Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 168 ... 222 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-05 11:54
TTLCrazy schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 08:32:
[...]

Een ketting in een dichte kettingkast vraagt nagenoeg geen onderhoud. Mijn huidige e-bike heb ik nog niets aan hoeven doen en die heb ik al weer een jaar of zo.
Als je vrij weinig fietst, heb je inderdaad weinig onderhoud aan een fiets met ketting en gesloten kettingkast.
Na een paar duizend kilometer krijg je meestal rek in je ketting en moet je al snel bijstellen. Daarnaast als je een keer een lekke band krijgt en b.v. een band moet vervangen is het niet eenvoudig om het wiel er uit te kijgen.

Een fiets met derailleur lijkt wat meer onderhoud te geven, maar het is wel veel makkelijker.
- Een wiel heb je er binnen 2 minuten uit (met schijfremmen)
- Ketting vervangen kost je nog geen 10 minuten
- Cassette vervangen ben je ook zo mee klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:49
bert74 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 11:38:
...
Een fiets met derailleur lijkt wat meer onderhoud te geven, maar het is wel veel makkelijker.....
Laat dit nu de reden zijn, waarom ik doelbewust voor een derailleur ben gegaan.

Als je zelf niks aan onderhoud doet, dan is een gesloten kettingkast geen bezwaar en misschien zelfs een voordeel, want als ik soms fietsen zie langskomen met piepende, roestige open kettingsysteem, denk ik weleens... waarom een MTB als je er niks aan doet.

[ Voor 18% gewijzigd door elinx op 28-08-2023 11:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:38
elinx schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 11:45:
[...]
Laat dit nu de reden zijn, waarom ik doelbewust voor een derailleur ben gegaan.

Als je zelf niks aan onderhoud doet, dan is een gesloten kettingkast geen bezwaar en misschien zelfs een voordeel, want als ik soms fietsen zie langskomen met piepende, roestige open kettingsysteem, denk ik weleens... waarom een MTB als je er niks aan doet.
Klopt, en ze beseffen niet hoe veel 'rendement' ze verliezen in kettingen die stijf staan van het vuilt en kraken als een 100-jarige die de trap op wil.

Mijn kinderen hadden vroeger fietsen met kettingkast. Wat een drama om daar eens een band te plakken of vervangen. Meestal zijn die kettingkasten ook gemaakt uit breekbaar plastic, en na een jaar of 2 schoolverkeer is dat gewoon helemaal "op".

Een derailleur is een fijn systeem als je het regelmatig poetst, zeker als je bij regen onderweg bent of regelmatig een zand of veldweg neemt.

Daarom mijn grote voorkeur voor een riem.
Als je die verwaarloost gebeurt er amper iets.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Papparaat
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-03 17:13
RaiderZ schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 18:48:
[...]

Welke stuurpen heb je uiteindelijk gehaald? Ik heb een verkeerde besteld aangezien t stuur 1 geheel is.
Ik ben niet NokiaFan, maar wil wel reageren omdat ik dezelfde fiets heb met dezelfde uitdaging. ;)

Dit is wat ik destijds besteld heb:
- Ergotec Flat Bar 650B, art. 12404001, EAN 4016538 084975
- Ergotec Vorbau Sepia XL Ahead SI Ahead 50, art. 40050201, EAN 4016538 118267
Heb bij de Deacathlon ook nog een ander zadel gekocht, daar is de keuze gevallen op een Selle Italia ST7 Gel Flow.

Al met al een prima setje voor niet teveel geld, wat de fiets zeker goed doet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:19

B64

Cheewai schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 11:32:
Beste allen, ik heb recent een Canyon Precede On 7 gekocht met een Bosch motor. Nu zit ik in Amsterdam en ben als de dood dat mijn batterij wordt gejat. Het is een Bosch Powertube die verzonken is in het frame en dat met een Axa sleutel kan worden vastgezet.
Maar is dat wel veilig? Zetten ze er niet gewoon een schroevendraaier tussen batterij en frame om de batterij eruit te wippen?
En zijn er een soort ringsloten die je om frame en batterij heen kan doen om de diefstal in ieder geval wat te vertragen?
Je bedoelt dat ze twee minuten bezig zijn met de diefstal, ipv één minuut? Als je wilt kun je er natuurlijk een ketting- of kabelslot omheen wikkelen.

Andere optie is de accu mee naar binnen te nemen. Dan is de accu veilig, en de fiets als geheel een stuk minder interessant voor het dievengilde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
roffeltjes schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 11:12:
[...]

Kab\n het ook niet liggen aan de accu? @jimh307
In dat geval zou ik meer denken aan overgangsweerstand bij de diverse connectoren, waardoor de spanning bij de motor flink lager is dan bij de accu.
"Meten is weten" in dat geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:20
Beste allen, ik heb recent een Canyon Precede On 7 gekocht met een Bosch motor. Nu zit ik in Amsterdam en ben als de dood dat mijn batterij wordt gejat. Het is een Bosch Powertube die verzonken is in het frame en dat met een Axa sleutel kan worden vastgezet.
Maar is dat wel veilig? Zetten ze er niet gewoon een schroevendraaier tussen batterij en frame om de batterij eruit te wippen?
En zijn er een soort ringsloten die je om frame en batterij heen kan doen om de diefstal in ieder geval wat te vertragen?
FWIW bij ons is in 14 jaar nog geen accu gegapt (Amsterdam). Hij staat toch wel elke week een paar uur s'avonds buiten (sportschool).

Lastig onderwerp, maar je kan hem ook gewoon in je rugzak proppen en meezeulen.

@RaiderZ zoals @Papparaat al aangeeft, Ergotec (=Shumpert). Het is het eerste waar ik kijk voor dat soort niet draaiende delen, ze hebben ook een enorm assortiment. FWIW, Santos heeft ze ook wel gebruikt voor sturen en ze leveren ook aan Accell, VdV etc. Het zijn zware, saaie, maar solide onderdelen.

@bert74 eigenlijk is de hoofdreden om als forens geen derailleur te kiezen je broekspijpen, voor de rest is het een superieur systeem. Een riem is een goede oplossing, maar qua kosten en efficiëntie blijft de derailleur toch wel ideaal.

[ Voor 24% gewijzigd door roffeltjes op 28-08-2023 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steinumstein
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 03-02 10:12
elinx schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 10:46:
[...]
De BionX is er al enige tijd niet meer.
Maar dit soort problemen heeft meestal te maken met de verminderde gevoeligheid van de krachtsensor.
Ik heb even rond gezocht om daar een bevestiging van te vinden en hoe de krachtsensor weer afgesteld kan worden.

Ik vond dit, dat.en daar

Misschien kan je er wat mee.
Dank je wel! Het is inderdaad een al lang verloren gegaan systeem. Het is waarschijnlijk inderdaad de strain gauge, als ik jouw bericht combineer met wat ik er online verder over heb gevonden. Ik betwijfel alleen wel of het te maken heeft met een verminderde gevoeligheid, of gewoon met slijtage en stuk gegaan. Van wat ik erover vond zit de strain gauge ergens in de motor weggestopt. Van wat ik kan zien, zit deze vervolgens flink verlijmd, en kan deze lijm na verloop van tijd los gaan laten met dit soort gevolgen van dien.

Ik las er hier meer over, voor zover ik dat begreep: https://www.pedelecforum....reifen-zu-ersetzen.37663/

Maar ik zal zeker kijken of de links die jij doorstuurde en de codes die daarin staan iets kunnen doen voor deze toch al behoorlijk oude fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poumelie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:55
N=1 maar dit is mijn ervaring: Als ze het willen stelen gaan ze het doen, ongeacht het slot. Zeker in Amsterdam (waar in zeven jaar tijd 4 van mijn ‘gewone’ fietsen al gestolen zijn). Gewoon je fiets goed verzekeren.

En ik zou zelf de batterij toch mee op sleeptouw nemen daar.

[ Voor 7% gewijzigd door Poumelie op 28-08-2023 13:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-05 11:54
roffeltjes schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 12:37:
[...]

@bert74 eigenlijk is de hoofdreden om als forens geen derailleur te kiezen je broekspijpen, voor de rest is het een superieur systeem. Een riem is een goede oplossing, maar qua kosten en efficiëntie blijft de derailleur toch wel ideaal.
Ik rijdt inmiddels meer dan10 jaar op mijn woon-werk E-bike met derailleur, ca. 5000km per jaar door weer en wind. Ik heb nog nooit een vieze broek door de ketting gehad..

Ik heb wel een half-open kettingkast, waarbij het kettingblad en het bovenste deel van de ketting beschermd is. De laatste jaren heb ik gesmeerd met Squirt Lube dat scheelt natuurlijk ook met het aantrekken van vuil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Steinumstein schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 12:42:
...de strain gauge, .... deze vervolgens flink verlijmd, en kan deze lijm na verloop van tijd los gaan laten met dit soort gevolgen van dien.

.... https://www.pedelecforum....reifen-zu-ersetzen.37663/

Maar ik zal zeker kijken of de links die jij doorstuurde en de codes die daarin staan iets kunnen doen voor deze toch al behoorlijk oude fiets.
Ach ik had idd niet in Duitstalig (drehmoment) gezocht, wat ik beter had moeten weten, want de BionX was vooral in Duitstalig gebied erg populair. Bedankt voor de link naar het pedelec forum.

Wat ik daar lees is dat het vooral gaat om hoe de rekstrook te vervangen.
Ik heb dat vroeger professioneel wel gedaan (voor andere toepassingen) en betreft een zeer secuur proces, mbt tot schuren, polijsten, reinigen, etsen, lijmen en coaten om de metingen langdurig betrouwbaar te houden. Iets wat daar min of meer besproken wordt.
Het klopt dat de lijm op den duur kan gaan "kruipen" of loslaten, waardoor de rekstrook zijn maximale meetwaarde niet meer kan bereiken en de waarden bovendien niet meer betrouwbaar zijn.
Als de lijm helemaal heeft losgelaten, of de rekstrook is gebroken, meet hij niet meer. Slijtage is niet aan de orde, wel veroudering van de lijmverbinding. De rekstrook is trouwens niet "flink" verlijmd, maar met een zeer dunne laag stijve lijm bevestigd. Wat je ziet is de coating die meestal juist weer uitbundig aanwezig en soepel is.

Toch zou ik eerst proberen of calibreren een enigszins bevredigende oplossing geeft, al is dit maar voor korte tijd om dan vervolgens weer te calibreren tot het irritant wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
bert74 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 13:59:
... De laatste jaren heb ik gesmeerd met Squirt Lube dat scheelt natuurlijk ook met het aantrekken van vuil.
Ik heb dit ook weleens overwogen, maar zie enigszins op tegen het hele proces om dit voor de eerste keer aan te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
bert74 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 13:59:
[...]

Ik rijdt inmiddels meer dan10 jaar op mijn woon-werk E-bike met derailleur, ca. 5000km per jaar door weer en wind. Ik heb nog nooit een vieze broek door de ketting gehad..

Ik heb wel een half-open kettingkast, waarbij het kettingblad en het bovenste deel van de ketting beschermd is. De laatste jaren heb ik gesmeerd met Squirt Lube dat scheelt natuurlijk ook met het aantrekken van vuil.
Ik heb helaas (meermaals) minder geluk gehad, kan aan mijn broeken of enkelstand liggen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
roffeltjes schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 14:27:
[...]

Ik heb helaas (meermaals) minder geluk gehad, kan aan mijn broeken of enkelstand liggen ;)
Met dit model zal je idd minder geluk hebben. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_TGAoVuI5wKwPXhruTV6bF1wcHI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FH86Io0imEDav5YNWa0aMcK4.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
elinx schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 14:35:
[...]
Met dit model zal je idd minder geluk hebben. :)

[Afbeelding]
Dat is meer iets voor mijn dochter!

Het probleem is smeer, niet dat ik mijn broek laat opeten. Gebeurt ook gewoon bij het op/afstappen als ik niet oplet :+

Gaat bijna altijd goed... totdat het niet goed gaat |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:06
Paulburg schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 11:54:
Hallo,

Ik kom ook maar even om de hoek kijken voor wat advies. Ik volg het topic al enige tijd met veel plezier. Ik verwacht zelf over enkele tijd een e-bike aan te schaffen maar kom er nog niet echt goed uit.

Waar wil ik de fiets voor gebruiken: met name woon-werk (enkele reis 30 km) en als vervanger van de auto op kleine stukken in onze woonplaats. Over een paar jaar hoop ik enkele meerdaagse touren te maken, maar ivm kleine kinderen laat dit nog even op zich wachten. In het kader van kinderen: er moet een achterzitje op kunnen.

Ik vind onderhoud geen probleem, ketting schoonmaken, invetten, cassette en ketting vervangen is geen probleem evenals brakepads vervangen oid. Wel vind ik het belangrijk om een dealer op of nabij de woonplaats te hebben zodat de drempel om de fiets heen te brengen voor een uitgebreide klus laag is.

Ik heb een voorkeur voor een sportieve houding, beetje mountainbike niveau. Liever een te sportieve houding dan te comfortabel. Ik dat kader ben ik geen fan van verstelbare stuurpennen en verende zadelpennen. Het is onnodig zwaar, gaat vaak piepen en knarsen en het is nooit zo stijf als je wilt.

Nu heb ik een aantal fietsen gezien die aan mijn lijstje te lijken voldoen.

Giant Explore E+1 (model 2023)
+ Mooi design
+ Een vaste bagagedrager waar een kinderzitje op kan
- de afmontage is het soms net niet, relatief veel geld voor mindere componenten. Sommige zaken als buitenwanden wil ik direct vervangen voor een fatsoenlijke Schwalbe banden.

Cube kathmandu hybrid pro 750
+ Prijs in combinatie met afmontage is erg aantrekkelijk
+ Zou een kinderzitje op moeten kunnen aldus de dealer, de bagagedrager zit vast aan het frame
- uiterlijk vind ik een beetje meh, het is niet lelijk maar blinkt niet uit.
- sommige componenten moeten direct vervangen worden, verende zadelpen en verstelbare stuurpen wil ik eigenlijk direct vervangen.

Canyon Pathlite ON6
+ Erg mooie fietsen
+ Goede afmontage van onderdelen
- bagagedrager kan geen kinderzitje hebben, een optie is mogelijk een kinderzitje aan het frame met een klem, maar geen idee of dat een beetje okay werkt.
- het wordt geleverd met het Bosch smartsysteem, waarbij je smartphone werkt als een display. Vind ik niet direct positief, zeker als dit betekend dat ie continue op het stuur moet zitten om gebruik te kunnen maken van de elektrische ondersteuning.
- sommige componenten moeten vervangen worden: zadelpen met dropper post kan er af. Voordeel is dat dit qua prijs een voordelige fiets is zodat dit zonder probleem uitgevoerd kan worden.

Ik neig het meeste naar de Giant, simpelweg omdat die voldoet aan mijn eisen en een prima afmontage heeft, niet uitstekend maar wel prima. De Canyon had ik eerst als voorkeur maar heeft in theorie een aantal grote nadelen, maar het is theoretisch omdat ik die fiets nergens rond Assen live kan zien.

Ik hoop dat jullie nog even mee kunnen denken rondom deze fietsen die kunnen helpen met het maken van de keuze.

Groet,

Paul
Ik was even benieuwd of je al een keuze hebt gemaakt en zo ja welke dit is geworden?

Zelf heb ik zowel de Cube als de Canyon op het oog, maar er zal een yepp achterop moeten voor de jongste.

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
roffeltjes schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 11:12:
[...]

Kan het ook niet liggen aan de accu? @jimh307
Dat denk ik juist niet. Dit is een krachtsensorprobleem in de fiets zelf. Als het wel aan de accu zou liggen zou de indicator voor de ondersteuning (Ampèremeter) juist hoog uitslaan bij weinig ondersteuning en dat doet hij dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epostel
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20-05 13:29
https://www.techdirt.com/...ine-right-to-repair-laws/

Amerika, maar toch, niet om blij van te worden, en uiteindelijk zitten de grote bedrijven waarvan we hier ook gebruikmaken er mee achter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steinumstein
jimh307 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 16:31:
[...]

Dat denk ik juist niet. Dit is een krachtsensorprobleem in de fiets zelf. Als het wel aan de accu zou liggen zou de indicator voor de ondersteuning (Ampèremeter) juist hoog uitslaan bij weinig ondersteuning en dat doet hij dus niet.
Ik durf niet te zeggen waar het aan ligt, maar ik heb er 2 dingen mee gedaan, en hij rijdt nu weer een stuk krachtiger:

1) aangezet maar zonder ondersteuning en dan even flink trappen en daarna 25m laten uitrollen. Hierna de ondersteuning aan. Of dat iets gereset heeft...geen idee.
2) ik heb de settings voor de strain gauge gain en de gain assist van 1 uit 4 naar 3 uit 4 gezet. Nu voel ik weer dat ik vooruitgeduwd wordt als ik bv na een stoplicht optrek. Enige nadeel is dat ik nu niet 1 van de 6 streepjes op m'n batterij kwijt ben na zo'n 14 km, maar 4. Gelukkig altijd de oplader bij me, ik heb de waardes net op 4 uit 4 gezet om eens te kijken wat dat doet voor de terugreis.

Ik kan me niet voorstellen dat de settings terug gezet zijn naar 1, dus er zal toch nog steeds een probleem zijn waardoor de ondersteuning een stuk minder is. Maar als dit het voorlopig oplost, ben ik tijdelijk blij :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64

B64

epostel schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 17:04:
https://www.techdirt.com/...ine-right-to-repair-laws/

Amerika, maar toch, niet om blij van te worden, en uiteindelijk zitten de grote bedrijven waarvan we hier ook gebruikmaken er mee achter.
Klopt, maar dat wil niet zeggen dat hun lobby in de EU net zo succesvol gaat zijn natuurlijk. Consumentenorganisaties zijn in de EU veel beter georganiseerd, en dat vertaalt zich in wetgeving die op een aantal fronten veel minder de belangen van grote bedrijven dienen.

Het argument van branden die veroorzaakt worden door knutselende consumenten zou je sowieso heel makkelijk onder tafel moeten kunnen vegen. Als een fabrikant een fiets makkelijk(er) repareerbaar maakt, daar de juiste onderdelen voor beschikbaar maakt, en een duidelijke handleiding verschaft hoe je dat zou moeten doen, dan heb je ook heel wat minder branden. Door ebikes uit te zonderen van de right-to-repair-wet zullen branden alleen maar toenemen omdat ebikes en e-steps steeds populairder worden en er dus ook steeds meer geknutseld gaat worden.

Maar goed, als dit de houding is van Bosch cum suis (die is ook vertegenwoordigd in People for Bikes), dan is de kans dat we natrium-accus's krijgen in ebikes niet zo heel groot. Dan vervalt het argument voor right-to-repair-exempt namelijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PomPomPom
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 25-04 09:59
Bubbleblower1 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 10:25:
Enigszins of topic, maar afgelopen zaterdag is mijn fiets kapot gegaan en sindsdien zoek ik naar een mobiele fietsenmaker in de buurt van Alkmaar.
In sommige plaatsen kun je capabele hobbyisten vinden die tegen betaling aan fietsen klussen, vaak een paar uur per week. Wij hebben die van ons gevonden door een advertentie in het huis-aan-huis blaadje. Het is lokale info: vraag het je buren, op het schoolplein, de buurt whatsapp groep of plaatselijke Facebook groep.

Wij waren er super blij mee toen we bij de gewone fietsenmaker werden afgepoeierd met de bakfiets (te groot) en de kinderfiets (teveel gepriegel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
Steinumstein schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 07:44:
...
Ik durf niet te zeggen waar het aan ligt, maar ik heb er 2 dingen mee gedaan, en hij rijdt nu weer een stuk krachtiger:..........
Wat je hebt gedaan is relatief simpel. Je hebt de krachtsensor gekalibreerd en in overeenstemming gebracht met het moment waar jij begint met kracht zetten op de pedalen.

De krachtsensor zit op de as van de motor en tevens zit er ook het kettingwiel op bevestigd, waar de berijder via de pedalen en ketting met een zekere kracht aan trekt.

• Met het uitrollen, zonder kracht te zetten, geef je een signaal aan de controller dat de wielen draaien zonder dat jijzelf kracht zet, en de motor dit ook niet mag doen. Daarmee bepaal je de nulwaarde.
• Met de "straingauge gain" stel je de gevoeligheid van de krachtsensor in.
Die heb je verhoogd van 1 naar 3 waardoor de krachtsensor dus eerder reageert op jouw inspanning.

Tja, en meer motorkracht kost merkbaar meer accucapaciteit, zeker als de accu al wat ouder is zal je dit merken.

Dat je de gevoeligheid van de krachtsensor moest verhogen van 1 naar 3 kan te maken hebben met de veroudering van de lijm waarmee de rekstrook is gelijmd op de as.
Op den duur is er de kans dat zelfs op gain 4 de kracht van de motor te weinig zal zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door elinx op 29-08-2023 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PomPomPom
Vraag over batterij-onderhoud:
Sinds een paar maanden forens ik ca 2x16 km op een 2e hands Amslod Wellington - niet erg sexy maar wel een super degelijke fiets!
De batterij gaat ongeveer 1.5ritten mee en voor het gemak laad ik alleen thuis op.

Zou het de levensduur van de batterij significant verlengen als ik de ene keer thuis en de andere keer op het werk zou opladen? Dat zou het aantal laadcycles aanzienlijk omlaag brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
PomPomPom schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 11:22:
....
Zou het de levensduur van de batterij significant verlengen als ik de ene keer thuis en de andere keer op het werk zou opladen? Dat zou het aantal laadcycles aanzienlijk omlaag brengen.
Het gaat om volledige laadcycli (0-100%), niet om het aantal keren dat je de accu laadt.
Dus minder vaak laden maakt geen verschil voor de levensduur.
Wat wel verschil maakt is de tijd die het BMS krijgt om de cellen te balanceren.
Die zal na 1,5 rit langer zijn. Maar of dat een significant verschil zal geven mbt de levensduur is de vraag.
Veel hangt in dat geval af van de kwaliteit van de gebruikte cellen en BMS.
Dit is iets wat bij iedere accu verschillend en niet te voorspellen is.

Ter info:
In de openingspost heeft @jimh307 eea samengevat over accubeheer.
Het advies is, indien mogelijk, een zo groot mogelijke accucapaciteit een voordeel heeft tav de levensduur.
In jouw geval is de accu waarschijnlijk ca. 300-400Wh, wat betekent dat de separate cellen ook wat meer belast zullen worden met laden/ontladen. Dat is een gegeven en kan je verder niks aan doen.

[ Voor 23% gewijzigd door elinx op 29-08-2023 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PomPomPom
elinx schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 11:43:
[...]

Het gaat om volledige laadcycli (0-100%), niet om het aantal keren dat je de accu laadt.
Bedankt voor het snelle antwoord!

Zou het dan niet juist beter zijn om vaker 40-100% te laden dan minder vaak ~0-100%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toml83
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
Hier een vraag van een onervaren elektrische fiets kenner.
Na wat research gedaan te hebben, zijn er 2 fietsen over op mijn shortlist. Let wel, dit is puur op specificaties, heb er nog niet opgereden.
Graag zou ik van jullie wat kennis en ervaring willen opdoen.

De overgebleven modellen:
Gazelle Ultimate C8 Plus - Fietsvoordeelshop - € 3.139
Sparta C-Grid Ultra - Lokale FM - € 2.899

Gazelle qua specs beter:
- 8 versnellingen
- grotere accu
- Kabels beter weggewerkt

Maar weegt dit op tegen de lagere prijs van de sparta + voordelen van de lokale FM.
Zoals eerder vermeld, moet deze fietsen nog testen.

Iemand ervaring met fietsvoordeelshop en/of beide fietsen?

Hieronder waar ik de fiets voor ga gebruiken:

Doel: woon- werkverkeer
Dagelijks: 25 km (heen en weer)
Voorkeur: riem ipv ketting, kinderstoel moet achterop kunnen, meer rechtop dan gebogen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-05 16:21
Enigszins of topic, maar afgelopen zaterdag is mijn fiets kapot gegaan en sindsdien zoek ik naar een mobiele fietsenmaker in de buurt van Alkmaar. Ik heb letterlijk al uren zitten googelen en bellen en zit vooralsnog nog steeds thuis opgesloten zonder oplossing. Fietsenmakers die adverteren dat ze hier langs komen zoals de fietsenwacht, prinsfietsenmaker en fietsenhulp blijken helaas geen van allen betrouwbaar. Waar vind ik een mobiele fietsenmaker die wel te vertrouwen is en bereid langs te komen voor een reparatie?
Ik kan dit niet volgen, waarom zit je "opgesloten" en wat is er kapot ? Ik zou die uren googlen spenderen aan het contacteren van echte fietsenwinkels (de grotere zullen zeker weleens fietsen ophalen als je het uitlegt) of gewoon iemand met een auto lief aankijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
PomPomPom schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 11:53:
....
Zou het dan niet juist beter zijn om vaker 40-100% te laden dan minder vaak ~0-100%?
Het probleem zit niet in het laden van 40-100 of 0-100. Feitelijk maakt dat geen verschil.
Het gaat om de tijd dat je bij 100% komt. Die tijd is nodig voor het BMS om de cellen te balanceren.
Heel vaak zeer kort laden is funest voor een accu.

Er zijn ook wel discussies geweest van 20-80% laden.
(Ik begrijp de reden (de celspanning blijft in het vlakke deel van de laad/ontlaad curve), maar persoonlijk vraag ik mij af of dit echt nuttig is, omdat het BMS buitenspel wordt gezet)

De separate cellen zijn weliswaar zo uitgezocht dat ze nagenoeg gelijk zijn, maar zijn dit feitelijk niet.
Als een accu nieuw is zal je dan ook niks merken, maar als deze op leeftijd komt gaan de cellen uit elkaar lopen, wat ten koste gaat van de capaciteit en actieradius.
Dat betekent dat sommige cellen eerder aan 100% lading komen dan andere cellen.
Of dat met ontladen sommige cellen eerder op 0% komen dan andere cellen.
Bij het laden van de accu zorgt het BMS ervoor dat die verschillen zo klein mogelijk blijven.
Echter de meeste BMS systemen doen dit niet met ontladen, waardoor cellen toch gaan verschillen.
Balanceren kost relatief veel tijd, omdat dit gebeurt met een fractie van de laadstroom.

[ Voor 14% gewijzigd door elinx op 29-08-2023 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melis89
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 25-11-2024
Knip

[ Voor 98% gewijzigd door Notna op 29-08-2023 12:37 . Reden: Erg donkergrijs gebied. Zie TW onderaan de pagina ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
Toml83 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 11:54:
.....
Gazelle Ultimate C8 Plus - Fietsvoordeelshop - € 3.139
Sparta C-Grid Ultra - Lokale FM - € 2.899
.....
Maar weegt dit op tegen de lagere prijs van de sparta + voordelen van de lokale FM.
Zoals eerder vermeld, moet deze fietsen nog testen.
....
De Sparta is er ook met 500Wh. Wat is de prijs dan bij de lokale FM?
Zo te zien levert de lokale FM de 400Wh versie voor de adviesprijs (500Wh is bij Sparta €3099,-)
Ik weet niet wie en waar je het onderhoud wilt laten doen. Dat is deels bepalend bij je keus.
De Gazelle en Sparta zijn verder zeer aan elkaar gewaagd mbt specificaties, zeker met 500Wh

Ga proefrijden zou ik zeggen

[ Voor 8% gewijzigd door elinx op 29-08-2023 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toml83
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
elinx schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 12:57:
[...]
De Sparta is er ook met 500Wh. Wat is de prijs dan bij de lokale FM?
Zo te zien levert de lokale FM de 400Wh versie voor de adviesprijs (500Wh is bij Sparta €3099,-)
Ik weet niet wie en waar je het onderhoud wilt laten doen. Dat is deels bepalend bij je keus.
De Gazelle en Sparta zijn verder zeer aan elkaar gewaagd mbt specificaties, zeker met 500Wh

Ga proefrijden zou ik zeggen
Volgens mij zijn de prijzen gelijk aan de adviesprijs, dus inderdaad de € 3.099.
Bij de lokale FM krijg ik bij aanschaf:

1e onderhoudsbeurt gratis = 100%
2e 75% korting
3e 50% korting
4e 25% korting

Wanneer ik de fiets bij fietsvoordeelshop aankoop, laat ik het onderhoud daar doen (de eerste paar keer) en mogelijk daarna naar FM in de buurt. Woon zelf redelijk dichtbij fietsvoordeelshop in Utrecht / De Meern.

Ik ga eerst proefrijden. Daaruit krijg ik een beter beeld. Maar was benieuwd of iemand ervaringen heeft met deze fietsen/ fietsvoordeelshop.nl

[ Voor 5% gewijzigd door Toml83 op 29-08-2023 13:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
Toml83 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 13:08:
..... benieuwd of iemand ervaringen heeft met deze fietsen/ fietsvoordeelshop.nl
Dan denk ik dat ik de prioriteit van je vraagstelling verkeerd heb begrepen.

Misschien dat iemand anders wat ervaringen met deze winkel kan delen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PomPomPom
Toml83 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 11:54:
...
Doel: woon- werkverkeer
Dagelijks: 25 km (heen en weer)
Voorkeur: riem ipv ketting, kinderstoel moet achterop kunnen, meer rechtop dan gebogen zitten.
Het belangerijkste is dat de fiets goed zit, want je zit er een tijd op en daarna zit je waarschijnlijk 8 uur achter een scherm en dan weer een tijdje op de fiets.
Ik denk dat het verder beide degelijke fietsen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:34
Enigszins of topic, maar afgelopen zaterdag is mijn fiets kapot gegaan en sindsdien zoek ik naar een mobiele fietsenmaker in de buurt van Alkmaar. Ik heb letterlijk al uren zitten googelen en bellen en zit vooralsnog nog steeds thuis opgesloten zonder oplossing. Fietsenmakers die adverteren dat ze hier langs komen zoals de fietsenwacht, prinsfietsenmaker en fietsenhulp blijken helaas geen van allen betrouwbaar. Waar vind ik een mobiele fietsenmaker die wel te vertrouwen is en bereid langs te komen voor een reparatie?
Wellicht http://sanders-fietsbus.nl/?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PomPomPom
elinx schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 12:17:
[...]
Het gaat om de tijd dat je bij 100% komt. Die tijd is nodig voor het BMS om de cellen te balanceren.
Laatste vraag: Het balanceren gebeurt alleen tijdens opladen? Of gaat het door wanneer de accu aangesloten is op de lader maar al op 100% zit? Zoals bij nachtelijk opladen.

_/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
PomPomPom schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 14:09:
.... Het balanceren gebeurt alleen tijdens opladen? Of gaat het door wanneer de accu aangesloten is op de lader maar al op 100% zit? Zoals bij nachtelijk opladen....
Het hangt van de BMS af, maar in de meeste gevallen geschiedt het balanceren nadat één celgroep 100% geladen is.
De laadstroom gaat dan drastisch omlaag, waarna de andere celgroepen zeer langzaam verder worden geladen, terwijl de stroom van de 100% celgroepen wordt afgevoerd via een weerstand. (dit heet passief balanceren) Dat betekent weinig tijd als alle celgroepen redelijk in balans zijn en veel tijd als de balans tussen de celgroepen flink uiteen ligt, maar nog wel te corrigeren valt.
Of het laadlampje dan al op groen staat hangt van de lader af.

In principe zou ik nimmer opladen als ik er niet bij ben. Nachtelijk opladen in huis zou ik dan ook niet doen.

Er zijn zijn ook Balanceer systemen die zowel tijdens opladen als ontladen de spanning verevenen tussen de celgroepen. Dit actieve balanceren is veel effectiever en gaat sneller omdat alle celgroepen in dat geval onder alle omstandigheden dezelfde lading hebben. Soms kan je deze 10 of 14 waarden aflezen via een app. op je smartphone.
Het is wel een veel kostbaarder systeem en misschien ook gevoeliger voor storingen.

[ Voor 8% gewijzigd door elinx op 29-08-2023 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
elinx schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 12:17:
[...]
Het probleem zit niet in het laden van 40-100 of 0-100. Feitelijk maakt dat geen verschil.
Dat maakt een groot verschil. 40-100 is veel beter dan 0-100 en dit verschil is significant. Voor de rest een prima en kloppende onderbouwing. :)

Alle cellen worden bij het opladen geijkt en elke cel in je accu heeft een eigen interne weerstand zodat ze steeds sneller uit par gaan staan, zeker als ze ouder worden. Dit ga je des te eerder merken bij een hoge stroomvraag (ondersteuning maximaal). Het eerste teken van ouderdom is de lange verzadigingsfase bij het opladen. Vraag je weinig ondersteuning dan zal datzelfde pak nog heel lang meegaan.

@PomPomPom Je accu is oud aan het raken. Bij jou zie je echt het verschil qua interne weerstand. Je kunt er nog wel een tijdje mee vooruit, maar ga rekening houden met een langzaam aankomende revisie. En daarbij is het nu nog zomer en in de winter zal het verhaal anders gaan worden en zul je moeten opladen na elke enkele reis. Dit is nog wel even vol te houden, maar de winter daarop kan nog wel eens problematisch worden. Geen paniek, je kunt nog wel even vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chosen One
  • Laatst online: 16:41

The Chosen One

Zie signature!

Mijn huidige fiets/accu heeft een bereik van 20-30km gok ik. :+
Met normal (eco/normal/boost) Ik verander alleen de stand nooit want het scherm werkt niet goed meer, als het oranje gloeit weet ik dat hij aan is, alleen de cijfertjes e.d. doen het meestal niet of er zijn een paar streepjes zichtbaar.

Dus als ik een keer naar Bocholt fiets moet ik wel zorgen dat ik de accu volgeladen heb. Want als de accu leeg is fietst mijn fiets nog zwaarder dan een normale fiets. (komt dat door de frontmotor?)

[ Voor 26% gewijzigd door The Chosen One op 29-08-2023 19:19 ]

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poumelie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:55
The Chosen One schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 19:17:
Mijn huidige fiets/accu heeft een bereik van 20-30km gok ik. :+ Met normal (eco/normal/boost)
Dus als ik een keer naar Bocholt fiets moet ik wel zorgen dat ik de accu volgeladen heb. Want als de accu leeg is fietst mijn fiets nog zwaarder dan een normale fiets. (komt dat door de frontmotor?)
Dat is met mijn middenmotor net zo. Ik verwacht dat het door het totale (hogere) gewicht van de fiets komt (tov normale fiets). De kenners hier hebben vast het antwoord. Ik lees nu op de interwebz dat het met middenmotor nog zwaarder is dan voorwielmotor.. die ondersteuning uit.

Dit zou ik nog wel een mooie ontwikkeling vinden. Als dat dus niet meer zo is. Want man man man dat is hard doortrappen.

[ Voor 28% gewijzigd door Poumelie op 29-08-2023 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
jimh307 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 18:55:
....

Dat maakt een groot verschil. 40-100 is veel beter dan 0-100 en dit verschil is significant. .....
Je hebt gelijk dat de accu helemaal leeg rijden (0%) niet zo best is voor de accu. Dat had ik moeten vermelden.
Het gegeven "0-100%" was een overblijfsel uit de beschrijving wat een laadcyclus inhoudt.
jimh307 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 18:55:
@PomPomPom Je accu is oud aan het raken. Bij jou zie je echt het verschil qua interne weerstand. ....
Waar baseer je dit dan op?
Zijn max. bereik is 48km, maar hij heeft geen leeftijd en capaciteit van de accu genoemd en ook niet de mate van ondersteuning.

[ Voor 4% gewijzigd door elinx op 29-08-2023 20:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• einoj1
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 28-03 13:42
Poumelie schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 19:18:
[...]

Dat is met mijn middenmotor net zo. Ik verwacht dat het door het totale (hogere) gewicht van de fiets komt (tov normale fiets). De kenners hier hebben vast het antwoord. Ik lees nu op de interwebz dat het met middenmotor nog zwaarder is dan voorwielmotor.. die ondersteuning uit.

Dit zou ik nog wel een mooie ontwikkeling vinden. Als dat dus niet meer zo is. Want man man man dat is hard doortrappen.
De grote weerstand die je merkt, komt omdat uw motor als een dynamo werkt. (en dus electriciteit opwekt...)
Dit heb je altijd bij een voor- en achterwiel motor.

Bij een Bosch active (plus) vanaf 2020 met de nieuwe software (3.0) ontkoppeld de motor automatisch als je de electrische ondersteuning uitschakelde. ( op batterij op is na 110 km....)

Met derailleur of Nexus 8 (in 5e versnelling) kan je bijna gewoon verder rijden tegen 20 km/u. Alleen voor een brug moet je naar 2e versnelling.

Heb ik met nexus 8 al 2x 14 km gedaan.
Een Batavus Dinsdag weegt wel slechts 23,8 kg dat help...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
The Chosen One schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 19:17:
.... Want als de accu leeg is fietst mijn fiets nog zwaarder dan een normale fiets. (komt dat door de frontmotor?)
Het hangt er vanaf hoe de vrijloop van de frontmotor werkt.
Ik heb een oude Giant, maar daar merk ik niks van enige weerstand tijdens het fietsen zonder ondersteuning.
Wel merk ik dat de ebike zwaarder is, wat vooral opvalt vanuit stilstand. Eenmaal rollend merk ik verder weinig.

Bij een middenmotor is dat wat ingewikkelder, maar ook daar hangt het er vanaf hoe de vrijloop is geregeld.
Ik vermoed dat er bij middenmotoren grotere verschillen zullen zijn dan bij naafmotoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
einoj1 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 20:58:
[...]

De grote weerstand die je merkt, komt omdat uw motor als een dynamo werkt. (en dus electriciteit opwekt...)
Dit heb je altijd bij een voor- en achterwiel motor. ....
Niet helemaal volledig.
Dat is alleen het geval bij een direct drive motor, daar zijn zelfs systemen van die tijdens het remmen de stroom terugvoeren naar de accu.
De meeste naafmotoren zijn tegenwoordig de compacte versie met planetaire reductie tandwielen en die hebben allen een vrijloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
elinx schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 20:45:
[...]

Je hebt gelijk dat de accu helemaal leeg rijden (0%) niet zo best is voor de accu. Dat had ik moeten vermelden.
Het gegeven "0-100%" was een overblijfsel uit de beschrijving wat een laadcyclus inhoudt.

[...]
Waar baseer je dit dan op?
Zijn max. bereik is 48km, maar hij heeft geen leeftijd en capaciteit van de accu genoemd en ook niet de mate van ondersteuning.
Aan de hand van de gegevens die hij invoerde. Daar kan ik veel uithalen zoals het mijn werk betaamd ;) Dus lezen tussen de regels door; daarbij er een te groot verschil zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
jimh307 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 21:19:
[...]

Aan de hand van de gegevens die hij invoerde. ...
Ik heb nogmaals de regels en die "ertussen" bekeken, maar vind geen verdere informatie.
Ben benieuwd over welke gegevens je het dan hebt die door een "prof" wel worden gezien. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
elinx schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 21:32:
[...]
Ik heb nogmaals de regels en die "ertussen" bekeken, maar vind geen verdere informatie.
Ben benieuwd over welke gegevens je het dan hebt die door een "prof" wel worden gezien. ;)
Als het verschil tussen laag verzet (door slechte kalibratie) en hoog verzet als zodanig is kan het louter liggen aan de accu. Een frisse accu heeft een veel lagere interne weerstand en als hij na 32 km al bijna door zijn lading heen zit ligt dat óf aan een kleine accu óf aan een verhoogde interne weerstand (ook wel Ri benoemd).

Ben moe, heb het niet zo snel terug kunnen vinden, maar waar fietsaccu's het eerste slijten is niet de beschikbare capaciteit, maar de Ri. Dit heeft te maken dan fabrikanten zoveel mogelijk Wh willen proppen in een kleine behuizing en daar betaal je een prijs voor; de Ri ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
jimh307 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 22:29:
....
Als het verschil tussen laag verzet (door slechte kalibratie) en hoog verzet als zodanig is kan het louter liggen aan de accu. .......
Aha, nu begrijp ik het. Je gooit waarschijnlijk de informatie van twee vraagstellers bij elkaar ;)

@Steinumstein heeft een zeer oud systeem waarna tgv kalibratie van de krachtsensor de accu plotseling aanzienlijk sneller ontlaadt. (4 van de 6 streepjes na 14km).
Die accu zal van een revisie zeker opknappen, maar ik vraag me af of dat in zijn geval met de BionX naafmotor en deze krachtsensor nog verstandig is om daarin te investeren.

Je gaf @PomPomPom echter dat advies, maar zijn Amslod heeft nog een bereik van 3x16km (=48km), wat mij best redelijk lijkt, als het bijvoorbeeld om een 300Wh accu gaat en een flink ondersteuningsniveau.
Alleen die informatie is niet gegeven, vandaar mijn verbazing om je advies de accu te reviseren.
Hij wilde weten wat de beste laadprocedure is voor een significant langere levensduur van zijn accu.

Hem heb ik natuurlijk verwezen naar de openingspost waar jij eea hebt toegelicht, mbt accubeheer. ;)

[ Voor 29% gewijzigd door elinx op 30-08-2023 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steinumstein
elinx schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 23:27:
[...]
Aha, nu begrijp ik het. Je gooit waarschijnlijk de informatie van twee vraagstellers bij elkaar ;)

@Steinumstein heeft een zeer oud systeem waarna tgv kalibratie van de krachtsensor de accu plotseling aanzienlijk sneller ontlaadt. (4 van de 6 streepjes na 14km).
Die accu zal van een revisie zeker opknappen, maar ik vraag me af of dat in zijn geval met de BionX naafmotor en deze krachtsensor nog verstandig is om daarin te investeren.
Ik heb hier ook wel eens naar gekeken, maar wat ik vond kostte al gauw zo'n 400 euro. En het zelf doen lijkt me geen eenvoudig klusje. Leek me inderdaad niet de moeite waard, aangezien er op elk moment iets stuk kan gaan waardoor de fiets total loss is. Gewoon op een wat lagere setting fietsen en dan kom ik prima waar ik moet zijn tot nu toe haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Steinumstein schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 10:19:
......Gewoon op een wat lagere setting fietsen en dan kom ik prima waar ik moet zijn tot nu toe...
BionX onderdelen zijn steeds moeilijker te vinden en hebben een aanzienlijk prijskaartje. (misschien mede daardoor)
Alleen een fervente hobbyist zal een dergelijk systeem proberen te blijven repareren met de middelen die mogelijk zijn. (zoals bv het vervangen van de strain gauge eerder werd genoemd)
In zijn tijd was het BionX systeem superieur, nu een klassieker.
En hobbies kosten tijd en geld ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Hier de knoop ook doorgehakt en gekozen voor de Cube Kathamandu Hybrid Pro 750 2023 ! verschillende fietsen geprobeerd o.a. Kalkhoff en Gazelle (traploos) maar ik vind dit echt niet fijn fietsen.

Voornamelijk gekozen voor de Cube vanwege de CX motor (Ik moet de Cauberg in Valkenburg omhoog ;) ) en bewust gekozen voor de derailleur voor de efficientie en ik het (persoonlijk) fijner fietsen vind. Vanwege het hoge prijskaartje wilde ik graag voor een riem gaan, echter was er geen goed alternatief in deze prijsklasse.

De Cube's waren veelal uitverkocht, dus ik moest nog goed zoeken. Ook een beetje water bij de wijn gedaan en gekozen voor een lage instap voor de vrouw ;)

Ook nog gekeken naar de Enviolo Automatiq maar gezien de (veel negatieve/wisselende) ervaringen, niet verder onderzocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KilgoreTrout
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 11-12-2024
Koga verende zadelpen piept bij inveren

Hallo,

De verende zadelpen van mijn Koga E-Nova piept bij het inveren.

Ik zie geen speling, en kan bijv. ook niet het zadel naar links of rechts draaien.

Ik zie ook geen boutje of zo om de vering 'vaster' te zetten. De enige boutjes die ik zie zijn de zadelstropbout en de twee boutjes om het zadel aan de zadelpen vast te maken.

De fiets is vrij nieuw. Wij zijn op vakantie, dus kan niet even bij mijn FM langs.

Iemand enig idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
KilgoreTrout schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 11:32:

Hallo,

De verende zadelpen van mijn Koga E-Nova piept bij het inveren.

Ik zie geen speling, en kan bijv. ook niet het zadel naar links of rechts draaien.

Ik zie ook geen boutje of zo om de vering 'vaster' te zetten. De enige boutjes die ik zie zijn de zadelstropbout en de twee boutjes om het zadel aan de zadelpen vast te maken.

De fiets is vrij nieuw. Wij zijn op vakantie, dus kan niet even bij mijn FM langs.

Iemand enig idee?
Beetje siliconenspray aanbrengen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maupie1967
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14-01 12:28
Politie is begonnen met het in beslag nemen eerste e-bikes :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GzseBEUdzgam8Wo4mh45UklZi-Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/njSbw5smNqSjNg7BzASMbvxl.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.omroepzeeland...riceerde-e-bike-inleveren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

En dan dit circuit in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
KilgoreTrout schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 11:32:

....

Ik zie ook geen boutje of zo om de vering 'vaster' te zetten. ....
Ook niet aan de onderzijde, als je de zadelpen uit het frame haalt?
Meestal kan je daar de veer strakker zetten of de imbusbout helemaal losdraaien en kijken of de veer vet genoeg is. (wel vooraf de diepte meten, om na montage dezelfde veerspanning te hebben)

Piepen kan soms eenvoudig opgelost worden door een beetje teflon spray op het smalle inverende deel te spuiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:16
Inbeslagneming deden ze al en dat gaat dan veelal om dit soort zelf gefabriceerde fietsen _O-

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:29
JohanNL schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 12:31:
[...]

Inbeslagneming deden ze al en dat gaat dan veelal om dit soort zelf gefabriceerde fietsen _O-
Het is ook geen fiets, kijk maar eens waar de trappers zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
maartend schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 12:58:
[...]

Het is ook geen fiets, kijk maar eens waar de trappers zitten.
Wel als deze trappers functioneel zijn. Nergens staat dat dit via een ketting oid moet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
elinx schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:34:
[...]
Wel als deze trappers functioneel zijn. Nergens staat dat dit via een ketting oid moet gebeuren.
Heb je goed gekeken?
Dit zijn voetsteunen, geen trappers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
Ik zie inderdaad nu dat de trappers in dit geval aan het frame zijn geschroefd ....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qUmOBlqQ5CZvhRnf2OUNlNp0Owc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sXHkmLJCdNzxFMJul3bKrHzY.jpg?f=user_large

[ Voor 45% gewijzigd door elinx op 30-08-2023 14:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
@elinx
Ze hebben gewoon de tappers aan het frame vast gezet, maar die trappers doen niks draaien hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64

B64

O maar daar zijn ze al veeeel eerder mee begonnen hoor, Hier, hier en daar...

Maar de kans erop, die is nog steeds minimaal. Zolang deze inbeslagnames de nationale pers halen, weet je dat het voorlopig nog bij uitzonderingen blijft.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• elinx
Vooral dat laatste artikel geeft aan dat alle verantwoordelijkheid bij de eindgebruiker wordt neergelegd.
Een deel van de handel heeft er geen enkel probleem mee om niet legale voertuigen te verkopen, zonder dit erbij te vertellen.
Ik ben van mening dat je bij een aankoop in een reguliere winkel er vanuit mag gaan dat je het voertuig ook kunt gebruiken op de openbare weg.

De zelf-knutselaars en zelf-importeurs zoals in de eerste twee artikelen, heb ik geen medelijden mee.
Zij behoren op de hoogte te zijn van de regels en risico's.

[ Voor 12% gewijzigd door elinx op 30-08-2023 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KilgoreTrout
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 11-12-2024
elinx schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 12:26:
[...]

Piepen kan soms eenvoudig opgelost worden door een beetje teflon spray op het smalle inverende deel te spuiten.
Goed idee, dat is minst ingrijpend :)
Ga ik doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laventie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 31-08-2023
Canyon Precede:ON 6

Hey hallo,
ik heb een probleem met mijn nieuwe fiets. Heb deze gisteren geleverd gekregen, alles netjes gemonteerd zonder problemen. korte testrit gedaan door de straat van amper 100m. Niks aan de hand. Nu haalde ik mijn batterij eruit op deze binnen op te laden. Wanneer ik mijn batterij nu terug in de fiets steek doet deze niks meer... Wanneer ik op de 'aan' knop druk geeft hij geen batterij indicatie of niks.

please help!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-05 17:13
Weet je zeker dat de accu er goed in zit? Ik ken de fiets niet maar het kan maar zo zijn dat de accu te ruim in het frame geplaatst kan worden. Hierdoor zit de accu niet in de connector

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JacobX
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-05 10:35
Weet iemand of een display van een 2016 Batavus Razer werkt op een 2014 model?
Alvast dank voor de info

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
JacobX schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 19:49:
......display van een 2016 Batavus Razer werkt op een 2014 model?...
Zo te zien, nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebeast
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-04 09:03
Nieuwe fiets vandaag opgehaald, kras op het frame wat toen gelijk is gepolijst. Enviolo naaf stopte al na 6-8 km en nu een flinke kras ontdekt op de voorvork. Begint goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Laventie schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 18:13:
Canyon Precede:ON 6

Hey hallo,
ik heb een probleem met mijn nieuwe fiets. Heb deze gisteren geleverd gekregen, alles netjes gemonteerd zonder problemen. korte testrit gedaan door de straat van amper 100m. Niks aan de hand. Nu haalde ik mijn batterij eruit op deze binnen op te laden. Wanneer ik mijn batterij nu terug in de fiets steek doet deze niks meer... Wanneer ik op de 'aan' knop druk geeft hij geen batterij indicatie of niks.

please help!
Ik zou Canyon bellen en niet te veel zelf gaan prutsen, anders verlies je mogelijk de garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JacobX
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-05 10:35
Ok, jammer, want 2014 display's zijn moeilijk tweedehands te krijgen en ik kan wel een 2016 display voor een prikkie overnemen. In ieder geval bedankt voor deze informatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steinumstein
elinx schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 10:36:
[...]
BionX onderdelen zijn steeds moeilijker te vinden en hebben een aanzienlijk prijskaartje. (misschien mede daardoor)
Alleen een fervente hobbyist zal een dergelijk systeem proberen te blijven repareren met de middelen die mogelijk zijn. (zoals bv het vervangen van de strain gauge eerder werd genoemd)
In zijn tijd was het BionX systeem superieur, nu een klassieker.
En hobbies kosten tijd en geld ;)
Haha dat klopt hoor. Mijn display is nog afneembaar, en die dingen gaan op marktplaats voor 100 euro + de deur uit. Dus mocht hij het straks echt begeven, dan kan ik er qua onderdelen nog wel iets mee. Maar echt investeren ga ik niet meer doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
JacobX schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 19:49:
Weet iemand of een display van een 2016 Batavus Razer werkt op een 2014 model?
Alvast dank voor de info
Dat hangt af van de motor. Als Batavus nieuwe motoren heeft geinstalleerd niet.
NOTE ON COMPATIBILITY
If your Yamaha electric bike is designed with a [b]handlebar remote control WITHOUT USB port, you need the display offered here.
From 2016, the software of the Yamaha drive has been changed, which is why the error code ER15 (communication error) is shown when using an incorrect display.
Aangezien je niet weet hoe de Razer eruit ziet waar je het scherm tweedehands van wil overnemen kan je dit risico dus niet nemen.

[ Voor 9% gewijzigd door roffeltjes op 31-08-2023 11:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:02
We willen voor mijn vrouw een helm kopen voor de e-bike. Nu heb ik er voor de wielrenfiets een met MIPS, maar er zijn maar weinig e-bike helmen met MIPS. Hiervoor is het toch net zo relevant?

Neig nu naar de Abus Urban 3.0 i MIPS maar die is er dan weer in een stuk minder kleuren dan de niet MIPS versie :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
crimby schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 14:40:
We willen voor mijn vrouw een helm kopen voor de e-bike. Nu heb ik er voor de wielrenfiets een met MIPS, maar er zijn maar weinig e-bike helmen met MIPS. Hiervoor is het toch net zo relevant?

Neig nu naar de Abus Urban 3.0 i MIPS maar die is er dan weer in een stuk minder kleuren dan de niet MIPS versie :-(
Niet iedereen is overtuigd van MIPS (en fabrikanten willen niet voor elk model de licentiekosten betalen). Maar voor zover ik begrijp hebben de best onafhankelik geteste helmen MIPS, dus tsja.

Pragmatisch antwoord: MTB helmen voldoen heel goed voor e-bikes en die zijn heel goed met MIPS te krijgen.

• crimby
roffeltjes schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 16:11:
[...]

Niet iedereen is overtuigd van MIPS (en fabrikanten willen niet voor elk model de licentiekosten betalen). Maar voor zover ik begrijp hebben de best onafhankelik geteste helmen MIPS, dus tsja.

Pragmatisch antwoord: MTB helmen voldoen heel goed voor e-bikes en die zijn heel goed met MIPS te krijgen.
Thanks. Het is de Abus Powerdome MIPS (minder sportieve wielrenhelm) geworden. Zat beter dan de urban en op voorraad :-)

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:42
@crimby Ik zie dat je al voorzien bent, maar uit interesse, wat is het verschil tussen een wielren- en E-bike helm?

Van MTB weet ik dat er een klepje op zit tegen modder en takken en zo...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crimby
Kevinns schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 16:47:
@crimby Ik zie dat je al voorzien bent, maar uit interesse, wat is het verschil tussen een wielren- en E-bike helm?

Behalve de looks zijn wielrenhelmen ook aerodynamischer en daardoor zien ze er veel sportiever uit, verder ook lichter en meer ventilatie (afhankelijk van het model). Daar betaal je daar dus ook voor. Maar de Powerdome zat veel beter en qua looks en prijs was het te overzien.
MTB helmen zijn best grof/agressief. De klep is ook groter dan bij een ebike helm.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Chosen One
  • Laatst online: 16:41

The Chosen One

Zie signature!

Afbeeldingslocatie: https://d2zxu9tg022395.cloudfront.net/bike-images/KNOL0312.tif?width=1500&format=jpg

E-Nova EVO Grey Black met 400W accu. Ook met 5 jaar garantie nu (Koga actie).
Staat in de bestelling nu. Maandje geduld. Nu naar slot/verzekering en mandje (click ding) kijken.

[ Voor 7% gewijzigd door The Chosen One op 31-08-2023 19:47 ]

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Kevinns schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 16:47:

MTB helmen bieden meer bescherming, omvatten meer van je (achter) hoofd. Ventilatie afhangend van het model behoorlijk goed.

Wielren helmen zijn licht en hebben meestal meer ventilatie. Worden ook gebruikt voor XC mountainbiken.

Urban helmen zijn ook meer hoofdsom attend, maar zijn zwaarder en hebben minder ventilatie dan MTB helmen. Betere helmen hebben een geïntegreerd vizier

[ Voor 3% gewijzigd door roffeltjes op 31-08-2023 19:41 ]

• Gelder
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15-04 16:52
Dag allen,
Ik hoop dat onderstaande vraag hier op zijn plaats is en anders hoor ik het graag.

Ik probeer verlichting op mijn Cube Reaction Hybrid te installeren maar ik krijg het licht niet aan de praat. De fiets heeft een Bosch performance CX motor uit 2021. De display is een Purion.
Ik heb de kabeltes / stekkertjes geinstalleerd en axa verlichting voor 6-12 volt gemonteerd.
Als ik op + druk gebeurt er echter niks. De voltage is en blijft 0.6v, of ik nu wel of niet op de + druk.

Heeft er iemand tips?

PV 5400wp OZO | EV Ioniq 28kwh Smart EVSE | WP Fujitsu waterstage duo | Gasvrij sinds 2016

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Alex_79
  • Laatst online: 18:37
Goedenavond,

Tot nu toe ben ik altijd een meelezer geweest, vooral in dit topic aangezien ik me zelf ook op een elektrische fiets heb georienteerd. Ik heb in mn jeugd altijd veel gefietst, maar door een lelijke val in Zuid Limburg (zonder helm) kreeg ik er steeds minder zin in, en nadat ik ook steeds meer last van mijn hooikoorts kreeg stopte ik er zelfs helemaal mee.

Tot ik een tijd niet meer kon sporten door een lelijke zweepslag en de tip kreeg toch weer te gaan fietsen. Ik heb altijd veel gewandeld, dus de conditie is er wel, de rest is een kwestie weer de draad oppakken. Na enig speuren en zoeken een paar ebikes uitgeprobeerd en me een Moustache xroad 3 ebike aangeschaft in juni. Bosch middenmotor, 500 watt accu. De fiets deed me zeer sterk denken aan de batavus mprove die ik vroeger heb gedacht, crossover tussen toerfiets en mountainbike. Inmiddels heb ik er 1700 km op gereden in 2 maanden, waaronder ook woon werk verkeer naar kantoor in Eindhoven (40 km enkele reis). Zeer prettige fiets om op te rijden, Bosch motor doet heel goed zijn werk. En ja, ik heb er een helm bij aangeschaft, Kask mountainbike helm. Binnenkort een onderhoudtsbeurt inplannen bij de fietsenmaker, want dat is natuurlijk wel een punt van een derailleur fiets, meer onderhoud dan bij een riem

Afbeeldingslocatie: https://www.sefiles.net/merchant/3303/images/zoom/xroad3standard.JPG

[ Voor 3% gewijzigd door Alex_79 op 31-08-2023 19:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B64

B64

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• madmaxf1
  • Laatst online: 17:52
@Gelder verlichting die bediend wordt via het bosch Display staat standaard uitgeschakeld als de fiets niet origineel dit ondersteunt.

Dit kan alleen door een bosch dealer gedaan worden via de Bosch software. Dus zal je even contact lieten opnemen met een dealer, die kan dit zo voor je regelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bla65
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18-04 21:44
Ik zag vanmorgen zowaar iemand met een stepje met 4 politiemensen er omheen bij Amsterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
Haha, dat is hier in de buurt.. wed dat iemand probeerde zn eigen Fatbike te maken zo te zien :P

Wat zou de reden zijn van in beslagname? Feitelijk zijn al die af-abriek eBikes zonder 25km/h begrenzing toch net zo fout?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
_Anvil_ schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 11:04:
[...]

Haha, dat is hier in de buurt.. wed dat iemand probeerde zn eigen Fatbike te maken zo te zien :P

Wat zou de reden zijn van in beslagname? Feitelijk zijn al die af-abriek eBikes zonder 25km/h begrenzing toch net zo fout?
Als je de pedalen vast schroeft is het wel duidelijk dat er een gashendel aanwezig is, en dat is altijd illegaal, of de fiets nu 10km/h loopt of 45km/h. (enkel toegelaten tot 6 km/h als walk assist)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
Tommie12 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 11:13:
[...]

Als je de pedalen vast schroeft is het wel duidelijk dat er een gashendel aanwezig is, en dat is altijd illegaal, of de fiets nu 10km/h loopt of 45km/h. (enkel toegelaten tot 6 km/h als walk assist)
Ah ja, dat zag ik in eerste instantie niet ja. Die waren erop geschroefd als decoy :*)
Alex_79 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 19:57:
..in 2 maanden, waaronder ook woon werk verkeer naar kantoor in Eindhoven (40 km enkele reis). Zeer ..

[Afbeelding]
80km per dag op een gewone eBike? Dat kost je dan toch uren?

[ Voor 31% gewijzigd door _Anvil_ op 01-09-2023 11:28 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _Anvil_
Goh, er begint dus wel langzaam een pakkans te ontstaan. Als brave legale spd pedelec fietser met helm en plaatje wil ik natuurlijk dat die lui straf krijgen, zolang ze me in de auto maar met rust laten :P

De discussie "hoeveel zijn er nu opgevoerd" is al gevoerd hier, maar ik heb hier in de fietsenstalling op het werk na een onderzoekje niet 1 eBike gevonden die nog een 25km/h begrenzer heeft!

disclaimer: ik werk op een zeer afgelegen locatie naast een industriegebied, de meesten moeten 15-25km fietsen om hier te komen. over lege fietspaden en landweggetjes, pakkans laag. Je ziet hier dus ook geen gewone fietsers, wel veel wielrenners en speedpedelecs naast de gewone eBikes.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
_Anvil_ schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 11:26:
[...]

Goh, er begint dus wel langzaam een pakkans te ontstaan. Als brave legale spd pedelec fietser met helm en plaatje wil ik natuurlijk dat die lui straf krijgen, zolang ze me in de auto maar met rust laten :P

De discussie "hoeveel zijn er nu opgevoerd" is al gevoerd hier, maar ik heb hier in de fietsenstalling op het werk na een onderzoekje niet 1 eBike gevonden die nog een 25km/h begrenzer heeft!

disclaimer: ik werk op een zeer afgelegen locatie naast een industriegebied, de meesten moeten 15-25km fietsen om hier te komen. over lege fietspaden en landweggetjes, pakkans laag. Je ziet hier dus ook geen gewone fietsers, wel veel wielrenners en speedpedelecs naast de gewone eBikes.
Hoe kan jij zien dat een fiets al dan niet een begrenzer heeft?

Bij mijn fiets staat dat er niet op geschreven hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64

B64

Bla65 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 08:46:
[...]

Ik zag vanmorgen zowaar iemand met een stepje met 4 politiemensen er omheen bij Amsterdam.
Zie daar één van de oorzaken van capaciteitsproblemen bij de politie. Vier agenten voor één stepje - en ik snap helemaal waarom dat (in sommige gevallen) noodzakelijk is.

Maar goed, het is bij dat soort dingen altijd de vraag waarom de persoon op de step is staandegehouden. Ging het puur om het stepje, of was er meer aan de hand (telefoongebruik, snelheid, door rood rijden of ander idioot weggedrag...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
Tommie12 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 11:51:
[...]

Gewoon rondgevraagd? En ik ben ook al wat keren ingehaald door collega's op "gewone eBikes" die 45km/h liepen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris84
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-05 18:44
Sinds een maandje heb ik een Gazelle ultimate C8+ met riem, heerlijke fiets om mee te forenzen! Ook heb ik er een Nyon display op met online dashboard waar ik de rit data kan exporten(afstand, tijd, wattage, enz.). Maar, dit kan alleen per rit.

Is dit te automatiseren voor een codeer leek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alex_79
  • Laatst online: 18:37
_Anvil_ schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 11:21:

80km per dag op een gewone eBike? Dat kost je dan toch uren?
Klopt, maar daarom doet ik dat één keer per week, meestal op een van de rustige dagen (woensdag en vrijdag), Kost me anderhalf uur reistijd, levert wel rust in mn kop op 's middags. Ik heb geprobeerd de afgelopen maanden zoveel mogelijk "kleine ritjes" te beperken per auto voor boodschappen e.d. en 's avonds na het werk een km of dertig te fietsen. In het weekend werd dat meestal 60km.

[ Voor 21% gewijzigd door Alex_79 op 02-09-2023 23:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:44
Tommie12 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 11:51:
[...]

Zou het werk voor de politie wel makkelijker maken, een mooie grote sticker om aan te duiden dat de begrenzing eraf is :+.

Ook hier heeft mijn ebike nog gewoon zijn begrenzing. Overigens ook weinig noodzaak deze te doen verwijderen. Het is tenslotte ook weer niet zo alsof je niet harder kunt dan 25 km/u met begrenzing. Je kunt gewoon trappen :9. De ondersteuning is met name gewoon lekker voor vlotte acceleratie en bruggen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
psychodude schreef op zondag 3 september 2023 @ 09:30:
[...]

Zou het werk voor de politie wel makkelijker maken, een mooie grote sticker om aan te duiden dat de begrenzing eraf is :+.

Ook hier heeft mijn ebike nog gewoon zijn begrenzing. Overigens ook weinig noodzaak deze te doen verwijderen. Het is tenslotte ook weer niet zo alsof je niet harder kunt dan 25 km/u met begrenzing. Je kunt gewoon trappen :9. De ondersteuning is met name gewoon lekker voor vlotte acceleratie en bruggen.
Misschien mijn leeftijd dat ik denk van, "hij kán 25 km/h, maar ik hoef geen 25 km/h te rijden".

Meestal zit ik rond de 21 km/h op stand tour en als ik zin heb zet ik hem op eco (gebeurt steeds vaker). Ik zie mijn fiets als een cardio-apparaat en ik wil wel voldaan thuiskomen. Dit in het kader van lijnen en ik ben al 6 kg kwijt. En omdat ik zo goed aan het afvallen ben krijg ik ook steeds minder last van mijn artrose. Je hoeft gewoon minder mee te zeulen en dat werkt zeer goed en het bevalt me uitstekend.

En daarbij gaat de accu ook langer mee eer die leeg is. Het scheelt echt als een slok op een borrel.

Ook een voordeel van een e-bike is als ik echt moe aan het worden ben; dan kan de ondersteuning een tandje hoger. Ik zie de eco-stand als een licht lopende normale fiets.

Als ik naar mijn werk fiets dan zet ik hem wel op sport, maar de turbo gebruik ik zelden tot nooit.

Dat ik aan alle kanten wordt ingehaald door jagende forenzen interesseert me echt helemaal niets. Ik doe wat ik wil en ik ga niet mee in deze trend van "des te sneller, des te beter". De tijdwinst die ze boeken ligt in de orde van enkele minuten. Niet echt de moeite waard om me daar druk over te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hijskraan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-05 20:25
jimh307 schreef op zondag 3 september 2023 @ 10:52:
[...]

Misschien mijn leeftijd dat ik denk van, "hij kán 25 km/h, maar ik hoef geen 25 km/h te rijden".

Meestal zit ik rond de 21 km/h op stand tour en als ik zin heb zet ik hem op eco (gebeurt steeds vaker). Ik zie mijn fiets als een cardio-apparaat en ik wil wel voldaan thuiskomen. Dit in het kader van lijnen en ik ben al 6 kg kwijt. En omdat ik zo goed aan het afvallen ben krijg ik ook steeds minder last van mijn artrose. Je hoeft gewoon minder mee te zeulen en dat werkt zeer goed en het bevalt me uitstekend.

En daarbij gaat de accu ook langer mee eer die leeg is. Het scheelt echt als een slok op een borrel.

Ook een voordeel van een e-bike is als ik echt moe aan het worden ben; dan kan de ondersteuning een tandje hoger. Ik zie de eco-stand als een licht lopende normale fiets.

Als ik naar mijn werk fiets dan zet ik hem wel op sport, maar de turbo gebruik ik zelden tot nooit.

Dat ik aan alle kanten wordt ingehaald door jagende forenzen interesseert me echt helemaal niets. Ik doe wat ik wil en ik ga niet mee in deze trend van "des te sneller, des te beter". De tijdwinst die ze boeken ligt in de orde van enkele minuten. Niet echt de moeite waard om me daar druk over te maken :)
Helemaal mee eens!
Of het nu met de auto of de E-bike is, (bijna) iedereen heeft haast, en moet zo snel mogelijk van a naar b

[ Voor 9% gewijzigd door hijskraan op 03-09-2023 11:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:44
jimh307 schreef op zondag 3 september 2023 @ 10:52:
[...]

Gezien je vermelding artrose denk ik dat ik inderdaad jonger zal zijn dan jij :9. Ik ben zelf 36. Sport ook relatief veel. Voor mij is mijn cruise snelheid circa 28 - 29 km/uur op de fiets. Dit is niet zozeer een kwestie van des te sneller des te beter, dit is gewoon een comfortabele zone 2 activiteit. Benodigd wattage om op deze snelheid te fietsen zonder ondersteuning is niet bepaald extreem. Moe wordt ik dan ook niet van mijn woon-werk ritten.

Effectief gebruik ik het e-deel van mijn fiets dan ook relatief weinig. De motor slaat het merendeel van de rit gewoon af. Rondom stoplichten en bruggen is de ondersteuning echter gewoon comfortabel om te hebben. Daar zit voor mij eigenlijk het enige echte verschil met een soortgelijk robuuste fiets zonder e-ondersteuning.

Ik heb nog net geen ware fatbike banden onder mijn e-bike. Maar met bijna fatbike robuustheid in comfortabele zit fiets je weg alsof je diep in de beugels hangt op de racefiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
psychodude schreef op zondag 3 september 2023 @ 11:21:
[...]

Gezien je vermelding artrose denk ik dat ik inderdaad jonger zal zijn dan jij :9. Ik ben zelf 36. Sport ook relatief veel. Voor mij is mijn cruise snelheid circa 28 - 29 km/uur op de fiets. Dit is niet zozeer een kwestie van des te sneller des te beter, dit is gewoon een comfortabele zone 2 activiteit. Benodigd wattage om op deze snelheid te fietsen zonder ondersteuning is niet bepaald extreem. Moe wordt ik dan ook niet van mijn woon-werk ritten.

Effectief gebruik ik het e-deel van mijn fiets dan ook relatief weinig. De motor slaat het merendeel van de rit gewoon af. Rondom stoplichten en bruggen is de ondersteuning echter gewoon comfortabel om te hebben. Daar zit voor mij eigenlijk het enige echte verschil met een soortgelijk robuuste fiets zonder e-ondersteuning.

Ik heb nog net geen ware fatbike banden onder mijn e-bike. Maar met bijna fatbike robuustheid in comfortabele zit fiets je weg alsof je diep in de beugels hangt op de racefiets.
Zolang je het veilig houdt heb ik hier geen moeite mee. Snel fietsen kan ook netjes, maar bij haast in het spel wellicht minder veilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pikobello
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03-04 09:49
Dankje voor je reactie Elinx

Die compatibiliteit gaat lukken. Yosepower heeft niks

Grappig dat ik al veel gesurft heb maar Fietswaar.nl nog niet ben tegengekomen:)
Pagina: 1 ... 168 ... 222 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam