Een update van mijn kant. Inmiddels een kleine maand verder, dus ook netjes om even op te volgen of de wittebroodsweken zijn afgelopen. Wat zijn mijn ervaringen momenteel, zou ik met de kennis van nu de fiets nog steeds kopen?
Korte antwoord: ja.
Lange antwoord: Ja, met nu praktijkervaring op eerdere onderwerpen maar ook wat dingen die ik minder leuk vind. Hopelijk helpen mijn afwegingen jullie ook omdat wat voor mij een groot voor- of nadeel is, wellicht in jouw persoonlijke situatie een ander gewicht heeft.
Geen foto's dit keer.
Hier mijn ervaringen, redelijk willekeurig gesorteerd maar de leuke dingen eerst:
1) Ik ben echt blij met die grote accu. Ik ben een lui zwijn, en zelfs de accu even inpluggen schiet er wel eens bij in. Vandaag was het kiele kiele of ik thuis zou komen zonder bij te trappen en dat met 500Wh accu. Ik geniet er van dat ik eens in de zoveel keer de accu oplaad en dat het daarmee klaar is. Kleine bonus is dat ik het "op kosten van de baas" kan doen. Maar reken je niet rijk: met verliezen erbij en weet ik het gaat het om een euro per week. Die 3 pennen per week die je pakt kosten meer.
2) Ik ben echt veel, veel, veel meer gaan fietsen. En met plezier
3) Koop fietstassen in de winkel. DIe van mij zijn net te klein en het design is mwah.
4) Verboden woord: opvoeren. Bij mij kriebelt het. Op lange rechte stukken voelt 25km/u soms te traag. ECHTER is het echt een stap omhoog ten opzichte van normaal fietsen. Met 20km+ de bocht door is niet te doen in een haakse bocht. Daarbij ook stukje veiligheid voor jezelf: met 15km vallen is kut, met 25km vallen kan je dag goed verpesten en ik denk echt dat je een helm op moet voor hogere snelheden. YMMV, ik ben geen arts. Maar ik heb met mijn use case echt besloten de fiets niet op te voeren.
5) Stabiliteit. Het stuur is te breed, de fiets past hierdoor niet goed in het fietsenrek en hij heeft de neiging daar ook om te vallen. Daarbij vermoed ik dat ik binnen no time een slag in het wiel ga krijgen hierdoor. Ik stal de fiets dan ook binnen in mijn appartement ipv in de gedeelde stalling in de kelder
6) Jatten. Ik word nerveus mijn fiets in het centrum te stallen. Er staan toch 2 ruggen voor het oprapen wat voor mij een enorme smak geld is.
7) Ik denk dat een "vrouwenframe" relaxter is met opstappen. Ik moet mijn been net te ver over het zadel zwiepen. Maar een mannenframe vond ik mooier. Een kleiner model frame is uitgesloten, dat vond ik niet prettig fietsen.
8 ) Piepende remmen. Ik ga binnenkort mijn 1e beurt laten doen met ~600km op de teller. Grote kans dat een druppel olie werkt. Maar ik erger me er wel aan; komt ook passief aggresief over naar andere weggebruikers voor mijn gevoel.
Resumerend: mijn fiets was duur, maar nog steeds een fantastische investering. Ik raad hem nog steeds aan. En ik merk dat ik met name eind van de dag steeds vaker op yolo modus de turbostand pak. Maar in de ochtend juist met minimale ondersteuning even een kickstart aan mezelf geef.