Financiële onafhankelijkheid - Deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 162 ... 172 Laatste
Acties:
  • 2.097.043 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Tommie12 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 14:23:
Meer thuiswerk kan de zaak wel wat verlichten. Er zijn 2 factoren die spelen:
- minder nood om dicht bij je werk te wonen als je meerdere dagen thuis kan werken
- minder nood aan kantoorruimte, en dus kan er een heel deel omgebouwd worden

Feit is dat die trends traag bewegen. Als je vandaag beslist om een kantoorpand om te bouwen, dan komen er wellicht pas binnen 2 jaar mensen wonen.
Maar dat geld toch net zo goed voor nieuwbouw? Daarvoor worden soms nu plannen van 20-25 jaar geleden uit de kast getrokken. Van niets tot nieuwbouwwijk kost makkelijk 5 jaar, zeker in Nederland met de PFAS normen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16:43
Valorian schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 09:52:
[...]
Grappig. Nog "in de goede tijd" klinkt een beetje alsof er een window met goede kansen is geweest en je de boot hebt gehaald of gemist.
Wat bij zulke discussies over 'goede' en 'slechte' tijden vaak onderbelicht wordt, is dat het kopen van een woning in voor de woningprijzen 'goede' tijden vaak niet echt een keus is. In tijden van hoge werkloosheid, baanonzekerheid en terughoudende banken is het weliswaar (achteraf gezien) vaak een goed moment om een woning te kopen, maar is het voor een hoop mensen niet goed mogelijk om die woning te kopen. (Wat uiteraard ook één van der redenen voor de lagere vraag en latere prijzen is.)

Hoewel dit meer iets voor de woningmarktdiscussie is, is het ook wel goed om te beseffen dat voor iemand die flink op weg is richting FO dit waarschijnlijk veel minder speelt en kun je dus juist profiteren van die gunstige tijd. Wat dat betreft zou het voor een hoop mensen uit dit topic leuk zijn als de woningmarkt weer eens in de stress schiet :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:52
[knip] Laten we inderdaad verder praten in het huizentopic hierover

[ Voor 93% gewijzigd door R.van.M op 09-03-2021 17:27 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:05
Omdat ik zelf mede debet ben aan het ontsporing van dit FO-topic naar een woningmarkt-discussie zal ik het ook maar even proberen te sturen naar het andere (ook erg interessante topic): Ontwikkelingen op de huizenmarkt

Kunnen we hier weer verder op F.O. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrnn
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-08-2023
Bijna iedereen die ik in mijn omgeving spreek maakt geen gebruik van de voorlopige aanslag van de Belastingdienst en vindt het fijner om dan achteraf nog een leuk appeltje voor de dorst te ontvangen.

Ik heb dat nooit begrepen want gebruikt liever zelf meteen dat geld maar dit jaar leg ik ook nog eens een hoog bedrag in op een pensioenrekening door gebruik te maken van reserveringsruimte. Dat bedrag is aftrekbaar dus door het op te geven krijg ik nu meteen al maandelijks een leuk bedrag terug wat ik vervolgens weer kan beleggen.

Doordat ik zó weinig mensen spreek die dit doen ga ik even twijfelen of ik iets over het hoofd zie. Zolang ik geen grote inschattingsfouten maak en mijn situatie niet extreem wijzigt gedurende het jaar is dit toch het meest verstandig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:25
mrnn schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 21:48:
Bijna iedereen die ik in mijn omgeving spreek maakt geen gebruik van de voorlopige aanslag van de Belastingdienst en vindt het fijner om dan achteraf nog een leuk appeltje voor de dorst te ontvangen.

Ik heb dat nooit begrepen want gebruikt liever zelf meteen dat geld maar dit jaar leg ik ook nog eens een hoog bedrag in op een pensioenrekening door gebruik te maken van reserveringsruimte. Dat bedrag is aftrekbaar dus door het op te geven krijg ik nu meteen al maandelijks een leuk bedrag terug wat ik vervolgens weer kan beleggen.

Doordat ik zó weinig mensen spreek die dit doen ga ik even twijfelen of ik iets over het hoofd zie. Zolang ik geen grote inschattingsfouten maak en mijn situatie niet extreem wijzigt gedurende het jaar is dit toch het meest verstandig?
Het klopt dat je door het niet gebruik maken van de voorlopige aanslag je pas later beschikking krijgt over het geld. Daardoor mis je inderdaad rendement, maar bespaar je ook weer VRH maar gemiddeld gezien kost het rendement. Bij mij gaat het ook om veel geld (8000 terug dit jaar voor mij en 3000 voor partner) dus eigenlijk irrationeel om dat niet eerder via een voorlopige teruggave te doen. Maar toch doe ik het steeds niet. Ook om mijn jaar rapporten niet in de war te schoppen (dan haal ik opeens 8000 EUR inkomen een jaar naar voren) maar ook voelt het tricky om zo’n groot bedrag alvast uit te geven voordat de aanslag definitief is. Is toch een beetje een gevoelskwestie denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-09 11:49

Vergeet niet dat een flink gedeelte van de werkenden "spenders" zijn.
Als zij een voorlopige teruggave zouden ontvangen en het huidige jaar een leuke loonsverhoging krijgen is de kans redelijk aanwezig dat ze bij moeten betalen en is dat geld er niet.
Lekker zo laten en geen slapende honden wakker maken ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrnn
@Torgo ok dan zal het inderdaad een gevoelskwestie zijn en begrijpelijk ook. Ik kom het hier ook even vragen vanwege mijn gevoelens :)

Maar op basis van mijn aangifte kan ik wel en worst case terug-betaal-scenario inschatten. Dat geld heb ik sowieso wel in een potje achter de hand als het moet dus dan kies ik toch voor rationeel via de voorlopige teruggave. Vind het zo zonde om dat geld bij de belastingdienst te laten staan.

@ybos Ja goed punt. Maar los van terugbetalen hoor ik ook veel mensen zeggen hoe lekker het is om dan "ineens" zonder te hoeven sparen zo'n vrij besteedbaar bedrag te ontvangen. Dan zit ik toch anders in elkaar maar ieder zijn ding ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:48
Als je dat geld direct zou beleggen is dat inderdaad voordeliger. Voor mij persoonlijk valt dit gewoon binnen de variaties van de cash buffer en verandert er dus niets door het geld eerder te krijgen behalve hogere VRH.

Op dit moment stel ik het liefst zo veel mogelijk betalingen uit, allemaal leuke reserve potjes met nihil risico die niet meetellen als vermogen. Kinderopvangtoeslag schat ik ook conservatief in bijvoorbeeld.

En ja, ik vind het ook gewoon irrationeel leuk om "meevallers" te hebben :P

[ Voor 4% gewijzigd door assje op 09-03-2021 22:35 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrnn
@assje Ja ieder zijn ding en geen nood, ik vind het gelukkig ook nog gewoon heel leuk om ineens een groot bedrag op mijn rekening te krijgen hoor :*)

Maar schuif je door al deze teruggaven en bijslagen te beperken niet gewoon het VRH probleem een jaar op? Al was dat natuurlijk wel zinvol om mee te beginnen in 2020 aangezien de drempel vanaf dit jaar hoger ligt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 22:05
@mrnn Wat ik om mij heen ook veel zie is dat mensen met een hypotheek zich comfortabel voelen bij het feit dat ze in principe gewoon leven met een maandelijks uitgavepatroon “als ware er geen HRA”, ook met oog op dat dat alleen maar minder wordt (en misschien ooit nog wel eens helemaal afgeschaft wordt). Dan zien ze liever een iets lager besteedbaar maandbedrag en is de belastingteruggave idd een “cadeautje”. Op zich geen ongezond uitgangspunt, al is het uiteindelijk natuurlijk broekzak-vestzak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Ik denk dat het vooral samenhangt met hoe je met je maandelijkse inkomsten omgaat. Een hoop mensen leven met de instelling dat wat elke maand binnenkomt ook weer uitgegeven kan worden. Dan betekent 100 euro maandelijkse belastingteruggave dus dat er ook onbewust 100 euro extra wordt uitgegeven. In die situatie kan ik mij voorstellen dat als je in plaats daarvan eenmalig 1200 euro krijgt, dat wel degelijk 'anders' wordt gebruikt en echt voor iets groots wordt gebruikt. Of misschien zelfs wel gespaard wordt.

Maar ik denk dat bij veel mensen met een FO-instelling dit minder speelt. Bij ons gaat in elk geval het geld van de voorlopige aanslag samen met een groot deel van het gewone maandelijkse inkomsten naar sparen/beleggen en 'verdwijnt' het dus niet op de grote uitgaven-hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Vijf jaar geleden hypotheek overgesloten, toen 1,25% rente bij 5 jaar vast, en 1,71% voor tien jaar vast. Toen voor 5 jaar gekozen vanwege het verschil.

Inmiddels is het verschil praktisch niks bij mijn geldverstrekker: 1,05% voor 5 en 1,09% voor 10 jaar vast. Dus nu maar voor tien jaar vastgezet.
rube schreef op zondag 7 maart 2021 @ 12:30:
Klinkt goed, praktijk is meestal toch wat anders. Uiteraard wel hoe meer geld je hebt hoe eerder het uitkan. Maar bij 1 miljoen zijn mogelijkheden voor "schimmige constructies" nog (lang) niet mogelijk/interessant.
Al vanaf en ton of 2 is het bij de huidige rentes en belastingen financieel aantrekkelijk om spaargeld (dus wat je op een spaarrekening tegen praktisch geen rente zet, bijvoorbeeld omdat je daar heel defensief mee wilt zijn) in een BV te zetten. Bij een miljoen scheelt het je al bijna 1000 euro per maand aan belasting.

Maargoed, in dit topic wordt er typisch wat actiever belegd, en bij hogere verwachte rendementen is box drie gunstiger dan box twee, dus zal voor weinig mensen hier relevant zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:58
Tja, dat ken ik.
Bij mij is het een beetje om een sport om de grotere uitgaven hiermee te doen.
BV zorgen dat je de vakantie moet betalen op het moment dat het vakantiegeld binnenkomt etc.

Dan blijf je de maandelijkse spaardoelen houden.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrnn
Grappig om te zien hoe ieder zijn eigen voorkeuren en motivaties heeft. Lijkt erop dat ik in ieder geval niet iets over het hoofd zie dus ik ga voor de voorlopige teruggave. Grotere uitgaven werk ik met spaardoelen naartoe en zodra die potjes vol zitten room ik de rest af op zoek naar rendement. Technisch staat het geld dan alsnog op mijn rekening in het potje te wachten maar dan liever bij mij dan bij de BD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

*knip offtopic* Dit topic is niet voor een discussie over de woningmarkt. Zoals hierboven al aangehaald wordt die op andere plekken op het forum gevoerd.

[ Voor 84% gewijzigd door Rukapul op 10-03-2021 10:23 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
*knip offtopic woningmarkt*

[ Voor 95% gewijzigd door Rukapul op 10-03-2021 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01:11
eamelink schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 09:12:
Al vanaf en ton of 2 is het bij de huidige rentes en belastingen financieel aantrekkelijk om spaargeld (dus wat je op een spaarrekening tegen praktisch geen rente zet, bijvoorbeeld omdat je daar heel defensief mee wilt zijn) in een BV te zetten. Bij een miljoen scheelt het je al bijna 1000 euro per maand aan belasting.

Maargoed, in dit topic wordt er typisch wat actiever belegd, en bij hogere verwachte rendementen is box drie gunstiger dan box twee, dus zal voor weinig mensen hier relevant zijn :)
Ja, wellicht als onderdeel van een strategie zou het interessant kunnen zijn. Als je 1 miljoen hebt en je belegd volgende PP of Golden Butterfly, dus 20-25% cash (of kortlopende obligaties) en je dat geld eigenlijk alleen maar gebruikt om te balanceren, dan kun je een gedeelte van dat geld (cash) voor langere tijd waarschijnlijk in een spaar B.V. stoppen. Maar ja, zitten wel wat haken en ogen aan en zo heel veel scheelt het dan ook weer niet. En als je miljoenen hebt denk ik niet dat je nog 20-25% langdurig in cash laat zitten. Maar altijd goed om weer even over te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09 10:32

Ik doe het zelf ook. Juist omdat ik niet weet hoe hoog de eventuele teruggave gaat zijn, mochten er veranderingen zijn qua salaris etc, schat ik altijd alles conservatief in bij de overheid: dat geld krijg je uiteindelijk toch wel. Dat is dan een leuk spaarpotje dat vrijkomt. Dat gaat vervolgens naar beleggingen of het huis.
Het gaat hier ook niet mee in de begroting, dus dat scheelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KleineJoop
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:56
Orangelights23 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 09:43:
Hier vergeet men nogal vaak dat veel mensen nog willen verhuizen. Al je geld stoppen in je hypotheek, terwijl je misschien nog van plan bent om te gaan verhuizen, is verre van verstandig. Zo heb ik juist veel geld gespaard/belegd om hiermee bijna hypotheekvrij een huis te kopen in Zweden, waar ik inmiddels woon en wat een hele mooie stap is geweest richting het FO van mijn gezin. Zo hoeft mijn vrouw niet meer te werken voor het geld en heb ik een fijne en relaxte werkgever (zoals de meeste in Zweden). Erg fijn om deze stap gemaakt te kunnen hebben rond onze 30e jaar.

Doordat we zeer lage hypotheeklasten hebben, kunnen we nog meer beleggen en leggen we per maand een honderden euro's in aantal simpele ETF's. Volgens onze huidige berekeningen zitten we op voldoende vermogen om beiden te kunnen stoppen met werken rond onze 50e. Ander leuk voordeeltje is dat studeren hier zeer goedkoop is, dus het geld wat we spaarden voor het studeren van onze kinderen kan nu besteed worden aan een huis voor hen :)
Ja, ik kan natuurlijk ook altijd nog vluchten naar een socialer land. Zoek het maar uit hier met je vrije markt/liberalisme. Oh wacht, dat had niets met FO te maken toch? Sorry!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:57

Lordy79

Vastberaden

In plaats van een bv oprichten kun je ook een ofgr (open fonds voor gemene rekening) beginnen. Wordt fiscaal net als een BV met vpb behandeld en je ontwijkt box3 heffing. Google is je beste vriend.

Voordeel is dat je niet naar de notaris hoeft en geen jaarrekening en publicatieplicht hebt en ook geen DGA salaris.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Grootste nadeel van een ofgr is dat je met minstens twee deelnemers moet zijn. (Waarbij de fiscale partner en minderjarige kinderen niet meetellen.) Verder heeft het inderdaad heel veel gelijkenissen met een spaar-BV.

Maar in het algemeen ben ik bij deze constructies van mening dat de besparingen in de verkeerde hoek worden gezocht. Als je lange-termijn rendement zo laag is dat de 40% belastingen over het reële rendement gunstiger is dan de box 3 heffing, dan zou je m.i. het probleem bij de bron moeten aanpakken en voor een beter langetermijnrendement moeten zorgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:25
@Rubbergrover1 Helemaal mee eens, tijd verspillen omwille van veiligheid in bijvoorbeeld cash blijven hangen en dan proberen de belastingen naar beneden te krijgen is de verkeerde weg.

Ik vraag mij steeds vaker af of veiligheid niet in te grote mate wordt nagestreefd bij het streven naar FO. Een beetje penny Wise pond foolish idee.

Het is ook vaak gebaseerd op een basisprincipe waar hele generaties in Nederland mee groot zijn geworden, zorg voor een gevulde spaarrekening en koop een huis en los dat af. Dat idee is leuk bij rentestanden die rondom de inflatie zitten. Nu is het alleen een rendementsvreter geworden.

Risico beheersen en tijd frames bepalen worden veel belangrijker dan de ouderwetse zekerheden. Dus op tijd gebruik maken van je leencapaciteit , optimaal benutten van tijd in de markt en op een gedegen manier je doelen plannen.

De tijd van blind je spaarrekening vullen en aflossen is al een tijdje voorbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torgo
CornermanNL schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 11:00:
@Rubbergrover1

een basisprincipe waar hele generaties in Nederland mee groot zijn geworden ... koop een huis en los dat af.
Welke generaties heb je het dan over? De babyboomers zijn generatie aflossings-vrij, de millenials kopen geen huis want bezit = onwenselijk en generatie Y woont nog thuis want kopen is te duur

(beetje gechargeerd natuurlijk), maar herken niet helemaal de stelling :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CornermanNL
Torgo schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 11:28:
[...]

Welke generaties heb je het dan over? De babyboomers zijn generatie aflossings-vrij, de millenials kopen geen huis want bezit = onwenselijk en generatie Y woont nog thuis want kopen is te duur

De baby boomers in mijn omgeving en hun ouders zijn allemaal van het stempel sparen en aflossen.
Mijn groot ouders waren de eersten in de familie die een eigen woning kochten en ervaarden al snel de voordelen. Geld lenen was ook bij lange na niet zo makkelijk. Je moest letterlijk naar het platteland om daar bij de lokale boerenleenbank je hypotheek af te sluiten. Dat hebben de kinderen meegekregen , sparen als je iets wil kopen, appeltje voor de dorst aanleggen. Schulden voor iets anders dan een huis niet doen enzovoorts.

Zo ook alle ouders van mijn vrienden en bekenden, of wellicht zit ik in een aparte hoek ? Zou kunnen natuurlijk.

Dat sparen en appeltjes voor de dorst aanleggen zie ik hier veel terugkomen. Grote cash posities ten opzichte van de rest of veel aflossen ten opzichte van liquide investeringen.

Dat moet toch enigszins uit de opvoeding komen ? Als ik dan naar mijzelf kijk klopt dat aardig. Sparen en schulden aflossen, zuinig aan , geen dingen kopen die je niet nodig hebt.

Alleen werkt dat sparen en aflossen dus niet echt meer in het kader van vermogen opbouwen dat passief inkomen genereert.

[ Voor 0% gewijzigd door CornermanNL op 11-03-2021 11:39 . Reden: leesbaarheid ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
CornermanNL schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 11:38:
[...]

De baby boomers in mijn omgeving en hun ouders zijn allemaal van het stempel sparen en aflossen.
Mijn groot ouders waren de eersten in de familie die een eigen woning kochten en ervaarden al snel de voordelen. Geld lenen was ook bij lange na niet zo makkelijk. Je moest letterlijk naar het platteland om daar bij de lokale boerenleenbank je hypotheek af te sluiten. Dat hebben de kinderen meegekregen , sparen als je iets wil kopen, appeltje voor de dorst aanleggen. Schulden voor iets anders dan een huis niet doen enzovoorts.

Zo ook alle ouders van mijn vrienden en bekenden, of wellicht zit ik in een aparte hoek ? Zou kunnen natuurlijk.

Dat sparen en appeltjes voor de dorst aanleggen zie ik hier veel terugkomen. Grote cash posities ten opzichte van de rest of veel aflossen ten opzichte van liquide investeringen.

Dat moet toch enigszins uit de opvoeding komen ? Als ik dan naar mijzelf kijk klopt dat aardig. Sparen en schulden aflossen, zuinig aan , geen dingen kopen die je niet nodig hebt.

Alleen werkt dat sparen en aflossen dus niet echt meer in het kader van vermogen opbouwen dat passief inkomen genereert.
Deels herken ik het wel, maar net als dat de mensen die FO nastreven in de minderheid zijn is er altijd al een groep mensen geweest die het anders deed. Zo was mijn opa huisjesmelker, hij geloofde in het laten werken van zijn geld. Zijn kinderen dus ook. Mijn ouders daarentegen waren aanhangers van het 'alleen-lenen-voor-een-huis-geloof'. Volgens mij was mijn moeder zuiniger dan mijn vader, zij wilde aflossen (in een tijd waarin je voor gek werd verklaard als je ging aflossen).
Mijn vrouw is heel erg van het oppotten, ik ben van het rendement.

Mijn vrienden geven alles gewoon uit. Wat ik lastig vind is om me dan niet te veel te bemoeien. Voorbeeldje zijn vrienden van mij met een tussenwoning. Gekocht ergens begin 2018 in midden/oost Nederland. Geen geld voor nieuwe keuken/badkamer. Na 2 jaar toch eens naar de bank gegaan, ze konden een ton extra lenen t.o.v. 2 jaar daarvoor! Dus nu komt er een nieuwe keuken, badkamer, kozijnen + uitbouw... Hun motto; die paar honderd euro kunnen we wel missen, dat sparen we nu ook maandelijks.

Tjah, wij sparen het volledige salaris van mijn vrouw + alles wat extra binnenkomt naast mijn salaris. Geen haar op mijn hoofd die overweegt om daarom de hypotheek te verhogen, ik woon nu prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
...
Zou goed kunnen dat je in een aparte hoek zit. Ik weet niet waar je vandaan komt, maar volgens mij was er vroeger nogal een verschil tussen 'stad' en 'platteland'. In de stad was het volgens mij vanouds wel uitzonderlijk om te kopen. En zeker ook in de steden die veel van de oorlog te leiden hebben gehad was dat na de oorlog lange tijd zeer uitzonderlijk.

Maar je hebt wel gelijk dat bij de mensen die konden kopen, de banken decennialang zeer terughoudend waren met het verstrekken van hypotheken en moest je ook wel sparen en aflossen. Het is pas iets van de laatste decennia dat aflossingsvrij in zwang kwam.

Overigens is het ook niet van alle tijden dat sparen een goed middel was om kapitaal te laten groeien. Dat in de jaren '80/'90 sparen meer opbracht dan de inflatie is juist de uitzondering op de regel. Wat in de huidige tijd wel bijzonder is, is dat vanwege de lage rente en inflatie het veel zichtbaarder is dat je geld minder waard wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:42

Jebus4life

BE User

Tehh schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 15:20:
[...]

Deels herken ik het wel, maar net als dat de mensen die FO nastreven in de minderheid zijn is er altijd al een groep mensen geweest die het anders deed. Zo was mijn opa huisjesmelker, hij geloofde in het laten werken van zijn geld. Zijn kinderen dus ook. Mijn ouders daarentegen waren aanhangers van het 'alleen-lenen-voor-een-huis-geloof'. Volgens mij was mijn moeder zuiniger dan mijn vader, zij wilde aflossen (in een tijd waarin je voor gek werd verklaard als je ging aflossen).
Mijn vrouw is heel erg van het oppotten, ik ben van het rendement.

Mijn vrienden geven alles gewoon uit. Wat ik lastig vind is om me dan niet te veel te bemoeien. Voorbeeldje zijn vrienden van mij met een tussenwoning. Gekocht ergens begin 2018 in midden/oost Nederland. Geen geld voor nieuwe keuken/badkamer. Na 2 jaar toch eens naar de bank gegaan, ze konden een ton extra lenen t.o.v. 2 jaar daarvoor! Dus nu komt er een nieuwe keuken, badkamer, kozijnen + uitbouw... Hun motto; die paar honderd euro kunnen we wel missen, dat sparen we nu ook maandelijks.

Tjah, wij sparen het volledige salaris van mijn vrouw + alles wat extra binnenkomt naast mijn salaris. Geen haar op mijn hoofd die overweegt om daarom de hypotheek te verhogen, ik woon nu prima.
Ah, Mijn vriendin kan aanschuiven bij die vrienden van je 8)7
Maar zowat de volledige familie van mijn vriendin is nogal (uhum) vastgoed minded.

Situatie
Haar woning is afbetaald en wordt verhuurd.
We wonen samen in mijn huis waarvan de hypotheek nog wel een tijdje loopt, maar vaste kosten zijn laag.

We verdienen allebij stevig, momenteel zijn er geen kinderen (dat zal pas voor over 3 a 5 jaar zijn) dus we sparen lekker.

Ideaal scenario in mijn hoofd:
Aantal jaar zo verder doen onder ons 2. Dan 1 of 2 kinderen en mijn huis afbetalen (die volgorde is nog niet bepaald). Om vervolgens uit mijn starterswoning naar iets groter verhuizen met de opbrensten van de verhuur van onze beide huizen. En dan rond ons 45e wat minderen/afbouwen qua werk.

Mijn vriendin haar ideale scenario:
Aantal jaar zo verder doen onder ons 2. Dan 1 of 2 kinderen en mijn huis afbetalen (die volgorde is nog niet bepaald). (tot dit punt zijn we het toch eens :+ ) Vervolgens ons spaargeld gebruiken en nog eens 5 ton ofzo te lenen om een kast van een huis te bouwen waar we nog 20 jaar meer dan 2k aan kwijt zijn 8)7

Voorlopig krijg ik het niet uit haar hoofd :o In tegenstelling tot mij heeft ze elk stuk bouwgrond, elke nieuwbouwproject, elk mooi huis gezien. Het zit er bijzonder diep in. Misschien eens een high level financieel plan maken om de cijfertjes wat te laten doordringen. Helaas heeft ze recent een "heel erg mooi stuk bouwgrond, ongeveer halverwege tussen onze ouders" op het spoor gekomen :+

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:07
@Jebus4life Heb je het al concreet gemaakt in termen van hoeveelheid jaren doorwerken. Of op andere wijze, dat het het verschil maakt tussen 2 dagen in de week of 5 dagen in de week blujven werken?

Nog los daarvan, als er kids komen en je alleen maar aan het werk bent voor dat grote huis, waar ze zichzelf dan moeten vermaken (want jij bent aan het werk). Of ze er niet eens zijn omdat ze d hele tijd op opvang zijn want jullie zijn allebei aan het werk.

Dat is het hilarische, hoe groter/mooier (lees: duurder) hoe minder tijd je ervoor hebt om in dat huis te zijn en ervan te genieten :+

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Torgo
Jebus4life schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 16:31:
[...]

Ideaal scenario in mijn hoofd:
Aantal jaar zo verder doen onder ons 2. Dan 1 of 2 kinderen en mijn huis afbetalen (die volgorde is nog niet bepaald). Om vervolgens uit mijn starterswoning naar iets groter verhuizen met de opbrengsten van de verhuur van onze beide huizen. En dan rond ons 45e wat minderen/afbouwen qua werk.
Als je toch van plan bent om te investeren in woningen voor de verhuur, waarom zou je dan eerst je eigen huis afbetalen? Je kan ook dat geld gebruiken als eigen inleg, dat bij financieren en nog een object aankopen voor de verhuur. Doe dat nog een paar keer tot je genoeg hebt om de hypotheek van de 2 onder 1 kap mee te betalen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Inderdaad wel een beetje gechargeerd....
Tegen dat ze 30 zijn beginnen ze toch allemaal te zoeken om een hoop bakstenen te kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thamac
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12-01-2024
[...]

Dit is inderdaad zo herkenbaar. Opvoeding heeft een grote invloed op financieel redeneren heb ik ook gemerkt. Rustig aan maak ik me los van deze instelling en houd een beetje cash aan, los evengoed wel af, spaar voor wat ik wil hebben én nodig heb en verder... Verder is rendement halen uit mijn geld toch wel belangrijk. Op zijn minst: beat inflation (doel).

Misschien aardig om erbij te vertellen is dat mijn doel niet per sé FO is, maar FMA. Gewoon een steady maandelijks dividend inkomen van een paar honderd euro vind ik wel prima.

[ Voor 8% gewijzigd door thamac op 11-03-2021 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Rubbergrover1 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 08:56:
Grootste nadeel van een ofgr is dat je met minstens twee deelnemers moet zijn. (Waarbij de fiscale partner en minderjarige kinderen niet meetellen.) Verder heeft het inderdaad heel veel gelijkenissen met een spaar-BV.
Maar dat.mag in de verhouding 95pct/5pct. Dus als je 100K spaargeld hebt kun je papa of mama vragen om mee te doen voor 5000 euro en desnoods leen je die aan papa of mama uit. (Of vul maar in wie)
Nee, daar kom je wel uit.

Verder heeft het alleen maar de voordelen van de spaarBV.
Maar in het algemeen ben ik bij deze constructies van mening dat de besparingen in de verkeerde hoek worden gezocht. Als je lange-termijn rendement zo laag is dat de 40% belastingen over het reële rendement gunstiger is dan de box 3 heffing, dan zou je m.i. het probleem bij de bron moeten aanpakken en voor een beter langetermijnrendement moeten zorgen.
Dat ben ik met je eens! Maar zeker met een beperkte spaarpot (bijv 100.000 euro) kun je weinig anders doen dan sparen (no way), beleggen (riskant, misschien niet op zeer lange termijn) of huisje kopen (ook vrij riskant alles op 1 paard).

Verder zal een volgend kabinet vrij zeker box3 gaan heffen op het daadwerkelijke rendement. Lees alle partijprogramma maar. En dan gaan we dus weer terug naar vóór 2001 en leuk kostenposten verzinnen om het daadwerkelijke rendement te drukken. Maar dat is wellicht moeilijker dan vroeger ivm de digitalisering van de wereld maar huisjesmelkers zullen dan wellicht een deel van hun huur zwart gaan vangen.
VPB gaat ook weer terug omhoog *zucht* en de eerste schijf verkorten. Nou ja het was leuk voor de 2 jaar dat het duurde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Lordy79 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 20:54:
[...]

Maar dat.mag in de verhouding 95pct/5pct. Dus als je 100K spaargeld hebt kun je papa of mama vragen om mee te doen voor 5000 euro en desnoods leen je die aan papa of mama uit. (Of vul maar in wie)
Nee, daar kom je wel uit.
Moet tenminste 10/90 zijn, maar dat is een detail. Blijft wel een punt dat je dus wel iemand moet hebben voor die 10%, zoals een meerderjarig kind of een ouder. Dat is niet iets wat iedereen zomaar heeft. Of die iedereen zomaar bij zijn financiële planning zou willen betrekken. Vandaar dat ik aangeef dat er toch ook wel wat haken en ogen aan die constructie zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Je hebt gelijk met die 10/90!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeFoX
  • Laatst online: 31-08-2024
rube schreef op zondag 7 maart 2021 @ 12:17:
@GeFoX de berekening van de aangepaste WOZ kun je zien voor je hem verstuurd (als ik het mij goed herinner, dit jaar nog geen aangifte gedaan). Kijk bij de berekening van ddopbouw van je vermogen. Er zal in ieder geval geen correctie zijn na het versturen.
Het wordt inderdaad nog berekend (getoond) voordat je het gaat versturen. Dit bedrag wordt in mindering gebracht op de WOZ.

Correctie voor huurbescherming (38 % van € xxx.xxx)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:57
Hopende dat hier iemand met wat kennis over een stamrecht bv aanwezig is, op internet vind ik 10tallen adviezen die elkaar ook nog tegenspreken.

Ik heb sinds 2006 een stamrecht BV, hierin zit nu als ik mijn eigen aflossings vrije hypotheek af zou lossen ~140K. Nu los ik die hypotheek alk jaar wat af om over een paar jaar niet ineens alle te moeten aflossen.
De Hypotheek is in 2008 afgesloten 85k 5% aflossings vrij.
De eerste 10 jaar kwam er dus mooi 4250 euro binnen, waar na aftrek van bankkosten, Kvk ( gelukkig niet meer ) en opmaken rekening zo rond de 3000 euro over bleef.

Nu ik dus wat afglost heb loopt de rente winst terug zodanig dat ik volgend jaar nog 0 op de teller heb (rente opbrengst -kosten)
De rente op de bank rekening is 0,01 dus dat brengt niets meer
Ik en nu 58, en wil rond de 62-63 stoppen/minder werken.
Ik moet dus uit mijn stamrecht dan mijn inkomen aanvullen en later een gedeelte pensioen omdat ik eerder stop.
Wat zou ik de laatste 5 jaar nog kunnen doen?

1-De helft beleggen en hopen op een leuke winst. Ik ga er vanuit dat bij totaal verlies ik de belasting dienst de uitgestelde belasting dan nog kan betalen)
2-Deposito, zijn ook bedroevend laag
3-Hypotheken aan familie verstrekken, heeft natuurlijk ook risico's

Bij diverse Binck zie ik wel allemaal mooie verhalen maar twijfel toch.

2

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lud0v1c
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-09 14:02
"Math teacher reaches financial independence at 33 years old" "Math teacher reaches financial independence at 33 years old" R=T

Dit vind ik echt een goed onderbouwd verhaal. De 6 stappen van zijn methode zijn al merendeels en uitvoerig besproken hier. Wat ik wel vaak onderbelicht vind is het vergroten van je inkomen door bijverdiensten zgn. side hustles. Die kerel in het artikel heeft er zelfs 2. Wiskunde bijles geven en een tiktok kanaal onderhouden. Zelf ben ik IT'er en heb ik in lijn met mijn passies dans en muziek ook e.e.a. gedaan.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Helaas zijn deze 2 bijverdiensten in de corona tijd flink opgedroogd, maar het idee is goed en hopelijk kan dit snel weer aantrekken. Hebben jullie meer ideeën of verhaal te delen? Hoor het graag.

Gold is the money of kings, silver is the money of gentlemen, barter is the money of peasants – but debt is the money of slaves

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• assje
Lud0v1c schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 08:38:
Wat ik wel vaak onderbelicht vind is het vergroten van je inkomen door bijverdiensten zgn. side hustles.
Ik zie dat persoonlijk ook maar als beperkt relevant. Nastreven van FO is juist om minder afhankelijk te zijn van inkomen en zo meer vrijheid te hebben. Maar zo veel als mogelijk gaan werken past daar dus juist niet bij.

Ik heb nu thuis twee jonge kinderen, ik heb juist het gevoel dat ik nu liever iets minder dan meer zou doen (ook als dat betekent dat ik langer moet werken).

Als het hobbies zijn waar geld mee te verdienen is super natuurlijk maar het wordt al weer snel een verplichting en gaat veel tijd kosten.

[ Voor 10% gewijzigd door assje op 16-03-2021 08:44 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

"Math teacher reaches financial independence at 33 years old" "Math teacher reaches financial independence at 33 years old" R=T

Dit vind ik echt een goed onderbouwd verhaal.
Vind je het echt goed onderbouwd? Waar komt die geclaimde $28000 per maand vandaan dan? $8.000 van lesgeven? Site& promotie -> 35% dus $10K. + Verhuur: 'small %'. Ik zie nog een gat naar 28K; beleggingswinsten? En in hoeverre zijn de inkomsten van de site&sm structureel waar je op kan bouwen?

En hoe is dat 'financieel onafhankelijk' dan? In mijn ogen is dat kunnen leven van de opbrengsten van het geïnvesteerde kapitaal; in dit geval de beleggingen en de verhuur? Hoeveel kapitaal zit daar in, wat brengt het op? Hoe is dat opgebouwd in 7 jaar tijd?

Ik kan echt helemaal niks met de geleverde informatie.

Meewerken aan zo`n artikel lijkt me vooral clickbait, promotie om mensen maar naar je site of social media te lokken en dan advertentie/klik inkomsten te scoren met geïdealiseerde dromen. Fake it till you make it denk ik meer.

Neemt overigens niet weg dat de standaard 'bespaar, zorg voor meer inkomen' uiteraard juist is.

[ Voor 21% gewijzigd door bombadil op 16-03-2021 09:16 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corrit
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-09 17:56

Dit vind ik echt een goed onderbouwd verhaal. De 6 stappen van zijn methode zijn al merendeels en uitvoerig besproken hier. Wat ik wel vaak onderbelicht vind is het vergroten van je inkomen door bijverdiensten zgn. side hustles. Die kerel in het artikel heeft er zelfs 2. Wiskunde bijles geven en een tiktok kanaal onderhouden. Zelf ben ik IT'er en heb ik in lijn met mijn passies dans en muziek ook e.e.a. gedaan.

Ik heb in 2015 een dans docenten opleiding gedaan en kon toen bij een balletschool een cursus geven van 3 weken in totaal 9 uur. Mijn tarief was toen 25 euro per uur. Daarnaast ook veel privéles gegeven aan vrienden en kennissen. Toen heb ik gedurende een tijdje best wat kunnen bijverdienen

In 2016 heb ik een DJ en producer opleiding in Amsterdam gedaan. Toen heb ik eind 2017 voor een bedrijfsfeest een betaald optreden gegeven van 3 uur voor 400 euro. Dat is helaas eenmalig gebleven.

Helaas zijn deze 2 bijverdiensten in de corona tijd flink opgedroogd, maar het idee is goed en hopelijk kan dit snel weer aantrekken. Hebben jullie meer ideeën of verhaal te delen? Hoor het graag.
Als je het voor de hobby doet dan is het denk ik leuk, maar als je puur voor het geld gaat dan kun je denk ik veel beter extra opleidingen volgen en (op termijn) zzp-er worden. Dan kunnen je inkomsten letterlijk verdubbelen of verdriedubbelen in veel sectoren, dat krijg je met een paar uurtjes dansles geven niet voor elkaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Corrit schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 09:34:
[...]

Als je het voor de hobby doet dan is het denk ik leuk, maar als je puur voor het geld gaat dan kun je denk ik veel beter extra opleidingen volgen en (op termijn) zzp-er worden. Dan kunnen je inkomsten letterlijk verdubbelen of verdriedubbelen in veel sectoren, dat krijg je met een paar uurtjes dansles geven niet voor elkaar.
Altijd opletten dat je bruto loon in loondienst niet 1:1 kan vergelijken met "omzet" ls ZZPer.
Van je omzet moeten eerst nog wat kosten en verzekeringen af (die je werkgever anders dekt) en dan pas kan je gaan kijken naar wat er over blijft.
Jobzekerheid is in veel sectoren ook wat waard, en ziek worden als ZZPer is dikwijls geen inkomen.

Ik heb uiteraard niks tegen ZZP, maar als je de keuze moet maken tussen een job en ZZP moet je op de juiste manier gaan vergelijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Ik vind het ook niet echt anders dan de standaard Nederlandse clickbait-verhalen van AD tot aan de Libelle... 'Zie mij eens goed bezig zijn, en o ja, ik heb "toevallig" ook een blog/vlog/youtube/tiktok, ga daar allemaal maar even kijken.'

Even inhoudelijk. Een paar uur per dag bijles levert 8000 per maand op? Stel dat je 100 uur per maand bijles geeft (wat al meer dan een halve baan is), dan komt dat neer op een bijlestarief van 80 dollar per uur. Lijkt mij voor de meeste mensen niet heel erg realistisch. Maar als je dat kunt vangen met wat bijklussen, dan zou ik dat ook niet nalaten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

assje schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 08:43:
[...]

Ik zie dat persoonlijk ook maar als beperkt relevant. Nastreven van FO is juist om minder afhankelijk te zijn van inkomen en zo meer vrijheid te hebben. Maar zo veel als mogelijk gaan werken past daar dus juist niet bij.

Ik heb nu thuis twee jonge kinderen, ik heb juist het gevoel dat ik nu liever iets minder dan meer zou doen (ook als dat betekent dat ik langer moet werken).

Als het hobbies zijn waar geld mee te verdienen is super natuurlijk maar het wordt al weer snel een verplichting en gaat veel tijd kosten.
Aan de andere kant verschillen mensen in hoe ze die vrijheid in tijd willen verdelen. Jij lijkt een voorstander te zijn van het gelijk verdelen van die vrijheid: nu al niet maximaal werken en dan eventueel wat langer door. Ik ben zelf meer een voorstander van nu wel maximaal werken en dan lekker vroeg afbouwen als ik dat wil. Ik denk niet dat het ene beter is dan het ander, maar misschien wel dat het een bij sommige personen beter past dan het andere.

Ik heb thuis drie jonge kinderen en dat is alleen maar meer reden om nu lekker veel te werken. School is nu weer een weekje dicht en dan merk ik meteen dat het mijn roeping niet is om voor kinderopvang te spelen. Ik kan het fysiek en mentaal nu goed hebben om uitdagend werk te doen, dus doe ik dat liever nu, dan kan ik lekker rustig aan doen als het straks allemaal wat minder wordt. Plus ik heb gewoon uitdaging nodig, ben nogal snel verveeld.

Dat zie ik in mijn hobbies ook, die heb ik namelijk niet (meer), of beter, alle hobbies die ik heb/had zijn met een enkele uitzondering side hustles geworden op de een of andere manier. Ik ervaar dat niet als iets naars, maar juist als maximaal toewerken naar het doel om straks mijn tijd vrij in te kunnen delen zonder na te hoeven denken of het iets financieels gaat opleveren. Then again, mijzelf kennende heb ik dan binnen de kortste keren weer een bedrijf oid opgezet omdat ik me anders verveel, maar goed, het punt is dat het dan ook iets kan zijn wat geen of een onzeker rendement heeft.

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Uiteraard kun je een hoop extra (betaalde) activiteiten ontplooien, als je daar zin in hebt en energie voor hebt. Maar je moet oppassen dat je niet het kind met het badwater weggooit. 8000 dollar met elke dag een paar uur bijlessen geven zie ik niet zo snel als iets wat je (in Nederland) als hobby even erbij doet.

Aan de andere kant, als je een vak hebt waarbij je eenvoudig kleine en voor jou eenvoudige hobby-klusjes kunt doen die 50-100 euro per uur opleveren, dan is dat wel iets leuks om er bij te doen en wellicht ook iets om aan te houden als je met je reguliere werk wilt stoppen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Van $5000/maand full-time leraar naar $8000/maand part-time wiskunde bijles geven. Dat alleen al geeft mij serieuze vraagtekens bij het verhaal.

Verder nog klein beetje van ach >$10k aan tiktok+youtube kanaal+site+sponsor deals+andere lessen... uhm. Dat soort bedragen krijg je niet zomaar gratis van tiktok/youtube. En ook sponsor deals krijg je niet zomaar. Dan moet je heel veel content draaien en volgers/kijkers/lezers hebben.
Rustig elke dag of paar dagen uploaden, en dus ook zaken als video's maken en editing en content bedenken. Daarnaast dus sponsors zoeken en deals sluiten, contact onderhouden met de volgers, etc.

Iets zegt me dan ook dat deze kerel 'independent' is in de zin van dat hij dik 40-60 uur per week werkt aan het eigen bedrijf. Gewoon een succesvolle ondernemer, welke als hij nu alles laat vallen toch niet rond blijkt te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrit
Tommie12 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 09:38:
[...]

Altijd opletten dat je bruto loon in loondienst niet 1:1 kan vergelijken met "omzet" ls ZZPer.
Van je omzet moeten eerst nog wat kosten en verzekeringen af (die je werkgever anders dekt) en dan pas kan je gaan kijken naar wat er over blijft.
Jobzekerheid is in veel sectoren ook wat waard, en ziek worden als ZZPer is dikwijls geen inkomen.

Ik heb uiteraard niks tegen ZZP, maar als je de keuze moet maken tussen een job en ZZP moet je op de juiste manier gaan vergelijken.
Dat weet ik best hoor, maar er zijn genoeg zzp-ers (ook in dit topic) die meer dan een ton omzet draaien per jaar. Zie daar maar eens aan te komen in loondienst in NL. Het is zeker niet voor iedereen weggelegd, maar als je de goeie skills hebt en een behoorlijk arbeidsethos dan kun je echt veel meer verdienen dan in loondienst, ook na aftrek van alle kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrit
Xanaroth schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 10:57:
Iets zegt me dan ook dat deze kerel 'independent' is in de zin van dat hij dik 40-60 uur per week werkt aan het eigen bedrijf. Gewoon een succesvolle ondernemer, welke als hij nu alles laat vallen toch niet rond blijkt te komen.
Precies dit. En daar is helemaal niets mis mee, alle respect zelfs! Maar het heeft niet zo veel met fire te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Shapeshifter schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 09:53:
Aan de andere kant verschillen mensen in hoe ze die vrijheid in tijd willen verdelen. Jij lijkt een voorstander te zijn van het gelijk verdelen van die vrijheid: nu al niet maximaal werken en dan eventueel wat langer door. Ik ben zelf meer een voorstander van nu wel maximaal werken en dan lekker vroeg afbouwen als ik dat wil. Ik denk niet dat het ene beter is dan het ander, maar misschien wel dat het een bij sommige personen beter past dan het andere.
Maar wat is maximaal werken? Is dat full-time of veel meer dan dat, je kunt wel 80 uur per week werken als je wilt. Ik heb een full-time baan waar ik in realiteit eerder 50 dan 40 uur per week aan besteed, zou ik daarnaast dan nog side hustles overwegen?

Minder werken is voor mij niet echt een optie maar ik probeer probeer andere tijdbesteding te minimaliseren door bijvoorbeeld meer werkzaamheden thuis uit te besteden en zo meer vrije tijd over te houden. Zo heb ik afgelopen jaar het de kozijnen buiten laten schilderen (had ik voorheen zelf gedaan) en zijn we sinds vorige week begonnen met een schoonmaker (dit ook i.v.m. vrouw die een opleiding gaat doen).

[ Voor 22% gewijzigd door assje op 16-03-2021 11:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
Ik heb nog geen side hustle gezien waar je niet onevenredig veel tijd in moet stoppen voor een beetje inkomen. Kijk als je je hobby kan gebruiken is dat mooi meegenomen, die tijd is toch al als ontspanning besteedt, dus video's maken en uploaden naar socials is best een goed idee.

Maar of je daar nu de doorbraak naar sneller FO mee haalt , geen idee maar het zou wel leuk zijn. Maar op een gegeven moment moet je wellicht weer op zoek naar een nieuwe hobby ;)

Overigens gaan in Spanje stemmen op om de 4 daagse werkweek in te voeren, na Nieuw Zeeland is dus ook Spanje die richting op aan het bewegen. Boeiende ontwikkelingen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
Corrit schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 11:00:
[...]

Dat weet ik best hoor, maar er zijn genoeg zzp-ers (ook in dit topic) die meer dan een ton omzet draaien per jaar. Zie daar maar eens aan te komen in loondienst in NL. Het is zeker niet voor iedereen weggelegd, maar als je de goeie skills hebt en een behoorlijk arbeidsethos dan kun je echt veel meer verdienen dan in loondienst, ook na aftrek van alle kosten.
Ik ken toch meerdere mensen die 100k per jaar bruto in loondienst verdienen, en 200k ook, maar dan spreek je over hogere managment posities die niet voor iedereen weggelegd zijn. Maar het kan zeker.
En dan komt er dikwijls nog een bonus bij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thatanas
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17-09 14:34
CornermanNL schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 11:19:
Ik heb nog geen side hustle gezien waar je niet onevenredig veel tijd in moet stoppen voor een beetje inkomen. Kijk als je je hobby kan gebruiken is dat mooi meegenomen, die tijd is toch al als ontspanning besteedt, dus video's maken en uploaden naar socials is best een goed idee.
Ik heb een side hustle die een veelvoud van mijn uurloon per uur oplevert. Het is alleen niet mogelijk hier mijn 'main hustle' van te maken, omdat het heel grillig is wanneer een klus binnenkomt en het geheel niet mogelijk is hier invloed op uit te oefenen. Hij is afhankelijk van het georganiseerd worden van evenementen in de directe omgeving van één van mijn eigendommen.

Ik zit dus altijd direct klaar als die trein weer voorbij komt rijden, en dan is het heel fijn om soms honderden euro's per uur te verdienen. Maar dan kan het zomaar weer een maand tot stilstand komen.

Door corona staat die trein al een jaar stil. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Tommie12 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 11:29:
[...]

Ik ken toch meerdere mensen die 100k per jaar bruto in loondienst verdienen, en 200k ook, maar dan spreek je over hogere managment posities die niet voor iedereen weggelegd zijn. Maar het kan zeker.
Precies. Als je de goeie skills hebt en een behoorlijk arbeidsethos, dan kun je ook in loondienst wel een ton verdienen. Dat zijn uiteraard niet de aanvangssalarissen, maar als 'schoolverlater' zul je als zzp-er ook niet snel een ton verdienen. Dan zul je toch ook eerst een hoop ervaring moeten hebben opgedaan.

Maar los daarvan, dat moet je dan (in beide gevallen) natuurlijk ook wel willen. Het betekent ook vaak een hoop meer gedoe, stress, verantwoordelijkheid etc. Terwijl je bij een iets lagere/lager betaalde functie wellicht een stuk zorgelozer om 5 uur met je gedachten op nul naar huis kunt gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
@thatanas Dat is leuk te horen dat het side hustlen zijn vruchten afwerpt. Constanter zou leuker zijn, neem je de opbrengsten wel of niet mee in je budgettering , of zie je het als pure extra's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thatanas
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17-09 14:34
CornermanNL schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 11:41:
@thatanas Dat is leuk te horen dat het side hustlen zijn vruchten afwerpt. Constanter zou leuker zijn, neem je de opbrengsten wel of niet mee in je budgettering , of zie je het als pure extra's.
In mijn geval pure extra's die direct de hypotheek in verdwenen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Tommie12 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 11:29:
[...]

Het zijn met name functie waar je grote verantwoordelijkheid moet dragen. Luchtverkeersleiders gaan ook geregeld over de Balkende norm heen terwijl ze maar weinig uren hoeven te maken. Vele hebben naast hun werk nog een sidehussles.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• assje
Volgens CBS voor 2018:
  • 8.308.000 Aantal personen met inkomen als werknemer
  • 362.000 Aantal personen met een topinkomen (>100k bruto)
  • 62% Aandeel personen met topinkomen in loondienst is
  • 224.440 Aantal personen met topinkomen in loondienst
  • 2,7% Relatief aantal Personen met topinkomen in loondienst
Dat is 1/37 mensen in loondienst met een inkomen >100k (in 2018). Nu denk ik dat het aannemelijk is dat dit relatief veel personen op hogere leeftijd zijn. Desondanks verwacht in dit topic een relatief hoog opleidingsniveau en statistisch gezien dus meerdere mensen met een dergelijk inkomen in loondienst.

Alsnog denk ik niet dat het redelijk is dit aan te nemen als niveau wat voor iedereen met de juiste mindset en skills zonder meer haalbaar is. Voor de top 2,7% moeten echt wel een paar puzzelstukken op een plaats vallen denk ik (waaronder een factor geluk).

[ Voor 8% gewijzigd door assje op 16-03-2021 12:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Nu ik dit beter lees is dit ook exact wat jij zegt (want hier reageerde ik indirect op).

[ Voor 3% gewijzigd door assje op 16-03-2021 12:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Corrit
assje schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 12:46:
Volgens CBS voor 2018:
  • 8.308.000 Aantal personen met inkomen als werknemer
  • 362.000 Aantal personen met een topinkomen (>100k bruto)
  • 62% Aandeel personen met topinkomen in loondienst is
  • 224.440 Aantal personen met topinkomen in loondienst
  • 2,7% Relatief aantal Personen met topinkomen in loondienst
Dat is 1/37 mensen in loondienst met een inkomen >100k (in 2018). Nu denk ik dat het aannemelijk is dat dit relatief veel personen op hogere leeftijd zijn. Desondanks verwacht in dit topic een relatief hoog opleidingsniveau en statistisch gezien dus meerdere mensen met een dergelijk inkomen in loondienst.
Ik had oprecht niet verwacht dat er zoveel mensen meer dan 100k verdienen in loondienst. Ik dacht dat het minder dan 1% zou zijn, niet 2,7%.
Alsnog denk ik niet dat het redelijk is dit aan te nemen als niveau wat voor iedereen met de juiste mindset en skills zonder meer haalbaar is. Voor de top 2,7% moeten echt wel een paar puzzelstukken op een plaats vallen denk ik (waaronder een factor geluk).
Daar ben ik het mee eens. :) En dat is voor zzp-ers natuurlijk ook zo, niet iedereen zal succes hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

assje schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 11:08:
[...]
Maar wat is maximaal werken? Is dat full-time of veel meer dan dat, je kunt wel 80 uur per week werken als je wilt. Ik heb een full-time baan waar ik in realiteit eerder 50 dan 40 uur per week aan besteed, zou ik daarnaast dan nog side hustles overwegen?

Minder werken is voor mij niet echt een optie maar ik probeer probeer andere tijdbesteding te minimaliseren door bijvoorbeeld meer werkzaamheden thuis uit te besteden en zo meer vrije tijd over te houden. Zo heb ik afgelopen jaar het de kozijnen buiten laten schilderen (had ik voorheen zelf gedaan) en zijn we sinds vorige week begonnen met een schoonmaker (dit ook i.v.m. vrouw die een opleiding gaat doen).
Ook dat verschilt per persoon denk ik. Ik zou het niet uitdrukken in een absolute hoeveelheid uren, maar eerder als de hoeveelheid uren die je werkt tegen de hoeveelheid uren dat je energie en tijd over hebt om iets "nuttigs" te doen in plaats van "op de bank hangen" (beetje gechargeerd). Voor mij is het absoluut 1 FTE in loondienst en pak hem beet iets van 1/3 FTE in ons eigen bedrijf. Meestal houd ik na werk, huishouden, eten, slapen, etc. op een dag nog iets van een uurtje over om wat anders te doen. Soms ga ik een rondje hardlopen, soms kijk ik een serie of iets, soms programmeer ik wat of ben ik met een projectje bezig wat (nog) geen geld oplevert. Die verhouding is voor mij prima en ik zou zeker niet minder willen werken, want dan duurt het te lang voordat ik mijn doelen bereikt heb.

Ik probeer me wel aan de 40 uur te houden in mijn baan, omdat ik voor 40 uur betaald krijg. Ik wil best 50 uur aan mijn baan besteden, maar dan wil ik ook voor 50 uur betaald worden en dat kan niet in mijn schaal. Ik heb ook een vriend in de consultancy, die heeft een fantastisch salaris op basis van 40 uur, maar de verwachting vanuit het werk is dat er veel meer tijd in gestopt moet worden dan het contract. Voor hem is dat prima, hij vindt zijn werk leuk en was zich bewust van dat feit, zo'n uitzondering begrijp ik nog. Maar als je echt een 40-urige baan hebt met ditto salaris zou ik niet meer dan 40 uur per week daaraan besteden... Verder is een side-hustle naast je baan goed voor een aantal extra aftrekposten, dus het heeft nog best een hoog netto rendement in vergelijking met gewoon meer werken in je huidige baan...

Ik denk niet dat werken het issue is, maar meer wat vindt je leuk en wat heeft voor jou waarde. Als jij schilderen haat en je verdient goed in je baan moet je zeker een schilder laten komen zodat je zelf meer vrije tijd over hebt (en die zou je kunnen besteden aan ontspanning of aan side-hustles of whatever je wilt). Als jij schilderen leuk vindt en je hebt geen zin in side-hustles dan zou je het ook prima zelf kunnen doen en op die manier mooi wat geld uitsparen. Wij zijn ook op zoek naar een schoonmaker, maar dat is wederom vooral om tijd vrij te spelen voor dingen die we zelf waardevoller vinden (zowel op financieel vlak als op persoonlijk vlak). Ik denk dat dat prima binnen de FO gedachte kan vallen, alleen is dat voor een hoop mensen geen bewuste overwogen keuze en dat is waar een FO'er zich in onderscheid denk ik.

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Corrit schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 13:52:
[...]

Ik had oprecht niet verwacht dat er zoveel mensen meer dan 100k verdienen in loondienst. Ik dacht dat het minder dan 1% zou zijn, niet 2,7%.
Dus in een gemiddeld dorp zijn er wel wat...
In België is het ook zo dat meer dan 1% van de gezinnen een vermogen heeft van 1mio, dus zo zeldzaam zijn miljonairs niet. (en dat gaat over investeerbaar vermogen, dus eigen huis en inboedel worden niet mee gerekend).
Dat zal in NL ook wel zoiets zijn.

Nu ja, is het zo moeilijk om in die club te geraken tegen je 65e... denk het niet eigenlijk, zeker als je per koppel rekent.
Ga uit van een koppel dat beiden werkt.
Spaar elk zelf 200k tegen het einde van je carriëre.
Pensioenplan van 150k elk (dat is in België nogal standaard)
Je erft een half huis van 150k per partner van je ouders (inclusief wat spaargeld).

Dan heb je zelfs geen rijke tante of andere meevaller nodig, en je bent er.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
assje schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 08:43:
[...]

Goed punt qua teveel tijd kosten. Ik denk wel dat het een goede combinatie is; een goede day job, en je bestedingspatroon daarop aanpassen (en wellicht nog wat sparen). Vervolgens een hobby omzetten naar side-hustle en de opbrengsten niet opnemen in een nieuw bestedingspatroon. Mijn side-hustle is een SAAS, dus zou in principe weinig tijd moeten kosten. Denk 5-10% van tijd die ik eraan spendeer ik besteed aan vragen (per mail of FB). De rest van de tijd besteed ik vrijwillig aan development van nieuwe features.

Wat ook helpt is een FB groep, daar kunnen mensen ervaringen delen en vragen stellen. Members kunnen elkaar dan helpen, is ideaal, scheelt je dan een hoop werk qua support.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GG85
  • Laatst online: 18-09 08:56

GG85

.......

Corrit schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 13:52:
[...]

[...]

Daar ben ik het mee eens. :) En dat is voor zzp-ers natuurlijk ook zo, niet iedereen zal succes hebben.
Ik vind het eerlijk gezegd nog meevallen. Uitgaande van 12 maanden + vakantiegeld heb je het van over ~€7700 bruto of ~€7000 voor de mensen met 13e maand.
Ik red het niet maar vergis je niet wat een HBO(+)-er van 50+ binnen kan trekken als hij of zij een beetje zijn best doet. Zeker in de IT, Techniek of Marketing/Sales. Hoef je echt geen super hoge positie voor te hebben binnen een bedrijf.
Hetzelfde voor artsen etc. Als medisch specialist zit je al zo op 100k.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Perseus
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:11
Vorige week hebben wij een simpele, maar effectieve maatregel genomen om nog meer in de FO-mindset te komen. Het helpt ons om minder met geld, specifiek onze beleggingen, bezig te zijn. Namelijk in de ING-app de Beleggingsrekening uit het overzicht te halen :+. Klinkt onzinnig, maar bewust of onbewust scroll je toch bij het bekijken van je saldo of geld halen uit spaarpotjes uit nieuwsgierigheid even naar je beleggingsrekening. Hierin zitten bij ons alleen maar NT-fondsen, dus sowieso niet interessant om dagelijks te monitoren. Nu al bijna 2 weken niet gekeken wat de koers/portefeuille doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk1221996
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 04-09 14:06
GG85 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 15:06:
[...]

Ik vind het eerlijk gezegd nog meevallen. Uitgaande van 12 maanden + vakantiegeld heb je het van over ~€7700 bruto of ~€7000 voor de mensen met 13e maand.
Ik red het niet maar vergis je niet wat een HBO(+)-er van 50+ binnen kan trekken als hij of zij een beetje zijn best doet. Zeker in de IT, Techniek of Marketing/Sales. Hoef je echt geen super hoge positie voor te hebben binnen een bedrijf.
Hetzelfde voor artsen etc. Als medisch specialist zit je al zo op 100k.
Fijn om te horen, dat de combinatie HBO en marketing/sales toch niet volledig hopeloos is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:57
Perseus schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 16:00:
Vorige week hebben wij een simpele, maar effectieve maatregel genomen om nog meer in de FO-mindset te komen. Het helpt ons om minder met geld, specifiek onze beleggingen, bezig te zijn. Namelijk in de ING-app de Beleggingsrekening uit het overzicht te halen :+. Klinkt onzinnig, maar bewust of onbewust scroll je toch bij het bekijken van je saldo of geld halen uit spaarpotjes uit nieuwsgierigheid even naar je beleggingsrekening. Hierin zitten bij ons alleen maar NT-fondsen, dus sowieso niet interessant om dagelijks te monitoren. Nu al bijna 2 weken niet gekeken wat de koers/portefeuille doet.
Slim, moet ik misschien ook gaan doen. Ik kijk veels te vaak (het is ook veels te leuk, 9% stijging sinds begin januari)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-09 08:57

oscar82

De ondertitel

Blik1984 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 16:48:
[...]

Slim, moet ik misschien ook gaan doen. Ik kijk veels te vaak (het is ook veels te leuk, 9% stijging sinds begin januari)
Goeie tip van op. Ik heb de hoogte van beleggingen (net zoals spaarrekeningen van kinderen, trouwens) ook uit het overzicht van mijn bankieren app gehaald. Toch kijk ik elke dag stiekem even op Morningstar of google ik wat VWRL doet, terwijl ik die niet eens bezit. Maar dan weet ik alvast wat NT morgen gaat doen ;).

Als je die 9% stijging al leuk vindt, moet je eens kijken wat je portfolio de afgelopen 12 maanden heeft gedaan. Over een week is de dip van de coronacrisis precies een jaar geleden. *O*

VWRL stond eind maart vorig jaar korte tijd op minder dan 60 euro per aandeel. Nu dik boven de 90 (een stijging van ruim 50%). Van het NT smallcaps fonds zag ik zelfs dat het ongeveer 70% is gestegen in de afgelopen 12 maanden. Die laatste bezit ik zelf helaas pas sinds afgelopen zomer.

Ik hoor weinig guru's trouwens nog over dividendbeleggen, of ligt dat aan mij en mijn bubbel? Ik volg Kaskoe wel, maar zelfs hij heeft een nieuwe side-strategie die focust op groeiaandelen (in tegenstelling tot dividendopbrengsten, waar de rest van zijn blog over gaat).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
oscar82 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 17:05:
[...]

Als je die 9% stijging al leuk vindt, moet je eens kijken wat je portfolio de afgelopen 12 maanden heeft gedaan. Over een week is de dip van de coronacrisis precies een jaar geleden. *O*
ik ben een beetje murw geslagen door mijn crypto-coins. waar mijn aandelen 9% hebben gedaan in 3 maanden is mijn crypto 3.5x over de kop gegaan en daarmee procentueel en absoluut veel harder gestegen...

(en dan heb ik het nog niet eens over de stijging die ik t.o.v. een jaar geleden heb gehad)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09 14:09
Blik1984 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 17:13:
[...]

ik ben een beetje murw geslagen door mijn crypto-coins. waar mijn aandelen 9% hebben gedaan in 3 maanden is mijn crypto 3.5x over de kop gegaan en daarmee procentueel en absoluut veel harder gestegen...

(en dan heb ik het nog niet eens over de stijging die ik t.o.v. een jaar geleden heb gehad)
Dit heb ik ook, mijn oorspronkelijke 5% van mijn portefeuille is nu 66% van het totaal geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Mirved schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 18:24:
[...]

Dit heb ik ook, mijn oorspronkelijke 5% van mijn portefeuille is nu 66% van het totaal geworden.
Dat kan 2 dingen betekenen... ofwel je cryptos heel hard omhoog.... zowat x10-15
Of.... je hebt de rest gewoon opgesoupeerd.... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansem
  • Laatst online: 13-09 18:41
Dag Allen,

Wij hebben het plan om een nieuw huis te kopen en we hebben FI(RE) plannen. Als ZZPer met partner met vast dienstverband kunnen we nu erg leuk inleggen in de FIRE pot.

Mijn eerste idee was om juist niet teveel extra te lenen om zo goed mogelijk onze FIRE inleg door te zetten, aan de andere kant kun je ook een wat duurder huis kopen, max. aflossingsvrij en het huis als belegging zien en dat tegen de FIRE tijd in te ruilen voor wat kleiners met dan nog een kleine hypotheek over.

Als hypotheek hebben we nu 2/3 deel spaar (met 6.2% vast voor nog 11 jaar wat dan 2/3 oplevert), deze kunnen we meenemen naar een nieuw huis, 1/3 aflossingsvrij met HRA (nog 21 jaar).

In de nieuwe situatie zie ik dus dat onze lasten wat toe zullen nemen en we dus minder in de FIRE pot stoppen en meer hypotheeklasten, maar dan wel een verwachte overwaarde na FIRE en dan kleiner gaan wonen tegen die tijd en wat overwaarde te hebben zodat er geen of kleine hypotheek over blijft.

Hoe kijken jullie hier tegenaan?

Hoor graag van jullie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Perseus schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 16:00:
bewust of onbewust scroll je toch bij het bekijken van je saldo of geld halen uit spaarpotjes uit nieuwsgierigheid even naar je beleggingsrekening.
Hoe lang ben je al aan het beleggen? Ik had die neiging namelijk de eerste jaren wel, maar tegenwoordig heb ik dat alleen nog even een tijdje als ik een verandering in mijn beleggingsbeleid heb aangebracht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
Tja ik kijk ook nog wel regelmatig naar mijn mini-hypotheek en trek een fles wijn open als er een 10k mijlpaal gepasseerd is.

Je moet toch wat om er een beetje mee bezig te blijven :P

[ Voor 4% gewijzigd door assje op 16-03-2021 19:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
hansem schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 18:50:
In de nieuwe situatie zie ik dus dat onze lasten wat toe zullen nemen en we dus minder in de FIRE pot stoppen en meer hypotheeklasten, maar dan wel een verwachte overwaarde na FIRE en dan kleiner gaan wonen tegen die tijd en wat overwaarde te hebben zodat er geen of kleine hypotheek over blijft.

Hoor graag van jullie.
Mijn wens is om niet het gevoel te hebben dat ik voor fire zou 'moeten' verhuizen. Wij wonen daarom in een woning waar we ook tzt zouden kunnen blijven wonen en oud zouden kunnen worden.

Wij hebben daarom de keus gemaakt om juist niet 'duur' te gaan wonen, maar juist zo te wonen dat we hier ook financieel probleemloos kunnen blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansem
  • Laatst online: 13-09 18:41
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 19:24:
[...]

Mijn wens is om niet het gevoel te hebben dat ik voor fire zou 'moeten' verhuizen. Wij wonen daarom in een woning waar we ook tzt zouden kunnen blijven wonen en oud zouden kunnen worden.

Wij hebben daarom de keus gemaakt om juist niet 'duur' te gaan wonen, maar juist zo te wonen dat we hier ook financieel probleemloos kunnen blijven.
Een deel van ons FIRE plan is juist om ergens in een binnenstad gaan wonen, kleiner ivm uit huis kinderen en wat we nu zouden willen 6mnd pj in het buitenland. Vind dat zo'n lekker vooruitzicht :) Het pad er naar toe dus nog niet helemaal duidelijk, max in pot of deel pot, deel huis....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:03
Ik lees al een geruime tijd mee in dit topic, dankzij jullie erg veel geleerd over FO!

Mijn doel is om met een leeftijd van circa 55 jaar FO te kunnen zijn. Ik ben nu 30 jaar, in loondienst met een standaard 50/50 pensioenregeling. We hebben een relatief goedkope koopwoning (in 2016 gekocht) met een ~60% LTV hypotheek waar we in principe "altijd" kunnen blijven wonen. De hypotheek is afbetaald bij het behalen van eerder genoemde leeftijd. Ik wil niet versneld aflossen vanwege de lage rente en inflatie.

Ongeveer anderhalf jaar geleden ben ik begonnen met beleggen d.m.v. maandelijkse inleg. Mijn SR is circa 50%, ik beleg elke maand circa 40% van mijn nettosalaris met de volgende verhouding:

80% Meesman Aandelen Wereldwijd Totaal
20% NT World / NT EM / NT SC met de bekende verhoudingen

Daarnaast heb ik nog een pensioenrekening-beleggen bij BND met profiel "zeer offensief". Hier leg ik elk jaar mijn jaarruimte in.

Dit betekent dat 100% van mijn beleggingen in aandelen zitten die in principe de "wereldeconomie" volgen.
En dus 0% crypto, goud, vastgoed, obligaties, etc.

Ik vraag me af of ik mijn portefeuille niet beter wat kan diversifiëren. Zo zou ik met een klein deel wel wat meer risico willen lopen voor een potentieel hoger rendement. Of loop ik juist (te)veel risico met mijn huidige portefeuille? Kunnen jullie met mij meedenken over een goede strategie? :)

[ Voor 7% gewijzigd door nMad op 16-03-2021 20:13 ]

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Een 100% aandelen portefeuille is al behoorlijk risicovol. Wil je meer risico nemen dan kan dat met bijvoorbeeld crypto, of een hefboom: koop bijvoorbeeld meer aandelen met margin (geld lenen bij een broker) of leen geld om een tweede huis voor de verhuur te kopen.
Je kan gaan stockpicken maar daarmee loop je vooral meer risico zonder daar een hoger verwacht rendement voor terug te krijgen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
nMad schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 19:49:
80% Meesman Aandelen Wereldwijd Totaal
20% NT World / NT EM / NT SC met de bekende verhoudingen
Dat komt in feite op hetzelfde neer. Meesman Aandelen Wereldwijd Totaal belegt in NT World/EM/SC in de bekende verhoudingen.

[ Voor 6% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 16-03-2021 20:10 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:52
Verwijderd schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 19:57:
Een 100% aandelen portefeuille is al behoorlijk risicovol. Wil je meer risico nemen dan kan dat met bijvoorbeeld crypto, of een hefboom: koop bijvoorbeeld meer aandelen met margin (geld lenen bij een broker) of leen geld om een tweede huis voor de verhuur te kopen.
Je kan gaan stockpicken maar daarmee loop je vooral meer risico zonder daar een hoger verwacht rendement voor terug te krijgen.
Risico opzoeken met leverage lijkt me niet verstandig.

Zou dan in meer risico vollere markten/sectoren gaan zoeken (opkomend, tech, etc.)

[ Voor 12% gewijzigd door KW25 op 16-03-2021 20:11 ]

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
hansem schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 19:42:
[...]

Een deel van ons FIRE plan is juist om ergens in een binnenstad gaan wonen, kleiner ivm uit huis kinderen en wat we nu zouden willen 6mnd pj in het buitenland. Vind dat zo'n lekker vooruitzicht :) Het pad er naar toe dus nog niet helemaal duidelijk, max in pot of deel pot, deel huis....
Vergeet niet dat een kleiner huis in een binnenstad niet per definitie ook een goedkoper huis is. Ik houd er in elk geval rekening mee dat als ik later wellicht kleiner wil gaan wonen, ik vermoedelijk ook wil dat dat comfortabeler en gunstig gelegen zal zijn. En daarmee eerder duurder dan goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
Tommie12 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 18:26:
[...]

Dat kan 2 dingen betekenen... ofwel je cryptos heel hard omhoog.... zowat x10-15
In mijn geval sta ik op dit moment ten opzichte van exact 1 jaar geleden op x14 waar dezelfde belegging x1.5 is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82

oscar82

De ondertitel

Blik1984 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 20:55:
[...]

In mijn geval sta ik op dit moment ten opzichte van exact 1 jaar geleden op x14 waar dezelfde belegging x1.5 is gegaan.
Hebben de mensen hier met crypto coins een exit strategie die hen sneller FO maakt, of houden jullie gewoon van de coins en hebben jullie diamanten handjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:12
[...]

Omzet is gelukkig gelijk aan winst dus das altijd mooi. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
hansem schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 18:50:
Dag Allen,

Wij hebben het plan om een nieuw huis te kopen en we hebben FI(RE) plannen. Als ZZPer met partner met vast dienstverband kunnen we nu erg leuk inleggen in de FIRE pot.

Mijn eerste idee was om juist niet teveel extra te lenen om zo goed mogelijk onze FIRE inleg door te zetten, aan de andere kant kun je ook een wat duurder huis kopen, max. aflossingsvrij en het huis als belegging zien en dat tegen de FIRE tijd in te ruilen voor wat kleiners met dan nog een kleine hypotheek over.

Als hypotheek hebben we nu 2/3 deel spaar (met 6.2% vast voor nog 11 jaar wat dan 2/3 oplevert), deze kunnen we meenemen naar een nieuw huis, 1/3 aflossingsvrij met HRA (nog 21 jaar).

Hoor graag van jullie.
Reken je niet te rijk...
In de kenissenkring van mijn ouders zijn er ook wat mensen die dachten hun huis duur te verkopen en dan in een goedkoper appartement te gaan wonen.
Probleem is dat een huis van 30-40 jaar oud niet meer echt in waarde stijgt als je het niet echt goed bij de tijd houdt. En op die leeftijd koop je dan geen instapappartementje van 70m2 dat afgeleefd is. Dus was het met kosten en zo een nuloperatie.
Dat was bij mijn vader ook zo. Villa van 220m op 800m2 grond verkocht voor 430k, appartement van 130m2 gekocht voor 390k + kosten....
En ja, dat appartement mocht kleiner, maar de locatie was wat hij wou, en de centen waren er.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82

oscar82

De ondertitel

hansem schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 19:42:
[...]

Ik ben het wel met @Rubbergrover1 eens wat betreft de kosten voor een klein huis. En aan welk buitenland denk je dan? Ik kan me zo voorstellen dat juist een vakantiehuis ook met enige luxe gepaard moet gaan om het naar je zin te hebeben.
Het lijkt met de stijgende huizenprijzen o zo aantrekkelijk om je leencapaciteit volledig te benutten en op die manier je hefboom te maximaliseren. Maar besef je wel wat dat betekent voor je cash flow elke maand weer voor de komende 30 jaar. Dat is geen kattenpis. Je mist nu dan al gelijk een stukje keuzevrijheid om bijv. (tijdelijk) minder te gaan werken. Check ook die dude van rich dad poor dad die uitlegt dat een huis waar je zelf in wilt wonen een liability is en geen asset.
Persoonlijk denk ik ook niet dat ik ooit terug zou kunnen naar een jaren '90 appartementje als ik ooit in nieuwbouw of een opgeknapte jaren '30 gezinswoning heb gewoond. Ik zou hooguit de switch voor me kunnen zien dat ik ooit, als ik (bijna) FO ben, naar een plek verhuis waar de vierkante meters (veel) goedkoper zijn; ik woon nu in a'dam binnen de ring dus dat is ook niet zo'n uitdaging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
oscar82 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 22:02:
[...]

Hebben de mensen hier met crypto coins een exit strategie die hen sneller FO maakt, of houden jullie gewoon van de coins en hebben jullie diamanten handjes?
Diamond hands baby

Nee, heb ondertussen allang wat uitgecashed waardoor het restant pure winst is. Maar ik zie mijn inleg van een paar jaar geleden wel als mijn mogelijke early exit naar FO toe. Zonder crypto is mijn verwachte exit tussen 50 en 55 en ik hoop dat dit avontuurtje het 5-10 jaar naar voren kan trekken en ik rond mijn 45ste FO kan zijn. Mijn doel is dat ik uiteindelijk mijn nieuw af te sluiten hypotheek van mijn nieuwe huis er volledig mee kan aflossen en daarmee volledig hypotheekvrij kan leven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:49

3DDude

I void warranty's

***members only***

Jouw voorbeeld zet ook geen zoden aan de dijk, leuk dat een hobby wat oplevert maar dat is. het wel :P.
~Zoals iemand anders al zei: typisch zo'n tiktok / publiciteit stunt dit verhaal. Want waarschijnlijk komt een groot deel van zijn inkomen van advertenties en hoeveel mensen er naar zijn sprookje kijken/luisteren. Als je x miljoenen volgers hebt kan je daar mooi inkomsten mee genereren.. ;)

Zo zijn er wel meerderen natuurlijk, zie ook regelmatig soort Ponzi scheme achtige dingen voorbij komen met mensen die iets verkopen. En dan verkopen ze het, aan jou :P

TLDR: De blog over hoe geniaal je wel niet bent met een hoop blabla is de inkomstenbron meestal, vraag het maar aan die Emma die niet kan beleggen :X

[ Voor 4% gewijzigd door 3DDude op 17-03-2021 01:00 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
Tommie12 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 18:26:
[...]

X15 idd. Mocht ik nu verkopen zou ik 10 jaar eerder dan gepland kunnen stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:40
Mirved schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 07:26:
[...]

Goed gedaan! Wat is je exit strategie? Bij 20x? 30x? Als het 25% gedaald is ten opzichte van de top? 5 jaar voor je pre-pensioen?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mirved
RichieB schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 07:53:
[...]

Goed gedaan! Wat is je exit strategie? Bij 20x? 30x? Als het 25% gedaald is ten opzichte van de top? 5 jaar voor je pre-pensioen?
Dit is een goeie vraag. Het plan is om nog een verdubbeling van de huidige prijzen af te wachten. Dan het grootste deel verkopen en een klein deel houden om te zien wat het nog doet in de toekomst. Met dat bedrag zou ik dan in principe al bijna direct FO zijn. Dan werk ik nog een paar jaar voor de leuk. Terwijl mijn beleggingen nog wat renderen en het geld dat ik verdien allemaal als extraatje opbouw. Dan zou ik tegen mijn 40ste misschien stoppen met werken als ik dat zie zitten. Dat is het plan.

ECHTER waar ik bij aandelen vrij emotieloos kan zijn heb ik bij crypto toch constant een knagend gevoel. Zo kwam er gisteren een bericht over het "verbieden door India" en dan moet ik mezelf toch dwingen om het los te laten. Het idee gaat toch steeds door je hoofd straks zakt het allemaal ineen en loop je al dat geld mis wat je nu zou kunnen krijgen. Het tegenovergestelde is ook waar. FOMO (fear of missing out). Het steeds niet durven te verkopen omdat je denkt dat het nog veel gaat doen en daardoor bang bent een hoop mis te lopen. Stel bitcoin gaat naar 200K per stuk, kan je ermee omgaan dat je dan nu op 50k verkocht hebt. Van buitenaf is het makkelijk gezegd dat je blij moet zijn met wat je hebt. Maar als je erin zit heb je toch constant die twijfels. Het idee is nu een beetje alles of niets. Dus hopelijk is dit een "once in a life oppertunity" en brengt het mij FO 20 jaar eerder dan gepland. Wordt het niks dan heb ik ook niet heel veel verloren qua initiële inleg en moet ik proberen vooral niet na te denken over wat ik mogelijk gehad had kunnen hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Perseus
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:11
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 19:17:
[...]

Hoe lang ben je al aan het beleggen? Ik had die neiging namelijk de eerste jaren wel, maar tegenwoordig heb ik dat alleen nog even een tijdje als ik een verandering in mijn beleggingsbeleid heb aangebracht.
Ongeveer 2 jaar, waarvan de laatste 6 maanden we, na de aankoop en verbouwing van onze woning, onze SR flink hebben opgeschroefd (van 15-20% naar 40-50%). De snelle groei van ons vermogen is zo erg geruststellend en motiverend om te zien, maar brengt toch ook onrust met zich mee bij (kleine) dalingen. Ondanks dat ik normaal helemaal niet gevoelig ben voor 'de waan van de dag'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corrit
Torched schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 22:04:

Omzet is gelukkig gelijk aan winst dus das altijd mooi. :+
En bruto loon is natuurlijk ook gelijk aan netto loon... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Mirved schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 08:22:
[...]

Dit is een goeie vraag. Het plan is om nog een verdubbeling van de huidige prijzen af te wachten. Dan het grootste deel verkopen en een klein deel houden om te zien wat het nog doet in de toekomst. Met dat bedrag zou ik dan in principe al bijna direct FO zijn. Dan werk ik nog een paar jaar voor de leuk. Terwijl mijn beleggingen nog wat renderen en het geld dat ik verdien allemaal als extraatje opbouw. Dan zou ik tegen mijn 40ste misschien stoppen met werken als ik dat zie zitten. Dat is het plan.

ECHTER waar ik bij aandelen vrij emotieloos kan zijn heb ik bij crypto toch constant een knagend gevoel. Zo kwam er gisteren een bericht over het "verbieden door India" en dan moet ik mezelf toch dwingen om het los te laten. Het idee gaat toch steeds door je hoofd straks zakt het allemaal ineen en loop je al dat geld mis wat je nu zou kunnen krijgen. Het tegenovergestelde is ook waar. FOMO (fear of missing out). Het steeds niet durven te verkopen omdat je denkt dat het nog veel gaat doen en daardoor bang bent een hoop mis te lopen. Stel bitcoin gaat naar 200K per stuk, kan je ermee omgaan dat je dan nu op 50k verkocht hebt. Van buitenaf is het makkelijk gezegd dat je blij moet zijn met wat je hebt. Maar als je erin zit heb je toch constant die twijfels. Het idee is nu een beetje alles of niets. Dus hopelijk is dit een "once in a life oppertunity" en brengt het mij FO 20 jaar eerder dan gepland. Wordt het niks dan heb ik ook niet heel veel verloren qua initiële inleg en moet ik proberen vooral niet na te denken over wat ik mogelijk gehad had kunnen hebben.
Schuift dat voornemen om te verkopen bij een verdubbeling niet langzaam mee met de koersen...? Of heb je al langere tijd voor jezelf een vast doel van: bij koers xxx ga ik verkopen.

Dat knagende gevoel kan ik mij goed voorstellen. Ik weet dat een hoop mensen bitcoins als de heilige graal zien, maar ik zie het vooral als 'ruilmiddel', waarbij de waarde niet zozeer is bepaald door wat er achter zit (bv toekomstige omzet of winst), maar puur door 'wat de gek er voor geeft'. Zolang er steeds meer mensen zijn die erin geïnteresseerd zijn, zullen de koersen ook blijven stijgen. Maar dus niet door een intrinsieke waardestijging, maar puur door meer vraag dan aanbod. Dat staat mij tegen. Daarom zit ik dus ook niet in bitcoin. (Overigens heb ik vergelijkbare gevoelens bij bv goud, waar ik dus ook niet in zit.)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Mirved schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 07:26:
[...]

[...]

Volgens mij.. ben je gewoon dom bezig, Sorry dat ik het even zo hard zeg.

Als iets x15 gaat en je daarmee 'nu' 10 jaar eerder FO bent, dan ga je gewoon stappen ondernemen. Dus exit plan opstellen. Punt.

Even grof gezegd, stel je haalt er nu in 1 klap lump sum 50% uit. Dan ben je gegarandeerd 5 jaar eerder FO dan gepland als de koers naar de 0 gaat. Maar stel de koers gaat nog eens verdubbelen dan zit je op 'slechts' 15 jaar eerder FO ipv 20.
Nu komt het mooie wat betreft FO planning: hoe lang duurt die gehoopte/FOMO verdubbeling. Je hebt namelijk een limiet aan hoeveel sneller je FO kunt worden: heden totaan de FO datum. 'Sneller' FO dan per-direct kun je niet.
Kan prima zijn dat je die verdubbeling bereikt met nog 18 jaar te gaan. Dan is je vergelijking dus effectief 15 vs 18 jaar ipv 15 vs 20 jaar. Dan voelt en klinkt de risico verhouding ineens al heel anders nietwaar.

Met binnen FO perspectief een eindige limiet van maximale upside naast een doorlopende tijdsfactor in het achterhoofd, is het veel interessanter winst (gedeeltelijk) zeker te stellen dan alles of niks te spelen. De downside potentie is snel groter dan de upside, want elke dag is de maximale upside net iets minder dan de dag ervoor.
Ga in elk geval eens met excel aan de gang en proberen rationeel overwegen wat het in cijfers betekend om bijvoorbeeld elke maand 1% te onttrekken (~11,5%/jaar) en richting ETF/whatever te gooien vs all-in diamond hands te blijven.

[ Voor 6% gewijzigd door Xanaroth op 17-03-2021 09:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
[...]
Het gaat er natuurlijk niet om waar je ingestapt ben maar waar het nu staat en wat de potentie is. Persoonlijk richt ik mij ook op high risk / high return (BTC, ETH, XRP, TSLA), maar op het moment dat mijn gevoel de daling niet kan verwerken ga ik een exit plan maken. Deze les heb ik met name afgelopen maand geleerd toen de boel onderuit ging.

Nu ben ik wel pas vorig jaar begonnen met opbouw van mijn vermogen en kan ik maandelijkse een flink bedrag inleggen. Dat in combinatie met een lange horizon zet ik nu graag in op hoog risico en zal ik naar mate mijn vermogen stijgt meer spreiden en meer zekerheid op zoeken met mijn inleg. Het streven is om rond de 40 FO te zijn, maar als de hoge risico niet tot hoge rendement leid ben ik ook tevreden met voor de 50. Hoe dichterbij je bij FO komt, hoe minder “once in a lifetime” kansen je kan nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Xanaroth schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 09:25:
De downside potentie is snel groter dan de upside, want elke dag is de maximale upside net iets minder dan de dag ervoor.
Dat is toch onmogelijk te zeggen zonder de maximale upside te weten? Als er maar genoeg mensen in gaan/blijven geloven kan die relatief tot huidige prijs wel oneindig zijn.

By Crypto heb ik wel nog meer het "Ponzi" gevoel dan bij goud....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirved
[...]

[...]

Volgens mij.. ben je gewoon dom bezig, Sorry dat ik het even zo hard zeg.

Als iets x15 gaat en je daarmee 'nu' 10 jaar eerder FO bent, dan ga je gewoon stappen ondernemen. Dus exit plan opstellen.
Dat heb ik al zoals je al had kunnen lezen. Of het x10 x 100 gaat heeft daar weinig mee te maken. Als je bitcoin voor 1 dollar had gekocht had je dan verkocht voor 15 dollar om dat het x15 is en dat opeens de magische grens is om eruit te stappen?
Even grof gezegd, stel je haalt er nu lump sum 50% uit. Dan ben je gegarandeerd 5 jaar eerder FO dan gepland als de koers naar de 0 gaat. Maar stel de koers gaat nog eens verdubbelen dan zit je op 'slechts' 15 jaar eerder FO ipv 20.
Nou lijkt het me dat je eerder wakker ligt van mislopen van de winst die je nu reeds hebt, dan als je straks er achter komt dat het nóg een jaartje minder had kunnen zijn.
Dan ben je dus 5 jaar kwijt. Dat is naar mijn mening een hoop. Eigenlijk lig ik niet zo heel erg wakker van het verliezen van "gratis geld". Maar meer er van dat ik een hoop heb laten liggen straks.
Nu komt het mooie wat betreft FO planning: hoe lang duurt die gehoopte/FOMO verdubbeling. Je hebt namelijk een limiet aan hoeveel sneller je FO kunt worden: heden totaan de FO datum. 'Sneller' FO dan per-direct kun je niet.
Kan prima zijn dat je die verdubbeling bereikt met nog 18 jaar te gaan. Dan is je vergelijking dus effectief 15 vs 18 jaar ipv 15 vs 20 jaar.
Die verdubbeling ligt eerder in de verwachting van 2 tot 12 maanden (denk ik). Dus 12 maanden wachten kan 4 jaar opleveren.

Volgens die logica had ik al bij 1 jaar FO verkorting moeten verkopen of 2 jaar etc. etc. De reactie je moet nu verkopen want dan heb je nu 2, 5, 10x je inleg hoor ik al 6+ jaar. Als ik daar naar geluisterd had was ik nu dus meer dan 200.000+ euro mis gelopen. Ik snap je logica maar ik heb dit nu zo lang volgehouden dat ik gewoon voor alles of niets ga. Hopelijk nog een korte periode wachten en dan is het einddoel 20 jaar eerder bereikt. Als ik nu opeens ga verkopen waarom had ik dan niet al veel eerder verkocht? Het plan ligt er en tot nu toe heeft dat heel goed gewerkt. Dat andere niet dezelfde risico tolerantie hebben snap ik.
Rubbergrover1 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 09:20:
[...]

Schuift dat voornemen om te verkopen bij een verdubbeling niet langzaam mee met de koersen...? Of heb je al langere tijd voor jezelf een vast doel van: bij koers xxx ga ik verkopen.
Nee het FO bedrag is duidelijk. Wanneer ik dat bereik is het gewoon verkopen.

Overigens laten we de zin of onzin van crypto even buiten de FO discussie houden.

[ Voor 8% gewijzigd door Mirved op 17-03-2021 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
[...]

Kan prima zijn dat je die verdubbeling bereikt met nog 18 jaar te gaan. Dan is je vergelijking dus effectief 15 vs 18 jaar ipv 15 vs 20 jaar. Dan voelt en klinkt de risico verhouding ineens al heel anders nietwaar.
ik moest lachen, 18 jaar, lol 8)7

Wat denk je van een paar maanden... Dit is gewoon een alles of niets scenario, voor mij in ieder geval wel

[ Voor 5% gewijzigd door Blik1984 op 17-03-2021 10:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Mirved schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 09:52:
Eigenlijk lig ik niet zo heel erg wakker van het verliezen van "gratis geld". Maar meer er van dat ik een hoop heb laten liggen straks.
Mental accounting, gratis geld bestaat niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
assje schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 10:02:
[...]

Mental accounting, gratis geld bestaat niet :P
Klopt maar sinds ik min initiële inleg eruit heb gehaald + nog wat winst. Kan ik het wel voor mijzelf zo zien.
Pagina: 1 ... 162 ... 172 Laatste

Dit topic is gesloten.