Financiële onafhankelijkheid - Deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 124 ... 172 Laatste
Acties:
  • 2.097.297 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Wozmro schreef op zondag 29 november 2020 @ 10:09:
Dat minimum aankoopbedrag om geen verzendkosten te moeten betalen is zo doortrapt.

Voor 10€ meer kopen om geen 5€ verzendkosten te moeten betalen, speciaal toch?
Dat is toch €10 meer waarde voor €5 extra. Geen slechte deal als je die €10 daadwerkelijk verstandig besteed aan iets wat je ooit nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Precies.
Zeker bij een drogist of supermarkt kan je gemakkelijk voor een paar euro wat uitzoeken wat je sowieso de komende tijd nodig hebt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thatanas
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:58
thatanas schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 10:06:
Herkennen meer mensen dat het najagen van FO/FIRE op sommige momenten heel spannend is of zelfs leidt tot slapeloosheid?

Ik heb gesolliciteerd op een functie waar ik goede kans op maak en die mijn salaris met nog eens duizenden euro's per jaar netto kan laten stijgen. Ik slaap gewoon slecht omdat ik de uitdaging zo gigantisch graag aan wil gaan en zo'n zin heb in mijn sollicitatiegesprek.
De slapeloosheid lijkt niet voor niets te zijn geweest. Een enorme stap gemaakt. Zeer gelukkig mens. De truc is nu geen toenemend uitgavenpatroon krijgen. Dat komt wel goed. :)

Wij lossen als een gek onze hypotheeksom af. Het bedrag van enkele honderden euro's netto dat ik nu extra ga verdienen ga ik voor het eerst in aandelen stoppen.

Zo blijf ik trouw aan het uitgangspunt dat de hypotheek binnen tien jaar afgelost is én ga ik mezelf op andere manieren verdiepen in FO. En ja, ik weet dat versneld aflossen financieel niet de meest logische keuze is, maar met de inkomensongelijkheid tussen m'n vrouw en mezelf (inmiddels 80/20 verhouding in het netto inkomen) wil ik echt eerst het risico van het huis afgedekt hebben :). Is dat afgelost kunnen we altijd op alleen haar loon blijven wonen waar we wonen. Dat voelt veilig.

Het enige wat ik toch stiekem overweeg is onze auto de deur uit voor een private lease. De auto kost ongeveer 260€ per maand, een private lease die riant meer comfort levert en minder stress bij defecten e.d. kost "slechts" vijftig euro extra. Maar voor zoiets stoms als een auto geef ik liever geen cent teveel uit.

[ Voor 24% gewijzigd door thatanas op 29-11-2020 11:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thatanas
WhySoSerious schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 15:51:
En dat nog los van het financiële en milieu-oogpunt. Wat betreft dat laatste, een kind gebruikt zo'n 7.000 a 7.500 luiers de eerste 4 jaar. Stel je die afvalstapel eens voor...
Dat klopt in ons geval zeker niet. Onze dochter was na anderhalf jaar zindelijk en heeft er in totaal nog geen 2500 luiers en doorheen gejaagd. De nachtzindelijkheid komt nu langzamerhand ook om de hoek kijken (twee van de drie dagen droog).

De luiers hebben in haar geval rond de 250€ gekost voor een hoop gemak. Wel hebben we wat luiers cadeau gehad van vrienden van wie de kinderen uit een bepaalde maat gegroeid waren.

[ Voor 8% gewijzigd door thatanas op 29-11-2020 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thatanas
ItsCrewz schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 20:43:
[...]

Haha ja, kon dat maar.

Iemand hier nog wat gekocht met black friday?
Twee bandjes voor de kinderwagen en vier binnenbanden. Dat scheelde gewoon veertig euro en ik heb er speciaal op gewacht dus dat kwam goed uit.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-10 22:18

de Peer

under peer review

thatanas schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 10:06:
Herkennen meer mensen dat het najagen van FO/FIRE op sommige momenten heel spannend is of zelfs leidt tot slapeloosheid?
Ik heb 2 weken terug ontslag genomen omdat ik vind dat mijn salaris 20-30 procent hoger zou moeten liggen. Bedrijf heeft een zeer streng beleid dat heronderhandelen niet mogelijk is. Dus tot grote verbazing van mijn gehele omgeving stap ik nu 'opeens' op na jaren trouwe dienst en zeer goede beoordeling. Die reacties zijn wel amusant. Niemand gelooft dat ik geen andere baan gevonden heb en dus echt zonder WW-uitkering thuis ga zitten, uit principe. Dat is nu juist het mooie van een FO-pot hebben.

Vervolgens ga ik opnieuw solliciteren bij hetzelfde bedrijf (mogelijk zelfs dezelfde baan). Eens kijken hoe dat zal gaan. Men liet doorschemeren dat als ik op dat moment gewoon de beste kandidaat ben, ze me best weer willen aannemen. Ik woon in uithoek van NL en kan daar op de fiets naar toe, dat speelt wel mee. Anders zou ik iets makkelijker gewoon naar de concurrent overstappen.

high risk, high reward, hoop ik...
Al met al levert het me toch wel flink wat spanning op, maar ik acht de kans groot dat dit me flink meer inkomsten gaat opleveren. En de paar maanden die ik thuis kom te zitten ga ik gebruiken om te kijken hoe FO zijn voelt, al is het maar een benadering natuurlijk.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 29-11-2020 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsCrewz
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 26-09 12:53
Get!em schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 20:27:
Er waren maar weinig echt goede aanbiedingen tov de normale prijsstelling. Ik heb meerdere producten gevolgd in de laatste maanden, inc prijsalerts. Er zijn er een paar afgegaan, maar dat bleken allemaal nepaanbiedingen van oa maxict en bol.com plaza aanbieders. Werkelijke prijs was vaak 50€ hoger als je doorklikte vanuit pricewatch.

De tv’s die ik in de gaten hield zijn bijna allemaal >100euro duurder! Geworden afgelopen 3 maanden tov All time low in pricewatch. En dan kijk ik naar de €400 prijsrange. Bijzonder. Geen gekocht dus.

De producten die wel extra goedkoop verkocht werden waren bijna allemaal lock-in producten, zoals de nieuwe nespresso, printers en oneblade. Maar daar had ik toch al geen interesse in.

Zelf nu eindelijk een iPhone se gekocht, die door een pricealert ging. Ter vervanging van iPhone 6 die nu nog werkt maar niet meer werkbaar is qua traagheid en geheugen (16gb). Maar die heeft z’n sporen verdient met zoveel jaar en zoveel updates, vanaf iOS 5 en 6.
Dan heb je echt alles uit de iPhone gehaald! Ik ben zelf de afgelopen jaren niet zo zuinig geweest met telefoons. Afgelopen 3 jaar heb ik zo ongeveer 13 verschillende smartphones gehad. Meeste is gerolen, maar een aantal ook nieuw gekocht. Ongeveer 3 weken geleden de OnePlus 8T gekocht. Ik heb inmiddels mijn lesje wel geleerd en ga niet meer met iemand ruilen of een nieuwe kopen, in principe kan deze alles. Zal mij ook heel wat geld en tijd besparen, als ik die afgelopen 3 jaar wat slimmer was geweest en gewoon met 1 telefoon had gedaan, dan had ik misschien al genoeg bij elkaar gespaard kunnen hebben voor mijn rijbewijs. Maarja niet meer terug te draaien helaas, wel van geleerd. Ik vind het zelf altijd fascinerend als iemand alles uit een product haalt. :P

When nothing goes right, go left

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ItsCrewz schreef op zondag 29 november 2020 @ 12:17:
[...]

Afgelopen 3 jaar heb ik zo ongeveer 13 verschillende smartphones gehad.
Ongelofelijk zeg! Kom ik aan met mijn S5 Neo die ik in 2016 heb gekocht, en waarvan ik vind dat ik er nog wel 2 of 3 jaar mee door kan. Ik vind het overigens niet meer dan normaal om iets 'op' te maken voordat ik het vervang.
Overigens ook nog altijd zeer tevreden over mijn Dell computer monitor uit 2011, die mag van mij nog zeker 5-10 jaar mee.
En Tv uit 2013 ga ik ook nog niet afschrijven.
Mijn fiets uit 2013 heb ik nu 33.000 kilometer mee gereden (zonder 1 lekke band overigens) en ik hoop dat die ook nog 10 jaar mee zal gaan.

Het is ook een beetje een mentaliteitskwestie denk ik. Zuinig zijn lijkt me geen verkeerde eigenschap.

[ Voor 32% gewijzigd door de Peer op 29-11-2020 12:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thatanas
de Peer schreef op zondag 29 november 2020 @ 11:45:
[...]

Ik heb 2 weken terug ontslag genomen omdat ik vind dat mijn salaris 20-30 procent hoger zou moeten liggen. Bedrijf heeft een zeer streng beleid dat heronderhandelen niet mogelijk is. Dus tot grote verbazing van mijn gehele omgeving stap ik nu 'opeens' op na jaren trouwe dienst en zeer goede beoordeling. Die reacties zijn wel amusant. Niemand gelooft dat ik geen andere baan gevonden heb en dus echt zonder WW-uitkering thuis ga zitten, uit principe. Dat is nu juist het mooie van een FO-pot hebben.

Vervolgens ga ik opnieuw solliciteren bij hetzelfde bedrijf (mogelijk zelfs dezelfde baan). Eens kijken hoe dat zal gaan. Men liet doorschemeren dat als ik op dat moment gewoon de beste kandidaat ben, ze me best weer willen aannemen. Ik woon in uithoek van NL en kan daar op de fiets naar toe, dat speelt wel mee. Anders zou ik iets makkelijker gewoon naar de concurrent overstappen.

Al met al levert het me toch wel flink wat spanning op, maar ik acht de kans groot dat dit me flink meer inkomsten gaat opleveren. En de paar maanden die ik thuis kom te zitten ga ik gebruiken om te kijken hoe FO zijn voelt, al is het maar een benadering natuurlijk.
Dat is wel ballen tonen! Succes. Ik hoop dat het positief uitpakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsCrewz
de Peer schreef op zondag 29 november 2020 @ 12:21:
[...]

Ongelofelijk zeg! Kom ik aan met mijn S5 Neo die ik in 2016 heb gekocht, en waarvan ik vind dat ik er nog wel 2 of 3 jaar mee door kan. Ik vind het overigens niet meer dan normaal om iets 'op' te maken voordat ik het vervang.
Overigens ook nog altijd zeer tevreden over mijn Dell computer monitor uit 2011, die mag van mij nog zeker 5-10 jaar mee.
En Tv uit 2013 ga ik ook nog niet afschrijven.
Mijn fiets uit 2013 heb ik nu 33.000 kilometer mee gereden (zonder 1 lekke band overigens) en ik hoop dat die ook nog 10 jaar mee zal gaan.

Het is ook een beetje een mentaliteitskwestie denk ik. Zuinig zijn lijkt me geen verkeerde eigenschap.
Het is zo dat er constant elk jaar een nieuwe smartphone uitkomt, met een nieuwe feature, die het vorige model dan weer niet had! Dus ik zat daar dan weer mee in de knoop en ging weer opzoek op marktplaats om het met ruilen met iemand van bijbetaling van mijzelf. Ik was toen 15 jaar, en dacht nog niet echt aan dit soort dingen als FO. Maar nu ben ik sinds paar dagen 18 en ben ik er wel bewust mee bezig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ItsCrewz schreef op zondag 29 november 2020 @ 12:28:
[...]

Het is zo dat er constant elk jaar een nieuwe smartphone uitkomt, met een nieuwe feature, die het vorige model dan weer niet had! Dus ik zat daar dan weer mee in de knoop en ging weer opzoek op marktplaats om het met ruilen met iemand van bijbetaling van mijzelf. Ik was toen 15 jaar, en dacht nog niet echt aan dit soort dingen als FO. Maar nu ben ik sinds paar dagen 18 en ben ik er wel bewust mee bezig.
Ja voor mij klinkt dat belachelijk als ik eerlijk ben (no offense). Je bent dan echt slaaf van het kapitalisme en marketing.
Wat voegt die nieuwe feature nu werkelijk toe aan de kwaliteit van jouw leven en is dat dat geld waard?
Maargoed dat is ook voortschrijdend inzicht. Ik heb ook wel onzinaankopen gedaan in mijn leven natuurlijk.
Belangrijkste is om tot nieuwe inzichten te komen.

In de knoop zitten vanwege een nieuwe telefoon-feature is wel een enorm luxe probleem natuurlijk :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:35
ItsCrewz schreef op zondag 29 november 2020 @ 12:28:
[...]

Elk jaar een nieuwe is één ding, maar je noemt 13 in 3 jaar. Dat is dus elke 3 maanden een nieuwe? Wow. Ik zou al gek worden van overzetten / sync’en / wennen aan ander systeem etc. 😅 .. Maar goed, je geeft al aan dat die tijd achter je ligt gelukkig.

Een collega van mij heeft het anders opgelost: koopt altijd de nieuwste iphone op de dag dat ie uitkomt en verkoopt dan zijn huidige. Omdat het een-na-nieuwste model na zo kort (meest 1 jaar) gebruik (en vanaf dag 1 is stevig hoesje dus i.z.g.s.) nog relatief veel oplevert kost dit hem in praktijk een paar honderd euro per jaar en heeft ie altijd de nieuwste telefoon. Niet de goedkoopste oplossig, maar een telefoon 4 jaar gebruiken, er dan nog 50 euro voor krijgen en een nieuwe van 800 euro kopen is dan nauwelijks goedkoper.

Voor mij persoonlijk helemaal geen tel.kosten. Telefoon van werk en gebruik die ook voor privé.

Een van mijn grootste kostenposten die ik graag omlaag zou brengen is vast internet. Ik hoef geen telefoon/televisie abo. Maar “alleen internet” is relatief duur. Vindt nagenoeg niets onder de 30 euro. Betaal op dit loment 36. Alleen ADSL/kabel mogelijk hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Valorian schreef op zondag 29 november 2020 @ 12:59:
[...]

Elk jaar een nieuwe is één ding, maar je noemt 13 in 3 jaar. Dat is dus elke 3 maanden een nieuwe? Wow. Ik zou al gek worden van overzetten / sync’en / wennen aan ander systeem etc. 😅 .. Maar goed, je geeft al aan dat die tijd achter je ligt gelukkig.

Een collega van mij heeft het anders opgelost: koopt altijd de nieuwste iphone op de dag dat ie uitkomt en verkoopt dan zijn huidige. Omdat het een-na-nieuwste model na zo kort (meest 1 jaar) gebruik (en vanaf dag 1 is stevig hoesje dus i.z.g.s.) nog relatief veel oplevert kost dit hem in praktijk een paar honderd euro per jaar en heeft ie altijd de nieuwste telefoon. Niet de goedkoopste oplossig, maar een telefoon 4 jaar gebruiken, er dan nog 50 euro voor krijgen en een nieuwe van 800 euro kopen is dan nauwelijks goedkoper.

Voor mij persoonlijk helemaal geen tel.kosten. Telefoon van werk en gebruik die ook voor privé.

Een van mijn grootste kostenposten die ik graag omlaag zou brengen is vast internet. Ik hoef geen telefoon/televisie abo. Maar “alleen internet” is relatief duur. Vindt nagenoeg niets onder de 30 euro. Betaal op dit loment 36. Alleen ADSL/kabel mogelijk hier.
In het eerste jaar velies je juist het meest.
Kijk naar een iPhone 11 pro 256 GB. Die kostte vorig jaar ruim 1250€, en nu staan ze te koop voor 800-850€.
Dat is 400€ per jaar.
Mijn vrouw gaat nu haar 6 (4 jaar geleden gekocht voor 300€ als refurb) weg doen, en mijn X overnemen die nu 3 jaar is. Die heb ik 950€ betaald want gekocht in de VS.

Als haar telefoon nu niet begonte haperen had ik zeker nog 2 jaar met mijn X gedaan.
Met een Android telefoon zakt het nog harder.
Om het jaar wisselen (laat staan 2-3 keer per jaar) kost altijd veel meer.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Ik heb me met telefoons juist voorgenomen minder moeilijk te doen. Voorheen altijd gewend telefoons jong gebruikt te kopen.

Afgelopen jaar echter mijn Galaxy S7 vervangen voor een nieuwe S10 en ik had vooral iets van "dat had ik eerder moeten doen".

Ik gebruik dat ding heel de dag en zeer intensief zowel zakelijk als privé met 1001 apps. Heerlijk om eindelijk niet meer in te hoeven zitten over opslag/geheugen gebrek en een brakke batterij.

Ik heb er nu wel een gewoonte van gemaakt mijn accu nooit meer tot 100% te laden. Mijn vorige telefoons waren na 2 jaar praktisch afgeschreven ivm batterijdegradatie.

Ik koop alsnog graag een net overjarig model en probeer er 2 jaar mee te doen maar verder ga ik er niet te moeilijk meer over doen.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Sedert een halfjaartje gebruik weer een gewone gsm, een nokia die ik nog in de schuif had liggen en die nog heel goed werkt, batterij gaat zeker nog een week mee en de Bluetooth werkt goed in de auto. Met sim van het werk.
De smartphone(motorola g6 denk ik) die ik 2 jaar geleden op blackfriday(120€) gekocht heb werkt ook nog goed maar enkel via de wifi thuis. En er staat alleen whatsapp en 2 bankapps op.

Daarnaast heb ik ook nog wel een tablet van het werk die ik veel gebruik onderweg.

Dus ik kom niets tekort maar ik vind het zo best evenwichtig en goedkoop.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 30-09 20:59
Ik heb enigzins moeite met de consumptiemaatschappij, maar dat zorgt er voor dat ik iets goeds koop.
Zo heb ik een S9+ gekocht die goed te repareren is en waar ik van plan ben heel lang mee te doen. Minstens 4 jaar, maar met vervanging van accu waarschijnlijk langer.

Ik heb een hekel aan goedkope zooi die dan al heel snel niet meer goed werkt of geen support meer e.d.
Zo heb ik schoonfamilie kunnen overtuigen om geen laptops meer te kopen van 300 euro o.i.d. Een nette Macbook (of een Dell o.i.d. van dat kaliber) is uiteindelijk goedkoper of vergelijkbaar in kosten. Dan heb je minder afval gemaakt en een fijner product gehad.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
!null schreef op zondag 29 november 2020 @ 13:47:
Ik heb enigzins moeite met de consumptiemaatschappij, maar dat zorgt er voor dat ik iets goeds koop.
Zo heb ik een S9+ gekocht die goed te repareren is en waar ik van plan ben heel lang mee te doen. Minstens 4 jaar, maar met vervanging van accu waarschijnlijk langer.

Ik heb een hekel aan goedkope zooi die dan al heel snel niet meer goed werkt of geen support meer e.d.
Zo heb ik schoonfamilie kunnen overtuigen om geen laptops meer te kopen van 300 euro o.i.d. Een nette Macbook (of een Dell o.i.d. van dat kaliber) is uiteindelijk goedkoper of vergelijkbaar in kosten. Dan heb je minder afval gemaakt en een fijner product gehad.
Ik vind dit altijd nog wel lastig inschatten waar de balans ligt tussen goedkoop = duurkoop bij allerlei soorten producten, omdat het vooraf niet altijd helder is. Want ik haal op zich niet eens altijd extra genot uit een fijner product, dus het moet dan puur economisch verstandig zijn om een duurder product te kopen. Er is alleen wel ergens een ondergrens, vooral bij electronica. Het moet geen trage meuk zijn met vaste bloatware.

Maar met telefoons heb ik dus vaak 'pech' gehad. Modellen van 150 euro voldoen voor mij prima, maar dan gaat die oplaadpoort ineens naar de mallemoren waardoor opladen nu een crime is. Dat vind ik dan weer wel echt storend na 1,5 jaar. Maar waar leg ik dan de grens? Een telefoon van 300? 600? etc.

Wat betreft laptops heb ik bijv. ook zeer gemengde ervaringen. Eeuwen geleden een HP-laptop voor 330 euro gekocht en die ging 3-4 jaar mee, terwijl ik ook duurdere varianten heb gehad die na 2 jaar al traag werden (hdd waarschijnlijk).

Anyway, zowel mijn vrouw als ik hebben nu met thuiswerken Corona bij electronica wel steeds vaker kunnen regelen dat de werkgever de devices levert. Met toestemming voor ongemanagede privé-accounts zonder VPN scheelt dat überhaupt de noodzaak zelf iets aan te schaffen de komende jaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

ItsCrewz schreef op zondag 29 november 2020 @ 12:17:
[...]

Dan heb je echt alles uit de iPhone gehaald! Ik ben zelf de afgelopen jaren niet zo zuinig geweest met telefoons. Afgelopen 3 jaar heb ik zo ongeveer 13 verschillende smartphones gehad. Ik vind het zelf altijd fascinerend als iemand alles uit een product haalt. :P
Afgelopen week nog weer verder gewerkt op 1 van mijn desktop pc. Gezien je leeftijd zal je dan dat ook wel verbazen, die pc is bijna net zo oud als jij.
Model is van 2006 met een core2quad. Topmodel uit die tijd.
Met een goedkope ssd erin en W10 geupgrade, nog steeds prima werkzaam. Teams, slack, alles werkt. Zelfs afgelopen week een borrel in de virtuele 3D wereld van mozilla hubs ermee gedaan.

Pc heeft me in 2010 €100 euro gekost tweedehands. Ssd €79. Windows licentie zat erop.

Laptop heb ik via declaratie op werk op zelfde principe gekocht: moet upgradebaar zijn qua ssd en ram. En dan blijven er ineens een stuk minder over.

[ Voor 13% gewijzigd door Get!em op 29-11-2020 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Get!em schreef op zondag 29 november 2020 @ 14:23:
[...]

Afgelopen week nog weer verder gewerkt op 1 van mijn desktop pc. Gezien je leeftijd zal je dan dat ook wel verbazen, die pc is bijna net zo oud als jij.
Model is van 2006 met een core2quad.
Met een goedkope ssd erin en W10 geupgrade, nog steeds prima werkzaam. Teams, slack, alles werkt. Zelfs afgelopen week een borrel in de virtuele 3D wereld van mozilla hubs ermee gedaan.
Respect _/-\o_
En ik vond mijn oude generatie i5 het al goed volhouden.

Enige wat misschien de moeite van overwegen waard is is het stroomverbruik. Een nieuw systeem van bijv. 500 euro kan (afhankelijk van specs) aanzienlijk zuiniger zijn dan een oude Core 2 Quad.

Edit: maar nu ik je price range zie is dat misschien ook secundair qua overweging

[ Voor 6% gewijzigd door finsdefis op 29-11-2020 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ik heb netto een teruglevering van mijn gehuurde zonnepanelen. (2€/paneel/maand)

Komt nog bij dat ik 4x 70kWh/jaar in postcoderoos zonne projecten heb zitten.

De Intel processor q6600 was overigens tig keer zuiniger dan de tot dan toe geldende processoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsCrewz
Valorian schreef op zondag 29 november 2020 @ 12:59:
[...]

Tja als ik er op terug kijk had ik het inderdaad liever niet gedaan, maarja dat is makkelijk gezegd. Ik dacht er toen die tijd nog niet over na. Maar goed, dat laat ik achter me, en van je fouten kan je leren :9~
Ik had natuurlijk toen veel vrije tijd, dus had genoeg tijd om alles weer te installeren etc, het was een soort van hobby geworden, ik probeerde ook veel custom roms uit etc. Nu niet echt, ik root hem zodra ik hem heb en het laat het zo. Gaat tot nu toe goed ;-) waarschijnlijk over half jaar wanneer er weer een nieuwe uitkomt van oneplus dan zal ik wel weer even nieuwe willen, maar ik ben ervan overtuigd dat ik me erover heen kan zetten :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsCrewz
Get!em schreef op zondag 29 november 2020 @ 14:23:
[...]

Model is van 2006 met een core2quad. Topmodel uit die tijd.

Pc heeft me in 2010 €100 euro gekost tweedehands. Ssd €79. Windows licentie zat erop.

Laptop heb ik via declaratie op werk op zelfde principe gekocht: moet upgradebaar zijn qua ssd en ram. En dan blijven er ineens een stuk minder over.
Verbaasd me niks hoor :P
Mijn opa heeft ook een oudere ook rond dat jaartal, heb ik 2 jaar geleden voor hem een SSD ingezet en een lichte W10 versie erop, werkt weer als een zonnetje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ach , iedereen heeft zo’n periode. In 2000-2003 had ik 5 mobiele abonnementen per jaar. De afsluitprovisie / cashback was zo hoog dat ik winst maakte en er gratis producten bij kreeg. Telefoons, laptop, beertender, tv. Heb nog steeds zaken uit die tijd, waaronder een dvd-surround systeem (nu mijn pc audio).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ander onderwerp qua duurzaamheid en geld besparen: koken met minder energieverbruik:

Wie heeft er ervaring met de ecostoof?
https://ecostoof.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yulunga
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06:57
Get!em schreef op zondag 29 november 2020 @ 18:02:
Ander onderwerp qua duurzaamheid en geld besparen: koken met minder energieverbruik:

Lijkt een beetje hetzelfde idee als een hooimadam :) Ik heb die een tijdje geprobeerd te gebruiken maar vond het lastig. Het duurt toch langer dan gewoon koken en ik bleef het gevoel houden dat ik het koken niet genoeg kon controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
finsdefis schreef op zondag 29 november 2020 @ 14:13:
[...]

Ik vind dit altijd nog wel lastig inschatten waar de balans ligt tussen goedkoop = duurkoop bij allerlei soorten producten, omdat het vooraf niet altijd helder is. Want ik haal op zich niet eens altijd extra genot uit een fijner product, dus het moet dan puur economisch verstandig zijn om een duurder product te kopen. Er is alleen wel ergens een ondergrens, vooral bij electronica. Het moet geen trage meuk zijn met vaste bloatware.

Maar met telefoons heb ik dus vaak 'pech' gehad. Modellen van 150 euro voldoen voor mij prima, maar dan gaat die oplaadpoort ineens naar de mallemoren waardoor opladen nu een crime is. Dat vind ik dan weer wel echt storend na 1,5 jaar. Maar waar leg ik dan de grens? Een telefoon van 300? 600? etc.
[...]
Wat betreft laptops heb ik bijv. ook zeer gemengde ervaringen. Eeuwen geleden een HP-laptop voor 330 euro gekocht en die ging 3-4 jaar mee, terwijl ik ook duurdere varianten heb gehad die na 2 jaar al traag werden (hdd waarschijnlijk).
Laptops van 300 euro die lamg mee gaan zijn een unicum. Heeft ook veel te maken met Windows of andere OS wat dan een iteratie doorgaan. Zelfde met goedkope telefoons al is het soms wel mogelijk lang te doen met iets can 150 euro.

Ik zou graag zien dat fabrikanten iets maken wat lang mee gaat, en daaraan gehouden worden. En dat je de boel weer bij hun inlevert als het product einde van zijn levensduur heeft bereikt of kapot is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online

Geen idee wat dit kost, maar koken kost zeer weinig energie. Zowel op gebied van duurzaamheid als financieel verwacht ik een terugverdientijd van jaren.

Daarnaast verlies je veel minder energie wanneer je in de winter dit soort gerechten maakt. Die restwarmte scheelt dan weer draaiuren op je CV of warmtepomp.

@!null Over het algemeen gaan Apple producten erg lang mee. Eventueel goedkoper (aanschaf) alternatief is refurbished enterprise model.

[ Voor 10% gewijzigd door Deveon op 29-11-2020 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Klopt, doorrekenend zit je in jaren. Kost €90.
Bij €0,72 per kuub gas, moet je dus ~120 kuub gas verstoken aan sudder en stoofgerechten, voordat t economisch interessant wordt. Ik verbruik nu 700-900kuub per jaar afh van temp buiten, in een hoekhuis. Gas voor koken zit < 3 procent, waarvan stoof slechts een deel is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
€90?! Hetzelfde bereik je met een (oud) dekbed. Volgens mij heb ik het mijn moeder wel eens zien doen met handdoeken omdat ze niet van huis wilde met een pan op het vuur (lees: stroom).

@Get!em Als je met een warmtepomp(boiler) onder de 500m3 kan komen dan betaal je minder vastrecht ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Deveon op 29-11-2020 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Zou wel willen, maar zit in een commercieel huurhuis. Eerste jaar zat ik wel op 500, maar was gunstig jaar en veel aan het werk op kantoor. Nu met twee baby’s en thuiswerken in twee werkkamers is temp comfort belangrijker.

[ Voor 61% gewijzigd door Get!em op 29-11-2020 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De ecostoof ken ik niet, maar onbewust doe ik dat al.
Als ik stoofvlees op zet, of spaghettisaus, dan leg ik daar een handdoek over ( uiteraard niet op een gaspit), en je merkt zo dat het ook op de laagste standjes al blijft pruttelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:23
Get!em schreef op zondag 29 november 2020 @ 17:46:
Ach , iedereen heeft zo’n periode. In 2000-2003 had ik 5 mobiele abonnementen per jaar. De afsluitprovisie / cashback was zo hoog dat ik winst maakte en er gratis producten bij kreeg. Telefoons, laptop, beertender, tv. Heb nog steeds zaken uit die tijd, waaronder een dvd-surround systeem (nu mijn pc audio).
Ik gebruik vaak een slowcooker, onze is na 5 jaar kapot gegaan. Heb exact dezelfde weer gekocht. Jammergenoeg 20 euro duurder dan 5 jaar geleden maar nog steeds veel goede reviews.
Ideaal voor stoofpotjes/erwtensoep/draadjesvlees.

Je mikt het 's ochtends erin, hop ding aan en als je thuiskomt is je eten klaar. Geen omkijken naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:20
Red devil schreef op zondag 29 november 2020 @ 20:23:
[...]

Ik gebruik vaak een slowcooker, onze is na 5 jaar kapot gegaan. Heb exact dezelfde weer gekocht. Jammergenoeg 20 euro duurder dan 5 jaar geleden maar nog steeds veel goede reviews.
Ideaal voor stoofpotjes/erwtensoep/draadjesvlees.

Je mikt het 's ochtends erin, hop ding aan en als je thuiskomt is je eten klaar. Geen omkijken naar.
Kost dat niet gigantisch veel energie dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Red devil
Santee schreef op zondag 29 november 2020 @ 20:28:
[...]

Kost dat niet gigantisch veel energie dan?
225 watt zie ik ergems, maar hij heeft 2 standen, weet niet of dit max is of low. Anyway, ongeveer 8 x 225 = pakembeet 2 kWh? 50 cent aan stroom. Moet zeggen dat ik niet echt kijk naar stroomverbruik, als FO-er heb je waarschijnlijk wel zonnepanelen (we hebben 2000-2500 kWh overcapaciteit)? :-).

Hier nog een mooi promo filmpje: YouTube: Crock Pot Slowcooker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:20
Red devil schreef op zondag 29 november 2020 @ 20:33:
[...]

225 watt zie ik ergems, maar hij heeft 2 standen, weet niet of dit max is of low. Anyway, ongeveer 8 x 225 = pakembeet 2 kWh? 50 cent aan stroom. Moet zeggen dat ik niet echt kijk naar stroomverbruik, als FO-er heb je waarschijnlijk wel zonnepanelen (we hebben 2000-2500 kWh overcapaciteit)? :-).

Hier nog een mooi promo filmpje: YouTube: Crock Pot Slowcooker
Dat is sowieso een doel over ~5 jaar ;) Zit nog in de jonge jaren, dus ben hier vooral aan het lurken/leren momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
de Peer schreef op zondag 29 november 2020 @ 11:45:
[...]

Ha, jij hebt ballen! Ik heb vaak aan hetzelfde gedacht. Ik heb enkele taken erbij gekregen dit jaar, mondeling is door mijn leidinggevende gezegd dat dit wel 2 schalen (!) salarisverhoging waard is. Maar helaas hebben wij geen functie die 2 schalen hoger zit dan waar ik nu in zit. Alleen een functie die 3 schalen hoger is en daarvoor kom ik (nog) niet in aanmerking. Ik heb de afgelopen maanden al enkele keren gedacht; 'stik maar, je zoekt maar iemand anders'. 't Is dat mijn baan zo leuk is (en ik te bang ben om zonder werk te zitten ondanks dat ik 2 netto jaarsalarissen aan fuckyou money bij elkaar geharkt heb).
De enige reden dat ik hier weg zou willen is vanwege het HR-beleid. Onze HR is qua salarisonderhandelingen machtiger dan de COO, CEO en CFO bij elkaar. Bij elk MT komen de openstaande vacatures aan bod, wordt door HR wéér gemeld dat een goede kandidaat toch voor een andere baan heeft gekozen en vraag ik wederom: "weten jullie ook waarom?" en steevast is "beter bod..." het antwoord. Voor moeilijk invulbare posities - met maar weinig aanbod - is in 'de markt' gewoon bekend dat ze knieperig zijn bij ons. We hebben functies die al 2 jaar open staan (met dus een overbetaalde interimmer die zich al 2 jaar de ballen uit de broek lacht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Nu online
Over koken heb ik dit weekend ook nog een leuke tip gelezen in het tijdschrift Kijk:

Koken in je vaatwasser.

Aangezien een vaatwasser lange tijd op 65gr zijn werk doet zou die ideaal zijn om te slowcoocken.
Je kan er het perfecte zacht gekookte eitje mee bereiden; je stopt de eieren in zo’n glazen weckpot gevuld met water en stopt die dan bij je vuile vaat in de vaatwasser en laat die een cyclusje doen.
Het zou ook werken met bvb traag garen van een stukje zalm.

Ik heb zelf geen vaatwasser anders zou ik dat zeker wel eens proberen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Tehh schreef op zondag 29 november 2020 @ 21:11:
[...]

Ha, jij hebt ballen! Ik heb vaak aan hetzelfde gedacht. Ik heb enkele taken erbij gekregen dit jaar, mondeling is door mijn leidinggevende gezegd dat dit wel 2 schalen (!) salarisverhoging waard is. Maar helaas hebben wij geen functie die 2 schalen hoger zit dan waar ik nu in zit. Alleen een functie die 3 schalen hoger is en daarvoor kom ik (nog) niet in aanmerking. Ik heb de afgelopen maanden al enkele keren gedacht; 'stik maar, je zoekt maar iemand anders'. 't Is dat mijn baan zo leuk is (en ik te bang ben om zonder werk te zitten ondanks dat ik 2 netto jaarsalarissen aan fuckyou money bij elkaar geharkt heb).
De enige reden dat ik hier weg zou willen is vanwege het HR-beleid. Onze HR is qua salarisonderhandelingen machtiger dan de COO, CEO en CFO bij elkaar. Bij elk MT komen de openstaande vacatures aan bod, wordt door HR wéér gemeld dat een goede kandidaat toch voor een andere baan heeft gekozen en vraag ik wederom: "weten jullie ook waarom?" en steevast is "beter bod..." het antwoord. Voor moeilijk invulbare posities - met maar weinig aanbod - is in 'de markt' gewoon bekend dat ze knieperig zijn bij ons. We hebben functies die al 2 jaar open staan (met dus een overbetaalde interimmer die zich al 2 jaar de ballen uit de broek lacht).
Ja hier dus net zo.. Mijn eigen manager en de 2 lagen erboven willen me graag tegemoet komen maar mag niet van HR. En helaas weet ik dat het geen slap excuus is maar keihard beleid. Ze gokken dat men toch wel blijft, en het erge is : ze hebben nog gelijk ook. Op een enkele uitzondering na..

Maar ik vind het dan wel mooi om dan toch op te stappen. Het maakt wel indruk op werk merk ik. En dan over 2 maanden stoïcijns terug solliciteren. Zij mij als nummer behandelen, dan ik hen ook.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
!null schreef op zondag 29 november 2020 @ 19:01:
[...]
Laptops van 300 euro die lamg mee gaan zijn een unicum. Heeft ook veel te maken met Windows of andere OS wat dan een iteratie doorgaan. Zelfde met goedkope telefoons al is het soms wel mogelijk lang te doen met iets can 150 euro.

Ik zou graag zien dat fabrikanten iets maken wat lang mee gaat, en daaraan gehouden worden. En dat je de boel weer bij hun inlevert als het product einde van zijn levensduur heeft bereikt of kapot is.
't Is niet echt Tweakers waardig, maar smartphones vind ik nu het toppunt van een consumptiemaatschappij / kapitalisme / weggooimaatschappij. Iedereen* hier heeft een laptop / pc voor zijn werk. Waar is die smartphone nog voor dan**? Ik heb sinds vorig jaar mijn 2e smartphone, 3e telefoon in totaal. Gemiddelde levensduur van de telefoon is 6 jaar. Maximale prijs was € 200. Allemaal Nokia. Ik zal wel een defect in mijn brein hebben zitten maar ik zou ook niet weten wat voor apps ik zou moeten installeren. Ik gebruik de app van de bank wel eens omdat ik altijd mijn portemonnee kwijt ben, daarnaast app ik af en toe met vrouw/vrienden. Onderweg let ik op de weg (zouden al die sukkels met de smartphone in de knuist ook eens moeten doen) en bij OV probeer ik mijzelf in een soort zen modus te krijgen (wat niet lukt met een smartphone en eigenlijk sowieso niet lukt want OV in de spits is ruk) of lees ik een boek. De kunst van het niets doen / naar buiten kijken is ook verloren gegaan sinds we smartphones hebben. Niets doen en gewoon gelukkig zijn is het beste wat je kan overkomen. Volgens mij redelijk in lijn met de gedachtegoed van het Stoisme*** en nog eens verslavend ook.

* oké, bijna iedereen. Jij bent vast een uitzondering. ;)
** niet bedoeld als discussiestarter
*** geen idee, ik ben nog steeds niet begonnen aan dat boek "Irvine - A guide to the good life", ik had nog wat andere boeken te verslinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Wozmro schreef op zondag 29 november 2020 @ 21:12:
Aangezien een vaatwasser lange tijd op 65gr zijn werk doet zou die ideaal zijn om te slowcoocken.
Je kan er het perfecte zacht gekookte eitje mee bereiden; je stopt de eieren in zo’n glazen weckpot gevuld met water en stopt die dan bij je vuile vaat in de vaatwasser en laat die een cyclusje doen.
Al dat water in die weckpot moet opgewarmd worden en wordt daarna weggegooid. Het verwarmingselement van de vaatwasser moet hier (minuscuul) langer voor draaien om het eitje te koken. In een eierkoker hoef je maar 80ml aan de kook te brengen voor 8 eieren.

Als je efficiënter een ei wilt koken dan moet het op de directe warmte van de zon gevolgd door een warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Deveon schreef op zondag 29 november 2020 @ 21:31:
[...]

Als je efficiënter een ei wilt koken dan moet het op de directe warmte van de zon
Motorkap van je auto in de zomer.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-10 21:08
Wozmro schreef op zondag 29 november 2020 @ 21:12:
Over koken heb ik dit weekend ook nog een leuke tip gelezen in het tijdschrift Kijk:

Koken in je vaatwasser.

Ik heb zelf geen vaatwasser anders zou ik dat zeker wel eens proberen.
Dit nog wat voor je?
https://www.trouw.nl/nieu...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:53
gewoon kort water aan de kook en dan wat langer laten staan..

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Tehh schreef op zondag 29 november 2020 @ 21:29:
[...]

't Is niet echt Tweakers waardig, maar smartphones vind ik nu het toppunt van een consumptiemaatschappij / kapitalisme / weggooimaatschappij. Iedereen* hier heeft een laptop / pc voor zijn werk. Waar is die smartphone nog voor dan**? Ik heb sinds vorig jaar mijn 2e smartphone, 3e telefoon in totaal. Gemiddelde levensduur van de telefoon is 6 jaar. Maximale prijs was € 200. Allemaal Nokia. Ik zal wel een defect in mijn brein hebben zitten maar ik zou ook niet weten wat voor apps ik zou moeten installeren. Ik gebruik de app van de bank wel eens omdat ik altijd mijn portemonnee kwijt ben, daarnaast app ik af en toe met vrouw/vrienden. Onderweg let ik op de weg (zouden al die sukkels met de smartphone in de knuist ook eens moeten doen) en bij OV probeer ik mijzelf in een soort zen modus te krijgen (wat niet lukt met een smartphone en eigenlijk sowieso niet lukt want OV in de spits is ruk) of lees ik een boek. De kunst van het niets doen / naar buiten kijken is ook verloren gegaan sinds we smartphones hebben. Niets doen en gewoon gelukkig zijn is het beste wat je kan overkomen. Volgens mij redelijk in lijn met de gedachtegoed van het Stoisme*** en nog eens verslavend ook.

* oké, bijna iedereen. Jij bent vast een uitzondering. ;)
** niet bedoeld als discussiestarter
*** geen idee, ik ben nog steeds niet begonnen aan dat boek "Irvine - A guide to the good life", ik had nog wat andere boeken te verslinden.
Ja veelal terecht punt. Maar, ik moet zeggen ik heb me telefoon toch al aardig goed gebruikt. Navigatie in allerlei vormen ver weg van huis (waar Google Maps niet genoeg is) en een echt goede camera die er daadwerkelijk voor heeft gezorgd dat ik geen nieuwe losse camera heb gekocht en diegene die ik heb, niet meer pak. En ik heb dus geen laptop meegenomen vanwege deze telefoon.

Ik voel dan gelukkig absoluut 0,0 druk of noodzaak om de nieuwste telefoon te kopen. Dit was een slimme zet omdat ik hem op een lange reis goed kan gebruiken, en vermoedelijk nog lang kan blijven repareren.
En zo doe ik vaak best lang met mijn spullen.
Hiervoor had ik altijd 2e handsjes, dus dit was voor het eerst een grote uitgave aan een telefoon.
Ik heb dus ook wel telefoons gehad waarvan de hardware nog functioneel is, maar je er niks meer mee kunt omdat ze niet meer gesupport worden, teveel updates en een iniminie geheugen. Hier kan ik echt slecht tegen omdat afval van elektronica producten gewoon een groot ding is, en helaas ook nog eens heel vaak onnodig.

Ik kan nu ook wat meer betalen maar doe dit niet, je moet ook eens tevreden zijn. We wilden graag elektrisch rijden en eens wat nieuwers dan alleen maar 20 jaar oude auto's. Uiteindelijk toch maar de Tesla laten staan en een bescheidenere EV gekocht. Afhankelijk van hoe je rekent kun je zeggen dat ik veel geld bespaard heb :+
Ik ben wel fan van Tesla maar waarom zou ik in hemelsnaam 50K aan een auto uitgeven, dat deden we voorheen ook nooit. Lifestyle inflation is natuurlijk zinloos als je meer vermogend wordt, dan is het effect weg.

[ Voor 9% gewijzigd door !null op 29-11-2020 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

Tehh schreef op zondag 29 november 2020 @ 21:29:
't Is niet echt Tweakers waardig, maar smartphones vind ik nu het toppunt van een consumptiemaatschappij / kapitalisme / weggooimaatschappij. Iedereen* hier heeft een laptop / pc voor zijn werk. Waar is die smartphone nog voor dan**? ...
Financieel gezien kan je inderdaad beter geen smartphone kopen. Trouwens, die hele mobiele telefoon is gewoon overbodig. Als je wilt bellen, dan doe je dat thuis maar via skype vanachter een laptop. ;)

Maar een smartphone is tegenwoordig zoveel meer dan alleen een telefoon. Het is een foto/filmcamera, notitieboekje, agenda, rekenmachine en zakhorloge in één apparaat, en je kan het overal mee naar toe nemen :). Het is dat het scherm en de toetsen zo klein zijn, want anders was er geen laptop meer nodig.

Zo'n apparaat geeft een aanvulling in je leven, en sommige dingen mogen wel wat kosten. (Net zoals een auto. Aanschaf, bezit, onderhoud en gebruik is duur, maar het biedt echt veel gemak in het leven. :) )

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Onbekend schreef op zondag 29 november 2020 @ 22:34:
[...]

Financieel gezien kan je inderdaad beter geen smartphone kopen. Trouwens, die hele mobiele telefoon is gewoon overbodig. Als je wilt bellen, dan doe je dat thuis maar via skype vanachter een laptop. ;)

Maar een smartphone is tegenwoordig zoveel meer dan alleen een telefoon. Het is een foto/filmcamera, notitieboekje, agenda, rekenmachine en zakhorloge in één apparaat, en je kan het overal mee naar toe nemen :). Het is dat het scherm en de toetsen zo klein zijn, want anders was er geen laptop meer nodig.

Zo'n apparaat geeft een aanvulling in je leven, en sommige dingen mogen wel wat kosten. (Net zoals een auto. Aanschaf, bezit, onderhoud en gebruik is duur, maar het biedt echt veel gemak in het leven. :) )
Eens met het laatste gedeelte van je post, en ZEER! oneens met je eerste zin.

Als je hem goed gebruikt dan verhoogt een smartphone je productiviteit ontzettend, zowel qua werk als persoonlijk

Voor werk:
Ik kan vrij efficiënt e-mails dispositioneren/beantwoorden, presentaties reviewen, meetings bijwonen en chatten met collega's via mijn smartphone. Op die manier kan ik ook productief zijn als ik niet achter mijn laptop zit, wanneer en hoe ik dat zelf wil. Ik ben niet alleen productiever omdat ik met veel minder moeite even een uurtje werk in het weekend, ook kan ik makkelijker mijn werk indelen. De vrijheid die me dit oplevert is erg fijn.

Voor privé:
Ik gebruik mijn smartphone voor gedeelde boorschappenlijstjes, ToDo lijstjes, veel sociale contacten met familie en vrienden (lang leve WhatsApp Web), navigatie in de auto, snel iets opzoeken als ik in de winkel sta, in bed nog even snel iets opzoeken, kleine bankzaken snel regelen, fotos en videos maken en delen, etc.
Ik kan dit allemaal doen waar en wanneer ik wil, als ik mijn telefoon maar heb. Die flexibiliteit is erg fijn en geeft me weer ruimte voor andere zaken.

Ik vervang mijn telefoon als hij niet meer lekker snel en soepel loopt met de nieuwste apps/browser, de laatste is 4 jaar mee gegaan en ben benieuwd hoelang mijn huidige (Samsung Galaxy S20+) meegaat. Maar voor €1000,- per telefoon betaal je slechts €1,50 per dag als hij 2 jaar meegaat, dat is een prima afschrijving voor mij.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Onbekend schreef op zondag 29 november 2020 @ 22:34:
[...]

Dat is ook het probleem met veel verouderende apparaten als telefoons en computers. Niet dat de apparaten stuk gaan of niet meer werken, maar dat er steeds nieuwe toepassingen worden bedacht en ontwikkeld, die op een gegeven moment niet meer op oude apparaten passen. Dat is een tijdje deels te voorkomen door een duurder apparaat te kopen met meer capaciteit of uitbreidingsmogelijkheden, maar daarmee kun je niet alles bijhouden. 4g, USB, HDMI, WiFi etc. zijn niet allemaal dingen die je op oude apparatuur aan de praat kunt krijgen.

Uiteraard hoef je die helemaal niet per se allemaal te hebben. Ik ken bv mensen die hun mobiele telefoon echt alleen voor telefoneren gebruiken en een jaren oude gsm hebben zonder toeters en bellen. Prima als dat ook is wat je ermee wilt doen. Maar tegelijk leveren de nieuwe ontwikkelingen ook een hoop nuttige zaken op die ik een goede aanvulling vind op de oude zaken. Denk aan navigatie of reisinformatie. Toch al regelmatig meegemaakt dat de informatie daaruit mij een hoop reistijd (en daarmee ook kosten in de vorm van werktijd of privé tijd) heeft gescheeld. In die zin kan een (nieuwe) smartphone dus ook financieel wel voordelen bieden.

Daarnaast heb je ook te maken met efficiëntere apparaten. Ik heb laatst na jaren toch maar een goed werkende lcd monitor vervangen door een nieuw exemplaar dat twee keer zo groot is maar tegelijk maar de helft van de stroom verbruikt. En daarbij ook nog een betere resolutie heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
De discussie concentreert zich ook te vaak op de smartphone, niet om het apparaat zelf maar omdat het iets is waardoor bijvoorbeeld duidelijk is dat er een generatiekloof ontstaat of je heel anders tegen dingen aan kijkt.

Als er dan wat oudere lui zeggen dat die jongeren zoveel geld uitgeven moet ik altijd lachen, want dat is dan de Nokia generatie die het wel normaal vind om 500 euro per maand aan autokosten te hebben of dat niet eens weten. Dat doen de jongeren meestal niet, wat eigenlijk veel verstandiger is. En als je 1000 euro kosten op 4 jaar hebt is het natuurlijk totaal geen issue.

[ Voor 5% gewijzigd door !null op 30-11-2020 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik heb een iPhone 7 Plus. Doet het nog steeds prima. Het is duidelijk merkbaar dat het niet de nieuwste is, maar dat heb ik ook niet nodig. Ik gebruik hem voornamelijk voor communicatie, bank apps, navigatie, podcasts en audioboeken. Ook data heb ik weinig nodig, kan prima uit de voeten met een 1 GB bundel. :)

Mijn Apple Watch (Series 3) zou ik nog eerder vernieuwen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Het is denk ik inderdaad met name een generatie ding. Zelf heb ik ook een telefoon van meer dan 1000 euro, maar zou niet zonder willen. Al heb ik mijzelf weten te overtuigen vanwege de camera die erop zit. Mijn telefoon heb ik altijd wel bij mij en het is prettig om kwalitatief betere foto's te maken om herinneringen vast te leggen, met name van mijn kinderen.

Net even gekeken en zit de afgelopen weken op een screentime van 6 uur per dag (schrok ik ook even van :+). Dit is echter niet altijd met mijn volledige aandacht. Zo had ik van het weekend de F1 op staan omdat mijn zoontje de TV in beslag had genomen. In principe geld dit ook veel voor YouTube wat ik met name luister en niet kijk. Verder consumeer ik ook nauwelijks op andere apparaten. Ik heb zelfs nog z'n ouderwetse 1080p televisie.

De financieel pijnlijkste hobby blijft echter de auto. Nu heb ik niet eens zo een uitbundig model, maar met drie kinderen in een buitenwijk ontkomen we niet aan twee auto's voor de deur en gaat alles exponentieel. Vergeleken daarmee is een telefoon van €1000 voor 6 uur per dag een koopje, net als dat je niet bespaard op een goed matras.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
!null schreef op maandag 30 november 2020 @ 09:16:
De discussie concentreert zich ook te vaak op de smartphone, niet om het apparaat zelf maar omdat het iets is waardoor bijvoorbeeld duidelijk is dat er een generatiekloof ontstaat of je heel anders tegen dingen aan kijkt.

Als er dan wat oudere lui zeggen dat die jongeren zoveel geld uitgeven moet ik altijd lachen, want dat is dan de Nokia generatie die het wel normaal vind om 500 euro per maand aan autokosten te hebben of dat niet eens weten. Dat doen de jongeren meestal niet, wat eigenlijk veel verstandiger is. En als je 1000 euro kosten op 4 jaar hebt is het natuurlijk totaal geen issue.
Dat is ook wel een beetje een non sequitur en stropopredenatie van degenen die zoiets beweren idd. Men stereotypeert vaak 'de jeugd' alsof elke jongere elke dag een kombucha van 7 euro achterover tikt met avocado op speltbrood in een hip cafe met de laatste Macbook Pro en iPhone, terwijl ze hun knotjes glanzend houden met biologische kokosolie. Dat zijn alleen toevallig de meest opvallende types en is nou niet echt een representatief beeld.

Als ik iets zie is het dat dit vaak alleen op het oppervlak en in de midrange consumptieuitgaven het geval is (en dus niet alle topproducten van duizenden euro's). Daar valt voor 'de jeugd' inderdaad nog een hoop te leren, omdat het vaak een automatisme en routine betreft om telkens nieuwe kleding/gadgets/etc te kopen. En de kracht van routines kan niet onderschat worden. Ik heb aan de andere kant wel goede hoop voor de huidige generatie pubers, want velen van hen zijn zich maar al te bewust van het grote effect van peer pressure en social media, i.t.t. eerdere generaties.

Maar ditzelfde geldt op andere manieren weer voor andere generaties. De befaamde autokosten die je noemt zijn een goed voorbeeld. In de ogen van velen ben je een loser of hippie als je geen auto hebt en is het raar als je je eindejaarsuitkering of vakantiegeld niet al mentaal uitgegeven hebt aan iets nieuws.

Ik merkte ook bij mijn gezondheid (sporten/voeding etc.) dat de kracht van het aanpassen van routines enorm is in mijn geval, ook in het kader van FO. Heb er geen inspirerend boek voor nodig gehad, maar door langzaamaan dingen te schrappen (snoep, snacks, suiker), af te leren (impulsaankopen, social media) en aan te leren (fitness, gelukkig zijn met wat ik heb, targets voor savings rates) ben ik de afgelopen jaren een heel eind gekomen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:10
Deveon schreef op maandag 30 november 2020 @ 09:48:
De financieel pijnlijkste hobby blijft echter de auto. Nu heb ik niet eens zo een uitbundig model, maar met drie kinderen in een buitenwijk ontkomen we niet aan twee auto's voor de deur en gaat alles exponentieel. Vergeleken daarmee is een telefoon van €1000 voor 6 uur per dag een koopje, net als dat je niet bespaard op een goed matras.
Niet specifiek tegen jou, maar ik hoor dat wel vaker... dat je niet 'ontkomt' aan het hebben van 2 auto's. Het is geen natuurlijk gevolg van het hebben van 3 kinderen, een onontkoombaar logisch gevolg ofzo. Je kan prima 3 kinderen hebben en 1 of 0 auto's bezitten. Net als het bezitten van een 1000 euro telefoon is ook het bezitten van een of twee auto's een keuze.

Als het bezit van 1 of 2 auto's pijn doet, zou ik serieus overwegen er 1 de deur uit te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
!null schreef op maandag 30 november 2020 @ 09:16:

Grappig, die discussie gaat hier nl vooral richting smartphone omdat jij juist zo diep inging op de smartphone :) .

Dat dit zo'n goed voorbeeld is, is niet zozeer een generatieding, maar omdat het apparaat gewoon sterk veranderd is in een aantal jaar. Een vergelijkbare discussie kun je hebben over het vervangen van een hoop andere zaken die nog wel prima werken en functioneren, maar intussen wel door veranderingen in de omgeving aan vervanging toe zijn. Vriezers of wasdrogers die nog prima werken, maar wel stroom vreten en waarbij je een nieuwe in no-time hebt terugverdiend. Gasfornuizen/CV die vanwege 'van het gas gaan' eerder worden vervangen. Daardoor is het bv. vaak geen 'efficiënte' investering om een duurdere CV te kopen die langer mee gaat, aangezien de kans groot is dat deze al voor het einde van zijn leven vervangen zal worden.

De vraag of goedkoop duurkoop is of niet en of je goed werkende spullen wel of niet 'mag' vervangen speelt dus bij heel veel spullen. Waarbij het altijd goed is om bij iedere specifieke situatie er even over na te denken of je beter een degelijk duurder apparaat kunt kopen of niet.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ik ben inderdaad recent voor 'zo'n eco-hippie' uitgemaakt door iemand hier in de straat toen hij hoorde dat ik geen auto heb en dat prima vind en dat ik met plezier naar mijn werk fiets. Ik was oprecht verbaasd en heb dan ook niets meer te zeggen eigenlijk.
Hij was ook duidelijk aangebrand toen hij merkte dat ik zijn 'status' als Mercedesrijder niet erken, omdat ik nu eenmaal niets met auto's en patsgedrag heb.

Het gesprek begon heel normaal, maar hij was opeens op zijn tenen getrapt. Wat een verschil in wereldbeeld is er dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Kalentum schreef op maandag 30 november 2020 @ 10:32:
[...]

Niet specifiek tegen jou, maar ik hoor dat wel vaker... dat je niet 'ontkomt' aan het hebben van 2 auto's. Het is geen natuurlijk gevolg van het hebben van 3 kinderen, een onontkoombaar logisch gevolg ofzo. Je kan prima 3 kinderen hebben en 1 of 0 auto's bezitten. Net als het bezitten van een 1000 euro telefoon is ook het bezitten van een of twee auto's een keuze.

Als het bezit van 1 of 2 auto's pijn doet, zou ik serieus overwegen er 1 de deur uit te doen.
Helemaal mee eens, maar hoewel geld niet gelukkig maakt kan het je wel gelukkig maken. Net als de schoonmaakster kost de (tweede) auto geld, maar zou niet zonder willen in ruil voor meer geld op de bankrekening c.q. eerder bereiken van FO. We hebben trouwens in 2016-2017 ook één auto gehad plus een bakfiets (hebben we nog steeds) en dit jaar nogmaals drie maanden geprobeerd zonder die tweede auto, maar was geen succes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13:38
de Peer schreef op maandag 30 november 2020 @ 10:45:
Ik ben inderdaad recent voor 'zo'n eco-hippie' uitgemaakt door iemand hier in de straat toen hij hoorde dat ik geen auto heb en dat prima vind en dat ik met plezier naar mijn werk fiets. Ik was oprecht verbaasd en heb dan ook niets meer te zeggen eigenlijk.
Hij was ook duidelijk aangebrand toen hij merkte dat ik zijn 'status' als Mercedesrijder niet erken, omdat ik nu eenmaal niets met auto's en patsgedrag heb.

Het gesprek begon heel normaal, maar hij was opeens op zijn tenen getrapt. Wat een verschil in wereldbeeld is er dan.
Dit zijn dingen later nog eens van na te genieten. Mooi voorbeeld van waar een FO denkwereld zich onderscheidt van de algemene consumenten denkwereld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• !null
Helemaal eens met @JURIST

Doet me denken aan een Mercedes reclame. Daarin is een reislustige hipster achtige jongen die een lift krijgt van een zakenman in een nette Mercedes. En dat die jongen er dan over denkt om toch zijn reisplannen te skippen om toch maar te gaan werken om een dergelijk status product te kunnen kopen :+
Grappige reclame waar sommige mensen zich dus heel erg mee kunnen identificeren, waar anderen, zoals ik, er juist uit opmaken hoe ontiegelijk veel tijd je wel niet moet inleveren voor een stuk bezit.

Ik ben zelf helaas wel redelijk autofan wat regelmatig kruist met FO plannen. Maar ik weet ook hoeveel je op de fiets kan doen. In de stad sowieso, maar ben nu uit de stad verhuist. Ook hier, iets meer in het buitengebied, kan nog steeds van alles op de fiets.
Gelukkig voel ik niet de noodzaak om status te ontlenen aan mijn auto's dus kan ik een hoop lol hebben aan oude goedkope meuk.

[ Voor 26% gewijzigd door !null op 30-11-2020 12:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

JURIST schreef op maandag 30 november 2020 @ 12:14:
[...]

Dit zijn dingen later nog eens van na te genieten. Mooi voorbeeld van waar een FO denkwereld zich onderscheidt van de algemene consumenten denkwereld.
Ja en tegelijkertijd vind ik het écht ongemakkelijk. Onbedoeld beledig ik daarmee iemand (en hij mij net zo goed) en het verhaal gaan uitleggen (FO) is ook geen optie want dat wil ik helemaal niet delen met iedereen.

En dan is de conclusie toch maar weer dat je beter zo min mogelijk los kunt laten. Die mensen zien mij dus echt als een arme sloeber en/of milieu-extremist die noodgedwongen op de fiets naar zijn werk moet. Nu kan ik daar niet wakker van liggen, maar een beetje jammer is het wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Berenburg
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19-09 14:13
de Peer schreef op maandag 30 november 2020 @ 12:54:
[...]

Ja en tegelijkertijd vind ik het écht ongemakkelijk. Onbedoeld beledig ik daarmee iemand (en hij mij net zo goed) en het verhaal gaatnuitleggen (FO) is ook geen optie want dat wil ik helemaal niet delen met iedereen.

En dan is de conclusie toch maar weer dat je beter zo min mogelijk los kunt laten. Die mensen zien mij dus echt als een arme sloeber en/of milieu-extremist die noodgedwongen op de fiets naar zijn werk moet. Nu kan ik daar niet wakker van liggen, maar een beetje jammer is het wel.
Laat de straat dat maar denken. Helemaal leuk als jij straks met (ik noem maar een leeftijd) 50 jaar FO bent. En zij door moeten zwoegen tot hun 70 om maar aan het ideaal beeld te kunnen voldoen en die mercedes te kunnen betalen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:12
Ieder zijn eigen ding toch? Ik spreek er alleen met vrienden over, vooral omdat ik het ze gun de kans te hebben met FO in contact te komen en er hun voordeel mee te doen. Maar als ze dat niet doen ook goed hoor, ze weten allemaal donders goed dat ze mij niet hoeven te bellen als ze een lening nodig hebben. (en dat ze altijd welkom zijn aan tafel als er bij hun geen brood meer op ligt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Ja en tegelijkertijd vind ik het écht ongemakkelijk. Onbedoeld beledig ik daarmee iemand (en hij mij net zo goed) en het verhaal gaatnuitleggen (FO) is ook geen optie want dat wil ik helemaal niet delen met iedereen.

Ik zou me daar ook wat ongemakkelijk bij voelen. Want het woont toch het prettigst tussen mensen die niet zo duidelijk andere ideeën of denkbeelden hebben dan jij.

Ik vind het trouwens prima om tussen 'anders gestemden' te wonen, zolang die andere mening niet te veel de overhand neemt in contacten en gesprekken. Ik weet van een heleboel dingen niet hoe mijn buren erover denken en dat vind ik prima. Beter dan dat ik een totaal andere denkwijze zou hebben en bij ieder contact daar aan zou moeten denken of het gevoel zou hebben dat ik bepaalde onderwerpen geforceerd zou moeten willen vermijden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
!null schreef op maandag 30 november 2020 @ 12:46:
Helemaal eens met @JURIST

Doet me denken aan een Mercedes reclame. Daarin is een reislustige hipster achtige jongen die een lift krijgt van een zakenman in een nette Mercedes. En dat die jongen er dan over denkt om toch zijn reisplannen te skippen om toch maar te gaan werken om een dergelijk status product te kunnen kopen :+
Grappige reclame waar sommige mensen zich dus heel erg mee kunnen identificeren, waar anderen, zoals ik, er juist uit opmaken hoe ontiegelijk veel tijd je wel niet moet inleveren voor een stuk bezit.

Ik ben zelf helaas wel redelijk autofan wat regelmatig kruist met FO plannen. Maar ik weet ook hoeveel je op de fiets kan doen. In de stad sowieso, maar ben nu uit de stad verhuist. Ook hier, iets meer in het buitengebied, kan nog steeds van alles op de fiets.
Gelukkig voel ik niet de noodzaak om status te ontlenen aan mijn auto's dus kan ik een hoop lol hebben aan oude goedkope meuk.
Ach... door mijn job, en de bijhorende meer dan nette firmawagen was ik ook in de mindset van "status" en "premium" gegleden. Een echte petrolhead ben ik zeker niet.

Maar nu heeft Corona me toch wat de ogen geopend. Ik heb me een mooie electrische fiets gekocht, en geniet daar echt van.
Die auto.... staat ineens een heel stuk lager op mijn prio lijst.
Je ondekt gewoon dat je echt wel veel meer kan met de fiets en eventueel openbaar vervoer.

Als ik bedenk wat die firmawagen kost, en hoe weinig die bijdraagt aan mijn dagelijks geluk, dan is er echt geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om ooit dergelijke bedragen privé te gaan uitgeven.
Ook de 2de auto die hier staat... tja... waarvoor eigenlijk, nu er zo veel thuis gewerkt wordt.
Stevig besparingspotentieel in elk geval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:24
Tommie12 schreef op maandag 30 november 2020 @ 13:23:
[...]

Ach... door mijn job, en de bijhorende meer dan nette firmawagen was ik ook in de mindset van "status" en "premium" gegleden. Een echte petrolhead ben ik zeker niet.

Maar nu heeft Corona me toch wat de ogen geopend. Ik heb me een mooie electrische fiets gekocht, en geniet daar echt van.
Die auto.... staat ineens een heel stuk lager op mijn prio lijst.
Je ondekt gewoon dat je echt wel veel meer kan met de fiets en eventueel openbaar vervoer.

Als ik bedenk wat die firmawagen kost, en hoe weinig die bijdraagt aan mijn dagelijks geluk, dan is er echt geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om ooit dergelijke bedragen privé te gaan uitgeven.
Ook de 2de auto die hier staat... tja... waarvoor eigenlijk, nu er zo veel thuis gewerkt wordt.
Stevig besparingspotentieel in elk geval.
Mijn collega's keken ook raar op toen ik met de mededeling kwam dat ik mijn leaseauto vroegtijdig wilde inleveren in ruil voor de mobiliteitsvergoeding en ik verder met de auto van mijn vriendin ga rijden. Tot ik ze de berekening voorhield met de km's die ik komend jaar verwacht te maken, dat is dusdanig weinig dat die leaseauto wel een heel duur object voor de deur wordt.

Op die manier komend jaar mooi 750 euro per maand extra geld om te sparen, en doordat de km's met de auto nu geld gaan kosten zijn we ook eerder geneigd om de fiets te pakken, wat weer beter is voor het milieu. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Remcoder schreef op maandag 30 november 2020 @ 13:33:
[...]

Mijn collega's keken ook raar op toen ik met de mededeling kwam dat ik mijn leaseauto vroegtijdig wilde inleveren in ruil voor de mobiliteitsvergoeding en ik verder met de auto van mijn vriendin ga rijden. Tot ik ze de berekening voorhield met de km's die ik komend jaar verwacht te maken, dat is dusdanig weinig dat die leaseauto wel een heel duur object voor de deur wordt.

Op die manier komend jaar mooi 750 euro per maand extra geld om te sparen, en doordat de km's met de auto nu geld gaan kosten zijn we ook eerder geneigd om de fiets te pakken, wat weer beter is voor het milieu. :)
Zelfs al ken ik de nederlandse belastingsregels maar een beetje.... 750€ per maand lijkt me nog heel veel.

Mijn firmawagen kost me netto 200€ per maand (Volvo V90 D4 met héél veel toeters en bellen). Het is me nog net een stap te ver om die gewoon terug te geven, ook omdat een mobiliteitsvergoeding bij ons amper in een fiscaal kader past.

Als mijn werkgever me een vergoeding zou geven moeten daar gereden kilometers tegenover staat (en woon-werk telt niet mee). Kan je dat niet bewijzen, dan is het gewoon belast als inkomen (60% belastingen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tommie12 schreef op maandag 30 november 2020 @ 13:47:
[...]

Zelfs al ken ik de nederlandse belastingsregels maar een beetje.... 750€ per maand lijkt me nog heel veel.

Mijn firmawagen kost me netto 200€ per maand (Volvo V90 D4 met héél veel toeters en bellen). Het is me nog net een stap te ver om die gewoon terug te geven, ook omdat een mobiliteitsvergoeding bij ons amper in een fiscaal kader past.

Als mijn werkgever me een vergoeding zou geven moeten daar gereden kilometers tegenover staat (en woon-werk telt niet mee). Kan je dat niet bewijzen, dan is het gewoon belast als inkomen (60% belastingen).
Daar zijn dus een paar grote verschillen met Nederland. Hier mag de werkgever ook voor woon-werk 19 ct/km vergoeden. En een Volvo V90 D4 met in Nederland een cataloguswaarde van rond de 65k betekent een bijtelling van ruim 1200 per maand, wat je dus ongeveer 600 euro netto per maand kost.

Geen leaseauto zou dus betekenen dat je ongeveer 600 euro minder belastingen per maand hoeft te betalen en bovendien kan de werkgever dat leasebudget dan gaan gebruiken om jouw woon-werk (en andere) km's te vergoeden. Of wellicht ook voor een hoger bruto salaris. Dat levert je dus nog wel een paar honderd euro op. Dan is het niet zo moeilijk om op 750 per maand voordeliger uit te komen.

[ Voor 16% gewijzigd door Rubbergrover1 op 30-11-2020 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:24
Tommie12 schreef op maandag 30 november 2020 @ 13:47:
[...]

Ik betaal netto per maand 300 euro voor mijn auto (bijtelling + eigen bijdrage), en het mobiliteitsbudget (700+ euro) wordt in principe bruto uitgekeerd, en netto verrekend met een km registratie. Stel dat ik dus 200 euro aan km's registreer wordt dat deel netto uitbetaald, en de overige 500+ euro blijft bruto.

Dat komt dan uit op minimaal 750 euro netto per maand aan extra besteedbaar geld. En dan ga ik er vanuit dat ik geen zakelijke km's maak. Als ik die wel maak stijgt het bedrag uiteraard, maar ook de kosten die ik maak. :)

Enige minpunt is dat ik daarvan zelf nu een auto moet bekostigen, maar mijn vriendin heeft een goed onderhouden recente (7 jaar) auto dus daarvan vallen de kosten mee.

[ Voor 5% gewijzigd door Remcoder op 30-11-2020 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En ach, auto's... Beetje haat-liefde verhouding. Ik heb opdrachtgevers gehad die praktisch onbereikbaar waren met het OV en waarbij een auto zodoende haast onmisbaar was. Tegelijk ben ik enige tijd geleden ook bewust op een plek gaan wonen waar het OV goed is geregeld (na jaren in een dorp gewoond te hebben), zodat de auto niet meer voor bijna elke verre reis (bijna) noodzakelijk is.

Een auto is voor mij vooral vanwege (potentiële) opdrachtgevers (en daarnaast in minder mate ook vanwege familie op 'onbereikbare' plekken) toch wel een belangrijk vervoermiddel. Die zou ik dus niet snel weg doen. En daarbij vind ik ook dat als je een paar duizend uur in zo'n ding doormaakt, dat het dan wel prettig is dat je niet heel erg oncomfortabel zit/rijdt. Dus niet de goedkoopste Aygo, maar een iets duurder en net wat comfortabeler model. Bewuste keus dus om iets meer uit te geven voor een paar duizend uur 'comfort'. Maar welk merkje op de auto staat maakt mij geen bal uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

De mindset dat geld uitgegeven moet worden, zie ik hier overal om me heen. Geld lijkt soms echt over de plinten te klotsen. Echter zit het wel in verschillende varianten vast of onbeschikbaar.
De auto als statussymbool lijkt daardoor ook nog eens de overhand te nemen.

In de wijk hiernaast, vinex, gebouwd 2010-2014, veel rijtjeshuizen en twee-onder 1 kap huizen. Slechts enkele vrijstaandehuizen. Spoor op loop en gehoor afstand en luchthaven binnen gehoorsafstand. De vrijstaandehuizen zijn >1M (en niet echt vrijstaand, buren staan op 1m afstand). Rijtjeshuizen (nep-grachtenwoningen) 600-850k, twee-onder1kap, 700-1000k. De kleinere rijtjeshuizen zijn commerciele huur, kleinere bovenwoning sociaal. Bij de twee-onder1kappers verplichte set auto erbij: XC90 + mini, of BMW X + Mini. Maar wat helemaal gek is, bij de huurhuizen staan dus in elke straat wel minimaal 1 Porsche Cayenne. Ik kan niet in de huishoudboekjes kijken, maar de combi's zijn af en toe wonderlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:17
Get!em schreef op maandag 30 november 2020 @ 14:15:
Maar wat helemaal gek is, bij de huurhuizen staan dus in elke straat wel minimaal 1 Porsche Cayenne. Ik kan niet in de huishoudboekjes kijken, maar de combi's zijn af en toe wonderlijk.
Is toch niet gek? Als je >30k aan spaargeld heb, dan vervalt je recht op huurtoeslag. Ga je je geld uitgeven zodat je banksaldo <30k is, dan heb je wel opeens recht op huurtoeslag (afhankelijk van de hoogte van je inkomen natuurlijk).

Ik zit met een ander dilemma: ik heb geen recht meer op zorgtoeslag. Als ik een Porsche Cayenne koop, dan heb ik er opeens wel weer recht op. En voor de laagste inkomens kan dat oplopen tot €107 per maand. Vind ik wel een fors bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Voor mij was de auto simpelweg een rekening vs OV. Met mijn vriendin naar mijn ouders zou iets van 1,5-2 uur kosten enkele rit en 5,09 p.p. Retour voor 2 maakt 3,5 uur reizen en dik 20 euro voor een bakje koffie.

Met de auto is het 25min en 21,7km. Dat tegen all-in 35,1 ct/km volgens ANWB is 50 minuten reistijd en 15,23. En wanneer we er zeg 6 ipv 4 jaar mee rijden, gaat er nog een centje vanaf.

Dat is toch snel verdiend, en 3 uur tijdsbesparing is gratisch erbij kado - laat staan de flexibiliteit van 'nu gaan, want anders missen we de aansluiting'. Ja, een auto kan een dure hobby zijn maar ook ondanks de prijs interessanter zijn dan het OV alternatief. Gaat vooral om bewuste keuzes.
Zo heb ik een keer zelfs 5,- per uur betaald parkeren gedaan in hartje amsterdam. Was goedkoper uit dan het OV te gebruiken.

Echter wanneer je gaat upgraden vanaf wat je minimaal nodig hebt als simpel 2e/3e handsje naar luxe en groter dan nodig.. Tja, dan gaat de teller goed lopen.

Zo is dat Porsche Cayenne voorbeeld echt een ziek goedkoop flutding. Voor 6000-9000 euro heb je al een leuke youngtimer met relatief weinig km's. Je moet ze alleen niet hoeven verzekeren, belasting betalen, of het gas indrukken. Want je betaald toch zo 3-4x het bedrag per km dan een nette recente opel of ford bijvoorbeeld. En als er iets kapot gaat, oh la la.
Alleen tja, je hebt dan wel die Porsche op de oprit en kost je op dag1 aanzienlijk minder waardoor menigeen erin trapt. Niet veel anders dan menige x3/x5 of 7-serie bijvoorbeeld.

[ Voor 4% gewijzigd door Xanaroth op 30-11-2020 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

GioStyle schreef op maandag 30 november 2020 @ 14:28:
[...]

Is toch niet gek? Als je >30k aan spaargeld heb, dan vervalt je recht op huurtoeslag. Ga je je geld uitgeven zodat je banksaldo <30k is, dan heb je wel opeens recht op huurtoeslag (afhankelijk van de hoogte van je inkomen natuurlijk).

Ik zit met een ander dilemma: ik heb geen recht meer op zorgtoeslag. Als ik een Porsche Cayenne koop, dan heb ik er opeens wel weer recht op. En voor de laagste inkomens kan dat oplopen tot €107 per maand. Vind ik wel een fors bedrag.
Ehm, huurtoeslag krijg je niet, als je in een huis woont >€1000/maand.
En porsche tweedehands weet ik dat die dingen goedkoop zijn, maar gezien het model... en dan nog, je uitgaande cashflow met inderdaad de zaken die @Xanaroth noemt, is hoog, naast je huur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:52

Metro2002

Memento mori

Get!em schreef op zondag 29 november 2020 @ 19:27:
Klopt, doorrekenend zit je in jaren. Kost €90.
Bij €0,72 per kuub gas, moet je dus ~120 kuub gas verstoken aan sudder en stoofgerechten, voordat t economisch interessant wordt. Ik verbruik nu 700-900kuub per jaar afh van temp buiten, in een hoekhuis. Gas voor koken zit < 3 procent, waarvan stoof slechts een deel is.
Ik kook alleen maar op gas (verwarming is blokverwarming) en mijn jaarverbruik is 24 kuub. Kosten bij 72 cent per kuub zijn dus iets onder de 18 euro. Zo'n stoofpot heeft dus een terugverdientijd van 5 jaar als het de taak van álles wat je kookt overneemt :P Kortom, financieel gezien compleet zinloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GioStyle schreef op maandag 30 november 2020 @ 14:28:
[...]

Met een Posche Cayenne is 100€ per maand peanuts hoor. Dat ga je al betalen aan verzekering....
Zo'n auto kost je makkelijk 1500-2000€ per maand als je alles rekent. (afschrijving, verzekering, verbruik, onderhoud, banden)

Maar eerlijk, gaan we uit van 30k spaargeld en een rendement van 4% (ETF, fondsen of zo), dan zit je snel aan een netto rendement van 100€ per maand, dus om nu gewoon 30k te gaan verbrassen om 50-100€ per maand uitkering te krijgen.... 8)7 8)7 8)7
Dus... je redenering is een beetje mank.
Dan kan je beter wat gouden munten kopen en die onder je matras leggen.... Die houden wel hun waarde.

[ Voor 11% gewijzigd door Tommie12 op 30-11-2020 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Metro2002 schreef op maandag 30 november 2020 @ 14:50:
[...]

Ik kook alleen maar op gas (verwarming is blokverwarming) en mijn jaarverbruik is 24 kuub. Kosten bij 72 cent per kuub zijn dus iets onder de 18 euro. Zo'n stoofpot heeft dus een terugverdientijd van 5 jaar als het de taak van álles wat je kookt overneemt :P Kortom, financieel gezien compleet zinloos.
Je moet nog altijd je pot warm stoken eerst...
Kan je beter bij de boer een baal hooi en een houten kist scoren voor 5.5€ of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tommie12 schreef op maandag 30 november 2020 @ 15:06:
[...]

Je moet nog altijd je pot warm stoken eerst...
Kan je beter bij de boer een baal hooi en een houten kist scoren voor 5.5€ of zo.
Ik denk dat veel mensen nog wel ergens een oude slaapzak, deken, plaid of dekbed hebben liggen. Doet het zelfde en bespaart je dan weer € 5,5 :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Get!em schreef op maandag 30 november 2020 @ 14:15:
De mindset dat geld uitgegeven moet worden, zie ik hier overal om me heen. Geld lijkt soms echt over de plinten te klotsen. Echter zit het wel in verschillende varianten vast of onbeschikbaar.
De auto als statussymbool lijkt daardoor ook nog eens de overhand te nemen.

In de wijk hiernaast, vinex, gebouwd 2010-2014, veel rijtjeshuizen en twee-onder 1 kap huizen. Slechts enkele vrijstaandehuizen. Spoor op loop en gehoor afstand en luchthaven binnen gehoorsafstand. De vrijstaandehuizen zijn >1M (en niet echt vrijstaand, buren staan op 1m afstand). Rijtjeshuizen (nep-grachtenwoningen) 600-850k, twee-onder1kap, 700-1000k. De kleinere rijtjeshuizen zijn commerciele huur, kleinere bovenwoning sociaal. Bij de twee-onder1kappers verplichte set auto erbij: XC90 + mini, of BMW X + Mini. Maar wat helemaal gek is, bij de huurhuizen staan dus in elke straat wel minimaal 1 Porsche Cayenne. Ik kan niet in de huishoudboekjes kijken, maar de combi's zijn af en toe wonderlijk.
Dat zie je ook vaak in sociale huurwijken. BMW's, Audi's of Mercedes voor de deur, maar voor de belastingdienst een inkomen onder de sociale huurgrens. We houden elkaar lekker voor de gek in Nederland. :X

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:17
Get!em schreef op maandag 30 november 2020 @ 14:34:
[...]

Ehm, huurtoeslag krijg je niet, als je in een huis woont >€1000/maand.
En porsche tweedehands weet ik dat die dingen goedkoop zijn, maar gezien het model... en dan nog, je uitgaande cashflow met inderdaad de zaken die @Xanaroth noemt, is hoog, naast je huur.
Ja, ik nam de aanname dat het hier ging om sociale huurwoningen...
Tommie12 schreef op maandag 30 november 2020 @ 15:03:
[...]

Met een Posche Cayenne is 100€ per maand peanuts hoor. Dat ga je al betalen aan verzekering....
Zo'n auto kost je makkelijk 1500-2000€ per maand als je alles rekent. (afschrijving, verzekering, verbruik, onderhoud, banden)

Maar eerlijk, gaan we uit van 30k spaargeld en een rendement van 4% (ETF, fondsen of zo), dan zit je snel aan een netto rendement van 100€ per maand, dus om nu gewoon 30k te gaan verbrassen om 50-100€ per maand uitkering te krijgen.... 8)7 8)7 8)7
Dus... je redenering is een beetje mank.
Dan kan je beter wat gouden munten kopen en die onder je matras leggen.... Die houden wel hun waarde.
Het is geen redenering maar een constatering. Ik zie zulke grappen gewoon gebeuren. Dit is gewoon onderdeel van de ratracesamenleving.

Oh ja: zorg- en huurtoeslagen zijn geen uitkeringen, maar toeslagen. Een compensatie voor lage inkomens.

[ Voor 3% gewijzigd door GioStyle op 30-11-2020 15:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Jeroenneman schreef op maandag 30 november 2020 @ 15:19:
[...]

Dat zie je ook vaak in sociale huurwijken. BMW's, Audi's of Mercedes voor de deur, maar voor de belastingdienst een inkomen onder de sociale huurgrens. We houden elkaar lekker voor de gek in Nederland. :X
Niet iedereen die in een sociale huurwoning woont heeft toeslag. Bovendien kan het ook andersom werken. Door de lage huur heb je genoeg geld voor een dure auto.

(Kan juist ook een gevolg zijn van de keus om minder luxe te willen wonen en je geld aan andere zaken uit te geven. Eigenlijk in de basis een beetje zoals veel FO mensen ook redeneren: geen woning die 'bij het inkomen past' maar een goedkopere woning die wel aan je wensen voldoet.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Jeroenneman schreef op maandag 30 november 2020 @ 15:19:
[...]

Er is toch zo'n programma geweest in NL over mensen die "niet rond kwamen" en met een hoop schulden zaten ondanks het feit dat er eigenlijk wel een behoorlijk inkomen was.
Dat zijn vooral mensen die dan de auto op krediet kopen (en ja een A4 is maar 100€ per maand meer dan een Passat), een wasmachine, 4 GSM's met een heel duur abo, nog 3 reizen aan het afbetalen etc.
Bij één gezin zaten ze aan huur+afbetalingen boven de 3000€ per maand, en 0€ spaargeld. Iedere keer het einde van de maand halen door de laatste boodschappen te doen met de credit card.
En dan valt er een onverwachte rekening binnen, missen ze een paar betalingen, en dan beginnen de incassokosten er bij de komen. En dan gaat het mis....
Ik weet nog dat ze die mensen hebben kunnen overtuigen om hun A4 te verkopen, en er een koekblik voor in de plaats te nemen om die betalingsachterstand in te lopen.
Dan vraag je je toch af of die mensen ooit iets van financieel inzicht/opvoeding gehad hebben.
Die beseften echt niet dat je een wasmachine of reis beter eerst bij elkaar kan sparen.

Maar ondertussen staat er wel aan Audi voor de deur.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaLeX
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Tommie12 schreef op maandag 30 november 2020 @ 15:58:
[...]

Er is toch zo'n programma geweest in NL over mensen die "niet rond kwamen" en met een hoop schulden zaten ondanks het feit dat er eigenlijk wel een behoorlijk inkomen was.
https://www.rtlxl.nl/programma/een-dubbeltje-op-zijn-kant/

Leerzaam programma inderdaad (vooral hoe het niet moet)

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Rubbergrover1 schreef op maandag 30 november 2020 @ 15:42:
[...]

Niet iedereen die in een sociale huurwoning woont heeft toeslag. Bovendien kan het ook andersom werken. Door de lage huur heb je genoeg geld voor een dure auto.

(Kan juist ook een gevolg zijn van de keus om minder luxe te willen wonen en je geld aan andere zaken uit te geven. Eigenlijk in de basis een beetje zoals veel FO mensen ook redeneren: geen woning die 'bij het inkomen past' maar een goedkopere woning die wel aan je wensen voldoet.)
Die keuze snap ik, maar om dan een sociale huurwoning bezet te houden is een beetje asociaal. Koop dan een goedkope woning, en dan mag je doen wat je zelf leuk vindt. Een sociale huurwoning voor minima bezet houden en wel een dure bak voor de deur, dat snijdt nogal in het solidariteitsverhaal voor mij.

Ontopic:
Ik zie trouwens veel gestuurd worden op kostenverlaging. Is het niet effectiever om te sturen op inkomstenvergroting? Je kunt zonder auto een paar honderd euro besparen, maar kun je die auto niet beter gebruiken om een klus wat verder te weg te doen die veel beter betaald? (Natuurlijk ook een keuze in reistijd etc, maar ik zie sommigen hier wel hier erg één kant op redeneren).

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaLeX
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Jeroenneman schreef op maandag 30 november 2020 @ 16:04:
[...]

Die keuze snap ik, maar om dan een sociale huurwoning bezet te houden is een beetje asociaal. Koop dan een goedkope woning, en dan mag je doen wat je zelf leuk vindt. Een sociale huurwoning voor minima bezet houden en wel een dure bak voor de deur, dat snijdt nogal in het solidariteitsverhaal voor mij.

Ontopic:
Ik zie trouwens veel gestuurd worden op kostenverlaging. Is het niet effectiever om te sturen op inkomstenvergroting? Je kunt zonder auto een paar honderd euro besparen, maar kun je die auto niet beter gebruiken om een klus wat verder te weg te doen die veel beter betaald? (Natuurlijk ook een keuze in reistijd etc, maar ik zie sommigen hier wel hier erg één kant op redeneren).
Kostenverlaging telt dubbel (je hoeft minder te sparen dus je bent eerder FO). Een voor elke euro die je maandelijks uitgeeft moet je er 300 sparen ( uitgaande van een SaveWithdrawRate van 4%). Het niet hebben van een auto telt dus behoorlijk op. Mijn vorige auto (skoda fabia combi) koste ons 274,94 euro in de maand. Om die kosten tijdens FO periode te kunnen betalen heb je dan 82,5k extra nodig.

Daarnaast is het een makkelijker onderwerp om over te hebben. Immers kan je op xxx aantal manieren besparen. Terwijl verdien capaciteit lastiger is: studie, sidehustle, promotie/van werkgever veranderen en dan heb je het wel gehad.

Maar als je een klus kan krijgen die leuker is en ook nog eens meer betaald dan is het ongeacht de afstand een no-brainer natuurlijk.

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
[...]

Ontopic:
Meer verdienen is maar heel beperkt beïnvloedbaar. Zeker als je geen ZZP'r bent. Kosten snijden werkt dubbel. Als het goed is ga je er niks op achteruit en hebt minder nodig om FO te worden maar heb je wel meer om te investeren dus sneller FO. Bij inkomstenvergroting heb je misschien wel meer om te investeren maar je zult ook iets moeten inleveren. In jouw voorbeeld bijvoorbeeld tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Mirved schreef op maandag 30 november 2020 @ 16:19:
[...]

Meer verdienen is maar heel beperkt beïnvloedbaar. Zeker als je geen ZZP'r bent. Kosten snijden werkt dubbel. Als het goed is ga je er niks op achteruit, en hebt minder nodig om FO te worden maar heb je wel meer om te investeren dus sneller FO. Bij inkomstenvergroting heb je misschien wel meer om te investeren maar je zult ook iets moeten inleveren. In jouw voorbeeld bijvoorbeeld tijd.
True, alleen lijkt FO dan puur gericht op niet meer hoeven werken. Leuk, maar dan ontzeg je jezelf ook gewoon comfort. Het makkelijkst FO wordt je inderdaad met lage lasten. Maar zou ik het dan leuk vinden om FO te zijn, of zou ik het gevoel hebben mijn hele verdere leven te moeten besparen op dingen die ik leuk/belangrijk vindt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Corrit
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:01
Jeroenneman schreef op maandag 30 november 2020 @ 16:21:
[...]

True, alleen lijkt FO dan puur gericht op niet meer hoeven werken. Leuk, maar dan ontzeg je jezelf ook gewoon comfort. Het makkelijkst FO wordt je inderdaad met lage lasten. Maar zou ik het dan leuk vinden om FO te zijn, of zou ik het gevoel hebben mijn hele verdere leven te moeten besparen op dingen die ik leuk/belangrijk vindt?
Dat is het hele punt, die keuze (wanneer is het genoeg?) moet iedereen voor zichzelf maken. ;) Ik zou waarschijnlijk prima de rest van mijn leven zonder eigen auto kunnen, dus daar hoef ik niet per se rekening mee te houden qua vermogensopbouw.

Maar ik wil wel budget hebben om elk jaar een paar keer op vakantie te kunnen gaan. Als ik dat budget niet zou hebben zou ik ook nog niet stoppen met werken. En zo heeft iedereen z'n voorkeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Ontopic:
Het werk is voor mij inderdaad een van de belangrijkste redenen waarom ik een betrouwbare en redelijk comfortabele auto wil hebben. Maar ook met een vaste werkplek op OV-afstand zou ik voor andere zaken graag een auto willen hebben. Dat zou dan wel eerder een derdehands auto kunnen zijn, als die wat verhouding tussen kosten en betrouwbaarheid/comfort/verbruik enigszins OK zou zijn.

En ook als ik 'later' niet meer zou werken, dan zou ik waarschijnlijk juist vaak er op uit willen trekken, zowel dagtrips als langere reizen. Waarbij het vaak de natuur in zal zijn, juist naar plekken die niet naast het station liggen. Het ligt dan dus wel in de verwachting dat er een auto is/blijft/komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
[...]

Je moet je niks ontzeggen maar je kan ook gewoon kijken of sommige dingen waar je geld aan uit geeft eigenlijk wel iets toevoegen. Als je een huis hebt met 6 slaapkamers en er maar 3 gebruikt is de vraag of jij gelukkiger wordt van die extra ongebruikte kamers. Als je weinig rijd is die Mercedes op de stoep je dan die 100de euro's per maand extra waard tegenover een KIA? Als je op vakantie gaat moet je dan gewoon een schone kamer hebben met een bed, douche en airco? Of moet je er ook een zithoek bij hebben en zeezicht? Het zijn allemaal persoonlijke keuzes maar vaak worden ze makkelijk gemaakt zonder de afweging of hetgeen wat je allemaal extra neemt/hebt echt iets persoonlijk voor je toevoegt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

[...]

True, alleen lijkt FO dan puur gericht op niet meer hoeven werken. Leuk, maar dan ontzeg je jezelf ook gewoon comfort.
Wat doe je nou Jeroenneman! Nu krijgen we weer tien pagina's over dat zelf koken met groenten uit je eigen moestuin minstens zo leuk en lekker is als uit eten, dat Nederland het mooiste land is ter wereld om op vakantie te gaan, dat de beste boeken per kilo verkocht worden bij de kringloop, dat je zonder TV zowel afschrijving, abonnement, stroomkosten, verzekeringskosten als vierkante meters in je huis bespaart, dus dat je TV wegdoen vijf keer zo hard telt :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:12
eamelink schreef op maandag 30 november 2020 @ 16:46:
[...]

Wat doe je nou Jeroenneman! Nu krijgen we weer tien pagina's over dat zelf koken met groenten uit je eigen moestuin minstens zo leuk en lekker is als uit eten, dat Nederland het mooiste land is ter wereld om op vakantie te gaan, dat de beste boeken per kilo verkocht worden bij de kringloop, dat je zonder TV zowel afschrijving, abonnement, stroomkosten, verzekeringskosten als vierkante meters in je huis bespaart, dus dat je TV wegdoen vijf keer zo hard telt :P
Vergeet ook niet de WC enkel doortrekken bij nummer 2 om water te besparen niet ;) :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sibylle
CaLeX schreef op maandag 30 november 2020 @ 16:19:
[...]

Kostenverlaging telt dubbel (je hoeft minder te sparen dus je bent eerder FO). Een voor elke euro die je maandelijks uitgeeft moet je er 300 sparen ( uitgaande van een SaveWithdrawRate van 4%). Het niet hebben van een auto telt dus behoorlijk op. Mijn vorige auto (skoda fabia combi) koste ons 274,94 euro in de maand. Om die kosten tijdens FO periode te kunnen betalen heb je dan 82,5k extra nodig.

...
Dat is alleen waar als je (inflatie gecorrigeerde) kosten netjes hetzelfde blijven gedurende de hele tijd.
Als je zulke lage woonlasten en geen auto hebt, dan moet dat dus zo blijven. Ik vraag me serieus af of dat realistisch is, je zult uiteindelijk willen/moeten verhuizen en je kunt dan misschien niet wonen waar je wilt voor die kosten.
Als je bijvoorbeeld markt-conform huurt dan is het waarschijnlijker dat je dat kan blijven doen, of als je een koophuis hebt kun je je uitgaven grotendeels voorspellen.

Minder uitgeven vandaag is uiteraard goed voor vermogensopbouw, maar neem ook realistische toekomstige kosten mee anders reken jezelf rijk.
sebastiaan89 schreef op maandag 30 november 2020 @ 17:36:
[...]

Vergeet ook niet de WC enkel doortrekken bij nummer 2 om water te besparen niet ;) :+
Of wasbare luiers ipv het gemak van Pampers/Huggies })

[ Voor 10% gewijzigd door Sibylle op 30-11-2020 17:53 ]

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Pampers?! Gewoon het huismerk, alleen niet van de Lidl want iedereen weet dat het Lidl duurder is dan het huismerk van AH en Jumbo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:07
Ja, maar ik winkel bij de Lidl voor de kwaliteit.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-10 21:08
[...]

Die mensen zien mij dus echt als een arme sloeber en/of milieu-extremist die noodgedwongen op de fiets naar zijn werk moet. Nu kan ik daar niet wakker van liggen, maar een beetje jammer is het wel.
Ja helemaal prima. Zo worden wij ook al lang gezien. Beste inbraakpreventie die je kan hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sibylle
Deveon schreef op maandag 30 november 2020 @ 18:26:
Pampers?! Gewoon het huismerk, alleen niet van de Lidl want iedereen weet dat het Lidl duurder is dan het huismerk van AH en Jumbo.
Hangt ervan af welke het fijnste zijn voor de baby/kind, wij hebben meerdere merken geprobeerd en merken duidelijk verschil in hoe goed ze passen, hoeveel ze absorberen en hoe vaak de poep ontsnapt :-(

Dus nu hebben we een goed merk, geen idee wat ze kosten maar het zijn vast niet de goedkoopste.
Misschien €50-100 per maand duurder dan een huismerk voor een paar jaar? Nou dat zit in de foutmarge en niet de moeite waard om verder op te bezuinigen imo.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Sibylle schreef op maandag 30 november 2020 @ 19:53:
[...]

Hangt ervan af welke het fijnste zijn voor de baby/kind, wij hebben meerdere merken geprobeerd en merken duidelijk verschil in hoe goed ze passen, hoeveel ze absorberen en hoe vaak de poep ontsnapt :-(

Dus nu hebben we een goed merk, geen idee wat ze kosten maar het zijn vast niet de goedkoopste.
Misschien €50-100 per maand duurder dan een huismerk voor een paar jaar? Nou dat zit in de foutmarge en niet de moeite waard om verder op te bezuinigen imo.
Je kunt de dure pampers bijna om de zoveel maanden kopen met 2 halen 1 betalen aanbieding. Wij hebben volgens mij bijna alle luiers op die manier gekocht. Dan zijn ze nauwelijks duurder dan de eigen merk luiers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Red devil schreef op maandag 30 november 2020 @ 20:02:
[...]

Je kunt de dure pampers bijna om de zoveel maanden kopen met 2 halen 1 betalen aanbieding. Wij hebben volgens mij bijna alle luiers op die manier gekocht. Dan zijn ze nauwelijks duurder dan de eigen merk luiers.
Dat heb je inderdaad met veel drogisterijartikelen, maar ook met wasmiddelen etc. Die zijn vaak bijvoorbeeld tweede gratis, dus dan koop ik een voorraadje die het uithoudt tot de volgende keer dat die aanbieding er weer is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• underrated
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21-09-2021
Sibylle schreef op maandag 30 november 2020 @ 17:52:
[...]

Goed gelukt, you are truly evil... >:)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• !null
Ja wij hadden op het werk ook een geitenwollensokken centenknijper. Was helemaal tevreden op zijn fietsje door Nederland vogels spotten. Werd soms grappig over gedaan. Stopte lekker op zijn 55e met werken, deed de rest van zijn collega's (van zelfde generatie) toch wel even afvragen waar ze nou mee bezig waren want die moeten nog even door.

@de Peer Het is wel onprettige ervaring wellicht. Maar het kan ook verhelderend werken voor zo iemand.
Vermoedelijk niet als je al beledigd bent door niet erkennen van zijn zogenaamd status symbool, dan ben je net even te ver heen.
Maar soms heb je andere inzichten nodig. Corona doet dat voor een hoop mensen.

En verder, ja het gaat wellicht wat in de extremen, dat wil zeggen dat je heel ver van elkaar af staat. Maar het niet met in elkaar in aanraking komen hiervan draagt alleen maar bij aan de verdere verzuiling.

Hoe dan ook, voor zowel FO als daarbuiten, is het inderdaad het best dat je niks om geeft wat een ander van je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Nu online
Sibylle schreef op maandag 30 november 2020 @ 17:52:
[...]

Dat is alleen waar als je (inflatie gecorrigeerde) kosten netjes hetzelfde blijven gedurende de hele tijd.
Als je zulke lage woonlasten en geen auto hebt, dan moet dat dus zo blijven. Ik vraag me serieus af of dat realistisch is, je zult uiteindelijk willen/moeten verhuizen en je kunt dan misschien niet wonen waar je wilt voor die kosten.
Als je bijvoorbeeld markt-conform huurt dan is het waarschijnlijker dat je dat kan blijven doen, of als je een koophuis hebt kun je je uitgaven grotendeels voorspellen.

Minder uitgeven vandaag is uiteraard goed voor vermogensopbouw, maar neem ook realistische toekomstige kosten mee anders reken jezelf rijk.

[...]

Hoe lager je je (vaste) kosten kan laten zakken hoe minder dat inflatie er invloed op heeft toch?
Net zo in het geval er deflatie zou optreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• underrated
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21-09-2021
True. Ik ken iemand die op die manier een aantal miljoenen bij elkaar heeft. Normale baan gehad, zo min mogelijk uitgeven en slim beleggen.

Wel in de buitencategorie overigens: geen wasmachine, want weinig kleren, geen vuilnisbak, want kan je ook elke dag even wegbrengen, etc. Maar goed, aan de opbrengstkant dus ook in de buitencategorie :+
Pagina: 1 ... 124 ... 172 Laatste

Dit topic is gesloten.