Dat valt nog best wel tegen hoor. In Japan heeft het 30 jaar geduurd voordat de markt weer op het orginele niveau was
Zolang als je zorgt voor een buffer die hierdoor weinig beïnvloedt wordt, heb je ook niet zo snel last van het effect van de crash.
Een buffer? Je wil dus cash gaan aanhouden? Dus tijdens de jaren dat het omhoog gaat laat je rendement liggen om een klein beetje te besparen tijdens de jaren dat het omlaag gaat? Lijkt mij geen goede strategie
Is en blijft wat mij betreft dan ook de reden waarom bepaalde bonds van toegevoegde waarde blijven zodra je daadwerkelijk gaat stoppen met werken.
Bonds hadden altijd een waarde omdat ze negatief gecorreleerd waren aan aandelen. Deze vlieger gaat helaas niet meer op. We hebben het een aantal pagina's geleden hierover gehad, maar voorlopig lijkt het er niet op dat bonds iets toevoegen. Investeren in (eigen) vastgoed kan deze functie wel op zich nemen.
Uiteraard is het de vraag of dit over bijvoorbeeld 20 jaar nog altijd zo is, maar indien je op dit moment bijvoorbeeld 750k hebt, gestopt met werken, kun je met bijv. 20k spaargeld, 100k in bonds toch al snel menig crash zonder al te veel zorgen overbruggen. Je kunt daar namelijk al snel een jaar of 4 van rondkomen, zeker indien de hypotheek afbetaald is. Genoeg tijd om een degelijk herstel van de dips van de afgelopen decennia te ondervangen.
Zoals hierboven aangekaart laat je dus in de meeste gevallen veel rendement liggen, wat een betere bescherming is in mijn optiek.
Een tweede dat je natuurlijk kunt doen is zelfs indien je FIRE ready bent, nog iets langer doorwerken indien je je snel zorgen maakt hoe een dip te ondervangen. Wederom stel die 750k, indien jij 5 jaar langer doorwerkt om bijvoorbeeld niet met 48 maar met 53 te stoppen, dan heb je 5 jaar aan extra rendement plus verdere inleg te pakken. En met name dit rendement gaat op dat punt al gauw hard. Als het een slecht, maar wel positief, jaar is heb je het alsnog gauw over zo'n 30k, en is het een tweetal jaren als 2019, 2020 dan had ik op basis van eigen cijfers in ieder geval ongeveer de 1.1 miljoen aangetikt. Iets dat ruimte geeft om meer vermogen opzij te schuiven naar bijvoorbeeld depositos voor niet al te lange spaartermijn, bonds en een gewone spaarrekening indien je het hoogrisico beleggen verder wilt inperken om een geruster gevoel te geven.
Je kan altijd langer door blijven werken om het risico te verkleinen. Elk jaar extra gewerkt is meer pensioen, groter vermogen en een jaar geen opnames. Het bekende "One more year syndroom". Naarmate je ouder wordt zal je ook steeds minder flexibel en gezond worden waardoor je wellicht ook minder van het vroege pensioen kan genieten.
Dat zelfs crypto naar beneden schoot vind ik zelfs overigens weinig verrassend. Tijdens een crash kiezen veel mensen eieren voor hun geld. Dit is één en al emotie. Angst om 'alles' kwijt te raken. Men wil liever iets tastbaars. Iets waarmee je brood kunt kopen om te eten.
elemaal mee eens. Crypto is voornamelijk emotie
En ondanks dat crypto vormen van valuta zijn,
is het ondanks de waarde van bijvoorbeeld bitcoin in de praktijk toch één van de meest waardeloze valuta die je kunt bezitten. Je kunt het namelijk nauwelijks kwijt. Je kunt er misschien wel een Tesla mee kopen. Maar weinig bakkers op de hoek die het accepteren.
Dat is een van de redenen dat het geen valuta is. Het is een speculatief object, zoals goud.
Sorry voor de vele op- en aanmerkingen. Ik was het met heel veel dingen niet eens