Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 167 ... 229 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:15
mr_evil08 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 18:17:
[...]@roffeltjes Wielrenners hebben nou eenmaal een slechte reputatie, men ziet de paar rotte appels en scheert iedereen over 1 kam.
Het is ook gewoon terecht.

Het probleem zit hem in 4+ wielrenners.. die genereren een enorme snelheid.. en de zwakste twee broeders/zusters harken in het achterste wiel met hun blik niet verder dan de rug van hun voorganger. Zeker als de voorste een haantje is en de boel op een lint zet is dat levensgevaarlijk. Als dat haantje alleen rijdt is dat veel minder problematisch, want dan past hij er wel doorheen.

Ik heb het ook meegemaakt dat we in een trainingsgroep opeens een profrenner hadden zitten... chaos. .. iedereen die zich ging uitsloven en meer dan de helft die vanaf de start al met hangen en wurgen eraan hangt (en uiteraard zich niet willen laten kennen). Dus wat krijg je dan als je moet oversteken? Overeind zitten en kijken? Dan lig je eraf. Dus je bijt in het laatste wiel en vertrouwd erop dat je voorgangers opletten.

Dat was één van de keren dat ik al na vijf minuten de remmen in kneep ondanks dat ik nog redelijk voorin zat. Ik ga mijn leven niet wagen omdat no-name neo-prof meerijdt (nee, ook niet als het MvdP was).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
elinx schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 18:32:
[...]
Helaas is sociale controle erg subjectief als het wordt bekeken vanuit de eigen situatie.
Zie bv het verhaal van @roffeltjes bij het inhalen van een groep mensen.
Wij maakten de inschattingsfout, ook al reageerde de dame in kwestie compleet idioot.

Ik ga in het verkeer er altijd vanuit dat de andere partij iets onverwachts doet. Zo weet ik dat als ik bel dat iemand over zijn linkerschouder omkijkt... en dan dus naar links zwenkt (je fiets namelijk waar je heen kijkt). Mijn broertje is op dat punt minder voorzichtig.

Ofwel de bekende "Je hoort voorrang te krijgen, maar je krijgt het niet automatisch".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-09 12:35

B64

roffeltjes schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 17:29:
[...]

80% van de mensen die het fietspad onveiliger vind geworden is echt wel een signaal. En ik hoor bij die 80%. Het is echt veel te druk op het fietspad.

Om een anekdote te geven van de andere kant

Mijn broer en ik deden zondag een rondje van 150km met de racefiets en het was druk op de weg. Allemaal toerders, helemaal prima. Wij zijn geen aso's en nemen geen risico's. Dan bij Hilversum een zestal oudjes... wij er achter tot we er langs kunnen. Fietspad niet eens super smal (Franse kamp), maar wel net iets smaller dan honderd meter eerder (als ik terug denk vermoed ik dat dit een rol heeft gespeeld, ze bleven namelijk fietsen alsof er een zee aan ruimte was).

Als het kan belt mijn broer en rijdt er beheerst maar vlot langs (je wil er ook zo snel mogelijk veilig langs).

Achterste dame duikt naar de linker rijstrook, gaat naast haar voorganger rijden en drukt mijn broer met haar hand de berm in en roept "ASO". Ik spreek haar echt rustig aan en zeg dat dit niet nodig is en dat ze gevaarlijk bezig is. Je begrijpt, ik wordt voor van alles en nog wat uitgemaakt (want wielrenner). Als ik dan aan de groep vraag "maar dit doet u toch ook niet met de auto" alleen maar meer gescheld hoe racefietsers zo asociaal zijn.

Waarop ik maar ben doorgereden.

Ja, Karin was Karin, maar het geeft ook aan dat het overal vies druk begint te worden op de rijweg met een heleboel mensen die eigenlijk niet zo handig zijn op de fiets en het allemaal heel eng vinden. Waardoor ze dus ook heel onberekenbaar gedrag vertonen. Want deze groep oudjes had ook in een flinke kluwen kunnen terechtkomen als mijn broer in een reflex zijn lichaam erin had gezet. Dan had je er ook geld op kunnen zetten dat het ambulance werk was geworden. (Saillant detail, mijn broer is zelf ook al weer 62)

En in dit geval? Mijn broer heeft de verkeerde inschatting gemaakt, hoe idioot de dame in kwestie ook reageerde (en ik beschrijf hier de tamme versie als mijn broer had gezien wat de dame bij hem deed was hij echt geëxplodeerd). Hij was de snelste, hij had het overzicht. Niet voor niets dat ik er nog achter bleef hangen omdat ik het al niet vertrouwde.

Snelheid maakt dit allemaal nog wat vervelender. Links of rechtsom, deze oudjes gingen te hard voor hun eigen controle en wij gaan dan nog wat harder... hoe netjes we er ook langs probeerden te gaan, men raakte in paniek.

En deze scenario's met snelheidsverschillen en gebrek aan ruimte zie je dus ook op de smalle paden in Amsterdam.. stelletjes die naast elkaar peddelen terwijl er een stroom forenzen naar hun werk moet... pappa met bakfiets die net de kinderen heeft afgeleverd en de zaak belt, de VM rijder die met een grom erdoor heen knalt, de zebrapaden die voor Jan Doedel op de weg zijn getekend omdat die meute fietser niet gaat stoppen (ook al omdat dat voor wilde taferelen leidt).

"leven en laten leven" klinkt leuk, maar met de huidige verkeersdruk werkt dat gewoon niet. Zelfs een paar uur rustig toeren op de racefiets buiten de stad levert dus stress op (en ja, groepen wielrenners zijn compleet losgeslagen, ik heb op training-dagen ook wel eens de remmen dichtgeknepen omdat mijn collega's gingen koersen op de openbare weg).

Dus of we gaan alle fietspaden verbreden (ik ben hartstikke voor), of we gaan de snelheid omlaag brengen. Veel meer opties zijn er volgens mij niet meer.
Lees de hele quote dan even, daar staat dat het te druk wordt op het fietspad waardoor ergernissen en frustraties alleen maar toenemen.

En ik zei er dus ook niet voor niks bij dat je ook een beetje rekening met elkaar moet houden?

Met een lagere snelheid op het fietspad ga je asociaal gedrag heus niet voorkomen.

De maatregelen die voorgesteld worden in het artikel gaat overigens veel verder dan het verbreden van fietspaden: er worden suggesties gedaan voor een heel ander gebruik van ruimte met (vooral) minder prioriteit en ruimtebeslag voor auto's.

Maar tegen misdragingen op het fietspad helpt alleen maar een mentaliteitsverandering. Afgedwongen door handhaving (niet echt realistisch) of door sterkere sociale controle.
mr_evil08 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 18:17:
[...]

Steekproefgewijs staan ze op populaire route,s zoals school route,s.
Was vroeger ook effectief bij de bromfietsen, natuurlijk pak je niet iedereen ermee.
Twee problemen: het aantal ebikes nu is vele malen groter dan het aantal bromfietsen toen, en ebikes zijn niet alleen populair onder scholieren dus is iedere redelijk drukke fietsroute drukker dan de toenmalig populaire schoolkosten.

Daarnaast vraag ik me af hoe effectief die bromfietscontroles toen waren, het was vooral de sport om die controles te omzeilen. En wie gepakt was had in no time weer een nieuwe...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
B64 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 18:28:
[...]
Lees de hele quote dan even, daar staat dat het te druk wordt op het fietspad waardoor ergernissen en frustraties alleen maar toenemen.

En ik zei er dus ook niet voor niks bij dat je ook een beetje rekening met elkaar moet houden?
Maar dat punt zijn we allang voorbij. Niet iedereen gaat gewoon zo defensief en netjes rijden.
Met een lagere snelheid op het fietspad ga je asociaal gedrag heus niet voorkomen.
Ruimte en snelheid hangen enorm samen. Niet voor niets dat snelwegen minimaal vierbaans zijn. En waarom als het druk wordt de snelheid vanzelf omlaag gaat, met als extreem de file.
De maatregelen die voorgesteld worden in het artikel gaat overigens veel verder dan het verbreden van fietspaden: er worden suggesties gedaan voor een heel ander gebruik van ruimte met (vooral) minder prioriteit en ruimtebeslag voor auto's.

Maar tegen misdragingen op het fietspad helpt alleen maar een mentaliteitsverandering. Afgedwongen door handhaving (niet echt realistisch) of door sterkere sociale controle.
Ik denk dat ruimte de reden voor de mentaliteit is. Langs de Weesper trekvaart (4 meter breed en daarnaast nog een wandelstrook van meer dan een meter breed)kan je wel rustig langs elkaar knallen zonder elkaar te irriteren.

Denk ook maar aan hoe je op een terras wordt behandeld als het knal druk is en wanneer het rustig is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roe!and
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-09 20:30
Kapot schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 17:57:
[...]

Laat mijn fiets dat nu sinds vandaag ook doen, ook een Performance line van Bosch, ondersteuning werkt een soort pulserend, aan/uit, ook maar een afspraak gemaakt, fiets is 8 maanden oud en heeft 1700 kilometer gereden......
Ja bij mij was ik hem extra lang kwijt omdat Bosch eerst zei dat er niks aan de hand was… daarna meteen een nieuwe motor gekregen ze hebben alleen niet gezegd wat er aan de hand was…. FM zei zit soms een slechte motor tussen….

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-09 22:01
Kapot schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 17:57:
[...]

Laat mijn fiets dat nu sinds vandaag ook doen, ook een Performance line van Bosch, ondersteuning werkt een soort pulserend, aan/uit, ook maar een afspraak gemaakt, fiets is 8 maanden oud en heeft 1700 kilometer gereden......
Had je de magneet en sensor al gecontroleerd?
Dit hoeft echt geen defecte motor te zijn.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tolot
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 25-05 12:45
sNielz123 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 17:04:
[...]

Ik heb de 625wH accu. Mijn bereik is bij 100% acculading: Turbo 82 Km, Sport 87 Km, Tour+ 115 Km en Eco 160 Km. Ik heb Sport en Tour+ handmatig aangepast waardoor het bereik 8-10 Km lager is. In de standaard fabrieksinstelling heb je dus een wat hoger bereik.
Dit is dus met de Performance 75 Nm motor.

Dank voor je post!
Zelf was ik aan het kijken voor een Veloretti Ace of Ivy, maar vanwege dat levering in de buurt lastig is, of vooral afterservice ben ik ook naar een Shadow gaan kijken. Heb gereden op de Phantom met 85nm motor en dat was echt wel heerlijk.
Omdat ik deze kan leasen via werk en de Veloretti zo zou aankopen komt de TCO eigenlijk heel dicht bij elkaar te liggen.
Vandaag een uitvraag gedaan voor definitieve leaseprijs van de Shadows s85.

@Tolot: Welke accu heb je en hoe ver kan je daarmee rijden? (snap dat het gebruik afhankelijk is)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-07 09:39
Tommie12 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 17:07:
[...]

Ik ben het daar in grote lijnen mee eens, maar om een illegale fiets van de weg te halen moet je een duidelijke manier hebben om die dingen te identificeren.

- je kan niet zomaar op basis van de snelheid reageren
- gashendel kan je zien, maar is het 100% zeker een gashendel, en kan iedere politieman dat simpelweg zien? Is een boostknop een gashendel ?
- Krijg je dat legaal makkelijk dicht getimmerd?
Wat iedereen kan zien (dus ook de politie) en ik zie dat HEEL erg vaak in Amsterdam dat fatbikes met meer dan 25 km per uur ZONDER te trappen over de wegen racen.

In eerst instantie een eitje voor de handhavers. Daarna gaan de Fatbikers allemaal voor de show meetrappen en dan wordt het moeilijker voor de handhavers. Voor de laatste keer: Vin-nummer, Kenteken, APK, wegenbelasting, helmplicht, in eerste instantie voor fietsen met een hulp motor, later voor alle fietsen.

^ Dit punt voor de laatste maal gemaakt hoop dat iemand het oppakt.

@roffeltjes ja zo jammer van de fietsers bond die geiten wollen sokken instelling. Het is 2023 wie draagt er in hemelsnaam nog geiten wollen sokken?

O w8 ik kijk net op geiten wollen sokken .nl en daar heeft de fietsers bond een ENORME bestelling geplaats. :)

never argue with a moderator, he will shut your account down.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Speedster schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 10:54:
[...]

Wat iedereen kan zien (dus ook de politie) en ik zie dat HEEL erg vaak in Amsterdam dat fatbikes met meer dan 25 km per uur ZONDER te trappen over de wegen racen.

In eerst instantie een eitje voor de handhavers. Daarna gaan de Fatbikers allemaal voor de show meetrappen en dan wordt het moeilijker voor de handhavers. Voor de laatste keer: Vin-nummer, Kenteken, APK, wegenbelasting, helmplicht, in eerste instantie voor fietsen met een hulp motor, later voor alle fietsen.

^ Dit punt voor de laatste maal gemaakt hoop dat iemand het oppakt.

@roffeltjes ja zo jammer van de fietsers bond die geiten wollen sokken instelling. Het is 2023 wie draagt er in hemelsnaam nog geiten wollen sokken?

O w8 ik kijk net op geiten wollen sokken .nl en daar heeft de fietsers bond een ENORME bestelling geplaats. :)
APK voor fietsen....

Jij lijkt er een rondje fietsers pesten van te maken.
Wil je dat een pak van die fietsers terug in een auto stappen?

Ik denk dat je me verkeerd begrijpt.
Ik ben helemaal voor het bannen van fietsen met gashendel die te snel gaan. Ik zeg alleen dat het waterdicht handhaven wat voor een rechtbank ook nog te verdedigen is niet zo simpel is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64

B64

Speedster schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 10:54:
[...]

In eerst instantie een eitje voor de handhavers. Daarna gaan de Fatbikers allemaal voor de show meetrappen en dan wordt het moeilijker voor de handhavers.
Tsja, eigenlijk zou iemand 'ondersteuning bij het trappen' en 'gashendel' eens formeel/juridisch moeten definiëren. Als een cadans van 1rpm genoeg is om 25km/u te rijden, kun je natuurlijk niet van 'ondersteuning' spreken, maar volgens de wet is het dat wel. Zoals Bright het al eens omschreef:
Het is, over het algemeen, een e-brommer met een hele vreemde gashendel, namelijk het blijven bewegen van je trappers.

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Roe!and schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 20:53:
[...]

Ja bij mij was ik hem extra lang kwijt omdat Bosch eerst zei dat er niks aan de hand was… daarna meteen een nieuwe motor gekregen ze hebben alleen niet gezegd wat er aan de hand was…. FM zei zit soms een slechte motor tussen….
Je kunt altijd net de pech hebben dat je een defecte motor treft, maar doorgaans mag je er vanuit gaan dat Bosch een goede reputatie heeft. Het is net als een gamerig, vaak meegemaakt dat het systeem niet in orde is vanaf dag 1. Mijn huidige exemplaar is wel in orde.

Verder was er in het begin ook gemieter met de accu's van Bosch (powertubes), maar mijn exemplaar is in orde. FM zei al dat hij er heel wat retouren heeft mogen ontvangen van met name Gazelle, maar dat maakt de accu niet slecht, maar heb je net wat meer kans op een slecht exemplaar.

Hopelijk is het snel opgelost :)

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

CodeCaster in "Het grote elektrische fietsen topic deel 3"

We blijven van het kastje naar de muur gestuurd worden. tl;dr: motorondersteuning van de Bosch Performance Line van onze Gazelle Makki stopt ermee na 100 kilometer.

Gazelle verwijst de fietsenmaker weer naar Bosch, en Bosch zegt dat de foutmelding "drive unit bla bla lock service" betekent dat onze fiets in de app op slot is gezet.

De Gazelle Connect-app heeft helemaal geen mogelijkheid tot locken (alleen een app-notificatie bij het detecteren van beweging van de fiets), en de Bosch-apps ondersteunen ons display (Purion) niet.

• De app "Bosch Flow" ondersteunt "LED Remote", "System Controller" en "Purion 200".
• De app "Bosch eBike Connect" ondersteunt "Kiox", "Nyon" en "Nyon (MY21)"

Ik heb gewoon een domme Purion (niet-200). Die heeft geen bluetooth; die heeft geen app. Nu vraagt de fietsenmaker om de activatiekaart van de app, omdat Bosch wil dat ze de app installeren...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GbGwL3ntmpGBhby0tCG8uYd-m44=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LOtkPEPlSPkltx9FPqwqDTze.png?f=user_large

[ Voor 15% gewijzigd door CodeCaster op 24-08-2023 12:56 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:29
B64 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 11:14:
.....
Tsja, eigenlijk zou iemand 'ondersteuning bij het trappen' en 'gashendel' eens formeel/juridisch moeten definiëren. Als een cadans van 1rpm genoeg is om 25km/u te rijden, kun je natuurlijk niet van 'ondersteuning' spreken, maar volgens de wet is het dat wel. ....
Dat zgn. "ghost" pedaling is altijd al mogelijk geweest.
Dat is inherent aan het gebruik van alleen een rotatiesensor en een simpele controller, met veel ondersteuningsstanden die de snelheid bepalen.
Er wordt nu echter gebruikt gemaakt van een creatieve oplossing door dit te combineren met een gashendel, wat voorheen niet het geval was. Ook blijkt het dan redelijk makkelijk te zijn om via de instellingen eea zo te wijzigen dat de snelheidslimiet omhoog kan en meetrappen ook niet meer hoeft.

De basis ebike regels worden in Europa geregeld via de EN15194. Daarin staat dat een eindgebruiker de instellingen mbt snelheid etc zelf niet mag kunnen wijzigen. Als dit wel kan is een dergelijk voertuig feitelijk niet toegestaan op de weg, maar toch worden ze verkocht.
Als je het zelf niet kan wijzigen, zijn er in Nederland verkopers die dit wel voor je kunnen en willen doen.

De laatste EU ebike regels zijn van 2017 met enkele kleine aanvullingen door de jaren heen ivm de interpretatie ervan.
Juridisch dichttimmeren zou kunnen, maar dan komt er vast weer een andere creatieve oplossing die best enige tijd kan standhouden, omdat dat dichttimmeren meestal jaren gaat duren.
In sommige EU landen is met aanvullende wetgeving of door de verzekering eea aangescherpt, vooral mbt aansprakelijkheid, certificering ed, maar de technische basisregels blijven intact.

Het blijft een kat en muis spel, zolang je de bron niet kan of wil aanpakken, om de verkoop in te perken.
Dit kan volgens mij alleen door het financieel onaantrekkelijk te maken voor verkopers.

Ter zijde... Ik vraag me af hoe de ANWB een fatbike wil onderscheiden van een ebike.
Band diameter? Band dikte? Hoe zit het dan met e-vouwfietsen en eMTB's en andere iets andere modellen.

• B64

B64

elinx schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 13:13:
[...]
Dat zgn. "ghost" pedaling is altijd al mogelijk geweest.
Dat is inherent aan het gebruik van alleen een rotatiesensor en een simpele controller, met veel ondersteuningsstanden die de snelheid bepalen.
Klopt, maar op de fietsen met alleen rotatiesensor die ik ooit heb bereden is er wel degelijk een minimum cadans nodig om het in werking te krijgen.
Ter zijde... Ik vraag me af hoe de ANWB een fatbike wil onderscheiden van een ebike.
Band diameter? Band dikte? Hoe zit het dan met e-vouwfietsen en eMTB's en andere iets andere modellen.
Nergens terug te vinden op de site van Unigarant (de verzekeringsdochter van ANWB). Maar Kingpolis, die al langer geen fatbikes verzekert, lijkt het te doen op basis van merk.
Uiteindelijk is het aan de verzekeraar om te bepalen of ze een fiets al dan niet verzekeren, dus kunnen ze ook ieder voor zich bepalen wat wel of niet onder de categorie fatbike valt.

• Tommie12
B64 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 13:39:
[...]

Nergens terug te vinden op de site van Unigarant (de verzekeringsdochter van ANWB). Maar Kingpolis, die al langer geen fatbikes verzekert, lijkt het te doen op basis van merk.
Uiteindelijk is het aan de verzekeraar om te bepalen of ze een fiets al dan niet verzekeren, dus kunnen ze ook ieder voor zich bepalen wat wel of niet onder de categorie fatbike valt.
Tja, een verzekering kan die criteria zo bepalen.

Maar als de wetgever morgen een wet maakt die schrijft dat je met een Gazelle, Batavus en Trek wel de stad in mag, maar niet met een Van Moof en een FatFour etc, dan krijg je die gewoon niet door de organen omdat zoiets gewoon niet wettelijk en fair is.
Je zal bepaalde eigenschappen moeten omschrijven en die dan verbieden ongeacht het merk of de oorsprong van die fiets.

En dan liefst op een manier dat een politieman zo weinig mogelijk materiaal nodig heeft om die te onderscheiden.

We weten ondertussen hoe moeilijk het is om ebikes die sneller gaan dan 25 km/h te detecteren en te handhaven.
Dikke boetes opleggen aan verkopers van opvoersetjes of complete illegale ebikes zal niet helpen, want die komen wel via Ali het land binnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
Tommie12 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 13:51:
.....
Dikke boetes opleggen aan verkopers van opvoersetjes of complete illegale ebikes zal niet helpen, want die komen wel via Ali het land binnen.
AlieExpress of andere internationale sellers verkopen inderdaad "internationale" uitvoeringen.
Maar ik denk dat dit een minderheid zal zijn tov de verkoop (met garantie) in een reguliere winkel of EU webshop.
Met een certificering van ebikes of ombouwkits kan je al een stuk op weg komen, mits er gehandhaaft word.
In dat geval zou je dan ook de eindgebruiker financieel kunnen aanpakken als deze geen certificaat van toelating kan overleggen. een beetje zoals de Duitse StVzo dit regelt met de verkoop van oa e-voertuigen, zoals de e-steps, e-bikes etc.
Helemaal uitbannen gaat niet lukken, zeker niet bij gebrek aan handhaving.

[ Voor 10% gewijzigd door elinx op 24-08-2023 14:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64

B64

Tommie12 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 13:51:
[...]

Tja, een verzekering kan die criteria zo bepalen.

Maar als de wetgever morgen een wet maakt die schrijft dat je met een Gazelle, Batavus en Trek wel de stad in mag, maar niet met een Van Moof en een FatFour etc, dan krijg je die gewoon niet door de organen omdat zoiets gewoon niet wettelijk en fair is.
Je zal bepaalde eigenschappen moeten omschrijven en die dan verbieden ongeacht het merk of de oorsprong van die fiets.
Dat is natuurlijk een totaal andere discussie. De vraag van @elinx was hoe de ANWB bepaalt wat een fatbike is. En dat mag de ANWB gewoon zelf bepalen, maar ze moet daarin wel consequent zijn - het kan niet zo zijn dat ik een fatbike van een bepaald model niet kan verzekeren en mijn buurman wel (all else equal) want ook dat is juridisch niet houdbaar. Ze hoeven de criteria alleen niet publiek te maken.
We weten ondertussen hoe moeilijk het is om ebikes die sneller gaan dan 25 km/h te detecteren en te handhaven.
Niet mee eens. Als je de verkoop binnen de EU afknijpt (bijvoorbeeld middels boetes en/of certificeringen), ben je verreweg de meeste aanvoer van illegale fietsen kwijt. Wat er dan overblijft is een stuk beter te handhaven, al zal dat een paar jaar duren omdat het momenteel werkelijk dweilen met de kraan open is.

Opvoersets - geen idee eigenlijk, aangezien met name Bosch vrij strikt is in het detecteren van gepruts weet ik niet of dat nog heel veel gebeurt. Wellicht bij andere motorsystemen... maar daar gaan we hier maar niet over discussiëren :X
Ombouwsets kun je nog wel via Ali krijgen, maar niet iedereen heeft de kennis, kunde en bereidheid zelf die ombouw te doen. Het aantal mensen dat complete fietsen via Ali laat aanrukken is ook niet heel groot, simpelweg omdat voor veel mensen het bedrag te hoog is vs het risico. En de fiets moet worden ingeklaard (= registratie).

• Tommie12
B64 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 14:52:
[...]

Ombouwsets kun je nog wel via Ali krijgen, maar niet iedereen heeft de kennis, kunde en bereidheid zelf die ombouw te doen. Het aantal mensen dat complete fietsen via Ali laat aanrukken is ook niet heel groot, simpelweg omdat voor veel mensen het bedrag te hoog is vs het risico. En de fiets moet worden ingeklaard (= registratie).
Als je zelf niet bij Ali wil kopen, dan zullen de dropshippers je die rommel wel verkopen via shady websites of marktplaats.

Die "shops" verschijnen en verdwijnen sneller dan je ze kan vervolgen.

• elinx
Tommie12 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 14:54:
...
Als je zelf niet bij Ali wil kopen, dan zullen de dropshippers je die rommel wel verkopen via shady websites of marktplaats. ....
Misschien...
Toch denk ik dat een minderheid daar zal durven kopen, alleen degenen die weten waaraan ze beginnen.
Want het gros wil toch enige vorm van garantie bij een flinke uitgave.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64

B64

elinx schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 14:10:
[...]
AlieExpress of andere internationale sellers verkopen inderdaad "internationale" uitvoeringen.
Maar ik denk dat dit een minderheid zal zijn tov de verkoop (met garantie) in een reguliere winkel of EU webshop.
Met een certificering van ebikes of ombouwkits kan je al een stuk op weg komen, mits er gehandhaaft word.
In dat geval zou je dan ook de eindgebruiker financieel kunnen aanpakken als deze geen certificaat van toelating kan overleggen. een beetje zoals de Duitse StVzo dit regelt met de verkoop van oa e-voertuigen, zoals de e-steps, e-bikes etc.
Helemaal uitbannen gaat niet lukken, zeker niet bij gebrek aan handhaving.
Bij verplichte certificering kan de douane bij import niet-gecertificeerde fietsen (of kits) afvangen. Dat hoeft niet eens een waterdichte check te zijn om die route voor een individu bijzonder onaantrekkelijk te maken.

Helemaal uitbannen is inderdaad een utopie, maar als het aantal illegale fietsen beperkt is wordt handhaving ook minder een issue. En overlast trouwens ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
B64 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 14:52:
....
Opvoersets - geen idee eigenlijk, aangezien met name Bosch vrij strikt is in het detecteren van gepruts weet ik niet of dat nog heel veel gebeurt. ....
Bosch is inderdaad strikt en maakt hoogstwaarschijnlijk deel uit van de EN15194 lobby cq commissie en loopt vaak al vooruit op een eventuele herziening of update ervan.

Maar ook daar is het een kat en muis spel.
Het duurt even, maar dan komt er wel weer één of andere oplossing.

• Speedster
Tommie12 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 11:05:
[...]

APK voor fietsen....

Jij lijkt er een rondje fietsers pesten van te maken.
Wil je dat een pak van die fietsers terug in een auto stappen?

Ik denk dat je me verkeerd begrijpt.
Ik ben helemaal voor het bannen van fietsen met gashendel die te snel gaan. Ik zeg alleen dat het waterdicht handhaven wat voor een rechtbank ook nog te verdedigen is niet zo simpel is.
Fietsers pesten? Welnee ik ben helemaal voor fietsers, alleen niet voor fietsers die op een levens gevaarlijke fiets rijden. Gelukkig is de Fixie hype over, die hype was echt zeer gevaarlijk. Een wonder dat er geen meerdere doden zijn gevallen. Nee dat ligt niet aan de bestuurders van die Fixie's, dat ligt aan de overige weg gebruikers met een rijbewijs.

Ik ben er nog 1 vergeten rijbewijs voor fietsers.

Het NIEUWE FIETSEN, fietsersbond zeg die bestelling van geiten wollen sokken af en ga actief aan de gang om fietsen veiliger te maken. IPV de verantwoordelijkheid bij andere weg gebruikers te leggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Goede discussie (y)

Het zal altijd wel een Tom & Jerry spelletje blijven tussen de handhavers, de wet en het opvoeren. Ten eerste blijf ik waar ik was begonnen en dat betekend dat ik vind dat Sire zijn aandeel mag laten zien. Maak een affiche met de kosten van een ongeluk als je niet verzekerd bent dmv opvoeren/modificeren. Dit bereikt een groot publiek en ik denk dat dit vooral in de grote steden veel gaat helpen.

Het doet mij ogen als een mentaliteitsverandering. Wat ik echt niet kán begrijpen is dat mensen zodanig en vooral moedwillig het risico nemen om de verzekering buiten spel te zetten. Met een ongeval kan heel jouw financiële toekomst overhoop liggen (net waar je maar zin in hebt). Het is een kwestie van besef en dát moet aan de man worden gelegd. Grotendeels een taak van de overheidsinstanties. Alleen overheidsinstanties zijn nogal log en het zal zijn tijd wel duren. Ik zelf blijf lekker legaal rijden en ergens zal het me een worst wezen hoe dom mensen willen zijn en ze zoeken het maar uit, maar dat ze anderen in gevaar brengen vind ik verreweg het ergst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
jimh307 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 16:42:
.... Maak een affiche met de kosten van een ongeluk als je niet verzekerd bent dmv opvoeren/modificeren. .... Wat ik echt niet kán begrijpen is dat mensen zodanig en vooral moedwillig het risico nemen om de verzekering buiten spel te zetten.....
Ook hier ga je ervan uit dat het aan de eindgebruiker ligt, maar ik vermoed dat een hoop eindgebruikers hun te snelle ebike gewoon hebben gekocht in een winkel met garantie en waarschijnlijk niet altijd weten dat ze niet aan de eisen voldoen.

De verzekering voor WA aansprakelijkheid is meestal de APV die iedere fietser kan aanspreken en daar staat mi niks vermeld over de voertuigeisen omdat dit een zeer algemene verzekering is.

Letselschade ligt iets ingewikkelder, omdat daar de schuldvraag bij komt kijken, wat mi niet zo eenvoudig is, igv de ebike, die feitelijk dezelfde status heeft als een fiets.
Tot 14 jaar ontbreekt de schuldvraag zelfs en dat is de groep die je relatief veel op de fatbikes ziet.
Dus eerlijk gezegd weet ik niet of een dergelijke campagne zomaar echt effectief zal zijn, behalve misschien om bewustwording te creëren.

De verzekeringen waar nu sprake van is betreffen diefstalverzekeringen. Daarmee tref je bepaalde ebike bezitters (behalve fatbike, ook UrbanArrow, R&M, vM) rechtstreeks in hun portemonnee als ze hun diefstalbeveiliging niet nog meer op orde brengen. Dat lijkt mij veel effectiever.
Slechts het verplichte ART slot is in dat geval niet meer voldoende en bovendien gaat de premie omhoog.
Voor R&M en UrbanArrow bezitters zal dit niet zoveel uitmaken vermoed ik, maar voor de relatief goedkope fatbikes kan dit misschien wel een factor zijn.

Tja en als het dan moet, dan toch maar een helm en een fluoriserend geel hesje ;)
Daar zullen veel ouderen waarschijnlijk minder moeite mee hebben dan de 40- onder ons.

[ Voor 20% gewijzigd door elinx op 24-08-2023 21:41 ]

• Speedster
jimh307 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 16:42:
Goede discussie (y)

Het zal altijd wel een Tom & Jerry spelletje blijven tussen de handhavers, de wet en het opvoeren. Ten eerste blijf ik waar ik was begonnen en dat betekend dat ik vind dat Sire zijn aandeel mag laten zien. Maak een affiche met de kosten van een ongeluk als je niet verzekerd bent dmv opvoeren/modificeren. Dit bereikt een groot publiek en ik denk dat dit vooral in de grote steden veel gaat helpen.

Het doet mij ogen als een mentaliteitsverandering. Wat ik echt niet kán begrijpen is dat mensen zodanig en vooral moedwillig het risico nemen om de verzekering buiten spel te zetten. Met een ongeval kan heel jouw financiële toekomst overhoop liggen (net waar je maar zin in hebt). Het is een kwestie van besef en dát moet aan de man worden gelegd. Grotendeels een taak van de overheidsinstanties. Alleen overheidsinstanties zijn nogal log en het zal zijn tijd wel duren. Ik zelf blijf lekker legaal rijden en ergens zal het me een worst wezen hoe dom mensen willen zijn en ze zoeken het maar uit, maar dat ze anderen in gevaar brengen vind ik verreweg het ergst.
Helemaal met je eens!

Nu we het toch over verzekeringen hebben:

Van Teletekst:

Meer fietsen worden onverzekerbaar

Naast fatbikes verzekert de ANWB ook
sommige elektrische bakfietsen niet
meer.Het gaat om Urban Arrow-bakfietsen
zonder gps-tracker.Volgens Unigarant,
het verzekeringsbedrijf van de ANWB,
worden die bakfietsen vaker gestolen
dan andere modellen.

Ook fietsverzekeraar Kingpolis wil deze
en enkele andere elektrische bakfietsen
zonder gps-tracker niet meer verzekeren
vanwege de hoge risico's op diefstal.

Eerder deze week stopte de ANWB al met
het verzekeren van fatbikes,eveneens
vanwege de hoge kans op diefstal.Ook
bij Hema en Univé kunnen eigenaars van
een dikkebandenfiets niet meer terecht.

Komt bovenstaande van de GPS fabrikanten c.q leveranciers?
Er staat nog net niet: Nu bij de ANWB korting op een GPS anti diefstal systeem

Een rol alu folie doet wonderen.
Nu bij de solow 10 rollen alu folie voor de prijs van 1. :)

Vergeet ook jammers niet, illegaal in NL, massaal te koop bij alibaba.
(nee geen link want dat mag niet)

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:10
Iemand ervaring met gps tracking in fiets laten zetten,wat ik gewoon prive kan gebruiken, dus niet via een bedrijf?

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20-09 07:24
Ik ben wat verzekeringen aan het vergelijken (gaat om een Gazelle Bloom C7 HMS) a 2600 EUR incl. accessoires.
Wat is hier een goed adres voor? Las dat Kingpolis een goed adres is, maar die zijn gelijk stervensduur..

• Poumelie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-09 07:46
-Muncky- schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 18:56:
Ik ben wat verzekeringen aan het vergelijken (gaat om een Gazelle Bloom C7 HMS) a 2600 EUR incl. accessoires.
Wat is hier een goed adres voor? Las dat Kingpolis een goed adres is, maar die zijn gelijk stervensduur..
Ik overwoog ENRA, maar die laten je alleen accessoires meeverzekeren die op de aankoopbon van de fiets zelf staan. Dus heb je iets later afgeschaft maar voor ingangsdatum verzekering kun je die niet verzekeren. Da’s jammer.. ik zeg het even zodat je het weet ;)

ANWB doet er niet moeilijk over, zolang je de aankoopbon hebt en de prijs hebt meegenomen in het verzekerde bedrag.

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Bij Enra las ik dan weer dat je die enkel online kunt afsluiten als je binnen 14 dagen na aanschaf als eerste eigenaar de verzekering afsluit. Ben je buiten die termijn dan moet je naar een fietsspecialist. Nu heb ik mijn Canyon tweedehands overgenomen maar met originele aankoopbon. Bij welke verzekeraar kan ik de nieuwprijs verzekeren? Want ik heb al de nodige fietsen verloren aan diefstal dubbele sloten of niet. Maar als ik op zoek moet naar een nieuwe ebike koop je geen vervanging voor de tweedehandse prijs.

• Poumelie
Joosie200 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 19:58:
Bij Enra las ik dan weer dat je die enkel online kunt afsluiten als je binnen 14 dagen na aanschaf als eerste eigenaar de verzekering afsluit. Ben je buiten die termijn dan moet je naar een fietsspecialist. Nu heb ik mijn Canyon tweedehands overgenomen maar met originele aankoopbon. Bij welke verzekeraar kan ik de nieuwprijs verzekeren? Want ik heb al de nodige fietsen verloren aan diefstal dubbele sloten of niet. Maar als ik op zoek moet naar een nieuwe ebike koop je geen vervanging voor de tweedehandse prijs.
Ook bij ANWB moet de fiets op jouw naam staan. Ik verwacht dat dit overal zo is. Bij ENRA moet het trouwens na die 14 dagen uiteindelijk uiterlijk binnen vier weken (net als bij ANWB) vanaf datum op de aankoopbon (en nieuwe datum op aankoopbon tweedehands krijg je alleen als je tweedehands bij de fietsenmaker koopt).

Tweedehands fiets verzekeren bij ANWB
Voor het verzekeren van je tweedehands fiets gaan wij uit van de aanschafprijs die je hebt betaald. Dit bedrag moet je kunnen aantonen met jouw aankoopbon. Deze aankoopbon moet staan op naam van de verzekerde.

https://www.anwb.nl/verze...edehands-fiets-verzekeren

Dit is de reden waarom ik zelf uiteindelijk voor een nieuwe ben gegaan ipv tweedehands.

[ Voor 13% gewijzigd door Poumelie op 24-08-2023 20:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19-09 18:34
Met een gebruikte E-Bike kun je bij een ENRA dealer binnen lopen en hem laten taxeren + verzekeren. Als je daarbij aangeeft waarvoor je de fiets verzekerd wilt hebben zullen ze daar aan mee werken mits redelijk.

Een gebruikte fiets voor nieuwprijs verzekeren kan als het goed is nergens. Een bijna nieuwe fiets die net de termijn voorbij is kun je op die manier echt wel voor nieuw verzekeren.

Ik denk dat dit hetzelfde is voor elke fietsverzekering die via dealers loopt. Dus ook niet ENRA.

Een ENRA verzekering afgesloten via een fietsenwinkel geeft je geen enkele verplichting richting die winkel. Net zo min als online afsluiten. Ik weet dat er andere verzekeringen (dan ENRA) via fietsenwinkels bestaan waar je wel wat verplichtingen richting die winkel hebt.

[ Voor 8% gewijzigd door Foxhill op 24-08-2023 21:37 ]

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-09 21:07
Ik heb via vergelijkdirect.com bij allianz global een fietsverzekering afgesloten. Voor een fiets die ik na 2jr heb overgenomen van zo'n lease-a-bike constructie van mm vorige werk. Fiets met nieuwwaarde van €3500, verzekerd tegen nieuwwaarde voor schade en diefstal. Kost €170 voor 3jr.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MalleJodokus
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 28-08-2023
Een update van mijn kant. Inmiddels een kleine maand verder, dus ook netjes om even op te volgen of de wittebroodsweken zijn afgelopen. Wat zijn mijn ervaringen momenteel, zou ik met de kennis van nu de fiets nog steeds kopen?

Korte antwoord: ja.
Lange antwoord: Ja, met nu praktijkervaring op eerdere onderwerpen maar ook wat dingen die ik minder leuk vind. Hopelijk helpen mijn afwegingen jullie ook omdat wat voor mij een groot voor- of nadeel is, wellicht in jouw persoonlijke situatie een ander gewicht heeft.

Geen foto's dit keer.

Hier mijn ervaringen, redelijk willekeurig gesorteerd maar de leuke dingen eerst:

1) Ik ben echt blij met die grote accu. Ik ben een lui zwijn, en zelfs de accu even inpluggen schiet er wel eens bij in. Vandaag was het kiele kiele of ik thuis zou komen zonder bij te trappen en dat met 500Wh accu. Ik geniet er van dat ik eens in de zoveel keer de accu oplaad en dat het daarmee klaar is. Kleine bonus is dat ik het "op kosten van de baas" kan doen. Maar reken je niet rijk: met verliezen erbij en weet ik het gaat het om een euro per week. Die 3 pennen per week die je pakt kosten meer.

2) Ik ben echt veel, veel, veel meer gaan fietsen. En met plezier
3) Koop fietstassen in de winkel. DIe van mij zijn net te klein en het design is mwah.
4) Verboden woord: opvoeren. Bij mij kriebelt het. Op lange rechte stukken voelt 25km/u soms te traag. ECHTER is het echt een stap omhoog ten opzichte van normaal fietsen. Met 20km+ de bocht door is niet te doen in een haakse bocht. Daarbij ook stukje veiligheid voor jezelf: met 15km vallen is kut, met 25km vallen kan je dag goed verpesten en ik denk echt dat je een helm op moet voor hogere snelheden. YMMV, ik ben geen arts. Maar ik heb met mijn use case echt besloten de fiets niet op te voeren.

5) Stabiliteit. Het stuur is te breed, de fiets past hierdoor niet goed in het fietsenrek en hij heeft de neiging daar ook om te vallen. Daarbij vermoed ik dat ik binnen no time een slag in het wiel ga krijgen hierdoor. Ik stal de fiets dan ook binnen in mijn appartement ipv in de gedeelde stalling in de kelder
6) Jatten. Ik word nerveus mijn fiets in het centrum te stallen. Er staan toch 2 ruggen voor het oprapen wat voor mij een enorme smak geld is.
7) Ik denk dat een "vrouwenframe" relaxter is met opstappen. Ik moet mijn been net te ver over het zadel zwiepen. Maar een mannenframe vond ik mooier. Een kleiner model frame is uitgesloten, dat vond ik niet prettig fietsen.
8 ) Piepende remmen. Ik ga binnenkort mijn 1e beurt laten doen met ~600km op de teller. Grote kans dat een druppel olie werkt. Maar ik erger me er wel aan; komt ook passief aggresief over naar andere weggebruikers voor mijn gevoel.

Resumerend: mijn fiets was duur, maar nog steeds een fantastische investering. Ik raad hem nog steeds aan. En ik merk dat ik met name eind van de dag steeds vaker op yolo modus de turbostand pak. Maar in de ochtend juist met minimale ondersteuning even een kickstart aan mezelf geef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Raymond schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 22:24:
Ik heb via vergelijkdirect.com bij allianz global een fietsverzekering afgesloten. Voor een fiets die ik na 2jr heb overgenomen van zo'n lease-a-bike constructie van mm vorige werk. Fiets met nieuwwaarde van €3500, verzekerd tegen nieuwwaarde voor schade en diefstal. Kost €170 voor 3jr.
Bij diefstal moet je de stukken insturen. Onder andere factuur of iets vergelijkbaars. Gaat het dan ook nog goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Foxhill schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 06:38:
[...]

Bij diefstal moet je de stukken insturen. Onder andere factuur of iets vergelijkbaars. Gaat het dan ook nog goed?
Ik heb gewoon facturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64

B64

Maar niet een factuur met nieuwprijs op jouw naam, want hij is nieuw verkocht aan de leasemaatschappij. Je krijgt nooit de nieuwprijs van de fiets vergoed, hooguit het bedrag waar jij 'm voor gekocht hebt. Afhankelijk van de voorwaarden en uiteindelijke leeftijd van de fiets kan de verzekeraar ook nog afschrijving in mindering brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
B64 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 07:44:
[...]

Maar niet een factuur met nieuwprijs op jouw naam, want hij is nieuw verkocht aan de leasemaatschappij. Je krijgt nooit de nieuwprijs van de fiets vergoed, hooguit het bedrag waar jij 'm voor gekocht hebt. Afhankelijk van de voorwaarden en uiteindelijke leeftijd van de fiets kan de verzekeraar ook nog afschrijving in mindering brengen.
Er staat gewoon een nieuwprijs op die factuur gemeld en een factuurprijs.

Waar haal jij je wijsheid vandaan, of verzin je maar gewoon dingen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Poumelie
Raymond schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 07:50:
[...]

Er staat gewoon een nieuwprijs op die factuur gemeld en een factuurprijs.

Waar haal jij je wijsheid vandaan, of verzin je maar gewoon dingen?
Die wijsheid staat gewoon op de website van Allianz, als je naar de pagina gaat voor het berekenen van de premie. Als ik het goed begrijp heb jij een fiets met een factuurdatum van twee jaar geleden.

*Let op: De aankoopnota of taxatierapport van de fiets met daarop de te verzekeren waarde mag niet ouder zijn dan zes maanden. Is het ouder, dan moet je de verzekerde waarde opnieuw laten vaststellen door een erkend rijwielhandelaar anders gaan wij bij schade uit van de dagwaarde.

Te lezen als je op het informatieknopje klikt bij aanschafwaarde van de fiets.

Ik weet niet of het volgende het geval is want dit is me niet helemaal duidelijk uit je posts. Als jij niet alleen een factuur van twee jaar geleden hebt maar nu via je constructie een factuur hebt gekregen met een datum van kort geleden, waarop de nieuwwaarde vermeld staat maar ook opgemaakt kan worden dat de fiets al twee jaar oud is (sowieso, want framenummer) dan verwacht ik dat je alsnog een taxatierapport zal moeten hebben en de verzekerde waarde moet aanpassen.

Dit omdat het niet om de aankoopnota van de nieuwe fiets gaat maar om een factuur van een overgekochte fiets. Misschien pakken ze de factuurwaarde en niet de nieuwwaarde, als ze al uitkeren omdat je geen taxatierapport hebt.

Heb je het al op deze manier specifiek nagevraagd bij Allianz?

[ Voor 61% gewijzigd door Poumelie op 25-08-2023 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 14:44
Ik heb ook een tweedehands e-bike verzekerd bij Allianz. Ik heb dat toen nog even expliciet gevraagd bij hen en men verwees mij ook naar het artikel hierboven. Mijn fiets viel binnen die termijn en dus hoefde ik niet te laten taxeren.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Mijn factuur van de lease-mij was minder dan 2mnd oud.
Ik heb het keurig ingediend allemaal en het is goedgekeurd. Wellicht is het verschil dat het via een vergelijkingssite is gegaan.

Even voor de volledigheid: ik heb aangegeven dat de fiets uit 2021 komt en dat de nieuwprijs 3500 was.

Ik weet niet meer precies welke vragen ik nog meer moest beantwoorden.

Scheelde ook een sloot geld, meerprijs voor schade meeverzekeren was maar een paar euro. Via website Allianz was bijna het dubbele.

[ Voor 21% gewijzigd door Raymond op 25-08-2023 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poumelie
Raymond schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 09:24:
Mijn factuur van de lease-mij was minder dan 2mnd oud.
Ik heb het keurig ingediend allemaal en het is goedgekeurd. Wellicht is het verschil dat het via een vergelijkingssite is gegaan.

Even voor de volledigheid: ik heb aangegeven dat de fiets uit 2021 komt en dat de nieuwprijs 3500 was.

Ik weet niet meer precies welke vragen ik nog meer moest beantwoorden.

Scheelde ook een sloot geld, meerprijs voor schade meeverzekeren was maar een paar euro. Via website Allianz was bijna het dubbele.
Maar heb je specifiek nagevraagd bij Allianz of dit wel allemaal goed is gegaan en of alles nu wel juist gedekt is? Ik zou het toch echt even doen voor de zekerheid. Kan geen kwaad. Niet dat ze straks zeggen dat je niet aan de voorwaarden voldoet (want daar lijkt het dus wel op). Het zou zomaar kunnen zijn dat ze ervan uitgaan (via die vergelijkingssite) dat die waarde die je hebt opgegeven de taxatiewaarde is (zo van: als je fiets x oud is wordt er automatisch vanuit gegaan dat je de voorwaarden goed hebt doorgelezen en dus niet de nieuwwaarde maar taxatiewaarde opgeeft).

[ Voor 21% gewijzigd door Poumelie op 25-08-2023 09:55 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:17

ericplan

5180 Wp PV

De branche gaat gewoon door met het verkopen van levensgevaarlijke e-bikes die de weg niet op mogen. Een bedrijf adverteert op Marktplaats met een 1000W e-bike en dit zinnetje.
Disclaimer: De e-bike is alleen officieel toegestaan op de openbare weg wanneer de begrenzing van 25km/u is geactiveerd. Deze begrenzing kunt u op ieder gewenst moment zelf activeren of de-activeren via het display.

Als er strengere regels voor e-bikes komen, dan komt dit door dit soort ratten.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Speedster schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 16:40:
[...]

Fietsers pesten? Welnee ik ben helemaal voor fietsers, alleen niet voor fietsers die op een levens gevaarlijke fiets rijden. Gelukkig is de Fixie hype over, die hype was echt zeer gevaarlijk. Een wonder dat er geen meerdere doden zijn gevallen. Nee dat ligt niet aan de bestuurders van die Fixie's, dat ligt aan de overige weg gebruikers met een rijbewijs.

Ik ben er nog 1 vergeten rijbewijs voor fietsers.

Het NIEUWE FIETSEN, fietsersbond zeg die bestelling van geiten wollen sokken af en ga actief aan de gang om fietsen veiliger te maken. IPV de verantwoordelijkheid bij andere weg gebruikers te leggen.
Als je mensen van de fiets wil af halen, dan zijn er een paar dingen echt efficient:
Leg een hoop plichten op (APK), en maak het moeilijk om op een fiets te mogen rijden (rijbewijs, helm, fluo), en bovendien voer de kosten op (rijbewijs en APK).

Denk eens na welke capaciteit je nodig hebt om die dingen te organiseren, en wat het gaat kosten...

Ik kan er maar één woord bij verzinnen: onrealistisch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
ericplan schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 14:30:
.... 1000W e-bike....
....Deze begrenzing kunt u op ieder gewenst moment zelf activeren of de-activeren via het display.
....
1000W en de gebruiker kan de begrenzing eraf halen.
Met alleen een dergelijke disclaimer is dat ding nog steeds niet legaal, juist om deze twee punten.

Maar zoals vaker gezegd.
Er wordt de handel en verkoop geen strobreed in de weg gelegd, omdat alleen de eindgebruiker zich aan de wet moet houden als deze zich op de openbare weg begeeft.

[ Voor 3% gewijzigd door elinx op 25-08-2023 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
En dat is het dilemma waar alles op is gebaseerd.
Wil je voor fietsen de voorkeur en aantrekkelijk houden dan zijn dit soort regeltjes nu niet bepaald ter promotie daarvan.
Toch worden op één of andere manier wel in die richting maatregelen genomen om een deel te ontmoedigen.

[ Voor 14% gewijzigd door elinx op 25-08-2023 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
Tommie12 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 15:02:
[...]

Als je mensen van de fiets wil af halen, dan zijn er een paar dingen echt efficient:
Leg een hoop plichten op (APK), en maak het moeilijk om op een fiets te mogen rijden (rijbewijs, helm, fluo), en bovendien voer de kosten op (rijbewijs en APK).

Denk eens na welke capaciteit je nodig hebt om die dingen te organiseren, en wat het gaat kosten...

Ik kan er maar één woord bij verzinnen: onrealistisch.
Capaciteit is er al voor de auto's, eenvoudig fietsen erbij doen. ( te beginnen met E bikes)
Kosten komen van de wegenbelasting op E bikes.

Ben het totaal met je eens, zeer onrealistisch. Echter een mens mag hopen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Het meest realistisch zou zijn een kenteken voor alle e-bikes. Dat maakt handhaving mogelijk en ook om (net als bij scooters) een WOK te geven. Ook hier natuurlijk weer dat de goeden onder de kwaden lijden, maar dat is vaker zo met regelgeving.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
ericplan schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 16:06:
Het meest realistisch zou zijn een kenteken voor alle e-bikes....
Dit is net zo onrealistich voor de al bestaande ebikes, omdat een kenteken gebonden is aan een VIN nummer. Bovendien zal de diefstal van kentekenplaten aanzienlijk gaan toenemen, vermoed ik
Het VIN nummer, of ontbreken ervan, is bv één van de redenen waarom het nagenoeg onmogelijk of te kostbaar is om een ebike te laten registreren als speed pedelec.

Alleen nog verkoop toestaan van gecertificeerde ebikes is mi meer realistisch, omdat handhaving van de eindgebruiker gedoemd is te mislukken.
Zie als voorbeeld het gebruik van de e-step die in Nederland op de openbare weg niet is toegestaan, maar je toch regelmatig ziet rijden.
Hoewel..... ik heb een vaag vermoeden dat de fatbike berijders berijders waarschijnlijk dezelfde zijn als de e-step berijders.

[ Voor 39% gewijzigd door elinx op 25-08-2023 19:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
elinx schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 16:55:
[...]
Dit is net zo onrealistich voor de al bestaande ebikes, omdat een kenteken gebonden is aan een VIN nummer. Bovendien zal de diefstal van kentekenplaten aanzienlijk gaan toenemen, vermoed ik
Het VIN nummer, of ontbreken ervan, is bv één van de redenen waarom het nagenoeg onmogelijk of te kostbaar is om een ebike te laten registreren als speed pedelec.
Jep, en een ebike die maar 25 kan heeft het statuut van een gewone fiets. Dat is europees geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chosen One
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:41

The Chosen One

Zie signature!

Sommige e-bikes hebben displays die je er af kunt halen en waarmee je de accu moet loskoppelen. (dus zonder sleutel)
Zijn die fietsen totaal ongewenst om te stelen zodra je het display meeneemt of is de rest van de fiets nog interessant genoeg? De batterij zit er dan wel in/op maar zonder display niet los te koppelen.
Maar geen idee of ze de fiets dan alsnog meenemen en de tijd er voor nemen om de batterij los te halen zonder schade (als dat mogelijk is).

Moeder zegt zo van 'oh dan negeren ze hem wel' maar ik vraag het me af.

ps. bonusvraag 1. iemand ervaring met het e-bike merk RHI? en 2.Iemand ervaring met het slot TitanLock (van Solanox)

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B64

B64

Speedster schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 16:02:
[...]

Capaciteit is er al voor de auto's, eenvoudig fietsen erbij doen. ( te beginnen met E bikes)
Kosten komen van de wegenbelasting op E bikes.

Ben het totaal met je eens, zeer onrealistisch. Echter een mens mag hopen... :)
Volgens mij is er al tientallen jaren nauwelijks capaciteit voor handhaving op opgevoerde brom- en snorfietsen. Die is er dus ook niet voor handhaving op illegale ebikes, of ze nou geregistreerd zijn of niet.
ericplan schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 16:06:
Het meest realistisch zou zijn een kenteken voor alle e-bikes. Dat maakt handhaving mogelijk en ook om (net als bij scooters) een WOK te geven. Ook hier natuurlijk weer dat de goeden onder de kwaden lijden, maar dat is vaker zo met regelgeving.
Hoe lost dat hetprobleem op dat er fietsen op de markt gebracht worden die niet de weg op mogen? Het zorgt ervoor dat de legale fietsen keurig een kenteken krijgen, maar de illegale fietsen gewoon zonder registratie verkocht worden. Dat maakt handhaving helemaal niet makkelijker, het zorgt er alleen maar voor dat er nog meer mensen een illegale fiets kopen, want zo'n kenteken kost geld...

Je voorbeeld van scooters (met de WOK status) zegt genoeg over het effect. Om tegen een WOK-status aan te lopen moet je echt enorme pech hebben. Het percentage opgevoerde snorfietsen is nog steeds ruimschoots boven 95%, de overlast inmiddels zo groot dat snorfietsen in Amsterdam op veel plaatsen gewoon gelijkgesteld worden met reguliere bromfietsen, en er nu landelijk een helmplicht geldt.
Met als gevolg dat snorfietsen nu worden vervangen door fatbikes. Als je nog een voorbeeld zoekt dat iedere vorm van handhaving dweilen met de kraan open is, dan is dit een prima voorbeeld.

Zolang de verkoop van illegaal spul niet wordt aangepakt, kun je reguleren wat je wilt maar dat zal het probleem niet oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:47
The Chosen One schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 17:17:
1. iemand ervaring met het e-bike merk RHI?
Ik neem dat je RIH bedoeld. Mijn moeder is bezig met de tweede fiets van dit merk.
Recent kwam ik een lijstje tegen van de 10 meest verkochte merken in Nederland. RIH stond daar ook tussen (wel ergens onderaan).
Wat wil je er over weten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

CodeCaster in "Het grote elektrische fietsen topic deel 3"

Het is opgelost! Verder dan "een softwarefout bij Gazelle" kwam de fietsenmaker niet. Wie heeft daar op productie lopen testen...

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
ps. bonusvraag 1. iemand ervaring met het e-bike merk RHI?
Ik neem ook aan dat je RIH bedoeld. Een oud Nederlands merk met altijd al goede kwaliteit.

Ze hebben de grappige keuze gemaakt om zonder krachtsensor te werken. Dat was tot kort geleden in ieder geval altijd zo. Ze hebben dat vervolgens veruit beter uitgewerkt dan wie dan ook. Zodat je zonder krachtsensor toch heel soepel fietst. Ik weet niet of dat nog steeds is, maar ze werken in ieder geval nog wel met diezelfde voordeligere voorwiel- en midden-motoren.

Je kiest bij hun dus voor een hoge kwaliteit fiets met een prima uitgewerkt voordeliger elektrisch systeem. Ik vind het wel leuk als een merk het anders doet dan de rest.

Zelf zou ik voor €2500+ geen voorwielmotor willen, en voor €3500+ geen B-merk middenmotor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-09 13:44
Mijn vrouw heeft een nieuwe baan, ze wil gaan forensen met een E-bike (ongeveer 20km enkele reis).
Helaas zien we door de bomen het bos niet meer met alle opties, voor/midden motor, bijzondere merken waar ik nog nooit van heb gehoord. Accu pakketten, Software, welke remmen etc.
Wat is nu het belangrijkste om op te letten of wat is een goede koop? Max 2000 Euro.
Maakt het nog uit of het 2019 modellen zijn (accu lang stil? software?)

Volgens mij:

Middenmotor is het fijnst
340Wh (minimaal?)
Bekend merk als Gazelle / Batavus

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hijskraan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:06
Sommige e-bikes hebben displays die je er af kunt halen en waarmee je de accu moet loskoppelen. (dus zonder sleutel)
Zijn die fietsen totaal ongewenst om te stelen zodra je het display meeneemt of is de rest van de fiets nog interessant genoeg? De batterij zit er dan wel in/op maar zonder display niet los te koppelen.
Maar geen idee of ze de fiets dan alsnog meenemen en de tijd er voor nemen om de batterij los te halen zonder schade (als dat mogelijk is).

Moeder zegt zo van 'oh dan negeren ze hem wel' maar ik vraag het me af.

ps. bonusvraag 1. iemand ervaring met het e-bike merk RHI? en 2.Iemand ervaring met het slot TitanLock (van Solanox)
Over bonusvraag 1, bedoel je niet RIH ipv RHI?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chosen One

The Chosen One

Zie signature!

Athome schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 18:47:
[...]

Ik neem dat je RIH bedoeld. Mijn moeder is bezig met de tweede fiets van dit merk.
Recent kwam ik een lijstje tegen van de 10 meest verkochte merken in Nederland. RIH stond daar ook tussen (wel ergens onderaan).
Wat wil je er over weten?
@Foxhill @hijskraan Yes yes RIH, 1000 excuses. :+
Wist niet dat de RIH nog zo groot was. Voor me gevoel was het meer een klein 'clubje' maar wel met een goede fiets.

Net nog even bij een fietsenzaak geweest. RIH geprobeerd, Was niet extreem kapot van de RIH, ben ook geen fan (al dan niet puur gebaseerd op de test ronde) van de traploze versnelling. Voor me gevoel teveel mee spelen voor een normale rit.

Maar ook een Gazelle Orange C8 HMB Connect E3050,- incl. GPS met 300w accu. 200 euro goedkoper zonder GPS, 150 euro duurder voor 400w accu.

en een Lugano Elo de Luxe. E2999,- Een 500w accu, die omdat die wat stroom verbruikt lijkt op een 400w van bijv gazelle volgens de fietsenmaker, Die fietsten beide prima. Lugano met accu in het (strakke) frame (oogt wel mooi), 3 jaar garantie. Mensen hier ervaring mee? Loopt al een paar jaar mee in de markt en naar tevredenheid (volgens wceend... fietsenmaker)
Even verder kijken nog maar ik zou zomaar nog een keer terug kunnen gaan om die 2 iets meer te testen.

Schrikt GPS nog echt af? Worden die minder vaak gestolen? Kan natuurlijk de fiets in een busje gooien, ergens heen rijden, GPS demonteren (als dat snel kan (voor een ervaren dief)) en doorrijden.

[ Voor 3% gewijzigd door The Chosen One op 25-08-2023 21:33 ]

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
Cobb schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 20:34:
.....
Helaas zien we door de bomen het bos niet meer met alle opties, voor/midden motor, bijzondere merken waar ik nog nooit van heb gehoord. ....

Volgens mij:

340Wh (minimaal?)
Als ik het zo lees heb je je alleen nog op internet georiënteerd. Daar is inderdaad heel veel informatie te vinden, maar vaak met een "kleurtje" om de ebike zo exclusief als "de beste" aan te merken.
Het lijkt daardoor dat je voor een veilige keus wilt gaan met een A-merk met middenmotor.
Alleen heb ik een vermoeden dat je voor onderhoud afhankelijk bent van de fietsenmaker omdat je er zelf niet zoveel verstand van hebt hoe eea onderhouden moet worden.

In dat geval is het verstandig om in je omgeving wat fietsenmakers langs te gaan en te bekijken wat zij aanbieden en tevens je vrouw te laten proefrijden op de verschillende ebikes.

Nu heb je reeds een budget genoemd en wat je daarvoor wilt aanschaffen. Ik vrees dat dit niet gaat lukken.
Maar zoals je al hebt opgemerkt is er veel meer te koop dan Gazelle en Batavus.

Lees vooraf ook het eerste openings bericht van dit topic
Daar wordt eea uitgelegd mbt de techniek en wat de voorkeur heeft.

Ook een recente ebike test kan bijdragen aan je beeldvorming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Foxhill schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 19:54:
[...]

Ik neem ook aan dat je RIH bedoeld. Een oud Nederlands merk met altijd al goede kwaliteit.
.........
Zelf zou ik voor €2500+ geen voorwielmotor willen, en voor €3500+ geen B-merk middenmotor.
Dat is ook mijn probleem met Rih

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
B64 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 17:18:
[...]

Volgens mij is er al tientallen jaren nauwelijks capaciteit voor handhaving op opgevoerde brom- en snorfietsen. Die is er dus ook niet voor handhaving op illegale ebikes, of ze nou geregistreerd zijn of niet.

[...]

Hoe lost dat hetprobleem op dat er fietsen op de markt gebracht worden die niet de weg op mogen? Het zorgt ervoor dat de legale fietsen keurig een kenteken krijgen, maar de illegale fietsen gewoon zonder registratie verkocht worden. Dat maakt handhaving helemaal niet makkelijker, het zorgt er alleen maar voor dat er nog meer mensen een illegale fiets kopen, want zo'n kenteken kost geld...

Je voorbeeld van scooters (met de WOK status) zegt genoeg over het effect. Om tegen een WOK-status aan te lopen moet je echt enorme pech hebben. Het percentage opgevoerde snorfietsen is nog steeds ruimschoots boven 95%, de overlast inmiddels zo groot dat snorfietsen in Amsterdam op veel plaatsen gewoon gelijkgesteld worden met reguliere bromfietsen, en er nu landelijk een helmplicht geldt.
Met als gevolg dat snorfietsen nu worden vervangen door fatbikes. Als je nog een voorbeeld zoekt dat iedere vorm van handhaving dweilen met de kraan open is, dan is dit een prima voorbeeld.

Zolang de verkoop van illegaal spul niet wordt aangepakt, kun je reguleren wat je wilt maar dat zal het probleem niet oplossen.
Ben het met je eens dat het Amsterdamse scooter volk nu op een Fatbike zit.

Er zijn 12 miljoen auto's in NL en "maar" 5 miljoen E bikes, met de auto's lukt het wel.
Wellicht iets met de BTW doen van illegale E bikes. Geen type goedkeuring, geen vin nummer = geen BTW terug.

Sire campagne: Bij een ongeval met een iilegale E bike ben je niet verzekerd.

Gaat niet gebeuren ik weet het. Wat ik ook weet dat er iets moet gebeuren want er gaan heel veel slachtoffers vallen. Het zal wel weer neerkomen op "kalf verdrinken put dempen"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 10:19
Mijn vrouw heeft een nieuwe baan, ze wil gaan forensen met een E-bike (ongeveer 20km enkele reis).
Helaas zien we door de bomen het bos niet meer met alle opties, voor/midden motor, bijzondere merken waar ik nog nooit van heb gehoord. Accu pakketten, Software, welke remmen etc.
Wat is nu het belangrijkste om op te letten of wat is een goede koop? Max 2000 Euro.

Volgens mij:

340Wh (minimaal?)
Mijn ervaring is dat 340Wh niet genoeg is voor 40km retour rit. Het kan waaien en de accu degradeert ook langzaam.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zondagskindje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:20

Zondagskindje

Harley Softail Slim FLSL 2018

Zelfs de politie (Groningen) rijdt op een fatbike _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8P2E7MmyOL9s1pLpHPDecSz3GY4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jAWqvEr5Q8F0AdrIxiIHP8fD.jpg?f=fotoalbum_large

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:50

TTLCrazy

Listen to Frankie

Zondagskindje schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 08:49:

[Afbeelding]
:/

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hijskraan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:06
The Chosen One schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 21:31:
[...]

Net nog even bij een fietsenzaak geweest. RIH geprobeerd, Was niet extreem kapot van de RIH, ben ook geen fan (al dan niet puur gebaseerd op de test ronde) van de traploze versnelling. Voor me gevoel teveel mee spelen voor een normale rit.

Maar ook een Gazelle Orange C8 HMB Connect E3050,- incl. GPS met 300w accu. 200 euro goedkoper zonder GPS, 150 euro duurder voor 400w accu.

en een Lugano Elo de Luxe. E2999,- Een 500w accu, die omdat die wat stroom verbruikt lijkt op een 400w van bijv gazelle volgens de fietsenmaker, Die fietsten beide prima. Lugano met accu in het (strakke) frame (oogt wel mooi), 3 jaar garantie. Mensen hier ervaring mee? Loopt al een paar jaar mee in de markt en naar tevredenheid (volgens wceend... fietsenmaker)
Even verder kijken nog maar ik zou zomaar nog een keer terug kunnen gaan om die 2 iets meer te testen.

Schrikt GPS nog echt af? Worden die minder vaak gestolen? Kan natuurlijk de fiets in een busje gooien, ergens heen rijden, GPS demonteren (als dat snel kan (voor een ervaren dief)) en doorrijden.
Mijn vrouw en ik hebben ruim een jaar nu de Gazelle Orange C8 met 500 W accu.
Zonder GPS.
Wij zijn er zeer content mee.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tommie12

Volgens mij:

340Wh (minimaal?)
Ik zou je aanraden de openingspost te lezen.

Mijn advies is simpel. Voor dit woon-werk wil je een goede betrouwbare fiets.
Met 2000€ krijg je geen nieuwe goede fiets, dus je zal naar de 2dehandsmarkt moeten, en dan kan je met 2000€ zeker een goede fiets vinden.

Mogelijk vind je die fiets bij een lokale fietsenmaker met wat garantie, en dan heb je meteen je service geregeld.
340Wh is te weinig, ik zou voor dergelijk gebruik zoeken naar 500 Wh, en dan kiezen voor een fiets met naafversnelling en middenmotor. Wil je wat meer, dan nog een riem ipv ketting.
En uiteraard moet de fiets goed zitten en goed aanvoelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-09 13:44
@Tommie12

Volgende week een proefritje ingepland voor de Stella Livorno Superior MDS.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Cobb schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 12:04:
...proefritje..... Stella Livorno Superior MDS.
Door ANWB ingegeven, vermoed ik ;)

[ Voor 13% gewijzigd door elinx op 26-08-2023 12:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Cobb schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 12:04:
@Tommie12

Volgende week een proefritje ingepland voor de Stella Livorno Superior MDS.
Zou toch wel minstens zo’n geplande woon/werkrit er mee gaan maken, even een route uitstippelen met een routeplanner, bijvoorbeeld van de Fietsersbond (https://routeplanner.fietsersbond.nl/)

Twintig kilometer is een serieuze afstand, daar moet je een goede goed passende fiets voor hebben.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
ericplan schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 13:02:
...
Twintig kilometer is een serieuze afstand, daar moet je een goede fiets voor hebben.
Over de ebike zelf maak ik me geen zorgen. Wel is 300Wh aan de krappe kant om 40km per dag mee te doen.
Er wordt weliswaar 59km actieradius opgegeven, maar de ervaring leert dat je dit onder normale gebruiksomstandigheden niet zal halen en is 40km meer realistisch, wat tevens de dagelijkse afstand zou zijn.
Op het werk laden kan natuurlijk, maar realiseer je dat tgv degradatie van de accu dit op een gegeven moment zelfs noodzakelijk zal zijn.

@Cobb
Informeer daarom ook de mogelijkheid (en prijs) van een accu upgrade naar bv 500Wh, om eea zo realsitisch mogelijk beeld te vormen wat je krijgt voor welk totaal bedrag.
Stella is over het algemeen niet echt transparant met het noemen van prijzen.
Ga daarna zeker ook wat fietsenwinkels in je omgeving langs om te bekijken wat er wordt aangeboden

edit:
Te snel conclusies getrokken merk ik.
Het gaat over de Livorno Superior MDS cq Shimano vs Bosch motor 500Wh vs 300Wh accu

[ Voor 25% gewijzigd door elinx op 26-08-2023 14:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@elinx Met een goede fiets bedoelde ik vooral zithouding/ergonomie/framemaat.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
ericplan schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 14:09:
@elinx Met een goede fiets bedoelde ik vooral zithouding/ergonomie/framemaat.
Duidelijk....
Dat is een vereiste als je een dergelijke afstand dagelijks moet fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12

[Afbeelding]
Of poseren ze naast een fiets die in beslag genomen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaxel70
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09:20
Tommie12 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 10:50:
[...]

Nee.... helaas niet.

https://www.oogtv.nl/2023...noorderlijke-stadswijken/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Hebben ze in Groningen uberhaupt veel politie nodig?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• B64

B64

Zolang het ding legaal gehouden is, is er geen probleem met die fatbike natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zondagskindje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:20

Zondagskindje

Harley Softail Slim FLSL 2018

Tommie12 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 10:50:
[...]

Kijk eens goed naar de foto (fiets)

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chosen One

The Chosen One

Zie signature!

Naast de voorgaande 2 (Gazelle en Lugano) nu ook een Koga getest.

Koga E-Nova EVO Red Black, (nu van 3500 naar 3000)
Bosh 50Nm motor
5 jaar garantie (incl. accu)
Riem i.p.v. ketting.
Versnelling: Nexus 8

Gazelle Orange C8 HMB Connect (2850)
Motor Bosch Active Line Plus (50Nm)
Motorsensor: Trapkrachtsensor, rotatiesensor, snelheidssensor

Lugano Elo de Luxe (3000)
Bafang 420 80nm motor
3 jaar garantie
Accu in het midden/frame
Versnelling: Nexus 7

Ga van de week/volgend weekend nog een keer al de 3 fietsen wat langer naast/achter elkaar testen (1e indruk was positief bij alle 3) wat natuurlijk het belangrijkste is maar enkele vraagjes die mogelijk de beslissing kunnen maken.

Bij de Gazelle staat op de pagina "Motorsensor: Trapkrachtsensor, rotatiesensor, snelheidssensor". Ik neem aan dat onderdeel van de Bosh motor zelf is en dus ook bij de Nova Evo zit. Maar hoe zit dat met de Bafang 420 motor? In de handleiding kan ik het zo niet vinden.

De Lugano heeft dus de accu in het frame. Gezien accu's gestolen worden is dat nog makkelijker vast te zetten door een extra slotje om het frame heen? Wat het niet onmogelijk maakt uiteraard maar misschien om het net iets meer af te schrikken?

GPS (included) in/op de fiets. Is dat nog echt afschrikwekkend? Of hebben mensen hier nog ervaring met gps in de fiets of een losse 'echte' gps tracker? En ik lees dat het frame van een fiets kan ook het signaal blokkeren.
Kan natuurlijk altijd een airtag (relatief goedkoop) onder het zadel stoppen bijv.

Riem op de Koga. Wordt altijd geadverteerd als "onderhoudsvrij" e.d. Maar ik lees ook bijv ‘Een onderhoudsvrije riem of belt drive is tegenwoordig vooral een trend bij ‘designfietsen.’ Staar je er niet blind op! Onderhoud en vervanging van ketting en tandwielen kunnen goedkoper uitvallen.' Koga heeft dan grotendeels open volgens mij.
Waar valt de waarheid in de praktijk met weinig/gemiddeld gebruik (tegenover toeren e.d.).

En dan heb je de "poolse sleutels". Zijn de poolse sleutels nog steeds zo'n probleem nu?
Ik zal nog wel een 2e slot er bij halen maar veel fietsen hebben het zelfde accuslot/sleutel voor de fiets als de accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Laatst online: 12:36
Ik weet dat er meedere enviolo auto gebruikers zijn hier. Ik ben zo langzamerhand toch weer aan het kijken naar een nieuwe ebike. De enviolo auto lijkt me ideaal voor mij ( ivm gezondheidsredenen )

Ik kom online het volgende topic tegen : problemen met de cadans. ( software ? )
Zie link:
https://forum.fietsersbon...automatic-ervaringen/6049

Bij iemand van jullie dit probleem bekend ?
Wanneer 1 iemand dit meldt op internet, hoeft dit natuurlijk geen structureel probleem te zijn.
Maar voor de zekerheid, toch maar even de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebeast
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-09 19:02
Foxhill schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 16:10:
[...]

Gaan denk ik dan over de automaat die al een tijdje niet meer op de 7.25 zit.
Weet jij of de urban Iki voorzit erop past?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
citaat:
"de fatbike ook bedoeld om de politie dichter bij de jeugd te brengen"
B64 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 11:07:
Zolang het ding legaal gehouden is...
Juist niet natuurlijk, anders kunnen ze de jeugd niet bijhouden ;)

[ Voor 32% gewijzigd door elinx op 27-08-2023 16:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
The Chosen One schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 13:28:
..... "Motorsensor: Trapkrachtsensor, rotatiesensor, snelheidssensor". Ik neem aan dat onderdeel van de Bosh motor zelf is en dus ook bij de Nova Evo zit. Maar hoe zit dat met de Bafang 420 motor?....
Er zijn niet zoveel middenmotoren meer zonder trapkrachtsensor.
Hoewel juist Bafang nog wel enkele types heeft die nog verkocht worden (M300, BBSxx), geldt dit niet voor de M420.
Een trapkracht sensor en rotatiesensor zit dan ook in de Bafang M420.

Een ebike zonder trapkrachtsensor heeft meestal aanzienlijk meer ondersteuningsstanden (bv. 9 ipv 3), want iedere ondersteuningsstand bepaald een max. snelheid. Op deze manier kan je het dus ook vaststellen.

De snelheidsensor zit op iedere ebike bij het achterwiel, omdat daarvan de omwentelingen geteld worden voor het bepalen van de snelheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
elinx schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 14:30:
[...]
citaat:
"de fatbike ook bedoeld om de politie dichter bij de jeugd te brengen"

Juist niet natuurlijk, anders kunnen ze de jeugd niet bijhouden ;)
Politie te fatbike:

Ik durf te denken dat dit wel eens een hele goede zet zou kunnen zijn. De politie heeft wel een voorbeeldfunctie te geven dus die fatbike zal echter wel legaal zijn of ze kunnen juist sneller om iemand te onderscheppen en de politie mag dit want anders krijg je verhalen op school van fatbikers dat ze de politie eruit hebben gereden :+

Toch moest ik wel even 2x naar de foto kijken om te zien dat dit een dienstfiets was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaiderZ
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20-09 00:29
NokiaFan schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 15:33:
Sinds een paar dagen hebben we twee Crivit Urban E-bikes van Lidl in huis.

De fietsen zitten degelijk in elkaar en voelen robuust aan. Accu gaat gemakkelijk 70 km op de laagste stand, wat bovendien een voldoende en fijne ondersteuning biedt. Accu is overigens mooi weggewerkt onder het zadel en kan eruit worden gehaald.

De damesvariant oogt qua kleur mooier dan de plaatjes op het internet. Stuur is wat gekromd waardoor je rechter op zit en er zit een fijn zadel op. Stuur voelt wel te laag aan (zelfs voor iemand van 1,73 cm), maar dat komt waarschijnlijk ook door het model.

De herenvariant is een stuk sportiever, stuur is nagenoeg recht en het zadel is het grootste minpunt. Deze is te smal en vervelend hard. Deze fiets oogt wel stoer.

We hebben nu een beter zadel gekocht voor de herenvariant en voor beide fietsen een stuurpen verlenger. Deze komen morgen binnen en dat biedt waarschijnlijk voldoende om hier nog jaren plezier van beide fietsen te hebben.

Al met al geen miskoop, maar met name de herenvariant heeft wel wat tuning nodig. Voor dit bedrag gewoon goede fietsen!
Welke stuurpen heb je uiteindelijk gehaald? Ik heb een verkeerde besteld aangezien t stuur 1 geheel is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Athome
pjotter1965 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 13:45:

Ik kom online het volgende topic tegen : problemen met de cadans. ( software ? )
Zie link:
https://forum.fietsersbon...automatic-ervaringen/6049

Bij iemand van jullie dit probleem bekend ?
Wanneer 1 iemand dit meldt op internet, hoeft dit natuurlijk geen structureel probleem te zijn.
Maar voor de zekerheid, toch maar even de vraag.
Ik ken de genoemde uitvoering (model 2023) niet goed. Wel gereden met het voorgaande type (model 2022). Deze leek het wel goed te doen. Ik had daarbij niet het de idee dat de cadans zo veel varieerde.
Voor modeljaar 2024 zit de bediening weer in het Kiox display.

Ik heb het topic eens grotendeels doorgelezen.
Mijn opmerkingen;
De cadansmeting van de Enviolo moet bijna wel bij de naaf gedaan worden. Daar zit de electronica namelijk. Bosch doet zijn cadans meting op de trapas. Dit verklaart het verschil.
Bij het 2023 systeem (zoals in het genoemde topic) communiceren Enviolo en Bosch absoluut niet met elkaar. Dat is mijn mening. Je kan daar dus ook niets uithalen. Dat men verwijst naar Bosch voor het probleem verbaast mij dan ook.

Een cadans van 60 heuvelop is gewoon laag. De Bosch motor (Performance Line) presteert het beste tussen de 70 en 80 (85). Komt de cadans onder de 60, dan zakt de ondersteuning al snel in. Heuvelop zorgt dit dan voor een sterk verhoogde druk op de pedalen. Daarom adviseert Bosch om terug te schakelen. Hierdoor wordt de cadans verhoogt. De ondersteuning sterker en daarmee de druk op de pedalen minder.

Ja, Enviolo lijkt de software niet helemaal goed te hebben maar fietsen op vlak terrein is wat anders dan fietsen in de heuvel. Je moet je fietsgedrag daarop aanpassen.

Motorrijders gebruiken hun versnellingen in de bergen ook heel anders dan op de vlakke weg. Op de vlakke weg schakelt de motorrijder relatief snel door naar een hoge of hoogste versnelling. In de bergen gebruikt een motorrijder meestal maar 1 of 2 lage versnellingen. De motorrijder zoekt het toerengebied op waar de motor het makkelijkst de motorfiets naar boven kan krijgen.
Voor een E-bike geldt eigenlijk hetzelfde. Je moet op zoek naar de cadans waarbij de motor het sterkst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NokiaFan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:50
RaiderZ schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 18:48:
[...]

Welke stuurpen heb je uiteindelijk gehaald? Ik heb een verkeerde besteld aangezien t stuur 1 geheel is.
Deze: https://www.bol.com/nl/nl...ts/9200000117906539/?s2a=

Uiteindelijk heb ik deze door de fietsenmaker laten monteren, want die heeft betere inbussleutels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes

Bosh 50Nm motor
Riem i.p.v. ketting.

Bafang 420 80nm motor
3 jaar garantie
Accu in het midden/frame
Als ze even goed rijden dan toch de Koga. De Lugano heeft een (voor die prijs) matige afmontage (motor en naaf) en de Gazelle heeft Magura velgremmen. Dat vind ik belangrijker dan die riem, maar dat is dan ook nog wel mooi meegenomen.

Blijft over dat zowel de Gazelle en de Koga kleine accu's hebben, maar je kan ze of upgraden of op termijn een tweede accu erbij kopen. Dat de accu achterop zit of in het frame is vooral optisch en ga je verder niks van merken. Mensen die gaan piepen over de gewichtsverdeling kan je negeren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Dat vind ik dan weer minder gek. Je kan met minimale kracht rond peddelen en dat ding kan best hard.

Enige waar ik over twijfel of zo'n ding wel sterk genoeg is, want ik heb er heel wat gezien met verwrongen frame. Dat gemis van een staande zitbuis is qua constructie geen goed idee :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Maar even iets heel anders. Ik heb eens lopen kijken naar "hippe"ebikes en ik vond deze. Totaal geen idee of het wat is dus geen koopadvies. Ze bestaan wel een tijdje.

https://www.coboc.biz/en/e-bikes/

@Crasher Niet iets voor jou? :+

[ Voor 5% gewijzigd door roffeltjes op 27-08-2023 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
roffeltjes schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 22:07:
.... kijken naar "hippe"ebikes en ik vond deze. Totaal geen idee of het wat is .....
Dat had ik nu met de Urtopia modellen.
Een opvallende vorm koolstof frame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steinumstein
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 03-09 13:08
Goedemorgen allemaal,

ik rijd al een tijdje op een tweedehands (derdehands, vierdehands, wie weet) e-bike rond: de trek x600+. Motor in het achterwiel, van het merk BionX. Sinds een paar weken merk ik dat de motor bij verre na niet meer zoveel kracht geeft als dat hij deed.

Ter vergelijking, in de hoogste van de 4 standen kreeg ik vroeger bij het wegrijden een duidelijk merkbaar duwtje, terwijl daar nu totaal geen sprake meer van is.

Daarnaast kan ik op het ride+ display zien hoeveel A (Ampere?) de motor op elk moment gebruikt aan het aantal streepjes dat er te zien is en dit aantal is echt flink minder. De batterij is nu bij aankomt op 't werk in de hoogste stand ook maar 1 streepje van de accu kwijt, terwijl dat voor dit probleem een stuk meer was.

Kortom, de fiets gebruikt in dezelfde stand tegenwoordig veel minder energie en geeft ook minder ondersteuning.

Wat kan hiervan de oorzaak zijn? In de handleiding kan ik alleen iets vinden over de achterasmoeren. Enige technische probleem waar ik momenteel last van heb, is dat er 1 spaak in het achterwiel los is geschoten.

Zijn er algemene zaken waar ik naar zou kunnen kijken, wanneer een motor niet meer zoveel kracht geeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12

Bosh 50Nm motor
Riem i.p.v. ketting.

Bafang 420 80nm motor
3 jaar garantie
Accu in het midden/frame

Ga van de week/volgend weekend nog een keer al de 3 fietsen wat langer naast/achter elkaar testen (1e indruk was positief bij alle 3) wat natuurlijk het belangrijkste is maar enkele vraagjes die mogelijk de beslissing kunnen maken.

Bij de Gazelle staat op de pagina "Motorsensor: Trapkrachtsensor, rotatiesensor, snelheidssensor". Ik neem aan dat onderdeel van de Bosh motor zelf is en dus ook bij de Nova Evo zit. Maar hoe zit dat met de Bafang 420 motor? In de handleiding kan ik het zo niet vinden.

De Lugano heeft dus de accu in het frame. Gezien accu's gestolen worden is dat nog makkelijker vast te zetten door een extra slotje om het frame heen? Wat het niet onmogelijk maakt uiteraard maar misschien om het net iets meer af te schrikken?

GPS (included) in/op de fiets. Is dat nog echt afschrikwekkend? Of hebben mensen hier nog ervaring met gps in de fiets of een losse 'echte' gps tracker? En ik lees dat het frame van een fiets kan ook het signaal blokkeren.
Kan natuurlijk altijd een airtag (relatief goedkoop) onder het zadel stoppen bijv.

Riem op de Koga. Wordt altijd geadverteerd als "onderhoudsvrij" e.d. Maar ik lees ook bijv ‘Een onderhoudsvrije riem of belt drive is tegenwoordig vooral een trend bij ‘designfietsen.’ Staar je er niet blind op! Onderhoud en vervanging van ketting en tandwielen kunnen goedkoper uitvallen.' Koga heeft dan grotendeels open volgens mij.
Waar valt de waarheid in de praktijk met weinig/gemiddeld gebruik (tegenover toeren e.d.).

En dan heb je de "poolse sleutels". Zijn de poolse sleutels nog steeds zo'n probleem nu?
Ik zal nog wel een 2e slot er bij halen maar veel fietsen hebben het zelfde accuslot/sleutel voor de fiets als de accu.
Als je voor 3000€ een Koga met Bosch motor en riem hebt, dan vergelijk je gewoon niet meer met een onbekend merk met Bafang.

Een ketting moet je regelmatig poetsen en smeren, zeker als je in de regen fietst. En het is een smerig klusje. Nieuwe ketting en tandwiel zijn niet duur, maar het is werk.

Een riem vraagt vrijwel niks, en gaat ook in slechte omstandigheden 20k mee. Dan kost vervanging wel iets. Enig onderhoud is een sopje af en toe, en eventueel wat siliconenspray.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:50

TTLCrazy

Listen to Frankie

Tommie12 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 07:55:
[...]

[...]

Een ketting moet je regelmatig poetsen en smeren, zeker als je in de regen fietst. En het is een smerig klusje. Nieuwe ketting en tandwiel zijn niet duur, maar het is werk.

[...]
Een ketting in een dichte kettingkast vraagt nagenoeg geen onderhoud. Mijn huidige e-bike heb ik nog niets aan hoeven doen en die heb ik al weer een jaar of zo.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
TTLCrazy schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 08:32:
[...]

Een ketting in een dichte kettingkast vraagt nagenoeg geen onderhoud. Mijn huidige e-bike heb ik nog niets aan hoeven doen en die heb ik al weer een jaar of zo.
Vergeef me mijn allergie aan een kettingkast. Als je dan je achterwiel moet demonteren krijg ik die krengen nooit meer terug in elkaar. Je onderhoudt je ketting ook niet omdat je er niet aan kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:24

Chrasher

Tevree met z'n PS5

roffeltjes schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 22:07:
Maar even iets heel anders. Ik heb eens lopen kijken naar "hippe"ebikes en ik vond deze. Totaal geen idee of het wat is dus geen koopadvies. Ze bestaan wel een tijdje.

https://www.coboc.biz/en/e-bikes/

@Crasher Niet iets voor jou? :+
Gelukkig lees ik altijd dit hele topic, anders had ik deze gemist (spelling naam) ;)

Maar hier heb ik zeker naar gekeken, helaas geen dealer die echt in de buurt zit en de dichtsbijzijnde heeft geen variant met riem staan. Omdat het Amerikaans is en vrij onbekend ben ik wat extra huiverig voor de kwaliteit en beschikbaarheid van eventueel niet standaard onderdelen, alhoewel het meeste wel te verkrijgen is. Zag ook dat de remkabels buiten het frame lopen. Over de Coboc motor is helaas niet zoveel online te vinden, maar er zit wel een krachtsensor op. :) Ik zie trouwens verder geen gemonteerde verlichting? :F

Ziet er verder best goed uit, alleen was ik een half jaar geleden al op zoek naar een Pinion model.
Ben nog steeds zeer tevreden met mijn Schindelhauer Arthur VI (6500 km na zo'n 4,5 maand).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bL712KtR7fGyvlH79DFwRv1-ZvU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LPZc2ZxP258f8NRfvbXmakW2.jpg?f=fotoalbum_large

Hoorde een gerucht van de Duitse fietsbeurs dat er ook een Arthur model komt met de nieuwe Mahle X20 motor (met krachtsensor) en Pinion met E-shifter. Mijn dealer zit met smart te wachten op de eerste fiets met de E-Pinion (met interne motor), maar ik heb daar alleen nog maar extreem dure mountaibikes mee gezien.

PSN-id: Chrasher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Chrasher schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 09:14:
[...]
Gelukkig lees ik altijd dit hele topic, anders had ik deze gemist (spelling naam) ;)
GVD, ik snapte het al niet... ik kon je alleen vinden als ik op Ampler zocht. |:( :+
Omdat het Amerikaans is en vrij onbekend ben ik wat extra huiverig voor de kwaliteit en beschikbaarheid van eventueel niet standaard onderdelen, alhoewel het meeste wel te verkrijgen is.
Ik weet toch vrij zeker dat ze Duits zijn(Heidelberg)? Ze kwamen ook al heel lang op de Eurobike
Ziet er verder best goed uit, alleen was ik een half jaar geleden al op zoek naar een Pinion model.
Ben nog steeds zeer tevreden met mijn Schindelhauer Arthur VI (6500 km na zo'n 4,5 maand).
[Afbeelding]

Hoorde een gerucht van de Duitse fietsbeurs dat er ook een Arthur model komt met de nieuwe Mahle X20 motor (met krachtsensor) en Pinion met E-shifter. Mijn dealer zit met smart te wachten op de eerste fiets met de E-Pinion (met interne motor), maar ik heb daar alleen nog maar extreem dure mountaibikes mee gezien.
Laat het ons maar weer weten... iemand moet zich immers opofferen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:24

Chrasher

Tevree met z'n PS5

roffeltjes schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 09:22:
[...]
Ik weet toch vrij zeker dat ze Duits zijn(Heidelberg)? Ze kwamen ook al heel lang op de Eurobike
Je hebt gelijk, ik kwam blijkbaar eerst op site terecht waar een kaart van Brooklyn New York werd getoond. Zal wel met de modelnaam te maken hebben. Wel verwarrend trouwens want er is ook een Brooklyn model van Watt. Daar heb ik op gereden en die fiets is in het echt veel mooier dan op de site (en veel goedkoper). Helaas heeft die motor 5 standen die alleen maar de snelheid bepalen. (ook geen krachtsensor), maar daar zit zowaar verlichting op.
Laat het ons maar weer weten... iemand moet zich immers opofferen :+
Zal mij niet verbazen dat ik me weer ga opofferen voor een nieuw en zeldzaam model. :+

PSN-id: Chrasher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubbleblower1
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-08 17:09
Enigszins of topic, maar afgelopen zaterdag is mijn fiets kapot gegaan en sindsdien zoek ik naar een mobiele fietsenmaker in de buurt van Alkmaar. Ik heb letterlijk al uren zitten googelen en bellen en zit vooralsnog nog steeds thuis opgesloten zonder oplossing. Fietsenmakers die adverteren dat ze hier langs komen zoals de fietsenwacht, prinsfietsenmaker en fietsenhulp blijken helaas geen van allen betrouwbaar. Waar vind ik een mobiele fietsenmaker die wel te vertrouwen is en bereid langs te komen voor een reparatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
Steinumstein schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 07:43:
.... trek x600+. Motor in het achterwiel, van het merk BionX. Sinds een paar weken merk ik dat de motor bij verre na niet meer zoveel kracht geeft als dat hij deed. ......

Wat kan hiervan de oorzaak zijn? ....
De BionX is er al enige tijd niet meer.
Maar dit soort problemen heeft meestal te maken met de verminderde gevoeligheid van de krachtsensor.
Ik heb even rond gezocht om daar een bevestiging van te vinden en hoe de krachtsensor weer afgesteld kan worden.

Ik vond dit, dat.en daar

Misschien kan je er wat mee.

[ Voor 3% gewijzigd door elinx op 28-08-2023 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
elinx schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 10:46:
[...]
De BionX is er al enige tijd niet meer.
Maar dit soort problemen heeft meestal te maken met de verminderde gevoeligheid van de krachtsensor.
Ik heb even rond gezocht om daar een bevestiging van te vinden en hoe de krachtsensor weer afgesteld kan worden.

Ik vond dit, dat.en daar

Misschien kan je er wat mee.
Kan het ook niet liggen aan de accu? @jimh307

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheewai
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:12
Beste allen, ik heb recent een Canyon Precede On 7 gekocht met een Bosch motor. Nu zit ik in Amsterdam en ben als de dood dat mijn batterij wordt gejat. Het is een Bosch Powertube die verzonken is in het frame en dat met een Axa sleutel kan worden vastgezet.
Maar is dat wel veilig? Zetten ze er niet gewoon een schroevendraaier tussen batterij en frame om de batterij eruit te wippen?
En zijn er een soort ringsloten die je om frame en batterij heen kan doen om de diefstal in ieder geval wat te vertragen?
Pagina: 1 ... 167 ... 229 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam