Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 166 ... 229 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neb0
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-09 17:40
elinx schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 14:23:
[...]
Dat zou dan de waarde zijn die de krachtsensor heeft gemeten.
Dat zou ongeveer overeenkomen op de pedalen met
17Nm 10kg
30Nm 18kg
50Nm 30kg

Echter waarschijnlijk zal de gemiddelde waarde zichtbaar zijn op het display en die varieert per rotatie van 0 tot max. waarde.
In dat geval zal je dan een geschatte max. kracht van respectievelijk ca. 20kg, 36kg en 60kg op de pedalen zetten. (niet exact, want het krachtverloop per rotatie is niet lineair)
elinx schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 12:06:
[...]

[...]
120kg * 9,81= 1177N
170mm=0,17m
1177 * 0,17= 200Nm

Nu vermoed ik dat ook bij naven het gaat om nominaal koppel, dus koppel wat continu geleverd mag worden zonder dat de naaf schade oploopt.
Het maximale koppel wanneer het om buigen of barsten gaat zal daar flink boven liggen.
Wat betreft de Nexus-8 heb ik zowel 50 als 60 Nm als aanbevolen max. gelezen.
@elinx @jimh307 @Tommie12 Gaat het niet meer om de vraag is wat de kracht van een motor + beenkracht is op de achternaaf, rekening houdend met de overbrengingsverhouding?

Het effectieve koppel op het achtertandwiel: koppel vermenigvuldigen met de overbrengingsverhouding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
neb0 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 18:05:
... Gaat het niet meer om de vraag is wat de kracht van een motor + beenkracht is op de achternaaf, rekening houdend met de overbrengingsverhouding?...
Het ging in de gevallen waar ik voorbeelden van heb gegeven alleen over wat een persoon aan koppel levert via de cranks op de trapas, los van wat de motor daar nog bij doet en los wat de overbrengingsverhouding is naar de naaf toe.

Voor het behoud van de naaf is het inderdaad van belang dat het om het totaal geleverde koppel gaat wat via een overbrenging uiteindelijk bij de naaf komt, waarbij niet voor mij duidelijk is wat de waarde van 50 a 60Nm inhoudt. Bij een motor zal het koppel constant worden afgegeven, maar bij fietsen gaat het op en af en zal bv een wielrenner dit veel effectiever doen dan een recreatiefietser.

[ Voor 15% gewijzigd door elinx op 18-08-2023 18:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• einoj1
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 28-03 13:42
KernelPanic schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 17:06:
Ook ik ben weer op zoek naar 2 nieuwe fietsen momenteel heb ik het volgende:

Mijn fiets:
Haibike Trekking 4, Yamaha PW, Derailleur, 400W accu.
[Afbeelding]
Deze was nieuw 1800,-

Fiets van de vriendin:
Batavus Razor, Nexus 8, Yamaha PW 400W
[Afbeelding]
2e hands gekocht met 5000 kilometers voor 1000,-

Destijds bewust gekozen voor Yamaha ipv Bosch voor beide fietsen omdat ik het A. Fijner vond en B. Ik graag iets koop wat afwijkt van de "standaard"zeg maar.

Mijn Fiets wordt vervangen omdat ik graag wat minder onderhoud wil.
De fiets van mijn vriendin wordt vervangen omdat de houding voor haar net niet optimaal is, ze fiets overigens wel op het heren model, goed frame en ze is vrij lang waardoor de vrouwen frames niet altijd helemaal uitkomt of slecht beschikbaar zijn.

Graag koop ik 2 premium fietsen terug waarbij ik besef dat er flink meer in de buidel getast moet worden.

Op dit moment kijk ik naar de volgende modellen:

1. Flyer Upstreet, Liefst met Nexus 5 en 90nm/95nm Panasonic maar deze lijkt er niet meer te zijn. Ik sta wel open voor Enviolo, maar bij mijn huidige fiets schakel ik eigenlijk nooit (ook niet bij het optrekken) dan lijkt mij de Nexus wat meer onderhoudvrij.

2. Velo de ville SEB 890, Bosch Smart 75nm, Nexus 5, Riem

3. Kalkhoff IMAGE 5.B ADVANCE+ Bosch Smart 75nm, Nexus 5, Riem

Beiden zijn we rond de 80KG en 1.85M, en goed verstelbaar stuur is belangrijk.

Heb ik een motor met 75+nm nodig? nee maar leuk is het wel.

Ik ben best secuur met mijn fiets, een rammeltje piep of kraakje kan ik slecht tegen ook daarom vind ik het afwerkingsniveau belangrijk. Mijn vriendin maakt dat niet zoveel uit, maar als ze met mij wil fietsen dan voor haar ook hetzelfde :)

Rondom de Panasonic motor een aantal vragen, eigenlijk lees ik hier goede dingen over maar alleen Flyer lijkt deze motor te voeren waarom is dit? Ik had dan ook andere merken met deze motor verwacht.
Verder zie ik dat Flyer bij recente modellen ook meer richting Bosch gaat dan blijft er geen merk meer over met Panasonic is dit een rieel risico?

Dat er veel fietsenmakers met alleen Bosch zijn merk ik nu met onze Yamaha's ook al.

Nadeel met bovenstaande merken is helaas dat er niet echt fietsenzaken dicht in de buurt zitten. Flyer & Velo ongeveer 40 minuten met de auto @Foxhill , Kalkhoff wordt hier net over de grens in Duitsland verkocht (woon pal op de grens) alhoewel mijn Duits best goed is, is uitleggen in het duits wat er met je fiets aan de hand is soms wel lastig.

Tips en opmerkingen zijn welkom..
Hou er rekening mee dat je bij de nexus 5 naaf, bijna altijd verplicht bent om de motor in de 2 hoogste ondersteuning stand te zetten, waardoor het verbruik ook fors meer is.
Dit omdat de stappen tussen de versnellingen´ groot zijn en je dit anders zelf met spierkracht moet overbruggen.
Na een tijdje rij je bv in Tour stand ( 2 van 4) niet meer komfortabel, zonder naar sport of zelf turbo te gaan.
Met een nexus 8 heb je hier helemaal geen last van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• einoj1
jimh307 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 12:02:
[...]

Dat geloof ik zeker. De naaf zal wellicht korter meegaan, maar vervangen is te betalen. Trap je een Rohloff naar zijn einde dan kost dat heel wat meer. :+
Dus mocht mijn naaf falen dan ben ik de fiets niet lang kwijt en beginnen we weer opnieuw. Echter heeft mijn naaf al de 10.000 km bereikt en ik merk nergens dat de naaf aan het slijten is.
Hier intussen met Nexus 8, riem, Bosch 50 nm, al 17300 km en nog nooit horen kraken of piepen. Werk nog als nieuw
Op mijn Batavus Dinsdag wel pas een nieuw zadel moeten kopen, want 1 metalen stang gebroken. Zal wel met mijn gewicht te maken hebben....93 kg. :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:44
Vandaag test gereden op de:
  • Cube Kathmandu EXC 750
  • Kalkhoff Image 5.B Excite+ BLX 2023
De Kalkhoff was geruisloos, vanwege de riem en het traploze schakelen. Het schakelen was vreemd, je moest stoppen met trappen als je wilde schakelen?

Toen ik op de Cube reed, viel het me op vrij dikke banden en een sportievere zit. Ook meer power (plezier!) op de eerste meters. Met het schakelen was het vertrouwd, maar veel meer herrie natuurlijk. En je bent snel op de 25 km/h waarna je direct buiten de motor-range aan het fietsen bent.

Dus ik denk dat ik beide fietsen nog eens moet testen. Cube zegt mijn hart, mijn verstand de Kalkhoff (ook omdat die flink afgeprijsd was naar 4079 euro, maar ik geld geen doorslaggevende factor mag geven).

Qua stijfheid frame totaal niks gemerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:13
Voor vrouw gaat aanschaf de Gazelle Avignon C380 zijn.
Ga hem bij de LBS kopen, wel 250 euro duurder dan online.
Maar daar vandaag geweest, van alles gepast en geprobeerd. Ga nog proberen zo'n kettingslot achtig ding mee te krijgen, maar laat het daar niet op stuk lopen.
Voor die 250 zijn we goed geholpen, bij gelazer zit er iets in de buurt en ik voel me er niet lullig onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtCaffran
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-09 13:55
CodeCaster schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 20:58:
[...]

We hebben een fiets van 5K gekocht, die voor € 170 per jaar 5 jaar lang 100% (plus indexatie van nieuwprijs) wordt vergoed bij schade en diefstal. Lijkt me een no-brainer. Na die 5 jaar bouwt de dekking snel af.
Welke verzekeraar heb je hiervoor gevonden? Ik ben ook op zoek naar een verzekering waar de nieuwprijs of vervangingsprijs wordt vergoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:27

B64

einoj1 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 18:36:
[...]

Hou er rekening mee dat je bij de nexus 5 naaf, bijna altijd verplicht bent om de motor in de 2 hoogste ondersteuning stand te zetten, waardoor het verbruik ook fors meer is.
Dit omdat de stappen tussen de versnellingen´ groot zijn en je dit anders zelf met spierkracht moet overbruggen.
Na een tijdje rij je bv in Tour stand ( 2 van 4) niet meer komfortabel, zonder naar sport of zelf turbo te gaan.
Met een nexus 8 heb je hier helemaal geen last van.
Dat hangt mede af van de door de fabrikant gekozen tandwielverhoudingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

SgtCaffran schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 20:53:
[...]

Welke verzekeraar heb je hiervoor gevonden? Ik ben ook op zoek naar een verzekering waar de nieuwprijs of vervangingsprijs wordt vergoed.
Dat is bij Kingpolis:
Niet alle fietsmerken kunnen verzekerd worden via Kingpolis. Dit betreft de merken "Urban Arrow" en "Riese Müller". Uitzondering hierop is als de fiets is voorzien van track & trace. Dan kunnen deze merken, bij een door Kingpolis aangesloten rijwielzaak, wél worden verzekerd.

Daarnaast verzekeren wij geen Fatbikes (zoals Doppio, Knaap, etc.) en geen fietsen zonder vast ringslot.

Tevens verzekeren wij geen VanMoof fietsen.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 22:50
Ook ik ben weer op zoek naar 2 nieuwe fietsen momenteel heb ik het volgende:

……

1. Flyer Upstreet, Liefst met Nexus 5 en 90nm/95nm Panasonic maar deze lijkt er niet meer te zijn. Ik sta wel open voor Enviolo, maar bij mijn huidige fiets schakel ik eigenlijk nooit (ook niet bij het optrekken) dan lijkt mij de Nexus wat meer onderhoudvrij.

……

Rondom de Panasonic motor een aantal vragen, eigenlijk lees ik hier goede dingen over maar alleen Flyer lijkt deze motor te voeren waarom is dit? Ik had dan ook andere merken met deze motor verwacht.
Verder zie ik dat Flyer bij recente modellen ook meer richting Bosch gaat dan blijft er geen merk meer over met Panasonic is dit een rieel risico?

……
Upstreet met Nexus 5 zijn de Upstreet5 5.40, Upstreet 5.40 en de Upstreet 7.43.

Panasonic is altijd erg goed geweest, maar ging niet met de mode mee. Ze hadden een accu achter de zitbuis en een voorwielmotor toen Bosch met een bagagedrager accu in kwam. Daarna hadden ze de accu op de onderbuis van het frame, terwijl accu geïntegreerd in kwam. Maar meer nog, ze maken geen compleet gamma dus zijn minder interessant voor merken die in meerdere segmenten zitten. Daarom zijn merken als Gazelle en Kalkhoff ooit met ze gestopt. Kalkhoff heeft het nu geloof ik wel weer(?). En internationaal zijn er altijd meer merken met Panasonic geweest. Nu bijvoorbeeld Leader Fox.

Flyer maakt inderdaad langzaamaan een aantal Bosch modellen, maar het aantal modellen met Panasonic groeit ook. Met hun ontwikkelingen (samen) met FIT zetten ze er nog steeds volop op in.

Panasonic is er al langer dan Bosch. Ze leveren alles van hun oudste types nog na, in tegenstelling tot Bosch. Risico voor verliezen van ondersteuning zie ik niet.

Tsja, ik ben wel voorstander van een dealer in de buurt hebben. Ook al verkoop ik zelf wel eens ver weg. Maar je kunt ook goed terecht bij een goede lokale winkel voor normaal onderhoud en alleen met Panasonic specifieke problemen verder moeten rijden. Of je vraagt je lokale fietsenmaker of ie er een doorgeleverd kan krijgen.

Hetzelfde (afstand) geld voor Kalkhoff en Velo de Ville begrijp ik? Zit er een R&M dealer in de buurt? Koga B10 anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poumelie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-09 22:54
Fietsslot en telefoonhouder voor mijn fiets zijn inmiddels gelukt.

Nu zoek ik nog fietstassen.
Ik zit te denken aan twee losse.. dan kan ik er ook af en toe 1 meenemen als 2 overbodig is.

Zo waterdicht mogelijk. Ik ben meer een goed-weer fietser maar soms beland je in een bui…

Ik heb nog een Ortlieb Back Roller Urban 20L Coffee, maar ik kan er niet nog een in deze kleur vinden en bij een kleine regenbui laatst was de binnenkant zeiknat (misschien opnieuw behandelen?)

Bovendien vind ik ze onhandig dicht en open doen als je even snel wat wilt pakken. Dat hele rol systeem..

Ik snap dat de Ortlieb Classic lijn echt de beste is.. maar om bovenstaande reden en het feit dat ik het afzichtelijk vind (no offense, smaak is persoonlijk) toch op zoek naar wat anders.

Iemand wat goede tips?

Twee aan elkaar kan misschien ook.
Mag bij deze fiets matchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed.juh
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-09 09:35
@Poumelie Ik denk dat de bruine Ortlieb Plus het beste past bij jouw fiets.

http://www.sintchristopho...eb-back-frontroller-plus/

Er is ook nog een engels merk fietstassen, wat minder bekend is, maar minstens zo goed.

https://carradice.co.uk/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjacka
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16-09 22:38
Heb zelf de ortlieb trunk bag gekocht, Is voor mij voldoende voor woon-werk en ook nog aerodynamisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• weebeast
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-09 21:34
Foxhill schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:12:
[...]

Beide absolute top fietsen. Als je het mij vraagt is die Bosch iets luider en iets minder soepel dan Panasonic. Maar ik ben als Flyer dealer bevooroordeeld. Vlak hierboven zijn wat verschillen aangegeven tussen Bosch Smart en FIT van Panasonic.
Het is uiteindelijk de flyer upstreet 5 7.23 2022 model geworden. Wat een fijne fiets. Prijs was ook wel netjes.

Er zit al een ringslot op. Weet jij toevallig of dit een ART slot is? Ben het helaas vergeten te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
weebeast schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 11:58:
[...]

Het is uiteindelijk de flyer upstreet 5 7.23 2022 model geworden. Wat een fijne fiets. Prijs was ook wel netjes.

Er zit al een ringslot op. Weet jij toevallig of dit een ART slot is? Ben het helaas vergeten te vragen.
Gefeliciteerd met je mooie fiets. Ik weet wel hoe die er uit ziet, maar we houden hier wel van foto’s.

Ja. Slot is ART.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jodeltje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Poumelie schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 09:04:

Ik zit te denken aan twee losse.. dan kan ik er ook af en toe 1 meenemen als 2 overbodig is.

Zo waterdicht mogelijk. Ik ben meer een goed-weer fietser maar soms beland je in een bui…

Ik heb nog een Ortlieb Back Roller Urban 20L Coffee, maar ik kan er niet nog een in deze kleur vinden en bij een kleine regenbui laatst was de binnenkant zeiknat (misschien opnieuw behandelen?)

Bovendien vind ik ze onhandig dicht en open doen als je even snel wat wilt pakken. Dat hele rol systeem..

Ik snap dat de Ortlieb Classic lijn echt de beste is.. maar om bovenstaande reden en het feit dat ik het afzichtelijk vind (no offense, smaak is persoonlijk) toch op zoek naar wat anders.

Iemand wat goede tips?

Ik heb na ergernissen aan andere tassen, eerst dat stomme rol systeem, toen een te smalle opening, deze gekocht: https://www.vaude.com/nl/...l#?colour=1636&size=13424

Is in 1 beweging open en dicht te doen. Is boven breder dan onder, dus de tas gaat er zonder moeite in/uit. Perfect waterdicht, klikt snel op en af, zit een kleiner/hoger vak in waar ik bananen in doe als ik een tocht maak (zijn die niet helemaal beurs gestoten door de andere inhoud), als ie leeg is kan je hem plat(ter) maken.

Voor mij is deze perfect.

[ Voor 3% gewijzigd door jodeltje op 19-08-2023 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:08

Christiano007

Ich bin der champion

Graag jullie hulp

Paar dagen geleden is zowel mijn elektrische als onze Lovens Elektrische bakfiets gejat onder de carport vandaan.

Nu wil ik iig voor de bakfiets wel iets met GPS, maar kan óf bijna geen prijzen vinden óf hetgeen met connected of andere rommel betaal je gewoon voor. Ik vind dit laatste érg vreemd, ik doe de verzekeraar een dienst verlenen juist door een GPS module (oid) te installeren zodat deze fietsen waarschijnlijk terug gevonden worden en zij niet een hoog bedrag hoeven uit te keren. Ik verwacht juist een korting als ik zo'n ding heb.

Qua prijzen heb ik één bevonden bij de fietsenwinkel, dat was 33 euro per maand. Nou dat ga ik dus never nooit betalen voor een verzekering , dat is bijna 400 euro per jaar. Dan moet die fiets wel gejat worden om het te laten lonen....

Welke zijn nu enigszins betaalbaar? Gewoon diefstal, ]pechhulp zou fijn zijn.

Kingpolis waar we zaten is ook vrij prijzig vind ik nu. Betaal je 3 jaar vooruit (zit geen gps in oid) dan betaal ik 666. Doe ik dit per jaar dan betaal ik 285 per jaar. Absurd verschil over 3 jaar gezien.

ANWB is iets goedkoper per maand (21 euro) met pechhulp, diefstal en rechtsbijstand.

Ter land, ter zee en in de kroeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Blobby
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:18

Iemand wat goede tips?

Ik heb deze vorige week gekocht:
https://www.amazon.nl/2Ra...agagedrager/dp/B0C1KVXHZ8
Goede kwaliteit en leuke prijs.

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebeast
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-09 21:34
Foxhill schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 12:53:
[...]

Gefeliciteerd met je mooie fiets. Ik weet wel hoe die er uit ziet, maar we houden hier wel van foto’s.

Ja. Slot is ART.
Haha zal ik doen. Ik mag hem volgende week ophalen. Schrik wel een beetje van de reviews die geschreven zijn over flyer. Gaat ook vaak over de 7.23, die ik zelf ook heb aangeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-09 10:46
Zou het een drama fiets moeten zijn? Ik ken geen reviews van die fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
weebeast schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 15:49:
[...]

Haha zal ik doen. Ik mag hem volgende week ophalen. Schrik wel een beetje van de reviews die geschreven zijn over flyer. Gaat ook vaak over de 7.23, die ik zelf ook heb aangeschaft.
Gaan denk ik dan over de automaat die al een tijdje niet meer op de 7.25 zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einoj1
B64 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 20:55:
[...]

Dat hangt mede af van de door de fabrikant gekozen tandwielverhoudingen.
Welke fabrikant kiest dan de juiste verhouding, op welk model?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-09 10:46
Ik heb begrepen dat de fabrikant van de naaf een overbrengingsverhouding adviseert naar de fabrikanten toe. Deze verhouding heeft de naaffabrikant uiteraard met een reden gekozen.

Hoe je de verhouding ook kiest. De stappen tussen de versnellingen veranderen er niet door. Die wordt gewoon door de naaf bepaald. Een naaf met meer versnellingen blijft daardoor een voordeel houden t.o.v een naaf met minder versnellingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:21
Foxhill schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 22:38:
[...]

Upstreet met Nexus 5 zijn de Upstreet5 5.40, Upstreet 5.40 en de Upstreet 7.43.

Panasonic is altijd erg goed geweest, maar ging niet met de mode mee. Ze hadden een accu achter de zitbuis en een voorwielmotor toen Bosch met een bagagedrager accu in kwam. Daarna hadden ze de accu op de onderbuis van het frame, terwijl accu geïntegreerd in kwam. Maar meer nog, ze maken geen compleet gamma dus zijn minder interessant voor merken die in meerdere segmenten zitten. Daarom zijn merken als Gazelle en Kalkhoff ooit met ze gestopt. Kalkhoff heeft het nu geloof ik wel weer(?). En internationaal zijn er altijd meer merken met Panasonic geweest. Nu bijvoorbeeld Leader Fox.

Flyer maakt inderdaad langzaamaan een aantal Bosch modellen, maar het aantal modellen met Panasonic groeit ook. Met hun ontwikkelingen (samen) met FIT zetten ze er nog steeds volop op in.

Panasonic is er al langer dan Bosch. Ze leveren alles van hun oudste types nog na, in tegenstelling tot Bosch. Risico voor verliezen van ondersteuning zie ik niet.

Tsja, ik ben wel voorstander van een dealer in de buurt hebben. Ook al verkoop ik zelf wel eens ver weg. Maar je kunt ook goed terecht bij een goede lokale winkel voor normaal onderhoud en alleen met Panasonic specifieke problemen verder moeten rijden. Of je vraagt je lokale fietsenmaker of ie er een doorgeleverd kan krijgen.

Hetzelfde (afstand) geld voor Kalkhoff en Velo de Ville begrijp ik? Zit er een R&M dealer in de buurt? Koga B10 anders?
Bedankt voor de reacties.

Hier in de achterhoek is alles al snel verder weg :)

Koga heb ik nooit veel naar gekeken ik vond ze altijd relatief duur, zelfde met R M eigenlijk dan moet er een mooie aanbieding voorbij komen, wel gebouwd als een tank volgens mij.

Wel naar die b10 gekeken vandaag mooie fiets maar jammer van de vaste voorvork.

Kalkhoff op 10 kilometer in Duitsland, maar elke dealer is vanaf 10/20km hier vandaan verder.

Als je toch al in de auto moet dan....

[ Voor 3% gewijzigd door KernelPanic op 19-08-2023 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-09 07:25
@Tommie12 9~10kg extra voor een gewone fiets. Zou wel iets minder kunnen, maar men is terecht conservatief, frames zijn flink overbemeten,
Foxhill schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 07:54:
[...]
Dit is een magneet voor de snelheidssensor. Vervangt langzamerhand de spaakmagneet.
Dat heb ik nog nooit gezien, leuk! Ik gok dat dat handig is bij de assemblage omdat je hem niet op de verkeerde afstand kan zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes

2. Velo de ville SEB 890, Bosch Smart 75nm, Nexus 5, Riem

3. Kalkhoff IMAGE 5.B ADVANCE+ Bosch Smart 75nm, Nexus 5, Riem

Tips en opmerkingen zijn welkom..
Drie goede fietsen. Ik vind het wat lastig om het te gaan hebben waar je ze moet kopen als de verkoper (zonder zijn schuld) in deze draad zit, maar je kan dit net als elke FM benaderen.

=> Kopje koffie drinken op een rustig moment (desnoods even bellen, geen idee hoe druk het tegenwoordig is bij de gemiddelde FM)en kijken of het klikt. Hoewel een gesprek niet alles zegt:

- een goede FM is een liefhebber, hij kent de materie en vindt het leuk om je te helpen.
- een goede FM luistert.
- een goede FM stelt vragen.
- een goede FM denkt mee.
- een goede FM gaat ook met je vrouw zitten en gaat niet mansplainen

En hoewel het gewoon handel is, is mijn ervaring dat een goede FM niet pusht. Dat is dan ook wel een manier om mij heeeel snel uit de winkel te krijgen. Het verkopen moet vanzelf gaan en dan wordt het bij mij vanzelf toch wel een dure fiets :+

Nog even over dat mansplainen, het lastige is dat heel vaak de dame in kwestie geen idee heeft en dat haar man dan de beslissingen (moet) nemen. Als de man het ook niet weet (of wanneer de vrouw alleen komt) moet dan de FM maar wat beslissingen nemen. Dat kan, maar idealiter beslist degene die er op gaat rijden ook welke fiets dat wordt.

Als je vrouw geen uitgesproken mening heeft zou ik haar toch van te voren even door jouw shortlist meenemen en haar eens laten nadenken wat zij belangrijk vindt voordat je haar de winkel in sleurt. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
KernelPanic schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 21:41:
[...]

Bedankt voor de reacties.

Hier in de achterhoek is alles al snel verder weg :)

Flyer en Velo is jullie winkel het dichtstbijzijnde . Sterker nog mijn schoonouders heb ik naar je gestuurd en hebben vandaag twee victoria fietsen gekocht.

Koga heb ik nooit veel naar gekeken ik vond ze altijd relatief duur, zelfde met R M eigenlijk dan moet er een mooie aanbieding voorbij komen, wel gebouwd als een tank volgens mij.

Wel naar die b10 gekeken vandaag mooie fiets maar jammer van de vaste voorvork.

Kalkhoff op 10 kilometer in Duitsland, maar elke dealer is vanaf 10/20km hier vandaan verder.

Als je toch al in de auto moet dan....
Er is de Koga B10 suspension. Dikke fiets en in de Achterhoek voldoende dealers.

En anders is het afwegen of je liever een stukje rijdt of liever je keuze wat beperkt naar wat er in de buurt zit. Maar daar kan ik je niet over adviseren.

[ Voor 4% gewijzigd door Foxhill op 19-08-2023 22:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
roffeltjes schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 21:46:

Dat heb ik nog nooit gezien, leuk! Ik gok dat dat handig is bij de assemblage omdat je hem niet op de verkeerde afstand kan zetten.
Magneet die niet goed zit is de meest voorkomende storing. Ik denk dat het als oplossing daarvoor bedacht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
roffeltjes schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 22:02:
[...]

Drie goede fietsen. Ik vind het wat lastig om het te gaan hebben waar je ze moet kopen als de verkoper (zonder zijn schuld) in deze draad zit, maar je kan dit net als elke FM benaderen.

=> Kopje koffie drinken op een rustig moment (desnoods even bellen, geen idee hoe druk het tegenwoordig is bij de gemiddelde FM)en kijken of het klikt. Hoewel een gesprek niet alles zegt:

- een goede FM is een liefhebber, hij kent de materie en vindt het leuk om je te helpen.
- een goede FM luistert.
- een goede FM stelt vragen.
- een goede FM denkt mee.
- een goede FM gaat ook met je vrouw zitten en gaat niet mansplainen

En hoewel het gewoon handel is, is mijn ervaring dat een goede FM niet pusht. Dat is dan ook wel een manier om mij heeeel snel uit de winkel te krijgen. Het verkopen moet vanzelf gaan en dan wordt het bij mij vanzelf toch wel een dure fiets :+

Nog even over dat mansplainen, het lastige is dat heel vaak de dame in kwestie geen idee heeft en dat haar man dan de beslissingen (moet) nemen. Als de man het ook niet weet (of wanneer de vrouw alleen komt) moet dan de FM maar wat beslissingen nemen. Dat kan, maar idealiter beslist degene die er op gaat rijden ook welke fiets dat wordt.

Als je vrouw geen uitgesproken mening heeft zou ik haar toch van te voren even door jouw shortlist meenemen en haar eens laten nadenken wat zij belangrijk vindt voordat je haar de winkel in sleurt. :+
Zo sta ik er ook in, het is toch een heel bedrag en het is inderdaad net alsof ik na een keuken dealer ga, als ik het idee krijg dat men teveel pushed dan sta ik al buiten >:)

Mijn vriendin leunt wel op mijn oordeel maar het belangrijkste is gewoon dat ze er comfortabel op zit, ze heeft vrij lange armen en benen, als ze dan niet op mijn shortlist uitkomt so be it. Ze heeft bijvoorbeeld het zadel dusdanig hoog dat ik er niet op pas :)

Is er nog veel verschil in km per w tegenwoordig? Met 400w oude accu op de yamaha kom ik nog steeds goed weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 14:44

Wat een goed idee om twee losse te kopen. Ik heb er nu eentje maar had spijt dat ik geen dubbele had gekocht i.v.m. de ruimte. Helemaal niet aan gedacht er nog eentje bij te kopen. (y)

Ik heb overigens de volgende: Ortlieb Downtown 2 QL3.1.
Goed waterdicht.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einoj1
Foxhill schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 22:05:
[...]

Er is de Koga B10 suspension. Dikke fiets en in de Achterhoek voldoende dealers.
De nieuwe Koga B10 suspension weeg 30 kg, ruim 4 kg meer gewicht, door verende voorvork en grotere batterij. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-09 21:52
tuppes schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:30:
[...]

Wat ik mij dan wel afvraag, is die Bafang motor (Max Torque:80N.m) niet te krachtig voor een Shimano 7 speed naaf en een fiets met rollerbrakes?
Hierbij mijn terugkoppeling. Met een trapassleutel is de as er eenvoudig uit te halen. Eerst links los en daarna rechts. Voor de hoofdkabel heb ik een gat bovenin het frame gemaakt, zodat hij mooi onderaan eruit komt. De accu heb ik op de bidonmoeren geschroefd. Moet zeggen fietst goed en de remmen kunnen het goed aan. Misschien alleen nog een kettingbeschermer plaatsen van SKS of AXA.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-wPZM-U9p8jD5bFhHb9tVMGJWVc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OPf7U8AVXJR3PyPU0TR8pLuK.jpg?f=fotoalbum_large

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arcticbreeze
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:17
PnD schreef op donderdag 20 april 2023 @ 21:05:
[...]

Bedankt, dat was me ook bekend. Is me het geld niet waard. Dacht eerder aan een schermpje van Ali voor een paar euro 😬
Is het je nog gelukt om een alternatieve display te vinden? Weet iemand of de Stella Vicenza 2020 met eleon voorwielmotor communicatie protocol nr 2 ondersteund?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64

B64

einoj1 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 08:39:
[...]

De nieuwe Koga B10 suspension weeg 30 kg, ruim 4 kg meer gewicht, door verende voorvork en grotere batterij. 8)7
Of je dat gewicht voelt hangt af van de geometrie en stijfheid van het frame. Kwestie van uitproberen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:56
De Koga B10/B20 vind ik ook een mooie fiets als opvolger van mijn huidige Koga eXLR8, maar wat een dik en zwaar ding is dat vergeleken met mn huidige lichte fietsje zeg... daar is echt niet meer op te rijden met een lege accu denk ik dan..
roffeltjes schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 22:02:
[...]

Hallo zeg, zijn we opeens in 1950 beland? :P Is dit echt nog zo anno 2023? Wellicht ligt het aan het type vrouw waar ik op val, maar zowel mijn huidige vriendin als haar voorgangsters hebben totaal geen moeite met precies weten wat ze willen en dit zeer duidelijk etaleren bij een aankoop ;)

Ik snap dat er bij bijv. auto's nog veel dames zijn die geen interesse hebben in technische details, maar je eigen fiets is toch vrij persoonlijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:52

PnD

like in Pinda ^_^

arcticbreeze schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 20:13:
[...]

Is het je nog gelukt om een alternatieve display te vinden? Weet iemand of de Stella Vicenza 2020 met eleon voorwielmotor communicatie protocol nr 2 ondersteund?
Nee, ik heb het standaard non-display. Eigenlijk ook niks mis mee 🫣

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
_Anvil_ schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 12:41:

Hallo zeg, zijn we opeens in 1950 beland? :P Is dit echt nog zo anno 2023? Wellicht ligt het aan het type vrouw waar ik op val, maar zowel mijn huidige vriendin als haar voorgangsters hebben totaal geen moeite met precies weten wat ze willen en dit zeer duidelijk etaleren bij een aankoop ;)

Ik snap dat er bij bijv. auto's nog veel dames zijn die geen interesse hebben in technische details, maar je eigen fiets is toch vrij persoonlijk..
Ja, er zijn nog wel wat fietsenmakers van de oude stempel :+

En er zijn ook nog wel genoeg heren die hun vrouw overstemen met technobabbel, maar dat heb je zelf in de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
roffeltjes schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 13:22:
[...]

Ja, er zijn nog wel wat fietsenmakers van de oude stempel :+

En er zijn ook nog wel genoeg heren die hun vrouw overstemen met technobabbel, maar dat heb je zelf in de hand.
Klopt, maar een goede verkoper vindt daar wel een tussenweg in om te zorgen dat beide aan het woord geraken. Als je komt shoppen voor een fiets voor mevrouw, dan zou ik als verkoper toch eerst vragen aan mevrouw wat ze belangrijk vindt, waarvoor de fiets moet dienen etc. En als meneer dan alleen praat, dan vraag je toch even aan mevrouw of nog iets wil toevoegen, en of wat meneer vertelt ook haar prioriteit is.

Ik ben met mijn dochter mee geweest om een auto te kopen, en heb eigenlijk weinig gezegd. Wel vragen gesteld aan mijn dochter en haar suggesties gegeven, maar zij sprak met de verkoper, niet ik.
Zij neemt dan ook resoluut het woord als we binnen stappen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:19
Hoeveel waarde hechten jullie aan een fietsenmaker in het dorp tegenover een dorp verder? We zijn niet zo tevreden over de FM waar mijn vrouw haar elektrische fiets vandaan heeft. Drie keer terug moeten gaan met lekke band, uiteindelijk naar andere FM die er een steen uithaalde.

Beide zitten in het dorp, maar werken ook niet op afspraak. Je belt, ze zeggen breng ‘m dan langs en vallen vervolgens uit de lucht dat je er staat met je fiets. Ze spreken ook geen moment af waarop je fiets klaar is, ze bellen je op. Je weet dus niet of je hem kwijt bent voor twee dagen of een week. Die ene FM zei dat ook gewoon zelf: doen we niet, je ziet wel wanneer die klaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Flying schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:00:
Hoeveel waarde hechten jullie aan een fietsenmaker in het dorp tegenover een dorp verder? We zijn niet zo tevreden over de FM waar mijn vrouw haar elektrische fiets vandaan heeft. Drie keer terug moeten gaan met lekke band, uiteindelijk naar andere FM die er een steen uithaalde.

Beide zitten in het dorp, maar werken ook niet op afspraak. Je belt, ze zeggen breng ‘m dan langs en vallen vervolgens uit de lucht dat je er staat met je fiets. Ze spreken ook geen moment af waarop je fiets klaar is, ze bellen je op. Je weet dus niet of je hem kwijt bent voor twee dagen of een week. Die ene FM zei dat ook gewoon zelf: doen we niet, je ziet wel wanneer die klaar is.
Je kiest de beste FM die behapbaar is qua afstand. Als het echt alleen maar prut is kan je net zo goed online kopen.

(Mijn mening, uiteraard moet je dit zelf inschatten).

Overigens vind ik het redelijk bizar dat ze niet kunnen aangeven wanneer je fiets klaar is.... ze weten toch de werkvoorraad? Als het tegenzit bel je desnoods de klant en geef je hem een nieuwe tijd door.

[ Voor 9% gewijzigd door roffeltjes op 21-08-2023 14:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RainNl
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-12-2023
Sjacka schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 11:49:
Heb deze gekocht, is volgens mij geproduceerd door Uebler en identiek aan de F24

https://shop.volkswagen.n...oor-op-trekhaak-2-fietsen

Ik heb 62mm brede banden en dit gaat prima
Bedankt voor je tip. Ik heb uiteindelijk deze gekocht:

https://shop.volkswagen.n...oor-op-trekhaak-2-fietsen

Dit is de kantelbare.

PSN:AssFire_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17-09 20:38
_Anvil_ schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 12:41:
De Koga B10/B20 vind ik ook een mooie fiets als opvolger van mijn huidige Koga eXLR8, maar wat een dik en zwaar ding is dat vergeleken met mn huidige lichte fietsje zeg... daar is echt niet meer op te rijden met een lege accu denk ik dan..

[...]

Heeft met interesses te maken.
Mijn vrouw ziet een fiets als ding met 2 wielen en een stuur.

Belt of ketting interesseert haar al niets. Op het moment dat het daarover gaat loopt ze letterlijk weg om te kijken welke kleur een fiets is en of de lampen wel mooi weggewerkt zijn.

Net zoals financiën:
Zou ze het kunnen? Vast wel!
Maar wil je het überhaupt uitzoeken allemaal? Nee.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Poumelie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-09 22:54
Tweak_ers schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 15:19:
[...]

Heeft met interesses te maken.
Mijn vrouw ziet een fiets als ding met 2 wielen en een stuur.

Belt of ketting interesseert haar al niets. Op het moment dat het daarover gaat loopt ze letterlijk weg om te kijken welke kleur een fiets is en of de lampen wel mooi weggewerkt zijn.

Net zoals financiën:
Zou ze het kunnen? Vast wel!
Maar wil je het überhaupt uitzoeken allemaal? Nee.
Dit gaat nergens over. Heeft inderdaad niks met man/vrouw te maken, maar zoals je zegt of je een persoon bent die ergens interesse in heeft.

Soms leeft Tweakers inderdaad in 1950.

Ik ben een vrouw (en ik doe ook de financiën, mijn vriend kookt als een god terwijl ik alles in een pan laat aanbranden en hij snapt niet wat je moet doen als zijn laptop vastloopt. Heeft allemaal niks te maken met man of vrouw zijn maar waar wij ons in ons beider leven voor hebben geïnteresseerd).

[ Voor 18% gewijzigd door Poumelie op 21-08-2023 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16-09 19:31
Zitten hier ook wat fatbike rijders?
Ik wil graag een fatbike kopen maar je hebt ze van onder de 1000 tot 2000+.
Sta open voor wat tips :) Budget maakt niet uit, als hij maar degelijk en betrouwbaar is.

[ Voor 18% gewijzigd door C6DL op 21-08-2023 15:48 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _Anvil_
Volgens mij waren hier pas 2 Tweakers die een fatbike kochten ja.
C6DL schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 15:48:
Sta open voor wat tips :) Budget maakt niet uit, als hij maar degelijk en betrouwbaar is.
https://www.bright.nl/nie...ikke-banden-koopgids.html

Speaking of which, reken op een fikse verzekeringspremie:

https://www.nu.nl/economi...stopt-met-verzekeren.html

"Het besluit geldt niet alleen voor nieuwe klanten, maar ook voor de ongeveer tienduizend fatbikebezitters die al een verzekering bij de ANWB hebben. Deze klanten horen binnenkort wanneer hun polis wordt beëindigd."

Mijn eerste gevoel is "geen medelijden", ook in mijn stadje overlast van fatbike jongelui die zonder te trappen met 40km/h tussen de fietsen doorslingeren...

Wel extreem dat ze 800% van de premie-inkomsten uitkeren, behalve veel schades ook veel fraude gok ik?

[ Voor 23% gewijzigd door _Anvil_ op 21-08-2023 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Flying schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:00:
Hoeveel waarde hechten jullie aan een fietsenmaker in het dorp tegenover een dorp verder?
Volslagen niet. Bij mij in de buurt (dichtsbijzijnde) FM is tevens aangesloten bij het fietsen ANWB, dus dat hij je fiets jaarlijks een beurt geeft (zit bij dat fiets ANWB inbegrepen).
Alleen weigert die gast de fiets van mijn vrouw, komt daar niet vandaan, zit gewoon materiaal op ; nexus, samsung, bafang, enz.
Dus nu ben ik vrijdag met mijn vrouw voor een andere fiets gaan kijken. Niet bij hem dus. Loopt dus gewoon dik 4k aan inkomsten mis. En de inkomsten van mijn MTB, want ja, die gaat daar ook niet meer naar toe.

Nu dus 2 dorpen verderop, maar wel serieus geholpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64

B64

_Anvil_ schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 16:15:
Volgens mij waren hier pas 2 Tweakers die een fatbike kochten ja.

[...]

https://www.bright.nl/nie...ikke-banden-koopgids.html

Speaking of which, reken op een fikse verzekeringspremie:

https://www.nu.nl/economi...stopt-met-verzekeren.html

"Het besluit geldt niet alleen voor nieuwe klanten, maar ook voor de ongeveer tienduizend fatbikebezitters die al een verzekering bij de ANWB hebben. Deze klanten horen binnenkort wanneer hun polis wordt beëindigd."

Mijn eerste gevoel is "geen medelijden", ook in mijn stadje overlast van fatbike jongelui die zonder te trappen met 40km/h tussen de fietsen doorslingeren...

Wel extreem dat ze 800% van de premie-inkomsten uitkeren, behalve veel schades ook veel fraude gok ik?
Artikel op NOS.nl is wat uitgebreider.

Als alleen in 020 al 90% van de (verzekerde) fatbikes gestolen wordt, dan valt die 800% nog wel mee denk ik. Het aandeel fraude is voor deze tobo-ridder niet te bepalen, maar fatbikes zijn met name bij jongeren behoorlijk populair - er staan er dus best veel bij scholen wat zo z'n aantrekkingskracht heeft, zowel bij medescholieren als bij de beroeps-sjacheraars.

Ook wel interessant om te lezen dat de ANWB voor eventuele toekomstige verzekeringsplannen extra voorwaarden wil stellen mbt opvoeren en gashendels. De ANWB heeft redelijk wat in de melk te brokkelen in het Haagse lobby-circuit, dus hopelijk heeft dat ook effect op toekomstig beleid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:41
ANWB fietsverzekering was bij mij de laatste twee keer ook wel heel veel goedkoper dan de andere aanbieders.

En over fatbikes: dat is letterlijk de opvolger van aso-scooters: illegaal, opgevoerd, levensgevaarlijk maximaal doorraggen in verkeer. Er is vrijwel geen uitzondering daarop.
Scooters zijn net zo erg maar kleiner in aantal.
Speedpedelecs volgen op ruime afstand. Daar wordt ook vaker aangepaster op gereden (wel nog ruim te hard).

Bron: ik woon aan een doorgaand fietspad :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zondagskindje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09 20:29

Zondagskindje

Harley Softail Slim FLSL 2018

C6DL schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 15:48:
Ja, ik!
Ik heb een Phatfour sinds een paar weken.
Heb nu zo’n 350 km zonder problemen op gefietst. Hou er wel rekening mee dat je flink op de pedalen moet staan als je er mee in de Ardennen wilt rijden. Want deze heeft enkel trapondersteuning en geen versnellingen.
Maar als je pittige heuvels vermijdt, dan is het een prima fiets.

En ik ben kennelijk een ‘brave’ fatbike rijdster met een legale, niet opgevoerde fatbike, die niet door het verkeer heen ragt.

[ Voor 8% gewijzigd door Zondagskindje op 21-08-2023 19:54 ]

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:41
Zondagskindje schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 19:50:
En ik ben kennelijk een ‘brave’ fatbike rijdster met een legale, niet opgevoerde fatbike, die niet door het verkeer heen ragt.
Uitzonderingen zijn er altijd. Ik was bijvoorbeeld de bezorgers vergeten die toevallig niet te hard rijden omdat ze op hun telefoon bezig zijn :+ (Telefoongebruik/-vasthouden lijkt redelijk vergelijkbaar over de voertuigcategorien heen.)

Heb nog geen fatbike in het wild gezien waar daadwerkelijk sprake was van trapondersteuning. Op zijn best een keer een minieme krachteloos trapje met mijieme trapfrequentie. Moet jij echt trappen? (Oprechte vraag.)

En we moeten hier over een jaar nog eens op terugkomen. Het voertuig beïnvloedt namelijk ook het gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zondagskindje

Zondagskindje

Rukapul schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 20:18:
[...]

Uitzonderingen zijn er altijd. Ik was bijvoorbeeld de bezorgers vergeten die toevallig niet te hard rijden omdat ze op hun telefoon bezig zijn :+ (Telefoongebruik/-vasthouden lijkt redelijk vergelijkbaar over de voertuigcategorien heen.)

Heb nog geen fatbike in het wild gezien waar daadwerkelijk sprake was van trapondersteuning. Op zijn best een keer een minieme krachteloos trapje met mijieme trapfrequentie. Moet jij echt trappen? (Oprechte vraag.)

En we moeten hier over een jaar nog eens op terugkomen. Het voertuig beïnvloedt namelijk ook het gebruik.
‘Moeten’ is een groot woord. Als ik ‘m op de hoogste trapondersteuning zet, hoef ik nauwelijks te trappen dat klopt. Over het algemeen zet ik ‘m op ondersteuningstand 4. Dan moet ik wel trappen, maar dat gaat dan niet met het zweet op m’n voorhoofd.

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laquaezzi
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14-09 21:52
Hier in het bezit van een https://radpowerbikes.eu/...us-electric-fat-tire-bike. In een halve minuut eenvoudig aan te passen naar 32 km/h, maar hier staat die gewoon op 25 km/h. Fiets zo nu en dan ook met met de kleine achterop en dan is 25 km/h naar mijn inziens al te hard. Zie voornamelijk veel 20 inch fatbikes die waarschijnlijk te hard gaan en een gashendel hebben. De DYU D3F is trouwens ook ongekend populair hier in het straatbeeld ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
Ik heb een paar jaar geleden mijn Mambo 7 (2015) voorzien van een TSD-Z2.
Inmiddels heb ik er ruim 6000 elektrische kilometers opzitten en merk ik dat de accu (14Ah?) wel wat minder wordt, maar me nog met gemak minstens 1x heen-en-weer brengt.

Ook ben ik wel bang dat er straks een ander onderdeel versleten is, al is dat misschien ongegrond?
Of dat ik een onderdeel verlies, zoals de magneet van de snelheidsmeter.

Handig om een t.z.t. een nieuwe accu te bestellen, evt. met wat reserveonderdelen?
Of is het beter daar niet op vooruit te lopen en de aandrijving compleet te vervangen mocht er iets aan gaan mankeren?

Iemand ervaring met de levensduur en vervanging van onderdelen voor de TSD-Z2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16-09 19:31
Zondagskindje schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 19:50:
[...]

Ja, ik!
Ik heb een Phatfour sinds een paar weken.
Heb nu zo’n 350 km zonder problemen op gefietst. Hou er wel rekening mee dat je flink op de pedalen moet staan als je er mee in de Ardennen wilt rijden. Want deze heeft enkel trapondersteuning en geen versnellingen.
Maar als je pittige heuvels vermijdt, dan is het een prima fiets.

Hoe zit het met de rug positie? Zit het een beetje comfortabel? Ik heb vrij snel last van de rug of schouders namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64

B64

C6DL schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 21:55:
[...]

Hoe zit het met de rug positie? Zit het een beetje comfortabel? Ik heb vrij snel last van de rug of schouders namelijk.
Kwestie van een proefrit maken. Comfort is best persoonlijk, en zeker bij pijnklachten.

Fatbikes zijn doorgaans one-size-fits-some, dus is er ruime kans dat het ergonomisch verre van optimaal is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Ik zie de markt duidelijk verschuiven naar; electric mobility at every corner. Alles wat wielen heeft moet elektrisch. Ik betwijfel de kwaliteit van dergelijke fatbikes en de banden zijn van Kenda; ook niet de beste kwaliteit.

Jammer dat veel mensen deze bikes opvoeren met alle gevolgen van dien. Misschien ben ik schromelijk ouderwets en koop ik een merkfiets van een bekend merk.

*accugroothandel loopt grandioos, maar wat zijn de werkelijke kosten en baten? Alles wat 2 wielen heeft moet elektrisch zijn hedendaags. Soms maak ik me hierom wel wat zorgen al gun ik iedereen een goede e-bike in deze, maar het lijkt door te slaan. Ja, verzin maar wat en het is elektrisch. Wellicht mijn leeftijd twijfel ik aan het nut van deze ontwikkeling. Een rage noem ik het niet meer, het is boombastic.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• elinx
  • Nu online
RudolfR schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 21:35:
Ik heb een paar jaar geleden mijn Mambo 7 (2015) voorzien van een TSD-Z2.
Inmiddels heb ik er ruim 6000 elektrische kilometers opzitten en merk ik dat de accu (14Ah?) ....
Handig om een t.z.t. een nieuwe accu te bestellen, evt. met wat reserveonderdelen?
....
Iemand ervaring met de levensduur en vervanging van onderdelen voor de TSD-Z2?
De Tsdz2 is een zeer voordelige middenmotor met een krachtsensor.
De motor is weliswaar van lagere kwaliteit als de Bafang, maar als je hem, zoals jij doet, voor "gewoon" Nederlands gebruik inzet, kan hij lang meegaan.
Zie ook het verslagje van @CasterTroy die na 19000km voor een nieuwe Tsdz2 kiest.

Veel mensen in het buitenland hebben hem gemonteerd voor MTB gebruik of in bergachtig gebied of hebben het max haalbare vermogen vergroot met andere controller software.
Het motortje wordt dan zwaar belast en onderdelen zullen wat vaker vervangen moeten worden.

Het zwakste punt is het grote vrijlooplager in het hoofdtandwiel, gevolgd door het lager in het kleine blauwe reductietandwiel.
Ook is er na langdurig gebruik kans op meer speling van de trapas. Ook hier gaat het dan weer om de lagers.
Alle lagers zijn bij de Tsdz2 die jij hebt nog standaardmaten die op een gegeven ogenblik voor een betere kwaliteit vervangen kunnen worden.

Sinds 2016 is de krachtsensor ongewijzigd, dus indien deze ermee ophoudt is die gewoon te vervangen. Een spaakmagneet kan iedere magneet zijn die op de spaken past. Ikzelf heb een micro neodymium op een spaak gelijmd, omdat ik dit wat fraaier vond.

Een groot voordeel van de Tsdz2 is de verkrijgbaarheid en prijs van de onderdelen en de eenvoud om deze te vervangen.
Omdat de prijs slechts €250 bedraagt, hebben sommigen hebben een complete reservemotor op de plank, die ze binnen een uur kunnen vervangen en vervolgens de oude motor, indien mogelijk, op hun gemak gaan repareren.
Persoonlijk zou ik geen onderdelen op voorraad houden, want je weet nooit wat er misschien stuk kan gaan en of het nog vervangen kan worden.

Ander voordeel is dat er ontzettend veel is gepubliceerd over problemen, oplossingen en verbeteringen.

Een accu voor de Tsdz2 is tussen de €200 a €300 afhankelijk van de capaciteit die je wilt hebben.
Doe dat pas op het moment dat je last krijgt van de verminderde capaciteit, omdat bv de ebike er plotseling mee stopt wanneer je het nog niet verwacht.

[ Voor 3% gewijzigd door elinx op 22-08-2023 10:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zondagskindje

Zondagskindje

[...]

De FLX heeft een lang zadel, dus je kunt schuiven wat je wilt. Hoe meer naar achteren, hoe schuiner je gaat zitten. Ik ben zelf 1.68 m en zit redelijk voor op het zadel. Pijnklachten heb ik nog niet gehad, terwijl ik vrij snel last van rugpijn heb.
Maar iedereen is anders en ik adviseer je om een proefrit te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17-09 20:38
Poumelie schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 15:21:
[...]

Dit gaat nergens over. Heeft inderdaad niks met man/vrouw te maken, maar zoals je zegt of je een persoon bent die ergens interesse in heeft.

Soms leeft Tweakers inderdaad in 1950.

Ik ben een vrouw (en ik doe ook de financiën, mijn vriend kookt als een god terwijl ik alles in een pan laat aanbranden en hij snapt niet wat je moet doen als zijn laptop vastloopt. Heeft allemaal niks te maken met man of vrouw zijn maar waar wij ons in ons beider leven voor hebben geïnteresseerd).
Helemaal met je eens, al denk ik wel dat het percentage dat interesse heeft een in techniek onder mannen hoger ligt dan bij vrouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoelJewel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-09 15:27
Rukapul schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 19:44:
ANWB fietsverzekering was bij mij de laatste twee keer ook wel heel veel goedkoper dan de andere aanbieders.
De premie van de ANWB fietsverzekering voor m'n elektrische fiets (Canyon Precede:ON 7) ging recent met 40% omhoog. Snap nu wel waarom. Dank u, fatbikes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie18
  • Laatst online: 04:59
https://www.ade.nl/fietsv...svakantie-munchen-venetie

Zou dit te doen zijn met ebike? Eerste twee dagen zijn relatief lang, dat wel. We zijn gewend aan lange fietstochten, ook in heuvels Zuid-Limburg. Of is dit toch echt andere koek? Ik kan niet zo snel indruk krijgen van zwaarte van de tocht (stijgingspercentages .e.d.)...... Iemand al eens zoiets gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Anvil_
hansie18 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 10:45:

Zou dit te doen zijn met ebike? Eerste twee dagen zijn relatief lang, dat wel. We zijn gewend aan lange fietstochten, ook in heuvels Zuid-Limburg. Of is dit toch echt andere koek? Ik kan niet zo snel indruk krijgen van zwaarte van de tocht (stijgingspercentages .e.d.)...... Iemand al eens zoiets gedaan?
Als je de hele dag de tijd hebt, is 60 km meer dan prima te doen op een gewone fiets, zelfs in de bergen (voor elke klim is er weer een afdaling ter compensatie he) Laat staan met een eBike :)

EDIT: I stand corrected:

"Er zitten steile klimmen in op bos/kiezelpaden die zelfs door een geoefend mountainbiker nauwelijks te nemen waren. De routeafstanden komen niet overeen met het routeboekje. De langste route was 82 km waar het routeboekje 56 km aangaf. Accu onderweg moeten bijladen om deze dag te kunnen volbrengen."

[ Voor 18% gewijzigd door _Anvil_ op 22-08-2023 13:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
  • Nu online
....
Zou dit te doen zijn met ebike? .....
Ikzelf heb een dergelijk aaneengesloten tocht nooit gedaan maar wel wat tochten rond Bolzano en in Duitsland nabij het Bodenmeer, waarbij ik het echte klimmen altijd vermeden heb. Ondanks dat ging het soms toch wel onverwacht steil en kort omhoog. 60km is zeker geen probleem als je de tijd hebt.

Als je de route ingeeft in Gmaps, dan kan je het hoogte profiel zien, van 13m tot 1535m.
De kortere afstanden zullen waarschijnlijk meer hoogtemeters bevatten.
Op zich hoeft dit geen probleem te zijn, maar veel hangt af van de lengte en het stijgingspercentage van een klim.

Ik vermoed dat met een Nexus 8 er wel wel wat problemen zullen zijn en derailleur(s) (met een gebalanceerde keuze aan tandwielen) de voorkeur heeft om een redelijke trapsnelheid aan te kunnen houden. Ik zou eens informeren welke fietsen zij aanbieden voor verhuur, om een daarover enige indicatie te krijgen.

Houdt er ook rekening mee dat fietspaden ook gravelpaden kunnen zijn of soms zelfs karresporen.
Vaak zie je in bergachtige omgeving dat het gebruik van de eMTB de overhand heeft, wat natuurlijk niet voor niks het geval is.

[ Voor 44% gewijzigd door elinx op 22-08-2023 13:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B64

B64

ZIe het commentaar van de familie Mallant onder de reis. Het kan dus best pittig zijn.

Wat mij nog het meest zou interesseren is of de route zodanig is opgebouwd dat hoofdroutes vermeden kunnen worden. Er zijn genoeg dalen in de Alpen en Dolomieten waar secundaire wegen niet echt een optie zijn (te stijl, matig onderhouden).

Globale hoogteprofielen kun je zo zien als je de routeplanner van Komoot gebruikt (in de link even opgebouwd met het begin- en eindpunt van dag 3). Die geeft dan ook een overzicht van de te verwachten wegtypes en ondergronden.

Offroad in de bergen stelt wel ander eisen aan bijvoorbeeld je banden, je kunt best grote/scherpe stenen tegenkomen dus ik zou dat niet met te dunne banden of met een standaard Hollands bandprofiel doen.

[ Voor 7% gewijzigd door B64 op 22-08-2023 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:59
Een beginnersvraagje: ik heb een batavus finez e-bike uit 2021. Ik wil graag een andere koplamp erop, want uit dit pitje komt niet genoeg licht om in het donker mee te kunnen fietsen.

Het lijkt mij een nogal batavus-specifiek lampje te zijn. Zijn hier wel aftermarket vervangers voor te krijgen, die wel een goede lichtopbrengst hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie18
  • Laatst online: 04:59
B64 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 11:56:
[...]

ZIe het commentaar van de familie Mallant onder de reis. Het kan dus best pittig zijn.

Wat mij nog het meest zou interesseren is of de route zodanig is opgebouwd dat hoofdroutes vermeden kunnen worden. Er zijn genoeg dalen in de Alpen en Dolomieten waar secundaire wegen niet echt een optie zijn (te stijl, matig onderhouden).

Globale hoogteprofielen kun je zo zien als je de routeplanner van Komoot gebruikt (in de link even opgebouwd met het begin- en eindpunt van dag 3). Die geeft dan ook een overzicht van de te verwachten wegtypes en ondergronden.

Offroad in de bergen stelt wel ander eisen aan bijvoorbeeld je banden, je kunt best grote/scherpe stenen tegenkomen dus ik zou dat niet met te dunne banden of met een standaard Hollands bandprofiel doen.
Dank je/jullie wel. We gaan het toch maar niet doen, vanwege relatief veel gravel en onverhard. Als ik naar de stijgingspercentage kijk, zou het op zich misschien wel te doen zijn. Ik zie nergens iets van boven de 10%. Het enige is dat het geleidelijk aan de hele tijd blijft stijgen (merendeels veel minder dan 10%). We zijn hier in Zuid-Limburg op zich de Snijdersberg (>10%) in Geulle bijvoorbeeld gewend (eh....met ebike).

Het is natuurlijk wel zo dat batterij, ook bij kilometers lang geleidelijk blijven stijgen, veel eerder leeg zal zijn en dan is 60 km moeilijk te halen.

Bedankt voor meedenken.

[ Voor 5% gewijzigd door hansie18 op 23-08-2023 06:00 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:39

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

[...]

Ik heb onderhand een klein wagenpark aan e-bikes :+ oa. ook een fatbike, ooit aangekocht incl de hele mikmak waar deze voor gehaat wordt (gashendel zit er al op..) heb 'm omgebouwd naar een normaal verzet en een nieuwe controller die wel fatsoenlijke PAS ondersteuning geeft.

Tenslotte is't "gewoon" een fiets, maar dan kwa frame 1 lange bagagedrager.
En zo zit ie ook.. alsof je op een bagagedrager zit. Ik zou er iig geen lange ritten mee durven maken.

De meest comfortabele fiets is toch m'n cortina ebike, ouderwetsch rechtop stadsfiets modelletje.

En voor woon&werk verkeer heb ik een zelfbouw mtb / city bike model, zelfs zonder ondersteuning roets je dan nog lekker door't verkeer.

Wat mij opvalt is al 't (haat?) nieuws omtrent de 'fatbike' bijv GroenLinks wil onveilige fatbikes in de stad aan banden leggen en natuurlijk 't ANWB verhaal.
Maar in de basis is 't gewoon een fiets zoals alle andere, waar ga je dan met een 'fatbike' regel precies deze wet&regelgeving aanpassen?
Komt er een wet voor bepaalde bandbreedte? lengte van't zadel? de vorm? mag je straks alleen nog maar een batavus of gazelle kopen omdat die niet onder 't containerbegrip vallen?

Als er überhaupt controle op de huidige geldende regels (25km/h (±10%), geen hendel, alleen trap ondersteuning) zou plaatsvinden, dan kunnen ze al die fietsen toch al van de weg halen? (incl vanmoofs stijl fietsen, stepjes etc) de dag dat er ook maar 1 controle plaatsvindt moet ik nog meemaken..

vroeger.. had je toch maandelijks zo'n grote controle op 't schoolplein en werden alle scooters op de rolbank gezet. Want mijn ervaring is dat als je die groep "aanpakt (=als politie zichtbaar bent)" je al 90% van het probleem hebt opgelost. Wellicht dat komend schooljaar dit ook gaat gebeuren, ik las al dat de politie een 'ebike rollerbank' in bezit heeft sinds kort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
CT schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 09:28:
[...]

Wat mij opvalt is al 't (haat?) nieuws omtrent de 'fatbike' bijv GroenLinks wil onveilige fatbikes in de stad aan banden leggen en natuurlijk 't ANWB verhaal.
Maar in de basis is 't gewoon een fiets zoals alle andere, waar ga je dan met een 'fatbike' regel precies deze wet&regelgeving aanpassen?
Komt er een wet voor bepaalde bandbreedte? lengte van't zadel? de vorm? mag je straks alleen nog maar een batavus of gazelle kopen omdat die niet onder 't containerbegrip vallen?
FATbike is natuurlijk idd een bepaald model. Net zoals een MTB een bepaald model is.Dus ja, ze zullen daar op sturen, maar ook op het verbod daar gashendeltjes op te plaatsen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• elinx
  • Nu online
maartend schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 11:13:
[...]

FATbike is natuurlijk idd een bepaald model. Net zoals een MTB een bepaald model is.Dus ja, ze zullen daar op sturen, maar ook op het verbod daar gashendeltjes op te plaatsen.
Allemaal flauwekul. Alles is al geregeld voor ebikes, welk model het ook is.

Citybike, gravelbike, fatbike, bakfiets, maaltijdbezorgfiets, MTB zijn allemaal gelijk.
250W, tot 25km/h trapondersteuning en tot 6km/h loopassistent.
Dat betekent dat meetrappen altijd noodzakelijk is en een gashandel slechts werkt tot 6km/h zonder meetrappen.

Alleen in Nederland ligt de verantwoording bij de eindgebruiker en is de handel vrij om te leveren wat zij willen.

Handhaving van de eindgebruiker is een nagenoeg ondoenlijke taak, dus zou de handel verboden moeten worden, waardoor al aan het begin van de keten gehandhaafd kan worden.
Nu is het financieel aantrekkelijk om dergelijk ebikes te leveren, omdat de klant het wil.
Dat zou omgekeerd moeten zijn en mogen bv alleen ebikes worden verkocht met een certificaat dat ze aan de wettelijke regels voldoen.
Medeaansprakelijkheid bij bv letselschade na formele verkoop van een niet toegelaten ebike draagt misschien ook bij.

[ Voor 4% gewijzigd door elinx op 23-08-2023 23:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 14:44
Hier in Rotterdam zoeft er van alles en nog wat langs zonder te trappen en veel harder dan 25 km/h. Veel capriolende jeugd. Echt levensgevaarlijk en niemand lijkt te controleren.
/einde nietszeggend bericht
/einde rant

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
  • Nu online
technorabilia schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 11:40:
.... zoeft er van alles en nog wat langs zonder te trappen en veel harder dan 25 km/h. .. ...
Iedereen doet het, dus het mag, is de redenatie.
In dat geval is controleren en handhaven hetzelfde als water naar de zee dragen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• B64

B64

[...]

Ik heb onderhand een klein wagenpark aan e-bikes :+ oa. ook een fatbike, ooit aangekocht incl de hele mikmak waar deze voor gehaat wordt (gashendel zit er al op..) heb 'm omgebouwd naar een normaal verzet en een nieuwe controller die wel fatsoenlijke PAS ondersteuning geeft.

Tenslotte is't "gewoon" een fiets, maar dan kwa frame 1 lange bagagedrager.
En zo zit ie ook.. alsof je op een bagagedrager zit. Ik zou er iig geen lange ritten mee durven maken.

De meest comfortabele fiets is toch m'n cortina ebike, ouderwetsch rechtop stadsfiets modelletje.

En voor woon&werk verkeer heb ik een zelfbouw mtb / city bike model, zelfs zonder ondersteuning roets je dan nog lekker door't verkeer.

Als er überhaupt controle op de huidige geldende regels (25km/h (±10%), geen hendel, alleen trap ondersteuning) zou plaatsvinden, dan kunnen ze al die fietsen toch al van de weg halen? (incl vanmoofs stijl fietsen, stepjes etc) de dag dat er ook maar 1 controle plaatsvindt moet ik nog meemaken..

vroeger.. had je toch maandelijks zo'n grote controle op 't schoolplein en werden alle scooters op de rolbank gezet. Want mijn ervaring is dat als je die groep "aanpakt (=als politie zichtbaar bent)" je al 90% van het probleem hebt opgelost. Wellicht dat komend schooljaar dit ook gaat gebeuren, ik las al dat de politie een 'ebike rollerbank' in bezit heeft sinds kort.
De haat richting het verschijnsel 'fatbike' is inderdaad niet helemaal terecht, maar imho wel begrijpelijk. Fatbikes zijn namelijk vrijwel allemaal relatief goedkope Chinese imports, of maken gebruik van standaard goedkope electrische componenten waarbij niet of nauwelijks is geprobeerd ze aan te passen aan de EU-richtlijn mbt wat een e-bike wel en juist niet zou moeten kunnen. Waar de meeste e-bikes wél volgens die richtlijn zijn gebouwd, al was het maar omdat Bosch dat steeds strikter afdwingt en Duitse wetgeving niet heel vriendelijk is.
Daarbij is een fatbike over het algemeen eigenlijk helemaal niet gebouwd om te fietsen, de zithouding lijkt op die van een ouderwetse brommer en is niet heel erg geschikt om eens flink te stoempen (mijn knieën doen al pijn bij de gedachte...).

En net als iedereen op een e-bike (behalve wellicht recreatieve fietsers) rijden mensen op een fatbike gewoon op max snelheid, en dan vallen ze nogal op, samen met de VM's en een aantal andere start-ups.

Ik vind de vergelijking met 'vroeger' een beetje moeilijk. Toen reed eigenlijk alleen de jeugd met brommers, en waren die controles op het schoolplein wellicht afdoende - hoewel die zeker niet overal zo regulier werden gehouden (ieder politiecorps had z'n eigen gewoontes). Inmiddels zijn we tig jaar verder, en hebben we eerst de trend gezien dat opgevoerde snorscooters megapopulair werden, die nu en masse worden ingeruild voor e-bikes (en dan vooral fatbikes). Kortom, met controles op het schoolplein kom je nergens, je vind ze namelijk onder alle lagen van de bevolking. En de politie heeft simpel weg niet de capaciteit om e-bikes/fatbikes te controleren.

Los daarvan, zou dit ook helemaal niet nodig moeten zijn. Er moet gewoon een verbod komen op fietsen die niet aan de EU-richtlijnen voldoen. Ik meen dat m.n. in Duitsland en Engeland winkeliers gecontroleerd kunnen worden, en als daar opvoersetjes worden gevonden, of fietsen die niet aan de richtlijn voldoen (of die makkelijk te tunen zijn) dan kunnen er boetes opgelegd worden wegens verkoop van onveilige producten.

Het is eigenlijk gewoon van de zotte dat bedrijven veel geld (kunnen) verdienen met de verkoop van illegale producten, en de (financiële) risico's geheel bij de kopers neerleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Nu online
B64 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 12:10:
...
Het is eigenlijk gewoon van de zotte dat bedrijven veel geld (kunnen) verdienen met de verkoop van illegale producten, en de (financiële) risico's geheel bij de kopers neerleggen.
In een aantal EU landen kunnen allleen ebikes of ombouwkits, die gecertificeerd zijn, worden verzekerd.
In weer andere landen zijn de opgelegde boetes zeer hoog, maar kunnen worden verhaald op de verkoper als de ebike of ombouwkit te goeder trouw is gekocht. Bewijslast ligt bij de verkoper.

In Nederland gaat het meestal om aanvullende wetgeving om de eindgebruiker te ontmoedigen.
Denk aan helmplicht, verbanning van het fietspad etc

Wie weet komt er nog eens een regel dat alle ebikers een helmplicht krijgen en een fluoriserend geel hesje moeten dragen. ;)

[ Voor 61% gewijzigd door elinx op 23-08-2023 12:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:15

TTLCrazy

Listen to Frankie

elinx schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 12:22:
[...]

[...]

Wie weet komt er nog eens een regel dat alle ebikers een helmplicht krijgen en een fluoriserend geel hesje moeten dragen. ;)
Je zegt het als grap, maar door al die mafkezen die veel te hard gaan op die e/fat/whatever bikes, gaan we wel hard die kant op. Ik weiger pertinent om een fietshelm te dragen op een fiets die max 25 km/u gaat. In dat geval werkt de situatie dan wel weer in mijn voordeel, want handhaven is er tegenwoordig nauwelijks meer bij :)

Wat er al eerder is gezegd kan ik mij volledig bij aansluiten. Verbied die opvoersetjes gewoon, maak het illegaal om te verkopen, net als scooter opvoer setjes e.d. Pas dan kan je beginnen met aanpakken. Tot die tijd is het water naar de zee dragen inderdaad.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
  • Nu online
TTLCrazy schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 12:44:
... Ik weiger pertinent om een fietshelm te dragen op een fiets die max 25 km/u gaat. ... ....
Daar zie ik een kans voor de "stealth" ebike verkoop ;)

[ Voor 18% gewijzigd door elinx op 23-08-2023 12:58 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• roffeltjes
[...]
Het gaat natuurlijk om het woord "onveilge", oftewel die 99.99% van de mensen die niet zoals jij zijn fiets ombouwt om hem legaal te krijgen. Wat ook heel belangrijk is dat de klacht uit Amsterdam komt en daar zijn hele goede redenen voor.

Voordeel van Fatbikes ten op zichte van VanMoofs is dat je ze in ieder geval hoort aankomen, maar die dingen zijn gewoon een plaag in Amsterdam. Het is de vervanger van de scooter geworden en er wordt op een zelfde manier mee rond geknalt zonder enige empathie voor andere verkeersdeelnemers.

Met de scooters is echt veel te laat ingegrepen en nu fatbike verkoop is geexplodeerd wordt er daarom nu al hardop gesproken in de raad om het lek in te dammen.

Zo zijn er nu stemmen om het Vondelpark maar af te sluiten voor alle ebikes en dat lijkt me een prima idee... ik reed er laatst doorheen en het was compleet idioot (en dan woon ik al 40 jaar in Amsterdam en ben echt geen heilig boontje).

Zwaardere regel is alle ebikes op de rijweg tenzij je je aan 20kmpu houdt, en een verplichte app op je telefoon (zeker dat laatste is een idioot idee, maar goed).

Dus haat ik Fatbikes? Jep. Ik heb ook al jaren de pest aan VM's en aan mensen die hun e-bike opvoeren. Want je weet gewoon dat de goeden onder de kwaden gaan lijden, zeker in Nederland waar we alle verantwoordelijkheid bij de gebruiker neerleggen. Ondertussen mag de vakhandel die dingen gewoon verkopen, net als dat scooters uit de winkel 35+ liepen.

Wat dat betreft heb ik ook respect voor de gemeenteraad in Amsterdam die echt nieuwe dingen doet aan de infrastructuur door wegen dicht te gooien, fietsstraten in het leven roept (ik geloofde er niet in, maar het werkt). Ja dat doet pijn, maar verkeer in Amsterdam is compleet uit zijn voegen gegroeid.

Dat dit dan een voorproefje is voor nationaal beleid is ook niet gek, want alle grote gemeentes krijgen vanzelf te maken met de ellende die wij nu al hebben.

Dus helmplicht en hesje? Ja ik zie het ook nog wel gebeuren zolang we mensen Fatbikes/VM's/*vul in je illegale barrel* laten kopen zodat ze ermee als sociopaten door het verkeer kunnen ploegen.

/ rant :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Dit fatbike probleem zie ik in België nog niet, maar het zal wel naar hier overwaaien.

Ik denk dat het grootste probleem wordt om die fiets als "anders" te omschrijven met een wettelijke basis.

Een gashendel kan je zien (maar waarschijnlijk ook electronisch snel buiten werking stellen) en een snelheid kan je meten.

Momenteel hebben ebikes tot 25km/h wettelijk zowat hetzelfde statuut als een gewone fiets, en daar mag je ook 30km/h mee rijden als je zo hard kan trappen. Dus simpelweg een speedtrap en dan een blauw mannetje dat mensen tegen houdt en beboet is niet genoeg.
Die beboeten het zoontje van een advokaat, en die wint zo'n zaak met de vingers in de neus. Nadien is het gedaan met boetes schrijven.

De moeilijkheid zal zijn om een waterdichte wet of regel te maken die daarna ook makkelijk te handhaven valt. Anders is het een maat voor niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Toen ik 14 jaar geleden mijn eerste E-bike kocht had ik dit probleem ook totaal niet zien aankomen, ook al wist ik toen al dat het razend populair zou worden. De impact op de infrastructuur is heel lastig voor te stellen als je aan het begin van zo'n ontwikkeling staat.

Dan is het ook niet zo gek dat de politiek er ook achter aan hobbelt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zondagskindje

Zondagskindje

Voor degene die zijn/haar Fatbike wil verzekeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64

B64

Interessant artikel in NRC eerder deze week. Even een paar quotes, voor wie er niet bij kan vanwege de paywall (hopelijk mag dat...):
Ze schieten je links en rechts voorbij, steeds vaker elektrisch aangedreven, op gewone banden of op die extra dikke zwarte van de fatbike. Ze kijken tijdens het rijden op hun mobieltje, steken hun hand niet uit voor ze afslaan en rijden door als je op het zebrapad oversteekt, zelfs als auto’s wel stoppen. Fietsers zijn de favoriete ergernis in het verkeer van steeds meer mensen: automobilisten, voetgangers én mede-tweewielers. Vooral van mensen die zelf nóóit iets fout doen in het verkeer, uiteraard.
Opvallend is dat bijna 80 procent van 400 ondervraagde fietspadgebruikers het fietspad de laatste jaren onveiliger geworden vindt, en dat mensen over elk type fietspadgebruiker wel wat te klagen hebben. „Respondenten vinden dat de ander zich moet aanpassen en dat de huidige situatie op het fietspad niet aan hen ligt”, stelt het rapport. „In principe wijzen alle fietspadgebruikers hierdoor naar elkaar.” Terwijl het dus misschien gewoon te druk en te vol is, en niemands schuld.
Leven en laten leven dus... En een beetje rekening houden met elkaar, dan komen we er wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ibothead
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-09 22:17
B64 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 15:47:

Leven en laten leven dus... En een beetje rekening houden met elkaar, dan komen we er wel.
en gewoon de fietspaden verbreden en mensen aan de zijkant rijden ipv gewoon tegen de middenstreep :X

Die eerste 10cm aan de rechterkant kan ook gewoon gebruikt worden ipv 50cm van de rechterkant afrijden :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-07 09:39
Tommie12 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 13:40:
Dit fatbike probleem zie ik in België nog niet, maar het zal wel naar hier overwaaien.

Ik denk dat het grootste probleem wordt om die fiets als "anders" te omschrijven met een wettelijke basis.

Een gashendel kan je zien (maar waarschijnlijk ook electronisch snel buiten werking stellen) en een snelheid kan je meten.

Momenteel hebben ebikes tot 25km/h wettelijk zowat hetzelfde statuut als een gewone fiets, en daar mag je ook 30km/h mee rijden als je zo hard kan trappen. Dus simpelweg een speedtrap en dan een blauw mannetje dat mensen tegen houdt en beboet is niet genoeg.
Die beboeten het zoontje van een advokaat, en die wint zo'n zaak met de vingers in de neus. Nadien is het gedaan met boetes schrijven.

De moeilijkheid zal zijn om een waterdichte wet of regel te maken die daarna ook makkelijk te handhaven valt. Anders is het een maat voor niks.
Ho Ho, een E bike mag in NL 25 km per uur en uitsluitend d.m.v. zelf mee trappen. Niet mee trappen is geen ondersteuning. Veel Fatbikes hebben een gashendel en daarmee zijn ze geen legale 25 km per uur E bike.

Verkoop ONMIDDELIJK STOPPEN van deze illegale fatbikes (alleen vooor gebruik op eigen terrein, AAN MIJN HOELA) en Handhaven!

Wibautstraat Amsterdam daar achter zit Politie buro de Eenhoorn. Twee motor agenten 1 busje binnen 1 dag XX illegale fatbikes van de straat af.

Ja MAAR dat heeft geen prio. Nee we wachten af todat er XXXX doden vallen. O w8 1 dode je eigen kind....

never argue with a moderator, he will shut your account down.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
elinx schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 11:35:
[...]
Allemaal flauwekul. Alles is al geregeld voor ebikes, welk model het ook is.
Citybike, gravelbike, fatbike,bakfiets, maaltijdbezorgfiets, MTB zijn allemaal gelijk.

250W, tot 25km/h trapondersteuning en tot 6km/h loopassistent.
Dat betekent dat meetrappen altijd noodzakelijk is en een gashandel slechts werkt tot 6km/h.

Alleen in Nederland ligt de verantwoording bij de eindgebruiker en is de handel vrij om te leveren wat zij willen.

Handhaving van de eindgebruiker is een nagenoeg ondoenlijke taak, dus zou de handel verboden moeten worden, waardoor al aan het begin van de keten gehandhaafd kan worden.
Nu is het financieel aantrekkelijk om dergelijk ebikes te leveren, omdat de klant het wil.
Dat zou omgekeerd moeten zijn en mogen bv alleen ebikes worden verkocht met een certificaat dat ze aan de wettelijke regels voldoen.
Medeaansprakelijkheid bij bv letselschade na formele verkoop van een niet toegelaten ebike draagt misschien ook bij.
Behalve als het schromelijk te laat is. Fatbikes hebben nu eenmaal deze naam en door misbruik van een 'selecte' groep is de rest de pispaal. Op de weg waren het de Volkswagen golf, de BMW aso en de Audi-klever. Doe je niets aan, maar het is wel vervelend voor derde die er wel fatsoenlijk mee om gaan.
Zuiver die naam maar eens, dat is pas een ondoenlijke taak. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Interessant artikel in NRC eerder deze week. Even een paar quotes, voor wie er niet bij kan vanwege de paywall (hopelijk mag dat...):

[...]

[...]

Dat vind ik een gedurfde uitspraak, maar ik snap het wel.

Als je er niets aan doet zal het aantal ongevallen exponentieel toenemen samen met een jungle aan ongeleide projectielen. Het enigste wat nog kan helpen is meer handhaving en iemand aan zijn verstand peuteren dat een ongeval dan geheel op eigen kosten is, Maak een Sire-campagne van een raming aan kosten die je moet betalen als je iemand het ziekenhuis in rijdt. Van zulke bedragen schrikt iedereen, ook de aso's.

"ja, mij gebeurt niets, ik ben god", helaas hoeft het niet altijd jouw fout te zijn, maar jij mocht niet op de openbare weg komen omdat dat ding is opgevoerd en ben je alsnog keihard de l*l.

Nee, deze jongen houdt het lekker legaal en mij valt niets te verwijten. Dat mensen zo dom kunnen zijn dit niet te snappen geeft al aan hoe ver heen het is.

Een jongere heeft een nog niet volgroeide prefrontale cortex welke verantwoordelijk is voor empathie en gevaarherkenning. Je kunt hier deels niets aan doen en daarom ben ik zo'n grote fan van campagnes en les op scholen. En dan gaan ze soms ook nog flink blowen en dat helpt al helemaal niet mee met de rijping van de prefrontale cortex.

Wij, de burgers, kunnen hier niets aan doen want bemoei jij je maar met jezelf zal de uitspraak zijn, maar pak dit probleem aan voordat het te laat is. Nu heeft Sire wel wat te doen want het hek is van de dam en de schapen volgen. Vang ze maar eens. (dat idee dus) ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedster
jimh307 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 16:35:
[...]

Behalve als het schromelijk te laat is. Fatbikes hebben nu eenmaal deze naam en door misbruik van een 'selecte' groep is de rest de pispaal. Op de weg waren het de Volkswagen golf, de BMW aso en de Audi-klever. Doe je niets aan, maar het is wel vervelend voor derde die er wel fatsoenlijk mee om gaan.
Zuiver die naam maar eens, dat is pas een ondoenlijke taak. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard.
Nou nee geen selecte groep die er misbruik van maakt. Eerder een ZEER selecte groep die er geen misbruik van maakt.
In Amsterdam is de Fatbike de nieuwe snorscooter met dito publiek erop. Vrolijk aso verder zonder verplichte helm. Einde van de brommer : verplichte helm. Einde van de snorscooter: verplichte helm.
Einde van de Fatbike: verplichte helm.....

De duitse auto fabrikanten die je noemt hebben de max snelheid begrenst.
Bij Fatbikes geen beginnen aan. Fabriekje in het verre oosten perst er 20000 uit FCL en op naar de volgende opdracht.

Ach binnen een aantal jaar allemaal stuk, geen onderdelen meer, over de hype.

Hoog Kronan gehalte... (iemand van hier nog een Kronan?)

[ Voor 5% gewijzigd door Speedster op 23-08-2023 16:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64

B64

jimh307 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 16:51:
[...]

Dat vind ik een gedurfde uitspraak, maar ik snap het wel.

Als je er niets aan doet zal het aantal ongevallen exponentieel toenemen samen met een jungle aan ongeleide projectielen. Het enigste wat nog kan helpen is meer handhaving en iemand aan zijn verstand peuteren dat een ongeval dan geheel op eigen kosten is, Maak een Sire-campagne van een raming aan kosten die je moet betalen als je iemand het ziekenhuis in rijdt. Van zulke bedragen schrikt iedereen, ook de aso's.

"ja, mij gebeurt niets, ik ben god", helaas hoeft het niet altijd jouw fout te zijn, maar jij mocht niet op de openbare weg komen omdat dat ding is opgevoerd en ben je alsnog keihard de l*l.

Nee, deze jongen houdt het lekker legaal en mij valt niets te verwijten. Dat mensen zo dom kunnen zijn dit niet te snappen geeft al aan hoe ver heen het is.

Een jongere heeft een nog niet volgroeide prefrontale cortex welke verantwoordelijk is voor empathie en gevaarherkenning. Je kunt hier deels niets aan doen en daarom ben ik zo'n grote fan van campagnes en les op scholen. En dan gaan ze soms ook nog flink blowen en dat helpt al helemaal niet mee met de rijping van de prefrontale cortex.

Wij, de burgers, kunnen hier niets aan doen want bemoei jij je maar met jezelf zal de uitspraak zijn, maar pak dit probleem aan voordat het te laat is. Nu heeft Sire wel wat te doen want het hek is van de dam en de schapen volgen. Vang ze maar eens. (dat idee dus) ;)
Het artikel gaat over fietsers in het algemeen, niet specifiek over ebikes en al helemaal niet over illegale exemplaren. Maar als je elkaar het lucht in de ogen niet gunt, dan kun je handhaven en verbieden wat je wilt, gezelliger (en dus veiliger) gaat het er niet op worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Speedster schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 16:53:
[...]

Nou nee geen selecte groep die er misbruik van maakt. Eerder een ZEER selecte groep die er geen misbruik van maakt.
In Amsterdam is de Fatbike de nieuwe snorscooter met dito publiek erop. Vrolijk aso verder zonder helm.

De duitse auto fabrikanten die je noemt hebben de max snelheid begrenst.
Bij Fatbikes geen beginnen aan. Fabriekje in het verre oosten perst er 20000 uit FCL en op naar de volgende opdracht.

Ach binnen een aantal jaar allemaal stuk, geen onderdelen meer, over de hype.

Hoog Kronan gehalte... (iemand van hier nog een Kronan?)
Daar gaat het niet om. Het is het gedrag dat andere mensen duidelijk irriteert. Ik woon in een rustige omgeving en zelfs hier wordt ik ingehaald van alle kanten door e-bikers die wel erg hard gaan. Ja, prima allemaal, maar als je mij raakt kun je alles zelf betalen.
Dit idee moet jongeren geleerd worden want het lijkt allemaal schone schijn, maar een ongeluk veroorzaken kan voor de rest van heel je leven een flinke impact hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sNielz123
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 23:03
Dank voor je post!
Zelf was ik aan het kijken voor een Veloretti Ace of Ivy, maar vanwege dat levering in de buurt lastig is, of vooral afterservice ben ik ook naar een Shadow gaan kijken. Heb gereden op de Phantom met 85nm motor en dat was echt wel heerlijk.
Omdat ik deze kan leasen via werk en de Veloretti zo zou aankopen komt de TCO eigenlijk heel dicht bij elkaar te liggen.
Vandaag een uitvraag gedaan voor definitieve leaseprijs van de Shadows s85.

@Tolot: Welke accu heb je en hoe ver kan je daarmee rijden? (snap dat het gebruik afhankelijk is)

[ Voor 8% gewijzigd door sNielz123 op 23-08-2023 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Speedster schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 16:34:
[...]

Ho Ho, een E bike mag in NL 25 km per uur en uitsluitend d.m.v. zelf mee trappen. Niet mee trappen is geen ondersteuning. Veel Fatbikes hebben een gashendel en daarmee zijn ze geen legale 25 km per uur E bike.

Verkoop ONMIDDELIJK STOPPEN van deze illegale fatbikes (alleen vooor gebruik op eigen terrein, AAN MIJN HOELA) en Handhaven!

Wibautstraat Amsterdam daar achter zit Politie buro de Eenhoorn. Twee motor agenten 1 busje binnen 1 dag XX illegale fatbikes van de straat af.

Ja MAAR dat heeft geen prio. Nee we wachten af todat er XXXX doden vallen. O w8 1 dode je eigen kind....
Ik ben het daar in grote lijnen mee eens, maar om een illegale fiets van de weg te halen moet je een duidelijke manier hebben om die dingen te identificeren.

- je kan niet zomaar op basis van de snelheid reageren
- gashendel kan je zien, maar is het 100% zeker een gashendel, en kan iedere politieman dat simpelweg zien? Is een boostknop een gashendel ?
- Krijg je dat legaal makkelijk dicht getimmerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Speedster schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 16:53:
[...]

Nu speel ik even advocaat van de duivel, maar degene die zich wel aan de regels houden halen jou niet in want het verschil in snelheid is te klein. Degene die jou wel inhalen, halen er meerdere in en zo lijkt het erger dan het is.

Dat het een plaag aan het worden is ben ik wel met je eens ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
80% van de mensen die het fietspad onveiliger vind geworden is echt wel een signaal. En ik hoor bij die 80%. Het is echt veel te druk op het fietspad.

Om een anekdote te geven van de andere kant

Mijn broer en ik deden zondag een rondje van 150km met de racefiets en het was druk op de weg. Allemaal toerders, helemaal prima. Wij zijn geen aso's en nemen geen risico's. Dan bij Hilversum een zestal oudjes... wij er achter tot we er langs kunnen. Fietspad niet eens super smal (Franse kamp), maar wel net iets smaller dan honderd meter eerder (als ik terug denk vermoed ik dat dit een rol heeft gespeeld, ze bleven namelijk fietsen alsof er een zee aan ruimte was).

Als het kan belt mijn broer en rijdt er beheerst maar vlot langs (je wil er ook zo snel mogelijk veilig langs).

Achterste dame duikt naar de linker rijstrook, gaat naast haar voorganger rijden en drukt mijn broer met haar hand de berm in en roept "ASO". Ik spreek haar echt rustig aan en zeg dat dit niet nodig is en dat ze gevaarlijk bezig is. Je begrijpt, ik wordt voor van alles en nog wat uitgemaakt (want wielrenner). Als ik dan aan de groep vraag "maar dit doet u toch ook niet met de auto" alleen maar meer gescheld hoe racefietsers zo asociaal zijn.

Waarop ik maar ben doorgereden.

Ja, Karin was Karin, maar het geeft ook aan dat het overal vies druk begint te worden op de rijweg met een heleboel mensen die eigenlijk niet zo handig zijn op de fiets en het allemaal heel eng vinden. Waardoor ze dus ook heel onberekenbaar gedrag vertonen. Want deze groep oudjes had ook in een flinke kluwen kunnen terechtkomen als mijn broer in een reflex zijn lichaam erin had gezet. Dan had je er ook geld op kunnen zetten dat het ambulance werk was geworden. (Saillant detail, mijn broer is zelf ook al weer 62)

En in dit geval? Mijn broer heeft de verkeerde inschatting gemaakt, hoe idioot de dame in kwestie ook reageerde (en ik beschrijf hier de tamme versie als mijn broer had gezien wat de dame bij hem deed was hij echt geëxplodeerd). Hij was de snelste, hij had het overzicht. Niet voor niets dat ik er nog achter bleef hangen omdat ik het al niet vertrouwde.

Snelheid maakt dit allemaal nog wat vervelender. Links of rechtsom, deze oudjes gingen te hard voor hun eigen controle en wij gaan dan nog wat harder... hoe netjes we er ook langs probeerden te gaan, men raakte in paniek.

En deze scenario's met snelheidsverschillen en gebrek aan ruimte zie je dus ook op de smalle paden in Amsterdam.. stelletjes die naast elkaar peddelen terwijl er een stroom forenzen naar hun werk moet... pappa met bakfiets die net de kinderen heeft afgeleverd en de zaak belt, de VM rijder die met een grom erdoor heen knalt, de zebrapaden die voor Jan Doedel op de weg zijn getekend omdat die meute fietser niet gaat stoppen (ook al omdat dat voor wilde taferelen leidt).

"leven en laten leven" klinkt leuk, maar met de huidige verkeersdruk werkt dat gewoon niet. Zelfs een paar uur rustig toeren op de racefiets buiten de stad levert dus stress op (en ja, groepen wielrenners zijn compleet losgeslagen, ik heb op training-dagen ook wel eens de remmen dichtgeknepen omdat mijn collega's gingen koersen op de openbare weg).

Dus of we gaan alle fietspaden verbreden (ik ben hartstikke voor), of we gaan de snelheid omlaag brengen. Veel meer opties zijn er volgens mij niet meer.

[ Voor 12% gewijzigd door roffeltjes op 23-08-2023 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapot
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17-09 21:38
Roe!and schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 18:32:
[...]

Vandaag belde FM fiets is weer klaar is een nieuwe Bosch motor ondergezet FM kon niet zeggen wat er nu precies aan de hand was met de oude motor dat was een probleem voor Bosch…
Laat mijn fiets dat nu sinds vandaag ook doen, ook een Performance line van Bosch, ondersteuning werkt een soort pulserend, aan/uit, ook maar een afspraak gemaakt, fiets is 8 maanden oud en heeft 1700 kilometer gereden......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:06
Eind 2023 gaat de politie een rollerbank voor ebike,s inzetten zoals bij scooters ook gebeurd dan is het gedaan met de pret als je een fuik in rijdt mbt de vele ebike,s die niet voldoen aan de wet.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Tommie12 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 17:07:
[...]

Ik ben het daar in grote lijnen mee eens, maar om een illegale fiets van de weg te halen moet je een duidelijke manier hebben om die dingen te identificeren.

- je kan niet zomaar op basis van de snelheid reageren
- gashendel kan je zien, maar is het 100% zeker een gashendel, en kan iedere politieman dat simpelweg zien? Is een boostknop een gashendel ?
- Krijg je dat legaal makkelijk dicht getimmerd?
Eind 2023 starten ze met handhaving op ebike,s.
Wanneer het vermoeden bestaat neemt de politie je mee naar de rollerbank net als bij scooters gebeurd.

Agenten zijn niet dom, dit werd vroeger ook gedaan bij verstopte begrenzers van scooters om een rollerbank controle te omzeilen en ook dat hadden ze snel door.

Ze gaan alle knopjes en hendeltjes wel uitproberen, als de fiets ineens zelfstandig boven 6 km/h gaat rijden weten ze al voldoende, de boete die je kan krijgen is onverzekerd rondrijden op een motorvoertuig, zonder juist rijbewijs rondrijden, geen kenteken en ook nog 1 voor het zonder helm rondrijden.

Ligt net even aan de humeur van de agent hoeveel je te pakken hebt.

[ Voor 19% gewijzigd door mr_evil08 op 23-08-2023 18:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
  • Nu online
mr_evil08 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 18:04:
....de politie een rollerbank voor ebike,s inzetten ..... dan is het gedaan met de pret als je een fuik in rijdt ....
Een druppel is het, meer niet.
Jij en ik zullen er weinig tot niks van gaan merken.

Dat was al zo met de snorscooters en zal met ebikes niet anders zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door elinx op 23-08-2023 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
elinx schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 18:12:
[...]
Een druppel is het, meer niet.
Jij en ik zullen er weinig tot niks van gaan merken.
Steekproefgewijs staan ze op populaire route,s zoals school route,s.
Was vroeger ook effectief bij de bromfietsen, natuurlijk pak je niet iedereen ermee.

Op dit moment heeft de politie geen gereedschap om te handhaven.

@roffeltjes Wielrenners hebben nou eenmaal een slechte reputatie, men ziet de paar rotte appels en scheert iedereen over 1 kam.

[ Voor 26% gewijzigd door mr_evil08 op 23-08-2023 18:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedster
roffeltjes schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 17:29:
[...]

80% van de mensen die het fietspad onveiliger vind geworden is echt wel een signaal. En ik hoor bij die 80%. Het is echt veel te druk op het fietspad.

Mijn broer en ik deden zondag een rondje van 150km met de racefiets en het was druk op de weg. Allemaal toerders, helemaal prima. Wij zijn geen aso's en nemen geen risico's. Dan bij Hilversum een zestal oudjes... wij er achter tot we er langs kunnen. Fietspad niet eens super smal (Franse kamp), maar wel net iets smaller dan honderd meter eerder (als ik terug denk vermoed ik dat dit een rol heeft gespeeld, ze bleven namelijk fietsen alsof er een zee aan ruimte was).

Als het kan belt mijn broer en rijdt er beheerst maar vlot langs (je wil er ook zo snel mogelijk veilig langs).

Achterste dame duikt naar de linker rijstrook, gaat naast haar voorganger rijden en drukt mijn broer met haar hand de berm in en roept "ASO". Ik spreek haar echt rustig aan en zeg dat dit niet nodig is en dat ze gevaarlijk bezig is. Je begrijpt, ik wordt voor van alles en nog wat uitgemaakt (want wielrenner). Als ik dan aan de groep vraag "maar dit doet u toch ook niet met de auto" alleen maar meer gescheld hoe racefietsers zo asociaal zijn.

Ja, Karin was Karin, maar het geeft ook aan dat het overal vies druk begint te worden op de rijweg met een heleboel mensen die eigenlijk niet zo handig zijn op de fiets en het allemaal heel eng vinden. Waardoor ze dus ook heel onberekenbaar gedrag vertonen. Want deze groep oudjes had ook in een flinke kluwen kunnen terechtkomen als mijn broer in een reflex zijn lichaam erin had gezet. Dan had je er ook geld op kunnen zetten dat het ambulance werk was geworden. (Saillant detail, mijn broer is zelf ook al weer 62)

En in dit geval? Mijn broer heeft de verkeerde inschatting gemaakt, hoe idioot de dame in kwestie ook reageerde (en ik beschrijf hier de tamme versie als mijn broer had gezien wat de dame bij hem deed was hij echt geëxplodeerd). Hij was de snelste, hij had het overzicht. Niet voor niets dat ik er nog achter bleef hangen omdat ik het al niet vertrouwde.

Snelheid maakt dit allemaal nog wat vervelender. Links of rechtsom, deze oudjes gingen te hard voor hun eigen controle en wij gaan dan nog wat harder... hoe netjes we er ook langs probeerden te gaan, men raakte in paniek.

En deze scenario's met snelheidsverschillen en gebrek aan ruimte zie je dus ook op de smalle paden in Amsterdam.. stelletjes die naast elkaar peddelen terwijl er een stroom forenzen naar hun werk moet... pappa met bakfiets die net de kinderen heeft afgeleverd en de zaak belt, de VM rijder die met een grom erdoor heen knalt, de zebrapaden die voor Jan Doedel op de weg zijn getekend omdat die meute fietser niet gaat stoppen (ook al omdat dat voor wilde taferelen leidt).

"leven en laten leven" klinkt leuk, maar met de huidige verkeersdruk werkt dat gewoon niet. Zelfs een paar uur rustig toeren op de racefiets buiten de stad levert dus stress op (en ja, groepen wielrenners zijn compleet losgeslagen, ik heb op training-dagen ook wel eens de remmen dichtgeknepen omdat mijn collega's gingen koersen op de openbare weg).

Dus of we gaan alle fietspaden verbreden (ik ben hartstikke voor), of we gaan de snelheid omlaag brengen. Veel meer opties zijn er volgens mij niet meer.
Snelheid omlaag brengen is een goed plan, echter max 25 op het fietspad, harder dan 25 niet op het fietspad. Is nu al zo volgens de wet echter niemand die handhaaft De oplossing zit hem in handhaving en dan wel zo dat het geen handhavers kost. Kortom allemaal een kenteken op de fiets en handhaven met camera's. Gaat al jaren goed met auto's en motoren. Recent ook met (snor) scooters en Pedelec's in Amsterdam. Bekende van mij ging met zijn Stromer onder het rijks door HUPSAKEE bon op de mat.

Mooiste zou zijn alle fietsen een kenteken. Onhaalbaar volgens velen. Laten we dan beginnen met alle fietsen met E ondersteuning op kenteken te zetten.

Ik ben de eerste die mijn 2 prive E bikes gaat aangeven en mijn 28 verhuur E bikes gaat aangeven.
Swapfiets gaat wel mee en mijn diverse concurrenten in 020 gaan ook wel mee.

Dat is nog maar het begin!

Nu de fietsersbond nog mee krijgen, het lijkt erop dat daar nog een calimero mentaliteit heerst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Speedster schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 18:18:
[...]Snelheid omlaag brengen is een goed plan, echter max 25 op het fietspad, harder dan 25 niet op het fietspad. Is nu al zo volgens de wet echter niemand die handhaaft De oplossing zit hem in handhaving en dan wel zo dat het geen handhavers kost. Kortom allemaal een kenteken op de fiets en handhaven met camera's. Gaat al jaren goed met auto's en motoren. Recent ook met (snor) scooters en Pedelec's in Amsterdam. Bekende van mij ging met zijn Stromer onder het rijks door HUPSAKEE bon op de mat.
Dat geldt alleen voor gemotoriseerde voertuigen, gewone fietsen (en dus ook racefietsen vallen daarbuiten).

Maar zolang een fietspad minder dan twee meter breed (bijvoorbeeld langs de Berlage brug) is, is 25kmpu in Amsterdam al te hard.
Mooiste zou zijn alle fietsen een kenteken. Onhaalbaar volgens velen. Laten we dan beginnen met alle fietsen met E ondersteuning op kenteken te zetten.

Ik ben de eerste die mijn 2 prive E bikes gaat aangeven en mijn 28 verhuur E bikes gaat aangeven.
Swapfiets gaat wel mee en mijn diverse concurrenten in 020 gaan ook wel mee.

Dat is nog maar het begin!

Nu de fietsersbond nog mee krijgen, het lijkt erop dat daar nog een calimero mentaliteit heerst.
Tsja, de fietsersbond heeft nu eenmaal een hoog geitenwollensokken gehalte :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64

B64

roffeltjes schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 17:29:
[...]

Lees de hele quote dan even, daar staat dat het te druk wordt op het fietspad waardoor ergernissen en frustraties alleen maar toenemen.

En ik zei er dus ook niet voor niks bij dat je ook een beetje rekening met elkaar moet houden?

Met een lagere snelheid op het fietspad ga je asociaal gedrag heus niet voorkomen.

De maatregelen die voorgesteld worden in het artikel gaat overigens veel verder dan het verbreden van fietspaden: er worden suggesties gedaan voor een heel ander gebruik van ruimte met (vooral) minder prioriteit en ruimtebeslag voor auto's.

Maar tegen misdragingen op het fietspad helpt alleen maar een mentaliteitsverandering. Afgedwongen door handhaving (niet echt realistisch) of door sterkere sociale controle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Nu online
B64 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 18:28:
...
Maar tegen misdragingen op het fietspad helpt alleen maar een mentaliteitsverandering. Afgedwongen door handhaving (niet echt realistisch) of door sterkere sociale controle.
Helaas is sociale controle erg subjectief als het wordt bekeken vanuit de eigen situatie.
Zie bv het verhaal van @roffeltjes bij het inhalen van een groep mensen.
Pagina: 1 ... 166 ... 229 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam