Ik denk dat dit vooral het geval zal zijn bij ebikes met slechts een rotatiesensor, zoals het geval is bij de meeste naafmotoren en een enkele middenmotor, De snelheid wordt dan bepaald door de ondersteuningsstand en niet door hoe hard je trapt.
Ik weet niet of je bij de Tenways of Crivit van goedkoop en besparen kan spreken.
Eerder van een compromis, wat inhoudt dat het nimmer ideaal zal zijn.
Zowel de Tenways als de Crivit beschikken over een motor die wel aangestuurd wordt via een krachtsensor. Maar wel in combinatie met een vast verzet, waardoor je niet bij elke snelheid met eenzelfde cadans kan trappen.
Hadden ze er ook versnellingen opgezet, dan kan dit alleen via een derailleur, want de Tenways is voorzien van een achterwielmotor. Een versnellingsnaaf is daarom niet mogelijk.
Dat heeft als consequentie dat er geen riem meer toegepast kan worden.
De Tenways en Crivit zullen dus alleen bij een bepaalde snelheid de gewenste cadans hebben.
Wil je sneller, moet je sneller trappen, wil je langzamer, moet je langzamer trappen.
Ik heb in het Tenways topic rondgekeken en voor de één is de cadans te hoog en voor de ander te laag bij 25km/h.
Ik zag voor 25km/h 67-70 rpm langskomen en bij 18km/h ca. 50 rpm. Via interpolatie zal dit met 22km/h ca. 60rpm zijn. Niet extreem hoog naar mijn mening.
Wonderlijk genoeg ben ik nergens het verzet en wielmaat tegengekomen."Even" een tandwiel vervangen is niet zo eenvoudig, zeker niet met een riem. Misschien voor een tandje erbij en achter een tandje eraf, maar het is niet zeker of de riem dan nog past.
Het is niet verplicht dat je 25km/h of harder moet fietsen, maar een ebike met krachtsensor zal afhankelijk van de gekozen ondersteuning wel snel die snelheid bereiken.
Dat is waar je voor kiest als je liever een riem hebt ipv versnellingen.
[
Voor 6% gewijzigd door
elinx op 09-09-2023 14:06
]