Ik heb een hoop gelezen van dit topic, maar niet alles. Toch vind ik het leuk mijn verhaal te delen.
Sinds een jaar ben ik steeds meer bezig met hypotheek vrij leven en financieel minder afhankelijk zijn. Vanaf dat moment heb ik namelijk met mijn vriendin een hypotheek. Ook zij leest er veel over en vind het erg interessant. We hebben nog een aantal andere schulden en dat voelt vooral bij haar niet goed. Zo hebben we allebei nog een studieschuld en schulden bij onze ouders (vooral voor de woning gebruikt). Inmiddels hebben we één van die vier schulden volledig afgelost
Zoals de meeste hier houden we onze financiën goed in de gaten en letten we op onze maandlasten. Uiteraard hebben we verschillende potjes waar we maandelijks geld voor opzij zetten. Wij vinden dat we ook moeten genieten, dus ook daar reserveren we geld voor. De basis is goed, maar echt hard gaat het nog niet. We zijn starters (26 en 28), hebben net een hypotheek en wat in ons appartement moeten investeren, maar hoe meer ik lees hoe enthousiaster wij worden. Zoals aangegeven wil ik financieel minder afhankelijk worden. Momenteel is het nog niet haalbaar om financieel onafhankelijk te worden, daar verdienen we niet genoeg voor. Wij vinden het een fijn gevoel om bijvoorbeeld onze maandlasten (hypotheek) te minderen. Mocht een van ons dan de baan verliezen, dan kunnen we dat in de toekomst hopelijk zonder stress opvangen.
In juli willen we voor het eerst extra gaan aflossen op onze hypotheek, we krijgen dan een deel HRA terug. We kiezen voor extra aflossen omdat het ons een fijn gevoel geeft, ook al weten we dat we met beleggen waarschijnlijk meer kunnen verdienen. Daarnaast betalen we af aan onze studieschulden omdat we daar gewoon vanaf willen (wederom gevoel).
Hoewel we dus vooral voor veiligheid gaan en een fijn gevoel merk ik dat we ook kijken naar beleggen. Momenteel hebben we naast de buffer die we hebben geen geld om direct goed te investeren. Een startinleg van 0 euro en maandelijks 50 euro inleggen zou beter bij ons passen. Niet echt hoge bedragen, maar zoals ik al zei, we zijn starters. Of we kiezen voor ASN, Meesman, ING of Degiro... ik heb nog geen idee. Hoe dan ook vind ik het leuk om van iedereen (succes)verhalen te lezen, van starters zoals ik of mensen die inmiddels genieten van hun oude dag.
Ons 'plan': alle niet-hypotheek-schulden aflossen zodat alleen de hypotheek overblijft. Ondertussen met kleine beetjes extra aflossen op de hypotheek en de buffer vergroten. En wellicht in de toekomst kijken naar aandelen / ETF. Ergens voelt het fijn dat gewoon simpel bij de ING te doen, maar ik heb het idee dat ik me er beter meer in kan verdiepen en voor een partij moet gaan die wat meer oplevert.
Toevoeging: achteraf baal ik dat ik de hypotheek 20 jaar vast heb laten zetten. 10 jaar was denk ik beter geweest aangezien we toch van plan zijn extra af te lossen.
[
Voor 2% gewijzigd door
Zenomyscus op 13-01-2020 17:32
. Reden: Toevoeging ]