Rubbergrover1 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 12:30:
[...]
Ik ga daar juist niet vanuit. Anders zou ik namelijk op een veel hoger rendement uitkomen. Ik gebruik de aanname die Kalentum nam, dat je een deel zelf gebruikt en een deel teruglevert. En dat je 'opbrengst' vooral bestaat uit besparing op wat je zelf gebruikt, plus nog een minimaal beetje wat je voor teruglevering krijgt. Uitgangspunt was daar 350 euro opbrengst per jaar bij 23 ct/kWh.
Je gebruik en je productie lopen zelden tot nooit gelijk, vrijwel alle huishoudens gebruiken 's avonds en 's nachts het merendeel van hun stroom, terwijl de productie van je panelen voornamelijk overdag plaatsvindt.
Kortom, je produceert overdag kWh's, en 's avonds en 's nachts neem je kWh's af. Op dit moment krijg je voor elke geleverde kWh nog net zoveel centen terug als dat je betaald voor elke afgenomen kWh tot aan je verbruik, dit is het salderen wat nu verplicht is vanuit de overheid. Voor elke kWh die je produceert
bovenop wat je afneemt mag de leverancier jou een ander bedrag betalen, veel leveranciers betalen daarvoor nu nog hetzelfde.
Als het salderen ophoudt vallen bovenstaande garanties weg, en dan kan het dus gebeuren dat voor de kWh's die je 's avonds en 's nachts verbruikt
meer betaald dan wat je krijgt voor de kWh's die je overdag produceert. Het zou zelfs kunnen gebeuren dat je moet gaan betalen voor je dagproductie omdat er op dat moment een overproductie is en het ergens opgeslagen moet worden.
Nu is het dus zo dat als je 2500 kWh produceert, en je levert 2000 kWh dat je uiteindelijk onder de streep alleen betaald voor die extra 500 kWh.
En stel dat je ipv 2000 kWh dan 3000 kWh produceert krijg je dus betaald voor die extra 500 kWh.
Maar als het salderen eindigt kan de berekening er bv als volgt uit gaan zien:
Stel, je betaald 50 cent per kWh, en je krijgt 10 cent per kWh met bovenstaande situaties ga je dan het volgende per jaar betalen:
2500 kWh verbruik en 2000 kWh productie:
1250 euro per jaar aan kosten, en 200 euro per jaar aan inkomsten, dan kost je stroom je dus per jaar 1050 euro. Rendement panelen: 200 euro per jaar.
2500 kWh verbruik en 3000 kWh productie:
1250 per jaar aan kosten, en 300 euro per jaar aan inkomsten, dan kost je stroom je dus per jaar 950 euro. Rendement panelen: 300 euro per jaar.
Als we dan eens even extreem gaan doen, en je betaald 1 euro per kWh en je krijgt nog maar 1 cent per kWh dan krijg je:
2500 kWh verbruik en 2000 kWh productie:
2500 euro per jaar aan kosten, en 20 euro per jaar aan inkomsten, dan kost je stroom je dus per jaar 2480 euro. Rendement panelen: 20 euro per jaar.
2500 kWh verbruik en 3000 kWh productie:
2500 per jaar aan kosten, en 30 euro per jaar aan inkomsten, dan kost je stroom je dus per jaar 2470 euro. Rendement panelen: 30 euro per jaar.
Wat ik dus probeer duidelijk te maken is dat zonder het salderen zonnepanelen een erg onzekere investering worden, die je mogelijk zelfs geld kan gaan kosten als je ooit moet gaan betalen voor een teruglevering. De situatie dat je weinig tot niets meer krijgt per kWh zie ik niet eens als vergezocht gezien de wildgroei aan zonneparken overal, terwijl de verbruiksmomenten amper veranderen.
Als je daarentegen een accu erbij plaatst ben je niet afhankelijk van de grillen van de markt, maar mooi onafhankelijk daarvan, want wat jij zelf produceert verbruik je ook volledig zelf voordat je gaat afnemen van de markt.