Toon posts:

Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 145 ... 155 Laatste
Acties:

• Yosemite
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:32
roffeltjes schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 19:27:
Betreft Enviolo, sommigen vinden het fijn, anderen vinden het vreselijk. Nadelen:

- Fietsgevoel, ik vind ze nog steeds stroperig aanvoelen
- Ineffcient, je verliest toch wel veel actieradius tegenover een derailleur (of Rohloff)
- Ze kunnen niet tegen zware belasting (gaan ze slippen). Denk dan vooral aan heuvels, in Nederland niet zo snel een issue. Maar je kan als je met heel veel vracht rijdt dit ook op een steil talud meemaken).ANWB gebruikt ze niet meer in hun reparatie bakfietsen (die zijn dan ook serieus zwaar). Aangezien ik toch wel meerdere motoren heb opgeblazen op bruggen/taluds/heuvels is een Enviolo voor mij persoonlijk ook daarom geen optie.
Dat zal toch ook afhangen van de combinatie type motor en type Enviolo versnelling.

Ik heb weinig ervaring met andere elektrische fietsen maar op mijn fiets met Bosch Performance Line CX motor en Enviolo Trekking Automatiq versnelling merk ik weinig van stroperigheid of problemen met steile hellingen.

Het is bekend dat de Enviolo minder efficiënt is, maar wat is "veel minder actieradius"? De actieradius hangt van zo veel factoren af dat het lastig vergelijken is als de omstandigheden niet hetzelfde zijn. Ik heb in ieder geval voldoende actieradius om al mijn ritjes (met name woon-werkverkeer) ruimschoots te halen, geen last van range anxiety.

Bestaat er eigenlijk iets als een WLTP testmethode voor elektrische fietsen? Als ik bijvoorbeeld op de website van Gazelle kijk bij fietsen met een Bosch Performance Line (75Nm) motor dan vermelden ze dezelfde actieradius bij de Enviolo, Nexus en derailleur uitvoeringen.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:11
Yosemite schreef op maandag 20 maart 2023 @ 10:38:
[...]

Bestaat er eigenlijk iets als een WLTP testmethode voor elektrische fietsen? Als ik bijvoorbeeld op de website van Gazelle kijk bij fietsen met een Bosch Performance Line (75Nm) motor dan vermelden ze dezelfde actieradius bij de Enviolo, Nexus en derailleur uitvoeringen.
Nee, dat bestaat niet, net onwille van het feit dat het van zo veel factoren af hangt.
Wind heeft een enorm effect. Veel heuveltje hebben voor mij minder effect omdat je de energie die je nodig hebt om naar boven te rijden voor een groot stuk terug krijgt.
Maar nog belangrijker is de manier van rijden.
Ik kan op standje "tour" beetje lui rijden aan 23km/h (dan doet de motor bijna alles), maar ik kan me ook compleet in het zweet trappen aan 25,5-26,5 km/h, en dan gaat mijn batterij bijna eeuwig mee.

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:00
Yosemite schreef op maandag 20 maart 2023 @ 10:38:
....
Bestaat er eigenlijk iets als een WLTP testmethode voor elektrische fietsen? ....
Als er zoiets bestond zou dit alleen nuttig zijn om eea te vergelijken tussen de verschillende motor systemen, voor je tot aanschaf overgaat.
Het werkelijk gebruik zal echter altijd afwijken in je nadeel om eerder genoemde redenen.
Feitelijk zoals dit bij auto's ook het geval is. ;)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• EdwinJ85
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 31-05 18:18
Na elke keer uit stellen net deze besteld, ( kan nog annuleren :) )

https://juizz.nl/kalkhoff...1AJQsTEAQYASABEgIZz_D_BwE

Voor woonwerk 11km enkele reis.
Lijkt me prima voor deze prijs.

Kan alleen geen kinderzitje bevestigen. Iemand dezelfde fiets met kinderzitje?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• assn
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-06 12:05
EdwinJ85 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 11:56:
Na elke keer uit stellen net deze besteld, ( kan nog annuleren :) )

https://juizz.nl/kalkhoff...1AJQsTEAQYASABEgIZz_D_BwE

Voor woonwerk 11km enkele reis.
Lijkt me prima voor deze prijs.
Ik heb ook na vele malen uitstellen een elektrische fiets besteld:
https://www.velo-de-ville.com/nl/e-bikes/allround/aeb-490

totale config 3450 euro.
Ook 11 km enkele reis woonwerk

Acties:
  • +3Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20:45
roffeltjes schreef op maandag 20 maart 2023 @ 07:53:
[...]

2500 wordt heel snel de instap prijs voor a merken met met middenmotor, alleen al vanwege de inflatie.

Betreft de vragensteller; omdat je buiten de meest verkochte maten valt ben je voor budget merken geen echte doelgroep (ze draaien op massa). Je zal dus al snel gedrongen en diep op de fiets komen te zitten

Ik adviseer je (@Vriend)dus ook om na te denken over je wensen en je budget. Je wil eigenlijk voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.
Je haalt me de woorden uit de mond. Daar zat ik ook al aan te denken.

Net als alles wordt ook de e-bike rap duurder en het is wel even schrikken als je 2500+ euro moet spenderen wil je een premium e-bike. Nu las ik ergens (bron is me ontschoten) dat de markt voor 2e hands e-bikes aan het opleven is. Ik vind dit een heel goede zaak want dan duurt het langer eer een e-bike afgeschreven is en krijgt het model nog een 2e leven.

Ik blijf het zeggen: je kunt beter een goed 2e hands premiummodel kopen dan een goedkope Chinees. En is het nota bene netto beter voor het milieu; zowel als levensduur van een model dan het links laten liggen van de echte budget-merken.

Alleen zul je dan vraagstukken gaan krijgen over de accu. Wie een 2e hands koopt zal hiermee te maken gaan krijgen. Als je dan ook een mindere actieradius voor lief neemt kun je er nog lang mee door. Als je kunt reviseren zit je al helemaal goed. Een goede accumeting is dan ook belangrijk.

• jimh307
toffegast schreef op maandag 20 maart 2023 @ 09:19:
Dit weekend de knoop doorgehakt en een E-bike besteld

- Specialized Turbo Como 4.0 IGH
- 70Nm / 710Wh / Enviolo manueel / riemaandrijving / verende zadelpen / geschikt voor maximum gewicht van 136kg exclusief het gewicht van de fiets.

Mede door de combinatie van stevige prijsverlaging (van 5000 € naar 4000 € een week geleden) en de mogelijkheid tot leasen via werkgever op het eerste zicht ook een mooie deal. Ook nog eens kunnen testen en voelde goed aan.

Dealer heeft goede reputatie en op amper 4km van huis.
Proficiat met je mooie aankoop :) Hopelijk gaat hij je goed bevallen en over een klein tijdje willen we wel graag een review(tje) zien want we zijn uiteraard nieuwsgierig.

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Ik heb gisteren een Tenways CGO Pro 600 besteld. :)

Ik ga nu afscheid nemen van mijn oude e-bike: Scott E-Venture Deore XT met een Bosch power pack 400 (met extra accu).

Die krijg ik echter niet meer aan de praat. Te lang stilgestaan. Ik wil er ook geen energie en geld meer in steken, en er gewoon vanaf zijn. Jullie nog tips waar ik nog het beste terecht kan om er misschien toch nog iets aan over te houden? Gaat wel echt om wat de gek er om geeft, maar als ik ergens enthousiastelingen kan vinden die hier nog wel een uitdaging in zien is dat natuurlijk leuk.

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

• Ruimzicht
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-06 15:47
Tommie12 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 15:58:
[...]

Wat remmen betreft spreken ze geen merknaam uit... Ze zeggen enkel "premium" remmen, wat dat ook moge betekenen.
Het zijn (hydraulische) schijfremmen van Elvedes. Het is mij niet duidelijk wat daar premium aan is, eerlijk gezegd... Ze remmen prima, maar zijn wel wat luidruchtig/gevoelig voor vuil.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ruimzicht
roffeltjes schreef op zondag 19 maart 2023 @ 11:21:
En we komen zo toch weer een beetje terug op het wat conservatieve advies dat ik (en anderen) geven. Het prijsverschil tussen Bafang en Bosch is op dat punt voor mij gewoon niet groot genoeg om dan opeens een klein fietsmerk met beperkte support aan te raden.
Ik begrijp je standpunt en advies, maar wil toch nog benadrukken dat de service die LekkerBikes zelf levert dik in orde is. Ze doen écht hun best om je tevredenheid te stellen en dat vind ik een verademing als je de horrorverhalen van bijvoorbeeld een groot (...) merk als VanMoof leest (en ervaart). Ik heb dan wel het geluk niet ver van de shop te wonen en kan dus vrij makkelijk terecht bij de bron. Woon je verder weg dan vormt dat uiteraard een beperking.

• toffegast
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 25-04 11:15
jimh307 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 13:34:
[...]

Proficiat met je mooie aankoop :) Hopelijk gaat hij je goed bevallen en over een klein tijdje willen we wel graag een review(tje) zien want we zijn uiteraard nieuwsgierig.
Zal ik zeker en vast doen, levering zal pas eind april zijn - dus review ergen in juni/juli ofzo.

• Tommie12
LuNaTiC schreef op maandag 20 maart 2023 @ 14:22:

Ik ga nu afscheid nemen van mijn oude e-bike: Scott E-Venture Deore XT met een Bosch power pack 400 (met extra accu).

[Afbeelding]

Die krijg ik echter niet meer aan de praat. Te lang stilgestaan. Ik wil er ook geen energie en geld meer in steken, en er gewoon vanaf zijn. Jullie nog tips waar ik nog het beste terecht kan om er misschien toch nog iets aan over te houden? Gaat wel echt om wat de gek er om geeft, maar als ik ergens enthousiastelingen kan vinden die hier nog wel een uitdaging in zien is dat natuurlijk leuk.
Tja, als geen van die accu's nog werkt, dan zal de waarde ook beperkt zijn.

Zet die gewoon op MP, en zet er zo eerlijk mogelijk bij wat de toestand is.
JE zou ook nog eens kunnen proberen met een geleende batterij die wel nog werkt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• roffeltjes
  • Laatst online: 03-06 17:54
Ruimzicht schreef op maandag 20 maart 2023 @ 15:50:
[...]

Ik begrijp je standpunt en advies, maar wil toch nog benadrukken dat de service die LekkerBikes zelf levert dik in orde is
Nogmaals, ik zeg niks slechts over Lekker, maar ik denk dat het toch wel een merk is wat je vooral in/rond Amsterdam moet bekijken. Daarom ben ik terughoudend ;)

• Tommie12
Klein rondvraagje:
Hoe dikwijls gaan jullie met de fiets terug naar de fietsenmaker? En gaan jullie ook als er niks aan de hand is?

Even mijn vraag kaderen.
Ik heb mijn fiets 3 jaar geleden gekocht. FM gaf een eerste nazicht gratis na ca 3-4 maand of 500-1000km.
Ik ben toen na 4 weken terug geweest omdat er een beetje speling op het balhoofd zat, en omdat ik vond dat het verschil in spaakspanning nogal groot was.
Dat werd met de glimlach en zonder rekening opgelost.

Nu heb ik intussen zelf een paar dingen gedaan: nieuw stuur, andere banden, andere handgrepen. En ik heb een keer de remblokken gewisseld.
Maar verder vind ik eigenlijk niks wat onderhoud of interventie nodig heeft.
Controleren of lagers (wielen, balhoofd, trapas) speling hebben doe ik sowieso om de paar maand.

Nu staat er bijna 4000km op de teller, en alles werkt prima, dus zie ik niet direct een reden om die te laten nakijken.
Het enige wat ik nog overweeg is een ander zadel, en handschoenen met kussentjes om mijn slapende vingers weg te krijgen.

Fiets: Norta B3040, Bosch Performance, Gates CDX, Manuele Enviolo, Shimano MT200 schijfremmen, Schwalbe Almotion 50mm.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Yosemite
Tommie12 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 16:41:
Hoe dikwijls gaan jullie met de fiets terug naar de fietsenmaker? En gaan jullie ook als er niks aan de hand is?
Ik heb mijn fiets sinds september 2021 en ga net als met de auto voor het reguliere onderhoud, ook als ik geen klachten heb. Eerste keer was na meen ik een maand of 3 en daarna in september 2022 geweest.

Tussendoor ook terug geweest voor:
- monteren van een upgrade set voor de bagagedrager (van 15 kg naar 25kg)
- rammelende accu
- piepende / slecht remmende voorste schijfrem
- nu staat de fiets bij de fietsenmaker om de Bosch Kiox te upgraden naar een Bosch Nyon.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-06 13:53
jimh307 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 13:24:
[...]
Ik blijf het zeggen: je kunt beter een goed 2e hands premiummodel kopen dan een goedkope Chinees. En is het nota bene netto beter voor het milieu; zowel als levensduur van een model dan het links laten liggen van de echte budget-merken.

Alleen zul je dan vraagstukken gaan krijgen over de accu. Wie een 2e hands koopt zal hiermee te maken gaan krijgen. Als je dan ook een mindere actieradius voor lief neemt kun je er nog lang mee door. Als je kunt reviseren zit je al helemaal goed. Een goede accumeting is dan ook belangrijk.
Exactemundo. Hier 1100 euro betaald voor een fiets die nieuw bij de 4000 begint en de accu laten reviseren voor 330 euro, de diepte investeringen hier zijn voorlopig niet aan mij besteed ;)

Ik pak ong. 2 keer per week de fiets i.p.v. de auto, dus we gaan wel zien hoe lang ie het volhoudt.

[Voor 6% gewijzigd door _Anvil_ op 20-03-2023 17:32]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-06 07:51
@Tommie12 Mijn vorige e bike ging elk jaar voor een beurt ook bij geen klachten net als mijn auto.
Nu met nieuwe e bike gaat die rond de 5 maanden voor een eerste check up (alles nalopen) en vanaf daarna zal ik hem jaarlijks weer brengen rond deze tijd.

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:16
toffegast schreef op maandag 20 maart 2023 @ 09:19:
Dealer heeft goede reputatie en op amper 4km van huis.
Dat is best een aardig eind hoor :+
Die van mij zit op 350m afstand :7

X-Box ID & PlayStation ID: Thalaron1985 / UnTapped: Thalaron (https://untp.beer/Q4OBy) / SolarEdge 18x Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp

Acties:
  • +2Henk 'm!

• jimh307
_Anvil_ schreef op maandag 20 maart 2023 @ 17:27:
[...]

Exactemundo. Hier 1100 euro betaald voor een fiets die nieuw bij de 4000 begint en de accu laten reviseren voor 330 euro, de diepte investeringen hier zijn voorlopig niet aan mij besteed ;)

Ik pak ong. 2 keer per week de fiets i.p.v. de auto, dus we gaan wel zien hoe lang ie het volhoudt.
En daar kun je nog best lang plezier van hebben. Veel plezier ermee :)

Hoe vaak ik naar mijn FM ga? Meestal 2x per jaar een grote beurt en als ik iets ontdek wat aandacht nodig heeft. Soms doe ik een nacontrole van alles inclusief speling, maar niets gevonden wat nu aandacht nodig heeft.

• Tommie12
@jimh307 @Roos79 @Yosemite
Hebben jullie ook een idee wat ze doen bij die tussentijdse beurt? (Buiten de banden oppompen…)

• jimh307
Tommie12 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 18:52:
Hebben jullie ook een idee wat ze doen bij die tussentijdse beurt? (Buiten de banden oppompen…)
Ten eerste mag mijn FM de banden niet oppompen want die staan precies goed en zoals ik het wil. :+

De grote beurt valt wel mee, alle bouten nalopen, wat schoonmaken, spaken controleren en aan de software.

Als ik langs kom voor kleine dingen dan kost me dit doorgaans niets. Nu is mijn kennis dusdanig dat ik weet wat echt nodig is en de grote beurten zijn ook erg belangrijk want sommige dingen zie je niet aankomen.

Mijn FM zit maar 4 km van mijn werk af en ik kan altijd even binnenlopen. Meestal bel ik wel even of ik terecht kan.

• Tommie12
Die software…. Waarom?
De fiets werkt prima en is ook niet verbonden met het web, dus ik zie geen goede redenen om daar updates op de doen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18:30
Tommie12 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 19:04:
Die software…. Waarom?
De fiets werkt prima en is ook niet verbonden met het web, dus ik zie geen goede redenen om daar updates op de doen.
Eens, niet altijd standaard nodig. Maar je FM weet wel wanneer het iets toevoegt. Panasonic motoren van een paar jaar terug krijgen soepelere ondersteuning bij een software update. Bosch CX is met 75Nm gestart en ging met een update naar 80Nm.

Acties:
  • +8Henk 'm!

• Foxhill
Elke moer, bout, schroef en spaak even controleren. Dat zijn er best wat. Bladbouten aanhalen. Speling op lagers controleren. Banden controleren (slijtage en uitdrogen). Doorsteekas invetten (sommigen zijn van CrMo-staal wat vast kan gaan zitten in de aluminium vork). Slotje/speling accu controleren. Ringslot controleren en eventueel inspuiten. Als er zichtbaar zout op de fiets heeft gezeten even remblokken eruit en de zuigers (en afdichtingen) inspuiten. Slijtage remblokken controleren en daarmee ook of de klauw mooi recht zit. Soms nog een merk specifiek ding wat je FM weet. Voorbeeld daarvan is bepaalde types zadelpen even eruit en de bout binnenin aanhalen. Voorvorkvering oppoetsen om roest te voorkomen. Ketting of riem spannen en ketting smeren. Versnellingskabel invetten en versnelling afstellen. Poetsen. Invetten.

Bovendien als je de beurtjes laat doen mag je bij een goede FM tussendoor gratis komen voor kleine dingen zoals ketting nog een keer smeren. Wijzelf verlengen de garantie van 2 naar 5 jaar als je de fiets door ons laat onderhouden.

[Voor 12% gewijzigd door Foxhill op 20-03-2023 19:52]

• Tommie12
Dat is een duidelijk antwoord!

• Roos79
De gehele fiets wordt nagelopen en waar ik kom hebben ze een basis beurt of een grote beurt.
En voor mij is dat het waard dan weet ik dat de gehele fiets is nagelopen en als er ergens iets rammelt en ik geef dat aan zoeken zei op wat er rammelt.
Verder geeft @Foxhill een duidelijke uitleg erover.

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:07
Wat @Foxhill noemt, is vergelijkbaar wat mijn fietsenmaker doet. Ik merk het verschil als ik weer naar huis fiets. Het loopt net allemaal weer wat soepeler.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Thalaron
Mijn ervaring is ook dat een (grote) beurt bij een fiets merkbaar is. Niet noodzakelijk om van A naar B te komen, maar wel om dit comfortabel(er) te doen zonder onnodig gerammel en gekraak.

Uiteraard is dit alles ook iets dat je zélf kunt doen, maar die paar euro's die het kost... dan werk ik bi wijze van spreke liever een keer een (paar) uurtje(s) over. Ik weet niet hoe/wat/waar ik op moet letten en mij daarin verdiepen kost mij meer tijd en moeite dan de fietsenmaker aan kosten rekent.

Laatst de Batavus Dinsdag (e-Bike) van mijn vrouw afgeleverd voor de 1e beurt in 2 jaar. 100 euro incl. vervangen remblokjes van de schijfremmen. Ding reed weer als nieuw!

[Voor 32% gewijzigd door Thalaron op 21-03-2023 04:02]

X-Box ID & PlayStation ID: Thalaron1985 / UnTapped: Thalaron (https://untp.beer/Q4OBy) / SolarEdge 18x Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp

• KroeT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:08

KroeT

[...]

Eens met de bovenstaande beurtlobbyisten ;). Ik heb zelf een hekel (heeeekeeeel!) aan piepjes en kraakjes. En ik kan niet altijd de oorsprong ervan vinden. Maar zeker is dat het altijd erger wordt. Dus onderhoud is voor mij het geld waard, zeker omdat naast die kraakjes ook naar daadwerkelijk belangrijke zaken wordt gekeken als remmen en lagers en noem nog maar eens wat termen die ik als bewust onbekwame niet kan duiden. Heerlijk. Een expert zorgt voor mijn fiets. Ik hoef alleen maar te fietsen en te betalen.

Peace is not simply the absence of war.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• roffeltjes
  • Laatst online: 03-06 17:54
Tommie12 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 16:41:
Klein rondvraagje:
Betreft je kilometrage vind ik het niet zo gek dat je 2 keer naar de FM bent gegaan, Mijn VDV heeft nu iets meer dan 10k en de service bestond uit: Gratis servicebeurt + keertje snaar laten spannen. Blokken vervang ik zelf wel ;)

Meer algemeen.

Als ik klachten heb (of vermoed dat er klachten komen). Ik ben heel scherp op geluid/rammeltjes en als ik het niet zelf kan verhelpen (of het niet vind) gaat hij naar de FM. Ook als de achterband moet worden vervangen gaat hij naar de FM (teveel gedoe met een fiets met kettingkast/versnellingsnaaf).

Al met al is de kwaliteit van de fiets en de kwaliteit van de FM doorslaggevend. Een goede fiets met een goede FM gaat niet zo snel rammelen (vallen of fietsenrek prakken even buiten beschouwing).
Thalaron schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 04:00:
Uiteraard is dit alles ook iets dat je zélf kunt doen, maar die paar euro's die het kost... dan werk ik bi wijze van spreke liever een keer een (paar) uurtje(s) over. Ik weet niet hoe/wat/waar ik op moet letten en mij daarin verdiepen kost mij meer tijd en moeite dan de fietsenmaker aan kosten rekent.
Zo sta ik er ook in voor de meeste dingen. Remblokken+plakken+simpele onderdelen vervangen (voorband/pedalen/handvatten/zadel etc.) doe ik zelf, de rest mag de fm doen. Hij doet het veel sneller en beter.
Foxhill schreef op maandag 20 maart 2023 @ 19:38:
[...]

Elke moer, bout, schroef en spaak even controleren.
Ik heb wel een goede relatie met mijn FM, dus ik heb de afspraak dat hij gewoon slijtage delen mag vervangen naar goeddunken (vaak geef ik zelf ook wel aan wat einde oefening is). Wat ik vooral niet wil is dat ik telkens terugkom voor weer een klein dingetje.

Een keertje een nieuwe monteur gehad die na mijn vraag om de ketting te vervangen mij bij het ophalen vertelde dat hij nog wel even mee kon... ik reed in die tijd 1000km+ per maand, kon ik een paar weken later weer terug. Toen toch wel boos geworden, waarbij de arme monteur ook van de FM de wind van voren kreeg :|

Gek genoeg is vanaf dat moment de relatie met die monteur echt top, hij komt ook kletsen over vernieuwingen en fietsen.
Bovendien als je de beurtjes laat doen mag je bij een goede FM tussendoor gratis komen voor kleine dingen zoals ketting nog een keer smeren.
Dat is de bekende gun-factor waarom ik bij sommige FM's blijf terugkomen. Mijn FM snapt gewoon dat wij geen auto hebben en echt alles met de fiets doen. Dus als ik s'morgens in lichte paniek binnenloop maakt hij meteen tijd of geeft me meteen een vervangende goede fiets mee. En als het een kwestie is van even iets rechtzetten en aandraaien dan is het gewoon meteen gratis opgelost. Dat ik dan de volle mep (adviesprijs) betaal voor onderdelen is wat mij betreft helemaal prima.

[Voor 54% gewijzigd door roffeltjes op 21-03-2023 10:02]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tommie12
Ik ben niet tegen een FM hé.
Alleen is het zo dat:
- ik heb zelf de banden gewisseld, en dus weet ik ondertussen hoe ik de naaf kan loskoppelen en de versnellingen opnieuw kan instellen (is trouwens heel makkelijk met de Enviolo).
- spaken nalopen doe ik zelf om de paar maanden, maar zo lang mijn wielen recht zijn, en de spaken op gevoel goed op spanning zitten wil ik niet dat daar aan geprutst wordt
- bouten en moeren staat vast en op koppel
- er rammelt niks

Het enige wat ik niet doe is hier en daar wat vet smeren...

• jee_r
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:06
Wat doet een fietsenmaker precies bij een groot onderhoud?
Elektronica?
Welke onderdelen uit elkaar halen, poetsen, invetten enz...
Iemand een idee?

• jimh307
LuNaTiC schreef op maandag 20 maart 2023 @ 14:22:

[Afbeelding]

Zomaar een vraagje, maar hoeveel kilometer heeft je oude e-bike op zijn teller staan?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Tommie12
jee_r schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 09:54:
Wat doet een fietsenmaker precies bij een groot onderhoud?
Elektronica?
Welke onderdelen uit elkaar halen, poetsen, invetten enz...
Iemand een idee?
Het staat letterlijk een paar posts hoger geschreven.

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

jimh307 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 09:59:
[...]

Zomaar een vraagje, maar hoeveel kilometer heeft je oude e-bike op zijn teller staan?
ik heb werkelijk waar geen flauw idee! ik ben ook de tweede eigenaar.

maar nog even om duidelijk te zijn, hij staat nu stof te happen of weg te roesten, zo je wil. Ik wil gewoon plaats maken in het fietsenhok dus hoef er niet zoveel voor te hebben. Al was het maar symbolisch, heb dat ding verder al afgeschreven.

wilde eigenlijk meer een plek vinden waar er misschien liefhebbers van dit merk oid te vinden waren die hier nog wel een leuk projectje in zagen evt.

Kan hem natuurlijk ook bij de stort wegbrengen maar misschien is dat ook weer zonde.

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

• jimh307
LuNaTiC schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 10:03:
[...]

ik heb werkelijk waar geen flauw idee! ik ben ook de tweede eigenaar.

maar nog even om duidelijk te zijn, hij staat nu stof te happen of weg te roesten, zo je wil. Ik wil gewoon plaats maken in het fietsenhok dus hoef er niet zoveel voor te hebben. Al was het maar symbolisch, heb dat ding verder al afgeschreven.

wilde eigenlijk meer een plek vinden waar er misschien liefhebbers van dit merk oid te vinden waren die hier nog wel een leuk projectje in zagen evt.

Kan hem natuurlijk ook bij de stort wegbrengen maar misschien is dat ook weer zonde.
Eigenlijk wel zonde want zo slecht ziet die fiets er niet uit. Misschien een hobbyist die eraan wil sleutelen. Ik zou hem nog niet zo snel naar de stort brengen.

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

jimh307 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 10:07:
[...]

Eigenlijk wel zonde want zo slecht ziet die fiets er niet uit. Misschien een hobbyist die eraan wil sleutelen. Ik zou hem nog niet zo snel naar de stort brengen.
Nouja, exact mijn intentie dus ;)

Maar weet niet wat voor figuren ik op MP of FB aantref. Mijn ervaringen daar met verkoop of zelfs het weggeven van gratis dingen is dramatisch. Dus het liefst bied ik hem aan op een plek waar die hobbyisten zich bevinden en dat ik weet dat ie goed terechtkomt (en geen moeilijkheden met ophalen etc)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Foxhill
LuNaTiC schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 10:26:
[...]

Nouja, exact mijn intentie dus ;)

Maar weet niet wat voor figuren ik op MP of FB aantref. Mijn ervaringen daar met verkoop of zelfs het weggeven van gratis dingen is dramatisch. Dus het liefst bied ik hem aan op een plek waar die hobbyisten zich bevinden en dat ik weet dat ie goed terechtkomt (en geen moeilijkheden met ophalen etc)
Niet hobbyisten, wel zonder gedoe opgehaald: Ikwilvanmijnfietsaf.nl.

• assn
Tommie12 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 09:50:
Ik ben niet tegen een FM hé.
Alleen is het zo dat:
- ik heb zelf de banden gewisseld, en dus weet ik ondertussen hoe ik de naaf kan loskoppelen en de versnellingen opnieuw kan instellen (is trouwens heel makkelijk met de Enviolo).
- spaken nalopen doe ik zelf om de paar maanden, maar zo lang mijn wielen recht zijn, en de spaken op gevoel goed op spanning zitten wil ik niet dat daar aan geprutst wordt
- bouten en moeren staat vast en op koppel
- er rammelt niks

Het enige wat ik niet doe is hier en daar wat vet smeren...
Is dat smeren inclusief de ketting noujuist niet een van de belangrijkste dingen die de levensduur van een fiets langer maken? Lijkt mij ook niet te moeilijk. De FM adviseerde mij dit zelfs bij mijn nieuwe VdV die moet gaan komen dat je 1 keer per maand de ketting moet druppelen.

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Foxhill schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 10:59:
[...]

dank voor de tip, ga eens even kijken!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tommie12
assn schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 11:02:
[...]

Is dat smeren inclusief de ketting noujuist niet een van de belangrijkste dingen die de levensduur van een fiets langer maken? Lijkt mij ook niet te moeilijk. De FM adviseerde mij dit zelfs bij mijn nieuwe VdV die moet gaan komen dat je 1 keer per maand de ketting moet druppelen.
Gelukkig heeft de toestand van de ketting weinig invloed op de levensduur van de fiets. ;)

Als je dagelijks rijdt, dan zou ik wekelijks smeren, en om de 1-2 maand echt goed reinigen, en hersmeren.
Hoe meer je in zout, zand en regen rijdt, hoe meer dat nodig is.
En gebruik best goede dunne olie, en zeker geen heel dikke visceuze olie, daar blijft meer zand en vuil in plakken.

En om het verhaal compleet te maken, koop een tooltje dat de slijtage van je ketting meet. Als je de ketting op tijd vervangt hoef je de tandwielen niet mee te vervangen. Wacht je te lang, dan wordt het duurder.

• jimh307
Foxhill schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 10:59:
[...]

Nooitgewetendatditbestond ;)

Handige site en een hele goede. Dan is de kans op wegrotten in je schuurtje heel klein geworden en netto beter voor het milieu. Ik ben pro 2e hands. Voor computers wist ik al dat er zoiets bestond en nu nog voor smartphones, want die liggen ook per gigaton weg te kwijnen in een bureaulaatje.

Als ik een nieuwe e-bike koop laat ik de oude inruilen. Daar krijg je dan nog wel het een en ander voor terug. Dit werkt niet altijd als je hem online koopt en hier nog een mooie reden om naar je plaatselijke FM te gaan (mits iemand dit kan betalen).

• Roos79
Tommie12 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 11:18:
[...]

Gelukkig heeft de toestand van de ketting weinig invloed op de levensduur van de fiets. ;)

Als je dagelijks rijdt, dan zou ik wekelijks smeren, en om de 1-2 maand echt goed reinigen, en hersmeren.
Hoe meer je in zout, zand en regen rijdt, hoe meer dat nodig is.
En gebruik best goede dunne olie, en zeker geen heel dikke visceuze olie, daar blijft meer zand en vuil in plakken.

En om het verhaal compleet te maken, koop een tooltje dat de slijtage van je ketting meet. Als je de ketting op tijd vervangt hoef je de tandwielen niet mee te vervangen. Wacht je te lang, dan wordt het duurder.
Is dit niet enkel als je een open ketting kast heb?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tommie12
Roos79 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 16:32:
[...]

Is dit niet enkel als je een open ketting kast heb?
Goed punt.
Met een derailleur kan je een kettingkast zeker vergeten, dus we spreken over fietsen met een naarversnelling.

Mijn kinderen hebben fietsen gehad met een kettingkast (je kent dat wel, basisfietsen die ze gebruiken om naar school te gaan). Dat gaat een tijd goed tot ... je om één of andere reden dat achterwiel er eens uit moet halen.
Ik kreeg die kettingkasten ofwel niet onbeschadigd er af, ofwel niet meer op een goede manier samen gebouwd.
Maar zelfs met die kettingkast krijg je vuil op de ketting, en is er nood om die te smeren al zal het minder frequent zijn.
Maar als je dan moet poetsen, dan is de demontage van die dingen een pak extra werk, dus het gebeurt amper.

Je snapt het misschien wel, ik ben een tegenstander van kettingkasten. Misschien zijn er nu betere dingen op de markt, ik ken ze niet, ik loop in een grote boog rond die fietsen met kettingkast en heb voor een riem gekozen.

• Thalaron
@Tommie12

Ik heb ook een (soort van) bescherming over mijn riem. Maar dit zal je niet bedoelen met kettingkast vermoed ik.

• Simple mind
  • Laatst online: 22:06
Ik ben alleen in de garantieperiode met onze fietsen 3 keer naar de fietsenmaker geweest.
En na een beurt die zij uitgevoerd hadden heb ik iedere keer zelf nog even alles nagelopen en goed gezet/afgesteld....
Zelf een Nyon bediendeel gemonteerd. Enviolo naaf ook zelf het max bereik goed afgesteld want dat lukte niet via de fietsenmaker. Evenals het vervangen van de vrijloop. Het stelt niet veel voor: prima filmpjes op Youtube van Enviolo hoe je dat eenvoudig zelf kunt doen.

Ik heb inmiddels weinig vertrouwen in de kunde en kennis van fietsenmakers hier in de wijde omgeving eerlijk gezegd.
Alle onderhoud doe ik daarom zelf. Snaarspanning controleren en afstellen heb ik zo'n eenvoudige Gates meter voor gekocht. Maar mijn ervaring is dat afstellen na 10000 km zelfs niet nodig is.
Inmiddels 12500 resp. 9500 km afgelegd.

[Voor 19% gewijzigd door Simple mind op 21-03-2023 19:41]

• Tommie12
Thalaron schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 18:23:
@Tommie12 [Afbeelding]

Ik heb ook een (soort van) bescherming over mijn riem. Maar dit zal je niet bedoelen met kettingkast vermoed ik.
Nee, dit is idd geen kettingkast. Dit is om je broek bij de riem weg te houden.

• Geim
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-06 20:45
Thalaron schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 18:23:
@Tommie12 [Afbeelding]

Mooie B10 ;) Loopt bij jouw achterlicht het stroomkabeltje ook zo knullig in het zicht?

• jimh307
tcc90 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:13:
https://www.cortinafietse...iets/product/CELEPRMD5702

[Afbeelding]

Deze ziet er gaaf uit, belt drive, licht, wel een kleine accu. Wat vinden jullie verder van de materialen die ze gebruiken?
Accu niet verwijderbaar en klein is iets dat mijn lichten al op oranje gaan branden. De fiets zal dus mee naar binnen moeten om hem op te laden en een minimaal bereik van 30 km is wel heel weinig. Laat staan wanneer de accu al een paar jaar ouder is. Het ziet er mooi uit, maar voor mij is het echt een no-go.

• tcc90
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 30-03 09:46
jimh307 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 16:29:
[...]

Accu niet verwijderbaar en klein is iets dat mijn lichten al op oranje gaan branden. De fiets zal dus mee naar binnen moeten om hem op te laden en een minimaal bereik van 30 km is wel heel weinig. Laat staan wanneer de accu al een paar jaar ouder is. Het ziet er mooi uit, maar voor mij is het echt een no-go.
Dank voor je reactie. Ik zal de fiets vooral gebruiken voor korte ritjes in de stad.. en kan hem binnen opladen (begane grond).

• Amrit
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Knoop doorgehakt, ik ga voor de Trek FX+2. Vanmiddag bij de fietsenmaker besteld (fiets staat in de winkel cq stond). Onder het motto, mooi rood is niet lelijk.

Deels ook wel ingegeven als compromis, om verschillende redenen. Voor mij ook puur recreatief gebruik, geen woon werk.

Al met al fietste het erg lekker en sportief, en ook in de eco stand al genoeg ondersteuning. Waaide ook flink vandaag, dus ook tegen de wind in kunnen proberen. Opladen doe ik de schuur. En eventueel onderhoud, of vervangen batterij mocht dat nodig zijn, dat kan de FM voor me doen.

Er is ook nog een range extender / add-on batterij. Maar dat kijk ik even aan of ik het nodig heb, is ook aan de prijs. En wellicht dat ik nog een knappe verende zadelpen aanschaf.

Ik kijk al uit naar mn fietsrondjes naar Bergen aan Zee 😀

[Voor 5% gewijzigd door Amrit op 22-03-2023 21:18]

• jimh307
Al goed, maar zorg dat je een goed werkende rookmelder hebt. Ook niet gaan laden als je gaat slapen want het zou maar eens kunnen dat... Daarom alleen binnenshuis opladen onder enig toezicht. Dus als je thuis bent, liefst overdag. Ook lastig als het te koud is (vorst) want dan moet de fiets en al de verwarmde ruimte in en dan duurt het nog wel even eer alle cellen warm genoeg zijn om een oplading aan te mogen vangen (dit is op ten duur niet meer praktisch). Snelladers zouden een te koude accu (vorst) wel eens kunnen beschadigen (het BMS zal dan moeten ingrijpen). Na eenmaal opladen is dit al +- 20% permanente derving in capaciteit.

Persoonlijk zou ik deze fiets nooit kopen. Mijn eis is dat de accu groot is en gedemonteerd kan worden.

• neb0
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 00:55
De ene fiets is de andere niet. Zuinigheid van de motor, weerstand van de naaf en het totale gewicht spelen ook wel een rol, denk ik (dat laatste bij veel stoppen en optrekken). Een goed onderhouden derailleur en ketting loopt doorgaans wel vrij licht. Alle beetje helpen.

Het nadeel van een grote accu is dat de vervangingsprijs erg hoog is. Laat je hem een keer flink vallen, of een andere oorzaak dat leidt tot een defect dat niet onder garantie valt, dan heb je als consument misschien pech.

Desalniettemin kijk ik (zeker nav jouw posts ook naar grotere accu's) moet ik bekennen.

[Voor 30% gewijzigd door neb0 op 23-03-2023 19:41]

• Amrit
  • Niet online
jimh307 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 21:35:
Al goed, maar zorg dat je een goed werkende rookmelder hebt. Ook niet gaan laden als je gaat slapen want het zou maar eens kunnen dat... Daarom alleen binnenshuis opladen onder enig toezicht. Dus als je thuis bent, liefst overdag. Ook lastig als het te koud is (vorst) want dan moet de fiets en al de verwarmde ruimte in en dan duurt het nog wel even eer alle cellen warm genoeg zijn om een oplading aan te mogen vangen (dit is op ten duur niet meer praktisch). Snelladers zouden een te koude accu (vorst) wel eens kunnen beschadigen (het BMS zal dan moeten ingrijpen). Na eenmaal opladen is dit al +- 20% permanente derving in capaciteit.

Persoonlijk zou ik deze fiets nooit kopen. Mijn eis is dat de accu groot is en gedemonteerd kan worden.
Thnx voor de input. Je expose/document over batterij-tech ga ik de komende dagen nog eens rustig voor zitten.
Overigens rol ik de fiets ook zo uit de schuur door ons tuintje mijn kamer/thuiswerkplek in als het nodig is.

Met alle redenen en afwegingen wil ik anderen niet vervelen, in ieder geval een heleboel (niet ernstige) onzekerheden voor dit en het komende jaar. Deze fiets vinkt voor nu en de komende maanden de meeste boxjes af. De batterij zal het zwakke punt zijn qua levensduur, maar is te vervangen. En veel verder dan deze lente, zomer en herfst kijk ik hoe dan ook niet.

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:19

TTLCrazy

Listen to Frankie

Wat vinden jullie hier nou van:

Als het aan Amsterdam ligt mogen e-bikes straks nog maar 20 km/u

Het lijkt dezelfde kant op te gaan als de snorscooter. 90+ procent van die dingen was opgevoerd omdat er niet gehandhaaft wordt, dus gaan we maar lekker aan symptoombestrijding doen en zorgen we dat iedereen een helm op moet. Gevolg, niemand wil meer zo'n ding, omdat veel hem aanschaften vanwege geen helm dragen.

Ook de redenen die ze aangeven slaat kant noch wal:
Veel fietspaden zijn volgens de politie niet ingericht op fietsers met allemaal verschillende snelheden.
Wielrenners en ook vaak gewone fietsers rijden echt wel 25+ op een normaal fietspad. Het zullen er nu wellicht wat meer zijn geworden. Maar waar hebben we het over. 25 km/u is echt niet snel. Als je je niet veilig vind om op zo'n ding te rijden dan kan je toch een fietshelm op doen lijkt mij.

Ik denk ook dat (zeker in Amsterdam) veel oudere e-bikes nog harder gaan dan 25km/u en dat ze dat dus weer niet handhaven. Ik wens ze trouwens veel succes om die 20km/u te handhaven. Gaan ze met een lasergun dit meten of zo ? :+

Jammer dat Amsterdam allemaal van dit soort onzin politiek bedrijft. Meestal volgt helaas de rest van het land op de voet.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied > Ajacied

• Amrit
  • Niet online
tcc90 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 20:25:
[...]

Dank voor je reactie. Ik zal de fiets vooral gebruiken voor korte ritjes in de stad.. en kan hem binnen opladen (begane grond).
Ik mis vooral een bagagedrager. Toch handig voor een fietstas en een stevig kettingslot.

• oNo
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-06 13:42
Amrit schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 21:07:
Knoop doorgehakt, ik ga voor de Trek FX+2. Vanmiddag bij de fietsenmaker besteld (fiets staat in de winkel cq stond). Onder het motto, mooi rood is niet lelijk.

[Afbeelding]

Deels ook wel ingegeven als compromis, om verschillende redenen. Voor mij ook puur recreatief gebruik, geen woon werk.

Al met al fietste het erg lekker en sportief, en ook in de eco stand al genoeg ondersteuning. Waaide ook flink vandaag, dus ook tegen de wind in kunnen proberen. Opladen doe ik de schuur. En eventueel onderhoud, of vervangen batterij mocht dat nodig zijn, dat kan de FM voor me doen.

Er is ook nog een range extender / add-on batterij. Maar dat kijk ik even aan of ik het nodig heb, is ook aan de prijs. En wellicht dat ik nog een knappe verende zadelpen aanschaf.

Ik kijk al uit naar mn fietsrondjes naar Bergen aan Zee 😀
Prachtig!
Ik ben een fan van een dergelijke stealth look zoals deze FX+. Dan bedoel ik de herkenning dat het een ebike is, dat rood is weinig stealth ;-)

Ik heb iets dergelijks met een Mahle X35 motor, Orbea Gain.

Of een range extender nodig is. Naast gewicht is een ander voordeel de zo goed als geen weerstand van de motor als deze uitgeschakeld (leeg) is. Dan is alleen het extra gewicht een nadeel. Tenminste voor de X35. Is dat bij de Trek Hydrive ook zo?

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:02

Chrasher

Tevree met z'n PS5

@Amrit Mooi fietsje! Deze stijl heeft ook mijn persoonlijke voorkeur. :)
Wat betreft de accu en de hub-motor achter is dat altijd een persoonlijke keuze, zeker als je ook al hebt proefgereden. Actieradius is ook afhankelijk van gewicht, hoe de electronica is afgesteld en de soepelheid van de motor.

Net zoals @oNo heb ik hier ook een fiets met 250W ingebouwde accu en Mahle achterwielmotor (Schindelhauer Arthur), alhoewel deze geen krachtsensor heeft zoals jouw Trek. Met die 250W kom ik verder dan met de 400W van mijn Batavus Razer met middenmotor. Fietst gewoon een stuk lichter.

Met de krachtsensor zal je wat minder zuinig zijn dan onze Mahle met rotatiesensor (die ook nog eens volledig instelbaar is per ondersteunings-stand). Wij hebben dan wel iets meer moeite om vanuit stilstand weg te komen, maar ben benieuwd wat je gemiddelden gaan zijn. Veel plezier met je nieuwe aanwinst.

PSN-id: Chrasher

• Dusajivan
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 04-05 11:12
jimh307 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 21:35:

Nee, voor mij ook niks, ik heb een Cube met een 625W accu en ik weet genoeg van accu's om te kunnen zeggen dat je een accu maar 1 keer vol moet laden, de 1e keer, en daarna op een max van 90%.
Bovendien gaat een accu langer mee al als je hem vertroeteld en zo veel mogelijk op kamertemperatuur oplaad. Ik heb mijn Cube nu 17 maanden en hij rijd nog als nieuw. Bij die Trek FX2 denk ik goedkoop is duurkoop. Maar je moet het natuurlijk zelf weten. Veel succes. :)

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:33
Dusajivan schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 07:58:
[...]

Nee, voor mij ook niks, ik heb een Cube met een 625W accu en ik weet genoeg van accu's om te kunnen zeggen dat je een accu maar 1 keer vol moet laden, de 1e keer, en daarna op een max van 90%.
Bovendien gaat een accu langer mee al als je hem vertroeteld en zo veel mogelijk op kamertemperatuur oplaad. Ik heb mijn Cube nu 17 maanden en hij rijd nog als nieuw. Bij die Trek FX2 denk ik goedkoop is duurkoop. Maar je moet het natuurlijk zelf weten. Veel succes. :)
Ik ben het met je eens, maar om een klein beetje nuance aan te brengen:
ik vertroetel mijn 24 maanden oude 500Wh accu totaal niet. Ik fiets twee keer heen en terug naar mijn werk (totaal 80km) en dan gaat hij de hele nacht aan de lader in een onverwarmd schuurtje. Qua capaciteit is er na 2 jaar en 12000 kilometer nog geen verschil merkbaar met nieuw.

Als de accu dat nog twee jaar volhoudt zit ik op 25000 kilometer en heb ik er geen moeite mee om de accu te vervangen/reviseren.

[Voor 6% gewijzigd door dennisfr op 23-03-2023 08:33]

• Tommie12
Ik doe ook niks speciaal met mijn batterij.
Zo lang ik meer dan 50% heb laad ik niet op na een rit. Ik zal de fiets dan meestal opladen een paar uur voor ik vertrek.
Maar temperatuur... kijk ik niet naar. Mijn batterij overwintert in een tuinhuis, en als het vriest, dan vriest het.

2 ervaringen in mijn omgeving:
Zelf hebben we nog een Giant van 12 jaar oud met 240 Wh batterij. Die haalt nog altijd 40-45km.
Mijn tante heeft een Flyer van 10 jaar oud met 14.000km, ook nog met de allereerste batterij.

Te veel paniek is echt niet nodig.

• Chrasher

Chrasher

Tevree met z'n PS5

@Dusajivan Natuurlijk zal een kleine accu minder lang meegaan, maar de grootste schade aan een accu zijn toch echt andere oorzaken dan het opladen naar 100%.
- Accu helemaal leegrijden is uit den boze. Hiermee sloop je hem echt.
- Accu laden bij hele lage temperaturen. Accu gebruiken bij lage temperaturen heeft niet zoveel invloed, behalve dan het mindere vermogen dat deze op dat moment kan leveren.
- Kleine accu overbelasten door lang in de hoogste ondersteuning te rijden. Een kleine accu kan hier slecht tegen, rij dus zoveel mogelijk economisch. Een grote accu heeft veel meer reserve om grote vermogens voor langere tijd te kunnen leveren.
- Opladen tot 100% is vooral slecht als je de fiets daarna voor langere tijd niet gebruikt. Zorg ervoor dat je pas tot 100% laad indien je zeker weet dat je hem de volgende ochtend gaat gebruiken.

Zelf heb ik ook een range-extender, dus kan mijn laadcycli van de hoofdaccu uitstellen of optimaliseren. Je kan ook een timer gebruiken om de accu naar 80 of 90% te laden. Je moet daarvoor wel een aantal laadcycli bijhouden om te weten hoelang het laden duurt. Kijk anders ook naar de opgegeven laadstroom van de lader, maak een rekensommetje hoeveel Ampere je nodig hebt voor het laden naar 100% en stel je timer daar op af (minus een half uur bijv.).

• Dusajivan
dennisfr schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 08:31:
[...]

Ik ben het met je eens, maar om een klein beetje nuance aan te brengen:
ik vertroetel mijn 24 maanden oude 500Wh accu totaal niet. Ik fiets twee keer heen en terug naar mijn werk (totaal 80km) en dan gaat hij de hele nacht aan de lader in een onverwarmd schuurtje. Qua capaciteit is er na 2 jaar en 12000 kilometer nog geen verschil merkbaar met nieuw.

Als de accu dat nog twee jaar volhoudt zit ik op 25000 kilometer en heb ik er geen moeite mee om de accu te vervangen/reviseren.
Het zou kunnen dat jij zelf meer mee trapt, dan ik. Ik heb etalagebenen en heb de kracht van de motor veel meer nodig. Ik gebruik de fiets ook dagelijks voor kleinere afstanden omdat ik hem echt nodig heb. Mijn benen willen niet meer. Ik zweer bij een motor met een koppel van 85 en een grote accu.
Maar ik kan het ook verkeerd hebben hoor _/-\o_

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:24

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik laad mijn accu (360Wh) tot 85%. Daarmee kan ik nog steeds met ruime marge 2 dagen op-en-neer naar werk (totaal zo'n 66 km). Zie geen reden om per se 15% erbij te persen om elke keer op 100% te zitten.

In het gunstigste geval ga ik merken dat mijn accu langer gezond blijft. En als ik er niks van merk heb ik er verder ook geen nadeel van ondervonden om tot 85% te laden :)

[Voor 4% gewijzigd door Gizz op 23-03-2023 08:43]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:33
Gizz schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 08:42:
Ik laad mijn accu (360Wh) tot 85%. Daarmee kan ik nog steeds met ruime marge 2 dagen op-en-neer naar werk (totaal zo'n 66 km). Zie geen reden om per se 15% erbij te persen om elke keer op 100% te zitten.

In het gunstigste geval ga ik merken dat mijn accu langer gezond blijft. En als ik er niks van merk heb ik er verder ook geen nadeel van ondervonden om tot 85% te laden :)
Ik heb er ook wel eens over nagedacht om de accu naar 85/90% te laden ipv 100%, maar ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik dat het best kan aanpakken. Hoe doe jij dat? Laad je een bepaalde tijd, of hou je zelf in de gaten hoe vol de accu is?

Ik heb nog een homewizard smartplug over. Daarmee zou ik in principe iets moeten kunnen maken waarbij de smartplug afschakelt zodra het opgenomen vermogen van de lader x tijd onder y watt komt. Ik weet alleen niet hoe betrouwbaar dat is, en dat is voor mij wel een voorwaarde.

• Amrit
  • Niet online
@oNo
Dat rood is inderdaad zeer uitgesproken rood 😅 Deze fiets stond in deze kleur, en de juiste framemaat bij onze fietsenmaker waar we al jaren komen. Dus de enige bottleneck qua levering is hun eigen werkplaats. Alternatieve kleuren vond ik weer wat saai, al is dat donkerblauw wel mooi.
Een belangrijke reden voor mij was om vooral een bestelling en levertijden te voorkomen. Ik wordt van al dat thuis werken onderhand hélemaal knetter. Ik moet er echt vaker uit. Ik heb zelfs ook nog serieus een Royal Enfield overwogen, maar dan beweeg ik zelf weer niet.

De weerstand lijkt in ieder geval heel laag te zijn. Als je achterwiel een slinger geeft draait het nog netjes door. Al zie je dan wel dat er ook wel wat weerstand is.

@Chrasher de Trek heeft een combi van krachtmeter en rotatiesensor als ik een review mag geloven. Waarbij de reviewer de indruk had dat de rotatiesensor de overhand heeft. Ik merkte bij de proefrit dat wegkomen inderdaad even wat meer moeite kost cq een halve pedaal rotatie of zo.

@Dusajivan Geld is an sich niet het issue. Maar ik fiets geen woon/werk. Puur recreatief in het ‘goede’ fiets seizoen. Rondje naar zee + kop koffie in een strandtent en even wandelen. Ff het hoofd door laten waaien.
Hoeveel geef je daarvoor uit, voor zo’n relatief beperkt gebruik. En hoe ver wil je vooruit kijken, ook erg persoonlijk. Leven is ook zo onvoorspelbaar. En op de lange termijn zijn we allemaal dood, zoals Keynes ooit zei.
Ergens de komende twee jaar verwacht ik de nodige veranderingen bij ons thuis. Dan zie ik wel weer verder. En mocht ik alsnog in Zuid-West Ierland belanden, mijn grootste wens, dan neem ik geeneens een fiets mee 🙃

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

dennisfr schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 09:03:
[...]

Ik heb er ook wel eens over nagedacht om de accu naar 85/90% te laden ipv 100%, maar ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik dat het best kan aanpakken. Hoe doe jij dat? Laad je een bepaalde tijd, of hou je zelf in de gaten hoe vol de accu is?
Ik gebruik een slimme tussenstekker die kan schakelen en het verbruik meet. Ben begonnen met kijken naar het vermogen dat de lader trekt tijdens het laden en of ik daar een bepaald patroon in kon ontdekken. Dat bleek het geval:

Het vermogen blijft heel lang constant en zakt daarna in. Het constante deel komt overeen met het laden t/m ongeveer 85% :)

De tussenstekker werkt samen met Home Assistant. Daarin heb ik geautomatiseerd dat hij de stekker uit moet schakelen als het verbruik minimaal 5 minuten constant is en daarna in begint te zakken. Op dat moment krijg ik ook een notificatie op mijn telefoon dat de fiets opgeladen is.

Het is een kwestie van 1x goed meten en de software goed instellen. Nu hoef ik alleen maar mijn fiets in de schuur te zetten, de oplaadkabel in te pluggen en op de knop van de tussenstekker te drukken om het laden te activeren. De rest gaat vanzelf.

Bij deze manier van aansturing maakt het ook niet uit of ik de fiets aan de lader hang met 20% of 60%, waar je wel tegenaan loopt met timers. Deze aanpak werkt altijd.

Het eindresultaat schommelt een beetje tussen de 83% en 87% lading, is mijn ervaring nu na twee weken. Voor mij nauwkeurig genoeg. Het gaat mij er niet om dat ik precies op 85% uit kom, maar dat het laden stopt zodra de lader gas terug begint te nemen: op dat moment kom je in het gebied dat de lader voorzichtiger moet zijn omdat de cellen vol beginnen te raken.

[Voor 4% gewijzigd door Gizz op 23-03-2023 09:54]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Dusajivan
[/quote]
@Amrit

Geld is an sich niet het issue. Maar ik fiets geen woon/werk. Puur recreatief in het ‘goede’ fiets seizoen. Rondje naar zee + kop koffie in een strandtent en even wandelen. Ff het hoofd door laten waaien.
Hoeveel geef je daarvoor uit, voor zo’n relatief beperkt gebruik. En hoe ver wil je vooruit kijken, ook erg persoonlijk. Leven is ook zo onvoorspelbaar. En op de lange termijn zijn we allemaal dood, zoals Keynes ooit zei.
Ergens de komende twee jaar verwacht ik de nodige veranderingen bij ons thuis. Dan zie ik wel weer verder. En mocht ik alsnog in Zuid-West Ierland belanden, mijn grootste wens, dan neem ik geeneens een fiets mee 🙃
[/quote]

Ik snap wel wat je bedoelt hoor, ieder heeft zijn eigen ding, ik ben een stuk ouder denk ik en investeer naar mijn pensioen eind dit jaar. Ik ben mijn hele leven een fanatieke mountainbiker geweest, Maar sinds 3 jaar heb ik het in mijn benen, maar ik wil toch nog naar de Veluwe, ik woon daar in de buurt. Dus daarom heb ik in een all terrain bike geinvesteerd, is wat duurder maar kan met goede verzorging toch 5 of 6 jaar meegaan.
En ik kan mijn oude hobby, het mountainbiken er mee doen, ik ben verslaafd aan de natuur.
Zo zijn we allebei tevreden met een andere fiets. :)

• redslow
  • Laatst online: 11-05 16:52
Begin deze week verkondigt dat ik een Engwe C20 Pro heb besteld en dat deze eind maart/begin april komt.

Vandaag de mail ontvangen van Engwe dat mijn order goed binnen is gekomen en dat zij druk bezig zijn de voorraaden in Polen aan te vullen en dat het ernaar uit ziet dat mijn M20 fiets eind maart geleverd wordt.

Je leest het goed, M20. Dit is een nieuwe duurdere fiets van Engwe en heeft een voor Nederland illegale motor. (750Watt) Ik heb dus gelijk een reply gestuurd en aangegeven dat ik een C20 pro 250 Watt heb besteld.

Dit om gedoe in de toekomst te voorkomen. Dit belooft wat en ben ook heel benieuwd welke fiets ik nu geleverd krijg.

• assn
Gizz schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 09:52:
[...]

Ik gebruik een slimme tussenstekker die kan schakelen en het verbruik meet. Ben begonnen met kijken naar het vermogen dat de lader trekt tijdens het laden en of ik daar een bepaald patroon in kon ontdekken. Dat bleek het geval:

[Afbeelding]

Het vermogen blijft heel lang constant en zakt daarna in. Het constante deel komt overeen met het laden t/m ongeveer 85% :)

De tussenstekker werkt samen met Home Assistant. Daarin heb ik geautomatiseerd dat hij de stekker uit moet schakelen als het verbruik minimaal 5 minuten constant is en daarna in begint te zakken. Op dat moment krijg ik ook een notificatie op mijn telefoon dat de fiets opgeladen is.

Het is een kwestie van 1x goed meten en de software goed instellen. Nu hoef ik alleen maar mijn fiets in de schuur te zetten, de oplaadkabel in te pluggen en op de knop van de tussenstekker te drukken om het laden te activeren. De rest gaat vanzelf.

Bij deze manier van aansturing maakt het ook niet uit of ik de fiets aan de lader hang met 20% of 60%, waar je wel tegenaan loopt met timers. Deze aanpak werkt altijd.

Het eindresultaat schommelt een beetje tussen de 83% en 87% lading, is mijn ervaring nu na twee weken. Voor mij nauwkeurig genoeg. Het gaat mij er niet om dat ik precies op 85% uit kom, maar dat het laden stopt zodra de lader gas terug begint te nemen: op dat moment kom je in het gebied dat de lader voorzichtiger moet zijn omdat de cellen vol beginnen te raken.
Mooie setup en lijkt mij ook iets om te implementeren. Ongeacht vanaf welke % je laadt zie je steeds hetzelfde vermogen als je richting die 83-87% gaat?

wellicht off topic maar welke plug gebruik je hiervoor? Heb er nog een paar liggen.

Kan het niet direct terugvinden, maar het staat voorop dat je een accu nooit leeg moet rijden. De FM adviseert de eerste 3 keer wel te doen, ik dacht dat dit ook al achterhaald was. Wat zeggen jullie?

• Amrit
  • Niet online
@Dusajivan

klinkt goed, dan is zo'n fiets ook op maat voor waar die voor gebruikt wordt.

Zo'n 1 1/2 jaar geleden nog midden in de Corona perikelen hebben mijn vriendin en ik een fietsvakantie gehouden in Noord Oost Duitsland, rondje Rügen en dan verder langs de kust naar de Poolse grens. Via SNP, waarbij SNP dan weer leunt op het lokale 'Mecklenburger Radtour'. Erg leuke en geslaagde vakantie.

Niet gehinderd door enige voorkennis waren we wel zo verstandig geweest om lokaal e-bikes te huren, van die stevige Duitse fietsen. En dat was wel nodig ook. Kwaliteit van de paden varieerde van heel soms strak geasfalteerd tot veel vaker zeer stenige natuurpaadjes. En meest vermoeiende was nog een traject op mini betonplaten met te grote naden er tussen. Na zo'n vakantie snap je een merk als R&M, en van die stevige dikke banden. Onze eigen (niet electrische) Koga's waren uit elkaar gerammeld.

Een volgende keer neem ik overigens wel onze eigen zadels mee :F

Anyhow, dan zou ik dus ook een andere keuze maken.

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:13
TTLCrazy schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 07:12:
Wat vinden jullie hier nou van:

Als het aan Amsterdam ligt mogen e-bikes straks nog maar 20 km/u

Het lijkt dezelfde kant op te gaan als de snorscooter. 90+ procent van die dingen was opgevoerd omdat er niet gehandhaaft wordt, dus gaan we maar lekker aan symptoombestrijding doen en zorgen we dat iedereen een helm op moet. Gevolg, niemand wil meer zo'n ding, omdat veel hem aanschaften vanwege geen helm dragen.

Ook de redenen die ze aangeven slaat kant noch wal:

[...]

Wielrenners en ook vaak gewone fietsers rijden echt wel 25+ op een normaal fietspad. Het zullen er nu wellicht wat meer zijn geworden. Maar waar hebben we het over. 25 km/u is echt niet snel. Als je je niet veilig vind om op zo'n ding te rijden dan kan je toch een fietshelm op doen lijkt mij.

Ik denk ook dat (zeker in Amsterdam) veel oudere e-bikes nog harder gaan dan 25km/u en dat ze dat dus weer niet handhaven. Ik wens ze trouwens veel succes om die 20km/u te handhaven. Gaan ze met een lasergun dit meten of zo ? :+

Jammer dat Amsterdam allemaal van dit soort onzin politiek bedrijft. Meestal volgt helaas de rest van het land op de voet.
Zolang dit nog nieuws is, weet je dat de kans op staandehouding met een 'opgevoerde' fiets niet heel groot is.

Zo'n snelheidslimiet is sowieso niet haalbaar, omdat een fiets niet verplicht een snelheidsmeter aan boord heeft. Veel e-bikes hebben wel een snelheidsmeter, maar die is niet gebonden aan wettelijke eisen (een snelheidsmeter in een auto mag geen te lage snelheid aangeven, wel een te hoge). Dus hoe zou je een fietser kunnen beboeten voor een gereden snelheid, als de wetgever die fietser geen middelen verschaft om ervoor te zorgen dat hij die snelheid niet overtreedt? Dit lijkt me juridisch simpelweg niet houdbaar.

Sowieso geldt bij iedere snelheidsovertreding een marge van 3 km/u, dus voor snelheden onder 23 km/u kan geen boete worden gegeven.

Amsterdam is een koning in het bedenken van allerlei regeltjes op fietspaden - op mijn woonwerk-route kom ik over diverse fietspaden waar allerlei afwijkende regels gelden (verplichte fietspaden die verboden zijn voor snorfietsen, fietspaden die zijn omgekat naar voetgangersgebied met onderbord 'fietsers toegestaan'). Op al deze fietspaden kom ik dagelijks snorfietsen, brommers en motoren (!) tegen, en handhaving heb ik er nog NOOIT gezien.

Een snelheidslimiet van 20 km/u gaat dus helemaal niks doen voor de veiligheid, het zorgt alleen maar voor meer ergernis, nog meer scheldpartijen.

• Roos79
Tommie12 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 08:38:
Zo lang ik meer dan 50% heb laad ik niet op na een rit. Ik zal de fiets dan meestal opladen een paar uur voor ik vertrek.
Maar temperatuur... kijk ik niet naar. Mijn batterij overwintert in een tuinhuis, en als het vriest, dan vriest het.

Zelf hebben we nog een Giant van 12 jaar oud met 240 Wh batterij. Die haalt nog altijd 40-45km.
Mijn tante heeft een Flyer van 10 jaar oud met 14.000km, ook nog met de allereerste batterij.

14.000 km in 10 jaar is ook niet extreem toch?
Misschien zelfs weinig?

• elinx
B64 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 11:21:
.... handhaving heb ik er nog NOOIT gezien.....
Handhaving werkt het beste aan het begin van de keten. Productie en verkoop.
Zolang het mogelijk is dat er producten worden verkocht die niet aan enige normering voldoen, of die de normering kunnen omzeilen, is het bijna niet te doen.om pas aan het eind van de keten wel te gaan handhaven.

• Tommie12
Roos79 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 12:02:
[...]

14.000 km in 10 jaar is ook niet extreem toch?
Misschien zelfs weinig?
Dat zijn niet zo veel kilometers, maar 10 jaar is wel lang. En die batterij werd soms maanden aan 100% gehouden.

• Dusajivan

Paniek is niet nodig, ligt er ook aan wat voor batterij je hebt, Als ik een nieuwe Bosch Power tube wil kopen, dan kost dat me € 700,00. Vandaar dat ik er zuinig mee ben

• _Anvil_
Gisteren mijn ebike (Koga met Bosch middenmotor en frame accu) afgespoten, omdat ie helemaal onder de smurrie van het natte weer en de rommel op fietspaden zat. Hij maakte ook wat lawaai hierdoor.

hij ging echter niet meer aan, toen ikd aarna wilde proefrijden. De display doet het, maar geen km opgave en de lichten gaan niet branden. Trapondersteuning dus ook weg. Vermoedde al dat het door vocht kwam, maar nu een dag later nog steeds niks?? Ik heb naast de ketting en trappers het motordeel wel direct afgespoten, maar dat heb ik vaker gedaan...

EDIT: inmiddels alle waarschuwingen gelezen over schoonmaken met harde waterstraal. Ik nam aan dat de plastic behuizing van de motor wel wat kon hebben.... Ik had trouwens niet op de accu gespoten.

EDIT2: hij doet het weer, fiets tijdje ondersteboven gezet en accu er weer uit gehaald. daarna het batterij indicatorlamp knopje ingedrukt gehouden na het terugplaatsen.

Volgende keer maar met een doekje ;) ...al zou ik niet weten hoe je zonder tuinslang de smurrie van je tandwielen en ketting afkrijgt?

[Voor 38% gewijzigd door _Anvil_ op 23-03-2023 15:50]

• Tommie12
_Anvil_ schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 12:44:
Gisteren mijn ebike (Koga met Bosch middenmotor en frame accu) afgespoten, omdat ie helemaal onder de smurrie van het natte weer en de rommel op fietspaden zat. Hij maakte ook wat lawaai hierdoor.

hij ging echter niet meer aan, toen ikd aarna wilde proefrijden. De display doet het, maar geen km opgave en de lichten gaan niet branden. Trapondersteuning dus ook weg. Vermoedde al dat het door vocht kwam, maar nu een dag later nog steeds niks?? Ik heb naast de ketting en trappers het motordeel wel direct afgespoten, maar dat heb ik vaker gedaan...

EDIT: inmiddels alle waarschuwingen gelezen over schoonmaken met harde waterstraal. Ik nam aan dat de plastic behuizing van de motor wel wat kon hebben.... Ik had trouwens niet op de accu gespoten.
Lijkt me eerder dat je displaycontacten niet goed zijn.
Poets die maar eens op, grote kans dat het dan wel werkt.

• _Anvil_
Tommie12 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 13:13:
[...]

Lijkt me eerder dat je displaycontacten niet goed zijn.
Poets die maar eens op, grote kans dat het dan wel werkt.
Mijn display unit zit vastgelijmd, is een 2e handsje ;)

• Ruimzicht
Gizz schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 09:52:
[...]

Misschien off-topic, maar zou je de automatisering in HA (of de yaml code) willen delen? Ik wil dit ook wel 8)

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

assn schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 10:52:
[...]

Mooie setup en lijkt mij ook iets om te implementeren. Ongeacht vanaf welke % je laadt zie je steeds hetzelfde vermogen als je richting die 83-87% gaat?
Klopt :)
wellicht off topic maar welke plug gebruik je hiervoor? Heb er nog een paar liggen.
Een Blitzwolf zigbee-stekker. Maar dit maakt natuurlijk niet echt uit, of je nou wifi/zigbee/z-wave pakt. Zolang je er maar een automatisering aan kunt hangen om de stekker uit te schakelen bij een bepaald verbruik.
Ruimzicht schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 15:00:
[...]
Misschien off-topic, maar zou je de automatisering in HA (of de yaml code) willen delen? Ik wil dit ook wel 8)
Dit is mijn laatste versie (iets ander wattage dan in mijn eerdere screenshot, dit is een andere stekker die iets hoger meet):

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
alias: Fiets laden tot 85 procent
description: ""
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - sensor.fietslader_power
condition: []
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: state
            entity_id: input_boolean.fietsladen
            state: "off"
          - condition: numeric_state
            entity_id: sensor.fietslader_power
            above: 150
        sequence:
          - service: input_boolean.turn_on
            data: {}
            target:
      - conditions:
          - condition: state
            state: "on"
            for:
              hours: 0
              minutes: 10
              seconds: 0
          - condition: numeric_state
            entity_id: sensor.fietslader_power
            below: 150
        sequence:
          - type: turn_off
            device_id: 499630c14ccc7069c9a0787e9a6af162
            entity_id: switch.fietslader
            domain: switch
          - service: notify.mobile_app_a52
            data:
          - service: input_boolean.turn_off
            data: {}
            target:
mode: single

[Voor 58% gewijzigd door Gizz op 23-03-2023 15:14]

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:13
elinx schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 12:17:
[...]
Handhaving werkt het beste aan het begin van de keten. Productie en verkoop.
Zolang het mogelijk is dat er producten worden verkocht die niet aan enige normering voldoen, of die de normering kunnen omzeilen, is het bijna niet te doen.om pas aan het eind van de keten wel te gaan handhaven.
Dat staat los van mensen die zich niet aan verkeersregels houden. Brommers en motoren horen niet in een voetgangersgebied...

• elinx
B64 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 15:15:
....
Dat staat los van mensen die zich niet aan verkeersregels houden. .....
Klopt, maar dat e-bikes soms 30km/h plus kunnen hoeft niet eens aan de mensen die erop fietsen te liggen als deze gewoon verkocht kunnen worden in reguliere winkels.

• jimh307
Chrasher schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 08:39:
@Dusajivan Natuurlijk zal een kleine accu minder lang meegaan, maar de grootste schade aan een accu zijn toch echt andere oorzaken dan het opladen naar 100%.
- Accu helemaal leegrijden is uit den boze. Hiermee sloop je hem echt.
Hoeft niet per sé zo te zijn. De accu van je e-bike wordt bespaard als de ondersteuning stopt bij 10% SoC. Super gezond is het niet, maar ook niet dramatisch. Bij een 100%-10% cycli kan de accu alsnog minimaal 500 keer opgeladen worden en dan heb je nog 60% over. Beter is het om eerder te laden, maar mensen willen ook verder kunnen komen.
- Accu laden bij hele lage temperaturen. Accu gebruiken bij lage temperaturen heeft niet zoveel invloed, behalve dan het mindere vermogen dat deze op dat moment kan leveren.
Klopt, maar opladen bij <5 graden is vragen om moeilijkheden. Zeker een snellader zal lithium plating veroorzaken en dan is het heel vlug over met de pret. Een oplading beneden het vriespunt geeft de accu een klap van 20% derving permanent.
- Kleine accu overbelasten door lang in de hoogste ondersteuning te rijden. Een kleine accu kan hier slecht tegen, rij dus zoveel mogelijk economisch. Een grote accu heeft veel meer reserve om grote vermogens voor langere tijd te kunnen leveren.
Helemaal correct!
- Opladen tot 100% is vooral slecht als je de fiets daarna voor langere tijd niet gebruikt. Zorg ervoor dat je pas tot 100% laad indien je zeker weet dat je hem de volgende ochtend gaat gebruiken.
Klopt.
Zelf heb ik ook een range-extender, dus kan mijn laadcycli van de hoofdaccu uitstellen of optimaliseren. Je kan ook een timer gebruiken om de accu naar 80 of 90% te laden. Je moet daarvoor wel een aantal laadcycli bijhouden om te weten hoelang het laden duurt. Kijk anders ook naar de opgegeven laadstroom van de lader, maak een rekensommetje hoeveel Ampere je nodig hebt voor het laden naar 100% en stel je timer daar op af (minus een half uur bijv.).
Nobel en als je dit regime volhoud zal het zeker schelen in de levensduur, maar telkens deels opladen kan de cellen meer uit balans trekken en dan bereik je het tegenovergestelde. De meeste mensen willen helemaal geen regime er op na houden en die accu moet het gewoon doen.

[Voor 9% gewijzigd door jimh307 op 23-03-2023 16:50]

• jimh307

Hier ook. Fiets staat in een onverwarmde schuur en ik laad mijn accu binnen op. Fiets wordt ook gebruikt als het vriest en de accu door en door koud is en als ik dan moet werken moet de accu meteen hoge ondersteuning aankunnen. Gaat prima zonder centje pijn. Ik merk na 20 maanden nog geen achteruitgang.

Paniek is zeker niet nodig. De huidige NCM chemie kan heel wat hebben. Sterker nog, een koude accu gaat veel langer mee en slijt niet als die stilstaat. In warme landen presteert de accu veel beter, maar is hij ook veel sneller afgeschreven. Volgeladen in de warmte staan is funest. Volgeladen staan bij -5 graden kan de accu jaren volhouden.

Bv: de NASA houdt een cyclus aan van 40-70% bij 0-5 graden en die cellen kunnen wel ouder worden dan 25 jaar! Je accu gaan stressen zoals rijden in hele warme landen waarbij de accu altijd warm blijft garandeert een zeer kort leven.

• Yosemite
Ik heb eens op de website van Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) gekeken of er over het snelheidsverschil iets te vinden is. In de SWOV-factsheet, januari 2023 lees ik:
Of drukte op het fietspad en de soms grote verschillen in snelheid en massa van de verschillende gebruikers de verkeersveiligheid negatief beïnvloedt, is niet op basis van empirische gegevens vastgesteld.
Op het fietspad rijden regelmatig ook veel verschillende soorten voertuigen met soms grote verschillen in snelheid, massa en omvang: gewone fietsen, elektrische fietsen, snorfietsen, bakfietsen en buiten de bebouwde kom ook nog bromfietsen en speed pedelecs. Snorfietsers rijden op fietspaden gemiddeld 32 km/uur en zijn daarmee aanzienlijk sneller dan fietsers op een gewone fiets (18 km/uur) of op een elektrische fiets (21 km/uur) [23]. Verder zijn brom- en snorfietsen ruim 50 kilo zwaarder en, inclusief spiegels, ruim 15 centimeter breder dan (elektrische) fietsen. In zijn algemeenheid zijn verschillen in massa en snelheid nadelig voor de veiligheid (zie bijvoorbeeld de SWOV-factsheet Duurzaam Veilig Wegverkeer), maar in welke mate dat ook voor fietspaden geldt, is vooralsnog niet bekend.
Ook als je verder op de website van de SWOV kijkt dan zijn botsingen tussen fietsers onderling nou niet bepaald de grooste oorzaak van fietsongevallen.

Dit lijkt dus niet echt op feiten te zijn gebaseerd, maar meer uit de hoek van de anti elektrische fiets lobby te komen, de fietsersbond schaar ik daar ook onder.

• Chrasher

Chrasher

Tevree met z'n PS5

jimh307 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 16:49:
[...]
Hoeft niet per sé zo te zijn. De accu van je e-bike wordt bespaard als de ondersteuning stopt bij 10% SoC. Super gezond is het niet, maar ook niet dramatisch. Bij een 100%-10% cycli kan de accu alsnog minimaal 500 keer opgeladen worden en dan heb je nog 60% over. Beter is het om eerder te laden, maar mensen willen ook verder kunnen komen.
Ok, dat is goed en dan maar hopen dat men de accu meteen weer aan de lader zet. Of je bent s'avonds onderweg en hebt nog kilometers te gaan met de lege accu en de verlichting staat dan nog steeds aan. :+ Uiteindelijk is dit is nog steeds slechter dan het opladen tot 100%.
Nobel en als je dit regime volhoud zal het zeker schelen in de levensduur, maar telkens deels opladen kan de cellen meer uit balans trekken en dan bereik je het tegenovergestelde. De meeste mensen willen helemaal geen regime er op na houden en die accu moet het gewoon doen.
Ik laad altijd tot deze 80 a 90% als ik niet weet of ik de volgende dagen de fiets nodig heb. Hierdoor is de fiets altijd voldoende geladen indien ik hem plots toch nodig zou hebben. Als ik weet dat ik de volgende dag ga fietsen dan top ik hem altijd nog even af op 100%. De accu is hier nooit meer dan een halve dag (en vaak maar een aantal uren) geladen tot 100%.

En natuurlijk weer bedankt voor jouw extra inzicht hierin. :)

• Thalaron
Geim schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:50:
[...]

Mooie B10 ;) Loopt bij jouw achterlicht het stroomkabeltje ook zo knullig in het zicht?
Ja, maar je ziet het in principe alleen wanneer je er naar kijkt/weet waar het zit. De fietstassen trekken daarbij wat dat betreft voldoende aandacht.

• neb0
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 00:55
Na behoorlijk wat interessante posts hierboven over de laadcyclus die voor de accu de langste levensduur ''garandeert', adviezen van dealers en dan nog ehm mijn zgn. eigen kennis/ervaring ben ik toch de draad kwijt. :)

- Bij een geheel nieuwe e-bike accu (li-ion) de accu nu wel leegtrekken en volledig tot 100% opladen, of niet?

- Zo ja,1x?

- In het vervolg dus tussen de 10% en 90% blijven bij het laden (en ontladen) ?

- Of toch gewoon opladen tot 100%?

Kortom, wat in de consensus. Wat leidt tot de langste levensduur bij een moderne accu met goed BMS?

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 04-06 10:07
Ik laad ook altijd tot 80-90 %.
1x per maand laad ik naar 100% , om zeker te weten dat er een goede balancering plaats vind

Tevens gebruik ik geen snellader, ook om de kans op een mogelijke celafwijking te voorkomen.
Immers de cel met de laagste spanning, is bepalend voor alle cellen

• redslow
  • Laatst online: 11-05 16:52
_Anvil_ schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 12:44:

E.

Volgende keer maar met een doekje ;) ...al zou ik niet weten hoe je zonder tuinslang de smurrie van je tandwielen en ketting afkrijgt?
Wat je kan doen bij waxworld.nl een auto sealant kopen. Daarmee maak je een beschermlaag op de frame van je fiets. Hierdoor verwijder je vuil makkelijk en loopt water er vanaf.

Zo heb ik mijn racefiets, eerst in de wax gezet, daarna met een sealant erop gespoten.

Kwestie van erop spuiten en eraf wrijven. Werkt prima en zit er ongeveer 3 maanden op.

• jimh307
neb0 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 20:00:
Na behoorlijk wat interessante posts hierboven over de laadcyclus die voor de accu de langste levensduur ''garandeert', adviezen van dealers en dan nog ehm mijn zgn. eigen kennis/ervaring ben ik toch de draad kwijt. :)

- Bij een geheel nieuwe e-bike accu (li-ion) de accu nu wel leegtrekken en volledig tot 100% opladen, of niet?

- Zo ja,1x?

- In het vervolg dus tussen de 10% en 90% blijven bij het laden (en ontladen) ?

- Of toch gewoon opladen tot 100%?

Kortom, wat in de consensus. Wat leidt tot de langste levensduur bij een moderne accu met goed BMS?
Li-ion accu's hoeven niet 'ingereden' te worden. Het naar 100% opladen is niet eens zo slecht; wel als je de accu herhaalijk diep ontlaad. Dit eenmaal van vol naar leeg rijden is meer voor de ijking van je meter, maar de accu zelf is direct klaar voor gebruik. Wel is het slim om het opladen zo te plannen dat je hem vollaad vlak voor vertrek. Het gaat erom hoe lang de cellen op 100% staan. In de zomer kan dit relatief veel meer kwaad dan in de winter.
pjotter1965 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 20:16:
Ik laad ook altijd tot 80-90 %.
1x per maand laad ik naar 100% , om zeker te weten dat er een goede balancering plaats vind

Tevens gebruik ik geen snellader, ook om de kans op een mogelijke celafwijking te voorkomen.
Immers de cel met de laagste spanning, is bepalend voor alle cellen
Zonder BMS; ja. Met BMS nee, niet helemaal.
Als de accu aan het laden is en een cel/groep bereikt als eerste de 4,2 volt dan wordt er een floodgate over die cel/groep geopend zodat andere cellen nog heel langzaam kunnen bijladen (100mA). Als je 10 cellen in serie hebt en alle floodgates op 1 na staan open dan kan de laatste groep alsnog langzaam bijtrekken. Het BMS zorgt ervoor dat jij lang lol kan hebben van je accu want geen enkele cel in je accupakket staat 100% in par. Er is altijd een afwijking onderling en het gaat pas een probleem worden als er een cel is die zelfontlading gaat krijgen. Deze zal alle andere groepen of zijn eigen groep de diepte in werken en de accu gaat raar doen zoals vroegtijdig zonder waarschuwing uitvallen of een flink kortere actieradius die vooral snel zal toenemen.

• assn
jimh307 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 20:34:
[...]

Li-ion accu's hoeven niet 'ingereden' te worden. Het naar 100% opladen is niet eens zo slecht; wel als je de accu herhaalijk diep ontlaad. Dit eenmaal van vol naar leeg rijden is meer voor de ijking van je meter, maar de accu zelf is direct klaar voor gebruik. Wel is het slim om het opladen zo te plannen dat je hem vollaad vlak voor vertrek. Het gaat erom hoe lang de cellen op 100% staan. In de zomer kan dit relatief veel meer kwaad dan in de winter.
Bij een nieuwe fiets wordt dus gezegd om drie keer vol te doen en daarna te ontladen. Neem aan dat dit dan is voor het ijken van de meter.
Hoe vaak zou je zoiets moeten doen en doet een meter dit dan automatisch als die ziet dat die echt op 0% is en naar 100 gaat of moet je daarvoor eerst ook nog iets instellen?

• jimh307
assn schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 20:41:
[...]

Bij een nieuwe fiets wordt dus gezegd om drie keer vol te doen en daarna te ontladen. Neem aan dat dit dan is voor het ijken van de meter.
Hoe vaak zou je zoiets moeten doen en doet een meter dit dan automatisch als die ziet dat die echt op 0% is en naar 100 gaat of moet je daarvoor eerst ook nog iets instellen?
Yep.

Daarna is eens per kwartaal volledig ontladen wel aan te raden. Dit is niet alleen voor die meter een gunst, maar zo kun je tijdig ontdekken of de accu niet slecht wordt. Mocht het dan krap worden dan weet je hoe je accu zich gedraagt.

Voorbeeld: je laad altijd van 30 naar 100%. Je zal dan niet kunnen weten of de accu bij 29% afslaat. Ga je soms tot het eind dan weet je nog hoe ver je kunt gaan. Haal je het niet, ga dan naar de eco-mode en je kunt dan zowaar nog een paar km eruit persen. Doe dit dus niet te vaak. Laad op tijd je accu op.

Wat vele niet weten is dat het telkens snel ontladen van een accu (speed pedelecs met kleine accu) de cellen flink in onbalans kan trekken. Bij langzaam ontladen is dit veel minder het geval ofwel bijna niet.

• elinx
jimh307 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 20:34:
....
Als de accu aan het laden is en een cel/groep bereikt als eerste de 4,2 volt dan wordt er een floodgate over die cel/groep geopend zodat andere cellen nog heel langzaam kunnen bijladen (100mA). .....
Dat is de reden waarom "nog even" snel opladen tot onbalans leidt. Het balanceren kost tijd tgv de verlaagde laadstroom op het eind.

Wel is er een groot verschil tussen een actieve BMS en een passieve BMS.
Bij de eerste wordt geprobeerd om alle celgroepen gelijktijdig op te laden en te onladen, waardoor er al gebalanceerd wordt tijdens het laden en ontladen. Dit gebeurd door continu het spanningsverschil tussen de groepen waar te nemen en dit verschil zo klein mogelijk te houden, door stroom van de hoge naar de lage (spanning) celgroepen te laten vloeien.

Dit in tegenstelling tot een passieve BMS waar alle celgroepen worden geladen en als een groep op 4.2V komt, wordt de rest met een zeer kleine stroom verder geladen tot deze ook 4.2V bereiken.
Bij ontladen werkt het balanceren niet en grijpt de BMS in als een celgroep een te lage spanning krijgt en de accu als leeg aangeeft, wat betekent dat snel ontladen ook tot onbalans leidt, omdat andere celgroepen nog niet hun minimale spanning bereikt hebben.
Zolang er een redelijke goede balans is tussen de celgroepen, geeft dit geen problemen. Die ontstaan pas als het niet meer lukt om binnen een redelijke tijd de achtergebleven cellen te laden.

Helaas weet je niet wat voor BMS je hebt. Daarom is het verstandig om ervan uit te gaan dat het een passieve BMS betreft en het balanceren de tijd geeft.

[Voor 4% gewijzigd door elinx op 23-03-2023 21:27]

• assn
jimh307 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 20:48:
[...]

Yep.

Wat vele niet weten is dat het telkens snel ontladen van een accu (speed pedelecs met kleine accu) de cellen flink in onbalans kan trekken. Bij langzaam ontladen is dit veel minder het geval ofwel bijna niet.
Top informatie. Dit gaat mij enorm helpen bij de nieuwe fiets. Even voor mijn begrip, wat versta je onder een kleine accu?

Mijn VdV heeft straks een 400 wh accu, afstanden zijn relatief kort vandaar voor een lagere accu. Ik gok erop dat accu's komende jaren gaan verbeteren en betaalbaarder worden dus dan vervang ik hem tegen die tijd als het echt nodig is.

• jimh307
@assn Vanaf de 500 Wh begint een accu met groot zijn. 750 Wh is heel groot en nog groter is bij een reguliere e-bike niet snel nodig :)

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Betreffende de accu, ik rock nog steeds een oude sparta ion welke gewoon altijd/ zoveel mogelijk aan de lader mag liggen, is beter voor de accu, hoe tegenstrijdig dat voor mij ook was.

39K kilometers, 11 jaar verder en de 500Wh doet het nog prima, tuurlijk haalt hij niet helemaal de maximale KM als nieuw maar niet ver er vanaf en geen gekke degradatie, kan gewoon tot 5%, verder durf ik niet :+

Zal hem binnenkort bij de beurt eens uit laten lezen, ben benieuwd hoeveel procent er nog "heel" is.

Wear Sunscreen!

• elinx
Humma Kavula schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 21:22:
... welke gewoon altijd/ zoveel mogelijk aan de lader mag liggen, ...
Bij elke accu gaat het om de intelligentie van de lader en de BMS hoe het laden geregeld wordt.

Een loodaccu mag continu aan de lader hangen met een lage stroom.
Een NiCad accu moet helemaal ontladen zijn, voordat deze wordt geladen.
Een NiMh accu moet regelmatig geladen worden om zelfontlading tot 0 te voorkomen
Zo heeft iedere accu zijn eigenaardigheden.

In principe werkt het chemisch proces van elke accu hetzelfde:

Twee metalen platen met een zure of zoute stof ertussen
Bij laden gaan alle elektronen naar de ene plaat
Bij ontladen gaan alle elektronen naar de andere plaat
Bij dit heen en weer gaan blijven er altijd wat elektronen achter
Hoe minder elektronen er bewegen, hoe minder de capaciteit, hoe hoger de weerstand, hoe meer elektronen achter blijven tot het stopt.

Temperatuur speelt een rol in dit chemisch proces, bij kou zullen de elektronen langzamer bewegen of achterblijven. Bij een te hoge temperatuur gaan de elektronen tgv een hogere snelheid tegen elkaar plakken. Beide leidt tot versnelde veroudering.

• jimh307
elinx schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 21:55:
[...]

Temperatuur speelt een rol in dit chemisch proces, bij kou zullen de elektronen langzamer bewegen of achterblijven. Bij een te hoge temperatuur gaan de elektronen tgv een hogere snelheid tegen elkaar plakken. Beide leidt tot versnelde veroudering.
Die regel voor koude geld alleen voor het opladen. Ontladen bij koude heeft weinig slijtage tot gevolg.
Pagina: 1 ... 145 ... 155 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee