Bedankt allen voor de reacties

Ik wil niet het hele topic kapen maar toch een aantal reacties.
Of onze situatie vergelijkbaar is durf ik niet te zeggen maar onze uitgaven in ieder geval niet

Unif schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 10:30:
Verdienen jullie allemaal zoveel?
Ik bedoel als je 5k uitgaven heb, en bijvoorbeeld 6k inkomen, heb je een saving rate van ongeveer 16%.
Met zo'n lage saving rate gaat het lastig FO worden.
Of zijn jullie uitgaven maar tijdelijk zo hoog.
Ik trek me eerlijk gezegd niets aan van de hier veel gebruikte definitie voor spaarratio en formule voor FO. Op basis van huidige geldwaarde neem ik gewoon €2.000 - €3.000 aan uitgaven per maand aan, ongeacht wat mijn huidige uitgaven zijn.
Wat mij betreft zijn mijn uitgaven totaal niet representatief wat ik uiteindelijk nodig heb.
Bijvoorbeeld:
- 2e auto noodzakelijk i.v.m. werk/kinderen
- Kinderopvangkosten
- Ouders die oppassen mee uit eten nemen/trakteren op eten als we komen halen
- Geen zin/tijd om te koken -> afhaal
- Weinig tijd dus partner trakteren wordt snel uit eten i.p.v. eens lekker koken
- etc.
Wel eens naar gekeken, echter is het niet perse mijn doel consequent met het monitoren van mijn uitgaven bezig te zijn. Eigenlijk ben ik vooral geïnteresseerd in mijn vaste lasten, om die reden zou ik het nu wel eens voor een heel jaar bij willen houden (om de jaarbetalingen goed in beeld te krijgen).
Douweegbertje schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 09:04:
[...]
Zijn er nu ook conclusies die je zelf maakt nu je het overzicht hebt? En pas je daarom ook dingen aan?
Persoonlijk als ik zo'n overzicht heb, zou ik ook een overzicht maken wat je nu per onderdeel kwijt bent per kwartaal/half jaar in plaatst van per maand. Als ik er objectief naar kijk en het op mijn situatie zou reflecteren zou ik nog eens nadenken over de boodschappen, huis/tuin/inboedel en de vakanties. 5475 euro in een half jaar tijd aan vakanties geeft namelijk een ander perspectief misschien.
Vooral nu gedaan om nog eens een beeld te krijgen maar eigenlijk weet ik het wel. Vakantie was wel echt een speciale periode, normaal zouden we in Maart op wintersport gaan en in September op zomdervakantie. Vanwege een 2e kleine die ieder moment geborden kan worden zijn we i.p.v. September nu in Mei gegaan. Daar kwam als bonus dit jaar nog een motorvakantie bij (als afscheid van mijn motor).
De rest van het jaar is dit in principe deus €0. Volgend jaar is de bedoeling om prijs en milieubewuster te zijn. I.v.m. 2e kind gaan we sowieso niet op wintersport en voor de zomer ben ik van plan een road trip met de elektrische auto te doen.
Ik ben zelf ook benieuwd naar je keuze voor 7k voor een nieuwe deur in deze periode. Heb je al genoeg gespaard dat dit er makkelijk af kan? Als ik weer voor mijzelf spreek probeer ik vaak dingen te spreiden. Met je toch al dure eerste half jaar (zoals je zelf zei) zou ik dan weer een rustigere 2e periode houden om alles weer op te bouwen qua buffers, sparen etc.
Wacht even dat is niet duidelijk over gekomen, €7k is voor aanschaf & montage van:
- Gehele beneden verdieping glas vervangen voor HR++
- Voordeurkozijn + voordeur vervangen (isolerend & HR++, incl. paneel naast deur)
- Schilderen alle kozijnen (incl. bovenverdieping)
Dit is dus een combinatie van noodzakelijk onderhoud en een toevoeging van waarde, comfort en energiebesparing.
Wat betreft uitstellen, dat doe ik nu dus juist niet meer. Ik doe op dit moment al de maandelijkse inleg in beleggingen waar ik me comfortabel bij voel. Met wat overblijft kan ik dus ofwel bestedingen naar voren halen of bijvoorbeeld mijn hypotheek aflossen.
Ik denk dat dit dus ook het grootste verschil in uitgaven geeft, ik doe gewoon alles wat ik anders toch ook wel wilde doen direct. De vraag is wanneer dit klaar is, mijn 5 jarenplan om mijn woning eventueel gasloos te kunnen maken is nog niet klaar.
Aankopen komt o.a. ook doordat er een 2e kleine op komst is .
Telefonie/internet/media ben ik mee bezig, het meeste zeer doet het TV/internet abbo van €72 bij KPN (maar is inclusief Spotify en dat is een must voor me).
Ik zou op zich wel helemaal zonder TV willen en heb de vrouw bijna zover. Echter zou ik dan komen op €35 voor internet + €15 voor Sotify family, een besparing van €22 (dat valt toch nog tegen voor het wegvallen van 2x TV met opnemen/pauzeren etc).
Mobiele telefoons zijn ok, sim-only en telefoon 2e hands of vanuit bruto geld (regeling vrouw)
Daarnaast hebben we ook nog Netflix en Videoland, in ieder geval Netflix is ook wel een must (ik ben tegenwoordig helemaal legaal

)
Na verkoop van de motor heb ik direct alle verzekeringen herzien. Ik ben gegaan van €900/jaar naar iets van €350/jaar (excl. auto). Motor er af, goedkope inboedel/woonhuis met hoger eigen risico, doorlopende reisverzekering stopgezet, rechtsbijstand (verkeer) gestopt.
Autoverzekering loopt separaat en is €35/maand (all-risk elektrische auto). Echter, autoverzekering en oude verzekering waren jaarbetaling en nieuwe is per maand, is dus een beetje een rommeltje afgelopen half jaar.
In werkelijkheid zijn alle verzekeringen bij elkaar dus ca. €65/maand. Daarnaast nog zorgverzekering die dit jaar op €200 komt door aanvullend pakket i.v.m. bevalling.
Allerlaatste kers op de taart, in het overzicht mist dus nog de verkoop en aankoop van een auto die ik onder "special" gezet heb en dus buiten het overzicht. Dit was onder de streep nog eens -€11k dus het is nog iets erger dan het al leek
Echter; elektrische auto die ik gratis laad op het werk dus de kosten zijn €200 afschrijving (?), €35 verzekering en zeg €40 onderhoud. Zonder rentederving te rekenen dus <€300/maand voor 25.000km/jaar.
Daar draait het dan uiteindelijk om voor me, (kosten)efficient bezig zijn..
[
Voor 8% gewijzigd door
assje op 02-08-2019 15:50
]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]