Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 161 ... 228 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:30
d-Frag schreef op maandag 17 juli 2023 @ 16:26:
....
Was volgens de FM bijna hetzelfde...
Ja op een ander motortype (Bafang M200 ipv M420) en erg basic display na dan...
Tja het is maar net hoe je tegenaan kijkt. Alletwee hetzelfde merk, met remmen en versnellingen etc ;)

Echter is er een wezenlijk verschil mbt de motor.
De M200 is echt een basismodel voor eenvoudig gebruik. De M420 is een krachtige motor voor allround gebruik en daarom een hoger prijskaartje.

Niet echt een handige opmerkiing dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kadooosh
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 28-08 19:36
rutgergron schreef op maandag 17 juli 2023 @ 18:54:
Hier meldt zich een trotse eigenaar van de Urban Arrow elektrische bakfiets. Het rijd super met mijn 2 kinderen erin alleen één van mijn kleinsten vindt het blijkbaar prettig om aan het EPP piepschuim te gaan pulken.

We hebben de bakfiets nog maar 2 dagen maar als ik dit had geweten ... Het piepschuim kan blijkbaar echt niks hebben. Terwijl de bakfiets zelf een beste financiële rib uit mijn lijf was. Wat nu te doen? Kwestie van tijd voordat het steeds erger gaat worden.

[Afbeelding][Afbeelding]
Wat nu doen? Kinderen vertellen dat ze eraf moeten blijven 😂.
Nieuwe bak is zo'n 300eu trouwens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgergron
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 28-08 15:58
kadooosh schreef op maandag 17 juli 2023 @ 20:46:
[...]

Wat nu doen? Kinderen vertellen dat ze eraf moeten blijven 😂.
Nieuwe bak is zo'n 300eu trouwens
Erop attenderen gaat niet echt werken denk ik, gebeurt vaak als je het even niet door hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
elinx schreef op maandag 17 juli 2023 @ 16:22:
[...]

[...]
Ik denk dat Decathlon niet het meest gelukkige voorbeeld is, omdat zij ook zelf de verantwoordelijkheid nemen voor het onderhoud en ook onderdelen verkopen.
Alleen zijn er in Nederland niet zoveel vestigingen, waardoor afstand een rol kan spelen.

In Nederland is B'Twin dan weliswaar geen topmerk in vergelijking met onze Hollandse fiets, maar met name in de zuidelijke EU landen is het een populair merk.

Anders is het gesteld met zgn. bouw-, supermarkt en drogist exemplaren, waarvan de herkomst van onderdelen nagenoeg niet of zelfs helemaal niet te achterhalen is en na de garantieperiode aan je lot wordt overgelaten.
In dat geval geef ik je helemaal gelijk met je oordeel mbt budgetfietsen.
Ik snap de precisie, maar het gaat om het voorbeeld. Een Chinees merk kopen, of überhaupt een budgetfiets is vragen om problemen, hetzij indirect.
Het is uiteraard aan een ieder welke fiets hij/zij koopt en als men er blij mee is heb ik geen recht van spreken. Ik wil alleen een waarschuwing afgeven dat de werkelijke kosten per kilometer wel eens vies kan tegenvallen. Mijn orde is meer om je te behoeden voor uitgaven en veiligheid die niet nodig zou moeten zijn. Wat eenieder er mee doet is niet mijn zaak, ik heb mijn punt gemaakt en mijn advies is geheel vrijblijvend :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:25
maartend schreef op maandag 17 juli 2023 @ 08:02:
[...]

Het is hier al eerder verteld ; te kort door de bocht
Gewoon fijne Bafang, goede Nexus. Fiets is al 3 jaar in bezit, nog niks mee gehad. Geen roest, geen uitrekkende kabels, Samsung Accu, nu enkel na een 6k km eens kijken naar de ketting.
Wat me opvalt is dat je ondanks dat je een dikke MTB hebt van 5k je denkt dat een goede fiets bestaat uit een hoopje onderdelen.

Ik heb deze voor VM al een keer eerder geduid (en deze ken ik uit Amsterdam vanuit de handel en vanuit wat ik zie, ook wel zichtbaar bij de reacties in de VM draad)

- klant komt binnen met krom wiel.
- FM repareert dat.
- klant gaat weg, dag later trapt de versnelling door. (Eén van de bekende issues)
- klant haalt verhaal bij de FM, immers voordat hij langs ging "was er niets aan de hand".

Sta je de volgende dag met een boze klant in je winkel.

Een Lidl fiets is vrijwel zeker droog geleverd, niet nagelopen in de fabriek en niet nagelopen bij uitlevering. De prijs komt namelijk ergens vandaan. Dat kan goed gaan (zie de fiets van je vrouw) of een fiets zijn waar je van issue naar issue hobbelt.

Dat een FM bij volle agenda dan zeg "daar ga ik niet aan beginnen" is helemaal niet vreemd.

Anders gezegd, jouw dikke MTB van 5k is met meer aandacht afgemonteerd en er zit een flink deel QC op. De onderdelen zijn niet recht uit de doos binnen 15 minuten op het frame geragt. Je wielen zijn netjes gevlochten waarbij de spanning er zowel op als af is gehaald (tordering van de spaak op het einde weer gelost). Kans dat als je FM iets uitvoert er dan een random ander probleem optreedt is heel klein.

In deze draad is al meermaals uitgelegd dat je FM niet graag fietsen van onbekende merken aanneemt, er zijn meerdere draden van c-merk fietsen. Toen ik mijn VdV wilde kopen heb ik dat ook gewoon besproken met mijn FM. Het was geen enkel probleem. Ondanks de prijs van de fiets gewoon iets wat ik vooraf even heb afgetikt zodat ik niet voor een vervelende verassing kwam te staan.

[ Voor 0% gewijzigd door roffeltjes op 18-07-2023 08:49 . Reden: Ik heb geen VM, ik heb een VdV. ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
NosferatuX schreef op zondag 16 juli 2023 @ 19:48:
[...]
Een fiets van 1000 euro heeft hetzelfde onderhoud nodig als een van 2000.
Dat is best wel een aanname. Mijn VdV heeft de werkplaats in bijna twee jaar nauwelijks gezien. Dat is bij eerdere fietsen duidelijk anders.

Het is weer de aanname dat een fiets een hoop onderdelen is.

Daarom dit over prijzen/dure merken (zie discussie Gazelle/R&M)

Op prijs kwaliteit is er een afnemende meeropbrengst. Boven een bepaald bedrag wordt het verschil marginaal. Toch voel je het verschil wel tussen merken (en FM's), al is dat lastig uit te leggen. En vanuit de race wereld is mijn ervaring dat het niet in het verschil tussen een Veloce of Record onderdeel zit, maar in hoe de fiets in eerste instantie is geassembleerd.

Ik heb een oud Koga frame met daarop Veloce 2005, een wedstrijd fiets met Record 2004 (voor de oplettende kenner, ik kon dus simpel wielen ruilen). Mijn vrouw heeft een slagje minder frame dan mijn wedstrijdfiets (zelfde merk, 100 euro goedkoper frame) ook weer met Veloce. Alle drie de fietsen opgebouwd door de in de regio beroemde bouwer: Ger Hermans. (Voordat hij voor zichzelf begon monteerde hij de fietsen van RIH af, waarbij de broers Van der Kaaij het solderen van het frame deden).

Onverwoestbare fietsen. Onderhoud alleen de slijtage onderdelen (al hing hij altijd even je fiets aan de kettingen om alle onderdelen heel kort te voelen).

De Koga van mijn broer (topmodel) was ook wel goed, maar voelbaar "minder",... totdat Ger die helemaal heeft gestript en weer opgebouwd. Daarna ook nooit meer slagjes in zijn wiel etc.

Het is lastig om dit goed uit te leggen omdat ik het alleen kan uitdrukken als iets wat je voelt als je erop rijdt*. Maar een fiets is niet zomaar een hoop onderdelen ;)

*Dit is niet zomaar iets tussen de oren, het verschil met benodigd onderhoud is bij ons dramatisch. Wat dat betreft mis ik Ger enorm... :|

[ Voor 4% gewijzigd door roffeltjes op 18-07-2023 12:31 . Reden: VdV, NIET VM... zucht ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Athome schreef op maandag 17 juli 2023 @ 16:54:

@roffeltjes Heeft heel veel kilometers gereden met Yamaha en is er ook positief over.
Yamaha is absoluut een fijn systeem. Hoewel ik recente ervaring mis, is er niet zoveel veranderd.

Voor actieradius is Yamaha hands-down het beste systeem, komt niets in de buurt.

Bosch is stiller, soepeler en responsiever. Ze hebben daarin ook flinke stappen gemaakt. Bosch rijdt "fijner". Maar je hebt ergens tussen de 10-20 pct minder bereik.

Overigens zou ik ook geen fiets uitsluiten met Bafang of Shimano, zo ontzettend spannend is het gelukkig niet meer. Het gaat om het rijgedrag, de rest is secondair.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

jimh307 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 15:11:
Of je nu een goedkope e-bike koopt die je net kan betalen of omdat je geen zin hebt om meer uit te geven: beide raad af.

Een fiets van Decathlon kan op het eerste gezicht prima rijden en er lijkt geen vuiltje aan de lucht, maar als er buiten de garantie om onderdelen vervangen moeten gaan worden, kan het lastig worden. De lokale FM brand er vaak niet zijn handen aan en ik kan je beloven dat de totale 'cost of ownership' per kilometer netto hoger ligt dan bij een tweede hands van een groot en bekend merk. De onderdelen zullen lang leverbaar blijven en je hebt alsnog betere kwaliteit.

Laat ik wel zeggen dat ik accu's van binnen heb gezien die heel goedkoop waren. Je wilt niet weten wat ik aantrof en de kwaliteit is echt miserabel, erbarmelijk, brandgevaarlijk en in elkaar geflanst met de grootste Franse slag.

Dus?
Je preekt nu gewoon voor je eigen kerk natuurlijk. Alle punten die je nu noemt, komen net zo goed bij de dure fietsen van de fietsenmaker voor. Ik heb een destijds high-end e-bike gekocht, Bosch middenmotor, volledig Shimano afgemonteerd. Dat ding was meer gezeik en fors hogere onderhoudskosten na garantie dan die Decathlon fiets waar ik nu al 15k+ km mee fiets.

Natuurlijk zit op zo'n fiets van de Decathlon de goedkoopst mogelijke remklauw en het goedkoopst mogelijke velgremmetje achter. Maar dat is niet waar het om gaat. Die vervang je gewoon voor weinig als ze stuk gaan. Het gaat vooral om de duurzaamheid van motor, elektronica en accu.

Je kunt naar Spanje rijden in een nieuwe Mercedes, in een tweedehands Mercedes of in een nieuwe goedkope Japanner. Het is anders, maar niet noodzakelijkerwijs beter of slechter. Je moet je afweging maken over een totaalplaatje en daarin onderhoud gewoon meenemen. Voor de meeste mensen zijn dure fietsen tegenwoordig overigens niet meer dan een "wedstrijdje ver pissen". Ik zie mensen met fietsen van 4k per stuk naar buiten komen bij de fietsenmaker, waar op jaarbasis nog geen 1000 km op gezet gaat worden. Die kopen die fietsen vooral voor de buren en kennissen, om te laten zien hoe ver ze konden pissen. Er is maar voor heel weinig mensen een echte business case voor zo'n high-end fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passie2010
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-07 18:16
Ik zou er een epoxy coating overheen zetten. Die lost je eps in iedergeval niet op.
rutgergron schreef op maandag 17 juli 2023 @ 18:54:
Hier meldt zich een trotse eigenaar van de Urban Arrow elektrische bakfiets. Het rijd super met mijn 2 kinderen erin alleen één van mijn kleinsten vindt het blijkbaar prettig om aan het EPP piepschuim te gaan pulken.

We hebben de bakfiets nog maar 2 dagen maar als ik dit had geweten ... Het piepschuim kan blijkbaar echt niks hebben. Terwijl de bakfiets zelf een beste financiële rib uit mijn lijf was. Wat nu te doen? Kwestie van tijd voordat het steeds erger gaat worden.

[Afbeelding][Afbeelding]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
@roffeltjes Waarschijnlijk kun jij de pijnpunten beter verwoorden dan ik dat kan :) Verder ben ik 100% eens met alles wat je zegt. Verder is het aan de mensen zelf om dan toch zo'n model aan te schaffen.

VM is een merk waar jij al eerder voor waarschuwde en verhip, nu staan er een hoop boze mensen voor een gesloten VM keten zonder garantie en dan ben je pas echt zuur.

Dit zie ik ook aankomen met die goedkope Chinese merken. Waar de FM tegenaan gaat lopen verwoord je prima. Dan heb ik het nog niet over onveilige accu's of aanverwant. Er is gewoon duidelijk een reden waarom ze zo goedkoop zijn. Die reden is in het begin niet te zien, maar als die basilisk uit de fiets komt is er een flinke klaagzang.

We (vooral jij) kunnen deze pijnpunten benoemen in dit topic, maar het is de mens die het recht heeft deze waarschuwingen in de wind te slaan. Hun keuze hun probleem. Wij adviseren met liefde en passie en ik blijf dat ook doen. Ik ga niet in jouw broek hangen, maar ik heb zeer veel geleerd van jouw adviezen en ik sla deze niet in de wind. Ik vind het prachtig om het allemaal te lezen.

Genoeg lofzang. Ga zo door en wij horen het wel :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
Verwijderd schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 08:08:
[...]

Je preekt nu gewoon voor je eigen kerk natuurlijk.
JimH verkoopt geen fietsen. Hij heeft geen zakelijk belang waar je je fiets vandaan plukt.

Ik heb al meermaals gezegd, elke fiets kan stuk. En Decathlon is niet categorie bouwmarkt Lidl (@jimh307 je doet ze daar echt wel tekort mee). Zoals Elinx al zegt, ze hebben werkplaatsen en ze hebben er gewoon last van als ze rotzooi verkopen. Decathlon kan zeker beter zijn dan een slechte FM. Decathlon werkplaatsen zijn voor zover ik in Amsterdam het zie ook "no questions asked", wat absoluut verfrissend is (FM's kunnen absoluut zeuren/mansplainen etc.)

Maar je blijft toch wel hangen op die hoop onderdelen, terwijl daar het probleem niet zit (zoals je al zegt, gewoon vervangen). Het is het stukje vakmanschap, coulance, goede lijnen met de leveranciers. En niet elke FM is op die vlakken zomaar voldoende (I wish...). Ja, ook dan kan je ook gewoon botte pech hebben met je dure A-merk fiets.

Maar (en dit kan je echt terugzien hier op Tweakers), een A-merk fiets uit de vakhandel levert gemiddeld genomen aanzienlijk minder ellende op, hoe zuur dat ook is als je wel pech hebt. :/

[ Voor 9% gewijzigd door roffeltjes op 18-07-2023 08:47 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
@roffeltjes Dank je.

Ik stop met adviezen over budgetmerken want ik schop wel tegen meerdere zere benen hier. Ik heb geen belang van wat men koopt. Van mij part fiets je op een boomstam en er zijn altijd mensen die flink geluk hebben met een budgetmerk. Het enigste wat ik zeg zijn waarnemingen van afnemers die ik tegenkom, meer niet. Ik probeer alleen te spreken voor heel veel mensen wiens belangen ik probeer te behartigen op accugebied. Daar ga ik me dan ook op focussen.

Even goede vrienden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

roffeltjes schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 08:44:
[...]

JimH verkoopt geen fietsen. Hij heeft geen zakelijk belang waar je je fiets vandaan plukt.

Ik heb al meermaals gezegd, elke fiets kan stuk. En Decathlon is niet categorie bouwmarkt Lidl (@jimh307 je doet ze daar echt wel tekort mee). Zoals Elinx al zegt, ze hebben werkplaatsen en ze hebben er gewoon last van als ze rotzooi verkopen. Decathlon kan zeker beter zijn dan een slechte FM. Decathlon werkplaatsen zijn voor zover ik in Amsterdam het zie ook "no questions asked", wat absoluut verfrissend is (FM's kunnen absoluut zeuren/mansplainen etc.)

Maar je blijft toch wel hangen op die hoop onderdelen, terwijl daar het probleem niet zit (zoals je al zegt, gewoon vervangen). Het is het stukje vakmanschap, coulance, goede lijnen met de leveranciers. En niet elke FM is op die vlakken zomaar voldoende (I wish...). Ja, ook dan kan je ook gewoon botte pech hebben met je dure A-merk fiets.

Maar (en dit kan je echt terugzien hier op Tweakers), een A-merk fiets uit de vakhandel levert gemiddeld genomen aanzienlijk minder ellende op, hoe zuur dat ook is als je wel pech hebt. :/
Ik denk juist eerder dat @jimh307 misschien wel eens 1 van die weinige mensen MET echte business case voor een dure fiets zou kunnen zijn.

Het is ook wel een beetje het gebrek aan verantwoordelijkheid nemen voor je product, wat mij bijvoorbeeld heel hard weg heeft geduwd bij Bosch en wat juist mijn beeld versterkt heeft in "merkje zegt dus ook niks". Problemen heb je overal, Bosch vond mijn portemonnee alleen de oplossing van hun probleem en zo werkt dat in mijn ogen niet. Dan kan ik dus net zo goed iets van iemand met een minder grote mond en een minder groot prijskaartje kopen. De Bosch van de e-bike is namelijk niet de Bosch die je kent van het witgoed waar je 20 jaar na aanschaf nog onderdelen voor kunt krijgen (heel veel mensen denken dat de 2 hetzelfde bedrijf zijn en dezelfde werkwijze hebben, maar alleen het naampje komt overeen).

Maar ook ik preek natuurlijk voor mijn eigen kerk, laten we dat voorop stellen. Ik ben redelijk handig en heb geen fietsenmaker nodig voor wat standaard onderhoud. En ik begin steeds meer de indruk te krijgen, dat er aan de elektronica ook maar heel beperkt gesleuteld wordt en de motoren eigenlijk gewoon onderhoudsvrij zijn. Het is dat ik waarschijnlijk speciaal gereedschap mis, maar volgens mij is een probleem-motor gewoon op te lossen door te swappen met een gereviseerde.

Maar genoeg gekletst over fietsen voor vandaag. Ik moet nog een nieuwe band, nieuwe remkabel en wat smeermiddeltjes hebben. Zo dus maar weer even langs de fietsenmaker. En vanmiddag maar eens met de Decathlon bellen om te vragen of ze mijn kettingspannertjes al binnen hebben. Ze zouden er eigenlijk al lang moeten zijn, dus ik ben bang dat ze mijn telefoonnummer kwijt zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2023 09:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Verwijderd schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 09:00:
[...]
Het is ook wel een beetje het gebrek aan verantwoordelijkheid nemen voor je product, wat mij bijvoorbeeld heel hard weg heeft geduwd bij Bosch en wat juist mijn beeld versterkt heeft in "merkje zegt dus ook niks".
Op het moment dat je bij de OEM terechtkomt wordt het rigide en onpersoonlijk (zeker op de schaal van Bosch). Vandaar de dealer en de fabrikant (=assemblage bedrijf). Uit je ervaring krijg ik sterk het gevoel dat de FM in jouw geval het niet heeft weten op te lossen (misschien buiten zijn schuld, maar toch).

Overigens werkt dat met Bosch witgoed (of Atag, AEG, etc) eigenlijk vergelijkbaar. Bij de fabrikant hoef je niet aan te kloppen, dat loopt via service partners die (no questions asked) je apparaat fixen. Zo ook met losse onderdelen dat gaat via de groothandel.

Merkje zegt gelukkig qua motor systeem steeds minder, qua assemblage verandert er nog steeds weinig (sterker nog, veel startups zijn op dat punt dramatisch). Decathlon is geen (pak hem beet) R&M, maar ze weten wel wat ze doen en zijn er heel succesvol mee (en niet op de VM manier...).

Nog even een laatste ding: De EU mag wel wat gaan doen op het gebied van:

- Standaardisatie accus (aansluitingen, stekkers e.d.)
- Repareerbaarheid van zowel accu's als motorsystemen.

Fabrikanten doen alsof het superspannend is, terwijl dat natuurlijk reuze meevalt. Kwestie van goede gecertificeerde partners die zich aan richtlijnen en toleranties houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

roffeltjes schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 09:13:
[...]

Op het moment dat je bij de OEM terechtkomt wordt het rigide en onpersoonlijk (zeker op de schaal van Bosch). Vandaar de dealer en de fabrikant (=assemblage bedrijf). Uit je ervaring krijg ik sterk het gevoel dat de FM in jouw geval het niet heeft weten op te lossen (misschien buiten zijn schuld, maar toch).

Overigens werkt dat met Bosch witgoed (of Atag, AEG, etc) eigenlijk vergelijkbaar. Bij de fabrikant hoef je niet aan te kloppen, dat loopt via service partners die (no questions asked) je apparaat fixen. Zo ook met losse onderdelen dat gaat via de groothandel.

Merkje zegt gelukkig qua motor systeem steeds minder, qua assemblage verandert er nog steeds weinig (sterker nog, veel startups zijn op dat punt dramatisch). Decathlon is geen (pak hem beet) R&M, maar ze weten wel wat ze doen en zijn er heel succesvol mee (en niet op de VM manier...).

Nog even een laatste ding: De EU mag wel wat gaan doen op het gebied van:

- Standaardisatie accus (aansluitingen, stekkers e.d.)
- Repareerbaarheid van zowel accu's als motorsystemen.

Fabrikanten doen alsof het superspannend is, terwijl dat natuurlijk reuze meevalt. Kwestie van goede gecertificeerde partners die zich aan richtlijnen en toleranties houden.
De fietsenmaker kon het allemaal best oplossen hoor, tegen een Bosch prijs en die is echt niet leuk.
Een motor voor een NEFF, Bosch of Siemens afzuigkap (voorbeeldje) bestel je gewoon online bij Bosch. Dat hoefde je "in onze Bosch e-bike tijd" echt niet te proberen voor een nieuw computertje of stuurhouder voor zo'n computertje. Dat moest allemaal via "shady" kanalen waar nog wat restvoorraad was, want Bosch gaf gewoon niet thuis. Systeem was niet meer op de markt en daarmee was het voor Bosch toch gewoon klaar. Ja... voor een paar honderd euro kon er nog wel wat geregeld worden. Gelukkig zelf met wat plakband allemaal nog aan elkaar weten te prutsen.

Ik vond het allemaal niet heel indrukwekkend, voor een fabrikant die zichzelf toch heel graag de "high-end" in prijst.

Wat betreft je opmerking over EU-regels: graag! In mijn tijd waren accu-revisiebedrijven voor Bosch accu's afhankelijk van Bosch-specifieke elektronica, die ze dus uit overleden accu's moesten halen. Een nieuwe accu kopen bij Bosch, zag ik echt niet zitten. Ik werk meestal niet mee aan mijn eigen beroving. Ongekend duur en ook gewoon veel te duur voor wat je kreeg. Ik kocht een volledig gereviseerde accu met hogere capaciteit voor veel minder.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2023 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo e-bike ervaringsdeskundigen,

Voor mijn vrouw zijn wij op zoek naar een degelijke elektrische fiets.

De fiets zal gebruikt worden voor huis, tuin en keukenritjes zoals kleine boodschappen en een ritje naar de stad, met een incidenteel langere rit, daar wij het type mens zijn die niet fietsen voor het plezier maar puur uit bittere noodzaak om van A naar B te komen. We wonen in een gebied met uitsluitend vlakke wegen en weinig tot geen heuvels of andere obstakels.

Ik heb al wat onderzoek gedaan en kom voor het ogenschijnlijke gebruik uit op een fiets met een Bosch middenmotor. Bafang middenmotor zou ook tot een prima optie behoren, deze blijken wat meer koppel te hebben maar voor de persoonlijke toepassing lijkt 40Nm die de standaard Bosch biedt mij meer dan genoeg te zijn. Daarnaast lees ik uit diverse bronnen dat de Bosch middenmotor ook wat zuiniger is, juist doordat hij wat minder vermogen biedt, wat weer een lichtere accu tot gevolg heeft.

Het budget mag tot een euro of 3000 zijn, iets meer mag ook maar iets minder is altijd fijn. Een fiets in de €2500 range lijkt ons bij zowel Batavus als Stella een prima stukje hardware te geven.

We willen graag wel wat proefritjes maken en hebben al wat fysieke winkels op het oog in de omgeving waar dat voor diverse merken mogelijk is, o.a. Batavus, Gazelle en Stella.

Mijn vraag aan jullie:
Zijn er nog zaken of handige tips waar we op zouden moeten letten?

Ik ga bij het proefrijden/bekijken natuurlijk letten op algehele afwerking en stevigheid van bouw, ogenschijnlijke degelijkheid. Maar wellicht zie ik nog wat dingen over het hoofd waar mensen met gebruikerservaring inmiddels wel van op de hoogte zijn?

Bij voorbaat dank voor eventuele reacties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-08 15:32
IceTeaGX schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 08:09:
Mag ik even een sanity check vragen?

Men VdV AEB 490 met 9-speed suntour derailleur is nu net terug van het derde onderhoud aan de versnellingen.
- Oorspronkelijk probleem: Slecht afgestelde versnellingen met doortrappen tot gevolg, en dit in de lagere versnellingen.Het grootste probleem zit tussen 3 en 4, maar daaronder ook. Hogere versnellingen hebben geen problemen.
- Eerste kort nazicht: ze hebben de versnellingen wat bijgesteld, het probleem is daarbij verplaatst van onderste helft, maar zowel de hoogste en laagste 2 versnellingen. Ondertussen gingen ze een "pad" bestellen om eventueel vervang product te hebben.
- Volgend nazicht, samen met eerste onderhoud: Pad was nog niet binnen, maar ze gingen het bekijken. Liep terug iets beter, maar toch nog problemen in de lage versnellingen.
- Laatste nazicht melden ze dat ze geen problemen konden vaststellen bij uitgebreid testrijden, dus buiten wat aanspannen is er niets gebeurd. Op de rit naar huis was het al een eerste maal terug prijs, en na 2 dagen woon werk is het meermaals terug gebeurd dat versnellingen niet/dubbel schakelen, en soms blijft flappen tussen versnellingen, met het nodige geweld op ketting en tandwielen tot gevolg.

Toen ik hem de laatste keer terug kreeg, stond hij op turbo stand, en nog vond men niets.
Ik ga zelden boven eco en in de lagere versnellingen is eco de max.
Ik werk wel veel met men versnellingen, en met 2m06/110kg ben ik niet de lichtste, maar ik sta ook niet met men gewicht op de pedalen.
Ik heb met een gopro dit op beeld proberen krijgen, maar dat is nogal moeilijk.

Verwacht ik nu te veel? Trap ik te hard? "Am I using it wrong"?
Of zit ik met maandag model en een incompetente bende?
Even hierop terugkomend. Ik wou zondag even testen om de problemen goed te kunnen identificeren. Bleek mijn versnelling, ingesteld op 1, op het middelste tandwiel (5) te staan. 8)7

Toch zelf de boel maar even bekeken, bleek de kabel van de versnellingen los te zitten. Er was een stukje omgebogen, waardoor de moer, die deze kabel vasthoud, los kon komen.

Zelf maar rechtgetrokken, kabel terug ingelegd, afgesteld, en gisteren nog een half/heel uurtje aan bezig geweest met finetuning, een millimetertje verschil in hoogte is toch merkbaar. Voorlopig schakelt hij beter dan ooit tevoren. Soms nog een kleine vertraging in het schakelen van 6 naar 7 (enkele omwentelingen met de pedalen), en heel willekeurig van 7 naar 8 (soms direct, soms niet), vaak nogal abrupt/met een schok. Naar 9 lukt wel altijd en terugschakelen gaat tot nu toe ook vlot.

Geen idee of ik voor dit beetje nog eens terug wil gaan, want tot nu toe heeft de FM er niet veel van gebakken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Papparaat
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-08 21:55
Verwijderd schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 09:39:
Voor mijn vrouw zijn wij op zoek naar een degelijke elektrische fiets.
<>
Het budget mag tot een euro of 3000 zijn, iets meer mag ook maar iets minder is altijd fijn. Een fiets in de €2500 range lijkt ons bij zowel Batavus als Stella een prima stukje hardware te geven.
Als dat het budget en gebruiksdoel is, zou ik zeker ook eens naar Pegasus kijken!
Mijn vrouw heeft een half jaartje geleden een Pegasus Ravenna (EVO 8F) aangeschaft en is daar zeer gelukkig mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou iemand mij een gemiddelde laadstroom kunnen zeggen van een speedelec met niet-afneembare batterij? Op mijn werk (industrie) moet ik stopcontacten bijplaatsen maar ik vind nergens hoeveel ik er kan zetten achter een 20A C automaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBanker
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 02-06-2024
Nu 3 maanden aan het genieten van mijn cube kathmandu hybrid pro 750.

Wat bevindingen na 3 maanden.
- hij zoeft weg bij het stoplicht, heel prettig.
- 25 voelt zacht op wat langere (saaie) wegen, in de stad genieten.
- zadel is erg stevig, had 3 weken nodig om niet meer de dag erna te voelen als ik een ritje van 40 km naar m’n werk had gemaakt
- veel complimenten over het uiterlijk van de fiets
(Meerdere collega’s zijn er ook voor gegaan, had wel op commissie basis kunnen gaan werken voor cube)
- erg stil
- accu “voorspelling” als je rijdt klopt best goed met realiteit

Nu een vraagje waar jullie mogelijk mee kunnen helpen met suggesties:
Mijn vriendin wilt een elektrische fiets. Met een paar eisen:
- niet veel onderdoen voor de kracht van mijn fiets
- flinke heuvels (Portugal) kunnen trotseren
- mogelijkheden tot voorop een kinderzitje monteren; essentieel.
- lage instap
- minimaal 80 km in ecostand.
- budget voorkeur 2500/3000, maximaal 3500.

Leverbaar uiterlijk begin oktober.

Ik ben benieuwd of jullie tips hebben van modellen waar wij zeker even naar moeten kijken!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
Verwijderd schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 09:39:

Mijn vraag aan jullie:
Zijn er nog zaken of handige tips waar we op zouden moeten letten?

Ik ga bij het proefrijden/bekijken natuurlijk letten op algehele afwerking en stevigheid van bouw, ogenschijnlijke degelijkheid. Maar wellicht zie ik nog wat dingen over het hoofd waar mensen met gebruikerservaring inmiddels wel van op de hoogte zijn?
- Maatvoering! Hoeveel verschillen jij en je vrouw qua lengte?
- Rijgedrag! Een stijve fiets kan aanzienlijk minder degelijk aanvoelen als het een zenuwpees is. Een wat slappe fiets met uitstekende stabiliteit kan heerlijk fietsen.
- De andere zaken die jij noemt zijn bij de A-merken prima. Je zal geen hand-bewerkte lasnaden krijgen voor jouw budget, maar dat boeit ook helemaal niet.
- Merk is niet zo spannend, maar ik zou Stella even niet doen gezien de problemen binnen de branche en de toch wel rare berichten omtrent hun liquiditeit.

Als je voorop kinderen gaat vervoeren is ruimte stuur-zadel een aandachtspuntje.

[ Voor 7% gewijzigd door roffeltjes op 18-07-2023 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
IceTeaGX schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 10:15:
[...]
Geen idee of ik voor dit beetje nog eens terug wil gaan, want tot nu toe heeft de FM er niet veel van gebakken.
Dat is wel heel erg vervelend en getuigt niet van een goede monteur :X

Als je verder wil met deze FM zou ik hiervoor wel teruggaan om het gesprek aan te gaan. Wel op een rustig moment, niet een situatie creëren waarbij hij gezichtsverlies met klanten erbij moet leiden.

Overigens is een krom Padje wel een verklaring voor mysterieus slecht schakelen, dus hoewel hij er in zijn analyse naast zit is dat ook weer niet helemaal oliedom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
MrBanker schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 12:07:
Nu 3 maanden aan het genieten van mijn cube kathmandu hybrid pro 750.

- budget voorkeur 2500/3000, maximaal 3500.
Waarom niet nog een Cube Kathmandu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBanker
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 02-06-2024
Waarom niet nog een Cube Kathmandu?

- kan geen kinderzitje voor op helaas, ivm de dikte van die buis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:13
Verwijderd schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 10:44:
Zou iemand mij een gemiddelde laadstroom kunnen zeggen van een speedelec met niet-afneembare batterij? Op mijn werk (industrie) moet ik stopcontacten bijplaatsen maar ik vind nergens hoeveel ik er kan zetten achter een 20A C automaat.
Ik denk niet dat er verschil zit tussen het laden van een Speed pedelec accu en die van een gewone e-bike. Mijn Bosch lader, laadt een 500wh accu met maximaal 190w.
Ik denk dat als je voor het gemak 1A per stopcontact aanhoudt je wel goed zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleinelievewolff
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-08 14:19
ST10©DE schreef op zondag 16 juli 2023 @ 15:32:
Op mij Precede:on kreeg ik het volgende commentaar, maar ik zie dat het bij die R&M niet veel minder is....

[...]
Ik kan het gewoon niet begrijpen dat als je de moeite neemt om een fiets te spuiten, dat je niet eerst de lasnaden gladmaakt. Maar dat zal mijn autisme zijn en ongetwijfeld veel te arbeidsintensief zijn om nog winst op een fiets te kunnen maken. Ik heb van de R&M die jij noemt geen foto gezien, maar zie bij veel fietsen dikke lasnaden. Vind het gewoon jammer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
kleinelievewolff schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 16:36:
[...]
Ik kan het gewoon niet begrijpen dat als je de moeite neemt om een fiets te spuiten, dat je niet eerst de lasnaden gladmaakt. Maar dat zal mijn autisme zijn en ongetwijfeld veel te arbeidsintensief zijn om nog winst op een fiets te kunnen maken. Ik heb van de R&M die jij noemt geen foto gezien, maar zie bij veel fietsen dikke lasnaden. Vind het gewoon jammer.
Dit heeft niets te maken met autisme?
Dit is een bewuste keus geweest van de fabrikant want als je lasnaden gaat gladschuren dan worden de verbindingen zwakker. Het staat misschien minder mooi, maar is wel beter. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kleinelievewolff
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-08 14:19
jimh307 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 16:49:
[...]

Dit is een bewuste keus geweest van de fabrikant want als je lasnaden gaat gladschuren dan worden de verbindingen zwakker. Het staat misschien minder mooi, maar is wel beter. :)
Dat wist ik niet! Weer wat geleerd! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maupie1967
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 30-08 12:38
jimh307 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 16:49:
[...]

Maar je hebt uiteraard echte lassers en bakkers, kwaliteit van het lassen herkenje snel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roe!and
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:06
Hallo,
Ik heb sinds februari dit jaar een Batavus Velder plus met een Bosch performance line middenmoter nu heb ik er 500 km op zitten en sinds vandaag hapert de ondersteuning… bij alle snelheden…. Als ik wegrijd loopt de balk op mijn display op maar valt dan te onpas wee terug en loopt weer op. Heb voor morgen afspraak staan bij de fietsenmaker. Die zegt software-update en kalibreren en ander word hij opgestuurd naar Bosch…. Iemand dit al eens gehad? Mag te hopen garantie??

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
Roe!and schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 20:51:..... Die zegt software-update en kalibreren en ander word hij opgestuurd naar Bosch…. Mag te hopen garantie??
Lijkt me stug dat een software update een dergelijke klacht kan oplossen. Opnieuw kalibreren zou iets kunnen bijdragen, maar ik kan me niet voorstellen dat dit een oorzaak kan zijn van de klacht die jij beschrijft, want dan zou dit wel erg regelmatig moeten gebeuren.

Volgens mij valt een niet goed functionerend elektrisch systeem volledig onder de garantie.
Volgens mij hoort zelfs de accu daar nog bij, na zo een korte tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roe!and
elinx schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 21:01:
[...]

Lijkt me stug dat een software update een dergelijke klacht kan oplossen. Opnieuw kalibreren zou iets kunnen bijdragen, maar ik kan me niet voorstellen dat dit een oorzaak kan zijn van de klacht die jij beschrijft, want dan zou dit wel erg regelmatig moeten gebeuren.

Volgens mij valt een niet goed functionerend elektrisch systeem volledig onder de garantie.
Volgens mij hoort zelfs de accu daar nog bij, na zo een korte tijd.
Accu is niet het probleem mijn vrouw heeft de zelfde fiets en accu gewisseld zelfde euvel helaas.. ik lees inderdaad weinig over deze klacht…. 😬

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Over budget fietsen gesproken.
Anderhalf jaar terug een tweedehands e-bike gekocht voor het parlement hier.
Een batavus.
Dat was op zich een prima ervaring dat ondersteund trappen, alleen de accu was wat slecht maar goed tweedehands dan heb je dat.

Dus een half jaar later, in mei vorig jaar 2 nieuwe Amigo transport fietsen besteld online.
Het parlement gebruikt hem dagelijks tussen de 10 en 20 km per dag met de jongste achterop.
Sinds kort kan de jongste zelf de afstand school huis overbruggen dus tegenwoordig wat minder gewicht op de fiets.
Ik ben meer een mooi weer fietser of bbq met collega's op 40km dan moet je toch terug...

Ik moet zeggen dat de fietsjes prima bevallen.
Mijn accu is uiteraard nog als nieuw die van het parlement kun je al iets merken dat die wat minder wordt maar niet buitengewoon.
Voor de rest qua schakelen remmen etc geen enkel mankement of overmatige slijtage kunnen opmerken.
Enig punt is dat de stander wat aan de korte kant is zodat je moet opletten dat die niet omvalt als er wat spulletjes in het mandje zitten.
Voor de rest ook geen losrakende boutjes of dergelijke dingen.

Gewoon prima fietsjes voor de prijs.
Ik zal de volgende keer wel wat uitzoeken met vering dat dan weer wel..
Maar niet eerder dan dat de huidige fietsjes op zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LsTKjHq3HUitS6myL_8WXQxgLO0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CbZ6LDwnhqvxTEqJtaRM6KZN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yZsFCFz_QbaTT0qGPRjlL0zEh04=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EOGuLR3LGmfZLCXD8CkbSody.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r09_yrLCeQFJ5bFkFyCwY37IhHA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9wZHfaj6lzhKQl9uUaEVKZA2.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:55
Roe!and schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 20:51:
Hallo,
Ik heb sinds februari dit jaar een Batavus Velder plus met een Bosch performance line middenmoter nu heb ik er 500 km op zitten en sinds vandaag hapert de ondersteuning… bij alle snelheden…. Als ik wegrijd loopt de balk op mijn display op maar valt dan te onpas wee terug en loopt weer op. Heb voor morgen afspraak staan bij de fietsenmaker. Die zegt software-update en kalibreren en ander word hij opgestuurd naar Bosch…. Iemand dit al eens gehad? Mag te hopen garantie??
Los contact ergens?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:33
@Roe!and
Zeker als je de fiets in Februari nieuw ontvangen heb, moet het gewoon volledig garantie zijn,
Als nieuwe software en herkalibratie niet helpt is de kans inderdaad groot dat de motor opgestuurd moet worden. Waarschijnlijk is er dan een sensor i.o.d defect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Roe!and schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 20:51:
Die zegt software-update en kalibreren en ander word hij opgestuurd naar Bosch…. Iemand dit al eens gehad?
Ja, dat lijkt me een eerlijk antwoord... hij kan een reset proberen (firmware/kalibreren) en anders is het een kwestie van posturen en een nieuwe motor krijgen.

Heel vervelend :X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-08 13:07
Zondagskindje schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 21:30:
Na 5 lange weken heb ik eindelijk m’n fatbike Phatfour.
Vandaag ruim 40 km op gefietst. Rijdt erg fijn en lekker.
[Afbeelding]
Nice! Ik heb sinds vorig maand de FLB+ met de long range waar ik inmiddels al 310km op heb zitten. Ik stoor me bij mijne wel aan dat de batterijlading in intervallen met 20% wordt getoond. Dus van 99% naar 80%. Of als de elektromotor belast wordt dat hij naar 60% zakt. Sta je bij de stoplichten stil dan zie ik opeens weer 80%.

Heb jij hier ook last van met de FLX? En wat is je actuele bereik met 1 acculading?

Pics or it didnt happen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lk8YvlfdJwLnUNPZ1M3dWDUuwqc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Kk7T8Z4JxgjKyOo8SiRKQfU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door com2,1ghz op 19-07-2023 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zondagskindje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:53

Zondagskindje

Harley Softail Slim FLSL 2018

com2,1ghz schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 13:34:
[...]

Nice! Ik heb sinds vorig maand de FLB+ met de long range waar ik inmiddels al 310km op heb zitten. Ik stoor me bij mijne wel aan dat de batterijlading in intervallen met 20% wordt getoond. Dus van 99% naar 80%. Of als de elektromotor belast wordt dat hij naar 60% zakt. Sta je bij de stoplichten stil dan zie ik opeens weer 80%.

Heb jij hier ook last van met de FLX? En wat is je actuele bereik met 1 acculading?

Pics or it didnt happen:
[Afbeelding]
Ook een leuke fiets de FLB+ 😀
Ik heb nog niet zoveel km’s gefietst dus ik weet nog niet wat de actuele bereik is.
Maar ik heb wel gezien dat de batterijlading per procent naar beneden gaat.
Volgende maand ga ik een weekje naar de Ardenne en neem dan ook m’n fiets mee.
Waarschijnlijk kan ik dan wat meer zeggen over het bereik van de acculading.

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stancke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:25
jimh307 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 15:55:
[...]

Ik vind die fietsen nogal aan de prijs. Zou het nog veel comfortabeler zijn dan mijn Gazelle ultimate?
Nu we het toch hebben over mijn Gazelle; hij is vandaag 2 jaar oud en dit wordt de derde review. Een toen ik hem net had, toen op zijn eerste verjaardag en vandaag op zijn tweede verjaardag. Laten we even stilstaan hoe de fiets het houdt. :)

De Gazelle Ultimate C8+ Belt

Ja, daar zijn we weer met de tweede verjaardag van mijn fietsje. Zoals in het begin beloofd maak ik elk jaar een review/update van wat je mag verwachten voor een fiets die nu 3700 euro kost. Wat krijg je voor die prijs en is het ook de moeite waard in zijn levensbeloop?

Nu is die prijs voor veel mensen niet op te hoesten in deze moeilijke tijden, maar je kunt deze review ook lezen als je een tweede hands e-bike koopt van een goed merk en wat je dan globaal kunt verwachten.

Ten eerste is het nog steeds een mooie verschijning. Hij ziet er nog pico bello uit en je zult niet zeggen dat hij alweer 2 jaar zijn rondjes rolt en al 9.000 km op de klok heeft staan.

Riem
Nog steeds de eerste riem die er nog goed uitziet. Ik verwacht wel dat het riemtandwiel achter langzaam in aanmerking komt voor een vervanging. De wiellagers achter hebben ook hun beste tijd gehad, maar er is nu niet direct haast bij. Het ligt langzaam in de planning. Deze reparatie zal geen vermogen kosten (+- 150 euro geschat). Je moet wel van een riem houden want de aandrijving is zeer direct en resonanties kun je voelen door de riem heen. Dit kan geen kwaad, maar het moet je niet in de weg zitten. Voor de rest is een riem zeer stil. Kom je af van ketting dan is het zeker aan te raden een proefrondje te plannen om te weten hoe een riem voelt met rijden.

Versnellingen
De fiets heeft een Nexus 8 naaf en daar moet je wel wat geluk mee hebben want het ene exemplaar rolt lichter dan het zelfde andere exemplaar. Ook wordt deze lijn geplaagd door niet soepel schakelende versnellingen. Ik merk het alleen als ik zeer snel schakel en meteen kracht erop zet. Mijn fiets heeft hier geen last van en ik wacht bij het schakelen altijd een hele volle seconde voordat ik weer kracht zet. Dan slaat deze zo goed als nooit over (kan me de laatste keer overslaan niet herinneren). Mijn Nexus 8 is in prima conditie, schakelt trefzeker en maakt geen rare geluiden. Als ik rustig fiets trek ik op in de 5 en daarna na de 6 en soms naar de 7. Staat er veel wind of sta ik in de stad voor een stoplicht dan trek ik op in de 3. Dan komt de fiets heel goed van zijn plek af. De 4e versnelling is inefficiënt en de 8e versnelling heb je niet nodig. De 1e en 2e versnelling heb je hier niet nodig.

Accu
Deze is nog in prima staat en ik merk geen achterruitgang in prestaties. Nog steeds kan ik de 100 km aantikken bij rustig fietsen in de zomer op de middenstand. Zelf op standje sport heb ik 88 km weten te halen in juni toen het zo warm was. Dan bedoel ik álle kilometers op standje sport. Nog steeds is de accu zeer makkelijk te verwijderen en rammelt deze helemaal niet. De accu is redelijk boefproof want als deze vast zit kun je er niet met een koevoet bij en dan heb je alsnog alleen de beschermplaat te pakken die aan de accu vast zit zodat dit een onderdeel is wat niet gaat rammelen.

Remmen
De voorrem werkt voortreffelijk, maar met de achterrem heb ik het nodige gemieter. Deze wordt komende week nagekeken want hij piept en remt niet goed. Misschien een klein olielekje, maar ik zie daar geen tekenen van. Voor de rest doseren schijfremmen heerlijk soepel en kun je er echt hard mee remmen. Alleen de achterrem is het zorgenkindje.

Stuur
Het stuur zit goed vast en ziet er nog steeds prima uit. Geen roestvlekjes te zien en zit nog prima in het zwart. Ik vind het stuur dan ook heel netjes afgewerkt en de handvaten zitten nog steeds muurvast en gaan geen kant op.

Banden
Deze fiets heeft Schwalbe Energizer Plus banden van 49mm. De achterband is vervangen en deze banden hebben een goede wegligging. Voor heb ik de band op 2 bar staan en achter op 3 bar. Ze zullen nu iets zachter zijn omdat ze al een tijdje niet opgepompt zijn, maar ik voel de bandenspanning op 2 manieren:
-Tegen de zijkant tikken met je vinger. Aan de toonhoogte kun je vaak horen hoe hard ze staan. Is de toonhoogte achter hoger dan voor dan is het goed en is er verschil.
-In de wangen knijpen met 2 vingers. Toch redelijk accuraat, maar ik weet precies hoe de vering is op spanning.

Roest
Gevonden! De bouten bij het stuur en bij de bagagedrager hebben iets roest en bij de naaf achter. Dit is niet alarmerend, maar moet wel in de gaten gehouden worden.

Motor
De Bosch active line plus motor heeft me nog nooit laten staan. Over de motor heb ik niet veel te melden want die doet zijn werk meer dan prima. Geen speling en nog steeds zeer stil en toch best krachtig.

Onderhoud
Daar ontkom je niet aan. Deze Gazelle is gemiddeld qua prijs en onderhoud. Je moet er echt wel wat voor reserveren. Geef hem met regelmaat een goede beurt (ook bij je FM) en loop alles met regelmaat even na. Om te zien dat de bouten bij de bagagedrager wat aan het roesten zijn moest ik wel mijn fietstas omhoog klappen want anders zie je het niet. De roest bij de naaf kun je remmen door heel licht in te spuiten met WD40 (Niet je lagers inspuiten met WD40 btw :o ).

The verdict:
Een prima fiets die lekker soepel fietst en die het altijd doet met goede looks en een stoere uitstraling. Elke e-bike hoe duur ook heeft zijn eigen nukken. Daar ontkom je niet aan en door alles goed in de gaten te houden kun je grote reparaties langdurig uitstellen. Verder was het zeker géén miskoop. Een degelijke e-bike die gebouwd is op zijn taak en verder een heel stijf frame heeft.

Eigenlijk een mooie foto tijdens een fietstocht, een paar weken geleden. Deze wil ik je niet onthouden :
Kan mij perfect vinden in jouw review, echt een topfiets! Mijn vrouw heeft er eentje.
Dat van die remmen is hier eerder al eens aangehaald en hebben ze -volgens mij- allemaal. Wij hebben al voor- en achteraan nieuwe remblokken gehad onder garantie, even opgelost maar na wat gebruikt te zijn, piepen ze terug vrolijk mee bij het remmen. Enkel achteraan nota bene.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roe!and
roffeltjes schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 10:40:
[...]

Ja, dat lijkt me een eerlijk antwoord... hij kan een reset proberen (firmware/kalibreren) en anders is het een kwestie van posturen en een nieuwe motor krijgen.

Heel vervelend :X
Ja alleen heb ik de fiets niet bij die fietsenmaker gekocht maar vroeg nergens om dus wacht gewoon af….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Stancke schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 14:18:
[...]

Kan mij perfect vinden in jouw review, echt een topfiets! Mijn vrouw heeft er eentje.
Dat van die remmen is hier eerder al eens aangehaald en hebben ze -volgens mij- allemaal. Wij hebben al voor- en achteraan nieuwe remblokken gehad onder garantie, even opgelost maar na wat gebruikt te zijn, piepen ze terug vrolijk mee bij het remmen. Enkel achteraan nota bene.
Fijn dat je er in kunt vinden :) Ook fijn dat er nog iemand is met dezelfde problemen. Dus ga ik vrijdag in conclaaf met mijn FM wat er nog aan gedaan kán worden. Is het ook zo dat jouw achterrem een sterk verminderde remkracht heeft?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:18

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Even nog een leuke anekdote:
Afgelopen weekend met die harde wind nog een tochtje gemaakt door de duinen. Met wind mee hoorde ik op de frequentie van een wielomwenteling een lichte tik boven de 20 km/u bij het voorwiel vandaan komen. Het leek van de remschijf/klauw te komen, dus die wat losgehaald, gecontroleerd en weer vastgezet. Helaas was de tik nog niet weg. :/
Remschijf gecontroleerd, maar die was niet krom. Remklauw weer los en zo hoog en daarna zo laag mogelijk weer vastgezet. De ene keer was de tik harder dan de andere keer en je hoorde het alleen met wind mee op asfalt. Op een gegeven moment ga je je er toch aan ergeren. :X

Uiteindelijk bij een pauzestop nogmaals alles aan het wiel nagelopen, inclusief alle spaken omdat ik vorige week een tak ertussen had gehad met een hoop gekraak als gevolg. Niets gevonden totdat ik het ventiel controleerde.....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BY7Xq13IaFuc7YtjJfFWKbDag3I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UUAIYX6ZmikzoDqRSe6pePa1.jpg?f=fotoalbum_large

En ja hoor, het was het kleine moertje/ringetje dat los zat. Blijkbaar was de zwaartekracht en de middelpunt vliedende kracht met het moertje aan het vechten. 8)7
Normaal gesproken is dat bijna niet te horen en zeker niet op mijn andere fietsen, maar mijn Schindelhauer Arthur VI geeft zelfs op zeer slecht wegdek geen krimp of kraakje. Je hoort alleen het licht zoemen/fluiten van de motor, banden en het klotsen van water in de Bidon. :+

Heb een tijdje geleden ook mijn bestelde Mahle fietscomputertje binnen gehad en dat is wel een prettig en zeer duidelijk display. Zitten fysieke knoppen op waarmee ik veel gemakkelijker van ondersteuning kan wisselen. Verder is alle info van de fiets/motor verder op te vragen, waarbij het zelfs mogelijk is om een hartslagmeter en vermogensmeter te koppelen (ANT+).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AszfcfyJ-HGw5eGZRn10O_3JgY4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mD69LbnUL5mLR9grcDB4CgjW.jpg?f=fotoalbum_large

En ja, dat is mijn huidige kilometerstand na ruim 3 maanden. :D

PSN-id: Chrasher

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisfr
jimh307 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 16:47:
[...]

Fijn dat je er in kunt vinden :) Ook fijn dat er nog iemand is met dezelfde problemen. Dus ga ik vrijdag in conclaaf met mijn FM wat er nog aan gedaan kán worden. Is het ook zo dat jouw achterrem een sterk verminderde remkracht heeft?
Als ik aan mag haken: (zelfde fiets als jij) Mijn Ultimate is 2 jaar en 4 maanden oud en er zit exact 15.000 kilometer op inmiddels. @Stancke : Piepende remmen heb ik alleen als het regent. Dat van die sterk verminderde remkracht herken ik wel (wel tegendruk bij het in knijpen van de rem maar weinig vertraging).
Verder is de fiets nog als nieuw en fietst ook nog zo: motor/riem/versnellingsnaaf geven nog geen krimp en ook geen merkbare capaciteitsverlies van de accu. Het (originele) zadel begint door te slijten (scheurtje rechts) en dat is eigenlijk het enige wat de leeftijd/kilometerstand verraadt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Ik begrijp dus dat de budget VS bizar duur discussie een dingetje is.
Om eerlijk te zijn, kan ik me bij beide meningen wel wat voorstellen.
Dit is de fiets die ik een jaar geleden heb gekocht, voor 800 euro.
Je moet er inderdaad wat moeite voor doen, ik heb dat hardleers moeten doen (kon me eerlijk gezegd niet herinneren wanneer ik een band geplakt had) maar voor deze bike heb ik oa de remmen moeten vervangen, de hele crankset, zadel, bottom bracket (foutje doormezelf want die had ik gesloopt) en nog een paar dingen. Was dit 100% nodig? Nee. Maakte het de fiets beter, veiliger en comfortabeler? Ja

Wat kreeg ik er voor terug (naast veel geleerd te hebben)? Een in mijn ogen zeer mooie unieke ebike die, grappig genoeg, voor veel verbaasde en soms ook zeker jaloerse blikken zorgt. Een heerlijk rijdende fiets met zeer goede prestaties en veel meer softwarematige opties dan de meeste andere fietsen.

Dat er geen officieel servicepunt is waar je heen kan, hoeft geen probleem te zijn. Ik zie dat vaak het idee wordt geschetst dat onderdelen moeilijk te krijgen zijn of dat wanneer je met OEM te maken krijgt het grote problemen geeft maar dat is dus echt niet zo.

Dit soort fietsen zijn eigenlijk gewoon zo modulair als ik weet niet wat. Alles past er op. Alles is gewoon te vervangen door verschillende opties die overal verkrijgbaar zijn. Niks rare merkafhankelijke onderdelen. Het is niet meer dan een frame, fietsonderdelen, een motor en accu.
Er zit gewoon garantie op. Is er iets kapot? Krijg je gewoon opgestuurd. Kan je de software uitlezen? Nee maar waarom? De controller geeft alle foutcodes op de display die je de kant op sturen van wat er mis kan zijn. Wordt het een te lastig verhaal? Je krijgt een hele motorhub inclusief wiel thuis geleverd, desnoods met controller erbij. Die moet je idd wel zelf vervangen of laten vervangen.
Buiten garantie? Zelfde verhaal echter dan betaal je ervoor maar dat is overal zo. Nu na een jaar rijd hij nog exact hetzelfde, 0% degradatie van de batterij merkbaar. Geen vreemde slijtage aan onderdelen. Niks kapot.

Indien je inderdaad een fiets zoekt waar je niks zelf aan wilt of kan dan dan raad ik een chinese budget fiets 100% af, daar geef ik iedereen gelijk in.
Kan je echter wel een en ander zelf, dan raad ik dat 100% wel aan om te overwegen want je krijgt er iets unieks voor terug met hele goede prestaties en vooral heel veel opties en mogelijkheden tot upgrades.

Maar ja het kost wat moeite en nu ik op zoek ben naar een tweede fiets ivm kinderzitje, vraag ik mij af of ik er mbt een tweede fiets wel zin in heb om dat te moeten doen. Het mes snijd dus echt wel aan twee kanten en de mensen die het afraden hebben ook echt wel een punt.

Wat ook gewoon meespeelt is of iemand het wel waard vind om 2/3/4/5000 euro aan een fiets wilt uitgeven. Wanneer dat niet het geval is, heeft men gewoon vrede met een fiets waar een handleiding bij zit.
Voor mensen die niet zoveel willen uitgeven is het idee dat mensen dat wel doen net zo gek als dat het idee dat mensen een budget fiets kopen is voor mensen die wel 5000 er aan uitgeven.
Ik vind dat iedereen het gewoon lekker zelf moet weten

Vermoedelijk wordt het sowieso een budget fiets maar dan eentje met een aanspreekpunt in Nederland. Decathlon is dan het meest voor de hand liggend en eigenlijk vind ik dan die Elops 900E best wel mooi, sterker nog, dan alle accu achterop fietsen vind ik het een van de mooiste in welke prijsklasse dan ook maar 30NM ??? Ik ben zelf al fors en met een kind achterop, pfff, kom ik dan überhaupt wel vooruit?
Zou het een typefout zijn? 30-35NM is toch bizar laag?
https://www.decathlon.nl/...605297?mc=8605297&c=BLAUW

Eigenlijk wil ik de Eskute Polluno PLUS kopen maar ik heb dus, naar alle eerlijkheid, geen zin om zelf steeds reparaties uit te moeten voeren aan een tweede fiets (dubbel he i know!)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kdw8lEo5IJ7SajPAw6dcl7PxosA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/91v4ZLn3cYaZmuEltooEoVcO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yojv0argyaVQvJPfG6iUti0a_7E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PNIHQCqG0LwkmuEV965u6od0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/saxnd84IKkq12q2Jn_Vxp-yHKX8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kLitI6hm9YGtfNTx0z9i4XcZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qWBC5u_xgQmLmtT_9EOU-QvAplQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wZobewWXD1UAECskmGORUmfO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B-ymUbhIpAz5ysHupA_Rk_hpmU4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3bKq8B6DZGKapR1IkXdUoQ4J.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gWKFY5Cvmwle5JV1A_pRKSD1cqQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4IcgOVzg3hiu0Fbknj4rS0Vi.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door NosferatuX op 19-07-2023 23:17 ]

a frontpage moderation system, like on tweakers, controlled and abused by monkeys will be peanuts and means nothing but... peanuts.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• elinx
NosferatuX schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 23:07:
Om eerlijk te zijn, kan ik me bij beide meningen wel wat voorstellen.....
Ik denk dat je heel goed onder woorden hebt gebracht wanneer kiezen voor een lowbudget model wel kan.

Het valt en staat met de verwachtingen die je ervan hebt en de technische vaardigheden die je moet (willen en kunnen) inzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
... voor deze bike heb ik oa de remmen moeten vervangen....
Ik zie dat je Xtech hybride hebt toegepast.
Zaten die er ook op?
Ik ben nl. nieuwsgierig naar je ervaringen ervan.

[ Voor 193% gewijzigd door elinx op 20-07-2023 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
elinx schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 23:42:
[...]
Ik denk dat je heel goed onder woorden hebt gebracht wanneer kiezen voor een lowbudget model wel kan.

Het valt en staat met de verwachtingen die je ervan hebt en de technische vaardigheden die je moet (willen en kunnen) inzetten.
Klopt helemaal. Helemaal mbt modellen die buiten NL verkocht worden. Je bent dat echt meer op jezelf aangewezen of uitbesteding maar de opties zijn immens.
Low budget binnen NL is dan wel weer wat makkelijker, helemaal binnen garantie maar het idee blijft hetzelfde. Lowbudget binnen NL vind ik dan wel weer vrij "tam" vergeleken met daar buiten
elinx schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 23:43:
[...]
Ik zie dat je Xtech hybride hebt toegepast.
Zaten die er ook op?
Ik ben nl. nieuwsgierig naar je ervaringen ervan.
De Xtech zat er niet op, heb ik idd zelf geplaatst. Ze remmen goed, even inrijden dat wel. Vele malen beter dan de remmen die er op zaten maar ben toch weer terug gegaan naar volledig mech. Weet niet wat het was, merkte toch verschil in de manier van remmen en het anticiperen ervan.
Persoonlijke voorkeur/gewenning denk ik. Ze waren iig 300 keer beter dan de mech remmen die erop zaten. Die waren zo slecht. Hadden ook maar 1 bewegend deel, deden dus letterlijk de remschijf buigen en duwen. Zitten nu iig mech klauwen op die evenredig de schijf klemmen ipv ombuigen :+

[ Voor 4% gewijzigd door NosferatuX op 20-07-2023 00:44 ]

a frontpage moderation system, like on tweakers, controlled and abused by monkeys will be peanuts and means nothing but... peanuts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
NosferatuX schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 00:40:
[...]

De Xtech zat er niet op ....Ze remmen goed... ben toch weer terug gegaan naar volledig mech....
Persoonlijke voorkeur/gewenning denk ik. Ze waren iig 300 keer beter dan de mech remmen .... Zitten nu iig mech klauwen op die evenredig de schijf klemmen...
Dan begrijp dus dat je de Xtech niet meer hebt nu. Dan ben ik benieuwd naar je vergelijking tov je dubbele piston.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:12
Ik heb mijn zoekgebied geminimaliseerd tot deze:
  • - QWIC Premium i+ Auto (Ben benieuwd naar Enviolo AutomatiQ met 80Nm koppel, tevens de goedkoopste) +/- 3.299 euro
  • - Cube Kathmandu Hybrid Pro 750 2023 Heren (Enige verschil is de 11-speed?) +/- 3699 euro
  • - Cube Kathmandu Hybrid EXC 750 2023 Heren (Enige verschil is de 12-speed?) +/- 3899 euro
  • - Gazelle Ultimate C380 HMB 2023 (Minder koppel 75Nm en kleinere accu) +/- 3869 euro
  • - Velo de Ville AEB 990 Smart (Ik zag deze in dit topic voorbij komen, maar dit merk geeft me een VanMoof gevoel, wellicht helemaal onterecht?) +/- 3860 euro
Mijn gevoel zegt dat het tussen de Cube Kathmandu Hybrid Pro 750 en de QWIC gaat. Enig idee waarop ik moet letten tijdens het test-rijden? ik ben normaal gewend om de straat op en neer te fietsen ;-) en dan de knoop door te hakken.

Ik heb ook nog naar Flyer gekeken, maar die zitten echt bijna op 5,5k met hun Upstreet modellen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• laurens0619
  • Laatst online: 22:45
Jansen90 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 16:25:
[...]

Ja dat is wel een voordeeltje, nadeel aan deze specifieke is dat er een kleinere accu in zit dan het herenmodel. De Mosh is wel een toepasselijk model voor een beach cruiser!

Ik heb vooral benadrukt hoeveel hij normaal kost, als je daarmee begint te vertellen en dan pas op het eind dat je 'maar' zo weinig betaald hebt :9
Is die bij jou nog binnen gekomen?
Hier is inmiddels de doos binnen, nu nog uitpakken :)

Deze heb ik besteld,
Afbeeldingslocatie: https://cdn.motor1.com/images/mgl/7Zer47/s1/serial-1-mosh-cty---side-right.jpg
Wheels 27.5 x 35mm alloy rims and Sapim stainless steel spokes
Tires Schwalbe Super Moto-X 689.5 x 71-mm
Brakes TRP hydraulic two-piston-caliper disc brakes front and rear, 203mm x 1.8mm rotors
Transmission Single speed, freewheel
Final Drive Gates Carbon Drive belt
Battery 529Wh, integrated, removable
Motor Brose S Mag, mid-drive mounting
Torque 90Nm/66 ft. lb.
Dit weekend eens in elkaar zetten, ben erg benieuwd!

[ Voor 3% gewijzigd door laurens0619 op 20-07-2023 12:49 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik hoop wel voor 1300 euro of minder :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-08 15:32
DaYwaLkUr schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 11:55:
  • - QWIC Premium i+ Auto (Ben benieuwd naar Enviolo AutomatiQ met 80Nm koppel, tevens de goedkoopste) +/- 3.299 euro
  • - Cube Kathmandu Hybrid Pro 750 2023 Heren (Enige verschil is de 11-speed?) +/- 3699 euro
  • - Cube Kathmandu Hybrid EXC 750 2023 Heren (Enige verschil is de 12-speed?) +/- 3899 euro
  • - Gazelle Ultimate C380 HMB 2023 (Minder koppel 75Nm en kleinere accu) +/- 3869 euro
  • - Velo de Ville AEB 990 Smart (Ik zag deze in dit topic voorbij komen, maar dit merk geeft me een VanMoof gevoel, wellicht helemaal onterecht?) +/- 3860 euro
Mijn gevoel zegt dat het tussen de Cube Kathmandu Hybrid Pro 750 en de QWIC gaat. Enig idee waarop ik moet letten tijdens het test-rijden? ik ben normaal gewend om de straat op en neer te fietsen ;-) en dan de knoop door te hakken.

Ik heb ook nog naar Flyer gekeken, maar die zitten echt bijna op 5,5k met hun Upstreet modellen.
Velo-de-ville is zeker geen vanmoof. Gebruiken standaard onderdelen op hun frames, zijn heel configureerbaar en, in mijn geval, vlot geleverd.
Prijs is ook heel afhankelijk van de specifieke configuratie opties:
https://konfigurator.velo...kes/23-aeb-990-smart.html

Tenzij je een voorraadmodel op het oog hebt, kan je je eens laten gaan op de configrator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Laatst online: 22:45
Rev! schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 12:20:
Ik hoop wel voor 1300 euro of minder :+
€ 1.006,50 om precies te zijn :)

Wel waardeloos hoor die marktplaats advertenties... ben benieuwd of iemand ze ook echt wee te verkopen voor die bedragen (1700-2700 zie ik ze staan)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
laurens0619 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 12:47:
[...]

€ 1.006,50 om precies te zijn :)

Wel waardeloos hoor die marktplaats advertenties... ben benieuwd of iemand ze ook echt wee te verkopen voor die bedragen (1700-2700 zie ik ze staan)
Ik had een witte Steph-tru besteld, maar die is uiteraard gecanceld. Nou ja, ik zie het maar als 1300 euro bespaard ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jansen90
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-03 16:55
laurens0619 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 12:16:
[...]

Is die bij jou nog binnen gekomen?
Hier is inmiddels de doos binnen, nu nog uitpakken :)

Dit weekend eens in elkaar zetten, ben erg benieuwd!
Toevallig vanochtend ja, zitten we allebei bij de gelukkigen. Ben rustig begonnen met in elkaar zetten, hangt nu aan de lader. Het grapje met de doos als standaard zoals in de assembly video werkt niet zo lekker, doosje zakt hier gewoon in dus daar moet ik even iets beters voor verzinnen. Verder voelt en ziet het er allemaal wel goed uit!

12x400WP West Fronius

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dennisfr
Om eerlijk te zijn, kan ik me bij beide meningen wel wat voorstellen.
Ik ook. Maar het is ook niet echt een discussie. 'You get what you pay for' & 'There ain't no such thing as a free lunch' om maar een paar dooddoeners te gebruiken. Als je een fiets zoekt om af een toe in de vrije tijd een ritje te maken dan is een budget fiets een prima oplossing. Als het echt je primaire (woon/werk) vervoersmiddel is en je gaat serieus kilometers maken dan is een fiets van uit een hogere klasse van een gerenommeerd merk (mijns insziens) een beter idee.

Om wat onderbouwing te geven:
In 2018 kocht ik (nog onwetend) bij Fietsenwinkel.nl een Brinckers Le Mans voor 2300 Euro (Bafang, Nuvinci, Magura remmen, ketting).
In 2021 kon ik via een fietsplan zeer voordelig een Gazelle Ultimate C8 HMB Belt aanschaffen, bij de lokale fietsenmaker met een winkelprijs van 3500 Euro. (Bosch Active Line, Nexus 8, Shimano, riem).
Die Brinckers is al niet echt een budget fiets, maar toch.

Beide fietsen zijn nog in mijn bezit en hebben ongeveer dezelfde kilometerstand (15.000). Het kwaliteitsverschil is gewoon enorm:

Om te beginnen de Brinckers: daarvan zijn inmiddels de remblokken en schijven al meerdere keren vervangen. Chainglider is vervangen. Banden zijn vervangen. Ketting en tandwielen zijn 2x vervangen. Kabel van de Nuvinci naaf is vervangen. Na fietsen in een regenbui zit er vocht in het het scherm. De Bafang motor moet gereviseerd worden (versleten interne tandwieloverbrenging), maar dat gaat niet want er is voor zover ik weet geen officieel revisiebedrijf voor Bafang en onderdelen zijn niet/slecht leverbaar. Ik heb voor het onderhoud inmiddels een prima fietsenmaker gevonden, maar wel in een andere stad.

De Gazelle is na een paar maanden ongepland terug geweest vanwege een losgelopen crank. Verder jaarlijks onderhoud waarbij alleen eenmaal de remblokken zijn vervangen. Verder helemaal niks! De fietsenmaker zit op loopafstand.

Verder nog wat klein bier zoals de lak van de Gazelle die veel minder makkelijk krassen oploopt, betere afwerking van de bekabeling en bedrading, etc.

Ik weet dat de Brinckers 3 jaar ouder is dan de Gazelle, maar alle genoemde mankementen/reparaties stammen uit de tijd voordat de Gazelle werd aangeschat. De Brinckers was echt wel een fijne fiets in het begin, maar het verval begon na zo'n 5000 km al wat in te zetten terwijl de Gazelle na 15000 km echt nog als nieuw rijdt.

En ja: 3500 Euro is een hoop geld voor een fiets, maar die 15000 woon/werk fietskilometers die ik heb afgelegd waren anders 20000 autokilomers geweest en als je het daar tegen afzet valt het ook wel weer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin484
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-08 00:32
goedemiddag,

Vanmiddag de knoop doorgehakt en een mooie Kalkhoff Image 3.B. Excite BLX 2023 gekocht.

Nu heb ik een vraag aan jullie, misschien een stomme maar, Ik wil er een kettingslot bij kopen (lijkt me zeer verstandig) maar hebben jullie een aanrader qua slot?

En buiten dat...waar bewaar je die tijdens het fietsen?
in principe wil ik geen fietstassen, wel een tasje voor onder het zadel eventueel maar daar zijn die kettingen vaak te groot/lang voor.

Systeem : I7-12700K, 32GB, RTX 3080

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

martin484 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 15:57:
goedemiddag,

Vanmiddag de knoop doorgehakt en een mooie Kalkhoff Image 3.B. Excite BLX 2023 gekocht.

Nu heb ik een vraag aan jullie, misschien een stomme maar, Ik wil er een kettingslot bij kopen (lijkt me zeer verstandig) maar hebben jullie een aanrader qua slot?

En buiten dat...waar bewaar je die tijdens het fietsen?
in principe wil ik geen fietstassen, wel een tasje voor onder het zadel eventueel maar daar zijn die kettingen vaak te groot/lang voor.
Ik heb zelf een Tex Lock Orbit gekocht, https://www.tex-lock.com. Deze zijn ART2 compliant, een vereiste voor veel fietsverzekeringen. De Orbit kun je bijvoorbeeld om je zadelpen wikkelen. Je kunt ook kijken naar een vouwslot van bijvoorbeeld Abus, die je kunt bevestigen op de bidon bevestigingspunten van je frame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Laatst online: 20:42
@martin484
Ik heb dit ART3 kettingslot gekozen: https://www.abus.com/nl/V...tingsloten/IVY-Chain-9210
Hoewel ik eerst terughoudend was, kan deze 110 cm lange ketting vrij gemakkelijk rond de zadelpen wordt gedrapeerd.

De ketting is voorzien van een beschermende laag zodat de lak niet beschadigd kan worden.

[ Voor 15% gewijzigd door technorabilia op 20-07-2023 16:50 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin484
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-08 00:32
@kazuka

@technorabilia

Bedankt voor jullie antwoorden! Beiden mooie oplossingen voor langs de zadelpen.
Goed dat je ook de lengte meegeeft (110cm) aangezien ik ook een korte zag.

Systeem : I7-12700K, 32GB, RTX 3080

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:24
technorabilia schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 16:49:
@martin484
Ik heb dit ART3 kettingslot gekozen: https://www.abus.com/nl/V...tingsloten/IVY-Chain-9210
Hoewel ik eerst terughoudend was, kan deze 110 cm lange ketting vrij gemakkelijk rond de zadelpen wordt gedrapeerd.

De ketting is voorzien van een beschermende laag zodat de lak niet beschadigd kan worden.
Ik heb thuis 3x ABUS Iven 8210 kettingslot - ART2 - 110 cm. Korter wil je echt niet ivm vastzetten om paal.

Ik gooi hem in fietstas, partner om zadelpen, kind om stang of in mand (maar dat rammelt teveel).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-08 08:53

Velo de Ville is net het tegenovergestelde van VM. Ze werken enkel met goed geselecteerde Fietsenmakers. Je kan zowat alles kiezen op je fiets. (Bij VM was dat enkel de kleur)
En ze maken gebruik van de betere onderdelen, vrijwel enkel A merken.

Qwic is net wat minder in robuustheid dan de andere fietsen die je vermeldt.
Bij een testrit moet je vooral wat zigzaggen, eens goed op snelheid komen, hard remmen, en daarna liefst een kwartiertje rijden, dan pas weet je of het goed zit.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Laatst online: 23:33
jimh307 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 16:47:
[...]

Het piepen van de remmen en een sterk verminderde remkracht horen bij elkaar. Ander soort remblokken kan helpen. Is de remklauw niet gaan lekken langs de zuigers? Dit is een van de redenen waarom de rem weer gaat piepen vrij snel nadat de blokken vervangen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Athome schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 18:33:
[...]

Het piepen van de remmen en een sterk verminderde remkracht horen bij elkaar. Ander soort remblokken kan helpen. Is de remklauw niet gaan lekken langs de zuigers? Dit is een van de redenen waarom de rem weer gaat piepen vrij snel nadat de blokken vervangen zijn.
Ik houd je op de hoogte. Morgenochtend ga ik naar de FM :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Zoals beloofd weer een kleine update want ik ben terug van de FM.

>de achterrem heeft een nieuwe schijf (net onder garantie) en remt als de malle
>voorwiellager is ingespoten met vet
>achterwiellager was nog goed en behoeft geen verder onderhoud
>achter riemtandwiel moet vervangen worden bij de volgende beurt, had geen haast
>riem schoongemaakt en opgespannen

Het veel piepen van de achterrem is een kwaal van dit model. Deze schijf moet je regelmatig even schoonmaken. Gewoon de schijf afdoen met pure alcohol. De oude schijf was iets krom vanwaar het piepen bij het lopen met de fiets aan de hand. Is allemaal opgelost en hij kan er weer even tegenaan. :)

Monteur is een vol uur bezig geweest tegen de prijs van €41,25.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
De accu van mijn fiets is gemonteerd zoals in de afbeelding.

Kan het kwaad als ik de accu eruit haal en de fiets buiten in de regen stal? Ik moet namelijk nog wel eens op plekken zijn waar ik de accu liever even mee neem als vorm van diefstalpreventie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HOFvjdf6ok2DlqvatLW-UqzDarY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j1msU2npWAbm6Uu7rrdvB2cL.jpg?f=fotoalbum_medium

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:09
technorabilia schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 12:06:
De accu van mijn fiets is gemonteerd zoals in de afbeelding.

Kan het kwaad als ik de accu eruit haal en de fiets buiten in de regen stal? Ik moet namelijk nog wel eens op plekken zijn waar ik de accu liever even mee neem als vorm van diefstalpreventie.

[Afbeelding]
Het kan geen kwaad. De motor etc. zijn (regen) waterdicht. Voor een goed gevoel en gezien de lage prijs kun je eventueel de “Bosch accu pin afdekking” gebruiken om de contactpunten mooi en schoon te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
jimh307 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 11:23:....Het veel piepen van de achterrem is een kwaal van dit model....
Dat roept bij mij meteen de vraag op hoe dat mogelijk is.
Ik neem aan dat dit zelfde type rem (Shimano?) ook op andere modellen en fietsen wordt gemonteerd.

Wat maakt dan dat het juist bij de Gazelle Ultimate C8+ Belt misgaat?

[ Voor 11% gewijzigd door elinx op 21-07-2023 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
elinx schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 14:31:
[...]
Dat roept bij mij meteen de vraag op hoe dat mogelijk is.
Ik neem aan dat dit zelfde type rem (Shimano?) ook op andere modellen en fietsen wordt gemonteerd.

Wat maakt dan dat het juist bij de Gazelle Ultimate C8+ Belt misgaat?
Dat antwoord moet ik je deels verschuldigd blijven, maar ik vernam iets van de aansluiting van de remklauw op de voorvork, resonanties of de opbouw. Ik wil het bij de volgende keer als ik daar kom wel voor je navragen.

Wat ook een euvel is bij dit model is de versnellingskabelroute door het frame waardoor de fiets soms niet goed schakelt, maar daar heeft mijn model dan weer totaal geen last van.

Ik kan in ieder geval weer lekker vooruit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Ik heb een Bosch LED Remote met Kiox 300. Accu PowerTube 500.

Is er een mogelijkheid/truuk om mijn telefoon onderweg via de fiets op te laden zonder gebruik te maken van een powerbank? Ik denk het niet, maar vraag het toch.

Er zit een USB aansluiting op de LED Remote maar deze is hier dacht ik hier niet voor bedoeld. De Kiox 300 heeft voor zover ik weet geen USB aansluiting.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Ook bijzonder, afgelopen week mijn omgebouwde MTB langs fietsenmaker gebracht om de achterwiel te vervangen (velg was gescheurd en cassette al versleten en ik heb niet de tools im dt te vervangen). Heb het nu terug maar ontdekte nu pas op de bon "Geen garantie op de reparatie omdat het fiets wordt gebruikt als niet toegestane ebike".

Bijzonder, omdat ik een bafang mid-drive hebt gebruikt zonder de throttle, motor is 250Watt en snelheid is gelimiteerd op 27km/u. Dus hoezo niet toegestaan?

Ik ben wel aan het kijken of ik de throttle toch kan gebruiken als loop-ondersteuning (ipv dat de +/- vast te houden) zodat het wel legaal is.

[ Voor 3% gewijzigd door kmf op 21-07-2023 17:57 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:24
kmf schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 17:15:
Ook bijzonder, afgelopen week mijn omgebouwde MTB langs fietsenmaker gebracht om de achterwiel te vervangen (velg was gescheurd en cassette al versleten en ik heb niet de tools im dt te vervangen). Heb het nu terug maar ontdekte nu pas op de bon "Geen garantie op de reparatie omdat het fiets wordt gebruikt als niet toegestane ebike".

Bijzonder, omdat ik een bafang mid-drive hebt gebruikt zonder de throttle, motor is 250Watt en snelheid is gelimiteerd op 27km/u. Dus hoezo niet toegestaan?

Ik ben wel aan het kijken of ik de throttle toch kan gebruiken als loop-ondersteuning (ipv dat de +/- vast te houden) zodat het wel legaal is.
De fietsenmaker kan geen onderscheid maken tussen buiten spec en een beetje buiten spec. Als je dat verwacht dan weigeren ze nog liever de klus.

Dat gezegd hebbende zijn fietsenmakers enorme whiners. Het ligt altijd aan de klant. Een ebike opgetuigd met kinderzitjes en aanhanger werd bij onderhoud en reparaties ook altijd naar verwezen terwijl ze die meuk zelf verkopen 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
.....omgebouwde MTB ...achterwiel te vervangen ...op de bon "Geen garantie op de reparatie omdat het fiets wordt gebruikt als niet toegestane ebike".....
Geen garantie kan in meegaan als de MTB is omgebouwd als ebike.
De MTB zou in dat geval op een andere manier gebruikt kunnen worden dan bedoeld.

Echter de toevoeging "niet toegestaan" lijkt mij overbodig en mi niet aan de FM om te beoordelen.
Resultaat is in beide gevallen hetzelfde nl. geen garantie op de reparatie, maar een oordeel ontbreekt waardoor wat redelijker overkomt.

Tevens zou dit mi vooraf vermeld moeten worden, zodat je eventueel zelf een keus kan maken om de reparatie bij hem door te laten gaan.

[ Voor 9% gewijzigd door elinx op 21-07-2023 20:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Dus de volgende keer wiel eruit en dat even wegbrengen (lijkt met niet zo lastig bij een MTB). Geen gezeik en gewoon garantie (als je dat claimed ook weer alleen wiel brengen natuurlijk).

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Cyberpope schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 20:58:
[...]

Dus de volgende keer wiel eruit en dat even wegbrengen (lijkt met niet zo lastig bij een MTB). Geen gezeik en gewoon garantie (als je dat claimed ook weer alleen wiel brengen natuurlijk).
Sowieso ga ik niet zo snel naar de fietsenmaker (2e x in 30 jaar), enkel specialistische handelingen zoals voor het richten van een wiel. Afstellen, etc, dat kan ik allemaal zelf wel (met dank aan youtube), maar in dit geval had ik niet de gereedschap om de cassette los te krijgen, en is de arbeidsloon goedkoper dan eenmalig een chain whip aan te schaffen. Maar onderrtussen is een goedkope chainwhip al richting mij vanuit Ali, dus later kan ik het zelf ook wel doen.

Die fietsenmaker is mij in ieder geval als klant kwijt (zullen ze ook niet verdrietig mee zijn, gezien de frequentie dat ik gebruik maak van hun diensten)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hutch
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:26
Na maanden van meelezen in dit topic, specs vergelijken en reviews checken is de keuze voor een e-bike voor mijn vrouw uitgekomen op de riem aangedreven Canyon Precede:On 7.

Een vraag voor de Canyon rijders hier: wat is de procedure van levering? Wordt hier een afspraak voor gemaakt of staat DHL op een dag zomaar voor de deur? Bij het model dat we op het oog hebben staat "op voorraad". Wat zijn de ervaringen met levertijden?

Dank alvast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_Blobby
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:33
technorabilia schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 16:38:
Ik heb een Bosch LED Remote met Kiox 300. Accu PowerTube 500.

Is er een mogelijkheid/truuk om mijn telefoon onderweg via de fiets op te laden zonder gebruik te maken van een powerbank? Ik denk het niet, maar vraag het toch.

Er zit een USB aansluiting op de LED Remote maar deze is hier dacht ik hier niet voor bedoeld. De Kiox 300 heeft voor zover ik weet geen USB aansluiting.
Je kan de smartphone grip gebruiken (+/- €50).
Uitlegvideo: YouTube: How To | Use the SmartphoneGrip

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poumelie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:04
hutch schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 12:48:
Na maanden van meelezen in dit topic, specs vergelijken en reviews checken is de keuze voor een e-bike voor mijn vrouw uitgekomen op de riem aangedreven Canyon Precede:On 7.

Een vraag voor de Canyon rijders hier: wat is de procedure van levering? Wordt hier een afspraak voor gemaakt of staat DHL op een dag zomaar voor de deur? Bij het model dat we op het oog hebben staat "op voorraad". Wat zijn de ervaringen met levertijden?

Dank alvast.
Interessante fiets. Niet eerder voorbij zien komen. Wat waren de wensen voor de fiets? En hoe lang is je vrouw en voor welke maat zijn jullie gegaan?

Zelf ook op zoek in die pricerange en de specs (+ het uiterlijk) zien er heel goed uit. Jammer dat het enige punt waar je eventueel kunt uitproberen ver in het zuiden zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
....Een vraag voor de Canyon rijders hier: wat is de procedure van levering? Wordt hier een afspraak voor gemaakt of staat DHL op een dag zomaar voor de deur?....
Het hangt er van af of de bezorger zijn bestelauto leeg wil hebben ;) hoe dit gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:33

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

_Anvil_ schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 09:35:
[...]

ah ok, aparte topics. Check, dan ga ik daar zitten meelezen met een zak popcorn, leunend tegen mn eBike met Bosch/Koga onderdelen en zonder app. :9
Zonder app inderdaad, dat je je fiets niet kunt gebruiken zonder app..... Royal sadness :')

Alleen hipsters die lurkend aan een frappucinno op weg zijn naar hun hippe flex werkplek willen dergelijke rommel

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C3kChennie
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 29-08 12:03
Goedemiddag mede tweakers..
Paar weken lang meegelezen omdat ik op zoek ben naar een fiets met trap ondersteuning voor woon-werk verkeer.

Ben langs wat fietswinkels gegaan om verschillende fietsen te proberen.
Batavus vond ik tegenvallen qua materiaal en de stevigheid van de fiets.
gazelle heeft leuke modellen, redelijk in de prijs.
Mijn oog is gevallen op een giant stormguard echter laat de adviesprijs van 6799 mij wel schrikken. Qua comfort en rijgedrag was de fiets wel heerlijk om mee te rijden.

Heeft iemand ervaring met de giant stormguard of de explorer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online

Dank alvast.
Mooie fiets, hoor :)
Ziet er heel goed uit.
Veel plezier ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutch
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:26
Poumelie schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 14:00:
[...]

Interessante fiets. Niet eerder voorbij zien komen. Wat waren de wensen voor de fiets? En hoe lang is je vrouw en voor welke maat zijn jullie gegaan?

Zelf ook op zoek in die pricerange en de specs (+ het uiterlijk) zien er heel goed uit. Jammer dat het enige punt waar je eventueel kunt uitproberen ver in het zuiden zit.
Ze is 165cm, en zijn o.b.v. de configurator op de website gegaan voor maat S. Hebben hier de fiets ook niet uitgetest, maar mocht de fiets echt tegenvallen, dan sturen we die gewoon terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
Bedankt en besteld! Bij nader inzien ook wel handig voor een meer duidelijke navigatie t.o.v. de Kiox 300 met pijltjes-only navigatie.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
C3kChennie schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 15:31:
Goedemiddag mede tweakers..
Paar weken lang meegelezen omdat ik op zoek ben naar een fiets met trap ondersteuning voor woon-werk verkeer.

Ben langs wat fietswinkels gegaan om verschillende fietsen te proberen.
Batavus vond ik tegenvallen qua materiaal en de stevigheid van de fiets.
gazelle heeft leuke modellen, redelijk in de prijs.
Mijn oog is gevallen op een giant stormguard echter laat de adviesprijs van 6799 mij wel schrikken. Qua comfort en rijgedrag was de fiets wel heerlijk om mee te rijden.

Heeft iemand ervaring met de giant stormguard of de explorer?
Ik heb die fiets hier nog niet zien voorbij komen.
Mooie fiets, en vet uitgerust met full suspension. Het is meer een mountain bike, maar dan uitgerust voor de stad.
Je betaalt natuurlijk voor die dikke uitrusting. Als je dat wil en kan betalen, doen. Anders moet je eens kijken wat je echte verwachtingen zijn. Woon-werk kan prima met een fiets die ongeveer de helft kost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes

VdV is een heel mooi merk als je van Custom houdt. Voor de rest is het gewoon het klassieke business model, lijkt in niets op VM. Elke Dealer die met Bosch kan werken kan een VdV met Bosch servicen. Prijskwaliteit is sterk voor Custom (vergelijk het met wat Koga rekent custom range).

Qwic is randje A/B-merk, ervaringen hier in de draad zijn zeer zeker niet allemaal positief.

Cube: Hele goede prijskwaliteit. Goede ervaringen in de draad.

Gazelle: De laatste jaren heel veel goede ervaringen in deze draad.

Wat me wel opvalt is dat je allemaal verschillende versnellingssystemen in je selectie hebt. Wat is precies je use case? Woon-werk (en hoe ver)? Stad? Toeren/vakanties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neb0
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 26-08 17:32

Dank alvast.
Mooie keuze. Veel plezier ermee.

Ik houd niet alles in de gaten maar ken op dit moment geen betere deal (2799.-) in de combinatie Bosch Performance Line Smart, Enviolo, CDX-riem en afmontage met goede componenten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoelJewel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 10:14
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vV6dY7q4YDEJ9gka8YJK73W5n7I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cdpXZevhFryVoPhKaXFa6NTE.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag de Kinekt XR verende zadelpen op m'n Canyon Precede:ON 7 geïnstalleerd. Was al zéér tevreden over de fiets maar dit is erg fijne verbetering van het rijcomfort! 👌👌 Op wat verschillende soorten ondergrond getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Ziet er goed uit!

Algemeen:
Zijn er overigens nog maatregelen die je kunt treffen om te voorkomen dat dit juweeltje van je fiets wordt geschroefd? Inbus vervangen door ???.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:09
technorabilia schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 21:53:
Ziet er goed uit!

Algemeen:
Zijn er overigens nog maatregelen die je kunt treffen om te voorkomen dat dit juweeltje van je fiets wordt geschroefd? Inbus vervangen door ???.
Torx met pinnetje middenin (security torx)? Is hier in de regio niet nodig. Maar dat lijkt me een veilige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:12
roffeltjes schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 20:45:
[...]

VdV is een heel mooi merk als je van Custom houdt. Voor de rest is het gewoon het klassieke business model, lijkt in niets op VM. Elke Dealer die met Bosch kan werken kan een VdV met Bosch servicen. Prijskwaliteit is sterk voor Custom (vergelijk het met wat Koga rekent custom range).

Qwic is randje A/B-merk, ervaringen hier in de draad zijn zeer zeker niet allemaal positief.

Cube: Hele goede prijskwaliteit. Goede ervaringen in de draad.

Gazelle: De laatste jaren heel veel goede ervaringen in deze draad.

Wat me wel opvalt is dat je allemaal verschillende versnellingssystemen in je selectie hebt. Wat is precies je use case? Woon-werk (en hoe ver)? Stad? Toeren/vakanties?
Klopt express gekozen voor verschillende versnellingen om te testen. De Enviolo (Automatiq). Ook gekozen voor een Belt ipv ketting.

De fiets is puur voor woon/werk enkele reis is 33km. Veelal heuvels in Limburg ;)

Daarom express gekozen voor een hoog koppel dat ik niet bezweet aan kom.

Het valt me op dat veel fietsen met een open kettingkast wordt aangeboden, de meeste die ik spreek zeggen riem ipv ketting of gesloten kettingkast.

De keus zal dan zijn tussen de Cube en de Gazelle.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
DaYwaLkUr schreef op zondag 23 juli 2023 @ 10:21:
[...]
De fiets is puur voor woon/werk enkele reis is 33km. Veelal heuvels in Limburg ;)
Okay dat is duidelijk, je zoekt efficientie en een grote versnellingsrange.

IMHO wil je dan gewoon een derailleur (of een Rohloff, maar dat wordt wel heel prijzig). Een Enviolo is niet zo heel erg efficient en is niet ideaal bergop.

VDV AEB 800/890/890 Smart => Met de 9 speed Shimano voldoen ze prima. Ik zie niet direct het voordeel voor de Bosch Smart versie, de "oude" versie is ook prima in het gebruik. Dat scheelt toch wel een fors bedrag :)

Cube => Keuze te over.

Gazelle: Chamonix en Medeo versies.

Als je goede dealers in de buurt hebt zou ik persoonlijk kiezen voor:

-> Budget: Cube
-> Wil je wat meer uitgeven voor een degelijke, goed uitgedachte ebike die jezelf kan finetunen: VdV.

Gazelle kan ook, maar voor die prijzen kies ik direct voor VdV met een kek kleurtje :*)

[ Voor 5% gewijzigd door roffeltjes op 23-07-2023 11:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
Iets heel anders, een leuke link voor hele mooie (dure) Duitse fietsen:

https://downtown-mag.com/en/

Ze testen ook fietsen waarbij ze wel het gevoel geven er ook wel echt iets van te snappen.

Het is een zusja van:

https://ebike-mtb.com/

Een leuke site waar ook de verschillende motor systemen voorbij komen.

[ Voor 24% gewijzigd door roffeltjes op 23-07-2023 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C3kChennie
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 29-08 12:03
Tommie12 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 18:20:
[...]

Ik heb die fiets hier nog niet zien voorbij komen.
Mooie fiets, en vet uitgerust met full suspension. Het is meer een mountain bike, maar dan uitgerust voor de stad.
Je betaalt natuurlijk voor die dikke uitrusting. Als je dat wil en kan betalen, doen. Anders moet je eens kijken wat je echte verwachtingen zijn. Woon-werk kan prima met een fiets die ongeveer de helft kost.
Ik zal ongeveer 25 tot 30 km afleggen in een enkele reis.
Qua heuvels valt het wel mee.
Woon werk-verkeer is vanaf almere naar amsterdam centrum. Daarnaast wil ik in mijn vrije tijd wat meer gaan bewegen en fietsen..

Heb de canyon procede 7 on ook voorbij zien komen, erg aantrekkelijke prijs.

Er is zoveel keuze dat ik echt voor een dillema sta.
Heb gelukkig een paar fietsenmakers die me verschillende fietsen hebben laten testen, de giant stak er echt boven uit, maar zoals je al aangaf is er meer en wat waarschijnlijk ook nog goedkoper zal zijn.

Zucht... ik Lees voorlopig nog ff mee...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
C3kChennie schreef op zondag 23 juli 2023 @ 15:50:
[...]

Woon werk-verkeer is vanaf almere naar amsterdam centrum.
Als je Amsterdam meerekent heb je heel veel keuze (richting het Gooi zitten ook een heleboel fietsenmakers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-08 13:51
Mijn woon-werk verkeer is 30km enkel. Ik heb mezelf altijd voorgehouden dat het niet mogelijk is om dat te fietsen. Hier lijken mensen van mening dat dat met de juiste fiets wel te doen is? Ik heb het idee dat dat toch echt te veel tijd gaat kosten terwijl ik wel meer wil bewegen. Hoe zie jij dat @DaYwaLkUr ?

Ik kijk even mee welke keuzes jij maakt.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:39

de Peer

under peer review

Clifdon schreef op zondag 23 juli 2023 @ 16:46:
Mijn woon-werk verkeer is 30km enkel. Ik heb mezelf altijd voorgehouden dat het niet mogelijk is om dat te fietsen. Hier lijken mensen van mening dat dat met de juiste fiets wel te doen is? Ik heb het idee dat dat toch echt te veel tijd gaat kosten terwijl ik wel meer wil bewegen. Hoe zie jij dat @DaYwaLkUr ?

ik doe 22 km enkele reis met gemiddeld zo'n 33 km per uur. Dat vind ik nog net acceptabel qua reistijd.

Jij zult moeten kiezen tussen:
-Ebike met maximumsnelheid van 27 km/u. Je gemiddelde snelheid is dan waarschijnlijk hooguit 22-23 km/u. Reken op zo'n anderhalf uur heen, anderhalf uur terug.
-Speed Pedelec met max snelheid van 45 km/u. Ook hier zal de gemiddelde snelheid een stuk lager liggen ivm verkeer. Met deze keuze kom je misschien net onder 1 uur heen, 1 uur terug.

Aan jou vervolgens de keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poumelie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:04
C3kChennie schreef op zondag 23 juli 2023 @ 15:50:
[...]

Ik zal ongeveer 25 tot 30 km afleggen in een enkele reis.
Qua heuvels valt het wel mee.
Woon werk-verkeer is vanaf almere naar amsterdam centrum. Daarnaast wil ik in mijn vrije tijd wat meer gaan bewegen en fietsen..

Heb de canyon procede 7 on ook voorbij zien komen, erg aantrekkelijke prijs.

Er is zoveel keuze dat ik echt voor een dillema sta.
Heb gelukkig een paar fietsenmakers die me verschillende fietsen hebben laten testen, de giant stak er echt boven uit, maar zoals je al aangaf is er meer en wat waarschijnlijk ook nog goedkoper zal zijn.

Zucht... ik Lees voorlopig nog ff mee...
Van Amsterdam naar Almere is die fiets die je hierboven noemt echt overkill imho. Het is niet alsof je veel flinke heuvels tegenkomt of iets anders uitdagends waar je zo’n fiets voor nodig hebt. Als je genoeg power wilt hebben ook met constant flinke tegenwind is een performance line of soortgelijk fijn, die zitten ook in heel wat goedkopere fietsen zoals inderdaad die canyon procede:on 7

Als ik jou was zou ik bij testritten een maximumprijs aangeven en niet daarboven testen. Tuurlijk zijn er kneiterdure fietsen die heerlijk fietsen en tuurlijk gaat de fietsenmaker die aan jou aanprijzen maar voor jouw gebruik lijkt me dat niet nodig en er zijn oprecht genoeg fietsen in een goedkoper segment die óók heerlijk fietsen.

Goedkoper segment ten opzichte van de fiets die jij noemt van laten we zeggen tussen de 2750 en 4000 is, laten we eerlijk zijn, nog steeds heel veel geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes

Ik ken meerdere mensen, inclusief directeuren/top managers die dat elke dag op de racefiets doen (nog wel verder ook). Sterker nog, ik vergeet helemaal dat ik twintig jaar geleden dit zelf ook deed(meteen mijn trainingskilometers gemaakt). Mijn vrouw ging elke dag op en neer naar de HKU op de racefiets (ook al snel 25+ enkele reis).

Ik wil ook benadrukken dat ik de meeste jaren niet meer dan peloton-vulling was als wielrenner, gewoon veel doen wordt je er vanzelf wel beter in (voordeel van die niet technische sporten). Iedereen kan 1.5 uurtjes fietsen en met een racefiets zit je na een paar weken al op snelheden die je met een gewone e-bike niet haalt. Beetje regen is ook geen probleem als je lekker doortrapt, stormt het of is het beestenweer pak je de toettoet (bah) of het OV.

Met een s-pedelec kan het makkelijker en met een velomobiel wordt het ook een eitje.

Dus wat dat betreft is mogelijk een rekbaar begrip.

[ Voor 31% gewijzigd door roffeltjes op 23-07-2023 17:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12

Voor die afstand zou ik kijken naar een goede speed pedelec.
2 keer per dag 1,5 uur (gewone e-bike) is niet onhaalbaar, maar het wordt dan wel een ‘way of life’.
Met een racefiets is het helemaal een omgooien. Elke dag je kledij aan trekken, douchen bij aankomst, en in het weekend fiets poetsen en ketting smeren.

De keuze zal je toch echt zelf moeten maken.

Pagina: 1 ... 161 ... 228 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam