Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 169 ... 229 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pikobello
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 30-07 16:48
elinx schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 12:30:
[...]
Oei, niet handig dat je voor het bestellen niet eerst alle nodige onderdelen gegoogled hebt.
Misschien heeft YosePower.com iets voor je.

Edit:
Ik zie dat het een Canbus accu betreft specifiek voor Bafang Canbus motoren.
Werkt dit wel met jouw conversieset?
Ik ken niet het complete programma van Bafang, maar mi zijn er geen Bafang Canbus controllers voor naafmotoren..... (oh, blijkbaar toch wel)

Deze schuifplaat is < €50
Dankje voor je reactie Elinx

Die compatibiliteit gaat lukken. Yosepower heeft niks

Grappig dat ik al veel gesurft heb maar Fietswaar.nl nog niet ben tegengekomen:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:44
jimh307 schreef op zondag 3 september 2023 @ 10:52:
[...]

Misschien mijn leeftijd dat ik denk van, "hij kán 25 km/h, maar ik hoef geen 25 km/h te rijden".
....
Dat ik aan alle kanten wordt ingehaald door jagende forenzen interesseert me echt helemaal niets. Ik doe wat ik wil en ik ga niet mee in deze trend van "des te sneller, des te beter". De tijdwinst die ze boeken ligt in de orde van enkele minuten. Niet echt de moeite waard om me daar druk over te maken :)
Ik vrees dat ik jouw rust niet echt heb, de keren dat ik op mn spd pedelec de stad in ging merkte ik toch dat ik de neiging had 40km/h over het fietspad te zigzaggen. Zodoende pak ik voor korte ritten mijn gewone stadsfiets (lekker sloom,mede dankzij de nexus7 versnelling begrijp ik inmiddels).. In de auto heb ik meer rust als de wijze veertiger die ik ben, maar ook daar kan ik het toch soms niet laten even lekker volle pollen te gaan (mijn volgende wordt electrisch, maar voorlopig geniet ik nog van mijn oldschool benzine turbo met 5 cylinder roffel ;))

Ik merk wel dat de fietspaden in de stad steeds gevaarlijker worden met al dat snelle verkeer, gisteren nog bijna in botsing gekomen met een hoogbejaarde die op de verkeerde weghelft de bocht uit kwam... uiteraard op een nieuwe eBike met Bosch performance erop.. 8)7 De man schrok er zelf duidelijk ook van, had de fiets gewoon niet onder controle.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poumelie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-09 22:54
_Anvil_ schreef op maandag 4 september 2023 @ 09:38:
[...]

Ik merk wel dat de fietspaden in de stad steeds gevaarlijker worden met al dat snelle verkeer, gisteren nog bijna in botsing gekomen met een hoogbejaarde die op de verkeerde weghelft de bocht uit kwam... uiteraard op een nieuwe eBike met Bosch performance erop.. 8)7 De man schrok er zelf duidelijk ook van, had de fiets gewoon niet onder controle.
Precies dit had ik laatst ook. Wel in een boerendorp dan ;) maargoed.. Reed rustig op mijn dooie akkertje over het fietspad (wel op mijn elektrische fiets) en er komt me een omaatje de bocht om.. op de verkeerde weghelft. Zij ging onderuit in haar poging keihard te remmen. Van schrik begon ze tegen mij te tieren terwijl ik daar niks verkeerd deed. Toen dacht ik meteen,, die oudjes met die perfomance lines, dat is precies niet verstandig. Geef ze de minst krachtige motor..

[ Voor 3% gewijzigd door Poumelie op 04-09-2023 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:18
Poumelie schreef op maandag 4 september 2023 @ 10:00:
[...]

Precies dit had ik laatst ook. Wel in een boerendorp dan ;) maargoed.. Reed rustig op mijn dooie akkertje over het fietspad (wel op mijn elektrische fiets) en er komt me een omaatje de bocht om.. op de verkeerde weghelft. Zij ging onderuit in haar poging keihard te remmen. Van schrik begon ze tegen mij te tieren terwijl ik daar niks verkeerd deed. Toen dacht ik meteen,, die oudjes met die perfomance lines, dat is precies niet verstandig. Geef ze de minst krachtige motor..
Ben je niet een beetje te betuttelend?
Welke motor er onder je fiets hangt maak niks uit als je vol in een bocht gaat remmen. Het zal liggen aan een onaangepast snelheid in de bocht, gecombineerd met bochtje snijden.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Poumelie schreef op maandag 4 september 2023 @ 10:00:
[...]

Tja…en wat valt dan onder oudjes ?
65+ ?
75+ ?
Etc
Etc

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:49
pjotter1965 schreef op maandag 4 september 2023 @ 10:45:..
Tja…en wat valt dan onder oudjes ?
Alles ouder dan zijzelf zijn en natuurlijk iedereen die jonger is zijn fatbikers.

Alles wat daartussen zit is perfect en mag daarom oordelen over een ander.

[ Voor 6% gewijzigd door elinx op 04-09-2023 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:28

Christiano007

Ich bin der champion

Het mooiste zou zijn dat er voor ouderen (+70) een optie komt om bijv. max. 20 km per uur in te stellen? Of dat de trapondersteuning juist minder wordt bij een X aantal KM/pu zodat ze minder snel harder gaan fietsen.

Want "de jongeren" zijn straks weer de sjaak, dan moet ik een helmpje gaan dragen omdat ouderen weer niet normaal overweg kunnen met een fiets die te hard voor hen gaat.

Zou ik op een normale fiets fietsen, dan ga ik zeker harder dan 25. Juist nu omdat ik véel te hard moet trappen met 25 km per uur, fiets ik max. dat.

Ter land, ter zee en in de kroeg

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• elinx
Christiano007 schreef op maandag 4 september 2023 @ 13:11:...

Want "de jongeren" zijn straks weer de sjaak, dan moet ik een helmpje gaan dragen omdat ouderen weer niet normaal overweg kunnen met een fiets die te hard voor hen gaat. ....
Ik zou ook kunnen zeggen dat de jongeren dat eerder aan het gedrag van zichzelf hebben te wijten, Denk aan: >250W, gashendel, >25km/h over het fietspad etc.

Stop alsjeblieft met wijzen met een vingertje naar een ander en dit soort opmerkingen over,"boerendorp" "oudjes", "omaatje" "bejaarde".
Mijns inziens slaat het namelijk helemaal nergens op, behalve dan dat het stigmatiserend werkt door niet eerst naar je eigen gedrag te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:28

Christiano007

Ich bin der champion

elinx schreef op maandag 4 september 2023 @ 13:24:
[...]
Ik zou ook kunnen zeggen dat de jongeren dat eerder aan het gedrag van zichzelf hebben te wijten, Denk aan: >250W, gashendel, >25km/h over het fietspad etc.

Stop alsjeblieft met wijzen met een vingertje naar een ander en dit soort opmerkingen over,"boerendorp" "oudjes", "omaatje" "bejaarde".
Mijns inziens slaat het namelijk helemaal nergens op, behalve dan dat het stigmatiserend werkt door niet eerst naar je eigen gedrag te kijken.
De meeste ongelukken komen door ouderen die de fiets niet onder controle hebben. Ze kunnen niet reageren op de snelheid die ze hebben opgebouwd. En dan gaat het mis.

Dat jongeren roekeloos overal scheuren is weer een ander probleem, iets opvoeren is al illegaal...

Komt ook door de betutteling van dit land, bijna overal mag je met elektrische steps, behálve weer in Nederland, want stel je eens voor dat er iemand een ongeluk krijgt en dat kost geld. Ja dan gaan ze kijken naar legale alternatieven zoals die fatbikes.

En wat mij helemaal stoort, (lekker he dat zeiken :P ) , alles wat kut is in de randstad wordt ook een probleem in andere regio's van het land. Het is toch niet mijn probleem dat de gemeente de boel overvol bouwt in de randstad? Ik heb hier in Enschede totaal geen last van opgevoerde scooters/stepjes/elektrische fietsen. Zal ook wel een mentaliteit dingetje zijn. (betekend niet dat hier nooit iets gebeurd natuurlijk)

Ter land, ter zee en in de kroeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einoj1
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 28-03 13:42
[b]
Komt ook door de betutteling van dit land, bijna overal mag je met elektrische steps, behálve weer in Nederland, want stel je eens voor dat er iemand een ongeluk krijgt en dat kost geld.
Parijs ruimt laatste elektrische stepjes op, vanaf vandaag verboden
1 september 2023! >:)

(idem in heel UK en dat verbod was er reeds voor de Brexit.

https://www.rtlnieuws.nl/...ime-tier-verboden-vandaag

[ Voor 6% gewijzigd door einoj1 op 04-09-2023 13:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aalard99
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:54
[...]
Exact, helemaal mee eens. Gewoon rekening houden met een ander en niet ervanuit gaan dat de andere dezelfde rijervaring heeft dan wat jij hebt. Iedereen is anders en iedereen heeft ook gewoon het recht om op de weg te rijden met een eBike. Zolang je niet bewust de regels overtreed moeten we gewoon respect hebben voor elkaar.

Hetzeflde geldt ook voor het rijden in een auto, gewoon rekening houden met elkaar dan komen we allemaal een stuk verder mee. Er is veel te veel onnodige agressie in het verkeer, vraag me wel eens af waarom?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
einoj1 schreef op maandag 4 september 2023 @ 13:42:
...
Parijs ruimt laatste elektrische stepjes op, vanaf vandaag verboden
1 september 2023! ...
Enige nuance is wel op zijn plaats.
De e-step zelf wordt niet verboden.
Het gaat om de deelstepjes die massaal overal rondslingerden.
Accu leeg? staan laten, nieuwe pakken. Dat gedrag.
Ik heb dat in Antwerpen gezien en kan me de irritatie voorstellen van bewoners.
Wat dat betreft vind ik het geen gemis in NL.

[ Voor 9% gewijzigd door elinx op 04-09-2023 14:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
_Anvil_ schreef op maandag 4 september 2023 @ 09:38:
[...]

Ik vrees dat ik jouw rust niet echt heb, de keren dat ik op mn spd pedelec de stad in ging merkte ik toch dat ik de neiging had 40km/h over het fietspad te zigzaggen. Zodoende pak ik voor korte ritten mijn gewone stadsfiets (lekker sloom,mede dankzij de nexus7 versnelling begrijp ik inmiddels).. In de auto heb ik meer rust als de wijze veertiger die ik ben, maar ook daar kan ik het toch soms niet laten even lekker volle pollen te gaan (mijn volgende wordt electrisch, maar voorlopig geniet ik nog van mijn oldschool benzine turbo met 5 cylinder roffel ;))

Wellicht dat ik misschien meer innerlijke rust heb, maar ik maak me wel moe op de e-bike; daar wordt je rustiger van. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
[...]

Ik snap je frustratie over de stigmatisering volkomen, maar dergelijke maatregelen komt wel door de groep die minder vaardig zijn en zoals Nederland betaamd wordt dat verplicht helmpje dragen voor iedereen.

Echter veel last van de oudjes hier heb ik niet. Meestal gaan ze keurig aan de kant en een goede dag kan er ook nog vaak vanaf. Ik denk wel 'in het kader der stigmatisering' dat de mentaliteit in de urban gebieden minder is. Kan me ook voorstellen als je elke dag met de fiets in de file staat voor een traag stoplicht. Daar wordt je niet vrolijk van en dan kunnen mensen nogal eens goed gaan snauwen. Dat wil niet zeggen dat ik dit zomaar tolereer. Ik ga er achteraan en vraag de reden van die sneer die ik net gehad heb "dan alleen als ik zeker weet dat ik niet fout was". Ik laat me niet beledigen, door niemand. Vaak hoor je dan redenen die gerelateerd zijn aan stress. Begrijpelijk, maar je moet wel je kop erbij houden want anders gaat het 'n keer faliekant fout, en dat gun ik mijn medefietser ook niet.

Er is in ons landje ook genoeg ellende onder de mensen. Niet iedereen zit met een smile op de fiets als het schijtdruk is. Dat zie je al in de file; iedereen wil daar natuurlijk uit.

De hele som van dit verhaal: acceptatie, tolerantie en empathie nemen af en normen en waarden vervagen. Het gevoel van mein en dein neemt af want nergens staat je dure e-bike echt veilig en er is een armoedeval bezig in dit land. Daar worden mensen niet vrolijker door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-09 22:49
Raymond schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 12:31:
Een beginnersvraagje: ik heb een batavus finez e-bike uit 2021. Ik wil graag een andere koplamp erop, want uit dit pitje komt niet genoeg licht om in het donker mee te kunnen fietsen.

Het lijkt mij een nogal batavus-specifiek lampje te zijn. Zijn hier wel aftermarket vervangers voor te krijgen, die wel een goede lichtopbrengst hebben?
Misschien iemand een tip voor mij?

Dat "vizi" lampje geeft echt te weinig licht om buiten de bebouwde kom in het donker te kunnen fietsen. Ook springt'ie bij de eerste hobbel weer helemaal terug naar de stand dat'ie vlak voor de wielen op de weg schijnt.

Als er geen directe vervanger is, dan sloop ik hem eraf en plaats ik een lampje op de voorvork. Er zit gelukkig gewoon een plek om hem te monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nathalia
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:23
Iemand bekend met de Kreutzer middenmotors van het Nederlandse merk VanDijck? Ze geven er nu 8 jaar garantie op, maar ik heb er echt nog nooit van gehoord. Zie ook https://nl.vandijck.bike/aanmelden

Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
nathalia schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 09:53:
Iemand bekend met de Kreutzer middenmotors van het Nederlandse merk VanDijck? Ze geven er nu 8 jaar garantie op, maar ik heb er echt nog nooit van gehoord. Zie ook https://nl.vandijck.bike/aanmelden
https://shops-eu.timyocycle.com/nl/products/kalii-3-0-belt

Ik vind het nogal bizar. Nog nooit van het merk gehoord, en ik verwacht eigenlijk niet dat ze zelf hun motoren produceren. Ik denk dat ze een Bafang motor rebranden.

Wat ik ook bizar vind is dat ze bij die Kalii niet eens vertellen welke versnellingen er op zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:59

TTLCrazy

Listen to Frankie

Ik geloof echt helemaal niets van die hele site, wellicht onterecht, maar alle beschrijvingen zien er uit als verkoop praatjes, allemaal bla bla bla. Nul inhoud. Laat maar zitten...

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
Iemand bekend met de Kreutzer middenmotors ...
De Kreutzer M420 is niets meer en minder dan een Bafang M420, maar verkocht onder een OEM label, wat betekent dat ze op bestelling voor een ander worden geleverd.

Hier staat het bij de motor beschrijving van de Kalii.
Er wordt niet geheimzinnig over gedaan, ook niet door de Timyo Group (VanDijck, Keola, Muon)

klik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tokodx9BUkcqcyLET5grAn78rB4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A9Lk2Lrsh1RkGnxQV0VzMsjW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door elinx op 05-09-2023 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:14

Tacoos

i am i

Ik overweeg om de Nuvinci Harmony N360 op de fiets van mijn vrouw terug te bouwen naar een handmatige versteller ipv de autiomatische 3 standen.
Enerzijds omdat dat ding nog wel eens problemen geeft, anderzijds omdat mijn vrouw niet aan het gevoel van 3 vaste trapfrequenties kan wennen (voor haar voelt t of ze niet altijd de ondersteuning krijgt die ze wil).

Ombouwen zou mogelijk moeten zijn: je hebt een naaf-interface nodig en een handversteller;Elke handversteller zou moeten werken, maar hoe ontdek ik welke naafinterface ik nodig heb?

Online vond ik wel filmpjes hoe van handmatig naar automatisch om te bouwen, maar terug niet.

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:12
Tacoos schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 13:17:
Ik overweeg om de Nuvinci Harmony N360 op de fiets van mijn vrouw terug te bouwen naar een handmatige versteller ipv de autiomatische 3 standen.
Enerzijds omdat dat ding nog wel eens problemen geeft, anderzijds omdat mijn vrouw niet aan het gevoel van 3 vaste trapfrequenties kan wennen (voor haar voelt t of ze niet altijd de ondersteuning krijgt die ze wil).

Ombouwen zou mogelijk moeten zijn: je hebt een naaf-interface nodig en een handversteller;Elke handversteller zou moeten werken, maar hoe ontdek ik welke naafinterface ik nodig heb?

Online vond ik wel filmpjes hoe van handmatig naar automatisch om te bouwen, maar terug niet.
De oude delen waar 360 in de naam staat passen in ieder geval. Enviolo levert die niet meer, maar online is nog wel wat te vinden. Ik denk dat de 44t interface en bijpassende moderne (zwarte) draaiversteller ook werken. Dat zijn de delen zoals op de huidige TR (trekking) naaf passen. Link.

Zelf zou ik dat even uitproberen in de werkplaats. Dat kun je thuis niet zo makkelijk. Neem dan even contact op met Enviolo. Ze hebben hele goede support.

En dan nog wat ongevraagd / onvoorzien advies:

Als het Harmony met Bosch is en stroom krijgt via een y-kabel / accessoire kabel van de motor, dan krijg je een fout melding. Motor zegt dan iets van: accessoire niet gevonden / storing. Weet niet uit mijn hoofd welke code.

Alleen de fabrikant (en niet Bosch) kan software geven aan een Bosch dealer om de accessoire eruit te programmeren. Omdat Harmony nog maar beperkt ondersteund wordt door Enviolo werken sommige merken hier wel aan mee.

De stroomkabel bij de motor hoef je niet te vervangen. Die blijft wel werken als de accessoire (in dit geval versnelling) er niet aan zit.

Met de foutmelding is ook prima te fietsen trouwens. Maar als je merk het ondersteund is even een software wijziging van de fabrikant netter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:14

Tacoos

i am i

Foxhill schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 16:54:
[...]

De oude delen waar 360 in de naam staat passen in ieder geval. Enviolo levert die niet meer, maar online is nog wel wat te vinden. Ik denk dat de 44t interface en bijpassende moderne (zwarte) draaiversteller ook werken. Dat zijn de delen zoals op de huidige TR (trekking) naaf passen. Link.

Zelf zou ik dat even uitproberen in de werkplaats. Dat kun je thuis niet zo makkelijk. Neem dan even contact op met Enviolo. Ze hebben hele goede support.

En dan nog wat ongevraagd / onvoorzien advies:

Als het Harmony met Bosch is en stroom krijgt via een y-kabel / accessoire kabel van de motor, dan krijg je een fout melding. Motor zegt dan iets van: accessoire niet gevonden / storing. Weet niet uit mijn hoofd welke code.

Alleen de fabrikant (en niet Bosch) kan software geven aan een Bosch dealer om de accessoire eruit te programmeren. Omdat Harmony nog maar beperkt ondersteund wordt door Enviolo werken sommige merken hier wel aan mee.

De stroomkabel bij de motor hoef je niet te vervangen. Die blijft wel werken als de accessoire (in dit geval versnelling) er niet aan zit.

Met de foutmelding is ook prima te fietsen trouwens. Maar als je merk het ondersteund is even een software wijziging van de fabrikant netter.
Bedankt. Het is een Giant met Yamaha motor. Ik kan de stekker bij de naaf ff lostrekken en kijken of dat een foutmelding genereert?

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Tacoos schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 20:02:
[...]

Bedankt. Het is een Giant met Yamaha motor. Ik kan de stekker bij de naaf ff lostrekken en kijken of dat een foutmelding genereert?
Voor Yamaha weet ik het niet. Ja, dat kun je proberen.

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:12
Vraagje: ik heb de Crivit Urban E-bike en een Tenways CGO 600 op het oog. Ben gewoon opzoek naar een low budget ebike zonder poespas. Ben erg benieuwd hoe de cadans is op de maximum snelheid van 25km per uur. Lees namelijk van beide in een aantal gebruikersreviews dat de cadans dan erg hoog ligt. In andere ervaringen lees ik dan weer dat je de fiets moet vergelijken met de 3de versnelling van een niet elektrische fiets met 3 versnellingen. Kan iemand hier wat duidelijkheid over verschaffen?

1x in de week maak ik een wat langere rit van 15km enkele reis en lijkt me dan vervelend als je als een gek aan het malen bent met 25km per uur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
Rudolf schreef op donderdag 7 september 2023 @ 16:23:
.... Lees namelijk van beide in een aantal gebruikersreviews dat de cadans dan erg hoog ligt.....
Het probleem met dergelijk ervaringen is dat "hoog" nogal vaag en subjectief is.
Je zult het dan ook zelf moeten ervaren.

Ik kan niks verder vinden mbt het verzet (voor/achtertandwiel) van beide ebikes, want dan is eea uit te rekenen bij 25km/h

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:42
Vraagje: ik heb de Crivit Urban E-bike en een Tenways CGO 600 op het oog. Ben gewoon opzoek naar een low budget ebike zonder poespas. Ben erg benieuwd hoe de cadans is op de maximum snelheid van 25km per uur. Lees namelijk van beide in een aantal gebruikersreviews dat de cadans dan erg hoog ligt. In andere ervaringen lees ik dan weer dat je de fiets moet vergelijken met de 3de versnelling van een niet elektrische fiets met 3 versnellingen. Kan iemand hier wat duidelijkheid over verschaffen?

1x in de week maak ik een wat langere rit van 15km enkele reis en lijkt me dan vervelend als je als een gek aan het malen bent met 25km per uur.
Ik heb de Crivit en mijn vrouw de cgo800.
Ik vind haar fiets prettiger fietsen met een betere cadans, ook gaat haar fiets harder dan de mijne.

[ Voor 16% gewijzigd door Bravertal op 07-09-2023 20:01 ]

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

• elinx
Bravertal schreef op donderdag 7 september 2023 @ 20:01:
...
Ik heb de Crivit en mijn vrouw de cgo800.
Ik vind haar fiets prettiger fietsen met een betere cadans...
Is het mogelijk dat je van beide ebikes de grootte van de tandwielen (voor/achter) en wielmaat doorgeeft?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rdcL.be
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16-09 12:10
Tacoos schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 13:17:

Ik heb net een MC-TWIST-DISP-PURE-OE gripshifter en een MHI-MT-44T-OE naaf interface besteld bij ebike24. Volgens Enviolo support was dat voldoende om mijn Bosch + Harmony N360 naaf om te bouwen naar manueel. Als het erop zit (of niet :o) post ik er hier meer over.

Kost overigens 1/3 van de prijs bij enviolo zelf, maar wel een BTW nummer nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door rdcL.be op 07-09-2023 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-09 10:46
@Bravertal
Dat kwam ook uit de Bright video van de Crivit fiets. Beide hetzelfde merk motor met een iets verschil in koppel.
De Crivit is iets krachtiger in de ondersteuning maar de Tenways was vloeiender/neutraler en daardoor toch prettiger. Ook lijkt de Tenways toch net wat beter naar de onderdelen gekeken te hebben.
Na het zien van de video over de Crivit, krijg ik het gevoel dat de Tenways een wat hogere kwalitatieve indruk geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neb0
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-09 17:40

Ik heb de Tenways een kleine maand te leen gehad van een vriend. De hoge cadans vond ik ook een nadeel. Tussen de 20-25 km/u is het prima, daaronder mis je versnellingen en daarboven ook. De fiets vond ik zwaar fietsen zonder ondersteuning en dat lag niet mi alleen aan het verzet. Voelde toch of de motor wat weerstand gaf. Aardige fiets en ik schat de Crivit iets lager in qua afwerking hoewel je daar dan een krachtigere motor voor terugkrijgt. Het prijsverschil is wel fors. De Tenways is geen EUR 500,- beter denk ik.

Oh ja,wat ik super irritant aan de Tenways vond is dat de basisondersteuning (stand 1) veel te hoog is afgesteld. Je kunt er, i.c.m. het verzet, niet rustig op fietsen. Beetje een haastfiets voor in de stad. Niet om rustig en zuinig te touren. Kortom, voor het geld leuk als je geen topkwaliteit verwacht (best wat kwaliteitsissues) en een fiets voor in een stadsomgeving zoekt maar ga zeker op beide rijden als dat kan en meteen ook op andere fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roe!and
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07:08
Kapot schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 17:57:
[...]

Laat mijn fiets dat nu sinds vandaag ook doen, ook een Performance line van Bosch, ondersteuning werkt een soort pulserend, aan/uit, ook maar een afspraak gemaakt, fiets is 8 maanden oud en heeft 1700 kilometer gereden......
En is er wat uitgekomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
neb0 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 18:49:
[...]

Ik heb de Tenways een kleine maand te leen gehad van een vriend. De hoge cadans vond ik ook een nadeel. Tussen de 20-25 km/u is het prima, daaronder mis je versnellingen en daarboven ook. De fiets vond ik zwaar fietsen zonder ondersteuning en dat lag niet mi alleen aan het verzet. Voelde toch of de motor wat weerstand gaf. Aardige fiets en ik schat de Crivit iets lager in qua afwerking hoewel je daar dan een krachtigere motor voor terugkrijgt. Het prijsverschil is wel fors. De Tenways is geen EUR 500,- beter denk ik.

Oh ja,wat ik super irritant aan de Tenways vond is dat de basisondersteuning (stand 1) veel te hoog is afgesteld. Je kunt er, i.c.m. het verzet, niet rustig op fietsen. Beetje een haastfiets voor in de stad. Niet om rustig en zuinig te touren. Kortom, voor het geld leuk als je geen topkwaliteit verwacht (best wat kwaliteitsissues) en een fiets voor in een stadsomgeving zoekt maar ga zeker op beide rijden als dat kan en meteen ook op andere fietsen.
Op goedkopere e-bikes is er altijd ergens op bespaard. Samen met iemand fietsen is dan ook niet leuk meer want de fiets gaat meer zijn eigen gang zodat rustig toeren lastig wordt.

Wat je ziet aan een dure fiets zoals mijn Gazelle is dat er ook iemand naast kan fietsen. In de lage ondersteuning moet je echt wel zelf wat doen en in de hoogste stand vlieg je vooruit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
jimh307 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 09:46:
...
Op goedkopere e-bikes is er altijd ergens op bespaard. Samen met iemand fietsen is dan ook niet leuk meer want de fiets gaat meer zijn eigen gang zodat rustig toeren lastig wordt.....
Ik denk dat dit vooral het geval zal zijn bij ebikes met slechts een rotatiesensor, zoals het geval is bij de meeste naafmotoren en een enkele middenmotor, De snelheid wordt dan bepaald door de ondersteuningsstand en niet door hoe hard je trapt.

Ik weet niet of je bij de Tenways of Crivit van goedkoop en besparen kan spreken.
Eerder van een compromis, wat inhoudt dat het nimmer ideaal zal zijn.

Zowel de Tenways als de Crivit beschikken over een motor die wel aangestuurd wordt via een krachtsensor. Maar wel in combinatie met een vast verzet, waardoor je niet bij elke snelheid met eenzelfde cadans kan trappen.
Hadden ze er ook versnellingen opgezet, dan kan dit alleen via een derailleur, want de Tenways is voorzien van een achterwielmotor. Een versnellingsnaaf is daarom niet mogelijk.
Dat heeft als consequentie dat er geen riem meer toegepast kan worden.

De Tenways en Crivit zullen dus alleen bij een bepaalde snelheid de gewenste cadans hebben.
Wil je sneller, moet je sneller trappen, wil je langzamer, moet je langzamer trappen.

Ik heb in het Tenways topic rondgekeken en voor de één is de cadans te hoog en voor de ander te laag bij 25km/h.
Ik zag voor 25km/h 67-70 rpm langskomen en bij 18km/h ca. 50 rpm. Via interpolatie zal dit met 22km/h ca. 60rpm zijn. Niet extreem hoog naar mijn mening.
Wonderlijk genoeg ben ik nergens het verzet en wielmaat tegengekomen."Even" een tandwiel vervangen is niet zo eenvoudig, zeker niet met een riem. Misschien voor een tandje erbij en achter een tandje eraf, maar het is niet zeker of de riem dan nog past.

Het is niet verplicht dat je 25km/h of harder moet fietsen, maar een ebike met krachtsensor zal afhankelijk van de gekozen ondersteuning wel snel die snelheid bereiken.
Dat is waar je voor kiest als je liever een riem hebt ipv versnellingen.

[ Voor 6% gewijzigd door elinx op 09-09-2023 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapot
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-09 18:51
Monteur heeft 100 meter gefietst en zei meteen: daar moet een nieuwe motor in! Best bizar voor een fiets die 1700 km gelopen heeft.....

Ik ben in afwachting van bezorging....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Poumelie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-09 22:54
elinx schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 13:35:
[...]
Ik denk dat dit vooral het geval zal zijn bij ebikes met slechts een rotatiesensor, zoals het geval is bij de meeste naafmotoren en een enkele middenmotor, De snelheid wordt dan bepaald door de ondersteuningsstand en niet door hoe hard je trapt.

Ik weet niet of je bij de Tenways of Crivit van goedkoop en besparen kan spreken.
Eerder van een compromis, wat inhoudt dat het nimmer ideaal zal zijn.

Zowel de Tenways als de Crivit beschikken over een motor die wel aangestuurd wordt via een krachtsensor. Maar wel in combinatie met een vast verzet, waardoor je niet bij elke snelheid met eenzelfde cadans kan trappen.
Hadden ze er ook versnellingen opgezet, dan kan dit alleen via een derailleur, want de Tenways is voorzien van een achterwielmotor. Een versnellingsnaaf is daarom niet mogelijk.
Dat heeft als consequentie dat er geen riem meer toegepast kan worden.

De Tenways en Crivit zullen dus alleen bij een bepaalde snelheid de gewenste cadans hebben.
Wil je sneller, moet je sneller trappen, wil je langzamer, moet je langzamer trappen.

Ik heb in het Tenways topic rondgekeken en voor de één is de cadans te hoog en voor de ander te laag bij 25km/h.
Ik zag voor 25km/h 67-70 rpm langskomen en bij 18km/h ca. 50 rpm. Via interpolatie zal dit met 22km/h ca. 60rpm zijn. Niet extreem hoog naar mijn mening.
Het is niet verplicht dat je ook 25km/h of harder moet fietsen, maar een ebike met krachtsensor zal afhankelijk van de gekozen ondersteuning wel snel die snelheid bereiken.
Dat is waar je voor kiest als je liever een riem hebt ipv versnellingen.
Een vriendin van mij heeft een Tenways en ik heb een Sparta met een Bosch Active Line Plus. Wij kunnen niet lekker naast elkaar fietsen. Haar Tenways gaat in de laagste stand al behoorlijk snel. In haar hogere standen kan ik in mijn hoogste stand haar niet bijhouden. Dan moet ik echt flink doortrappen.. maar wordt dan ook weer tegengehouden door mijn fiets. Ik zou zelf haar fiets niet willen hebben. Er is niet echt maat te houden. Voelt een beetje als een alles of niets fiets. Gaat wel makkelijk snel en voor die prijs een mooie fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Poumelie schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 14:21:
... Wij kunnen niet lekker naast elkaar fietsen. Haar Tenways gaat in de laagste stand al behoorlijk snel.....
Ik geloof het meteen, omdat bij een lage cadans je feitelijk zwaarder zal moeten trappen.
Om dit te ondervangen is ervoor gekozen de krachtsensor de motorkracht meer te laten versterken.
Wederom gaat het om een compromis, omdat er gekozen is voor een vast verzet is dat de consequentie.
Op deze manier zal je slechts op één snelheid lekker fietsen.
Tja en dat hoeft niet de snelheid van een ander te zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:49

4x2

lộn xộn quá

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dTcf0stfGStfzfY_0ph2MPBd44I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pnATaME6IEb6HnS7C8oBxP9u.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3waO3iSEVy50hKee2Pnz74YC3SM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wwNUS59M0Sqs62qHyi66ZoMy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WZbXYwiOpdQYVtCHBXCIJM3Q_MI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KfDLNLzDAtd7gGO1W7j2AQ9X.jpg?f=fotoalbum_large

In het kader van impulsieve gedachtes/tijdverdrijf tijdens een verblijf in China besloten om een bakfiets om te beunen naar elektrisch.
Achterliggende gedachte is dat mn vrouw geen rijbewijs heeft en als ik weg ben voor mn werk het af en toe wel handig als ze wat meer boodschappen of de hond mee kan nemen.
Een 2 wieler had de voorkeur vanwege de breedte.

Ik had al een Trek MTB omgebeund met een Bafang BBS02 motor, maar die gebruikte ik niet heel veel (ik ga liever offroad met de motor en rommel meesjouwen gaat ook niet) en het voelde ook vrij raar met een rotatiesensor.
Dus maar een Tongsheng TSDZ2B besteld op Ali, een afspraak gemaakt om naar een Gazelle Cabby te kijken in de woonplaats (die waren goedkoop en er stond er 1 dichtbij), de accu van de mtb verwijderd en de zooi omgebouwd.

Fietst nu eigenlijk best prima, de trapkrachtsensor voelt echt veel prettiger dan de rotatiesensor van de Bafang, een beetje geprutst met het wielformaat zodat ie mooi 25 op de GPS gaat (harder wil ik eigenlijk ook niet)
Qua stabiliteit/sturen valt het me eigenlijk ook niks tegen, al is het bij een dergelijke beperkte snelheid nogal snel goed.

Alleen de rollerbrakes zijn maar ondingen, voor werkt ie nu ongeveer (buiten wat hels gekrijs omdat het vet intern nog niet echt wil verdelen volgens mij) maar de achterrem is ondanks schoonmaken bladiebla nog steeds slecht qua remwerking. Misschien bestel ik wel gewoon een andere achternaaf met schijfremmontage en spaak ik het wiel om, een beugeltje is snel zat op het frame geknutseld.

Verder nog een beugeltje gemaakt om de bak half open te laten staan, ik kwam er bij een proefritje met de hond al achter dat het niet bevorderlijk is voor de stabiliteit als dat stuk eigenwijs gaat verzitten.

Ben overigens benieuwd wanneer ie weer te koop staat omdat vrouwlief er niet mee durft te fietsen :+

leeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neb0
Poumelie schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 14:21:
[...]
Een vriendin van mij heeft een Tenways en ik heb een Sparta met een Bosch Active Line Plus. Wij kunnen niet lekker naast elkaar fietsen. Haar Tenways gaat in de laagste stand al behoorlijk snel. In haar hogere standen kan ik in mijn hoogste stand haar niet bijhouden. Dan moet ik echt flink doortrappen.. maar wordt dan ook weer tegengehouden door mijn fiets. Ik zou zelf haar fiets niet willen hebben. Er is niet echt maat te houden. Voelt een beetje als een alles of niets fiets. Gaat wel makkelijk snel en voor die prijs een mooie fiets.
Dat is precies wat ik bedoelde. Perfect beschreven. Ook met samen fietsen moet je inderdaad steeds inhouden en je verspilt nauwelijks energie. Dat is prima voor een sport of turbo stand maar niet voor stand 1. Comate heeft een vergelijkbare fiets, met dezelfde motor, controller, krachtsensor etc. en die is wel omlaag gezet m.b.t. de laagste ondersteuning. Die zien de tekortkoming blijkbaar wel.

@elinx het is altijd een compromis denk ik en dat kan inhouden dat er onderdelen gekozen worden die je op de betere e-bike niet tegenkomt en dat de kwaliteitscontrole achterblijft.
Een goedkope fiets zou ik de Tenways CGO 600 Pro niet willen noemen, zowel niet qua uitrusting als qua prijscategorie maar je ziet wel dat er is beknibbeld.

Het Tenways systeem met krachtsensor geeft je in feite voor de helft een rotatiesensor-gevoel omdat de ondersteuning te sterk is afgesteld. Dat is een grote misser en dat zou voor mij een breekpunt zijn in de aankoop. Het verzet helpt daar uiteraard ook niet bij. De tandwielen zijn 60-22T. 125T CDN belt (hier is dus al op bezuinigd t.o.v. de originele CGO 600). Qua cadans zal het inderdaad persoonlijk zijn. Mij beviel het soms prima maar even vaak ook niet. Ga je richting de 28 km/h of meer dan werd het mij veel te snel. Dat is helaas het nadeel van een singlegear waar een combinatie belt + versnellingen niet mogelijk is (pinion niet meegerekend) maar enkel een derailleur wat overigens prima is maar ik vermoed dat de belt een van de redenen is dat mensen dergelijke fietsen aanschaffen.

[ Voor 10% gewijzigd door neb0 op 11-09-2023 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kootje70
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:24
Kapot schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 14:18:
[...]

Monteur heeft 100 meter gefietst en zei meteen: daar moet een nieuwe motor in! Best bizar voor een fiets die 1700 km gelopen heeft.....

Ik heb een Sparta met Bosch performance. Deze kraakt steeds meer. Fiets is van mei dit jaar.
Begon hij bij jou ook eerst met kraken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roe!and
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07:08
kootje70 schreef op maandag 11 september 2023 @ 14:29:
[...]

Ik heb een Sparta met Bosch performance. Deze kraakt steeds meer. Fiets is van mei dit jaar.
Die van mij begon ermee uit het niets ik had niet eens lang en of hard gefietst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chosen One
  • Laatst online: 19:52

The Chosen One

Zie signature!

Het idee was om nog een extra slot ala https://www.amazon.nl/dp/...c_wl_lv_ov_lig_dp_it&th=1 er bij te nemen maar zijn er hier mensen die een 'fietsalarm' gebruiken?

Bijv; https://www.bol.com/nl/nl...tNEw.2_49.50.ProductTitle of https://www.amazon.nl/Fos...bike+al%2Caps%2C71&sr=8-5 (wel heel goedkoop maar ook heel veel goede beoordelingen)

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kootje70
The Chosen One schreef op maandag 11 september 2023 @ 19:12:
Het idee was om nog een extra slot ala https://www.amazon.nl/dp/...c_wl_lv_ov_lig_dp_it&th=1 er bij te nemen maar zijn er hier mensen die een 'fietsalarm' gebruiken?

Bijv; https://www.bol.com/nl/nl...tNEw.2_49.50.ProductTitle of https://www.amazon.nl/Fos...bike+al%2Caps%2C71&sr=8-5 (wel heel goedkoop maar ook heel veel goede beoordelingen)
Meeste die een fiets verzekeren moeten een ART-2 slot erbij hebben. Ik zie hier geen certificering.
En wat doe je als het alarm af gaat, maar je zit buiten bereik? Dan heb je dus niet veel aan zo'n alarm.

Je kunt er nog zoveel toeters en bellen aanhangen, maar als ze hem mee willen nemen doen ze dat toch wel.
Gewoon voldoen aan de voorwaarden van de verzekering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bintzak
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:31
Ketting van het voorste tandwiel gelopen.

Vandaag schoot er een steentje tussen mijn Derailleur dus trapte achteruit om het steentje er tussen vandaan te krijgen.

Toen liep mijn ketting van het voorste tandwiel bij de Motor eraf. Zet netjes de E-bike uit en probeer de ketting tussen het frame en de motor uit te draaien. Zie ik ineens het display oplichten en de lampen van de fiets aan gaan. Weer de fiets uit gezet en bij poging 2 schiet weer de fiets aan. Je zou maar net met je vinger tussen de ketting en tandwiel zitten 65Nm is dan niet zo lekker.

Dus voortaan eerst de Batterij maar verwijderen, niet handig. Slordig van Bosch.

Gaat hier om een Gazelle Ultimate T10(2020) met Bosch Performance Line Cruise Drive Unit (BDU3) motor. met originele Firmware.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:25
Kapot schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 14:18:
[...]

Erg vervelend.. alles kan helaas stuk. Bosch is behoorlijk betrouwbaar, wat een erg schrale troost is als net jij dat pech-model krijgt :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Bintzak schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 00:20: Zet netjes de E-bike uit en probeer de ketting tussen het frame en de motor uit te draaien. Zie ik ineens het display oplichten en de lampen van de fiets aan gaan. Weer de fiets uit gezet en bij poging 2 schiet weer de fiets aan. Je zou maar net met je vinger tussen de ketting en tandwiel zitten 65Nm is dan niet zo lekker.
Als je dat kan reproduceren zou ik toch naar de dealer gaan, want daar gaat iets niet goed. Beter nu al aan de bel trekken voordat je straks echt een issue hebt en je op een ongelegen moment je fiets kwijt bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
[...]

Kraken kan van alles zijn, terug naar de FM en ALLE boutjes en spaken laten nalopen, inclusief die van stuur en zadelbrug. Uiteraard moet hij beginnen met de motorophanging, bladboutjes en crank, maar dat is niet zomaar de plaats waar het fout gaat.

Het lastige is namelijk dat vrijwel elk fietskraakje op zal treden tijden het trappen en dat mensen notoir slecht zijn in het identificeren waar het vandaan komt. Dat is niet kleinerend bedoelt, er staan draden vol op enthousiastelingen fora over kraken die totaal ergens anders zaten dan gedacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapot
  • Laatst online: 13-09 18:51
[...]

Ik merkte in eerste instantie een tik tijdens het trappen, niet lang erna de pulserende ondersteuning....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefaanbolle
  • Nu online
Ik was even benieuwd of je al een keuze hebt gemaakt en zo ja welke dit is geworden?

Zelf heb ik zowel de Cube als de Canyon op het oog, maar er zal een yepp achterop moeten voor de jongste.
[/quote]

Ik stond ook voor de keuze welke het zou worden, maar ik moest geen rekening houden met een kinderzitje. Ik ben voor de Cube Kathmandu Pro 750 gegaan. Prachtfiets en voldoet aan alle verwachtingen. Ik het er naast de Kiox 300 de SmartphoneGrip en een Cube ACID Trunk City 8+16 RILink bijgenomen. De fiets was een online deal voor minder dan 3.000 euro. Een goede koop denk ik.
Je zal zeker tevreden zijn van de Kathmandu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Chosen One

The Chosen One

Zie signature!

kootje70 schreef op maandag 11 september 2023 @ 22:54:
[...]

Meeste die een fiets verzekeren moeten een ART-2 slot erbij hebben. Ik zie hier geen certificering.
En wat doe je als het alarm af gaat, maar je zit buiten bereik? Dan heb je dus niet veel aan zo'n alarm.

Je kunt er nog zoveel toeters en bellen aanhangen, maar als ze hem mee willen nemen doen ze dat toch wel.
Gewoon voldoen aan de voorwaarden van de verzekering.
De fiets zelf heeft al een art2 slot. En het idee van een alarm is dat ze wegrennen en dan geen tijd hebben om de andere slot of sloten er af te halen.
Je hebt natuurlijk geen losstaande fiets met alleen fietsalarm…

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kootje70
The Chosen One schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 12:07:
[...]

De fiets zelf heeft al een art2 slot. En het idee van een alarm is dat ze wegrennen en dan geen tijd hebben om de andere slot of sloten er af te halen.
Je hebt natuurlijk geen losstaande fiets met alleen fietsalarm…
Mijn ringslot (vast op de fiets) is ART-2. Mijn verzekering wil dat er nog een apart ART-2 in de vorm van een ketting gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bintzak
roffeltjes schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 08:24:
[...]

Als je dat kan reproduceren zou ik toch naar de dealer gaan, want daar gaat iets niet goed. Beter nu al aan de bel trekken voordat je straks echt een issue hebt en je op een ongelegen moment je fiets kwijt bent.
Vandaag geprobeerd door met motor uit te fietsen, ging niet aan. Misschien dat door weinig weerstand de motor aan kan gaan? zal het nog eens proberen als ik de ketting schoon maak door de kettingkast eraf te halen en een paar keer te draaien aan de trapper. Maar kunnen wel flinke ongelukken mee gebeuren als je er aan moet sleutelen en hij springt aan. Dus voortaan de batterij sowieso los koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-09 16:28
Na 4 jaar trouwe dienst heeft mijn PAS sensor helaas de geest gegeven. Leuk dat hij het zolang heeft volgehouden, minder leuk dat dat artikel uiteraard nergens meer verkrijgbaar is.

Weet iemand in welke mate dergelijke (3-pins julet) sensoren universeel bruikbaar zijn? Zou zonde zijn een verder prima werkende ebike weg te doen om zoiets relatief kleins.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Bulder schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 14:04:
Na 4 jaar trouwe dienst heeft mijn PAS sensor helaas de geest gegeven. Leuk dat hij het zolang heeft volgehouden, minder leuk dat dat artikel uiteraard nergens meer verkrijgbaar is.

Weet iemand in welke mate dergelijke (3-pins julet) sensoren universeel bruikbaar zijn? Zou zonde zijn een verder prima werkende ebike weg te doen om zoiets relatief kleins.
Welke fiets, welk merk motor/aandrijfsysteem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Bintzak schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 00:20:
Ketting van het voorste tandwiel gelopen.

Vandaag schoot er een steentje tussen mijn Derailleur dus trapte achteruit om het steentje er tussen vandaan te krijgen.

Toen liep mijn ketting van het voorste tandwiel bij de Motor eraf. Zet netjes de E-bike uit en probeer de ketting tussen het frame en de motor uit te draaien. Zie ik ineens het display oplichten en de lampen van de fiets aan gaan. Weer de fiets uit gezet en bij poging 2 schiet weer de fiets aan. Je zou maar net met je vinger tussen de ketting en tandwiel zitten 65Nm is dan niet zo lekker.

Dus voortaan eerst de Batterij maar verwijderen, niet handig. Slordig van Bosch.

Gaat hier om een Gazelle Ultimate T10(2020) met Bosch Performance Line Cruise Drive Unit (BDU3) motor. met originele Firmware.
Had je de fiets op zijn kop staan? Is zo of op een andere manier de knop per ongeluk ingedrukt?

Het is me met duizenden Bosch fietsen nog nooit overkomen dat ze aan gaan zonder de aan-knop te gebruiken.

Als dat echt gebeurd, zou ik er even mee terug gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chosen One

The Chosen One

Zie signature!

kootje70 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 13:06:
[...]

Mijn ringslot (vast op de fiets) is ART-2. Mijn verzekering wil dat er nog een apart ART-2 in de vorm van een ketting gebruikt wordt.
En de verzekering die ik waarschijnlijk neem niet, daarom de vraag. Eerst vragen altijd beter dan blind kopen.
En een ander slot wat geen art is kan alsnog beter zijn. En misschien ook wel art waardig maarvzonder de officiële certificatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:24

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Voor wie nog een complete, sportieve, lichte ebike zoekt met een Pinion versnellingsbak:

Stevens heeft de E-STRADA range op de markt gebracht voor een zeer competitieve prijs van 4378,-- Euro. Vind dit zelf een hele mooie prijs voor wat je krijgt! :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w5rjANwPNeQj7LUQyKxc79UT_CI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zyajhm7DJAZQcrKkNemTBtuZ.jpg?f=fotoalbum_large

Fiets is voorzien van een Pinion 9 bak (600%), Mahle X35 motor, Gates CDX riem en kompleet afgemonteerd met goede onderdelen. Mijn Schindelhauer heeft meer de premium onderdelen, maar was ook een stuk duurder. Er is ook een versie met derailleur voor een rug minder en ook één met Carbon frame en de nieuwe Mahle X20 met krachtsensor.

Ik was zelf nogal benieuwd naar die X20 vanwege de krachtsensor, maar dat is niet mogelijk in combinatie met de Pinion. Die krachtsensor zit bij de trapas, wat bij een Pinion niet mogelijk is. :/ Die X20 kom je dus niet zo vaak tegen. Desiknio heeft wel een model met zowel de X20 als Pinion, maar daar wordt bij de specificaties dus ook een rotatie sensor vermeld.

PSN-id: Chrasher

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Ik vind het altijd moeilijk om mezelf te prijzen, maar ik heb straks langdurig 23 km/h aangehouden op standje eco en ook in extra hoog verzet en wind licht tegen (het echte stampen). Het afvallen lukt en mijn conditie wordt merkbaar beter. Ik hoef echt geen 70 kilo te wegen, maar onder de 90 zou mij zeer gelukkig maken. Ik kom af van 108 kg en ben nu al 102,5 kg in 2 maanden tijd. Ik val heel moeilijk af en dit zit in de familie, maar ik flik het toch maar mooi.

In de familie zit bij iedereen; artrose, diabetes, extreem hoog cholesterol- en lipidengehalte en ze hebben allemaal een bril. Op wat artrose na heb ik geen last van al het overige. Volgende week moet ik weer bij de huisarts op controle en ik wil zijn gezicht zien als ik hem dit allemaal vertel.

Ik ben alweer 48 jaar en de tijd gaat tikken. Als ik nu niet ga afvallen dan gaat het straks mis. Ik heb het heel lang voor me uitgeschoven, maar het laatste bezoek bij de dokter heeft me flink laten schrikken. Hij zei dat als ik zo door ga dat ik niet oud zal worden en ik heb hem al 4 maanden niet meer gezien, dus die zal verheugt zijn.

Sinds ik die stap heb gezet heb ik geen enkele keer tramadol meer nodig gehad. De pijn van artrose neemt flink af en als de arts ermee akkoord gaat lever ik de tramadol weer in. Als ik last heb dan is 1 pilletje ibuprofen van 200mg al genoeg.

Dit is geen tijdelijk iets en geen kwestie van een periode opletten, maar dit is een nieuwe levensstandaard. Als ik stop met matig bewegen dan zit ik binnen 'n jaar weer op mijn oude gewicht en zal ik niet oud worden.

Vroeger toen ik naar school fietste (elke dag 15 km heen en 15 km terug) op een gewone fiets door weer en wind, was ik behoorlijk slank. Als ik het toen kon, waarom lukt dat nu dan niet? Zo intensief als vroeger hoeft ook weer niet, maar ik heb het goed bewegen weer herontdekt en niet zonder doel.

Dus standje sport en turbo zijn verledentijd of ik moet echt storm tegen hebben, maar dat is niet zo vaak. Ook mijn accu is er blij mee. Die gaat stukken langer mee en elke kilometer dat deze langer mee gaat heb ik zelf geleverd.

PS: als we het toch over opioïden hebben: endorfine voelt fijner dan tramadol ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrasher

Chrasher

Tevree met z'n PS5

@jimh307 En wat is nu je gemiddelde actieradius op de fiets in die ECO stand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Chrasher schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 18:35:
@jimh307 En wat is nu je gemiddelde actieradius op de fiets in die ECO stand?
Ik gebruik alleen de tour stand als het echt zwaar wordt, maar ik verwacht minimaal de 100-120 km te halen. Louter op de eco stand is 170 km mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrasher

Chrasher

Tevree met z'n PS5

jimh307 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 18:48:
[...]

Ik gebruik alleen de tour stand als het echt zwaar wordt, maar ik verwacht minimaal de 100-120 km te halen. Louter op de eco stand is 170 km mogelijk.
Zou trouwens ook eens proberen om in plaats van soms te "stumpen" bij tegenwind een of twee versnellingen terug te gaan. Met het aanhouden van dezelfde snelheid moet je nog steeds hetzelfde vermogen leveren, alleen voelt dit veel prettiger aan en is langer vol te houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• neb0
jimh307 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 17:44:

PS: als we het toch over opioïden hebben: endorfine voelt fijner dan tramadol ;)
Echt goed van je! En nu volhouden. Dat is vaak het lastigste. Afvallen doe je inderdaad door meer beweging (stofwisseling versnellen) maar het meeste toch door anders te gaan eten. (Matig intensief) Bewegen is uiteraard wel gezond en nodig. Gewicht is 1 maar vooral waar het vet is gelokaliseerd (buik, intern) is van belang en spieren wegen meer. Dus gewicht zegt niet altijd alles maar als ik jouw verhaal lees genoeg. :)

Op naar de 90!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Dank je wel :) Ik ga dit zeker volhouden. Ik vind het ergens ook wel leuk om te doen en dan lekker bijkomen thuis. Ik ga jullie op de hoogte houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bintzak
Foxhill schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 14:30:
[...]

Had je de fiets op zijn kop staan? Is zo of op een andere manier de knop per ongeluk ingedrukt?

Het is me met duizenden Bosch fietsen nog nooit overkomen dat ze aan gaan zonder de aan-knop te gebruiken.

Als dat echt gebeurd, zou ik er even mee terug gaan.
Fiets stond rechtop en de knop op de accu moet best diep ingerdukt worden dus dat kan het niet zijn. moest wel wat kracht zetten om de ketting vrij te krijgen. Werk met industriele elektromotoren en die moet je hellemaal spanningvrij maken om er aan te mogen werken, om dit soort dingen te voorkomen. Dus was al voorzichtig.

Zal de fietsenmaker eens vragen wat het is bij de eerst volgende onderhoudsbeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
jimh307 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 17:44:
Ik vind het altijd moeilijk om mezelf te prijzen, maar ik heb straks langdurig 23 km/h aangehouden op standje eco en ook in extra hoog verzet en wind licht tegen (het echte stampen). Het afvallen lukt en mijn conditie wordt merkbaar beter. Ik hoef echt geen 70 kilo te wegen, maar onder de 90 zou mij zeer gelukkig maken. Ik kom af van 108 kg en ben nu al 102,5 kg in 2 maanden tijd. Ik val heel moeilijk af en dit zit in de familie, maar ik flik het toch maar mooi.

In de familie zit bij iedereen; artrose, diabetes, extreem hoog cholesterol- en lipidengehalte en ze hebben allemaal een bril. Op wat artrose na heb ik geen last van al het overige. Volgende week moet ik weer bij de huisarts op controle en ik wil zijn gezicht zien als ik hem dit allemaal vertel.

Ik ben alweer 48 jaar en de tijd gaat tikken. Als ik nu niet ga afvallen dan gaat het straks mis. Ik heb het heel lang voor me uitgeschoven, maar het laatste bezoek bij de dokter heeft me flink laten schrikken. Hij zei dat als ik zo door ga dat ik niet oud zal worden en ik heb hem al 4 maanden niet meer gezien, dus die zal verheugt zijn.

Sinds ik die stap heb gezet heb ik geen enkele keer tramadol meer nodig gehad. De pijn van artrose neemt flink af en als de arts ermee akkoord gaat lever ik de tramadol weer in. Als ik last heb dan is 1 pilletje ibuprofen van 200mg al genoeg.

Dit is geen tijdelijk iets en geen kwestie van een periode opletten, maar dit is een nieuwe levensstandaard. Als ik stop met matig bewegen dan zit ik binnen 'n jaar weer op mijn oude gewicht en zal ik niet oud worden.

Vroeger toen ik naar school fietste (elke dag 15 km heen en 15 km terug) op een gewone fiets door weer en wind, was ik behoorlijk slank. Als ik het toen kon, waarom lukt dat nu dan niet? Zo intensief als vroeger hoeft ook weer niet, maar ik heb het goed bewegen weer herontdekt en niet zonder doel.

Dus standje sport en turbo zijn verledentijd of ik moet echt storm tegen hebben, maar dat is niet zo vaak. Ook mijn accu is er blij mee. Die gaat stukken langer mee en elke kilometer dat deze langer mee gaat heb ik zelf geleverd.

Knap, heel knap!

Hier ook een paar kg te veel bijgekomen. Eigenlijk moet er 8kg af, en dat is gewoon verdomd moeilijk.
Deze zomer veel te weinig gefietst… ofwel te nat, ofwel te warm. (Ja ja, excuses…)

Nu… als je echt goed duwt, dan maakt het niet uit of je fiets in eco of turbo staat, dan rij je 26 kmh+ en gaat je batterij ook wel 1000 km mee. (Maar dan moet je echt goed duwen).

En die tramadol… ooit een schouderblessure gehad, en te veel van die rommel moeten nemen. Zodra ik dat nam vonden mijn darmen dat ze op vakantie mochten. Paar dagen later zit je bakstenen te schijten. |:(
Zodra ik, het kon uithouden van de pijn nam ik dat niet meer. Maar ja, ik kan jouw pijn niet voelen. In elk geval, mijn dokter was het er snel mee eens om dat niet meer te nemen als ik me goed voelde met dafalgan of brufen.

• C6DL
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16-09 19:31
Hoe gaan jullie om met de fiets opladen en eventueel brandgevaar?

Ik woon in een appartement en kan de accu alleen opladen in mijn woning. Voelt toch wat onveilig na alle berichten de laatste tijd.

Enige tips wellicht?

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:47
C6DL schreef op woensdag 13 september 2023 @ 11:45:

Ik woon in een appartement en kan de accu alleen opladen in mijn woning. Voelt toch wat onveilig na alle berichten de laatste tijd.

Enige tips wellicht?
op je werk opladen :D?

Ik laad mijn fiets 2x per week op in de schuur/fietsenstalling van mijn werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12

Enige tips wellicht?
Fiets kopen van een goed merk met een A-merk aandrijving.
Ik zou het niet doen met een goedkoop chinees ombouwsetje.

• elinx
Voor een beter gevoel de accu altijd laden op een plek waar oververhitting geen kwaad kan en als je in de buurt kunt zijn. Dus niet 's nachts onbeheerd laden.
Tommie12 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 13:23:
... niet doen met een goedkoop chinees ombouwsetje.
De kwaliteit van de accu heeft niet veel te maken met een goedkoop Chinees ombouwsetje.
Wel met een goedkope accu van onbestemd merk met noname Chinese cellen of erger met namaak merkcellen.

In geval van een ombouwset (goedkoop of niet) altijd de accu kopen bij een specialistisch bedrijf

[ Voor 24% gewijzigd door elinx op 13-09-2023 13:40 ]

• The Chosen One

The Chosen One

Zie signature!

En een speciale branddeken erover/omheen of zo zal hetzelfde effect hebben zoals met elektrische auto's? Als in geen nut.

Of een blusbom? Hoe heet zo'n ding? Hang je ergens op waar mogelijk brand zou kunnen ontstaan en als er teveel hitte bijv is, BOOM en hopelijk vuur uit of ieg sterk verminderd tot de brandweer er is. Zal ook wel geen/beperkt nut hebben gok ik.

Belangrijkste; opladen onder/bij een rookmelder. Stel dat er wat gebeurd, en die dingen gaan snel, dan kun je ieg het ergste voorkomen.

[ Voor 26% gewijzigd door The Chosen One op 13-09-2023 16:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online

Enige tips wellicht?
Om je een idee te geven hoeveel fietsaccu's vlam vatten en hoeveel e-bikes er rond rijden, kom je uit op een heel laag percentage. Des te meer e-bikes er op de weg komen, des te meer ga je dit horen. Dit geld ook voor de accu van je laptop, daar hoor je niet veel over, maar dat kan ook goed misgaan. Fabrikanten moeten alles op alles zetten om het zo veilig mogelijk te houden en als er teveel accu's ontbranden des te meer claims ze gaan krijgen en dat willen ze pertinent niet. Bij duurdere merken is dit een nóg groter issue dan bij de goedkope Alibaba of Aliexpress accu's.
Zolang je accu zich niet vreemd gedraagt is er weinig reden tot zorg. Zeker als het een accu van een goed merk is.

De media maakt je gek en daarom is het zaak om het juist op te vatten en je percentage in te schatten. De kans dat je een zwaar ongeluk krijgt is statistisch groter. Laat je daarom je fiets staan?

Is een accu gevallen dan is er zeker reden tot zorg. Laad je accu niet in de nacht op zorg dat er altijd iemand in de buurt is die kan ingrijpen. Je hoeft er niet naast te gaan zitten, en je zult het moeten plannen. Ik heb in het verleden de accu talloze keren in de nacht opgeladen en ik zit er nog steeds. Bang ben ik er absoluut niet door en de kans is zo laag ;)

Wat je kunt doen is gewoon zo blijven opladen en ervoor zorgen dat je de accu snel uit huis kan krijgen als het misgaat. Dus vlak bij je balkon of open raam.

• Tommie12
jimh307 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 16:24:
[...]

Om je een idee te geven hoeveel fietsaccu's vlam vatten en hoeveel e-bikes er rond rijden, kom je uit op een heel laag percentage. Des te meer e-bikes er op de weg komen, des te meer ga je dit horen. Dit geld ook voor de accu van je laptop, daar hoor je niet veel over, maar dat kan ook goed misgaan. Fabrikanten moeten alles op alles zetten om het zo veilig mogelijk te houden en als er teveel accu's ontbranden des te meer claims ze gaan krijgen en dat willen ze pertinent niet. Bij duurdere merken is dit een nóg groter issue dan bij de goedkope Alibaba of Aliexpress accu's.
Zolang je accu zich niet vreemd gedraagt is er weinig reden tot zorg. Zeker als het een accu van een goed merk is.

De media maakt je gek en daarom is het zaak om het juist op te vatten en je percentage in te schatten. De kans dat je een zwaar ongeluk krijgt is statistisch groter. Laat je daarom je fiets staan?

Is een accu gevallen dan is er zeker reden tot zorg. Laad je accu niet in de nacht op zorg dat er altijd iemand in de buurt is die kan ingrijpen. Je hoeft er niet naast te gaan zitten, en je zult het moeten plannen. Ik heb in het verleden de accu talloze keren in de nacht opgeladen en ik zit er nog steeds. Bang ben ik er absoluut niet door en de kans is zo laag ;)

Wat je kunt doen is gewoon zo blijven opladen en ervoor zorgen dat je de accu snel uit huis kan krijgen als het misgaat. Dus vlak bij je balkon of open raam.
Ik wil niemand bang maken, gewoon omdat het zo weinig gebeurt dat een fiets ontbrandt. (zelf de Van Moofs met waarschijnlijk de goedkoopste batterijen die ze konden vinden ontbranden niet massaal)

Als je toch extra zekerheid wil, dan zou ik eerder letten op:
- kan je ze buiten (overdekt) op een balkon laden, dan zeker doen
- laad de batterij op op een plaats waar je niet langs moet als je moet evacueren (hoek van een kamer ipv naast de deur)
- los koppelen na het laden
- zorgen dat er zo weinig mogelijk brandbaar materiaal naast de batterij ligt

Een brandende batterij naar buiten werken kan je rustig vergeten. Eens de batterij brandt kan je enkel nog evacueren.

Nu ja, als je bang bent voor een fietsbatterij, wat dan te denken over een laptop, GSM, babyfoon, afstandsbediening, smartwatch, tablet, auto, boormachine etc.
Dat is wathaboutism, maar je moet wel een beetje consistent blijven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
neb0 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 19:15:
[...]

Echt goed van je! En nu volhouden. Dat is vaak het lastigste. Afvallen doe je inderdaad door meer beweging (stofwisseling versnellen) maar het meeste toch door anders te gaan eten. (Matig intensief) Bewegen is uiteraard wel gezond en nodig. Gewicht is 1 maar vooral waar het vet is gelokaliseerd (buik, intern) is van belang en spieren wegen meer. Dus gewicht zegt niet altijd alles maar als ik jouw verhaal lees genoeg. :)

Op naar de 90!
Bij mij zit het vet rond mijn buik (appelfiguur) en dit is echt slecht vet op een slechte plek. Vandaag weer flink aangepoot en ik voel me veel meer voldaan als ik thuis kom. Op het werk voel ik me wat fitter en ik ben nu niet eens echt moe. Gewoon lekker rustig.

Met het eten let ik ook op. Vaak eet ik maaltijdsalade of kook ik lichte gerechten met vis. In de lunch op mijn werk maak ik een tosti (2 boterhammen met 30+ kaas en kipfilet) en in de ochtend 1 boterham en ik heb niet eens echt honger. In de avond gewoon een goed bord eten en bij het gamen kan er dan best een biertje vanaf met wat lekkers (mager tussendoortje). Nu ben ik geen gezondheidsgoeroe, maar ik ben me wel heel bewust dat ik dit door ga zetten. Al is het voor het fijne gevoel na het bewegen en de gezondheidsvoordelen. Gek genoeg komt het gewicht op de 2e plaats, maar wel met de intentie om langzaam, maar gestaag gewicht te verliezen. Ik hoef geen sixpack of broodmager te worden. Het is gewoon een bewustwording dat ik nu nog alle kansen heb om het roer om te gooien. Straks heb ik die kans niet meer, en ik ben geen slappeling die zijn kop in het zand steekt. Ik denk ook van, "als ik met succes een groothandel kan runnen, dan kan ik ook gezonder leven".

Maandag moet ik op mijn hoofd locatie zijn en dan is de auto echt de enigste manier want 58 km fietsen per enkel is te ver. Echter haal ik dit in de avond wel weer in. Ik woon in een mooie omgeving, dus dan lekker fris worden op de dijkjes en dorpjes :)

• jimh307
  • Niet online
Tommie12 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 16:39:
[...]

Ik wil niemand bang maken, gewoon omdat het zo weinig gebeurt dat een fiets ontbrandt. (zelf de Van Moofs met waarschijnlijk de goedkoopste batterijen die ze konden vinden ontbranden niet massaal)

Als je toch extra zekerheid wil, dan zou ik eerder letten op:
- kan je ze buiten (overdekt) op een balkon laden, dan zeker doen
- laad de batterij op op een plaats waar je niet langs moet als je moet evacueren (hoek van een kamer ipv naast de deur)
- los koppelen na het laden
- zorgen dat er zo weinig mogelijk brandbaar materiaal naast de batterij ligt

Een brandende batterij naar buiten werken kan je rustig vergeten. Eens de batterij brandt kan je enkel nog evacueren.

Nu ja, als je bang bent voor een fietsbatterij, wat dan te denken over een laptop, GSM, babyfoon, afstandsbediening, smartwatch, tablet, auto, boormachine etc.
Dat is wathaboutism, maar je moet wel een beetje consistent blijven.
Een emmer vol wit zand kan je ook kostbare tijd geven, maar laten we niet gaan doemdenken om angst te creëren want de voorzorgsmaatregelen zijn er. Je kunt je niet tegen alles indekken in deze wereld. Enig risico heb je altijd. Doe je niets tegen dan maatregelen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michel1991
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-09 10:43
Ik ben van plan om mijn Cortina Crush om te bouwen naar een elektrische fiets. Ik heb op AliExpress onderdelen uitgezocht:

https://a.aliexpress.com/_EJY4qZt

https://a.aliexpress.com/_EGpCGq7

https://a.aliexpress.com/_ExcSpPZ

Is dit zo een goede set? Of moet ik misschien ergens anders zoeken? Hoor het graag, bij voorbaat dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
michel1991 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 14:30:
Ik ben van plan om mijn Cortina Crush om te bouwen naar een elektrische fiets. Ik heb op AliExpress onderdelen uitgezocht:

https://a.aliexpress.com/_EJY4qZt

https://a.aliexpress.com/_EGpCGq7

https://a.aliexpress.com/_ExcSpPZ

Is dit zo een goede set? Of moet ik misschien ergens anders zoeken? Hoor het graag, bij voorbaat dank!
De vraag is of je Cortina een goede fiets is om te gaan ombouwen...
Ik ben gestopt met lezen bij rollerbrakes. Besef ook dat de Nexus 7 (ik vermoed dat die er op zit) geen hoog koppel verdraagt.
Of het frame extra gewicht wil hebben zonder zwabberig te worden is ook punt van aandacht.

In elk geval, hou het legaal, dus zonder gashendel en tot 25km/h max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michel1991
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-09 10:43
Tommie12 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 15:37:
[...]

De vraag is of je Cortina een goede fiets is om te gaan ombouwen...
Ik ben gestopt met lezen bij rollerbrakes. Besef ook dat de Nexus 7 (ik vermoed dat die er op zit) geen hoog koppel verdraagt.
Of het frame extra gewicht wil hebben zonder zwabberig te worden is ook punt van aandacht.

In elk geval, hou het legaal, dus zonder gashendel en tot 25km/h max.
Helaas slechts een Nexus 3 :X Niet bij stil gestaan, dank! Legaal wordt het in ieder geval, dus ook een 250w motor. Maar gezien de kosten voor de versnelling die erbij komen, ben ik weer aan het overwegen toch een compleet nieuwe fiets aan te schaffen. Ik was al aan het kijken naar een fatbike en deze lijkt mij misschien een goede keuze: https://www.lasourisscoot...s-v12-black-black-saddle#

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tommie12
michel1991 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 15:54:
[...]

Helaas slechts een Nexus 3 :X Niet bij stil gestaan, dank! Legaal wordt het in ieder geval, dus ook een 250w motor. Maar gezien de kosten voor de versnelling die erbij komen, ben ik weer aan het overwegen toch een compleet nieuwe fiets aan te schaffen. Ik was al aan het kijken naar een fatbike en deze lijkt mij misschien een goede keuze: https://www.lasourisscoot...s-v12-black-black-saddle#
Dit is goedkope chinese meuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
michel1991 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 14:30:
.... Ik heb op AliExpress onderdelen uitgezocht:....Of moet ik misschien ergens anders zoeken?...
Let wel, bij bedragen boven €150 zijn er waarschijnlijk nog bijkomende kosten. Waarschijnlijk is wel de BTW bijdrage al doorberekend.

Voor de motorkeuze zou ik ook even bij PSWPower kijken, die verzenden een aantal modellen vanuit Duitsland.
Wil je legaal blijven kan je alleen voor een 36V BBS01b gaan.

Voor de accu en lader zou ik gaan voor ook voor een EU shop kiezen, omdat daar de kans groter is dat daadwerkelijk accucellen van een betrouwbaar merk, bv Samsung, worden gebruikt.

[ Voor 5% gewijzigd door elinx op 15-09-2023 16:40 ]

• Bubbleblower1
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-08 17:09
jimh307 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 19:26:
Ik ga jullie op de hoogte houden.
Daar ben ik blij om:)

Ik had nieuwe accu's voor mijn Gazelle Innergy gekocht, 20Ah, maar na een dikke 50km zeggen die doe het zelf maar, terwijl ik met mijn oude 16,7Ah accu's geen probleem heb. Mijn vermoeden is nu dat de ene BMS meer batterijen en of capaciteit aan kan dan de andere en dat Gazelle verschillende BMS-en gebruikte voor hun verschillende Innergy's (en ze in 2014 zijn gestopt met de platinum, omdat hun BMS te slecht was voor die capaciteit). Is dat inderdaad waar?
Zo ja, kan zo'n BMS eventueel vervangen worden waardoor er alsnog een grotere capaciteit in kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
Bubbleblower1 schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 13:07:
.....
Zo ja, kan zo'n BMS eventueel vervangen worden waardoor er alsnog een grotere capaciteit in kan?
Behoudens het veilig laden en ontladen is het enige wat een BMS doet, controleren of alle celgroepen dezelfde maximale spanning (4.2V) hebben en als dat niet het geval is, dan worden ze tijdens het laden gebalanceerd, wat inhoudt dat de celgroepen die nog niet de maximale spanning hebben bereikt, met een kleine stroom verder worden geladen.
De capaciteit zelf doet er voor een BMS niet toe.
Wat er aan de hand kan zijn is dat de celgroepen van je nieuwe accu niet in balans zijn.
Als één celgroep zijn onderwaarde bereikt tijdens het fietsen, schakelt de BMS de spanning uit.

Het kan zijn dat slechts één wat mindere cel binnen een celgroep daarvoor verantwoordelijk is.
In de eerste instantie zou ik de accu eerst eens aanzienlijk langer aan de lader hangen om te kijken of de balans tussen de celgroepen verbetert, wat inhoudt dat je actieradius hoger wordt.

De vraag is echter, zijn de cellen vervangen in de oude accu, heb je een originele nieuwe accu gekocht of een gereviseerde accu?
Als ik nl snel kijk naar accu's voor de Innergy, worden die niet in 20Ah (=720Wh) aangeboden, maar 7,9,11 en 15,5Ah.
50km actieradius lijkt te gaan om 9Ah (325Wh) of 11Ah (400Wh)

[ Voor 38% gewijzigd door elinx op 16-09-2023 14:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• weebeast
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-09 21:34
Nadat ik de flyer had teruggebracht, heb ik net mijn nieuwe fiets opgehaald bij een andere fietsenmakerAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pWRgulQF4qUFJG3VWhijnVuovs8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A9WbuKRnP7ymAXcOHiS204wE.jpg?f=fotoalbum_large

• Bubbleblower1
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-08 17:09
elinx schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 13:35:
[...]
Behoudens het veilig laden en ontladen is het enige wat een BMS doet, controleren of alle celgroepen dezelfde maximale spanning (4.2V) hebben en als dat niet het geval is, dan worden ze tijdens het laden gebalanceerd, wat inhoudt dat de celgroepen die nog niet de maximale spanning hebben bereikt, met een kleine stroom verder worden geladen.
De capaciteit zelf doet er voor een BMS niet toe.
Wat er aan de hand kan zijn is dat de celgroepen van je nieuwe accu niet in balans zijn.
Als één celgroep zijn onderwaarde bereikt tijdens het fietsen, schakelt de BMS de spanning uit.

Het kan zijn dat slechts één wat mindere cel binnen een celgroep daarvoor verantwoordelijk is.
In de eerste instantie zou ik de accu eerst eens aanzienlijk langer aan de lader hangen om te kijken of de balans tussen de celgroepen verbetert, wat inhoudt dat je actieradius hoger wordt.

De vraag is echter, zijn de cellen vervangen in de oude accu, heb je een originele nieuwe accu gekocht of een gereviseerde accu?
Als ik nl snel kijk naar accu's voor de Innergy, worden die niet in 20Ah (=720Wh) aangeboden, maar 7,9,11 en 15,5Ah.
50km actieradius lijkt te gaan om 9Ah (325Wh) of 11Ah (400Wh)
Ik was al bang dat dat BMS verhaal meer een BS verhaal was, maar ik wilde het zo graag geloven.

Sommige reviseurs durven het aan boven die 15.5Ah te gaan, terwijl anderen niet eens meer met Innergy's willen werken, omdat er zo veel problemen mee zijn en de meesten zeggen dat >15,5Ah onmogelijk is, zelfs als ik ze vertel dat ik twee 16,7Ah accu's heb. Enkelen bieden 17 of 17.5Ah aan en verder niemand 20Ah.

Ik had er twee besteld, maar kreeg er nog maar één opgestuurd, omdat de reviseur eerst wilde weten of die wel werkte. Toen ik 'm gisteren oplaadde deed hij er zo lang over als ik van tevoren had uitgerekend, dus iig laadt ie de volle 720Wh. Er zitten 40 Samsung 21700 cellen in van 5000mAh.

In plaats van 85 a 90 kilometer, wat die had moeten halen, kwam die slechts tot 53 kilometer en vandaag zelfs nog 2 minder, dus hij haalt maar zo'n 60% van zijn capaciteit.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
B64 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 12:10:
[...]
Het is eigenlijk gewoon van de zotte dat bedrijven veel geld (kunnen) verdienen met de verkoop van illegale producten, en de (financiële) risico's geheel bij de kopers neerleggen.
De koper is wel bewust van de risico,s maar kiest er toch voor.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
@Bubbleblower1 Er zouden meer details nodig zijn. Dit is een geval voor een reviseerbedrijf met maar een grote maar. De Accell-group is meester in het 'dichttimmeren' van hun BMS-en. Je kunt dan hooguit hetzelfde kilometrage halen dan waar de BMS is op geprogrammeerd.

Dat deze zin:
terwijl anderen niet eens meer met Innergy's willen werken, omdat er zo veel problemen mee zijn
nodig is zegt al veel over het beleid van Accell's manier van BMS-en dichttimmeren. Ze willen graag maximale winst halen en dat betekend dat jij je accu helemaal op nieuw mag aanschaffen.

>heb je toevallig de spanning over de groepen doorgemeten?
>hoe oud is de fiets?
>welke mate van ondersteuning gebruik je? (eigenlijk niet nodig)

Ik betwijfel of het puur aan de cellen ligt. Hou ons even op de hoogte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
Bubbleblower1 schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 22:35:
..... Er zitten 40 Samsung 21700 cellen in van 5000mAh.

In plaats van 85 a 90 kilometer, wat die had moeten halen, kwam die slechts tot 53 kilometer en vandaag zelfs nog 2 minder, dus hij haalt maar zo'n 60% van zijn capaciteit.
Persoonlijk vind ik het vreemd dat het revisiebedrijf 20Ah aanbiedt, maar niet zeker weet of het zal werken.
Ik weet niet of het risico volledig bij jou ligt, maar anders zou ik er toch voor passen.
Samsung is niet zomaar een merk en over het algemeen betrouwbaar, mits ze origineel zijn.

Probeer eerst eens om de accu aanzienlijk langer dan normaal aan de lader te laten hangen om te kijken of er verbetering optreedt.
Zolals eerder aangegeven bepaald de zwakste cel de uiteindelijke gebruikscapaciteit van de hele accu.
Het balanceren kan echt héél lang duren, omdat dit gebeurd met een zeer lage laadstroom. maar is nodig als de celgroepen niet op hetzelfde niveau geladen waren bij assemblage van de accu.

[ Voor 5% gewijzigd door elinx op 17-09-2023 11:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Foxhill
jimh307 schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 22:55:
@Bubbleblower1 Er zouden meer details nodig zijn. Dit is een geval voor een reviseerbedrijf met maar een grote maar. De Accell-group is meester in het 'dichttimmeren' van hun BMS-en. Je kunt dan hooguit hetzelfde kilometrage halen dan waar de BMS is op geprogrammeerd.

Dat deze zin:
[...]
nodig is zegt al veel over het beleid van Accell's manier van BMS-en dichttimmeren. Ze willen graag maximale winst halen en dat betekend dat jij je accu helemaal op nieuw mag aanschaffen.

>heb je toevallig de spanning over de groepen doorgemeten?
>hoe oud is de fiets?
>welke mate van ondersteuning gebruik je? (eigenlijk niet nodig)

Ik betwijfel of het puur aan de cellen ligt. Hou ons even op de hoogte.
Gazelle is niet van Accell. Accell heeft Sparta, Batavus, Koga, en vele meer. Accell had hun ION systeem (grappig, want NiMH accu’s). Die waren inderdaad dicht getimmerd. Die zijn zelfs niet te reviseren.

Daarnaast heeft Accell Emotion. Dat is een generieke Chinese die niet fantastisch is maar wel te reviseren. En ze hebben Bosch en Shimano.

Het gaat hier om Gazelle, van Pon. Die had vóórdat ze Panasonic, Shimano en Bosch gebruikten hun eigen systeem. Dat is Innergy. Dat is wat @Bubbleblower1 heeft.

Gazelle Innergy kan wel gereviseerd. Maar de BMS moet daarna gereset worden. Anders werkt het niet. @Bubbleblower1 het lijkt mij sterk dat de accu kleiner is dan geadverteerd. Als je niet ver komt denk ik dat de BMS niet gereset is. Een revisiebedrijf dat het wil proberen en er eerst eentje wil doen klinkt inderdaad alsof ze dat misschien niet weten.

KWS Seuren en Heskon weten wel hoe dit werkt. Je zou het bij hun kunnen proberen. En als een van die twee zegt dat iets niet kan kwa grootte, dan zou ik dat ook zo aannemen.

Reviseren gaat te vaak fout. Accu’s vervangen kan foutloos. Een behuizing weer waterdicht maken, een oude BMS nog een hele levensduur extra laten werken, en überhaupt sommige BMSen geven wel storingen.

[ Voor 5% gewijzigd door Foxhill op 17-09-2023 06:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjacka
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16-09 22:38
Heb er alweer 2500 km opzitten met mijn Velo de Ville, heerlijke fiets. Maar ik had al een tijdje het idee dat hij wel erg snel stopte met ondersteunen, daarom maar eens mijn snelheid gemeten met GPS en het blijkt dat de ondersteuning van mijn Bosch Performance al bij een werkelijke snelheid van 24 kmh stopt.
Ik begrijp dat Bosch aan de wettelijke norm van 25 wil voldoen, maar om er nu onder te gaan zitten gaat me wel wat ver. Ik wil hem niet gaan opvoeren middels een speedchip maar zijn er voor mijn fietsenmaker ook mogelijkheden om de software aan te passen zodat hij bij een werkelijke snelheid van 26 stopt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:08

dbzfan

Nee.

Sjacka schreef op zondag 17 september 2023 @ 07:53:
Heb er alweer 2500 km opzitten met mijn Velo de Ville, heerlijke fiets. Maar ik had al een tijdje het idee dat hij wel erg snel stopte met ondersteunen, daarom maar eens mijn snelheid gemeten met GPS en het blijkt dat de ondersteuning van mijn Bosch Performance al bij een werkelijke snelheid van 24 kmh stopt.
Ik begrijp dat Bosch aan de wettelijke norm van 25 wil voldoen, maar om er nu onder te gaan zitten gaat me wel wat ver. Ik wil hem niet gaan opvoeren middels een speedchip maar zijn er voor mijn fietsenmaker ook mogelijkheden om de software aan te passen zodat hij bij een werkelijke snelheid van 26 stopt?
Nee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-07 09:39
roffeltjes schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 08:22:
[...]

Kraken kan van alles zijn, terug naar de FM en ALLE boutjes en spaken laten nalopen, inclusief die van stuur en zadelbrug. Uiteraard moet hij beginnen met de motorophanging, bladboutjes en crank, maar dat is niet zomaar de plaats waar het fout gaat.

Het lastige is namelijk dat vrijwel elk fietskraakje op zal treden tijden het trappen en dat mensen notoir slecht zijn in het identificeren waar het vandaan komt. Dat is niet kleinerend bedoelt, er staan draden vol op enthousiastelingen fora over kraken die totaal ergens anders zaten dan gedacht
Dat klopt. Laatst nog een klant met een kraak uit de trapas. Bleek om de stuurpen te gaan. :)

never argue with a moderator, he will shut your account down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:26

ericplan

5180 Wp PV

Speedster schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 18:18:
[...]

Snelheid omlaag brengen is een goed plan, echter max 25 op het fietspad, harder dan 25 niet op het fietspad. Is nu al zo volgens de wet echter niemand die handhaaft De oplossing zit hem in handhaving en dan wel zo dat het geen handhavers kost. Kortom allemaal een kenteken op de fiets en handhaven met camera's. Gaat al jaren goed met auto's en motoren. Recent ook met (snor) scooters en Pedelec's in Amsterdam. Bekende van mij ging met zijn Stromer onder het rijks door HUPSAKEE bon op de mat.

Mooiste zou zijn alle fietsen een kenteken. Onhaalbaar volgens velen. Laten we dan beginnen met alle fietsen met E ondersteuning op kenteken te zetten.

Ik ben de eerste die mijn 2 prive E bikes gaat aangeven en mijn 28 verhuur E bikes gaat aangeven.
Swapfiets gaat wel mee en mijn diverse concurrenten in 020 gaan ook wel mee.

Dat is nog maar het begin!

Nu de fietsersbond nog mee krijgen, het lijkt erop dat daar nog een calimero mentaliteit heerst.
De afdeling Amsterdam van de Fietsersbond is voor een kenteken voor alles met een motor.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Sjacka schreef op zondag 17 september 2023 @ 07:53:
Kijk eens of je bandenomtrek correct staat. Anders zet je die zo klein mogelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:15
Tommie12 schreef op zondag 17 september 2023 @ 08:57:
[...]

Kijk eens of je bandenomtrek correct staat. Anders zet je die zo klein mogelijk.
Ik heb daar ook wel eens mee gespeeld (mijn fiets met Bosch motor stopt ook al bij amper 25km/u gps snelheid met ondersteunen): Ik zag wel dat de aangegeven snelheid op het display veranderde, maar het had geen effect op de ondersteuning.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sNielz123
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 07:30
Het duurt even als je een leasefiets via het werk wilt want de papiermolen en het handtekeningenfestival is niet in een dag geregeld..

Maar de FM heeft hem besteld en hopelijk eind deze week rijden 😀

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2v74lLC4cmeBUEb8n1nauOXpvDs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FNBWfLVIc6cyKkMnDHQZK9RK.jpg?f=user_large

Afhankelijk van de restwaarde kom ik uit op zo’n 4000-4500 euro netto inclusief 3 jaar verzekering en onderhoud. Aan het einde krijg je dan de fiets in bezit.
Scheelt aanzienlijk met zelf kopen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zondagskindje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:29

Zondagskindje

Harley Softail Slim FLSL 2018

Mijn man is een fanatieke mountainbiker en heeft onderstaande fiets in bestelling staan.
Wordt over 2 weken geleverd.
Een fiets met ABS 8)7 Moet niet gekker worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lxMETis0qgEOmO9Rkx3vay8HOzs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wXYZFowh3bjYKBLiZoH5vHwU.jpg?f=fotoalbum_large

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Ik heb deze zomer voor vrienden een zonne-lader gemaakt die rechtstreeks een Bosch accu oplaadt.
Wilde ik even delen.
Hij is meteen getest op een Urban Arrow (gebruikt ook Bosch) waarbij het zonnepaneel op de bak zat. Ze hebben er 6 weken mee gefietst.
Het was wel een historisch slechte zomer om zoiets te testen, maar op de wat zonnigere dagen werkte het goed. De tweede accu werd opgeladen terwijl de eerste accu werd leeggefietst.
Einde van de dag zat de accu vol op een zonnige dag.

In dit geval zat er een 100Wp paneel op maar de MPPT Bosch lader kan tot 300Wp hebben, dan is je accu in 2 uur vol midden op de dag.
Kan ook gebruikt worden met van die uitvouwbare zonnepaneeltjes.

Ik heb dit dus voor vrienden gemaakt, maar ik denk dat de doelgroep te klein is om hier een product van te maken. Wat denken jullie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T7UMNbnfHVTmEG2SPQuTNwqnO5k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LwaU4ZBkp2rZUqDSCnFRkdFH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XLR7rtBjqmD3Rvm__yZcl63PBkk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XgiMHUQPC3eOlWOkPYcm4Gku.jpg?f=fotoalbum_large

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Nu online
Ik heb dit dus voor vrienden gemaakt, maar ik denk dat de doelgroep te klein is om hier een product van te maken. Wat denken jullie?

Misschien kun je die vraag een keer stellen bij het forum van www.wereldfietser.nl

Helemaal ideaal zou een mogelijkheid zijn om ook je GPS-device of mobiel te kunnen opladen

[ Voor 10% gewijzigd door pjotter1965 op 18-09-2023 13:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
pjotter1965 schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:54:

Misschien kun je die vraag een keer stellen bij het forum van wereldfietser.
https://forum.wereldfiets...448079&hilit=Ebike#p44807

Helemaal ideaal zou een mogelijkheid zijn om ook je GPS-device of mobiel te kunnen opladen
Ja ik heb er ook een USB en USB-C output opgezet, maar dat was een vrij algemeen ding, niet MPPT gereguleerd, dus die valt soms uit (vooral de USB-C met snelladen).

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:44
jimh307 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 16:42:
[...]

Bij mij zit het vet rond mijn buik (appelfiguur) en dit is echt slecht vet op een slechte plek. Vandaag weer flink aangepoot en ik voel me veel meer voldaan als ik thuis kom. Op het werk voel ik me wat fitter en ik ben nu niet eens echt moe. Gewoon lekker rustig.

Met het eten let ik ook op. Vaak eet ik maaltijdsalade of kook ik lichte gerechten met vis. In de lunch op mijn werk maak ik een tosti (2 boterhammen met 30+ kaas en kipfilet) en in de ochtend 1 boterham en ik heb niet eens echt honger. In de avond gewoon een goed bord eten en bij het gamen kan er dan best een biertje vanaf met wat lekkers (mager tussendoortje).
Tommie12 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 22:54:
[...]
Knap, heel knap!

Hier ook een paar kg te veel bijgekomen. Eigenlijk moet er 8kg af, en dat is gewoon verdomd moeilijk.
Deze zomer veel te weinig gefietst… ofwel te nat, ofwel te warm. (Ja ja, excuses…)

Nu… als je echt goed duwt, dan maakt het niet uit of je fiets in eco of turbo staat, dan rij je 26 kmh+ en gaat je batterij ook wel 1000 km mee. (Maar dan moet je echt goed duwen).
46 hier en ook steeds meer bezig met gezond ouder worden, rond mn 40e gezonder gaan leven na 20 jaar veel gamen en onngezond eten/drinken ;) Ik juich dit soort positieve vibes van harte toe, maar bereik je niet veel meer met sporten? Op een eBike rijden zet niet echt zoden aan de dijk qua energieverbuik of groei spiermassa.

Ik heb trouwens bewondering voor de wilskracht van mensen die aan dieet doen, ik eet veel en vaak en compenseer dat simpelweg met een paar uur per week intensief sporten (hardlopen en crossfit), plus wat makkelijk in te passen habits (momenteel is dat een stuk of 70 push ups verdeeld over de hele dag en een lunchwandeling met collega's). Voor mij persoonlijk is discipline met bewegen veel makkelijker te bereiken dan mezelf allerlei lekkere dingen ontzeggen, moet er niet aan denken.. mezelf wegen doe ik sowieso niet aan, de spiegel en hoe fit je jezelf voelt zeggen meer :P
Zondagskindje schreef op zondag 17 september 2023 @ 11:26:

Een fiets met ABS 8)7 Moet niet gekker worden.
Heeft o.a. Stromer toch al jaren? ;)

Enige tips wellicht?
- opladen op het werk/plaats van bestemming overdag (al gezegd hierboven)
- geen Chinese rommel en alleen orginele lader (want veel meer kans op problemen)
- ik laad 2 x per dag, dus ook thuis na mn werk, dan ligt hij in de gang op een stenen vloer, Na een paar uurtjes is hij vol.
- Ik laad nooit apparatuur terwijl we slapen of niet thuis zijn.

[ Voor 37% gewijzigd door _Anvil_ op 18-09-2023 15:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
_Anvil_ schreef op maandag 18 september 2023 @ 15:12:
[...]

[...]

Ik juich dit soort positieve vibes van harte toe, maar bereik je niet veel meer met sporten? Op een eBike rijden zet niet echt zoden aan de dijk qua energieverbuik of groei spiermassa.

Ik heb trouwens bewondering voor de wilskracht van mensen die aan dieet doen, ik eet veel en vaak en compenseer dat simpelweg met een paar uur per week intensief sporten (hardlopen en crossfit), plus wat makkelijk in te passen habits (momenteel is dat een stuk of 70 push ups verdeeld over de hele dag en een lunchwandeling met collega's). Voor mij persoonlijk is discipline met bewegen veel makkelijker te bereiken dan mezelf allerlei lekkere dingen ontzeggen, moet er nirt aan denken.. mezelf wegen doe ik sowieso niet aan, de spiegel en hoe fit je jezelf voelt zeggen meer :P
Iedereen zijn methode zeker.

Ik heb mijn fiets gekocht in 2020, net in de eerste Covid lockdown. Mijn oude (niet electrische) fiets viel zowat uit elkaar, en ja ik heb getwijfeld wat ik zou kopen.
Het grote voordeel van de ebike is dat de drempel om te gaan bewegen wat kleiner is.
En ja, wil ik zweten, dan duw ik net boven de 25,5 km/h, Bosch neemt pauze, en bij mij loopt het zweet.

Ben ik moe, of krijg ik ergens pijn, dan gaat Turbo er op en geraak ik alsnog thuis.
Op een racefiets kan ik niet comfortabel zitten (pijn in schouders, polsen en the bottom), en ik hou er ook van om wat gravelpaden, boswegen en veldwegen te nemen, zonder dat het echt een mountain bike moet zijn.

Volgens mijn hartslag zou ik rond de 100-150W duwen tijdens het fietsen, en dat is zowat het vermogen van een beginnend/amateur wielrenner. Dus zo veel scheelt het niet als je gewoon door duwt.

En wat eten betreft: gewoon proberen wat meer groenten, minder aardappelen en vlees te eten, en vooral de tussendoortjes wat te beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• negerdesheils
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18:19
Hoi,

Na lang wikken en wegen wil ik ook een elektrische fiets aanschaffen. Mijn huidige niet elektrische fiets valt half uit ellende uit elkaar(is ook al meer dan tien jaar oud) en ik ben eigenlijk gewend om op barrels te rijden van marktplaats of afdankertjes van mijn ouders.

De fiets zal voornamelijk gebruikt worden voor woon/werk verkeer en tijdens mijn werk voor huisbezoeken. Ik werk voor vier gemeenten in Noord Holland en woon daar ook. Mogelijk pak ik de fiets voor een keer wat verder weg fietsen, al zal ik voor het echte touren eerder mijn racefiets pakken denk ik.

Ik kan snel bezweet raken tijdens het fietsen en om deze reden neig ik nu naar een elektrisch model. Als ik voor mijn werk wat verder weg moet(20km enkele reis) dan zal ik denk ik ook eerder de fiets pakken ipv het OV. Trapondersteuning is denk ik niet echt nodig, aangezien ik 31 jaar oud ben en een redelijke conditie heb.

Ik heb op de Tenways CG600 Pro een proefritje gemaakt en deze beviel me wel. Zijn er nog andere fietsen of eventueel wat duurdere modellen waar ik naar kan kijken? Budget is ongeveer t/m 2500 euro.
Ik heb op internet al gekeken maar wordt een beetje overweldigd door het aanbod.
Pagina: 1 ... 169 ... 229 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam