Financiële onafhankelijkheid - Deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 169 ... 172 Laatste
Acties:
  • 2.096.952 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:49
Ook voor het voorgaande geldt: spreiden over meerdere assetclasses! Hoe minder volatiel je portfolio, hoe hoger de zogenaamde Safe Withdrawal Rate en hoe lager je cash buffer kan zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thamac
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12-01-2024
!null schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 18:10:
[...]

En die kost zeker heel duur? :+
... qua financieel geld... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:03
HalfVol schreef op woensdag 7 april 2021 @ 17:56:
[...]

Les 1 met beleggen: de meeste mensen die de markt willen timen zullen ernaast zitten
Les 2 met beleggen: jijzelf bent hoogstwaarschijnlijk weldegelijk onderdeel van 'de meeste mensen'

Ikzelf heb met handelen in ieder geval meer verloren dan gewonnen. Een grote factor is dat het moeilijker is als het om bedragen gaat die er echt toe doen. Het is net als met poker. Als de pot te groot word, dan gaan de zenuwen je toch echt beinvloeden.
Klopt, dat zie ik ook bij mezelf.
Ik heb el een paar grote successen geboekt. 10k belegd, en een paar maand later was het 40k, maar ik heb ook aandelen die ofwel niks doen, of 70% verlies leveren. Gelukkig is mijn balans positief.

Ik heb eens mijn eigen prestaties gelegd naast de IWDA tracker. Dat ontloopt elkaar niet veel. En toch... denk je iedere keer dat je beter kan. Het is gewoon leuk om af en toe een klapper te maken. Ik spreid over een 30-tal posities, en de grootste zijn zowat 8% van het totaal, maar er zijn ook posities die minder dan 1% zijn.
Als je dat op de keper beschouwt is dat gerommel. Als zo een aandeel verdubbelt is dat leuk, maar het betekent in % niet zo veel.

Het is ook belangrijk dat je je goed voelt bij een bepaalde strategie, portfolio of spreiding.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:57

orf

R.van.M schreef op woensdag 7 april 2021 @ 15:36:
[...]

Dat is toch een forse hoop spaargeld die langzaam weg smelt. Als we even voor het gemak voor 1miljoen FO vermogen rekenen is het dus 300k cash waarmee je dus elk jaar 15k aan rendement laat liggen (bij 5% rendement op aandelen).

Wat is er op tegen om dit geld ook te beleggen en dan wel gewoon elke maand een klein stukje beleggingen verkopen?
Klopt, maar als je in de eerste periode een paar jaar verlies hebt, kan het zomaar zijn dat het bedrag in aandelen is gehalveerd door negatief rendement en jaarlijks 4% opname. Met een hoeveelheid cash buffer kan ik de eerste vijf jaar geen opnames doen uit de aandelen. Dan blijft het kapitaal in aandelen in stand en kan dat blijven renderen.

Dit is natuurlijk uit een aversie tegen te groot risico, maar ik denk dat ik wel wat slapeloze nachten heb als ik alles belegd heb en ik die dat fors minder waard worden. Aan de andere kant vind in het echt bizar om nu in korte tijd meer dan 10% rendement te zien op dit bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:18
[...]

Les 1 met beleggen: de meeste mensen die de markt willen timen zullen ernaast zitten
Les 2 met beleggen: jijzelf bent hoogstwaarschijnlijk weldegelijk onderdeel van 'de meeste mensen'
Volgens mij is er nog een voorafgaande les (les 0?) dat je alleen moet beleggen als je met het mogelijke verlies kunt omgaan. Als je wakker ligt van het mogelijke verlies en dat niet hebt als je een forse cash buffer hebt, dan vind ik de keus voor een grote cash buffer een prima beslissing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:46
Rubbergrover1 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 23:21:
[...]

Volgens mij is er nog een voorafgaande les (les 0?) dat je alleen moet beleggen als je met het mogelijke verlies kunt omgaan. Als je wakker ligt van het mogelijke verlies en dat niet hebt als je een forse cash buffer hebt, dan vind ik de keus voor een grote cash buffer een prima beslissing.
Wat als je niet kan omgaan met het mogelijke verlies maar ook niet kan omgaan met misgelopen rendement? 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Torgo schreef op woensdag 7 april 2021 @ 23:30:
[...]

Wat als je niet kan omgaan met het mogelijke verlies maar ook niet kan omgaan met misgelopen rendement? 😊
Dan ben je verzekerd van een depressie...

Wat je lan doen is kiezen voor investeringen met een lager risicoprofiel en/of waar de waardering een minder grote rol speelt of minder zichtbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Afas schreef op woensdag 7 april 2021 @ 23:36:
[...]
Dan ben je verzekerd van een depressie...

Wat je lan doen is kiezen voor investeringen met een lager risicoprofiel en/of waar de waardering een minder grote rol speelt of minder zichtbaar is.
Veel verder dan hypotheek aflossen, woning verduurzamen en een zeer matig renderende deposito in het buitenland kom ik niet qua opties. Ik heb exact het probleem dat @Torgo noemt. Veel te grote cash buffer, bovenstaande dingen al gerealiseerd en niet de ballen om in de huidige markt nog eens een serieus grote extra investering in ETFs te doen. Ik zie geen alternatief maar vind daarom de huidige opties niet per definitie verstandig. Maar dan wel balen van die hoop cash die minder waard wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:41
Tommie12 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 20:58:
[...]

Klopt, dat zie ik ook bij mezelf.
Ik heb el een paar grote successen geboekt. 10k belegd, en een paar maand later was het 40k, maar ik heb ook aandelen die ofwel niks doen, of 70% verlies leveren. Gelukkig is mijn balans positief.

Ik heb eens mijn eigen prestaties gelegd naast de IWDA tracker. Dat ontloopt elkaar niet veel. En toch... denk je iedere keer dat je beter kan. Het is gewoon leuk om af en toe een klapper te maken. Ik spreid over een 30-tal posities, en de grootste zijn zowat 8% van het totaal, maar er zijn ook posities die minder dan 1% zijn.
Als je dat op de keper beschouwt is dat gerommel. Als zo een aandeel verdubbelt is dat leuk, maar het betekent in % niet zo veel.

Het is ook belangrijk dat je je goed voelt bij een bepaalde strategie, portfolio of spreiding.
Het is deels hobby, maar ik zie actief beleggen meer als werk waar veel tijd in gaat zitten. En als je uitgaat van een goed betaalde baan, dan moeten die uren wel minstens een paar tientjes per uur opleveren. Anders kun je beter meer gaan werken.

Bijvoorbeeld:
Als je IWDA qua prestatie dicht benadert, en je besteedt 5 uur per week aan actief beleggen, dan loop je 5k euro per jaar mis.

Omgekeerd: ik werk om te leven. Leef zuinig en werk redelijk om rond 50 jaar FO te zijn. In mijn geval vind ik vrije tijd belangrijker en kies ik alleen daarom al voor algemene ETF's en fondsen. Ik leef nu op mijn 36e al met veel vrijheid. Dat is belangrijk, omdat ik niet zeker weet of ik dat na mijn 50e kan. Bepaalde activiteiten die ik nu doe, zeker niet.

Het doel van beleggen voor mij, is niet om rijker te worden, maar om oud verdiend geld niet minder waard te laten worden. Met een savingsrate boven de 50% en positieve jaren op de beurs, kun je dan de werktijd van 40 jaar (~van je 25e tot 65e) inkorten tot ongeveer 20 jaar. In de praktijk reken ik maar 15 jaar korter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:29
Wozmro schreef op woensdag 7 april 2021 @ 17:16:
Ja die berg cash komt met een kost.

Maar als je er in slaagt om bij te kopen op acute crisismomenten zou het dan niet mogelijk zijn om dat verlies te compenseren?
In theorie ja, in praktijk vrijwel niet mogelijk. Schat maar eens in waar het echte dal zit, stel je hebt 200k en de beurs zakt 5%> ga je dan all in of wacht je?

Dat het je vorig jaar gelukt is is knap, maar reken er niet op dat je dat kunt repliceren. Is echt een kwestie van geluk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:00
@orf Het probleem met cash (zeker in het huidige renteklimaat) is dat het verlies onzichtbaar is. De inflatie vreet het op maar het wordt niet direct ingehouden iedere dag. Ik merk dat veiligheid heel erg wordt gezien als dat stabiele nummer op de bankrekening. Maar dat is niet wat risico verlagend werkt.

Als de balans tussen niet renderende onderdelen van je beleggingsportefeuille en renderende onderdelen scheef zit , dan moeten de renderende delen disproportioneel veel opbrengen om het verlies te compenseren.

En vergeet niet sparen op een spaarrekening is ook gewoon een belegging , met bijbehorend risicoprofiel. Dat dat nu anders is dan waar spaarzaam Nederland mee is opgegroeid , dat beeld laat zich maar moeilijk keren.

Het probleem is dat veelal de factor tijd wordt vergeten in relatie tot je cash flow risico. Je hebt bijvoorbeeld 1500 euro echt nodig per maand , dan heb je niet in maand 1 van de crash direct voor het hele jaar opvolgend die 1500 euro nodig. Laat staan voor de 5 jaar daarna.

Ook in de opbouw fase is veel cash aanhouden een probleem omdat je ieder jaar je gespaarde cash bedrag moet compenseren met een extra storting, laten we uitgaan van de 2% doelstelling dan moet je 1000 euro bijstorten in jaar 1. (De hele eenvoudige achterkant van de sigarendoos berekening)

Je kan dat bij kleine bedragen nog wel doen, maar hoe groter het bedrag , hoe groter de kans dat je het niet uit je verdienvermogen meer kan bijpassen omdat je salaris niet hard genoeg mee stijgt. En dan doe je op een gegeven moment precies het omgekeerde van wat je wil doen. Je levert tijd in, in plaats van tijd te winnen.

FO is niets anders dan tijd kopen om flexibel in te zetten, en met grote cash voorraden verlies je op een gegeven moment tijd. Tijd in de renderende delen van de markten, tijd die in arbeid nodig is om de verliezen in je cash voorraad aan te vullen. Beide wil je niet want tijd moet je voor je laten werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Playa del C. schreef op donderdag 8 april 2021 @ 07:34:
[...]

Het is deels hobby, maar ik zie actief beleggen meer als werk waar veel tijd in gaat zitten. En als je uitgaat van een goed betaalde baan, dan moeten die uren wel minstens een paar tientjes per uur opleveren. Anders kun je beter meer gaan werken.

Bijvoorbeeld:
Als je IWDA qua prestatie dicht benadert, en je besteedt 5 uur per week aan actief beleggen, dan loop je 5k euro per jaar mis.

Omgekeerd: ik werk om te leven. Leef zuinig en werk redelijk om rond 50 jaar FO te zijn. In mijn geval vind ik vrije tijd belangrijker en kies ik alleen daarom al voor algemene ETF's en fondsen. Ik leef nu op mijn 36e al met veel vrijheid. Dat is belangrijk, omdat ik niet zeker weet of ik dat na mijn 50e kan. Bepaalde activiteiten die ik nu doe, zeker niet.

Het doel van beleggen voor mij, is niet om rijker te worden, maar om oud verdiend geld niet minder waard te laten worden. Met een savingsrate boven de 50% en positieve jaren op de beurs, kun je dan de werktijd van 40 jaar (~van je 25e tot 65e) inkorten tot ongeveer 20 jaar. In de praktijk reken ik maar 15 jaar korter.
De tijd die ik er in steek is eerder ontspanning. Ik lees het graag, en ben er graag mee bezig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:34
orf schreef op woensdag 7 april 2021 @ 22:45:
[...]

Klopt, maar als je in de eerste periode een paar jaar verlies hebt, kan het zomaar zijn dat het bedrag in aandelen is gehalveerd door negatief rendement en jaarlijks 4% opname. Met een hoeveelheid cash buffer kan ik de eerste vijf jaar geen opnames doen uit de aandelen. Dan blijft het kapitaal in aandelen in stand en kan dat blijven renderen.

Dit is natuurlijk uit een aversie tegen te groot risico, maar ik denk dat ik wel wat slapeloze nachten heb als ik alles belegd heb en ik die dat fors minder waard worden. Aan de andere kant vind in het echt bizar om nu in korte tijd meer dan 10% rendement te zien op dit bedrag.
Vlak voor en vlak naar je RE datum is het inderdaad verstandig om tijdelijk het risico af te bouwen. Echter daarna wil je zo snel mogelijk weer dat je kapitaal gaat renderen. 5 jaar (2,5 voor en 2,5 na RE) is dan inderdaad een prima handvat.

Echter tijdens je opbouwfase en daarna moet je echt je rendement pakken. Dit betekend trouwens niet dat alles 100% in aandelen moet, er zijn ook andere mogelijkheden al zijn die momenteel lastiger te vinden

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rubbergrover1
CornermanNL schreef op donderdag 8 april 2021 @ 08:26:
@orf dan doe je op een gegeven moment precies het omgekeerde van wat je wil doen. Je levert tijd in, in plaats van tijd te winnen.

FO is niets anders dan tijd kopen om flexibel in te zetten, en met grote cash voorraden verlies je op een gegeven moment tijd. Tijd in de renderende delen van de markten, tijd die in arbeid nodig is om de verliezen in je cash voorraad aan te vullen. Beide wil je niet want tijd moet je voor je laten werken.
Ik zie FO toch wat breder dan simpel 'tijd kopen'. Ik zie het vooral als financiële rust hebben. Als je vindt dat je te veel in beleggingen zit en je je daardoor zorgen maakt, dán doe je juist precies het omgekeerde van wat je wil doen.

Daarom vind ik het helemaal niet verkeerd om bv een paar jaar aan cash buffer aan te houden naast je meer risicovolle beleggingen, als dit je de gewenste financiële rust geeft. Zolang je je realiseert dat dit inderdaad toe kan leiden dat het langer duurt voor je FO bent.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tommie12
Dat is exact wat ik ook zeg als mensen me vragen wat ze moeten doen met hun geld.

De eerste vraag die ik stel is: als ik je aan raadt om een fonds of aandeel te kopen, en dat fonds zakt een week of 2 er na met 30%:
- Ben ik dan nog altijd je vriend?
- Hoe slecht slaap je dan?

Als daar de verkeerde antwoorden op komen, dan zeg ik niks meer.
Ik weet dat niemand de waarheid in pacht heeft, en dat niemand de perfecte glazen bol heeft, en ik slaap nog altijd goed als er een dip of crash is. Ik heb het al meegemaakt, en kan dat plaatsen.

Als je je niet goed voelt (en dat is zeer persoonlijk) bij een portfolio, dan is dat de verkeerde voor jou.

Ik heb een oom die boer was. Die kan er echt niet tegen dat iets wat hij koopt zichtbaar zakt.
Die steekt zijn geld in landbouwgrond die verpacht wordt. Rendement.... 1% of minder, maar hij voelt zich daar goed bij. Dat het totaal niet liquide is, en de instapkosten enorm hoog zijn (7% registratiekosten), dat kan hem niet schelen. Elk jaar komt de pachter met een enveloppe, en hij maakt een kwitantie, en dat is iedere keer weer een goede dag voor hem. En ondertussen volgt hij de prijzen van de grond, en weet dat die niet zomaar gaat dalen. Als ik dan een beursgrafiekje laat zien, dan kijkt hij alleen naar de stukken waar het zakt, terwijl ik naar rendement op 5 jaar kijk.

Hij voelt zich goed, en komt rond met zijn pensioen en de ontvangen pacht.
Prima toch...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18:47
Aghanim schreef op donderdag 8 april 2021 @ 07:18:
[...]

Veel verder dan hypotheek aflossen, woning verduurzamen en een zeer matig renderende deposito in het buitenland kom ik niet qua opties. Ik heb exact het probleem dat @Torgo noemt. Veel te grote cash buffer, bovenstaande dingen al gerealiseerd en niet de ballen om in de huidige markt nog eens een serieus grote extra investering in ETFs te doen. Ik zie geen alternatief maar vind daarom de huidige opties niet per definitie verstandig. Maar dan wel balen van die hoop cash die minder waard wordt.
Wat je in die situatie kan doen is je maandelijkse inleg in een ETF verhogen ('middelen'). Dan werk je je overmaat aan cash weg gedurende een langere periode, zonder op één moment all-in te gaan.
De brede spreiding van sommige ETF's door te beleggen in veel verschillende bedrijven & regio's is op zichzelf al een verzekering. Met middelen voeg je daar nog een extra verzekering tegen dips aan toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
Rubbergrover1 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 09:41:
[...]

Ik zie FO toch wat breder dan simpel 'tijd kopen'. Ik zie het vooral als financiële rust hebben. Als je vindt dat je te veel in beleggingen zit en je je daardoor zorgen maakt, dán doe je juist precies het omgekeerde van wat je wil doen.

Daarom vind ik het helemaal niet verkeerd om bv een paar jaar aan cash buffer aan te houden naast je meer risicovolle beleggingen, als dit je de gewenste financiële rust geeft. Zolang je je realiseert dat dit inderdaad toe kan leiden dat het langer duurt voor je FO bent.
Zeker, rust is absoluut een belangrijk punt, en dat is naast keuze vrijheid het belangrijkste gegeven. Ik denk dat met name de verhouding belangrijk is. En ik bekijk het anders qua risico, juist het risico zit vaak anders dan waar je in eerste instantie lekker door slaapt. Je kan lekker slapen zonder door te hebben dat je een bepaald risico loopt. De focus en de waarde die aan cash wordt gegeven is vaak gebaseerd op gevoel en een bepaalde sentimentele waarde, sparen is goed voor je. Hetzelfde voor aflossen, en schuld is slecht.

De premie voor de goede nachtrust wordt op een gegeven moment te hoog. Er is niets mis met risico aversie maar het kan op de achtergrond risico's veroorzaken. Of je verder van je doel brengen. Of in het ergste geval je doen realiseren dat het risico er was op het moment dat het zich voordoet.

Het gaat om de balans, het is zonde om risico te lopen op bedrag X in je portefeuille als bedrag Y zoveel verlies geeft dat het het risico niet waard is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
Tommie12 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 09:54:
Dat is exact wat ik ook zeg als mensen me vragen wat ze moeten doen met hun geld.

De eerste vraag die ik stel is: als ik je aan raadt om een fonds of aandeel te kopen, en dat fonds zakt een week of 2 er na met 30%:
- Ben ik dan nog altijd je vriend?
- Hoe slecht slaap je dan?

Als daar de verkeerde antwoorden op komen, dan zeg ik niks meer.
Ik weet dat niemand de waarheid in pacht heeft, en dat niemand de perfecte glazen bol heeft, en ik slaap nog altijd goed als er een dip of crash is. Ik heb het al meegemaakt, en kan dat plaatsen.

Als je je niet goed voelt (en dat is zeer persoonlijk) bij een portfolio, dan is dat de verkeerde voor jou.

Ik heb een oom die boer was. Die kan er echt niet tegen dat iets wat hij koopt zichtbaar zakt.
Die steekt zijn geld in landbouwgrond die verpacht wordt. Rendement.... 1% of minder, maar hij voelt zich daar goed bij. Dat het totaal niet liquide is, en de instapkosten enorm hoog zijn (7% registratiekosten), dat kan hem niet schelen. Elk jaar komt de pachter met een enveloppe, en hij maakt een kwitantie, en dat is iedere keer weer een goede dag voor hem. En ondertussen volgt hij de prijzen van de grond, en weet dat die niet zomaar gaat dalen. Als ik dan een beursgrafiekje laat zien, dan kijkt hij alleen naar de stukken waar het zakt, terwijl ik naar rendement op 5 jaar kijk.

Hij voelt zich goed, en komt rond met zijn pensioen en de ontvangen pacht.
Prima toch...
Dat is een specifieke niche en waar je als boer verstand van hebt, bovendien zijn de instapkosten van grond behoorlijk hoog, ik snap dat je als boer kiest voor zoiets. Maar over het algemeen is dat voor veel mensen niet bereikbaar, geen verstand van zaken, geen toegang tot de juiste leencapaciteit. Of te weinig eigen middelen.

Ik zou ook wel 300 huizen in Amsterdam willen hebben tegen 1% rendement. Maar dat kan ik niet. Voor de gemiddelde mens is FO en beleggen gewoon te abstract , te lange termijn. Voor mensen met als doel FO is dat minder het geval. Die weten wel voldoende van beleggen om daar een oordeel over te hebben.

Overigens dat slecht slapen is ook maar gewoon een oefening in hoogtevrees. Uiteindelijk kom je op een punt dat je zoveel hebt dat iedere daling , hoe klein ook. je duizenden euro's gaat kosten. Op papier, van geld dat je op dat moment niet nodig hebt. We hebben het graag over dat je lang in de markt moet zitten en niet nerveus moet worden van een daling. Maar we houden wel enorme bergen cash aan omdat we toch niet durven ? Dat strookt niet met elkaar. Hoe dan ook moet je leren omgaan met het tijdelijke papieren verlies in grote bedragen. Het wordt er niet ineens anders door. En het wordt alleen maar erger.

Ga je dan als troost kijken naar het andere grote getal je spaarrekening en slaap je dan wel lekker? En ondertussen op een groot deel van je portefeuille al jarenlang verlies dragen ? Het getal blijft wellicht hetzelfde maar het onzichtbare verlies loopt behoorlijk op.

Ik denk ook dat het voor het grootste deel mentaal is, op een gegeven moment kom je op een punt dat je weet dat je maar een klein deel aan cash flow nodig hebt ten opzichte van je vermogen en dan wordt het gaandeweg ook makkelijker. Maar juist in de opbouwfase en als je toch nog gewoon werkt is een buffer aanhouden waar je jarenlang op kan teren gewoon niet nodig.

Realiseer je je dan eens hoe je het zou doen als je maar 1 maand cash had en verder niets. Want die tijden zijn er vast ook wel eens geweest. En toen sliep je waarschijnlijk ook prima ;)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Rubbergrover1
CornermanNL schreef op donderdag 8 april 2021 @ 10:21:
Ik denk ook dat het voor het grootste deel mentaal is, op een gegeven moment kom je op een punt dat je weet dat je maar een klein deel aan cash flow nodig hebt ten opzichte van je vermogen en dan wordt het gaandeweg ook makkelijker. Maar juist in de opbouwfase en als je toch nog gewoon werkt is een buffer aanhouden waar je jarenlang op kan teren gewoon niet nodig.
Uiteraard is het voor het grootste deel mentaal. Dat is precies wat ik aangeef: rationeel kun je zeggen: alles beleggen levert op lange termijn het meeste op, maar dan ga je voorbij aan het gevoel van financiële rust dat je nastreeft.
Realiseer je je dan eens hoe je het zou doen als je maar 1 maand cash had en verder niets. Want die tijden zijn er vast ook wel eens geweest. En toen sliep je waarschijnlijk ook prima ;)
Die aanname zou ik niet te makkelijk maken.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CornermanNL
Rubbergrover1 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:20:
[...]

Uiteraard is het voor het grootste deel mentaal. Dat is precies wat ik aangeef: rationeel kun je zeggen: alles beleggen levert op lange termijn het meeste op, maar dan ga je voorbij aan het gevoel van financiële rust dat je nastreeft.

[...]

Die aanname zou ik niet te makkelijk maken.

***members only***
Zeker gezien de situatie is het te begrijpen, vanuit het gevoel ook. Het gaat ook niet om alles in aandelen , het gaat om het risico , zodra de verhouding scheef zit, moeten de aandelen zoveel opbrengen dat je op een punt komt dat je je moet afvragen of het dan nog wel loont om het risico op aandelen te lopen. Of is de berg cash voor de veiligheid zo groot dat je alleen nog maar aan het werk bent om de inflatie te compenseren.

Uiteindelijk is het pure luxe natuurlijk, maar Mo money , mo problems. Alleen de perceptie van het probleem moet meegroeien. Het is niet meer dat je te weinig geld hebt om dezelfde problemen uit het verleden te voorkomen, het is dat je teveel hangt aan het oude begrip van veiligheid. En risico. Dat moet meegroeien. Anders kom je op een gegeven moment klem te zitten in een gevoel dat niet meer strookt met je (financiële) werkelijkheid. Namelijk dat je ver voor de goegemeente uitloopt maar nog steeds denkt in die kaders.

Daarmee wil ik niets afdoen aan angsten van mensen vanuit ervaringen in het verleden , ik ken dat probleem maar al te goed. Alleen groei en streven naar onafhankelijkheid en het kunnen maken van keuzes om daarmee om te gaan vereisen ook een mentale omslag. Anders kom je vroeg of laat in een situatie terecht dat je toch weer stress gaat creëren over geldzaken , en dat moet je voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Dat is een specifieke niche en waar je als boer verstand van hebt, bovendien zijn de instapkosten van grond behoorlijk hoog, ik snap dat je als boer kiest voor zoiets. Maar over het algemeen is dat voor veel mensen niet bereikbaar, geen verstand van zaken, geen toegang tot de juiste leencapaciteit. Of te weinig eigen middelen.

Ik zou ook wel 300 huizen in Amsterdam willen hebben tegen 1% rendement. Maar dat kan ik niet. Voor de gemiddelde mens is FO en beleggen gewoon te abstract , te lange termijn. Voor mensen met als doel FO is dat minder het geval. Die weten wel voldoende van beleggen om daar een oordeel over te hebben.

Overigens dat slecht slapen is ook maar gewoon een oefening in hoogtevrees. Uiteindelijk kom je op een punt dat je zoveel hebt dat iedere daling , hoe klein ook. je duizenden euro's gaat kosten. Op papier, van geld dat je op dat moment niet nodig hebt. We hebben het graag over dat je lang in de markt moet zitten en niet nerveus moet worden van een daling. Maar we houden wel enorme bergen cash aan omdat we toch niet durven ? Dat strookt niet met elkaar. Hoe dan ook moet je leren omgaan met het tijdelijke papieren verlies in grote bedragen. Het wordt er niet ineens anders door. En het wordt alleen maar erger.

Ga je dan als troost kijken naar het andere grote getal je spaarrekening en slaap je dan wel lekker? En ondertussen op een groot deel van je portefeuille al jarenlang verlies dragen ? Het getal blijft wellicht hetzelfde maar het onzichtbare verlies loopt behoorlijk op.
Dat besef krijgen is makkelijker als je er jong instapt en met beperkt geld, en het dan rustig laat groeien.

Als je jaren leeft met 2-3 maand cash op een spaarrekening, en op je 60e erf je wat geld van je ouders of een tante, dan is dat een schok. Mensen weten dan niet wat te doen.
In België heb je ook het fenomeen 'groepsverzekering'. Op het einde van je carriëre krijg je dat meestal als kapitaal uitgekeerd. Dat gaat dan meestal om een 5-tal jaarsalarissen afhankelijk van je formule.
Geloof me, bij veel mensen is dat een geluksmoment, en dan een dik stressmoment, zelfs voor mensen die jaren een multimodaal inkomen hadden.
Als je nooit belegd hebt, en je moet het dan ineens leren...
Te veel mensen komen dan bij hun bank aan, en krijgen producten aangesmeerd waar de bank beter van wordt, maar de klant niet of amper. En ze weten niet wat ze doen tot het te laat is.

[ Voor 9% gewijzigd door Tommie12 op 08-04-2021 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Been there....
Maar dat was in een periode net na de aankoop of bouw van een nieuw huis.
Je inkomen is dan toch groter dan je maandelijkse uitgaven, maar de spaarcenten steken in de mooiere keuken en extraatjes bij het bouwen.

In de maanden en jaren nadien bouw je dan toch terug wat op.

Eens je op pensioen bent is je wettelijk pensioen meestal onvoldoende om je gewenste levensstijl aan te houden, en dan gebruik je je kapitaal.
Als je dat ineens niet meer kan komt bij velen het besef wat laat...

In elk geval, dat is mijn grootste angst. Als ik stop met werken zal er een zak geld klaar liggen, maar als je op je 75e tot het besef komt dat je uitgaven toch groter blijken dan die 4%, en je ziet het kapitaal stevig zakken, dan zou ik toch wat slechter slapen, en dan is het aanpassen van je levensstijl toch wat moeilijker.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CornermanNL
Tommie12 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:49:
[...]

Dat besef krijgen is makkelijker als je er jong instapt en met beperkt geld, en het dan rustig laat groeien.

Als je jaren leeft met 2-3 maand cash op een spaarrekening, en op je 60e erf je wat geld van je ouders of een tante, dan is dat een schok. Mensen weten dan niet wat te doen.
In België heb je ook het fenomeen 'groepsverzekering'. Op het einde van je carriëre krijg je dat meestal als kapitaal uitgekeerd. Dat gaat dan meestal om een 5-tal jaarsalarissen afhankelijk van je formule.
Geloof me, bij veel mensen is dat een geluksmoment, en dan een dik stressmoment, zelfs voor mensen die jaren een multimodaal inkomen hadden.
Te veel mensen komen dan bij hun bank aan, en krijgen producten aangesmeerd waar de bank beter van wordt, maar de klant niet of amper. En ze weten niet wat ze doen tot het te laat is.
Precies dat moet groeien, ineens geconfronteerd worden met een berg geld daar hebben de meeste mensen niets aan. FO is niet alleen geld, het is voornamelijk groeien op mentaal vlak, ondersteund door financiele slagkracht. En dat werkt het beste geleidelijk. Leren omgaan met de mogelijkheden, ik heb dat zelf ervaren toen ik voor het eerst nee verkocht , dat had ik nooit gedaan, altijd bang om targets niet te halen en werk te verliezen. Niet dat ik er bewust aan dacht maar onbewust speelde het altijd mee.

Zodra ik over die drempel heen was verbeterde de dingen die ik wel deed. Dus algeheel ging het beter. Met geld ook in het begin merk je het niet zo, maar uiteindelijk ga je de voordelen ervaren en de nieuwe nadelen. Als dat geleidelijk gaat is het te behappen. Ik heb ook lang gedaan over bepaalde mentale drempels op allerlei gebied , puur omdat het nieuw was. Het een tijd laten rusten helpt. Maar niet te lang , uiteindelijk moest ik de confrontatie aan met mezelf en uitvinden wat mijn nieuwe standpunt was. En wennen aan het feit dat dingen die vroeger veilig waren dat nu niet meer perse op die manier zijn.

FO nastreven is voor mij voornamelijk ook mentale en persoonlijke groei geweest, beter weten wat je wil en kan simpelweg omdat ik de rust had om even een stap terug te doen en echt na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Tommie12 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:49:
[...]

Je kunt je ook afvragen of iemand die nooit belegd heeft wel zou moeten gaan beleggen. Er is misschien wel een heel goede reden waarom iemand nooit belegd heeft. En om dan zonder enige kennis over beleggen maar blind 'ergens' in te gaan beleggen is niet echt handig.

Los daarvan, ik ken deze groepsverzekering niet, maar het lijkt het me dat het hier zal gaan om een vorm van kapitaal dat eigenlijk bedoeld om een deel van het ouderdomspensioen te 'regelen'? (Een beetje vergelijkbaar met Nederlandse koopsompolissen.) Als dat een stuk van je basisinkomen is, dus niet voor de leuke 'extraatjes', en in principe bedoeld is om langzaam maar zeker op te maken tijdens de rest van je leven, dan lijkt het mij dat je dat ook niet al te risicovol/volatiel zou willen beleggen. Dan zou ik het niet gek vinden om voor een defensief mixfonds te kiezen, met de focus op een verminderde kans op grote waardedaling, en minder prioriteit bij een mogelijk hoog rendement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:21
Als je dat ineens niet meer kan komt bij velen het besef wat laat...

In elk geval, dat is mijn grootste angst. Als ik stop met werken zal er een zak geld klaar liggen, maar als je op je 75e tot het besef komt dat je uitgaven toch groter blijken dan die 4%, en je ziet het kapitaal stevig zakken, dan zou ik toch wat slechter slapen, en dan is het aanpassen van je levensstijl toch wat moeilijker.
Maar stel je bent 75 en je uitgaven zijn wat groter dan 4%, dan teer je toch maar wat in op je vermogen? Is alleen een groot probleem als je superoud wordt (of je in gedachten had dat je (klein)kinderen een dikke erfenis zouden gaan krijgen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Rubbergrover1 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 14:33:
[...]

Je kunt je ook afvragen of iemand die nooit belegd heeft wel zou moeten gaan beleggen. Er is misschien wel een heel goede reden waarom iemand nooit belegd heeft. En om dan zonder enige kennis over beleggen maar blind 'ergens' in te gaan beleggen is niet echt handig.

Los daarvan, ik ken deze groepsverzekering niet, maar het lijkt het me dat het hier zal gaan om een vorm van kapitaal dat eigenlijk bedoeld om een deel van het ouderdomspensioen te 'regelen'? (Een beetje vergelijkbaar met Nederlandse koopsompolissen.) Als dat een stuk van je basisinkomen is, dus niet voor de leuke 'extraatjes', en in principe bedoeld is om langzaam maar zeker op te maken tijdens de rest van je leven, dan lijkt het mij dat je dat ook niet al te risicovol/volatiel zou willen beleggen. Dan zou ik het niet gek vinden om voor een defensief mixfonds te kiezen, met de focus op een verminderde kans op grote waardedaling, en minder prioriteit bij een mogelijk hoog rendement.
Als je dat kapitaal krijgt op je 65e, en je moet er mee door tot je 90e, dan is die euro die je op je 65e krijgt nog maar 0,6€ tegen dat je 90 bent puur door inflatie.
Als je dat niet belegt betekent dat niet zo veel.... en .... als je op je 90 nog echt goed bent, dan wil je ook nog wel iets anders dan je geraniums tellen, of je hebt echt wel wat geld nodig voor een zorghuis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:42
Ik hoor dat wel vaker, dat je genoeg geld moet hebben voor een verzorgingstehuis. Maar wat kost een beetje normaal verzorgingstehuis? Ben je met €2.000 per maand klaar of gaat het daar nog ver boven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18:47
@Blik1984 Zoiets is het maximum. En de verblijfsduur is doorgaans hooguit 18 maanden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GeFoX
  • Laatst online: 31-08-2024
Blik1984 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 16:05:
Ik hoor dat wel vaker, dat je genoeg geld moet hebben voor een verzorgingstehuis. Maar wat kost een beetje normaal verzorgingstehuis? Ben je met €2.000 per maand klaar of gaat het daar nog ver boven?
Je kan daar beter zonder vermogen belanden, anders plukken ze je daar wel kaal.

De hoge eigen bijdrage kan oplopen van €0 tot ruim €2400 per maand. Het idee is dat je hele inkomen naar de zorginstelling gaat, op een beetje zakgeld en geld voor wat noodzakelijke uitgaven na. Daar bovenop betaal je een deel van je vermogen als eigen bijdrage. Het CAK stelt je eigen bijdrage vast op basis van je verzamelinkomen op 1 januari (ruim) 2 jaar geleden plus 4% van je belastbaar vermogen in box 3.

https://www.consumentenbo...e-doen/eigen-bijdrage-wlz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:42
GeFoX schreef op donderdag 8 april 2021 @ 16:24:
[...]

De hoge eigen bijdrage kan oplopen van €0 tot ruim €2400 per maand. Het idee is dat je hele inkomen naar de zorginstelling gaat, op een beetje zakgeld en geld voor wat noodzakelijke uitgaven na. Daar bovenop betaal je een deel van je vermogen als eigen bijdrage. Het CAK stelt je eigen bijdrage vast op basis van je verzamelinkomen op 1 januari (ruim) 2 jaar geleden plus 4% van je belastbaar vermogen in box 3.

Nooit geweten, zo leer je nog eens wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Daar heb je het over de Nederlandse situatie. Bij Tommie12 (en meer algemeen deze genoemde groepsverzekering) gaat het om de situatie in Vlaanderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Tommie12 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 15:47:
[...]

Als je dat kapitaal krijgt op je 65e, en je moet er mee door tot je 90e, dan is die euro die je op je 65e krijgt nog maar 0,6€ tegen dat je 90 bent puur door inflatie.
Als je dat niet belegt betekent dat niet zo veel.... en .... als je op je 90 nog echt goed bent, dan wil je ook nog wel iets anders dan je geraniums tellen, of je hebt echt wel wat geld nodig voor een zorghuis...
Ik zeg ook niet dat je niet zou moeten beleggen, maar dat de prioriteit bij die beleggingen wellicht meer op beperken van risico en waardebehoud zal liggen dan bij hoge rendementen tegen een hoog risico. Dus zaken als bijvoorbeeld een wat defensiever mixfonds of afdekken van een daling met opties kunnen dan interessante varianten zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:46
[...]

Eigenlijk gek dat je wél een uitvaartverzekering kan afsluiten maar geen verzorgingstehuis verzekering. Ik vind de stelling dat je er beter zonder vermogen kan belanden niet helemaal bij mij passen. Aan het eind van mijn leven wil ik niet dat anderen voor mij de rekening voor het verzorgingstehuis hoeven betalen als ik dat ook zelf kan betalen. Ik zou wel wat meer luxe willen dan de gene die op kosten van anderen daar zitten, een extra grote portie vanilla vla bijvoorbeeld ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Tegen de tijd dat je aan een verpleeg- of verzorgingshuis toe bent, zul je je weinig zorgen meer over zulke futiliteiten maken. Dat zijn immers de plekken voor de echt zware gevallen. Even ter indicatie, in 2019 zaten er ongeveer 115 duizend mensen in zulke instellingen, terwijl er bv ruim 800 duizend mensen ouder dan 80 jaar zijn. Dus 7 keer meer dan het totaal aantal mensen van alle leeftijden in een verpleeg- of verzorgingshuis.

Overigens vind ik dat 'kaalplukken' van je spaargeld ook wel een beetje meevallen. Ze gaan er vanuit dat je uit je vermogen en inkomen van 4% genereert en dat gebruiken ze dan als onderdeel van je totale inkomen. Lijkt mij een prima uitgangspunt, wat niet echt zo heel anders zou zijn als je dat vermogen had gebruikt om een pensioenuitkering van te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Rubbergrover1 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 20:42:

Overigens vind ik dat 'kaalplukken' van je spaargeld ook wel een beetje meevallen. Ze gaan er vanuit dat je uit je vermogen en inkomen van 4% genereert en dat gebruiken ze dan als onderdeel van je totale inkomen. Lijkt mij een prima uitgangspunt, wat niet echt zo heel anders zou zijn als je dat vermogen had gebruikt om een pensioenuitkering van te kopen.
Dus als je dan een vermogen hebt van 1 mio, dan betaal je 40.000€ per jaar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Tommie12 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 08:05:
[...]

Als je een vermogen van een miljoen hebt, dan gaan ze uit dat je daar een jaarlijks inkomen van 40k uit kunt onttrekken. Dat vind ik geen vreemde aanname. Dat zal ook ongeveer de situatie zijn geweest als je je vermogen had ingezet om een lijfrente van te kopen.

[ Voor 13% gewijzigd door Rubbergrover1 op 09-04-2021 08:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CornermanNL
Ik maak mij niet zo druk om het geld als ik straks oud ben, ten eerste moet ik het nog maar halen, en ten tweede is het gewoon zo dat als je ouder wordt je toch minder geld nodig hebt. In Nederland kom je alleen in de allerlaatste fase in een verzorgingshuis terecht. Alles is gericht op zo lang mogelijk thuis wonen en zelfredzaamheid. Eventueel ondersteund door thuiszorg. De tijd van een mooie aanleunwoning is wel voorbij.

Dat is ook een van de redenen dat ik kijk naar wat ik wil doen en niet zozeer kijk naar een vast moment om te stoppen met werken. Ook omdat werken voor mij geen vervelend iets is en ik niet wil stoppen.

Een simpel voorbeeld, en iets wat veel mensen toch willen doen, een jaar de wereld rond , zeilend. Er komt altijd wat tussen, en uiteindelijk wordt dat het doel voor vlak na het pensioen. Hoeveel halen dat niet omdat de wereld rondzeilen toch fysiek niet zo makkelijk meer gaat. En dat is met veel dingen zo. De gedachte om later iets te gaan doen is wellicht een leuke , maar het daadwerkelijke doen blijft vaak achterwege.

Voor alles is een tijd, fysiek en ook mentaal , ik kijk dus veel meer naar wat ik wil en wat nu mogelijk is. En maak daar ruimte voor , en dat kan omdat ik dankzij de reis naar FO die financieel kan nemen. Ik heb ook niet de luxe om lang te wachten gezien mijn eigen gezondheid die kan variëren.

Het pluk de dag en leef nu is veel makkelijker geworden door FO na te streven, dat klinkt paradoxaal maar voor mij heeft dat enorm goed gewerkt. En de realisatie dat veel dingen die ik nog wil doen meer met tijd en momentum te maken hebben dan met euro's die ervoor nodig zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Toevallig is het wel € 40.000,- per jaar ja (correctie: het maximum voor twee partners is €30k per jaar), maar niet direct doordat je 1M vermogen hebt.
De hoge bijdrage kent een maximum: € 2.469,20. Je wordt wel dubbel gepakt: je box 3 rendement telt als inkomen en daarna 4% over je vermogen.

Proefberekening, alleen AOW en 1M vermogen (en dus een heleboel grondslag box 3).

Lage Eigen Bijdrage:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CIqqVB_vhDNbC1PWutPvy_Aw4XA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iZD08qA666tTZWzF6wD7aFbF.png?f=user_large

Hoge Eigen Bijdrage:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RbtfuUHsy7w1PkxJfZaa89_ofWY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/v25qREPZ0HIH94ONf2k47ADR.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K2PV4xAIB7lX_m-uRHiMRZJChjU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VHBj1qAUNWb9VxRDIs2DNnCE.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door Jake op 10-04-2021 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-09 13:57
[...]

Voor zover ik weet zijn er best wel wat fiscale handigheidjes om te zorgen dat je je bijdragen minimaliseert. Via google zo te vinden en er zal voor de meeste mensen wel een vorm tussenzitten die past. Als je in het VPH woont, heb je ook nagenoeg geen geld meer nodig (kost en inwoning is dan al geregeld, incl noodzakelijke voorzieningne als rolstoel e.d.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
  • Laatst online: 10-09 12:58
Het ligt er maar net aan hoe je gezondheid is op die hoge leeftijd..
Tegenwoordig probeert de overheid je toch zolang mogelijk thuis te laten wonen met behulp van thuiszorg, mantelzorg en evt verpleging..
Pas als je echt niet meer voor jezelf kunt zorgen (of familie), dan kom je in een verzorgingstehuis.

Mijn vader is zelf 66 en woont ook al 5 jaar in een aanleunwoning van een verzorgings tehuis, dit betreft wel een koopwoning, maar indien nodig kan hij wel gebruik maken van de faciliteiten daar (alarmering, zorg en verpleging)..
Hij is alleenstaand en hartpatient, hij vind het daar fijn en woont er gewoon zelfstandig hij heeft nog geen zorg nodig en doet wat vrijwilligers werk daar voor het complex..

Pas wanneer hij echt niet meer voor zichzelf zou kunnen zorgen dan overweegt hij pas een "deurtje" verder te gaan wonen..
Qua vermogen is hij al jaren bezig om het op mijn naam te zetten (jaarlijkse schenking op papier)..
Niet om lagere maandlasten te krijgen als hij een deurtje verder moet, maar ook om evt erfbelasting te omzeilen.. Verhuizen doet hij toch niet meer, en de overwaarde is aanzienlijk..

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Die zorg kost ook geld natuurlijk, en als je met 2 het verzorgingstehuis in moet heb je wel wat geld nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:21
Tommie12 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 08:05:
[...]

Of je blijft gewoon thuis wonen en zoekt naar een passende private oplossing. Particuliere zorg kan ook in de thuissituatie vaak goed geregeld worden. En met een vermogen van 1 miljoen goed betaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
psychodude schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 18:22:
[...]

Of je blijft gewoon thuis wonen en zoekt naar een passende private oplossing. Particuliere zorg kan ook in de thuissituatie vaak goed geregeld worden. En met een vermogen van 1 miljoen goed betaalbaar.
Bij deze zorg gaat het echt over zware gevallen waarbij je de zorg moeilijk thuis zult kunnen regelen. En het klinkt misschien hard, maar de praktijk is dat een groot deel van de mensen nog niet eens die 40k zullen betalen omdat ze voor die tijd al lang het loodje hebben gelegd. Dan houden je erfgenamen dus nog steeds flink meer dan 9 ton over om te verdelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:31
Jake schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 08:23:
De hoge bijdrage kent een maximum: € 2.469,20.
Dit is eigenlijk gewoon een koopje, over dit tarief zou ik me absoluut geen zorgen maken. Ik maak me er meer zorgen over of dit niveau verzorgingsstaat in de toekomst wel haalbaar is met de bevolkingspiramide tegen die tijd.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:31
Tommie12 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 16:34:
Die zorg kost ook geld natuurlijk, en als je met 2 het verzorgingstehuis in moet heb je wel wat geld nodig.
In NL tegen huidig maximaal tarief dus net iets minder dan €5k/maand. Dat betekent dan bijvoorbeeld een verdubbeling van de maandlast voor gemiddeld 18 maanden tijd.

Op basis daarvan valt dat wat mij betreft nogal mee. Als je hier rekening mee wilt houden doe je dat mijn inziens vooral uit onzekerheid m.b.t. toekomstige niveau verzorging/verzorgingsstaat.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jake
  • Niet online
assje schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 10:17:
In NL tegen huidig maximaal tarief dus net iets minder dan €5k/maand. Dat betekent dan bijvoorbeeld een verdubbeling van de maandlast voor gemiddeld 18 maanden tijd.
Het is zelfs maar één keer de hoge eigen bijdrage:
Woont je partner ook in een zorginstelling, dan betaal je samen 1 keer de hoge eigen bijdrage.
Bron: https://www.consumentenbo...e-doen/eigen-bijdrage-wlz

Ik dacht dat je hoge én lage bijdrage kon betalen, maar zelfs dat kan niet. Max. per jaar is dus (inderdaad) minder dan € 30.000,-. Wat eigenlijk vrij redelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 09:33:
[...]

Bij deze zorg gaat het echt over zware gevallen waarbij je de zorg moeilijk thuis zult kunnen regelen. En het klinkt misschien hard, maar de praktijk is dat een groot deel van de mensen nog niet eens die 40k zullen betalen omdat ze voor die tijd al lang het loodje hebben gelegd. Dan houden je erfgenamen dus nog steeds flink meer dan 9 ton over om te verdelen...
Indien met het wil, is alles wat in een verpleegtehuis mogelijk is, thuis mogelijk. Ook zware zorg. Tot 24-uurs persoonlijke verpleging. En in de praktijk is dit iets waar door echt vermogende oudjes dan ook zeker gebruik van gemaakt wordt.

Vast inwonende verpleegkundigen zijn zeker particulier prima te regelen, gewoon 24/7 een verpleegkundige ter beschikking. Het laten installeren van een lift binnen een woning om het thuisleven te vereenvoudigen op leeftijd is (of in ieder geval pre-corona was, hoe de huidige situatie is weet ik niet) vlot te regelen en is qua kosten echt te overzien indien je met meer dan een miljoen aan vermogen zit.

Palliatieve zorg is eveneens thuis goed te regelen. Zelfs dementie hoeft geen belemmering te zijn om thuis te blijven wonen indien de financiën toereikend zijn om het huis veilig te maken en langdurige zorg te ter plaatse te bekostigen. Uithoudingsvermogen van partner of curator is in deze eigenlijk het enige dat hier verandering in hoeft te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Zeker is alles wel mogelijk, maar het is wel moeilijk te regelen. Voor een 'gewone' FO-er is dat voor de financiën vaak niet de meest logische keus, maar uiteraard zeker mogelijk.

Waar het mij meer om gaat is dat in het kader van de zorgen over het ''kaalplukken' als je een leuke spaarpot hebt, dit mij niet echt een logische keus lijkt. Omdat in de praktijk die 'kaalplukkerij' helaas wel meevalt. Uiteraard zijn er genoeg andere redenen waarom je liever zorg thuis zou willen inkopen in plaats van naar een verzorgingshuis te gaan. Maar die angst voor het 'kaalplukken' vind ik nu juist geen reden om voor een alternatief te kiezen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
Ik vind het wel logisch dat vermogende mensen meer betalen. Anders subsidieer je dikke erfenissen, en dat kan ook de bedoeling niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:04
Je kan het ook zo zien: als je naasten/kinderen mantelzorg leveren kan je langer thuis blijven wonen en blijft er meer over (enigszins eenvoudig gezegd)
Het zou wel kunnen dat de rekening in de toekomst meer bij de bewoners/gebruikers van verpleegtehuizen komt te liggen, met de vergrijzing gaat de zorgkostendruk verder oplopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:51
RobertMe schreef op woensdag 7 april 2021 @ 17:46:
[...]

Dat ligt natuurlijk er aan hoe lang je rendement mist en hoe groot de dip is. Als de aandelen elk jaar met 5% groeien en er komt een dip over 5 jaar van 15% dan koop je dan nog steeds duurder dan dat je nu had kunnen doen. Daarnaast mis je over die periode potentieel ook dividend. Dus ook al staat de koers dan lager als "nu" lan het nog voordeliger zijn geweest om te beleggen omdat je inkomen uit het dividend hebt.

[...]

Wellicht een goed plan, met uiteindelijk een goed rendement. Maar voor hetzelfde geldt ging in mei de boel nog harder onderuit. Achteraf gezien had het dus ook anders kunnen lopen.

[...]

Waarschijnlijk ga je dan in het begin al door je cash buffer heen? Dat je bij een grote daling begint met kopen, en als het blijft dalen dan ben je al door de buffer heen voordat de boddm bereikt is. Of je moet blijven wachten. Maar wanneer ga je dan kopen? Op het dieptepunt? Maar het kan ook ineens heel hard omhoog gaan. Zoals vorig jaar dus. Een of twee weken hard gedaald, maar ook weer op paar maanden vrijwel volledig hersteld. Als je afwacht kun je dus ook zomaar te laat zijn.

Note:
Niet als kritiek bedoeld, maar puur om je aan het denken te zetten. Wat je vorig jaar hebt gedaan is waarschijnlijk meer geluk dan wijsheid geweest.
En mijn persoonlijk verhaal erover. Tegen het eind van de daling wat VWRL verkocht, poging tot goedkoper terug kopen, en uiteraard uiteindelijk een deel duurder terug gekocht door dat gestuntel.
Ik blijf er over nadenken :)

Praktisch voorbeeld: eigen afbetaalde woning, de rest van je kapitaal, bvb 1M, zit quasi volledig in wereld ETF, je wil zo weinig mogelijk cash aanhouden. En je hebt geen vaste fulltime job.

Hoe ga je daar het meest efficiënt mee om?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
[...]

Ikzelf heb met handelen in ieder geval meer verloren dan gewonnen. Een grote factor is dat het moeilijker is als het om bedragen gaat die er echt toe doen. Het is net als met poker. Als de pot te groot word, dan gaan de zenuwen je toch echt beinvloeden.
Het tweede probleem is natuurlijk ook al snel gewoon tijd. Traden kun je gewoon niet bij iedere broker evengoed. Bijvoorbeeld bij de ING met koop en verkoop soms dat vele dagen op zich laten wachten voor ETFs kun je effectief traden daarmee bij acute koersschommelingen natuurlijk wel vergeten.
Torgo schreef op woensdag 7 april 2021 @ 23:30:
[...]

Materialistisch leven, carpe diem. Als je geen vermogen hebt, heb je ook geen zorgen om misgelopen rendement.

Financiële onafhankelijkheid is dan misschien wel wat lastiger. Maar let wel, indien je toch onafhankelijk wilt bereiken zijn er uiteindelijk ook andere manieren waarop je onafhankelijk kunt worden buiten vermogen om. Zo kun je ook denken aan in veel grotere mate zelfvoorzienend te zijn.

Zeker indien je buiten Nederland gaat wonen, kun je qua zelfvoorzienend wonen echt ontzettend ver komen om op die alternatieve wijze redelijk onafhankelijk te worden. Het is vaak natuurlijk wel wat soberder dan het leven dan dat we in Nederland gewend zijn. Zo zul je je leven niet echt vullen met dagelijkst Netflix op de fraaiste flatscreens maar zorgen voor je dieren en moestuin. Maar er zijn zeker mensen die ook juist dit een verademing vinden van de reguliere dagelijkse sleur.

Het is de manier van FO die hier natuurlijk minder snel aan bod komt, velen van ons zijn toch ergens een beetje luxe paardjes, maar met name voor men die uiteindelijk zorgeloos wilt leven en hier oprecht kan van genieten is dat natuurlijk een goed alternatief. Sowieso ben je dan al aanzienlijk sneller redelijk FO. Want je kunt al vrij vroeg verkassen naar het zuiden of oosten van Europa, met een gunstige grond prijs en klein huisje te kunnen starten. En extreem lage maandlasten over te houden.

FO betekend dan alleen niet vrij van werk :9.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• veldkampj
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 29-04-2022
AOW’er werkt vaker door uit noodzaak: ‘Extra werken om levensstandaard te houden’

https://www.ad.nl/geld/ao...daard-te-houden~a904340b/

Nog maar weer een goed voorbeeld waarom je zelf met je pensioen bezig moet zijn, zelfs als je niet perse FO nastreeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
psychodude schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 17:31:
[...]

Het tweede probleem is natuurlijk ook al snel gewoon tijd. Traden kun je gewoon niet bij iedere broker evengoed. Bijvoorbeeld bij de ING met koop en verkoop soms dat vele dagen op zich laten wachten voor ETFs kun je effectief traden daarmee bij acute koersschommelingen natuurlijk wel vergeten.

[...]

Materialistisch leven, carpe diem. Als je geen vermogen hebt, heb je ook geen zorgen om misgelopen rendement.

Financiële onafhankelijkheid is dan misschien wel wat lastiger. Maar let wel, indien je toch onafhankelijk wilt bereiken zijn er uiteindelijk ook andere manieren waarop je onafhankelijk kunt worden buiten vermogen om. Zo kun je ook denken aan in veel grotere mate zelfvoorzienend te zijn.

Zeker indien je buiten Nederland gaat wonen, kun je qua zelfvoorzienend wonen echt ontzettend ver komen om op die alternatieve wijze redelijk onafhankelijk te worden. Het is vaak natuurlijk wel wat soberder dan het leven dan dat we in Nederland gewend zijn. Zo zul je je leven niet echt vullen met dagelijkst Netflix op de fraaiste flatscreens maar zorgen voor je dieren en moestuin. Maar er zijn zeker mensen die ook juist dit een verademing vinden van de reguliere dagelijkse sleur.

Het is de manier van FO die hier natuurlijk minder snel aan bod komt, velen van ons zijn toch ergens een beetje luxe paardjes, maar met name voor men die uiteindelijk zorgeloos wilt leven en hier oprecht kan van genieten is dat natuurlijk een goed alternatief. Sowieso ben je dan al aanzienlijk sneller redelijk FO. Want je kunt al vrij vroeg verkassen naar het zuiden of oosten van Europa, met een gunstige grond prijs en klein huisje te kunnen starten. En extreem lage maandlasten over te houden.

FO betekend dan alleen niet vrij van werk :9.
Ja.... dat werk is dan krabben in de tuin, je dieren verzorgen en .... slachten.
En meestal kilometers maken om aan dingen te komen die je niet zelf kan kweken.

Kan werken tot je dat fysiek niet meer aan kan.

Wat je sociaal leven dan nog voor stelt....

Ik denk dan aan die ploeteraars die ergens in de middle of nowhere in Canada in een houten krot kruipen en de hele tijd bezig zijn met hout verzamelen en trachten te jagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

veldkampj schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 20:51:
Nog maar weer een goed voorbeeld waarom je zelf met je pensioen bezig moet zijn, zelfs als je niet perse FO nastreeft.
Ik kan het niet staven met cijfers, maar ik heb het vermoeden dat dit voor een hele grote groep gaat gelden. Ik ben freelancer maar uit een vorig dienstverband heb ik een pensioen bij ABP. Maar die is al tien jaar niet geindexeert, en de rendementen van veilige beleggingen zijn negatief. Dus ik vermoed dat iedereen met dat pensioen er qua koopkracht flink op achteruit gaat.

Maar die hebben tenminste nog een pensioen. De laatste tijd ga ik om met een leuke vrouw die freelancet in de kunstenaarswereld. De tarieven daar liggen ontzettend laag, en ik zie veel hobbymatig/onzakelijk gedrag. Prima, niet iedereen z'n wereld draait om geld, maar mijn vermoeden is dat deze dames en heren na hun werkzame leven op de armoedegrens zullen leven.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• veldkampj
TucanoItaly schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 21:28:
[...]
Maar die hebben tenminste nog een pensioen. De laatste tijd ga ik om met een leuke vrouw die freelancet in de kunstenaarswereld. De tarieven daar liggen ontzettend laag, en ik zie veel hobbymatig/onzakelijk gedrag. Prima, niet iedereen z'n wereld draait om geld, maar mijn vermoeden is dat deze dames en heren na hun werkzame leven op de armoedegrens zullen leven.
Ik zie het in mijn directe omgeving bij m'n zwager. Zzp in de airco's, draait de afgelopen jaren als een tierelier maar een gat in z'n hand van heb ik jou daar. Sparen (laat staan beleggen) komt niet in z'n woordenboek voor.
Leidt nu een heel leuk leven maar die gaat echt op een houtje moeten bijten straks, of doorwerken..
Niet dat ie nu alles zou moeten laten maar de kunst is imo om er een goede balans in te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
Ik kan zelfs een tikje jaloers zijn op dergelijke mensen. De kans dat ze helemaal in de goot belanden blijft bijzonder klein.

Maar ik ga toch niet ruilen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
AOW’er werkt vaker door uit noodzaak: ‘Extra werken om levensstandaard te houden’

Het wrange is natuurlijk dat dit overigens vooral mensen treft die amper de luxe hebben om FO te worden. Maar veelal mensen zijn die überhaupt al amper rondkomen. Voor een deel is dit toe te schrijven aan de eigen verwachtingen van mensen.

Kijk ik bijvoorbeeld binnen de eigen persoonlijk kring zie ik daar vele voorbeelden van naar mijn idee niet te begrijpen keuzes. Zoals aanschaf van nieuwe luxe producten terwijl de oude nog werkt, dure ras huisdieren, etc. Om dan vervolgens geen enkele buffer resterend te hebben en nagenoeg van loon tot loon te moeten leven, langzaam weer iets opbouwen om dan bijvoorbeeld weer een dure nieuwe smartphone te kopen. En dit veelal mensen die niet hoog opgeleid zijn, qua werk beneden modaal verdienen en je het voor de aanschaf van een duurdere nieuwe smartphone al kunt hebben over iets waar ze maanden lang geld voor opzij moeten zetten.
Tommie12 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 21:25:
[...]

Ja.... dat werk is dan krabben in de tuin, je dieren verzorgen en .... slachten.

Ik denk dan aan die ploeteraars die ergens in de middle of nowhere in Canada in een houten krot kruipen en de hele tijd bezig zijn met hout verzamelen en trachten te jagen.
Naja, je hoeft je dieren nog niet direct te slachten :9. Je kunt ook kippen houden en eieren eten ;). Maar in deze is het inderdaad natuurlijk gewoon vooral de vraag, wat is het dat voor jou belangrijk is in het leven.

Er zijn gewoon een aantal smaken voor onafhankelijkheid, waaronder:
FIRE is daarin één. En sommige mensen gaan ook daarin zelfs tot een soort race to the bottom om dit zo lean mogelijk te doen waarbij je je af kunt vragen wat het sociale leven dan nog voorstelt. Want het is niet te betalen? Anderen gaan voor FAT FIRE.

Weer anderen, inclusief mijzelf, kiezen meer voor een FIOR approach (Financial Independence, Optional Retirement) waar het neerkomt op vermogen opbouwen om de keuze te hebben om met vervroegd pensioen te gaan of het werken gedurende langere tijd te onderbreken zonder zorgen, mocht de tijd hier aanleiding toe geven.

Voor weer anderen is zelfvoorziening de weg. En ja, natuurlijk kan dat bijvoorbeeld binnen Alaska, zoals de nodige series op TV ons laat zien ;). Maar in Europa doen de meeste het bijvoorbeeld binnen Griekenland of Spanje. Wonen in het binnenland is spotgoedkoop om te vestigen. Veelal doen dit soort mensen het als kleine gemeenschappen met mensen die er een soortgelijke levensvisie op nahouden en heb je ook gelijk sociaal contact.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:08

Bijna niemand die het doet, althans niemand in mijn omgeving of bij de klanten waar ik kom.

Als ik aangeef dat wel te doen en nu een spaarzaam en eenvoudige bestaan nastreef ondanks dat ik genoeg verdien dan krijg ik direct terug: ja maar ik leef nu en wil nu ook leuke dingen doen en je bent gek dat je het nu niet doet.

tja.. ik doe nu ook leuke dingen en dat kan prima zonder de nieuwste smartphone of x keer per jaar naar een ver buitenland en de nieuwste mode aan te moeten trekken

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
psychodude schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 22:14:
[...]
Het wrange is natuurlijk dat dit overigens vooral mensen treft die amper de luxe hebben om FO te worden. Maar veelal mensen zijn die überhaupt al amper rondkomen. Voor een deel is dit toe te schrijven aan de eigen verwachtingen van mensen.
Ik denk eerlijk gezegd dat het vaak niet gaat om mensen met een laag inkomen, maar eerder om de modale of redelijk goed verdienende mensen die denken 'het zal wel goed komen'. Als je een echt laag inkomen hebt, dan kan het behoorlijk luxe zijn als je ineens AOW krijgt. En bij de lager opgeleide banen heb je ook best vaak vanouds nog een sterkere vakbond en daarmee een betere pensioenregeling.

Ik denk dat de risico's vooral zitten in de groep met een net wat beter inkomen, voor wie alleen AOW wél een grote achteruitgang zou betekenen. Als je leuk maar niet extreem verdient, maar verder slechte secundaire arbeidsvoorzieningen hebt, dan loop je wel een groot risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:03
Tommie12 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 21:25:

Ieder z'n ding. Wat voor jou sappelen en afzien is en voor een rechtgeaarde stadsmens de negende cirkel van de hel lijkt is voor een ander juist weer de hemel op aarde. Ik heb een online kennis die ongeveer zo leeft. Hij kan nog wel naar de beschaving als hij een hele tijd in de auto gaat zitten maar hij zal eerder gewoon gaan vissen, en hij jaagt inderdaad voor z'n vlees. Internet heeft hij dan nog wel daar (geen breedband natuurlijk :P), dat houdt het sociale er een beetje in, en behoefte aan meer heeft hij niet. Voor hem is het genoeg dat hij uit z'n bed kan springen en de elanden pootje kan schudden, bij wijze van. :P

Het is natuurlijk wel iets dat je echt moet liggen en niet alleen als droombeeld, dus iedereen die zoiets overweegt kan maar beter de opties openhouden en het eerst proberen voor je alles verkoopt voor een blokhut in de wildernis. Maar uit armoede heeft zoiets zeker niet geboren te zijn.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Ik denk dat het bij zulke levensstijl-veranderingen ook belangrijk is in hoeverre je je eigen tijd kunt indelen. Als ik iedere dag in de tuin aan het werk zou moeten, dan zou ik dat niet leuk vinden. Maar af en toe, als je er zin in hebt en het mooi weer is, even lekker in de tuin bezig zijn kan juist leuk of ontspannend zijn. Een en ander moet dus wel in verhouding zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Laatst online: 11-09 14:00
TucanoItaly schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 21:28:
Het vervelende is wel dat deze mensen er ook enigzins toe gedoemd zijn.

Hier zitten we op tweakers, en ik denk dus dat de meeste mensen een beroep hebben wat toch altijd wel redelijk verdiend.
Als jouw passie (en comptenties) volledig in de creatieve wereld ligt, dan belandt je dus in werk wat weinig oplevert. Met alle genoemde consequenties.
Inderdaad ook onzakelijk gedrag, zoals een of ander gaar busje hebben waarvan de werkelijke kosten hoger liggen als hij een keer ermee stopt.

Moet wel zeggen dat dit ook vaak mensen zijn die van zichzelf uit al erg weinig nodig hebben.

Mijn punt is meer dat het niet persee erg eerlijk is. Je hebt wat keuzes qua beroep, maar je hebt niet persee de keuze waar je hart ligt of waar je goed in bent.

Overigens ken ik ook wel voorbeelden in creatieve sector waar er wel goed verdiend wordt. Zoals een stel met hun eigen theaterproducties. Maar er is wel een bepaald niveau van succes nodig wil het zijn vruchten afwerpen.

[ Voor 8% gewijzigd door !null op 11-04-2021 09:31 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Aan de andere kant, bij veel kunstenaars voor wie dat ook hun passie is, is het ook geen straf om niet te kunnen stoppen met werken. En als je gewend bent om een inkomen te hebben waarvan je nauwelijks droog brood kunt eten, dan voelt de AOW die je op een gegeven moment erbij krijgt misschien wel als rijkdom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Laatst online: 11-09 14:00
@Rubbergrover1 Jawel, maar er werd afgevraagd waarom mensen niet wat met FO of in ieder geval pensioen opbouw doen.
Dat gaat simpelweg voor hun niet op.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Ik vind het bewonderenswaardig als mensen hun passie volgen als dat gepaard gaat met een onzeker bestaan. Als je op een bepaald moment een aardig inkomen hebt en in een redelijk zeker bent van je baan is het lastig dat nog op te geven.

Om mezelf als voorbeeld te nemen: Ik merk dat ik niet veel voldoening meer haal uit mijn baan en dat ik daarbij geen idee heb wat ik hierna wil gaan doen. Dan is het comfortabel om te blijven met de zekerheid van een vaste baan, zeker tot het moment dat ik wel een beeld heb van wat hierna. Het risico is daarbij dat je er te lang in blijft hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
!null schreef op zondag 11 april 2021 @ 10:17:
@Rubbergrover1 Jawel, maar er werd afgevraagd waarom mensen niet wat met FO of in ieder geval pensioen opbouw doen.
Dat gaat simpelweg voor hun niet op.
Maar in het kader van het kunnen behouden van de levensstandaard, wat in het artikel als reden wordt aangegeven waarom mensen blijven doorwerken, ik denk dat dit dus minder bij deze kunstenaars geldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:17
veldkampj schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 21:57:
[...]

Ik zie het in mijn directe omgeving bij m'n zwager. Zzp in de airco's, draait de afgelopen jaren als een tierelier maar een gat in z'n hand van heb ik jou daar. Sparen (laat staan beleggen) komt niet in z'n woordenboek voor.
Leidt nu een heel leuk leven maar die gaat echt op een houtje moeten bijten straks, of doorwerken..
Niet dat ie nu alles zou moeten laten maar de kunst is imo om er een goede balans in te vinden.
Helaas zie je dit te vaak, ook bij loondienst mensen. Op zaterdag en avonden doorwerken totdat ze fysiek op zijn, en dan richting de 60 gaan klagen dat ze al 40+ jaren werken, nog lang door moeten en een karig pensioen hebben....

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CornermanNL
Het nastreven van FO wordt steeds populairder omdat alle gezamenlijke verzekeringen onder druk staan. Daarnaast heeft onzekerheid op het gebied van inkomen en dus ook op het uitgestelde inkomen (pensioen) een impact. Mensen merken gewoon dat het steeds meer glad ijs is. Velen kunnen er echter niet mee uit de voeten.

Neem veel van de voorbeelden hier al beschreven, te weinig oog voor de toekomst in de vorm van zelf pensioen opbouwen als je zzp'er bent of zelf de gaten dichten in het pensioen opgelopen in de carrière. Laat staan risico's als arbeidsongeschiktheid en werkloosheid.

Dat komt gewoon omdat je er een bepaald abstract denkniveau voor nodig hebt om het te kunnen zien, en er ook iets aan te kunnen doen. Dan heb je er ook nog een interesse voor nodig en zin om alles uit te zoeken.

Er is niet voor niets ooit besloten om het collectief te gaan regelen. Mensen kunnen het nu eenmaal niet allemaal zelf. Sterker de meesten kunnen het niet , en dat is simpelweg biologisch ingegeven. Lange termijn is niet iets waar we ons al lang druk over hoeven maken.

Overigens is een onzeker bestaan steeds meer het standaard uitgangspunt, daar hoef je geen kunstenaar meer voor te zijn. Een beroep hebben waarvoor in vroeger tijden een CAO en allerlei afspraken voor golden , maar die sinds de crisis van 2008 als ondernemer door het leven gaat is goed genoeg.

@Afas Ik denk dat je juist door FO na te streven een betere carrière kan hebben, je kan switchen , iets meer risico nemen en wat vaker nee verkopen juist door het stabiele financiële deel. Mijn persoonlijke ervaring is dat het werk zelf in stabiliteit, kwaliteit er op vooruit ging omdat ik niet constant in mijn achterhoofd de targets had. Want ja als ik ze niet haalde en de baan komt op de tocht, het appeltje voor de dorst is er. Ik koos dus mijn projecten beter uit, en ging daardoor beter presteren. Van het positieve uitgaan in plaats van zwart kijken.

Ik denk dus dat FO nastreven (Of eigenlijk zelf je risico's zo goed mogelijk afdichten) het verschil gaat maken op allerlei gebied. Wat voor carrière je hebt en ook wat je na je pensioen nog kan. En dan ben je niet eens FO maar heb je je risico's op afdoende niveau afgedekt. Wat voorheen door het collectief werd bewaakt doe je nu individueel. Of dat een wenselijke ontwikkeling is , is maar de vraag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Zwelgje schreef op zondag 11 april 2021 @ 08:25:
[...]

Bijna niemand die het doet, althans niemand in mijn omgeving of bij de klanten waar ik kom.

Als ik aangeef dat wel te doen en nu een spaarzaam en eenvoudige bestaan nastreef ondanks dat ik genoeg verdien dan krijg ik direct terug: ja maar ik leef nu en wil nu ook leuke dingen doen en je bent gek dat je het nu niet doet.

tja.. ik doe nu ook leuke dingen en dat kan prima zonder de nieuwste smartphone of x keer per jaar naar een ver buitenland en de nieuwste mode aan te moeten trekken
Tja dat hoorde ik vroeger en nu nog steeds op mijn werk. Alleen vragen ze zich nu wel eens af waarom ik nog maar 20 uur werk. Dan nog zeggen de jongeren, acht dat zie ik dan wel weer, ik leef nu.
Maar ook die van mijn leeftijd die nog even een groter, veel te dure woning gaan kopen omdat de rente zo laag is kunnen we toch meer lenen 8)7

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
CornermanNL schreef op zondag 11 april 2021 @ 16:11:
Sterker de meesten kunnen het niet , en dat is simpelweg biologisch ingegeven. Lange termijn is niet iets waar we ons al lang druk over hoeven maken.
Naja, ik vraag mij af in hoezeer dat dit waar is. Lange termijn planning is tenslotte toch een onderdeel van ons kunnen. We kunnen ook redelijk goed aanwijzen welk deel van het brein hiertoe verantwoordelijk is. Voor verreweg de meeste van ons is de biologische capaciteit er dan ook wel degelijk.

Ik denk persoonlijk dat het toch eerder een gedragsmatig probleem is dan een biologisch gegeven.

Je ziet dan ook langzaam wel enige verschuiving in bewustwording. Dit met name gedreven door toch de toenemende onzekere berichten ten aanzien van pensioenen, het ophogen van pensioenleeftijden, de krapte op de woningmarkt, etc. Maar er zijn nog altijd ontzettend veel mensen die het links laten liggen, ja.

Een belangrijke drijfveer daarin zal al snel zijn dat mensen veelal het probleem niet in zien, zodra ze hier zelf geen directe voorbeelden van hebben.

Maar de komende 10, 20 jaar vermoed ik dat dit flink zal gaan veranderen en de stressfactor voor vele jongeren nu toch echt flink op zal lopen om pensioengaten in te gaan halen. De generatie X mensen die dan met pensioen zouden moeten gaan, zullen vermoedelijk namelijk vaker al een beperkte blik op het probleem geven. Want voor hun geldt in mindere mate ook al wat voor ons nu echt de standaard is.

Waaronder frequent korte dienstverbanden, pensioen opbouw niet altijd goed geregeld. Parttime is al snel het nieuwe fulltime, daarmee minder pensioen opbouw. Geen AOW opbouw bij in het buitenland werken, pensioen opbouw hier ook niet altijd vanzelfsprekend. Als ZZP'er weinig rekening houdende met pensioen opbouw. Pensioenen nota bene steeds vaker gebaseerd op gemiddeld salaris en niet eindsalaris. In combinatie met zoals het er nu voor staat dus ook nog eens het ontbreken van een (afbetaalde) eigen woning als supplement op je pensioen.

Een uitstekend moment om jonge mensen hier bewust van te maken als je het mij vraagt zou zijn de middelbare schooltijd. Economie leent zich hier natuurlijk prima voor. Ook maatschappijleer is een vak waarin de verschillen en vooruitzichten hierin blootgelegd kunnen worden.

Verandert dit niet, dan wordt dit maatschappelijk gezien een steeds groter probleem. Niet enkel en alleen omdat mensen langer moeten doorwerken om rond te komen. Maar ook omdat men daarmee de instroom van nieuwe mensen blokkeert. En dit doorwerken is echt een groot probleem. Iets dat binnen sommige beroepsgroepen keihard gevoeld wordt waarbij het gevolg is dat carrière kansen binnen Nederland gewoon nagenoeg afwezig zijn voor de nieuwe generatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
@psychodude Goede punten snijdt je aan. Uiteindelijk is het geen echte keuze voor velen. De tarieven liggen te laag omdat het in de CAO structuur ook al niet de hoog betaalde banen waren. Het gedrag wordt bepaald door onze biologische huishouding , daar wordt op ingespeeld door de diverse marketing en andere tools.

We hebben de capaciteit zeker, maar we grijpen nog te vaak terug naar de oude reflexen. De bewustwording van geld en tijd (met name tijd) is iets wat veel mensen , ook met interesse erin vaak niet goed in de gaten hebben.

Voor wat betreft scholing heb je een punt, maar dan nog is het toepassen ervan heel ingewikkeld, juist vanwege de korte (en steeds kortere) termijn waarop mensen gratificatie willen. Ook weer inspelend op aloude reflexen.

Bovendien zoals je al aangeeft zit er een discrepantie tussen de zekerheden voor jongere en de oudere generaties. Deze zijn er altijd geweest maar door de huidige dynamiek naar zelfredzaamheid en marktwerking is het verschil tussen kansrijk en kansarm steeds moeilijker te overbruggen. En zijn steeds meer mensen die buiten de boot vallen en ondanks een optisch goede positie , 1 verkeerde gebeurtenis in het leven en ze eindigen in armoede.

Voor FO kan dit een aantal kanten opgaan, ook hier weer net hoe het kwartje valt. Is er nog meer afbreuk aan de collectieve verzekeringen , hoe duurder individueel verzekeren wordt, en hoe onbereikbaarder. Dus hoe goed je positie is bepaald je kansen op FO steeds meer. Houden we een broos evenwicht dan wordt FO gemakkelijker. Dus wanneer we de grootste collectieve verzekeringen kunnen behouden en de huidige politiek op vermogen zo blijft wordt het makkelijker.

Het is afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
psychodude schreef op zondag 11 april 2021 @ 17:53:
[...]

Een uitstekend moment om jonge mensen hier bewust van te maken als je het mij vraagt zou zijn de middelbare schooltijd. Economie leent zich hier natuurlijk prima voor. Ook maatschappijleer is een vak waarin de verschillen en vooruitzichten hierin blootgelegd kunnen worden.
Dit is wat ik al jaren roep, financiële educatie is een goede basis. Ik heb gelukkig een goede financiële opvoeding gehad, maar als je ziet hoeveel mensen financiële problemen hebben, dan moet financieel inzicht gewoon verplicht worden op scholen, dit scheelt de maatschappij later ook een hoop geld.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
HereIsTom schreef op zondag 11 april 2021 @ 18:57:
[...]

Dit is wat ik al jaren roep, financiële educatie is een goede basis. Ik heb gelukkig een goede financiële opvoeding gehad, maar als je ziet hoeveel mensen financiële problemen hebben, dan moet financieel inzicht gewoon verplicht worden op scholen, dit scheelt de maatschappij later ook een hoop geld.
Ik heb een degelijke financiele opvoeding gehad, net zoals de meeste van mijn vrienden. Allemaal ouders die hetzelfde er met de paplepel ingoten. Het hoe, wat waar en waarom. Vaak al van jongs af aan.

Maar hoe men daar mee om is gegaan in het leven scheelt nogal. Het is ook of je de noodzaak zelf hebt ervaren, of dat niet het geval is geweest. Hoe je als persoon zelf in elkaar steekt speelt ook enorm mee, ik denk nog meer dan of je het concept van een goede financiele huishouding kan voeren. En dan nog het enorme gemak waarmee lenen vanaf de jaren 90 mogelijk is.

Je hoefde niet meer naar het filiaal met je rekening waar je ouders ook zaten en er wel even extra wordt gecheckt of je de lening voor die eerste auto nou echt wel nodig had.

Het is net aan 60/40 en bij een deel van de 60 is het meer geluk of toeval dan wijsheid dat ze niet met financiële tegenslagen hebben gekampt waar ze zich niet uit konden redden. Het is voor de meeste mensen het geval. Het leven kabbelt voort zonder dat de noodzaak er is om zichzelf financieel weerbaarder te maken.

Men ziet het risico niet, er is ooit weleens door ouders op gewezen (lang niet altijd) en aandacht aan besteedt maar de noodzaak om verder te kijken dan de maand lang is , is er niet. Er is altijd voldoende inkomen geweest. De zaken die later komen zoals pensioenen daar denkt men niet over na. Pensioengaten worden pas ontdekt als men eindelijk een keer een overzicht raadpleegt. Het is gewoon te abstract en de nood is er niet.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09 14:09
De vraag is of er überhaupt noodzaak is. Wij vinden het fijn om een buffer te hebben, om onafhankelijk te zijn etc. Veel mensen hebben er nooit over nagedacht om eerder te stoppen met werken. Die hoeven geen geld op de spaarrekening "geld moet rollen" zeggen ze dan. Veel van deze mensen leven een prima leven zonder ooit spijt te hebben van hun keuzes. Aan wie is het om te zeggen wat beter of slechter is? Ik ga mijn levensstijl niet aan andere opdringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Mirved schreef op zondag 11 april 2021 @ 20:33:
De vraag is of er überhaupt noodzaak is. Wij vinden het fijn om een buffer te hebben, om onafhankelijk te zijn etc. Veel mensen hebben er nooit over nagedacht om eerder te stoppen met werken. Die hoeven geen geld op de spaarrekening "geld moet rollen" zeggen ze dan. Veel van deze mensen leven een prima leven zonder ooit spijt te hebben van hun keuzes. Aan wie is het om te zeggen wat beter of slechter is? Ik ga mijn levensstijl niet aan andere opdringen.
Het gaat ook niet om levensstijl, maar om om te kunnen gaan met geld. Eén op de vijf huishoudens heeft financiële problemen, dus ja de noodzaak is er.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
HereIsTom schreef op zondag 11 april 2021 @ 21:09:
[...]

Het gaat ook niet om levensstijl, maar om om te kunnen gaan met geld. Eén op de vijf huishoudens heeft financiële problemen, dus ja de noodzaak is er.
Daaraan toegevoegd de toenemende ouderdomsarmoede waarin een duidelijke correlatie bestaat met leeftijd, wat impliceert dat men onvoldoende te besteden heeft om op een voldoende niveau tot het overlijden rond te komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JURIST
Financiële educatie en jezelf sturen (discipline) is belangrijk, daarvoor is bewustzijn nodig. Ik denk dat velen zich niet realiseren wat er mogelijk is en er vanuit gaan dat de pensioenleeftijd die overheid voor je aanhoudt, ook is wat je nu eenmaal lijdzaam moet volgen in het leven. Zo wordt het ook gebracht. Het mooie van FO is dat je zelf de regie kan nemen.
Misschien dat de jongere generatie dat meer inziet, los van de grotere noodzaak om jezelf in te dekken tegen risico's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Er kan dan wel we indruk zijn dat er steeds meer onzekerheid is voor wat betreft lonen, pensioenen,...

Maar hoe rijm je dat dan met de massale uitkeringen en ondersteuning om de corona-periode door te komen?

Je kan je dan de vraag stellen of een gepensioneerde die een minimaal pensioen krijgt maar eigenlijk het dubbele nodig heeft om in de basis te voorzien vlakaf in de steek zal gelaten worden?
Het gaat niet om enkele individuen. En gelukkig heb je ook stemrecht als je geen centen hebt dus de politiek zal daar op reageren om verkozen te geraken...

Waarschijnlijk zal het pensioen dan nog geen feestperiode zijn maar zal toch geld bijgelegd moeten worden om het redelijk te houden.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:13
JURIST schreef op zondag 11 april 2021 @ 21:28:
Financiële educatie en jezelf sturen (discipline) is belangrijk, daarvoor is bewustzijn nodig. Ik denk dat velen zich niet realiseren wat er mogelijk is en er vanuit gaan dat de pensioenleeftijd die overheid voor je aanhoudt, ook is wat je nu eenmaal lijdzaam moet volgen in het leven. Zo wordt het ook gebracht. Het mooie van FO is dat je zelf de regie in kan nemen.
Misschien dat de jongere generatie dat meer inziet, los van de grotere noodzaak om jezelf in te dekken tegen risico's.
Eens. Aan de andere kant: als je 35 bent en nog een mooie wereldreis wilt maken van 20.000 euro moet je dat ook doen in mijn ogen. Juist doen. Dan wacht die financiële afhankelijkheid maar even........

Kortom - je moet ook niet teveel focus hebben op het "geld voor later" , sparen, klein leven -> Nee, juist nu leven, genieten en dromen najagen doen veel mensen ook nog veel en veel te weinig.

Veel vrienden ook , werken al +10 jaar, 5 dagen per week, vast een leuke spaarpot maar amper iets van de wereld gezien. Leuk.

Zit je dan met 2 kids, rijtjeswoning, zonnepanelen , 2 auto's voor de deur. Ik krijg er rillingen van en zoek veel meer het avontuur. En dat kost geld.

Balans is alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veldkampj
Scheefgroei in de polder nu op NPO1. Raakt denk ik wel wat onderwerpen die hier eerder ook al besproken zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muse
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
veldkampj schreef op zondag 11 april 2021 @ 21:38:
Scheefgroei in de polder nu op NPO1. Raakt denk ik wel wat onderwerpen die hier eerder ook al besproken zijn
En welke onderwerpen zijn dat? Dan weet ik of het de moeite van het terugkijken waard is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• veldkampj
Muse schreef op zondag 11 april 2021 @ 22:03:
[...]

En welke onderwerpen zijn dat? Dan weet ik of het de moeite van het terugkijken waard is.
Het is nog bezig maar nu oa hoe de onderste 50% steeds slechter af is tov van bovenste 10%, de almaar oplopende huizenprijzen, toenemende 0 uren contracten, het minimumloon.
Ook mensen in de studio te maken hebben met deze situaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:09

Sport_Life

Solvitur ambulando

JURIST schreef op zondag 11 april 2021 @ 21:28:
Financiële educatie en jezelf sturen (discipline) is belangrijk, daarvoor is bewustzijn nodig. Ik denk dat velen zich niet realiseren wat er mogelijk is en er vanuit gaan dat de pensioenleeftijd die overheid voor je aanhoudt, ook is wat je nu eenmaal lijdzaam moet volgen in het leven. Zo wordt het ook gebracht. Het mooie van FO is dat je zelf de regie kan nemen.
Dat is natuurlijk makkelijk praten als jurist / hoger opgeleide.
Er is een behoorlijke groep die modaal verdient, en tot hun pensioen moeten werken, mede doordat je de laatste jaren het meeste opbouwt en pensioenfondsen behoorlijk conservatief zijn (low risk low return).
In een ander topic ook veel starters op de woningmarkt die boven modaal verdienen, maar tonnen meer moeten betalen (aflossen) voor hun woning.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
MaStar schreef op zondag 11 april 2021 @ 21:32:
[...]

Eens. Aan de andere kant: als je 35 bent en nog een mooie wereldreis wilt maken van 20.000 euro moet je dat ook doen in mijn ogen. Juist doen. Dan wacht die financiële afhankelijkheid maar even........

Kortom - je moet ook niet teveel focus hebben op het "geld voor later" , sparen, klein leven -> Nee, juist nu leven, genieten en dromen najagen doen veel mensen ook nog veel en veel te weinig.

Veel vrienden ook , werken al +10 jaar, 5 dagen per week, vast een leuke spaarpot maar amper iets van de wereld gezien. Leuk.

Zit je dan met 2 kids, rijtjeswoning, zonnepanelen , 2 auto's voor de deur. Ik krijg er rillingen van en zoek veel meer het avontuur. En dat kost geld.

Balans is alles
Maar avontuur hoeft financiële onafhankelijkheid ook niet in de weg te staan. Uiteindelijk is het belangrijkste om keuzes te maken. Indien alles dat op jaarbasis binnenkomt, er ook op jaarbasis weer uitvliegt, dan wordt het lastig.

Door te een aantal afgewogen keuzes te maken echter, kun je en nu genieten in het leven, en later zorgeloos genieten in het leven. Zo reis ik zelf ook graag. Dus budgeteer ik daar ruim op. Minder belang hecht ik (shame on me op Tweakers) aan jaarlijks de nieuwste tech, dus gaat daar relatief gezien minder geld naar toe. Reis ik verder graag met het OV en de fiets, plus vind ik auto's reinste geldverkwisting, dus bespaar ik daar aanzienlijk op.

Balans is inderdaad dus alles. En zelfs daarin helpt een juiste balans als je het mij vraagt dan ook juist alleen nog maar verder bij. Maar is tegelijkertijd denk ik ook gelijk waar velen denk ik de missconceptie hebben dat voorbereiden op financiële onafhankelijkheid automatisch betekend een uiterst sober leven nu. Indien je een bewust uitgavepatroon hebt is echter vrij veel mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
Sport_Life schreef op zondag 11 april 2021 @ 22:13:
[...]

Dat is natuurlijk makkelijk praten als jurist / hoger opgeleide.
Er is een behoorlijke groep die modaal verdient, en tot hun pensioen moeten werken, mede doordat je de laatste jaren het meeste opbouwt en pensioenfondsen behoorlijk conservatief zijn (low risk low return).
In een ander topic ook veel starters op de woningmarkt die boven modaal verdienen, maar tonnen meer moeten betalen (aflossen) voor hun woning.
Met een hoger inkomen is het aanzienlijk makkelijker inderdaad, maar er zijn hier ook voorbeelden voorbij gekomen die bewijzen dat het kan.
Een vriend van mij werkt zijn hele werkzame leven al in de bouw en installatiebranche met een modaal inkomen en heeft door structureel minder uit te geven dan er inkomt (zuinig te leven) ook een respectabel vermogen opgebouwd. Hij woont klein, maar heeft lang thuisgewoond en eerst gespaard om de top van zijn hypotheek eraf te krijgen.
Ik zeg niet dat het makkelijk is en dat het snel gaat en de huizenmarkt werkt niet mee, maar er zijn ook dan m.i. mogelijkheden om onafhankelijker te worden
Je geeft jezelf ook al veel ruimte door financieel minder afhankelijk te zijn en b.v. 10 jaar eerder te kunnen stoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Mee eens. De meeste mensen ondergaan, bewust en onbewust, een hoop levensstijl inflatie. Dan wordt het al snel 'kan niet' terwijl het met andere keuzes vaak best mogelijk is. Niet altijd makkelijk, maar vaak wel mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
psychodude schreef op zondag 11 april 2021 @ 17:53:
[...]

Voor middelbare scholieren is dit veel te veel ver van mijn bed show. Dat gaat ene oor in andere oor uit. Leuk idee, maar werkt totaal niet, behalve bij een klein groepje dat er gevoelig voor is. Maar die zullen daar sowieso later ook al wel aan gaan werken. Eigenlijk net als dat zaken zoals pensioenen voor een hoop werkenden totaal geen materie is waar ze energie in willen steken.

Voor de middelbare school zouden wel andere, direct toepasbare financiële 'tips' nuttig kunnen zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jake
  • Niet online
Muse schreef op zondag 11 april 2021 @ 22:03:
Weinig nieuws, maar eerste helft is redelijk vlot wat grafiekjes om e.e.a. uit te beelden: Rijken worden rijker, armen armer.

2e helft wel heel veel voorbeelden van hoe slecht onze huidige verdeling wel niet is. Het is deel 1 van een reeks. Geen straf om te kijken, maar m.i. mis je weinig, enige reden om te kijken is om te zien wat er speelt en hoe een BNNVARA dat wil framen.
JURIST schreef op zondag 11 april 2021 @ 23:25:
[...] eerst gespaard om de top van zijn hypotheek eraf te krijgen. [...]
Wat natuurlijk helemaal niet zo goed uitpakt als: de huizenprijzen harder stijgen dan je loon. Of als de rente gaat stijgen. Sommige dingen kan je beter met geleend geld kopen (wat je daarna zo snel mogelijk aflost; i.g.v. een huis: tot een bepaalde hoogte).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

MaStar schreef op zondag 11 april 2021 @ 21:32:
[...]
(...) zonnepanelen (...)
Topicwarning niet gelezen? :?

O, wacht.
Ik (...) zoek veel meer het avontuur.
:+

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• CornermanNL
De balans is alles , maar weten wat je echt wil is veel belangrijker om de balans te kunnen vinden. Dat goed op een rijtje hebben en dingen kunnen uitproberen kost tijd en een vorm van mentale rust.

Ook vereist het nemen van bepaalde tegendraadse beslissingen een mate van onafhankelijkheid. Je kleurt hoe dan ook een beetje buiten de lijntjes.

Alles heeft een bepaalde houdbaarheid, die samenhangt met gezondheid, mogelijkheden en omstandigheden. Een berg beklimmen kan op je 80e , maar de kans is groter dat je dat kan doen als je veel jonger bent.

Kinderen kan op latere leeftijd, maar of het dan nog wel zo leuk is en je nog van je kleinkinderen kan genieten is de vraag.

Ik zie veel mensen dromen over bepaalde dingen die men zou willen doen en deze constant uitstellen. Niet omdat ze het niet kunnen doen , maar de lat op werk en bezit gebied worden steeds hoger gelegd.

En dat is voor een groot deel omdat men geen rust heeft , er is altijd de volgende race om te ‘winnen’.

Daar anders over denken en het uitvoeren is niet zo makkelijk, juist omdat iedereen in de omgeving alles ophangt aan het meer , groter , beter. En dus geeft men zichzelf geen ruimte , om echt eens na te denken over wat ze willen met hun tijd. Bovendien kan dat weleens leiden tot zeer onverwachte conclusies, waar men niet mee geconfronteerd wil worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Muse
  • Niet online
Jake schreef op maandag 12 april 2021 @ 07:14:
[...]

Weinig nieuws, maar eerste helft is redelijk vlot wat grafiekjes om e.e.a. uit te beelden: Rijken worden rijker, armen armer.

2e helft wel heel veel voorbeelden van hoe slecht onze huidige verdeling wel niet is. Het is deel 1 van een reeks. Geen straf om te kijken, maar m.i. mis je weinig, enige reden om te kijken is om te zien wat er speelt en hoe een BNNVARA dat wil framen.
Thanks, maar dan sla ik 'm inderdaad over. Die discussie heb ik hier ook gevolgd en is daarmee wat mij betreft voldoende uitgediept. Daarnaast is het iets dat redelijk ver buiten mijn invloedssfeer ligt, dus wil ik er ook niet teveel energie aan besteden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:03
Muse schreef op maandag 12 april 2021 @ 08:54:
Thanks, maar dan sla ik 'm inderdaad over. Die discussie heb ik hier ook gevolgd en is daarmee wat mij betreft voldoende uitgediept. Daarnaast is het iets dat redelijk ver buiten mijn invloedssfeer ligt, dus wil ik er ook niet teveel energie aan besteden.
Wat, iemand die er niet gelijk met gestrekt been in wil op een discussieforum op het Internet zodat zijn duit ook maar eens duidelijk in het zakje gedaan is? Zo zie je maar weer wat voor gevaarlijke collectie vrijdenkers we in dit topic rond hebben lopen. ;)

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Wozmro schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 22:04:
Ik kan zelfs een tikje jaloers zijn op dergelijke mensen.
Yup... dat zorgeloze.

Al moet ik wel zeggen, de FO start werd bij mij gedreven door m'n hoge hypotheek, de zorg voor een gezin, angst voor verlies inkomen enzovoort. Maar ik zit nu op 20% van de FO-reis (volgens mijn spreadsheet) en ik leef toch een stuk relaxter.
veldkampj schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 21:57:
maar de kunst is imo om er een goede balans in te vinden.
Yup. Al is het maar 200 euro p/mnd bij Bright Pensioen of concurrenten, dan heb je nog wat later.
!null schreef op zondag 11 april 2021 @ 09:29:
Maar er is wel een bepaald niveau van succes nodig wil het zijn vruchten afwerpen.
Dàt, plus de durf om goed te factureren. Ik zie dat sommigen in de creatieve kring heel lafjes over geld doen. Lage gages, of laat/niet factureren.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:34
TucanoItaly schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:15:
[...]

Yup... dat zorgeloze.

Al moet ik wel zeggen, de FO start werd bij mij gedreven door m'n hoge hypotheek, de zorg voor een gezin, angst voor verlies inkomen enzovoort. Maar ik zit nu op 20% van de FO-reis (volgens mijn spreadsheet) en ik leef toch een stuk relaxter.

[...]
Totdat er iets misgaat en dan slaat het zorgeloze om in enorme problemen. Ik heb het met de buurman van mijn broertje zien gebeuren. ZZPer in de bouw, onverzekerd uiteraard en elke euro die binnenkwam ging dezelfde week er nog uit.

Toen kreeg hij last van zijn rug en nu ligt hij een scheiding, huis gedwongen in de verkoop etc.

Dan maak ik mij liever iets te veel zorgen nu en kan ik verder elke tegenslag opvangen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
CornermanNL schreef op maandag 12 april 2021 @ 08:46:

Ik zie veel mensen dromen over bepaalde dingen die men zou willen doen en deze constant uitstellen. Niet omdat ze het niet kunnen doen , maar de lat op werk en bezit gebied worden steeds hoger gelegd.

En dat is voor een groot deel omdat men geen rust heeft , er is altijd de volgende race om te ‘winnen’.

Daar anders over denken en het uitvoeren is niet zo makkelijk, juist omdat iedereen in de omgeving alles ophangt aan het meer , groter , beter. En dus geeft men zichzelf geen ruimte , om echt eens na te denken over wat ze willen met hun tijd. Bovendien kan dat weleens leiden tot zeer onverwachte conclusies, waar men niet mee geconfronteerd wil worden.
Heeft helemaal niet altijd te maken met meer-groter-beter of zo. Maar een belangrijk punt is dat de beste tijd om te 'oogsten' van het 'gezaaide' (in opleiding, kennis en ervaring) vaak gelijk valt met de tijd wanneer er bijvoorbeeld kinderen (kunnen) zijn en je ook kwiek genoeg bent om twee maanden door de Himalaya te trekken. Je kunt die 'oogsttijd' wel iets uitstellen of uitrekken, maar als je dat te lang of te vaak doet heb je een 'misoogst' en heb je tegen de tijd dat je in de winter van je leven bent geen 'voorraad' meer.

Net als bij veel andere aspecten in het leven, zoals kinderen krijgen en die trektocht maken, is het dus ook in het werk zo dat het vaak genoeg simpelweg een kwestie van nu of nooit is. Dat hoeft niet noodzakelijk een 'race naar de top' te zijn, maar kan ook prima een toertocht of langzamer marathon worden, maar het is dan wel het moment om die 'strijd' aan te gaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Muse
  • Niet online
MneoreJ schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:03:
[...]

Wat, iemand die er niet gelijk met gestrekt been in wil op een discussieforum op het Internet zodat zijn duit ook maar eens duidelijk in het zakje gedaan is? Zo zie je maar weer wat voor gevaarlijke collectie vrijdenkers we in dit topic rond hebben lopen. ;)
Sommige discussies laat ik graag aan anderen. ;)

Dit topic gaat veelal over bewust omgaan met geld, maar ik pas dat principe al langere tijd toe op de dingen waar ik aandacht aan besteed. Net als mijn geld is mijn tijd en aandacht niet onbeperkt, dus besteed ik dat liever niet aan zaken die me niets/weinig opleveren. Dat is bijvoorbeeld een belangrijke reden dat ik al jaren niet meer het dagelijkse nieuws volg. De echt belangrijke dingen vang je echt wel op (er schijnt een pandemie te zijn?) en de dagelijkse treurnis in de wereld draagt niet echt positief bij aan mijn humeur. Onlangs ben ik om die reden ook zo goed als gestopt met social media (alleen Linkedin nog voor zakelijke doeleinden).

Passen anderen in dit topic de FO-mindset ook toe op dit soort onderwerpen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CornermanNL
@Rubbergrover1 Precies het is de reserve en het uitstellen waar een limiet op zit. Maar ik zie bij de meeste mensen gewoon een te vaag idee van wat ze willen met hun leven. En hierdoor vaak ook blijven hangen in werk dat niet het juiste is, in relaties die niet (meer) werken. En gewoon geen keuzes durven maken.

@Muse Ik doe bewust aan planning , al gaat dat niet altijd goed. Ik werk nieuws af in blokken. Het heeft geen zin om het de hele dag te volgen. Ik kijk voornamelijk naar mijn eigen gesteldheid. Wat kan ik doen om zelf en de mensen om mij heen gelukkiger te maken en te helpen. De rest, alles buiten mijn invloedssfeer daar maak ik mij niet druk om. Daar kan ik niets aan veranderen. Ik kan er op reageren op het moment dat het nodig is. Maar tot die tijd levert je druk maken om zaken buiten de controle alleen maar stress en negativiteit op.

Ik besteedt mijn energie liever gericht aan dingen die ik wel kan beïnvloeden en die ik leuk vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterBlue
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:47
Muse schreef op maandag 12 april 2021 @ 10:02:
[...]

Passen anderen in dit topic de FO-mindset ook toe op dit soort onderwerpen?
Ja, doe ik ook. Het voordeel is dat er ook minder prikkels zijn voor FOMO, impuls aankopen, e.d. Los van de pandemie, huizenprijzen en beurskoersen/rente is er weinig van de actualiteit dat direct invloed op me heeft.

Aan de andere kant besef ik wel dat niet iedereen die luxe heeft. Anderen hebben misschien wel direct last van politieke besluiten of sentimenten in de samenleving.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
MisterBlue schreef op maandag 12 april 2021 @ 10:45:
[...]

Ja, doe ik ook. Het voordeel is dat er ook minder prikkels zijn voor FOMO, impuls aankopen, e.d. Los van de pandemie, huizenprijzen en beurskoersen/rente is er weinig van de actualiteit dat direct invloed op me heeft.

Aan de andere kant besef ik wel dat niet iedereen die luxe heeft. Anderen hebben misschien wel direct last van politieke besluiten of sentimenten in de samenleving.
Die prikkels voor impulsaankopen etc. ervaar ik niet echt. Maar misschien heeft dat ook te maken met de 'bubbel' waarin ik zit...

Ik vind het overigens geen verspilling van tijd en energie om te denken over hoe het met de wereld gaat en hoe dat beter zou kunnen. Ook al heb je er zelf weinig invloed op, je kunt altijd een klein steentje bijdragen aan het bijsturen. Ik verbaas met er juist meer over dat een hoop mensen niet over 'de wereld' om zich heen nadenken en vervolgens bv bij verkiezingen met oogkleppen op op partij X stemmen, ook al is het beleid totaal niet wat je zou willen. En dan klagen dat de politiek niet doet wat ze willen. Tsja...
Pagina: 1 ... 169 ... 172 Laatste

Dit topic is gesloten.