@
DualDevil
Je hebt meerdere wegen die naar Rome leiden...
Je moet voor jezelf bepalen wat je nodig denkt te hebben..
In mijn geval heb ik de volgende prioriteiten..
- Stoppen met werken voor mijn 55e (ben nu 40), liefst al vanaf 50 al minder werken ipv fulltime.
- Vaste lasten zo laag mogelijk
Ondertussen leef ik ook nu en wil ik nu ook leuke dingen doen, hier hebben we gewoon een budget voor en hier doen we leuke dingen van zoals dagtochtjes en vakanties etc..
Als ik dan kijk voobij mijn 55e jaar tot aan 70-75 jaar dan heb ik 15-20 jaar wat ik moet overbruggen tot ik op een punt kom waarbij ik het wel goed vind.. Ik zie mijzelf op mijn 75e namelijk niet nog een roadtrip maken door de outback in Australie bijvoorbeeld..
Mijn doel op mijn 55e is zo laag mogelijke vaste lasten en evt een passief inkomen genereren van mijn vermogen..
Zoals het er nu naar uit ziet ben ik binnen 5 jaar al hypotheekvrij en zullen mijn vaste lasten zakken naar 1500-2000 euro per maand (inclusief boodschappen etc). ons inkomen zit er ruim boven, en de komende 10-15 jaar zullen dus ook de jaren moeten worden om flink te sparen en het vermogen te laten renderen...
Mijn budget voor na mijn 55e is als volgt:
- 30k per jaar aan levensonderhoud (verzekeringen, belastingen, boodschappen etc)..
- 10k per jaar reservering voor onvoorziene uitgaven (auto, wasmachine, etc)
- 20k per jaar voor leuke dingen (vakanties etc)..
Dat is 60k per jaar wat ik vanaf mijn 55e nodig heb.
Ik hou natuurlijk ook rekening met inflatie van gemiddeld 3% per jaar,
Als ik 1.500.000 euro heb op dag 1 van mijn 55e levensjaar. dan moet ik een rendement halen van 4 % aan het begin tot 6% na 20 jaar, want na 20 jaar is het gereserveerde bedrag 87k geworden ivm inflatie..
Maar dan rest de vraag, wil ik na 20 jaar nog steeds op zo'n grote zak geld zitten?
Ik denk het zelf niet, wat moet ik met 1,5 miljoen op mijn 75e?
Ivm compleet te rentenieren denk ik dat ik ook gewoon langzaam mijn vermogen ga opeten, of mijn kinderen en evt kleinkinderen zal ondersteunen met bijvoorbeeld een aankoop van een huis of andere zaken..
Ik denk het meeste geld nodig te hebben tot mijn 65-70e, daarna zal ik niet meer zoveel nodig hebben is mijn verwachting..
En als mijn geld tegen die tijd toch op raakt, dan verkoop ik mijn huis en ga ik wel ergens wat huren en heb ik weer 4-500.000 euro tot mijn beschikking..