Financiële onafhankelijkheid - Deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 148 ... 172 Laatste
Acties:
  • 2.097.136 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ubernerd
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 28-08 14:14
Qwerty-273 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 01:23:
Vanguard heeft haar LifeStrategy ETF's naar Europa gehaald (genoteerd aan de Xetra en Borsa Italiana). Dit is een alles-in-één fondsoplossing dat bestaat uit een allocatie in obligaties en aandelen. Waar je dan afhankelijk van het LifeStrategy smaakje een bepaalde verdeling toewijst (80/20% - 60/40% - 40/60% - 20/80% ;) ) die voor jouw dan ook geherbalanceerd wordt over de tijd heen. Dus ipv dat je zelf twee/drie ETF's uitkiest en daar zelf periodiek een herbalancering op loslaat, is dat hier ingebakken en wordt het nog saaier dan een wereld/em(/sc) verdeling :) En ja hier zitten dan natuurlijk wel weer obligaties bij.

Zie ook deze blog : https://bankeronwheels.co...rategy-ucits-etfs-europe/
Geleend uit het beleggen topic :P
Ziet er erg interessant uit mits het via DeGiro onderdeel wordt van de kernselectie.

Sweex vind ik klinken als de tekstuele weergave van het fijnknijpen van een jong vogeltje... zoals je het in tekenfilms hoort dan...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
CodeCaster schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 10:25:
Leuk om te zien hoe hier wordt gereageerd op mijn uiteraard zwaar overtrokken post in dat topic over armoede. Mijn punt was dat 50% van de Nederlandse huishoudens net iets meer dan 2K bruto binnenharkt per maand
Bron? Het CBS is het er iig niet mee eens. https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/inkomensverdeling
Dergelijke claims komen misschien niet vaak voor in dit topic, maar is wel de tendens bij diverse blogs, filmpjes en boeken over het onderwerp "FIRE". Het is simpelweg niet voor iedereen haalbaar, wat enkelen van jullie hier gelukkig ook herhaaldelijk onderschrijven.
Alles is relatief. Niemand zal ontkennen dat als je €100k verdient je meer kan sparen dan als je €35k verdient. Maar ook dan kan je sparen. Nee het gaat je niet lukken om op je 45ste dan te stoppen, tenzij je echt (imo) extreme maatregelen neemt.

Maar het is niet eerste keer dat in zulk soort topics zo wordt afgegeven op FO ideeën. En ik voel me daar echt niet beledigd door hoor, ik vind het grappig en zie het als afgunst. Danwel niet in politieke straatje passen van een grote groep daar: Mensen die zelf voor oplossingen zorgen ipv zich als slachtoffer op te stellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:39
Nee, wat ik wel doe is als ik iets wil kopen het een week laten rusten, en kijken of het na een week nog zo leuk is of nodig. Ik denk dat het juist belangrijk is om af en toe wat uit de band te springen. Het heeft weinig nut om altijd maar met het verre doel bezig te zijn.

Tussendoelen stellen en bij behalen iets voor jezelf doen of kopen wat normaal in de categorie luxe valt maar waar je wel plezier aan beleefd is zeker aan te raden. Het geeft motivatie en een leuk moment om iets te vieren.

Ik ben sinds een tijd meer aan het indelen van mijn tijd op basis van projecten, dingen die ik wil doen binnen het werk en privé. Dus neem ik tijd om die te doen. Ik heb al eens noodgedwongen langere tijd geen werk gehad , en daaruit bleek dat niet werken op mijn leeftijd voor mij niets was.

Dus het vaste stopmoment is fluïde geworden. Ik vindt werk leuk, en als ik het niet meer leuk vindt ga ik wat anders doen. Eventueel met een hobby project tussendoor, of een langere vakantie. Dat kan omdat daar financieel de ruimte voor is. En dat is dankzij de weg naar FO. En niet omdat ik het ben.

En daar hoort ook gewoon een dure aankoop bij mocht dat zo uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Ik herken het wel, en daarom moet het imo ook gewoon kunnen om soms dingen te kopen "omdat ik het wil". Maar het moet wel een beetje in balans blijven. Hoe dat bij een luxe BBQ zit kan jij alleen voor jezelf zeggen. Voor mij zou het enorme geldverspilling zijn, maar iedereen heeft andere prioriteiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:02

tomtom901

Moderator General Chat
Sissors schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 10:44:
[...]

Ik herken het wel, en daarom moet het imo ook gewoon kunnen om soms dingen te kopen "omdat ik het wil". Maar het moet wel een beetje in balans blijven. Hoe dat bij een luxe BBQ zit kan jij alleen voor jezelf zeggen. Voor mij zou het enorme geldverspilling zijn, maar iedereen heeft andere prioriteiten.
Het ging ook meer om de discussie er achter natuurlijk dan het specifieke voorbeeld van de Kamado. Ik had er in het verleden al ooit een en weet dat ik daar destijds heel veel plezier aan had (iedere week zelf pizza's maken in plaats van afhaal etc). Fijn dat je het wel herkent, en ook alle anderen dank voor hun perspectief. Ik ga het nog even laten bezinken zoals @CornermanNL en dan de knoop doorhakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sissors schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 10:41:
[...]

Bron? Het CBS is het er iig niet mee eens. https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/inkomensverdeling

[...]

Alles is relatief. Niemand zal ontkennen dat als je €100k verdient je meer kan sparen dan als je €35k verdient. Maar ook dan kan je sparen. Nee het gaat je niet lukken om op je 45ste dan te stoppen, tenzij je echt (imo) extreme maatregelen neemt.

Maar het is niet eerste keer dat in zulk soort topics zo wordt afgegeven op FO ideeën. En ik voel me daar echt niet beledigd door hoor, ik vind het grappig en zie het als afgunst. Danwel niet in politieke straatje passen van een grote groep daar: Mensen die zelf voor oplossingen zorgen ipv zich als slachtoffer op te stellen.
Ik klasseer het onder misplaatste jaloezie.
Je kan altijd iemand vinden met meer geld, en een hoger loon.

Je kan het ook omdraaien. Als een dokter of piloot (die ook veel meer geïnvesteerd hebben in hun opleiding) hun job kwijt geraken door een algemene krisis of bv door een ongeval, dan vallen die véél verder terug en kunnen ze heel waarschijnlijk hun studiekosten nooit terugverdienen omdat de bijstand of werkloosheid zo laag ligt.

En die jaloezie komt meestal door het feit dat mensen niet langer nadenken dan dat hun neus lang is.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

FIRE is het doel, als stip aan de horizon. De weg daar naartoe is belangrijker dan het moment van aankomen zelf.

Als jij het waard vindt om hier extra geld aan uit te geven dan moet je het vooral doen. Het heeft geen zin (volgens mij werkt het zelfs averechts) om jezelf wensen te ontzeggen om zo snel mogelijk bij je doel aan te komen.

Ergo, ik adviseer je om niet alle krenten uit de pap te laten. Ik zou er depressief van worden in elk geval

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pas op, dat gaat over gestandaardiseerd inkomen en dat is iets heel anders dan salaris (zowel bruto als netto)!

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:48
CornermanNL schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 10:42:
[...]

Nee, wat ik wel doe is als ik iets wil kopen het een week laten rusten, en kijken of het na een week nog zo leuk is of nodig. Ik denk dat het juist belangrijk is om af en toe wat uit de band te springen. Het heeft weinig nut om altijd maar met het verre doel bezig te zijn.
Mee eens. Mijn vrienden maken af en toe wel opmerkingen dat er geen systeem zit in mijn uitgaven. Wel mooi e-mailtje van een aantal jaar geleden over mijn uitgaven:
Jan, aardige analyse, maar volgens mij zit het anders. Zoals je weet zit in Hielko's hoofd zit een computertje dat over elk onderwerp een mening heeft. Over willekeurige onderwerpen gooit dat computertje een muntje op en besluit het "duur" of "goedkoop". Als die keuze eenmaal gemaakt is zit Hielko daar de rest van z'n leven aan vast. De eerste keer dat we een fiets op Gran Canaria hebben gehuurd was dat een goedkope dus de rest van zijn leven huurt Hielko altijd de goedkoopste fiets die er is. Een paar voorbeelden:

GOEDKOOP: fiets huren op Gran Canaria. Altijd het goedkoopste model.
DUUR: huisje huren op Gran Canaria. Privezwembad vereist.
GOEDKOOP: Je internetabonnement thuis moet zo goedkoop (en langzaam) mogelijk.
DUUR: nieuwe voeding voor in je computer. Vierhonderd euro geen probleem.
GOEDKOOP: Sporttas. sinds 2001 loopt de beste man al met zijn Full Tilt exemplaar.
DUUR: weegschaal (met WiFi en Bluetooth)
GOEDKOOP: het servies in Hielko's huis komt uit de Pokerstars shop.
DUUR: je tweedehands Sintesi racefiets waarderen op 500 euro.
GOEDKOOP: Maar tijdens 1 ritje naar de klimhal vijf keer ketting opnieuw op je stadsfiets moeten leggen omdat je weigert een nieuwe te kopen.
DUUR: Alle nieuwe iPhones en macBooks moeten meteen gekocht worden, inclusief originele Apple hoesjes.

En ga zo door. Er is geen middenweg. Het is duur OF goedkoop. Er zit volgens mij geen systeem achter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Leuk om te zien hoe hier wordt gereageerd op mijn uiteraard zwaar overtrokken post in dat topic over armoede. Mijn punt was dat 50% van de Nederlandse huishoudens net iets meer dan 2K bruto binnenharkt per maand, en rond dat bedrag nemen de toeslagen hard af (zie ook het welbekende topic Het (on)bestaan van het middeninkomen), waardoor netto maximaal ongeveer hetzelfde overblijft (2K-2,5K, en voor het merendeel dus minder dan dat) voor de helft van Nederland. Als je daarvan alleen al de helft uitgeeft aan wonen, GWL, verzekeringen en andere vaste lasten waar weinig op valt te besparen zonder in het donker in een zeecontainer te gaan wonen, blijft er na het kopen van voedsel nogal weinig over om te sparen; that's all.

Wat mij in dat topic tegen de borst stuitte, was hoe gemakkelijk er wordt gezegd dat arme mensen gewoon even wat minder moeten uitgeven, of dat ze bewust kiezen voor een minder verdienende baan omdat dat meer voldoening oplevert dan een minder interessante baan waarbij men meer verdient, of dat men massaal niet met geld kan omgaan. Uiteraard vind ik wel dat hier een taak ligt voor het onderwijs en/of de overheid, want ook ik verbaas me hoeveel mensen met een dure telefoon en dito abonnement rondlopen, en hoe makkelijk er 80+ euro per maand aan Ziggo, Netflix en Disney+ wordt uitgegeven door mensen die amper geld overhouden aan het eind van de maand.

Dergelijke claims komen misschien niet vaak voor in dit topic, maar is wel de tendens bij diverse blogs, filmpjes en boeken over het onderwerp "FIRE". Het is simpelweg niet voor iedereen haalbaar, wat enkelen van jullie hier gelukkig ook herhaaldelijk onderschrijven.

Dus het spijt me dat ik jullie mogelijk beledigd heb. Het heeft niets met afgunst te maken, wel met frustratie over de afwezigheid van realiteitszin bij sommige mensen. Ik ga nu weer verder kijken naar hoe m'n beleggingen gestaag groeien. :w
Je bron verwijst naar gestandaardiseerd inkomen, wat dus netto inkomen is en niet bruto. Daarnaast beweert niemand hier hard dat je met een inkomen onder modaal FO kan worden. Wel dat je minder kan uitgeven, ook als je minder dan modaal verdient. Daarnaast zit in die 2000 euro/maand netto de hele bevolking, dus inclusief de mensen met pensioen (zijn al FO), mensen met uitkering en studenten.

De meeste mensen beginnen aan FO in een stabiele sociale omgeving. Dat betekent vaak getrouwd of met parter, met of zonder kinderen. Als je op de groep met kinderen filtert, dan kom je op een gestandaardiseerd inkomen van 36k uit, wat bruto meer dan 50k is. Andere bronnen tonen aan dat tweeverdieners met leeftijd tussen 30-50 zo'n 50k+30k bruto gemiddeld verdienen. Vandaar dat ik denk dat een gemiddeld gezin zeker wel eerder dan met 70 met pensioen kan.

Maar zoals je zegt, zeker niet iedereen is uit eigen wil werkloos. Ook is het naar mate je langer werkloos bent moeilijker om weer werk te krijgen. Een deel van FO is voor mij dan ook om relevante skills te houden voor de arbeidsmarkt. Mocht het nodig zijn kan je dan nog altijd instappen. Zodra je geen relevante skills meer hebt wordt je toch weer een deel afhankelijk IMHO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 10:52:
[...]

Pas op, dat gaat over gestandaardiseerd inkomen en dat is iets heel anders dan salaris (zowel bruto als netto)!
Dat was mijn punt ja, ze komen daar op een mediaan van €28k per jaar, oftewel €2.3k per maand, maar dat is gestandaardiseerd. Dus netto en per persoon, wat dus een totaal ander getal is als claimen dat gemiddeld huishoudinkomen net iets meer dan €2k bruto is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:39
Tommie12 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 10:51:
[...]

Ik klasseer het onder misplaatste jaloezie.
Je kan altijd iemand vinden met meer geld, en een hoger loon.

Je kan het ook omdraaien. Als een dokter of piloot (die ook veel meer geïnvesteerd hebben in hun opleiding) hun job kwijt geraken door een algemene krisis of bv door een ongeval, dan vallen die véél verder terug en kunnen ze heel waarschijnlijk hun studiekosten nooit terugverdienen omdat de bijstand of werkloosheid zo laag ligt.

En die jaloezie komt meestal door het feit dat mensen niet langer nadenken dan dat hun neus lang is.
Dat laatste is zeker waar, men ziet niet in wat voor moeite er in het halen van een bepaald doel is gaan zitten. Dus komt men met een opmerking als maar jullie hebben het goed voor elkaar want <vul maar in> .

Men ziet alleen het eindresultaat , minder werken, het koophuis, de sabbatical. Niet de keuzes en het werk wat erin is gaan zitten om echt tot afgewogen beslissingen te komen.

Andersom is het ook het geval, dat mensen ondanks alle moeite die ze ergens insteken het niet redden. Dan is het credo al snel eigen schuld, had maar keuze x in plaats van y gedaan en 'harder' gewerkt dan had je nu niet in deze situatie gezeten.

Niet alles in het leven is maakbaar, er zijn grenzen aan wat mensen kunnen doen, individueel en binnen een systeem. Ik ben erg voorzichtig geworden om te oordelen, aangezien ik zelf heb geleerd en gevoeld hoe snel iets kan gaan. En hoe snel iets verkeerd kan gaan.

Het heeft voor een groot deel met randvoorwaarden te maken, zijn die goed en weet je daar goed je weg in te vinden en mee om te gaan kan je een heel eind komen. Denk aan stabiele thuissituatie, de juiste opleiding op het juiste moment , sociale cirkel die je vooruit kan helpen enzovoort.

Er zijn mensen die zich bijna geheel op eigen kracht uit een achterstand halen, maar als je doorvraagt is er altijd een moment geweest en vaak op een cruciaal moment waarop iemand hulp aanbood die het geheel vooruit heeft geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:22
Hielko schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 10:57:
Mee eens. Mijn vrienden maken af en toe wel opmerkingen dat er geen systeem zit in mijn uitgaven. Wel mooi e-mailtje van een aantal jaar geleden of mijn uitgaven:
Wat sturen jullie elkaar voor mailtjes dan? Dit ziet eruit als een hilarische mailwisseling _O-

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:48
assje schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 11:04:
[...]

Wat sturen jullie elkaar voor mailtjes dan? Dit ziet eruit als een hilarische mailwisseling _O-
Volgens mij waren we bezig met het boeken van een huisje voor een fietsvakantie. Er was wat commentaar op het feit dat ik de allergoedkoopste fiets had geboekt, maar wel een duur huisje met zwembad wilde :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Hielko schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 10:57:
[...]

Mee eens. Mijn vrienden maken af en toe wel opmerkingen dat er geen systeem zit in mijn uitgaven. Wel mooi e-mailtje van een aantal jaar geleden over mijn uitgaven:

[...]
Haha, ik kan mij er grotendeels wel in vinden. Merk wel dat ik de afgelopen jaren wel gematigder erin wordt en lessen heb geleerd uit de keuze voor té goedkope opties zoals ik hoop dat jij ook met die ketting hebt gedaan ;) Aan de andere kant ben ik ook wat weer focus gaan leggen op dure uitgaves zoals iPhones vervangen die nog prima werken of dure auto's rijden. Het is namelijk vrij zinloos om je tijdens je dagelijks boodschappen hersencapaciteit beschikbaar te stellen over prijsverschillen terwijl je elk jaar blindelings de nieuwste iPhone koopt (wel zakelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19:38
Hielko schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 11:08:
[...]

Volgens mij waren we bezig met het boeken van een huisje voor een fietsvakantie. Er was wat commentaar op het feit dat ik de allergoedkoopste fiets had geboekt, maar wel een duur huisje met zwembad wilde :P
_O- ik dacht dat die Jan iets van een relatie therapeut was waar het onderwerp 'geld' aan de beurt was *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:17
President schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 11:31:
[...]

_O- ik dacht dat die Jan iets van een relatie therapeut was waar het onderwerp 'geld' aan de beurt was *O*
Komt op hetzelfde neer, wat heb je aan vrienden als ze waar nodig ook niet gewoon voor relatietherapeut kunnen spelen? :+

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Sissors schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 10:59:
[...]

Dat was mijn punt ja, ze komen daar op een mediaan van €28k per jaar, oftewel €2.3k per maand, maar dat is gestandaardiseerd. Dus netto en per persoon, wat dus een totaal ander getal is als claimen dat gemiddeld huishoudinkomen net iets meer dan €2k bruto is.
Wow, heb ik even slecht onderzoek gedaan. Gezien de gemiddelde huishoudgrootte 2,2 is, liggen de bedragen een stuk genuanceerder. Bedankt voor de verheldering.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:08
Deveon schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 11:23:Het is namelijk vrij zinloos om je tijdens je dagelijks boodschappen hersencapaciteit beschikbaar te stellen over prijsverschillen terwijl je elk jaar blindelings de nieuwste iPhone koopt (wel zakelijk).
Yes, dat is ook een pet issue van mij. Hoeveel mensen doen dit wel niet? In de supermarkt je hoofd breken over het al dan niet kopen van Calve Pindakaas of huismerk, want dat scheelt 20 cent, maar vervolgens even lekker buiten de deur gaan lunchen.

Of tanken, ook zo iets. Mensen die een half uur omrijden omdat je dan 10 cent/liter goedkoper kan tanken. En dan bij de kassa nog even een blikje Red Bull en een zak autodrop kopen.

Het zijn maar voorbeeldjes, maar naar mijn idee maken veel (relatief welgestelde) mensen zich veel te druk om kleine beslissingen zoals bovenstaande, terwijl ze zich te weinig bezig houden met: de huur of hypotheek, het salaris, de kosten van de auto, zorgen dat je zaken fiscaal optimaal zijn ingericht, etc.
CornermanNL schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 10:42:
En hier ben ik het ook helemaal mee eens. Je hoeft echt niet structureel grof geld uit te geven maar voor hobby's waar je echt passie voor hebt mag (of moet!) je af en toe wat geld uitgeven. Een lekker etentje, een speciaalbiertje, fijne hardloopschoenen, goed gereedschap, een muziekinstrument, een fijn overhemd, af en toe naar een coole sportwedstrijd of een concert of even los gaan in de kroeg, weet ik het. Gewoon even de teugels loslaten. Je hebt (ik heb in elk geval) maar een beperkte hoeveelheid innerlijke discipline en af en toe moet je die even laten gaan. Niet alles moet beredeneerd worden vanuit een 10+ jaar FIRE horizon. Straks zit je lekker alles op te potten met een 90% savings rate en dan word je 1 dag voor je (hele vroege) pensioen overreden door een vrachtwagen of krijg je kanker.

Misschien redeneer ik een beetje uit een luxepositie maar ik vind die FIRE beweging soms wat doorslaan. Zicht op je financien, je huis snel aflossen, slim investeren, daar sta ik helemaal achter. Maar nu leuke dingen laten staan en overal op besparen zodat je over 20 jaar iets eerder met pensioen kan? Ik weet het niet .. Misschien heb je dan simpelweg geen leuke baan? Geluk en vrijheid in de toekomst moet je (net als uitgaven en inkomsten) ook disconteren.

[ Voor 11% gewijzigd door writser op 20-01-2021 12:37 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
writser schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 12:23:
[...]

En hier ben ik het ook helemaal mee eens. Je hoeft echt niet structureel grof geld uit te geven maar voor hobby's waar je echt passie voor hebt mag (of moet!) je af en toe wat geld uitgeven. Een lekker etentje, een speciaalbiertje, fijne hardloopschoenen, goed gereedschap, een muziekinstrument, een fijn overhemd, af en toe naar een coole sportwedstrijd of een concert of even los gaan in de kroeg, weet ik het. Gewoon even de teugels loslaten. Je hebt (ik heb in elk geval) maar een beperkte hoeveelheid innerlijke discipline en af en toe moet je die even laten gaan. Niet alles moet beredeneerd worden vanuit een 10+ jaar FIRE horizon. Straks zit je lekker alles op te potten met een 90% savings rate en dan word je 1 dag voor je (hele vroege) pensioen overreden door een vrachtwagen of krijg je kanker.

Misschien redeneer ik een beetje uit een luxepositie maar ik vind die FIRE beweging soms wat doorslaan. Zicht op je financien, je huis snel aflossen, slim investeren, daar sta ik helemaal achter. Maar nu leuke dingen laten staan en overal op besparen zodat je over 20 jaar iets eerder met pensioen kan? Ik weet het niet .. Misschien heb je dan simpelweg geen leuke baan? Geluk en vrijheid in de toekomst moet je (net als uitgaven en inkomsten) ook disconteren.
Ja, daar heb je ook wel gelijk in, en ik heb ook een leuke baan, maar ik zocht denk ik gewoon even wat perspectief :X

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MneoreJ
Straks zit je lekker alles op te potten met een 90% savings rate en dan word je 1 dag voor je (hele vroege) pensioen overreden door een vrachtwagen of krijg je kanker.
OK, deze wil ik er dan weer even uitlichten als "pet peeve" van mij, want dit wordt heel vaak van stal gehaald als ultiem "niet teveel zorgen voor later" argument. Dit mag nooit een issue zijn; immers, je kunt ook met je 90% savings rate nog 50 jaar vrolijk erop los leven later, of 100 worden in een tochtig krot terwijl je met je 0% savings rate alles aan het uitgeven bent, of morgen overreden worden terwijl je lekker aan het sparen was, of over 10 jaar in je slaap een hartstilstand krijgen. En tenzij je in een hiernamaals gelooft gaat het echt niet uitmaken of je dan spijt hebt/zou hebben. :P

"Maar ooit ga ik dood en wat dan" is iets dat gewoon niet mee moet spelen bij de overweging of je geld nu of later uitgeeft, tenzij je aan je nageslacht aan het denken bent. In alle andere gevallen is het vooral een emotionele drogreden om jezelf van het een of ander te overtuigen waar ook gewoon goede redenen voor of tegen zijn. Op de lange termijn zijn we allemaal dood, dat weerhoudt ons er echter niet van beslissingen te nemen voor de lange(re) termijn.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
[...]

Yes, dat is ook een pet issue van mij. Hoeveel mensen doen dit wel niet? In de supermarkt je hoofd breken over het al dan niet kopen van Calve Pindakaas of huismerk, want dat scheelt 20 cent, maar vervolgens even lekker buiten de deur gaan lunchen.

Of tanken, ook zo iets. Mensen die een half uur omrijden omdat je dan 10 cent/liter goedkoper kan tanken. En dan bij de kassa nog even een blikje Red Bull en een zak autodrop kopen.
[..]
Volgens mij zit hier ook een deel psychologie achter waarbij je feitelijk met 100 juiste keuzes het goed praat om één foute keus te maken die vervolgens alle goede keuzes verwaarlozen.

Pindakaas valt hier trouwens onder het standaard assortiment in huis dus dat is feitelijk een (maandelijkse) terugkerende uitgave waar het wel waard wordt om over na te denken en vervolgens de keuze te herhalen. Die Red Bull en zak drop blijf ik om andere redenen bij vandaan maar als ik er een keer zin in zou hebben kijk ik niet op prijsverschil. Dat die ene bespaarde euro over 10 jaar twee waard is maakt mij niet zoveel uit, maar dat is deels ook een luxe positie van een wat hoger inkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Je moet de prioriteiten juist houden, en tijd besteden bij besparen aan dingen waar je een verschil kan maken.

Onze oven was een week geleden defect, en dat is voor mij wel een toestel wat ik heel belangrijk vind omdat ik die bij het koken echt veel en graag gebruik. (stoomoven, hetelucht, grill, ...)
We hadden een topmodel van AEG 10 jaar geleden bij de keuken gekocht, en dus wou ik toch even kijken wat er op de markt was.

Daar kan ik wel wat geld aan kwijt, dus in eerste instantie gekozen op functies (tja... kwam weer bij een topmodel uit). Catalogusprijs van 2400€ viel me wel wat tegen.
Dan wat zoeken naar een goede prijs (en een goedkoper alternatief, want 2400€ vond ik toch aan de hoge kant).

Na wat rondmailen kreeg ik een prijs van 1500€, en dat wil ik dan wel uitgeven.
Op boodschappen kijken we amper naar de prijs, die tijd steek ik dan wel in mijn beleggingen.
Daar gaat het bij een juiste of foute beslissing al snel over een paar k€.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:19
Wat betreft uitgaven, hobbies en FO: Voor mij zit de lol en uitdaging van FO juist in het behalen van hetzelfde resultaat (geluk, genot, etc) met minder geld.

Voorbeeld: Ik ben heel graag in de natuur en vind het leuk om steeds nieuwe natuur te zien. Probleem, alle rondjes rond mijn huis heb ik nu wel gefietst en ik kan niets nieuws meer vinden.
- Oplossing die mijn ouders zouden kiezen: goh koop een mooie fiets (€2500,-) een fietsdrager (€500,-) oh en aangezien er geen trekhaak op je leaseauto zit, laat je die er toch lekker op eigen kosten onderzetten?! (???? €)
- Mijn oplossing: Beginnen met wandelen, daar kan ik nog heel veel rondjes ontdekken rond mijn huis, en eventueel zonder verdere investering in mijn auto stappen en op andere plekken gaan wandelen.

Naast dat dit €3000,- of meer bespaart is mijn behoefte: Dichter bij de natuur zijn, nog beter vervuld ook omdat je stiekem op een bospaadje te voet veel meer meekrijgt dan op een fietspad.

Ongeveer hetzelfde wat @Tommie12 dus doet met zijn oven. Heb je daar overigens nog reparatie overwogen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09 14:09
Leuk om te zien hoe hier wordt gereageerd op mijn uiteraard zwaar overtrokken post in dat topic over armoede. Mijn punt was dat 50% van de Nederlandse huishoudens net iets meer dan 2K bruto binnenharkt per maand, en rond dat bedrag nemen de toeslagen hard af (zie ook het welbekende topic Het (on)bestaan van het middeninkomen), waardoor netto maximaal ongeveer hetzelfde overblijft (2K-2,5K, en voor het merendeel dus minder dan dat) voor de helft van Nederland. Als je daarvan alleen al de helft uitgeeft aan wonen, GWL, verzekeringen en andere vaste lasten waar weinig op valt te besparen zonder in het donker in een zeecontainer te gaan wonen, blijft er na het kopen van voedsel nogal weinig over om te sparen; that's all.

Wat mij in dat topic tegen de borst stuitte, was hoe gemakkelijk er wordt gezegd dat arme mensen gewoon even wat minder moeten uitgeven, of dat ze bewust kiezen voor een minder verdienende baan omdat dat meer voldoening oplevert dan een minder interessante baan waarbij men meer verdient, of dat men massaal niet met geld kan omgaan. Uiteraard vind ik wel dat hier een taak ligt voor het onderwijs en/of de overheid, want ook ik verbaas me hoeveel mensen met een dure telefoon en dito abonnement rondlopen, en hoe makkelijk er 80+ euro per maand aan Ziggo, Netflix en Disney+ wordt uitgegeven door mensen die amper geld overhouden aan het eind van de maand.

Dus het spijt me dat ik jullie mogelijk beledigd heb. Het heeft niets met afgunst te maken, wel met frustratie over de afwezigheid van realiteitszin bij sommige mensen. Ik ga nu weer verder kijken naar hoe m'n beleggingen gestaag groeien. :w
Dit is al een hele andere manier van reageren dan je oorspronkelijke post. Waarbij je het had over 2 tientjes rendement op 1000 euro. Waarin je sprak dat alle FO'rs gewoon verwende mensen zijn die alles van papa en mama gekregen hebben en waarin je claimde dat wij stellen dat iedereen makkelijk FO kan worden. Dat sloeg gewoon nergens op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
sebastiaan89 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 13:22:

Ongeveer hetzelfde wat @Tommie12 dus doet met zijn oven. Heb je daar overigens nog reparatie overwogen?
Ja.... huishoudtoestellen repareren is een beetje een hobby.
Maar als er een gat zit in de binnenbehuizing is het afgelopen.

Youtube is een zegen als je dat wil doen.
Successen zijn: koffieautomaat hersteld met 10€ aan onderdelen. Spiegel van auto van dochter vervangen (50€ ipv 500€).
Het is echt ongelooflijk hoe goedkoop je sommige onderdelen van een auto kan vinden en hoe makkelijk je aan bv een sensor voor een koffiemachine of vaatwasser geraakt. En heel dikwijls is het echt niet moeilijk om dat te vervangen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:28
[...]
Het ligt eraan wat jij onder 'leuke dingen laten staan en overal op besparen' ziet om ' iets eerder met pensioen' te kunnen.

De reden dat we hier soms sterk op kosten letten is dat mensen helemaal niet door hebben hoeveel invloed relatief kleine dingen hebben. Ik denk dat het mooiste voorbeeld is de collega's die elke dag 2x in de koffiehoek een cappuchino met gevulde koek kopen a 10eur per dag. Dan praten we over ruim 2000eur per jaar. Dat soort bedragen hebben een significante impact op hoeveel eerder je met pensioen kan.

Op het moment dat je kritisch kijkt naar je kosten en naar besparingen dan kun je voor jezelf bepalen of de cappuchino met gevulde koek het waard is. Deze keuze is persoonlijk en voor iedereen anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:19
Tommie12 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 13:38:
[...]

Ja.... huishoudtoestellen repareren is een beetje een hobby.
Maar als er een gat zit in de binnenbehuizing is het afgelopen.
...
Dan is ie duidelijk goed gebruikt geweest! ;)

Moet er hier nog een beetje aan wennen dat reparatie een optie is, al mijn vorige apparaten waren dermate goedkoop dat vervangen (voor een gelijkwaardig 4e hands exemplaar) vaak goedkoper was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19-09 09:23
Hier de laatste dagen de balans opgemaakt van afgelopen jaar..

Door wat noodzakelijke kosten die niet 100% ingecalculeerd waren heb ik niet heel veel extra geld apart kunnen zetten, maar de beleggingen en investeringen hebben het wel goed gedaan.
Overal vermogensgroei is ongeveer 60% t.o.v. 1 januari 2020.

Ik kwam er wel achter dat ik een fout had gemaakt met de belastingdienst en de kinderopvang toeslag.
Door de lockdown in december heb ik niet alle uren op kunnen maken die ik begroot had. ik heb nu iets van 20 uur per kind (2 kinderen totaal) te weinig afgenomen in vergelijking met wat ik had opgegeven aan de belastingdienst.
Daarnaast is mijn inkomen die bekend was bij de BD 11k te weinig.. ik ben in de 2e helft van 2020 extra gaan verdienen en dit even gemist om aan te passen bij de BD..

Het gaat gelukkig niet om een groot bedrag wat ik waarschijnlijk terug moet betalen, maar ik moet er dit jaar wat scherper op zijn dat het niet scheef gaat lopen..

Ander voordeeltje is dat mijn werkgever ongeveer 2000 euro teveel belasting heeft ingehouden ivm de bonussen & extraatjes die tegen 49% zijn belast en niet tegen 37%..

Voor dit jaar heb ik geen grote uitgaven gepland staan, dit jaar wordt het een jaar om flink wat nieuw geld te investeren.

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!
sebastiaan89 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 13:51:
[...]

Dan is ie duidelijk goed gebruikt geweest! ;)

Moet er hier nog een beetje aan wennen dat reparatie een optie is, al mijn vorige apparaten waren dermate goedkoop dat vervangen (voor een gelijkwaardig 4e hands exemplaar) vaak goedkoper was.
Dat gat is eerder een designfout... een ALU bak in een gemailleerde binnenruimte waar water rond kan blijven staan is niet zo slim.

Tja... ik ben er niet vies van dingen 2de hands te kopen, maar doe dat dan voor spullen die echt goed zijn.
Een broodrooster die nieuw 40€ kost ga ik echt niet op MP zoeken voor 15€.

Als ik een toestel zoek, dan zoek ik naar de betere kwaliteit, niet naar de beste kwaliteit.

Om terug te keren naar de oven...
Ik heb even naar Miele gekeken. Binnenruimte volledig in RVS... maar prijs gewoon AEG X3.
Dat gaat er dan bij mij over.
Ik wil 20-30% meer betalen als ik kan geloven dat het beter is, maar niet het dubbele.

En voor "slijtagegevoelige" toestellen (bv koffieautomaat) weet ik op voorhand dat ik de meeste onderdelen makkelijk kan vinden zoals de molen, pomp, plastic bakjes.
Dat doe ik zowel uit ecologische als uit financiële overwegingen.

[ Voor 5% gewijzigd door Tommie12 op 20-01-2021 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubert
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:47

Over die ene pot pindakaas....

Individueel zijn het kleine verschillen, maar bij elkaar telt het uiteindelijk wel op. Je hoeft er ook niet iedere keer een heel onderzoek van te maken, maar af en toe eens kritisch naar je boodschappenkar en kassabon kijken kan voor mij in ieder geval geen kwaad.

Ik heb er eigenlijk nooit op gelet en doe de boodschappen bijna altijd online. Op zich is het vergelijken daardoor heel eenvoudig, maar als ik er niet op let, komt er toch steeds meer in huis wat je eigenlijk niet nodig hebt. En onbewust lopen de uitgaven aan boodschappen dan steeds verder op. Ik schrok er zelf in ieder geval van toen ik zag wat ik in heel 2020 aan boodschappen had uitgegeven.

Nu ben ik er weer wat kritischer naar aan het kijken. Lekker en gezond eten vinden wij belangrijk, dus dat doen we nog steeds. Vaak ook biologisch. Af en toe makkelijk en ongezond eten doen we ook. Qua eten zelf merken we eigenlijk geen verschil, maar toch zijn de wekelijkse uitgaven aan boodschappen ineens weer een stuk gedaald. Eigenlijk alleen maar door weer eens goed te letten op wat we nou eigenlijk nodig hebben en of er toch niet structureel een goedkopere optie is.

En ja, ook buiten de deur gaan lunchen moet af en toe kunnen, maar dat doe ik dan weer niet elke week.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• writser
MneoreJ schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 12:49:
"Maar ooit ga ik dood en wat dan" is iets dat gewoon niet mee moet spelen bij de overweging of je geld nu of later uitgeeft, tenzij je aan je nageslacht aan het denken bent.
Niet helemaal mee eens. Je moet je uiteindelijke dood natuurlijk niet als excuus gebruiken om al je geld met een noodgang te verbranden, maar compleet negeren lijkt me ook niet verstandig.

Wat mij betreft is FIRE een middel, geen doel. Het doel is: je levensgeluk maximaliseren. En dat is een balans vinden tussen hoe je nu gelukkig wordt en hoe je over 5/10/20/50 jaar gelukkig wordt. En zoals ik eerder zei: geluk in de toekomst moet je disconteren, want de toekomst is onzeker. Dat zorgt bij elke uitgave voor een tweestrijd: moet ik dit nu uitgeven of kan ik beter sparen? En inderdaad, veel mensen slaan door richting de eerste kant (door bijv. elke dag 20 euro in de bedrijfskantine uit te geven), maar je kan ook doorslaan richting de andere kant. Als je op wereldreis wil of de kans hebt om je droomhuis te kopen dan is het wel degelijk verstandig om te realiseren dat je niet onsterfelijk bent en dat die uitgave uitstellen verkeerd kan uitpakken. En nou is dat een extreem voorbeeld, maar ook bij kleinere uitgaven / besparingen kun je je afvragen hoe leuk of vervelend je ze nu vindt en wat daar later potentieel tegenover staat.

Die afwegingen moet iedereen natuurlijk zelf maken. Hangt af van wat je leuk vindt, hoeveel geld je hebt/verdient, of je plezier hebt in je baan, etc. Slightly off-topic, maar toen ik studeerde hoorde ik de dame achter de kassa in de kantine ooit eens verzuchten tegen een collega: "nog maar 19 jaar, dan mag ik met pensioen". Een van de treurigste dingen die ik ooit gehoord heb ..

[ Voor 29% gewijzigd door writser op 20-01-2021 14:25 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
verstappen33 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 14:06:
Hier de laatste dagen de balans opgemaakt van afgelopen jaar..

Door wat noodzakelijke kosten die niet 100% ingecalculeerd waren heb ik niet heel veel extra geld apart kunnen zetten, maar de beleggingen en investeringen hebben het wel goed gedaan.
Overal vermogensgroei is ongeveer 60% t.o.v. 1 januari 2020.

Ik kwam er wel achter dat ik een fout had gemaakt met de belastingdienst en de kinderopvang toeslag.
Door de lockdown in december heb ik niet alle uren op kunnen maken die ik begroot had. ik heb nu iets van 20 uur per kind (2 kinderen totaal) te weinig afgenomen in vergelijking met wat ik had opgegeven aan de belastingdienst.
Daarnaast is mijn inkomen die bekend was bij de BD 11k te weinig.. ik ben in de 2e helft van 2020 extra gaan verdienen en dit even gemist om aan te passen bij de BD..

Het gaat gelukkig niet om een groot bedrag wat ik waarschijnlijk terug moet betalen, maar ik moet er dit jaar wat scherper op zijn dat het niet scheef gaat lopen..

Ander voordeeltje is dat mijn werkgever ongeveer 2000 euro teveel belasting heeft ingehouden ivm de bonussen & extraatjes die tegen 49% zijn belast en niet tegen 37%..

Voor dit jaar heb ik geen grote uitgaven gepland staan, dit jaar wordt het een jaar om flink wat nieuw geld te investeren.
Hoe had je gedacht dat je bonus maar 37% belast wordt? Marginaal belastingtarief is voor vrijwel iedereen tot 68k 49%, belasting + afbouw AHK en AK, dus ik denk dat je hier jezelf rijk rekent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verstappen33
writser schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 14:14:
[...]

Niet helemaal mee eens. Wat mij betreft is FIRE een middel, geen doel. Het doel is: je levensgeluk maximaliseren. En dat is een balans vinden tussen hoe je nu gelukkig wordt en hoe je over 5/10/20/50 jaar gelukkig wordt. En zoals ik eerder zei: geluk in de toekomst moet je disconteren, want de toekomst is onzeker. Dat zorgt bij elke uitgave voor een tweestrijd: moet ik dit nu uitgeven of kan ik beter sparen? En inderdaad, veel mensen slaan door richting de eerste kant (door bijv. elke dag 20 euro in de bedrijfskantine uit te geven), maar je kan ook doorslaan richting de andere kant. Als je op wereldreis wil of de kans hebt om je droomhuis te kopen dan is het wel degelijk verstandig om te realiseren dat je niet onsterfelijk bent en dat die uitgave uitstellen verkeerd kan uitpakken.

Je moet het natuurlijk niet als excuus gebruiken om al je geld met een noodgang te verbranden :P.
Wij hebben in ons budget een post opgenomen om gewoon lekker te verbrassen, denk idd aan een lunch of een keer uiteten, of toch een keer gek doen en een paar dure schoenen te kopen..
Hier hoeven we totaal geen verantwoording over af te leggen naar elkaar..

Verder hebben we voor alles wel een reservering in ons budget staan, denk aan vakanties, kleding, auto, etc..
Ons uitgave patroon is dus ook heel voorspelbaar en vooraf al afgewogen..
Mocht er toch iets tussendoor komen wat het afwegen waard is, dan bekijken we op dat moment de opties..
Maar gelukkig gaat dat niet over uitgaven van 5-10 euro meer op boodschappen etc..
Z___Z schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 14:21:
[...]

Hoe had je gedacht dat je bonus maar 37% belast wordt? Marginaal belastingtarief is voor vrijwel iedereen tot 68k 49%, belasting + afbouw AHK en AK, dus ik denk dat je hier jezelf rijk rekent.
inkomen tot 68k is 37,35% volgens de BD..
De bonus + inkomen valt nog in deze schijf maar is door de wergever is de bonus tegen 49% belast..
Of zie ik iets verkeerd?

[ Voor 12% gewijzigd door verstappen33 op 20-01-2021 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

verstappen33 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 14:22:
inkomen tot 68k is 37,35% volgens de BD..
De bonus + inkomen valt nog in deze schijf maar is door de wergever is de bonus tegen 49% belast..
Of zie ik iets verkeerd?
Dat is de inkomstenbelasting, maar daarnaast zijn de algemene heffingskorting (AHK) en arbeidskorting (AK) inkomensafhankelijk. Effectieve tarief is daardoor 49%.
Kijk als je het precies wil uitrekenen even op https://www.berekenhet.nl...asting-extra-inkomen.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MneoreJ
writser schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 14:14:
Als je op wereldreis wil of de kans hebt om je droomhuis te kopen dan is het wel degelijk verstandig om te realiseren dat je niet onsterfelijk bent en dat die uitgave uitstellen verkeerd kan uitpakken.
Niet helemaal mee eens. :P Ga je namelijk dood voor je die wereldreis gedaan hebt, dan is dat wellicht vreselijk zonde vanuit het standpunt van een onafhankelijke observant die naar je leven kijkt, maar jij hebt er geen last van, want je bestaat niet meer. (Opnieuw, er zijn mensen die daar minder stellig over zijn dan ik voor wie die overweging anders uit kan pakken, maar dat laat ik even terzijde. ;) )

Rationeel kan je doel zijn om zo snel mogelijk in de gelegenheid te zijn om die mooie ervaring op te doen als je hem op wil doen (afgewogen tegen andere dingen natuurlijk), maar dan waarschijnlijk omdat je meer aan de ervaring hebt nu je hem nog vurig wil en omdat je (waarschijnlijk?) er meer plezier aan beleeft nu je nog jong(er) bent. Dat heeft nog steeds meer met oud worden te maken dan met sterven. Hooguit zou je nu al gemotiveerd kunnen zijn om het allemaal nog gedaan te krijgen voor je dood gaat, gewoon omdat je een afgewerkt bucketlijstje van zichzelf al een mooi en waardevol ding vindt om te bereiken. Dat is niet rationeel maar emotionele aantrekkingskracht is natuurlijk ook een persoonlijk ding (iets wat we mogen blijven herhalen ondanks dat iedereen in dit topic het er wel over eens is).
Die afwegingen moet iedereen natuurlijk zelf maken. Hangt af van wat je leuk vindt, hoeveel geld je hebt/verdient, of je plezier hebt in je baan, etc.
Zie je, daar heb je het alweer. :)
Slightly off-topic, maar toen ik studeerde hoorde ik de dame achter de kassa in de kantine ooit eens verzuchten tegen een collega: "nog maar 19 jaar, dan mag ik met pensioen". Een van de treurigste dingen die ik ooit gehoord heb ..
Dit is voor mij wel een grote factor in de FO-motivatie. Voor mij is werk gewoon niet leuk, en er zitten grote kanttekeningen aan de acties die ik beschikbaar heb om te zorgen dat het wel leuk wordt, dus hoe kleiner die "nog maar X jaar" is, des te beter. Niet met het "later gaan we pas echt goed leven en nu liggen we er krom voor" idee, maar met het "als het verplicht werken weg is wordt het in ieder geval al beter" idee. Dat heeft met "och had ik toen maar" overwegingen verder niets te maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 11:20
Wat doet iedereen toch maar moeilijk over zich verplicht voelen zuinig te leven. Van veel dingen moet je je gewoon afvragen; wordt mijn leven er nu écht beter van. Die kamado is een mooi voorbeeld. Zelf heb ik er afgelopen jaar eentje gehaald in een impuls, bij een zeer scherpe aanbieding. Heb ik het nodig? Nee. Maar als ik na ga hoeveel ik die nu gebruik met vrienden, dan is het zeker een goede toevoeging geweest op ons leven, en heeft hij zich terugverdiend. Puur doordat het een heerlijk punt is om menig avond omheen te bouwen.

Sterker nog: In hindsight kan ik zelfs stellen dat de totale kosten afgelopen jaar voor "sociaal eten" van de groep lager zijn dan de jaren ervoor. Zelfs met de volledige prijs van dat ding meegerekend. En in de toekomst zie ik het wel gebeuren dat het uit eten nu vervangen wordt door thuis koken. We merken immers nu dat dit net zoveel plezier oplevert als stappen.

En veel besparingen vallen in de catagorie: durf uit je af te vragen of het wel echt iets toevoegt. Wat levert die nieuwe auto mij nu op behalve dat hij "cool" is. Heb ik wel een nóg snellere motor nodig. Is het eten in de kantine wel de meerprijs van €1500/jaar waard?

En soms is het antwoord ook ja. In mijn geval kamperen vs een huisje huren ergens. Ja, kamperen op een aftandse camping in NL is goedkoper als je het maar vaak genoeg doet. Maar ik voel me er hoogst oncomfortabel bij om me te drukken in een gemeenschappelijk badhuis. Om nog maar niet te spreken van het behelpen met koken, of comfortabel slapen. Of algehele privacy. Dan kom ik na een week of twee overspannen terug. Dus dan maar iets duurder. Maar als mensen graag naar de rockies op vakantie gaan, dan vraag ik me altijd af wat daar te halen valt wat in europa ontbreekt. Helaas komt daar nooit een concreet antwoord op als je eens voorzichtig gaat vissen.

Of de "ik ben op vakantie, dus smijt ik geld over de balk mentaliteit". Tuurlijk laat je wel iets meer los, maar als ik terugdenk aan dingen waarvan ik zij: gewoon doen, het is een unieke ervaring, dan was dat meestal een "het was wel oke, maar...".

En als je je die vraag maar stelt bij alles wat je uit geeft, dan ontstaat vanzelf een patroon van zuinigheid. Maar het is een zuinigheid die ontstaat vanuit de weloverwogen overtuiging dat het toch een heel beperkte toegevoegde waarde heeft. En dan voelt het niet als jezelf zaken ontzeggen, maar bewust ja voor die dingen die echt iets toevoegen. En je houdt ook nog eens een flink deel van je salaris over aan het einde van de maand.

En dat is discretionary expenditures. Van de verplichte zaken (zorgverzekering, gwl, etc) moet je er gewoon sport van maken loopholes te vinden om het zo goedkoop mogelijk te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
Thuis koken is natuurlijk altijd leuk en vaak ook voordeliger..
Hier ook een kamado, een verrijking van ons gezin en ook daarbuiten.

Maar het grappige vind ik dat wanneer je met vrienden/familie uit eten gaat er niet moeilijk gedaan wordt over de rekening splitsen, maar als ik thuis een bbq organiseer voor vrienden dat ik alles uit eigen zak moet betalen.. 8)7

Bij goedkopere gerechtjes vind ik dat niet erg zoals een kippetje of wat ribs, al lopen de kosten dan ook nog wel aardig op. Maar ze verwachten soms ook luxere stukken vlees.. Maar ze haken dan al snel af als ik een bijdrage vraag in de kosten...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• underrated
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21-09-2021
Eens met @scoobs :)

Ik heb een ergometer van €1000 staan, naast een sportschool abonnement. Waar ook ergometers staan. Ik ga 'm wat dat betreft nooit terugverdienen.

Verschil is dat nu zo'n beetje elke ochtend op dat ding zit, tegen 2x per week sportschool (als 'ie weer open is). Dat is wat het toevoegd, voor mij.

@verstappen33 Tijd dus om bij die vrienden thuis te gaan eten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
@MneoreJ Ik ken je natuurlijk niet, maar je verhaal komt behoorlijk deprimerend op me over. Als je nog X jaar met weinig plezier naar Y gaat zou ik er echt alles aan doen om Y te veranderen, niet om X te verlagen. Maar goed, zo te lezen is dat heel lastig.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:05
Wat betreft geld uitgeven: ik houd gewoon niet van "verspilling".
"Verspilling" is voor mij persoonlijk een laag kwaliteit product dat je wellicht ook nog niet eens perse nodig hebt. Of geld uitgeven aan een product dat je eigenlijk niet gaat gebruiken, of om maar een "cadeautje" te hebben voor de verjaardag waar je naar toe gaat. Of een product laat vallen en het is kapot (wees dan ook voorzichtig!)

Daarentegen heb ik de afgelopen maanden schoenen gekocht van 200+ euro en ook een jas van 200+ euro. Is dat nodig? Nee, dat had ook voor een paar tientjes gekunt. Maar dit zijn kwaliteitsspullen, dat voelt fijn tijdens het lopen (gebruik) en gaan waarschijnlijk lang mee zodat de uitgave alsnog efficient is.
Uiteraard is dit (gedeeltelijk) persoonlijk, net zoals bij @Hielko, maar voor mij zit er heel duidelijk een systeem achter.

Maar goed, soms is het aan anderen lastig uitleggen waarom je zonder blikken of blozen honderd(en) of zelfs duizenden euro's uitgeeft aan het een en op een andere moment aan het discussiëren bent dat we product X voor 5 euro of minder echt niet nodig hebben.

Je moet natuurlijk niet en een dure oven en een dure auto en een dure bbq en een duur huis komen, want dan is FO voor de meeste mensen wel lastig te bereiden :P.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
@writser Voor mij is dat iig heel lastig, hier zit namelijk ook nog een hele component persoonlijkheid aan vast (niet gewoon een kwestie van "nou, dan zoeken we toch een andere Y"). Daarin duiken voert echter te ver voor een topic als dit, dat wordt eerder voer voor psychologen en filosofen. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
  • Laatst online: 18:54
scoobs schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 15:12:

Maar als mensen graag naar de rockies op vakantie gaan, dan vraag ik me altijd af wat daar te halen valt wat in europa ontbreekt. Helaas komt daar nooit een concreet antwoord op als je eens voorzichtig gaat vissen.
Verbaas me hier een beetje over. De Rocky Mountains en omgeving zijn fantastisch, iedereen moet in zijn leven daar een keer geweest zijn wat mij betreft. De parken zijn divers en de lijst aan activiteiten die je er kunt doen zijn lang. En ook makkelijk te combineren met een gedeeltelijke city trip als je dat zou willen.

Is het daarmee mooier of beter dan Europa, niet perse. Maar het is wel anders en een beleving op zich. En dat is als vakantie soms ook wel lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
underrated schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 15:33:
@verstappen33 Tijd dus om bij die vrienden thuis te gaan eten ;)
Gelukkig zijn ze niet allemaal zo, maar het is wel typerend..
Bij hun eten is een optie, maar vaak niet echt lekker, dan blijft het bij sateetjes en speklappen en hamburgers van de bbq..
En als ze een keer wat luxer vlees erop willen gooien zoals ribeye oid, dan zijn het vaak de goedkope supermarkt steaks.... :'(

Eten bij ons moet gewoon lekker en goed zijn, als we vlees eten dan moet het ook een lekker stukje vlees zijn, en daar betaal je ook meer voor, maar we eten ook 2-3x per week vegatarisch en besparen dus dan op vlees.
Dan mag er op de dagen dat we wel vlees eten de kostprijs iets omhoog voor goed kwalitatief vlees..

En als je wat groter inkoopt en zelf portioneert dan scheelt het echt weinig met de supermarkt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
scoobs schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 15:12:
Wat doet iedereen toch maar moeilijk over zich verplicht voelen zuinig te leven. Van veel dingen moet je je gewoon afvragen; wordt mijn leven er nu écht beter van. Die kamado is een mooi voorbeeld. Zelf heb ik er afgelopen jaar eentje gehaald in een impuls, bij een zeer scherpe aanbieding. Heb ik het nodig? Nee. Maar als ik na ga hoeveel ik die nu gebruik met vrienden, dan is het zeker een goede toevoeging geweest op ons leven, en heeft hij zich terugverdiend. Puur doordat het een heerlijk punt is om menig avond omheen te bouwen.

Sterker nog: In hindsight kan ik zelfs stellen dat de totale kosten afgelopen jaar voor "sociaal eten" van de groep lager zijn dan de jaren ervoor. Zelfs met de volledige prijs van dat ding meegerekend. En in de toekomst zie ik het wel gebeuren dat het uit eten nu vervangen wordt door thuis koken. We merken immers nu dat dit net zoveel plezier oplevert als stappen.
Was dus ook mijn gedachte om er weer eentje in huis te gaan halen :-)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09 14:09
Ik leer een hoop van dit topic zo had ik nog nooit van een "Kamado""gehoord en wat een "ergometer" was wist ik ook niet direct. Een soort bbq en een hometrainer na wat googlen.

[ Voor 3% gewijzigd door Mirved op 20-01-2021 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
Blik1984 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 15:46:
[...]
Verbaas me hier een beetje over. De Rocky Mountains en omgeving zijn fantastisch, iedereen moet in zijn leven daar een keer geweest zijn wat mij betreft. De parken zijn divers en de lijst aan activiteiten die je er kunt doen zijn lang. En ook makkelijk te combineren met een gedeeltelijke city trip als je dat zou willen.

Is het daarmee mooier of beter dan Europa, niet perse. Maar het is wel anders en een beleving op zich. En dat is als vakantie soms ook wel lekker.
En zo zijn er mensen *uch, mijn vriendin* die zich verbazen over het feit dat ik weiger om te bushcraften (een soort extreme camping), maar minimaal een huisje wil. Want dat is nog goedkoper.

Rockies haal ik even aan omdat ik het mij stiekem ook wel gaaf lijkt (en ik hoopte dat er iemand hapte.) Maar het probleem is een beetje dat een huisje in de alpen iets van €350-400/week kost, en makkelijk te bereiken is met mijn eigen auto op LPG. Waarmee de kosten voor twee weken twee personen rond de 1000 euro komen. Onderbuikgevoel (indien ik fout zit, zeg het me graag!) zegt me dat rockies met vlucht en autohuur een factor 3 hoger is. Ik weet van mezelf dat ik me op vakantie net zo goed vermaak, dus dan vind ik het zonde om hem 3x zo duur te maken, puur omdat het gaaf is. Daar staat dan weer tegenover dat ik elk jaar best veel op vakantie ben, omdat ik nooit door het mentale vakantiebudget heen weet te komen op een wijze waarvan ik het het waard vind.

@verstappen33 wat al eerder gezegd is: andere vrienden regelen. :) Of gewoon alleen nog maar pulled pork burgers serveren met friet. Of pizza's. (Hier hebben ze gelukkig niet in de gaten hoe goedkoop dat is. >:) )

@rube interessantie kwestie mbt kleding. Gedeeltelijk is het natuurlijk goedkoop is duurkoop, anderzijds wordt er vaak wel een extra zwaar gewicht aan bepaalde zaken gehangen. (Zoals bovenstaande stelling.) om maar die cognitieve dissonantie tegen te gaan dat je graag ook wel eens wat nieuws wilt kopen.

Maar ik denk dat de moraal van het verhaal is: lifestyle inflation is prima, zolang het maar in verhouding blijft tot je inkomsten (box1 of 3) voor de rest van je leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
verstappen33 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 15:30:
Thuis koken is natuurlijk altijd leuk en vaak ook voordeliger..
Hier ook een kamado, een verrijking van ons gezin en ook daarbuiten.

Maar het grappige vind ik dat wanneer je met vrienden/familie uit eten gaat er niet moeilijk gedaan wordt over de rekening splitsen, maar als ik thuis een bbq organiseer voor vrienden dat ik alles uit eigen zak moet betalen.. 8)7

Bij goedkopere gerechtjes vind ik dat niet erg zoals een kippetje of wat ribs, al lopen de kosten dan ook nog wel aardig op. Maar ze verwachten soms ook luxere stukken vlees.. Maar ze haken dan al snel af als ik een bijdrage vraag in de kosten...
Dat zou in België helemaal not done zijn...

Wat er wel soms kan is dat je afspreekt dat er iemand een dessert mee brengt, of zorgt voor de drank.
Maar ook dan wordt er zeker geen rekenmachine mee gebracht.
Maar met de meeste vrienden die over de vloer komen is het gewoon om beurt eens samen eten. En dan neem je een bloemetje of een goede fles mee als je uitgenodigd wordt.
Maar je kookt altijd wat je wil. Als één van mijn vrienden op het idee komt om kreeft en kaviaar klaar te maken, dan doet die maar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verstappen33
Tommie12 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 16:33:
[...]

Dat zou in België helemaal not done zijn...

Wat er wel soms kan is dat je afspreekt dat er iemand een dessert mee brengt, of zorgt voor de drank.
Maar ook dan wordt er zeker geen rekenmachine mee gebracht.
Maar met de meeste vrienden die over de vloer komen is het gewoon om beurt eens samen eten. En dan neem je een bloemetje of een goede fles mee als je uitgenodigd wordt.
Maar je kookt altijd wat je wil. Als één van mijn vrienden op het idee komt om kreeft en kaviaar klaar te maken, dan doet die maar.
Het ligt er natuurlijk aan wat je gasten verwachten..
Vaak worden dit soort plannen gemaakt in een groepsapp, dan oppert iemand het idee "ik heb wel weer een keer zin in een bbq"..

En ze weten dat ik bijna altijd wel iets lekkers cq exclusiefs kan bereiden op mijn bbq, en dat vind ik ook niet erg..
En ze volgen mij vaak ook op FB waar ik regelmatig wat werk laat zien, dan stromen de suggesties vanzelf binnen wat de gasten zouden willen eten..

Vorig jaar wilde ze graag een ribroast, ik vond het prima maar gaf aan dat het wel 200 euro zou kosten voor 6 personen..
Voorgerechtje en toetje en wat bijgerechten en wat drankjes en je zit op 300 euro totaal..

Voor een pulled pork broodje met wat friet reken ik geen bijdrage, maar als je buiten je eigen gezin om nog 200 euro moet betalen voor het eten wat je vrienden graag op hun bord willen dan vind ik een bijdrage in de kosten niet gek...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
verstappen33 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 16:40:
[...]

Het ligt er natuurlijk aan wat je gasten verwachten..
Vaak worden dit soort plannen gemaakt in een groepsapp, dan oppert iemand het idee "ik heb wel weer een keer zin in een bbq"..

En ze weten dat ik bijna altijd wel iets lekkers cq exclusiefs kan bereiden op mijn bbq, en dat vind ik ook niet erg..
En ze volgen mij vaak ook op FB waar ik regelmatig wat werk laat zien, dan stromen de suggesties vanzelf binnen wat de gasten zouden willen eten..

Vorig jaar wilde ze graag een ribroast, ik vond het prima maar gaf aan dat het wel 200 euro zou kosten voor 6 personen..
Voorgerechtje en toetje en wat bijgerechten en wat drankjes en je zit op 300 euro totaal..

Voor een pulled pork broodje met wat friet reken ik geen bijdrage, maar als je buiten je eigen gezin om nog 200 euro moet betalen voor het eten wat je vrienden graag op hun bord willen dan vind ik een bijdrage in de kosten niet gek...
Zo heb ik het ook altijd gedaan. Als het mijn verjaardag is dan nodig ik mensen uit, maar als de groep zin heeft en bij mij wil komen BBQen dan delen we gewoon de kosten. In het kader van kostenbesparingen stel ik voor dat wij met z'n allen bij @Tommie12 gaan BBQen deze zomer :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

scoobs schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 16:32:
[...]

En zo zijn er mensen *uch, mijn vriendin* die zich verbazen over het feit dat ik weiger om te bushcraften (een soort extreme camping), maar minimaal een huisje wil. Want dat is nog goedkoper.

Rockies haal ik even aan omdat ik het mij stiekem ook wel gaaf lijkt (en ik hoopte dat er iemand hapte.) Maar het probleem is een beetje dat een huisje in de alpen iets van €350-400/week kost, en makkelijk te bereiken is met mijn eigen auto op LPG. Waarmee de kosten voor twee weken twee personen rond de 1000 euro komen. Onderbuikgevoel (indien ik fout zit, zeg het me graag!) zegt me dat rockies met vlucht en autohuur een factor 3 hoger is. Ik weet van mezelf dat ik me op vakantie net zo goed vermaak, dus dan vind ik het zonde om hem 3x zo duur te maken, puur omdat het gaaf is. Daar staat dan weer tegenover dat ik elk jaar best veel op vakantie ben, omdat ik nooit door het mentale vakantiebudget heen weet te komen op een wijze waarvan ik het het waard vind.
Keuzes maken is dan lastig, maar eens met de eerdere opmerking: kwaliteit levert vaak langer gebruik op, en daardoor de kost/gebruiksjaar lager.
Dit kun je echter ook doortrekken naar reizen, maar dan andersom. Vervoer is meestal duurst (vliegen). Blijf je langer, dan is vervoer/verblijftijd verhouding dus gunstiger. Bijv onze vakantie naar de VS/Rockies. Ikzelf ben een maand die kant op geweest. Was dat duurder dan in de EU? Ja, maar niet heel veel meer. En de meerkosten zaten voornamelijk in de auto die ik moest huren (welke opzich weer goedkoper was, omdat ik precies 1 maand huurde, en op de prijs uitkwam voor 1 week). Voor een week is namelijk de kosten van vliegen vrij hoog, maar bij een maand dan zijn de kosten per tijd beter te behappen. Behalve dan dat je dus je eigen vervoer nog moet regelen daar lokaal. Ikzelf had de oplossing bedacht om te gaan tentkamperen: we hadden 1 koffer met de gehele campinguitrusting incl tent, de andere met kleren ingecheckt. Kamperen is in VS, in de parken, heel veel beleven, veel gratis evenementen (ranger talks, excursies, nachtexcursies, etc) en zeer goedkoop tot gratis.

Overigens voor jou, gezien je voorkeur voor huisje, geen optie :+ . Want de campings in de parken hebben geen voorzieningen, dus meestal geen douche, meestal geen toilet met water (wel composttoilet, en dat is beter in de woestijn, want doordat vocht ontbreekt, stinkt het niet), en geen electriciteit. Dat regel je dan allemaal bij een benzinestation onderweg :P . Bij 3 campings was zelfs geen drinkwater en was dichtstbijzijnde drinkwater tappunt 30miles verder... maar genoeg beleefd, vossen en herten in de tent. Saturnus door een hele vette telescoop aanschouwd. En een nacht meegemaakt zoals 1 van de eerste settlers daar in de SouthWest bivakkeerde in de woestijn. En in de woestijn midden in de nacht op de rotsen geklommen/gezeten bij de oude nederzetting van oorspronkelijke bewoners. Allemaal gratis naast die paar dollar voor de parkcamping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thamac
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12-01-2024
R.van.M schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 17:19:
[...]

In het kader van kostenbesparingen stel ik voor dat wij met z'n allen bij @Tommie12 gaan BBQen deze zomer :+
... maar dan wel weer op tijd naar huis ivm avondklok... _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• underrated
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21-09-2021
scoobs schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 16:32:
[...]

Je kan dan het beste naturistisch buscraften. Kost iets meer aan zonnebrandcreme maar spaart significant bagage uit (en slijtage van je kleding). Met een tas minder kan je ook weer een kleiner tentje, etc. Tel uit je winst! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
thamac schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 17:39:
[...]

Nee man gewoon tot 04.30 door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
[...]

Om 04:30 weer aftaaien bedoel je? ;)
Godv... Volgende keer eerst alle berichten lezen.

[ Voor 10% gewijzigd door scoobs op 20-01-2021 18:32 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
[...]

Ja, en voor de avondklok serveer ik Cara Pils en chips uit de lidl, in afwachting dat de Kamado warm wordt. De zalm en Wagyu komen dan later aan de beurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Laatst online: 21-09 20:47
CaLeX schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 23:07:
[...]

Maar je gaat toch niet beleggen? Dus waarom zou je daar dan rekening mee houden?
En hoe moet ik mijn vermogen laten groeien zonder te gaan beleggen? gaan sparen? Dat kost geld !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Sibylle schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 23:01:
[...]

Waarom verdubbelen maar niet 3x of 1.5x doen dan? De beurs kan ook 30% inzakken, of 70%...
Het hele idee is juist dat je bij een relatief lage onttrekking (~4%) genoeg ruimte hebt om klappen op te vangen, ook als het stevig tegenzit.
Als je 2x marge is gebaseerd op een berekening ben ik erg nieuwsgierig, als het gewoon nattevingerwerk is dan neem ik het graag NIET serieus.

Trouwens:
@Het Fantoom @phantom09 zijn jullie dezelfde persoon met een ander account? Daar lijkt het een beetje op als ik de inhoud van de reacties lees (en ook gezien de quote en reactie in je laatste post).

Als ja:
Gezien je heffingskorting van €480 heb je ongeveer €60K belastbaar inkomen uit werk en woning.
Je stelt €25K per jaar nodig te hebben om te leven, en voor elk jaar dat je eerder wilt stoppen met werken €50K.
Als je 25% belasting betaalt dan kun je dus 60*0.75 - 25 = €20K per jaar sparen, dus voor elk jaar dat je eerder wilt stoppen moet je 2.5 jaar sparen. Zelf noem je als voorbeeld 20 jaar eerder stoppen, dat zou dus in totaal 50 jaar sparen zijn.

Does not compute dus ik ben benieuwd naar je eigen berekeningen.
ik heb niks met Fantoom te maken, dat is een ander persoon.
En ja 2x is natte vinger werk dat klopt. Zoals aangegeven wil ik niet FO zijn met een vermogen net op het randje. Beurzen kunnen ook met 90% zakken, maar dat is hoogst onwaarschijnlijk. De afgelopen beurscrashes die ik mee gemaakt hebt sinds 1998 dalen hooguit een paar jaar en daarna stijgen ze weer.
Dus binnen 5 jaar zit je weer op het oude niveau. Alleen is dit geen garantie voor toekomstige beurscrashes.

Iedereen moet zelf weten wanneer hij/zij eerder met pensioen wil gaan. Zoals eerder aangegeven wil ik gewoon een flinke extra reserve hebben.
Ik heb geen idee waar je die 25% belasting vandaan haalt. wat is 60? wat is 0,75 ? wat is -25?
Wie zegt dat ik 2,5 jaar moet sparen (ik doe trouwens nauwelijks aan sparen maar aan beleggen) om 1 jaar eerder met pensioen te gaan? In theorie wordt mijn vermogen elk jaar meer, dit door rendement op rendement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Tk55 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 22:51:
[...]

Ach, zo voelen mensen die enkele of zelfs tientallen miljoenen hebben vergaard zich toch ook? "Altijd hard gewerkt en nu word ik genaaid door de linkse partijen", hoor je ze al zeggen. De vraag is altijd op welk moment je meer gaat belasten. Hier vinden we dat dat allemaal pas ergens boven de miljoen moet gebeuren, maar de miljonairs roepen allemaal dat dat een veel te lage grens is. Zo blijf je maar doorgaan

Trouwens, als je bang bent voor linkse partijen, werp dan een blik op de peilingen. Ben je snel van je angst af. Zij maken het beleid niet.
Ik heb niks tegen belasting betalen, echter moet dit wel enigszins redelijk blijven. Vaak wordt er gedacht dat mensen die beleggen rijke stinkers zijn. Dat is vaak niet het geval. Er zijn genoeg hardwerkende mensen die rond modaal verdienen en het beetje extra geld wat ze over hebben o.a. gaan beleggen.

Voor de overheid gaat het puur om inkomsten en uitgaven. We hebben gezien bij de toeslagen affaire dat dit compleet uit de hand is gelopen terwijl het juist goed is (als het goed uitgevoerd wordt). Laten we eerlijk zijn, we willen toch allemaal dat iedereen die er recht op heeft dit krijgt en iedereen die hier misbruik van maakt gestraft wordt?
Wat er nu gaat gebeuren is dat men niet meer zo streng zal zijn en dat er minder jacht gemaakt wordt op mensen die misbruik maken van voorzieningen. Dat vindt ik jammer.

[ Voor 20% gewijzigd door phantom09 op 20-01-2021 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Tommie12 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 18:43:
[...]

Ja, en voor de avondklok serveer ik Cara Pils en chips uit de lidl, in afwachting dat de Kamado warm wordt. De zalm en Wagyu komen dan later aan de beurt.
Goeie kamado is zo warm :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:05
Ik heb wel een paar keer een meet up gehad met mensen van een ander "FO" forum. Soms in een park maar ook wel bij mensen thuis. Gewoon allemaal wat meenemen. Wel even afspreken natuurlijk zodat je wat verschillende dingen hebt. Was reuze gezellig :Y.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:53
Sibylle schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 23:01:
[...]
Trouwens:
@Het Fantoom @phantom09 zijn jullie dezelfde persoon met een ander account? Daar lijkt het een beetje op als ik de inhoud van de reacties lees (en ook gezien de quote en reactie in je laatste post).
Nee, waarom zou ik daar de moeite voor doen. Er zijn meerdere mensen die eenzelfde mening kunnen delen.
Overigens gaat dit topic veel te hard, dagje werken en je ligt 5 pagina's aan leesvoer achter. Lijkt erop dat velen hier al financieel onafhankelijk zijn als je hier zoveel tijd voor over hebt op een doordeweekse dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peekster
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02-06 07:48
Ik lees met interesse mee in dit topic maar kan iemand uitleggen wat met "VRH" bedoeld wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:53
Peekster schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 19:58:
Ik lees met interesse mee in dit topic maar kan iemand uitleggen wat met "VRH" bedoeld wordt?
vermogensrendementsheffing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16:49
Peekster schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 19:58:
Vermogensrendementsheffing / box 3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scoobs
Het Fantoom schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 19:58:
[...]

Overigens gaat dit topic veel te hard, dagje werken en je ligt 5 pagina's aan leesvoer achter. Lijkt erop dat velen hier al financieel onafhankelijk zijn als je hier zoveel tijd voor over hebt op een doordeweekse dag.
Thuiswerken maakt dat je in plaats van alleen lurken ook even uitgebreid de tijd kunt nemen om een reactie op te stellen.

[ Voor 10% gewijzigd door scoobs op 20-01-2021 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juut1
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21-09 08:02
Nog even over je totale vermogen om je FO te voelen. Ik reken met 4,5% rendement en 45k per jaar nodig (voor 2 personen, incl onverwachte uitgaven). Dat is 1000k excl. huis. Ik weet niet of ik tzt. Het interen op vermogen mee wil nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thamac
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12-01-2024
Qua FO heb ik niet een specifiek doel, ik ga meer voor FMA. Dit doe ik door een combinatie van aflossen hypotheek (LTV ~50% en dus qua risico-opslag niks meer te halen), beleggen (mix van ETF's en losse aandelen, buy&hold) en uiteraard sparen (~15% van netto salaris).

Resultaat:
Elk jaar lagere woonlasten
Elk jaar wat meer passief inkomen in de vorm van dividend (prognose natuurlijk)
Een groeiende buffer tot een maximum van 'weet ik nog niet' (misschien een netto jaarsalaris ofzo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LennG
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 18:08
phantom09 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 22:43:
[...]

Oh? Ik dacht dat als je je vermogen in een BV stopt je hierover geen belasting hoeft te betalen. Echter wel als je geld hieraan ontrekt. Dan moet je toch inkomsten belasting betalen?
Nee, onttrekkingen vanuit BV zijn in de basis alleen belast als dit uitdelingen van winst zijn. Als het een terugbetaling is van eerder gestort kapitaal kan dit zonder heffing mits je formeel de juiste stappen neemt. In een situatie waarin je (fors) spaargeld wil aanhouden, kan het aantrekkelijk zijn dit in de BV te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Vandaag salaris ontvangen en ik betrapte mezelf er op dat ik dacht 'ik kan weer X maanden eerder met pensioen als ik dat wil' :')
Heb helemaal geen hekel aan werken dus ik wijt dit aan het feit dat ik dit topic heb gevonden _O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!
rube schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 19:50:
Ik heb wel een paar keer een meet up gehad met mensen van een ander "FO" forum. Soms in een park maar ook wel bij mensen thuis. Gewoon allemaal wat meenemen. Wel even afspreken natuurlijk zodat je wat verschillende dingen hebt. Was reuze gezellig :Y.
Tuurlijk, niks mis mee.

Maar als ik zelf familie of vrienden uitnodig ga ik nadien geen betaalverzoeken sturen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
Blik1984 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 15:46:
De Rocky Mountains en omgeving zijn fantastisch, iedereen moet in zijn leven daar een keer geweest zijn wat mij betreft.
Dit meen je denk ik niet echt?
Ik heb inmiddels de meeste van de bekende bergketens in Azië gezien, en ik kan het ook allemaal aanraden. Maar dat iedereen dat moet zien, nee hoor, zeker niet. Dan gaat er ook van alles kapot.

Ik ben eerder jaloers op mensen die genoegen nemen met een simpele goedkope vakantie.

Die hele mindset zou ook ontzettend goed van pas komen in een FO traject. Niet bedoelt als centenknijper, maar als gelukkig zijn met wat je hebt en niet altijd meer willen.

Ik heb al veel gezien en wil nog meer zien, maar tegelijkertijd vind ik het ook maar onzin. Ik heb nog niet eens alles in de buurt gezien, en waarom zou je ontevreden zijn met wat de Alpen je bieden? Of een vakantie nog dichterbij?

Nogmaals, niet dat je niet mag genieten, maar meer dat het een onstilbare honger is en uiteindelijk ook gewoon consumptief gedrag is. Ook al heb ik meer van reizen geleerd dan van een auto kopen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

phantom09 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 19:14:
[...]

En hoe moet ik mijn vermogen laten groeien zonder te gaan beleggen? gaan sparen? Dat kost geld !
Excuus, ik haal jou en je seminaamgenoot door elkaar

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Laatst online: 18:54
!null schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 22:35:
[...]

Dit meen je denk ik niet echt?
Ik heb inmiddels de meeste van de bekende bergketens in Azië gezien, en ik kan het ook allemaal aanraden. Maar dat iedereen dat moet zien, nee hoor, zeker niet. Dan gaat er ook van alles kapot.

Ik ben eerder jaloers op mensen die genoegen nemen met een simpele goedkope vakantie.

Die hele mindset zou ook ontzettend goed van pas komen in een FO traject. Niet bedoelt als centenknijper, maar als gelukkig zijn met wat je hebt en niet altijd meer willen.

Ik heb al veel gezien en wil nog meer zien, maar tegelijkertijd vind ik het ook maar onzin. Ik heb nog niet eens alles in de buurt gezien, en waarom zou je ontevreden zijn met wat de Alpen je bieden? Of een vakantie nog dichterbij?

Nogmaals, niet dat je niet mag genieten, maar meer dat het een onstilbare honger is en uiteindelijk ook gewoon consumptief gedrag is. Ook al heb ik meer van reizen geleerd dan van een auto kopen.
Het is misschien een beetje aangedikt. Maar de Rocky Mountains in de brede zin is een fantastische vakantielocatie en ik kan iedereen aanraden om het een keer te bezoeken omdat het gewoon ontzettend mooi is. Het heeft wat mij betreft wel echt een meerwaarde tegenover die 10de keer op vakantie naar de Alpen. Campertje erbij, overdag de nationale parken bezoeken en ‘s avonds je eigen maaltijd koken en opeten bij het kampvuur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Laatst online: 17:17
Blik1984 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 00:11:
[...]

Het is misschien een beetje aangedikt. Maar de Rocky Mountains in de brede zin is een fantastische vakantielocatie en ik kan iedereen aanraden om het een keer te bezoeken omdat het gewoon ontzettend mooi is. Het heeft wat mij betreft wel echt een meerwaarde tegenover die 10de keer op vakantie naar de Alpen. Campertje erbij, overdag de nationale parken bezoeken en ‘s avonds je eigen maaltijd koken en opeten bij het kampvuur
Volgens mij gaat deze discussie voorbij aan de essentie van de opmerking van scoobs.

De kern van de opmerking was:
Van veel dingen moet je je gewoon afvragen; wordt mijn leven er nu écht beter van.
Bij Scoobs geven blijkbaar een kamado en sociale etentjes met vrienden veel voldoening. Dan is dat een goede keus. Zelf heb ik niets met sociale etentjes en gaat de voorkeur voor de incidentele obligate etentjes met vrienden sowieso meer naar bij iemand thuis eten dan uit eten. Daarentegen kan ik dus juist wel erg genieten van een reis naar een uitzonderlijk mooie, bijzondere plek op aarde. Als iemand daar de meerwaarde niet van ziet, laat die dan vooral ook thuis blijven.

Dat ik andere zaken belangrijk vind (en een gruwelijke hekel heb aan de barbecuegeur die in de zomer van diverse buren de tuin in komt...) doet niets af aan het punt dat je vooral die dingen moet doen die jouw leven verrijken. En dat je andere zaken die voor jou weinig waarde hebben ook prima kunt laten, ook als het meer 'sociaal geaccepteerd' is als je ze wél zou doen. En die keus kan voor iedereen anders zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Rubbergrover1 op 21-01-2021 06:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Juut1 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 20:28:
Nog even over je totale vermogen om je FO te voelen. Ik reken met 4,5% rendement en 45k per jaar nodig (voor 2 personen, incl onverwachte uitgaven). Dat is 1000k excl. huis. Ik weet niet of ik tzt. Het interen op vermogen mee wil nemen.
De afweging of je interen op vermogen wel of niet wilt meenemen is wel een tamelijk essentiële vraag, omdat de hoeveelheid benodigd kapitaal bij de 'interen'-variant beduidend lager kan liggen en je dus veel eerder FO zou kunnen zijn.

Een en ander hangt daarbij ook af van de andere uitgangspunten die je hebt. Ik heb zelf de tijd opgesplitst in een periode voor en na AOW leeftijd. Het inkomen na de AOW leeftijd is bij mij behoorlijk 'geborgd' door AOW en pensioen. Mijn FO budget zal dus voornamelijk dienen voor de periode vóór AOW. Het verschil tussen benodigd kapitaal bij alleen rendement en bij rendement plus interen is dan erg groot. Reken je echter met een 'levenslang' FO-bedrag (bv omdat je geen pensioenregeling hebt of daar weinig vertrouwen in hebt), dan is het verschil tussen leven van alleen rendement en het kapitaal in bv 50 jaar op maken niet heel groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DualDevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-09 21:50

DualDevil

Venice 3000+ @ 9x324=2916Mhz

Zou je daar eens een omvang van kunnen schetsen @Rubbergrover1 ?

De variant van 1.000.000 = zonder interen op het vermogen, waar zou je (orde van grootte is voldoende voor mij) aan denken voor de varianten rendement plus interen, en levenslang FO bedrag?

Ik heb voor die laatste variant laatst zelf eens zitten rekenen, maar heb niet zo veel vertrouwen in mijn uitkomsten. Dank!

[ Voor 3% gewijzigd door DualDevil op 21-01-2021 08:26 ]

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
DualDevil schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 07:55:

De variant van 1.000.000 = met interen, waar zou je (orde van grootte is voldoende voor mij) aan denken voor de varianten rendement plus interen, en levenslang FO bedrag?

Ik heb voor die laatste variant laatst zelf eens zitten rekenen, maar heb niet zo veel vertrouwen in mijn uitkomsten. Dank!
Daar is niet eenvoudig een antwoord op te geven. Eigenlijk moet je eerst de uitgangspunten helder hebben. Iets wat op de lange termijn significant veel uitmaakt is of je rekening houdt met inflatie of niet.

Als je uitgaat van een vaste 4,5% rendement en 4,5% onttrekking, dus zonder inflatiecorrectie, dan kun je dat oneindig lang volhouden, maar zit je na een tijdje op droog brood. Ter indicatie, als er op de lange termijn gemiddeld 2% inflatie is, dan heb je na 36 jaar voor de zelfde koopkracht het dubbele bedrag nodig. En heb je na een halve eeuw 120k nodig om het zelfde te kunnen kopen. Inflatie heeft dus voor een levenslange uitkering zeer veel impact.

Het lijkt mij daarom logischer dat je uitgangspunt zou zijn dat je uitgaat van een rendement van 4,5% plus inflatie. Dus dat je uitgangspunt is bv 6,5% rendement. (Of dat realistisch is, is een andere vraag.) Maar je kunt natuurlijk ook uitgaan van 4,5% en een vaste onttrekking, waarbij die onttrekking wel jaarlijks minder waarde heeft.

Ga je van het andere uiterste uit, de situatie waarin je je vermogen in 20 jaar kunt opmaken, dan heb je bij de zelfde 2% inflatie en 6,5% rendement minder dan 6 ton nodig om 20 jaar lang 45K+2% te kunnen gebruiken. (Ook als je kijkt naar de situatie van geen inflatiecorrectie en 4,5% rendement kom je op minder dan 6 ton) Het verschil tussen een miljoen voor vermogen oneindig intact laten en minder dan 6 ton voor vermogen opmaken vind ik behoorlijk groot. En hoe korter de periode is waarvoor je je vermogen wilt gebruiken, hoe groter het verschil wordt.

Ik denk dat veel mensen een tussenvorm hebben. Vooral kijken naar de tijd tot de AOW en die zien te overbruggen, maar daarnaast ook een deel 'levenslang' willen gebruiken (of achter de hand houden). Voor dat laatste deel zou ik dan ook kiezen voor 'rendement', maar voor de periode tot AOW is het verschil tussen 'rendement' en 'opmaken' wel zo groot, dat de keus voor 'rendement' in mijn ogen te veel extra tijd zou kosten tot je FO bent en de keus voor 'interen' meer voor de hand ligt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• verstappen33
@DualDevil
Je hebt meerdere wegen die naar Rome leiden...

Je moet voor jezelf bepalen wat je nodig denkt te hebben..
In mijn geval heb ik de volgende prioriteiten..

- Stoppen met werken voor mijn 55e (ben nu 40), liefst al vanaf 50 al minder werken ipv fulltime.
- Vaste lasten zo laag mogelijk

Ondertussen leef ik ook nu en wil ik nu ook leuke dingen doen, hier hebben we gewoon een budget voor en hier doen we leuke dingen van zoals dagtochtjes en vakanties etc..

Als ik dan kijk voobij mijn 55e jaar tot aan 70-75 jaar dan heb ik 15-20 jaar wat ik moet overbruggen tot ik op een punt kom waarbij ik het wel goed vind.. Ik zie mijzelf op mijn 75e namelijk niet nog een roadtrip maken door de outback in Australie bijvoorbeeld..

Mijn doel op mijn 55e is zo laag mogelijke vaste lasten en evt een passief inkomen genereren van mijn vermogen..
Zoals het er nu naar uit ziet ben ik binnen 5 jaar al hypotheekvrij en zullen mijn vaste lasten zakken naar 1500-2000 euro per maand (inclusief boodschappen etc). ons inkomen zit er ruim boven, en de komende 10-15 jaar zullen dus ook de jaren moeten worden om flink te sparen en het vermogen te laten renderen...

Mijn budget voor na mijn 55e is als volgt:
- 30k per jaar aan levensonderhoud (verzekeringen, belastingen, boodschappen etc)..
- 10k per jaar reservering voor onvoorziene uitgaven (auto, wasmachine, etc)
- 20k per jaar voor leuke dingen (vakanties etc)..

Dat is 60k per jaar wat ik vanaf mijn 55e nodig heb.
Ik hou natuurlijk ook rekening met inflatie van gemiddeld 3% per jaar,
Als ik 1.500.000 euro heb op dag 1 van mijn 55e levensjaar. dan moet ik een rendement halen van 4 % aan het begin tot 6% na 20 jaar, want na 20 jaar is het gereserveerde bedrag 87k geworden ivm inflatie..

Maar dan rest de vraag, wil ik na 20 jaar nog steeds op zo'n grote zak geld zitten?
Ik denk het zelf niet, wat moet ik met 1,5 miljoen op mijn 75e?

Ivm compleet te rentenieren denk ik dat ik ook gewoon langzaam mijn vermogen ga opeten, of mijn kinderen en evt kleinkinderen zal ondersteunen met bijvoorbeeld een aankoop van een huis of andere zaken..

Ik denk het meeste geld nodig te hebben tot mijn 65-70e, daarna zal ik niet meer zoveel nodig hebben is mijn verwachting..
En als mijn geld tegen die tijd toch op raakt, dan verkoop ik mijn huis en ga ik wel ergens wat huren en heb ik weer 4-500.000 euro tot mijn beschikking..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DualDevil

DualDevil

Dank voor jullie uitgebreide reactie, dit waren wel de ordes die ik in mijn hoofd had. Mijn getal ligt dan ook zo rond de 800-900k, maar heb geen hekel aan werk dus wie weet wil ik tzt helemaal niet stoppen.

Met een redelijk rendement van 5% per jaar zou dat nog zo'n 15 - 20 jaar duren met een voor ons prettige levensstijl. Met dit bedrag zit er ook nog wat ruimte in om mensen die financieel minder ruimte hebben te helpen met wat kleine dingen.

[ Voor 10% gewijzigd door DualDevil op 21-01-2021 08:58 ]

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
LennG schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 21:20:
Als je 6k (of meer) VRH moet betalen, stort dan je spaargeld gewoon in een bv. Dan is het werkelijk rendement belast en de kosten vallen ook alles mee als je zelf handig bent.
Let wel: je moet het vermogen dan als aandelenkapitaal plaatsen. Als vreemd vermogen kan niet, omdat je over uitgeleend geld nog altijd VRH moet betalen.

Dat levert wel een aantal beperkingen op. Je mag alleen dividend uitkeren als het eigen vermogen hoger is dan het nominaal geplaatst kapitaal.

Wil je je inleg weer terug, dan moet je het bedrijf liquideren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R.van.M

De variant van 1.000.000 = zonder interen op het vermogen, waar zou je (orde van grootte is voldoende voor mij) aan denken voor de varianten rendement plus interen, en levenslang FO bedrag?

Ik zou je willen aanraden om een excel te maken waarin je zelf met de parameters kan spelen. Ik heb een tijdje geleden deze al eens gepost. Hier kun je per jaar zien wat je opbouw is en je onttrekking terwijl je met parameters speelt zoals inflatie, leeftijd, rendement etc.

FIRE excel

Mocht er interesse zijn kan ik dit ook wel verder uitwerken indien er dingen ontbreken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DualDevil

DualDevil

R.van.M schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 08:58:
[...]

Ik zou je willen aanraden om een excel te maken waarin je zelf met de parameters kan spelen. Ik heb een tijdje geleden deze al eens gepost. Hier kun je per jaar zien wat je opbouw is en je onttrekking terwijl je met parameters speelt zoals inflatie, leeftijd, rendement etc.

FIRE excel

Mocht er interesse zijn kan ik dit ook wel verder uitwerken indien er dingen ontbreken
Ja, hier had ik dus even (te snel) mee zitten spelen en dat was nuttig maar heb er niet écht werk van gemaakt, en dan blijft de waarde van de resultaten ook lastig te duiden. Wel een top tool, thanks voor het aanbod!

Ik moet ook zeggen dat ik die berekeningen op 32 jarige leeftijd nogal voorbarig zou vinden voor mezelf. Ieder het zijne natuurlijk, maar aangezien ik sowieso nog 10 jaar bezig ben heeft voor die tijd heel veel rekenen weinig zin. Extreme meevallers en rendementen daar gelaten, maar die liggen niet voor de hand met een familie zonder geldschip :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
Er zijn genoeg retire early calculators. Veelal zijn ze toegespitst op de us, maar ze geven een zekere mate van houvast voor nederlanders.

Een willekeurig voorbeeld: https://engaging-data.com...ndthreshold=100&mort=best

Persoonlijk vind ik dat wel een interressante, want het plot tevens visueel het percentage van sterfte. Maar zaken als aow ontbreken dan weer.

[ Voor 13% gewijzigd door scoobs op 21-01-2021 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
DualDevil schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 09:05:
[...]

Ja, hier had ik dus even (te snel) mee zitten spelen en dat was nuttig maar heb er niet écht werk van gemaakt, en dan blijft de waarde van de resultaten ook lastig te duiden. Wel een top tool, thanks voor het aanbod!

Ik moet ook zeggen dat ik die berekeningen op 32 jarige leeftijd nogal voorbarig zou vinden voor mezelf. Ieder het zijne natuurlijk, maar aangezien ik sowieso nog 10 jaar bezig ben heeft voor die tijd heel veel rekenen weinig zin. Extreme meevallers en rendementen daar gelaten, maar die liggen niet voor de hand met een familie zonder geldschip :+ .
Klopt, maar meevallers kunnen ook in een heel andere hoek zitten. Mijn eerste salaris na afstuderen was 1600eur bruto en door geluk in een juiste branche ingerolt waardoor mijn salaris nu een beetje hoger ligt ;)

Een andere meevaller die ik gehad heb was een huis kopen in 2012 op ongeveer het dieptepunt van de huizenmarkt.

Deze sheet is vooral handig om te kijken of de richting die je opgaat past met je verwachtingen. Je kan dan ook zien hoeveel impact een spaarquote van 50% t.o.v 40% heeft etc. Uiteraard hoe verder je van de FO datum verwijderd bent hoe meer er nog zal veranderen

Toevallig post @Geldnerd ook net zijn nieuwe calculator

[ Voor 4% gewijzigd door R.van.M op 21-01-2021 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:50
Ik zit zelf met het volgende idee in mijn hoofd: als de kleine op eigen benen staat dan hoef ik eigenlijk niet meer te werken.

Ben er nu bijna 41, de zoon bijna 11. Er is nog een verschil tussen het huis uit zijn en eigen inkomsten maar ik denk aan 25 jarige +/-5j. (op school zit hij momenteel een jaartje voor op zijn leeftijd)

Dat betekent dan voor mij iets tussen de 50 en de 60 jaar helemaal stoppen.

Vanaf maart werk ik wel voor 20 maanden 4/5 met het idee dat hij nu nog een beetje kind is. Wanneer hij pakweg 14j is dan zal hij al veel verandert zijn en minder interesse hebben in zijn ouders voor een bepaalde periode. Meer bij vrienden willen zijn en zo en gelijk heeft ie.

Ondertussen werk ik rustig verder als het werk inhoudelijk en qua werkdruk interessant blijft. Financieel en carrière gewijs hoeft er voor mij niet veel meer op gebied van werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Ik moet zeggen dat sinds ik bezig ben met FO op mijn 55e (laatste 5 jaar zo ongeveer) ik ontzettend veel heb bijgeleerd omtrent aandelen/beleggingen en in de algemene zin van economie...

Laatste jaren haal ik dus ook vrij hoge rendementen en soms denk ik wel eens om gewoon te stoppen met werken wanneer ik zou kunnen leven van de rendementen die ik nu haal ipv een groot kapitaal te vergaren..
Zo zou ik met 200-300k aan eigen geld kunnen rentenieren..
Maarja risico is wel hoog wanneer je een paar mindere jaren hebt..

Gemiddeld duurt een economische crisis toch wel 4-5 jaar en die wil je kunnen uitzitten met een negatief rendement..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
scoobs schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 09:08:
Er zijn genoeg retire early calculators. Veelal zijn ze toegespitst op de us, maar ze geven een zekere mate van houvast voor nederlanders.

Een willekeurig voorbeeld: https://engaging-data.com...ndthreshold=100&mort=best

Persoonlijk vind ik dat wel een interressante, want het plot tevens visueel het percentage van sterfte. Maar zaken als aow ontbreken dan weer.
Het probleem met zulke berekeningen zit hem in mijn optiek in (de onzekerheid in) de parameters. Hoeveel rendement, hoeveel inflatie, hoeveel loonontwikkeling etc. Als je het over een lange horizon hebt, dan maken kleine verschillen in de parameters soms een groot verschil uit.

Daarom zou mijn insteek vooral zijn: als je jong bent, pin je dan nog niet te veel vast op een bepaald toekomstig benodigd inkomen of vermogen, maar ga vooral lekker de pot met geld vullen. Hoe ouder je wordt, hoe concreter de doelen zullen worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
verstappen33 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 09:28:
Laatste jaren haal ik dus ook vrij hoge rendementen en soms denk ik wel eens om gewoon te stoppen met werken wanneer ik zou kunnen leven van de rendementen die ik nu haal ipv een groot kapitaal te vergaren..
Mooie valkuil: er vanuit gaan dat je het hoge rendement dat je in 'goede jaren' hebt behaald ook structureel in de toekomst zult blijven behalen. Maar, helaas, de praktijk is toch dat het zo niet werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
Rubbergrover1 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 09:31:
[...]

Mooie valkuil: er vanuit gaan dat je het hoge rendement dat je in 'goede jaren' hebt behaald ook structureel in de toekomst zult blijven behalen. Maar, helaas, de praktijk is toch dat het zo niet werkt.
Precies dit. Sterker nog, doordat we een aantal jaren bovengemiddelde rendementen gehad hebben zou daar statistisch gezien ook een aantal slechte jaren tegenover moeten staan. Het langjarige gemiddelde is tussen de 6% en 8%. Met meer rekenen is een recept voor problemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Ik denk ook aan die cijfers.

Maar laat er me mijn persoonlijke ervaringen bij zetten (N=1).
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rubbergrover1 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 09:31:
[...]

Dat is inderdaad mijn angst. Rendementen uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:32
verstappen33 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 09:28:
Ik moet zeggen dat sinds ik bezig ben met FO op mijn 55e (laatste 5 jaar zo ongeveer) ik ontzettend veel heb bijgeleerd omtrent aandelen/beleggingen en in de algemene zin van economie...

Zo zou ik met 200-300k aan eigen geld kunnen rentenieren..
Maarja risico is wel hoog wanneer je een paar mindere jaren hebt..

Gemiddeld duurt een economische crisis toch wel 4-5 jaar en die wil je kunnen uitzitten met een negatief rendement..
Het is natuurlijk fijn om bij te leren maar trap niet in de valkuil dat je door je eigen kunnen goede rendementen hebt gehaald. De beurs doet het de afgelopen jaren allround fantastisch en dat zie je terug in je resultaten.

Mocht je redelijk eenvoudig terug kunnen komen naar een baan/werk na een periode van stoppen dan zou ik het zeker proberen, maar maak die afweging wel zo zuiver mogelijk. Met een vermogen van 300k zou ik het op die leeftijd ook wel aandurven hoor, maar die 10% rendement vol kunnen houden is onwaarschijnlijk.,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Precies, daarom zit ik ook te kijken naar andere passieve inkomsten bronnen..
Denk hierbij aan verhuren van vastgoed.

Hier in de regio heb je genoeg appartementen die rond de 200k te koop staan en in de vrije verhuur rond de 850-900 euro huur per maand kunnen opbrengen (excl servicekosten). De de huurprijs kun je ook langzaam mee laten stijgen in de jaren erna.

Met 3 appartementen ben je bijvoorbeeld 600k investering kwijt, maar levert je 32k per jaar aan huur opbrengst op. 4-5k per jaar reserveren voor onderhoud etc en dan heb je 27k als passief inkomen.. Bijna 5% rendement op je inleg..

Dit zal al voldoende zijn voor mijn primair levensonderhoud.

Daarnaast stijgt de woningwaarde de komende jaren nog wel door, en bouw je ook meer vermogen op.

[ Voor 4% gewijzigd door verstappen33 op 21-01-2021 10:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DualDevil

DualDevil

Fr33z schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 09:54:
[...]
Het is natuurlijk fijn om bij te leren maar trap niet in de valkuil dat je door je eigen kunnen goede rendementen hebt gehaald. De beurs doet het de afgelopen jaren allround fantastisch en dat zie je terug in je resultaten.
Ik denk dat iedere persoon die een flink deel geïnvesteerd heeft wel eens tegen de twee (naar mijn idee) bekendste en meest problematische valkuilen aanloopt:

- Denken dat je slimme keuzes maakt en de markt verslaat, met als gevolg dat je dus ook extra zit te zweten en misschien door emoties fouten gaat maken als keuzes verkeerd uit blijken te pakken / leiden tot verlies.
- Bij de eerste keren dat er een (voor jou) serieus bedrag op een neer staat te bewegen op de beurs, toch niet goed om kunnen gaan / te verbonden zijn met dat bezit. Gevolg is ook hier emotionele stress, met als gevolg fouten in reactie op beursschommelingen.

Ik heb toen ik net begon met werken en 10k op de beurs had het er wel eens op een stressmoment uitgehaald rond het kantelpunt winst/verlies, zo van, dan pakken ze me dat in ieder geval niet af. :+ Had ik dat geld toen laten staan was het nu ongeveer 45-50k en had ik een flinke stap dichterbij FO geweest. Daarin zaten beide van bovenstaande valkuilen. Ik dacht het slim te doen, en ik had te veel betrokkenheid bij dat geld. Ook al had ik het niet nodig en kon ik het dus gerust laten staan. Tuurlijk, je kan jezelf voor je kop slaan, maar je kan ook een beetje lief zijn voor jezelf en ervan leren. De geschiedenis verander je minder makkelijk dan de toekomst, en inmiddels staat er een veelvoud van die 10k op en neer te dansen en ik zal niet doen of het me geheel koud laat, maar ik kan niet zeggen dat 30% daling me stress oplevert.

Nou is mijn portfolio nu ook veel eenvoudiger met NT fondsen voor >95%, en omdat je minder keuzes maakt voelen schommelingen ook minder als fouten / minder persoonlijk. Enige waar ik graag nog een stapje in wil maken is mijn laatste losse positie die ik nog heb, Shell, verkopen. Ik denk alleen dat dat beter zal gaan als lockdowns worden afgebouwd, dus die hou ik nog even aan voordat dat ook richting NT fondsen gaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• verstappen33
Die valkuilen herken ik maar al te goed...
Ik heb in 2006 een erfenis gekregen wat een omvangrijk bedrag was.. En ook mooi op de beurs gezet met de verwachting dat mij een crash niet zou gebeuren..
in 2009 had ik nog maar 35-40% over..
Een familie lid heeft mij kunnen tegenhouden om alles met flink verlies te verkopen, en in de jaren erna herstelde het gelukkig vrij snel en is ondertussen 2-3x zoveel waard geworden t.o.v. mijn inleg in 2006.
En ik weet dat we de komende jaren weer een financiele crisis zullen krijgen, de dip vorig jaar toen de corona pandemie begon was nog maar een voorproefje..
De economie wordt nu alleen in stand gehouden door overheidsgeld, straks wanneer de bedrijven weer op eigen benen moeten staan ben ik benieuwd hoe de vlag erbij hangt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
verstappen33 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 10:27:
Precies, daarom zit ik ook te kijken naar andere passieve inkomsten bronnen..
Denk hierbij aan verhuren van vastgoed.

Hier in de regio heb je genoeg appartementen die rond de 200k te koop staan en in de vrije verhuur rond de 850-900 euro huur per maand kunnen opbrengen (excl servicekosten). De de huurprijs kun je ook langzaam mee laten stijgen in de jaren erna.

Met 3 appartementen ben je bijvoorbeeld 600k investering kwijt, maar levert je 32k per jaar aan huur opbrengst op. 4-5k per jaar reserveren voor onderhoud etc en dan heb je 27k als passief inkomen.. Bijna 5% rendement op je inleg..

Dit zal al voldoende zijn voor mijn primair levensonderhoud.

Daarnaast stijgt de woningwaarde de komende jaren nog wel door, en bouw je ook meer vermogen op.
Ook hier reken je te optimistisch. Hierboven bereken je het bruto rendement, maar je hebt ook kosten aan een apartement (onderhoud, leegstand, belastingen, eventueel administratiekosten). Je kan dus ongeveer 2% van je 5% aftrekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
@R.van.M daar heb ik al een reservering voor gedaan (15% van bruto inkomsten). Wel alles lezen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
verstappen33 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:03:
@R.van.M daar heb ik al een reservering voor gedaan (15% van bruto inkomsten). Wel alles lezen ;)
Ok, dan laat ik het anders zeggen. Je rekent met een te lage reservering voor onderhoud en geen overige kosten.

Als we een huur van 850 aanhouden heb je een bruto rendement van 5,1%. Je zal minimaal 1% aan onderhoud moeten berekenen aangezien huurders een apartement meer afleven dan je zelf zal doen. Daarnaast kun je ervan uitgaan dat je minimaal 1 maand per 2 jaar geen huur zal ontvangen. Een deel van de belastingen moet jij betalen. Daarnaast is het verstandig om ook 1% a 2% administratiekosten in je rendment te rekenen zodat je het ooit kan uitbesteden als je geen zin meer hebt in de rompslomp.

Al met zou ik nooit investeren in gebouwen met een bruto rendement onder de 7%.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DualDevil

DualDevil

Mijn drie grootste persoonlijke tegenwerpingen bij vastgoed zijn:

- Dat het stiekem behoorlijk op werk zou lijken. Kost stevig meer tijd dan maandelijks een of twee keer op je beleggingsrekening kijken en af en toe balanceren op basis van eenvoudige formule.
- Dat het op particuliere schaal altijd "weinig gespreid" is. Daarmee bedoel ik, stel je hebt 6 panden in noord Nederland en er blijkt naast aardbevingen ook een * insert rampzalige situatie voor woningwaarde* gebeuren, dan ben je maar mooi de sjaak :+ Of je hebt er een aantal in het westen en de overheid besluit dat dijkonderhoud toch niet houdbaar is en dat we massaal moeten emigreren naar Duitsland (immers, Sie shaffen das!). Door heel NL gespreid is dan fijn, maar wel ver rijden als je een onderhoudsklusje zou moeten doen.
- Het moeten maar net constructief goede panden en mentaal en financieel stabiele huurders zijn. Een paar rotte appels en je rendement voor het pand is weg.

Heb er stevig over nagedacht, maar nu érg blij dat ik het niet gedaan heb. Waarmee ik niet wil zeggen dat het niet interessant kan zijn, maar ik vind mijn eigen huis voorlopig voldoende blootstelling aan vastgoed en kan er de komende jaren mijn overtollige centjes wel in kwijt naast de beleggingen.

[ Voor 9% gewijzigd door DualDevil op 21-01-2021 11:13 ]

Pagina: 1 ... 148 ... 172 Laatste

Dit topic is gesloten.