Financiële onafhankelijkheid - Deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 147 ... 172 Laatste
Acties:
  • 2.097.145 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Het Fantoom schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 08:28:
[...]

Met geld op een spaarrekening weet je inderdaad dat je elk jaar wat inlevert, maar je loopt nooit het risico op een plotselinge halvering. Daarnaast beleg ik wel een deel, maar dat is maar 20% van alles. En voelt ook meer als speelgeld dan dat ik het als een vaste inkomensbron zie.
Op het moment dat je tegen je doel aankomt betaal je 25k aan vrh volgens de huidige regels. Hoe ga je genoeg inleggen de laatste jaren om te kunnen stoppen?

Of kom je op een bepaald punt niet meer verder omdat je SR niet hoog genoeg is om aan het einde van het jaar meer te hebben dan waarmee je het jaar begon? Ergo als je bij je max spaarbedrag zit, ga je dit bedrag delen door 50.000 en wachten tot dat moment om te stoppen?
Om maar niet te spreken over het aantal banken wat je aan moet houden om in het Depositogarantiestelsel te vallen.

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
Maar het gaat de hele tijd om wanneer je het uit de markt trekt. Een pensioen dat ingaat (wordt omgezet van aandelen naar bedrag op een rekening) midden in de crisis is erg zuur. Als je het in eigen hand hebt, dan zing je het wat langer uit, wellicht nog ietsje langer blijven werken, totdat je het op een beter moment van de hand kan doen.
Of uberhaupt, langzaam verkopen aan de hand van wat je nodig hebt.
Wel moet je niet alles in aandelen hebt zitten, dat zou onverstandig zijn, dichtbij je FO streefdatum.

@Playa del C. Met doorwerken na FO te hebben bereikt, bedoel je dan met FO ook echt dat je helemaal niks meer hoeft? Dus dat je werken alleen nog maar doet voor de leuk?
Of heb je het dan meer over een modus dat je je kosten voor de rest van je leven gedekt hebt (theoretisch wellicht) en dat je alleen nog werkt voor de leuke dingen?

Ik ben zelf nu in een modus terecht gekomen waarbij we erg weinig uitgaves hebben, en een mooi bedrag op de rekening. Dit zou ik nog iets moeten verhogen en dan kunnen we het al uitzingen tot een niet heel groot pensioen, wat ook weer voldoende zijn voor de lage uitgaves. Ben nog maar 35 dus dat is nog even.

Ik verwacht in een modus te komen waarbij ik gewoon lekker wat ga freelancen, en daarmee, de leuke dingen bekostig.
Oh je wil die mooie reis maken? Dan gaan we daar even gericht voor werken. Het zal toch dat soort consumptief gedrag zijn, wat het verschil maakt of je jezelf met je reserves FO kan noemen of niet.

Hoe dan ook, FMA is het in ieder geval wel en het geeft nu al veel vrijheid. Om te kiezen hoe je je leven indeelt en even rustig kijken wat voor werk je gaat doen dat leuk is.

[ Voor 3% gewijzigd door !null op 19-01-2021 10:43 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:13
Het Fantoom schreef op maandag 18 januari 2021 @ 23:14:
[...]

2 miljoen is wel heel royaal ja, het kan ook met minder. Maar 20 jaar leven van 5 ton is toch veel te krap?
25k per jaar, daarbovenop wordt daar dan zo'n 6k VRH jaarlijks vanaf gesnoept door de staat, in toekomst waarschijnlijk nog meer + je zit nog met inflatie. Ik maak nu al negatief rendement over mijn spaargeld, omdat ik het risico niet wil lopen op een halvering door alles bv in een ETF te stoppen (en herstel kan net zo goed 10 jaar duren of langer). 80% staat gewoon op een spaarrekening.

Als je je rijk rekent met een jaarlijks rendement van 7% ofzo dan ziet het plaatje er al een stuk beter uit maar dan zou ik graag weten hoe je dat voor elkaar krijgt zonder risico. Beleggen moet je doen met geld wat je niet per sé nodig hebt, als het bedoeld is om precies 20 jaar mee uit te zingen dan wil ik daar een stuk veiliger mee omspringen. Dus dan liever enkele tonnen meer omdat ik niet uitga van een jaarlijks positief rendement. Dan ben je namelijk nog niet financieel onafhankelijk, maar afhankelijk van de grillen van de beurs.
20 jaar leven van 2 miljoen zou ik juist veel te ruim vinden. (Uiteraard is meer geld altijd welkom, maar ik zou dat niet nodig vinden...) Dan zou ik veel langer 'afhankelijk' door moeten gaan dan ik zou willen.

Overigens is mijn FO periode wel iets korter dan 20 jaar. En misschien hangt een en ander ook af van wanneer je verwacht FO te zijn. Als dat nog veel langer duurt, dan zul je vanwege inflatie en andere risico's sowieso een groter kapitaal nodig hebben dan als je op redelijk korte termijn (zeg binnen 10 jaar) verwacht FO te zijn.

Wat betreft beursrisico, ik denk niet dat ik tzt volledig in de beurs zal willen zitten. Ik zal waarschijnlijk wel een paar jaar aan uitgaven 'veilig' hebben staan. En de rest zal vermoedelijk ook niet in de meest risicovolle zaken zitten. Een korte dip van een paar jaar is zo dus wel uit te zingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
!null schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 10:40:
Maar het gaat de hele tijd om wanneer je het uit de markt trekt. Een pensioen dat ingaat (wordt omgezet van aandelen naar bedrag op een rekening) midden in de crisis is erg zuur. Als je het in eigen hand hebt, dan zing je het wat langer uit, wellicht nog ietsje langer blijven werken, totdat je het op een beter moment van de hand kan doen.
Dat heeft dus vooral te maken met hoe je je pensioen opbouwt. Als je dit in eigen beheer doet, dan zijn dit wel zaken om rekening mee te houden. Bij een pensioenfonds met 'vaste' uitkering speelt dit veel minder. En bij een 'gewone' pensioenregeling waarin je kapitaal spaart wordt dit vaak vanaf 10 jaar voor je AOW leeftijd al stukje bij beetje omgezet naar pensioenaanspraken (tenzij je ervoor kiest om dit niet te willen). Dan heb je dus ook veel minder last van een 'toevallige' dip rond je pensioenleeftijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XfXf4
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 02-09 14:55
Volgens mij is de inflatie hoger dan officieel gepubliceerd. Woonruimte wordt daarin namelijk niet meegenomen, effecten ook niet, en laat de inflatie daar juist veel hoger zijn.

Daarbij, gezien de ontwikkelingen qua energie en milieu = voeding, gaan die twee ook flink duurder worden de komende tijd. Dat merk ja al als je non-fossiel stookt en biologisch, wat eigenlijk normaal is, eet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander B
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 03-09 08:45
Naast de puur financiele verhalen hier was ik ook benieuwd naar een ander verhaal op het pad naar FO. Ik ben nog helemaal niet ver in het pad naar een FO-bedrag, maar de laatste tijd vraag ik me toch af waarom ik 40 uur blijf werken. 32 of 36 uur lonkt, maar als het naar 32 zou gaan wil ik een plan hebben voor die tijd - en wat me het meeste aan zou trekken is een hobby waar je ook geld mee kunt verdienen. Denk aan een app ontwikkelen, houtwerkproducten verkopen op een Etsy shop, instructeur worden op een MOOC-site, kleinschalige kweker of iets dergelijks. Niet per se als serieuze bron van inkomen, maar meer als bonus, het "eigen bedrijfje" gevoel, en om extra voldoening te halen uit een hobby. Zijn er hier mensen die dat soort verhalen hebben?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Sander B schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 12:01:
als het naar 32 zou gaan wil ik een plan hebben voor die tijd - en wat me het meeste aan zou trekken is een hobby waar je ook geld mee kunt verdienen. Denk aan een app ontwikkelen, houtwerkproducten verkopen op een Etsy shop, instructeur worden op een MOOC-site, kleinschalige kweker of iets dergelijks. Niet per se als serieuze bron van inkomen, maar meer als bonus, het "eigen bedrijfje" gevoel, en om extra voldoening te halen uit een hobby. Zijn er hier mensen die dat soort verhalen hebben?
Ik werk zelf ook geen 40 uur, maar ik vind het juist lekker om die tijd gewoon niets te hoeven. Dat gevoel zou ik waarschijnlijk kwijt zijn als ik in die tijd toch met een eigen bedrijfje oid bezig zou zijn.

Uiteraard is het wel een leuk idee om dan met een hobby bezig te zijn en die hobby zou kunnen uitgroeien tot iets wat ook (een beetje) geld oplevert, maar mijn belangrijkste 'doel' van die tijd zou zijn om lekker bezig te zijn. Eventuele extra verdiensten zijn dan bijzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
XfXf4 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 12:01:
Volgens mij is de inflatie hoger dan officieel gepubliceerd. Woonruimte wordt daarin namelijk niet meegenomen, effecten ook niet, en laat de inflatie daar juist veel hoger zijn.
Je moet daarom ook niet naar 'de inflatie' kijken, maar naar de stijging van de kosten die voor jou relevant zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Muse
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Naast de puur financiele verhalen hier was ik ook benieuwd naar een ander verhaal op het pad naar FO. Ik ben nog helemaal niet ver in het pad naar een FO-bedrag, maar de laatste tijd vraag ik me toch af waarom ik 40 uur blijf werken. 32 of 36 uur lonkt, maar als het naar 32 zou gaan wil ik een plan hebben voor die tijd - en wat me het meeste aan zou trekken is een hobby waar je ook geld mee kunt verdienen. Denk aan een app ontwikkelen, houtwerkproducten verkopen op een Etsy shop, instructeur worden op een MOOC-site, kleinschalige kweker of iets dergelijks. Niet per se als serieuze bron van inkomen, maar meer als bonus, het "eigen bedrijfje" gevoel, en om extra voldoening te halen uit een hobby. Zijn er hier mensen die dat soort verhalen hebben?
Ik werk al bijna 7 jaar 36u (om de week op vrijdag vrij) en zou nooit meer terug willen naar 40u. Het was geen eigen keuze overigens, ik kwam bij een werkgever waar 36u de norm is en heb het bij opvolgende banen steeds als gegeven neergelegd.

In de afgelopen jaren is het vooral fijn geweest om er ook eens doordeweeks voor de kinderen te kunnen zijn. Nu ze sinds kort allebei naar school gaan (lockdown daargelaten) is mijn idee om een deel van die vrije dag in te zetten voor een website die ik uit hobby ooit gestart ben. Daar komen al wat inkomsten uit, maar dat wil ik graag verder uitbouwen als side hustle. Ook om vervolgens weer minder afhankelijk te zijn van mijn loondienst inkomen en in de toekomst misschien naar 32u te kunnen gaan.

Dus ja, heel herkenbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:31
Minder werken betekent meestal ook dat je je kansen op verdere promotie aan de kant schuift. Dat hoeft geen probleem te zijn.

Idee is zeker niet slecht om te proberen met een hobby geld te verdienen, maar je komt al snel een paar beren tegen op je pad.
- als je bv een app of website gaat bouwen, dan hangt daar meestal wel een deadline aan, en de stress/druk is er weer
- met etsy spullen moet je opletten of je betaalt meer aan belastingen dan wat je kan verdienen. En het buiten de officiële kanalen houden is mogelijk, als het maar klein en echt beperkt is.

Als je dat overweegt in je keuze is er niks dat je tegen houdt.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
@Sander B maakt mijn inziens een heel belangrijk punt.

Gewoon werken (en ik denk ook bij 4 dagen) betekent dat je nog relatief weinig tijd voor jezelf hebt.
En wellicht wil je in die tijd voor jezelf niet eens veel doen en slinger je Netflix aan.
Dan is dan vraag, is dat wat je echt wil, of is het gewoon uitgeblust op de bank ploffen (zoals velen in de avond) omdat je geen energie voor andere dingen hebt? Begrijp me niet verkeerd, er is niks mis met ontspanning, het is zelfs essentieel, maar ik merk toch wel dat er in de avond weinig nuttigs gebeurt. Terwijl ik wel genoeg ideeen heb (die vaak ook niet allemaal even nuttig zijn, maar ook vooral leuk zijn om te doen)

Dus ja, een baan als werknemer kan zeker wel in de weg staan van je zelf verder ontwikkelen.
En ik denk dat de vrijheid om jezelf te ontwikkelen juist een van de drijfveren is richting FO. Sterker nog, FO is eerder een middel daarvoor.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:20
Zijn er hier mensen die dat soort verhalen hebben?
Naast mijn primaire baan is mijn hobby projectje is uitgelopen op een onderneming. Combinatie is nu fijn, beide werkzaamheden zijn leuk. Alleen wel druk, op een leuke manier. Daar moet je beetje voor oppassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:28
!null schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 10:40:
Wel moet je niet alles in aandelen hebt zitten, dat zou onverstandig zijn, dichtbij je FO streefdatum.
Dit is het sequence risk waar ik het enige tijd geleden over had. Je wil een paar jaar voor je FO streefdatum het percentage in aandelen tijdelijk afbouwen om het na je streefdatum weer geleidelijk op te bouwen
@Playa del C. Met doorwerken na FO te hebben bereikt, bedoel je dan met FO ook echt dat je helemaal niks meer hoeft? Dus dat je werken alleen nog maar doet voor de leuk?
[...]
Het zal toch dat soort consumptief gedrag zijn, wat het verschil maakt of je jezelf met je reserves FO kan noemen of niet.
[...]
Dat is ook deels mijn insteek. Ik heb in mijn FO budget een kostenpost voor vakanties van 4000eur per jaar (voor 2 pers). Dit is genoeg om wat leuke kleinere trips van te maken.

Aangezien ik wil stoppen op mijn 43e heb ik dan nog voldoende verdiencapaciteit om wat leuke ZZP klusjes te doen. Dat extra geld wat ik daarmee verdien is voor nog meer reisbudget of andere luxe zaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thamac
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12-01-2024
Red devil schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 12:51:
[...]

Naast mijn primaire baan is mijn hobby projectje is uitgelopen op een onderneming. Combinatie is nu fijn, beide werkzaamheden zijn leuk. Alleen wel druk, op een leuke manier. Daar moet je beetje voor oppassen.
Ben benieuwd naar je projectje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
XfXf4 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 12:01:

Daarbij, gezien de ontwikkelingen qua energie en milieu = voeding, gaan die twee ook flink duurder worden de komende tijd. Dat merk ja al als je non-fossiel stookt en biologisch, wat eigenlijk normaal is, eet.
Er is algemene inflatie en persoonlijke inflatie. Die laatste is natuurlijk wat telt maar, zoals de naam al verraad persoonlijk. Ik heb geen auto, dus de inflatie daarin is voor mij irrelevant terwijl ik wel last heb van eventuele inflatie bij de fietsenmaker.

Ik houd sinds 3 jaar mijn uitgaven bij en de afgelopen 3 jaar dalen mijn uitgaven. Ik vermoed voornamelijk door scherper op de kosten te letten en minder uit te geven, maar deels ook door deflatie (technologie). Het blijft echter lastig uit te splitsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TmZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-09 08:24

TmZ

thamac schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 12:58:
[...]

Ben benieuwd naar je projectje...
Ik ben ook wel benieuwd wat voor soort hobby het dan om gaat :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• veldkampj
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 29-04-2022
..., maar de laatste tijd vraag ik me toch af waarom ik 40 uur blijf werken. 32 of 36 uur lonkt, ... Zijn er hier mensen die dat soort verhalen hebben?
Hier inmiddels iets meer dan een jaar geleden naar 36 uur geswitched met om de week op vrijdag vrij (is hier eerder voorbij gekomen zag ik) en ik ga eerder naar 32 dan dat ik ooit nog naar 40 zou gaan.

Persoonlijk vond ik 5 om 2 altijd al een scheve verhouding en in de weekenden van 3 dagen merk je gewoon echt die dag extra. Het is niet meer sporten, boodschappen doen, huishoudelijke taken, even ergens op bezoek en dat was 'm weer. Je hebt ook gewoon echt even een dag samen beschikbaar (mijn vriendin is ook op vrijdag vrij).

Ik zou het liefst eerder stoppen met werken maar als dat nu iets langer duurt dan heb ik daar ook vrede mee. Ben nu nog jong en imo moet je zeker niet alles laten en wachten op "later". Helaas van dichtbij meegemaakt dat die garantie er niet is. Nu genieten is ook iets waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander B
@Rubbergrover1@Tommie12 Het zou dan ook zeker iets moeten zijn dat je niet per se extra druk oplevert. Een app zou zeker iets moeten worden dat onderhoudsvrij is, waarvoor je niet zelf een server moet onderhouden of iets dergelijks, maar dat je gewoon de wereld in kunt slingeren en kunt verbeteren als jij daar zelf zin in en tijd voor hebt.
Tommie12 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 12:36:
met etsy spullen moet je opletten of je betaalt meer aan belastingen dan wat je kan verdienen. En het buiten de officiële kanalen houden is mogelijk, als het maar klein en echt beperkt is.
In Nederland is voor kleine/semi-hobbymatige inkomsten niet nodig om een echt bedrijf op te zetten. Je kunt dat in je aangifte toevoegen als "inkomsten uit overig werk" waardoor het bij je looninkomsten geteld wordt. Je betaalt dan gewoon inkomstenbelasting over de winst. Dat is natuurlijk niet weinig maar je loopt dan nooit het risico dat je geld verliest vanwege belastingen en je voorkomt een hoop rompslomp aan administratie.

@Muse@Red devil Leuk om te horen hoe dat bevalt! Wat is het voor website/project?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
!null schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 12:42:
@Sander B Gewoon werken (en ik denk ook bij 4 dagen) betekent dat je nog relatief weinig tijd voor jezelf hebt.
En wellicht wil je in die tijd voor jezelf niet eens veel doen en slinger je Netflix aan.
Dan is dan vraag, is dat wat je echt wil, of is het gewoon uitgeblust op de bank ploffen (zoals velen in de avond) omdat je geen energie voor andere dingen hebt? Begrijp me niet verkeerd, er is niks mis met ontspanning, het is zelfs essentieel, maar ik merk toch wel dat er in de avond weinig nuttigs gebeurt. Terwijl ik wel genoeg ideeen heb (die vaak ook niet allemaal even nuttig zijn, maar ook vooral leuk zijn om te doen)
Wat ik zelf merk is dat ik op de vrije dag niet noodzakelijk druk bezig ben met hobby's (of extra geld verdienen...), maar dat ik juist ook een hoop 'huishoudelijke' dingen doe die anderen in het weekend doen. Met als gevolg dat ik in het weekend ook écht vrij ben en niet het halve weekend bezig ben met boodschappen, de was en schoonmaken. Het lijkt dan in eerste instantie een 'nutteloze' vrije dag (want weinig met 'leuke dingen' bezig), maar het geeft juist in het weekend een hoop rust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Tommie12 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 12:36:
[...]
Minder werken betekent meestal ook dat je je kansen op verdere promotie aan de kant schuift. Dat hoeft geen probleem te zijn.
Misschien een verschil tussen Nederland en België, maar in Nederland betekent 32 uur werken zeker niet altijd dat je veel minder kansen hebt op verdere promotie. Waar ik nu werk is een dag per week vrij meer standaard dan uitzondering, van hoog tot laag. En bij veel bedrijven mag je niet eens meer 40 uur werken, al zou je willen.

Het is wel zo dat als je echt veel minder gaat werken de kansen wel een stuk afnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Sander B schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 13:12:
@Rubbergrover1@Tommie12 Het zou dan ook zeker iets moeten zijn dat je niet per se extra druk oplevert. Een app zou zeker iets moeten worden dat onderhoudsvrij is, waarvoor je niet zelf een server moet onderhouden of iets dergelijks, maar dat je gewoon de wereld in kunt slingeren en kunt verbeteren als jij daar zelf zin in en tijd voor hebt.

[...]

In Nederland is voor kleine/semi-hobbymatige inkomsten niet nodig om een echt bedrijf op te zetten. Je kunt dat in je aangifte toevoegen als "inkomsten uit overig werk" waardoor het bij je looninkomsten geteld wordt. Je betaalt dan gewoon inkomstenbelasting over de winst. Dat is natuurlijk niet weinig maar je loopt dan nooit het risico dat je geld verliest vanwege belastingen en je voorkomt een hoop rompslomp aan administratie.

@Muse@Red devil Leuk om te horen hoe dat bevalt! Wat is het voor website/project?
Dat bestaat in B ook, maar het moet dan echt klein blijven.
Als je met je activiteiten in het vaarwater van een andere zelfstandige komt, dan word je al eens verklikt en komen ze nakijken of het niet te groot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

Dit is juist een van de redenen voor mij om 40 uur te blijven werken; zodra ik minder ga werken wil/kan ik niet meer terug en bedrijfjes zijn altijd een beetje onzeker of het meer gaat opleveren / net zo stabiel is als loondienst. Aan de andere kant heb ik nog nooit een hobby gehad waar ik niet op een gegeven moment geld mee aan het verdienen was. Heb op dit moment ook een eigen onderneming samen met mijn partner wat eigenlijk steeds beter gaat lopen. Dat slokt wel vrijwel letterlijk al mijn vrije tijd op, dus soms denk je wel eens bij jezelf: "wat ben ik in godsnaam aan het doen", daar staat weer tegenover dat ik nooit op de bank zit te Netflixen om vervolgens mij mezelf te denken: "wat ben ik in godsnaam aan het doen" :+ Ik ben wel iemand die allergisch is voor niets doen, ben altijd al pathologisch bezig geweest, durf ook wel te beweren dat ik me nooit zou vervelen als ik helemaal zou stoppen met loondienst. Ik zou die tijd nu al prima kunnen vullen, maar kan met een gezin het risico niet dragen dat een nieuwe onderneming of iets dergelijks op niets uitloopt en we de vaste lasten niet meer kunnen betalen...

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
R.van.M schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 13:00:
[...]

Er is algemene inflatie en persoonlijke inflatie. Die laatste is natuurlijk wat telt maar, zoals de naam al verraad persoonlijk. Ik heb geen auto, dus de inflatie daarin is voor mij irrelevant terwijl ik wel last heb van eventuele inflatie bij de fietsenmaker.

Ik houd sinds 3 jaar mijn uitgaven bij en de afgelopen 3 jaar dalen mijn uitgaven. Ik vermoed voornamelijk door scherper op de kosten te letten en minder uit te geven, maar deels ook door deflatie (technologie). Het blijft echter lastig uit te splitsen.
Inflatie gaat altijd met schokjes, en is nogal divers over de verschillende producten.
Maar je kan er van op aan dat als bv auto's en bestelwagens duurder worden, dan worden vakmannen en algemeen personeel ook duurder, en dat betaal je dan wat later ook mee.

Als wonen duurder wordt, dan is er gewoon sterke opwaartse druk op lonen, en dan gaat op termijn alles wel mee omhoog.

Wat je nu de laatste jaren ziet is dat dagelijkse producten en massaproducten amper duurder worden, maar werkuren, luxe spullen en dingen op maat wel sneller stijgen. Maar ooit komen die terug in balans.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Zijn we weer lekker verachtelijk aan het doen hier? CodeCaster in "Armoede, schulden en dakloos zijn in Nederland" :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:45

tomtom901

Moderator General Chat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
Ja ach, ik kan er alleen maar om lachen. Het is makkelijker om je niet te verdiepen in een onderwerp en lekker vanuit de onderbuik te roepen.

Buiten een kleine schenking (20k bij mijn eerste huis) heb ik alles op eigen kracht gedaan. Uiteraard is het makkelijker vanuit 2x modaal, maar uiteindelijk is mijn uitgavenpatroon drastisch anders dan dat van mijn collega's en vrienden die nog meer verdienen en tot hun 65e door moeten werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:16
Bij mij is minder werken voornamelijk ingegeven doordat ik meer tijd met de kinderen wil doorbrengen. Dus op mijn vrije dag heb ik tot de kids uit school komen 1 kind thuis, en vanaf 14:00 heb ik 3 kids thuis. Krijg nooit veel gedaan op dit soort dagen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Hij stelt het natuurlijk wat scherp...
Maar van je kapitaal leven met een maandinkomen van 1500€ voor een gezin met 4 personen is toch niet als realistisch aan te nemen.

Maar er zijn er ook die denken dat je met een vermogen van een miljoen een jacht in Nice en een appartement in Monaco kan kopen waar je naar toe vliegt in je privé jet....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wozmro
  • Laatst online: 20:39
Als hobby ga ik helpen bij een bevriende biologische landbouwer. Vooral dan bezig zijn met het uitwerken van technische ideeën om efficiënter te werken; automatisering, elektrische aandrijvingen,...

Zowiezo leuk maar ik vind het nog leuker omdat er geen tijdsdruk op zit. Ik kan gewoon op mijn eigen tempo knutselen en proberen. Budget is er ook amper dus het is echt kwestie van creatief zijn.
Ik word ’betaald’ met een wekelijks groentepakket dat voldoende is voor ons gezin van drie. Ben ik best tevreden mee.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Blik1984 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 14:22:
Bij mij is minder werken voornamelijk ingegeven doordat ik meer tijd met de kinderen wil doorbrengen. Dus op mijn vrije dag heb ik tot de kids uit school komen 1 kind thuis, en vanaf 14:00 heb ik 3 kids thuis. Krijg nooit veel gedaan op dit soort dagen :D
Die dagen zijn voor mij vermoeiender dan 8-9 uurtjes kantoorwerkzaamheden hoor :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:20
TmZ schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 13:05:
[...]

Ik ben ook wel benieuwd wat voor soort hobby het dan om gaat :)

Is een SaaS service voor genetische genealogische toepassingen. Dus analyse voor mensen die hun DNA hebben laten testen. Toevallig ingerold. Had veel mensen laten testen om de biologische ouders van een geadopteerd persoon te vinden en ik baalde beetje van het vele handwerk. Dus de boel automatiseren. Gekoppeld aan een Laravel spark website, in de cloud. En na een tijdje werd een bepaalde analyse een groot succes. Voila, toen kwam er een bedrijf langs die een licentie wilde en nu is er een ander bedrijf die ook een licentie heeft genomen op de technologie. Het is een beetje mazzel hebben en een niche vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Tommie12 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 14:23:
[...]

Hij stelt het natuurlijk wat scherp...
Maar van je kapitaal leven met een maandinkomen van 1500€ voor een gezin met 4 personen is toch niet als realistisch aan te nemen.

Maar er zijn er ook die denken dat je met een vermogen van een miljoen een jacht in Nice en een appartement in Monaco kan kopen waar je naar toe vliegt in je privé jet....
Wat mij betreft komen zulk soort opmerkingen meer over als boos zijn omdat andere zich niet als slachtoffer opstellen. Natuurlijk zijn er situaties die nergens over gaan, zoals die van het AD interview, maar zulk soort dingen heb je bij elke groep. Onder de streep komt FO worden gewoon neer op het idee: Als je eerder wil stoppen met werken, kan je of klagen dat het leven oneerlijk is, of je kan er zelf voor sparen. En als je er zelf voor wil sparen, moet je dus niet al je inkomsten direct weer uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander B
Shapeshifter schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 13:41:
[...]

Dit is juist een van de redenen voor mij om 40 uur te blijven werken; zodra ik minder ga werken wil/kan ik niet meer terug en bedrijfjes zijn altijd een beetje onzeker of het meer gaat opleveren / net zo stabiel is als loondienst. Aan de andere kant heb ik nog nooit een hobby gehad waar ik niet op een gegeven moment geld mee aan het verdienen was. Heb op dit moment ook een eigen onderneming samen met mijn partner wat eigenlijk steeds beter gaat lopen. Dat slokt wel vrijwel letterlijk al mijn vrije tijd op, dus soms denk je wel eens bij jezelf: "wat ben ik in godsnaam aan het doen", daar staat weer tegenover dat ik nooit op de bank zit te Netflixen om vervolgens mij mezelf te denken: "wat ben ik in godsnaam aan het doen" :+ Ik ben wel iemand die allergisch is voor niets doen, ben altijd al pathologisch bezig geweest, durf ook wel te beweren dat ik me nooit zou vervelen als ik helemaal zou stoppen met loondienst. Ik zou die tijd nu al prima kunnen vullen, maar kan met een gezin het risico niet dragen dat een nieuwe onderneming of iets dergelijks op niets uitloopt en we de vaste lasten niet meer kunnen betalen...
Tsja, ik denk dat het verstandig is om er niet van uit te gaan dat het iets oplevert als het een dag in de week en semi-hobbymatig is. Maar een dag in de week inleveren kost je geen 20% van je netto salaris. Zo'n 15% als ik deze (verouderde en nogal simpele) tool invul.

https://www.rtlnieuws.nl/...kosten-salaris-maand-tool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:16
Deveon schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 14:36:
[...]

Die dagen zijn voor mij vermoeiender dan 8-9 uurtjes kantoorwerkzaamheden hoor :P
Haha, voor mij ook

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:06
Framen is altijd zo lekker makkelijk. Scheer gewoon iedereen over één belachelijke kam en je bent klaar met het hele idee afserveren, je hoeft er verder niet inhoudelijk meer op in te gaan.
Ja, als papa jouw studentenappartement in Amsterdam koopt, als opa je eerste twee-onder-een-kapper in het Gooi financiert en als oma de pijp uitgaat en daarbij een ton op je rekening stort, dan kun je inderdaad geld overhouden.

En dan met een glas cognac in de hand, een sigaar in de bek en een aardappel in de keel anderen vertellen dat, wanneer ze wekelijks bij de Aldi een zak aardappels, een net uien en een krat penen halen en de hele week hutspot eten en de verwarming een graadje lager zetten, dit ook voor hen prima haalbaar is.

_O-

Let wel, ik ontken niet het nut van grip hebben op je uitgaven en het nut van zuinig leven, maar mensen moeten niet gaan doen alsof op je 45e met pensioen gaan voor de massa haalbaar is.
Ik vind dit vooral grappig om te lezen omdat letterlijk niets wat hier staat op mijn situatie van toepassing is.

De enige meevallers die ik heb gehad in het leven, en ik geef ruiterlijk toe dat het meevallers zijn die niet iedereen krijgt, is 1) dat ik in een land geboren ben waar je met een goed stel hersens kan gaan studeren en een goedbetaalde baan kunt krijgen, ook als je het geld voor de studie niet van je ouders kunt krijgen, en 2) dat ik (relatief) gezond ben waardoor ik dat werk kan doen.

That's it. Een vader heb ik nooit gekend, mijn opa was een vrek die ons uiteindelijk onterfd heeft en toen oma de pijp uitging was het vooral verdrietig voor mijn moeder. Ons kleine gezinnetje heeft jarenlang op de pof geleefd tot ik een eind kon maken aan de schulden.

En inderdaad -- op je 45e met pensioen gaat voor mij niet haalbaar zijn, zoals het er nu voorstaat kan dat pas met 50. :P We gaan zien of dat "alsof" is. Ik zal dan echt de laatste zijn die met een glas cognac in de hand anderen gaat vertellen "zie je wel, eitje". Dat er mensen zijn die geheel onbewust van elk risico FIRE (proberen te) verkopen als get-rich-quick scheme is een ding, maar dat iedereen er zo in zou staan is een belachelijke karikatuur. Maar goed, in dit topic preek ik natuurlijk voor eigen parochie en het andere topic laat ik lekker met rust, ieder zijn ding.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
R.van.M schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 14:21:
[...]

Ja ach, ik kan er alleen maar om lachen. Het is makkelijker om je niet te verdiepen in een onderwerp en lekker vanuit de onderbuik te roepen.

Buiten een kleine schenking (20k bij mijn eerste huis) heb ik alles op eigen kracht gedaan. Uiteraard is het makkelijker vanuit 2x modaal, maar uiteindelijk is mijn uitgavenpatroon drastisch anders dan dat van mijn collega's en vrienden die nog meer verdienen en tot hun 65e door moeten werken.
Ook zonder 2x modaal is veel mogelijk (natuurlijk niet alles...). Maar het komt vaak neer op keuzes maken. En dan kom je al snel op keuzes die mensen liever niet maken. Uiteraard zijn er ook genoeg mensen die die keuze niet hebben en die ondanks alles totaal niet kunnen rondkomen, maar het beeld dat FO alleen voor de 'happy few' mogelijk is is weer het andere uiterste.

Maar wat Mnoerej al zegt, dit is een beetje preken voor eigen parochie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Toch denk ik dat juist het scenario wat voor geschreven wordt niet toepasbaar is op de FIRE movement. Volgens mij zitten hier/daar met name mensen tussen die in het verleden zorgen om geld van dichtbij hebben meegemaakt en daarmee de valkuilen van geld hebben geleerd.

Wiens papa een studentenflat kocht (waarschijnlijk hypotheek betaalt door andere inwonende studenten), vervolgens zonder financiële zorgen de studie afgerond en vervolgens hun opa een aanbetaling van een ton op hun eerste woning hebben gehad zal waarschijnlijk veel meer geneigd zijn om alles wat erin komt ook uit te geven om aan iedereen te laten zien hoe goed het met ze gaat (zeker in het 't Gooi). Ze hebben namelijk nooit geleerd wat er gebeurt als de geldkraan stopt en ze gaan er vanuit dat het blijft stromen.

[ Voor 8% gewijzigd door Deveon op 19-01-2021 16:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20:50
Nog even over 'hoeveel heb je nodig voor FO'. Ik ben wel benieuwd welk pad de mensen die de lat zo hoog leggen voor zich zien. @fantoom: wat is je route en hoe lang denk je nodig te hebben met welke verdeling van assets?

Als ik op zeker wil gaan en in alle omstandigheden alles wil kunnen financieren dan kom ik misschien uit bij pre-pensioen en sluit ik in mijn ogen veel te veel uit. Het punt is dat je je tijd in je leven maar één keer kan gebruiken. Het lijkt me ook een risico (tenminste dat is het voor mij) om te lang door te gaan en daarvan achteraf spijt te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
JURIST schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 16:04:
Nog even over 'hoeveel heb je nodig voor FO'. Ik ben wel benieuwd welk pad de mensen die de lat zo hoog leggen voor zich zien. @fantoom: wat is je route en hoe lang denk je nodig te hebben met welke verdeling van assets?

Als ik op zeker wil gaan en in alle omstandigheden alles wil kunnen financieren dan kom ik misschien uit bij pre-pensioen en sluit ik in mijn ogen veel te veel uit. Het punt is dat je je tijd in je leven maar één keer kan gebruiken. Het lijkt me ook een risico (tenminste dat is het voor mij) om te lang door te gaan en daarvan achteraf spijt te krijgen.
De vraag is gewoon wat je als risico ziet.

- een jaar te lang werken vind ik niet echt een drama. Ik doe mijn job graag, en het levert wat op
- 85 worden, en zien dat je drastisch moet terugschroeven omdat het kapitaal op raakt vind ik een veel grotere risico

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R.van.M
Tommie12 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 16:29:
[...]

De vraag is gewoon wat je als risico ziet.

- een jaar te lang werken vind ik niet echt een drama. Ik doe mijn job graag, en het levert wat op
- 85 worden, en zien dat je drastisch moet terugschroeven omdat het kapitaal op raakt vind ik een veel grotere risico
Je doet je job nu graag. Je weet niet hoe dat over een jaar is. Een nieuwe manager of strategie kan je werkplezier snel laten vervliegen. Daarnaast is het ook niet verplicht om te stoppen. Het gaat erom dat je het voor jezelf duidelijk hebt wanneer je zou kunnen stoppen of minder werken.

Daarnaast schroef je je uitgaven vanzelf drastisch terug op je 85e. Op die leeftijd maak je geen verre reizen meer, koop je geen merkkleding, geen auto enz. Er komen inderdaad een aantal medische kosten voor terug maar wat ik in mijn omgeving zie is dat deze kosten best meevallen. Sterker nog, heb je een groot vermogen dan is de eigen bijdrage vaak drastisch hoger (voor dezelfde kwaliteit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
R.van.M schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 16:51:
[...]

Je doet je job nu graag. Je weet niet hoe dat over een jaar is. Een nieuwe manager of strategie kan je werkplezier snel laten vervliegen. Daarnaast is het ook niet verplicht om te stoppen. Het gaat erom dat je het voor jezelf duidelijk hebt wanneer je zou kunnen stoppen of minder werken.

Daarnaast schroef je je uitgaven vanzelf drastisch terug op je 85e. Op die leeftijd maak je geen verre reizen meer, koop je geen merkkleding, geen auto enz. Er komen inderdaad een aantal medische kosten voor terug maar wat ik in mijn omgeving zie is dat deze kosten best meevallen. Sterker nog, heb je een groot vermogen dan is de eigen bijdrage vaak drastisch hoger (voor dezelfde kwaliteit).
Die kosten vallen soms ook behoorlijk tegen.

Mijn vader had nieuwe hoorapparaten nodig... ging direct over 3500€.
Tuurlijk, je kan zonder, maar dan kan hij niet meer telefoneren....

Mijn punt is dat je die kosten zeer moeilijk kan inschatten. Het kan goed gaan, maar ook behoorlijk mis.
Met geld heb je dan tenminste nog de keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
R.van.M schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 16:51:
[...]

Dat vooral, je hoeft niet te stoppen en je hoeft niet te werken. Die vrijheid lijkt mij heel aangenaam. Met in het achterhoofd dat je zou kunnen stoppen, maar dat aan de andere kant ieder jaar dat je extra werkt genoeg geld oplevert voor, bijvoorbeeld de jaren daarna een extra vakantie (ik noem maar wat).

[ Voor 3% gewijzigd door Rubbergrover1 op 19-01-2021 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 14:48
Tommie12 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 16:57:
[...]

Die kosten vallen soms ook behoorlijk tegen.

Mijn vader had nieuwe hoorapparaten nodig... ging direct over 3500€.
Tuurlijk, je kan zonder, maar dan kan hij niet meer telefoneren....
Hoorapparaten worden voor 75% door de basisverzekering vergoed, en met aanvullende pakketten vaak ook nog een deel van het restbedrag. Dus dat scheelt alweer behoorlijk.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
MneoreJ schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 15:11:
[...]

Framen is altijd zo lekker makkelijk. Scheer gewoon iedereen over één belachelijke kam en je bent klaar met het hele idee afserveren, je hoeft er verder niet inhoudelijk meer op in te gaan.
Nou, inderdaad. Ik zal de laatste zijn die ontkent dat ik bepaalde privileges geniet (hoewel uit een arbeidersgezin), maar ik werk 'gewoon' in het voortgezet onderwijs (zoals eerder besproken geen slecht salaris) en mijn vrouw is nota bene omgeschoold van een talenopleiding naar ICT, ook zonder vermogende papa of mama. Geen enorm bijzondere banen, meer wel aardige salarissen.

Áls het je eenmaal lukt om bijvoorbeeld 2 modale salarissen te hebben kun je een aantal keuzes maken. Je kunt elke euro die je méér gaat verdienen mentaal al uitgeven voordat je 'm krijgt of je parkeert 'm ergens voor later. Het is dan praktisch gezien onvermijdelijk dat je in elk geval minder afhankelijk wordt. Maar dat vergt wel vooruitkijken en dat is lastig.

Laat natuurlijk onverlet dat je minder 'agency' hebt als je minder speelruimte hebt met je salaris. Daadwerkelijk FO worden in pure zin zal inderdaad zeer lastig worden voor mensen die om welke reden dan ook de verdiencapaciteit niet hebben. Een gezin met 1,5-2x minimuminkomen kan misschien 75-95% van het inkomen simpelweg uit moeten geven om een beetje normaal te leven.* En dan heb ik het nog niet over precaire banen, zoals een familielid van me met een 'label' en mbo-2-opleiding die de ene maand orderpicker is en de andere maand thuiszit. Nog even los van de psychologische en neurologische beperkingen die gepaard gaan met armoede en/of gebrek aan uitzicht. Maar volgens mij erkennen veel aspirant FO'ers dat wel.

Het zal deels afgunst en/of onbegrip zijn van velen die ongefundeerde kritiek uiten, maar ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat het hele 'hippe' om FO/FIRE en alle zelfpromotie die ermee gepaard gaat mensen doet walgen. Ik heb daar ook niet veel mee. In de praktijk kun je beter zeggen dat je gewoon 'onder je stand leeft' (middel ipv doel).

* = ja, ik weet dat er veel toeslagen zijn en dat juist middeninkomens onder druk staan, maar even ter illustratie / verhoudingsgewijs

[ Voor 3% gewijzigd door finsdefis op 19-01-2021 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thamac
finsdefis schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 17:54:
[...]
In de praktijk kun je beter zeggen dat je gewoon 'onder je stand leeft' (middel ipv doel).
Precies, dat dus. Een stukje passief inkomen is fijn en helpt in je reis naar FO/MFA.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• underrated
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21-09-2021
Precies. FO/FIRE is lang niet voor iedereen op z'n 41e haalbaar. Klopt.

Maar alleen al het inzicht wat eigenlijk 'naar je stand leven' is helpt al enorm om een financieel relaxter leven te leiden. M.i. is wat veel mensen zien als naar je stand leven eigenlijk boven die stand.

Het zijn kleine stappen van 'waar doet 'ie het van', naar 'onmogelijk voor normale mensen' en dan naar 'verachtelijk'. Jaloezie in pure vorm O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
finsdefis schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 17:54:
[...]
Het zal deels afgunst en/of onbegrip zijn van velen die ongefundeerde kritiek uiten, maar ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat het hele 'hippe' om FO/FIRE en alle zelfpromotie die ermee gepaard gaat mensen doet walgen. Ik heb daar ook niet veel mee. In de praktijk kun je beter zeggen dat je gewoon 'onder je stand leeft' (middel ipv doel).
Oh zeker. En omdat het iig in bepaalde kringen wel wat hip is geworden, krijg je de blogs, vlogs, zelfhulpboeken, etc. Ik vind het niks, maar goed, diezelfde heb je ook over make-up, Fortnite en je gazon bijhouden: Sommige met nuttige informatie, sommige gewoon om geld binnen te slepen. En des te meer extreme meldingen je mee komt (Met pensioen op je 35ste! Wordt een pro Fornite speler in deze 4 stappen! Krijg een mooi groen gazon! :P ), des te meer kliks je krijgt. Maar om de hele gedachte erachter nou te veroordelen vanwege wat van zulk soort mensen, tja, dat is mijn inziens nogal kortzichtig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
thamac schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 18:01:
[...]

Precies, dat dus. Een stukje passief inkomen is fijn en helpt in je reis naar FO/MFA.
Nee, het is essentieel om FO te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thamac
Tommie12 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 18:48:
[...]

Nee, het is essentieel om FO te worden.
Ik zwakte het bewust (een beetje) af om het wat breder interpreteerbaar te maken. In principe kún je zonder passief inkomen ook FO worden, bijvoorbeeld puur op koerswinsten te beleggen. De praktijk is uiteraard anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Mwah, juist in Nederland kan je prima ook sparen. Natuurlijk, passief inkomen erbij helpt zeker. Maar je hoeft niet met je 40ste te stoppen met werken. Je kan ook op je 58ste stoppen, en dan moet je behoorlijk gespaard hebben, maar met AOW en pensioenrechten die je wel hebt moet je ook ver komen (afhankelijk van hoeveel je natuurlijk spaart).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21-09 20:47
Afas schreef op maandag 18 januari 2021 @ 22:45:
Mijn berekeningen gaan uit van tussen de 400-500k vermogen exclusief huis als ik op 50 jarige leeftijd wil stoppen met werken. Zekerheidshalve ga ik er daarbij vanuit dat de pensioengerechtigde leeftijd nog wat door gaat stijgen en ik ga daarom uit van 70.

Als ik wat scherper aan de wind zeil kan het bedrag nog iets omlaag.
En als de beurs crasht en je 5-10 jaar moet wachten voordat je weer op het oude niveau zit?
Kan je dan nog rond komen?

Stel dat ik op mijn 50ste zou stoppen dan reken ik erop dat de AOW leeftijd voor mij op 70 is.
Dat wil zeggen dat ik dan 20 jaar moet overbruggen. Ik zou dan 20x50K= 1000K aanhouden.
Ook als de beurs 50% crasht en het pas 10 jaar duurt voordat hij weer op het oude niveau zit kom ik prima rond.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
phantom09 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 20:13:
[...]

En als de beurs crasht en je 5-10 jaar moet wachten voordat je weer op het oude niveau zit?
Kan je dan nog rond komen?

Stel dat ik op mijn 50ste zou stoppen dan reken ik erop dat de AOW leeftijd voor mij op 70 is.
Dat wil zeggen dat ik dan 20 jaar moet overbruggen. Ik zou dan 20x50K= 1000K aanhouden.
Ook als de beurs 50% crasht en het pas 10 jaar duurt voordat hij weer op het oude niveau zit kom ik prima rond.
Waarom dan 20x50K, waarop is dat gebaseerd?
Voordat je zomaar bedragen noemt, lees dit eens door: Wikipedia: Trinity study

Samengevat: Als je 4% opneemt dan gaat je investering hoogstwaarschijnlijk >30 jaar mee. Dus bij 500K betekent dat dat je 20K kunt onttrekken, ook als de beurs tegenzit een paar jaar.
Als je dan je onttrekking aanpast aan hoe de beurs het doet (dus maak er 2-3% van en leef zuinig of zoek een baantje voor een paar jaar) zit je nog veiliger.

We kunnen over de details en de aannames praten, maar zomaar een nummer uit de lucht trekken is wel erg grof.

Ctrl+k

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
jordy89 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 22:43:
[...]

Bedankt voor jouw antwoord. Vanavond even 1 en ander uitgezocht en gelezen. Mijn doel is zoals eerder gezegd het overzichtelijk krijgen van mijn uitgave en deze in categorieën plaatsen. Als ik een jaarabonnement afsluit op YNAB kost dit EUR 7 per maand. Kan jij aangeven waarom jij dit waard vind? Huishoudboekje is gratis (beperkte versie) of 3.30 voor een uitgebreidere versie.
Als het je puur om het achteraf te categoriseren van uitgaven te doen is, dan zijn er inderdaad goedkopere alternatieven dan YNAB. YNAB is, zoals de naam al verklapt, een budgetteringstool. Juist om dat budgetteren was mij het te doen, het geeft mij inzicht en de mogelijkheid om bij te sturen terwijl het gebeurt. Het is wel even stoeien en soms opnieuw beginnen om uit te zoeken hoe het lekker voor jou werkt, en misschien is de conclusie wel dat het helemaal niet werkt voor jou. Je kunt het sowieso een dikke maand gratis proberen. Er zit een best flinke community achter, dus op YouTube en het verdere internet vind je legio tips en trucs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:07
Verwijderd schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 08:35:
[...]

De algemene heffingskorting is ook van toepassing op VRH. Tot een ton of 5 betaal je effectief helemaal niets als je niet meer werkt.
Kan hier niets over vinden, heb je daar meer info over? Dus als je stopt met werken dan hoef je niet meer jaarlijks 6k aan VRH te betalen over 5 ton box 3 vermogen?
En als je slechts 1 dag in de week blijft werken dan wel? Waardoor je dus compleet voor nop zou werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Nee. Je moet niet denken dat een heffingskorting 'gebruikt wordt' voor een specifieke box. Het is een korting op het totaalbedrag aan te betalen belasting.

Daarnaast, als je werkt krijg je arbeidskorting. Dat is ook een heffingskorting. Maar zelfs zonder arbeidskorting ga je er op vooruit als je een dag blijft werken ten opzichte van helemaal niet meer werken.

Het is veel minder nadelig dan je suggereert.

[ Voor 46% gewijzigd door Zr40 op 19-01-2021 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:07
Zr40 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 20:56:
Nee. Je moet niet denken dat een heffingskorting 'gebruikt wordt' voor een specifieke box. Het is een korting op het totaalbedrag aan te betalen belasting.

Daarnaast, als je werkt krijg je arbeidskorting. Dat is ook een heffingskorting. Maar zelfs zonder arbeidskorting ga je er op vooruit als je een dag blijft werken ten opzichte van helemaal niet meer werken.

Het is veel minder nadelig dan je suggereert.
En die korting zou dan 6k zijn?
Als ik naar mijn belastingaanslag kijk dan bestaat mijn heffingskorting uit 489 'algemene heffingskorting' + bijna 3k aan 'arbeidskorting', totale heffingskorting 3,5k.
Hoe kom je dan aan een heffingskorting van 6k als je niet werkt, om de VRH mee te compenseren?
Volgens mij blijft er dan slechts 500 aan algemene korting over, omdat je niet meer werkt.
Dus dan betaal je nog 6k-0,5k korting = 5,5k VRH in het geval van 5 ton.

Met de huidige regels, VRH kan natuurlijk worden verhoogd in de toekomst.
Dat je geen VRH meer hoeft te betalen als je stopt met werken, zoals hier beweerd, lijkt me niet te kloppen.

[ Voor 10% gewijzigd door Het Fantoom op 19-01-2021 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Niet 6k, maar ook zeker niet 500. De algemene heffingskorting is inkomensafhankelijk. Als je belastbaar inkomen uit werk en woning lager is dan € 21.043, dan is de algemene heffingskorting € 2.837.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LennG
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:39
Als je 6k (of meer) VRH moet betalen, stort dan je spaargeld gewoon in een bv. Dan is het werkelijk rendement belast en de kosten vallen ook alles mee als je zelf handig bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

LennG schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 21:20:
Als je 6k (of meer) VRH moet betalen, stort dan je spaargeld gewoon in een bv. Dan is het werkelijk rendement belast en de kosten vallen ook alles mee als je zelf handig bent.
Dat.

Ondertussen betaal ik vrolijk mijn volledige VRH uit mijn beleggingsrendement en kom nog steeds positief uit. Zelfs met een hypothetische beurscrash tussendoor die wel tien jaar lang duurt. :P

Extreem risicoavers zijn heeft zijn eigen unieke kostenplaatje. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Zr40 op 19-01-2021 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thatanas
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20-09 14:18
Sissors schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 14:47:
[...]

Wat mij betreft komen zulk soort opmerkingen meer over als boos zijn omdat andere zich niet als slachtoffer opstellen. Natuurlijk zijn er situaties die nergens over gaan, zoals die van het AD interview, maar zulk soort dingen heb je bij elke groep. Onder de streep komt FO worden gewoon neer op het idee: Als je eerder wil stoppen met werken, kan je of klagen dat het leven oneerlijk is, of je kan er zelf voor sparen. En als je er zelf voor wil sparen, moet je dus niet al je inkomsten direct weer uitgeven.
Toch blijft de FIRE-beweging onuitvoerbaar als je links van de bell curve zit qua inkomen, daar ben ik echt heilig van overtuigd. Er blijft dan buiten huur (koop is totaal onrealistisch), zorg, eten, enzovoort gewoon echt nauwelijks wat over.

Blij dat dat voor ons niet geldt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
thatanas schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 21:43:
[...]

Toch blijft de FIRE-beweging onuitvoerbaar als je links van de bell curve zit qua inkomen, daar ben ik echt heilig van overtuigd. Er blijft dan buiten huur (koop is totaal onrealistisch), zorg, eten, enzovoort gewoon echt nauwelijks wat over.

Blij dat dat voor ons niet geldt. :)
Mee eens. Daarom dat ik in mijn post ook zei 2x modaal helpt zeker. Ik kan daardoor ruim 50% van mijn salaris opzij zetten terwijl ik wel nog leuke dingen kan doen (verre vakanties, gadgets). Op het moment dat je als alleenstaande op een modaal salaris zit dan moet je wel heel veel laten om nog aan FIRE te kunnen denken.

Echter, de meesten zijn 2 verdieners en dan is er toch wel het een en ander mogelijk met 2x een modaal salaris. Wellicht niet stoppen op je 40e maar op je 55e moet dan zeker wel haalbaar zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thatanas
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20-09 14:18
R.van.M schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 21:53:
[...]

Mee eens. Daarom dat ik in mijn post ook zei 2x modaal helpt zeker. Ik kan daardoor ruim 50% van mijn salaris opzij zetten terwijl ik wel nog leuke dingen kan doen (verre vakanties, gadgets). Op het moment dat je als alleenstaande op een modaal salaris zit dan moet je wel heel veel laten om nog aan FIRE te kunnen denken.

Echter, de meesten zijn 2 verdieners en dan is er toch wel het een en ander mogelijk met 2x een modaal salaris. Wellicht niet stoppen op je 40e maar op je 55e moet dan zeker wel haalbaar zijn
Ik denk dat je onderschat hoeveel mensen er zijn die een baan hebben bij de Kruidvat en als stratenmaker. Die komen lang niet aan twee keer modaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
thatanas schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 21:56:
[...]

Ik denk dat je onderschat hoeveel mensen er zijn die een baan hebben bij de Kruidvat en als stratenmaker. Die komen lang niet aan twee keer modaal.
Nogmaals, het is niet voor iedereen weggelegd. Zonder een goed salaris wordt het moeilijk. Er zijn uiteraard mensen die met zn 2en minder dan 1,5x modaal verdienen en voor deze mensen is FIRE vrijwel niet mogelijk.

Echter het overgrote deel van de koppels halen 2x modaal binnen. Vergeet niet dat het modale inkomen berekend wordt op basis van alle inkomens (dus inclusief de mensen die een uitkering ontvangen, part-time enz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Wat ik niet wist is dat 'modaal inkomen' een heel specifieke definitie kent: 79% van het gemiddeld inkomen per arbeidsjaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Het Fantoom schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 21:11:
[...]

En die korting zou dan 6k zijn?
Als ik naar mijn belastingaanslag kijk dan bestaat mijn heffingskorting uit 489 'algemene heffingskorting' + bijna 3k aan 'arbeidskorting', totale heffingskorting 3,5k.
Hoe kom je dan aan een heffingskorting van 6k als je niet werkt, om de VRH mee te compenseren?
Volgens mij blijft er dan slechts 500 aan algemene korting over, omdat je niet meer werkt.
Dus dan betaal je nog 6k-0,5k korting = 5,5k VRH in het geval van 5 ton.

Dat je geen VRH meer hoeft te betalen als je stopt met werken, zoals hier beweerd, lijkt me niet te kloppen.
Jouw AHK is lager omdat die wordt afgebouwd bij stijgend inkomen. Als je belastbaar inkomen onder de 21k is, is de AHK 2837 euro.

Als je (met fiscaal partner, daar heb ik even mee gerekend) 500k bezittingen hebt is de Box 3 belasting (in 2021) 5178 euro. Daar gaat (wederom, als je geen salaris hebt) 2x de AHK vanaf en betaal je dus helemaal niets. De grens ligt rond de 530k.
Zonder fiscaal partner ligt de grens op de helft, dus ongeveer 265k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Sibylle schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 20:37:
[...]

Waarom dan 20x50K, waarop is dat gebaseerd?
Voordat je zomaar bedragen noemt, lees dit eens door: Wikipedia: Trinity study

Samengevat: Als je 4% opneemt dan gaat je investering hoogstwaarschijnlijk >30 jaar mee. Dus bij 500K betekent dat dat je 20K kunt onttrekken, ook als de beurs tegenzit een paar jaar.
Als je dan je onttrekking aanpast aan hoe de beurs het doet (dus maak er 2-3% van en leef zuinig of zoek een baantje voor een paar jaar) zit je nog veiliger.

We kunnen over de details en de aannames praten, maar zomaar een nummer uit de lucht trekken is wel erg grof.
ik vindt dat ik 50K per jaar nodig heb. Standaard ga ik er vanuit dat ik 25K nodig hebt. Echter er bestaat een kans dat de beurs 50% daalt. Meestal herstellen de beurzen binnen 3 jaar, echter kan het ook voorkomen dat het 5-10 jaar duurt. In dat geval heb je een probleem.
Echter als je het bedrag verdubbeld heb je dat probleem niet.
Wel zou die 50 K lager kunnen worden als je een afbetaald huis hebt. Dan zou het bedrag verlaagt kunnen worden naar 36K. Dus heb je 20x36=720K nodig wil je 20 jaar eerder met pensioen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Het Fantoom schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 20:51:
[...]

Kan hier niets over vinden, heb je daar meer info over? Dus als je stopt met werken dan hoef je niet meer jaarlijks 6k aan VRH te betalen over 5 ton box 3 vermogen?
En als je slechts 1 dag in de week blijft werken dan wel? Waardoor je dus compleet voor nop zou werken.
Wellicht kan je een proefberekening maken als je straks een aangifte kan doen?
Vroeger kon je dit nog offline doen met het programma van de belastingdienst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Het Fantoom schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 21:11:
[...]

Reken er maar op dat de VRH verhoogt wordt. Dit om o.a. de zielige spaarders wat te compenseren. Daarnaast zien linkse partijen graag dat vermogende mensen meer belast worden, want die zijn toch al rijk zat.
Echter weten ze vaak niet dat er ook mensen zijn die hard hebben gewerkt en dit vermogen zelf hebben omgebouwd over vele jaren van beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Zr40 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 22:08:
Wat ik niet wist is dat 'modaal inkomen' een heel specifieke definitie kent: 79% van het gemiddeld inkomen per arbeidsjaar.
Ik kom er nu ook pas achter.
“Dit getal is een schatting van het modale inkomen volgens de CPB. Vanaf 2013 is het modale inkomen het meest voorkomende inkomen. Het wordt berekend als 79% van het gemiddelde inkomen per arbeidsjaar, waarbij de 79% bepaald is met een historische cijferreeks” 8)7
Juist de ontwikkeling tussen het modale inkomen en het gemiddelde inkomen lijkt mij het meeste relevant van “modaal”. Nu is het enkel een simpeling om voor spiegelen wat het effect van wijzigen is, maar naast de bijstandmoeder en op minimumloon misschien wel totaal irrelevant in de realiteit. Het werkelijke modale inkomen is toch net zo gemakkelijk te achterhalen als het gemiddelde inkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
LennG schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 21:20:
Oh? Ik dacht dat als je je vermogen in een BV stopt je hierover geen belasting hoeft te betalen. Echter wel als je geld hieraan ontrekt. Dan moet je toch inkomsten belasting betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• underrated
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21-09-2021
Deveon schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 22:42:
[...]

Ik kom er nu ook pas achter.
“Dit getal is een schatting van het modale inkomen volgens de CPB. Vanaf 2013 is het modale inkomen het meest voorkomende inkomen. Het wordt berekend als 79% van het gemiddelde inkomen per arbeidsjaar, waarbij de 79% bepaald is met een historische cijferreeks” 8)7
Juist de ontwikkeling tussen het modale inkomen en het gemiddelde inkomen lijkt mij het meeste relevant van “modaal”. Nu is het enkel een simpeling om voor spiegelen wat het effect van wijzigen is, maar naast de bijstandmoeder en op minimumloon misschien wel totaal irrelevant in de realiteit. Het werkelijke modale inkomen is toch net zo gemakkelijk te achterhalen als het gemiddelde inkomen?
Idd, je zou verwachten dat je een redelijk betrouwbare schatting kan maken, jaarlijks op 2 april.
phantom09 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 22:43:
[...]

Oh? Ik dacht dat als je je vermogen in een BV stopt je hierover geen belasting hoeft te betalen. Echter wel als je geld hieraan ontrekt. Dan moet je toch inkomsten belasting betalen?
Als je onttrekt moet je afrekenen via je IB (box 2). Winst in de BV is belast met VPB. Zie https://www.evivanlanscho...ernemer-zakelijk-of-prive.

Het is afhankelijk van het rendement wat voordeliger is. Samengevat: % box 3-heffing / % tarief vennootschapsbelasting = rendement (omslagpunt).

@RichieB True, tot op bepaalde hoogte kan je daar dingen mee doen. Hypotheek aan jezelf is prettig, maar door de HRA beperking maakt het niet zoveel meer uit.

[ Voor 12% gewijzigd door underrated op 19-01-2021 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:19
phantom09 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 22:43:
[...]

Daarom moet je geld in een BV zoveel mogelijk van de BV laten maar voor je privé laten werken. Denk aan spullen die zowel zakelijk als privé handig zijn, of uitlenen bijv. voor aanschaf of onderhoud van je huis. Natuurlijk betaal je daar dan rente over aan de BV.. maar netto is dat bijna niets.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
R.van.M schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 22:03:
[...]

Nogmaals, het is niet voor iedereen weggelegd. Zonder een goed salaris wordt het moeilijk. Er zijn uiteraard mensen die met zn 2en minder dan 1,5x modaal verdienen en voor deze mensen is FIRE vrijwel niet mogelijk.

Echter het overgrote deel van de koppels halen 2x modaal binnen. Vergeet niet dat het modale inkomen berekend wordt op basis van alle inkomens (dus inclusief de mensen die een uitkering ontvangen, part-time enz)
De meeste mensen verdienen circa 20K per jaar( kijk naar 3.2.1.)

https://longreads.cbs.nl/...019/inkomen-van-personen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Modaal is dan ook een slechte maat om de normale Nederlander te beschrijven. Wat zegt het meest voorkomende inkomen nou over de bevolking? Ik zou het logischer vinden om de modus te gebruiken. Dus 50% verdient dan minder en 50% verdient dan meer dan dit bedrag. De modusmediaan is mogelijk te vinden, maar een goede schatting is de onderste 10% en bovenste 10% weghalen en dan van de overgebleven 80% het gemiddelde pakken.

[ Voor 1% gewijzigd door Z___Z op 20-01-2021 10:46 . Reden: mediaan dus zoals KPG terecht opmerkte ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muse
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik schrijf uit hobby wat over een niche binnen audio/video. Met affiliate links komt daar wat omzet uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
phantom09 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 22:41:
[...]
Reken er maar op dat de VRH verhoogt wordt. Dit om o.a. de zielige spaarders wat te compenseren. Daarnaast zien linkse partijen graag dat vermogende mensen meer belast worden, want die zijn toch al rijk zat.
Echter weten ze vaak niet dat er ook mensen zijn die hard hebben gewerkt en dit vermogen zelf hebben omgebouwd over vele jaren van beleggen.
Ach, zo voelen mensen die enkele of zelfs tientallen miljoenen hebben vergaard zich toch ook? "Altijd hard gewerkt en nu word ik genaaid door de linkse partijen", hoor je ze al zeggen. De vraag is altijd op welk moment je meer gaat belasten. Hier vinden we dat dat allemaal pas ergens boven de miljoen moet gebeuren, maar de miljonairs roepen allemaal dat dat een veel te lage grens is. Zo blijf je maar doorgaan

Trouwens, als je bang bent voor linkse partijen, werp dan een blik op de peilingen. Ben je snel van je angst af. Zij maken het beleid niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
phantom09 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 22:49:
[...]

De meeste mensen verdienen cirac 20K per jaar( kijk naar 3.2.1.)

Nogmaals dat is inkomen. Ik neem aan dat als je in de bijstand zit niet aan FO kan werken nee. Kijken we naar loon dan spreken we over 39k gemiddeld (eerste rij in de tabel)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
R.van.M schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 22:53:
[...]

Nogmaals dat is inkomen. Ik neem aan dat als je in de bijstand zit niet aan FO kan werken nee. Kijken we naar loon dan spreken we over 39k gemiddeld (eerste rij in de tabel)
Gemiddelden zijn heel gevaarlijk, want een klein aantal top verdieners trekt dit enorm omhoog. Maar volgens dit rapport moet een gemiddeld gezin met kinderen (30-50) zo’n 80k binnen halen (50k man + 30k vrouw). Ofwel modaal is dus veel te laag en met 2x modaal zit je dus maar op een heel gemiddeld gezinsinkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
phantom09 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 22:23:
[...]

ik vindt dat ik 50K per jaar nodig heb. Standaard ga ik er vanuit dat ik 25K nodig hebt. Echter er bestaat een kans dat de beurs 50% daalt. Meestal herstellen de beurzen binnen 3 jaar, echter kan het ook voorkomen dat het 5-10 jaar duurt. In dat geval heb je een probleem.
Wel zou die 50 K lager kunnen worden als je een afbetaald huis hebt. Dan zou het bedrag verlaagt kunnen worden naar 36K. Dus heb je 20x36=720K nodig wil je 20 jaar eerder met pensioen gaan.
Waarom verdubbelen maar niet 3x of 1.5x doen dan? De beurs kan ook 30% inzakken, of 70%...
Het hele idee is juist dat je bij een relatief lage onttrekking (~4%) genoeg ruimte hebt om klappen op te vangen, ook als het stevig tegenzit.
Als je 2x marge is gebaseerd op een berekening ben ik erg nieuwsgierig, als het gewoon nattevingerwerk is dan neem ik het graag NIET serieus.

Trouwens:
@Het Fantoom @phantom09 zijn jullie dezelfde persoon met een ander account? Daar lijkt het een beetje op als ik de inhoud van de reacties lees (en ook gezien de quote en reactie in je laatste post).

Als ja:
Gezien je heffingskorting van €480 heb je ongeveer €60K belastbaar inkomen uit werk en woning.
Je stelt €25K per jaar nodig te hebben om te leven, en voor elk jaar dat je eerder wilt stoppen met werken €50K.
Als je 25% belasting betaalt dan kun je dus 60*0.75 - 25 = €20K per jaar sparen, dus voor elk jaar dat je eerder wilt stoppen moet je 2.5 jaar sparen. Zelf noem je als voorbeeld 20 jaar eerder stoppen, dat zou dus in totaal 50 jaar sparen zijn.

Does not compute dus ik ben benieuwd naar je eigen berekeningen.

[ Voor 17% gewijzigd door Sibylle op 19-01-2021 23:58 ]

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

phantom09 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 22:23:
[...]

Maar je gaat toch niet beleggen? Dus waarom zou je daar dan rekening mee houden?

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Z___Z schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 22:50:
Modaal is dan ook een slechte maat om de normale Nederlander te beschrijven. Wat zegt het meest voorkomende inkomen nou over de bevolking? Ik zou het logischer vinden om de modus te gebruiken. Dus 50% verdient dan minder en 50% verdient dan meer dan dit bedrag. De modus is mogelijk te vinden, maar een goede schatting is de onderste 10% en bovenste 10% weghalen en dan van de overgebleven 80% het gemiddelde pakken.
Modaal salaris = de modus van alle salarissen.
Je bedoelt de mediaan (middelste van de verzameling) neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

phantom09 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 22:49:
[...]

De meeste mensen verdienen circa 20K per jaar( kijk naar 3.2.1.)

Het gaat daar niet om salaris maar inkomen. Die piek bij 18k wordt waarschijnlijk veroorzaakt door mensen met AOW en (vrijwel) geen aanvullend pensioen. Lijkt me niet heel zinnig om AOW-ontvangers mee te nemen in de vraag wie wel of niet in staat zijn voor FO te sparen ;). Ook bijstand zit rond dat bedrag.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2021 07:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
R.van.M schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 22:53:
[...]

Even een glad ijs opmerking, zou je mensen in de bijstand in zekere zin niet ook als FO kunnen zien...?
(Ik weet dat het totaal anders is, maar een hoop mensen zien FO toch vooral als: met de huidige levensstijl kunnen blijven leven, zonder dat je afhankelijk bent van werk-inkomen. Wat in zekere zin bij bijstand ook het geval is.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Laatst online: 20:40
Rubbergrover1 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 07:22:
[...]

Even een glad ijs opmerking, zou je mensen in de bijstand in zekere zin niet ook als FO kunnen zien...?
(Ik weet dat het totaal anders is, maar een hoop mensen zien FO toch vooral als: met de huidige levensstijl kunnen blijven leven, zonder dat je afhankelijk bent van werk-inkomen. Wat in zekere zin bij bijstand ook het geval is.)
Nee, FO is financieel onafhankelijk zijn. Dus onafhankelijk van een werkgever of steun van de overheid. Het betekent dat je genoeg hebt.

Natuurlijk kan je dan stellen dat je afhankelijk bent van de beurs, van je huurders in je panden, etc. In zekere zin is dat ook zo natuurlijk, maar in de bijstand heb je geen eigen woning, weinig spaargeld, kan je niet 'doen wat je wilt' omdat je inkomen beperkt is, etc.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• staaltje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-09 12:03
[...]

Mooie omdenker. Daarvoor sowieso +1.
Maar als je bijstand geniet heb je best een bak verplichtingen waaraan je moet voldoen wil je de uitkering blijven ontvangen. Dat strookt een beetje met de O.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:31
We zijn hoe dan ook totaal afhankelijk van de samenleving. Prijzen kunnen enorm stijgen, belastingen ook. Je bent FO binnen de kaders van wat er wordt verwacht in de toekomst, maar in werkelijkheid is er kans dat over tien jaar niemand van ons FO kan zijn door een grote crisis (als WOIII of komeetinslag).
Maar, het is niet erg om een financieel plan te hebben en om iets te proberen. Een FO plan geeft op zich het meeste rendement uit inkomen. Je krijgt meer terug voor de arbeid die je in je leven hebt gedaan. Je werkt voor geld en dat geld werkt daarna voor jou.

Werken voor geld kost tijd en geld laten werken, levert tijd terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Laatst online: 20:40
staaltje schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 07:29:
[...]

Mooie omdenker. Daarvoor sowieso +1.
Maar als je bijstand geniet heb je best een bak verplichtingen waaraan je moet voldoen wil je de uitkering blijven ontvangen. Dat strookt een beetje met de O.
Mja, ik zie mensen die een uitkering ontvangen sowieso niet als FO... Klopt niet met het beeld dat iemand met FO het inkomen krijgt of de uitgaven betaalt vanuit 'eigen vermogen'. Mijn schoonmoeder is 100% afgekeurd vanwege haar geestelijke problemen en ontvangt dus de rest van haar leven een (riante) uitkering... Maar ik zie haar totaal niet als FO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:45

tomtom901

Moderator General Chat
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcel h
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:23
Playa del C. schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 07:50:
We zijn hoe dan ook totaal afhankelijk van de samenleving. Prijzen kunnen enorm stijgen, belastingen ook. Je bent FO binnen de kaders van wat er wordt verwacht in de toekomst, maar in werkelijkheid is er kans dat over tien jaar niemand van ons FO kan zijn door een grote crisis (als WOIII of komeetinslag).
Maar, het is niet erg om een financieel plan te hebben en om iets te proberen. Een FO plan geeft op zich het meeste rendement uit inkomen. Je krijgt meer terug voor de arbeid die je in je leven hebt gedaan. Je werkt voor geld en dat geld werkt daarna voor jou.

Werken voor geld kost tijd en geld laten werken, levert tijd terug.
Hier heb je helemaal gelijk in. Ik zie "echte" FO als iets wat hoogstens een einddoel kan zijn, maar nooit 100% haalbaar is. Want zoals je zegt blijf je altijd afhankelijk van de samenleving, ook al zou je het vermogen hebben zoals Jeff Bezos... De kans dat je in de bijstand komt is echter wel een stukje kleiner :).

Ik zie het ook in stappen (en wellicht zijn er nog meer te benoemen):
- FO van je ouders
- FO van overheid
- FO van je partner
- FO van werk
- FO van je passieve inkomen
- "echte" FO van alles (extreme crisissen, zoals je aanhaalt als de WOIII, komeetinslag, nog ergere omstandigheden door klimaatverandering).

Maar als je bijv nog FA van je werk bent en daar gebeurt iets mee, dan val je (uiteindelijk) terug naar FO van je partner, enz. En eigenlijk alleen de laatste stap garandeert zo ongeveer dat je niet kan terugvallen, maar die stap is zo goed als onmogelijk. Uiteraard kan je wel de kans dat je terugvalt verkleinen door een veel ruimere buffer aan te houden.

Voor mijzelf ben ik nu bezig met de stap FO van werk worden. Inmiddels kan ik ook zonder het inkomen van mijn partner een koophuis financieren, dus mocht het zo zijn dat we uit elkaar gaan (en dat verwacht ik gelukkig totaal niet), hoef ik in principe niet terug in woongenot. Dat zou overigens de stap naar FO van werk wel moeilijker maken... Maar ik ben nu natuurlijk nog wel afhankelijk van mijn werk en als het daarin tegenzit, kan het zomaar zijn dat ik weer afhankelijk wordt van mijn partner (zonder werk een huis financieren is toch lastig) en als dat wegvalt dan kan je zomaar een stap terug naar FA van overheid = in de bijstand komen. In die zin zijn het dagkoersen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is inderdaad een belangrijk deel van de uitdaging. Het is heel nuttig en behulpzaam om steeds met de kaasschaaf over je uitgaven te gaan - bewuste besparingen worden langzaamaan permanente besparingen, en die tellen op termijn aardig door. Maar dat wat je echt belangrijk vindt moet natuurlijk wel overblijven.
In jouw geval: hoeveel kost het je om die aanschaf te doen (eenmalig dan wel inclusief vervanging elke X jaar)? En als je dat omrekent naar tijd die je extra 'moet' werken? Waarschijnlijk valt dat reuze mee. Ik kan me genoeg hobby's voorstellen die een veel grotere impact op je lange termijn financiën hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
Z___Z schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 23:00:
[...]

Gemiddelden zijn heel gevaarlijk, want een klein aantal top verdieners trekt dit enorm omhoog. Maar volgens dit rapport moet een gemiddeld gezin met kinderen (30-50) zo’n 80k binnen halen (50k man + 30k vrouw). Ofwel modaal is dus veel te laag en met 2x modaal zit je dus maar op een heel gemiddeld gezinsinkomen.
Helemaal mee eens. De discussie ging erover dat het niet voor iedereen mogelijk is om aan FO te werken. Mijn punt was dat er veel gezinnen in Nederland zijn die 2x modaal verdienen en op hetzelfde inkomen zitten als ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
Ik denk dat dit precies de kern van de reis naar FO is. Hoeveel geld kost deze uitgave mij, en wat levert het mij in geluk op. Levert een dure kamado BBQ mij meer geluk op dan een kleine smoker of een normale Weber? Kan ik de extra uitgave voor mijzelf verantwoorden? In andere woorden je bent bewust bezig met je uitgaven in plaats van impuls aankopen omdat je een bonus ontvangen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Ik zie 'nadenken over uitgaven' minder als een belemmering, maar eerder als een stuk gezond bewustzijn. En er zijn heel veel gradaties tussen 'yolo er is nog ruimte op de creditcard' en vrekkerig alles opsparen.

Bij veel uitgaven denk ik wel na over of het mijn geld waard is, of wat ik voor andere dingen met het geld zou kunnen doen. Vooral ook bij bepaalde automatismen is het soms leuk en verhelderend om daarover na te denken, zoals wat het kost om twintig jaar lang eens per week thuisbezorgd te bestellen en hoeveel je eerder kunt stoppen als je dat niet doet. Tegelijk moet je ook niet bang zijn om af en toe geld uit te geven. Ook soms aan iets 'decadents' of luxe, omdat je daar vaak toch ook behoorlijk van kunt genieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Nergens last van, als die aankoop een bewuste keuze is, en je gelooft dat je daar van gaat genieten, dan zeker doen als het je andere doelstellingen niet in gevaar brengt.

Denken aan FO is denken op lange termijn, iets wat YOLO helemaal niet doet.

FO betekent ook je levensstijl kiezen. Niemand kan voor jou bepalen of je met jaaruitgaven van 20k, 50k of 100k moet gaan rekenen. Het heeft wel andere gevolgen natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
Rubbergrover1 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 08:53:
[...]
Tegelijk moet je ook niet bang zijn om af en toe geld uit te geven. Ook soms aan iets 'decadents' of luxe, omdat je daar vaak toch ook behoorlijk van kunt genieten.
Dit was ook mijn strategie. Ik heb in het verleden altijd 1x per jaar een onnodige luxe aankoop gedaan (beamer, drone, 3d camera etc). Echter ik merk dat ik altijd er enthousiast mee aan de slag ga, maar dat het na een aantal maanden toch vaak in de la ligt te verstoffen. Het blijft lastig om in te schatten hoeveel je daadwerkelijk van iets gaat genieten :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Totaal niet.. simpelweg omdat uitgaven en leven onderdeel is van FO. Wel dat vanuit FO je er de tijd voor neemt om goed te besluiten of de uitgave het ook waard is voor jou persoonlijk.
Zo kun je in dit specifieke voorbeeld al <100 euro klaar zijn bijvoorbeeld. Of >1000 gaan. Wat wil je echt, en hoe ver wil je daar voor gaan?

Wel enige tijd goed overwegen of je echt de aankoop door zet, bewust kiezen wat echt nodig is (nieuw/gebruikt, formaat, merk/kleur..) er geen alternatieven zijn (bv waarom geen weber), en als je eruit bent eventueel rustig wachten op de aanbieding/kortingsactie/2e hands.

Dat verloopt, en dus geen impuls of omdat-het-kan, geen instant gratification, is wel herkenbaar vanuit FO: bewuste keuze en afweging maken.

[ Voor 31% gewijzigd door Xanaroth op 20-01-2021 09:23 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Leuk om te zien hoe hier wordt gereageerd op mijn uiteraard zwaar overtrokken post in dat topic over armoede. Mijn punt was dat 50% van de Nederlandse huishoudens net iets meer dan 2K bruto binnenharkt per maand, en rond dat bedrag nemen de toeslagen hard af (zie ook het welbekende topic Het (on)bestaan van het middeninkomen), waardoor netto maximaal ongeveer hetzelfde overblijft (2K-2,5K, en voor het merendeel dus minder dan dat) voor de helft van Nederland*. Als je daarvan alleen al de helft uitgeeft aan wonen, GWL, verzekeringen en andere vaste lasten waar weinig op valt te besparen zonder in het donker in een zeecontainer te gaan wonen, blijft er na het kopen van voedsel nogal weinig over om te sparen; that's all.

Wat mij in dat topic tegen de borst stuitte, was hoe gemakkelijk er wordt gezegd dat arme mensen gewoon even wat minder moeten uitgeven, of dat ze bewust kiezen voor een minder verdienende baan omdat dat meer voldoening oplevert dan een minder interessante baan waarbij men meer verdient, of dat men massaal niet met geld kan omgaan. Uiteraard vind ik wel dat hier een taak ligt voor het onderwijs en/of de overheid, want ook ik verbaas me hoeveel mensen met een dure telefoon en dito abonnement rondlopen, en hoe makkelijk er 80+ euro per maand aan Ziggo, Netflix en Disney+ wordt uitgegeven door mensen die amper geld overhouden aan het eind van de maand.

Dergelijke claims komen misschien niet vaak voor in dit topic, maar is wel de tendens bij diverse blogs, filmpjes en boeken over het onderwerp "FIRE". Het is simpelweg niet voor iedereen haalbaar, wat enkelen van jullie hier gelukkig ook herhaaldelijk onderschrijven.

Dus het spijt me dat ik jullie mogelijk beledigd heb. Het heeft niets met afgunst te maken, wel met frustratie over de afwezigheid van realiteitszin bij sommige mensen. Ik ga nu weer verder kijken naar hoe m'n beleggingen gestaag groeien. :w

* Ik ben er later op gewezen dat ik dit totaal verkeerd heb geïnterpreteerd, excuses.

[ Voor 4% gewijzigd door CodeCaster op 20-01-2021 15:14 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
thamac schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 19:42:
[...]

Ik zwakte het bewust (een beetje) af om het wat breder interpreteerbaar te maken. In principe kún je zonder passief inkomen ook FO worden, bijvoorbeeld puur op koerswinsten te beleggen. De praktijk is uiteraard anders.
Koerswinst en dividend beschouw ik beiden als passief inkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:00
[...]

Nee je hebt altijd de druk van het systeem , die vele malen erger is dan druk op het werk. Je bent veel meer afhankelijk van grillen van het systeem. Bovendien heb je geen keuze, sparen voor een item kan niet want bij teveel vermogen wordt je gekort.

En je wordt als paria gezien in het huidige systeem. Dat doet iets met je mentaal gezien. En heeft zijn weerslag op je gezondheid , die gaat vaak achteruit , en dan ga je tegen het hele principe in van FO. Om gezond je eigen tijd in te kunnen delen. (Althans wat ik wil halen uit FO)

Ik heb het vaker aangegeven, werken is gezond , zeker als je het op je eigen voorwaarden kan doen en niet verplicht een x bedrag binnen te brengen. Dat is het grote doel. De bijstand zoals dit nu is ingericht is het tegenovergestelde ervan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
CodeCaster schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 10:25:
Dergelijke claims komen misschien niet vaak voor in dit topic, maar is wel de tendens bij diverse blogs, filmpjes en boeken over het onderwerp "FIRE". Het is simpelweg niet voor iedereen haalbaar, wat enkelen van jullie hier gelukkig ook herhaaldelijk onderschrijven.

Dus het spijt me dat ik jullie mogelijk beledigd heb. Het heeft niets met afgunst te maken, wel met frustratie over de afwezigheid van realiteitszin bij sommige mensen. Ik ga nu weer verder kijken naar hoe m'n beleggingen gestaag groeien. :w
Jup, ben het ook helemaal met je eens wat dat betreft. Maar goed, dat heb ik ook al wel eerder in dit topic gemeld, en heeft ook weinig zin om dat constant te herhalen. En het is natuurlijk ook helemaal geen slechte ontwikkeling dat de Tweakers met een riant IT-salaris goed nadenken wat ze met hun geld en leven willen doen, en niet alles net zo hard uitgeven als het binnen komt.
Pagina: 1 ... 147 ... 172 Laatste

Dit topic is gesloten.