Paulburg schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 11:54:
Hallo,
Ik kom ook maar even om de hoek kijken voor wat advies. Ik volg het topic al enige tijd met veel plezier. Ik verwacht zelf over enkele tijd een e-bike aan te schaffen maar kom er nog niet echt goed uit.
Waar wil ik de fiets voor gebruiken: met name woon-werk (enkele reis 30 km) en als vervanger van de auto op kleine stukken in onze woonplaats. Over een paar jaar hoop ik enkele meerdaagse touren te maken, maar ivm kleine kinderen laat dit nog even op zich wachten. In het kader van kinderen: er moet een achterzitje op kunnen.
Ik vind onderhoud geen probleem, ketting schoonmaken, invetten, cassette en ketting vervangen is geen probleem evenals brakepads vervangen oid. Wel vind ik het belangrijk om een dealer op of nabij de woonplaats te hebben zodat de drempel om de fiets heen te brengen voor een uitgebreide klus laag is.
Ik heb een voorkeur voor een sportieve houding, beetje mountainbike niveau. Liever een te sportieve houding dan te comfortabel. Ik dat kader ben ik geen fan van verstelbare stuurpennen en verende zadelpennen. Het is onnodig zwaar, gaat vaak piepen en knarsen en het is nooit zo stijf als je wilt.
Nu heb ik een aantal fietsen gezien die aan mijn lijstje te lijken voldoen.
Giant Explore E+1 (model 2023)
+ Mooi design
+ Een vaste bagagedrager waar een kinderzitje op kan
- de afmontage is het soms net niet, relatief veel geld voor mindere componenten. Sommige zaken als buitenwanden wil ik direct vervangen voor een fatsoenlijke Schwalbe banden.
Cube kathmandu hybrid pro 750
+ Prijs in combinatie met afmontage is erg aantrekkelijk
+ Zou een kinderzitje op moeten kunnen aldus de dealer, de bagagedrager zit vast aan het frame
- uiterlijk vind ik een beetje meh, het is niet lelijk maar blinkt niet uit.
- sommige componenten moeten direct vervangen worden, verende zadelpen en verstelbare stuurpen wil ik eigenlijk direct vervangen.
Canyon Pathlite ON6
+ Erg mooie fietsen
+ Goede afmontage van onderdelen
- bagagedrager kan geen kinderzitje hebben, een optie is mogelijk een kinderzitje aan het frame met een klem, maar geen idee of dat een beetje okay werkt.
- het wordt geleverd met het Bosch smartsysteem, waarbij je smartphone werkt als een display. Vind ik niet direct positief, zeker als dit betekend dat ie continue op het stuur moet zitten om gebruik te kunnen maken van de elektrische ondersteuning.
- sommige componenten moeten vervangen worden: zadelpen met dropper post kan er af. Voordeel is dat dit qua prijs een voordelige fiets is zodat dit zonder probleem uitgevoerd kan worden.
Ik neig het meeste naar de Giant, simpelweg omdat die voldoet aan mijn eisen en een prima afmontage heeft, niet uitstekend maar wel prima. De Canyon had ik eerst als voorkeur maar heeft in theorie een aantal grote nadelen, maar het is theoretisch omdat ik die fiets nergens rond Assen live kan zien.
Ik hoop dat jullie nog even mee kunnen denken rondom deze fietsen die kunnen helpen met het maken van de keuze.
Groet,
Paul