toffegast schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 09:24:
Even polsen naar wat advies - via werkgever kan ik sinds kort een fiets leasen -wat ik ook ga doen, zal gebruikt worden voor sporadisch wat te fietsen en in de lente/zomer wat woon/werk -verkeer.
Ik ben echter een stevige jongen met 110kg, ik heb een aantal fietsen gaan proefrijden:
- Specialized Turbo Como 4.0 (Brose 70Nm, 710Wh, Enviolo, telescopisch verende zadelpen)
- Riese Muller Nevo 3 (Bosch CX 85Nm, 625Wh, Enviolo, parallellogram verende zadelpen CaneCreek)
- Dutch ID Phantom (Bosch performance 65Nm, 625WH, Nexus 5 (ook verkrijgbaar Enviolo maar niet aanwezig om te testen)
- Norta - beviel goed maar remmen echt ondermaats (samen getest met de Riese Muller en was gigantisch verschil, prijs norta was 4300 €)
Nexus bevalt me niet, ook technisch voelt het niet echt verfijnt - Enviolo zal het worden, een derailleur is soepel maar ik ken mezelf - poetsen is niet mijn favoriete bezigheid.
Er is ook nog een dealer in de buurt die Kalkhoff, Gazelle, Hercules, Moustache fietsen verdeeld - zal ik mss ook nog eens bezoeken - er is keuze zat in feite, mss zelfs te veel.
Zijn er hier soms mensen die wat advies kunnen geven i.f.v. kwaliteit en duurzaamheid i.f.v. mijn gewicht - zelf denk ik wel baat te hebben bij:
- Kracht motor, al kon ik niet meteen een groot verschil voelen tussen 65/70Nm en 85Nm op een vrij vlak parcours - niet de ideale test -situatie.
- Verende zadelpen vind ik eveneens een meerwaarde - nogal gesteld op comfort. - echter geen idee duurzaamheid
- Hoe zit dat met het frame zelf, ik lees dat best wat fietsen gelimiteerd zijn tot 130kg totaal gewicht inclusief fiets
- nog zaken waar ik best wat op let?
Tot slot is er nog de prijs, een aantal zitten rond of zelfs boven 5000 € - een bom geld voor een fiets die niet dagelijks zal gebruikt worden) - ik zou het zelf nooit overwegen maar de leasing maakt dat 5000 € ongeveer 2700 € wordt, echter zou een fiets van 3500 € toch nog een redelijke besparing opleveren - maar moeilijk te vinden met Enviolo bvb.
Dus als er mensen zijn met advies en/of problemen - zeker welkom