Financiële onafhankelijkheid - Deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 107 ... 172 Laatste
Acties:
  • 2.098.606 views

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Smuggler schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 15:56:
[...]

stap 1 erkenning. *O*

Misschien eens gaan kijken waarom je gelukkig wordt van de spullen?
Is het puur omdat het spullen zijn? of omdat het groter en beter moet zijn dan de buren /. vrienden?
En hoe komt dat tot uiting? elk jaar een grotere betere TV in de woonkamer? en wanneer komt de behoefte om weer een nieuw model daar neer te zetten?

Ken het gevoel van materialisme wel hoor. Spullen waar ik heel gelukkig van wordt:

Aquarium van 2,5 meter. (10K)
Auto Tesla Model 3. (60K)
gamelaptop (1K)
game / HTPC + VR bril. (1K)

Meningen hoe ik de bovenstaande dingen voor mijzelf goed probeer te praten:

Aquarium: Gekocht met bitcoin en heeft mij eigenlijk maar 10 euro gekost..... inplaats van 10K.... en het is hobby. en ik zou spijt krijgen als ik iets kleiners had aangeschaft. Groter kan gelukkig niet want dat past niet in het huis, en er "moet" toch iets levens in de kamer staan.

auto: ik moet toch rijden, dus 20K was sowieso al uitgegeven, en de subsidies maken het "nu" wel heel erg goedkoop, zou nooit meer zo goedkoop zo'n auto kunnen rijden. eigenlijk kost die auto maar 40K. en met subsidies maar 20K, en ik bespaar zoveel brandstof dat die auto eigenlijk maar 10K duurder is over 5 jaar gezien. dat is nog geen 2K per jaar, en nog geen 200 euro per maand! maar rij wel de vetste auto die er is....

gaming: Heb toch een laptop en PC nodig. wel zo handig. PC voor het grotere en zware werk. en de laptop is fijn voor onderweg en kleine LAN parties. En alles natuurlijk VR-Ready omdat VR toch wel heel gaaf is en ik niet zonder VR kan. als nerd moet ik die dingen toch wel hebben en kennen.

Bovenstaande zijn allemaal drogredenen natuurlijk, maar mijn brein accepteert ze ;).

tegelijk kan de rest mij echt weinig schelen. Vakantie budget per jaar is 500 euro. (ga ik 6 weken van op vakantie + uitstapjes).
Kleding heb ik volgens mij al 4 jaar niet meer nieuw gekocht behalve een paar sokken.
meubels in huis, die staan er al.
TV een paar 7 jaar geleden geupgrade van 22inch 720i naar 54 inch (1080p) met zo'n 600 euro echte korting.
bank is van de kringloop, bed is van de kringloop, bureau voor 10 euro overgenomen van de werkgever toen die van interieur veranderde. gadgets en wijn komen vooral uit kerstpakketten en bedankjes.
Tuinmeubelen zijn van de airmiles, gespaard met de brandstof van de baas.
airco's thuis gesponsord van de baas dit jaar vanwege thuis werken.
Bij de auto is het heel erg het idee dat ik meer mag (qua categorie), maar nog een goedkopere auto heb. Ik heb nu een Seat Ateca en wilde eigenlijk heel graag de Polestar 2. Hierbij kijk ik dus ook heel erg om mij heen (wat heeft familie, vrienden, buren en collega's).

Misschien is het verder wel iets van dit jaar of misschien zelfs wel alleen dit jaar als ik zo de vragen probeer te beantwoorden. In 2020 heb ik veel gekocht (nieuwe tv, soundbar, elektrische fiets en mogelijk nieuwe auto), maar ik ben niet van plan om dit volgend jaar of snel weer opnieuw te kopen.
We heb ik continu het gevoel meer of beter te willen. Op zoek naar dingen die veranderd of verbeterd kunnen worden of een week zonder plannen/aankopen voelt als stilstaan ofzo.

Misschien is het wel een transitie van levensstandaard, maar dat is juist wat tegen het idee van FO in gaat. Je wilt juist je levensstandaard behouden terwijl je meer verdient.

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01:58
crimby schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 15:53:
Ik vergelijk mezelf nog steeds met anderen en meet daar ook deels mee hoe succesvol ik ben.
Dat stukje is in ieder geval "killing"; "keeping up with the Joneses" is misschien wel de beste manier om te verzekeren dat je nooit tevreden zult zijn. Zelfs als je in vergelijking met de rest "de beste" bent qua bezit zal het dan onvermijdelijk gaan knagen en ga je op zoek naar nog iemand anders die het nog beter heeft zodat je je daaraan kan spiegelen.

Het belangrijkste tegengif daarvoor is je eigen doelen opstellen en je eigen verlangens in kaart brengen als de rest van de wereld geen rol zou spelen. Wat wil jij zelf, waar ben je zelf gelukkig mee, ongeacht waarmee je omgeving adverteert. Dat Jantje een grotere TV heeft dan jij of een duurdere bak zegt helemaal niets over of Jantje gelukkiger is dan jij, en zelfs niet dat hij het financieel beter voor elkaar heeft, als dat al uit zou maken (hij kan ook van leningen aan elkaar hangen, dat kun je zo niet zien). Jantje is misschien ook wel doodongelukkig omdat hij vindt dat hij Pietje moet verslaan, en die grote TV had van hemzelf misschien helemaal niet gehoeven, maar ja... Pietje hè. Zo kun je elkaar helemaal gekmaken terwijl eigenlijk misschien alleen die ene gast in z'n tweedehands barrel tevreden is omdat z'n stoel zo lekker zit, terwijl de hele keten daarboven alleen maar bezig is met zich beter voelen dan hem. :P

Als je dit stukje eruit geslagen hebt kan er nog steeds uitkomen dat je gewoon zelf, op eigen rekening, superblij wordt van een dure auto, omdat hij meer vroem vroem gaat, of omdat je de bekleding zo mooi vindt, of omdat je uitgekeken was op de oude -- daar kan ook nog steeds een hoop onzin bij zitten als je het eens beter bekijkt, maar dan zijn het in ieder geval maar je eigen drogredenen, en niet in vergelijking met de rest.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

• Soulfix
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online

Ik vergelijk mezelf nog steeds met anderen en meet daar ook deels mee hoe succesvol ik ben.
Vergelijk je spaarquota met de mensen hier, dan ga je je daar op richten :+

[ Voor 11% gewijzigd door Soulfix op 08-09-2020 16:24 ]

• crimby
  • Nu online
MneoreJ schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 16:18:
[...]

Dat stukje is in ieder geval "killing"; "keeping up with the Joneses" is misschien wel de beste manier om te verzekeren dat je nooit tevreden zult zijn. Zelfs als je in vergelijking met de rest "de beste" bent qua bezit zal het dan onvermijdelijk gaan knagen en ga je op zoek naar nog iemand anders die het nog beter heeft zodat je je daaraan kan spiegelen.

Het belangrijkste tegengif daarvoor is je eigen doelen opstellen en je eigen verlangens in kaart brengen als de rest van de wereld geen rol zou spelen. Wat wil jij zelf, waar ben je zelf gelukkig mee, ongeacht waarmee je omgeving adverteert. Dat Jantje een grotere TV heeft dan jij of een duurdere bak zegt helemaal niets over of Jantje gelukkiger is dan jij, en zelfs niet dat hij het financieel beter voor elkaar heeft, als dat al uit zou maken (hij kan ook van leningen aan elkaar hangen, dat kun je zo niet zien). Jantje is misschien ook wel doodongelukkig omdat hij vindt dat hij Pietje moet verslaan, en die grote TV had van hemzelf misschien helemaal niet gehoeven, maar ja... Pietje hè. Zo kun je elkaar helemaal gekmaken terwijl eigenlijk misschien alleen die ene gast in z'n tweedehands barrel tevreden is omdat z'n stoel zo lekker zit, terwijl de hele keten daarboven alleen maar bezig is met zich beter voelen dan hem. :P

Als je dit stukje eruit geslagen hebt kan er nog steeds uitkomen dat je gewoon zelf, op eigen rekening, superblij wordt van een dure auto, omdat hij meer vroem vroem gaat, of omdat je de bekleding zo mooi vindt, of omdat je uitgekeken was op de oude -- daar kan ook nog steeds een hoop onzin bij zitten als je het eens beter bekijkt, maar dan zijn het in ieder geval maar je eigen drogredenen, en niet in vergelijking met de rest.
Zeker waar! Alleen wel makkelijker gezegd dan gedaan. Dat is dus ook misschien wel iets waar ik aan moet werken en was mijn initiële vraag niet perse de juiste. Alhoewel ik nog steeds wel behoorlijk materialistisch ben.
Soulfix schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 16:24:
[...]

Vergelijk je spaarquota met de mensen hier, dan ga je je daar op richten :+
Hehehe goeie! Momenteel sparen we ongeveer 25% van onze inkomsten al spenderen we die dus ook weer aan onze korte termijn (5 jaar) spaardoelen:
  • Bruiloft
  • Verbouwing
  • Reizen
  • Opbouwen buffer
Verder investeer ik nog eens 2-3% in aandelen en ETF's. Dit vooral omdat ik nog heel erg lerende ben :-)

De rest gaat uit naar het huis (hypotheek), verzekeringen, boodschappen en vrije uitgaven (etentjes, verjaardagen, dagjes uit, onverziene aankopen)

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08:51
Ik vergelijk mezelf nog steeds met anderen en meet daar ook deels mee hoe succesvol ik ben. Anderzijds zijn het ook upgrades tov wat ik had of niet had en daar haal ik nog steeds plezier uit (tv, audio systeem, etc). Deze zoek ik heel goed uit zodat ik echt de beste prijs/kwaliteit heb voor mijn situatie en niet perse dus het duurste of beste van de markt. Ik hecht bv ook veel waarde aan een auto; in 2019 een nieuwe lease auto uitgezocht (helemaal naar wens), inmiddels 2 lease categorieën omhoog gegaan en nu wil ik graag een nieuwe... Terwijl ik ook kan denken ik hou liever het geld over omdat ik nu "goedkoop" rijdt. Dit laatste vergelijk ik dan ook met collega's in dezelfde of andere lease categorieën... het is dan ook een status dingetje.
Misschien om bij zulke keuzes ook de aandacht te (ver)leggen naar hoe lang je ermee wilt doen of zult gaan doen. Of juist andersom, hoe lang je iets al hebt en of het voor je gevoel al aan vervanging toe is. Het is natuurlijk prima om goede dingen te kopen, je moet ook een beetje genieten van het leven. Maar het kan helpen om, als je iets duurs aanschaft, je voor te nemen dat die minstens x-jaar mee moet gaan. Dat je jezelf de keus geeft: aks ik die TV koop die twee keer zo duur is, dan vind ik dat die ook twee keer zo lang mee moet gaan en dan ga ik hem dus niet vervangen voor dat-en-dat moment.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06:18
Napo schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 14:28:
[...]

Max 25.000km? Dat is nieuw voor mij. Gaat het dan om woon-werk verkeer of pure zakelijke ritten?
Volgens mij is het zo dat boven de 25.000km de belastingen kunnen vragen naar bewijsstukken.

Ik moet zelf maandelijks een overzicht indienen van de dagelijks gereden kilometers voor het werk.
In combinatie met het planningsysteem met tijdstippen en te bezoeken adressen is volgens mij gemakkelijk te zien of de opgegeven werkkilometers een beetje logisch zijn.

• MneoreJ
crimby schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 16:33:
Zeker waar! Alleen wel makkelijker gezegd dan gedaan. Dat is dus ook misschien wel iets waar ik aan moet werken en was mijn initiële vraag niet perse de juiste. Alhoewel ik nog steeds wel behoorlijk materialistisch ben.
Misschien is stap 1 niet zeggen "ik ben behoorlijk materialistisch", maar "ik gedraag me nu alsof ik gelukkig kan worden door meer te bezitten". Dat laatste nodigt namelijk ook meer uit tot introspectie en "waarom" terwijl dat eerste klinkt als een voldongen feit of "zo ben ik nou eenmaal". Dat laatste is niet alleen vrijwel zeker niet waar maar kan er ook voor zorgen dat je onevenredig bezig gaat houden met schuldgevoelens als je je niet gedraagt zoals je zou willen. (Beetje schuldig voelen is OK, maar je moet het niet te persoonlijk maken. :P)

Materialistisch gedrag is voor een groot gedeelte "natuurlijk" (anders kwam het niet zoveel voor) dus in zekere zin is het ook zo dat we allemaal "nu zo eenmaal zijn", maar dan nog kunnen we beter op zoek naar welke primitieve stukjes hersenstam daar dan voor verantwoordelijk zijn en hoe we ze omzeilen.

Ik zou willen dat ik het achtergrondmateriaal of de artikelen had specifieker op in te gaan op de wortels van materialisme en hoe we het effectief bestrijden op persoonlijk vlak, maar ik heb het nooit eerder bekeken. Ik weet 100% zeker dat er mensen onderzoek naar gedaan hebben though, dus de moeite waard om er naar te zoeken. Daar hou ik zelf iig altijd meer aan over dan een dikke filosofische pil over hoe dingen eigenlijk zouden moeten zijn en wat het oordeel van de filosoof is over het feit dat ze niet zo zijn. :P

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:26
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 15:46:
[...]

Als je eraan voorbij gaat dat die woning in Nergenshuizen in de regel een flink stuk goedkoper is dan de woning in OV-hub-City wel :).
Maar als je een huis koopt in het mooie landelijke Nergenshuizen, ga je dan goedkoper wonen (dus net zoveel vierkante meters als je in OV-hub-City hebt). Of ga je dan groter wonen (dus net zoveel per maand uitgeven maar dan krijg je een grotere tuin en meer vierkantemeters)?

In Nergenshuizen heb je al snel minstens twee auto's "nodig" dus dat tikt aan!

• Rubbergrover1
Kalentum schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 16:57:
[...]

Maar als je een huis koopt in het mooie landelijke Nergenshuizen, ga je dan goedkoper wonen (dus net zoveel vierkante meters als je in OV-hub-City hebt). Of ga je dan groter wonen (dus net zoveel per maand uitgeven maar dan krijg je een grotere tuin en meer vierkantemeters)?
Hangt natuurlijk ook een beetje met elkaar samen. Je hebt in elk geval de mogelijkheid om op een minder gunstige locatie te kiezen voor meer oppervlak voor het zelfde geld of voor een grotere tuin of voor minder oppervlak tegen minder kosten. Of voor een beter bereikbare en iets duurdere plek.

Ik zie ook veel overeenkomsten tussen het streven naar meer keuzemogelijkheden die een rijbewijs je biedt en het streven naar meer financiële vrijheid/onafhankelijkheid, waar veel mensen in dit topic naar 'zoeken'. Volgens mij zijn de meeste mensen die streven naar FO namelijk ook vooral op zoek naar meer keuzemogelijkheden tijdens hun FO-stadium.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:31
crimby schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 16:33:
[...]

[...]

Hehehe goeie! Momenteel sparen we ongeveer 25% van onze inkomsten al spenderen we die dus ook weer aan onze korte termijn (5 jaar) spaardoelen:
  • Bruiloft
  • Verbouwing
  • Reizen
  • Opbouwen buffer
Verder investeer ik nog eens 2-3% in aandelen en ETF's. Dit vooral omdat ik nog heel erg lerende ben :-)

De rest gaat uit naar het huis (hypotheek), verzekeringen, boodschappen en vrije uitgaven (etentjes, verjaardagen, dagjes uit, onverziene aankopen)
Nog een tip...
Af en toe eens kijken naar mensen die wat lager staan op de prestige ladder ipv altijd naar boven.

Leerschool van mijn grootvader:
Naar boven toe bestaan er geen limieten, en dat geldt voor echt alles.
Je kan een TV kopen voor 200€ (maar daar wordt jij niet gelukkig van), maar ook voor 1000, 5000 en 20.000€...
Een bruiloft kan voor 2000€, maar ook voor 200.000€.

En nog eentje (maar dat was uit de tijd dat je nog 5% op een spaarrekening kreeg), als je vandaag 1000€ uit geeft, dan is de kost voor je spaarrekening daarvan volgend jaar 1050€, en nog een jaar later 1100€. En vandaag 1000€ sparen laat je toe om binnen 2 jaar ca 1100€ op je rekening te hebben.

Dat zijn dus allemaal keuzes en prioriteiten. Nu denk ik dat je af en toe al wat bewuste keuzes maakt, maar als je jezelf bewust maakt over wat je blij maakt, en waarom kan je die keuzes nog beter maken.

Wat ik ook af en toe doe is dingen 2dehands scoren. Het is opmerkelijk hoe veel je dan kan winnen omdat sommige mensen die TV van 1 jaar oud al ineens willen vervangen. Je kan best heel selectief zijn, en toch enorm veel minder betalen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• shadowlyse
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-10 12:59
MneoreJ schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 16:51:
[...]

Misschien is stap 1 niet zeggen "ik ben behoorlijk materialistisch", maar "ik gedraag me nu alsof ik gelukkig kan worden door meer te bezitten". Dat laatste nodigt namelijk ook meer uit tot introspectie en "waarom" terwijl dat eerste klinkt als een voldongen feit of "zo ben ik nou eenmaal". Dat laatste is niet alleen vrijwel zeker niet waar maar kan er ook voor zorgen dat je onevenredig bezig gaat houden met schuldgevoelens als je je niet gedraagt zoals je zou willen. (Beetje schuldig voelen is OK, maar je moet het niet te persoonlijk maken. :P)

Materialistisch gedrag is voor een groot gedeelte "natuurlijk" (anders kwam het niet zoveel voor) dus in zekere zin is het ook zo dat we allemaal "nu zo eenmaal zijn", maar dan nog kunnen we beter op zoek naar welke primitieve stukjes hersenstam daar dan voor verantwoordelijk zijn en hoe we ze omzeilen.

Ik zou willen dat ik het achtergrondmateriaal of de artikelen had specifieker op in te gaan op de wortels van materialisme en hoe we het effectief bestrijden op persoonlijk vlak, maar ik heb het nooit eerder bekeken. Ik weet 100% zeker dat er mensen onderzoek naar gedaan hebben though, dus de moeite waard om er naar te zoeken. Daar hou ik zelf iig altijd meer aan over dan een dikke filosofische pil over hoe dingen eigenlijk zouden moeten zijn en wat het oordeel van de filosoof is over het feit dat ze niet zo zijn. :P
Er is wel degelijk onderzoek naar gedaan. Zij het met een iets andere insteek. Mensen worden gelukkiger van meer geld tot het bedrag van 65k netto in Dollars. Daarna worden mensen gemiddeld genomen niet gelukkiger van meer geld. Andere zaken gaan dan meer een rol spelen bijvoorbeeld “zelf actualisatie” of andere dingen uit de pyramide van Masloz of hoe heet die gast ook alweer.

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:36
Maslow ;)
En mijn eigen ervaring: ja boven een bepaald bedrag aan inkomen doet het je op een gegeven moment niet veel meer (even een uurtje, yes ofzo bij een loonsverhoging).

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:05
rube schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 18:28:
Maslow ;)
En mijn eigen ervaring: ja boven een bepaald bedrag aan inkomen doet het je op een gegeven moment niet veel meer (even een uurtje, yes ofzo bij een loonsverhoging).
En je geldstromen weer verdelen. Beetje meer beleggen, wat extra aflossen, een keertje vaker uiteten per maand...

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• kezzza
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
CurlyMo schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 18:59:
[...]

En je geldstromen weer verdelen. Beetje meer beleggen, wat extra aflossen, een keertje vaker uiteten per maand...
Eens met bovenstaande posters. Het is prettig om de waardering te krijgen bij een loonsverhoging of goed aanbod van een nieuwe baas, maar op de langere termijn doet het weinig. Wel is het soms lastig om bij dat herverdelen altijd oog te houden op later, en niet nu direct.

• rube
CurlyMo schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 18:59:
[...]
Nou, dat laatste dus niet echt. We zijn wel wat meer geld gaan uitgeven maar dat komt voor een groot gedeelte omdat de kinderen wat ouder zijn geworden. Niet omdat we meer zijn gaan verdienen.
Sinds vorige maand komt er overigens minder geld binnen omdat ik minder ben gaan werken. Ook dat maakt vooralsnog niet uit voor onze uitgaven en het gevoel, omdat we nog steeds genoeg inkomsten hebben.

• CurlyMo
rube schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 19:25:
[...]

Nou, dat laatste dus niet echt.
Hier wordt het geld verdeeld volgens een vaste verdeling, waarvan genieten een onderdeel uitmaakt.

• rube
CurlyMo schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 20:24:
[...]
Hier wordt het geld verdeeld volgens een vast percentage, waarvan genieten een onderdeel uitmaakt.
De discussie was dus juist dat boven een bepaald inkomen mensen over het algemeen niet meer van meer geld (hoger inkomen) genieten. Uiteraard is dat niet een vast bedrag, maar werd het voor "gewone" mensen op zo'n 65K gesteld.
Afhankelijk waar je persoonlijk nivo zit van "geluk" versus inkomen en daadwerkelijk inkomen, is het dus niet perse heel logisch om je geld op volgens een vast percentage te verdelen.

Overigens koppel je hiermee ook heel erg "genieten" aan geld. Dat probeer ik persoonlijk juist zoveel mogelijk te vermijden.

• MneoreJ
shadowlyse schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 17:59:
Er is wel degelijk onderzoek naar gedaan. Zij het met een iets andere insteek. Mensen worden gelukkiger van meer geld tot het bedrag van 65k netto in Dollars. Daarna worden mensen gemiddeld genomen niet gelukkiger van meer geld. Andere zaken gaan dan meer een rol spelen bijvoorbeeld “zelf actualisatie” of andere dingen uit de pyramide van Masloz of hoe heet die gast ook alweer.
Ik bedoelde meer fundamentele gedragspsychologie naar materialisme in het algemeen waarbij men ook nog een gooi probeert de doen naar de mechanismes die eraan ten grondslag liggen, en hoe je ermee omgaat als je je gedrag wil wijzigen. Met een feitje als "je wordt gemiddeld maar gelukkig tot X inkomen en daarboven niet" heb je nog geen begrip of handvat op gedrag natuurlijk. Zeker niet omdat gemiddeldes zo weinig zeggen over je persoonlijke situatie. En zeker niet als je het gaat betrekken op FO: ik zou met een inkomen van veel minder dan 65K jaarlijks gelukkig kunnen zijn, maar op dit moment zou ik ook nog zeker niet klagen als ik daar even het tienvoudige van mocht ontvangen, want des te sneller ben ik FO. :+

• CurlyMo
rube schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 20:31:
[...]
Overigens koppel je hiermee ook heel erg "genieten" aan geld. Dat probeer ik persoonlijk juist zoveel mogelijk te vermijden.
Dat hangt van dat percentage af.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• MneoreJ
@CurlyMo Maar die "ideale verdeling" is toch gevoelig voor je inkomsten als je het op percentage doet? Gechargeerd, als je plotseling twee keer zoveel verdient ga je dan twee keer zoveel geld beleggen en ook twee keer zoveel aan "leuke dingen" uitgeven, ook al hebben die drie bedragen niets met elkaar te maken? Lijkt me dat je de percentages dan toch gewoon gaat verschuiven om de praktische werkelijkheid bij te blijven, niet?

Mijn percentage "leuke dingen" is op dit moment (als ik de afschrijvingen voor die leuke dingen meereken) 5.05%. Mag duidelijk zijn dat dit toevallig zo komt en geen streefgetal is. Was het extreem hoog of extreem laag vergeleken met andere componenten dan zou ik misschien eens kijken of er wat aan moest veranderen, maar er een percentage aan hangen op basis van inkomen zou ik raar vinden. Ik ga tenslotte ook niet twee keer zoveel boodschappen halen als mijn loon verdubbelt, ik koop wat ik nodig heb. Zelfde met leuke dingen -- ik hoop uit te geven wat ik nodig heb om blij te zijn en dat kan wat veranderen, maar meer of minder verdienen zou niet de drijfveer (moeten) zijn om met dat bedrag te spelen.

Ieder overigens z'n ding natuurlijk, dit is geen kritiek op je aanpak.

• CurlyMo
MneoreJ schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 21:02:
@CurlyMo Maar die "ideale verdeling" is toch gevoelig voor je inkomsten als je het op percentage doet? Gechargeerd, als je plotseling twee keer zoveel verdient ga je dan twee keer zoveel geld beleggen en ook twee keer zoveel aan "leuke dingen" uitgeven, ook al hebben die drie bedragen niets met elkaar te maken? Lijkt me dat je de percentages dan toch gewoon gaat verschuiven om de praktische werkelijkheid bij te blijven, niet?
Die percentages zullen iets verschuiven, maar er zal inderdaad ook wat extra naar leuke dingen gaan. Opnieuw. Dat is het bedrag dat per maand uitgegeven mag worden. Niet wat uitgegeven hoeft te worden.

Als mijn loon verdubbelt, dan zal het geheel inderdaad aardig verschuiven. Als nu mijn loon stijgt dan gaat er misschien bij leuke dingen misschien 1% af en bij beleggen weer 1% bij. Als dat bij elke stijging zo gebeurt, dan kan het op hetzelfde neerkomen als de verdeling zou moeten zijn bij een verdubbeling in één keer. Ik vind alleen dat het plafond van de geniet pot ook omhoog mag bij een loonstijging. Dat was mijn primaire punt.

• MneoreJ
CurlyMo schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 21:21:
[...]
Ik vind alleen dat het plafond van de geniet pot ook omhoog mag bij een loonstijging. Dat was mijn primaire punt.
OK. Tja, voor mij zijn plafonds voor watjes! Ik zeg, lang leve de lol! Als ik deze maand besluit dat ik vanaf nu lekker twee keer zoveel ga uitgeven aan leuke dingen dan gebeurt dat gewoon! *O*

Doe ik dat echter dan zal mijn spaarquota ook navenant dalen, en de inkomsten die ik nodig heb na mijn FO gaan omhoog. Ik kan dus precies zien hoeveel maanden extra werk mij dat gaat kosten voor ik FO ben, en op basis daarvan kan ik redelijk goed beoordelen of die lol het waard is of niet. (Spoilers: ik zou er 8 maanden vertraging mee oplopen. Is het me niet waard, tenminste niet om vanaf nu structureel te gaan doen. Ik zou over een erg leuke nieuwe hobby moeten struikelen.)

• CurlyMo
MneoreJ schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 21:42:
[...]
OK. Tja, voor mij zijn plafonds voor watjes! Ik zeg, lang leve de lol! Als ik deze maand besluit dat ik vanaf nu lekker twee keer zoveel ga uitgeven aan leuke dingen dan gebeurt dat gewoon! *O*
Plafonds houden de discipline erin :) Het zorgt dat je de verleiding blijft weerstaan om lekker uit te geven omdat het kan.

• MneoreJ
CurlyMo schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 21:49:
[...]

Plafonds houden de discipline erin :) Het zorgt dat je de verleiding blijft weerstaan om lekker uit te geven omdat het kan.
Jawel, mijn punt was dus dat dat ook prima kan zonder plafonds en percentages door puur naar het spaarquotum te kijken en de invloed daarop van je beslissingen. Ik vind het een van de fijnere dingen van het hele FO-verhaal dat je de lengte tot je "pensioen" (bijna) geheel kunt terugrekenen met één nummertje, dat puur de verhouding tussen inkomsten en uitgaven weerspiegelt. Wiskundetechnisch bijna net zo fijn als rente-op-rente, het achtste wereldwonder. :)

Maar er zijn natuurlijk meer wegen die naar Rome leiden; als jij semi-vaste percentages fijner vindt, wie ben ik dan om voor jouw financiële onafhankelijkheid te gaan liggen. ;)

• TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
crimby schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 15:20:
Waar ik nog wel heel erg mee kamp is het feit dat ik behoorlijk materialistisch ben, maar dit wil ik eigenlijk liever niet zijn.

(...) maar zijn er ook nog tips om te veranderen van materialistisch naar FO, om te gaan met het kopen kopen kopen en het waarde hechten aan altijd maar meer en beter willen?
Eentje die nog niet expliciet langskwam hier, is om het bedrag dat je wilt gaan uitgeven om te rekenen naar hoe lang je daar voor moet werken, of hoeveel eerder je daarmee kunt stoppen straks (inclusief rendement!)

Dit is iets dat mij ook geholpen heeft bij het 'sparen'. Waar het eerder alleen maar een abstract bedrag op een rekening was, werd het iets meer een echt doel. Ik vond het een stuk makkelijker een aankoop te weerstaan door te denken dat ik een week of een maand eerder zou kunnen stoppen met werken, in plaats van te denken dat mijn banksaldo wat hoger zou zijn.

Sowieso is het goed om na te denken of je ergens (zelf!) echt gelukkiger van wordt of niet, maar dat kost wat tijd om om te buigen. Je kunt ook gewoon eens iets niet kopen, en dan na enige tijd terugdenken of dat nu echt zo erg was. Mits je dan inderdaad vind dat het wel meevalt kan dat als ervaring en herinnering ook een steuntje in de rug zijn.

Bij spullen denk ik tegenwoordig overigens ook aan dat het vooral extra ruimte kost, dat het schoon gehouden moet worden, etc. Allemaal extra werk dus. Dan wordt niet kopen ook best snel aantrekkelijk :P

• CurlyMo
MneoreJ schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 21:57:
[...]

Jawel, mijn punt was dus dat dat ook prima kan zonder plafonds
Zo'n plafond zorgt er hier voor dat we niet voorbij onze schoenen gaan lopen i.p.v. zoals vele Nederlanders wat er inkomt direct ook weer uit te geven. We zijn zuinig opgevoed, maar hebben het nu en stuk breder. We proberen zo een beetje een zuinige inborst te houden.

Als we later kinderen hebben dan zullen ze vast en zeker klagen dat ze alleen tweede hands speelgoed kregen terwijl de ouders op hun 55ste al met pensioen zijn :+

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08:20
Qua kinderen kan je er op twee manieren in staan.

Ik wist altijd dat ik voor mijn verjaardag 50 gulden aan cadeaus kreeg. Daar stemde ik mijn wenslijst dan ook op af. En 2ehands krijg je gewoon meer.

Of je wil kinderen zich niet laten druk maken over geld al zou ik dat in dit topic wel al raar vinden :)

• crimby
  • Nu online
Dank allen voor alle antwoorden en tips! Zeker wat dingen meegekregen om over na te denken of in mijn achterhoofd te houden als ik iets wil gaan kopen. Ik ga ook eens nadenken over wat de aankoop met mij zelf doet en hoe dit zich verhoudt tot bijvoorbeeld het eerder kunnen stoppen met werken.

Ik merk ook dat nu ik actiever bezig ben met beleggen, al zijn het nu maar kleine bedragen, ik minder geneigd ben aankopen te doen of geld uit te geven.

Mocht iemand toch nog een boek weten dat mij kan helpen, dan is een tip altijd welkom. Het is namelijk fijn om het idee te hebben met zoiets actief bezig te zijn :-)

• jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07:49
crimby schreef op woensdag 9 september 2020 @ 08:10:

Mocht iemand toch nog een boek weten dat mij kan helpen, dan is een tip altijd welkom. Het is namelijk fijn om het idee te hebben met zoiets actief bezig te zijn :-)
Je zou kunnen overwegen om of de netflix serie of het boek van Marie Kondo kijken/lezen. Dit is een Japanse vrouw die schrijft over minimalisme. Dit is dus echt het tegenovergestelde van de materialist. Wat soms als extreem overkomt, maar het is goed om af en toe naar een mening te luisteren die totaal tegengesteld is aan je eigen.

Ik was zelf ook vrij materialistisch ingesteld voordat ik met FO in aanraking kwam en me verdiepen in minimalisme heeft mij geholpen met het bepalen waar ik echt blij van word en wat ik daarvoor nodig heb.

Link: https://www.bol.com/nl/s/...ltSearchContext=media_all

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:52
jordyc schreef op woensdag 9 september 2020 @ 08:33:
[...]

Je zou kunnen overwegen om of de netflix serie of het boek van Marie Kondo kijken/lezen. Dit is een Japanse vrouw die schrijft over minimalisme. Dit is dus echt het tegenovergestelde van de materialist. Wat soms als extreem overkomt, maar het is goed om af en toe naar een mening te luisteren die totaal tegengesteld is aan je eigen.

Ik was zelf ook vrij materialistisch ingesteld voordat ik met FO in aanraking kwam en me verdiepen in minimalisme heeft mij geholpen met het bepalen waar ik echt blij van word en wat ik daarvoor nodig heb.

Zij minimaliseerd zo ver dat ze niet eens engels kan praten.

Grapje.

Die vrouw gaat wel ver ja, mijn vriendin is fan.
Ik hou teveel van spullen, dus snap het wel, maar ga dat nooit doen.

• jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07:49
ZveenT schreef op woensdag 9 september 2020 @ 08:38:
[...]

Grapje.

Klopt, zij neemt het tot in den extreme. Zo ver zou ik ook nooit kunnen gaan. Maar het is wel goed als eye opener, mits je er voor open staat om er iets van te leren. Anders is het alleen maar extreem gebrabbel voor je.
Deveon schreef op woensdag 9 september 2020 @ 08:56:
Wat mij betreft is Marie Kondo een beetje doorgeslagen. Als ik iets tegen kom wat ik niet verwacht te gebruiken (of makkelijk vervangbaar is) gaat het zonder te bedanken en herinnering op te halen weg. De gedachte dat ik iets verschuldigd ben of respect moet hebben voor materiële zaken ontgaat mij even.

Enige uitzonderingen zijn een gloednieuwe versterker van 5 jaar oud (amper gebruikt) en de doosjes van mijn Apple producten.
Dit maakt de hele boodschap die ze uitdraagt niet minder relevant. Je hoeft niet alles over te nemen.

[ Voor 37% gewijzigd door jordyc op 09-09-2020 08:59 ]

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Wat mij betreft is Marie Kondo een beetje doorgeslagen. Als ik iets tegen kom wat ik niet verwacht te gebruiken (of makkelijk vervangbaar is) gaat het zonder te bedanken en herinnering op te halen weg. De gedachte dat ik iets verschuldigd ben of respect moet hebben voor materiële zaken ontgaat mij even.

Enige uitzonderingen zijn een gloednieuwe versterker van 5 jaar oud (amper gebruikt) en de doosjes van mijn Apple producten.

Gebruikte zaken verkopen deed ik vroeger wel, maar vind dat nu teveel gedoe. Als ik denk dat iets nog waarde heeft geef ik het liever weg. Heel soms vraag ik er een klein bedrag voor om te voorkomen dat iemand het wilt omdat het gratis is.

[ Voor 21% gewijzigd door Deveon op 09-09-2020 08:58 ]

• crimby
  • Nu online
[...]

Thanks! misschien helpt het enigszins :-)

• Rubbergrover1
CurlyMo schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 21:21:
Ik vind alleen dat het plafond van de geniet pot ook omhoog mag bij een loonstijging. Dat was mijn primaire punt.
Volgens mij gaat dit bij een behoorlijk aantal mensen in tegen de achterliggende gedachte bij het FO streven. Waarbij een van de ideeën die je kunt hebben nu juist is dat je uitgaven (of het nut dat je uitgaven je geven) los staan van je inkomsten. En dat een verandering in inkomen, zeker op korte termijn, vooral impact heeft op de 'berg geld' die je op voorraad houdt.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:09

Grapje.
Minimaliseert

Grapje :+

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• CurlyMo
Rubbergrover1 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 09:23:
[...]

Volgens mij gaat dit bij een behoorlijk aantal mensen in tegen de achterliggende gedachte bij het FO streven.
Dan ben ik klaarblijkelijk geen FO purist :)

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
rube schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 18:28:
Maslow ;)
Als de verhouding tussen inkomsten en uitgaves goed is, lees als er zit een ruime marge tussen dan is een loonsverhoging geen euforisch moment meer. Voor veel mensen is het echter iets waar ze erg actief op jagen omdat ze een klein gat hebben tussen de 2.

Overigens zijn loonsverhogingen geen gegeven , al sinds de jaren 80 is er voor de meerderheid geen echte loonsverhoging meer geweest. En ook voor FO is minimaal een jaarlijkse indexatie van je loon een must.

Daar hangt tot het moment dat je de meerderheid van je inkomen uit je investeringen haalt de snelheid ervan behoorlijk vanaf. Werk plezier is belangrijk maar een meegroeiend salaris is voor iedereen wel een belangrijk gegeven om mee te kunnen blijven draaien zonder over tijd in de problemen te komen.

• Remco d
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 10-11 17:36
Dat moeten meegroeien van salaris komt toch alleen door inflatie? Dat zouden ze af moeten schaffen. Als er geen inflatie zou zijn en geen vrh zou de euro die ik nu verdien over tien jaar nog een euro waard zijn. Ik denk dat ik me dan helemaal niet met investeren en beleggen in zou laten.

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Nouja, VRH en inflatie zijn eigenlijk niet relevant voor de keuze 'doe ik niets met mijn geld of investeer ik het'. In beide gevallen heb je last van VRH en inflatie. Als in de huidige situatie investeren je voorkeur zou hebben, dan zou het dat ook zijn in een situatie zonder VRH en inflatie.

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-11 16:46

Shapeshifter

Get it over with

[...]

De uitdaging met dit soort boekjes is dat je 200+ pagina's door moet voor hooguit een paar pagina's aan nuttige informatie, plus dat het vooral symptoombestrijding is. Als je echt boeken wilt lezen zou ik eerder iets van Thinking, Fast and Slow van Daniel Kahneman aanraden. Hoe beter je begrijpt waar mensen doorgaans de mist in gaan bij logisch nadenken hoe makkelijker het wordt om dat zelf niet te doen. De meeste mensen zijn overwegend gelukkig ondanks dat er een hoop zijn die voor onze begrippen arm zijn. Een hoop heb je gewoon niet echt nodig om gelukkig te kunnen zijn. Voor mijzelf is materialisme onhoudbaar vanwege de hedonic treadmill. Je koopt iets, hebt heel even de piek en daarna is het weer zoals voorheen, om dat vol te houden moet je dus oneindig spullen kopen en dat is niet duurzaam. Desondanks zijn er zeker wel spullen waar ik geld aan uitgeef; een auto met een lage TCO (waar ik elke dag weer glimlachend in stap), een hifi set en tv met veel bang for the buck (die ik elke dag gebruik), een ruim huis op een mooie plek waar ons gezin fijn in kan wonen en waar iedereen zich kan ontplooien. Dat zijn de dingen die mij in staat stellen meer te doen met mijn leven en dus waar ik waarde aan hecht dus mag dat geld kosten. Voor de rest geldt: heb ik het niet nodig dan koop ik het niet (vakanties, uitgaan, kleding, veel uit eten gaan, sport en hobbies zijn typisch dingen waar ik maar heel weinig geld aan besteed). Ik vind het ook heerlijk om zo min mogelijk spullen te hebben die ik niet gebruik, dat geeft me een gevoel van efficientie.

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

• Rubbergrover1
CornermanNL schreef op woensdag 9 september 2020 @ 09:36:
[...]
Overigens zijn loonsverhogingen geen gegeven , al sinds de jaren 80 is er voor de meerderheid geen echte loonsverhoging meer geweest. En ook voor FO is minimaal een jaarlijkse indexatie van je loon een must.
Volgens mij gaan de gemiddelde lonen in de loop der tijd toch wel behoorlijk met de inflatie mee. Uiteraard niet altijd 1 op 1, maar op de lange termijn lopen ze niet extreem uit de pas.

Daarnaast zullen veel mensen ook niet hun leven lang het zelfde werk in de zelfde functie binnen doen en mannen de meeste mensen dus ook een zekere carrièregroei door.

(Los daarvan, als je naar FO streeft en daarvoor je geld belegt, dan kan het best zijn dat het voordeliger is als de bedrijven de winst in eigen zak steken en daardoor de waarde van je aandelenportefeuille stijgt ;) .)

• Rubbergrover1
CurlyMo schreef op woensdag 9 september 2020 @ 09:28:
[...]

Dan ben ik klaarblijkelijk geen FO purist :)
Hoeft ook niet, maar het is misschien wel iets om voor jezelf over na te denken. Wil je écht bepaalde zaken laten, of uitstellen, om geld in een FO pot te kunnen stoppen? Of wil je stiekem veel liever meer budget voor leuke dingen en je FO dan maar wat uitstellen?

• CurlyMo
Rubbergrover1 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 11:05:
[...]

Hoeft ook niet, maar het is misschien wel iets om voor jezelf over na te denken. Wil je écht bepaalde zaken laten, of uitstellen, om geld in een FO pot te kunnen stoppen? Of wil je stiekem veel liever meer budget voor leuke dingen en je FO dan maar wat uitstellen?
Ik denk dat niemand hier 100% voor je eerste optie kiest en daarom vind ik het een onzinnig vergelijk. Iedereen kán zaken uitstellen om meer in de FO pot te doen. Dan leef je alleen een extreem sober leven. Geen kinderen, brood / water, fruit en groente, klein huis, geen auto, geen vakanties, etc.

• Rubbergrover1
CurlyMo schreef op woensdag 9 september 2020 @ 11:09:
[...]

Ik denk dat niemand hier 100% voor je eerste optie kiest en daarom vind ik het een onzinnig vergelijk. Iedereen kán zaken uitstellen om meer in de FO pot te doen. Dan leef je alleen een extreem sober leven. Geen kinderen, brood / water, fruit en groente, klein huis, geen auto, geen vakanties, etc.
Hoezo onzinnig? Het gaat er ook niet om dat je alles zou moeten uitstellen of zo. Maar het klinkt een beetje alsof je 'smacht' naar een loonsverhoging, omdat je dan weer meer 'mag' uitgeven aan leuke dingen. Dat je FO budget je duidelijk inperkt en je belemmert in de dingen die je zou willen. Dat lijkt mij geen fijne situatie. Terwijl volgens mij bij veel FO nastrevers het eerder zo is dat er een intrinsieke 'rem' zit op veel uitgeven. Of misschien beter gezegd, een bewustzijn van hoeveel nut/voldoening die extra uitgaven geven in verhouding tot het nut van eerder FO zijn.

Zelf zie ik mijn inkomen en uitgaven totaal los van elkaar. Bijvoorbeeld, ik kan een huis kopen dat twee keer zo duur is, maar daar heb ik geen behoefte aan. Ik kan elk jaar naar Amerika op vakantie, maar dat geeft mij minder voldoening dan als ik dat afwissel met een goedkope vakantie in de Franse Alpen. Ik kan elke paar jaar een nieuwe middenklasse auto kopen, maar waarom zou ik? Etc. Als ik volgend jaar duizend euro meer of minder verdien, dan gaat er duizend euro meer of minder in de 'spaarpot'.

Het klinkt alsof bij jou die verhouding zodanig scheef ligt, dat het plezier/nut van eerder FO zijn veel lager is dan het plezier/nut van nu extra geld voor leuke dingen hebben. En dat is ook prima. Maar dan zou ik er zelf ook over denken om dat accent nu al anders te leggen.

• CurlyMo
Rubbergrover1 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 11:35:
[...]
Maar het klinkt een beetje alsof je 'smacht' naar een loonsverhoging, omdat je dan weer meer 'mag' uitgeven aan leuke dingen. Dat je FO budget je duidelijk inperkt en je belemmert in de dingen die je zou willen.
Dan vertaal je wat ik opschrijf ander dan hoe ik het ervaar.
Members only:

Wat ik vooral probeer te zeggen is dat wanneer je meer gaat verdienen je werk meestal ook meer beslag op je cognitie gaat leggen. Waardoor je niet meer fysiek, maar meer cognitief vermoeid raakt aan het eind van de werkweek. Bij fysieke vermoeidheid vind ik het lekker om even een hele dag op de bank te hangen, terwijl ik bij een cognitieve vermoeidheid bijv. liever meubels ga maken. Gisteren had ik precies dat gesprek met een glaszetter. Waar hij in het weekend juist fysiek rustig aan doet ga ik lekker verbouwen en klussen. Daar zit zowel een besparing, maar ook een uitgave. Als ik niet zou klussen zou ik er ook geen apparatuur voor nodig gehad. Het beste kan je gewoon de hele dag op de bank Netflix kijken of ook in het weekend een beetje programmeren. Dus hoe groter beslag mijn werk op mijn cognitie legt hoe lekkerder ik het vind om serieus met mijn handen bezig te zijn en hoe meer in vervolgens geniet van goede apparatuur om dat te begeleiden.
Zelf zie ik mijn inkomen en uitgaven totaal los van elkaar. Bijvoorbeeld, ik kan een huis kopen dat twee keer zo duur is, maar daar heb ik geen behoefte aan.
Idem
Ik kan elk jaar naar Amerika op vakantie, maar dat geeft mij minder voldoening dan als ik dat afwissel met een goedkope vakantie in de Franse Alpen.
Ik ga nog liever kamperen :)
Ik kan elke paar jaar een nieuwe middenklasse auto kopen, maar waarom zou ik?
Idem
Het klinkt alsof bij jou die verhouding zodanig scheef ligt, dat het plezier/nut van eerder FO zijn veel lager is dan het plezier/nut van nu extra geld voor leuke dingen hebben. En dat is ook prima. Maar dan zou ik er zelf ook over denken om dat accent nu al anders te leggen.
Members only:

• CornermanNL
  • Nu online
Rubbergrover1 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 11:01:
[...]

Volgens mij gaan de gemiddelde lonen in de loop der tijd toch wel behoorlijk met de inflatie mee. Uiteraard niet altijd 1 op 1, maar op de lange termijn lopen ze niet extreem uit de pas.

Daarnaast zullen veel mensen ook niet hun leven lang het zelfde werk in de zelfde functie binnen doen en mannen de meeste mensen dus ook een zekere carrièregroei door.

(Los daarvan, als je naar FO streeft en daarvoor je geld belegt, dan kan het best zijn dat het voordeliger is als de bedrijven de winst in eigen zak steken en daardoor de waarde van je aandelenportefeuille stijgt ;) .)
De loonmatiging in CAO's heeft ervoor gezorgd dat vanaf 1996 er voor de meesten maar 8% bijgekomen is tot dit jaar. Alleen her en der eenmalige uitkeringen. Het verschilt enorm per sector maar grosso modo is het veel te weinig en te inconstant geweest. En inconsequent stijgende lonen zijn funest voor koopkracht over tijd.

Bij FO nastreven heb je inderdaad dat geluk dat je door je beleggingen gecompenseerd wordt als het ware. Maar voor het algemeen belang en zeker voor FO belang moet je inkomen uit arbeid in ieder geval met de inflatie meestijgen. En dat is veel te weinig gebeurd , lees Fantoomgroei en Hoe economie de wereld kan redden maar , buiten andere interessante onderwerpen wordt ook ingegaan op de effecten van het uitblijven van voldoende loongroei.

• Rubbergrover1
CurlyMo schreef op woensdag 9 september 2020 @ 12:00:
[...]

Dan vertaal je wat ik opschrijf ander dan hoe ik het ervaar.
Bedankt voor de verdere uitleg. Wellicht heb ik het inderdaad verkeerd geïnterpreteerd, of in elk geval jouw gevoel erbij verkeerd 'vertaald'.

Ik kreeg de indruk dat je erg met budgetten zou werken en dan 'aan het eind van de maand' vaak door je budget heen was. Dan denk ik: FO is maar een middel voor je langetermijn financiën, geen doel op zich. Maar ik denk dat veel mensen sowieso mentaal ook wel met een soort 'potjes' werken, in de zin van: we hebben de laatste tijd wel veel aan x uitgegeven, dat kan wel weer even wat rustiger. Waarschijnlijk werkt het bij jou ook meer op die manier.

• Rubbergrover1
CornermanNL schreef op woensdag 9 september 2020 @ 12:14:
[...]

De loonmatiging in CAO's heeft ervoor gezorgd dat vanaf 1996 er voor de meesten maar 8% bijgekomen is tot dit jaar. Alleen her en der eenmalige uitkeringen. Het verschilt enorm per sector maar grosso modo is het veel te weinig en te inconstant geweest. En inconsequent stijgende lonen zijn funest voor koopkracht over tijd.
Als ik naar grafiekjes zoals deze kijk, dan krijg ik het gevoel dat het in grote lijnen wel een beetje mee valt
https://economie.rabobank...m-de-lonen-achterblijven/
Periodes van reële loonstijgingen en dalingen lijken daar elkaar wel mijn of meer te compenseren. Of in elk geval niet extreem uit elkaar te lopen.

• CornermanNL
  • Nu online
Rubbergrover1 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 13:10:
[...]

Als ik naar grafiekjes zoals deze kijk, dan krijg ik het gevoel dat het in grote lijnen wel een beetje mee valt
https://economie.rabobank...m-de-lonen-achterblijven/
Periodes van reële loonstijgingen en dalingen lijken daar elkaar wel mijn of meer te compenseren. Of in elk geval niet extreem uit elkaar te lopen.
Het loopt niet extreem uit elkaar maar zit er wel onder als je kijkt naar 96 tot nu is 8% cao loonstijging te weinig als je de inflatie er bij pakt

Toegegeven inflatie is een lastig fenomeen , om een voorbeeld te nemen tv’s zijn goedkoper maar huren is bijvoorbeeld in dezelfde tijd 21% duurder geworden. En in uitgave een van de grootste kostenposten.

En er is geen constante jaar op jaar verhoging heb je een paar jaar stilstand en je krijgt er 5% bij dan mis toch een stuk van het rente op rente effect van een constante verhoging per jaar. En had het eigenlijk 10% moeten zijn om het echt te corrigeren.

Dat lijken wellicht minimale verschillen maar doe je dat lang genoeg dan loop je toch leeg ten opzichte van de inflatie.

Nu lost de weg naar FO deels deze problemen op omdat het nadrukkelijk gaat over het verzamelen van kapitaal , en het ‘geluk’ wil dat de groei van inkomsten uit kapitaal de inkomsten uit arbeid ruim verslaan. Zeker de afgelopen 30 jaar.

• CurlyMo
Rubbergrover1 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 13:06:
[...]
we hebben de laatste tijd wel veel aan x uitgegeven, dat kan wel weer even wat rustiger. Waarschijnlijk werkt het bij jou ook meer op die manier.
Het verschil is dat je dat ook kan kwantificeren. Dat je van te voren inventariseert wat je aan uitgaven hebt en of dat binnen het budget past.

Bij ons is dat potje het geld dat overblijft nadat alle noodzakelijke kosten zijn gedaan. Willen we dus luxe dingen doen zoals uit eten, hobby spul, etc dan kijken we hoeveel we daarvan kunnen doen voordat het budget van die maand op is. Stel we gaan elke week uit eten, maar we willen nu ook graag naar een musical, dan zeggen we tegen elkaar dat we één keer minder uit eten gaan. Als mijn partner een nieuwe telefoon wil, dan koop ik geen verstekzaag. Die verstekzaag komt dan de maand erop.

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-11 10:43
Is het echt nodig dat ik als ik bij de Rabo Northern Trust Wld wil aankopen dat ik dat bedrag maar dagen en dagen op de lopende rekening moet laten staan. Aankoop vrijdag 4 september en dan nu op de woensdag nog niet weg.
Heb de lopende liefst zo leeg mogelijk. ook ivm fraude.

Kan Rabo dit niet al ergens anders reserveren... Of zie ik iets over het hoofd?

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:32

oscar82

De ondertitel

trekker22 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 14:09:
Is het echt nodig dat ik als ik bij de Rabo Northern Trust Wld wil aankopen dat ik dat bedrag maar dagen en dagen op de lopende rekening moet laten staan.
ja
Aankoop vrijdag 4 september en dan nu op de woensdag nog niet weg.
T-2, uitvoering op T+1, zoekfunctie in dit topic en fondsinformatie goed lezen.
ok
nee. fondsinformatie goed lezen.

• Rubbergrover1
CurlyMo schreef op woensdag 9 september 2020 @ 14:07:
Als mijn partner een nieuwe telefoon wil, dan koop ik geen verstekzaag. Die verstekzaag komt dan de maand erop.
O, dat vind ik dan wel weer erg rigide. Ik vind het juist prettig dat we, mede door ons spaargedrag, wat grotere uitgaven niet zo gespreid over de tijd hoeven te doen. Als er dan eens een dure maand tussen zit, dan valt dat wel weer weg tegen goedkope maanden. Maar dat zal van persoon tot persoon verschillen.

• CurlyMo
Rubbergrover1 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 19:45:
[...]

O, dat vind ik dan wel weer erg rigide. Ik vind het juist prettig dat we, mede door ons spaargedrag, wat grotere uitgaven niet zo gespreid over de tijd hoeven te doen. Als er dan eens een dure maand tussen zit, dan valt dat wel weer weg tegen goedkope maanden. Maar dat zal van persoon tot persoon verschillen.
Ik vind een maandje wachten niet rigide. Als het nou een half jaar zou zijn wel. En als er echt noodzaak is, dan is de spaarrekening er nog. Daar gaat de maandelijks niet uitgegeven luxe naartoe, dus daar mag zo nu en dan ook best uit geput worden.

Ik schets dus ook hoe we het over het algemeen doen. Vorig jaar weken we daar ook vanaf door minder versneld af te lossen wegens een te grote reparatie aan het huis. Dat maken we dan dit jaar weer goed door extra veel af te lossen.

Ik merk dat je onze financiële leefregels als wetten interpreteert terwijl het enkel vuistregels zijn. Afwijken kan altijd, maar niet te vaak en met goede reden.

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-11 16:55
Wat betreft het kopen van zaken hebben we al enige tijd het minimalisme omarmt, waarin we steeds meer richting Marie Kondo achtingen taferelen gaan.

Het grootste voordeel van weinig spullen is dat je stevig op arbeid en energie bespaard. Alle tierelantijnen zal je toch wekelijks van zijn plaats moeten halen om schoon te maken. Dat sopje moet verwarmd worden, net als dat je de gebruikte doekjes ook weer moet wassen.

Een ander voordeel is dat we een goed overzicht hebben van wat we hebben, hoe oud alles ongeveer is en wat overal de staat van onderhoud van is, maar ook of ik bepaalde items weer zal vervangen.

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:26
Rubbergrover1 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 11:01:
[...]

@CornermanNL heeft wel gelijk voor wat betreft de reële loonontwikkeling. In economentermen: de arbeidsinkomensquote is de afgelopen decennia achtergebleven, de productiefactor kapitaal (kapitaalverstrekkers) heeft naar verhouding een groter deel van de koek naar zich toe getrokken. Daar zijn verschillende redenen voor:
https://www.cpb.nl/public...ng-in-nederland-ontrafeld
http://www.seo.nl/uploads...derland_een_overzicht.pdf

Het is natuurlijk wel net zo als met koopkrachtcijfers. Als je loonstap maakt door in een hogere schaal terecht te komen of door over te stappen naar een betere baan, kan je als werknemer in loon wel vooruit. Echter dat is niet voor iedereen weggelegd.
CurlyMo schreef op woensdag 9 september 2020 @ 14:07:
[...]

Het verschil is dat je dat ook kan kwantificeren. Dat je van te voren inventariseert wat je aan uitgaven hebt en of dat binnen het budget past.

Bij ons is dat potje het geld dat overblijft nadat alle noodzakelijke kosten zijn gedaan. Willen we dus luxe dingen doen zoals uit eten, hobby spul, etc dan kijken we hoeveel we daarvan kunnen doen voordat het budget van die maand op is. Stel we gaan elke week uit eten, maar we willen nu ook graag naar een musical, dan zeggen we tegen elkaar dat we één keer minder uit eten gaan. Als mijn partner een nieuwe telefoon wil, dan koop ik geen verstekzaag. Die verstekzaag komt dan de maand erop.
Potjes en budgetten kunnen heel goed werken om financieel te leren, alles goed op de rit te zetten en stappen te zetten met sparen, maar ik ben er inmiddels mee gestopt. Wat ik merkte is dat het gestelde budget vanzelfsprekend op ging, terwijl je beter per aankoop of gebeurtenis kan bepalen of je het waard vindt.

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-11 15:52
Ik heb de spaarrekening als tegenrekening van de beleggingsrekening, niet de betaalrekening.

Misschien dat jou dat ook iets meer peace of mind zou geven? Verder kan ik je aanbevelen het aankopen automagisch te doen. Ik zelf heb 2 aankoopopdrachten, een voor de world en een voor emerging markets. De afschrijvingen van de spaarrekening kijk ik niet naar. En de beleggingsrekening staat in de app zover naar beneden dat ik die ook niet dagelijks zie.

• TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
Deveon schreef op woensdag 9 september 2020 @ 08:56:
Ik bekijk het ook wat meer praktisch. Het idee om na te gaan of je echt gelukkig van iets niet-essentieels wordt is een hele goede, zonder dat daar een hele ceremonie bij moet. Voor sommige mensen is de ceremonie wel belangrijk, omdat ze echt uit een hoarders-mentaliteit moeten overstappen. Dat kost energie, en dan helpt een wat 'groter' gebaar om die stap te kunnen zetten. Niet iedereen voelt ook even makkelijk aan of je ergens echt gelukkig van wordt (zie de tv serie), en natuurlijk is de mate van 'benodigd geluk' afhankelijk van je situatie: hoe meer spullen en hoe minder ruimte, hoe stricter je op geluk moet sorteren.

Mijn truc die voor FO belangrijk is, is dan vooral om het al in de winkel of online te doen voordat je iets koopt. Dat scheelt een hoop gesleep en gedoe, en als je het gevoel eenmaal te pakken hebt kun je dat prima in je hoofd doen, zodat niet iedereen je gek aankijkt in de winkel :+

Ik heb ook veel spullen thuis die ik niet weg doe omdat ze gewoon niet in de weg liggen, ondanks dat ik er niet echt gelukkig van wordt. Is ook prima. Als ik dan een keer ga opruimen, ben ik wel veel effectiever.

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-11 18:02

GG85

.......

trekker22 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 14:09:
Is het echt nodig dat ik als ik bij de Rabo Northern Trust Wld wil aankopen dat ik dat bedrag maar dagen en dagen op de lopende rekening moet laten staan. Aankoop vrijdag 4 september en dan nu op de woensdag nog niet weg.

Waarom geen losse beleggingsrekening er aan vast hangen (= gratis)? Vind ik zelf veel makkelijker qua boekhouding en peace-of-mind. Boek automatisch elke maand bedrag naar de beleggingsrekening en vanuit daar wordt het (met een wachtperiode van 3 dagen ivm weekenden en orders die dan vervallen) automatisch ingelegd,

Dus: 25e inleg vanuit betaalrekening naar beleggingsrekening en dan op de 28e de order voor de fondsen.

In het begin paar keer gehad met een feesdag of weekend of iets dat de order dan ineens geannuleerd was ivm te weinig saldo maar dit gaat nu al een hele tijd goed en geen omkijken naar.

• Apatito123
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 13-10-2021
Ik heb bijvoorbeeld een VPN aangeschaft voor "Privacy" en een Google One abonnement van 2 euro per maand, terwijl ik eigenlijk alles wel op mijn eigen externe harde schijf kan back-uppen. Tegelijkertijd ben ik druk bezig met het sparen voor mijn rijbewijs, het theorie examen is zelfs al ingepland. Ik weet dus niet precies wat ik moet doen, zal ik deze "abonnementen" houden, of opzeggen?
Niemand kan jou natuurlijk zeggen wat je "moet doen". Je bent immers 18 zei je:). Ik snap je dilemma, dit zijn ook echt van die uitgaven waarvan je vaak denkt "het kost niet zoveel maar is misschien wel handig". Wbt Google One, ik vind zelf cloudopslag fijner en iets veiliger dan een fysieke harde schijf bij mij thuis, maar dat is gewoon mijn mening en idee daarover.

Wbt de VPN, tja, zelf gebruik ik mijn VPN (Surfshark) zowel voor unblocken van content als privacy. Het is denk ik een kwestie van hoe belangrijk deze zaken voor jou zijn. Ik weet niet hoeveel jouw VPN kost, maar vaak is het geloof ik een paar euro per maand omgerekend.

Je kunt natuurlijk wel op heel veel relatief kleine uitgaven bezuinigen, maar zelf vind ik het vaak fijner om op een paar grote uitgaven te bezuinigen (bijv. een goedkope auto kopen ipv een luxe) omdat je dan over minder beslissingen/zaken hoeft na te denken. Maar goed, iedereen moet hierin zijn eigen strategie bepalen.

Top VPN's van 2020 vergeleken

• Wozmro
Over consumptie en materialisme:

Zoals eerder al eens vermeld: ik heb onlangs een nieuwe tweedehands auto gekocht.

Ik verbaas mij er over de keren dat ik al daarmee gefeliciteerd ben geweest. Van mijn ouders, van de buren, collega's,...
Ook door de garagist, maar die feliciteert gewoon zichzelf en dat snap ik best :)

Als ik er dan op let in de reclamefilmpjes: consumerenwordt echt als een persoonlijke prestatie voorgesteld.

Alsof je een nieuw wereldrecord op de 100m gelopen hebt of geslaagd bent voor het toelatingsexamen huisarts.

Terwijl het dat echt helemaal niet is, het is bijna het tegendeel zelfs, niets zo gemakkelijk als consumeren. Je hoeft enkel 'ja, ik koop' te zeggen en het is gebeurd, en eventueel nog een krabbel zetten (letterlijk; je moet zelfs je eigen naam niet te kunnen schrijven).

Best speciaal eigenlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Wozmro op 10-09-2020 21:06 ]

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-11 17:31
Wozmro schreef op donderdag 10 september 2020 @ 21:04:

Zoals eerder al eens vermeld: ik heb onlangs een nieuwe tweedehands auto gekocht.

Ik verbaas mij er over de keren dat ik al daarmee gefeliciteerd ben geweest. Van mijn ouders, van de buren, collega's,...
Ook door de garagist, maar die feliciteert gewoon zichzelf en dat snap ik best :)

Als ik er dan op let in de reclamefilmpjes: consumerenwordt echt als een persoonlijke prestatie voorgesteld.

Alsof je een nieuw wereldrecord op de 100m gelopen hebt of geslaagd bent voor het toelatingsexamen huisarts.

Terwijl het dat echt helemaal niet is, het is bijna het tegendeel zelfs, niets zo gemakkelijk als consumeren. Je hoeft enkel 'ja, ik koop' te zeggen en het is gebeurd, en eventueel nog een krabbel zetten (letterlijk; je moet zelfs je eigen naam niet te kunnen schrijven).

Best speciaal eigenlijk.
Ligt misschien ook aan je auto?
Ik werd door sommige collegae uitgelachen (ging van bmw naar een kleine suzuki) ;)

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
merauder schreef op woensdag 9 september 2020 @ 21:18:
Wat betreft het kopen van zaken hebben we al enige tijd het minimalisme omarmt, waarin we steeds meer richting Marie Kondo achtingen taferelen gaan.

Het grootste voordeel van weinig spullen is dat je stevig op arbeid en energie bespaard. Alle tierelantijnen zal je toch wekelijks van zijn plaats moeten halen om schoon te maken. Dat sopje moet verwarmd worden, net als dat je de gebruikte doekjes ook weer moet wassen.

Een ander voordeel is dat we een goed overzicht hebben van wat we hebben, hoe oud alles ongeveer is en wat overal de staat van onderhoud van is, maar ook of ik bepaalde items weer zal vervangen.
Ik voel hier eigenlijk ook wel veel voor. Heb zo nu en dan flinke opruimbuien waardoor we 5 jaar na verhuizing nog steeds een relatief lege zolder hebben.

Aan de andere kant slaat het soms wel door... Dat gourmetstel wat 1x per jaar gebruikt wordt biedt wel plezier, maar zou je ook kunnen lenen. Aan de andere kant, soms bewaar ik de kleinste meuk waarmee ik weer iets anders direct kan fixen (bijv. oude sifon, accu, koffiezetapparaat), terwijl het eigenlijk 'troep' is.

Kortom, ik zoek eigenlijk naar een balans tussen 'wie bewaart, heeft wat' en het idee om zo weinig mogelijk te bezitten.

Wat vinden jullie handige skills om FO te ondersteunen? Zaken die velen uitbesteden maar die je met een beetje inspanning zelf kan doen?

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Nu online
Voor mij staat zelf de auto kunnen onderhouden wel stipt op nr1 qua dagelijkse besparingen. Zeker als er in de familie- en kennissenkring mensen zijn die een hobbygarage (inc brug, bandenwisselaar, etc) ter beschikking stellen voor je werkzaamheden. Dan scheelt dat gigantisch in de kosten. Auto onderdelen van een dertien in dozijn aziatisch model kosten geen drol.

Voor 30.000km/jaar heb ik de afgelopen paar jaar zo'n 300-400 euro per jaar aan onderhoudskosten betaald op die manier, en kan ik voor een all-in prijs van nog 10-11ct/km rijden. (Mrb, verzekering, onderhoud, brandstof en afschrijving.)

Maar in het grote geheel wat ik merk dat goed werkt is simpelweg vroeg beginnen met de FO mentaliteit. Ik heb het vanuit huis meegekregen, en het is iets dat ik graag in de opvoeding zou meenemen indien ik zelf aan kinderen zou beginnen. Het scheelt natuurlijk al flink wat als je gedurende je studie en eerste paar werkende jaren nog thuis kunt blijven om geld te verdienen en opzij te leggen. Nu begrijp ik ook dat dat lang niet voor iedereen even goed zou werken.

[ Voor 30% gewijzigd door scoobs op 10-09-2020 22:42 ]

• Rubbergrover1
Het sleutelen aan auto's moet je ook liggen en, in zekere zin, ook van huis uit hebben meegekregen. Ik heb dat totaal niet en ik ken ook niemand die daar lol in heeft, dus daarop besparen wordt lastig... Ik ga dus gewoon naar de dealer en betaal iets meer, maar heb er verder heb omkijken naar.

Maar het 'handig zijn' of gewoon doen is wel iets wat bij kleinere klusjes wel uitmaakt. Ik ken mensen zonder enige dhz ervaring, die nog geen schilderijtje kunnen ophangen of fietsband kunnen plakken. Als je voor al dit soort dingen een mannetje moet inhuren, dan kan het wel oplopen.

Aan de andere kant, waar finsdefis ook aangeeft, je loopt wel het gevaar dat je een hoop zooi bewaart die ooit nog wel eens van pas kan komen. Het geeft een stuk meer ruimte als je helemaal niets kunt en daarom ook geen gereedschap e.d. in huis hebt.

• Deveon
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 07:08:
Het sleutelen aan auto's moet je ook liggen en, in zekere zin, ook van huis uit hebben meegekregen. Ik heb dat totaal niet en ik ken ook niemand die daar lol in heeft, dus daarop besparen wordt lastig... Ik ga dus gewoon naar de dealer en betaal iets meer, maar heb er verder heb omkijken naar.
Vaak is het gewoon een kwestie van doen, veel instructie video’s kijken en tijd erin stoppen. Vooral dat laatste is cruciaal, je moet het wel leuk vinden.

De dealer is trouwens meestal een stukje duurder dan een BOVAG of vakgarage. Als je dealer fijn vind en liever een goeie aanbieding pakt dan onderhandeld over de prijs dan is Private Lease trouwens vaak ook een voordelig alternatief.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

FitTiv schreef op donderdag 10 september 2020 @ 21:38:
[...]

Ligt misschien ook aan je auto?
Ik werd door sommige collegae uitgelachen (ging van bmw naar een kleine suzuki) ;)
Ik denk het ook, het zal wel een hele upgrade zijn vergeleken met je vorige auto (of overkomen als upgrade). Dan is het net zoiets als een promotie. Volgens mij hebben mijn ouders mij nooit gefeliciteerd met een auto (niet dat ik me kan herinneren).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• scoobs
  • Nu online
Wat Deveon zegt inderdaad. Een paar filmpjes kijken en je kunt beginnen. In de praktijk blijkt het allemaal een stuk makkelijker dan veel kenniswerkers (waaronder ik) in eerste instantie denken.

Misschien had ik erbij moeten zeggen dat ik terecht kon bij de schoonfamilie hiervoor. Van huis uit heb ik niks meegekregen qua sleutelen. Alles dat meer was dan ruitensproeier vullen gebeurde door de garage.

Overigens praten we qua sleutelen nog steeds over normaal onderhoud: dus de grote/kleine beurtjes, en een enkele keer remmen/banden wisselen. andere zaken zijn nog niet langsgekomen in de eerste 100.000km dat die auto in bezit is. Al met al dus een middag (of twee) werk per jaar. Als ik daarmee een paar honderd euro kan besparen, dan doe ik dat graag. Als ik dit netto extra bij elkaar zou moeten sparen, dan ben ik veel meer tijd kwijt aan echt werk.

En wbt de ruimte: met een standaard sleutelset, boormachine, etc, kom je al een heel eind qua algehele klussen. Het neemt misschien een paar meter aan opbergplank in de garage in voor een beetje DIY'en. Dat is zeker niet veel, en minder dan spullen die nodig zijn voor in de tuin bijvoorbeeld.

• Rubbergrover1
scoobs schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 08:16:
Wat Deveon zegt inderdaad. Een paar filmpjes kijken en je kunt beginnen. In de praktijk blijkt het allemaal een stuk makkelijker dan veel kenniswerkers (waaronder ik) in eerste instantie denken.

Misschien had ik erbij moeten zeggen dat ik terecht kon bij de schoonfamilie hiervoor. Van huis uit heb ik niks meegekregen qua sleutelen. Alles dat meer was dan ruitensproeier vullen gebeurde door de garage.

Overigens praten we qua sleutelen nog steeds over normaal onderhoud: dus de grote/kleine beurtjes, en een enkele keer remmen/banden wisselen. andere zaken zijn nog niet langsgekomen in de eerste 100.000km dat die auto in bezit is. Al met al dus een middag (of twee) werk per jaar. Als ik daarmee een paar honderd euro kan besparen, dan doe ik dat graag. Als ik dit netto extra bij elkaar zou moeten sparen, dan ben ik veel meer tijd kwijt aan echt werk.
Als ik eerst allerlei kennis zou moeten opdoen en vervolgens ook nog allemaal gereedschap zou moeten regelen, dan denk ik dat ik wel meer dan een of twee middagjes kwijt zou zijn. Los van dat je ook nog moet weten waar je eigenlijk mee bezig bent en je maar moet hopen dat je het goed doet :). Bij zoiets als een auto lijkt mij dat een stuk lastiger (en wil je zekerder zijn dat de boel in orde is) dan bij, bijvoorbeeld, het aanleggen of onderhouden van een tuin. Ik geef dan graag een paar honderd euro meer uit aan de garage en laat de kennis van autoreparaties graag aan anderen over.
En wbt de ruimte: met een standaard sleutelset, boormachine, etc, kom je al een heel eind qua algehele klussen. Het neemt misschien een paar meter aan opbergplank in de garage in voor een beetje DIY'en. Dat is zeker niet veel, en minder dan spullen die nodig zijn voor in de tuin bijvoorbeeld.
Uiteraard kom je een heel eind met een gereedschapskist en een boor. Maar vaak komt er dan toch veel meer bij. Zeker in de loop van de tijd. Allerlei schroeven en ander klein materiaal, potten verf en bijbehorende attributen, hout dat 'vast nog wel van pas komt' etc. En voor je het weet staat je schuur meer dan vol.
(Als er dan ook nog autogereedschap bij moet komen....)

• Rubbergrover1
Deveon schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 07:18:

De dealer is trouwens meestal een stukje duurder dan een BOVAG of vakgarage. Als je dealer fijn vind en liever een goeie aanbieding pakt dan onderhandeld over de prijs dan is Private Lease trouwens vaak ook een voordelig alternatief.
Bij private lease heb ik toch het gevoel huur = duur. Dus het gevoel daarbij is wat negatief. Maar ook meer rationeel, ik weet niet van tevoren hoeveel ik rijd. Het ene jaar 50k, het andere jaar 10k. Dat maakt het 'kiezen' van een lease km verbruik wel lastig. Ook heb ik het idee dat je na de leasetermijn van 4 of 5 jaar in feite net zoveel hebt betaald als wat de auto nieuw zou hebben gekost (wat vaak ook zo is). Je hoeft dan wel geen onderhoud, belastingen en verzekeringen te betalen, maar ik heb liever een 'eigen' auto die ik na een kleine 10 jaar weer vervang door een nieuwe.

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:15
Auto's sleutelen is inderdaad lastig. Ja, het is prima zelf te doen. Maar ja, het helpt dan ook als je weet waar je mee bezig bent. Hoe vaak ik wel niet plaatjes van enorm prutswerk voorbij heb zien komen omdat men geen idee heeft gehad wat ze aan het doen waren...laat het dan alsjeblieft bij de garage doen. Het is leuk om zelf te doen als je 'iets' met autotechniek hebt, dan kun je beginnen met een oliebeurtje en nieuwe ruitenwissers. Maar als je er niets mee hebt, is de kans dat je iets sloopt groot. Zo lang het goed gaat, is het allemaal prima. Kom je een keer iets extra's tegen of er gaat tijdens het onderhoud iets mis, is het wel fijn als je zelf enigszins kan bepalen hoe schadelijk dat is en wat je er mee moet/kan.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:23
Of je koopt een BEV, die zijn echt veel simpeler qua techniek en behoeven nauwelijks onderhoud. Gaan waarschijnlijk ook nog langer mee dan een conventionele ICE (verbrandingsmotor).

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Pannencouque
Dan hoef je in elk geval al geen oliebeurtje te doen :D
Anderzijds zijn die vaak nog wat duurder en dat maakt dat men nog minder snel geneigd is er snel aan de knutselen. En het hele elektrische systeem zou ik uit de buurt blijven tenzij je perfect weet wat je doet.

• scoobs
  • Nu online
Tuurlijk, als je vanaf scratch moet beginnen ben je een paar middagen kwijt voor een grote beurt. Gelukkig stopte ik die tijd erin toen ik 20 was, en per uur nog wat goedkoper was. Nu doe je dat in een paar uur, als je rustig je tijd neemt.

Verder is het een kwestie van de service manual volgen. Die geeft aan wat moet gebeuren, en hoe dit moet gebeuren. Als je vroeger iets van knex of lego maakte volgens de handleiding, dan kun je wmb ook basisonderhoud volgens de handleiding uitvoeren. We hebben het over het wisselen van filters, vloeistoffen, remmen en zomer/winterbanden. Zolang jij netjes alles vastdraait met de kracht die gespecificeerd is in het boekje, is er niks aan de hand. En je moet inderdaad weten waar je limieten liggen. Ik heb ooit een keer bij mijn sportmotor de kleppen gesteld, maar dat is zo'n rotwerk dat bij de auto de garage dat mag doen. Het laten plaatsen van LPG in de auto is ook iets wat ik uit handen heb gegeven. Gegarandeerd dat daar ook nog wel flink viel te besparen, maar de tijd die ik voor deze eenmalige klus kwijt was, loonde zich niet.

Overigens kan ik me niet vinden in de volle garage. Je kunt prima wat basisgereedschap hebben zónder de garage vol troep te hebben staan. De werkbank is hier steevast leeg, en als de motoren buiten staan kan er alsnog een auto naar binnen. Voor zo'n beetje alle consumables geldt bij mij in ieder geval dat je het enkel bewaart zolang je een verwachting hebt over wanneer het op gaat. Dus bij de volgende beurt/verven kozijnen komend jaar, etc. Anders weg ermee.

Maargoed, ik denk dat deze hele discussie misschien ook wat spaak loopt over de woonruimte die je hebt. Een appartement in de randstad vergt andere keuzes dan een vrijstaande woning in Limburg.

BEV's zijn verder wel leuk, maar momenteel nog niet FO helaas, niet als je 10km verderop Belgische LPG kunt tanken. Da's per kilometer goedkoper momenteel dan electriciteit.

[ Voor 4% gewijzigd door scoobs op 11-09-2020 09:01 ]

• Pannencouque
scoobs schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 09:00:
Voor zo'n beetje alle consumables geldt bij mij in ieder geval dat je het enkel bewaart zolang je een verwachting hebt over wanneer het op gaat. Dus bij de volgende beurt/verven kozijnen komend jaar, etc. Anders weg ermee.
Goed punt. Ik heb hier een hoop spul liggen dat 'ooit nog eens van pas komt'. Daar gaat vrij fors de bezem door met de verhuizing volgend jaar, en dan ga ik er wat strikter in zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Pannencouque op 11-09-2020 09:11 ]

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-11 14:17

Metro2002

Memento mori

Wozmro schreef op donderdag 10 september 2020 @ 21:04:

Best speciaal eigenlijk.
Zo zien de meeste mensen het volgens mij ook. Laten zien wat je 'bereikt' hebt en hoe succesvol je bent. Vroeger deed je dat door iets te kunnen, tegenwoordig door iets te kopen.

Kopen is echter iets dat iedereen kan, desnoods op krediet dus ik heb ook nooit zo goed begrepen wat er nou precies 'status' geeft aan het kopen van een bepaald ding of merk.

Genoeg mensen die hun complete eigenwaarde ophangen aan de auto waarin ze rijden of het merk wat op hun onderbroek of tshirt geprint staat.
Ik heb dat nooit begrepen en ik zal het ook wel nooit snappen

Als een fabrikant heel groot zijn logo op mijn tshirt wil zetten wil ik er op zijn minst voor betaald worden om die reclame te dragen. :P

En over minimalisme:

Zelf leef ik ook behoorlijk minimalistisch en blijf constant dingen opruimen die geen waarde mee toevoegen aan mijn leven. Ik zit nu op het punt dat al mijn essentiële materiële zaken in 1 tas passen zoals mijn laptop, laadkabels, mobiel, kleding, toilettas, koptelefoon, paspoort, zonnebril, portomonee en externe harddisks.

Ik denk altijd maar zo, als er brand is,wat neem je dan mee.
Naast alle genoemde fysieke zaken heb ik ook héél veel papierwerk (loonstroken, hypotheekaktes, afrekeningen etc etc) , DVD's, audio cd's etc gedigitaliseerd. Momenteel zelfs bezig mijn Donald Duck verzameling te digitaliseren zodat straks alle belangrijke zaken gereduceerd zijn tot 2 harddisks (1 als backup) die makkelijk mee te nemen zijn en niet snel meer verloren zullen gaan.

Ik heb uiteraard meer spullen (TV, speakers, soundbar, kampeerspullen, meubels, potten, pannen, bestek etc) maar als die zijn makkelijk te vervangen of kan je makkelijk zonder.

Regelmatig verhuizen helpt ook mee om de overtollige zooi uit je leven te verwijderen.

[ Voor 24% gewijzigd door Metro2002 op 11-09-2020 09:37 ]

• Deveon
  • Niet online
Tuurlijk, als je vanaf scratch moet beginnen ben je een paar middagen kwijt voor een grote beurt. Gelukkig stopte ik die tijd erin toen ik 20 was, en per uur nog wat goedkoper was. Nu doe je dat in een paar uur, als je rustig je tijd neemt.
Het is natuurlijk ook afhankelijk in welk stadium naar FO je zit. Het is voor mij goedkoper, sneller en betrouwbaarder om het aan een ander over te laten, maar als FO bereikt is kijk ik er naar uit om met alle tijd van de wereld dit soort projectjes lekker zelf te doen omdat het mij een enorme voldoening geeft om iets op te leveren.

• CurlyMo
Metro2002 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 09:18:
[...]
Zo zien de meeste mensen het volgens mij ook. Laten zien wat je 'bereikt' hebt en hoe succesvol je bent. Vroeger deed je dat door iets te kunnen, tegenwoordig door iets te kopen.
Hoe vroeger naar status werd gekeken was ook niet altijd even rationeel.

Een deel van de oude garde ziet hier de titel manager of directeur als een hogere status hebben dan bijv. de titel secretaris generaal of senior data-scientist. Dat de directeur bij een klein lokaal transportbedrijf werkt of manager bij de lokale supermarkt doet er dan niet eens meer toe. Enige waar ik bij die familie enige ongevraagde status aan ontleen is de titel drs. Ik heb dan wel mooi aan een universiteit gestudeerd :+ Dat dat dan een master was i.p.v. alleen een bachelor zegt ze dan weer niks. Toevallig ook de enige in mijn familie van mijn generatie en ouder, dus dan weet je het wel.

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-11 14:17

Metro2002

Memento mori

CurlyMo schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 09:54:
[...]

Hoe vroeger naar status werd gekeken was ook niet altijd even rationeel.

Een deel van de oude garde ziet hier de titel manager of directeur als een hogere status hebben dan bijv. de titel secretaris generaal of senior data-scientist. Dat de directeur bij een klein lokaal transportbedrijf werkt of manager bij de lokale supermarkt doet er dan niet eens meer toe. Enige waar ik bij die familie enige ongevraagde status aan ontleen is de titel drs. Ik heb dan wel mooi aan een universiteit gestudeerd :+ Dat dat dan een master was i.p.v. alleen een bachelor zegt ze dan weer niks. Toevallig ook de enige in mijn familie van mijn generatie en ouder, dus dan weet je het wel.
Ik vind de titel Drs. je een stuk meer status geven dan wanneer je voor komt rijden in een Mercedes ofzo maargoed, dat laatste zien mensen én je hoeft er niet eens Drs. voor te zijn :P

Merk wel (phun intended) dat bv jongere generaties minder geven om automerken en hun status weer meer laten afhangen van kledingmerk en telefoonmerk. Ook dat verschuift. Babyboomers zijn de groep die hun status het meest laat afhangen van hun automerk.

Maargoed, om het even in FO licht te zetten, als je schijt hebt aan status kun je een hoop geld besparen en vooral uit de rat race te stappen om meer en nog meer 'status' te krijgen / kopen.

De meeste échte welvarende mensen rijden dan ook niet in 'premium' auto's. De 2 meest gereden automerken door miljonairs in de VS zijn Toyota en Honda.

Het boek 'the millionaire next door' is wat dat betreft echt een eye opener. Als er 1 groep is die zich niets aantrekt van statusitems zijn het de rijken.

[ Voor 27% gewijzigd door Metro2002 op 11-09-2020 10:02 ]

• Tommie12
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 07:08:

Maar het 'handig zijn' of gewoon doen is wel iets wat bij kleinere klusjes wel uitmaakt. Ik ken mensen zonder enige dhz ervaring, die nog geen schilderijtje kunnen ophangen of fietsband kunnen plakken. Als je voor al dit soort dingen een mannetje moet inhuren, dan kan het wel oplopen.

Aan de andere kant, waar finsdefis ook aangeeft, je loopt wel het gevaar dat je een hoop zooi bewaart die ooit nog wel eens van pas kan komen. Het geeft een stuk meer ruimte als je helemaal niets kunt en daarom ook geen gereedschap e.d. in huis hebt.
Je moet gewoon goed kiezen wat je zelf doet en wat niet.
Een oliebeurt doe ik niet zelf omdat ik niks deftig heb om olie af te tappen, en het nogal een gedoe is om dan van de olie af te raken. Als je bij de merkdealer weg blijft als je auto wat ouder is, dan kost het ook niet veel.

Maar bv op het vervangen van een spiegel bij de auto van mijn dochter heb ik (dochter :+ ) wel minstens 400€ bespaard.
Bij VW wouden ze 350€ + BTW + werkuren voor die klus, terwijl ik de spiegel vond voor 50€.
Meer dan een paar torx schroevendraaiers had ik niet nodig, en ik vond een heel goed filmpje op YT hoe het moest. Was een klus van ca 30-40 min. Mijn dochter was in elk geval héél tevreden.

• CurlyMo
Metro2002 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 09:58:
[...]

Ik vind de titel Drs. je een stuk meer status geven dan wanneer je voor komt rijden in een Mercedes ofzo maargoed, dat laatste zien mensen én je hoeft er niet eens Drs. voor te zijn :P
Ik laat dat dan weer wel vermelden op mijn post en loonstroken e.d. Ik ken er ook in mijn omgeving die dat ook al te patserig vinden.

Het is precies wat je zegt. Ik ben trots op wat ik bereikt heb, niet wat ik bezit.

[ Voor 9% gewijzigd door CurlyMo op 11-09-2020 10:04 ]

• Tommie12
[...]

Merk wel (phun intended) dat bv jongere generaties minder geven om automerken en hun status weer meer laten afhangen van kledingmerk en telefoonmerk. Ook dat verschuift. Babyboomers zijn de groep die hun status het meest laat afhangen van hun automerk.

Maargoed, om het even in FO licht te zetten, als je schijt hebt aan status kun je een hoop geld besparen en vooral uit de rat race te stappen om meer en nog meer 'status' te krijgen / kopen.

De meeste échte welvarende mensen rijden dan ook niet in 'premium' auto's. De 2 meest gereden automerken door miljonairs in de VS zijn Toyota en Honda.

Het boek 'the millionaire next door' is wat dat betreft echt een eye opener. Als er 1 groep is die zich niets aantrekt van statusitems zijn het de rijken.
Bwah.... punt is gewoon dat er veel meer miljonairs zijn dan je denkt.
Ik ken de statistieken niet in NL, maar in België is ca 3% van de gezinnen miljonair (inclusief "overwaarde" woning).
Dat betekent dat er in een gemiddelde straat wel een paar zijn, en je ziet dat niet makkelijk.

De mindset wat betreft auto's is nogal divers. Er zijn mensen die net na het afbetalen van de hypotheek zien dat ze 1000€ per maand extra vrij te besteden hebben en direct naar de garage rijden om een BMW5 op krediet te gaan kopen. Niks mis mee als dat je gelukkig maakt, maar niet echt slim als FO je doel is.
De grote meerderheid van "dikke auto's" wordt toch op één of andere manier door een bedrijf betaald.

En anderen (ikke) vinden dat ze een auto 10x cash moeten kunnen betalen. Ik zou me ook een Porsche voor de deur kunnen zetten, maar de privé auto is een Polo.

• Deveon
  • Niet online
[...]

Je kan rijk zijn of rijk leven, beide is maar voor een zeer selectief groepje weggelegd. Het werd mij als jonge volwassene al snel duidelijk dat de meeste rijke ook op andere zaken flink bezuinigen om rijk te kunnen leven. Die dure BMW moest eerst een half jaar op Duits kenteken rondrijden om daarna pas een Nederlands kenteken erop te plakken. Overal de randjes opzoeken om de uiterlijke schijn hoog te houden, uiteraard allemaal ondernemers.

• Rubbergrover1
Overigens kan ik me niet vinden in de volle garage. Je kunt prima wat basisgereedschap hebben zónder de garage vol troep te hebben staan. De werkbank is hier steevast leeg, en als de motoren buiten staan kan er alsnog een auto naar binnen.
Het feit dat er een werkbank ruimte staat in te nemen, zegt toch eigenlijk al genoeg ;) .

Uiteraard kan 'iedereen' wel een basissetje gereedschap kwijt, maar vaak groeit dat toch wel langzaam maar zeker. Tenzij je twee linkerhanden hebt.

• netfast
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Metro2002 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 09:18:
[...]

Als een fabrikant heel groot zijn logo op mijn tshirt wil zetten wil ik er op zijn minst voor betaald worden om die reclame te dragen. :P
Papa?! Ben jij dat?!

Haha, dat is exact wat ik vroeger ook te horen kreeg als er een groot logo/merk op mn shirt stond _O-

• scoobs
  • Nu online
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 11:03:
[...]

Het feit dat er een werkbank ruimte staat in te nemen, zegt toch eigenlijk al genoeg ;) .
Je kunt toch ook elke dag uit eten (=uitbesteden, zoals jij het noemt), maar je zult ook vast wel een keuken hebben. :+

Een werkbank gebruik ik niet elke dag, maar wel wekelijks. Friteuseolie omschudden, motorolie omschudden, vergif voor de tuin mengen, alleen al voor die vieze klusjes wil je een stevig werkblad hebben, zonder dat het een ramp is als er een keer wat gemorst wordt. Of gewoon als tijdelijk verzamelplateau als je ergens in de buurt mee bezig bent. Maar nogmaals, het is een ander verhaal als je een appartement hebt. Dan heb je vaak een stuk minder noodzaak hiervoor, want een tuin is er niet, en de VvE lost vaak ook veel op.

Wat betreft het kopen van zaken die je niet vaak nodig hebt ben ik het wel met je eens. Tuingereedschap dat 1-2x per jaar nodig is wordt bijvoorbeeld binnen de familie gedeeld, zoals een prikroller of verticuteermachine. Hetzelfde geldt voor het eerder genoemde gourmetstel. Veel valt en staat natuurlijk met hoe dicht de familie in de buurt woont. Hier woont bijna iedereen vogelvlucht binnen 10km van elkaar. Dan koop je een hoop zaken gewoon 1x, en haal je die op als je terugkomt van het werk oid.

Enfin, terug naar FO. Ik heb nog ergens een tabel die mooi vermogensgroei laat zien over een periode van 20 jaar. Daarna wordt het mij te onzeker, hoewel ik eigenlijk het liefste niet verder dan 10 jaar vooruit een inschatting durf te maken. Ik kan straks wel eens kijken om deze te delen.

Daarin kun je eens spelen met zaken als inflatie, verwacht rendement, type hypotheek, belastingen, en natuurlijk spaarquota. Zo uit mijn hoofd meen ik me te herrineren dat je "prima" inflatiegecorregeerd miljonair kunt worden in 20 jaar. Het enige wat je moet doen is een spaarquota van 2500-2800 euro kunnen realiseren ex hypotheeklasten. (Imho goed mogelijk als dinki's die fulltime werken en redelijk zuinig leven.) En al enige vorm van startkapitaal, bijvoorbeeld omdat je thuis woonde tot 2 jaar na je studie. En met beleggen een rendement halen van 5% na inflatiecorrectie. Al met al was ik verbaasd over hoe makkelijk het zou gaan. Nu alleen nog de uitvoer nog.

[ Voor 3% gewijzigd door scoobs op 11-09-2020 12:11 ]

• Kipmetrijst
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:14
finsdefis schreef op donderdag 10 september 2020 @ 22:05:
[...]

Ik voel hier eigenlijk ook wel veel voor. Heb zo nu en dan flinke opruimbuien waardoor we 5 jaar na verhuizing nog steeds een relatief lege zolder hebben.

Aan de andere kant slaat het soms wel door... Dat gourmetstel wat 1x per jaar gebruikt wordt biedt wel plezier, maar zou je ook kunnen lenen. Aan de andere kant, soms bewaar ik de kleinste meuk waarmee ik weer iets anders direct kan fixen (bijv. oude sifon, accu, koffiezetapparaat), terwijl het eigenlijk 'troep' is.

Kortom, ik zoek eigenlijk naar een balans tussen 'wie bewaart, heeft wat' en het idee om zo weinig mogelijk te bezitten.

Wat vinden jullie handige skills om FO te ondersteunen? Zaken die velen uitbesteden maar die je met een beetje inspanning zelf kan doen?
http://earlyretirementextreme.com/ is misschien een leuk blog voor je, eveneens als het zelfde getitelde boek.

De persoon waar je op doelt wordt hier de Renaissance man. Hier een korte uitleg van de auteur over het gehele boek. https://www.investitwisel...early-retirement-extreme/

Voor mij in het kort:
- Skills leren waarbij het uurloon boven mijn eigen uurloon ligt
- Idealiter uitbesteden wat daar onder ligt, alhoewel wat fysiek werk wel een goede afwisseling is van 8 uur naar een beeldscherm staren

iRacing Profiel Overview iRacing seizoen 4 races en auto's

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Kipmetrijst schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 12:35:
[
Eigen uurloon is overigens een lastige. Reken je hier ook je pensioenopbouw mee (werknemer). Of je bruto uurloon van ZZP?
Een uur minder werken en dan die skill uitvoeren dat uur: je nettoloon gaat naar beneden, maar ook je pensioenbijdrage, evt winstuitkering/13e maand. En bij ZZP je volledige tarief 1 uur minder, terwijl je uit je bruto tarief niet alleen je netto salaris haalt.

Terwijl je de uit te besteden opdracht alleen uit je netto-loon kan betalen.
Dus +/- in uren, is niet gelijk aan de +/- in totale inkomsten op korte termijn.

Dynamisch switchen in uren worden de meeste werkgevers ook niet blij van, als het al mogelijk is.

• Tommie12
Get!em schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 12:57:
[...]

Eigen uurloon is overigens een lastige. Reken je hier ook je pensioenopbouw mee (werknemer). Of je bruto uurloon van ZZP?
Een uur minder werken en dan die skill uitvoeren dat uur: je nettoloon gaat naar beneden, maar ook je pensioenbijdrage, evt winstuitkering/13e maand. En bij ZZP je volledige tarief 1 uur minder, terwijl je uit je bruto tarief niet alleen je netto salaris haalt.

Dus +/- in uren, is niet gelijk aan de +/- in totale inkomsten op korte termijn.

Dynamisch switchen in uren worden de meeste werkgevers ook niet blij van, als het al mogelijk is.
Bij die dingen denk ik eerder aan een paar uurtjes vrije tijd in de avond of op zaterdag opofferen...
Als ik mijn fiets onderhoud ga ik niet aan mijn baas vragen om een uur eerder te stoppen om 's avonds toch maar mijn uurtjes TV kijken te halen . :o

• Deveon
  • Niet online
Tommie12 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 13:32:
[...]

Bij die dingen denk ik eerder aan een paar uurtjes vrije tijd in de avond of op zaterdag opofferen...
Als ik mijn fiets onderhoud ga ik niet aan mijn baas vragen om een uur eerder te stoppen om 's avonds toch maar mijn uurtjes TV kijken te halen . :o
Na twee uur beeldschermwerk hoor je conform de arbo af te wisselen met alternatieven werkzaamheden of een pauze. Perfect om tijdens het thuiswerken even je fiets onder handen te nemen. :+

• rube
Tommie12 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 10:14:
[...]

Bwah.... punt is gewoon dat er veel meer miljonairs zijn dan je denkt.
Ik ken de statistieken niet in NL, maar in België is ca 3% van de gezinnen miljonair (inclusief "overwaarde" woning).
Dat betekent dat er in een gemiddelde straat wel een paar zijn, en je ziet dat niet makkelijk.
Miljonairs hoeven niet per se FO en daarmee "rijk" te zijn. Maar ja, er zijn er best veel.
Ruim 200 duizend gezinnen volgens het CBS

• rube
Kipmetrijst schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 12:35:
[...]
http://earlyretirementextreme.com/ is misschien een leuk blog voor je, eveneens als het zelfde getitelde boek.

De persoon waar je op doelt wordt hier de Renaissance man. Hier een korte uitleg van de auteur over het gehele boek. https://www.investitwisel...early-retirement-extreme/

Voor mij in het kort:
- Idealiter uitbesteden wat daar onder ligt, alhoewel wat fysiek werk wel een goede afwisseling is van 8 uur naar een beeldscherm staren
ERE is wel wat dieper dan kijken naar het financiële plaatje eerlijk gezegd. Maar ik begrijp je gedachte.

Het voordeel van FO zijn is dat je juist niet (meer) hoeft te kijken wat je uurloon was/is om te beslissen of je het zelf doet of uitbesteed.

Het hele punt van FO (voor mij) is dat ik beslissingen kan nemen of dat ik het zelf wil doen of niet. Zo ben ik op het moment veel aan het klussen in ons huis. Dat kan ik nu doen omdat ik 20 uur ben gaan werken. Financieel gezien had ik beter iemand in kunnen huren. Maar dan had ik 40 uur naar m'n beeldscherm zitten staren. Nu "maar" 20 uur en kan ik dat dus afwisselen met klussen/fysiek werk, even op de fiets iets ophalen etc.

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08:20
rube schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 13:48:
[...]

Miljonairs hoeven niet per se FO en daarmee "rijk" te zijn. Maar ja, er zijn er best veel.
Ruim 200 duizend gezinnen volgens het CBS
Maar daar is het huis in meegenomen.

Technisch gezien ben je dan miljonair ja.
Maar het geld zit ook muurvast.

• rube
Dat ligt er natuurlijk aan hoe je het geregeld hebt. Als je een aardig hoge LTV hebt, staat er niet zoveel vast. Maar of dat wel of niet verstandig is zijn hier al tientallen discussies over gevoerd.

Punt is, er zijn 200.000 huishoudens miljonair.
Als zij willen, kunnen die zo goed als allemaal FO zijn. Dat is toch 1 op de 40 huishoudens, circa 2.5% (volgens Tommie lag dat percentage in België op 3%).

• Kipmetrijst
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:14
Get!em schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 12:57:
[...]

Eh het is meer een leuke zin om als voorbeeld te geven. Bij mij komt het er op neer dat ik alles (probeer te doen) doe wat ik zelf kan er waar een redelijk uurloon tegenover staat (30+).

Als ik kijk hoeveel basis auto onderhoud mij aan te werken uren kost tegenover het aantal uur dat ik zelf mee bezig ben dan ben ik goedkoper uit om het zelf te doen. Ook vind ik het leuk om te doen, als het iets zou zijn wat ik echt niet zou kunnen of heel vervelend vind dan betaal ik er wel voor.

Maar aan de andere kant ga ik ook geen schoonmaker inhuren zodat ik een uur langer zou kunnen werken. Als ZZPer kan dit een heel ander verhaal zijn natuurlijk.

iRacing Profiel Overview iRacing seizoen 4 races en auto's

• Rubbergrover1
scoobs schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 12:04:
[...]

Je kunt toch ook elke dag uit eten (=uitbesteden, zoals jij het noemt), maar je zult ook vast wel een keuken hebben. :+

Een werkbank gebruik ik niet elke dag, maar wel wekelijks.
Dat zie ik in die analogie dus een beetje als het verschil tussen een eenvoudige kleine keuken omdat je toch iets moet hebben (= 'twee linkerhanden'-gereedschap om een lamp op te hangen) en een ruime luxe leefkeuken met van alles erop en eraan omdat het je hobby is (= werkbank, speciaal gereedschap, eventueel brug voor de auto etc.). Als het je hobby is, dan is dat leuk. En als je die materialen toch hebt, dan kan het zelfs best een stuk goedkoper (en leuker) zijn om het zelf te doen dan om het uit te besteden.

Maar het zal niet voor iedereen weggelegd zijn. En je zult toch de ruimte moeten hebben of willen maken voor die spullen. Ik heb zelf bv. geen werkbank en ik ken ook weinig mensen met een werkbank. (Terwijl ik ruimte genoeg heb.) Als je dan speciaal allerlei dingen moet aanschaffen om aan een auto te kunnen sleutelen, dan wordt dat, teruggerekend per beurt, toch een dure 'onderhoudsbeurt'. Als je die spullen toch al had of graag zou willen hebben, dan is het natuurlijk een prima 'besparing' om dan ook je auto zelf te onderhouden. Maar het is zeker niet voor iedereen weggelegd.

• Wozmro
auto onderhouden doe ik zelf ook niet, vooral wegens geen plaats: geen oprit of garage.

Het blijft een afweging qua prijs.

Zelf onderhoud doen komt ook niet in de onderhoudshistoriek. Zelfs bij mijn vorige auto waar ik nog 450€ voor kreeg(als inruil) werd die historiek even afgeprint door de garage en bekeken.

Een batterij vervangen doe ik wel zelf. Door een garage laten doen is gewoon duur.

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-11 16:55
Voorheen deed ik alles zelf, maar met moderne auto’s is er nog weinig aan wat betreft sleutelen. Alles is te klein of breekt in je handen af.

Zelf doe ik al jaren het onderhoud in combinatie met de APK 2 maanden voordat de APK afloopt. Als er dan afkeur volgt op dure punten, heb ik de tijd om in te ruilen.

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Je denkt niet dat je alsnog betaalt voor die dure punten in de vorm van een lagere inruilwaarde?

[ Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 11-09-2020 20:43 ]

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:26
rube schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 14:53:
Dat ligt er natuurlijk aan hoe je het geregeld hebt. Als je een aardig hoge LTV hebt, staat er niet zoveel vast. Maar of dat wel of niet verstandig is zijn hier al tientallen discussies over gevoerd.

Punt is, er zijn 200.000 huishoudens miljonair.
Als zij willen, kunnen die zo goed als allemaal FO zijn. Dat is toch 1 op de 40 huishoudens, circa 2.5% (volgens Tommie lag dat percentage in België op 3%).
Hoeveel van die miljonairs zijn gepensioneerden met een afbetaald huis waar een groot deel van dat vermogen in zit? Denk best aanzienlijk deel, en ja, die zijn ook allemaal FO. Want gepensioneerd.
Pagina: 1 ... 107 ... 172 Laatste

Dit topic is gesloten.