Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Financiële onafhankelijkheid - Deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 95 ... 172 Laatste
Acties:
  • 2.098.535 views

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
Zr40 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 12:24:
[...]

Verzin je dit gewoon ter plekke? Corona heeft geen invloed op de uitkeringsdatum van dividend.

Het kan natuurlijk wel invloed hebben op de hoogte van het dividend, wanneer de onderliggende bedrijven in dat kader minder dividend uitkeren.
In Mijn Meesman staat bij mij bij Transacties nu de dividend herbelegging van Wereldwijd Totaal. :)

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:53

oscar82

De ondertitel

CaLeX schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 11:21:
[...]

Zelf denk ik dat ook, maar dat zorgt ook weer voor kansen.

***members only***
Dat is toch bij veel mensen het geval en precies de bedoeling van overheidsbeleid?
  • Je mag bij aanvang nog max. ~100% marktwaarde lenen.
  • Woningwaarde is afgelopen jaren over het algemeen flink gestegen.
  • In de tussentijd los je verplicht(*) af. (om in aanmerking te komen voor HRA)
Door die regels zitten veel mensen in een relatief veilige situatie.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• MaxHardcore
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 31-10 12:11
President schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 06:55:

Geld uitgeven aan een nieuwe televisie mag. Schenken is een handeling waarbij geen voorwaarden verbonden zitten. Als je je geld schenkt aan een kennis om het vervolgens op 2 januari wil terug gestuurd te worden dan is het dus nooit een schenking geweest. Ook dat is dus niet legaal. Geen idee hoe groot de kans is dat je wordt gepakt natuurlijk.
Dat is niet waar. Wat je hier zegt staat nergens (zie link). Dus als je schenkt, mag die persoon dat ook weer schenken. En met de huidige rente kan dat ook wel in februari. Dit is een loophole, maar niet heel erg interessant omdat het bedrag p.p. niet hoog is en je iemand wel goed moet vertrouwen. Het is formeel een schenking, dus als deze niet terug komt heb je dikke pech. bovendien is het in het nieuwe box 3 stelsel sowieso niet meer interessant.

https://www.belastingdien...k-schenkbelasting-betalen
Rubbergrover1 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 11:41:
[...]

Dat kun je inderdaad doen. Maar volgens mij is dit iets wat bij Maxhardcore pas dit jaar speelt. En dat er hiervoor dus nog geen reden was om hierover na te denken.

Ik ken de regels van het kgb niet precies, maar ik heb de indruk dat er een 'alles of niets' vermogensgrens van 116k is, waardoor het voordeel van daar net onder blijven relatief groot is. Terwijl het voordeel van een lager inkomen op het kgb relatief klein is. Als je vermogen om de buurt van de vermogensgrens ligt, dan loont het dus al snel om hiermee te 'spelen'.

Maar als je wat verder boven de grens terecht komt, dan wordt het minder interessant omdat je dan al snel te veel concessies moet doen aan hoe je je geld investeert.
Klopt helemaal, soms heb je een situatie waarin je goed kan spelen met dat soort grenzen. en dit jaar zou het misschien nog net weer kunnen. Maar liever een hoger rendement met hoger risico dan alles in mijn eigen stenen te beleggen.

En nu maar weer on-topic :)

Overigens, ik heb wel eens vaker meegelezen in het verleden en las vaak goede dingen. Daarnaast merk ik sowieso de passie bij iedereen in dit topic FO.

Dat vind ik sowieso nice, samen verder komen. Voor mezelf hoop ik mijn ballen te laten groeien wat financien betreft :+

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Tommie12 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 11:22:
[...]

Tja.... lenen om aandelen te kopen is niet high risk, het is super high risk.
Ik ben me bewust van de risico's, maar zeker goed om te benoemen.
Zr40 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 11:29:
@CaLeX Die fout heb ik ook gemaakt. Door met geleend geld te beleggen maak je weldegelijk een timing keuze. Je haalt je toekomstige inleg naar voren.

In mijn geval betekende dat dat ik niets heb kunnen kopen in het dal van maart. Ik denk dat ik daardoor meer rendement heb gemist dan wat de leverage heeft opgeleverd.
Dat je wat gemist hebt omdat je een dip niet extra hebt kunnen inkopen maakt het een fout? of zijn er ook andere dingen gebeurt? (of was het geen fout, maar had het wel beter gekund?)
Sander B schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 11:57:
[...]

Hou je er rekening mee dat je in dit geval geen HRA over dat deel af mag trekken (omdat je het niet voor je woning gebruikt), en afhankelijk van wat er uiteindelijk met die wet gaat gebeuren misschien wel VRH moet betalen?
Ja, heb het met de huidige regels berekent. Ik kan nog niet reageren op wat er nog niet bekend is.
CornermanNL schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 11:29:
[...]

Dat zou leuk zijn, ware het niet dat veel hypotheekverstrekkers het enkel nog doen voor verbetering van de woning. Je doet vooraf een opgave van de werkzaamheden en krijgt een bouwdepot. Iedere rekening kun je inleveren en je krijgt dan het bedrag teruggestort.

Er zijn vast nog wel aanbieders die alleen op basis van een begroting de som overmaken , de werkzaamheden voer je vervolgens niet of maar ten dele uit en de rest beleg je. Maar het is steeds gebruikelijker om dat niet meer te doen.

En op zich is dat jammer, je zou in zo'n geval je overweging in vastgoed dat niets opbrengt kunnen verkleinen. En je portefeuille herbalanceren als het ware.

Overigens is het natuurlijk logisch dat hypotheekverstrekkers hier strenger op geworden zijn, de dure auto's boten etc. die gefinancierd werden met hypothecaire leningen uit het verleden waren natuurlijk je reinste waanzin.
Mijn hypotheekverstrekker staat er volgens hun site wel voor open en geeft een duidelijk beeld over wat de kosten zullen zijn.

Ik ben het natuurlijk met je laatste alinea eens, daar zou ik het zelf ook niet voor gebruiken.
oscar82 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 12:24:
[...]

Dat is toch bij veel mensen het geval en precies de bedoeling van overheidsbeleid?
  • Je mag bij aanvang nog max. ~100% marktwaarde lenen.
  • Woningwaarde is afgelopen jaren over het algemeen flink gestegen.
  • In de tussentijd los je verplicht(*) af. (om in aanmerking te komen voor HRA)
Door die regels zitten veel mensen in een relatief veilige situatie.

***members only***
Members only:

@allemaal; goed om kritische geluiden te horen.
Ik ben er ook nog niet uit óf we dit gaan doen (en wanneer) in de huidige situatie lijken de cijfers goed. Qua kosten, mogelijke verlies / potentiele winst en ons huidige inkomen (+SR).

[ Voor 16% gewijzigd door CaLeX op 16-07-2020 13:13 ]

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

• underrated
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21-09-2021
MaxHardcore schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 12:37:
[...]
Dat vind ik sowieso nice, samen verder komen. Voor mezelf hoop ik mijn ballen te laten groeien wat financien betreft :+
Voor mij is FO denken juist ballen laten krimpen :P

Ik creer voor grote besluiten soms noodzaak, zodat er geen andere optie meer is. Bv een huis kopen en baan opzeggen (in dezelfde maand), om alle aandacht aan m'n bedrijf te kunnen geven. Buffer op 0, minimale inkomsten, was een spannend eerste jaar. Gelukt en het gaat lekker nu, maar geen goede strategie om een oudedagsvoorziening te bouwen :P

Dus nu lekker bezig met EFT's, heel saai hypotheek aflossen, gestructureerd sparen, etc. Lekker risico-avers.

Verwijderd

Sander B schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 11:57:
[...]

Hou je er rekening mee dat je in dit geval geen HRA over dat deel af mag trekken (omdat je het niet voor je woning gebruikt), en afhankelijk van wat er uiteindelijk met die wet gaat gebeuren misschien wel VRH moet betalen?
Proefballonnetje voor die nieuwe wet is al lang neergestort (zie link in topic warning).

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11:35
misschien is het gevoel wel te veilig inderdaad, de vergelijking met de woekerpolis affaire gaat niet helemaal op. Daar waren het de kosten van de polissen die zorgde dat de winsten grotendeels opgegeten werden, dat is hier niet aan de orde.
De vergelijking zit hem niet in de producten, maar in de onderliggende houding. Het gevoel dat de beurs bijna een loterij zonder nieten zou zijn en dat je bijna gegarandeerd winst zou behalen. Zo veel winst, dat de kosten daarbij in het niet vallen en dat het bijna vanzelfsprekend is dat je alle capaciteit die je hebt inzet om aandelen te kopen.

Dit is iets wat ik bij een hoop mensen tussen de regels door terugzie. Bij mij een teken dat het verkeerslicht op oranje komt te staan; in mijn optiek was zo'n attitude in het verleden namelijk vaak de opmaat tot een grote daling. Maar voorlopig eerst nog even doorstijgen tot de top (waar die dan ook ligt...)

• Sander B
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06-11 16:59
Verwijderd schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 13:25:
[...]

Proefballonnetje voor die nieuwe wet is al lang neergestort (zie link in topic warning).
Weet ik (daarom zeg ik ook "afhankelijk wat ermee gaat gebeuren"), maar er ligt nog steeds een uitspraak van de Hoge Raad dat de huidige vorm van vermogensrendementsheffing niet eerlijk is (en effectief daarmee zegt dat de wet gewijzigd moet worden). Grote kans dat het over de volgende verkiezingen heen wordt getild maar het lijkt me niet zo dat er niks gaat veranderen.

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:14
oscar82 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 12:24:
Is dat voor jouw gevoel te veilig? Wil je je eigen beleggingshypotheek creëren?
Misschien meer iets voor in Hoelang heb jij je hypotheekrente vastgezet?, maar past hier misschien ook wel een beetje: dit is juist iets wat wij wel (op kleine schaal) gedaan hebben toen onze rentevaste periode afliep: 10 jaar gehad, 20 jaar te gaan, met een aflossingsvrij deel van €75.000. We willen aflossen, maar in plaats van dat op een 'normale' manier te doen hebben we besloten om het als aflossingsvrij aan te houden en het bedrag dat we anders aan aflossen kwijt zouden zijn, op een stukje Meesman te zetten naast het gewone maandelijkse bedrag. Geïnspireerd door de fiscale voordelen van de bankspaarhypotheek zoals die op de rest van de hypotheek geldt.

Ik ben zeer risicomijdend ingesteld, en dit is een weloverwogen keuze: over deze 20 jaar gaan we €60.000 inleggen. Is er 0 rendement, so be it: dan kunnen we toch nog €60k van de €75k aflossen. We gaan echter toch wel uit van een beetje rendement. Met gemiddeld jaarlijks 2% rendement spelen we al quitte.

Alles wat het meer is, is mooi meegenomen. Alles wat het minder of zelfs negatief is: tja, pech... (we kunnen het hebben, dus het is een ingecalculeerd risico).

We zijn nog niet heel erg met FO zelf bezig, maar hebben sinds een tijdje wel de geldstromen wat meer op orde: stukje lijfrente, stukje beleggen, stukje sparen, beter inzicht in uitgaven, hypotheek dus aflossen, ... We komen er ooit wel :).

Hoop niet dat jullie nu met allemaal redenen komen waarom onze eigen gecreëerde "beleggingshypotheek" zo'n slecht idee is :+.

Oh, en misschien het verhaal even compleet maken: voor de resterende hypotheeksom, in de vorm van bankspaar, hebben we de rente voor 15, en niet 20 jaar vastgezet. Als de rente in de laatste 5 jaar namelijk een stuk hoger is, heeft dat meer invloed op het gespaarde bedrag dan op de rentebetalingen!

[ Voor 9% gewijzigd door sjroorda op 16-07-2020 14:48 ]

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Je vergeet het scenario waar het rendement niet 0% is, maar -20%, -30%, -40%, zoals aan het begin van de coronacrisis. Dus er is ook een risico dat je je inleg (gedeeltelijk) kwijtraakt en dus geen 60k+ maar bijvoorbeeld maar 40k overhoudt.

Met een horizon van 20 jaar is de kans daarop inderdaad niet heel groot, maar wel aanwezig.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• CaLeX
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Rubbergrover1 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 13:36:
[...]

De vergelijking zit hem niet in de producten, maar in de onderliggende houding. Het gevoel dat de beurs bijna een loterij zonder nieten zou zijn en dat je bijna gegarandeerd winst zou behalen. Zo veel winst, dat de kosten daarbij in het niet vallen en dat het bijna vanzelfsprekend is dat je alle capaciteit die je hebt inzet om aandelen te kopen.
De vergelijking gaat niet helemaal op. Qua leencapaciteit zitten we erna op 50% tegenover wat we zouden kunnen lenen met ons inkomen, waar ook nog eens een huis met een (ruim) hogere WOZ tegenover staat.

Je vergelijkt het met hypotheken van 120% van de woningwaarde met een groot deel aflossingsvrij en een stuk hogere rente.

Maar ik snap je strekking wel, voor nu staat het licht hier op rood in ieder geval.

[ Voor 3% gewijzigd door CaLeX op 16-07-2020 14:25 ]

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Rubbergrover1 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 13:36:
[...]

Dit is iets wat ik bij een hoop mensen tussen de regels door terugzie. Bij mij een teken dat het verkeerslicht op oranje komt te staan; in mijn optiek was zo'n attitude in het verleden namelijk vaak de opmaat tot een grote daling. Maar voorlopig eerst nog even doorstijgen tot de top (waar die dan ook ligt...)
Als je horizon maar lang genoeg is, is bijna gegarandeerde winst toch ook het geval? En dat is toch ook de reden dat lange termijn beleggen hier in het FO topic zo'n populaire strategie is?

Er is toch ook helemaal niets mis met een daling? Tuurlijk komt die er een keer, of twee keer.

In het ideale geval zorg je dat je enigszins flexibel bent wat betreft het moment dat je echt de stekker uit je werk trekt zodat je niet op een absoluut dieptepunt een groot deel van je aandelen gaat verkopen. Ook had je dan natuurlijk al ruim van tevoren veel van je aandelen in bijvoorbeeld obligaties omgezet.

De crux zit hem er volgens mij in dat niet iedereen er in slaagt om ook langdurig te beleggen, en daardoor alsnog geld verliest. Dat kan zijn door tegenslag (scheiding, baan kwijt) of door angst/onzekerheid gevolgd door verkopen op het verkeerde moment.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 16-07-2020 14:50 ]

• sjroorda
Herko_ter_Horst schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 14:01:
Je vergeet het scenario waar het rendement niet 0% is, maar -20%, -30%, -40%, zoals aan het begin van de coronacrisis. Dus er is ook een risico dat je je inleg (gedeeltelijk) kwijtraakt en dus geen 60k+ maar bijvoorbeeld maar 40k overhoudt.

Met een horizon van 20 jaar is de kans daarop inderdaad niet heel groot, maar wel aanwezig.
Eens. Dat bedoelde ik met "en alles wat het minder is", ik heb er even expliciet "negatief" bij gezet nu in mijn post.

En -40% over 20 jaar met indexbeleggen? Dan hebben we wel grotere problemen dan deze €75k :P.

• x37
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 17-03 10:34

x37

sjroorda schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 14:50:
[...]

Eens. Dat bedoelde ik met "en alles wat het minder is", ik heb er even expliciet "negatief" bij gezet nu in mijn post.

En -40% over 20 jaar met indexbeleggen? Dan hebben we wel grotere problemen dan deze €75k :P.
Het probleem is dat je nu al exact vast hebt liggen op welke dag de hypotheek afloopt. Zoals je met de coronadip hebt gezien kan het ook zijn dat die aflossing precies op de dip ligt en dat je eigenlijk graag 3 maanden extra wil wachten tot de markt weer terug omhoog veert. Maar als je pech hebt kan dat niet. Daarom is deze constructie wel iets riskanter dan gewoon beleggen met een 20 jaar horizon (die stiekem ook 20jaar en 3 maanden kan zijn).

Dit risico is trouwens klein en kun je op allerlei manieren beperken. Bijvoorbeeld door aan het einde van de looptijd te gaan schuiven naar andere minder volatiele beleggingen. Of door je hypotheek gespreid af te betalen over x jaar (soort omgekeerde DCA). Of door te zorgen dat je een kredietlimiet hebt waarmee je de aflossing kunt doen als de markt net laag staat (bijv. omdat je bij je broker kunt lenen tegen een (andere) veel grotere aandelen portefeuille). Of omdat je een cash-buffer hebt die je niet in de dip wil steken, maar wel voor de aflossing kunt gebruiken. Of toch nog een nieuwe hypotheek er achteraan afsluiten als je dat dan nog kunt (en die eventueel wel versneld aflossen). Al deze opties hebben andere voor-, nadelen en risico's.

• x37

x37

MaxHardcore schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 12:37:
[...]

Klopt helemaal, soms heb je een situatie waarin je goed kan spelen met dat soort grenzen. en dit jaar zou het misschien nog net weer kunnen. Maar liever een hoger rendement met hoger risico dan alles in mijn eigen stenen te beleggen.

En nu maar weer on-topic :)

Overigens, ik heb wel eens vaker meegelezen in het verleden en las vaak goede dingen. Daarnaast merk ik sowieso de passie bij iedereen in dit topic FO.

Wat is het verschil tussen risicobereidheid en roekeloos gedrag?

Voor mezelf heb ik een bepaald niveau van risico bepaald waar ik me comfortabel bij voel en dat groeit langzaam. Ik zie legio opties voor me die waarschijnlijk meer rendement opleveren dan wat ik momenteel doe. Die zou ik probleemloos kunnen implementeren. De meest eenvoudige is niet meer dan een paar getalletjes intypen in de computer om mijn cashbuffer te verkleinen en ETF's te kopen. Daar heb ik geen ballen voor nodig, maar ik doe het niet omdat ik me niet prettig voel bij het risico. Voor mij was het lastig om te beginnen met beleggen en daar heb ik mezelf aan laten wennen door langzaam erin te groeien.

Ik proef een beetje dat het voor jou lastig is om te beginnen? Weet niet of dat klopt, maar op die aanname ga ik even verder:
Voor mij was de truc om te beginnen met iedere maand een klein bedrag inleggen. Of dat €100, €500 of €1000,- per maand is moet je zelf weten. Inmiddels heb ik er veel meer gevoel bij en is het maandelijkse bedrag flink verhoogd. Vooral nu ik wat fluctuaties meegemaakt heb en weet dat ik mentaal prima daarmee kan omgaan.

Je moet een keer iets doen. Begin met een maandelijkse inleg bij Meesman of DeGiro. Meesman is het simpelst en meest ontzorgd. Hun Wereldwijd Aandelen Totaal fonds is super breed, dus dat is wat wij doen. Bij DeGiro kopen we steeds VWRL (een super breed Vanguard fonds). Wij konden niet kiezen, dus hebben we het allebei gedaan. Vooral omdat ik te lang bezig was met optimaliseren waardoor ik te lang wachtte. Als je gewoon iets wil doen, dan raad ik Meesman aan. Die paar basispunten die je kunt besparen door het aller goedkoopste fonds te kiezen zijn minder belangrijk dan beginnen. Je kunt altijd nog verkassen. Voor de duidelijkheid: Het zijn aandelenfondsen, dus die fluctueren en je kunt daadwerkelijk geld verliezen. Je wilt waarschijnlijk voor de lange termijn beleggen, dus behandel het geïnvesteerde geld alsof het weg is of vast staat tot je pensioen.

Je hypotheek aflossen is trouwens ook een prima plan:
- Tot je vermogen 116k is levert het een mooie bonus op met de KGB, maar ook daarna is het nog interessant
- Je bespaart de VRH van 1,25%.
- Je bespaart je de rentelast van 2,64%
- Het kost je hypotheekrenteaftrek, maar dat is effectief toch heel weinig met een LTV <45% (~22% aftrek, dus effectief betaal je 2,06% over het duurste deel van je hypotheek).

Samen levert je dat een super stabiel rendement van 3,3%, zonder rekening te houden met de KGB bonus.

Nog even de tabel met de effectieve hypotheekrenteaftrek voor 2020, want die is hier voor dit jaar nog niet eerder gepost geloof ik:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/9vpYzhc/image.png

• Rubbergrover1
CaLeX schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 14:06:
[...]

De vergelijking gaat niet helemaal op. Qua leencapaciteit zitten we erna op 50% tegenover wat we zouden kunnen lenen met ons inkomen, waar ook nog eens een huis met een (ruim) hogere WOZ tegenover staat.

Je vergelijkt het met hypotheken van 120% van de woningwaarde met een groot deel aflossingsvrij en een stuk hogere rente.

Maar ik snap je strekking wel, voor nu staat het licht hier op rood in ieder geval.
Nogmaals, het gaat niet om het product maar om de achterliggende gedachte. Het idee om nu in te 'moeten' stappen omdat je anders de boot zou missen. En daarvoor nu snel een grote zak geld willen hebben. Dat steeds meer mensen dat gevoel hebben, het linksom of rechtsom kijken of je ergens een zak geld hebt om in aandelen te stoppen, doet mij toch sterk denken aan eind jaren 90.

Maar intussen blijf ik ook gewoon maandelijks bijkopen. En rennen we met zijn allen als lemmingen naar het ravijn, haha :) .

• sjroorda
x37 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 15:20:
[...]

Het probleem is dat je nu al exact vast hebt liggen op welke dag de hypotheek afloopt. Zoals je met de coronadip hebt gezien kan het ook zijn dat die aflossing precies op de dip ligt en dat je eigenlijk graag 3 maanden extra wil wachten tot de markt weer terug omhoog veert. Maar als je pech hebt kan dat niet. Daarom is deze constructie wel iets riskanter dan gewoon beleggen met een 20 jaar horizon (die stiekem ook 20jaar en 3 maanden kan zijn).

Dit risico is trouwens klein en kun je op allerlei manieren beperken. Bijvoorbeeld door aan het einde van de looptijd te gaan schuiven naar andere minder volatiele beleggingen. Of door je hypotheek gespreid af te betalen over x jaar (soort omgekeerde DCA). Of door te zorgen dat je een kredietlimiet hebt waarmee je de aflossing kunt doen als de markt net laag staat (bijv. omdat je bij je broker kunt lenen tegen een (andere) veel grotere aandelen portefeuille). Of omdat je een cash-buffer hebt die je niet in de dip wil steken, maar wel voor de aflossing kunt gebruiken. Of toch nog een nieuwe hypotheek er achteraan afsluiten als je dat dan nog kunt (en die eventueel wel versneld aflossen). Al deze opties hebben andere voor-, nadelen en risico's.
Goed punt, dank je! Zoals gezegd, ben er nog niet zo lang wat actiever mee bezig. Ik kan inderdaad wel eens kijken naar een aflossingsstrategie, bijv. als tussendoor het rendement een keer op x% staat. De keerzijde is dan natuurlijk dat, als de aandelen wel weer verder stijgen, je hier minder van profiteert. Maar ja, da's natuurlijk het hele idee van langetermijndenken: je niet gek laten maken door verwachtingen en pieken/dalen!

PS: Meesman hiervoor staat op 80% aandelen en 20% obligaties, dus al wel een klein beetje ingedekt!

• MaxHardcore
underrated schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 13:13:
[...]

Voor mij is FO denken juist ballen laten krimpen :P

Ik creer voor grote besluiten soms noodzaak, zodat er geen andere optie meer is. Bv een huis kopen en baan opzeggen (in dezelfde maand), om alle aandacht aan m'n bedrijf te kunnen geven. Buffer op 0, minimale inkomsten, was een spannend eerste jaar. Gelukt en het gaat lekker nu, maar geen goede strategie om een oudedagsvoorziening te bouwen :P

Dus nu lekker bezig met EFT's, heel saai hypotheek aflossen, gestructureerd sparen, etc. Lekker risico-avers.
Zoiets vind ik gewoon heel goed klinken. Weet niet wat je branch is, maar wat ik deed voor de baas was gebakken lucht. Rapporten, vergaderingen en mail mail mail en dat doe je dan gewoon tot je 70e voor een ander. Daar kan ik me gewoon niks meer bij voorstellen. Het is heel knap dat iemand voor zijn passie / droom is gegaan en daar risico voor heeft genomen. Daar mag je jezelf best wel een beetje awesome voor vinden ook al ben je nu een saaie investeerder (y)
x37 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 15:56:
[...]

Voor mezelf heb ik een bepaald niveau van risico bepaald waar ik me comfortabel bij voel en dat groeit langzaam. Ik zie legio opties voor me die waarschijnlijk meer rendement opleveren dan wat ik momenteel doe. Die zou ik probleemloos kunnen implementeren. De meest eenvoudige is niet meer dan een paar getalletjes intypen in de computer om mijn cashbuffer te verkleinen en ETF's te kopen. Daar heb ik geen ballen voor nodig, maar ik doe het niet omdat ik me niet prettig voel bij het risico. Voor mij was het lastig om te beginnen met beleggen en daar heb ik mezelf aan laten wennen door langzaam erin te groeien.

Ik proef een beetje dat het voor jou lastig is om te beginnen? Weet niet of dat klopt, maar op die aanname ga ik even verder:
Voor mij was de truc om te beginnen met iedere maand een klein bedrag inleggen. Of dat €100, €500 of €1000,- per maand is moet je zelf weten. Inmiddels heb ik er veel meer gevoel bij en is het maandelijkse bedrag flink verhoogd. Vooral nu ik wat fluctuaties meegemaakt heb en weet dat ik mentaal prima daarmee kan omgaan.

Je moet een keer iets doen. Begin met een maandelijkse inleg bij Meesman of DeGiro. Meesman is het simpelst en meest ontzorgd. Hun Wereldwijd Aandelen Totaal fonds is super breed, dus dat is wat wij doen. Bij DeGiro kopen we steeds VWRL (een super breed Vanguard fonds). Wij konden niet kiezen, dus hebben we het allebei gedaan. Vooral omdat ik te lang bezig was met optimaliseren waardoor ik te lang wachtte. Als je gewoon iets wil doen, dan raad ik Meesman aan. Die paar basispunten die je kunt besparen door het aller goedkoopste fonds te kiezen zijn minder belangrijk dan beginnen. Je kunt altijd nog verkassen. Voor de duidelijkheid: Het zijn aandelenfondsen, dus die fluctueren en je kunt daadwerkelijk geld verliezen. Je wilt waarschijnlijk voor de lange termijn beleggen, dus behandel het geïnvesteerde geld alsof het weg is of vast staat tot je pensioen.

- Tot je vermogen 116k is levert het een mooie bonus op met de KGB, maar ook daarna is het nog interessant
- Het kost je hypotheekrenteaftrek, maar dat is effectief toch heel weinig met een LTV <45% (~22% aftrek, dus effectief betaal je 2,06% over het duurste deel van je hypotheek).

Samen levert je dat een super stabiel rendement van 3,3%, zonder rekening te houden met de KGB bonus.

Nog even de tabel met de effectieve hypotheekrenteaftrek voor 2020, want die is hier voor dit jaar nog niet eerder gepost geloof ik:
[Afbeelding]
Dat heb je goed geproefd :P

Ben bereid een risico te nemen bij een keuze die ik snap. Cryptowaarde snap ik niet, dus nu bitcoin oid kopen zou voor mij gelijk staan aan gokken.

Maar wat vastgoed betreft staan hier bijvoorbeeld een paar pandjes al wat langer te koop. probeer dan in te schatten wat de kans is dat ik dat misschien in Coronatijd juist wel verhuur omdat mensen door werkloosheid worden gedwongen als zelfstandige te werken en ruimte nodig hebben. Dus probeer nu een beeld te schetsen van die markt.

En zo ben ik verschillende opties aan het doornemen. is dit wat jij bedoelt met te lang optimaliseren?

Als je de legio opties die voorbij ziet komen analyseert is het interessant om te kijken hoe vaak je goed zat qua initiele analyse. Als je vaak goed zit, kun je er een keer voor gaan.

Verder goede post man, veel informatie. Daar kom ik weer een stapje verder mee.

Voorbeeld van een superdeal die ik heb laten lopen die me echt in de schoot geworpen werd.

Huurder van mijn vader (ouders hebben een beleggingspand) wou een jaar of 2/3 geleden zijn huis kwijt voor 100k.

Moest alleen CV in, was verder prima staat. Niet meteen gehapt en het was natuurlijk zonder funda/makelaar binnen 2 weken weg.

Laten we zeggen dat zo'n huis 700 huur zou opleveren. Hou je per maand ongeveer 600 aan over for life. En dat huis is nu 130k waard. |:( |:(

Verwijderd

sjroorda schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 16:35:
[...]

Goed punt, dank je! Zoals gezegd, ben er nog niet zo lang wat actiever mee bezig. Ik kan inderdaad wel eens kijken naar een aflossingsstrategie, bijv. als tussendoor het rendement een keer op x% staat. De keerzijde is dan natuurlijk dat, als de aandelen wel weer verder stijgen, je hier minder van profiteert. Maar ja, da's natuurlijk het hele idee van langetermijndenken: je niet gek laten maken door verwachtingen en pieken/dalen!

PS: Meesman hiervoor staat op 80% aandelen en 20% obligaties, dus al wel een klein beetje ingedekt!
Obligaties als alternatief voor hypotheek aflossen zou ik onder de huidige omstandigheden echt never nooit doen!
Je hebt waarschijnlijk staatsobligaties; die hebben een lagere verwachte opbrengst dan je hypotheekaflossing en ook nog eens meer risico (de waarde schommelt afhankelijk van de rente). Als je wilt spreiden (en dat lijkt mij logisch om te doen), zou ik die 20% niet in obligaties stoppen maar in aflossing.

Een lening aflossen is conceptueel hetzelfde als een obligatie kopen, maar dan met minder risico. Als het verwachte rendement ook nog eens hoger is, is de business case voor het kopen van obligaties helemaal weg (liquiditeit kan natuurlijk een extra overweging zijn).

Ik begon ook met 20% obligaties totdat ik het bovenstaande door begon te krijgen.

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:18
Sander B schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 13:39:
[...]
Weet ik (daarom zeg ik ook "afhankelijk wat ermee gaat gebeuren"), maar er ligt nog steeds een uitspraak van de Hoge Raad dat de huidige vorm van vermogensrendementsheffing niet eerlijk is (en effectief daarmee zegt dat de wet gewijzigd moet worden). Grote kans dat het over de volgende verkiezingen heen wordt getild maar het lijkt me niet zo dat er niks gaat veranderen.
Maar je mag de lening ook weer van je vermogen aftrekken (met een drempel). Ik zie dat principe niet zo heel snel veranderen. Hooguit de percentages een beetje. Maar per saldo zal de VRH over het opnemen van overwaarde nihil tot erg beperkt zijn.

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10:52
Sander B schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 13:39:
[...]

Inderdaad het is aannemelijk dat er wat gaat veranderen. Ik verwacht dat dit onderdeel wordt van de verkiezingsprogramma's. De Hoge Raad heeft zich afkeurend uitgesproken over de 4% VRH die in het verleden gold, maar ook het huidige systeem is niet houdbaar. De orde voor belastingadviseurs heeft recent nog geopperd om een forfaittair rendement te belasten, waarbij er na afloop over het werkelijke rendement wordt afgerekend. Het is afwachten: de belastingdienst is nog niet klaar voor belasting van werkelijke rendementen, maar hopelijk worden vermogenstitels wel eerlijk behandeld en niet zoals bij obligaties in het ingetrokken wetsvoorstel.
Rubbergrover1 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 16:20:
[...]

Nogmaals, het gaat niet om het product maar om de achterliggende gedachte. Het idee om nu in te 'moeten' stappen omdat je anders de boot zou missen. En daarvoor nu snel een grote zak geld willen hebben. Dat steeds meer mensen dat gevoel hebben, het linksom of rechtsom kijken of je ergens een zak geld hebt om in aandelen te stoppen, doet mij toch sterk denken aan eind jaren 90.

Maar intussen blijf ik ook gewoon maandelijks bijkopen. En rennen we met zijn allen als lemmingen naar het ravijn, haha :) .
Snel een rekening openen om de boot niet te missen -zoals vele particuliere doen - is inderdaad naief, maar maandelijks bijkopen en vasthouden aan je strategie met spreiding lijkt mij ook in deze tijd niet vreemd. Wat is het alternatief op dit moment zonder te veel te willen timen?

• Rubbergrover1
JURIST schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 19:52:
Snel een rekening openen om de boot niet te missen -zoals vele particuliere doen - is inderdaad naief, maar maandelijks bijkopen en vasthouden aan je strategie met spreiding lijkt mij ook in deze tijd niet vreemd. Wat is het alternatief op dit moment zonder te veel te willen timen?
Dat is dus de grote vraag. Er zijn weinig goede alternatieven. Daarom koop ik ook maandelijks bij. Maar ik acht de kans best groot dat er binnen een jaar weer een grote daling volgt. Om die reden zou ik niet fors bijlenen om nu diep in de aandelen te gaan zitten.

• CaLeX
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Rubbergrover1 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 20:18:
[...]

Dat is dus de grote vraag. Er zijn weinig goede alternatieven. Daarom koop ik ook maandelijks bij. Maar ik acht de kans best groot dat er binnen een jaar weer een grote daling volgt. Om die reden zou ik niet fors bijlenen om nu diep in de aandelen te gaan zitten.
For the record; dat stelde ik niet voor ;)

offtopic:

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:31
[...]

[Afbeelding]
Ik heb wel een kanttekening mbt de hypotheekrenteaftrek en het rendement bij aflossen.

Je moet rekenen met het marginale tarief, niet met het gemiddelde tarief. Hierdoor wordt het rendement van aflossen lager. Dat scheelt toch ruim 0,5%

• x37

x37

@Sovieto

In deel 3 had ik al een meer uitgebreide uitleg staan, die zal ik hier even herhalen met de tabel voor 2020:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/9vpYzhc/image.png

Uitleg:
Hypotheekrenteaftrek verminderd je belastbare inkomen. Daardoor hoef je minder inkomstenbelasting te betalen én krijg je meer algemene heffingskorting (AHK) (bij inkomens van ~20k tot ~68k). Daar tegenover staat een bijtelling, namelijk het eigen woning forfait (EWF). Deze verhoogd je belastbare inkomen (en daarmee je inkomstenbelasting én verlaagd je AHK) en hangt af van de WOZ-waarde. Minister Hillen heeft echter weer een extra heffingskorting ingevoerd (heffingskorting geringe of geen eigen woning schuld aka 'Wet HIillen') die deze bijtelling ongedaan maakt als de aftrekbare rente minder is dan het EWF. Daardoor heb je effectief 0 voordeel van je renteaftrek als deze minder is dan je EWF. Alleen het deel renteaftrek hoger dan het EWF levert effectief voordeel op. Dit is dus effectief een drempel die je van de aftrekbare hypotheekrente af moet trekken. Echter is met Belastingplan 2019 een afbouw van Wet Hillen geïntroduceerd die deze in met 1/30 per jaar afbouwt tot hij 0 is in 2048. In 2020 is daardoor nog 93,333% van deze aftrek toepasbaar.

Source:
Als iemand de grafiek wil namaken, dan is hier de formule:
code:
1
=max(0;(Rente*LTV-EWF*EWFPERC)/(LTV*Rente)*IB)

TL;DR:
Er is een 30 jaar lineair afbouwende heffingskorting ter compensatie van een bijtelling die afhankelijk is van je WOZ en HRA die daardoor fungeert als een drempel voor de HRA.

Deze tabel is voor mensen die in schijf 2 & 3 vallen. Ik weet niet hoe de maximering van de aftrekbare rente exact geïmplementeerd is en of deze daardoor ook het voordeel AHK beperkt. Dit jaar blijven mensen in schijf 2 & 3 zelfs met de AHK onder de maximering van de aftrek, dus maakt het niet zo veel uit. Als iemand mij kan uitleggen hoe die maximering exact wordt toegepast dan kan ik ook gemakkelijk de grafiek voor schijf 4 maken. Trouwens ook voor alle toekomstige jaren, want door die afbouw van Wet Hillen wordt het voordeel van aftrekken steeds ietsjes groter. Alvast bedankt! :9

Origineel hier

[ Voor 84% gewijzigd door x37 op 16-07-2020 23:16 ]

Verwijderd

x37 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 22:25:
@Sovieto

In deel 3 had ik al een meer uitgebreide uitleg staan, die zal ik hier even herhalen met de tabel voor 2020:
[Afbeelding]

Uitleg:
Hypotheekrenteaftrek verminderd je belastbare inkomen. Daardoor hoef je minder inkomstenbelasting te betalen én krijg je meer algemene heffingskorting (AHK) (bij inkomens van ~20k tot ~68k). Daar tegenover staat een bijtelling, namelijk het eigen woning forfait (EWF). Deze verhoogd je belastbare inkomen (en daarmee je inkomstenbelasting én verlaagd je AHK) en hangt af van de WOZ-waarde. Minister Hillen heeft echter weer een extra heffingskorting ingevoerd (heffingskorting geringe of geen eigen woning schuld aka 'Wet HIillen') die deze bijtelling ongedaan maakt als de aftrekbare rente minder is dan het EWF. Daardoor heb je effectief 0 voordeel van je renteaftrek als deze minder is dan je EWF. Alleen het deel renteaftrek hoger dan het EWF levert effectief voordeel op. Dit is dus effectief een drempel die je van de aftrekbare hypotheekrente af moet trekken. Echter is met Belastingplan 2019 een afbouw van Wet Hillen geïntroduceerd die deze in met 1/30 per jaar afbouwt tot hij 0 is in 2048. In 2020 is daardoor nog 93,333% van deze aftrek toepasbaar.

Source:
Als iemand de grafiek wil namaken, dan is hier de formule:
code:
1
=if((LTV*Rente-EWF*EWFPERC)/(Rente*LTV)*IB<0;0;(Rente*LTV-EWF*EWFPERC)/(LTV*Rente)*IB)

TL;DR:
Er is een 30 jaar lineair afbouwende heffingskorting ter compensatie van een bijtelling die afhankelijk is van je WOZ en HRA die daardoor fungeert als een drempel voor de HRA.

Deze tabel is voor mensen die in schijf 2 & 3 vallen. Ik weet niet hoe de maximering van de aftrekbare rente exact geïmplementeerd is en of deze daardoor ook het voordeel AHK beperkt. Dit jaar blijven mensen in schijf 2 & 3 zelfs met de AHK onder de maximering van de aftrek, dus maakt het niet zo veel uit. Als iemand mij kan uitleggen hoe die maximering exact wordt toegepast dan kan ik ook gemakkelijk de grafiek voor schijf 4 maken. Trouwens ook voor alle toekomstige jaren, want door die afbouw van Wet Hillen wordt het voordeel van aftrekken steeds ietsjes groter. Alvast bedankt! :9

Origineel hier
offtopic:
In plaats van:

code:
1
=if(X<0;0;X)

schrijf je veel simpeler:
code:
1
=max(X;0)

Zo hoef je je formule maar 1x uit te schrijven :)

• Rubbergrover1
CaLeX schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 22:00:
[...]

For the record; dat stelde ik niet voor ;)
OK, je hebt gelijk, je had het niet over nu, maar over 'bij een flinke dip'. Klopt.

Grote vraag is dan wat je een flinke dip noemt.
Een daling van rond de 10%? (Zoals de S&P 500 grofweg deed in zomer 1999 en begin 2000).
Een daling van 15%? (Zoals de S&P 500 in zomer 1998 en 2001 en najaar 2000.)
Of een daling van 30%? (Zoals voorjaar-zomer 2002)

Het punt is dat je dus nooit kunt weten wanneer het 'optimale' moment is om in te stappen. Het 'instorten' van de beurs gaar namelijk niet altijd met een grote daling op 1 moment, maar gaat soms in stappen met tussentijds weer stijgingen. Wacht je dan tot de beurs na een daling van 15% in een paar maanden weer wat opkrabbelt, dan kan het best zijn dat er daarna nog een veel hogere daling komt. Maar wacht je tot een daling van 30% in een paar maanden, dan kan het zijn dat die er helemaal niet komt en dat je het instapmoment hebt gemist.

Dat maakt het timen van de markt zo lastig. En zeker als je dat met een forse zak geleend geld zou willen doen. Als je na de 10%-dip van de zomer van 1999 dacht dat het ergste wel achter de rug was en in september op 2000 had gekocht, dan had je 14 jaar moeten wachten voordat de koersen weer op het zelfde niveau stonden (en je dus een rendement van 0% had gehad ipv een negatief rendement). Als je dan ook nog een rendement van 2,6% zou moeten halen om break-even te spelen met je hypotheek, dan had je tot het all-time high van begin dit jaar moeten wachten en dan had je nog steeds geen winst gemaakt.

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
[...]

Inderdaad het is aannemelijk dat er wat gaat veranderen. Ik verwacht dat dit onderdeel wordt van de verkiezingsprogramma's. De Hoge Raad heeft zich afkeurend uitgesproken over de 4% VRH die in het verleden gold, maar ook het huidige systeem is niet houdbaar. De orde voor belastingadviseurs heeft recent nog geopperd om een forfaittair rendement te belasten, waarbij er na afloop over het werkelijke rendement wordt afgerekend. Het is afwachten: de belastingdienst is nog niet klaar voor belasting van werkelijke rendementen, maar hopelijk worden vermogenstitels wel eerlijk behandeld en niet zoals bij obligaties in het ingetrokken wetsvoorstel.
Het is een moeilijk dilemma, in die zin dat het voornamelijk gevoed wordt door de lage rente, mensen zijn lang gewend geweest aan rentes die de inflatie verslaan, op het gemak. Vaak zonder verder iets te weten van de werking van rente op rente en inflatie.

En als spaarzaam volk en vroegere aversie tegen lenen was het samen met het eigen huis een makkelijke weg naar een ruim pensioen.

In het oude voorstel is naarstig gezocht naar een compensatie hiervoor, opgehaald bij de beleggende medemens. Dat bleek geen haalbare kaart. En er zaten wat kleinigheidjes in zoals het afschaffen van de belastingvrije voet die spaarders alsnog hogere belastingdruk opleggen bij stijgende rentes. Dus uiteindelijk werden ook de spaarders harder geraakt.

Eenzelfde scenario is er bij werkelijk rendement, hoe ga je dat bepalen ? En wat zijn de start en einddata. Komt er een compensabel verlies regeling?

De oude regeling was prima voor het overgrote deel van de bevolking , de belastingvrije voet zorgt daar gewoon netjes voor. Hier in het topic is 60k voor een samenwonend stel niet veel maar voor het overige deel wel. Veel mensen komen niet aan dat bedrag.

Dan is er nog een punt voor de overheid, de huidige VRH regeling is relatief simpel , peildatum en afrekenen. Lage kosten in de uitvoering en een stabiel inkomen aan VRH voor de overheid.

Komt er straks een nieuwe veel complexere regeling, stijgen de kosten in de uitvoering en worden de opbrengsten naar alle waarschijnlijkheid onvoorspelbaarder.

Juist nu moet je denk ik ook vasthouden aan de strategie, daarom koop ik iedere maand nog steeds in met mijn vast bedrag, dat was immers het plan. Wat te doen met het geld dat ik nu overhoud is een ander verhaal. Daar blijken zoals ik eerder in dit topic al aangaf, toch wat mentale drempels te zitten.

• CornermanNL
  • Nu online
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 09:19:
[...]

OK, je hebt gelijk, je had het niet over nu, maar over 'bij een flinke dip'. Klopt.

Een daling van rond de 10%? (Zoals de S&P 500 grofweg deed in zomer 1999 en begin 2000).

Het punt is dat je dus nooit kunt weten wanneer het 'optimale' moment is om in te stappen. Het 'instorten' van de beurs gaar namelijk niet altijd met een grote daling op 1 moment, maar gaat soms in stappen met tussentijds weer stijgingen. Wacht je dan tot de beurs na een daling van 15% in een paar maanden weer wat opkrabbelt, dan kan het best zijn dat er daarna nog een veel hogere daling komt. Maar wacht je tot een daling van 30% in een paar maanden, dan kan het zijn dat die er helemaal niet komt en dat je het instapmoment hebt gemist.

Dat maakt het timen van de markt zo lastig. En zeker als je dat met een forse zak geleend geld zou willen doen. Als je na de 10%-dip van de zomer van 1999 dacht dat het ergste wel achter de rug was en in september op 2000 had gekocht, dan had je 14 jaar moeten wachten voordat de koersen weer op het zelfde niveau stonden (en je dus een rendement van 0% had gehad ipv een negatief rendement). Als je dan ook nog een rendement van 2,6% zou moeten halen om break-even te spelen met je hypotheek, dan had je tot het all-time high van begin dit jaar moeten wachten en dan had je nog steeds geen winst gemaakt.
Ik denk dat het voornamelijk van de tijd afhangt die je nog moet afleggen, en van factoren als je verwachting dat je in je huis gaat blijven wonen. Bij een nieuw huis aanschaffen is cash toch echt king tegenwoordig. (zelfs met overwaarde maar dat is een andere discussie)

Stel je bent voornemens 20 jaar minimaal te blijven wonen in het huis. Er zit 30 jaar looptijd op je hypotheek. En de rente zit rond de doelinflatie van 2%. Stel je LTV is rond de 50%. Dan is 20% bijlenen om dat gedurende 20 jaar te renderen mijns inziens niet heel risicovol.

Maar dat hangt voornamelijk af van het percentage dat je lening en de kosten ervan van je totale maandelijkse cashflow behoefte is. Als dat laag genoeg is, is er geen vuiltje aan de lucht. En in de tussentijd is er zat ruimte om weer te gaan aflossen , het risico , vanwege de tijdsfactor is dan nihil.

De rekensommetjes maak je en zijn dan een stilstaand moment in de tijd. Morgen kan dat weer anders zijn omdat er iets veranderd is , ten goede of kwade. Op een gegeven moment is gewoon doen en daarna leren van je fouten.

Van niets doen leer je niets, en het gevoel of een risico voor jou te hoog of te laag was is op papier een makkelijke oefening. Maar je voelt het pas als het gebeurd. En uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het best moeilijk is maar uiteindelijk als je uit je comfortzone stapt en het doet het meestal wel goed komt.

Al heb ik nog steeds grote moeite om af te wijken van mijn mooie uitgestippelde plannen indien zich er een goede kans voordoet. Dat moet ik er zeker bij zeggen.

• Wozmro
  • Nu online
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 09:19:
[...]

Inderdaad, bij werken met geleend geld is het gewoon heel veel moeilijker om rustig te blijven in onzekere periodes.

Je job verliezen en tegelijk een beurscrisis, ik zie best wel enig verband.

Als je dan geleend hebt voor je woning en ook nog eens voor je beleggingsportefeuille...

Als ik zelf morgen mijn werk verlies dan ga ik mijzelf de dag er na inschrijven in enkele interimbureaus en neem ik aan wat er is (seizoensarbeiders, koerier,...) Waarschijnlijk aan 10€ per uur of zo zonder bijkomende voordelen, parttime, flexibel.
Tegelijkertijd kan ik blijven nadenken over wat nadien, spaargeld en beleggingen blijven gewoon staan.

Iemand met een relatief grote lening zal er met bovenstaande niet geraken..

• Sander B
  • Laatst online: 06-11 16:59
rube schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 19:07:
[...]

Maar je mag de lening ook weer van je vermogen aftrekken (met een drempel). Ik zie dat principe niet zo heel snel veranderen. Hooguit de percentages een beetje. Maar per saldo zal de VRH over het opnemen van overwaarde nihil tot erg beperkt zijn.
Het afgeschoten systeem was helemaal niet zo beperkt voor beleggingen met geleend geld. Het forfaittair rendement was 5.33%, geleend geld mocht daarvan afgetrokken worden met 3.03%. Effectief zou je dus (5.33-3.03) * 33% = 0.759% belasting gaan betalen over het geleende bedrag. In combinatie met het feit dat je ook nog gewoon hypotheekrente moet betalen zonder dat je voor dat deel HRA krijgt zitten je kosten voor deze constructie dus al snel rond de 3%. Toch wel een flinke hap uit je verwachte rendement. Dan hou je aan verwacht rendement nog wel wat over, dus het kan nog steeds de moeite waard zijn, maar er zit ook weer risico aan vast.

Natuurlijk is dit allemaal hypothetisch omdat we niet weten wat er gaat gebeuren, maar het voorgestelde systeem was niet afgeschoten op de behandeling van geleend geld. Het zou heel goed kunnen dat deze percentages op de een of andere manier terugkomen.

Overigens, @CaLeX, zou ik je dan ook aanraden om te kijken naar je rentevaste periode - als de rentes weer omhoog gaan en een periode afloopt zou ik niet vast willen zitten aan deze lening ;)

• Rubbergrover1
CornermanNL schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 09:50:
[...]
Stel je bent voornemens 20 jaar minimaal te blijven wonen in het huis. Er zit 30 jaar looptijd op je hypotheek. En de rente zit rond de doelinflatie van 2%. Stel je LTV is rond de 50%. Dan is 20% bijlenen om dat gedurende 20 jaar te renderen mijns inziens niet heel risicovol.
Kan inderdaad. Het kan een goede afweging zijn om een stuk extra bij te lenen en dat te beleggen.

Waar het mij vooral om gaat is dat die attitude van een fors bedrag extra lenen en dat beleggen omdat dat op termijn 'nauwelijks mis kan gaan' nu bij zo veel mensen op komt. Dat vind ik angstig veel lijken op de attitude van de jaren '90, toen er ook extra geleend werd (hogere hypotheek of leaseconstructies) om te beleggen. Iets met geschiedenis die zich in steeds andere vorm herhaalt.

• CornermanNL
  • Nu online
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 10:19:
[...]

Kan inderdaad. Het kan een goede afweging zijn om een stuk extra bij te lenen en dat te beleggen.

Waar het mij vooral om gaat is dat die attitude van een fors bedrag extra lenen en dat beleggen omdat dat op termijn 'nauwelijks mis kan gaan' nu bij zo veel mensen op komt. Dat vind ik angstig veel lijken op de attitude van de jaren '90, toen er ook extra geleend werd (hogere hypotheek of leaseconstructies) om te beleggen. Iets met geschiedenis die zich in steeds andere vorm herhaalt.
Dat klopt , het is ook geen afweging die de meeste mensen goed gewogen kunnen maken. Maar veel mensen in dit topic hebben dat begrip wel en ook het juiste kader van risico voor zichzelf om het in te kunnen plaatsen.

En vergeet niet dat de jaren 90 constructies nogal hoog in de kostenstructuur zaten. Er werden met hypothecaire lenigingen geen directe investeringen gedaan maar constructies gekocht. Een heel wezenlijk verschil. Als je het zelf in een goed gespreide ETF stopt is het al een heel ander verhaal.

Het belangrijkste component is de cash flow behoefte in de tijd afgezet tegen de extra opbrengsten. En toegegeven ik ben zelf met extra cash nog niet zover dat ik nu al extra instap.

Het is echter niet zo dat een lening per definitie bijdraagt aan het risico over tijd. Ik heb zelf altijd heel erg in de kostenbesparende en leningverlagende strategie gezeten en zeker in het begin was dit voor mij de juiste weg.

Ik kom nu echter op een punt dat het verder aflossen van leningen eigenlijk alleen maar risico verhogend werkt. Als in een verminderde flexibiliteit. En er zit een groot deel 'vast' in een voor mij moeilijk verkoopbaar asset.

Zeker gezien de huidige huizenmarkt is het bijna niet te doen om goedkoper te gaan wonen als ik mijn huidige woning verkoop. Ik kan nu niets terugkopen dat ik zou kunnen betalen. Als ik het al zou willen.

Extra beleggen is dan een prima optie. Nu nog de mentale drempel ;)

• Rubbergrover1
CornermanNL schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 10:38:
[...]

En vergeet niet dat de jaren 90 constructies nogal hoog in de kostenstructuur zaten. Er werden met hypothecaire lenigingen geen directe investeringen gedaan maar constructies gekocht. Een heel wezenlijk verschil. Als je het zelf in een goed gespreide ETF stopt is het al een heel ander verhaal.
Ook toen waren er een hoop mensen die het extra bijgeleende geld gewoon via een beleggingsrekening belegden.
Ik kom nu echter op een punt dat het verder aflossen van leningen eigenlijk alleen maar risico verhogend werkt. Als in een verminderde flexibiliteit. En er zit een groot deel 'vast' in een voor mij moeilijk verkoopbaar asset.
Eens. (Extra) aflossen is zeker niet altijd de handigste strategie. Maar dat is heel wat anders dan extra bijlenen om dat te gaan beleggen. Dat steeds meer mensen dát als optie gaan zien vind ik tekenend.

[ Voor 3% gewijzigd door Rubbergrover1 op 17-07-2020 10:48 ]

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10:59
Dat die geschiedenis zich herhaalt, komt omdat de meeste mensen zo'n ingrijpende gebeurtenis maar een keer meemaken. Je bent maar een keer starter op de arbeidsmarkt, een keer jonge ouder i.c.m. nieuwe hypotheek, een keer middelbare leeftijd met studerende kinderen, (bijna) pensioengerechtigd.

Je ervaart pas wat een risico is wanneer het zich in jouw levensfase voordoet. Dus met geleend geld beleggen (hefboomeffect) kan rationeel verstandig zijn, maar wanneer een crisis zich voordoet op een voor jou onhandig moment (en crisissen komen nooit alleen), dan kan blijken dat nachtrust/mentale ruimte jou toch meer waard is dan een excel-cijfertje. Die les draag je lastig over op iemand die dat niet ervaren heeft, die denkt 'mij overkomt dat niet'.

Je moet je dus voorbereiden op de volgende crisis, zodat je dan ook echt kan handelen. Dus in hoogtij-dagen met een gematigd risicoprofiel beleggen, maar wanneer het bloed door de straten vloeit je risicoprofiel kunnen vergroten om dán huizen/aandelen/etc te kunnen kopen.

Maar ook dit is makkelijk gezegd. Want wie was voorgesorteerd op de pandemie en wie sorteert al voor op de zich ontvouwende klimaatcrisis? Ik heb in de afgelopen dip niet bijgekocht. Ik ken mezelf inmiddels, ik durf niet grootschalig risico's te nemen. Dus is mijn strategie die van de geleidelijkheid (=maandelijks bijkopen). Maar doordat ik mijn vaste lasten al goed heb teruggebracht, durf ik inmiddels vast te houden aan mijn strategie in tijden van crisis (dus niet gaan verkopen). Iets wat ik 10 jaar terug fout heb gedaan. Zo schuif je dus geleidelijk aan op in de risico's die je durft te nemen. Binnenkort maar eens mijn huis gaan belenen om vol in de bitcoin-puts te gaan ;-)

• CornermanNL
  • Nu online
@Highland Dat klopt en persoonlijke crisis is vaak ook nog ongelijk aan een wereldwijde crisis. Maar en dat is onderbelicht denk ik, je moet het ervaren en er doorheen. Net als met alles in het leven. Er is geen zekerheid. Ook het maximaal afdichten van risico's op een gebied is een toevoeging aan risico's op een ander gebied.

Het is ook zo dat veel grote persoonlijke risico's simpelweg onmogelijk goed te verzekeren zijn als individu, of tegen een hele hoge prijs en voorwaarden. Gelukkig hebben de meeste mensen hier niet mee te maken in hun leven of slechts zijdelings, maar de echt grote risico's zijn in dit land gelukkig collectief verzekerd.

De rest is eigenlijk gewoon een set opties over hoe je je leven wil inrichten, hetzij een FO doel hebben of iets anders. Natuurlijk niet zonder risico's maar het raamwerk zit goed in elkaar, tot op heden.

• JURIST
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 10:19:
[...]

Wij hebben bij onze verhuizing flink bijgeleend om te investeren. Dat stop ik niet klakkeloos in één keer in de markt, maar gebruik ik nu om flexibel te kunnen inspelen op kansen en deels om een familiehypotheek te verstrekken aan ouders.
Het gaat inderdaad om eerder opgedane ervaring met investeren/belegen en gezond verstand t.a.v. risicomanagement, ik denk dat ik het minder snel zou doen als we niet al opgebouwd vermogen zouden hebben.

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:12
[...]

[Afbeelding]
Deze kende ik nog niet. Hoe moet ik hem lezen?
Stel we hebben een hypotheek van 40% ltv met een rente van 2,5%, dan hebben we een effectieve HRA van 18,8%?

18,8% waarvan?

Verwijderd

flipjevandejam schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 14:14:
[...]

Stel we hebben een hypotheek van 40% ltv met een rente van 2,5%, dan hebben we een effectieve HRA van 18,8%?

18,8% waarvan?
De som van de hypotheekrenteaftrek (geld terug) en het EWF (geld betalen) is 18,8% van de in dat jaar betaalde rente.

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:57
[...]

[Afbeelding]
Helder. Erg nuttig/informatief. Enige puntje is natuurlijk dat de term 'WOZ' m.i. ten onrechte wordt gebruikt. Ik doel uiteraard op het bijgevoegde plaatje met de percentages. De WOZ waarde heeft hier niets mee te maken. Het gaat om de (getaxeerde) waarde van het onderpand.

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - Tibber uitnodiging x34450jb

Verwijderd

Radeoxx schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 16:09:
[...]

Helder. Erg nuttig/informatief. Enige puntje is natuurlijk dat de term 'WOZ' m.i. ten onrechte wordt gebruikt. Ik doel uiteraard op het bijgevoegde plaatje met de percentages. De WOZ waarde heeft hier niets mee te maken. Het gaat om de (getaxeerde) waarde van het onderpand.
Bij veel hypotheekverstrekkers kan je de WOZ als huidige waarde gebruiken voor het verlagen van de rente-opslag. Niet voor de hypotheekaanvraag natuurlijk, maar wel in latere jaren.
En WOZ is sowieso van belang voor EWF dat ook deel is van de berekening.

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 10:47:Eens. (Extra) aflossen is zeker niet altijd de handigste strategie. Maar dat is heel wat anders dan extra bijlenen om dat te gaan beleggen. Dat steeds meer mensen dát als optie gaan zien vind ik tekenend.
Dat zou natuurlijk effectief niets uit moeten maken: als de risk/reward afweging nu uitpakt in het niet aflossen van lening X, is de risk/reward afweging exact gelijk voor het nu aangaan van lening X.

De crux zit hem in de voorwaarden en risico's van lening X.

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Nog even een kleine rant tussendoor m.b.t. "beleggen met geleend geld" en "vastleggen in stenen"...

Mijns inziens is "beleggen met geleend geld" een holle frase: je kunt aan individuele euros niet zien of ze geleend of verdiend zijn.

Het gaat uiteindelijk om het balanceren van je "assets" en je "liabilities". Is er vermogen (in welke vorm dan ook) beschikbaar, dan kun je bedenken wat je daarmee doet: niets (het blijft een asset in dezelfde vorm, bijv. cash geld), omzetten in een andere asset (bijv. geld => aandelen) of je liabilities verkleinen (bijv. geld => lening aflossen). Wat je kiest hangt af van de voorwaarden en risico's van zowel de assets als de liabilities en je persoonlijke doelen.

En over holle frasen gesproken: "vastleggen in stenen"... Je vermogen vastleggen in stenen deed je al op het moment dat je een huis kocht (op dat moment werd het huis namelijk van jou - niet van de bank - en dus onderdeel van jouw vermogen/assets). De lening met dat huis als onderpand (aka de hypotheek) aflossen, heeft dan ook niks te maken met vastleggen in stenen. Je kunt prima het afgeloste bedrag opnieuw lenen, dus wat ligt er dan vast? Dat de voorwaarden van een hypothecaire lening vaak (voor wat betreft rente) gunstiger zijn dan een andere vorm van lenen, doet daar niks aan af.

Een hypotheek aflossen doet niks anders dan een ander soort lening aflossen: het vergroot je eigen vermogen en verkleint je risico. Hoeveel je dat waard is ten opzichte van andere assets en liabilities, is een keuze die alleen aan de risico-kant afhankelijk is van de stenen die het onderpand voor de lening vormen: hoe groot is het risico dat je die stenen kwijtraakt, als je de lening niet volgens de voorwaarden aflost?

• Rubbergrover1
Herko_ter_Horst schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 17:22:
[...]

Dat zou natuurlijk effectief niets uit moeten maken: als de risk/reward afweging nu uitpakt in het niet aflossen van lening X, is de risk/reward afweging exact gelijk voor het nu aangaan van lening X.

De crux zit hem in de voorwaarden en risico's van lening X.
Volgens mij heb ik het al een paar keer gezegd, maar ok, dan nog maar eens. Het gaat mij niet om dat mensen hun geld liever in beleggingen stoppen dan in de aflossing van de hypotheek. Dat is een prima keus. En ook een afweging die alle tijden al speelt. Het gaat mij vooral om de steeds meer voorkomende attitude dat mensen een lump sum willen (bij-) lenen om dat geleende geld te beleggen. Al dan niet na een toekomstige dip. Het feit dat dit steeds meer in zwang komt, doet mij sterk aan eind 20ste eeuw denken.

De crux in mijn betoog zit dus niet in de vraag of lenen voor beleggingen in het algemeen wel of niet verstandig is. De crux zit hem in de parallel van veel mensen die willen bijlenen met de situatie rond jaren 90, kort voordat de boel ineen klapte.

• MaxHardcore
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 19:16:
[...]

Volgens mij heb ik het al een paar keer gezegd, maar ok, dan nog maar eens. Het gaat mij niet om dat mensen hun geld liever in beleggingen stoppen dan in de aflossing van de hypotheek. Dat is een prima keus. En ook een afweging die alle tijden al speelt. Het gaat mij vooral om de steeds meer voorkomende attitude dat mensen een lump sum willen (bij-) lenen om dat geleende geld te beleggen. Al dan niet na een toekomstige dip. Het feit dat dit steeds meer in zwang komt, doet mij sterk aan eind 20ste eeuw denken.

De crux in mijn betoog zit dus niet in de vraag of lenen voor beleggingen in het algemeen wel of niet verstandig is. De crux zit hem in de parallel van veel mensen die willen bijlenen met de situatie rond jaren 90, kort voordat de boel ineen klapte.
Ik denk at het afhangt van het risico. Stel je leent voor 2,5% op je huis en haalt 7% rendement in zoiets als whisky. Ik durf wel te stellen dat je dan op de lange termijn niet gaat verliezen.

Tendens die jij bedoelt is denk ik dat mensen gaan lenen en in principe gaan gokken. Maar dat zijn al mensen die financieel anders handelen dan de meesten in dit topic.

Ik zou me voor kunnen stellen dat de meesten hier niet elke keer een plastic tas kopen in de supermarkt, of bij de mediamarkt een gekoeld drankje kopen etc.

Een heel volk heeft zo'n andere mindset, iemand zei eens tegen een maat van mij "normale mensen hebben geen 10.000 euro" en dat kun je je niet voorstellen maar het gross heeft dit inderdaad niet.

Ik rij een mercedes 190D van '84, ik krijg er altijd commentaar op. Maar deze auto heeft een verbruik van 1 op 16 gemiddeld en nagenoeg geen onderhoud(vorige maand remmen achter vervangen voor 17 euro). 105 MRB per maand en 7 euro verzekering. Daarnaast is het een "soort" belegging omdat de waarde weer begint te stijgen. de auto schrijft bij ipv af. Ik ben er overigens niet zuinig op.

Over 49 maanden is hij weer mrb-vrij, dus voor 5145 euro rentevrij op afbetaling bij de overheid heb ik een gratis auto. :+

En Jan met de pet leent voor een auto die duurder is dan nodig.

Dat is voor 90% de economie waarin we leven denk ik.

• Wozmro
  • Nu online
Herko_ter_Horst schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 18:46:
Nog even een kleine rant tussendoor m.b.t. "beleggen met geleend geld" en "vastleggen in stenen"...

Mijns inziens is "beleggen met geleend geld" een holle frase: je kunt aan individuele euros niet zien of ze geleend of verdiend zijn.

Het gaat uiteindelijk om het balanceren van je "assets" en je "liabilities". Is er vermogen (in welke vorm dan ook) beschikbaar, dan kun je bedenken wat je daarmee doet: niets (het blijft een asset in dezelfde vorm, bijv. cash geld), omzetten in een andere asset (bijv. geld => aandelen) of je liabilities verkleinen (bijv. geld => lening aflossen). Wat je kiest hangt af van de voorwaarden en risico's van zowel de assets als de liabilities en je persoonlijke doelen.

En over holle frasen gesproken: "vastleggen in stenen"... Je vermogen vastleggen in stenen deed je al op het moment dat je een huis kocht (op dat moment werd het huis namelijk van jou - niet van de bank - en dus onderdeel van jouw vermogen/assets). De lening met dat huis als onderpand (aka de hypotheek) aflossen, heeft dan ook niks te maken met vastleggen in stenen. Je kunt prima het afgeloste bedrag opnieuw lenen, dus wat ligt er dan vast? Dat de voorwaarden van een hypothecaire lening vaak (voor wat betreft rente) gunstiger zijn dan een andere vorm van lenen, doet daar niks aan af.

Een hypotheek aflossen doet niks anders dan een ander soort lening aflossen: het vergroot je eigen vermogen en verkleint je risico. Hoeveel je dat waard is ten opzichte van andere assets en liabilities, is een keuze die alleen aan de risico-kant afhankelijk is van de stenen die het onderpand voor de lening vormen: hoe groot is het risico dat je die stenen kwijtraakt, als je de lening niet volgens de voorwaarden aflost?
Het afbetalen van een lening doet je risico niet lineair dalen.
Het is maar nadat je de laatste euro afbetaald hebt dat je helemaal van het risico af bent.

Stel: je hebt een lening van 300k waarvan je al 250k afbetaald hebt.
Op 50k wordt je ziek, werk kwijt,... Je kan niet meer op hetzelfde ritme verder afbetalen.

Zal een bank rekening houden met je argument: 'ik heb reeds 250k afbetaald'?

Nee hoor, de bank zal een risicoanalyse maken en als de uitkomst daarvan is dat je het waarschijnlijk niet meer zal lukken (te ziek, te oud,...) dan staat je huis te koop om die resterende 50k te recupereren.

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Wozmro schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 20:47:
[...]

Het is maar nadat je de laatste euro afbetaald hebt dat je helemaal van het risico af bent.

Op 50k wordt je ziek, werk kwijt,... Je kan niet meer op hetzelfde ritme verder afbetalen.

Nee hoor, de bank zal een risicoanalyse maken en als de uitkomst daarvan is dat je het waarschijnlijk niet meer zal lukken (te ziek, te oud,...) dan staat je huis te koop om die resterende 50k te recupereren.
Zelfs als dat zo zou zijn: wat is het risico dat je vervolgens niet op een andere manier aan 50k kunt komen vs het risico dat je geen 300k kunt krijgen?

[ Voor 4% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 17-07-2020 20:55 ]

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:20
Wozmro schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 20:47:
[...]

Natuurlijk zal,de bank in dit geval wel iets voor jou uitwerken, maar je zal het moeten vragen op moment dat je weet dat je niet meer kan betalen aan het oude ritme.
Ik denk dat ze met plezier een nieuwe lening af sluiten voor 50k over bv 20 jaar als het realistisch is dat je dat bedrag per maand wel kan betalen. Hun finaal risico is dan helemaal weg. Ze weten dat ze een onderpand hebben van 250k.
Als je op dat moment een huurwoning hebt van 800€ in de maand zal het veel pijnlijker zijn.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Wozmro
  • Nu online
Dat bedoel ik.

De bank kan op dat moment doen waar ze zin in heeft. Je kan geen kant uit; huis verkopen of 50k afbetalen met de intrestvoet van een persoonlijke lening.

• x37

x37

flipjevandejam schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 14:14:
[...]

18,8% waarvan?
Je mag de hypotheekrente aftrekken van je inkomen. Dat bespaart je 42,72% (inkomstenbelasting + degressiepercentage AHK). Maar je bespaart niet werkelijk 42,72%, want je moet ook meer eigenwoningforfait betalen omdat je een eigenwoningschuld hebt. Als je die twee met elkaar verrekend dan is het voordeel van de hypotheekrenteaftrek 18,8% van de rente die je aftrek.

E.g. als je €1000 rente betaald, dan krijg je netto maar €188 terug via de hypotheekrenteaftrek.
Radeoxx schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 16:09:
[...]
Voor het eigenwoningforfait telt de WOZ waarde en niet de getaxeerde waarde, dus in dit geval gaat het inderdaad om de LTV t.o.v. WOZ.

[ Voor 25% gewijzigd door x37 op 17-07-2020 21:56 ]

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:20
Wozmro schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 21:48:
Dat bedoel ik.

De bank kan op dat moment doen waar ze zin in heeft. Je kan geen kant uit; huis verkopen of 50k afbetalen met de intrestvoet van een persoonlijke lening.
Je ziet het wel zwart....
Als er een echt goede kans is om die lening terugbetaald te krijgen gaat een bank toch dat traject van uitzetting en gedwongen verkoop niet starten....
En je kan ook bij andere banken gaan kijken voor een 50k lening. Die wil iedere bank wel afsluiten, en dat zal niet aan het tarief van een persoonlijke lening zijn.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:31
x37 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 21:53:
[...]

Je mag de hypotheekrente aftrekken van je inkomen. Dat bespaart je 42,72% (inkomstenbelasting + degressiepercentage AHK). Maar je bespaart niet werkelijk 42,72%, want je moet ook meer eigenwoningforfait betalen omdat je een eigenwoningschuld hebt. Als je die twee met elkaar verrekend dan is het voordeel van de hypotheekrenteaftrek 18,8% van de rente die je aftrek.

E.g. als je €1000 rente betaald, dan krijg je netto maar €188 terug via de hypotheekrenteaftrek.

[...]

Voor het eigenwoningforfait telt de WOZ waarde en niet de getaxeerde waarde, dus in dit geval gaat het inderdaad om de LTV t.o.v. WOZ.
En als je €2000 rente betaald?

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Sovieto schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 22:05:
[...]

En als je €2000 rente betaald?
Dan hoef je je niet meer druk te maken om HRA.

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

En een iets serieuzer antwoord: € 376. Want alleen rentepercentage en LTV, niet het absolute rentebedrag, hebben invloed op het procentuele voordeel.

Als je 2x zoveel rente zou betalen en zowel het rentepercentage en LTV blijven ongewijzigd, dan moeten de L (hoogte lening) en de V (waarde woning) ook 2x zo groot zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Zr40 op 17-07-2020 22:19 ]

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
x37 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 22:25:
Deze tabel is voor mensen die in schijf 2 & 3 vallen. Ik weet niet hoe de maximering van de aftrekbare rente exact geïmplementeerd is en of deze daardoor ook het voordeel AHK beperkt. Dit jaar blijven mensen in schijf 2 & 3 zelfs met de AHK onder de maximering van de aftrek, dus maakt het niet zo veel uit. Als iemand mij kan uitleggen hoe die maximering exact wordt toegepast dan kan ik ook gemakkelijk de grafiek voor schijf 4 maken. [...]
Die maximering is heel eenvoudig: je mag in 2020 maximaal 46% van je betaalde hypotheekrente aftrekken. Dus in jouw sheet zet je het IB tarief op 46% en je bent klaar.

Er zijn in 2020 nog maar 2 IB schijven. Ik probeer zelf altijd net op de grens van schijf 1 en 2 te blijven: alle aftrekposten in schijf 2 zodat ik zelf alleen in schijf 1 IB betaal. Maar als je door de HRA door de grens van de schijven gaat klopt jouw sheet niet meer denk ik? Of valt die afrondingsfout weg in de marge?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
RichieB schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 00:06:
Ik probeer zelf altijd net op de grens van schijf 1 en 2 te blijven: alle aftrekposten in schijf 2 zodat ik zelf alleen in schijf 1 IB betaal.
Offtopic, maar waarom is die grens zo belangrijk? Als je 10 euro boven de grens zit, betaal je alleen over die 10 euro het hogere tarief, niet ineens over alles. En verder: er bestaat niet zoiets "aftrekposten in schijf 2". Aftrekposten brengen je totale inkomen omlaag en het totaal bepaalt in welke schijven je valt.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:50
Herko_ter_Horst schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 00:32:
[...]

Offtopic, maar waarom is die grens zo belangrijk? Als je 10 euro boven de grens zit, betaal je alleen over die 10 euro het hogere tarief, niet ineens over alles. En verder: er bestaat niet zoiets "aftrekposten in schijf 2". Aftrekposten brengen je totale inkomen omlaag en het totaal bepaalt in welke schijven je valt.
Nou, ik heb dat afgelopen jaar ook gedaan en ben voornemens dat dit jaar weer te doen. Die inleg spaart 55% belasting uit, inleg meer dan dat maar 48%, dat scheelt aanzienlijk.

Ik heb er dus baat bij mijn inleg binnen dat tarief te maximaliseren zo lang dat mogelijk is. Volgend jaar is als het goed is deze overweging verleden tijd omdat ik "helaas" boven de grens arbeidskorting uitkom (dan wordt marginaal gewoon 49%). Ik ga dit jaar dus nog zo veel mogelijk inleggen uit mijn reserveringsruimte van afgelopen jaren.

[ Voor 14% gewijzigd door assje op 18-07-2020 08:59 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• RichieB
  • Nu online
@Herko_ter_Horst Precies wat @assje zegt: je pensioeninleg spreiden kan gewoon geld schelen. Het doel is vooral niet te veel af te trekken omdat onder de grens het minder oplevert. €10 boven de grens zitten is prima.

• Rubbergrover1
Houd er ook rekening mee dat een lager fiscaal inkomen ook andere voordelen kan hebben. Bijvoorbeeld als je een kind op de kinderopvang hebt, dan krijg je bij een lager inkomen meer van de kosten terug. Aangezien het bij kinderopvang om aanzienlijke bedragen kan gaan, zeker bij kinderen die nog niet naar school gaan, iets om wel even naar te kijken. Als je fiscaal inkomen bv. 43k per jaar is, dan krijg je 85,2% van de kosten vergoed. Is je inkomen 42k, dan krijg je 86,1% vergoed. Als je kind bijvoorbeeld 3 dagen per week naar een kinderdagverblijf zou gaan, dan kost dat waarschijnlijk rond de 13k per jaar. 0,9% extra vergoeding betekent dan ongeveer 120 euro extra toeslag, bij 1000 euro lager inkomen. Die marginale belastingtarieven zijn dus niet het enige om rekening mee te houden bij de afweging of je je inkomen meer of minder wil laten dalen.

• TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
RichieB schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 08:42:
@Herko_ter_Horst Precies wat @assje zegt: je pensioeninleg spreiden kan gewoon geld schelen. Het doel is vooral niet te veel af te trekken omdat onder de grens het minder oplevert. €10 boven de grens zitten is prima.
Het is dan weer wel zo dat als je minder dan het maximale inlegt, je dat zo'n 7 jaar (meen ik) kan 'opsparen' en daarna die ruimte vervalt. Je bent dus mogelijk alsnog een dief van je eigen portemonnee of strategie als je op korte termijn de aftrek op zo'n manier 'optimaliseert'.

Als je lang doorwerkt bouw je sowieso wel voldoende pensioen op; als je bewust niet voor een (hoog) fiscaal voordelig pensioen wilt gaan (bv voor flexibiliteit, minder lange levensverwachting, etc) dan wil je niet op de max inleg gaan zitten. Maar als je zoals velen hier fiscaal voordelig vermogen wil opbouwen en ook beduidend eerder wil stoppen met werken dan is het geen gek idee om maximaal in te leggen omdat dat naar verwachting nog steeds netto ruim voordeel geeft.

Ik beleg een deel van mijn pensioen hetzelfde als ik daar buiten zou doen en gebruik het ook in de overall asset allocatie, dus naast inkomstenbelasting scheelt het ook al die jaren VRH, en de vermogensopbouw is hetzelfde. Geen twijfel over dat ik maximaal wil inleggen dus. Ben ook van plan gezond heel oud te worden :)

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:30
TechLight schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 09:01:
[...]

Het is dan weer wel zo dat als je minder dan het maximale inlegt, je dat zo'n 7 jaar (meen ik) kan 'opsparen' en daarna die ruimte vervalt. Je bent dus mogelijk alsnog een dief van je eigen portemonnee of strategie als je op korte termijn de aftrek op zo'n manier 'optimaliseert'.

Als je lang doorwerkt bouw je sowieso wel voldoende pensioen op; als je bewust niet voor een (hoog) fiscaal voordelig pensioen wilt gaan (bv voor flexibiliteit, minder lange levensverwachting, etc) dan wil je niet op de max inleg gaan zitten. Maar als je zoals velen hier fiscaal voordelig vermogen wil opbouwen en ook beduidend eerder wil stoppen met werken dan is het geen gek idee om maximaal in te leggen omdat dat naar verwachting nog steeds netto ruim voordeel geeft.

Ik beleg een deel van mijn pensioen hetzelfde als ik daar buiten zou doen en gebruik het ook in de overall asset allocatie, dus naast inkomstenbelasting scheelt het ook al die jaren VRH, en de vermogensopbouw is hetzelfde. Geen twijfel over dat ik maximaal wil inleggen dus. Ben ook van plan gezond heel oud te worden :)
Het maakt ook nog behoorlijk uit hoe hoog de inleg is van je normale pensioen. Bij mijn vorige werkgever was dat substantieel en kon ik zelf slechts 2-4k jaarlijks inleggen. Bij mijn huidige werkgever is dat 8-9k per jaar wat ik extra kan inleggen. Dit jaar ruim ik ook nog de overgebleven ruimte van vorige jaren op en stort ik 12k.

• MrBlack
  • Laatst online: 03-11 15:05
Over aflossen of meer investeren, Ik zie t zelf zo: aflossen zorgt voor lagere maandlasten en het geeft een risicoloos rendement (hr -/- hra). Waarde ve huis kan natuurlijk zakken maar zolang je er met plezier woont doet dit niks met je portomonnee. En zakt de gehele markt dan verkoop je met Een beetje verlies maar is je nieuwe huis ook fors in waarde gezakt (uit eigen ervaring in 2014).

Investeren geeft historisch gezien meer upside (Long term) en volatiliteit.

Er zijn echter ook voorbeelden uit het (recente) verleden (Japan 1990-2015, USA 1930-1950) waarbij er na het toppen vd markt er 20+ jaar weinig / geen upside was. Ook een possible scenario Zoals de wereld er nu voorstaat (Vergrijzing, potentieel rem op globalisering, torenhoge waarderingen etc) wat mij betreft.

Persoonlijk los ik - zo fiscaal vriendelijk mogelijk En boetevrij - zo snel mogelijk volledig af. Rest van SR (ongeveer 60%) gaat In een brede etf (Iwda / vwrl) en daarnaast is het streven een cash buffer aan te houden van 6 maanden (momenteel is dit nog 2+ jaar).

Leveraged / op marge investeren, zou t niemand aanraden. Emoties gaan dan ook spelen: je investeert vanuit een positie van ‘weakness’ want je investeert met geld van iemand anders ipv het geld van jezelf.

Zolang je kosten maar laag zijn (door oa aflossen, onder je mogelijkheden leven etc) is een dip - ook van 10 jaar - geen probleem. Bij steady blijven investeren volgt FO dan alsnog wel maar door lager rendement alleen wat later.

• Rubbergrover1
Torgo schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 09:06:
[...]

Het maakt ook nog behoorlijk uit hoe hoog de inleg is van je normale pensioen. Bij mijn vorige werkgever was dat substantieel en kon ik zelf slechts 2-4k jaarlijks inleggen. Bij mijn huidige werkgever is dat 8-9k per jaar wat ik extra kan inleggen. Dit jaar ruim ik ook nog de overgebleven ruimte van vorige jaren op en stort ik 12k.
Als je zo veel jaarruimte hebt, dan zal de pensioenregeling via de werkgever niet heel rooskleurig zijn. In dat geval is extra pensioensparen zeker aan te raden. Maar er zijn ook een hoop mensen die wel een relatief hoog pensioen opbouwen en dan is de noodzaak tot veel bijsparen ook veel minder. Zeker als je vanwege je FO-'spaargedrag' aan veel minder inkomen genoeg hebt: je bouwt op over je veel hogere inkomen vóórdat je spaarbedrag er af is. Dus ten opzichte van het inkomen dat je nodig hebt bouw je veel op.

Members only:

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 09:00:
Houd er ook rekening mee dat een lager fiscaal inkomen ook andere voordelen kan hebben. Bijvoorbeeld als je een kind op de kinderopvang hebt, dan krijg je bij een lager inkomen meer van de kosten terug. Aangezien het bij kinderopvang om aanzienlijke bedragen kan gaan, zeker bij kinderen die nog niet naar school gaan, iets om wel even naar te kijken. Als je fiscaal inkomen bv. 43k per jaar is, dan krijg je 85,2% van de kosten vergoed. Is je inkomen 42k, dan krijg je 86,1% vergoed. Als je kind bijvoorbeeld 3 dagen per week naar een kinderdagverblijf zou gaan, dan kost dat waarschijnlijk rond de 13k per jaar. 0,9% extra vergoeding betekent dan ongeveer 120 euro extra toeslag, bij 1000 euro lager inkomen. Die marginale belastingtarieven zijn dus niet het enige om rekening mee te houden bij de afweging of je je inkomen meer of minder wil laten dalen.
Je voorbeeld van 43k verzamelinkomen is dan ook wel heel laag voor 8 dagen/week werk met z’n tweeën. Maar goed als je minder dan 126.832 verzamelinkomen hebt loont het inderdaad om te kijken of je 1 staffel omlaag kan. Dat is per staffel toch 2,9%punt meer toeslag. Staffels zijn ongeveer 3000 euro.

• Rubbergrover1
Z___Z schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 10:06:
[...]

Je voorbeeld van 43k verzamelinkomen is dan ook wel heel laag voor 8 dagen/week werk met z’n tweeën. Maar goed als je minder dan 126.832 verzamelinkomen hebt loont het inderdaad om te kijken of je 1 staffel omlaag kan. Dat is per staffel toch 2,9%punt meer toeslag. Staffels zijn ongeveer 3000 euro.
Goed punt. Was inderdaad maar een willekeurig inkomen, maar die trapjes zijn inderdaad om de paar duizend euro. Als ik uitga van de casus van maxhardcore (waar we volgens mij nog steeds op voortborduren) met 3100 netto is ong. 60k bruto (?) dan maakt het verschil tussen 61 en 60 2,2% uit (76,8% en 79%). Dan zou bruto 1000 euro minder fiscaal inkomen dus richting de 300 euro meer toeslag betekenen.

• MaxHardcore
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 10:46:
[...]

Goed punt. Was inderdaad maar een willekeurig inkomen, maar die trapjes zijn inderdaad om de paar duizend euro. Als ik uitga van de casus van maxhardcore (waar we volgens mij nog steeds op voortborduren) met 3100 netto is ong. 60k bruto (?) dan maakt het verschil tussen 61 en 60 2,2% uit (76,8% en 79%). Dan zou bruto 1000 euro minder fiscaal inkomen dus richting de 300 euro meer toeslag betekenen.
De 3100 netto van mij is inclusief 13e maand en vakantiegeld. komt uit op 53 á 54k bruto ongeveer.

• TheGhost1233
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09-11 20:23
assje schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 07:33:
[...]

Nou, ik heb dat afgelopen jaar ook gedaan en ben voornemens dat dit jaar weer te doen. Die inleg spaart 55% belasting uit, inleg meer dan dat maar 48%, dat scheelt aanzienlijk.

Ik heb er dus baat bij mijn inleg binnen dat tarief te maximaliseren zo lang dat mogelijk is. Volgend jaar is als het goed is deze overweging verleden tijd omdat ik "helaas" boven de grens arbeidskorting uitkom (dan wordt marginaal gewoon 49%). Ik ga dit jaar dus nog zo veel mogelijk inleggen uit mijn reserveringsruimte van afgelopen jaren.
Is dit echt aanzienlijk als je het helemaal doorrekent?

Voor het deel wat niet in schijf 2 valt scheelt het dit jaar 6.5%. Maar moet je daar niet misgelopen rendement voor een jaar vanaf halen?
Met 4% rendement blijft er nog 2.5% over.
Dus 25 euro per 1000 euro inhouden, scheelt inderdaad maar aanzienlijk weet ik niet.

[ Voor 1% gewijzigd door TheGhost1233 op 18-07-2020 12:00 . Reden: Vrh telt niet mee ]

• TechLight
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 09:29:
Als je zo veel jaarruimte hebt, dan zal de pensioenregeling via de werkgever niet heel rooskleurig zijn. In dat geval is extra pensioensparen zeker aan te raden. Maar er zijn ook een hoop mensen die wel een relatief hoog pensioen opbouwen en dan is de noodzaak tot veel bijsparen ook veel minder. Zeker als je vanwege je FO-'spaargedrag' aan veel minder inkomen genoeg hebt: je bouwt op over je veel hogere inkomen vóórdat je spaarbedrag er af is. Dus ten opzichte van het inkomen dat je nodig hebt bouw je veel op.
Inderdaad, als je savingrate hoog is bouw je wellicht (veel) meer op dan je nodig hebt. Dus goed om naar de specifieke getallen te kijken.

Mijn eigen insteek is een beetje dat pensioen toch een verzekering is voor het oud worden. Ik wil daar dus voldoende opbouwen om (een beetje) ruim te zitten. Mijn 'eigen' opgebouwde vermogen kan ik dan veel zekerder inzetten met afname tot nul tot de pensioendatum. Dan heb ik dus veel minder last van SWR inschattingen waarbij je of alles op dreigt te maken en moet bezuinigen, of dat je met veel vermogen overblijft.

Wel een mentaal dingetje straks: jarenlang gewend om op te bouwen, en niet om richting nul te gaan uitgeven...

Natuurlijk is pensioen straks ook niet meer gegarandeerd, maar waarschijnlijk beter ingeschat door een professionele partij dan ik zelf kan, en op persoonlijk nivo ook een wat gedempt risico.

• RichieB
  • Nu online
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 09:29:
[...]

Als je zo veel jaarruimte hebt, dan zal de pensioenregeling via de werkgever niet heel rooskleurig zijn. In dat geval is extra pensioensparen zeker aan te raden.
[...]
Ik heb wat dat betreft echt een nare werkgever! ;) Ik ben ZZP-er met eigen BV. Vroeger kon/mocht je in de BV pensioensparen maar dat is een paar jaar geleden verboten door Mark en zijn vrienden. Dus nu is een box-1 pensioenbeleggingsrekening mijn pensioenspaarpot.

• RichieB
  • Nu online
TechLight schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 11:47:
[...]

Inderdaad, als je savingrate hoog is bouw je wellicht (veel) meer op dan je nodig hebt. Dus goed om naar de specifieke getallen te kijken.
[...]
Je mag een pensioen eerder laten ingaan zolang je de uitkering maar laat doorlopen tot 20 jaar na je pensioendatum. Even afhankelijk van wanneer ik met pensioen ga (reken nu met 57 = 10 jaar voor pensioendatum) moet je de spaarpot over een best lange tijd uitsmeren.

Ik ga er van uit dat er tzt ook lijfrente-beleggingsrekeningen zijn voor in de uitkeringsfase. Dus niet op het omklapmoment van sparen naar uitkeren alles verkopen, maar gewoon blijven investeren in de beurs en de pot langzaam opmaken.

• Rubbergrover1
TechLight schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 11:47:
[...]

Mijn eigen insteek is een beetje dat pensioen toch een verzekering is voor het oud worden. Ik wil daar dus voldoende opbouwen om (een beetje) ruim te zitten. Mijn 'eigen' opgebouwde vermogen kan ik dan veel zekerder inzetten met afname tot nul tot de pensioendatum. Dan heb ik dus veel minder last van SWR inschattingen waarbij je of alles op dreigt te maken en moet bezuinigen, of dat je met veel vermogen overblijft.
Klopt, maar het geld dat je niet in je fiscale spaarproducten stopt is natuurlijk niet weg. Als je dat gewoon in een box 3 product stopt, dan betaal je daar weliswaar wat belastingen over, maar dat kun je eventueel, als het nodig is, alsnog voor de periode na je AOW leeftijd gebruiken. In feite betaal je met een stukje extra belastingen voor de vrijheid om dat geld te kunnen besteden hoe en wanneer je dat wil.
Members only:

• Rubbergrover1
TheGhost1233 schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 11:46:
[...]

Is dit echt aanzienlijk als je het helemaal doorrekent?

Voor het deel wat niet in schijf 2 valt scheelt het dit jaar 6.5%. Maar moet je daar niet misgelopen rendement voor een jaar vanaf halen?
Met 4% rendement blijft er nog 2.5% over.
Dus 25 euro per 1000 euro inhouden, scheelt inderdaad maar aanzienlijk weet ik niet.
Maar ik neem aan dat het geld dat je niet in zo'n fiscaal product stopt niet nutteloos op je betaalrekening blijft staan? Daar maak je dus ook rendement op. Grote kans dat dit rendement gelijk is aan (of vergelijkbaar met) het rendement dat je binnen het fiscale product had behaald. Dus mi zou er geen sprake van misgelopen rendement hoeven te zijn.

• TechLight
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 12:16:
Klopt, maar het geld dat je niet in je fiscale spaarproducten stopt is natuurlijk niet weg. Als je dat gewoon in een box 3 product stopt, dan betaal je daar weliswaar wat belastingen over, maar dat kun je eventueel, als het nodig is, alsnog voor de periode na je AOW leeftijd gebruiken. In feite betaal je met een stukje extra belastingen voor de vrijheid om dat geld te kunnen besteden hoe en wanneer je dat wil.
Precies, die vrijheid tegen extra belasting is een keuze, net zoals welk risico/rendement je op vermogen neemt, etc. Let wel dat meestal de inkomstenbelasting bij pensioen ook een stuk lager is. Het is dus niet alleen de VRH die je bespaart, maar ook een behoorlijk stuk inkomstenbelasting. Afhankelijk hoe lang je nog 'moet' en hoeveel VRH/IB je betaalt kan dat bij elkaar best 2-3% rendement op jaarbasis zijn.

Zonder garantie dat alle fiscaliteiten straks nog hetzelfde zijn, en dat nemen verschillende mensen ook verschillend mee in hun overweging.

• MrBlack
Druk op de hoogte van de aow zal Mijns inziens (tezijnertijd) steeds hoger worden. Idem op de hoogte van de aow leeftijd.

Cohorten 65/67 plus worden op de lange termijn steeds groter tov de werkzame bevolking dus aow zal omlaag moeten en / of nog langer doorwerken.

Flink stuk pensioen opbouwen is Dus - naast dat het in de huidige setting fiscaal enorm voordelig is want volledig aftrekbaar in box 1 - een must.

Daarbij worden pensioen ook steeds flexibeler (eerder opnemen, doorbeleggen tijdens pensioen etc). Ik leg maximaal in naast bijdrage werkgever, gelukkig veel keuze (brede etf).

Nu (44 jaar) de pot Maximaal vullen maakt eerder stoppen ook meer likely omdat de inleg langer kan renderen.

• TheGhost1233
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09-11 20:23
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 12:19:
[...]

Maar ik neem aan dat het geld dat je niet in zo'n fiscaal product stopt niet nutteloos op je betaalrekening blijft staan? Daar maak je dus ook rendement op. Grote kans dat dit rendement gelijk is aan (of vergelijkbaar met) het rendement dat je binnen het fiscale product had behaald. Dus mi zou er geen sprake van misgelopen rendement hoeven te zijn.
Punt is volgens mij dat je dat geld niet hebt aangezien je het bij de belastingdienst laat staan.
Het gaat namelijk niet om het bedrag wat je in je pensioen rekening stopt maar het bedrag dat je terug zou krijgen van de belasting.

• assje
TheGhost1233 schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 14:17:
Punt is volgens mij dat je dat geld niet hebt aangezien je het bij de belastingdienst laat staan.
Het gaat namelijk niet om het bedrag wat je in je pensioen rekening stopt maar het bedrag dat je terug zou krijgen van de belasting.
Als de belastingdienst er een half jaar over doet om de aftrek retour te storten zou je inderdaad kunnen stellen dat je een half jaar ca. 50% (belastingtarief) derving hebt.

Maar, beetje onzin om er vanuit te gaan dat dat derving is vanuit beleggingen in mijn optiek. Ik zou die "tijdelijke extra inleg" gewoon vanuit cash doen en dan is de derving verwaarloosbaar.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• RichieB
  • Nu online
Je kan via een voorlopige aanslag terwijl het fiscale jaar nog loopt de belasting al terug krijgen in maandelijkse termijnen.

• Rubbergrover1
TheGhost1233 schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 14:17:
[...]

Dat kun je vrij eenvoudig eerder terugkrijgen door je voorlopige aanslag aan te passen. En dan gaat het dus niet om het hele bedrag, maar alleen om dat deel van je storting wat je van de fiscus terug kunt krijgen.

• CornermanNL
  • Nu online
@Herko_ter_Horst Je hebt helemaal gelijk dat je wat je doet met je leningen tegenover je bezittingen een geheel is. En op papier is dat ook zo. Echter de werkelijkheid is vaak weerbarstiger. Bij elke momentopname ziet het risicoprofiel er anders uit. Niet beter of slechter , gewoon anders.

Je bezittingen dalen en stijgen in waarde. Je leningen kosten X en dat loopt in de tijd weg. Het grootste risico is niet de lening of het bezit. Het is het risico op het wegvallen van je mogelijkheid om je betalingen te blijven doen.

Het kan dus zomaar zijn dat je met een bijna geheel afgelost huis sneller in de problemen komt dan wanneer je grote delen in meer liquide assets hebt zitten. Je kan bijvoorbeeld als je ernstig ziek bent niet zomaar even bij de bank langs om je hypotheek tijdelijk te verhogen. Onder het mom als ik straks beter ben dan kan ik het makkelijk terugbetalen.

In het geval van een huis, een primaire levensbehoefte is dat erg listig. Ik ben het met je eens dat het een balans is. Maar erg vaak wordt de inkomstenkant als vanzelfsprekend beschouwd, als een vast gegeven.

En daar schuilt meer risico in dan al dan niet een extra lening nemen op een asset. Het vol aflossen van een lening kan dus onbedoelde risico's herbergen. Terwijl het eigenlijk voor een goede nachtrust zou moeten zorgen.

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Helemaal mee eens, maar dat zijn dan rationele overwegingen o.b.v. risico en waarde, en niet o.b.v. emotioneel beladen termen als "beleggen met geleend geld" (met als implicatie dat dat per definitie slecht/gevaarlijk is) of "geld vastzetten in stenen" (met als implicatie dat dat altijd onomkeerbaar en inflexibel is).

[ Voor 25% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 19-07-2020 12:17 ]

• CornermanNL
  • Nu online
Herko_ter_Horst schreef op zondag 19 juli 2020 @ 12:15:
Helemaal mee eens, maar dat zijn dan rationele overwegingen o.b.v. risico en waarde, en niet o.b.v. emotioneel beladen termen als "beleggen met geleend geld" (met als implicatie dat dat per definitie slecht/gevaarlijk is) of "geld vastzetten in stenen" (met als implicatie dat dat altijd onomkeerbaar en inflexibel is).
Inderdaad, en juist het bepalen van waar mijn risico zit is iets dat ik altijd onderschat heb, ik keek altijd simpelweg naar de getallen en ging voorbij aan risico's die in mijn blinde vlek zaten. Zoals ik ben in mijn hele carrière nooit meer dan 2 weken werkloos geweest en ging er eigenlijk van uit dat dat ook altijd zo zou blijven.

Ook mijn aanname dat er mij nooit iets zou overkomen waardoor ik een groot deel van mijn inkomen verloor zat diep, en dat was ook niet iets dat ik ooit benoemde. Ik nam het klakkeloos aan. Blijkt achteraf.

Ik kijk nu op een heel andere manier naar mijn risico's dan pak hem beet 5 jaar geleden, ervaringen rijker. En heb ongetwijfeld nieuwe of reeds bestaande blinde vlekken.

FO worden is voor mij steeds opnieuw kijken naar waar mijn persoonlijke risico's liggen , waar ik kwetsbaar ben en proberen uit te vinden waar de blinde vlekken zitten. En nooit blijkt de oplossing aan een kant te liggen maar is het een samenspel van tijd , risico en risicobelasting.

En met risicobelasting (ik kom niet op de juiste term) bedoel ik, hoe lang kun je logischerwijs het rampscenario uitzitten en welke zaken moeten er dan als eerste wijken, welke assets dus in zekere zin moeten er verkocht worden en hoe liquide of flexibel zijn deze? Altijd afgezet tegen de alternatieven die ervoor zijn , met de bereikbaarheid ervan.

Ik ben ook altijd blij met de verschillende invalshoeken in dit topic want daar leer ik weer van , vooral op andere manieren kijken naar mijn eigen situatie.

• MrBlack
Denk idd goed om bewust te zijn van risico’s, al kun je niet alle events voorkomen. Wat is de kans dat je echt zo ziek wordt dat je niet meer kunt werken tot aow leeftijd? Lijkt me heel klein dus (op verzekeringen als werknemer na) hou ik daar geen rekening mee.

Een gebalanceerde approach naar FO maakt je financieel (en emotioneel misschien ook wel) veel robuuster:

Steady aflossen, cash buffer 6+ maand en rest investeren (etf’s). Vaste lasten significant verlagen (best makkelijk heb ik gemerkt), nooit voor iets lenen (behalve huis) en het hele ‘luxe’ gebeuren aan je voorbij laten gaan en t kan hard gaan.

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:53

oscar82

De ondertitel

De "rant" van @Herko_ter_Horst zette mij flink aan het denken. Tot nu toe zag ik mijn assets en liabilities als een redelijk vast gegeven. Waarbij de veranderingen zoals het aflossen van hypotheek en het opbouwen van een aandelenportefeuille zich langzaam voltrekken.

Maar als ik zou willen kan ik dus, als ik het goed begrijp, de overwaarde van mijn huis (en de ruimte die mijn huidige inkomen biedt) te gelde maken en 100.000 euro vangen. Daar betaal ik dan de komende 30 jaar ~400 euro per maand voor aan de bank. Dit zijn allemaal schattingen natuurlijk. Wel grappig hoe dicht die 400*12 bij de SWR van 100.000 zit. En niet geheel toevallig gaat er nu al elke maand meer dan 400 naar de beleggingsrekening. De shortcut die er lijkt te zijn om beleggingen in een klap flink uit te breiden, lijkt dus wel heel aantrekkelijk.

Alleen neemt de VRH een hapje uit het rendement. Dat is een ding dat zeker is.

Maar zou deze constructie mijn FO datum ook naar voren halen? Bij stijgende beurzen, huizenprijzen en laag blijvende rente ongetwijfeld. En dan? Over drie jaar weer een tonnetje lenen tegen nog eens ~400 per maand? Het einde lijkt een beetje zoek zo. En dat streven zonder einde is juist iets dat ik probeer te vermijden.

Ik focus nu juist op vaste lasten naar beneden brengen en op korte termijn (ongeveer 5 jaar) al minder uren gaan werken. Of dit de snelste weg naar FO is, geen idee. Daarvoor zit ik hier. Volgens mij doet dit wel veel voor mijn robuustheid, of zelfs anti-fragiliteit om maar eens die term van Taleb te gebruiken.

Maar het was dus wel degelijk een eye-opener om te beseffen dat ik elke dag dat ik niks doe, eigenlijk kies om de huidige verdeling van bezittingen en schulden in takt te laten. Dank daarvoor! En ik zal het nooit meer hebben over beleggen met geleend geld of vastzetten in stenen ;) Benieuwd wat de oorspronkelijke vraagsteller nu gaat doen.

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:18
@oscar82 je moet je ook afvragen wat voor jou belangrijk is, de "snelste weg naar FO" is niet altijd de beste. Wat de beste weg is, is erg persoonlijk. Uiteraard kun je wel e.e.a. optimaliseren met behulp van kennis en tips van anderen.

• Rubbergrover1
Ik vind het niet zo spannend of je spreekt over assets en liabillities, of over beleggen met gekend geld of over geld in de stenen stoppen of wat dan ook. Belangrijkste vind ik dat je beseft wat je doet en wat het effect ervan is.

Bijvoorbeeld hoe je met een extra lening een hefboom creëert die beide kanten op kan werken. Natuurlijk ga je uit van een goed rendement (anders zou je niet gaan beleggen...) en dan betekent een ton lenen en daar maandelijks 400 voor betalen, ipv elke maand 400 beleggen, dat het volledige kapitaal al rendeert. Maar tegelijk betekent een tegenslag dat er ook een fors groter verlies is. Welke naam je eraan wilt geven zal me worst wezen, als je je maar bewust ben van de risico's en van wat de effecten kunnen zijn.

• De fiscalist
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09-11 20:27
Het lijkt mij ook tamelijk risicovol... vooral omdat je in de lening variant ineens een grote som geld in aandelen stopt. De kans dat je daarbij een relatieve piek op de markt raakt is in deze tijden niet irreëel.

Het voldruppelen van de aandelenportefeuille heeft een risico beperkend element in zich. Door maandelijks te storten voorkom je het risico van een slechte (of goede) timing.

• JURIST
Rubbergrover1 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 21:38:
Ik vind het niet zo spannend of je spreekt over assets en liabillities, of over beleggen met gekend geld of over geld in de stenen stoppen of wat dan ook. Belangrijkste vind ik dat je beseft wat je doet en wat het effect ervan is.

Bijvoorbeeld hoe je met een extra lening een hefboom creëert die beide kanten op kan werken. Natuurlijk ga je uit van een goed rendement (anders zou je niet gaan beleggen...) en dan betekent een ton lenen en daar maandelijks 400 voor betalen, ipv elke maand 400 beleggen, dat het volledige kapitaal al rendeert. Maar tegelijk betekent een tegenslag dat er ook een fors groter verlies is. Welke naam je eraan wilt geven zal me worst wezen, als je je maar bewust ben van de risico's en van wat de effecten kunnen zijn.
Je potentiële verlies is inderdaad ook groter als je de 100/k leent en investeert in de markt - maar dat is feite vergelijkbaar met de situatie waarin je een groter vermogen hebt (afgezien van spreiding). Overwaarde behoort al tot je vermogen, het opnemen daarvan is geen ongedekte lening. Je gaat wel je exposure vergroten, dat klopt, maar daar ontkom je ook nauwelijka aan als je meer inkomen wil genereren.
Het instappen in de markt is zoals genoemd wel een issue.

• CaLeX
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

oscar82 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 15:49:
Benieuwd wat de oorspronkelijke vraagsteller nu gaat doen.
Vooralsnog niets ;)

Voorlopig kopen we gewoon elke maand in (zelfs wat extra) en doen we niets geks.

Ik sta er niet onwelwillend tegenover, maar wil niet nu instappen.

offtopic:

• Rubbergrover1
JURIST schreef op zondag 19 juli 2020 @ 22:38:
[...]

Je potentiële verlies is inderdaad ook groter als je de 100/k leent en investeert in de markt - maar dat is feite vergelijkbaar met de situatie waarin je een groter vermogen hebt (afgezien van spreiding). Overwaarde behoort al tot je vermogen, het opnemen daarvan is geen ongedekte lening. Je gaat wel je exposure vergroten, dat klopt, maar daar ontkom je ook nauwelijka aan als je meer inkomen wil genereren.
Het instappen in de markt is zoals genoemd wel een issue.
Zolang je je ervan bewust bent dat dit niet principieel anders is dan in de situatie van een koopwoning met overwaarde een aandelenlease constructie aangaan, hoeft dit niet bezwaarlijk te zijn.

• Pistachenootje
  • Laatst online: 11:39
Voor wie hem gemist had in het beleggings topic: een interessante website om de lange termijn opbrengsten van de diverse manieren van index beleggen te vergelijken. Zeker niet perfect, maar best goed.
https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Discussie o.a. vanaf hier: Qunix in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9"

[ Voor 25% gewijzigd door Pistachenootje op 20-07-2020 06:11 ]

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-11 11:22

MicroWhale

The problem is choice

oscar82 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 15:49:
Maar als ik zou willen kan ik dus, als ik het goed begrijp, de overwaarde van mijn huis (en de ruimte die mijn huidige inkomen biedt) te gelde maken en 100.000 euro vangen. Daar betaal ik dan de komende 30 jaar ~400 euro per maand voor aan de bank. Dit zijn allemaal schattingen natuurlijk. Wel grappig hoe dicht die 400*12 bij de SWR van 100.000 zit. En niet geheel toevallig gaat er nu al elke maand meer dan 400 naar de beleggingsrekening. De shortcut die er lijkt te zijn om beleggingen in een klap flink uit te breiden, lijkt dus wel heel aantrekkelijk.
Nee, je neemt geen overwaarde op.
Je leent extra geld bij de hypotheekverstrekker. En gaat daar mee beleggen.
De hypotheekverstrekker leent je dat geld omdat je overwaarde hebt op je huis.

Je gaat dus een extra schuld aan. En met die schuld doe je een risicovolle investering.

Je hebt gelijk dat je nu wel meer je vermogen voor je laat werken, maar het is goed om te beseffen dat het niet 'gratis' (want zo voelt het) is, maar een extra schuld die tegen onderpand verstrekt wordt.

Er zijn heel veel meningen over Beleggen met geleend geld, maar voor mij is het een rode vlag.

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Bovenstaande uitleg is ook vanzelfsprekend als je de aankoop van de woning en het aangaan van een hypothecaire lening voor de financiering van deze aankoop afzonderlijk van elkaar beschouwt.

• MicroWhale

MicroWhale

The problem is choice

Zr40 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 10:43:
Bovenstaande uitleg is ook vanzelfsprekend als je de aankoop van de woning en het aangaan van een hypothecaire lening voor de financiering van deze aankoop afzonderlijk van elkaar beschouwt.
Het verschil zit hem voor mij hierin:
Bij het kopen van een huis ga je één risico aan:
1. dat je huis bij verkoop minder opbrengt dan de restsom van de lening.

Bij het opnemen van overwaarde voor beleggen ga je twee risico's aan:
2. dat je belegging met het geleende geld minder waard is.

Risico (1) komt voor (zie crisis 2007-2015), zeker als je door omstandigheden (scheiding, verlies van inkomen/baan, ...) je huis moet verkopen. Als je dan (2) terug probeert te krijgen en merkt dat door bijvoorbeeld iets als corona je ingelegde 100k minder waard is geworden zit je met een dubbele restschuld.

Ik zeg niet dat bovenstaande zeker gebeurt, maar qua risicomanagement is het (zeker met partner en kinderen) wel slim om je in te dekken voor dergelijke scenario's.

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

• Wozmro
  • Nu online
Je kan jezelf ook de vraag stellen welk verschil beleggen met geleend geld zal maken op het totale plaatje.

Ik veronderstel dat men wel een zekere veiligheidsmarge zal toepassen op de overwaarde?

De hefboom kan toch niet zo groot zijn als bijvoorbeeld het lenen voor een verhuurpand; bvb 20% eigen inleg, 80% lenen?

Ik zie zelf eigenlijk weinig upside, zeker in verhouding met het extra risico.

Maar misschien ben ik verkeerd. Heeft er iemand een praktisch rekenvoorbeeld?

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
MrWilliams schreef op maandag 20 juli 2020 @ 10:40:
[...]

Nee, je neemt geen overwaarde op.
Je leent extra geld bij de hypotheekverstrekker. En gaat daar mee beleggen.
De hypotheekverstrekker leent je dat geld omdat je overwaarde hebt op je huis.

Je gaat dus een extra schuld aan. En met die schuld doe je een risicovolle investering.

Je hebt gelijk dat je nu wel meer je vermogen voor je laat werken, maar het is goed om te beseffen dat het niet 'gratis' (want zo voelt het) is, maar een extra schuld die tegen onderpand verstrekt wordt.
Vergeet ook niet dat a) de bank waarschijnlijk geen hypotheekverhoging verleent als het geld voor beleggen wordt gebruikt. De tijd dat we van overwaarde auto's en boten kochten is voorbij.

Niet eerlijk zijn tegenover de bank zal betekenen dat als de bank er alsnog achter komt wat er met het geld is gedaan, het schuldbedrag in een keer volledig opeisbaar wordt.

Daarnaast krijg je ook geen hypotheekrenteaftrek op het hypotheekverhogingsdeel.

• CaLeX
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

MrWilliams schreef op maandag 20 juli 2020 @ 10:57:
[...]

Het verschil zit hem voor mij hierin:
Bij het kopen van een huis ga je één risico aan:

Bij het opnemen van overwaarde voor beleggen ga je twee risico's aan:
2. dat je belegging met het geleende geld minder waard is.

Risico (1) komt voor (zie crisis 2007-2015), zeker als je door omstandigheden (scheiding, verlies van inkomen/baan, ...) je huis moet verkopen. Als je dan (2) terug probeert te krijgen en merkt dat door bijvoorbeeld iets als corona je ingelegde 100k minder waard is geworden zit je met een dubbele restschuld.

Ik zeg niet dat bovenstaande zeker gebeurt, maar qua risicomanagement is het (zeker met partner en kinderen) wel slim om je in te dekken voor dergelijke scenario's.
Risico 1 is met de regels van 2013 aardig verminderd (uitgaande dat je erna een hypotheek afgesloten hebt)

De daling die hier geschetst wordt (https://www.wegwijs.nl/ve...s/1-februari-huizenmarkt/) volg je grotendeels met je maandelijkse aflossing, in mijn eigen geval zou ik (in het ergste geval) 70% van de daling ook afgelost hebben in die periode.

offtopic:

• assje
Skyaero schreef op maandag 20 juli 2020 @ 11:47:
Vergeet ook niet dat a) de bank waarschijnlijk geen hypotheekverhoging verleent als het geld voor beleggen wordt gebruikt. De tijd dat we van overwaarde auto's en boten kochten is voorbij.
Waar baseer je dit op? Er zijn grote verschillen tussen verstrekkers wat wel en niet kan maar bij de juiste verstrekker/condities kan je nog altijd prima auto's en boten kopen met een hypotheek (op overwaarde). Het enige grote verschil met vroeger is dat je hier geen HRA meer op krijgt.
  • Kies een geldverstrekker waar een consumptieve hypotheek is toegestaan (zie onderstaande tabel);
  • De woning moet hypotheekvrij zijn, de huidige hypotheek moet overgesloten worden of je gaat een tweede hypotheek bij je huidige geldverstrekker afsluiten (deze laatste moet dan wel met ons samenwerken en een consumptieve lening toestaan);
  • Er moet overwaarde in de woning zitten (je kan niet meer dan 100% van de woning waarde lenen);
  • Je moet voldoende inkomen hebben om de lasten van de hypotheek te kunnen dragen;
  • Je kan alleen een hypotheek zonder Nationale Hypotheek Garantie afsluiten.
De toets voor een consumptieve hypotheek is zwaarder dan die voor een reguliere hypotheek. De reden hiervoor is dat je geen rente kan aftrekken van je belasting en je maandlasten hierdoor zwaarder zijn.
https://www.hypotheek24.nl/informatie/consumptieve-hypotheek

[ Voor 66% gewijzigd door assje op 20-07-2020 12:17 ]

• MicroWhale

MicroWhale

The problem is choice

CaLeX schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:06:
[...]

Risico 1 is met de regels van 2013 aardig verminderd (uitgaande dat je erna een hypotheek afgesloten hebt)

De daling die hier geschetst wordt (https://www.wegwijs.nl/ve...s/1-februari-huizenmarkt/) volg je grotendeels met je maandelijkse aflossing, in mijn eigen geval zou ik (in het ergste geval) 70% van de daling ook afgelost hebben in die periode.
Ik moet lid zijn om de link te volgen.

- Risico 1 daalt naarmate je langer je huis bezit (je lost meer af + evt waardestijging)
- Leeftijd speelt een rol: Tussen 20-40 verhuis je vaker => extra risico.
- Met het nemen van een extra leningdeel eet je de 'reserve' om schuldloos te verkopen bij tegenslag op => extra risico.

• Wozmro
  • Nu online
Als je jong bent heb je nog geen overwaarde om extra te lenen.

Als je oud(er) bent wordt het risico groter en maakt het toch al een stuk minder uit in het grotere plaatje omdat je normaal toch al redelijk gespaard/belegd hebt en omdat er al redelijk wat tijd verstreken is.

• JURIST
Waarom wordt het risico groter als je ouder bent. At hangt er vanaf. FO-ers die ouder zijn hebben in de regel meer vermogen en een groter incasseringsvermogen. Ik zie niet zoveel problemen als je maar buffers hebt en niet te ver gaat. Wat is het probleem als je LTV stijgt van 50% tot 85% en je hebt voldoende semi-liquide vermogen en je houdt maandelijks al een behoorlijk bedrag over? M.i. niets mis met een beetje bedrijfsmatig denken als je waarde kan genereren door te investeren.
Hoe je je erbij voelt is een persoonlijk punt dat meespeelt natuurlijk
Pagina: 1 ... 95 ... 172 Laatste

Dit topic is gesloten.