Bij de auto is het heel erg het idee dat ik meer mag (qua categorie), maar nog een goedkopere auto heb. Ik heb nu een Seat Ateca en wilde eigenlijk heel graag de Polestar 2. Hierbij kijk ik dus ook heel erg om mij heen (wat heeft familie, vrienden, buren en collega's).Smuggler schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 15:56:
[...]
stap 1 erkenning.![]()
Misschien eens gaan kijken waarom je gelukkig wordt van de spullen?
Is het puur omdat het spullen zijn? of omdat het groter en beter moet zijn dan de buren /. vrienden?
En hoe komt dat tot uiting? elk jaar een grotere betere TV in de woonkamer? en wanneer komt de behoefte om weer een nieuw model daar neer te zetten?
Ken het gevoel van materialisme wel hoor. Spullen waar ik heel gelukkig van wordt:
Aquarium van 2,5 meter. (10K)
Auto Tesla Model 3. (60K)
gamelaptop (1K)
game / HTPC + VR bril. (1K)
Meningen hoe ik de bovenstaande dingen voor mijzelf goed probeer te praten:
Aquarium: Gekocht met bitcoin en heeft mij eigenlijk maar 10 euro gekost..... inplaats van 10K.... en het is hobby. en ik zou spijt krijgen als ik iets kleiners had aangeschaft. Groter kan gelukkig niet want dat past niet in het huis, en er "moet" toch iets levens in de kamer staan.
auto: ik moet toch rijden, dus 20K was sowieso al uitgegeven, en de subsidies maken het "nu" wel heel erg goedkoop, zou nooit meer zo goedkoop zo'n auto kunnen rijden. eigenlijk kost die auto maar 40K. en met subsidies maar 20K, en ik bespaar zoveel brandstof dat die auto eigenlijk maar 10K duurder is over 5 jaar gezien. dat is nog geen 2K per jaar, en nog geen 200 euro per maand! maar rij wel de vetste auto die er is....
gaming: Heb toch een laptop en PC nodig. wel zo handig. PC voor het grotere en zware werk. en de laptop is fijn voor onderweg en kleine LAN parties. En alles natuurlijk VR-Ready omdat VR toch wel heel gaaf is en ik niet zonder VR kan. als nerd moet ik die dingen toch wel hebben en kennen.
Bovenstaande zijn allemaal drogredenen natuurlijk, maar mijn brein accepteert ze.
tegelijk kan de rest mij echt weinig schelen. Vakantie budget per jaar is 500 euro. (ga ik 6 weken van op vakantie + uitstapjes).
Kleding heb ik volgens mij al 4 jaar niet meer nieuw gekocht behalve een paar sokken.
meubels in huis, die staan er al.
TV een paar 7 jaar geleden geupgrade van 22inch 720i naar 54 inch (1080p) met zo'n 600 euro echte korting.
bank is van de kringloop, bed is van de kringloop, bureau voor 10 euro overgenomen van de werkgever toen die van interieur veranderde. gadgets en wijn komen vooral uit kerstpakketten en bedankjes.
Tuinmeubelen zijn van de airmiles, gespaard met de brandstof van de baas.
airco's thuis gesponsord van de baas dit jaar vanwege thuis werken.
Misschien is het verder wel iets van dit jaar of misschien zelfs wel alleen dit jaar als ik zo de vragen probeer te beantwoorden. In 2020 heb ik veel gekocht (nieuwe tv, soundbar, elektrische fiets en mogelijk nieuwe auto), maar ik ben niet van plan om dit volgend jaar of snel weer opnieuw te kopen.
We heb ik continu het gevoel meer of beter te willen. Op zoek naar dingen die veranderd of verbeterd kunnen worden of een week zonder plannen/aankopen voelt als stilstaan ofzo.
Misschien is het wel een transitie van levensstandaard, maar dat is juist wat tegen het idee van FO in gaat. Je wilt juist je levensstandaard behouden terwijl je meer verdient.