Mijn manier:CaLeX schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 15:54:
[...]
Zit met hetzelfde probleem.
Afgelopen weekend hebben we de financiën weer even besproken en hebben we het eea visueel gemaakt met grafieken. Kwam voor ons een aantal dingen uit;
1 We lopen ver voor op ons jaardoel. ( zouden op 60% meer uitkomen dan vooraf bedacht)
2 We zitten veel te hoog qua cash. Op het moment zitten we 75% cash tegenover 25 % in aandelen/crowdfunding
LTV op het huis is 80% en met de huidige rentestanden levert een bulk aflossen niet super veel op behalve een betere cashflowpositie. Verdere investeringen in het huis zijn niet nodig, alle isolatie en zonnepanelen zijn reeds aanwezig (later dit jaar volgt nog een zonnescherm).
Waarschijnlijk gaat het hier een verdeling worden tussen 2 fondsen van Meesman (wereldwijk/opkomend). En misschien toch nog een klein deel aflossen omdat mijn vriendin dat wel ziet zitten
1. 'gewone' cashbuffer voor noodgevallen, vervangen auto,...
2. Afbetaalde energiezuinige woning.
3. - steeds 20% cash in mijn beleggingsportefeuille om in te spelen op correcties.
- 1 nutsbedrijf in portefeuille waarbij ik een tegengestelde trend opmerk. + Mooi dividend.
- 2 holdings die al heel lang bestaan en die dus al wat crisissen meegemaakt hebben.
- Iwda, vwrl.
Het is mijn ambitie om te kunnen leven van enkel het inkomen uit dividenden.