Pistachenootje schreef op woensdag 11 september 2019 @ 12:54:
@
Chief zou een portefeuille met depositos een goed alternatief zijn? Dan heb je wat meer opbrengst dan met cash.
Ik heb nu een portefeuille met equity en obligaties. Ben me aan het oriënteren op de alternatieven, gezien de lage verwachtingen op obligaties. Of ben jij een voorstander van het aanhouden van de obligaties omdat de rente op termijn weer omhoog gaat?
Dit zijn een paar vragen in 1 post en misschien begrijp ik je niet helemaal maar laten we er een gooi naar doen.
Ik ga er vanuit dat
* je ETFs in equity (EQ) en fixed income (FI) hebt (individuele bonds wordt iets ander verhaal
* dat je voor de lange termijn, >10 jaar belegt
* je periodiek inlegt
* jij je risicoprofiel goed begrijpt (ik ken deze namelijk niet voor jou)
Ik denk dat je weinig mensen zal vinden die denken dat de rente
niet gaat stijgen. De vraag is wanneer, hoe snel en tot welk niveau. Een stijgende rente heeft in eerste instantie negatieve impact op het totale rendement van een bond
- heb je een individuele bond en wil je die aanhouden tot maturity dan maken renteschommelingen in principe niet uit. Veranderingen in de rentecurve zorgen dan voor volatiele total return percentages maar na maturity heb je een fixed return over de looptijd gehad
- dit geldt niet helemaal voor FI ETFs. Deze hebben een bepaalde
duration (=rentegevoeligheid) target. Dat wil zeggen dat ze zodanig in onderliggende bondjes herbeleggen (coupons, maturities) dat de duratie min of meer gehandhaaft blijft. De fixed return dat ik noemde bij een indivuele bond hierboven is dus veel minder van toepassing.
Als je langdurig in FI ETF blijft zitten dan maakt een stijgende rente niet veel uit. Je hebt weliswaar kortstondig negatief rendement door marktwaarde verandering van de onderliggende bonds maar tegelijkertijd zal ook de
carry van het fonds met de rente meestijgen en dat laatste is weer in je voordeel.
Ik zou pas FI ETFs vervangen door deposito's als je iemand bent met een heel sterke visie op rente en daar naar wilt handelen (dus geen buy-and-hold). Depositie als alternatief voor cash is daarentegen wellicht een beter idee maar dat hangt dus af of je dat geld kan missen voor de depositotermijn en dat eigenlijk ook niet in ETFs wilt stoppen
Een relatief eenvoudige vorm van lange termijn beleggen:
* Bepaal de lange termijn strategische asset allocatie (SAA) voor jezelf dat past bij je risicoprofiel. Denk daarbij aan , volledig willekeurig voorbeeld
30% Staatsobligaties FI ETF
20% Investment Grade Credit FI ETF
50% Worldwide EQ ETF
De strategische asset allocatie bepaalt voor 70% of meer je lange termijns rendement!
Slechts een klein % van je lange termijns rendement wordt bepaald door geografishe allocaties, nog minder door sectoren en nog minder door individuele stock picking
* Herbalanceer periodiek (maandelijks/kwartaallijks) en/of als de % significant gaan afwijken
* Pas je SAA alleen aan als je denkt dat de verwachte rendementen fundamenteel zijn veranderd, je persoonlijke situtie is veranderd (denk bv pensionering) en probeer het echt uit te zitten
/edit eigenlijk hoort dit in de beleggingstopic thuis denk ik