Financiële onafhankelijkheid - Deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 16 ... 172 Laatste
Acties:
  • 2.097.250 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:42
ColeJ schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 10:00:
[...]
Hypotheek annuiteit: EUR 700
Aflossing: EUR 320
VVE: EUR 150
Overig EUR 75 (verzekering etc)

Huuropbrengst: 1100 EUR

Ik betaal dus netto ongeveer EUR 600 (hyp-aflossing + VVE + Overig) en het brengt 1100 euro op. Ik kom hierbij uit op 500 euro netto per maand. Het pand is op dit moment EUR 225.000 waard en gefinancierd met op dit moment EUR 165.000.
Met deze getallen lijkt me aanhouden voor de verhuur interessant. Mijn verhuurde pand is meer waard, maar de verhouding huur/huiswaarde is hetzelfde. Afhankelijk van hoeveel eigen geld je er in gaat stoppen (voorlopig €60k + €320 per maand) kan dit een mooi rendement opleveren.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• James008
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07:17
https://www.google.com/am...xfondsen-van-meesman/amp/

Info over de aangekondigde fondsen bij Meesman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:16
Leuk, alleen jammer dat ze de kosten op 0.5% houden nu er meer concurentie is op dezelfde fondsen

[ Voor 7% gewijzigd door R.van.M op 20-06-2019 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:50
ColeJ schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 16:22:
Opbrengsten:
Huur: EUR 13.200

Kosten:
Hypotheek: EUR 8.364 (annuiteiten)
VVE: EUR 1.776
Verzekeringen: EUR 480
Gemeente/WOZ: EUR 660
Totaal: EUR 11.280

Bruto winst: EUR 1.920 (cash)

Aflossing: EUR 4.080 (annuiteiten)

Netto winst: EUR 6.000

Als ik naar de marktwaarde van het pand kijk zit er momenteel een overwaarde op van ongeveer EUR 60.000. Dit komt neer op een rendement van 10,00% :D
Ik zou reserveren voor onderhoud. Wij laten bv de woning(en) opnieuw verven tussen huurders indien de huurders >3j in een woning hebben gezeten. Verder onderhoud aan huis wat je normaal ook zou doen.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wozmro
  • Laatst online: 20:42
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:21
Wozmro schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 11:06:
Members only:
Ik weet niet of het zo erg is in België, maar de huurwetgeving is hier net iets minder strikt.
Je kan een huurder op een redelijke manier ook uit je huis krijgen (na afloop van 3, 6 of 9 jaar), met een redelijke opzegtermijn. Er zijn ook veel meer mensen die 1-2 appartementen verhuren, en er zijn er ook die best op een correcte manier werken.

Als huurder moet je net boven de "gemiddelde" huurwoning gaan zitten, dan krijg je bovenproportioneel meer.

Nu mijn zoon in Leuven gaat huren, en zich daar sowat suf heeft gezocht heb ik ook wat inzicht.

Standaard huurprijs is ca 800-850€, en dan heb je een ouder appartement van 70-80m2 wat meestal niet echt aantrekkelijk is, en waar dikwijls de maandelijkse kost nog vrij hoog is.
Ga je daar onder en probeer je voor 600-700€ iets te vinden, dan heb je ofwel een piepkleine studio, of een afgeleefd hok waar je je hond niet in wil achterlaten.

Hij gaat nu samen met een ex-studiegenoot een appartement huren van 1050€ voor dik 100m2 met een maandelijkse kost van 90€ inclusief verwarming. Hij krijgt een nieuwbouwappartement waar hij de eerste bewoner van wordt. Eigenaar verhuurt 1 appartement en heeft dit gekocht om binnen 10-15 jaar zelf in te komen wonen. Ligging is in centrum stad, maar toch rustig.

Mijn zoon vind dit een goede zaak, omdat hij uiteindelijk minder betaalt dan een studio, maar toch een nieuw en proper appartement heeft. Compromis is natuurlijk dat hij niet alleen is... En binnen 2-3 jaar zien ze dan wel weer.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Gaat het hier nog over FO, of alleen over verhuren?

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 21:06
HereIsTom schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 14:01:
Valt in het straatje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
HereIsTom schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 14:01:
Vermits je inkomen wil naast werken kan huur of verhuur en een afbetaald eigen huis daar een belangrijk onderdeel van zijn.

In de gebruikelijke forumules voor FO gaat men er gemakkelijkerwijze van uit dat een SWR van 4% veilig is.

Een rendement op je vermogen van 3% of 8% maakt wel een ENORM verschil uit in dat geval.
Trouwens, om die 4% en inflatie enigszins te halen is een gewone spaarrekening een slecht idee.
Dan moet je beleggen, verhuren,.... you name it.

Dus denk ik zeker dat het hier thuis hoort.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Voor alles wat heel specifiek over beleggen gaat is er een eigen topic ;) voor in-depth discussies over verhuur lijkt me dat ook goed. Zo lang het over afwegingen, algemene ervaringen of strategie in relatie tot FO gaat heeft het hier natuurlijk een goede plek.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• jsuijker
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-09 18:49
Om alles wat met vermogensopbouw maar heel summier te bespreken ga je er topic van maken over een rat race to the bottom.
Leuk als je net (boven) modaal verdient en snel FO wilt zijn maar laten we er wel een gemengd topic van houden.

Afhankelijk v het onderwerp zal de 1 wat meer bijdragen als de ander. De wereld vergaat niet als je ff wat post moet overslaan of met minder interesse leest. Drop anders een vraag/opmerking die dichterbij jezelf of je doelen ligt.

Juist die diversiteit maakt het topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Ik vind het zelf leuk om na te denken over geld in een zo breed mogelijk kader.

Ik verbaas mij elke dag over hoeveel invloed geld heeft op emotionele en maatschappelijke evoluties.

Wat ik op een bepaalde manier best jammer vind. Ik heb meer en meer de indruk dat zaken gereduceerd worden tot 'hoeveel geld...?'.

Het is best ironisch/cynisch; als je geld genoeg hebt dan begin je meer over zo'n zaken na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:42
Dat is het precies: hoe meer je te besteden hebt, hoe minder het er toe doet. Als je moeite hebt met het betalen van je rekeningen is geld echt een stuk belangrijker voor je dan als je aan het uitrekenen bent wanneer je FO bent..

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:12
Wozmro schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 08:30:
Ik vind het zelf leuk om na te denken over geld in een zo breed mogelijk kader.

Ik verbaas mij elke dag over hoeveel invloed geld heeft op emotionele en maatschappelijke evoluties.

Wat ik op een bepaalde manier best jammer vind. Ik heb meer en meer de indruk dat zaken gereduceerd worden tot 'hoeveel geld...?'.

Het is best ironisch/cynisch; als je geld genoeg hebt dan begin je meer over zo'n zaken na te denken.
Dit is ook het grote voordeel van het werken aan FO, hoe minder je moet binnenbrengen iedere maand, hoe meer ontspannen je wordt. Het is ook een bewezen psychologische effect dat geldzorgen je denken negatief beïnvloedt, je analytische vermogen en lange termijn denken worden ondermijnt.

Ook al bereik je nooit 'officieel' de FO status. Doordat je financiële gezondheid verbeterd , verbeterd ook je daadwerkelijke gezondheid. Op mentaal en vaak ook op lichamelijk vlak. Je zou het iedereen aanraden ;)

Maar het is ook gelijk de moeilijkheid. Alles is ingericht op directe bevrediging, of snelle oplossing van een wens of probleem. Snel afvallen, impulsaankopen. Maar het is juist een kwestie van iets jarenlang volhouden.

Het is echt werk verzetten ,net als het trainen voor de marathon en dan niet als eenmalig bucketlist doel maar als manier van leven. Iedere keer je prestatie proberen te verbeteren. En juist door het lang vol te houden komen de voordelen naar boven, en dat punt bereiken veel mensen niet. Het is denk ik veel meer een mentaal spelletje dan alleen een kwestie van de getallen, je moet een beetje wilskracht en doorzettingsvermogen hebben om dit doel na te streven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Heeft iemand hier toevallig ervaringen met het afsluiten van een hypotheek (met als doel te verhuren) voor een Nederlands pand, terwijl de hoofdaanvrager in het buitenland (niet EU) woont en werkt?

Ik hoor van een aantal banken ak dat ze dat op voorhand al niet overwegen ivm: Wikipedia: Mortgage Credit Directive
Hetgeen ik nogal lui vind, iemand bij wie geen standaard risico-profiel hoort kan nog altijd een goede partner/klant zijn.

Aan de andere kant zie ik ook berekeningen voorbij komen waarbij gekeken wordt naar huur en lasten van alle (inclusief de nieuwe) woningen in het bezit van de aanvrager, en waarbij inkomen op de 2e plek staat.

@Pater misschien?

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lim987
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:00
Vandaag gepubliceerd door het CBS "miljonairs in Nederland in 2017"
https://www.cbs.nl/nl-nl/...-gemiddeld-3-miljoen-euro

CBS: "...Miljonairshuishoudens hebben een vermogen van 1 miljoen euro of meer, waarbij de waarde van de eigen woning en de eventuele hypotheekschuld niet is meegeteld.... etc...."

Als Financieel (Minder) Onafhankelijken rekenen wij vaak "waarde woning minus hypotheekschuld" als bezit; met name omdat het betekent dat je in de toekomst van een lager maandbedrag kunt leven wanneer je geen huur of hypotheek meer hoeft te betalen.

Wie dan de totale waarde van de woning + spaargeld/beleggingen e.d. optelt (althans, het streefbedrag waar je naar toe werkt om jezelf FMO te kunnen verklaren) zal in veel gevallen richting het miljoen uitkomen? Maar goed, geien het gehanteerde criterium: in de miljonair-statistiek zullen de meesten van ons dus niet terecht gaan komen ; - )

Als gemiddeld besteedbaar huishoudinkomen wordt in dit artikel overigens voor de niet-miljonairs (over 2017) een bedrag genoemd van 40.000,-
Neem je daar 70 % (pensioen) van, dan kom je op 28.000,- (/12 is 2333,- per maand)
80 % is 32.000,- (/12 is 2666,- per maand)

Uitgaande van die 2333,- en dan per jaar gemiddeld 2 % inflatie rekenen, leidt tot de volgende streefbedragen:
2017 2333,- euro per maand
2027 2844 - voor een deel gedekt door AOW, pensioenuitkering, lijfrente...(rest: FO voorziening)
2037 3467
2047 4226
Is dit ook zo'n beetje de manier waarop jullie globaal een planning baseren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Lim987 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 02:13:
Als Financieel (Minder) Onafhankelijken rekenen wij vaak "waarde woning minus hypotheekschuld" als bezit; met name omdat het betekent dat je in de toekomst van een lager maandbedrag kunt leven wanneer je geen huur of hypotheek meer hoeft te betalen.
Ik niet; voor FO reken ik de waarde woning niet bij mijn totale vermogen maar de hypotheekschuld wel. Dat is voor sommigen in dit topic een controversieel standpunt, maar ik licht het graag toe.

Woning niet: met mijn huidige uitgaven zou ik met een vermogen van ongeveer een half miljoen FO kunnen zijn. Stel dat ik een hypotheekvrije woning zou hebben met waarde 1 miljoen en verder geen geld of beleggingen, dan heb ik geen inkomsten en kan ik de lasten niet betalen zonder de woning te verkopen, geld te lenen, of te gaan werken.

Woningbezit is voor mij voornamelijk een kostenbesparing ten opzichte van dezelfde woning huren. De lasten zijn lager en daardoor heb ik minder vermogen nodig voor FO. Maar kostenbesparing en rendement zijn niet hetzelfde. Als ik mijn woning zou verkopen, dan verlies ik de kostenbesparing. Daarom tel ik de woningwaarde niet mee voor FO.

Hypotheek wel: ik zie de hypotheek als een grote lening met een lage rente. Dat de bank mijn huis als onderpand heeft is vooral fijn voor de bank als garantie, het heeft voor FO geen speciale betekenis. Net als iedere andere lening betaal ik rente en aflossing en op een gegeven moment is de lening volledig afgelost.

Dit staat verder los van de vragen 'hoeveel is mijn huis waard' of 'zou ik wellicht ooit ergens anders willen gaan wonen en wat levert dat op in waardeverschil'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Lim987 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 02:13:
Uitgaande van die 2333,- en dan per jaar gemiddeld 2 % inflatie rekenen, leidt tot de volgende streefbedragen:
Nee, ik pak gewoon over mijn belegd vermogen een voor inflatie gecorrigeerd rendement. Overigens worden veel pensioenfondsen op dit moment niet geindexeerd.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
CornermanNL schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 16:15:
[...]

Dit is ook het grote voordeel van het werken aan FO, hoe minder je moet binnenbrengen iedere maand, hoe meer ontspannen je wordt. Het is ook een bewezen psychologische effect dat geldzorgen je denken negatief beïnvloedt, je analytische vermogen en lange termijn denken worden ondermijnt.
Geldzorgen ja. Maar laten we wel wezen: Het is ook bewezen dat vanaf een bepaald inkomen gemiddeld genomen je niet gelukkiger wordt van nog meer verdienen. Oftewel als je dagelijkse geldzorgen er niet meer zijn. En je kan natuurlijk prima normaal met je geld omgaan zodat je een gezonde buffer hebt: Dan voor FO gaan zal de gemiddelde persoon niet meer geluk geven vanwege zijn hogere spaarrekening. Sterker nog, als ik kijk hoeveel sommige ermee bezig zijn vraag ik me af of het niet eerder een negatief resultaat heeft op hun gezondheid: Geldzorgen ondanks dat je geld zat hebt.

Dus samengevat: Een fatsoenlijke buffer helpt bij je gezondheid ja, geen discussie daarover. Maar de stap verder gaan gaat volgens mij echt niet de gemiddelde persoon helpen bij zijn gezondheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Die effecten op gezondheid hangen heel erg af van hoe je persoonlijk om gaat met geld.

Sommigen hebben hun eerste miljoen, en willen nu zo snel mogelijk naar 2, 3, 4 enz, en elke financiële tegenslag raakt hen persoonlijk.
Anderen beheren het, maar zien het als een extra buffer/veiligheid/stabiliserende factor.

Ik ken ook mensen die elke maand met een redelijk inkomen tot aan de rand van de rekening uitgeven, en daar absoluut geen probleem mee hebben en er op een zeer relaxte manier mee omgaan. Anderen stressen als ze in het midden van de maand al 1/3 van het salaris hebben uitgegeven.

Aard van het beestje zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een ietwat pietluttige vraag omtrent budgetteren.

Stel, ik zwem en betaal ongeveer 50 euro per maand aan losse entree voor het zwembad. Iedere maand vul ik een spaardoel bij de ING met de 50 euro (of ik label het geld in YNAB) met de bestemming zwemmen.

Financieel verantwoord als ik ben, ben ik eens gaan rekenen hoeveel een jaarabonnement kost. Dat is 500 euro en dus voordeliger. Een besparing van 100 euro, mits ik blijf zwemmen. Dat abonnement koop ik dus ook deze maand, echter heb ik dat geld niet in het budget "zwemmen" zitten.

Hoe doe je dit boekhouden:
1) Van de buffer afhalen, accepteren dat je niet goed gebudgetteerd hebt en blijven sparen in het spaardoel "zwemmen" zodat je volgend jaar de 500 euro wel gebudgetteerd hebt?
2) Lenen van de algemene middelen en iedere maand de 50 euro die bestemd was voor "zwemmen" in de buffer zetten? Volgend jaar heb je dezelfde situatie maar je buffer wordt alleen tijdelijk kleiner.
3) Jaarabonnement is niet gebudgetteerd, dus ik kan het ook niet betalen. Spaar 10 maanden 50 euro per maand extra in het spaardoel "zwemmen". Na die 10 maanden kun je je jaarabonnement betalen en komt de 50 euro voor de losse entree vrij om in de buffer te zetten.
4) Voor het doel zwemmen heb ik te weinig gebudgetteerd, ik "leen" de 500 euro uit de buffer, die vul ik de komende maanden aan, plus ik spaar er 50 euro per maand extra bij zodat ik het jaarabonnement volgend jaar ook kan betalen.

Je zou zo ook tegen de aanschaf van zonnepanelen kunnen aankijken. Spaar je daar apart voor, of "leen" je dat van je buffer en vol je die weer aan met het geld wat je in "energie" overhoudt?

Ik besef me dat die enorm arbitrair is maar ik ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken. Hoe kijk je mentaal aan tegen zo'n incidentele goed te verantwoorden doch niet gebudgetteerde uitgave?

Overigens geeft dat wel goed inzicht. Met ING een boel spaardoelen aanmaken voor de relatief goed te voorspellen maandelijkse uitgaven en die automatisch aan te vullen als het salaris binnen komt. Een gratis YNAB zegmaar. Betalen vanaf de lopende rekening en aan het eind van de dag even het geld uit de juiste potjes halen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2019 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18:01
Verwijderd schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 09:00:
...

Ik besef me dat die enorm arbitrair is maar ik ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken. Hoe kijk je mentaal aan tegen zo'n incidentele goed te verantwoorden doch niet gebudgetteerde uitgave?
Ik vraag mij af wat het nut hiervoor is. Zoals ik uit je tekst op maak, wil je elke euro die je uitgeeft verantwoorden. Wat is het doel om het zo strak te doen?

Reden dat ik het vraag is omdat ik veel mensen zie die echt tot in den treure aan het budgetteren bezig zijn en hierdoor niet meer kunnen 'leven': onverwachts dingen doen zoals uit eten gaan, een cadeau kopen voor je man/vrouw/kinderen of uitgaves anders indelen (zoals een abonnement kopen i.p.v. per keer uitgeven), wordt onwijs lastig te budgetteren. FO willen worden, moet niet betekenen dat je dit soort zaken niet meer kunt doen. Ik heb een heel goed inzicht in mijn vaste lasten en spaar voor de terugkerende kosten (OZB etc.). Echter heb ik voor mijzelf bepaald dat ik een bepaald bedrag per maand vrij te besteden heb, want ik wil ook graag eens een dagje weg met mijn gezin bjivoorbeeld. Wat ik dus vaak zie - niet per se bij jou - is dat mensen dit door het strakke budgetteren niet meer kunnen doen. FO worden is niet zo heel leuk als je geen leven hebt verder.

Wat deze specificieke case betreft: als het goed is, heb je nu al begroot dat je maandelijks €50,- uitgeeft. Omdat dit nu één keer €500,- wordt, heb je €100,- bespaard op deze kostenpost en kan die €100,- naar je eigen vermogen of buffer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:55
Als jij er van overtuigd bent dat je blijft zwemmen en dat het niet in het andere zwembad voor de helft kan, dan tik je gewoon die €500 af en dan is het klaar.

De onafhankelijkheid zit 'm voor mij in dingen kunnen doen en aan kunnen schaffen als we van de meerwaarde overtuigd zijn, niet in het eindeloos schuiven met virtuele Euro's van het ene potje naar het andere potje. Toevallig dit jaar ook zonnepanelen aangeschaft, sommetje gemaakt, conclusie terug verdientijd is < 4 jaar als ik het er zelf op leg. Prima dan kopen we zonnepanelen, gaat gewoon uit de buffer en de maandelijkse lasten die dalen met een paar tientjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImaPseudonym
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 25-09 05:08
Waar je uiteindelijk ook voor kiest, ik zou niet zeggen dat je slecht gebudgetteerd hebt. Blijkbaar heb je netjes 50 euro per maand in je budget om te zwemmen. Als je nu in een keer 500 euro uitgeeft dan zwem je dus het komende jaar voor iets minder dan 50 euro per maand, lijkt me prachtig binnen budget.
Dit zou problematisch (kunnen) zijn als het budget er was omdat je elke cent om moet keren om het einde van de maand te halen (en er nu dus geen 500 euro is om uit te geven). In jouw geval lijkt me dit een prachtig doel om je buffer voor te gebruiken, die je vervolgens in de komende maanden weer bijvult met de besparing. Optie 2 dus, denk ik. Of je daarnaast inderdaad ook nog wil sparen voor je volgende abonnement (#4) is dan aan jou, maar een beetje fluctuatie in je buffer is toch geen probleem?

Persoonlijk heb ik geen budget om me aan te houden. Het kost ons geen moeite om ruim voldoende te sparen/beleggen dus de winst door onszelf op een strak budget te zetten is maar klein. Ik houd wel al mijn uitgaven bij zodat ik weet waar het blijft en omdat je voor een eventueel vroegpension toch wel een indicatie wil hebben van hoeveel geld je voor alles nodig hebt.

In jouw geval moet je lekker doen waar je zin in hebt. Maar optie 3 zou ik je sterk afraden, dat is het mislopen van een hele makkelijke besparing (mits je blijft zwemmen) omdat je te strak aan een budget vast wil houden.

[ Voor 4% gewijzigd door ImaPseudonym op 25-06-2019 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:01
Echter heb ik voor mijzelf bepaald dat ik een bepaald bedrag per maand vrij te besteden heb, want ik wil ook graag eens een dagje weg met mijn gezin bjivoorbeeld
Hier ook en dat bedrag is niet hoog. Het komt dus wel eens voor dat ik net te kort kom in een maand, omdat er iets extra onverwachts bij zit.. Het is dan een sport om het toch te redden met dat bedrag.

Echter komt het ook wel eens voor dat als het bedrag "op" is we toch nog onverwacht een dagje weg gaan o.i.d. Jammer dan, maar dan haal ik dus wat geld terug van de spaarrekening. Ik laat dat soort dingen niet schieten omdat het potje toevallig net leeg is, want juist dat soort onverwachte/ongeplande dingen maken het leven leuk.
Doel is overigens wel om het dan de maand er op weer te compenseren.

Budgetteren en kosten besparen is leuk, maar het moet ook leuk blijven. Ik wil er best iets voor laten, maar met hand en tand allerlei potjes verdedigen gaat mij te ver.

In het geval van het zwembad abo, doe wat onder aan de streep het voordeligst is. Dus als je verwacht veel te blijven zwemmen vandaag nog dat abo aanschaffen.
Daarnaast is zwemmen een ontzettend goede manier van sporten, dus zeker voor het geld een aanrader!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Orangelights23 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 09:11:
[...]

Ik vraag mij af wat het nut hiervoor is. Zoals ik uit je tekst op maak, wil je elke euro die je uitgeeft verantwoorden. Wat is het doel om het zo strak te doen?
Mijn intentie is helemaal niet om elke euro te verantwoorden. Daar ben ik helemaal niet geschikt voor. Net zoals jij blijft er aan het begin van de maand een bedrag op de lopende rekening staan dat niet gebudgetteerd is (en toch wel op raakt ;) ).

Het gaat mij er om om structurele uitgaven inzichtelijk te maken. Zo'n spaardoelen systeem (of virtuele potjes zoals jij het noemt) helpt daar mee. Wat denk ik dat iets kost per maand? Kom ik daar ook mee uit iedere maand? Blijft er structureel iets over iedere maand wat ik kan sparen? Daar draait het uiteindelijk toch om, inzicht krijgen in je financiën.

Zwemmen, of de algemene pot "sport" is gewoon zo'n structurele, relatief grote uitgaven dus daar maak ik mooi een potje voor, dan is dat inzichtelijk. Dat betekend niet dat ik het incidentele biertje na het sporten in een potje "drank" gebudgetteerd heb :P

Mijn vraag kwam meer uit de hoek, als je dan toch potjes maakt, hoe schuif je het in jouw ogen. Arbitrair blijft het want dat abonnement is toch al gekocht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-09 16:04
Waarom vooraf budgeteren en niet gewoon achteraf kijken waar het geld naartoe is gegaan als het je enkel om inzicht gaat? Lijkt mij een stuk minder werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:24
@Euler212
Hier doen we:: vooraf alles omgeveer budgetteren op jaarbasis. Achteraf bekijken wat er exact is uitgegeven, hierop het budget voor het volgende jaar eventueel aanpassen.

Voldoende buffer aanhouden om dit soort uitgaven in 1 keer te kunnen doen.
Wij betalen bijvoorbeeld ook alle kosten voor zorgverzekering vooruit; dan krijgen we een aantal procent korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mirved schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 09:33:
Waarom vooraf budgeteren en niet gewoon achteraf kijken waar het geld naartoe is gegaan als het je enkel om inzicht gaat? Lijkt mij een stuk minder werk.
(Gebrek aan) persoonlijkheid. Eind van de maand uitgaven indexeren doe ik niet, dat kost relatief veel tijd. Spaardoelen instellen is klaar en iedere dag bedenken of er iets uit een potje gehaald moet worden is voelt als geen werk, dat is 30 seconden werk. Dat dat aan het eind van de maand misschien langer geduurd heeft, so be it. Misschien moet ik mijn tijd ook geen budgetteren (of indexeren) :P

Dit systeem is voor mij ook maar een tussenstap totdat er een huishoudboekje met PSD2 integratie is. Gepind, push notificatie op je telefoon, "Gepind bij AH, label Boodschappen toegekend". Gepind bij een onbekende winkel, push notificatie "Welk label moet deze uitgave krijgen?". Tot dan dit systeem. Ik wil niet met csv exports gaan klooien en periodiek gaan bedenken wat welke uitgaven ook alweer was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
Verwijderd schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 10:16:
[...]

Dit systeem is voor mij ook maar een tussenstap totdat er een huishoudboekje met PSD2 integratie is. Gepind, push notificatie op je telefoon, "Gepind bij AH, label Boodschappen toegekend". Gepind bij een onbekende winkel, push notificatie "Welk label moet deze uitgave krijgen?". Tot dan dit systeem. Ik wil niet met csv exports gaan klooien en periodiek gaan bedenken wat welke uitgaven ook alweer was.
Mijn sns bankieren app heeft dit al

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mirved schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 10:18:
[...]

Ow serieus, daar zou ik wel echt voor overstappen als dat een beetje goed is geïntegreerd. Ik ga het eens bekijken, dankjewel voor de tip. _/-\o_

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2019 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lim987
Zr40 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 07:03:
[...]

"... Als ik mijn woning zou verkopen, dan verlies ik de kostenbesparing. Daarom tel ik de woningwaarde niet mee voor FO..."
Maar wanneer de hypotheek volledig is afgelost, heb je toch een permanente kostenbesparing?
Voorwaarde is dan wel dat je uitgaat van "opbrengst huidige (hypotheekvrije) woning is maximum budget voor een andere woning"?
Onderhoud heb je aan je huidige huis én aan een ander nieuw huis.

En verhuis je van een meerlaagse woning naar een kleiner appartement, dan is de aanschafprijs van dat appartement waarschijnlijk lager dan de opbrengst van je woning, maar heb je het verschil nodig voor de (vaste) kosten van de VVE - met daarin dan weer een deel Groot Onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Lim987 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 10:34:
[...]

Maar wanneer de hypotheek volledig is afgelost, heb je toch een permanente kostenbesparing?
Klopt. Dat uit zich in lagere kosten, niet in hoger voor FO relevant vermogen. Met de woningwaarde kan ik geen brood kopen of belasting betalen tenzij ik de woning verkoop of een lening aanga, wat weer voor hogere lasten zou zorgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lim987
TucanoItaly schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 08:00:
[...]

"...Overigens worden veel pensioenfondsen op dit moment niet geindexeerd..."
Bedoel je daarmee dat je NIET uitgaat van een globale planning met gemiddeld twee procent inflatie per jaar?
In dat geval de vraag: van welke schatting (inflatie) ga je dan uit?

https://opendata.cbs.nl/s...t/83740NED/table?dl=1A6C0
Als je in dit document kijkt (na nadere selectie op M/V e.d.), dan zie je dat in 2017 het gemiddelde persoonlijk inkomen van een pensioenontvanger was: 26.400,-
(man 34.900,- en vrouw 19.200,-)

Voor een werknemer was het gemiddeld 41.200 (man 50.200, vrouw 31.500,-)
Ten opzichte van een werknemer had een pensioenontvanger dus (26.400 t.o.v. 41.200) zo'n 64 procent.

Als ik er van uitga dat die 26.500,- voor een pensioenontvanger bruto is, dan wordt dat (bij de huidige belasting tarieven) plm. 21.280,- netto per jaar (gedeeld door 12 is 1773,- netto per kalendermaand).
Bliijkbaar kan de 'gemiddelde pensioenontvanger' goed van/met dit bedrag leven.
Uiteraard allemaal afhankelijk van persoonlijke omstandigheden.

Ik zit namelijk zo'n 8 jaar vóór de (nieuwe) pensioendatum en dan wordt het interessant om wat nauwkeurige te gaan plannen qua bedragen, vandaar mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Mirved schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 10:18:
[...]

Mijn gratis N26 rekening ook. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Lim987 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 11:02:
Bedoel je daarmee dat je NIET uitgaat van een globale planning met gemiddeld twee procent inflatie per jaar?
In dat geval de vraag: van welke schatting (inflatie) ga je dan uit?
Ik weet niet zeker of ik je goed begrijp hier.

Ik wil het volgende zeggen. Sommige pensioenfondsen zoals ABP indexeren al jaren niet meer. Zoals ik het begrijp, betekent het, dat hun pensioenuitkering dus NIET mee stijgt met de inflatie. Dat zegt dus niks over het beleggingsresultaat. Het zegt slechts: vanaf het moment dat men gaat uitkeren, zit er geen stijgende lijn in de uitkering.

Dus stel dat je lid bent van ABP, en jij kijkt online in https://www.mijnpensioenoverzicht.nl/ en daar staat bijv. 1000 euro, dan is het beleggingsresultaat momenteel zodanig, dat men 1000 euro, gecorrigeerd voor gemiddelde inflatie, gaat uitkeren aan jou. Tot zo ver alles in orde.

Echter zodra men gaat uitkeren, wordt elk jaar gekeken of ze kunnen indexeren. Dat is de afgelopen 10 jaar geloof ik 1x gelukt. In essentie ga je dus elk jaar er op achteruit, vanaf de eerste uitkering.

N.B. dit is zoals ik het begrijp, wellicht kan iemand me hier corrigeren.
Blijkbaar kan de 'gemiddelde pensioenontvanger' goed van/met dit bedrag leven.
De gemiddelde pensioenontvanger is voor de meeste mensen volkomen irrelevant. Het gaat er om: van welk fonds zijn ze lid? Wat krijgen ze als individu?

[ Voor 12% gewijzigd door TucanoItaly op 25-06-2019 11:32 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Oilman schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 09:12:
Als jij er van overtuigd bent dat je blijft zwemmen en dat het niet in het andere zwembad voor de helft kan, dan tik je gewoon die €500 af en dan is het klaar.

De onafhankelijkheid zit 'm voor mij in dingen kunnen doen en aan kunnen schaffen als we van de meerwaarde overtuigd zijn, niet in het eindeloos schuiven met virtuele Euro's van het ene potje naar het andere potje. Toevallig dit jaar ook zonnepanelen aangeschaft, sommetje gemaakt, conclusie terug verdientijd is < 4 jaar als ik het er zelf op leg. Prima dan kopen we zonnepanelen, gaat gewoon uit de buffer en de maandelijkse lasten die dalen met een paar tientjes.
Precies dit. En nu is iedereen anders, en als mensen zich er lekker bij voelen moeten ze lekker budgetteren hoor. Maar als we dit combineren met de eerdere opmerkingen over dat je gezonder zou zijn als je met FO bezig houdt: Ik geloof er dus weinig van dat voor elk pietlullig dingetje een budget nou echt goed is voor je bloeddruk.

Voor mij is ook veruit het belangrijkste van de O in FO dat ik gewoon als ik iets wil / het nut ervan in zie het morgen kan bestellen, zonder dat ik me druk hoeft te maken of dat financieel wel kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lim987
TucanoItaly schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 11:31:
[...]

Echter zodra men gaat uitkeren, wordt elk jaar gekeken of ze kunnen indexeren. Dat is de afgelopen 10 jaar geloof ik 1x gelukt. In essentie ga je dus elk jaar er op achteruit, vanaf de eerste uitkering.

N.B. dit is zoals ik het begrijp, wellicht kan iemand me hier corrigeren.
Daar hou ik rekening mee:
Ik reken nu als volgt: (rekenvoorbeeld)

bedrag (nu, 2019) 'nodig per maand' (netto) - 2500,-
jaarlijks 2 % erbij ( x 1.02) wordt in 2029: nodig per maand 3047,- euro netto per maand

AF: AOW (nu plm. 1000,- netto) x 1.01 wordt dus inkomsten 1104,- netto (in het jaar 2029)
pensioen (per fonds al/niet indexatie), dan uitkomsten opgeteld: bijv.totaal 600,- netto (in 2029)
lijfrente (levenslange uitkeringen): bijv. 700,- netto (in 2029)
Is totaal -geschat- inkomen (in 2029) netto 2404,- per maand

Doel/nodig 3047,- minus 2404,- = 642 per maand x 12 = 7714,- p/jaar aanvulling nodig voor het jaar 2029 enz. Die jaarbedragen optellen voor 18 tot 20 pensioenjaren = benodigd kapitaal voor ná pensioen (bij meer dan 20 jaar pensioen, -is dan: 87 jaar oud-, betekent: terugvallen op levenslang basisinkomen).

Dat is het pensioendeel.

Daarnaast is er het zgn. pre-pensioen deel: benodigd jaarbedrag x aantal jaren tot pensioen.
Zo bereken ik ongeveer het benodigde (inkomensdeel) FO kapitaal.
Ik was benieuwd hoe anderen dit doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Lim987 op 25-06-2019 12:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
Sissors schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 08:12:
[...]

Geldzorgen ja. Maar laten we wel wezen: Het is ook bewezen dat vanaf een bepaald inkomen gemiddeld genomen je niet gelukkiger wordt van nog meer verdienen. Oftewel als je dagelijkse geldzorgen er niet meer zijn. En je kan natuurlijk prima normaal met je geld omgaan zodat je een gezonde buffer hebt: Dan voor FO gaan zal de gemiddelde persoon niet meer geluk geven vanwege zijn hogere spaarrekening. Sterker nog, als ik kijk hoeveel sommige ermee bezig zijn vraag ik me af of het niet eerder een negatief resultaat heeft op hun gezondheid: Geldzorgen ondanks dat je geld zat hebt.

Dus samengevat: Een fatsoenlijke buffer helpt bij je gezondheid ja, geen discussie daarover. Maar de stap verder gaan gaat volgens mij echt niet de gemiddelde persoon helpen bij zijn gezondheid.
Ik heb voor mezelf de bedenking gemaakt dat ik het wel even gehad heb met het financiële aspect. De boel staat zowat op punt op gebied van inkomsten/uitgaven/beleggen, nu is het kwestie van de tijd zijn werk laten doen.

Ik ga mij wat meer toeleggen op het optimaliseren van mijn dagindeling, meer tijd besteden aan hobby's, werktijd strakker afbakenen,...
Niet dat het nu slecht is maar er is potentieel tot verbetering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Verwijderd schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 10:16:
[...]

(Gebrek aan) persoonlijkheid. Eind van de maand uitgaven indexeren doe ik niet, dat kost relatief veel tijd. Spaardoelen instellen is klaar en iedere dag bedenken of er iets uit een potje gehaald moet worden is voelt als geen werk, dat is 30 seconden werk. Dat dat aan het eind van de maand misschien langer geduurd heeft, so be it. Misschien moet ik mijn tijd ook geen budgetteren (of indexeren) :P

Één keer in de maand gaat de cvs hier door mijn excel heen en 85% van de uitgave wordt direct gelabeld. ik vul de overige aan in 5 minuten (En ook de lijst met nieuwe winkels/tankstations waardoor het de volgende keer weer sneller gaat) en ik heb de uitgave van de maand al te pakken.

Het terugrekenen naar maandlasten doe ik op grote lijn door het gemiddelde van de laatste 12/24 maanden te nemen.

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:21

Shapeshifter

Get it over with

Orangelights23 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 09:11:
[...]

Reden dat ik het vraag is omdat ik veel mensen zie die echt tot in den treure aan het budgetteren bezig zijn en hierdoor niet meer kunnen 'leven': onverwachts dingen doen zoals uit eten gaan, een cadeau kopen voor je man/vrouw/kinderen of uitgaves anders indelen (zoals een abonnement kopen i.p.v. per keer uitgeven), wordt onwijs lastig te budgetteren. FO willen worden, moet niet betekenen dat je dit soort zaken niet meer kunt doen. Ik heb een heel goed inzicht in mijn vaste lasten en spaar voor de terugkerende kosten (OZB etc.). Echter heb ik voor mijzelf bepaald dat ik een bepaald bedrag per maand vrij te besteden heb, want ik wil ook graag eens een dagje weg met mijn gezin bjivoorbeeld. Wat ik dus vaak zie - niet per se bij jou - is dat mensen dit door het strakke budgetteren niet meer kunnen doen. FO worden is niet zo heel leuk als je geen leven hebt verder.

Wat deze specificieke case betreft: als het goed is, heb je nu al begroot dat je maandelijks €50,- uitgeeft. Omdat dit nu één keer €500,- wordt, heb je €100,- bespaard op deze kostenpost en kan die €100,- naar je eigen vermogen of buffer.
Budgetteren betekent toch niet dat je geen geld meer uit kunt geven aan dingen die je niet begroot hebt?

Wij maken aan het begin van het jaar een begroting voor het hele jaar. Alles staat daar in, dus ook een bedrag voor uit eten of een dagje uit. Dit bedrag is wat we samen denken dat redelijk is. Vervolgens gaan we gewoon lekker ons gang gedurende het jaar. Hebben we zin om uit eten te gaan dan doen we dat (meestal gekoppeld aan een dagje uit of als er iets te vieren valt). Op gezette tijden kijken we even hoe dat gaat en meestal gaat dat prima. Als het onverhoopt harder gaat met het geld dan we dachten hebben we een keuze: accepteren dat we over begroting heen gaan (en evt. het jaar erna ophogen) of besluiten dat het het niet waard is en het niet doen (of iets goedkopers doen). Beide zijn niet goed of fout.

Wat ik handig vind aan begroten is dat je een idee hebt van je uitgaven versus inkomsten, hoeveel je ongeveer verwacht te sparen en het is een goed moment om na te denken of je nog dingen nodig hebt (apparaten oid) zodat je die kunt begroten. Ook vind ik het prettig om een bedrag af te spreken dat redelijk is. Ik vind het bijvoorbeeld onzin om heel veel geld uit te geven aan cadeaus, maar mijn partner denkt daar anders over. Door vooraf af te spreken wat je samen redelijk vindt krijg je er later geen ruzie over en kun je het gewoon bij de feiten houden.

Op gezette tijden controleren is ook fijn, dan zie je eerder dat bepaalde posten sneller gaan dan verwacht. Vaak is hier een goede verklaring voor, maar heb er wel een paar posten uit gehaald die over de jaren consistent hoger waren dan verwacht en vervolgens kun je daar iets mee doen als je dat nodig vindt. Zo was speelgoed een paar jaar terug best hoog, toen hebben we een abonnement bij de speelotheek genomen en dat was een stuk goedkoper en veel meer afwisseling voor de kinderen, win-win.

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Zr40 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 10:43:
[...]

Klopt. Dat uit zich in lagere kosten, niet in hoger voor FO relevant vermogen. Met de woningwaarde kan ik geen brood kopen of belasting betalen tenzij ik de woning verkoop of een lening aanga, wat weer voor hogere lasten zou zorgen.
Als je natuurlijk al behoorlijk oud bent, dan kan je ook je huis "opeten".
Je verkoopt je huis, en je huurt, dan heb je ook een extra potje leefgeld.

Op je 40e is dat natuulijk geen optie, laat staan dat je huis dan hypotheekvrij is. Dat lukt echt maar heel weinig mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pater
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-09 14:57

Pater

Terry Tate

Sibylle schreef op maandag 24 juni 2019 @ 22:44:
Heeft iemand hier toevallig ervaringen met het afsluiten van een hypotheek (met als doel te verhuren) voor een Nederlands pand, terwijl de hoofdaanvrager in het buitenland (niet EU) woont en werkt?

Ik hoor van een aantal banken ak dat ze dat op voorhand al niet overwegen ivm: Wikipedia: Mortgage Credit Directive
Hetgeen ik nogal lui vind, iemand bij wie geen standaard risico-profiel hoort kan nog altijd een goede partner/klant zijn.

Aan de andere kant zie ik ook berekeningen voorbij komen waarbij gekeken wordt naar huur en lasten van alle (inclusief de nieuwe) woningen in het bezit van de aanvrager, en waarbij inkomen op de 2e plek staat.

@Pater misschien?
Members only:

If we are all God's children, what makes Jesus so special?

Battle.net tag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:18
Members only:

Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CornermanNL
Sissors schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 08:12:
[...]

Nu zal de gemiddelde mens die van salarisbetaling tot salarisbetaling leeft er al veel baat bij hebben om überhaupt met iets van schuldenverlaging en sparen te beginnen. De stap zetten naar bewust FO nastreven is dan wellicht wat ver voor velen en zal inderdaad geen extra geluk of gezondheid brengen. Veel mensen kunnen het gewoon niet overzien , in tijd en zetten die stap niet. Niets mis mee overigens.

Als je het wel gaat nastreven kom je al snel op de vele voordelen, voordelen die je bij een normale buffer en geen passief inkomen niet zal ervaren. Ik was er ook positief door verrast, iets dat ik niet verwacht had.

Het zit hem voor mij in minder druk, minder stress en meer echte keuzevrijheid. Nu heb ik geluk gehad op werkgebied waardoor het veelal leuk is, en veel minder vaak niet leuk. Maar het gevoel van stabiliteit heeft voor mij betekend dat ik dingen heb gedaan die ik anders nooit had gedaan, op het gebied van werk, tijd en geld.

Ik denk dat FO als concept teveel gericht is op cijfers en te weinig op persoonlijke ontwikkeling. Teveel op stoppen met werken op X moment in plaats van je richten op geld verdienen met wat je op wat je interesseert als vakgebied.

Ergens obsessief mee bezig zijn gaat ook niet helpen , niet met FO bereiken of enig ander doel. Er zal altijd een gezonde situatie moeten zijn, de juiste inspanning en rust verhouding. En dat geldt niet alleen voor FO.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
Members only:

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phony
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
armageddon_2k1 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 16:51:
Members only:
Da's een mooie mijlpaal. Op naar de volgende oOo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Phony schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 17:14:
[...]

Da's een mooie mijlpaal. Op naar de volgende oOo
Ik ga er deze maand ook doorheen. Gaat steeds sneller nu :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Members only:

edit: MO tags aangepast :) ] [ mo] en [ /mo] zijn de juiste tags

[ Voor 14% gewijzigd door Outerspace op 26-06-2019 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
Members only:
Gefeliciteerd !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Niet online
Daar kun je een leuk feestje voor geven!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theswitch
  • Laatst online: 20:23
En kan je daarna nog een keertje vieren :). Een goede FO zal natuurlijk een goedkoop feestje geven.

[ Voor 40% gewijzigd door Theswitch op 25-06-2019 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Wozmro schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 17:54:
[...]

Klinkt leuk :)

Wat bedoel je daar juist mee? 100k liquide geld beschikbaar?
Geen vermogen waar ik niet binnen nu en een week bij kan zeg maar :)

Dus ik hoef er niet eerst een huis voor te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hoe budgetteer je bijv. een internetabonnement? In weze is dit niet anders toch?

Zelf heb ik simpelweg al vaste lasten op een rijtje gezet en daar komt een bedrag uit per maand. Maar ik budgetteer verder niet ofzo, gaat gewoon van m'n rekening af samen met de rest. Dat overzicht is niet iets waar ik me aan vast hou, als ik morgen een extra abo neem dan pas ik 'em aan, en dat is het. Uiteraard bedenk ik me goed of ik het abo het geld waard vind, maar dat is het dan ook. Ik ga niet wacht op het volgende boekjaar ofzo, dat doe je toch ook niet met een besparing?

Overigens weet ik niet hoeveel je nu echt zou besparen? Ja, 2 maanden in theorie. Maar wellicht ben je er 1 van op vakantie en skip je weleens en ben je dus even duur uit. Als ik kijk naar m'n fitness zou ik iig goedkoper uit zijn als ik per keer kon betalen. Al zou ik dan nog minder gaan waarschijnlijk :+
Members only:
Als je het nou een beetje goed viert kan je het volgende week opnieuw vieren 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• armageddon_2k1
oOo

Ik heb een vergelijkbare situatie met mijn zorgverzekering die ik vooruitbetaald heb. Ik wil mijn lasten maandelijks 'eerlijk' tonen dus wat ik heb gedaan is een virtueel potje gemaakt "Vooruitbetaald", welke niet op een rekening staat, maar wel meetel in mijn totale vermogen. Elke maand gaat daar het vooruitbetaalde bedrag/12 vanaf. M'n rekeningsaldo klopt dus, mijn maandelijkse uitgaven ook.

Jouw vraag zou je ook zo op kunnen lossen, of je draait het om dat je er elk jaar voor spaart, maar dat het wel al gealloceerd is en niet meer meetelt in je vermogen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:39
Waarom zijn jullie allemaal zo druk bezig met budgetteren, het bijhouden van een huishoudboekje, etc. Je gaat dan toch naar het geld leven in plaats van dat je gewoon leeft? Geld lijkt dan wel een doel in plaats van een middel. Deels snap ik dat dat mogelijk voor sommige de insteek is van het topic, maar deels begrijp ik het niet: financiële onafhankelijkheid zou toch ook betekenen dat je je geen 'zorgen' zou moeten maken over geld? Dat je gewoon vanavond naar de bioscoop kan gaan zonder je 'zorgen' te maken?

Want sommige zouden zich dan mogelijk al zorgen maken (of het niet doen), omdat het niet in het budget/planning zit.

Daarnaast: stel je voor dat je dan dus 500 euro aan de boodschappen hebt uitgegeven in plaats van 400 euro, ga je dan de komende maand minder eten of ander voedsel eten terwijl je blijkbaar wel de behoefte hebt aan het eten dat je in de maand ervoor hebt gegeten?

Ik snap dat je je financiën een paar maanden in het begin bij houdt om overzicht te krijgen van inkomsten en uitgaven (als inzicht en om erachter te komen of je bijvoorbeeld dubbele of onnodige abonnementen hebt), maar daarna lijkt het mij toch weinig meerwaarde te hebben?

En zorgen is natuurlijk altijd relatief. Ook als ik morgen 10 miljoen euro in de loterij zou winnen zou ik mij elk jaar weer zorgen maken dat mijn spaarsaldo aan het eind van het jaar lager is dan het saldo aan het begin van het jaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickysedai
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 28-09 22:56

rickysedai

Whoop whoop

President schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 22:26:
Waarom zijn jullie allemaal zo druk bezig met budgetteren, het bijhouden van een huishoudboekje, etc. Je gaat dan toch naar het geld leven in plaats van dat je gewoon leeft?
Tsja... dan mis je toch even grotendeels de essentie van dit topic. Toen ik hier voor het eerst rondneusde dacht ik ook dat het ging om zo snel mogelijk miljonair worden en vervolgens leven als een God in Frankrijk.
Maar wat volgens mij (en dan ben ik slechts een passant) de kracht is van FO is dat het voor iedereen anders is. Zelfs met een klein inkomen is het mogelijk om FO te worden, als je maar slimme keuzes maakt. En de grote hamvraag voor FO is wat voor jou acceptabele keuzes zijn om dat doel te bereiken. Voor de een is dat een leven lang budgetteren en kruidenieren in de marge. Voor de ander is dat een loonslaaf zijn tot een jaar of 70, maar wel een dikke Audi rijden.
Iets langer de moeite nemen om je te verdiepen in hoe anderen FO aanpakken levert verrassende nieuwe inzichten op. De vraag die jij je moet stellen is of je FO wilt worden en welke offers je bereid bent om daarvoor te brengen. Blijkbaar geen huishoudboekje ;-)

Leg de lat laag, dan ben je altijd succesvol!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paragon93
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Waarom zijn jullie allemaal zo druk bezig met budgetteren, het bijhouden van een huishoudboekje, etc. Je gaat dan toch naar het geld leven in plaats van dat je gewoon leeft? Geld lijkt dan wel een doel in plaats van een middel. Deels snap ik dat dat mogelijk voor sommige de insteek is van het topic, maar deels begrijp ik het niet: financiële onafhankelijkheid zou toch ook betekenen dat je je geen 'zorgen' zou moeten maken over geld? Dat je gewoon vanavond naar de bioscoop kan gaan zonder je 'zorgen' te maken?

Want sommige zouden zich dan mogelijk al zorgen maken (of het niet doen), omdat het niet in het budget/planning zit.

Daarnaast: stel je voor dat je dan dus 500 euro aan de boodschappen hebt uitgegeven in plaats van 400 euro, ga je dan de komende maand minder eten of ander voedsel eten terwijl je blijkbaar wel de behoefte hebt aan het eten dat je in de maand ervoor hebt gegeten?

Ik snap dat je je financiën een paar maanden in het begin bij houdt om overzicht te krijgen van inkomsten en uitgaven (als inzicht en om erachter te komen of je bijvoorbeeld dubbele of onnodige abonnementen hebt), maar daarna lijkt het mij toch weinig meerwaarde te hebben?

En zorgen is natuurlijk altijd relatief. Ook als ik morgen 10 miljoen euro in de loterij zou winnen zou ik mij elk jaar weer zorgen maken dat mijn spaarsaldo aan het eind van het jaar lager is dan het saldo aan het begin van het jaar...
Bijhouden hoeft nog niet te betekenen dat je overal gaat korten. Ik denk dat het voor de meeste mensen vooral gaat om inzicht. Zeker in het beginstadium inderdaad, dan kan het bijvoorbeeld laten zien dat je 5x per week naar de starbucks gaat en een superdeluxe koffie drinkt, dat dit je 5 euro per dag = 1300,- per jaar kost. Dat inzicht kan jou dan laten beslissen of je die koffie 1300,-/jaar waard vindt, of dat je bijvoorbeeld dit verandert in 1x per week koffie bij de starbucks.

FO betekend niet direct geen zorgen maken over geld imho. Meer bewuster met geld om gaan met een langere termijnvisie om zo juist minder afhankelijk te worden van het maandelijkse salarisstrookje. Of dit nou een vervroegd pensioen is, zekerheid, minder uren maken, lekker achter een bar gaan staan, of iets anders.

Trust me, I'm an engineer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:39
rickysedai schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 22:38:
[...]

Tsja... dan mis je toch even grotendeels de essentie van dit topic. Toen ik hier voor het eerst rondneusde dacht ik ook dat het ging om zo snel mogelijk miljonair worden en vervolgens leven als een God in Frankrijk.
Maar wat volgens mij (en dan ben ik slechts een passant) de kracht is van FO is dat het voor iedereen anders is. Zelfs met een klein inkomen is het mogelijk om FO te worden, als je maar slimme keuzes maakt. En de grote hamvraag voor FO is wat voor jou acceptabele keuzes zijn om dat doel te bereiken. Voor de een is dat een leven lang budgetteren en kruidenieren in de marge. Voor de ander is dat een loonslaaf zijn tot een jaar of 70, maar wel een dikke Audi rijden.
Iets langer de moeite nemen om je te verdiepen in hoe anderen FO aanpakken levert verrassende nieuwe inzichten op. De vraag die jij je moet stellen is of je FO wilt worden en welke offers je bereid bent om daarvoor te brengen. Blijkbaar geen huishoudboekje ;-)
Uiteindelijk draait het om het maximaliseren van de inkomsten/uitgaven ratio en het geld dat elke maand over blijft gebruiken om 'nieuw geld' te maken, zodat je uiteindelijk niet financieel verplicht bent om tot je pensioen/aow leeftijd te werken.

Daarbij is het inderdaad afhankelijk van 'de consument' om te zien welke keuzes hij/zij maakt om deze ratio te optimaliseren en welke risico's hij/zij wil nemen met het geld dat overblijft (vastgoed, aflossen hypotheek, beleggen, spaarrekening).

Dat begrijp ik heel goed.

Wat ik niet begirjp is dat mensen zo met de getalletjes bezig zijn. Als je kinderen hebt dan moet je toch gewoon van een dagje Efteling genieten, ook al kost het een hoop geld? Ik neem aan dat je verstandig genoeg bent om niet elke week te gaan (of wel, dat is een keuze).... Maar dan zou je mogelijk aan het eind van die maand een 'slecht gevoel' hebben omdat je dan ziet dat je niet € 1.000,- hebt gespaard maar slechts € 850,- die maand?

Ik zie voor mezelf inderdaad geen meerwaarde in een huishoudboekje, omdat ik bewust nadenk over mijn uitgaven en ik niet mijn leven hierop ga of wil aanpassen. Vandaar dat ik benieuwd ben of de mensen die deze methode gebruiken hier geen 'stress' van ervaren.
Paragon93 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 22:39:
[...]

Bijhouden hoeft nog niet te betekenen dat je overal gaat korten. Ik denk dat het voor de meeste mensen vooral gaat om inzicht. Zeker in het beginstadium inderdaad, dan kan het bijvoorbeeld laten zien dat je 5x per week naar de starbucks gaat en een superdeluxe koffie drinkt, dat dit je 5 euro per dag = 1300,- per jaar kost. Dat inzicht kan jou dan laten beslissen of je die koffie 1300,-/jaar waard vindt, of dat je bijvoorbeeld dit verandert in 1x per week koffie bij de starbucks.

FO betekend niet direct geen zorgen maken over geld imho. Meer bewuster met geld om gaan met een langere termijnvisie om zo juist minder afhankelijk te worden van het maandelijkse salarisstrookje. Of dit nou een vervroegd pensioen is, zekerheid, minder uren maken, lekker achter een bar gaan staan, of iets anders.
Dat begrijp ik erg goed. Aan de andere kant neem ik aan dat iemand die verstandig met geld omgaat (en hier in dit topic post) al lang voor zichzelf heeft besloten of de Starbucks het wel of niet waard is... Daarom: ik snap de insteek wel, maar het lijkt mij vooral iets voor het beginstadium om inzicht te krijgen & je leven eventueel (waar nodig) aan te passen... Maar daarna ontgaat mij om eerlijk te zijn het nut, behalve 'controle', en lijkt het mij meer een zorg dan een plezier?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

Verwijderd

Het leest alsof je zelf niet echt een FO plan hebt. Als je een plan hebt moet je vooruit kijken (duh), maar na verloop van tijd ook terug kijken om te zien of je nog op plan ligt. Je hebt dan bepaalde getallen nodig, waarbij inkomsten en uitgaven toch wel de basics zijn.
Als je dan ziet dan je achter loopt op het plan, kan je twee dingen doen: accepteren (dat je later FO bent) of bijsturen (de schade proberen te repareren). Dat is aan jou zelf. Maar als je de informatie niet hebt, tast je in het duister.
Dat daar direct stress of een slecht gevoel bij komt kijken is misschien meer een projectie van jezelf op anderen..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-09 12:01
In zelf doe ook niet echt aan budgetten. Tuurlijk voor een auto of vakantie of verbouwing, maar voor de dagelijkse zaken maak ik afwegingen zonder vooraf gestelde budgetten. Wel categoriseer ik alle uitgaven en inkomsten (vrijwel automatisch met abn grip) om goed inzicht te krijgen in de inkomsten en uitgaven en de financiële planning te kunnen doen. Zeker rondom de grote uitgaven en 'investeringsbeslissingen' geeft die planning houvast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
President schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 22:51:
[...]
Wat ik niet begirjp is dat mensen zo met de getalletjes bezig zijn. Als je kinderen hebt dan moet je toch gewoon van een dagje Efteling genieten, ook al kost het een hoop geld? Ik neem aan dat je verstandig genoeg bent om niet elke week te gaan (of wel, dat is een keuze).... Maar dan zou je mogelijk aan het eind van die maand een 'slecht gevoel' hebben omdat je dan ziet dat je niet € 1.000,- hebt gespaard maar slechts € 850,- die maand?

Ik zie voor mezelf inderdaad geen meerwaarde in een huishoudboekje, omdat ik bewust nadenk over mijn uitgaven en ik niet mijn leven hierop ga of wil aanpassen. Vandaar dat ik benieuwd ben of de mensen die deze methode gebruiken hier geen 'stress' van ervaren
Besef je wel dat het hier idd altijd over FO gaat, maar 'we' verder niet 24/7 bezig zijn met FO? Degene in het motortopic stappen ook weleens in de auto ;)

Je lijkt budgetteren of een huishoudboekje gelijk te stellen aan zorgen maken. Maar wat je zelf al zegt: in principe is het een kwestie van alle inkomsten en uitgaven op een rij te zetten en dan ben je klaar. Dat vereist verder weinig aandacht meer vervolgens. Maar de 1 gaat er verder in dan de ander. Persoonlijk heb ik een bepaald bedrag voor de boodschappen staan in het overzicht, en weet dat dat ongeveer klopt (of iig een aantal jaar geleden). Ik ga echt niet in de supermarkt bedenken hoeveel ik nog mag uitgeven.

Sterker nog, het komt hier ook nog weleens voorbij hoe saai FO eigenlijk is. Als je een overzicht hebt en de kosten hebt geminimaliseerd waar je wil en kan, dan is dat het wel... Inkomen verhogen is in de praktijk niet echt van toepassing, je kan moeilijk elke maand naar je baas voor salarisverhoging. Je maandelijkse beleggingen gaan automatisch. Tja, wat moet je verder nog doen? :) Behalve dan dit topic volspammen natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:55
Verwijderd schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 23:08:
Het leest alsof je zelf niet echt een FO plan hebt. Als je een plan hebt moet je vooruit kijken (duh), maar na verloop van tijd ook terug kijken om te zien of je nog op plan ligt. Je hebt dan bepaalde getallen nodig, waarbij inkomsten en uitgaven toch wel de basics zijn.
Als je dan ziet dan je achter loopt op het plan, kan je twee dingen doen: accepteren (dat je later FO bent) of bijsturen (de schade proberen te repareren). Dat is aan jou zelf. Maar als je de informatie niet hebt, tast je in het duister.
Dat daar direct stress of een slecht gevoel bij komt kijken is misschien meer een projectie van jezelf op anderen..?
Als het plan is om op je 40e FO te zijn, terwijl je nu zeg 33 bent, dan zal je er inderdaad op de door jouw beschreven manier mee bezig moeten zijn. Kom je volgend jaar een leuke partner tegen, dan kunnen alle berekeningen de prullenbak in. Komt er nog een jaar later een kind, dan kunnen de vernieuwde berekeningen ook weer weg.

Ik ga mij nooit FO voelen als ik iedere Euro die ik uit wil geven moet budgetteren en eigenlijk ook niet over het budget heen mag gaan. Dat is net alsof je van een bijstandsuitkering moet leven. Voor mij persoonlijk is dit een negatieve interpretatie van het FO, hetzelfde als mensen die nu 80 uur per week gaan werken zodat ze ook x-aantal jaar niet meer hoeven te werken, dan houd ik het wel bij wat langer 40 uur per week werken.

Misschien is het resultaat dan uiteindelijk FMA i.p.v. FO, maar dan hebben we wel in alle vrijheid geleefd, zonder constante druk van zelf opgelegde budgetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:16
Oilman schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 09:16:
[...]

Als het plan is om op je 40e FO te zijn, terwijl je nu zeg 33 bent, dan zal je er inderdaad op de door jouw beschreven manier mee bezig moeten zijn. Kom je volgend jaar een leuke partner tegen, dan kunnen alle berekeningen de prullenbak in. Komt er nog een jaar later een kind, dan kunnen de vernieuwde berekeningen ook weer weg.

Ik ga mij nooit FO voelen als ik iedere Euro die ik uit wil geven moet budgetteren en eigenlijk ook niet over het budget heen mag gaan. Dat is net alsof je van een bijstandsuitkering moet leven. Voor mij persoonlijk is dit een negatieve interpretatie van het FO, hetzelfde als mensen die nu 80 uur per week gaan werken zodat ze ook x-aantal jaar niet meer hoeven te werken, dan houd ik het wel bij wat langer 40 uur per week werken.

Misschien is het resultaat dan uiteindelijk FMA i.p.v. FO, maar dan hebben we wel in alle vrijheid geleefd, zonder constante druk van zelf opgelegde budgetten.
Het feit dat je budgeteerd betekend niet dat je nooit over je budget mag gaan.
Het gaat om inzicht. Op het moment dat je 2000eur elke maand aan eten uitgeeft dan kan het zeker helpen om voor jezelf eens te kijken waarom het zoveel is en een streef bedrag te stellen.

Voor mij heb ik een budget opgesteld om te bepalen hoeveel elke maand naar mijn spaar/beleggingsrekening gaat. Hoe hoog mijn vaste lasten zijn, streef bedrag voor eten en transport en vervolgens een ruim bedrag 'leuke dingen'

Mocht het bedrag 'leuke dingen' op zijn in een maand dan kijk ik eens kritisch waarom ik die maand meer heb uitgegeven, maar betekend niet dat ik dan 2 weken op een houtje ga bijten en met dit weer binnen ga zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
Ik budgetteer helemaal niks. Ik weet hoeveel ik moet inleggen op mijn beleggingen jaarlijks (en dat gaat automatisch) om op een bepaalde leeftijd FO te zijn. Een keer in de zoveel tijd kijk ik hoeveel ik extra over heb en leg dat ook nog eens in. Bij aankopen/geld uitgeven denk ik gewoon na over het nut ervan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

President schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 22:51:
[...]

Uiteindelijk draait het om het maximaliseren van de inkomsten/uitgaven ratio en het geld dat elke maand over blijft gebruiken om 'nieuw geld' te maken, zodat je uiteindelijk niet financieel verplicht bent om tot je pensioen/aow leeftijd te werken.

Daarbij is het inderdaad afhankelijk van 'de consument' om te zien welke keuzes hij/zij maakt om deze ratio te optimaliseren en welke risico's hij/zij wil nemen met het geld dat overblijft (vastgoed, aflossen hypotheek, beleggen, spaarrekening).

Dat begrijp ik heel goed.

Ik zie voor mezelf inderdaad geen meerwaarde in een huishoudboekje, omdat ik bewust nadenk over mijn uitgaven en ik niet mijn leven hierop ga of wil aanpassen. Vandaar dat ik benieuwd ben of de mensen die deze methode gebruiken hier geen 'stress' van ervaren.

[...]

Dat begrijp ik erg goed. Aan de andere kant neem ik aan dat iemand die verstandig met geld omgaat (en hier in dit topic post) al lang voor zichzelf heeft besloten of de Starbucks het wel of niet waard is... Daarom: ik snap de insteek wel, maar het lijkt mij vooral iets voor het beginstadium om inzicht te krijgen & je leven eventueel (waar nodig) aan te passen... Maar daarna ontgaat mij om eerlijk te zijn het nut, behalve 'controle', en lijkt het mij meer een zorg dan een plezier?
Je relaas heeft betrekking op mijn (pietluttige) vraag. Nogmaals, ik budgetteer niet om mezelf beperkingen op te leggen, ik budgetteer om inzicht te krijgen in financiën en behendiger te worden in het voorspellen daarvan. Mijn post leek misschien alsof ik absoluut niet over mijn budgetten heen mag gaan, maar dat doe ik regelmatig wel en de budgetten zijn ook gewoon ruim opgezet. En buiten de budgetten is er ook nog een gedeelte dat helemaal niet in een specifiek potje valt. Het gaat me vooral om het inzicht. Kost een hobby wat ik denk dat het kost? Vraag je collega's maar eens wat hun auto nou echt kost. Menigeen weet het niet of boeit het niet. Ik vind het belangrijk om te weten omdat je er andere beslissingen op kan afstemmen en kan bijsturen. Of je dat budgetteren of indexeren noemt mag je zelf weten.

Je noemt de Efteling bijvoorbeeld, natuurlijk moet je daar met je kinderen naartoe kunnen gaan, dat je budgetteert wil toch helemaal niet zeggen dat dat niet meer mag. Maar je hebt hopelijk toch wel een idee wat "dagjes uit" je in een jaar ongeveer kosten.

Budgetteren hoeft niet "dubbeltje op zijn kant", 25 euro per week voor boodschappen stijl te zijn. Als jij voor jezelf kan verantwoorden dat je iedere week voor 200 euro uit eten mag gaan kun je dat ook budgetteren. Doordat je het budgetteert kun je wel veel makkelijker bijsturen als je toch opeens meer uit gaat geven dan je gedacht hebt omdat je potje opeens leeg is. Of je dat potje leeg laat of weer bij vult is aan jou.

Wil je FO worden dan moet je gewoon inzicht hebben in de kosten van je leven, voor dat leven ben je immers aan het sparen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bulldock
Verwijderd schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 09:44:
[...]
Doordat je het budgetteert kun je wel veel makkelijker bijsturen als je toch opeens meer uit gaat geven dan je gedacht hebt omdat je potje opeens leeg is. Of je dat potje leeg laat of weer bij vult is aan jou.
Denk dat dit verschillend werkt voor iedereen. Ikzelf zie niet de behoefte in het maken van potjes en dan bij te houden of het meer of minder is. Ik stuur meer op het eindresultaat en totalen: wat er structureel overblijft (of over gaat blijven) en wat je daar mee doet. Als dat tegenvalt kan je best kijken waar misschien iets te schaven valt, maar daar heb ik zelf geen budgetten voor nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djiedjee
Dit is heeeeelemaal niet hoe het bij ons werkt. 10 jaar geleden initieel een "ongeveer begroting" opgesteld.

1 x per jaar, meestal rond de aangifte inkomstenbelasting, ga ik een paar uur zitten, bekijk de uitgaven en stel een ongeveer begroting voor het nieuwe jaar op. Puur voor inzicht.

Automatische overboeking voor sparen en beleggen kan ik iets tweaken.

Wat er overblijft op de betaalrekening is absoluut niet "op rantsoen leven".

Sterker nog: het enige waar ik me de rest van het jaar druk om maak, is dat er meestal veel te veel op de betaalrekening blijft staan. Wanneer ga ik extra storten op beleggen/betalen? :)
Oilman schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 09:16:
[...]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mirved
Bulldock schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 10:03:
[...]

Denk dat dit verschillend werkt voor iedereen. Ikzelf zie niet de behoefte in het maken van potjes en dan bij te houden of het meer of minder is. Ik stuur meer op het eindresultaat en totalen: wat er structureel overblijft (of over gaat blijven) en wat je daar mee doet. Als dat tegenvalt kan je best kijken waar misschien iets te schaven valt, maar daar heb ik zelf geen budgetten voor nodig.
precies. Voor mijzelf is het vrij makkelijk. Er komt X bedrag binnen. Daar beleg ik Y van. X-Y = besteedbaar bedrag per maand. Ik hoef niet na te denken over teveel uitgeven want ik heb slechts X-Y te besteden. Vaak blijft er daar nog van over en wordt dat nog eens extra belegd. Een pot opbouwen zodat ik X-Y per maand kan onttrekken voor 30+ jaar is tevens het FO doel. Want daar kan ik nu ook al ruim van leven.

[ Voor 3% gewijzigd door Mirved op 26-06-2019 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bulldock schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 10:03:
[...]

Nogmaals, blijf het herhalen. Het schaven is niet het primaire doel. Het primaire doel is inzichtelijk krijgen waar mijn geld naartoe gaat. Dat beïnvloed namelijk ook wat er structureel overblijft. Dat inzicht kan leiden tot schaven, maar dat is niet het doel.

Als jij tevreden bent met je savings-rate en overtuigd bent over je kosten post-FO, dan zou ik inderdaad geen extra werk er in stoppen. Dat inzicht heb ik nog niet dus ik hou mijn uitgaven wat beter bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:37

Tazzios

..

Ik maak aan het begin van het jaar een prognose* door te kijken naar afgelopen jaar en of het het nieuwe jaar nog grote uitgaves gepland staan en aan het eind van het jaar bekijk ik of het een beetje overeenkomt.

*De prognose is natuurlijk precies hetzelfde als een begroting maar ik budgetteer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bulldock
Mirved schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 10:07:
[...]

precies. Voor mijzelf is het vrij makkelijk. Er komt X bedrag binnen. Daar beleg ik Y van. X-Y = besteedbaar bedrag per maand. Ik hoef niet na te denken over teveel uitgeven want ik heb slechts X-Y te besteden. Vaak blijft er daar nog van over en wordt dat nog eens extra belegd. Een pot opbouwen zodat ik X-Y per maand kan onttrekken voor 30+ jaar is tevens het FO doel. Want daar kan ik nu ook al ruim van leven.
Ook een leuke aanpak. Eigenlijk budgetteer je dan wel, namelijk X-Y is je budget voor die maand :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mirved schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 10:07:
[...]

Even heel flauw, maar is X-Y niet gewoon je gebudgetteerd leefgeld? Geld dat de bestemming "uitgaven voor deze maand" heeft en waarvan je verwacht de maand me rond kan komen. De hoogte van X-Y heb je toch ook op een manier vastgesteld? En als je er structureel niet mee uitkomt ga je kijken waarom je te veel uitgeeft of verhoogt je X-Y. Dat is precies wat ik met mijn potjes doe, alleen heb jij een grote pot, waar ik een data-nerd ben die wat meer gedetailleerd inzicht wil.

Zoals je zegt "ik hoef niet na te denken over teveel uitgeven want ik heb slechts X-Y te besteden" is bijna nog rigoureuzer dan mijn aanpak, want ik vul mijn potje aan als het een maand ongelukkig uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulldock
Verwijderd schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 10:12:
[...]

Nogmaals, blijf het herhalen. Het schaven is niet het primaire doel. Het primaire doel is inzichtelijk krijgen waar mijn geld naartoe gaat. Dat beïnvloed namelijk ook wat er structureel overblijft. Dat inzicht kan leiden tot schaven, maar dat is niet het doel.

Als jij tevreden bent met je savings-rate en overtuigd bent over je kosten post-FO, dan zou ik inderdaad geen extra werk er in stoppen. Dat inzicht heb ik nog niet dus ik hou mijn uitgaven wat beter bij.
Ik herhaal ook even. Ik categoriseer wel (dat gaat vrijwel automatisch), maar ik budgetteer niet. Definitie van budgetteren is voor mij:
Budgetteren is een proces waarbij men zijn of haar uitgavenpatroon aanpast aan zijn of haar inkomsten.
Als je budgetten maakt zonder daar op te sturen is het eigenlijk geen budgetteren. Budgetteren is dan m.i. 'sturen op ..' en categoriseren is 'inzicht krijgen in' . Maar zo wordt het een redelijk semantische discussie ;) (die misschien wel goed is om inzicht te krijgen in de verschillende methodes)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Bulldock schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 10:23:
[...]

Ik herhaal ook even. Ik categoriseer wel (dat gaat vrijwel automatisch), maar ik budgetteer niet. Definitie van budgetteren is voor mij:

[...]

Als je budgetten maakt zonder daar op te sturen is het eigenlijk geen budgetteren. Budgetteren is dan m.i. 'sturen op ..' en categoriseren is 'inzicht krijgen in' . Maar zo wordt het een redelijk semantische discussie ;) (die misschien wel goed is om inzicht te krijgen in de verschillende methodes)
Nah prima, dan kun je overal waar ik budgetteren noem categoriseren vervangen. :P Boodschap blijft hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:37

Tazzios

..

@Bulldock ik zat inderdaad ook met definitie vandaar dat ik in mijn post prognose noem i.p.v. begroting.

Om het nog wat beter te formuleren: Ik maak een jaarprognose per categorie (inkomen en uitgave)en bekijk aan het eind van het jaar of mijn prognose klopt en waar en waarom deze afwijkt.

[ Voor 8% gewijzigd door Tazzios op 26-06-2019 10:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fo0
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12-01-2023

fo0

Over Efteling gesproken; wij gaan ook elk jaar wel één keer; dan wel tijdens een actie (en in september) natuurlijk waarbij je tot 50% korting kan krijgen.
Members only:
Members only:

[ Voor 62% gewijzigd door fo0 op 26-06-2019 10:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Je kan natuurlijk heel ver gaan in dat budgetteren en er naar leven.

Feit is, als je je zelf niet af en toe een spiegel voor houdt, dan gaat bij elke inkomenstijging er evenveel naar de uitgaven, en geraak je nooit aan een degelijke spaarpot.

Ik leest hier graag mee, maar heb geen vast FO doel. Ik werk nog te graag, maar wil wel een stevige spaarpot om na pensioen mijn levensstijl te kunnen aanhouden, en er zeker van te zijn dat het dan niet elke dag geraniumkijken wordt. Dat is een keuze.

Uitgaven lopen heel makkelijk hoog op als je denkt dat je je alles kan permitteren, en er bestaat geen bovengrens. Je kan eten voor 5€, maar het kan ook voor 500€.
Een hotelkamer op vakantie kan misschien voor 30€, maar het kan ook voor 30.000€ en natuurlijk zit daar een hele range tussen.

Het lijk voor iedereen evident om niet naar die kamer van 30k te kijken, maar tussen 30€ per nacht, 100€ per nacht, 150€ en 250€ zitten wel wat verschillen in budget op het einde van de vakantie. Als je dan altijd "het beste" kiest draai je er onwaarschijnlijk veel geld door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiedjee
We dwalen een beetje af, maar toch:
wij hebben ervoor gekozen jaarkaarten voor DisneyLand Paris te kopen. Is natuurlijk veel geld, maar combineer dat met een paar keer kamperen in de buurt en wij hebben voor relatief weinig geld per dag veel lol.

Als een dag extra niks extra kost, sta je trouwens ook veel relaxter een uur in de rij. :)
fo0 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 10:30:
Over Efteling gesproken; wij gaan ook elk jaar wel één keer; dan wel tijdens een actie (en in september) natuurlijk waarbij je tot 50% korting kan krijgen.

[...]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Eens, ik ben dus ook afgestapt van budgetten maken. Ik vind het zelf gewoon fijn om goed inzichtelijk te hebben waar het geld heen gaat. Puur alleen al door het inzicht denk ik dat we over de afgelopen 2 jaar langzaamaan al 800 euro per maand meer zijn gaan sparen.

Ik maak me geen zorgen over de cashflow, omdat ik weet dat het goed zit. Ik weet dat het goed zit omdat ik het gewoon netjes bij houdt. Elke week kost het me 5 mins. Prima.

Daarnaast ben ik gewoon een data-nerd en hou ik van programmeeruitdagingen en om fundamenteel correcte oplossingen te bouwen. Mijn huishoudboekje is dus ook al in iteratie 4 terechtgekomen. Van Google Sheets naar Python naar Kotlin en nu Rust/WebAssembly. Het blijft wel Tweakers he :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• reteppd
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19-05 17:44
Leuke berekening bij RTLZ. Ze noemen het niet FO, maar bedoelen dat wel. Komt een verrassend hoog bedrag uit!
https://www.rtlnieuws.nl/...om-rustig-te-kunnen-leven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAceAce
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-09 13:26
reteppd schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 11:43:
Leuke berekening bij RTLZ. Ze noemen het niet FO, maar bedoelen dat wel. Komt een verrassend hoog bedrag uit!
https://www.rtlnieuws.nl/...om-rustig-te-kunnen-leven
Grappig stuk, wel heel belangrijk om die aannames in te laten zinken:
  • Geen rekening gehouden met pensioenopbouw via werkgevers
  • Wel rekening gehouden met AOW
  • Wel rekening gehouden met vermogensrendementbelastingen
  • Maandbedrag inflatievast (2%)
  • Op basis van 46 jaar oud
  • 4% rendement
4% lijkt me redelijk laag voor als je bijna alles in Index ETFs douwt, maar absurd hoog als je je spaarrekeningetje gebruikt. Derhalve beetje suggestief item nu zee die aanname niet toelichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@armageddon_2k1
Members only:

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2019 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
7% interest rate? Dat is optimistisch tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lud0v1c
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-09 14:02
In ander nieuws vandaag:
De drie Meesman Aandelenfondsen hebben op maandag 24 juni dividend uitgekeerd.

Het bruto uitgekeerde dividend bedroeg per participatie:

- voor het Meesman Indexfonds Aandelen Wereldwijd € 1,6295;
- voor het Meesman Indexfonds Aandelen Europa € 1,4950 en
- voor het Meesman Indexfonds Aandelen Opkomende Landen € 1,4389.

Het aantal participaties dat u op maandag 24 juni 2019 in bezit had van de betreffende fondsen is bepalend voor het dividend dat u heeft ontvangen.

Uw portefeuille is uiterlijk woensdag 26 juni 18.00u bijgewerkt in uw persoonlijke en beveiligde mijn.meesman-omgeving.

Lekker 😁

[ Voor 26% gewijzigd door Lud0v1c op 26-06-2019 12:19 ]

Gold is the money of kings, silver is the money of gentlemen, barter is the money of peasants – but debt is the money of slaves

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AceAceAce
Lud0v1c schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 12:18:
De drie Meesman Aandelenfondsen hebben op maandag 24 juni dividend uitgekeerd.
VTI was behoorlijk vroeg met dividend deze maand en VXUS heeft nu ook uitbetaald. VWRL is nog even wachten
VXUS dividend was wel een stuk hoger dan ik verwachtte als ik kijk naar de vorige uitbetaling: nu 0.61$/share, t.o.v. 0.165$/share vorig kwartaal (maar het valt wel in het patroon over meerdere jaren heen).

Ook valt me nu pas het Yield verschil op tussen de 2: 1.93% voor VTI en 3.29% voor VXUS. Best groot verschil maar mij hoor je niet klagen ;)

[ Voor 32% gewijzigd door AceAceAce op 26-06-2019 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mirved schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 09:41:
Ik budgetteer helemaal niks. Ik weet hoeveel ik moet inleggen op mijn beleggingen jaarlijks (en dat gaat automatisch) om op een bepaalde leeftijd FO te zijn. Een keer in de zoveel tijd kijk ik hoeveel ik extra over heb en leg dat ook nog eens in. Bij aankopen/geld uitgeven denk ik gewoon na over het nut ervan.
Hoe weet je dan of je beoogde withdrawal voldoende is om je uitgaven te dekken? Kijk je naar je huidige uitgaven en ga je ervan uit dat dat straks ook voldoende is? Is dat (impliciet) dan ook niet een vorm van budget?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaLeX
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

armageddon_2k1 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 12:14:
Als je interest als rente ziet wel, maar als rendement op beleggingen is dat toch niet zo heel overdreven? (het gaat in de tabel alleen om het belegde deel van het vermogen).

Ik heb de afgelopen 2 jaar ingelegd bij meesman en sta op dat deel 11,5%

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
CaLeX schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 14:20:
[...]

Als je interest als rente ziet wel, maar als rendement op beleggingen is dat toch niet zo heel overdreven? (het gaat in de tabel alleen om het belegde deel van het vermogen).

Ik heb de afgelopen 2 jaar ingelegd bij meesman en sta op dat deel 11,5%
2 jaar buitengewoon rendement in een buitengewone periode, maar over 20 jaar ga je dat nooit halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18:01
armageddon_2k1 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 14:41:
[...]

2 jaar buitengewoon rendement in een buitengewone periode, maar over 20 jaar ga je dat nooit halen.
Dit dus. Ik vind die berekeningen altijd enorm vertekenend en totaal niet representatief. Het is heel tof als je 7% haalt over een langere periode, maar +20 jaar? Dat wordt een uitdaging.

Indien je €10K per jaar inlegt met een gemiddeld rendement van 4% per jaar, dan zit je op +/- 8,5 jaar op €100K. Met een rendement van 7% op +/- 7,7 jaar. Als je dit doorrekent naar je beleggingshorizon van +20 jaar, scheelt het aanzienlijk wat je uiteindelijke resultaten zijn. Niet op blindstaren dus, gewoon gedisciplineerd blijven beleggen en hopen op mooie rendementen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaLeX
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

armageddon_2k1 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 14:41:
[...]

De jaren ervoor waren een stuk beter/buitengewoner. Dan praat je over >20% per jaar.

En ik ben het met je eens dat 2 jaar niet representatief is, maar er is hier meermalen voorbijgekomen dat 7% (na belasting) een aanneembaar gemiddelde is over langere periode.

offtopic:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAceAce
Het is hoogst tijd dat ik mn beleggingen de afgelopen 4-5 jaar maar eens in iets anders dan een complexe excel neerdump.
Dan heb ik wat zinnigers te zeggen over mijn rendement dan het absolute bedrag wat ik in DeGiro genoemd zie staan.

Uit het topic Beleggen op de beurs in de praktijk zie ik deze tool vaak voorbij komen (hij schijnt naast default duits ook op engels gezet kunnen worden):
https://www.portfolio-performance.info/portfolio/

[ Voor 8% gewijzigd door AceAceAce op 26-06-2019 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Tommie12 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 10:36:
Je kan natuurlijk heel ver gaan in dat budgetteren en er naar leven.

Feit is, als je je zelf niet af en toe een spiegel voor houdt, dan gaat bij elke inkomenstijging er evenveel naar de uitgaven, en geraak je nooit aan een degelijke spaarpot.
Dat is persoonlijk ;).

Als je echt van maand tot maand leeft zal het voor nagenoeg iedereen wel waar zijn inderdaad. Maar als ik nu €1000 per maand over houd, en een loonsverhoging van €300 krijg. Dan houd ik daarna gewoon €1300 per maand over. Immers ik werd al niet beperkt in mijn uitgaven door mijn inkomsten.

En natuurlijk, het is relatief. Win ik morgen de loterij van €10M, dan veranderen er echt wel zaken. En ik merk ook wel dat ik soms wat makkelijker geld uitgeef, waar ik wel blij mee ben zelf: Als je er gelukkiger van wordt is er niks mis met wat geld uitgeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12:50
armageddon_2k1 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 11:21:
[...]

Eens, ik ben dus ook afgestapt van budgetten maken. Ik vind het zelf gewoon fijn om goed inzichtelijk te hebben waar het geld heen gaat. Puur alleen al door het inzicht denk ik dat we over de afgelopen 2 jaar langzaamaan al 800 euro per maand meer zijn gaan sparen.

Ik maak me geen zorgen over de cashflow, omdat ik weet dat het goed zit. Ik weet dat het goed zit omdat ik het gewoon netjes bij houdt. Elke week kost het me 5 mins. Prima.

Daarnaast ben ik gewoon een data-nerd en hou ik van programmeeruitdagingen en om fundamenteel correcte oplossingen te bouwen. Mijn huishoudboekje is dus ook al in iteratie 4 terechtgekomen. Van Google Sheets naar Python naar Kotlin en nu Rust/WebAssembly. Het blijft wel Tweakers he :+
Nog 1 ding over budgetten: Ik maakte ze tot voor een jaar of vijf geleden ook. Het kan goed helpen om in- en overzicht te geven en jezelf op het goede spoor te zetten. Voor veel mensen is het nog steeds een handige tool maar als je inmiddels je je financiën goed in de vingers hebt dan heb je het niet meer nodig (althans dat is mijn ervaring).
Dat laatste is heeft af en toe wel een update nodig: wij zijn nu bezig om een nieuw huis aan te kopen en dat vereist ook nieuw overzicht en heeft invloed op het vooruitzicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:25
fo0 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 10:30:

[...]

Members only:
Niet zodanig vieren dat je weer onder het heuglijke feit daalt he! ;)
Alhoewel, dan kan je het binnenkort weer vieren :9 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Sissors schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 15:23:
[...]

Dat is persoonlijk ;).

Als je echt van maand tot maand leeft zal het voor nagenoeg iedereen wel waar zijn inderdaad. Maar als ik nu €1000 per maand over houd, en een loonsverhoging van €300 krijg. Dan houd ik daarna gewoon €1300 per maand over. Immers ik werd al niet beperkt in mijn uitgaven door mijn inkomsten.

En natuurlijk, het is relatief. Win ik morgen de loterij van €10M, dan veranderen er echt wel zaken. En ik merk ook wel dat ik soms wat makkelijker geld uitgeef, waar ik wel blij mee ben zelf: Als je er gelukkiger van wordt is er niks mis met wat geld uitgeven.
Er is inderdaad niks mis met wat geld uitgeven, maar het is iets sluipend.

Als er 10k op je spaarrekening staat, dan let je wel even op als je kan kiezen tussen die auto met een afbetaling van 300€ of 350€ per maand. Dan is dat luxepakket ineens iets minder belangrijk.
Maar als er 100k op je rekening staat, waarom zou je dan die auto van 20k nemen als die van 25k er net iets leuker uit ziet, en dat doe je dan ook met schoenen, brood, mobiel, ... en dan is 300€ extra per maand zo weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:52
Ik had ook nog wel een leuke mijlpaal in 2018, ik heb voor het eerst meer dan het minimumloon aan loonheffing betaald :9

[ Voor 3% gewijzigd door assje op 26-06-2019 16:25 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juliusyoup
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:01
assje schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 16:22:
Ik had ook nog wel een leuke mijlpaal in 2018, ik heb voor het eerst meer dan het minimumloon aan loonheffing betaald :9
Gefeliciteerd!!
Dat gaat bij mij volgend jaar gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:00

tomtom901

Moderator General Chat
assje schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 16:22:
Dat is 19,5k?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

armageddon_2k1 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 12:14:
Ja, dat gaat mij never nooit lukken :D

Dat zou tot op heden met 100% aandelen kunnen, maar ik hoor diverse geluiden (o.a. op Business News Radio) dat we de komende paar jaar lagere rendementen op de aandelenmarkt gaan krijgen.
Pagina: 1 ... 16 ... 172 Laatste

Dit topic is gesloten.