Dat zal toch ook afhangen van de combinatie type motor en type Enviolo versnelling.roffeltjes schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 19:27:
Betreft Enviolo, sommigen vinden het fijn, anderen vinden het vreselijk. Nadelen:
- Fietsgevoel, ik vind ze nog steeds stroperig aanvoelen
- Ineffcient, je verliest toch wel veel actieradius tegenover een derailleur (of Rohloff)
- Ze kunnen niet tegen zware belasting (gaan ze slippen). Denk dan vooral aan heuvels, in Nederland niet zo snel een issue. Maar je kan als je met heel veel vracht rijdt dit ook op een steil talud meemaken).ANWB gebruikt ze niet meer in hun reparatie bakfietsen (die zijn dan ook serieus zwaar). Aangezien ik toch wel meerdere motoren heb opgeblazen op bruggen/taluds/heuvels is een Enviolo voor mij persoonlijk ook daarom geen optie.
Ik heb weinig ervaring met andere elektrische fietsen maar op mijn fiets met Bosch Performance Line CX motor en Enviolo Trekking Automatiq versnelling merk ik weinig van stroperigheid of problemen met steile hellingen.
Het is bekend dat de Enviolo minder efficiënt is, maar wat is "veel minder actieradius"? De actieradius hangt van zo veel factoren af dat het lastig vergelijken is als de omstandigheden niet hetzelfde zijn. Ik heb in ieder geval voldoende actieradius om al mijn ritjes (met name woon-werkverkeer) ruimschoots te halen, geen last van range anxiety.
Bestaat er eigenlijk iets als een WLTP testmethode voor elektrische fietsen? Als ik bijvoorbeeld op de website van Gazelle kijk bij fietsen met een Bosch Performance Line (75Nm) motor dan vermelden ze dezelfde actieradius bij de Enviolo, Nexus en derailleur uitvoeringen.

:strip_exif()/f/image/4mKP7TgFcxpmb8bMTZjqsRD8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jJhfecqGXnj2YotSwuLjcUYZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/aWUKChyZJD98R2ZNDFAZrycO.png?f=user_large)