Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 144 ... 226 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mejust
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-07 16:05
Ik kom op mijn fietsroute langs 5 stoplichten en overgangen, waarbij ik bij drie ervan meestal moet stoppen, en een meestal niet. Verder zijn er weinig andere fietsers. Ik fiets het grote deel gewoon door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18:26

B64

Mejust schreef op maandag 13 maart 2023 @ 21:00:
Hallo iedereen, ik fiets nu al twee jaar de 10km naar m'n werk met een normale fiets en ik overweeg om toch eens een e-bike aan te schaffen. Het gaat me er dan voornamelijk om dat ik wat sneller op m'n werk/wat later van huis ben en nog wel wat beweging krijg.

Ik zit er aan te denken om een paar maanden lang zo'n elektrische swapfiets te huren om het uit te proberen voor ik €3000 uit ga geven, heeft iemand ervaring met die fietsen?
Je tijdswinst zal hooguit 5 minuten per rit zijn, denk ik. Of dat de investering waard is kun je alleen zelf beoordelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nachtapotheker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:32
B64 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 07:34:
[...]

Je tijdswinst zal hooguit 5 minuten per rit zijn, denk ik. Of dat de investering waard is kun je alleen zelf beoordelen.
Als het wind stil is wel ja ;) met windkracht 6+ tegen gaat de tijdwinst significant omhoog :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:46
In mijn geval (9KM enkel, 2 verkeerslichten) is de winst zonder noemenswaardige wind 0,0 in tijd, maar wel aanzienlijk in de hoeveelheid transpiratie.. met fikse wind gaan beide erop vooruit met een e-bike.

Winst zit mijns inziens niet enkel in (eventuele) tijdwinst. Bijkomend voordeel is dat ik ongeacht de hoeveelheid wind weet hoe lang ik onderweg ben.

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Hallo iedereen, ik fiets nu al twee jaar de 10km naar m'n werk met een normale fiets en ik overweeg om toch eens een e-bike aan te schaffen. Het gaat me er dan voornamelijk om dat ik wat sneller op m'n werk/wat later van huis ben en nog wel wat beweging krijg.

Ik zit er aan te denken om een paar maanden lang zo'n elektrische swapfiets te huren om het uit te proberen voor ik €3000 uit ga geven, heeft iemand ervaring met die fietsen?
Zeker, in een drukke stad ben ik ook zo begonnen, met dezelfde redenering. Eerst eens proberen met weinig risico en inbreng, en kijken wat de impact is op m'n dagelijkse verplaatsingen.

Uiteindelijk heb ik die fiets langer bijgehouden. Omwille van het gemak, de goede service,... Pech of schade = frisse fiets geleverd...

Het betrof een Power 1. Een enkele versnelling dus. Een erg basis fiets, maar op zich wel stevig gebouwd, en deed wat het moest doen. Geen franjes, geen luxe, gewoon een fiets met 1 versnelling. Als je een beter idee wil krijgen van fietsen op een beter uitgevoerde en meer luxe e-bike, dan kan je een maandje een power 7 huren. 7 versnellingen...

Het moet wel gezegd, het is een hippe verhuurdienst, maar hun fietsen zijn wel heel correct. Allemaal middenmotor met een basis shimano e5100 unit. Gewoon prima dus.

Oordeel wel enkel over het aspect e-bike/ondersteund forenzen. De trommelremmen bvb zijn compleet ondermaats, maar zelfs de meest low-end e-bike die je kan aanschaffen zal in kwaliteit ver voorbij de swapfiets gaan. Dus sommige aspecten zal je vast negatief beoordelen, maar zijn niet relevant op een e-bike van 2500+ euro met schijfremmen.

Let wel, met 1 versnelling moest ik zelf het meeste werk leveren om op gang te komen. Maar dat weet je (veel koppel nodig). De ondersteuning voelde je pas echt eenmaal voorbij 10-12km/u. Maar als je op snelheid kon blijven (ook bergop) is er geen probleem. Ik heb genoeg kracht in de benen voor korte inspanningen, maar slechte cardio. Dus dat matcht prima :+

Later wel "spijt" dat ik zo lang gehuurd heb, want met dat geld had ik bijna een tenways kunnen kopen :D Maar goed, gemak dient de mens en op zich weet je waarvoor je betaalt en wat de 'deal' is. Als je er mee kan leven, is er geen probleem.

In jouw geval wil je vast een maandje met een e-bike doorbrengen om te evalueren hoe het in je leven past. En in dat scenario kan ik het alleen maar aanraden. Account aanmaken en fiets geleverd krijgen is erg eenvoudig. Ik blijf er bij dat een langdurige test een veel beter beeld geeft dan op een zaterdagmiddag even een e-bike meekrijgen van de FM voor een rondje rond de kerk. Omdat je alles in een real world scenario even kan testen.

Dus die 50-60 euro is leergeld, absoluut een goed idee. Het kan je oriënteren en later bij aanschaf een miskoop vermijden. Of bijvoorbeeld te hoge eisen stellen waardoor je meer uitgeeft dan nodig aan een e-bike met te veel luxe features.

Wat ik er van heb geleerd is dat je de luxe features van sommige e-bikes, en de bijhorende meerprijs, echt niet nodig hebt, integendeel. Je leert alles in context plaatsen als je eens echt op een basis fiets hebt gereden. Alles wat daar lichtjes over gaat is dan ineens ruim voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:04
Ik heb een 4 jaar oud accupack, de Bosch Powerpack 400 (uit 2019). De fiets wordt sporadisch gebruikt, er is nog geen 1000 km mee gefietst in 4 jaar. Nu wilt het accupack niet meer laden. Gisteren ging hij razendsnel van 2 blokjes naar 0 blokjes en herstarte het systeem telkens. Uiteindelijk zonder ondersteuning naar huis gefietst.

Vanmorgen wilde ik de accu opladen maar hij geeft alleen twee knipperende lampjes. Ik heb al meermaals een "reset" geprobeerd door het knopje op het accupack 20-30 seconden ingedrukt te houden.

Wat kan ik nu nog doen? De accu aan het stroom leggen en laten liggen? Of is hij dood?

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Thalaron schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 08:09:

Winst zit mijns inziens niet enkel in (eventuele) tijdwinst. Bijkomend voordeel is dat ik ongeacht de hoeveelheid wind weet hoe lang ik onderweg ben.
En ook: ongeacht hoe je je voelt. Humeur, lichtjes ziek, vermoeid, even geen zin. Je raakt ook wel op je werk. Niet iedereen is 's ochtends altijd de stralend positieve persoon die we willen zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yosemite
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-06 23:27
Athome schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 22:54:
Ik heb die optie maar gebruik het niet. 5 euro is niet te veel geld maar het nut vind ik ook niet zo groot.
Ook de optie gekocht (9,99) waarmee je lock functie op de ondersteuning hebt. Zonder het specifieke display, werkt de ondersteuning niet. Die gebruik ik wel dagelijks.

De Nyon heeftzijn eigen kaarten en GPS chip. Je kan dus gewoon op de een Nyon zelf een adres invullen. Je kan met de Bosch app ook een bestemming naar de Nyon pushen. Werkt ook goed.
De Nyon ondersteunt ook GPX bestanden. Ook al verschillende fietsroutes mee gereden. Ben tevreden over deze functionaliteit
Knoop doorgehakt en een Bosch Nyon display besteld. Als alles goed gaat wordt deze donderdag geïnstalleerd.

Omdat ik de standaard Busch + Müller IQ-XS (80 lux) koplamp erg matig vind wordt deze ook meteen vervagen door een Busch + Müller IQ-X (150 lux) koplamp. Dat is de koplamp die Dutch ID standaard op de Shadow monteert, maar niet op de Phantom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:50

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Zo'n swapfiets is natuurlijk totaal niet te vergelijken met een elektrische fiets van €3000. Blijkbaar heb je vrij hoge eisen als je aan een dergelijke budget zit te denken. Voor ongeveer de helft heb je ook prima fietsen? :)

Of een swapfiets in jouw geval een goede check is of je blij wordt van een fiets van €3000 betwijfel ik een beetje.
Amos_x schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 09:08:
Dus die 50-60 euro is leergeld, absoluut een goed idee.
Is volgens mij wel ietsje meer. Een maandelijks opzegbaar abonnement voor de Power 1 kost eenmalig €39,90 + €64,90 per maand :)

[ Voor 19% gewijzigd door Gizz op 14-03-2023 10:27 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18:26

B64

Nachtapotheker schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 08:04:
[...]

Als het wind stil is wel ja ;) met windkracht 6+ tegen gaat de tijdwinst significant omhoog :)
Yep, en als je met windkracht 6+ wind mee hebt (op de terugweg bijvoorbeeld) dan heb je nul tijdswinst, dan blaast de wind je voorbij de 25km/u. Kortom, wat wil je nou eigenlijk zeggen? Gemiddeld zal de tijdswinst op 10 kilometer heus niet veel meer dan 5 minuten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:59
Gizz schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 10:25:
[...]

Zo'n swapfiets is natuurlijk totaal niet te vergelijken met een elektrische fiets van €3000. Blijkbaar heb je vrij hoge eisen als je aan een dergelijke budget zit te denken. Voor ongeveer de helft heb je ook prima fietsen? :)
Waar haal jij voor 1500€ een goede electrische fiets? Tweedehands wordt al moeilijk...

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Tommie12 misschien niet precies de helft van €3000 (alhoewel ik ook niet alle fietsen ken, dus misschien zijn er wel wat modellen die prima zijn), maar ik fiets sinds twee weken op een Tenways CGO 600 Pro van €1699 (kost nu €1799). Daarmee fiets ik op werkdagen (als het niet giet) 2x 18km.

Daarom mijn opmerking over het budget van €3000 van @Mejust voor 2x 10km. Hij lijkt dan behoorlijk stevige eisen te hebben voor een relatief korte afstand, waarbij ik me afvraag of een swapfietsje dan een goede test is :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtapotheker
  • Laatst online: 23:32
B64 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 10:30:
[...]

Yep, en als je met windkracht 6+ wind mee hebt (op de terugweg bijvoorbeeld) dan heb je nul tijdswinst, dan blaast de wind je voorbij de 25km/u. Kortom, wat wil je nou eigenlijk zeggen? Gemiddeld zal de tijdswinst op 10 kilometer heus niet veel meer dan 5 minuten zijn.
Wat ik wil zeggen is dat het weer geen invloed meer heeft op je reistijd. Dat ervaar ik zelf als een groot pluspunt. Als ik naar mijzelf kijk, dan rij ik op de e-bike gemiddeld 50% sneller dan op een gemiddelde normale fiets, dat vind ik behoorlijk significant (16kmh vs 25kmh).
Uiteraard kan je ook naar sportievere lichtere modellen kijken, waarop je zonder ondersteuning wel makkelijk harder kan (zonder een natte rug tijdens het woon-werkverkeer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yosemite
Als je een keer wil ervaren hoe het is om je woonwerkverkeer met een elektrische fiets te doen kan je ook een dag een fiets huren. Ik heb dat onlangs ook gedaan om te kijken hoe het was om de route met een speed pedelec te doen. Dit gaf mij al een redelijk goed beeld.

Ik heb dat trouwens voordat ik mijn fiets kocht nooit gedaan, zelfs nog nooit op de fiets naar m’n werk (22km enkele reis) gegaan voordat ik m’n elektrische fiets kocht, maar ik heb geen spijt van m’n aankoop.

Via een website als peerby.com kan je ook een fiets van een particulier huren. Wellicht heeft iemand in de buurt een fiets te huur die je ook zou overwegen te kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mejust
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-07 16:05
Dank voor de feedback, allemaal. Ik ga een swapfiets huren en kijken hoe dat bevalt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Mijn ervaring is dat ik me niet echt welkom voel. Mijn support in dit topic stopt dan ook met directe ingang en dit is de derde keer en driemaal is scheepsrecht.

Mochten jullie nog vragen hebben over accu's dan verwijs ik je door naar @Amos_x want die kan fantastisch omgaan met de zoekmachine (zie ook het aantal thumbs up dat ie ervoor krijgt). Hij kan mijn posts terug lezen en er staat zeer veel informatie in dit topic die ik in het verleden gepost heb. Daar zul je het dan ook mee moeten doen.

Ik ga me meer wijden aan mijn werk en ik heb ook besloten de prijzen verder flink omhoog te gooien (wat ik al heel lang van plan was) en als mensen echt mijn hulp nodig mogen ze ervoor betalen. Ik geloof niet meer in gratis informatievoorziening. Ik ga vanaf nu ook voor maximale winst.

Er komt ook geen nieuw werkstuk meer welke in de planning stond(althans niet gratis en alleen voor afnemers).

Ik ben niet boos, alleen teleurgesteld dat dit de derde keer is dat ik afstand ging doen en ik kwam terug, maar driemaal is scheepsrecht en blijkbaar is het nodig. Er staat zeer veel informatie over accu's online en op de battery university waar je terecht kunt.

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-07 15:46
Jammer @jimh307 ik waardeerde je stukken wel!
Veel succes en vooral dat je plezier mag hebben in wat je doet

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Roos79 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 13:47:
Jammer @jimh307 ik waardeerde je stukken wel!
Veel succes en vooral dat je plezier mag hebben in wat je doet
Dank je wel :)

Ik ga ook niet weg, maar ik ga wel uitkijken waar ik nog goed informatie kan geven want mij bekruipt het gevoel dat de helft het op prijs stelt en de andere helft mij maar vervelend vinden. Ik herhaal dingen vaak om het voor lezers makkelijk te maken en ik ben dan ook niet gediend van zulke reacties. Als ik nu veel geld vroeg voor informatie en ik het mis zou hebben dan valt het te begrijpen, maar dit doet me denken aan het gezegde:
"never bite the hand that feeds you".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neb0
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22-07 12:38
Amos_x schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 09:12:
[...]
Niet iedereen is 's ochtends altijd de stralend positieve persoon die we willen zijn :P
Zelden zo'n goede review gelezen!... helaas betreft het het model ''mijzelf''. 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door neb0 op 14-03-2023 17:09 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:22
@jimh307 jammer en heel begrijpelijk. Ik waardeerde je input. Ik ga je niet overhalen wel te blijven antwoorden, want je hebt gewoon groot gelijk dat je er mee stopt na zulke reacties.

[ Voor 5% gewijzigd door Foxhill op 14-03-2023 18:25 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Jupiter2
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 21-07 17:21
Lees dit topic regelmatig en ( meestal ) met veel plezier .
Vind het zeer spijtig en tevens verontrustend dat er blijkbaar irritatie ontstaat als mensen met (vak)kennis hier proberen om andere forumgebruikers voor te lichten of iets uit te leggen.
Dat bepaalde info dan meerdere keren voorbij komt lijkt me inherent aan de vraagstelling van vele geïnteresseerden in dit topic.
Als bepaalde posts je niet aanstaan dan lees je het toch gewoon niet!
Iemand “aanvallen” op posts waarin geen enkel kwaad/belediging/misinformatie etc staat vind ik ver beneden de maat.
Zonder iemand tekort te doen hoop ik echt dat gebruikers als @roffeltjes @Foxhill @jimh307 @Tommie12 @elinx blijven posten.

[ Voor 5% gewijzigd door Jupiter2 op 14-03-2023 18:43 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-07 12:56
Jupiter2 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 18:42:
Vind het zeer spijtig en tevens verontrustend dat er blijkbaar irritatie ontstaat als mensen met (vak)kennis hier proberen om andere forumgebruikers voor te lichten of iets uit te leggen.
Ik probeer ook niet teveel te posten om anderen meer ruimte te geven.

Het is jammer dat een reaguurder besloot om de aanval te openen op @jimh307 die zoveel waardevolle info heeft geleverd voor de community. Wat dat betreft zijn de omgangsnormen online altijd weer problematisch.

Voor de rest, mensen hebben echt wel door dat wij (ik noem geen namen, het zijn er zoveel) goed advies geven en waarderen. Laat de wannabe's maar lekker in hun sop gaarkoken, ze hebben echt wel door dat ze zelf dit topic niet kunnen dragen.

Jep, ik ben behoorlijk geïrriteerd door wat hier gebeurt.

[ Voor 60% gewijzigd door roffeltjes op 14-03-2023 19:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
Gizz schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 10:45:
@Tommie12 misschien niet precies de helft van €3000 (alhoewel ik ook niet alle fietsen ken, dus misschien zijn er wel wat modellen die prima zijn), maar ik fiets sinds twee weken op een Tenways CGO 600 Pro van €1699 (kost nu €1799). Daarmee fiets ik op werkdagen (als het niet giet) 2x 18km.

Daarom mijn opmerking over het budget van €3000 van @Mejust voor 2x 10km. Hij lijkt dan behoorlijk stevige eisen te hebben voor een relatief korte afstand, waarbij ik me afvraag of een swapfietsje dan een goede test is :)
Die Tenways ziet er niet slecht uit, maar heeft wel wat beperkingen met de hubmotor en de single speed.

Het is gewoon een feit dat fietsen met middenmotor, een riem en een goede naaf eerder naar 4000€ gaan dan naar 3000€.
Mijn Norta is op 3 jaar tijd gestegen van 3300€ naar 4200€. Het enigste verschil is dat er nu een batterij van 625 Wh in zit ipv 500 Wh.
Ik doe daar geen woon-werk mee, enkel wat boodschappen en plezierritjes. De fiets is nog altijd goedkoper dan de gemiddelde wielertoerist die me voorbij rijdt, of bij tegenwind in mijn wiel komt hangen. :+

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tommie12
jimh307 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 16:06:
[...]

Dank je wel :)

Ik ga ook niet weg, maar ik ga wel uitkijken waar ik nog goed informatie kan geven want mij bekruipt het gevoel dat de helft het op prijs stelt en de andere helft mij maar vervelend vinden. Ik herhaal dingen vaak om het voor lezers makkelijk te maken en ik ben dan ook niet gediend van zulke reacties. Als ik nu veel geld vroeg voor informatie en ik het mis zou hebben dan valt het te begrijpen, maar dit doet me denken aan het gezegde:
"never bite the hand that feeds you".
Man, zo spijtig.
Ik denk altijd aan jou als het over batterijen gaat.
95% apprecieert je bijdragen, maar die maken minder lawaai dan die 5% (of minder) die wat onbeschoft reageert.
Laat aub die heel kleine minderheid de boel noet verpesten.

Als ik twitter volg, dan lijkt het soms ook dat FVD een heleboel supporters heeft… NOT.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Tommie12 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 20:33:
[...]

Man, zo spijtig.
Ik denk altijd aan jou als het over batterijen gaat.
95% apprecieert je bijdragen, maar die maken minder lawaai dan die 5% (of minder) die wat onbeschoft reageert.
Laat aub die heel kleine minderheid de boel noet verpesten.

Als ik twitter volg, dan lijkt het soms ook dat FVD een heleboel supporters heeft… NOT.
Zoiets is altijd jammer en zonder mezelf op de borst te kloppen heb ik op het HBO wel sociale vaardigheden gehad en die strookt niet hier met hoe je ook dankbaar kunt zijn met informatie die je nota bene kosteloos krijgt.

Ik ga niet weg en ik zal beslist nog genoeg informatie verstrekken, wees gerust, maar ik let er wel mee op, of moet ik die door jou genoemde 5% negeren. Misschien is dit wel een goed idee.

Anderzijds vind ik het lief dat je aan mij denkt als het over accu's gaat :)

Ik zie met alle DM's die ik krijg dat mijn input zeer op prijs gesteld dat er animo voor is. Ik ben soms een goedzak, maar als het moet zal ik er wel wat van gaan vinden zoals eerdere posts.

Dus, mijn nieuwe strategy mengt het beste van 2 werelden.
Die 5% krijgt van mij geen gerichte informatie meer op hun aanvraag, maar jullie krijgen die wel. Er helemaal mee stoppen lukt mij toch niet ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
jimh307 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 21:37:

Er helemaal mee stoppen lukt mij toch niet ;)
Hehe, dat wist ik. _/-\o_ 8)7 :+ :+

Ik kijk er naar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amrit
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Net als een docent in het onderwijs, herhalen, herhalen, herhalen. En het volgend schooljaar …
begint alles opnieuw.

Iets heel anders, met het risico dat ik oud nieuws, euh, herhaal
Kwam dit nieuwsbericht tegen: Zukunft von E-Bike- und Fahrradhersteller Prophete vorerst gesichert​
‘mit Marken wie Kreidler, VSF Fahrradmanufaktur und Rabeneick’.opmerkelijk imo, bedrijf in moeilijkheden door tekorten aan componenten, en een ransomware hack.

Vervolgens kwam ik dit tegen: Elektrobike: Porsche kündigt Entwicklung eigener E-Bike-Antriebe an

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CzXuLakAs2DITdNh3c5eF-ZEc_Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WqMZ00HA1sBlCHAK9w8IHyNb.webp?f=fotoalbum_large
(edit: hoe lang zal dat colbertje schoon blijven)

Het was al bekend dat Porsche Fazua had overgenomen. Daar gaan ze mee door, en daarnaast worden er ook onder de naam Porsche motoren ontwikkeld voor eBike’s, die ook aan andere fietsfabrikanten aangeboden gaan worden. En idem dus in eigen fietsen.

Dan komt er dus een echt sterke ‘brand’ op de markt. Eindelijk een bij een Macbook passende eBike om naar de locale coffee store te fietsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neb0
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22-07 12:38
@jimh307 Hopelijk blijf je af en toe nog posten. Ik heb jouw uitgebreide en kundige bijdragen iig met veel belangstelling gelezen en er heel wat van opgestoken!

@Amrit Nexus-8 + belt + Fazua lijkt me een mooie combinatie. Maar ja, die Riese & Muller UBN 5 kan ik niet betalen. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
neb0 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 02:10:
@jimh307 Hopelijk blijf je af en toe nog posten. Ik heb jouw uitgebreide en kundige bijdragen iig met veel belangstelling gelezen en er heel wat van opgestoken!

@Amrit Nexus-8 + belt + Fazua lijkt me een mooie combinatie. Maar ja, die Riese & Muller UBN 5 kan ik niet betalen. ;)
Wees gerust, het komt goed. Mijn aanwezigheid wordt geapprecieerd en ik kan het toch niet laten om te blijven posten. ;)

@Amrit Heel veel premium fietsen zijn erg(te) duur en ook voor wat minder kun je een meer dan prima e-bike scoren. Nu is R&M een heel degelijk, maar ook duur merk. Ik zie wel dat de motor bij R&M heel mooi is weggewerkt. Alleen snap ik de plaatsing van de accu wat minder want die moet je bij R&M via de onderkant eruit halen. Dit lijkt me wat onhandig. Bij mijn Gazelle zit de accu naar boven gericht in het frame en dit is heel makkelijk. Het duurt niet meer dan letterlijk 10 seconden om de accu erin of eruit te halen. Als je de accu naar onder moet trekken om hem te verwijderen ben ik bang voor de kans op vallen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Foxhill
Voor wie er over Fazua twijfelt, for what it’s worth:

Ik was gister bij de fabriek van Velo de Ville. Daar heb ik de 6TY met Fazua nog eens gereden. Hij rijdt heerlijk soepel en stil. Het is echt een mooie fiets om te zien.

Volgens de vertegenwoordiger is het systeem erg probleemloos en de support vanuit Fazua erg goed. Van hoe ik hem ken en wat hij verder die dag vertelde weet ik dat het dan zo is.

Ik voeg hem denk ik volgend jaar toe aan het assortiment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Wel goed dat er nog een paar merken op de motorenmarkt komen.
Die Porsche zal altijd wel een niche blijven, maar Fazua schijnt de juiste weg op te gaan.
ZF heeft ook de eerste fietsen onder de merknaam Sachs uitgerust met een nieuwe, maar zeer krachtige motor (110 Nm), dus vooral gericht op mountainbikes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Tommie12 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 19:30:
[...]

Die Tenways ziet er niet slecht uit, maar heeft wel wat beperkingen met de hubmotor en de single speed.

Het is gewoon een feit dat fietsen met middenmotor, een riem en een goede naaf eerder naar 4000€ gaan dan naar 3000€.
Ik trachtte ook niet te zeggen dat de Tenways perfect is :) Hij heeft voor mij een erg fijne prijs/kwaliteit-verhouding en zijn voorgangers (600 en 800) hebben veel lof ontvangen in allerlei vergelijkingen. Voor mij helemaal prima voor 2x 18km :)

Het ging mij er meer om dat als iemand minimaal €3000 neer wil liggen voor 10km afstand, diegene bepaalde verwachtingen heeft (die verder niet worden genoemd overigens). Een single speed swapfiets uittesten lijkt me dan niet het meest voor de hand liggend. Alhoewel, je zou er dan natuurlijk wel achter kunnen komen dat je zo'n fiets dan in ieder geval niet wilt :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Laatst online: 22-07 14:03
Foxhill schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 06:26:
Volgens de vertegenwoordiger is het systeem erg probleemloos en de support vanuit Fazua erg goed. Van hoe ik hem ken en wat hij verder die dag vertelde weet ik dat het dan zo is.
Vraag hem volgende keer ook eens voor grotere framematen. ;) Ik vond hem er ook leuk uitzien, maar 57cm is te laag.

Gisteren wel een 65cm AEB200 kunnen testen. Gezien de configureerbaarheid van VdV, is het echter nog geen goede representatie.
- de 40nm active line is gewoon voldoende ondersteuning voor mij tot 25km/h.
- Zonder ondersteuning/boven 25km voel je de ondersteuning wel wegvallen, iets zwaarder dan een standaard fiets, maar valt nog mee.
- Frame mocht nog groter, maar het is werkbaar, en veel beter zit er niet in zonder naar extremen te gaan.
- Stuur was te "comfort", ik neig meer naar de downhill riser bar.
- Voorvering en verende zadelpen voelen aan als jello, dat worden er dus vaste.
- De standaard stuurpen mocht iets lager, maar die opties zijn er.
- De nexus (7 ditmaal) was wederom erbarmelijk. Zelfs afgezien van de grip shifts. Bleef continu hangen in zijn versnelling en ik moest achteruit trappen om hem dan terug los te krijgen. En nee, ik schakel niet op volle kracht, zelfs heel voorzichtig gaf het problemen.

Ik twijfel soms wel of een ebike überhaupt wel interessant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcc90
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 12-05 22:59
https://www.cortinafietse...iets/product/CELEPRMD5702

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dbfs9et2gVI_zU9EfbxK5lrbqLU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6SimIjiJEBIDQ0nSIQGULtiR.jpg?f=fotoalbum_large

Deze ziet er gaaf uit, belt drive, licht, wel een kleine accu. Wat vinden jullie verder van de materialen die ze gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
tcc90 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:13:

[Afbeelding]

Deze ziet er gaaf uit, belt drive, licht, wel een kleine accu. Wat vinden jullie verder van de materialen die ze gebruiken?
Ziet er niet verkeerd uit, maar ik vind heel weinig over de onderdelen.
Geen idee welke remmen, riem etc ze gebruiken. Dat kan goed zijn, maar kan ook fout zitten.

Kan je die kopen bij een lokale fietsenwinkel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcc90
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 12-05 22:59
Tommie12 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:47:
[...]

Ziet er niet verkeerd uit, maar ik vind heel weinig over de onderdelen.
Geen idee welke remmen, riem etc ze gebruiken. Dat kan goed zijn, maar kan ook fout zitten.

Kan je die kopen bij een lokale fietsenwinkel?
Vanaf deze week zijn ze beschikbaar bij o.a. bike totaal etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
tcc90 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 12:12:
[...]

Vanaf deze week zijn ze beschikbaar bij o.a. bike totaal etc.
Dan moet je maar eens proberen te gaan testrijden, en nakijken of rijhouding je pas, en wat de trapfrequentie is bij 25 km/h, en hoe goed die bij lage snelheden van zijn plaats komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amrit
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
jimh307 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 06:21:
[...]

Wees gerust, het komt goed. Mijn aanwezigheid wordt geapprecieerd en ik kan het toch niet laten om te blijven posten. ;)

@Amrit Heel veel premium fietsen zijn erg(te) duur en ook voor wat minder kun je een meer dan prima e-bike scoren. Nu is R&M een heel degelijk, maar ook duur merk. Ik zie wel dat de motor bij R&M heel mooi is weggewerkt. Alleen snap ik de plaatsing van de accu wat minder want die moet je bij R&M via de onderkant eruit halen. Dit lijkt me wat onhandig. Bij mijn Gazelle zit de accu naar boven gericht in het frame en dit is heel makkelijk. Het duurt niet meer dan letterlijk 10 seconden om de accu erin of eruit te halen. Als je de accu naar onder moet trekken om hem te verwijderen ben ik bang voor de kans op vallen.
Ja, zeker aan de prijs. En zodra iets naar wat ik altijd maar ‘lifestyle’ noem neigt, gaat de prijs op voorhand al omhoog. Ik heb overigens niets tegen lifestyle/design.
Design bepaalt dan blijkbaar dat de accu er op een bepaalde manier in zit, puur vanwege de looks. Of helemaal niet verwijderd kan worden.

Wat dat betreft moet ik vaak denken aan mijn oude fietsenmaker, jaren 80. Wat een ander tijdperk was dat. Als je toen aan hem had verteld dat Porsche fietsen zou gaan maken, een minzame glimlach, bemoedigdend schouderklopje en een glaasje kraanwater :-)

Zit nu aan een bak cappo in hippe koffietent. Net weer bij een grote fietshandel geweest. Oog viel nu op een Trek FX +2
Ook een slanke fiets, motortje in de achternaaf. En niet te duur a 2500,- Euro.
Voor mii is de fiets vooral om met al dat thuiswerken een rondje richting Bergen aan Zee te fietsen van een kilomter of 30z. Of andere tourtjes. Ff deruit voor de gemoedstoestand.

Ik check de topic later wel even op Trek en opinies daarover.

Andere keuze blijft de Victoria etouring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yosemite

[Afbeelding]

Ik had in de jaren 80 als kind een Cortina fiets. Dat heeft zeker niks met dit Cortina te maken want ik lees dat deze fabrikant in 2006 begonnen is met de productie.

[ Voor 62% gewijzigd door Yosemite op 15-03-2023 13:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matje12345
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 24-06 09:29

Ik was gister bij de fabriek van Velo de Ville. Daar heb ik de 6TY met Fazua nog eens gereden. Hij rijdt heerlijk soepel en stil. Het is echt een mooie fiets om te zien.

Dat is mooi :) want die krijg ik binnenkort geleverd (hoop ik). Heb niet proef kunnen rijden dus op het zicht gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Gizz schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 08:27:
[...]Hij heeft voor mij een erg fijne prijs/kwaliteit-verhouding en zijn voorgangers (600 en 800) hebben veel lof ontvangen in allerlei vergelijkingen. Voor mij helemaal prima voor 2x 18km :)
Ik heb ook wel een klein beetje vertrouwen in een Tenways, juist omdat de fiets erg simpel is en ze wel direct een paar (gewone) dealers hebben gevonden. Dat maakt de prijs/kwaliteit zonder meer interessant. Wat dat betreft een heel ander verhaal dan een aantal andere merken die we maar niet gaan noemen ;)

Het is een fiets van 1500,- is en er is geen magie die dat net zo goed als een Kalkhoff (oid) maakt. Maar zolang je dat beseft kan het een goede keuze zijn.

Ik deel je neiging om te checken of het budget klopt met de wens en dat men soms onnodig één van beide kanten uitwijkt (te duur of juist een te klein budget). Ook zie ik dat de standaard ketting bij voorbaat niet wordt meegenomen, juist terwijl dat een erg dure keuze is met een relatief kleine functionele impact.

Betreft de vraag van @Mejust ; het is nogal summier qua info, sowieso is 3000,- ook niet een instapprijs (al komt dat moment wel angstwekkend dichtbij). Of een Tenways voldoet is dus niet zo af te leiden uit de vraag, maar het zou kunnen.

[ Voor 8% gewijzigd door roffeltjes op 15-03-2023 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
IceTeaGX schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:37:
[...]
Gisteren wel een 65cm AEB200 kunnen testen. Gezien de configureerbaarheid van VdV, is het echter nog geen goede representatie.
Alles is gelukkig aan te passen :D

7 speed Nexus is wel heel zuinig (voor dit merk/prijsklasse), die vind ik ook niet(meer?) in hun lijst.
Ik twijfel soms wel of een ebike überhaupt wel interessant is.
Dat is altijd een goede eerste vraag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Ik vind hem erg duur, al komt dat ook omdat ik uitga van een CDN riem.

Als ik eerlijk ben neig ik voor wat kalere ebikes naar Rabeneick, ook al omdat die met Bafang motoren werken. Niet dat ik nou zo'n fan ben van Bafang, maar het is en blijft een grote speler. De Coritna motor daarentegen komt van een merk wat maar een paar jaar blijft bestaan (durf ik wel een drankje op te zetten).

Ook hebben we hier wat Rabeneick gebruikers die tevreden zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes

Ik ben heel erg benieuwd, dit is helaas iets waar ik een paar jaar voor nodig hebt voordat ik dit durf te adviseren (ligt niet aan jou of de vertegenwoordiger, maar dat zag je ook bij de initiële juichverhalen over Brose).

Stiekem ben ik nog benieuwder naar de Panasonic motor, helaas zo weinig verhalen (maar wel allemaal goed) en voor mij geen makkelijke manier om hem eens te proberen.

En als we het er toch over hebben: De Yamaha S2 heeft (binnenkort?) een productielijn in Europa, ik zou wel willen ervaren of Yamaha nu (nog) beter rijdt. Maar ook die motor is lastig te vinden, of ik moet aanpappen met een Giant dealer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Lees hier een aantal keer wat aanbevelingen voor Tenways. Naar aanleiding daarvan even de website bezocht en wat reviews bekeken. Ben erg gecharmeerd van de 800 CGO (ik houd meer van een model waar je wat meer rechtop zit).

Vond de Cowboy 4stg ook heel mooi maar ik vraag me af of dat echt dat die 1100 euro extra waard is.

Enige wat me opviel is dat de 800 CGO geschikt is voor mensen met een lengte van 1.55m - 1.90m.

Nu ben ik zelf 1.92m en vraag ik me een beetje af of die 2 cm extra verwaarloosbaar is of dat ik dat wel echt ga merken. Had al even gebeld met fietsenwinkel.nl en de medewerker vertelde me dat het wel wat kleine fietsen waren en dat ik dat wel zou kunnen merken.

Nu ga ik sowieso wel een proefrit maken voor ik tot zo'n aankoop overga uiteraard, dus ik ga dat natuurlijk ook wel zelf ervaren, maar ook dat blijft een momentopname. Dus ik ben gewoon benieuwd naar jullie ervaring, expertise of educated guess in hoeverre dat uit zal maken ;)

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@LuNaTiC ik zou je vraag ook zeker hier stellen: Tenways CGO600 (pro) & CGO800s ervaringen
Ik weet niet of alle Tenway-gebruikers, naast het Tenways-topic, ook dit topic in de gaten houden voor vragen over Tenways :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
LuNaTiC schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 13:45:
Enige wat me opviel is dat de 800 CGO geschikt is voor mensen met een lengte van 1.55m - 1.90m.

Nu ben ik zelf 1.92m en vraag ik me een beetje af of die 2 cm extra verwaarloosbaar is of dat ik dat wel echt ga merken. Had al even gebeld met fietsenwinkel.nl en de medewerker vertelde me dat het wel wat kleine fietsen waren en dat ik dat wel zou kunnen merken.
Die claim over de maatvoering is zoals wel vaker absurd. Ga maar na, dat is alsof een kleuter met een 20" fiets (120cm) weg kan op de fiets van mama 28" (1.55cm). Tenways zijn kleine fietsen (ik zie ze bij ons in de stalling), als je langer dan 180cm wordt het steeds meer proppen. 192cm lijkt me ondoenlijk en ga je sowieso je lichaam voorover kantelen. Maar zoals @Gizz zegt, er is een draad voor dit soort vragen ;)

Sowieso zit jij met een lastig probleem van lengte, zithouding en toch een kek sportief model willen. Misschien dat er iemand een suggestie heeft, maar in jouw geval wordt de stack (hoogte voorkant) wel echt een belangrijke factor. Die sportieve modellen zijn gewoon laag aan de voorkant en werken met verhogers wordt lelijk en ik vind het eng (veel krachten als je vol in je voorrem pompt).

[ Voor 4% gewijzigd door roffeltjes op 15-03-2023 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Kijk, niet wat ik wilde horen, maar wel nuttig, dank. Zal die vraag toch ook nog even in het andere topic plaatsen, just to be sure :)

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

roffeltjes schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 13:58:
[...]

Sowieso zit jij met een lastig probleem van lengte, zithouding en toch een kek sportief model willen. Misschien dat er iemand een suggestie heeft, maar in jouw geval wordt de stack (hoogte voorkant) wel echt een belangrijke factor. Die sportieve modellen zijn gewoon laag aan de voorkant en werken met verhogers wordt lelijk en ik vind het eng (veel krachten als je vol in je voorrem pompt).
Ben trouwens benieuwd of hier iemand dan toch suggesties heeft voor vergelijkbare fietsen met alle features die jij noemt, voor iemand met mijn lengte. Bestaat het wel? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruimzicht
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-07 15:39
Tommie12 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 19:30:
[...]
En deze dan: https://lekkerbikes.com/n...erdam-gt-enviolo-ct-ebike. Nu dankzij (tijdelijk?) € 400,- korting onder de € 3.000,-. Erg fijne fiets én prima klantenservice kan ik uit ervaring zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Ruimzicht schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 15:36:
[...]

En deze dan: https://lekkerbikes.com/n...erdam-gt-enviolo-ct-ebike. Nu dankzij (tijdelijk?) € 400,- korting onder de € 3.000,-. Erg fijne fiets én prima klantenservice kan ik uit ervaring zeggen.
Bafang motor (niet slecht, maar het is geen Bosch), en ze zetten er de goedkoopste Enviolo City in.
Wat remmen betreft spreken ze geen merknaam uit... Ze zeggen enkel "premium" remmen, wat dat ook moge betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:24
jimh307 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 06:21:
[...]
Alleen snap ik de plaatsing van de accu wat minder want die moet je bij R&M via de onderkant eruit halen. Dit lijkt me wat onhandig.
Dat lijkt niet onhandig. Dat is onhandig. Ik heb de Charger 3 waarbij de accu inderdaad aan de onderzijde in de fiets geplaatst moet worden. Zelfs na bijna 2 jaar is het regelmatig nog wat prutsen om de accu er goed in te krijgen.
De accu valt overigens niet uit het frame. Er zit nog een klem op de accu. Na het omdraaien van de sleutel komt de accu gedeeltelijk los uit het frame. Daarna de ontgrendeling indrukken en de accu valt in je hand. De accu zal dus niet zo snel op de grond vallen. Onmogelijk is dit niet.
Deze vergrendeling is vanuit Bosch geleverd, Het zit verwerkt in de accu behuizing.

De R&M Nevo 3 is de technische gelijke lage instapvariant van de Charger 3 met een meer rechtop zit.
Deze heeft de accu wel aan de bovenzijde zitten. Mijn vrouw heeft deze fiets. Bij deze fiets plof je de accu zo in het frame.

[ Voor 20% gewijzigd door Athome op 15-03-2023 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
Mijn KOGA PACE heeft de accu ook aan de onderzijde zitten. Daardoor is het frame wel mooi symmetrisch en de accu netter verstopt, maar eruit halen is wel vrij lastig.. gelukkig hoeft die er bij mij niet uit (geïsoleerde garage) dus vandaar dat dat geen probleem vond, maar handig is anders..

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Karl
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:55
Ik heb destijds mijn zoektocht grotendeels gebaseerd op het frame design, een criterium daarvan was dat de batterij er makkelijk uit kon (koude/hete garage).
Bij mijn bergamont gaat ie er langs de zijkant uit, een pak makkelijker dan dat je steeds onder je fiets moet zitten rommelen.
Ik merk alleen wel dat het terug plaatsen van de batterij een beetje moeilijker gaat, ik moet er altijd stevig tegen duwen om het accuslot dicht te krijgen, geen idee of dat normaal is of niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Bij de Gazelle Ultimate is het heel makkelijk om de accu eruit te halen. Accu aan de bovenkant van de schuine buis. Sleutel om en de accu komt er al gedeeltelijk uit en kun je hem zo oppakken en meenemen. Het erin zetten is ook heel makkelijk. Accu goed positioneren, slotje openhouden en er in drukken tot klik en het is klaar. Sneller dan deze tekst schrijven.
De Gazelle heeft geen afdekplaat want die zit al op de accu zelf. Ook de contactpunten onder waar de accu invalt zit was los, maar dat hoort zo want dan pakt deze hem altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
  • Laatst online: 18:07
Mijn vriendin en ik verwachten binnenkort een eerste kleintje.
Wouden nu graag een elektrische fiets kopen, voor haar, uiteraard moet die fiets de kleine minstens enkele jaren kunnen meedragen.

Hier in de lokale fietsenshop staat een Dutch ID Wave 50, fietst goed en is binnen ons budget.
De batterij zit achter op de bagagedrager.

Is het verstandiger om een fiets te kopen met de batterij meer vooraan in het frame? Wetende dat de kleine achterop gaat? Of maakt dat eigenlijk niet zo heel veel uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Breezz schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 19:22:
Wouden nu graag een elektrische fiets kopen, voor haar, uiteraard moet die fiets de kleine minstens enkele jaren kunnen meedragen.

Hier in de lokale fietsenshop staat een Dutch ID Wave 50, fietst goed en is binnen ons budget.

Is het verstandiger om een fiets te kopen met de batterij meer vooraan in het frame? Wetende dat de kleine achterop gaat? Of maakt dat eigenlijk niet zo heel veel uit?
Gefeliciteerd.

Je kind kan vanaf ongeveer 9 maand (wanneer hij stevig zit) tot bijna 2 jaar in een voorzitje. Daarna moet hij achterop. Maar rond die tijd kan hij ook al bijna kleine stukjes op een driewieler.

Een kinderzitje achterop mét accu kan wel (vandaag toevallig gemonteerd in onze werkplaats), maar is niet ideaal. Het is wat veel hoog geplaatst gewicht. Je voelt het flink als je de fiets vast hebt. Je moet dan geen tassen erbij plaatsen. Of kleine tasjes (zoeken wat überhaupt past) waar je geen gewicht in doet.

Gebruik je hem dagelijks voor naar de opvang, dan zou ik voor een accu in het midden gaan. Gebruik je hem in die korte tijd rond de 2 jaar alleen af en toe eens? Tsja, dan kan dit best voor die paar maandjes. Mooier is accu in het midden.

Mooie prima fiets verder. Accu in het midden kost vaak net iets meer, dus ik snap het dilemma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT
  • Laatst online: 21:29

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Zelf heb ik eerst een simpel voorzitje gebruikt en daarna overgegaan op een 'zadel-op-stang' principe.
Dan heb je namelijk juist profijt van een accu achterop.
Gebruik deze nog steeds (oudste is 4jr inmiddels)
Vriendin heeft later een fiets gekocht, een tenways, daar zit accu dus in de stang en gebruikt een achterzitje, maar daar zit de jongste in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yosemite
Breezz schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 19:22:

Bij mijn Dutch ID Phantom kon geen fietsstoeltje aan de zadelbuis bevestigd worden omdat de buizen van het frame niet rond maar hoekig zijn, dat zou niet goed vast blijven zitten. De Wave lijkt op de foto’s ook geen ronde buis te hebben.

De bagagedrager kon ook maar 15 kg aan, maar er was gelukkig wel een upgrade set om het draagvermogen te verhogen naar 25 kg. Dus ik heb toen een stoeltje gekocht die op de bagagedrager gemonteerd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bla65
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15-07 22:03
Thalaron schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 18:47:
Mijn KOGA PACE heeft de accu ook aan de onderzijde zitten. Daardoor is het frame wel mooi symmetrisch en de accu netter verstopt, maar eruit halen is wel vrij lastig.. gelukkig hoeft die er bij mij niet uit (geïsoleerde garage) dus vandaar dat dat geen probleem vond, maar handig is anders..
Mijn R&M Charger 4 heeft hem ook nog aan de onderkant. Niet superhandig (maar ook niet onoverkomelijk), ik vind het wel prettig dat hij niet met zo'n open accubak aan de bovenkant buiten staat als ik hem op mijn werk oplaadt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botn
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22-07 11:03
@Ruimzicht ik overweeg om de amsterdam GT te kopen maar vind er niet zo veel reviews over. bepaalde zaken waar je meer/minder tevreden over bent?

ik rij nu met een riese & muller cruiser, maar na 30.000 km is die wel stilaan op. ik heb vooral veel werk met mijn ketting, dus een riem zou ik heel fijn vinden. de enviolo die ik daarop heb vind ik super, dus wou ik deze graag opnieuw.

mijn kernselectie is daardoor een veloretti ace of een lekker amsterdam GT. ik keek ook naar een canyon procede:on 7 AL, maar dan wordt het snel duur (en misschien een net iets te sportieve zit). omdat de lekker een verstelbaar stuur heeft, hoop ik daar confortabeler mee te zijn - ik had graag eens een testrit gedaan, maar niet evident vanuit België.

graag hoor ik jou ervaringen, en eventueel ook wat foto's - afgaand op de foto's die ik online vind is de geometrie van de fiets al héél vaak veranderd, de buis met de batterij lijkt tegenwoordig bvb een stuk dikker. ik vind het moeilijk om in te schatten hoe de fiets er nu écht uit gaat zien...

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruimzicht
Tommie12 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 15:58:
[...]
Bafang motor (niet slecht, maar het is geen Bosch), en ze zetten er de goedkoopste Enviolo City in.
Wat remmen betreft spreken ze geen merknaam uit... Ze zeggen enkel "premium" remmen, wat dat ook moge betekenen.
Ik kan alleen uit eigen ervaring spreken en ben erg tevreden over de Bafang middenmotor. Wat vind je zoveel beter aan een Bosch? Zelfde vraag heb ik eigenlijk voor de Enviolo naaf: ik vind hem erg prettig en voelt degelijk aan. Maar ik ben nieuwsgierig naar je (technische) onderbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Laatst online: 23:51

ST10©DE

Dus.............

botn schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 10:43:
@Ruimzicht ik overweeg om de amsterdam GT te kopen maar vind er niet zo veel reviews over. bepaalde zaken waar je meer/minder tevreden over bent?

ik rij nu met een riese & muller cruiser, maar na 30.000 km is die wel stilaan op. ik heb vooral veel werk met mijn ketting, dus een riem zou ik heel fijn vinden. de enviolo die ik daarop heb vind ik super, dus wou ik deze graag opnieuw.

mijn kernselectie is daardoor een veloretti ace of een lekker amsterdam GT. ik keek ook naar een canyon procede:on 7 AL, maar dan wordt het snel duur (en misschien een net iets te sportieve zit). omdat de lekker een verstelbaar stuur heeft, hoop ik daar confortabeler mee te zijn - ik had graag eens een testrit gedaan, maar niet evident vanuit België.

graag hoor ik jou ervaringen, en eventueel ook wat foto's - afgaand op de foto's die ik online vind is de geometrie van de fiets al héél vaak veranderd, de buis met de batterij lijkt tegenwoordig bvb een stuk dikker. ik vind het moeilijk om in te schatten hoe de fiets er nu écht uit gaat zien...
Kan je m niet (laten) ombouwen naar een riem?

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ruimzicht
botn schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 10:43:
Ik zocht een fiets met min of meer "standaard" componenten die bovendien niet afhankelijk is van een app en met een hippe, mooie uitstraling. Zo belandde ik bij LekkerBikes. Het verhaal sprak me aan en de kleinschaligheid in de winkel (in Amsterdam) ook. Vriendelijke mensen die benadrukten dat klanttevredenheid erg belangrijk voor ze is. Ze willen een kwalitatief goede fiets leveren met componenten waar elke fietsenmaker mee overweg kan, tegen een eerlijke prijs. Verder rijdt de fiets gewoon erg goed, ik heb er geen enkel probleem mee gehad (behalve piepende remblokjes na een regenbui - daar moet ik nog iets mee). Verder is hij beschikbaar in verschillende frame maten, dat vond ik ook een pré: een Veloretti of een VanMoof passen niet bij mijn lengte van 1,90M. En hij ziet er goed uit, vind ik ook belangrijk. Ik heb de zwaardere accu er bij genomen, vooral om een reden die ik hier niet mag bespreken >:)
De traploze versnellingsnaaf is erg prettig in gebruik en een groot voordeel t.o.v. de Amsterdam +.
De geometrie van de productiemodellen is volgens mij niet veranderd, maar ik snap wat je bedoelt. Ik vermoed dat ze op hun website een aantal foto's van prototypes of pre-productiemodellen hebben gebruikt, beetje rommelig maar het is een relatief klein bedrijf. De buis onder het zadel ik wat dikker dan op een aantal foto's te zien is, maar dat maakt hem juist wat robuuster om te zien.

Hier een foto van mijn fiets (zadel staat nog niet optimaal):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DfUsCbe_S1Zs_TflRJ1wmmrE68Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/613hk9z2Ot4hjF1cfdzIxK4z.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is dus het grotere 60cm frame. Ik heb het voorrek als optie (handig in de praktijk!), een ringslot voor de verzekering en een vouwslot omdat dat beter voelt in Amsterdam.
Recent heeft de GT een upgrade/facelift gehad, maar dat heeft geen grote gevolgen: cable management vanaf het stuur naar het frame is wat verbeterd en een andere koplamp volgens mij. Ik heb nog het model vóór de facelift. Het frame en accu zijn ongewijzigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
Ondertussen al veel fijne fietskilometers gemaakt.
Enig probleem is het zadel, na fietsen kan ik bijna niet afstappen vanwege stuit pijn.
Daarna na fietsen is zitten echt oncomfortabel.
Nu dus echt op zoek naar een zadel waar ik wel goed op zit.
Zal dus echt iets moeten zijn wat het stuitje ontlast denk ik.

Herkent iemand dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Roos79 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 12:57:
Ondertussen al veel fijne fietskilometers gemaakt.
Enig probleem is het zadel, na fietsen kan ik bijna niet afstappen vanwege stuit pijn.
Daarna na fietsen is zitten echt oncomfortabel.
Nu dus echt op zoek naar een zadel waar ik wel goed op zit.
Zal dus echt iets moeten zijn wat het stuitje ontlast denk ik.

Herkent iemand dit?
Maak dit vooral bekend aan je fietsenmaker. Wat ook vaak kan helpen is een iets meer sportieve zit. Er zijn veel zadels te koop en een beetje fietsenmaker zal een meting doen.
Wat je niet moet doen is zo doorfietsen.

Succes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matje12345
Mijn VdV 6TY levering is helaas uitgesteld (besteld 4 november), wegens leveringsproblemen onderdelen.
Bepaalde onderdelen niet op tijd geleverd en ook nog niet precies bekend wanneer de onderdelen wel geleverd worden. Had zelf gedacht dat het onderdelen probleem inmiddels wel wat opgelost was..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Ruimzicht schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 12:13:
[...]

Ik kan alleen uit eigen ervaring spreken en ben erg tevreden over de Bafang middenmotor. Wat vind je zoveel beter aan een Bosch? Zelfde vraag heb ik eigenlijk voor de Enviolo naaf: ik vind hem erg prettig en voelt degelijk aan. Maar ik ben nieuwsgierig naar je (technische) onderbouwing.
Bosch is gewoon heel goed in het geven van een zeer soepel rijgevoel. De motoren zijn zeer betrouwbaar, je leest amper iets over motoren die defect gaan, ook na langere tijd en intensief gebruik.

Ik ben ook tevreden over de Enviolo, maar ik heb de 380 versie. De city versie kan minder koppel aan, en natuurlijk is de overbrengingsverhouding instelbaar binnen een kleiner bereik. Voor de stad prima, maar een stevige helling gaat wat minder omdat je kleinste versnelling wat te groot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
matje12345 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 19:09:
Mijn VdV 6TY levering is helaas uitgesteld (besteld 4 november), wegens leveringsproblemen onderdelen.
Bepaalde onderdelen niet op tijd geleverd en ook nog niet precies bekend wanneer de onderdelen wel geleverd worden. Had zelf gedacht dat het onderdelen probleem inmiddels wel wat opgelost was..
Welke delen?

Ik heb een keer ervaren dat VdV laat weten welk deel en we met die verwisselen het stel fietsen snel geleverd kregen. Was toen de Nexus 5, verwisselt voor Enviolo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roos79
jimh307 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:21:
[...]

Maak dit vooral bekend aan je fietsenmaker. Wat ook vaak kan helpen is een iets meer sportieve zit. Er zijn veel zadels te koop en een beetje fietsenmaker zal een meting doen.
Wat je niet moet doen is zo doorfietsen.

Succes :)
Dank voor je reactie!
Ben alleen bang dat het niet de houding is, mijn stuitje is echt het probleem lijkt het.
Moet dus echt een zadel gaan vinden wat het stuitje vrij legt.
Zo kwam ik deze tegen wel echt een duur ding maar als het helpt en ik pijn vrij kan fietsen.
Selle Bassano Fietszadel (Stuitjeszadel) Modular Ergo E-City
https://www.ismseat.nl/se...-modular-ergo-e-city.html

[ Voor 3% gewijzigd door Roos79 op 16-03-2023 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geim
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:51
Tommie12 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 20:04:
Bosch is gewoon heel goed in het geven van een zeer soepel rijgevoel. De motoren zijn zeer betrouwbaar, je leest amper iets over motoren die defect gaan, ook na langere tijd en intensief gebruik.
Ik vind de Performance Line CX van Bosch wel redelijk rumoerig. De Active Line Plus is een stuk stiller (Koga Pace B10 vs Koga E-Nova). Al moet ik eerlijk toegeven dat de Pace B10 na ruim 2.000 km wel wat stiller is geworden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
Roos79 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 22:15:
[...]

Dank voor je reactie!
Ben alleen bang dat het niet de houding is, mijn stuitje is echt het probleem lijkt het.
Moet dus echt een zadel gaan vinden wat het stuitje vrij legt.
Zo kwam ik deze tegen wel echt een duur ding maar als het helpt en ik pijn vrij kan fietsen.
Selle Bassano Fietszadel (Stuitjeszadel) Modular Ergo E-City
https://www.ismseat.nl/se...-modular-ergo-e-city.html
@jimh307 zijn advies om eerst langs je fietsenmaker te gaan is een goede. Daar krijg je waarschijnlijk een voordeliger zadel, waarbij de meeste goede zadels ook nog iets duurzamer zijn dan het model dat jij noemt. Bijvoorbeeld een Selle Royal Respiro, of iets vergelijkbaars van een ander goed merk.

Het is zelfs gebruikelijk voor een goede fietsenwinkel om je wat te geven voor je oude zadel retour, en om je nieuwe zadel ook na uitproberen eventueel weer terug te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Geim schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 07:44:
[...]

Ik vind de Performance Line CX van Bosch wel redelijk rumoerig. De Active Line Plus is een stuk stiller (Koga Pace B10 vs Koga E-Nova). Al moet ik eerlijk toegeven dat de Pace B10 na ruim 2.000 km wel wat stiller is geworden.
De CX maakt inderdaad duidelijk geluid maar de vraag is hoeveel je er aan stoort. Dat is zeer subjectief. Ik dat de plaats van de motor (door frame geometrie) zelfs nog bepalend is, hoe je het geluid ervaart.
Als je de motor wat verder naar achteren ligt (meestal door een voorover zit-houding), zal deze waarschijnlijk minder als hinderlijk ervaren worden. Het zijn minimale verschillen maar iedereen ervaart de grens van hinderlijk/storend/duidelijk waarneembaar anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Geim schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 07:44:
[...]

Je bent niet de enige die vindt dat de CX meer lawaai maakt.
Feit is dat je voor gewone tourritjes (zelfs met een gravel of zandpad) genoeg hebt aan de de Active Line Plus of Performance line.
De CX is er vooral gekomen voor de mountainbikers en eventueel cargo bikes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Foxhill schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 08:30:
[...]

@jimh307 zijn advies om eerst langs je fietsenmaker te gaan is een goede. Daar krijg je waarschijnlijk een voordeliger zadel, waarbij de meeste goede zadels ook nog iets duurzamer zijn dan het model dat jij noemt. Bijvoorbeeld een Selle Royal Respiro, of iets vergelijkbaars van een ander goed merk.

Het is zelfs gebruikelijk voor een goede fietsenwinkel om je wat te geven voor je oude zadel retour, en om je nieuwe zadel ook na uitproberen eventueel weer terug te nemen.
Een zadel is dan ook heel persoonlijk. Ik heb het zadel van mijn Gazelle Ultimate ook verruild voor een Qwic zadel. Eerst gleed ik altijd naar voren en daarop heb ik het zadel zo'n 10 graden naar achteren gezet zodat ik er niet meer afglijd. Dus de neus van het zadel 10 graden naar boven kantelen. Dit maakt een groot verschil en nu zit ik ook met mijn zitbotjes en niet op mijn perineum. Een enkele afstelling helpt niet voldoende. Ik ga dan met een setje inbussleutels fietsen en dan stel ik telkens mijn zadel iets bij om zo een optimale zithouding te verkrijgen. Mijn zit is dan ook vrij sportief. Zo heb ik mijn stuur ook zo laag als de fiets het toelaat.

@Roos79 Wellicht zoals @Foxhill zegt hoeft een zadel niet zo heel duur te zijn, maar het moet je wel goed passen en een zitmeting is iets wat ik je aanraad. Je kunt beter iets te veel betalen dan pijn aan het staartbeen hebben want dat vergalt het fietsen behoorlijk en dat is het niet waard. Vrouwen hebben over het algemeen een net wat breder zadel nodig. Hun zitbotjes staan doorgaans wat verder uit elkaar. Bij mij is dit 11-12 cm.

@Tommie12 Bosch heeft zeker een uitstekende staat van dienst en dat niet alleen, ze staan ook een accurevisie toe en de motoren zijn gewoon te reviseren. Dit maakt het erg duurzaam en met de aankoop van een Bosch systeem speel je aardig op safe. Mijn Active line plus is nagenoeg stil en ik hoor hem alleen heel zachtjes als de motor alle zeilen moet bijzetten (dijk op met desnoods flink tegenwind). Doorgaans is de motor volledig stil.

@Ruimzicht Al zijn de onderdelen net wat goedkoper, het is wel een degelijke fiets en een hele mooie. Nu is Bafang niet meteen slecht en je kunt er lang mee doen, maar het zal net wat sneller slijten al is niet niet echt noemenswaardig. Het is géén Chinese rommel. Hoe goed repareerbaar een Bafang systeem is weet ik niet. Niet iedereen heeft een megabudget te besteden en als jij er blij mee bent is dat helemaal een dikke prima.

Over een Chinees gesproken. Een zeer budget modelletje. Ik kan je een plaatje niet onthouden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IpW0IeQPFxsOZLpc3-Ax3dUYoQQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GsBa6FtSmeQKWvOOHjiHBMU7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geim
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:51
Tommie12 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 09:35:
[...]

Je bent niet de enige die vindt dat de CX meer lawaai maakt.
Feit is dat je voor gewone tourritjes (zelfs met een gravel of zandpad) genoeg hebt aan de de Active Line Plus of Performance line.
De CX is er vooral gekomen voor de mountainbikers en eventueel cargo bikes.
Zoals @Athome al zegt is het zeer subjectief. Ik heb expres het woord lawaai niet gebruikt omdat ik dat een te negatieve lading vind hebben.
Mijn e-MTB had al een CX, dus ik wist wat ik kon verwachten van de CX op mijn Koga. Waarom dat toch een CX? Omdat ik de Pace B10 gewoon een mooie fiets vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matje12345
Foxhill schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 20:27:
[...]

Welke delen?

Ik heb een keer ervaren dat VdV laat weten welk deel en we met die verwisselen het stel fietsen snel geleverd kregen. Was toen de Nexus 5, verwisselt voor Enviolo.
@Foxhill

Heb het nagevraagd en gaat helaas om het Fazua systeem :'(
Geen alternatief mogelijk dus. Wel vervelend dat er ook geen leverdatum bekend is dus wie weet hoe lang het nog gaat duren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
Ruimzicht schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 12:13:
[...]

Bafang rijdt minder lekker dan Yamaha en Bosch, waarbij ik Bosch nu wel het prettigste vindt. Qua efficentie/verbruik wint Yamaha het dik. Bosch is (performance line en lager) erg stil, Bafang ruist een beetje, Yamaha heeft een duidelijke "huil". Kortom Bafang is geen ramp, alles went, maar Bosch is merkbaar beter... waar je dan weer voor betaalt.

Betreft Enviolo, sommigen vinden het fijn, anderen vinden het vreselijk. Nadelen:

- Fietsgevoel, ik vind ze nog steeds stroperig aanvoelen
- Ineffcient, je verliest toch wel veel actieradius tegenover een derailleur (of Rohloff)
- Ze kunnen niet tegen zware belasting (gaan ze slippen). Denk dan vooral aan heuvels, in Nederland niet zo snel een issue. Maar je kan als je met heel veel vracht rijdt dit ook op een steil talud meemaken).ANWB gebruikt ze niet meer in hun reparatie bakfietsen (die zijn dan ook serieus zwaar). Aangezien ik toch wel meerdere motoren heb opgeblazen op bruggen/taluds/heuvels is een Enviolo voor mij persoonlijk ook daarom geen optie.

[ Voor 7% gewijzigd door roffeltjes op 18-03-2023 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-07 23:04

rik

Zie topic-warning, het bespreken van technieken om de wettelijk verplichte snelheidsbegrenzer uit te schakelen is niet toegestaan!

[ Voor 86% gewijzigd door deepbass909 op 19-03-2023 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik

rik

Weet iemand of de BMS van een Qwic batterij een reset procedure kent? Mijne is van nieuwe cellen voorzien, en daarbij gelijk wat geupgrade, maar ook na twee keer volledig opladen en platrijden heeft de BMS nog niet geherkalibreerd. Ofwel, ik rij gewoon tientallen kilometers door op een zogenaamd 0% accu :’)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Dat resetten van de BMS is toch de taak van het bedrijf die de nieuwe cellen in je accu plaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
rik schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 22:57:
Bafang rijdt prima hoor, tenminste de m400 lijn wel. *knip*
Als je een motor illegaal moet opvoeren om hem prettig te laten rijden maakt wel duidelijk dat Bafang nog niet op het niveau van Bosch en Yamaha staat waar dit soort fratsen niet nodig zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door deepbass909 op 19-03-2023 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:06
roffeltjes schreef op zondag 19 maart 2023 @ 09:53:
... duidelijk dat Bafang nog niet op het niveau
Waarschijnlijk gaat het nog om de oudere uart versie, want de M400 is er één die net voor de overgangsfase naar Canbus is geïntroduceerd.
Met de M420 (canbus) zal dit mi niet meer kunnen, maar tgv de andere controller tevens een ander gedrag kunnen hebben.
Daarom alle Bafang motoren onder één noemer plaatsen is niet de manier. Net als Bosch en co. hebben de verschillende Bafang motoren hun eigen karakter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:38
roffeltjes schreef op zondag 19 maart 2023 @ 09:53:
[...]

Als je een motor illegaal moet opvoeren om hem prettig te laten rijden maakt wel duidelijk dat Bafang nog niet op het niveau van Bosch en Yamaha staat waar dit soort fratsen niet nodig zijn.
Ik herken wel wat @rik zegt: Bafang bouwt de ondersteuning wat abrupter af dan oa Bosch. Met mijn vorige fiets (Bafang en Nuvinci/Enviolo) voelt het dan echt of je tegen een muur aanfietst. Met de begrenzing iets hoger, kom je (in mijn geval in ondersteuningsstand 3) rond de 26km/u in een natuurlijke balans. De M400 moter is overigens al uitgefaseerd, dus misschien doet de opvolger dat van zichzelf al beter.
Bij mijn huidige fiets (Bosch +Nexus) fiets ik meestal in de tourstand. Daar vind ik het juist jammer dat de begrenzer in de tourstand eerder afbouwt dan in de powerstand. Afhankelijk van de wind houdt het rond de 23.5 km/u (gps) wel op. Ik merk dat ik nu één de langzaamste e-bikers ben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
Iemand vroeg wat sommige mensen tegen Bafang en Enviolo hebben en dat wordt hier nu door jou (@dennisfr goed uitgelegd ;)

Nogmaals, Bafang, en zeker Enviolo zijn binnen hun segment/doelgroep gewoon prima producten. Het is voor mensen alleen heel lastig (onmogelijk, je moet het ervaren) om dit op papier te beoordelen. En dan is het verschil tussen Bafang en Bosch makkelijker uit te leggen dan iets abstracts als het rijgevoel van Enviolo.

En we komen zo toch weer een beetje terug op het wat conservatieve advies dat ik (en anderen) geven. Het prijsverschil tussen Bafang en Bosch is op dat punt voor mij gewoon niet groot genoeg om dan opeens een klein fietsmerk met beperkte support aan te raden.

Verder zullen mensen die me kennen weten dat ik niet zomaar kleine merken af fik, je zal mij niet snel iets slechts horen zeggen over Lekker (of Tenways), dan moet je het toch echt zo bont maken als VM/Veloretti.

[ Voor 13% gewijzigd door roffeltjes op 19-03-2023 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik

rik

dennisfr schreef op zondag 19 maart 2023 @ 10:25:
[...]

Ik herken wel wat @rik zegt: Bafang bouwt de ondersteuning wat abrupter af dan oa Bosch. Met mijn vorige fiets (Bafang en Nuvinci/Enviolo) voelt het dan echt of je tegen een muur aanfietst. Met de begrenzing iets hoger, kom je (in mijn geval in ondersteuningsstand 3) rond de 26km/u in een natuurlijke balans. De M400 moter is overigens al uitgefaseerd, dus misschien doet de opvolger dat van zichzelf al beter.
Bij mijn huidige fiets (Bosch +Nuvinci) fiets ik meestal in de tourstand. Daar vind ik het juist jammer dat de begrenzer in de tourstand eerder afbouwt dan in de powerstand. Afhankelijk van de wind houdt het rond de 23.5 km/u (gps) wel op. Ik merk dat ik nu één de langzaamste e-bikers ben.
Betreft inderdaad een fiets uit 2017 (Qwic mn7) die ik nog dagelijks rij.
Ik heb nooit een Nuvinci gehad, wel altijd benieuwd naar geweest :-)

[ Voor 13% gewijzigd door rik op 19-03-2023 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik

rik

Athome schreef op zondag 19 maart 2023 @ 00:21:
Dat resetten van de BMS is toch de taak van het bedrijf die de nieuwe cellen in je accu plaatst.
Dat weet ik dus niet, is dat zo (bij een Qwic accu) of herkalibreert de BMS zichzelf?
Als iemand weet hoe ik zelf de BMS kan aangeven dat ie zich opnieuw moet inleveren, graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vriend
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 19-07-2024
Zijn er modellen die ik over het hoofd zie?

Ik zoek een e-bike zonder veel fratsen. Zal voornamelijk in de stad gebruikt worden dus single speed is prima. Hoef geen ultra fancy design maar het oog wil natuurlijk ook wat! Belangrijk punt is dat ik bijna 2m lang ben dus de beschikbaarheid van een grote maat is belangrijk voor mij. Riemaandrijving is ook een pré, evenals een uitneembare accu. Budget zo rond de 2500.

Heb deze modellen in beeld:

Lekker bikes Amsterdam+
Op gereden. Mooie fiets! Vind alleen het systeem met de 5 ondersteuningsniveaus niet ontzettend handig. In stand 2 kom je bijvoorbeeld moeilijk tot een hoge snelheid. Lijkt me ook niet geweldig voor de accuprestaties. Wellicht is het een kwestie van wennen.

Tenways CGO600 pro
Ook op gereden. Oogt wat goedkoper dan de Lekker, bijvoorbeeld het vreemde brede stuur en de handvatten. Ze hadden alleen het L model in de winkel en niet de XL dus m’n beeld van de zithouding is niet ideaal. Wel vond ik zo op het eerste gezicht de ondersteuning wat natuurlijker overkomen dan bij de Lekker.

Corrina e-lett
Deze is net op de markt begrijp ik maar ziet er interessant uit. Mooi design. Wel jammer van de niet-uitneembare accu.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thalaron
@Vriend ik denk dat de combinatie riemaandrijving / fijne fiets en design met een budget van 2500 euro niet echt samengaan..

Ik begrijp dat het oog wat wilt, maar gelet op je lijstje vermoed ik dat je het design boven comfort plaatst, echter hier niet echt op wilt inleveren.

De goedkoopste E-Bike van Batavus (framemaat tot 65) met riemaandrijving kost €3699,- en Sparta begint bij € 2.199,- (accu in bagagedrager tot maat 65) of € 3.199,- indien je de accu in het frame wilt (tot maat 61).

Nu zijn dit geen designmerken en hebben ze versnellingen e.d., echter lijkt mij € 2.500 dus wat aan de krappe kant om al je wensen af te tikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b.akkes
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:08
Vriend schreef op zondag 19 maart 2023 @ 23:59:
Corrina e-lett
Deze is net op de markt begrijp ik maar ziet er interessant uit. Mooi design. Wel jammer van de niet-uitneembare accu.
Ik ben momenteel naar eenzelfde soort fiets op zoek. Eventueel zou je ipv de e-lett ook de Cortina e-blau kunnen overwegen. Ik vind het een mooie fiets met uitneembare accu. Met versnellingen in de achternaaf voor ongeveer dezelfde prijs als de e-lett.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Thalaron schreef op maandag 20 maart 2023 @ 01:17:
@Vriend ik denk dat de combinatie riemaandrijving / fijne fiets en design met een budget van 2500 euro niet echt samengaan..
2500 wordt heel snel de instap prijs voor a merken met met middenmotor, alleen al vanwege de inflatie.

Betreft de vragensteller; omdat je buiten de meest verkochte maten valt ben je voor budget merken geen echte doelgroep (ze draaien op massa). Je zal dus al snel gedrongen en diep op de fiets komen te zitten

Ik adviseer je (@Vriend)dus ook om na te denken over je wensen en je budget. Je wil eigenlijk voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vriend
roffeltjes schreef op maandag 20 maart 2023 @ 07:53:
[...]

Ik adviseer je (@Vriend)dus ook om na te denken over je wensen en je budget. Je wil eigenlijk voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.
Natuurlijk, wie wil dat niet ;).

Ik begrijp de beperkingen van mijn budget. Het is ook geen harde grens maar ik ga er liever niet overheen. Ook de riemaandrijving is zoals ik zei een pré, geen absolute must. Ik besef natuurlijk dat ik ergens water bij de wijn moet doen, dan wel bij de onderdelen, dan wel de prijs. Belangrijkste is de betrouwbaarheid, generieke onderdelen en de maat.

Nu zag ik bijvoorbeeld de Union e-lite h8 nu in de aanbieding voor 2100. Dat lijkt me voor mijn wensen ook een prima fiets toch? Moet alleen even een rondje maken om te zien of de framemaat 61 voldoende is.
Thalaron schreef op maandag 20 maart 2023 @ 01:17:
@Vriend
Ik begrijp dat het oog wat wilt, maar gelet op je lijstje vermoed ik dat je het design boven comfort plaatst, echter hier niet echt op wilt inleveren.
Zolang het er niet uit ziet als een seniorenfiets vind ik het prima! Een accu tegen het frame aan is bijvoorbeeld geen probleem. Ben alleen een beetje allergisch voor die modellen met een accu in de bagagedrager.
b.akkes schreef op maandag 20 maart 2023 @ 07:09:
[...]
Ik ben momenteel naar eenzelfde soort fiets op zoek. Eventueel zou je ipv de e-lett ook de Cortina e-blau kunnen overwegen. Ik vind het een mooie fiets met uitneembare accu. Met versnellingen in de achternaaf voor ongeveer dezelfde prijs als de e-lett.
Dank! Deze kende ik niet. Ziet er ook interessant uit inderdaad.

[ Voor 35% gewijzigd door Vriend op 20-03-2023 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Vriend schreef op maandag 20 maart 2023 @ 08:51:
[...]

Natuurlijk, wie wil dat niet ;).

Ik begrijp de beperkingen van mijn budget. Het is ook geen harde grens maar ik ga er liever niet overheen. Ook de riemaandrijving is zoals ik zei een pré, geen absolute must. Ik besef natuurlijk dat ik ergens water bij de wijn moet doen, dan wel bij de onderdelen, dan wel de prijs. Belangrijkste is de betrouwbaarheid, generieke onderdelen en de maat.

Nu zag ik bijvoorbeeld de Union e-lite h8 nu in de aanbieding voor 2100. Dat lijkt me voor mijn wensen ook een prima fiets toch? Moet alleen even een rondje maken om te zien of de framemaat 61 voldoende is.

[...]

Zolang het er niet uit ziet als een seniorenfiets vind ik het prima! Een accu tegen het frame aan is bijvoorbeeld geen probleem. Ben alleen een beetje allergisch voor die modellen met een accu in de bagagedrager.
Ik vind dat die Union er dus wel als een seniorenfiets uit ziet.. 8) (zal wel aan mij liggen)
Verder is het allemaal een beetje "net niet".
Zwakste Shimano motor met 40 Nm, batterij van 400 Wh, en hydraulische VELG remmen.

Met generieke onderdelen zit je wel goed, alleen die remmen zou ik niet willen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• toffegast
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 25-04-2023
Dit weekend de knoop doorgehakt en een E-bike besteld

- Specialized Turbo Como 4.0 IGH
- 70Nm / 710Wh / Enviolo manueel / riemaandrijving / verende zadelpen / geschikt voor maximum gewicht van 136kg exclusief het gewicht van de fiets.

Mede door de combinatie van stevige prijsverlaging (van 5000 € naar 4000 € een week geleden) en de mogelijkheid tot leasen via werkgever op het eerste zicht ook een mooie deal. Ook nog eens kunnen testen en voelde goed aan.

Dealer heeft goede reputatie en op amper 4km van huis.

[ Voor 5% gewijzigd door toffegast op 20-03-2023 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
@Vriend kijk eens bij Giant. Die hebben relatief goedkope instappers die ze ook in XL aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
toffegast schreef op maandag 20 maart 2023 @ 09:19:
Dit weekend de knoop doorgehakt en een E-bike besteld

- Specialized Turbo Como 4.0 IGH

Dealer heeft goede reputatie en op amper 4km van huis.
Ik ben benieuwd naar je ervaringen, hou ons op de hoogte! Specialized maakt qua race en mtb topfietsen, maar je ziet ze hier niet vaak voorbij komen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benefit
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20-03-2023
Ik heb zo'n 'seniorenfiets'. Tot nu toe 8300 km zonder problemen. 40 nm is meer dan voldoende voor het vlakke Nederland. Remmen doen het uitstekend en piepen niet. Fiets is robuust en afgezien van de accu op de framebuis vind ik het qua looks ook een van de betere fietsen. Kabels mooi weggewerkt, Nexus 8 en Gates riem En dat voor minder dan 2500 euro.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Vriend schreef op zondag 19 maart 2023 @ 23:59:
Zijn er modellen die ik over het hoofd zie?

Ik zoek een e-bike zonder veel fratsen. Zal voornamelijk in de stad gebruikt worden dus single speed is prima. Hoef geen ultra fancy design maar het oog wil natuurlijk ook wat! Belangrijk punt is dat ik bijna 2m lang ben dus de beschikbaarheid van een grote maat is belangrijk voor mij. Riemaandrijving is ook een pré, evenals een uitneembare accu. Budget zo rond de 2500.

Heb deze modellen in beeld:

Lekker bikes Amsterdam+
Op gereden. Mooie fiets! Vind alleen het systeem met de 5 ondersteuningsniveaus niet ontzettend handig. In stand 2 kom je bijvoorbeeld moeilijk tot een hoge snelheid. Lijkt me ook niet geweldig voor de accuprestaties. Wellicht is het een kwestie van wennen.

Tenways CGO600 pro
Ook op gereden. Oogt wat goedkoper dan de Lekker, bijvoorbeeld het vreemde brede stuur en de handvatten. Ze hadden alleen het L model in de winkel en niet de XL dus m’n beeld van de zithouding is niet ideaal. Wel vond ik zo op het eerste gezicht de ondersteuning wat natuurlijker overkomen dan bij de Lekker.

Corrina e-lett
Een gewone fiets van pak em beet 14 a 16kg met riem en minimaal nexus 8, maar liever alfine en een riem fiets ontzettend licht en is in mijn geval sneller dan een zware ebike die begrensd is op 25kmh.

Ik rij met mn Stevens city flight met gemakt met 27 a 28kmh op de teller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vriend
Tommie12 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 09:07:
[...]
Ik vind dat die Union er dus wel als een seniorenfiets uit ziet.. 8) (zal wel aan mij liggen) Verder is het allemaal een beetje "net niet".
Zwakste Shimano motor met 40 Nm, batterij van 400 Wh, en hydraulische VELG remmen.
Ha! Dat hangt net af van je perceptie inderdaad ;). Ik heb die associatie vooral bij die accu’s in bagagedragers. Goed punt van de remmen, neem ik mee in m’n overweging. Verder moet ik accepteren dat voor dit budget niet alle onderdelen top of the bill zijn.

Die Cortina e-blau vind ik ook interessant, ga kijken of ik die kan testen ergens.
Brilsmurfffje schreef op maandag 20 maart 2023 @ 09:29:
[...]

Een gewone fiets van pak em beet 14 a 16kg met riem en minimaal nexus 8, maar liever alfine en een riem fiets ontzettend licht en is in mijn geval sneller dan een zware ebike die begrensd is op 25kmh.
Dit blijft een gevoelig punt natuurlijk 😎. Ik zat in een morele spagaat wat betreft e-bikes. Ik kom uit Amsterdam en je wordt hier doodgegooid met de (opgevoerde) vanmoofs. Momenteel woon ik middenin de stad en heb ik er geen nodig. Ik verhuis echter binnenkort naar een ander stadsdeel en dan worden de afstanden toch net te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redslow
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17-07 20:35
Dit weekend de knoop doorgehakt en ben gegaan voor Engwe C20 Pro 250 watt.

Ben echt benieuwd als ik hem eind maart binnen krijg. Ik zal dan ook een review geven op dit forum over deze relatieve goedkope opvoudbare E-bike (760 euro)

Voor mij is een fiets voor erbij en voor woon-werk. (enkele reis 10KM) maar door de heuvels lijkt mij een E-bike wat relaxer om mee op het werk te komen dan iedere keer bezweet met de racefiets. (wat ik nu doe)
Pagina: 1 ... 144 ... 226 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam