Een ietwat pietluttige vraag omtrent budgetteren.
Stel, ik zwem en betaal ongeveer 50 euro per maand aan losse entree voor het zwembad. Iedere maand vul ik een spaardoel bij de ING met de 50 euro (of ik label het geld in YNAB) met de bestemming zwemmen.
Financieel verantwoord als ik ben, ben ik eens gaan rekenen hoeveel een jaarabonnement kost. Dat is 500 euro en dus voordeliger. Een besparing van 100 euro, mits ik blijf zwemmen. Dat abonnement koop ik dus ook deze maand, echter heb ik dat geld niet in het budget "zwemmen" zitten.
Hoe doe je dit boekhouden:
1) Van de buffer afhalen, accepteren dat je niet goed gebudgetteerd hebt en blijven sparen in het spaardoel "zwemmen" zodat je volgend jaar de 500 euro wel gebudgetteerd hebt?
2) Lenen van de algemene middelen en iedere maand de 50 euro die bestemd was voor "zwemmen" in de buffer zetten? Volgend jaar heb je dezelfde situatie maar je buffer wordt alleen tijdelijk kleiner.
3) Jaarabonnement is niet gebudgetteerd, dus ik kan het ook niet betalen. Spaar 10 maanden 50 euro per maand extra in het spaardoel "zwemmen". Na die 10 maanden kun je je jaarabonnement betalen en komt de 50 euro voor de losse entree vrij om in de buffer te zetten.
4) Voor het doel zwemmen heb ik te weinig gebudgetteerd, ik "leen" de 500 euro uit de buffer, die vul ik de komende maanden aan, plus ik spaar er 50 euro per maand extra bij zodat ik het jaarabonnement volgend jaar ook kan betalen.
Je zou zo ook tegen de aanschaf van zonnepanelen kunnen aankijken. Spaar je daar apart voor, of "leen" je dat van je buffer en vol je die weer aan met het geld wat je in "energie" overhoudt?
Ik besef me dat die enorm arbitrair is maar ik ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken. Hoe kijk je mentaal aan tegen zo'n incidentele goed te verantwoorden doch niet gebudgetteerde uitgave?
Overigens geeft dat wel goed inzicht. Met ING een boel spaardoelen aanmaken voor de relatief goed te voorspellen maandelijkse uitgaven en die automatisch aan te vullen als het salaris binnen komt. Een gratis YNAB zegmaar. Betalen vanaf de lopende rekening en aan het eind van de dag even het geld uit de juiste potjes halen.
[
Voor 5% gewijzigd door
Verwijderd op 25-06-2019 09:02
]