Rob ben ik een paar maanden geleden ook tegengekomen. Online dan he hahaha. Niet toevallig, ik was/ben ook op zoek naar een manier om FO en vooral duurzaam te leven. Alles wat hij doet is redelijk extreem, activistisch, om zo mensen aan het denken te zetten. Interessant vond ik het feit dat iedereen z'n opperste best deed om hem te negeren toen hij met al zijn afval aan zijn lichaam door de stad liep, mensen lijken niet graag onvrijwillig geconfronteerd te worden. Wat dat betreft is zijn aanpak (online) heel effectief.
Het probleem is dat ik het moeilijk ervaar om zijn voorbeeld (lichtjes) te volgen hier in NL. Ik zou bijvoorbeeld best (samen) geld willen investeren in een voedselbos zodat ik (en mijn kinderen?) daar de komende decennia de vruchten van kan plukken. Maar ik deel ook zijn visie op het gebied van wonen en geldzaken. Een Tiny House zou voor mij een uitstekende woning zijn (op dit moment/levensfase), echter is dit zo goed als onmogelijk in Nederland door de regeldruk, bestemmingsplannen, etc Terwijl er grond genoeg is zou je zeggen, helaas eigendom van behoorlijk conservatieve boeren die op dit moment niet echt voor welke rede dan ook vatbaar zijn. (Collectief) Tiny wonen combineren met een voedselbos zou de beste oplossing zijn, maar bouwgrond is veel te duur natuurlijk en op agrarische grond mag je niet wonen, en als je het wel probeert heb je waarschijnlijk binnen de kortste keren een paar klagende lokale bewoners + de gemeente aan je broek hangen, Meester Visser toestanden, etc. In het 'wonen' subforum hier was men bijv. ook niet te spreken over Tiny wonen, want dat is toch afzien op zo'n klein oppervlak? En helemaal niet efficiënt, 'Nederland is vol', 'Tiny wonen bestaat al, dat heten flats en appartementen'. Tja, kostenefficiëntie, opbrengst, dat kennen we als de besten, echte duurzaamheid (niet in een vervuilende betonnen jungle wonen) wat minder, brengt mij bij de volgende alinea:
Het feit dat een Rob Greenfield hier in Nederland, van misschien wel alle landen ter wereld, de grootste moeite zou hebben om zijn huidige manier van leven te kunnen voortzetten stuit mij enorm tegen de borst. Wij geven hoog op over onze vrijheden, maar waar zijn onze (basis) vrijheden om te wonen waar en hoe we willen? Voedsel verbouwen? Werken?
En hoe kun/moet je dan (in godsnaam) duurzaam en gelukkig en uiteindelijk wellicht FO hier leven? Geld investeren in indexfondsen leek mij een prima en financieel verstandige keuze, maar het is net wat Rob zegt, je haalt geld weg uit de lokale economie/community/middenstand en geeft dit aan de grootste en meest vervuilende bedrijven ter wereld, zodat je over een periode van bijv. tien jaar je vervuilende geld ziet verdubbelen.... Iets ergers wat je met je geld kunt doen is er toch bijna niet? Maar voor FO (in NL) moet je een passief inkomen hebben toch? Enorm conflicterend, en ik zie geen oplossingen. Het is gewoon een grote stinkende hamsterrace van (worst case/mijn nachtmerrie)
in de file staan ieders uitstoot inademen, overbodige rotzooi produceren en kopen, en dat 'beter' doen dan de rest zodat je niet tot je 67ste
moet.
En aangezien ik een hoop onderzocht heb en geen oplossingen zie, zal ik er maar aan mee moeten doen. Maar ik ben absoluut niet gelukkig, en zal het ook niet worden, want ik weet helaas beter. Ik ken en heb de oplossingen, maar mag ze niet toepassen. Ik heb geen tering groot rijtjeshuis nodig (wie wel, in z'n eentje of zelfs samen, denk ik dan?), ik wil het niet hebben (als ik het überhaupt al zou kunnen kopen of huren, want dat kan nu dus niet). Niet afzettende/huisjesmelker alternatieven zijn er bijna niet. Een auto wil ik niet hebben, ook elektrisch niet. Alles is onzinnig groot en nodeloos vervuilend, om 1 mens/lichaam te huisvesten/transporteren. Ik hoop dat men die een groot huis en dure auto heeft er gelukkig mee is, ik hoef het niet te hebben blijkbaar, want ik word er op dit moment niet gelukkig van, eerder het omgekeerde, in de wetenschap dat men duurzamere alternatieven 'vreemd/inefficiënt/geitenwollensokken/etc' vind. Ik begrijp dat echt niet, auto's zijn pas inefficiënte allemaal ongeveer dezelfde vervuilende hompen in waarde minderend metaal, slechte investeringen, en hoe mensen dat als statussymbool kunnen zien.
Het geld heeft de macht, denk ik wel eens. En een bekende: geld maakt geld. Dan kan ik die macht (minuscuul) uitbreiden en daarvoor beloond worden met dividend en koerswinst waardoor ik over x jaar niet meer hoef te werken. Geld met geld maken, 'risicoloos', slim, etc Echter draag ik daarmee bij aan de vernietiging van de wereld waar ik zo graag van wil genieten als ik niet meer hoef te studeren/werken. Conclusie: Rob heeft gelijk, alleen lukt het mij niet op
zijn optimisme ondanks alles, te delen.
https://www.robgreenfield.org/fateofhumanity/