Financiële onafhankelijkheid - Deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 123 ... 172 Laatste
Acties:
  • 2.097.305 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Het is in Nederland echt niet onmogelijk om onafhankelijk van je ouders te studeren hoor. Ook het hoger onderwijs is voor elke portemonnee toegankelijk. Mogelijk met een lening, maar die betaald zich meestal ruimschoots terug. Ik ken maar weinig voorbeelden die vanwege puur financiën afhaakt zijn van hun studie. Hooguit omdat ze al de bakken met geld elders verdienen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:17
!null schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 11:54:
@Tommie12 Als ze jong zijn nog wel. Het kost bij ons niet gek veel meer. Maar de fase van studeren vrees ik wel wat voor ja.
En het is overigens heel inzichtelijk nu we een huis hebben gebouwd. Weliswaar klein en goedkoop, toch is ook daar een meerprijs vanwege 2 extra kamers.
Kinderen onder de 3 zijn duur (als je werkt) onwille van pampers en de opvang die je moet betalen.

Tussen 3 en 12 is een goedkope leeftijd, maar daarna gaat het steil naar boven.
Kleding, voeding, school, sport.... kost allemaal mooi geld hoor.

Ik ga als ervaringsdeskundige (4 kinderen, de jongste nu 23, binnenkort 4 Master diploma's) een paar voorbeelden geven.

- lidgeld judoclub: 170€ per jaar, en elk jaar een nieuw pak van 80€
- muziekles 100€ per jaar, maar ineens moeten ze dan een instrument kopen... onze dochter koos een fagot... 5000€.
- computers zijn een noodzaak, ik moest er elk jaar wel een kopen.

En als ze met 18 jaar naar de unief gaan (en ik prijs me daar enorm gelukkig over dat ze dat aankonden en aankunnen), dan kost een kind 700€ per maand als absoluut minimum.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:25
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 11:21:
Overigens is een netto modaal inkomen ongeveer 2245, dus zou je met een modaal voltijds salaris zo'n 750 per maand kunnen sparen als je de uitgaven op 1500 hebt. Duurt dus nog iets langer voor je FO bent.
Ik rekende met een omgerekend jaarsalaris, dan is het verschil iets groter. Maar, de details doen er niet zo toe, 1.500 euro als "bestaansminimum" is ook maar een aanname.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:29
R.van.M schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 11:37:
[...]

Allemaal keuzes. Je hebt met kinderen geen auto nodig. Mijn bovenburen doen alles met de bakfiets (2 kids) en leven op 70m2 (kinderen delen een slaapkamer). Fiets en veel andere spullen kun je prima kwaliteit 2e hands kopen. Schoolgeld is vrijwel niets en studeren hoef jij niet te betalen in NL.

Nogmaals, het zijn keuzes en we leven in een maatschappij waar je direct voor gek wordt verklaart als je niet het allerbeste voor je kind koopt.
Tja, zijn inderdaad allemaal keuzes. Je kunt ook in een caravan gaan wonen, waarom zou je perse een huis willen? Het is maar net waar je de grens trekt. Maar ik denk wel dat je een zwaarder en minder fijn leven hebt als je zo beperkt gaat leven. Moet er niet aan denken om met 2 kinderen op 70 m2 te moeten leven in deze corona-era. Weet je trouwens wel zeker dat het een bewuste keuze van je bovenburen is? Voor hetzelfde geld willen ze liever een groot huis en een auto maar hebben ze domweg het geld niet. Nogmaals, je kunt in theorie wel gelijk hebben maar ik kan me niemand in de praktijk bedenken die na het kinderen geen concessies deed (als ze mogelijkheid hadden).

Zo ga ik voor mijn kids niet veel concessies doen qua opleiding. Bijv 2-talig middelbare opleiding, kost je 1500 euro extra tov normaal lesgeld. Of straks studeren, hopelijk heeft hij na studie geen lening. Want tegenwoordig krijg je niks meer he, studenten moeten alles lenen. Of bijv vervoer van mijn kroost, die discussie is al eens eerder de revue gepasseerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:34
Tommie12 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 11:50:
[...]

Laat me daar eens hartelijk mee lachen.
100-200€ per maand voor kinderen is een heel grote onderschatting.
En wacht tot ze naar de universiteit gaan (en ja, in België betalen de ouders dit).
Ik kwam met 3 universiteitsstudenten niet toe met 2000€ per maand. Maar ook dat zijn keuzes....
Lachen is gezond (en dus goed voor FO) dus laat mij je vooral niet stoppen :D

Zoals @!null al aangeeft denk ik dat het voor dat bedrag prima te doen is. Studie kan je in NL voor lenen van de overheid tegen zeer gunstige voorwaarden, dus ook dat is een keuze. Veel hangt af van keuzes. Zelf vind ik inderdaad zoals @Tehh schetst een prima balans. Veel tweedehands of eigen spullen, proberen zo min mogelijk kinderopvang. Vakanties kun je zo gek maken als je wil. Wij gingen vroeger niet vaak op vakantie en als we gingen dan was t binnen Nederland en ik heb niet het gevoel dat ik daardoor veel gemist hebt.

Ik zie in mijn omgeving veel verschillende keuzes met betrekking tot kinderen. Van ouders die graag een ton schenken, volledige studie betalen inclusief onderkomst en pleziertjes en elk jaar met de kinderen naar het verre buitenland tot ouders die wat meer op geld letten (al dan niet doordat er minder inkomen is).

Mijn punt is dat het allemaal keuze's zijn en dat iedereen zijn eigen afweging erin moet maken. Dit heeft uiteindelijk invloed op wanneer je FO kan zijn. Ik ben nu op het pad om op mijn 45e FO te zijn en wellicht met kinderen schuift dat op naar 47, echter op dit moment kies ik (wij) ervoor om geen kinderen te nemen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:08
@Tommie12 Ja mee eens, al werkt het schoolgaande hier soms anders. Ik weet echter niet hoe het eruit ziet, met studiefinanciering e.d., bij de tijd dat onze kids naar hoge school of uni gaan.

4 kids met allemaal een master is wel het duurste scenario :)
Ik kan me wel voorstellen dat je trots bent.

Ik zou mijn kinderen echter niet met een hoge studieschuld willen opzadelen terwijl we zelf een gevulde bankrekening hebben. Door een goede start te maken ben je al zo veel voor.
Wel ben ik van de insteek dat ze zelf (kleinschalig) mogen werken voor dingen die ze willen, als ze tiener zijn (jaar of 14 en ouder).
Jij wil die Playstation, die scooter of de nieuwste telefoon? daar is een bijbaan voor, dan leer je meteen hoeveel tijd je moet inruilen voor spullen.
Dat is iets anders als er natuurlijk noodzaak is voor de spullen om naar school te kunnen etc.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:05
Sunri5e schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 10:21:
Wellicht niet helemaal het juiste topic om over de discussiëren. Ik ben erg benieuwd wat jullie verwachting is voor aankomend jaar wat de economie betreft (niet de beurs). Aan de ene kant zie je alweer lichtpuntjes en meevallers doordat cijfers minder slecht waren dan verwacht. Aan de andere kant roepen veel mensen dat de grote klap nog moet komen. Om mij heen heb ik echt nog niemand zijn baan zien verliezen en ik hoor aan alle kanten van mensen dat ze het enorm druk hebben. Maar wat als de steunmaatregelen aflopen? Ik ben erg benieuwd naar jullie gedachte. :)
Als je kijkt naar de de 'oplossing' van de crises van de afgelopen jaren, dan zie ik de steunmaatregelen niet afnemen. Er is wel een besef gekomen dat met marktwerking en risico afschuiven op het individu we er als maatschappij niet gaan komen. De VVD beweegt weer terug naar het poldermodel waar ze ooit de bedenker van waren. Om zo weer terug te gaan naar overleg en het weer stabieler maken van de samenleving.

Waar ik op hoop (wellicht ten onrechte) is een versnelling op het gebied van verduurzaming, een soort deltaplan voor het verduurzamen van Nederland. Iets dat prima kan gezien de lage rentes en enorme noodzaak. Dat kan een prima boost zijn voor technologische ontwikkeling die we als land ook weer kunnen exporteren. En het veel meer multidisciplinair opleiden van mensen. Kansen genoeg.

Zo verwacht ik ook veel op het gebied van voedsel en landbouw ontwikkeling, als je kijkt naar alle onderzoeken die gedaan worden. Ook dat kan een impuls geven aan de economie. In mijn omgeving is er juist een schreeuwend te kort aan alle soorten vakmensen, in de bouw, techniek, infra, IT en ga zo maar door. Wachttijden voor een bouwklus liggen al op volgend jaar juli. Maar wie weet zit ik ook in een bubbel.

Ik ben dus niet zo pessimistisch , maar zo zit ik van nature niet in elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:36
Tommie12 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 12:03:
[...]

En als ze met 18 jaar naar de unief gaan (en ik prijs me daar enorm gelukkig over dat ze dat aankonden en aankunnen), dan kost een kind 700€ per maand als absoluut minimum.
Komt ook omdat het op kot (op kamers) principe in Belgïe vele malen hoger is dan in Nederland. Dit wordt ook veelal door de ouders bekostigd terwijl dit in NL gewoon niet zo gaat. In NL krijgen studenten ook een huursubsidie en wonen ze veelal met een groepje in een huisje/appartment. Hierdoor worden de lasten gedeeld. Terwijl in BE ieder op kot gaat waardoor er allemaal studentenflats komen en de prijzen (en kwaliteit ook vaak) erg hoog is. Ook studiefinanciering helpt hier goed bij, dit is ook in BE niet van toepassing...

Mijn hobby projectjes: www.agenticprojects.be

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
!null schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 12:10:
@Tommie12 Ja mee eens, al werkt het schoolgaande hier soms anders. Ik weet echter niet hoe het eruit ziet, met studiefinanciering e.d., bij de tijd dat onze kids naar hoge school of uni gaan.

4 kids met allemaal een master is wel het duurste scenario :)
Ik kan me wel voorstellen dat je trots bent.

Ik zou mijn kinderen echter niet met een hoge studieschuld willen opzadelen terwijl we zelf een gevulde bankrekening hebben. Door een goede start te maken ben je al zo veel voor.
Wel ben ik van de insteek dat ze zelf (kleinschalig) mogen werken voor dingen die ze willen, als ze tiener zijn (jaar of 14 en ouder).
Jij wil die Playstation, die scooter of de nieuwste telefoon? daar is een bijbaan voor, dan leer je meteen hoeveel tijd je moet inruilen voor spullen.
Dat is iets anders als er natuurlijk noodzaak is voor de spullen om naar school te kunnen etc.
die balans heb ik ook aan gehouden.
Voor school, gezondheid en voeding: dat heb ik altijd betaald.
En inderdaad, als ze een Playstation willen, dan hebben ze daar zelf voor gespaard of gewerkt.
Ik ze altijd beloofd dat ze ARME studenten zouden zijn. Geld om elke dag total loss te gaan op de feestjes, dat hadden ze niet tenzij ze daar zelf voor werkten.

Maar inderdaad het zijn keuzes, en ik zou het niet over mijn hart krijgen om mijn kinderen met een dikke studieschuld op te zadelen terwijl er een pak geld op de rekening staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:02
Red devil schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 12:07:
[...]
Zo ga ik voor mijn kids niet veel concessies doen qua opleiding. Bijv 2-talig middelbare opleiding, kost je 1500 euro extra tov normaal lesgeld.
Bij middelbare school heb je (in NL) geen lesgeld. Alleen de (vrijwillige) bijdrage.

Met 1500 euro voor TTO heb je wel een hele dure, speciale school te pakken denk ik? Wij betalen 500 euro per jaar voor TTO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
rube schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 13:04:
[...]

Bij middelbare school heb je (in NL) geen lesgeld. Alleen de (vrijwillige) bijdrage.

Met 1500 euro voor TTO heb je wel een hele dure, speciale school te pakken denk ik? Wij betalen 500 euro per jaar voor TTO.
Je hebt gelijk, kosten zijn lager dan ik in mijn hoofd had, hier de kosten per schooljaar.

€ 571,50 € 793,50 € 843,50 € 915,50 € 390,50 € 580,00

Ondanks dat het niet goedkoop is geef je je kids toch een beetje extra mee en ook een hoop fun in de vorm van alle reisjes die ze hebben (gastgezin in Engeland, Spanje, stedentrip in Europa etc etc).
Zorg schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 12:35:
[...]

Komt ook omdat het op kot (op kamers) principe in Belgïe vele malen hoger is dan in Nederland. Dit wordt ook veelal door de ouders bekostigd terwijl dit in NL gewoon niet zo gaat. In NL krijgen studenten ook een huursubsidie en wonen ze veelal met een groepje in een huisje/appartment. Hierdoor worden de lasten gedeeld. Terwijl in BE ieder op kot gaat waardoor er allemaal studentenflats komen en de prijzen (en kwaliteit ook vaak) erg hoog is. Ook studiefinanciering helpt hier goed bij, dit is ook in BE niet van toepassing...
Maar die huursubsidie is toch alleen als je sociale huur hebt? Of kun je ook huursubsidie krijgen als je van een particulier iets huurt? De studiefinanciering is volgens mij alleen een gift voor MBO scholieren, als je HBO/WO studeert is het een lening.

[ Voor 39% gewijzigd door Red devil op 24-11-2020 13:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rube
Huursubsidie is alleen voor sociale huur. Dat kan ook van een particulier zijn, heeft gewoon met de maximale huur te maken (iets van 730 euro ofzo). Is niet zo makkelijk om te vinden. Bovendien niet van toepassing voor kamerhuur, moet een zelfstandige woning zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
R.van.M schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 11:37:
[...]

Allemaal keuzes. Je hebt met kinderen geen auto nodig. Mijn bovenburen doen alles met de bakfiets (2 kids) en leven op 70m2 (kinderen delen een slaapkamer). Fiets en veel andere spullen kun je prima kwaliteit 2e hands kopen. Schoolgeld is vrijwel niets en studeren hoef jij niet te betalen in NL.
Sneu voor je bovenburen dat ze door de kinderen zo veel extra kosten hebben moeten maken. Als ze met kinderen op 70 m2 leven, dan hadden ze zonder kinderen waarschijnlijk ook prima op 50 m2 hebben kunnen leven. Scheelt toch weer een hoop geld. En ook sneu dat ze een bakfiets hebben moeten kopen, hadden ze zonder kinderen waarschijnlijk niet gedaan.

Schoolgeld, of anders gezegd de "vrijwillige" ouderbijdrage, is op de basisschool vaak niet heel veel, maar de overblijf kost ook vaak een paar euro per keer. En de ouderbijdrage op de middelbare school is zo een paar honderd euro. Dat zijn dus maar een paar kosten waar je als (werkende) ouder nauwelijks aan ontkomt. Ook niet als je alles tweedehands doet en verder zuinig aan doet. 100-200 per maand is dus wel een behoorlijk ambitieus doel. (En zou dan dus alsnog 20-40k per kind zijn, wat bij een laag uitgavenpatroon behoorlijk scheelt in het FO moment.) Maar is allemaal mogelijk natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rube schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 13:19:
Huursubsidie is alleen voor sociale huur. Dat kan ook van een particulier zijn, heeft gewoon met de maximale huur te maken (iets van 730 euro ofzo). Is niet zo makkelijk om te vinden. Bovendien niet van toepassing voor kamerhuur, moet een zelfstandige woning zijn.
Klopt, je hebt dus de vreemde situatie dat je in een studio met eigen keuken, douche en WC vaak een stuk goedkoper uit bent dan als je een kamer in een gezamenlijk huis huurt. Als je tenminste al iets vindt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-09 02:53

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Als je op tijd staat ingeschreven bij de lokale wooncorporatie en je niet teveel eisen hebt dan heb je zeker wel kans, en dan kan sociale huur je als student wel heel veel geld besparen.

Zo gingen mijn vrouw en ik samenwonen toen we nog student waren (2004), in een appartementje in een "slechtere" buurt van Eindhoven. Dat maakte ons verder niets uit, we woonden er heerlijk voor 100 euro p.p. na aftrek van huursubsidie. Voor een studentenhok was je toen ~300-400 kwijt hier (per persoon dus).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jealgu
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20:45
2004 is wat dat betreft een eeuwigheid geleden. Met een jaar of 12 aan wachttijd ben ik nog niet aan de beurt, ook niet in een slechte wijk en buiten de Randstad.

Het is altijd opassen om de slimmigheden die jezelf in een bepaalde levensfase hebt kunnen doen als tip voor nu te geven. Sommige zaken zijn zoveel veranderd dat je tip niet meer van toepassing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Aanvullend, een zelfstandige woning, kan dus ook een studentenwoning zijn, die samen wonen, maar niet samenwonen }:O

Ik zat in een studentenhuis waar we voor het hele huis €450 euro betaalden aan kale huur. Vóórdat de brandweer langs kwam, woonden we er met z'n 12en. Vanwege 1 voordeur voor het huurcontract, kregen we huursubsidie. We woonden zo goed als gratis. Na de brandweer, woonden we met z'n 4en, maar omdat de andere vaste lasten ook omlaag gingen, hadden we elk 2 kamers voor €150 per persoon, incl internet/tv, krant, gwl.
De verhuurder heeft er 8 jaar over gedaan om ons eruit te krijgen en er kamerhuur van te maken... :+ Maar toen werd hij meteen verplicht het hele huis te renoveren (aka, opnieuw opbouwen).

---

Over de kind discussie: als je fulltime werkt, dan is in de eerste 4 jaar, zonder familie in de buurt, je kinderopvang de duurste maanduitgave die je hebt, bruto duurder dan hypotheek of commerciele huur in veel gevallen bij >2 kinderen. Zelfs met gastouder (welke gemiddeld €2 / u goedkoper is dan een KDV). Netto, na verrekening opvangtoeslag, kan dat verkeren obv je inkomen en is het per gezin anders.
En qua studie hoger onderwijs: de overheid gaat er in de rekenmodellen (zowel eerder als ook nu nog steeds in het (aflopende)leenstelsel) van een student gewoon vanuit dat de ouders bijdragen. Dus dat kun je maar beter van te voren gespaard hebben. Gezien de wijzigingen in de afgelopen ~20 jaar op studiefinancieringsgebied (van eeuwige student <2000, naar leenstelsel anno 2019, en nu weer discussie naar deels gift in 2020), kun je dus voor je nu pasgeborene niet uitrekenen wat zijn/haar studieschuld gaat zijn, maar dat je er als ouder aan moet bijdragen lijkt me duidelijk.

[ Voor 30% gewijzigd door Get!em op 24-11-2020 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrit
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:01
W1LL3M schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 13:34:
[...]

Als je op tijd staat ingeschreven bij de lokale wooncorporatie en je niet teveel eisen hebt dan heb je zeker wel kans, en dan kan sociale huur je als student wel heel veel geld besparen.

Zo gingen mijn vrouw en ik samenwonen toen we nog student waren (2004), in een appartementje in een "slechtere" buurt van Eindhoven. Dat maakte ons verder niets uit, we woonden er heerlijk voor 100 euro p.p. na aftrek van huursubsidie. Voor een studentenhok was je toen ~300-400 kwijt hier (per persoon dus).
Ik weet niet hoe het in 2004 zat qua huursubsidie regels, maar tegenwoordig krijg je tot je 23e alleen huurtoeslag als je iets huurt onder de € 432,51 per maand, zie daar maar eens een studio/appartement voor te vinden waar je relaxt met twee personen kunt wonen. (of überhaupt *iets* voor die prijs :+ )

Tegen de tijd dat je 23 bent ben je al (bijna) klaar met je studie, dus win je er weinig mee.

Het is nu geen tip meer maar alleen een leuke anekdote over hoe jij destijds veel geld hebt kunnen besparen, zoals @Jealgu ook heel terecht benoemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:26
Tsja dat je graag je kinderen zonder studieschuld van de universiteit wilt laten gaan is wat mij betreft toch echt een keuze.
Mijn ouders hebben enkel de eerste 4 jaar het collegegeld (destijds €2000,-) per jaar betaald.

Verder deed ik het zelf, en die 2000 had ik makkelijk zelf kunnen betalen, maar heb ik nu verbrast aan bier en autos (hé ik wist nog niet wat FO was toen ik 18 was)

Natuurlijk hielp de lening van de overheid hier bij, evenals zorgtoeslag en huurtoeslag (ja dat kan in Nederland voor studentenkamers, maar zeker niet overal)

Maar de voornamelijkste inkomstenbron waren toch gewoon bijbaantjes, en het combineren van die bijbanen met een studie heb ik meer van geleerd dan de studie zelf.... Dus tsja wat wens je je kinderen toe?

Nu moet ik wel toegeven dat het ondertussen allemaal wel iets veranderd is, waar ik het grootste deel van mijn studieschuld (10K) nog kwijtgescholden kreeg (ivm prestatiebeurs) moet je dat nu wel terugbetalen als vers afgestudeerde, maarja wel tegen 0% rente.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Wij sparen een bedrag per maand voor studie of andere uitgave. Verder mogen ze bij Duo aankloppen en als alles achter de rug is dan kunnen we altijd nog kijken hoe we gaan helpen met het terugbetalen van de studieschuld. Ik denk dat ze een beter begrip hebben van de kosten als ze daadwerkelijk alles zelf moeten betalen. Daarnaast moet financiën nooit zorgen geven en is de les dan lenen niet slecht hoeft te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
sebastiaan89 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 16:08:
Tsja dat je graag je kinderen zonder studieschuld van de universiteit wilt laten gaan is wat mij betreft toch echt een keuze.
Mijn ouders hebben enkel de eerste 4 jaar het collegegeld (destijds €2000,-) per jaar betaald.

Verder deed ik het zelf, en die 2000 had ik makkelijk zelf kunnen betalen, maar heb ik nu verbrast aan bier en autos (hé ik wist nog niet wat FO was toen ik 18 was)

Natuurlijk hielp de lening van de overheid hier bij, evenals zorgtoeslag en huurtoeslag (ja dat kan in Nederland voor studentenkamers, maar zeker niet overal)

Maar de voornamelijkste inkomstenbron waren toch gewoon bijbaantjes, en het combineren van die bijbanen met een studie heb ik meer van geleerd dan de studie zelf.... Dus tsja wat wens je je kinderen toe?

Nu moet ik wel toegeven dat het ondertussen allemaal wel iets veranderd is, waar ik het grootste deel van mijn studieschuld (10K) nog kwijtgescholden kreeg (ivm prestatiebeurs) moet je dat nu wel terugbetalen als vers afgestudeerde, maarja wel tegen 0% rente.
In België heb je als ouder een onderhoudsplicht naar je kinderen tot ze 25 zijn en zo lang ze studeren.
Zo lang hun studie redelijkerwijs vooruit gaat ben je als ouder verplicht in hun onderhoud te voorzien. Dat betekent niet dat je ze op kot MOET laten gaan, maar dat gun ik mijn kinderen wel zo lang de studie vooruit gaat.
Inschrijvingsgeld is 1000€, en tel daar gemakkelijkheids halve nog maar eens 250€ voor boeken bij. Een kot kost 400-500€ per maand met gemeenschappelijke keuken en sanitair.

Studieleningen in België, dat bestaat vrijwel niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaan89
Ja in Nederland zijn ouders ook in sommige gevallen tot 27 jaar aansprakelijk voor kinderen. Maar dat wil toch niet zeggen dat ze niet zelf hun onderhoud kunnen betalen?

Ik lees niet goed, je schrijft onderhoudsplicht! Dat vind ik heftig, dan zit dat dus al meteen ingebakken bij de keuze om kinderen te nemen. :o

[ Voor 31% gewijzigd door sebastiaan89 op 24-11-2020 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
sebastiaan89 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 16:30:
Ja in Nederland zijn ouders ook in sommige gevallen tot 27 jaar aansprakelijk voor kinderen. Maar dat wil toch niet zeggen dat ze niet zelf hun onderhoud kunnen betalen?

Ik lees niet goed, je schrijft onderhoudsplicht! Dat vind ik heftig, dan zit dat dus al meteen ingebakken bij de keuze om kinderen te nemen. :o
Ja, je hebt onderhoudsplicht naar je kinderen en je ouders!
Als je ouders in een zorgtehuis terecht komen, en er is geen geld meer, dan kan het zijn dat de kinderen moeten mee betalen (uiteraard vanaf een bepaald inkomen).
Helemaal onlogisch is dat niet, anders schenken ze hun huis en vermogen even snel weg, en gaan dan het tehuis in op kosten van de overheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Tommie12 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 16:28:
Inschrijvingsgeld is 1000€, en tel daar gemakkelijkheids halve nog maar eens 250€ voor boeken bij. Een kot kost 400-500€ per maand met gemeenschappelijke keuken en sanitair.

Studieleningen in België, dat bestaat vrijwel niet.
En hoe doet een modaal gezin met meerdere studerende kinderen dat dan? Of is studeren in Belgie dan effectief al iets voor de elite?

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:50
assje schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 17:55:
[...]

En hoe doet een modaal gezin met meerdere studerende kinderen dat dan? Of is studeren in Belgie dan effectief als iets voor de elite?
Kinderbijslag (onder bepaalde voorwaarden) tot en met 25e. :D

[ Voor 4% gewijzigd door GioStyle op 24-11-2020 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
GioStyle schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 18:04:
[...]

Kinderbijslag (onder bepaalde voorwaarden) tot en met 25e. :D
Ja.... 170€ per kind per maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
assje schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 17:55:
[...]

En hoe doet een modaal gezin met meerdere studerende kinderen dat dan? Of is studeren in Belgie dan effectief al iets voor de elite?
Tja.... hard werken, en ik had wat pech dat er gedurende meerdere jaren 3 tegelijk studeerden. Maar anders is dat zorgen dat je wat gespaard hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:09
Tommie12 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 12:03:

Kinderen onder de 3 zijn duur (als je werkt) onwille van pampers en de opvang die je moet betalen.

Tussen 3 en 12 is een goedkope leeftijd, maar daarna gaat het steil naar boven.
Ha! Als dat van steil naar boven uit gaat komen dan ben ik aan de beurt hoor. Hebben er eentje van 8 en eentje van 3. Even een kleine opsomming wat we er nu zo'n beetje aan kwijt zijn (wonen in het buitenland overigens):

- beiden naar priveschool a €2,500 / mnd per kind
- beiden schoolbus a €300 / mnd per kind
- Tae Kwan Do lessen voor de oudste: €250 / mnd excl de fees voor examens
- pianolessen voor de oudste: €200 / mnd om nog maar te zwijgen wat we voor de piano hebben neergeteld al schrijven die niet hard af
- zwemlessen voor de oudste: €200 / mnd
- zwemlessen voor de jongste: €200 / mnd
- Scouting voor de oudste: €100 / mnd
- lessen Chinees voor de jongst: €250 / mnd

Als het dan straks nog eens steil naar boven gaat dan mag ik er een baantje bijnemen..... :P

[ Voor 7% gewijzigd door Chief op 25-11-2020 01:56 ]

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:12
Chief schreef op woensdag 25 november 2020 @ 00:57:
[...]

Ha! Als dat van steil naar boven uit gaat komen dan ben ik aan de beurt hoor. Hebben er eentje van 8 en eentje van 3. Even een kleine opsomming wat we er nu zo'n beetje aan kwijt zijn (wonen in het buitenland overigens):

- pianolessen voor de oudste: €200 / mnd om nog maar te zwijgen wat we voor de piano hebben neergeteld al schrijven die niet hard af

Als het dan straks nog eens steil naar boven gaat dan mag ik er een baantje bijnemen..... :P
Die bedragen zijn natuurlijk nikszeggend, aangezien de inkomsten daar misschien ook factor 10 hoger zijn dan hier in Nederland.
- privé onderwijs is een keuze, hier gaat iedereen gewoon naar publiekelijk onderwijs ipv een 'elitaire school'. Al zijn er wel wat privé scholen, dan gaat het ook al snel over 1500 per maand
- schoolbus bestaat hier niet, wij brengen onze kinderen in de regel allemaal zelf naar school
- Tae Kwan Do kost iets van 30 euro contributie per maand...
- zwemles kost iets van 40 euro per maand voor 1x in de week, dus 80 als een kind 2x per week zwemt

Etc.

Oftewel de bedragen in jouw land zijn in absolute zin niet te vergelijken (als in: een zorgmedewerker verdient niet 2.000 netto per maand maar 4.000 per maand), of je leidt een elitair leven met een inkomen en luxe dat totaal niet representatief is voor de rest van het land waarin je woont.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
[...]
Dit is goed FO advies!
Zwemleraar worden waar jij woont..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
@Chief je geeft zo rond de 7000 euro per maand uit aan 2 kinderen. Volgens het Nibud geef je 29% (als ik het goed herinner) uit van je besteedbaar inkomen aan 2 kinderen. Dus kom je op circa 24K per maand. Volgens mij nog voldoende mogelijkheden om FO te worden :+ (als je het niet al bent ;))

P.S. ik zou ze later in Nederland laten studeren, ben je stukken goedkoper uit dan nu. En niet naar een of andere Ivy League universiteit in de VS :X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:39

PnD

like in Pinda ^_^

Baytep schreef op woensdag 25 november 2020 @ 07:31:
[...]

Dit is goed FO advies!
Zwemleraar worden waar jij woont..
Als je het dan doet, neem de snelle weg naar FO:
Ik zou een combinatie doen van leraar basisonderwijs, taekwondo, zwemmen, chauffeur..vooruit Chinees kan er ook nog wel bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
@President Het is inderdaad een, weloverwogen keuze, om ze naar een internationale school te sturen. Het is hier nl de enige school dat het Nederlandse curriculum volgt. Jammer dat je een beetje negatief toontje aanslaat door te stellen dat internationale scholen 'elitair' zijn. Ik ga niet ontkennen dat er kinderen bij zitten waar de ouders zich misschien zodanig gedragen maar die zie ik ook op publieke scholen dus tjah....

@rube geen idee waar de kinderen straks kunnen/willen studeren. Wie dan leeft, wie dan zorgt! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Chief schreef op woensdag 25 november 2020 @ 09:40:
@President Het is inderdaad een, weloverwogen keuze, om ze naar een internationale school te sturen. Het is hier nl de enige school dat het Nederlandse curriculum volgt. Jammer dat je een beetje negatief toontje aanslaat door te stellen dat internationale scholen 'elitair' zijn. Ik ga niet ontkennen dat er kinderen bij zitten waar de ouders zich misschien zodanig gedragen maar die zie ik ook op publieke scholen dus tjah....

@rube geen idee waar de kinderen straks kunnen/willen studeren. Wie dan leeft, wie dan zorgt! :P
Als ik in ons bedrijf zie wat de expats aan kosten in brengen voor school van hun kinderen....
Dat is inderdaad makkelijk 20k per kind per jaar.... betaald door het bedrijf....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
Tommie12 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 09:47:
[...]

Als ik in ons bedrijf zie wat de expats aan kosten in brengen voor school van hun kinderen....
Dat is inderdaad makkelijk 20k per kind per jaar.... betaald door het bedrijf....
Yep, veruit de meeste ouders van de klasgenoten van onze kroost zijn expats waarvan werkgever de rekening van de school op zich neemt. Veel van die ouders weten niet eens wat het kost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
[...]

Je geeft 6800/maand uit alleen al hiervoor. Dik 80k op jaarbasis gezamenlijk, en dan hebben we het nog niet over eten, kleding, ... Je zit zo >100k/jaar voor alleen de kids, en dan komen nog jullie eigen kosten, de woning, evt auto..
Nou weet ik niet wat jullie verdienen (mil+/jaar?? dus eigenlijk allang FO??). Maar als jullie salaris zeg 500k netto zit wordt het heel interessant om 20-40% salaris verlaging te accepteren als je dan terug kunt naar NL, en om zo dan netto toch meer over te houden 8)7

En ja, in landen als China/US (neem aan dat je in zo'n derde wereld land zit?) ga je inderdaad rustig naar 40-50k PER KIND PER JAAR voor een goede opleiding als ze daarbij niet thuis kunnen blijven wonen. En dat zijn dan de 'gewone' regionale opleidingen.
Iets als Cambridge, Harvard, MIT, kun je daar rustig 100k/kind van maken. Uitgaande dat je kinderen geen simpele kleine ziektebeelden ontwikkelen (allergie of andere permanente medicatie nodig, bril/gehoorapparaatje, etc) want dat hele pre-existing-condition gebeuren in zorgverzekeringen kan ook serieus oplopen.

Dan wordt zelfs een salaris van zeg 500k netto in het buitenland omzetten naar 250k netto in Nederland zodat ze in bv Delft/Twente (ook serieuze top scholen op wereldwijd niveau) toch onder de streep een vooruitgang.

Er is een reden dat o.a. die US types zo snel FO kunnen worden. 200-500k USD/jaar is peanuts in Silicon Valley en valt geen gezin mee te betalen (letterlijk, sanfran is de armoede grens al iets van $100k als ik goed herinner). Maar als je daarmee een huis koopt wordt het financieel heel boeiend.
Paar jaar hard werken en sparen waarbij je tonnen/jaar kunt sparen, woning met winst verkopen, dan in een goede regio neerstrijken waar die 1-2 miljoen vermogen wel significante waarde heeft.
Maar voor de lange termijn is dat eigenlijk niet te doen, zelfs met de meest ongehoorde salarissen omdat de kosten en risico's rond kinderen en zorg zoveel verder buiten proportie ligt.

Dus als je je zorgen maakt voor wanneer ze ouder worden, zou ik snel eens gaan rekenen en misschien vast verder solliciteren.

[ Voor 50% gewijzigd door Xanaroth op 25-11-2020 10:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chief
Xanaroth schreef op woensdag 25 november 2020 @ 10:14:
[...]

Je geeft 6800/maand uit alleen al hiervoor. Dik 80k op jaarbasis gezamenlijk, en dan hebben we het nog niet over eten, kleding, ... Je zit zo >100k/jaar voor alleen de kids, en dan komen nog jullie eigen kosten, de woning, evt auto..
Nou weet ik niet wat jullie verdienen (mil+/jaar?? dus eigenlijk allang FO??). Maar als jullie salaris zeg 500k netto zit wordt het heel interessant om 20-40% salaris verlaging te accepteren als je dan terug kunt naar NL, en om zo dan netto toch meer over te houden 8)7

En ja, in landen als China/US (neem aan dat je in zo'n derde wereld land zit?) ga je inderdaad rustig naar 40-50k PER KIND PER JAAR voor een goede opleiding als ze daarbij niet thuis kunnen blijven wonen. En dat zijn dan de 'gewone' regionale opleidingen.
Iets als Cambridge, Harvard, MIT, kun je daar rustig 100k/kind van maken.

Dan wordt zelfs een salaris van zeg 500k netto in het buitenland omzetten naar 250k netto in Nederland zodat ze in bv Delft/Twente (ook serieuze top scholen op wereldwijd niveau) toch onder de streep een vooruitgang.

Er is een reden dat o.a. die US types zo snel FO kunnen worden. 200-500k USD/jaar is peanuts in Silicon Valley en valt geen gezin mee te betalen (letterlijk, sanfran is de armoede grens al iets van $100k als ik goed herinner). Maar als je daarmee een huis koopt wordt het financieel heel boeiend.
Paar jaar hard werken en sparen waarbij je tonnen/jaar kunt sparen, woning met winst verkopen, dan in een goede regio neerstrijken waar die 1-2 miljoen vermogen wel significante waarde heeft.
Joh, we verdienen prima. We wonen en werken nu in Singapore en het bevalt nog altijd uitstekend.
Wat ze straks willen/kunnen studeren zien we dan wel maar de financiele kant van het studeren zal geen belemmering zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Chief schreef op woensdag 25 november 2020 @ 10:31:
[...]

Joh, we verdienen prima. We wonen en werken nu in Singapore en het bevalt nog altijd uitstekend.
Wat ze straks willen/kunnen studeren zien we dan wel maar de financiele kant van het studeren zal geen belemmering zijn.
Goed verdienen voor Singapore begrippen? Holy crap. Dan verdienen jullie echt ahum netto en al lang FO (in elk geval na een internationale verhuizing) :X . Goed gedaan dan, gefeliciteerd!

Voor degene die Singapore referentie nodig hebben: Ik weet nog van mijn identieke-functie tegenhanger, dat ik als jonge twintiger 2,5k EUR bruto binnenhaalde en zij en haar vriend als 30-er iets van 2x5k EUR bruto voor vrijwel hetzelfde werk. Ze kon zich niet voorstellen dat ik iets als auto of eigen woonruimte of kinderen kon betalen, door het referentie prijsniveau daar. Zij moest gewoon met haar vriend bij de ouders inwonen en fietsen/OV, want dat bedrag stelt daar zoveel minder voor als hier.

Bijvoorbeeld auto's is hier een leuk artikel. https://transferwise.com/gb/blog/buying-a-car-in-singapore dat begint links of rechtsom het kopen van een eenmalige licentie... om een auto te mogen kopen. Dat alleen al is zo 30k EUR. Ziektekostenverzekering is ook rustig 2-3x wat wij gewend zijn om te betalen, en woningen idem.
Het is met een reden een van de duurste (zo niet dé duurste) plekken die er is.

Je kunt rustig je eigen huidhoudboekje pakken, de totale uitgaven x2 doen, en dan daarna de kindkosten van Chief erbij optellen en evt kosten voor een auto. Voor je het weet zit je op 10-15k aan uitgaven per maand als gezin met luxes op Nederlands niveau (dus geen appartement dat je deelt met andere mensen, fatsoenlijke school, etc).
Betekend dat je zo op 150k inkomen (netto!!) moet zitten om als gezin te leven net als in Nederland, maar dan is aan het eind van elke maand je geld ook op. Wil je ook sparen/beleggen.. nouja, je ziet waar het heen gaat.

[ Voor 33% gewijzigd door Xanaroth op 25-11-2020 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Tehh schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 11:43:
[...]

Het hebben van kinderen heeft vaak meer impact op de inkomstenkant. Minder werken omdat je ook af en toe je eigen kinderen wil zien hakt er flink in. Werk je wel veel dan ben je, zeker de eerste 4 jaar, véél meer dan 200 euro/maand extra kwijt.
Het eerste jaar heb je veel eenmalige kosten in aanschaf. Qua meubels komt bij ons alles van marktplaats / vrienden. Toch waren wij nog zeker 1k kwijt het eerste jaar. Onze kinderwagen is 30 jaar oud en de meubels in de kinderkamer 15 jaar oud. Mijn moeder had nog veel speelgoed waar ik mee gespeeld heb en dat ruilen we dus regelmatig om. Kleding wordt zelf gemaakt (wat niet veel goedkoper is dan de hema) of komt bij de kringloop vandaan. Natuurlijk komt er ook af en toe iets nieuws bij. Toch zitten daar niet de allergrootste kosten.
De grootste uitgaven zitten in de kinderopvang. Per dag dat je (eerste) kind naar de opvang gaat kost je dat 100-150 euro. Vijf dagen opvang = 500 - 750 euro eigen bijdrage.
Met een beetje geluk woon je in dezelfde omgeving als familie en kan je daar wat besparen, of heb je verschoven werkweken waardoor jij of je partner doordeweeks weekend hebt.

Op 100k kom ik nu ook weer niet. Ja, totaal aan uitgaven wel als je de volledige kosten van kinderopvang meetelt, maar er staan ook inkomsten tegenover (kinderopvangtoeslag / kinderbijslag / IACK). Het is eerder 30 - 50k (kov 60k, kovtoeslag -40k, studie 15k, IACK etc -25k, overig extra 30k)
De gemiddelde bedragen van mijn dochter van bijna 3:
  • Boodschappen/luiers: geen idee zit in het boodschappen budget
  • Meubels/kleding/stoeltjes/e.d.: € 115,- per maand gemiddeld (en dan hebben we écht héél véél tweedehands)
  • Opvang eerste 2,5 jaar: € 415,- (netto, gastouder 2dagen in de week, grootouders 1dag in de week)
  • Opvang nu : €925,- (netto, KDO 3 dagen in de week)
Die 100k komt (zeker bruto) hard in de buurt, als ik de overige kosten die we specifiek voor haar maken niet eens mee tel (boodschappen/dierentuin/luiers e.d.) staan we 28k (netto) als ze straks 4 is en naar de basisschool gaan.

Ja de opvang is nu wat duur en zou goedkoper, gastouder stopte ermee in de coronacrisis. Zagen we als een mooi moment om een soort van pre-school te doen. Ze gaat er nu 4 maanden heen en praat de halve dag Engels met ons. IMHO meer dan zijn geld waard, we hebben zelfs even gekeken naar de British school voor als ze 4 is maar dat is (zoals hierboven ook vermeld) prive echt niet te betalen.

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ik zou het voor het begrip en verhaal beter hebben gevonden als die context al bij de eerste post over die hoge kindkosten van Chief stonden. Nu hebben we onnodig wat wrevel in het topic gehad, omdat er onbegrip was over de bedragen....

Internationaal vergelijken is altijd lastig. Vandaar dat de US topics over FO/FIRE ook altijd aangepast moeten worden naar de NL situatie wil je gelijkwaardig kunnen discussieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:34
Xanaroth schreef op woensdag 25 november 2020 @ 10:50:
[...]

Goed verdienen voor Singapore begrippen? Holy crap. Dan verdienen jullie echt ahum netto en al lang FO (in elk geval na een internationale verhuizing) :X . Goed gedaan dan, gefeliciteerd!

Voor degene die Singapore referentie nodig hebben: Ik weet nog van mijn identieke-functie tegenhanger, dat ik als jonge twintiger 2,5k EUR bruto binnenhaalde en zij en haar vriend als 30-er iets van 2x5k EUR bruto voor vrijwel hetzelfde werk. Ze kon zich niet voorstellen dat ik iets als auto of eigen woonruimte of kinderen kon betalen, door het referentie prijsniveau daar. Zij moest gewoon met haar vriend bij de ouders inwonen en fietsen/OV, want dat bedrag stelt daar zoveel minder voor als hier.

Bijvoorbeeld auto's is hier een leuk artikel. https://transferwise.com/gb/blog/buying-a-car-in-singapore dat begint links of rechtsom het kopen van een eenmalige licentie... om een auto te mogen kopen. Dat alleen al is zo 30k EUR. Ziektekostenverzekering is ook rustig 2-3x wat wij gewend zijn om te betalen, en woningen idem.

Je kunt rustig je eigen huidhoudboekje pakken, de totale uitgaven x2 doen, en dan daarna de kindkosten van Chief erbij optellen en evt kosten voor een auto. Voor je het weet zit je op 10-15k aan uitgaven per maand als gezin met luxes op Nederlands niveau (dus geen appartement dat je deelt met andere mensen, fatsoenlijke school, etc).
Betekend dat je zo op 150k inkomen (netto!!) moet zitten om als gezin te leven net als in Nederland, maar dan is aan het eind van elke maand je geld ook op. Wil je ook sparen/beleggen.. nouja, je ziet waar het heen gaat.
Maar dit werkt natuurlijk ook andersom. Als ik naar Thailand of Indonesie verhuis dan ben ik nu ook al FO omdat je daar met 1000eur per maand redelijk lekker leven kan leiden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Precies. Zolang je maar overhoud. Wat je overhoud/spaart in Singapore is elders een veelvoud waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
R.van.M schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:32:
[...]

Maar dit werkt natuurlijk ook andersom. Als ik naar Thailand of Indonesie verhuis dan ben ik nu ook al FO omdat je daar met 1000eur per maand redelijk lekker leven kan leiden
Tuurlijk. Meer dat in de context 'goed verdienen in singapore' dergelijke uitgave aan de school voor je kids een heel ander karakter krijgen. Als je netto enkele tonnen per jaar verdient, wat is nog een extra 10k uitgave...
Meer even die context plaatsen voor degene die niet weten hoe de verhoudingen daar liggen.

[ Voor 8% gewijzigd door Xanaroth op 25-11-2020 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
Xanaroth schreef op woensdag 25 november 2020 @ 10:50:
[...]

Heel simpel: doorgaans geldt dat het prijsniveau hoger ligt naarmate de inkomstenbelasting lager is. Singapore staat consequent in top 5 van duurste steden om te leven.
Auto klopt, die zijn hier letterlijk 2-3x zo duur als in Nederland voor hetzelfdee model. Zorgverzekering klopt niet. Singapore kent een publiek en privaat zorgstelsel. Publiek is zeer goed en betaalbaar met weinig out-of-pocket kosten. De premies voor de basisverzekering is niet wezenlijk hoger dan in NL. Heel ander verhaal als je naar prive ziekenhuis gaat.
Yep, lage inkomstenbelasting en geen vermogensbelasting

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Chief schreef op woensdag 25 november 2020 @ 09:40:
Het gemiddeld inkomen in Singapore ligt volgens mij rond de 2700 per maand netto. Als je het niet elitair vindt als je kinderen naar een school gaan/kunnen die per kind ongeveer even veel kost als een gemiddeld salaris, dan heb je of geen idee van wat elitair betekent, of je zit in zo'n bubbel/ivoren toren dat je de kijk op het 'gewone' leven bent kwijtgeraakt.

Ik geef je groot gelijk dat je je kinderen dit biedt als jij (of je werkgever) dat kunnen bieden. Maar wees je er dan wel bewust van dat het een groot privilege is dat je kinderen dit kunnen krijgen en dat dit puur is omdat je tot een bepaalde 'elite' behoort

[ Voor 12% gewijzigd door Rubbergrover1 op 25-11-2020 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-09 18:14
Levenstijl en levenstandaard zal per individu steeds verschillen. Dat wil niet zeggen dat het een beter is dan het andere, het is gewoon anders. Voor Belgische normen denk ik dat we erg low budget leven (we zijn al FO). Dat wil niet zeggen dat je daarvoor weinig terug hoeft te krijgen. De manier van uitgeven en waaraan kunnen een zeer groot verschil maken. De uitgavenkant is minstens even belangrijk als de inkomstenkant. Bovendien de beste dingen in het leven kosten niets.

In België kan je voor een jaar hogere studie van een van je kinderen zomaar 12.000 euro achteruit worden gezet, maar het kan ook voor 3.000 euro. Het eindresultaat, het behalen van een diploma is hetzelfde.

Idem met de CPU en videokaarten hausse die er momenteel aan de gang is, 1000 euro aan een graphics kaart besteden :? dat gaat er bij mij echt niet in. Ik zie het verschil nog niet eens tussen 25 en 35 FPS. Laat staat 100 tegen 150 FPS.

De kunst van het FO zijn is naar mijn mening veel zelf kunnen doen, en nuttige kennis vergaren en die verstandig gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Zullen we weer on-topic gaan? Ik krijg de indruk dat de situatie in het buitenland wel interessant, maar ook off-topic is.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010

oscar82

De ondertitel

Mag ik nog 1 linkje met jullie delen van funda? Het gaat om een kant en klare woonunit van 105 m2 voor vraagprijs 100.000,- (ex. btw). Die vuistregel van 1000,- per m2 klopt dus nog steeds als een bus. Het gaat hier schijnbaar om een show-model woning,waar al flink wat apparatuur is ingebouwd (keuken, vloerverwarming etc). Dat vond ik bij veel van die houten huizen toch wel erg snel aantikken. Je denkt in eerste instantie een huis te hebben voor 50 k maar dan komt er nog zo veel bij dat dat bedrag toch wel verdubbelt.

https://www.funda.nl/koop...s-87518957-spoorstraat-6/

Alleen moet je er zelf dus nog een stuk (woon)grond bij vinden. Toch maar eens contact opnemen met de gemeente Uithuizen of je dit in hun dorpsstraat neer mag zetten? Ik blijf het gewoon bizar vinden dat je dan voor grofweg de overwaarde van mijn huidige huis een hele nieuwe woonunit op kan zetten en in de praktijk dus hypotheek-vrij kan zijn zonder in te leveren op aantal slaapkamers of m2.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rube
100K + 21K BTW + Transport + aansluitingen + vergunning + fundering + grond is nog steeds niet heel goedkoop. Ik zou eerder zelf een niet al te groot HSB bouwen (en dan gelijk een aantal dingen doen zoals ik die zou willen hebben / beter zijn).

De zoektocht naar een mooie kavel was voor ons echter een tijd geleden zo lastig dat we uiteindelijk toch maar een bestaand huis hebben gekocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
In het kader van FO en goedkoper wonen, ik kan mij voorstellen dat als je eenmaal FO bent, je juist ook bewust tijd kunt nemen voor/besteden aan het opknappen van een woning. Ik zou denken dat het dus juist een FO-houding is om niet van (de kosten voor) een aannemer (voor nieuwbouw) afhankelijk te zijn, maar in plaats van die euro's eerder tijd te stoppen in het opknappen van een bestaande goedkope woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanooki
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Ik heb een pensioenrekening bij BrandNewDay. Op de website kun je het indicatief pensioeninkomen berekenen op basis van je verwachte eindkapitaal, bij een bepaalde uitkeringsduur (bijv. 10/20/30 jaar).

Nu zou je verwachten dat naarmate de uitkeringsduur langer wordt, het indicatief pensioeninkomen afneemt. Echter, bij een looptijd van 30 jaar wordt exacte hetzelfde pensioeninkomen berekend als bij 20 jaar. Dit lijkt me niet juist? Naarmate je de uitkeringsduur korter (<20 jaar) kiest, neemt het inkomen wel steeds verder toe.

Zou dit een fout in de website zijn? Of zie ik iets over het hoofd?

• sebastiaan89
Rente op rente? Naarmate (een deel van) het beginbedrag langer blijft staan ben je langer in de markt is er dus een hoger aangroei effect. Dat zou dit verschil kunnen verklaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Lijkt me ook vreemd, dat klinkt als een bug. Enige logische waar dat door zou kunnen komen is als de rente voor 20 jaar veel hoger ligt dan de rente voor 30 jaar, maar ze hanteren voor beide periodes (op dit moment) de zelfde rente.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-10 14:55
Red devil schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 11:27:
[...]

Volgens mij zijn kinderen een stuk duurder. Groter huis, grotere auto. Van alles. Beugeltje, schoolgeld, fietsje, studeren etc etc. Je bent volgens mij zo in totaal (indirect) 100k kwijt per kind. Hoef je helemaal geen gekke dingen voor te doen.
Maak daar gerust €120-150k per kind tot z'n 18e van, blijkt uit onderzoek. 👍

https://www.quest.nl/maat...sten-kind-tot-achttiende/

Mét bachelor en master erbij, nominaal in 5-6jr, zomaar 20k/jr: +100k-120k

Totaal: 300k zomaar, want het leven is niet maakbaar binnen de lijntjes.

M'n vader (van 3) zei vroeger (guldens) altijd al: zonder jullie waren we ruimschoots miljonair! 😄

[ Voor 28% gewijzigd door flipjevandejam op 26-11-2020 20:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

flipjevandejam schreef op donderdag 26 november 2020 @ 20:25:
[...]

Maak daar gerust €350k per kind tot z'n 18e van, blijkt uit onderzoek. 👍
[citation needed]

• Tommie12
[...]

M'n vader (van 3) zei vroeger (guldens) altijd al: zonder jullie waren we ruimschoots miljonair! 😄
Nu denk ik dat je met spek schiet.
Voor een universiteitsstudent op kot reken ik met 10k per jaar. Als het meer is, dan zitten ze het hele jaar in de kroeg.

Het klopt wel dat een kind tot 18 jaar maar zo iets van een ton in je vermogen scheelt. Maar hoeveel je vanaf je 18de aan kinderen uitgeeft hangt ook sterk af van carrière/opleiding en van wat je zelf er aan wilt bijdragen. Dat kún je zou veel maken als je zelf wilt, maar dat hoeft natuurlijk niet. Met 3 ton zout je dan wel erg aan de binnenkant van wat gebruikelijk is.

• Lim987
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 30-09 00:19
Voor wie interesse heeft: vandaag verschenen artikel CBS;

https://www.cbs.nl/nl-nl/...op-vermogens-in-nederland

"...Het CBS verbetert de vermogensstatistiek. Vanaf het eerste kwartaal in 2021 komt een herziene reeks beschikbaar, met vooral een volledigere waarneming van aanmerkelijk belang (zie kader). Dat werpt een zuiverdere blik op de verdeling van de materiële welvaart in Nederland...."

• ItsCrewz
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 26-09 12:53
Ik ben vandaag 18 jaar geworden, en ik ben al een tijdje bezig met het sparen voor mijn rijbewijs.
Ik heb 3 maanden geleden mijn theorie examen gehaald in 1x. Echter ik heb nu nog zo'n 15 maanden de tijd om mijn rijbewijs te halen, alleen ik zit met een dillema. Ik verdien momenteel nog niet heel erg veel (12 uur in de week bij de mediamarkt), maar ik wil wel graag mijn rijbewijs halen, maar ja dit kost geld. Ik heb uitgerekend dat het misschien net kan lukken, maar dat is heel erg krap, en dan heb ik geen ruimte voor extra lessen bijvoorbeeld. Een rijbewijs halen is voor mij heel erg belangrijk, aangezien ik dit al heel erg lang wil, en dit van pas gaat komen bij mijn toekomstige baan als ICTér. Nou is mijn vraag, is het misschien een idee om een lening aan te vragen voor de rijlessen te betalen? Of is dit juist niet verstandig en kan ik beter de komende 15 maanden op een houtje bijten om het rijbewijs te kunnen betalen?

Als er nog andere tips zijn die ik zeker weten moet doen nu dat ik 18 jaar ben dan hoor ik het graag :9~

[ Voor 5% gewijzigd door ItsCrewz op 26-11-2020 22:49 ]

When nothing goes right, go left

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-09 13:38
ItsCrewz schreef op donderdag 26 november 2020 @ 22:48:
Ik ben vandaag 18 jaar geworden, en ik ben al een tijdje bezig met het sparen voor mijn rijbewijs.
Ik heb 3 maanden geleden mijn theorie examen gehaald in 1x. Echter ik heb nu nog zo'n 15 maanden de tijd om mijn rijbewijs te halen, alleen ik zit met een dillema. Ik verdien momenteel nog niet heel erg veel (12 uur in de week bij de mediamarkt), maar ik wil wel graag mijn rijbewijs halen, maar ja dit kost geld. Ik heb uitgerekend dat het misschien net kan lukken, maar dat is heel erg krap, en dan heb ik geen ruimte voor extra lessen bijvoorbeeld. Een rijbewijs halen is voor mij heel erg belangrijk, aangezien ik dit al heel erg lang wil, en dit van pas gaat komen bij mijn toekomstige baan als ICTér. Nou is mijn vraag, is het misschien een idee om een lening aan te vragen voor de rijlessen te betalen? Of is dit juist niet verstandig en kan ik beter de komende 15 maanden op een houtje bijten om het rijbewijs te kunnen betalen?

Als er nog andere tips zijn die ik zeker weten moet doen nu dat ik 18 jaar ben dan hoor ik het graag :9~
Een rijbewijs is voor het leven en wordt in princiepe alleen maar duurder. Ik zou daarom altijd aanraden deze zsm te halen. Misschien is het een optie om (indien nodig) hiervoor een klein bedrag te lenen in je omgeving.
Het zal niet om een groot bedrag gaan aangezien je aangeeft dat je het misschien net gaat halen.

(PS probeer wat extra zondagen/zaterdagen te werken, heb ik ook altijd gedaan ;) )

• ItsCrewz
darklord007 schreef op donderdag 26 november 2020 @ 22:54:
[...]

Een rijbewijs is voor het leven en wordt in princiepe alleen maar duurder. Ik zou daarom altijd aanraden deze zsm te halen. Misschien is het een optie om (indien nodig) hiervoor een klein bedrag te lenen in je omgeving.
Het zal niet om een groot bedrag gaan aangezien je aangeeft dat je het misschien net gaat halen.

(PS probeer wat extra zondagen/zaterdagen te werken, heb ik ook altijd gedaan ;) )
Tja probleempje is, ik werk momenteel bij de mediamarkt en loop er ook tegelijk stage. Ik werk er voor 13.5 uur, en 25 uur stage. Stage krijg ik helaas geen vergoeding voor. Verder heb ik dan maandag en zondag vrij, maar zondag loop ik de folders. Dus ik ben verder redelijk gelimiteerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-09 13:38
ItsCrewz schreef op donderdag 26 november 2020 @ 22:59:
[...]

Tja probleempje is, ik werk momenteel bij de mediamarkt en loop er ook tegelijk stage. Ik werk er voor 13.5 uur, en 25 uur stage. Stage krijg ik helaas geen vergoeding voor. Verder heb ik dan maandag en zondag vrij, maar zondag loop ik de folders. Dus ik ben verder redelijk gelimiteerd.
misschien is onze situatie niet helemaal vergelijkbaar.
Maar ik heb naast mijn stage van 40uur ook bij mm gewerkt. 2-3 avonden 18-21uur en dan de zaterdag en koopzondag.
Was druk, maar met de inkomsten kon ik toen wel mijn motorrijbewijs betalen.

Ik denk dat je je moet afvragen of bijv (indien mogelijk) het werken van een zondagsdienst niet meer opbrengt dan folders rondbrengen.

Uiteindelijk is de weg naar FO zo efficient mogelijk omgaan met je tijd/geld

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Kan je niet je ouders lief aankijken voor een eventuele garantstelling? (Mocht je een lesje meer nodig hebben dat ze je wat lenen tot zeg 500,- en dat je dat terugbetaalt tzt).
Een incentive om af en toe als chauffeur te kunnen spelen werkte in mijn geval erg goed :+

Zou voor zulke bedragen in ieder geval niet naar een commerciele partij gaan, dan zit je aan 10% rente ofzo.

[ Voor 13% gewijzigd door FitTiv op 26-11-2020 23:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
@ItsCrewz Zorg gewoon dat je linksom of rechtsom genoeg geld hebt voor je rijbewijs als je dat zo graag wilt. Je hebt nog 15 maanden, lang zat lijkt me om dat voor elkaar te krijgen.
Wellicht komt dat hard over, maar als je nu al begint met denken over lenen in plaats van denken over oplossingen zonder lenen, dan ga je daar aan wennen en ook eerder aan toe geven.
Dus hup, hoeveel weken vakantie heb je de komende 65 weken? Hoeveel kan je in een week verdienen? (En kijk verder dan alleen de media markt of folders rondbrengen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Eigenlijk de verkeerde volgorde, natuurlijk. Eerst je theorie doen en dan pas bedenken dat je geld nodig hebt om binnen x tijd af te kunnen rijden. Eerste vraag die bij mij opkomt is: waar is het geld van die baan naartoe gegaan? Dat geeft gelijk een inschatting van in hoeverre je op je uitgaven kunt besparen. Heb je bv nog één spaarpotje of niet?

Ik zou het niet zo snel zoeken in een commerciële lening. Handigste is je ouders lief aan te kijken. Hoeft dan ook niet meteen te zijn dat zij een deel betalen als gift, maar je kunt ook afspreken dat zij het voorschieten en jij het terugbetaalt. Je schrijft ook dat je stage loopt. Dan volg je waarschijnlijk een opleiding. Mijn je misschien via duo en lening afsluiten? En hoe lang duurt die stage nog? Kan mij niet voorstellen dat dit 15 maanden nog duurt. Kun je na je stage niet het aantal betaalde uren bij MediaMarkt uitbreiden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje

Maak daar gerust €0-€300k van dan.

Ik kom uit een gezin met 5 kinderen met één kostwinner in onze jonge jaren waarschijnlijk onder modaal.

Natuurlijk als je derving van het 2e inkomen rekent kom je op een significant bedrag maar op bedragen zoals hierboven genoemd kom je nooit.

Jongste twee zijn op kamers gegaan en hebben daarbij ondersteuning gekregen in de orde van grootte €4k/jaar en dus rond de €20k totaal (geen 100-120).

Maar, hier ook wel weer een stukje nivellering want voor lage inkomens gecombineerd met (meerdere) studerende kinderen is er aanvullende studiefinanciering (die een gift is bij behalen diploma). Voor de jongste was dat trouwens minder/niet aan de orde.

[ Voor 11% gewijzigd door assje op 27-11-2020 07:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Wat @assje zegt.
2 kinderen a 300K zou 600K zijn in 24(?) jaar.
Dat is 2083 euro per maand! 24 jaar lang. Veel mensen verdienen dat niet of zitten maar net daarboven. 0-300k+ is een betere weergave om alle situaties te ondervangen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIJK
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:40
Tanooki schreef op woensdag 25 november 2020 @ 22:55:
Ik heb een pensioenrekening bij BrandNewDay. Op de website kun je het indicatief pensioeninkomen berekenen op basis van je verwachte eindkapitaal, bij een bepaalde uitkeringsduur (bijv. 10/20/30 jaar).

Nu zou je verwachten dat naarmate de uitkeringsduur langer wordt, het indicatief pensioeninkomen afneemt. Echter, bij een looptijd van 30 jaar wordt exacte hetzelfde pensioeninkomen berekend als bij 20 jaar. Dit lijkt me niet juist? Naarmate je de uitkeringsduur korter (<20 jaar) kiest, neemt het inkomen wel steeds verder toe.

Zou dit een fout in de website zijn? Of zie ik iets over het hoofd?
Is het niet zo dat de levensverwachting gewoon minder is dan 20, zodat ze in beide gevallen er vanuit gaan dat ze gemiddeld bijvoorbeeld 13 jaar uit moeten keren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DIJK schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 07:48:
[...]

Is het niet zo dat de levensverwachting gewoon minder is dan 20, zodat ze in beide gevallen er vanuit gaan dat ze gemiddeld bijvoorbeeld 13 jaar uit moeten keren?
Dat is gewoon een bug. 5-10-15-20 jaar hebben allemaal andere bedragen, en 25-30 jaar opeens hetzelfde als 20 jaar.
Rekenen met levensverwachting is niet aan de orde (het is geen verzekering of collectief pensioen). Het is 'gewoon' een annuïtaire uitbetaling van het opgebouwde vermogen over x jaar met eventueel wat rente.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
ItsCrewz schreef op donderdag 26 november 2020 @ 22:48:

Alsnog gefeliciteerd. Heb je er rekening mee gehouden dat je (waarschijnlijk) meer gaat verdienen omdat je 18 bent geworden? Minimumloon is in elk geval een stuk hoger, dus je zou vanaf nu zeker € 250 per maand moeten verdienen. Er van uitgaande dat je niet al je geld hebt opgemaakt de afgelopen maanden moet je in een jaar een heel eind kunnen komen.
Zoals eerder gezegd: ga niet bij een commerciële partij lenen. Eerder bij vrienden/familie. Leen nooit bij meerdere mensen tegelijkertijd, maak een helder aflosschema en houd je daar aan. Er van uitgaande dat je nog thuis woont zou je afloscapaciteit minimaal 50% van je netto-inkomsten moeten zijn. Mocht het nodig zijn dat je nog iets moet lenen dan ben je er ook binnen een jaar vanaf. Als ik je kende had ik je zelf het geld wel willen lenen (denk ik, ik ken je tenslotte niet ;-)).

Koester deze periode waarin je veel spaart (of aflost) Je went er alvast aan om een deel van je inkomsten weg te zetten (terug te betalen). Houd dat patroon voor de rest van je leven vast! Zet het geld op een spaarrekening voor eigen huis bijv. (hier zijn speciale spaarrekeningen voor) zodat je een wat grotere drempel* hebt om het op te nemen. Stel je spaart 250/maand dan heb je op je 25e toch zo'n 20k gespaard, dat geeft je dan een grote voorsprong op je leeftijdsgenoten als het gaat om het kopen van een huis.

* Bij speciale rekeningen om te sparen voor een eigen huis krijg je een hogere rente, maar als je het geld ergens voor gebruikt wat niet in de voorwaarden staat dan betaal je een 'boete' als je het geld opneemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-10 10:51
Ik denk dat er bijna geen peil op te trekken is. Wij kregen vroeger, toen we érg jong waren, kleren doorgegeven van oudere neefjes en bij de jongens ging de tondeus er vaak over i.p.v. de kapper. Verder heb ik 2 ouders die goed kunnen koken en dus nooit kant en klaar hoeven te halen. Een klein beetje extra rijst of aardappelen gaat het verschil niet worden als je 'gewoon' een zak aardappelen koopt. En familie waarmee we makkelijk opvang konden regelen i.p.v. kinderopvang betalen of buitenschoolse opvang.

Het begint al bij de eerste dag; koop je elke dag 4 nieuwe luiers of gebruik je uitwasbare?

Het duurste was de 3 HBO opleidingen waar mijn ouders aan bijgedragen hebben, en dat wordt alleen maar erger aangezien wij nog een basisbeur kregen.

Er zijn dan ook genoeg mensen die niet eens 3 x €100.000 verdienen in 18 jaar, maar het wel voor elkaar krijgen blijkbaar.

Het is net als de rest van je leven eigenlijk; je kan het zo gek maken als je wil.

[ Voor 5% gewijzigd door ApexAlpha op 27-11-2020 12:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 30-09 15:25
ApexAlpha schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 12:18:

Het begint al bij de eerste dag; koop je elke dag 4 nieuwe luiers of gebruik je uitwasbare?
Toevallig met mijn vrouw over gehad. De conclusie daar is misschien niet zo duidelijk als ik verwachtte. Als je alle eenmalig gebruik luiers in een aanbieding koopt, en je er vanuit gaat dat je meerdere wasbare luiers moet hebben, dan is het voor ons niet zo duidelijk dat wasbare luiers goedkoper is.

Omdat ons verwacht gemakt met wegwerp luiers groter is hebben we er niet verder naar gekeken, maar ik ben benieuwd of je hier toevallig in detail onderzoek naar gedaan hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ItsCrewz
Bedankt voor de reacties allemaal! Het geld van mijn ouders lenen gaat helaas niet, maar ik was inderdaad vergeten dat ik wat meer ga verdienen, het zal nu iets van 1 euro meer per uur zijn denk ik! (Als ik het mininum loon mag geloven). Dus dat zal ook wel schelen. Ik heb maar enkele vaste uitgaven, en dat zijn de verzekeringen. Dus ik ga het eerst zo proberen, en zoveel mogelijk opzij zetten elke maand.

In ieder geval bedankt voor de felicitaties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
feelthepower schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 12:29:
[...]

Toevallig met mijn vrouw over gehad. De conclusie daar is misschien niet zo duidelijk als ik verwachtte. Als je alle eenmalig gebruik luiers in een aanbieding koopt, en je er vanuit gaat dat je meerdere wasbare luiers moet hebben, dan is het voor ons niet zo duidelijk dat wasbare luiers goedkoper is.

Omdat ons verwacht gemakt met wegwerp luiers groter is hebben we er niet verder naar gekeken, maar ik ben benieuwd of je hier toevallig in detail onderzoek naar gedaan hebt.
Ik denk dat er ook aan ligt of je nog meer kinderen wil. Dan wordt de eenmalige investering weer anders. Bij de oppaskinderen van mijn vriendin, met 3 kinderen, scheelt het enorm in de kosten.

Maar goed, belangrijkste punt is dat je het zo gek kan maken als je wil.

[ Voor 4% gewijzigd door ApexAlpha op 27-11-2020 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sdreeg
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-12-2024
ItsCrewz schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 12:30:
Bedankt voor de reacties allemaal! Het geld van mijn ouders lenen gaat helaas niet, maar ik was inderdaad vergeten dat ik wat meer ga verdienen, het zal nu iets van 1 euro meer per uur zijn denk ik! (Als ik het mininum loon mag geloven). Dus dat zal ook wel schelen. Ik heb maar enkele vaste uitgaven, en dat zijn de verzekeringen. Dus ik ga het eerst zo proberen, en zoveel mogelijk opzij zetten elke maand.

In ieder geval bedankt voor de felicitaties!
Verzekeringen is inderdaad een goed punt, je zult in elk geval een eigen zorgverzekering moeten hebben vanaf je 18e. Vergeet niet om ook zorgtoeslag aan te vragen (als je daar recht op hebt), ik kan mij voorstellen dat dit in jouw geval nog een aardig bedrag per maand is, waardoor de kosten voor de zorgverzekering uiteindelijk mee zullen vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:44

de Peer

under peer review

Sdreeg schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 12:42:
[...]

Verzekeringen is inderdaad een goed punt, je zult in elk geval een eigen zorgverzekering moeten hebben vanaf je 18e. Vergeet niet om ook zorgtoeslag aan te vragen (als je daar recht op hebt), ik kan mij voorstellen dat dit in jouw geval nog een aardig bedrag per maand is, waardoor de kosten voor de zorgverzekering uiteindelijk mee zullen vallen.
Sterker nog, je kunt makkelijk winst maken op je zorg als je gewoon gezond bent en bereid bent max eigen risico te nemen. De (maximale) zorgtoeslag is altijd fors hoger geweest dan de goedkoopste zorgverzekering. Dus in de tijd dat ik nog een wat lager inkomen had en daarvoor toen ik studeerde maakte ik er altijd winst op. Paar tientjes per maand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010

oscar82

De ondertitel

ApexAlpha schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 12:41:
[...]

Ik denk dat er ook aan ligt of je nog meer kinderen wil. Dan wordt de eenmalige investering weer anders. Bij de oppaskinderen van mijn vriendin, met 3 kinderen, scheelt het enorm in de kosten.

Moet jouw vriendin die uitwasbare luiers dan ook wassen? Hopelijk betalen de ouders haar daar riant voor. Zijn ze soms al ERE?

ik wil natuurlijk niemand op de tenen trappen die hier vanuit duurzaamheidsoverwegingen oid voor kiest, maar er zijn grenzen wat mij betreft.

Maar verder helemaal eens met de stelling: je kan het inderdaad zo gek maken als je zelf wilt.

[ Voor 14% gewijzigd door oscar82 op 27-11-2020 14:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApexAlpha
oscar82 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 14:28:
[...]

Moet jouw vriendin die uitwasbare luiers dan ook wassen? Hopelijk betalen de ouders haar daar riant voor. Zijn ze soms al ERE?

ik wil natuurlijk niemand op de tenen trappen die hier vanuit duurzaamheidsoverwegingen oid voor kiest, maar er zijn grenzen wat mij betreft.

Maar verder helemaal eens met de stelling: je kan het inderdaad zo gek maken als je zelf wilt.
Ik denk dat je een raar beeld hebt ervan. Je tilt het inlegvelletje eruit en naar de prullenbak en dan de wasmachine in. Dat is alles.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• !null
Over het wasbare luiers stuk. Dat is echt zo'n typisch cultureel ding waarvan 90% geen idee heeft hoe het in andere landen werkt.
Het is bijna net zo erg als drinkbaar tapwater, waarvan ze in andere landen niet snappen dat we de wc doorspoelen met drinkwater.

In veel andere landen is het niet de boeling om maar al die luiers met poep bij het afval te hebben, dat is verboden. Of je mag wel de luiers in het afval gooien maar zonder poep. Wat het gelijk maakt aan wasbare luiers met zo'n inlegvelletje.
In nog weer andere landen zijn wasbare luiers zo normaal dat dat gewoon in de supermarkt ligt, in betere schappen dan de weggooi luiers. Vroeger was het hier ook normaal uiteraard om wasbare luiers te hebben.

Nu vinden we het heel normaal om moeilijk afbreekbare producten met ontlasting in het vuil te dumpen. En daar dan weer nieuwe voor te kopen. En iets anders vinden we in Nederland heel raar :+

Even een referentiekader scheppen kan soms goed zijn, ook in het kader van FO (op andere onderwerpen) is het vaak welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ApexAlpha schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 12:41:
[...]

Ja, maar die paar aardappelen extra plus die paar boterhammen extra plus dat pak melk extra plus... voor je het weet zit je op een paar euro per dag, waarmee je zo, zonder dat je het door hebt, al richting de 50-100 euro per maand gaat. Je kunt het dus inderdaad zo gek maken als je wilt, maar je moet ook niet alles wegcijferen omdat het nauwelijks uitmaakt. Want al die kleine beetjes maken wel één grote.

En lang niet iedereen heeft 'toevallig' familie in de buurt die gratis kan (of wil) oppassen. Niet alle kostenbesparende keuzes zijn dus voor iedereen weggelegd.

Los daarvan is het ook helemaal niet erg dat kinderen geld kosten. Of dat nou 50k is of 100k. Ik denk dat de meeste mensen met kinderen uit het hebben van kinderen toch wel een vorm van voldoening krijgen die zich moeilijk in geld laat uitdrukken. Een vorm van geluk onafhankelijk van je financiële situatie, dus eigenlijk de ultieme vorm van financieel onafhankelijkheid ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:52

WhySoSerious

Be the change.

Hier prima ervaringen met wasbare luiers hoor. Ook de inlegvellen/boosters zijn uitwasbaar hier. Nu is ze pas 7 maanden, dus nog zeer weinig vast voedsel, ik weet niet hoe zich dit in de toekomst gaat ontwikkelen.

Maar makkelijker omdoen, geen lekkages (op KDV, met wegwerpluiers, heeft ze steevast andere kleren aan bij ophalen.), minder geuren, geen uitslag. En dat nog los van het financiële en milieu-oogpunt. Wat betreft dat laatste, een kind gebruikt zo'n 7.000 a 7.500 luiers de eerste 4 jaar. Stel je die afvalstapel eens voor...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Red devil
We gaan wel beetje offtopic maar ik snap niet hoe jullie dat doen met inlegvelletjes en luiers. Ik zal jullie de details besparen maar als ik soms kijk naar de productie van mijn jongste dochter (en mijn oudste kids vroeger), dan denk ik niet dat het een kwestie is van velletje wisselen. Maar ik geloof best dat het een duurzamere oplossing is, alleen geloof ik niet dat het makkelijker is. Integendeel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Idem dito hier @WhySoSerious . Ook op KDV gebruiken ze onze wasbare luiers overigens, we hebben een 'wet- and dry' bag waarbij de vieze luiers gewoon met de zak en al in de wasmachine gaan.

Tot een jaar of 30 geleden waren volgens mij de katoenen luiers met spelden nog behoorlijk gangbaar. Het is ten opzichte van toen alleen maar makkelijker geworden met de voorgevormde luiers, tweedelig systeem met waterdichte overbroek, inlegvellen, etc. Nu we ze in gebruik hebben, ben ik er nog enthousiaster over geworden.

Vooraf heb ik er wel eens aan gerekend, maar eigenlijk heeft het duurzaamheidsaspect voor mij de doorslag gegeven en niet per se het financiële aspect. (Al viel dat wel goedkoper uit, vooral omdat we nog een tweede willen). We hebben daarnaast één 240L restafval container per 6 à 8 weken. Die bestaat dan weer grotendeels uit plastic, dat bij ons niet apart wordt ingezameld. Als ik dan naar de buren kijk, die een extra container per 3 weken nodig hadden, toen ze twee kinderen in de wegwerpluiers hadden... Die extra container wordt hier ook nog (terecht) voor een stevig tarief aangeslagen.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• walterworld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-10 10:38
Met wasbare luiers is een kind sneller zindelijk, kinderen vinden het niet fijn nat te zijn beneden, met een wasbare luier voel je nattigheid. Mits goed aangeleerd op het potje duurt het 2 a 3 jaar voor ze zindelijk zijn.
Wegwerp luiers zijn tegenwoordig zo goed door ontwikkeld dat het vocht volledig word opgevangen, hierdoor voelt het kind zich niet nat en en duurt het zindelijk worden gemiddeld een jaar langer. (dus een jaar extra wegwerp luiers kopen).
Dan heb ik het nog niet gehad over het feit dat restafval (hier) zwaarder belast gaat worden.

Gemak dient de mens ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Bij ons waren wasbare luiers een behoorlijke desinvestering. Het stonk, lekt veel sneller waardoor de kleding eerder gewassen moet worden en je moet veel vaker (kook)wassen. Dat tientje per week aan luiers vond ik het zeker waard.

Gelukkig hadden wij wel gratis een kinderkamer op kunnen halen en daar drie kinderen in groot gebracht. Ook nu kijken we vaak voor meubels eerst gebruikt, scheelt meestal ook montage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsCrewz
Sdreeg schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 12:42:
[...]

Is al aangevraagd, had ik al maanden voor mijn verjaardag gedaan haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

ItsCrewz schreef op donderdag 26 november 2020 @ 22:59:
[...]

Dan ga je naar je stagebegeleider en zeg je: we gaan het omdraaien, 13,5u stage en 25u (betaald) werk.

Soms moet je een beetje handig zijn ;). En een beetje opkomen voor jezelf mag best, maakt het uiteindelijk makkelijker FO te worden (als dat je doel is).

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 27-11-2020 20:43 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsCrewz
Sport_Life schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 20:42:
[...]

Dan ga je naar je stagebegeleider en zeg je: we gaan het omdraaien, 13,5u stage en 25u (betaald) werk.

Soms moet je een beetje handig zijn ;). En een beetje opkomen voor jezelf mag best, maakt het uiteindelijk makkelijker FO te worden (als dat je doel is).
Haha ja, kon dat maar.

Iemand hier nog wat gekocht met black friday?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
ItsCrewz schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 20:43:
[...]

Haha ja, kon dat maar.

Met FO in het achterhoofd heb ik maar weinig koopjes kunnen vinden die ik beter nu had kunnen doen dan later. Blijft toch een groot circus waar met name de "niet zo financieel bewuste mensen" voor vallen, uitzonderingen daargelaten. Áls er al echte koopjes zijn dan is dat vaak toch op consumptiegoederen en niet op investeringen of zaken die geld besparen / op kunnen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:12
ItsCrewz schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 20:43:
[...]

Haha ja, kon dat maar.

Een telefoon, een tablet voor schoonouders en een externe schijf.

Niet veel goedkoper uit dan een paar weken (sowieso niet duurder), maar zou het zonde hebben gevonden om iets in oktober te kopen terwijl ik weet dat het eind november mogelijk goedkoper is. Sowieso daalt de prijs van hardware meestal in deze tijd van het jaar.

Verder vooral zin om eind december weer de balans op te maken van hoeveel de spaarrekening is gegroeid dit jaar! Ik weet dat sommige mensen houden van Excel bestanden bij houden, meerdere rekeningen, potjes, etc. Ik kijk liever naar:
- hoeveel stond er begin van dit jaar op de rekeningen
- hoeveel staat er eind dit jaar op de rekeningen
- met hoeveel is de rekening toegenomen

:-). Twee jaar geleden niet zoveel in verband met de aankoop van een tweedehands auto ter vervanging van de oude, vorig jaar iets van 18.000 geloof ik. Dit jaar ook weer iets van 18.000 neem ik aan. Dus dat staat er straks iets van 44.000 op de spaarrekening, los van de 7.000 euro op de rekeningen van de kinderen. Hoop volgend jaar toch echt te kunnen verhuizen, zonde om zoveel op de spaarrekening te houden! Maar wel verstandig als je van plan bent een huis te gaan kopen, zodat je makkelijk kan verbouwen...

[ Voor 38% gewijzigd door President op 28-11-2020 12:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik kan mij bij voorgaande 2 reacties aansluiten. Niets gekocht omdat ik niets 'nodig' had. Maar als ik de afgelopen weken het idee zou hebben gehad om iets te kopen, dan kan ik me goed voorstellen dat ik 'voor alle zekerheid' even tot vrijdag had gewacht.

Ik denk dat black friday met deze gedachte in het achterhoofd in Nederland zijn doel een beetje voorbij dreigt te schieten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik heb laatst iets gekocht omdat ik het nodig had. De webshop had al een "black friday" actie staan, maar -- verrassing! -- de totaalprijs was niet lager dan bij andere acties die ze het hele jaar door hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Mijn Ring deurbel was met de Amazon introductie week flink afgeprijsd met 60 euro en nu met “Black Friday” weer dezelfde aanbieding. Het loont om aankopen uit te stellen tot dit soort acties, maar natuurlijk niet om iets te kopen omdat het een koopje is. Bijkomend voordeel is als uitstel leid tot afstel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsCrewz
Zr40 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 18:43:
Ik heb laatst iets gekocht omdat ik het nodig had. De webshop had al een "black friday" actie staan, maar -- verrassing! -- de totaalprijs was niet lager dan bij andere acties die ze het hele jaar door hebben.
Dat komt vaker voor helaas, de slimme trucjes van winkels.

Ik heb zelf ook nog niks aangeschaft, ik heb ook niks nodig op het moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Er waren maar weinig echt goede aanbiedingen tov de normale prijsstelling. Ik heb meerdere producten gevolgd in de laatste maanden, inc prijsalerts. Er zijn er een paar afgegaan, maar dat bleken allemaal nepaanbiedingen van oa maxict en bol.com plaza aanbieders. Werkelijke prijs was vaak 50€ hoger als je doorklikte vanuit pricewatch.

De tv’s die ik in de gaten hield zijn bijna allemaal >100euro duurder! Geworden afgelopen 3 maanden tov All time low in pricewatch. En dan kijk ik naar de €400 prijsrange. Bijzonder. Geen gekocht dus.

De producten die wel extra goedkoop verkocht werden waren bijna allemaal lock-in producten, zoals de nieuwe nespresso, printers en oneblade. Maar daar had ik toch al geen interesse in.

Zelf nu eindelijk een iPhone se gekocht, die door een pricealert ging. Ter vervanging van iPhone 6 die nu nog werkt maar niet meer werkbaar is qua traagheid en geheugen (16gb). Maar die heeft z’n sporen verdient met zoveel jaar en zoveel updates, vanaf iOS 5 en 6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:18
Paar sportartikelen opgepikt met 20% korting, verder inderdaad vrij weinig boeiende dingen en je moet een beetje geluk hebben dat er dingen in de aanbieding zijn die je wil hebben.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb wel een mooie aanbieding gekocht:
Een doos met (24x80) billendoekjes bij de Etos.
Van €50,16 voor €16,00.
En dan natuurlijk nog wat vitamines erbij om boven de €20 uit te komen, om geen verzendkosten te betalen... d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:55
Dat minimum aankoopbedrag om geen verzendkosten te moeten betalen is zo doortrapt.

Voor 10€ meer kopen om geen 5€ verzendkosten te moeten betalen, speciaal toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Of andersom, "Geen verzendkosten vanaf € 40!" op een orderbedrag van € 200.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:08
Nog even terug over de wasbare luiers, hier ook een gebruiker ervan. Nu voor ons 3de kind gebruiken we nog steeds dezelfde luiers als bij de eerste. Als kosten een argument is dan is het een no-brainer, qua duurzaamheid idem dito. Soms is het wat meer gedoe, met name als er echt flinke poepbroeken tussen zitten, maar met normale luiers is het ook niet altijd een pretje. Daarnaast worden kids idd eerder zindelijk, al onze kids waren overdag voor hun 2de zindelijk.
Pagina: 1 ... 123 ... 172 Laatste

Dit topic is gesloten.