Vanmiddag naar een fietsenwinkel getogen om de Pegasus en de Sparta te bekijken. Nu hadden ze de Sparta d-Rule Energy M5Tb 2025 nog niet in de showroom omdat die pas half februari bij hun wordt verwacht. Wel hadden de ze Sparta a-Shine staat wat in basis dezelfde fiets is als de d-Rule, maar dan met de Enviolo naaf. Ook hadden ze de Pegasus Ravenna Evo 5F Belt 2024 staan dus kon ik mooi beide frames bekijken.
Nadat ik mijn bezwaren van de Enviolo naaf vertelde boden ze me spontaan aan om proef te gaan rijden met beide naven. Omdat ik na alle verhalen over de Enviolo naaf (zwaar trappen en zwaar schakelen) toch wel nieuwsgierig was geworden, heb ik graag van deze gelegenheid gebruik gemaakt.
Eerst kreeg ik de Pegasus met de Nexus 5 naaf mee. Tussen de regenbuien door kon ik toch een goed beeld krijgen van de fiets. Ik had hiervoor nog nooit op een fiets met een Bosch middenmotor gereden, dus dat was een hele nieuwe ervaring. Maar man, wat rijdt dat goed en de ondersteuning voelt door de trapkrachtsensor heel natuurlijk aan. Totaal anders dan mijn oude Sparta F8-E met voorwielmotor en rotatiesensor. En de kracht bij het optrekken van de Bosch Performance Line motor heeft mij echt overtuigd. Heerlijk!
Vervolgens de Sparta a-Shine met de Enviolo naaf meegekregen waar ik niet zo veel verwachting van had, maar ook deze ervaring verbaasde mij geheel en kan ik mij niet vinden in de vele kritieken over de Enviolo naaf. Het is echt heerlijk om ieder verzet te kunnen pakken die je wilt, want traploos. Qua fiets vond ik de Sparta veel lichtvoetiger fietsen dan de Pegasus. De Sparta voelt gewoon lichter aan, en dat met de Enviolo naaf!. Ook heb ik meteen het Kiox 300 display kunnen testen. Er zijn vier standen waarvan één die zich automatisch aan de omstandigheden aanpast. Je krijgt zelfs een schakeladvies! Dit had ik nog niet eerder gezien bij een fiets. Je moet wel veel draaien aan de shifter wat ik al had gelezen, maar dat vind ik op zich helemaal niet zo'n probleem. Je kan zo wel heel precies het juiste verzet kiezen en aftasten welke op dat moment een lekkerste cadans geeft. En de shifter draait ook niet zwaar wat ik eerder had gelezen, maar gaat gewoon soepeltjes.
Ze hadden ook de Pegasus Ravenna staan met de Enviolo naaf en ze wilden dat ik daar ook nog even op ging proefrijden om goed te kunnen vergelijken met dezelfde fiets met de Nexus 5. Wat dat betreft echt een hele fijne fietsenwinkel waar ze met je mee denken en alle vrijheid geven! Door de positieve proefritten met de Enviolo naaf is deze weer een serieuze optie geworden en is er opeens veel meer keus! Dus ook de Cube Kathmandu, welke ik heel erg mooi vind, komt hierdoor weer in het vizier. Maar die hadden ze helaas niet staan dus kon ik niet bekijken. Van beide proefgereden fietsen vond ik wel de Sparta het mooiste frame hebben, dus die zal eerder kans maken dan de Pegasus.
Ook nog gevraagd naar ervaringen omtrent de Enviolo naaf qua storingen en onderhoud maar volgens hun is het een zeer degelijke en perfecte naaf en zij prefereren hem boven de Nexus 5. De zoektocht gaat dus nog even verder en wil ik ook de Cube Kathmandu Hybrid Comfort Pro 800 met het Trapeze frame in het rood gaan bekijken en proefrijden. Wordt vervolgd!