Financiële onafhankelijkheid - Deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 106 ... 172 Laatste
Acties:
  • 2.098.601 views

• Baze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:05
Rubbergrover1 schreef op maandag 7 september 2020 @ 09:47:
[...]

Reden daarvoor is waarschijnlijk omdat het bij zulke korte-termijn bedragen vaak juist geld kost. Dan heb je dat geld immers per 1-1 nog op je rekening staan en betaal je daar vermogensrendementsheffing over, terwijl dat relatief eenvoudig te voorkomen is door de rekening meteen te betalen.
Goed punt over Box 3, er zitten alleen wel een dikke “maar” die van toepassing kan zijn. Tegenover vermogen kan je ‘bepaalde’ uitstaande betalingen tegenover zetten waardoor het per saldo niet uit hoeft te maken.

Zoals in mijn geval een studieschuld van ca 30K tegen 0%. Deze kan ik ineens aflossen (omdat ik dit in cash heb staan) maar dat doe ik om de hiervoor genoemde redenen niet. Ik twijfel zelfs om deze maandelijkse terugbetaling tegen 0% stop te zetten totdat de rente weer omhoog gaat.

Je punt is wel valide voor andere niet-aftrekbare kosten in box 3, zoals gemeentebelastingen idd.

[ Voor 7% gewijzigd door Baze op 07-09-2020 10:51 ]

merauder schreef op maandag 7 september 2020 @ 10:41:
@Blik1984
Ik leef in een straat wat heel erg leunt op sociale controle, er wonen ook relatief veel ouderen. Als er ook maar een klein beetje afwijkt struikelen ze over elkaar heen om maar te helpen. Downsizen qua luxe wanneer er geen financiele nood is, is natuurlijk geen conventionele keuze.
Ja, en dan is een auto wel iets wat iedereen direct ziet.
Toch heb ik sterk de indruk dat de auto als "statussymbool" zeker bij jonge mensen een pak minder belangrijk wordt.
Meer en meer mensen maken ook de keuze om gewoon minder te rijden, en waarom zou je dan zo'n dikke luxe bak gaan betalen om amper 10k per jaar te rijden.

Als ik geen firmawagen meer heb, dan is er geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om daar privé even veel geld aan uit te geven. En wat "de mensen" daar over denken zal me aan mijn reet roesten.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Rubbergrover1 schreef op maandag 7 september 2020 @ 09:47:
[...]

Daar zitten waarschijnlijk een hoop mensen bij die op andere momenten zeggen dat je bij huur een dief van je eigen portemonnee bent en pochen over hoe laag hun woonlasten wel zijn. En dus 'vergeten' dat ze ook moeten reserveren voor onderhoud en andere uitgaven.
Het is niet alsof bij huur je geen onderhoud hoeft te betalen. Dat zit natuurlijk inbegrepen in de huurprijs.

Wat die hoop mensen zeggen is natuurlijk gewoon waar. Je hypotheek wordt in tegenstelling tot huur niet ieder jaar verhoogd; een hypotheek wordt zelfs beëindigd na uiterlijk 30 jaar.

Wat niet waar is is dat kopen vanaf dag 1 al goedkoper is dan huren. Dat voordeel ontstaat pas na vele jaren.
Zr40 schreef op maandag 7 september 2020 @ 10:54:
[...]

Het is niet alsof bij huur je geen onderhoud hoeft te betalen. Dat zit natuurlijk inbegrepen in de huurprijs.

Wat die hoop mensen zeggen is natuurlijk gewoon waar. Je hypotheek wordt in tegenstelling tot huur niet ieder jaar verhoogd; een hypotheek wordt zelfs beëindigd na uiterlijk 30 jaar.

Wat niet waar is is dat kopen vanaf dag 1 al goedkoper is dan huren. Dat voordeel ontstaat pas na vele jaren.
Ik zeg altijd tegen mijn kinderen dat je bereid moet zijn om minstens een jaar of 5 in je koopwoning te blijven om er voordeel aan te doen tov huren. Dus als je niet zeker bent daarover, dan huren (en sparen!).

Verwijderd

Deveon schreef op maandag 7 september 2020 @ 09:20:
Zodra er een betaalkorting is voor jaarlijks dan doe ik dat direct. 2% korting staat gelijk aan 4% rendement en het risico is nihil (faillissement).
Dit is inderdaad iets om rekening mee te houden. Een jaar of 2 geleden ging onze energieleverancier failliet. Nu in ons verbruik laag en stond ons maandbedrag realistisch ingesteld dus heeft het ons niet zoveel gekost. Maar er waren zoveel mensen die honderden Euro's teveel vooruit hadden betaald, sommigen zelfs ver over de duizend! Dat zijn de mensen die het maandbedrag bewust te hoog zetten en het als een extra spaarpotje zien :X

Bij een zorgverzekering denk ik overigens dat dat minder snel zal gebeuren door overheidsingrijpen, maar toch iets om in het achterhoofd te houden.

• thatanas
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11-11 15:59
Tommie12 schreef op maandag 7 september 2020 @ 10:57:
[...]

Ik zeg altijd tegen mijn kinderen dat je bereid moet zijn om minstens een jaar of 5 in je koopwoning te blijven om er voordeel aan te doen tov huren. Dus als je niet zeker bent daarover, dan huren (en sparen!).
Hier hebben we na twee jaar een ton overwaarde, dus dit gaat ook niet meer op in de moderne tijd :D

Verder ben ik het wel met je eens hoor.
thatanas schreef op maandag 7 september 2020 @ 11:04:
[...]

Hier hebben we na twee jaar een ton overwaarde, dus dit gaat ook niet meer op in de moderne tijd :D

Verder ben ik het wel met je eens hoor.
Dat verhaal is pas compleet als je je splitst tussen overwaarde door afbetalen en waardestijging.

• Baze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:05
Tommie12 schreef op maandag 7 september 2020 @ 10:49:
[...]

Ja, en dan is een auto wel iets wat iedereen direct ziet.
Toch heb ik sterk de indruk dat de auto als "statussymbool" zeker bij jonge mensen een pak minder belangrijk wordt.
Meer en meer mensen maken ook de keuze om gewoon minder te rijden, en waarom zou je dan zo'n dikke luxe bak gaan betalen om amper 10k per jaar te rijden.

Als ik geen firmawagen meer heb, dan is er geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om daar privé even veel geld aan uit te geven. En wat "de mensen" daar over denken zal me aan mijn reet roesten.
Goed punt. Ik maak precies hetzelfde mee. Verandering van werkgever en dus van leasebak naar privebak. In plaats van leasebak zit dat natuurlijk versleuteld in hogere salaris van nieuwe werkgever.

Maar goed, van een Duitse premiumbakken naar een oerdegelijk betrouwbare Japanse hybride. Vrienden en kennissen kijken een beetje raar op. Maar idd, absoluut geen spijt van om geen privegeld in dure autos te steken. De maandelijkse afschrijvingen en betrouwbaarheid zijn voor mij persoonlijk veel belangrijker dan hoe de auto eruit ziet en wat mensen daarover denken.

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 03:46
Baze schreef op maandag 7 september 2020 @ 10:47:
[...]

Goed punt over Box 3, er zitten alleen wel een dikke “maar” die van toepassing kan zijn. Tegenover vermogen kan je ‘bepaalde’ uitstaande betalingen tegenover zetten waardoor het per saldo niet uit hoeft te maken.

Zoals in mijn geval een studieschuld van ca 30K tegen 0%. Deze kan ik ineens aflossen (omdat ik dit in cash heb staan) maar dat doe ik om de hiervoor genoemde redenen niet. Ik twijfel zelfs om deze maandelijkse terugbetaling tegen 0% stop te zetten totdat de rente weer omhoog gaat.

Je punt is wel valide voor andere niet-aftrekbare kosten in box 3, zoals gemeentebelastingen idd.
Uiteraard kan het voor bepaalde (aftrekbare) langetermijnschulden handig zijn om de schuld aan te houden als je meer rendement denkt te kunnen behalen met het geld. Maar het gaat hier om kortetermijn verplichtingen/nota's waarvoor dat niet geldt.
Zr40 schreef op maandag 7 september 2020 @ 10:54:
[...]

Zeker. Maar het ging mij om de groep mensen die huurprijs een op een vergelijken met hypotheeklasten en dan pochen dat ze zo veel voordeliger uit zijn. En dus 'vergeten' dat in die huur ook een hoop andere kosten zitten, waar ze nu zelf voor moeten opdraaien. En zelf voor moeten reserveren.

• thatanas
Tommie12 schreef op maandag 7 september 2020 @ 11:10:
[...]

Dat verhaal is pas compleet als je je splitst tussen overwaarde door afbetalen en waardestijging.
Ik heb het over een ton waardestijging, los van de afbetaling (60k in twee jaar afgelost).

• Rubbergrover1
MneoreJ schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 19:04:
[...]

Ergens toch wel frappant dat er zegge en schrijve één persoon is die met volledige naam genoemd durft te worden. Je merkt dat het één ding is om een interviewer te vertellen over je FO-plannen en toch net even wat anders als bij de rest van Nederland (en/of je naaste vriendenkring dan vooral, denk ik) bekend te staan als rare snuiter die er een afwijkende levensstijl op nahoudt en/of stiekem "vermogend" is. Of misschien lees ik er teveel in en is het gewoon de natuurlijke terughoudendheid die niet direct met het onderwerp te maken heeft. :P
Misschien is het juist andersom. Dat mensen met een FO insteek minder geven om het 'pronken' met inkomen/vermogen en wat nuchterder over geld nadenken. En ze dus ook niet met naam en toenaam in de krant hoeven te staan om te laten zien hoe goed ze het wel moet voor elkaar hebben. .

Ik verbaas met ook over hoe sommige mensen ook hier op het forum in het leven staan. Ik heb een tijd bijvoorbeeld het 'huizenmarkt' topic gevolgd en volgens mij is de algemene strekking daar gechargeerd toch wel dat je om de paar jaar 'moet' verhuizen en dan naast de woning ook je volledige interieur moet vernieuwen. En dan maar klagen dat dit helemaal niet meer kan en dat vroeger alles beter was. Iets andere instelling, zullen we maar zeggen.

• ItsCrewz
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-10 20:50
Hoi ik ben vrij nieuw in dit topic, ik lees al wel een tijdje mee, maar nooit echt serieus. Ik werd toch nieuwsgierig en ik vind dit een zeer interessant onderwerp en ik zou zelf graag ook FO willen bereiken. Ik ben momenteel bijna 18 jaar, en nu begint alles wat serieuzer te worden. Ik heb wel het idee dat ik een foutje heb gemaakt, ik ben ongeveer 2 maanden geleden begonnen met een bijbaantje bij de MediaMarkt. Ik vind het werk dat ik daar doe leuk, en het salaris dat ik ermee verdien is natuurlijk altijd mooi meegenomen. Maar sinds ik dat heb, heb ik gemerkt dat ik een aantal dingen heb aangeschaft die ik eigenlijk niet nodig heb. Ik heb bijvoorbeeld een VPN aangeschaft voor "Privacy" en een Google One abonnement van 2 euro per maand, terwijl ik eigenlijk alles wel op mijn eigen externe harde schijf kan back-uppen. Tegelijkertijd ben ik druk bezig met het sparen voor mijn rijbewijs, het theorie examen is zelfs al ingepland. Ik weet dus niet precies wat ik moet doen, zal ik deze "abonnementen" houden, of opzeggen? En wat zijn andere tips die jullie mij zouden kunnen aanraden om tot die FO te komen en mijn spaardoel voor een rijbewijs.

When nothing goes right, go left

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 7 september 2020 @ 11:02:
[...]

Dit is inderdaad iets om rekening mee te houden. Een jaar of 2 geleden ging onze energieleverancier failliet. Nu in ons verbruik laag en stond ons maandbedrag realistisch ingesteld dus heeft het ons niet zoveel gekost. Maar er waren zoveel mensen die honderden Euro's teveel vooruit hadden betaald, sommigen zelfs ver over de duizend! Dat zijn de mensen die het maandbedrag bewust te hoog zetten en het als een extra spaarpotje zien :X

Bij een zorgverzekering denk ik overigens dat dat minder snel zal gebeuren door overheidsingrijpen, maar toch iets om in het achterhoofd te houden.
Dat was EnergieFlex toch? Dat is namelijk de reden waarom ik het risico op nihil aangaf en niet risicoloos. Uiteindelijk moet je geld wel gestald worden bij een betrouwbare partij en mijn energierekening gaat trouwens ook per maand omdat daar geen betalingskorting is en verrekening toch achteraf plaats vind. In principe volg ik de inschatting van de energiemaatschappij, maar met de aanschaf van zonnepanelen en stap terug van elektrische rijden naar brandstof zijn ze een beetje in de war.

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:28
18 en dan al hierover nadenken? Goed bezig!!!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:42

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

ItsCrewz schreef op maandag 7 september 2020 @ 11:33:
Hoi ik ben vrij nieuw in dit topic, ik lees al wel een tijdje mee, maar nooit echt serieus. Ik werd toch nieuwsgierig en ik vind dit een zeer interessant onderwerp en ik zou zelf graag ook FO willen bereiken. Ik ben momenteel bijna 18 jaar, en nu begint alles wat serieuzer te worden. Ik heb wel het idee dat ik een foutje heb gemaakt, ik ben ongeveer 2 maanden geleden begonnen met een bijbaantje bij de MediaMarkt. Ik vind het werk dat ik daar doe leuk, en het salaris dat ik ermee verdien is natuurlijk altijd mooi meegenomen. Maar sinds ik dat heb, heb ik gemerkt dat ik een aantal dingen heb aangeschaft die ik eigenlijk niet nodig heb. Ik heb bijvoorbeeld een VPN aangeschaft voor "Privacy" en een Google One abonnement van 2 euro per maand, terwijl ik eigenlijk alles wel op mijn eigen externe harde schijf kan back-uppen. Tegelijkertijd ben ik druk bezig met het sparen voor mijn rijbewijs, het theorie examen is zelfs al ingepland. Ik weet dus niet precies wat ik moet doen, zal ik deze "abonnementen" houden, of opzeggen? En wat zijn andere tips die jullie mij zouden kunnen aanraden om tot die FO te komen en mijn spaardoel voor een rijbewijs.
Welkom in het topic,
Dit is natuurlijk gewoon een wijze les voor jezelf, en het laat je beter nadenken als je weer iets aanschaft.
Zo doe ik dat ook elk jaar. ook al ben ik al 8 jaar bezig met FO worden.
Maak een rekening met alles dat is uitgegeven en krijg dan zeer duidelijk te zien waar ik allemaal onnodig geld aan heb uitgegeven... Elk jaar leer ik nogsteeds bij.. en zolang je dat ziet, ervan leert en er daarna ernaar handelt, sta je al 10-0 voor op de rest van de mensen.
Vorig jaar was bijvoorbeeld een duur met "onnodige" uitgaven bij mij. met een bruilloft (12K) en een nieuwe auto (60K), Daarna wel besparen op onderhoud en brandstof, want elektrisch. Maar genieten is ook niet verboden en moet je zeker niet vergeten te doen.... (tip: genieten kan bijvoorbeeld ook gratis op het strand ;)

Als je de abbonementen niet nodig hebt, moet je ze natuurlijk gewoon opzeggen...
Fouten maken doen we allemaal, ook opweg naar FOschap.

Over het sparen voor een rijbewijs enzovoorts,
Dat is geheel afhankelijk hoe belangrijk een rijbewijs voor jou is.
Als je het niet nodig gaat hebben voor je studie, rustig sparen, geef het de tijd.
Mocht een rijbewijs je baankansen vergroten op korte termijn. dan snel halen (desnoods met lening, die verdient zich dan terug).
Koop ook niet meteen een auto. dat kost je op jonge leeftijd veel geld aan verzekering. verder heb je nog je brandstof en onderhoud... Geen auto hebben kan je snel 1200+ euro per jaar besparen. en is eventueel huren van een auto voor een dag een stuk goedkoper dan er zelf 1 aan te houden.

Mocht je spontaan wel snel een auto nodig hebben. Er staan er altijd genoeg te koop. en je hebt dan ondertussen wat gespaard voor een iets betere aankoop ;).

[ Voor 15% gewijzigd door Smuggler op 07-09-2020 11:53 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:21
Verwijderd schreef op maandag 7 september 2020 @ 11:02:
[...]

Als je net een ander huis hebt, en de vorige bewoners hadden een hoog verbruik, dan krijg je niet zomaar je maandbedrag omlaag bij de energieboer... Hoeft echt niet eigen schuld te zijn.

Gelukkig hebben wij hier nooit mee te maken gehad, en wat ik ervan heb geleerd is naast prijs, ook altijd even "betrouwbaarheid" checken van zo'n nieuwe boer. Dat zegt lang niet alles natuurlijk, maar kleine moeite om even mee te nemen.

• Corrit
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-11 15:37
Leuk dat je er al mooi op tijd mee bezig bent! :) Een paar euro per maand voor een VPN en google abonnement is natuurlijk helemaal niet erg, zolang het maar geen onoverdachte beslissing was en je er ook daadwerkelijk wat aan hebt. [en ook over een jaar weer eens kijkt of je het echt nog nodig hebt]

Ik vind het grootste risico aan abonnementen dat ze vaak onbeperkt doorlopen en je er soms achter komt dat je iets al jaren amper of niet gebruikt. Zo heb ik meer dan 10 jaar een webhosting-abonnement gehad van iets €50/jaar. Dit jaar eindelijk maar eens opgezegd aangezien ik er al 4 jaar niets mee had gedaan. :F

Een rijbewijs lijkt me een goeie investering, het kost wat maar daar kun je ook veel aan hebben. Verder neem ik gezien je leeftijd maar even aan dat je studeert of gaat studeren. Dat is een hartstikke leuke tijd en ik zou mezelf ook niet al te veel dingen ontzeggen puur om geld te besparen. Maar zoek hierin vooral een balans voor jezelf. Je hoeft niet alles op de allergoedkoopste manier te doen. Als je 100 of 200 euro per maand uitgeeft aan uitgaan/sociale activiteiten dan heb je daar over 10 jaar waarschijnlijk geen spijt van. Maar als je daar €500 per maand aan uitgeeft dan zit dat waarschijnlijk anders. :P En als je kunt blijven werken naast je studie dan zou ik dat ook zeker doen!

• Rubbergrover1
Eigenlijk is het belangrijkste bij FO niet of je je geld wel of niet ergens aan moet uitgeven, maar is het belangrijkste dat je je geld bewust uitgeeft (of niet uitgeeft). Het belangrijkste heb je dus al gedaan: je denkt na over je uitgaven en je bent er (soms) mee bezig.

Wat ook al is aangegeven, streven naar FO betekent niet dat je niets zou mogen uitgeven. Of dat je als een vrek op je geld moet zitten en niet zou mogen genieten. Maar het is goed om onnodige uitgaven te beperken en om voor je de uitgaven doet, te bedenken of je het nodig hebt en hoeveel plezier je ervan kunt hebben. Zeker als je nog jong bent kunnen kleine uitgaven die vaak terug komen een hoop uitmaken. Klein voorbeeldje, als je bv. elke week uit gewoonte een beker koffie bij de stationskiosk haalt, kost je dat per jaar bv. 100 euro. Over 40 jaar gaat je die gedachteloze beker koffie dus 4.000 euro kosten (nog zonder rendement), waar je met gemak een maand eerder voor kunt stoppen (misschien wel twee). En dat nog zonder enig beleggingsrendement. 'Bewaar' die koffiemomenten tot wanneer je er echt zin in hebt, of als je een keer uit bent of zo. Want dat moet je vooral ook gaan/blijven doen.
Bewustwording is de eerste stap, maar voor de rest heb je nog tijd.
Je bent nog jong, dus is het geen slecht idee om wat te investeren in jezelf! Een rijbewijs is een investering als je dat gebruikt om te gaan werken, anders is het een poort naar (veel) meer kosten.

Maar met investeren in jezelf bedoel ik ook studeren. Een diploma en later een hoger salaris maakt het allemaal wat eenvoudiger om te kunnen sparen.

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01:58
Rubbergrover1 schreef op maandag 7 september 2020 @ 11:32:
[...]
Misschien is het juist andersom. Dat mensen met een FO insteek minder geven om het 'pronken' met inkomen/vermogen en wat nuchterder over geld nadenken. En ze dus ook niet met naam en toenaam in de krant hoeven te staan om te laten zien hoe goed ze het wel moet voor elkaar hebben.
Een interview over wat FO is, en dat je ermee bezig bent, is natuurlijk wat anders dan zeggen dat je X euro op de rekening hebt staan. Sowieso zullen genoeg FO'ers nog aan het begin van de rit staan. Tja, als je al niet meer mag zeggen dat je actief bezig bent met geld verstandig uitgeven en daar een taboe op rust dan houdt het op. :P

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

• ItsCrewz
Smuggler schreef op maandag 7 september 2020 @ 11:44:
[...]

Welkom in het topic,
Dit is natuurlijk gewoon een wijze les voor jezelf, en het laat je beter nadenken als je weer iets aanschaft.
Zo doe ik dat ook elk jaar. ook al ben ik al 8 jaar bezig met FO worden.
Maak een rekening met alles dat is uitgegeven en krijg dan zeer duidelijk te zien waar ik allemaal onnodig geld aan heb uitgegeven... Elk jaar leer ik nogsteeds bij.. en zolang je dat ziet, ervan leert en er daarna ernaar handelt, sta je al 10-0 voor op de rest van de mensen.
Vorig jaar was bijvoorbeeld een duur met "onnodige" uitgaven bij mij. met een bruilloft (12K) en een nieuwe auto (60K), Daarna wel besparen op onderhoud en brandstof, want elektrisch. Maar genieten is ook niet verboden en moet je zeker niet vergeten te doen.... (tip: genieten kan bijvoorbeeld ook gratis op het strand ;)

Als je de abbonementen niet nodig hebt, moet je ze natuurlijk gewoon opzeggen...
Fouten maken doen we allemaal, ook opweg naar FOschap.

Over het sparen voor een rijbewijs enzovoorts,
Dat is geheel afhankelijk hoe belangrijk een rijbewijs voor jou is.
Als je het niet nodig gaat hebben voor je studie, rustig sparen, geef het de tijd.
Mocht een rijbewijs je baankansen vergroten op korte termijn. dan snel halen (desnoods met lening, die verdient zich dan terug).
Koop ook niet meteen een auto. dat kost je op jonge leeftijd veel geld aan verzekering. verder heb je nog je brandstof en onderhoud... Geen auto hebben kan je snel 1200+ euro per jaar besparen. en is eventueel huren van een auto voor een dag een stuk goedkoper dan er zelf 1 aan te houden.

Mocht je spontaan wel snel een auto nodig hebben. Er staan er altijd genoeg te koop. en je hebt dan ondertussen wat gespaard voor een iets betere aankoop ;).
Bedankt voor je reactie :P
Ik doe momenteel de studie Medewerker ICT, en ik heb hier niet perse een auto voor nodig. Ik heb namelijk de mogelijkheid om gratis te reizen met het OV. Het is echter wel altijd een droom van mij geweest om een auto te hebben, dan ben ik vrij en kan ik gaan en staan waar ik wil, en ben ik bijvoorbeeld niet afhankelijk van mijn ouders of andere mensen. Er komt echter inderdaad een hoop bij kijken, het dingetje waar ik een beetje mee zit ook is dat ik het theorie examen al heb aangevraagd, en overigens al betaald hebt. Stel dat ik hem haal, dan heb ik zover ik weet maar 1.5 jaar de tijd om het rijbewijs te halen. Ik weet echter niet of ik dit later ga nodig hebben of niet, aangezien je heel divers werk kan hebben in ICT. Misschien moet ik wel veel gebouwen langs om servers etc te regelen. Waar ik ook nog aan heb zitten denken is een scooter, maar dat kost tegenwoordig ook al wat meer dan vroeger... dat is nog iets waar ik over na moet denken.

Over de abonnementen gesproken, ik denk dat ik ze op ga zeggen. Het scheelt toch weer per maand ,en ik heb er eigenlijk vrij weinig aan, ik kan zonder de VPN aangezien wij dat in Nederland eigenlijk haast niet nodig hebben, en de Google One is leuk, maar uiteindelijk kan het ook allemaal op een externe hard drive :P

met "maak een rekening met alles is uitgeven" bedoel je dat je het bijhoud in een documentje, of zie ik dat verkeerd?

• Rubbergrover1
MneoreJ schreef op maandag 7 september 2020 @ 12:22:
[...]

Een interview over wat FO is, en dat je ermee bezig bent, is natuurlijk wat anders dan zeggen dat je X euro op de rekening hebt staan. Sowieso zullen genoeg FO'ers nog aan het begin van de rit staan. Tja, als je al niet meer mag zeggen dat je actief bezig bent met geld verstandig uitgeven en daar een taboe op rust dan houdt het op. :P
Ik wou juist aangeven dat het waarschijnlijk niet aan het onderwerp FO ligt, maar dat het bij best veel mensen zo is dat ze sowieso niet met naam en toenaam in de krant willen. En dat deze houding, niet geheel toevallig, bij FO mensen misschien vaker voorkomt.

• ItsCrewz
Rubbergrover1 schreef op maandag 7 september 2020 @ 12:06:
[...]

Eigenlijk is het belangrijkste bij FO niet of je je geld wel of niet ergens aan moet uitgeven, maar is het belangrijkste dat je je geld bewust uitgeeft (of niet uitgeeft). Het belangrijkste heb je dus al gedaan: je denkt na over je uitgaven en je bent er (soms) mee bezig.

Wat ook al is aangegeven, streven naar FO betekent niet dat je niets zou mogen uitgeven. Of dat je als een vrek op je geld moet zitten en niet zou mogen genieten. Maar het is goed om onnodige uitgaven te beperken en om voor je de uitgaven doet, te bedenken of je het nodig hebt en hoeveel plezier je ervan kunt hebben. Zeker als je nog jong bent kunnen kleine uitgaven die vaak terug komen een hoop uitmaken. Klein voorbeeldje, als je bv. elke week uit gewoonte een beker koffie bij de stationskiosk haalt, kost je dat per jaar bv. 100 euro. Over 40 jaar gaat je die gedachteloze beker koffie dus 4.000 euro kosten (nog zonder rendement), waar je met gemak een maand eerder voor kunt stoppen (misschien wel twee). En dat nog zonder enig beleggingsrendement. 'Bewaar' die koffiemomenten tot wanneer je er echt zin in hebt, of als je een keer uit bent of zo. Want dat moet je vooral ook gaan/blijven doen.
Ik ben inderdaad al druk bezig met dit soort dingen in mijn vrije tijd. Ik lees een aantal blogs hier over, maar ook veel op YouTube. Het belangrijkste is denk ik om een balans te vinden tussen iets dat mij daadwerkelijk gelukkiger maakt, of iets dat ik moet hebben omdat anderen het ook hebben :P dat soort dingen zit ik nog wel is mee in de knoop. Dan kan ik eindeloos twijfelen tussen een aankoop of niet, mede doordat ik zoveel verschillende meningen hoor. Maar goed, dat gaat steeds beter ;-)
Het belangrijkste dat ik uit je reactie kan halen is dat ook de kleine dingen meetellen, dus dat bekertje koffie lijkt inderdaad weinig elke keer, maar kan toch aardig wat schelen.

thatanas schreef op maandag 7 september 2020 @ 11:27:
[...]

Ik heb het over een ton waardestijging, los van de afbetaling (60k in twee jaar afgelost).
Goed, maar dan spreek je niet over een woning die je kocht voor 150k en nu 250k waard is neem ik aan.
Kan er alleen maar op wijzen dat vastgoed in NL een paar jaar geleden relatief goedkoop was...

• MneoreJ
ItsCrewz schreef op maandag 7 september 2020 @ 12:29:
Het belangrijkste is denk ik om een balans te vinden tussen iets dat mij daadwerkelijk gelukkiger maakt, of iets dat ik moet hebben omdat anderen het ook hebben :P dat soort dingen zit ik nog wel is mee in de knoop. Dan kan ik eindeloos twijfelen tussen een aankoop of niet, mede doordat ik zoveel verschillende meningen hoor. Maar goed, dat gaat steeds beter ;-)
Dat klinkt erg bekend. Ik kan een week doen over het juiste model paraplu uitzoeken -- moet wel een beetje mee gaan natuurlijk. :> Dat kan soms onproductieve vormen aannemen, maar één troost -- mijn ervaring is dat je vele malen minder spijt zult hebben dat je iets niet eerder gekocht hebt, dan spijt van een snelle aankoop waar je achteraf geen plezier aan beleefde. Je bent al goed op weg met bewust geld uitgeven als je het niet meer hoeft te hebben van dat ene geluksmomentje direct na de aanschaf van iets, maar kunt inschatten hoe blij je er op termijn mee gaat zijn.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

• Rubbergrover1
ItsCrewz schreef op maandag 7 september 2020 @ 12:25:
[...]
ik heb hier niet perse een auto voor nodig. Ik heb namelijk de mogelijkheid om gratis te reizen met het OV. Het is echter wel altijd een droom van mij geweest om een auto te hebben, dan ben ik vrij en kan ik gaan en staan waar ik wil, en ben ik bijvoorbeeld niet afhankelijk van mijn ouders of andere mensen. Er komt echter inderdaad een hoop bij kijken, het dingetje waar ik een beetje mee zit ook is dat ik het theorie examen al heb aangevraagd, en overigens al betaald hebt. Stel dat ik hem haal, dan heb ik zover ik weet maar 1.5 jaar de tijd om het rijbewijs te halen. Ik weet echter niet of ik dit later ga nodig hebben of niet, aangezien je heel divers werk kan hebben in ICT.
Een rijbewijs betekent niet dat je ook een auto zou moeten kopen. Als je je rijbewijs haalt, dan heb je daar meer dan een halve eeuw wat aan. Niet alleen voor je werk nu of later of voor 'plezierritjes', maar ook voor vakanties (Er zijn een hoop plekken waar je lastig zonder auto kunt komen en waar je 'later' wellicht wel naar toe zou willen kunnen) of als je later moeilijk ter been bent (of als je ouders niet meer zelf kunnen rijden). Of een keer een busje huren om te verhuizen, of wat dan ook. Een rijbewijs zou ik dus altijd proberen te halen. Maar het is natuurlijk de vraag of je dat per se nu zou moeten willen doen.

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:20
merauder schreef op maandag 7 september 2020 @ 10:41:
@Blik1984
Ik leef in een straat wat heel erg leunt op sociale controle, er wonen ook relatief veel ouderen. Als er ook maar een klein beetje afwijkt struikelen ze over elkaar heen om maar te helpen. Downsizen qua luxe wanneer er geen financiele nood is, is natuurlijk geen conventionele keuze.
Ik vind het contrast met name zo groot, bij mij in de straat kent iedereen elkaar redelijk goed en als er wat is zullen we eerst bij elkaar aan de bel trekken. En niet direct melding maken bij een officiële instantie. Dat is ook sociale controle, maar dan wel op een andere manier

• Smuggler

Smuggler

[...]

Ik doe momenteel de studie Medewerker ICT, en ik heb hier niet perse een auto voor nodig. Ik heb namelijk de mogelijkheid om gratis te reizen met het OV. Het is echter wel altijd een droom van mij geweest om een auto te hebben, dan ben ik vrij en kan ik gaan en staan waar ik wil, en ben ik bijvoorbeeld niet afhankelijk van mijn ouders of andere mensen. Er komt echter inderdaad een hoop bij kijken, het dingetje waar ik een beetje mee zit ook is dat ik het theorie examen al heb aangevraagd, en overigens al betaald hebt. Stel dat ik hem haal, dan heb ik zover ik weet maar 1.5 jaar de tijd om het rijbewijs te halen. Ik weet echter niet of ik dit later ga nodig hebben of niet, aangezien je heel divers werk kan hebben in ICT. Misschien moet ik wel veel gebouwen langs om servers etc te regelen. Waar ik ook nog aan heb zitten denken is een scooter, maar dat kost tegenwoordig ook al wat meer dan vroeger... dat is nog iets waar ik over na moet denken.

Over de abonnementen gesproken, ik denk dat ik ze op ga zeggen. Het scheelt toch weer per maand ,en ik heb er eigenlijk vrij weinig aan, ik kan zonder de VPN aangezien wij dat in Nederland eigenlijk haast niet nodig hebben, en de Google One is leuk, maar uiteindelijk kan het ook allemaal op een externe hard drive :P

met "maak een rekening met alles is uitgeven" bedoel je dat je het bijhoud in een documentje, of zie ik dat verkeerd?
Ik doe het 1x per jaar in Excel.
Ziet er alsvolgt uit:

Inkomen:
Salaris: X
Handel: X
Overige: X.

Uitgaven:
Spaarrekening:
Hypotheek:
Auto:
Verzekeringen:
GWL:
Belastingen:
Kleding:
Eten / Drinken:
Abonnementen:

en bij elk kopje: "Met daarbij de vraag, kan dat goedkoper voor volgend jaar. zoja wat zijn de concequenties"

En dan de belangrijkste:
Overige.... Waar gaat al dat geld naar toe dat geen eerste behoefte is van het leven, maar toch geld heeft gekost.

Daarna ga je kijken hoe je dingen waardeert.
Persoonlijk reken ik alles terug naar hoeveel heeft een uur vermaak gekost. De biosscoop komt daar vaak zeer slecht mee weg, 14 euro voor 1,5 uur vermaak is bijna 10 euro per uur... (de efteling is goedkoper!).
De auto zit ik 600+ uur per jaar in. dus extra luxe / vermaak tenopzicht van het minimale mag wel 5 euro per uur kosten. = 3000+ euro budget ;).

Ik had er vroeger een handje van om heel steam leeg te kopen. Door terug te kijken zag ik dat daar enorm veel geld naar toe ging. als ik dan daarna bekeek hoeveel ik die games had gespeeld. dan is 60 euro voor 30 minuten vermaak best wel prijzig ;). of nog erger: 10 euro, maar het spel nog nooit opgestart.
Door terug te kijken en te leren, koop ik nu bijna niets meer op steam.

Ondertussen is mijn leven beter en rijker geworden. maar ook zeker goedkoper.
Vrienden denken dat we een duur leven lijden, maar ben waarschijnlijk goedkoper uit dan de rest.
Het blijft allemaal persoonlijk hoe het pad er naar FO uit ziet, en het is voor iedereen anders.
Maar de mindset van geen geld uitgeven als het niet "nodig" is. om zo later genoeg te hebben voor de rest van je leven voor wat wel "nodig" is. dat is bij iedereen hier wel aanwezig en ook bij jou zo te zien.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• Deveon
  • Niet online
[...]

In de ICT kan ik een rijbewijs zeker aanraden. Aansluitingen van het OV vallen vaak erg tegen en ik heb bij mijn eerste baan in de ICT er erg vele profijt van gehad. Ze stopte namelijk liever mij in de auto dan een senior die het dubbele kost. Op locatie moest ik vervolgens maar uitzoeken of ik het kon fixen en anders kon ik met een 3g tetheren altijd hulp in roepen. Uiteindelijk ook een jaar in de detachering terecht gekomen en dan ben je met een rijbewijs ook veel breder inzetbaar, vaak zie je het ook als voorwaarde in de vacatures voorbij komen. De kans om aan een baan te komen of om uitdaging op te pakken is dus zeker hoger als je weet hoe je snel door het land kan verplaatsen. Een eigen auto is leuk, maar minder belangrijk. In het begin reed ik vaak in auto's van collega's en eventueel kan je toekomstige werkgever dat wel regelen. Eenmaal gewend aan een eigen auto maak je echter lastig de stap weer terug, en een auto is in Nederland zeker een dure hobby.

Bij komend voordeel is dat je rond je 20ste over het algemeen makkelijker je rijbewijs haalt en er meer tijd voor beschikbaar hebt dan wanneer je tegen de 30 aan loopt en de carrière op volle toeren draait. Dat rijbewijs heb je nog zeker tien jaar profijt van terwijl bijvoorbeeld een MCSA/MCSE van Microsoft minder lang toegevoegde waarde heeft en bijgewerkt moet worden.

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 7 september 2020 @ 07:34:
Half jaartje terug had ik ook zoiets:
Er was iets misgegaan met mijn salaris in combinatie met het ouderschapsverlof. In totaal had ik iets van €1000 teveel betaald gekregen.

Er werden me meteen drie keuzes aangeboden:
- De komende 10 maanden steeds €100 inhouden van het salaris.
- Een eenmalige inhouding in mei (vakantiegeld).
- Een eenmalige inhouding in december (eindejaarsuitkering).

Dus ik vroeg: "Maar in principe kan het toch ook gewoon bij de volgende salaris-uitbetaling worden geregeld?"
Zij: "Ehhh... ja."
Ik: "Nou, doe dat dan maar, dan zijn we er vanaf." :+
Genoeg werkgevers die andersom redeneren hoor. Een tijdje terug was er nog iemand met zeer wisselende diensten & uren per week waarvan de werkgever vergeten was om de inhouding ouderschapsverlof er goed in te zetten. Door de wisselende diensten (en het zelf niet checken van de loonstrook (:?) ) was de TS daar niet achter gekomen. Die moest opeens iets van 5k terugbetalen en daarvan was de werkgever niet heel coulant in betaalschema. Als je dan opeens € 400,- per maand minder hebt met een variabel urencontract in de zorg dan hakt dat er wel in, zeker als ook de ouderschapsverlof wél goed ingehouden wordt. Dan heb je ineens € 800 minder per maand.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:25
Smuggler schreef op maandag 7 september 2020 @ 13:07:
Persoonlijk reken ik alles terug naar hoeveel heeft een uur vermaak gekost. De biosscoop komt daar vaak zeer slecht mee weg, 14 euro voor 1,5 uur vermaak is bijna 10 euro per uur... (de efteling is goedkoper!).
Deze methode gebruik ik om de aanschaf van mijn 65" OLED TV en surround installatie te verantwoorden :+ Met 180 uur kijkplezier terugverdiend, uitgaande van 5 jaar eigendom is dat 0,7 uur per week, makkie dus.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• ItsCrewz
[...]

Ik doe het 1x per jaar in Excel.
Ziet er alsvolgt uit:

Inkomen:
Salaris: X
Handel: X
Overige: X.

Uitgaven:
Spaarrekening:
Hypotheek:
Auto:
Verzekeringen:
GWL:
Belastingen:
Kleding:
Eten / Drinken:
Abonnementen:

en bij elk kopje: "Met daarbij de vraag, kan dat goedkoper voor volgend jaar. zoja wat zijn de concequenties"

En dan de belangrijkste:
Overige.... Waar gaat al dat geld naar toe dat geen eerste behoefte is van het leven, maar toch geld heeft gekost.

Daarna ga je kijken hoe je dingen waardeert.
De auto zit ik 600+ uur per jaar in. dus extra luxe / vermaak tenopzicht van het minimale mag wel 5 euro per uur kosten. = 3000+ euro budget ;).

Ik had er vroeger een handje van om heel steam leeg te kopen. Door terug te kijken zag ik dat daar enorm veel geld naar toe ging. als ik dan daarna bekeek hoeveel ik die games had gespeeld. dan is 60 euro voor 30 minuten vermaak best wel prijzig ;). of nog erger: 10 euro, maar het spel nog nooit opgestart.
Door terug te kijken en te leren, koop ik nu bijna niets meer op steam.

Ondertussen is mijn leven beter en rijker geworden. maar ook zeker goedkoper.
Vrienden denken dat we een duur leven lijden, maar ben waarschijnlijk goedkoper uit dan de rest.
Het blijft allemaal persoonlijk hoe het pad er naar FO uit ziet, en het is voor iedereen anders.
Maar de mindset van geen geld uitgeven als het niet "nodig" is. om zo later genoeg te hebben voor de rest van je leven voor wat wel "nodig" is. dat is bij iedereen hier wel aanwezig en ook bij jou zo te zien.
Dat is wel een goed idee dat documentje. Ik zal dat is bij gaan houden ;-)
Ik heb zelf ook dat gehad met steam, heel wat games gekocht, terwijl ik ze uiteindelijk amper speel. Zijn maar enkele waar ik op terug blijf komen. En daar komt die keuze van pas, het besluit om te kiezen of het wel echt waar is en of ik het in dit geval dan wel echt ga spelen. Goed voorbeeld :P

in ieder geval zal ik hier zo nu en dan nog wel is meelezen, ik vind het een interessant topic, op weg naar FO ;)

• ItsCrewz
Deveon schreef op maandag 7 september 2020 @ 13:30:
[...]

In de ICT kan ik een rijbewijs zeker aanraden. Aansluitingen van het OV vallen vaak erg tegen en ik heb bij mijn eerste baan in de ICT er erg vele profijt van gehad. Ze stopte namelijk liever mij in de auto dan een senior die het dubbele kost. Op locatie moest ik vervolgens maar uitzoeken of ik het kon fixen en anders kon ik met een 3g tetheren altijd hulp in roepen. Uiteindelijk ook een jaar in de detachering terecht gekomen en dan ben je met een rijbewijs ook veel breder inzetbaar, vaak zie je het ook als voorwaarde in de vacatures voorbij komen. De kans om aan een baan te komen of om uitdaging op te pakken is dus zeker hoger als je weet hoe je snel door het land kan verplaatsen. Een eigen auto is leuk, maar minder belangrijk. In het begin reed ik vaak in auto's van collega's en eventueel kan je toekomstige werkgever dat wel regelen. Eenmaal gewend aan een eigen auto maak je echter lastig de stap weer terug, en een auto is in Nederland zeker een dure hobby.

Bij komend voordeel is dat je rond je 20ste over het algemeen makkelijker je rijbewijs haalt en er meer tijd voor beschikbaar hebt dan wanneer je tegen de 30 aan loopt en de carrière op volle toeren draait. Dat rijbewijs heb je nog zeker tien jaar profijt van terwijl bijvoorbeeld een MCSA/MCSE van Microsoft minder lang toegevoegde waarde heeft en bijgewerkt moet worden.
Bedankt voor deze tip, hier heb ik echt wat aan. Zoals RubberGover al zei, ik hoef natuurlijk niet direct een auto te nemen, maar het rijbewijs is sws al een hele uitkomst en is een goede investering. Ik denk dat ik alsnog verder ga met het sparen voor dit rijbewijs, en ik hoop dat ik de discipline kan behouden om hier daadwerkelijk voor verder te sparen, en niet tussendoor met een andere leuke "nieuwe" gadget komt.

Ik heb eind deze maand mijn theorie examen bij het CBR. Zover ik weet heb je daarna 1.5 jaar de tijd om je rijbewijs te halen, en anders moet je weer opnieuw je theorie examen halen. Ik kan hem nog annuleren, maar als ik mijn geld niet uitgeef aan andere dingen moet het denk ik wel lukken. Ik ben nou wel overtuigd over het feit dat het daadwerkelijk een goede investering is 8)

• Rubbergrover1
En een mooie stok achter de deur om ook echt geld voor je rijbewijs apart te zetten.
Bijkomend voordeel: als je dan over een jaar je rijbewijs hebt, dan kun je 'zonder dat je het merkt' elke maand het geld wat je eerder voor je rijbewijs had gereserveerd, apart zetten 'voor later'. Zo kun je eigenlijk al ongemerkt aan je FO-pot beginnen. (Uiteraard kan het zijn dat je dat de komende jaren ook voor je studie nodig hebt...)

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07-11 16:53
[...]

Ik doe dit ook wel vaker maar dat gaat niet altijd op natuurlijk. Een heel goeie film kijken in de bios is voor mij bijvoorbeeld leuker dan een hele dag doorbrengen in de Efteling.

• MneoreJ
"Vermaak in euro's per uur" is inderdaad maar een relatief iets waarvan ik niet denk dat je het echt heel hard moet toepassen. En dan vooral omdat iets dat in die zin "goedkoop" is niet per se beter of slechter is dan iets dat "duur" is.

Gechargeerd; als je 200 uur in Pac-Man kan steken omdat je dat gewoon verslavende gameplay vindt, betekent dat dan dat je er 40x meer voor over zou moeten hebben dan een "walking simulator" die met 5 uur voorbij is maar je een dijk van een verhaal heeft gegeven? Moet je dan misschien ook nog alle uren erna tellen waarbij je ooit aan het spel gedacht hebt? Moet je de uren die je spendeert aan vermaak misschien anders aanslaan dan de uren waarbij je iets produceert? Komt er ergens een afgeleide of logaritme bij kijken? 8)7

Dat soort berekeningen vallen voor mij al snel in de categorie "rationaliserend maar niet rationeel". Je kunt dit gebruiken om voor jezelf dingen goed- of recht te praten (en dat kan best meerwaarde hebben) maar persoonlijk houd ik het gewoon op entertainment als geheel budgetteren en dan zien waar het aan op gaat op basis van gevoel. Schatten of iets dat puur voor vermaak bedoeld is ook het geld waard is voor dat vermaak lukt de meesten van ons wel, en zien of je relatief veel of weinig uitgeeft aan entertainment op het budget als geheel is dan eigenlijk wel genoeg om het effectief bij te kunnen sturen.

• assje
Volgens de "Peak-end-theory/rule" is de duur of zelfs absolute totale waardering niet bepalend hoe we iets herinneren. Als je zo ver wilt gaan om het maximale uit een euro te halen dus wellicht zinvol jezelf zo goed mogelijk voor de gek te houden.

[ Voor 26% gewijzigd door assje op 07-09-2020 14:56 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Rubbergrover1
MneoreJ schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:50:
Dat soort berekeningen vallen voor mij al snel in de categorie "rationaliserend maar niet rationeel". Je kunt dit gebruiken om voor jezelf dingen goed- of recht te praten (en dat kan best meerwaarde hebben) maar persoonlijk houd ik het gewoon op entertainment als geheel budgetteren en dan zien waar het aan op gaat op basis van gevoel.
Ik 'gebruik' zulk soort berekeningen (of terugrekenen 'naar eenheid') meestal niet om de keuze tussen twee erg verschillende dingen te maken, maar het is wel een methode om je keuzes enigszins in perspectief te plaatsen. Als ik bijvoorbeeld een bonen koffiemachine van 1000 euro kan kopen waarbij de bonen 10-20 ct per kopje kosten of een Nespresso van 100 euro waar de cupjes 40 ct kosten, dan weet ik wel dat ik na 10.000 kopjes met de bonenmachine een stuk goedkoper uit ben. Zulk soort rationalisering vind ik wel nuttig.

Wat entertainment betreft ben je soms natuurlijk appels met peren aan het vergelijken en zijn bepaalde 'ervaringen' haast onbetaalbaar. Ik kan mij voorstellen dat voor de één een bezoek aan de Efteling het hoogtepunt van het jaar is, terwijl een ander er niet echt warm of koud van wordt. Die zou dat geld misschien eerder uitgeven aan een goed etentje, wat een ander dan weer geldverspilling kan vinden. Maar ook dan is het wel interessant om af en toe bij jezelf na te gaan wat voor jou de voorkeuren zijn. Geniet je meer van een keer goed uit eten of van 5 keer iets bij de McDonalds of Domino's halen?

• Deveon
  • Niet online
assje schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:10:
[...]

Deze methode gebruik ik om de aanschaf van mijn 65" OLED TV en surround installatie te verantwoorden :+ Met 180 uur kijkplezier terugverdiend, uitgaande van 5 jaar eigendom is dat 0,7 uur per week, makkie dus.
Z'n redenering is natuurlijk wel gevaarlijk. Als je met de prijzen van de bioscoop rekent moet je ook enkel de uren waarin je bioscoop waardig materiaal kijkt meenemen. Voor die uren dat je bijvoorbeeld geprogrammeerde televisie (journaal) kijkt komt de meerwaarde van een OLED tov goedkoper model een stuk minder uit.

Overigens zou ik zelf precies hetzelfde doen hoor, maar aangezien mijn 55" FullHD nog prima werkt zie ik nu nog niet de meerwaarde van het upgraden. De bijbehorende versterker staat inmiddels al 5 jaar sinds aanschaf stof te happen, dus daar komt voorlopig zeker geen upgrade voor. Waar ik dan wel erg tevreden mee ben is onze Dyson stofzuiger ondanks dat het een belachelijk bedrag was voor een stofzuiger.

Uiteindelijk vind ik dat geld gelukkig moet maken en dat kan door er iets moois te kopen waar je van geniet, een last verlicht, leuke dingen te te doen, zonder enige zorg een tegenvaller opvangen (die kapotte wasmachine ben ik volgende week alweer vergeten) of simpelweg tijd mee vrijmaken (FO). Tijd is het meeste waardevolle wat je hebt en kan je nooit terug krijgen. Het is aan ieder persoonlijk om daar balans in te zoeken.

• MneoreJ
Rubbergrover1 schreef op maandag 7 september 2020 @ 15:31:
Ik 'gebruik' zulk soort berekeningen (of terugrekenen 'naar eenheid') meestal niet om de keuze tussen twee erg verschillende dingen te maken, maar het is wel een methode om je keuzes enigszins in perspectief te plaatsen. Als ik bijvoorbeeld een bonen koffiemachine van 1000 euro kan kopen waarbij de bonen 10-20 ct per kopje kosten of een Nespresso van 100 euro waar de cupjes 40 ct kosten, dan weet ik wel dat ik na 10.000 kopjes met de bonenmachine een stuk goedkoper uit ben. Zulk soort rationalisering vind ik wel nuttig.
Tuurlijk, maar dan vergelijk je ook gewoon appels met appels (even aangenomen dat je inderdaad niet in een of andere extase raakt van de smaak van Nespresso die een meerprijs rechtvaardigt). Dat is zoiets als bedenken dat je met een voordeelpak van 40 theezakjes beter uit bent dan met 2 pakken van 20; geen hogere wiskunde of subjectieve inschatting voor nodig. Dat is wel rationeel en niet rationaliserend omdat je de precieze waarde weet (in ieder geval in de context). En stiekem weet je de waarde van heel verschillende subjectieve ervaringen ook wel, maar is die waarde niet of alleen met moeite getalsmatig uit te drukken. Je moet dan niet puur gaan rekenen op getallen die je makkelijk kunt vinden (kosten per uur) alleen omdat de echte waarde te lastig is.

Zoals gezegd denk ik dat het in de praktijk eigenlijk geen probleem is. Alleen als je erop staat alles in harde cijfers uit te drukken en het liefst ook nog op zo'n manier dat je het met iemand anders kan vergelijken om te zien of je wel "goed" bezig bent, dan wordt het al heel snel onwerkbaar. :P

• assje
Deveon schreef op maandag 7 september 2020 @ 15:39:
Z'n redenering is natuurlijk wel gevaarlijk.
Het was ook voornamelijk een grapje , al is het wel echt waar dat ik nooit naar een bioscoop ga en ook echt daadwerkelijk net zo lief thuis kijk (zonder lawaaiige mensen).

Die 65" OLED hangt er ook pas net, "helaas" had mijn 8 jaar oude plasma TV plotseling een zwarte lijn/dode pixelrij. Stond al jaren op mijn verlanglijstje maar nu eindelijk een goede reden, stond toevallig wat ik wilde op V&A 6 maanden oud en in de buurt dus dezelfde avond nog opgehaald.

Dan vind ik het dus best wel extreem om meer dan duizend euro aan een TV uit te geven maar ik koop die TV dus van iemand die er 6 maanden eerder 50% meer voor betaald heeft, dat is pas afschrijven....

[ Voor 7% gewijzigd door assje op 07-09-2020 15:58 ]

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-11 16:46

Shapeshifter

Get it over with

[...]

Stel dat ik hem haal, dan heb ik zover ik weet maar 1.5 jaar de tijd om het rijbewijs te halen.
Dan mag je het praktijkexamen ook wel gelijk vast reserveren. Ving ergens op dat wanneer je nu probeert te boeken je in april 2021 aan de beurt bent.

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

• Rubbergrover1
MneoreJ schreef op maandag 7 september 2020 @ 15:45:
[...]

Tuurlijk, maar dan vergelijk je ook gewoon appels met appels (even aangenomen dat je inderdaad niet in een of andere extase raakt van de smaak van Nespresso die een meerprijs rechtvaardigt). Dat is zoiets als bedenken dat je met een voordeelpak van 40 theezakjes beter uit bent dan met 2 pakken van 20; geen hogere wiskunde of subjectieve inschatting voor nodig. Dat is wel rationeel en niet rationaliserend omdat je de precieze waarde weet (in ieder geval in de context).
Was meer om aan te geven dat het principe van 'terugrekenen' naar eenheden of uren op zich niet heel gek is, maar dat er een groot grijs gebied is van zaken die je beter of slechter op deze manier kunt bekijken. En dat het dan ook nog erg persoonsafhankelijk is. Maar het kan soms ook best een eye-opener zijn om zaken die je eigenlijk moeilijk kunt vergelijken toch terug te rekenen naar prijs per uur of per eenheid, ook al ben je dan vaak meer rationaliserend bezig dan rationeel.
Rubbergrover1 schreef op maandag 7 september 2020 @ 16:13:
[...]

Was meer om aan te geven dat het principe van 'terugrekenen' naar eenheden of uren op zich niet heel gek is, maar dat er een groot grijs gebied is van zaken die je beter of slechter op deze manier kunt bekijken. En dat het dan ook nog erg persoonsafhankelijk is. Maar het kan soms ook best een eye-opener zijn om zaken die je eigenlijk moeilijk kunt vergelijken toch terug te rekenen naar prijs per uur of per eenheid, ook al ben je dan vaak meer rationaliserend bezig dan rationeel.
Het is een barometer, die € per uur.
Maar soms wil je wel eens gek doen, zoals heel duur gaan eten of een ballonvlucht, en op zich vind ik dat dit moet kunnen als er bv een leuk extraatje binnenkomt.
Dat zijn toch ervaringen die het leven kleuren, en waar je nadien ook nog van kan genieten als je naar de foto's kijkt, of het verhaal terug ophaalt op een familiefeestje.

Ik heb deze week een steak van 120€ gekocht... Wagyu TBone van 1.2 kg...
Ik wil dat eens proeven, en samen met mijn kinderen op de BBQ gooien.
Dat wordt hopelijk een lekker moment.

Verwijderd

Tommie12 schreef op maandag 7 september 2020 @ 16:48:
[...] en op zich vind ik dat dit moet kunnen als er bv een leuk extraatje binnenkomt. [...]
Even voor de duidelijkheid: Ik veroordeel niks he...
Maar wat heeft 'dat extraatje' in vredesnaam te maken met dat restaurantbezoek? Niets toch?
Verwijderd schreef op maandag 7 september 2020 @ 16:58:
[...]

Even voor de duidelijkheid: Ik veroordeel niks he...
Maar wat heeft 'dat extraatje' in vredesnaam te maken met dat restaurantbezoek? Niets toch?
Dat is misschien mijn persoonlijke gewoonte.
Als ik een bonus krijg, en zeker als die een beetje hoger is dan verwacht, dan wil ik mezelf ook een beetje verwennen. Dat bedoel ik met een extraatje.

Of als er een oude zaagtante stopt met roken, en er is ineens iets onverwacht te erven, dan mag er al eens gek gedaan worden.

• assje
Wikipedia: Mental accounting

Maar, we zijn allemaal mensen :>

[ Voor 17% gewijzigd door assje op 07-09-2020 17:04 ]

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:41
Paar dingen over rijbewijs.

1. De eisen gaan alleen maar omhoog en je moet over de jaren heen alleen maar meer doen en kunnen voordat je een pasje krijgt.

2. De prijzen van rij instructeurs heb ik alleen maar zien stijgen.

3. Bij het cbr hebben ze ook al jaren de boel niet echt op orde. Dus de prijzen daarvan stijgen ook om dat op te vangen.

4. Je pasje wordt over de jaren niet minder waard.

5. Buiten de [rand]stad ben je zonder rijbewijs alleen maar aan het aanmodderen.

6. Autos zijn duur als je meer luxe wil dan een aygo oid. Anders is het prima te betalen

• thatanas
Tommie12 schreef op maandag 7 september 2020 @ 12:40:
[...]

Goed, maar dan spreek je niet over een woning die je kocht voor 150k en nu 250k waard is neem ik aan.
Kan er alleen maar op wijzen dat vastgoed in NL een paar jaar geleden relatief goedkoop was...
325k naar 425k inderdaad. Al heb ik bij een maat in drie jaar een bovenwoning van 185 naar 305 zien stijgen in Rotterdam. Ook nog in een waanzinnig slechte wijk

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Torched schreef op maandag 7 september 2020 @ 17:57:
[...]

6. Autos zijn duur als je meer luxe wil dan een aygo totyota starlet oid. Anders is het prima te betalen
FTFY

• assje
6. Autos zijn duur als je meer luxe wil dan een aygo oid. Anders is het prima te betalen
Duur is relatief maar afhankelijk van kilometrage en laadmogelijkheden rijd je elektrisch nóg goedkoper en nog eens luxe/comfortabel ook.

Hoe dan ook kost een auto snel minimaal €200/maand ook als je weinig rijdt (of 3x dat bedrag voor nog niets bijzonders). Voor een netto startsalaris is dat bijna per definitie significant.

[ Voor 4% gewijzigd door assje op 07-09-2020 19:15 ]

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06:18
Paar dingen over rijbewijs.

1. De eisen gaan alleen maar omhoog en je moet over de jaren heen alleen maar meer doen en kunnen voordat je een pasje krijgt.

2. De prijzen van rij instructeurs heb ik alleen maar zien stijgen.

3. Bij het cbr hebben ze ook al jaren de boel niet echt op orde. Dus de prijzen daarvan stijgen ook om dat op te vangen.

4. Je pasje wordt over de jaren niet minder waard.

5. Buiten de [rand]stad ben je zonder rijbewijs alleen maar aan het aanmodderen.

Dat is ook mijn bedenking: rijbewijs zo snel mogelijk doen want dat wordt alleen maar duurder. Ieder 'raar' ongevalletje in de media is voldoende om de opleiding 'uit te breiden'= duurder/complexer maken.

Tenzij je echt van jezelf weet dat je het altijd zonder rijbewijs zal doen. Als kijk naar mijn zus, zij en haar vriend hebben beiden geen rijbewijs en twee kleine kinderen. Maar dat lukt ook gewoon best goed door in de stad te wonen en andere oplossing te zoeken, geen enkel probleem.

En zoals gezegd: iedere dag dat je wacht met een auto kopen is geld gewonnen.

Ik ben zelf nu 40 en net deze week begonnen aan mijn tweede auto. De vorige was 15 jaar oud, heb ik zelf 10 jaar meegereden tot ie helemaal in poeier was. (De laatste 2 jaar van kilometerstand 125k naar 195k voor de werkgever aan 35cent/km)

En ik heb ook alleen maar een nieuwe(tweedehands) gekocht wegens de voordelige regeling van de werkgever.
En van zodra de omstandigheden zodanig zouden wijzigen dat ik geen auto meer nodig heb dan gaat die ook weer weg.

Daarnaast is het ook wel eens leuk om het verschil te ervaren tussen een auto bj2005 en nu eentje van bj2017 en een modelletje groter :).

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:29
assje schreef op maandag 7 september 2020 @ 19:14:
[...]

Duur is relatief maar afhankelijk van kilometrage en laadmogelijkheden rijd je elektrisch nóg goedkoper en nog eens luxe/comfortabel ook.

Hoe dan ook kost een auto snel minimaal €200/maand ook als je weinig rijdt (of 3x dat bedrag voor nog niets bijzonders). Voor een netto startsalaris is dat bijna per definitie significant.
Er is echt niets irritanter dan een auto hebben en er niet mee rijden. Toen mijn dochter geboren werd hebben we de Aygo ingeruild voor een (2.5 jaar oude) KIA Cee’d. Woon werk doen wij allebei met fiets of OV en dus is de auto voor het weekend. Maar ook dan blijken we bijna altijd fiets of OV te gebruiken. Heb er in drie jaar nog geen 15K mee gereden. En nou staat er ook nog een Greenwheels (deel auto) precies voor mijn deur. En toch lukt het mij niet om de knoop door te hakken en de auto weg te doen. 😢

• shadowlyse
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-10 12:59
Mooie principes om te besparen zie ik voorbij komen.
- er bij lopen als een klaploper al dan niet met (hippe) gaten in je kleding. Dit Kan tot op zekere hoogte. Voor mijn werk wordt een pak verwacht. Een goedkoop pak van € 100,- van de c en a ziet er niet alleen niet uit, het zit ook niet lekker. Oplossing een Hugo Boss pak. Duur? Nieuw zo’n €800 tot € 1.200... Koop je een model van vorig jaar in de uitverkoop dan kost het tussen € 300 en € 500...
Oude rammelbak rijden: check!
Oude spullen hebben? Check! Doet ie het nog?? Dan geen nieuwe kopen ook is je bank/tafel/computer/winterjas 20 jaar oud boeiend.. Bij oude auto’s en computers loop je wel meer risico op dure reparaties of dataverlies dus dan kan het wel handig zijn om hem eerder te vervangen.

Een andere strategie is iets heel duurs kopen en daar heel lang mee doen. Zodat je uiteindelijk goedkoper uit bent als je het betreffende goed tenminste goed onderhoudt. Ik ken bijvoorbeeld iemand die destijds een winterjas van 800 gulden kocht, ook voor die tijd heel veel geld.. Hij draagt hem nu nog steeds want “doet het nog”.

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05:45

Honesty

kattenneus!

Zelf tijdelijk geen auto(wonen 1 minuut van CS af en kunnen dus met openbaar vervoer genoeg doen) maar nooit een seconde spijt gehad van mijn rijbewijs(ook al was ik een dure klant met 4 praktijk examens en 3 theorie examens. het is altijd makkelijk als je een auto wil lenen of huren, het is makkelijk als je met iemand op stap bent dat je mocht er iets gebeuren gewoon verder kan rijden, makkelijk als je mensen wil helpen met verhuizen als ze zelf geen rijbewijs hebben. Tegenwoordig mag je al examen doen als je 17 bent en we zijn van plan om voor beide kinderen dit te betalen, het is gewoon een investering in de toekomst.

Maar de auto wegdoen is een moeilijke stap, heb ik ook pas gedaan nadat de auto op was en toen kwam ik er eigenlijk achter dat het best makkelijk zonder te doen is. Alleen als er drinken in de bonus is is het even jammer, maar meestal leende ik de auto van mijn schoonouders even om naar de makro of de sligro te rijden.

Festina lente

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:09
shadowlyse schreef op maandag 7 september 2020 @ 19:26:
. Voor mijn werk wordt een pak verwacht. Een goedkoop pak van € 100,- van de c en a ziet er niet alleen niet uit, het zit ook niet lekker. Oplossing een Hugo Boss pak. Duur? Nieuw zo’n €800 tot € 1.200... Koop je een model van vorig jaar in de uitverkoop dan kost het tussen € 300 en € 500...
Mja, dan zijn er drie mogelijkheden:
- of je krijgt een toeslag van je werkgever om een duur pak te dragen als dat moet
- of je hoeft geen duur pak te dragen maar dat is iets wat je jezelf hebt aangepraat
- of je verdient flink boven modaal
President schreef op maandag 7 september 2020 @ 19:49:
[...]

- of je krijgt een toeslag van je werkgever om een duur pak te dragen als dat moet
- of je hoeft geen duur pak te dragen maar dat is iets wat je jezelf hebt aangepraat
Vroeger ook altijd in een pak.
Als starter koop je een goedkoop pak van 200€, en eigenlijk is dat niet duurder dan andere kledij. Als de kwaliteit iets of wat ok is, dan gaat het langer meer dan een jeans. En een beetje deftige jeans kost ook 100€+

De prijzen hierboven vermeld van Hugo Boss vind ik duur. Voor 800€ koop ik een echt op maat gemaakt pak dat vrijwel onverslijtbaar is.
Ik heb 7 jaar geleden een colbertjasje laten maken voor 600€. Dat ziet er nog als nieuw uit.

Maar in elk geval, het aantal werkplekken en gelegenheden waar je een pak draagt is sterk afgenomen, maar staat los van het feid dat ik vind dat elke man wel een pak in huis moet hebben. Maar dat kan persoonlijk zijn.

• Rubbergrover1
Wozmro schreef op maandag 7 september 2020 @ 19:23:
[...]

Tenzij je echt van jezelf weet dat je het altijd zonder rijbewijs zal doen. Als kijk naar mijn zus, zij en haar vriend hebben beiden geen rijbewijs en twee kleine kinderen. Maar dat lukt ook gewoon best goed door in de stad te wonen en andere oplossing te zoeken, geen enkel probleem.
Maar voor de meeste mensen zal in die situatie dan gelden dat ze niet echt een keus kunnen maken en zonder eigen vervoer ook in de stad moeten wonen. Zij ontnemen zichzelf op die manier wel een keus. Uiteraard is het niet zo zwart-wit en zijn er genoeg mensen die ook zonder auto 'op het platteland' wonen, maar je maakt het jezelf dan wel lastiger.

En als je een keer ergens op een plek zonder OV buiten de stad moet zijn, dan is het wel handig als je ook een Greenwheels auto kunt nemen. Zonder rijbewijs toch lastig.

• shadowlyse
President schreef op maandag 7 september 2020 @ 19:49:
[...]

Allemaal niet. Ik werk in het notariaat en daar verwacht men gewoon een pak. Duur hoeft niet. Het moet er uiteraard wel goed uit zien. Dus geen te groot of te klein pak, verkeerde pasvorm of kleur of het aller aller ergste: sneakers onder een pak...
Persoonlijk vind ik Hugo Boss pakken goed en fijn zitten en zo’n ding in de uitverkoop kopen voor € 300 tot € 500 (broek en jasje) is dan een goede prijs kwaliteit verhouding.

• shadowlyse
Tommie12 schreef op maandag 7 september 2020 @ 20:04:
[...]

Vroeger ook altijd in een pak.
Als starter koop je een goedkoop pak van 200€, en eigenlijk is dat niet duurder dan andere kledij. Als de kwaliteit iets of wat ok is, dan gaat het langer meer dan een jeans. En een beetje deftige jeans kost ook 100€+

De prijzen hierboven vermeld van Hugo Boss vind ik duur. Voor 800€ koop ik een echt op maat gemaakt pak dat vrijwel onverslijtbaar is.
Ik heb 7 jaar geleden een colbertjasje laten maken voor 600€. Dat ziet er nog als nieuw uit.

Maar in elk geval, het aantal werkplekken en gelegenheden waar je een pak draagt is sterk afgenomen, maar staat los van het feid dat ik vind dat elke man wel een pak in huis moet hebben. Maar dat kan persoonlijk zijn.
Ik ben wel benieuwd bij welke kleermaker jij dan je pakken koopt. Overigens als ik een Hugo Boss pak koop wordt ie vaak ook nog aangemeten en betaal ik iets van €25 oid zodat bv de broek net iets ingekort wordt en dergelijke kleine ingrepen.

• Wozmro
Rubbergrover1 schreef op maandag 7 september 2020 @ 20:30:
[...]

Maar voor de meeste mensen zal in die situatie dan gelden dat ze niet echt een keus kunnen maken en zonder eigen vervoer ook in de stad moeten wonen. Zij ontnemen zichzelf op die manier wel een keus. Uiteraard is het niet zo zwart-wit en zijn er genoeg mensen die ook zonder auto 'op het platteland' wonen, maar je maakt het jezelf dan wel lastiger.

En als je een keer ergens op een plek zonder OV buiten de stad moet zijn, dan is het wel handig als je ook een Greenwheels auto kunt nemen. Zonder rijbewijs toch lastig.
Bijna iedere keuze is een trade-off.

Een auto willen bezitten én in het centrum van een drukke stad willen wonen heeft ook zijn lastige kanten.

Een kamer voor de auto zijn hele dure vierkante meters grond.

• assje
Baze schreef op maandag 7 september 2020 @ 11:12:
Goed punt. Ik maak precies hetzelfde mee. Verandering van werkgever en dus van leasebak naar privebak. In plaats van leasebak zit dat natuurlijk versleuteld in hogere salaris van nieuwe werkgever.
Ik ook maar precies andersom, voor het eerst een werkgever waar ik recht heb op een leaseauto. Maar, in plaats daarvan laat ik het budget (deels) uitkeren en blijf ik mooi mijn auto (die ook prima is) rijden.

Hoe dat ontvangen wordt weet ik nog niet, a.s. maandag beginnen. Helpt wel dat het door incentives met een elektrische auto mu relatief goedkoop rijden is met relatief luxe auto. Als dat in de toekomst verandert zal ik mogelijk een afweging moeten maken tussen uitstraling en kosten.

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:29
assje schreef op maandag 7 september 2020 @ 21:39:
[...]

Ik ook maar precies andersom, voor het eerst een werkgever waar ik recht heb op een leaseauto. Maar, in plaats daarvan laat ik het budget (deels) uitkeren en blijf ik mooi mijn auto (die ook prima is) rijden.

Hoe dat ontvangen wordt weet ik nog niet, a.s. maandag beginnen. Helpt wel dat het door incentives met een elektrische auto mu relatief goedkoop rijden is met relatief luxe auto. Als dat in de toekomst verandert zal ik mogelijk een afweging moeten maken tussen uitstraling en kosten.
Heb ik ook tijden gedaan. Had ook altijd lease autos en toen een werkgever waar geen lease auto bij zat. Aangezien ik met mijn lease autos al best leuke autos gereden had toen als ‘tijdelijke’ auto een tweedehands Aygo gekocht. Nooit wegenbelasting betaald en lekker goedkoop onderhoud. Toen kreeg ik opeens wél een lease auto van de zaak na een paar jaar, maar lekker doorgereden in mijn Aygo en dat lease bedrag in de pocket gestoken 🙂. Er was een heel waslijstje waar een ‘eigen’ auto aan moest voldoen, maar wie let daar nou op. Mijn klant in ieder geval niet, die maakte alleen maar opmerkingen over de rode Porsche van mijn collega, dat ze ons waarschijnlijk teveel betaalden 😂

• Wozmro
Ik herinner mij een werkgever waar de sfeer onder de werknemers nogal gevoelig lag op gebied van firmawagens.

Dat was wel nog de tijd voor carpolicy's, fiscale voordeel van alle aard, leasingdinges,...

Werkgever kocht gewoon zelf alle auto's. En dan was het de ongeschreven regel dat de auto's doorschoven volgens anciënniteit en soms ook volgens hoe goed je lag bij de werkgever. (op zich was dat een baas met heel veel goede kanten maar bij momenten toch ook een soort van mini-trump die twee stenen kon doen vechten, zeker bij werknemers die op hun streepjes stonden).

Ik reed eerst een paar jaar met een opel astra maar omdat ik toen een huis kocht vroeg ik aan de baas een bestelwagen om te kunnen verbouwen. Hadden sommige collega's ook al voor mij gedaan, dat van dat verbouwen zei ik natuurlijk niet aan de baas.
Aangezien een bestelwagen veel voordeliger is voor de werkgever stond die binnen de week klaar. Er waren collega's die dat niet zo leuk vonden, die al schrik hadden dat bestelwagens de algemene regel zouden worden.

Ik wil maar zeggen auto's = emotie. Als jij tevreden bent met een kleine auto maar de ongeschreven regels bij de nieuwe job zijn anders dan zal je mogelijk raar bekeken worden door je nieuwe collega's.

• Rubbergrover1
Wozmro schreef op maandag 7 september 2020 @ 21:29:
[...]

Bijna iedere keuze is een trade-off.

Een auto willen bezitten én in het centrum van een drukke stad willen wonen heeft ook zijn lastige kanten.

Een kamer voor de auto zijn hele dure vierkante meters grond.
Het gaat er juist om dat je zonder rijbewijs vaak die keus niet hebt. Of veel minder keus.

Als je in het centrum van een stad woont, dan zou ik ook niet voor een eigen auto kiezen. Maar eventueel af en toe een Greenwheels nemen, zoals ik ook aangaf. Of dat misschien zelfs niet eens.

Punt is dat je dan wel de keus hebt om ergens met auto in een hutje op de hei te gaan wonen, als je zou willen. Of in een Vinex wijk zonder goed OV, die zo ver van het centrum en de voorzieningen ligt dat je basisschoolkinderen dat niet kunnen fietsen. Zonder rijbewijs bekeek je die keuzemogelijkheden.
shadowlyse schreef op maandag 7 september 2020 @ 21:18:
[...]

Ik ben wel benieuwd bij welke kleermaker jij dan je pakken koopt. Overigens als ik een Hugo Boss pak koop wordt ie vaak ook nog aangemeten en betaal ik iets van €25 oid zodat bv de broek net iets ingekort wordt en dergelijke kleine ingrepen.
Café Costume in Antwerpen, of bij Roosen in Leuven.

En de keuze uit de stoffen is ENORM, maar dat bepaalt ook de prijs.

Torgo schreef op maandag 7 september 2020 @ 21:46:
[...]

Heb ik ook tijden gedaan. Had ook altijd lease autos en toen een werkgever waar geen lease auto bij zat. Aangezien ik met mijn lease autos al best leuke autos gereden had toen als ‘tijdelijke’ auto een tweedehands Aygo gekocht. Nooit wegenbelasting betaald en lekker goedkoop onderhoud. Toen kreeg ik opeens wél een lease auto van de zaak na een paar jaar, maar lekker doorgereden in mijn Aygo en dat lease bedrag in de pocket gestoken 🙂. Er was een heel waslijstje waar een ‘eigen’ auto aan moest voldoen, maar wie let daar nou op. Mijn klant in ieder geval niet, die maakte alleen maar opmerkingen over de rode Porsche van mijn collega, dat ze ons waarschijnlijk teveel betaalden 😂
Dat is natuurlijk een punt wat een professionele werkgever probeert tegen te gaan.
Als je een leger service techniekers hebt, en de ene komt in een 15 jaar oude Yaris aan zetten, en de andere in een A6, dan krijg je rare commentaren, plus jaloezie onder de collega's.
Daarenboven, je wil als werkgever ook niet dat je werknemers te veel tijd verliezen omdat ze regelmatig met pech aan de kant staan. En als die Yaris rijder een paar stukken moet mee nemen en het niet in zijn auto krijgt, dan helpt het ook niet.
Dan is de eenheidsworst in elk geval voor de werkgever makkelijker: allemaal een Golf of een Astra. :+

Maar ja, in elk bedrijf is er wel een andere car policy.

• Rubbergrover1
Tommie12 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 08:52:
[...]
Dan is de eenheidsworst in elk geval voor de werkgever makkelijker: allemaal een Golf of een Astra. :+
Of gewoon een standaard reiskostenvergoeding...

Ik heb het idee dat leaseauto's een hoop gedoe geven. Want de wensen van iedereen verschillen zo sterk. De een wil no-nonsense goedkoop, een ander wil ruimte voor de familie, een ander wil juist een auto die 'lekker' rijdt, weer een ander wil vooral een zuinige auto etc. De keus van de werkgever is daarbij bijna nooit voor iedereen goed. Dan kun je beter zeggen: zoek het zelf uit, je krijgt een vergoeding waar je het voor moet kunnen doen.

(Dan ben je bovendien alvast gewend aan de kosten van een auto, voor als je later FO bent en niet meer aan die baan wilt vastzitten.)

[ Voor 8% gewijzigd door Rubbergrover1 op 08-09-2020 10:09 ]

Rubbergrover1 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 10:08:
[...]

Of gewoon een standaard reiskostenvergoeding...

Ik heb het idee dat leaseauto's een hoop gedoe geven. Want de wensen van iedereen verschillen zo sterk. De een wil no-nonsense goedkoop, een ander wil ruimte voor de familie, een ander wil juist een auto die 'lekker' rijdt, weer een ander wil vooral een zuinige auto etc. De keus van de werkgever is daarbij bijna nooit voor iedereen goed. Dan kun je beter zeggen: zoek het zelf uit, je krijgt een vergoeding waar je het voor moet kunnen doen.

(Dan ben je bovendien alvast gewend aan de kosten van een auto, voor als je later FO bent en niet meer aan die baan wilt vastzitten.)
Ik ken de regels in NL niet zo goed, maar in België is er een enorm verschil in netto impact als je die reiskostenvergoeding krijgt.
Die mag in B alleen voor echte 'dienstreizen', en niet voor woon-werk (tenzij wat peanuts).

Daarom is de regelin in veel bedrijven dat je een leasebudget krijgt wat berekend wordt op bv 20k per jaar en een leasetermijn van 4 jaar.
En dan worden er een paar merken en modellen vastgelegd per categorie van werknemer.

• Blik1984
Belgie is koning lease-auto, moet je maar eens op letten als je door Belgie heen rijdt.
Relatief nog meer nieuwe en duurdere auto’s als in Nederland. Auto’s zijn ook nog een stuk goedkoper in Belgie.

Ik kan me mijn eerste baan nog herinneren. De Belgen kregen als eerste auto een VW Golf, de Nederlanders een VW Polo

• Rubbergrover1
Tommie12 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 10:19:
[...]

Ik ken de regels in NL niet zo goed, maar in België is er een enorm verschil in netto impact als je die reiskostenvergoeding krijgt.
Die mag in B alleen voor echte 'dienstreizen', en niet voor woon-werk (tenzij wat peanuts).

Daarom is de regelin in veel bedrijven dat je een leasebudget krijgt wat berekend wordt op bv 20k per jaar en een leasetermijn van 4 jaar.
En dan worden er een paar merken en modellen vastgelegd per categorie van werknemer.
In Nederland mag je voor 'alle' werkgerelateerde reizen een belastingvrije vergoeding van 19 ct/km krijgen. Als je een lease-auto 'krijgt', dan moet je daar belasting over betalen. Bij elektrische auto's moet je jaarlijks 8% van de cataloguswaarde bij je inkomen optellen, bij andere auto's 22%. Over die bijtelling moet je dan inkomstenbelasting betalen, wat een behoorlijk bedrag kan zijn, paar honderd euro per maand.

Het grappige van deze regels is dat bij mensen die voor hun werk veel rijden, en voor wie een lease-auto dus logisch zou zijn, vaak beter uit zijn met een kilometervergoeding terwijl mensen die weinig km voor het werk hoeven te maken juist voordeliger uit zijn met een leaseauto.

Maar meestal heb je als werknemer niet de keus, maar is het de werkgever die beslist. Je kunt vaak bv. ook niet een goedkopere auto kiezen en het verschil uitbetaald krijgen.
Blik1984 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 10:28:
Belgie is koning lease-auto, moet je maar eens op letten als je door Belgie heen rijdt.
Relatief nog meer nieuwe en duurdere auto’s als in Nederland. Auto’s zijn ook nog een stuk goedkoper in Belgie.

Ik kan me mijn eerste baan nog herinneren. De Belgen kregen als eerste auto een VW Golf, de Nederlanders een VW Polo
Klopt, in mijn categorie rij ik met een V90, en die auto staat in NL niet op de lijst, daar is het een V60, A4, BMW3.

Mijn V90 kost me nette ca 250€ per maand aan "bijtelling".

• Blik1984
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 10:30:
[...]

In Nederland mag je voor 'alle' werkgerelateerde reizen een belastingvrije vergoeding van 19 ct/km krijgen. Als je een lease-auto 'krijgt', dan moet je daar belasting over betalen. Bij elektrische auto's moet je jaarlijks 8% van de cataloguswaarde bij je inkomen optellen, bij andere auto's 22%. Over die bijtelling moet je dan inkomstenbelasting betalen, wat een behoorlijk bedrag kan zijn, paar honderd euro per maand.

Het grappige van deze regels is dat bij mensen die voor hun werk veel rijden, en voor wie een lease-auto dus logisch zou zijn, vaak beter uit zijn met een kilometervergoeding terwijl mensen die weinig km voor het werk hoeven te maken juist voordeliger uit zijn met een leaseauto.

Maar meestal heb je als werknemer niet de keus, maar is het de werkgever die beslist. Je kunt vaak bv. ook niet een goedkopere auto kiezen en het verschil uitbetaald krijgen.
Volgens mij kan een werkgever je nooit verplichten tot het nemen van een lease-auto. Je hebt altijd de vrijheid om de vergoeding te pakken als salaris en dat netto te verrekenen met de kilometers die je rijdt
Blik1984 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 10:35:
[...]

Volgens mij kan een werkgever je nooit verplichten tot het nemen van een lease-auto. Je hebt altijd de vrijheid om de vergoeding te pakken als salaris en dat netto te verrekenen met de kilometers die je rijdt
Niet in B, maar dat wordt je duidelijk gemaakt bij een promotie of bij aanwerving.
Part of the deal

Daarenboven, een werkgever mag maar 25.000 km (ook al doe je er meer) vergoeden met een km vergoeding.
Voor een service technieker of een verkoper is dat meestal te weinig.
Ja... het mag, maar dan wordt die vergoeding belast als bruto loon.

• Blik1984
Tommie12 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 10:34:
[...]

Klopt, in mijn categorie rij ik met een V90, en die auto staat in NL niet op de lijst, daar is het een V60, A4, BMW3.

Mijn V90 kost me nette ca 250€ per maand aan "bijtelling".
In Nederland ben je voor een auto van 60k (instapprijs van de v90 is 57k in Nederland) ongeveer rond de 600 euro netto kwijt aan bijtelling

• Blik1984
Tommie12 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 10:38:
[...]

Niet in B, maar dat wordt je duidelijk gemaakt bij een promotie of bij aanwerving.
Part of the deal

Daarenboven, een werkgever mag maar 25.000 km (ook al doe je er meer) vergoeden met een km vergoeding.
In Belgie is een lease-auto een goede deal als ik zo jouw bijtelling van 250 euro bekijk. Daar kan ik in Nederland mijn 10 jaar oude Ford Focus Wagon niet prive voor laten rondrijden. Dus dan is de keuze makkelijk

• assje
Nee hoor werkgever is niets verplicht. (Deels) uitkeren van het leasebudget is niet verplicht maar zelfs het betalen van een reiskostenvergoeding niet (al zal dat bijna altijd wel gebeuren).

• Blik1984
assje schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 11:22:
[...]

Nee hoor werkgever is niets verplicht. (Deels) uitkeren van het leasebudget is niet verplicht maar zelfs het betalen van een reiskostenvergoeding niet (al zal dat bijna altijd wel gebeuren).
Ok, dan is dat gewoon altijd de vrijheid die ik heb gehad vanuit de werkgever. Ging er een beetje vanuit dat het verplicht was

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Blik1984 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 10:28:

Belgen rijden inderdaad steeds een klasse hoger dan Nederland (vanwege de BPM in Nederland).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Rubbergrover1
[...]

Daar heb ik nooit van gehoord. Wel van het tegenovergestelde, bv. dat je werk naast het station zit en je zelf vlak bij een ander station woont, maar dat je toch met een lease-auto in de file 'moet' staan. Wil je met de trein, dan moet je dat zelf betalen.

• Blik1984
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 12:14:
[...]

Daar heb ik nooit van gehoord. Wel van het tegenovergestelde, bv. dat je werk naast het station zit en je zelf vlak bij een ander station woont, maar dat je toch met een lease-auto in de file 'moet' staan. Wil je met de trein, dan moet je dat zelf betalen.
Ik heb best wat werkgevers gehad, enerzijds waar ik zelf heb gewerkt danwel waar ik gedetacheerd heb gezeten. En eigenlijk kenden ze allemaal een dergelijke regeling van dat je flexibiliteit had in hoe je je lease-vergoeding in wilde zetten. Maar dat waren dan ook wel de grotere bedrijven van Nederland, dus ik kan me voorstellen dat die iets flexibeler in arbeidsvoorwaarden zijn als andere (kleinere) bedrijven

• MneoreJ
Ik gooi het er maar even in als iemand zonder rijbewijs: ik heb er nooit behoefte aan gehad. Het hele idee van jezelf keuze ontnemen heb ik ook niet echt -- voor vrijwel elk scenario waarbij "het toch handig zou zijn als..." zijn er alternatieven, en het is niet verboden om later alsnog je rijbewijs te halen. Als mensen het hebben over "keus" bedoelen ze meestal dat het sneller, goedkoper of op andere wijze handiger is als je in scenario X zelf kunt rijden, niet zozeer dat ze "kiezen" tussen zelf rijden en een alternatief. Als ik sommige mensen hoor ben je praktisch ten dode opgeschreven als je meer dan een paar kilometer bij een stad vandaan bent zonder rijbewijs (je sterft van honger en dorst in je queeste om de dichtstbijzijnde keuterboer te bereiken, veronderstel ik), en dat gaat misschien wat ver. 8)7

Daarmee wil ik niet zeggen dat iedereen die op jonge(re) leeftijd de mogelijkheid heeft om een rijbewijs te halen het niet zou moeten doen. Sterker nog, het tegenovergestelde is waar: op jonge leeftijd heb je meer tijd om aan lessen te besteden, betere kans van slagen (volgens de statistieken) en als het meezit ouders die willen bijdragen aan de kosten; op latere leeftijd wordt dat allemaal een stuk minder. Het psychologische effect van een autorijder "zijn" versus het "niet zijn" is ook aanzienlijk als je het over jaren uitsmeert, zoals je trouwens ook kunt zien als mensen die wél kunnen autorijden de mogelijkheid overwegen om geen auto te hebben -- zelfs als dit volkomen logisch is voor hun situatie zie je toch een of andere mentale hobbel die even overwonnen moet worden voor dat niet "verkeerd" voelt, ondanks dat ze niet op les hoeven om te leren hoe je niet rijdt. :P

Kosten-baten van wel of niet een rijbewijs lijkt me ingewikkeld omdat je er heel veel variabelen bij kunt betrekken. Gevoelsmatig zou ik zeggen dat je rijbewijs gaan halen als je jong bent en in de gelegenheid beter is dan het niet doen; ik zou het niet laten alleen voor de kosten, want die win je waarschijnlijk wel terug later. Ik heb er zelf voor gekozen het niet te doen, maar om hele persoonlijke redenen die niet algemeen te maken zijn.

Daadwerkelijk autobezit is dan weer een verhaal apart, zoals ook al door anderen aangestipt.

• Rubbergrover1
MneoreJ schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 13:33:
Het hele idee van jezelf keuze ontnemen heb ik ook niet echt -- voor vrijwel elk scenario waarbij "het toch handig zou zijn als..." zijn er alternatieven, en het is niet verboden om later alsnog je rijbewijs te halen. Als mensen het hebben over "keus" bedoelen ze meestal dat het sneller, goedkoper of op andere wijze handiger is als je in scenario X zelf kunt rijden, niet zozeer dat ze "kiezen" tussen zelf rijden en een alternatief.
Laat ik het dan anders zeggen, er zijn plekken waar en situaties waarin het handiger is als je een auto zou hebben of zou kunnen rijden. Als je een rijbewijs hebt, dan heb je de keus om in dat geval een auto te gebruiken. Daarmee biedt een rijbewijs je dus meer keus. En dientengevolge betekent het niet-hebben van een rijbewijs dat je minder keus hebt.
Het psychologische effect van een autorijder "zijn" versus het "niet zijn" is ook aanzienlijk als je het over jaren uitsmeert, zoals je trouwens ook kunt zien als mensen die wél kunnen autorijden de mogelijkheid overwegen om geen auto te hebben -- zelfs als dit volkomen logisch is voor hun situatie zie je toch een of andere mentale hobbel die even overwonnen moet worden voor dat niet "verkeerd" voelt, ondanks dat ze niet op les hoeven om te leren hoe je niet rijdt. :P
Is bij veel mensen niet zozeer een psychologisch effect. Dat heeft ook te maken met hoe je je auto weer 'kwijt raakt'. Het hele autoverkoper-circuit is best irritant, daar wil je het liefst zo min mogelijk mee te maken hebben. Dan krijg je ook nog nauwelijks iets terug voor je auto, terwijl het wel een paar duizend euro kost om die zelfde auto weer te kopen. Als je een paar jaar geen auto "nodig hebt", dan is het dus vaak voordeliger om de auto een tijd te laten verstoffen en de vaste lasten te betalen, dan dat je de auto verkoopt en een paar jaar later weer een andere auto te kopen. Het idee dat je misschien over enige tijd alsnog weer een auto "nodig hebt" zorgt daardoor voor een forse drempel om de onnodige auto te verkopen.

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Tommie12 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 10:38:
[...]

Part of the deal

Max 25.000km? Dat is nieuw voor mij. Gaat het dan om woon-werk verkeer of pure zakelijke ritten?

• MneoreJ
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 14:02:
Laat ik het dan anders zeggen, er zijn plekken waar en situaties waarin het handiger is als je een auto zou hebben of zou kunnen rijden. Als je een rijbewijs hebt, dan heb je de keus om in dat geval een auto te gebruiken. Daarmee biedt een rijbewijs je dus meer keus. En dientengevolge betekent het niet-hebben van een rijbewijs dat je minder keus hebt.
En toch vind ik die formulering niet helemaal apropos/nuttig. Zeg dat je een middag in Nergenshuizen zou willen zijn om de een of andere reden, en Nergenshuizen is een uur lopen van de dichtstbijzijnde bushalte (ik roep maar wat). Niemand die een auto heeft gaat eens zitten om dan de "keuze" te maken tussen OV en de auto, en iemand zonder auto gaat een of andere creatieve oplossing vinden (fiets mee, kennis, Uber, toch maar liever afspreken in Ergenshuizen, roep maar) die de autorijder niet eens gaat overwegen. Dat gaat meer om in een hele andere situatie zijn dan kiezen.

Er zijn situaties waarbij er misschien daadwerkelijk zinvol te kiezen valt met voors en tegens waarbij het geen uitgemaakte zaak is (rijden we met z'n allen naar Parijs of pakken we de Thalys?) maar het lijkt me dat die 1) veel minder vaak voor komen en 2) relatief minder verschil uitmaken, zodat zeggen dat je je rijbewijs hebt voor die keuzes misleidend is. Uitzondering is misschien de mensen die nu onbewust automatisch de auto pakken voor elke scheet, die veel kunnen besparen door dat eens niet te doen. Die prijzen zich echter ook niet gelukkig met hun rijbewijs vanwege de keuzevrijheid maar zijn zich gewoon niet bewust van een inefficiëntie.

Misschien dat ik er als niet-autobezitter verkeerd tegenaan kijk, aangezien ik immers niet echt weet hoe vaak autobezitters nu echt relevante keuzes maken, maar ik zou eerder zeggen dat het niet hebben van een auto soms gewoon duurder uitvalt. De belangrijkste keuze heb je gemaakt toen je ervoor koos geen rijbewijs te nemen, veel minder dat je bij elke gelegenheid kiest om de auto wel of niet te gebruiken. Mocht dit niet kloppen dan laat ik me graag onderwijzen.

Napo schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 14:28:
[...]

Max 25.000km? Dat is nieuw voor mij. Gaat het dan om woon-werk verkeer of pure zakelijke ritten?
Voor woon-werk verkeer mogen ze geen km vergoeding betalen, dat wordt in België aanzien als privé. Dus als je daar een vergoeding voor krijgt, dan is die belastbaar. Het enige wat mag is een kleine forfaitaire bijdrage voor bus of treinabo.

Die 25k is voor verplaatsingen naar klanten, leveranciers etc.

• Kaiberia
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23-09-2020
MneoreJ schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 14:29:
[...]

Misschien dat ik er als niet-autobezitter verkeerd tegenaan kijk, aangezien ik immers niet echt weet hoe vaak autobezitters nu echt relevante keuzes maken, maar ik zou eerder zeggen dat het niet hebben van een auto soms gewoon duurder uitvalt. De belangrijkste keuze heb je gemaakt toen je ervoor koos geen rijbewijs te nemen, veel minder dat je bij elke gelegenheid kiest om de auto wel of niet te gebruiken. Mocht dit niet kloppen dan laat ik me graag onderwijzen.
Context en locatie beslist vrijwel alles hier. Moet je met een intercity een provincie verder en vervolgens met de bus verder naar een achterhoek, ben je zowat 50 euro kwijt heen en terug. Maar hoeveel dat is, hangt compleet van frequentie, kosten auto en andere zaken. Ben je iemand die het gros van de week thuis zit en met een paar snelle buslijnen / tramlijnen / sprinters alles dat buiten loop-/fietsafstand bereikt, ben je wellicht veel goedkoper uit omdat je hooguit 100-200 per maand betaalt. Nu met coronatijden al helemaal.

Ik reis al jaren met het OV, en hoor van vrienden vooral grote kosten, maar hun levensstijl past vaak beter bij een auto. Voor hoe "geweldig" het OV in NL is, sta je buiten de grote steden snel vast zonder auto. Naar Amsterdam of Utrecht, geen problem. Naar een achterhoek in Limburg, Overijssel, Brabant of zelfs naar Rotterdam.. liever toch een auto. Probeer je diezelfde levensstijl over te nemen, dan kan je beter een auto hebben dan afhankelijk zijn van OV. Zeker als je vaak grote zaken vervoert, of je OV traject ligt op een tamelijk vies / modderig / etc. traject, en je wordt geacht net op werk te komen.

Grootste zorg: bij OV doe je minder snel aan lifestyle inflatie. Bij autorijden zie ik dit makkelijker gebeuren.

[ Voor 4% gewijzigd door Kaiberia op 08-09-2020 14:48 ]

• Deveon
  • Niet online
[...]
Voor ons is het zonder auto niet te doen. Woon-werkverkeer gaat van 1 uur naar 2,5-3 uur per dag, familiebezoek aan opa en oma met de kinderen idem, sporten voor de kinderen is 7 minuten met de auto of 45 min met OV en de supermarkt is 5 min met de auto of een kwartier op de fiets.

Nu wonen wij in randstad, maar wel vrij uitzonderlijk gelegen. Eigenlijk is alleen school en opvang goed te doen op fiets. Naast zeer uitzonderlijke situatie als een leenfiets van de garage of naar de kapper.

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
[...]

Autobezitter hier, maar wel 1 minder dan vorig jaar dus weer ruim 100 euro per maand extra om FO te worden.

De auto heeft vrij hoge vaste kosten (ik reken met 200 per maand voor een 10 jaar oude auto, inclusief afschrijving/onderhoud/verzekering/wegenbelasting). En de variable kosten per kilometer zijn vrij laag, zeker als je je auto niet dagelijks gebruikt. Dus heb je eenmaal zo'n ding, dan kun je 'm maar beter gebruiken ook.

Ben het met je eens dat als je geen auto hebt, je je gedrag ook aanpast. Dus dan zoek je een woning op fietsafstand van alle voorzieningen, een NS station op 10-15 minuten fietsen, evt lokaal OV op loopafstand. En omdat OV meer gedoe is (afgezien dan de trein), ga je ook minder reizen en minder kosten maken. En als het echt nodig is, een auto huren ofzo.

Ik heb zo'n vermoeden dat zonder auto een stuk goedkoper is.

Ik ben overigens opgegroeid zonder auto en dat ging op zich prima. Doodenkele keer huurden mijn ouders een auto maar dingen als op vakantie, familiebezoek enzo, dat ging wel. Heb wel het idee dat het OV in de jaren 80/90 wat fijnmaziger was en dat nu de populaire verbindingen heel goed zijn (frequent, snel) en de minder populaire verbindingen een stuk moeizamer

• MneoreJ
Kaiberia schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 14:45:
Ik reis al jaren met het OV, en hoor van vrienden vooral grote kosten, maar hun levensstijl past vaak beter bij een auto. Voor hoe "geweldig" het OV in NL is, sta je buiten de grote steden snel vast zonder auto. Naar Amsterdam of Utrecht, geen problem. Naar een achterhoek in Limburg, Overijssel, Brabant of zelfs naar Rotterdam.. liever toch een auto. Probeer je diezelfde levensstijl over te nemen, dan kan je beter een auto hebben dan afhankelijk zijn van OV.
Voor structureel naar een plek reizen kan ik het wel of niet hebben van een auto nog wel als een "keuze" zien die het rijbewijs je (indirect) biedt. Zonder rijbewijs is de droombaan in Nergenshuizen misschien gewoon geen realistische optie, en met wel. Je bent in beide gevallen natuurlijk niet verplicht om de baan in Nergenshuizen te nemen, maar dankzij de auto heb je die keus, en zonder wordt het misschien toch een minder leuke/lucratieve baan in Ergenshuizen. Heel vaak zal dat waarschijnlijk niet voorkomen, omdat goede banen in Nergenshuizen schaars zijn, maar toch. :P

• underrated
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21-09-2021
Deveon schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 14:48:
[...]

Voor ons is het zonder auto niet te doen. Woon-werkverkeer gaat van 1 uur naar 2,5-3 uur per dag, familiebezoek aan opa en oma met de kinderen idem, sporten voor de kinderen is 7 minuten met de auto of 45 min met OV en de supermarkt is 5 min met de auto of een kwartier op de fiets.

Nu wonen wij in randstad, maar wel vrij uitzonderlijk gelegen. Eigenlijk is alleen school en opvang goed te doen op fiets. Naast zeer uitzonderlijke situatie als een leenfiets van de garage of naar de kapper.
Idem hier: woon-werk van ~35 minuten naar
MneoreJ schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 14:59:
[...]

Voor structureel naar een plek reizen kan ik het wel of niet hebben van een auto nog wel als een "keuze" zien die het rijbewijs je (indirect) biedt. Zonder rijbewijs is de droombaan in Nergenshuizen misschien gewoon geen realistische optie, en met wel. Je bent in beide gevallen natuurlijk niet verplicht om de baan in Nergenshuizen te nemen, maar dankzij de auto heb je die keus, en zonder wordt het misschien toch een minder leuke/lucratieve baan in Ergenshuizen. Heel vaak zal dat waarschijnlijk niet voorkomen, omdat goede banen in Nergenshuizen schaars zijn, maar toch. :P
Precies. Of een willekeurig buitendienst-baan. Of taxichauffeur.

Hoe dan ook bestaan er in de verzameling 'alle vacatures' items waar een rijbewijs vereist is. Ergo, een rijbewijs geeft je meer keus. Of het voor jou in de praktijk zo is, of dat die items door een ander filter van jou afgevallen zijn (misschien wil je geen taxichauffeur worden) is in deze context niet relevant ;)

Persoonlijk ben ik blij met m'n rijbewijs, anders had ik niet kunnen gaan wonen waar ik nu woon + in de stad blijven werken. Heb overigens pas een auto aangeschaft bij de verhuizing, daarvoor ging alles prima met OV + af en toe huren.

En in FO context: auto + koopwoning nu is een stuk goedkoper dan koopwoning + OV in de stad 8)

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11-11 12:47
Hey all! Ik ben afgelopen maanden bezig geweest met het bewuster worden van uitgaven, meer overhouden/sparen en een klein stukje beleggen. Ik hoef niet perse FO te zijn of dat streef ik op dit moment ook niet, maar meer cash, lange termijn spaardoelen etc zijn wel fijn om op orde te krijgen.

Waar ik nog wel heel erg mee kamp is het feit dat ik behoorlijk materialistisch ben, maar dit wil ik eigenlijk liever niet zijn. Ik hecht veel waarde aan een grote tv, grote auto etc... en als ik het niet koop/krijg kan ik daar best ongelukkig van worden. Dit sluit natuurlijk helemaal niet aan op de FO gedachte/filosofie en als ik naar de toekomst kijk en onszelf best met een kleintje op pad zie gaan, is dat helemaal niet handig.

Ik heb in dit topic behoorlijk wat boeken gevonden die ook redelijk naar de filosofische kant leunen, maar zijn er ook nog tips om te veranderen van materialistisch naar FO, om te gaan met het kopen kopen kopen en het waarde hechten aan altijd maar meer en beter willen?

• MneoreJ
underrated schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 15:08:
Hoe dan ook bestaan er in de verzameling 'alle vacatures' items waar een rijbewijs vereist is. Ergo, een rijbewijs geeft je meer keus. Of het voor jou in de praktijk zo is, of dat die items door een ander filter van jou afgevallen zijn (misschien wil je geen taxichauffeur worden) is in deze context niet relevant ;)
Je hebt technisch gelijk maar praktisch denk ik dat er juist weer wel behoorlijk wat correlatie is tussen die "andere filters" en de keuze voor een baan waarin je veel moet karren. Weinig mensen zullen later denken "och had ik nu maar autorijden geleerd, dan had ik taxichauffeur kunnen worden, wat ik nu toch wel toevallig heel graag zou willen". :P Misschien is detachering of consultancy realistischer, daar kan ik me nog voorstellen dat je er pas later voor zou willen kiezen, dat het autorijden zelf je niet uitmaakt, en dan verhinderd zou worden omdat je geen rijbewijs hebt.

Aan de andere kant, keus voor een soort carrière (niet zozeer een specifieke baan) is wel weer typisch zo'n groot ding waarbij ik zou denken dat je dan misschien gewoon alsnog voor een rijbewijs zou gaan, ondanks duurder/lastiger, in plaats van te zeggen "oh jammer dan, die keuzes vallen dan maar af".

• underrated
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21-09-2021
crimby schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 15:20:
Ik heb in dit topic behoorlijk wat boeken gevonden die ook redelijk naar de filosofische kant leunen, maar zijn er ook nog tips om te veranderen van materialistisch naar FO, om te gaan met het kopen kopen kopen en het waarde hechten aan altijd maar meer en beter willen?
Niet zozeer een boek maar wel een TED talk: https://www.ted.com/talks...ss/transcript?language=en.
MneoreJ schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 15:20:
[...]

Je hebt technisch gelijk maar praktisch denk ik dat er juist weer wel behoorlijk wat correlatie is tussen die "andere filters" en de keuze voor een baan waarin je veel moet karren. Weinig mensen zullen later denken "och had ik nu maar autorijden geleerd, dan had ik taxichauffeur kunnen worden, wat ik nu toch wel toevallig heel graag zou willen". :P Misschien is detachering of consultancy realistischer, daar kan ik me nog voorstellen dat je er pas later voor zou willen kiezen, dat het autorijden zelf je niet uitmaakt, en dan verhinderd zou worden omdat je geen rijbewijs hebt.

Aan de andere kant, keus voor een soort carrière (niet zozeer een specifieke baan) is wel weer typisch zo'n groot ding waarbij ik zou denken dat je dan misschien gewoon alsnog voor een rijbewijs zou gaan, ondanks duurder/lastiger, in plaats van te zeggen "oh jammer dan, die keuzes vallen dan maar af".
True, je rijbewijs halen wanneer nodig kan zeker een afweging zijn. En misschien blijkt het dan inderdaad nooit nodig. Blijft wel staan: kan je je rijbewijs snel genoeg halen als de vacature zich aandient.

Hoe dan ook, goed om een bewuste keus te maken.

[ Voor 54% gewijzigd door underrated op 08-09-2020 15:33 ]

• MneoreJ
Waar ik nog wel heel erg mee kamp is het feit dat ik behoorlijk materialistisch ben, maar dit wil ik eigenlijk liever niet zijn. Ik hecht veel waarde aan een grote tv, grote auto etc... en als ik het niet koop/krijg kan ik daar best ongelukkig van worden. Dit sluit natuurlijk helemaal niet aan op de FO gedachte/filosofie en als ik naar de toekomst kijk en onszelf best met een kleintje op pad zie gaan, is dat helemaal niet handig.

Je kunt proberen nauwkeuriger te kijken naar waar je precies de voldoening uit haalt, en of dat op andere manieren te bereiken is. Vind je de spullen zelf fijn, of gaat het puur om het idee dat je iets van waarde bezit? Hoeveel waarde moet het voor jou hebben ten opzichte van spullen in dezelfde categorie? Voel je je gelukkig op het moment van aankoop en daarna niet, of is het juist andersom? Vergelijk je je eigen status met anderen en word je ongelukkig als die vergelijking negatief uitvalt, of speelt dat niet?

Je hersenen hebben eigenlijk vrij simpele, flauwe mechanismes om je te belonen als je iets "goed" doet, en die mechanismes kun je best tot op zeker hoogte hacken om gelijkwaardig uit te keren voor minder geld. Het is niet per se makkelijk, maar het kan wel. :P

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:45
Waar ik nog wel heel erg mee kamp is het feit dat ik behoorlijk materialistisch ben, maar dit wil ik eigenlijk liever niet zijn. Ik hecht veel waarde aan een grote tv, grote auto etc... en als ik het niet koop/krijg kan ik daar best ongelukkig van worden.
Je zou oprecht ook eens met een psycholoog kunnen praten om uit te zoeken welke onbewuste mechanismes er spelen. Iets waar je gelukkig van wordt maar niet zou willen worden is een mooi onderwerp voor zulke sessies.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• Rubbergrover1
Kalentum schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 14:53:

Ben het met je eens dat als je geen auto hebt, je je gedrag ook aanpast. Dus dan zoek je een woning op fietsafstand van alle voorzieningen, een NS station op 10-15 minuten fietsen, evt lokaal OV op loopafstand. En omdat OV meer gedoe is (afgezien dan de trein), ga je ook minder reizen en minder kosten maken. En als het echt nodig is, een auto huren ofzo.

Ik heb zo'n vermoeden dat zonder auto een stuk goedkoper is.
Als je eraan voorbij gaat dat die woning in Nergenshuizen in de regel een flink stuk goedkoper is dan de woning in OV-hub-City wel :).

Het is natuurlijk moeilijk in te schatten waarom iemand graag in de stad of buiten de stad woont. En of iemand zonder rijbewijs, die graag in de stad woont, misschien juist graag in de stad woont omdat er geen rijbewijs is. En misschien veel liever buiten de stad had gewoond als diegene wel een rijbewijs had gehad.

Over hoe vaak je wel of niet bewust kiest voor auto of OV bij een trip, dat vind ik minder interessant dan dát je de keus kunt maken. Als je een rijbewijs hebt. Ik zie van beide varianten zeker voordelen. Ik heb op verschillende plekken gewerkt en daarvoor zowel auto als OV gebruikt. Bij sommige 'gewone' kantoorlocaties was het OV zo beroerd dat dat in de praktijk nauwelijks een optie was. Op andere plekken nabij het station was het OV juist sneller en comfortabeler dan de auto. Maar ik vind het sowieso erg fijn dat ik de keus heb.

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11-11 12:47
Thanks! ga ik eens kijken!
MneoreJ schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 15:31:
[...]

Je kunt proberen nauwkeuriger te kijken naar waar je precies de voldoening uit haalt, en of dat op andere manieren te bereiken is. Vind je de spullen zelf fijn, of gaat het puur om het idee dat je iets van waarde bezit? Hoeveel waarde moet het voor jou hebben ten opzichte van spullen in dezelfde categorie? Voel je je gelukkig op het moment van aankoop en daarna niet, of is het juist andersom? Vergelijk je je eigen status met anderen en word je ongelukkig als die vergelijking negatief uitvalt, of speelt dat niet?

Je hersenen hebben eigenlijk vrij simpele, flauwe mechanismes om je te belonen als je iets "goed" doet, en die mechanismes kun je best tot op zeker hoogte hacken om gelijkwaardig uit te keren voor minder geld. Het is niet per se makkelijk, maar het kan wel. :P
Dat zijn best goede vragen! Het is misschien wel een combinatie van alles. Ik vergelijk mezelf nog steeds met anderen en meet daar ook deels mee hoe succesvol ik ben. Anderzijds zijn het ook upgrades tov wat ik had of niet had en daar haal ik nog steeds plezier uit (tv, audio systeem, etc). Deze zoek ik heel goed uit zodat ik echt de beste prijs/kwaliteit heb voor mijn situatie en niet perse dus het duurste of beste van de markt. Ik hecht bv ook veel waarde aan een auto; in 2019 een nieuwe lease auto uitgezocht (helemaal naar wens), inmiddels 2 lease categorieën omhoog gegaan en nu wil ik graag een nieuwe... Terwijl ik ook kan denken ik hou liever het geld over omdat ik nu "goedkoop" rijdt. Dit laatste vergelijk ik dan ook met collega's in dezelfde of andere lease categorieën... het is dan ook een status dingetje.

Afgelopen jaren heb ik ook veel gesport en ook gestreden in de nodige wedstrijden en kampioenschappen. Dit waren individuele sporten waarbij ik in mijn eentje tegen anderen streed. Hierin had ik dat gevoel helemaal niet. Ik kon focus leggen op mijn eigen kracht en prestatie zonder deze te vergelijken met anderen. Of ik nou 1e of laatste werd, het ging erom of ik het uiterste van mezelf had gevraagd en het beste had gepresteerd wat ik op dat moment kon. Medailles en bekers liggen ook ergens op zolder, deze hoeven niet getoond te worden. Heel erg tegenstrijdig hoe ik dus met spullen om ga.
CurlyMo schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 15:41:
[...]

Je zou oprecht ook eens met een psycholoog kunnen praten om uit te zoeken welke onbewuste mechanismes er spelen. Iets waar je gelukkig van wordt maar niet zou willen worden is een mooi onderwerp voor zulke sessies.
Working on that! Het is iets waar ik qua emotie heel anders in zit dan qua gedachten

• Smuggler

Smuggler

Hey all! Ik ben afgelopen maanden bezig geweest met het bewuster worden van uitgaven, meer overhouden/sparen en een klein stukje beleggen. Ik hoef niet perse FO te zijn of dat streef ik op dit moment ook niet, maar meer cash, lange termijn spaardoelen etc zijn wel fijn om op orde te krijgen.

stap 1 erkenning. *O*

Misschien eens gaan kijken waarom je gelukkig wordt van de spullen?
Is het puur omdat het spullen zijn? of omdat het groter en beter moet zijn dan de buren /. vrienden?
En hoe komt dat tot uiting? elk jaar een grotere betere TV in de woonkamer? en wanneer komt de behoefte om weer een nieuw model daar neer te zetten?

Ken het gevoel van materialisme wel hoor. Spullen waar ik heel gelukkig van wordt:

Aquarium van 2,5 meter. (10K)
Auto Tesla Model 3. (60K)
gamelaptop (1K)
game / HTPC + VR bril. (1K)

Meningen hoe ik de bovenstaande dingen voor mijzelf goed probeer te praten:

Aquarium: Gekocht met bitcoin en heeft mij eigenlijk maar 10 euro gekost..... inplaats van 10K.... en het is hobby. en ik zou spijt krijgen als ik iets kleiners had aangeschaft. Groter kan gelukkig niet want dat past niet in het huis, en er "moet" toch iets levends in de kamer staan.

auto: ik moet toch rijden, dus 20K was sowieso al uitgegeven, en de subsidies maken het "nu" wel heel erg goedkoop, zou nooit meer zo goedkoop zo'n auto kunnen rijden. eigenlijk kost die auto maar 40K. en met subsidies maar 20K, en ik bespaar zoveel brandstof dat die auto eigenlijk maar 10K duurder is over 5 jaar gezien. dat is nog geen 2K per jaar, en nog geen 200 euro per maand! maar rij wel de vetste auto die er is....

gaming: Heb toch een laptop en PC nodig. wel zo handig. PC voor het grotere en zware werk. en de laptop is fijn voor onderweg en kleine LAN parties. En alles natuurlijk VR-Ready omdat VR toch wel heel gaaf is en ik niet zonder VR kan. als nerd moet ik die dingen toch wel hebben en kennen.

Bovenstaande zijn allemaal drogredenen natuurlijk, maar mijn brein accepteert ze ;).

tegelijk kan de rest mij echt weinig schelen. Vakantie budget per jaar is 500 euro. (ga ik 6 weken van op vakantie + uitstapjes).
Kleding heb ik volgens mij al 4 jaar niet meer nieuw gekocht behalve een paar sokken.
meubels in huis, die staan er al.
TV een paar 7 jaar geleden geupgrade van 22inch 720i naar 54 inch (1080p) met zo'n 600 euro echte korting.
bank is van de kringloop, bed is van de kringloop, bureau voor 10 euro overgenomen van de werkgever toen die van interieur veranderde. gadgets en wijn komen vooral uit kerstpakketten en bedankjes.
Tuinmeubelen zijn van de airmiles, gespaard met de brandstof van de baas.
airco's thuis gesponsord van de baas dit jaar vanwege thuis werken.

• MneoreJ
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 15:46:
Over hoe vaak je wel of niet bewust kiest voor auto of OV bij een trip, dat vind ik minder interessant dan dát je de keus kunt maken. Als je een rijbewijs hebt. Ik zie van beide varianten zeker voordelen. Ik heb op verschillende plekken gewerkt en daarvoor zowel auto als OV gebruikt. Bij sommige 'gewone' kantoorlocaties was het OV zo beroerd dat dat in de praktijk nauwelijks een optie was. Op andere plekken nabij het station was het OV juist sneller en comfortabeler dan de auto. Maar ik vind het sowieso erg fijn dat ik de keus heb.
Ja, ik denk dat ons verschil in het idee achter "keuze" niet gaat om de individuele beslissingen maar om het grote plaatje, en daarin verschillen we niet van mening dat een rijbewijs hebben andere dingen mogelijk maakt. Het gaat niet zozeer om de keuze tussen auto vs. niet auto per ding, want daarin is het meestal een dusdanige no-brainer dat je nauwelijks van een keuze zou willen spreken.

Pagina: 1 ... 106 ... 172 Laatste

Dit topic is gesloten.