Hi allemaal, mijn eerste post op dit forum is hierbij een feit
De afgelopen maanden heb ik (bijna) dit hele topic doorgelezen en hier heel veel van opgestoken. Ik was op zoek naar een nieuwe e-bike en heb mede dankzij diverse posts hier een keuze kunnen maken. Het leek me leuk iets ‘terug te doen’ in de vorm van het delen van mijn ervaringen met de fiets tot dusver. Ik ben een gewone recreatieve leek, maar wie weet heeft iemand er iets aan!
Sinds juni rijd ik op een Specialized Turbo Vado SL (=SuperLight) 4.0 EQ (=equipped) met 320Wh accu. 11 speed, derailleur, schijfremmen, middenmotor, torque sensor. Ik heb er nu zo’n 500 kilometer op gefietst, voornamelijk woon-werk (20 km enkel) en ik ben er ook mee op vakantie geweest naar Noord-Frankrijk.
Ik zocht een fiets met een sportieve zit, niet te zwaar zodat ‘ie ook zonder ondersteuning prettig rijdt en waarmee ik gemakkelijk bagage kan meenemen. Diverse fietsen uitgeprobeerd, maar deze sprong er direct uit:
- Weegt zo’n 16 kg
- Rijdt zonder ondersteuning (bijna) als een gewone fiets. Ik heb er vorige week drie dagen zonder ondersteuning mee in Noord-Frankrijk gefietst, tochtjes van zo’n 40 km door glooiend landschap met klimmetjes van 6 – 8%, hier en daar een korte uitschieter naar 12%. Dat fietste beter dan verwacht, erg dankbaar voor de 11-speed casette ook.
- Je hebt niet het gevoel dat je tegen een muur fietst als de motor stopt (na 25km/u). De fiets heeft drie standen, de overgang tussen de standen is heel soepel.
- Schakelt super soepel (was even wennen dat je zowel omhoog als omlaag ‘van je af’ schakelt met je duim, ipv van je af / naar je toe)
- Bagagedrager vind niet te lomp en is stevig. Rijd dagelijks met een (volle) Ortlieb fietstas en er rammelt helemaal niets.
- De accu is met 320 Wh niet heel groot (er is een 160Wh range extender, vrij prijzig) maar dat is voor mij vooralsnog geen probleem, ik fiets regelmatig zonder ondersteuning (naar werk toe met, terug zonder). Ik wil nog wel een keer uitproberen hoe ver je komt in stand 3 met een goeie tegenwind.
- De bijbehorende app heeft allerlei snufjes die ik nog niet heb uitgevogeld, dus daar kan ik weinig over zeggen. Wel fijn dat er een optie is om de batterij tot 80% te laden (de 10e keer laadt hij wel 100%).
- Drie bevestigingspunten voor bidon/slot
- Detail, maar persoonlijk heel blij mee: de trappers zijn anti-slip en de spatborden zijn lang.
- En niet onbelangrijk: ik vind hem erg mooi 😊
Evt. nadelen:
• Niet uitneembare batterij
• Grootte van de accu
• Zadel vind ik persoonlijk niet heel comfortabel, die ga ik op termijn verwisselen
• Geen display (gaat via app)
• Weinig kettingbescherming
• Ik fiets graag met een stuurtasje, maar dat is bij deze fiets nogal een geklooi door de kabels & het voorlicht. Moet ik nog wat op verzinnen
Plaatje voor het idee (voor de detailfreaks: de bel is tijdelijk, ik had zo gauw niets anders
:strip_exif()/f/image/Rtqyk890kB01hpgZ5uD1ilKE.jpg?f=fotoalbum_large)
: