President schreef op zondag 17 november 2019 @ 06:22:
[...]
Ik ben het absoluut eens met je. Voor mijn ouders was het makkelijk, die hebben destijds hun geld gewoon steeds voor x jaar vastgezet waar ze flink wat rente aan hebben verdiend.
Ik ben zelf drie maanden geleden met beleggen begonnen door 2000 erop te zetten. Stond gisteren 4,2% in de plus. Dat is 84 euro in de plus, dat zou met 40k dus een winst zijn van 1680 euro... Gratis geld, ideaal! Alleen kan het ook in de min staan en vrees ik teveel voor een economische neergang.
Als e huizenprijzen niet zo hoog lagen dan zou ik dat een betere investering hebben gevonden dan de beurs, omdat je dan daadwerkelijk huur pakt en je simpel kan uitrekenen dat je huurhuis na 30 jaar is afbetaald!
Top vd winst - dat is lekker meepakken

.
Mijns inziens vergeet je het risico & je horizon van beleggen mee te nemen in de analyse.
*Risico*
Beleggen is risicovoller dan geld op een spaarrekening. Je winst is niet gegarandeerd. Zoals je zelf aangeeft, erger: je geld kan net zo makkelijk met 4% afnemen alsook toenemen.
Vroeger loonde sparen inderdaad meer, alhoewel inflatie(risico) waarschijnlijk ook wat hoger was waardoor het netto rendement niet zo hoog ligt als de rente doet vermoeden.
*Horizon*
Het lastige is dat als je 4% in de plus staat, en je dan zou "cashen" omdat je het geld nodig hebt is dat op zich prima maar geen strategie die lang houdt met beleggen. Gegeven de up & down "swings" van de beurs over tijd is die 4% niet gegarandeerd, namelijk.
Als je de rente nodig hebt op recurrente basis (bijv: om maandelijks bij de dragen aan je levensonderhoud) dan heb je last van evt negatieve resultaten omdat dan je totale vermogen daalt als het niet goed gaat op de beurs - maar ook omdat je "herstellende vermogen" minder wordt - als er weer een positieve trend zit op de beurs pak je die minder hard mee omdat je daar dan nog minder geld hebt belegd.
Je kan er ook voor kiezen om alleen bij positief rendement dit rendement uit je beleggingen te halen, maar dan heb je geen voordeel van "rente op rente" en dan eindig je waarschijnlijk met 0k in beleggingen over tijd. Ook is dan de vraag: hoe vaak peil je de rente & cash je uit? Wat is het effect van de kosten van transacties op je netto resultaat dan?
Stel dat je bijv over 20 jaar pas die 40K+rente wil "cashen" dan heb je wel een redelijke kans dat de waarde groter is dan 40K - o.a. omdat je via beleggen een indirecte "hedge" hebt op inflatie welke op lange termijn je gaat helpen, maar ook omdat er een enorme druk staat op beursgenoteerde bedrijven om groei na te streven & het geld goed te besteden; meer dan op je spaarrekening. Echter is dat nog geen garantie - zie beurscrash 1930 of bankencrisis 2008.
Dus van belang om voor jezelf te beantwoorden: wanneer zou je hoeveel geld willen hebben om wat dan te doen? Dat kan je helpen om de juiste keuze te maken in het maximaliseren van de bijdrage van die 40K aan je doelstelling. Als je "gewoon wil dat je meer geld hebt" is de vraag: ok, maar wanneer dan? En waarom niet 5 jaar eerder of later?
*versus huis kopen*
Mocht je een lange horizon hebben & geld over hebben is een huis kopen vs huren nog steeds aantrekkelijk. Dit is lastig om meteen te zien, omdat het terugrekenen van of kopen een goede investering is vs huren heeft wat voeten in de aarde. Ook is het zo dat je niet bij je niet geld kan dat je hebt afgelost gedurende de looptijd. Dat moet je goed in de gaten houden - oa in de discussie over looptijd & doel van je investering.
Is een huis wel echt "duur"; ik zou zeggen een huis is niet duur, maar geld is goedkoop.
Lenen is nu goedkoop, inflatie is gezond, en er is schaarste, dus dan schiet de prijs omhoog.
Doordat lenen goedkoop is, is de relatieve prijs van een huis niet eens zo hoog. Mocht lenen duurder worden dan dalen de huizenprijzen ongetwijfeld, maar jouw investering gaat niet alleen over de verkoop - ook over de (leen)kosten. Dat deze laag blijven kan je beschermen door je lening langer vast te zetten. Mochten leningen nog goedkoper worden, dan ben je beschermd door een stijgende huizenprijs.
Mocht je denken ik stap in als huizen goedkoper worden, vergeet dan niet: als je later een huis koopt voor minder geld, dan is de kans dus aanwezig dat lenen duurder is en je netto nog hetzelfde betaald als koper. Uiteindelijk is wat je er dan ooit voor terugkrijgt in beide gevallen even onzeker.
Het karakter vh kopen van een huis kopen in deze tijd zou ik als volgt beschrijven:
- lage rente + hypotheekrenteaftrek (nog een tijdje)
- voordeel bij inflatie over langere termijn (je hypotheek blijft bij annuitair grofweg netto hetzelfde hij stijgende andere kosten; stijgend inkomen) - waar huur met minimaal inflatie en max 7% (?) toeneemt per jaar.
- iets van waarde wat je weer kan verkopen als je niet aan je verplichten kan voldoen - maar als het niet hoeft heb je dus uiteindelijk iets overgehouden aan al het geld dat je hebt betaald aan wonen
Als je dit meeneemt en vergelijkt met een huurhuis is het hebben van de mogelijkheid tot het kopen van een huis vs het huren van een huis 1 van de drijvende krachten achter ongelijkheid in onze maatschappij. Als je huurt heb je deze voordelen immers niet. Mocht je een huis willen kopen om na te laten aan je kinderen willen inzetten, houdt dan rekening met erfbelasting.
Mijns inziens is mijn meest risicovolle aanname in dit hele relaas dat we inflatie blijven houden & niet in een moment komen van deflatie.
Sorry voor de lange post
[
Voor 7% gewijzigd door
Clemensmaxt op 17-11-2019 12:07
]