@
Magpie Bedoel je dat je elke maand in een ander fonds in legt of dat je maandselijk je hele vermogen shift gebaseerd op momentum of iets dergelijks?
HereIsTom schreef op donderdag 21 november 2019 @ 15:30:
[...]
Ja die statistieken zijn leuk, maar de werkelijkheid is toch echt anders!
Door de 2 crisissen tussentijds is het rendement bij mij de afgelopen 21 jaar net 2%
Een zelfde bedrag dat ik toen 20 jaar heb vastgezet heeft wel 8% per jaar gedaan.
Ik wil er alleen maar mee zeggen dat beleggen hier allemaal iets te rooskleurig wordt weergegeven.
Het stoort mij altijd ook erg als mensen stellig fout advies geven, zonder onderbouwing of verwijzing. Volgens mij is men niet altijd bewust wat voor impact dat kan hebben op iemands financiën. In dit geval wordt er advies gegeven wat aantoonbaar enige 10 duizenden euro gemist rendement kan kosten. (zie onder andere post @
GG85 met voorbeeld berekening).
Het kan zijn dat men zich eens vergist in bepaalde voorwaarden of regelgeving, maar als ik iets zie wat nieuw voor mij is of wat anders zit dan ik dacht, dan kijk ik er alleen voor mijn eigen gewin al even goed na om te zien of ik niet wat mis en/of er wat meer te halen valt.
In ieder geval ook als je adviezen online vindt, do you own duedilligence:
HereIsTom schreef op donderdag 21 november 2019 @ 15:30:
[...]
Ja die statistieken zijn leuk, maar de werkelijkheid is toch echt anders!
Door de 2 crisissen tussentijds is het rendement bij mij de afgelopen 21 jaar net 2%
Een zelfde bedrag dat ik toen 20 jaar heb vastgezet heeft wel 8% per jaar gedaan.
Ik wil er alleen maar mee zeggen dat beleggen hier allemaal iets te rooskleurig wordt weergegeven.
Anyway een veel interessantere post:
koentje115 schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 03:48:
Wanneer stoppen jullie met werken? Ik heb moeite om de stekker er uit te trekken ondanks dat ik mijn doel al verschillende keren bereikt heb. Elke keer ik mijn doel bereik, stel ik het uit, want *insert reasons*. Deze keer omdat ik een nieuwe rol heb binnen mijn werkgever en ik veel kan bijleren.
Hoezo elke keer? Verleg je dan steeds je FO target? Of geef je steeds meer uit, waardoor je je target moet verleggen?
In het geval dat je bedoelt "ik heb mijn doel al gehaald maar ik heb nog geen zin om te stoppen": Dat is toch fantastisch? Dat je werk zo leuk is dat je zonder financiële prikkel/noodzaak te hebben gewoon heen gaat.
Het kan zijn dat je last hebt van "one more year" syndrome. Als je daar op zoekt zijn er genoeg interessante artikelen te vinden.
Ik ben op zoiets wel vrij jaloers in ieder geval. Niet zo zeer het FO zijn, maar het plezier in werk hebben. Ik had niet echt zin om een duit in het zakje te doen bij de jaarsoverzichten omdat ik de laatste weken steeds meer bezig ben met nadenken over waarom ik FO wil (wou?) zijn, dan de financiële details. Bij dezen een kort overzicht ter referentie: Ik ben iets over de helft. Ik ben er nog niet helemaal uit wat ik wil gaan doen, maar deze post van @
koentje115 triggerde mij om alvast wat ramblings te delen.
Ik realiseerde mij dat ik het laatste jaar steeds meer bezig was met mogelijkheden om het FO-pad te versnellen. Ik realiseerde mij pas later dat de aanjager in mijn geval het verlies van plezier in mijn werk is. Helaas zit het in mijn branche op dit moment zo dat er binnen mijn firma door marktomstandigheden geen groei mogelijkheden zijn binnen het bedrijf en dat concurrenten vaak minder betalen.
Met een significante pot FU-money, ben ik meer gaan nadenken over de vraag waarom wachten totdat ik FO ben om plezier in werk/leven te hebben. Waarom niet nu werk zoeken wat mij meer plezier geeft?
Ondertussen weet ik exact wat ik per maand nodig heb en met de meesten relevante banen zou ik nog steeds kunnen sparen. Het zal dan iets langer duren, maar de weg er naar toe is wel aangenamer. De pot is groot genoeg dat het geld zelf ook kan gaan werken en het spaarcomponent wel wat kleiner mag zijn. 5 jaar door buffelen, of 10 jaar leuke job?
1 kleine complicatie: Ik heb geprobeerd vast te stellen welke facetten mij het meest storen of vervelen in een baan en wat mij meer zou motiveren. Daar kwam nog niet een duidelijke match qua andere job uit. Dus wat dat betreft is het nog een idee in ontwikkeling.
Voor zover deze weinig concrete info