Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 214 ... 228 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:21
Hansw1 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 22:26:
.... op de batterij het knopje indrukt ziet zij bv 4 blokjes maar op het display knippert hij en geeft
in 1e instantie minder blokjes en als het knipperen stopt wel 4 blokjes aan
Met de ondersteuning merkt mijn vrouw geen verandering
Kan het zijn dat de communicatie tussen de accu en display software matig niet goed gaat
En dat de capaciteit op de accu zelf juist is
De capaciteit op de accu wordt via de ingebouwde BMS aangegeven en is hardwarematig.
De capaciteit op het display wordt door de motorcontroller weergegeven via de daarop geïnstalleerde software.
Met een originele accu zou het kunnen dat er iets van communicatie is tussen BMS en controller. Met een aftermarkt accu kan dit anders zijn en kan je een verschil krijgen in verwerking van informatie wat tijd kost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-08 08:03
Mijn vrouw heeft een Bloom met Shimano Steps, daar lijkt hetzelfde aan de hand (gloednieuwe fiets). De indicator op de batterij geeft een ander aantal blokjes voor de lading weer dan het display. De fiets doet het er wel om, maar wat je schetst kan daar een goede verklaring voor zijn :) Een en ander praat wel met elkaar, omdat je de fiets ook inschakelt door middel van een knop op de accu.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansw1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18:03
Ik krijg nu het advies om een software update te laten uitvoeren bij de fietsenwinkel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansw1
NoepZor schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 11:18:
Mijn vrouw heeft een Bloom met Shimano Steps, daar lijkt hetzelfde aan de hand (gloednieuwe fiets). De indicator op de batterij geeft een ander aantal blokjes voor de lading weer dan het display. De fiets doet het er wel om, maar wat je schetst kan daar een goede verklaring voor zijn :) Een en ander praat wel met elkaar, omdat je de fiets ook inschakelt door middel van een knop op de accu.
Als op het display het laatste blokje gaat knipperen maar de accu zelf nog twee blokjes aangeeft , hoelang kunt u dan nog fietsen
Mijn vrouw heeft een 23AH 26volt en heeft nu met de nieuwe batterij ongeveer 80km gefietst toen het laatste blokje op het displat ging knipperen ( ze heeft wel in de hoogste ondersteuning gefietst )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 27-08 21:04
Hansw1 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 17:02:
Ik krijg nu het advies om een software update te laten uitvoeren bij de fietsenwinkel
Van de fiets? De oude Flyers kunnen geen software-update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansw1
Ik las deze opmerking op een Duits forum :
Was zeigt der Selbsttest (Knopf am Akku so lange drücken, bis die Leuchtdioden ausgehen und dann teils wieder angehen.)?

Is dat een soort reset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Hansw1 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 21:12:
Ik las deze opmerking op een Duits forum :
Was zeigt der Selbsttest (Knopf am Akku so lange drücken, bis die Leuchtdioden ausgehen und dann teils wieder angehen.)?

Is dat een soort reset
Dat is de restcapaciteit die de accu (onnauwkeurig) aangeeft. Dan is een functie van de originele accu, en ook van bijvoorbeeld de alternatieve accu van Kalkhoff/Pon die wij wel eens aanbieden. Deze accu heeft die functie niet. Is verder niet heel belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:37
Huidige e-bike is waarschijnlijk gestolen, al ga ik nog even bij de gemeente na of zij hem hebben ingenomen.

Opzoek naar een wat goedkoper alternatief. Iemand brengen met het merk Rivana?

Elite D7 of Urban D7?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Foxhill schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 22:22:
[...]

Dat is de restcapaciteit die de accu (onnauwkeurig) aangeeft. Dan is een functie van de originele accu, en ook van bijvoorbeeld de alternatieve accu van Kalkhoff/Pon die wij wel eens aanbieden. Deze accu heeft die functie niet. Is verder niet heel belangrijk.
Hoe bedoel je dat?

Dat is ook een van de reden dat mijn advies is om de accu eens per kwartaal wel helemaal leeg te rijden om de indicator te ijken. Je weet dan tijdig of een accu vroegtijdig faalt (tot hoe ver kan deze leeg worden gereden voordat de meter geen actieradius meer weergeeft?). Bij Bosch moet je vooral opletten met de laatste 10 kilometer geschat bereik. Normaal is deze redelijk accuraat en zeker als je eens per kwartaal tot de nul gaat. Hoeveel kilometer geven de laatste 10 kilometer bereik werkelijk? Ook kun je door deze per kwartaal te ijken zien of de totale actieradius niet snel minder wordt. In de winter geeft de meter (hier iig) vanaf vol al minder aan dan in de zomer. Deze actie is zeer aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Hansw1 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:40:
[...]

Als op het display het laatste blokje gaat knipperen maar de accu zelf nog twee blokjes aangeeft , hoelang kunt u dan nog fietsen
Mijn vrouw heeft een 23AH 26volt en heeft nu met de nieuwe batterij ongeveer 80km gefietst toen het laatste blokje op het displat ging knipperen ( ze heeft wel in de hoogste ondersteuning gefietst )
Die accu is in ieder geval dik in orde. 80 km op hoge ondersteuning zou ik dit geval 7,48 Wh/km zijn wat aardig kan kloppen, maar als je langdurig fikse wind tegen hebt haal je dat niet, dan zou je het gemiddelde moeten nemen van wind tegen en terug wind mee. Het alleen tegen de wind inbeuken kan makkelijk naar 10 Wh/km gaan en wind mee 5 Wh/km wat gemiddeld dus 7,50 Wh is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:44

B64

FJP84 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 23:07:
Huidige e-bike is waarschijnlijk gestolen, al ga ik nog even bij de gemeente na of zij hem hebben ingenomen.

Opzoek naar een wat goedkoper alternatief. Iemand brengen met het merk Rivana?

Elite D7 of Urban D7?
"Wat goedkoper" of ben je gewoon op zoek naar de goedkoopste die je kunt krijgen? 8)7

Het merk ken ik niet, volgens de site worden de fietsen ontworpen in Nederland en handgemaakt in Europa. Volgens mij is het dan vrijwel onmogelijk om een elektrische fiets aan te bieden voor €800, zelfs als die met uitsluitend merkloze onderdelen is afgebouwd. Het bedrijf achter het merk Rivana is een Delta Bikes, een groothandel in Waddinxveen. Dit is overigens ook het bedrijf achter het fietsenmerk Spirit.

Die fietsen doen waarschijnlijk wel wat ze moeten doen, maar bedenk dat ze zijn uitgerust met naafmotoren met alleen rotatiesensor. Niet echt een verfijnd fietsgevoel dus. Gebouwd met uitsluitend goedkope onderdelen, dus je zult snel roestende onderdelen zien, en niet allergisch moeten zijn voor de nodige rammeltjes en piepjes. Voor onderhoud/reparatie aan elektrische/electronische componenten kun je alleen bij Rivena terecht, Hopen dat die toko niet omvalt, want dan kun je niks meer met de fiets.

En aangezien de verkoper maar één jaar garantie wil geven op elektronische componenten (waaronder de motor, controller, sensor en display) geeft dat geen goed gevoel over de betrouwbaarheid daarvan. Wettelijke termijn is natuurlijk twee jaar, maar tussen recht hebben en krijgen kan een hoop ergernis, tijd en frustratie zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:27
B64 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 13:49:
[...]

"Wat goedkoper" of ben je gewoon op zoek naar de goedkoopste die je kunt krijgen? 8)7

Het merk ken ik niet, volgens de site worden de fietsen ontworpen in Nederland en handgemaakt in Europa. Volgens mij is het dan vrijwel onmogelijk om een elektrische fiets aan te bieden voor €800, zelfs als die met uitsluitend merkloze onderdelen is afgebouwd. Het bedrijf achter het merk Rivana is een Delta Bikes, een groothandel in Waddinxveen. Dit is overigens ook het bedrijf achter het fietsenmerk Spirit.

Die fietsen doen waarschijnlijk wel wat ze moeten doen, maar bedenk dat ze zijn uitgerust met naafmotoren met alleen rotatiesensor. Niet echt een verfijnd fietsgevoel dus. Gebouwd met uitsluitend goedkope onderdelen, dus je zult snel roestende onderdelen zien, en niet allergisch moeten zijn voor de nodige rammeltjes en piepjes. Voor onderhoud/reparatie aan elektrische/electronische componenten kun je alleen bij Rivena terecht, Hopen dat die toko niet omvalt, want dan kun je niks meer met de fiets.

En aangezien de verkoper maar één jaar garantie wil geven op elektronische componenten (waaronder de motor, controller, sensor en display) geeft dat geen goed gevoel over de betrouwbaarheid daarvan. Wettelijke termijn is natuurlijk twee jaar, maar tussen recht hebben en krijgen kan een hoop ergernis, tijd en frustratie zitten...
Dat handgemaakt in Europa is waarschijnlijk beperkt tot het monteren van de pedalen en het stuur en zadel recht zetten.
Dit kan niet anders dan goedkope Chinese kwaliteit zijn.
De rest staat hier boven.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
jimh307 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 13:39:
[...]

Hoe bedoel je dat?

Dat is ook een van de reden dat mijn advies is om de accu eens per kwartaal wel helemaal leeg te rijden om de indicator te ijken. Je weet dan tijdig of een accu vroegtijdig faalt (tot hoe ver kan deze leeg worden gereden voordat de meter geen actieradius meer weergeeft?). Bij Bosch moet je vooral opletten met de laatste 10 kilometer geschat bereik. Normaal is deze redelijk accuraat en zeker als je eens per kwartaal tot de nul gaat. Hoeveel kilometer geven de laatste 10 kilometer bereik werkelijk? Ook kun je door deze per kwartaal te ijken zien of de totale actieradius niet snel minder wordt. In de winter geeft de meter (hier iig) vanaf vol al minder aan dan in de zomer. Deze actie is zeer aanbevolen.
Bij accu’s kun je een capaciteit test doen. Dat hoef ik jou natuurlijk niet uit te leggen. Maar de originele Flyer accu imiteert zoiets. Als je het knopje lang inhoudt dan toont de accu met lampjes grofweg de conditie of restcapaciteit met 5 lampjes.

Ik kan beamen dat leeg rijden de indicatie ook hier verbeterd. Als de klant nooit leeg rijdt kan de accu bijvoorbeeld 2/5 lampjes conditie tonen. Als wij hem dan een (of twee) keer echt meten en daarbij dus leeg gebruiken kan de accu daarna wel eens 3/5 lampjes weergeven.

Grappige functie. Maar niet zo belangrijk dat het hier nu paar keer genoemd moet. Ik zag alleen o.a. hieraan dat de accu niet hetzelfde werkt dan de originele en vervangingsaccus die ik verder wel eens zie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Foxhill schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 16:47:
[...]

Bij accu’s kun je een capaciteit test doen. Dat hoef ik jou natuurlijk niet uit te leggen. Maar de originele Flyer accu imiteert zoiets. Als je het knopje lang inhoudt dan toont de accu met lampjes grofweg de conditie of restcapaciteit met 5 lampjes.

Ik kan beamen dat leeg rijden de indicatie ook hier verbeterd. Als de klant nooit leeg rijdt kan de accu bijvoorbeeld 2/5 lampjes conditie tonen. Als wij hem dan een (of twee) keer echt meten en daarbij dus leeg gebruiken kan de accu daarna wel eens 3/5 lampjes weergeven.

Grappige functie. Maar niet zo belangrijk dat het hier nu paar keer genoemd moet. Ik zag alleen o.a. hieraan dat de accu niet hetzelfde werkt dan de originele en vervangingsaccus die ik verder wel eens zie.
Dat is een handige functie, maar ook niet meer dan een indicatie. Om het gedrag van het accupack te meten heb je toch echt externe apparatuur nodig. Zo'n indicator kan weinig rekening houden met zwakkere cellen die het eerder begeven. Een Coulombmeting over het gehele pakket is niet hetzelfde als een Coulombmeting per cel. Deze techniek kijkt naar wat er precies in gaat en wat er precies uitkomt. Elke afwijking beneden de 1 is derving en zo kun je heel snel zien of een cel lang of korter mee zal gaan. Doorgaans voeren wij een Coulombmeting door bij mission critical accupacks want deze is zeer arbeidsintensief en kost veel geld. Als je dit bij een fietsaccu wilt gaan doen betaal je 3 a 4 keer zoveel. Helaas is het bij fietsaccu's meer een kwestie van geluk of alle cellen matchen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:30
mv_ak schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 22:05:
[...]

Ik was de schroef aan de voorkant onder vergeten, daarna was het een makkie. Rechts los en daarna omhoog kantelen en alles vast. Uiteraard remmen en versnelling daarna bijstellen totdat ze goed zitten maar volgens mij standaard werk. Tenminste deze fiets heeft merk onderdelen en dat maakt het makkelijk, ook om te vervangen later als nodig. Uit de doos zag het er allemaal standaard uit, zeker niet schots en scheef.
Uiteindelijk heeft stratera de volledige rekening van de fietsenmaker betaald. Erg netjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:45
WouterL schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 18:48:
[...]

Uiteindelijk heeft stratera de volledige rekening van de fietsenmaker betaald. Erg netjes
Super!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1967Erwin
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 12-02 15:15
Heb uit faling Stella fietsen de Stella Dolce Superior MDS aangeschaft, was met batterij maar zonder batterijlader. Ben reeds uren op zoek naar de lader, krijg overal antwoord : Sorry, hebben wij niet in stock.
Batterij model : STL-001-29LG
Manufacturer : Trend Power Technology (Changshu)
Connector : Zie foto
Wie weet partnummer voor de lader, of kan me de correcte lader aanwijzen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nvXtxvtil6qAEnSaU1N3G1_jm4g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AsevlzKdXbTzGRp8VgAlpsn1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FJP84
B64 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 13:49:
[...]

Ik ga voor een tweede hands model van de fiets die ik had met degelijke onderdelen. Bedankt in.ieder geval

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mv1
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 10:05

mv1

Als het goed is kan ik morgen mijn Cube Editor Hybrid ophalen. Hebben jullie tips voor een goede telefoonhouder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:52

charrel

Cortisol4life..

1967Erwin schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 21:15:
Heb uit faling Stella fietsen de Stella Dolce Superior MDS aangeschaft, was met batterij maar zonder batterijlader. Ben reeds uren op zoek naar de lader, krijg overal antwoord : Sorry, hebben wij niet in stock.
Batterij model : STL-001-29LG
Manufacturer : Trend Power Technology (Changshu)
Connector : Zie foto
Wie weet partnummer voor de lader, of kan me de correcte lader aanwijzen.[Afbeelding]
https://www.marktplaats.n...-oplader-nieuw-in-de-doos

Deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:24
Gaat lekker met Cube. Kreeg net bericht van de fietsenwinkel dat de verwachte leverdatum van m'n Cube Kathmandu Hybrid Comfort Pro 800 in week 14 is. Dan zitten we in April..

[ Voor 3% gewijzigd door Tranquility op 23-01-2025 12:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mv1

mv1

Tranquility schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 11:59:
Gaat lekker met Cube. Kreeg net bericht van de fietsenwinkel dat de verwachte leverdatum van m'n Cube Kathmandu Hybrid Pro in week 14 is. Dan zitten we in April..
Bij welke fietsenwinkel heb je deze besteld?

Ben gister bij Cube Vlaardingen geweest en die hadden mijn model op voorraad, dus meteen gereserveerd en is morgen klaar om opgehaald te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
mv1 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 12:01:
Bij welke fietsenwinkel heb je deze besteld?

Ben gister bij Cube Vlaardingen geweest en die hadden mijn model op voorraad, dus meteen gereserveerd en is morgen klaar om opgehaald te worden.
Bij de Fietsenwinkel Alkmaar. maar het is de rode met trapezium frame, wellicht dat die wat lastiger leverbaar is dan standaard zwart met ballenbuis. Op de site staat nu ook dat ze in produktie zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv1

mv1

Tranquility schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 12:03:
[...]

Bij de Fietsenwinkel Alkmaar. maar het is de rode met trapezium frame, wellicht dat die wat lastiger leverbaar is dan standaard zwart met ballenbuis. Op de site staat nu ook dat ze in produktie zijn..
Je kan eens navraag doen bij cubestores.nl, ze verzenden ook naar huis als een van de winkels te ver is.

https://www.cubestores.nl...25?variant=49206434922839

Hier lijken ze enkele varianten op voorraad te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
mv1 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 12:07:
Je kan eens navraag doen bij cubestores.nl, ze verzenden ook naar huis als een van de winkels te ver is.

https://www.cubestores.nl...25?variant=49206434922839

Hier lijken ze enkele varianten op voorraad te hebben.
Dank je maar alleen maat 54 is zo te zien op voorraad bij een Cube store. De 58 die ik had besteld niet. Waarschijnlijk een niet vaak bestelde maat denk ik. Nouja, het is voorlopig toch geen weer om te fietsen dus wachten we maar af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Levee
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17-08 22:01
Ik heb deze fiets gevonden op de website van Decathlon.

https://www.bol.com/nl/nl...atzwart/9300000174414608/

Het merk Rucanor op fietsen lijkt nu gevoerd te worden door een firma gelinkt aan internet-bikes.com. Het is allemaal wat vaag en de service die je na koop kan verwachten daarom dubieus. Maar kan je zo’n fiets niet gewoon laten onderhouden bij een normale fietsenmaker? Het zijn allemaal vrij gangbare onderdelen. Of zijn fietsenmakers veredelde autodealers geworden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Levee schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 12:28:

Het merk Rucanor op fietsen lijkt nu gevoerd te worden door een firma gelinkt aan internet-bikes.com. Het is allemaal wat vaag en de service die je na koop kan verwachten daarom dubieus. Maar kan je zo’n fiets niet gewoon laten onderhouden bij een normale fietsenmaker? Het zijn allemaal vrij gangbare onderdelen. Of zijn fietsenmakers veredelde autodealers geworden?
Ga het eens op voorhand vragen aan je FM.

HEt zijn niet allemaal gangbare onderdelen buiten banden en remmen. De rest is goedkoop chinees spul, buiten de goedkope CDN riem.

Vergeet niet dat een FM een zelfstandige ondernemer is die zelf bepaalt aan welke fiets hij wel of niet wil en kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:14

franssie

Save the albatross

@Levee In die prijsklasse zou ik dan eerder kijken naar een Tenways oid, die hebben een eigen servicenetwerk en er zijn ook fietsenmakers die ze verkopen (en dus onderhouden).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
FJP84 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 22:50:
[...]

Ik ga voor een tweede hands model van de fiets die ik had met degelijke onderdelen. Bedankt in.ieder geval
Ik ben Android gebruiker en ben voornemens om naast een normaal extern kettingslot (dus geen steekslot) ook een gps tracker ergens weg te stoppen.

Ik denk nu aan de Chipolo One Point (maak gebruik van Googles Find my device netwerk. Nog niet zo uitgebreid als Apple.

Weet iemand of de locatie Apple airtag of een Chipolo One spot (Apple netwerk) ook op te vragen is via een Android telefoon?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Poesjuh
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 14:06
Nou ik heb de fiets hoor!
Cube Kathmandu Hybrid 800 trapeze dus.

Vanmiddag de eerste twee ritjes gedaan, klein stukje van de fietsenwinkel naar huis en daarna met paar keer stoppen voor de route en aandoen regenbroek door plensbui 10km naar huis toe.

Eerste positieve en negatieve ervaringen:
- de twee boutjes om zadel te verstellen zien er nu al niet best uit, ik voorzie dat die vervangen gaan worden in de toekomst. Wat niet mee werkt is dat je er relatief lastig bij komt.
+ nadat zadel wel op goede hoogte stond heerlijk fietsen. Voelt stabiel, betrouwbaar en wendbaar
+ enviolo naaf werkt zonder problemen
+ voor vering is fijn, ik had deze fiets enkel binnen getest maar bijv de gazelle ultimate c8 wel buiten. Die had het niet en vond ik erg hard, dit is een stuk fijner.
+ turbo standje gaat lekker rap weg, erg blij met de performance motor

Compleet niet gerelateerde minpunten:
- ik had Google maps navigatie aan, mobiel in jaszak, geluid via oordopjes. Eerst ging Google maps me vertellen waar ik heen moest, daarna Apple Watch notificatie er nog een keer overheen. Zorgde voor vrij verwarrende route aanwijzing 🤣
- regenbroek is niet met mij meegegroeid, zo jammer weer
- fietsen met capuchon op blijft echt 10x waardeloos

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OFSJWf96yA_VoanvGcWA0JTBswE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oPZxiFNnjLsuXgPzLh4Z0QWU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZSheffa1jM-3c-hkNISzUl99UP4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sIZioyr0UKgl4HOQtk7i0GCY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eenhoorntje
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 12:59
Vandaag was er eindelijk tijd dat mn Stella onderhoud kon krijgen.

Af en toe viel de ondersteuning weg, wat met herstarten opgelost was. En hij zwabberde als een malle. Eind van de dag maar eens gebeld of het nog ging lukken.

Helaas vind de Shimano E5000 water niet zo leuk (ik fiets in weer in wind, heb namelijk geen auto).

Heb de waarschuwing mee gekregen als de motor uit valt en daarna niet meer aangaat het echt gebeurd is. Alleen de motor zit rond de 880 Euro zonder manuren. 13 duizend km in 2 jaar. Pfff naar welke fiets moet ik nu eens gaan kijken? Fiets was rond de 2500, verdere kosten waren iets van 800.

Kan ik nu beter zon Tenways halen en die om de paar jaar vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill

Nee. Weinig lokale fietsenwinkels gaan dit onderhouden. Er zit weinig universeel aan. Ik vind de fiets ook niet voordelig genoeg voor het systeem. Ja, het is een goedkope fiets. Maar op het moment vind je Bosch/Shimano bij een lokale fietsenwinkel voor onder de €2000.

[ Voor 13% gewijzigd door Foxhill op 23-01-2025 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgettweaker
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10-03 16:10
Hoi allemaal,

Ik ben op zoek naar een goede e-bike en hoop dat jullie me kunnen helpen met wat advies. Mijn plan is om er in april eentje aan te schaffen.

Ik ben op zoek naar een fiets waarbij je lekker rechtop zit, vergelijkbaar met bijvoorbeeld de Tenways 800. Belangrijk is dat ik ongeveer 100 km op één acculading kan rijden bij mooi weer.

De fiets hoeft niet al te duur te zijn, omdat ik hem in de herfst en winter nauwelijks zal gebruiken en in de lente en zomer waarschijnlijk maar 4 à 5 keer per maand. Het lijkt me zonde om hiervoor een erg dure fiets te kopen, maar ik wil wel dat hij kwalitatief in orde is.

Mijn budget ligt rond de €1500. Zelf zat ik te kijken naar een Fongers bij Matrabike. Is dat een goede optie? Of hebben jullie andere tips in deze prijsklasse?

Ik hoor graag jullie adviezen! Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwinnn
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19:28
eenhoorntje schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 19:39:

Af en toe viel de ondersteuning weg, wat met herstarten opgelost was. En hij zwabberde als een malle. Eind van de dag maar eens gebeld of het nog ging lukken.

Helaas vind de Shimano E5000 water niet zo leuk (ik fiets in weer in wind, heb namelijk geen auto).

Heb de waarschuwing mee gekregen als de motor uit valt en daarna niet meer aangaat het echt gebeurd is. Alleen de motor zit rond de 880 Euro zonder manuren. 13 duizend km in 2 jaar. Pfff naar welke fiets moet ik nu eens gaan kijken? Fiets was rond de 2500, verdere kosten waren iets van 800.

Die opmerking over de Shimano die water niet leuk vindt snap ik niet helemaal.

Hier ook een E5000 op een cortina, nu fiets ik niet in de stromende regen maar de afgelopen 11 duizend kilometer toch echt wel een paar flinke buien op m’n hoofd gehad en dit nog nooit terug gehoord in de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neb0
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 26-08 17:32
Niet erg duurzaam maar los daarvan ga je er dan bij voorbaat vanuit dat een Tenways een paar jaar zonder problemen meegaat. Genoeg accu-, torquesensor-, display en motorproblemen te vinden bij dat merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neb0
mv1 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 11:19:
Als het goed is kan ik morgen mijn Cube Editor Hybrid ophalen.
Ben benieuwd. Ook geïnteresseerd in deze fiets.
Welke heb je precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Poesjuh schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 17:06:

Vanmiddag de eerste twee ritjes gedaan, klein stukje van de fietsenwinkel naar huis en daarna met paar keer stoppen voor de route en aandoen regenbroek door plensbui 10km naar huis toe.

- de twee boutjes om zadel te verstellen zien er nu al niet best uit, ik voorzie dat die vervangen gaan worden in de toekomst. Wat niet mee werkt is dat je er relatief lastig bij komt.
+ nadat zadel wel op goede hoogte stond heerlijk fietsen. Voelt stabiel, betrouwbaar en wendbaar
+ enviolo naaf werkt zonder problemen
+ voor vering is fijn, ik had deze fiets enkel binnen getest maar bijv de gazelle ultimate c8 wel buiten. Die had het niet en vond ik erg hard, dit is een stuk fijner.
+ turbo standje gaat lekker rap weg, erg blij met de performance motor

Compleet niet gerelateerde minpunten:
- ik had Google maps navigatie aan, mobiel in jaszak, geluid via oordopjes. Eerst ging Google maps me vertellen waar ik heen moest, daarna Apple Watch notificatie er nog een keer overheen. Zorgde voor vrij verwarrende route aanwijzing 🤣
- regenbroek is niet met mij meegegroeid, zo jammer weer

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie fiets hoor! Ik moet even langer geduld hebben, maar ben toch een mooiweerfietser, dus dat is niet echt erg. Die inbusschroeven zijn toch wel betrouwbaar maar lijkt het er op dat ze er met een onjuiste maat inbussleutel aan hebben zitten te draaien of gewoon te vast gedraaid waardoor de boel kapot gaat. Het aantal NM staat er bij dus volgend mij moet dat dan ook met een momentsleutel.

[ Voor 3% gewijzigd door Tranquility op 23-01-2025 21:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• B64

B64

Poesjuh schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 17:06:

Zijn dat geen torx boutjes (die je nu met een inbussleutel vernaggeld hebt)?
Ik heb al jaaaren geen capuchon op gehad op de fiets. Draag een helm, en bij regen gaat daar de regenhoes overheen. Haar blijft droog, en je houdt je zicht rondom (niet dat je naar de binnenkant van je capuchon zit te kijken bij een blik achterom). En een helm is sowieso een stuk veiligheid.

Maarreh, mooie fiets, veel plezier ermee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poesjuh
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 14:06
Vooropgesteld: het afstellen wat ik zelf heb gedaan heeft ze er niet slechter van gemaakt, ze waren al zo. Niet scherp genoeg op gelet in de winkel.

Dat ik zelf ging proberen begon ik ook met een torx, mijn eerste gevoel dat ik ernaar keek was inderdaad ook “volgens mij is dit torx”. Wat ik denk is dat ze in de winkel de verkeerde hebben gebruikt, daar gaven ze namelijk aan 4mm inbus.

Qua helm/capuchon etc, dat is iets waar ik nog wel over ga nadenken. Heb in ieder geval liever een natte kop met zicht dan droog hoofd zonder om me heen te kunnen kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mv1

mv1

neb0 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 20:55:
[...]

Ben benieuwd. Ook geïnteresseerd in deze fiets.
Welke heb je precies?
Ik heb deze besteld https://www.cubestores.nl...x-sleekgrey-spectral-2024

Heb m nog niet. Kan hem als het goed is morgen ophalen.

Testrit was in iedergeval wel heel fijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64

B64

Ook een Shimano zou gewoon tegen Hollands weer bestand moeten zijn. Vermoedelijk heeft de fietsenmaker waterschade ontdekt, maar niet gevonden waar het vandaan komt?

In plaats van een Tenways-achtige kun je natuurlijk ook gewoon die motor laten vervangen. Mits de fietsenmaker ook het lek vindt en kan dichten, heb je dan een gewoon weer een prima fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordan
  • Laatst online: 15:02
Gadgettweaker schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 19:48:
Hoi allemaal,

Ik ben op zoek naar een goede e-bike en hoop dat jullie me kunnen helpen met wat advies. Mijn plan is om er in april eentje aan te schaffen.

Ik ben op zoek naar een fiets waarbij je lekker rechtop zit, vergelijkbaar met bijvoorbeeld de Tenways 800. Belangrijk is dat ik ongeveer 100 km op één acculading kan rijden bij mooi weer.

De fiets hoeft niet al te duur te zijn, omdat ik hem in de herfst en winter nauwelijks zal gebruiken en in de lente en zomer waarschijnlijk maar 4 à 5 keer per maand. Het lijkt me zonde om hiervoor een erg dure fiets te kopen, maar ik wil wel dat hij kwalitatief in orde is.

Mijn budget ligt rond de €1500. Zelf zat ik te kijken naar een Fongers bij Matrabike. Is dat een goede optie? Of hebben jullie andere tips in deze prijsklasse?

Ik hoor graag jullie adviezen! Alvast bedankt!
Ik heb recentelijk de BSP Titan N5 gekocht https://www.fietsenwinkel.nl/bsp-titan-n5-2024

Deze fiets valt op het moment redelijk in de buurt van je budget maar heeft wel goede eigenschappen, de actieradius komt op papier ook rond de 100KM uit.

De zithouding is niet helemaal recht, maar komt een aardig eind!

Wellicht is deze fiets ook iets voor jou?
De fiets is ook bekend als de Noord E-Bike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Jordan schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 22:44:
[...]

Ik heb recentelijk de BSP Titan N5 gekocht https://www.fietsenwinkel.nl/bsp-titan-n5-2024

Deze fiets valt op het moment redelijk in de buurt van je budget maar heeft wel goede eigenschappen, de actieradius komt op papier ook rond de 100KM uit.

De zithouding is niet helemaal recht, maar komt een aardig eind!

Wellicht is deze fiets ook iets voor jou?
De fiets is ook bekend als de Noord E-Bike
Aanvullend: de fiets die je hebt gekocht en adviseert heeft een niet-verstelbare stuurpen. Als je daar voor ~€30 een 90graden verstelbare stuurpen op zet krijg je de in Nederland oh zo geliefde en inefficiënte omafiets houding. Bijvoorbeeld een Contec Lida stuurpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neb0
mv1 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 21:57:
[...]

Ik heb deze besteld https://www.cubestores.nl...x-sleekgrey-spectral-2024

Heb m nog niet. Kan hem als het goed is morgen ophalen.

Testrit was in iedergeval wel heel fijn.
Alvast veel plezier ermee.

Lijkt alsof de achtervork open kan voor het eventueel monteren van een belt drive in de toekomst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12

Ik denk dat je eerder naar een duurdere fiets moet dan naar goedkoper….

Waarom probeer je geen goede 2dehandse te vinden van 2-3 jaar oud met weinig km?
Maar dat die Shimano motor zo gevoelig is aan water heb ik nog niet eerder gelezen. Kan je FM die niet beter af dichten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:50
Dat denk ik ook. Als je zoveel kilometers per jaar fiets mag je jezelf toch wel trakteren op iets wat in ieder weertype betrouwbaar zijn werk doet. Uitzonderingen daar gelaten, vind je dit doorgaans niet in het goedkopere segment.

Gisteren werd ik ingehaald door 2 fatbikes. Beide gingen 45 km/u (was duidelijk zichtbaar op hun scherm). De beentjes gingen comfortabel rustig rond alsof er een tandwielverhouding 30:1 op zat. Daarnaast piepte, kraakte en rammelde er van alles aan die beide fietsen. Zo'n hoge snelheid op zulke slechte fietsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Midget1234
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 17:39
B64 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 17:09:
[...]

In de winkels van BikeTotaal kun je terecht voor reparatie van Stella fietsen, en je kunt dit ook proberen bij FietsReparatie.nu. Alles uiteraard op een best-can-do basis, als zij de onderdelen niet hebben en er ook niet aan kunnen komen dan houdt het op.

Stella heeft ongetwijfeld die controller geprogrammeerd met eigen firmware, het is dus niet zo dat je op basis van het artikelnummer van de fabrikant iets bruikbaars kunt vinden. Veel voorkomende foutcodes staan meestal in de gebruiksaanwijzing van de fiets, en zijn ook op de site van Stella te vinden.
Bike Totaal was een farce; 'Alleen als het een Bosch systeem is kunne we helpen'. Gelukkig heb ik een firma (voor mij in de buurt) gevonden die wilde meedenken en de contoller onderzocht en snel gefixt heeft voor een heel schappelijk bedrag; bij https://bikecentreholland.nl/ kun je met een kapotte Stella terecht. Ik (en mijn dochter) zijn erg blij :)

Home Assistant - Unifi - Synology - Daikin Hybrid - EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
De interne batterij van mijn Nyon 2 display begint slecht te worden. Nu lijkt het erop dat de enige officiële oplossing een volledig nieuw display is. Geen goedkope oplossing. Nederlandse prijzen vanaf ongeveer 250 euro.
Zijn er mensen die een goed werkende alternatieve oplossing weten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W-v6KjlzTkQKIHeCzB32zxyW4qA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Vr7USAgGf9H19KHr7s0nwo1x.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eenhoorntje
@Athome en @Tommie12 ,

Is gewoon een gevalletje pech met slechte montage. Schade is er al en is nu wel water dicht.

Ze raden met deze km stand het gewoon niet meer aan om zulke investeringen te doen. Ook gaan de tandwielen en ketting eraan komen.. Hoop dat de motor het nog even doet.

Tenways inderdaad maar links laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Athome schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 16:27:
De interne batterij van mijn Nyon 2 display begint slecht te worden. Nu lijkt het erop dat de enige officiële oplossing een volledig nieuw display is. Geen goedkope oplossing. Nederlandse prijzen vanaf ongeveer 250 euro.
Zijn er mensen die een goed werkende alternatieve oplossing weten?

[Afbeelding]
En is er geen ‘niet officiele’ oplossing?
Zou je de batterij er niet kunnen uit halen en apart vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64

B64

eenhoorntje schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 17:31:
@Athome en @Tommie12 ,

Is gewoon een gevalletje pech met slechte montage. Schade is er al en is nu wel water dicht.

Ze raden met deze km stand het gewoon niet meer aan om zulke investeringen te doen. Ook gaan de tandwielen en ketting eraan komen.. Hoop dat de motor het nog even doet.

Tenways inderdaad maar links laten liggen.
Ik zou niet weten waarom niet eigenlijk. Tandwielen en ketting kosten de wereld niet, als je de fiets verder goed onderhoudt zou je er zeker het dubbele op moeten kunnen fietsen. Het enige onderdeel dat eventueel roet in het eten zou kunnen gooien is de accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
Tommie12 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 17:43:
[...]

En is er geen ‘niet officiele’ oplossing?
Zou je de batterij er niet kunnen uit halen en apart vervangen?
Dat is een oplossing die vaker gedaan is maar met een zeer wisselend resultaat.
Kwaliteit van een passende batterij is onduidelijk en er moet gesoldeerd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eenhoorntje
B64 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 18:09:
[...]

Ik zou niet weten waarom niet eigenlijk. Tandwielen en ketting kosten de wereld niet, als je de fiets verder goed onderhoudt zou je er zeker het dubbele op moeten kunnen fietsen. Het enige onderdeel dat eventueel roet in het eten zou kunnen gooien is de accu.
De accu idem dito. Die was ik vergeten.

Probleem is dat het gokken is, en heb al heel veel euveltjes gehad met deze fiets. Tandwielen enzo zijn inderdaad de kosten niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:14

franssie

Save the albatross

@Athome ding open slopen om de interne accu te vervangen kan natuurlijk altijd (en zou ik zelf ook noen), maar of je ooit weer waterdicht krijgt?
Inderdaad uitzoeken of er een (simpeler?) display op de fiets past is waarschijnlijk beter.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Midget1234 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 16:24:
.... een firma (voor mij in de buurt) gevonden die wilde meedenken en de contoller onderzocht en snel gefixt heeft voor een heel schappelijk bedrag;.....
Dan maak je me wel nieuwsgierig wat er dan gefixt is.
Zo te horen is dit niet al te ingewikkeld geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:57
Bij mijn Freebike gaat de tijd op het display elke keer vooruit lopen. Zo'n 2 a 3 minuten per week. Waar zou dat aan kunnen liggen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mv1

mv1

neb0 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 01:06:
[...]

Alvast veel plezier ermee.

Lijkt alsof de achtervork open kan voor het eventueel monteren van een belt drive in de toekomst.
Nou heb ‘m opgehaald en hij bevalt echt top. Ongeveer 23km mee gefietst nu.

Als je er vragen over hebt, kan ik wel ff voor je kijken!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RbMdUcOrHqp0PPWcBvPQ4cTat20=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/02NiWayx7ac4zXOK0qVymOcD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door mv1 op 24-01-2025 20:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Arjantje72 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 19:26:
Bij mijn Freebike gaat de tijd op het display elke keer vooruit lopen. Zo'n 2 a 3 minuten per week. Waar zou dat aan kunnen liggen?
Bij mijn Gazelle Ultimate gaat de klok ook zo'n 2 a 3 minuten achteruit per week. Gelukkig is de aanpassing simpel en snel. Dit kan dus geen kwaad en het is geen defect.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
mv1 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 19:34:
[...]

[Afbeelding]
Proficiat met je nieuwe aanwinst. Daar ga je veel plezier mee hebben. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv1

mv1

jimh307 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 20:54:
[...]

Proficiat met je nieuwe aanwinst. Daar ga je veel plezier mee hebben. d:)b
Bedankt! De eerste kilometers waren i.i.g. een genot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neb0
mv1 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 19:34:
[...]

[Afbeelding]
Mooi!

- Is er eventueel een belt drive te monteren? (op foto's lijkt er de bekende opening in het frame te zitten, Cube zelf gaf gek genoeg geen antwoord)

- Geluid motor bij rijden op het vlakke in eco-modus: hoorbaar? Bij hellingen en een hogere cadans (waar de SX motor op is afgestemd) lijkt de motor meer geluid te produceren dan de Performance Line (en iets minder/anders dan de CX) maar gaat me dus vooral om vlak terrein nu.

- Rijden in eco+, zonder ondersteuning en boven de 25 km/h goed te doen?

- Cadans in 5e versnelling zo rond de 25/h. Achter is het 22T dacht ik. De 5 is de direct drive bij Nexus 8, vandaar.

Over een tijdje ga ik ws een testrit maken (indien beschikbaar).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mv1

mv1

neb0 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 20:57:
[...]

Mooi!

- Is er eventueel een belt drive te monteren? (op foto's lijkt er de bekende opening in het frame te zitten, Cube zelf gaf gek genoeg geen antwoord)

Heb ik helaas geen verstand van, kan ik wel voor je uitzoeken

- Geluid motor bij rijden op het vlakke in eco-modus: hoorbaar? Bij hellingen en een hogere cadans (waar de SX motor op is afgestemd) lijkt de motor meer geluid te produceren dan de Performance Line (en iets minder/anders dan de CX) maar gaat me dus vooral om vlak terrein nu.

eco-modus is amper hoorbaar, heb een stuk in stilte door ‘t weiland gefietst en het geluid was eigenlijk ‘t zelfde als bij een normale fiets.

- Rijden in eco+, zonder ondersteuning en boven de 25 km/h goed te doen?

Ja eigenlijk wel, puur omdat je de versnellingen hebt. Op de lichtste stand kan je makkelijk een helling op zonder ondersteuning.

- Cadans in 5e versnelling zo rond de 25/h. Achter is het 22T dacht ik. De 5 is de direct drive bij Nexus 8, vandaar.

Zou kunnen, geen idee.

Over een tijdje ga ik ws een testrit maken (indien beschikbaar).

Zeker doen! Eigen ervaring is altijd het best.

Tip: kijk even of er een Cube Store bij jou in de buurt zit, bel die dan even op om te vragen of ze m hebben staan.
Degene in Vlaardingen had toen ik er net was nog een S staan.
Heb je vragen voor zover ik kan beantwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neb0
@mv1 Hartelijk dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
franssie schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 19:22:
@Athome ding open slopen om de interne accu te vervangen kan natuurlijk altijd (en zou ik zelf ook noen), maar of je ooit weer waterdicht krijgt?
Inderdaad uitzoeken of er een (simpeler?) display op de fiets past is waarschijnlijk beter.
Heb ik ook aan gedacht.
Ik zou terug kunnen naar een Kiox display of naar een Intuvia. Deze laatste is een no-go voor mij. Het is wel heel basic voor het type fiets. Ook ga ik data missen die ik nu wel heb.
Helaas is het een Riese und Muller dan gaat het minder makkelijk. De fiets voorzien van een zogenaamde cockpit. Deze heeft Riese und Muller speciaal voor zichzelf ontworpen. De houder voor het display zijn daardoor ook uniek voor de fiets. Universele gaan alleen passen als ik de klemming van het stuur ook vervang.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZAvFvixKCjCAaDHd8kN4BKkq0EA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8xnV74WLC8MMe4TeXWxuhqPW.jpg?f=fotoalbum_large

Ben dus bang dat het vervangen van display de enige goede/stabiele optie is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
jimh307 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 20:52:
[...]

Bij mijn Gazelle Ultimate gaat de klok ook zo'n 2 a 3 minuten achteruit per week. Gelukkig is de aanpassing simpel en snel. Dit kan dus geen kwaad en het is geen defect.
Met de Bosch Kiox, Nyon en Smart systeem wordt de klok automatisch gesynchroniseerd met je smartphone (als je deze gekoppeld hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:41
Vraagje over onderhoud.

Ik heb een ebike van Victoria met derailleur.
Ik fiets door alles heen pekel regen maakt niet uit. Inmiddels is de ketting aardig roestig. Dit al meerdere keren helemaal schoongemaakt en opnieuw ingevet. Ik gebruik een busje Simson PTFE spray. Maar dit lijkt niet echt veel te doen. Bij een enkele regenbui loopt alles eraf en krijg ik weer roest.

Iemand een tip voor een goed smeermiddelen die beter blijft zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
vangoghnl schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 10:54:
Vraagje over onderhoud.

Ik fiets door alles heen pekel regen maakt niet uit. Inmiddels is de ketting aardig roestig. Dit al meerdere keren helemaal schoongemaakt en opnieuw ingevet. Ik gebruik een busje Simson PTFE spray. Maar dit lijkt niet echt veel te doen. Bij een enkele regenbui loopt alles eraf en krijg ik weer roest.

Ik rij intussen met riem, maar kijk eens naar een kettingwax. Er zijn amateur wielrenners die hun ketting in kaarsvet ‘koken’.
Dat blijft langer zitten dan olie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Foxhill
vangoghnl schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 10:54:
Vraagje over onderhoud.

PTFE is het beste wat je kunt doen in de regen. Helaas voor het milieu. Wax werkt misschien beter, maar alleen als je het precies goed en (bij dit weer) heel regelmatig gebruikt. En je ketting moet schoon voordat je hem waxt.

Je opties:
- De belangrijkste tip als mogelijk: volgens mij hebben we weinig pekel gehad en veel regen en vochtigheid. Dus als je er dit jaar last van hebt, kan het zijn dat je je fiets altijd nat binnen zet? Heb je een optie om hem een uurtje onder een carport te laten drogen voor je hem binnen zet?
- Nog vaker invetten. En probeer even of Eurol of Motip nog iets langer blijft zitten (weet ik niet).
- Wax proberen.
- Bij slecht weer nog dikker vet gebruiken welke eigenlijk voor bredere kettingen bedoeld is. Wel met PTFE. Bijvoorbeeld Eurol Chain Lube Spray. Kost je een paar % efficiëntie. Blijft wel langer zitten in de winter. Heel klein beetje maar, goed afpoetsen, en afwisselen met PTFE.
- Zelf een cassette en ketting leren vervangen en er een 11-36t HG500 opzetten. Je bespaard dan het arbeidsloon. En als je origineel 11-42t Deore of Deore XT (veel bij Victoria) had bespaar je daarop ook. Maakt voor je gebruik weinig verschil.
- Laatste optie, en deze raad ik NIET aan: overstappen van Hyperglide (HG) naar Linkglide (LG). Interessante ontwikkeling. Bij nieuwe fiets aanschaffen zeker de moeite waard. Voor ombouw niet interessant omdat je je shifter en derailleur moet vervangen.

[ Voor 9% gewijzigd door Foxhill op 25-01-2025 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Tommie12 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 12:20:
[...]

Ik rij intussen met riem, maar kijk eens naar een kettingwax. Er zijn amateur wielrenners die hun ketting in kaarsvet ‘koken’.
Dat blijft langer zitten dan olie.
Dat blijft langer zitten bij amateur wielrenners. Omdat die bij droog weer fietsen. Als ze door de regen fietsen gaat de gemiddelde fanatieke wielrenner na een rit van 2 uur ook 1 uur poetsen en weer waxen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Levee

Reactie hierop waren duidelijk. :) Ik ga waarschijnlijk voor de BSP Titan nu. Doel is dagelijks woon-werkverkeer op een traject van 10 km, en dit lijkt me een geschikte robuuste fiets voor een zacht prijsje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Levee schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 20:46:
[...]

Reactie hierop waren duidelijk. :) Ik ga waarschijnlijk voor de BSP Titan nu. Doel is dagelijks woon-werkverkeer op een traject van 10 km, en dit lijkt me een geschikte robuuste fiets voor een zacht prijsje.
Op het eerste zicht ok, goede naaf, riem, Shimano motor…. Maar dan die rollerbrakes.
Ik zou daar op af knappen. Ik snap echt niet dat ze die ondingen op electrische fietsen durven monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Levee
Tommie12 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 20:54:
[...]

Op het eerste zicht ok, goede naaf, riem, Shimano motor…. Maar dan die rollerbrakes.
Ik zou daar op af knappen. Ik snap echt niet dat ze die ondingen op electrische fietsen durven monteren.
Zelf nog geen ervaring mee, maar had inderdaad aldat veel mensen hier over vallen. Wie weet vervloek ik mezelf over enkele maanden weer eens vanwege goedkoop/duurkoop, dat zal ik dan laten weten. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:41
Foxhill schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 14:46:
[...]

PTFE is het beste wat je kunt doen in de regen. Helaas voor het milieu. Wax werkt misschien beter, maar alleen als je het precies goed en (bij dit weer) heel regelmatig gebruikt. En je ketting moet schoon voordat je hem waxt.

Je opties:
- De belangrijkste tip als mogelijk: volgens mij hebben we weinig pekel gehad en veel regen en vochtigheid. Dus als je er dit jaar last van hebt, kan het zijn dat je je fiets altijd nat binnen zet? Heb je een optie om hem een uurtje onder een carport te laten drogen voor je hem binnen zet?
- Nog vaker invetten. En probeer even of Eurol of Motip nog iets langer blijft zitten (weet ik niet).
- Wax proberen.
- Bij slecht weer nog dikker vet gebruiken welke eigenlijk voor bredere kettingen bedoeld is. Wel met PTFE. Bijvoorbeeld Eurol Chain Lube Spray. Kost je een paar % efficiëntie. Blijft wel langer zitten in de winter. Heel klein beetje maar, goed afpoetsen, en afwisselen met PTFE.
- Zelf een cassette en ketting leren vervangen en er een 11-36t HG500 opzetten. Je bespaard dan het arbeidsloon. En als je origineel 11-42t Deore of Deore XT (veel bij Victoria) had bespaar je daarop ook. Maakt voor je gebruik weinig verschil.
- Laatste optie, en deze raad ik NIET aan: overstappen van Hyperglide (HG) naar Linkglide (LG). Interessante ontwikkeling. Bij nieuwe fiets aanschaffen zeker de moeite waard. Voor ombouw niet interessant omdat je je shifter en derailleur moet vervangen.
Thanks ik ga het proberen.
Het is een leasefiets van mijn werk. Dus zelf vervangen is in dit geval niet heel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-08 21:46
Tweakers,

sinds een paar weken kan ik mijn SachsenRad E-Folding F12 niet meer opladen. https://sachsenrad.de/en/products/e-faltrad-f12-magpanther

Ik heb laatst mijn fiets op de kop gehad om de remmen af te stellen. Ik zag toentertijd dat het tapijt de boordcomputer had ingedrukt. Dat wist ik omdat de voor lamp aan ging en die is alleen via de boordcomputer te bedienen.

Nadat de remmen afgesteld waren hing ik de fiets aan de lader. Ik zag dat de oplaad led op rood ging maar na enkele minuten was deze weer groen.

Heb meerdere malen geprobeerd de fiets op te laden maar geen succes.

Ook zag ik een nieuw icoontje op de boordcomputer. Een soort boutje met een pijl die een beweging lijkt aan te duiden. De handleiding van de fiets vermeld niks over dit icoon.

Google lens levert ook niks op. Weet iemand wat dit kan betekenen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x002DBRWFe7lHI2VlyxqJYJlMOU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EIKPbmkisYTPvzqTtrWVKfPh.jpg?f=fotoalbum_large

-update - volgens mij heb ik het gefixt

[ Voor 4% gewijzigd door n0elite op 28-01-2025 17:40 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jordan
  • Laatst online: 15:02
Jordan schreef op maandag 13 januari 2025 @ 15:36:
[...]

Gisteren even proef gereden, beviel erg goed. Ik ben een wat oudere Giant Twist e-bike gewend, dus wellicht ben ik tevreden met elke moderne e-bike, maar dit fietste echt prima, voelde ook heel degelijk.

De kleur die ik wilde (Groen) is vanaf vandaag ook nog eens 100 euro goedkoper (dus 1599), dus heb ik hem vandaag gekocht. Begrijp niet zo goed waarom deze fiets voor dit geld aangeboden kan worden, en waarom er verder zo weinig van/over de fiets te vinden is, maar ben iig blij met mijn aankoop.
Mijn BSP Titan is vanmiddag bezorgd. Degelijke fiets en fietst ook erg fijn. Qua remmen ben ik ook niet ontevreden, remt beter dan de andere fietsen welke we hier hebben/hadden, met ouderwetse velg remmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UIzKiABwoJgOeV5GF9mK7BE1V00=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N39YDn9NiFJKnnrHqFlziY95.jpg?f=fotoalbum_large

Al met al ben ik erg tevreden met deze fiets, zeker met de prijs in ogenschouw genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Jordan schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 20:46:
Mijn BSP Titan is vanmiddag bezorgd. Degelijke fiets en fietst ook erg fijn. Qua remmen ben ik ook niet ontevreden, remt beter dan de andere fietsen welke we hier hebben/hadden, met ouderwetse velg remmen.

[Afbeelding]

Al met al ben ik erg tevreden met deze fiets, zeker met de prijs in ogenschouw genomen.
Mooie fiets hoor voor dit geld, kun je geen buil aan vallen lijkt me.
Ik snap de weerstand tegen rollerbrakes niet zo goed. Er is weinig mis mee voor een gewone stadsfiets. Het remt in ieder geval stukken beter dan velgremmen waar ik altijd al allergisch voor ben geweest. Mijn vorige e-bike, een Sparte F8-e had ook rollerbrakes en dat remde echt prima. Natuurlijk zijn schijfremmen (veel) beter, maar voor een goedkopere stadsfiets zijn rollerbrakes echt niet verkeerd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tommie12
Tranquility schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 08:38:
[...]

Mooie fiets hoor voor dit geld, kun je geen buil aan vallen lijkt me.
Ik snap de weerstand tegen rollerbrakes niet zo goed. Er is weinig mis mee voor een gewone stadsfiets. Het remt in ieder geval stukken beter dan velgremmen waar ik altijd al allergisch voor ben geweest. Mijn vorige e-bike, een Sparte F8-e had ook rollerbrakes en dat remde echt prima. Natuurlijk zijn schijfremmen (veel) beter, maar voor een goedkopere stadsfiets zijn rollerbrakes echt niet verkeerd.
Ik denk dat ik schuldig ben aan die allergie tegen rollerbrakes.
Ik wil zeker beamen dat voor een gewone stadsfiets en op vlak terrein die remmen hun ding wel zullen doen.
Maar als het terrein wat uitdagender wordt, en je moet gaan remmen in afdalingen, dan lopen ze snel tegen hun grenzen aan. Verder vind ik ze na een tijdje slecht doseerbaar, en als je niks doet aan onderhoud, dan remmen ze gewoon slecht.
Verder is het zo dat ik het een drama vindt om een wiel (zelfs een voorwiel) uit te nemen met die remmen.
Die remkabels zitten in de weg, je moet ze los maken als het wiel er uit gaat etc. Ik heb er al stevig op gezwoegd bij een fiets van één van mijn kinderen...

En mijn laatste bezwaar is dat basis schijfremmen nu zo goed zijn en zo goedkoop dat ik geen redenen meer zie om op een degelijke fiets iets anders te monteren.

Als particulier kan ik een setje MT-200 (2 handgrepen, leiding, remklauwen) kopen voor minder dan 50€. Dus wat een fietsfabrikant daar voor betaalt als die dat per duizenden koopt... paar tientjes. En dan moet je op een fiets van 2000€+ gewoon kiezen voor de betere optie vind ik.

Maar laat het je pret niet bederven. Veel plezier met de fiets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cheiron
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:55
Na 3 jaar trouwe dienst ga ik afscheid nemen van mijn Klever X Comfort. Sinds het begin is het een beetje een haat-liefde verhouding geweest. Nog steeds ben ik groot fan van de sportieve bouw en looks van de fiets. Ik heb er flink wat plezierige kilometers op afgelegd.

Maar vanaf het begin toch wat technische Gremlins gehad; de trapas is ondertussen 5 keer vervangen, de trapsensor 2 keer, de computer 1 keer. De onderhoudskosten zijn daarmee flink opgelopen. Over ~1000 kilometer zullen ook de ketting en cassette moeten worden vervangen.

Dat met gecombineerd met het feit dat mijn fietsenmaker gestopt is als dealer van Klever zorgt er voor dat ik toch maar eens gebruik ga maken van een leasefiets plan van mijn werk; ontzorgd als het gaat om onderhoud.
Vrijdag ga ik proefrijden op een Gazelle Eclipse...

Flickr PSN ID= cheironnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:29
Wij hebben een Stella met een voorwielmotor die stuk is gegaan deze maand. Niemand lijkt ons te kunnen helpen. Is het niet makkelijk om zelf gewoon een nieuwe motor te kopen en deze te laten inspaken?

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Makkelijk schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 09:33:
Wij hebben een Stella met een voorwielmotor die stuk is gegaan deze maand. Niemand lijkt ons te kunnen helpen. Is het niet makkelijk om zelf gewoon een nieuwe motor te kopen en deze te laten inspaken?
Een wiel spaken is een klusje wat niet zo simpel is, maar wat een ervaren fietsenmaker zou moeten kunnen doen.

Als de prijs van die motor redelijk, dan zou ik het laten proberen. Maar spreek vooraf je FM aan of hij/zij zin heeft in die klus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:13
Tommie12 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 09:38:
[...]

Een wiel spaken is een klusje wat niet zo simpel is, maar wat een ervaren fietsenmaker zou moeten kunnen doen.

Als de prijs van die motor redelijk, dan zou ik het laten proberen. Maar spreek vooraf je FM aan of hij/zij zin heeft in die klus.
Het gaat wel over een Stella. Dus veel fietsenmakers gaan zeggen ; je hebt je fiets niet hier gekocht, je komt met een moter en een wiel en ik mag de bende opruimen. Zoek maar een ander.

Ik heb wat dat betreft mazzel met een fietsenmaker 2 dorpen verderop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Makkelijk schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 09:33:
Wij hebben een Stella met een voorwielmotor die stuk is ..... Is het niet makkelijk om zelf gewoon een nieuwe motor te kopen en deze te laten inspaken?
Eerst zou ik me afvragen wat er stuk is aan de motor, welk merk het is en of deze gerepareerd kan worden.
Als je exact dezelfde motor kan vinden, dan is het mogelijk alleen de oude motor om te ruilen. Soms kan je in dat geval ook alleen het binnenwerk vervangen. Spaken hoeft dan niet.

Eventueel een werkende Stella motor van Marktplaats zou dan bv een optie kunnen zijn. Met voorwiel erbij nog eenvoudiger.

Als je echter niet exact dezelfde motor kan vinden, dan moet je op zoek naar een andere set inclusief motorcontroller en sensoren. Aangenomen dat de oude accu nog wel te gebruiken is.

Het meest makkelijke is dan om een compleet voorwiel met motor, controller en sensoren te kopen.
Ik denk dat dit, wat prijs betreft, niet zoveel verschil zal maken met "laten" inspaken.

edit:
Ik heb gelezen dat de opvolger, Stella Next, vanaf 1 maart weer reparatieservice gaat aanbieden aan de Stella ebikes. Hoe en waar is mij niet bekend, maar misschien dat dit eea oplost voor oude Stella klanten.

[ Voor 17% gewijzigd door elinx op 29-01-2025 10:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
maartend schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 09:44:
[...]

Het gaat wel over een Stella. Dus veel fietsenmakers gaan zeggen ; je hebt je fiets niet hier gekocht, je komt met een moter en een wiel en ik mag de bende opruimen. Zoek maar een ander.

Ik heb wat dat betreft mazzel met een fietsenmaker 2 dorpen verderop.
Klopt, dat heb ik eerder al geschreven...

Je moet mogelijk wat op zoek gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PietB51
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 08:09
Sinds kort heb ik de Sparta A-Shine Ultra met Enviolo AutomatiQ.
De Bosch led remote ingesteld en werkt perfect met de Kiox 300 en Flow app, maar rechts op het stuur zit ook de Enviolo Click AutomatiQ Pro controller, moet ik die ook gebruiken, instellen in Enviolo of Flow app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
PietB51 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 11:46:
De Bosch led remote ingesteld en werkt perfect met de Kiox 300 en Flow app, maar rechts op het stuur zit ook de Enviolo Click AutomatiQ Pro controller, moet ik die ook gebruiken, instellen in Enviolo of Flow app?
Het mooiste werkt het om Enviolo als onderdeel aan te melden in je Bosch app. Dan kun je op je Kiox display de trapfrequentie kiezen. Bosch noemt dat eShift. De knoppen kun je daarna demonteren en eventueel bewaren.

Als het koppelen niet lukt, doe dan een software update (Enviolo én Bosch) en haal dan even de batterijen uit de Enviolo knoppen. Je Enviolo kan namelijk met een beperkt aantal apparaten verbinden. Dus die knoppen kunnen voorkomen dat een ander apparaat ook verbind.

Je zou verwachten van de winkel die hem aflevert dat die het al netjes gekoppeld hebben?

[ Voor 7% gewijzigd door Foxhill op 29-01-2025 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PietB51
Bedankt voor je uitleg, dat koppelen is misschien ook al wel gebeurd maar ik weet nog niet hoe alles precies werkt😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coren79
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16-04 13:09
Goedemiddag,

Helaas heb ik me laten verleiden tot het kopen van een Stella fiets. De fiets zelf is niks mis mee maar met het elektrisch fietsen toch al behoorlijk wat gezeur gehad. De fiets is een Stella Vicenza FDSTe RTe2.1, gekocht in augustus vorig jaar.

Bij het kouder worden van het weer merkte ik dat de fiets uitvalt. Letterlijk het hele elektrische gedeelte van de fiets valt uit: ondersteuning, display, lampen. Bij een temperatuur van pak em beet 9 graden of lager (proefondervindelijk vastgesteld). Bij het verlaten van de garage thuis werkt hij (zij?) nog prima maar zodra ik even een stuk gefietst heb valt de fiets uit.

Accu is onder garantie al vervangen met een nieuwe accu dus dat zou het probleem niet moeten zijn.

Ik heb geen posts op internet kunnen vinden die dit euvel beschrijven en Stella heb ik ook geen fluit aan. Hopelijk heeft iemand hier iets soortgelijks gehad en een oplossing gevonden…

Dank alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Coren79 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 14:00:
....Stella Vicenza FDSTe RTe2.1, ....

Bij het kouder worden van het weer ..... hele elektrische gedeelte van de fiets valt uit: ondersteuning, display, lampen. Bij een temperatuur van pak em beet 9 graden of lager .....
Accu is onder garantie al vervangen met een nieuwe accu dus dat zou het probleem niet moeten zijn......
Als alles uitvalt is het de accu, accuverbindingen of controller cq controllerverbindingen.

9 van de 10 keer gaat het om de verbindingen en dan wel de diverse connectors.
Oxide tgv vocht of condens, galvanische overgangen tussen twee verschillende metalen of loszittende connector pinnen.
Met warmte en kou krijg je uitzetting en krimp wat bij een loszittende connector net de doorslag kan geven tot wel of geen contact maken.

Het meest eenvoudig is in zo een geval alle connectors nalopen, los en vast maken.
Iets minder eenvoudig is alle connectors één voor één loshalen, nakijken op oxide, schoonmaken en weer vastmaken.
Nog minder eenvoudig is de controller openschroeven en alle inkomende verbindingen nakijken op oxide, schoonmaken en eventueel los en vast solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Tommie12 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 09:04:
Ik denk dat ik schuldig ben aan die allergie tegen rollerbrakes.
Ik wil zeker beamen dat voor een gewone stadsfiets en op vlak terrein die remmen hun ding wel zullen doen.
Maar als het terrein wat uitdagender wordt, en je moet gaan remmen in afdalingen, dan lopen ze snel tegen hun grenzen aan. Verder vind ik ze na een tijdje slecht doseerbaar, en als je niks doet aan onderhoud, dan remmen ze gewoon slecht.
Verder is het zo dat ik het een drama vindt om een wiel (zelfs een voorwiel) uit te nemen met die remmen.
Die remkabels zitten in de weg, je moet ze los maken als het wiel er uit gaat etc. Ik heb er al stevig op gezwoegd bij een fiets van één van mijn kinderen...

En mijn laatste bezwaar is dat basis schijfremmen nu zo goed zijn en zo goedkoop dat ik geen redenen meer zie om op een degelijke fiets iets anders te monteren.

Als particulier kan ik een setje MT-200 (2 handgrepen, leiding, remklauwen) kopen voor minder dan 50€. Dus wat een fietsfabrikant daar voor betaalt als die dat per duizenden koopt... paar tientjes. En dan moet je op een fiets van 2000€+ gewoon kiezen voor de betere optie vind ik.
Mee eens hoor! Ik wil hiermee alleen aangeven dat het voor een simpele stadsfiets bij gebruik op vlak terrein in stadse of dorpse omgeving prima te doen is. Maar wanneer er heuvels aan te pas komen worden ze gevaarlijk, want rollerbrakes kunnen slecht hun warmte kwijt is mijn ervaring.

En als bovendien een setje remschijven- en klauwen net zo duur is of goedkoper dan rollerbrakes, dan is er geen enkele reden om deze nog op nieuwe fietsen te monteren. Worden rollerbrakes eigenlijk nu op dit moment nog toegepast op nieuwe fietsen vanaf modeljaar 2024?

Velgremmen zijn gelukkig al uitgestorven (als ik iets gevaarlijk vind is dit het wel), dan lijk mij het einde van het rollerbrake tijdperk ook logisch aangezien er geen enkele reden is om deze nog toe te passen. Dit geldt naar mijn mening hetzelfde voor een ketting indien er geen derailleur is toegepast.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Foxhill
Tranquility schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 09:02:
[...]

Mee eens hoor! Ik wil hiermee alleen aangeven dat het voor een simpele stadsfiets bij gebruik op vlak terrein in stadse of dorpse omgeving prima te doen is. Maar wanneer er heuvels aan te pas komen worden ze gevaarlijk, want rollerbrakes kunnen slecht hun warmte kwijt is mijn ervaring.

En als bovendien een setje remschijven- en klauwen net zo duur is of goedkoper dan rollerbrakes, dan is er geen enkele reden om deze nog op nieuwe fietsen te monteren. Worden rollerbrakes eigenlijk nu op dit moment nog toegepast op nieuwe fietsen vanaf modeljaar 2024?

Velgremmen zijn gelukkig al uitgestorven (als ik iets gevaarlijk vind is dit het wel), dan lijk mij het einde van het rollerbrake tijdperk ook logisch aangezien er geen enkele reden is om deze nog toe te passen. Dit geldt naar mijn mening hetzelfde voor een ketting indien er geen derailleur is toegepast.
Rollerbrakes worden alleen toegepast voor huur- of abbonementsfietsen. Omdat ze bij gebrekkig onderhoud blijven werken. Deze fiets is initieel ook daarvoor bedacht.

Er is één andere mooie toepassing voor rollerbrakes. Dat zijn schoolfietsen. Daarvoor wordt in mijn regio (langere afstanden) vaak een gebruikte elektrische gekocht. Als die toevallig rollerbrakes heeft (oude Flyers) is dat perfect voor dagelijks gebruik ook in slecht weer.

Dat altijd een riem toegepast moet bij naafversnelling ben ik niet met je eens. Een ketting is een paar honderd euro goedkoper, is goedkoper bij vervangen en gaat voor de meeste mensen meer dan lang genoeg mee. Vooral CDN riemen (ipv CDX) vind ik verschrikkelijk. Die zijn duurder dan een ketting zónder de belangrijkste voordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Foxhill schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 10:51:
Rollerbrakes worden alleen toegepast voor huur- of abbonementsfietsen. Omdat ze bij gebrekkig onderhoud blijven werken. Deze fiets is initieel ook daarvoor bedacht.

Er is één andere mooie toepassing voor rollerbrakes. Dat zijn schoolfietsen. Daarvoor wordt in mijn regio (langere afstanden) vaak een gebruikte elektrische gekocht. Als die toevallig rollerbrakes heeft (oude Flyers) is dat perfect voor dagelijks gebruik ook in slecht weer.

Dat altijd een riem toegepast moet bij naafversnelling ben ik niet met je eens. Een ketting is een paar honderd euro goedkoper, is goedkoper bij vervangen en gaat voor de meeste mensen meer dan lang genoeg mee. Vooral CDN riemen (ipv CDX) vind ik verschrikkelijk. Die zijn duurder dan een ketting zónder de belangrijkste voordelen.
Ja ik snap ook niet waarom er uberhaupt nog CDN riemen worden gebruikt i.p.v. de betere CDX, want het totaalplaatje zal in prijs niet zo veel verschillen denk ik. Ik zou in ieder geval nooit meer een fiets met een ketting willen. Een riem is gewoon moderner en duurzamer, want slijt nauwelijks en niet vies en vereist geen gesloten kettingkast. Dat is ook de reden dat ik nooit een fiets wil met een derailleur, die ratelen nog meer. Maar gezien het kostenplaatje zal een ketting bij goedkope fietsen nog wel lang gebruikt blijven worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64

B64

Tranquility schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 13:36:
[...]

Ja ik snap ook niet waarom er uberhaupt nog CDN riemen worden gebruikt i.p.v. de betere CDX, want het totaalplaatje zal in prijs niet zo veel verschillen denk ik.
Marketing, marketing, marketing.... CDN is aanzienlijk goedkoper dan CDX (maar wel duurder dan ketting), een fiets met riem ziet er een stuk sportiever en moderner uit (geen kettingkast, zonder meteen kans op smerige broeken enzo) en is dus een aantrekkelijke optie voor fabrikanten die 'on the cheap' een fiets willen bouwen. En je trekt potentiële klanten makkelijker met een riem dan met een ketting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loxr25
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 27-08 17:29
PietB51 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 11:46:
Je zal de remote nog moeten pairen idd met de automatiq controller.
Heb je de automatiq ook al toegevoegd aan je ebike in de flow app?

Als je dat doet heb je eShift van Bosch en kan je ook je trapfrequentie aanpassen via je kiox display.
Vind ik persoonlijk makkelijker dat via die clicq remote.

Leuke fiets trouwens !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
B64 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 15:27:
[...]

Marketing, marketing, marketing.... CDN is aanzienlijk goedkoper dan CDX (maar wel duurder dan ketting), een fiets met riem ziet er een stuk sportiever en moderner uit (geen kettingkast, zonder meteen kans op smerige broeken enzo) en is dus een aantrekkelijke optie voor fabrikanten die 'on the cheap' een fiets willen bouwen. En je trekt potentiële klanten makkelijker met een riem dan met een ketting.
Ja, maar in mijn ogen domme marketing.

Iedereen ziet toch gewoon dat het verschil tussen een CDN en CDX niet meer dan een paar euro kan zijn.
Gewoon dom om een 'kunstmatig' snel slijtende riem te maken voor de zogenaamd goedkopere fiets.

Als ik marketing directeur zou zijn bij Gates, dan zou ik echt agressief prijzen bij fietsbouwers die een riem willen verkopen op pakweg 80% van hun fietsen (zowat alles wat geen derailleur heeft en niet budget is). Natuurlijk laten we racefietsen er even buiten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Foxhill
Tranquility schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 13:36:
[...]

Ja ik snap ook niet waarom er uberhaupt nog CDN riemen worden gebruikt i.p.v. de betere CDX, want het totaalplaatje zal in prijs niet zo veel verschillen denk ik. Ik zou in ieder geval nooit meer een fiets met een ketting willen. Een riem is gewoon moderner en duurzamer, want slijt nauwelijks en niet vies en vereist geen gesloten kettingkast. Dat is ook de reden dat ik nooit een fiets wil met een derailleur, die ratelen nog meer. Maar gezien het kostenplaatje zal een ketting bij goedkope fietsen nog wel lang gebruikt blijven worden.
Ja. En ik wil juist derailleur. En heb bij naafversnelling voor mijzelf liever ketting dan riem.

Daarom meer dan een octiljoen verschillende configuraties (alle kleuren en keuzes) bij Velo de Ville.

En daarom hebben wij soms hebben wij soms adviesgesprekken van 1x0,5 uur, maar ook soms 2x1,5uur voor iemand een fiets aanschaft. En die laatste vind ik vaak leuk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:31
Politie nam in 2024 ruim 10.000 fatbikes in beslag na opvoercontrole. Dat is naast de 16500 fatbikes die ze bij fietshandels en importeurs in beslag hebben genomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
L.N. schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 16:41:
Politie nam in 2024 ruim 10.000 fatbikes in beslag na opvoercontrole. Dat is naast de 16500 fatbikes die ze bij fietshandels en importeurs in beslag hebben genomen.
Blij mee. De handhaving is sneller dan de politiek. Nu zijn draconische maatregelen van de politiek niet meer nodig.

De vraag naar fatbikes is al zo’n beetje weg. Ik heb ooit twee legale fatbikes met Bosch aandrijving gekocht. Ik heb ze nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Foxhill schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 16:50:
[...]

Blij mee. De handhaving is sneller dan de politiek. Nu zijn draconische maatregelen van de politiek niet meer nodig.

De vraag naar fatbikes is al zo’n beetje weg. Ik heb ooit twee legale fatbikes met Bosch aandrijving gekocht. Ik heb ze nog.
Die fatbikes zijn of waren populair omdat ze zo spotgoedkoop waren. Jouw legale fietsen kosten waarschijnlijk een arm en een been.
Dat die ondingen dan snel defect gaan betekent soms ook dat ze na een paar maanden al in de gracht terecht komen als ze niet in beslag genomen worden.

Maar top dat er wat gehandhaafd wordt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PietB51
loxr25 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 15:33:
[...]

Je zal de remote nog moeten pairen idd met de automatiq controller.
Heb je de automatiq ook al toegevoegd aan je ebike in de flow app?

Als je dat doet heb je eShift van Bosch en kan je ook je trapfrequentie aanpassen via je kiox display.
Vind ik persoonlijk makkelijker dat via die clicq remote.

Leuke fiets trouwens !
Inderdaad alles werkt nu erg goed zoals je aangeeft met de Led remote, Kiox en Flow app, handig hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Tommie12 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 16:59:
[...]

Die fatbikes zijn of waren populair omdat ze zo spotgoedkoop waren. Jouw legale fietsen kosten waarschijnlijk een arm en een been.
Dat die ondingen dan snel defect gaan betekent soms ook dat ze na een paar maanden al in de gracht terecht komen als ze niet in beslag genomen worden.

Maar top dat er wat gehandhaafd wordt!
Ja, ze moesten kosten wat een ebike met Bosch kost. Dat hoeven ze nu al lang niet meer. Ik wil ze wel opruimen. Maar hier in het Oosten is er weinig vraag meer naar voor zover ik merk.
Pagina: 1 ... 214 ... 228 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam