Financiële onafhankelijkheid - Deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 122 ... 172 Laatste
Acties:
  • 2.093.561 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:44
oscar82 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 14:27:
Een tijd geleden ging het hier over het gebrek aan bouwgrond in NL. Toch vond ik - toegegeven, in de provincies Groningen en Limburg - nog wel wat kavels voor onder de 50k. En dan heb ik het niet over agrarische grond. Dit heeft de bestemming wonen en gesaneerde grond. Zou je daar een kant en klare woonunit op plaatsen, kan je er prima wonen, toch?

Juist de prijs van de prefab woonunit viel mij vies tegen met 125k (de Heijmans ONE). Zijn daar geen goedkopere varianten voor op de markt van concurrenten? Het idee van een kant en klare twee(of meer)persoons woning spreekt mij namelijk wel heel erg aan voor als de kinderen het huis uit zijn.

Misschien zijn omgebouwde containers ook nog eens aardbevingsbestendiger dan reguliere stenen huizen. Ideetje om de provincie Groningen vol te plempen met een soort wooncontainers? Bijkomend voordeel voor aspirant FO-ers is dat je genoeg grond om je heen hebt om een stel kippen te houden en een moestuintje of schuur voor houtbewerking in je eigen tuin te zetten, als dat je ding is.

Je kan natuurlijk ook je eigen huis (laten) bouwen, maar ik denk dat je dan wel zin moet hebben om daar flink wat tijd en energie in te investeren. Vraag me trouwens af of het dan met alle advieskosten uiteindelijk niet juist duurder wordt dan een massaproductie unit. Ben persoonlijk totaal geen klusser of binnenhuisarchitect, dus vooral het onderhoudsarme aspect van een tiny en/of prefab huis spreekt mij wel aan.
Wat moet je in hemelsnaam doen in Uithuizen als pensionado op je postzegel stukje land en in je mini pre-fab huisje behalve weinig geld uitgeven?

Geen stadsvoorzieningen, geen mensen (vrienden/familie) die in de buurt wonen, geen luchthaven dichtbij, geen mooi weer, geen fatsoenlijk stuk grond om wat leuks mee te doen... wel aan een (drukke?) weg zo te zien 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:56
Torgo schreef op donderdag 19 november 2020 @ 14:38:
[...]

Wat moet je in hemelsnaam doen in Uithuizen als pensionado op je postzegel stukje land en in je mini pre-fab huisje behalve weinig geld uitgeven?
Waddenlopen, fietsen en koffie drinken in Groningen.

En de tuin is groot genoeg om je eigen tomaten, komkommers en aardappelen te kweken.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Torgo
Tommie12 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 14:50:
[...]

Waddenlopen, fietsen en koffie drinken in Groningen.

En de tuin is groot genoeg om je eigen tomaten, komkommers en aardappelen te kweken.
Groningen is 1 uur en 22 minuten fietsen en Schiermonnikoog 2 uur en 53 minuten fietsen + ferry.

Niks voor mij, maar ieder zijn ding natuurlijk :)

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:57
Alhoewel mijn k
Torgo schreef op donderdag 19 november 2020 @ 14:58:
[...]

Groningen is 1 uur en 22 minuten fietsen en Schiermonnikoog 2 uur en 53 minuten fietsen + ferry.

Niks voor mij, maar ieder zijn ding natuurlijk :)
halfuurtje met de auto. Lijkt mij kort bij genoeg toch voor die 1x in de maand dat je daarheen moet. Volgens mij is er trouwens in Groningen ook een vliegveld dat op allerlei toeristische bestemmingen vliegt.

[ Voor 22% gewijzigd door Mirved op 19-11-2020 15:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:49
Een tijd geleden ging het hier over het gebrek aan bouwgrond in NL. Toch vond ik - toegegeven, in de provincies Groningen en Limburg - nog wel wat kavels voor onder de 50k. En dan heb ik het niet over agrarische grond. Dit heeft de bestemming wonen en gesaneerde grond. Zou je daar een kant en klare woonunit op plaatsen, kan je er prima wonen, toch?

Juist de prijs van de prefab woonunit viel mij vies tegen met 125k (de Heijmans ONE). Zijn daar geen goedkopere varianten voor op de markt van concurrenten? Het idee van een kant en klare twee(of meer)persoons woning spreekt mij namelijk wel heel erg aan voor als de kinderen het huis uit zijn.
Er zijn in de periferie inderdaad genoeg van zulk soort goedkope kavels te vinden. Heel veel goedkoper kan het niet worden... Het feit dat een hoop van zulke kavels al 6m+ te koop staan (en ze dus in feite aan de straatstenen niet kwijt kunnen) is voor mij een teken dat het prijsverschil met meer centrale locaties blijkbaar nog niet zo groot is dat een hoop mensen daar wegvluchten. Of anders gezegd, dat de prijzen in 'het westen' helemaal niet zo opgeblazen zijn, maar nog wel een stuk hoger zouden kunnen.

De woningen zelf kosten inderdaad ook een hoop geld, begint zo'n beetje bij 1k per m2. Maar ja, daar krijg je natuurlijk ook een hoop voor... Ook als je een 'container' of paar containers zou willen ombouwen, tel daar dan eens de kosten voor zaken zoals een keuken, badkamer, verwarming, overige installatiewerk, isolatie, ramen etc. bij op en dan gaat de teller in no-time naar de ton en hoger.

Dat zie je trouwens ook wel bij veel kleinere huizen. Dan heb je voor 50k een 'woning' van bv 50 m2, maar die is dan nog niet gebouwd/gemonteerd en er zitten verder nog geen installaties in. Voordat je dan een leefbaar huis hebt, ben je twee keer zo veel geld kwijt.

[ Voor 7% gewijzigd door Rubbergrover1 op 19-11-2020 15:11 ]

• TmZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-05 09:30

TmZ

Misschien zijn omgebouwde containers ook nog eens aardbevingsbestendiger dan reguliere stenen huizen. Ideetje om de provincie Groningen vol te plempen met een soort wooncontainers? Bijkomend voordeel voor aspirant FO-ers is dat je genoeg grond om je heen hebt om een stel kippen te houden en een moestuintje of schuur voor houtbewerking in je eigen tuin te zetten, als dat je ding is.

Je kan natuurlijk ook je eigen huis (laten) bouwen, maar ik denk dat je dan wel zin moet hebben om daar flink wat tijd en energie in te investeren. Vraag me trouwens af of het dan met alle advieskosten uiteindelijk niet juist duurder wordt dan een massaproductie unit. Ben persoonlijk totaal geen klusser of binnenhuisarchitect, dus vooral het onderhoudsarme aspect van een tiny en/of prefab huis spreekt mij wel aan.
Houtbouw wellicht uit Oost-Europa?

B.v. https://www.woneninhout.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:54
@oscar82 @Rubbergrover1
Een Tiny house (en dan echt klein en op een trailer) is er turn-key vanaf 40K en nog goedkoper zelf te bouwen.
Dan ben je in je eentje, of met z'n 2-en waarbij je elkaar een beetje kan hebben anders werkt het niet :+

Maar een wat serieuzer klein huis, vaak 3,5 meter breed, een beetje als sta-caravans maar dan hogere kwaliteit (in de buurt van of gelijk aan bouwbesluit) en ook leuker, is wat duurder. 125K is wat veel.
De Millhome Family is een behoorlijk groot tiny house :+ en die is 100K. Zij hebben ook kleinere varianten.
Dan zijn er nog wat bouwers die hele nette transporteerbare casco units realiseren voor een hoop minder, en afbouw is dan ook nog wel te regelen. Maar zelf wat doen is ook leuk.
Je kunt ook bouwpakketten kopen, of zelfs er echt in duiken en helemaal zelf bouwen. Als je 1 verdieping bouwt is het vrij simpel.

@TmZ
Daarnaast zijn er inderdaad uit Oost-Europa ook nog goedkopere opties. Zoals DublDom heb ik gezien. Die kwam in 3 delen (weer 3x 3.5 meter breed op een vrachtwagen) werd ter plekke op 1 dag in elkaar gezet! Erg betaalbaar, vervolgens alleen nog keuken en badkamer doen.

Ik heb een bouwpakket afgenomen. Achteraf, en nu met een heel stuk meer ervaring, zou ik de volgende keer gewoon lekker zelf gaan bouwen. Uiteraard alles langs een architect/constructeur halen. Maar als je enkele laag bouwt is het erg simpel, en je kunt veel zelf doen.
Daarnaast hoeven installaties helemaal niet duur te zijn. Elektrisch boilertje, airco unit die verwarmt en koelt, en je installatie is erg betaalbaar.

Maarrr, leuk dat je een kavel voor 50K euro kan vinden, maar dat wil nog niet zeggen dat je zo'n houten huis neer kan zetten. Kan wellicht wel, maar misschien moet het toch met gemetselde buitenkant of zo'n kunstof lookalike iets of andere afwerking, dat het in de omgeving past.

[ Voor 6% gewijzigd door !null op 19-11-2020 15:26 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torgo
Kijk, now we're talking :)

https://woneninhout.nl/project/koshaus-132-154/

Die wil ik wel, maar dan niet in Uithuizen maar ergens in Polen in de bergen, bij een ski gebied in de buurt. :)

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Leuke huizen, maar vind maar een betaalbaar kavel waar je dat op kwijt kan (en mag). Ik ben wel groot fan van gelijkvloers wonen of hooguit twee verdiepingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flexion1
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:28
Kwam via iex onderstaand artikel tegen op seekingalpha. Wel leuk om te lezen.

https://seekingalpha.com/...-stop-lifestyle-inflation

Tweet van ArendJanKamp

https://mobile.twitter.co...2FColumns%2FLiveblog.aspx

De opmerking dat iemand per jaar 1.5 maandsalaris opmaakt aan koffie en lunch. En zich dat dan nog moet laten voortekenen door iemand anders.

Voel me af en toe wereldvreemd

[ Voor 56% gewijzigd door Flexion1 op 19-11-2020 16:10 ]

• Rubbergrover1
!null schreef op donderdag 19 november 2020 @ 15:24:
@oscar82 @Rubbergrover1
Een Tiny house (en dan echt klein en op een trailer) is er turn-key vanaf 40K en nog goedkoper zelf te bouwen.
Dan ben je in je eentje, of met z'n 2-en waarbij je elkaar een beetje kan hebben anders werkt het niet :+

Maar een wat serieuzer klein huis, vaak 3,5 meter breed, een beetje als sta-caravans maar dan hogere kwaliteit (in de buurt van of gelijk aan bouwbesluit) en ook leuker, is wat duurder. 125K is wat veel.
De Millhome Family is een behoorlijk groot tiny house :+ en die is 100K.
Dat is dus conform wat ik zeg: het begint zo'n beetje bij 1k/m2 en je gaat al snel richting de ton als je niet heel mini wilt wonen. Dan zou je ook iets 'kant en klaars' kunnen overwegen zoals https://www.funda.nl/koop...uis-41076998-hamplaats-9/. NIeuwbouwhuisje van 46 m2 voor 135k.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:20
Torgo schreef op donderdag 19 november 2020 @ 14:38:
[...]

Geen stadsvoorzieningen, geen mensen (vrienden/familie) die in de buurt wonen, geen luchthaven dichtbij, geen mooi weer, geen fatsoenlijk stuk grond om wat leuks mee te doen... wel aan een (drukke?) weg zo te zien 8)7
Nou, 549m2 is toch best een aardig kavel? Ik weet niet wat jou standaarden zijn maar het is geen postzegel. Genoeg mensen die daar best een leuke woning kunnen neerzetten voor niet al te veel geld.

En al die andere dingen is natuurlijk persoonlijk. Er zijn zat mensen die daar zielsgelukkig zijn, ieder zijn ding.

• Rubbergrover1
Flexion1 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 16:06:
Kwam via iex onderstaand artikel tegen op seekingalpha. Wel leuk om te lezen.

https://seekingalpha.com/...-stop-lifestyle-inflation

Tweet van ArendJanKamp

https://mobile.twitter.co...2FColumns%2FLiveblog.aspx

De opmerking dat iemand per jaar 1.5 maandsalaris opmaakt aan koffie en lunch. En zich dat dan nog moet laten voortekenen door iemand anders.

Voel me af en toe wereldvreemd
Binnen dit forumtopic zijn dat volgens mij een beetje open deuren. Maar wel iets wat goed is om op te wijzen bij mensen die zeggen dat het 'onmogelijk' is om veel te sparen. Ik heb dan ook vaak in mijn achterhoofd: 'vroeger' kon je ook rondkomen van een inkomen rond het minimum (bv studiebeurs oid), waarom zou je dan nu ineens alleen nog kunnen rondkomen van een inkomen dat veel hoger is? Uiteraard zijn een hoop vaste lasten hoger (bv hypotheek/huur), die je (op korte termijn) moeilijk kunt verlagen, maar veel andere zaken zouden 'in theorie' niet veel hoger hoeven te zijn dan 'vroeger' (behalve inflatie).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• !null
Rubbergrover1 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 16:35:
[...]

Dat is dus conform wat ik zeg: het begint zo'n beetje bij 1k/m2 en je gaat al snel richting de ton als je niet heel mini wilt wonen. Dan zou je ook iets 'kant en klaars' kunnen overwegen zoals https://www.funda.nl/koop...uis-41076998-hamplaats-9/. NIeuwbouwhuisje van 46 m2 voor 135k.
Ja deels mee eens.

Maar dit is nog wel een rijtjeshuis. Ik woon nu klein, maar wel vrijstaand :*) En in het groen.
Nog altijd zeer tevreden met deze beslissing, en ben blij de stenen bedoening uit de stad te hebben verlaten.
Ik woon nu ook dichter bij de kust, met mijn favoriete duingebied.
Uiteraard is het niet zo goedkoop als in oost-groningen, en huren we in ons project de grond voor een klein bedrag per maand.
En dat geeft heel veel flexibiliteit. Want zoals je kunt begrijpen is er heel veel over na verkoop van de woning in de stad.

Uiteraard staat daar tegenover dat ik geen ultieme zekerheid heb, de grond is niet van ons. Ik ga nu uit van 10 jaar. En dat vind ik acceptabel.

• Torgo
Kalentum schreef op donderdag 19 november 2020 @ 16:50:
[...]

Nou, 549m2 is toch best een aardig kavel? Ik weet niet wat jou standaarden zijn maar het is geen postzegel. Genoeg mensen die daar best een leuke woning kunnen neerzetten voor niet al te veel geld.

En al die andere dingen is natuurlijk persoonlijk. Er zijn zat mensen die daar zielsgelukkig zijn, ieder zijn ding.
Nee, dat was natuurlijk een beetje gechargeerd en in Nederland is dat niet klein. Ik bedoelde eigenlijk, dat ik dan liever echt ergens in de natuur ga wonen, zodat je dingen zoals een boomgaard of een kudde Alpacas 🦙 kan hebben. Dat lijkt me wel leuk. 🙂.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Torgo schreef op donderdag 19 november 2020 @ 21:13:
[...]

Nee, dat was natuurlijk een beetje gechargeerd en in Nederland is dat niet klein. Ik bedoelde eigenlijk, dat ik dan liever echt ergens in de natuur ga wonen, zodat je dingen zoals een boomgaard of een kudde Alpacas 🦙 kan hebben. Dat lijkt me wel leuk. 🙂.
Dan zou ik toch eerder een klein bouwkavel plus een stuk goedkope landbouwgrond of bosgrond kopen dan een groter en veel duurder bouwkavel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
Xanaroth schreef op woensdag 18 november 2020 @ 14:42:
Je legt toch je geld wel in de beurs op de vaste momenten, dus in die zin niet echt risico?

Immers ga je van 'standaard aankoop begin van de maand' naar 'standaard aankoop begin van de maand'. Als er uitvoer wordt gegeven is dat je aankoop die maand. Wordt er geen uitvoer gegeven dan koop je gewoon ouderwetsch je aandelen met een order.
Je neemt echter wel (veel) eerder het risico. Als je intussen je baan verliest of om andere reden niet meer zou willen inleggen kun je niet meer terug. Het is dus alsnog geen 'gratis' geld. Dat komt wellicht niet op een maand, maar dan zal de opbrengst ook beperkt zijn. Dat lijkt mij een functie van de 'time value' van de opties die dus 'gewoon' ingeprijsd is.

Is best fijn, zo'n (redelijk) efficiente markt: hoef je je eigenlijk nergens druk om te maken dat je moeilijke constructies op moet zetten om er meer uit te halen ;)

(Disclaimer: ik doe zelf niks met opties, dus wellicht valt het allemaal wel mee - wordt dan wel wat meer voor het beleggen topic)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Odeklontje
  • Registratie: Juli 2017
  • Niet online
Torgo schreef op donderdag 19 november 2020 @ 15:26:
[...]

Kijk, now we're talking :)

https://woneninhout.nl/project/koshaus-132-154/

Die wil ik wel, maar dan niet in Uithuizen maar ergens in Polen in de bergen, bij een ski gebied in de buurt. :)
Je kunt zo op de fiets van Uithuizen naar Polen (20 min. met de auto)

@oscar82 Er zijn een aantal Tiny house locaties: https://tinygroningerhuis.nl/

Stiekem kijk ik ook wel eens omdat de prijs per vierkante meter gewoon erg aantrekkelijk is.
In de Eemshaven zit een locatie van Jan Snel en daar stonden ook een aantal Tiny Houses / Container woningen. 35m2 aan woonoppervlakte maar ik kan nog geen prijzen vinden.

Afbeeldingslocatie: https://jansnel.com/wp-content/uploads/2020/03/adviesbureaus.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:53
Ik hoop toch dat iedereen beseft dat dergelijke foto's buitengewoon onrealistisch zijn.
Vergunningen, bouw (kraan, vrachtwagen,...), nutsvoorzieningen,...?

Ik heb het meer voor zoiets: https://www.pinterest.ie/pin/331296116310852993/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Odeklontje schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 21:26:
[...]

Je kunt zo op de fiets van Uithuizen naar Polen (20 min. met de auto)

@oscar82 Er zijn een aantal Tiny house locaties: https://tinygroningerhuis.nl/

Stiekem kijk ik ook wel eens omdat de prijs per vierkante meter gewoon erg aantrekkelijk is.
In de Eemshaven zit een locatie van Jan Snel en daar stonden ook een aantal Tiny Houses / Container woningen. 35m2 aan woonoppervlakte maar ik kan nog geen prijzen vinden.

[Afbeelding]
Je kan dan ook naar een bungalow kijken, dat is al een stuk realistischer. Voor de beste prijs per m2 op een plek waar het gedoogd wordt. In een dorp hier in de buurt staan zo verschillende woningen in een bos, elk jaar krijgen ze een lage boete omdat het officieel niet mag.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Hier in de buurt hebben ze grootschalige “tiny houses” neergezet. Hoewel het leuk is om voor een prikkie relatief centraal te wonen met een groot kavel vind ik het maar een drukke bedoeling. Zoek maar eens naar “Oosterwold” en als je het mij vraagt is het maar een bij elkaar geraapt zooitje. De rust van een breed ontwerp van de wijk is dan een stuk rustiger.

[ Voor 10% gewijzigd door Deveon op 21-11-2020 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THxZ0NE
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-05 11:48
Deveon schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 10:34:
Hier in de buurt hebben ze grootschalige “tiny houses” neergezet. Hoewel het leuk is om voor een prikkie relatief centraal te wonen met een groot kavel vind ik het maar een drukke bedoeling. Zoek maar eens naar “Oosterwold” en als je het mij vraagt is het maar een bij elkaar geraapt zooitje. De rust van een breed ontwerp van de wijk is dan een stuk rustiger.
Lijken best grote huizen eigenlijk, het idee is wel mooi maar het ziet er in vergelijking met standaard NLse wijken rommelig uit.

https://maakoosterwold.nl/oosterwold-van-boven-juni-2017/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Marzman schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 10:02:
[...]

Je kan dan ook naar een bungalow kijken, dat is al een stuk realistischer. Voor de beste prijs per m2 op een plek waar het gedoogd wordt. In een dorp hier in de buurt staan zo verschillende woningen in een bos, elk jaar krijgen ze een lage boete omdat het officieel niet mag.
Het lijkt mij inderdaad ook veel vruchtbaarder om ergens voor weinig geld een recreatiehuis/bungalow te kopen. Uiteraard wel goed naar de voorzieningen en eventuele parkkosten kijken en wel een bungalow op eigen grond. Maar zo kun je onder de ton wel een eigen plekje op een eigen stuk grond krijgen 'voor er bij'.

Maar eigenlijk kun je het ook iets verder door trekken. Wat wil je met je plekje? En waarom zou dat in het druk bevolkte Nederland moeten, waar alle grond al gebruikt wordt en om iedere beschikbare meter grond gestreden wordt? Als het niet op dagelijkse-reis afstand van een specifieke stad/werkplek hoeft te zijn, dan kun je het ook verder weg zoeken (maar waarschijnlijk wel op redelijke reisafstand van Nederland). Dan kun je dus ook bv in Duitsland kijken of in leeglopende delen van België/Noord Frankrijk. Daar is nog genoeg grond te vinden waar 'niemand' iets mee wil

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
THxZ0NE schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 10:55:
[...]

Lijken best grote huizen eigenlijk, het idee is wel mooi maar het ziet er in vergelijking met standaard NLse wijken rommelig uit.

https://maakoosterwold.nl/oosterwold-van-boven-juni-2017/
Is ook omdat het nog vrij kale grond is. Als er over een aantal jaar allerlei bomen en struiken in het gebied staan, dan ziet het er een stuk normaler uit.

Overigens is dat 'rommelige' natuurlijk inherent aan het 'vrijere' denken over hoe je huis er uit mag zien. Want als jij meer vrijheid krijgt om je huis te bouwen zoals jij dat wilt, dan hebben de buren die vrijheid ook. En waarschijnlijk hebben die weer andere gedachten over wat zij willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Deveon schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 10:34:
Ja dat is inherent aan het vrijer bouwen in Oosterwold. Ook de grote huizen staan daar soms wat rommelig naast elkaar omdat het geheel ontbreekt.
Er zijn echter ook wijkjes waar wel een geheel in zit omdat er gewerkt wordt met een bouwer, en niet meerdere. Bij ons ook en dan beperkte keuze in gevel bekleding.
Maar ons project heeft eigenlijk ook een normaal vergunningstraject doorgelopen.

Maar in andere tiny house wijkjes, vooral degene met wielen, is het soms wat rommelig. Ziet er wel leuk uit, maar vaak geen eenheid erin.

[ Voor 7% gewijzigd door !null op 22-11-2020 09:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
@!null in Oosterwold gaan ze ook gewoon het reguliere vergunningstraject door en ze zijn daar in Almere toch wel erg sterk in door de vele (collectieve) zelfbouw in de gemeente. Echter de welstand is niet zo strickt, “het kan in Almere”..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Vanuit het oogpunt van de bewoner is dat dus lekker veel vrijheid, vanuit het oogpunt van 'de buren' wordt het dan een 'bijeengeraapt zooitje'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Deveon Ja ik weet het. Wij hebben er ook naar gekeken om een huis te bouwen.

[ Voor 16% gewijzigd door !null op 22-11-2020 10:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:42

GG85

.......

Goed nieuws voor de NT beleggers bij de Rabo: Northern Trust World Small Cap ESG Low Carbon Index FGR Feeder Fund A (NL0013552078) is (eindelijk) beschikbaar :)

Vooralsnog alleen beschikbaar door op ISIN (NL0013552078) te zoeken en de naamgeving is iets anders genoteerd in de app dan de andere NT fondsen maar hij is er wel.

Gelijk alles even over gezet van 88% NT World + 12% NT EM naar 78% NT Word + 10% NT SC + 12% NT EM

Zie overigens dat AVIAW iets goedkoper is (0.08 tov 0,15%) dan NT World maar wel wat strenger is qua ESG. 78% AVIAW + 10% NT SC + 12% NT EM is dus ook nog een optie....

[ Voor 17% gewijzigd door GG85 op 22-11-2020 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:33
GG85 schreef op zondag 22 november 2020 @ 10:30:
Goed nieuws voor de NT beleggers bij de Rabo: Northern Trust World Small Cap ESG Low Carbon Index FGR Feeder Fund A (NL0013552078) is (eindelijk) beschikbaar :)

Vooralsnog alleen beschikbaar door op ISIN (NL0013552078) te zoeken en de naamgeving is iets anders genoteerd in de app dan de andere NT fondsen maar hij is er wel.

Gelijk alles even over gezet van 88% NT World + 12% NT EM naar 78% NT Word + 10% NT SC + 12% NT EM

Zie overigens dat AVIAW iets goedkoper is (0.08 tov 0,15%) dan NT World maar wel wat strenger is qua ESG. 78% AVIAW + 10% NT SC + 12% NT EM is dus ook nog een optie....
Ik heb er nog niet naar gekeken maar ik las op reddit dat de aankoopkosten voor dit fonds hoger zijn bij de Rabo. Kun jij dat bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Hoe verhoudt dit fonds zich tot het rendement/risico van bv VWRL?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:19

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Goed nieuws voor de NT beleggers bij de Rabo:
Ja, zal wel goed nieuws zijn, maar dit hoort toch in het Beleggen Topic :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12

Dit fonds heeft nog niet veel bewezen.
Staat nog onder het niveau van begin dit jaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Tommie12 schreef op zondag 22 november 2020 @ 12:50:
[...]

Dit fonds heeft nog niet veel bewezen.
Staat nog onder het niveau van begin dit jaar.
Wat moet het bewijzen dan? Volgt gewoon een index :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:17
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
Ik denk dat de meeste hier het om de vrijheid te doen is? Wellicht verkeerde aanname van mij.
Op nummer 2 zal staan verkrijgen van zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:38

Hoe kom je aan de verdeling? Kopieer je klakkeloos de posts hier en op Reddit of begrijp je de redenatie daarachter ook? Uiteraard geen gebash of wat dan ook, maar ik zie heel veel mensen elkaar nadoen zonder te weten wat ze nu precies doen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Orangelights23 schreef op zondag 22 november 2020 @ 20:11:
[...]

Hoe kom je aan de verdeling? Kopieer je klakkeloos de posts hier en op Reddit of begrijp je de redenatie daarachter ook? Uiteraard geen gebash of wat dan ook, maar ik zie heel veel mensen elkaar nadoen zonder te weten wat ze nu precies doen.
Als je niet wilt bashen moet je misschien je post anders verwoorden ;). Nu komt ie nogal aanvallend over.

Er van uitgaande dat de vraag eigenlijk is waarom deze verdeling? Idee achter indexbeleggen voor mij is risicospreiding en omdat ik de markt niet kan (en wil) voorspellen wil ik zo breed mogelijk investeren.
De ultieme index daarvoor is wat mij betreft ACWI IMI (All Country World Investable Market Index). Die omvat Large en Small Cap in zowel Developed als Emerging Markets "covering approximately
99% of the global equity investment opportunity set".

Om die index in Nederland, tegen zo laag mogelijke kosten en zonder dividendlek te volgen kom je uit op (ongeveer) 78% NT Word + 10% NT SC + 12% NT EM.
Ik wil zelf geen omkijken en geen FOMO of wedden op een paard dus kan wel alleen S&P500 of Technology fund of North America gaan doen maar dat slaat een keer om en dan moet je zelf een voorspelling gaan doen naar wat dan de cash cow gaat worden. Met deze verdeling weet je zeker dat je zo ongeveer alles mee pakt, daardoor meelift op het idee dat de hele wereldeconomie groeit en ook nooit tegelijkertijd helemaal zal crashen (dan hebben we wel wat anders aan ons hoofd dan geld) en voor mij is dit dus de ultieme spreiding die historisch alsnog ~7-8% doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Dat is een goede vraag... waarom doen we het.

Voor mij:
- stukje familietraditie: als je kinderen het huis uit zijn geef ik ze een oprotpremie zodat ze niet tussen de appelsienenkisten moeten wonen, en ze minstens een huurwaarborg kunnen betalen. Tweede traditie is dat je kinderen die een huis of appartement kopen een "voorschot geeft op de erfenis". Dat maakt hun instap in de vastgoedmarkt wat makkelijker, en het geeft mij ook een enorm goed gevoel dat je kinderen een goede start kunnen maken. Dat heb ik ook gekregen, mijn ouders hebben het gekregen, en zelfs mijn grootouders.
- voor mezelf: ik wil genoeg financiële vrijheid eens ik stop met werken om nog wat te kunnen reizen, een lekker etentje te kunnen doen, en af en toe een goede fles wijn op tafel te kunnen zetten als mijn kinderen komen. Maar ook om op de gepaste momenten te kunnen zorgen dat je extra zorg kan betalen. Op pensioen gaan, en noodgedwongen niet meer kunnen buiten komen lijkt me geen mooi vooruitzicht.
- eens boven de 50 weet je ook dat je bij een mogelijk ontslag (ze noemen het zo mooi reorganisatie) niet meer met dezelfde vlotheid aan een nieuwe job geraakt (terwijl ik echt nog wil werken). Als je dan niks achter de hand hebt, dan is het snel geraniums kijken.

Hoe veel je daar voor nodig hebt is een persoonlijke kwestie en zal bij iedereen anders zijn.
Het gevoel nog iets over te kunnen laten voor de volgende generatie(s) speelt bij mij zeker een rol, maar zelf nog leuke dingen kunnen doen is zeker even belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:38
GG85 schreef op maandag 23 november 2020 @ 11:11:
[...]

Als je niet wilt bashen moet je misschien je post anders verwoorden ;). Nu komt ie nogal aanvallend over.

Er van uitgaande dat de vraag eigenlijk is waarom deze verdeling? Idee achter indexbeleggen voor mij is risicospreiding en omdat ik de markt niet kan (en wil) voorspellen wil ik zo breed mogelijk investeren.
De ultieme index daarvoor is wat mij betreft ACWI IMI (All Country World Investable Market Index). Die omvat Large en Small Cap in zowel Developed als Emerging Markets "covering approximately
99% of the global equity investment opportunity set".

Om die index in Nederland, tegen zo laag mogelijke kosten en zonder dividendlek te volgen kom je uit op (ongeveer) 78% NT Word + 10% NT SC + 12% NT EM.
Ik wil zelf geen omkijken en geen FOMO of wedden op een paard dus kan wel alleen S&P500 of Technology fund of North America gaan doen maar dat slaat een keer om en dan moet je zelf een voorspelling gaan doen naar wat dan de cash cow gaat worden. Met deze verdeling weet je zeker dat je zo ongeveer alles mee pakt, daardoor meelift op het idee dat de hele wereldeconomie groeit en ook nooit tegelijkertijd helemaal zal crashen (dan hebben we wel wat anders aan ons hoofd dan geld) en voor mij is dit dus de ultieme spreiding die historisch alsnog ~7-8% doet.
Denk niet dat het een kwestie van anders verwoorden is, het is namelijk oprecht een vraag. Excuus als het te aanvallend overkwam :P

Uiteraard snap ik je toelichting, dat is voor mij ook de reden waarom ik eenvoudig beleg in ETF's, maar hoe kom je exact op deze verdeling? Dat is met name waar ik benieuwd naar ben, omdat ik het idee heb dat bij vele beleggers uit wordt gegaan van de kennis van anderen, terwijl het enorm belangrijk is dat je zelf weet welke keuzes je maakt en welke gevolgen daar bij horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Orangelights23 schreef op maandag 23 november 2020 @ 16:37:
[...]

Denk niet dat het een kwestie van anders verwoorden is, het is namelijk oprecht een vraag. Excuus als het te aanvallend overkwam :P

Uiteraard snap ik je toelichting, dat is voor mij ook de reden waarom ik eenvoudig beleg in ETF's, maar hoe kom je exact op deze verdeling? Dat is met name waar ik benieuwd naar ben, omdat ik het idee heb dat bij vele beleggers uit wordt gegaan van de kennis van anderen, terwijl het enorm belangrijk is dat je zelf weet welke keuzes je maakt en welke gevolgen daar bij horen.
No worries :).
De link in mijn post legt het redelijk goed uit. 'Endgoal'' is beleggen in "alles" en dat is ACWI IMI. De site die ik link pluist vervolgens uit welke verdeling van NT fondsen daar bij hoort, net als heel veel posrts hier en op Reddit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SqnLdr
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
GG85 schreef op maandag 23 november 2020 @ 16:58:
[...]

No worries :).
De link in mijn post legt het redelijk goed uit. 'Endgoal'' is beleggen in "alles" en dat is ACWI IMI. De site die ik link pluist vervolgens uit welke verdeling van NT fondsen daar bij hoort, net als heel veel posrts hier en op Reddit.
Dank voor de link. Ik reken het tot nu zelf door met de informatie PDFs van MSCI. Zie dat deze ook gebruikt worden door de maker van de website. Niet dat het veel werk is, maar scheelt weer en mooi dat het zo inzichtelijk gemaakt wordt voor anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Rubbergrover1 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 10:57:
Maar zo kun je onder de ton wel een eigen plekje op een eigen stuk grond krijgen 'voor er bij'.
Serieus, onder de ton? Ik zie hier in de provincie Utrecht dit soort plekjes voor 2 ton weggaan.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
TucanoItaly schreef op maandag 23 november 2020 @ 19:01:
[...]

Serieus, onder de ton? Ik zie hier in de provincie Utrecht dit soort plekjes voor 2 ton weggaan.
Ja, dan moet je ook niet in de provincie Utrecht willen zitten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:00
@JURIST Waarom doen we het? Mooie vraag. In mijn geval vrijheid, maar wel degelijk ook meer zekerheid.

De motieven hierachter hebben voor mij te maken met karakter en jeugd.

Mijn mentale vrijheid is voor voor mij altijd al een groot goed geweest en het FMA vermogen voegt daar ook meer vrijheid in het echte leven aan toe. De mogelijkheid om je baan op te zeggen, nee te zeggen op opdrachten, een gevoel in je werk te kunnen doen wat je gezond verstand je ingeeft, heerlijk. Gek genoeg lijkt deze meer 'onafhankelijke' grondhouding (tot nu toe in ieder geval) juist ook wel waardering vanuit mijn omgeving te oogsten. Overigens is dit het punt van FO/FMA waar ik met mijn partner echt op één lijn zit.

De zekerheid is een wat minder positief verhaal en misschien ook wel een valkuil. Rond mijn pubertijd na de scheiding van mijn ouders een periode gekend met zeer weinig geld. Sindsdien is mijn voornemen om nooit in zo'n situatie terecht te komen. Ergens zit nog steeds die angst, wanneer is het genoeg? Het kan soms juist ook tot irrationele uitschieters in uitgaven leiden, als in iets wat je jezelf gunt nu het kan. Hier kan ik (gelukkig) op minder herkenning vanuit mijn partner rekenen en komt er gezond tegenwicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Goed nieuws voor de NT beleggers bij de Rabo:
Gelijk alles even over gezet
Je hebt voor Northern Trust bij Rabobank toch te maken met aankoop/verkoopkosten?

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

assje schreef op maandag 23 november 2020 @ 20:45:
[...]

[...]

Je hebt voor Northern Trust bij Rabobank toch te maken met aankoop/verkoopkosten?
zie: https://github.com/GvY85/...o.ABN.ING.BINCK.v2.9.xlsx

Kosten zijn minimaal, bij grotere bedargen is Rabo king.
Zie ook: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dagobert1
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 23-05 00:52
Waarom doen we het, leuke vraag.

Was altijd al wel een spaarder en gewend om met weinig rond te komen. Om me heen wat collega's en familie die tegen pensioen aan zat te hikken maar nog een jaar of 5 tot 10 moest en dat eigenlijk niet meer wilde. Dat scenario is mijn angstscenario, dus iig de motivatie om voor FMA te gaan en wat op zij te zetten.
Het stukje niet meer te hoeven werken voor het inkomen (nu door FU Money, later door FO) lijkt me heerlijk.
Ik doe nu al wat ik leuk vind en ga met plezier naar mijn werk, maar of dat over 10 jaar nog zo is. Beter maar op voorbereiden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Amafi
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:25

Amafi

Amafi

Om alle succesverhalen te relativeren. Ook wel een kern van waarheid in de volgende column.

De opvatting dat Fire voor iedereen is weggelegd, toont aan in wat voor elitaire bubbel sommigen leven
https://www.volkskrant.nl...-sommigen-leven~baa935aa/

[ Voor 17% gewijzigd door Amafi op 23-11-2020 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• underrated
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21-09-2021
!null schreef op zondag 22 november 2020 @ 17:58:
Ik denk dat de meeste hier het om de vrijheid te doen is? Wellicht verkeerde aanname van mij.
Op nummer 2 zal staan verkrijgen van zekerheid.
Denk ik ook.

Als je m goed bekijkt is die vrijheid het gevolg van de zekerheid, dat er genoeg op de bank staat (of in aandelen, huizen, etc). Waarmee je je (vanuit filosofisch perspectief) eigenlijk juist heel afhankelijk maakt van je financiele vermogen. Want geen geld = geen zekerheid = geen vrijheid (je moet langer doorwerken).

Voor mij is FO ook eerder Financieel Autonoom dan Onafhankelijk. Waarbij de autonomie zit in dat ik zowel met veel als weinig vermogen een gelukkig leven kan leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Niet online
Amafi schreef op maandag 23 november 2020 @ 22:31:
Om alle succesverhalen te relativeren. Ook wel een kern van waarheid in de volgende column.

De opvatting dat Fire voor iedereen is weggelegd, toont aan in wat voor elitaire bubbel sommigen leven
https://www.volkskrant.nl...-sommigen-leven~baa935aa/
Als column een prima stukje, beetje een baksteen ergens heen gooien.
Maar inhoudelijk gaat het nergens over (net als het stukje dat hij aanhaalde van het nagelpoppetje trouwens).
In dit forum komen vaak zat mensen voorbij die samen met hun partner minder dan 2x modaal verdienen.

Het komt me meer over als een vergoelijking voor lamlendige mensen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Baytep schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 05:59:
[...]

Als column een prima stukje, beetje een baksteen ergens heen gooien.
Maar inhoudelijk gaat het nergens over (net als het stukje dat hij aanhaalde van het nagelpoppetje trouwens).
In dit forum komen vaak zat mensen voorbij die samen met hun partner minder dan 2x modaal verdienen.

Het komt me meer over als een vergoelijking voor lamlendige mensen
Maar die mensen met minder dan 2 keer modaal zullen niet rond hun 40ste al FO zijn, maar zullen een iets realistischer tijdpad hebben. Uiteraard kunnen heel veel mensen meer sparen dan ze nu doen en is het voor veel mensen mogelijk om zo veel te sparen dat ze een paar jaar eerder stoppen. Maar de suggesties van zulke stukjes dat iedereen wel rond zijn 40ste FO zou kunnen zijn, zijn wel heel, hoe zal ik het zeggen, 'prikkelend'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Niet online
@Rubbergrover1 klopt.
Beide stukjes (nagelmeisje en lakschoenmannetje) staan ver van de werkelijkheid.

Dan kan dat stukje van het nagelmeisje nog wel leien (al vraag ik me af waarom ze enkel vrouwen wil helpen), maar de column in de Volkskrant komt zo neerbuigend over dat mijn nekharen overeind gaan staan.

Er staat bijna letterlijk dat de "gewone" arbeider vooral niet te hoog moet mikken, en gewoon moet zorgen dat ze op het eind van de maand hun loon hebben ver-consumeerd.
Alsof het paarse kabinet nog springlevend is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:08
Inderdaad is FO zeker niet voor iedereen weggelegd. Denk aan ziekte, verkeerde plaats geboren e.d.
Maar aan de andere kant zijn er vaak wel mogelijkheden, zelfs bij een laag salaris. Kijk naar de early retirement extreme methode. Maar ja, daar moet je wel moeite voor doen.

Het concept is heel eenvoudig, de uitvoering niet.

In haar boek One Life bekritiseert de Amerikaanse voetballer Megan Rapinoe de heersende opvatting dat als je maar hard genoeg je best doet, je ook een professioneel atleet kan worden. ‘Weet je wie ook hard werkt?’, schrijft Rapinoe. ‘Iedereen.’

Je moet FO worden ook niet vergelijken met het worden van een professioneel atleet. Een betere vergelijking zou zijn met een amateur marathon loper. Ook echt niet makkelijk. Maar, afgezien van mensen met lichamelijke beperkingen, is het lopen van een marathon voor veel mensen wel degelijk te behalen.

Geschreven vanuit mijn eigen (vul maar in) bubbel :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:38
Wat vaak wel vergeten wordt zijn de juiste randvoorwaarden, of niet vergeten maar ondergewaardeerd. En dat zijn eigenlijk meer omgevingsfactoren. Zaken die voor je geregeld zijn zonder dat je daar zelf moeite voor hebt hoeven doen.

Als je je een doel stelt kun je het halen , maar lang niet altijd. Zelfs als de randvoorwaarden gunstig zijn.

De hele FO reis rust op geld overhouden en dat constant doen , dan kom je na x jaar op een bedrag en ben je FO.

En juist dat constante deel is voor veel mensen steeds moeilijker. Neem alleen de flexibele arbeidsmarkt maar.

Dan nog de grootste kostenpost, wonen. Als je daar misgrijpt en je vast komt te zitten in een te dure huurwoning komt er van genoeg overhouden niet veel terecht.

Dan is de weg naar FO langer dan de weg naar je pensioen, of eigenlijk heb je dat deel hard nodig om je pensioen aan te vullen , als het al lukt.

De keuze hebben of over FO na te denken en ervoor te willen gaan is al een luxe op zich.

Steeds meer mensen hebben op papier een modaal inkomen. Maar praktische verdiencapaciteit is veel minder , neem de zzp er die tussen opdrachten zit , maandje even zonder zit etc.

Een calamiteit zet veel mensen zo weer terug naar nul. Heb je die maar vaak genoeg en het FO doel is niet iets waar men aan kan beginnen, al is het maar erover nadenken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Baytep schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 07:19:
Er staat bijna letterlijk dat de "gewone" arbeider vooral niet te hoog moet mikken, en gewoon moet zorgen dat ze op het eind van de maand hun loon hebben ver-consumeerd.
Alsof het paarse kabinet nog springlevend is.
Waar zie je dat staan? Volgens mij zie je spoken of zo, want ik zie dit totaal niet staan.

Wat ik wel zie staan is de realiteit van een groot deel van de mensen, dat ze ondanks dat ze de uitgaven al hebben geminimaliseerd toch maar met moeite iedere maand de eindjes aan elkaar kunnen knopen. En dan komen ze met 'tips' dat je kunt besparen op de kosten van verzekeringen en onnodige abonnementen. Alsof die groep dat niet al lang en breed doet. En alsof die tientallen euro's op jaarbasis tot een FO bestaan zouden kunnen leiden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rubbergrover1
underrated schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 00:06:
[...]

Denk ik ook.

Als je m goed bekijkt is die vrijheid het gevolg van de zekerheid, dat er genoeg op de bank staat (of in aandelen, huizen, etc). Waarmee je je (vanuit filosofisch perspectief) eigenlijk juist heel afhankelijk maakt van je financiele vermogen. Want geen geld = geen zekerheid = geen vrijheid (je moet langer doorwerken).

Voor mij is FO ook eerder Financieel Autonoom dan Onafhankelijk. Waarbij de autonomie zit in dat ik zowel met veel als weinig vermogen een gelukkig leven kan leiden.
Het is inderdaad enigszins paradoxaal dat om 'FO' te worden, een hoop mensen juist sterk afhankelijk zijn van hoe hun privé financiën zijn. En van externe factoren (beurs, inflatie etc). En hoe strakker de planning en hoe strenger je voor jezelf bent, hoe meer je in feite van wijzigingen in die financiën afhankelijk bent.

Mijn eigen FO houding is daarom ook iets relaxter. Ik heb een prima leven, dat niet volledig op laag budget zit, maar waarbij ik ook zeker geen uitgavenpatroon heb dat bij mijn inkomen zou 'horen'. En waarbij de dingen die mij gelukkig maken ook zeker niet veel geld hoeven te kosten. (Nou ja, ik kan wel erg bij worden van een verre reis en dat kost toch vaak een hoop geld... Maar ik ben daar niet van afhankelijk een kan ook genieten van een goedkope vakantie.)

Mijn originele 'doel' van wat nu de weg naar FO is, was daarbij ook niet zozeer FO worden. Vanuit mijn opvoeding en ervaringen uit mijn omgeving heb ik meegekregen dat je vooral rekening moet houden met tegenslagen en dat het tij altijd kan keren. Dus bijvoorbeeld altijd de situatie proberen te behouden dat je voor jezelf kunt zorgen en niet van bv partner afhankelijk zijn. Want voor je het weet sta je er ineens alleen voor (scheiding of overlijden). En hoe goed je baan ook is, hou er altijd rekening mee dat je werkloos kunt worden. Dus zorg dat je van je WW zou kunnen leven (dus tijdens je werk minstens 30% sparen) en blijf bij de les in kennis en vaardigheden, zodat je ook voor een nieuwe werkgever aantrekkelijk bent.

Daarbij ook helaas meegekregen dat niet iedereen de gemiddelde leeftijd haalt. Dus zorg er ondanks de 'gematigde' uitgaven ook voor dat je niet alles uitstelt, maar geniet ook van het moment. Maar dat genieten hoeft niet ten koste te gaan van je FO doelstelling. Dus niet dat als je op je 65ste dood gaat, de situatie hebben dat je tot je dood hebt moeten werken, dus spaar voor eerder stoppen. Maar tegelijk ook niet zo veel bezuinigen dat je op je 50ste nog niets hebt kunnen doen van de dingen die je in je leven zou hebben willen doen.

En als je dan een jaartje later FO zou worden dan zou kunnen, wat is daar erg aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
rube schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 07:22:
In haar boek One Life bekritiseert de Amerikaanse voetballer Megan Rapinoe de heersende opvatting dat als je maar hard genoeg je best doet, je ook een professioneel atleet kan worden. ‘Weet je wie ook hard werkt?’, schrijft Rapinoe. ‘Iedereen.’
Geen idee wat haar achtergrond is, maar lang niet iedereen werkt hard. Waarom zou je ook; het wordt nauwelijks beloond in de huidige maatschappij. Zelfs die gekken die 60-80 uur per week werken verdienen maar een fractie wanneer je het terug rekend naar per uur. Echt geld verdienen doe je met risico en verantwoordelijkheid nemen (uitgezonderd de beschermde beroepen).
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 07:54:
[...]
En alsof die tientallen euro's op jaarbasis tot een FO bestaan zouden kunnen leiden.
Alle beetjes helpen. Vandaag euro belegd is 2 euro over 10 jaar, 4 over 20 jaar, 8 over 30 jaar... Daarnaast zorgt elke euro per jaar minder ervoor dat er 30 euro minder begroot hoeft te worden voor FO. Zo kan fulltime werken en nog thuiswonen een gigantische stap zijn in de juist richting. In deze fase heb ik ook 30k kunnen sparen en daarmee een huis kunnen kopen en inrichten die mij de afgelopen jaren een enorm rendement gegeven heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baytep
  • Niet online
@Rubbergrover1
Je hebt gelijk, je moet een beetje tussen de regels doorlezen, maar dan is het wel overduidelijk.

Wat hier gedaan wordt: "Pfauth, Puck en al de andere slimme, snelle Fire-volgers" worden afgezet tegen "Doen alsof financieel onafhankelijk worden een kwestie is van hard werken en ‘de juiste keuzes’ maken, getuigt van een laat-ze-maar-taart-vreten-achtige mentaliteit die aantoont in wat voor wereldvreemde, elitaire bubbel sommigen leven. De meeste mensen verdienen niet twee keer modaal en hebben geen koophuis, dikke spaarrekening of rijke ouders. De meeste mensen knopen elke maand de eindjes aan elkaar, doen boodschappen bij de Lidl, kopen tweedehands kleding, gaan zelden of nooit uit eten, vervloeken hun torenhoge huur, kunnen geen hypotheek krijgen en vragen zich af waar al die mensen hun Tesla’s van betalen."

Dit is onjuist. De meeste mensen doen geen boodschappen bij de Lidl, en kopen ook geen tweedehands kleding. Ze knopen dus ook niet de eindjes aan elkaar.
En, belangrijker, de meeste mensen werken ook niet hard.
Dat betekent dat "de meeste mensen" prima kunnen sparen. Ze hebben er alleen geen zin in.
En dit stukje vergoelijkt die attitude door te stellen dat het enkel voor sommigen is weggelegd.

We kunnen de cijfer van het CBS uitpluizen, maar zonder dat avontuur is het ook wel duidelijk dat Nederlanders veel te weinig consumptief spaargeld hebben om door een moeilijke periode te komen. Dit is al heel lang bewust beleid (goed voor het BBP) en heeft er voor gezorgd dat mensen het tegenwoordig normaal vinden hun salaris volledig op te soupperen.
In het stukje staat dat enkel mensen die "in een elitaire bubbel leven" (hallo mede-tweakers) het zich kunnen veroorloven.

De kapitale fout die de stukjesschrijver hier maakt is dat hij geen enkel onderzoek gedaan heeft:
"Pfauth, Puck en al de andere slimme, snelle Fire-volgers"
Dat is (n=2) + een hele grote berg hem onbekende mensen.
Dat zijn nogal grove pennenstreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
rube schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 07:22:
Je moet FO worden ook niet vergelijken met het worden van een professioneel atleet. Een betere vergelijking zou zijn met een amateur marathon loper. Ook echt niet makkelijk. Maar, afgezien van mensen met lichamelijke beperkingen, is het lopen van een marathon voor veel mensen wel degelijk te behalen.
Maar daarbij vind ik de suggestie van FO op je 40ste dus enigszins te vergelijken met de marathon binnen drie uur lopen. Haalbaar, naar in de praktijk is het maar voor een kleine groep haalbaar. En dan kun je de marathon uitlopen vergelijken met sparen voor een paar jaar eerder stoppen. Voor veel mensen haalbaar, maar je zult er wel je best voor moeten doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rube
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 08:19:
[...]
Maar daarbij vind ik de suggestie van FO op je 40ste dus enigszins te vergelijken met de marathon binnen drie uur lopen. Haalbaar, naar in de praktijk is het maar voor een kleine groep haalbaar. En dan kun je de marathon uitlopen vergelijken met sparen voor een paar jaar eerder stoppen. Voor veel mensen haalbaar, maar je zult er wel je best voor moeten doen.
Ik heb het al eerder aangehaald, maar volgens de methode van early retirement extreme kun je het wel veel eerder bereiken. Het is een bewezen methode. Maar, nogal "extreme" dus willen veel mensen dat niet. Als ik alleen zou zijn zou ik dat aardig kunnen, maar met mijn gezin is dat ook niet wat we doen. En dat is ook prima, want iedereen heeft zo zijn eigen prioriteiten. Dus zal het voor de meeste mensen hooguit een paar jaar eerder stoppen zijn. Maar vroeg FO zijn kan ook met een lager salaris.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tommie12
Het artikel mist gewoon heel veel nuance.

Kijk naar de mensen rondom jezelf.

Ik ken er die 3 keer modaal verdienen, en elke maand krap eindigen, en zeker niet op een berg spaargeld zitten. Maar ik ken er ook die modaal verdienen, en rustig rond komen, en waar er wel wat spaargeld zit (maar waarschijnlijk niet genoeg om vele jaren eerder te stoppen met werken).

Maar ga daar merkelijk onder, en kijk bv naar een alleenstaande moeder die 32 uur per week bij AH achter de kassa zit en zichzelf weg cijfert om haar kinderen toch maar kansen te geven, die kan het rustig vergeten om FO te worden voor 65.

Kijk gewoon naar de verdeling van het vermogen in een land. Om FO te zijn moet je met de huidige verdeling helemaal aan de bovenkant zitten. Ik denk dat je spreekt over top5%, want dan begin je te kijken naar mensen met een nettovermogen van meer dan 150-200k.

De onzin dat "iedereen" FO kan worden is gewoon niet waar. Er komt discipline bij kijken, en ook een portie geluk. Vooral het geluk dat je geen tegenslagen hebt met je gezondheid.
Een burnout kan je verhaal helemaal op de kop zetten, en dat kan iedereen overkomen. Als die burnout stevig toe slaat, dan zit je zo met 2 jaar inkomensverlies, je mist een stap in je carrière, en dat uit zich in jaren een lager inkomen.
Of wat te denken van de jonge starter die net een restaurantje geopend had voor de Corona crisis, en nu de huur kan betalen uit zijn spaarpot.

Natuurlijk is het ook zo dat maatschappelijk het gewoon onmogelijk is dat iedereen FO wordt.
Als iedereen gemiddeld 200k rijker wordt, dan stijgen er een hoop kosten, woningen als eerst.
En als dat niet zo is, en heel veel mensen stoppen met werken op hun 50e, wie gaat dan de ziekenhuizen runnen, wie gaat er achter de kassa in AH zitten, en wie gaat het vuilnis ophalen?
En vooral... wie gaat er voldoende loonbelasting betalen om de gemiste inkomsten te compenseren.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
CornermanNL schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 07:46:
Wat vaak wel vergeten wordt zijn de juiste randvoorwaarden, of niet vergeten maar ondergewaardeerd. En dat zijn eigenlijk meer omgevingsfactoren. Zaken die voor je geregeld zijn zonder dat je daar zelf moeite voor hebt hoeven doen.

[...]
Randvoorwaarden maar ook timing hebben veel impact op de haalbaarheid van FO plannen.
Zelfs het moment waarop je geboren wordt heeft namelijk invloed. Als ik kijk naar de geboortejaren 1985 - 1995 dan zit er een megagroot verschil in deze jaren in de realistische kans om op je 40e FO te zijn. Per individu kan het totaal verschillend zijn, maar de factor die hier de grootste impact op heeft is de ontwikkeling van de huizenprijzen. De afgelopen 5 jaar zijn de huizenprijzen met 20-40k per jaar gestegen, als je er niet op tijd bij kon zijn, eerst nog wilde sparen, geen hypotheek kon krijgen i.v.m. opzetten eigen bedrijf o.i.d. dan ben je nu aan het vechten tegen de bierkaai.
In ons gezin is dat heel duidelijk, de oudste 2 (waaronder ik) hebben een koopwoning (ik met een dikke papieren overwaarde). De jongste 2 zitten beide nog op hun studentenkamer met gedeelde badkamer & keuken en werken dus in deze tijd 1 meter naast hun bed. Er zat slechts 5 jaar tussen het moment waarop de eerste en laatste afgestudeerd waren...
Niet dat er een rode lijn ergens staat waarna je kansloos bent, het verschilt zeer sterk per individu, maar zij die nu 25-30 zijn zonder koophuis en zonder mogelijkheid om thuis te wonen hebben er wel een zeer zware dobber aan om op hun 40e FO te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Maar wees eens eerlijk.... FO op je 40e lukt echt maar bij héél weinig mensen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amafi
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:25

Amafi

Amafi

Moet zeggen dat aan de had van de reacties het een column was op een goede manier.
Een goede column is voor mij zwart/wit en zet je aan het denken. En wel op een manier die verder gaat dan het alleen kijken naar de eentjes en nulletjes in mijn spreadsheet.

Geeft meer voor mij een gevoel van reflectie om al blij te zijn wat ik/we nu op dit moment in ons leven al bereikt hebben. (en het bijbehorende gevoel van Financiele Vrijheid, FMA) Niet onbelangrijk daarbij is een financieel ander inzicht waar we volgens mij jaren profijt van gaan hebben.
Nee het einddoel, vergaand FMA, is nog niet bereikt. Maar als je alle doelen hebt behaald heb je ze te laag gesteld.

Het FO kunnen worden op korte termijn heeft zeker te maken met achtergond, timing, werk en scholing. En niet alle sites FO voor je 40ste of zelfs 30ste zijn haalbaar voor iedereen. FMA in bepaalde mate zou dat wel moeten kunnen zijn. Iedereen heeft een keuze om bijvoorbeeld te roken, of die paar euro per week te sparen om de eerste stappen te zetten richting FMA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
Tommie12 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 08:57:
Het artikel mist gewoon heel veel nuance.
Ook de Volkskrant heeft lezers nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Amafi schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 09:18:
Een goede column is voor mij zwart/wit en zet je aan het denken.
Ik weet niet of dat de definitie of een vereiste is voor een goede column, maar dat dus: zwart/wit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-05 11:41

MicroWhale

The problem is choice

Tommie12 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 09:18:
Maar wees eens eerlijk.... FO op je 40e lukt echt maar bij héél weinig mensen.
Haha, inderdaad... pas na mijn 40e ben ik het begrip überhaupt tegengekomen omdat ik zelfstandig ondernemer ben geworden en naar een manier zocht om mijn pensioen bij elkaar te sparen, dus voor mijn 40e wordt erg moeilijk.

Je moet voor je 40e dus bekend raken met het begrip, er interesse in hebben, in de positie zitten dat je wat over hebt en dan nog besluiten er voor te gaan... Dat is nu veel gemakkelijker.

Referentiekader: Op mijn 20e was er nog nauwelijks internet (wat FTP, en 10 websites) en op mijn 25e de AOL, GeoCities, Yahoo en Altavista versie. De kans dat je toen gedegen informatie tegenkwam of een enthousiasteling die je er alles over uit de doeken wilde doen was nihil. Toen ik ging werken was ik dus compleet naief op dat gebied.

Ik denk dus dat het zeker helpt om nu, of in het internet-tijdperk, geboren te zijn om vroeger FO te raken. Alleen al omdat je er sneller mee in aanraking komt. Mijn gevoel: Als je er een grafiekje van zou maken dan zou je denk ik zien dat er meer mensen bekend zijn met het begrip FO dan 10, 20 of 30 jaar geleden. Ook zijn er meer mensen FO (per 100k inwoners als je van statistiek houdt) en dat de mensen die FO raken ook steeds jonger zijn.

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eno_W
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 08-05 15:22
Ik zie mezelf (en mijn partner) als iemand die nog in het voortraject zit van eventueel FO willen worden. We streven het niet nu noodzakelijkerwijs na, maar we zijn sinds enige tijd wel bewust bezig met onze inkomsten. In het verleden toch echt van salaris naar salaris geleefd en aan het einde van de maand was het dan wel spannend, maar nu hebben we controle over wat we met ons geld doen. En dat geeft al zo'n gevoel van vrijheid. We zien daardoor ook dat de ruimte die we hebben binnen onze middelen steeds groter wordt door de keuzes die we ermee maken (bijv. extra maandruimte door extra aflossen, extraatjes niet nodig hebben voor openstaande rekeningen of "wensen", dus die gaan bijna altijd helemaal naar spaarrekeningen, extra aflossingen of beleggen). Er zou echt nog wel veel winst te behalen zijn op onze uitgaven, maar voor ons gevoel ontzeggen we ons op het moment niks, maar houden we meer en meer over en dat bevalt goed. We beseffen dat we om echt FO te worden, we meer zouden moeten doen, maar zoals ik al zei, we streven het niet noodzakelijkerwijs na, maar gebruiken wel bepaalde dingen die we eruit leren. Daardoor weten we dat we financieel flink wat aan kunnen op het gebied van verlies van inkomen, het in de toekomst helpen "opstarten" van onze kinderen en andere dromen (of nachtmerries) die wellicht op ons pad komen.

Als ik dan weleens in gesprek ben met vrienden die nog wel echt van salaris van salaris leven, wil ik ze wel door elkaar schudden. Maar ik heb mijn eigen proces doorlopen en je kunt enkel wat van jouw ervaringen delen denk ik. Ieder zijn eigen ontdekkingstocht toch?

Mijn punt hierin is dat voor mij het gevoel van vrijheid nog niet eens zozeer zit in het FO zijn (of in de toekomst worden), maar het gevoel van inzicht in en controle en bewuste keuzes maken die het met zich meebrengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlack
  • Laatst online: 22-05 08:29
Vindt dat ie de plank nogal misslaat door bijvoorbeeld opmerkingen als 'de zoveelste uiting van de optimalisatiecultus die onze levens efficiënter, sneller, perfecter, glanzender en gelukkiger moet (MOET) maken.'

Kijkend naar de FIRE beweging in de US en iig een deel van de bloggers & youtubers die deze 'levensstijl' uitdragen zie je toch juist het tegenovergestelde: bewust (en dus minder) consumeren, meer zelf doen ipv inhuren, kleiner gaan wonen en onder je 'stand' leven etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-05 23:00
Die voorbeelden in de media zijn allemaal zo extreem. Ze zoeken bewust de uitersten op zo lijkt het. Je kan beter een voorbeeld nemen waarin iemand elke maand 50 tot 100 euro belegt door te besparen op een paar dingen, zoals roken/alcohol of kleding/abonnementen. Na 10 jaar heb je dan alsnog 7k tot 15k en je bent minder geneigd het tussentijds op te nemen van een beleggingsrekening (althans zo voelt dat bij mij). Het is geen FO, maar wel een leuk zakcentje!
Die artikelen moeten juist bewustzijn creëren dat de tijd je vriend is en ook flink in je voordeel kan werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
underrated schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 00:06:
[...]

Denk ik ook.

Dat zie je ook terug in keuzes die mensen maken. Zo zit de een in allemaal assets die geld opleveren en zijn/haar uitgavepatroon kan voorzien, en zo probeert de ander juist alle uitgaves te minimaliseren (huis aflossen etc).

Toch geven beide gevallen meer vrijheid. Ook al is de invulling van zekerheid en inderdaad toch nog een afhankelijkheid anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:24
MrBlack schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 09:47:
Vindt dat ie de plank nogal misslaat door bijvoorbeeld opmerkingen als 'de zoveelste uiting van de optimalisatiecultus die onze levens efficiënter, sneller, perfecter, glanzender en gelukkiger moet (MOET) maken.'

Kijkend naar de FIRE beweging in de US en iig een deel van de bloggers & youtubers die deze 'levensstijl' uitdragen zie je toch juist het tegenovergestelde: bewust (en dus minder) consumeren, meer zelf doen ipv inhuren, kleiner gaan wonen en onder je 'stand' leven etc.
Tja, je kan discussiëren of je FIRE moet omschrijven als een optimalisatiecultus. Maar de kern van zijn betoog is wat mij betreft ondubbelzinnig correct, en heb dat zelf ook in het verleden aangestipt in dit topic. Want het is echt wel zo dat FIRE door voor mensen gepresenteerd wordt als iets dat iedereen kan doen, maar in de praktijk is het alleen realistisch als je een dikbetaalde baan hebt die enkele keren modaal binnenbrengt.

Leuk dat je meer zelf doet en je eigen groentetuin hebt om maar wat te noemen, maar de kern is gewoon dat je lekker een salaris van 6 cijfers krijgt van een techreus en dan gewoon je geld spendeert alsof je een "normaal" modaal inkomen hebt. Maar goed, daar kan je natuurlijk niet je boeken mee verkopen en je YouTube channel mee vol krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Hielko schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 10:09:
[...]

Tja, je kan discussiëren of je FIRE moet omschrijven als een optimalisatiecultus. Maar de kern van zijn betoog is wat mij betreft ondubbelzinnig correct, en heb dat zelf ook in het verleden aangestipt in dit topic. Want het is echt wel zo dat FIRE door voor mensen gepresenteerd wordt door iets dat iedereen kan doen, maar in de praktijk is het alleen realistisch als je een dikbetaalde baan hebt die enkele keren modaal binnenbrengt.

Leuk dat je meer zelf doet en je eigen groentetuin hebt om maar wat te noemen, maar de kern is gewoon dat je lekker een salaris van 6 cijfers krijgt van een techreus en dan gewoon je geld spendeert alsof je een "normaal" modaal inkomen hebt. Maar goed, daar kan je natuurlijk niet je boeken mee verkopen en je YouTube channel mee vol krijgen.
Ik denk dat je nogal in een (sub)bubbel zit als je dit echt denkt. Op /r/financialindependence is de groep jonge techmedewerkers inderdaad oververtegenwoordigd. Maar in dit topic, op /r/leanfire, op MMM of ERE is er een enorme variatie aan achtergronden, inkomens en 'stijlen' FO.

Edit: als je bij FO denk aan een leeftijd van 40 of eerder, heb je inderdaad een flink salaris of relatief extreme keuzes nodig om dat voor elkaar te kriigen. Maar met 50 of 55 (kunnen) stoppen met werken is ook gewoon FO, en voor veel meer mensen haalbaar.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 677216 op 24-11-2020 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:54
Wellicht niet helemaal het juiste topic om over de discussiëren. Ik ben erg benieuwd wat jullie verwachting is voor aankomend jaar wat de economie betreft (niet de beurs). Aan de ene kant zie je alweer lichtpuntjes en meevallers doordat cijfers minder slecht waren dan verwacht. Aan de andere kant roepen veel mensen dat de grote klap nog moet komen. Om mij heen heb ik echt nog niemand zijn baan zien verliezen en ik hoor aan alle kanten van mensen dat ze het enorm druk hebben. Maar wat als de steunmaatregelen aflopen? Ik ben erg benieuwd naar jullie gedachte. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Sunri5e schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 10:21:
Wellicht niet helemaal het juiste topic om over de discussiëren. Ik ben erg benieuwd wat jullie verwachting is voor aankomend jaar wat de economie betreft (niet de beurs). Aan de ene kant zie je alweer lichtpuntjes en meevallers doordat cijfers minder slecht waren dan verwacht. Aan de andere kant roepen veel mensen dat de grote klap nog moet komen. Om mij heen heb ik echt nog niemand zijn baan zien verliezen en ik hoor aan alle kanten van mensen dat ze het enorm druk hebben. Maar wat als de steunmaatregelen aflopen? Ik ben erg benieuwd naar jullie gedachte. :)
Goeie vraag...

Beurs heeft alvast heel rare dingen gedaan. Sommige aandelen staan een pak hoger dan voor de eerste lockdown, terwijl dat niet echt gerechtvaardigd is in mijn ogen.

Persoonlijk ken ik wel mensen die hun baan verloren hebben, en ik ken ook wel mensen die het lastig hebben omdat de omzet van hun winkel(tje) zwaar gezakt is, of een kapper of kinesist die ofwel dicht zijn, ofwel minder werk hebben.
Onderschat ook niet dat een heleboel mensen en studenten werkzaam in de horeca toch wat inkomsten kwijt zijn. Op dit moment voelen ze dat misschien wat minder omdat het ook snel uitgegeven wordt.

Een jonge piloot hier in de buurt is ontslagen, en het ziet er voor hem niet zo goed uit om weer snel aan de bak te komen.
Zelfs sommige dokters verliezen een pak inkomen omdat ze véél minder operaties uitvoeren (orthopedisten bv).
Ik verwacht ook dat bedrijven die wat omzetverlies geleden hebben veel lagere bonussen gaan uitbetalen. Dat brengt mensen niet in problemen, maar dat kan een impact hebben op de huizenprijzen, de vraag naar verbouwing, verbetering, nieuwe auto's etc zie ik toch wat somber.

Dus ik verwacht dat de beurs wat gaat pauzeren omdat het nu wel even gaat duren voor we algemeen weer stijgende winstcijfers gaan zien.
Maar dat is mijn visie en mijn gevoel.

[ Voor 5% gewijzigd door Tommie12 op 24-11-2020 10:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
Anoniem: 677216 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 10:21:
[...]

Ik denk dat je nogal in een (sub)bubbel zit als je dit echt denkt. Op /r/financialindependence is de groep jonge techmedewerkers inderdaad oververtegenwoordigd. Maar in dit topic, op /r/leanfire, op MMM of ERE is er een enorme variatie aan achtergronden, inkomens en 'stijlen' FO.

Edit: als je bij FO denk aan een leeftijd van 40 of eerder, heb je inderdaad een flink salaris of relatief extreme keuzes nodig om dat voor elkaar te kriigen. Maar met 50 of 55 (kunnen) stoppen met werken is ook gewoon FO, en voor veel meer mensen haalbaar.
De enige bubbel waar ik in zit is dit topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
eno_W schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 09:46:
We zien daardoor ook dat de ruimte die we hebben binnen onze middelen steeds groter wordt door de keuzes die we ermee maken (bijv. extra maandruimte door extra aflossen, extraatjes niet nodig hebben voor openstaande rekeningen of "wensen", dus die gaan bijna altijd helemaal naar spaarrekeningen, extra aflossingen of beleggen). Er zou echt nog wel veel winst te behalen zijn op onze uitgaven, maar voor ons gevoel ontzeggen we ons op het moment niks, maar houden we meer en meer over en dat bevalt goed.
...
Mijn punt hierin is dat voor mij het gevoel van vrijheid nog niet eens zozeer zit in het FO zijn (of in de toekomst worden), maar het gevoel van inzicht in en controle en bewuste keuzes maken die het met zich meebrengt.
Eigenlijk is FO, of wat ruimer het opbouwen van een buffer en daarmee het creëren van toekomstige lucht, dus ook gewoon een 'wens'. Waarbij er niet één 'opperwens' is, maar waarbij de ene wens soms zwaarder weegt dan de andere wens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R.van.M
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 08:10:
[...]

Maar tegelijk ook niet zo veel bezuinigen dat je op je 50ste nog niets hebt kunnen doen van de dingen die je in je leven zou hebben willen doen.

En als je dan een jaartje later FO zou worden dan zou kunnen, wat is daar erg aan?
Volgens mij is er niemand hier die tot zijn 50e op water en brood gaat zitten om zo FO te worden. Echter op het moment dat je alles met de YOLO mentaliteit doet zal je ook nooit FO worden. Je zal dus afwegingen moeten maken wat belangrijk is en wat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 08:19:
[...]

Ja en nee. Het is afhankelijk van hoe vroeg je start en wat je levenstandaard is voor je FO periode. Als je vroeg begint en je levensstandaard op 1500 ligt kan denk ik een groot deel van de mensen FO zijn op je 40e. Echter voor de meesten hier is het niet wat ze willen en werken graag door om FO te zijn met een maandinkomen van 2500eur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
R.van.M schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 10:52:
[...]

Volgens mij is er niemand hier die tot zijn 50e op water en brood gaat zitten om zo FO te worden. Echter op het moment dat je alles met de YOLO mentaliteit doet zal je ook nooit FO worden. Je zal dus afwegingen moeten maken wat belangrijk is en wat niet.
Nee, maar als je op je 40e FO wil zijn, dan kan je toch een kruis maken over reizen, kinderen en een heel pak hobbies.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Hielko schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 10:09:
Want het is echt wel zo dat FIRE door voor mensen gepresenteerd wordt door iets dat iedereen kan doen, maar in de praktijk is het alleen realistisch als je een dikbetaalde baan hebt die enkele keren modaal binnenbrengt.
Ik denk dat het wel mogelijk is voor heel veel mensen, alleen niet op de manier zoals gepresenteerd wordt. Zonder absurd salaris zal je dus wel significante concessies moeten doen ten opzichte van je omgeving.

Met een modaal salaris (2400 netto) kan je op bijstandsniveau gaan leven (zeg 1500 inclusief effect van wat toeslagen) en dan 900 euro per maand opbouwen. Dat geeft 37,5 savings rate en FO in 25 jaar oid.

Zonder grote concessies op jonge leeftijd FO zonder absurd salaris is inderdaad vrij onrealistisch.

[ Voor 6% gewijzigd door assje op 24-11-2020 11:02 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
Tommie12 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 10:55:
[...]

Nee, maar als je op je 40e FO wil zijn, dan kan je toch een kruis maken over reizen, kinderen en een heel pak hobbies.
Ik maak elk jaar 1 verre reis en een paar korte reizen, hou van gadgets en ga elke maand een paar keer uit eten en drankjes doen. Ik ben op mijn 45e FO als alles volgens plan verder verloopt. Was ik eerder bewust geweest van FO dan denk ik dat ik zeker nog een paar jaar hier vanaf had kunnen snoepen.

Uiteraard komt hier een flinke dosis geluk bij kijken (goed salaris, geluk in de huizenmarkt) en bepaalde keuzes (geen auto, klein appartement in arbeiderswijk, savingsrate >50%), maar om te zeggen dat je jezelf alles moet ontzeggen is niet waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
R.van.M schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 11:07:
[...]

Ik maak elk jaar 1 verre reis en een paar korte reizen, hou van gadgets en ga elke maand een paar keer uit eten en drankjes doen. Ik ben op mijn 45e FO als alles volgens plan verder verloopt. Was ik eerder bewust geweest van FO dan denk ik dat ik zeker nog een paar jaar hier vanaf had kunnen snoepen.

Uiteraard komt hier een flinke dosis geluk bij kijken (goed salaris, geluk in de huizenmarkt) en bepaalde keuzes (geen auto, klein appartement in arbeiderswijk), maar om te zeggen dat je jezelf alles moet ontzeggen is niet waar.
Kinderen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
assje schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 11:00:
[...]
Zonder grote concessies op jonge leeftijd FO zonder absurd salaris is inderdaad vrij onrealistisch.
Precies.

En don't get me wrong, het lijkt me heel verstandig dat mensen die goed verdienen nadenken wat ze met hun geld doen. Want er zijn inderdaad verrassend veel mensen die het geld net zo snel weten uit te geven als het binnenkomt, onafhankelijk van het bedrag. Maar dat veel (niet alle natuurlijk) mensen vervolgens FIRE presenteren als iets wat voor iedereen weggelegd is strijkt mij tegen de haren in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:58
Ook dat is een keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
Geen kinderen, maar ook daar krijg je dezelfde keuzes. Ook voor kinderen hoef je niet altijd het allerbeste te kopen. Je kan een nieuwe kinderwagen kopen die je net iets kleiner kan opvouwen en 100gram lichter is of een tweedehands die nog prima is. Voor een kind is een dagje op het strand of de speelplaats net zo leuk als de reis naar Eurodisney in Parijs.

Daarnaast zal je op het moment dat je kinderen hebt minder gaan uit eten, drankjes doen. Een deel van de kosten verplaatst zich.

Dus ja, wellicht zal er 100-200eur meer uitgaan op het moment dat je kinderen hebt, maar dat zal nauwelijks effect hebben op je FO leeftijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DualDevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:01

DualDevil

Venice 3000+ @ 9x324=2916Mhz

Ik heb opgemerkt dat Rabobank nu ook NT World Small caps aanbied. Ik heb op het moment een portfolio met NT World & EM (~88/12), en twijfel nu om dat dus met EM uit te breiden.

Ik denk aan uitbreiden omdat ik streef naar het zo goed mogelijk volgen van de wereldeconomie, met veel spreiding en zo min mogelijk noodzaak tot actief beheer / eigen keuzes.

Ik twijfel gezien de relatief hogere kosten van de small caps, en omdat het mogelijk niet significant is qua effect op vermogensontwikkeling.

Als een van jullie behuilpzame inzichten heeft hou ik me aanbevolen :)

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
R.van.M schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 10:55:
[...]

Ja en nee. Het is afhankelijk van hoe vroeg je start en wat je levenstandaard is voor je FO periode. Als je vroeg begint en je levensstandaard op 1500 ligt kan denk ik een groot deel van de mensen FO zijn op je 40e. Echter voor de meesten hier is het niet wat ze willen en werken graag door om FO te zijn met een maandinkomen van 2500eur
assje schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 11:00:
[...]
Met een modaal salaris (2400 netto) kan je op bijstandsniveau gaan leven (zeg 1500 inclusief effect van wat toeslagen) en dan 900 euro per maand opbouwen. Dat geeft 37,5 savings rate en FO in 25 jaar oid.

Voor FO met 40 jaar zou je dan dus vanaf je 15e jaar een voltijds modaal inkomen moeten hebben gehad :).

Overigens is een netto modaal inkomen ongeveer 2245, dus zou je met een modaal voltijds salaris zo'n 750 per maand kunnen sparen als je de uitgaven op 1500 hebt. Duurt dus nog iets langer voor je FO bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
R.van.M schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 11:15:
[...]

Geen kinderen, maar ook daar krijg je dezelfde keuzes. Ook voor kinderen hoef je niet altijd het allerbeste te kopen. Je kan een nieuwe kinderwagen kopen die je net iets kleiner kan opvouwen en 100gram lichter is of een tweedehands die nog prima is. Voor een kind is een dagje op het strand of de speelplaats net zo leuk als de reis naar Eurodisney in Parijs.

Daarnaast zal je op het moment dat je kinderen hebt minder gaan uit eten, drankjes doen. Een deel van de kosten verplaatst zich.

Dus ja, wellicht zal er 100-200eur meer uitgaan op het moment dat je kinderen hebt, maar dat zal nauwelijks effect hebben op je FO leeftijd.
Dat is lekker positief naar je toe gerekend. Ga je er even aan voorbij dat bijvoorbeeld je woning ook ruimte moet hebben voor een kind. Als je met z'n tweeën een lekker goedkoop snel FO worden woning woont, dan zal daar niet bepaald ruimte zijn voor een kind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:37
[...]

Volgens mij zijn kinderen een stuk duurder. Groter huis, grotere auto. Van alles. Beugeltje, schoolgeld, fietsje, studeren etc etc. Je bent volgens mij zo in totaal (indirect) 100k kwijt per kind. Hoef je helemaal geen gekke dingen voor te doen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• rube
Wat is het hier opeens weer druk :).
Moeten jullie allemaal niet werken? :P

Soms leg ik het (onze situatie) kort door de bocht wel eens uit als volgt uit: we werken beiden sinds onze 23ste en hebben altijd van 1 salaris geleefd. Dan heb je dus op je 43ste 20 x een jaarsalaris gespaard. Daarmee kunnen we het dus van 43 tot 63 redden. Omdat we ook nog wat rendement hebben gemaakt en verwachten te maken is dat dus voldoende om FO te zijn.

Nogmaals, dit is (uiteraard) kort door de bocht, maar dan is het voor veel mensen wat begrijpelijker hoe het ongeveer kan.
En ja, dan moet je wel samen zijn. En bereid zijn (of kunnen) om beide te werken en van maar een salaris te leven. Maar dat zijn in een groot aantal gevallen, als je in NL woont, gezond bent etc., keuzes die je kunt maken of situaties waar je naar toe kan werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 11:21:
[...]

[...]

Voor FO met 40 jaar zou je dan dus vanaf je 15e jaar een voltijds modaal inkomen moeten hebben gehad :).

Overigens is een netto modaal inkomen ongeveer 2245, dus zou je met een modaal voltijds salaris zo'n 750 per maand kunnen sparen als je de uitgaven op 1500 hebt. Duurt dus nog iets langer voor je FO bent.
De meeste mensen zijn niet alleenstaand en je kan dus kosten delen als je samenwoont. Echter correct, als je alleenstaand bent met een modaal inkomen dan ben je niet op je 40e FO maar pas op je 45e.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R.van.M
Red devil schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 11:27:
[...]

Volgens mij zijn kinderen een stuk duurder. Groter huis, grotere auto. Van alles. Beugeltje, schoolgeld, fietsje, studeren etc etc. Je bent volgens mij zo in totaal (indirect) 100k kwijt per kind. Hoef je helemaal geen gekke dingen voor te doen.
Allemaal keuzes. Je hebt met kinderen geen auto nodig. Mijn bovenburen doen alles met de bakfiets (2 kids) en leven op 70m2 (kinderen delen een slaapkamer). Fiets en veel andere spullen kun je prima kwaliteit 2e hands kopen. Schoolgeld is vrijwel niets en studeren hoef jij niet te betalen in NL.

Nogmaals, het zijn keuzes en we leven in een maatschappij waar je direct voor gek wordt verklaart als je niet het allerbeste voor je kind koopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Tommie12 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 10:55:
[...]

Over 10 jaar laat ik het weten ;) Kinderen maken het leven wel duurder, al kan je alles zo duur maken als je wilt. Vorig jaar gingen we voor 1000 euro twee weken naar Texel, dit jaar voor 5000 naar Spanje en dan neem ik indirecte kosten als het hele jaar die grote auto om drie kinderen naar het zuiden te kunnen brengen niet eens mee.

Vooralsnog redelijk op weg, maar denk niet dat ik voor mijn 40ste ga halen. Ik wil bewust niet doorslaan in besparen en ook nu van het moment genieten. 50 lukt wel en het doel is eigenlijk om dan ook rond de miljoen aan vermogen uit te komen, gewoon omdat het kan en geen streven hebt om (permanent) te stoppen met werken.

[ Voor 3% gewijzigd door Deveon op 24-11-2020 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
[...]

Het hebben van kinderen heeft vaak meer impact op de inkomstenkant. Minder werken omdat je ook af en toe je eigen kinderen wil zien hakt er flink in. Werk je wel veel dan ben je, zeker de eerste 4 jaar, véél meer dan 200 euro/maand extra kwijt.
Het eerste jaar heb je veel eenmalige kosten in aanschaf. Qua meubels komt bij ons alles van marktplaats / vrienden. Toch waren wij nog zeker 1k kwijt het eerste jaar. Onze kinderwagen is 30 jaar oud en de meubels in de kinderkamer 15 jaar oud. Mijn moeder had nog veel speelgoed waar ik mee gespeeld heb en dat ruilen we dus regelmatig om. Kleding wordt zelf gemaakt (wat niet veel goedkoper is dan de hema) of komt bij de kringloop vandaan. Natuurlijk komt er ook af en toe iets nieuws bij. Toch zitten daar niet de allergrootste kosten.
De grootste uitgaven zitten in de kinderopvang. Per dag dat je (eerste) kind naar de opvang gaat kost je dat 100-150 euro. Vijf dagen opvang = 500 - 750 euro eigen bijdrage.
Met een beetje geluk woon je in dezelfde omgeving als familie en kan je daar wat besparen, of heb je verschoven werkweken waardoor jij of je partner doordeweeks weekend hebt.

Op 100k kom ik nu ook weer niet. Ja, totaal aan uitgaven wel als je de volledige kosten van kinderopvang meetelt, maar er staan ook inkomsten tegenover (kinderopvangtoeslag / kinderbijslag / IACK). Het is eerder 30 - 50k (kov 60k, kovtoeslag -40k, studie 15k, IACK etc -25k, overig extra 30k)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Laat me daar eens hartelijk mee lachen.
100-200€ per maand voor kinderen is een heel grote onderschatting.
En wacht tot ze naar de universiteit gaan (en ja, in België betalen de ouders dit).
Ik kwam met 3 universiteitsstudenten niet toe met 2000€ per maand. Maar ook dat zijn keuzes....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Laatst online: 20:38
@Tehh Klopt, geeft maar weer aan hoe belangrijk toegang tot kapitaal is geworden. Kunnen lenen en kopen geeft je in Nederland althans een prima hefboom om je vermogensopbouw op te baseren. De weg naar FO is altijd gebaseerd geweest op het principe schulden afbouwen , kosten verminderen en dan op een bepaald moment gaan investeren.

Het wrange is dat wanneer je je huis niet kan kopen, je ook niet kan aflossen en kosten verminderen op je grootste kostenpost, en dus per definitie FO moeilijker wordt. Je bouwt geen restwaarde (ik zeg altijd express geen vermogen) op in je huis.

Mijn grootste stappen in FO heb ik dankzij mijn huis kunnen zetten, eerst flink afgelost, en daartegen afgezet kunnen investeren. In de toekomst als comsumptief hypotheek opnemen weer wat meer in zwang raakt ga ik dat eens overwegen als de rentes zo laag blijven. En dan speel je lekker met tijd.

Waar je vroeger met hard sparen en schulden aflossen eigenlijk een eind kwam is dat nu niet meer het geval. Een keer een flinke zak geld lenen is belangrijker geworden dan zaken als spaarzaamheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
@Tommie12 Als ze jong zijn nog wel. Het kost bij ons niet gek veel meer. Maar de fase van studeren vrees ik wel wat voor ja.
En het is overigens heel inzichtelijk nu we een huis hebben gebouwd. Weliswaar klein en goedkoop, toch is ook daar een meerprijs vanwege 2 extra kamers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-05 23:25
Tommie12 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 11:50:
[...]

Laat me daar eens hartelijk mee lachen.
100-200€ per maand voor kinderen is een heel grote onderschatting.
En wacht tot ze naar de universiteit gaan (en ja, in België betalen de ouders dit).
Ik kwam met 3 universiteitsstudenten niet toe met 2000€ per maand. Maar ook dat zijn keuzes....
Totdat je kinderen naar het beroepsonderwijs, of de universiteit gaan betaal je in Nederland als ouder geen geld voor de schoolkosten. Op de middelbare is het enkel de kosten voor de boeken, en schoolreizen, en op de basisschool is in principe alles betaald door de overheid.

Dus je hebt 16-18 (of zelfs 20 als ze een of meerdere keren blijven zitten) om te sparen voor het beroeps/universitair onderwijs. Als je in die periode dat niet bij elkaar kan sparen, gaat het je ook niet lukken om FO te worden imho.
Pagina: 1 ... 122 ... 172 Laatste

Dit topic is gesloten.