'paste' echter prima, dus meteen een ritje gemaakt.
Het is flink wennen, met dat traploze schakelen maar dat komt wel goed. De kractige motor levert prima ondersteuning en rijdt veel lekkerder dan mijn oude VanMoof (waar ik gelukkig al lang van af ben).
Ook het kleine display is van zeer goede kwaliteit en prima afleesbaar.
Ik denk ook niet dat ik behoefte heb aan een Kiox scherm. Die is niet alleen groter, maar deze moet je ook steeds meenemen omdat ie anders van je fiets wordt gejat,
Sowieso kun je de Flow app van Bosch koppelen voor alle andere relevante info.

Ze houden de fiets tot woensdag voor mij vast, maar ik weet vrij zeker dat dit hem wordt. En dan staat ie volgend weekend hier thuis!

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:36
dusty83 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 11:57:
....afgeslankte vorm bij stella .... ..... schandalig dat ze hier helemaal niks over zeggen......
Hoe zo "schandalig"? Stella is failliet. Het bestaat niet meer en iedereen is ontslagen.
Er zijn alleen nog enkele medewerkers die de curator assisteren om de boedel te verhandelen om kapitaal te vergaren voor het deels aflossen van schulden.

Het de curator gelukt om december een bedrijf te vinden die activiteiten deels wel wil overnemen. maar dat zal nimmer in exact dezelfde vorm zijn, want dan is het in korte tijd wederom faiiliet.
Hoe dit het beste kan gebeuren kost tijd, want alles moet feitelijk op zijn waarde en winstgevendheid worden geschat en opnieuw opgestart.
Het nieuwe bedrijf is "Stella Next" en zal volgens informatie een deel van de Stella werkzaamheden vanaf 1 maart opstarten.

Dus feitelijk heb je geluk dat er toch nog iets van Stella over is, want anders had je naar een andere reparateur op zoek moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Laatst online: 29-08 13:27
Pff lastig zoeken.. ik ben ook op zoek naar een fiets.. Nu een paar bekeken en gereden. Ben bij fietsenwinkel.nl enzo geweest maar die was vooral huyser en sbm ofzo aan t aanprijzen. Ik neig zelf vooral naar de bekendere merken (gazelle, sparta, batavus, etc). Er gaan er nogal failliet en heb geen zin in gezeur over 5 jaar.. Het fietst nu allemaal prima (goh, gek zeg als t nieuw is) maar ik vraag mij af hoe dat over 5 jaar gaat. Bij fietsenwinkel waren ze wel erg pusherig vond ik op dat huyser..

Ik was zelf wel fan van de Gazelle Grenoble C5 iig, maar die vind ik te prijzig. Uiteindelijk vind ik een riem wel prettiger maar ze zijn gewoon te duur. Wil eigenlijk 2500 uitgeven, echt uiterlijk 3k. Volgende week ga ik eens in dat Gazelle testcentrum fietsen. Even kijken of er wat bij zit. Ik heb altijd Gazelle gehad en vond dat toch wel een fijn merk. Neig daarom daarnaar maar de keuze is wel immens zeg, pfff..

[ Voor 4% gewijzigd door ID-College op 01-02-2025 18:33 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mv1
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 28-08 10:05

mv1

Heb inmiddels de CUBE een week in bezit en heb er inmiddels bijna 150km op zitten. Wat een heerlijke fiets, voor korte, maar ook lange ritjes. Van mij mag het zadel wel iets comfortabeler, maar dat is iets persoonlijks. Verder heb ik er eigenlijk op dit moment niks over op te merken. Top fiets!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:45

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Fiido c11 pro update:

Ik fiets er nu een paar weken op en geen klachten.
Ik heb hem express buiten laten staan in de nattigheid en kou, maar ik zie op het eerste gezicht geen roest of corrosie. In de kou fiets je er ongeveer 60km mee en dan heb je een rood balkje in je display.

Na de eerste kilometers begon de fiets ook beter te remmen; het is duidelijk een kwestie van inremmen. Ook in het donker geen klachten; het licht is niet fel, maar wel egaal en verlicht best een groot gebied. Fiets je echt in de donkere polder zou ik de lamp wel upgraden.
De versnellingen heb ik nog steeds een beetje ruzie mee; die krijg ik niet goed afgesteld met als gevolg een ketting die net niet pakt, of ineens twee versnellingen wisselt.
De ortlieb tassen haken netjes om de bagagedrager, dus boodschappen doen kan ook prima.

En omdat plaatjes altijd leuk zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gb8WOPAgKhWmc8S6R7SQ5y9Tn7I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5a7CVcjXTg6L6mEF38q5J6v5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y3TnDlRzc3F0LC9gSxFOXcb_nBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TgTLw1QhUra9VNjGgNMdaobv.jpg?f=fotoalbum_large

c11 pro courtesy of fiido

[ Voor 7% gewijzigd door teacher op 01-02-2025 21:56 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheewai
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 29-08 13:32
Hey even een korte review van een Momentum Voya met riem. Dit is een fiets van Giant die bij bikemailorder.de voor € 799 wordt aangeboden. De reden dat ik deze heb gekocht is de geïntegreerde batterij. Ik kan deze opladen in mijn garagebox en hoef dan niet altijd een batterij mee te sjouwen wanneer ik de fiets in de stad parkeer.
Inclusief verzenden en met onderdelen zoals merkeigen spatborden, bagagedrager, fietsstandaard en koplamp zit je op € 1.100 dus de deal is uiteindelijk minder scherp om de fiets Niederlande-fähig te maken. En dan komen er nog twee fietssloten en een fietstas bovenop.
Voordelen: het fietst prima binnen de stad waar je realistisch maar 20 km/u kan. Remmen en aandrijving zijn op orde, verlichting is ok en optrekken vanaf stoplicht is allemaal goed. Ik kies voor ondersteuning alleen de Automatic stand en dan moduleert de motor precies de kracht die je op elk moment nodig hebt.
Nadelen: de range uit de 259 watt batterij is best beperkt. Je moet hem na 30 kilometer wel weer opladen, ook al denk ik dat ik 40-45km wel kan halen. Fietsen met een lege batterij gaat prima want de fiets is relatief licht maar ja: daar heb je dus niet een electrische fiets voor! De fiets is door zijn lage gewicht en wendbaarheid een echte stadsfiets en minder comfortabel als je langere tochten buiten de stad zou willen maken.
Al met al dus tevreden over de deal maar ik zou er niet meer hebben willen betalen voor deze fiets. De adviesprijs van € 1.900 waar je hem in Nederland voor moet halen vind ik eigenlijk te hoog...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
teacher schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 21:45:
Fiido c11 pro update:

Ik fiets er nu een paar weken op en geen klachten.
Ik heb hem express buiten laten staan in de nattigheid en kou, maar ik zie op het eerste gezicht geen roest of corrosie. In de kou fiets je er ongeveer 60km mee en dan heb je een rood balkje in je display.

Na de eerste kilometers begon de fiets ook beter te remmen; het is duidelijk een kwestie van inremmen. Ook in het donker geen klachten; het licht is niet fel, maar wel egaal en verlicht best een groot gebied. Fiets je echt in de donkere polder zou ik de lamp wel upgraden.
De versnellingen heb ik nog steeds een beetje ruzie mee; die krijg ik niet goed afgesteld met als gevolg een ketting die net niet pakt, of ineens twee versnellingen wisselt.
De ortlieb tassen haken netjes om de bagagedrager, dus boodschappen doen kan ook prima.

En omdat plaatjes altijd leuk zijn:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

c11 pro courtesy of fiido
Met één woord: ijzig :D

Verder ziet het er goed uit, maar waarom laat jij hem expres buiten staan? Mijn Gazelle staat altijd in de schuur; onverwarmd, maar wel droog. De accu houd zich nog prima met die koude want die is net zo koud als buiten, maar levert nog zijn kilometers. Natuurlijk heb je bij vorst minder kilometers actieradius, maar niet slecht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Je had het zadel moeten zien... bbrrrrrrrrrr...

2 redenen:
1. Ik wilde testen of een goedkope fiets echt van inferieure materialen gemaakt zou zijn en meteen zou roesten.
2. De riese&mullers staan al in het schuurtje. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
teacher schreef op zondag 2 februari 2025 @ 10:52:

2 redenen:
1. Ik wilde testen of een goedkope fiets echt van inferieure materialen gemaakt zou zijn en meteen zou roesten.
2. De riese&mullers staan al in het schuurtje. ;)
Er zitten een paar delen van iets minder hoge roest bestendigheid aan dan je R&M’s. Maar die roesten gelukkig niet na een nacht met vorst buiten. En roest voorkom je ook door invetten. Een fietsenmaker doet dat bij afleveren. Hier is het de moeite waard het nog even zelf te doen.

Vooral de asmoeren, voorvorkpoten, etc. Als er boutjes en moertjes gegalvaniseerd of erg dun gelakt zijn dan die. Je ketting natuurlijk. En je kunt met een beetje vaseline op je vinger de klinknagels op de remschijf even iets invetten, zonder het loopvlak te raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Hebben mensen hier een andere mudflap gemonteerd aan het spatbord van het voorwiel?
Bij mijn huidige fiets is deze nogal klein, wat resulteert in een modderkorst vanaf de trappers tot halverwege het frame. Je blijft poetsen... En het komt ook op je broekspijpen.
Het valt mij op dat er bij veel E-bikes geen mudflap op zit, of een kleintje. Is het makkelijk om zelf een mudflap er op te zetten die wat groter is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 29-08 22:57
Nyarlathotep schreef op zondag 2 februari 2025 @ 15:28:
Hebben mensen hier een andere mudflap gemonteerd aan het spatbord van het voorwiel?
Bij mijn huidige fiets is deze nogal klein, wat resulteert in een modderkorst vanaf de trappers tot halverwege het frame. Je blijft poetsen... En het komt ook op je broekspijpen.
Het valt mij op dat er bij veel E-bikes geen mudflap op zit, of een kleintje. Is het makkelijk om zelf een mudflap er op te zetten die wat groter is?
Ik heb deze Latz Schmutzfänger op mijn e-bike gezet:
https://www.fahrer-berlin.de/produkte/schmutzfaenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
mv1 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 18:44:
Heb inmiddels de CUBE een week in bezit en heb er inmiddels bijna 150km op zitten. Wat een heerlijke fiets, voor korte, maar ook lange ritjes. Van mij mag het zadel wel iets comfortabeler, maar dat is iets persoonlijks. Verder heb ik er eigenlijk op dit moment niks over op te merken. Top fiets!
Ik vond tijdens de proefrit het zadel ook niet geweldig. Je kan er gelukkig zelf een beter zadel opzetten.
Ik moet nog wachten tot april..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
jimh307 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 10:03:
Met één woord: ijzig :D

Verder ziet het er goed uit, maar waarom laat jij hem expres buiten staan? Mijn Gazelle staat altijd in de schuur; onverwarmd, maar wel droog. De accu houd zich nog prima met die koude want die is net zo koud als buiten, maar levert nog zijn kilometers. Natuurlijk heb je bij vorst minder kilometers actieradius, maar niet slecht :)
Ik zou in de winter toch altijd de accu uit de fiets halen. Leeft 'ie langer door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv1

mv1

Tranquility schreef op zondag 2 februari 2025 @ 17:13:
[...]

Ik vond tijdens de proefrit het zadel ook niet geweldig. Je kan er gelukkig zelf een beter zadel opzetten.
Ik moet nog wachten tot april..
Ja ik ben nu idd even aan t rond aan t kijken voor een ander zadel.

Ah shit dat duurt nog wel ff.. zit er niet een cube store bij je in de buurt?

Ik liep op goed geluk op een woensdag voor sluitingstijd de winkel in Vlaardingen binnen, na een korte rit gereserveerd en kon ‘m die vrijdag nog ophalen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
mv1 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 17:22:
Ja ik ben nu idd even aan t rond aan t kijken voor een ander zadel.

Ah shit dat duurt nog wel ff.. zit er niet een cube store bij je in de buurt?

Ik liep op goed geluk op een woensdag voor sluitingstijd de winkel in Vlaardingen binnen, na een korte rit gereserveerd en kon ‘m die vrijdag nog ophalen..
Nee helaas geen Cube store hier in de buurt. Ik had trouwens de Cube store ook gemaild om te kijken wat daar de levertijd is en dat kwam op hetzelfde neer als wat Fietsenwinkel.nl mij berichtte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mv1

mv1

Tranquility schreef op zondag 2 februari 2025 @ 19:03:
[...]

Nee helaas geen Cube store hier in de buurt. Ik had trouwens de Cube store ook gemaild om te kijken wat daar de levertijd is en dat kwam op hetzelfde neer als wat Fietsenwinkel.nl mij berichtte.
Ah oké, dan heb ik gewoon geluk gehad..

Duim voor je dat ie toch eerder komt dan april!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Tranquility schreef op zondag 2 februari 2025 @ 17:15:
[...]

Ik zou in de winter toch altijd de accu uit de fiets halen. Leeft 'ie langer door.
Zeg je tegen iemand die een accugroothandel runt :?

Over dat onderwerp staan talloze posts van mij in dit topic. Even goede vrienden, maar wel aparte reactie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
jimh307 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 21:14:
Zeg je tegen iemand die een accugroothandel runt :?

Over dat onderwerp staan talloze posts van mij in dit topic. Even goede vrienden, maar wel aparte reactie ;)
Wat is daar apart aan? :? Je schrijft zelf in de TS dat opladen in de vrieskou de cellen kapot laat gaan. Binnen opladen lijkt me dan beter en met een reeds warme accu is je range ook beter. Even goede vrienden hoor, maar ben er nu eenmaal gewoon niet zo happig op om de accu in de vrieskou te laten. Trouwens, ben jij toevallig Lilith? De combinatie accugroothandel en woonplaats komt me bekend voor. :)

[ Voor 12% gewijzigd door Tranquility op 03-02-2025 09:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
@jimh307 wat vind jij hiervan:

Nieuwe fiets van Bosch. Productiedatum accu januari, verkoopdatum fiets juli, is nog weinig gebruikt. Accu is 500Wh. Klant klaagt dat die niet ver komt met de fiets.

Fiets uitgelezen, bijna altijd op turbo gefietst en gemiddelde trapfrequentie 59. Dus ze fietst heel inefficiënt. Accutest gedaan met de Bosch Smart accutester. Dat is van vol naar leeg en meten. Capaciteit 467Wh, ofwel 93%.

Bosch zegt mij dat ze als regel aanhouden 6% afname per jaar is ok. Vervolgens zeggen ze mij deze 7% is bijna 6% dus de accu is wel goed.

Bosch vraagt me nog de actieradius van de fiets te vergelijken met hun online actieradius calculator. Tsja die is best voorzichtig, dus het komt redelijk overheen. Dus Bosch zegt is ok.

Ik heb nog een keer geprobeerd met ok 7% > 6%, maar de willen geen nieuwe accu uitkeren.

Wat vind jij van de uitspraak van Bosch? En van deze accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-08 21:08
cheiron schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 09:29:
Na 3 jaar trouwe dienst ga ik afscheid nemen van mijn Klever X Comfort. Sinds het begin is het een beetje een haat-liefde verhouding geweest. Nog steeds ben ik groot fan van de sportieve bouw en looks van de fiets. Ik heb er flink wat plezierige kilometers op afgelegd.

Maar vanaf het begin toch wat technische Gremlins gehad; de trapas is ondertussen 5 keer vervangen, de trapsensor 2 keer, de computer 1 keer. De onderhoudskosten zijn daarmee flink opgelopen. Over ~1000 kilometer zullen ook de ketting en cassette moeten worden vervangen.

Dat met gecombineerd met het feit dat mijn fietsenmaker gestopt is als dealer van Klever zorgt er voor dat ik toch maar eens gebruik ga maken van een leasefiets plan van mijn werk; ontzorgd als het gaat om onderhoud.
Vrijdag ga ik proefrijden op een Gazelle Eclipse...
Dat is vervelend om te horen. De X is wel een prachtige fiets.
Ik rijdt zelf een Klever N Rogue (speed pedelec) en heb er nu bijna 20000km op staan. Paar kleine issues gehad en een nieuw display onder garantie maar zoals jij het omschrijft moet je wel een maandagmorgen model hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Je kunt eens kijken op de website van Van Zijp Techniek.
Die gozer kan heel veel fiets accesoires printen met zijn 3D printer.

https://www.vanzijptechni...-5m2TW_ivvqxoCa0MQAvD_BwE

Spatlapverlengers zijn zeker aan te raden. Mijn Klever heeft die gelukkig al standaard vanuit de fabriek, dat zouden meerdere fabrikanten moeten doen. Scheelt een enorme hoeveelheid vuil op je frame en schoenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cheiron
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:26
Vlassie1980 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:45:
[...]

Dat is vervelend om te horen. De X is wel een prachtige fiets.
Ik rijdt zelf een Klever N Rogue (speed pedelec) en heb er nu bijna 20000km op staan. Paar kleine issues gehad en een nieuw display onder garantie maar zoals jij het omschrijft moet je wel een maandagmorgen model hebben.
Dat "maandagmorgen" gevoel is mij meedere malen bekropen. Uiteindelijk ook veel plezier van de fiets gehad. Maar nu dat mijn lokale fietsenmaker geen dealer meer is (zijn helemaal gestopt met speed pedelecs en daarmee ook met de verkoop van Klever) is het tijd om verder te kijken. Vrijdag komt de Gazelle Eclipse.

Heb ook nog proef gereden op een RM met verstelbaar en verend zadel. Die voelde iets minder "af" dan de Gazelle.

Flickr PSN ID= cheironnl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980
cheiron schreef op maandag 3 februari 2025 @ 14:57:
[...]

Dat "maandagmorgen" gevoel is mij meedere malen bekropen. Uiteindelijk ook veel plezier van de fiets gehad. Maar nu dat mijn lokale fietsenmaker geen dealer meer is (zijn helemaal gestopt met speed pedelecs en daarmee ook met de verkoop van Klever) is het tijd om verder te kijken. Vrijdag komt de Gazelle Eclipse.

Heb ook nog proef gereden op een RM met verstelbaar en verend zadel. Die voelde iets minder "af" dan de Gazelle.
Mooie fiets ook die Eclipse. Fijne kilometers alvast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Tranquility schreef op zondag 2 februari 2025 @ 23:06:
[...]

Wat is daar apart aan? :? Je schrijft zelf in de TS dat opladen in de vrieskou de cellen kapot laat gaan. Binnen opladen lijkt me dan beter en met een reeds warme accu is je range ook beter. Even goede vrienden hoor, maar ben er nu eenmaal gewoon niet zo happig op om de accu in de vrieskou te laten. Trouwens, ben jij toevallig Lilith? De combinatie accugroothandel en woonplaats komt me bekend voor. :)
Klopt tot zover. Echter is het stiekem beter voor de cellen om ze koud te houden. Je komt dan wellicht minder ver, maar bijvoorbeeld e NASA heeft hier genoeg kennis voor. Ook kun je een lithiumaccu bij koude prima laden, maar niet met de laders die jullie hebben. Wil je bij min 20 graden gaan laden dan moet dat met 0,01C gebeuren en duurt het laden 100 uur.
Het telkens mee naar binnen nemen om het op te laten warmen en weer naar buiten is niet goed voor de accu. De cellen maakt het niet uit, maar dan stijgt de kans op contactproblemen bij de soldeerverbindingen in het BMS. Je hoeft hem alleen maar naar binnen te brengen bij het opladen en als het echt koud is moet je hem eerst een aantal uur laten acclimatiseren.

Yep, ik was Lilith, goed gezien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Foxhill schreef op maandag 3 februari 2025 @ 08:48:
@jimh307 wat vind jij hiervan:

Nieuwe fiets van Bosch. Productiedatum accu januari, verkoopdatum fiets juli, is nog weinig gebruikt. Accu is 500Wh. Klant klaagt dat die niet ver komt met de fiets.

Fiets uitgelezen, bijna altijd op turbo gefietst en gemiddelde trapfrequentie 59. Dus ze fietst heel inefficiënt. Accutest gedaan met de Bosch Smart accutester. Dat is van vol naar leeg en meten. Capaciteit 467Wh, ofwel 93%.

Bosch zegt mij dat ze als regel aanhouden 6% afname per jaar is ok. Vervolgens zeggen ze mij deze 7% is bijna 6% dus de accu is wel goed.

Bosch vraagt me nog de actieradius van de fiets te vergelijken met hun online actieradius calculator. Tsja die is best voorzichtig, dus het komt redelijk overheen. Dus Bosch zegt is ok.

Ik heb nog een keer geprobeerd met ok 7% > 6%, maar de willen geen nieuwe accu uitkeren.

Wat vind jij van de uitspraak van Bosch? En van deze accu?
Hoe snel wordt de accu ontladen met zo'n test? Dat is mijn eerste vraag. De accu lijkt me niet defect, maar ik vrees dat er een of meerdere cellen zijn die door het weinige gebruik een verhoogde interne weerstand ontwikkelen. De passiveringslaag is dan dikker dan bij de andere cellen.
De accu is niet fris meer. Wat je zou kunnen doen is de klant de accu laten leegfietsen op de middenstand en dan kijken hoever hij/zij kan komen. Ook is het best koud en ook mijn accu is zeer rap leeg op hoge ondersteuning. Er gaan hier nog geen alarmbellen af :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
jimh307 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 17:47:
Grappig en leuk om je hier terug te zien! Ik was degene met de Keola fiets met LFP accu. ;)
Dat was mijn eerste elektrische fiets. Helaas een van de eerste “alternatieve” merken die failliet ging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Tranquility schreef op maandag 3 februari 2025 @ 18:37:
[...]

Grappig en leuk om je hier terug te zien! Ik was degene met de Keola fiets met LFP accu. ;)
Dat was mijn eerste elektrische fiets. Helaas een van de eerste “alternatieve” merken die failliet ging.
Insgelijks :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

teacher schreef op zondag 2 februari 2025 @ 10:52:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E4nve5kMXT8yUdPyYgoZqgfchOU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7dvguDE4k4obgjUr8BLwv9kO.jpg?f=fotoalbum_large

Rrrrrrrrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie18
  • Laatst online: 05:04
Same here. Op mijn Kalkhoff ook zo'n spatlap (voor voorwiel) achteraf moeten aanschaffen. Ik snap ook niet dat dat niet meer standaard erop zit. Motor, frame, schoenen en broek zaten onder de modder (zeker als je hier elke dag over de Groene Loper fietst).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvk024
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 25-08 16:47
jimh307 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 17:47:
[...]

Klopt tot zover. Echter is het stiekem beter voor de cellen om ze koud te houden. Je komt dan wellicht minder ver, maar bijvoorbeeld e NASA heeft hier genoeg kennis voor. Ook kun je een lithiumaccu bij koude prima laden, maar niet met de laders die jullie hebben. Wil je bij min 20 graden gaan laden dan moet dat met 0,01C gebeuren en duurt het laden 100 uur.
Het telkens mee naar binnen nemen om het op te laten warmen en weer naar buiten is niet goed voor de accu. De cellen maakt het niet uit, maar dan stijgt de kans op contactproblemen bij de soldeerverbindingen in het BMS. Je hoeft hem alleen maar naar binnen te brengen bij het opladen en als het echt koud is moet je hem eerst een aantal uur laten acclimatiseren.

hoe kan het toch dat die adviezen hieromtrent altijd zo uiteen blijven lopen? Of niemand weet het echt, of het maakt geen reet uit? Wijzer worden we er niet van...
https://www.nu.nl/slimmer...eiligst-je-e-bike-op.html

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 29-08 21:28

B64

jvk024 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 08:52:
[...]

hoe kan het toch dat die adviezen hieromtrent altijd zo uiteen blijven lopen? Of niemand weet het echt, of het maakt geen reet uit? Wijzer worden we er niet van...
https://www.nu.nl/slimmer...eiligst-je-e-bike-op.html
Volgens mij zegt @jimh307 precies hetzelfde als dat artikel op nu.nl (voor zover ik dat kan lezen, paywall...), alleen geeft hij er nog wat achtergrondinformatie bij en nuanceert hij het een beetje.
Dus: een accu heeft geen probleem met kou, je kunt 'm prima buiten laten. Maar met de meegeleverde laders is het geen goed idee om in de kou de laden, dat kun je dus beter binnen doen. Voor zover ik weet heeft dat niks met veiligheid of brandgevaar te maken (waar het artikel op nu.nl over lijkt te gaan), maar meer met degradatie van accucellen en dus de levensduur van de accu.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• elinx
jvk024 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 08:52:
.......hoe kan het toch dat die adviezen hieromtrent altijd zo uiteen blijven lopen? ...
Omdat de adviezen te maken hebben met eenvoud in gebruik.

Een accu is een chemisch fabriekje. Een chemisch proces werkt bij iedere temperatuur anders. Bij lage temperaturen traag, bij hoge temperaturen snel.
Verschillende temperaturen vereisen een andere manier van laden/ontladen.
Dat is niet echt handig en heeft bovendien een flink prijskaartje, mbt BMS en laadapparatuur.
Vandaar dat het meest voor de hand ligt om dit bij ongeveer kamertemperatuur te doen.
Dat er soms wordt vermeld dat 80% laden beter is heeft te maken met wederom temperatuur. Boven 80% loopt deze, net als de accuspanning, sneller op, met warmteproductie als gevolg. Hetzelfde geldt bij ontladen lager dan 20%, met dit verschil dat de temperatuur oploopt tgv de hogere ontlaadstroom.

Een goede BMS zorgt dat dit niet uit de hand loopt.
Maar als je bv de accu op de warme radiator laadt is er kans dat het proces te snel gaat en een minder goede BMS niet op tijd kan ingrijpen.
Wat voor BMS in de accu zit weet je meestal niet, maar de merkleveranciers hebben hun zaakjes, op een uitzondering na, wel voor elkaar.

Dat betekent bij kamertemperatuur laden en de BMS zorgt dat dit proces goed verloopt, zonder je druk te maken over die 80%.

Helaas speelt ook veroudering van de cellen in de accu ook een rol. Iedere cel in een accu heeft zijn eigen verouderingscurve. Die is echter onbekend. Als alle cellen nieuw zijn zal de laad/ontlaad snelheid gelijk zijn, maar met het verstrijken van de tijd zullen er steeds meer verschillen tussen de cellen optreden. Dat is een proces wat niet is tegen te houden, maar wat wel enigszins beïnvloedt kan worden door de temperatuur niet te hoog te laten oplopen. Bv via 20-80% ontladen/laden wordt weleens genoemd. Maar ook daar zitten nadelen aan als je dit niet juist doet.

Update:
Het verouderingsproces ontstaat door de aangroei van materiaal van de ene pool op de andere pool van de accu tijdens het laden, waardoor een laag ontstaat die steeds minder doordringbaar is.
De interne weerstand van de accu wordt daarmee hoger en laden/ontladen zal moeizamer verlopen.
Dit is SEI growth genoemd.

Een goede BMS is in staat om zelf die verschillen heel lang te compenseren, maar op een gegeven moment lukt dat niet meer zo goed. Je accu is snel of nooit vol of weer gauw leeg.

[ Voor 32% gewijzigd door elinx op 05-02-2025 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Wat nog eens een hele mooie software update van Bosch zou zijn is de mogelijkheid om de accu tot 80% te laden. Ik rijd een EV met een redelijk groot pakket van 82kWh en laad altijd tot 80% en heb geen enkel probleem met de range. De Cube Kathmandu Hybrid Comfort Pro 800 die ik in bestelling heb staan heeft ook een grote 800Wh accu en die zou ik graag op 80% willen gebruiken. Waarom implementeert Bosch dit niet in de software? Heck, zelfs mijn iPhone laad ik tot 80% (Pro Max, dus ook een relatief grote accu).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Tranquility schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 12:26:
.... de mogelijkheid om de accu tot 80% te laden......EV met een redelijk groot pakket van 82kWh en laad altijd tot 80%............ iPhone laad ik tot 80% ....
Naar mijn mening is dit minder zinvol dan bij een smartphone.

Dit omdat een ebike accu is samengesteld uit een flink aantal losse cellen met ieder zijn eigenschappen.
Het laden gebeurd met de totale spanning over in serie geschakelde celgroepen, die op hun beurt bestaan uit parallel geschakelde cellen.
De BMS zorgt voor de controle per celgroep . Dat is dus niet per cel.
Een celgroep is zo goed als zijn slechtste cel. Het kan dus zijn dat de BMS al blijft laden als één mindere cel zijn maximale, maar te lage verwachtte waarde heeft bereikt, of de accu afschakelt als één cel de minimale waarde bereikt terwijl de andere cellen nog voldoende capaciteit hebben.
Met 20-80% laden is er bovendien kans dat celgroepen uit balans raken als je niet regelmatig de (vaak passieve) BMS laat balanceren, wat in de meeste gevallen pas gebeurd als een celgroep 100% geladen is.

NB
Wel is het zo dat een actieve BMS effectiever zal werken, omdat het balanceren een continu en sneller proces is, zowel bij laden/ontladen. Dus misschien dat de 20-80% manier in dat geval iets effectiever zal mbt het voorkomen van oplopende temperatuur bij laden.

Bij een smartphone gebeurd dit niet want de accu daarvan is slechts één cel of celgroep. Vandaar dat 20-80% meer effectief zal zijn.
Het laden tot 80% van EV heeft mi weer te maken met het voorkomen van oplopende temperatuur bij snelladen met een hoge stroom.

[ Voor 28% gewijzigd door elinx op 04-02-2025 14:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeorgeBfast
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 29-08 21:26
Ik laad altijd alles gewoon 100% vol , mijn Samsung telefoon , mijn Makita gereedschap , mijn Bosch Powertubes 625 en 750 , mijn BMW i4 Edrive40 84KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
elinx schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 13:45:
Naar mijn mening is dit minder zinvol dan bij een smartphone.

Dit omdat een ebike accu is samengesteld uit een flink aantal losse cellen met ieder zijn eigenschappen.
Het laden gebeurd met de totale spanning over in serie geschakelde celgroepen, die op hun beurt bestaan uit parallel geschakelde cellen.
De BMS zorgt voor de controle per celgroep . Dat is dus niet per cel.
Een celgroep is zo goed als zijn slechtste cel. Het kan dus zijn dat de BMS al blijft laden als één mindere cel zijn maximale, maar te lage verwachtte waarde heeft bereikt, of de accu afschakelt als één cel de minimale waarde bereikt terwijl de andere cellen nog voldoende capaciteit hebben.
Met 20-80% laden is er bovendien kans dat celgroepen uit balans raken als je niet regelmatig de (vaak passieve) BMS laat balanceren, wat in de meeste gevallen pas gebeurd als een celgroep 100% geladen is.

NB
Wel is het zo dat een actieve BMS effectiever zal werken, omdat het balanceren een continu en sneller proces is, zowel bij laden/ontladen. Dus misschien dat de 20-80% manier in dat geval iets effectiever zal mbt het voorkomen van oplopende temperatuur bij laden.

Bij een smartphone gebeurd dit niet want de accu daarvan is slechts één cel of celgroep. Vandaar dat 20-80% meer effectief zal zijn.
Het klopt dat één slechte cel de rest van de groep onderuit haalt. Aan de andere kant, bij parallel geschakelde cellen vindt er eigenlijk al een soort van balancering plaats. Een EV heeft ongetwijfeld ook meerdere celgroepen en toch is 80% laden daar gemeengoed om het degradatieproces te vertragen en de accu langer gezond te houden. Waarom zou dat bij een fietsaccu minder zijn? Wellicht als er een minder intelligente BMS wordt gebruikt, maar aangezien een fietsaccu ook geen kinderachtig bedrag kost zou je denken dat daar toch ook een knap BMS in zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-08 19:19
Wat nog eens een hele mooie software update van Bosch zou zijn is de mogelijkheid om de accu tot 80% te laden. Ik rijd een EV met een redelijk groot pakket van 82kWh en laad altijd tot 80% en heb geen enkel probleem met de range. De Cube Kathmandu Hybrid Comfort Pro 800 die ik in bestelling heb staan heeft ook een grote 800Wh accu en die zou ik graag op 80% willen gebruiken. Waarom implementeert Bosch dit niet in de software? Heck, zelfs mijn iPhone laad ik tot 80% (Pro Max, dus ook een relatief grote accu).
Ik rij al jaren EV en laad altijd 100% en mn auto's rijden fors verder dan WLTP.
Mn Kia E Soul deed dat nog steeds na 285.000 km zoals 550km met n 64kwh accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
GeorgeBfast schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 14:15:
Ik laad altijd alles gewoon 100% vol , mijn Samsung telefoon , mijn Makita gereedschap , mijn Bosch Powertubes 625 en 750 , mijn BMW i4 Edrive40 84KWh.
Mijn EV is een privé aanschaf en dus geen lease en wil de accu zo lang mogelijk in topconditie houden. De mogelijkheid (en advies) om tot 80% te laden is door de fabrikanten niet voor niets ingesteld lijkt me. Het zorgt immers voor minder stress voor de accu.

Hier gebruik ik ook Makita gereedschap en heb drie LXT accus's die ik in verschillende Makita tools gebruik, maar ik gebruik ze wel dusdanig door elkaar heen dat ik ze nooit lang vol weg hoef weg te leggen. Juist het langdurig vol (dus 100%) wegzetten is slecht voor Li-Ion. LFP is daar weer veel vergevingsgezinder in.

[ Voor 6% gewijzigd door Tranquility op 04-02-2025 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Ferry34 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 14:25:
Ik rij al jaren EV en laad altijd 100% en mn auto's rijden fors verder dan WLTP.
Mn Kia E Soul deed dat nog steeds na 285.000 km zoals 550km met n 64kwh accu
Dat is heel netjes, maar dan heb je hem waarschijnlijk nooit lang vol weg hoeven te zetten. Ik rij niet zoveel kilometers en wil hem dus niet lang vol wegzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Tranquility schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 14:22:
[...]

Het klopt dat één slechte cel de rest van de groep onderuit haalt. Aan de andere kant, bij parallel geschakelde cellen vindt er eigenlijk al een soort van balancering plaats. Een EV heeft ongetwijfeld ook meerdere celgroepen en toch is 80% laden daar gemeengoed om het degradatieproces te vertragen en de accu langer gezond te houden.........
Bij een celgroep vindt idd een balancering plaats. De slechtste cel daarin bepaald (ongecontroleerd) wat de andere (betere) cellen doen. Dus eigenlijk niet iets wat je zou willen.
Een actieve BMS heeft met name merkbaar nut als er flinke verschillen zitten tussen de celgroepen, wat bv het geval kan zijn bij oudere accu's. Bij nieuwe accu's is dit veel minder het geval omdat de cellen meestal gepaard zijn binnen een celgroep. Een pasiieve BMS is daarom in de meeste gevallen meer dan genoeg.

NB
mbt BMS varianten is het mogelijk om iedere cel in het BMS circuit te betrekken. In dat geval moet je met seriële celgroepen werken die parallel geschakeld zijn. Op zo een manier kan iedere cel op zijn waarde worden geschat en via een actieve BMS in korte tijd in het gareel worden gehouden. Het zou echter de BMS flink groter (3 tot 10 keer) maken en de maat en prijs van de accu groter maken voor mi niet veel meer effectiviteit . Want zelfs dan is er niks te doen aan het feit dat niet iedere cel een gelijke degradatie kent.

Het degradatieproces vertraag je het meeste door temperatuurlimieten zo klein mogelijk te houden.
Helaas is dit bij ontladen minder goed te reguleren, maar wel bij het laden. Vooral snelladen met hoge stroom doet een aanslag op de levensduur. 80% is dan wel wijselijk

[ Voor 22% gewijzigd door elinx op 04-02-2025 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
elinx schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 14:37:
Het degradatieproces vertraag je het meeste door temperatuurlimieten zo klein mogelijk te houden.
Helaas is dit bij ontladen minder goed te reguleren, maar wel bij het laden. Vooral snelladen met hoge stroom doet een aanslag op de levensduur.
Klopt, juist daarom mijdt ik ook snelladen met de auto. Maar ik rij zelden grote afstanden en op 80% laden heb ik nog altijd een range van meer dan 300 kilometer in de winter. In de zomer is dat nog een stuk meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
elinx schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 10:12:
[...]

Verschillende temperaturen vereisen een andere manier van laden/ontladen.
Dat is niet echt handig en heeft bovendien een flink prijskaartje, mbt BMS en laadapparatuur.
Vandaar dat het meest voor de hand ligt om dit bij ongeveer kamertemperatuur te doen.
Dat er soms wordt vermeld dat 80% laden beter is heeft te maken met wederom temperatuur. Boven 80% loopt deze, net als de accuspanning, sneller op, met warmteproductie als gevolg. Hetzelfde geldt bij ontladen lager dan 20%, met dit verschil dat de temperatuur oploopt tgv de hogere ontlaadstroom.

Een goede BMS zorgt dat dit niet uit de hand loopt.

Een goede BMS is in staat om zelf die verschillen heel lang te compenseren, maar op een gegeven moment lukt dat niet meer zo goed. Je accu is snel of nooit vol of weer gauw leeg.
Klopt heel aardig :) Als de cellen voller raken worden ze warm en dit ligt aan 2 dingen:
>de belasting van de floodgates (het zijn en blijven weerstanden die alles opwarmen)
>de CV stage houdt de cellen op 4,2 volt in de laatste stage (stress)

Je vergeet SEI grow. Een heel valide reden om niet verder te (ont)laden dan 80% is de SEI grow aan de anode welke de interne weerstand vergroot en zo tot derving komt. Als deze laag door de jaren heen flink groeit zullen ze bij snelladen steeds warmer worden en bij het ontladen ook net zo goed heet lopen.
SEI grow vind plaats beneden de 3,92 volt en kathodecorrosie boven de 3,92 volt. Dit is ook een reden waarom een oude accu prima presteert bij een lage belasting, maar faalt bij een hoge belasting. Het bewaren van de accu in de koude voegt ook nog het een en ander toe aan de interne weerstand (Ri).

Het telkens binnen bewaren van de accu is een goed advies om een hoge Ri te maskeren want bij koude komt deze sneller om de hoek kijken en gaan mensen klagen.
--------
Het proces van SEI grow en kathodederving wordt vertraagt door de accu koud te houden. Er was al wat verwarring in dit topic dat iedereen weer een ander advies er op nahoud. Ik hoop het te kunnen verduidelijken. Die artikelen worden vaak geschreven door mensen met relatief weinig kennis op dit gebied en zo krijg je desinformatie: zet 10 kinderen in een kring en fluister een zin in het oor van het eerste kind en fluister dat door en het laatste kind in de ring zal een heel andere zin vertellen. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• elinx
jimh307 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 15:43:
.....
Je vergeet SEI grow. Een heel valide reden om niet verder te (ont)laden dan 80% is de SEI grow aan de anode welke de interne weerstand vergroot en zo tot derving komt. ......
Ik wilde het eenvoudig houden en had dit afgedekt met "chemisch fabriekje"
Ik wilde termen als anode/kathode, elektrolyt en reductie/oxidatie vermijden.

[ Voor 16% gewijzigd door elinx op 04-02-2025 23:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeorgeBfast
Tranquility schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 14:30:
[...]

Mijn EV is een privé aanschaf en dus geen lease en wil de accu zo lang mogelijk in topconditie houden. De mogelijkheid (en advies) om tot 80% te laden is door de fabrikanten niet voor niets ingesteld lijkt me. Het zorgt immers voor minder stress voor de accu.
Mijn auto is ook privé aanschaf en geen lease. Ik heb nog nooit iets geleased. En toch laad ik 'm gewoon 100% vol , het zal wel meevallen met dat degraderen. Ik heb genoeg actieradius , zomer ruim 500 km en in de winter 100 km minder. En meestal rij ik een jaar of 6 met een auto dan ben ik mijn accu in topconditie aan het houden voor de volgende eigenaar. Ik ben heel zuinig op mijn auto maar ik vertrouw erop dat 100% laden niet zo erg zal zijn. Ik laad thuis en heb zelf 48 zonnepanelen met 10-11 KW per uur en zelden aan de snellader. Alleen met vakanties gebruik ik de snelladers langs de snelweg. Verder nooit nodig met de goede actieradius van de i4.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/ZKGTbWdJ/20240118-171325-2.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door GeorgeBfast op 04-02-2025 21:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Dat doe ik al een tijdje met mijn Bosch 500wh. Die laad ik in de nacht met de 2A lader op, tot 80%. Ik heb er een smart plug aan zitten die na 80% terugzakt naar onder de 100 watt. Dan schakelt ie uit. Als het nodig is, stel ik in dat hij tot 100% laadt, maar standaard tot 80%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
elinx schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 18:17:
[...]
Ik wilde het eenvoudig houden en had dit afgedekt met "chemisch fabriekje"
Wilde termen als anode/kathode, elektrolyt en reductie/oxidatie vermijden.
Maar ze horen er wel bij ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
GeorgeBfast schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 18:24:
[...]

Mijn auto is ook privé aanschaf en geen lease. Ik heb nog nooit iets geleased. En toch laad ik 'm gewoon 100% vol , het zal wel meevallen met dat degraderen. Ik heb genoeg actieradius , zomer ruim 500 km en in de winter 100 km minder. En meestal rij ik een jaar of 6 met een auto dan ben ik mijn accu in topconditie aan het houden voor de volgende eigenaar. Ik ben heel zuinig op mijn auto maar ik vertrouw erop dat 100% laden niet zo erg zal zijn. Ik laad thuis en heb zelf 48 zonnepanelen met 10-11 KW per uur en zelden aan de snellader. Alleen met vakanties gebruik ik de snelladers langs de snelweg. Verder nooit nodig met de goede actieradius van de i4.
Fair enough. Het BMS van een elektrische auto is van een heel ander kaliber dan die van een e-bike. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
koelkast schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 18:42:
Dat doe ik al een tijdje met mijn Bosch 500wh. Die laad ik in de nacht met de 2A lader op, tot 80%. Ik heb er een smart plug aan zitten die na 80% terugzakt naar onder de 100 watt. Dan schakelt ie uit. Als het nodig is, stel ik in dat hij tot 100% laadt, maar standaard tot 80%.
Dat is interessant!
Als ik het goed begrijp gaat het laden boven de 80% met de 2A lader met een lager vermogen en “ziet” de smart plug dat het vermogen zakt en kun je daarmee instellen dat hij vervolgens afschakelt? Wat voor plug is dat? Ik heb hier ook verschillende slimme stekkers die werken met de Tuya app. Maar die hebben alleen een instelbare timer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Tranquility schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 20:35:
[...]

Dat is interessant!
Als ik het goed begrijp gaat het laden boven de 80% met de 2A lader met een lager vermogen en “ziet” de smart plug dat het vermogen zakt en kun je daarmee instellen dat hij vervolgens afschakelt? Wat voor plug is dat? Ik heb hier ook verschillende slimme stekkers die werken met de Tuya app. Maar die hebben alleen een instelbare timer.
Met de kans op onbalans in je accupack. Het BMS in e-bike accu's gaat pas balanceren als de accu helemaal vol is. Ook de lader telkens een hard-off geven is niet bevorderlijk voor de levensduur ervan.

Mits...je het BMS kunt programmeren, maar ik vrees ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
jimh307 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 20:46:
Met de kans op onbalans in je accupack. Het BMS in e-bike accu's gaat pas balanceren als de accu helemaal vol is. Ook de lader telkens een hard-off geven is niet bevorderlijk voor de levensduur ervan.

Mits...je het BMS kunt programmeren, maar ik vrees ervoor.
Daar was ik al een beetje bang voor. Het is wat je eerder zei, het is geen geavanceerde EV BMS… Best practice is denk ik volladen kort voor een rit en niet voor langere tijd vol wegzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Tranquility schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 20:35:
[...]

Dat is interessant!
Dit effect gebeurt ook met de 4A lader hoor, maar ik denk dat met 2A laden beter is voor de accu op termijn. Die heb ik er bijgekocht een tijd geleden.
Het betreft een powerplug met esp8266 chip, die op Tasmota draait. Gekoppeld aan home assistant in mijn geval. Maar volgens mij kan tasmota ook zelfstandig schakelen op basis van afgenomen stroom.

[ Voor 8% gewijzigd door koelkast op 04-02-2025 21:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeorgeBfast
Ik laad met de Bosch 4A lader en ik heb Bosch 2 stuks Powertube 625 accu's bij mijn E bike , wissel ze af in gebruik , om en om . Leg ze wel altijd binnen in huis. Fiets staat wel altijd binnen en vorstvrij maar het is toch koud in de stalling.
Inmiddels failliet , bijna 7500km . Maar nog steeds geweldige probleemloze fiets.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/J7dTBJKC/stella2.jpg

[ Voor 27% gewijzigd door GeorgeBfast op 04-02-2025 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Lekker tot de 100% laden. Ik mag ook aannemen dat je de accu niet elke dag hoeft op te laden, dus de slijtage zal echt wel meevallen. En de accu is er op berekend dat deze gewoon wordt volgeladen.
Waar ik wél rekening mee houd is dat ik mijn fiets niet meteen aan de lader hang als ik van buiten kom in de wintermaanden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Tranquility schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 21:37:
[...]

Daar was ik al een beetje bang voor. Het is wat je eerder zei, het is geen geavanceerde EV BMS… Best practice is denk ik volladen kort voor een rit en niet voor langere tijd vol wegzetten.
Helemaal correct. Het is voor hoe lang de accu op 100% staat.

Waarom is een E-bike BMS zo simpel?
Het goudeerlijke antwoord is dat het anders te duurzaam wordt. De marge op een e-bike accu staat niet in verhouding met die van een EV. Als de accu van een EV op raakt zijn de kosten vele duizenden euro's en een fietsaccu een paar honderd euro.

De beste oplossing voor e-bike accu's is niet het laden tot maar 80%, maar om over te stappen naar een andere chemie zoals LiFePO4 of Na-ion. Beide zijn zeer snel op te laden, kunnen vele cycli mee en hebben bijna geen last van koude. Behalve dat de accu dan ruim een kilo meer zou wegen voor dezelfde capaciteit is het té duurzaam.

We zijn zo erg met het milieu begaan mits het de winst niet in de weg zit, dus een impasse. }:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
jimh307 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 13:16:
[...]

Het goudeerlijke antwoord is dat het anders te duurzaam wordt. De marge op een e-bike accu staat niet in verhouding met die van een EV. Als de accu van een EV op raakt zijn de kosten vele duizenden euro's en een fietsaccu een paar honderd euro.

De beste oplossing voor e-bike accu's is niet het laden tot maar 80%, maar om over te stappen naar een andere chemie zoals LiFePO4 of Na-ion. Beide zijn zeer snel op te laden, kunnen vele cycli mee en hebben bijna geen last van koude. Behalve dat de accu dan ruim een kilo meer zou wegen voor dezelfde capaciteit is het té duurzaam.

We zijn zo erg met het milieu begaan mits het de winst niet in de weg zit, dus een impasse. }:|
Meen je dat? Jij bent de expert. Ik kan het alleen niet plaatsen in wat de fabrikanten doen.

Er is focus op gewicht, maar er wordt ook vaak wel een kilo geplust als dat wat leuke functies op een fiets toevoegt.

Bosch maakt hele grote stappen in de motoren verduurzamen. En de accu’s zijn veel beter gesealed dan een jaar of 5 terug. Dat verminderd de vervangingsmarkt. Maar het versterkt Bosch hun positie bij nieuwe verkoop.

En ook concurrenten. Panasonic/FIT heeft wél die 80% laadfunctie. Shimano, FIT, et al. proberen allemaal een nieuwe insteek te vinden om marktaandeel te winnen. Een nieuwe accu chemie zou heel veel media aandacht en klant interesse wekken. En met de investeringen die Bosch in de huidige accu productie heeft, maakt voor anderen een extra reden om te switchen (wet van remmende voorsprong).

Bosch staat E-Bike Vision toe om accu’s te maken. Dus vervangingsmarkt?

De marges zijn veel hoger voor vervanging. Maar producenten moeten ook serieus veel onder garantie vergoeden. Langere levensduur zou ook hun eigen kosten verlagen.

Waarom denk je dat ze niet switchen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Foxhill schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 14:08:
...
Meen je dat? Jij bent de expert. Ik kan het alleen niet plaatsen in wat de fabrikanten doen. .....
LiFePO4 is toch wel al te koop
Er zijn al bv ebike accu's voor te koop, maar die zijn meestal bestemd voor ombouw en vaak uit CN.
Ik heb ze gezien in bagage-rek en Hailong behuizing.

De prijs tov Li-ion ligt iets hoger en het gewicht is ca. 2x voor dezelfde capaciteit.
Voor ebikes met een afneembare accu zal het hogere gewicht denk ik een rol spelen.
500Wh is ca 5kg en een Li-ion ca. 2,5kg

Daarentegen gaan ze wel aanzienlijk (zeker 4x) langer mee.
Meestal zie je ze als loodaccu vervanger bv in de caravan, boot of in een solar systeem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
....
Het goudeerlijke antwoord is dat het anders te duurzaam wordt. De marge op een e-bike accu staat niet in verhouding met die van een EV. Als de accu van een EV op raakt zijn de kosten vele duizenden euro's en een fietsaccu een paar honderd euro......
Ter aanvulling denk ik dat een meer efficiënte actieve BMS bij een nieuwe accu, met geselecteerde cellen, weinig bijdraagt.

Dit gebeurd pas als de accu wat ouder wordt en de cellen sneller uit balans raken tgv veroudering.
Dit omdat de actieve BMS, zowel tijdens het laden als ontladen, achterblijvende cellen met relatief hoge stroom "bij de les" houdt door alle celgroepen op hetzelfde niveau te houden.
De celgroepen zijn ongeacht de hoeveelheid lading altijd in balans.

Een passieve BMS balanceert de celgroepen alleen aan het eind van de laadcyclus (van de eerst volledig geladen celgroep), met een zeer lage stroom worden de achterblijvende celgroepen verder geladen, wat betekent dat het balanceren langer duurt en steeds langer gaat duren naarmate de cellen verouderen, maar alleen effectief als de complete laadcyclus wordt doorlopen..
Bij ontladen zal de accu ermee stoppen als één celgroep de ondergrens bereikt (dus uit balans is met de andere celgroepen) om de accu te sparen. (het fenomeen, "mijn accu heeft nog 3 streepjes maar stopt ermee")

Kortom, met een relatief grote en meer kostbare actieve BMS zal het wat langer duren voor veroudering opgemerkt wordt, maar veroudering van de cellen houdt je er niet mee tegen, dat gebeurd gewoon.

[ Voor 15% gewijzigd door elinx op 05-02-2025 17:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Foxhill schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 14:08:
[...]
En ook concurrenten. Panasonic/FIT heeft wél die 80% laadfunctie. Shimano, FIT, et al. proberen allemaal een nieuwe insteek te vinden om marktaandeel te winnen. Een nieuwe accu chemie zou heel veel media aandacht en klant interesse wekken. En met de investeringen die Bosch in de huidige accu productie heeft, maakt voor anderen een extra reden om te switchen (wet van remmende voorsprong).

Bosch staat E-Bike Vision toe om accu’s te maken. Dus vervangingsmarkt?

De marges zijn veel hoger voor vervanging. Maar producenten moeten ook serieus veel onder garantie vergoeden. Langere levensduur zou ook hun eigen kosten verlagen.

Waarom denk je dat ze niet switchen?
De vraag wat consumenten willen is dat er zoveel mogelijk energie in een zo klein mogelijk pakket zit. Het begint beter te worden en door omstandigheden zijn het nu hoofdzakelijk NMC cellen. Deze cellen hebben een zeer hoge energiedichtheid, maar zijn gevoelig voor koude en hebben een hoge interne weerstand. Hieruit komt ook voort om een zo groot mogelijk pakket te kiezen.

Van wat hier interessant gaat worden is dat 99% van de e-bikers hier niet op dit forum zitten en een zo groot mogelijke actieradius wenst met zo laag mogelijk gewicht. Dit is mede een reden dat de fabrikant het wel goed vind zo. Ook wil de consument vaak de hoogste ondersteuning en factoren zoals de winter met NMC cellen geven relatief de meeste derving.

Je geeft zelf al het antwoord dat de switching naar een andere chemie weer nieuwe vragen oproept zodat de media hier in zal springen. Er zal weer opnieuw vertrouwen moeten winnen. Dit kán de adoptie vertragen en dat zijn misgelopen inkomsten. Wat een boer niet kent vreet ie niet.

Ik zou zeer verheugd zijn als er toch stappen gemaakt gaan worden zoals:

>>een beter BMS dat wel toestaat om tot 80% te laden wat jij ook al aangeeft, maar iedereen zou dan moeten snappen dat de actieradius kleiner wordt en er vaker geladen moet worden. Wij snappen dat, maar niet iedereen. Veruit de meeste mensen willen en zo groot als mogelijke actieradius.

>>overstappen naar een andere chemie. @Tranquility ken ik nog van een ander forum en die had een Keola met LiFePO4 chemie. Het kan dus wel degelijk, maar ze moeten weer het lef hebben om weer te veranderen. LiFePO4 kan ongeveer 100-150 Wh per kilo kwijt en NMC kan 200-260 Wh per kilo kwijt. Na-ion is ook een goede kandidaat en nóg beter is Lithium Titanate (LTO), maar die kan maar 50-110 Wh per kilo kwijt en dit zou de accu dubbel zo zwaar maken, maar gaat een heel fietsleven mee en zijn dan nog niet op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility

Haha, ja inderdaad. Tot de conclusie dat LiFePO4 te duurzaam is waren we jaren geleden op het EV forum al gekomen.. ;)
Wel mooi is dat LiFePO4 in EV’s steeds vaker toegepast wordt en dat de ratio capaciteit/gewicht door nieuwe chemistries steeds gunstiger wordt. Voor fietsen speelt het gewicht wellicht nog een te grote rol. Maar op de Keola fiets deed de accu het uitstekend. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:28
Vraagje voor de fietsenmakers in dit topic:

Ik wil mijn achterste rollerbrake upgraden naar degene met de meeste remkracht, de Shimano BR-C6000-R.
Ik heb een 8-speed Nexus premium naaf met naaldlagers en M10 as, de SG-C6011-8R.

Nu vind ik de BR-C6000-R rem voor een M10 as in twee uitvoeringen:
  1. 7.2 mm EAN 8717118587621 ABRC6000RC2 (bijv. hier)
  2. 8.2 mm EAN 4550170598556 EBRC6000RA2 (bijv. hier)
Die verschillende maat is iets met een ringetje of zo.
Ik heb alle compatibiliteitslijsten van Shimano al doorgeworsteld, maar kom er echt niet uit. Welke van de twee moet ik nou kopen? :?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64

B64

Andrehj schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 21:29:

Ik wil mijn achterste rollerbrake upgraden naar degene met de meeste remkracht, de Shimano BR-C6000-R.
Ik heb een 8-speed Nexus premium naaf met naaldlagers en M10 as, de SG-C6011-8R.

Ik heb alle compatibiliteitslijsten van Shimano al doorgeworsteld, maar kom er echt niet uit. Welke van de twee moet ik nou kopen? :?
Waarom de achterste en niet de voorrem? De voorrem levert veel meer vertraging, dus het is veel effectiever om die te upgraden. Een sterkere achterrem levert vooral meer blokkerende wielen op...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
Andrehj schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 21:29:

Ze passen allebei. Dus neem de goedkoopste.

Dat gezegd hebbende, ik zou die 40 piek in je zak houden. Er zit verschil in remkracht tussen rollerbrakes, maar verwacht er niet te veel van. Zeker achter.

Tenzij je net een nieuwe fiets hebt met rollerbrakes en er nog lang mee gaat doen, dan heb je misschien lang plezier van een klein verschil.

Probeer eerst de rolletjes even te smeren. Spuit daarvoor iets vet door het smeer gaatje met het rubberen dopje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eenhoorntje
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09:06
https://stoerbikes.com/nl/product/cargox/

Wat een fiets, van een merk die alles volgens de regeltjes wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Foxhill schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 22:02:

Dat gezegd hebbende, ik zou die 40 piek in je zak houden. Er zit verschil in remkracht tussen rollerbrakes, maar verwacht er niet te veel van. Zeker achter.

Tenzij je net een nieuwe fiets hebt met rollerbrakes en er nog lang mee gaat doen, dan heb je misschien lang plezier van een klein verschil.

Probeer eerst de rolletjes even te smeren. Spuit daarvoor iets vet door het smeer gaatje met het rubberen dopje.
Ik heb ook ooit de rollerbrake van een fiets (die Keola) vervangen omdat de originele slecht remde. Dat was de voorrem, Die had ook een kleine koelschijf. Ik heb deze toen vervangen voor een duurder model met een veel grotere koelschijf. Die remde inderdaad stukken beter, dus er kan wel degelijk verschil in zitten.

Daarvoor had ik al geprobeerd de rollertjes van de rem te smeren en kan me herinneren dat je daar speciaal zwart vet in een tubetje voor nodig had en je niet zomaar gewoon vet voor kan gebruiken. Maar goed dat weet een fietsenmaker beter denk ik. :)
Dat smeren hielp toen niet en had daarom de rollerbrake vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64

B64

eenhoorntje schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 23:40:
https://stoerbikes.com/nl/product/cargox/

Wat een fiets, van een merk die alles volgens de regeltjes wil doen.
Ik zie een kruising tussen een fatbike en een bakfiets. Qua zithouding niet ideaal, 250W is niet veel voor zo'n zwaar ding dus als je extra kracht moet zetten om op gang te komen hoop ik dat je knieën het houden. Bij trappers 'bovenin' is je bovenbeen horizontaal (zie foto helemaal onderaan).

Qua specs ziet het er overigens niet verkeerd uit, hoewel ik eigenlijk al afhaakte bij de eerste zin van de marketing-blurb:
Dikke banden voor betere gewichtsverdeling
Sure...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:28
B64 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 22:00:
Waarom de achterste en niet de voorrem? De voorrem levert veel meer vertraging, dus het is veel effectiever om die te upgraden. Een sterkere achterrem levert vooral meer blokkerende wielen op...
Die is onderdeel van het volgende project en wordt ook vervangen. Als ik eruit kom en aan de juiste (passende) componenten kan komen misschien wel door een hydraulische schijfrem. Anders komt daar ook een BR-C6000 op.
Foxhill schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 22:02:
Dankjewel. Maar wat is het verschil dan? Waar zit die ene millimeter?

Dit is onderdeel van een revisieproject, waarna de (zware) fiets de volgende 20 jaar mee moet. Naaf + huidige rem zijn versleten. Bovendien is de huidige rollerbrake van een oud model, waar het rubber dopje achter het frame zit, zodat je eerst het wiel eruit moet halen om de rem te kunnen smeren...
Dus een nieuwe rem moet er toch komen. Dan kan ik maar beter het best mogelijke exemplaar kopen.
Tranquility schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 07:45:
Ik heb ook ooit de rollerbrake van een fiets (die Keola) vervangen omdat de originele slecht remde. Dat was de voorrem, Die had ook een kleine koelschijf. Ik heb deze toen vervangen voor een duurder model met een veel grotere koelschijf. Die remde inderdaad stukken beter, dus er kan wel degelijk verschil in zitten.
Dank voor deze bevestiging.
Daarvoor had ik al geprobeerd de rollertjes van de rem te smeren en kan me herinneren dat je daar speciaal zwart vet in een tubetje voor nodig hebt en je niet zomaar gewoon vet voor kan gebruiken. Maar goed dat weet een fietsenmaker beter denk ik. :)
Dat smeren hielp toen niet en had daarom de rollerbrake vervangen.
Daar moet inderdaad speciaal Shimano rollerbrake grease in. Dat heb ik hier wel liggen en is het probleem niet.

[ Voor 41% gewijzigd door Andrehj op 06-02-2025 08:17 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichelKlok
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 28-08 16:26
B64 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 08:07:
[...]

Ik zie een kruising tussen een fatbike en een bakfiets. Qua zithouding niet ideaal, 250W is niet veel voor zo'n zwaar ding dus als je extra kracht moet zetten om op gang te komen hoop ik dat je knieën het houden. Bij trappers 'bovenin' is je bovenbeen horizontaal (zie foto helemaal onderaan).
.
Fietsen, dus ook bakfietsen, mogen nu eenmaal volgens de wet maar 250W trapondersteuning leveren. Anders gelden er vanuit de wet andere eisen en regels (helmplicht, kentekenplaat, rijbewijs/certificaat etc.)..

[ Voor 6% gewijzigd door MichelKlok op 06-02-2025 11:21 ]

Parkeren is een vak, geen twee vakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mguzz
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:47
Had ik net mijn Brooks B17 ingereden (500km), breekt me de boel af, geen 'nette breek' maar nogal rafelig, lijkt wel metaalmoeheid.
Volgens gebruiksaanwijzing netjes in het midden gemonteerd en ben ook niet topzwaar (90 kg).Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UjYN8_rp3pj0wd_Xt444cslmCWM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SWLfLidjIVzmoFrb8aoqk3es.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NccEWyu9c-Axv-h1eehFZ-kHFcc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m9EVniSyqcqn67Lc92w09W2E.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:53
mguzz schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 10:41:
Had ik net mijn Brooks B17 ingereden (500km), breekt me de boel af, geen 'nette breek' maar nogal rafelig, lijkt wel metaalmoeheid.
Volgens gebruiksaanwijzing netjes in het midden gemonteerd en ben ook niet topzwaar (90 kg).[Afbeelding]

[Afbeelding]
Idd, lijkt op continue plastische vervorming en dan breekt het.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansw1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09:35
Ik wil de accu, s vervangen van onze Flyer ebike ,s uit 2011
Ze moeten 26 volt zijn
Nu heeft ebikeaccu,nl voordelige accu,s merk Eyxon en Panasonic
Heeft iemand ervaring met het merk Eyxon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Hansw1 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 11:57:
Ik wil de accu, s vervangen van onze Flyer ebike ,s uit 2011
Ze moeten 26 volt zijn
Nu heeft ebikeaccu,nl voordelige accu,s merk Eyxon en Panasonic
Heeft iemand ervaring met het merk Eyxon
Zoek even op dat merk in dit topic. Is pas geleden voorbij gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Las net dat het Duitse e-bike-merk Advanced failliet is verklaard.
Ze vallen wel als vliegen de laatst tijd. Hopelijk gaat Cube nog even niet failliet..

[ Voor 28% gewijzigd door Tranquility op 06-02-2025 12:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
Tranquility schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 12:55:
Las net dat het Duitse e-bike-merk Advanced failliet is verklaard.
Ze vallen wel als vliegen de laatst tijd. Hopelijk gaat Cube nog even niet failliet..
Advanced stond al op het faillisementen lijstje paar pagina’s terug. Cube is best een groot merk internationaal. En het seizoen begint bijna. Ik denk dat het meevalt hoeveel er dit jaar nog omvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64

B64

MichelKlok schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 10:30:
[...]

Fietsen, dus ook bakfietsen, mogen nu eenmaal volgens de wet maar 250W trapondersteuning leveren. Anders gelden er vanuit de wet andere eisen en regels (helmplicht, kentekenplaat, rijbewijs/certificaat etc.)..
Ja dat weet ik, maar mijn punt is dat als je daardoor meer kracht moet zetten om snelheid te maken. Zeker volgeladen met kleuters is het een zware fiets, die bovendien maar twee versnellingen heeft, dat houdt niet over. En de geometrie van deze fiets zorgt ervoor dat je knieën dan heel zwaar belast worden, waarbij het mij niet zou verbazen als je daar op termijn vervelende blessures oploopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poesjuh
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 29-08 10:38
@Tranquility had je ook een betere lader bij jou Cube besteld?
Ik heb gisteren m'n 4e ritje gemaakt en daarmee accu op 11% gekregen (77km gefietst, grotendeels op turbo stand, gemiddelde snelheid 22km/u) dus tijd voor opladen, man man man dat duurt lang zeg met de standaard geleverde lader.

Overigens ben ik nog geen enorme fan van het zadel, mijn tedere achterwerk wil wel iets zachters maar denk dat zo'n zadelpen waarmee je zadel iets meer naar achteren komt ook zal helpen. Heb wel gisteren bij thuiskomst zadel wat meer naar achteren gedaan dus eerst maar weer eens ervaren hoe dat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:14
Poesjuh schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 14:04:
Ik heb gisteren m'n 4e ritje gemaakt en daarmee accu op 11% gekregen (77km gefietst, grotendeels op turbo stand, gemiddelde snelheid 22km/u) dus tijd voor opladen, man man man dat duurt lang zeg met de standaard geleverde lader.

Overigens ben ik nog geen enorme fan van het zadel, mijn tedere achterwerk wil wel iets zachters maar denk dat zo'n zadelpen waarmee je zadel iets meer naar achteren komt ook zal helpen. Heb wel gisteren bij thuiskomst zadel wat meer naar achteren gedaan dus eerst maar weer eens ervaren hoe dat is.
Duurt het laden van jouw fiets ook zo'n 8 uur?
Ik heb dan wel een ander merk fiets maar dat duurt het bij mij (630Wh).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poesjuh
Arjantje72 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 14:19:
[...]

Ik heb dan wel een ander merk fiets maar dat duurt het bij mij (630Wh).
Gaat in mijn geval om een 800Wh accu. Gisteravond heeft hij er zeker 3 uur in gezeten en eruit gehaald bij het naar bed gaan. Vanochtend er weer in gedaan, zeg voor het gemak om 9 uur, en hij is nog steeds aan het laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:14
Poesjuh schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 14:25:
[...]

Gaat in mijn geval om een 800Wh accu. Gisteravond heeft hij er zeker 3 uur in gezeten en eruit gehaald bij het naar bed gaan. Vanochtend er weer in gedaan, zeg voor het gemak om 9 uur, en hij is nog steeds aan het laden.
Dat zou dan zeker wel kunnen kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eenhoorntje
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09:06
@Poesjuh Laat je hem op met kamertemperatuur ? Of in de kou van deze week? Fiets van mn wederhelft (650wh) is in 4 uur vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
B64 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 08:07:.......Qua zithouding niet ideaal, 250W is niet veel voor zo'n zwaar ding dus als je extra kracht moet zetten om op gang te komen hoop ik dat je knieën het houden.....
MichelKlok schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 10:30:
.......bakfietsen, mogen nu eenmaal volgens de wet maar 250W trapondersteuning leveren......
Het betreft een naafmotor met twee versnellingen. Bij Bafang gaat het om een automatische versnellingskeuze afhankelijk van de snelheid, dus misschien voorziet dit met op gang komen van het geheel. Verder lees ik dat het max. leverbaar vermogen 1000W bedraagt, wat zeker ook zal bijdragen bij optrekken.
(dit staat los van het wettelijk toegestane continu vermogen van 250W)

Ziet er verder wel leuk uit, maar idd verre van een comfortabele fietspositie.
De dikke kleine wielen zijn mi ook nergens voor nodig en gaat het meer om de "SUV" looks.

[ Voor 29% gewijzigd door elinx op 06-02-2025 15:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
Arjantje72 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 14:19:
[...]

(630Wh).
Poesjuh schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 14:25:
..... 800Wh accu.....zeker 3 uur in gezeten en eruit gehaald......Vanochtend er weer in gedaan, zeg voor het gemak om 9 uur, en hij is nog steeds aan het laden.
Alles hangt af van de laadstroom.
In dit geval lijkt het om 2A laders te gaan

630Wh/36V= 17,5Ah/2A= ca. 9uur laden
800Wh/36V= 22,2Ah/2A= ca. 11uur

Met een 4A lader gaat het 2x sneller.
650Wh/36V= 18Ah/4A= ca. 4,5uur

De accu is zelden helemaal leeg dus praktisch is de laadtijd korter, maar daarna nog wel de celgroepen balanceren met een veel lagere laadstroom, wat ook tijd kost.

Controleer dus eerst wat er op je lader staat voor je gaat vergelijken.

[ Voor 11% gewijzigd door elinx op 06-02-2025 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poesjuh
eenhoorntje schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 15:03:
@Poesjuh Laat je hem op met kamertemperatuur ? Of in de kou van deze week? Fiets van mn wederhelft (650wh) is in 4 uur vol.
Ik heb bewust de accu uit de fiets gehaald en eerst even in de huiskamer op kamer temperatuur laten komen voordat ik ben gaan laden ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Poesjuh schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 14:04:

Nee, ik heb er geen snellere lader bij besteld. Voor mij zal de standaard lader snel genoeg zijn om overnight te laden. Tijdens de proefrit vond ik het zadel ook erg hard, dus die ga ik sowieso wel vervangen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poesjuh
Even gekeken en het is een 2A lader inderdaad.

Verder natuurlijk logisch dat je pas na echt gebruik achter wat dingen komt die je wil aanpassen. Bijv zadel maar ook hoek van stuur zal ik nog wel gaan aanpassen (iets rechter op denk ik). Fiets bevalt me overigens tot nu toe zeer goed, als er 1 ding is dat me negatief is opgevallen in mijn woon-werk fiets verkeer tot nu toe dan was het de brug die zonder reden openstond (dus omfietsen :P) en dat er net zoals met auto’s ook andere fietsers zijn die gekke dingen doen en niet uitkijken. Dus ben me ook aan het oriënteren voor wat andere oordopjes zodat ik wat meer hoor om me heen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik wist niet eens dat er een snellere lader was... Ik heb woensdag mijn knalrode Cube opgehaald en er nog geen 15km op gefietst, dus niet hoeven laden.
Ik zie dat er een 2A, 4A en zelfs 6A lader verkrijgbaar is! Ik ga morgen de fietsenboer even bellen of ik mijn 2A lader nog kan ruilen voor op zijn minst de 4A variant, want meer dan 9 uur laden is mij wat gortig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeorgeBfast
Wij hadden 2 verschillende Bosch laders bij onze Stella's , eentje van 2 A en de andere was 4A , dat gaat dus eens zo vlug. Toen heb ik mijn Bosch 2 A lader op marktplaats verkocht en een 4A Bosch lader op marktplaats terug gekocht . Maar inmiddels heeft mijn vrouw een Bosch Powertube 750 Smart met 4A lader en ik nog de gewone Powertube 625. Maar ik raad wel de 4 A lader aan , dat gaat gewoon veel vlugger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Ik zie verschillende Bosch acculaders op Marktplaats staan. Daar staat soms bij dat ze niet geschikt zijn voor Bosch Smart System fietsen. Voor de huidige fietsen met power tube accu’s moet je volgens mij een speciale Bosch Smart System lader hebben en zijn de niet-Smart types niet compatibel met de huidige fietsen, klopt dit?

Heb toch maar even een mailtje gestuurd naar de Fietsenwinkel wat de meerprijs is voor een 4A lader.

[ Voor 13% gewijzigd door Tranquility op 06-02-2025 23:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
Tranquility schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 23:18:
Ik zie verschillende Bosch acculaders op Marktplaats staan. Daar staat soms bij dat ze niet geschikt zijn voor Bosch Smart System fietsen. Voor de huidige fietsen met power tube accu’s moet je volgens mij een speciale Bosch Smart System lader hebben en zijn de niet-Smart types niet compatibel met de huidige fietsen, klopt dit?

Heb toch maar even een mailtje gestuurd naar de Fietsenwinkel wat de meerprijs is voor een 4A lader.
Klopt. Bosch Classic, Bosch voor Smart (BES2 in vakhandel) en Bosch Smart (BES3 in vakhandel) zijn verschillend en binnen die “generaties” is (bijna) alles uitwisselbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Tranquility schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 23:18:

Daar kwam ik ook achter ja. Gelukkig kun je het makkelijk zien aan de stekker.
Ik moet de smart versie hebben, en dan heb je de keuze uit 2A of 4A. De 6A lader is niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Nyarlathotep schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 10:58:
Daar kwam ik ook achter ja. Gelukkig kun je het makkelijk zien aan de stekker.
Ik moet de smart versie hebben, en dan heb je de keuze uit 2A of 4A. De 6A lader is niet mogelijk.
Wat ik online kan vinden is dat de Smart stekker vierkant is en de oude ovaal/rond.
Als voorbeeld beschermdopjes voor de contacten van de stekker en batterijcontact op de fiets, kan ook handig zijn met regen, e.d. Hier zijn de verschillen tussen de twee stekkers het duidelijkst te zien.
Oude Bosch systeem
Niew Bosch Smart systeem
Bosch Smart lader 4A

De goedkoopste die ik online kan vinden kost €88,-.

Ik heb ook antwoord gehad van de Fietsenwinkel op mijn vraag welke lader wordt meegeleverd en indien dat een 2A laders is wat de meerprijs is voor een 4A lader. Zij komen hier nog op terug zodat ik die evt. nog kan wijzigen naar een 4A lader. De fiets wordt pas in week 14 geleverd dus heb nog de tijd.

[ Voor 12% gewijzigd door Tranquility op 08-02-2025 11:40 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Tranquility schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 11:23:
[...]

Wat ik online kan vinden is dat de Smart stekker vierkant is en de oude ovaal/rond.
Als voorbeeld beschermdopjes voor de contacten van de stekker en batterijcontact op de fiets, kan ook handig zijn met regen, e.d. Hier zijn de verschillen tussen de twee stekkers het duidelijkst te zien.
Oude Bosch systeem
Niew Bosch Smart systeem
Bosch Smart lader 4A

De goedkoopste die ik online kan vinden kost €88,-.

Ik heb ook antwoord gehad van de Fietsenwinkel op mijn vraag welke lader wordt meegeleverd en indien dat een 2A laders is wat de meerprijs is voor een 4A lader. Zij komen hier nog op terug zodat ik die evt. nog kan wijzigen naar een 4A lader. De fiets wordt pas in week 14 geleverd dus heb nog de tijd.
Ik heb zojuist bij de winkel waar ik de fiets heb gekocht zonder problemen mijn 2A smart lader omgeruild voor een 4A exemplaar. Ik moest 40 euro bijbetalen.
Een no-brainer wat mij betreft; van 12 naar 6 uur voor een volle laadbeurt.

De eerste rondjes op de Cube bevallen mij tot nu toe uitstekend :)
Lekker snel optrekken, comfortabel fietsen. Met zo'n riem is de fiets ook lekker stil, en hoor je soms alleen de motor zoemen als deze wat vermogen levert.
Ik moet in de Flow app nog even de profielen instellen. Want standaard staan deze vier profielen op dezelfde standaardwaarden lijkt het, en is er dus geen verschil.
Het schermpje werkt fijn en is in het volle licht goed afleesbaar. Voor mij voldoet deze voor nu; een groter Kiox scherm ga ik niet nodig hebben.
De Enviolo traploze versnelling is wel even wennen. Het draaien gaat wat stroever, en soms is het even zoeken naar de juiste cadans maar dat zal gewenning zijn.
Voor de rest ook gewoon een prachtige fiets om te zien, en om op gezien te worden :P
Even wat foto's van de fiets die ik lekker veilig en warm in mijn hal kan zetten:

Fiets
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rxjl91kpRz1YAs7fVgI1KlJIX0w=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bx6mSSohpCCgep2ynVSk4amc.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qg9HzBF3JUmIZ2pnHGzgXlcOYjA=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K5nuZ9ZDziXNaWPjtknOuCYW.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pEPYG55NvObgej93Q6YKPITKAfU=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pohPcCSO9Y60SoSZTaQZO78h.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1O2JG_3eTca6Gh8t7t6nC3W8T1o=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O59mMauVIVVqFVaYtsyPs469.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zk_q55yWObz24EHMVuA0TrLNk4k=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9XESLAyIb36Y2AQ7FHExKxUN.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lykyrw5_g0-ZNfBcg5oDe0B7TQQ=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XroEdhRAF7KDd43PcZic4zua.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6GtYAErYjVyTW79gNjqi1BUECtE=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eQicmYmilFSFWOTANgAtW9PO.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IVViCSNOXMZmiov61QQjWuBZDa4=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CEqUrmm0XJWL0dJjXpIRIrb7.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uwc5gUnY6WJLqt3nzoRCyIdNQlc=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hqmsh5wfouhm4h7BsHp6lFrh.jpg?f=fotoalbum_small

[ Voor 42% gewijzigd door Nyarlathotep op 08-02-2025 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Nyarlathotep schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 14:48:

Ik heb zojuist bij de winkel waar ik de fiets heb gekocht zonder problemen mijn 2A smart lader omgeruild voor een 4A exemplaar. Ik moest 40 euro bijbetalen.
Een no-brainer wat mij betreft; van 12 naar 6 uur voor een volle laadbeurt.

De eerste rondjes op de Cube bevallen mij tot nu toe uitstekend :)
Lekker snel optrekken, comfortabel fietsen. Met zo'n riem is de fiets ook lekker stil, en hoor je soms alleen de motor zoemen als deze wat vermogen levert.
Ik moet in de Flow app nog even de profielen instellen. Want standaard staan deze vier profielen op dezelfde standaardwaarden lijkt het, en is er dus geen verschil.
Het schermpje werkt fijn en is in het volle licht goed afleesbaar. Voor mij voldoet deze voor nu; een groter Kiox scherm ga ik niet nodig hebben.
De Enviolo traploze versnelling is wel even wennen. Het draaien gaat wat stroever, en soms is het even zoeken naar de juiste cadans maar dat zal gewenning zijn.
Voor de rest ook gewoon een prachtige fiets om te zien, en om op gezien te worden :P
Even wat foto's van de fiets die ik lekker veilig en warm in mijn hal kan zetten:

Fiets
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Hee, dat is mijn fiets! ;)
Haha, dank voor de mooie foto’s! Wat is het toch een prachtige kleur dat diep rode metallic. Dit bevestigd weer dat ik de juiste kleur heb gekozen. :Y

Ik ga ook zeker de 4A lader nemen als ik een vergelijkbaar bedrag hoef bij te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice1066
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 00:16
Misschien een beetje vreemd in vergelijking met eerder vermelde ervaringen, maar ik heb van de week voor de eerste keer de 500wh accu van mn cube supreme opgeladen die op 13% stond. Dit doe ik op een tijdklok die een uur of 5 de tijd krijgt. En hij zit gewoon 100% vol. Mijn vorige fiets had een indicatie op de lader zitten en daarmee ,elfde ervaring. 500wh accu binnen 4 uur vol. Bij de cube heb ik een standaard lader. Zal dan wel 2A zijn🤔
Pagina: 1 ... 215 ... 228 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam