Financiële onafhankelijkheid - Deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 34 ... 172 Laatste
Acties:
  • 2.097.189 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cash_flow
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19-01-2023
Zr40 schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 15:42:
@JURIST
@cash_flow Verkeerd topic. En inhoudelijk is daar nog niets over bekend.
Misschien heb ik het niet duidelijk omschreven maar volgens mij hoort het hier wel. Ik heb het over asset allocatie en de bijbehorende belastingdruk. Dit lijkt me in elk geval niet iets voor VRH 2.0 of beleggerstopic.

Ik ben juist met FO bezig en bekijk het ook vanuit dit perspectief. Ik beleg nu voornamelijk VWRL en voor de rest heb ik spaargeld. Hoe daar mee om te gaan met de nieuwe VRH.

Spaargeld rendeert niet (feitelijk negatief met inflatie), maar aandelen wordt eind v/d jaar in de nieuwe situatie afgestraft met hogere belastingen. Dus is het slim om niet in voor het einde v/h jaar je % aandelen af te bouwen om de belastingdruk te verlagen, ipv zoals al eens genoemd is alle aandelen verkopen voor het einde van het jaar. Dus niet een alles of niks situatie, maar een middenweg daarin.

Ik heb voornamelijk alleen meegelezen hier, maar voel me zeker thuis in FO topic. omdat ik hier ook serieus mee bezig ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Zo lang niet duidelijk is óf de nieuwe regeling daadwerkelijk ingevoerd gaat worden, en zo ja, met welke details, valt er voorlopig weinig te bespreken over dit nieuwe stelsel in relatie tot strategie. Zeker omdat wordt gesproken over anti-arbitragemaatregelen, zonder dat concreet te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23-09 22:34
Verwijderd schreef op zondag 15 september 2019 @ 12:31:
Zo lang niet duidelijk is óf de nieuwe regeling daadwerkelijk ingevoerd gaat worden, en zo ja, met welke details, valt er voorlopig weinig te bespreken over dit nieuwe stelsel in relatie tot strategie. Zeker omdat wordt gesproken over anti-arbitragemaatregelen, zonder dat concreet te maken.
Zolang er nog geen kamerdebat is geweest en een wetsvoorstel ontbreekt kunnen er inderdaad nog allerlei zaken veranderen. Het gaat om invoering per 2022, dan zit er een andere tweede kamer en een ander kabinet. Ik zou vooral zeggen, als je dit belangrijk vindt, laat het in je stem doorklinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
cash_flow schreef op zondag 15 september 2019 @ 11:17:
[...]

Misschien heb ik het niet duidelijk omschreven maar volgens mij hoort het hier wel. Ik heb het over asset allocatie en de bijbehorende belastingdruk. Dit lijkt me in elk geval niet iets voor VRH 2.0 of beleggerstopic.

Ik ben juist met FO bezig en bekijk het ook vanuit dit perspectief. Ik beleg nu voornamelijk VWRL en voor de rest heb ik spaargeld. Hoe daar mee om te gaan met de nieuwe VRH.

Spaargeld rendeert niet (feitelijk negatief met inflatie), maar aandelen wordt eind v/d jaar in de nieuwe situatie afgestraft met hogere belastingen. Dus is het slim om niet in voor het einde v/h jaar je % aandelen af te bouwen om de belastingdruk te verlagen, ipv zoals al eens genoemd is alle aandelen verkopen voor het einde van het jaar. Dus niet een alles of niks situatie, maar een middenweg daarin.

Ik heb voornamelijk alleen meegelezen hier, maar voel me zeker thuis in FO topic. omdat ik hier ook serieus mee bezig ben.
Ik heb al uitgerekend als het plan doorgaat zoals het nu is beschreven en je hebt bij de huidige VRH 230k, de helft in spaargeld en de helft in aandelen, dan ga je met het nieuwe plan niet meer betalen dan nu.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23-09 05:20
pdbq schreef op zondag 15 september 2019 @ 08:21:
Voor U.S.; okay kan stijgen.
EU? Niet zo zeker dat er een weg terug omhoog is. Komende 10-20 jaar minstens. Als EU uit elkaar valt wordt het een ander verhaal.
Maar U.S. is nu ook gekoppeld aan EU. (Trade Balance)
Ik heb een andere visie maar: waarom zie je het voor EU anders in dan US? Even los van uit elkaar vallen EU.
TucanoItaly schreef op zondag 15 september 2019 @ 09:15:
[...]

Wat mij betreft is dit echt een specifieke strategie die de FO'ers hier willen weten.
Mwah, als je voor lange termijn wilt beleggen dan is dit ook een geschikte strategie dus niet alleen als je FO wilt worden (wat voor leeuwendeel van de bevolking niet/moeilijk haalbaar is) :)
Om dit een beetje praktisch te maken voor FO'ers, zou ik het volgende willen toevoegen.

Eerst bepaal je welke looptijd (maturity) je wilt: 3-5 jaar, 7-10 jaar, of langer. Je kiest 7-10 jaar als je denkt dat de rente beide kanten op kan gaan. Je kiest langer of superlang als je denkt dat de rente verder omlaag gaat. Niet korter, dan kun je je cash net zo goed in een deposito gooien.

Je wilt geen individuele bonds, je wilt een ETF want dan hoef je niet in de gaten te houden wanneer je ze moet kopen/verkopen (zij houden dat mandje heel mooi in een bepaalde maturity range, en krijgen de beste aankoopprijs).

Tenslotte zit je bij DEGIRO en wil je zonder kosten handelen en vasthouden. Dus: moet in de trackers kernselectie zitten én aan Euronext Amsterdam genoteerd staan.

Voorbeeld voor Euro obligaties is dan:
IE00B1FZS681 ISHARES E GOV3-5
IE00B1FZS806 ISHARES E GOV7-10
IE00B0M62X26 ISHARES E INF-LINKED

(Die laatste ken ik niet zo goed, en lijkt een mandje van Franse, Duitse en Italiaanse staatsobligaties te zijn, waarvan de overheden garanderen dat ze de inflatie bijhouden. Looptijd gemiddeld 10 jaar, en niet uitkerend. Ziet er eigenlijk best aardig uit, maar ik weet niet hoe deze gelinkt zijn aan de inflatie.)

Klopt dit zo'n beetje? Corrigeer a.u.b. waar nodig :Y
Ik zou de opsplitsing in looptijden niet echt willen verbinden aan een rentevisie, dat is meer het tactische gedeelte. Voor je SAA denk ik dat je vaak een relatief hoge duratie wilt omdat het wordt gezien als dempend instrument op het moment dat aandelenmarkten significant in de problemen geraken. Heb je een bepaalde rentevisie dan ga je dus langer/korter zitten dan wat je voor de SAA bepaalt hebt maar bedenk ook wat de implicaties daarvan zijn in verschillende scenarios.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainstorm86
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:08
HereIsTom schreef op zondag 15 september 2019 @ 23:45:
[...]

Ik heb al uitgerekend als het plan doorgaat zoals het nu is beschreven en je hebt bij de huidige VRH 230k, de helft in spaargeld en de helft in aandelen, dan ga je met het nieuwe plan niet meer betalen dan nu.
Heb je de berekening nog wellicht?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HereIsTom
Brainstorm86 schreef op maandag 16 september 2019 @ 12:43:
[...]

Vermogensbelasting in box 3 2019

Box 3 vermogen € 230.000
Vrijstelling € 30.360 -
Belast in box 3 € 199.640
Vermogensbelasting € 2.125
Box 3 belastingdruk 0,92%

Berekening vermogensbelasting box 3 – 2022 (plan)

Vermogen - Forfaitair rendement
Spaargeld € 115.000 - 0,09% € 104
Beleggingen € 115.000 - 5,33% € 6.130
Leningen – 3,03% – +
Totaal € 230.000 € 6.233
Heffingvrij box 3 inkomen € 400 –
Grondslag € 5.833
Vermogensbelasting 33% x € 5.833 = € 1.924
Box 3 belastingdruk 0,84%

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Brainstorm86 schreef op maandag 16 september 2019 @ 12:43:
[...]

Exact dit vergelijk (in het topic waar het hoort O-) ):
assje in "Vermogensrendementsheffing 2.0 medio 1 jan 2022"

Snelle conclusie: met een 50/50 ratio sparen/beleggen is met een vermogen >€152k de nieuwe regeling voordeliger.

[ Voor 15% gewijzigd door assje op 16-09-2019 15:50 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:33
Heb je op de TW gelet?

[ Voor 95% gewijzigd door Ardana op 16-09-2019 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
assje schreef op maandag 16 september 2019 @ 15:45:
[...]

Exact dit vergelijk (in het topic waar het hoort O-) ):
assje in "Vermogensrendementsheffing 2.0 medio 1 jan 2022"

Snelle conclusie: met een 50/50 ratio sparen/beleggen is met een vermogen >€152k de nieuwe regeling voordeliger.
Je bedoelt 152k beleggen en 152k sparen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Heb je op de TW gelet?

[ Voor 115% gewijzigd door Ardana op 16-09-2019 22:34 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Heb je op de TW gelet?

[ Voor 89% gewijzigd door Ardana op 16-09-2019 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Sorry maar wat is een TW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:09
Jep!

Ik ben ook bezig met FO worden, alleen ik heb een dure hobby gevonden die ik echt wil doen. Tot hoever geven jullie de hedendaagse opties op om FO te worden? Hoe graag ik ook FO wordt, ik wil ook zeker geen spijt hebben dat ik bepaalde dingen in de jongere jaren niet heb gedaan voor 'het geld'.

Edit:
Een TijdWekker. Je was te laat.
... het is de TopicWarning. In dat rode vakje vlak naast dat andere vakje wat je wel kent.

[ Voor 16% gewijzigd door Playa del C. op 16-09-2019 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Playa del C. schreef op maandag 16 september 2019 @ 22:59:
[...]

[...]

[...]

Jep!

Ik ben ook bezig met FO worden, alleen ik heb een dure hobby gevonden die ik echt wil doen. Tot hoever geven jullie de hedendaagse opties op om FO te worden? Hoe graag ik ook FO wordt, ik wil ook zeker geen spijt hebben dat ik bepaalde dingen in de jongere jaren niet heb gedaan voor 'het geld'.
Welke hobby is zo duur dan?
Ik heb genoeg leuk hobbies, die weinig of niks kosten.

Edit:

[...]

... het is de TopicWarning. In dat rode vakje vlak naast dat andere vakje wat je wel kent.
Sorry, maar heb geen rood vakje gezien!?

[ Voor 22% gewijzigd door HereIsTom op 16-09-2019 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:09
HereIsTom schreef op maandag 16 september 2019 @ 23:01:
[...]

Welke hobby is zo duur dan?
Ik heb genoeg leuk hobbies, die weinig of niks kosten.
Ik heb ook al jaren vrij goedkope en superleuke hobby's. Maar nu is mijn oog op paramotor-vliegen gevallen. Ik doe in ieder geval de opleiding met apparatuur van de instructeur. Is al niet heel goedkoop. Maar daarna zelf materiaal aanschaffen en in goede staat houden en er leuk mee vliegen, kost wel wat.

Edit: @HereIsTom Dat rode vakje staat vlak boven het vak waar je een reactie in typt *O*

[ Voor 8% gewijzigd door Playa del C. op 16-09-2019 23:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
Playa del C. schreef op maandag 16 september 2019 @ 23:06:
[...]

Ik heb ook al jaren vrij goedkope en superleuke hobby's. Maar nu is mijn oog op paramotor-vliegen gevallen. Ik doe in ieder geval de opleiding met apparatuur van de instructeur. Is al niet heel goedkoop. Maar daarna zelf materiaal aanschaffen en in goede staat houden en er leuk mee vliegen, kost wel wat.

Edit: @HereIsTom Dat rode vakje staat vlak boven het vak waar je een reactie in typt *O*
Als je het makkelijk kan betalen gewoon doen wat je leuk vindt, als je daarnaast nog iets kan sparen.
Je leeft maar één keer en het kan ook zo ineens afgelopen zijn.

Haha... nou zie ik het vak helemaal onderaan pas 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:54
HereIsTom schreef op maandag 16 september 2019 @ 23:11:
[...]

Als je het makkelijk kan betalen gewoon doen wat je leuk vindt, als je daarnaast nog iets kan sparen.

Ben wel benieuwd wat goedkope hobbies zijn eigenlijk? Ik heb zelf ook 1 dure hobby en verder goedkope sporten.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

HereIsTom schreef op maandag 16 september 2019 @ 23:11:
[...]

Dit gaat dus zo extreem tegen "de" FO mentaliteit in dat het niet meer grappig is.

"Als je het makkelijk kan betalen" is geen goede maatstaaf om te bepalen of je een uitgaven zou moeten doen. "Wat je leuk vindt" evenmin.

De kosten moeten afwegen tegen het plezier wat je er uit haalt. (uitgegeven euro)/(toegevoegd geluk) dus. Voor het simpelere entertainment (films, bios, games) probeer ik mentaal een beetje een idee te hebben hoeveel euro een uur entertainment me kost.

Ik kan het makkelijk betalen om een doorgeroeste oldtimer te kopen en die onderdeel voor onderdeel te reviseren. Dat zou me nog wel leuk lijken ook. Maar als je kijkt hoe veel het kost (heeeeeel veel) en hoe leuk het me lijkt (wel ok) dan is het geen financieel handige beslissing.

Natuurlijk wil ik niet zeggen dat je met een excel sheet in de hand je hobby moet gaan uitoefenen om bij te houden hoeveel eenheden geluk het je opbrengt. Maar het andere uiterste "ik kan het betalen dus waarom niet" gaat je niet sneller vooruit helpen FO te worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-09 22:21

de Peer

under peer review

Verwijderd schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 08:28:
[...]

Dit gaat dus zo extreem tegen "de" FO mentaliteit in dat het niet meer grappig is.

"Als je het makkelijk kan betalen" is geen goede maatstaaf om te bepalen of je een uitgaven zou moeten doen. "Wat je leuk vindt" evenmin.

De kosten moeten afwegen tegen het plezier wat je er uit haalt. (uitgegeven euro)/(toegevoegd geluk) dus. Voor het simpelere entertainment (films, bios, games) probeer ik mentaal een beetje een idee te hebben hoeveel euro een uur entertainment me kost.

Ik kan het makkelijk betalen om een doorgeroeste oldtimer te kopen en die onderdeel voor onderdeel te reviseren. Dat zou me nog wel leuk lijken ook. Maar als je kijkt hoe veel het kost (heeeeeel veel) en hoe leuk het me lijkt (wel ok) dan is het geen financieel handige beslissing.

Natuurlijk wil ik niet zeggen dat je met een excel sheet in de hand je hobby moet gaan uitoefenen om bij te houden hoeveel eenheden geluk het je opbrengt. Maar het andere uiterste "ik kan het betalen dus waarom niet" gaat je niet sneller vooruit helpen FO te worden.
Inderdaad. Je was me net voor met deze post. Ik verbaas me erover dat een stukje 'basiskennis FO worden' soms geheel lijkt te ontbreken hier. Kunnen we geen 10 geboden in de topicstart zetten ofzo.
Ik dacht dat de meeste mensen hier zich wel een beetje ingelezen zouden hebben (mr money mustache e.d.) maar toch zie ik dit soort opmerkingen regelmatig voorbij komen. Vooral het (onterecht) goedpraten van uitgaven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:38
KW25 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 08:18:
[...]

Ben wel benieuwd wat goedkope hobbies zijn eigenlijk?
Lezen
Wandelen
hardlopen
Tv kijken
Dammen, schaken
Mediteren
Internetten
Vliegtuig spotten
Stenen verzamelen
etc etc

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• seoinage8
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-09 11:35
de Peer schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 08:36:
[...]
Vooral het (onterecht) goedpraten van uitgaven.
Eens, het doel van dit topic is ideeën uitwisselen om (zo snel mogelijk) FO te worden. Maar omwille van de discussie is het misschien niet verkeerd soms een andere invalshoek te horen. Zelf ben ik ook bezig met FO worden middels beleggen en te plannen en ik let echt op mijn uitgaven. Tegelijkertijd probeer ik ook nog plezier te beleven, wat geld kost (en inderdaad, de hoeveelheid geld dat het mag kosten moet wel in verhouding staan tot het plezier dat het oplevert).

Het is denk ik ook belangrijk dat bijvoorbeeld de 20-jarigen hier niet blindstaren op alleen maar sparen en niets uitgeven. Mijn zwager van 40 heeft een paar maanden geleden te horen gekregen terminale kanker te hebben en gaat de 50 jaar niet eens halen. Hij is de uitzondering, maar het gebeurt helaas toch vaak genoeg. Een (misschien wat ongenuanceerde) opmerking van "lekker genieten en geld uitgeven" is niet helemaal op zijn plaats in dit topic, maar zouden we zeker niet moeten bannen, vind ik. Uiteindelijk laat het je toch ook weer nadenken over waar je mee bezig bent en of je daar nog achter staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

seoinage8 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 09:11:
[...]

Eens, het doel van dit topic is ideeën uitwisselen om (zo snel mogelijk) FO te worden. Maar omwille van de discussie is het misschien niet verkeerd soms een andere invalshoek te horen. Zelf ben ik ook bezig met FO worden middels beleggen en te plannen en ik let echt op mijn uitgaven. Tegelijkertijd probeer ik ook nog plezier te beleven, wat geld kost (en inderdaad, de hoeveelheid geld dat het mag kosten moet wel in verhouding staan tot het plezier dat het oplevert).

Het is denk ik ook belangrijk dat bijvoorbeeld de 20-jarigen hier niet blindstaren op alleen maar sparen en niets uitgeven. Mijn zwager van 40 heeft een paar maanden geleden te horen gekregen terminale kanker te hebben en gaat de 50 jaar niet eens halen. Hij is de uitzondering, maar het gebeurt helaas toch vaak genoeg. Een (misschien wat ongenuanceerde) opmerking van "lekker genieten en geld uitgeven" is niet helemaal op zijn plaats in dit topic, maar zouden we zeker niet moeten bannen, vind ik. Uiteindelijk laat het je toch ook weer nadenken over waar je mee bezig bent en of je daar nog achter staat.
Maar waarom denkt men toch altijd dat plezier of geluk geld moet kosten?
De FO mindset en minimaal consumeren zou juist voor meer plezier en geluk moeten zorgen.
Je moet doen wat je gelukkig maakt en dat mag gewoon geld kosten. Je moet jezelf dat niet ontzeggen. Maar met je budget kun je heel veel verschillende keuzes maken en daar zitten dus betere en slechtere keuzes bij.
Belangrijkste is dat het om weloverwogen keuzes gaat en dan zijn argumenten als 'ik kan het wel betalen' en 'ik heb het verdiend' niet bepaald valide.

En ja niet iedereen wordt 80. Persoonlijk vertrouw ik op de statistieken en reken ik er op dat ik de 85 wel zal halen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
Tegelijkertijd probeer ik ook nog plezier te beleven, wat geld kost (en inderdaad, de hoeveelheid geld dat het mag kosten moet wel in verhouding staan tot het plezier dat het oplevert).

Het is denk ik ook belangrijk dat bijvoorbeeld de 20-jarigen hier niet blindstaren op alleen maar sparen en niets uitgeven.
Niemand beweert hier dat je geen geld uit mag geven om je levensgeluk te verbeteren. Wat men hier beweert is dat er goed zicht moet zijn op de toegevoegde waarden van een uitgaven. Wat die toegevoegde waarde is is voor iedereen anders. Een leven opbouwen waar je gelukkig in staat is prioriteit een, daarna moet je er voor gaan sparen.

Er is ook zoiets als marginal gains and diminishing returns. Vervelend dat jouw zwager kanker gekregen heeft, maar ik volg niet helemaal hoe daaruit advies zou moeten volgen om vooral maar geld uit te geven en niet te sparen voor de toekomst. Of denkt jouw zwager nu, had ik maar een sportauto gekocht toen ik twintig was, dan had ik wel een gelukkig leven gehad?

Geluk is prioriteit nummer een. Ik werk liever tot mijn tachtigste terwijl ik gelukkig ben dan vanaf mijn dertigste FO te zijn en de rest van mijn leven ongelukkig zijn. De vraag moet zijn, gaat die sportauto/vrijstaande villa/derde vakantie dit jaar mijn geluk echt verbeteren of hou ik mezelf daarmee voor de gek?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

KW25 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 08:18:
[...]

Ben wel benieuwd wat goedkope hobbies zijn eigenlijk?
Zelf beschouw ik financieel bewust bezig zijn (en investeren) als een van mijn hobbies. Een van de weinige hobbies die geld bespaart / oplevert :)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij gaat FO onder meer om de balans tussen het risico op een kort leven en het risico op een lang leven. Ik ga niet duurder leven 'omdat het morgen klaar zou kunnen zijn'. Ik probeer een balans te vinden waarbij ik geen spijt zou hebben als ik niet oud word, maar ook geen spijt als ik wel oud word.
"Ik kan het makkelijk betalen" is met een FO mindset dan ook niet de juiste afweging. "Ik vind het het geld waard én ik accepteer dat ik hierdoor X jaar langer moet werken" komt meer in de buurt.

Overigens heb je juist als twintiger de meeste baat bij zuinig leven: je kan sneller een huis kopen, als je investeert kan dat langer renderen, en je voorkomt dat je al vanaf het begin wordt meegezogen in de rat race.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
[...]

Kunnen we geen 10 geboden in de topicstart zetten ofzo.
We hoeven elkaar ook niet allemaal na te praten. Ik ben het wel eens met @Euler212 dat je het best een soort (mentale) kosten-baten analyse doet, maar dat geldt eigenlijk voor elke uitgave die je doet. Voor écht grote uitgaven kun je uitrekenen hoeveel jaar extra je moet werken om de uitgave te bekostigen. Als jij een jaar langer werken geen probleem vindt om je (dure) hobby te bekostigen, go for it.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
[...]

Vooral het (onterecht) goedpraten van uitgaven.
Dat is meer cognitieve dissonantie.

Maar als je iets kan uitzoomen, dan nog is het lastig te bepalen wat je echt wil. Ja we willen allemaal FO zijn en dingen doen die je leuk vindt. Dat kan samen gaan (vooral als je niet al te dure wensen hebt) maar soms ook niet, en dan is het toch een lastige keuze maken.

In het geval van @Playa del C. is het wel een dure hobby. Maar als dat de dingen zijn waar je het voor doet, dan is het okee. FO zijn, thuis om de bank zittend, terwijl je eigenlijk alleen maar wil vliegen is natuurlijk ook niks. Maar dan moet het ook echt 1 van je grote wensen/doelen in het leven zijn.

Toch zou je dan moeten kijken of je er niet je werk van kan maken. Ja van je hobby je werk maken is vaak een slecht idee. Maar als je nog niet FO bent en het betreft een dure hobby is het misschien niet zo'n slecht idee :+

Zoals @Euler212 een prijs op een uurtje vermaak zetten zou ik denk niet kunnen. Altijd het gevaar van financieel bewuste mensen, dat je te veel gaat nadenken wat een leuk avondje kost. Uiteraard moet dat niet uit de klauwen lopen, maar het moet het ook niet overschaduwen.
Maar eenzelfde gedachtenprocess als bij een aankoop van iets is wel goed.

Overigens, het voorbeeld van een oldtimer uit elkaar schroeven is niet eens heel slecht. Alles zelf doen betekent dat je er veel minder voor betaald en je er lol uit kan halen.
Het is een slechter plan om een oldtimer of onbetrouwbare sportwagen o.i.d. te bezitten en die voor ieder wissewasje weg te brengen, dan gaat er veel doorheen.
Heb je een oldtimer nodig, nee uiteraard niet, maar als hobby kan het wel leuk zijn. Zeker als je alle tijd van de wereld hebt.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
[...]

[...]

[...]

Jep!

Edit:

[...]

Ik ben ook vrij selectief met de keuzes van hobby's die ik kies. Maar heb er zelf ook wel een dure hobby tussen.

Belangrijk is eerst dat je eens uitrekent hoe duur de hobby echt is en hoe het verhoud tot je budget. Zodat je dat duidelijk hebt en eerlijk kan zijn tegenover jezelf of je het kan verantwoorden en wat het je kost in je FO aanloop. Dan kun je ook pas goed afwegen. Ik heb mijn maandelijkse gemiddelde kosten gebaseerd op mijn jaarlijkse kosten. Vaak zijn hobby's seizoen gebonden en geef je in korte duur wat weer uit, maar valt het over een jaar mee. Ook kosten van equipment: vaak is er bij duurdere sporten ook vaak een goede tweedehands markt en restwaarde.
Geen idee hoe het zit bij jou sport maar stel zon paramotor vlieger kost 10k, maar als je die na 3 jaar nog kan verkopen voor 7k. Is het 'maar' 83€ aan materiaal per maand.

Ik heb mijn basismaandbudget van ~1300 (wonen, eten, kleding, mobiliteit, verzek.) en totaal maandkosten inclusief sport/hobby en vakanties van ~1800. Ik vind het wel handig om te weten wat mijn basis is om terug te vallen maar ik reken met de 1800, ook al vermoed ik dat ik de huidige sporten dan waarschijnlijk niet meer doe, denk ik dat er dan altijd wel weer iets anders is wat je oppakt. In mijn geval, zie ik mij wel weer gaan motorrijden.
Ook omdat FO zijn tijd brengt om (nog meer) hobby's op te pakken, denk ik dat het realistisch is om er rekening mee te houden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:51
Ik ben ook bezig met FO worden, alleen ik heb een dure hobby gevonden die ik echt wil doen. Tot hoever geven jullie de hedendaagse opties op om FO te worden?
De verhouding kosten-meerwaarde hebben wel eens bijgedragen om eens kritisch naar iets te kijken. Een paar jaar terug deden we een duikcursus maar toen ik de zaken eens op een rijtje zette bleek dat uurtje duiken in de praktijk de hele zondag te kosten met flinke totale kosten aan cursus, materiaal, terras, oppas, reiskosten, etc. etc. Had ik het supertof gevonden dan was ik doorgegaan, maar dit was evident een beroerde balans.

Met grotere kinderen wordt er per maand nu enkele honderden euro's aan sport besteed.

We staan nu overigens weer voor een vergelijkbare beslissing met wintersport wat we een paar jaar niet hebben gedaan i.v.m. jong kind. Als ik het financieel bekijk dan is een week wintersport met het gezin absurd in vergelijking met andere activiteiten/vakantie. Qua orde grootte is dat gewoon een maand later FIRE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Rukapul schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 10:01:
[...]

ls ik het financieel bekijk dan is een week wintersport met het gezin absurd in vergelijking met andere activiteiten/vakantie. Qua orde grootte is dat gewoon een maand later FIRE.
1 maand maar? Ik had eerder 3 tot 6 maanden verwacht. Maar dat zal misschien het geval zijn als je op je 25e zo'n vakantie neemt. Grotere impact op salaris en meer misgelopen rendement over 30 jaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

!null schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 09:40:
[...]

Zoals @Euler212 een prijs op een uurtje vermaak zetten zou ik denk niet kunnen. Altijd het gevaar van financieel bewuste mensen, dat je te veel gaat nadenken wat een leuk avondje kost.
Mwah, zo strak zit ik er niet in. Zelden laat ik iets schieten omdat de kosten per uur vermaak te hoog zijn hoor. Maar ik probeer wel altijd een beeld te hebben van hoe dat een beetje in elkaar zit. Sowieso is dat voor zaken als uit eten gaan niet wat ik doe.

Het gaat mij meer om bijvoorbeeld de keuze om naar de bios te gaan (zeg 15 euro pp voor 3 uur vermaak) of een nieuwe game kopen (zeg 10 euro voor 10 uur vermaak) of Netflix betalen (12 euro voor geen idee veel uren vermaak). Dat spiegelen we thuis elkaar wel eens voor. Dat wil niet zeggen dat we nooit naar de bios gaan, of vooraf gaan turven of iets "wel mag", maar het maakt een beetje bewust dat 10 euro extra uitgeven niet perse voor meer vermaak of geluk hoeft te zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seoinage8
Verwijderd schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 09:28:
[...]
Niemand beweert hier dat je geen geld uit mag geven om je levensgeluk te verbeteren. Wat men hier beweert is dat er goed zicht moet zijn op de toegevoegde waarden van een uitgaven. Wat die toegevoegde waarde is is voor iedereen anders. Een leven opbouwen waar je gelukkig in staat is prioriteit een, daarna moet je er voor gaan sparen.

Er is ook zoiets als marginal gains and diminishing returns. Vervelend dat jouw zwager kanker gekregen heeft, maar ik volg niet helemaal hoe daaruit advies zou moeten volgen om vooral maar geld uit te geven en niet te sparen voor de toekomst. Of denkt jouw zwager nu, had ik maar een sportauto gekocht toen ik twintig was, dan had ik wel een gelukkig leven gehad?

Geluk is prioriteit nummer een. Ik werk liever tot mijn tachtigste terwijl ik gelukkig ben dan vanaf mijn dertigste FO te zijn en de rest van mijn leven ongelukkig zijn. De vraag moet zijn, gaat die sportauto/vrijstaande villa/derde vakantie dit jaar mijn geluk echt verbeteren of hou ik mezelf daarmee voor de gek?
Ben ik helemaal met je eens. Geld uitgeven is geen probleem, zolang er goed over nagedacht wordt. Ik geef toe dat het geval van mijn zwager de uitzondering is op de regel en gelukkig maar. En je opmerking over diminishing returns is ook zeker waar. Het hoeft niet allemaal en-en. Ik voel me vaak al heel gelukkig als mijn kinderen lekker in de speeltuin spelen en ik zit in het zonnetje te kijken :) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-09 15:02
Ik ben zelf overgestapt naar het nieuwe fonds van Meesman, Wereldwijd Totaal. Ik was benieuwd naar de weging van de onderliggende fondsen en het blijkt dat het voor het grootste deel (bijna 80%) Aandelen Ontwikkelde Economien is en maar een kleine exposure naar Emerging en Small cap. Zie hier de support mail:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 52% gewijzigd door ApexAlpha op 17-09-2019 11:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:15
Leuke discussie over de hobbies.

Je moet altijd overwegen hoe die hobby je meer gelukkig gaat maken.
Als je op pad bent naar bv FO op je 50e, dan kan je dus op je 45e ook de keuze maken om een Porsche te kopen, en dan maar wat langer (of harder) te werken.

Daar kan je leuke discussies over voeren, maar het blijft een persoonlijke keuze.
Als die Porsche je geen jaren FO kost, dan doet het uiteraard minder pijn, maar ik ken toch een Porsche eigenaar die eerlijk toegeeft dat de tankkosten van die Porsche veel te laag uitvallen....

Ik zou er gewoon minder gelukkig van worden. Elke keer je de verzekering of rijtaks moet betalen zou mijn dag (of week) om zeep zijn.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 08:20
Tsja, hobbies.. Het leven moet ook leuk blijven. Iedereen beleeft zijn eigen FO pad en maakt eigen keuzes. Wij hebben ervoor gekozen om een speedboot (ong 15k) te kopen omdat wij dit beide geweldig vinden. Wij zijn er allebei mee opgegroeid. We zitten dan ook een dag of 25 per jaar op het water en genieten er dan ieder uur van.

Qua maandelijkse kosten valt het allemaal wel mee. Je hebt natuurlijk wel te maken met stalling, onderhoud (doe ik allemaal zelf) en verzekering. De brandstof kun je zo gek maken als je zelf wilt. Meestal liggen wij de halve dag voor anker van het zonnetje te genieten. Af en toe aan het eind van de dag een rondje waterskien.

De versnaperingen neem je lekker mee van huis en dat scheelt behoorlijk. Ik had ook 25 dagen per jaar bij een strandtent kunnen zitten, vraag me werkelijk af wat goedkoper is :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 16:06

Trebbors

Failure is no option!

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
[...]

Tja als je inderdaad zo extreem bezig bent met FO dan zijn bijna alle (extra) uitgaven er eentje teveel.
Maar is het leven niet vaak te kort om alles te laten voor FO?
Dan doe je nu niks leuks om geld te sparen voor na je 50ste en dan wordt je ziek of erger en dan heb je je hele leven niks leuks gedaan :'(
Als het inderdaad een extreem dure hobby is die al je geld opslokt voor langere tijd en je kan daarnaast niks meer sparen dan houdt het FO verhaal inderdaad wel op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

HereIsTom schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 11:48:
[...]

Tja als je inderdaad zo extreem bezig bent met FO dan zijn bijna alle (extra) uitgaven er eentje teveel.
Maar is het leven niet vaak te kort om alles te laten voor FO?
Dan doe je nu niks leuks om geld te sparen voor na je 50ste en dan wordt je ziek of erger en dan heb je je hele leven niks leuks gedaan :'(
Als het inderdaad een extreem dure hobby is die al je geld opslokt voor langere tijd en je kan daarnaast niks meer sparen dan houdt het FO verhaal inderdaad wel op.
Je leest dingen die er niet zijn. Nergens beweer ik dat je geen leuke dingen mag doen. Noch beweert ook maar iemand dat in dit topic.
ColeJ schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 11:33:
Tsja, hobbies.. Het leven moet ook leuk blijven. Iedereen beleeft zijn eigen FO pad en maakt eigen keuzes. Wij hebben ervoor gekozen om een speedboot (ong 15k) te kopen omdat wij dit beide geweldig vinden. Wij zijn er allebei mee opgegroeid. We zitten dan ook een dag of 25 per jaar op het water en genieten er dan ieder uur van.

Qua maandelijkse kosten valt het allemaal wel mee. Je hebt natuurlijk wel te maken met stalling, onderhoud (doe ik allemaal zelf) en verzekering. De brandstof kun je zo gek maken als je zelf wilt. Meestal liggen wij de halve dag voor anker van het zonnetje te genieten. Af en toe aan het eind van de dag een rondje waterskien.

De versnaperingen neem je lekker mee van huis en dat scheelt behoorlijk. Ik had ook 25 dagen per jaar bij een strandtent kunnen zitten, vraag me werkelijk af wat goedkoper is :).
Je hebt de afweging gemaakt. Bent je bewust van de kosten en hebt geconcludeerd dat het de moeite waard is. Ook maar niemand zal je afvallen dat je die keuze gemaakt hebt. Misschien dat mensen hier niet begrijpen wat je in een boot ziet, maar je hebt een financieel overwogen keuze gemaakt. Niks mis mee. _/-\o_

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2019 12:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23-09 22:34
@hobbydiscussie: draagt het bij aan geluk is in mijn ogen de leidende vraag bij afweging.
Dat kan prima betekenen dat @Playa del C. een dure hobby en FO-streven combineert. Het gaat er ook om dat je het niet allemaal tegelijk wil, wat anderen wel doen.
Een gezin kan je overigens ook beschouwen als hobby. Ik heb geen dure hobby's, maar wel drie kinderen die ik met veel plezier zie opgroeien. Waarschijnlijk geven wij daar meer aan uit dan anderen aan een dure hobby en het vertraagd ook FO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

[...]

Eens, het doel van dit topic is ideeën uitwisselen om (zo snel mogelijk) FO te worden.
Even uit te Topicstart:
Wat is financiële onafhankelijkheid?
De basis van financiële onafhankelijkheid is dat je een bepaald uitgavenpatroon kunt volhouden zonder daarvoor te hoeven werken. Dat wil zeggen dat je voldoende inkomsten uit andere bronnen - met name vermogen(sgroei) - haalt om je uitgaven mee af te dekken.

Doel van het topic is FO worden, zo snel mogelijk is natuurlijk waar.

Maar daar valt nog wel een mouw aan te passen. Er zijn er hier maar weinig die er echt alles aan doen om zo snel mogelijk FO te worden. En dan doel ik op zo goedkoop en basic mogelijk wonen en leven. Elke dag hetzelfde financieel aantrekkelijke diner gaat volgens mij wel snel vervelen.

Natuurlijk zal een vliegen bij lang niet iedereen in het FO plaatje passen, omdat er simpelweg niet genoeg overblijft aan het einde van de maand om je FO-pot te vullen. Mijn FO-doel zou je vooralsnog niet mee in gevaar komen.

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

De kosten moeten afwegen tegen het plezier wat je er uit haalt. (uitgegeven euro)/(toegevoegd geluk) dus.
Dan is dat toch helemaal niet extreem tegen de FO mentaliteit in? Wat je leuk vindt is dus heel belangrijk. En of je het makkelijk kan betalen is ook gewoon relevant. Voor de één kan €5000 extra uitgeven betekenen dat hij een jaar langer moet werken uiteindelijk, de ander een maand. Dat lijkt mij nogal relevant.

En zelf geef ik geen geld uit aan zaken die ik het niet waard vind. Maar tegelijk zijn er zat dingen die ik gewoon wil doen zonder over het geld na te denken. Anders ben je volgens mijn persoonlijke definitie van FO totaal niet FO. Wat mij betreft ben je niet FO als je je bij elke beslissing primair door financiën laat leiden.

Als voorbeeld: Ik heb een fatsoenlijke auto, en rij niet veel. Dus dat ding kost me een klein fortuin per kilometer. Zou ik zonder auto af kunnen? Vast wel. Maar het zou me wel heel veel onafhankelijkheid kosten. Ik heb ook wel mijn duik brevet. Daarmee ga ik niet in Nederland duiken, kost je inderdaad een hele dag en het is nou niet zo fascinerend. Maar als ik toch ergens op vakantie ben waar het mooi is ga ik wel.
En als ik alles ga doorrekenen zou ik ook nooit meer op vakantie gaan. Immers het aantal uren plezier per Euro van mijn computer is een stuk hoger dan van een vakantie. En toch ga ik nog gewoon op vakantie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Sissors schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 14:03:
[...]

Dan is dat toch helemaal niet extreem tegen de FO mentaliteit in? Wat je leuk vindt is dus heel belangrijk. En of je het makkelijk kan betalen is ook gewoon relevant. Voor de één kan €5000 extra uitgeven betekenen dat hij een jaar langer moet werken uiteindelijk, de ander een maand. Dat lijkt mij nogal relevant.

En zelf geef ik geen geld uit aan zaken die ik het niet waard vind. Maar tegelijk zijn er zat dingen die ik gewoon wil doen zonder over het geld na te denken. Anders ben je volgens mijn persoonlijke definitie van FO totaal niet FO. Wat mij betreft ben je niet FO als je je bij elke beslissing primair door financiën laat leiden.

Als voorbeeld: Ik heb een fatsoenlijke auto, en rij niet veel. Dus dat ding kost me een klein fortuin per kilometer. Zou ik zonder auto af kunnen? Vast wel. Maar het zou me wel heel veel onafhankelijkheid kosten. Ik heb ook wel mijn duik brevet. Daarmee ga ik niet in Nederland duiken, kost je inderdaad een hele dag en het is nou niet zo fascinerend. Maar als ik toch ergens op vakantie ben waar het mooi is ga ik wel.
En als ik alles ga doorrekenen zou ik ook nooit meer op vakantie gaan. Immers het aantal uren plezier per Euro van mijn computer is een stuk hoger dan van een vakantie. En toch ga ik nog gewoon op vakantie.
De hoeveelheid leuk en de betaalbaarheid zijn samen relevant. De vraag is niet, is het betaalbaar en is het leuk dan vliegen. De vraag is, zijn de extra kosten de extra leuk waard. Oftewel, misschien komt diegene die wil paramotor-vliegen erachter dat hij net zo gelukkig wordt van hoge bergwandelingen maken en dat hij de kosten van het vliegen kan besparen. Of hij komt tot de conclusie dat paramotor-vliegen hetgeen is wat hem het allergelukkigste zou maken. Die afweging moet je zelf maken. In beide gevallen kan hij het betalen en wordt hij er gelukkiger van, maar in het geval dat wandelen net zo leuk is vind ik paramotor-vliegen geen FO beslissing.
[...]

Ik heb dan ook nergens beweerd dat dat wel zo moet zijn. De post die jij qoute is als reactie op de uitspraken dat hij "het kan betalen" en "dat het leuk is". Dat alleen is niet genoeg nogmaals. Ik kan een dure sportauto betalen en dat zou ik nog leuk vinden ook, maar dat heeft helemaal niks met FO te maken. Behalve als sportautos mijn absolute passie is en ik me geen leven zonder kan voorstellen en zelfs dan kun je je afvragen of een lamborghini van 2 ton je nou echt dichterbij je passie gaat brengen in vergelijking met een leuke tweedehands sportauto van zo'n 40k.
[...]
Nahja, je weet wat de auto kost, je hebt gekeken naar alternatieven en je hebt besloten dat de onafhankelijkheid je meer waard is dan de euros die je er in stopt.

Mijn entertainment per uur vergelijking gaat op voor simpel entertainment (zie de originele post). Of ik nou een avond bankhang met een nieuwe game of naar de bios ga, daar gaat mijn levensgeluk niet van veranderen, dan vind ik een vergelijking als die te verantwoorden. Gaat het om zaken als uit eten of een vakantie dan let ik daar veel minder op. Nergens heb ik gezegd dat je niet op vakantie mag omdat je pc meer bang-for-the-buck biedt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Longcat
CaLeX schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 13:50:
[...]

Er zijn er hier maar weinig die er echt alles aan doen om zo snel mogelijk FO te worden. En dan doel ik op zo goedkoop en basic mogelijk wonen en leven. Elke dag hetzelfde financieel aantrekkelijke diner gaat volgens mij wel snel vervelen.
In economische zin kun je zeggen dat die maaltijd van rijst & bonen voor de derde dag op rij een negatieve waarde vertegenwoordigd, omdat je het helemaal zat bent. Kosten zijn dus 50 cent, maar het levert je qua 'geluk' -1 euro op. Dan ben je beter uit met een maaltijd van kip & erwten van 1 euro dat voor jou een waarde heeft van 2,50. :9

Het gaat om geluk maximaliseren binnen een bepaalde budget restrictie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Longcat schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 14:32:
[...]

In economische zin kun je zeggen dat die maaltijd van rijst & bonen voor de derde dag op rij een negatieve waarde vertegenwoordigd, omdat je het helemaal zat bent. Kosten zijn dus 50 cent, maar het levert je qua 'geluk' -1 euro op. Dan ben je beter uit met een maaltijd van kip & erwten van 1 euro dat voor jou een waarde heeft van 2,50. :9

Het gaat om geluk maximaliseren binnen een bepaalde budget restrictie.
Kennis van me was half jaar geleden aan het klagen over werk en het leven in het algemeen, maar gelukkig ging hij binnenkort een motor kopen en lekker touren. Keek hij naar uit.

Maand geleden was hij nog steeds aan het klagen over werk en het leven in het algemeen, maar gelukkig ging hij binnenkort een sportauto kopen en lekker touren. Keek hij naar uit.

Toen ik hem vroeg hoe lang hij sabatical had kunnen houden van die motor en die auto en hoeveel ellende op het werk dat zou schelen keek hij beetje glazig voor zich uit. "Maar ik kan morgen ook dood gaan stamelde" hij nog.

Ben benieuwd wat hij volgend jaar gaat kopen om gelukkig te worden. :*)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Longcat
@Euler212 "Ik ben de rat race zat" en je dan nog dieper in de rat race werken... |:( Op zich is het niet zo gek dat mensen hierin trappen, we leven in een tijd waarin je geen dingen koopt omdat je ze nodig hebt, maar omdat het je zgn. gelukkiger gaat maken. Anders gezegd: 'want' i.p.v. 'need'.

[ Voor 6% gewijzigd door Longcat op 17-09-2019 14:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Longcat schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 14:43:
@Euler212 "Ik ben de rat race zat" en je dan nog dieper in de rat race werken... |:( Op zich is het niet zo gek dat mensen hierin trappen, we leven in een tijd waarin je geen dingen koopt omdat je ze nodig hebt, maar omdat het je zgn. gelukkiger gaat maken. Anders gezegd: 'want' i.p.v. 'need'.
Dat is de kern van het probleem en precies wat mij zo trekt in FO. Realiseren dat dat gelukzaligheidsgevoel van nieuwe spullen vluchtig is en dat die rush najagen je geluk in de weg kan staan als je er slechte financiële beslissingen door neemt. Ik ben op dat gebied zeker niet heilig en ik ben soms ook een ordinaire consument die een nieuwe telefoon koopt terwijl de oude het nog doet. Maar als ik er helemaal niet bij stil stond bleef er weinig over iedere maand. Balans vinden is de kern.

https://www.mrlovenstein.com/comic/1092

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2019 14:51 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tweezitsbank
  • Registratie: December 2016
  • Niet online

Tweezitsbank

Relax...

In plaats van jezelf afvragen of je ergens gelukkig van wordt kun je de vraag volgens mij beter omdraaien; word ik ongelukkig als ik activiteit x niet doe of artikel y niet koop. Het lijkt misschien of dat op hetzelfde neerkomt maar volgens mij kun je zo beter beoordelen of iets het waard is om je geld aan uit te geven.

Ik word bijvoorbeeld ongelukkig als ik geen muziek kan luisteren dus een Spotify abo is het geld waard. Daarentegen vind ik koffie van Starbucks lekker maar ik word niet ongelukkig als ik zelf koffie zet; Starbucks koffie koop ik dus niet. Zo probeer ik voor mezelf te bepalen waar mijn geld naar toe gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Tweezitsbank schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 15:34:
In plaats van jezelf afvragen of je ergens gelukkig van wordt kun je de vraag volgens mij beter omdraaien; word ik ongelukkig als ik activiteit x niet doe of artikel y niet koop. Het lijkt misschien of dat op hetzelfde neerkomt maar volgens mij kun je zo beter beoordelen of iets het waard is om je geld aan uit te geven.

Ik word bijvoorbeeld ongelukkig als ik geen muziek kan luisteren dus een Spotify abo is het geld waard. Daarentegen vind ik koffie van Starbucks lekker maar ik word niet ongelukkig als ik zelf koffie zet; Starbucks koffie koop ik dus niet. Zo probeer ik voor mezelf te bepalen waar mijn geld naar toe gaat.
Dan ben je wel continu aan het balanceren. Als ik dingen ga laten omdat ik niet ongelukkig wordt van het alternatief voelt dat als minimaliseren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

ColeJ schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 16:28:
[...]

Dan ben je wel continu aan het balanceren. Als ik dingen ga laten omdat ik niet ongelukkig wordt van het alternatief voelt dat als minimaliseren.
Dat is de kern van FO worden. Hoe minder je uitgeeft, hoe meer je kan sparen voor later, en niet geheel onbelangrijk, hoe minder je later nodig hebt. Dus als die Starbucks inderdaad niks toevoegt, waarom daar dan wel tijd in investeren (want geld is tijd, zeker in FO).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-09 19:48
Playa del C. schreef op maandag 16 september 2019 @ 23:06:
[...]

Ik vind de reacties die je krijgt behoorlijk negatief. Natuurlijk is het geen goedkope hobby, maar niet alleen de weg naar FO draait om keuzes maken, het hele leven draait om keuzes maken. Als je naast het vliegen ook nog 3 intercontinentale vakanties per jaar en een week wintersport wilt doen, dan zal FO een lastig verhaal worden voor de meeste. Maar dit lijkt mij typisch een hobby met hoge initiële kosten, terwijl de lopende kosten wel meevallen als je maar niet ieder jaar het nieuwste speeltje wilt kopen.

Misschien kan je kosten drukken door materiaal 2e hands aan te schaffen? Hoe vaak verwacht je per jaar te gaan vliegen, is huren per keer een optie? Als ik het zo lees heb je een nieuwe complete uitrusting voor 10k en zijn je lopende kosten beperkt tot brandstof, een minimale hoeveelheid onderhoud (techniek is nu niet bepaald rocket science) en uiteindelijke vervanging.

Zie daarnaast het verhaal van @ColeJ als hij per jaar 3 zaterdagen met de boot op pad was gegaan dan was de aanschaf een financieel slechte keuze en had hij beter kunnen huren. Maar met 25 dagen per jaar is kopen gewoon de betere optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:27
Ik heb bij meesman mijn obligaties eurolanden omgeruild voor het nieuwe fonds aandelen kleine bedrijven.

Ik twijfel nog om mijn aandelen ontwikkelden landen over te zetten naar aandelen wereldwijd totaal. Is dat handig?
Het gaat mij met name met welke het hoogste rendement te halen valt.
Wereldwijd totaal is meer gespreid en dus veiliger (daardoor ook minder rendement?)
Daarentegen heeft Werledwijd ook opkomende landen en kleine bedrijven tav ontwikkelde landen. (daardoor toch weer meer rendement?)

Maw. Heb je met aandelen wereldwijd of ontwikkelde landen een hoger rendement obv risico?

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
Trebbors schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 11:43:
Members only:
Ik kan je niet echt advies geven omdat het heel persoonlijk gaat zijn, maar soms is het zo: Als je niet kunt becijferen wat het beste zou zijn (en je bent niet gek ;) ), is het verschil tussen de twee opties misschien redelijk klein. Dan kun je gewoon doen wat het beste voelt.

Wat de overheid op langere termijn gaat doen weet niemand, dus daar moet je niet te veel aan denken, lijkt me. Wat je misschien tzt wel kan doen, is gewoon de hypotheek op je woning weer verhogen. Dan heb je wellicht geen renteaftrek, maar wel alsnog een lage rente (vanwege de lage LTV en dat het je eigen woning is - mits de bank je een hypotheek wil geven). Dan heb je voorlopig het fijne gevoel van hypotheekvrij, en heb je later alsnog wat flexibiliteit om te schakelen als het moment komt om inderdaad voor die tweede/verhuur woning te gaan.

Je ziet natuurlijk nu wel in NL dat de overheid van huisjesmelkers af wil, dus het risico dat dat nadeliger gaat uitpakken dan tot nu toe is best aanwezig. Wat dat betreft is het nu misschien niet het ideale moment om nog in te stappen als het een twijfelgeval is (of juist wel, als nieuwe regels alleen voor nieuwe gevallen gaan gelden...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Qosmic schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 20:15:
Ik heb bij meesman mijn obligaties eurolanden omgeruild voor het nieuwe fonds aandelen kleine bedrijven.

Ik twijfel nog om mijn aandelen ontwikkelden landen over te zetten naar aandelen wereldwijd totaal. Is dat handig?
Wereldwijd totaal is meer gespreid en dus veiliger (daardoor ook minder rendement?)
Daarentegen heeft Werledwijd ook opkomende landen en kleine bedrijven tav ontwikkelde landen. (daardoor toch weer meer rendement?)

Maw. Heb je met aandelen wereldwijd of ontwikkelde landen een hoger rendement obv risico?
Oh ik heb de mijne bij Meesman juist omgeruild voor Aandelen Wereldwijd Totaal.
Ik had al Aandelen Wereldwijd waar ik maandelijks inlegde, maar die laat ik gewoon zo staan en ga nu verder met maandelijks inleggen in Aandelen Wereldwijd Totaal.
Inderdaad is de Wereldwijd Totaal de meest gespreide ETF, of die ook het beste rendement haalt weet je natuurlijk pas over een paar jaar of als je het nodig hebt.
De oude Aandelen Wereldwijd had tot nu toe wel het beste rendement, dus ik hoop de Totaal nu ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 16:06

Trebbors

Failure is no option!

TechLight schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 20:18:
[...]

Ik kan je niet echt advies geven omdat het heel persoonlijk gaat zijn, maar soms is het zo: Als je niet kunt becijferen wat het beste zou zijn (en je bent niet gek ;) ), is het verschil tussen de twee opties misschien redelijk klein. Dan kun je gewoon doen wat het beste voelt.

Wat de overheid op langere termijn gaat doen weet niemand, dus daar moet je niet te veel aan denken, lijkt me. Wat je misschien tzt wel kan doen, is gewoon de hypotheek op je woning weer verhogen. Dan heb je wellicht geen renteaftrek, maar wel alsnog een lage rente (vanwege de lage LTV en dat het je eigen woning is - mits de bank je een hypotheek wil geven). Dan heb je voorlopig het fijne gevoel van hypotheekvrij, en heb je later alsnog wat flexibiliteit om te schakelen als het moment komt om inderdaad voor die tweede/verhuur woning te gaan.

Je ziet natuurlijk nu wel in NL dat de overheid van huisjesmelkers af wil, dus het risico dat dat nadeliger gaat uitpakken dan tot nu toe is best aanwezig. Wat dat betreft is het nu misschien niet het ideale moment om nog in te stappen als het een twijfelgeval is (of juist wel, als nieuwe regels alleen voor nieuwe gevallen gaan gelden...)
🙂
Bedoel je met 'hypotheek terug verhogen' dat het mogelijk is om nu de hypotheek af te lossen maar later een nieuwe te nemen? Met andere woorden moet ik dan vooral de inschrijving van de hypotheek bij de notaris intact laten? Of is dat nadelig en kan ik die beter laten doorhalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
HereIsTom schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 22:26:
[...]

Oh ik heb de mijne bij Meesman juist omgeruild voor Aandelen Wereldwijd Totaal.
Ik had al Aandelen Wereldwijd waar ik maandelijks inlegde, maar die laat ik gewoon zo staan en ga nu verder met maandelijks inleggen in Aandelen Wereldwijd Totaal.
Inderdaad is de Wereldwijd Totaal de meest gespreide ETF, of die ook het beste rendement haalt weet je natuurlijk pas over een paar jaar of als je het nodig hebt.
De oude Aandelen Wereldwijd had tot nu toe wel het beste rendement, dus ik hoop de Totaal nu ook.
Ik heb de Aandelen Europa ingeruild voor de Kleine Bedrijven. Het Wereldwijd fonds heet nu dan ook Aandelen Ontwikkelde landen geloof ik, daar zit ik dus in. Totaal zit ik dus helemaal niet in.

Het rendement is trouwens wel echt lekker, voor 2019 YTD sta ik nu op 21,1% :+ _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

FO draait inderdaad om keuzes,
Zo hebben wij begin dit jaar gekozen om een jaar "niks" te doen..
Geen verbouwingen en dure vakanties...
Alleen het noodzakelijke onderhoud is uitgevoerd aan ons huis (door onzelf, paar honderd euro aan materiaal kosten).

De vakantie hebben we doorgebracht thuis in Nederland, veel bij recreatieplassen en af en toe een dagje pretpark..

Daarnaast iets meer actiever geworden met beleggen en ik moet zeggen dat het zeer gunstig is geweest voor ons spaarsaldo (winsten al grotendeels uitbetaald)..

Soms hadden we wel het gevoel dat we iets misten tijdens de vakantie (het echt weg zijn), maar op zich hebben we ons prima vermaakt... De kinderen hebben geen moment verveling gehad..
Eerder koste een buitenlandse vakantie ons rond de 5000 euro, nu amper 1000 euro uitgegeven.
Daarnaast veel zelf geklust aan het huis, en dure aankopen eigenlijk vermeden..
Hoevaak ik mijn vrouw heb gevraagd "Hebben we het echt nu nodig? Of is meer een "nice to have".. Gelukkig draaide ze vaak bij en hebben we dus ook op die manier veel kunnen besparen..

Of ik op deze manier nog jaren zou kunnen leven?? Denk het niet, we willen nog wel een keer ver weg op vakantie, en de keuken moet nog een keer vervangen worden etc, Maar voor dit jaar is het doel gehaald om extra af te lossen op ons huis (aflossingsvrij deel).

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 18 september 2019 @ 11:26:
Eerder koste een buitenlandse vakantie ons rond de 5000 euro, nu amper 1000 euro uitgegeven.
Leuke post, dit knip ik er even uit: wat voor vakantie is dat dan? Ben je erg ver of lang weg gegaan? Bijzondere activiteiten? Veel kinderen?
Wij hebben dit jaar ongeveer de helft daarvan uitgegeven aan een prachtige zomervakantie, en dat vond ik al vrij buitensporig.

• ColeJ
Verwijderd schreef op woensdag 18 september 2019 @ 11:38:
[...]

Leuke post, dit knip ik er even uit: wat voor vakantie is dat dan? Ben je erg ver of lang weg gegaan? Bijzondere activiteiten? Veel kinderen?
Wij hebben dit jaar ongeveer de helft daarvan uitgegeven aan een prachtige zomervakantie, en dat vond ik al vrij buitensporig.
Ik vind EUR 2500 voor een zomervakantie niet echt buitensporig. Aan hoeveel personen moet ik dan denken? En hoe zag de vakantie eruit?

Verwijderd

ColeJ schreef op woensdag 18 september 2019 @ 11:44:
[...]

Ik vind EUR 2500 voor een zomervakantie niet echt buitensporig. Aan hoeveel personen moet ik dan denken? En hoe zag de vakantie eruit?
Members only:

• ColeJ
Wij zijn vorig jaar 3 weken naar Thailand geweest, 2 personen. Dit was in totaal zo'n 4k.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• x37
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 17-03 10:34

x37

Onze duurste vakantie was 3 weken Indonesie met z'n tweeën. €4500 inclusief vluchten. Heel veel geld voor slechts 3 weken, maar die lange vluchten hakken er wel in natuurlijk. Ook hebben we 2x in luxe duikresorts gezeten, veel gedoken en verschillende binnenlandse vluchten gemaakt om een beetje vlot van eiland naar eiland te komen. Ook andere hotels waren zeer luxe; alles met AC, warme douche en zwembad. Veel uit eten geweest bij westerse restaurants ook. Laatste nacht zelfs een privé villa met zwembad gehuurd en al het eten per motor taxi aan laten leveren... Dit was wel redelijk all-out naar onze maatstaven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 18 september 2019 @ 11:38:
[...]

2 volwassenen + 2 kinderen 8-6 jaar

2 weken 5* camping in Italie in een sta caravan 3200 euro
benzine + tol 500 euro
2 overnachtingen in zuid Duitsland 250 euro
Excursies, eten etc 1000-1500 euro

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
De discussie over hoeveel iemand moet, of mag bijna, uitgeven in relatie met hoeveel plezier dat zou opleveren vind ik altijd een beetje een dooddoener. Dat bepaald iedereen toch lekker zelf? Je kiest een bepaald budget en dan werk je toe naar FO met dat budget toch.

Vakantie is wel een leuke om te vergelijken. Ben net terug van 2 weken motorvakantie naar Monaco. Ik neem m'n tentje mee en dit jaar gekozen om geen brandertje/pannetjes mee te nemen. Deels vanwege ruimtegebrek, deels vanwege gemak. Elke dag heerlijk ontbeten en gelunched bij de lokale bakker en verder elke dag uit eten, op 2 dagen na. Toen heb ik lekker kaasjes/zalm gehaald met een baguette.

Tuurlijk kijk ik naar de prijzen, een diner van €15 of €25 scheelt nogal, maar als die van €25 bijv. een lekker lokaal gerecht is kies ik daar voor. Al kreeg je in Zwitserland idd voor die €25 alleen ene hamburger :+ Dus de combinatie tussen luxe en toch beetje op de kosten letten waar mogelijk.

Ik was €300 kwijt voor benzine, en €600 aan overige kosten en nog €125 oid qua onderhoud voor de motor voor die afstand (schatting).

Had ik gekozen voor een hotel was ik natuurlijk zeker €500 meer kwijt, maar ik vind een tentje simpelweg ook leuker :)

Volgend jaar naar Egypte, dat zal een €1000-€1250 kosten denk ik (waarvan €400 vlucht). Per persoon allemaal.

Duurste vakantie was denk Azië 3 weken fietsen voor €2000 (alleen hotels), goedkoopste USA 6 maanden fietsen voor €4500. Grootste kostenpost is - bij mij - altijd de vlucht/benzine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
x37 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 12:13:
Ook andere hotels waren zeer luxe; alles met AC, warme douche en zwembad.
Daar zie je wel een verschil in insteek, want warme douche en AC zijn toch voor mij wel echt een minimum wat een hotel moet hebben in zulke streken. En een zwembad is dan ook wel lekker, maar dat heeft nagenoeg elk beetje hotel dan ook wel. Voordat ik een hotel zeer luxe noem moet het wel meer bieden.

Verwijderd

Zeker, de mate van luxe en ook de omgeving waar je in wilt bevinden bepaald natuurlijk de kostprijs..
Voor ons was de vakantie gericht op alle gemakken van dien, dus een grotere camping met veel animatie en vertier (zwembaden etc).
Daarnaast comfort in de sta caravan, een tent was ook een optie, maar mijn vrouw wil niet met een wc rolletje onder de arm naar de algemene toiletten. :) Al scheelde het wel 2k voor 2 weken..
Maarja gewoon aankomen, rotzooi uitladen en 15 minuten later met een biertje op de veranda zitten, en binnen een airco hebben draaien wanneer het buiten 35+ is, is toch wel relaxed..

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
ColeJ schreef op woensdag 18 september 2019 @ 11:44:
[...]

Wij hebben een huisje gekocht in Zuid-Frankrijk dat we verhuren als we er zelf niet zijn. De zomervakantie van 3 weken met z'n vieren kost nu afhankelijk van de verhuur tussen de €0 - €2000. Vorig jaar hadden we zelfs €1500 winst, maar dat moet geen gewoonte worden want dan gaan we Franse inkomstenbelasting betalen.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• ColeJ
RichieB schreef op woensdag 18 september 2019 @ 13:22:
[...]

Wij hebben een huisje gekocht in Zuid-Frankrijk dat we verhuren als we er zelf niet zijn. De zomervakantie van 3 weken met z'n vieren kost nu afhankelijk van de verhuur tussen de €0 - €2000. Vorig jaar hadden we zelfs €1500 winst, maar dat moet geen gewoonte worden want dan gaan we Franse inkomstenbelasting betalen.
Op papier genoeg kosten maken zodat dat niet hoeft :P

• Aikon
  • Niet online
Overigens is het aantal vakanties natuurlijk ook nogal van invloed :) Ik zie dat ik in m'n uitgavenoverzicht €1500 heb staan voor vakanties per jaar, maar dat is wellicht wat weinig eigenlijk.
Sissors schreef op woensdag 18 september 2019 @ 13:02:
[...]

Daar zie je wel een verschil in insteek, want warme douche en AC zijn toch voor mij wel echt een minimum wat een hotel moet hebben in zulke streken. En een zwembad is dan ook wel lekker, maar dat heeft nagenoeg elk beetje hotel dan ook wel. Voordat ik een hotel zeer luxe noem moet het wel meer bieden.
Een warme douche luxe noemen is idd wat ouderwets ;) Dat heeft vrijwel elke camping ook nog wel...

[ Voor 57% gewijzigd door Aikon op 18-09-2019 13:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweezitsbank
  • Niet online

Tweezitsbank

Relax...

Aikon schreef op woensdag 18 september 2019 @ 12:58:
De discussie over hoeveel iemand moet, of mag bijna, uitgeven in relatie met hoeveel plezier dat zou opleveren vind ik altijd een beetje een dooddoener. Dat bepaald iedereen toch lekker zelf? Je kiest een bepaald budget en dan werk je toe naar FO met dat budget toch.
Uiteraard bepaalt iedereen zelf hoe ie zijn/haar leven inricht en hoeveel dat kost. Het komt op mij echter vaak over alsof het streven naar FO voor veel mensen in dit topic bijzaak in plaats van hoofdzaak is. Ik zie hier bedragen langskomen voor luxe vakanties, dure auto's, vlieghobbies en meer van dat soort zaken. Daar wordt dan een berekening op los gelaten in de trant van "dan maar 2 jaar later FO". Het streven naar FO heeft mij juist duidelijk gemaakt dat ik al die luxe dingen niet nodig heb. Als ik een miljoen per jaar zou verdienen zou ik nog steeds niet gaan bungeejumpen op de bahama's. Met luxe zaken kun je je leven misschien wat meer kleur geven maar echt geluk komt van een levensstijl, niet van een BMW x3 of all-in vliegvakantie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Tweezitsbank schreef op woensdag 18 september 2019 @ 13:38:
[...]

Uiteraard bepaalt iedereen zelf hoe ie zijn/haar leven inricht en hoeveel dat kost. Het komt op mij echter vaak over alsof het streven naar FO voor veel mensen in dit topic bijzaak in plaats van hoofdzaak is. Ik zie hier bedragen langskomen voor luxe vakanties, dure auto's, vlieghobbies en meer van dat soort zaken. Daar wordt dan een berekening op los gelaten in de trant van "dan maar 2 jaar later FO". Het streven naar FO heeft mij juist duidelijk gemaakt dat ik al die luxe dingen niet nodig heb. Als ik een miljoen per jaar zou verdienen zou ik nog steeds niet gaan bungeejumpen op de bahama's. Met luxe zaken kun je je leven misschien wat meer kleur geven maar echt geluk komt van een levensstijl, niet van een BMW x3 of all-in vliegvakantie.
In feite begin je nu weer die dezelfde discussie. Als het echt hoofdzaak is dan kan je alles wel wegstrepen. Iets anders dan het goedkoopste brood? Luxe; FO is bijzaak.

Hoofdzaak is volgens mij een plezierig leven.

• ColeJ
Hoofdzaak voor mij is een plezierig leven. En soms heb ik uitgaven welke niet in het FO plaatje "passen". Ik heb voor mezelf nog niet eens uitgerekend op welke leeftijd ik echt FO ben. Ben ik hier pas net mee begonnen en zit hier vooral voor tips en om wat bewuster na te denken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Verwijderd

Aikon schreef op woensdag 18 september 2019 @ 12:58:
Hoezo zou dat een dooddoener zijn? Essentieel deel van FO zijn is bepalen wat je nodig hebt. Je maandelijkse uitgaven daarin meenemen is essentieel. Dan kun je wel zeggen, ik wil 2000 euro per maand netto uit geven post-FO, dus ik heb 6 ton vermogen nodig en dan ben ik FO, maar wat als blijkt dat je met 1800 net zo goed uit kan (zonder inleveren op geluk/plezier), dan heb je nog maar 5.4 ton nodig. Afhankelijk van je savings rate en inkomen kan die 200 euro per maand meer of minder uitgeven post-FO jaren aan werk schelen.

Iemand deed onverschillig over Starbucks, laten we die eens doorrekenen.

Piet koopt iedere vrijdag Starbucks koffie omdat het weekend is en hij wel een traktatie verdient.

Die koffie kost 5 euro, oftewel, een 20 euro per maand. Om een uitgaven van 20 euro per maand te kunnen doen post-FO heb je 20 euro * 12 maanden * 25 (bij een SWR van 4%) = 6000 euro nodig.

Stel dat Piet aan het eind van zijn opbouwfase een goede 3000 euro netto per maand kan sparen, dan moet Piet dus 2 maanden extra werken om iedere vrijdag post-FO een Starbucks te kunnen halen.

Maar, er is meer, wat nou als Piet nu al stopt met naar de Starbucks gaan. Over dertig jaar wil hij FO zijn. Die 20 euro per maand gaat hij beleggen en dus dertig jaar laat renderen tegen 7%. Dan heeft Piet na 30 jaar 24 duizend euro bespaard door niet naar de Starbucks te gaan.

24 duizend euro is post-FO bijna duizend euro per jaar vrij opneembaar.

Piet kan er ook voor kiezen om nog eerder te stoppen met werken want hij heeft zo'n 24k extra vermogen opgebouwd. We hadden zojuist aangegeven dat Piet 3k per maand netto kan sparen, oftwel 8 maanden eerder stoppen met werken dankzij besparingen door pre-FO geen Starbucks meer te drinken.

Oftewel, bij elkaar opgeteld, moet Piet 10 maanden extra in zijn leven werken om Starbucks te kunnen halen iedere vrijdag. Dan kun je zeggen, ik wil niet minimaliseren, ik kan het betalen/vind het leuk, maar uiteindelijk betaal je 10 maanden van je leven door te moeten werken.

Is dat die koffie waard?

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 18 september 2019 @ 13:58:
[...]

Hoezo zou dat een dooddoener zijn? Essentieel deel van FO zijn is bepalen wat je nodig hebt. Je maandelijkse uitgaven daarin meenemen is essentieel. Dan kun je wel zeggen, ik wil 2000 euro per maand netto uit geven post-FO, dus ik heb 6 ton vermogen nodig en dan ben ik FO, maar wat als blijkt dat je met 1800 net zo goed uit kan (zonder inleveren op geluk/plezier), dan heb je nog maar 5.4 ton nodig. Afhankelijk van je savings rate en inkomen kan die 200 euro per maand meer of minder uitgeven post-FO jaren aan werk schelen.

Iemand deed onverschillig over Starbucks, laten we die eens doorrekenen.

Piet koopt iedere vrijdag Starbucks koffie omdat het weekend is en hij wel een traktatie verdient.

Die koffie kost 5 euro, oftewel, een 20 euro per maand. Om een uitgaven van 20 euro per maand te kunnen doen post-FO heb je 20 euro * 12 maanden * 25 (bij een SWR van 4%) = 6000 euro nodig.

Stel dat Piet aan het eind van zijn opbouwfase een goede 3000 euro netto per maand kan sparen, dan moet Piet dus 2 maanden extra werken om iedere vrijdag post-FO een Starbucks te kunnen halen.

Maar, er is meer, wat nou als Piet nu al stopt met naar de Starbucks gaan. Over dertig jaar wil hij FO zijn. Die 20 euro per maand gaat hij beleggen en dus dertig jaar laat renderen tegen 7%. Dan heeft Piet na 30 jaar 24 duizend euro bespaard door niet naar de Starbucks te gaan.

24 duizend euro is post-FO bijna duizend euro per jaar vrij opneembaar.

Piet kan er ook voor kiezen om nog eerder te stoppen met werken want hij heeft zo'n 24k extra vermogen opgebouwd. We hadden zojuist aangegeven dat Piet 3k per maand netto kan sparen, oftwel 8 maanden eerder stoppen met werken dankzij besparingen door pre-FO geen Starbucks meer te drinken.

Oftewel, bij elkaar opgeteld, moet Piet 10 maanden extra in zijn leven werken om Starbucks te kunnen halen iedere vrijdag. Dan kun je zeggen, ik wil niet minimaliseren, ik kan het betalen/vind het leuk, maar uiteindelijk betaal je 10 maanden van je leven door te moeten werken.

Is dat die koffie waard?
Je hebt helemaal gelijk.
Echter geld dat voor elke reguliere uitgave die je doet, een A merk in de supermarkt ipv huismerk etc..
Voor mij persoonlijk moet het in balans zijn, ik trakteer me ook bijna elke vrijdag op iets lekkers tijdens de lunch, kosten vergelijkbaar met de starbucks..

Ik vind het wel waard.. En ik focus mij dus ook meer op de besparingen die ik kan doen zonder "directe" grote impact.
Denk aan verzekeringen/abonementen nalopen etc.
Minder tot geen afhaalmaaltijden zoals pizza/patat/shoarma, maar gewoon zelf bereiden/bij de supermarkt kopen.
Auto een keer vaker laten staan en gaan fietsen.
Kleding in de opruiming kopen ipv aan het begin van het seizoen etc..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 18 september 2019 @ 14:16:
[...]

Je hebt helemaal gelijk.
Echter geld dat voor elke reguliere uitgave die je doet, een A merk in de supermarkt ipv huismerk etc..
Voor mij persoonlijk moet het in balans zijn, ik trakteer me ook bijna elke vrijdag op iets lekkers tijdens de lunch, kosten vergelijkbaar met de starbucks..

Ik vind het wel waard.. En ik focus mij dus ook meer op de besparingen die ik kan doen zonder "directe" grote impact.
Denk aan verzekeringen/abonementen nalopen etc.
Minder tot geen afhaalmaaltijden zoals pizza/patat/shoarma, maar gewoon zelf bereiden.
Auto een keer vaker laten staan en gaan fietsen.
Kleding in de opruiming kopen ipv aan het begin van het seizoen etc..
Hele dikke prima als jij die traktatie het waard vind. Er is echt niemand hier die zegt wat je wel en niet mag uitgeven. Ik heb zelfs al bepleit hier dat als jij er van overtuigd bent dat je een sportauto moet hebben voor je levensgeluk dat je die kan halen. Niemand zit hier om je de les te wijzen. Maar laten we wel kritisch zijn naar onze uitgaven en betere argumenten verzinnen dan "het is leuk", "ik kan het toch wel betalen" of "maar ik kan morgen ook dood gaan".

Mensen voelen zich blijkbaar heel snel aangevallen als je aankaart dat je eens goed moet doorrekenen wat een uitgaven kost (in tijd extra werken).

• Tommie12
Qosmic schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 20:15:

Ik weet dat timing moeilijk is, maar in een periode dat de beurzen feest vieren, terwijl de industrie en de algemene economie aan het inzakken is zou ik meer naar cash evolueren.
Kleine aandelen en groeimarkten zakken altijd dieper bij een stevige crisis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Het is inderdaad heel goed om bewust te zijn wat het kost in extra werk tijd.
Ik ben nu bijna 40, ik heb een leuke baan en voldoende tijd voor mijn hobbies en bezigheden..
Minder werken of zelfs stoppen met werken is voor mij nooit een doel geweest..
FO voor mij betekend dat ik tot mijn dood geen financiele problemen heb..
Ik heb mezelf er al lang bij neergelegd dat ik moet werken tot mijn 67e, misschien de laatste jaren deels part-time, maar dat is niet een must..

Enkele grote doelen die ik nastreef:
- Huis afbetaald voor ik met pensioen ga.
- Genoeg vermogen om 10-15 jaar leuke dingen te doen tijdens mijn pensioen. (vakanties, hobbies etc).

Ik vertrouw erop dat het pensioenstelsel zoals het nu bestaat mij over 27 jaar ook kan voorzien in de primaire behoeften (onderdak, verzekeringen, eten/drinken, kleding etc),

Ik ben dus nu ook bezig om mijn huis zsm hypotheek vrij te krijgen (lukt me waarschijnlijk rond mijn 50e), en dan heb ik nog enkele jaren om een vermogen op te bouwen om leuke dingen te doen tijdens mijn pensioen en/of ga ik een dagje minder werken.

En met 150k op mijn pensioendatum op de bank kan ik wel een aantal jaartjes mee vooruit qua vakanties en leuke dingen doen..
En met 75-78 jaar dan zie ik het dan wel weer.. :) Misschien verkoop ik dan mijn huis en ga ik naar een verzorgings tehuis ofzo..

• Tommie12
Verwijderd schreef op woensdag 18 september 2019 @ 14:33:
Het is inderdaad heel goed om bewust te zijn wat het kost in extra werk tijd.
Ik ben nu bijna 40, ik heb een leuke baan en voldoende tijd voor mijn hobbies en bezigheden..
Minder werken of zelfs stoppen met werken is voor mij nooit een doel geweest..
FO voor mij betekend dat ik tot mijn dood geen financiele problemen heb..
Ik heb mezelf er al lang bij neergelegd dat ik moet werken tot mijn 67e, misschien de laatste jaren deels part-time, maar dat is niet een must..

Enkele grote doelen die ik nastreef:
- Huis afbetaald voor ik met pensioen ga.
- Genoeg vermogen om 10-15 jaar leuke dingen te doen tijdens mijn pensioen. (vakanties, hobbies etc).

Ik vertrouw erop dat het pensioenstelsel zoals het nu bestaat mij over 27 jaar ook kan voorzien in de primaire behoeften (onderdak, verzekeringen, eten/drinken, kleding etc),

Ik ben dus nu ook bezig om mijn huis zsm hypotheek vrij te krijgen (lukt me waarschijnlijk rond mijn 50e), en dan heb ik nog enkele jaren om een vermogen op te bouwen om leuke dingen te doen tijdens mijn pensioen en/of ga ik een dagje minder werken.

En met 150k op mijn pensioendatum op de bank kan ik wel een aantal jaartjes mee vooruit qua vakanties en leuke dingen doen..
En met 75-78 jaar dan zie ik het dan wel weer.. :) Misschien verkoop ik dan mijn huis en ga ik naar een verzorgings tehuis ofzo..
Ik zou er niet op vertrouwen dat je staatspensioen je kan voorzien in primaire behoeften (met een eigen huis lukt dat misschien wel), maar de vergrijzing gaat hard toeslaan, en dan wordt het sowieso moeilijk.

Op je 75 laten ze je in B niet toe in een verzorgingstehuis, tenzij je die zorg echt nodig hebt.
Vroeger gingen er nog mensen met 65 naar een rusthuis, maar dat is echt verleden tijd.
En als je met je 75 nog fit en gezond bent, dan wil je ook nog wel eens op vakantie.
Daarom vind ik 150k niet echt ruim gerekend, zeker omdat je nog 30 jaar inflatie moet doorstaan.

• !null
@Tommie12 Is ook een andere generatie denk ik. Ik zie het ook niet helemaal voor me, als ik naar mijn ouders kijk. Die zijn de 65 gepasseerd maar doen nog zoveel. Mijn moeder is al helemaal gestopt met werken, maar komt niet eens aan het vrijwilligerswerk toe zoals ze had bedacht :+
Die zouden ook echt niet in een bejaardenhuis zetten, zouden ze verschrikkelijk vinden en vrienden en familie van die leeftijd ook.

Maar goed, als het zover is, het bejaardentehuis of verzorgingstehuis, ben ik er van overtuigd dat je dan sowieso wel gedwongen bent om je eigen vermogen op te eten. Dat kan best uit een verkocht huis komen. Maar wat je dan nog hebt zul je moeten inleggen, lijkt mij.

Verwijderd

Tommie12 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 14:40:
[...]

Ik zou er niet op vertrouwen dat je staatspensioen je kan voorzien in primaire behoeften (met een eigen huis lukt dat misschien wel), maar de vergrijzing gaat hard toeslaan, en dan wordt het sowieso moeilijk.

Op je 75 laten ze je in B niet toe in een verzorgingstehuis, tenzij je die zorg echt nodig hebt.
Vroeger gingen er nog mensen met 65 naar een rusthuis, maar dat is echt verleden tijd.
En als je met je 75 nog fit en gezond bent, dan wil je ook nog wel eens op vakantie.
Daarom vind ik 150k niet echt ruim gerekend, zeker omdat je nog 30 jaar inflatie moet doorstaan.
Hoeveel mensen zijn er bezig met sparen voor hun oude dag (naast pensioen)? Ik heb geen idee, maar schat 10-20%?
Vooral lage inkomens en jan modaal komen nu amper rond, laat staan dat ze sparen voor FO.
Dit is een hele grote groep mensen die geen vermogen opbouw hebben.
De staat zal voor dat soort mensen echt wel een vangnet moeten hebben in de vorm van AOW en/of pensioen..

Ander zitten er over 30-40 jaar veel mensen aan de bedelstaf.. En dat wil een land als Nederland natuurlijk niet...

Ik kan me voorstellen dat AOW variabel wordt, heb je veel pensioen/vermogens opbouw dan krijg je minder AOW, en vice versa.

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:29
Weet niet of dit het juiste topic is maar hier is volgens mij wel veel (fiscale) kennis aanwezig.

De casus is als volgt: ik heb een appartement waar ik tot deze zomer heb gewoond die nu wordt verhuurd. Momenteel woon ik samen in een huurhuis en we zijn van plan een nieuwbouwhuis te kopen. Hoe zit het nu met de hypotheekrenteaftrek? Ik heb al HRA genoten over de hypotheek van mijn appartement welke ik zal stoppen met ingang van de verhuisdatum (appartement gaat dan immers naar box 3). Op de site van de belastingdienst vind ik alleen informatie over HRA bij verkoop van mijn appartement. Ik vraag me nu af of ik recht heb op volledige HRA of dat ik een deel moet verrekenen met de "overwaarde" van mijn appartement. Iemand die hier meer van weet?

• Aikon
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 18 september 2019 @ 13:58:
[...]

Hoezo zou dat een dooddoener zijn? Essentieel deel van FO zijn is bepalen wat je nodig hebt. Je maandelijkse uitgaven daarin meenemen is essentieel. (...)

Is dat die koffie waard?
Maar dat zeg ik toch ook? Je bepaald een budget. Een budget waarin wel of niet die latte zit (van het bekende latte-effect voorbeeld ja). Wel of niet biologisch. Wel of niet Disneyland. Etc.

Het blijft telkens weer terugkomen op diezelfde discussie of iets het waard is, en die kan niemand voor een ander beantwoorden.

Wat denk ik veel nuttiger is om hier te bespreken zijn bijvoorbeeld besparingen op stroom oid. Dat is wel of niet groen en verder exact hetzelfde bij elke aanbieder. En er op besparen is ook in ieders voordeel. Typisch een FO dingetje. Laatst weer overgesloten en €8 per maand goedkoper (op €50), toch weer paar dagen eerder FO :+ Zonder enige consessies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koesoep
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 11-01-2023
Ascension schreef op woensdag 18 september 2019 @ 14:49:
Weet niet of dit het juiste topic is maar hier is volgens mij wel veel (fiscale) kennis aanwezig.

De casus is als volgt: ik heb een appartement waar ik tot deze zomer heb gewoond die nu wordt verhuurd. Momenteel woon ik samen in een huurhuis en we zijn van plan een nieuwbouwhuis te kopen. Hoe zit het nu met de hypotheekrenteaftrek? Ik heb al HRA genoten over de hypotheek van mijn appartement welke ik zal stoppen met ingang van de verhuisdatum (appartement gaat dan immers naar box 3). Op de site van de belastingdienst vind ik alleen informatie over HRA bij verkoop van mijn appartement. Ik vraag me nu af of ik recht heb op volledige HRA of dat ik een deel moet verrekenen met de "overwaarde" van mijn appartement. Iemand die hier meer van weet?
De site van de belastingdienst kan je aanhouden met als aanvulling dat vanaf het moment dat je je appartement verhuurd de belastingdienst dit als verkoop van je appartement ziet (fictieve vervreemding van box 1 naar box 3).

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:29
koesoep schreef op woensdag 18 september 2019 @ 15:01:
[...]

De site van de belastingdienst kan je aanhouden met als aanvulling dat vanaf het moment dat je je appartement verhuurd de belastingdienst dit als verkoop van je appartement ziet (fictieve vervreemding van box 1 naar box 3).
Dat vermoeden had ik al. En om de overwaarde te berekenen ivm bijleenregeling kan ik WOZ-waarde minus restschuld hypotheek doen?

• Tommie12
Verwijderd schreef op woensdag 18 september 2019 @ 14:49:
[...]

Hoeveel mensen zijn er bezig met sparen voor hun oude dag (naast pensioen)? Ik heb geen idee, maar schat 10-20%?
Vooral lage inkomens en jan modaal komen nu amper rond, laat staan dat ze sparen voor FO.
Dit is een hele grote groep mensen die geen vermogen opbouw hebben.
De staat zal voor dat soort mensen echt wel een vangnet moeten hebben in de vorm van AOW en/of pensioen..

Ander zitten er over 30-40 jaar veel mensen aan de bedelstaf.. En dat wil een land als Nederland natuurlijk niet...

Ik kan me voorstellen dat AOW variabel wordt, heb je veel pensioen/vermogens opbouw dan krijg je minder AOW, en vice versa.
In België is het AOW al afgetopt. Alles wat je boven de ca 3500€ bruto verdient telt niet mee voor de berekening, wel voor de betaling....
Als ze dan AOW nog eens gaan inperken omdat je een paar ton gespaard hebt...
Dan geef ik het op tijd aan mijn kinderen en vraag ze elke maand een envelopje op te sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• seoinage8
Aikon schreef op woensdag 18 september 2019 @ 14:59:

Wat denk ik veel nuttiger is om hier te bespreken zijn bijvoorbeeld besparingen op stroom oid. Dat is wel of niet groen en verder exact hetzelfde bij elke aanbieder. En er op besparen is ook in ieders voordeel. Typisch een FO dingetje. Laatst weer overgesloten en €8 per maand goedkoper (op €50), toch weer paar dagen eerder FO :+ Zonder enige consessies.
We hadden het er thuis al een tijdje over, maar hebben vorige week eindelijk ons TV abonnment opgezegd. Eigenlijk kijken we met name Netflix (en de kinderen nog wat YouTube) en verder qua lineaire tv alleen NPO 1, 2 en 3. Die laatste zijn via de NPO app gratis te bekijken, dus dat tv abonnement hebben we eigenlijk niet nodig. Nu dus opgezegd en eens kijken hoe dat bevalt. Scheelt toch aardig wat uitgaven op de lange termijn.

Verwijderd

Hier een quote:
Slechts 25 procent van de Nederlandse huishoudens heeft meer dan 39.000 euro spaargeld. 50 procent van de huishoudens heeft maximaal 11.000 tot 12.000 euro spaargeld. Nog eens 25 procent van de gezinnen heeft 3.000 euro of minder spaargeld.
https://blog.spaarrente.nl/spaargeld-gemiddeld-gezin

75% van de huishoudens heeft dus maximaal 11-12k aan spaargeld..
Een klein deel komt erboven..
Denk niet dat de overheid het kan maken om 75% van de huishoudens geen AOW en/of pensioen te geven.

• Aikon
  • Niet online
seoinage8 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 15:21:
[...]

We hadden het er thuis al een tijdje over, maar hebben vorige week eindelijk ons TV abonnment opgezegd. Eigenlijk kijken we met name Netflix (en de kinderen nog wat YouTube) en verder qua lineaire tv alleen NPO 1, 2 en 3. Die laatste zijn via de NPO app gratis te bekijken, dus dat tv abonnement hebben we eigenlijk niet nodig. Nu dus opgezegd en eens kijken hoe dat bevalt. Scheelt toch aardig wat uitgaven op de lange termijn.
Goed voorbeeld. Ik overweeg dat eigenlijk ook wel enigszins. Kijk je dan via de app op je tv?

Op dit moment betaal ik €35 voor tv en internet via Telfort, wat nu KPN is, waar internet los 42,50 kost :P Via Tele2 is internet 25 of 22 euro, scheelt wel weer. En met gratis wifi :+ Eind vh jaar mag ik overstappen, ik ga er eens over nadenken.

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 18 september 2019 @ 14:49:
[...]

Laat het 25% zijn. Dit is de reden dat heel veel mensen ontevreden zijn. Ze kijken iets verder vooruit dan de regering en zien met het huidige beleid, en de geopolitiek dat de verzorgingsstaat in huidige vorm niet overeind kan blijven. Dat geldt in NL, in BE. eigenlijk heel NW-Europa.
Toch zijn we kennelijk zo geconditioneerd dat iedereen lekker blijft consumeren en een oplossing van de staat verwacht.
Dat zal zeker een van de oplossingen zijn. Ga er maar vanuit dat je een deel van wat je nu spaart later mag overhandigen aan de overige 75%, onder wat voor voorwendselen dan ook.

Zoals @Tommie12 al aangeeft, het behouden van vermogen (estate management voor bijna miljonairs) gaat nog eens heel groot worden.

• !null
Verwijderd schreef op woensdag 18 september 2019 @ 15:24:
Hier een quote:

[...]

https://blog.spaarrente.nl/spaargeld-gemiddeld-gezin

75% van de huishoudens heeft dus maximaal 11-12k aan spaargeld..
Een klein deel komt erboven..
Denk niet dat de overheid het kan maken om 75% van de huishoudens geen AOW en/of pensioen te geven.
Dit is echt niet zo relevant als jij denkt. Het is relevant om te weten of je (eenmaal in verzorgingstehuis bijvoorbeeld) je eigen vermogen moet opeten. En daar gaan we volgens mij nu naar toe, als het er al niet is.

Verwijderd

!null schreef op woensdag 18 september 2019 @ 15:49:
[...]

Dit is echt niet zo relevant als jij denkt. Het is relevant om te weten of je (eenmaal in verzorgingstehuis bijvoorbeeld) je eigen vermogen moet opeten. En daar gaan we volgens mij nu naar toe, als het er al niet is.
Dat is er al (in Nederland).

Daar heb je hele mooie schenk constructies voor overigens.

• Oilman
Dood gaan is wel heel cru, maar net zo goed als dat met beleggen resultaten uit het verleden geen garantie voor de toekomst zijn, geldt hetzelfde ook voor je gezondheid. In onze omgeving zijn we er helaas iets vaker dan fijn mee geconfronteerd dat goede gezondheid niet altijd vanzelfsprekend is. Hoe blij wordt je er van als je op je 50e niet meer hoeft te werken, maar je niet meer mobiel bent?

Als ik hier alles verkoop en we gaan in een 3e wereld land wonen dan zijn per direct FO, maar of we daar nu blij van worden? Iedere Euro die we uitgeven verrekenen met 7% rendement over 30 jaar gaan wij niet gelukkiger van worden. Dan hebben we zo'n beetje net zo veel vrijheid als iemand in de schuldsanering.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Aikon schreef op woensdag 18 september 2019 @ 15:43:
[...]

Goed voorbeeld. Ik overweeg dat eigenlijk ook wel enigszins. Kijk je dan via de app op je tv?

Op dit moment betaal ik €35 voor tv en internet via Telfort, wat nu KPN is, waar internet los 42,50 kost :P Via Tele2 is internet 25 of 22 euro, scheelt wel weer. En met gratis wifi :+ Eind vh jaar mag ik overstappen, ik ga er eens over nadenken.
Hier ook al bijna 5 jaar TV-loos. NPO/Netflix/Youtube via de Chromecast naar de TV. Internet voor nog geen €24 via T-Mobile.
Goedkoper kan bijna niet denk ik :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• seoinage8
Aikon schreef op woensdag 18 september 2019 @ 15:43:
[...]

We kijken nu inderdaad via de app op de tv. Die werkt prima, ook voor terugkijken.Alleen het opstarten duurt wat lang (maar dat ligt misschien meer aan de TV :) ). Alternatief zou zijn om de laptop met een hdmi kabel te verbinden of een chromecast kopen. Zonder TV abonnement heb je dat er na een paar maanden uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Oilman schreef op woensdag 18 september 2019 @ 16:09:
[...]

Hoe blij wordt je er van als je op je 50e niet meer hoeft te werken, maar je niet meer mobiel bent?
In ieder geval blijer dan 50, immobiel en nog steeds moeten werken.

Voor mij is de primaire reden om FO te worden het feit dat ik jong heel ziek ga worden. Dan wil ik me over geld geen zorgen hoeven te maken.

• Wozmro
  • Laatst online: 09:52
Hier voor de leuk nog eens zitten kijken naar onze kosten.

Gezin 3pers (kind 9j)
Kosten geëxtrapoleerd over een volledig jaar:
Alles dat uit de supermarkt komt: 6000€
Vakanties, weekendjes: 4000€

De andere categoriën zitten een stuk lager.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ascension schreef op woensdag 18 september 2019 @ 15:03:
[...]

Dat vermoeden had ik al. En om de overwaarde te berekenen ivm bijleenregeling kan ik WOZ-waarde minus restschuld hypotheek doen?
Het is iets ingewikkelder, want je mag een aantal financieringskosten en verbouwingskosten weer optellen bij je schuld. Er is een “bijleenregelingcalulator” ergens op de site van de belastingdienst.

Deze dus: https://www.belastingdien...-geldt-de-bijleenregeling?

Eén van de vragen is of je de woning verkocht hebt. Voor het appartement dat je nu nog hebt (verhuurd) moet je dan JA invullen (omdat het 'een situatie gelijk aan verkoop' is).

[ Voor 37% gewijzigd door MrAcid op 18-09-2019 19:20 . Reden: Uitgebreider antwoord + link ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
Trebbors schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 23:01:
Bedoel je met 'hypotheek terug verhogen' dat het mogelijk is om nu de hypotheek af te lossen maar later een nieuwe te nemen? Met andere woorden moet ik dan vooral de inschrijving van de hypotheek bij de notaris intact laten? Of is dat nadelig en kan ik die beter laten doorhalen?
Dan wordt het toch tijd voor iemand die het echt weet, dat ben ik niet. Ik weet wel dat je een hypotheek kan laten inschijven voor een hoger bedrag dan je opneemt (en dat is na grotendeels aflossen natuurlijk automatisch zo). Als je alles afgelost hebt, zal die 'verdwijnen', want dan laat de bank hem ongetwijfeld niet open op nul staan.

Maar als je een nieuwe hypotheek neemt, of wilt bijlenen in een bestaande, dan zal de bank dat vooral goed moeten vinden en daar zitten wel eens leeftijd en inkomensrestricties aan. Als je dat dus doet als je nog werkt, voor een overzienbaar bedrag en niet te lange looptijd in relatie tot je leeftijd zal dat wel kunnen, maar als je het doet net nadat je gestopt bent met werken en tegen de 60 loopt zal de bank - denk ik - veel minder happig zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oilman
Verwijderd schreef op woensdag 18 september 2019 @ 16:42:
[...]

In ieder geval blijer dan 50, immobiel en nog steeds moeten werken.

Voor mij is de primaire reden om FO te worden het feit dat ik jong heel ziek ga worden. Dan wil ik me over geld geen zorgen hoeven te maken.
En dan op je 50e in Google Streetview rond kijken in landschappen waar je graag had willen hiken, steden die je had willen bezoeken? Want de voorgaande 30 jaar was het enige dat telde je spaarratio?

Al eerder gezegd, dan maar met een kleinere pot geld op de bank 50 worden, misschien heet het dan geen FO, maar FMA. Ik vind het jammer dat het topic nu weer zo zwart-wit getrokken wordt, net alsof heel sober leven de enige weg is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Trebbors schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 23:01:
[...]

🙂
Er is niks nadelig aan een hypotheek open laten staan op een huis zolang je er zelf nog woont.

Later een ‘nieuwe hypotheek’ nemen kan, en dan kun je de inschrijving die er al op het huis zit opnieuw gebruiken (dan heb je geen notariskosten, wel gewoon advies en/of afsluitkosten).
Pagina: 1 ... 34 ... 172 Laatste

Dit topic is gesloten.