Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 165 ... 226 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neb0
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 23-07 05:27
Bravertal schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 13:02:
[...]

Die heb ik, mijn vrouw de Tenways 800. De Tenways gaat harder dan die van de Lidl. Maar ik vind het een prima fiets.
Hoezo gaat de Tenways harder? beide 25 km/h en de Crivit heeft een m80 (40 nm) t.o.v. een m70 (35 Nm) van de Tenways. Natuurlijk speelt softwarematige afstemming een rol in het rijgedrag dus dat kan men anders hebben doorgevoerd of de verhouding van de tandwielen maar puur op specs zou ik zeggen dat de Crivit pittiger optrekt en ook bij een helling wat beter presteert.

[ Voor 3% gewijzigd door neb0 op 11-08-2023 20:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:01
neb0 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 20:09:
[...]

Hoezo gaat de Tenways harder? beide 25 km/h en de Crivit heeft een m80 (40 nm) t.o.v. een m70 (35 Nm) van de Tenways. Natuurlijk speelt softwarematige afstemming een rol in het rijgedrag dus dat kan men anders hebben doorgevoerd of de verhouding van de tandwielen maar puur op specs zou ik zeggen dat de Crivit pittiger optrekt en ook bij een helling wat beter presteert.
Als ik op de Tenways fiets dan haal ik via Google Maps 25 km per uur. Als ik op de Crivit fiets kom ik op 23 km per uur. Nu snap ik dat het natuurlijk niet helemaal perfect is dus heb ik Lidl gemaild omtrent het verschil.

Ik kreeg onderstaande reactie:

"In aansluiting op uw vraag kunnen we u stellen dat de snelheid welke gehaald kan worden, afhankelijk is van een aantal externe factoren zoals de bereden weg, de bestuurder en de weerstand veroorzaakt door atmosferische omstandigheden".

Niet echt bevredigend maarja het blijft wel apart. Kreeg vd week deze reactie maar ben op vakantie. Volgende week maar reageren.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
_Anvil_ schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 14:50:
[...]

Die heb ik gelezen, grote accu is altijd beter, eens!

Maar dan toch snap ik die fixatie die ik *soms* lees niet op allerlei details mbt de range.. rationeel gezien zullen de meesten hier hun fiets allang ingeruild hebben voordat die accu echt significant (as in je hebt er daadwerkelijk last van) slechter is, dus dan is het schijnbaar meer emotie/range anx? Of gewoon hardcore Tweakers die graag checken of er al 0,07% minder capaciteit is?

Mijn accu uit 2016 heb ik net voor 300 euro laten reviseren, geen big deal om je heel druk over te maken imho.
1. mensen willen geen onderdeel hebben dat beschadigd, dus in deze oud en versleten raakt
2. plausibel, maar de kans is dan kleiner dat er een defect nadert (heel langzaam, maar zeker)
3. in de winter kan dit nog weleens een flink voordeel opleveren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RainNl
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-12-2023
Ik en mijn vrouw hebben allebei de Cube Kathmandu 750.Nu zijn wij aan het kijken naar een fietsendrager.

Wij zijn aan het kijken naar de Uebler F24 of de I21.

Dit omdat ik goede ervaringen hier op het forum voorbij zie komen

Volgens mij is het verschil de kantel functie die de I21 heeft maar de F24 is weer wat compacter en goedkoper. De kantelfunctie vinden wij niet echt nodig.

Het gemak van de fietsen installeren vinden wij het belangrijkst.
De banden van de Cube zijn wat bredere dan normale fiets banden geeft dit problemen?
Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn of dat er betere alternatieve zijn?

PSN:AssFire_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjacka
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 12:06
Heb deze gekocht, is volgens mij geproduceerd door Uebler en identiek aan de F24

https://shop.volkswagen.n...oor-op-trekhaak-2-fietsen

Ik heb 62mm brede banden en dit gaat prima

[ Voor 3% gewijzigd door Sjacka op 12-08-2023 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rayzman
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:44

Rayzman

+31 Rayzman

Weet iemand hier wat het verschil is tussen een cube supreme hybrid en een supreme rt hybrid? Ik heb het niet kunnen vinden

specs pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hijskraan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:51
Rayzman schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 13:47:
Weet iemand hier wat het verschil is tussen een cube supreme hybrid en een supreme rt hybrid? Ik heb het niet kunnen vinden
eerste is 500 watt accu

2e is 625 watt accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RainNl
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-12-2023
Sjacka schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 11:49:
Heb deze gekocht, is volgens mij geproduceerd door Uebler en identiek aan de F24

https://shop.volkswagen.n...oor-op-trekhaak-2-fietsen

Ik heb 62mm brede banden en dit gaat prima
Dit scheelt enorm in prijs met het orgineel. Ik heb een Mazda 6. Daar pas deze dan toch ook wel op?

PSN:AssFire_NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:34
RainNl schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 15:07:
[...]

Dit scheelt enorm in prijs met het orgineel. Ik heb een Mazda 6. Daar pas deze dan toch ook wel op?
Er is natuurlijk geen enkele reden waarom deze noet zou passen op een Mazda.
Ik heb de Uebler en kan geen verschil ontdekken.
Dit is echt een verschrikkelijk goede deal.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Luky
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:20
RainNl schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 15:07:
[...]

Ik heb deze gekocht aan 323 € een dikke week geleden.
Simpele degelijke drager met brede goten en wat voor mij een must was stropriemen zodat ik makkelijke dikkere framebuizen kan klemmen.

Met klemmen geeft dit soms problemen

https://www.rameder.be/fi...omfort-pro-ii-198550.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:42
hijskraan schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 14:53:
[...]

eerste is 500 watt accu

2e is 625 watt accu
Volgens mij zijn ze allebei met dezelfde accu leverbaar, zowel de 500Wh als de 625Wh.
Enigste verschil is de achternaaf, die is bij de Supreme Hybrid de Shimano Nexus SG-C6001-8D en bij de Supreme RT Hybrid de Shimano Nexus SG-C6001-8CD.

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:47
RainNl schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 11:40:
Ik en mijn vrouw hebben allebei de Cube Kathmandu 750.Nu zijn wij aan het kijken naar een fietsendrager.

Wij zijn aan het kijken naar de Uebler F24 of de I21.

Dit omdat ik goede ervaringen hier op het forum voorbij zie komen

Volgens mij is het verschil de kantel functie die de I21 heeft maar de F24 is weer wat compacter en goedkoper. De kantelfunctie vinden wij niet echt nodig.

Het gemak van de fietsen installeren vinden wij het belangrijkst.
De banden van de Cube zijn wat bredere dan normale fiets banden geeft dit problemen?
Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn of dat er betere alternatieve zijn?
Doe jezelf een plezier en neem er een met kantel functie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostnl
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:57
**** graag verwijderen

[ Voor 94% gewijzigd door joostnl op 13-08-2023 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rayzman
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:44

Rayzman

+31 Rayzman

audiojunk schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 16:31:
[...]

Volgens mij zijn ze allebei met dezelfde accu leverbaar, zowel de 500Wh als de 625Wh.
Enigste verschil is de achternaaf, die is bij de Supreme Hybrid de Shimano Nexus SG-C6001-8D en bij de Supreme RT Hybrid de Shimano Nexus SG-C6001-8CD.
Ah, de RT variant heeft dus ook nog een terugtraprem. Dat had ik even gemist in de vergelijking.

specs pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaxel70
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:30
joostnl schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 19:58:
Ik wil gaan kijken voor een tweedehands Giant entour + 2022 400kwh weinig km's rond de 900 euro.

Weet iemand of er een display op te bouwen is voor snelheidsweergave?
Op het moment zit er alleen simpele knoppen/indicatie op.
Wellicht andere punten waar ik op moet letten?
Is wel erg goedkoop, nieuw een kleine 2500, na iets meer dan een jaar 900?. Ook zou er een display op moeten zitten. Kijk maar op de Giant site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostnl
jaxel70 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 01:25:
[...]

Is wel erg goedkoop, nieuw een kleine 2500, na iets meer dan een jaar 900?. Ook zou er een display op moeten zitten. Kijk maar op de Giant site.
Ik denk dat hij alleen led indicatoren heeft, ik vroeg me af of je daar ook LCD op kan zetten.
Het is ook de 400 kwh dan is 3en ouder model ook goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaxel70
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:30
joostnl schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 06:41:
[...]

Ik denk dat hij alleen led indicatoren heeft, ik vroeg me af of je daar ook LCD op kan zetten.
Het is ook de 400 kwh dan is 3en ouder model ook goedkoper.
De 400w is ook in het 2023 model te koop, dus dat is geen reden om er nu vanuit te gaan dat de fiets daardoor "goedkoper" zou moeten zijn. Zoals ik al aangaf zou de fiets uitgerust moeten zijn met een display, de ride control dash. Dit volgens de site van Giant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostnl
jaxel70 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 10:43:
[...]

De 400w is ook in het 2023 model te koop, dus dat is geen reden om er nu vanuit te gaan dat de fiets daardoor "goedkoper" zou moeten zijn. Zoals ik al aangaf zou de fiets uitgerust moeten zijn met een display, de ride control dash. Dit volgens de site van Giant.
Waarschijnlijk heb je gelijk. Verkoper had aangegeven, 'zo goed als nieuw' '1 jaar geleden bij fietsenmaker gekocht. 'Paar keer op gefietst.' Blijkt een tweedehands fiets te zijn uit 2020. Deze had nog een ouder display. Ik ga voor een nieuwe kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
elinx schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 21:03:
[...]

@Tommie12 De exploded view van de desbetreffende motor is aldaar roteerbaar
Achter het eerder genoemde rechter wiel zit een reductieset, als bij een naafmotor.
Ik zie het, het lijkt een toepassing te zijn van Toyota’s hybrid synergy drive.
Het is een CVT door de planetaire aandrijving te koppelen aan 2 electromotoren.
Complex principe, maar het werkt wel, en zou betrouwbaar moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passie2010
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-07 18:16
Hoe ervaren jullie het de FIT app mogelijkheden van Flyer in vergelijking met de Bosch flow app opties op de fietsen uitgerust met bes3 onderdelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

CodeCaster schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 11:55:
Nou, de Gazelle Makki is er na 103 km in een maand tijd mee gestopt.
Dus de fietsenmaker (pardon, dat heet hier FM) was vandaag weer terug van vakantie. Fiets gedropt. Word ik teruggebeld dat de Bosch-app zegt dat 'ie op slot staat (iets met "drive unit" en "lock service"), maar ik kán hem in de Connect-app helemaal niet op slot zetten.

Dus ik met de app naar de FM, en laat zien: ik kan de "Theft Protection" in- en uitschakelen, maar die stond uit. Nogmaals aan de computer. Bellen met Bosch: "dan moet je Gazelle hebben". Ik bel toch maar de verzekeraar, kijken of die iets kunnen zien: "u bent de 20e ", ik probeer het zo nog wel weer. Bellen ze Gazelle: iedereen, letterlijk iedereen is op vakantie, volgende week maandag zijn ze er weer.

Tegen die tijd zit ik dus drie weken zonder trapondersteuning op een fiets van nog geen twee maanden oud. Enige wat de fietsenmaker nog dacht, was dat de motor niet goed aan de accu was gekoppeld, en dat 'ie er dan na 100 km mee stopt. Komt aardig overeen met mijn ervaring.

Maar daar konden ze niks aan doen met hun Bosch-app of zo. Volgende week dan maar weer terug...

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tammo Tenways
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 17-07 12:46
Als ik dit lees heb je wellicht de e-bike flow app nodig. Zie:
https://www.bosch-ebike.com/nl/producten/lock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaiderZ
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 24-07 13:57
Raden jullie een bepaalde fietsverzekering aan of zijn ze allemaal prima? Als ik beste uit de test mag geloven (weet niet of ik dat moet doen) komen kingpolis en unive als aanrader eruit

EDIT: raar ik kan precies niks vinden tussen het verschil van aflopend en doorlopend fietsverzekering van kingpolis (op hun website zelf)

[ Voor 28% gewijzigd door RaiderZ op 14-08-2023 20:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

RaiderZ schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 20:08:
Raden jullie een bepaalde fietsverzekering aan of zijn ze allemaal prima? Als ik beste uit de test mag geloven (weet niet of ik dat moet doen) komen kingpolis en unive als aanrader eruit
Uit interesse, neem je 'geen verzekering' ook mee als optie? Ik ben benieuwd hoe mensen tot het besluit komen om een verzekering af te sluiten. Is dat een kwestie van gemak, fijn gevoel of ook het mogelijk niet kunnen dragen van de kosten bij schade/diefstal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ik ga eens kijken, bedankt. Ik ben die hele app niet tegengekomen in de specs noch handleiding, en heb gewoon een Purion (niet 200)-display.

Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaiderZ
de Peer schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 20:24:
[...]

Uit interesse, neem je 'geen verzekering' ook mee als optie? Ik ben benieuwd hoe mensen tot het besluit komen om een verzekering af te sluiten. Is dat een kwestie van gemak, fijn gevoel of ook het mogelijk niet kunnen dragen van de kosten bij schade/diefstal?
Voor minder dan een 10tje per maand ga ik niet het risico nemen. Ook bij pech is het handig om te hebben. Daarnaast kan ik belastingvrij een verzekering afsluiten wat weer scheelt in de eurotjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

[...]

We hebben een fiets van 5K gekocht, die voor € 170 per jaar 5 jaar lang 100% (plus indexatie van nieuwprijs) wordt vergoed bij schade en diefstal. Lijkt me een no-brainer. Na die 5 jaar bouwt de dekking snel af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23-07 18:01
RaiderZ schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 20:08:

EDIT: raar ik kan precies niks vinden tussen het verschil tussen aflopend en doorlopend fietsverzekering van kingpolis (op hun website zelf)
ENRA. Enige verzekering die in hun voorwaarden / beleid wél beschadigde onderdelen die nog functioneren vervangen. En ze vragen een heel redelijk tweede slot (niet zo zwaar).

Enige nadeel bij ENRA is dat indexering er sinds een paar jaar af is. Daar tegenover is het de enige verzekering die bij diefstal je restpremie (ongebruikte maanden en jaren) terug betaald. Super royaal.

Kingpolis heeft minder goede voorwaarden. Optische schades aan delen worden niet (altijd) vergoed. Ze doen moeilijk over uitkeren van een fiets via een andere winkel dan waar is afgesloten. Ze bieden een hogere commissie aan de winkel. Een prima verzekering op zich. In details minder goed dan ENRA.

Univé is niet bij een fietsenwinkel af te sluiten. Dat betekend dat je zelf schades moet claimen. Nadeel daarvan is dat bij zelf claimen verzekeringen wel eens iets uitsluiten. Als de schade door een fietsenwinkel getaxeerd wordt kunnen ze dat niet. Daarnaast eisen ze een ART** slot.

Die eis voor een slot hangt af van je locatie. In de randstad wil je toch een ART** slot. In minder diefstal gevoelige gebieden is dat een onredelijk zwaar slot en is het een voordeel dat je een lichter (5mm of 7mm schakels) slot mag gebruiken.

[ Voor 6% gewijzigd door Foxhill op 14-08-2023 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
passie2010 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 15:19:
Hoe ervaren jullie het de FIT app mogelijkheden van Flyer in vergelijking met de Bosch flow app opties op de fietsen uitgerust met bes3 onderdelen?
Ze zijn grotendeels gelijk.

Navigatie, gratis.
Mobiel of display als slot, betaalde optie.
Ondersteuning wat te customisen.
Mogelijkheid om je mobiel als scherm te gebruiken. Daarvoor wel een betaalde houder of betaalde unlock nodig.

De verschillen in rij-eigenschappen zijn groter en belangrijker. Ga ze proefrijden.

Op welke mooie Flyer heb je je oog laten vallen?

[ Voor 12% gewijzigd door Foxhill op 14-08-2023 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

CodeCaster schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 20:58:
[...]

We hebben een fiets van 5K gekocht, die voor € 170 per jaar 5 jaar lang 100% (plus indexatie van nieuwprijs) wordt vergoed bij schade en diefstal. Lijkt me een no-brainer. Na die 5 jaar bouwt de dekking snel af.
Dat klinkt best redelijk ja. Echter de verzekeraar vindt het dus ook een no-brainer.
Blijkbaar is het win-win in jouw situatie.

Zelf verzeker ik nooit iets. Maar bij een fiets van 5k zou het wellicht toch wel een fijn idee zijn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Poumelie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:46
[...]

Zelfs in het gehucht waar ik woon worden veel elektrische fietsen gestolen. Tijdens de kerkdienst bij alle kerken tegelijk alle elektrische fietsen weg

Ik ga echt niet mijn fiets van 3400 na een half jaar opnieuw aanschaffen. De premie is in verhouding zo laag.. die tik ik graag af. Ik ga er vanuit dat hij een keer gestolen wordt en verder is het gewoon peace of mind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Foxhill schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 21:08:
[...]

Navigatie, gratis.
Mogelijkheid om je mobiel als scherm te gebruiken. Daarvoor wel een betaalde houder of betaalde unlock nodig.

De verschillen in rij-eigenschappen zijn groter en belangrijker. Ga ze proefrijden.

2 kleine dingen die me tegen stonden bij FIT tegenover Bosch: Eerstegenoemde biedt nog geen smartphone houder met draadloze laadfunctie en ze missen Apple Health integratie. Geen showstoppers maar daar vond ik Bosch iets verder uitontwikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
kazuka schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 22:49:
[...]

2 kleine dingen die me tegen stonden bij FIT tegenover Bosch: Eerstegenoemde biedt nog geen smartphone houder met draadloze laadfunctie en ze missen Apple Health integratie. Geen showstoppers maar daar vond ik Bosch iets verder uitontwikkeld.
Dit inderdaad: details. Bij FIT kun je dan weer de laad snelheid instellen en gaat het ondersteuning aanpassen makkelijker op het scherm on the go. Peanuts.

Bosch heeft draadloos laden met de mobiel houder. Bosch kan alleen niet laden als je een display gebruikt. FIT heeft dan weer een laad kabel die ook in combinatie met schermen te gebruiken is.

De rij ervaring echter, groot verschil.

[ Voor 14% gewijzigd door Foxhill op 15-08-2023 07:46 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bla65
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15-07 22:03
Foxhill schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 07:38:
[...]

Bosch heeft draadloos laden met de mobiel houder. Bosch kan alleen niet laden als je een display gebruikt. FIT heeft dan weer een laad kabel die ook in combinatie met schermen te gebruiken is.
Als je de Kiox hebt wel: je kan een extra mount aansluiten (doorlussen met een kabeltje) en dan heb je display + telefoonhouder + lader (zo heb ik het nu)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passie2010
Foxhill schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 21:08:
[...]

Navigatie, gratis.

Moet zeggen dat ik de nieuwe upstreet met Panasonic motor erg fijn vond ondersteunen. Daarnaast ook een r&m nevo en charger fiets getest. Het fietst allemaal niet verkeerd. Een keuze maken valt niet mee

[ Voor 5% gewijzigd door passie2010 op 15-08-2023 15:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
passie2010 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 14:33:
[...]

Moet zeggen dat ik de nieuwe upstreet met Panasonic motor erg fijn vond ondersteunen. Daarnaast ook een r&m nevo en charger fiets getest. Het fietst allemaal niet verkeerd. Een keuze maken valt niet mee
Dat is duidelijk, de nieuwe Upstreet. Magoed ik ben bevooroordeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaiderZ
Papparaat schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 15:55:
[...]

Mijn stuurpen en stuur zijn vandaag ook binnen gekomen, dus meteen maar even gemonteerd.
Behoorlijk verschil zo, en door deze aanpassing lijkt zelfs het zadel beter te zitten. Maar da's waarschijnlijk wishful thinking... ;)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zie dat de fietsslot niet tussen de 2 stangen inzit maar achterop? Is dit geen probleem i.c.m. fietsverzekering of diefstal algemeen? Vrijwel overal zie ik ze tussenin gemonteerd i.pv. achterop. Dus als je zou willen kan je vrij makkelijk achterwiel demonteren en slot eruit halen of praat ik onzin?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:42
Zojuist voor het eerst via de Bosch eBike Flow app de software op mijn fiets geüpdatet. Duurt ongeveer 15 minuten.

Wel leuk om te zien dat er nog opties toegevoegd kunnen worden.
  • Customise your Kiox 300 or Kiox 500: choose from over 30 riding data options in the app, rearrange them, add new screens or change the layout.
  • Use the Kiox 300 or Kiox 500 with eBike Lock as a key. Disconnect the display to lock your eBike. Reinstall it to reactivate motor support. This allows you to set up multiple displays as keys for your eBike in order to share it.
  • Now you can unlock your eBike manually with your smartphone - using the home screen.
Ik vroeg mij al af waarom dit niet kon, maar nu is het toegevoegd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wVAG5orQnWx69SvEIC80kDxxMYY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UjaZlYbcD8vrHTgGcKqF8uSL.jpg?f=fotoalbum_medium

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roe!and
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:07
Roe!and schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 17:57:
[...]
Zoals ik al had gemeld, had ik al een vermoeden dat dit moest gebeuren.
Ik hoop dat je de ebike gauw weer terugkrijgt en dat ze een aantoonbare fout zullen vinden.
[/quote]
Helaas motor is terug van Bosch zeiden dat er geen probleem gevonden zijn maar na dat de FM de motor opnieuw op de fiets heeft gezet zelfde probleem weer… motor wordt weer terug gestuurd en er is met Bosch contact geweest dat ze hem op een fiets moeten testen en niet op een test bank zoals ze het bij Bosch doen… hopelijk motor snel terug zonder het probleem….
Vandaag belde FM fiets is weer klaar is een nieuwe Bosch motor ondergezet FM kon niet zeggen wat er nu precies aan de hand was met de oude motor dat was een probleem voor Bosch…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passie2010
technorabilia schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 17:15:
Zojuist voor het eerst via de Bosch eBike Flow app de software op mijn fiets geüpdatet. Duurt ongeveer 15 minuten.

Wel leuk om te zien dat er nog opties toegevoegd kunnen worden.
  • Customise your Kiox 300 or Kiox 500: choose from over 30 riding data options in the app, rearrange them, add new screens or change the layout.
  • Use the Kiox 300 or Kiox 500 with eBike Lock as a key. Disconnect the display to lock your eBike. Reinstall it to reactivate motor support. This allows you to set up multiple displays as keys for your eBike in order to share it.
  • Now you can unlock your eBike manually with your smartphone - using the home screen.
Ik vroeg mij al af waarom dit niet kon, maar nu is het toegevoegd:
[Afbeelding]
Kun je bij FIT zelf de software updates voor je fiets doen of kan dat alleen via een kabel bij de Flyer dealer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:37
[...]

Mijn vrouw heeft de Nevo Speed pedelec. Zelf de Charger 3 Speed pedelec. Mag dus wel zeggen dat ik weet hoe deze fietsen aanvoelen.
Heb ook een proefrit gemaakt op de Flyer Upstreet.
Als ik nu moet kiezen voor een e-bike (25 km/u) en het moet gaan tussen de R&M en de Flyer. Dan gaat de keuze zonder veel moeite naar de Flyer.
De Geometrie van de Flyer past mij. De ondersteuning van de Panasonic is veel soepeler met een breder bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passie2010
Bewuste keuze dat je voor een speedpedelec hebt gekozen? Moet zeggen dat ik ook wel graag wat ondersteuning zou willen boven de 25km p/u. Dus zit ook wel met die extra optie in mijn hoofd. Tot welke snelheid weten die fietsen goed te ondersteunen zonder dat de trapfrequentie boven de 60 uitkomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
passie2010 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 18:54:
[...]

Kun je bij FIT zelf de software updates voor je fiets doen of kan dat alleen via een kabel bij de Flyer dealer?
Voor zover ik nu gezien heb via de dealer. Ze rollen wel nog steeds functies uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
passie2010 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 19:16:
Bewuste keuze dat je voor een speedpedelec hebt gekozen? Moet zeggen dat ik ook wel graag wat ondersteuning zou willen boven de 25km p/u. Dus zit ook wel met die extra optie in mijn hoofd. Tot welke snelheid weten die fietsen goed te ondersteunen zonder dat de trapfrequentie boven de 60 uitkomt?
Bewuste keuze? Ja, Die 25 km/u grens stond ons niet aan. 30-35 bevalt ons veel beter.
Trapfrequentie van 60 is laag voor een Bosch (PL of CX). 70-75 is meer ideaal. De ondersteuning is dan duidelijk krachtiger. 70-75 is dan nog steeds niet idioot hoog. Langere afstanden op toeristisch niveau zit ik rond de 70. Woon verkeer verkeer doe ik rond de 80. Maar die afstand is ook niet zo groot.

Wil je toch met een cadans van 60 bruikbaar op SP met middenmotor, moet je kiezen voor een derailleur of Rohloff. Deze 2 systemen bieden een groot bereik dat je met een laag cadans toch snelheid hebt.
Al moet ik wel eerlijk zeggen dat met een cadans van 60 de 40 km/u al lastig genoeg is. Dat heeft te maken dat de ondersteuning bij een cadans van 60 gewoon niet geweldig is. Bij een cadans van 75 is de ondersteuning zo veel krachtiger dat 40 km/u eenvoudiger is. Hoe hoger de snelheid, hoe meer vermogen er gegenereerd moet worden. Dat wordt dus gerealiseerd door sneller te trappen.

Technisch verhaal. Het is niet anders. Het is gewoon de praktijk dat motoren geen rechte lijn maar een ondersteuningskromme hebben. Waarbij de cadans een sweetspot heeft ergens tussen de 70 en 80. Dit geldt voor de Bosch motoren. Dit is enige motor waarbij ik recente langdurige ervaring heb. Andere motoren zullen vergelijkbaar zijn, denk ik maar voelen niet altijd zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passie2010
Ik kan mij voorstellen dat een elektromotor een bepaalde snelheid moet hebben om zijn Max nm te kunnen halen. Was het niet zo dat de Panasonic motoren bij lagere toeren meer nm kunnen leveren in vergelijking met de Bosch cx serie? Volgens mij heeft flyer geen 45km uitvoering voorzien Panasonic middenmotor.

[ Voor 17% gewijzigd door passie2010 op 16-08-2023 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:47
[...]

Zijn allemaal topfietsen! Kwam mijn vriendin ook op uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Papparaat
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:25
RaiderZ schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 16:33:
[...]

Ik zie dat de fietsslot niet tussen de 2 stangen inzit maar achterop? Is dit geen probleem i.c.m. fietsverzekering of diefstal algemeen? Vrijwel overal zie ik ze tussenin gemonteerd i.pv. achterop. Dus als je zou willen kan je vrij makkelijk achterwiel demonteren en slot eruit halen of praat ik onzin?
Geen idee of het zo eenvoudig is. Voor de verzekering moest ik een fotootje opsturen van het slot, en dat is goedgekeurd. Het slot zelf is gewoon ART2, maar meestal gaat er bij mij ook nog een ABUS ketting om het frame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuppes
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21-07 15:24
elinx schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 18:28:
[...]
Prima.
Enige terugkoppeling na montage is welkom.
We zien graag het eindresultaat en horen graag van je bevindingen.
Zowel de goede als de wat minder goede.
Zeker mbt de mooie Trek die je wilt ombouwen.
Altijd nuttig voor anderen die een dergelijke ombouw overwegen.
Wat ik mij dan wel afvraag, is die Bafang motor (Max Torque:80N.m) niet te krachtig voor een Shimano 7 speed naaf en een fiets met rollerbrakes?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:38

TTLCrazy

Listen to Frankie

@tuppes De 1 zal zeggen dat de 7 speed naaf (en zelfs ook de 8 speed) maximaal 50Nm kan/mag hebben. Een ander zal weer zeggen dat het allemaal kan.

Persoonlijk heb ik aardig wat fietsen met 7speed Nexus +rollerbrakes versleten, tot en met 20k km toe. Versnellingen deden het nog uitstekend na die tijd en ook de rollerbrakes functioneerden nog prima. Ik heb zelf geen ervaring met e-bikes met deze combo, dit was nog allemaal voor de e-bike tijd. Ik kan je wel vertellen dat ik altijd flink doortrapte en de remmen echt wel goed gebruikte. Waarom diezelfde rollerbrakes nu ineens niet meer kunnen omdat een fiets 10 kg zwaarder is, blijft voor mij een raadsel. Zelfs goede velgremmen zijn wat mij betreft goed genoeg voor een e-bike. Immers als een 10 kg zwaarder persoon vroeger op mijn fiets ging zitten was het ook niet ineens van, ho ho ho, die remmen kunnen daar niet tegen hoor !

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
tuppes schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:30:
[...]

Wat ik mij dan wel afvraag, is die Bafang motor (Max Torque:80N.m) niet te krachtig voor een Shimano 7 speed naaf en een fiets met rollerbrakes?
Het kan natuurlijk dat de motor begrensd is in koppel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Laatst online: 11:44
Tommie12 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:50:
[...]

Het kan natuurlijk dat de motor begrensd is in koppel.
uhh, het gaat om zelfbouw, dus zou dit met de Bafangtool moeten gebeuren.

Maar als de ebike niet voor zwaar werk wordt ingezet in de hoogste ondersteuning, zal je zelden het maximale koppel aanspreken.
Dat is weer het voordeel van alleen een rotatie sensor. Iedere ondersteuningsstand spreekt maximaal een deel van het maximaal haalbare vermogen aan, doordat de stroom beperkt wordt op een bepaald percentage.

[ Voor 26% gewijzigd door elinx op 16-08-2023 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuppes
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21-07 15:24
elinx schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:12:
[...]
uhh, het gaat om zelfbouw, dus zou dit met de Bafangtool moeten gebeuren.

Maar als de ebike niet voor zwaar werk wordt ingezet in de hoogste ondersteuning, zal je zelden het maximale koppel aanspreken.
Dat is weer het voordeel van alleen een rotatie sensor. Iedere ondersteuningsstand spreekt maximaal een deel van het maximaal haalbare vermogen aan, doordat de stroom beperkt wordt op een bepaald percentage.
Voor mijn eigenbouw zijn dit de huidige (gedeeltelijke) instellingen;

[Basic]
LBP=32
LC=15
ALC0=0
ALC1=6
ALC2=28
ALC3=39
ALC4=50
ALC5=61
ALC6=73
ALC7=85
ALC8=100
ALC9=100
ALBP0=100
ALBP1=100
ALBP2=100
ALBP3=100
ALBP4=100
ALBP5=100
ALBP6=100
ALBP7=100
ALBP8=100
ALBP9=100

Dit betekend dus dat ik het volledige vermogen/koppel van mijn Bafang motor gebruikt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
tuppes schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:17:
...

Dit betekend dus dat ik het volledige vermogen/koppel van mijn Bafang motor gebruikt?
Hoe kom je daar bij? Ik neem aan dat je toch wel weet wat je hebt ingesteld?
Alleen ALC8 en ALC9 zijn 100% stroomlimiet, alle andere zijn lager, dus ook het koppel wordt beperkt.
Je hebt de maximale stroom tot 15A (LC) beperkt terwijl deze volgens mij 20A maximaal kan zijn.
Dat houdt in dat het max. koppel al beperkt is tot ongeveer 15/20= 75%
(Dit klopt niet helemaal, want de koppelcurve is niet gelijk aan de vermogenscurve)

De maximale stroom wordt enkel aangesproken onder belasting (bv optrekken vanuit stilstand of heuvelop). Als je eenmaal op snelheid bent zal dit niet meer nodig zijn en ook niet als je zelf meetrapt.
In praktijk zal je het maximum koppel dus zelden aanspreken.

[ Voor 34% gewijzigd door elinx op 16-08-2023 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
TTLCrazy schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:37:
@tuppes De 1 zal zeggen dat de 7 speed naaf (en zelfs ook de 8 speed) maximaal 50Nm kan/mag hebben. Een ander zal weer zeggen dat het allemaal kan.

Persoonlijk heb ik aardig wat fietsen met 7speed Nexus +rollerbrakes versleten, tot en met 20k km toe. Versnellingen deden het nog uitstekend na die tijd en ook de rollerbrakes functioneerden nog prima. Ik heb zelf geen ervaring met e-bikes met deze combo, dit was nog allemaal voor de e-bike tijd. Ik kan je wel vertellen dat ik altijd flink doortrapte en de remmen echt wel goed gebruikte. Waarom diezelfde rollerbrakes nu ineens niet meer kunnen omdat een fiets 10 kg zwaarder is, blijft voor mij een raadsel. Zelfs goede velgremmen zijn wat mij betreft goed genoeg voor een e-bike. Immers als een 10 kg zwaarder persoon vroeger op mijn fiets ging zitten was het ook niet ineens van, ho ho ho, die remmen kunnen daar niet tegen hoor !
Het is het niet extra gewicht van de fiets wat het probleem is. Het is de hogere gemiddelde snelheid en grotere dynamiek wat zijn tol eist op de remmen. De remweg bij die extra snelheid wordt met rollerbrakes al snel verdubbeld. Dat kan wel gevaarlijk worden. Je bent ook veel sneller op snelheid en moet dus vaker steviger remmen.
Wat betreft de Nexus-7 en Nexus-8 naven. Ik heb zelf geen nadelige ervaringen met de Nexus-8 en een middenmotor met een hoog koppel (ruim boven de genoemde specs) gehad. Dat zegt uiteindelijk niet zo veel. Je moet het de fietsenmakers vragen. Zijn zien de fietsen in hun werkplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Athome schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 17:50:
[...]

Het is het niet extra gewicht van de fiets wat het probleem is. Het is de hogere gemiddelde snelheid en grotere dynamiek wat zijn tol eist op de remmen. De remweg bij die extra snelheid wordt met rollerbrakes al snel verdubbeld. Dat kan wel gevaarlijk worden. Je bent ook veel sneller op snelheid en moet dus vaker steviger remmen.
Wat betreft de Nexus-7 en Nexus-8 naven. Ik heb zelf geen nadelige ervaringen met de Nexus-8 en een middenmotor met een hoog koppel (ruim boven de genoemde specs) gehad. Dat zegt uiteindelijk niet zo veel. Je moet het de fietsenmakers vragen. Zijn zien de fietsen in hun werkplaats.
Als ik kijk naar de leenfietsen van het Bilderberghotel dan zijn dat Flyers met een berg koppel waar je U tegen zegt. Allemaal op een Nexus 8 naafje. Die leenfietsen zullen veel vaker flinke belastingen meegemaakt hebben want de Veluwe is heuvelachtig en de naaf van mijn leenfiets is geen enkele keer overgeslagen. Blijkbaar kan het toch wel. De hub zag er niet nieuw uit dus die Nexus 8 naaf ging al langer mee.

Wat ik denk (denk) is dat met beleid schakelen de naaf aardig bespaard blijft ongeacht wat ie voor z'n kiezen krijgt. Zitten de tandwielen eenmaal in elkaar dan kunnen ze veel kracht hebben. Voor mij was het min of meer een prettige bevestiging dat die naven flinke kracht aan kunnen. Van Heveadorp naar Oosterbeek is een pittige klim en naast de fiets zelf moest ik ook alle zeilen bijzetten. Die Nexus 8 naaf heeft flink op z'n donder gekregen, maar geen krimp :)

BTW mijn naaf slaat ook niet over, helemaal niet en die krijgt met de dijkjes hier ook wel eens op z'n kop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

Athome schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 17:50:
[...]

[...]
Hogere gemiddelde snelheid zal voor sommige (wellicht de meeste?) wel gelden, maar als ik naar mijn werk fiets op mijn gewone fiets reed ik vroeger ook iedereen voorbij met 22+, dus voor mij in ieder geval is een e-bike niet zoveel sneller. Racefietsen hebben ook altijd maar velgremmetjes gehad, die werkten ook prima bij nog veel hogere snelheden. Maar goed, mijn ervaringen zijn n=1 uiteraard :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
TTLCrazy schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 19:20:
[...]

Hogere gemiddelde snelheid zal voor sommige (wellicht de meeste?) wel gelden, maar als ik naar mijn werk fiets op mijn gewone fiets reed ik vroeger ook iedereen voorbij met 22+, dus voor mij in ieder geval is een e-bike niet zoveel sneller. Racefietsen hebben ook altijd maar velgremmetjes gehad, die werkten ook prima bij nog veel hogere snelheden. Maar goed, mijn ervaringen zijn n=1 uiteraard :)
Je zal met die fiets gereden hebben toen je jong en licht was. Dan zijn remmen niet doorslaggevend.
Een ebike is niet 10, maar makkelijk 20 kg zwaarder, en de gemiddelde ebike fietser ook nog eens 10-20 kg.

En ja, een rollerbrake is echt bizar onnauwkeurig en reageert nogalop temperatuursverhoging.
Velgremmen zijn niet verkeerd als je de juiste blokjes gebruikt, en ze op tijd vervangt.

Maar geef toe, een schijfrem biedt toch veel meer voor amper meer geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebeast
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:48
Binnenkort ben ik van plan een nieuwe e-bike aan te schaffen. Op dit moment gaat mijn voorkeur uit naar de Flyer Upstreet met Panasonic motor en Enviolo naaf. Morgen ga ik de Kalkhoff Image 5.b Exc+ bekijken. Heeft iemand ervaring met zowel de Bosch 85NM motor als met de Panasonic motor?

Ik heb ook gekeken naar de Riese & Müller Nevo GT Vario, maar helaas valt die net buiten mijn budget. Is er veel verschil tussen Flyer en andere merken, zoals Kalkhoff of bijvoorbeeld Gazelle?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

Tommie12 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:53:
[...]

Je zal met die fiets gereden hebben toen je jong en licht was. Dan zijn remmen niet doorslaggevend.
Ho ho ho, ik rijd nog steeds bijna iedereen voorbij op mijn gewone fiets :) Ik kan nou eenmaal niet langzaam fietsen, ik moet doortrappen.
Een ebike is niet 10, maar makkelijk 20 kg zwaarder, en de gemiddelde ebike fietser ook nog eens 10-20 kg.
Hmm, volgens Batavus is een e-bike zo'n 10kg zwaarder. Dat is ook in lijn met mijn persoonlijke beleving.
En ja, een rollerbrake is echt bizar onnauwkeurig en reageert nogalop temperatuursverhoging.
Velgremmen zijn niet verkeerd als je de juiste blokjes gebruikt, en ze op tijd vervangt.

Maar geef toe, een schijfrem biedt toch veel meer voor amper meer geld.
Eensch, daarbij zeggend zullen de meeste mensen als ze toch zoveel geld uitgeven voor een e-bike (€3000,- is eigenlijk niets als je een beetje kwaliteit wil), toch ook wel schijfremmen erop willen. Dat snap ik ook wel :)

• Tommie12
weebeast schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 22:02:
Binnenkort ben ik van plan een nieuwe e-bike aan te schaffen. Op dit moment gaat mijn voorkeur uit naar de Flyer Upstreet met Panasonic motor en Enviolo naaf. Morgen ga ik de Kalkhoff Image 5.b Exc+ bekijken. Heeft iemand ervaring met zowel de Bosch 85NM motor als met de Panasonic motor?

Ik heb ook gekeken naar de Riese & Müller Nevo GT Vario, maar helaas valt die net buiten mijn budget. Is er veel verschil tussen Flyer en andere merken, zoals Kalkhoff of bijvoorbeeld Gazelle?
Je zit te kijken naar allemaal A Merken met goede componenten.
Uiteraard is er wat verschil in rijgevoel en karakteristiek tussen Bosch en Panasonic, maar dat heeft niks met kwaliteit of zo te maken.

Testrijden, kiezen, betalen, genieten!

• Bla65
Heeft iemand ervaring met zowel de Bosch 85NM motor als met de Panasonic motor?
Alleen met de Bosch CX: houdt er rekening mee dat die wat luidruchtiger is door de metalen tandwielen, verder heel fijn en met het smart systeem aan te passen aan je persoonlijke voorkeur qua gedrag.

• Foxhill

Beide absolute top fietsen. Als je het mij vraagt is die Bosch iets luider en iets minder soepel dan Panasonic. Maar ik ben als Flyer dealer bevooroordeeld. Vlak hierboven zijn wat verschillen aangegeven tussen Bosch Smart en FIT van Panasonic.

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22-07 21:52
Heeft iemand een tip waar ik met spoed een 14s/58.8V oplader kan bestellen? Amazon/ebay e.d. duurt te lang. Ben op vakantie en mijn beide opladers zijn deze week overleden :-(

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Doogie schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 19:19:
[...]

Ik sluit me aan bij sky_walker. Ben erg tevreden met de Amsterdam GT (al heb ik geen referentie met ebikes). Uiterlijk en uitstraling waren voor mij belangrijk, net zoals de merkfilosofie om alleen standaard onderdelen te gebruiken (ipv VanMoof en anderen die custom spullen hebben) en dat de hoogte van het stuur verstelbaar is. Tot slot heb ik ook een voordrager waar een krat past (dat kan niet bij alle fietsen). Prijs vond ik voor wat je krijgt in orde (midden motor, enviolo staploos, riem).
Nou mijn Amsterdam GT is ook binnen. Fietst heerlijk. De Enviolo is even wennen maar ook wel prettig, op de maximale "versnelling", kan ik prima doortrappen tot 35/36 zonder heel veel rotaties te moeten maken.

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:10
Ben voor mijn dame op zoek naar andere e-boke, die van haar is nu 5 jaar oud en we hebben het geld voor een verbeterde. Waar zij tegen aanloopt is de vertraging tussen beginnen trappen en aangrijping ondersteuning, maar ook dat deze heel zwaar trapt als de accu p[ots leeg is. En ik begreep dat de fietsen heel erg zijn verbeterd op beide vlakken.

Zij gebruikt hem voor woon-werk (20km enkele reis, niet door de stad maar over lange fietspaden)
Als we met 2'en een eind gaan fietsen, ik niet lektrisch, ook op vakantie in de heuevls, soms beoeren paden.

Nu zit ik te denken over de Gazelle Ultimate C8 Plus HMB Belt 2023
+ riem.
+ hydraulisch schijf
+/- Nexus 8 ik dacht dat deze wel goed is
+ headshock ala Cannondale en gezien ik zeg ; geen lefty geen dale kan dit er mee door
- zie ik niet zo snel

Deze heeft een Bosch Active Line Plus motor. Geen ervaring mee, maar heeft 50Nm. NU is dat niet heel veel en geen idee of dat de heuevls een beetje trekt. Reclame zegt natuurlijk van wel.

Ok, met 500Wh motor kan ik deze hebben voor 3170 euro. Is er momenteel een betere koop?

• neb0
Er komt overigens ook een Flyer Upstreet SL aan (2024 model) met Bosch Smart System Performance Line SX.
Mooi en interessant (als je het geld ervoor hebt, ik niet).

[ Voor 4% gewijzigd door neb0 op 17-08-2023 17:27 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tolot
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 25-05 12:45
Als 60-jarige ex-mountainbiker (opspelende knie) begin dit jaar mijn eerste e-Bike aangeschaft. Normaal doe ik grondig onderzoek bij grote aankopen, maar vanwege de beperkte beschikbaarheid en de wens lokaal te kopen (service, garantie), werd mijn keuze beperkt tot hetgeen mijn FM had staan. Helaas was er in mijn maat alleen nog een dames model beschikbaar, maar volgens de FM bestaat > 75% van zijn e-Bike verkopen uit damesmodellen (ook voor heren). Dus uiteindelijk overstag gegaan en de fiets aangeschaft:
Een Batavus Finez E-Go met Bosch Active-Plus, 8-speed Nexus en de 500wh accu. Helaas werden de Batavus en ik in de maanden daarna geen vrienden...Objectief gezien is de Finez e-Go een prima fiets met redelijk goede onderdelen, maar na 350 Km moest ik helaas constateren dat deze fiets niet aan mijn verwachtingen voldoet. De belangrijkste ergernissen:
Het uiterlijk (vind een damesframe er niet uitzien), het remgevoel van de Tektro schijfremmen, stuurprecisie, en de fiets is alleen geschikt voor glad asfalt. Met name het laatste punt was doorslaggevend om een andere e-Bike te overwegen. De banden van de Finez e-Go zijn relatief smal (45 mm), zodat je met een hoge bandenspanning moet rijden (4 bar). Dit rijdt vlot en licht totdat het asfalt door wortels, of andere oneffenheden wordt onderbroken: de fiets krijgt dan een behoorlijke klappen te verduren, waarbij het stuur ondanks de voorvering soms bijna uit je handen vliegt. Mijn vrouw heeft een TREK District 4 met 50mm banden, en zij heeft hier veel minder last van. Daarnaast heeft haar fiets Shimano schijfremmen (150mm), welke veel beter doseerbaar zijn en tevens krachtiger remmen. Goed, op zoek naar een andere e-Bike en ditmaal wel goed onderzoek gedaan... Lang verhaal kort: het moest een Dutch ID worden, maar ik twijfelde tussen de Phantom S75 en de Shadow S75. Beide fietsen hebben hetzelfde frame, Bosch Performance CX 75Nm motor, de traploze Enviolo naaf, CDX riem, Shimano Deore B6000 180mm schijfremmen en de Kiox 300 display.
Het belangrijkste verschil tussen deze 2 fietsen: de Phantom heeft een (lucht)geveerde voorvork en 28-inch Schwalbe Marathon 50mm brede banden, De Shadow heeft een vaste voorvork en 27,5-inch Schwalbe SuperMoto-X 62mm brede banden. Onze FM kan DutchID leveren, maar heeft geen demo's staan...Gelukkig staat de fabriek in Beverwijk, en kun je daar ( op afspraak) iedere vrijdag proefrijden. We hebben dit met beide modellen gedaan: mijn vrouw op de Phantom en ik op de Shadow, en tijdens de rit telkens wisselen van fiets. Kregen zelfs gereedschap mee om onderweg eventueel eea te verstellen (fietsen waren vooraf reeds keurig op onze lichaamsbouw afgesteld). Dit werkt zoveel beter dan een rondje op de parkeerplaats bij de FM! Na een paar kilometer vonden een park met wandelpaden, asfalt, en klinkerwegen. Dus een mooie gelegenheid om beide fietsen op verschillende ondergrond te testen. Vooraf had ik een voorkeur voor de Phantom (mooie luchtgeveerde voorvork met lock-out), maar na een uur rijden bleek de Shadow het beste bij mij te passen. Die Schwalbe SuperMoto-X banden transformeren deze e-Bike in een hele speelse alleskunner, en het ziet er ook nog eens "badass" uit!
Oneindig veel grip: Een stoppie op een grindpad zonder dat het voorwiel uitbreekt, gecontroleerd dwarsremmen voor een bocht, zandbulten op en af zonder doorslaande wielen enz. enz.
Maar ook het bijna gladstrijken van een "stoeptegel fietspad".
Door de relatief lage bandenspanning (rond de 2-2,3 bar) voel je de meeste oneffenheden niet.
Eindelijk had ik mijn "mountainbike voor op de weg", die ook moeiteloos alle uitstapjes buiten de gebaande paden aankan. Intussen de eerste 100 Km gereden en ik wordt alleen maar blijer. Er is echter één probleem: mijn vrouw wil er nu ook een....(zo'n Shadow is wel een rib uit je lijf (€ 4750,- incl. MIK bagagedrager).
Moraal van het verhaal: Koop met je hart, en ga echt uitgebreid met verschillende modellen rijden. De papieren werkelijkheid kan in de praktijk soms heel anders uitpakken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neb0
Hele mooie fiets @Tolot ! Veel plezier ermee.
Eens met je verhaal dat je met je hart moet kopen, en beter iets langer wachten en kopen wat je gelukkig maakt, maar de middelen moeten natuurlijk wel in je zakken aanwezig zijn of je werkgever moet flink sponsoren wat in best wat gevallen zo is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
maartend schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:26:
Ben voor mijn dame op zoek naar andere e-boke, die van haar is nu 5 jaar oud en we hebben het geld voor een verbeterde. Waar zij tegen aanloopt is de vertraging tussen beginnen trappen en aangrijping ondersteuning, maar ook dat deze heel zwaar trapt als de accu p[ots leeg is. En ik begreep dat de fietsen heel erg zijn verbeterd op beide vlakken.

Zij gebruikt hem voor woon-werk (20km enkele reis, niet door de stad maar over lange fietspaden)
Als we met 2'en een eind gaan fietsen, ik niet lektrisch, ook op vakantie in de heuevls, soms beoeren paden.

+ riem.
+ hydraulisch schijf
+ headshock ala Cannondale en gezien ik zeg ; geen lefty geen dale kan dit er mee door
- zie ik niet zo snel

Deze heeft een Bosch Active Line Plus motor. Geen ervaring mee, maar heeft 50Nm. NU is dat niet heel veel en geen idee of dat de heuevls een beetje trekt. Reclame zegt natuurlijk van wel.

Ok, met 500Wh motor kan ik deze hebben voor 3170 euro. Is er momenteel een betere koop?
Koppel moet je zo zien: des te lager het koppel des te eerder zul je moeten terugschakelen.
Het voordeel is een meer natuurlijk fietsgevoel in de lagere standen van ondersteuning, maar als je hem op turbo zet wil de fiets echt wel heel goed van zijn plek af. Ik heb deze fiets en ik beteugel er genoeg dijkjes mee zonder moeite. Pas met flink wind tegen en dan een dijk op zul je moeten terugschakelen. Dan nog kom ik in het 5e verzet boven. 50nm koppel is niet laag, maar met een hoger koppel hoef je minder vlug terug te schakelen. Echter kost dat extra koppel wel kracht van de accu en zul je een lagere actieradius krijgen. Maar de motor is toch maar 250 watt dus doet koppel er niet zo toe? Een hoger koppel zal veel eerder de max van de motor aanspreken en een lager koppel pas als je genoeg toeren draait.
Bosch ondersteunt ook als je wat minder kracht zet en kan veel ontlasten, maar de Panasonic van een Flyer pakt pas op als je zelf redelijke druk geeft. Bosch is gemoedelijker en de 50nm variant is zo goed als geheel stil te noemen.

• maartend
jimh307 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 21:56:
[...]

Koppel moet je zo zien: des te lager het koppel des te eerder zul je moeten terugschakelen.
Het voordeel is een meer natuurlijk fietsgevoel in de lagere standen van ondersteuning, maar als je hem op turbo zet wil de fiets echt wel heel goed van zijn plek af. Ik heb deze fiets en ik beteugel er genoeg dijkjes mee zonder moeite. Pas met flink wind tegen en dan een dijk op zul je moeten terugschakelen. Dan nog kom ik in het 5e verzet boven. 50nm koppel is niet laag, maar met een hoger koppel hoef je minder vlug terug te schakelen. Echter kost dat extra koppel wel kracht van de accu en zul je een lagere actieradius krijgen. Maar de motor is toch maar 250 watt dus doet koppel er niet zo toe? Een hoger koppel zal veel eerder de max van de motor aanspreken en een lager koppel pas als je genoeg toeren draait.
Bosch ondersteunt ook als je wat minder kracht zet en kan veel ontlasten, maar de Panasonic van een Flyer pakt pas op als je zelf redelijke druk geeft. Bosch is gemoedelijker en de 50nm variant is zo goed als geheel stil te noemen.
Duidelijkheid jk over dat stuk

En wat is je mening over de fiets zelf? Goede fiets voor dat geld?

• GTW2022
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 05-06 22:37
Vandaag de Canyon Precede:ON 7 binnen gekregen. Ik heb hem net in elkaar gezet, maar zit nog met een vraag en kan op internet niks vinden omdat ik de naam er niet van weet. Alleen bij het achterwiel ligt een zwart blokje onder het ventiel. Tussen het ventiel en het wiel. Wat is dit? Moet ik dit gewoon erop laten of juist verwijderen? Ik heb dit nooit eerder gezien.

Als je naar de volgende website gaat en dan op de video bij "Uitpakken en opbouwen" klikt zie je op 4:35 wat ik bedoel.

https://www.canyon.com/nl...r_3306_pv_rahmengroesse=M

Bonusvraag: deze fiets heeft ventielen van racefietsen. Heb ik nooit eerder gehad. Moet ik deze ventielen/wielen anders behandelen tijdens het oppompen? Of is het gewoon weer een pomp erop plaatsen en persen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
maartend schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 22:16:
[...]

Duidelijkheid jk over dat stuk

En wat is je mening over de fiets zelf? Goede fiets voor dat geld?
Ik ben dik tevreden over deze fiets. Alleen de achterrem is een zorgenkindje, maar dat doet geen afbreuk van het geheel. Mijn fiets heeft 10K km erop zitten en heeft me nog nooit laten staan. Het kan altijd beter, mooier en sneller, alleen betaal je daar de hoofdprijs voor.
Voor dit geld is het een hele goede e-bike met goede looks, een stijf frame en een leuke actieradius van 100km op de tour stand. Goed afgewerkt en degelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
jimh307 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 21:56:
.....Maar de motor is toch maar 250 watt dus doet koppel er niet zo toe? Een hoger koppel zal veel eerder de max van de motor aanspreken en een lager koppel pas als je genoeg toeren draait.....
Zou het afhangen van "250W" dan zou er geen verschil zijn tussen bv een Bosch Active line (40Nm) Performance line cx (85Nm)
Het continu vermogen van 250W geeft alleen aan wanneer de motortemperatuur gaat oplopen en heeft niets te maken met wat een motor uiteindelijk kan presteren mbt maximum haalbaar vermogen en koppel.
Het is maar net welke maatregelen getroffen zijn om te snel oplopen van de temperatuur te voorkomen en hoe verfijnt de controller de temperatuur binnen de perken houdt.

Voor het verdere heb je gelijk, aanspreken van hoger en langere tijd haalbaar vermogen kost meer van je accu en verkort de actieradius.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

GTW2022 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 22:51:
Vandaag de Canyon Precede:ON 7 binnen gekregen. Ik heb hem net in elkaar gezet, maar zit nog met een vraag en kan op internet niks vinden omdat ik de naam er niet van weet. Alleen bij het achterwiel ligt een zwart blokje onder het ventiel. Tussen het ventiel en het wiel. Wat is dit? Moet ik dit gewoon erop laten of juist verwijderen? Ik heb dit nooit eerder gezien.

Als je naar de volgende website gaat en dan op de video bij "Uitpakken en opbouwen" klikt zie je op 4:35 wat ik bedoel.

Bonusvraag: deze fiets heeft ventielen van racefietsen. Heb ik nooit eerder gehad. Moet ik deze ventielen/wielen anders behandelen tijdens het oppompen? Of is het gewoon weer een pomp erop plaatsen en persen?
Ik zie het zo 123 niet terug in de video maar is dit geen TPMS? Ik heb die bij Flyer fietsen ook wel eens zien zitten. Je kunt de bandendrukspanning dan uitlezen via het display of de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill

Ik zie het filmpje niet. Als je niet zelf weet wat het is, is het waarschijnlijk geen TPMS maar een magneet.

Dit is een magneet voor de snelheidssensor. Vervangt langzamerhand de spaakmagneet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e6nNriY-zXMRtG_r9rEF4YUKNaU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UWGkZACtDoUBjnH9dMAw5jjN.webp?f=fotoalbum_large

Dit is een TPMS

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8_6gSoNEMTc4Ydr8PkFvZmltcX4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/n2vS12b0NsJdpfqbvlH1xsaH.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GTW2022
Foxhill schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 07:54:
[...]

Ik zie het filmpje niet. Als je niet zelf weet wat het is, is het waarschijnlijk geen TPMS maar een magneet.

Dit is een magneet voor de snelheidssensor. Vervangt langzamerhand de spaakmagneet.

[Afbeelding]

Dit is een TPMS

[Afbeelding]
Je eerste foto. Dat is hem. Dan weet ik nu wat het is. Dank je wel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
elinx schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 01:17:
[...]
Zou het afhangen van "250W" dan zou er geen verschil zijn tussen bv een Bosch Active line (40Nm) Performance line cx (85Nm)
Het continu vermogen van 250W geeft alleen aan wanneer de motortemperatuur gaat oplopen en heeft niets te maken met wat een motor uiteindelijk kan presteren mbt maximum haalbaar vermogen en koppel.
Het is maar net welke maatregelen getroffen zijn om te snel oplopen van de temperatuur te voorkomen en hoe verfijnt de controller de temperatuur binnen de perken houdt.

Voor het verdere heb je gelijk, aanspreken van hoger en langere tijd haalbaar vermogen kost meer van je accu en verkort de actieradius.
Hmmm, ik snap je punt, maar om het duidelijk(er) te maken:

Koppel is grotendeels afhankelijk van de tandwieloverbrenging in de motor. De CX heeft een kleinere overbrenging en ondersteunt sterker op laag toerental. Je kunt met een 100 Watt motor een steile muur beklimmen, alleen zal dat heel langzaam gaan. Hier heb je een andere tandwieloverbrenging dan in de Active Line Plus serie. Aan de andere kant kun je met een 1000 Watt motor amper van je plek komen als de overbrenging maar ongunstig genoeg is. Dit is hetzelfde als wegrijden in de hoogste versnelling. Pak je de laagste versnelling dan kom je met elke middenmotor goed van je plek af, alleen zal de snelheid laag blijven totdat je gaat opschakelen en hiermee het effectieve koppel teniet doet. Daarom is het bij een laag koppel voornaam om sneller terug te gaan in versnelling. Piekvermogens doen een kleine duit in het zakje want al snel zal dat piekvermogen weg zijn. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
maartend schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:26:

+ riem.
+ hydraulisch schijf
- zie ik niet zo snel

Dat is een mooie deal, en ik ben zeker dat die het beter zal doen dan je huidige fiets.
40km moet met die batterij geen enkel probleem zijn, ook niet op hoge ondersteuning en wat tegenwind.

Nexus 8 mag niet meer dan 50 Nm koppel krijgen, dus dit is de juiste motor, en die zal prima voldoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
... deze fiets heeft ventielen van racefietsen. Heb ik nooit eerder gehad. Moet ik deze ventielen/wielen anders behandelen tijdens het oppompen? Of is het gewoon weer een pomp erop plaatsen en persen?
Racefiets ventielen worden ook wel Franse (Presta) ventielen genoemd.
Om ze te kunnen oppompen moet je eerst het dopje losdraaien.
Even kort indrukken of het echt los zit. Dan de pomp erop en pompen maar.
Daarna het dopje weer vastdraaien.

Echter...... Ze zijn wat dunner en zonder verbreding dan de bekende Hollandse (Dunlop) ventielen, dus er is een kans dat het met je huidige pomp niet lukt omdat het omsluitende rubber in de pomp te wijd is of dat het ventiel er niet diep genoeg in kan.
In het laatste geval biedt een "Presta adapter" uitkomst, die je Franse ventiel aanpast naar een Hollandse Dunlop maat.

Informatief

[ Voor 17% gewijzigd door elinx op 18-08-2023 11:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
jimh307 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 08:55:
...
Koppel is grotendeels afhankelijk van de tandwieloverbrenging in de motor. .....Piekvermogens doen een kleine duit in het zakje want al snel zal dat piekvermogen weg zijn. ;)
Eigenlijk geef je hiermee aan dat vermogen er weinig/minder toe doet en zijn we het feitelijk eens :)

Wel is het zo dat piekvermogen het uiterste vermogen is wat een motor inderdaad slechts kort kan leveren. Daartussen zit een range boven de 250W die veel langer aangehouden kan worden afhankelijk van het temperatuurmanagement van de controller.

[ Voor 24% gewijzigd door elinx op 18-08-2023 11:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GTW2022
elinx schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 11:22:
[...]
Racefiets ventielen worden ook wel Franse (Presta) ventielen genoemd.
Om ze te kunnen oppompen moet je eerst het dopje losdraaien.
Even kort indrukken of het echt los zit. Dan de pomp erop en pompen maar.
Daarna het dopje weer vastdraaien.

Echter...... Ze zijn wat dunner en zonder verbreding dan de bekende Hollandse (Dunlop) ventielen, dus er is een kans dat het met je huidige pomp niet lukt omdat het omsluitende rubber in de pomp te wijd is of dat het ventiel er niet diep genoeg in kan.
In het laatste geval biedt een "Presta adapter" uitkomst, die je Franse ventiel aanpast naar een Hollandse Dunlop maat.

Informatief
Dank je wel. Het is gelukkig gelukt met de aanwezige pomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Tommie12 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 09:41:
[...]

Dat is een mooie deal, en ik ben zeker dat die het beter zal doen dan je huidige fiets.
40km moet met die batterij geen enkel probleem zijn, ook niet op hoge ondersteuning en wat tegenwind.

Nexus 8 mag niet meer dan 50 Nm koppel krijgen, dus dit is de juiste motor, en die zal prima voldoen.
Toch vraag ik me dan af waarom die Flyer leenfiets van het hotel zoveel koppel op een 8 naaf zet. Deze naven blijken betrouwbaar te wezen want die krijgen daar het nodige verduren. Ik denk dat dit door 2 dingen mogelijk is:
1. Goed afstellen. Een slecht afgestelde naaf gaat zeer snel kapot en trapt veel door en dat is echt slecht.
2. Correct schakelen. Dus je benen echt stil houden en de naaf de tijd geven goed te schakelen.

Als deze punten genegeerd worden en je gooit er een hoog koppel tegenaan dan is het zeer snel einde verhaal.
Hoe erg is het eigenlijk? Een nieuw binnenwerk is 150-180 euro en is binnen het halve uur te vervangen door je FM. Dit zijn geen baanbrekende bedragen. Natuurlijk wil je zo lang mogelijk doen met je Nexus 8 en daarom denk ik dat die opgegeven 50nm een veilige marge is. Als ik daar een heuvel op ging met de motor vol open en mijn benen vol open dan trap ik wel 100nm en ze sloegen niet door.
Ook helpt het om de naaf vooral in het begin een oliebadje te geven. Dit zal de naaf zeker goed doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
jimh307 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 11:55:
[...]

Toch vraag ik me dan af waarom die Flyer leenfiets van het hotel zoveel koppel op een 8 naaf zet. Deze naven blijken betrouwbaar te wezen want die krijgen daar het nodige verduren. Ik denk dat dit door 2 dingen mogelijk is:
1. Goed afstellen. Een slecht afgestelde naaf gaat zeer snel kapot en trapt veel door en dat is echt slecht.
2. Correct schakelen. Dus je benen echt stil houden en de naaf de tijd geven goed te schakelen.

Als deze punten genegeerd worden en je gooit er een hoog koppel tegenaan dan is het zeer snel einde verhaal.
Hoe erg is het eigenlijk? Een nieuw binnenwerk is 150-180 euro en is binnen het halve uur te vervangen door je FM. Dit geen geen baanbrekende bedragen. Natuurlijk wil je zo lang mogelijk doen met je Nexus 8 en daarom denk ik dat die opgegeven 50nm een veilige marge is. Als ik daar een heuvel op ging met de motor vol open en mijn benen vol open dan trap ik wel 100nm en ze sloegen niet door.
Ook helpt het om de naaf vooral in het begin een oliebadje te geven. Dit zal de naaf zeker goed doen.
Die grens zal wel te maken hebben met wat ze ooit getest hebben. En als zo'n naar lange tijd te veel koppel krijgt en er onder kracht geschakeld wordt zal het wel eens mislopen, dus beperken ze het.

Als een getrainde beer van 120kg volle kracht op de pedalen zet, dan zal er ook meer dan 50 Nm geleverd worden denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Tommie12 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 11:57:
[...]

Die grens zal wel te maken hebben met wat ze ooit getest hebben. En als zo'n naar lange tijd te veel koppel krijgt en er onder kracht geschakeld wordt zal het wel eens mislopen, dus beperken ze het.

Als een getrainde beer van 120kg volle kracht op de pedalen zet, dan zal er ook meer dan 50 Nm geleverd worden denk ik.
Dat geloof ik zeker. De naaf zal wellicht korter meegaan, maar vervangen is te betalen. Trap je een Rohloff naar zijn einde dan kost dat heel wat meer. :+
Dus mocht mijn naaf falen dan ben ik de fiets niet lang kwijt en beginnen we weer opnieuw. Echter heeft mijn naaf al de 10.000 km bereikt en ik merk nergens dat de naaf aan het slijten is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
Tommie12 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 11:57:
....
120kg * 9,81= 1177N
170mm=0,17m
1177 * 0,17= 200Nm (max.op de trapas)

Nu vermoed ik dat ook bij naven het gaat om nominaal koppel, dus koppel wat continu geleverd mag worden zonder dat de naaf schade oploopt.
Het maximale koppel wanneer het om buigen of barsten gaat zal daar flink boven liggen.

[ Voor 21% gewijzigd door elinx op 19-08-2023 23:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
Op het Nyon display kan ik het door mij geleverde koppel aflezen. Ik moet daar best moeite voor doen om het boven de 30 Nm te krijgen. Volgens het display zit ik zelf meestal rond de 17 Nm op mijn Woon-Werk traject.

Je moet dus aardig getraind zijn om in de buurt van die 50 Nm (of daar boven) te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Fiets nu een paar weken op de nieuwe gazelle avignon en het is nog steeds een feestje...! Wat me alleen opvalt is dat bij het 'schakelen' naar zwaarder (enviolo naaf) dat ik dan echt minder kracht moet zetten omdat het anders te zwaar gaat en ik hem dan niet gedraaid krijg. Is dat normaal voor een enviolo naaf? Ik dacht juist dat je altijd moet kunnen schakelen?

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
Athome schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 13:49:
... door mij geleverde koppel aflezen. Ik moet daar best moeite voor doen om het boven de 30 Nm te krijgen. Volgens het display zit ik zelf meestal rond de 17 Nm op mijn Woon-Werk traject.

Je moet dus aardig getraind zijn om in de buurt van die 50 Nm (of daar boven) te blijven.
Dat zou dan de waarde zijn die de krachtsensor heeft gemeten.
Dat zou ongeveer overeenkomen op de pedalen met
17Nm 10kg
30Nm 18kg
50Nm 30kg

Echter waarschijnlijk zal de gemiddelde waarde zichtbaar zijn op het display en die varieert per rotatie van 0 tot max. waarde.
In dat geval zal je dan een geschatte max. kracht van respectievelijk ca. 20kg, 36kg en 60kg op de pedalen zetten. (niet exact, want het krachtverloop per rotatie is niet lineair)

[ Voor 6% gewijzigd door elinx op 18-08-2023 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
De waarde wordt 1x per 1-2 seconde ververst. Dus het is soort gemiddelde. In een andere veld kan ik de gemiddelde waarde van de totale reis (trip) aflezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bla65
RoelsRules schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 14:01:
Fiets nu een paar weken op de nieuwe gazelle avignon en het is nog steeds een feestje...! Wat me alleen opvalt is dat bij het 'schakelen' naar zwaarder (enviolo naaf) dat ik dan echt minder kracht moet zetten omdat het anders te zwaar gaat en ik hem dan niet gedraaid krijg. Is dat normaal voor een enviolo naaf? Ik dacht juist dat je altijd moet kunnen schakelen?
Ik heb het zelfde, mijn vrouw ook: dit is volgens mij zoals het by design is. Je kan ook altijd schakelen maar je moet wel even wat inhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Ja, dat volledig normaal. Schakelen onder belasting gaat altijd zwaarder dan wanneer je de druk van de pedalen haalt.
Technisch is het ook niet vreemd. Je hebt immers kracht op de overbrenging in de naaf staan.

Probeer in de auto maar eens schakelen zonder de koppeling te gebruiken. Dat gaat zeer moeilijk. Met koppeling gaat het goed. De koppeling haalt de kracht van de versnellingsbak op moment dat je wil schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
Athome schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 15:11:
De waarde wordt 1x per 1-2 seconde ververst. Dus het is soort gemiddelde. ...
Kan ook niet anders, want de maximale kracht is slechts kort aanwezig, als de pedalen horizontaal staan. Terwijl het koppel van een hele rotatie feitelijk is waar het om gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Ja, dat is normaal.
Het wordt wat lichter na een paar honderd kilometer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Hee. Grappig. Ging ook kijken met mijn partner naar een Gazelle, maar die zat net te sportief. Ws wordt het dus deze en ze vindt het ook heerlijk fietsen. Ze ervaarde echter hetzelfde maar geeft ook aan, jee, bij praktisch elke derasileur moet je ook de druk van de ketting afhalen als je schakelt. Ok, op mijn MTB niet, maar daar zit dan ook wat ander shimano spul op. Maar het klonk me wel logisch in de oren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
maartend schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 16:29:
[...]

Hee. Grappig. Ging ook kijken met mijn partner naar een Gazelle, maar die zat net te sportief. Ws wordt het dus deze en ze vindt het ook heerlijk fietsen. Ze ervaarde echter hetzelfde maar geeft ook aan, jee, bij praktisch elke derasileur moet je ook de druk van de ketting afhalen als je schakelt. Ok, op mijn MTB niet, maar daar zit dan ook wat ander shimano spul op. Maar het klonk me wel logisch in de oren
Te sportief :D Voor mij moest het stuur anders nog flink omlaag :+

ps: let anders ook de de fietsmaat en het stuur kun je nog flink verstellen richting aardig rechtop zit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
jimh307 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 16:38:
[...]

Te sportief :D Voor mij moest het stuur anders nog flink omlaag :+

ps: let anders ook de de fietsmaat en het stuur kun je nog flink verstellen richting aardig rechtop zit :)
Mijn voruw heeft al last van haar rug, dus zij vindt dat rechtop zitten wel fijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:43
Ook ik ben weer op zoek naar 2 nieuwe fietsen momenteel heb ik het volgende:

Mijn fiets:
Haibike Trekking 4, Yamaha PW, Derailleur, 400W accu.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rvhPCQcriArxyzGhJdd8m6AG13k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wv5EyY7K9ULv7v2QAhVo69IV.jpg?f=fotoalbum_large
Deze was nieuw 1800,-

Fiets van de vriendin:
Batavus Razor, Nexus 8, Yamaha PW 400W
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YWlS6A1_dTpfYh7iQEseUWzjx9U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/r7bM5NA0MwRrMhwdG63hHlBJ.jpg?f=user_large
2e hands gekocht met 5000 kilometers voor 1000,-

Destijds bewust gekozen voor Yamaha ipv Bosch voor beide fietsen omdat ik het A. Fijner vond en B. Ik graag iets koop wat afwijkt van de "standaard"zeg maar.

Mijn Fiets wordt vervangen omdat ik graag wat minder onderhoud wil.
De fiets van mijn vriendin wordt vervangen omdat de houding voor haar net niet optimaal is, ze fiets overigens wel op het heren model, goed frame en ze is vrij lang waardoor de vrouwen frames niet altijd helemaal uitkomt of slecht beschikbaar zijn.

Graag koop ik 2 premium fietsen terug waarbij ik besef dat er flink meer in de buidel getast moet worden.

Op dit moment kijk ik naar de volgende modellen:

1. Flyer Upstreet, Liefst met Nexus 5 en 90nm/95nm Panasonic maar deze lijkt er niet meer te zijn. Ik sta wel open voor Enviolo, maar bij mijn huidige fiets schakel ik eigenlijk nooit (ook niet bij het optrekken) dan lijkt mij de Nexus wat meer onderhoudvrij.

2. Velo de ville SEB 890, Bosch Smart 75nm, Nexus 5, Riem

3. Kalkhoff IMAGE 5.B ADVANCE+ Bosch Smart 75nm, Nexus 5, Riem

Beiden zijn we rond de 80KG en 1.85M, en goed verstelbaar stuur is belangrijk.

Heb ik een motor met 75+nm nodig? nee maar leuk is het wel.

Ik ben best secuur met mijn fiets, een rammeltje piep of kraakje kan ik slecht tegen ook daarom vind ik het afwerkingsniveau belangrijk. Mijn vriendin maakt dat niet zoveel uit, maar als ze met mij wil fietsen dan voor haar ook hetzelfde :)

Rondom de Panasonic motor een aantal vragen, eigenlijk lees ik hier goede dingen over maar alleen Flyer lijkt deze motor te voeren waarom is dit? Ik had dan ook andere merken met deze motor verwacht.
Verder zie ik dat Flyer bij recente modellen ook meer richting Bosch gaat dan blijft er geen merk meer over met Panasonic is dit een rieel risico?

Dat er veel fietsenmakers met alleen Bosch zijn merk ik nu met onze Yamaha's ook al.

Nadeel met bovenstaande merken is helaas dat er niet echt fietsenzaken dicht in de buurt zitten. Flyer & Velo ongeveer 40 minuten met de auto @Foxhill , Kalkhoff wordt hier net over de grens in Duitsland verkocht (woon pal op de grens) alhoewel mijn Duits best goed is, is uitleggen in het duits wat er met je fiets aan de hand is soms wel lastig.

Tips en opmerkingen zijn welkom..

[ Voor 4% gewijzigd door KernelPanic op 18-08-2023 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
KernelPanic schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 17:06:
Ook ik ben weer op zoek naar 2 nieuwe fietsen momenteel heb ik het volgende:

Mijn fiets:
Haibike Trekking 4, Yamaha PW, Derailleur, 400W accu.
[Afbeelding]
Deze was nieuw 1800,-

Fiets van de vriendin:
Batavus Razor, Nexus 8, Yamaha PW 400W
[Afbeelding]
2e hands gekocht met 5000 kilometers voor 1000,-

Destijds bewust gekozen voor Yamaha ipv Bosch voor beide fietsen omdat ik het A. Fijner vond en B. Ik graag iets koop wat afwijkt van de "standaard"zeg maar.

Mijn Fiets wordt vervangen omdat ik graag wat minder onderhoud wil.
De fiets van mijn vriendin wordt vervangen omdat de houding voor haar net niet optimaal is, ze fiets overigens wel op het heren model, goed frame en ze is vrij lang waardoor de vrouwen frames niet altijd helemaal uitkomt of slecht beschikbaar zijn.

Graag koop ik 2 premium fietsen terug waarbij ik besef dat er flink meer in de buidel getast moet worden.

Op dit moment kijk ik naar de volgende modellen:

1. Flyer Upstreet, Liefst met Nexus 5 en 90nm/95nm Panasonic maar deze lijkt er niet meer te zijn. Ik sta wel open voor Enviolo, maar bij mijn huidige fiets schakel ik eigenlijk nooit (ook niet bij het optrekken) dan lijkt mij de Nexus wat meer onderhoudvrij.

2. Velo de ville SEB 890, Bosch Smart 75nm, Nexus 5, Riem

3. Kalkhoff IMAGE 5.B ADVANCE+ Bosch Smart 75nm, Nexus 5, Riem

Beiden zijn we rond de 80KG en 1.85M, en goed verstelbaar stuur is belangrijk.

Heb ik een motor met 75+nm nodig? nee maar leuk is het wel.

Ik ben best secuur met mijn fiets, een rammeltje piep of kraakje kan ik slecht tegen ook daarom vind ik het afwerkingsniveau belangrijk. Mijn vriendin maakt dat niet zoveel uit, maar als ze met mij wil fietsen dan voor haar ook hetzelfde :)

Rondom de Panasonic motor een aantal vragen, eigenlijk lees ik hier goede dingen over maar alleen Flyer lijkt deze motor te voeren waarom is dit? Ik had dan ook andere merken met deze motor verwacht.
Verder zie ik dat Flyer bij recente modellen ook meer richting Bosch gaat dan blijft er geen merk meer over met Panasonic is dit een rieel risico?

Dat er veel fietsenmakers met alleen Bosch zijn merk ik nu met onze Yamaha's ook al.

Nadeel met bovenstaande merken is helaas dat er niet echt fietsenzaken dicht in de buurt zitten. Flyer & Velo ongeveer 40 minuten met de auto @Foxhill , Kalkhoff wordt hier net over de grens in Duitsland verkocht (woon pal op de grens) alhoewel mijn Duits best goed is, is uitleggen in het duits wat er met je fiets aan de hand is soms wel lastig.

Tips en opmerkingen zijn welkom..
Allemaal goede fietsen. Als je ze regelmatig wil gebruiken, koop dan niet te ver weg.
40min met de auto is een heel eind.
Je gewenste config is niet exotisch, dus ook andere goede merken kunnen je zoiets aanbieden.

En je vraag over Bosch… dat is een keuze van de fabrikant. Er zullen nog wel merken motoren van Yamaha en Pana gebruiken, maar Bosch is duidelijk aan het winnen op de markt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
KernelPanic schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 17:06:
...Panasonic motor een aantal vragen, eigenlijk lees ik hier goede dingen over maar alleen Flyer lijkt deze motor te voeren waarom is dit?....
Daar kan je alleen maar naar raden.
Dat zal waarschijnlijk te maken hebben met prijs, voorwaarden en levertijd aan de ebike producenten.
Bosch zal dit als misschien wat beter voor elkaar hebben.
Ook kan meespelen dat de grootste speler de markt meer en meer bepaald mbt vraag en aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• echoes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-07 15:16
Nu ruim een jaar een Ultimate C8+ HMB Belt (model 2022).
Is het normaal dat er tussen accu en frame wat speling is en dat de fiets daardoor kraakt.
Volgens fietsenmaker is dat normaal en hij lost dit op door de boel regelmatig in te smeren met vaseline (en dan is het weer een stuk minder).

Wat zijn jullie ervaringen?
Pagina: 1 ... 165 ... 226 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam