80% van de mensen die het fietspad onveiliger vind geworden is echt wel een signaal. En ik hoor bij die 80%. Het is echt veel te druk op het fietspad.
Om een anekdote te geven van de andere kant
Mijn broer en ik deden zondag een rondje van 150km met de racefiets en het was druk op de weg. Allemaal toerders, helemaal prima. Wij zijn geen aso's en nemen geen risico's. Dan bij Hilversum een zestal oudjes... wij er achter tot we er langs kunnen. Fietspad niet eens super smal (Franse kamp), maar wel net iets smaller dan honderd meter eerder (als ik terug denk vermoed ik dat dit een rol heeft gespeeld, ze bleven namelijk fietsen alsof er een zee aan ruimte was).
Als het kan belt mijn broer en rijdt er beheerst maar vlot langs (je wil er ook zo snel mogelijk veilig langs).
Achterste dame duikt naar de linker rijstrook, gaat naast haar voorganger rijden en
drukt mijn broer met haar hand de berm in en roept "ASO". Ik spreek haar echt rustig aan en zeg dat dit niet nodig is en dat ze gevaarlijk bezig is. Je begrijpt, ik wordt voor van alles en nog wat uitgemaakt (want wielrenner). Als ik dan aan de groep vraag "maar dit doet u toch ook niet met de auto" alleen maar meer gescheld hoe racefietsers zo asociaal zijn.
Waarop ik maar ben doorgereden.
Ja, Karin was Karin, maar het geeft ook aan dat het overal vies druk begint te worden op de rijweg met een heleboel mensen die eigenlijk niet zo handig zijn op de fiets en het allemaal heel eng vinden. Waardoor ze dus ook heel onberekenbaar gedrag vertonen. Want deze groep oudjes had ook in een flinke kluwen kunnen terechtkomen als mijn broer in een reflex zijn lichaam erin had gezet. Dan had je er ook geld op kunnen zetten dat het ambulance werk was geworden. (Saillant detail, mijn broer is zelf ook al weer 62)
En in dit geval? Mijn broer heeft de verkeerde inschatting gemaakt, hoe idioot de dame in kwestie ook reageerde (en ik beschrijf hier de tamme versie als mijn broer had gezien wat de dame bij hem deed was hij echt geëxplodeerd). Hij was de snelste, hij had het overzicht. Niet voor niets dat ik er nog achter bleef hangen omdat ik het al niet vertrouwde.
Snelheid maakt dit allemaal nog wat vervelender. Links of rechtsom, deze oudjes gingen te hard voor hun eigen controle en wij gaan dan nog wat harder... hoe netjes we er ook langs probeerden te gaan, men raakte in paniek.
En deze scenario's met snelheidsverschillen en gebrek aan ruimte zie je dus ook op de smalle paden in Amsterdam.. stelletjes die naast elkaar peddelen terwijl er een stroom forenzen naar hun werk moet... pappa met bakfiets die net de kinderen heeft afgeleverd en de zaak belt, de VM rijder die met een grom erdoor heen knalt, de zebrapaden die voor Jan Doedel op de weg zijn getekend omdat die meute fietser niet gaat stoppen (ook al omdat dat voor wilde taferelen leidt).
"leven en laten leven" klinkt leuk, maar met de huidige verkeersdruk werkt dat gewoon niet. Zelfs een paar uur rustig toeren op de racefiets buiten de stad levert dus stress op (en ja, groepen wielrenners zijn compleet losgeslagen, ik heb op training-dagen ook wel eens de remmen dichtgeknepen omdat mijn collega's gingen koersen op de openbare weg).
Dus of we gaan alle fietspaden verbreden (ik ben hartstikke voor), of we gaan de snelheid omlaag brengen. Veel meer opties zijn er volgens mij niet meer.
[
Voor 12% gewijzigd door
roffeltjes op 23-08-2023 17:54
]