Misschien ben ik wel oud geworden, maar ik snap totaal niet hoe deze mensen via dit soort prut-blogjes een maandelijkse inkomstenstroom van ruim €400eur halen. Dit is weer een geval van 13 in een dozijn blog wat nog minder dan een jaar bestaat en blijkbaar heeft ze toch genoeg traffic om ruim €3000 eur aan affilate links binnen te halen en €1100 voor het e-book.veldkampj schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 14:54:
https://www.ad.nl/geld/em...raag-linzensoep~ac983051/
Kijk eens wie we hier hebben.
[...]
Die paar k en de opties in Galapagos zou ik ook niet noemen
Bovendien is schrijven over financiele zaken lucratiever dan over bijvoorbeeld reizen.
Maar goed, al dat bloggen en social media e.d. kost ook gewoon enorm veel tijd, dus of het echt zo lonend is, is de vraag.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
veldkampj schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 14:54:
[...]
Die paar k en de opties in Galapagos zou ik ook niet noemen
Dat is een flink bedrag, jemig! Ben je wel even mee bezig.,,Ik kwam er ‘opeens’ achter dat ik best wel een hoge studieschuld had: ruim 70.000 euro.
Ze leeft zo te zien ook behoorlijk skeer. Lekker inkomen, lage huur, enorm goedkope boodschappen. Ben erg benieuwd wat er gebeurt als ze meer inkomsten krijgt en klaar is met studeren. Ze blijft niet altijd in een studentenflat, gaat misschien vaker op vakantie of uit eten, koopt eens een mooie telefoon. Als student is het toch een stuk makkelijker, omdat je vaak minder eisen hebt.
Klopt, maar blijkbaar heeft ze genoeg lezers die zich aanmelden bij die vage beleggingsapps die ze heeft.!null schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 16:52:
@R.van.M Ook reclame is een wereld die lekker aan het veranderen is. We gingen van reclame in de krant naar tv, maar dat is nu denk ik al voorbij gestreeft door internet reclame adwords/youtube etc, en de affilate links of je eigen product verkopen is de laatste trend.
Bovendien is schrijven over financiele zaken lucratiever dan over bijvoorbeeld reizen.
Maar goed, al dat bloggen en social media e.d. kost ook gewoon enorm veel tijd, dus of het echt zo lonend is, is de vraag.
Daarnaast is de kwaliteit van de stukjes ook niets bijzonders, dus meer dan een halve dag kan je niet kwijt zijn per topic. Ik ga ook maar een blog starten, melden jullie je dan allemaal aan bij Semmie, Peaks en alle andere troep via mij?
Is dat niet een beetje een FO valkuil, dat veel mensen gaan leven naar het inkomen dat ze hebben? In mijn optiek is de enige echte eis dat je op een gegeven moment een plek voor jezelf krijgt. Maar verder zou je, als je dat zou willen, nog heel lang als student kunnen leven. En daarmee je FO doel ook met een niet al te hoog inkomen op enigszins afzienbare termijn kunnen bereiken.Tk55 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 16:54:
Als student is het toch een stuk makkelijker, omdat je vaak minder eisen hebt.
In dit soort verhalen is een van de dingen waar ik altijd naar kijk hoe men de inkomsten op de lange duur regelt.Tk55 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 16:54:
[...]
[...]
Dat is een flink bedrag, jemig! Ben je wel even mee bezig.
Ze leeft zo te zien ook behoorlijk skeer. Lekker inkomen, lage huur, enorm goedkope boodschappen. Ben erg benieuwd wat er gebeurt als ze meer inkomsten krijgt en klaar is met studeren. Ze blijft niet altijd in een studentenflat, gaat misschien vaker op vakantie of uit eten, koopt eens een mooie telefoon. Als student is het toch een stuk makkelijker, omdat je vaak minder eisen hebt.
Ook hier weer erg inzichtelijk. Iemand die van "Ik deed in die tijd een Master Molecular Nutrition and Toxicology" naar "Studeert: pre-master Schrijven". Goh, waar zou toch (normaal gesproken) meer mee te verdienen zijn
Het artikel zelf is, zoals vaak met het AD, nogal simpel. Wat mij vooral opvalt is de maandelijkse inkomsten van 134 euro voor het verkopen van tweedehands spullen. Ze geeft minder uit aan nieuwe spullen dan ze er tweedehands mee verdient. Wat een onzin.
Ik vraag me af of het 'leven als student' zich verhoudt tot een lean-FIRE streven. Ik denk eigenlijk dat een minimale/minimalistische levensstijl zelfs nog zuiniger kan zijn. Ook opvallend dat zij 750 euro per maand aan bijdrage van ouders/erfenis krijgt. Dat krijgen er maar weinig (en houdt ooit een keer op)...Rubbergrover1 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 17:11:
[...]
Is dat niet een beetje een FO valkuil, dat veel mensen gaan leven naar het inkomen dat ze hebben? In mijn optiek is de enige echte eis dat je op een gegeven moment een plek voor jezelf krijgt. Maar verder zou je, als je dat zou willen, nog heel lang als student kunnen leven. En daarmee je FO doel ook met een niet al te hoog inkomen op enigszins afzienbare termijn kunnen bereiken.
Zo valt je collegegeld weg en is de huur van een studentenkamer tegenwoordig nauwelijks lager dan de rentecomponent van een kleine hypotheek. En aangezien studentenkamers ook nauwelijks onderhouden worden hoeft dat bij een koopwoning ook niet
Mij verder niet gezien, zo lang we over de jaren heen ca. 45-50% spaarquote halen ben ik tevreden, ook al gaat daar een beetje (bewuste) lifestyle inflation mee gepaard.
Dat kan toch gewoon? Ik heb ook zo het vermoeden dat het gewoon optimistisch gepresenteerd wordt, maar er zijn genoeg mensen die goedkoop spullen (in bulk) opkopen, evt. opknappen, en het doorverkopen.FreeShooter schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 18:18:
Het artikel zelf is, zoals vaak met het AD, nogal simpel. Wat mij vooral opvalt is de maandelijkse inkomsten van 134 euro voor het verkopen van tweedehands spullen. Ze geeft minder uit aan nieuwe spullen dan ze er tweedehands mee verdient. Wat een onzin.
Nou zou ik dit soort dingen zelf altijd omrekenen naar inkomsten per uur oid, met name als je het echt als inkomstenbron ziet.
[ Voor 25% gewijzigd door finsdefis op 24-02-2021 18:25 ]
veldkampj schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 14:54:
[...]
Er is helaas geen specificatie van "schrijven" en "bloggen", het hoeft dus niet allemaal uit haar blog te komen.R.van.M schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 16:42:
[...]
Misschien ben ik wel oud geworden, maar ik snap totaal niet hoe deze mensen via dit soort prut-blogjes een maandelijkse inkomstenstroom van ruim €400eur halen.
Dan mogen ze mij ook interviewen:
Zo kan ik aantonen dat ik een spaarquote hebt van 100%. Mijn volledige salaris wordt geautomatiseerd bij binnenkomst naar mijn spaarrekening geboekt.
Maar hoe betaal je dan je rekeningen? Die zijn al in 2020 betaald voor 2021.
Maar hoe doe je dan je dagelijkse boodschappen? Heb in 2020 al een pot voor 2021 gemaakt. Hoef als het goed is niet bij te vullen.
I'm barista-fire..
[ Voor 79% gewijzigd door GioStyle op 24-02-2021 19:03 ]
Voor de lange termijn houd je dat zonder onderhoud natuurlijk niet vol. Een je hebt een hoop kostenposten (belastingen, nutsbedrijven) die je bij een alles in één kamerhuur niet hebt. Maar inderdaad, echt heel veel duurder hoeft het niet te zijn, alleen is dat in de regel wel een van de weinige aanpassingen waar je niet aan ontkomt (bv vanwege aflopen van campuscontract).finsdefis schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 18:22:
[...]
Ik vraag me af of het 'leven als student' zich verhoudt tot een lean-FIRE streven. Ik denk eigenlijk dat een minimale/minimalistische levensstijl zelfs nog zuiniger kan zijn. Ook opvallend dat zij 750 euro per maand aan bijdrage van ouders/erfenis krijgt. Dat krijgen er maar weinig (en houdt ooit een keer op)...
Zo valt je collegegeld weg en is de huur van een studentenkamer tegenwoordig nauwelijks lager dan de rentecomponent van een kleine hypotheek. En aangezien studentenkamers ook nauwelijks onderhouden worden hoeft dat bij een koopwoning ook niet
Maar waar het meer om ging was de impliciete aanname dat je na je studie 'vanzelf' veel meer geld zou gaan uitgeven aan uit eten, reizen, telefoon etc. Die lifestyle inflatie is meer een keuze die je zelf kunt maken. En voor je het weet kom je dan in een situatie dat je nauwelijks geld overhoudt en je je niet kunt voorstellen dat er mensen zijn met een spaarquote van 50%.
Verwijderd
Sponsor je (al jaren?!) €500 per maand, blijkt dochterlief een schuld van 70k euro opgebouwd te hebben. Terwijl ze ook nog €250 per maand uit een erfenis krijgt!!
Dan ga je toch wel nadenken wat je óók met dat geld had kunnen doen...
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2021 19:27 ]
Op een gegeven moment moeten kinderen hun eigen keuzes maken. Ik heb er 4 en die gaan echt wel verschillend om met geld en leggen hun prioriteiten ook anders.Verwijderd schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 19:25:
Maar stel je voor dat je de vader (of moeder) van die Emma zou zijn hè.
Sponsor je (al jaren?!) €500 per maand, blijkt dochterlief een schuld van 70k euro opgebouwd te hebben. Terwijl ze ook nog €250 per maand uit een erfenis krijgt!!
Dan ga je toch wel nadenken wat je óók met dat geld had kunnen doen...
Ik heb de studies betaald van mijn 4 kinderen. (Niet ongebruikelijk in
De oudste is zijn voorschot al komen halen, en heeft een appartement dat wat ouder is, en die kan zijn lening heel makkelijk betalen. Hij leeft vrij sober, en belegt actief, soms met veel meer risico dan wat ik durf te nemen.
Wil ook geen auto, en is daar consequent in.
Mijn jongste zoon geeft een pak makkelijker geld uit, en wat hij koopt moet ook goed zijn. Ja... die heeft dus een 55’ Oled, iphone pro en een carbon racefiets, maar hij woont wel met 2 vrienden samen op een gehuurd appartement uit de iets hogere klasse. Die wil nu gewoon niks kopen, en dat begrijp ik. Hij werkt aan een doctorraat, en weet dus nog niet of hij daarna in België blijft, dan wel ergens in het buitenland aan de slag gaat. Allemaal prima toch. We zien wel wanneer hij zijn voorschotje wil ophalen.
Het enige wat ik wil vermijden is dat ze met dat voorschot een dikke BMW kopen, en dan 3 jaar later bij de eerste tegenslag terug thuis komen zitten omdat ze blut zijn.
Dat probeer ik te voorkomen met een beetje financiële opvoeding.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik ben alleen maar blij dat met dit soort artikelen het onderwerp 'geld' bespreekbaar wordt gemaakt. En ik hoop dat dit de komende jaren doorgaat, zodat iedereen uiteindelijk gewoon open over zijn financiën kan zijn en niet beperkt wordt door schaamte.
Als het artikel van Emma er alleen maar voor zorgt dat er één lezer beter gaat nadenken over zijn financiën: top!
Natuurlijk is het voor ons jammer dat het een student is met inkomsten zoals 'geld van ouders', een situatie waar een ieder hier geen last van heeft. En die erfenis van 250 euro per maand: dat betekent dus dat een ouder, opa, oma of een andere geliefde is gestorven. Ze zal er vast niet blij mee zijn...
Laten we nou eens stoppen met een ander hier meteen publiekelijk afzeiken, dat siert ons niet als community en zorgt er alleen maar voor dat mensen straks niet meer mee durven doen aan dergelijke financiële bewustwording en het delen van situaties.... Dit soort artikelen is niet voor de doelgroep in dit topic geschreven..
Dit soort artikelen voegen naar mijn ogen toe helemaal niets toe en gaan al helemaal niets bespreekbaar maken. Wat staat er nou echt in het artikel? Het is gewoon een clickbait artikel met 0,0 inhoud.President schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 19:50:
Ik ben alleen maar blij dat met dit soort artikelen het onderwerp 'geld' bespreekbaar wordt gemaakt. En ik hoop dat dit de komende jaren doorgaat, zodat iedereen uiteindelijk gewoon open over zijn financiën kan zijn en niet beperkt wordt door schaamte.
Ik kan er ook niks mee, maar dat is vooral omdat mijn situatie totaal niet met haar situatie te vergelijken is. Voor studenten of mensen met soortgelijke inkomsten zijn uitgaven misschien vergelijkbaar of gaat een ander misschien bewuster kijken naar boodschap uitgaven, etc.GioStyle schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 19:56:
[...]
Dit soort artikelen voegen naar mijn ogen toe helemaal niets toe en gaan al helemaal niets bespreekbaar maken. Wat staat er nou echt in het artikel? Het is gewoon een clickbait artikel met 0,0 inhoud.
Maar goed, ieder zijn mening en situatie natuurlijk. Ik kan niks met het artikel en heb er niks aan, maar ik hanteer het 'als je er niks aardigs over kan zeggen, zeg er dan niks over' principe bij dergelijke openbaringen van mensen :-)
Het gaat mij niet om haar of haar situatie. Het gaat mij om het artikel en dus de schrijver. Wat probeert hij/zij mij te vertellen? Ik kan dat er niet uit halen...
Ze vertelt in het artikel vooral in indexen te zitten maar kijk even hier:
https://skerestudent.com/winter-2020/
Meer dan de helft zit in Galapagos met een GAK van 185 euro en daarnaast was ze in opties gestapt van Galapagos die niet best gingen.
En dat geeft dan cursussen over beleggen
Hopelijk voor haar heeft ze wel geprofiteerd van de GameStop gekte. Heeft ze haar verlies enigszins kunnen compenseren.
Verwijderd
Edit: oh wat hierboven staat dus
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2021 20:27 ]
Daar staan echt gestoorde (clickbait) filmpjes op. Ergste van al is dat die visueel best goed gemaakt zijn met veel bling en overtuiging en zo.
Ik kan mij goed voorstellen dat er redelijk wat jongeren zijn tussen pakweg 14 en 24 jaar die zich daardoor gek laten maken.
Dat is niet een béétje een valkuil, dat is heel erg een valkuil. Ik ken maar weinig mensen om me heen, die bij toenemend inkomen hetzelfde blijven leven. Het extra inkomen gaat al gauw op aan onbeduidende zaken, gewoon omdat het kan.Rubbergrover1 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 17:11:
[...]
Is dat niet een beetje een FO valkuil, dat veel mensen gaan leven naar het inkomen dat ze hebben? In mijn optiek is de enige echte eis dat je op een gegeven moment een plek voor jezelf krijgt. Maar verder zou je, als je dat zou willen, nog heel lang als student kunnen leven. En daarmee je FO doel ook met een niet al te hoog inkomen op enigszins afzienbare termijn kunnen bereiken.
Ik heb dan wel weer geen aandelen Galapagos waar ik me druk over hoef te maken en ook geen 5 brokers, daar hou ik het dan weer simpel. Ben het wel met President eens dat mensen in dit topic het wel buitengewoon leuk vinden zich druk te maken over hoe mevrouw Mouthaan toch zo verkeerd en misleidend bezig is en ook nog gewoon aandacht en geld krijgt (hoe durft ze!) en dat bij ieder nieuwsberichtje moeten herhalen. Ja, natuurlijk kun je er absoluut vraagtekens zetten in het kader van FO (iets wat journalisten zorgvuldig nalaten, maar dat doen ze tegenwoordig wel bij meer dingen) en ik zou persoonlijk ook geen stuiver overhebben voor haar content, maar sommige mensen lijken zich wel persoonlijk aangevallen te voelen puur door haar bestaan. Een studentje van 25 die de grote boeman van het FO topic op Tweakers wordt, laten we het niet erger maken dan het is.
Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".
Wat dat betreft ben ik wel een beetje op de goede weg, ik betaal nog niet eens de helft aan hypotheek (vaste maandlast). Welliswaar 100% aflossingsvrij met aflosmomenten, maar toch. Ik wil de verplichting niet, dus reken enkel met te betalen rente.MneoreJ schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 21:22:
Wel, die 393 euro huur van Emma gaat me niet lukken
Ja, ik weet dat ik wel moet aflossen en doe dat ook, maar wel op de door mij gekozen momenten en met de door mij gekozen bedragen op die momenten.
Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".
Ja, dat besef ik mij maar al te goed. Bewuste keuze om daar voor de volle 100% voor te kiezen toen het nog kon. Inmiddels door aflossen LTV ca 50%. Dat moet je dan dus inderdaad wel zelf doen en niet op de lange baan schuiven.MneoreJ schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 21:43:
@thamac Met een aflossingsvrije hypotheek ben je al snel spekkoper idd, mits je er verantwoord mee om kunt gaan. Aflossingsvrij mag nu nog maar tot 50% van de woningwaarde, maar moest ik een hypotheek nemen dan zou ik daar nog steeds zonder meer voor gaan.
100% is geen probleem hoor. Krijg je alleen geen HRA.MneoreJ schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 21:43:
@thamac Met een aflossingsvrije hypotheek ben je al snel spekkoper idd, mits je er verantwoord mee om kunt gaan. Aflossingsvrij mag nu nog maar tot 50% van de woningwaarde, maar moest ik een hypotheek nemen dan zou ik daar nog steeds zonder meer voor gaan.
Dat artikel in het AD is gewoon reclame voor haar blog. En het werkt, want we hebben het er wéér over.GioStyle schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 20:14:
@President
Het gaat mij niet om haar of haar situatie. Het gaat mij om het artikel en dus de schrijver. Wat probeert hij/zij mij te vertellen? Ik kan dat er niet uit halen...
De schrijfster is een freelance "journalist" die hoogst waarschijnlijk wordt betaald per woord of een opdracht heeft om elke week bepaalde paginadelen te vullen. Die wil dus zo snel en eenvoudig mogelijk content fabriceren. Een studentje met een blogje die zich dan vrijwillig aanbied voor zo'n stukje is ideaal.
Je kunt jezelf ook aanmelden: https://twitter.com/annalillioja/status/1360176923813494787
Maar de extra lasten die je als eigenaar hebt zijn meer dan alleen de hypotheek. Ik denk dat weinig mensen op de lange duur aan de extra kosten voor onderhoud, heffingen, verzekeringen en hypotheek bij elkaar zo weinig betalenthamac schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 21:31:
[...]
Wat dat betreft ben ik wel een beetje op de goede weg, ik betaal nog niet eens de helft aan hypotheek (vaste maandlast). Welliswaar 100% aflossingsvrij met aflosmomenten, maar toch. Ik wil de verplichting niet, dus reken enkel met te betalen rente.
Ik constateer alleen dat financieel onafhankelijk worden, door te werken, in Nederland niet mogelijk is en in (sommige) andere landen nog wel. Ik zie niet direct een relatie met het niveau van voorzieningen, sommige dingen zijn in andere landen beter geregeld. Uiteindelijk moet je voor toch jezelf kiezen, financiële onafhankelijkheid is in Nederland vrijwel onmogelijk. Het hele systeem is zo ingericht om vrijwel iedereen afhankelijk van de overheid te houden met toeslagen en uitkeringen in combinatie met te lage lonen. Ook de vermogensrendementsheffing is erg ongunstig in Nederland.CornermanNL schreef op maandag 22 februari 2021 @ 08:13:
...
Maar het komt echt door ons eigen geloof in maakbaarheid van het leven als je maar hard genoeg werkt , dan wordt je 'rijk' , het komt ook in de post van @gold_dust naar voren. Ik weet niet in welk buitenland dat is geweest natuurlijk, maar ik hoor het van meerdere expats (hoeft in het geval van gold_dust niet zo te zijn hoor)
Maar na een paar jaar goed verdienen in het buitenland komen ze terug , veelal voor de kinderen en toch maar de opleiding in Nederland doen en weer bij opa en oma in de buurt en vallen ze over het lage salaris. Dan vergeten ze dat ze als expats in een duidelijk luxe positie zaten. En er in het land zelf wellicht nog veel minder goed geregeld is dan in Nederland. Zoals toegang tot onderwijs, zorg, collectieve verzekeringen, infrastructuur.
Het valt mij dan vaak op dat men wel volop genoten heeft van de faciliteiten als onderwijs, waardoor de mooie expat baan mogelijk is gemaakt, maar zodra men die niet meer nodig heeft het toch vooral gaat over de lage lonen en hoge belastingen. Even vergeten dat daarvan al die mooie opleidingen de betaalbaarheid ervan en de OV kaart betaald worden.
Ik denk nog steeds dat een land waarin de grootste risico's , zoals arbeidsongeschiktheid , ziekte , werkloosheid goed collectief geregeld zijn , alsmede de infrastructuur, onderwijs en ga zo maar door goed toegankelijk is FO veel makkelijker te halen is dan elders. En je FO pot het ook een stuk langer uitzingt mocht er toch een calamiteit tussendoor komen.
Ik zie het nut van dit topic daarom ook niet helemaal. 'Het grote bespaartopic' zou meer passend zijn.
Ben het niet met je eens. Juist door de voorzieningen die we hebben kun je, mits je genoeg geld voor langere tijd belegd en laat renderen vrij onbezorgd FO worden in Nederland. Je krijgt nog AOW als je 70 wordt, basisvoorzieningen qua zorg zijn goed geregeld. De basis is gewoon goed.gold_dust schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 08:53:
[...]
Ik constateer alleen dat financieel onafhankelijk worden, door te werken, in Nederland niet mogelijk is en in (sommige) andere landen nog wel. Ik zie niet direct een relatie met het niveau van voorzieningen, sommige dingen zijn in andere landen beter geregeld. Uiteindelijk moet je voor toch jezelf kiezen, financiële onafhankelijkheid is in Nederland vrijwel onmogelijk. Het hele systeem is zo ingericht om vrijwel iedereen afhankelijk van de overheid te houden met toeslagen en uitkeringen in combinatie met te lage lonen. Ook de vermogensrendementsheffing is erg ongunstig in Nederland.
Ik zie het nut van dit topic daarom ook niet helemaal. 'Het grote bespaartopic' zou meer passend zijn.
De zgn. expats verdienen veel geld in het buitenland, maar vergeet niet dat veel kosten in dat soort landen exponentieel hoger zijn en dat die veelal door de werkgever worden opgehoest. Als je kinderen hebt en je kinderen gaan naar school toe, tenzij ze naar een lokale school gaan, dan ben je iets meer kwijt als de vrijwillige ouderbijdrage. Oude buren van ons zouden 25.000 euro per kind kwijt zijn voor de internationale school waar hun 2 kids naartoe zouden gaan, de werkgever betaalde. Huisvesting wordt ook vaak betaald danwel een ruime vergoeding voor gegeven. De meest uitgebreide verzekeringen worden betaald door de werkgever. Uiteindelijk wordt er zoveel betaald door de werkgever dat er enkel nog kosten zijn die je hebt om lokaal te leven. Geen wonder dat een expat dan vind dat de lonen laag zijn in Nederland...
Ik ken er zat andersgold_dust schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 08:53:
[...]
Ik constateer alleen dat financieel onafhankelijk worden, door te werken, in Nederland niet mogelijk is en in (sommige) andere landen nog wel. Ik zie niet direct een relatie met het niveau van voorzieningen, sommige dingen zijn in andere landen beter geregeld. Uiteindelijk moet je voor toch jezelf kiezen, financiële onafhankelijkheid is in Nederland vrijwel onmogelijk. Het hele systeem is zo ingericht om vrijwel iedereen afhankelijk van de overheid te houden met toeslagen en uitkeringen in combinatie met te lage lonen. Ook de vermogensrendementsheffing is erg ongunstig in Nederland.
Natuurlijk gaat het harder met een westers salaris in een 3e wereldland. Ieder maakt keuzes om naar FO te komen, voor de een is dat bv geen auto en goedkope vakanties, voor een ander het starten van een side-hustle en voor jou wellicht emigratie. Daar is (imo) dit topic voor, om het daar over te hebben.
Heel herkenbaar! Mensen in je omgeving die meer verdienen dan jij, maar nooit ergens geld voor hebben, laat staan dat ze sparen. En dan lijkt het voor de omgeving niet eens alsof ze een gat in de hand hebben, en toch verdwijnt het geld elke maand als sneeuw voor de zon.thamac schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 20:48:
[...]
Dat is niet een béétje een valkuil, dat is heel erg een valkuil. Ik ken maar weinig mensen om me heen, die bij toenemend inkomen hetzelfde blijven leven. Het extra inkomen gaat al gauw op aan onbeduidende zaken, gewoon omdat het kan.
Pas vlak voor het kopen van een huis wordt er wat vermogen opgebouwd en wordt het vervolgens direct in het huis gestopt. Dan stopt men ook gelijk met alle leuke (en geld kostende) activiteiten want men moet sparen!
Dat maakt de weg naar FO ook zo interessant. Het gaat om hoe je naar je eigen leven, de maatschappij en geld kijkt. Een lange termijn visie die heel erg afwijkt van de meesten. Om die reden vind ik de discussie over vermogensongelijkheid ook wel passend, omdat deze goed past in de beschouwende blik op je eigen situatie.
Je vergeet het allergrootste verschil. Kosten voor de zorg. In Nederland heb je alleen kosten voor medicijnen en eigen risico. In bijvoorbeeld USA kan je zomaar rekeningen krijgen van 100.000eur voor een maandje ziekenhuis.Blik1984 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 09:06:
[...]
Ben het niet met je eens. Juist door de voorzieningen die we hebben kun je, mits je genoeg geld voor langere tijd belegd en laat renderen vrij onbezorgd FO worden in Nederland. Je krijgt nog AOW als je 70 wordt, basisvoorzieningen qua zorg zijn goed geregeld. De basis is gewoon goed.
De zgn. expats verdienen veel geld in het buitenland, maar vergeet niet dat veel kosten in dat soort landen exponentieel hoger zijn en dat die veelal door de werkgever worden opgehoest. Als je kinderen hebt en je kinderen gaan naar school toe, tenzij ze naar een lokale school gaan, dan ben je iets meer kwijt als de vrijwillige ouderbijdrage. Oude buren van ons zouden 25.000 euro per kind kwijt zijn voor de internationale school waar hun 2 kids naartoe zouden gaan, de werkgever betaalde. Huisvesting wordt ook vaak betaald danwel een ruime vergoeding voor gegeven. De meest uitgebreide verzekeringen worden betaald door de werkgever. Uiteindelijk wordt er zoveel betaald door de werkgever dat er enkel nog kosten zijn die je hebt om lokaal te leven. Geen wonder dat een expat dan vind dat de lonen laag zijn in Nederland...
Waar baseer je dat op? Volgens mij zijn er genoeg mensen in dit topic die hard op weg zijn om dit binnen NL te bereiken of al bereikt hebben.gold_dust schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 08:53:
[...]
Ik constateer alleen dat financieel onafhankelijk worden, door te werken, in Nederland niet mogelijk is
Je roept een oneliner zonder enige argumentatie en dan zou deze topic reeks die al jaren loopt opeens geen nut hebben.
[ Voor 16% gewijzigd door Mirved op 25-02-2021 10:17 ]
Dat schaar ik onder de “basisvoorzieningen qua zorg”R.van.M schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 09:47:
[...]
Je vergeet het allergrootste verschil. Kosten voor de zorg. In Nederland heb je alleen kosten voor medicijnen en eigen risico. In bijvoorbeeld USA kan je zomaar rekeningen krijgen van 100.000eur voor een maandje ziekenhuis.
Mijn spreadsheet zegt wat anders, namelijk dat ik over 10 jaar FO ben (waarschijnlijk eerder, maar ik doe nogal conservatieve aannames, zoals niet rekenen op AOW). Daar zit echt geen moeilijke wiskunde bij. Sterker nog de hele aantrekkingskracht van FO is wat mij betreft nu net dat het geen moeilijke wiskunde is (om een klassieker maar eens van stal te halen).gold_dust schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 08:53:
Ik constateer alleen dat financieel onafhankelijk worden, door te werken, in Nederland niet mogelijk is
"Ongunstig" vertaalt zich niet naar "kapitaal opbouwen is onmogelijk". In andere landen zijn andere dingen weer ongunstiger dan in Nederland. Is het mogelijk dat je in een ander land eerder FO wordt, onder omstandigheden die voor jou niet slechter of zelfs beter zijn? Natuurlijk, en als dat voor jou gunstig uitpakt moet je het vooral doen, maar dat wil niet zeggen dat het in NL onmogelijk is. Voor de meeste mensen is emigreren ook niet iets wat je zomaar even doet.Ook de vermogensrendementsheffing is erg ongunstig in Nederland.
[ Voor 3% gewijzigd door MneoreJ op 25-02-2021 10:37 ]
Misschien is het al langsgekomen, maar wil je die spreadsheet een keer delen? Mag geanonimiseerd, maar ben benieuwd hoe je het ingestoken heb. Ik ben (pas) 33 dus ik moet denk ik nog wel even, maar vind het een mooie lifegoal.MneoreJ schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 10:37:
[...]
Mijn spreadsheet zegt wat anders, namelijk dat ik over 10 jaar FO ben (waarschijnlijk eerder, maar ik doe nogal conservatieve aannames, zoals niet rekenen op AOW). Daar zit echt geen moeilijke wiskunde bij. Sterker nog de hele aantrekkingskracht van FO is wat mij betreft nu net dat het geen moeilijke wiskunde is (om een klassieker maar eens van stal te halen).
[...]
"Ongunstig" vertaalt zich niet naar "kapitaal opbouwen is onmogelijk". In andere landen zijn andere dingen weer ongunstiger dan in Nederland. Is het mogelijk dat je in een ander land eerder FO wordt, onder omstandigheden die voor jou niet slechter of zelfs beter zijn? Natuurlijk, en als dat voor jou gunstig uitpakt moet je het vooral doen, maar dat wil niet zeggen dat het in NL onmogelijk is. Voor de meeste mensen is emigreren ook niet iets wat je zomaar even doet.
hoi
Als je een klein beetje met spreadsheets om kunt gaan is het trouwens niet moeilijk om dit zelf uit te schrijven en het kan erg inzichtelijk zijn om dat te doen zodat je zelf kunt bepalen met welke parameters/aannames je wil spelen.
Ik ben zelf sedert begin dit jaar bezig met een experimentje.thamac schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 20:48:
[...]
Dat is niet een béétje een valkuil, dat is heel erg een valkuil. Ik ken maar weinig mensen om me heen, die bij toenemend inkomen hetzelfde blijven leven. Het extra inkomen gaat al gauw op aan onbeduidende zaken, gewoon omdat het kan.
Ik heb nagedacht over welk bedrag ik nodig heb om een jaar goed van te leven. Dit volgens mijn eigen situatie en gevoel.
Dat bedrag heb ik op een aparte spaarrekening gezet en daar leef ik nu van. Momenteel nog mooi op schema met wat ik bedacht heb. ( mijn inkomen uit werk zet ik nu volledig op een andere spaarrekening en zal ik nog gebruiken als inleg voor belegging)
Op het einde van het jaar zal ik dan zien of het gelukt is en ook vergelijken met mijn passief inkomen uit mijn beleggingsportefeuille.
Ik heb hier genoeg gepost sinds de start van dit topic om aan te tonen dat het wel degelijk kan, "gewoon" in loondienst. Vanaf circa 41 jaar FO, met zeer beperkte leverage (relatief kleine hypotheek op ons verhuurd vastgoed). En ja, met een goed inkomen, maar wel gewoon in loondienst en echt geen ceo ofzo.gold_dust schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 08:53:
[...]
Ik constateer alleen dat financieel onafhankelijk worden, door te werken, in Nederland niet mogelijk is en in (sommige) andere landen nog wel.
En we leven niet als kluizenaars.
Ik ben erg benieuwd hoe al die andere landen de risico’s dan zo goed hebben afgedekt op gebied van gezondheidszorg, werkloosheid, arbeidsongeschikt en tegelijk de lonen hoger liggen , de belasting lager is en de voorzieningen allemaal beter zijn.gold_dust schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 08:53:
[...]
Ook de toegankelijkheid van onderwijs, infrastructuur en dat soort essentiële zaken.
Je gaat daar compleet aan voorbij in je reactie , en mijn betoog draaide nu net om de risico’s. En omdat we dat hier collectief hebben geregeld het voor het individu betaalbaar en bereikbaar blijft is juist voor FO goed. Je hoeft namelijk minder zelf achter de hand te houden om deze dure risico’s te verzekeren.
Dat mensen denken dat alles maakbaar is , is wel bekend totdat ze zelf in de problemen komen. En ik merk vaak dat men wel lekker goedkoop heeft gestudeerd maar daarna gaat klagen over de ‘hoge’ belasting.
Ik ben het overigens met je eens dat veel lonen te laag liggen , dat dankzij de loonmatiging.
Ik hoor graag je bevindingen als expat en hoe jij jouw risico’s hebt afgedekt. En waarom je terug bent gekomen als het allemaal beter was.
Hoe kom je daar nu bij? Dit toppic staat vol met mensen die al FO zijn of het bijna zijn.gold_dust schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 08:53:
[...]
.
.
.
Hier dus ook met ongeveer 55. En toen ik er op terug keek was het zelfs eerder. Ik was 'te voorzichtig'
En geen extreem inkomen en droog brood eten. Maar een goed inkomen en regelmatig luxe restaurants en verre reizen.
[ Voor 9% gewijzigd door Ortep op 25-02-2021 12:10 ]
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
Verwijderd
Zoals al gezegd kan je relatief eenvoudig beginnen met het uitschrijven van je jaarlijkse inkomsten en uitgaven.Mielmania schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 10:45:
[...]
Misschien is het al langsgekomen, maar wil je die spreadsheet een keer delen? Mag geanonimiseerd, maar ben benieuwd hoe je het ingestoken heb. Ik ben (pas) 33 dus ik moet denk ik nog wel even, maar vind het een mooie lifegoal.
Ik doe het zelf ongeveer zo (een regel per jaar):
Jaar - Leeftijd - Inkomen - Uitgaven - Inleg/onttrekking beleggingen - Rendement op beleggingen - Eindsaldo beleggingen
Waarbij:
Inflatie = 2%
Inkomen = huidig inkomen + inflatie
Uitgaven = huidige uitgaven + inflatie + correctie voor grote veranderingen (zoals KDV -> BSO -> basisschool; einde hypotheek)
Inleg/onttrekking = inkomen -/- uitgaven
Rendement = 5%
Eindsaldo = vorig eindsaldo + inleg/onttrekking + rendement
Plot een grafiek van Eindsaldo vs Jaar (of Leeftijd). Maak je inkomsten vanaf Jaar X gelijk aan 0, en als je Eindsaldo bij Leeftijd = 100 nog niet significant gedaald is ben je in Jaar X FO.
Uurtje werk misschien?
Nu kun je het complexer maken als je wilt: wat als de inflatie hoger/lager is? Wat als je inkomen veel harder stijgt? Of juist daalt door minder te gaan werken als er kinderen komen? Wat als je over 10 jaar veel groter gaat wonen? Wat als ik pensioen en AOW wel of niet meeneem? Wat als er in jaar X een 40% crash is? Wat als Rendement niet constant is maar ieder jaar willekeurig (5+-30)% is? Dan kan je mooi een Monte Carlo simulatie draaien.
Er zijn genoeg webtooltjes die iets vergelijkbaars doen, maar het mooie van je eigen sheet maken is dat je precies weet wat er uitgerekend wordt. Daarmee wordt het veel minder abstract en daardoor geloofwaardiger.
Eens en deze dame wordt net "wakker", ik ben goed onderweg naar FO en dat komt alleen omdat ik leermomenten heb gehad en leergeld heb betaald. Wanneer je die op zo'n manier onder elkaar zet in een artikel komt de beeldvorming ook anders naar voren.President schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 19:50:
Laten we nou eens stoppen met een ander hier meteen publiekelijk afzeiken, dat siert ons niet als community en zorgt er alleen maar voor dat mensen straks niet meer mee durven doen aan dergelijke financiële bewustwording en het delen van situaties.... Dit soort artikelen is niet voor de doelgroep in dit topic geschreven..
Dikke duim omhoog dus en mocht het haar niet lukken dan heeft ze wellicht wel 243 anderen geïnspireerd die het wel lukt
Uiteraard, daarom noemde ik dan ook expliciet het woord hypotheek.Rubbergrover1 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 08:02:
[...]
Maar de extra lasten die je als eigenaar hebt zijn meer dan alleen de hypotheek. Ik denk dat weinig mensen op de lange duur aan de extra kosten voor onderhoud, heffingen, verzekeringen en hypotheek bij elkaar zo weinig betalen
Uiteraard is inkomen iets persoonlijks en snap wel dat niet iedereen te popelen staat om te delen.
Maar ik heb het idee dat FO worden toch wel makkelijker gaat naarmate je inkomen hoger is en je eerder gestart bent (duh).
Zelf ben ik 43, loonslaaf, woon sinds kort samen in een koophuis (70% hypotheek tov waarde huis) met vriendin met eigen bedrijf. Gezamelijk inkomen rond de 50K jaarlijks netto. Het huis is grotendeels gerenoveerd, onderhoudsarm en goed geisoleerd.
Sinds december 2020 ben ik begonnen met maandelijks geld opzij zetten in VWRL. Tot een paar jaar geleden had ik een gat in de hand, alles wat binnenkwam, ging ook op.
In Excel heb ik een berekening gemaakt op basis van verwachte rendementen. Als ik dat voorzichtig aanhoudt op 5% dan red ik het misschien in 2035 (leeftijd dan 57) net om FO te worden. Mijn vriendin heeft nog geen pensioen opgebouwd wat de berekening onderuit haalt.
Uiteraard is dit koffiedik kijken maar wellicht dat als het rendement 6 of 7% wordt, ik al eerder zou kunnen stoppen. Werken is voor mij een noodzakelijk kwaad en liefst ga ik zsm sabatical en kijk daarna wel of ik me ga vervelen en barista (oid) wil worden.
Ben wel benieuwd om mensen zich herkennen in mijn situatie.
Ford Focus SW, Peugeot 106 Rallye (work-in-progress)
Dit lijkt mij ook een goede strategie. Zo houd je nog je daily work achter de hand mocht je het toch niks aan vinden. Verder aardig vergelijkbare situatie, qua leeftijd en plannen.cdoens schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 13:06:
... sabatical en kijk daarna wel of ik me ga vervelen en barista (oid) wil worden.
Wat al genoemd is, FO worden in Nederland is voor veel mensen prima te doen door te werken, juist ook door bepaalde voorzieningen. AOW en (bij veel loonslaven) pensioenregelingen maken het gros van de mensen de facto vanaf de AOW leeftijd FO. En bepaalde vangnetten in ruime zin (zoal bv de genoemde zorgverzekeringen) maken het risico op hoge kostenposten behapbaar.gold_dust schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 08:53:
[...]
Ik constateer alleen dat financieel onafhankelijk worden, door te werken, in Nederland niet mogelijk is en in (sommige) andere landen nog wel. Ik zie niet direct een relatie met het niveau van voorzieningen, sommige dingen zijn in andere landen beter geregeld. Uiteindelijk moet je voor toch jezelf kiezen, financiële onafhankelijkheid is in Nederland vrijwel onmogelijk. Het hele systeem is zo ingericht om vrijwel iedereen afhankelijk van de overheid te houden met toeslagen en uitkeringen in combinatie met te lage lonen. .
Ik ben het met je eens dat in Nederland (en andere landen die min of meer volgens het Rijnlandse model werken) het minder makkelijk is om er uit te springen dan bij de meer Angelsaksische georiënteerde landen. Aan de andere kant heeft dat wel weer als gevolg dat het 'bij ons' voor mensen die minder 'in de top zitten' wel makkelijker is om FO na te streven.
Ik doe het anders, maar feitelijk ook wel ongeveer hetzelfde door te leven van een vast budget per maand. Als ik dat vooraf opzij zou zetten, dan maakt dat het helemaal hetzelfde.Wozmro schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 11:10:
[...]
Ik ben zelf sedert begin dit jaar bezig met een experimentje.
Ik heb nagedacht over welk bedrag ik nodig heb om een jaar goed van te leven. Dit volgens mijn eigen situatie en gevoel.
Dat bedrag heb ik op een aparte spaarrekening gezet en daar leef ik nu van. Momenteel nog mooi op schema met wat ik bedacht heb. ( mijn inkomen uit werk zet ik nu volledig op een andere spaarrekening en zal ik nog gebruiken als inleg voor belegging)
Op het einde van het jaar zal ik dan zien of het gelukt is en ook vergelijken met mijn passief inkomen uit mijn beleggingsportefeuille.
Er is een heel topic met tweakers die hun inkomen delen: Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 14)cdoens schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 13:06:
Ik lurk al een paar weekjes mee in dit topic en ben wel benieuwd naar de fase/leeftijd waar eenieder zich in bevindt en bijbehorende inkomen.
Uiteraard is inkomen iets persoonlijks en snap wel dat niet iedereen te popelen staat om te delen.
Maar ik heb het idee dat FO worden toch wel makkelijker gaat naarmate je inkomen hoger is en je eerder gestart bent (duh).
Zelf ben ik 43, loonslaaf, woon sinds kort samen in een koophuis (70% hypotheek tov waarde huis) met vriendin met eigen bedrijf. Gezamelijk inkomen rond de 50K jaarlijks netto. Het huis is grotendeels gerenoveerd, onderhoudsarm en goed geisoleerd.
Sinds december 2020 ben ik begonnen met maandelijks geld opzij zetten in VWRL. Tot een paar jaar geleden had ik een gat in de hand, alles wat binnenkwam, ging ook op.
In Excel heb ik een berekening gemaakt op basis van verwachte rendementen. Als ik dat voorzichtig aanhoudt op 5% dan red ik het misschien in 2035 (leeftijd dan 57) net om FO te worden. Mijn vriendin heeft nog geen pensioen opgebouwd wat de berekening onderuit haalt.
Uiteraard is dit koffiedik kijken maar wellicht dat als het rendement 6 of 7% wordt, ik al eerder zou kunnen stoppen. Werken is voor mij een noodzakelijk kwaad en liefst ga ik zsm sabatical en kijk daarna wel of ik me ga vervelen en barista (oid) wil worden.
Het is een tijdje geleden dat ik het voor ons (ik 32, zij 33, beiden loonslaaf, 3 kinderen) bekeken heb, maar ik vermoed dat we inmiddels op iets van 70k netto gezinsinkomen zitten (zonder toeslagen e.d.). Sinds 2019 een eigen bedrijf erbij en omdat onze buffers per december 2020 eindelijk op het niveau zaten waar ik ze wilde ook gestart met inleggen op NT fondsen via ING (500 euro/maand voor nu en dan elk jaar hopelijk 500 euro/maand erbij). Koophuis uit 2020 getaxeerd op 630k met een LTV van rond de 60%. Werk niet echt naar een leeftijd toe, maar verwacht ergens <= 50 wel te kunnen stoppen als ik daar dan behoefte aan heb.
HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m
Dat topic ken ik maar niet alle Tweakers daar zitten ook op de Fire trein.Shapeshifter schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 14:35:
[...]
Er is een heel topic met tweakers die hun inkomen delen: Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 14)
cdoens schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 13:06:
Ik lurk al een paar weekjes mee in dit topic en ben wel benieuwd naar de fase/leeftijd waar eenieder zich in bevindt en bijbehorende inkomen.
[..]
Hier simpel:cdoens schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 13:06:
- 2 mensen in loondienst, rond de 45k bruto en rond de 25k bruto. Beiden dus wel pensioen opgebouwd, weinig groei qua inkomsten in de toekomst. Netto rond de € 4.500,- per maand, exclusief vakantiegeld en eindejaarsuitkering
- los daarvan kinderbijslag, belasting teruggave (3,4k) toeslag voor kinderopvang voor 1 kind voor 3 dagen (de ander zit inmiddels op de basisschool)
- 90k hypotheek schuld op een huis uit 2005 met een huidige waarde van 370k ofzo (dus ltv van 25% ongeveer), huis 5 jaar geleden voor 250k gekocht...
- 0 euro op de beurs, omdat ik het niet durf en omdat we willen verhuizen
- 50k op eigen spaarrekening, 7k op die van kinderen
We hebben afgelopen jaar 23k netto overgehouden, toevallig 2 jaar geleden een 2e hands auto van 12k gekocht uit 2012. Dit jaar verwacht ik dat we op 31 december straks 25k meer op de spaarrekening hebben staan dan op 1 januari. We houden niet zo van vakantie, maar hebben een prima en tevreden leven zo met de twee kinderen en ons rijtjeshuis.
Rekenen naar FO vind ik niet heel relevant voor nu. Als we zijn verhuisd gaan we wel aan aandelen beginnen als alle verbouwingen enzo zijn gedaan en we geld over houden. Tegelijkertijd vind ik het ook niet zo interessant om uit te rekenen, omdat ik niet met 0 euro mijn pensioen wil aangaan. Het liefst help ik mijn kinderen zover dat mogelijk is, met studie en bijvoorbeeld later geld schenken voor de aankoop van een huis... Dus ook al staat er over 15 jaar bij wijze van 200k in aandelen, dan zal ik ze 5 jaar later bij wijze van verkopen om mijn zoons 2x 100k voor een huis te schenken...
[ Voor 10% gewijzigd door President op 25-02-2021 16:32 ]
Zelf vind ik het veel interessanter om de uitgaven te bekijken. Dat is voor mij hetgeen waar ik op 'stuur' of waarvan afhangt wanneer (als in: bij welk vermogen) ik FO zou zijn. Ik heb zelf niet heel goed op mijn netvlies wat er binnenkomt, dat zie ik na 1 maart wel weer als we de belastingaangifte weer mogen doen...cdoens schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 13:06:
Verwijderd
Klopt, die discussie heb ik van de zomer met mijn vrouw gevoerd en sindsdien zijn we gestopt met de 2x 100 euro per maand inleggen... Maar het geld van de kinderrekeningen is weer een stap verder :-PVerwijderd schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 16:42:
Met je eigen geld niet beleggen uit angst, ok, maar geld voor je (jonge) kinderen op de spaarrekening? Dat is écht zonde van je geld. Dan kan je het nog beter nu op je hypotheek aflossen en weer bij elkaar sparen als het bijna nodig is.
Dat snap ik, maar het geeft wel aan dat er genoeg mensen zijn die dat willen delen.cdoens schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 15:49:
[...]
Dat topic ken ik maar niet alle Tweakers daar zitten ook op de Fire trein.
HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m
cdoens schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 13:06:
[ Voor 4% gewijzigd door Torgo op 25-02-2021 18:10 ]
Teken een tijdlijn, zodra jaar 1 van het doel (bijvoorbeeld een studie) er aan komt dat deel er vast afhalen , 1 jaar van te voren of iets eerder nog. Ik zie niet in waarom sparen en ieder jaar voor inflatie corrigeren risico armer is dan gewoon in een index beleggen. Ik weet niet hoe oud de kinderen zijn natuurlijk maar stel dat het nog >10 jaar duurt zou ik gewoon investeren.President schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 17:01:
[...]
Klopt, die discussie heb ik van de zomer met mijn vrouw gevoerd en sindsdien zijn we gestopt met de 2x 100 euro per maand inleggen... Maar het geld van de kinderrekeningen is weer een stap verder :-P
Al die jaren alsnog teveel cash aanhouden daar ga je met 100 euro per maand inleggen in een indexfonds de inflatie correctie niet eens mee halen. Dan moet je alsnog steeds behoorlijke sommen extra inleggen om de inflatie te corrigeren. Dan sta je over X jaar met je potje , en dan blijkt het toch niet genoeg te zijn.
Kijk ik snap heel goed dat het eng en risicovol lijkt, maar op deze manier creëer je over tijd het risico dat je je berg cash op een gegeven moment niet meer kan aanvullen met je inkomen uit arbeid en kan je eenvoudigweg de tijd niet meer inkopen naar de toekomst toe. Je moet dan meer gaan verdienen per uur of meer gaan werken om dat gat te dichten.
Dat is de volgende fase nu het nieuwe en spannende een beetje van beginnen aan ETF's achter de rug is.Rubbergrover1 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 16:38:
[...]
Zelf vind ik het veel interessanter om de uitgaven te bekijken. Dat is voor mij hetgeen waar ik op 'stuur' of waarvan afhangt wanneer (als in: bij welk vermogen) ik FO zou zijn. Ik heb zelf niet heel goed op mijn netvlies wat er binnenkomt, dat zie ik na 1 maart wel weer als we de belastingaangifte weer mogen doen...
Ik hou al jaren een globaal huishoudboekje dus weet waar het geld ongeveer naar toe gaat
Dit Corona-jaar is niet representatief voor de uitgaven (want niet uit eten en niet naar de kroeg).
Verzekering en gas-water-licht worden elk jaar al tegen het licht gehouden.
Het onderzoeken (en mogelijk besparen) klinkt nu in ieder geval leuker dan enkele jaren geleden. Dat is nu al een effect van fire en dit topic want ik begin nu te zien wat het mij in de toekomst kan opleveren.
[ Voor 3% gewijzigd door cdoens op 25-02-2021 23:59 ]
Een vrouwelijke partner met een baan in ongeveer dezelfde inkomensklasse zou het wel mogelijk maken.
Savingsrate gaat dan naar 52% en vrouwlief zou ook heel gemakkelijk die 50% kunnen en dus een compleet inkomen als spaargeld per maand.
Dan zou je in 15 jaar al FIRE kunnen.. en misschien al eerde met afbouw van je fulltime baan. En je hebt allerlei varianten waarbij je een deel van je vermogen de hypotheek zou aflossen. Die staat op dit moment op 120k euro. Bij een kleine verdubbeling van aflossing is die ook vrij in 15 jaar.
(Dit is een conservatieve schatting op basis van rendement wat alleen de inflatie tegengaat... wanneer je 7% berekend per maand op de inleg kan het veel harder gaan en zo makkelijk naar de 10jaar)
Maar ben in mijn eentje. Dus kun je de lasten niet delen. En ook tevens de lasten als je al FIRE bent zijn dan lager....
[ Voor 10% gewijzigd door Immutable op 26-02-2021 06:43 ]
Als je sr al 40% is kom je er ook wel, maar beetje meer en het gaat nog sneller.
Wat zit er allemaal in die spaarquote bij jou? Heb je daar de hypotheekaflossing ook bij zitten?Immutable schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 06:39:
Ik zie voor mezelf geen FIRE ook al heb ik een savingsrate 40%. Het probleem is hier dat ik het huis zelf moet betalen elke maand. De kosten hiervan zijn 600 euro voor de hypotheek.
Een vrouwelijke partner met een baan in ongeveer dezelfde inkomensklasse zou het wel mogelijk maken.
Met een spaarquote van 40% zul je toch best een hoop vermogen opbouwen. Dan zul je vroeg of laat wel FO worden, toch? Zeker als je op een gegeven moment een afgelost huis hebt. Maar met een partner zal dat uiteraard een stuk sneller gebeuren.
(Ik neem trouwens aan dat het ook bij een mannelijke partner wel mogelijk zou zijn...)
Alleen maar sneller denk ik! Uiteraard kunnen ze kinderen adopteren, los daarvan: geen maandverband, inleg kruisjes, dure shampoo, goedkopere kapper, etc.Rubbergrover1 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 08:06:
offtopic:
(Ik neem trouwens aan dat het ook bij een mannelijke partner wel mogelijk zou zijn...)
Los daarvan zou een SR van gemiddeld 40% dus moeten betekenen dat je voor elke 3 jaar werken 1 jaar niet hoeft te werken... Dus met 30 jaar werk zou je dus 10 jaar niet hoeven te werken.
Even heel kortzichtig gezegd (geen rekening houdend met ontwikkeling salaris, stijgende of dalende uitgaven, etc)
Ik leg maandelijks in met NT fondsen, goud+silver en bitcoin en heb nog een redelijke cash voorraad die ik ook zou willen inleggen. Alleen op dit moment staat *alles* zo exponentieel hoog dat ik bang ben dat als ik nu een redelijke inleg doe dat dit volgend jaar of het jaar er na de helft waard is. Zeker na het zien van de "M1 money stock" grafiek en dat de FED gestopt is met het publiceren van nieuwe cijfers hieromtrent. Dat zou duiden op een verborgen inflatie die we pas zien als corona voorbij is.
Mijn portfolio is relatief jong en heb dus niet de luxe dat het grootste deel al een flinke stijging heeft gezien.
Idee/geruststelling nu is dat spreiding hoe dan ook beter gaat werken dan alles cash aanhouden.
Het is natuurlijk koffiedik kijken..
[ Voor 12% gewijzigd door LED-Maniak op 26-02-2021 08:57 ]
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Buiten huisvesting valt het wel mee welke kosten je kan delen. Je zal wellicht 100eur kunnen besparen op vaste lasten, maar dan houdt het toch al snel op. De 600 eur die jij nu voor je hypotheek betaald komt ongeveer overeen met het bedrag wat ik aan onze huur bijdraagImmutable schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 06:39:
Ik zie voor mezelf geen FIRE ook al heb ik een savingsrate 40%. Het probleem is hier dat ik het huis zelf moet betalen elke maand. De kosten hiervan zijn 600 euro voor de hypotheek.
Savingsrate gaat dan naar 52% en vrouwlief zou ook heel gemakkelijk die 50% kunnen en dus een compleet inkomen als spaargeld per maand.
Dan zou je in 15 jaar al FIRE kunnen.. en misschien al eerde met afbouw van je fulltime baan. En je hebt allerlei varianten waarbij je een deel van je vermogen de hypotheek zou aflossen. Die staat op dit moment op 120k euro. Bij een kleine verdubbeling van aflossing is die ook vrij in 15 jaar.
(Dit is een conservatieve schatting op basis van rendement wat alleen de inflatie tegengaat... wanneer je 7% berekend per maand op de inleg kan het veel harder gaan en zo makkelijk naar de 10jaar)
Maar ben in mijn eentje. Dus kun je de lasten niet delen. En ook tevens de lasten als je al FIRE bent zijn dan lager....
Wat een dramatisch complexe stuctuur met 5 accountsveldkampj schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 20:25:
@President Deze meid is vaker voorbij gekomen, ook in het beleggen topic.
Ze vertelt in het artikel vooral in indexen te zitten maar kijk even hier:
https://skerestudent.com/winter-2020/
Meer dan de helft zit in Galapagos met een GAK van 185 euro en daarnaast was ze in opties gestapt van Galapagos die niet best gingen.
En dat geeft dan cursussen over beleggen
Hopelijk voor haar heeft ze wel geprofiteerd van de GameStop gekte. Heeft ze haar verlies enigszins kunnen compenseren.
Ik heb er ook 2, een voor automatische inleg en eentje voor m'n eigen ideeen,
maar zoveel applicaties...
Met een zulke savingsrate, waarom denk je dat het niet zou lukken?LED-Maniak schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 08:50:
Op dit moment heb ik ook een 60%~70% savings rate(afhankelijk van de maand) maar op de een of andere manier heb ik ook het gevoel dat het niet gaat lukken.
Ik leg maandelijks in met NT fondsen, goud+silver en bitcoin en heb nog een redelijke cash voorraad die ik ook zou willen inleggen. Alleen op dit moment staat *alles* zo exponentieel hoog dat ik bang ben dat als ik nu een redelijke inleg doe dat dit volgend jaar of het jaar er na de helft waard is. Zeker na het zien van de "M1 money stock" grafiek en dat de FED gestopt is met het publiceren van nieuwe cijfers hieromtrent. Dat zou duiden op een verborgen inflatie die we pas zien als corona voorbij is.
Mijn portfolio is relatief jong en heb dus niet de luxe dat het grootste deel al een flinke stijging heeft gezien.
Idee nu is dat spreiding hoe dan ook beter gaat werken alles op cash aanhouden.
Het is natuurlijk koffiedik kijken..
De angst dat we aan de vooravond van een flinke daling staan heb ik serieus al 15 jaar
Daarom ga ik gewoon uit van het 'normale' scenario. Aandelen (ETFs) vertegenwoordigen waarde. De prijs die je voor deze waarde betaald fluctueerd maar over de lange termijn middelt het zich uit. Een aantal jaar koop je te duur en een aantal jaar te goedkoop.
Daarnaast is het voordeel van een 'jonge' porfolio is dat je er ook nog niet veel vermogen hebt. Op het moment dat je van 50.000eur de helft verliest is dat wellicht 1 jaar spaarinleg en heb je een lange horizon om te herstellen.
Op het moment dat je op 95% van je doelkapitaal zit en volgend jaar met pensioen wil gaan heeft een daling van de helft een veel grotere impact, zowel in absolute bedragen als in tijdsplanning.
In andere woorden, zit je nog aan het begin van je FO reis dan zou ik mij geen zorgen maken over het feit dat aandelen op dit moment misschien relatief hoog staan en vooral maximaal inleggen. Je hebt in absolute bedragen weinig te verliezen en lange tijd om een eventuele daling op te vangen. Zet voor jezelf een duidelijke strategie op en houd daaraan vast zonder uitzonderingen.
Als voorbeeld mijn strategie; Op de dag dat mijn salaris gestort wordt koop ik voor xxxxEur aan NT fondsen in 88/12 verdeling en stort ik xxxEur op mijn spaarekening. Ik verkoop nooit en koop ook niet extra bij.
Dit geeft mentale rust en zorgt er ook voor dat je geen emotionele beslissingen gaat nemen op het moment dat, zoals in Maart, je portfolio flink daalt.
Als je alleen bent heb je (waarschijnlijk) ook zeeën van tijd, dus genoeg tijd voor een extra studie of een side hustle of gewoon een extra baan en heel veel werken.Immutable schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 06:39:
[ Voor 5% gewijzigd door Torgo op 26-02-2021 09:56 ]
Die 600 euro is ook helemaal niet veel (ik ken mensen die een studio huren en meer kwijt zijn) maar ik denk dat hij bedoelt dat als ze samen gaan wonen in zijn huis (als voorbeeld) hij op dat punt dus al de helft van de woonlasten kan besparen. Feit blijft alleen dat mensen met twee inkomens die gaan samenwonen dan ook vaak groter willen gaan wonen dus hoe het in praktijk uitpakt is natuurlijk een tweedeR.van.M schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 08:55:
[...]
Buiten huisvesting valt het wel mee welke kosten je kan delen. Je zal wellicht 100eur kunnen besparen op vaste lasten, maar dan houdt het toch al snel op. De 600 eur die jij nu voor je hypotheek betaald komt ongeveer overeen met het bedrag wat ik aan onze huur bijdraag
Niet heel bewust bezig met FO met als doel eerder te stoppen met werken. Maar op een bepaalde leeftijd niet meer verplicht te moeten werken, kunnen kiezen voor minder werken of compleet wat anders met lager inkomen.
Belangrijkste principe voor nu, leuke dingen kunnen doen/kopen waar je gelukkig van wordt en niet wachten tot later. (Hopelijk) begin 2022 een verre reis van ruim een maand maken, voordat de kinderen leerplichtig zijn. Maar buiten dit nog een uitstekende spaarquote.
Cash positie is erg hoog, door aankoop nieuwe woning is het wel wat geslonken maar door een veel hogere overwaarde van de oude woning viel het allemaal erg mee. Dit jaar komen er nog wel kosten aan, deels nieuw interieur, nieuwe tv, beplanting tuin, zolder nog wat verbouwen.
Sinds oktober voorzichtig begonnen met inleggen op ETF. Dit jaar overgestapt naar de NT fondsen ipv VWRL bij de Giro. Leggen beide €250,- per maand in.
Ik was wat voorzichtig begonnen met pennystocks en met gemaakte winst posities hierin vergroten en zodoende maandelijks wat rendement eruit te halen en extra te stoppen in ETF. Maar mijn enige stock staat 30% in de min, oftewel verlies van 100euro. Weinig succes
Teruggave hypotheekrenteaftrek en energie wil ik gebruiken voor extra aflossen hypotheek. Mocht over 8 jaar de rente toch stuk hoger staan, wil ik niet enorm stijgen met maandelijkse lasten.
Ik denk er steeds meer over na om overwaarde te verzilveren + deel eigen vermogen, te gebruiken voor aankoop van 1 en liefst 2 woningen. En hierdoor passief inkomen te vergaren. Maar liefst wil ik dan nieuwbouw kopen, weinig/geen onderhoud, klaar voor de toekomst (geen investeringen in verduurzamen). Maar ook in deze omgeving gaan nieuwbouw tussenwoningen al voor 280 VON of meer, dat betekend dus max 1 woning.
- Mijn vriendin en ik (zij 27, ik 31 jaar) hebben samen een appartementje in de randstad die momenteel ergens tussen de 180.000 en 200.000 euro waard zal zijn.
- We hebben een hypotheek van nog ongeveer 85.000 euro. (rente 1.99%)
- We sparen momenteel best veel omdat onze vaste lasten enorm laag zijn in verhouding met onze inkomsten.
- We hebben momenteel ongeveer 175.000 euro op onze spaarrekeningen.
- We willen over 3 tot 5 jaar een vrijstaand huisje buiten de randstad met een leuke tuin (plek voor een moestuin, wat fruitbomen en dergelijke) kopen voor zo'n 350.000 tot 400.000 euro. (Geen klushuis, dus we willen er niet nog eens tonnen aan gaan verbouwen)
Het liefst is dit dan ons droomhuisje waar we nooit meer weg willen gaan.
- We willen liefst geen hele hoge hypotheek nemen omdat we flexibel willen blijven en deze ook in kortere tijd kunnen aflossen.
- Het spaargeld hebben we verder ook niet echt snel nodig.
Ik zit te denken aan:
- Nu de hypotheek van 85.000 euro in één keer volledig aflossen. We houden dan ongeveer 90.000 euro aan spaargeld over.
Je betaald dan wel eenmalig een boete maar we betalen nu elk jaar belasting over het spaargeld. Maar is het slim om een hypotheek volledig af te lossen of moet je eigenlijk een stukje open laten staan?
- Over een paar jaartjes dit appartement verkopen voor laten we zeggen 180.000 euro.
- En nieuw huis kopen en aanvullen met een hypotheek (bijvoorbeeld van 175.000 euro).
- We kunnen dan met ons spaargeld (die dan waarschijnlijk ook weer minimaal 150.000 zal zijn) het huis een klein beetje verbouwen (bijv. nieuwe vloer, badkamer en keuken) en verduurzamen.
Verwijderd
Daarnaast overwegen om je geld anders in te zetten dan alleen maar op de spaarrekening en in je eigen huis. Met alleen een afbetaald huis en een dikke spaarrekening wordt het heel moeilijk om FO te worden. Op jullie leeftijd heb je een heel lange horizon en kan je dus prima risico nemen op de aandelenmarkt.
Met de vooruitzicht dat je op korte termijn je geld waarschijnlijk zou willen gebruiken voor de aankoop van een andere woning zou ik niet gaan beleggen. Ik zou dan simpelweg het 'oppotten' van geld belangrijker vinden dan de kans op een iets hoger rendement, maar ook de kans op een verlies. Wat ik dan eerder zou doen is bv groensparen, waarbij je samen tot 120k kunt sparen zonder vermogensrendementsheffing en daar bovenop nog 0,7% extra rendement krijgt in de vorm van een extra heffingskorting. Is weinig rendement, maar in elk geval ook geen heel groot verlies en je blijft flexibel.
Het rentepercentage van de hypotheek staat vast tot 1 juli 2026 (10 jaar).Rubbergrover1 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 13:01:
Er zijn eigenlijk geen 'foute' keuzes. Net als kpg zou ik boeterente ook zonde voor het geld vinden, al is het wel handig om te weten hoe hoog die boete zou zijn. (Staat de rente nog 1 jaar vast of 30 jaar bv.) Als de boeterente weinig voorstelt, dan kun je uiteraard meer aflossen, maar ik zou met in eerste instantie beperken tot wat boetevrij mag (hoeveel is dat bij jullie? 10%, 20%, zo veel als je eigen geld hebt?)
We mogen 10% van het oorspronkelijke hypotheek bedrag boetevrij aflossen per jaar (11.750 euro).
Dat hebben we dus ook al een paar keer gedaan in het verleden.
Dat groensparen is een goede tip!
Je kunt aan je hypotheekvertrekker vragen wat de boeterente is. Zal denk ik een paar duizend euro zijnl_c_v schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 13:10:
[...]
Het rentepercentage van de hypotheek staat vast tot 1 juli 2026 (10 jaar).
We mogen 10% van het oorspronkelijke hypotheek bedrag boetevrij aflossen per jaar (11.750 euro).
Dat hebben we dus ook al een paar keer gedaan in het verleden.
Dat groensparen is een goede tip!
Dat berekenen ze als volgt:
Je rente - de rente die nu geldt voor de resterende looptijd tot eind rentetermijn (5 jaar in jouw geval) in dezelfde risicoklasse (<65% waarde of NHG afhankelijk of je NHG hypotheek hebt).
Dan berekenen ze voor het deel waar je boete over moet betalen per termijn de rente die ze mis lopen en dat maken ze vervolgens contant tegen de huidige rentevoet.
Elke financieel adviseur begint met het in kaart brengen van je doelen. Je moet dan denken aan FO (eerder stoppen met werken), kinderen. Daarnaast zal een adviseur bekijken wat de impact is bij verschillende scenarios zoals werkeloosheid, arbeidsongeschikheid, trouwen/scheiden.l_c_v schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 12:18:
Wat zouden jullie in deze situatie doen:
- Mijn vriendin en ik (zij 27, ik 31 jaar) hebben samen een appartementje in de randstad die momenteel ergens tussen de 180.000 en 200.000 euro waard zal zijn.
- We sparen momenteel best veel omdat onze vaste lasten enorm laag zijn in verhouding met onze inkomsten.
- We willen over 3 tot 5 jaar een vrijstaand huisje buiten de randstad met een leuke tuin (plek voor een moestuin, wat fruitbomen en dergelijke) kopen voor zo'n 350.000 tot 400.000 euro. (Geen klushuis, dus we willen er niet nog eens tonnen aan gaan verbouwen)
- We willen liefst geen hele hoge hypotheek nemen omdat we flexibel willen blijven en deze ook in kortere tijd kunnen aflossen.
Ik zit te denken aan:
- Nu de hypotheek van 85.000 euro in één keer volledig aflossen. We houden dan ongeveer 90.000 euro aan spaargeld over.
Je betaald dan wel eenmalig een boete maar we betalen nu elk jaar belasting over het spaargeld. Maar is het slim om een hypotheek volledig af te lossen of moet je eigenlijk een stukje open laten staan?
- Over een paar jaartjes dit appartement verkopen voor laten we zeggen 180.000 euro.
- En nieuw huis kopen en aanvullen met een hypotheek (bijvoorbeeld van 175.000 euro).
- We kunnen dan met ons spaargeld (die dan waarschijnlijk ook weer minimaal 150.000 zal zijn) het huis een klein beetje verbouwen (bijv. nieuwe vloer, badkamer en keuken) en verduurzamen.
Binnen deze scenarios kun je vervolgens de verschillende opties die je hierboven hebt beschreven uitwerken. Wat is de impact van elke keuze zowel financieel als risico (beurs-crash, werkeloosheid etc) /flexibiliteit. Bij flexibiliteit kun je denken aan de situatie dat de woningmarkt in stort (kans is klein, maar bestaat) waardoor je je huis niet verkocht krijgt en je dus eventueel gestort geld in je hypotheek er niet meer uit kan krijgen.
Zoals @Rubbergrover1 hierboven terecht aanhaalt, het is niet alleen een financiele keuze maar dus ook risico en flexibiliteit
Je zit in het FO topic, en FO worden, dat gaat een stuk rapper met beleggen.
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Akkoord dat je niet heel snel je hypotheek moet gaan aflossen, en al zeker geen boeterente betalen, daar wordt de bank alleen maar beter van.TucanoItaly schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 13:20:
@l_c_v je bent met z'n twee, en je hebt een goeie baan. Ik zie geen enkele reden om de hypotheek mega laag te houden. Ik zou lekker gaan beleggen met het grootste gedeelte van die centen, en een betaalbare hypotheek scoren. Die minuscule hypotheek moet je nu niet aflossen, mijns inziens.
Je zit in het FO topic, en FO worden, dat gaat een stuk rapper met beleggen.
Beleggen zou ik enkel doen als je minstens nog 5 jaar van je geld kan af blijven, en dan enkel in goed gespreide ETF's of gemengde fondsen.
resterende rentetermijn 60 maanden
vergelijkingsrente 1,1% (5 jaarsrente en dan het gemiddelde tussen <65% LTV en NGH tarief)
eerst 10% aflossing en daarna ca. 325 per maand (regulier aflossing, daar compenseren ze voor in het bedrag waar de rente over berekend wordt)
Ik kom dan uit op een boeterente van 2750 euro en die mag je volgend jaar aftrekken dus afhankelijk van je inkomen is de boete netto ongeveer 1650 euro. Daar staat dan tegenover dat je minder VRH betaalt, geen rente meer betaalt en veel minder EWF (wet Hillen, in afbouw).
Minpunt is dat je het geld niet in kunt zetten om ergens anders rendement te maken.
Toevoeging:
En als de keuze is oppotten voor een nieuw huis versus aflossen dan zal het omslagpunt ergens tussen 1-1,5 jaar liggen. Dus de kosten voor de boeterente afgezet tegen de minderkosten VRH,EWF en rente. In het geval je geen risicodragende investeringen wil doen met het geld dan is het bij binnen een jaar verhuizen beter om niet je lening af te lossen en bij >18 maanden is het beter om het wel te doen en de boete te betalen. Daar tussenin zal het niet veel uitmaken
[ Voor 26% gewijzigd door Afas op 26-02-2021 13:38 ]
Als je toch voor je droomhuis gaat waar je niet meer weg wilt waarom heb je dan flexibiliteit nodig? Ik denk dat je flexibiler blijft als je niet al je geld in je huis stopt.l_c_v schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 12:18:
Dan betaal je de boeterente, maar die verrekenen ze met je nieuwe maandlasten.
Deze zijn als het goed is lager dan wat je nu hebt (wel opletten als je nog banksparen hebt!!)
Je hoeft de boeterente dan niet in 1x te betalen, maar wel hogere rente dan als je dat wel zou doen.
Kan toch interessant zijn. Vraag ook gelijk even of ze WOZ waardes accepteren voor woningwaarde (ING wel iig), heb je wellicht dubbel voordeel
1 belletje met de bank scheelde mij toch iets van 80 euro in de maand.
40% is al super netjes. Dan zit je op traject van FO binnen 22 jaar als je vandaag zou beginnen. Echter zal je de komende jaren steeds hogere savingsrate krijgen, want je salaris stijgt door en zaken als hypotheek of auto afschrijving/onderhoud (toch vaak de grootste kosten) blijft stabiel.Immutable schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 06:39:
En daarnaast vermoed ik dat je nu niet op 0 vermogen staat nu, dus waarschijnlijk zit je al snel op <20 jaar traject.
Je kunt dus echt veel positiever zijn in hoe je tegen zaken aankijkt.
Je hebt al een duidelijk doel + tijdlijn voor ogen, daar zou ik voor gaan optimaliseren. Zorgen dat die 550k die je nodig hebt voor huis + verbouwing in elk geval niet minder waard wordtl_c_v schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 12:18:
Ik zit te denken aan:
Ik zou nog wel even goed naar je bedragen kijken. 150k verbouwen op een huis van 350 is niet 'een klein beetje'
IMO; begin eens met funda. 350-400k vrijstaand buiten de randstad klinkt leuk. En genoeg ruimte ook voor moestuin/fruitboom, zeker leuk. En geen opknap of kluswerk, tuurlijk. Echter dan ga je toch al snel riching 250m2 of meer grond denk ik zo als wens, en bouwjaar waarschijnlijk snel >2000, liefst gelijk energie neutraal om dat kluswerk tegen te gaan.l_c_v schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 12:18:
Ik zit te denken aan:
Dan eindig je bijvoorbeeld ergens rechts van de lijn groningen/nijmegen, of de provincie groningen en friesland.. En dan nog echt middle-of-absolutely-nowhere. Heel erg anders dan de randstad. Dan nog zal je van 175k cash een 85k resterende hypotheek over gaan naar 0 cash en 200k hypotheek tegen de tijd dat alles met k.k. en verhuizen gedaan is, en waarschijnlijk beide verplicht van baan veranderen ivm reistijd/bereikbaarheid (2-3 uur enkele rit als je geluk hebt, 4-5 dagen per week).
Ik zie bijvoorbeeld snel even iets in vriezenveen dat met 450k te doen moet zijn, gooi dat eens in de reisplanner vanaf je huidige werkadres.
Oftwel: is dat budget een wens, of realistisch? Pas je anders de wensen of toch het maximale budget aan?
En als jullie beiden van baan verandert zijn, heeft dat waarschijnlijk impact op salaris - wat is realistisch in de nieuwe regio? Welke tijdstermijn hangen jullie aan die planningen? En zoek je eerst werk en ga je 2-3 uur enkele reis uitzitten om erna te verhuizen, of eerst verhuizen en dan op en neer pendelen tot je nieuw werk hebt? etc etc. Van daaruit kun je dan samen de financiën en risico's gaan bepalen.
Met het oog op FO denk ik dat het logischer is die 175k te investeren op de beurs oid en goed door te sparen. Dan als jullie straks meer ruimte nodig hebben (kids? hobbies?) ergens een wat grotere woning/appartement zoeken en maximaal door blijven sparen en misschien wat carriere plannen ernaast.
Vervolgens naar middle-freakin-nowhere verhuizing als plan nemen voor post-FO. Wanneer werk niet langer relevant is, is het ook niet erg dat er geen goede OV of werk in de buurt is van de nieuwe woning.
[ Voor 5% gewijzigd door Xanaroth op 26-02-2021 14:58 ]
Wij hebben 3 jaar geleden deze stap gemaakt. We hadden 350 m2 in de randstad en wilden naar een perceel rond de 1000 m2 buiten de randstad. Dan kom je er niet met de bedragen die jij noemt, zeker niet als je geen klushuis wilt. Of je moet echt ver in het buitengebied gaan wonen, wat voor ons geen optie was ivm reistijd naar het werk. Rond de 6 ton kan het wellicht, als je geluk hebt.l_c_v schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 12:18:
[...]
Ik zou het appartement in randstad aanhouden en verhuren. Dat kan een leuk rendement opleveren.- Over een paar jaartjes dit appartement verkopen voor laten we zeggen 180.000 euro.
Voor je nieuwe huis neem je dan de maximale hypotheek. Zo financier je het appartement voor de verhuur met een lening in Box 1. Reken dit eens door, kan heel interessant zijn.- En nieuw huis kopen en aanvullen met een hypotheek (bijvoorbeeld van 175.000 euro).
Aflossen met boeterente zou ik niet doen. Het feit dat je het overweegt betekent dat je de rente voor een te lange tijd hebt vastgezet. Daardoor ben je nu niet flexibel in je keuzes. Leer daar van voor je volgende hypotheek.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Verder is het rendement van aflossen met 1,99% voor belasting, mager, ook al is het een zeker rendement. Als je FO wil nastreven dan ik naar lange termijn investeringsrendementen van 4% of meer kijken. Zeker als er nog geen belggingsportefeuille is, je bent jong en je hebt het geld voorlopig niet nodig ligt dat meer voor de hand.
Vijf aanbieders is wellicht wat overdreven en natuurlijk onderdeel van haar strategie. Maar zelf zit ik ook al op 3 aanbieders, misschien komt daar nog een 4e bij voor pensioenbeleggen en nog een extra account bij een van de bestaande 3 aanbieders voor onze dochter.Dirk1221996 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 09:11:
[...]
Wat een dramatisch complexe stuctuur met 5 accounts
Ik heb er ook 2, een voor automatische inleg en eentje voor m'n eigen ideeen,
maar zoveel applicaties...
Over een paar jaar schoon ik het wel weer een keer op. Je moet tenslotte wat te doen hebben op koude winterdagen
Ja, en dat is wat ik de vraagsteller adviseer. Besteed dat geld niet aan een huis, maar neem gewoon een hypotheek, net als iedereen. Uiteraard moet moeders het daar ook mee eens zijn, maar dat lijkt mij de beste keuze. Met als kanttekening dat de hypotheek nog wel te overzien is, in het licht van de hoogte van hun salaris.Tommie12 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 13:24:
Beleggen zou ik enkel doen als je minstens nog 5 jaar van je geld kan af blijven, en dan enkel in goed gespreide ETF's of gemengde fondsen.
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Hoe kan je bruto inkomen zo anders in verhouding tot modaal liggen dan je netto inkomen?Afas schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:53:
Interessant on te zien waar iedereen ongeveer staat richting FO. En goed te lezen dat je ook zonder een enorm inkomen zo'n ambitie na kunt streven.
***members only***
Relatieve belastingdruk in NederlandRubbergrover1 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 15:52:
[...]
Hoe kan je bruto inkomen zo anders in verhouding tot modaal liggen dan je netto inkomen?
Volgens https://hetgeldcollege.nl/modaal-inkomen-nederland/ is in 2021 bruto modaal 36.500 en netto modaal 28.400 dus je houdt 78% over je van je inkomen
Bij ruim 2x modaal ligt dat nogal anders met in mijn geval een percentage van ongeveer 60% .
Ah, dat klinkt wel logisch ja. Had ik even niet bij stilgestaanAfas schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 16:09:
[...]
Relatieve belastingdruk in Nederland
Volgens https://hetgeldcollege.nl/modaal-inkomen-nederland/ is in 2021 bruto modaal 36.500 en netto modaal 28.400 dus je houdt 78% over je van je inkomen
Bij ruim 2x modaal ligt dat nogal anders met in mijn geval een percentage van ongeveer 60% .
Volgens mij is dat zo ongeveer grofweg de definitie van 'buiten de randstad'. Dus dat is dan toch niet zo raar? Maar ik denk wel dat het eenvoudiger (en voordeliger) zou kunnen zijn om met die wensen een niet-instapklare woning te zoeken.Xanaroth schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 14:47:
Dan eindig je bijvoorbeeld ergens rechts van de lijn groningen/nijmegen, of de provincie groningen en friesland.. En dan nog echt middle-of-absolutely-nowhere. Heel erg anders dan de randstad.
Dit topic is gesloten.
![]()