President schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 17:05:
Als jij de woning waarde helemaal niet mee telt, dan zou iemand met 0 schuld en 30k op de spaarrekening dus een lager vermogen hebben dan iemand met 200k schuld op hetzelfde huis en 40k op de spaarrekening?
Voorbeeld:
- we hebben 20k op de spaarrekening
- WOZ waarde woning nu 300k
- hypotheek schuld nu 100k
Dan zijn we netto voor mijn gevoel 220k waard. Trek daar 10k vanaf voor verkoop woning, maakt 210k. Los van de waarde van auto, meubels, etc
Het zit hem meer in de verdeling van het netto vermogen. Wat ook vaak gezegd wordt: niet alle eieren in één mandje stoppen. In dit geval heb je 2 mandjes, namelijk de woning (grootste ei in het mandje) en een spaarekening (kleinste ei in het mandje). De makkelijkste berekening is om te kijken hoe lang het duurt voordat je failliet bent (€ 0,-).
Berekening:
Netto vermogen/maandelijkse uitgaven = aantal maanden
Om het makkelijk te houden reken ik met 2K aan uitgaven.
20K:2K = 10 maanden = € 0,-
Dit is de eerste keer dat je failliet gaat als er geen inkomen is na 10 maanden.
200K:2k = 100 maanden = € 0,-
Dit is de tweede keer dat je failliet gaat als er geen inkomen is na 100 maanden.
Met dit vermogen is het wel makkelijk om te herstellen, maar je komt niet in aanmerking voor een hypotheek zonder inkomen. Een goedkopere woning kopen is mogelijk, maar dan beland je al weer snel naar de situatie waarin het spaargeld zo op is. Ook met huren kan je het een tijdje uitzingen, maar ook weer niet onbeperkt.
Betere verdeling van het vermogen:
- Primary: Beleggingen - 150K
- Secundary: Spaargeld - 20K
- Backup: Eigen woning - 50K
170K:2K = 85 maanden = € 0,-
Dit is de eerste keer dat je failliet gaat als er geen inkomen is na 85 maanden.
Aangezien beleggen niet risico vrij is, nog een voorbeeld met 50% verlies.
75K:2K = 37,5 maanden = € 0,-
20:2K = 10 maanden = € 0,-
Dit is de eerste keer dat je failliet gaat als er geen inkomen is na 47,5 maanden.
50K:2K = 25 maanden = € 0,-
Dit is de tweede keer dat je failliet gaat als er geen inkomen is na 25 maanden.
Totaal: 72,5 maanden = € 0,-
Door het bovenstaande neem ik mijn huis niet mee in mijn netto vermogen en zie ik de hypotheek en bijkomende kosten als 100% afschrijving.