Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• finsdefis
  • Registratie: juni 2005
  • Niet online
Longcat schreef op maandag 2 december 2019 @ 15:35:
Ik vermoed dat bij een aandelencrash de allocatie naar obligaties hier op het forum hard stijgt, in ieder geval op de nieuwe inleg. Hoge yield en minder volatiliteit is een warm bad na een afslachting vanwege hoge aandelen allocatie.
Dat zie ik niet gebeuren als de vermaledijde VRH ongewijzigd ingevoerd wordt, aangezien het fictieve rendement op obligaties hetzelfde is als dat van aandelen.

Ik zie dan eerder een verplaatsing naar cash.

• michaeltb
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 14-12 19:53
Even terugkomend op mijn jaarruimte / reserveringsruimte. Ik heb voor de jaren 2014 en 2015 samen €6.800 reserveringsruimte, wat tegelijkertijd ook ongeveer het maximum is wat je aan reserveringsruimte in 1 jaar mag storten. Ik zou eventueel ook de jaarruimte van 2019 er volgens mij bij op mogen tellen maar ik vind dat niet zo handig voor de toekomstige berekeningen.

Dus dan doe ik nu en de komende 2 jaren ~7000, dus 3x ~6000-7000. Dan heb ik mijn jaar ruimtes van 2014 t/m 2019 helemaal benut. Daana zie ik wel verder. :)

• RichieB
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 09:53
Tommie12 schreef op maandag 2 december 2019 @ 15:46:
[...]
Ik heb dit jaar mijn inleg in aandelen vertraagd en hier en daar zelfs wat winst genomen.
Nu zit ik met een goede voorraad cash.
Maar dan komt het weer... wanneer instappen?
Dus je bent de markt aan het timen. Eerst probeer je top te timen met het vertragen van je inleg en daarna probeer je de bodem te timen door in te schatten wanneer je met je vertraagde inleg weer in moet stappen.
[...]
In 2008 was ik welk bewust met beleggen bezig, en wat ik weet is dat iedereen toen zowat in zijn broek deed op de beurs. Niemand kocht echt bewust aan, want we wisten niet waar de bodem was...
Achteraf is het allemaal makkelijk.
Achteraf blijkt dat de strategie van de ongewijzigde koers (bijv. maandelijks inleggen in ETF's) ook in 2008 gewerkt zou hebben. De markt proberen te timen levert meestal minder op.

• Magpie
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 15-12 21:18
Het gaat er hier over dat in tijden van crisis mensen stoppen met inleggen... maar waarom dalen de koersen sterk? Het is geen hogere wiskunde: velen verkopen! Op papier en in theorie weet iedereen wat er moet gebeuren, maar als je tienduizenden euro's of meer ziet verdampen...

• Cis
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 15-12 09:02
.

Cis wijzigde deze reactie 02-12-2019 23:01 (98%)

• Wozmro
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 07:21
Magpie schreef op maandag 2 december 2019 @ 21:55:
Het gaat er hier over dat in tijden van crisis mensen stoppen met inleggen... maar waarom dalen de koersen sterk? Het is geen hogere wiskunde: velen verkopen! Op papier en in theorie weet iedereen wat er moet gebeuren, maar als je tienduizenden euro's of meer ziet verdampen...
Idd, en je eigen persoonlijke financiële data wordt ook steeds meer toegankelijker.

Mensen zijn zich meer bewust van de waarde van hun woning, je aandelen kan je de hele dag door bekijken op je smartphone, wat je zal krijgen van pensioen kan je checken op een website van de overheid,... Dan ook nog eens de media die 24/24h staat te toeteren...

Ik vind de psychologie een heel belangrijk aspect. Eens je voor jezelf een strategie bedacht hebt komt het er op neer van die heel lang vol te houden maar het is heel moeilijk om op je handen te blijven zitten als je constant data en opinies ziet voorbij vliegen.

Zowel in moeilijke tijden dat je geen waardevolle assets in een reflex verkoopt aan veel te lage prijzen.
Als in leuke tijden dat je niet al te greedy wordt.

• Aikon
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Ik weet nog wel dat ik vroeger de koersen in de krant moest opzoeken idd... En we hadden niet eens een krant :+

• oscar82
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 08:25
Magpie schreef op maandag 2 december 2019 @ 21:55:
Maar tegenover elke verkoper staat een koper, toch?

• Tommie12
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 09:51
oscar82 schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 10:43:
[...]

Ja, maar de wet van vraag en aanbod, en dan krijg je als je toch koopt voor dezelfde som geld gewoon meer aandelen.
De meeste mensen willen dan voor 10k aandelen kopen, en niet bv 100 aandelen.

• Tommie12
  • Laatst online: 09:51
RichieB schreef op maandag 2 december 2019 @ 20:38:
[...]

Dus je bent de markt aan het timen. Eerst probeer je top te timen met het vertragen van je inleg en daarna probeer je de bodem te timen door in te schatten wanneer je met je vertraagde inleg weer in moet stappen.

[...]

Achteraf blijkt dat de strategie van de ongewijzigde koers (bijv. maandelijks inleggen in ETF's) ook in 2008 gewerkt zou hebben. De markt proberen te timen levert meestal minder op.
Daar heb je gelijk in, en het bewijst dat ik ook maar een mens ben....
Blijven kopen als alles naar beneden dondert... ken er niet veel die dat vol houden.

• CornermanNL
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 22:05
finsdefis schreef op maandag 2 december 2019 @ 18:01:
[...]

Dat zie ik niet gebeuren als de vermaledijde VRH ongewijzigd ingevoerd wordt, aangezien het fictieve rendement op obligaties hetzelfde is als dat van aandelen.

Ik zie dan eerder een verplaatsing naar cash.
Ik zie eerder een andere verplaatsing, mensen die veel overwaarde op hun huis hebben zullen er een aflossingsvrije hypotheek op gaan zetten. Als tegenwicht tegen je vermogen. Als je in staat bent om schuld te absorberen betaal je waarschijnlijk niets aan VRH in het nieuwe systeem. Alleen echt kleine beleggers zijn de pineut. Kun je schuld hebben dan duurt het weer een hele tijd voor je überhaupt gaat betalen in het nieuwe systeem.
oscar82 schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 10:43:
[...]

Dat is de theorie van de efficiënte markt. Als er een mismatch is tussen werkelijke waarde en de prijs dan zorgt marktwerking ervoor dat de prijs weer richting de werkelijke waarde gaat. Echter zit daar heel veel tussen, ingewikkelde posities van professionele partijen , liquiditeitswaarden , termijncontracten. Ik geloof niet in de efficiënte markt. Als die er daadwerkelijk zou zijn kan de hele industrie zijn deuren wel sluiten. En er zijn zat Hedgefondsen nu en in het verleden die kansen hebben benut. Het is een soort goud delven, een gat vinden in de waardering en daar vol op inzetten. Die voorsprong wordt dan wel weer ingelopen en dan moet je opnieuw op zoek.

En het mooie van de efficiënte markt theorie is dat ze er niet bij vertellen hoe lang iemand die voorsprong kan behouden. Net als alles in de economische wetenschap is het slechts een raamwerk waarbinnen dingen verklaard worden. En laat economie nu vooral afhankelijk zijn van vertrouwen , verwachtingen en perceptie, toekomstvisie en ontwikkelingen op sociaal en technologisch gebied. Eigenschappen uit andere disciplines, psychologie en sociologie. En nog vele andere vakgebieden zijn van invloed.

Daarom werkt voor ons huis tuin en keuken beleggers periodiek inleggen en er niet naar kijken zo goed. Zodra je je ermee gaat 'bemoeien' als het ware, kun je beter je beroep ervan maken. Zo bezien is het het meest eenvoudige ooit. 20 of 30 jaar opbouwen en dan afbouwen. Op de psychologische druk na dan.

• JURIST
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 15-12 09:55
CornermanNL schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 15:18:
[...]

Ik zie eerder een andere verplaatsing, mensen die veel overwaarde op hun huis hebben zullen er een aflossingsvrije hypotheek op gaan zetten. Als tegenwicht tegen je vermogen. Als je in staat bent om schuld te absorberen betaal je waarschijnlijk niets aan VRH in het nieuwe systeem. Alleen echt kleine beleggers zijn de pineut. Kun je schuld hebben dan duurt het weer een hele tijd voor je überhaupt gaat betalen in het nieuwe systeem.
Benieuwd hoe je dit precies ziet. Ik heb nu bijvoorbeeld een extra hypotheek op ons huis gezet, maar dit moet ik toch ergens wegzetten. Of ga je dan uit van een scenario waarbij je een extra hypotheek als cash gaat aanhouden en dan voor VRH wel aftrek van schuld ontvangt? Zo word je natuurlijk niet FO, maar als je toch cash wil aanhouden kan het belastingdruk iets beperken.

• R.van.M
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 08:50
JURIST schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 15:36:
[...]

Benieuwd hoe je dit precies ziet. Ik heb nu bijvoorbeeld een extra hypotheek op ons huis gezet, maar dit moet ik toch ergens wegzetten. Of ga je dan uit van een scenario waarbij je een extra hypotheek als cash gaat aanhouden en dan voor VRH wel aftrek van schuld ontvangt? Zo word je natuurlijk niet FO, maar als je toch cash wil aanhouden kan het belastingdruk iets beperken.
In het nieuwe systeem betaal je sowieso vrijwel niks voor wat je in cash hebt. Het deel wat zwaarder aangeslagen wordt zijn beleggingen, en met een lening gaan beleggen heeft in het verleden voor genoeg problemen gezorgd.

• MrAcid
  • Registratie: april 2006
  • Niet online
[...]

Of dat je een deel van je hypotheekrenteaftrek laat lopen (of misschien heb je daar al geen recht meer op, ivm 30 jaar regel) voor een Box 3 lening (aflossingsvrij).

Voorbeeld:

Huidige situatie:
Belegd vermogen (Box 3): €100.000
Hypotheekschuld (annuiteit, Box 1): €400.000

Nu sluit je een deel van je hypotheek, zeg €150.000 over naar aflossingsvrij. Je verliest dan je (eventuele, als je die nog hebt - want max. 30 jaar) hypotheekrenteaftrek maar je krijgt er €150.000 schuld in Box 3 voor terug.

Nieuwe situatie:
Hypotheekschuld (annuiteit, Box 1): €250.000
Hypotheekschuld (aflossingsvrij, Box 3: €150.000

Die €150.000 in Box 3 mag je nu gaan wegstrepen tegen je belegde vermogen - als je zorgt dat je schuld ongeveer 40% hoger is dan je belegd vermogen, dan is je Box 3 vermogen netto '€0' en betaal je dus geen VRH.

Twitter | Strava

• CornermanNL
[...]

Ik ga ervan uit dat mensen dit geld gaan beleggen, anders heeft het geen nut. Bij knap hebben ze een calculator https://www.knab.nl/finan...t/vermogensbelasting-2022 waar je mee kan spelen.

Er zit natuurlijk een grens aan, maar je kan wel een paar honderd euro besparen en meer investeringsgeld tot je beschikking hebben. Tegen 1,6% lenen en 4% rendement en wat VRH besparen gaat voor veel mensen aantrekkelijk worden. Ook al zou je het niet kunnen aftrekken.

Een half miljoen schuld op je woning in box 3 en 4 ton beleggingen met 10000 cash op de bank gaat je aan VRH 1775 euro kosten.

En nu komt het, met een ton schuld op je woning en dezelfde 4 ton in beleggingen en 10000 cash op de bank kost je dit 5774.

Scheelt 4000 euro, stel je hebt een rente van 10 jaar vast op 1,6% kost je 8000 euro. Netto kost dat half miljoen je bij aflossingvrij dus 4000 euro. De kans dat je in de toekomst meer rendement dan 1,6% haalt is best aanwezig.

Even een snel voorbeeld met fictieve bedragen, maar deze kant gaat het wel op. Dus de rijken worden rijker en armen worden juist ja armer.

Wat @MrAcid ook al had getikt ;)

CornermanNL wijzigde deze reactie 03-12-2019 16:24 (1%)
Reden: Too slow

• Magpie
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 15-12 21:18
Dankzij het voorgaande kan ik - bij ongewijzigde plannen - in ieder geval nog bijna de helft van mijn liquiditeiten investeren in 2022. Neemt niet weg dat ik niet vrolijk word hiervan. Eigenlijk een perverse prikkel, aflossingsvrij lenen op je woning en dit dan risicovol beleggen.
CornermanNL schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 16:23:
[...]
Een half miljoen schuld op je woning in box 3 en 4 ton beleggingen met 10000 cash op de bank gaat je aan VRH 1775 euro kosten.

En nu komt het, met een ton schuld op je woning en dezelfde 4 ton in beleggingen en 10000 cash op de bank kost je dit 5774.
Dit klopt niet: alles blijft hetzelfde alleen de hypotheek is verschillend. Waar blijft de rest?
Je mist ergens 400K :?

• CornermanNL
rube schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 17:48:
[...]

Dit klopt niet: alles blijft hetzelfde alleen de hypotheek is verschillend. Waar blijft de rest?
Je mist ergens 400K :?
Mist niet , je hoeft alleen die 4 ton niet eerst bij elkaar te sparen. Gaat een stuk sneller dus.
Dus stel je voor je hebt eerst gekozen om af te lossen en daarna te gaan sparen, zou je nu dus gelijk alles aan het werk kunnen zetten.
Magpie schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 17:25:
Dankzij het voorgaande kan ik - bij ongewijzigde plannen - in ieder geval nog bijna de helft van mijn liquiditeiten investeren in 2022. Neemt niet weg dat ik niet vrolijk word hiervan. Eigenlijk een perverse prikkel, aflossingsvrij lenen op je woning en dit dan risicovol beleggen.
Ja klopt maar wel een die zeker gebruikt gaat worden, lenen tegen < inflatie met VRH korting of veiliger met minder schuld meer VRH betalen. Het is een keuze maar ik denk dat hier zeker mee gespeeld gaat worden.
Een behoorlijk veilige hedge. Zeker als je bedenkt dat een half miljoen niet heel veel is voor een beetje woning ergens in de randstad.

Wat te denken van een familiebank constructie van mensen met vermogende familieleden. Beetje rente betalen en terug schenken , erfenis als het ware naar voren halen. In ieder geval een goede mogelijkheid.

CornermanNL wijzigde deze reactie 03-12-2019 17:59 (49%)

Situatie 1 - 500K + 400K + 10K = -90K
Situatie 2 -100K + 400K + 10K = +310K

Ik mis nog steeds 400K?

• oscar82
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 08:25
rube schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 18:01:
Situatie 1 - 500K + 400K + 10K = -90K
Situatie 2 -100K + 400K + 10K = +310K

Ik mis nog steeds 400K?
Situatie 1 - 500K + 400K + 10K - 90K eigen vermogen=0
Situatie 2 -100K + 400K + 10K + 310K eigen vermogen=0
FTFY

• koesoep
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 14-12 21:21
MrAcid schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 16:04:
[...]

Of dat je een deel van je hypotheekrenteaftrek laat lopen (of misschien heb je daar al geen recht meer op, ivm 30 jaar regel) voor een Box 3 lening (aflossingsvrij).

Voorbeeld:

Huidige situatie:
Hypotheekschuld (annuiteit, Box 1): €400.000

Nu sluit je een deel van je hypotheek, zeg €150.000 over naar aflossingsvrij. Je verliest dan je (eventuele, als je die nog hebt - want max. 30 jaar) hypotheekrenteaftrek maar je krijgt er €150.000 schuld in Box 3 voor terug.

Nieuwe situatie:
Hypotheekschuld (annuiteit, Box 1): €250.000
Hypotheekschuld (aflossingsvrij, Box 3: €150.000

Die €150.000 in Box 3 mag je nu gaan wegstrepen tegen je belegde vermogen - als je zorgt dat je schuld ongeveer 40% hoger is dan je belegd vermogen, dan is je Box 3 vermogen netto '€0' en betaal je dus geen VRH.
Let op dit gaat nu nog wel op (mits de lening ook daadwerkelijk overgaat naar box III, dat hoeft niet altijd, je hebt niet altijd een aflosverplichting namelijk..), maar vanaf 2022 mogelijk niet meer:
Vermogensrendementsheffing 2.0 medio 1 jan 2022

• Zr40
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

oscar82 schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 19:10:
[...]

Situatie 1 - 500K + 400K + 10K - 90K eigen vermogen=0
Situatie 2 -100K + 400K + 10K + 310K eigen vermogen=0
FTFY
Even afgezien van dat je rekenmachine niet werkt; waar komen deze -90K en +310K opeens vandaan? @CornermanNL heeft deze nergens genoemd.

@rube telt de cijfers bij elkaar op en komt tot een 400K verschil in eigen vermogen tussen de twee situaties. @CornermanNL is vergeten dat bij een verder gelijke situatie, 400K minder hypotheekschuld ook betekent dat je 400K minder vermogen elders moet hebben. Dus die 400K beleggingen + 10K op de bank moet samen in totaal ook met 400K krimpen.

En pas je dat toe in de VRH-2022 berekening, dan krijg je een heel ander resultaat.

Zr40 wijzigde deze reactie 03-12-2019 19:23 (6%)

10x270 Wp zuid (PVoutput | Live)

@oscar82 zoals @Zr40 zegt, ftfy ;)
Het is een balans, dus het totaal moet gelijk blijven.
Het kan best zijn dat @CornermanNL iets anders bedoelt of iets vergeten is, maar zoals het er nu staat klopt het niet.
Maar goed, verder ook niet zo belangrijk.
Edit: nou ja, wel als je natuurlijk uitgaat van de VRH aannames.

Op persoonlijk vlak: we hebben een paar hele dure maanden ivm aankoop nieuw huis en de verhuizing. Voorlopig lijkt het echter allemaal nog binnen de financiële planning te passen (in te passen) en is mijn target om te stoppen met (fulltime) werk nog steeds mid. 2020.

rube wijzigde deze reactie 03-12-2019 19:35 (39%)

• CornermanNL
Ik ben inderdaad wat te snel geweest met mijn reactie , excuses voor de verwarring. Ik moet de regeling nog eens goed doornemen

Ik was even teveel gericht op het optimaliseren van de VRH en trok te snel een conclusie.

• MrAcid
  • Registratie: april 2006
  • Niet online
koesoep schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 19:17:
[...]

Let op dit gaat nu nog wel op (mits de lening ook daadwerkelijk overgaat naar box III, dat hoeft niet altijd, je hebt niet altijd een aflosverplichting namelijk..), maar vanaf 2022 mogelijk niet meer:
Vermogensrendementsheffing 2.0 medio 1 jan 2022
Dit voorbeeld ging juist wél over de nieuwe situatie.

Twitter | Strava

• JURIST
CornermanNL schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 21:36:
Ik ben inderdaad wat te snel geweest met mijn reactie , excuses voor de verwarring. Ik moet de regeling nog eens goed doornemen

Ik was even teveel gericht op het optimaliseren van de VRH en trok te snel een conclusie.
De tool die je noemde is toch wel leuk om mee te spelen. Voor de 150K die ik nu bijleen om te investeren betaal ik in mijn voorbeeld 1267 meer VRH. Ik moet daarvoor een rendement inclusief hypotheekrente (in mijn geval 1,9%) maken van meer dan 3%. Dat is te doen, maar investeren met geleend geld wordt zo wel een stuk minder interessant.

• President
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 08:51
Bedrag afgelost zoals voorgenomen met de van tevoren al besloten restschuld.

Ik had gehoopt dat het mij blij zou maken om onder de ton te zitten, maar ik voel er helaas geen blijdschap om :-(. Gewoon wat betekenisloze cijfertjes. Ik vrees ook dat het voldoen van de laatste 10k van mijn hypotheek straks in december 2024 ook geen vreugde zal brengen.

Dat ik dan straks in 2040 iets van 300k op de rekening zal hebben staan geeft mij op dit moment ook niet echt een spannend bof gelukzalig gevoel. Jammer, ik had gehoopt op meer.

Heb wel aandelen verkocht. Alhoewel ik niet blij wordt van +10% zou ik wel chagrijnig worden van -2%

-O- ;(

• HuHu
  • Registratie: maart 2005
  • Niet online
President schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 21:31:
[...]

Ik had gehoopt dat het mij blij zou maken om onder de ton te zitten, maar ik voel er helaas geen blijdschap om :-(. Gewoon wat betekenisloze cijfertjes. Ik vrees ook dat het voldoen van de laatste 10k van mijn hypotheek straks in december 2024 ook geen vreugde zal brengen.

Dat ik dan straks in 2040 iets van 300k op de rekening zal hebben staan geeft mij op dit moment ook niet echt een spannend bof gelukzalig gevoel. Jammer, ik had gehoopt op meer.

Heb wel aandelen verkocht. Alhoewel ik niet blij wordt van +10% zou ik wel chagrijnig worden van -2%

-O- ;(
Last van een winterdepressie ;) ? Maar je bent goed bezig! Misschien dat je nu niet direct gelukkiger wordt van een wat lagere hypotheekschuld, maar als er in de toekomst ooit een keer stront aan de knikker is; dan ben je waarschijnlijk wel blij met een goede buffer en stabiele vooruitzichten.

"Geld maakt niet gelukkig, maar het helpt wel." Laat je vermogen je helpen gelukkig te worden, door zonder zorgen te doen wat je wilt.

• GeFoX
  • Laatst online: 15-12 16:25
[...]

-O- ;(
Zit je niet te lang in de 'comfort zone'?

• Euler212
  • Registratie: juni 2014
  • Niet online
[...]

-O- ;(
Ben je echt onderweg naar FO als je verwacht gelukkig te worden van een "betekenisloos" nummer?

Is je doel onafhankelijkheid of nummertjes omhoog/omlaag krijgen?

Focus op wat je wil bereiken met FO, niet op FO.

Deze comment is enorm hypocriet want ik ben net zo'n grote cijferstaarder.

• Zwelgje
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 15-12 11:05
[...]

-O- ;(
dat gelukzalige gevoel haal je ook niet uit het aflossen maar uit het feit dat aflossen je maandlasten reduceeerd en dat je meer quality time kan stoppen (door bv minder te werken) in de dingen die je belangrijk vindt in het leven. familie,hobby's,vrijwilligerswerk.

voor mij althans was dat hetgene waar ik gelukkig van werd. de vrijheid die je ervoor terugkrijgt. werk is niet meer een verplicht nummertje

A wise man's life is based around fuck you

• GZFan
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 07:17
[...]

Het zou kunnen zijn dat jou doel: Gewoon rijk worden, om mijn kinderen straks een zak geld te kunnen geven(?) je ook daadwerkelijk niet gelukkig maakt.

Het is een stip op de verre horizon. Het lijkt mij ook serieus moeilijk om daarvoor gemotiveerd te blijven.

Ik waardeer je eerlijkheid in dezen. Ik denk dat dit een goed moment is om je doel(en) te evalueren.

Zelf zit ik namelijk in ongeveer hetzelfde schuitje, maar ik schat me een stuk gelukkiger in. Ik ben namelijk ook leerkracht, heb ook een koophuis, ook een hypotheek onder de ton, en heb 3 kinderen.

Ik heb geleerd (onder andere uit dit topic): Spaarzaam leven om te sparen maakt niet gelukkig. Het zijn (zoals je zelf ook zegt) écht loze cijfertjes.

Spaarzaam leven met een helder doel kan wél gelukkig maken. Maar ik denk dat die doelen niet (allemaal) op de lange termijn moeten liggen.
Als voorbeeld: Mijn doelen zijn:
1) Minder werken om meer tijd voor het gezin/familie/hobby's/vrijwilligerswerk te hebben. Dat doe ik ondertussen al: Ik werk momenteel 3/4 dagen per week. Mooi bij-effect: Ik heb veel meer energie op die dagen dat ik voor groep 8 sta, en dat levert weer prachtige lessen (en dus mooie momenten en geluk) op.
2) Over 8 jaar is de hypotheek waarschijnlijk helemaal afgelost. Dan heb ik nog meer mogelijkheden om mijn tijd in te delen naar mijn eigen zin. Wil ik wel altijd leerkracht blijven? Buiten iets doen (hovenier?) trekt me bijvoorbeeld ook wel... In ieder geval: De deur staat dan open, voor het geld hoef ik in ieder geval niet voor de klas te blijven staan.

Succes met je zoektocht: Meer geld vinden is (relatief) gemakkelijk. Geluk vinden is veel moeilijker, omdat het ook zo persoonlijk ligt. Het heeft ook niet direct met geld te maken, hoewel je indirect je geld wel kunt gebruiken voor je geluk.

Sony Ericsson K750i > Sony Ericsson K770i > HTC Hero > HTC Dream > Sony Xperia U > Motorola Moto G 2014 > Xiaomi Mi A1

• Wozmro
Een gelukzalig gevoel is best wel een grote verwachting die je stelt.

Een cynische tip: zoek eens wat filmpjes over mensen die worstelen met schulden. Als je zin hebt in Amerikaans drama dan is Dave Ramsey wel een aanrader, massa's filmpjes op YouTube over consumerdebt, studentloans, loansharks,...

Nog beter is je wandelschoenen aandoen en een wandeling maken in de natuur. Ga ik vandaag ook doen en maandag misschien ook want ik heb een dag verlof.

• CornermanNL
[...]

-O- ;(
Bedankt dat je dit deelt, wellicht is het omdat het project in delen zijn voltooing nadert? Het grote werk is verzet, de echte uitdaging is er af en nu is het alleen nog wat laatste zaken afronden. Dat is natuurlijk een stuk saaier dan het ontdekken , uitdenken en starten.

Snel op zoek naar een nieuwe uitdaging is wellicht een goede optie. Dit is wel een mooi punt om goed stil te staan bij wat je eigenlijk wil met je toekomstige FO status.

Ik weet inmiddels dat ik niet stop met werken, het voornaamste van FO is dat de financiele stress afneemt en er meer denkruimte vrijkomt voor andere zaken. Ik ontspan sneller, laat makkelijker los. Het maakt ook dat herstellen beter gaat.

• JURIST
@President Als risicomijdend, zou het je in elk geval rust moeten geven dat je financieel gezien weinig meer kan overkomen, maar misschien is dat punt al bereikt?

@CornermanNL Los komen van financiele druk is inderdaad een mooi effect van streven naar FO. Je weet niet wat er over 20 jaar speelt, dat is waar ik ook probeer rekening mee te houden. Het opbouwen van een inkomensverzekering voelt heel comfortabel.

Persoonlijk ga ik wel een keer drastisch het roer omgooien wat werk betreft. Het werkende leven biedt m.i. te weinig ruimte om na te denken en voor spielerei. Als ik terugkijk op het afgelopen jaar, dan heb ik leuke dingen gedaan, maar vooral week na week behoorlijk veel gewerkt en heel veel niet gedaan. Met een sabbatical van een jaar of twee jaar zou er misschien wel al meer evenwicht kunnen komen. Ik hoop dat de toekomst wat betreft werk minder eendimensionaal zal worden. Waarom altijd eerst x jaar in opleiding, x jaar werken en daarna x jaar met pensioen. Als je je skills een beetje kan bijhouden of bijspijkeren zou het ook anders moeten kunnen (zeker met oplopende pensioenleeftijd).

• GG85
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 15-12 20:47

GG85

.......

[...]

-O- ;(
Eerlijk dat je dit deelt.

Ik kan je maar een tip geven, bestel dit boek: https://www.bol.com/nl/p/...od-life/1001004006291499/

Niet dat een boek je leven gaat verbeteren (he bah, dat soort uitspraken ben ik zelf ook lichtelijk allergisch voor :)) maar op een andere manier naar dingen kijken kan je wel heel erg helpen.
Vooral het bereiken van 'tranquility' (weet even geen goede NL vertaling behalve 'tevreden') en het leren verlangen naar dingen die je al hebt ipv toekomstige doelen.
Blijf er bij dat stoïcisme heel goed bij de mindset van veel FO-ers past dus kan het iedereen aanraden.

Euler212 kan het een stuk beter verwoorden:
Euler212 schreef op woensdag 25 september 2019 @ 08:13:
[...]

Dat stoïcisme wordt hier vaak vergeten lijkt het.

Ik ben geen gelukkig man, al wordt het wel beter. Stoïcisme (aangewakkerd door Enchiridion) was mijn eerste interesse en die zoektocht bracht mij bij Mr Money Mustache en FO in het algemeen.

Het stoïcisme leerde me dat geluk vanuit je zelf moet komen en maar amper beïnvloed wordt door externe factoren. In mijn jongere leven heb ik iedere cent die ik had uitgegeven aan gadgets vakanties en weet ik niet wat, maar ik kwam al snel tot de conclusie dat ik daar niet gelukkiger van werd. Waarom moet ik die uitgaven dan nog doen? Of zoals Diogenes gezegd zou hebben toen Alexander de Grote hem kwam vragen of hij hem een gunst kon doen; "stap alstublieft uit mijn zonlicht". Diogenes had alles al wat hij begeerde, wat zou Alexander de Grote dan nog voor hem kunnen doen?

Ik beweer overigens niet dat ik het stoïcisme onder de knie heb. Sterker nog, Epictetus zelf zou gezegd hebben dat je filosofie moet uitdragen in wat je doet, niet in wat je zegt, daar ga ik al compleet de mist in. Dus nee, ik ben geen goed stoic, al is het een doel in het leven dat wel te worden.

Financiële bewustwording, maar ook materialistische bewustwording hoort daar bij. We kunnen het hier jaren hebben over of NT fondsen met ABN goedkoper is dan De Giro en VWRL. Of je beter schoolgaande kinderen kunt hebben voor vakanties omdat de kosten van de kinderdagopvang hoger zijn dan de opslag die gerekend wordt tijdens het hoogseizoen. Dit zijn allemaal praktische zaken waar we lekker Excel op los kunnen laten en antwoorden op kunnen formuleren, maar worden we daar Financieel Onafhankelijk door? Als je constant moet afvragen of die ene vakantie in het FO plaatje past, dan ben je niet Onafhankelijk. Dan ben je gewoon vermogend. Mr Money Mustache heeft hier een mooie blog over: “Getting rich is more mental than it is tactical“

Dan staat ons twee dingen te doen, genoeg geld verdienen om die vakantie zorgeloos te kunnen maken, of simpelweg niet meer naar die vakantie verlangen. De "hedonic treadmill" leert ons dat ons geluk snel stabiliseert na een grote verandering in ons leven. Dus, zodra we genoeg geld verdienen om die vakantie zorgeloos te maken, stabiliseert ons geluk weer naar het oude niveau. Ons brein gaat ons dan wijs maken dat we verder weg moeten op vakantie en zo blijft menig Nederlander in de rat-race. Verlangen naar dat wat we niet hebben, waar dat wat we nu hebben we ooit verlangde. De makkelijkste weg naar FO is dus simpelweg minder verlangen. Dan hoeven we het ook niet te missen/in te leveren/minimaliseren.

Veel mensen hoor ik zeggen dat hun studententijd de gelukkigste tijd van hun leven was. Zodra ze zijn gaan werken moest het geluk opeens komen van de lease-auto en de verre vakanties. Waarom stoppen we met goedkoop bier drinken en simpel vermaak met vrienden als we gaan werken? Als je zo gelukkig was op je studenten inkomen, waarom ben je nu met het veelvoud daarvan niet gelukkig?

Tijd is de enige currency in ons leven waar een max op zit. Je hebt, als je geluk hebt, maximaal 110 jaar in je leven, waarschijnlijk een stuk minder. Benut die jaren en wees gelukkig, ipv die jaren te benutten om geld te verdienen wat je vervolgens uitgeeft aan zaken waarvan je stiekem ook wel weet dat ze je niet gelukkig maken. Jezelf beperken om Starbucks te kopen is vervelend, 10 maanden extra werken is zonde. Niet naar Starbucks verlangen is de ware onafhankelijkheid.

Dit topic draait uiteindelijk toch vaak om de cijfertjes, number crunching, theoretiseren wat de markten gaan doen en of we betere lump-sum of DCA de markt in kunnen stappen. Die zaken zijn belangrijk, maar brengen je geen geluk als je je mind-set niet verandert. Dat zijn simpelweg hulpmiddelen om zo snel mogelijk vermogend te worden, echt Financieel Onafhankelijk wordt je pas als je tevreden bent met wat je hebt en niet het gevoel hebt dat je zaken niet mag doen omdat je "FO moet worden".
En ook Mr MM) (https://www.mrmoneymustac...our-life-to-solid-gold/):
A few weeks ago, I got a really interesting email from a guy in Norway that said something like, “Hey Mr. MM.. What you are preaching is Pure Stoicism, with a great twist and perception on today’s world … I love it!!” *
“Stoicism?” I asked, “You mean like the Stoics in Shakespearean plays that show no emotion of any sort? That doesn’t sound quite right to me.
But it turns out I had fallen into a common misconception. The Clever Norwegian pointed me to a book on the topic, which I immediately checked out of the library and read completely. It was called “A Guide to the Good Life, The Ancient Art of Stoic Joy“.
From reading the book, I learned that Stoicism was actually a shockingly advanced old philosophy that found many followers in ancient Rome. Although it has fallen widely out of favor in modern life, people in today’s society would probably identify the central ideas as “Hardcore Mustachianism”.
Stoicism, in short, is a series of mental techniques and ways of life that allow you to decrease and then virtually eliminate all negative emotions such as anger, fear, anxiety, and dissatisfaction, while simultaneously building up a tide of pure Joy inside you that eventually starts to make you jump around and boogie at unexpected moments, and occasionally shout out “AHH YEAH!!” as discreetly as possible to yourself when the Joy overflows.
Sounds pretty good, doesn’t it? But over the past few years, this is exactly the transformation that has been happening to me. As I learned from the book, every good Stoic is a work in progress, and I still have much to learn and I’m not free from all negative emotions. But compared to a normal person, things are getting pretty unusually joyful up in here.
So let’s see what it’s all about.
The core of the philosophy seems to be this: To have a good and meaningful life, you need to overcome your insatiability. Most people, at best, spend their lives in a long pursuit of happiness. So today’s successful person writes out a list of desires, then starts chasing them down and satisfying the desires. The problem is that each desire, when satisfied, tends to be replaced by a new desire. So the person continues to chase. Yet after a lifetime of pursuit, the person ends up no more satisfied than he was at the beginning. Thus, he may end up wasting his life.
The solution, the Stoics realized, is to learn to want the things you already have, rather than wanting other things. The most interesting technique that will help you achieve this is Negative Visualization.
For example, suppose that you currently have a good working set of eyes. Imagine carefully what it would be like to live your life as a blind person. You would have to work very hard to rearrange your life to remain functional — learn braille, take special precautions when walking around town and when cooking eggs at home, etc. — but in the end, you could surely survive and even become happy again if you were blind. But now open your eyes. SURPRISE!! YOU HAVE THIS BONUS OF SIGHT!!!. Wow, you were already doing just fine in your blind life, but now you have working eyes too? What an incredible life – you are truly blessed with more than you even need.
It turns out that if you practice negative visualization on a regular basis, you learn to both appreciate your current life much more, and to be mentally prepared in the event of any changes in your life as well – loss of health, fortune, a loved one, etc. You have replaced negative emotions with satisfaction and even joy.
The next great trick is the one that allows you to eliminate anxiety about the present and the future. That can be done by separating your worries into things you can control, and things you can’t. Some people worry endlessly about politics and world events – so much that it affects their ability to lead a happy life, even when in reality, world politics barely even affect their lives here in the cushioned and prosperous rich world! The Stoic solution to this is to realize that politics and the actions of other countries are completely outside of your circle of influence – so you can breathe easily and completely drop all worry about them. There is a smaller subset of these events that you CAN influence – who you vote for, and possibly where you donate your money or time. To eliminate the rest of your worry, make the votes and take the local actions, and then you can be 100% worry free.
Similarly, instead of worrying about your health as many people do, you simply work to the best of your ability to optimize the body you’ve been given, and the matter is completely closed – you can confidently move on!
As an unexpected bonus, we now know that it is the act of worrying itself that causes many of a modern person’s mental and physical problems, so by eliminating worry AND taking action, you are providing yourself with a double boost.
Moving from the mental to the physical, Stoics actually enjoy experimenting with Voluntary Discomfort. As a contemporary Stoic, you might make a point of seeing how long you can leave the air conditioning off on a summer day, or try hiking in bare feet instead of shoes occasionally to feel the land and force your feet to adapt to tougher conditions than a moisture-wicking merino wool hiking sock. It sounds absurd by modern standards, until you realize that by doing this, you are actually broadening your comfort zone, even while you eliminate your fear of discomfort. Thanks to the practice above, you are now able to enjoy yourself in a much broader range of temperatures, and appreciate the comfort of shoes when you do have them. Meanwhile, a person with the extreme opposite philosophy might become irritated if he ever has to travel in less than a first-class airplane seat or stay in less than a five star hotel or drink sub-$500-per-bottle wine. By experimenting with voluntary discomfort, we learn to appreciate far more of our life, and can be content with a much simpler and more wholesome one.
“The more pleasures a man captures, the more masters he will have to serve”
Nature Itself told the Stoics what conditions they should learn to appreciate as humans – since they realized we are all in fact an integral part of Nature. In Mustachian terminology, all of these thoughts relating to adapting your comfort level to embrace Nature are collectively referred to as Badassity.
But there’s much more to the philosophy than sitting around trying to be happy with what you’ve got. Stoics believe that the main purpose of our productive energy is to fulfill all of our life’s obligations to our best ability, and to help our fellow humans. So a stoic is actually a hard-working person who enjoys the feeling of hard work – even extremely hard work, as it just falls into the “Voluntary Discomfort/Badassity” category described above.
Rewarding social interactions are a specialty of the Stoic. They believe that humans are social animals at the core, and thus we must exercise this part of our personality to maintain a balanced happiness. But at the same time, it is not rational to have any interest in fame or social status, since these are fleeting indulgences rather than sources of true happiness.
When we encounter insults from other people, we must deal with them with reason rather than anger. Either the insult is true, in which case we should be grateful for the insulter for pointing out this area in which we could improve, or it is false, in which case we should pity the insulter for his lack of accurate perception. Either way, an insult is nothing to get upset about. In the case of a True Fuckwit who not only insults us, but manages to commit major injustices to us, the best revenge is simply to live an even better life while refusing to be like that person. I have actually been through a major encounter with one of these TFs, and I while my initial anger took over a year to subside, I am happy to report that I am now exacting my “revenge” more thoroughly each day.
The core of all of these tricks and techniques is to let reason triumph over your reflexive emotions. By understanding human emotions and motivations as thoroughly as possible, Stoics are able to bend our evolutionary programming and use it for the purpose of attaining a ridiculous amount of happiness, rather than its original purpose, which is to survive and reproduce successfully.
For example, our insatiable desire for MORE of everything is not a moral failing on the part of humans. It’s a natural evolutionary program, just as simple as the programming that makes even YOU raise an eyebrow when you see an unusually curvaceous and sexy butt. Ancestors of ours who were insatiable, and always wanted more mates, more children, more food, more social standing, and more security against predators and enemies were quite simply the ones who got to produce the largest number of surviving children. But while insatiability did historically lead to more children, it does not lead to more happiness in a modern life. For happiness, you have to trick yourself into being happy with the things you’ve got.
Last in my own miniature summary of Stoicism, I’d like to point out the difference between Pleasure and Happiness. An alternative philosophy called Hedonism suggests that to have the best life, you simply maximize pleasure. But Stoics reject that, since pleasure is just one dimension of true happiness. Eating cupcakes is pleasurable, as is sex, sleeping in, drinking wine, and watching TV. Higher level pleasures might be had by driving a fancy car for the first few times, receiving compliments from important people or having millions of people ask for your autograph. But each pleasure very rapidly wears out if overused, and the Hedonist is left scrambling desperately higher up the pyramid of earthly pleasures until he runs out of money or health. Meanwhile, by focusing on Happiness – the underlying signal delivered by Pleasure, the Stoic can make it a much more consistent and tranquil companion in his life. In our society as well as those thousands of years ago, the Stoics is truly the one who has Got It Goin’ On.
And these days, he ends up becoming much richer as an almost-trivial side benefit.

* — Thanks Rolf!

GG85 wijzigde deze reactie 08-12-2019 10:24 (64%)

• Hoijong
  • Laatst online: 09:39
Als ik een ding geleerd heb als iemand van dezelfde leeftijd als @President is dat geld echt geen donder doet voor geluk.

Ik heb zometeen een fors nieuw huis, met ditto hypotheek dat ons gezin heel gelukkig gaat maken. Echter in een huis half zo groot en luxe zijn we (paradoxaal genoeg) ook heel gelukkig. Dat ik die hypotheek pas rond m'n 60ste heb afgelost doet me totaal niks. Ik vind m'n werk leuk en heb al voldoende vrije tijd.

Ik zou ervan gruwelen als ik m'n geluk enkel uit dure vakanties of spullen zou halen, maar waardeer bepaalde zaken op z'n tijd wel weer. De balans is prima en de wetenschap dat bij tegenslag ik m'n woning net zo makkelijk verkoop zonder daar geluk bij in te leveren als het gezin verder functioneert geeft mij meer voldoening dan hypotheekvrij leven.

Zal wel vloeken in de kerk van dit topic zijn en lang niet van toepassing op iedereen, maar de drang om te willen controleren heb ik in het leven ervaren als enorm beklemmend en negatief. Controle is voor mij ook acceptatie dat je niet alles kunt controleren evenals snappen dat je niet alles maar op z'n beloop kunt laten.

Als je FO 'verkeerd' (voor jezelf) invult dan kom je denk ik van een koude kermis thuis. Dwangmatig gedrag met positieve materiële gevolgen is nog steeds dwangmatig gedrag.

M'n verhaal sluit aan bij het bovenstaande, stoïcijns pogen te zijn maakt mijn gelukkig. Ik ben dat ook van nature en heb het ook goed, bij tegenslag leer je jezelf natuurlijk pas echt goed kennen.

• Red devil
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 15-12 21:27
Het voelt wel heel erg als een beginnersvraag maar ik stel hem toch maar. Op dit moment is de looptijd van onze (90% bankspaar)hypotheek nog 9.5 jaar. Dan is de keet mooi afgelost. Nu weet ik dat er mensen zijn die het geld liever beleggen voor hoger rendement maar het gevoel dat huis is afbetaald is voor ons wel een fijne gedachte.

Nu zijn we voornemens elk jaar weer extra in de banksparen te storten en vervolgens de looptijd te verkorten. Op die manier willen we uitkomen dat na 4.5 jaar al de hypotheek afgelost is.

Alleen, je hoort mensen zo vaak noemen dat het hebben van een hypotheek belasting technisch niet verkeerd is en daarom niet onverstandig is om de rit uit te zitten. Kan iemand mij dat concept uit leggen? Want hoewel ik best wil aannemen dat dat zo is zou ik graag willen begrijpen waarom dat nou eigenlijk handig is.

• CornermanNL
JURIST schreef op zondag 8 december 2019 @ 10:05:
@President Als risicomijdend, zou het je in elk geval rust moeten geven dat je financieel gezien weinig meer kan overkomen, maar misschien is dat punt al bereikt?

@CornermanNL Los komen van financiele druk is inderdaad een mooi effect van streven naar FO. Je weet niet wat er over 20 jaar speelt, dat is waar ik ook probeer rekening mee te houden. Het opbouwen van een inkomensverzekering voelt heel comfortabel.

Persoonlijk ga ik wel een keer drastisch het roer omgooien wat werk betreft. Het werkende leven biedt m.i. te weinig ruimte om na te denken en voor spielerei. Als ik terugkijk op het afgelopen jaar, dan heb ik leuke dingen gedaan, maar vooral week na week behoorlijk veel gewerkt en heel veel niet gedaan. Met een sabbatical van een jaar of twee jaar zou er misschien wel al meer evenwicht kunnen komen. Ik hoop dat de toekomst wat betreft werk minder eendimensionaal zal worden. Waarom altijd eerst x jaar in opleiding, x jaar werken en daarna x jaar met pensioen. Als je je skills een beetje kan bijhouden of bijspijkeren zou het ook anders moeten kunnen (zeker met oplopende pensioenleeftijd).
Ik vraag mij wel af in hoeverre de maatschappij op 'ons' zit te wachten, en daar bedoel ik mee mensen die bewust flinke stukken uit hun werkzame leven knippen voor zelfontwikkeling, een cv met 'gaten'. Feitelijk wordt je zelf beter van die periodes maar de gemiddelde werkgever of opdrachtgever denkt wat dat betreft wel anders. Die hebben liever mensen die continue inzetbaar zijn. Of in ieder geval niet al te apart.

Komt nog bij dat (leeftijds)discriminatie ook iets is dat niet ongewoon is op de arbeidsmarkt. Als ik al zie hoeveel moeite mensen met een kleine beperking al moeten doen om een baantje te bemachtigen zie ik het way somber in. Laat staan als ik straks 60 plus ben en ik zou graag doorwillen maar heb net 3 jaar iets anders gedaan. Wat dan door anderen als niets gedaan wordt beoordeeld.

Anderzijds zou je dit wel kunnen oplossen door iets zelf te beginnen. Al moet je daar wel het type mens voor zijn. Hoe meer ik er over nadenk hoe lastiger ik dit vraagstuk vindt.

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online

Rukapul

Moderator General Chat
Red devil schreef op zondag 8 december 2019 @ 10:32:
Het voelt wel heel erg als een beginnersvraag maar ik stel hem toch maar. Op dit moment is de looptijd van onze (90% bankspaar)hypotheek nog 9.5 jaar. Dan is de keet mooi afgelost. Nu weet ik dat er mensen zijn die het geld liever beleggen voor hoger rendement maar het gevoel dat huis is afbetaald is voor ons wel een fijne gedachte.

Nu zijn we voornemens elk jaar weer extra in de banksparen te storten en vervolgens de looptijd te verkorten. Op die manier willen we uitkomen dat na 4.5 jaar al de hypotheek afgelost is.

Alleen, je hoort mensen zo vaak noemen dat het hebben van een hypotheek belasting technisch niet verkeerd is en daarom niet onverstandig is om de rit uit te zitten. Kan iemand mij dat concept uit leggen? Want hoewel ik best wil aannemen dat dat zo is zou ik graag willen begrijpen waarom dat nou eigenlijk handig is.
Het hebben van een hypotheek, of beter gezegd een stukje aanhouden om belastingtechnische redenen aanhouden, is eigenlijk nergens op gebaseerd. De van toepassing zijnde factoren kun je zelf prima uitrekenen met HRA (afbouw), VRH, EWF (afbouw wet Hillen), etc.

Als je bankspaarhypotheek nog 9.5jaar loopt kan het zijn dat je voorbij het kantelpunt bent waar het maandelijks netto meer oplevert dan kost. Verder de looptijd verkorten is dan wellicht iets wat je niet wilt. Wederom prima uit te rekenen in Excel.

• djiedjee
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 09:12
@Red devil Eigenlijk heel eenvoudig.
Als je hypotheekrente nu effectief heel laag is, kun je met "eigen geld" beter gaan beleggen, want zeer waarschijnlijk een hoger rendement op lange termijn.
Als je nu heel veel rente betaalt, oversluiten, verhuizen of aflossen.

Wel allerlei mitsen en maren: hoeveel stress kan je hebben als de beurs een keer stevig daalt, hoe hoog zijn je maandlasten nu, kun je na het verlies van een baan snel iets anders vinden etc.

• Hoijong
  • Laatst online: 09:39
Rukapul schreef op zondag 8 december 2019 @ 10:49:
[...]

Het hebben van een hypotheek, of beter gezegd een stukje aanhouden om belastingtechnische redenen aanhouden, is eigenlijk nergens op gebaseerd. De van toepassing zijnde factoren kun je zelf prima uitrekenen met HRA (afbouw), VRH, EWF (afbouw wet Hillen), etc.

Als je bankspaarhypotheek nog 9.5jaar loopt kan het zijn dat je voorbij het kantelpunt bent waar het maandelijks netto meer oplevert dan kost. Verder de looptijd verkorten is dan wellicht iets wat je niet wilt. Wederom prima uit te rekenen in Excel.
Ik ken 60 plussers, met verstand en goede baan die geloven dat de overheid je ooit nog wel eens gaat aanpakken als je hypotheekvrij leeft.......dat zijn ook verstokte VVD stemmers die vooral bang zijn voor inbreuk op hun eigen bezittingen.

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Hoijong schreef op zondag 8 december 2019 @ 10:32:
Als ik een ding geleerd heb als iemand van dezelfde leeftijd als @President is dat geld echt geen donder doet voor geluk.
Aanvullend, ik wordt er niet gelukkiger van dat mijn hypotheek in de eerste 2 jaar al € 200,- minder aan maandlasten heeft, ik wordt er wel zorgelozer van. Vooral omdat nu letterlijk ons huidige leventje ook op één salaris te leven is. Dan houden we met onze huidige levensstandaard ook niks over, maar dat het ons niet in de problemen brengt is wel een fijne gedachte.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• djiedjee
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 09:12
Nou ik moet zeggen dat ik ook niet blij wordt van de afbouw wet Hillen. Ben geen verstokte 60+ VVD-er :)
Hoijong schreef op zondag 8 december 2019 @ 10:54:
[...]

Ik ken 60 plussers, met verstand en goede baan die geloven dat de overheid je ooit nog wel eens gaat aanpakken als je hypotheekvrij leeft.......dat zijn ook verstokte VVD stemmers die vooral bang zijn voor inbreuk op hun eigen bezittingen.

• Red devil
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 15-12 21:27
Rukapul schreef op zondag 8 december 2019 @ 10:49:
[...]

Interessant, zijn er toevallig templates beschikbaar of online tools? Anders moet ik zelf maar eens gaan berekenen wat het oplevert/kost.

• President
Het is niet dat ik een negatief persoon ben verder hoor, ik ben een positief persoon alhoewel mijn bericht misschien niet zo overkwam. Dat ik in een 'comfort zone' zit klopt, dat is iets dat ik vanuit huis heb meegekregen. Los daarvan houd ik van zekerheid, veiligheid en 'controle hebben'. En toen ik een aantal jaar geleden begon met mijn financiën eindelijk eens in orde brengen bracht mij dat ook een fijn gevoel! Maar het werd inderdaad steeds minder toen ik een duidelijk beeld kreeg en inmiddels gewoon weet dat we 15k-20k op jaarbasis over houden. Betekent trouwens niet dat we niet leven hoor. Gewoon netflix abbo, geven genoeg uit aan boodschappen, cadeaus, kleding, etc. Maar het is goed zo, we zijn gewoon bewust en geven ook gewoon bewust geld uit.

Los daarvan is het financiële stukje daardoor redelijk voorspelbaar geworden inderdaad... En ik beleef meer geluk aan bijvoorbeeld 20.000 op jaarbasis sparen (in plaats van 18500), dan dat ik daadwerkelijk geluk beleef aan het 'bezitten'. Het is in dat opzicht net als het kopen van een nieuwe televisie: het uitzoeken en de voorpret geven een goed gevoel, maar op het moment dat je de televisie daadwerkelijk hebt gekocht zakt het gevoel in totdat het gevoel een paar dagen later helemaal verdwenen is...

In dat opzicht zal in financieel op een gegeven moment wel onafhankelijk zijn omdat ik kan teren op ons vermogen of tegen die tijd misschien wat panden verhuur, maar tegelijkertijd zou ik ook niet willen stoppen met werk (zeg ik nu!) omdat ik dan 'gewend' ben dat mijn spaarsaldo maandelijks met xxxx toeneemt...

De mensen hier die minder zijn gaan werken omdat ze bijvoorbeeld lagere lasten hebben; ik zou niet een dag minder willen werken omdat ik weet dat we er dan 400 euro per maand op achteruit gaan (en dus bijna 5000 euro op jaarbasis!)...

• TucanoItaly
  • Registratie: november 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Red devil schreef op zondag 8 december 2019 @ 10:32:
Alleen, je hoort mensen zo vaak noemen dat het hebben van een hypotheek belasting technisch niet verkeerd is en daarom niet onverstandig is om de rit uit te zitten. Kan iemand mij dat concept uit leggen?
De inflatie zit rond de 2%. Laten we aannemen dat jouw rente 3% is. Laten we verder aannemen dat je belastingdruk 40% is, d.w.z. je hypotheekrenteaftrek (HRA) zorgt er voor dat je van je bruto 3% rente slechts (3 - 40%) = 1,8% netto rente overblijft.

Dan win je dus elk jaar 0,2% koopkracht door NIET af te lossen. Daarbij komt, dat je wellicht een spaarhypotheek hebt. Stel, je hebt een hypotheek van 100k, en je hebt nog 9,5 jaar te gaan. Dan zal er bijv. 60k op de gelinkte spaarrekening staan. Dat betekent dat het opgebouwde bedrag in de spaarhypotheek met 3% rendeert! Dat moet je lekker zo laten, natuurlijk.

Maar wat @Rukapul zegt: reken het uit. Begin gewoon in Excel, en stel specifieke vragen als je er niet uit komt.

Renault Zoe Q90

• Euler212
  • Niet online
President schreef op zondag 8 december 2019 @ 11:27:

De mensen hier die minder zijn gaan werken omdat ze bijvoorbeeld lagere lasten hebben; ik zou niet een dag minder willen werken omdat ik weet dat we er dan 400 euro per maand op achteruit gaan (en dus bijna 5000 euro op jaarbasis!)...
Dus je wordt niet gelukkig van je hypotheek aflossen naar bepaalde milestones. Maar je wilt wel absoluut niet minder gaan verdienen want dan ga je ipv 20k per jaar sparen naar 15k. Maar die 5k extra in je hypotheek gaat je ook niet gelukkiger maken.

Klinkt een beetje alsof je op de hedonic threadmill zit, ieder jaar meer en meer willen sparen ten koste van alles.

Je zit financieel al zo ongelooflijk goed. Als je een dag minder kan gaan werken en daarmee 15k kan sparen (ipv potentieel 20k) spaar je nog steeds enorm veel. Dan is die hypotheek nog steeds veel sneller afgelost dan nodig. Maar dan heb je onderweg wel meer vrijheid gehad.

Waarom ben je begonnen met het nastreven van FO en past je huidige gedrag nog daarbij?

• HereIsTom
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 15-12 16:16
@President Ja het gevoel ken ik, het sparen is leuk en het doel halen ook, maar als je het dan eenmaal hebt is de lol er snel af.
Wel hebben wij nog steeds een geluksgevoel dat we het toch maar hebben gedaan en nu meer FO zijn en dus geen zorgen voor de toekomst.
En minder werken zagen we vroeger ook niet zo, maar na je 50ste is het toch wel lekker om nog maar 50% te werken en meer te genieten van het vrije leven.
(Heel) veel geld hebben maakt ook niet gelukkig, maar alles wel een stuk makkelijker.

HereIsTom wijzigde deze reactie 08-12-2019 12:38 (9%)

 iPad Air 2 | Laptop: MSI GT780DX i7 / 128GB SSD / 16GB DDR3 | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Wij combineren het. We hebben een versneld aflossingsdoel en spaardoel. Als we dat hebben bereikt, dan steken alles wat erboven zit zeg in 50% vrijheidsvergroting en 50% versneld sparen / aflossen. Dat betekent dus concreet dat we beide één dag in de twee weken minder werken. Omdat het financieel uit kan en omdat het gelijk ook wat vrijheid en rust geeft. Dat had ook elke week een dag minder kunnen zijn, maar dan vonden we teveel afwijken van ons financiële doel.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• President
Euler212 schreef op zondag 8 december 2019 @ 11:47:
Waarom ben je begonnen met het nastreven van FO en past je huidige gedrag nog daarbij?
Simpel: om een financieel zorgeloze toekomst te hebben.. Om later zorg in te kunnen kopen als het niet allemaal met ouderdom meer wordt vergoed, om mijn kinderen nu en in de toekomst financieel te kunnen steunen, om mijn vrouw tegen de tijd dat ze 55 is minder te kunnen laten werken zodat ze op de kleinkinderen kan passen, om mijn kinderen een financieel goede start te geven, om de mogelijkheid te hebben om vervroeg met werk te stoppen (mochten we beiden geen plezier meer uit werk halen) en dan bijvoorbeeld met een camper lekker rond te trekken...

Echt voor 'de mogelijkheid'. In tegenstelling tot anderen hier ben ik niet van plan om er naartoe te werken dat ik op mijn 55e stop met mijn werk of dat ik 'verplicht' minder ga werken... Maar ik wil wel de mogelijkheid hebben ;). FO van een salarisbetaling zijn is daarin dus één van de onderdelen

President wijzigde deze reactie 08-12-2019 12:46 (6%)

• tomtom901
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 09:18
Afgelopen week ook een bewuste keus gemaakt in het kader van FO. Mijn Audi (op eigen zaak die ik ook prive rijd) is afgelopen jaar van 14% bijtelling naar 25% bijtelling geschoten en dat kostte netto toch wel een aantal honderden euro's per maand extra. Daarnaast door een wisseling van baan 4 maanden geleden flink meer kilometers gaan rijden, dus er zat ook nog een behoorlijke beurt aan te komen met nieuwe banden, om nog maar te zwijgen over de afschrijving.

Daarom toch maar de knoop doorgehakt om in plaats van door te rijden, of iets uit een vergelijkbare klasse opnieuw te kopen (en dat dan tegen 25% bijtelling te doen, EV is geen optie in verband met het ontbreken van de mogelijkheid tot een laadpaal bij mijn appartement) een klasse lager te gaan rijden en een Seat op de kop getikt, die ook nog eens in het bezit van ACC is.

Voor mij als autoliefhebber wel een moeilijk momentje, maar over de komende 5 jaar ruim 30.000 euro aan kosten bespaard :)

• GeFoX
CornermanNL schreef op zondag 8 december 2019 @ 10:46:
Ik vraag mij wel af in hoeverre de maatschappij op 'ons' zit te wachten, en daar bedoel ik mee mensen die bewust flinke stukken uit hun werkzame leven knippen voor zelfontwikkeling, een cv met 'gaten'. Feitelijk wordt je zelf beter van die periodes maar de gemiddelde werkgever of opdrachtgever denkt wat dat betreft wel anders. Die hebben liever mensen die continue inzetbaar zijn. Of in ieder geval niet al te apart.

Komt nog bij dat (leeftijds)discriminatie ook iets is dat niet ongewoon is op de arbeidsmarkt. Als ik al zie hoeveel moeite mensen met een kleine beperking al moeten doen om een baantje te bemachtigen zie ik het way somber in. Laat staan als ik straks 60 plus ben en ik zou graag doorwillen maar heb net 3 jaar iets anders gedaan. Wat dan door anderen als niets gedaan wordt beoordeeld.

Anderzijds zou je dit wel kunnen oplossen door iets zelf te beginnen. Al moet je daar wel het type mens voor zijn. Hoe meer ik er over nadenk hoe lastiger ik dit vraagstuk vindt.
Hoe verder je met FO bent gevorderd, hoe verder je van de maatschappij af komt te staan. Om niet egoistisch/minachtend over te komen: de huidige maatschappij is gericht op de lage- en middenklasse. Dit zie je ook duidelijk terug bij de belastingen. Het geld wordt opgehaald bij de grootste groepen. Zodra je hierboven zit, is er veel meer mogelijk. Je moet jezelf afvragen of je wel terug wilt naar de middenklasse (lees: betaald worden per maand op basis van de uren dat je werkt). Heb je al eens uitgerekend wat je nu per uur waard bent? Kan je dit ook verdienen als je werkt? Zo ja, dan is een baan een mogelijk. Zo nee, dan kan je beter andere opties bekijken. Heb je dit al eens verder uitgewerkt? Zo ja, wil je dat eens posten?

• President
HuHu schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 22:00:
["Geld maakt niet gelukkig, maar het helpt wel." Laat je vermogen je helpen gelukkig te worden, door zonder zorgen te doen wat je wilt.
Mja, we willen niet zo veel doen... En zelfs dan denken we nog teveel na over geld ;). We gunnen onszelf wel een leuke (tweedehands) auto van 10k, een 65 inch tv, etc. We gaan een weekje weg in het naseizoen, omdat we de bedragen in de zomervakantie niet in verhouding vinden staan... Je hebt absoluut gelijk hoor, maar helaas 'werkt' het zo niet voor ons. Een fiets voor onze zoon die straks 3 jaar wordt komt ook gewoon van marktplaats af voor 3 tientjes, in plaats van nieuw voor 9 tientjes bij wijze van.
GeFoX schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 22:49:
[...]

Zit je niet te lang in de 'comfort zone'?

[Afbeelding]
Absoluut, met werk/inkomen en dus ook met ons levenspatroon... Maar ja, wat doe je er aan ;). Ik ga geen vast contract opgeven, ik wil niet naar een duurder huis want ik vind een rijtjeshuis goed genoeg, etc...
Euler212 schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 22:57:
[...]

Ben je echt onderweg naar FO als je verwacht gelukkig te worden van een "betekenisloos" nummer?

Is je doel onafhankelijkheid of nummertjes omhoog/omlaag krijgen?

Focus op wat je wil bereiken met FO, niet op FO.

Deze comment is enorm hypocriet want ik ben net zo'n grote cijferstaarder.
Ik wil het nummertje altijd omhoog krijgen. Ik zou in dat opzicht ook geen 10 miljoen bij de staatsloterij willen winnen, omdat elke euro die ik met werk verdien dan 'zinloos' is en omdat het bedrag op de spaarrekening dan elk jaar lager zal zijn wegens o.a. belastingen en straks negatieve rente... Blech...
Zwelgje schreef op zondag 8 december 2019 @ 07:06:
[...]

dat gelukzalige gevoel haal je ook niet uit het aflossen maar uit het feit dat aflossen je maandlasten reduceeerd en dat je meer quality time kan stoppen (door bv minder te werken) in de dingen die je belangrijk vindt in het leven. familie,hobby's,vrijwilligerswerk.

voor mij althans was dat hetgene waar ik gelukkig van werd. de vrijheid die je ervoor terugkrijgt. werk is niet meer een verplicht nummertje
Zoals ik al in een bericht hiervoor heb gezegd: ik word niet gelukkiger van minder werken, zou het onwijs vervelend vinden als er maandelijks minder 'zal worden gespaard' dan nu.. Ik wil altijd omhoog gaan, nooit omlaag gaan.. Alhoewel mijn spaarrekening nu natuurlijk wel door extra aflossing omlaag is gegaan, maar dat is anders
GZFan schreef op zondag 8 december 2019 @ 08:26:
[...]
Succes met je zoektocht: Meer geld vinden is (relatief) gemakkelijk. Geluk vinden is veel moeilijker, omdat het ook zo persoonlijk ligt. Het heeft ook niet direct met geld te maken, hoewel je indirect je geld wel kunt gebruiken voor je geluk.
Mijn gezin en mijn vrouw + zoontjes zijn mijn geluk. Mijn werk is leuk, maar mijn gezin staat op plaats 1. Geld is leuk, maar slechts een middel om voor het geluk en de gezondheid van mijn gezin te zorgen. Maar ik had gehoopt echt wat blijer te zijn bij het ontvangen en lezen van de brief, het was nu net alsof ik iets van mijn lijstje doorstreepte wat ik op school ook regelmatig heb zoals 'de aardrijkskunde toets kopieren' ;-)
CurlyMo schreef op zondag 8 december 2019 @ 10:55:
[...]

Aanvullend, ik wordt er niet gelukkiger van dat mijn hypotheek in de eerste 2 jaar al € 200,- minder aan maandlasten heeft, ik wordt er wel zorgelozer van. Vooral omdat nu letterlijk ons huidige leventje ook op één salaris te leven is. Dan houden we met onze huidige levensstandaard ook niks over, maar dat het ons niet in de problemen brengt is wel een fijne gedachte.
Tja, er komt nu 3800 netto per maand binnen (los van 13e maand, vakantiegeld, belastingteruggave, kinderopvangtoeslag) en er blijft dus door die extra bedragen (13e maand, vakantie, belastig) gemiddeld € 1.400,- over per maand. Nu wordt dat volgend jaar dus straks iets van € 1.500,-... Dan betalen we maandelijks bruto 510 in plaats van 660.. Het is niet dat dus veel verschil maakt?

• GeFoX
President schreef op zondag 8 december 2019 @ 13:44:
Absoluut, met werk/inkomen en dus ook met ons levenspatroon... Maar ja, wat doe je er aan ;). Ik ga geen vast contract opgeven, ik wil niet naar een duurder huis want ik vind een rijtjeshuis goed genoeg, etc...
Je kan beginnen met een aantal kleine doelen die je graag willen halen. Hoe verder in het proces, hoe verder en groter je de doelen maakt.

Ik heb als streven om over 7 jaar (ben nu 33) een netto vermogen te hebben van 1000K. Met werken en sparen ga ik dit niet halen. Met hard werken (lees: meer uren werken) is dit ook niet haalbaar. Dit is enkel mogelijk door slimmer te werken. Hierdoor 'forceer' ik mezelf om anders te gaan denken. Het gaat mij niet zozeer om het geld, maar ik ga nu wel paden bewandelen wat ik anders niet zou doen als ik ik mijn 'comfort zone' zou blijven. Als ik het over 7 jaar niet haal, dan heb ik niets verloren. Dan ben ik wel veel ervaring en kennis rijker.

• Aikon
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
@GeFoX Maar juist die doelen blijken @President niet gelukkig te maken.
President schreef op zondag 8 december 2019 @ 13:44:
Mijn gezin en mijn vrouw + zoontjes zijn mijn geluk. Mijn werk is leuk, maar mijn gezin staat op plaats 1. Geld is leuk, maar slechts een middel om voor het geluk en de gezondheid van mijn gezin te zorgen.
Je weet nu dat die doelen niet werken voor jou, prima. Dan hou je het toch op je gezin om je geluk uit te halen? Ongetwijfeld heb je ook nog wat andere zaken zoals hobbies die aan je geluk bijdragen. Aflossen is er daar niet 1 van, lijkt me eigenlijk niet zo'n probleem?

Ik merk het zelf ook, het halen van een doel qua spaarsaldo oid is leuk, maar is net als bijv. een nieuwe tv, na een tijdje is het tijd voor het volgende doel cq. grotere tv. Maar goed ook, het zou wat zijn als alleen een nummertje je geluk kon geven...

• Wozmro
Als je financieel je zaken op orde hebt dan stopt het financiële werk eigenlijk, de rest van de evolutie gaat vanzelf.

En dan komt er veel tijd vrij om na te denken. Wat zullen we nu nog eens gaan doen?

• GeFoX
Aikon schreef op zondag 8 december 2019 @ 14:24:
@GeFoX Maar juist die doelen blijken @President niet gelukkig te maken.
Een doel is per persoon weer anders en dus erg breed. Kan mij niet voorstellen dat hij niet meer uit het leven wil halen, dan enkel werken om het gezin te onderhouden. Het kan een doel zijn om de kinderen de rest van hun leven financieel te ontzorgen.

• coldasice
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 15-12 15:46
GeFoX schreef op zondag 8 december 2019 @ 14:18:
[...]

Je kan beginnen met een aantal kleine doelen die je graag willen halen. Hoe verder in het proces, hoe verder en groter je de doelen maakt.

Ik heb als streven om over 7 jaar (ben nu 33) een netto vermogen te hebben van 1000K. Met werken en sparen ga ik dit niet halen. Met hard werken (lees: meer uren werken) is dit ook niet haalbaar. Dit is enkel mogelijk door slimmer te werken. Hierdoor 'forceer' ik mezelf om anders te gaan denken. Het gaat mij niet zozeer om het geld, maar ik ga nu wel paden bewandelen wat ik anders niet zou doen als ik ik mijn 'comfort zone' zou blijven. Als ik het over 7 jaar niet haal, dan heb ik niets verloren. Dan ben ik wel veel ervaring en kennis rijker.
Ik heb inderdaad ook eenzelfde doel, enkel pas over 10 jaar wanneer ik 50 ben, en dan tel ik alles bij elkaar op. Dus ook het huis waarin wij wonen. Een mooi streven en een heel mooi getal maar zeker niet genoeg om FO te zijn, en ik weet dat het vermogen in ons huis weinig zegt. Het is gewoon een hele mooie mijlpaal en als dat niet in 10 jaar gehaald wordt, vermoedelijk een jaartje later...

• FTI
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 22:06
[...]

Kan je een voorbeeld geven van keuzes of paden die je tegenwoordig anders bewandelt?

• Baytep
  • Registratie: november 2017
  • Niet online
@tomtom901 Dat was dan een mooie Audi...
Denk ook dat je als autoliefhebber snel schoon genoeg hebt van ACC. Het is feitelijk een filemaker die bestuurders tot wegzombies degradeert. Mensen met Audi's maken daar snel misbruik van.

Desalnietemin... goed bezig in het kader van FO. Als je bereid bent stevige keuzes te maken wat betreft huidig en toekomstig comfort zal je zien dat het best meevalt.

• tomtom901
Baytep schreef op zondag 8 december 2019 @ 18:11:
@tomtom901 Dat was dan een mooie Audi...
Denk ook dat je als autoliefhebber snel schoon genoeg hebt van ACC. Het is feitelijk een filemaker die bestuurders tot wegzombies degradeert. Mensen met Audi's maken daar snel misbruik van.

Desalnietemin... goed bezig in het kader van FO. Als je bereid bent stevige keuzes te maken wat betreft huidig en toekomstig comfort zal je zien dat het best meevalt.
Was het ook, draai ik niet omheen. Was het een verstandige keus met het oog op FO? En ja, alles went :)

• MrWilliams
  • Laatst online: 15-12 20:38

MrWilliams

The problem is choice

tomtom901 schreef op zondag 8 december 2019 @ 18:15:
[...]

Was het ook, draai ik niet omheen. Was het een verstandige keus met het oog op FO? En ja, alles went :)
Een auto die je bezit is (na 4 jaar) nog veel meer waard dan een auto die je leent: Een leaseauto betaal je in 4 jaar namelijk helemaal en dan moet je hem nog inleveren ook!

Als zzp-er heb ik ook voor die keuze gestaan, maar ik was er al heel snel uit dat het me veel meer op ging leveren door zelf een auto te kopen en deze niet op de zaak te zetten. Enige probleem is dat je een startinvestering moet doen. Ik heb daarom bij mijn start een oud barrel gekocht van 2500 euro en na 2 jaar ingeruild voor 1500 + bijgelegd om een goede auto van 6 jaar oud te kopen.

Met 6 jaar zijn auto's nog in prima staat, maar nog ongeveer 1/3 van nieuwwaarde. Afschrijving is dan laag en de onderhoudskosten zijn (afhankelijk van merk,type en kilometerstand) ook niet al te hoog.

Verschil na 4 jaar:
Lease: 35000 euro
Koop: 11000 euro (afschrijving, verzekering, onderhoud, wegenbelasting)
Verschil = +24000 euro

Verstandige keuze? Ja. :)

Elke minuut is een kans om je leven te veranderen. Abre los ojos.

• ph4ge
  • Registratie: augustus 2004
  • Nu online
MrWilliams schreef op maandag 9 december 2019 @ 09:38:
Een auto die je bezit is (na 4 jaar) nog veel meer waard dan een auto die je leent: Een leaseauto betaal je in 4 jaar namelijk helemaal en dan moet je hem nog inleveren ook!

Als zzp-er heb ik ook voor die keuze gestaan, maar ik was er al heel snel uit dat het me veel meer op ging leveren door zelf een auto te kopen en deze niet op de zaak te zetten. Enige probleem is dat je een startinvestering moet doen. Ik heb daarom bij mijn start een oud barrel gekocht van 2500 euro en na 2 jaar ingeruild voor 1500 + bijgelegd om een goede auto van 6 jaar oud te kopen.

Met 6 jaar zijn auto's nog in prima staat, maar nog ongeveer 1/3 van nieuwwaarde. Afschrijving is dan laag en de onderhoudskosten zijn (afhankelijk van merk,type en kilometerstand) ook niet al te hoog.

Verschil na 4 jaar:
Verschil = +24000 euro

Het is wel een beetje rijk rekenen. In die lease zitten (meestal) een all risk verzekering, vervangend vervoer, financiering, onderhoud, pechhulp, schade herstel, etc.

Het hangt heel erg van geval tot geval af. Ja, als jij prima in een oud barrel rijdt ben je waarschijnlijk goedkoper uit als je die zelf prive koopt. Als je om wat voor reden een nieuwe auto rijdt kan het sommetje weleens heel anders uitvallen, zeker als je nog van wat andere fiscale voordelen kan profiteren voor bijv. elektrisch rijden.

Daarnaast de principiële vraag, je bent ondernemer en je hebt een product waar je goed in bent. Dan moet je daar je energie en je kapitaal aan besteden. Je wil vaak gewoon geen omkijken naar vervoer als dat niet je core business is. En er spelen ook nog andere afwegingen zoals milieu, of dat je bijv. geen brandstofkosten hebt bij een nieuwe auto omdat je zonnepanelen hebt.

ph4ge wijzigde deze reactie 09-12-2019 10:49 (10%)

SW-0040-8191-9064

• Sovieto
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 07:35
MrWilliams schreef op maandag 9 december 2019 @ 09:38:
[...]

Verschil na 4 jaar:
Verschil = +24000 euro

Dit is wel erg naar jezelf rekenen. Je vergelijkt nu een oud barrel van €2500 met een nieuwe auto van €35.000-€40.000. Nogal logisch dat er dan een enorm verschil uitkomt in het voordeel van het oude barrel.

Plus dat je ook nog eens minder risico loopt. Bij je oude barrel heb je gemiddeld gezien ook nog eens kosten van schade, ongepland onderhoud en andere zaken.

• MrWilliams

MrWilliams

The problem is choice

ph4ge schreef op maandag 9 december 2019 @ 09:55:
[...]

Het is wel een beetje rijk rekenen. In die lease zitten (meestal) een all risk verzekering, vervangend vervoer, financiering, onderhoud, pechhulp, schade herstel, etc.

Het hangt heel erg van geval tot geval af. Ja, als jij prima in een oud barrel rijdt ben je waarschijnlijk goedkoper uit als je die zelf prive koopt. Als je om wat voor reden een nieuwe auto rijdt kan het sommetje weleens heel anders uitvallen, zeker als je nog van wat andere fiscale voordelen kan profiteren voor bijv. elektrisch rijden.
Fiscale bijtelling is misschien wel lager, maar je vergeet dan dat je als zelfstandig ondernemer of zzp-er het leasebedrag (met al die dingen die jij zegt) zelf moet betalen. Dat betekent een kostenpost van minimaal 700 euro per maand voor een auto van 35k.

Daarnaast lijkt schadeherstel er allemaal in te zitten, maar als puntje bij paaltje komt heb je gewoon een eigen risico bedrag dat je per geval mag betalen. Dat is in de meeste gevallen rond de 350 euro. Tikt wel aan als je een paar kleine schades hebt.

• MrWilliams

MrWilliams

The problem is choice

Sovieto schreef op maandag 9 december 2019 @ 09:58:
[...]

Dit is wel erg naar jezelf rekenen. Je vergelijkt nu een oud barrel van €2500 met een nieuwe auto van €35.000-€40.000. Nogal logisch dat er dan een enorm verschil uitkomt in het voordeel van het oude barrel.

Plus dat je ook nog eens minder risico loopt. Bij je oude barrel heb je gemiddeld gezien ook nog eens kosten van schade, ongepland onderhoud en andere zaken.
Je interpreteert het bedrag denk ik verkeerd. Ik vergelijk een nieuwe auto van 35k met een 6 jaar oude auto van 11k, waarbij ik een afschrijving reken van 5k over 4 jaar. De investering van 11k neem ik niet mee, omdat ik er na 4 jaar weer 6k uit kan halen. De afschrijving van 5k is dus belangrijk, want dat verlies je. Bij lease verlies je namelijk 35k.

• Euler212
  • Niet online
ph4ge schreef op maandag 9 december 2019 @ 09:55:
[...]

Daarnaast de principiële vraag, je bent ondernemer en je hebt een product waar je goed in bent. Dan moet je daar je energie en je kapitaal aan besteden. Je wil vaak gewoon geen omkijken naar vervoer als dat niet je core business is.
Tussen "oud barrel" en "nieuw" zit nog een heel reeks auto's. Vind nieuw niet binnen FO passen persoonlijk. Zeker omdat een nieuwe auto in het begin het hardste afschrijft, laat dat een ander maar doen en koop een 5 jaar oude auto.

En dat gevoel van "geen omkijken". Als mijn lease-auto stuk gaat kom ik die dag ook lastig op het werk. Verschil is dat ik de reparatie indirect al betaald heb, waar als het je eigen auto is je meteen mag aftikken.

• r0bb
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 08:12
Euler212 schreef op maandag 9 december 2019 @ 10:10:
[...]

Tussen "oud barrel" en "nieuw" zit nog een heel reeks auto's. Vind nieuw niet binnen FO passen persoonlijk. Zeker omdat een nieuwe auto in het begin het hardste afschrijft, laat dat een ander maar doen en koop een 5 jaar oude auto.

En dat gevoel van "geen omkijken". Als mijn lease-auto stuk gaat kom ik die dag ook lastig op het werk. Verschil is dat ik de reparatie indirect al betaald heb, waar als het je eigen auto is je meteen mag aftikken.
De helft van de afschrijving is op rekening van de BD en sommige autos krijgen ook nog een MIA korting erbij. In mijn geval was een financial lease Tesla Model 3 hierdoor de helft goedkoper als een Audi A3.

• Euler212
  • Niet online
r0bb schreef op maandag 9 december 2019 @ 10:13:
[...]

De helft van de afschrijving is op rekening van de BD en sommige autos krijgen ook nog een MIA korting erbij. In mijn geval was een financial lease Tesla Model 3 hierdoor de helft goedkoper als een Audi A3.
Ik zeg ook niet dat het ongunstig is als je nieuw wil rijden.

Ik zeg dat ik van mening ben dat luxe rijden onnodig is.

Prima dat jij graag luxe/nieuw wil rijden. Het is alleen vermoeiend om iedere keer als iemand aangeeft dat men een auto heeft gekocht ter vervanging van lease omdat dat goedkoper is er in grote getallen mensen opduiken om je te vertellen hoe voordelig hun lease-auto wel niet is. Maar die vergelijking gaat alleen maar op als je nieuw en luxe wil rijden.

Nieuw en luxe is niet essentieel en kan op bezuinigd worden. Of je dat ook bereid bent om te doen is een tweede.

• Sovieto
MrWilliams schreef op maandag 9 december 2019 @ 10:06:
[...]

Je interpreteert het bedrag denk ik verkeerd. Ik vergelijk een nieuwe auto van 35k met een 6 jaar oude auto van 11k, waarbij ik een afschrijving reken van 5k over 4 jaar. De investering van 11k neem ik niet mee, omdat ik er na 4 jaar weer 6k uit kan halen. De afschrijving van 5k is dus belangrijk, want dat verlies je. Bij lease verlies je namelijk 35k.
Ik ben het helemaal met je eens dat het een verstandige keus is op basis van FO om te doen wat je hebt gedaan. Maar ik ben het niet eens met je rekensom dat je €24.000 in vier jaar hebt bespaard, omdat je twee compleet verschillende producten met elkaar vergelijkt.

Even rekenen, om op je €11.000 kosten te komen voor 4 jaar:
Afschrijving: €5000
Wegenbelasting: €33 * 48 maanden = €1584
Verzekering: €20 * 48 maanden = €960
Dat zijn al €7.544 aan kosten. Dan blijft er voor onderhoud en benzine €3.456 over.

Zeg dat je per km €0,12 aan die benzine en onderhoud besteed. Dan kan je met €3.456 dus 28.800 km in die vier jaar rijden.
Dat was deel 1 van de som.

Voor deel 2 zijn we dan op zoek naar een leaseauto die voor 4 jaar €35.000 aan maandtermijnen en benzine kost. Benzine voor die 28.800 km = €3.000. Dan blijft er dus €32.000 over voor de maandtermijnen. Dat is €666 per maand. Voor dat geld kan je een auto van €45.000 leasen via private lease.

Dat bedoel ik dus dat je nogal naar jezelf rekent. Nogal logisch dat het rijden van een 6 jaar oude auto van €11.000 een stuk goedkoper is dan een nieuwe van €45.000.

• JAN-B
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 15-12 17:59

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Ik heb als streven om over 7 jaar (ben nu 33) een netto vermogen te hebben van 1000K. Met werken en sparen ga ik dit niet halen.
Voor alle duidelijkheid: bedoel je nu €100.000 of 1 miljoen € :?
"ik ga dit niet halen"
Hoe denk je het wel te kunnen halen ??

Gaia : She is going to die, unless..... ( song by Valensia )

• assje
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 07:26
Sovieto schreef op maandag 9 december 2019 @ 10:38:
Dat bedoel ik dus dat je nogal naar jezelf rekent. Nogal logisch dat het rijden van een 6 jaar oude auto van €11.000 een stuk goedkoper is dan een nieuwe van €45.000.
MrWilliams schreef op maandag 9 december 2019 @ 10:06:
Bij lease verlies je namelijk 35k.
Zelfs als de berekening steekhoudend is zou de conclusie dus moeten zijn "met nieuw rijden verlies je €35k"

Dan leg je de vinger namelijk op de zere plek i.t.t. een conclusie m.b.t. lease.

P.s. we zitten in het FO topic waar we minimaal 5% rendement op ons vermogen maken dus ik mis ook de rentederving in de berekening (zeker in een vergelijking van nieuw kopen vs leasen een belangrijke factor).

url="https://link.marktplaats.nl/m1393061238"]Te koop: Nissan Leaf Tekna €11.990,-[/url

• eamelink
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 09:46

eamelink

Droptikkels

JAN-B schreef op maandag 9 december 2019 @ 10:43:
[...]
Voor alle duidelijkheid: bedoel je nu €100.000 of 1 miljoen € :?
"ik ga dit niet halen"
Hoe denk je het wel te kunnen halen ??
Hij schrijft toch 1 miljoen? 😁

Bijvoorbeeld:
* Onderneming starten
* Management positie aannemen bij een bestaand bedrijf met goede mogelijkheden tot management buy-in of overname mogelijkheden
* Zeer sterk je personal brand ontwikkelen op basis van een gewilde expertise en trainingen / korte duur consultancy klussen doen.

Zo zijn er nog wel een paar te bedenken, maar de kern is dat voor elk van deze dingen je bewuste keuzes zult moeten maken en er naartoe werken. Verfrissend om ambities tot actief vermogen verzamelen ook weer eens in dit topic te zien tussen al het passief beleggen en bespaargeweld :)

• CornermanNL
GeFoX schreef op zondag 8 december 2019 @ 13:36:
[...]

Hoe verder je met FO bent gevorderd, hoe verder je van de maatschappij af komt te staan. Om niet egoistisch/minachtend over te komen: de huidige maatschappij is gericht op de lage- en middenklasse. Dit zie je ook duidelijk terug bij de belastingen. Het geld wordt opgehaald bij de grootste groepen. Zodra je hierboven zit, is er veel meer mogelijk. Je moet jezelf afvragen of je wel terug wilt naar de middenklasse (lees: betaald worden per maand op basis van de uren dat je werkt). Heb je al eens uitgerekend wat je nu per uur waard bent? Kan je dit ook verdienen als je werkt? Zo ja, dan is een baan een mogelijk. Zo nee, dan kan je beter andere opties bekijken. Heb je dit al eens verder uitgewerkt? Zo ja, wil je dat eens posten?
Ik heb dat nog niet uitgewerkt. Nog nooit zo over nagedacht ook. Uiteindelijk ben ik nog niet zover dat ik de stekker uit mijn werkzame leven kan en wil trekken. Maar dat heeft bij mij wellicht een andere motivatie , ik heb een gezondheid probleem gekregen waardoor ik een hele tijd niet heb kunnen werken.

Daarvoor was ik erg bezig met zoveel mogelijk vermogen opbouwen om te kunnen stoppen met werken. Waar ik nu weet dat dit verre van ideaal is. Ik begon het werk te missen, niet zozeer de bijkomende druk van targets, op het gebied van omzet , organisatie etc. Maar wel het sociale aspect en samen aan iets bouwen.

Een tijd lang ben ik dus uit de treadmill geweest, gelukkig heb ik dat kunnen doen want mijn herstel had anders niet zo goed geweest. Maar dan komt het moment dat dat voorbij is en je vrienden en kennissen niet met pensioen zijn. Of in mijn geval, niet ziek, gelukkig. Dat maakt het dat bij tijd en wijle wel eens een eenzame bedoeling is.

Werk is voor mij niet alleen een stuk inkomen en daarmee vrijheid om te blijven werken aan verder herstel. Maar ook sociaal enorm belangrijk. En dat helpt ook weer in het herstel.

Beetje lang verhaal om helemaal in details te gaan, maar ik ben er achter dat mits het grootste deel van je werk leuk is. Het nodig is voor je eigenwaarde, ontwikkeling en sociale leven. Waar ik voorheen snel dacht ik ga lekker mijn 'eigen' dingen doen is dat in de praktijk niet altijd even makkelijk.

Ik ga dus zo lang mogelijk door met werken in mijn vakgebied, niet meer in organisaties waar de nadruk op omzet ligt , maar waar de nadruk op techniek ligt. Tot nu toe gaat dat prima.

Ik zou zeker niet beginnen aan vrijwilligerswerk, wat ik kon gaan doen als het al voorhanden was , blijkt toch dat ze vooral veel inzet in uren nodig hebben, was het nu niet bepaald een uitdaging en de mensen die er al zaten waren ook niet van dien aard dat ik daar aansluiting bij zou hebben gevonden. Dat ga ik in de toekomst dus ook zeker niet doen. Bovendien is het veelal werk dat eigenlijk (in mijn opinie) gewoon betaald zou moeten zijn.

Of ik ooit de middenklasse ontstijg geen idee, ik denk wel dat als dat zou gebeuren het aan mijn kijk op werk niet veel zou veranderen. Ik heb wel geleerd dat er veel meer is dan het bedrijfsleven en dat er zat mooi werk te doen is in prima omgevingen. Maar ik zat ooit gewoon teveel vast in het meer, meer, meer.

Dat heb ik wel afgeleerd :)

• MrWilliams

MrWilliams

The problem is choice

Sovieto schreef op maandag 9 december 2019 @ 10:38:
[...]

Ik ben het helemaal met je eens dat het een verstandige keus is op basis van FO om te doen wat je hebt gedaan. Maar ik ben het niet eens met je rekensom dat je €24.000 in vier jaar hebt bespaard, omdat je twee compleet verschillende producten met elkaar vergelijkt.

Even rekenen, om op je €11.000 kosten te komen voor 4 jaar:
Afschrijving: €5000
Wegenbelasting: €33 * 48 maanden = €1584
Verzekering: €20 * 48 maanden = €960
Dat zijn al €7.544 aan kosten. Dan blijft er voor onderhoud en benzine €3.456 over.

Zeg dat je per km €0,12 aan die benzine en onderhoud besteed. Dan kan je met €3.456 dus 28.800 km in die vier jaar rijden.
Dat was deel 1 van de som.

Voor deel 2 zijn we dan op zoek naar een leaseauto die voor 4 jaar €35.000 aan maandtermijnen en benzine kost. Benzine voor die 28.800 km = €3.000. Dan blijft er dus €32.000 over voor de maandtermijnen. Dat is €666 per maand. Voor dat geld kan je een auto van €45.000 leasen via private lease.

Klopt dat het misschien appels en peren lijkt, maar het doel is hetzelfde: Van A naar B en weer terug.
Er zijn verschillende manieren om dat doel te bereiken: Uber, Eigen auto, leaseauto, fietsen, etc... We hebben het hier over twee opties die je als zelfstandig ondernemer/zzp-er hebt.
Dat ik dan een 6 jaar oude appel kopen vergelijk met een nieuwe appel leasen... tsja... ik had ook kunnen gaan fietsen. Of een bentley kunnen noemen. In mijn geval een auto met nieuwwaarde 35k die ik na 6 jaar van iemand anders heb gekocht.

In beide gevallen had ik benzine niet meegerekend. Die komt namelijk voor eigen kosten. Een leasebedrijf betaalt jouw benzine echt niet hoor. Dat doet je werkgever door een extra regeling te treffen met een leasebedrijf. Als zelfstandige of prive-leaser mag je dat allemaal zelf betalen, daarom zit dat niet in het door mij genoemde bedrag.

Ik denk dat jij jezelf rijk probeert te rekenen met een leaseauto. Ik heb 12 jaar leaseauto's gereden op kosten van een paar zaken en ik kan je vertellen dat het vanuit een werknemerspositie vrij goedkoop is. Als je datzelfde plaatje gaat doorrekenen vanuit private of zakelijke lease als zzp-er, dan kom je echt tot een heel andere conclusie.

• !null
  • Registratie: maart 2008
  • Nu online
@CornermanNL Ik snap je gedachtegang, maar ik vraag me dan wel af hoeveel je werkt (5 dagen) en of er na je ziekte periode (of daarvoor al) een tendens is geweest om minder te werken?

Nog los van dat alles, kun je zelfstandig worden (zzp-er of meer dan dat) en nog steeds werken. Dit biedt wellicht mogelijkheid om met grofweg hetzelfde werk meer vermogen op te bouwen, of al minder te werken, al dan niet in periodes.

Ik ben ook gewoon nog "loonslaaf" hoor, met een dagje minder gaan werken. Maar dat soort gedachtes spelen bij mij wel.

Douche WTW - Zonneboiler - L/W warmtepomp - energieneutraal huis

• Sovieto
MrWilliams schreef op maandag 9 december 2019 @ 11:12:
[...]

Klopt dat het misschien appels en peren lijkt, maar het doel is hetzelfde: Van A naar B en weer terug.
Er zijn verschillende manieren om dat doel te bereiken: Uber, Eigen auto, leaseauto, fietsen, etc... We hebben het hier over twee opties die je als zelfstandig ondernemer/zzp-er hebt.
Dat ik dan een 6 jaar oude appel kopen vergelijk met een nieuwe appel leasen... tsja... ik had ook kunnen gaan fietsen. Of een bentley kunnen noemen. In mijn geval een auto met nieuwwaarde 35k die ik na 6 jaar van iemand anders heb gekocht.

In beide gevallen had ik benzine niet meegerekend. Die komt namelijk voor eigen kosten. Een leasebedrijf betaalt jouw benzine echt niet hoor. Dat doet je werkgever door een extra regeling te treffen met een leasebedrijf. Als zelfstandige of prive-leaser mag je dat allemaal zelf betalen, daarom zit dat niet in het door mij genoemde bedrag.

Ik denk dat jij jezelf rijk probeert te rekenen met een leaseauto. Ik heb 12 jaar leaseauto's gereden op kosten van een paar zaken en ik kan je vertellen dat het vanuit een werknemerspositie vrij goedkoop is. Als je datzelfde plaatje gaat doorrekenen vanuit private of zakelijke lease als zzp-er, dan kom je echt tot een heel andere conclusie.
Tja, zo bespaar ik met mijn auto uit 2013 ongeveer €140.000 (per jaar!) ten opzichte van een Lamborghini huren á €300 per uur.

• CornermanNL
!null schreef op maandag 9 december 2019 @ 11:18:
@CornermanNL Ik snap je gedachtegang, maar ik vraag me dan wel af hoeveel je werkt (5 dagen) en of er na je ziekte periode (of daarvoor al) een tendens is geweest om minder te werken?

Nog los van dat alles, kun je zelfstandig worden (zzp-er of meer dan dat) en nog steeds werken. Dit biedt wellicht mogelijkheid om met grofweg hetzelfde werk meer vermogen op te bouwen, of al minder te werken, al dan niet in periodes.

Ik ben ook gewoon nog "loonslaaf" hoor, met een dagje minder gaan werken. Maar dat soort gedachtes spelen bij mij wel.
Mijn eerste idee is altijd geweest om eerst naar 3 dagen te gaan, in de rol van ZZP. En dan zsm stoppen. Nu is het afhankelijk van hoe 'goed' ik ben. Ik hou nu 2 dagen aan waarop ik een paar uur werk, dat is stabiel genoeg om het vol te houden. Aangezien ik nog vooruitgang maak, weliswaar heel traag, heb ik als doel dit uit te bouwen. De eerste poging om uit te bouwen heb ik wel moeten bekopen met 3 maanden herstel.

Ik zit dus voor wat betreft mogelijkheden in een van dag tot dag modus. Wat betreft financiën op de lange termijn. Want wil ik toegang houden tot zaken die mijn herstel mogelijk bevorderen dan is daar geld voor nodig. En daar moet ik nu hoe dan ook zelf voor zorgen. Ik ben dus een beetje vreemde eend in de bijt in dit topic ;)

• !null
  • Registratie: maart 2008
  • Nu online
@CornermanNL Bedoel je met uitbouwen uberhaupt meer werk vinden, of bedoel je in plaats van je dagen in loondienst?
Of doe je helemaal geen loondienst meer?

Douche WTW - Zonneboiler - L/W warmtepomp - energieneutraal huis

• MrWilliams

MrWilliams

The problem is choice

assje schreef op maandag 9 december 2019 @ 10:55:
[...]

[...]

Zelfs als de berekening steekhoudend is zou de conclusie dus moeten zijn "met nieuw rijden verlies je €35k"

Dan leg je de vinger namelijk op de zere plek i.t.t. een conclusie m.b.t. lease.

P.s. we zitten in het FO topic waar we minimaal 5% rendement op ons vermogen maken dus ik mis ook de rentederving in de berekening (zeker in een vergelijking van nieuw kopen vs leasen een belangrijke factor).
Nee, ik reageerde op @tomtom901 die van een leaseauto naar een koopauto is gegaan en waarvan hij vroeg of het een verstandige keuze is. Als je de vergelijking maakt tussen een nieuwe leaseauto of een 2e hands auto dan is de berekening vrij snel in het voordeel van een 2e hands auto te maken.

Als je die 5% doorgerekend wilt hebben heb je bij koop in het 1e jaar een investering van 11k te doen, waar je als leaserijder (bij 700/m) een uitgave van 8400 hebt. Dat betekent simpel gerekend dat je over 11000-8400 = 2600 euro extra geen 5% rendement hebt gehad bij koop. In de daarop volgende jaren heb je bij je 2e hands auto echter 15000 euro extra om te investeren à 5%. Daarna kan je ook nog je auto verkopen en heb je nog eens 6k over. Bij lease blijf je nog 3 jaar 8400 uitgeven en heb je aan het einde niks. Ook wat dat betreft is kopen dus een betere optie.

• JAN-B
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 15-12 17:59

JAN-B

525 Wp op mijn dak

eamelink schreef op maandag 9 december 2019 @ 10:57:

Hij schrijft toch 1 miljoen? 😁
OK, ik telde 6 nullen, had ik toch goed :P
Bijvoorbeeld:
* Onderneming starten
* Management positie aannemen bij een bestaand bedrijf met goede mogelijkheden tot management buy-in of overname mogelijkheden
* Zeer sterk je personal brand ontwikkelen op basis van een gewilde expertise en trainingen / korte duur consultancy klussen doen.
Hij schrijft toch duidelijk: Met werken en sparen ga ik dit NIET halen;
dus was ik even nieuwsgierig hoe hij (op zijn 40e! ) een netto vermogen van 1 miljoen wil halen :?

Gaia : She is going to die, unless..... ( song by Valensia )

• Euler212
  • Niet online
MrWilliams schreef op maandag 9 december 2019 @ 12:22:
[...]

Nee, ik reageerde op @tomtom901 die van een leaseauto naar een koopauto is gegaan en waarvan hij vroeg of het een verstandige keuze is. Als je de vergelijking maakt tussen een nieuwe leaseauto of een 2e hands auto dan is de berekening vrij snel in het voordeel van een 2e hands auto te maken.

Als je die 5% doorgerekend wilt hebben heb je bij koop in het 1e jaar een investering van 11k te doen, waar je als leaserijder (bij 700/m) een uitgave van 8400 hebt. Dat betekent simpel gerekend dat je over 11000-8400 = 2600 euro extra geen 5% rendement hebt gehad bij koop. In de daarop volgende jaren heb je bij je 2e hands auto echter 15000 euro extra om te investeren à 5%. Daarna kan je ook nog je auto verkopen en heb je nog eens 6k over. Bij lease blijf je nog 3 jaar 8400 uitgeven en heb je aan het einde niks. Ook wat dat betreft is kopen dus een betere optie.
Bijtelling bij prive gebruik wordt ook vaak vergeten in de vergelijkingen.

In 5 jaar tijd betaal je de volledige cataloguswaarde aan belasting.

Rij je prive een eigen auto dan betaal je in feite verzekering en wegenbelasting dubbel (want die zitten ook in het leasepakket).
Rij je prive niet dan ben je goed bezig :*)

• CornermanNL
!null schreef op maandag 9 december 2019 @ 11:53:
@CornermanNL Bedoel je met uitbouwen uberhaupt meer werk vinden, of bedoel je in plaats van je dagen in loondienst?
Of doe je helemaal geen loondienst meer?
Ik werk in loondienst, en met uitbouwen doelde ik op die uren uitbouwen.

• tomtom901
MrWilliams schreef op maandag 9 december 2019 @ 12:22:
[...]

Nou nee, dat is niet wat ik schreef. Ik schreef dat ik een zakelijke auto had die van 14% naar 25% was gegaan, en dat ik daarom besloten had die te vervangen door een goedkoper model. Ik heb nergens het woord lease genoemd, beiden zijn aangeschaft :)

• MrWilliams

MrWilliams

The problem is choice

tomtom901 schreef op maandag 9 december 2019 @ 12:51:
[...]

Nou nee, dat is niet wat ik schreef. Ik schreef dat ik een zakelijke auto had die van 14% naar 25% was gegaan, en dat ik daarom besloten had die te vervangen door een goedkoper model. Ik heb nergens het woord lease genoemd, beiden zijn aangeschaft :)
:o ik heb een aanname gedaan! Je had het over bijtelling dus ik nam aan dat je lease had... Ik dacht dat omdat je als zelfstandige zoals hierboven genoemd ook privé kan aanschaffen en 19ct/km kan aftrekken van je winst. Scheelt je je bijtelling.... of werkt dat bij een nieuwe(re) auto minder in je voordeel? Ben wel benieuwd naar de rekensom eigenlijk.

• Config
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 22:38
Euler212 schreef op maandag 9 december 2019 @ 12:38:
[...]
In 5 jaar tijd betaal je de volledige cataloguswaarde aan belasting.
Je bedoelt dat er over de catalogwaarde belasting wordt betaald, neem ik aan? Nu leest het net alsof je de gehele auto betaalt aan belasting.

• tomtom901
MrWilliams schreef op maandag 9 december 2019 @ 13:15:
[...]

:o ik heb een aanname gedaan! Je had het over bijtelling dus ik nam aan dat je lease had... Ik dacht dat omdat je als zelfstandige zoals hierboven genoemd ook privé kan aanschaffen en 19ct/km kan aftrekken van je winst. Scheelt je je bijtelling.... of werkt dat bij een nieuwe(re) auto minder in je voordeel? Ben wel benieuwd naar de rekensom eigenlijk.
Hangt onder andere af van wat de verhouding privé / zakelijke km’s zijn, gecombineerd met te verwachten kosten aan MRB, onderhoud, brandstof, etc.

In mijn geval (met een hoog aantal km’s zowel zakelijk als privé) was zakelijk komen interessanter.

• Ko.Kane
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 07:53
@CornermanNL Dat stuk over vrijwilligerswerk kwam hier bekend voor. Mijn vriendin heeft paar keer wat geprobeerd maar het leverde bijna meer werkstress op dan voldoening. Niet door druk of iets dergelijks, maar ze heeft als werk management functie in de IT/business en dat is dus niet slag mensen wat je bij vrijwilliger organisaties vind. Vaak werd er enorm inefficiënt dingen gedaan of geld verspild en dat is soms moeilijk om te negeren voor haar.
Ik denk dat dat een risico voor veel FO-ers zal zijn die denken dan meer vrijwilligerswerk te gaan doen: in de doorsnee zijn FO-ers doelgericht en misschien zelfs overarchievers echter zitten bij veel goede doelen zitten ook gewoon mensen die niks anders te doen hebben of ooit gedaan hebben. Daar wil ik geen waarde oordeel mee geven, maar alleen mee zeggen dat er een grote kans is dat je geen aansluiting zal vinden op persoonlijk en organisatorisch vlak.
"Solo" vrijwilligerswerk, waar je zo min mogelijk met organisatie van doen hebt sluit wellicht beste aan. Daar bedoel ik mee: buddy van eenzame oudere zijn, of paar specifieke mensen/gezinnen helpen met financiële problemen. Maar goed dat voldoet dan niet echt aan het originele idee dat vrijwilligerswerk een soort van surrogaat werk moet zijn met bijbehorende sociale contacten.

• Euler212
  • Niet online
Config schreef op maandag 9 december 2019 @ 13:17:
[...]

Je bedoelt dat er over de catalogwaarde belasting wordt betaald, neem ik aan? Nu leest het net alsof je de gehele auto betaalt aan belasting.
Ok je betaalt bruto evenveel aan bijtelling na vijf jaar als de auto volgens de catalogus kost. Netto hangt af van je bruto inkomen.

Je betaald per jaar 21% bijtelling welke bepaald wordt aan de hand van de cataloguswaarde. Doe je dat vijf jaar dan heb je 105% van de cataloguswaarde aan bijtelling betaald.

Na tien jaar geen bijtelling betalen heb je genoeg bespaard om de auto netto af te tikken.

• CornermanNL
@Ko.Kane inderdaad, het sluit niet aan bij wat ik uit werk wil halen. Ik ben overigens wel blij dat ik dat nu min of meer per toeval heb ontdekt. Anders was ik volle bak voor een vroeg pensioen gegaan en had ik van een koude kermis thuisgekomen. Zo heeft iedereen zijn weg te volgen en ontdek je dingen gaandeweg. Ik heb wel geleerd niet meer uit te stellen. Kun je iets nu doen, en past het mooi bij je andere langere termijn doelen. Nooit uitstellen. Van al die ervaringen leer je veel. Ook of de levensstijl die je voor ogen hebt bij je past.

Dat bleek bij mij niet zo te zijn, en ondanks alles ben ik erg blij dat ik daar op tijd achter ben.

• tomtom901
Euler212 schreef op maandag 9 december 2019 @ 13:44:
[...]

Ok je betaalt bruto evenveel aan bijtelling na vijf jaar als de auto volgens de catalogus kost. Netto hangt af van je bruto inkomen.

Je betaald per jaar 21% bijtelling welke bepaald wordt aan de hand van de cataloguswaarde. Doe je dat vijf jaar dan heb je 105% van de cataloguswaarde aan bijtelling betaald.

Na tien jaar geen bijtelling betalen heb je genoeg bespaard om de auto netto af te tikken.
Maar dan laat je buiten beschouwing alle kosten voor onderhoud, brandstof, verzekering, wegenbelasting, afschrijving en een stukje risico op grote kosten. Die kosten heb je ofwel niet (als je een lease auto rijdt) of die zijn aftrekbaar in het geval van een zakelijke auto. Dus de totale som is een stukje anders als dat jij hem nu voorspiegelt.

• Euler212
  • Niet online
tomtom901 schreef op maandag 9 december 2019 @ 14:39:
[...]

Maar dan laat je buiten beschouwing alle kosten voor onderhoud, brandstof, verzekering, wegenbelasting, afschrijving en een stukje risico op grote kosten. Die kosten heb je ofwel niet (als je een lease auto rijdt) of die zijn aftrekbaar in het geval van een zakelijke auto. Dus de totale som is een stukje anders als dat jij hem nu voorspiegelt.
Zakelijk als in grijs kenteken weet ik niet.

Met lease heb je de kosten voor onderhoud, brandstof, verzekering en wegenbelasting ook. Alleen heet dat dan "leasebedrag". Dat bedrag kun je in sommige gevallen bruto laten uitkeren bij je baas. Die netto uitkering, kilometervergoeding en geen bijtelling is voldoende om een mooie tweedehands te rijden en geld over te houden.

Geeft je baas niet de optie je leasebedrag uit te betalen dan is het een ander verhaal.

Dan is er nog het scenario dat je heel veel pech hebt met onderhoud van je eigen auto. Mocht je inderdaad een lease-auto rijden die vaker dan gemiddeld panne heeft dan betaald de leasemaatschappij dat "ongeluk" voor je. Maar dat gebruiken als reden voor lease zie ik meer als een verzekering afsluiten voor risico dat je kan afdekken.

Leasen is duur. Wat prima is, een mooie auto rijden is sommige mensen wat waard. Maar dit is het FO topic. Als je niks om de nieuwstaat of status van je auto geeft is het niet de finanicieel verstandige keuze.

• assje
Euler212 schreef op maandag 9 december 2019 @ 14:50:
Leasen Nieuw rijden is duur. Wat prima is, een mooie auto rijden is sommige mensen wat waard. Maar dit is het FO topic. Als je niks om de nieuwstaat of status van je auto geeft is het niet de finanicieel verstandige keuze.
Nogmaals :9

Geen van de genoemde argumenten heeft namelijk iets te maken met lease v.s. koop.

assje wijzigde deze reactie 09-12-2019 15:01 (10%)

url="https://link.marktplaats.nl/m1393061238"]Te koop: Nissan Leaf Tekna €11.990,-[/url

• eamelink
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 09:46

eamelink

Droptikkels

JAN-B schreef op maandag 9 december 2019 @ 12:30:
Hij schrijft toch duidelijk: Met werken en sparen ga ik dit NIET halen;
dus was ik even nieuwsgierig hoe hij (op zijn 40e! ) een netto vermogen van 1 miljoen wil halen :?
Ik ben ook nieuwsgierig!

Ik denk dat hij niet bedoelde dat hij er niet voor gaat werken, maar dat het met ‘gewoon’ in loondienst niet gaat lukken, tenzij je 300k salaris kan krijgen per jaar, wat wel lastig is.

• michaeltb
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 14-12 19:53
Als je de kosten wilt vergelijken van een auto is het dan niet handiger om de maand/jaar kosten en kosten per km uit te rekenen?

Auris hybrid station 2014 automaat
C-segment
21ct/km
Bij 25.000km op jaarbasis is het €445 per maand.
Note: doe het onderhoud zelf, vind ik leuk.

Het is geen premium, wel een fijne zuinige auto. Nooit gedacht dat ik als auto liefhebber in een hybride zou rijden. Maar realiseer me dat een auto gewoon een hele grote kostenpost is. Kom van een auto af die 1 op 10 reed, dat is gewoon niet grappig meer.

• Euler212
  • Niet online
assje schreef op maandag 9 december 2019 @ 15:01:
[...]

Nogmaals :9

Geen van de genoemde argumenten heeft namelijk iets te maken met lease v.s. koop.
Klopt dezelfde vlieger gaat inderdaad op voor nieuw kopers. Die weten dan weer wel verdomd goed wat die auto gekost heeft ;)

Mensen die lease rijden verdedigen omdat het al zo goedkoop zou zijn raken altijd een snaar bij mij. Altijd dezelfde non-argumenten waarom ze toch echt die leasebak nodig hebben of dat ik dom ben het niet te doen etc etc. :X

• assje
Euler212 schreef op maandag 9 december 2019 @ 16:47:
Klopt dezelfde vlieger gaat inderdaad op voor nieuw kopers. Die weten dan weer wel verdomd goed wat die auto gekost heeft ;)
Dat zakelijke leasers weinig benul hebben kan ik in meegaan maar voor privé leasers zou ik argumenteren dat het juist precies andersom is. Vooral mensen die een auto kopen hebben geen idee wat hun auto nou eigenlijk kost*, iemand die maandelijks lease betaalt weet dat wel.

*inclusief afschrijving,rentederving,risico,tegenvallers etc.

Mijn haren gaan dan weer overeind staan van gebrek aan nuance, zowel voor, -als tegen lease.

Daarnaast, in het A-segment maar in sommige gevallen ook het B en kale C segment blijf ik mij soms verbazen over de curve van afschrijving. Met name in het A segment is het verschil in afschrijving de eerste 5 jaar en de 2e 5 jaar soms marginaal en is er dus echt weinig reden om niet nieuw te rijden (en dus om lease te overwegen).

assje wijzigde deze reactie 09-12-2019 17:22 (20%)

• Euler212
  • Niet online
assje schreef op maandag 9 december 2019 @ 17:17:
[...]

Dat zakelijke leasers weinig benul hebben kan ik in meegaan maar voor privé leasers zou ik argumenteren dat het juist precies andersom is. Vooral mensen die een auto kopen hebben geen idee wat hun auto nou eigenlijk kost*, iemand die maandelijks lease betaalt weet dat wel.

*inclusief afschrijving,rentederving,risico,tegenvallers etc.

Mijn haren gaan dan weer overeind staan van gebrek aan nuance, zowel voor, -als tegen lease.

Daarnaast, in het A-segment maar in sommige gevallen ook het B en kale C segment blijf ik mij soms verbazen over de curve van afschrijving. Met name in het A segment is het verschil in afschrijving de eerste 5 jaar en de 2e 5 jaar soms marginaal en is er dus echt weinig reden om niet nieuw te rijden (en dus om lease te overwegen).
Nevermind.

Ben een punt aan het doordrijven wat ver van de orginele discussie afstaat. Daarnaast zijn we het niet echt met elkaar oneens. Niet heel stoïcijns van me. Reageer wat verhit, laatste tijd veel commentaar gekregen op het feit dat ik geen lease rij.

Excuse moi.

Euler212 wijzigde deze reactie 09-12-2019 17:51 (27%)

• Wozmro
Eens een hypothetische vraag: wat zou je doen als je morgenochtend te horen krijgt dat je je ontslag krijgt op je werk?
Van de veronderstelling uitgaande dat het niet aan jezelf ligt maar dat het gaat om een reorganisatie en dat het dus onverwacht is.

Ik vraag het eens omdat onlangs een kennis dit overkomen is en het mij doet nadenken over wat ik zelf zou doen.

Ik denk dat ik mij de dag er na zou gaan inschrijven in enkele interimbureaus en dan zien wat er op mij af komt van tijdelijke jobs.
Pagina: 1 ... 48 49 50 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True