Toon posts:

Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 142 ... 146 Laatste
Acties:

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:46

TTLCrazy

Listen to Frankie

einoj1 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 19:00:
[...]

De Bosch Active line, +plus (software versie 3.0 is vanaf begin 2020) stopt de ondersteuning niet plots, maar geleidelijk tussen 26 km/u en 28 km/u op het display (wat werkelijk 25 tot 27 km/u is) en daarna is de motor volledig ontkoppeld.

https://www.bosch-ebike.com/de/

[...]
Ik heb zelf een Bosch Active Line 40Nm motor en die bouwt ook geleidelijk af tot en met 27 en een beetje km/u. Die snelheid is 24.5 echte km/u, gemeten met een fietscomputer met GPS snelheid ernaast. Ik heb zo mijn twijfels met jouw bewering dat het maar 1 km/u scheelt met wat het Bosch display aangeeft :) En ja, mijn Intuvia is goed ingesteld.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied > Ajacied

• broodjehamkaas
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 03-03 11:16
Ik heb wat twijfels als het gaat om het kiezen van een fiets vanwege de ingebouwde Bosch systemen. Een fiets waar ik naar kijk heeft een CX systeem met 85 Nm en de andere een performence lijn met 65 Nm.

Als iemand die voornamelijk zijn fiets gebruikt in Nederland neem ik aan dat het niet een mega groot verschil maakt? Misschien wat verschil als ik een wat langere helling moet trotseren?

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:28
broodjehamkaas schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 08:38:
Ik heb wat twijfels als het gaat om het kiezen van een fiets vanwege de ingebouwde Bosch systemen. Een fiets waar ik naar kijk heeft een CX systeem met 85 Nm en de andere een performence lijn met 65 Nm.

Als iemand die voornamelijk zijn fiets gebruikt in Nederland neem ik aan dat het niet een mega groot verschil maakt? Misschien wat verschil als ik een wat langere helling moet trotseren?
Lange helling maakt niet zo'n verschil, dan zit je toch met de vermogensgrens.
Het zijn korte, maar heel steile hellingen die het verschil maken.

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:40

En de rest van de verschillen?
Is enkel de motor anders?

• broodjehamkaas
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 03-03 11:16
Roos79 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 08:48:
[...]

En de rest van de verschillen?
Is enkel de motor anders?
Was even in Duitsland gaan kijken over de grens voor mijn pa en kwam uiteindelijk uit op de 2022 versie van de Kalkhoff Endeavour 5.B Season en de Endeavour 5.B Move+. De 'Move+' heeft aardig wat upgrades als je het vergelijkt met de 'Season' variant maar vraag mij af of het de 150 euro meerwaarde waard is.
Het hele derailleur en rem systeem hebben wat upgrades mee gekregen net zoals de banden en wat andere kleine dingentjes. Of mijn pa het verschil merkt? Denk het niet.

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:10
xmatzx schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 16:49:

Ik ben eigen opzoek naar 1 plek waar ik veel kan testen en zien. Na mijn zoektocht via Google is dit nogal onmogelijk volgens mij.
Ben je in je Google zoektocht De Fietser in Ede tegengekomen? Daar heb je zo ongeveer alle configuraties staan van alle merken van Accell (Koga, Sparta, Batavus en nog een flink aantal kleinere merken), inclusief indoor testparcours om ze uit te proberen (en ze doen in mijn ervaring ook niet moeilijk met een rondje buiten door een woonwijk)
Voor zover ik weet is dat het grootste test-centrum voor fietsen van Nederland (en ik lees zelfs ergens 'van Europa').

Mocht je meer behoefte hebben aan een 'hip' design, dan zit de winkel van iMove (hier in het topic komt hun President-model af en toe voorbij) ook in Ede, dus die proefritten kun je simpel combineren. En als je dan toch in Ede bent en je ook VeloDeVille wilt kunnen uitproberen (zoals @Tommie12 suggereert), dan kan dat bij Rijwielhandel Werbo.

• xmatzx
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-03 11:29
Anakha schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 09:27:
[...]

Ben je in je Google zoektocht De Fietser in Ede tegengekomen? Daar heb je zo ongeveer alle configuraties staan van alle merken van Accell (Koga, Sparta, Batavus en nog een flink aantal kleinere merken), inclusief indoor testparcours om ze uit te proberen (en ze doen in mijn ervaring ook niet moeilijk met een rondje buiten door een woonwijk)
Voor zover ik weet is dat het grootste test-centrum voor fietsen van Nederland (en ik lees zelfs ergens 'van Europa').

Mocht je meer behoefte hebben aan een 'hip' design, dan zit de winkel van iMove (hier in het topic komt hun President-model af en toe voorbij) ook in Ede, dus die proefritten kun je simpel combineren. En als je dan toch in Ede bent en je ook VeloDeVille wilt kunnen uitproberen (zoals @Tommie12 suggereert), dan kan dat bij Rijwielhandel Werbo.
Thanks hiervoor. Ede is voor mij in buurt (woon in Arnhem). Ik zal zeker eens langs gaan!

• assn
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-03 15:50
xmatzx schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 04:51:
Iedereen bedankt voor de reacties!
Erg fijn :)

[...]

Veloretti vind ik ook een mooie fiets, maar naar Amsterdam gaan voor een testrit is voor mij geen optie.

Die Dutch ID had ik nog niet gezien, thanks! Die ga ik ook eens bekijken.

Zelf kwam ik ook de kalkhoff image 5.b move tegen, deze ga ik t weekend proberen :)
Ik ben zelf 2 meter en ben door veel lezen van hier uitgekomen bij VdV. Kwalitatieve fietsen voor een degelijke prijs maar bovenal een frame van 65" en verder persoonlijk samen te stellen op de dingen die ik belangrijk vindt. Goed zadel, verstelbaar stuur en batterij in frame.

• neb0
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 17:33
Gaan e-bike prijzen dan toch (flink) zakken de komende weken/maanden?

Gisteren weer een 'fietsrondje' via Google gedaan en ik kwam al behoorlijk wat aanbiedingen tegen.
Geen nieuws zou je zeggen, maar mogelijk hebben veel fabrikanten nu een extra grote voorraad door hogere productie vanwege de (tijdelijke) enorme vraag tijdens de coronajaren.

Specialized heeft op de website de prijzen vandaag met 10-15% verlaagd.

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15:40
neb0 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 17:12:

Gisteren weer een 'fietsrondje' via Google gedaan en ik kwam al behoorlijk wat aanbiedingen tegen.
Geen nieuws zou je zeggen, maar mogelijk hebben veel fabrikanten nu een extra grote voorraad door hogere productie vanwege de (tijdelijke) enorme vraag tijdens de coronajaren.

De meeste merken hebben de adviesprijzen een paar jaar op rij verhoogd. Ook voor 2023 hebben de meeste merken weer hogere adviesprijzen.

Op elk willekeurig moment kom je aanbiedingen tegen als je Googled. Er zijn nu in het voorjaar minder aanbiedingen dan afgelopen najaar. Zo is het elk jaar.

De merken hebben nu inderdaad voorraad. Dat is hetzelfde als in jaren voor 2020. In de zomer raakt dat weer (deels) op.

Wel zijn de adviesprijzen niet zo in steen geschreven als dat ze in 2021-2022 waren. Dus een beetje terug naar normaal.

• TouchHD
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:04

Ik heb specifiek voor de minder krachtige variant gekozen, de 75 Nm (nieuwe bosch Smart system lijn) i.p.v. de 85Nm CX, aangezien de 85Nm veel beter hoorbaar schijnt te zijn. Qua performance is het meer dan genoeg.

• TouchHD
neb0 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 01:45:
[...]

Mooie fiets.
Heb je niet overwogen om er een andere stuurpen en stuur op te monteren? Het stuurgedrag (en de looks) verandert dan uiteraard wel. De stuurpen van de Vado SL heeft een montagebeugel voor de koplamp maar dat is wel anders op te lossen, denk ik.

Hoe vond je het (hoog gepitchte) geluid van de motor? Niet storend?
Zadel kneiter-hard en de zit is erg sportief. Ik vond uiteindelijk het minder relaxed fietsen, voor woon-werk verkeer. Geluid van de motor is inderdaad ook relatief goed hoorbaar, maar daar heb ik mij minder aan gestoord. Nee, het was niet mijn fiets, maar dat is waarschijnlijk ook sterk persoonlijk.
IceTeaGX schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 14:04:
Ligt het aan mij, of zijn de reach waarden voor zowat alle frames bij VdV totaal verkeerd:
Voorbeeld, maar andere hebben hetzelfde:
https://www.velo-de-ville.com/en/e-bikes/allround/aeb-490 (onderaan de pagina)
Diamant 65cm: Reach (D-670mm) vs Top-tube (C-656mm)
Ze hebben zo te zien C-D omgedraaid :+

Bij twijfel kan je zo ook even mailen, voor mijn vraag gingen ze met een meetlat voor mij de werkplaats in ;)

Acties:
  • +2Henk 'm!
elinx schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 12:53:
[...]
Maar het is niet de vrijloop die voor de muur zorgt, maar het feit dat jijzelf plotseling het motorvermogen mist. Daarbij een aanzienlijk zwaardere fiets moet voortduwen, vaak in een hogere versnelling fietst met ondersteuning, dan zonder.
Precies, je levert op dat moment misschien 120 watt en gaat dan opeens richting het dubbele. Dat voel je, ook omdat je dan met een lage cadans rijdt (grofweg, bij hoog vermogen wil je lichaam een hogere cadans)

Betreft vrijloop, ja daar is altijd wat verlies, maar op het benodigde vermogen is efficiëntie verlies maar een kleine factor (nummero uno is aerodynamica).

Wat wel waar is, is dat het een optelsom wordt: Gewicht, efficentie vrijloop, efficentie naaf (Nexus/Enviolo is gewoon niet zo efficiënt), aerodynamica (je zal ook minder diep gaan zitten omdat het niet nodig is), dus als je echt hard wil op eigen kracht:

Supersportieve houding, niet dikker dan 40mm banden (gewicht en aerodynamica), derailleur en 100 rpm draaien.

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:40
TouchHD schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 20:11:
[...]

Ik heb specifiek voor de minder krachtige variant gekozen, de 75 Nm (nieuwe bosch Smart system lijn) i.p.v. de 85Nm CX, aangezien de 85Nm veel beter hoorbaar schijnt te zijn. Qua performance is het meer dan genoeg.
Kan iemand mij uitleggen waar überhaupt die trend van supersterke motoren op fietsen die toch maar max. 25km/h hoeven vandaan komt tegenwoordig? Ik neem aan dat niet iedereen hier in de heuvels van Limburg woont? :)

Als je zo'n ding op de hoogste stand zet is het bijna een brommer waarbij je voor de vorm lichtjes mee trapt met zoveel power. En als je die hogere standen toch niet gebruikt, waarom dan een duurdere fiets met zo'n dikke motor?

Mijn oude spd pedelec heeft "maar" een 60 Nm middenmotor en toch hoef ik pas vanaf 30-35km/h echt serieuze spierkracht te gaan gebruiken, dus ik kan me oprecht niet voorstellen waarom iemand meer power nodig heeft om max 25 te fietsen....

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:42
@_Anvil_ wellicht dat velen een zwaardere motor willen ivm opvoer mogelijkheden?

Voor mij was een Bosch Performance CX ook niet echt een wens.. ik had persoonlijk liever een iets stillere motor gehad met minder vermogen. Ik heb echter mijn keuze niet laten afhangen van het type motor. Ook was een andere motor kiezen geen optie in mijn geval.

Tenzij je echt veel heuvels hebt in je omgeving of graag met WK10 gaat rondfietsen dan lijkt mij persoonlijk 45-55nm ruim voldoende in NL. Maar vaak heb je bij Merk A / Model B enkel als optie motor C.

Zou ik mijn PACE B10 met een stillere, minder krachtige motor kunnen hebben laten voorzien, voor waarschijnlijk ook nog minder geld, dan zou ik dat zeker hebben overwogen!

X-Box ID & PlayStation ID: Thalaron1985 / UnTapped: Thalaron (https://untp.beer/Q4OBy) / SolarEdge 18x Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp

Acties:
  • +3Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:44
_Anvil_ schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 10:34:
....
Kan iemand mij uitleggen waar überhaupt die trend van supersterke motoren op fietsen die toch maar max. 25km/h hoeven vandaan komt tegenwoordig? Ik neem aan dat niet iedereen hier in de heuvels van Limburg woont?....
Tja, omdat het kan. Uiteindelijk kies ieder voor zich, maar marketing zal er een rol bij spelen.
De één beredeneert vanuit het budget, de ander gaat voor een trend en uiterlijk, en weer een ander beredeneert vanuit zijn gebruik, recreatief/woon-werk/stad/platteland/heuvelachtig/weg/offroad/gravel/strand en soms ook voor wat maximaal mogelijk is, tuning mogelijkheid of meer onafhankelijkheid van FM etc.

Dezelfde vraag kan je ook stellen in andere gevallen, waarom kies je voor een grote SUV met een 2 liter turbomotor die 300km/h kan, terwijl je niet harder mag dan 120km/h.
Waarom kies je voor kleding en schoenen van de laatste trend van een bekend merk, terwijl kleding van een onbekend merk net zo functioneel is.

[Voor 11% gewijzigd door elinx op 03-03-2023 13:25]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Kan iemand mij uitleggen waar überhaupt die trend van supersterke motoren op fietsen die toch maar max. 25km/h hoeven vandaan komt tegenwoordig? Ik neem aan dat niet iedereen hier in de heuvels van Limburg woont? :)

Als je zo'n ding op de hoogste stand zet is het bijna een brommer waarbij je voor de vorm lichtjes mee trapt met zoveel power. En als je die hogere standen toch niet gebruikt, waarom dan een duurdere fiets met zo'n dikke motor?

Mijn oude spd pedelec heeft "maar" een 60 Nm middenmotor en toch hoef ik pas vanaf 30-35km/h echt serieuze spierkracht te gaan gebruiken, dus ik kan me oprecht niet voorstellen waarom iemand meer power nodig heeft om max 25 te fietsen....
Marketing...
Als R&M in zijn hyperdure fietsen dan nog eens een zwakke motor gaat monteren, dan klopt het plaatje niet.
Voor Bosch (en de fabrikant) gok ik dat het prijsverschil tussen de motoren beperkt is, dus dure fiets = topmotor.

Ik ben het met je eens dat de CX bv op de weg niet zinvol is, maar voor mountainbikers waarschijnlijk wel.

• ladyofshalott
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 12:31
neb0 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 17:12:

Ik merk dat als je even Google raadpleegt en het niet erg vindt om je fiets via Belgie of Duitsland te bestellen dat de prijzen in vergelijking met Nederland veel lager liggen. Zeker 2022 fietsen zijn zeer aangenaam geprijsd omdat de 2023 voorraad nu of binnekort in de winkel komt te staan. De prijzen in Nederland zijn uberhaupt schandelig de laatste tijd. Persoonlijk krijgt ik het niet over mijn hart om een aantal fietsen te proberen bij de fietsenwinkel en het personeels tijd te verdoen om dan toch later mijn fiets online te bestellen. Dat gezegd.. snap wel waarom mensen die keuze maken als het een paar honderd euro scheelt.

• IceTeaGX
  • Laatst online: 15:35
roffeltjes schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 23:51:
Ze hebben zo te zien C-D omgedraaid :+

Bij twijfel kan je zo ook even mailen, voor mijn vraag gingen ze met een meetlat voor mij de werkplaats in ;)
Een reach van 656mm zou wel belachelijk lang zijn. Dat is 18cm meer dan een R&M charger, die al bij de veel langere fietsen zit. Zelfs de 5XL dirty sixers zitten net aan de 500mm.
Als ik er van uit ga dat de stack klopt, en deze uitteken op een foto van de fiets, zou de reach +/- 440mm zijn. Wat ruim is, maar niet charger gebied.

Ik had een mailtje gestuurd en kreeg volgend antwoord:
Unfortunately, the geometry data has not yet been updated. We use the inside leg length as the basis for determining the frame. This is measured in cm and multiplied by 0.66. The result is rounded down to give the frame height. The exact ergonomic adjustment will then be made on site as to how you can ride the bike most comfortably.
Gegevens zijn dus totaal nutteloos.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Foxhill
ladyofshalott schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:30:
[...]

Ik merk dat als je even Google raadpleegt en het niet erg vindt om je fiets via Belgie of Duitsland te bestellen dat de prijzen in vergelijking met Nederland veel lager liggen. Zeker 2022 fietsen zijn zeer aangenaam geprijsd omdat de 2023 voorraad nu of binnekort in de winkel komt te staan. De prijzen in Nederland zijn uberhaupt schandelig de laatste tijd. Persoonlijk krijgt ik het niet over mijn hart om een aantal fietsen te proberen bij de fietsenwinkel en het personeels tijd te verdoen om dan toch later mijn fiets online te bestellen. Dat gezegd.. snap wel waarom mensen die keuze maken als het een paar honderd euro scheelt.
Ik ken geen enkel merk meer dat nog verschil in adviesprijzen heeft tussen Nederland en Duitsland groter dan €50,-. In een groot land als Duitsland kom je misschien meer aanbiedingen tegen simpelweg omdat er meer winkels zijn?

Veel traditionele fietsenwinkels hebben de fietsen voor adviesprijs op de website en geven korting in de winkel. Dus durf ook gewoon te vragen.
IceTeaGX schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:50:
[...]

Ik had een mailtje gestuurd en kreeg volgend antwoord:

[...]

Gegevens zijn dus totaal nutteloos.
Dat is foei! Bij mij waren ze aanmerkelijk behulpzamer.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
TouchHD schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 22:53:
[...]

Zelf wellicht in een soortgelijke situatie gezeten. Ik kom van een Vanmoof S2, kwalitatief een drama en qua rij-eigenschappen ook niet super. Vervolgens ben ik gegaan voor een Specialiced Vado SL 5.0. Lijkt een mooie fiets, maar m.i. een te sportieve zit en de derailleur en ketting vergt onderhoud, wat mij tegen is gevallen in de praktijk.

Na een beetje heen en weer onderzoek kwam ik bij een Veloretti Ace uit, vooral vanwege de Enviolo Automatiq, fantastisch qua rij-eigenschappen m.i. Echter was ik bang weer in een Vanmoof- achtige situatie terecht te komen qua kwaliteit en service ellende. Toen kwam ik uit op de Dutch-ID Phantom S75 Automatic, een fiets die er mooi uit ziet, prettig fietst (niet te sportief) en met echte kwaliteitsonderdelen. Ik verwacht hem ergens in april te ontvangen. Kan niet wachten :).
Grappig, hier ook al maar dan met de Cowboy 2 uit 2019 en daarna een order op een VanMoof A5 maar die reeds geannuleerd omdat ik niet twee keer voor het karretje gespannen wil worden.

Voor mij gaat het denk ik ook de Dutch ID worden, hoe langer ik onderzoek doe hoe meer ik achter een Nederlands merk met de juiste onderdelen sta (vooral waarmee ik bij de FM om de hoek langs kan).

Ben zeer benieuwd naar je Dutch ID! Ik ga kijken of ik er ook een proefrit mee kan maken in Amsterdam _/-\o_

Acties:
  • +1Henk 'm!

• elinx
Zo lijken het wel dozenschuivers ;)

[Voor 3% gewijzigd door elinx op 03-03-2023 13:28]

elinx schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 13:27:
[...]
Zo lijken het wel dozenschuivers ;)
Ik heb zoiets ook wel met Batavus gehad waar ze me weigerden te vertellen welke Nexus 8 (ik zocht het typenummer) erin een fiets zat. Het is zo klantonvriendelijk, zo'n stom mailtje kost je zo een paar duizend euro.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10:53
[...]

Die zijn er wel een paar:

In heuvelachtig gebied is extra trekkracht onderin wel zo fijn. Ik kom af van een Brose met 90nm trekkracht en hiermee kom je in het hoogste verzet nog een dijk op. Als je minder koppel hebt moet je vlugger terugschakelen. Voor Nederland is 50nm al prima.
De motor is en blijft 250 watt, maar met meer koppel heb je meer trekkracht 'onderin' en kom je sneller van je plek af.
Met een Enviolo naaf heb je een hoger koppel nodig omdat er veel verliezen zijn en dan redt je het niet goed met 50nm. Nu heb ik zelf een fiets met maar 50nm en ik kan hier prima mee uit de voeten. Het geluk is mijn Nexus 8 in de 5, deze is direct drive en dan heb je geen verliezen. Vergeleken met een Enviolo naaf of de Nexus 8 in de 5 kan makkelijk 20-30nm schelen voor dezelfde trekkracht.

Jouw speedpedelec heeft een hoger vermogen en dat is geen 1 op 1 vergelijk.

Een trein bijvoorbeeld haalt nog geen 20nm en komt langzaam van zijn plek af, maar heeft hetzelfde koppel ook nog op snelheid waardoor een trein heel snel kan gaan (TGV, Thalys). Ook is het spoor beperkend in koppel want anders slipt een loc door.

Koppel is meer een indicatie dat je beter kunt 'klimmen' en sneller van je plek afkomt, maar dit heeft uiteraard wel impact op je accu.

Mijn vraag is ook of je het wel nodig hebt. Misschien omdat ik al ouder ben hoef ik niet met een wheeli van mijn plek af te komen. 50nm is prima en ik kan een storm de baas al zei het langzaam.

Een hoog koppel op een e-bike vereist sterkere spaken. Mijn oude Qwic Premium MN330 had 90nm en daarmee heb ik heel wat spaakbreuk gehad en de wielen waren er totaal niet voor geschikt. Nota bene heeft mijn huidige Gazelle Ultimate C8+ belt sterkere spaken achter vanaf fabriek en maar 50nm aan koppel. Die breken dan ook niet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-03 23:11
Normaal gesproken is een fiets met een hoog koppel niet nodig. Ik vind het overigens wel prettig
Er is 1 situatie die we in heel nederland kennen en waarbij een hoog koppel ook erg lekker is.
Dat is een stevige wind tegen.
Ook als je eens lekker lui wil fietsen is het koppel welkom.

• neb0
Ik vermoed dat voor erg veel ouderen de ontwikkelingen naar steeds sterkere motoren niet gunstig zijn qua controle van de fiets. Voor een fiets in de stad en wat tourtjes in NL zijn veel motoren wel erg krachtig geworden wat de kans op onveilige situaties kan vergroten.

[Voor 16% gewijzigd door neb0 op 03-03-2023 19:14]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• elinx
jimh307 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 17:01:
...
De motor is en blijft 250 watt, maar met meer koppel heb je meer trekkracht 'onderin' en kom je sneller van je plek af......
Echter deze 250W continu is niet het maximum vermogen wat een motor kan leveren.
In praktijk kan dit wel oplopen tot soms wel 750W max.
Volgens de EN15194:2017 norm is 250W het vermogen waar de temperatuur constant blijft binnen 2°C (2 uur lang onder geconditioneerde buiten omstandigheden)
Boven de 250W moet de temperatuur dus oplopen, maar nergens staat vermeld hoeveel, hoe snel en tot hoeveel max. vermogen. Zolang de temperatuur maar meer dan 2°C oploopt.
Met een goed warmte management is het dan ook mogelijk om flink meer vermogen dan die 250W te produceren. Dat kan mbv temperatuursensoren en de controller software.

En dat maakt waarom de ene 250W motor anders presteert dan de andere 250W motor.
Tevens houdt het in dat, ten gevolge van deze omschrijving van het vermogen, nagenoeg geen controle ervan mogelijk is als je aangehouden wordt en daarom een zichtbare certificering wenselijk is.
Controle zal zich beperken tot max.snelheid omdat deze veel eenvoudiger is waar te nemen.

Wat houdt deze 250W continu dan in. Feitelijk dient het als een soort van maat van de motorgrootte.
Een 1500W motor heeft meer koper wikkelingen en zal flink groter zijn. Een 500W motor daarentegen zal amper groter zijn en is waarschijnlijk alleen verschil in gewicht waar te nemen.

[Voor 7% gewijzigd door elinx op 03-03-2023 20:37]

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-03 23:11
Over het algemeen zitten de sterke motoren onder de sportievere fietsen. De ouderen onder ons hebben meestal geen voorkeur voor een sportievere fiets. Dus dat filtert automatisch al weg.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Vandaag de Dutch ID Phantom S75 Automatic getest op de bonnefooi. Wat een heerlijke fiets zeg... Komende van een Cowboy/VM voelt alles zo premium aan en wat is zo'n boordcomputer 100 keer fijner dan alleen maar een app integratie. Het zit en voelt aan als een beest!

En dan die Enviolo Automatiq, ik heb zoiets nog nooit meegemaakt maar wat voelt dat heerlijk. Schakelt mee en mijns inziens heel natuurlijk.

Is deze fiets overkill voor woon-werk in de stad, op dit moment 16 km (retour) en vanaf medio april 15 km inclusief mijn bijna dagelijkse ritjes naar de gym (waar ik nu vanuit werk langs kom maar straks niet)? Zo voelt het wel, maar dan heb ik in ieder geval een super betrouwbare fiets met de beste onderdelen en kan ik eindelijk eens die ritjes naar o.a. Kennemerland maken :).

Daarnaast liet een medewerker mij ook de Bosch Smartphone Hub met wireless charging zien inclusief Bosch Flow. Dat zag er ook leuk uit.

En de koplamp, wat een lichtbundel komt daar uit zeg! Nu met m'n Cowboy zie ik in het donker soms slecht, deze lamp verblindde je overdag zelfs nog (volgens mij 150 Lux) :+

PS Cowboy was mijn eerste ervaring met een fiets wat geen oma fiets was :P

Ik denk dat ik wel weet wat mijn volgende fiets wordt oOo

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Thalaron
  • Laatst online: 17:42
JDFS schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 19:55:
Vandaag de Dutch ID Phantom S75 Automatic getest op de bonnefooi. Wat een heerlijke fiets zeg... Komende van een Cowboy/VM voelt alles zo premium aan en wat is zo'n boordcomputer 100 keer fijner dan alleen maar een app integratie. Het zit en voelt aan als een beest!

En dan die Enviolo Automatiq, ik heb zoiets nog nooit meegemaakt maar wat voelt dat heerlijk. Schakelt mee en mijns inziens heel natuurlijk.

Is deze fiets overkill voor woon-werk in de stad, op dit moment 16 km (retour) en vanaf medio april 15 km inclusief mijn bijna dagelijkse ritjes naar de gym (waar ik nu vanuit werk langs kom maar straks niet)? Zo voelt het wel, maar dan heb ik in ieder geval een super betrouwbare fiets met de beste onderdelen en kan ik eindelijk eens die ritjes naar o.a. Kennemerland maken :).

Daarnaast liet een medewerker mij ook de Bosch Smartphone Hub met wireless charging zien inclusief Bosch Flow. Dat zag er ook leuk uit.

En de koplamp, wat een lichtbundel komt daar uit zeg! Nu met m'n Cowboy zie ik in het donker soms slecht, deze lamp verblindde je overdag zelfs nog (volgens mij 150 Lux) :+

Dit is dan ook echt een fiets i.t.t. de Cowboy (wat meer een designstatement is dan een fiets). De prijs ligt dan ook wat hoger.

Ik was even nieuwsgierig hoe deze fiets wat specificaties betreft t.o.v. die van mij op papier staat gezien deze wel wat wegheeft van mijn benenwagen. Ik zie op de website van Dutch ID overigens dat de lamp 80 Lux is: https://dutch-id.nl/phantom/#specificaties

Op die van mij zit de B&M IQ-XS met 70 Lux.. dus ik geloof direct dat het een bak licht is 8)

Wel viel mij op dat de fiets niet heel licht is; Gewicht fiets: +/– 26,5 kg (excl. accu)
Niet direct een probleem zolang je accu niet leeg is, maar het viel mij wel op. Of is dit niet zwaar? Ik heb niet heel veel vergeleken maar de KOGA PACE B10 weegt (incl. 500Wh accu) 25,8 KG volgens de spec. sheet. Accu weegt circa 3 KG dus 22,8 KG voor de fiets zelf excl. accu.

[Voor 4% gewijzigd door Thalaron op 03-03-2023 20:23]

X-Box ID & PlayStation ID: Thalaron1985 / UnTapped: Thalaron (https://untp.beer/Q4OBy) / SolarEdge 18x Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp

• neb0
Verder ook hippe snelsturende stadsfiets met sportieve zit vs comfort. Denk dat je de Dutch ID beter kunt vergelijken met een vergelijkbaar type fiets, los van de kwaliteit van de componenten en afmontage.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jimh307
elinx schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 19:53:
[...]
Echter deze 250W continu is niet het maximum vermogen wat een motor kan leveren.
In praktijk kan dit wel oplopen tot soms wel 750W max.
Volgens de EN15194:2017 norm is 250W het vermogen waar de temperatuur constant blijft binnen 2°C (2 uur lang onder geconditioneerde buiten omstandigheden)
Boven de 250W moet de temperatuur dus oplopen, maar nergens staat vermeld hoeveel, hoe snel en tot hoeveel max. vermogen. Zolang de temperatuur maar meer dan 2°C oploopt.
Met een goed warmte management is het dan ook mogelijk om flink meer vermogen dan die 250W te produceren. Dat kan mbv temperatuursensoren en de controller software.

En dat maakt waarom de ene 250W motor anders presteert dan de andere 250W motor.
Tevens houdt het in dat, ten gevolge van deze omschrijving van het vermogen, nagenoeg geen controle ervan mogelijk is als je aangehouden wordt en daarom een zichtbare certificering wenselijk is.
Controle zal zich beperken tot max.snelheid omdat deze veel eenvoudiger is waar te nemen.

Wat houdt deze 250W continu dan in. Feitelijk dient het als een soort van maat van de motorgrootte.
Een 1500W motor heeft meer koper wikkelingen en zal flink groter zijn. Een 500W motor daarentegen zal amper groter zijn en is waarschijnlijk alleen verschil in gewicht waar te nemen.
Helemaal mee eens, maar 'iets' is er minder blij mee:

De accu.

Dit gedrag kan wel eens zorgen voor een cut-off in het BMS. Koude accu en hoog vermogen vragen laat het voltage te ver dalen en het BMS grijpt in. Dit zou je toch niet moeten willen?

In de zomer speelt het euvel veel minder.

Pas dan de accu erop aan en gebruik powercellen en niét energiecellen. De capaciteit zal wat dalen, maar je hebt dan veel minder verlies en dat lost ook bovenstaand probleem op.

• elinx
jimh307 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 20:58:
.... 'iets' is er minder blij mee:

De accu.

Dit gedrag kan wel eens zorgen voor een cut-off in het BMS. Koude accu en hoog vermogen vragen laat het voltage te ver dalen en het BMS grijpt in. Dit zou je toch niet moeten willen?.....
Het klopt dat de accuspanning bij een hogere belasting daalt. Maar dat hogere vermogen zal vooral kortstondig aangesproken worden in meer extreme gevallen.
Denk bv aan bergop, vanuit stilstand optrekken in de hoogste versnelling en in turbostand.

Ook is het zeker niet zo dat iedere motor kortstondig 750W (36V-20A) kan leveren, maar de meeste leveren mi wel ca. 450W (36V-13A). De meeste accu's laten mi 20A continu toe en kortstondig zelfs 40A, dus 750W lijkt in dat geval op het randje, maar komt ook slechts kortstondig voor.

Bovendien ga ik er van uit dat de accu/bms bij de meest krachtige motoren ook passend zal zijn.
Daarnaast zorgt de controller software ervoor dat de motor niet overbelast en te warm wordt, door dat vermogen in dat geval weer omlaag te brengen.

Ik wilde alleen aangeven hoe het kan dat het karakter van de ene 250W motor volkomen anders kan zijn dan de andere 250W motor. Natuurlijk speelt het toerental en de reductie ervan daarbij ook een rol.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Yosemite
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:13
TouchHD schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 22:53:
[...]
Na een beetje heen en weer onderzoek kwam ik bij een Veloretti Ace uit, vooral vanwege de Enviolo Automatiq, fantastisch qua rij-eigenschappen m.i. Echter was ik bang weer in een Vanmoof- achtige situatie terecht te komen qua kwaliteit en service ellende. Toen kwam ik uit op de Dutch-ID Phantom S75 Automatic, een fiets die er mooi uit ziet, prettig fietst (niet te sportief) en met echte kwaliteitsonderdelen. Ik verwacht hem ergens in april te ontvangen. Kan niet wachten :).
Grappig, ik had de Veloretti Ace in juli 2021 besteld na het zien van de review van David van Bright. Maar toen de eerste mensen hun fiets binnen kregen waar van alles aan mankeerde heb ik m'n order geannuleerd.

Na een testrit op een Stella Morena Premium MDB FI Automatic verder gaan kijken en bij Dutch ID uitgekomen. Heb toen op de fabriek, die bij ons in het dorp staat, een proefrit gemaakt op een Phantom/Shadow met 65 Nm en 85 Nm motor. Maar gekozen voor de Dutch ID Phantom 85 Automatic in de kleur Slate Grey.

Rij nu sinds september 2021 op mijn Dutch ID en hij bevalt me nog steeds prima. Fietst heerlijk en vind 'm er nog steeds erg mooi uit zien.

Acties:
  • +8Henk 'm!
Yosemite schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 00:32:
[...]

Grappig, ik had de Veloretti Ace in juli 2021 besteld na het zien van de review van David van Bright.
David is geen reviewer maar een tel-sell gast die na 5 km fietsen zadelpijn heeft (hij kan letterlijk niet normaal fietsen). Als er iemand is die echt schaamteloos en zonder een greintje kennis onzin over ebikes rontoetert is hij het wel.

Als David iets goed vind kan je er vanuit gaan dat het troep is.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-03 21:30

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

roffeltjes schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 08:24:
[...]

David is geen reviewer maar een tell-sell gast die na 5 km fietsen zadelpijn heeft (hij kan letterlijk niet normaal fietsen). Als er iemand is die echt schaamteloos en zonder een greintje kennis onzin over ebikes rontoetert is hij het wel.

Ieder zijn mening, ben zelf neutraal richting de bright videos, maar ze zijn wel een kanaal die zo'n beetje alle relatief populaire e-bikes reviewen, en David gebruikt de fietsen ogenschijnlijk wel een tijdje en geeft daar toch echt wel een redelijk constructieve mening over.

En in het land van de blinden is eenoog koning, ik zie bijv geen alternatieven die "beter" zijn waardoor we tot jou conclusie zouden kunnen komen..

Acties:
  • +1Henk 'm!
CT schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 09:01:
[...]

Ieder zijn mening, ben zelf neutraal richting de bright videos, maar ze zijn wel een kanaal die zo'n beetje alle relatief populaire e-bikes reviewen, en David gebruikt de fietsen ogenschijnlijk wel een tijdje en geeft daar toch echt wel een redelijk constructieve mening over.
Constructieve mening is relatief als je ziet dat elke fiets die hij aanraadt grote groepen mensen heeft die continue issues heeft met de leverancier. Je zou "bijna" denken dat David vrolijk meedoet aan de marketing van deze bedrijven.

David zal je nooit betrappen op iets wat ook maar zinnig is voor de eindgebruiker. Tel-sell.
[...]
En in het land van de blinden is eenoog koning, ik zie bijv geen alternatieven die "beter" zijn waardoor we tot jou conclusie zouden kunnen komen..
Online zijn er wel degelijk alternatieven.

https://downtown-mag.com/en/

Ze zijn ook niet bang om bakfietsen dusdanig tot de grens te belasten totdat onderdelen (Enviolo) het begeven.

[Voor 23% gewijzigd door roffeltjes op 04-03-2023 16:19]

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-03 21:30

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

roffeltjes schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 09:08:
[...]

Constructieve mening is relatief als je ziet dat elke fiets die hij aanraadt grote groepen mensen heeft die continue issues heeft met de leverancier. Je zou "bijna" denken dat David vrolijk meedoet aan de marketing van deze bedrijven.

David zal je nooit betrappen op iets wat ook maar zinnig is voor de eindgebruiker. Tell-sell.
Ja ik denk wel dat bright deels meedoet aan de marketing hoe kunnen ze anders die berg e-bikes regelen om te reviewen, maar af en toe is er echt wel kritiek of hele zachte woorden die wel verwijzen naar minpunten, neem als voorbeeld de tenways dat het stuur zou swabberen, daar zal tenways echt niet blij mee geweest zijn.. dus een "unbox therapy" level marketing is het niet naar mijn mening.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:51

ST10©DE

Dus.............

Amos_x schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 14:10:
[...]

Vind het ook een interessante fiets. Vooral dat het in de basis een normale fiets is, niet al te zwaar, en voorbereid om gemakkelijk om te vormen naar elektrisch.

Toch iets nieuws in het huidige aanbod, en dat trekt me altijd wel. Ben er nog niet helemaal uit voor mezelf of er een 'case' achter zit die steek houdt, maar het idee spreekt me wel aan.

Ik heb nu een traject dat ik in feite gemakkelijk mechanisch kan doen. Dan betaal je in eerste instantie 1000 euro voor een, op het eerste zicht, goede niet al te zware fiets (15kg), die je later (indien de situatie verandert) kan uitbreiden naar elektrisch. Hoef je ook niet in 1 keer een groot bedrag neer te leggen.

Wat ook een pluspunt is tov tenways is de derailleur versnellingen, je bent dus niet beperkt tot slechts 1 versnelling. En een pluspunt tov alle andere 'internetfietsen' is de meerdere frame maten! Ook een pluspunt van tenways trouwens. Zonder op zijn minst een aantal framematen, overweeg ik de fiets zelfs niet. Meestal gewoon te klein met een enkele frame maat.

Ik kan wel nergens vinden of het hier een krachtsensor systeem betreft, of rotatie sensor. Aangezien het niet expliciet op de product pagina wordt vermeld, vermoed ik dat de fiets geen krachtsensor heeft, aangezien ze dat normaal graag in de verf zetten als pluspunt/marketing punt.
Ik heb antwoord van hun chat:
It is a Speed sensor which measures the rotation of the front wheel

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jimh307
elinx schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 00:02:
[...]
Het klopt dat de accuspanning bij een hogere belasting daalt. Maar dat hogere vermogen zal vooral kortstondig aangesproken worden in meer extreme gevallen.
Denk bv aan bergop, vanuit stilstand optrekken in de hoogste versnelling en in turbostand.

Ook is het zeker niet zo dat iedere motor kortstondig 750W (36V-20A) kan leveren, maar de meeste leveren mi wel ca. 450W (36V-13A). De meeste accu's laten mi 20A continu toe en kortstondig zelfs 40A, dus 750W lijkt in dat geval op het randje, maar komt ook slechts kortstondig voor.

Bovendien ga ik er van uit dat de accu/bms bij de meest krachtige motoren ook passend zal zijn.
Daarnaast zorgt de controller software ervoor dat de motor niet overbelast en te warm wordt, door dat vermogen in dat geval weer omlaag te brengen.
Ik wilde alleen aangeven hoe het kan dat het karakter van de ene 250W motor volkomen anders kan zijn dan de andere 250W motor. Natuurlijk speelt het toerental en de reductie ervan daarbij ook een rol.
Goed inzicht!

Alleen is die 20A piekbelasting gebaseerd op powercellen en powercellen hebben een fors mindere interne weerstand dan energiecellen. Het verschil zit hem in de 'rol' van de cel. Energiecellen hebben een kortere rol en minder contactoppervlak, maar kunnen heel veel energie vasthouden. Powercellen hebben een langere rol, dus meer contactoppervlak, maar de capaciteit is minder (er bestaan ook NCM powercellen, maar de capaciteit is tot 30% minder, maar superieure prestaties in koude en hoog vermogen vragen).

Wat is de trend? Zoveel mogelijk wattuur in die accu stoppen ten koste van de interne weerstand. Vooral speedpedelecs zijn niet gediend van energiecellen. Daarin kun je veel beter powercellen zetten.

Vooral een hele korte piekbelasting op energiecellen zoals bij koude kan genoeg zijn om een forse dip in het voltage te bewerkstelligen wat genoeg kan zijn voor een cut-off; zeker bij kleine accupacks.

De chemie, wikkeling en temperatuur zijn zeer veel bepalend. :)

• Tommie12
neb0 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 19:13:
Ik vermoed dat voor erg veel ouderen de ontwikkelingen naar steeds sterkere motoren niet gunstig zijn qua controle van de fiets. Voor een fiets in de stad en wat tourtjes in NL zijn veel motoren wel erg krachtig geworden wat de kans op onveilige situaties kan vergroten.
En dan gebruik je dus de lagere standen….

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Tommie12
[...]

David van Bright….
Sure.

Hoe dikwijls heeft die man de Van Moofs de hemel in geprezen…. Iedere keer weer werd een geteste fiets vergeleken met VM, en pas als dat hele kaartenhuis met slechte service, en slechte fietsen niet meer te ontkennen was, dan zijn de eerste zachte woorden van kritiek naar boven gekomen.
Hij test fietsen helemaal niet lang, hij doet een paar rondjes in de stad met de camera er bij en lult dan zijn kwartier vol.
Een verbruiksmeting heeft die nog nooit gedaan, nee, stel je voor, dan moet je die hele batterij leeg rijden, en dan duurt wel 50-90 km.

Voor hem is een fiets pas goed als er een app bij zit, maar of een fiets goed past, betrouwbaar is of service in orde goed geregeld is, dat is allemaal onbelangrijk.
Bright reviewt niks, ze verkopen video’s en dus zit er altijd wel een clickbait aan vast.
Hard reviewen doen ze niet, anders krijgen ze geen voorrang meer.

W a a r d e l o o s om een echt oordeel te krijgen.

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
Tommie12 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 10:43:
[...]

David van Bright….
Sure.

Hoe dikwijls heeft die man de Van Moofs de hemel in geprezen…. Iedere keer weer werd een geteste fiets vergeleken met VM, en pas als dat hele kaartenhuis met slechte service, en slechte fietsen niet meer te ontkennen was, dan zijn de eerste zachte woorden van kritiek naar boven gekomen.
Hij test fietsen helemaal niet lang, hij doet een paar rondjes in de stad met de camera er bij en lult dan zijn kwartier vol.
Een verbruiksmeting heeft die nog nooit gedaan, nee, stel je voor, dan moet je die hele batterij leeg rijden, en dan duurt wel 50-90 km.

Voor hem is een fiets pas goed als er een app bij zit, maar of een fiets goed past, betrouwbaar is of service in orde goed geregeld is, dat is allemaal onbelangrijk.
Bright reviewt niks, ze verkopen video’s en dus zit er altijd wel een clickbait aan vast.
Hard reviewen doen ze niet, anders krijgen ze geen voorrang meer.

W a a r d e l o o s om een echt oordeel te krijgen.
tja, ze zetten het leuk om elkaar maar het is allemaal wel erg positief. Soms te mooi om waar te zijn haast.

Is het probleem niet gewoon een gebrek aan makkelijk vindbare alternatieven qua video reviews?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• elinx
Amos_x schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 14:10:
..... nergens vinden of het hier een krachtsensor systeem betreft, of rotatie sensor.....
ST10©DE schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 14:13:
.... Goed punt over de sensor, misschien kan je het vragen in de chat functie ....
ST10©DE schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 10:17:
... antwoord van hun chat:

"It is a Speed sensor which measures the rotation of the front wheel"
Die hebben duidelijk geen idee wat in de chat werd gevraagd, als ze het verschil niet eens weten tussen een koppelsensor, rotatiesensor en snelheidssensor. :?
Het kan zijn dat je vraag niet verder is gegaan dan de chatmedewerker of sales, maar je moet wel stevig in je schoenen staan om daarmee in zee durven te gaan.

• elinx
jimh307 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 10:19:
.... Wat is de trend? Zoveel mogelijk wattuur in die accu stoppen ten koste van de interne weerstand. Vooral speedpedelecs zijn niet gediend van energiecellen. .....

De chemie, wikkeling en temperatuur zijn zeer veel bepalend. :)
Dit kan ik alleen maar beamen en is iets waar marketing een grote stempel op drukt

Dat het speedpedelecs betreft is logisch omdat de snelheidsbegrenzing nagenoeg ontbreekt.
Zeker als het gaat om dezelfde motor en accu.
Vanuit technisch perspectief zou het al helpen als de nominale spanning van de accu verhoogd wordt om de ontlaadstroom te beperken bij hetzelfde vermogen.

[Voor 25% gewijzigd door elinx op 04-03-2023 12:21]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jimh307
elinx schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 11:54:
[...]

Dit kan ik alleen maar beamen en is iets waar marketing een grote stempel op drukt

Dat het speedpedelecs betreft is logisch omdat de snelheidsbegrenzing nagenoeg ontbreekt.
Zeker als het gaat om dezelfde motor en accu.
Vanuit technisch perspectief zou het al helpen als de nominale spanning van de accu verhoogd wordt om de ontlaadstroom te beperken bij hetzelfde vermogen.
Nu hoeft de klemspanning niet zo zeer omhoog, maar meer cellen parallel zetten per groep.

En dan is het bij een nieuwe accu nog niet zo snel een probleem, maar als de cellen al wat ouder zijn ontstaan er te vlug problemen met de stroomvraag en zeker flinke pieken kunnen ze dan niet goed meer hebben.
Dit is de hoofdreden dat grote accupacks onevenredig langer meegaan omdat de belasting dan wordt verdeeld over meerdere cellen en het veel langer duurt eer de interne weerstand te hoog gaat worden over het totaalplaatje. Een capaciteitsverdubbeling leidt tot een 3x langere levensduur.

Ouderen die alles doen op standje turbo komen zichzelf het snelst tegen. De ouderen die op standje tour fietsen kunnen dan weer zeer lang doen met de accu. :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• elinx
jimh307 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 13:04:
..
Nu hoeft de klemspanning niet zo zeer omhoog, maar meer cellen parallel zetten per groep....
Wat duidelijk is, dat met het gebruik van meer cellen in serie of parallel de ontlaadstroom door de individuele cellen beperkt wordt, wat de levensduur van de totale accu aanzienlijk verlengd.

Voordeel van hogere nominale klemspanning is dat dit ook ten goede komt van de motor.

[Voor 10% gewijzigd door elinx op 04-03-2023 13:23]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TouchHD
JDFS schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 19:55:

Je bent wel heel enthousiast :). Maar ik begrijp wel wat je bedoeld, kwaliteitsstap t.o.v. een design/marketingfiets à la cowboy/vanmoof is groot. Zelf kreeg ik een flash-back naar het moment dat ik mijn Peugeot 206 met 430.000 km. inruilde voor een BMW 118d. Gigantisch kwaliteitsverschil, maar goed, daar betaal je dan ook fors voor.

Op basis van mijn (en jouw) ervaring ben ik ervan overtuigd dat de markt uiteindelijk zal verschuiven naar een wat hoger marktsegment kwaliteitsfietsen. Uiteindelijk komt de consument erachter dat goedkoop, duurkoop is. En dat service om de hoek fijner is dat de fiets zelf in een kartonnen doos te stoppen en te versturen naar Amsterdam.

Al moet ik wel zeggen dat ik toch bijna had gekozen voor de Vanmoof S5 / Veloretti Ace. Mooie websites, eenvoudig bestelproces, aanbiedingen her en der + eenvoudige tuning van maximum snelheid. Emotioneel was ik overstag, gelukkig heeft m'n ratio de overhand gekregen.

[Voor 15% gewijzigd door TouchHD op 04-03-2023 16:28]

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Foxhill
roffeltjes schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 08:24:
[...]

David is geen reviewer maar een tel-sell gast die na 5 km fietsen zadelpijn heeft (hij kan letterlijk niet normaal fietsen). Als er iemand is die echt schaamteloos en zonder een greintje kennis onzin over ebikes rontoetert is hij het wel.

Dit inderdaad.

Ik heb contact gehad met Bright. Een opgestuurde fiets reviewen doen ze helemaal niet. Ze maken alleen betaalde films. Een film van 8 minuten kost er 25k. Positieve beoordeling inbegrepen.

Edit: bedrag gecorrigeerd na terug te zoeken.

[Voor 6% gewijzigd door Foxhill op 05-03-2023 00:22]

• Tommie12
Foxhill schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 18:57:
[...]

Dit inderdaad.

Ik heb contact gehad met Bright. Een opgestuurde fiets reviewen doen ze helemaal niet. Ze maken alleen betaalde films. Zo’n film kost ongeveer 10.000€. Positieve beoordeling inbegrepen.
Ik heb dat eens op youtube gepost (zonder een bedrag te noemen)…. En werd bijna via een privé bericht gelyncht.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
Tommie12 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 19:01:
[...]

Ik heb dat eens op youtube gepost (zonder een bedrag te noemen)…. En werd bijna via een privé bericht gelyncht.
bizarre manier van doen.
Moeten ze niet aangeven in hun filmpjes dat het om gesponsorde content gaat? dat moet ik al als ik influencers iets toestuur..
Jammer als ze volhouden journalistiek te bedrijven en producten te reviewen. erg bright bedacht

• Yosemite
Tommie12 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 10:43:
Is dat een aanname of echt waar? Hij geeft vaak genoeg in video's aan dat hij een aantal dagen de fiets gebruikt. Dat het geen duurtest is, vind ik niet gek, dat zijn de meeste reviews niet. Als Autoweek een auto test dan testen ze 'm ook vrij kort en datzelfde geldt voor reviews van een nieuwe smartphone.

Op basis van een uitgebreide proefrit in een auto of op een fiets kan je zelf toch ook al een heel aardig beeld vormen.

Op basis van die review ben ik uiteindelijk wel bij een fiets met een Enviolo Automatiq uitgekomen, geen Veloretti, maar wel een Dutch ID en ik vind die Enviolo Automatiq nog steeds heerlijk fietsen.

• Tommie12
Yosemite schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 23:08:
[...]

Is dat een aanname of echt waar? Hij geeft vaak genoeg in video's aan dat hij een aantal dagen de fiets gebruikt. Dat het geen duurtest is, vind ik niet gek, dat zijn de meeste reviews niet. Als Autoweek een auto test dan testen ze 'm ook vrij kort en datzelfde geldt voor reviews van een nieuwe smartphone.

Op basis van een uitgebreide proefrit in een auto of op een fiets kan je zelf toch ook al een heel aardig beeld vormen.

Op basis van die review ben ik uiteindelijk wel bij een fiets met een Enviolo Automatiq uitgekomen, geen Veloretti, maar wel een Dutch ID en ik vind die Enviolo Automatiq nog steeds heerlijk fietsen.
Hij ‘geeft aan’….

Hoe verklaar je dat hij een Van Moof altijd test nog voor die door de eerste klant in ontvangst genomen is. En meestal is hij de eerste voor een nieuw VM model.

En dat je er ergens iets uit haalt… tja, dat mag ook wel eens.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Yosemite
Tommie12 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 23:10:
Hoe verklaar je dat hij een Van Moof altijd test nog voor die door de eerste klant in ontvangst genomen is. En meestal is hij de eerste voor een nieuw VM model.
Tweakers en andere media testen de Samsung Galaxy S23 toch ook voordat de eerste klanten 'm hebben, dat wil toch niet automatisch zeggen dat het een advertorial is.

Als het wel een advertorial is en ze melden dit niet duidelijk dan is het gewoon sluikreclame. In strijd met de Mediawet en Youtube policy. Als daar bewijs van dan is zou ik een klacht bij het Commissariaat voor de Media indienen.

RTL Nieuws, waar Bright onderdeel van is, schreef zelfs nog een artikel over sluikreclame bij influencers.
https://www.rtlnieuws.nl/...r-regels-reclame-reclames

Acties:
  • +3Henk 'm!
Yosemite schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 23:34:
[...]
RTL Nieuws, waar Bright onderdeel van is, schreef zelfs nog een artikel over sluikreclame bij influencers.
Links of rechtsom, de man kan geen e-bike reviewen en geeft misleidende info met zijn hijgerig gedrag.

Of dat is vanwege zakelijke belangen of omdat hij een slechte journalist met een compleet gebrek aan integriteit boeit verder niet.

En let wel, Tweakers is op dit punt net zo erg door persberichten van Van Moof zonder enige analyse op de voorpagina te kwakken en informatie uit Quote waarbij de eigenaar toegeeft dat meer dan 15% van de fietsen defect wordt aangeleverd niet te noemen.

Want laten we wel zijn, de plotselinge negatieve berichtengolf over VM is absurd aangezien het allang bekend was en ook publiekelijk werd toegegeven. Net zoals dat je allang al had kunnen zien dat ze miljoenen per jaar aan het opstoken waren zonder pad naar winstgevendheid (niet voor niets dat ze accountant issues hadden). Het is gewoon lakse berichtgeving en nu opeens sensatie zoeken over een slecht bedrijf wat ze eerst de hemel in prezen.

[Voor 38% gewijzigd door roffeltjes op 05-03-2023 08:53]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tommie12
Yosemite schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 23:34:
[...]

Tweakers en andere media testen de Samsung Galaxy S23 toch ook voordat de eerste klanten 'm hebben, dat wil toch niet automatisch zeggen dat het een advertorial is.

Als het wel een advertorial is en ze melden dit niet duidelijk dan is het gewoon sluikreclame. In strijd met de Mediawet en Youtube policy. Als daar bewijs van dan is zou ik een klacht bij het Commissariaat voor de Media indienen.

RTL groep is een grote groep, dus dat er links en rechts wat verschillende inzichten zijn is zeker niet slecht.
Maar, al die reviewers/influencers met hun x duizenden volgers en abonnees die de primeurs krijgen, hoe kritische durven die zijn.
Die belanden op een lijst bij diverse merken op basis van welke criteria?
Het aantal volgers zal zeker mee spelen, maar als iemand een merk volledig af breekt, denk je niet dat die stilletjes van die lijst geflikkerd wordt? En dus volgende keer de primeur niet krijgt?
De criteria zijn in elk geval niet transparant, dus …. neutraal zijn ze in elk geval niet.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• EdGnoj
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik denk dat ik een Gazelle Heavy Duty 5 HMB https://ap.lc/Pefi6 ga aanschaffen en wel om de volgende redenen:

-Gazelle is een A-Merk
-Degelijkheid, stevig gebouwd, ook spaken en velgen
-Voordrager, handig ivm de wekelijkse boodschappen
-Dubbele standaard, lekker stabiel parkeren
-Riemaandrijving, minder onderhoud langere levensduur
-Bosch performance motor extra zetje bij tegenwind langs de kust
-Geen voorvering en zadelvering
-50mm brede banden ivm demping
-Ettelijke honderden euro's goedkoper dan andere e-bikes met vergelijkbare aandrijving

Als nadelen zie ik eigenlijk alleen maar het design en de lelijke kleur. Maar omdat een fiets voor mij een gebruiksvoorwerp is vind ik dat minder belangrijk.

Omdat de vering dus ontbreekt op deze fiets zal ik de demping uit de banden moeten halen. Hierover heb ik twee vragen:

1: In dit topic komt regelmatig naar voren dat geadviseerd wordt om bij 50mm banden een spanning van ongeveer 2 bar te gebruiken. Kan dit ook bij antilekbanden of wordt dit alleen geadviseerd bij het gebruik van ballonbanden zonder antilekstrook?

2: Verandert de voorgestelde druk van 2 bar als het gewicht van de berijder toeneemt? Ik ben 95kg en vraag me af of 2 bar in dat geval niet wat weinig is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tommie12
@EdGnoj
Meeste mensen rijden met te veel druk. Probeer maar eens met 2 of 2.5 bar. Gaat lukken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:53
roffeltjes schreef op zondag 5 maart 2023 @ 08:48:
[...]

En let wel, Tweakers is op dit punt net zo erg door persberichten van Van Moof zonder enige analyse op de voorpagina te kwakken en informatie uit Quote waarbij de eigenaar toegeeft dat meer dan 15% van de fietsen defect wordt aangeleverd niet te noemen.
Een review is wel even wat anders dan een product-aankondiging natuurlijk. Zo'n nieuwsartikel op de frontpage wordt niet altijd geschreven door iemand met verstand van zaken, dus dat de nuance dan ontbreekt is wel te begrijpen - niet dat ik het daarmee goed wil praten maar dat is wat anders dan een 'gekochte' review. Een review moet worden gemaakt door iemand die wél weet waar hij/zij het over heeft, en moet als 't even kan dus ook behoorlijk grondig en objectief worden uitgevoerd. Dat gaat bij Tweakers over het algemeen best goed, al valt er af en toe wel enige bias te bespeuren.

Wat me bij de persberichten van VM vooral treft is het feit dat die überhaupt de frontpage halen. Hoeveel artikelen zijn er op de frontpage geplaatst over e-bikes van bijvoorbeeld Gazelle, Batavus, Koga...? Van Gazelle kan ik er twee vinden; Cannondale, Cowboy, Mokumono en Xiaomi ieder één, en voor de overige merken is het oorverdovend stil. VM: 10 artikelen, geschreven door 6 of 7 verschillende redacteuren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tommie12
Waarmee nog eens aangetoond is dat VM beter is in marketing dan in fietsen bouwen….

Acties:
  • 0Henk 'm!

• EdGnoj
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Tommie12 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 11:43:
@EdGnoj
Meeste mensen rijden met te veel druk. Probeer maar eens met 2 of 2.5 bar. Gaat lukken.
Dat heb ik inderdaad begrepen! Dus het al dan niet rijden op lekvrije banden heeft hier geen invloed op? En mijn gewicht ook niet?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Roos79
Ik heb ondertussen de Flyer Gotour6 7.43 enkele maanden in bezit en ben er zo over te spreken!
Heerlijke fiets en ook kwa houding en motor echt anders dan mijn vorige een trek lm600
Kwa model misschien wat oudbollig maar het zit comfort en de stevigheid is erg fijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!
B64 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 12:53:
[...]

Wat me bij de persberichten van VM vooral treft is het feit dat die überhaupt de frontpage halen. Hoeveel artikelen zijn er op de frontpage geplaatst over e-bikes van bijvoorbeeld Gazelle, Batavus, Koga...? Van Gazelle kan ik er twee vinden; Cannondale, Cowboy, Mokumono en Xiaomi ieder één, en voor de overige merken is het oorverdovend stil. VM: 10 artikelen, geschreven door 6 of 7 verschillende redacteuren.
Dat is dan ook de reden dat ik verwacht dat je dan ook context gaat publiceren ipv alleen maar klakkeloos persberichten te posten. De balans mist en je geeft de marketing machine nog meer ruimte om te toeteren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Foxhill
Roos79 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 14:17:
Ik heb ondertussen de Flyer Gotour6 7.43 enkele maanden in bezit en ben er zo over te spreken!
Heerlijke fiets en ook kwa houding en motor echt anders dan mijn vorige een trek lm600
Kwa model misschien wat oudbollig maar het zit comfort en de stevigheid is erg fijn.
Gefeliciteerd. Top fiets. Niet oudbollig naar mijn mening.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16:17
Telkens ik Flyer zag (nu al even geleden, is niet erg wijdverspreid bij de meeste FM/dealers heb ik de indruk), kwamen ze op mij altijd over als erg stevig, gebouwd als een tank. (in de goede zin). Kwaliteit inderdaad. Veel plezier. Vrij duur ook, maar waarschijnlijk wel in verhouding met de kwaliteit die je krijgt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KroeT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-03 21:15

KroeT

[...]

Ik heb dezelfde fiets. Fantastisch fiets. Ik zei laatst tegen een collega dat dit het beste voertuig is dat ik ooit heb gehad. En dan tel ik een paar vrij knappe (niet-elektrische) fietsen en al m'n auto's mee. Toegegeven, ik rijd geen Mercedes. Maar zo voelt deze fiets wel. Inderdaad als een tank. Stijf frame. Topkwaliteit onderdelen. Kabelmanagement is matig, maar het uiterlijk vind ik absoluut niet oubollig. Ik zit nu op 700 kilometer, na de 1.000-beurt plaats ik een uitgebreide review.

Peace is not simply the absence of war.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tommie12
EdGnoj schreef op zondag 5 maart 2023 @ 14:16:
[...]

Dat heb ik inderdaad begrepen! Dus het al dan niet rijden op lekvrije banden heeft hier geen invloed op? En mijn gewicht ook niet?
Je gewicht heeft zeker wat invloed, maar probeer het maar.
Richtlijn vind je hier: https://silcavelo.eu/pages/sppc-form

Ik hou niet zo van de hoogste categorie lekvije banden, die zijn heel stroef en hard, en lopen niet licht.
Ik ben enorm tevreden van de Schwalbe Almotion. Lekker soepel, loopt licht op de weg en op gravel, zand, schelpen, en nog nooit mee lek gereden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Amos_x
elinx schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 11:53:
[...]

[...]

[...]

Die hebben duidelijk geen idee wat in de chat werd gevraagd, als ze het verschil niet eens weten tussen een koppelsensor, rotatiesensor en snelheidssensor. :?
Het kan zijn dat je vraag niet verder is gegaan dan de chatmedewerker of sales, maar je moet wel stevig in je schoenen staan om daarmee in zee durven te gaan.
Zo 'streng' of hard wil ik niet zijn. Het antwoord is goed genoeg. Rotatie=snelheid. Snelheid wordt afgeleid uit rotatie bij elke fiets, mechanisch of elektrisch. Dus het komt (op 2R x Pi na) op hetzelfde neer. Het is daarmee wel duidelijk dat het in elk geval geen 'koppelsensor' betreft, want anders hadden ze dat wel geantwoord.

Waarschijnlijk inderdaad een chatmedewerker of verkoper, maar ook dat is niet echt een probleem. Ik denk dat je als bedrijfsvoering niet de dure technicus achter de chat wil zetten dan?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Foxhill
KroeT schreef op zondag 5 maart 2023 @ 15:35:
[...]

Kabelmanagement is matig, maar het uiterlijk vind ik absoluut niet oubollig.
Klopt. Kabel management is on par met de traditionele merken. Kabelmanagement is een ding dat wel bij de minder kwalitatieve design merken beter gedaan is en langzaamaan vanuit daar en vanuit wielrennen doorsijpelt in de goede merken.

Flyer heeft met verstopte kabels de nieuwe Upstreet geïntroduceerd. Dat is een geweldige fiets, met ook een flinke prijs.

https://vossebeldfietsen.nl/de-nieuwe-upstreet-van-flyer/

Later komt er een nieuwe Gotour met ook weggewerkte kabels. De Gotour6 blijft daar voorlopig gewoon naast bestaan. Gelukkig want dat is een topfiets en de nieuwere worden wel wat duur.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Amos_x
Foxhill schreef op zondag 5 maart 2023 @ 16:04:
[...]

Klopt. Kavel management is on par met de traditionele merken. Kabelmanagement is een ding dat wel bij de minder kwalitatieve design merken beter gedaan is en langzaamaan vanuit daar en vanuit wielrennen doorsijpelt in de goede merken.

Flyer heeft daarvoor de nieuwe Upstreet geïntroduceerd. Dat is een geweldige fiets, met ook een flinke prijs.

Later komt er een nieuwe Gotour met ook weggewerkte kabels. De Gotour6 blijft daar voorlopig gewoon naast bestaan. Gelukkig want dat is een topfiets en de nieuwere worden wel wat duur.
Oef, die prijzen… Kleine hart verzakking :o

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Roos79
Amos_x schreef op zondag 5 maart 2023 @ 15:25:
[...]

Telkens ik Flyer zag (nu al even geleden, is niet erg wijdverspreid bij de meeste FM/dealers heb ik de indruk), kwamen ze op mij altijd over als erg stevig, gebouwd als een tank. (in de goede zin). Kwaliteit inderdaad. Veel plezier. Vrij duur ook, maar waarschijnlijk wel in verhouding met de kwaliteit die je krijgt.
Ik kwam hem tegen voor een prijs die ik erna niet meer ben tegen gekomen.
Denk dat dat echt enorm heeft mee gespeeld in mijn keuze.

Als ik soms lees wat sommige hier willen kwa fiets dan moet het slank en sjiek zijn en vooral heel modern.

@Foxhill goed te lezen dat ook flyer met kabel gebeuren bezig is alleen jammer van de prijs die dan nog meer stijgt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KroeT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-03 21:15

KroeT

[...]

Foxhill schreef op zondag 5 maart 2023 @ 16:04:
[...]

Klopt. Kavel management is on par met de traditionele merken. Kabelmanagement is een ding dat wel bij de minder kwalitatieve design merken beter gedaan is en langzaamaan vanuit daar en vanuit wielrennen doorsijpelt in de goede merken.

Flyer heeft daarvoor de nieuwe Upstreet geïntroduceerd. Dat is een geweldige fiets, met ook een flinke prijs.

Het is met het frame van een Gotour6 en het verstelbare stuur logisch dat er wat kabels in het zicht lopen. Maar door ze net op andere lengtes af te werken zouden ze bijvoorbeeld al wat coherenter buitenlangs kunnen lopen. Voor mensen met een snufje OCD (hoi!) is dit ingewikkeld. Maar ik heb liever een beetje kabeltroep op een verder uitstekende fiets dan een kabelvrij waggelframe. Dus ik ben evengoed tevreden.

Die Upstreet is schitterend. Voorlopig niet voor mij. Maar jemig. Mooi.
Ook mooi trouwens: die website. Complimenten.

Peace is not simply the absence of war.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jee_r
  • Laatst online: 26-03 15:16
Bij de Bosch Kiox 300 moet je uw wielgrootte instellen in mm.
Hoe kan je dit weten?
Band is:
Schwalbe Energizer Plus, Performance, Green Guard
28 inch 55-622

Iemand raad?

Gewoon een omwenteling meten of kan je dit ergens berekenen/raadplegen (wat volgens mij meer correct is)?

Bedankt

[Voor 17% gewijzigd door jee_r op 05-03-2023 20:47]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tommie12
jee_r schreef op zondag 5 maart 2023 @ 20:42:
Hoe kan je dit weten?
Band is:
28 inch 55-622

Iemand raad?

Gewoon een omwenteling meten of kan je dit ergens berekenen/raadplegen (wat volgens mij meer correct is)?

Bedankt
Daar zijn tabellen voor. Google maar eens op wielomtrek en dan je bandenmaat.

https://www.cateyeamerica.com/tire-size-calculator/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jee_r
  • Laatst online: 26-03 15:16
Kan het nog niet vinden... Iemand raad?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Amrit
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Volg en lees dit topic al een tijdje. En afgelopen weekend ook wat fietsenwinkels langs gegaan. Ik rij nog een (niet elektrisch aangedreven) Koga Miyata uit 2007. Onverwoestbaar ding, maar wordt wel wat oud. Nog steeds geschikt als stadsfiets, en ik ben ook enigszins gehecht geraakt aan de fiets 🥰 Maar met al dat thuis werken is het verstandig wat meer te gaan fietsen/touren in de buurt.

De fiets die nu het meest indruk heeft gemaakt is de R&M Charger4. Zeer degelijk, en ook niet zo’n ielig bevestigd bagagedragertje wat nu de mode lijkt. Maar het is ook wel een tank van een fiets. Beetje ‘luitenant Gruber’ gehalte. Heb ook nog op zo’n volledig afgeveerde Panzer gezeten van R&M. Op Duitse fietspaden/wegen snap ik ‘m na een fikse fietsvakantie door Noord Oost Duitsland. Mein Hintern doet weer zeer als ik eraan terug denk. Maar hier in het noord-westen en de duinen wat overkill, en ook wel aan de prijs. Andere optie is een nieuwe niet elektrische fiets.
Maar meer afgeveerd door dikkere banden of voorvork en zadelpen lijkt me prettig. En enige ondersteuning, al is het maar het gevoel altijd wind mee te hebben, is ook wel erg lekker. Zeker aangezien het hier nog al eens een beetje waait.

Nu heb ik de Velo de Ville 6TY bekeken, en wat met configs geprobeerd. Mooie elegante fiets, met weliswaar zo’n ielige begagedrager constructie, maar allicht onterecht vooroordeel van mij, en verder ziet de fiets er erg goed uit.

Maar zijn er al wat meer ervaringen met die ‘ Fazua’ drive, en eventueel duurzaamheid en repareerbaarheid?

Kon niet veel vinden in dit topic specifiek over die aandrijving.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• neb0
@Amrit Voor zover ik weet zijn er wat wisselende reacties m.b.t. de Fazua aandrijving maar o.a. Riese & Muller UBN 5 en Canyon Commuter:ON 8 (op dit moment nog niet leverbaar) hebben die motor ook geïmplementeerd.
Op papier heeft de Fazua i.c.m. de fietsen die mijn voorkeur hebben, alles wat ik van een (midden)motor zou wensen. Genoeg kracht, stil, licht, zuinig, vrijwel onzichtbaar ingebouwd.
Helaas kan ik je hiermee niet verder helpen.

De Velo de Ville 6TY was ik even uit het oog verloren.

• Foxhill
jee_r schreef op zondag 5 maart 2023 @ 21:44:
Kan het nog niet vinden... Iemand raad?
Die website van @Tommie12 en dan 29 x 2,2”. Dat is een andere manier om jouw bandenmaat op te schrijven. Dan krijg je 2302mm.

Opmeten terwijl je er op zit is nauwkeuriger als je het nauwkeurig wilt hebben.

[Voor 3% gewijzigd door Foxhill op 06-03-2023 06:42]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Foxhill
Amrit schreef op zondag 5 maart 2023 @ 21:45:
Volg en lees dit topic al een tijdje. En afgelopen weekend ook wat fietsenwinkels langs gegaan. Ik rij nog een (niet elektrisch aangedreven) Koga Miyata uit 2007. Onverwoestbaar ding, maar wordt wel wat oud. Nog steeds geschikt als stadsfiets, en ik ben ook enigszins gehecht geraakt aan de fiets 🥰 Maar met al dat thuis werken is het verstandig wat meer te gaan fietsen/touren in de buurt.

De fiets die nu het meest indruk heeft gemaakt is de R&M Charger4. Zeer degelijk, en ook niet zo’n ielig bevestigd bagagedragertje wat nu de mode lijkt. Maar het is ook wel een tank van een fiets. Beetje ‘luitenant Gruber’ gehalte. Heb ook nog op zo’n volledig afgeveerde Panzer gezeten van R&M. Op Duitse fietspaden/wegen snap ik ‘m na een fikse fietsvakantie door Noord Oost Duitsland. Mein Hintern doet weer zeer als ik eraan terug denk. Maar hier in het noord-westen en de duinen wat overkill, en ook wel aan de prijs. Andere optie is een nieuwe niet elektrische fiets.
Maar meer afgeveerd door dikkere banden of voorvork en zadelpen lijkt me prettig. En enige ondersteuning, al is het maar het gevoel altijd wind mee te hebben, is ook wel erg lekker. Zeker aangezien het hier nog al eens een beetje waait.

Nu heb ik de Velo de Ville 6TY bekeken, en wat met configs geprobeerd. Mooie elegante fiets, met weliswaar zo’n ielige begagedrager constructie, maar allicht onterecht vooroordeel van mij, en verder ziet de fiets er erg goed uit.

Maar zijn er al wat meer ervaringen met die ‘ Fazua’ drive, en eventueel duurzaamheid en repareerbaarheid?

Ik ben heel benieuwd of nu een reactie komt op je vraag. Ik wil ook graag weten hoe het met de degelijkheid zit van die motor en heb hem als VdV dealer nog niet durven opnemen in het assortiment.

Bosch heeft vrij dikke intube accu’s. Als je wat smaller zoekt kan Shimano ook. Bijvoorbeeld een Victoria eTouring 11.9.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• matje12345
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21-03 11:17
Amrit schreef op zondag 5 maart 2023 @ 21:45:

@Amrit
@Foxhill

Ik heb deze fiets sinds begin november in bestelling. Levering is gepland voor half maart dus ben benieuwd of dat gehaald gaat worden. Je kunt deze fiets trouwens gewoon met een 'normale' bagagedrager configureren (heb ik gedaan).

Ik heb nu een fiets met Fazua 50 ride. Ik ben er erg tevreden over. Nog geen problemen gehad. Lees op het fazua riders facebook wel dat er best wat mensen met problemen zijn. Er zijn ook leveringsproblemen met batterijen voor dit systeem (schijnbaar niet voor de Ride 60),

Ik heb voor dit systeem gekozen vanwege het relatief lage gewicht, ziet er niet uit als traditionele ebike. Ik gebruik meestal de laagste ondersteuning (max 70 watt), hiermee kan ik ergen tussen de 65 en 75 km komen met de (250 wh). Je kunt de ondersteuning naar wens instellen met de app. Ik wil graag gewoon een steuntje in de rug, maar nog genoeg zelf trappen.Voor mij een prima systeem dus ik hoop dat de VdV ook gaat bevallen.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

jee_r schreef op zondag 5 maart 2023 @ 20:42:
Hoe kan je dit weten?
Band is:
28 inch 55-622

Iemand raad?

Bedankt
Wat ik altijd deed was 3 a 5 omwentelingen meten. Dat is net wat nauwkeuriger dan 1 omwenteling.
Moet je wel een lange rolmaat hebben.

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Amrit
  • Niet online
neb0 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 04:55:
@Amrit Voor zover ik weet zijn er wat wisselende reacties m.b.t. de Fazua aandrijving maar o.a. Riese & Muller UBN 5 en Canyon Commuter:ON 8 (op dit moment nog niet leverbaar) hebben die motor ook geïmplementeerd.
Op papier heeft de Fazua i.c.m. de fietsen die mijn voorkeur hebben, alles wat ik van een (midden)motor zou wensen. Genoeg kracht, stil, licht, zuinig, vrijwel onzichtbaar ingebouwd.
Helaas kan ik je hiermee niet verder helpen.

De Velo de Ville 6TY was ik even uit het oog verloren.
Ja, het zijn mooie slanke fietsen. De Riese & Muller heb ik wel even (te) kort bekeken, er stonden er een paar bij een winkel in Limmen. Op dat moment was ik echter nogal onder de indruk van de oa Charger4, en ook de R&M Cruiser vond ik een erg mooie fiets (al zou ik van die laatste wel het kruiwagen stuur laten vervangen door een wat rechtere variant).
De Fazua R&M's zagen er wel goed uit, de modellen die ik zo zag staan leken mij op dat moment vooral mooie hippe stadsfietsen. Soort van repsonse op de Vanmoofs & Co (?). De Fazua's van R&M zijn wel fiks aan de prijs, ook vergeleken met hun andere modellen. Maar ik ga zo nog eens goed bekijken.

Dat zelf configureren bij Velo de Ville vind ik wel een grote pré. Ik had nu een variant zonder vering of zadelpen, maar dikke 60mm banden. Of dat nu echt een goed idee is weet ik niet, maar gevoelsmatig klinkt het comfortabel, en verder niet teveel complexiteit in de fiets.
Foxhill schreef op maandag 6 maart 2023 @ 06:45:
[...]

Ik ben heel benieuwd of nu een reactie komt op je vraag. Ik wil ook graag weten hoe het met de degelijkheid zit van die motor en heb hem als VdV dealer nog niet durven opnemen in het assortiment.

Bosch heeft vrij dikke intube accu’s. Als je wat smaller zoekt kan Shimano ook. Bijvoorbeeld een Victoria eTouring 11.9.
Bij Kroone Liefting in Limmen staan dus een paar Fazua's van R&M's. Ik ga er nog eens langs, en zal ze vragen hoe zij de betrouwbaarheid/support inschatten, ook in vergelijk met andere R&M's. Er even vanuitgaande dat ze wel 'straight forward' zijn.

Thnx voor de tip van de Victoria. Bekeken, op de website, en er is een dealer in Bergen. Ga ik langs. Mooie complete fiets, en in oranje ook een mooie kleur. Uberhaupt hebben ze mooie kleuren, het oog wil ook wat. En ook scherp geprijst .
matje12345 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 08:16:
[...]

@Amrit
@Foxhill

Ik heb deze fiets sinds begin november in bestelling. Levering is gepland voor half maart dus ben benieuwd of dat gehaald gaat worden. Je kunt deze fiets trouwens gewoon met een 'normale' bagagedrager configureren (heb ik gedaan).

Ik heb nu een fiets met Fazua 50 ride. Ik ben er erg tevreden over. Nog geen problemen gehad. Lees op het fazua riders facebook wel dat er best wat mensen met problemen zijn. Er zijn ook leveringsproblemen met batterijen voor dit systeem (schijnbaar niet voor de Ride 60),

Ik heb voor dit systeem gekozen vanwege het relatief lage gewicht, ziet er niet uit als traditionele ebike. Ik gebruik meestal de laagste ondersteuning (max 70 watt), hiermee kan ik ergen tussen de 65 en 75 km komen met de (250 wh). Je kunt de ondersteuning naar wens instellen met de app. Ik wil graag gewoon een steuntje in de rug, maar nog genoeg zelf trappen.Voor mij een prima systeem dus ik hoop dat de VdV ook gaat bevallen.
Half maart, dat schiet op nu. Maar wel een fikse levertijd :X Is dat iets om hoe dan ook rekening mee te houden?

Reacties op internet mbt kwaliteit vind ik altijd wat lastig inschatten. Tevreden gebruikers hoor je niet of nauwelijks, en dan geeft het al snel een vertekend beeld. En niet zelden gaat het al mis met de verwachtingen versus praktijk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• matje12345
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21-03 11:17
@Amrit

Denk wel dat je rekening moet houden met de levertijd ja. Specifieke levertijd kun je via een dealer opvragen.
R&M heb ik ook even op proef gereden. Motor lijkt inderdaad prima.Prijs is wel flink hoger dan VdV.

Reden voor mij om nu voor VdV te kiezen is ook het frame. Heb nu een vrij sportief frame op mijn huidige fiets en zoek meer iets om wat relaxter te kunnen toeren met wat minder spanning op nek en rug.

• assn
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-03 15:50
Ben van plan komende weken de VdV AEB 490 te bestellen.

Maar twijfel nog over de 400 of 500 W batterij. Ik leg geen lange afstanden af en veel vlak gebied dus in die optiek is het niet nodig, maar lees hier wel vaker dat het meer voordelen heeft(Lees: levensduur).

Het kost nu 200 euro extra, maar komende jaren verwacht ik dat batterijen goedkoper/beter zullen worden, is het dan beter om nu de duurdere te nemen of die 200 euro besparen en dan over x aantal jaar een nieuwe batterij er in te laten zetten?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Tommie12
assn schreef op maandag 6 maart 2023 @ 10:03:
Ben van plan komende weken de VdV AEB 490 te bestellen.

Maar twijfel nog over de 400 of 500 W batterij. Ik leg geen lange afstanden af en veel vlak gebied dus in die optiek is het niet nodig, maar lees hier wel vaker dat het meer voordelen heeft(Lees: levensduur).

Het kost nu 200 euro extra, maar komende jaren verwacht ik dat batterijen goedkoper/beter zullen worden, is het dan beter om nu de duurdere te nemen of die 200 euro besparen en dan over x aantal jaar een nieuwe batterij er in te laten zetten?
Tenzij die 200€ je echt pijn doet zou ik wel voor de 500Wh gaan.
Een langer ritje met tegenwind.....
Je ziet de trend wel gaan naar grotere en grotere batterijen.

Er is wel één voordeel, als ik me niet vergis kan je in de plaats van die 400Wh batterij wel een 500Wh steken later. Dat kan niet met de andere groottes.

• Amrit
  • Niet online
matje12345 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 10:01:
@Amrit

Denk wel dat je rekening moet houden met de levertijd ja. Specifieke levertijd kun je via een dealer opvragen.
R&M heb ik ook even op proef gereden. Motor lijkt inderdaad prima.Prijs is wel flink hoger dan VdV.

Reden voor mij om nu voor VdV te kiezen is ook het frame. Heb nu een vrij sportief frame op mijn huidige fiets en zoek meer iets om wat relaxter te kunnen toeren met wat minder spanning op nek en rug.
Houding op de fiets is idd wel een ding. Dat me viel me op bij de R&M Fazua's die in de winkel stonden, erg sportieve houding. Zag wel op de website dat je een 'comfort' kit kan bestellen. Snap ook niet zo goed waarom iemand op een 'Urban' fiets zo voorover wil liggen. Juist in de stad is rechtop makkelijker lijkt mij.

Bij VdV veel opties. Op de website was ook een andere, verstelbare, stuurpen beschikbaar. Kan je alle kanten op.

• tcc90
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 14:18
Zo te zien zitten hier echte fietsexperts, heeft iemand een gouden tip voor het volgende? ik zie door de bomen het bos niet meer:

-budget rond de 3k
- ebike voor in de stad
- belt drive
- accu geïntegreerd in frame (niet er uit te halen)
- enigszins sportief model

Zelf testrit op een Ampler axel gedaan, maar vond het te veel naar voren zitten, te sportief, fietste wel fantastisch…

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Amrit
  • Niet online
tcc90 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 11:20:
Zo te zien zitten hier echte fietsexperts, heeft iemand een gouden tip voor het volgende? ik zie door de bomen het bos niet meer:

-budget rond de 3k
- ebike voor in de stad
- belt drive

Zelf testrit op een Ampler axel gedaan, maar vond het te veel naar voren zitten, te sportief, fietste wel fantastisch…
(ben géén fietsexpert, zelf ook zoekende)

Kwam laatst deze recensie tegen over Ampler Axel, ik kende het merk niet. https://www.theverge.com/...ew-sporty-commuter-europe

Zelf zou ik niet snel online een fiets kopen. Liever bij een (goede) locale fietswinkel die achter z'n producten staat, met al het onderhoud wat je over de jaren hoe dan ook gaat krijgen. Of je moet zelf heel handig zijn / tijd hebben.

Maar het zijn wel mooie eBikes.

Ampler Stout:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dusajivan
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 27-03 15:26

-budget rond de 3k
- ebike voor in de stad
- belt drive

Volgens mij wil jij dus een fiets waarbij je niet teveel voorover zit, maar het moet wel een sportieve zijn. Kijk eens naar de Gazelle Grenoble C7+ HMB. Die heeft een ingebouwde accu en ziet er niet gek uit.
Er zijn zoveel fietsen, maar deze heeft toch wel wat van wat je wil.
Het kan ook geen kwaad om eens naar een Profile of Bike Totaal fietsenzaak te gaan.
Succes :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:17

d0s

sssst

Dusajivan schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:26:
[...]

Volgens mij wil jij dus een fiets waarbij je niet teveel voorover zit, maar het moet wel een sportieve zijn. Kijk eens naar de Gazelle Grenoble C7+ HMB. Die heeft een ingebouwde accu en ziet er niet gek uit.
Er zijn zoveel fietsen, maar deze heeft toch wel wat van wat je wil.
Het kan ook geen kwaad om eens naar een Profile of Bike Totaal fietsenzaak te gaan.
Succes :)
Hij wil een belt, dus dan is de Grenoble C5 ook een optie. De C7 heeft een ketting.

Zelfde frame/design, maar luxer uitgevoerd. Verwarrend wel met het typenummer C5 < C7 :)

• Bla65
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15:25

-budget rond de 3k
- ebike voor in de stad
- belt drive

Je zou nog eens kunnen kijken naar de Watt Brooklyn, hou je nog wat geld over ook

Acties:
  • +8Henk 'm!

• Glamer1987
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 27-03 22:42
Ik ben sinds begin december de trotse eigenaar van een R&M Charger 4 GT Vario. Dus met de brede banden en het enviolo schakel. Nu ruim 750km mee gefietst door wind, regen, sneeuw en zonneschijn dus ik kan nu een eerste review plaatsen. Ik zal ook nog kort even wat schrijven over het Bosch Smart systeem, de Bosch smartphone grip en het slot dat ik gebruik: de Trelock FS 580 Toro.

Algemeen
Ik vind het persoonlijk echt een geweldige fiets. Ik viel in eerste instantie vooral op het design. Ik wilde perse een fiets waarbij de middenbuis in een rechte lijn doorliep naar achteren. In eerste instantie had ik daarom een Canyon Precede ON7 besteld. Deze voldeed in principe aan alle eisen die ik had maar ergens eerder in dit topic kunnen jullie lezen dat dit deze fiets voor mij alles behalve beviel.

De R&M Charger is alles wat de Canyon niet was. Zeer comfortabel, alles voelt premium aan en alle onderdelen kloppen en zijn gewoon kwaliteit. De fiets ligt als een tank op de weg maar ondanks het zware gewicht is hij in het verkeer super wendbaar. De Bosch Performance CX (gen4) motor is bijzonder krachtig en trekt je binnen luttele seconden naar de 25. (volgens de display ondersteunt hij tot ongeveer 26,4km/h). Ik stap iedere dag weer met een smile op mijn gezicht op de fiets en merk zelfs dat ik zoek naar mogelijkheden om even een stukje te gaan fietsen.

- Het uiterlijk. Dit is natuurlijk totaal subjectief maar ik vind het een prachtfiets. In het echt nog mooier dan op de plaatjes. Hij is groot, robuust en zeer aanwezig.
- Krachtige motor
- Goede voorvering
- Brede banden rijden heel comfortabel
- Verende zadelpen
- Top verlichting
- Enviolo systeem is onderhoudsvriendelijk en werkt in de praktijk prima
- Zithouding: voor mij precies de juiste houding. Lekker sportief maar zonder druk op de polsen. Ook prima om rechtopzittend te fietsen met 1 hand aan het stuur of losse handen.

Iets minder
Het grootste minpunt voor veel mensen zal het geluid van de motor zijn. Het geluid van de CX is eigenlijk gewoon altijd aanwezig. Het is een soort hoge zoemtoon, vergelijkbaar met het geluid van een optrekkende tesla. In de eco en tour stand iets zachter maar in de hoge ondersteuningsstanden gewoon heel duidelijk hoorbaar. Ik vind het zelf wel een lekker geluid en je hoort/voelt de ondersteuning. Ik kan me voorstellen dat veel mensen dit wel al storend ervaren.
Daarnaast is het ook een hele zware fiets. Zonder ondersteuning bijna niet mee te fietsen. Op de weg merk je hier zoals gezegd niets van en is het juist een hele wendbare en leuke fiets om mee te fietsen.

Bosch Smartsysteem
Vooraf dacht ik vooral dat dit een gimmick was maar de Flow app van Bosch is bijzonder degelijk en goed doorontwikkeld. Je kunt hiermee alle ondersteuningsstanden zelf configureren en aanpassen. Daarnaast biedt de app icm de kiox300 zelfs een ware fietsnavigatie die in de praktijk echt prima werkt. De Kiox300 is trouwens een prima en vooral erg mooie display. Veel te veel opties, in de praktijk fiets ik eigenlijk altijd met dezelfde stand.

Bosch smartphone grip
De smartphone grip heb ik er los bijgekocht. De grip vervangt je Kiox300 display en biedt je de mogelijkheid om je eigen smartphone als display te gebruiken. Je gsm wordt daarbij automatisch draadloos geladen. Persoonlijk gebruik ik hem tot nu toe erg weinig, de reden hiervoor is dat je de telefoon alleen in horizontale positie kunt bevestigen. Voor navigatie doeleinden is dit niet optimaal. Daarbij biedt de navigatie op de Kiox300 al een prima alternatief en is de smartphone grip eigenlijk overbodig.

Trelock FS 580 Toro
Op een fiets van dit kaliber wilde ik een degelijk slot. Omdat ik zonder fietstassen fiets wilde ik geen kettingslot dat ik dan in een losse tas moest meenemen. Daarom kwam ik al snel op een vouwslot uit. Dit kun je heel mooi in een houder van onderen tegen de bovenbuis bevestigen. Het valt totaal niet, zit niet in de weg, rammelt niet maar je hebt altijd een degelijk slot bij je. In gebruik is het even wennen... Qua gebruiksgemak (en veiligheid) gaat er niks boven een degelijk kettingslot. De Trelock is vaak te klein om de fiets bijvoorbeeld om een paal of boom te bevestigen. In een fietsenrek gaat dit beter, ik doe het slot dan door het voorwiel en door het fietsenrek.

Dit is een lang verhaal geworden.. Hoop dat jullie er iets aan hebben en mochten er nog vragen zijn dan beantwoord ik die graag.

• Bla65
Glamer1987 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 14:52:
Ik ben sinds begin december de trotse eigenaar van een R&M Charger 4 GT Vario.
Ik ook sinds eind december en na 650 km kan ik mij grotendeels in je review vinden. Het kost wat en is een tank, maar het fietst heerlijk.

• jimh307
@Glamer1987 Dank voor het delen van je ervaring :) Wordt altijd gewaardeerd.

Het is een smak geld, maar dan heb je ook wat en R&M is altijd degelijk materiaal, misschien nog iets degelijker dan Gazelle. Mijn Gazelle Ultimate c8+ met riem rolt ook nog steeds zijn kilometers af, maar het weer zal de komende dagen/weken niet meewerken. Nu is mijn Gazelle zeker een premium fiets, maar mijn accu is wat kleiner, Nexus 8 ipv Enviolo, Sterkere motor en het Smart systeem. Dat doet de prijs flink opdrijven.

Wat ik wel mis in je (verder prima) verhaal is hoe ver je kunt op 1 lading en of je fiets ook flink gedoopt is (in de regen). De mijne heeft al een aantal plensbuien overleeft en geeft geen hik in de regen.

De riem is altijd fijn want het bespaart flink wat poetsbeurten en het rijdt 'directer'. Veel plezier ermee ;)

• neb0
@matje12345 Kun je die VdV ook met belt (en Nexus-8, Fazua 60) configureren of enkel met ketting?

• Bla65
jimh307 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 17:38:
@Glamer1987 Dank voor het delen van je ervaring :) Wordt altijd gewaardeerd.

Wat ik wel mis in je (verder prima) verhaal is hoe ver je kunt op 1 lading en of je fiets ook flink gedoopt is (in de regen). De mijne heeft al een aantal plensbuien overleeft en geeft geen hik in de regen.
De mijne is in ieder geval probleemloos flink gedoopt, is er een speciale reden dat je dit wil weten? In de basis zijn het natuurlijk gewoon standaard Bosch componenten. Ik heb er alleen voor een spatbordverlenger opgezet omdat je wel heel natte voeten krijgt als je met die brede sloffen door een plas rijdt.
Bereik is erg afhankelijk van je gewicht etc, maar de Bosch calculator klopt wel aardig als je de parameters invult.

[Voor 33% gewijzigd door Bla65 op 06-03-2023 21:22]

• jimh307
Bla65 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 21:20:
[...]

De mijne is in ieder geval probleemloos flink gedoopt, is er een speciale reden dat je dit wil weten? In de basis zijn het natuurlijk gewoon standaard Bosch componenten. Ik heb er alleen voor een spatbordverlenger opgezet omdat je wel heel natte voeten krijgt als je met die brede sloffen door een plas rijdt.
Bereik is erg afhankelijk van je gewicht etc, maar de Bosch calculator klopt wel aardig als je de parameters invult.
Ja, dat willen we weten. Het regent immers relatief vaak in Nederland en in een kort verleden was regen wel een dingetje voor e-bikes. We willen weten of dit beter is en dat kan alleen door het te vragen ;)

• Bla65
jimh307 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 22:34:
[...]

Ja, dat willen we weten. Het regent immers relatief vaak in Nederland en in een kort verleden was regen wel een dingetje voor e-bikes. We willen weten of dit beter is en dat kan alleen door het te vragen ;)
Ik vind dat regenen in de praktijk juist erg meevallen, en ook met mijn relatief goedkope Watt heb ik gelukkig nooit vochtproblemen gehad (afkloppen).
Pagina: 1 ... 142 ... 146 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee