Kwam ook in mijn headlines en had zoiets van laat ik eens kijken.JohanNL schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 20:26:
[...]
Dat soort sites moet je dan ook totaal negeren.
Het hoofddoel is namelijk wat affiliate linkjes droppen en verzinnen dan een oppervlakkig verhaal eromheen zodat jij erop klikt en het liefst nog tot aanschaf over gaat.
Per aanschaf via hun website pakken ze zomaar 10%, dus ja weet wáár de belangen liggen voor de site eigenaar.
Welke onderdelen controleert een fietsenmaker ieder half jaar of ieder jaar?
Kan je dit ook zelf doen of beter laten doen?
Hoe zit dit met garantie?
Bedankt
Bedankt
Wat we als FM doen staat in de openingspost onder het kopje Reinigen en onderhoud. Je kunt prima wat onderhoud zelf gaan doen. Je zult alleen zonder ervaring niet weten waar je moet kijken en zo af en toe wel iets over het hoofd zien of iets niet weten te voorkomen. Dus breng hem af en toe wel naar je FM.jee_r schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 21:20:
Welke onderdelen controleert een fietsenmaker ieder half jaar of ieder jaar?
Bedankt
Voor wettelijke garantie zijn er geen eisen aan wie je onderhoud doet. Problemen als gevolg van gebrekkig onderhoud zijn wel uitgesloten. Een verkoper kan wel eisen stellen aan een aanvullende (verkoper-)garantie. Ook krijg je veel coulance bij een goede FM.
Vandaag bracht een klant zijn fiets voor periodiek onderhoud (€69), ik gaf hem als terugkomende klant een vervangend zadel onder coulance (€69,95). Ik iets verdiend, hij iets bespaard. Win-win.
[ Voor 3% gewijzigd door Foxhill op 04-08-2023 22:07 ]
Ik zoek een extra (ketting)slot voor mijn fiets.
Ik zie hier vaak de ABUS 8210 en 9210 110cm als aanraders.
Heel eerlijk. Die sloten zijn loeizwaar en daarmee voor mij ook onhandig in gebruik en gewoon weer extra gewicht voor een fiets die al behoorlijk zwaar is.
Ik lees ook in de recensies over stroeve sloten en kapotte sleutels en heb zelf al de nodige ervaring met na een tijdje waardeloze kettingsloten dus vind het niet gek als dat echt zo is.
Als mijn verzekering elke art-2 slot goedkeurt, waarom dan een extreem zwaar en duur slot nemen? Doorknippen kunnen ze hem uiteindelijk als ze hem echt willen toch wel. En je bent verzekerd..
Zie ik iets over het hoofd?
Welk goed lichter slot raden jullie aan? Het gaat mij vooral om duurzaamheid van het slot en de sleutel.
Of raden jullie dat echt af en waarom?
Ik zie hier vaak de ABUS 8210 en 9210 110cm als aanraders.
Heel eerlijk. Die sloten zijn loeizwaar en daarmee voor mij ook onhandig in gebruik en gewoon weer extra gewicht voor een fiets die al behoorlijk zwaar is.
Ik lees ook in de recensies over stroeve sloten en kapotte sleutels en heb zelf al de nodige ervaring met na een tijdje waardeloze kettingsloten dus vind het niet gek als dat echt zo is.
Als mijn verzekering elke art-2 slot goedkeurt, waarom dan een extreem zwaar en duur slot nemen? Doorknippen kunnen ze hem uiteindelijk als ze hem echt willen toch wel. En je bent verzekerd..
Welk goed lichter slot raden jullie aan? Het gaat mij vooral om duurzaamheid van het slot en de sleutel.
Of raden jullie dat echt af en waarom?
[ Voor 6% gewijzigd door Poumelie op 04-08-2023 22:34 ]
Het is maar hoe je erin staat.Poumelie schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 22:23:
Ik zoek een extra (ketting)slot voor mijn fiets......
....
Een Art2 slot is in principe meestal voldoende voor de verzekering, dus je kan concluderen dat je een vergoeding krijgt als je ebike gestolen wordt.
Irritant wordt het echter als dit wat vaker voorkomt dan gewenst, of dat je de ebike deels onmanteld of beschadigd aantreft.
Professionele dieven hou je niet tegen, maar gelegenheidsdieven zouden je ebike kunnen overslaan als het hen teveel tijd gaat kosten om misschien je ebike te kunnen bemachtigen of onderdelen ervan, maar kunnen wel schade aanrichten bij een poging.
Om deze laatste categorie dieven te ontmoedigen zijn de extra sloten bedoeld, in de hoop dat ze je ebike voorbij lopen.
Ga er maar vanuit dat zij wel genoeg ervaring hebben om de kwaliteit van de diverse sloten te herkennen.
Nou, de Gazelle Makki is er na 103 km in een maand tijd mee gestopt. Vast voor straf, omdat we ook een auto hebben gekocht en daar meer mee hebben gereden. 
Nog geen idee wat de oorzaak is, maandag naar de fietsenmaker, maar de ondersteuning van de Bosch Performance Line 65 met 500 Wh accu wil niet meer starten.
Het display (Purion) gaat gewoon aan en toont ondersteuningsniveau, snelheid, bereik en totalen, geen foutcode. De motor zoemt licht als ik de trappers beweeg, maar de walk assist doet niets en de trapondersteuning dus ook niet: de motor draait niet mee.
Nu de accu maar aan de lader gelegd, al gaf die nog 2/5 lampjes aan, en de Connect-app 23%. Ik heb telkens op Eco gefietst en stevig doorgetrapt.
Wel viel op dat de snelheidssensor niet helemaal vast zit aan het frame, de inbusbout waarmee die vast hoort te zitten is te lang, maar dat is niet recent en weerhoudt de fiets er ook niet van om de snelheid aan te geven.
Nog geen idee wat de oorzaak is, maandag naar de fietsenmaker, maar de ondersteuning van de Bosch Performance Line 65 met 500 Wh accu wil niet meer starten.
Het display (Purion) gaat gewoon aan en toont ondersteuningsniveau, snelheid, bereik en totalen, geen foutcode. De motor zoemt licht als ik de trappers beweeg, maar de walk assist doet niets en de trapondersteuning dus ook niet: de motor draait niet mee.
Nu de accu maar aan de lader gelegd, al gaf die nog 2/5 lampjes aan, en de Connect-app 23%. Ik heb telkens op Eco gefietst en stevig doorgetrapt.
Wel viel op dat de snelheidssensor niet helemaal vast zit aan het frame, de inbusbout waarmee die vast hoort te zitten is te lang, maar dat is niet recent en weerhoudt de fiets er ook niet van om de snelheid aan te geven.
[ Voor 4% gewijzigd door CodeCaster op 05-08-2023 11:56 ]
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
De motorcontroller heeft alle sensoren nodig om te bepalen wat deze moet doen.CodeCaster schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 11:55:
.....
Een mogelijk verklaring zou kunnen zijn:
Als de snelheidssensor eerder "net wel" werkte is er feitelijk geen probleem.
Als deze nu "net niet" werkt zal de motor niet starten.
Meestal krijg je een error, maar als de sensor slechts de magneet niet ziet is er feitelijk niks stuk en wacht de controller af wanneer het wiel gaat bewegen, wat dus nooit gezien wordt.
Ik hoop voor je dat het zo simpel is, maar dat zal het bezoekje aan de FM wel uitwijzen
Dat geloof ik zo, maar ik heb zojuist zo'n 5 km gefietst zonder ondersteuning, en de snelheid op het display werd aardig correct weergegeven. De positie van die sensor lijkt daarom geen millimeterwerk te zijn.elinx schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 12:28:
[...]
De motorcontroller heeft alle sensoren nodig om te bepalen wat deze moet doen.
Een mogelijk verklaring zou kunnen zijn:
Als de snelheidssensor eerder "net wel" werkte is er feitelijk geen probleem.
Als deze nu "net niet" werkt zal de motor niet starten.
Meestal krijg je een error, maar als de sensor slechts de magneet niet ziet is er feitelijk niks stuk en wacht de controller af wanneer het wiel gaat bewegen, wat dus nooit gezien wordt.
Ik hoop voor je dat het zo simpel is, maar dat zal het bezoekje aan de FM wel uitwijzen
Verder kickte de ondersteuning voorheen volgens mij al in bij het op de pedalen gaan staan, niet pas na de eerste omwenteling van het wiel. Zou die sensor niet vooral zijn voor de bovengrens van de ondersteuning?
Wel slordig dat die los hangt. Ik krijg de bout ook niet strakker. Lijkt wel of hij scheef getapt is in het frame.
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
Bosch heeft zowel een kracht als snelheidssensor (meerdere).CodeCaster schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 12:34:
[...]
Dat geloof ik zo, maar ik heb zojuist zo'n 5 km gefietst zonder ondersteuning, en de snelheid op het display werd aardig correct weergegeven. De positie van die sensor lijkt daarom geen millimeterwerk te zijn.
Verder kickte de ondersteuning voorheen volgens mij al in bij het op de pedalen gaan staan, niet pas na de eerste omwenteling van het wiel. Zou die sensor niet vooral zijn voor de bovengrens van de ondersteuning?
Wel slordig dat die los hangt. Ik krijg de bout ook niet strakker. Lijkt wel of hij scheef getapt is in het frame.
De motor zal inderdaad vrij direct kracht geven, en niet wachten tot je wiel 2 keer rond is, dat zou nogal onaangenaam zijn.
Er zal wel ergens een slecht contact zijn, ofwel bij een van de stekkertjes, ofwel bij de batterij. Vermits je fiets nog nieuw is zou ik het aan de vakman over laten.
Sony A7 iv en wat recycled glas
In dat geval wordt het een wat ingewikkelder verhaal, waarbij ik de hoop blijf houden dat het eenvoudig is op te lossen.CodeCaster schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 12:34:
...
Dat geloof ik zo, maar ik heb zojuist zo'n 5 km gefietst zonder ondersteuning, en de snelheid op het display werd aardig correct weergegeven........
Normaal gesproken is de reactie volgorde van de controller op de sensoren, kracht, rotatie, snelheid.
Deze signalen komen vrij snel achter elkaar. Als er één ontbreekt stopt de motor weer. Meestal met een error.
Maar omdat je aangaf dat de walk assist niet werkte en er "iets" was met je snelheidssensor kwam bij mij de verklaring op. De walk assist heeft nl alleen de snelheidssensor nodig.
In hoeverre zijn de Bosch Performance cx motoren geschikt voor max 25 km en max 45km intern technisch gelijk aan elkaar? Is het zo dat deze intern gelijk zijn maar dat de ondersteuning alleen op een andere waarde is ingesteld?
Kans is groot dat ze enkel op gebied van software wat verschillen.passie2010 schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 13:02:
In hoeverre zijn de Bosch Performance cx motoren geschikt voor max 25 km en max 45km intern technisch gelijk aan elkaar? Is het zo dat deze intern gelijk zijn maar dat de ondersteuning alleen op een andere waarde is ingesteld?
Wie zal het zeggen?
Er zal vast wel aan gedacht worden door fabrikanten maar er is blijkbaar geen markt voor. Wij als eindgebruikers maken ons blijkbaar geen zorgen over diefstal van de accu. Blijkbaar gebeurd het ook te weinig om de vraag naar preventieproducten te laten ontstaan.madass schreef op zondag 30 juli 2023 @ 19:16:
[...]
Na wat rondgekeken te hebben ben ik wel teleurgesteld in de accubeveiliging van ebikes. Er lijkt totaal niet aan gedacht te worden. Als ze iets verzinnen zodat je er een hoogveiligheids pad lock op kan zetten, dan is dat ideaal.
Om eerlijk te zijn. Ik denk soms wel eens aan diefstal van de fiets maar aan de diefstal van alleen de accu heb ik nog nooit gedacht.
Alleen Bosch weet of de motoren intern gelijk zijn. Eerlijk gezegd ben ik nog geen specifieke speedpedelec motoren tegengekomen, die bv een flink hoger vermogen dan 250W hebben (het mag tot 4kW)passie2010 schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 13:02:
... Bosch Performance cx motoren geschikt voor max 25 km en max 45km intern technisch gelijk aan elkaar? ....
Echter als dezelfde motor gebruikt wordt hoeft er geen enkel verschil te zijn in de ondersteuningsniveaus.
Dit is nl slechts een versterkingsfactor die boven de fysieke inspanning komt.
Alleen de maximale snelheid wordt via de controllersoftware begrensd op een andere waarde.
[ Voor 11% gewijzigd door elinx op 05-08-2023 14:19 ]
De CX en SP motor kunnen hardwarematig best wel hetzelfde zijn maar softwarematig is het verschil heel groot. Ik heb het dan niet over de 25 km/u of 45 km/u limiet.
De manier hoe de ondersteuning werkt. zit een groot verschil in. De SP motor is veel agressiever.
Ik heb recent op een E-bike met CX gefietst. De fiets gaat lekker lekker vlot naar de 25 km/u (in Turbo modus) maar echt agressief vond ik het niet.
Als ik mijn SP (CX type motor) bij 15 km/u de Turbo modus selecteer en hou een klein beetje druk op de pedalen. Lijkt mijn SP net een fiets met een pure rotatiesensor. De fiets gaat er als idioot vandoor en vlakt pas af bij ongeveer 32 km/u. Ik kan bij wijze van spreken dit accelereren met pedalen bijna niet bijhouden.
De manier hoe de ondersteuning werkt. zit een groot verschil in. De SP motor is veel agressiever.
Ik heb recent op een E-bike met CX gefietst. De fiets gaat lekker lekker vlot naar de 25 km/u (in Turbo modus) maar echt agressief vond ik het niet.
Als ik mijn SP (CX type motor) bij 15 km/u de Turbo modus selecteer en hou een klein beetje druk op de pedalen. Lijkt mijn SP net een fiets met een pure rotatiesensor. De fiets gaat er als idioot vandoor en vlakt pas af bij ongeveer 32 km/u. Ik kan bij wijze van spreken dit accelereren met pedalen bijna niet bijhouden.
Vergeet ook niet dat het stelen van een enkele accu niet aantrekkelijk is als deze maar moeizaam weer doorverkocht kan worden.Athome schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 14:01:
...Blijkbaar gebeurd het ook te weinig om de vraag naar preventieproducten te laten ontstaan....
Bijna iedere ebike heeft nl zijn eigen systeem. Van uniformiteit is weinig sprake.
[ Voor 15% gewijzigd door elinx op 05-08-2023 14:34 ]
Ik ben er toch van overtuigd dat je in Bosch tube accu’s een goed zwart handeltje zou kunnen opzetten als de aanvoer via junks constant is.elinx schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 14:24:
[...]
Vergeet ook niet dat het stelen van een enkele accu niet aantrekkelijk is als deze maar moeizaam weer doorverkocht kan worden.
Bijna iedere ebike heeft nl zijn eigen systeem. Van uniformiteit is weinig sprake.

Ik woon in Amsterdam en je ziet dat bijna iedereen me een ebike hun accu mee moet nemen. Als je een ebike bij Swapfiest huurt, dan raden ze het je ook aan. Het verbaasd mij wel dat mensen het maar gewoon vinden dat je overal een accu van 3-4 kg mee moet sjouwen.Athome schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 14:01:
[...]
Er zal vast wel aan gedacht worden door fabrikanten maar er is blijkbaar geen markt voor. Wij als eindgebruikers maken ons blijkbaar geen zorgen over diefstal van de accu. Blijkbaar gebeurd het ook te weinig om de vraag naar preventieproducten te laten ontstaan.
Om eerlijk te zijn. Ik denk soms wel eens aan diefstal van de fiets maar aan de diefstal van alleen de accu heb ik nog nooit gedacht.
Het doet mij denken aan het feitje dat baggage met wielen pas in 1970 was uitgevonden. Het is nu moeilijk voor te stellen, maar voor die tijd vond iedereen het normaal dat je je bagage overal moest tillen
Tommie12 schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 14:47:
...
Ik ben er toch van overtuigd dat je in Bosch tube accu’s een goed zwart handeltje zou kunnen opzetten ....
Ik kan me daarbij wel eea voorstellen, maar dat het aangeraden wordt of dat het werkelijk wat oplevert is nog de vraag.madass schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 14:54:
...
Ik woon in Amsterdam en je ziet dat bijna iedereen me een ebike hun accu mee moet nemen. Als je een ebike bij Swapfiest huurt, dan raden ze het je ook aan......
Ik denk dat meenemen vooral uit voorzorg gebeurd. Je wilt je ebike niet zonder accu en/of display aantreffen als je nog terug moet.
Het zadel maakt niet iedereen zich druk om, maar je ziet in Amsterdam toch regelmatig fietsen staan die dit missen. Uit voorzorg of gestolen?
[ Voor 8% gewijzigd door elinx op 05-08-2023 15:20 ]
Ik sluit me aan bij sky_walker. Ben erg tevreden met de Amsterdam GT (al heb ik geen referentie met ebikes). Uiterlijk en uitstraling waren voor mij belangrijk, net zoals de merkfilosofie om alleen standaard onderdelen te gebruiken (ipv VanMoof en anderen die custom spullen hebben) en dat de hoogte van het stuur verstelbaar is. Tot slot heb ik ook een voordrager waar een krat past (dat kan niet bij alle fietsen). Prijs vond ik voor wat je krijgt in orde (midden motor, enviolo staploos, riem).Jay-v schreef op zondag 30 juli 2023 @ 17:15:
@Doogie @sky_walker en andere Amsterdam GT (of Jordaan GT) eigenaren, hoe bevalt de fiets to nu toe?
Het design spreekt me wel aan, al is hij compleet (bagegedrager voor/achter, grotere accu) toch best prijzig.
Ik ben bij de Bever winkel in Feijenoord geweest, maar daar was maar een heel klein stukje van de winkel voor fietskleding gereserveerd. Ook was het druk en ik werd er niet veel wijzer.technorabilia schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 11:52:
Dank. Ik ga wel eens bij Bever langs. Daar hebben ze diverse merken waaronder HH.
Daarna heb ik nog eens e.e.a. online bekeken en ben voor nu op de volgende combinaties gekomen:
(beide ongeveer 300 euro in totaal)
1.
https://agu.com/tech-regenjas-commuter-heren-reflection
https://agu.com/tech-rege...er-heren-hivis-reflection
2.
https://www.hellyhansen.c...jacket-53696?color=290002
https://www.hellyhansen.c...m-pant-53843?color=290002
Qua membraam technologie heet het bij Agu dacht ik Poray en bij Helly Hansen volgens mij Helly Tech.
Beide pakken vallen in de categorie medium breathability als ik het goed hebt. Breathability is waar het mij om is te doen.
Dat zou qua prijs dan binnen mijn budget vallen en in ieder geval een stuk beter zijn dan mijn huidige Agu Passat regenpak (goedkoop; ongeveer 75 euro).
Gore-tex valt buiten mijn budget vrees ik.
Feedback wordt gewaardeerd!
[ Voor 4% gewijzigd door technorabilia op 05-08-2023 21:58 ]
👉🏻 Blog 👈🏻
Gore-Tex is voor velen te duur. Dus schaam je daar niet voor.
Alle membraan technologieën zijn op hetzelfde principe gebaseerd. De productie en verwerking van het membraan bepaald de prijs. Dat is wat Gore-Tex zo duur en goed maakt.
Al dit soort membranen zijn ademend. Al is dit voor een fietser nog steeds beperkt. De meeste membranen kunnen minder transpiratievocht afvoeren dan de fietser zal genereren met een regenpak aan. Ook een duur Gore-Tex pak zal op een gegeven moment toch klam gaan aanvoelen. Hoe hoger de buiten temperatuur hoe snel dit punt komt.
Ondanks dit gegeven is het nog altijd beter dan een Komo vuilniszak pakken als regenpak. Absoluut waterdicht maar binnen 1 kilometer van binnen net zo nat als van buiten.
Hoe hoger de kwalificatie voor het ademend effect, hoe slechter de waterdichtheid zal zijn. Dat is in algemene zin zo. De productie en verwerking van het membraan hebben hier veel effect.
dus in zekere zin. Hoe duurder, hoe beter de balans tussen waterdichtheid en ademend effect.
Een demovideo hoe een membraan werkt.
YouTube: WAT IS GORE-TEX PRECIES?
Dit gaat specifiek over Gore-Tex maar het principe geldt voor alle waterdichte en ademende membranen.
Alle membraan technologieën zijn op hetzelfde principe gebaseerd. De productie en verwerking van het membraan bepaald de prijs. Dat is wat Gore-Tex zo duur en goed maakt.
Al dit soort membranen zijn ademend. Al is dit voor een fietser nog steeds beperkt. De meeste membranen kunnen minder transpiratievocht afvoeren dan de fietser zal genereren met een regenpak aan. Ook een duur Gore-Tex pak zal op een gegeven moment toch klam gaan aanvoelen. Hoe hoger de buiten temperatuur hoe snel dit punt komt.
Ondanks dit gegeven is het nog altijd beter dan een Komo vuilniszak pakken als regenpak. Absoluut waterdicht maar binnen 1 kilometer van binnen net zo nat als van buiten.
Hoe hoger de kwalificatie voor het ademend effect, hoe slechter de waterdichtheid zal zijn. Dat is in algemene zin zo. De productie en verwerking van het membraan hebben hier veel effect.
dus in zekere zin. Hoe duurder, hoe beter de balans tussen waterdichtheid en ademend effect.
Een demovideo hoe een membraan werkt.
YouTube: WAT IS GORE-TEX PRECIES?
Dit gaat specifiek over Gore-Tex maar het principe geldt voor alle waterdichte en ademende membranen.
[ Voor 25% gewijzigd door Athome op 06-08-2023 13:12 ]
Toch geen probleem?
Dat Agu setje valt mij meteen op vanwege de sluiting die me heel waterdicht lijkt te zijn door de schuine loop. De broek heeft ook goede reflectie en dit lijkt me dan een ideale set. Het is erg duur, maar als je aangereden wordt omdat je niet goed zichtbaar bent, ben je uiteindelijk vele male duurder uit.
Ik heb nagenoeg dezelfde set van Agu en ik blijf er droog in (al ga ik niet voor de lol in de regen fietsen).
Wellicht met overschoenen erbij, ben je helemaal klaar de komende jaren.
Het regent in Nederland eenmaal vaak en goede regenkleding is dan ook een must.
Protip: koop een pet als je niet wilt dat de regen in je ogen komt. Die kun je dan onder jouw capuchon dragen.
*jimh307 heeft respect voor degene die door de regen heen commuten.
[ Voor 6% gewijzigd door jimh307 op 06-08-2023 13:42 ]
Het kan nóg erger als je onderweg een mes tegen je keel krijgt met het verzoek om af te stappen en om je fiets gratis te laten meenemen.Tommie12 schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 14:47:
[...]
Ik ben er toch van overtuigd dat je in Bosch tube accu’s een goed zwart handeltje zou kunnen opzetten als de aanvoer via junks constant is.
Als een dief écht jouw fiets mee wil nemen is dat geen enkel probleem.
Het is de kunst om zulk type mensen te ontlopen en om vooral zelf niet te veel op te vallen. Als ze je fiets niet kennen jatten ze hem ook niet.
Daar is idd geen ART2 of kettingslot tegenop gewassen.jimh307 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 13:49:
...
Het kan nóg erger als je onderweg ......
het verzoek om af te stappen en om je fiets gratis te laten meenemen....
Heeft dit AXA Imenso x-large slot nu wel of niet een ART keurmerk?
Heb (niet voor mijn eigen elektrische fiets maar voor die van iemand anders) een groot slot nodig met ART keurmerk (minstens 2 sterren) om te voldoen aan eisen van de verzekering.
Deze X-Large dus. Volgens de omschrijving en het plaatje met keurmerk.
Typ ik het goedkeurnummer in op de ART website dan krijg ik alleen de Large te zien.
Is de X-large (met blijkbaar hetzelfde goedkeurnummer) nu ook goedgekeurd of niet?
Misschien valt x-large ook onder de 'large series'?
We hadden eerst een set besteld van deze X-large Imenso met kettingslot erbij die je erin kan steken. Op die Imenso zit het keurmerk logo vreemd genoeg dus niet.. Op bol.com zie je ze inderdaad zowel met als zonder logo staan..
Heb (niet voor mijn eigen elektrische fiets maar voor die van iemand anders) een groot slot nodig met ART keurmerk (minstens 2 sterren) om te voldoen aan eisen van de verzekering.
Deze X-Large dus. Volgens de omschrijving en het plaatje met keurmerk.
Typ ik het goedkeurnummer in op de ART website dan krijg ik alleen de Large te zien.
Is de X-large (met blijkbaar hetzelfde goedkeurnummer) nu ook goedgekeurd of niet?
Misschien valt x-large ook onder de 'large series'?
We hadden eerst een set besteld van deze X-large Imenso met kettingslot erbij die je erin kan steken. Op die Imenso zit het keurmerk logo vreemd genoeg dus niet.. Op bol.com zie je ze inderdaad zowel met als zonder logo staan..
[ Voor 34% gewijzigd door Poumelie op 06-08-2023 15:15 ]
@Poumelie je hebt 2 types xlarge, eentje waar je de sluitel uit kunt halen als t slot open staat en eentje waar dat niet kan. Alleen die laatste is art goedgekeurd
CISSP! Drop your encryption keys!
Deze doet het goedjimh307 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 13:41:
[...]
Protip: koop een pet als je niet wilt dat de regen in je ogen komt. Die kun je dan onder jouw capuchon dragen.
https://www.decathlon.nl/...-cm/_/R-p-6411?mc=8281752
Enige tijd terug was er sprake van de Pinion MGU, een motor met geïntegreerde versnellingen.
Nu kom ik dit tegen.
Decathlon brengt een stadsfiets uit met een Owuru motor met geïntegreerde versnellingen (CVT),
B'twin LD 920E.
Hier staat hij op de website, maar is nog niet te bestellen.
Ik moet zeggen dat de verschijning ervan niet verkeerd is.
Helaas wel een Connected systeem, wat niet altijd ideaal blijkt te zijn (VM).
Blijkbaar heeft Decathlon er vertrouwen in een dergelijk onbekende, maar mi fraaie motor in eigen beheer uit te brengen, voor een prijs die zich, voor hun doen, in het bovensegment bevindt.
Daarentegen wel weer een prijs die bij andere merken gebruikelijk is.
Ben benieuwd hoe de ervaringen zullen zijn.
Hier een (Franstalig) kennismakingsreview
Nu kom ik dit tegen.
Decathlon brengt een stadsfiets uit met een Owuru motor met geïntegreerde versnellingen (CVT),
B'twin LD 920E.
Blijkbaar heeft Decathlon er vertrouwen in een dergelijk onbekende, maar mi fraaie motor in eigen beheer uit te brengen, voor een prijs die zich, voor hun doen, in het bovensegment bevindt.
[ Voor 23% gewijzigd door elinx op 07-08-2023 11:31 ]
Mooie evolutie!elinx schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 23:39:
Enige tijd terug was er sprake van de Pinion MGU, een motor met geïntegreerde versnellingen.
Nu kom ik dit tegen.
Decathlon brengt een stadsfiets uit met een Uwuru motor met geïntegreerde versnellingen (CVT),
B'twin LD 920E.
Ik heb even naar de xploded view van de motor gekeken, en vermits die riemen allemaal tandriemen zijn snap ik nog niet hoe ze die CVT er in gekregen hebben.
Maar het lijkt alsof er een generator en motor in zit. Zou dat betekenen dat je als fietser een generator aan drijft, en dat de electronica daar wat vermogen bij doet en daarmee de fiets dan aandrijft?
De review is alvast postitief, maar ik ben benieuwd hoe dat aan voelt.
Ik heb net gezien dat de speed sensor kabel van mijn Cortina e octa plus met Bafang M420 stuk is gegaan door wrijving met de band (band zat blijkbaar een beetje scheef)
:strip_exif()/f/image/inVECqv9hVcetbCs1mMMVIaZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Is dit iets dat ik zelf zou mogen/kunnen herstellen? Heeft iemand een tutorial hiervoor?
Ik denk dat het deze kabel is
https://www.fietsunie.nl/...BMDlsg0ZUQZ0aAqfrEALw_wcB
:strip_exif()/f/image/inVECqv9hVcetbCs1mMMVIaZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Is dit iets dat ik zelf zou mogen/kunnen herstellen? Heeft iemand een tutorial hiervoor?
Als de speedsensor nog gewoon werkt en je geen slijtage ziet op de aders, waardoor het koper zichtbaar is, kan je de isolatie repareren met vulcanisatietapeCowboy_Henk schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 11:12:
.....
Is dit iets dat ik zelf zou mogen/kunnen herstellen? ......
Dit is tape zonder lijm, wat zich permanent aan elkaar hecht onder druk. Daarom flink strak om de kabel winden zal alles weer waterdicht maken. Wel daarna de kabel met tiewraps beter fixeren aan het frame
Hey thanks, ik heb deze combinatie afgelopen weekend ook besteld. Ik was voor iets minder dan 300 euro klaar. Ik denk een mooie upgrade van mijns AGU Passat regenpak!jimh307 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 13:41:
[...]
Toch geen probleem?
Dat Agu setje valt mij meteen op vanwege de sluiting die me heel waterdicht lijkt te zijn door de schuine loop. De broek heeft ook goede reflectie en dit lijkt me dan een ideale set. Het is erg duur, maar als je aangereden wordt omdat je niet goed zichtbaar bent, ben je uiteindelijk vele male duurder uit.
Ik heb nagenoeg dezelfde set van Agu en ik blijf er droog in (al ga ik niet voor de lol in de regen fietsen).
Wellicht met overschoenen erbij, ben je helemaal klaar de komende jaren.
Het regent in Nederland eenmaal vaak en goede regenkleding is dan ook een must.
*jimh307 heeft respect voor degene die door de regen heen commuten.
Overschoenen heb ik nu van de HEMA, maar ook die verdienen wel een upgrade. Wordt vervolgd.
Erm, ik moet toegeven dat ik de afgelopen week twee keer de auto heb gepakt. Maar hoop met de regenpak-upgrade een echte die-hard te worden.
👉🏻 Blog 👈🏻
De individuele kabels maken al contact met elkaar. Ik kan ze misschien dus individueel zo herstellen. Ik denk niet dat ze apart stuk zijn.elinx schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 11:20:
[...]
Als de speedsensor nog gewoon werkt en je geen slijtage ziet op de aders, waardoor het koper zichtbaar is, kan je de isolatie repareren met vulcanisatietape
Dit is tape zonder lijm, wat zich permanent aan elkaar hecht onder druk. Daarom flink strak om de kabel winden zal alles weer waterdicht maken. Wel daarna de kabel met tiewraps beter fixeren aan het frame
En kabel helemaal zelf vervangen? Beter aan FM overlaten zeker...
Kijk eerst eens of je zelf kan zien hoe je de speedsensor afkoppelt. Als het alleen gaat om een connector uit en insteken en de sensor met kabel aan het frame fixeren, kan je het mi ook zelf.Cowboy_Henk schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 12:13:
....
En kabel helemaal zelf vervangen? Beter aan FM overlaten zeker...
Alleen zorgen dat je de juiste besteld.
[ Voor 5% gewijzigd door elinx op 07-08-2023 12:39 ]
Zijn het niet twee motoren, (zoals Bright aangeeft), waarvan de kleine de brug/riemspanner heen en weer schuift waar een snaarwiel zit met twee riemen er omheen? Ik herken in dat geval dan maar slechts 2 versnellingen op dat grotere wiel rechts.Tommie12 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 08:05:
....
Ik heb even naar de xploded view van de motor gekeken, en vermits die riemen allemaal tandriemen zijn snap ik nog niet hoe ze die CVT er in gekregen hebben.
Maar het lijkt alsof er een generator en motor in zit. .....
Hier staat echter een range van 265% vermeld en dat de cadence is in te stellen.
Hoe het werkelijk werkt is mi niet zomaar te zien.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/o3sjX2vvLS0D7d8CiZIXexTT.jpg?f=user_large)
klikbaar geheel:
:strip_exif()/f/image/Ag5k0gvHs1QfDV07MLpzzsqi.jpg?f=fotoalbum_large)
Alles valt en staat natuurlijk met de acceptatie van een dergelijke nieuwkomer.
Uiterlijk en prijs kan daarbij een rol spelen.
Maar alleen als de ervaringen goed zijn, de beschikbaarheid en betrouwbaarheid op orde is.
Decathlon heeft de Brose motor in andere ebike modellen toegepast.
Niet bepaald het toppunt van betrouwbaarheid. Maar toch zie je deze ook bij niet de minste merken.
Ook Brose heeft riemoverbrengingen, waar Bosch en Pinion mi met alleen tandwieloverbrengingen werken.
Nu dus deze relatief revolutionaire Owuru motor, waar nog niemand eerder van had gehoord.
Als het echt goed werkt, zal er via Decathlon zeker een markt voor zijn.
Misschien niet direct in Nederland, maar bv wel in Frankrijk
[ Voor 32% gewijzigd door elinx op 07-08-2023 19:23 ]
Zo te zien zijn de aders niet door. En kan je 't gewoon zelf maken.Cowboy_Henk schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 11:12:
Ik heb net gezien dat de speed sensor kabel van mijn Cortina e octa plus met Bafang M420 stuk is gegaan door wrijving met de band (band zat blijkbaar een beetje scheef)
[Afbeelding]
-De boel goed ontvetten (zou er zelf bv remmenreiniger LINK over en door spuiten, spoelt 't lekker schoon)
-de afzonderlijke aderen even goed los van elkaar houden.
-per ader deze behandelen met 'vloeibare isolatie tape' LINK. Eventueel de andere aderen even afschermen met iets dat niet plakt zoals bv stukje bakpapier zodat je ze netje los van elkaar houdt.
-dan heb je alle aders weer netjes geisoleerd
-vervolgens die zelfvulcaniserende rubber tape LINK eromheen (ja je zou ook alles dicht kunnen klieren met de vloeibare tape die je hebt, maar als je er dan nog iets mee wilt doen, dan is 't 1 grote klont)
Als 't overigens maar 1 kort kabeltje is dat je zo kan uitpluggen, dan lekker de hele kabel vervangen. Maar als 't een kabel is die ook nog door je frame gaat... dan bovenstaande doen.
[ Voor 4% gewijzigd door kjiratsiekoedel op 07-08-2023 15:33 ]
Heel hard bedankt voor de uitleg!kjiratsiekoedel schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 15:32:
[...]
Zo te zien zijn de aders niet door. En kan je 't gewoon zelf maken.
-De boel goed ontvetten (zou er zelf bv remmenreiniger LINK over en door spuiten, spoelt 't lekker schoon)
-de afzonderlijke aderen even goed los van elkaar houden.
-per ader deze behandelen met 'vloeibare isolatie tape' LINK. Eventueel de andere aderen even afschermen met iets dat niet plakt zoals bv stukje bakpapier zodat je ze netje los van elkaar houdt.
-dan heb je alle aders weer netjes geisoleerd
-vervolgens die zelfvulcaniserende rubber tape LINK eromheen (ja je zou ook alles dicht kunnen klieren met de vloeibare tape die je hebt, maar als je er dan nog iets mee wilt doen, dan is 't 1 grote klont)
Als 't overigens maar 1 kort kabeltje is dat je zo kan uitpluggen, dan lekker de hele kabel vervangen. Maar als 't een kabel is die ook nog door je frame gaat... dan bovenstaande doen.
Het is een redelijk kort kabeltje maar het zit vast aan de motor. Dus ik moet de kap van de motor eraf doen.
Nog nooit gedaan, hopelijk die ik niks verkeerd. Dit wel ik wel eerst proberen.
Edit: @kjiratsiekoedel moet het eigenlijk vulcaniserende tape zijn? Ik heb wel electric tape liggen
[ Voor 3% gewijzigd door Cowboy_Henk op 07-08-2023 17:56 ]
Rationeel gezien heb je volkomen gelijk, maar laten we eerlijk zijn, de meeste 60 minners hebben die 85Nm powerbikes ook niet nodig om een beetje door de stad te fietsen. (no offense tegen iemand in dit topic, ik zie heir afstanden langskomen die ik op mijn pedelec nog te ver vind, mensen met artrose etc.)Poumelie schreef op zondag 30 juli 2023 @ 12:35:
[...]
<>
Maar dat is eigenlijk niet eens de reden dat ik het onnodig vind. Met al die jeugdige energie is fietsen op eigen kracht hartstikke gezond en is elektrisch totaal overbodig. Plus, hoe ver fietsen ze nou helemaal? Maar dat klinkt zeikerig, ik weet het.
Ik moet soms ook gniffelen om het argument "meer beweging", nou dan zou ik geen eBike met de dikste motor kiezen als uitgangspunt, maar gewoon lekker een leuke sport zoeken
Aan de andere kant, alles wat de mensen uit de auto krijgt is top.
I stand corrected, 15-20km vind ik naar huidige maatstaven een forse afstand voor een brugpieper met dikke boekentas, zeker met tegenwind etc, groot gelijk dat je voor de eBike gaat hoor.wwwmarcel schreef op zondag 30 juli 2023 @ 12:48:
hmmm... mijn dochter is eigenlijk 12.. opzicht niet super ver fietsen...15-20 km,
maar ik wil eigenlijk dat ze het nieuwe schooljaar begint met een goede fiets...
en een normale fiets kost ook al snel heel wat geld...dus dacht wellicht gelijk elektrisch..
[ Voor 26% gewijzigd door _Anvil_ op 07-08-2023 17:01 ]
Zo, jimh307 heeft voor 2 dagen een hotelletje geboekt op de Veluwe. Na alle plichten even lekker rust (ik heb nog 2 weken vakantie). Nou ja, rust? Wordt net gebeld door een werknemer, maar dat moet maar even lekker wachten.
Ik zit in het Bilderberg hotel.
Waarom hier? Nou, ik heb voor morgen een e-bike gehuurd en ik laat jullie uiteraard weten hoe die is bevallen; andere omgeving met veel heuveltjes dus die fiets zal flink aan de tand gevoeld worden
Zo dadelijk lekker dineren en morgen Arnhem aandoen.
Waarom hier? Nou, ik heb voor morgen een e-bike gehuurd en ik laat jullie uiteraard weten hoe die is bevallen; andere omgeving met veel heuveltjes dus die fiets zal flink aan de tand gevoeld worden
Het is een mooi systeem, maar laten we eerst rustig afwachten hoe de motor zich houd. Ik kijk het nog even de kat uit de boom. Voor mij blijft het liever vertrouwd. Ik heb niet voor niets een Gazelle Ultimate gekocht want Bosch is bekend en heeft een uitstekende staat van dienst en de Nexus 8 naaf is ook zo te vervangen. Wat dat betreft ga ik voor duurzaam (en dus uiteindelijk goedkoper).elinx schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 12:28:
[...]
Zijn het niet twee motoren, (zoals Bright aangeeft), waarvan de kleine de brug/snaarspanner heen en weer schuift waar een snaarwiel zit met twee riemen er omheen? Ik herken in dat geval dan maar slechts 2 versnellingen op dat grotere wiel rechts.
Hier staat echter een range van 265% vermeld en dat de cadence is in te stellen.
Dus hoe het echt werkt is niet zomaar te zien.
[Afbeelding]
klikbaar geheel:
[Afbeelding]
Alles valt en staat natuurlijk met de acceptatie van een dergelijke nieuwkomer.
Uiterlijk en prijs kan daarbij een rol spelen.
Maar alleen als de ervaringen goed zijn, de beschikbaarheid en betrouwbaarheid op orde is.
Decathlon heeft de Brose motor in andere ebike modellen toegepast.
Niet bepaald het toppunt van betrouwbaarheid. Maar toch zie je deze ook bij niet de minste merken.
Ook Brose heeft overbrengingsnaren, waar Bosch en Pinion mi met alleen tandwieloverbrengingen werken.
Nu dus deze relatief revolutionaire Owuru motor, waar nog niemand eerder van had gehoord.
Als het echt goed werkt, zal er via Decathlon zeker een markt voor zijn.
Misschien niet direct in Nederland, maar bv wel in Frankrijk
Ik vraag me wel af hoe complex een reparatie wordt als er een defect is in het systeem. Dat zal niet goedkoop zijn, maar ik geef het een kans en lees wel hoe de adoptie verloopt.
Je geeft hiermee exact aan waar ik op doelde met "acceptatie".jimh307 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 17:15:
..... niet voor niets een Gazelle Ultimate gekocht want Bosch is bekend en heeft een uitstekende staat van dienst en de Nexus 8 naaf is ook zo te vervangen. ....
Als je de keus hebt hoe je €3000 moet uitgeven voor een ebike, wordt mi toch eerst gedacht* aan een Bosch met liefst een Hollands A merk frame, of iets wat er sterk op lijkt.
* ("denken" is iets anders dan daarna ook verkrijgbaar zijn
Persoonlijk denk ik daarom dat deze ebike eerst in het zuidelijk deel van Europa, zoals bv Frankrijk, Spanje en Italië zal verkopen. De tijd zal het leren.
[ Voor 5% gewijzigd door elinx op 07-08-2023 19:20 ]
Dat zijn inderdaad de merken waar Decathlon sterk staat.elinx schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 17:23:
[...]
Je geeft hiermee exact aan waar ik op doelde met "acceptatie".
Als je de keus hebt hoe je €3000 moet uitgeven voor een ebike, wordt mi toch eerst gedacht* aan een Bosch met liefst een Hollands A merk frame, of iets wat er sterk op lijkt.
* ("denken" is iets anders dan daarna ook verkrijgbaar zijn)
Persoonlijk denk ik daarom dat deze ebike eerst in het zuidelijk deel van Europa, zoals bv Frankrijk, Spanje en Italië zal verkopen. De tijd zal het leren.
Misschien is de tech we betrouwbaar, maar een beetje beperkt in levensduur.
Hoe veel fietsen zouden de 20.000 km nooit halen?
Ik vind de evolutie wel interessant. Dit voorbeeld, en dan (waarschijnlijk in een andere prijscategorie) de AGU van Pinion.
Dat deze innovatie niet van Shimano ging komen was duidelijk. Zij hebben de kans om zowel de motor als de naar of derailleur te verkopen.
Maar ik had eigenlijk verwacht dat Bosch dit zou doen. Dan zouden ze een stive tik kunnen verkopen aan Shimano, en hun ‘waarde’per fiets stevig verhogen.
Ik zou het vooral toejuichen omdat de achteras dan wat simpeler wordt, het gewicht kan zakken en in principe de kost ook.
Tijden veranderen._Anvil_ schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 16:57:
[...]
I stand corrected, 15-20km vind ik naar huidige maatstaven een forse afstand voor een brugpieper met dikke boekentas, zeker met tegenwind etc, groot gelijk dat je voor de eBike gaat hoor.
In mijn jeugd was het normaal om dagelijks 15-20 km naar school te fietsen. Dat begon inderdaad vanaf 12 jaar. Dagelijks met een groep van 40-50 personen naar Zwolle fietsen. 's-Middags in kleinere groepen (max 10 personen) weer naar huis.
Een franstalige video van de LD 920E.
YouTube: Decathlon LD 920 e : ce vélo électrique n'a pas de vitesses (et c'es...
Best een leuke fiets maar het design is naar mijn smaak uit proportie. Redelijk stevige voorvork. Hele stevige onderbuis waar de accu in zit maar de rest lijkt op een traditionele fiets. Had best massiever gemogen.
YouTube: Decathlon LD 920 e : ce vélo électrique n'a pas de vitesses (et c'es...
Best een leuke fiets maar het design is naar mijn smaak uit proportie. Redelijk stevige voorvork. Hele stevige onderbuis waar de accu in zit maar de rest lijkt op een traditionele fiets. Had best massiever gemogen.
Ik begrijp dat je zo denkt. Het is duidelijk een kwestie van trend en smaakAthome schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 20:23:
Een franstalige video van de LD 920E.....
Duidelijk is dat er niet specifiek geconcurreerd wordt met bestaande hier populaire modellen.
Ik zie nu ook in de video met een hoog "Bright gehalte" dat er geen riem, maar een ketting is toegepast.
Zal wel met kostenbesparing te maken hebben.
Persoonlijk was ik meer gefocust op de Owuru motor met CVT, dus had aan de ebike zelf minder aandacht geschonken.
Ik ben trouwens benieuwd of de ontwikkelaar, het Belgische E2 Drives, volledig gebonden is aan Decatlon of dat de Owuru motor ook toegepast zal worden bij andere merken later.
Hij lijkt nl momenteel door Decatlon zelf in Lille Frankrijk geassembleerd te worden.
@Tommie12 De exploded view van de desbetreffende motor is aldaar roteerbaar
Achter het eerder genoemde rechter wiel zit een reductieset, als bij een naafmotor.
[ Voor 5% gewijzigd door elinx op 07-08-2023 22:15 ]
Ja, zelfvulcaniserende rubber tape breng je beetje op spanning aan en plakt aan zichzelf. Blijft flexibel. En echt mooi waterdicht.Cowboy_Henk schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 16:19:
[...]
Heel hard bedankt voor de uitleg!
Het is een redelijk kort kabeltje maar het zit vast aan de motor. Dus ik moet de kap van de motor eraf doen.
Nog nooit gedaan, hopelijk die ik niks verkeerd. Dit wel ik wel eerst proberen.
Edit: @kjiratsiekoedel moet het eigenlijk vulcaniserende tape zijn? Ik heb wel electric tape liggen
Electro tape hardt uit. En de kans dat je t waterdicht goed aanbrengt is niet zo groot.
@Cowboy_Henk Dit is precies de reden waarom ik al eerder zelfvulcaniserende tape adviseerde.kjiratsiekoedel schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 23:46:
....
Ja, zelfvulcaniserende rubber tape breng je beetje op spanning aan en plakt aan zichzelf. Blijft flexibel. En echt mooi waterdicht.....
De tape zelf is zonder lijmlaag en kan alleen aan elkaar plakken onder spanning
Als je het flink onder spanning (dmv trekken) om de kabel wikkelt, half overlappend over de vorige slag, hecht het zo vast aan elkaar dat het alleen door te strippen weer los te krijgen is.
[ Voor 8% gewijzigd door elinx op 08-08-2023 00:24 ]
Beste lezers,
Ik las al een tijd mee op dit forum en heb onlangs een ombouwset aangeschaft met achterwiel motor. De accu heb ik los gekocht bij Miton. Het is een 750wh 43 v Bafang accu. Nu heb ik een bagagedrager, maar mis ik een passende schuifplaat/bodemplaat om de accu te plaatsen. Na lang zoeken vind ik enkel Nederlandse webshops die hiervoor al gauw gemiddeld €50 voor vragen. Op Alie express vind ik enkel Hailong producten.
Mijn vraag is dan ook:
-Wie weet waar ik dit onderdeel voor minder dan bovengenoemde prijs kan bestellen?
Ik las al een tijd mee op dit forum en heb onlangs een ombouwset aangeschaft met achterwiel motor. De accu heb ik los gekocht bij Miton. Het is een 750wh 43 v Bafang accu. Nu heb ik een bagagedrager, maar mis ik een passende schuifplaat/bodemplaat om de accu te plaatsen. Na lang zoeken vind ik enkel Nederlandse webshops die hiervoor al gauw gemiddeld €50 voor vragen. Op Alie express vind ik enkel Hailong producten.
Mijn vraag is dan ook:
-Wie weet waar ik dit onderdeel voor minder dan bovengenoemde prijs kan bestellen?
Oei, niet handig dat je voor het bestellen niet eerst alle nodige onderdelen gegoogled hebt.pikobello schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 11:55:
...De accu heb ik los gekocht bij Miton. Het is een 750wh 43 v Bafang accu. .... mis ik een passende schuifplaat/bodemplaat om de accu te plaatsen. ....
Misschien heeft YosePower.com iets voor je.
Edit:
Ik zie dat het een Canbus accu betreft specifiek voor Bafang Canbus motoren.
Werkt dit wel met jouw conversieset?
Ik ken niet het complete programma van Bafang, maar mi zijn er geen Bafang Canbus controllers voor naafmotoren..... (oh, blijkbaar toch wel)
Deze schuifplaat is < €50
[ Voor 33% gewijzigd door elinx op 08-08-2023 14:22 ]
Zijn er hier medetweakers die ervaring hebben met elektrisch/automatisch schakelen gecombineerd met een shimano motor?
Ik ben zelf sinds begin juli de trotse bezitter van een Orbea Kemen 30 met Shimano EP801 motor.
Ik ben benieuwd of iemand zoiets heeft/geprobeerd?
Ik ben zelf sinds begin juli de trotse bezitter van een Orbea Kemen 30 met Shimano EP801 motor.
Ik ben benieuwd of iemand zoiets heeft/geprobeerd?
| Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |
Mijn eerste ronde zit erop (volgen er meer) en ik ben vanochtend lekker naar Arnhem geweest. De huurfietsen zijn van het merk Flyer T-serie. Ik weet niet hoeveel koppel de Panasonic motor heeft, maar wind tegen, heuvel op; geen probleem. In ieder geval méér koppel dan mijn Gazelle Ultimate. Uiteraard fietst mijn Gazelle lekkerder, maar ik vind de fietsen die ze verhuren van prima kwaliteit. Ook hier slaat de 8 naaf niet over. Alleen is het een rechtop zit en ik zit liever een stuk dieper. De accu houd zich prima want op en neer naar Arnhem (2x8 km) kost maar 1 blokje van de 5.jimh307 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 17:09:
Zo, jimh307 heeft voor 2 dagen een hotelletje geboekt op de Veluwe. Na alle plichten even lekker rust (ik heb nog 2 weken vakantie). Nou ja, rust? Wordt net gebeld door een werknemer, maar dat moet maar even lekker wachten.
Waarom hier? Nou, ik heb voor morgen een e-bike gehuurd en ik laat jullie uiteraard weten hoe die is bevallen; andere omgeving met veel heuveltjes dus die fiets zal flink aan de tand gevoeld wordenZo dadelijk lekker dineren en morgen Arnhem aandoen.
Ergens ook fijn om te weten want de Nexus 8 kan veel meer hebben dan de 50 nm van mijn eigen fiets, dus bang om die naaf kapot te trappen ben ik niet meer. Dijkjes op en af is een ander verhaal dan hier in de Veluwe. In ieder geval heb ik het naar m'n zin en vanavond weer biefstuk eten
Hoe heb je dit uiteindelijk opgelost? De Bosch Powerpack 400 van de Sparta van m'n vriendin wil ik ook graag extra vastzetten namelijk. Ze laadt de accu altijd op de fiets als hij in de schuur staat, dus iets semi-permanents is prima.phantom09 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 16:02:
[...]
Ik zat al een tijd te bedenken hoe je nou iets kan maken waardoor de accu er niet zomaar eruit getrokken kan worden.
[...]
Ik neig nu naar het zelf maken van een Lockride-achtig slot.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 64% gewijzigd door ThinkPad op 08-08-2023 22:04 ]
Na een lagere zoektocht (+- 1 jr.) hebben wij ook de knoop doorgehakt en onszelf een elektrische fiets gekocht. Ik heb met een schuinoog dit topic in de gaten gehouden en daarop al wat 'keuzes' kunnen voorbereiden. We hebben bij een aantal lokale fietsenmakers gekeken/gefietst met div. merken (Gazelle, Batavus, Cortina en Vyber) en types fietsen in de range €1500-3500. Zowel nieuw als 2e hands was een optie voor ons. We keken eerst naar een fiets met accu in de bagagedrager. Voornamelijk omdat deze goedkoper zijn. Daar stapten we al vrij snel vanaf omdat deze frames toch wat minder stabiel en/of stijver zijn. Met de name de damesfietsen 'zwabberen' wat meer. Qua wensen wilde ik graag schijfremmen en degelijke vering. Tot slot moesten beide fietsen geschikt zijn voor een kinderzitje aan de stuurpen en bagagedrager.
Wij zijn uiteindelijk gegaan voor een Vyber S1 Pro. De voornaamste reden is dat wij hiervan de prijs/kwaliteit goed vonden (voor zover we dat nu kunnen inschatten). We zijn gegaan voor de Vyber S1 Pro met een 520kwh accupack. Wij kunnen met deze pack volgens de theorie 135km ver komen. Praktijk wijst uit dat we in de Eco stand de +110km wel kunnen halen, maar voor de 135km zullen zijn wel echt top codities nodig. De S1 Pro heeft standaard hydraulische remmen (Shimano), een Nexus 7 schakelsysteem, voorzien van een voorvork en zadelpin vering (beide eigen merk). De motor is een 80Nm eigen merk. Deze heeft zowel een rotatie als krachtsensor in zich. Al met al een fiets met in de basis een goed comfort.
De goedkopere prijs moet natuurlijk ergens wegkomen. Er zit een no brand voorvork en zadelpen vering op en natuurlijk een eigen merk motor. Verder zijn de lasnaden van het frame zichtbaar. Bij de duurdere fietsen zijn deze vaak mooi 'vlak' gemaakt. Ik stoor mij hier niet aan, maar wellicht vinden anderen dit niet zo mooi. Ook viel mij op dat de verf/lak laag niet heel dik is. Ik had met de eerste 250km al diverse kleine krasjes en beschadigingen op mijn frame zitten.
We zijn nu een goede 1000km op beide fietsen onderweg. Tot dusver nog steeds blij de keuze voor de Vyber. In het begin wel last gehad van een zere kont. Gaan de weg zullen wij wel 'gewent' zijn aan deze zadels, want daar is nu geen sprake meer van. Qua rijden fietsen ze comfortabel. De vering doet zijn werk goed, waardoor op oneven wegen/paden het ook goed fietsen is. Ook voor de kleine voorop zodat deze alle kanten op stuitert. Schakelen gaat ook soepel, maar het is soms nog wel wenen dat je het beste niet schakelt tijdens het trappen. De motor is echt krachtig. Bij het wegfietsen met maximale ondersteuning ben je echt vlot weg. Wat ik soms wel als nadeel ervaar is dat de motor soms wat 'traag' reageert. Dus wanneer je stopt met trappen en weer opnieuw begint, kan het twee of drie slagen duren voor de motor hier weer maximale ondersteuning geeft. Let wel op dit is in maximale ondersteuning. Bij lagere ondersteuningsstanden is dit aanzienlijk minder (maar nog wel waarneembaar).
Ik zal er aan proberen te denken bij de volgende 2500km stand of bij het ontstaan van problemen weer een update te geven.
Wij zijn uiteindelijk gegaan voor een Vyber S1 Pro. De voornaamste reden is dat wij hiervan de prijs/kwaliteit goed vonden (voor zover we dat nu kunnen inschatten). We zijn gegaan voor de Vyber S1 Pro met een 520kwh accupack. Wij kunnen met deze pack volgens de theorie 135km ver komen. Praktijk wijst uit dat we in de Eco stand de +110km wel kunnen halen, maar voor de 135km zullen zijn wel echt top codities nodig. De S1 Pro heeft standaard hydraulische remmen (Shimano), een Nexus 7 schakelsysteem, voorzien van een voorvork en zadelpin vering (beide eigen merk). De motor is een 80Nm eigen merk. Deze heeft zowel een rotatie als krachtsensor in zich. Al met al een fiets met in de basis een goed comfort.
De goedkopere prijs moet natuurlijk ergens wegkomen. Er zit een no brand voorvork en zadelpen vering op en natuurlijk een eigen merk motor. Verder zijn de lasnaden van het frame zichtbaar. Bij de duurdere fietsen zijn deze vaak mooi 'vlak' gemaakt. Ik stoor mij hier niet aan, maar wellicht vinden anderen dit niet zo mooi. Ook viel mij op dat de verf/lak laag niet heel dik is. Ik had met de eerste 250km al diverse kleine krasjes en beschadigingen op mijn frame zitten.
We zijn nu een goede 1000km op beide fietsen onderweg. Tot dusver nog steeds blij de keuze voor de Vyber. In het begin wel last gehad van een zere kont. Gaan de weg zullen wij wel 'gewent' zijn aan deze zadels, want daar is nu geen sprake meer van. Qua rijden fietsen ze comfortabel. De vering doet zijn werk goed, waardoor op oneven wegen/paden het ook goed fietsen is. Ook voor de kleine voorop zodat deze alle kanten op stuitert. Schakelen gaat ook soepel, maar het is soms nog wel wenen dat je het beste niet schakelt tijdens het trappen. De motor is echt krachtig. Bij het wegfietsen met maximale ondersteuning ben je echt vlot weg. Wat ik soms wel als nadeel ervaar is dat de motor soms wat 'traag' reageert. Dus wanneer je stopt met trappen en weer opnieuw begint, kan het twee of drie slagen duren voor de motor hier weer maximale ondersteuning geeft. Let wel op dit is in maximale ondersteuning. Bij lagere ondersteuningsstanden is dit aanzienlijk minder (maar nog wel waarneembaar).
Ik zal er aan proberen te denken bij de volgende 2500km stand of bij het ontstaan van problemen weer een update te geven.
Toch nog een paar kuitenbijtertjes gehad. Van de sluis in Driel naar het hotel is 50 meter verschil in hoogte met pittige klimmetjes. De e-bike kwam boven en heeft me goed geholpen, maar het is en blijft een 250 watt motor, dus ik mocht ook behoorlijk aanpoten. Nou, lekker gezondjimh307 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 13:47:
[...]
Mijn eerste ronde zit erop (volgen er meer) en ik ben vanochtend lekker naar Arnhem geweest. De huurfietsen zijn van het merk Flyer T-serie. Ik weet niet hoeveel koppel de Panasonic motor heeft, maar wind tegen, heuvel op; geen probleem. In ieder geval méér koppel dan mijn Gazelle Ultimate. Uiteraard fietst mijn Gazelle lekkerder, maar ik vind de fietsen die ze verhuren van prima kwaliteit. Ook hier slaat de 8 naaf niet over. Alleen is het een rechtop zit en ik zit liever een stuk dieper. De accu houd zich prima want op en neer naar Arnhem (2x8 km) kost maar 1 blokje van de 5.
Ergens ook fijn om te weten want de Nexus 8 kan veel meer hebben dan de 50 nm van mijn eigen fiets, dus bang om die naaf kapot te trappen ben ik niet meer. Dijkjes op en af is een ander verhaal dan hier in de Veluwe. In ieder geval heb ik het naar m'n zin en vanavond weer biefstuk eten
:strip_exif()/f/image/duB5NOEQFr11CeOT9ecoU6Et.jpg?f=fotoalbum_large)
De Vyber E-silence Comfort+ is exact dezelfde als de Vinka C20 (36V) of C23 (48V), wat tevens de originele merknaam is.Cige schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 16:49:
,,,, De motor is een 80Nm eigen merk. Deze heeft zowel een rotatie als krachtsensor in zich. ...
Het NL hoofdkantoor van Vinka in Wierden is dezelfde als van Vyber.
Een Chinese motor (ondanks de JP website) waar verder weinig over te zeggen is.
Niet duidelijk is waarom de naam door Vyber is gewijzigd, behalve dat het wat misschien wat meer vaag technisch klinkt dan Vinka.
Leuk NL nieuws bij het Chinese Vinka
[ Voor 18% gewijzigd door elinx op 09-08-2023 01:08 ]
Op zich zegt 250W niks. Het gaat om de tijd dat het maximale koppel en maximaal vermogen geleverd kan worden dit voordat terug geregeld wordt tgv de temperatuurstijging.jimh307 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 16:53:
.... maar het is en blijft een 250 watt motor, dus ik mocht ook behoorlijk aanpoten. ....
Koppel is misschien te achterhalen, maximum vermogen is niet zo eenvoudig.
De Panasonic GX Ulti. staat mbt zijn klimcapaciteiten op gelijke hoogte met de Bosch Prf. line CX, maar onbekend is hoelang ze dit volhouden.
[ Voor 13% gewijzigd door elinx op 08-08-2023 17:39 ]
De GX Ultimate had 90Nm, de opvolger nu zelfs 95Nm. En ze trekken sterker al bij een lagere cadans. En dat met minder geluid en minder stoten dan een Bosch CX. Maargoed, ik ben bevooroordeeld. Want Flyer dealer en Flyer fan.elinx schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 17:30:
[...]
Op zich zegt 250W niks. Het gaat om de tijd dat het maximale koppel en maximaal vermogen geleverd kan worden dit voordat terug geregeld wordt tgv de temperatuurstijging.
Koppel is misschien te achterhalen, maximum vermogen is niet zo eenvoudig.
De Panasonic GX Ulti. staat mbt zijn klimcapaciteiten op gelijke hoogte met de Bosch Prf. line CX, maar onbekend is hoelang ze dit volhouden.
Wat je daar op de foto hebt gezet is een Flyer T5 of T5.1 (next generation). Het verschilt iets over de jaren. Ik geloof variërend van 65Nm tot 80Nm.jimh307 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 16:53:
[...]
Toch nog een paar kuitenbijtertjes gehad. Van de sluis in Driel naar het hotel is 50 meter verschil in hoogte met pittige klimmetjes. De e-bike kwam boven en heeft me goed geholpen, maar het is en blijft een 250 watt motor, dus ik mocht ook behoorlijk aanpoten. Nou, lekker gezond
[Afbeelding]
Kijk eens naar het framenummer rechts op de zadelbuis. Als er middenin het framenummer 18 staat van 2018 dan heeft deze wel degelijk 80Nm.
[ Voor 10% gewijzigd door Foxhill op 08-08-2023 18:11 ]
Jimh307 met goede moed kijken op de framebuis, zit de accu in de weg.Foxhill schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 18:09:
[...]
Wat je daar op de foto hebt gezet is een Flyer T5 of T5.1 (next generation). Het verschilt iets over de jaren. Ik geloof variërend van 65Nm tot 80Nm.
Kijk eens naar het framenummer rechts op de zadelbuis. Als er middenin het framenummer 18 staat van 2018 dan heeft deze wel degelijk 80Nm.
De fiets komt heel goed van zijn plek af in de 5e versnelling en het koppel is zeker hoog. Wat ik bedoelde met het is maar 250 watt is dat ik graag wat tempo heb met het klimmen en die doe ik in de 5. Ik kan ook in de 1 omhoog gaan, maar dan ga je langzaam en deze Flyer trok het met gemak. Hij heeft in ieder geval duidelijk meer koppel dan mijn eigen Gazelle, maar dat is wel nodig in deze heuvelachtige omgeving.
Ik heb in ieder geval meegemaakt dat de Nexus 8 heel wat kan hebben. Als je geduldig en met beleid schakelt is het een prima naaf
Straks meer want ik moet zo uitchecken. Dat waren 2 heerlijke dagen en goed bourgondisch gegeten.
Zo waar een informatief filmpje van Bright over de keuze van een (urban) ebike, imho wat beter dan de tellsell reclames van David:
YouTube: Op zoek naar dé e-bike? Wij helpen je!
Andere vraag: vanwaar toch die fixatie op maximum range bij eBikes hier? Het aantal mensen dat tourtochten van 130km maakt zal toch heel klein zijn lijkt me? Dus het gaat concreet over 2 of 3 keer per week laden? Ik plug mijn 400w pedelec 2 keer per dag in, dat is dan weer het andere uiterste maar we hebben het over 1 minuut werk...
YouTube: Op zoek naar dé e-bike? Wij helpen je!
Andere vraag: vanwaar toch die fixatie op maximum range bij eBikes hier? Het aantal mensen dat tourtochten van 130km maakt zal toch heel klein zijn lijkt me? Dus het gaat concreet over 2 of 3 keer per week laden? Ik plug mijn 400w pedelec 2 keer per dag in, dat is dan weer het andere uiterste maar we hebben het over 1 minuut werk...
Het gaat mij niet om de range, maar om de accucapaciteit (en indirect dus ook range) die afneemt naarmate die ouder wordt en vaker gebruikt wordt (laadcycli). Zie ook puntje 7 op deze pagina: https://www.fietsersbond....e-fiets-die-bij-jou-past/ "Kies altijd de grootste". Daarom heb ik gekozen voor een ebike met een 750 Wh accu: de Cube Kathmandu Hybrid EXC 750. Die lease ik nu voor 3 jaar en na de leaseperiode heeft die waarschijnlijk nog voldoende capaciteit over om hem over te nemen voor 20% van de nieuwprijs._Anvil_ schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 11:21:
...
en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet
_Anvil_ schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 11:21:
....
Andere vraag: vanwaar toch die fixatie op maximum range bij eBikes hier? ....
Over "het waarom" is door @jimh307 in de openingspost ook eea over geschreven .Mr_Blobby schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 11:57:
...
Het gaat mij niet om de range, maar om de accucapaciteit (en indirect dus ook range) die afneemt naarmate die ouder wordt en vaker gebruikt wordt (laadcycli). ....
Die is er niet voor niks hé
[ Voor 7% gewijzigd door elinx op 09-08-2023 12:53 ]
Die heb ik gelezen, grote accu is altijd beter, eens!elinx schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 12:02:
[...]
[...]
Over "het waarom" is door @jimh307 in de openingspost ook eea over geschreven .
Die is er niet voor niks hé
Maar dan toch snap ik die fixatie die ik *soms* lees niet op allerlei details mbt de range.. rationeel gezien zullen de meesten hier hun fiets allang ingeruild hebben voordat die accu echt significant (as in je hebt er daadwerkelijk last van) slechter is, dus dan is het schijnbaar meer emotie/range anx? Of gewoon hardcore Tweakers die graag checken of er al 0,07% minder capaciteit is?
Mijn accu uit 2016 heb ik net voor 300 euro laten reviseren, geen big deal om je heel druk over te maken imho.
Semi off topic: ik zie hier via jouw url een link naar het verhaaltje over de Nexus 7 naaf? Ik heb onlangs een nieuwe Gazelle Esprit gekocht (mijn Koga eBike is alleen voor de lange woonwerk ritten) , prima en fraai ding (vrij basic, maar wat wil je voor 750 euro) ... met een 7 spd versnelling. Had altijd al het gevoel dat hij zwaar fietste... nu lees ik schijnbaar waarom?? EDIT: laat maar, zoek functie binnen topic gebruiktMr_Blobby schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 11:57:
[...]
Het gaat mij niet om de range, maar om de accucapaciteit (en indirect dus ook range) die afneemt naarmate die ouder wordt en vaker gebruikt wordt (laadcycli). Zie ook puntje 7 op deze pagina: https://www.fietsersbond....e-fiets-die-bij-jou-past/ "Kies altijd de grootste". ...
[ Voor 33% gewijzigd door _Anvil_ op 09-08-2023 16:27 ]
Met deze zin krijg ik wel een beetje een onderbuik gevoel (niet vanwege jou). Ik vind dat 20.000 km zeker haalbaar moet zijn en als je weinig fietst duurt het lang en zijn de onderdelen ook moeilijker te krijgen (immers leeftijd). Fiets je veel dan is 20K kilometers zeker haalbaar. Exact wat ik zei met uniforme onderdelen zoals Bosch en Nexus. Na 4 jaar zit ik wel aan de 20K. Ik haal ongeveer 5.000 km per jaar en wil dit nog wat uitbouwen. Ik ben aan de lijn en ik fiets wat steviger en langer door. Ik moet minimaal 15 kilo kwijt en het is ook beter voor mijn artrose.Tommie12 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 19:42:
[...]
Dat zijn inderdaad de merken waar Decathlon sterk staat.
Misschien is de tech we betrouwbaar, maar een beetje beperkt in levensduur.
Hoe veel fietsen zouden de 20.000 km nooit halen?
Ik zou het normaal vinden als onderdelen minimaal 10 jaar beschikbaar blijven en niet iets van hooguit 5 - 7 jaar. Vele merken ten spijt zijn veel te duur vanwege de onbekende/kortere levensduur ervan. Dit is nog niet het hoofdprobleem, maar wel de verkrijgbaarheid (VanMoof

Nee, ik betaal liever 1.000 euro bij met de kennis dat ik over 5 jaar nog rondrijd met mijn Gazelle.
Complexe vraagstukken die wat mij betreft extra aandacht mogen hebben.
Begrijpelijk, maar als echt iedereen deze gedachtegang erop na zou houden, zal dit iedere nieuwe ontwikkeling in de kiem smoren, omdat je bij voorbaat weet dat het niet of nauwelijks verkocht gaat worden.jimh307 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 16:12:
.....ik betaal liever 1.000 euro bij met de kennis dat ik over 5 jaar nog rondrijd met mijn Gazelle.....
Helaas is, zoals je al aangeeft, vooraf nooit duidelijk hoe de aftersales zal zijn..
Iedere ontwikkelaar denkt dat zijn idee/ontwerp het beste is, maar kan nimmer voorzien hoe dat gaat uitpakken met bv acceptatie door bedrijven en gebruikers.
Bizar genoeg was de acceptatie bij bv VanMoof er wel, maar schortte het aan de kwaliteit van de VM specifieke onderdelen.
[ Voor 11% gewijzigd door elinx op 09-08-2023 17:07 ]
Begrijpelijk, zeker, maar dat is mijn keuze en er zijn genoeg mensen/early adopters die het wel willen testenelinx schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 16:28:
[...]
Begrijpelijk, maar als echt iedereen deze gedachtegang erop na zou houden, zal dit iedere nieuwe ontwikkeling in de kiem smoren, omdat je bij voorbaat weet dat het niet of nauwelijks verkocht gaat worden.
Helaas is, zoals je al aangeeft, vooraf nooit duidelijk hoe de aftersales zal zijn..
Iedere ontwikkelaar denkt dat zijn idee/ontwerp het beste is, maar kan nimmer voorzien hoe dat gaat uitpakken met bv acceptatie door bedrijven en gebruikers.
Bizar genoeg was de acceptatie bij bv VanMoof er wel, maar schortte het aan de kwaliteit van de VM specifieke onderdelen.
Eerlijk gezegd denk ik dat de meeste mensen er bijna nooit over nadenken en "gewoon" een ebike kopen, evt. op advies daar een grotere accu bijnemen. Deze mensen kom je niet hier op het forum tegen._Anvil_ schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 14:50:
....
Maar dan toch snap ik die fixatie die ik *soms* lees niet op allerlei details mbt de range.. rationeel gezien zullen de meesten hier hun fiets allang ingeruild hebben....
[...]
Zoals ik al had gemeld, had ik al een vermoeden dat dit moest gebeuren.
Ik hoop dat je de ebike gauw weer terugkrijgt en dat ze een aantoonbare fout zullen vinden.
[/quote]
Helaas motor is terug van Bosch zeiden dat er geen probleem gevonden zijn maar na dat de FM de motor opnieuw op de fiets heeft gezet zelfde probleem weer… motor wordt weer terug gestuurd en er is met Bosch contact geweest dat ze hem op een fiets moeten testen en niet op een test bank zoals ze het bij Bosch doen… hopelijk motor snel terug zonder het probleem….
Zoals ik al had gemeld, had ik al een vermoeden dat dit moest gebeuren.
Ik hoop dat je de ebike gauw weer terugkrijgt en dat ze een aantoonbare fout zullen vinden.
[/quote]
Helaas motor is terug van Bosch zeiden dat er geen probleem gevonden zijn maar na dat de FM de motor opnieuw op de fiets heeft gezet zelfde probleem weer… motor wordt weer terug gestuurd en er is met Bosch contact geweest dat ze hem op een fiets moeten testen en niet op een test bank zoals ze het bij Bosch doen… hopelijk motor snel terug zonder het probleem….
In dat geval vermoed ik toch dat er een extern probleem zal zijn.Roe!and schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 17:57:
.... Bosch zeiden dat er geen probleem gevonden zijn maar na dat de FM de motor opnieuw op de fiets heeft gezet zelfde probleem weer… ....….
Dat houdt in accu (was afgestreept), display, connectors, kabels of snelheidssensor.
Als deze onderdelen op je ebike zijn achtergebleven, vermoed ik dat ze wederom niks zullen vinden.
Ik kreeg zojuist een update van het Bosch smart systeem met de flow app: personaliseer je kiox display en meer (un)lock mogelijkheden. Meer info: https://www.bosch-ebike.c...de-ebike-flow-app-08/2023
[ Voor 8% gewijzigd door Mr_Blobby op 09-08-2023 23:18 ]
en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet
Vandaag lek gereden, 12km van mijn thuis, ik had slime in mijn binnenband maar dat heeft niets geholpen, het was wel een redelijke dikke nagel, schat zo een 5mm in doorsnede.
Band ter plaatse plekken is ook niet echt een goede optie met een hubmotor vanachter.
Ik heb dus 12km mijn ebike naar huis geduwd, ik ga de binnen en buitenband vernieuwen, de buitenband ziet er nog ok uit maar die heeft toch ook afgezien met dat naar huis duwen.
Welke webshop kunnen jullie aanraden?
Band ter plaatse plekken is ook niet echt een goede optie met een hubmotor vanachter.
Ik heb dus 12km mijn ebike naar huis geduwd, ik ga de binnen en buitenband vernieuwen, de buitenband ziet er nog ok uit maar die heeft toch ook afgezien met dat naar huis duwen.
AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600
12km duwen! Dat is pittig. En zonde van de buitenband...
5mm wel groot gat
Mijn lijstje in willekeurige volgorde:
rose
bike components
bike discount
bike 24
holland bike shop
mantel
5mm wel groot gat
Mijn lijstje in willekeurige volgorde:
rose
bike components
bike discount
bike 24
holland bike shop
mantel
Wij hebben vorig jaar voor mijn vrouw en de kleine een Cortina E-Common Family met een Bafang M420 motor gekocht.
Helaas hebben wij alleen maar problemen met de fiets, de fiets rijdt soepel als er geen wind staat of als de weg vlak is. Krijg je echter een beetje tegenwind of een heuvel omhoog, dan is hij niet voorruit te krijgen, behoorlijk zwaar trappen. Ook is de performance om te huilen als je 50% van de accu voorbij bent.
De fietsenmaker heeft al meerdere keren met Cortina gesproken en de Bafang M420 is al twee keer vervangen. Ook hebben wij een andere Accu geprobeerd en zijn er software updates uitgevoerd op de motor. Helaas heeft dit allemaal tot geen verbetering geleid.
Ik vroeg mij af of er meer mensen zijn met hetzelfde probleem en of zij misschien iets anders hebben geprobeerd om dit op te lossen?
Dank je wel!
Helaas hebben wij alleen maar problemen met de fiets, de fiets rijdt soepel als er geen wind staat of als de weg vlak is. Krijg je echter een beetje tegenwind of een heuvel omhoog, dan is hij niet voorruit te krijgen, behoorlijk zwaar trappen. Ook is de performance om te huilen als je 50% van de accu voorbij bent.
De fietsenmaker heeft al meerdere keren met Cortina gesproken en de Bafang M420 is al twee keer vervangen. Ook hebben wij een andere Accu geprobeerd en zijn er software updates uitgevoerd op de motor. Helaas heeft dit allemaal tot geen verbetering geleid.
Ik vroeg mij af of er meer mensen zijn met hetzelfde probleem en of zij misschien iets anders hebben geprobeerd om dit op te lossen?
Dank je wel!
Ik heb altijd een Gaadi binnenband bij me voor deze situaties, is dat bij jou misschien een optie voor de toekomst?C00P schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 23:16:
Vandaag lek gereden, 12km van mijn thuis, ik had slime in mijn binnenband maar dat heeft niets geholpen, het was wel een redelijke dikke nagel, schat zo een 5mm in doorsnede.
Dat is een flinke wandeling geweestC00P schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 23:16:
En @pe1ngg heeft ook een goede tip; neem die gaadi sowieso mee. Ben je dubbel gedekt tegen pech. Voor de lucht koop je een paar CO2 patronen en je bent zo weer op de been.
En voor die gevallen is een Gaadi band wel een een goed idee, maar blijf er geen 2 weken mee rijden.C00P schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 23:16:
Kan de Gaadi bij de lekke binnenband?Tommie12 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 20:55:
....
En voor die gevallen is een Gaadi band wel een een goed idee, ....
Of moet je deze doorknippen en verwijderen?
[ Voor 4% gewijzigd door elinx op 10-08-2023 22:43 ]
Zit te twijfelen tussen
https://fietsenstunt.nl/batavus-packd-e-go-plus-herenfiets
en
https://fietsenstunt.nl/c...-n7-activeline-2023-heren
Ze zijn bijna hetzelfde, maar een de cortina heeft een Bosch Active Line motor van 40Nm, en de batavus een 'emotion' motor van 60Nm
Weet iemand meer over deze emotion motor? Ik weet iedereen raadt altijd Bosch aan..
en
Ze zijn bijna hetzelfde, maar een de cortina heeft een Bosch Active Line motor van 40Nm, en de batavus een 'emotion' motor van 60Nm
Weet iemand meer over deze emotion motor? Ik weet iedereen raadt altijd Bosch aan..
Nee je moet de oude band doorsnijden/knippen en verwijderen en vervolgens de Gaadi plaatsenelinx schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 21:14:
[...]
Kan de Gaadi bij de lekke binnenband?
Is dat een groot probleem, wat kan er gebeuren?Tommie12 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 20:55:
[...]
En voor die gevallen is een Gaadi band wel een een goed idee, maar blijf er geen 2 weken mee rijden.
Dat die ook lek gaat. Het is een thuisbrenger. De binnenband en buitenband samen kunnen wel een zwak punt hebben op de plek waar de binnenband niet doorloopt. Weet ik niet zeker hoor. Maar het advies is vlot vervangen voor een gewone.pe1ngg schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 22:48:
[...]
Is dat een groot probleem, wat kan er gebeuren?
bedankt voor de info, had zelf flink lek gereden, was niet meer te plakken in italie en daar zijn geen spartadealers voor mijn sparta RI20 dus heb noodgewongen daar 800km met de gaavi gereden en ook nog 600 in nederland, voordat ik een nieuwe binnen en achterband liet monteren.....dus behoorlijk veel mazzel gehad begrijp ik nuFoxhill schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 23:01:
[...]
Dat die ook lek gaat. Het is een thuisbrenger. De binnenband en buitenband samen kunnen wel een zwak punt hebben op de plek waar de binnenband niet doorloopt. Weet ik niet zeker hoor. Maar het advies is vlot vervangen voor een gewone.
Ik raad niet alleen Bosch aan. Ook wel Shimano, Panasonic, Yamaha…jerkitout schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 22:32:
Zit te twijfelen tussen
en
Ik zou eMotion niet aanraden. Gelijk aan Bafang is daar de levensduur ietsje korter gemiddeld, de problemen ietsje meer gemiddeld en kan er wel eens een onderdeel wat levertijd hebben. En dan krijg je bij Bafang toch vaak iets meer prijsvoordeel voor die minpuntjes.
Goed, met deze aanbieding is het wel aantrekkelijk. Als het bij je verwachtingen past en je deze uitstraling zoekt (waar minder keuze in is), dan is het geen slechte keuze.
Geen idee of het geluk is. Ik (winkel) kreeg als advies dat ze bij thuiskomt beter vervangen worden. Lijkt me typisch zo’n ding dat niemand incl Gaadi weet of het lang goed gaat en dan maar voor het veiligere adviseert. Blijkbaar ging het bij jou prima.pe1ngg schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 23:10:
[...]
bedankt voor de info, had zelf flink lek gereden, was niet meer te plakken in italie en daar zijn geen spartadealers voor mijn sparta RI20 dus heb noodgewongen daar 800km met de gaavi gereden en ook nog 600 in nederland, voordat ik een nieuwe binnen en achterband liet monteren.....dus behoorlijk veel mazzel gehad begrijp ik nu
Doorknippen.elinx schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 21:14:
[...]
Kan de Gaadi bij de lekke binnenband?
Dat doet mentaal wat pijn, maar 12km duwen….
Ik heb wat geoefend, en kan mijn achterwiel verwijderen in dik 5 min. Ik heb in elk geval een reserveband mee, maar mijn autobijstand depanneert ook fietsen (behalve als de batterij leeg is).
Mijn ervaring (N=2) is dat de band wat hobbelt, en na een week of 2-3 toch ineens kapot gaat doordat de worsteindjes tegen elkaar wrijven.pe1ngg schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 22:48:
[...]
Is dat een groot probleem, wat kan er gebeuren?
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Hieronder ook nog wat reacties.Buske schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 09:02:
[...]
Zeker ook de bijhorende reacties op iBood lezen!
https://nl.pepper.com/aan...-elektrische-fiets-284857
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Denk je nu echt dat je voor 1000€ een degelijke fiets met electrische ondersteuning kan kopen?
Past in hetzelfde rijtje als beleggingen die je 20% rendement beloven of airco’s die beter koelen dan een Daikin/mitsubishi en maar 1/10 van de energie verbruiken.
Waarom moet Bird deze fiets dumpen via iBood?
Dat dacht ik ook eigenlijk al, maar wilde er een bevestiging van.
Voor mij heeft een Gaadi weinig meerwaarde (derailleur/middenmotor) en vervang ik de binnenband door een reguliere versie. Thuis dan de oude plakken of weggooien.
Bravertal schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 08:06:
Voor de liefhebber:....
Zoals vaker heb ik een iets andere mening.Tommie12 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 10:22:
...Denk je nu echt dat je voor 1000€ een degelijke fiets met electrische ondersteuning kan kopen?...
Zoals aangegeven "voor de liefhebber"
Voor mensen die graag een op een trendy ebike rijden met een VM achtig uiterlijk is dit een uitstekende aanbieding. Behoudens het frame en misschien de voorvork zijn bv een Bafang motor, Shimano derailleur en Tekro remmen geen bijzondere onderdelen.
Zolang je maar niet verwacht dat een dergelijke ebike dezelfde kwaliteit heeft als bv een Gazelle en geschikt is voor de wat langere afstanden (350Wh is geschat 40km met ondersteuning)
Belangrijk is, dat je vooraf nadenkt hoe het onderhoud uitgevoerd moet gaan worden.
Met dergelijke fietsen kan dat een probleem geven bij een reguliere FM.
[ Voor 29% gewijzigd door elinx op 11-08-2023 12:12 ]
hmmm bird fiets of https://www.lidl.nl/p/cri...ike-27-5-zwart/p100364623 deze?
Als ik t zo lees is de lidl ook niet verkeerd, lijkt op de tenways qua onderdelen
Wat zeggen jullie?
De remmen, ketting en versnelling zijn niet zo spannend. Die kan je overal wel hersteld krijgen als je fietsenmaker er zin in heeft. En met een paar 10tjes aan gereedschak kan je dat zelf ook als je joetjoep aan kan zetten.elinx schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 11:33:
[...]
[...]
Zoals vaker heb ik een iets andere mening.
Zoals aangegeven "voor de liefhebber"
Voor mensen die graag een op een trendy ebike rijden met een VM achtig uiterlijk is dit een uitstekende aanbieding. Behoudens het frame en misschien de voorvork zijn bv een Bafang motor, Shimano derailleur en Tekro remmen geen bijzondere onderdelen.
Zolang je maar niet verwacht dat een dergelijke ebike dezelfde kwaliteit heeft als bv een Gazelle en geschikt is voor de wat langere afstanden (350Wh is geschat 40km met ondersteuning)
Belangrijk is, dat je vooraf nadenkt hoe het onderhoud uitgevoerd moet gaan worden.
Met dergelijke fietsen kan dat een probleem geven bij een reguliere FM.
Dat display en wat er achter zit is wat anders…
Als er met die electronica was fout gaat, dan kan ook je gewone FM niks doen.
Die heb ik, mijn vrouw de Tenways 800. De Tenways gaat harder dan die van de Lidl. Maar ik vind het een prima fiets.RaiderZ schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 12:52:
[...]
hmmm bird fiets of https://www.lidl.nl/p/cri...ike-27-5-zwart/p100364623 deze?
Als ik t zo lees is de lidl ook niet verkeerd, lijkt op de tenways qua onderdelen
Wat zeggen jullie?
Is de 600 euro meerwaarde het waard voor de Tenways 800? Of zou je het geld besparen en voor de lidl gaan?Bravertal schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 13:02:
[...]
Die heb ik, mijn vrouw de Tenways 800. De Tenways gaat harder dan die van de Lidl. Maar ik vind het een prima fiets.
Dat is juist niet het geval, omdat het een set van Bafang betreft en geen naamloze Chinese meuk.Tommie12 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 13:02:
....
Dat display en wat er achter zit is wat anders…
Als er met die electronica was fout gaat, dan kan ook je gewone FM niks doen.
Iets anders is of de FM eraan wil werken en of je het display weer in het stuur krijgt, maar grote kans dat dit een gewoon ingebouwd Bafang display is, zoals bv een aangepaste SW102 of Eggrider.
In het ergste geval sluit je een ander Bafang display aan, om weer te kunnen fietsen.
[ Voor 24% gewijzigd door elinx op 11-08-2023 13:52 ]
Alleen jij kan dat beoordelen. Op zich zijn ze technisch gelijk aan elkaar.RaiderZ schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 13:08:
....
Is de 600 euro meerwaarde het waard voor de Tenways ...
Veel hangt af hoe je de ebike wilt gaan onderhouden na de garantieperiode.
Tenways wordt door een aantal FM ondersteund, wat niet duidelijk is met de Lidl uitvoering.
In beide gevallen zal daar dus eerst onderzoek naar moeten doen als je dit niet zelf ter hand gaat/wilt nemen.
Een ander punt is of jij persoonlijk er € 600 meer voor over wilt/kunt hebben.
Tja, ik vind die van de Lidl prima maar die Tenways fietst ook prima. Het liefst zou ik die van de Lidl een beetje opvoeren zodat je wel "lekker" samen kunt fietsen.RaiderZ schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 13:08:
[...]
Is de 600 euro meerwaarde het waard voor de Tenways 800? Of zou je het geld besparen en voor de lidl gaan?
Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?
Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.
Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.
Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?
Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.
Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.
Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam