Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 162 ... 221 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1528844

Heb sinds begin juni een cube kathmandu exc. Fiets voelt oerdegelijk aan, maar moest wat wennen aan het zware sturen. Maar bevalt nu prima, en fiets ook erg licht. Ook zonder ondersteuning.
Heb de 750Wh accu genomen, en dat lijkt nu wat veel. Heb zo'n 230km op de 1e lading gereden, meeste is de eco-stand (die ik ook nog eens minimaal laat ondersteunen).
Heb ook de telefoonsteun (incl draadloos laden), en bevalt goed. Zou het wel mooier vinden als die met 2 steunen aan het stuur zou zitten, want beweegt best nog wel wat. Kijken of die te krijgen zijn.
Lak van de fietsdrager (alu buis die naar onder loopt) was al meteen beschadigd door een ortlieb tas op de 1e 30km. Dus die buizen maar intapen.
Volgende keer zou ik een fiets met een SX motor nemen, en dan ook een kleinere accu. Zo veel ondersteuning heb ik niet nodig eigenlijk.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qQ8h6Nj_REDnlXiobZpdosJoNbM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wmOayUCMMLbEC5lOu1yf7TUH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 1528844 op 23-07-2023 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poumelie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-04 18:42
Ik wil binnen nu en een week een fiets aanschaffen met een korte levertijd.

Ik twijfel op dit moment tussen de Tenways Ago-T en de Canyon Precede:On 7. Al kan dat nog veranderen als ik iets tegenkom wat mijn pad tot nu toe nog niet heeft gekruist. Misschien moet ik Cube eens beter bekijken.. Gebruik vooral voor fietstochtjes in vrije tijd.

De Canyon heeft mijn voorkeur vanwege de goed bekendstaande onderdelen (en merk). Het nadeel is dat de fiets niet uit te proberen is binnen redelijke afstand en ik de fiets kopen zonder uit te proberen of ik die houding als prettig ervaar ‘riskant’ vind.

Ik (vrouw, 167cm) vraag me af of de houding niet tè sportief is. Het lijkt alsof het stuur wel heel laag staat.

Iemand nog een mening over de keuze over de twee? Of een ander advies voor een fiets rond de 2700 met riem?

En heeft iemand een goede tip voor een fiets die wijdverbreid te koop is met vrijwel soortgelijke specs en houding (maar dan wat duurder misschien, waardoor die nu niet op mijn lijst staat)? Dan kan ik die eens uitproberen om te kijken of dat wel lekker zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:18
Clifdon schreef op zondag 23 juli 2023 @ 16:46:
Mijn woon-werk verkeer is 30km enkel. Ik heb mezelf altijd voorgehouden dat het niet mogelijk is om dat te fietsen. Hier lijken mensen van mening dat dat met de juiste fiets wel te doen is? Ik heb het idee dat dat toch echt te veel tijd gaat kosten terwijl ik wel meer wil bewegen. Hoe zie jij dat @DaYwaLkUr ?

Ik kijk even mee welke keuzes jij maakt.
Ik twijfel ook of het te doen is, maar we mogen vanuit de werkgever een lease fiets aanschaffen en krijgen 0,40 cent p/km. Aangezien we maar 1x p/week naar kantoor gaan, wil ik dit wel proberen.

Normaal zou ik de racefiets pakken, maar dan kom zeikenat aan 😉

Ik heb ook gekeken naar s-pedelec maar die starten pas vanaf 6k, dan kom ik op een maamdbedrag uit van 125 euro p/mnd dat vind ik te veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poumelie
DaYwaLkUr schreef op zondag 23 juli 2023 @ 18:47:
[...]

Ik twijfel ook of het te doen is, maar we mogen vanuit de werkgever een lease fiets aanschaffen en krijgen 0,40 cent p/km. Aangezien we maar 1x p/week naar kantoor gaan, wil ik dit wel proberen.

Normaal zou ik de racefiets pakken, maar dan kom zeikenat aan 😉

Ik heb ook gekeken naar s-pedelec maar die starten pas vanaf 6k, dan kom ik op een maamdbedrag uit van 125 euro p/mnd dat vind ik te veel.
Oh. Voor een keer per week zou ik het zeker lekker doen met een elektrische fiets. Elke werkdag is een ander verhaal. Dan gaat het wel aantikken qua tijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12:07
Ik voel me lui als ik dat zo lees. Naar mijn dependance is het maar 11 km enkel. Hier doe ik krap 35 minuten over. Ik probeer wel zo vaak als het maar kan er heen te fietsen want die beweging is goed. Het kan dan zomaar zijn dat ik in de avond er nog 10 kilometer tegenaan plak.

Met mijn artrose, suiker in heel de familie en ook nog ernstige cholesterolproblemen in de familie zie ik voor mezelf het fietsen meer als een noodzaak om fit te blijven.

Ik stel mijn eigen minimum in om elk jaar toch zeker 5.000 kilometer te fietsen. Nu haal ik dit net niet, dus meer gaan fietsen. De ondersteuning stel ik zo laag mogelijk in voor een compromis tussen kniepijn in of luiheid.

Heen naar het werk fiets ik wel op de sport stand en als ik naar huis mag vaak in de tour stand. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 26-04 18:45
Anoniem: 1528844 schreef op zondag 23 juli 2023 @ 18:28:
Heb sinds begin juni een cube kathmandu exc. Fiets voelt oerdegelijk aan, maar moest wat wennen aan het zware sturen. Maar bevalt nu prima, en fiets ook erg licht. Ook zonder ondersteuning.
Heb de 750Wh accu genomen, en dat lijkt nu wat veel. Heb zo'n 230km op de 1e lading gereden, meeste is de eco-stand (die ik ook nog eens minimaal laat ondersteunen).
Heb ook de telefoonsteun (incl draadloos laden), en bevalt goed. Zou het wel mooier vinden als die met 2 steunen aan het stuur zou zitten, want beweegt best nog wel wat. Kijken of die te krijgen zijn.
Lak van de fietsdrager (alu buis die naar onder loopt) was al meteen beschadigd door een ortlieb tas op de 1e 30km. Dus die buizen maar intapen.
Volgende keer zou ik een fiets met een SX motor nemen, en dan ook een kleinere accu. Zo veel ondersteuning heb ik niet nodig eigenlijk.[Afbeelding]
Tip in plaats van tape: spiraalband. Tape slijt weg waarna alsnog de bagagedrager beschadigd. Spiraalband blijft goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bla65
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18-04 21:44
Poumelie schreef op zondag 23 juli 2023 @ 18:38:
Ik wil binnen nu en een week een fiets aanschaffen met een korte levertijd.

Ik twijfel op dit moment tussen de Tenways Ago-T en de Canyon Precede:On 7. Al kan dat nog veranderen als ik iets tegenkom wat mijn pad tot nu toe nog niet heeft gekruist. Misschien moet ik Cube eens beter bekijken.. Gebruik vooral voor fietstochtjes in vrije tijd.

De Canyon heeft mijn voorkeur vanwege de goed bekendstaande onderdelen (en merk). Het nadeel is dat de fiets niet uit te proberen is binnen redelijke afstand en ik de fiets kopen zonder uit te proberen of ik die houding als prettig ervaar ‘riskant’ vind.

Ik (vrouw, 167cm) vraag me af of de houding niet tè sportief is. Het lijkt alsof het stuur wel heel laag staat.
Mijn vrouw vond het stuur van de Canyon te laag (sportief) dus we hebben gewisseld van stuur. Ze heeft nu het naar mijn zin te hoge stuur van mijn R&M en ik het sportievere stuur van de Canyon.

Je kan een stuur keuze op de Canyon zetten als je een beetje handig bent, maar in de basis is het vrij sportief

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-04 22:05
Poumelie schreef op zondag 23 juli 2023 @ 18:38:
Of een ander advies voor een fiets rond de 2700 met riem?
Batavus Dinsdag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online
Zijn er formules voor de dagwaarde van een ebike?

Mijn vriendin heeft een fiets op t oog.
Riese Muller nevo 3 gt
Riem, enviolo, 500wh accu, kiox
Uit november 2020
6000km gereden
Nette staat
Prijs destijds 5000
Vraagprijs nu is 3500

Maar ik denk dat richting 2500 eerder reëel is. Accu is bijna 3jr oud, geen garantie meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
kjiratsiekoedel schreef op maandag 24 juli 2023 @ 15:25:

Riese Muller nevo 3 gt
Uit november 2020
6000km gereden
Nette staat
Prijs destijds 5000
Vraagprijs nu is 3500

Maar ik denk dat richting 2500 eerder reëel is. Accu is bijna 3jr oud, geen garantie meer.
Er bestaat geen formule. Wat verzekeringen en inkoop platformen proberen met formules is altijd onjuist.

Ik vind €3500 wel veel en zou er eerder rond de €3000 +- €200 voor vragen. Een R&M dealer kan iets meer vragen. Een particulier iets minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph9994
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 04-04 19:03
Ook ik mag via mijn werk een fiets leasen.
Nu ben ik in de wereld van de e-bikes gedoken maar kan ik nu niet echt een goede vergelijkingssite vinden als het gaat over 'Heeft geïntegreerde verlichting' of ' Heeft een kracht sensor of rotatie sensor'. Wat bijvoorbeeld wel een van mijn eisen zijn.

Heeft iemand ideeën bij, als het om dit soort eisen gaat, hoe ik het beste aan dit soort informatie kom in een mooi overzicht? (Zoals dus een vergelijkingssite).

Ik kan hier mijn hele eisenpakket dumpen maar ik weet niet of dit hier het goede topic voor is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:52
ralph9994 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 21:44:
Ook ik mag via mijn werk een fiets leasen.
Nu ben ik in de wereld van de e-bikes gedoken maar kan ik nu niet echt een goede vergelijkingssite vinden als het gaat over 'Heeft geïntegreerde verlichting' of ' Heeft een kracht sensor of rotatie sensor'. Wat bijvoorbeeld wel een van mijn eisen zijn.

Heeft iemand ideeën bij, als het om dit soort eisen gaat, hoe ik het beste aan dit soort informatie kom in een mooi overzicht? (Zoals dus een vergelijkingssite).

Ik kan hier mijn hele eisenpakket dumpen maar ik weet niet of dit hier het goede topic voor is.
Beste begin is: ga naar je lokale FM, en leghem uit waarvoor je de fiets wil gebruiken, en hoe veel km per jaar je wil doen.
Kijk dan wat je in je budget krijgt, en maak een proefrit.

Dan…. Nog niet kopen, en hier even posten wat je bevindingen zijn (en je verwachtingen) .

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Nu online
Foxhill schreef op maandag 24 juli 2023 @ 17:59:
[...]

Er bestaat geen formule. Wat verzekeringen en inkoop platformen proberen met formules is altijd onjuist.

Ik vind €3500 wel veel en zou er eerder rond de €3000 +- €200 voor vragen. Een R&M dealer kan iets meer vragen. Een particulier iets minder.
Dank voor t meedenken. Is particulier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris84
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 24-04 22:44
jimh307 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 15:55:
[...]

Versnellingen
De fiets heeft een Nexus 8 naaf en daar moet je wel wat geluk mee hebben want het ene exemplaar rolt lichter dan het zelfde andere exemplaar. Ook wordt deze lijn geplaagd door niet soepel schakelende versnellingen. Ik merk het alleen als ik zeer snel schakel en meteen kracht erop zet. Mijn fiets heeft hier geen last van en ik wacht bij het schakelen altijd een hele volle seconde voordat ik weer kracht zet. Dan slaat deze zo goed als nooit over (kan me de laatste keer overslaan niet herinneren). Mijn Nexus 8 is in prima conditie, schakelt trefzeker en maakt geen rare geluiden. Als ik rustig fiets trek ik op in de 5 en daarna na de 6 en soms naar de 7. Staat er veel wind of sta ik in de stad voor een stoplicht dan trek ik op in de 3. Dan komt de fiets heel goed van zijn plek af. De 4e versnelling is inefficiënt en de 8e versnelling heb je niet nodig. De 1e en 2e versnelling heb je hier niet nodig.
Tot voor kort zou ik ook de Ultimat C8 halen allen ben ik nu aan het twijfelen. Zoals; heb ik wel acht versnellingen nodig? Zoals ik hier af kan lezen gebruik jij ook maar 5 van de 8 versnellingen, kan ik dan beter voor een Nexus 5 kiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online

Riese Muller nevo 3 gt
Uit november 2020
6000km gereden
Nette staat
Prijs destijds 5000
Vraagprijs nu is 3500

3 jaar oud en 30% afschrijving, lijkt mij tekort afschrijving. Catalogusprijs is €5.000 en dat is dus misschien niet de verkoopprijs. Op het moment van de winkel uit fietsen is deze nog iets meer dan 4k waard.

Een redelijke prijs lijkt mij €2.500 en dan ga ik ervan uit dat er gewoon onderhoud gepleegd is. Laat je weten hoe het afgelopen is?

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:13
Is deze al langs gekomen?

https://pinion.eu/e-drive/.

Kost waarschijnlijk erg veel geld, echter wat een mooie techniek.

https://www.flyer-bikes.c...-trx?frame=1&color=247821

Nu nog op een niet bergfiets.

[ Voor 32% gewijzigd door Speedster op 25-07-2023 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poumelie
Joris84 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 07:40:
[...]

Tot voor kort zou ik ook de Ultimat C8 halen allen ben ik nu aan het twijfelen. Zoals; heb ik wel acht versnellingen nodig? Zoals ik hier af kan lezen gebruik jij ook maar 5 van de 8 versnellingen, kan ik dan beter voor een Nexus 5 kiezen?
Is echt persoonlijk en moet je gewoon uitproberen. Langs de FM en een goed aantal ritjes maken met allerlei soorten fietsen met verschillende soorten versnellingen en dan puur de versnelling ervaring testen. Ik vind zelf 5 versnellingen helemaal niet lekker fietsen en mis dan bepaalde versnellingen. Ondanks dat het dan verder een topfiets is fiets ik alsnog niet fijn. Dus ik heb weer liever meer versnellingen (of een traploze).

[ Voor 18% gewijzigd door Poumelie op 25-07-2023 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ik ben al een tijdje aan het kijken naar de juiste fiets en kan wel wat hulp/advies gebruiken:

- Fiets primair voor stadsverkeer, maar soms een ritje veluwe. Budget 3000-3500 EUR.

- Bagagedrager ivm kinderzitje achter op (peuter van 3 jaar met gewicht van 14kg, maar liefst bagage drager die tot 18-20kg mag hebben ivm groei). Waarom staat er nergens aangegeven wat het max gewicht is?

- We willen rondom de veluwe kunnen fietsen met wat lichte heuvels/zandpaden, enige voorvering, verende zadelpin en voldoende koppel lijkt mij dan belangrijk?

- ik neig naar een fiets met belt omdat ik weinig zin heb in onderhoud

Kom nu uit op de volgende fietsen via de lokale FM:
- Sparta d-Rule Energy 2023 (3419,00 EUR)
- Gazelle Ultimate C8 Plus HMB Belt Connect 2023 (3509 EUR)
- Cube kathmandu hybrid pro 750 3699,00 EUR (maar Achterderailleur en ketting ipv belt, meer onderhoud/smeren? Ook bagagedrager max 10kg?)

Hebben jullie nog andere suggesties? Ook wel benieuwd naar jullie advies m.b.t. zandwegen en gewicht bagedrager.

[ Voor 5% gewijzigd door Workaholic op 25-07-2023 09:53 ]

Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martin484
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 25-04 13:15
Workaholic schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 09:46:
Ik ben al een tijdje aan het kijken naar de juiste fiets en kan wel wat hulp/advies gebruiken:

- Fiets primair voor stadsverkeer, maar soms een ritje veluwe. Budget 3000-3500 EUR.

- Bagagedrager ivm kinderzitje achter op (peuter van 3 jaar met gewicht van 14kg, maar liefst bagage drager die tot 18-20kg mag hebben ivm groei). Waarom staat er nergens aangegeven wat het max gewicht is?

- We willen rondom de veluwe kunnen fietsen met wat lichte heuvels/zandpaden, enige voorvering, verende zadelpin en voldoende koppel lijkt mij dan belangrijk?

- ik neig naar een fiets met belt omdat ik weinig zin heb in onderhoud

Kom nu uit op de volgende fietsen via de lokale FM:
- Sparta d-Rule Energy 2023 (3419,00 EUR)
- Gazelle Ultimate C8 Plus HMB Belt Connect 2023 (3509 EUR)
- Cube kathmandu hybrid pro 750 3699,00 EUR (maar Achterderailleur en ketting ipv belt, meer onderhoud/smeren?)

Hebben jullie nog andere suggesties? Ook wel benieuwd naar jullie advies m.b.t. zandwegen en gewicht bagedrager.
Ik heb zelf vorige week een Kalkhoff Image 3.B. Excite BLX 2023 gekocht. Ligt qua prijs net iets boven het budget wat je noemt maar ik vind het een erg mooie en tot nu toe prettige fiets.
Ook ik zocht iets met een goede bagagedrager i.v.m. kinderzitje (deze mag max 25 kg hebben), en de fiets is tevens voorzien van een belt. Ik gebruik de fiets voor dezelfde doeleinden.

Systeem : I7-12700K, 32GB, RTX 3080

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Dank ik zal deze toevoegen aan de shortlist, jammer dat ze niet bij de lokale FM worden aangeboden.
Zie overigens online dat hij ook te krijgen is binnen het budget.

Ben overigens nog steeds wel benieuwd naar de cube die veel voorbij komt in dit topic. Draagkracht bagagedrager (inderdaad maar 10kg?) en hoe onderhoudsgevoelig deze is in de praktij versus de belt

[ Voor 4% gewijzigd door Workaholic op 25-07-2023 10:12 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
Workaholic schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 10:12:
Dank ik zal deze toevoegen aan de shortlist, jammer dat ze niet bij de lokale FM worden aangeboden.

Ben overigens nog steeds wel benieuwd naar de cube die veel voorbij komt in dit topic. Draagkracht bagagedrager (inderdaad maar 10kg?) en hoe onderhoudsgevoelig deze is in de praktij versus de belt
Die open ketting, houdt mij ook bezig, iedereen in mijn omgeving raadt het af (geen FM gesproken). Ik zie ook bijvoorbeeld de voordelen van een ketting, ik had dit gevonden in deze thread:

- fiets met ketting en derailleur is ~95% efficient qua overbrenging.
- standaard Nexus 7 naaf met ketting op ~85%.
- Envolio met belt zit ongeveer op ~75%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Nu online
Bravertal schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 08:16:
[...]

3 jaar oud en 30% afschrijving, lijkt mij tekort afschrijving. Catalogusprijs is €5.000 en dat is dus misschien niet de verkoopprijs. Op het moment van de winkel uit fietsen is deze nog iets meer dan 4k waard.

Een redelijke prijs lijkt mij €2.500 en dan ga ik ervan uit dat er gewoon onderhoud gepleegd is. Laat je weten hoe het afgelopen is?
Qua onderhoud nog niet zoveel nodig geweest.
De verkoper gaat nog een accu capaciteit chek doen. Daarna doen we een bod

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_Blobby
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:34
Workaholic schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 10:12:

Het is max 25 kg voor de Cube Kathmandu Hybrid Pro
Bron: https://file.cube.eu/azwe...12.06.23_Web_12.06.23.pdf

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 10:09
[...]

Als je bij een Nexus 8 maar 5 versnellingen gebruikt. Wil dat niet zeggen dat je dan bij een Nexus 5 ze alle 5 gaat gebruiken. Je gebruikt er dan waarschijnlijk maar 3.

Een Nexus 5 is een goed alternatief maar zodra de omstandigheden minder gunstig zijn, heuvel op of wind tegen, ga je waarschijnlijk toch versnellingen missen. Je gaat dan het effect krijgen dat de 4e versnelling te licht is en de 5e net te zwaar. Je wilt er dus een versnelling tussen hebben. Of misschien wel 2.

De gebruikte motor heeft hier trouwens wel veel invloed op. Een Bosch Active line met Nexus 5 zal eerder tekort komen dan een Performance Line met Nexus 5.

[ Voor 8% gewijzigd door Athome op 25-07-2023 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BulMi
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-04 11:40
Het bereik is ook heel verschillend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uZs2JZc77mWjHraSAs7zY9XdrXE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IZaFFe4ts80wx5J5zJnpD3gJ.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.12gobiking.nl/blog/shimano-naafversnellingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
DaYwaLkUr schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 10:45:
[...]

Die open ketting, houdt mij ook bezig, iedereen in mijn omgeving raadt het af (geen FM gesproken). Ik zie ook bijvoorbeeld de voordelen van een ketting, ik had dit gevonden in deze thread:

- fiets met ketting en derailleur is ~95% efficient qua overbrenging.
- standaard Nexus 7 naaf met ketting op ~85%.
- Envolio met belt zit ongeveer op ~75%.
Die % zijn wel discutabel. Op zijn minst zijn ze voor de eerste Nuvinci naaf ipv de huidige generatie Nuvinci / Enviolo. Op zijn meest zijn ze gewoon niet helemaal juist.

De grote lijnen kloppen wel. Ik fiets zelf ook wel graag met derailleur omdat het onderhoud voor mij geen issue is. Op mijn bakfiets kon het toevallig niet, ook best.

[ Voor 11% gewijzigd door Foxhill op 25-07-2023 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
Foxhill schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:38:
[...]

Die % zijn wel discutabel. Op zijn minst zijn ze voor de eerste Nuvinci naaf ipv de huidige generatie Nuvinci / Enviolo. Op zijn meest zijn ze gewoon niet helemaal juist.
De meningen zullen zeker verdeeld zijn, ben ik met je eens. Maar waar het mij om gaat, ik zie gewoon heel veel fietsen met een open kettingkast ipv gesloten kettingkast en dan praten we over fietsen van bijna 4k. Ik zou bijv graag de Cube willen met een riem of gesloten kettingkast ipv open ketting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:49

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Speedster schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 08:50:
Is deze al langs gekomen?

https://pinion.eu/e-drive/.

Kost waarschijnlijk erg veel geld, echter wat een mooie techniek.

https://www.flyer-bikes.c...-trx?frame=1&color=247821

Nu nog op een niet bergfiets.
Volgens mij is dat hier al eens gelinkt. Rij zelf ook met een Pinion (met Mahle X35+ achterwiel motor) en dat bevalt zeer goed. :) Lijkt mij zeer interessant, maar zal denk ik niet goedkoop zijn. Ik vermoed dat de montagepunten op het frame niet gelijk zijn aan de originele Pinion. Als dit het geval is dan kan het nog wel even duren voordat dit op een "urban" fiets gemonteerd gaat worden. Zal dan een nieuw frame voor gemaakt moeten worden.

Zelfde geldt voor de nieuwe Mahle X20 hubmotor die vorig jaar al leverbaar was. Die heeft geen kabel aansluiting meer uit de as, maar gebruikt contactpennen in het frame. Die combinatie vraagt ook om een frame aanpassing, waardoor er nog maar een beperkt aantal merken zijn die dat aanbieden. Helaas begint dat altijd met de duurdere modellen. :/

PSN-id: Chrasher

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
DaYwaLkUr schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 14:11:
[...]

De meningen zullen zeker verdeeld zijn, ben ik met je eens. Maar waar het mij om gaat, ik zie gewoon heel veel fietsen met een open kettingkast ipv gesloten kettingkast en dan praten we over fietsen van bijna 4k. Ik zou bijv graag de Cube willen met een riem of gesloten kettingkast ipv open ketting.
Bij een middenmotor heeft de ketting iets meer te verduren dan bij een gewone fiets. Als de ketting in een gesloten kast zit, gaat het geheel rammelen wanneer de ketting iets langer is. De ‘mode’ is nu dat de kettingkast in het midden open is en wat smal oogt, wat nog minder ruimte geeft voor de ketting. Zonder gesloten kast heeft de ketting meer ruimte. Zo moet je een ketting met gesloten kettingkast vaker spannen. De ketting die bij een naafversnelling gebruikt wordt is dik, stevig, krijgt dikker vet en hoeft niet over tandwielen te bewegen. Hij gaat daarom al vrij lang mee en het effect van vuil op de ketting valt mee.

Daarom zit er steeds minder vaak een gesloten ketting kast op.

Fiets je in de winter met zout, dan is een open ketting funest. Een riem is dan het beste en anders is zeker een gesloten kast een grote pre.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_Blobby
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:34
DaYwaLkUr schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 14:11:
[...]

Dan moet je bij Cube niet kijken naar de Kathmandu lijn, maar de Supreme lijn: https://www.cube.eu/nl/e-bikes/trekking/city/supreme-hybrid Daar heb je uitvoeringen met riem of een gesloten kettingkast.

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
[...]

Nexus 5 is ook prima, maar wellicht duurder. Van de Nexus 8 is het binnenwerk heel makkelijk te vervangen en niet duur (+- 150 euro). De Nexus 8 lijkt mij duurzamer, maar is dat ook zo ? @Foxhill
De 5e versnelling van de Nexus 8 is wel de direct drive en zeer efficiënt en bij de Nexus 5 is dat de 1e versnelling die je niet vaak zult gebruiken. Het achterblad van de Nexus 5 is ook groter zodat de direct drive nauwelijks voordelen heeft. Bij de Nexus 8 is de 5 het middengebied en kun je die ook nuttig inzetten. Deze kwestie zou ik ook even overwegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedster
Chrasher schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 15:30:
[...]

Volgens mij is dat hier al eens gelinkt. Rij zelf ook met een Pinion (met Mahle X35+ achterwiel motor) en dat bevalt zeer goed. :) Lijkt mij zeer interessant, maar zal denk ik niet goedkoop zijn. Ik vermoed dat de montagepunten op het frame niet gelijk zijn aan de originele Pinion. Als dit het geval is dan kan het nog wel even duren voordat dit op een "urban" fiets gemonteerd gaat worden. Zal dan een nieuw frame voor gemaakt moeten worden.

Zelfde geldt voor de nieuwe Mahle X20 hubmotor die vorig jaar al leverbaar was. Die heeft geen kabel aansluiting meer uit de as, maar gebruikt contactpennen in het frame. Die combinatie vraagt ook om een frame aanpassing, waardoor er nog maar een beperkt aantal merken zijn die dat aanbieden. Helaas begint dat altijd met de duurdere modellen. :/
Zo jammer dat er geen universele ophangpunten zijn voor midden motoren. Mijn idee frame ophangpunten iets te groot maken en daar diverse adapters voor maken zodat het frame alle midden motoren aan kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedster
jimh307 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 15:44:
[...]

Nexus 5 is ook prima, maar wellicht duurder. Van de Nexus 8 is het binnenwerk heel makkelijk te vervangen en niet duur (+- 150 euro). De Nexus 8 lijkt mij duurzamer, maar is dat ook zo ? @Foxhill
De 5e versnelling van de Nexus 8 is wel de direct drive en zeer efficiënt en bij de Nexus 5 is dat de 1e versnelling die je niet vaak zult gebruiken. Het achterblad van de Nexus 5 is ook groter zodat de direct drive nauwelijks voordelen heeft. Bij de Nexus 8 is de 5 het middengebied en kun je die ook nuttig inzetten. Deze kwestie zou ik ook even overwegen.
Van alle (Nexus) naven is het binnenwerk makkelijk te vervangen.
De uitdaging zit hem in het repareren van het binnenwerk, Geloof mij dat gaat niet lukken met een shimano binnenwerk. Of ik ben te onhandig, hoor het graag als iemand wel een binnenwerk van een shimano versnellingsnaaf kan repareren.

Uitleg over de Nexus 5 naaf:
https://www.pegasus-bikes...aaf-speciaal-voor-e-bikes

Direct drive in de 1e versnelling snap ik ook niet. Moet zeggen dat als je de versnellingen goed gebruikt (bijna niemand die dat doet constateer ik hier op de fietspaden in 020) je constant optrekt in de 1e versnelling.
https://bike.shimano.com/...0-series/SG-C7000-5V.html

Zelf ook een Nexus 8 in mijn Tranza carbon E bike https://endless-sphere.co...-bike.84191/#post-1232680 1 2 en 3 gebruik ik nooit, 8 ook niet, Nexus 5 meer dan genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Tja, zo simpel is het ook niet. Het gaat ook om de spreiding.
Omdat ik af en toe wat hellingen tegen kom wil ik ook een kleine 1. De 1 van de Nexus5 is groter dan de 1 van de 8 of 11.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schrobz
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 26-04 23:30
[...]

Ik vond de stappen bij de Nexus 5 veel te groot en ben voor de Enviolo gegaan: geen spijt van.
Tip: maak afspraak bij een Gazelle Experience Center. Daar hebben ze alle modellen in alle maten en uitvoeringen om proefritjes mee te maken.

SR+ sept 2019 wit

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:05

Wok

Dakloos...

Mijlpaaltje :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_5gwGmOT8MYE-BLfRyDnbgg7V30=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uJ9POvQ1v5lZNWsDELgQxw9z.jpg?f=fotoalbum_large

Gazelle Grenoble C5 HMB 2023 Belt; afgeleverd op 20 april jl. Volgende week vrijdag gaat-ie voor zijn eerste beurtje (1000km/6mnd).

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Klopt maar door verhouding van het voor- en achtertandwiel aan te passen zullen de Nexus 5 en 8 toch meestal een gelijkwaardig snelheidsbereik laten zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:36
Athome schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 00:58:
... Nexus 5 en 8 toch meestal een gelijkwaardig snelheidsbereik laten zien.
Het nut van versnellingen is, dat je in verschillende omstandigheden met ongeveer dezelfde cadans kan blijven fietsen. In dat geval is "zoveel mogelijk" versnellingen een pre omdat die wat dichter op elkaar liggen.

Bij ebikers die onder alle omstandigheden in standje turbo met een heel lage cadans rijden maakt het geen verschil met welk versnellingssysteem zij rijden, omdat die zeer weinig schakelen. Maar voor degenen die actief schakelen is het wel merkbaar als je het met minder versnellingen moet doen en de stappen als te groot aanvoelen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Athome
elinx schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 11:07:
[...]

Bij ebikers die onder alle omstandigheden in standje turbo met een heel lage cadence rijden maakt het geen verschil met welk versnellingssysteem zij rijden, ....
Dit is heel mooi dat je dit aanhaalt.
Bij Bosch motoren geldt best wel sterk. Hoe lager je cadans, hoe minder het uit maakt welk ondersteuningsprofiel je kiest. Bij een lage cadans geven geen van de ondersteuningsprofielen veel ondersteuning
Fiets je met een cadans van 35, merk je dat TOER en TURBO vrijwel dezelfde ondersteuning biedt, als je wilt gaan versnellen of klimmen. Eigenlijk vrijwel geen ondersteuning.
Doet je hetzelfde met een cadans van 50, merk je ineens wel verschil.
Doet je hetzelfde met een cadans van 70, krijg je de opmerking dat TURBO ineens vooruit schiet.

Dit is een aspect wat heel weinig benoemd wordt maar tegelijkertijd.
De grote groep Nederlandse recreatieve fietsers (mooi weer fietsers) snapt er waarschijnlijk helemaal niets van. Dus waarom zou het ook benoemen. Ze zijn al lang blij met de ondersteuning die er is.
Veel mensen merken hierdoor waarschijnlijk niet eens het verschil tussen de 3 meest toegepaste Bosch motoren (CX even buiten beschouwing gelaten). Dit doordat deze groep vaak met een lage cadans fietsen. Ergens tussen de 30 en 50 is niet vreemd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
Athome schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 12:49:
....
Bij Bosch motoren geldt best wel sterk. ....
Alles hangt samen met de hoe de controllersoftware omgaat met de balans tussen de sensoren. (koppel, rotatie en snelheid)
Ik ken de Bosch niet, maar er zijn motoren waar het mogelijk is om met deze balans te schuiven.
Ik weet niet of er merken zijn, die meegeleverd worden met de ebike, die dit aanbieden, maar bij een aantal merken voor zelfbouw zijn daarvoor mogelijkheden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Athome
Het Bosch smartsysteem biedt dit.
Met mijn Bosch Nyon systreem heb ik de voorloper van het huidige Bosch Smartsysteem. Ik heb er mee gespeeld.
Mijn conclusie: Bosch heeft deze balans af-fabriek al zo maximaal mogelijk, zo breed mogelijk afgesteld.
Het is dus inherent aan hun opbouw van hun motoren, denk ik.
De oude Yamaha PW80 was hier nog extremer in. Als zijnde nog gevoeliger voor de cadans voor een optimale ondersteuning.
Ik heb bij @Foxhill de Panasonic motor mogen ervaren op de Flyer. Deze voelde voor mij juist breder in zijn ondersteuning. Als zijnde. Bij lage cadans is er nog steeds een goed verschil van de verschillende profielen te voelen en voelde ook sterker aan. Duidelijk dan bij Bosch.
Panasonic heeft zijn motoren/electronica duidelijk anders opgebouwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
@Athome Dit heb ik uiteraard getest gehad en ik ga grotendeels mee in jouw bevindingen.

Als ik in de 7 fiets heb ik bij 22 km/h een lage cadans. Ik merk nog steeds goed wanneer ik de ondersteuning hoger zet. Je zult het vast getest/gehoord hebben van mensen die al tegen de 25 km/h aanzaten; dan merk je het helemaal niet.

Doorgaans tracht ik wel een soepele cadans aan te houden van rond de 60 rpm. Als ik lui ben zet ik hem in de 7 en als ik een lekkere cadans wil aanhouden zet ik hem in de 6. Heb ik veel wind tegen dan zet ik hem in de 5 en als ik wind tegen heb heuvel op dan in de 3.

Ik heb een Bosch active line plus (50 nm) en ik merk zeker meer souplesse van de motor als ik de cadans wat hoger houd. Als ik een dijk beteugel in het 5e verzet dan kom ik zelfs met wind tegen goed boven, maar dat is omdat de 5 de direct drive is en je de extra verliezen van andere verzetten niet hebt. Als het echt hard waait en ik moet omhoog dan is het de turbo-stand in het 3e verzet. Nog lager heb ik nooit nodig gehad.

Als je ook de accu wat wilt besparen kun je het best eerder terugschakelen dan de ondersteuning hoger zetten. Dit scheelt stiekem best wat. Een wat hogere cadans met lagere ondersteuning is heel veel zuiniger dan op standje turbo fietsen met een lage cadans. Ook wordt de motor dan heter en stook je de accu lekker op en beide zijn verliezen die er niet hoeven te zijn door tijdig te schakelen. Wat je aanhaalt is heel belangrijk. Je kunt dan nog beter zachte banden hebben dan een lage cadans, maar met de correcte bandenspanning en een correcte cadans kom je het verst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poumelie
Athome schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 13:27:
Het Bosch smartsysteem biedt dit.
Met mijn Bosch Nyon systreem heb ik de voorloper van het huidige Bosch Smartsysteem. Ik heb er mee gespeeld.
Mijn conclusie: Bosch heeft deze balans af-fabriek al zo maximaal mogelijk, zo breed mogelijk afgesteld.
Het is dus inherent aan hun opbouw van hun motoren, denk ik.
De oude Yamaha PW80 was hier nog extremer in. Als zijnde nog gevoeliger voor de cadans voor een optimale ondersteuning.
Ik heb bij @Foxhill de Panasonic motor mogen ervaren op de Flyer. Deze voelde voor mij juist breder in zijn ondersteuning. Als zijnde. Bij lage cadans is er nog steeds een goed verschil van de verschillende profielen te voelen en voelde ook sterker aan. Duidelijk dan bij Bosch.
Panasonic heeft zijn motoren/electronica duidelijk anders opgebouwd.
Even een opmerking van een leek: ik snap weinig van wat je hier zegt. Daarmee geef ik trouwens mezelf de schuld, niet jou ;) dus ik ben benieuwd. Is het hiermee een aanrader, dat je dit kunt instellen bij het Bosch smart systeem? Of boeit het juist vrij weinig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris84
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 24-04 22:44
Jullie argumenten hebben mij overgehaald om voor de Nexus 8 te kiezen :). Aangezien ik waarschijnlijk voor de Gazelle ultimate C8 ga, heeft de 'connect' versie meerwaarden? Ik ga de fiets verzekeren en ik heb in dit draadje voorbij zien komen dat connect niet altijd altijd positief was wanneer een fiets wordt gestolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaiderZ
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 24-04 13:03
Als ik fietstest.nl mag geloven is tenways cgo800s beste bang voor je buck onder de 2.000. De 2. Himiway Cruiser ziete er ook wel leuk uit en is momenteel in de aanbieding voor 1.649,00

Welke raden jullie aan of zijn er nog andere opties? Budget is dus 2k

Ik wil de fiets gebruiken voor de stad (Utrecht) en werk (is 5km hier vandaan)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@RaiderZ Wat me als 1e opvalt op deze pagina:
  • Met 32 kg erg zwaar
  • Bereik niet bijzonder groot tot 96 km
  • Voortandwiel lijkt zo klein? Heb er geen enkele ervaring mee hoe dat fietst.
  • Open derailleur, 5 km is niet ver zal best lukken met wat onderhoud, ga je wat verder weg met je werk is zo'n systeem minder handig dan gesloten naven met versnellingen en een kettingkast of iets anders bijv een riem aandrijving.
  • De wens om nu een fat bike te willen, hoe duurzaam is dat idee, anders neig je over een paar jaar weer naar een andere fiets type?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaiderZ
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 24-04 13:03
route99 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 20:25:
@RaiderZ Wat me als 1e opvalt op deze pagina:
  • Met 32 kg erg zwaar
  • Bereik niet bijzonder groot tot 96 km
  • Voortandwiel lijkt zo klein? Heb er geen enkele ervaring mee hoe dat fietst.
  • Open derailleur, 5 km is niet ver zal best lukken met wat onderhoud, ga je wat verder weg met je werk is zo'n systeem minder handig dan gesloten naven met versnellingen en een kettingkast of iets anders bijv een riem aandrijving.
  • De wens om nu een fat bike te willen, hoe duurzaam is dat idee, anders neig je over een paar jaar weer naar een andere fiets type?
Hmm dus beter voor de tenways cgo800s gaan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jimh307
RaiderZ schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 20:33:
[...]

Hmm dus beter voor de tenways cgo800s gaan?
Zou ik je wel adviseren als ik eerlijk mag zijn. De tenways heeft minder onderdelen die kapot kunnen gaan. Goedkope China-meuk mijdt ik als de pest. {alleen al vanwege e-bike-waste}

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
RaiderZ schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 20:12:
Als ik fietstest.nl mag geloven is tenways cgo800s beste bang voor je buck onder de 2.000. De 2. Himiway Cruiser ziete er ook wel leuk uit en is momenteel in de aanbieding voor 1.649,00

Welke raden jullie aan of zijn er nog andere opties? Budget is dus 2k

Ik wil de fiets gebruiken voor de stad (Utrecht) en werk (is 5km hier vandaan)
Zo’n fatbike is goed om wat te spelen af en toe. Voor regelmatig gebruik wil je iets robuuster en met service er bij.
Koop die Tenways maar, en liefst bij een FM in je buurt zodat je wat service krediet hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
jimh307 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 17:14:
@Athome Dit heb ik uiteraard getest gehad en ik ga grotendeels mee in jouw bevindingen.

Als ik in de 7 fiets heb ik bij 22 km/h een lage cadans. Ik merk nog steeds goed wanneer ik de ondersteuning hoger zet. Je zult het vast getest/gehoord hebben van mensen die al tegen de 25 km/h aanzaten; dan merk je het helemaal niet.
Mijn ervaringen zijn gebaseerd op mijn huidige fiets (Bosch CX 45 km/u), mijn vorige Batavus Dinsdag met Yamaha en PW-80. Meest recent heb ik er meer aandacht aan geschonken toen we voor mijn moeder aan het rondsnuffelen zijn geweest. Ik weet dat mijn moeder graag met een hele lage cadans fietst (30-35 ongeveer). Juist vanwege dit gegeven heb ik veel aandacht geschonken aan het gedag van de motor bij lage cadans. bij snelheden tussen de 15 en 20 km/ u. In dit geval is de testfiets een met Bosch Performance line met Enviolo Automatiq geweest. Vooral bij deze laatste fiets zijn mijn bevindingen van mijn eigen fietsen echt bevestigd.

Leuk bij effect van de proefrit. Een cadans van 50 blijkt mijn moeder ook wel prettig te vinden. De motor is dan duidelijk krachtiger, wat ze gemerkt heeft.

Ik vind het zelf belangrijk om tijdens de proefrit het gevoel te krijgen hoe een motor zich gedraagt onder verschillende omstandigheden. Een proefrit bij de fietsenmaker is hier meestal te kort voor. Mijn moeder had haar testfiets een weekend in huis en daardoor kon ik er een langere rit mee maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Poumelie schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 17:15:
[...]

Even een opmerking van een leek: ik snap weinig van wat je hier zegt. Daarmee geef ik trouwens mezelf de schuld, niet jou ;) dus ik ben benieuwd. Is het hiermee een aanrader, dat je dit kunt instellen bij het Bosch smart systeem? Of boeit het juist vrij weinig?
Er zit 1 instelling in het Bosch Smartsysteem die ik niet hebben kunnen proberen op mijn eigen fiets. Mijn eigen fiets heeft die functie namelijk niet.
Dat is de dynamiek van de motor. Als ik de screenshots mag geloven is standaardinstelling in het midden. Deze instelling kan interessant zijn. Maar dat is alles wat ik er over kan zeggen.

Voor de rest zijn de opties in de app leuk maar ik zou daar niet het Bosch Smartsysteem voor kopen. De basisinstellingen die Bosch zelf in de fabriek gekozen heeft, hebben nog steeds de grootste impact op het fietsgevoel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaijRaij
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-04 13:51
RaijRaij schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 16:28:
Ik heb een probleem met mijn fietscomputer. Bij het aanzetten zie ik alleen dit:

[Afbeelding]

Een soort pixels. De bediening werkt wel gewoon. Online kan ik hier niets over vinden dus wellicht heeft iemand hier dit al eens meegemaakt. Betreft een sc e6100. Ik heb dit een keer eerder gehad maar toen ging het na lang prutsen weer weg. Weet daardoor niet wat de oplossing was.
Mocht iemand ooit hetzelfde probleem hebben. Een ferme tik aan tegen de onderkant heeft het verholpen, waarschijnlijk intern en kabeltje wat niet meer lekker zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Athome schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 21:29:
[...]

Er zit 1 instelling in het Bosch Smartsysteem die ik niet hebben kunnen proberen op mijn eigen fiets. Mijn eigen fiets heeft die functie namelijk niet.
Dat is de dynamiek van de motor. Als ik de screenshots mag geloven is standaardinstelling in het midden. Deze instelling kan interessant zijn. Maar dat is alles wat ik er over kan zeggen.

Voor de rest zijn de opties in de app leuk maar ik zou daar niet het Bosch Smartsysteem voor kopen. De basisinstellingen die Bosch zelf in de fabriek gekozen heeft, hebben nog steeds de grootste impact op het fietsgevoel.
En als Bosch te veel instelmogelijkheden over laat aan de gebruiker, dan raken te veel mensen verdwaald, of stellen de fiets uit onwetendheid zo in dat die niet doet wat ze eigenlijk willen omdat ze het niet snappen.

Ik ken de juiste cadans die ik gebruik niet echt, maar weet wel dat ik liever een paar rondjes extra trap, dan dat ik moet sleuren en trekken. Een kleine 1 vind ik daarom wel prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madass
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-04 20:03
Beste vrienden,

Ik zit te eraan te denken om een elektrische fiets te kopen en ik vroeg mij af wat jullie doen tegen accudiefstal? Ik heb geen zin om overal mijn accu mee te nemen. Veel fietsen hebben een ingebouwde accuslot, maar die lijken geen hoge veiligheidsslot te hebben. Het liefst zoek ik naar een oplossing waarbij ik zelf een dik slot op kan zetten en boeven de moeite niet meer waard vinden. Ik heb Lockride al gezien, maar dat lijkt alleen geschikt te zijn voor een beperkt aantal fietsen. Ik vroeg mij of jullie nog andere ideeen hebben?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Athome
@Tommie12
Al die extra instellingen zitten in een aparte app. Niet in het display op de fiets. Een kleine groep mensen zal die app interessant/leuk vinden. Maar het overgrote deel zal er niets mee doen en merkt er dus ook niets van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Athome
Ik doe helemaal niets tegen accu diefstal.
Wat ze hebben willen, nemen ze mee. Ongeacht de hoeveelheid sloten die er aan zitten.
Zorg dat je voldoet aan de eisen van je verzekering. Meer zou ik niet doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Foxhill
madass schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 22:54:
Beste vrienden,

Ik zit te eraan te denken om een elektrische fiets te kopen en ik vroeg mij af wat jullie doen tegen accudiefstal? Ik heb geen zin om overal mijn accu mee te nemen. Veel fietsen hebben een ingebouwde accuslot, maar die lijken geen hoge veiligheidsslot te hebben. Het liefst zoek ik naar een oplossing waarbij ik zelf een dik slot op kan zetten en boeven de moeite niet meer waard vinden. Ik heb Lockride al gezien, maar dat lijkt alleen geschikt te zijn voor een beperkt aantal fietsen. Ik vroeg mij of jullie nog andere ideeen hebben?
Accu in het frame. Niet op het frame of op de bagagedrager. Ja, de sloten zijn matig. Maar ergste is dat als er niets om de accu heen zit het met een schroevendraaier kan. In de buis is de diefstal al veel minder.

Of naar een ander deel van Nederland verhuizen. Waar natuur is, huizen betaalbaar zijn en accu’s veel vaker gewoon in de fiets blijven zitten. Ook een oplossing.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CasterTroy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:36
Even een update over mijn zelfbouw E-bike met de TSDZ2 die ik sinds 2019 op mijn fiets heb zitten.

Na 19.000KM lijkt de controller van mijn TSDZ2 het begeven te hebben. Hiervoor heb ik een nieuwe controller besteld, maar helaas kwam ik erachter dat ik met geen mogelijkheid meer de motor openkrijg (inbusbouten zitten muurvast). Gezien de levensduur i.c.m. de aanschafwaarde was het voor mij een no-brainer om nogmaals dezelfde motor aan te schaffen.

Inmiddels heb ik de nieuwere versie TSDZ2B geïnstalleerd op mijn fiets i.c.m. de VLCD6 display (een stuk eleganter dan de VLCD5, maar wel met wat minder functionaliteit). Bevalt goed, lijkt iets minder geluid te produceren.

Mocht iemand interesse hebben om mijn oude TSDZ2 motor over te nemen voor onderdelen of toch zelf repareren, deze mag je deze kosteloos overnemen. Dit is inclusief het werkende VLCD5 display. Stuur me dan maar een PM.

Weg met Big Tech!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
Athome schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 23:21:
Ik doe helemaal niets tegen accu diefstal.
Wat ze hebben willen, nemen ze mee. Ongeacht de hoeveelheid sloten die er aan zitten.
Zorg dat je voldoet aan de eisen van je verzekering. Meer zou ik niet doen.
Ik begrijp wat je zegt. Als ze die écht willen hebben krijgen ze het wel. Daarom zijn die verzekeringen ook zo duur (geworden). De mijne was flink gestegen met ruim 40%.

@Foxhill Qua locatie zit ik behoorlijk goed. Daar waar natuur is en daar waar ze nog enigszins van andermans spullen afblijven. Ik heb nog nooit een gestolen fiets gehad, maar hij gaat overal goed op slot :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:22
Gewoon een oud barrel gebruiken voor die (korte) ritjes naar bijvoorbeeld de binnenstad en andere risicovolle locaties is natuurlijk ook een mogelijkheid.
Maar ik heb ook al eens begrepen dat ze zelfs die jatten, ongeacht een slot.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:17
Omdat ik hier veel lurk maar even een update van onze aanschaf;
Vandaag een fiets voor vrouwlief aangeschaft (gazelle ultimate belt) en voor mij een gazelle avignon c380 hmb (belt en enviolo naaf). Meedere type en maten gepast/proef gefietst. En wat is dat belangrijk zeg....
De meeste zaken en sites hebben max een maat 61 staan en dat ging maar werd pas echt blij bij maatje 65. Ben zelf 198 en blijkbaar heb ik dat nodig. In combi met de zwaardere motor op de avignon (75nm) en de traploze versnelling had ik meteen een smile op het gezicht bij het fietsen. Stuur iets naar voren gezet waardoor het een semi sportieve houding is. Het is wel een model met lage instap maar de bochten die ik heb gedaan verliepen lekker ;)
Ik ga hem vooral voor wat relaxte tripjes gebruiken en soms woon werk.
Vrouwlief haar fiets konden we meteen meenemen, die van mij ga ik morgen ophalen. Helaas wel bij een zaak 45 min hier vandaan maar nergens anders in de buurt op voorraad of überhaupt nog binnen komen.

Foto's volgen

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Nu online

Riese Muller nevo 3 gt
Uit november 2020
6000km gereden
Nette staat
Prijs destijds 5000
Vraagprijs nu is 3500

Nog even terugkoppeling. Fiets voor 3000 gekocht. Verkoper wilde niet lager en wij blijkbaar geen zin om te kijken naar goedkopere elders/andere keer. Zo vaak komen ze niet voorbij in deze maat.
T is een ex lease fiets. Dus zeker netjes onderhoud gehad.
Accu is nog getest, is 93% en 65 volledige laadcycli. Dus die gaat nog wel even mee.
Fiets door fietsenmaker getaxeerd op €3500. Ook weer fijn voor de verzekering.

Jasbeschermers en betere bel erop gezet. Nog even laden (na accutest accu leeg teruggekregen...) en fietsen maar.

[ Voor 3% gewijzigd door kjiratsiekoedel op 27-07-2023 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dResign
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-04 18:33
iemand ervaring met de SachsenRAD xBird aan €1099 ipv 1999?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JTH7nl9ckt_aGzih8rUWxsijZY8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vMAYYqbByHWYWi6ECFSw83Hc.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.amazon.nl/-/en/gp/product/B0C2HF4ZK7

https://sachsenrad.de/en/...n-city-bike-c6f-connect-1

[ Voor 76% gewijzigd door dResign op 27-07-2023 19:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Waarschijnlijk is die een goedkope chinese fiets waar ze een duitse naam hebben op geplakt.
Als ze al mechanische schijfremmen monteren ipv hydraulische schijfremmen, dan zegt dat wel,iets over de keuzes van de componenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ewf
  • Laatst online: 10:34

ewf

Dat fietsen in China geassembleerd worden hoeft nog weinig te zeggen over de kwaliteit.
Bird is een redelijk goed merk, doen veel in huurfietsen.
Als ik naar de specs kijk vind ik het een goede deal voor die prijs. Op de "heren" versie heb ik een proefrit gemaakt en dat was prima. Naar mijn bescheiden mening kan je deze beter hebben dan een van Moof!!
Mijn grootste bezwaar was de rotatiesensor ipv krachtsensor.

Let wel op de prijs!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:38
dResign schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 19:43:
Lijkt een goede prijs. Wel opvallend dat de damesversie 26" wielen heeft en de herenversie 28" (27.5).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

dResign schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 19:43:
Wat als je fiets digitaal op slot zit.... en de server/de app weigert...
Connect Met Diefstalbeveiliging App
Hoe zit het met de kwaliteit en de verkrijgbaarheid van de onderdelen als ie stuk is en waar laat je de fiets dan repareren in NL?
Het lijkt dan goedkoop maar als je problemen krijgt... dan is het nog veel geld....
Ik zou dan eerder een 2ehands bekende/bewezen goede ebike van een betrouwbare bron kopen om geld te besparen dan zoiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07:37

B64

ewf schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 08:16:
Dat fietsen in China geassembleerd worden hoeft nog weinig te zeggen over de kwaliteit.
Als ik naar de specs kijk vind ik het een goede deal voor die prijs. Op de "heren" versie heb ik een proefrit gemaakt en dat was prima. Naar mijn bescheiden mening kan je deze beter hebben dan een van Moof!!

Let wel op de prijs!
Op zich zegt een proefrit in dat opzicht niet zoveel. Een proefrit op een VanMoof zal ongetwijfeld ook meer dan prima zijn geweest. Waar het mis ging was de betrouwbaarheid, en beschikbaarheid van onderdelen. Daar valt bij een proefrit niet veel van te zeggen.

Dat gezegd hebbende, is de Bird zo'n beetje de fiets zoals VanMoof hem had moeten maken: gewoon shoppen voor de componenten zodat repareerbaarheid geen issue wordt. Het ontwerp hebben ze erg goed gejat ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Foxhill
Mifa, Sachs en Sachsenrad zijn oude fabrikanten uit Duitsland waar na jaren niet vernieuwen niets van over is. Als je hun namen met ‘insolvenz’ googled komen er nieuwsberichten naar boven. Het zijn nog assemblagehallen voor Chinese fietsen. Fietsen die in China geassembleerd worden krijgen namelijk een dikke dumpheffing. Dus ze worden als complete set onderdelen geïmporteerd, en typisch in Oost Duitsland (Mifa), of in Spanje (o.a. Qwic) of in Oost Europa (Stella) geassembleerd.

Een app van Sachsenrad kan maar beter niet nodig zijn voor de fiets. Grote kans dat die geen 10 jaar in de lucht blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12

Let wel op de prijs!
Beter dan Van Moof is niet moeilijk.

Maar het feit dat ze een oud duits merk gaan gebruiken om het imago wat op te krikken vind ik een slecht teken.

Ik kan gewoon niet geloven dat je voor 1600€ een degelijke ebike kan bouwen en verkopen.
Binnenkort zullen ze wel in de folder van Aldi of Lidl staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop82
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
De gemiddelde koper snapt het nog minder helaas.

Neem bv. een Cube Ella, een stevig geprijsde niet-elektrische fiets aan adviesprijs 850€:

Afbeeldingslocatie: https://file.cube.eu/azwesc1xfg346/thumbnail/ac/6a/21/1670381939/S_10_78855_649260_S_10_1920x1920.jpg

Of de elektrische variant, de Cube Ella Hybrid aan 2.850€:

Afbeeldingslocatie: https://file.cube.eu/azwesc1xfg346/thumbnail/4b/d7/73/1670381884/S_10_78749_632511_S_10_1920x1920.jpg

Men heeft niet door wat die 10 extra kilo aan aluminium, koper, staal, plastiek en lithium kost, voor velen zien ze beide uit als een "fiets". En dan komen warenhuizen aanzetten met elektrische fietsen voor dezelfde prijs als de niet-elektrische Cube hierboven en zeggen dan tegen zichzelf "die 2.000€ is gewoon pure winst voor hen !".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
De naam Bird kwam mij al bekend voor. Door jou regel wist ik het weer.
De blauwe deelfietsen hier in Zwolle zijn van Bird

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Athome
marcop82 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 11:48:
De gemiddelde koper snapt het nog minder helaas.

Neem bv. een Cube Ella, een stevig geprijsde niet-elektrische fiets aan adviesprijs 850€:

[Afbeelding]

Of de elektrische variant, de Cube Ella Hybrid aan 2.850€:

[Afbeelding]

Men heeft niet door wat die 10 extra kilo aan aluminium, koper, staal, plastiek en lithium kost, voor velen zien ze beide uit als een "fiets". En dan komen warenhuizen aanzetten met elektrische fietsen voor dezelfde prijs als de niet-elektrische Cube hierboven en zeggen dan tegen zichzelf "die 2.000€ is gewoon pure winst voor hen !".
Mijn eerste electrische fiets was een Cube met bosch middenmotor. Dat was ongeveer 8 jaar geleden.
Ook hier was een non-electrische versie van (750 Euro vs 2900 Euro)
Als je die 2 modellen naast elkaar zet, zag je geen verschil (behalve motor en accu). Alles was gelijk. Dat was (achteraf) ook wel te merken. De fiets was best wel gammel. De motor bungelde als het ware onder aan het frame. Dat is tegenwoordig wel anders. De beide foto's van de Cube Ella laat dit duidelijk zien.

Voor de meeste mensen is een electrische nog steeds een gewone fiets met extra hulpmotor. Dat die extra hulpmotor nogal impact op de fiets heeft, staan vrijwel niemand bij stil. De monteur bij de Fietsenmaker ziet dit absoluut wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petermetroid
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 26-04 14:08
Hoi, weet iemand of een Bosch motor ook km registreert als de motor volledig uitstaat?

Edit:

Ik heb het zelf al uitgestest het antwoord is als volgt:

Nee als de motor helemaal uit staat worden er geen kilometers geregistreerd.

Fijn om te weten dan kan ik nu een tijd rijden om te proberen de juiste zithouding te vinden. Dat valt echt nog niet mee. De fiets heb ik online gekocht omdat de prijzen zo ongekend veel hoger d=zijn bij de fietsenmaker. Nadeel is wel dat ik nu maar 10km mag rijden om hem nog in te ruilen.

Het gaat om de Pegasus Ravenna E8F NL 2022.

Dit is de 3e fiets al. Hiervoor een Sparta en Cortina gerden eerst al in de (online) winkel uitgeprobeerd. Maar de echt goede houding vinden lukte al niet. Nu was de framemaat bij beide 57cm. Bij de Pegasus is het frame 60cm. Opzich is de fiets zelf prima en fietst lekker. Maar ik weet niet zo goed hoe het stuur te moeten zetten.

[ Voor 82% gewijzigd door petermetroid op 28-07-2023 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C3kChennie
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:41
net als een andere gebruiker wil ik jullie nogmaals om advies vragen qua waarde van een fiets.

Ik heb een particulier gevonden die de volgende fiets verkoopt:
Riese & Müller Superdelite GT Rohloff E14 uit 2020 met 5000km op de teller, is van de 1e eigenaar.
2x Bosch 500Wh accu op het frame, naar eigen zeggen zijn de accus in goede staat.
Performance Line CX (Gen4) in combinatie met de rohloff e14
Display: Bosch Kiox
ziet er goed onderhouden, geeft aan dat de fiets bij de dealer/fietsmaker is onderhouden en recent de remblokken en naaf olie is vervangen..

Er word echter 5500 voor de fiets gevraagd, ik vind dat aardig hoog, ik weet wel dat de fiets 2 jaar geleden bij aanschaf rond de 8200 euro was.

Hoeveel zouden jullie voor zo een fiets overhebben? Wat is realistisch qua bod wat ik kan uitbrengen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
C3kChennie schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 21:23:
net als een andere gebruiker wil ik jullie nogmaals om advies vragen qua waarde van een fiets.

Riese & Müller Superdelite GT Rohloff E14 uit 2020 met 5000km op de teller, is van de 1e eigenaar.
2x Bosch 500Wh accu op het frame, naar eigen zeggen zijn de accus in goede staat.
ziet er goed onderhouden, geeft aan dat de fiets bij de dealer/fietsmaker is onderhouden en recent de remblokken en naaf olie is vervangen..

Er word echter 5500 voor de fiets gevraagd, ik vind dat aardig hoog, ik weet wel dat de fiets 2 jaar geleden bij aanschaf rond de 8200 euro was.

Hoeveel zouden jullie voor zo een fiets overhebben? Wat is realistisch qua bod wat ik kan uitbrengen?
R&M is de Mercedes onder de fietsen. De Rohloff naaf is de Rolls onder de naven.

Deze fiets is zowat full option uitgerust met dubbele batterij en vering.
Enig nadeel aan die fiets is dat die nogal zwaar uit valt, maar het comfort zal top zijn.
Kijk eens wat die nu nieuw zou kosten…. Het zal kort bij 10 k zitten.

Ik twijfel niet aan de robuustheid van de fiets, en 5000km is niet veel.
Of je er 5500€ voor over hebt is natuurlijk iets wat alleen jij kan beslissen.

Je kan natuurlijk ook verder zoeken en er eentje kopen met een goedkopere naaf of enkele batterij. Zoals de fiets nu is, is dit een typische trekkingfiets waarmee je de alpen over geraakt met bepakking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C3kChennie
Tommie12 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 21:29:
[...]

R&M is de Mercedes onder de fietsen. De Rohloff naaf is de Rolls onder de naven.

Deze fiets is zowat full option uitgerust met dubbele batterij en vering.
Enig nadeel aan die fiets is dat die nogal zwaar uit valt, maar het comfort zal top zijn.
Kijk eens wat die nu nieuw zou kosten…. Het zal kort bij 10 k zitten.

Ik twijfel niet aan de robuustheid van de fiets, en 5000km is niet veel.
Of je er 5500€ voor over hebt is natuurlijk iets wat alleen jij kan beslissen.

Je kan natuurlijk ook verder zoeken en er eentje kopen met een goedkopere naaf of enkele batterij. Zoals de fiets nu is, is dit een typische trekkingfiets waarmee je de alpen over geraakt met bepakking.
Dankjewel voor je snelle reactie.

Ben van plan om er veel te fietsen, woon-werk en daarnaast hobby/activiteiten met de fiets, wil de auto wat vaker laten stan, en veel meer bewegen.

Ik had mijn oog laten vallen op een Giant stormguard e+ 1, echter heeft deze eenhoge adviesprijs op het moment.

Deze R&M fiets heeft soortgelijke specs als de giant stormguard, is wel 2e hands maar daar is de prijs dan ook naar.
Beide Fietsen hebben een torque van 85NM, allebij tegen de 1000w aan qua accu, electronisch schakelen, voor -en achter vering, bagagedrager.
Enige wat de fiets niet heeft is een dropper post.
Verschil zit hem in de motor: De bosch performance cx (gen4) in de R&M en de Yamaha's PW-X3 in de Giant.
Enige wat ik dan nog niet helemaal begrijp, en hopelijk kan je me daar een antwoord in geven.
De yamaha heeft een ondersteuningsratio tot 400% en derohloff tot 526% op de versnelling, kan ik dan concluderen dat je minder hoeft te trappen voor de zelfde kracht die de motor levert?

Het is op het oog een hoog bedrag, maar nog steeds goedkoper dan met het OV/auto naar werk voor mij als ik een berekening doe over 2 jaar.

heb je nog eventueel tips die ik mag gebruiken als ik de fiets ga bekijken? En waar ik op MOET letten?

Is 5500 2e hands hoog voor zo een soort fiets, of is het acceptabel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
C3kChennie schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 21:23:

Catalogusprijs is €8.200 dus de verkoopprijs was misschien wel lager (of gratis extra toebehoren). €2.700 daling in twee jaar vind ik eigenlijk te weinig. Persoonlijk vind ik meer een bedrag redelijk onder de 5k, laat je weten hoe het afgelopen is?

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C3kChennie
Bravertal schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 22:21:
[...]

Catalogusprijs is €8.200 dus de verkoopprijs was misschien wel lager (of gratis extra toebehoren). €2.700 daling in twee jaar vind ik eigenlijk te weinig. Persoonlijk vind ik meer een bedrag redelijk onder de 5k, laat je weten hoe het afgelopen is?
Dankjewel. Ik laat zeker even weten of het wat is geworden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Athome
C3kChennie schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 22:13:
[...]
Enige wat ik dan nog niet helemaal begrijp, en hopelijk kan je me daar een antwoord in geven.
De yamaha heeft een ondersteuningsratio tot 400% en derohloff tot 526% op de versnelling, kan ik dan concluderen dat je minder hoeft te trappen voor de zelfde kracht die de motor levert?
Het lijkt er op dat je 2 dingen door elkaar haalt.
Yamaha is de motor en Rohloff is alleen de naaf. Je kan de pecentages van de 2 op geen enkele manier met elkaar vergelijken.
Je moet de Enviolo HUB met een ratio van 380% vergelijken met de Rohloff E14 (526%).
Met de percentages wordt bedoeld dat bij de Enviolo het verschil tussen de laagste en hoogste versnelling 3.8 keer is. Je moet de in de laagste versnelling dus 3.8x vaker rond met de trappers dan in de hoogste versnelling bij dezelfde snelheid.
Bij de Rohloff is dit 5.26x

Technisch gezien is de Rohloff is de absolute winnaar. Grotere range, beter rendement en geschikt voor een hoger koppel. De versnellingen van Rohloff merk je bijna niet.
Als de fiets een 25 km/u variant is. Is de Rohloff eigenlijk overkill. Te veel versnellingen. Tenzij de bedoeling is om de heuvels/bergen in te gaan. Dan zal je genieten van de Rohloff en zal de Enviolo te kort gaan komen.

Ik fiets zelf met een Rohloff op een R&M Charger 3 HS (High Speed). Tot op de dag van vandaag nog altijd blij dat ik de gigantische meerprijs voor de Rohloff betaald heb en niet de veel goedkopere Enviolo gekozen heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-04 19:43
@C3kChennie Afgelopen 2 jaar zijn de prijzen van fietsen wel wat omhoog gegaan, diezelfde fiets zou nu meer kosten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jimh307
C3kChennie schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 22:13:
[...]

Dankjewel voor je snelle reactie.

Ben van plan om er veel te fietsen, woon-werk en daarnaast hobby/activiteiten met de fiets, wil de auto wat vaker laten stan, en veel meer bewegen.

Ik had mijn oog laten vallen op een Giant stormguard e+ 1, echter heeft deze eenhoge adviesprijs op het moment.

Deze R&M fiets heeft soortgelijke specs als de giant stormguard, is wel 2e hands maar daar is de prijs dan ook naar.
Beide Fietsen hebben een torque van 85NM, allebij tegen de 1000w aan qua accu, electronisch schakelen, voor -en achter vering, bagagedrager.
Enige wat de fiets niet heeft is een dropper post.
Verschil zit hem in de motor: De bosch performance cx (gen4) in de R&M en de Yamaha's PW-X3 in de Giant.

Het is op het oog een hoog bedrag, maar nog steeds goedkoper dan met het OV/auto naar werk voor mij als ik een berekening doe over 2 jaar.

heb je nog eventueel tips die ik mag gebruiken als ik de fiets ga bekijken? En waar ik op MOET letten?

Is 5500 2e hands hoog voor zo een soort fiets, of is het acceptabel?
Wat een prijzen en wat een fiets :)

Zelf zou ik nooit een e-bike kopen die tegen de tien mille aanzit. Ik onderschat het comfort en de betrouwbaarheid zeker niet en met een Rohloff naaf zit je echt gebakken. Alleen zou ik me over 2 dingen lichtelijk zorgen maken en dat is dat zo'n fiets gewild is/wordt onder het dievengilde en dat de verzekering rete duur gaat worden.

Toen ik mijn fiets net had ging ik naar de appie toe en toen ik terug kwam had iemand een dikke klodder snot op mijn fiets gespuugd. Gewoon pure jaloezie en afgunst en ik werk ook hard om zo'n fiets te kunnen kopen en onderhouden, mag het? Bij de Aldi heb ik het nog nooit meegemaakt (maar die zit in het dorp 700 meter van mijn huis). Vandaar dat ik al moet opletten met een fiets van 3700 euro (Gazelle ultimate C8+ belt), hoe moet ik opletten voor een fiets die nog eens 2,5 keer zo duur is?

*iets van met de ogen kijken en niet met je handjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• C3kChennie
Athome schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 22:57:
[...]

Het lijkt er op dat je 2 dingen door elkaar haalt.
.........
dankjewel voor je onderbouwde uitleg, weer wat geleerd, waardeer het! _/-\o_
jimh307 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 10:07:
[...]

Wat een prijzen en wat een fiets :)

,,,
Vandaar dat ik al moet opletten met een fiets van 3700 euro (Gazelle ultimate C8+ belt), hoe moet ik opletten voor een fiets die nog eens 2,5 keer zo duur is?

*iets van met de ogen kijken en niet met je handjes
Belachelijk dat mensen zo met elkaars spullen om kunnen gaan, met alle respect maar ik vind dat iedereen met zijn vingers van andermans spullen mag afblijven.

Gelukkig is de plaats waar ik mijn fiets stal op werk overdekt en afgesloten, men komt er alleen in met een toegangspas, daarnaast hangen er camera's.
De temperatuur schommelt daar in de winter tussen de 15 en 19 graden (kelder), dus dat zal ook goed uitpakken voor de accu's.
Dat is 1 zorg minder qua stalling van de fiets.

Maar ik begrijp je helemaal, ik heb daar ook over zitten peinzen, dat je bijvoorbeeld de accu's er uit moet halen als je even de natuur in gaat, kan je de hele dag met kilo's aan accu's rondzuilen.
Dat neem ik dan voor lief.

Een hele andere vraag, wellicht rare vraag.

Bij een R&M fiets die 25 kilometer per uur kan halen en de andere speed pedelec die tot 45km per uur mag is het verschil eigenlijk toch alleen de motor en wellicht de remmen?
Het frame en alle andere onderdelen zijn die dan nagenoeg hetzelfde?

Stel je voor dat je een speed pedelec hebt, en je begrenst de snelheid op 25km, kan je dan de helm en de kenteken verplichting achterwege laten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Athome
C3kChennie schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 11:37:
Een hele andere vraag, wellicht rare vraag.

Bij een R&M fiets die 25 kilometer per uur kan halen en de andere speed pedelec die tot 45km per uur mag is het verschil eigenlijk toch alleen de motor en wellicht de remmen?
Als de 25 km/u fiets de GT uitvoering is, dan zijn de verschillen:
- De motor
- De voorrem
- De verlichting
- Remlicht (verplicht op een Speed pedelec)
- Claxon (verplicht op een Speed Pedelec)

De GT uitvoering mag zwaarder belast worden. Welke verschillen dit precies zijn weet ik niet maar waarschijnlijk zit het verschil in de wielen (velgen, spaken en naven). Volgens ook een andere voorvork maar dan kan zelfs model afhankelijk zijn. Al met al niet de grootste aanpassingen.
De Speed Pedelec is standaard al zwaarder uitgevoerd.

Wellicht dat het model wat jij op de oog hebt, helemaal niet een aparte GT uitvoering had. Het primaire doel van de fiets was al anders dan de Charger 3.

[ Voor 12% gewijzigd door Athome op 29-07-2023 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT
  • Laatst online: 12:45

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Zondagskindje schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 21:30:
Na 5 lange weken heb ik eindelijk m’n fatbike Phatfour.
Vandaag ruim 40 km op gefietst. Rijdt erg fijn en lekker.
[Afbeelding]
Wat ik graag wil weten is welk verzet deze singlespeed nu heeft?

Op de site reppen ze er geen enkel woord over... en in de reviews gaat niemand hier op in.
Is het 48T voor en 14T achter? En kan je met dit verzet nog wel normaal mee trappen op 25km/h?

Persoonlijk hou ik helemaal niet van 'mee draaien' en dat je freewheel beetje mee ratelt, wil nog wel een beetje kracht bij zetten en 'mee fietsen' zonder als een bezetenen mn benen rond te draaien :D
en je kan denk ik altijd nog een aftermarket verzet erop zetten die bevalt maar voor wat de phatfour kost heb ik het graag meteen goed, daarom ook raar dat ze geen keuze voor verzet hebben op de website..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Poumelie
Ik heb zojuist een deal gemaakt bij de lokale FM.
Graag jullie mening of ik een degelijke fiets koop of dat ik het beter kan annuleren. De Sparta D-Rule Fit.

https://www.spartabikes.c...ketingColor=Camel%20Matte

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s1CMdcM0BNOj1m2_BPZCNdcu7y8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g7eXkooCGa8oz4z2CuFTqY6X.png?f=fotoalbum_large

Vanmiddag uitgebreid een aantal Kalkhoffjes getest en vandeweek ook aardig wat rondjes gereden op een Tenways en wat Cube fietsen.

Toen ik op deze Sparta stapte fietste hij echter meteen lekker. Wat ik bij de andere fietsen niet had. Versnellingen. Fietshouding. Ondersteuning. Fiets netjes afgewerkt. Eigenlijk alles (behalve dat ik eigenlijk een riem wilde. Maar dan ging de prijs zodanig omhoog dat ik het allemaal te duur vind.. of ik moet elders concessies doen).

Dat deed mij besluiten voor deze fiets te gaan.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Dus. Wat vinden jullie?

[ Voor 29% gewijzigd door Poumelie op 29-07-2023 17:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• C3kChennie
Poumelie schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 16:38:
Graag jullie mening of ik een degelijke fiets koop of dat ik het beter kan annuleren. De Sparta D-Rule Fit.

[Afbeelding]

Vanmiddag uitgebreid een aantal Kalkhoffjes getest en vandeweek ook aardig wat rondjes gereden op een Tenways en wat Cube fietsen.

Toen ik op deze Sparta stapte fietste hij echter meteen lekker. Wat ik bij de andere fietsen niet had. Versnellingen. Fietshouding. Ondersteuning. Fiets netjes afgewerkt. Eigenlijk alles (behalve dat ik eigenlijk een riem wilde. Maar dan ging de prijs zodanig omhoog dat ik het allemaal te duur vind.. of ik moet elders concessies doen).

***members only***

Dus. Wat vinden jullie?
Toevallig vandaag op exact dezelfde fiets een paar kilometer gefietst, en vond het bijzonder comfortabel fietsen qua houding. Het viel mij op dat de fiets totaal niet gehorig is.

Je hebt een mooie prijs kunnen regelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11-10-2024
Athome schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 15:15:
[...]

Als de 25 km/u fiets de GT uitvoering is, dan zijn de verschillen:
- De motor
- De voorrem
- De verlichting
- Remlicht (verplicht op een Speed pedelec)
- Claxon (verplicht op een Speed Pedelec)

De GT uitvoering mag zwaarder belast worden. Welke verschillen dit precies zijn weet ik niet maar waarschijnlijk zit het verschil in de wielen (velgen, spaken en naven). Volgens ook een andere voorvork maar dan kan zelfs model afhankelijk zijn. Al met al niet de grootste aanpassingen.
De Speed Pedelec is standaard al zwaarder uitgevoerd.

Wellicht dat het model wat jij op de oog hebt, helemaal niet een aparte GT uitvoering had. Het primaire doel van de fiets was al anders dan de Charger 3.
Ik heb een R&M en de verschil ten opzichte van de snelle versie zijn de software en de claxon en het voortandwiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Ik kan alleen spreken voor de Charger 3 en Nevo 3. Deze beide fietsen hebben we in bezit. Voor de aankoop heb ik vrij aandachtig de verschillen bekeken. Vandaar het lijstje.
Het zou zo maar kunnen dat de verschillen per model nog weer verschilt..
Hoe dan ook. De verschillen zijn klein en niet ander frame (goedkoper frame) o.i.d

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes

Toen ik op deze Sparta stapte fietste hij echter meteen lekker. Wat ik bij de andere fietsen niet had. Versnellingen. Fietshouding. Ondersteuning. Fiets netjes afgewerkt

Dus. Wat vinden jullie?
Er is geen enkele reden om deze uitstekende beslissing terug te draaien. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
.
https://www.theverge.com/...d-electric-scooters-audit

https://lostcoastoutpost....cluding%20San%20Francisco.

https://gizmodo.com/bird-...scooter-rental-1849911788

Bird is een startup die te snel is gegroeid en goochelt met de boeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poumelie
roffeltjes schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 19:29:
[...]

Er is geen enkele reden om deze uitstekende beslissing terug te draaien. ;)
Kijk 😉 Dat geeft wat gemoedsrust. Normaal kan ik weken en weken details van een fiets uitpluizen en nog twijfelen. Deze kocht ik een uur nadat ik ontdekte dat hij bestond (bij de fietsenmaker).

Wel na maanden meegelezen te hebben in dit topic en her en der een boel te hebben geprobeerd. Dus ik voelde me niet helemaal een n00bie.
C3kChennie schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 18:58:
[...]

Toevallig vandaag op exact dezelfde fiets een paar kilometer gefietst, en vond het bijzonder comfortabel fietsen qua houding. Het viel mij op dat de fiets totaal niet gehorig is.

Je hebt een mooie prijs kunnen regelen!
De fiets is inderdaad totaal niet gehorig. Dat viel mij ook meteen op.. Zeer comfortabel ook (al is dat subjectief) en hij voelt héél erg stevig.

Nu op zoek naar wat accessoires (oa fietstas, slot, telefoonhouder). Van de ene zoektocht rechtstreeks door naar de volgende.

[ Voor 44% gewijzigd door Poumelie op 29-07-2023 21:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
Poumelie schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 20:41:
[...]

Nu op zoek naar wat accessoires (oa fietstas, slot, telefoonhouder). Van de ene zoektocht rechtstreeks door naar de volgende.
You wouldn’t want it any other way :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12

[Afbeelding]

***members only***

Dus. Wat vinden jullie?
Mooie deal! Als het direct goed aanvoelt, niet twijfelen. De fiets is ook uitgerust met goede componenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
C3kChennie schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 11:37:
.....

Stel je voor dat je een speed pedelec hebt, en je begrenst de snelheid op 25km, kan je dan de helm en de kenteken verplichting achterwege laten?
In principe hoeft er geen enkel technisch verschil te zijn tussen deze twee uitvoeringen. In praktijk zijn die er meestal wel, zoals ook al is gemeld.

Als de motor niet groter is dan 250W nominaal, de snelheid gelimiteerd wordt op 25km/h, de gashendel tot 6km/h en dit niet door de berijder te wijzigen is, zou het technisch mogelijk zijn de fiets als ebike in te zetten.
Echter ....... volgens mij, eens een speedpedelec, altijd een speedpedelec.
Dat heeft te maken met de type goedkeuring en RDW registratie en bijbehorende kentekenplicht etc.
Voor dat doel is het mi niet mogelijk om dit ongedaan te maken.
Vooraf informeren bij de RDW is in dat geval raadzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
CT schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 15:50:
[...]

Wat ik graag wil weten is welk verzet deze singlespeed nu heeft?

Op de site reppen ze er geen enkel woord over... en in de reviews gaat niemand hier op in.
Is het 48T voor en 14T achter? En kan je met dit verzet nog wel normaal mee trappen op 25km/h?....
Voor gewone 28inch velgen is de trapfrequentie ca 60 voor 25km/h met deze tandwielenkeuze.
Aangezien het hier echter om 20 inch velgen met 4 inch banden gaat zal de omtrek kleiner zijn en dus meer omwentelingen nodig zijn.
Schatting 28inch omtrek is 2200mm en van deze 20 inch combi schat ik 1350mm (factor 1,63 kleiner)
Dat houdt in dat een trapsnelheid van 2200/1350*60= 98 nodig is bij een snelheid van 25km/h
Je begrijpt dat dit nogal hoog is en waarom de meeste berijders ervan gewoon de trappers alleen een beetje in beweging houden.

Wil je ook naar ca 60 omw/min dan moet de verhouding tussen de twee tandwielen 1,63 groter worden.
met 53/11 kom je enigszins in de richting (67)

[ Voor 15% gewijzigd door elinx op 30-07-2023 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT
  • Laatst online: 12:45

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

elinx schreef op zondag 30 juli 2023 @ 00:06:
[...]
Voor gewone 28inch velgen is de trapfrequentie ca 60 voor 25km/h met deze tandwielenkeuze.
Aangezien het hier echter om 20 inch velgen met 4 inch banden gaat zal de omtrek kleiner zijn en dus meer omwentelingen nodig zijn.
Schatting 28inch omtrek is 2200mm en van deze 20 inch combi schat ik 1350mm (factor 1,63 kleiner)
Dat houdt in dat een trapsnelheid van 2200/1350*60= 98 nodig is bij een snelheid van 25km/h
Je begrijpt dat dit nogal hoog is en waarom de meeste berijders ervan gewoon de trappers alleen een beetje in beweging houden.

Wil je ook naar ca 60 omw/min dan moet de verhouding tussen de twee tandwielen 1,63 groter worden.
met 53/11 kom je enigszins in de richting (67)
Ah, handig die site, als ik idd mijn tandwielverhouding van m'n 28" invoer komt daar precies uit wat ik 't fijnst kwa snelheid fiets. (blijkbaar de magische 60 trap frequentie).

Maar bij 20" .. 60T voor (als dat al past bij 20").. 11T achter (wat nog 't uiterste is).. dan zit je nog relatief veel omwentelingen te maken. Vermoed dat 't standaard verzet dat geleverd wordt niet 'lekker mee trappen' gaat zijn :+ maar idd beetje doelloos beetje mee bewegen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dResign
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-04 18:33
Foxhill schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:00:
[...]

Mifa, Sachs en Sachsenrad zijn oude fabrikanten uit Duitsland waar na jaren niet vernieuwen niets van over is. Als je hun namen met ‘insolvenz’ googled komen er nieuwsberichten naar boven. Het zijn nog assemblagehallen voor Chinese fietsen. Fietsen die in China geassembleerd worden krijgen namelijk een dikke dumpheffing. Dus ze worden als complete set onderdelen geïmporteerd, en typisch in Oost Duitsland (Mifa), of in Spanje (o.a. Qwic) of in Oost Europa (Stella) geassembleerd.

Een app van Sachsenrad kan maar beter niet nodig zijn voor de fiets. Grote kans dat die geen 10 jaar in de lucht blijft.
Bedankt voor de feedback en informatie allemaal.
Heb mij uiteindelijk een R&M gekocht in aanbieding.

https://fietsendegeus.be/product/riese-muller-nevo-gt-vario/
Riese & Müller Nevo GT Vario
€5645,80 €3769,00 incl. btw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Poumelie schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 20:41:
[...]

Kijk 😉 Dat geeft wat gemoedsrust. Normaal kan ik weken en weken details van een fiets uitpluizen en nog twijfelen. Deze kocht ik een uur nadat ik ontdekte dat hij bestond (bij de fietsenmaker).

Wel na maanden meegelezen te hebben in dit topic en her en der een boel te hebben geprobeerd. Dus ik voelde me niet helemaal een n00bie.
Je hebt proefgereden en hij rijdt lekker. Dan is er weinig verder aan toe te voegen. Het is binnen A-merken gewoon niet meer zo spannend (dat was 6 jaar geleden anders). Ervan uitgaande dat de FM een beetje een goede zaak is zit je ook qua ondersteuning in de buurt.

Wat mij betreft heb je dan een uitgewogen verstandige keuze gemaakt. Het kan nog steeds mis gaan (alles kan kapot), maar zoals de ervaringen hier tonen is dat risico minimaal (en meer had je ook niet kunnen doen).

Ga er lekker van genieten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12:04
@Tommie12 hoe gaat het nu met je sqlabs zadel? Ingeruild of gewend geraakt?

De active serie heeft wat meer demping, zou dat helpen?
Pagina: 1 ... 162 ... 221 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam